Adakah mungkin kista merosot menjadi barah?

Angioma

Artikel terakhir dikemas kini 07.12.

Penyakit sistem pembiakan adalah perkara biasa pada wanita. Pilihan yang paling biasa, yang didiagnosis pada 20% wanita yang menjalani ujian, adalah sista ovari. Penting untuk memperhatikan kemunculan tanda-tanda amaran tepat pada masanya dan segera dapatkan bantuan perubatan. Pakar akan melakukan manipulasi yang diperlukan dan mengambil ujian untuk menentukan sifat pendidikan dan menetapkan rawatan yang kompeten.

Apabila benjolan didiagnosis pada wanita, kebanyakannya tertanya-tanya apakah sista ovari dapat berkembang menjadi barah.?

Untuk menjawabnya, anda perlu mengkaji jenis neoplasma dengan teliti, bagaimana mereka didiagnosis, gejala dan pilihan rawatan. Penting juga untuk memahami bagaimana tumor ganas berbeza dari kista, ini akan mengelakkan kepanikan dan keributan yang tidak perlu..

Jenis formasi

Kista ovari dan tumor adalah konsep yang sering dikelirukan oleh orang. Untuk menghilangkan kekeliruan, anda perlu memahami klasifikasi formasi yang boleh berlaku pada ovari. Pilihan utama adalah:

  • Jinak. Kategori ini merangkumi anjing laut kecil yang larut sendiri dengan rawatan yang kompeten..
  • Prakanker. Pembentukan semacam itu timbul dalam kes pengabaian penyakit atau diagnosis yang salah. Kumpulan risiko termasuk wanita selepas 30 tahun. Penyakit ini berbahaya kerana jika meterai tidak dikesan tepat pada waktunya, ia akan merosot menjadi barah.
  • Malignan. Pembentukan terdiri daripada sel-sel ganas yang agresif yang dapat merebak ke organ lain (metastasize). Kecenderungan untuk muncul diperhatikan semasa menopaus.

Kista ovari yang ganas berbeza dengan barah, walaupun ia juga membahayakan kehidupan dan kesihatan pesakit, yakni perbezaannya minimum.

Sekiranya wanita itu tidak dibantu pada waktunya, anjing laut akan merosot menjadi tumor malignan. Kemunculan penyakit ini adalah sifat individu semata-mata, dan bergantung pada genetik, usia, kecenderungan tubuh dan ciri-ciri lain dari tubuh wanita. Dalam kebanyakan kes, rawatan melibatkan pembedahan.

Keupayaan pembentukan sista untuk merosot bergantung pada jenisnya. Benjolan folikular atau luteal tidak akan merosot menjadi barah. Jangkitan barah disebabkan oleh kista dermoid. Spesies serous dan mukin sering dan dalam masa sesingkat mungkin merosot menjadi barah.

Gejala

Semakin cepat kista dan tumor dikesan, semakin besar kemungkinan pesakit mencapai pemulihan sepenuhnya. Tanda-tanda neoplasma malignan atau degenerasi sista menjadi barah termasuk:

  • peningkatan kelemahan dan keletihan;
  • penampilan kesakitan atau ketidakselesaan di rongga perut;
  • palpasi meterai pada palpasi dinding perut;
  • kehilangan selera makan dan penurunan berat badan;
  • peningkatan suhu badan hingga 38 darjah;
  • pelepasan warna dan bau yang tidak khas;
  • haid tidak teratur;
  • gangguan dalam kerja usus dan pundi kencing.

Kemunculan gejala ini tidak selalu bermaksud bahawa seorang wanita mempunyai barah ovari atau tumor jinak yang berada pada tahap degenerasi. Walau bagaimanapun, jika anda melihat tanda-tanda seperti itu, lebih baik segera berjumpa doktor. Hanya pakar yang dapat membezakan kista dari penyakit yang lebih berbahaya dan menetapkan kursus terapi yang betul, dengan mana anda dapat mencegah keadaan yang memburukkan.

Diagnostik

Mendefinisikan penyakit tidak selalu mudah. Sekiranya seorang wanita telah didiagnosis menderita kista jinak, ini bermaksud bahawa dia perlu mengunjungi doktor secara sistematik dan diperiksa untuk melihat perkembangan patologi pada waktunya. Diagnostik merangkumi prosedur berikut:

  • Ultrasound. Ultrasound boleh digunakan untuk memeriksa organ pelvis untuk ketulan.
  • Ujian darah untuk penanda ESR dan tumor. ESR yang meningkat menunjukkan adanya proses keradangan atau patologi di dalam badan. Darah untuk penanda tumor membolehkan anda menentukan kehadiran protein khas yang terdapat di dalam badan hanya jika neoplasma malignan berkembang di organ.
  • Biopsi. Dengan menggunakan instrumen khas, doktor akan mengambil sehelai tisu dari ovari yang terkena untuk memeriksa sitologi dan histologi.
  • CT dan MRI. Jenis kajian ini membantu menentukan ukuran, struktur dan lokasi tumor yang tepat..
  • Laparoskopi diagnostik. Ini adalah operasi invasif minimum yang membolehkan doktor memeriksa rongga perut, keadaan organ, ciri-ciri kista, dll..

Untuk membuat diagnosis yang tepat, doktor perlu mengumpulkan anamnesis, iaitu sejarah perubatan menurut pesakit. Pakar sakit puan akan bekerja mengikut skema tertentu, yang memungkinkan untuk menentukan dengan tepat sama ada terdapat sel atipikal atau tidak pada sista ovari..

Rawatan

Sekiranya terdapat sista, doktor boleh memberi ubat konservatif (ubat) atau menetapkan rawatan pembedahan, iaitu penyingkiran formasi. Pilihan pertama adalah mungkin apabila doktor yakin sepenuhnya bahawa kista berfungsi dan akan sembuh sendiri dengan terapi hormon. Dalam kes lain, lebih baik melepaskan meterai..

Sekiranya pesakit menolak pembedahan, dia mesti memahami komplikasi yang diancamnya. Kista boleh pecah, membawa kepada peritonitis dan juga kematian. Juga, meterai boleh merosot menjadi barah atau menyebabkan nekrosis tisu dan organ..

Operasi penyingkiran sista hari ini dilakukan mengikut salah satu kaedah berikut:

  • Laparoskopi. Teknik endoskopi menghindari parut dan komplikasi, tetapi hanya sesuai jika formasinya kecil dan pesakit tidak mempunyai kontraindikasi terhadap prosedur.
  • Laparotomi adalah operasi klasik yang melibatkan pembukaan dinding perut. Pengambilan sista, reseksi ovari atau penyingkiran lengkap organ dan pelengkap boleh dilakukan.

Jenis operasi berbeza dengan ketara, hanya doktor yang dapat menentukan kaedah mana yang berkesan dalam situasi tertentu. Setelah mengeluarkan kista malignan atau jinak, doktor mesti memeriksa organ-organ jiran untuk kerosakan dan penyebaran penyakit. Pendidikan yang diekstrak dihantar ke makmal untuk penyelidikan.

Wanita perlu memahami bahawa ada langkah pencegahan yang dapat mengurangkan risiko terkena pembentukan sista pada ovari. Ini termasuk penggunaan pil perancang, penolakan pengguguran, penyusuan, kehidupan seks yang stabil, pemakanan yang betul, melepaskan tabiat buruk, bermain sukan, yoga dan aktiviti aktif lain. Jaga kesihatan anda, jaga diri anda dan jangan takut berjumpa doktor. Semua ini dapat menyelamatkan nyawa!

Mengapa sista ovari muncul dan betapa berbahayanya?

Kami memberitahu anda bila perlu pergi ke pakar sakit puan dan adakah anda selalu memerlukan pembedahan.

Kista ovari adalah sejenis pundi kencing yang berisi isi cecair atau separa cair yang muncul di struktur ovari dan meningkatkan isipadunya beberapa kali. Ini adalah keadaan yang agak biasa yang paling sering berlaku pada wanita usia reproduktif, tetapi juga boleh berlaku pada wanita yang lebih tua..

Seperti yang dijelaskan oleh pakar sakit puan klinik "Sendirian" Viktoria Yarovikova, formasi ini boleh menjadi organik atau berfungsi, tetapi jenis yang terakhir lebih biasa. Kista berfungsi muncul kerana kelainan pada kerja ovari, biasanya hilang tanpa gejala dan boleh hilang setelah 1-3 kitaran haid tanpa rawatan dan pembedahan.

Punca

Penyebab penyakit yang paling biasa adalah kerosakan ovari. Kadang-kadang ia muncul kerana masalah dengan hormon, sistem endokrin, proses keradangan pada pelengkap, pengguguran, jangkitan genital dan endometriosis (penampilan lapisan rahim di tempat yang tidak biasa).

Gejala

Gejala utama sista adalah sakit di bahagian bawah perut. Ia berlaku sama ada di tengah-tengah kitaran haid, semasa haid, atau semasa atau selepas hubungan seks. Kadang-kadang ia dapat dirasakan semasa bersukan. Rasa sakit boleh menarik, sakit dan monoton. Penyakit ini kadang-kadang mempengaruhi haid: mereka boleh hilang, menjadi lebih menyakitkan, berlimpah, atau, sebaliknya, sangat jarang.

Sekiranya pembengkakan tumbuh, ia mungkin menekan dinding pundi kencing atau rektum. Dalam kes ini, gadis itu mengalami gangguan disurik (sakit, sensasi terbakar ketika kencing, kerap mendesak), cirit-birit dan sembelit.

Dengan komplikasi seperti pecahnya kista atau kilasan kakinya, gadis itu merasakan kesakitan yang tajam dan kuat yang tidak dapat ditoleransi. Dari kesakitan, dia boleh merasa pening dan pingsan, kata pakar sakit puan. Gejala yang membimbangkan adalah demam tinggi, menggigil, mual, muntah, dan berdebar-debar jantung. Dalam kes sedemikian, gadis itu perlu segera menghubungi ambulans: kelewatan boleh meragut nyawanya.

Namun, seperti yang ditekankan oleh Yarovikova, pada peringkat awal, penyakit ini mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Seseorang dapat mengetahui tentang keberadaan pendidikan hanya secara kebetulan. Contohnya, apabila imbasan ultrasound dilakukan oleh pakar sakit puan untuk alasan lain.

Rawatan

Kista berfungsi, jika tidak ada komplikasi, dirawat secara konservatif - dengan ubat. Biasanya pakar sakit puan menetapkan ubat dydrogesterone, yang melambatkan pertumbuhan pendidikan. Doktor lain boleh menetapkan pil kontraseptif monophasic atau biphasic dan vitamin kumpulan B, A, E, C, K.

Operasi ditetapkan apabila ubat tidak membantu dan tumor membesar. Kaedah yang paling biasa adalah laparoskopi. Selama operasi ini, melalui sayatan 0,5 - 1,5 cm menggunakan instrumen pembedahan, formasi dikeluarkan tanpa menjejaskan tisu yang sihat.

Kista dermoid, mukosa dan endometrioid hanya dirawat dengan pembedahan. Juga, campur tangan pembedahan diperlukan ketika merancang kehamilan, kerana dalam tempoh membawa anak, risiko tumor pecah dan kilasan kakinya meningkat..

- Selepas laparoskopi, wanita pulih dengan cepat, biasanya tidak ada akibat yang signifikan untuk kesihatannya, jadi tidak perlu takut dengan operasi ini. Secara teknikalnya tidak sukar, ia dilaksanakan berdasarkan utas. Sejak hari pertama setelah laparoskopi, wanita itu sudah aktif, dia menghabiskan masa sehingga seminggu di hospital, - kata Victoria Yarovikova.

Dengan perkembangan proses ganas di ovari, laparoskopi tidak dilakukan. Dalam kes sedemikian, operasi perut digunakan (ia melibatkan sayatan tisu bersaiz penuh) dengan pemeriksaan histologi kecemasan (pemeriksaan tisu tumor di bawah mikroskop).

Ubat rakyat

Victoria Yarovikova menekankan bahawa dia, sebagai pakar sakit puan, mempunyai sikap negatif terhadap rawatan sista dengan ubat-ubatan rakyat. Ia boleh membahayakan, jelasnya. Seorang wanita, yang berusaha mengatasi penyakit dengan herba, melewatkan masa ketika masih mungkin untuk menyelesaikan masalah pada tahap ini dengan bantuan ubat-ubatan yang selamat. Sekiranya anda tidak campur tangan dalam masa, tumor boleh bertambah besar, dan endometrioid dan mukinous - berkembang menjadi barah.

Akibat dari sista ovari

Akibatnya bergantung pada sifat pendidikan dan kaedah rawatan. Sekiranya tumor dirawat secara konservatif, tidak ada akibatnya. Pakar sakit puan menekankan bahawa penyakit ini boleh berulang, tetapi ini adalah tanda masalah kesihatan yang lain. Kista berulang boleh disebabkan oleh masalah hormon dan endometriosis..

Akibat penyingkiran tumor, jika ovari masih utuh atau pakar bedah membuang sebahagian kecil organ, biasanya terhad kepada pemulihan dua minggu. Pada bulan pertama selepas pembedahan, lebih baik mengecualikan seks faraj, sukan dan aktiviti fizikal yang berat. Selepas sebulan, perlu kembali latihan secara beransur-ansur, bermula dengan sedikit beban. Latihan dilakukan dengan baik di bawah pengawasan pelatih..

Sekiranya semasa operasi perlu mengeluarkan ovari, ini boleh menjejaskan kesihatan wanita, kerana organ ini menghasilkan estrogen dan progesteron. Pesakit yang kehilangan satu ovari pada usia reproduktif diberi ubat kontraseptif oral yang panjang. Sekiranya seorang wanita membuang kedua-dua ovari, sebelum menopaus semula jadi (berumur 50-55 tahun) dia akan menerima terapi penggantian hormon yang meniru kitaran haid semula jadi. Pada masa yang sama, setiap enam bulan sekali, dia perlu membuat temu janji dengan pakar sakit puan dan mengambil ujian yang diperlukan..

Sekiranya sista pecah

Pecah sista adalah komplikasi berbahaya yang memerlukan campur tangan pembedahan segera. Akibatnya boleh membawa maut. Keparahan keadaan bergantung kepada jumlah darah yang hilang akibat pecah. Oleh itu, pada gejala pertama (sakit akut di bahagian bawah abdomen, mual, muntah, demam tinggi, kehilangan kesedaran), panggil ambulans.

Latihan fizikal yang berlebihan, seks keras, penurunan tekanan (penerbangan pesawat, menyelam), pergerakan usus yang tidak teratur (sembelit) boleh mencetuskan pecah.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya sista ovari menyusut atau hilang

Pembentukan fungsional kecil dapat menyusut atau larut tanpa ubat dan pembedahan. Ini disebabkan oleh perubahan tahap hormon semasa fasa kitaran haid yang berlainan. Ini adalah perkara biasa dan tidak perlu takut dengan perkara ini. Sebagai contoh, sista folikel hingga 4 cm boleh hilang dalam 1-3 kitaran, dan sista korpus luteum hingga 5 cm sering hilang dalam satu kitaran..

Seks dengan sista ovari

Sekiranya seorang wanita mempunyai sista, seks faraj harus dikecualikan sehingga pembentukannya hilang atau dikeluarkan, kerana dapat menimbulkan pecah. Seks dubur juga tidak digalakkan untuk alasan yang sama (rektum terletak di sebelah ovari). Mainan seks yang hendak dimasukkan ke dalam faraj juga harus diketepikan sehingga anda pulih..

Secara ringkas mengenai perkara utama:

1. Kista ovari adalah penyakit biasa yang paling kerap berlaku pada wanita usia reproduktif..

2. Gejala utama penyakit ini adalah sakit perut bawah, ketidakteraturan haid.

3. Kista tersebut dirawat dengan ubat-ubatan dan secara pembedahan. Beberapa jenis formasi boleh larut sendiri dalam 1-3 kitaran haid.

4. Akibat penyakit boleh berbeza, bergantung pada sifat tumor, adanya komplikasi dan kaedah rawatannya. Selepas rawatan konservatif atau laparoskopi (pembedahan trauma rendah dan pemeliharaan organ), hampir tidak ada. Pemulihan sepenuhnya selepas pembedahan memakan masa kira-kira dua minggu, tetapi wanita itu aktif sejak hari pertama.

Sekiranya anda mempunyai soalan yang tidak dapat dijumpai, tanyakan kepada kami, dan kami akan berusaha menjawabnya.

Ancaman sebenar terhadap kehidupan - tumor ovari ganas

Perubatan moden telah mencapai kemajuan dalam rawatan penyakit onkologi dari pelbagai tempat. Tetapi jumlah neoplasma seperti ini berkembang pesat, dan tidak selalu dikesan pada peringkat awal. Di antara semua proses onkologi dalam ginekologi, tumor ovari ganas adalah yang paling berbahaya, mereka sukar dijumpai pada waktunya, mereka dengan cepat memberikan metastasis. Siapa yang berisiko menghidap penyakit ini dan gejala apa yang harus memberi amaran kepada seorang wanita?

Baca dalam artikel ini

Faktor-faktor risiko

Tidak ada sebab yang boleh dipercayai untuk perkembangan penyakit ini. Tetapi, berdasarkan pemerhatian jangka panjang, kumpulan risiko telah dibentuk. Wanita-wanita ini harus lebih memperhatikan kesihatan mereka, menjalani pemeriksaan secara berkala dan menyeluruh. Faktor-faktor berikut yang cenderung kepada kanser ovari dapat dibezakan:

  • Lebih kerap, wanita Eropah terdedah kepada patologi daripada yang lain. Sebagai contoh, pada wanita Jepun, kadar kejadian adalah sekitar 3 per 10 ribu, sementara pada wanita Amerika - 20. Perbezaannya adalah signifikan, tetapi tidak ada sebab yang pasti untuk diketahui..
  • Peranan yang tidak diragukan dimainkan oleh kecenderungan keturunan. Oleh itu, jika terdapat di kalangan saudara terdekat (darjah pertama dan kedua) penyakit ganas ovari, kemungkinan pada generasi akan datang meningkat secara berkadar. Lebih-lebih lagi, beberapa "barah keluarga" dikenal pasti, dengan penyetempatan termasuk di ovari. Perhatian khusus diberikan kepada gen BRCA-1 dan 2, kehadirannya dalam genom secara dramatik meningkatkan kemungkinan tumor ganas ovari dan kelenjar susu.
  • Umur. Selalunya, neoplasma muncul selepas 40 tahun, semakin tua wanita, semakin besar kemungkinannya. Tetapi terdapat kategori tumor ovari malignan yang berasingan yang hanya ciri gadis muda (contohnya, sel kuman).
  • Kemandulan, serta banyak percubaan IVF, meningkatkan risiko jatuh sakit. Dan kehamilan, penyusuan dan pengambilan pil perancang mengurangkan kemungkinan ini. Ini disebabkan oleh fakta bahawa setiap ovulasi membawa kepada pembelahan sel secara intensif pada ovari. Oleh itu, semakin jarang berlaku, semakin rendah risikonya. Dan, menurut beberapa laporan, setelah setengah tahun mengambil pil perancang, peratusan kes menurun sebanyak separuh - dari 1.5 hingga 0.75%.
  • Juga, sebarang patologi ginekologi (fibroid, pelbagai jenis disfungsi, proses keradangan kronik, endometriosis dan lain-lain) sedikit sebanyak meningkatkan kemungkinan tumor ganas pada organ genital. Pesakit juga berminat dengan topik sama ada kista ovari boleh menjadi ganas. Sudah tentu, tetapi hanya ahli histologi yang dapat mengesahkan sifat pembentukannya setelah membuang strukturnya.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai sista ovari. Dari situ anda akan belajar mengenai penyakit dan jenis sista, gejala, kemungkinan komplikasi dan kerosakan pada ovari.

Tanda dan gejala

Tumor ovari yang ganas untuk waktu yang lama mungkin tidak menampakkan diri sama sekali, ini adalah keseluruhan masalah penyakit.

Semakin jelas gambaran klinikalnya, semakin besar tahap neoplasma malignan ovari..

Gejala yang paling biasa termasuk yang berikut:

  • Sakit perut bawah. Mereka boleh berterusan atau sekejap-sekejap, tajam atau sakit. Mereka juga boleh dilokalisasi di bahagian bawah perut dan di kawasan sakrum dan punggung bawah. Kadang-kadang terdapat sensasi kepenuhan di kawasan ini. Apabila tumor pecah atau berkelok-kelok, simptom-simptom yang sesuai berlaku - rasa sakit yang semakin meningkat di bahagian bawah abdomen.
  • Tanda-tanda keracunan diperhatikan: kelemahan, kelesuan, peningkatan keletihan, penurunan berat badan.
  • Dengan penglibatan organ bersebelahan dalam proses, gejala disfungsi mereka muncul, misalnya, sembelit atau najis longgar yang kerap, keinginan berterusan untuk membuang air kecil, dll..
  • Sekiranya ascites (efusi di rongga perut) muncul, wanita itu mencatat perut yang membesar, pakaiannya yang biasa menjadi ketat.
  • Sekiranya ini adalah tumor aktif hormon, gambaran klinikal bergantung pada apa yang dihasilkannya. Jadi, jika estrogen, wanita mengatakan "peremajaan", kemudian kerutan hilang, warna kulit muncul, libido meningkat, payudara membengkak. Sekiranya androgen, maka kelenjar susu menurun, rambut tumbuh berlebihan di bibir bawah dan dagu, garis putih perut, paha dalam.

Jenis-jenis tumor

Klasifikasi tumor ovari ganas adalah berdasarkan lokasi, tahap pembezaan, dan tisu yang berlaku. Jenis berikut dapat dibezakan:

  • Neoplasma dari tisu epitel sahaja. Antaranya terdapat karsinoma sel mukosa, serosa, endometrioid, sel jelas dan sel skuamosa, tumor campuran dan tidak dibezakan.
  • Dibentuk dari komponen epitelium dan stromal.
  • Neoplasma stromal tali pusat seks. Antaranya ialah sel granulosa, sel theca dan androblastoma..
  • Tumor sel lipid.
  • Neoplasma sel kuman: teratoma malignan, karsinoma embrio, dysgerminoma, choriocarcinoma dan spesies campuran.

Tahap

Tahap penyakit yang betul adalah sangat penting. Ini mempengaruhi taktik rawatan, prognosis lebih lanjut dan aspek pengurusan wanita lain yang serupa..

Nama panggung selalu mengandungi tiga huruf Latin:

  • T - menunjukkan ukuran tumor;
  • N - menunjukkan kerosakan pada kelenjar getah bening berdekatan;
  • M - sepadan dengan bilangan metastasis jauh.

Di sebelah setiap huruf, sebutan digital lain ditunjukkan - 1, 2, 3. Menyimpulkan semua indikasi, tahap penyakit terbentuk.

Berdasarkan ukuran kista malignan (tumor) ovari, berikut dibezakan:

  • T0 - jika fokus utama tidak dikesan. Ini juga berlaku apabila metastasis dijumpai tanpa tumor yang mendasari..
  • T1 - jika tumpuan tidak melangkaui ovari.
  • T2 - prosesnya meluas ke parameter.
  • T3 - tumor juga menyerang struktur lain dari pelvis kecil (rektum, pundi kencing, dll.).

Sekiranya kelenjar getah bening berdekatan tidak terjejas, maka N0 ditunjukkan. Sekiranya terdapat tumor di dalamnya - N1. Sekiranya tidak ada data yang cukup untuk menilai ini, maka di tempat indeks ditunjukkan "x".

Dalam kata-kata diagnosis, anda dapat melihat sebutan yang serupa dengan yang berikut: sebagai contoh, T 1N 1M 0 dan lain-lain.

Klasifikasi ini sama dengan tahap klasik. Secara umum, mereka dapat ditunjukkan sebagai berikut:

  • Tahap 1 - tumor hanya mempengaruhi ovari;
  • Tahap 2 - prosesnya meluas ke kawasan pelvis;
  • Tahap 3 - terdapat tumor dan pemeriksaannya, terletak berdekatan;
  • Tahap 4 - dengan metastasis jauh dan jika ascites bergabung.

Tonton video mengenai penyakit ini:

Diagnostik

Selalunya tidak mungkin untuk mengesyaki tanda-tanda tumor ovari yang ganas.

Tetapi jika seorang wanita kerap menjalani pemeriksaan ginekologi, mengikuti semua cadangan doktor, kemungkinan dia akan didiagnosis dengan onkopatologi pada peringkat awal adalah tinggi.

Doktor mengesyorkan menjalani pemeriksaan sedemikian:

  • Pemeriksaan umum pada cermin, bimanual, dan juga pemeriksaan rektovaginal (melalui rektum). Dalam kes ini, adalah mungkin untuk mengenal pasti kekalahan parametria, tumor sekurang-kurangnya 2 - 3 cm.
  • Sekiranya perlu, dilakukan pemeriksaan kaviti rongga rahim dan saluran serviks, serta penembusan rongga perut melalui fornix faraj posterior. Dalam kes ini, atipikal, mencurigakan onkologi, sel dapat ditentukan.
  • Pemeriksaan ultrabunyi pada organ pelvis, dan juga formasi kecil dapat dikesan.
  • Penanda tumor - protein khusus untuk tumor yang berlainan tempat - juga membantu dalam diagnosis. Peningkatan mereka secara langsung meningkatkan risiko proses ganas. Bagi ovari, ini adalah CA-125, HE-4, alpha-fetoprotein, indeks ROMA, beta-hCG dan beberapa yang lain..
  • Juga, seorang doktor mungkin mengesyaki tumor ketika menjalani ujian darah am, penyelidikan biokimia.

Sekiranya neoplasma didiagnosis, pemeriksaan berikut dilakukan untuk menentukan sejauh mana penyebaran proses:

  • x-Ray dada;
  • pemeriksaan ultrasound rongga perut untuk kehadiran metastasis yang jauh;
  • CT atau MRI;
  • pemeriksaan organ-organ saluran gastrousus - kolonoskopi dan EGD;
  • sekiranya kelenjar getah bening yang diperbesar dijumpai - biopsi mereka.

Rawatan

Sekiranya terdapat pengesahan lengkap tumor ganas ovari, rawatan bergantung sepenuhnya pada peringkat penyakit. Terdapat petunjuk utama berikut:

Kaedah rawatanMenjalankan
PembedahanSelalunya, bukan sahaja tumor itu sendiri dikeluarkan, tetapi juga rahim dengan pelengkap, serta peritoneum, kelenjar getah bening dan beberapa unsur lain. Hanya dalam kes yang luar biasa pada wanita muda dan nulliparous adalah mungkin untuk memelihara organ pembiakan untuk merealisasikan potensi ibu mereka. Dan walaupun dalam situasi seperti itu, di masa depan, selepas melahirkan, disarankan untuk membuang rahim dan semua struktur yang berkaitan..

Selalunya, pembedahan digabungkan dengan jenis rawatan lain: kemoterapi, radiasi. Lebih-lebih lagi, intervensi semacam itu dapat menjadi tahap utama, dan dapat dilakukan setelah menjalani terapi terapi.. KemoterapiIa dipilih dengan mengambil kira sensitiviti tumor terhadap ubat-ubatan. Rawatan ini mempunyai banyak kesan sampingan: loya, muntah, keguguran rambut, penekanan imun, dan banyak lagi. Oleh itu, kaedah yang paling berkesan, tetapi pada masa yang sama selalu dipilih. Dadah berasaskan platinum sering digunakan. Terapi radiasiBerdasarkan kesan pelbagai jenis gelombang pada organ pelvis. Pada masa yang sama, konduktor khas sering digunakan untuk bertindak sedekat mungkin pada tisu tumor, sehingga merosakkan yang sihat. Rawatan sedemikian juga mempunyai akibat yang tidak diingini dalam bentuk bisul jangka panjang yang tidak sembuh, parut kasar, dll..

Sekiranya berlaku kambuh (kemunculan metastasis pada organ dan struktur lain), rawatan tambahan ditunjukkan, pembetulan skema utama, atau kaedah umumnya lebih radikal.

Ramalan

Prognosis untuk mengesan kista ovari malignan sangat bergantung pada rawatannya. Semakin awal tumor dikesan, semakin tinggi peratusan hasil yang baik bagi wanita. Rata-rata, statistiknya adalah seperti berikut:

  • setelah mengesan penyakit pada peringkat pertama - kadar kelangsungan hidup lima tahun 75 - 90%;
  • dengan yang kedua - 55 - 80%;,
  • dengan yang ketiga - 25 - 40%;
  • dengan yang keempat - sekitar 10%.

Pencegahan

Asas pencegahan adalah mengenal pasti kumpulan risiko di kalangan wanita dan memantau kesihatan mereka dengan teliti. Cadangan utama adalah seperti berikut:

  • Pemeriksaan berkala oleh pakar sakit puan dan ahli terapi untuk mengenal pasti gejala kista ovari malignan. Pemeriksaan ultrasound pada organ pelvis ditunjukkan.
  • Perlu juga diingat bahawa kehamilan dan penyusuan kerana ketiadaan ovulasi secara fisiologi mengurangkan risiko onkologi sistem pembiakan..
  • Wanita yang telah menggunakan rangsangan untuk pematangan folikel semasa hidup mereka (dengan IVF, dll) harus terus mengambil pil perancang. Terdapat asas bukti yang besar yang mengesahkan pengurangan risiko ketika menggunakannya.
  • Sekiranya keluarga itu menghidap barah ovari atau payudara, serta pelbagai barah, kajian harus dilakukan untuk mengesan gen tertentu, misalnya, BRCA-1 dan 2.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai haid dengan tumor rahim atau ovari. Daripadanya anda akan mengetahui tentang kesan sel-sel ganas pada badan, sebab-sebab perubahan kitaran haid dan kesan tumor pada haid..

Neoplasma ovari malignan berlaku dengan frekuensi yang berbeza-beza dalam kumpulan umur yang berlainan dari populasi tertentu. Tetapi jelas bahawa sebarang tumor pada tahap pertama dan kedua mempunyai prognosis yang lebih menyenangkan untuk kualiti dan jangka hayat wanita. Tanggungjawab untuk mengesan tumor dari mana-mana penyetempatan terletak bukan hanya kepada doktor, tetapi juga dengan seks yang adil.

Kista ovari

Kista ovari adalah neoplasma jinak yang berkembang secara langsung di tisu ovari atau epididimis supra-ovari. Ia adalah kapsul berongga yang berisi cecair (darah, cecair serosa, dll.) Di dalamnya. Kista ovari dapat dikesan pada pesakit pada usia berapa pun. Dalam 15% kes, neoplasma ini didiagnosis semasa menopaus (dalam 5 tahun pertama). Kadang-kadang sista ovari dikesan walaupun pada bayi baru lahir. Namun, patologi ini berkembang terutamanya pada wanita usia reproduktif. Selalunya neoplasma seperti itu didiagnosis pada wanita dengan ketidakteraturan haid, walaupun ia dapat berkembang selama perjalanan normalnya..

Jenis-jenis sista ovari

Kista ovari adalah:

  • sebelah kiri (berlaku pada ovari kiri);
  • sebelah kanan (di ovari kanan);
  • dua hala (berkembang pada kedua ovari sekaligus).

Juga, neoplasma seperti ini terbahagi kepada jenis berikut:

  • ruang tunggal (mewakili rongga tanpa partisi);
  • multi-ruang (dipisahkan oleh partisi di dalam).
  • Kecil - hingga 2.5 cm. Pada peringkat awal, neoplasma adalah miniatur dan tidak mempunyai kaki.
  • Besar - lebih dari 5 cm. Kapsul secara beransur-ansur meningkat akibat peningkatan jumlah cecair di dalamnya. Dia mengembangkan kaki (kista secara visual mulai menyerupai cendawan).

Kista ovari yang kelihatan seperti tumor hanya pada penampilan (iaitu, bukan tumor dalam pengertian literal) dan timbul akibat pengumpulan cecair di dalam satu atau lain-lain pembentukan rongga yang disebut kista penahan. Mereka tumbuh secara eksklusif kerana peregangan dinding kapsul (yang berlaku apabila jumlah cecair di dalamnya meningkat). Tidak berlaku pertumbuhan tisu secara berlebihan..

Kista retensi tidak mempunyai kecenderungan untuk keganasan (degenerasi menjadi tumor barah) dan terbahagi kepada jenis berikut:

  • Follicular (didiagnosis pada 73% daripada semua kes sista penahan). Selalunya berlaku apabila terdapat gangguan hormon kecil. Dalam keadaan normal, telur matang di dalam folikel ovari. Kemudian folikel pecah, telur keluar dan bergerak di sepanjang tiub fallopio. Sekiranya terdapat kegagalan, pecah folikel tidak berlaku. Telur kekal di dalamnya. Kemudian neoplasma berkembang menggantikan folikel ini. Sekiranya beberapa sista folikular telah terbentuk, keadaan patologi ini disebut ovarium polikistik.
  • Sista badan kuning (luteal). Selepas pembebasan telur di tempat folikel pecah, korpus luteum terbentuk - sejenis kelenjar endokrin yang menghasilkan progesteron hormon seks wanita. Ini adalah bagaimana tubuh mempersiapkan kemungkinan kehamilan. Sekiranya persenyawaan tidak berlaku, keperluan untuk korpus luteum hilang, dan secara beransur-ansur larut. Menstruasi bermula. Dalam beberapa kes, apabila kehamilan tidak berlaku, korpus luteum tidak hilang, dan kista berkembang di tempatnya.
  • Endometrioid. Mereka berlaku dengan endometriosis, di dalamnya dipenuhi dengan cecair coklat (darah haid). Endometrium adalah lapisan dalam rahim (telur yang disenyawakan melekat padanya sekiranya mengandung). Semasa kitaran haid, perubahan berlaku di dalamnya. Pada separuh pertama kitaran, di bawah pengaruh peningkatan tahap estrogen, endometrium tumbuh dan menebal. Pada masa yang sama, telur matang di folikel ovari. Di tengah kitaran, ia meninggalkan folikel. Sekiranya persenyawaannya tidak berlaku, tahap hormon wanita dalam badan menurun kembali, dan lapisan atas endometrium ditolak dan meninggalkan bersama dengan darah haid. Pada permulaan kitaran haid berikutnya, endometrium diperbaharui. Sekiranya terdapat gangguan hormon, endometrium mula melangkaui rahim dan menembusi tisu dan organ lain. Keadaan patologi ini disebut endometriosis. Kista endometrioid boleh berkembang apabila tisu endometrioid muncul di permukaan ovari. Kapsul terbentuk dari tisu, mengisi dengan darah semasa haid. Lama kelamaan, darah menebal dan menjadi coklat, oleh itu, kista endometrioid juga kadang-kadang disebut coklat.
  • Tecalutein. Mereka timbul dari folikel dengan kelebihan hCG (chorionic gonadotropin) di dalamnya dengan cystic drift (anomali dalam perkembangan ovum semasa kehamilan) atau adanya choriocarcioma (tumor malignan). Kista tecaluteal adalah dua hala dalam kebanyakan kes (berlaku pada kedua ovari).
  • Paraovarial. Mereka berkembang dari tisu epididimis ovari (paro-ovarium, organ dasar yang terdiri daripada banyak saluran kecil yang tidak berfungsi) kerana pengumpulan cecair di saluran paraovarium. Kista semacam itu terletak di antara ovari dan tiub fallopio. Biasanya ruang tunggal.

Oleh kerana kista folikel dan luteal terbentuk kerana pelanggaran proses pelepasan telur dari folikel, mereka juga disebut fungsional. Mereka cenderung larut sendiri selama 1 hingga 3 kitaran haid. Walau bagaimanapun, mereka tidak hilang dengan sendirinya dalam semua kes, oleh itu, dalam tempoh ini (masa ketika kista seharusnya larut), pesakit harus berada di bawah pengawasan doktor.

Sekiranya pendarahan berlaku di rongga neoplasma berfungsi, ia berubah menjadi sista hemoragik yang dipenuhi dengan darah atau darah beku. Dia berbahaya kerana terdapat risiko tinggi pecahnya..

Terdapat juga sistoma - tumor jinak sejati, selalunya berbilang ruang. Di dalamnya, mereka, seperti kista penahan, dipenuhi dengan cecair, tetapi pertumbuhan tisu sudah berlaku di dalamnya, dan mereka mampu menjadi ganas (berubah menjadi neoplasma barah).

Cystoma merangkumi:

  • Cystadenoma (tumor epitelium ovari, terbentuk dari tisu epidermis). Bergantung pada sifat kandungannya, terdapat sista serous (sista halus dengan cecair serous), mukinous (dengan kandungan lendir) dan serous-papillary (dengan permukaan papillary dan kandungan serous).
  • Kista dermoid. Milik kelas tumor teratoid. Sebab pembentukan teratoid adalah pelanggaran perkembangan embrio. Gadis itu sudah dilahirkan dengan asas kista dermoid di tisu ovari. Walau bagaimanapun, neoplasma seperti itu tumbuh dengan perlahan, dan hingga ke titik tertentu, mereka mungkin tidak dapat dikesan sama ada sebagai hasil ultrasound atau semasa pemeriksaan ginekologi. Mereka biasanya didiagnosis semasa remaja (kerana hormon mula tumbuh lebih cepat) atau lambat. Kista dermoid adalah kapsul yang mengandungi pelbagai tisu badan - lemak, tulang, rambut, tulang rawan dan juga gigi. Kista dermoid terbentuk dari exoderm - rudiment embrio.

Punca berlakunya

Sebab utama perkembangan kista ovari merangkumi proses yang menyebabkan perlambatan aliran keluar dan pengekalan darah vena di organ pelvis:

  • gangguan hormon;
  • penyakit keradangan pelvis.

Risiko neoplasma meningkat dengan:

  • patologi endokrin (contohnya, kerosakan fungsi kelenjar tiroid);
  • kitaran haid yang tidak teratur;
  • kegemukan;
  • mengambil ubat hormon (untuk kontrasepsi atau sebagai persediaan untuk IVF);
  • penyakit keradangan kronik pundi kencing dan usus;
  • merokok;
  • pengguguran;
  • beberapa ubat yang ditetapkan untuk tumor ganas pada kelenjar susu;
  • keabnormalan perkembangan tisu kongenital;
  • permulaan haid yang terlalu awal (sebelum usia 11 tahun);
  • tekanan;
  • operasi pada organ sistem pembiakan.

Juga, risiko mengembangkan neoplasma meningkat pada pesakit yang sebelumnya didiagnosis menderita kista..

Gejala

Dalam beberapa kes, sista (terutamanya yang berfungsi) tidak menampakkan diri dengan sebarang gejala. Oleh itu, adalah penting untuk membuat lawatan pencegahan secara berkala ke pakar sakit puan (1-2 kali setahun).

Gejala spesifik bergantung pada jenis sista dan kadar pertumbuhannya. Sensasi menyakitkan diperhatikan di sebelah mana neoplasma berada (di sebelah kanan, kiri, atau kedua-duanya sekali gus). Penyakit ini dapat menampakkan diri dengan tanda-tanda seperti:

  • menarik atau sakit (atau rasa kenyang di bahagian bawah perut), bertambah teruk semasa hubungan seksual, senaman fizikal, kencing atau haid;
  • pelanggaran kitaran haid (haid tidak hadir atau tempohnya dipanjangkan);
  • kemandulan;
  • peningkatan perut (jika sista besar);
  • bercak dari faraj;
  • peningkatan kencing, sembelit (dengan pertumbuhan kista dan, sebagai akibatnya, pemampatan organ dalaman);
  • benjolan (teraba) di bahagian perut.

Gejala tambahan (mungkin berlaku sebagai tambahan di atas) termasuk:

  • peningkatan jumlah aliran haid;
  • kehausan berterusan;
  • penurunan atau kenaikan berat badan yang tajam tanpa sebab objektif;
  • pelanggaran tekanan darah;
  • pertumbuhan rambut muka;
  • peningkatan suhu badan (dari 38 darjah ke atas);
  • loya muntah.

Kemungkinan komplikasi

Sekiranya tidak ada rawatan dan pertumbuhan kista ovari yang progresif, komplikasi berikut mungkin timbul:

  • Pendarahan ke rongga sista dan transformasi neoplasma fungsional menjadi hemoragik;
  • Kilasan kaki sista. Dengan kilasan yang tidak lengkap (secara beransur-ansur, 90-180 darjah), gangguan peredaran darah, kehilangan mobiliti sista, dan pembentukan lekatan berlaku. Dengan kilasan (akut) lengkap (360 darjah), nekrosis (kematian tisu) mungkin berlaku, yang membawa kepada perkembangan peritonitis (keradangan peritoneum). Ini adalah keadaan berbahaya di mana rawatan perubatan mesti diberikan dengan segera. Kilasan kaki sista yang lengkap menampakkan diri dengan gejala seperti penurunan tekanan darah dan peningkatan suhu badan, mual dan muntah, cirit-birit atau sembelit, sakit paroxysmal tajam di bahagian bawah abdomen, memancar ke punggung bawah atau kaki.
  • Pecah dinding sista (boleh menyebabkan perkembangan peritonitis). Pesakit merasakan sakit satu sisi yang teruk di bahagian bawah abdomen (bergantung pada lokasi neoplasma). Dinding perut tegang. Sembelit mungkin berlaku. Pecah kista boleh berlaku akibat trauma perut, senaman fizikal, persetubuhan, penyakit radang organ pelvis, ketidakseimbangan hormon, kilasan kaki sista.
  • Pendarahan intra-perut (mungkin berlaku apabila pecahnya neoplasma).
  • Kemandulan.

Diagnostik

Pertama, pakar sakit puan mengumpulkan anamnesis dan melakukan pemeriksaan umum dan ginekologi. Kemudian kajian berikut diberikan:

  • Ultrasound organ pelvis;
  • radiografi, tomografi dikira;
  • ujian kehamilan atau ujian darah untuk hCG (untuk mengesampingkan kehamilan ektopik);
  • ujian darah dan air kencing am.

Selain itu anda mungkin memerlukan:

  • ujian darah untuk penanda tumor;
  • pemeriksaan laparoskopi dengan biopsi (di mana kista dapat dirawat secara serentak);
  • ujian darah untuk hormon (untuk mengenal pasti penyebab perkembangan kista).

Sekiranya terdapat penyakit bersamaan (endokrin, patologi radang organ-organ dalaman), bantuan pakar yang sesuai mungkin diperlukan: ahli endokrinologi, ahli gastroenterologi, ahli urologi, ahli terapi, dll..

Rawatan

Rawatan sista boleh dilakukan secara konservatif dan pembedahan. Dengan adanya neoplasma fungsional, taktik hamil boleh digunakan, tetapi pesakit berada di bawah pengawasan perubatan berterusan untuk mengelakkan komplikasi..

Terapi konservatif melibatkan pelantikan ubat hormon. Sekiranya hasil rawatan yang diinginkan tidak diperhatikan dalam 2-3 bulan, operasi (cystectomy) dilakukan, di mana kista dikeluarkan, cuba memelihara tisu ovari sebanyak mungkin.

Terdapat dua jenis sistektomi:

  • Laparotomik (tradisional). Sayatan dibuat di dinding perut di mana ovari diakses. Kawasan tisu kista dan patologi dikeluarkan, kemudian sayatan dijahit. Ini adalah operasi trauma dengan tempoh pemulihan yang agak lama. Oleh itu, pada masa ini, kaedah ini jarang digunakan, terutamanya jika terdapat sista, lekatan, keganasan atau pecahnya neoplasma yang besar.
  • Laparoskopi. Campur tangan pembedahan dilakukan melalui pemotongan tusukan di dinding perut menggunakan alat laparoskop. Semasa operasi, karbon dioksida dipam ke rongga perut untuk pandangan terbaik. Pertama, sista dibuka, kemudian isinya dikeluarkan, selepas itu kapsul kosong dikeluarkan. Elektrokoagulasi saluran darah ("cauterization" dengan arus) juga dapat dilakukan. Pembedahan laparoskopi kurang trauma daripada pembedahan klasik, waktu pemulihan selepasnya jauh lebih pendek, tetapi tidak ditunjukkan dalam semua kes. Ia dilakukan dengan sista kecil, tidak adanya proses purulen dan perubahan fungsi pelengkap.

Pembuangan laser dari kista ovari adalah sejenis pembedahan laparoskopi. Ia dilakukan dengan menggunakan sinar laser, bukan pisau bedah..

Dalam beberapa kes (dengan kista yang besar, berisiko tinggi mendapat barah, proses keradangan berskala besar di ovari), sistektomi mungkin tidak memberikan hasil yang diinginkan. Kemudian dijalankan:

  • Reseksi ovari. Operasi di mana, selain membuang kista, tisu ovari juga dikeluarkan.
  • Ovariektomi. Kista dikeluarkan bersama dengan ovari.
  • Adneksektomi. Bukan sahaja ovari dikeluarkan, tetapi juga tiub fallopio.

Pencegahan sista ovari

Pencegahan sista dan sista ovari termasuk:

  • Gaya hidup sihat (pemakanan yang betul, ketiadaan tabiat buruk, aktiviti fizikal biasa).
  • Penggunaan kaedah kontraseptif untuk mengelakkan kehamilan yang tidak diingini dan, sebagai akibatnya, pengguguran.
  • Penormalan berat badan.
  • Rawatan penyakit ginekologi dan penyakit keradangan yang tepat pada masanya.

Sekiranya berlaku ketidakselesaan haid, perlu menghubungi pakar sakit puan secepat mungkin. Pemeriksaan pencegahan secara berkala juga penting - sekurang-kurangnya 1-2 kali setahun..

Kista ovari dan tumor

Doktor yang berpengalaman di klinik asing terkemuka

Diagnosis pra operasi yang tepat

Operasi untuk sebarang ukuran tumor

Operasi laparoskopi dan robotik dengan pemulihan yang cepat

Jabatan ini diketuai oleh pakar bedah onkogynecologist yang berpengalaman di klinik terbesar di Amerika Syarikat, satu-satunya anggota Persatuan Amerika Ginekologi-Onkologi Amerika di Rusia Vladimir Nosov

Rawatan pemeliharaan organ pada pesakit muda

Hubungi kami +7 495 933-66-55 atau

Salah satu bidang keutamaan pekerjaan Klinik Ginekologi dan Onkoginekologi EMC adalah diagnosis dan rawatan sista dan tumor ovari (formasi), yang sering didiagnosis pada wanita usia pembiakan, dan juga selepas bermulanya menopaus..

Selalunya istilah - sista, sistoma, tumor ovari - hampir sinonim untuk doktor dan bermaksud kehadiran pertumbuhan (pertumbuhan) yang tidak normal pada ovari. Kenyataannya adalah bahawa dalam klasifikasi antarabangsa terdapat konsep ADNEXAL MASS, OVARIAN MASS, OVARIAN CYST - semuanya dapat ditukar ganti, setiap pembentukan ovari sista boleh disebut salah satu daripada tiga istilah.

Tumor ovari membayangkan adanya sista yang mengandungi komponen yang padat. Kista itu sendiri adalah "gelembung" di permukaan atau di dalam ovari, berisi cecair. Walaupun untuk kaedah intraskopi moden (ultrasound, CT, MRI), dan oleh itu untuk ahli onkoginekologi, formasi ini hanya dapat dibezakan berdasarkan sifat kandungannya..

Terdapat banyak klasifikasi mengikut histologi, ukuran, fungsi, tetapi klasifikasi mengikut tahap keganasan cukup universal dan memenuhi keperluan untuk mendapatkan maklumat mengenai penyakit doktor dan pesakit.

Jenis-jenis sista ovari

Kista dan tumor ovari dikelaskan kepada tiga jenis:

Lesi dan sista jinak

Pembentukan ovari sempadan

Pembentukan jinak (kista) ovari lebih sering terjadi pada wanita muda dan boleh dikaitkan dengan penyakit seperti endometriosis (ketika sel-sel endometrium, lapisan dalam dinding rahim, tumbuh di luar lapisan ini), dan juga boleh berlaku akibat ketidakteraturan haid.

Tumor ovari sempadan lebih kerap berlaku pada wanita berusia lebih dari 30 tahun. Di bawah mikroskop, kista boleh didefinisikan sebagai malignan, tetapi mereka mempunyai kursus klinikal yang lebih mengingatkan pada formasi jinak. Tumor garis batas dalam kes-kes yang jarang menyebabkan penyebaran metastasis (pemeriksaan), tetapi sering mencetuskan kambuh (ketika beberapa saat kemudian tumor kembali ke ovari atau muncul di tempat lain) - dalam kes ini, perlu dilakukan operasi berulang. Kemoterapi tidak berkesan dalam kes ini..

Tumor ovari malignan (barah ovari) paling kerap berlaku pada wanita selepas menopaus. Malangnya, 80% pesakit pergi ke doktor hanya dengan manifestasi gejala - pada peringkat ketiga atau keempat penyakit ini. Dalam kes-kes ini, operasi yang paling radikal dilakukan, bertujuan untuk membuang semua nod tumor dari rongga perut, setelah operasi (dalam beberapa kes bahkan sebelum operasi), kemoterapi dilakukan. Walaupun pada peringkat akhir rawatan, 30-40% pesakit mempunyai peluang untuk sembuh sepenuhnya.

Bagaimana kista (pembentukan, tumor) ovari dikesan?

Sebilangan wanita melawat pakar sakit puan dengan sakit di bahagian bawah perut. Kadang-kadang rasa sakit ini bersifat kitaran, dalam beberapa kes ia kekal. Dalam beberapa kes, sista dan massa ovari dikesan secara tidak sengaja semasa pemeriksaan ultrasound profilaksis.

Apakah penanda tumor? Untuk apa mereka digunakan?

Tumor marker adalah zat spesifik yang timbul dalam cecair biologi pesakit sebagai akibat aktiviti penting sel barah. Penanda tumor yang paling kerap dikaji dalam darah dalam pembentukan ovari adalah CA-125. Ia sering dikesan apabila terdapat sista atau ovari. Malangnya, CA-125 tidak mempunyai kekhususan. Ia boleh meningkat beberapa kali sekiranya berlaku proses jinak di rongga perut (fibroid rahim, endometriosis, sista ovari jinak, kolitis dan lain-lain), sementara pada separuh wanita dengan tumor ovari ganas pada tahap awal, tahap CA-125 adalah normal. Oleh itu, definisi CA-125 sering tidak digunakan untuk menyelesaikan masalah keganasan tumor sebelum pembedahan, tetapi dalam kombinasi dengan data ultrasound, dalam beberapa kes, ia dapat menjadi petunjuk diagnostik yang signifikan bagi pakar sakit puan..

Adakah kehadiran sista selalu memerlukan pembuangan?

Mungkin hanya sista berfungsi (sista yang terbentuk akibat kitaran haid dan bukan ovulasi) yang layak diperhatikan oleh pakar sakit puan secara dinamik. Kista berfungsi akan hilang selepas 1-2 kitaran haid. Sekiranya ini tidak berlaku, kista tidak berfungsi, tetapi patologi.

Ovari polikistik (banyak kista kecil di sekitar pinggir ovari) boleh menjadi varian normal dan juga menjadi tanda komponen sindrom ovarium polikistik. Kista kecil ini juga dalam kebanyakan kes tidak memerlukan rawatan pembedahan, kecuali jika digabungkan dengan ketidaksuburan atau ketidakteraturan haid..

Ovari polikistik sebenarnya terdapat pada 15-20% wanita yang sihat dan tidak memerlukan rawatan. Dalam kes lain, mereka termasuk dalam sindrom ovarium polikistik yang signifikan secara klinikal (hiperandrogenisme, gangguan kitaran). Semua sista dan massa ovari lain dianggap patologi dan memerlukan pembuangan pembedahan.

Apakah tujuan operasi tersebut?

Adalah mungkin untuk menentukan secara tepat sama ada kista jinak atau kista malignan (garis batas) hanya mungkin setelah mengeluarkan sista atau ovari dengan sista semasa operasi. Semua teknik diagnostik pra operasi (ultrasound, penanda tumor, analisis gejala) adalah anggaran dan tidak memberikan jawapan 100% untuk persoalan keganasan.

Beberapa kista juga boleh menyebabkan kilasan ovari, apabila bekalan darah ke ovari terputus, ovari mati, yang merupakan petunjuk untuk pembedahan kecemasan. Sebilangan kista boleh pecah secara tidak sengaja, kadang-kadang menyebabkan pendarahan yang ketara (apoplexy ovari), yang biasanya juga memerlukan pembedahan segera.

Adakah mungkin untuk memelihara ovari itu sendiri, di mana kista timbul, atau diperlukan untuk mengeluarkannya sepenuhnya??

Pada tahap yang lebih besar, ia bergantung pada sifat kista, usia wanita dan beberapa faktor lain. Bercakap mengenai sista ovari jinak (endometrioma, cystadenoma, sista folikular, dan lain-lain) dengan ukuran yang tidak terlalu besar, adalah mungkin untuk memelihara ovari dan hanya membuang kista dengan kapsul untuk mengelakkan kambuh.

Sekiranya sista semasa operasi kelihatan mencurigakan dari sudut pandang onkologi, lebih selamat membuang seluruh ovari bersama-sama dengan sista dengan merendamnya ke dalam beg plastik secara langsung di perut, dan kemudian mengeluarkannya - sangat penting untuk tidak "memecahkan" sista di perut, sehingga kandungannya tidak masuk ke rongga perut pesakit, kerana ini boleh menimbulkan masalah pada masa akan datang.

Pakar sakit puan anda pasti memberi amaran kepada anda tentang kemungkinan perlu mengeluarkan keseluruhan ovari dengan sista (tumor) dan bahawa keputusan ini dapat dibuat oleh pakar bedah semasa operasi, walaupun dalam kebanyakan kes ovari dapat dipelihara.

Dalam beberapa kes, diperlukan untuk membuang kista bersama dengan ovari - dalam kes ini, pakar bedah menghantarnya untuk pemeriksaan histologi yang mendesak, hasilnya membantu dengan cepat memutuskan jumlah campur tangan pembedahan yang diperlukan secara langsung semasa operasi.

Adakah kemungkinan kehamilan dan kelahiran anak jika salah satu ovari dikeluarkan??

Satu ovari dapat melaksanakan fungsinya sepenuhnya, termasuk pengeluaran hormon seks, memastikan kitaran haid yang normal, serta pengeluaran telur setiap bulan. Sekiranya tiub fallopio ovari yang diawetkan dapat dilalui, maka kemungkinan untuk hamil dan melahirkan anak adalah sama seperti pada wanita dengan dua ovari..

Rawatan sista ovari

Sekiranya sista (pembentukan) ovari tidak terlalu besar, berdiameter kurang dari 7-9 sentimeter dan tidak menimbulkan kecurigaan khas mengenai keganasannya menurut hasil ultrasound, prosedur invasif minimum dilakukan - laparoskopi ovari.

Perlu diingat bahawa sebahagian besar kista ovari termasuk dalam kategori ini dan dirawat dengan pembedahan laparoskopi, yang memberikan hasil kosmetik yang sangat baik, kehilangan darah minimum semasa operasi, dan pemulihan cepat. Sekiranya sista terlalu besar dan tidak dapat dikeluarkan dengan selamat dari rongga perut melalui lubang laparoskopi kecil, pembedahan perut dilakukan.

Sekiranya, menurut data ultrasound atau komputasi tomografi (CT) atau penanda tumor darah, terdapat kecurigaan menyeluruh bahawa pembentukannya ganas, dalam hal ini, operasi perut dilakukan.

Dengan sebilangan besar sista atipikal dan pembentukan ovari, disarankan untuk melakukan operasi laparoskopi. Dalam kes lain, laparoskopi hanya digunakan untuk mendiagnosis pembentukan ovari, dan kemudian menjalani pembedahan perut.

Adakah kaedah bukan pembedahan untuk merawat sista ovari (formasi)?

Selain daripada sista berfungsi dan ovari polikistik, jenis sista dan massa lain dirawat dengan pembedahan. Terdapat kesalahpahaman bahawa beberapa ubat hormon menyumbang kepada penyerapan semula kista, tetapi tidak ada bukti keberkesanan kaedah ini dalam literatur perubatan..

Dalam beberapa kes, kista sembuh dengan sendirinya (sista berfungsi), tetapi ini biasanya berlaku secara spontan, dan bukan disebabkan oleh penggunaan ubat hormon. Penggunaan ubat hormon (kontraseptif) benar-benar dibenarkan hanya dalam satu kes - untuk mengelakkan pembentukan semula kista ovari yang berfungsi dan lain-lain jinak. Lebih-lebih lagi, penggunaan kontraseptif hormon selama 5 tahun atau lebih (secara keseluruhan untuk kehidupan wanita) mengurangkan risiko terkena barah ovari sebanyak 40%.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk sista ovari??

Sekiranya sista ovari dikesan mengikut hasil imbasan ultrasound, perlu menghubungi pakar bedah ginekologi yang pakar dalam operasi laparoskopi. Walaupun kista tersebut ternyata berfungsi, pakar bedah ginekologi akan terus memantau pesakit selama beberapa bulan sehingga kista itu sembuh dengan sendirinya. Sekiranya kista tidak tipikal atau terdapat kecurigaan adanya tumor garis batas atau malignan, dalam kes ini, anda harus menghubungi pakar bedah onkologi ginekologi yang akan menetapkan pemeriksaan tambahan dan melakukan pembedahan laparoskopi atau perut.

Pakar bedah-onkoginekologi EMC mempunyai latihan pembedahan yang sesuai, pengalaman pembedahan yang luas dalam onkologi ginekologi dan disiplin yang berkaitan, peralatan moden yang paling moden, dan yang paling penting - pemahaman mengenai perlunya penyingkiran tumor secara radikal semasa pembedahan.

Tugas utama Jabatan Ginekologi dan Onkoginekologi EMC adalah menyediakan rawatan perubatan pembedahan dan terapi untuk penyakit onkologi ginekologi dan ginekologi dalam masa yang singkat, seefisien mungkin, tanpa rasa sakit dan dengan kesan sampingan yang minimum. Karya ini dibina mengikut standard perubatan berasaskan bukti yang diamalkan di Amerika Syarikat dan Eropah Barat.

Pasukan doktor jabatan - pakar bedah-onkogynecologists, pakar bedah-ginekologi, urogynecologists, di belakang mereka tidak hanya bertahun-tahun praktik di klinik terbaik di Rusia, Amerika Syarikat, Eropah dan Israel, tetapi juga latihan teori yang kuat, yang terus diperbaiki berkat penyertaan doktor dalam kongres dan persidangan antarabangsa di keistimewaan.

Ketua jabatan adalah pakar onkologi pakar bedah-ginekologi dan pakar obstetrik-ginekologi yang berpengalaman, yang disahkan oleh Suruhanjaya Nasional AS (Diperakui Lembaga) untuk Obstetrik-Ginekologi dan Onkoginekologi, dan juga pakar yang disahkan dalam bidang obstetrik-ginekologi dan onkologi di Rusia, Vladimir Nosov. Klinik EMC adalah salah satu dari sedikit di Moscow, tahap penyampaian perkhidmatan perubatan yang memenuhi standard antarabangsa.