Kanser: kehidupan selepas rawatan. Diet, senaman, ubat

Angioma

Sekiranya doktor mati kerana barah, adakah harapan untuk pesakit?

Di rangkaian sosial, tahun 2020 dimulakan dengan catatan perpisahan ahli onkologi St. Petersburg Andrei Pavlenko, yang sendiri menemui barah dalam dirinya dan selama satu setengah tahun - di laman Facebook, dalam banyak wawancara, penampilan di televisyen - membicarakan perjuangannya dengan penyakit ini..

"Jalan hidup saya berakhir, sayangnya, penyakit itu ternyata lebih berbahaya dan perkembangannya tidak memberi saya peluang," tulis doktor di halamannya, dan pada 5 Januari dia hilang. Gelombang keputusasaan melanda komuniti Internet. Orang menulis bahawa jika seorang ahli onkologi terkemuka di negara ini, ketua klinik berteknologi tinggi, yang mempunyai akses kepada ubat-ubatan yang paling maju dan teknologi yang paling maju, meninggal kerana barah, maka apa yang dapat diharapkan oleh rakyat biasa, yang, untuk mendapatkan janji temu, perlu berjumpa dengan ahli onkologi daerah dan cari ubat yang betul di farmasi? Adakah mereka mempunyai peluang untuk sembuh?

Timbalan pengarah N.N. Blokhin Alexander Petrovsky:

Alexander Petrovsky: Peluang untuk menyembuhkan barah tidak bergantung pada kedudukan atau tahap pesakit, tetapi ditentukan sepenuhnya oleh tahap penyakit dan kepekaan tumor terhadap rawatan yang ditentukan. Sekiranya kita berbicara tentang Andrei Pavlenko, dia benar-benar "tidak bernasib baik", seperti yang dia tulis dalam pesan perpisahannya. Sekiranya penyakitnya terdeteksi pada tahap 1-2, kemungkinan pemulihannya diperkirakan 90%. Dengan barah perut yang maju (tahap 3-4), hasilnya buruk dalam 90% kes. Andrey, sebagai profesional dari saat diagnosis, benar-benar menilai peluangnya dan dalam semua wawancara mengatakan bahawa peluangnya untuk mengalahkan penyakit itu kecil.

Mengenai masa dan tarikh

Lydia Yudina, AIF: Bagaimana orang yang jauh dari perubatan dapat menilai peluang mereka untuk sembuh? Bagaimanapun, soalan pertama yang ditanyakan oleh pesakit ketika mereka mengetahui tentang diagnosis mereka adalah: "Berapa banyak yang saya tinggal?"

- Secara umum, menurut statistik, 50% pesakit barah sembuh sepenuhnya. Dalam kes ini, prognosis jangka hayat dalam setiap kes bergantung pada jenis barah, kerana tidak ada jawaban umum untuk pertanyaan ini. Kanser bukan satu penyakit, tetapi pelbagai penyakit. Terdapat jenis kanser yang disukai secara prognostik, di mana bahkan pada tahap lanjut, dengan adanya metastasis yang jauh, pesakit mempunyai peluang yang tinggi untuk pemulihan atau peralihan penyakit ke bentuk kronik. Tetapi ada juga jenis penyakit tersebut, dari mana pesakit cepat terbakar, walaupun barah itu dikesan pada tahap awal..

Namun, keadaan berubah setiap tahun. Bahkan 5 tahun yang lalu, barah paru-paru dianggap sebagai hukuman. Hari ini, ubat telah muncul, berkat mana orang hidup dengan diagnosis ini sejak sekian lama..

Bagi kanser biasa seperti barah payudara, barah kolorektal, barah ovari, limfoma, dan lain-lain, pesakit boleh tinggal bersama mereka selama 10-15 tahun atau lebih..

- Doktor mengatakan penting untuk mengesan barah pada peringkat awal. Tetapi pada masa yang sama, tidak ada gejala pada awal penyakit ini. Seberapa cepat penyakit ini berkembang dan berlalu dari satu peringkat ke tahap yang lain?

- Terdapat ketumbuhan yang agresif dan cepat tumbuh. Ini termasuk, misalnya, beberapa jenis barah pada kanak-kanak. Tetapi rata-rata, ia memerlukan 5-7, kadang-kadang 10 tahun dari munculnya sel barah dalam tubuh hingga pembentukan tumor yang signifikan secara klinikal (kira-kira 1 cm). Jelas bahawa ada kemungkinan untuk mengesan penyakit pada tahap awal dengan pemeriksaan berkala - dan mereka cukup tinggi.

Sejarah keluarga

- Kumpulan risiko termasuk orang yang saudara terdekatnya didiagnosis menghidap barah?

- Sekiranya seorang nenek berusia 85 tahun didiagnosis menghidap barah payudara, ini tidak bermakna semua wanita dalam keluarga harus segera berjumpa dengan pakar onkologi. Walau bagaimanapun, terdapat sejumlah mutasi genetik yang secara dramatik meningkatkan kemungkinan penyakit. Contoh yang paling terkenal adalah mutasi pada gen BRCA1 dan BRCA2, yang meningkatkan kemungkinan menghidap barah payudara sebanyak 6-8 kali. Pelakon Angelina Jolie, yang didapati mempunyai "gen yang cacat", secara tidak sengaja mengeluarkan payudaranya dan dengan itu mengurangkan risiko penyakit dari 89% menjadi 0.1%. Kanser perut Andrei Pavlenko juga tergolong dalam jenis barisan keturunan (bapanya juga meninggal kerana penyakit yang sama. - Ed.).

Oleh itu, anda perlu mengetahui sejarah keluarga anda dan tidak akan diabaikan. Dengan jenis kecenderungan genetik tertentu, doktor berpeluang menjalankan prosedur pencegahan pencegahan, termasuk prosedur pembedahan, yang akan mengurangkan risiko barah..

- Kanser sebenarnya lebih berbahaya bagi golongan muda daripada pada orang tua?

- Secara amnya, ya. Kanser perut, barah payudara yang didiagnosis pada usia muda sering sangat agresif dan berbahaya. Namun, hari ini kita menyembuhkan barah kanak-kanak sepenuhnya dalam 80% kes..

- Doktor sering mengatakan bahawa banyak bergantung pada ciri-ciri individu tumor dan kepekaannya terhadap ubat-ubatan yang ditetapkan, tetapi pada masa yang sama mereka menetapkan rawatan mengikut standard yang sama untuk semua orang.

- Piawaian adalah alasan ekonomi untuk rawatan, dan rawatan itu sendiri ditetapkan mengikut panduan klinikal. Amalan menunjukkan bahawa, walaupun setiap tumor adalah individu, 80% daripada semua kanser dapat dijelaskan dengan pendekatan standard. Pendekatan standard ini merangkumi penentuan kepekaan individu terhadap tumor terhadap ubat antikanker tertentu menggunakan kaedah genetik imunohistokimia dan molekul. Dalam kes lain, selalu beralih ke rawatan individu - untuk ini, doktor hanya perlu mengumpulkan komisen perubatan.

Revolusi dibatalkan?

- Bolehkah pesakit memeriksa sama ada doktor merawatnya dengan betul??

- Semua panduan klinikal tersedia untuk umum, dan pesakit dapat mencarinya, menyelidiki dan mencuba memahaminya. Walau bagaimanapun, ini sukar dilakukan tanpa pendidikan perubatan. Ia seperti cuba mengawal pembaiki memperbaiki peti sejuk yang pecah. Lebih baik mempercayai profesional, dan sistem mesti melakukan segalanya untuk memastikan bahawa kepercayaan ini dibenarkan.

- Setiap hari, media melaporkan kes baru penyakit - termasuk orang terkenal. Kejadian barah benar-benar meningkat?

- Kedua-dua kadar kejadian dan pengesanan barah telah meningkat. Dan anda perlu bersedia untuk fakta bahawa setiap tahun akan ada semakin banyak pesakit dengan barah. Hari ini di negara kita 50% pesakit mati akibat penyakit kardiovaskular, 15% dari penyakit onkologi, dan di Jepun, morbiditi onkologi telah muncul di puncak, kerana barah adalah penyakit orang tua, dan jangka hayat ada yang paling tinggi di dunia..

Berita baiknya adalah bahawa bukan sahaja kejadian itu meningkat, tetapi keberkesanan rawatan juga meningkat. Jangka hayat pesakit barah terus meningkat, termasuk mereka yang penyakitnya dikesan sudah berada pada tahap lanjut.

- Adakah teknologi baru yang diharapkan dalam rawatan barah, setanding dengan imunoterapi?

- Jangan menunggu dan menaruh harapan pada kemunculan kaedah revolusi dan memandang rendah keupayaan ubat dan teknologi yang terbukti. Dari sudut pandang perubatan, evolusi - pengembangan kaedah yang ada - lebih baik daripada revolusi, yang sering membawa lebih banyak kehancuran daripada kemenangan. Sudah hari ini, ahli onkologi mempunyai semua yang mereka perlukan untuk membantu kebanyakan pesakit. Penyelidikan lebih lanjut dalam bidang onkologi diperlukan dan sedang dilakukan di seluruh dunia. Onkologi adalah salah satu cabang perubatan yang paling dinamik berkembang. Pada tahun terakhir sahaja, lebih daripada 50 ubat dan petunjuk baru telah didaftarkan untuk rawatan pelbagai jenis tumor. Tugas seseorang hanya untuk berjumpa doktor, dan disarankan untuk melakukan ini seawal mungkin.

Kehidupan selepas barah

Wartawan "MK" di Vladimir "berkongsi kisahnya yang mengubah hidupnya sepenuhnya

08/29/2018 pada 01:04, tontonan: 1851

Di setiap bandar besar di negara kita, anda boleh menemui institusi perubatan khas (atau lebih dari satu). Setiap orang yang masuk dan meninggalkannya berbeza dengan pengunjung dan pesakit klinik dan hospital biasa. Biasanya, wajah mereka suram dan fokus. Institusi ini adalah klinik onkologi.

"Diagnosis juga dicatatkan dalam rekod perubatan saya"

Saya berusia sebelas tahun ketika ayah saya memanggil saya ke dapur dan berkata: “Saya harus memberitahu anda sesuatu. Ibu jatuh sakit dan terpaksa pergi ke hospital. Dia akan tinggal di sana untuk masa yang lama. " Saya kemudian mengangkat bahu: "Yah, ini bukan barah. Segala-galanya akan baik". Dia menatapku dengan saksama, dan jadi aku belajar bahawa barah tidak menyelamatkan mereka yang paling dekat denganku... Oleh itu bermulalah kisah yang mengubah hidupku sepenuhnya. Sepenuhnya - kerana sudah lebih dari sepuluh tahun berlalu, dan diagnosis ini tercatat dalam rekod perubatan saya.

Setelah berada di lobi hospital biasa, anda bukan sahaja dapat melihat wajah sedih, tetapi juga wajah yang cukup ceria dan ceria. Orang-orang ini pulang ke rumah setelah membaiki mayat mereka. Memasuki dispensari onkologi, anda akan melihat seluruh lapisan masyarakat: muda dan tua, kaya dan tidak begitu, bujang dan keluarga. Dan keseluruhan spektrum ini akan memancarkan satu perkara sahaja: voltan.

Jadi apa yang berlaku kepada orang-orang ini setelah berkeliaran di hospital? Dan adakah kehidupan selepas barah? Sebilangan besar daripada kita kadang-kadang menghantar wang untuk rawatan kepada pesakit barah melalui iklan di rangkaian sosial dan di TV. Dan tidak ada yang bertanya kepada dirinya sendiri: apa yang terjadi pada mereka? Adakah anda ingin tahu? Saya akan memberitahu anda.

"Rawatan barah sering seperti loteri."

Rawatan barah adalah proses yang panjang dan sukar dilakukan. Lebih-lebih lagi, pada tahap tertentu ia bukan lagi masalah pemulihan, tetapi penangguhan penyakit. Namun, jangan biarkan itu menakutkan anda. Diabetes dan pelbagai penyakit kardiovaskular tidak dapat disembuhkan selamanya. Tetapi anda boleh tinggal bersama mereka. Selama bertahun-tahun dan dekad, jika anda kerap diperiksa dan ikuti preskripsi doktor. Perkara lain ialah rawatan barah sering menyerupai undian. Dan satu pesakit dengan tahap ketiga setelah semua penderitaan hidup bahagia selamanya, dan yang lain - dengan yang kedua - dalam setahun mereka menemui metastasis.

Perkara pertama yang dihadapi oleh pesakit barah adalah ketidakpastian. Cuba mencari jawapan untuk pertanyaannya, dia masuk ke dalam talian dan tenggelam dalam aliran cerita, maklumat dan iklan para penipu yang berjanji untuk menyembuhkan segala-galanya dan semua orang dengan tincture jet berang. Kemudian, semasa rawatan, dia melihat orang lain seperti dia dan benar-benar bingung. Ada yang mempercayai doktor, tetapi lebih banyak lagi para penipu, yang lain menghadapi semua yang berlaku, dan yang lain dikelilingi oleh saudara-mara yang penyayang dan kaya dan bersedia membaca ceramah tentang sakit mereka.

Sekiranya anda menghadapi penyakit ini, jika anda tidak peduli dengan kesedihan orang lain, jika anda hampir putus asa, atau anda adalah orang yang mengatasi dan bersedia untuk berkongsi kemenangan anda, pergi ke onkoliga.ru dan pastikan bahawa walaupun dengan diagnosis ini - HIDUP TERUS!

Tetapi hari itu tiba ketika rawatan selesai. Sekarang anda hanya perlu hadir secara berkala untuk kawalan, dan di hadapan adalah pekerjaan atau pencen kecacatan (dan kadang-kadang keduanya). Dan kemudian seseorang menjadi seperti pendaki yang menakluki Everest untuk pertama kalinya, yang tidak tahu bagaimana untuk turun. Terutama jika terdapat kekurangan pada organ, atau rambut telah berkeliaran seperti bulu dandelion. Topik yang terpisah - jika anda masih muda, tetapi tidak dapat lagi mempunyai anak.

"Anda tidak boleh sama seperti sebelumnya"

Semasa rawatan, anda akan membiasakan diri dengan topik kesakitan dan sakit seperti bunyi kereta di jalan. Anda menjaga diri dan gugup jika tiba-tiba sesuatu di suatu tempat jatuh sakit. Orang biasa mengambil sebiji pil analgin, dan seorang pesakit barah boleh mengalami gangguan saraf sehingga dia melakukan tomografi dan memastikan bahawa dia mengalami migrain, dan bukan metastasis di kepala. Nah, pada hari pemeriksaan kawalan, perasaan dalaman umumnya serupa dengan pertempuran umum seperti Borodinsky.

Anda merasa malu bahawa anda tidak boleh sama seperti sebelumnya. Sekiranya anda seorang yang berpengalaman dan hidup, cepat atau lambat anda tidak peduli. Tetapi jika anda mempunyai impian anda sekelompok pelanggan di Instagram, badan yang melegakan dan cinta hidup anda di sebelah anda... Anda merasa malu melihat orang di mata, kerana anda merasa malu kerana anda sudah berada di sisi lain. Bahawa anda berbeza. Anda seorang yang istimewa. Dan ia menggerogoti. Kerana anda tidak boleh berada di bawah sinar matahari. Yang kedua, ketiga, keempat tidak dibenarkan. Banyak "tidak" ini.

Ini mula menyerupai sindrom Stockholm, dan dalam barisan di klinik, perbualan dimulakan mengenai siapa yang menjalani kemoterapi dan makanan apa untuk meningkatkan jumlah darah. Mereka yang berkawan dengan Internet berkomunikasi di forum tematik. Semuanya sudah selesai, tetapi diagnosisnya tidak dilepaskan - itu adalah di bawah sedar. Dia sudah menjadi sebahagian dari fikiran.

"Saya mahu hidup dengan cerah, hidup dengan bersungguh-sungguh"

Jadi apa yang anda boleh buat? Bagaimana belajar untuk melupakan mimpi buruk anda dalam kenyataan dan bagaimana memberi vaksin kepada masyarakat daripada keterasingan orang-orang seperti itu? Ia sedikit lebih mudah bagi saya pada mulanya. Saya bertindak balas dengan tenang terhadap operasi yang akan datang, dan secara umum, ia sangat menyenangkan. Sehinggakan di hujungnya, doktor menampar bekas bahagian badan saya di bawah hidung saya di dalam dulang berkilat, menunjukkan dan memberitahu apa yang salah dengannya..

Berikut adalah beberapa rakan saya, setelah mengetahui tentang diagnosis saya, mula berusaha untuk tidak menggunakan beberapa perkara dengan saya. Atau, kurang kerap berjabat tangan. Dan untuk bertanya adakah saya baru datang dari hospital. Ringkasnya, untuk mencegah penularan barah secara aktif oleh titisan udara dan isi rumah. Kerana kita mempunyai banyak orang yang percaya akan kemungkinan itu. Seperti yang mereka katakan, diuji secara empirikal.

Pada akhirnya, saya tidak peduli siapa yang akan bertindak balas dan bagaimana. Lebih-lebih lagi, berjalan dalam lingkaran neraka onkologi yang berkaitan dengan kekambuhan pada ibu saya dengan cepat yakin bahawa jika anda membiarkan perkara ini jauh ke dalam diri anda, anda akan mudah kehilangan akal. Anda tidak perlu pergi jauh untuk contoh: beberapa rakan saya, dari tekanan berterusan semasa rawatan dan peperiksaan, menjadi sangat mudah terkena histeria dan kemurungan.

Di satu pihak, ini menghasilkan projek untuk menolong pesakit dan orang tersayang dalam bentuk majalah yang diterbitkan oleh ANO OnkoLiga. Ia menjadi projek unik untuk menyiarkan pengetahuan dan pengalaman doktor, peguam, psikologi. Sebaliknya, saya mula menumpukan lebih banyak masa untuk perkembangan saya. Penyakit, anda tahu, berubah. Anda mula merasa akut bahawa anda tidak pernah tahu sama ada anda akan mempunyai masa untuk melakukan sesuatu atau tidak. Dan ini menjadikan saya ingin hidup dengan cerah, hidup dengan bersemangat, berusaha untuk mempunyai banyak masa untuk memanfaatkan kehidupan. Lihat, cuba, lakukan, rasakan. Akhirnya terjun payung terjun. Peluklah semua orang yang dikasihi, dan ada masa untuk meminta ampun dan terima kasih.

"Masyarakat harus lebih pintar"

Salah satu penemuan yang paling kuat bagi saya setelah menjalani rawatan adalah Tyler fight club, tempat saya berlatih jujitsu. Sebilangan besar kalangan rakan saya, yang kebanyakannya terdiri daripada saintis dan pegawai, tidak mungkin memahami keindahan ketika berusaha keluar dari bawah seorang pejuang yang sihat dengan berat 15-20 kilogram lebih berat. Atau apa gunanya memaksa diri anda untuk datang ke latihan kedua, ketika pada mulanya anda hampir meninggal dunia ketika melakukan pemanasan. Semuanya sangat sederhana. Kekuatan adalah teras yang anda tumbuhkan dalam diri anda. Dengan mana anda tinggal. Dan anda mahu hidup, tidak kira apa pun. Dan yang paling kuat adalah orang yang mengalahkan dirinya sendiri.

Mengatasi ketakutan anda adalah sesuatu yang sangat diperlukan bagi mereka yang menghadapi barah. Takut akan penyakit. Takut kesepian. Takut tidak berguna. Takut akan kekosongan. Terdapat banyak dari mereka, ketakutan ini. Tetapi hanya kemampuan untuk tidak menundukkan kepala di hadapan mereka yang membolehkan anda melawan. Salah seorang doktor sering mengulangi pesakitnya: “Kami bertiga: saya, anda dan penyakitnya. Sekiranya anda bersama saya, kami akan menang. Dan jika tidak, penyakit itu akan menang ".

Jadi bagaimana kehidupan selepas kanser? Pahit, seperti garam batu, tetapi secara mengejutkan mengubah aliran pemikiran dan sikap terhadap segalanya. Memberi peluang untuk memulakan semula diri anda di dunia ini, untuk melihat diri anda dan persekitaran anda dalam hakikat sebenar anda. Mengingatkan anda untuk menjadi kuat, jika tidak mengapa anda menjadi seperti itu? Membuka cakrawala baru, kerana hampir tidak ada yang rugi, yang bermaksud anda dapat memperoleh banyak. Paradoks seperti yang kelihatan.

Tetapi masyarakat harus sedikit lebih pintar. Lebih berperikemanusiaan dan halus. Kinder dan lebih berpendidikan. Agar tidak meninggalkan orang yang berbakat, kreatif dan berkemampuan di tong sampah dalam hidup mereka semata-mata kerana diagnosis mereka. Kerana, seperti yang dikatakan oleh beberapa doktor, akhirnya setiap orang mendapat barah, tetapi tidak semua orang hidup untuk melihatnya..

Kehidupan selepas barah payudara

Cadangan:

  • Jabatan Anestesiologi dan Reanimasi
  • Metastasis barah
  • Kemoterapi
  • Hospis untuk pesakit barah
  • Imunoterapi di pusat onkologi berbayar Perubatan 24/7
  • Pemeriksaan CT
  • Pemeriksaan MRI

Terdapat kehidupan selepas barah payudara, tetapi ini adalah kehidupan yang berbeza, kerana percubaan mengubah pandangan wanita dan pandangannya. Ramai yang cuba melupakan apa yang berlaku kepada mereka, dan, mungkin, bagi mereka inilah satu-satunya jalan keluar yang tepat. Sebaliknya, yang lain menganggap kemenangan melawan barah sebagai permulaan kehidupan baru yang lebih baik. Kedua-dua penyakit dan rawatan yang teruk tidak luput tanpa akibat, dan tidak mudah belajar hidup bersama mereka.

Kanser payudara selepas pembedahan

Tanpa pembedahan, kemoterapi dan radiasi sahaja tidak dapat menyembuhkan barah selamanya, tetapi mungkin untuk menghentikan perkembangannya untuk sementara waktu, biasanya selama dua hingga tiga tahun dan jarang lebih lama. Oleh itu, tahap pembedahan harus dianggap sebagai berkat, walaupun akibatnya sering tidak dapat diperbaiki..

Reseksi pemeliharaan pembiakan merosakkan payudara, memperburuk terapi radiasi wajib. Kita mesti bersedia untuk fakta bahawa perubahan pasca-radiasi cicatricial akan meningkat dari masa ke masa..

Matlamat utama penyingkiran payudara separa adalah untuk mengurangkan tahap limfostasis lengan, kerana ini, ahli onkologi telah menolak penyingkiran kelenjar getah bening aksila tanpa adanya metastasis di dalamnya, lebih memilih biopsi awal nodus sentinel semasa operasi.

Dengan payudara yang besar, perlu dilakukan operasi pada kelenjar yang sihat - estetik, yang dilakukan untuk "kecantikan" dan beban simetri tulang belakang. Tetapi ini tidak perlu, kerana hari ini ada banyak cara untuk menyamarkan kehilangan "sebahagian dari diri anda" dari mata memandang..

Kemoterapi untuk barah payudara selepas pembedahan

Kemoterapi pencegahan selepas pembedahan tidak dilakukan dalam semua kes: ia ditinggalkan kerana tumor tahap 1 yang dihancurkan pada wanita tua dengan ciri-ciri biologi yang baik. Dengan ketergantungan hormon yang tinggi - jenis A, keutamaan luminal diberikan kepada terapi hormon profilaksis, dan kemoterapi tidak dilakukan.

Tidak ada keperluan untuk kemoterapi adjuvan dengan rawatan penuh ubat pra operasi, yang dilakukan pada tahap 3 penyakit ini. Namun, dalam kebanyakan kes, kemoterapi diberikan untuk menekan sel-sel barah yang beredar dan mencegah metastasis di masa depan, dan rawatan dimulakan sebaik sahaja luka pasca operasi sembuh dan sebelum penyinaran..

Tidak ada kombinasi ubat yang standard, banyak kombinasi telah membuktikan keberkesanannya, oleh itu rawatan dipilih secara individu. Kajian klinikal menunjukkan bahawa peningkatan dalam hasil jangka panjang dicapai dengan penggunaan wajib doxorubicin dan taksana.

Kelangsungan hidup selepas barah payudara

Tidak mudah untuk menentukan berapa lama wanita akan hidup setelah pengesanan penyakit ini, kerana prognosisnya tidak begitu bergantung pada ukuran tumor seperti pada potensi agresif yang terdapat pada sel-sel barah.

Pada peringkat 1, kadar kelangsungan hidup adalah maksimum - 80% pesakit bertahan 5 tahun, pada tahap 3 - separuh lebih banyak, tetapi bagi mereka yang telah menjalani rawatan radikal, tanpa mengira tahapnya, hampir 60% akan hidup lebih lama daripada lima tahun.

Walaupun begitu, tidak ada seorang pun ahli onkologi yang akan menyatakan berapa lama dan bagaimana pesakitnya akan hidup, kerana semuanya sangat, individu dan bahkan program komputer tidak dapat mengira prognosis individu. Meta-analisis sebilangan besar artikel baru-baru ini dengan beberapa juta pesakit menunjukkan bahawa pengiraan jangka hayat pesakit secara individu masih di luar pemahaman saintifik..

Tidak diragukan lagi bahawa kualiti terapi - pemilihan ubat yang optimum, kepatuhan terhadap dos yang betul dan selang waktu antara suntikan menyumbang kepada peningkatan kehidupan pesakit..

Hari ini, klinik Medicina 24/7 memilih gabungan sitostatik dengan mengambil kira kepekaan sel barah, program individu untuk menjaga kesihatan yang baik dan melegakan ketoksikan tepat pada masanya membantu "menahan" dos ubat yang diperlukan dan tidak tersesat kerana peningkatan selang antara suntikan.

Kambuh selepas barah payudara

Dalam kesusasteraan onkologi berbahasa Inggeris, istilah "kambuh" sering merujuk kepada manifestasi penyakit setelah rawatan radikal, dan juga metastasis. Pakar domestik biasanya memahami kambuh sebagai pembentukan semula karsinoma di kawasan parut pasca operasi.

Kemungkinan kambuh - perkembangan tumor di tempat yang sama dikurangkan dengan penggunaan terapi radiasi dan prestasi tahap pembedahan yang berkualiti tinggi. Pemerhatian jangka panjang telah menunjukkan bahawa kadar kambuhan pada parut selepas reseksi hampir sama dengan selepas mastektomi, yang menjadi alasan untuk pengembangan indikasi untuk intervensi pemeliharaan organ..

Dalam pencegahan kambuh, peranan penting dimainkan oleh seni pakar bedah onkologi, yang menentukan skop intervensi dengan tepat dan melaksanakannya dengan cekap, serta pematuhan dengan standard radiasi.

Metastasis selepas barah payudara

Kemungkinan metastasis meningkat selari dengan ukuran tumor dan bilangan kelenjar getah bening yang terkena metastasis.

Dalam kebanyakan kes, kematian selepas rawatan barah payudara disebabkan tepat oleh metastasis. Terutama yang tidak menguntungkan dari segi prognostik adalah metastasis kepada organ dalaman, kerosakan pelbagai dan malignan pada beberapa sistem organ dan tisu, seperti paru-paru, hati dan kulit. Tunggal dan bersendirian - satu-satunya metastasis mempunyai prospek stabil dan malahan regresi dengan kepekaan ubat yang baik.

Pemilihan kemoterapi yang mencukupi pada tahap kehidupan ini adalah perkara utama, kerana rawatan ubat adalah satu-satunya yang mungkin, tetapi dalam beberapa kes, ia dapat ditambah dengan terapi radiasi dan juga intervensi inovatif yang minimal invasif. Rawatan metastasis yang komprehensif adalah pendekatan standard klinik Medicina 24/7, yang membolehkan kita meningkatkan kualiti dan jangka hayat pesakit kita.

Pemulihan selepas barah payudara

Langkah-langkah pemulihan sudah bermula selama operasi, kerana inti utama reseksi pemeliharaan organ dan biopsi kelenjar getah bening sentinel adalah pemeliharaan maksimum fungsi tangan. Sekiranya tidak mungkin untuk mengelakkan pembuangan kelenjar getah bening bersama dengan serat dari axillary, dan lebih-lebih lagi dari kawasan subclavian dan subscapularis, kemungkinan mengembangkan limfostasis tangan adalah tinggi.

Malangnya, terapi radiasi tambahan juga menyumbang kepada pelanggaran aliran keluar limfa, yang dimanifestasikan bukan hanya dengan peningkatan ukuran anggota badan atas, tetapi juga oleh penurunan kemampuan motoriknya. Selesaikan masalah dan perubahan cicatricial dalam tisu, yang diperkuat dengan penggunaan sitostatics, yang meningkatkan kepekaan tisu lembut terhadap radiasi.

Sebenarnya, selepas rawatan radikal, sindrom gabungan rawatan barah payudara terbentuk, yang komponennya adalah bekas luka pasca operasi yang meningkatkan kesesakan limfa tempatan, perubahan pasca-radiasi, aliran keluar darah vena akibat daripada kerosakan vena oleh sitostatik.

Terapi fizikal dan pemilihan seluar dalam mampatan, kaedah perkakasan untuk menghentikan limfostasis dan agen farmakologi membantu mengembalikan keupayaan bekerja.

Julat kemungkinan terapi adalah luas, dan pakar "Medicine 24/7" akan memilih yang optimum untuk setiap pesakit.

Pemakanan selepas barah payudara

Tidak ada diet menyelamatkan kanser, tetapi pemakanan penting untuk menjaga pertahanan tubuh dan pulih dari rawatan. Bersandar pada makanan masin dapat menjadi titik awal perkembangan limfostasis, dan makanan pedas akan menjadi rumit oleh kekejangan usus yang belum memulihkan selaput lendir setelah kemoterapi.

Anda boleh memecahkan lingkaran setan sahaja dengan menjalani diet, tetapi lebih mudah dan berkesan untuk melakukan ini dengan bantuan pakar pemakanan.

Klinik "Medicine 24/7" akan memilih diet yang optimum dan sangat individu, dengan mengambil kira akibat dari rawatan yang teruk, kemungkinan mengembangkan keadaan yang tidak baik dan menyokong tubuh dalam memerangi tumor ganas.

Ulasan selepas pembedahan barah payudara

Yulia K., 27 tahun, dikendalikan di pusat persekutuan untuk barah payudara tahap IIB - reseksi separa payudara kanan dengan penyingkiran kelenjar getah bening axillary dilakukan. Selepas operasi, terapi radiasi lengkap dan 6 kursus kemoterapi dilakukan. Dia memulakan terapi hormon profilaksis, tetapi kerana peningkatan haid dan kilat yang kerap, dia berhenti mengambil tamoxifen setelah kira-kira 3 bulan.

Setahun setengah setelah selesai rawatan, di bahagian atas parut, saya melihat penebalan diameter sekitar satu sentimeter. Semasa pemeriksaan, disyaki kambuh. Dispensari onkologi menawarkan penyingkiran payudara kanan sepenuhnya, diikuti dengan kemoterapi pelbagai kursus. Seorang wanita muda tidak bersetuju dengan mastektomi dan beralih ke "Medicine 24/7".

Pemeriksaan metastasis tidak dijumpai; biopsi simpul di sepertiga bahagian atas parut pasca operasi menunjukkan adanya sel barah. Mastektomi subkutan dengan pembinaan semula serentak dengan implan dilakukan seperti yang dirancang. Pada tumor berulang yang berukuran 0.8 cm, kandungan reseptor estrogen dan progestin yang tinggi didapati dengan HER-2 negatif.

Berkaitan dengan fungsi haid yang dipelihara, rawatan profilaksis dengan antiestrogen dilakukan di bawah pengawasan pakar sakit puan dan dengan pembetulan fenomena yang tidak diingini. Saya berasa gembira, pemeriksaan kawalan setahun selepas operasi kedua tidak mendedahkan metastasis.

Kanser dikalahkan. Cara hidup?

Dua tahun lalu saya disahkan menghidap barah. Pertarungan saya dengan limfoma bermula. Nasib baik, saya mengalahkan penyakit ini.

Kemudian, 2 tahun yang lalu, saya berkata kepada diri sendiri: sembilan bulan dan kemoterapi akan berakhir. Ya, kelihatan seperti kehamilan - juga sembilan bulan. Saya malah membuat undur. Selepas setiap dos kemoterapi, saya menarik bunga matahari bertentangan dengan tarikh di sehelai kertas khas yang terletak di atas meja di sebelah katil. Dan saya masih menunggu sehelai kertas ini dipenuhi dengan banyak bunga matahari. Akhirnya hari telah tiba. Dan saya harus memikirkan cara hidup.

Apa yang telah berubah dalam hidup saya selepas barah

Sudah tentu, saya tidak tahu berapa banyak perubahan hidup saya setelah berjaya melawan penyakit ini. Ya, dia sudah menjadi normal, tetapi sekarang saya memahami perkataan "kehidupan normal" sama sekali berbeza. Semasa rawatan, seseorang berubah, dan akhirnya tiba masanya untuk membiasakan diri dengan perubahan tersebut dan mengenali diri sendiri lagi - di dunia yang bebas dari barah..

Seperti kebanyakan, saya percaya bahawa sebaik sahaja kemoterapi dan semua perjuangan saya dengan penyakit ini berakhir, saya akan meneruskan kehidupan yang saya lalui sebelum diagnosis. Dan saya akan berhenti merasa seperti pesakit barah. Tetapi saya salah.

Anda berhak untuk kecewa dan bersedih untuk kehidupan normal yang tidak akan pernah kembali. Saya juga berpendapat bahawa ini adalah reaksi yang betul. Dan saya selalu mengulangi: sangat penting untuk diingat bahawa beberapa perkara dapat dikawal dan ada yang tidak dapat dikawal. Seseorang tidak dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan selepas barah. Jangan lupa ini - dan jangan terkejut jika semuanya tidak berjalan seperti yang anda harapkan..

Sekarang saya akan berkongsi dengan anda beberapa petua untuk mempersiapkan hidup selepas sakit..

Apa yang harus anda persiapkan

  • Bersedialah dengan kenyataan bahawa anda akan merasa seperti organisma asing di dunia yang kelihatan begitu biasa bagi anda. Anda akan bertindak balas dengan lebih tajam terhadap keadaan yang anda hadapi dalam hidup. Rakan-rakan yang anda temui sebelum sakit akan memahami anda sedikit lebih teruk, dan kenalan baru tidak akan mengesyaki apa yang anda lalui. Hubungan anda dengan orang yang bercakap dengan anda sebelum penyakit anda mungkin terganggu atau lemah..
  • Bersedia untuk ketakutan. Lagipun, ini mungkin perasaan yang paling nyata yang akan menimpa anda pada akhir terapi. Anda akan takut tanpa henti, menyedari bahawa barah boleh kembali pada bila-bila masa. Perkara paling sederhana akan membangkitkan emosi yang kuat dalam diri anda, seperti botol air yang berkaitan dengan kemoterapi, bau sabun tertentu, atau sehelai pakaian yang sering anda pakai sebelum ini.
  • Bersedia untuk daya tahan anda sendiri: anda tidak dapat membayangkan bahawa badan anda sangat kuat dan kuat. Tubuh anda akan mula berubah - sangat kuat, sangat ketara, tetapi pada masa yang sama - hanya menjadi lebih baik.
  • Setelah sembuh, anda akan mempunyai jiwa yang terbuka luas. Anda akan menjadi lebih baik dalam memahami keadaan dan masalah orang lain, anda akan mula berempati dengan orang lain.
  • Bersedia untuk menjadi lebih beremosi. Anda akan menilai orang kerana keprihatinan mereka terhadap masalah "dunia pertama". Raikan tarikh yang berkaitan dengan kemenangan anda terhadap barah, walaupun sangat kecil.
  • Anda akan mula menghargai apa-apa sebab kegembiraan dalam hidup - dan anda akan berhenti menganggap banyak perkara. Anda akan merasa berhak mendapat emosi tertentu atau menikmati perkara-perkara sederhana - hanya kerana anda bertahan. Dan anda akan menderita rasa bersalah yang selamat. Dan tertanya-tanya adakah orang di bilik itu menghidap barah - atau mungkin pernah menghidapnya.

Senarai ini - dan semua yang saya kongsi dengan anda - bukan bertujuan untuk menakutkan anda. Sebaliknya: Saya ingin berkongsi pengalaman saya sendiri dengan anda, mempersiapkan anda untuk acara yang akan datang dan membantu anda memenuhi segala yang menanti anda dalam hidup anda selepas barah - dengan perubahan yang sukar, radikal dan indah. Saya juga ingin menambah bahawa semua ciri kehidupan ini setelah memerangi penyakit ini secara beransur-ansur hilang dari masa ke masa. Segala-galanya berubah, dan selain itu, setiap orang bergantung pada pengalaman dan emosi mereka sendiri.

Kehidupan "normal" baru menanti anda, dan anda bukan sahaja perlu menerimanya - anda juga harus menghargainya.

Kehidupan selepas barah: nasihat dari pakar onkologi

Berita baiknya adalah bahawa kadar pemulihan dari penyakit dahsyat ini di Israel adalah salah satu yang tertinggi di dunia. Sepanjang dekad yang lalu, kelangsungan hidup kanser meningkat sekitar 10%. Tetapi setelah selesai menjalani rawatan, tempoh yang paling sukar untuk kembali ke kehidupan normal bermula. Ahli onkologi Israel percaya bahawa kembalinya pesakit ke kehidupan yang sihat sepenuhnya, semua peringkat penting - diagnosis tepat pada masanya, rawatan yang tepat dan tahap pemulihan

Pengarang Elena Levina

Kanser dikalahkan sekarang?

Setelah selesai menjalani rawatan barah, kapan, nampaknya, yang paling teruk adalah di belakang, kerana bagi kebanyakan orang ini, tempoh pemulihan yang sama sukarnya bermula. Penting bagi pesakit untuk kembali ke kehidupan normal, untuk mengembalikan kemampuan mereka untuk bekerja dan kesejahteraan. Menurut para pakar, tempoh ini adalah salah satu percubaan paling sukar yang menimpa seseorang..
Apa yang berlaku kepada ribuan orang ini, beberapa ketika selepas prosedur terakhir, atau bertahun-tahun setelah penyembuhan sepenuhnya dari barah?

Kajian yang dilakukan beberapa tahun yang lalu oleh ahli onkologi di Pusat Perubatan Rambam Israel menunjukkan bahawa kira-kira separuh daripada semua pesakit yang dirawat mengalami kesukaran untuk kembali ke kehidupan normal..

Menurut kajian itu, 67% pesakit yang mengambil bahagian dalam tinjauan bersetuju dengan pernyataan:
"Saya bukan lagi orang yang pernah menghidap penyakit ini. Kanser telah meninggalkan badan saya, tetapi saya akan selalu merasakan kehadirannya. Tidak ada orang, bahkan orang terdekat yang memahami saya: mereka tidak memahami apa yang saya lalui dan apa yang saya rasakan sekarang.".
Mereka mengaitkan semua kesulitan yang dihadapi oleh semua pasien dengan penyakit masa lalu: kesulitan dalam penyesuaian sosial, masalah dalam kehidupan keluarga, kemunculan penyakit baru, takut barah akan kembali..

Institut Kanser Nasional AS mencipta istilah "penghidap barah," istilah itu merangkumi semua orang yang telah didiagnosis dengan barah, dari saat diagnosis hingga akhir hayat. Orang-orang di sekitar pesakit - ahli keluarga, rakan, doktor - semuanya adalah sebahagian daripada pengalaman untuk kembali hidup. Bersama-sama mereka mahukan satu perkara - agar pesakit kembali ke kehidupan normal..

Doktor menganggap program seimbang yang merangkumi latihan fizikal secara berterusan, pemakanan yang betul dan penolakan sepenuhnya gaya hidup yang tidak sihat sebagai asas untuk pemulihan cepat dari penyakit onkologi yang teruk. Saranan ini mungkin terdengar sopan, tetapi bagi orang-orang yang telah selamat dan mendapat barah, mereka memberikan insentif untuk kembali ke kehidupan yang memuaskan..

Ahli onkologi, Profesor Abraham Kuten, yang menjadi ketua kajian para saintis Israel, menekankan bahawa semua peringkat penting bagi pesakit untuk kembali ke kehidupan sihat sepenuhnya - diagnosis tepat pada masanya, rawatan yang tepat dan tahap pemulihan

Langkah demi langkah ke arah pemulihan yang lengkap

Aktiviti sukan
Bersenam secara teratur menguatkan badan dan menguatkan sistem ketahanan badan. Mereka membantu menghilangkan kemurungan, mengembalikan rasa tenang dan stabil. Tubuh, yang lemah setelah menjalani kursus kemoterapi dan radioterapi, sukar menerima aktiviti fizikal, tetapi, bagaimanapun, secara beransur-ansur, mengikut cadangan doktor, perlu menambahkan beban pada badan.

Diet seimbang
Pakar pemakanan mengesyorkan agar pesakit yang telah menjalani onkologi makan sekurang-kurangnya 0,5 kg sayur-sayuran dan buah-buahan segar setiap hari, menggunakan lemak sayuran dengan kandungan asid lemak omega-3 yang tinggi dalam makanan mereka, makan lebih banyak makanan protein - ikan, unggas, kekacang.

Jangan lupa melepaskan tabiat buruk!
Semasa rawatan, banyak sistem badan mengalami tekanan yang ketara: buah pinggang, hati, sistem imun. Itulah sebabnya meninggalkan banyak tabiat buruk - merokok dan alkohol, khususnya, akan membantu mengelakkan penyakit berulang dan menguatkan keadaan umum pesakit.

Ramai yang terselamat dari penyakit ini mengatakan bahawa penentangan terhadap penyakit itu menjadikan mereka lebih kuat, membuat mereka melawan. Mereka belajar menghargai kehidupan, menjaga diri dan orang tersayang.

Kehidupan selepas barah atau dengan ingatan manusia

Doktor itu memberitahu pesakitnya, "Anda sedang dalam pengampunan." Tetapi dalam kehidupan bekas pesakit barah, masalah tetap ada. Bagaimana mencintai kehidupan secara keseluruhan dan tidak melupakan perkara kecil - dalam kisah pesakit barah Svetlana Yablonskaya

Svetlana Yablonskaya. Foto: Pavel Smertin

Svetlana Yablonskaya, psikologi krisis dan bekas pesakit barah.

Mengenai reaksi orang lain

Sekarang ada beberapa orang yang telah mendengar sesuatu, tetapi mereka tidak memahami topik ini dengan baik. Reaksi mereka tidak begitu berguna untuk kembali ke kehidupan yang damai. "Orang baik" ini, yang mendengar kata "kambuh" di suatu tempat, menyimpulkan: "Kanser selalu kembali." Dan sekarang mereka datang dengan pertanyaan: "Kapan ia akan bermula lagi?"

Kadang kala malah doktor (!) Beri reaksi seperti ini, yang paling sukar untuk dirasakan. Tetapi masih ramai yang menolong, menyokong, menepuk tangan dan berdoa.

Adakah saya perlu memikirkan ramalan

Anda perlu memahami bahawa barah adalah banyak penyakit yang berbeza dengan kursus, rawatan dan prognosis yang berbeza. Saya berhenti memikirkan ramalan pada hari ketika saya melakukan sinaran kedua, dan inilah yang berlaku.

Itu adalah akhir rawatan, saya tidak cukup kuat, saya terpaksa pergi ke rantau ini dengan dua bas. Rakan-rakan memindahkan wang kepada saya dan berkata: "Naik teksi sekarang juga." Saya memanggil kereta, memandu, dan di persimpangan berhampiran hospital, sebuah trak konkrit terbang ke arah kami. Terima kasih Tuhan, semua orang masih hidup dan tidak terluka. Tetapi itu bukan semua itu.

Saya datang untuk prosedur, dan taufan Moscow yang terkenal pada tahun 2017 bermula, apabila pokok dan hentian jatuh ke atas orang.

Pesakit sebelumnya melakukan penyinaran, cuba meninggalkan bangunan di mana radiologi berada, kembali dengan mata besar dan berkata: "Sebatang batu bata terbang melewati saya sekarang, lebih baik saya duduk dengan anda.".

Dan saya teringat kata-kata ibu rakan saya, yang bekerja selama lebih dari lima puluh tahun di Pusat Onkologi Obninsk: "Tidak ada yang akan memberitahu anda mengenai ramalan itu, kecuali Tuhan.".

Mengenai ketakutan dan ingatan fana

Foto dari patientfocusedmedicine.org

Semua pesakit barah sedikit mutan. Kerana, di satu pihak, guru rohani mengatakan bahawa "ingatan fana" itu baik.

Sebaliknya, cubalah hidup dengan ingatan fana ini setiap hari. Dan ternyata anda memilikinya secara langsung.

Bagi saya, semua teologi adalah perkara yang sangat praktikal yang diuji dengan baik oleh hospital barah. Kita jarang berfikir bahawa setiap hari baru tidak dijamin kepada kita, tetapi sebenarnya ia tidak dijamin kepada siapa pun. Dan semasa onkologi, mata terbuka, rasa terima kasih muncul.

Terdapat dua saat yang paling menakutkan dalam penyakit ini. Satu - tepat selepas diagnosis, hanya ada ketakutan terhadap haiwan. Ini hilang ketika anda mula dirawat, kerana menjadi jelas: anda boleh melakukan sesuatu mengenainya. Lagipun, anda tidak akan mati sekarang, dan malah mati, anda boleh hidup (lihat slogan rumah sakit). Dan pada masa ini ada orang yang menyokong anda.

Detik kedua yang tidak dapat dilupakan, yang biasanya anda lalui sendirian, adalah bahawa anda merasakan sekitar enam bulan setelah berakhirnya rawatan.

Anda merasakan keinginan yang kuat untuk hidup dan nilai gila dari semua hari yang tinggal untuk anda, walaupun mereka bertambah dalam lima puluh tahun atau lebih.

Tetapi kekuatan pada masa yang sama untuk beberapa sebab berakhir, ketakutan berguling.

Walaupun selepas penyakit itu, selektiviti meningkat secara melampau - dalam muzik, filem, membaca, belajar, dalam arti - dalam komunikasi. Contohnya, jika sebelum ini saya habis membaca walaupun buku yang saya anggap bodoh, sekarang saya menyerah. Sama juga dengan filem. Semua ini adalah turunan dari nilai masa dan kehidupan secara umum. Saya belum terbiasa dengan diri sendiri, saya dalam perjalanan.

Bagaimana untuk keluar dari situasi "Saya sudah selesai"

Di satu pihak, badan kita adalah sesuatu yang indah. Ia mempunyai simpanan pemulihan yang besar. Tetapi bagus juga untuk menolong diri sendiri. Aktiviti fizikal sangat penting, dan banyak kajian Barat mengesahkan bahawa aktif meningkatkan prognosis. Ahli onkologi kami akhirnya mula mengakuinya juga.

Pilihan "berbaring dan menangis ke bantal" adalah mungkin. Tetapi, jika ini berlaku pada orang yang anda sayangi, pada suatu ketika, ada baiknya membawanya ke leher dan membawanya ke paman yang baik kepada psikiatri. Atau kepada makcik jenis pengkhususan yang sama. Psikiatri adalah kawan, dia akan memberikan pil yang akan meredakan keadaan.

Satu-satunya perkara, periksa bagaimana antidepresan khusus mempengaruhi terapi pencegahan anda, tidak semua psikiatri tahu tentang ini.

Sebagai contoh, terdapat antidepresan yang melemahkan keberkesanan terapi pencegahan untuk barah payudara; pengambilan ubat ini mesti dipersetujui dengan pakar onkologi..

Benar, sekarang saya mengatakan ini, dan saya faham bahawa tidak semua ahli onkologi dapat mengetahui keserasian ubat-ubatan tersebut. Tetapi ada kumpulan Facebook yang luar biasa bernama "Kanser Boleh Diubati!", Di mana doktor yang bersimpati dan pesakit yang berpengalaman memberi nasihat.

By the way, ada juga doktor yang terlibat dalam pemulihan. Akhirnya, topik ini mula dibangkitkan, program khas sedang dikembangkan di peringkat negeri.

Mengapa anda memerlukan pendidikan jasmani

Foto dari laman web bcf.org.au

Ini bukan mengenai endorfin - hormon kegembiraan yang dihasilkan ketika bergerak. Aktiviti fizikal penting untuk satu sebab mudah - badan lebih kuat. Dan semakin kuat badan, semakin tinggi kemungkinan sel barah reptil tunggal yang dapat tinggal di suatu tempat, ia akan mendapat skor, menghalangnya berkembang.

Sekiranya seseorang berpendapat bahawa barbel itu baik untuknya, dan doktor tidak keberatan, maka mengapa tidak. Saya mengenali seorang wanita yang, setelah pulih dari barah, mengambil powerlifting - powerlifting - dan sekarang mengambil hadiah dalam pertandingan antarabangsa, seperti yang anda tahu, bukan dalam program Paralimpik. Seorang lagi adalah bermain ski alpine.

Pada rundingan terakhir, saya bertanya kepada pakar bedah saya jika saya boleh melakukan bar dan handstand. Handstand adalah salah satu gangguan terbesar - sebelum penyakit saya baru mula menguasainya, dan kemudian - operasi.

Doktor mengatakan bahawa bar mungkin, tetapi pegangan tangan adalah di bawah tanggungjawab saya (dan saya menyedari bahawa saya akan mengganggu). Perlu difahami bahawa ini adalah doktor dari pusat persekutuan. Kerana ahli onkologi daerah saya (dia sangat baik, yang pada satu masa memberitahu saya diagnosis sedemikian rupa sehingga menyebabkan saya, seorang psikologi krisis, kekaguman) meyakinkan saya bahawa saya tidak dapat melakukan sesuatu yang lebih aktif daripada taijiquan gimnastik Cina. Dia baru sekolah lama.

Maksudnya, kita mulai berfikir mengapa Tuhan membiarkan kita hidup, dan dengan berhati-hati bergerak menuju kehidupan yang aktif dan tenang..

Mengenai "kesan sampingan"

Pada tahun pertama, hanya di tempat yang menyakitkan, anda segera berfikir: "Metastasis!" Ini adalah biasa.

Maka menjadi bosan kerana takut, anda hanya melambaikan tangan dan memutuskan: "Baiklah, jika ia tidak hilang dalam dua minggu, saya akan pergi ke doktor." Dan, tentu saja, ada pemeriksaan berkala yang harus dilakukan oleh setiap bekas pesakit barah, yang mana setiap orang kita takut, tetapi mereka tidak boleh ketinggalan. Penting untuk memastikan bahawa tidak ada perkara yang tidak perlu tumbuh di mana sahaja di dalam badan..

Malangnya, tidak ada yang memberitahu saya panduan terperinci untuk pemulihan. Pemulihan sangat sukar..

Faktanya ialah kemoterapi dan terapi radiasi ditoleransi secara berbeza. Ada beberapa perkara biasa, tetapi kerana barah dan rawatannya adalah beban yang sangat besar pada tubuh, ia dapat menutupi tempat yang tidak dapat diramalkan.

Sebagai contoh, tiga minggu yang lalu saya dilindungi dengan ubat profilaksis yang tidak berbahaya yang diresepkan untuk menguatkan tulang. Saya tidak begitu teruk walaupun dalam bidang kimia.

Pada masa-masa awal, saya tidak memanggil ambulans hanya kerana dia harus membuka pintu, dan saya tidak dapat menghubunginya. Dan kemudian sepuluh hari lagi suhu dijaga.

Seluruh sejarah bekas pesakit barah kami penuh dengan kejutan seperti itu, tidak ada yang dapat dilakukan mengenainya.

Cara melindungi dari komplikasi yang tidak dijangka

Semasa kemoterapi, sebelum setiap infusi, kami diberi arahan mengenai apa yang harus dilakukan sekiranya suhu meningkat. Sekiranya lebih tinggi daripada 38.5, anda harus menghubungi jabatan dan datang. Sejumlah besar pil juga disenaraikan yang perlu diambil untuk berlainan gejala. Sejujurnya saya membelinya, hampir tidak ada yang berguna.

Tetapi ketika anda berpindah dari klinik ke dispensari, semuanya menjadi lebih rumit. Kerana ubat-ubatan yang mereka berikan di sana dianggap bukan rawatan, tetapi pencegahan kambuh, dan anda biasanya sihat. Walaupun mereka mencurahkan sesuatu kepada anda, tentu saja, mereka menjaga anda, tetapi di antara lawatan anda ditinggalkan sendirian.

Alangkah senangnya ada nombor telefon doktor di dispensari dan kemampuan untuk selalu menelefon. Malangnya, saya mendapat infus pada hari Jumaat; hujung minggu bermula selepas dia, dan dispensari tidak berfungsi.

Secara umum, jika anda disuntik dengan ubat baru, aturkan terlebih dahulu bahawa seseorang akan berada di sana selama beberapa hari selepas itu. Keluarga, beberapa rakan - tidak mengapa. Kisah Muktamad - Apabila Anda Memanggil Ambulans.

Orang yang mempunyai sejarah onkologi yang menggunakan "ambulans" mengatakan bahawa mereka takut kepada pesakit barah dan melakukan sesuatu dengan mereka dengan keengganan yang besar, kerana tidak diketahui bagaimana tubuh akan bertindak balas. Tetapi mereka masih doktor.

Mengenai plastik dan peralatan senaman

Pembetulan selepas pembedahan untuk barah, saya tidak akan memanggil pembedahan kosmetik. Lebih tepatnya, jika berlaku barah payudara, ia juga boleh menjadi plastik kosmetik, tetapi dengan barah laring, ia sudah berfungsi.

Dengan barah payudara, masalahnya ialah bahagian organ atau keseluruhan organ tidak dikeluarkan. Di sana, dalam banyak kes, kelenjar getah bening axillary dikeluarkan, sehingga lengan di bahagian operasi, jika berlebihan, dapat membengkak dengan teruk; jika terdapat beban berat pada tangan, kemungkinan limfostasis tinggi, dan ia tidak dapat dirawat dengan baik.

Maksudnya, di sini anda selalu berjalan lancar, ketika beban penting, tetapi beban berlebihan berbahaya. Pesakit selepas barah payudara berhak mendapat kecacatan akibat pembedahan dan akibat kemoterapi dan terapi radiasi, tetapi agak sukar untuk diatur dan tidak semua orang menerimanya.

Saya pernah berlebihan dengan aktiviti: Saya bangun terlalu cepat selepas pembedahan pada elips dan berlebihan sedikit dengan beban di lengan saya - akibatnya, saya memecahkan jahitan.

Sekarang saya mempunyai peraturan: bincangkan sebarang aktiviti dengan doktor.

Baru-baru ini saya harus menunjukkan secara harfiah di ruang pemeriksaan bagaimana membuat bar - doktor tidak tahu apa itu. Namun, ketika dia melihat, dia segera berkata: “Nah, di sini otot perut lebih tegang. Lakukan ", dan saya lebih menghormatinya.

Mengenai ahli psikologi onkologi dan ahli psikoterapi dari dunia ini

Svetlana Yablonskaya. Foto: Pavel Smertin

Kemungkinan besar, saya tidak tergolong dalam golongan panik dan dapat mengatasi rasa takut akan kambuh dan komplikasi dengan cara yang berbeza. Paling tidak, saya keluar dari keseluruhan cerita ini tanpa antidepresan, walaupun saya secara mental bersedia untuk mereka..

Ubat pertama untuk ketakutan adalah psikoterapi yang baik. Tetapi kita memerlukan ahli psikologi yang kompeten yang, di satu pihak, tidak akan batuk mengatasi anda, tetapi, di sisi lain, memahami sedikit sebanyak mengenai spesifik penyakit kita dan apa yang berlaku semasa rawatan.

Tetapi jika keadaan serius berlanjutan, lebih baik tidak beralih kepada psikologi, tetapi kepada psikoterapis atau psikiatri yang mempunyai pendidikan perubatan dan boleh, jika perlu, memberi ubat.

Secara peribadi, saya mempunyai kes lucu - semasa rawatan, saya bekerja sebagai pelanggan dengan psikologi hebat yang ingin menolong saya, tetapi tidak memahami beberapa perkara mengenai penyakit ini.

Sebagai contoh, saya pergi berjumpa dengannya selepas infusi kemoterapi yang lain. Pejabat tidak berada di tingkat bawah, saya menaiki tangga, bangga kerana saya kehabisan nafas, tetapi saya dapat memanjat. Dan dia baru sahaja datang dari beberapa tempat peranginan ski.

- Semuanya cukup baik, tidak cukup kekuatan.

- Baiklah, mari kita fikirkan ke mana mereka pergi.

Sebilangan besar ahli psikoterapi kami yang hebat adalah orang yang mulia. Mereka dapat menganalisis sejarah keluarga pesakit dan trauma masa kecil ayah, ibu, nenek dan kucingnya dengan hamster, tetapi pada masa yang sama mereka tidak tahu apa diagnosis seseorang, prognosis, rawatan apa yang dia lalui dan bagaimana rawatan ini mempengaruhi keadaannya. Sehingga anda mengatakannya sendiri. Oleh itu, bincangkan tentang diri anda perkara utama pada pertemuan pertama..

Pada masa yang sama, terdapat psikoterapi yang sangat baik yang telah bekerja di hospital selama bertahun-tahun dan telah banyak membantu rakan saya dengan oncodiagnosis. Tetapi khusus untuk kepakaran "ahli onkopsikologi" saya tidak akan berpegang teguh ketika mencari pakar saya - kepakarannya baru, dan tahap mereka yang bekerja di dalamnya sangat berbeza. Rakan sekerja yang didiagnosis tidak mempunyai pengalaman yang sangat berjaya, kerana ahli psikologi tidak tahu bagaimana mendengarnya. Maksudnya, mereka diajar beberapa metode kerja, tetapi dasar sekolahnya kendur.

Perlu mencari psikoterapi berpengalaman yang berpengalaman. Anda akhirnya dapat menemui "Kanser dapat disembuhkan!" dan katakan: "Saya merasa cacat, beritahu saya apa yang harus dilakukan" - dan doktor, pesakit semasa dan bekas pesakit akan bertindak balas, membantu dan menyokong.

Menurunkan 13 paun dan mengambil foto botak

Foto dari laman web dailymail.co.uk

Dengan soalan mengenai perkara wanita, mungkin bukan untuk saya. Kerana ketika saya jatuh sakit dan mula mendapatkan rawatan, saya kehilangan tiga belas kilogram. Dia secara dramatis mengubah gaya hidupnya: aktiviti dan jenis pemakanan, ini juga berlaku.

Berat dijaga sepanjang masa rawatan dan selama hampir dua tahun pengampunan, mereka memberitahu saya bahawa saya kelihatan lebih baik selepas sejarah barah daripada sebelumnya.

Walaupun banyak wanita menggunakan terapi hormon, sebaliknya, menambah berat badan mereka.

Dari pengalaman saya dapat mengatakan bahawa dalam keadaan ini adalah baik untuk pergi ke doktor pemulihan onkologi, untuk melihat apa yang berlaku dengan metabolisme. Ada juga idea yang sangat saya sukai - ketika yayasan dan organisasi yang berbeza dari semasa ke semasa melakukan solekan dan sesi bergambar untuk pesakit barah wanita. Dan anda melihat diri anda dan berkata: "Oh, saya masih tiada!"

Saya sangat bernasib baik, rakan-rakan saya melakukannya untuk saya tanpa amaran, dan secara percuma. Setelah kemoterapi kedua, pada ketika pesakit barah payudara mengalami kemoterapi yang disebut "merah", sangat agresif, rambut gugur. Jadi sekarang beberapa gambar kegemaran saya "botak".

Benar, sejak muda saya mempunyai impian untuk suatu hari nanti untuk memotong rambut dan melihat bagaimana keadaannya. Dia dipenuhi, walaupun dengan cara yang pelik.

Pada masa akan datang, saya akan menjalani operasi kecil untuk membetulkan pembetulan jahitan. Tidak semuanya berjaya, ia juga berlaku. Dan saya tidak sabar untuk bangun dari simulator lagi untuk sementara waktu, tidak menggerakkan bahagian atas badan secara aktif. Saya memahami perkara ini dan bersedia untuk melakukannya. Terdapat batasan dalam kehidupan mana-mana orang, hanya pada awal kehidupan sepertinya kemungkinan kita tidak berkesudahan. Sepertinya bagi saya adalah penting untuk tidak melihat apa yang diambil, tetapi pada apa yang ada, mengenai kemungkinan yang kita miliki. Sebilangan besar daripada mereka.