Adakah barah paru-paru berjangkit: jawapan pakar onkologi

Myoma

Pada hari ini, bagi banyak orang, persoalannya masih ada: adakah kemungkinan terjangkit barah paru-paru. Dalam kes ini, perlu bergantung pada jawapan ahli onkologi, dia akan membantu menghilangkan semua keraguan, membuktikan setiap pernyataan. Jadi apa itu barah paru-paru?

Perlu diingat bahawa barah paru-paru dianggap sebagai rangkaian neoplasma patologi yang berkembang dan menyebar dari sel epitelium yang melapisi organ pernafasan dalaman. Selalunya paru-paru kiri terlibat dalam proses onkologi. Perkembangan neoplasma patologi berlaku secara beransur-ansur, pada peringkat pertama praktikalnya tidak ada gejala penyakit serius. Dengan adanya manifestasi tanda-tanda barah dalam kebanyakan kes, organ-organ di sekitarnya terjejas, yang merumitkan rawatan penyakit ini dengan ketara..

Kanser paru-paru pusat juga dibezakan, di mana proses onkologi berlaku di bronkus, mempengaruhi bronkus besar, mempengaruhi kawasan bronkus segmental. Jenis barah yang serupa kemudiannya berbentuk neoplasma sel skuamosa atau kecil.

Bolehkah barah paru-paru dianggap berjangkit kepada orang lain?

Adakah barah berjangkit atau tidak? Hari ini, persoalan ini timbul di hadapan banyak orang, kerana jumlah orang yang menderita barah semakin meningkat setiap hari. Jawapannya jelas - tidak, barah paru-paru tidak menular. Banyak kajian yang dilakukan oleh saintis di seluruh dunia telah mengesahkan fakta bahawa barah tidak menular secara seksual atau oleh titisan udara. Sekiranya sel-sel barah dapat disebarkan dari satu orang ke orang lain melalui titisan udara, maka kemungkinan besar seluruh populasi di planet kita sudah lama mati.

Adakah mungkin mendapat barah, adakah bahaya kepada orang lain? Jawapan pakar dalam hal ini adalah sebagai berikut: barah tidak ditularkan melalui pertukaran barang peribadi pesakit, melalui batuk, dan juga melalui ciuman. Sehingga kini, tidak ada kes penularan barah dengan cara ini yang tercatat di dunia, sehingga tidak menular.

Tidak ada ketakutan dalam pertanyaan ini: adakah mungkin menyebarkan barah kepada bayi semasa HB. Cukup mudah untuk membuktikan jawapan pakar, kerana sel barah tidak berkembang di dalam tubuh orang yang sihat, kerana sistem kekebalannya dapat meneutralkannya dengan cepat..

Bolehkah anda dijangkiti pesakit barah? Terdapat pernyataan bahawa penderma darah penderma dikontraindikasikan untuk orang-orang di mana ia dikesan, kerana pemindahan sel patologi kepada orang lain melalui darah. Tidak ada pengesahan mengenai fakta tersebut. Bagi pesakit barah, sumbangan dikontraindikasikan untuk alasan yang sama sekali berbeza: kekebalan yang lemah, dia tidak dapat mengatasi peningkatan beban, yang dapat memicu kemerosotan dalam keadaan umum dan perkembangan penyakit yang cepat.

Agak sukar untuk mendapatkan jawapan yang jelas mengenai soalan anda, kerana terdapat banyak maklumat yang bertentangan di Internet..

Adakah mungkin untuk menganggap kanser sebagai fenomena keturunan

Sehingga kini, terdapat kes penularan barah pada peringkat genetik. Ini berlaku terutamanya untuk barah payudara. Kecenderungan keluarga seperti itu dijelaskan oleh pertahanan imun yang lemah pada saudara-mara darah: pengaruh negatif dari luar tidak menyebabkan tindak balas imun tubuh manusia, yang selanjutnya membawa kepada pengembangan dan penyebaran sel barah..

Ahli onkologi mengesyorkan agar saudara-mara pesakit barah menjalani pemeriksaan berkala, dan juga menjalani gaya hidup sihat. Patologi yang teruk, yang dijumpai pada peringkat permulaan, dirawat dengan lebih baik dan tidak menyebabkan kematian.

Faktor memprovokasi proses onkologi

Ramai orang bertanya kepada diri sendiri: apakah pencetus yang menyebabkan barah paru-paru. Jawapan ahli onkologi adalah ini: pembentukan fokus proses onkologi dikaitkan dengan kesan negatif pada tubuh manusia dari luar. Dalam kebanyakan kes, perkembangan barah dapat diperhatikan pada mereka yang bekerja di industri berbahaya, menghirup udara tercemar, dan tinggal di kawasan dengan peningkatan tahap radiasi.

Seiring dengan ini, ahli onkologi mengenal pasti sejumlah faktor biologi yang memprovokasi barah paru-paru:

  • Jangkitan dengan tongkat Koch atau batang tuberculin
  • Diet yang tidak seimbang.

Pada pandangan pertama, nampaknya diet tidak berkaitan dengan barah, sebenarnya tidak, ia memainkan peranan besar dalam proses metabolik. Makan makanan yang tinggi karsinogen (arsenik, aflatoksin) mencetuskan proses patologi dengan latar belakang imuniti yang lemah.

Aflatoksin dapat dilihat pada:

  • Kacang tanah (sangat berbahaya apabila digoreng)
  • Jagung
  • Produk yang ditutup dengan acuan.

Orang moden semakin memilih makanan segera, dia memakan makanan yang tinggi lemak trans, memprovokasi tindak balas fisiologi, yang menyebabkan perkembangan barah paru-paru.

Tidak dinafikan, tabiat buruk juga membahayakan tubuh manusia, mengurangkan pertahanan semula jadi. Merokok boleh dianggap sebagai provokator utama proses onkologi yang berkembang di organ pernafasan. Di bawah pengaruh nikotin, sel bermutasi, ia meningkatkan risiko tumor ganas. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai hubungan antara rokok dan barah paru-paru, ikuti pautan: http://lekhar.ru/bolesni/pulmonologija/skolko-nado-kurit-chtoby-byl-rak-legkih/

Dengan gaya hidup yang tidak menetap dan berat badan berlebihan, ada kemungkinan besar terkena beberapa bentuk barah. Kehadiran pound tambahan menimbulkan gangguan hormon, iaitu peningkatan kadar estrogen yang cepat, yang mencetuskan proses pertumbuhan tumor yang cepat. Dengan lemak badan yang berlebihan, diagnosis, serta rawatan penyakit seterusnya, sangat rumit, maka keberkesanan terapi ubat-ubatan yang diambil berkurang.

Virus onkogenik: apa yang mesti diketahui oleh semua orang

Sebilangan besar jenis neoplasma ganas telah dijumpai yang terbentuk di bawah pengaruh virus yang tidak disebarkan oleh titisan udara. Jangkitan virus boleh disebut sebagai penyebab tidak langsung perkembangan proses onkologi.

Harus diingat bahawa apabila dijangkiti dengan titer virus papilloma tertentu (menular seksual), risiko terkena barah saluran genitouriner dan sistem pernafasan meningkat. Ujian PAP tahunan dapat mencegah perkembangan penyakit yang mengancam nyawa. Pemeriksaan sitologi dan histologi smear dari permukaan serviks juga akan membantu membentuk gambaran klinikal individu..

Mengetahui jawapan kepada persoalan menarik mengenai barah, mungkin untuk mencegah penyakit atau menyembuhkannya pada peringkat awal..

Bagaimana barah paru-paru merebak dan menular

Kanser paru-paru adalah penyakit di mana sel bermutasi tumbuh secara tidak terkawal, akhirnya membentuk tumor di paru-paru. Bentuk penyakit ini beragam dan terdedah kepada kambuh, serta berlakunya metastasis..

Adakah barah paru-paru berjangkit?

Kanser paru-paru, adakah ini menular kepada orang lain? Untuk memahami perkara ini, anda perlu mengetahui mekanisme pembentukan sel malignan. Ia dipicu dengan bantuan residu protein di dalam badan, yang dapat bergabung ke dalam gen manusia dan mengganggu fungsinya. Ini seterusnya membawa kepada mutasi. Ini bermaksud bahawa virus yang dihasilkan adalah dalaman, bukan luaran, dan perkembangannya di dalam badan dipengaruhi oleh penyebab enterogenik. Oleh itu, jawapan kepada persoalan sama ada barah paru-paru yang disebarkan oleh titisan udara tidak akan jelas - tidak. Belum ada kes di dunia bahawa penyakit ini ditularkan melalui ciuman, batuk atau sebagainya. Bahkan doktor itu sendiri, yang bekerja secara langsung dengan pesakit barah, tidak menggunakan langkah keselamatan tambahan.


Bahkan pada abad ke-19, eksperimen dilakukan, yang menunjukkan pengenalan ekstrak ujian sel yang dijangkiti di bawah kulit. Pada masa yang sama, sama sekali tidak ada perubahan yang berlaku dalam tubuh manusia. Percubaan anggaran telah dilakukan pada zaman kita, tidak ada kes penyakit yang dikenal pasti.

Apa kata pakar

Ramai yang berminat dari sudut perubatan. Adakah barah paru-paru berjangkit, jawapan ahli onkologi akan membantu memahami perkara ini.

Dipercayai bahawa mikroba dan virus mempengaruhi kejadian barah. Tetapi ini tidak lebih dari sekadar mitos. Ya, ada mikroba di alam yang boleh menyumbang kepada kemunculan penyakit, tetapi hanya jenis tertentu. Fakta inilah yang membantu mengembangkan pendapat bahawa pesakit barah menular. Tetapi pendapat ini salah.

Terdapat juga bukti bahawa orang yang mempunyai beberapa virus di dalam badan mereka lebih cenderung menghidap barah daripada yang lain. Oleh itu, untuk mengelakkan perkara ini berlaku dengan virus yang sudah ada, perlu divaksinasi. Dan ini menunjukkan bahawa pesakit barah yang sudah mempunyai sistem kekebalan tubuh yang lemah harus berhati-hati dengan orang lain yang membawa kuman, dan bukan sebaliknya..

Oleh itu, jika seseorang dalam keluarga menderita barah paru-paru, dan kemudian muncul pesakit kedua, maka ini sama sekali bukan jangkitan, tetapi genetik. Kecenderungan itu terserlah dalam jangka masa 17-55 tahun. Terdapat kes-kes apabila penyakit ini menular dari generasi ke generasi. Oleh itu, pakar onkologi sangat mengesyorkan agar sentiasa melakukan diagnostik pencegahan sekiranya terdapat pesakit barah dalam keluarga. Memang, pada peringkat awal, rawatan jauh lebih mudah dan mungkin tidak ada hasil yang mematikan.

Apa yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini

Bagaimana barah paru-paru merebak? Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi perkembangan tumor malignan:

  1. Persekitaran. Perkembangan patologi dapat dipicu oleh pekerjaan dalam pembuatan kimia, serta banyak gas ekzos di udara, berada di zon radiasi.
  2. Biologi. Salah satu sebab berlakunya barah paru-paru adalah, misalnya, tuberkulosis.
  3. Pemakanan. Hari ini, terdapat banyak kes perkembangan penyakit ini kerana pengambilan makanan tertentu:

✔ arsenik (mungkin kandungannya dalam air makanan);
✔ aflatoksin (mungkin dalam jagung dan kacang). Semua orang juga tahu tentang bahaya makanan segera, yang mengandungi sejumlah besar penambah rasa dan lemak trans.

  • Ketagihan merokok. Nikotin membawa kepada perubahan tisu besar yang, sayangnya, tidak dapat diterbalikkan. Ini bermaksud sel lebih cenderung bermutasi..
  • Gaya hidup yang tidak menetap. Berat badan berlebihan membawa kepada peningkatan estrogen dan hormon lain yang memainkan peranan penting dalam perkembangan neoplasma. Deposit lemak menghalang diagnosis dan rawatan penyakit ini, kerana keberkesanan beberapa bahan kimia kerana mereka berkurang.
  • Adakah barah paru-paru berjangkit: laluan penularan

    Kanser paru-paru adalah salah satu barah yang paling biasa. Biasanya barah ini bermula dengan tumor ganas di paru-paru kanan. Lobus atasnya terjejas lebih cepat daripada yang bawah. Kadar penyebaran metastasis mungkin perlahan, tetapi lama kelamaan, tumor mempengaruhi semua paru-paru dan organ lain. Secara statistik, setiap lelaki keempat menghidap barah paru-paru. Terdapat lebih sedikit wanita yang menderita onkologi jenis ini, tetapi sejak beberapa dekad kebelakangan ini jumlah mereka meningkat.

    Ramai yang takut akan penyakit yang mengerikan ini, dan oleh itu di kalangan orang sering ada ketakutan bahawa barah paru-paru menular. Untuk memahami masalah ini, anda perlu memahami sebab-sebab mengapa ia terbentuk di dalam tubuh manusia..

    Laluan penularan barah paru-paru

    Terdapat beberapa sebab untuk perkembangan penyakit ini..

    Penyakit lain

    Dalam kes barah paru-paru, tuberkulosis boleh menjadi faktor. Kerana penyakit berjangkit, struktur paru-paru dan bronkus berubah. Dan ini menimbulkan kemunculan onkologi. Juga, pneumonia kronik atau bronkitis boleh menyebabkan barah paru-paru. Kanser mungkin tidak berlaku dengan segera. Kadang-kadang ia muncul bertahun-tahun selepas penyakit dan pada mulanya tidak simptomatik. Orang mengelirukan beberapa gejala yang timbul dengan peningkatan penyakit kronik atau akibatnya.

    Oleh itu, orang yang mempunyai penyakit berjangkit perlu lebih prihatin terhadap kesihatan mereka dan tidak terlepas lawatan ke doktor yang dirancang..

    Pencemaran alam sekitar

    Manusia moden terdedah kepada kesan agresif gas ekzos yang berterusan. Tempat dengan peningkatan radiasi juga memprovokasi barah. Orang yang bekerja dengan bahan kimia berisiko tinggi mendapat barah. Sentuhan dengan jenis bahan seperti: asbes, radon, arsenik, nikel, kadmium, kromium dan klorometil eter sangat berbahaya..

    Merokok

    Faktor ini tidak jauh berbeza dengan yang sebelumnya. Nikotin, seperti bahan kimia lain, memprovokasi perubahan pada tisu paru-paru. Walau bagaimanapun, lebih berbahaya apabila seseorang secara kerap dan tegas mendedahkan dirinya kepada kesan ini..

    Sebilangan makanan

    Mungkin terdapat sedikit arsenik dalam air minuman; dengan penggunaannya yang berterusan, risiko penyakit onkologi meningkat. Aflatoksin juga bertindak pada badan. Dalam kuantiti yang banyak, kulat ini boleh menyebabkan keracunan. Dalam jumlah yang lebih kecil, tetapi dengan penggunaan yang berpanjangan, mereka dapat menyebabkan banyak penyakit, salah satunya adalah barah. Aflatoksin terdapat dalam banyak makanan yang belum disimpan dengan betul. Dengan kelembapan dan kehangatan yang tinggi, acuan ini berkembang dalam bijirin, kacang-kacangan, teh, daging, susu, roti dan banyak produk lain..

    Sudah tentu, ini tidak bermaksud bahawa makanan ini harus ditinggalkan, tetapi ada baiknya membelinya hanya di tempat yang dipatuhi standard penyimpanan. Disarankan juga menyimpan makanan dengan betul..

    Tahap hormon meningkat

    Berat badan berlebihan mencetuskan pengeluaran estrogen dan hormon lain di dalam badan. Dalam jumlah normal, hormon diperlukan oleh seseorang, dan dalam jumlah yang meningkat, ia boleh menyebabkan barah.

    Keturunan

    Doktor mengesahkan bahawa onkologi boleh diwarisi. Sebaiknya saudara-mara pesakit onkologi selalu berkonsultasi dengan doktor untuk mengenal pasti patologi secepat mungkin. Sudah tentu, ini tidak bermaksud bahawa seseorang itu 100% sakit, melainkan persoalan mengenai kecenderungan penyakit ini, yang dapat menampakkan dirinya dalam tempoh hidup yang istimewa. Tekanan, kualiti hidup yang semakin buruk, penurunan imuniti - semua faktor ini dapat menimbulkan kecenderungan genetik.

    Kanser payudara mempunyai keturunan tertinggi. Selain itu, keturunan barah tekak, ovari, paru-paru, perut, ginjal dan prostat diperhatikan..

    Sangat tidak selamat bagi orang yang mempunyai sejarah keluarga untuk menghidap barah paru-paru - ini boleh menimbulkan kecenderungan genetik. Ia juga perlu menjalani gaya hidup sihat dan mengelakkan hubungan dengan bahan kimia yang memprovokasi perkembangan onkologi..

    Penularan onkologi

    Ini kerana barah paru-paru ditularkan secara genetik sehingga orang menganggapnya boleh menular. Bagaimanapun, jika, setelah satu pesakit menghidap barah, saudara-mara yang tinggal di sekitarnya juga jatuh sakit, ini membawa kepada idea bahawa ada bahaya jangkitan. Jawapan ahli onkologi meyakinkan: tumor malignan tidak menular.

    Ya, ada khabar angin di kalangan masyarakat bahawa barah adalah penyakit virus berjangkit. Mereka timbul kerana tiga sebab..

    1. Terdapat mikrob dan virus yang menyumbang kepada permulaan barah. Walau bagaimanapun, mereka bukan penyebab utama penyakit ini. Kekebalan yang lemah, kerosakan tisu akibat penyakit, tentu saja, menambah kemungkinan terkena barah, tetapi tidak dapat menjadi faktor utama berlakunya masalah ini. Lebih-lebih lagi, orang yang sihat tidak perlu bimbang tentang penyakit berjangkit, tetapi sebaliknya, pesakit barah harus takut akan berlakunya penyakit sampingan dengan latar belakang imuniti yang lemah.
    2. Sebab lain untuk khabar angin mengenai penyakit berjangkit ini adalah percubaan haiwan. Para saintis telah menyaksikan perkembangan barah pada tikus dan mendapati bahawa haiwan yang menyusui dapat menjangkiti anak muda ketika diberi makan. Ini adalah bagaimana barah payudara disebarkan. Kajian ini menimbulkan kejutan di kalangan penduduk. Namun, kepanikan itu sia-sia - tubuh haiwan jauh berbeza dengan manusia, dan penyakitnya berlainan. Pada manusia, tidak ada hubungan yang dijumpai antara penyusuan dan penyakit berjangkit.
    3. Kanser adalah virus, tetapi tidak bersifat luaran, tetapi endogen. Ya, banyak orang merasa sukar untuk mempercayai bahawa virus tidak menular. Walau bagaimanapun, virus ini tidak merebak ke luar badan melalui titisan udara, secara seksual atau penggunaan rumah tangga. Ia hanya dijumpai di badan orang yang awalnya sakit. Oleh kerana virus ini, protein dimasukkan ke dalam sel yang sihat, yang menyebabkan perkembangan tumor ganas..

    Kajian apa yang membuktikan bahawa barah tidak menular

    Terdapat kajian yang dapat mengurangkan kegelisahan dalam hal ini. Pada abad ke-19, tiga sukarelawan disuntik dengan ekstrak tumor malignan di bawah kulit. Tidak ada yang jatuh sakit. Eksperimen serupa dilakukan lebih dari sekali, dalam tahun yang berlainan, dan setiap kali hasilnya negatif. Semua kajian ini membuktikan bahawa sel-sel malignan hanya berakar di badan inang. Sistem imun orang lain akan memusnahkan mereka dengan cepat, tidak kira bagaimana mereka memasuki badan.

    Bukti yang tidak dapat dipertikaikan adalah komunikasi pegawai perubatan dengan pesakit barah. Walaupun klinik mematuhi standard kebersihan tertentu, berkomunikasi dengan pesakit, jururawat, jururawat dan doktor tidak menerapkan langkah keselamatan khas. Selama bertahun-tahun, tidak ada seorang pun yang dijangkiti yang dikenal pasti di antara orang yang bekerja dengan pesakit barah..

    Dari maklumat yang disebutkan di atas, dapat disimpulkan bahawa keturunan adalah laluan utama terjadinya barah paru-paru, tetapi ini bukan faktor utama. Malangnya, penyakit berjangkit tidak menjadikan penyakit ini selamat. Untuk mengelakkan penyakit itu mengejutkan seseorang, anda bukan sahaja perlu kerap berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan rutin, tetapi juga untuk mengingati sendiri apakah gejala barah paru-paru..

    Gejala onkologi paru-paru

    Kanser paru-paru menampakkan diri dengan gejala berikut:

    • sesak nafas;
    • pada peringkat awal, batuk kering yang tidak hilang dalam jangka masa yang lama;
    • batuk yang teruk, selalunya dengan darah atau kahak;
    • suaranya berubah, ketika bernafas, bunyi asing didengar;
    • sakit di dada dan tulang panjang;
    • melemahkan badan dan keletihan yang cepat;
    • pengurangan berat;
    • suhu subfebril 37.5.

    Perhatikan gejala ini. Mereka tidak muncul dengan segera, dan jika mereka sudah muncul, maka mustahil untuk menangguhkan lawatan ke doktor..

    Fluorografi membantu mengenal pasti barah paru-paru pada tahap awal, tetapi sering dikelirukan dengan tuberkulosis. Oleh itu, pada sedikit pun kecurigaan barah, sangat mustahak doktor menetapkan ujian tambahan. Diagnosis awal dapat menyelamatkan nyawa seseorang.

    Adakah barah paru-paru berjangkit?

    Ilya Mechnikov percaya bahawa barah disebabkan oleh "virus kecil", dan hubungan antara jangkitan virus dan onkologi disahkan setelah beberapa tahun. Pada masa ini, terdapat teori genetik virus kanser..

    Namun, pada hakikatnya, asal kanser adalah hanya satu daripada lima teori utama karsinogenesis..

    Buat masa ini, sekurang-kurangnya, ia tetap ingin tahu. Kelenjar getah beningnya tersumbat dengan sel barah, yang juga merebak ke paru-paru dan hati. Analisis selanjutnya menyimpulkan bahawa sel-sel barah berasal dari parasit dan kemudian bermetastasis melalui tubuh manusia. Tidak ada alasan untuk mempercayai bahawa barah leukemia akan menjadi ancaman kesihatan masyarakat. V. dan dia meninggal beberapa bulan kemudian. Tetapi alam semula jadi tidak mengejutkan.

    Itu dalam kerang lembut, bukan kepiting. Apabila barah di satu bahagian badan merebak ke bahagian tubuh yang lain, pandangan pesakit jarang positif. Memandangkan seberapa sering ini berlaku, mungkin mengejutkan apabila mengetahui bahawa barah yang merebak dari satu orang ke orang lain sebenarnya sangat jarang berlaku..

    Makna teori virus adalah berdasarkan ketidakmampuan mikroorganisma ini untuk membiak secara bebas. Ini memaksa virus memasukkan sel mereka sendiri ke dalam sel DNA untuk membuat banyak salinannya sendiri. Proses ini membawa kepada pemusnahan sel, tetapi, terus membiak, menangkap sel-sel baru yang sihat dan meneruskan pembelahannya. Walau bagaimanapun, virus onkogenik mempunyai perbezaannya sendiri di sini. Apabila mereka diperkenalkan ke dalam DNA, pemusnahan sel tidak berlaku.

    "Secara amnya, pada orang sihat yang tidak kebal terhadap barah, barah dari satu orang ke orang lain melalui darah sangat tidak mungkin," kata Dr Ashley Ng dari Jabatan Kanser dan Hematologi Institut Penyelidikan Walter dan Eliza Hall. Beberapa kajian utama telah dilakukan untuk menangani masalah ini secara khusus..

    Bukti ini selaras dengan apa yang kita ketahui mengenai bagaimana sistem imun bertindak balas terhadap bahan asing. Sekiranya berlakunya pemindahan darah, jenis darah dipadankan dengan hati-hati antara penderma dan penerima, sehingga sistem imun penerima tidak melihat sel darah merah sebagai asing dan merosakkan sel darah merah.

    Selanjutnya, proses karsinogenesis dapat berkembang dengan dua cara. Sebagai contoh, virus dapat memasukkan onkogennya ke dalam DNA sel, dan menjadi sumber perkembangan tumor. Pilihan lain adalah mungkin, di mana virus mengaktifkan onkogen selular yang sudah ada di dalam sel. Pilihan ini penuh dengan hasil yang sangat jauh, kerana virus perlu disatukan ke bahagian tertentu dari kromosom, dan kebarangkalian ini agak kecil. Oleh itu, jika perkembangan penyakit itu bermula, maka setelah bertahun-tahun.

    Sekiranya terdapat sel-sel barah dalam darah itu, terdapat protein unik lain di permukaan sel-sel tersebut, yang dalam kebanyakan kes menandakannya sebagai asing. Oleh itu, sistem imun penerima mengenal pasti mereka dan memusnahkannya sebelum mereka dapat menyelesaikannya..

    Bank darah juga memeriksa penderma dengan teliti untuk mengesampingkan siapa saja yang mengidap barah, sekiranya berlaku. Tetapi jika sistem imun penerima tidak berfungsi dengan baik - contohnya, jika mereka tidak mempunyai kekebalan dari penyakit, atau kerana mereka melakukan pemindahan organ yang memerlukan imunosupresi pada penerima untuk mencegah penolakan organ penderma - maka mereka cenderung tidak dilindungi oleh mekanisme ini..

    Virus ini, dengan mengubah ciri genetik sel yang sihat, menyumbang kepada permulaan pembahagiannya yang tidak terkawal. Maksudnya, virus hanya memulakan proses ini, dan pendaraban sel-sel tumor berlaku tanpa penyertaannya..

    Adakah mungkin mendapat barah?

    Oleh kerana virus hanya memulakan proses pembentukan tumor, mustahil untuk "dijangkiti" dengan barah, atau lebih tepatnya, kemungkinan kejadian ini hilang secara kecil-kecilan, kerana faktor yang terlalu banyak mesti bertepatan.

    "Ketika kita mentransfusikan darah ke orang yang mengalami kekebalan, kita dapat memancarkan unit sel darah merah yang sebenarnya," kata Ng. Ini telah dilakukan untuk mengurangkan risiko transfusi sel darah putih menyerang tubuh penerima - sejenis penyakit cangkok-lawan-inang. Radiasi ini juga dapat membunuh sel barah subklinikal yang mungkin beredar di dalam darah penderma..

    Dalam kes pemindahan organ pepejal seperti hati atau ginjal, terdapat laporan bahawa barah disebarkan secara tidak sedar dari penderma kepada penerima. Walaupun penderma dan organ mereka diperiksa untuk barah, tetapi dalam kes-kes yang jarang berlaku, tidak dapat diketahui. Namun, risikonya sangat rendah - sekitar 015 peratus, menurut peraturan Australia.

    Pada masa ini, beberapa jenis virus diketahui, yang boleh disalahkan kerana permulaan 15% dari semua tumor manusia..

    Khususnya, ia boleh menjadi virus papillomavirus, yang menyebar terutamanya melalui hubungan seksual, walaupun terdapat kemungkinan jangkitan pada luka melalui luka mikro pada kulit dan diri mereka sendiri, jika terdapat pada organ kelamin luar. Dari seratus jenis papilloma yang diketahui, hanya dua yang boleh menjadi penyebab tumor malignan (jenis 16 dan 18).

    Akhirnya, terdapat juga bukti bahawa barah boleh diturunkan dari seorang ibu kepada anaknya yang belum lahir, tetapi sekali lagi, ini sangat jarang berlaku. Kanser yang dilaporkan secara amnya merangkumi jenis barah yang agresif dan, sayangnya, mungkin pada peringkat lanjut penyakit pada ibu. Kanser ini merangkumi leukemia, melanoma, barah organ pepejal seperti paru-paru, dan sarkoma..

    Penularan antara ibu dan janin boleh berlaku kerana kebergantungan imunologi yang tidak biasa yang wujud antara keduanya semasa kehamilan - di mana sistem imun janin masih belum matang dan dapat membawa sel asing. Walau bagaimanapun, penularan barah ibu ke janin sangat tidak mungkin, kerana ia memerlukan sel-sel barah untuk melalui peredaran ibu dan di samping itu melintasi penghalang plasenta dengan janin. Pada kebanyakan kehamilan, kecuali jika penghalang plasenta ini, misalnya, dalam kecederaan tidak sengaja, peredaran janin tetap terpisah sepenuhnya dari bekalan darah ibu.

    Di samping itu, kita harus waspada terhadap virus yang memprovokasi perkembangan hepatitis B dan C..

    Di sini, tanggungjawab mempengaruhi sehingga 80% barah hati, dan kematian akibat penyakit ini dengan yakin berada di tempat ketiga dalam jejak penyakit onkologi, hanya tinggal barah perut dan paru-paru. Proses keradangan kronik pada tisu hati, yang dimulakan oleh virus, menyebabkan sirosis hati, menyumbang kepada penyimpangan dalam pertumbuhan sel normal.

    Kemudian terdapat kes penularan dari orang ke orang yang sangat jarang berlaku, seperti pakar bedah yang dijangkiti barah pada pesakit setelah memotong secara tidak sengaja semasa pembedahan dan penularan barah usus besar melalui trauma akupunktur. Dalam kes pakar bedah, ternyata kanser itu sendiri melakukan keajaiban genetik dan memasukkan beberapa gen pakar bedah itu sendiri..

    Adakah barah merebak dari orang ke orang?

    Walaupun kita tidak sering menganggap kanser sebagai penyakit berjangkit, barah yang disebabkan oleh virus papillomavirus manusia dapat menular secara seksual. Berikut adalah senarai beberapa barah yang boleh merebak dan dijangkiti melalui hubungan seksual. Kanser mulut menggambarkan barah yang berlaku di kepala, mulut, dan tekak. Bergantung pada bentuk kanser mulut, tanda-tanda awal mungkin termasuk pertumbuhan yang tidak normal. Pembedahan, terapi radiasi, dan kemoterapi adalah pilihan rawatan yang paling biasa untuk barah ini..

    Virus apa yang dikaitkan dengan barah?

    Virus Epstein-Barr secara langsung berkaitan dengan barah seperti limfoma Hodgkin, barah nasofaring dan mononukleosis berjangkit. Virus ini menular melalui air liur, tetapi boleh dijumpai di hampir semua orang. Malangnya,

    Mekanisme perkembangan barah dengan penyertaan virus Epstein-Barr jauh dari yang difahami dengan baik, hanya diketahui bahawa tumor dalam kes ini sangat jarang berkembang dan berkaitan dengan ras. Sebagai contoh, limfoma Burkitt lebih kerap berlaku di Afrika, dan barah nasofaring dilaporkan terutamanya di Asia. Kekurangan imuniti yang ketara sangat penting di sini..

    Apabila virus bersentuhan dengan sel epitelium kulit dan selaput lendir melalui seks oral, mereka boleh menyebabkan barah. Sekiranya kanser dubur, sel-sel ganas terbentuk di tisu dubur. Tanda-tanda kanser dubur termasuk pendarahan dubur, benjolan yang terdapat di dekat dubur, dan perubahan pergerakan usus.

    Tanda-tanda awal kanser faraj dan vulva termasuk pendarahan dan pertumbuhan yang tidak normal, tetapi tidak ada pemeriksaan standard untuk keadaan ini. Kedua-dua barah dapat diubati secara meluas ketika ditangkap lebih awal, biasanya melalui radiasi atau kemoterapi. Wanita: Apa yang Perlu Anda Ketahui Mengenai Human Papillomavir, The Silent Killer.

    Jenis virus herpes manusia yang kelapan dikaitkan dengan sarkoma Kaposi dan penyakit Castelmann. Virus ini menular secara seksual dan ada kaitan yang jelas dengan HIV.

    Virus sel T manusia yang sangat jarang dapat ditularkan melalui hubungan seksual, transfusi darah dan penyusuan, menyebabkan perkembangan leukemia sel-T. Diagihkan di Jepun dan Caribbean.

    Beberapa kanser mulut dikaitkan dengan jangkitan papillomavirus manusia di mulut dan tekak. Ketahui kemungkinan risiko jangkitan ini dari seks oral dan cara melindungi diri anda. Kanser mulut, kadang-kadang disebut kanser kepala dan leher, termasuk kanser mulut, bibir, dan lidah, serta barah amandel, kerongkongan, laring, nasofaring, dan kelenjar tiroid.

    Faktor-faktor yang mempengaruhi penampilan tumor malignan

    Pakar telah lama mengetahui bahawa pengambilan alkohol, merokok, atau mengunyah tembakau adalah faktor risiko utama kanser mulut. Virus ini menjadi sebahagian daripada bahan genetik sel barah, menyebabkan mereka tumbuh. Kanser serviks.... Sebahagiannya boleh merebak melalui sentuhan kulit ke kulit dan menyebabkan ketuat, termasuk ketuat alat kelamin.

    Perlu diingat bahawa virus hanya boleh menjadi salah satu faktor yang menyebabkan permulaan proses perkembangan barah, dan jangkitan sahaja tidak cukup untuk munculnya tumor. Virus itu sendiri hanya dapat memulai proses patologi, tetapi untuk perkembangan barah, seseorang juga harus mengalami perubahan genetik yang akan menyebabkan pertumbuhan sel-sel yang terjejas tidak terkawal.

    Oleh itu, kebanyakan daripada kita dijangkiti, tetapi hanya sedikit yang cedera. Terdapat bukti kukuh bahawa faktor risiko untuk beberapa barah mulut mungkin berkaitan dengan tingkah laku seksual. Pernah melakukan seks oral dengan seks oral dengan empat atau lebih orang dalam hidup anda di antara lelaki yang melakukan hubungan seks terlebih dahulu pada usia yang lebih awal. Terdapat sedikit kajian yang melihat kemungkinan risiko pemberian seks oral kepada seorang lelaki berbanding pemberian seks oral kepada seorang wanita..

    Virus apa yang ditularkan dan menyebabkan barah

    Ini menunjukkan bahawa melakukan cunnilingus lebih berisiko daripada melakukan fellatio. Jangkitan lain diketahui merebak melalui seks oral, termasuk herpes, klamidia, sifilis, dan gonore, jadi masuk akal untuk melindungi diri dan pasangan seksual anda dengan berlatih.

    Selain virus itu sendiri, faktor yang tidak kurang berkesan adalah ekologi, racun perosak dan racun lain, merokok dan, sebahagian besarnya, gangguan pada sistem imun. Laluan penyebaran virus yang diketahui dapat disekat dengan kaedah yang diketahui dan biasa..

    Sebilangan besar khabar angin dikaitkan dengan penyebab berlakunya barah kulit. Sukar untuk dipercayai, tetapi kebanyakan orang tahu sedikit tentang etiologi penyakit ini. Dalam hal ini, berbagai "teori" muncul bahawa barah dapat dijangkiti melalui kontak, melalui titisan udara, melalui darah, dll. Artikel tersebut akan memberikan jawapan terperinci untuk pertanyaan "Adakah barah kulit menular pada orang di sekitar pesakit?"

    Dalam 90% kes, jangkitan secara semula jadi dibersihkan oleh tubuh dalam masa dua tahun. Walau bagaimanapun, orang yang merokok cenderung untuk membersihkan virus dari badan mereka. Ini kerana merokok merosakkan sel pelindung khas pada kulit yang disebut sel pengawasan imun, yang memungkinkan virus itu terus berlanjutan. Kanser serviks dan vulva jarang berlaku pada wanita yang tidak merokok kecuali mereka mempunyai sebab imunosupresi yang lain.

    Mekanisme perkembangan tumor

    Sekiranya perubahan sel berlaku, ia memerlukan masa yang lama - bahkan beberapa dekad. Selain itu, kemungkinan untuk melindungi mereka dari kanser dubur dan barah. Ini sudah berlaku di Australia, di mana kes ketuat genital merosot pada wanita dan lelaki heteroseksual di bawah usia 21 tahun dalam masa empat tahun sejak permulaan kempen vaksinasi..

    Adakah barah kulit merebak?

    Sekiranya kita bercakap mengenai hubungan, udara, makanan, pemindahan darah, penularan seksual, maka jawapan yang tegas: "Tidak, barah kulit tidak menular dengan cara ini." Untuk memahami mengapa, adalah perlu untuk mengetahui etiopatogenesis perkembangan tumor..

    Pertumbuhan tumor adalah gangguan dalam pertumbuhan dan pembelahan tisu, di mana sel-sel mengembangkan tanda-tanda atipikal. Sebelum barah mula tumbuh, sel normal mengalami transformasi tumor. Semasa interaksi karsinogen dengan sel berlaku. Selanjutnya, proses transformasi bermula, yang membawa kepada fakta bahawa sel normal memperoleh fenotip tumor.

    Walau bagaimanapun, vaksinasi yang diberikan hanya untuk kanak-kanak perempuan dan wanita tidak akan memberi manfaat kepada lelaki yang melakukan hubungan seks dengan lelaki. Ini kerana mereka tidak memerlukan perlindungan dari barah serviks. Sekiranya barah mulut didiagnosis lebih awal, lebih mudah untuk dirawat, tetapi kira-kira separuh daripada kanser ini didiagnosis ketika penyakit ini sudah merebak ke leher.

    Gejala barah mulut termasuk. Merah - atau merah dan putih - bintik-bintik di lidah anda atau lapisan mulut anda satu atau lebih ulser mulut yang tidak sembuh setelah tiga minggu bengkak di mulut yang berlangsung lebih dari tiga minggu ketika ditelan terasa seperti ada sesuatu yang tersekat di kerongkong anda. Anda boleh menjadikan seks oral lebih selamat dengan menggunakan kondom pada zakar kerana ia bertindak sebagai penghalang antara mulut dan zakar. Empangan melalui organ kelamin wanita dapat melindungi daripada jangkitan.

    Ribuan sel barah terbentuk di dalam tubuh mana-mana orang setiap minit, tetapi sel-sel itu merosakkan diri di bawah pengaruh sistem imun, sebagai tidak sesuai untuk pembelahan lebih lanjut. Sekiranya berlaku kerosakan atau kecenderungan genetik untuk pertahanan antitumor badan yang tidak mencukupi, sel barah mula membelah, menjadi tidak dapat diabadikan, iaitu, kekal. Sel normal dapat membelah hanya 50 kali, dan sel tumor tidak terkira banyaknya.

    Virus apa yang dikaitkan dengan barah?

    Tidak dalam erti kata yang ketat. Sebilangan barah boleh dipengaruhi oleh virus yang biasanya ditularkan dari satu orang ke orang lain semasa hubungan seks melalui sentuhan kulit. Kanser dubur, barah serviks, barah vulva, barah zakar, dan beberapa kanser mulut lebih kerap berlaku pada orang dengan papillomavirus manusia. Ia disebarkan melalui hubungan seksual.

    Terdapat banyak faktor selain daripada virus yang dapat meningkatkan risiko terkena barah, seperti. Tidak kira sama ada anda tahu atau tidak bagaimana membuat anda mati dari gen yang anda warisi dari ibu bapa anda, secara amnya kesihatan. Faktor-faktor ini dapat mempengaruhi sama ada jangkitan dengan virus akan mempengaruhi perkembangan barah..

    Boleh dikatakan secara tegas bahawa proses di peringkat sel seseorang tidak mempengaruhi mereka yang berada di sekitarnya dengan cara apa pun. Walau bagaimanapun, karsinogen memainkan peranan penting dalam pembentukan barah - zat dan mikroorganisma yang membentuk kecenderungan untuk kanser. Untuk perkembangan barah kulit, pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan, lawatan kerap ke solarium, pendedahan bahan kimia pada kulit, dan trauma yang kerap ke tempat yang sama adalah penting. Kecenderungan untuk menghidap kanser mempunyai rambut putih, berkulit putih dengan mata biru, dan juga albino.

    Bolehkah seks memburukkan lagi barah saya??

    Sekiranya pasangan anda menghidap barah, anda tidak boleh menangkapnya dari sebarang aktiviti seksual. Anda tidak boleh mendapat barah dengan melakukan hubungan seks. Sebenarnya, seks dan semua cinta dan penjagaan yang ada boleh bermanfaat bagi penghidap barah. Ramai orang merasa terharu, tidak responsif, bersalah, atau takut ketika mereka menghidap barah atau rawatan. Daya tarikan dan penerimaan daripada rakan kongsi boleh membawa banyak kemajuan. Seks tidak menjadikan barah lebih cenderung untuk kembali atau merebak.

    Isu topikal penyebaran barah perut

    Bersikap fleksibel mengenai masa ketika anda melakukan hubungan seks. Cuba melakukan hubungan seks pada waktu pagi ketika anda merasa segar setelah tidur malam, dan bukannya pada waktu malam. Eksperimen dengan posisi seks yang kurang menuntut. Anda dan pasangan mungkin bersetuju bahawa seks tidak semestinya panjang.

    Penyakit berjangkit adalah konsep yang wujud dalam patologi berjangkit. Maksudnya, mesti ada patogen, agen penyebab penyakit ketika memasuki tubuh yang sihat. Tidak ada faktor seperti kanser kulit. Oleh itu, mustahil untuk jatuh sakit ketika menyentuh, bersin, mencium, hubungan intim.

    Kemungkinan menyebabkan karsinoma kulit pada papillomavirus manusia sedang disiasat. Tetapi jika kekalahan serviks dengan virus membicarakan keadaan prakanker, maka dengan papilloma pada kulit, ada kemungkinan malignan mereka sangat kecil.

    Terdapat juga mitos bahawa barah menular melalui darah. Eksperimen dilakukan, di mana para sukarelawan disuntik di bawah kulit dengan sel barah orang yang sakit. Reaksi keradangan diperhatikan di tempat suntikan - tindak balas normal terhadap bahan asing secara genetik. Pada pemeriksaan berikutnya, tidak ada tanda-tanda tumor yang dijumpai.

    Oncogenes beredar di dalam darah pesakit dengan karsinoma - bahan yang dapat digunakan untuk mendiagnosis barah atau mengesan tahap keberkesanan rawatan. Onkogen adalah sisa sel barah, bahagian inti, membran. Ketika mereka memasuki organisme asing, mereka hanya digunakan oleh sistem kekebalan tubuh, dan dalam keadaan apa pun mereka tidak akan menimbulkan proses barah. Dari perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa barah kulit tidak disebarkan melalui kaedah pemindahan darah melalui hubungan - rumah tangga..

    Kecenderungan keturunan

    Penularan barah kulit dari ibu ke anak tidak berlaku melalui darah atau susu ibu, tetapi ada beberapa penyelidikan mengenai sindrom yang diwarisi.

    Agar barah kulit dapat berkembang, perlu untuk penampilan dan perkembangan mutasi pada beberapa gen hanya satu sel, yang akan menimbulkan pertumbuhan tumor. "Pecahan" dalam kod genetik diwarisi daripada ibu bapa atau terbentuk dalam proses kehidupan.

    Anda boleh mengetahui kemungkinan mewarisi patologi barah dengan menganalisis sejarah penyakit keluarga. Sekiranya terdapat penyakit onkologi pada saudara terdekat kedua-dua pasangan, anda harus berjumpa pakar genetik untuk mendapatkan nasihat. Pada temujanji doktor, sejarah keluarga yang tepat dikumpulkan, jika terdapat risiko tinggi patologi genetik, ujian genetik ditetapkan. Ia boleh dilakukan oleh ibu bapa sebelum merancang anak, semasa mengandung dan selepas kelahiran..

    Kanser kulit boleh mempunyai kecenderungan genetik. Di Australia, penyelidikan baru-baru ini dilakukan berdasarkan kaedah kembar. Para saintis, berdasarkan hasilnya, menyimpulkan bahawa orang yang mempunyai kerabat darah dengan karsinoma kulit lebih cenderung mendapat barah sendiri. Oleh itu, penting untuk mengikuti langkah pencegahan:

    1. Cuba elakkan pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan;
    2. Cegah selaran matahari dengan menggunakan pelindung matahari;
    3. Jangan pergi ke solarium;
    4. Sekiranya terdapat nevi yang mencurigakan, berjumpa dengan pakar dermatologi;

    Juga dalam sains, sindrom genetik dijelaskan - karsinoma sel basal nevusoid, nama kedua adalah sindrom Gorling. Di jantung penyakit ini terdapat mutasi kromosom 9q. Patologi diwarisi secara autosomal dominan. Penyakit ini merangkumi:

    1. Sebilangan besar karsinoma sel basal pada badan;
    2. Kista di tulang rahang;
    3. Kista epidermis dan;
    4. Pada wanita, fibroid ovari;
    5. Pada masa kanak-kanak, medulloblastoma otak mungkin muncul;
    6. Perubahan morfologi badan: makrosefali, ciri wajah yang tidak biasa, kelainan tulang belakang dan tulang rusuk.

    Terdapat ujian khusus untuk diagnosis patologi ini: mencari mutasi pada gen PTCH1 - gen tertentu yang merupakan penekan pertumbuhan tumor.

    Kanser kulit adalah salah satu daripada beberapa penyakit yang boleh dipengaruhi oleh seseorang secara bebas. Walaupun saudara-mara darah dekat mengalami patologi, maka pencegahan yang tepat, pemeriksaan tepat pada masanya oleh ahli dermatologi dapat menyelamatkan anda dari diagnosis yang mengerikan..

    Rawatan barah dengan gegelung Mishin:

    Alat ini, yang dikembangkan oleh saintis Rusia, membolehkan anda memerangi barah dengan berkesan menggunakan medan elektrostatik. Sebilangan besar ujian dan kajian oleh doktor telah mengesahkan kesan positif alat ini.

    Rawatan tumor dengan gegelung Mishin (video):

    MINYAK MISHIN ORDER

    Jangan menangguhkan diagnosis dan rawatan penyakit ini!

    Buat janji temu dengan pakar onkologi dalam talian!

    Bolehkah barah paru-paru menular: jawapan ahli onkologi

    Ketika ditanya sama ada barah paru-paru menular, jawapan ahli onkologi akan membantu orang merawat pesakit barah dengan betul. Apa itu barah paru-paru?

    Kanser paru-paru adalah pelbagai jenis barah yang timbul dari sel-sel yang merangkumi bronkus dan paru-paru. Lazimnya, barah adalah di paru-paru kiri dan lobus atas. Selalunya barah seperti itu berkembang di dalam tubuh manusia untuk waktu yang lama, sebagai peraturan, diperlukan beberapa tahun sebelum pembentukannya disebut ganas. Dan jika tumor sudah terbentuk, maka dengan kebarangkalian yang tinggi kita dapat mengatakan bahawa organ manusia lain akan terjejas..

    Terdapat juga barah paru-paru pusat. Ini adalah sejenis pembentukan malignan yang berkembang pada bronkus manusia, mempengaruhi bronkus besar dan sering mempengaruhi bahagian bronkus segmental. Kanser jenis ini berbentuk tumor sel kecil dan sel skuamosa..

    Bolehkah barah paru-paru dianggap berjangkit

    Adakah barah berjangkit? Bagi seseorang pada zaman kita, diagnosis kanser adalah salah satu yang paling dahsyat. Walaupun banyak yang berhadapan dengan persoalan mengenai penyakit barah, doktor dengan tegas menolak kemungkinan penularan penyakit ini. Mengenai hal ini, banyak kajian dilakukan, yang secara tegas mengesahkan bahawa barah tidak menular sama ada secara seksual atau melalui titisan udara. Sekiranya barah mempunyai kemampuan untuk berpindah dari satu pesakit ke pasien yang lain melalui titisan udara, maka seluruh populasi planet ini sudah mati..

    Anda boleh menghidap barah? Jangkitan dengan penyakit melalui barang-barang peribadi pesakit, melalui ciuman atau batuk tidak termasuk. Tidak ada kes penularan barah yang dilaporkan di dunia.

    Tidak ada kebimbangan bahawa barah boleh ditularkan kepada bayi melalui susu ibu. Sel-sel barah sangat "berubah-ubah" dan tidak dapat berakar pada tubuh orang yang sihat. Fakta serupa telah disahkan secara empirik pada manusia. Sistem imun seseorang yang sihat tidak menerima sel barah asing dan memusnahkannya.

    Bolehkah anda dijangkiti pesakit barah? Terdapat pendapat bahawa pendermaan darah dikontraindikasikan untuk penderita barah kerana fakta bahawa kononnya barah menular melalui darah. Ini tidak benar! Derma dikontraindikasikan untuk pesakit barah kerana sistem ketahanannya sangat lemah. Ternyata darah tidak diambil dari pesakit barah hanya untuk melindunginya..

    Dan hakikat bahawa hampir semua maklumat yang hilang mengenai perkara ini menimbulkan banyak gosip. Ini membawa kepada fakta bahawa pesakit barah dielakkan dan dijauhkan dari mereka..

    Adakah barah berjangkit: pendapat pakar onkologi

    Terdapat mitos mengenai asal-usul barah dari mikroba dan virus. Terdapat mikroba di alam yang secara tidak langsung boleh menyebabkan barah, tetapi hanya pada beberapa jenisnya. Fakta ini menyumbang kepada pendapat yang salah mengenai penyakit berjangkit pesakit barah.

    Terdapat bukti yang tepat bahawa orang yang dijangkiti beberapa virus lebih cenderung menghidap barah daripada yang lain. Agar tidak mendapat barah dengan penyakit virus yang ada, anda hanya perlu mendapatkan vaksinasi yang diperlukan. Ini adalah pesakit barah dengan imuniti mereka yang lemah harus menjauhi semua orang lain yang membawa kuman.

    Dan jika ada pesakit barah paru-paru dalam keluarga, dan kemudian yang kedua muncul, maka ini bukan jangkitan dengan penyakit ini, tetapi kecenderungan genetik, yang dapat menampakkan dirinya berusia 17 hingga 55 tahun. Penyelidikan menunjukkan bahawa sel barah dari satu orang tidak akan berakar pada orang lain.

    Seperti disebutkan di atas, barah paru-paru adalah salah satu penyakit yang paling mengancam nyawa. Adalah sangat penting bagi hasil rawatan untuk mendiagnosis penyakit pada peringkat awal. Ini memberi pesakit harapan untuk pemulihan sepenuhnya..

    Terdapat kaedah rawatan kanser yang progresif dan cukup berkesan:

    Mengeluarkan sebahagian paru-paru kerana barah.

    1. Campur tangan pembedahan.
    2. Kemoterapi.
    3. Penyinaran sel barah pesakit.

    Doktor boleh lebih kurang tepat mengatakan sama ada dia dapat menyembuhkan pesakit hanya jika dia mengetahui tahap penyakitnya. Pada peringkat terakhir penyakit ini, semua kaedah ini mungkin tidak melegakan keadaan pesakit, tetapi sebaliknya, membahayakan. Dalam hal ini, sangat penting untuk menentukan sama ada seseorang menghidap barah pada peringkat awal perkembangan penyakit ini..

    Untuk ini, perlu untuk mendiagnosis penyakit ini. Sukar untuk mendiagnosis barah pada tahap awal, kerana data kajian tidak selalu menunjukkan keberadaan tumor di tubuh pesakit. Pembacaan sering disalah anggap sebagai keadaan perubatan lain, seperti radang paru-paru.

    Anda boleh menghidap barah?

    Apa yang menyebabkan barah? Terdapat beberapa sebab yang boleh menjadi pendorong kepada penampilan sel barah. Mungkin persekitaran didahulukan. Seseorang akan berisiko jika dia bekerja dalam pengeluaran bahan kimia, jika dia harus menyedut gas ekzos atau berada di zon pencemaran radioaktif.

    Penyebab lain tumor ganas mungkin penyakit yang sudah ada pada seseorang. Salah satu penyakit ini adalah batuk kering..

    Pemakanan yang tidak betul mempengaruhi perkembangan aktif sel barah pada manusia. Ini bermaksud seseorang memakan makanan yang tercemar arsenik (mungkin terdapat di dalam air minuman) dan aflatoksin (mungkin terdapat pada jagung, kacang tanah dan makanan berjamur yang rosak) Boleh menyebabkan barah dan pengambilan makanan segera yang berlebihan dengan kelebihan penambah rasa dan lemak trans.

    Merokok adalah faktor penting. Dalam perokok berat, perubahan metabolik yang tidak dapat dipulihkan berlaku pada tisu, dan ini, seterusnya, membawa kepada bahaya bahawa sel-sel perokok pada suatu ketika mungkin mulai bermutasi.

    Terutama orang gemuk berisiko. Orang yang mempunyai tisu gemuk mempunyai kelebihan estrogen dan beberapa hormon lain yang secara aktif terlibat dalam pengembangan sel barah. Sangat sukar bagi orang gemuk untuk menjalankan diagnostik berkualiti tinggi dan rawatan yang berkesan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa lemak yang terkumpul mengurangkan keberkesanan sitostatik (ubat kemoterapi khas).

    Video mengenai sebab, gejala dan perlindungan terhadap barah paru-paru:

    Doktor-onkologi, berkomunikasi dengan saudara terdekat pesakit mereka, menasihati mereka untuk menjalani pemeriksaan penuh. Bagaimanapun, semua orang tahu bahawa penyakit yang dikesan pada peringkat awal jauh lebih mudah untuk dirawat, dan pesakit mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk sembuh sepenuhnya..

    "Saya percaya barah menular." Ahli onkologi - mengenai penyebab penyakit yang teruk

    Para saintis dari Institut Kajian Lanjutan Kanada telah membuat hipotesis bahawa barah boleh menular dari orang ke orang. Ini berlaku, menurut pendapat mereka, melalui koloni mikroba yang hidup di kulit atau membran mukus organ dalaman. WHO secara pasti menolak hipotesis ini.

    Ahli onkologi, ahli kemoterapi dengan pengalaman lebih dari empat puluh tahun, Yuri Mishin, yang menulis buku "The Philosophy of Cancer, or Notes of a Practising Oncologist", percaya bahawa penyakit ini memang boleh menular dari satu orang ke orang lain. Tetapi mekanisme penularannya agak lebih rumit..

    "Sekiranya tidak ada barah, ada baiknya diciptakan"

    Dmitry Pisarenko, AiF.ru: Yuri Borisovich, barah sangat menakutkan kerana misteri dan ketidakpastiannya: masih belum jelas mengapa tumor berlaku. Hipotesis anda menjawab soalan ini?

    Yuri Mishin: Kanser adalah penyakit psikosomatik, jadi ia boleh berkembang di dalam badan kita hanya pada dua tahap secara serentak: fisiologi dan psikologi. Seseorang nampaknya mempunyai dua tumor: satu, misalnya, di kelenjar susu atau perut, dan yang kedua adalah di sistem saraf pusat. Sudah tentu, ini adalah neoplasma dalam arti kiasan, tetapi dari segi kekuatan pengaruhnya, ia tidak kurang penting daripada tumor fizikal. Ia adalah sejenis barah yang dominan.

    Dan barah, dan bisul perut, dan hipertensi berkembang pada manusia secara saraf. 50% penyebab barah adalah gaya hidup tidak sihat: merokok, penyalahgunaan alkohol, diet tidak sihat. Ditambah pula dengan tekanan. Selalunya seseorang jatuh sakit kerana kesalahannya sendiri..

    - Apa yang kamu bicarakan? Terdapat banyak kes apabila seseorang yang menjalani gaya hidup sihat jatuh sakit dengan barah. Dan onkologi pediatrik?

    - Oleh itu, saya bercakap mengenai 50% kes, bukan 100%. Apabila sukar untuk menyebut penyebab penyakit ini, kita mesti ingat bahawa ada evolusi, dan tujuannya tidak selalu jelas bagi kita. Nasib manusia di Bumi adalah melayani evolusi, minatnya. Onkopatologi dalam keadaan standard memainkan peranan pemilihan evolusi. Ini mungkin terdengar sinis, tetapi jika tidak ada barah, itu wajar diciptakan. Dari sudut moral manusia, barah itu jahat. Dari sudut pandangan evolusi, ia sebenarnya menjalankan fungsi kreatif.

    Hampir setiap orang mempunyai sel barah. Mereka diperlukan oleh badan kita dan tidak jauh berbeza dengan sel embrio yang sihat. Persoalannya bukan mengapa orang ini menghidap tumor, tetapi mengapa kebanyakan kita tidak menghidapnya..

    - Dan bagaimana sel barah "memahami" bahawa sudah tiba masanya mereka berubah menjadi tumor ganas?

    - Tumor terjadi, pada umumnya, bukan pada tisu yang sihat, tetapi pada fokus keradangan kronik, pada erosi, papilloma, parut, di tempat-tempat di mana bekalan darah menjadi perlahan. Ini mungkin jangkitan yang mempengaruhi hati atau organ dalaman lain. Keadaan yang tidak menguntungkan ini menjadi pendorong kepada sel barah untuk mula berubah menjadi tumor..

    "Doktor harus bermula dengan dirinya sendiri"

    - Bagaimana tidak menjadi pesakit klinik onkologi? Adakah cukup untuk menjalani gaya hidup sihat? Sudah jelas.

    - Di jantung pertumbuhan tumor adalah kehancuran keharmonian dan ukuran dalam hidup kita. Dan pemulihan kesederhanaan dalam semua manifestasi adalah bidang yang produktif bukan sahaja rawatan, tetapi juga pencegahan barah..

    Anda tidak perlu berjuang dengan alam di dalam dan di luar diri anda. Dan memanjakan semua jenis kebiasaan buruk, kami selalu bertengkar dengannya. Kita minum dan memakannya tidak jelas apa, malah kita tidak membataskan diri kita dalam hal ini. Tubuh bertindak balas terhadap tingkah laku ini dengan munculnya tumor ganas..

    - Betapa pentingnya iman dalam penyembuhan anda sendiri?

    - Lebih dari sekali saya perhatikan bahawa seorang pesakit yang mempercayai doktor dan umumnya percaya pada rawatan yang berjaya, tumor berkembang dengan perlahan. Dan sebaliknya: seseorang yang telah membuat salib pada dirinya sendiri langsung terbakar kerana fakta bahawa dia sedang dimakan oleh musuh dalaman. Ini adalah sistem kekebalan tubuh kita: biasanya ia harus melindungi tubuh, dan pada pesakit barah kadang-kadang berubah menjadi musuh terburuk.

    Inilah satu lagi perkara penting. Selalunya, doktor sendiri tidak mempercayai kejayaan rawatan, hasil positif dari aktiviti mereka sendiri. Ini mengganggu keseluruhan proses rawatan dan bahkan merangsang pertumbuhan tumor selanjutnya. Optimisme doktor adalah penting bagi pesakit; dia mesti melihat bahawa dia percaya akan hasil yang positif. Memang, bagi pesakit, dia bukan sahaja ahli onkologi, tetapi juga psikoterapis. Itulah sebabnya, dalam beberapa keadaan, pesakit pergi ke penyembuh dan tukang sihir: mereka semua berjanji sebulat suara untuk menyembuhkan barah! Dan dia mempercayai mereka. Mengapa ahli onkologi tetap berada di hadapan dan tidak menanamkan kepercayaan kepada pesakit terhadap keberkesanan kaedah rawatan tradisional??

    Ngomong-ngomong, saya percaya bahawa doktor harus memulakan profilaksis barah dengan dirinya dan keluarganya. Dia perlu menjalin hubungan dengan orang tersayang, meninggalkan motif mementingkan diri sendiri dan mencapai keharmonian sepenuhnya dengan mereka..

    "Sehingga 40% saudara-mara pesakit juga jatuh sakit dalam 4 tahun"

    - Apakah kaedah rawatan yang paling berkesan?

    - Tidak cukup untuk menyembuhkan hanya tubuh; perlu mempengaruhi kepala, jiwa. Pada akhir 1970-an, saya menganjurkan jabatan kemoterapi pertama di wilayah Volgograd berdasarkan hospital bandar No. 24. Saya mencadangkan agar pesakit yang sakit parah menjalani sesi psikoterapi intensif, bahkan termasuk hipnosis. Para jemputan adalah 90 orang dengan barah payudara umum dengan metastasis ke tulang, paru-paru dan pleura. Mereka dibahagikan kepada tiga kumpulan. Dalam kumpulan di mana psikoterapi dijalankan, orang hidup selama 10 tahun atau lebih. Pesakit tidak tinggal dalam dua kumpulan lain selama 5 tahun.

    Penyembuhan kanser memerlukan kedua-dua kesan tempatan pada tumor (radikal, paliatif), dan pemusnahan barah yang dominan di sistem saraf pusat, yang saya bicarakan.

    - Adakah mungkin untuk menentukan terlebih dahulu dengan psikotipe seseorang sama ada dia akan mendapat barah atau tidak?

    - Terdapat tanda-tanda psikologi yang mendahului munculnya tumor. Ini adalah kemurungan, keletihan saraf, hipokondria. Mereka dapat merangsang pertumbuhan tumor melalui penekanan imun.

    - Setahu saya, anda berfikir bahawa anda boleh menghidap barah?

    - Dengan sendirinya (kecuali kanser serviks atau zakar), penyakit ini tidak diketahui menular. Tetapi barah cenderung merebak dari satu orang ke orang lain akibat pengalaman. Sekiranya saudara-mara pesakit barah melihat ketidakcekapan kerja doktor, menemui ketidakpercayaan mereka dalam prognosis yang baik, melihat kematian seseorang yang disayangi, maka potensi tekanan yang besar terkumpul di jiwanya. Dan akhirnya, dia juga boleh menyebabkan barah..

    Menurut pemerhatian saya, sehingga 40% saudara-mara dalam tempoh 4 tahun setelah kematian pesakit juga menghidap barah. Saya percaya barah menular. Tetapi dia berjangkit secara psikologi.