Penyakit wanita - penyakit organ kelamin wanita

Lipoma

Calendula melegakan kesakitan semasa hari kritikal yang menyakitkan. Mula minum kuahnya kira-kira seminggu lebih awal. Minyak buckthorn laut dari hakisan digunakan.

Dari mana semua penyakit wanita? Dari lelaki, tentu saja. Sebenarnya, terdapat banyak sebab: hipotermia, rawatan dengan antibiotik yang tidak dikeluarkan dari badan, ketidakseimbangan hormon dalam badan, kekurangan kebersihan diri, dari saraf, kehidupan seksual yang cepat dan cepat menyumbang kepada jangkitan dan pengguguran - ini adalah pengasas utama semua masalah wanita, dan sebagainya banyak lagi.

Penyakit ginekologi pada wanita: sebab, gejala, rawatan

Penyakit ginekologi pada wanita dimanifestasikan dalam bentuk gangguan kitaran, rasa sakit, pelepasan tidak khas. Sebilangan besar patologi bidang pembiakan tidak mempunyai gejala yang jelas, tetapi menimbulkan ancaman serius terhadap kesihatan dan kehidupan pesakit. Oleh itu, pemeriksaan pencegahan berkala oleh pakar sakit puan perlu dilakukan. Pencegahan kebanyakan penyakit merangkumi kaedah kontrasepsi penghalang, mengelakkan hipotermia dan mematuhi gaya hidup sihat.

  • 1 Varieti patologi ginekologi
    • 1.1 Penyakit radang
    • 1.2 Patologi hormon
    • 1.3 Penyakit distrofik
  • 2 Gejala
  • 3 Senarai patologi
    • 3.1 Candidamycosis
    • 3.2 Kolpitis
    • 3.3 Myoma
    • 3.4 Salpingo-oophoritis
    • 3.5 Endometriosis
    • 3.6 Cyst
    • 3.7 Displasia serviks
    • 3.8 Hakisan
    • 3.9 Hiperplasia endometrium
    • 3.10 Vaginosis bakteria
  • 4 Terapi penyakit
    • 4.1 Ubat
    • 4.2 Rawatan fisioterapi
    • 4.3 Rawatan pembedahan
    • 4.4 Kaedah tradisional
    • 4.5 Pencegahan
  • 5 Penyakit ginekologi semasa mengandung
    • 5.1 Hakisan
    • 5.2 Myoma
    • 5.3 Kista ovari

Statistik menunjukkan bahawa 60% wanita semasa kesuburan menderita penyakit ginekologi, tetapi beberapa doktor cenderung mempercayai bahawa peratusan ini jauh lebih tinggi. Patologi yang dipertimbangkan merangkumi proses keradangan yang berkembang di rahim dan lampiran, hiperplasia endometrium dan gangguan kitaran.

Kita juga boleh membicarakan penyakit kronik yang telah ada di dalam badan selama bertahun-tahun dan yang gejalanya ringan. Sebab berlakunya patologi bukan terletak pada hubungan seksual yang tidak jelas, tetapi dalam gaya hidup wanita: tekanan dan aktiviti fizikal yang tidak mencukupi, kerja berlebihan.

Penyakit bidang pembiakan wanita dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

  1. 1. Berjangkit. Jangkitan kelamin adalah penyebabnya, ini termasuk trichomoniasis, gonorea, klamidia, kandidiasis dan penyakit lain. Sebilangan besar dari mereka dapat meneruskannya dalam bentuk pendam, jadi perlu dilakukan analisis secara berkala untuk analisis..
  2. 2. Endokrin. Kategori ini merangkumi patologi di mana terdapat pelanggaran kelenjar pituitari, ovari, kelenjar adrenal dan kelenjar tiroid. Mereka boleh mempengaruhi kesuburan, libido dan juga mempengaruhi penampilan. Membezakan antara patologi kongenital dan diperolehi. Yang kedua adalah hiperprolaktinemia, sindrom ovarium polikistik. Hari ini, kumpulan ini juga merangkumi gangguan metabolik dalam bentuk kegemukan - ia juga boleh menyebabkan kemandulan dan ketidakteraturan haid..
  3. 3. Ketumbuhan. Kategori ini merangkumi semua jenis neoplasma sistem pembiakan. Mereka boleh didiagnosis pada usia berapa pun dan tidak selalu ganas. Perlu menjalani diagnostik secara berkala untuk mengesan perkembangan tumor awal, terutama pada pesakit dengan sejarah keluarga yang menghidap barah.

Penyakit ginekologi yang menimbulkan disfungsi alat kelamin, bergantung kepada penyebab kejadiannya, terbahagi kepada tiga kumpulan besar:

  1. 1. Keradangan. Terdapat ketidakseimbangan mikroflora sistem pembiakan, yang menyebabkan perkembangan penyakit berjangkit.
  2. 2. Hormonal. Mereka berkembang apabila fungsi kelenjar tidak berfungsi. Sekiranya tidak dirawat, patologi ini boleh membawa kepada akibat yang agak serius. Terapi terdiri daripada pengambilan ubat untuk mengembalikan keseimbangan hormon.
  3. 3. Distrofi. Kategori ini merangkumi semua jenis tumor dan sista.

Patologi ini disebabkan oleh virus atau bakteria. Jangkakan jangkitan tidak spesifik dan spesifik. Yang kedua paling kerap merangkumi penyakit kelamin. Ini boleh menjadi HIV, sifilis, gonorea, dan lain-lain. Sebilangan besar dari mereka dapat dirawat. Sangat penting untuk mengenal pasti mereka pada peringkat awal..

Penyakit tidak spesifik berkembang apabila bakteria atau virus memasuki darah atau pada membran mukus ketika flora oportunis diaktifkan. Ini termasuk adnexitis, endometritis, vaginitis dan patologi lain. Selsema pun boleh menyebabkan gangguan tersebut.

Penyakit berjangkit sering menyebabkan kemandulan dan akibat serius yang lain. Papillomavirus manusia sangat berbahaya. Dipercayai bahawa ia mampu membawa kepada beberapa jenis patologi barah..

Penyakit seperti itu pada awalnya tidak mempunyai gejala yang jelas, yang menyukarkan diagnosis mereka. Oleh itu, perlu menjalani pemeriksaan pencegahan oleh pakar sakit puan setiap enam bulan. Lawatan berjadual ke doktor diperlukan sekiranya terdapat tanda-tanda kelainan: perubahan sifat pembuangan, gatal-gatal dan sakit.

Penyakit disebabkan oleh pelanggaran sintesis estrogen, hormon wanita utama. Wanita paling mudah terdedah kepada jenis patologi ini selepas kemurungan, kehamilan yang teruk atau komplikasi semasa melahirkan. Sintesis estrogen juga menurun semasa tempoh klimaks. Gangguan ini menyebabkan jenis penyakit seperti pelbagai tumor sistem pembiakan, endometritis, dan sebagainya..

Faktor risiko yang menyumbang kepada ketidakseimbangan hormon termasuk:

  1. 1. Kemurungan dan tekanan. Pengalaman berterusan, situasi kehidupan yang sukar, masalah di tempat kerja menyebabkan wanita itu dalam keadaan tegang untuk waktu yang lama, yang memprovokasi sistem imun yang lemah. Ini sering disertai oleh ketidakteraturan haid..
  2. 2. Kerja berlebihan. Sebilangan besar aktiviti fizikal membawa kepada perkembangan keletihan kronik. Ia menyebabkan banyak penyakit di seluruh badan..
  3. 3. Faktor luaran negatif. Kategori ini merangkumi kekurangan zat makanan, penyakit sistemik, hipotermia.

Penyakit organ seks wanita

Neoplasma ganas sistem pembiakan wanita dijumpai dalam amalan ginekologi lebih kerap. Adenokarsinoma rahim cenderung terbentuk di serviks, pada endometrium rahim, serta pada tisu-tisu ovari dan di dinding vagina. Tumor terbentuk dari sel mutan dari epitel kelenjar.

Adenomyosis (endometriosis dalaman) adalah penyakit sistemik rahim yang jinak, yang disertai oleh percambahan patologi tisu endometrium di luar organ (tiub fallopi, vagina, ovari) dan ke lapisan lain.

Adnexitis (salpingo-oophoritis) - keradangan dua hala atau unilateral pada tiub fallopio (fallopian) dan ovari, disebabkan oleh aktiviti penembusan dan aktiviti patogen bakteria.

Algomenorrhea (haid yang menyakitkan) adalah gangguan fungsi haid, yang dinyatakan oleh pendarahan bulanan yang menyakitkan, disertai dengan sakit kram atau sakit di bahagian bawah perut. Sindrom nyeri dapat diucapkan sehingga membatasi aktiviti dan memperburuk kesejahteraan wanita.

Amenorea adalah keadaan patologi di mana haid tidak hadir pada kanak-kanak perempuan dari usia remaja atau pada wanita yang matang selama 6 bulan atau lebih. Ia bukan penyakit bebas, tetapi gejala banyak penyakit yang menyebabkan ketidakteraturan haid pada tahap yang berbeza. Kehamilan dengan amenorea tidak berlaku.

Kitaran anovulatory - kitaran haid monofasik, disertai dengan tidak adanya tempoh perkembangan korpus luteum dan fasa ovulasi sambil mengekalkan irama dan keteraturan pendarahan haid.

Apoplexy ovari - pendarahan tajam di ovari kerana pecahnya, diikuti dengan pelanggaran integriti tisu organ dan perkembangan pendarahan ke rongga perut.

Asfiksia bayi baru lahir (mati lemas) adalah keadaan patologi yang disertai dengan gangguan pernafasan yang berkembang kerana beberapa sebab semasa bersalin atau segera setelah kelahiran.

Atresia faraj adalah peleburan dinding faraj. Patologi boleh menjadi kongenital dan diperolehi. Mekanisme proses patologi terdiri daripada peleburan dinding organ dengan tisu berserat, yang mengganggu aliran keluar aliran haid dan mencegah persetubuhan normal.

Atresia selaput dara adalah patologi fisiologi, yang dicirikan oleh penyumbatan mutlak (tidak ada lubang pada selaput dara, sementara biasanya harus ada satu atau lebih).

Selalunya terdapat anomali seperti atresia genital. Ia dicirikan oleh penyatuan tisu sepenuhnya, dan, sebagai akibatnya, penyumbatan badan rahim atau vagina.

Vaginosis bakteria adalah keadaan patologi yang disebabkan oleh pelanggaran mikroflora normal vagina. Juga disebut "gardnerellosis"

Bartholinitis adalah penyakit ginekologi di mana keradangan kelenjar Bartholin (besar) pada vestibule vagina berlaku. Penyakit ini boleh berkembang pada wanita dari mana-mana kumpulan umur. Lebih biasa pada pesakit berumur 20 - 35 tahun.

Kandidiasis vagina (sariawan, kandidiasis vulvovaginal) adalah keradangan berjangkit pada vagina dan vulva, agen penyebabnya adalah kulat patogenik genus Candida bersyarat.

Vaginismus (neurosis seksual, vulvism, kolspasm) adalah keadaan patologi yang disertai oleh kontraksi refleks kejang otot-otot dasar pelvis, vagina dan perineum (lebih jarang terdapat pengecutan otot-otot perut dan femoral), yang merumitkan pemeriksaan ginekologi atau hubungan seksual.

Vaginitis adalah proses keradangan pada mukosa faraj. Ejen penyebab penyakit ini adalah mikroorganisma patogen.

Kehamilan ektopik adalah keadaan patologi di mana telur ditanam di luar rongga rahim.

Keradangan pelengkap rahim adalah penyakit berjangkit tiub fallopi (salpingitis) dan ovari (salpingo-oophoritis), satu atau dua sisi.

Vulvitis adalah gangguan ginekologi yang menyebabkan keradangan vulva (alat kelamin luar). Boleh berkembang pada wanita dari mana-mana usia bermula sejak lahir.

Penyakit hemolitik janin dan bayi baru lahir adalah penyakit yang muncul kerana ketidaksesuaian imunologi darah anak dan ibu.

Tuberkulosis genital adalah jangkitan genital yang kompleks yang disebabkan oleh mikobakteria (batang Koch). Ini bukan patologi bebas, tetapi jangkitan sekunder disebabkan oleh fokus lesi (terutamanya dari paru-paru, dalam kes yang lebih jarang berlaku dari usus).

Gestosis (toksikosis) adalah pelanggaran kehamilan normal, yang boleh berlaku pada bila-bila masa semasa kehamilan anak. Dimanifestasikan dengan muntah, peningkatan air liur, peningkatan tekanan darah, edema dan kemunculan protein dalam air kencing.

Hiperfleksia rahim (selekoh) - kedudukan organ yang tidak normal di pelvis kecil, yang dicirikan oleh lenturan berlebihan ke arah dinding perut.

Hipertrofi labia minora adalah perkembangannya yang tidak normal, apabila mereka membesar dan boleh menonjol melebihi yang besar.

Hipoksia janin (kandungan oksigen rendah) adalah keadaan patologi embrio, yang berlaku semasa perkembangan intrauterin dan semasa bersalin. Hipoksia janin semasa kehamilan berbahaya kerana perubahan dalam kerja organ penting.

Hypomenorrhea (kekurangan haid) - pelanggaran fungsi haid, yang dicirikan oleh penurunan jumlah pendarahan haid berbanding dengan norma fisiologi.

Hipoplasia rahim adalah keadaan patologi organ yang dicirikan oleh ukurannya yang berkurang berbanding dengan norma untuk usia tertentu. Hipoplasia badan rahim boleh menjadi penyakit bebas atau salah satu manifestasi infantilisme genital (labia dan ovari mungkin kurang berkembang).

Hipoplasia ovari adalah patologi ginekologi yang dicirikan oleh gangguan anatomi atau fungsi struktur kelenjar pembiakan wanita.

Penyampaian cephalic pada janin - lokasi embrio yang betul di rahim ibu pada minggu-minggu terakhir kehamilan. Buahnya terletak membujur menuju ke arah jalan keluar ke pelvis kecil.

Bicornuate uterus - kecacatan organ kelamin dalaman wanita, di mana terdapat pemisahan rahim menjadi dua lobus. Di bahagian bawah, lobus ini bergabung menjadi satu leher.

Adnexitis dua hala adalah proses keradangan yang dilokalisasikan pada pelengkap rahim.

Kista ovari dermoid adalah neoplasma ovari jinak, yang boleh berbentuk ovoid atau bulat dalam struktur. Tumor dapat mengandung dalam rongga berbagai jenis tisu yang terbentuk dari sel kuman.

Persalinan yang tidak diselaraskan adalah keadaan patologi apabila, semasa kelahiran anak, rahim mula berkontraksi dengan irama yang terganggu.

Displasia vulva - kerosakan pada organ genital luaran, yang disertai oleh atypia sel epitelium dan kemunculan sel dengan struktur patologi.

Displasia serviks adalah proses patologi perubahan tisu epitelium di kawasan vagina serviks. Dalam kes ini, sel-sel serviks normal digantikan oleh sel-sel yang tidak normal (strukturnya dan jumlah lapisan berubah).

Pendarahan rahim yang tidak berfungsi adalah jenis ketidakteraturan haid yang dikaitkan dengan kerosakan fungsi hormon ovari.

Disfungsi ovari adalah gangguan fungsi ovari yang disebabkan oleh keradangan atau gangguan sistem endokrin. Pada masa yang sama, fungsi ovulasi dan haid badan terganggu..

Hiperplasia kelenjar endometrium adalah keadaan patologi di mana lapisan rahim (endometrium) tumbuh dan bertambah tebal. Bahayanya terletak pada kenyataan bahawa hiperplasia kelenjar dianggap sebagai permulaan patologi prakanker organ kelamin wanita..

Kelewatan haid (opsomenorrhea) adalah pelanggaran pembuangan haid kitaran, akibatnya haid tidak hadir pada waktu yang diharapkan. Kelewatan dipertimbangkan apabila haid tidak berlaku dalam 35 hari dari awal kitaran atau tidak muncul lebih lama daripada 7 hari..

Kista kelenjar Bartholin adalah neoplasma berbentuk bulat yang dilokalisasikan di kelenjar Bartholin pada malam sebelum vagina.

Kista vagina adalah pembentukan tumor seperti tumor yang dipenuhi dengan cecair. Kista ini terutama dilokalisasikan pada dinding faraj, dan bertambah besar kerana pengumpulan rembesan cecair di rongga (teduhan telus, kuning atau gelap).

Kista korpus luteum ovari adalah neoplasma jinak yang dipenuhi dengan cecair dan terletak di ovari. Selalunya, sista terbentuk di satu sisi ovari dan mempunyai bentuk kapsul berdinding tebal yang dipenuhi dengan kandungan kekuningan-merah.

Kista ovari adalah neoplasma berongga berdinding tipis yang menyerupai gelembung, dengan kandungan cairan yang dilokalisasi di dalam ovari, kerana ukurannya meningkat dengan ketara.

Kista ovari adalah neoplasma neoplastik jinak yang tumbuh, yang merupakan rongga (sering berbilang ruang) dipenuhi dengan cecair.

Climax adalah penstrukturan semula badan yang berkaitan dengan usia yang berkaitan dengan perubahan dalam kerja gonad dan akhir tempoh melahirkan anak, sehubungan dengan telur yang berhenti dihasilkan.

Colpitis (vaginitis) adalah patologi sifat berjangkit dan radang, yang disertai dengan kerosakan pada dinding vagina oleh mikroorganisma oportunis. Penyakit ini berasal dari nonspesifik dan spesifik, yang dijelaskan oleh sebab etiologi perkembangannya.

Kraurosis vulva (lichen sclerosus) adalah penyakit ginekologi yang dicirikan oleh lesi distrofi pada alat kelamin luar.

Leukoplakia dari vulva (lichen sclerosus) adalah patologi distrofik, yang disertai oleh hiperplasia sel skuamosa epitel berstrata vulva.

Leukoplakia serviks - penyakit membran mukus, yang dicirikan oleh penebalan tajam dan peningkatan keratinisasi epitel.

Lochiometer - komplikasi selepas melahirkan, disertai oleh kelewatan rongga rahim rembesan postpartum (lochia), yang terdiri daripada darah, lendir dan unsur fisiologi yang membusuk.

Mastopati adalah perubahan patologi dalam struktur kelenjar susu dengan latar belakang gangguan hormon. Penyakit ini dicirikan oleh perkembangan anjing laut yang halus, yang pada awalnya jinak..

Menorrhagia (hipermenorea, haid yang berlebihan) adalah gangguan fungsi haid, disertai dengan pendarahan rahim yang berpanjangan dan berlimpah, yang diulang secara berkala.

Myoma rahim adalah pembentukan jinak yang dilokalisasi pada lapisan otot rahim. Simpul myomatous adalah pengumpulan gentian otot yang bulat, saling berkaitan secara rawak.

Thrush (nama perubatan untuk kandidiasis vagina) adalah penyakit ginekologi dan urogenital yang dipicu oleh pertumbuhan dan penyebaran jamur Candida albicans yang berlebihan, yang pada mulanya dilokalisasi pada vagina wanita.

Penyimpangan haid adalah perubahan patologi dalam pengaturan fungsi haid, yang dimanifestasikan oleh gangguan irama, kelantangan dan watak atau ketiadaan pembuangan darah sepenuhnya.

Nekrosis simpul myoma dalam praktik patologi ginekologi jarang berlaku dan merujuk kepada komplikasi fibroid rahim. Kematian tisu simpul myoma akibat pelbagai sebab sifat mekanikal menyebabkan nekrosisnya.

Nefropati wanita hamil adalah keadaan patologi pada separuh kedua kehamilan, ia termasuk dalam salah satu bentuk toksikosis lewat. Bertindak sebagai ancaman kepada perkembangan janin sepenuhnya dan bahaya serius bagi kesihatan ibu.

Oligomenorea adalah sejenis gangguan haid yang dicirikan oleh penurunan dalam tempoh haid (kurang dari tiga hari) dan peningkatan selang antara kitaran (lebih dari 40 hari).

Oophoritis (keradangan ovari) adalah proses patologi kawasan genital wanita, yang dicirikan oleh keradangan kelenjar seks berpasangan (ovari). Oophoritis terpencil jarang berlaku.

Prolaps rahim adalah lokasi patologi organ, yang disertai dengan anjakan fundus rahim di bawah sempadan fisiologi. Dalam keadaan sukar, terdapat prolaps uterus sepenuhnya dari ruang depan faraj.

Parametritis - keradangan purulen-infiltratif pada tisu peri-rahim, yang diprovokasi oleh mikroflora bakteria.

Kista paraovarian adalah neoplasma jinak yang timbul dan berkembang di tisu di sekitar ovari.

Salah satu komplikasi berbahaya dari neoplasma ovari adalah kilasan atau volvulus kakinya. Ini adalah keadaan patologi apabila kaki tumor dipintal, yang menyebabkan penghentian peredaran darah di dalamnya, diikuti dengan kematian tisu..

Kehamilan selepas bersalin adalah keadaan patologi di mana kehamilan berlangsung lebih dari 42 minggu atau berlangsung 10-14 hari lebih lama daripada jangkaan tarikh kelahiran.

Piosalpinx adalah patologi alat kelamin wanita, yang dicirikan oleh pengumpulan nanah di lumen salah satu atau kedua-dua tiub fallopio. Eksudat purulen dapat berkumpul kerana penyumbatan lengkap atau sebahagian lumen tiub rahim terhadap latar belakang proses keradangan, proses menular - salpingo-oophoritis (keradangan pada pelengkap dan tiub fallopi) atau salpingitis (keradangan pada saluran rahim).

Fibroma bawah rahim adalah tumor tisu penghubung penyetempatan perut. Rawatan boleh berupa ubat, pembedahan atau invasif minimal - bergantung pada tahap perkembangan pendidikan.

Penyakit ovari polikistik (sclerocystosis, sindrom ovarium polikistik) adalah patologi ginekologi endokrin yang dicirikan oleh penampilan dua hala dan pertumbuhan pelbagai sista di ovari. Akibatnya, ini memprovokasi ketiadaan ovulasi dan perkembangan kemandulan..

Polip saluran serviks adalah neoplasma yang berasal dari epitel kolum serviks dan tumbuh ke dalam lumen saluran serviks rahim dan vagina. Ukuran dan bentuk polip sangat berbeza: dari beberapa milimeter hingga beberapa sentimeter. Selalunya polip adalah tunggal, lebih jarang - berganda.

Pendarahan selepas bersalin adalah keadaan di mana pendarahan rahim berlaku selepas kelahiran anak atau dari masa ke masa..

Sindrom Posthisterektomi adalah kompleks tanda-tanda klinikal yang muncul selepas pembedahan membuang rahim sambil memelihara satu atau dua ovari.

Sindrom Postcastration adalah kompleks tanda dan gangguan sistem saraf, endokrin dan mental yang timbul kerana penutupan fungsi ovari secara serentak. Akibatnya, terdapat tempoh klimaks.

Plasenta previa adalah keadaan patologi di mana penyambungan plasenta yang tidak normal berlaku di kawasan ruas bawah rahim dan pintu masuk ke serviks tersekat sebahagian atau sepenuhnya.

Plasenta previa adalah keadaan patologi di mana plasenta terletak di bahagian bawah rahim dan sebahagian atau sepenuhnya menyekat jalan keluar dari pelvis. Akibatnya, kemungkinan melepaskannya meningkat dengan perkembangan pendarahan dan komplikasi semasa kehamilan..

Premenstrual syndrome (PMS) adalah sekumpulan gangguan mental dan somatik yang berulang secara berulang yang muncul beberapa hari atau minggu sebelum bermulanya haid dan hilang sepenuhnya selepas permulaannya..

Kelahiran pramatang adalah keadaan di mana rahim mula berkontraksi secara berkala, yang membawa kepada kelahiran dan kelahiran bayi pramatang..

Cystoma ovari pseudomucin - neoplasma yang terdiri daripada sel epitelium yang mensintesis pseudomucin (bahan yang menyerupai lendir, kadang-kadang dengan darah).

Gelembung melayang adalah kelainan kromosom ovum, di mana rambut chorion dilahirkan semula menjadi gelembung dengan cairan di dalamnya. Pertumbuhan dan perkembangan normal embrio dengan cystic drift adalah mustahil.

Kanser vulvar adalah penyakit onkologi organ kelamin wanita, yang, jika dibandingkan dengan jenis onkologi lain, agak jarang berlaku, namun, jika tidak ditangani dengan segera, biasanya menyebabkan kematian.

Kanser tiub fallopio adalah neoplasma malignan sistem pembiakan wanita, yang terdapat di dalam kapsul tiub fallopio. Penyakit ini paling kerap berlaku pada wanita yang telah mencapai menopaus..

Kanser badan rahim adalah penyakit onkologi yang bersifat malignan, di mana selaput lendir endometrium organ rosak. Kerosakan pada lapisan lendir rahim adalah patologi malignan yang biasa berlaku di kalangan wanita pertengahan umur dan tua.

Kanser serviks adalah tumor malignan yang terbentuk dari tisu mukosa serviks. Terutama sering dijumpai pada pesakit berusia 35-40 dan 55-60 tahun.

Kanser ovari adalah lesi onkologi gonad wanita, yang merupakan degenerasi tisu ganas dan pelanggaran fungsi mereka..

Konflik Rh adalah ketidakserasian darah ibu dan janin di belakang sistem Rh. Keadaan ini berkembang apabila darah ibu adalah antigen Rh negatif, dan darah anak positif Rh.

Retrofleksi rahim adalah kedudukan organ yang tidak normal disebabkan oleh lenturan badan rahim ke arah tulang belakang. Dalam antefleksi - kedudukan anatomi normal, rahim terletak di antara pundi kencing dan rektum, di bahagian tengah pelvis kecil.

Salpingitis adalah patologi ginekologi yang dicirikan oleh keradangan pada saluran tuba. Proses keradangan terbentuk kerana penembusan jangkitan bakteria ke dalam tubuh wanita.

Penamatan kehamilan secara spontan (pengguguran semula jadi, keguguran) - proses penolakan embrio, terutamanya sehingga 20 minggu kehamilan penuh, yang berlaku tanpa mengira kehendak ibu hamil.

Sarkoma vagina adalah barah yang jarang berlaku yang berkembang di tisu faraj. Berlaku dengan cepat dengan metastasis di kawasan yang jauh dari alat kelamin dan pendarahan yang kerap dari alat kelamin.

Sarkoma rahim adalah neoplasma onkologi malignan yang tumbuh dari tisu penghubung. Sarcoma dicirikan oleh pertumbuhan pesat. Tetapi jarang berlaku (tidak lebih daripada 6% kes pembentukan tumor). Bahaya utama sarkoma adalah kematian pesakit yang tinggi.

Saddle uterus - patologi struktur organ genital wanita, di mana rahim mempunyai bentuk split dalam bentuk pelana.

Sindrom Asherman adalah keadaan patologi yang dicirikan oleh penampilan lekatan di dalam rahim.

Penghentian haid pramatang dalam fasa pembiakan mungkin merupakan tanda disfungsi ovari. Keadaan ini mempunyai beberapa istilah: "menopaus pramatang", "menopaus awal", "kegagalan ovari pramatang" atau "sindrom membuang ovari".

Sindrom ovari tahan atau sindrom Savage didiagnosis pada wanita muda (berumur sehingga 35 tahun). Ovari pesakit menjadi tidak sensitif terhadap kesan rangsangan gonadotropik. Ini mempengaruhi kesihatan wanita, menyebabkan kemandulan..

Sindrom Rokitansky-Küstner (Rokitansky-Küstner-Mayer-Hauser) adalah ketiadaan rahim dan faraj atas pada wanita, dengan perkembangan normal ovari dan organ kelamin luar.

Kelemahan persalinan adalah keadaan patologi semasa melahirkan ketika rahim tidak dapat berkontrak secara berkesan. Akibatnya, baik jangka waktu bersalin meningkat, atau anak tidak dapat dilahirkan sama sekali, yang menimbulkan banyak komplikasi dan bahaya bagi kesihatan ibu dan anak..

Penyampaian tulang janin adalah posisi patologi kanak-kanak, di mana punggung atau kakinya berada di pintu masuk ke pelvis wanita. Dengan persembahan breech, kadar kematian kanak-kanak adalah 4-5 kali lebih tinggi daripada pada kedudukan normal (ketika kepala turun).

Kista ovarium tecaluteal - pembentukan yang berlaku semasa kehamilan berganda dan drift kista, pada awal kehamilan.

Penyakit trofoblastik - sekumpulan neoplasma tumor ganas dan jinak yang disebabkan oleh neoplasias (kelainan proliferatif) trofoblas - unsur tisu ovum.

Menggandakan rahim dan vagina adalah kecacatan organ dalaman, di mana terdapat dua rahim, leher dan vagina yang terpisah.

Kekurangan fetoplacental (FPI) adalah kompleks gejala, disertai dengan kelainan fungsi dan morfologi pada plasenta, yang dapat memprovokasi kelewatan perkembangan, kelaparan oksigen dan kematian janin.

Fibroma rahim (leiomyoma) adalah neoplasma jinak yang timbul dari serat tisu penghubung dan dilokalisasi di rongga rahim.

Fibroma ovari adalah pembentukan tisu bukan hormon yang jinak. Dalam kes lanjut, tumor boleh tumbuh hingga diameter 15 cm, dan terbentuk agak perlahan.

Kista ovari folikular - pembentukan pada pelengkap rahim dalam bentuk tumor. Kista berkembang dari folikel. Dalam statistik perubatan, penyakit ini paling kerap berlaku pada wanita pada masa pembiakan..

Karsinoma chorionic rahim (chorionepithelioma) adalah neoplasma malignan yang berkembang di vila embrio embrio (trophoblast). Trophoblast adalah hasil penyatuan sperma dan telur.

Cervicitis adalah penyakit yang disertai dengan proses keradangan pada segmen faraj atau membran mukus serviks.

Cystitis pada wanita adalah penyakit sistem kencing yang agak biasa, yang dicirikan oleh permulaan dan perkembangan proses keradangan dengan kerosakan fokus atau total pada membran mukus pundi kencing.

Kehamilan serviks adalah keadaan patologi yang disebabkan oleh penyambungan telur yang disenyawakan di saluran serviks.

Eklampsia adalah tahap terakhir toksikosis kehamilan, yang disertai dengan kekejangan otot dan kehilangan kesedaran. Pada masa yang sama, seorang wanita tidak dapat memberikan darah kepada janin, yang boleh menyebabkan kematian anak dan wanita hamil..

Ektopia serviks adalah penyakit yang disebabkan oleh perubahan yang berlaku pada selaput lendir organ dan pergerakan epitel silinder (kelenjar) diperhatikan ke bahagian faraj bahagian awal serviks, di mana epitel skuamosa berada.

Tempat utama di kalangan neoplasma serviks yang bersifat jinak pada 40-80% mereka yang meminta pertolongan dari pakar sakit puan dikendalikan oleh kecacatannya. Sebilangan besar patologi diwakili oleh hakisan dan ektropion..

Endometriosis (endometrioma, adenomyosis) adalah percambahan endometrium yang bergantung pada hormon patologi (tisu kelenjar rahim), penyebabnya tidak dapat dijelaskan dengan tepat.

Kista ovari endometrioid - pembentukan padat di permukaan ovari dengan pengumpulan darah, akibat dari endometriosis, menyebabkan komplikasi teruk.

Endometritis - luka radang endometrium - lapisan dalam rongga rahim, yang berlaku akibat jangkitan dengan jangkitan bakteria, virus atau kulat.

Hakisan serviks adalah proses patologi yang berlaku akibat kerosakan dan pengelupasan epitel serviks yang lebih jauh. Ini pada dasarnya adalah kecacatan tisu.

10 penyakit wanita yang paling biasa dan simptomnya.

Penyakit wanita dan simptomnya - kami membincangkannya secara terperinci di laman web kami. Nah, sekarang kami tunjukkan kepada anda gambaran umum mengenai penyakit wanita yang paling biasa..

Di dunia moden, dalam menjaga keluarga mereka, wanita sering berhenti memperhatikan kesihatan wanita mereka. Kursus asimtomatik dari beberapa penyakit wanita dan lawatan tepat waktu ke doktor boleh memainkan peranan yang fatal di masa depan, dan bantuan perubatan mungkin tidak lagi berkesan. Oleh itu, menjaga keluarganya, seorang wanita tidak boleh berhenti memikirkan dirinya sendiri, menunjukkan keprihatinan yang sama terhadap kesihatan wanita. Dalam bidang perubatan, masalah di kawasan kelamin wanita ditangani oleh pakar sakit puan, yang mengesyorkan agar wanita menjalani pemeriksaan pencegahan secara berkala untuk mengesan dan merawat penyakit tertentu lebih awal..

Sebilangan besar penyakit wanita, ketika mereka berkembang, boleh mempunyai salah satu daripada tiga gejala utama:

  • -gangguan fungsi haid (ketiadaan haid, haid tidak teratur, pendarahan haid yang berpanjangan, haid tidak normal, pendarahan rahim yang tidak berfungsi, dll.),
  • -keputihan patologi,
  • -sakit perut bawah.
  • 1. Myoma rahim.
  • 2. Hakisan serviks (endoservikosis).
  • 3. Keradangan pelengkap - ovari dan tiub fallopi (oophoritis, salpingitis dan salpingo-oophoritis, atau adnexitis).
  • 4. Kandidiasis faraj, atau sariawan.
  • 5. Ovari multifollikular, atau sindrom ovarium polikistik (PCOS).
  • 6. Endometriosis.
  • 7. Kolpitis (vaginitis).
  • 8. Pelanggaran kitaran haid.
  • 9. Mastitis (radang pada payudara).
  • 10. Kanser payudara.

Setiap tanda ini, dan lebih-lebih lagi gabungannya, menunjukkan perlunya berjumpa doktor. Kami akan mempertimbangkan berdasarkan gejala ini penyakit yang paling biasa di kawasan genital wanita..

1. Myoma rahim.

Fibroid adalah tumor jinak serat otot rahim. Ukurannya boleh berkisar antara beberapa milimeter hingga beberapa sentimeter, yang dapat memberikan manifestasi klinikal yang berbeza, tetapi gejala utama yang dirujuk oleh pakar sakit puan adalah haid yang berlebihan dan berpanjangan.

Sebab utama dianggap sebagai peningkatan tahap hormon seks wanita (estrogen) dan klamidia, yang berlaku pada setiap wanita keempat di planet ini yang berumur antara 16 dan 45 tahun. Bergantung pada ukuran tumor, pendarahan haid boleh berlaku 2 atau lebih kali dalam sebulan. Kehilangan darah yang berterusan dan ketara menyebabkan perkembangan anemia, yang ditunjukkan oleh pucat kulit dan membran mukus, peningkatan keletihan dan kelemahan. Hanya fibroid yang sangat besar atau banyak yang menyebabkan kesakitan.

2. Hakisan serviks (endoservikosis).

Ini adalah salah satu penyakit yang paling biasa di kalangan penduduk wanita. Hampir 40% daripada semua wanita mengalami hakisan, di mana 55% adalah wanita di bawah usia 25 tahun. Hakisan serviks adalah kecacatan pada membran mukus bahagian luar serviks, titik permulaan yang paling sering merupakan proses keradangan berjangkit.

Semua ini membawa kepada fakta bahawa struktur membran mukus serviks berubah, epitel multilayer di lokasi kerosakan hilang, dan permukaan membran mukus terdedah. Akibatnya, hakisan serviks sebenarnya terbentuk..

Biasanya selepas 1-3 minggu, hakisan benar menyembuhkan atau berubah menjadi hakisan pangkal rahim, apabila epitel erosi berstrata digantikan oleh epitel kolumnar dari saluran serviks serviks.

Biasanya, hakisan tidak simptomatik dan dikesan semasa pemeriksaan ginekologi, sangat jarang ia dapat menampakkan diri dengan pelepasan berdarah selepas hubungan intim. Sekiranya tidak dirawat, hakisan boleh berubah menjadi proses onkologi..

3. Keradangan pelengkap - ovari dan tiub fallopi (oophoritis, salpingitis dan salpingo-oophoritis, atau adnexitis).

Keradangan pada pelengkap rahim - ovari dan tiub fallopio - adalah salah satu penyakit yang sering ditakutkan oleh ibu bapa kepada anak perempuan mereka, yang lebih suka pakaian bergaya dalam cuaca sejuk.

Menurut statistik, kira-kira 60% wanita berjumpa doktor mengenai penyakit radang pada rahim. Penyebab utama perkembangan proses keradangan adalah bakteria, terutama gonococcus dan streptococcus.

Penyakit ini boleh menjadi tidak simptomatik atau boleh menjadi sangat halus sehingga wanita itu tidak memperhatikan mereka. Tetapi selalunya, gejala utama keradangan pelengkap adalah sakit di bahagian bawah abdomen, ke kanan atau ke kiri, bergantung kepada penyetempatan proses keradangan, sering terpancar ke dubur atau sakrum.

Kesakitan boleh datang atau berterusan, yang hilang setelah mengambil analgesik. Tetapi hasilnya adalah bahawa ubat-ubatan hanya membius, tetapi tidak menghilangkan penyebab penyakit ini, yang penuh dengan peralihan proses keradangan ke tahap kronik di masa depan dengan perkembangan komplikasi. Juga, dalam proses akut, mungkin terdapat peningkatan suhu badan hingga 39C, mual dan muntah, sakit semasa buang air kecil.

4. Kandidiasis faraj, atau sariawan.

Kandidiasis vagina, yang dikenali sebagai sariawan, adalah salah satu penyakit yang paling biasa pada wanita, memberi mereka banyak sensasi yang tidak menyenangkan. Penyebab perkembangan penyakit ini adalah kulat genus Candida, yang memasuki tubuh manusia walaupun pada saat lahir ketika melalui saluran kelahiran dan tetap bersama kita seumur hidup, menunjukkan keagresifan mereka hanya dengan penurunan imuniti. Ramai wanita mengalami seriawan sekurang-kurangnya satu atau beberapa kali dalam hidup mereka - kira-kira 75%.

Tanda-tanda utama kandidiasis vagina adalah gatal-gatal vagina, pelepasan melengkung, dan bau masam yang tidak menyenangkan. Di samping itu, wanita mungkin mengalami sensasi terbakar dan rasa sakit setelah melakukan persetubuhan, sebab itulah mereka lebih suka menghindari hubungan seksual..

Thrush boleh bertahan dalam jangka masa yang lama, dengan tempoh yang memburuk dan hilang, jadi anda tidak boleh menangguhkan pergi ke doktor. Pengukuhan sistem imun dan rawatan yang ditetapkan oleh doktor akan membantu mengatasi penyakit yang tidak menyenangkan dengan cepat..

5. Ovari multifollikular, atau sindrom ovarium polikistik (PCOS).

Diagnosis ini dibuat, mungkin, setiap wanita keempat ketika mengunjungi pakar sakit puan. Menurut statistik, penyakit ini menyerang dari 2.5 hingga 8% wanita, terutamanya pada usia 25-30. Sindrom ovarium polikistik adalah penyakit di mana proses pematangan folikel terganggu, ovulasi tidak berlaku, dan telur yang tinggal di dalamnya berubah menjadi banyak kista.

Selalunya penyakit ini berkembang secara spontan, tetapi masih menjadi sebab utama dianggap sebagai faktor keturunan, di mana terdapat peningkatan pengeluaran androgen (hormon seks lelaki) dengan penurunan pembentukan progesteron. Berat badan berlebihan adalah faktor predisposisi, oleh itu kaedah pencegahan yang paling berkesan adalah normalisasi berat badan.

Gejala utama dan satu-satunya penyakit wanita ini adalah kitaran haid yang tidak teratur. Mungkin memerlukan beberapa bulan antara satu tempoh. Baru-baru ini, di Barat, ada kecenderungan bahawa doktor menganggap keadaan ini sebagai varian norma dan tidak tergesa-gesa bagi seorang wanita untuk memulihkan kitaran haid. Kajian terbaru menyimpulkan bahawa PCOS bukanlah penyebab kemandulan yang jelas seperti yang difikirkan sebelumnya..

6. Endometriosis.

Penting untuk diketahui bahawa bukan hanya sindrom ovarium polikistik kadang-kadang menjadi penyebab ketidakteraturan haid. Gejala ini juga boleh menjadi tanda penyakit wanita lain, seperti endometriosis..

Rongga rahim dilapisi dengan sel-sel lendir khas yang membentuk lapisan dalam - endometrium. Keistimewaan sel endometrium adalah bahawa mereka bertindak balas terhadap perubahan kitaran pada tahap hormon. Khususnya, jika endometrium tumbuh, penebalan muncul, saluran darah tumbuh dengan banyak - ini adalah bagaimana rahim bersiap untuk persenyawaan. Sekiranya ini tidak berlaku, maka sebahagian besar endometrium terkelupas pada hari-hari tertentu kitaran, dan pendarahan haid berlaku..

Walau bagaimanapun, kadang-kadang, untuk beberapa alasan yang tidak diketahui, endometrium muncul bukan sahaja di rahim, tetapi juga di luarnya, yang dalam perubatan disebut endometriosis. Dalam sel-sel ini, perubahan yang sama terjadi seperti pada sel-sel rongga rahim, namun, manifestasi klinikal proses ini dapat berbeda, hingga pelanggaran fungsi satu atau organ lain. Kebanyakan endometriosis berlaku pada wanita usia reproduktif dalam 25-30 tahun, pada wanita pascamenopause, praktikalnya tidak berlaku.

Penyebab endometriosis masih belum diketahui sepenuhnya, adalah kebiasaan memikirkan mutasi genetik, perubahan pada tahap enzim sel dan reseptor hormon. Faktor risiko adalah manipulasi pembedahan pada alat kelamin wanita. Endometriosis boleh menjadi genital, di dalam alat kelamin, dan extragenital - di kawasan lain badan.

Endometriosis genital dicirikan oleh percambahan sel endometrium pada ovari, di luar rahim, di serviks atau saluran serviks. Gejala khas adalah pendarahan yang berlaku beberapa hari sebelum haid, yang mungkin berlanjutan untuk beberapa waktu selepas pemberhentian haid. Simptom kedua yang paling biasa adalah sakit di kawasan panggul, yang boleh berterusan, meningkat sebelum haid, setelah pergi ke tandas, melakukan hubungan intim, dan kadang-kadang tanpa sebab yang jelas.

Endometriosis extragenital sukar didiagnosis, kerana mungkin tidak ada tanda-tanda atau menyamar sebagai penyakit lain, bergantung pada lokasi sel-sel endometrium. Satu-satunya simptom yang dapat membantu dalam diagnosis adalah kesakitan dan pemburukan keadaan bergantung pada hari kitaran haid..

7. Kolpitis (vaginitis).

Vaginitis adalah keradangan pada mukosa faraj yang disebabkan oleh jangkitan bakteria seperti staphylococcus aureus, klamidia, mycoplasma, gonococcus, Haemophilus influenzae dan lain-lain. Kolpitis (vaginitis) adalah salah satu penyakit organ kelamin wanita yang paling biasa, yang mempengaruhi terutamanya wanita usia pembiakan yang aktif secara seksual, terutama dengan perubahan pasangan seksual yang kerap.

Gejala khas kolpitis adalah lendir, mukopurulen, kadang-kadang pembuangan berdarah dalam jumlah besar dari faraj dengan bau yang tidak menyenangkan, gatal-gatal dan sensasi terbakar di kawasan kemaluan, sakit ketika membuang air kecil, bengkak dan kemerahan organ kelamin luar.

Dalam proses kronik, gejalanya mungkin tidak dapat diucapkan, dan proses itu sendiri mempunyai sifat lambat. Kekurangan rawatan tepat pada masanya dapat mendorong penyebaran proses keradangan ke atas dan menyebabkan keradangan pada rongga rahim (endometritis), tiub fallopi (salpingitis) dan ovari (oophoritis). Oleh itu, anda tidak boleh menangguhkan rawatan sehingga kemudian, dan pada gejala pertama, berjumpa doktor..

8. Pelanggaran kitaran haid.

Dengan sendirinya, penyelewengan haid bukanlah penyakit. Ini terutamanya merupakan gejala yang menunjukkan bahawa terdapat masalah tertentu dalam tubuh wanita..

Kitaran haid yang normal dicirikan oleh tempoh biasa, yang berlaku setiap 21 hingga 35 hari dan berlangsung 3 hingga 8 hari. Sekiranya kitaran haid terlalu pendek atau panjang, dan kitaran haid itu sendiri sedikit (kurang dari 20 ml) atau berlimpah (lebih daripada 150 ml kehilangan darah), atau berlangsung 1-2 hari, maka mereka membincangkan pelanggarannya. Sekiranya haid tidak hadir selama 6 bulan atau lebih, maka mereka bercakap mengenai amenorea..

Terdapat banyak sebab untuk ketidakteraturan haid, mulai dari masalah ginekologi hingga gangguan kelenjar pituitari, kelenjar tiroid, atau tekanan berterusan yang dialami oleh seorang wanita. Bergantung pada alasannya, rawatan juga akan berbeza, namun, dalam hal apa pun anda harus mengabaikan pelanggaran kitaran haid, kerana keadaan ini dapat menyembunyikan penyakit ganas..

9. Mastitis (radang pada payudara).

Keradangan pada payudara, atau mastitis, berlaku terutamanya semasa penyusuan, pada masa lain ia sangat jarang berlaku. Dalam kebanyakan kes, wanita usia pembiakan - 30-50 tahun terjejas. Kejadiannya adalah 1-16% bergantung pada wilayah, di mana 85% adalah wanita primipara.

Sebab-sebab perkembangan proses keradangan pada kelenjar susu pada ibu yang menyusui adalah laktostasis (genangan susu), yang mewujudkan keadaan ideal untuk pembiakan bakteria. Dalam kes lain, penyebabnya adalah jangkitan bakteria, yang paling sering adalah staphylococcus aureus.

Mastitis dicirikan oleh kemerahan, pembengkakan dan rasa ketegangan pada kelenjar susu di bahagian yang terjejas, peningkatan suhu badan hingga 39C. Seiring dengan ini, terdapat risiko mengembangkan abses atau fistula di kawasan yang terjejas. Sebagai peraturan, dengan akses ke doktor tepat pada masanya, rawatan membawa kesan yang cepat..

10. Kanser payudara.

Kanser payudara adalah tumor ganas pada tisu kelenjarnya. Di seluruh dunia, ia adalah salah satu bentuk barah yang paling biasa di kalangan wanita, yang mempengaruhi 1/3 hingga 1/9 wanita berusia 13-90 tahun. Di antara semua barah, ia berada di kedudukan kedua selepas barah paru-paru. Menurut WHO, dari 8 ribu hingga 1 juta kes baru penyakit ini didaftarkan setiap tahun di dunia. Ia juga mempunyai jumlah kematian akibat kanser kedua tertinggi pada wanita..

Risiko terkena barah payudara selepas usia 65 tahun hampir 6 kali lebih tinggi daripada sebelum usia itu, dan 150 kali lebih tinggi daripada sebelum usia 30 tahun.

Antara penyebab utama penyakit wanita ini adalah kecenderungan keturunan terhadap perkembangan penyakit ini. Faktor risiko predisposisi agak berbeza - ketiadaan kehamilan dan kelahiran anak, ketiadaan penyusuan susu atau jangka masa yang terlalu pendek, kegemukan, merokok, diabetes mellitus, permulaan haid awal (sehingga 12 tahun) dan menopaus lewat (berumur lebih dari 55 tahun), hipertensi arteri, penyalahgunaan alkohol dan yang lain.

Sebagai peraturan, pada tahap awal, penyakit ini tidak simptomatik dan didiagnosis dengan pemeriksaan sendiri dalam bentuk benjolan di kelenjar susu atau dengan pemeriksaan sinar-x kelenjar (mamografi).

Kadang-kadang haid yang menyakitkan dan sakit pada kelenjar susu dengan mastopati boleh mengganggu. Pada peringkat kemudian, tumor menjadi besar dan dapat dilihat dengan mata kasar. Bentuk dan struktur kelenjar berubah. Puting boleh menarik kembali, bisul muncul di lokasi lesi, pelepasan yang jelas atau berdarah dari dada, terdapat segel di ketiak atau di atas tulang selangka, yang menunjukkan kerosakan pada kelenjar getah bening.

Dengan permulaan rawatan yang tepat pada masanya pada peringkat awal penyakit (0-1), prognosis kelangsungan hidup lima tahun hampir 100%, pada tahap ke-2 - 93%, pada tahap ke-3 - 72%, pada tahap ke-4 - 22%.

Oleh itu, wanita disarankan untuk melakukan pemeriksaan bebas terhadap kelenjar susu sebulan sekali, dan orang berusia lebih dari 40 tahun menjalani mamografi setiap 1-2 tahun untuk mengesan penyakitnya lebih awal..

Oleh itu, di sebalik kerisauan dan kerisauan keluarga, seorang wanita harus memperhatikan kesihatannya, kerana tidak ada yang lebih baik daripada seorang ibu yang sihat dan cantik.!

Kami telah mengumpulkan senarai pendek mengenai penyakit wanita yang paling biasa, yang akan kami bincangkan dengan lebih terperinci dalam artikel yang berasingan. Anda dapat melihat pautan ke dalam teks.

Dan beberapa maklumat lagi. Anda boleh memantau petunjuk kesihatan menggunakan Ornament, aplikasi telefon pintar percuma untuk menyimpan dan mengatur keputusan ujian perubatan.

Untuk memuatkan data ke dalam aplikasi, anda hanya perlu mengambil gambar borang atau memilih fail PDF dengan hasil ujian perubatan. Ornamen membina graf untuk setiap metrik. Penyimpangan dari norma jelas ditunjukkan oleh warna kuning terang. Di samping itu, aplikasi ini menilai keadaan organ dan sistem badan. Gred di bawah empat dan petunjuk dengan tanda kuning adalah alasan untuk berjumpa doktor. Di Ornament, anda boleh mengemukakan soalan mengenai kesihatan anda - di kalangan pengguna komuniti terdapat pakar dengan pendidikan perubatan yang dapat menjawabnya.

Hiasan boleh didapati secara percuma di Google Play Market dan App Store.

Kesihatan wanita: penyakit wanita yang paling biasa

Setiap wanita harus menjaga kesihatannya. Tetapi ini harus dilakukan bukan ketika rasa cemas mulai terganggu, tetapi selalu.

Kesihatan wanita sangat rapuh dan rentan, dan merawatnya harus menjadi salah satu keutamaan utama dalam kehidupan wanita mana pun.

Dalam tempoh kehidupan seks yang paling aktif, banyak seks yang lebih adil mungkin terganggu oleh penyakit ginekologi. Wanita kita tidak biasa pergi ke doktor.

Walaupun tidak ada kesihatan yang teruk atau beberapa tanda, wanita mengabaikan lawatan pencegahan ke pakar sakit puan, menangguhkan prosedur ini sehingga terakhir.

Bagi sesetengah orang, penyakit wanita hanyalah mimpi buruk, sementara yang lain mempunyai masalah kesihatan yang sebenarnya disebabkan oleh pengawasan yang biasa.

Hari ini kami akan memberitahu anda apakah penyakit wanita yang paling kerap menyerang kesihatan berjuta-juta wanita..

Untuk mengelakkan penyakit wanita biasa ini menjadi ngeri bagi anda, lawati pakar sakit puan secara berkala dan pantau kesejahteraan anda, tanpa menangguhkan kesihatan anda di kemudian hari..

Gejala penyakit radang wanita

Gejala bergantung pada organ yang terjejas. Manifestasi berikut dianggap biasa:

  • kemerahan, bengkak, gatal-gatal pada membran mukus vulva dan faraj;
  • sakit di bahagian bawah abdomen, di kawasan genital luaran, di kawasan pelvis, kadang-kadang memancar ke punggung bawah;
  • ketidakselesaan dan kesakitan semasa persetubuhan, penurunan libido;
  • keputihan patologi - lendir atau mukopurulen, keruh, berkerut, dengan gelembung gas, dengan bau yang tidak menyenangkan dan warna kekuningan;
  • penyelewengan haid (tempoh yang sedikit, teruk, menyakitkan, tidak teratur);
  • sakit dan kerap membuang air kecil;
  • peningkatan suhu badan, kelemahan umum, gangguan pencernaan;
  • kemandulan.

Semua gejala ini dianggap alasan yang baik untuk menghubungi pakar sakit puan..

Pilihan rawatan

Apa pun pelepasannya, penyimpangan sedikit pun dari norma membicarakan pelanggaran atau penyakit. Bergantung pada kumpulan patologi mana pelanggaran yang dikenal pasti dimiliki, pelbagai kaedah rawatan digunakan. Yang membezakan antara lain adalah ubat, fisioterapi dan pembedahan.

Ubat-ubatan

Sekiranya terdapat serangan berjangkit, keradangan dikeluarkan dengan ubat anti-radang dan analgesik dalam bentuk supositoria dan tablet. Mereka boleh menjadi umum dan tempatan. Yang kedua lebih disukai.

Untuk menghentikan penyakit pada akarnya, digunakan agen yang secara langsung memusnahkan patogennya. Ini termasuk ubat antibiotik, antiseptik, antivirus dan antijamur. Mereka juga dapat memberikan hasilnya melalui tindakan umum, atau mereka dapat mempengaruhi secara lokal dengan bantuan salap dan supositoria..

Ejen hormon digunakan untuk gangguan yang disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon.

Fisioterapi

Untuk gangguan patologi, keradangan, fisioterapi berjaya digunakan. Pada dasarnya ia ditetapkan bersama dengan ubat-ubatan..

  • Elektroterapi merangsang peredaran darah yang normal di organ pelvis, mengurangkan rasa sakit dan kekejangan.
  • Ultrasound meningkatkan peredaran mikro, merangsang aktiviti hormon ovari, melembutkan parut dan lekatan.
  • Magnetoterapi dapat menyelamatkan sekiranya terdapat edema dan keradangan.
  • Laser, gelombang radio, terapi kimia adalah alternatif yang berkesan untuk pembedahan. Campur tangan pembedahan digunakan dalam kes tumor jinak, penyakit onkologi dan patologi maju.

Penyebab perkembangan penyakit ginekologi radang pada wanita

Selalunya, proses keradangan berkembang dengan latar belakang jangkitan tisu dengan bakteria patogen atau oportunistik. Sebab-sebab berikut meningkatkan kemungkinan mengembangkan keradangan wanita:

  • jangkitan dengan jangkitan kelamin. Berlaku semasa hubungan seksual tanpa perlindungan (klamidia, trichomoniasis, ureaplasmosis, sifilis, gonorea, kandidiasis, papillomavirus manusia, dan lain-lain);
  • pengambilan ubat antibakteria yang tidak terkawal yang mengganggu mikroflora normal organ genital;
  • hipotermia, ketidakpatuhan terhadap peraturan kebersihan diri, kelemahan sistem imun;
  • gangguan tahap hormon dan metabolisme dalam badan;
  • kelahiran anak yang sukar, pengguguran, campur tangan pembedahan sebelumnya di kawasan genital;
  • menahan keinginan untuk membuang air kecil dan membuang air besar;
  • aktiviti fizikal yang berat, prolaps organ genital dalaman.

Penentuan yang tepat mengenai penyebab perkembangan proses keradangan membolehkan anda memilih rawatan yang berkesan.

Kandidiasis faraj

Kandidiasis vulvovaginal, atau seperti yang biasa disebut oleh orang - sariawan, adalah radang pada vagina, yang terbentuk akibat jangkitan kulat. Namanya adalah sariawan, penyakit ini disebabkan oleh fakta bahawa ia memprovokasi pembuangan lendir, agak mengingatkan pada produk berasaskan susu.
Ramai wanita menderita penyakit ini sendiri beberapa kali dalam hidup mereka, terutama semasa usia melahirkan anak. Kulat dijumpai di badan setiap wanita. Sebilangan daripada mereka mengalami seriawan beberapa kali, sementara yang lain sama sekali tidak biasa dengan masalah seperti itu..

Pada kira-kira 25 tahun, hampir setiap wanita menderita penyakit ini, selalunya lebih dari sekali. Masalah utama adalah bahawa dalam sebilangan besar wanita dewasa yang telah menderita penyakit seperti itu, ia kemudian berkembang menjadi bentuk kronik, dan mereka harus melawan keradangan sekurang-kurangnya dua, atau bahkan empat kali setahun..

Penyakit keradangan di ginekologi

Keradangan boleh mempengaruhi pelbagai organ sistem pembiakan wanita:

  • vulva;
  • faraj;
  • rahim;
  • ovari;
  • tiub fallopio;
  • pundi kencing.

Penyakit keradangan yang paling biasa di ginekologi adalah:

Vulvitis

Vulvitis adalah keradangan pada organ kelamin luar pada wanita. Penyakit ini ditunjukkan oleh kemerahan, pembakaran, gatal, sakit, pembengkakan membran mukus vulva. Proses keradangan biasanya melibatkan labia minora dan labia majora, ruang depan faraj, dan klitoris. Penyakit ini sering berlaku pada kanak-kanak perempuan prasekolah dan usia sekolah, menyebabkan penyatuan labia minora (synechia). Penyebab vulvitis pada kanak-kanak adalah tidak menjaga kebersihan alat kelamin, melemahkan pertahanan imun badan, dan jangkitan. Pada tanda pertama ketidakselesaan di kawasan kemaluan, anda harus menghubungi pakar sakit puan anda.

Pada wanita dewasa, vulvitis selalunya disebabkan oleh jangkitan kelamin. STI merangkumi klamidia, gonokokus, Trichomonas, streptococcus, ragi, dll. Faktor yang berkaitan boleh menjadi:

  • gangguan tahap hormon;
  • memakai seluar dalam sintetik yang ketat;
  • pelanggaran kebersihan semasa haid;
  • kecederaan pada membran mukus dan kulit di kawasan kemaluan;
  • terapi antibiotik jangka panjang.

Selalunya vulvitis berkembang sebagai komplikasi penyakit radang wanita lain - serviks, endokervikitis, kolpitis.

Rawatan keradangan organ kelamin luar bermula dengan antibiotik dan ubat anti-radang. Selanjutnya, pesakit diberi ubat sokongan yang meningkatkan imuniti.

Faraj (kolpitis)

Vaginitis (kolpitis) adalah keradangan pada mukosa vagina. Setiap wanita kedua mengalami vaginitis sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya. Pesakit bimbang akan rasa terbakar, gatal-gatal dan rasa tidak selesa semasa melakukan hubungan intim. Di samping itu, penampilan keputihan patologi diperhatikan..

Penyebab vaginitis berbeza - ketidakpatuhan terhadap peraturan kebersihan diri, alergi terhadap pakaian dalam, lateks, produk kebersihan intim, memakai pakaian yang tidak selesa, gangguan hormon, pengguguran, persalinan rumit, kuret diagnostik. Terutama yang sering menjadi penyebab perkembangan vaginitis adalah jangkitan pesakit dengan STI. Sekiranya tidak ada rawatan, mikroorganisma cepat bergerak lebih tinggi di sepanjang saluran kemaluan seorang wanita.

Asas rawatan kolpitis adalah ubat antibakteria dan anti-radang. Mereka juga melakukan fisioterapi, terapi diet, dan pembetulan gaya hidup. Sekiranya perlu, pesakit diberi rawatan sokongan bersamaan dalam bentuk terapi hormon, imunostimulasi, vitaminisasi badan.

Bartholinitis

Bartholinitis adalah keradangan kelenjar Bartholin, yang terletak pada seorang wanita pada malam sebelum vagina. Penyakit ini berkembang apabila patogen berjangkit memasuki saluran kelenjar. Ini boleh menjadi staphylococci, streptococci, Escherichia coli, dll. Pada peringkat awal, patologi dimanifestasikan oleh edema, hiperemia, pembengkakan tisu yang mengelilingi ruang depan vagina. Selanjutnya, terdapat pelanggaran patensi saluran kelenjar, yang menyebabkan perkembangan proses stagnan yang memperburuk keadaan. Bentuk bartholinitis yang teruk disertai dengan suppuration tisu, perkembangan abses.

Rawatan patologi merangkumi pengambilan antibiotik, anti-radang dan penghilang rasa sakit. Dengan suppuration, operasi untuk membuka abses ditunjukkan. Untuk pemulihan selepas penghapusan gejala akut, fisioterapi ditetapkan.

Serviks

Cervicitis adalah keradangan berjangkit atau tidak berjangkit pada membran mukus serviks. Gejala penyakit ditentukan oleh bentuknya - mereka membezakan serviks akut dan kronik. Patologi menampakkan dirinya:

  • keputihan, serous, atau keputihan berdarah;
  • ketidakselesaan semasa hubungan seks;
  • pembengkakan serviks;
  • peningkatan suhu badan.

Serviks boleh menjadi tidak simptomatik untuk masa yang lama.

Penyakit ini boleh disebabkan oleh klamidia, virus herpes simplex, Trichomonas, mycoplasma. Penyebab serviks yang tidak berjangkit:

  • prosedur ginekologi (pengguguran, kuretasi, pembedahan);
  • penggunaan ubat-ubatan tempatan yang melanggar mikroflora saluran kemaluan;
  • seks kasar;
  • pelanggaran kebersihan intim.

Rawatan untuk serviks bergantung kepada penyebab perkembangannya..

Endometritis

Endometritis adalah keradangan pada lapisan rahim (endometrium). Penyakit ini berlaku apabila jangkitan memasuki rongga rahim. Patogen dapat memasuki rongga rahim akibat hubungan seksual tanpa perlindungan. Kadang kala jangkitan disebarkan oleh aliran darah dari organ lain. Perkembangan patologi difasilitasi oleh:

  • ketidakpatuhan terhadap peraturan kebersihan diri;
  • perubahan pasangan seksual yang tidak menentu;
  • kelemahan pertahanan imun;
  • campur tangan pembedahan di rahim.

Pesakit mengadu mengenai:

  • sakit teruk di bahagian bawah abdomen;
  • keputihan berdarah atau bernanah;
  • peningkatan suhu badan;
  • pelanggaran kitaran haid.

Komplikasi endometritis yang paling berbahaya adalah penyebaran jangkitan ke tisu yang sihat. Untuk mengelakkan proses ini, perlu memulakan rawatan seawal mungkin. Ia termasuk mengambil antibiotik dan ubat anti-radang. Memerlukan penolakan untuk melakukan hubungan seks semasa rawatan. Sekiranya perlu, lakukan histeroskopi diagnostik dan rawatan.

Salpingo-oophoritis (adnexitis)

Keradangan pelengkap rahim disebut salpingo-oophoritis dan adnexitis. Proses keradangan melibatkan tisu ovari dan tiub fallopio. Patologi berkembang akibat jangkitan tisu. Patogen dapat menembusi ke dalam tisu pelengkap dari rahim atau dengan aliran darah dan limfa. Salpingo-oophoritis boleh disebabkan oleh mikroorganisma patogen dan oportunistik. Faktor yang berkaitan - pengguguran, gaya hidup tidak sihat, hipotermia yang sengit, terutamanya pada kaki, pelvis, punggung bawah, kekurangan imun.

Keradangan ovari dan tiub fallopio biasanya tidak simptomatik. Kadang-kadang seorang wanita mencatatkan:

  • menarik sakit di bahagian bawah abdomen;
  • penyelewengan haid;
  • penyakit sistemik dengan demam tinggi;
  • keputihan patologi.

Salpingo-oophoritis dalam bentuk purulen boleh menyebabkan komplikasi teruk. Selepas penyembuhan, lekatan dan parut boleh terbentuk di tisu ovari dan tiub fallopio. Ini penuh dengan kemandulan bagi pesakit. Dalam setiap kes, rejimen rawatan ditentukan secara individu. Ia selalu merangkumi pengambilan antibakteria, anti-radang, antihistamin.

Uretritis dan sistitis

Uretritis mempengaruhi uretra, dan sistitis mempengaruhi pundi kencing. Patologi ini disusun bersama oleh pakar sakit puan dan ahli urologi. Gejala penyakit serupa. Ini termasuk:

  • peningkatan kencing;
  • gatal;
  • ketidakselesaan;
  • sensasi terbakar semasa pengosongan pundi kencing;
  • ketidakselesaan semasa persetubuhan.

Bagaimana seorang wanita boleh mendapat jangkitan kelamin

Ramai wanita bimbang tentang persoalan bagaimana cara-cara menjangkiti jangkitan kelamin pada wanita. Seperti yang diperhatikan oleh doktor, terdapat tiga pilihan yang paling biasa dalam amalan klinikal..

  • Laluan seksual

Hubungan seksual selalu merujuk kepada hubungan seksual. Lebih-lebih lagi, seperti yang dikatakan oleh pakar venereologi, kemungkinan jangkitan genital pada wanita sedikit lebih tinggi semasa hubungan seks tanpa perlindungan daripada pada lelaki. Ikatkan dengan ciri struktur saluran kemaluan.

Pertama sekali, uretra pendek berperanan. Melaluinya, lebih mudah bagi mikroorganisma patogen untuk mencapai organ di mana mereka berjaya meneruskan pembiakan. Pada lelaki dan wanita, bukan hanya seks faraj klasik yang berperanan dalam penyebaran penyakit ini. Hubungan oral dan dubur juga berbahaya. Dan yang penting, seks lesbian, jika peraturan keselamatan asas tidak dipatuhi, juga boleh menyebabkan jangkitan.

  • Jalan menegak

Varian penyebaran ini dapat direalisasikan jika seorang wanita, yang menderita sebarang jangkitan genital, melahirkan seorang anak. Lebih-lebih lagi, seperti yang dinyatakan oleh doktor, jangkitan berlaku terutamanya semasa melahirkan..

Kes jangkitan transplasental lebih jarang berlaku berbanding dengan jangkitan di mana-mana. Pada kanak-kanak lelaki, jangkitan ini terutama mempengaruhi mata dan orofaring, serta paru-paru. Tetapi kanak-kanak perempuan paling kerap menderita saluran kemaluan..

  • Cara hubungan-rumah tangga


Varian penyebaran jangkitan genital yang paling jarang disedari adalah hubungan rumah tangga. Ini dilaksanakan jika seorang wanita atau anak-anak tidak mengikuti peraturan kebersihan, menggunakan tuala, linen atau barang kebersihan diri bersama orang yang dijangkiti. Sudah tentu, kebanyakan patogen STI tidak bertahan di persekitaran. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, hubungan masih boleh dilakukan. Sebarang cara penyebaran boleh memainkan peranan penting dalam kehidupan wanita, yang membawa kepada jangkitan. Tetapi mengetahui cara penyebaran PMS memungkinkan anda mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan kemungkinan terjadinya penyakit ini..

Diagnostik

Untuk mengesan keradangan organ kelamin luar, pakar sakit puan perlu melakukan tinjauan dan pemeriksaan terhadap pesakit. Sekiranya proses keradangan mempengaruhi organ dalaman sistem pembiakan, kajian tambahan dijalankan:

  • Pemeriksaan mikroskopik -
    ini adalah kajian bahan biologi smear di bawah mikroskop yang kuat untuk mengenal pasti patogen berjangkit;
  • Budaya bakterioskopi -
    berdasarkan penempatan tisu biologi dalam medium nutrien yang baik. Ini membawa kepada pertumbuhan tanah jajahan. Seterusnya, pemeriksaan mikroskopik terhadap koloni dilakukan. Ini membantu menentukan jenis mikroorganisma dengan tepat, serta menilai kepekaan patogen terhadap antibiotik.
  • Ujian serologi -
    pengesanan antibodi spesifik terhadap virus dan bakteria dalam darah pesakit. Salah satu kaedah yang paling bermaklumat dalam kumpulan ini adalah enzim immunoassay..
  • Kaedah genetik molekul -
    kaedah yang paling tepat untuk mendiagnosis agen berjangkit. Ia berdasarkan pengasingan DNA mikroorganisma dari bahan biologi pesakit. Kaedah yang paling biasa dan bermaklumat kumpulan ini adalah diagnostik PCR (tindak balas rantai polimerase). Teknik ini didasarkan pada penyalinan pelbagai bahagian individu DNA patogen untuk pengenalan lebih lanjut.
  • Ultrasound organ pelvis -
    kajian ini membolehkan anda memeriksa organ dalaman sistem pembiakan wanita. Menurut ultrasound, pakar menilai struktur ovari, rahim, tiub fallopio, dan pundi kencing. Keradangan ditunjukkan oleh perubahan struktur tisu normal.
  • Pemeriksaan endoskopi -
    teknik ini memungkinkan untuk memeriksa tisu organ genital dalaman menggunakan kamera video resolusi tinggi dan peralatan optik yang kuat. Keradangan dikesan semasa kolposkopi, histeroskopi, sistoskopi, uretroskopi, laparoskopi.

Jangkitan seksual: ujian apa yang perlu dilakukan oleh seorang wanita

Ramai pesakit bimbang tentang kapan dan apa ujian darah yang diambil untuk jangkitan genital pada wanita. Seperti yang diperhatikan oleh doktor, ujian darah bukanlah perkara utama dalam diagnosis pelbagai IMS yang mungkin dihidapi oleh pesakit pejabat penyakit kelamin. Dalam kebanyakan kes, peranan diagnostik utama dimainkan oleh smear dari organ genital..


Pemburuan dilakukan di pejabat venereologi di atas kerusi yang dirancang untuk pemeriksaan ginekologi.

Prosedur ini tidak menyakitkan, dan sering dilakukan untuk pesakit oleh pakar sakit puan untuk tujuan pencegahan. Semasa analisis, doktor mengambil bahan dari tiga titik: dari faraj, saluran serviks dan uretra. Bahan inilah yang sedang dikaji. Ia dapat dinilai dengan menggunakan teknik berikut:


mikroskop, di mana biomaterial hanya digunakan pada kaca dan diperiksa oleh doktor di bawah pembesaran mikroskop setelah pewarnaan;

  • menyemai, yang memerlukan penggunaan media nutrien dengan penilaian seterusnya terhadap koloni yang tumbuh di atasnya;
  • Penyelidikan PCR adalah kaedah moden yang sangat bermaklumat dengan ketepatan diagnostik yang tinggi dan membolehkan anda menilai keadaan pesakit walaupun patogen dalam badan sangat kecil;
  • Penyelidikan ELISA adalah kaedah popular lain yang bahkan boleh digunakan sebagai penyaringan.
  • Dalam beberapa kes, smear mungkin tidak dilakukan dari alat kelamin. Sebagai contoh, penyapu mulut untuk jangkitan genital pada wanita harus dilakukan jika terdapat kecurigaan jangkitan dengan mikroorganisma melalui saluran oral.

    Sapuan dari dubur untuk jangkitan genital pada wanita berkesan sekiranya hubungan dengan mikroorganisma patogen didahului dengan hubungan dubur.

    Penyakit kelenjar susu

    Penyakit kelenjar susu pada wanita berlaku dalam bentuk keradangan atau neoplasma jinak dan malignan.

    Senarai yang paling biasa merangkumi:

    • mastitis;
    • fibroadenoma;
    • mastopati.

    Mastitis

    Keradangan payudara, yang disebabkan oleh kemasukan mikroorganisma berbahaya ke kelenjar susu melalui keretakan pada puting susu. Kod ICD-10 - N61.

    Ia terbahagi kepada 2 jenis:

    1. Penyusuan. Ia berlaku semasa penyusuan akibat hipotermia dan kemerosotan sistem imun selepas melahirkan anak. Gejala utamanya adalah demam, pelepasan bernanah dari puting, sakit teruk dan munculnya ketulan yang terasa di dada.
    2. Tidak menyusu. Penyebab perkembangannya adalah sista payudara. Berkembang dengan penyakit kelenjar tiroid, imuniti dan hipertensi yang lemah.

    Dengan mastitis purulen, dikontraindikasikan untuk meneruskan penyusuan, kerana ini dapat membahayakan kesihatan bayi.


    Mastitis - keradangan kelenjar susu

    Fibroadenoma

    Tumor jinak, menampakkan diri dalam bentuk ketulan dada. Kod ICD-10 - N40. Boleh berkembang pada kanak-kanak perempuan di bawah umur 30 tahun. Sebabnya terletak pada peningkatan pengeluaran tarragon..

    Bentuk fibroadenoma berbentuk daun adalah yang paling berbahaya bagi kesihatan wanita, lama kelamaan ia dapat berkembang menjadi barah.


    Fibroadenoma - tumor jinak di payudara

    Mastopati

    Ia berlaku akibat peningkatan pengeluaran prolaktin di kelenjar pituitari. Mastopati sista difus adalah bentuk penyakit yang paling berbahaya; ia boleh berkembang menjadi tumor malignan. Ia dicirikan oleh adanya banyak formasi di kawasan besar kelenjar susu, rembesan. Kod ICD-10 - N60.1.


    Mastopati dicirikan oleh penampilan neoplasma pada kelenjar susu.

    Perkembangan penyakit ini berlaku pada usia 35-50 tahun, dalam tempoh kepupusan fungsi pembiakan dan penurunan pengeluaran hormon. Gejala utama adalah sakit dada yang teruk, yang memancar ke kawasan bahu dan ketiak, keluar dari puting susu.

    Sedikit mengenai terapi penyakit kelamin

    Rawatan melibatkan pengambilan imunostimulan, bakterisida, antivirus, agen antikulat, vitamin dan mineral. Perubatan moden menggunakan laser-magnetik, magnetoacoustic dan fisioterapi. Oleh kerana penggunaan ubat-ubatan, jangka masa terapi dapat memakan waktu hingga satu minggu..

    Terapi harus ditujukan kepada kedua-dua pasangan untuk mengelakkan penyakit ini berulang:

    • dengan jangkitan bakteria, antibiotik digunakan;
    • penyakit kulat dihilangkan dengan menggunakan ubat antijamur;
    • virus memerlukan ubat antivirus, tetapi mustahil untuk menyingkirkannya sepenuhnya.

    Doktor memberi amaran bahawa simptom-simptom mungkin berlanjutan untuk sementara waktu selepas rawatan. Ini adalah bagaimana tubuh manusia bertindak balas terhadap terapi. Sekiranya gejala berlanjutan dalam 1-2 minggu, masuk akal untuk berjumpa pakar.

    Hakisan serviks

    Displasia serviks adalah keadaan di mana organ ditutup dengan epitelium, lapisan penyusun dan struktur sel yang membentuknya berubah.

    Jenis penyakit ini diklasifikasikan sebagai penyakit yang boleh menyebabkan pembentukan sel barah pada alat kelamin. Displasia dianggap salah satu komplikasi yang paling berbahaya dan salah satu penyakit yang paling biasa sebelum kanser..

    Apabila terbentuk, lapisan rahim mengubah strukturnya. Ia boleh muncul dalam pelbagai cara, tetapi yang paling penting yang mencirikannya adalah bahawa seiring dengannya, struktur normal sel epitelium terganggu. Selain lapisan atas, ia dapat menembusi badan jauh lebih dalam.

    Jenis penyakit ini sering disebut hakisan, tetapi ini tidak sepenuhnya tepat. Perbezaan utama adalah bahawa hakisan muncul setelah kerosakan mekanikal pada organ genital, dan displasia akibat pelanggaran sel tisu.

    Hakisan serviks (ada nama lain: ektopia, erosi pseudo), adalah penyimpangan dalam struktur membran mukus faraj atau pelanggaran integriti. Hakisan boleh berlaku pada mana-mana wanita, tanpa mengira usia.

    Sekiranya anda tidak mula merawat penyakit seperti itu pada waktunya, pada masa akan datang ia boleh menyebabkan pembentukan sel barah. Ini sangat berbahaya bagi wanita yang mempunyai virus papilloma, kerana ini menyebabkan peningkatan risiko pembentukan tumor.

    Pada pemeriksaan, hakisan dipantulkan pada cermin sebagai tompok merah kecil yang mengelilingi faring luaran. Ukurannya berkisar antara dua milimeter hingga dua sentimeter. Hakisan berlaku di dalam badan selama beberapa bulan dan bahkan bertahun-tahun.

    Endometriosis

    Penyakit ini diperhatikan pada wanita usia subur. Sekiranya terdapat, tisu endometriotik dijumpai di tempat yang tidak seharusnya, misalnya, tidak di rahim. Sekiranya ini berlaku, maka ia akan memberi kesan negatif, mempengaruhi organ dan membentuk pertumbuhan pada mereka, yang menimbulkan rasa sakit yang tajam, bahkan boleh menyebabkan kemandulan dan penyakit serius lain..

    Tempat yang paling baik untuk perkembangan penyakit ini:

    • perut;
    • ovari;
    • kawasan rahim;
    • faraj;
    • usus;
    • rongga pelvis.

    Manifestasi penyakit ini juga dapat dilihat pada bekas luka yang terbentuk selepas pembedahan pada alat kelamin. Dengan sendirinya, pertumbuhan ini bukan tergolong malignan, tisu ini agak normal.

    Pengecualian adalah bahawa tisu yang rosak akibat penumpukan secara semula jadi tidak dapat meninggalkan tubuh. Ini boleh menyebabkan pembentukan pendarahan dalaman, pemisahan tisu dari pertumbuhan. Tetapi ini sudah boleh menyebabkan pembentukan proses keradangan dan parut..

    Kolpitis

    Kolpitis adalah salah satu penyakit yang paling biasa di mana wanita terdedah secara eksklusif. Kolpitis menyerang faraj. Menurut statistik, rata-rata 60% wakil wanita menderita penyakit ini..

    Vaginitis adalah nama kedua penyakit ini, ia boleh diklasifikasikan sebagai salah satu yang paling biasa dalam ginekologi. Bahagian dalam faraj wanita adalah rongga dan sentiasa dilembapkan.

    Berdasarkan ini, kita dapat menyimpulkan bahawa terdapat persekitaran yang paling sesuai untuk pembiakan pelbagai mikroba. Walau bagaimanapun, vagina mempunyai perlindungan terhadap mikroorganisma patogen, ia adalah "mikroflora ramah", yang tergolong dalam jenis lactobacilli.

    Apoplexy ovari

    Kista ovari adalah penyakit yang dicirikan oleh adanya jisim jinak pada alat kelamin wanita, yang kelihatan seperti rongga yang penuh dengan cecair. Penyakit ini tidak diklasifikasikan sebagai tumor, dan ia terbentuk akibat pengumpulan cecair yang berlebihan di folikel (tempat pembentukan telur).

    Kista ini bukan termasuk dalam kategori wanita tertentu, ia boleh terbentuk pada bila-bila masa dan tidak kira berapa umur pesakit, walaupun bayi baru lahir tidak terkecuali. Namun begitu, selalunya wanita yang mengandung anak menghadapi masalah seperti itu..

    BUTIRAN: Kumpulan antibiotik apa yang dimiliki oleh chloramphenicol?

    Untuk menggembirakan orang yang sakit, harus dikatakan bahawa sebahagian besar kista menyebar sendiri dan tidak memerlukan rawatan. Ia boleh berlaku selepas haid pertama, dan sedikit kemudian. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa semuanya dapat dikecewakan sendiri, dalam tempoh ini seorang wanita harus berada di bawah pengawasan doktor yang berkelayakan untuk mengelakkan komplikasi penyakit. Sekiranya sista tidak keluar sendiri setelah tiga bulan, maka anda perlu meneruskan rawatannya.

    Apoplexy ovari disebut secara tiba-tiba tisu tisu di ovari, mustahil untuk meramalkannya, dan kemudian pecah tersebut menyebabkan pendarahan di organ perut. Jenis kelainan pada ovari ini menyumbang kepada manifestasi kesakitan yang teruk..

    Sering kali, penyimpangan berlaku pada korpus luteum ovari, integritasnya dilanggar, dan penyimpangan seperti itu juga dapat terbentuk pada kista corpus luteum. Selalunya, penyebab penyimpangan seperti itu adalah patologi di dalam kapal, pembentukan proses keradangan di dalam badan.

    Pada kebanyakan wanita, pecah seperti itu dapat terjadi pada saat ovulasi, dan juga ketika korpus luteum vaskularisasi. Gadis muda dan wanita muda paling kerap terjejas. Penyakit ini mempunyai beberapa bentuk:

    1. Menyakitkan. Dia dicirikan oleh kesakitan dan loya yang teruk..
    2. Bentuk anemia. Ini dicirikan oleh pendarahan, di mana wanita itu pening, dan pengsan juga mungkin berlaku..
    3. Bercampur. Gabungan kesakitan dan bentuk anemia.

    Salpingo-oophoritis

    Salpingo-oophoritis adalah penyakit wanita di ginekologi. Keradangan berlaku pada tiub dan rahim. Ia boleh diprovokasi akibat kerosakan pada rahim akibat jangkitan dengan cara berikut:

    • dari faraj;
    • dari rektum;
    • dari rongga perut;
    • melalui darah.

    Kekebalan yang rendah memainkan peranan penting dalam pembentukan penyakit ini. Patologi boleh berkembang disebabkan oleh pelbagai faktor: hipotermia teruk badan, kerana aktiviti fizikal yang berlebihan, akibat tekanan dan sebab-sebab lain.

    Sekiranya organ sentiasa dalam keadaan ketat, misalnya, dengan pakaian yang ketat, ini juga boleh menyebabkan pembentukan proses keradangan pada pelengkap..

    Penyakit ini mempunyai dua bentuk:

    • tidak spesifik, disebabkan oleh flora;
    • spesifik, terbentuk kerana jangkitan genital.

    Secara semula jadi, penyakit ini dapat dibahagikan kepada bentuk berikut:

    • akut, pada mulanya terbentuk di tiub fallopio, dan kemudian mula mempengaruhi ovari. Terdapat pengumpulan cecair yang muncul semasa proses keradangan. Sekiranya terdapat banyak, maka ia boleh menyebabkan pembentukan nanah dan sakit teruk di perut;
    • bentuk subakut, dengannya gejala tidak begitu ketara. Proses keradangan boleh bermula di mana-mana bahagian perut;
    • kronik, mungkin muncul jika anda tidak memulakan rawatan bentuk patologi sebelumnya.

    Kemandulan

    Psikologi wanita dengan penyakit ginekologi memainkan peranan penting dalam kehidupan mereka. Persoalan ketidaksuburan, tekanan, kegelisahan, keadaan kemurungan yang mungkin berlaku dan kegelisahan mengganggu perjalanan hidup yang normal dan mengubah tindak balas terhadap persoalan fungsi seksual wanita. Ini boleh menyebabkan kemurungan dan histeria. Klasifikasi kemandulan:

    • primer, sekunder;
    • fisiologi, sukarela;
    • Sementara tetap.

    Tanda utama ketidaksuburan adalah ketidakupayaan untuk mengandung anak. Selanjutnya, sebab dan rawatan penyakit bersamaan yang lain dijelaskan..

    Kemungkinan komplikasi

    Masalah terbesar dengan penyakit kelamin adalah akibat dan komplikasi serius. Perlu diperhatikan bahawa mereka menimbulkan ancaman bagi kesihatan lelaki dan wanita. Ini termasuk:

    • kemandulan;
    • onkologi;
    • keradangan;
    • penyakit jantung, saluran darah;
    • kerosakan pada organ dalaman;
    • patologi bayi baru lahir;
    • patologi kulit;
    • keguguran rambut;
    • perubahan patologi pada kuku;
    • masalah dalam struktur tulang;
    • kehilangan gigi;
    • kerosakan struktur otot;
    • keradangan otak;
    • perkembangan penyakit saraf dan mental.

    Jangan lupa bahawa tahap lanjut sejumlah penyakit sering menyebabkan kematian, dan dalam istilah sederhana - hingga mati.