Kemoterapi barah payudara

Myoma

Kemoterapi untuk barah payudara adalah rawatan standard dan yang paling penting bagi wanita dari mana-mana peringkat yang menghidap barah payudara. Dalam beberapa kes, pada tahap pertama, mereka terhad untuk mengambil ubat endokrin - terapi hormon, yang tidak mengecualikan kemoterapi dengan perkembangan penyakit ini.

  • Bagaimana untuk mengetahui sama ada anda memerlukan kemoterapi?
  • Bilakah ubat kemoterapi diberikan untuk barah payudara?
  • Jenis kemoterapi
  • Keberkesanan Kemoterapi untuk Kanser Payudara
  • Menyiapkan dan menjalankan kemoterapi
  • Rejimen kemoterapi
  • Keistimewaan kemoterapi bergantung pada tahap barah
  • Reaksi dan akibat buruk
  • Pemulihan dari kemoterapi
  • Harga untuk kursus kemoterapi di klinik Eropah

Bagaimana untuk mengetahui sama ada anda memerlukan kemoterapi?

Apabila mereka membincangkan kejayaan onkologi moden, ini bermakna peningkatan keberkesanan rawatan ubat untuk barah payudara. Tidak ada penyakit onkologi yang menggunakan begitu banyak ubat untuk kanser payudara, kebanyakan ubat itu bukan baru, dipelajari dengan baik, tetapi hari ini ia digunakan dengan mengambil kira ciri-ciri individu sel kanser wanita yang sakit.

Dalam barah payudara, kriteria utama yang membolehkan pilihan pilihan rawatan optimum - kemoterapi (CT) atau ubat hormon - adalah ciri morfologi tumor, khususnya kandungan reseptor dalam sel yang berinteraksi dengan ubat.

Dalam konglomerat barah payudara, peratusan sel yang mengandungi hormon seks dan reseptor HER2 ditentukan, serta indeks Ki67 meramalkan frekuensi pembelahan yang tinggi. Semua ciri selular ini menentukan subtipe biologi molekul kanser di kelenjar dan secara langsung memandu pilihan hanya kemoterapi atau terapi hormon sahaja, atau penggunaannya secara konsisten. Ketiadaan reseptor hormon dalam sel-sel tumor payudara tidak menjanjikan faedah yang signifikan dari pengambilan hormon, oleh itu, kemoterapi dipilih.

Ukuran kelenjar tumor di kelenjar susu dan jumlah kelenjar getah bening yang terkena metastasis di sebelahnya juga dipertimbangkan, serta penyebaran sel barah di luar neoplasma, ke dalam saluran kelenjar. Perhatian yang besar diberikan kepada tahap keagresifan sel, yang bersama-sama mempunyai ciri-ciri ini, yang dilambangkan sebagai "faktor prognosis" penyakit, menentukan peningkatan rawatan ubat, iaitu intensitas kursus kemoterapi dan, sebahagiannya, pilihan ubat.

Bilakah ubat kemoterapi diberikan untuk barah payudara?

Rawatan ubat barah payudara selalu dijalankan. Kemoterapi dihentikan hanya setelah pembedahan radikal pada kelenjar susu, jika, menurut hasil histologi, nodul di kelenjar kurang dari 5 milimeter dan tidak ada sel barah di kelenjar getah bening, tetapi walaupun dengan kombinasi reseptor yang menguntungkan, masuk akal dalam terapi hormon profilaksis untuk tidak mencegah kambuh - tidak diharapkan, dan untuk mengecualikan perkembangan tumor pada kelenjar lain.

Ubat antikanker - sitostatik, hormon dan ubat yang disasarkan mempunyai mekanisme tindakan yang berbeza, tetapi hasil keseluruhan adalah pembunuhan sel barah. Ubat kemoterapi mengganggu enzim yang diperlukan untuk tindak balas biokimia, memutuskan rantai DNA, mengganggu proses pembelahan sel - untuk setiap kumpulan sitostatik beberapa mekanisme kerosakan sel kanser mungkin berlaku, dan tidak semuanya dikenal pasti, yang utama adalah program bunuh diri atau apoptosis dicetuskan pada sel barah yang rosak. Ubat hormon juga menyebabkan sel barah menjadi apoptosis, tetapi ia bertindak secara tidak langsung, tetapi melalui reseptor endokrin yang terletak di membran sel, yang secara signifikan mengurangkan ketoksikannya.

Kepekaan tinggi terhadap ubat-ubatan dan, sebagai akibatnya, penurunan frekuensi metastasis dan kambuh tempatan di kelenjar, dapat meningkatkan jangka hayat dengan ketara walaupun dengan penyakit biasa - asas penggunaan hampir 100% rawatan ubat untuk barah payudara.

Jenis kemoterapi

Rawatan selalu tertumpu pada tujuan tertentu, jadi segera setelah operasi pada kelenjar susu, perlu untuk meminimumkan kemungkinan barah itu kembali, jika mustahil untuk menghilangkan tumor besar kelenjar, adalah wajar untuk membawa proses tempatan ke keadaan yang dapat dioperasikan, pada tahap metastatik penyakit ini, penting untuk mengurangkan manifestasi penyakit dan memperpanjang kehidupan wanita..

Bergantung pada tujuannya, HT dibahagikan kepada:

  • profilaksis atau pembantu, apabila selepas pembedahan pada kelenjar, sel-sel barah yang beredar di dalam darah atau di tempat yang sudah menetap musnah, yang dalam sebilangan besar kes menghalang perkembangan metastasis;
  • neoadjuvant atau preoperative, yang tujuannya bukan hanya pemusnahan sel yang tersebar di dalam badan, tetapi juga pengurangan barah primer pada kelenjar susu;
  • terapeutik - dengan metastasis yang dikembangkan setelah penyingkiran kelenjar atau proses awal yang tidak dapat dijalankan pada tahap 4.

Kanser payudara bertindak balas terhadap pelbagai sitostatik, beratus-ratus kombinasi boleh dibuat, tetapi lebih daripada yang lain, nisbah ketoksikan hasil yang optimum dipenuhi dengan kombinasi yang mengandungi turunan taksana paclitaxel atau docetaxel dan antibiotik anthracycline doxorubicin atau epirubicin. Pesakit untuk warna ungu antrasiklin memanggil skema "kimia merah", sementara komponen kedua dan ketiga kimia tersebut boleh menjadi tiga daripada tiga lus sitostatik.

Pada pertengahan abad yang lalu, molekul antibiotik diasingkan dari alga merah di Laut Adriatik, dan doxorubicin pertama disebut sebagai adriamycin. Antrasiklin moden disintesis sepenuhnya dari bahan kimia, tanpa penyertaan komponen semula jadi, tetapi mereka meninggalkan ubat dengan warna yang luar biasa.

Keberkesanan kemoterapi untuk barah payudara

Kesan kemoterapi dinilai berdasarkan jumlah pengurangan tumor yang berlangsung sekurang-kurangnya sebulan setelah kursus, sebagai peraturan, pemeriksaan kawalan untuk menilai hasilnya dilakukan setelah 2-3 kursus pendek:

  • kesan objektif dapat lengkap dengan ketiadaan tumor yang dapat dikesan secara visual, atau sebahagian dengan penurunan yang signifikan dari jumlah keseluruhan neoplasma;
  • penstabilan - penggantungan pertumbuhan nod malignan;
  • perkembangan - peningkatan fokus tumor semasa rawatan.

Semasa menilai kemerosotan metastasis tulang barah payudara, tempoh rawatan mesti diambil kira, kerana tisu tulang di lokasi tumor yang musnah tumbuh sangat perlahan, selalunya memerlukan masa sekurang-kurangnya enam bulan untuk menyedari kesan kemoterapi..

Menyiapkan dan menjalankan kemoterapi

Peraturan yang tidak berubah: CT dilakukan secara eksklusif dengan pengesahan morfologi - histologi mengenai diagnosis kanser. Perancangan rawatan bermula hanya setelah menentukan subtipe biologi molekul tumor kelenjar menggunakan analisis imunohistokimia (IHC) sekeping kecil tisu tumor.

Sebelum setiap menjalani kemoterapi, untuk mengelakkan akibat yang boleh membawa maut kepada tubuh, ujian darah klinikal dan biokimia am mesti dilakukan. Apabila kemoterapi dilanjutkan selama beberapa hari sebelum setiap suntikan sitostatik, ujian juga dilakukan, kadang-kadang terhad kepada formula klinikal atau leukosit umum.

Kemoterapi pra operasi tidak terhad kepada satu kursus, piawaian dunia menetapkan sekurang-kurangnya 6-8 kitaran, dan dengan kesan yang sangat baik, lebih banyak yang dapat dilakukan. Operasi ditetapkan tidak lebih dari 8 minggu selepas suntikan sitostatik terakhir.

Sekiranya, kerana keracunan, tidak mungkin melakukan keseluruhan CT yang dirancang, setelah operasi, CT pencegahan dilakukan, tetapi tidak sepenuhnya, tetapi sama seperti yang tidak dilakukan sebelum operasi. Dengan rawatan pra operasi sepenuhnya, tidak perlu ada kemoterapi tambahan. Hanya jika residu tumor positif HER2 atau tiga kali negatif dikesan pada tisu payudara yang dikeluarkan, kursus profilaksis setelah kemoterapi neoadjuvant lengkap tidak dikecualikan, tetapi sitostatik lain termasuk dalam skema.

Kemoterapi pasca operasi bermula sebaik sahaja parut sembuh, disarankan untuk tidak memanjangkan pemulihan selepas peringkat pembedahan selama lebih dari 4-6 minggu. Kemoterapi tidak digabungkan dengan ubat radiasi dan hormon. Terapi hormon, jika ada petunjuk untuk itu, dapat dilakukan dengan latar belakang terapi radiasi, tetapi hanya setelah selesai semua suntikan sitostatik.

Bilangan kursus selepas pembedahan ditentukan oleh faktor prognosis morfologi: bilangan kelenjar getah bening dengan metastasis, ukuran barah di kelenjar, tahap pembezaan, dan kriteria histologi lain. Sekurang-kurangnya 4 kursus diadakan, maksimum 8-12. Oleh itu, pemasangan port untuk pentadbiran sitostatik intravena adalah keperluan dan sikap bertanggungjawab terhadap diri sendiri. Pelabuhan dipasang semasa campur tangan pembedahan kecil, tentu saja, ia memerlukan perawatan biasa dan tidak dilindungi oleh insurans perubatan wajib, tetapi menjaga kesihatan urat dan membolehkan pemberian ubat yang selesa pada bila-bila masa dan dalam jumlah apa pun.

Rejimen kemoterapi

Gabungan CT secara tradisional diklasifikasikan sebagai mengandungi anthracyclines atau tidak. Selama lebih dari 40 tahun, anthracyclines dengan tepat memimpin dalam rawatan barah payudara; keberkesanannya secara organik dilengkapi dengan tekana yang sama berkesan. Skim dua komponen anthracyclines + taxane sangat sesuai untuk sebarang jenis kemoterapi - adjuvant, neoadjuvant atau terapi, tetapi tidak mendapat gelaran "standard emas" kerana kehadiran banyak pesaing keberkesanan yang setanding.

Piawaian rawatan barah payudara merangkumi puluhan kombinasi. Sebaiknya memasukkan ubat dengan ketoksikan yang berbeza dalam kombinasi, namun sebilangan kecil sitostatik tidak menyebabkan mual atau merosakkan sel darah. Semua skema diuji dalam kajian klinikal untuk keselamatan dan keberkesanan, pertama sekali, skema yang paling berkesan dan kurang toksik digunakan, skema yang sedikit kurang berkesan didorong ke baris kedua - dengan kemajuan proses.

Keistimewaan kemoterapi bergantung pada tahap barah

Tahap barah payudara menentukan jangka masa rawatan ubat dan keperluan kemoterapi setelah pembedahan membuang kelenjar, walaupun dengan tahap reseptor hormon yang tinggi pada sel barah dan manfaat terapi hormon yang hampir terjamin.

Sebagai contoh, pada barah payudara dengan tahap reseptor estrogen yang tinggi (ER +) dan lebih daripada 20% sel dengan reseptor progesteron (RP +), tanpa HER2 dan dengan Ki67 kurang dari 20% - apa yang disebut "subtipe luminal A", tindak balas yang baik diramalkan kepada beberapa hanya pil hormon. Walaupun demikian, apabila ukuran besar neoplasma di kelenjar menjanjikan kemungkinan besar penyakit ini berulang - lebih dari 5 cm dan lebih dari 4 kelenjar getah bening metastatik aksila, kemoterapi tidak dapat dikeluarkan, walaupun boleh dibatasi kepada empat kursus.

Reaksi dan akibat buruk

Reaksi buruk diberikan kemoterapi, kerana ia disebabkan oleh mekanisme tindakan dan tujuan rawatan - untuk membunuh sel. Cytostatics dan ubat-ubatan yang disasarkan, dengan selektiviti yang diketahui mengenai titik penerapan daya terapi - struktur sel tertentu (DNA, enzim, dan sebagainya), tidak tahu memilih hanya sel-sel ganas dari pelbagai sel. Semua tisu yang hidup dengan cepat dan berpecah secara aktif berada di bawah "pengedaran" apoptosis, dan di dalam badan terdapat penting bukan sahaja sel barah, tetapi juga sel darah biasa, gonad, folikel rambut dan kulit dengan membran mukus. Segala sesuatu yang perlu diperbaharui dengan cepat mati pertama sekali: barah payudara, leukosit darah, epitel.

Hampir semua skema mempunyai emetogenisitas - potensi emetik, oleh itu persiapan untuk kemoterapi merangkumi pemberian ubat antiemetik terlebih dahulu, kerana beberapa ubat disediakan terlebih dahulu - pengambilan ubat pada malam sebelum kitaran untuk mencegah reaksi alergi yang teruk semasa pentadbiran.

Hasil rawatan tidak berkaitan dengan keparahan reaksi toksik; regresi barah mungkin terjadi dengan toleransi yang baik, dan rawatan yang menyakitkan tanpa hasil yang dapat dilihat. Di Klinik kami, sebelum memulakan kemoterapi, kepekaan tumor terhadap ubat tertentu ditentukan, memilih kombinasi ubat yang paling berkesan. Sudah tentu, dari masa ke masa, sel-sel barah akan berhenti bertindak balas terhadap sitostatik yang digunakan, tetapi analisisnya dapat diulang jika ada kemungkinan untuk mendapatkan sebilangan tumor untuk penyelidikan.

Kerosakan pada sel miokardium, ginjal dan hati oleh sitostatik secara beransur-ansur terkumpul - kesan kumulatif, oleh itu, beberapa ubat hanya ditinggalkan dari masa ke masa, beralih ke kombinasi yang tidak mempengaruhi organ CT yang sebelumnya rosak.

Sebilangan besar sitostatik menyebabkan keguguran rambut - alopecia, yang secara moral sukar bagi seorang wanita. Ketidakselesaan psikologi memberi kesan negatif terhadap toleransi rawatan, menjejaskan keyakinan diri dan hasil terapi yang baik. Di klinik kami, topi keledar pendinginan Orbis khas membantu mengatasi masalah ini, yang memelihara folikel rambut yang sihat dengan mengurangkan kepekatan agen sitostatik di kulit kepala. Prosedurnya cukup selesa dan, yang paling penting, ia mengubah sikap terhadap proses rawatan itu sendiri.

Pemulihan dari kemoterapi

Tidak semua reaksi sampingan dapat dicegah sebisa mungkin, tetapi mungkin untuk mempercepat pemulihan selepas kursus dan, pertama sekali, ia adalah terapi detoksifikasi tepat pada masanya dan berkualiti tinggi. Dalam beberapa kes, mustahil untuk pulih sepenuhnya tanpa "membersihkan" plasma darah dari metabolit ubat yang beredar dan produk pemecahan tisu beracun menggunakan plasmapheresis.

Dukungan pemakanan diperlukan semasa terapi, kerana sitostatik merosakkan tisu, selera makan dan penyerapan zat di saluran gastrointestinal menderita. Primitif "perlu makan lebih banyak" tidak menyelamatkan keadaan, kerana badan memerlukan bahan tertentu, dan yang mana dan berapa banyak, dalam kombinasi apa untuk penyerapan yang lebih baik, hanya pakar yang tahu.

Di klinik kami, rawatan ubat dijalankan mengikut piawaian, tetapi sesuai dengan ciri-ciri peribadi penyakit dan ciri-ciri individu pesakit. Kami menyediakan keadaan yang selesa untuk rawatan dan membantu pemulihan yang cepat.

Kemoterapi untuk barah payudara

Kemoterapi bertujuan untuk memusnahkan dan memusnahkan struktur tisu barah dengan bantuan agen terapi khas. Prosedur ini dijalankan secara berasingan sebagai rawatan utama atau sebagai pembantu dalam memerangi patologi onkologi pada manusia. Berkat terapi, prognosis untuk pemulihan bertambah baik. Doktor secara individu menetapkan ubat, dos ubat dan rejimen dos, dengan mengambil kira kesejahteraan dan kontraindikasi pesakit.

Jenis kemoterapi

Pilihan kemoterapi, pengiraan kerumitan prosedur dan jangka masa pendedahan kepada ubat-ubatan dipengaruhi oleh tahap perkembangan pertumbuhan tumor pada kelenjar susu dan tahap kepekaan tisu yang terkena terhadap ubat. Terdapat jenis terapi:

  • Adjuvant - dilakukan selepas pembedahan, pemotongan neoplasma. Ubat-ubatan tersebut memusnahkan sel barah yang tersisa di dalam tisu. Fokus yang tersisa mampu memprovokasi penampilan kawasan ganas baru. Prosedur ini ditetapkan mengikut budi bicara doktor yang merawat, walaupun gejala onkologi telah hilang setelah dikeluarkan. Pesakit tidak lulus ujian tambahan yang menunjukkan adanya atau ketiadaan sel-sel atipikal di dalam badan.
  • Neoadjuvant - Kemoterapi untuk barah payudara diberikan sebelum pembedahan. Kaedah ini membantu mengurangkan jumlah penumpukan penyebaran. Berkat prosedur tersebut, adalah mungkin untuk menyelamatkan dan memelihara bahagian payudara yang besar semasa pembedahan selanjutnya. Semasa tempoh rawatan, kepekaan neoplasma terhadap kesan agen sitostatik diperiksa. Dalam beberapa situasi, setelah tamat kursus, kemoterapi tidak berkesan dinyatakan. Dalam kes ini, operasi mendesak dilakukan, kerana risiko degenerasi sel-sel yang terkena menjadi jenis berkualiti rendah meningkat.
  • Terapi - ditetapkan untuk penyebaran metastasis dari payudara ke bahan lain (kanser umum). Kemoterapi membantu mencegah penyebaran sel metastatik, meningkatkan kesan terapi dan meningkatkan jangka hayat pesakit.
  • Induksi - prosedur dilakukan apabila mustahil untuk menghilangkan tumor kerana ukurannya yang besar dan pemisahan kabur antara bahan normal dan patologi kelenjar susu. Tumor menurun selepas terapi, sebab itulah pakar bedah dapat menghilangkannya sepenuhnya.
  • Disasarkan - bertujuan mempengaruhi komposisi molekul tumor, menyebabkannya tumbuh dan menyebar ke tisu berdekatan. Ciri ciri prosedur ini adalah penurunan kesan pada organ dan sel normal kerana ketoksikan ubat yang rendah.

Untuk kemudahan pesakit, terapi berbeza dengan warna: merah - dianggap paling toksik, kuning - adalah persediaan untuk pembedahan, biru - dicirikan oleh toksisiti rendah, putih - bertindak sebagai tindakan tambahan.

Pembedahan neoplasma pembedahan tidak mencegah dan tidak mengurangkan kemungkinan berulang. Selepas pemisahan sebahagian dari kelenjar susu, sel yang sihat mampu berkembang semula menjadi bentuk barah. Selepas pengecualian lengkap payudara dan sel bersebelahan, barah berlaku pada epidermis atau pada membran toraks. Masih terdapat risiko tinggi untuk pembentukan pertumbuhan metastatik yang jauh, khususnya pada wanita di bawah usia 35 tahun.

Menyiapkan dan menjalankan kemoterapi

Sebelum kemoterapi untuk barah payudara, doktor melakukan perbincangan pengenalan dengan pesakit mengenai sifat teknik ini, kemungkinan menggunakan prosedur dan kemungkinan kaedah rawatan ini. Juga, doktor membuat penerangan terlebih dahulu dan memberi tahu pesakit tentang kemungkinan akibat dan komplikasi negatif dari menolak prosedur tersebut. Seorang wanita mesti mengetahui risiko reaksi buruk. Kesan sampingan kemoterapi dan ubat-ubatan tertentu yang menyebabkan ketoksikan meningkat kepada seseorang.

Untuk memulakan kemoterapi, doktor memeriksa pesakit, memeriksa kesihatan umum dan keadaan badan. Untuk memeriksa keadaan, dilakukan koagulogram (ujian pembekuan darah). Ujian darah umum dan ujian biokimia untuk kreatinin diambil. Pemeriksaan terakhir memberikan maklumat mengenai fungsi buah pinggang. Untuk mendapatkan gambaran akhir mengenai keadaan pesakit, doktor mengukur tekanan darah, kadar nadi dan suhu badan.

Rejimen kemoterapi

Proses dan hasil kemoterapi didasarkan pada kesejahteraan pesakit semasa rawatan. Sebelum kemoterapi, sebelum kursus awal, pesakit menjalani pemeriksaan perubatan untuk menilai fungsi sistem kardiovaskular. Kajian itu mendedahkan tahap komponen dalam darah merah dan putih. Ini membolehkan anda memantau proses dan bagaimana teknik terapi dipindahkan, serta mengesan perkembangan komplikasi pada waktunya. Mono- dan polikemoterapi berbeza dalam jumlah bahan ubat.

Skema prosedur terdiri daripada pemberian ubat secara intravena. Prosesnya dijalankan secara langsung di klinik atau di rumah. Doktor secara aktif menggunakan dan melaksanakan kaedah rawatan yang membantu meninggalkan trauma setiap hari ke urat untuk membuat akses ke kapal. Pihak hospital menasihatkan memasang port dan sistem khas untuk suntikan bahan secara automatik. Pesakit juga ditempatkan dengan kateter vena periferal.

Kemoterapi berlangsung selama beberapa jam. Pesakit tetap dalam keadaan kesihatan yang normal, dengan data hemodinamik normal. Tidak perlu tinggal di hospital sepanjang hari. Selepas pemeriksaan perubatan, pesakit kembali ke rumah atau ke tempat kerja. Apabila kesan sampingan muncul, ubat tambahan diresepkan, rejimen rawatan diubah.

Semasa melakukan prosedur oral, pesakit mengambil ubat untuk waktu yang terhad. Doktor menyusun jadual lawatan wajib ke klinik dan pemeriksaan. Juga, doktor menasihati wanita tentang diet yang betul dan gaya hidup yang disyorkan..

Keistimewaan kemoterapi bergantung pada tahap barah

Tahap 1 - kemoterapi ditetapkan jika tumor onkologi dianggap endokrin-tidak peka, luminal dan non-luminal HER-2 positif, luminal HER-2 negatif. Petunjuk utama untuk mengambil sitostatik adalah usia wanita jika dia berusia di bawah 35 tahun. Pada peringkat awal, prosedur dianggap sebagai pembantu. Kaedah ini bertujuan untuk tindakan profilaksis dalam tempoh selepas operasi. Dalam beberapa keadaan, teknik ini digabungkan dengan terapi endokrin. Rejimen rawatan didasarkan pada kombinasi banyak anthracyclines. Dengan adanya kontraindikasi terhadap penggunaan ubat-ubatan, ubat-ubatan lain diresepkan.

Tahap 2 - prosedur kemoterapi dibahagikan kepada jenis neoadjuvant dan postoperative. Sebelum operasi, kemoterapi diambil sekiranya rancangan untuk memelihara organ semasa operasi dengan ukuran nod barah berdiameter 4-5 cm, dalam onkologi dengan banyak nod tumor, dalam kategori umur pesakit di bawah 35 tahun dan sekiranya terdapat kemungkinan besar kambuh berdasarkan imunohistokimia penyelidikan. Dalam tempoh selepas operasi, kemoterapi diresepkan untuk memerangi sisa metastasis jika tidak ada kepekaan pertumbuhan pada tahap endokrin dengan bahaya lain yang menunjukkan bahawa tumor baru dapat terbentuk. Rawatan pertama berlaku setelah sebulan setelah pelaksanaan tindakan pembedahan.

Untuk rawatan, 4-6 kursus ditetapkan. Penilaian hasil terapi berlaku setelah berakhirnya kursus kemoterapi ketiga. Di latar belakang utama, skema teknik digabungkan. Bahan anthracycline diambil bersama dengan taksana.

Tahap 3 - kemoterapi ditetapkan untuk semua pesakit (bergantung pada tahap bawah 3A atau 3B, cr2). Terapi neoadjuvant dan terapi pasca operasi adalah wajib. Doktor secara individu menetapkan tempoh rawatan, jumlah kursus dan senarai ubat yang diperlukan, dengan mengambil kira banyak faktor. Kriteria yang paling penting adalah sifat reaksi terhadap kemoterapi sebelum pembedahan.

Tahap 4 - kemoterapi dianggap sebagai kaedah paliatif. Prosedur ini tidak dapat menghentikan perkembangan dan penyebaran sel-sel tumor, tetapi ada kemungkinan untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit. Terapi radiasi lebih mudah ditoleransi jika tidak ada kegagalan organ banyak dan tidak ada onkologi toksik. Dos ubat yang digunakan dikurangkan. Pada masa yang sama, doktor cuba mencari keseimbangan antara hasil yang diharapkan dan intoleransi peribadi terhadap prosedur kemoterapi..

Reaksi dan akibat buruk

Kemoterapi (minyak) sangat toksik. Ramai pesakit mengalami kesan sampingan dan komplikasi. Walau bagaimanapun, tahap dan intensiti keparahannya berbeza-beza bergantung pada ubat-ubatan yang digunakan, dos bahan dan ciri-ciri peribadi tanpa kemoterapi. Ubat kemoterapi memberi kesan negatif kepada sel barah dan sel normal. Sekiranya tumor tidak dikeluarkan melalui pembedahan, ketoksikan bahan menyebabkan akibat yang timbul akibat kecederaan pada organ penting. Komplikasi berikut muncul selepas kemoterapi untuk barah payudara:

  • Mual dan muntah, bau dan rasa yang tidak menyenangkan di mulut, penurunan atau tidak ada selera makan, perubahan rasa.
  • Berlakunya proses keradangan, pembentukan manifestasi ulseratif pada membran mukus rongga mulut, kemerahan sempadan bibir.
  • Keadaan demam, hipertermia.
  • Ketidakselesaan di perut, disfungsi usus menyebabkan najis lemah.
  • Gangguan endokrin.
  • Rambut gugur - kebotakan separa atau lengkap.
  • Kuku rapuh, perubahan pada naungan piring kuku.
  • Kesakitan di kepala, dada, di kelenjar getah bening ketiak.
  • Ruam pada kulit pelbagai jenis, kulit gatal.
  • Peningkatan kerentanan terhadap penyakit yang disebabkan oleh jangkitan.
  • Asthenia.
  • Suhu badan rendah atau demam, tidak disebabkan oleh bakteria berjangkit.
  • Rasa di tepi.
  • Anemia, terutamanya dari jenis aplastik.
  • Meningkatkan kemungkinan pendarahan (termasuk di saluran gastrointestinal), kemunculan cepat hematoma subkutan selepas kecederaan, penurunan jumlah platelet dan perubahan fungsi pembekuan darah.
  • Imunosupresi menyebabkan penyakit berjangkit berterusan dan jangka panjang dengan komplikasi berikutnya.
  • Alopecia yang boleh diterbalikkan.
  • Kegagalan kitaran haid, ketidakupayaan untuk mengandung anak.
  • Pesakit cepat letih, ada rasa kelesuan, keletihan umum meningkat.
  • Miokardiopati toksik.
  • Hepatitis toksik.
  • Kemurungan ovari.
  • Penurunan kognitif.

Komplikasi berikut berbeza dalam ketahanan dan jarak lokasi:

  • Perkembangan osteoporosis akibat kecederaan tisu tulang setelah kemoterapi. Diagnosis keadaan tepat pada masanya memungkinkan untuk rawatan yang menghilangkan kerapuhan struktur tulang.
  • Gangguan fungsi sistem saraf, yang menyebabkan kemurungan berkembang dan perasaan takut muncul. Terdapat risiko merosakkan sel saraf di bahagian atas dan bawah kaki. Akibatnya, kelemahan otot muncul, pesakit mengadu sakit di lengan dan kaki (neuropati).
  • Ingatan, tumpuan perhatian merosot, masalah mental diperhatikan, pesakit mempunyai pemikiran bunuh diri.
  • Pemburukan patologi jantung, kemunculan serangan jantung.
  • Leukemia berkembang kerana kerosakan pada tisu sumsum tulang, kemunculan sel-sel barah dan perubahan komposisi darah.

Sebilangan akibat kemoterapi dalam senarai tersebut dianggap terbalik dan hilang sejurus selepas berakhirnya terapi. Pertumbuhan semula rambut dan kuku yang cepat diperhatikan. Doktor melawan gangguan mual dan najis dalam tempoh penggunaan ubat kemoterapi. Walau bagaimanapun, terapi memerlukan pemulihan yang berpanjangan..

Pemulihan dari kemoterapi

Untuk mengurangkan keadaan pesakit semasa kemoterapi, ubat antiemetik diresepkan (Dexamethasone, Cerucal, Gastrosil). Sangat penting untuk melindungi hati, yang mengalami tekanan yang teruk semasa prosedur. Untuk melindungi organ, hepatoprotectors diresepkan (Karsil, Essentiale). Membilas mulut dengan larutan antiseptik (Hexoral, Chlorhexidine) berkesan terhadap pendarahan gusi.

Selepas terapi berakhir, penekanan adalah untuk mengembalikan jumlah vitamin dan mineral dalam badan. Sekiranya berlaku anemia, pesakit dirawat dengan zat besi (Cosmofer, Ferinject, Ferrlecite). Doktor menetapkan vitamin B dan penghilang rasa sakit. Immunal dan Imupret akan membantu menguatkan sistem imun.

Sekiranya terdapat pelanggaran struktur darah atau komplikasi - hepatitis toksik, patologi jantung dan saluran darah (infark miokard, strok), pemulihan berlaku dalam keadaan pegun. Pesakit dimasukkan ke hospital kerana mabuk buah pinggang. Hemodialisis dilakukan untuk membersihkan struktur darah. Petunjuk untuk rawatan dan rawatan pesakit dalam adalah gangguan mental yang berkembang - kemurungan teruk, anoreksia, pemikiran bunuh diri.

Pesakit mengunjungi pejabat psikologi dan psikiatri, ada perbualan dengan doktor. Untuk memulihkan kesihatan mental, terapi berkesan ditetapkan dengan bahan psikotropik khas yang tidak dapat diakses oleh orang biasa di farmasi dan kedai. Beberapa keadaan memerlukan pemindahan darah berganda dan persekitaran yang steril bagi pesakit. Syarat yang diperlukan dipenuhi secara eksklusif di klinik.

Ciri-ciri kuasa

Kemoterapi tidak hanya mempengaruhi penyakit - barah payudara, tetapi juga seluruh badan. Untuk pulih dan melegakan keadaan, seorang wanita harus mengikuti cadangan untuk diet khas. Dengan barah payudara, organ-organnya habis, sebab itulah mereka berada dalam keadaan lemah. Penting untuk mengisi badan dengan tenaga, untuk memberi daya hidup tambahan kepada seseorang. Menambah lebih banyak mikronutrien ke dalam badan akan membantu diet yang betul dan menu yang seimbang. Pemakanan khas ditawarkan semasa kemoterapi:

  • Pengambilan protein harian adalah sekitar 25% daripada jumlah kalori..
  • Pengambilan karbohidrat setiap hari mencapai 80% kalori.
  • Jumlah lemak sayur-sayuran dalam 25% diperlukan setiap hari.
  • Pemakanan yang betul semestinya merangkumi kekacang, biji-bijian dan bijirin, anda boleh memakan hidangan dari buah-buahan dan sayur-sayuran.
  • Anda perlu memantau pengambilan vitamin bermanfaat harian anda.
  • Penting untuk memastikan badan anda sentiasa terhidrat setiap hari. Kadar air setiap hari ialah 1.5-2 liter.
  • Dianjurkan untuk menyimpang dari jumlah biasa atau mengurangkan jisim gula dan produk haiwan yang digunakan.
  • Makanan asap, berlemak, goreng dan makanan dalam tin tidak termasuk dalam diet.
  • Kemoterapi mengeringkan badan, jadi minum banyak cecair.

Air mineral tanpa gas, minuman tenusu, pelbagai teh hijau, jus sesuai sebagai air minuman. Sekiranya wanita mengalami edema atau bengkak yang ketara, penting untuk mengurangkan jumlah cecair yang dimakan. Adalah disyorkan untuk mengagihkan pengambilan makanan mengikut jam. Manfaat yang meningkat dicatat dari kerap makan dalam bahagian kecil. Dilarang keras mengkonsumsi cecair yang mengandungi alkohol, minuman dengan kandungan berkarbonat tinggi, teh atau kopi yang kuat, acar dan ditanam dalam produk rumah hijau, hidangan hati, makanan asap, pedas dan goreng. Produk sedemikian menjadi benjolan di kerongkong dan sukar diproses.

Selepas kemoterapi, diet memfokuskan pada membina semula dan menyeimbangkan mikronutrien - protein, lemak, karbohidrat. Produk protein dapat membantu tubuh menjadi lebih kuat dan menguatkan imuniti. Penting untuk menjadikan diet lebih lembut. Ia akan mengurangkan tekanan pada hati, ginjal dan organ saluran pencernaan..

Sebaiknya tambahkan hidangan daging masak rendah lemak, telur orak, produk tenusu, mentega dan makanan laut ke dalam diet. Produk keluarga kekacang, kacang-kacangan dan buah-buahan kering akan membantu mengisi kekurangan unsur kalium, vitamin dan zat protein. Untuk menguatkan badan dan memulihkan sistem imun, disarankan untuk makan sayur rebus, buah-buahan segar dan beri setiap hari. Unsur surih produk yang berguna akan menguatkan pertahanan badan, menghilangkan kekurangan vitamin dan meningkatkan kualiti dan fungsi usus.

Untuk membuang toksin dan bakteria berbahaya, serta untuk menghilangkan dehidrasi, anda perlu minum 2 liter cecair setiap hari - air bersih, teh herba, kompot, jus segar diperah. Diet mesti dibersihkan dari makanan pedas, masam, pedas dan terlalu manis. Kopi terlarang, teh yang kuat, koko, minuman beralkohol dan produk tepung manis.

Kemoterapi dan barah payudara: apa yang diperlukan untuk menyembuhkan?

Helo pembaca sekalian. Sekiranya anda menjumpai halaman ini dan mencari kemoterapi apa yang diberikan untuk barah payudara, maka ada masalah di tempat yang berdekatan. Tetapi ingat bahawa berkongsi musibah bermaksud membahagikannya kepada dua. Separuh daripada beban masih belum utuh. Beritahu saya, apa yang boleh kita lakukan dari jauh? Untuk memberitahu anda kurang. Bagaimanapun, perkara terburuk dalam diagnosis serius adalah kejahilan: kebodohan secara umum dan kaedah rawatan khususnya.

Soalan paling popular dan beberapa statistik yang menyedihkan

Seberapa biasa barah payudara (BC)? Cukup kerap (dengan kecenderungan peningkatan dan peningkatan kematian di negara kita) bahawa rawatannya patut dibincangkan! Kanser payudara berada di tempat pertama baik dalam item pertama (sekitar 38% pesakit barah adalah wanita dengan barah payudara) dan di kedua - 13.2% wanita mati. Statistiknya menyedihkan.

Kaedah apa yang kita gunakan untuk memerangi barah payudara? Kaedah kami terutamanya mengenai rawatan kombinasi. Tetapi secara umum ia adalah seperti berikut:

  • pembedahan;
  • teknik sinaran;
  • rawatan ubat;
  • gabungan 2 kaedah;
  • terapi kompleks.

Dan hari ini kita bercakap mengenai salah satu daripadanya, kaedah rawatan perubatan. Jadi, imoterapi x - apakah itu dan mengapa ia diperlukan?

Ini adalah kaedah rawatan dengan ubat khas. Ia diperlukan untuk membunuh sel-sel barah, dan pada masa yang sama berusaha menjaga agar sel-sel bukan barah tetap efisien. Digunakan dalam memperjuangkan kehidupan pesakit barah sebagai kaedah utama atau tambahan.

Ini adalah rawatan yang sukar bagi pesakit, tetapi sering diperlukan. Ia meningkat:

  • ramalan yang baik;
  • mempengaruhi saiz tumor (termasuk metastasis);
  • membolehkan anda mengawal pertumbuhan tumor dan penyebarannya;
  • mengurangkan ukuran neoplasma dan membantu mengurangkan keadaan (tumor memampatkan tisu sekitarnya, dan ini meningkatkan kesejahteraan);
  • dan kadang-kadang kemoterapi memberi peluang untuk pemulihan sepenuhnya.

Ubat-ubatan tertentu, jangka masa rawatan, skema dipilih oleh ahli onkologi, dipandu oleh keadaan pesakit, dan kontraindikasi terhadap penggunaan ubat-ubatan tertentu dan prosesnya (tahap penyakit, kecenderungan neoplasma untuk membuang metastasis).

Adakah rawatan sedemikian mempengaruhi kesejahteraan seseorang? Ya, dan, sayangnya, negatif. Kesan sampingan yang paling biasa dari rawatan ini adalah:

  • anemia (anemia);
  • penurunan seks;
  • bengkak;
  • neurosis;
  • gangguan usus;
  • loya, penurunan selera makan;
  • bunyi di telinga;
  • keletihan dan kelemahan;
  • alopecia (keguguran rambut).

Secara subjektif, anda akan merasa berdebar-debar dan lemah, sesak nafas dan pening, tinitus (ini adalah tanda-tanda anemia). Selera makan akan jatuh kerana mabuk dadah dan makanan mengalami kesukaran bergerak melalui usus (sembelit), atau sebaliknya, pesakit bimbang akan peningkatan pengeluaran gas dan cirit-birit.

Dan anda mesti memakai penutup kepala untuk menyembunyikan keguguran rambut. Walaupun di klinik moden terdapat topi khas yang mengurangkan alopecia. Betul, terutamanya di luar negara.

Adakah "kimia" beracun untuk tubuh manusia? Pasti. Tetapi, sel-sel barah mati lebih cepat, kerana sel-selnya membelah lebih cepat dan strukturnya rosak lebih cepat. Kelebihan "kimia" moden merangkumi:

  • kurang ketoksikan kepada sel yang sihat;
  • tindakan toksin yang disasarkan (mensasarkan sel tumor);
  • temporaliti akibat.

Apa yang penting dalam rawatan barah payudara? Perkara yang paling penting adalah keinginan anda untuk mengalahkan penyakit ini. Dalam kes ini, adalah wajar untuk mengatakan bahawa saya melihat matlamat - saya tidak melihat halangan! Dan anda juga harus memahami bahawa akan menjadi sukar semasa dan selepas rawatan. Dan kambuh itu juga mungkin berlaku, walaupun rawatan itu dipilih dengan sebetul mungkin. Dan ini bukan alasan untuk melipat tangan anda.

Dan dalam rawatan barah payudara, seperti yang lain, penting: diet (tanpa gula-gula, alkohol, rendah lemak hingga 35%, banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, pemakanan yang baik dan pecahan, vitamin A dan C, D dan E sangat penting). Juga penting untuk mengelakkan pendedahan cahaya matahari langsung (berjemur adalah kontraindikasi). Pemeriksaan berkala oleh doktor anda adalah wajib sekiranya rawatan berjaya.

Adakah barah payudara yang bergantung kepada hormon dirawat dengan "chemistry"? Ya dan tidak. Sekiranya tumor sangat sensitif terhadap hormon, terapi hormon lebih disukai. Tetapi jika risiko percambahan (pembelahan) sel tumor tinggi (dari 20% atau lebih), dan risiko kambuh tumor setelah analisis genetik tinggi, "kimia" dilakukan.

Apakah rawatan barah payudara? Rejimen, rejimen rawatan disebut protokol. Di setiap pusat dunia terdapat saluran rawatan untuk pesakit barah yang dikembangkan oleh ahli onkologi. Rawatan boleh dijalankan mengikut protokol Eropah. Tetapi jika pesakit mempunyai protokol negara lain, ini boleh diambil kira oleh doktor yang hadir atau perunding bebas boleh terlibat untuk menyelesaikan masalah penyeragaman skema..

Berapa banyak kursus kimia yang anda perlukan? Ia bergantung pada tahap penyakit pada permulaan proses patologi, 1 atau 2 kursus sudah cukup. Tetapi pemulihan perlu dilakukan walaupun setelah menjalani satu rawatan sahaja. Ini adalah cara berjalan, harmoni, pemakanan pecahan, diet yang betul dan kepercayaan terhadap kejayaan prosedur.!

Bolehkah semua orang melakukan kimia? Tidak. Ia tidak diberikan kepada pesakit dengan metastasis pada jaringan hati dan otak, dengan penurunan dan pembacaan bilirubin yang tinggi dalam darah..

Apa itu terapi minyak? Ini adalah chemoembolization. Dadah beracun disuntik ke dalam kapal yang "memberi makan" tumor, dan kemudian embolus (agen trombotik, penyumbat) dibuat di dalam kapal, biasanya bahan sintetik. Digunakan untuk merawat barah hati. Terdapat pengalaman berjaya embolisasi dan barah payudara. Tetapi setakat ini kaedah ini tidak meluas..

Terapi ubat

Klasifikasi kaedah ini wajar. Kami membincangkan salah satu daripadanya pada awal artikel - mengikut prinsip keutamaan.

Kemoterapi primer dan tambahan

Sekiranya tumor tidak dapat dikeluarkan untuk beberapa sebab, pesakit tidak dapat dikendalikan (tumor telah mencapai ukuran dan metastasi begitu luas sehingga operasi menjadi tidak bermakna atau kerana sebab lain doktor tidak dapat membuang sel barah) "kimia" menjadi kaedah utama rawatan. Ini akan mengelakkan pesakit pulih, tetapi dalam barah metastatik ia melambatkan prosesnya, kadang-kadang ketara. Dan ia membolehkan seseorang tinggal bersama orang tersayang lebih lama. Terapi ini dipanggil paliatif..

Sebagai kaedah tambahan, "kimia" melengkapkan (mengampuni tautologi) pembedahan. Dan ia dijalankan:

  1. Atau sebelum operasi, dan kemudian ia akan dipanggil bukan pelengkap. Prosedur seperti itu diperlukan untuk barah payudara, sebagai persiapan untuk campur tangan pakar bedah operasi. Untuk mengurangkan pertumbuhan neoplasma dengan ketara dan mengurangkan keperluan campur tangan pakar bedah.
  2. Atau setelah campur tangan pakar bedah, dan ini akan menjadi kaedah tambahan. Pilihan ini bagus kerana kadangkala sel barah tunggal (yang akan memberikan akar tumor baru) tidak dapat dilihat, dan persiapan kimia yang diperkenalkan selepas operasi tidak akan membiarkannya berlalu. Dan ini bermaksud bahawa risiko kambuh akan berkurang..

Di samping itu, tanda-tanda lain digunakan..

Mengikut jenis ubat yang digunakan

Doktor membahagikan rawatan ini mengikut jenis ubat yang digunakan. Terdapat 5 kumpulan utama:

  1. Bahan yang mempengaruhi faktor pertumbuhan tisu tumor (penghambat enzim pertumbuhan).
  2. Dadah yang menghancurkan struktur DNA sel-sel atipikal dan menghalang pembahagiannya (contohnya, 5-fluorouracil).
  3. Alkaloid fitopreparasi (herba), menghalang sel tumor (hemlock, celandine dan lain-lain), mengganggu kitaran pernafasan sel atau mengganggu kehidupan dan pembahagian normalnya.
  4. Dadah yang mempengaruhi metabolisme pada sel tumor, mengurangkan pertumbuhannya (antimetabolitik).
  5. Antibiotik khusus yang bertujuan mengganggu pembiakan asid nukleik dan seterusnya membunuh sel barah. Contohnya, Adriamycin. Ubat ini sering digabungkan dengan Cyclophosphamide..

Terdapat juga kumpulan dana yang lain. Secara amnya, semua ubat boleh dibahagikan kepada 2 kumpulan:

  • seseorang bersatu dengan nama umum "sitostatics, iaitu bahan yang mempengaruhi daya maju sel tumor, memperlahankan pertumbuhan, pembiakannya;
  • yang lain - mereka digabungkan dengan nama umum "ubat sitotoksik", mereka membunuh sel barah.

Dalam kes apa yang ditetapkan ubat tertentu, ahli onkologi memutuskan, melihat gambar secara keseluruhan.

Pesakit lebih suka pembahagian yang sedikit berbeza, ia dikaitkan dengan warna ubat.

Kimia "berwarna"

Apa itu kemoterapi "warna", mengapa dinamakan begitu dan mana "kemoterapi berwarna yang paling mengerikan"?

Dengan warna, 4 kumpulan terapi kimia dapat dibezakan:

  1. Kimia "Merah" (dari ubat-ubatan paling sering adalah Doxorubicin).
  2. Kemoterapi "Kuning" (dalam kumpulan ubat antikanker, Methotrexate atau Cyclophosphamide berada di tempat pertama, Fluorouracil juga digunakan).
  3. Kimia "Biru" menggunakan Mitoxantrone atau Mitomycin.
  4. Terapi "putih". Dalam kes ini, Taxotel atau Taxol bertindak sebagai ubat aktif..

Cara rawatan ditoleransi bergantung pada tahap penyakit, dan daya tahan tubuh dan cara yang digunakan. Kumpulan ubat terakhir dianggap paling ringan..

Kimia "merah" yang paling agresif dan paling berkesan!

"Chemistry" yang disasarkan atau disasarkan

Hari ini kaedah ini dianggap menjanjikan, seperti yang anda lihat dari namanya, kaedah ini berfungsi dengan jelas "pada tumor". Maksudnya, dengan menggunakan ubat-ubatan tertentu, doktor pada tahap genetik atau pada tahap molekul mempengaruhi tumor.

Kaedah ini dibatasi oleh fakta bahawa ubat mesti diberikan pada titik tertentu dalam perkembangan tumor untuk mencapai kesan maksimum. Sekiranya teknik ini dipertimbangkan dalam kes tertentu, pesakit akan diminta untuk menjalani kajian imunohistokimia..

Metronomik "kimia"

Metronomic "chemistry" adalah kaedah yang agak baru untuk merawat pesakit barah, termasuk mereka yang menghidap barah payudara. Ini membawa kepada pengenalan ubat sitostatik dalam dos mikro, untuk waktu yang lama dan dengan jangka masa yang jelas.

Kaedah ini tidak bertujuan untuk memusnahkan sel-sel tumor, seperti biasa, untuk menghancurkan lingkungan mikro di sekitar neoplasma (pembuluh darah, stroma) yang menyokong dan menyuburkan tumor. Adalah dipercayai bahawa toleransi kaedah rawatan ini lebih tinggi..

Gabungan ubat Avastin dan terapi metronomik yang agak baru memberikan hasil yang memberangsangkan. Tempoh kursus ditentukan oleh doktor. Lebih-lebih lagi, dalam kes ini, ia dapat disesuaikan bergantung pada hasil rawatan..

Induksi "kimia"

Ini adalah pengenalan bahan kimia untuk ukuran tumor yang besar (tidak dapat dikendalikan), untuk mengurangkannya menjadi ukuran yang dapat dikendalikan.

Rawatan lembut

Kaedah ini boleh digunakan sekiranya pesakit sudah tua atau lemah dengan rawatan sebelumnya, pesakit didiagnosis dengan tahap IV. barah atau jumlah darah terjejas teruk. Kelemahan rawatan ini adalah bahawa ia tidak mampu membunuh semua sel barah. Ini bermaksud bahawa terdapat kemungkinan besar kambuh. Dan ini dilakukan untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit dan memanjangkannya..

Anda mungkin akan mendengar tentang rawatan barah yang lain (terapi platinum atau terapi panas, kemoterapi dosis tinggi, tetapi tidak digunakan untuk kanser payudara).

Kaedah kimia

Sehingga kini, 2 kaedah terapi telah dikembangkan:

  • polikimia (dalam kes ini, beberapa ubat diberikan ke badan pesakit sama ada secara serentak atau bergantian);
  • monokimia (dalam kaedah ini, satu ubat diberikan kepada pesakit)

Kaedah pertama, dengan pilihan ubat yang tepat, paling berkesan. Tetapi tidak semua ubat sesuai dan tidak setiap ubat boleh digunakan untuk barah payudara..

Bagaimana prosedurnya berjalan? Selalunya, agen itu disuntik secara intravena, lebih jarang secara langsung ke dalam tumor itu sendiri. Beberapa suntikan diberikan secara intramuskular atau subkutan, dan terdapat juga pil kemoterapi (doktor menetapkan pil khas). Dipercayai bahawa ketika barah payudara dirawat dengan bahan kimia, dalam kebanyakan kes seorang wanita dapat meneruskan kehidupan normalnya. Tetapi dengan setiap suntikan atau pil, kesejahteraan wanita akan bertambah buruk..

Pengenalan sediaan kimia mempunyai ciri tersendiri yang berkaitan dengan keadaan pesakit dan ciri proses patologi. Sebagai contoh, kadang-kadang pemberian ubat yang perlahan diperlukan selama beberapa hari..

Hasil yang baik diperoleh dengan rawatan dengan prosedur setiap 2 minggu. Tetapi bagi pesakit, ini adalah penderitaan. Dan tidak setiap organisma dapat menahannya.

Rejimen rawatan untuk PMX dengan bahan kimia

Terdapat 4 kombinasi bahan yang digunakan dalam barah payudara (ini disebut rejimen rawatan):

  • Adriamycin dalam kombinasi dengan Taxotere;
  • Cyclophosphamide dalam kombinasi dengan Methotrexate plus Fluorouracil;
  • Fluorouracil dalam kombinasi dengan Adriablastin plus Cyclophosphamide (kombinasi ini mempunyai 2 variasi menggunakan bahan kimia yang sama, tetapi dalam dos yang berbeza, dan ubat-ubatan tersebut digunakan dengan frekuensi yang berbeza);
  • Adriamycin dalam kombinasi dengan Cyclophosphamide.

Menurut statistik, apabila barah dikesan pada tahap awal 1-2 (tanpa metastasis), menguji kepekaan tumor terhadap ubat-ubatan tertentu dan menjalani jumlah keseluruhan rawatan, sehingga 80% wanita disembuhkan dari penyakit ini. Seperti yang anda lihat, fakta penyembuhan mempunyai sekurang-kurangnya 3 "tetapi".

BC terdedah kepada kambuh, oleh itu doktor lebih suka menghentikan perjalanan pentadbiran ubat, walaupun pesakit sangat sakit dan komplikasi dinyatakan!

Dan sekiranya rawatan tidak berjaya?

Adakah ia berlaku bahawa rawatan kemoterapi tidak membantu? Ya, kedua-dua sinaran dan reseksi tidak selalu membantu. Sekiranya tumor sangat agresif, dan perjalanan terapi tidak mencukupi. Bagaimana jika rawatan tidak berjaya? Berjumpa dengan doktor. Kemoterapi kedua mungkin diresepkan.

Adakah alternatif untuk kambuh? Sebilangan doktor mengatakan ya. Tetapi luangkan masa anda untuk bergembira. Teknologi inovatif dalam rawatan barah payudara hari ini adalah terapi TIL atau rawatan berdasarkan sel NK. Rawatan ini dapat menggantikan kemoterapi berbahaya dan membantu memanjangkan umur pesakit dengan barah IV. penyakit. Tetapi setakat ini inovasi ini belum tersedia untuk umum. Dan pernyataan ini adalah hak prerogatif Persatuan Onkologi Amerika..

Ini menyimpulkan tinjauan topik, dan kami berharap dapat melihat anda dan rakan anda di halaman laman web kami.

Jangka hayat untuk barah payudara kelas 2

Mengapa Kanser Paget berbahaya bagi kelenjar susu wanita dan lelaki?

Karsinoma: Payudara Berisiko!

Prognosis kelangsungan hidup untuk barah payudara tahap 1

Kemoterapi untuk barah payudara

Kemoterapi adalah salah satu kaedah untuk mengubati barah, yang terdiri daripada memberi ubat kepada pesakit yang menghalang perkembangan tumor dan memusnahkan sel barah. Kaedah terapi ini boleh digunakan secara berasingan dan pada peringkat pra operasi dan pasca operasi..

Petunjuk untuk kemoterapi untuk barah payudara

Mengambil ubat kemoterapi boleh disyorkan:

  • dengan patologi malignan, pengampunan yang mungkin hanya selepas penggunaan agen kemoterapi;
  • persediaan untuk pembedahan untuk mengurangkan ukuran tumor;
  • rawatan pasca operasi untuk menghentikan metastasis dan mencegah kambuh;
  • ketidakberkesanan rawatan lain.

Kriteria untuk memilih kemoterapi untuk barah payudara

Ubat kemoterapi diresepkan secara individu, berdasarkan:

  • jenis dan peringkat perkembangan barah, ukuran tumor;
  • ciri fisiologi (umur, kesihatan umum);
  • penyetempatan tumor;
  • keadaan kelenjar getah bening serantau;
  • status hormon pesakit;
  • keadaan ovari pada masa diagnosis kanser;
  • risiko komplikasi ketika menggunakan ubat kemoterapi.

Jenis kanser yang berlainan bertindak balas terhadap rawatan ini dengan cara yang berbeza, jadi perlu menentukan terlebih dahulu tindak balas tumor terhadap kemoterapi untuk kanser payudara. Petunjuk utama kepekaan pendidikan terhadap kemoterapi adalah tahap reseptor hormon untuk kemoterapi dan gen HER2, yang menunjukkan ketahanan terhadap ubat-ubatan. Pemetaan tumor genetik dapat membantu menentukan kepekaan sel barah terhadap ubat tertentu.

Kontraindikasi terhadap kemoterapi untuk barah payudara

Rawatan sedemikian dikontraindikasikan untuk pesakit:

  • dengan metastasis yang luas dengan kerosakan pada hati, otak;
  • mabuk badan yang tinggi;
  • penyumbatan saluran empedu;
  • tahap bilirubin yang sangat tinggi dalam darah;
  • gangguan mental;
  • kesimpulan komisen perubatan mengenai kegunaan kaedah rawatan ini.

Jenis kemoterapi untuk barah payudara

Secara konvensional, bergantung pada warna ubat yang digunakan, terapi dibahagikan:

  • pada warna merah (termasuk ubat-ubatan dari kelas anthracycline, yang paling sukar bagi badan);
  • biru (merangsang proses pertumbuhan semula, mempercepat pengeluaran sel yang sihat);
  • kuning (sebatian berdasarkan fluorouracil dan turunannya digunakan, yang lebih lembut daripada kemoterapi merah untuk kanser payudara);
  • putih (bermaksud sekumpulan taksa, yang ditugaskan semasa fasa pemulihan).

Menurut fokus yang disasarkan, kemoterapi untuk barah payudara dibahagikan kepada:

  • pada neoadjuvant (dana ditetapkan dalam tempoh sebelum operasi);
  • kemoterapi pelengkap untuk barah payudara (ubat yang digunakan dalam tempoh selepas operasi);
  • induksi (dibenarkan dengan kepekaan tinggi dan sederhana sel barah terhadap ubat-ubatan, serta pada pesakit yang tidak dapat dikendalikan);
  • pencegahan (ditunjukkan untuk mencegah komplikasi).

Ubat yang digunakan untuk kemoterapi untuk barah payudara dibahagikan mengikut mekanisme tindakannya:

  • antimetabolit;
  • antibiotik;
  • agen alkilating;
  • teksi.

Kemoterapi untuk kanser payudara boleh merangkumi ubat oral (tablet, kapsul, bentuk cecair), serta suntikan dan IV. Terapi boleh dilakukan secara rawat jalan atau di hospital. Skim dan jangka masa kursus ditentukan oleh ahli onkologi.

Kesan Sampingan dan Komplikasi Kemoterapi untuk Kanser Payudara

Akibat dari kursus ini boleh menjadi:

  • loya, muntah, penyimpangan rasa;
  • ulserasi mukosa mulut, sempadan merah bibir;
  • gangguan najis, ketidakselesaan perut;
  • ruam kulit, gatal-gatal;
  • keguguran rambut, kerapuhan dan perubahan kuku;
  • asthenia;
  • anemia;
  • peningkatan risiko pendarahan;
  • suhu subfebril atau demam;
  • imunosupresi;
  • pelanggaran kitaran ovari-haid;
  • hepatitis toksik;
  • kardiomiopati toksik, dll..

Di Pusat Genetik Perubatan Genomed, anda boleh menjalani kajian mengenai kepekaan tumor terhadap ubat kemoterapi untuk kemoterapi berkesan dalam barah payudara.