Ahli kami

Fibroma

Majalah ini dibuat untuk menolong anda dalam masa-masa sukar ketika anda atau orang yang anda sayangi menghadapi masalah kesihatan!
"Allegology.ru" boleh menjadi pembantu utama anda dalam perjalanan ke kesihatan dan mood yang baik! Artikel yang berguna akan membantu anda menyelesaikan masalah kulit, kegemukan, selsema, memberitahu anda apa yang harus dilakukan sekiranya anda mengalami masalah pada sendi, urat dan penglihatan. Dalam artikel tersebut, anda akan menemui rahsia bagaimana menjaga kecantikan dan awet muda pada usia berapa pun! Tetapi lelaki juga tidak menyedarinya! Terdapat keseluruhan bahagian untuk mereka di mana mereka boleh mendapatkan banyak cadangan dan nasihat berguna untuk lelaki dan bukan sahaja!
Semua maklumat di laman web ini terkini dan tersedia 24/7. Artikel sentiasa dikemas kini dan dikaji oleh pakar dalam bidang perubatan. Bagaimanapun, selalu ingat, anda tidak boleh mengubati diri sendiri, lebih baik menghubungi doktor anda!

Punca dan rawatan anjing laut di labia

Sebab semula jadi

Kekurangan kebersihan diri dan memakai seluar dalam sintetik sering menyumbang kepada penampilan pemadatan pada labia. Gabungan keadaan ini menyebabkan pembentukan kesan rumah hijau pada kulit. Akibatnya, bakteria mula membiak secara aktif, itulah sebabnya pembengkakan berlaku. Juga, pemadatan boleh disebabkan oleh kerengsaan kulit kerana seluar dalam, pakaian yang terlalu ketat.

Benjolan seperti jerawat terbentuk apabila kelenjar sebum atau peluh tersumbat. Ini diprovokasi oleh turun naik hormon - sebelum haid, semasa kehamilan. Jerawat seperti itu tidak gatal, jarang menimbulkan rasa sakit dan, apabila latar belakang hormon dinormalisasi, ia hilang dengan sendirinya.

Bengkak merah, disertai dengan sensasi yang menyakitkan, berlaku kerana pertumbuhan rambut ke dalam kulit. Keadaan ini diperhatikan dengan kerap menggunakan epilasi dengan pisau cukur. Hanya rambut itu sendiri yang dipotong, tetapi akarnya tetap ada. Rambut baru mula tumbuh salah.

Penyakit berjangkit

Benjolan pada labia adalah tanda jangkitan virus atau bakteria. Penyakit yang biasa berlaku ialah bartholinitis. Ini adalah keradangan kelenjar yang mengeluarkan pelincir faraj. Ia diprovokasi oleh flora patogenik yang bersyarat yang hidup di kulit. Segel subkutan besar terbentuk, dan rasa sakit teruk berlaku ketika berdebar. Kulit di kawasan ini berubah menjadi merah, panas apabila disentuh. Titik putih terbentuk di tengah - suppuration.

Benjolan yang menyakitkan berlaku dengan herpes genital. Penyakit ini disebabkan oleh virus herpes yang menyerang kulit dan membran mukus. Pembentukan gelembung kecil dengan cecair di dalamnya adalah ciri. Di labia, mereka cepat pecah kerana geseran berterusan. Sebaliknya, luka kecil terbentuk, disertai dengan gatal dan kerengsaan..

Lapisan besar dan tidak menyakitkan pada labia majora berlaku semasa peringkat pertama sifilis. Mereka dipanggil hard chancre. Bengkak sangat padat pada sentuhan dan mempunyai warna kemerahan. Ia tidak menyakitkan atau gatal. Selepas beberapa bulan, ulser terbentuk di lokasi chancre..

Kerana ketiadaan kesakitan, gatal-gatal dan ketidakselesaan, wanita itu tidak mementingkan segel. Oleh itu, sifilis sering berkembang ke peringkat lanjut..

Pembentukan bulat padat pada labia - kelenjar getah bening. Mereka meningkat sebagai tindak balas terhadap jangkitan yang memasuki badan. Limfadenitis berlaku dengan selsema, keradangan organ genitouriner, tuberkulosis, mononukleosis berjangkit. Secara luaran, anjing laut tidak berbeza dengan kulit yang sihat.

Pertumbuhan kulit yang kecil dengan permukaan yang tidak rata adalah jangkitan yang disebabkan oleh papillomavirus manusia. Ia diaktifkan dengan penurunan imuniti. Papilloma tidak menyakitkan, tidak gatal, dan tidak menyebabkan ketidakselesaan yang ketara. Bahaya mereka adalah bahawa virus papilloma menyumbang kepada perkembangan barah serviks..

Ketumbuhan

Labia terdiri daripada tisu otot dan adiposa, ditutup dengan kulit di bahagian atas. Pelbagai tumor boleh tumbuh dari tisu-tisu ini. Fibroid adalah tumor tisu otot. Dalam ketebalan labia, mereka jarang terbentuk. Hampir tidak dapat dilihat pada perasaan.

Lebih kerap, tumor terbentuk dari tisu adiposa - lipoma. Mereka biasanya muncul di labia minora. Mereka tidak menyakitkan pada palpasi, kulit di atasnya tidak berubah. Lipoma dan fibroid jinak, ia tidak membahayakan kesihatan wanita.

Kurang biasa adalah tumor ganas labia - sarkoma atau karsinoma. Pada mulanya, mereka disajikan sebagai benjolan tanpa rasa sakit. Kemudian kulit di atasnya ditutup dengan bisul, memperoleh warna merah atau kebiruan. Wanita itu risau akan kesakitan yang berterusan. Kebocoran cecair purulen dari ulser.

Kaedah diagnostik

Sekiranya seorang wanita menemui benjolan di perineum dan tidak mengaitkannya dengan sebab semula jadi, dia harus berjumpa pakar sakit puan. Sebarang neoplasma yang mencurigakan disyorkan untuk diperiksa untuk mengesampingkan barah.

  • analisis klinikal umum;
  • smear untuk jangkitan genital;
  • ultrasound ginekologi.

Sekiranya perlu, doktor akan memerintahkan biopsi pembengkakan.

Kaedah rawatan

Rawat meterai labia, dengan mengambil kira penyebab kejadiannya. Sekiranya bengkak tidak dikaitkan dengan proses patologi, sudah cukup untuk merawatnya dengan penyelesaian antiseptik selama 3-5 hari. Di masa depan, disarankan untuk memerhatikan langkah pencegahan agar tumor tidak terbentuk lagi.

Rawatan anjing laut asal berjangkit ditetapkan setelah menentukan jenis patogen. Ubat antibakteria dan antivirus digunakan dalam tablet atau suntikan. Juga, bengkak harus dirawat dengan larutan antiseptik, salap dengan kesan antibakteria dan antivirus. Dalam keradangan yang teruk, kortikosteroid ditambahkan ke terapi. Sekiranya terdapat pembengkakan yang teruk, disarankan untuk membuka bengkak secara pembedahan, melepaskan nanah dan membersihkan luka.

Tumor jinak dikeluarkan melalui pembedahan. Taktik berhubung dengan neoplasma malignan bergantung pada tahap perkembangannya, kehadiran metastasis. Terapi gabungan biasanya digunakan - pembuangan pembedahan diikuti dengan radiasi dan penggunaan kemoterapi.

Langkah pencegahan

Langkah pencegahan bertujuan untuk mencegah pembentukan anjing laut di kawasan perineum. Ini termasuk menjaga kebersihan diri, memakai kain semula jadi, dan seks yang dilindungi. Penting untuk mengekalkan imuniti yang kuat dan selalu menjalani pemeriksaan ginekologi.

Segel di labia mungkin menunjukkan perkembangan penyakit berjangkit atau tumor. Walaupun tidak menyakitkan dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa, anda harus diperiksa oleh pakar sakit puan.

Benjolan dan benjolan pada alat kelamin

Benjolan, nodul, lebam dan meterai lain di labia luar wanita hampir selalu merupakan fenomena patologi yang memerlukan rawatan perubatan kecemasan. Walaupun neoplasma kelihatan jinak bagi anda, tanpa membawa rasa tidak selesa dan kesakitan yang teruk.

Sebab yang paling biasa

  • Fenomena seperti itu dapat dikesan walaupun pada masa kanak-kanak dan menjadi kongenital. Dalam kes ini, disarankan bagi ibu bapa untuk memeriksa darah mereka untuk sifilis, kerana selalunya perubahan pada alat kelamin pada bayi menunjukkan tepatnya kehadirannya..
  • Selain itu, batuk kering boleh menjadi tanda perkembangan labia yang tidak normal, kecacatan kongenital uretra, dan ciri lain yang tidak mempunyai etiologi berjangkit atau virus. Walau bagaimanapun, ini lebih merupakan kes khas daripada fenomena yang sihat..
  • Tidak boleh dilupakan bahawa neoplasma di kawasan genital dapat menjadi tanda proses tumor di dalam badan..
  • Di samping itu, nodul mungkin menunjukkan perkembangan HPV (papillomavirus manusia). Penyakit ini dalam peratusan kes tertentu menyebabkan barah serviks..

Sekiranya lebam muncul secara tiba-tiba dan terasa di bawah kulit atau selaput lendir, segera berjumpa pakar untuk mendapatkan nasihat dan lulus semua ujian yang diperlukan. Mungkin ini adalah intervensi awal pakar yang akan membantu anda mengelakkan akibat yang tidak dapat dipulihkan..

Bartholinitis

Selalunya, lebam pada labia muncul akibat keradangan kelenjar Bartholin. Mereka dilokalisasi di pintu masuk vagina dan terletak di lemak subkutan bibir besar. Kelenjar Bartholin mensintesis rembesan lendir yang terbentuk di dalam vagina pada malam persetubuhan. Penyumbatan saluran perkumuhan kelenjar ini menyebabkan proses keradangan pada organ, akibatnya neoplasma dalam bentuk benjolan kecil diperhatikan. Selalunya penyakit ini berlaku pada wanita yang tidak memberi perhatian yang cukup terhadap kebersihan diri..

Bagaimana gejala berkembang??

  1. Kekhususan penyakit sedemikian rupa sehingga gejala tidak segera muncul;
  2. 1-2 minggu selepas bermulanya proses keradangan, segel terbentuk di bahagian dalam labia majora;
  3. Bola mula sakit dan menyebabkan rasa tidak selesa, terutama ketika memakai seluar dalam yang ketat;
  4. Bibir besar membengkak, terdapat sensasi terbakar dan kekejangan di perineum;
  5. Suppuration dan efusi eksudat adalah mungkin, tetapi lebih kerap perkara ini tidak berlaku.

Bartholinitis tidak memerlukan rawatan khusus, namun, jika tidak hadir sepenuhnya, seorang wanita sering mengalami proses keradangan yang berulang. Pada masa yang sama, penyakit baru bermula - sista kelenjar Bartholin. Dalam kes ini, rawatan pembedahan sudah digunakan, kerana kaedah terapi alternatif menjadi tidak berdaya. Sekiranya, dengan bartholinitis, pembengkakan benjolan bermula, terdapat kemerosotan tajam dalam kesejahteraan umum, rasa sakit semasa persetubuhan, peningkatan suhu badan hingga 40 darjah. Perlu ditekankan bahawa bartholinitis semasa kehamilan boleh mencetuskan pengguguran spontan..

Sekiranya anda telah didiagnosis dengan bartholinitis, pakar kami yang berpengalaman akan memilih rawatan antibiotik yang lembut untuk anda atau menggunakan taktik pembedahan untuk membuang cyst. Ingatlah untuk menjaga kesihatan anda selepas rawatan, amalkan kebersihan diri, dan gunakan alat kontraseptif semasa menukar pasangan. Ketahuilah bahawa bartholinitis juga boleh berkembang kerana parasitisme mikroorganisma patogen pada mikroflora individu anda. Selalunya penyakit ini menjadi akibat trichomoniasis, gonorea dan klamidia.

Pembentukan tumor

Benjolan di pangkal paha dan labia boleh menjadi tanda tumor di dalam badan. Nasib baik, neoplasma genital cenderung cenderung jinak..

  • Fibroma adalah neoplasma etiologi jinak, yang dilokalisasikan dalam tisu penghubung, lebih jarang pada fasia tisu parametrik. Biasanya terletak di labia majora. Rawatan tumor adalah pembedahan secara eksklusif. Doktor kami berkesan menyembuhkan penyakit ini, menjamin prognosis yang lebih baik.
  • Fibroid adalah tumor yang tidak membawa kepada pemusnahan tisu dan metastasis (juga jinak). Dibentuk dari serat otot, ia kelihatan sebagai lebam pada labia majora. Eksisi pembedahan adalah wajib.
  • Lipoma adalah tumor yang lebih teruk yang tidak mempunyai etiologi malignan. Ia terbentuk dari tisu adiposa dan terletak berhampiran vulva. Ini adalah nodul atau beberapa neoplasma kecil yang ditumbuhi. Ia terletak pada kaki yang kukuh dan stabil. Ukuran nodul biasanya kecil, tetapi cenderung tumbuh. Tumor seperti itu selalu ada semasa pemeriksaan tradisional tanpa manipulasi diagnostik tambahan. Anda juga mungkin menjumpai lipoma ketika anda merasakan alat kelamin anda atau mencucinya. Sekiranya penyakit ini tidak dirawat, pelbagai komplikasi mungkin berlaku: pendarahan, jangkitan, edema dan bahkan nekrosis tisu. Pakar bedah kami melakukan eksisi lipoma dan menetapkan terapi sokongan selanjutnya.
  • Hydradenoma adalah sejenis tumor yang jarang berlaku di kawasan genital. Ia berkembang kerana aktiviti kuat kelenjar peluh dan beberapa penyimpangan lain. Dalam kes penyakit ini, indurasi dalam bentuk nodul terbentuk di labia, kadang-kadang ia dilokalisasi ke seluruh kawasan organ atau menyendiri. Hydradenoma mesti dirawat dengan segera, jika tidak, ia boleh berkembang menjadi tumor malignan.
  • Onkologi. (Kanser atau sarkoma faraj, tumor onkologi vulva). Ia menampakkan diri dalam bentuk urat simpul dan tuberkel padat di kawasan kemaluan. Sekiranya tumor jinak secara praktikal tidak menyebabkan gejala tambahan, onkologi selalu disertai dengan keluarnya nanah atau lendir yang banyak dengan bau yang menyakitkan, pendarahan, dan infiltrat yang meresap. Malangnya, dalam kes ini, tidak ada yang dapat memberikan prognosis yang jelas dan jelas, walaupun dengan rawatan yang tepat pada masanya..

Terapi di klinik kami

Sekiranya anda melihat anjing laut pada alat kelamin anda, kami mengesyorkan agar anda tidak teragak-agak untuk menghubungi pakar kami yang berkelayakan. Anda akan diperiksa oleh pakar sakit puan kami tanpa gagal, selepas itu, jika perlu, anda akan dirujuk ke pakar bedah. Kami akan melakukan rawatan yang sesuai, memilih pilihan terbaik untuk anda. Kami selalu berusaha untuk memilih teknik yang lembut, tetapi jika ini tidak mungkin, pakar bedah kami akan menghilangkan tumor anda dengan cepat, tanpa rasa sakit, dengan jaminan bahawa tidak ada komplikasi..

Amalan jangka panjang dan pengalaman yang luas dari pakar kami membolehkan kami menjamin kesihatan setiap pesakit. Kami mengesyorkan agar anda berjumpa doktor tepat pada masanya untuk mengelakkan komplikasi serius dan kambuh penyakit ini..

Bola di labia

Organ kemaluan luar wanita mengandungi lipatan nipis yang mempunyai fungsi pelindung. Homogenitas tisu adalah tanda tidak adanya patologi, tetapi kadang-kadang wakil dari separuh manusia yang indah dapat menemui bola di labia, yang secara signifikan mengubah penampilannya.

Keadaan tidak normal kadang-kadang menunjukkan penyakit yang sedang berkembang yang mengancam sistem genitouriner dan tubuh secara keseluruhan.

Penyakit ancaman rendah: folikel, lipoma dan ateroma yang meradang

Kawasan intim wanita mempunyai sebilangan besar rambut, tetapi di bawah pengaruh jangkitan dan bakteria, folikel menjadi radang, membentuk kawasan lesi dengan kandungan bernanah.

Perbezaan utama adalah meterai putih atau kuning muda dengan tepi merah. Tahap perkembangan klinikal menyerupai manifestasi jerawat subkutan, tetapi hanya yang diproyeksikan pada labia minora.

Walaupun berjalan lancar, meterai dalam bentuk bola jenis ini menyebabkan rasa sakit dan menimbulkan peningkatan keradangan. Terutama berbahaya adalah berdekatan dengan kawasan yang terjejas di sebelah uretra atau adanya rambut yang tumbuh ke dalam. Rawatannya merangkumi pengairan labia dengan antiseptik dan mandi disinfektan.

Lipoma adalah wen yang tumbuh dalam ukuran, tetapi tidak dikaitkan dengan adanya proses keradangan. Pada palpasi, pertumbuhan subkutan boleh bergulir, yang menunjukkan adanya kandungan lemak di dalamnya.

Faktor perkembangan lipoma:

  • kehidupan seks yang kaya;
  • peningkatan berat badan;
  • pengabaian kebersihan.

Lemak (varietas - fibrolipoma dan myolipoma) agak tidak berbahaya, tetapi ia hanya dapat dikeluarkan melalui pembedahan. Ini dapat dilakukan setelah munculnya ketidaknyamanan fisiologi, walaupun osteolipoma, yang terdiri tidak hanya dari jaringan adiposa, tetapi juga dari tisu tulang (bola keras), harus dikeluarkan secara rasional segera setelah pengesanan.

Jenis lesi lain adalah ateroma, yang menyerupai tisu adiposa (tubercle kecil), tetapi dicirikan oleh kehadiran palam di lokasi saluran sebum.

Kemerosotan yang lemah adalah penyebab kerosakan biasa pada bibir, yang mana penyumbatan kelenjar sebum muncul di tempat yang terdedah kasar.

Risiko sederhana: Penglibatan kelenjar Bartholin

Kebersihan yang buruk, kemerosotan imuniti, kerosakan mekanikal pada membran mukus dan ketidakseimbangan hormon adalah sebab utama perkembangan keadaan patologi. Sekiranya selepas 7-14 hari dari akhir proses keradangan tuberkel muncul, maka penyebab perkembangan penyakit terletak di dalamnya. Kerana pembentukan benjolan, seorang wanita mengalami ketidakselesaan ketika berjalan, dan kadang-kadang bahkan serangan demam disebabkan oleh kenaikan suhu yang tajam. Doktor memanggil penyakit ini sebagai bartholinitis.

Hubungan seksual yang tidak teratur juga meningkatkan risiko mikroorganisma patogen memasuki saluran kelenjar, di mana keadaan diciptakan untuk kemunculan proses yang merosakkan. Kesan yang paling buruk pada kelenjar adalah penyakit seperti gonorea, klamidia, trichomoniasis.

Tanda-tanda keradangan kelenjar:

  1. kemerahan epitel di sekitar kelenjar;
  2. sakit di perineum;
  3. bertambah buruk selepas haid;
  4. pelepasan nanah dari terusan.

Kadang-kadang bartholinitis membawa kepada pembentukan sista di kawasan saluran perkumuhan. Keadaan patologi diperhatikan ketika tersumbat, disebabkan oleh pengeluaran rembesan yang dikeluarkan secara berlebihan, yang digunakan sebagai pelincir semasa coitus. Penyingkiran kelembapan yang buruk juga berlaku apabila bukaan disempit.

Sebilangan cecair badan kekal di dalam dan kemudian terurai, menyebabkan keradangan (abses palsu). Bentuk bartholinitis yang rumit adalah perkembangan kista, walaupun setelah rawatan konservatif sering hilang tanpa pembedahan. Walau bagaimanapun, apabila abses benar muncul di dalam labia, mustahil untuk mengelakkan kesan terapeutik tanpa menggunakan pisau bedah..

Rawatan bartholinitis digabungkan dengan antibiotik; dalam kes yang teruk, kelenjar yang tersumbat dibuka.

Meterai sementara

Ketika memakai seluar dalam yang terlalu ketat, semacam jerawat mungkin muncul, yang, dalam penampilan, menyerupai wen atau meterai yang disebabkan oleh bartholinitis, tetapi setelah menghilangkan faktor traumatik, bola melewati.

Kadang-kadang jerawat berlaku melalui sentuhan dengan tangan yang kotor atau penggunaan produk yang mana reaksi alahan individu dikesan.

Pembentukan benjolan sementara berlaku selepas hipotermia atau selesema, tetapi setelah sembuh, ia hilang.

Bola sebagai neoplasma jinak

Sekiranya bola jenis jinak telah terbentuk, maka pemotongan tepat pada masanya dapat mengurangkan risiko degenerasi tisu.

  • Mixoma. Selalunya dijumpai di pubis, tetapi juga terdapat pada lipatan intim yang besar. Cecair dalaman mempunyai asas kuning-putih agar-agar. Lebih kerap didiagnosis pada orang yang berumur persaraan.
  • Limfangioma. Pembentukan limfatik adalah jenis yang menyakitkan yang diproyeksikan terutamanya pada bibir yang besar. Selalu ada beberapa tubercles, yang dilemparkan dengan warna biru atau merah dan, semasa pertumbuhan, saling terhubung. Kadar kenaikannya sangat perlahan, tidak ada ancaman terhadap kehidupan, kelaziman di kalangan pesakit adalah tinggi.
  • Myoma. Kawasan yang terjejas dicirikan oleh penglibatan tisu dalam labia dalam proses patologi..
  • Fibroma. Bola bujur terdiri daripada tisu penghubung. Kecenderungan untuk pergi ke pembentukan malignan hanya terdapat pada satu jenis fibroma - desmoid.
  • Hemangioma. Dengan meterai ini, doktor menemui sebiji bola di labia minora (atau besar). Kehadiran warna biru atau merah dijelaskan oleh kehadiran darah dalam formasi (2 bentuk - kavernosa dan kapilari).

Sekiranya pembentukan kecacatan digabungkan dengan adanya sistitis, uretritis atau kolpitis, maka penting untuk menghilangkan penyakit ini untuk mengelakkan jangkitan kekal benjolan.

Pengaruh penyakit kelamin

Sariawan. Ia menular secara seksual, menyebabkan keputihan. Dengan jangkitan yang berpanjangan, kandidiasis alat kelamin berkembang: bola terbentuk di labia, yang dengan cepat berubah menjadi pertumbuhan pada kaki - papilloma. Lesi berwarna putih, merah, atau berwarna daging. Mereka meningkat dengan cepat apabila terdedah kepada persekitaran yang lembap..

Herpes genital. Jangkitan itu menimbulkan kemunculan bola lembut dengan eksudat berair dalaman yang pecah ketika ditekan. Ulser kecil terbentuk setelah cecair keluar.

Sifilis. Setelah dijangkiti sifilis, chancre muncul di mana-mana bahagian badan di bawah kulit, yang juga boleh terletak di labia. Pemadatan dengan cepat tumbuh dalam ukuran dan muncul, membentuk tompok lembut yang mereput di tengah dan sempadan keras di tepinya..

Titik putih yang tidak menyakitkan - Titik Fordyce - merujuk kepada kelenjar sebum yang diperbesar yang lebih biasa pada gadis remaja semasa akil baligh.

Neoplasma malignan

Sebilangan perubahan pada kawasan organ wanita luaran, terutama jika terdapat segel dalam bentuk bola, memperoleh ciri-ciri yang mengancam akibat degenerasi tisu penghubung. Kemunculan nodul sering digabungkan dengan perkembangan kanser serviks dengan adanya HPV onkogenik yang tinggi di dalam badan. Dengan sarkoma vagina, selalu terdapat sejumlah besar nanah yang disekresikan, lendir darah yang mempunyai bau yang menyakitkan.

Hydradenoma juga berbahaya - formasi berkembang pesat yang mencapai diameter meterai hingga 1 sentimeter. Dermis yang berdekatan dengan meterai mati - akibatnya, tisu otot terdedah.

Lesi kulit meningkatkan risiko jangkitan sekunder. Biasanya, tisu yang diubah tidak menyakitkan atau berdarah. Semasa mendiagnosis hidadenoma, ada kemungkinan kemungkinan tempat berubah menjadi jenis ganas.

Pembentukan malignan antara labia merujuk kepada barah vulva, yang berkembang lebih kerap pada pesakit diabetes yang dijangkiti HPV atau HIV. Gejala pertama adalah munculnya nodul, yang kemudian muncul, gatal dan tumbuh. Pemburukan keadaan disertai dengan sindrom yang menyakitkan dan eksudat serous-purulent. Rawatan - terapi eksisi dan radiasi.

Kesimpulannya

Mencari meterai di bawah bibir atau di sebelahnya adalah isyarat untuk menjalani pemeriksaan menyeluruh alat kelamin. Pada temu janji dengan pakar sakit puan, anda boleh mendapatkan jawapan yang komprehensif berkaitan dengan ketidakupayaan untuk menentukan jenis pendidikan secara bebas.

Secara terancang, mereka mengunjungi klinik sekiranya tidak ada sindrom kesakitan, dengan segera - dengan adanya sensasi yang tidak menyenangkan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda menemui meterai di labia?

Benjolan pada labia adalah pembentukan subkutan yang kelihatan seperti nodul atau tuberkel. Pembentukan anjing laut dapat disertai dengan sensasi yang menyakitkan, kemerahan pada kulit, pembengkakan dan pembentukan abses dengan pelepasan bernanah pada tahap pengabaian.

Dalam kebanyakan kes, neoplasma jenis ini jinak, tetapi setelah menemui tuberkel subkutan di rantau labia, seseorang tidak boleh mengecualikan perkembangan patologi serius, lesi berjangkit atau tumor malignan. Adalah mustahil untuk menentukan secara bebas penyebab kemunculan meterai. Untuk melindungi kesihatan anda, anda mesti segera mendapatkan bantuan perubatan.

Etiologi penyakit

Faktor-faktor berikut dapat menimbulkan kemunculan neoplasma subkutan:

  • patologi tidak berjangkit (reaksi terhadap edema labia, pembentukan kongenital, pembesaran dan keradangan kelenjar getah bening, akibat sifilis yang dipindahkan oleh ibu bapa, perlindungan imun yang lemah, ketidakpatuhan standard kebersihan diri, kecacatan kongenital dan anomali organ sistem genitouriner, reaksi alergi, hipotermia dan kerengsaan mekanikal pada kulit) ;
  • proses keradangan pada organ genital;
  • perkembangan tumor pelbagai jenis dan asal usul (fibromas, hidroadenoma, lipoma, dll.);
  • luka berjangkit (HPV, bartholinitis, folikulitis, sifilis, gonorea, trichomoniasis, herpes genital, klamidia, kandidiasis).

Hanya doktor yang dapat mengenal pasti penyebab berlakunya meterai dan menetapkan rawatan yang sesuai berdasarkan data pemeriksaan awal dan palpasi neoplasma, anamnesis dan hasil ujian makmal yang kompleks..

Varieti neoplasma

Bergantung pada penyetempatan kerucut subkutan yang padat, jenis berikut dibezakan:

Gumpalan pada labia luar

Selalunya, keradangan kelenjar Bartholin, yang dilokalisasikan di depan pintu masuk ke vagina, didiagnosis sebagai punca pembentukan segel subkutan di kawasan labia majora. Tujuan utamanya adalah untuk menghasilkan rembesan lendir. Sekiranya patogen patogen memasuki kelenjar dari faraj atau uretra, proses keradangan bermula dan saluran perkumuhan tersumbat, memprovokasi penampilan bola yang menyakitkan di bibir luar. Jika bersentuhan dengan kain linen atau ketika berjalan, neoplasma seperti ini terdedah kepada kecederaan. Sekiranya anda tidak memulakan rawatan yang kompeten tepat pada masanya, benjolan subkutan dapat berdarah dan membesar, memprovokasi penyebaran jangkitan ke dalam darah dan kulit.

Microtrauma yang disebabkan oleh memakai pakaian yang ketat boleh menyebabkan pengembangan segel di kawasan labia majora (unsur sel yang rosak dicampur dengan limfa dan darah terkumpul di tisu yang terganggu oleh geseran berterusan). Juga, reaksi seperti ini sering dipicu oleh ketidakpatuhan peraturan untuk menjaga dan membersihkan kulit di kawasan intim, jangkitan kulat (sariawan), fungsi perlindungan tubuh yang lemah dan jangkitan dengan patogen penyakit kelamin (klamidia, gonokokus, Trichomonas, dll.). Pada labia majora, neoplasma tumor boleh dilokalisasi - fibroma atau fibroid. Fibroma berkembang dalam struktur tisu penghubung, sementara fibroid terbentuk oleh serat otot.

Pembentukan subkutan padat di bibir kecil

Faktor yang sama yang mempengaruhi tisu labia majora dapat memprovokasi perkembangan pemadatan pada labia minora. Selain itu, lebam dapat muncul akibat geseran dengan kain yang tidak selesa (misalnya, seluar dalam "thong"). Juga di kawasan ini, tumor jinak seperti lipoma dan hidroadenoma dapat dilokalisasi. Lipoma kelihatan seperti tubercle padat yang terbentuk dari tisu adiposa dan terletak berhampiran vulva. Neoplasma boleh menjadi tunggal atau berganda. Lipoma berbahaya dengan komplikasi seperti edema dan pendarahan. Hydroadenoma berlaku kerana adanya patologi individu fungsi kelenjar peluh, khususnya, aktiviti berlebihan mereka. Tumor seperti itu dirasakan sebagai nodul padat tunggal, ia juga boleh disebarkan ke seluruh kulit labia. Bahaya hidradenoma dalam kemampuannya merosot menjadi pembentukan malignan.

Sekiranya kemunculan meterai di kawasan kedua-dua labia majora dan labia minora disertai dengan pelepasan fetid dari benjolan subkutan, kita dapat membicarakan pembentukan tumor malignan. Untuk mengelakkan komplikasi yang mengancam kesihatan dan nyawa, perlu segera mendapatkan bantuan perubatan..

Ciri rawatan

Sekiranya sebab kemunculan anjing laut di lantai bibir terletak pada perkembangan abnormal organ sistem genitouriner atau neoplasma didiagnosis pada anak yang baru lahir, sifat menular atau virus tidak termasuk. Dalam kes ini, terapi ubat tidak diperlukan, sudah cukup untuk memantau keadaan meterai dan mengikuti peraturan kebersihan diri. Sekiranya pembentukan timbul akibat lesi berjangkit, proses keradangan atau penyakit kelamin, rawatan dengan ubat antimikroba, pemulihan, anti-radang dan analgesik ditetapkan. Pemilihan ubat-ubatan dan penyediaan skema untuk pentadbirannya dilakukan secara eksklusif oleh doktor, dengan mempertimbangkan sifat patologi, patogenesisnya dan ciri-ciri individu organisma. Rawatan neoplasma jinak dilakukan dengan campur tangan pembedahan dan terapi pemulihan selanjutnya.

Walaupun meterai yang terdapat di labia tidak menyebabkan ketidakselesaan dan tidak disertai dengan sensasi yang menyakitkan, perlu mendapatkan nasihat perubatan. Diagnosis dan rawatan yang tepat dan tepat pada masanya akan membantu mengelakkan komplikasi berbahaya.

Bola di labia - gejala berbahaya atau proses semula jadi?

Alat kelamin luaran seorang wanita mempunyai struktur lipatan halus. Ini disebabkan oleh mekanisme pelindung yang diperlukan untuk mencegah jangkitan masuk. Walau bagaimanapun, terdapat situasi di mana satu atau lebih anjing laut dijumpai di labia atau tisu sekitarnya. Terdapat banyak sebab untuk ini, dan tidak semuanya tidak berbahaya. Hampir semua patologi disertai dengan pembakaran, gatal, sakit, bengkak dan demam (kerana proses keradangan). Di sini lebih baik tidak menunggu perkembangan komplikasi dan meminta bantuan pakar bedah.

Folikel rambut yang meradang

Kemunculan bola pada labia seorang wanita mungkin dikaitkan dengan terjadinya bisul (keradangan pada folikel rambut). Kawasan intim mempunyai sebilangan besar rambut. Memakai seluar dalam yang tidak selesa, trauma pada lapisan pelindung kulit semasa penyusutan dan penyebaran, pelepasan dari saluran kemaluan mewujudkan persekitaran yang baik untuk pembiakan mikroorganisma patogen di dalam folikel.

Hasilnya adalah bola dengan kandungan keputihan dan inti bernanah. Penyakit ini dicirikan oleh rasa sakit pada meterai, pinggiran merah di sekitar kawasan yang terjejas, dan tidak gatal. Rawatan harus dimulakan dengan rawatan kawasan yang terkena dengan antiseptik dan penggunaan salap antibakteria (contohnya, Levomekol). Dengan peningkatan gejala dan perkembangan pembengkakan tisu di sekitarnya, anda harus berjumpa pakar bedah untuk membuka abses dengan kaedah pembedahan.

Keradangan kelenjar Bartholin

Kelenjar Bartholin adalah kelenjar rembesan berpasangan yang terletak di ketebalan labia majora dan dirancang untuk mengeluarkan rembesan yang mengekalkan kelembapan normal pada membran mukus. Ia boleh menjadi radang kerana beberapa sebab:

  • kebersihan yang tidak betul;
  • penurunan imuniti;
  • kecederaan traumatik dengan seluar dalam yang ketat;
  • proses keradangan pada tisu bersebelahan.

Akibatnya, bola yang menyakitkan terbentuk di labia, yang dapat mencapai diameter beberapa sentimeter. Benjolan tersebut menyebabkan rasa tidak selesa ketika berjalan kerana jumlah yang banyak dan keradangan yang ketara. Pada peringkat awal, bola berukuran kacang dapat dirasakan (paling sering di labia minora). Di tempat yang sama, sensasi terbakar dan suhu meningkat. Komplikasi adalah pembentukan kista atau abses di tempat lesi, yang hanya dapat dirawat secara pembedahan.

Sariawan

Penyakit disebabkan oleh pendaraban patologi kulat genus Candida. Jangkitan berlaku melalui hubungan seksual, walaupun penularan patogen dari ibu ke anak juga boleh berlaku. Kursus akut dimanifestasikan oleh pelepasan cheesy yang melimpah, mekar putih dan gatal yang ketara. Sekiranya tidak ada rawatan yang mencukupi, dari masa ke masa, ia boleh berubah menjadi bentuk kronik, yang dicirikan oleh munculnya tubercle keputihan bengkak kecil pada membran mukus perineum dan ruam pada labia. Rawatan penyakit harus dilakukan secara menyeluruh, termasuk perkara-perkara berikut:

  • terapi antijamur untuk memerangi agen penyebab penyakit;
  • langkah-langkah yang bertujuan meningkatkan pertahanan imun badan;
  • normalisasi mikroflora vagina (lacto- dan bifidobacteria, asid laktik).

Lawatan ke doktor yang tepat pada masanya akan membantu menghilangkan ruam dalam 5-10 hari.

Herpes genital

Penyakit ini disebabkan oleh virus herpes jenis 2 (nama kedua adalah genital). Bola yang dihasilkan konsistensi lembut, bersaiz kecil. Selalunya dikumpulkan bersama dan dipenuhi dengan isi berair. Memberi ketidakselesaan yang ketara, boleh muncul sebagai gatal faraj yang tidak dapat ditanggung. Semasa menggaru lesi, bisul kecil terbentuk, dan jangkitan merebak ke tisu bersebelahan.

Ruam hilang kira-kira sebulan selepas gelembung pertama muncul. Walaupun dengan rawatan yang mencukupi, patologi dapat berulang, menyebabkan ketidakselesaan serius pada wanita itu. Penyakit kelamin, oleh itu rawatan kedua-dua pasangan dianggap mustahak.

Foto bola di labia

Chancre sifilis

Syphilitic chancre adalah tanda utama perkembangan sifilis. Jangkitan berlaku melalui hubungan seksual, walaupun ada juga jalan kontak. Pada mulanya, chancre kelihatan seperti tompok kemerahan pada kulit atau selaput lendir. Ketika berkembang, ia dipisahkan dari tisu yang sihat dengan pemadatan sepanjang pinggiran dengan pembentukan dasar yang keras. Mungkin muncul sebagai bola berukuran kacang di labia. Dimensinya selalunya tidak melebihi 1 cm, tetapi dalam kes yang jarang terdapat juga chancres dua sentimeter..

Tidak menyebabkan ketidakselesaan pada wanita, berlaku tanpa gatal, terbakar dan sakit. Ini sering menjadi alasan untuk mengesan penyakit pada peringkat akhir, apabila sejumlah gejala lain bergabung. Penyakit ini dirawat pada peringkat pertama atau kedua dengan terapi antibiotik selama tiga minggu, jarang berubah menjadi bentuk kronik.

Neoplasma jinak

Penyakit jinak tidak menimbulkan ancaman serius bagi kehidupan, tetapi boleh menyebabkan ketidakselesaan yang serius. Kemungkinan penyebab bola pada klitoris, labia, dan perineum termasuk:

  1. Lipoma. Neoplasma tisu adiposa. Mempunyai kapsul yang memisahkannya dari tisu sekitarnya. Ia dirasakan sebagai bola yang lembut dan bergerak di labia majora (lebih jarang bola kecil). Penyebab utama perkembangan adalah peningkatan kecenderungan kulit untuk mengeluarkan lemak dalam kombinasi dengan ketidakseimbangan hormon.
  2. Atheroma. Ia adalah sista yang terbuat dari tisu epidermis, rongga yang dipenuhi dengan rembesan lemak. Ia berkembang apabila saluran utama kelenjar sebum disekat. Ciri khas adalah titik hitam di tengah-tengah meterai.
  3. Fibroma. Tumor dari lapisan submucosal vagina, terdiri daripada serat kolagen. Konsistensi berkisar dari formasi lembut hingga sangat padat.
  4. Myoma. Tumor tisu otot yang terletak di labia majora. Disifatkan oleh pertumbuhan perlahan.
  5. Hemangioma. Neoplasma berkembang dari tisu vaskular. Ia dicirikan oleh pertumbuhan yang paling agresif di antara semua tumor jinak. Lebih biasa pada zaman kanak-kanak dan menampakkan dirinya sebagai bola keras di labia minora.
  6. Hidradenoma. Bengkak dari kelenjar peluh. Ia mempunyai ukuran kecil (hingga 1 cm) dan kadar pertumbuhan yang rendah. Warnanya boleh berkisar dari kuning muda hingga merah jambu panas.

Semua neoplasma jinak dikeluarkan secara pembedahan dan dihantar untuk pemeriksaan histologi. Tujuannya adalah untuk menentukan tisu milik tumor dan mengecualikan proses ganas..

Neoplasma malignan

Penyakit onkologi utama yang menampakkan dirinya di antara organ kelamin luaran pada wanita adalah barah vulva. Ia berlaku lebih kerap dalam tempoh selepas menopaus. Ditemui lewat, kerana pada peringkat awal ia tidak menimbulkan rasa tidak selesa.

Gejala tambahan dalam perkembangan patologi adalah gatal-gatal di tapak lesi dan pelepasan patologi dengan campuran darah. Penyakit ini adalah keadaan yang mengancam nyawa. Rawatan merangkumi pembedahan, radiasi dan kemoterapi.

Kesimpulan: Penyakit, yang gejalanya adalah kemurungan pada alat kelamin, selalunya tidak menimbulkan ancaman serius terhadap kehidupan dan kesihatan pesakit. Walau bagaimanapun, bagaimanapun, perlu berjumpa pakar sakit puan untuk mendiagnosis pendidikan dan menyelesaikan masalah rawatannya..

Lekatkan labia - isyarat dari badan kita, mengenai homeopati

Wanita mungkin menemui segel di labia (besar atau kecil), jisim yang menyebabkan ketidakselesaan. Dalam kebanyakan kes, neoplasma seperti itu tidak menimbulkan ancaman terhadap kehidupan wanita, menjadi jinak.

Dengan bantuan perubatan moden, meterai dapat dikeluarkan dengan cepat tanpa kesan kesihatan. Gejala juga boleh menandakan penyakit berbahaya: bartholinitis atau onkologi.

Kenapa ada meterai

Pada 80% wanita yang mengunjungi pakar sakit puan dengan neoplasma yang menyakitkan, proses keradangan pada kelenjar Bartholin didiagnosis, tetapi bartholinitis bukan satu-satunya sebab yang boleh menyebabkan anjing laut pada alat kelamin. Kemunculan bola padat di ruang subkutan menandakan penyakit.

  • Kadang kala jangkitan papillomavirus manusia memprovokasi nodul di bawah labia. Virus itu sendiri tidak membahayakan kesihatan, tetapi apabila merebak ke alat kelamin ia boleh menyebabkan barah serviks.
  • Alahan dan pembengkakan seterusnya di ruang antara labia terasa dan kelihatan seperti benjolan.
  • Dalam tempoh pramenstruasi, neoplasma mungkin muncul, yang mana gadis-gadis keliru kerana jerawat. Benjolan sakit dan muncul secara teratur sebelum haid, kemudian hilang tanpa jejak. Kemungkinan besar, kejadian lebam seperti ini dikaitkan dengan proses keradangan pada kelenjar sebum pada alat kelamin. Untuk menghilangkan rasa tidak selesa, perlu membersihkan kawasan yang terkena dengan kapas yang dicelupkan ke dalam larutan atau tonik pembasmi kuman. Beberapa hari sebelum PMS, lebih baik memantau diet anda, tidak termasuk makanan berlemak dan bergula.
  • Jarang sekali, formasi yang menyerupai bola di bawah kulit adalah patologi kongenital, mereka tidak mengganggu wanita secara fizikal. Ketidakselesaan itu estetik, jadi meterai dikeluarkan melalui pembedahan. Perkembangan patologi seperti itu dikaitkan dengan pembentukan organ kelamin yang tidak betul semasa pertumbuhan seorang wanita, mereka tidak berjangkit atau virus, tidak menimbulkan bahaya kesihatan.
  • Benjolan yang muncul dan tidak hilang dalam jangka masa panjang boleh menjadi barah jinak atau malignan.
  • Pada kanak-kanak perempuan pada masa bayi, penyebab kemunculan pertumbuhan subkutan padat pada labia adalah jangkitan dengan sifilis dari satu atau kedua ibu bapa.

Sebilangan meterai benar-benar selamat untuk tubuh wanita, sementara yang lain menyebabkan akibat yang serius. Sekiranya anda menemui perubahan struktur alat kelamin, anjing laut, disarankan untuk segera menghubungi pakar sakit puan yang hadir.

Bartholinitis

Kelenjar Bartholin bertanggungjawab untuk pengeluaran lendir ketika seorang wanita terangsang sebelum melakukan persetubuhan. Mereka terletak jauh di bawah kulit, hanya kadang-kadang kelihatan - mereka kelihatan seperti lebam kecil. Dalam kes penyumbatan kelenjar, keradangan berlaku di seluruh sistem genitouriner, diikuti dengan suppuration. Bergantung pada tempoh lawatan ke doktor, keradangan berlaku dengan tahap keparahan yang berbeza..

Bartholinitis dikaitkan dengan gejala, yang dinyatakan dalam penampilan segel pada labia minora, cukup dekat dengan pintu masuk ke vagina. Tuberkel neoplasma, bagaimanapun, jauh di bawah kulit. Kumpulan risiko termasuk wanita yang tidak cukup memperhatikan kebersihan diri, dengan kekebalan yang lemah, atau menjalani terapi dengan antibiotik.

Bartholinitis berlaku dalam beberapa peringkat:

  • Selama 2 minggu pertama, proses keradangan bermula. Pada masa yang sama, tidak ada tanda-tanda luaran penyakit ini, wanita itu tidak merasakan perubahan.
  • Segel berbentuk bola terbentuk pada labia yang satu, jarang keduanya.
  • Dalam 4 hari, neoplasma disatukan, menyebabkan rasa sakit dan ketidakselesaan yang teruk. Seorang gadis kemungkinan besar akan merasa tidak selesa jika memakai seluar dalam yang ketat atau tidak sesuai..
  • Pada puncak perkembangan bartholinitis, labia membengkak, terdapat sensasi terbakar dan kekejangan pada alat kelamin. Suhu badan pada wanita meningkat hingga 38 darjah, terdapat kelainan umum.
  • Sekiranya tidak ada campur tangan perubatan, supurasi mencapai ukuran berbahaya, dalam kes yang jarang berlaku, rongga abses terbuka dengan sendirinya. Pada masa yang sama, kandungan kelenjar perayaan dicurahkan dan menyumbang kepada pengembangan proses keradangan. Bartholinitis sering menjadi kronik sekiranya doktor tidak membuka abses pada waktunya.

Sekiranya abses Bartholin pecah dengan sendirinya, penyakit ini menjadi kronik. Pada masa akan datang, kelenjar Bartholin akan menjadi radang secara berkala.

Bahaya dan rawatan bartholinitis

Bartholinitis biasa dan kronik, tanpa perhatian doktor, membawa bahaya yang besar kepada tubuh wanita:

  • Bentuk kronik membawa sensasi yang lebih tidak menyenangkan jika tempoh eksaserbasi jatuh pada haid atau selsema;
  • Semasa kehamilan, bartholinitis sering menimbulkan pengguguran spontan, pembekuan perkembangan embrio;
  • Kekerapan keradangan kelenjar Bartholin yang kerap menyebabkan pembentukan sista pada permukaan dalam labia, seterusnya kista boleh berkembang menjadi tumor malignan.

Bartholinitis memerlukan campur tangan pembedahan dan penempatan wanita yang sakit di hospital. Doktor membuka abses, membuang suppuration yang terkumpul, pesakit menjalani terapi antibiotik.

Selepas keluar, wanita itu diberi perhatian untuk menjaga kebersihan intim, dua kali seminggu, mandi dengan penambahan antiseptik selama 20 minit.

Ketumbuhan di labia

Dalam beberapa kes, jisim seperti bola mungkin merupakan tumor. Pembentukan tumor boleh berlaku di labia majora dan di bahagian kecil.

Yang paling biasa adalah:

  • Fibroid jinak. Mempengaruhi labia majora. Sekiranya fibroma membawa ketidakselesaan kepada wanita, ia boleh dikeluarkan secara pembedahan.
  • Lipoma jinak. Neoplasma terletak berhampiran dengan pintu masuk ke vagina, timbul dari timbunan lemak di kawasan ini. Lipoma kelihatan seperti bola putih seukuran kacang kecil, yang sering menyebabkan ketidakselesaan wanita, dikeluarkan melalui pembedahan.
  • Meterai ganas yang memprovokasi barah atau sarkoma sistem genitouriner. Semakin cepat seorang wanita menemui segel seperti itu, semakin besar peluangnya untuk mendapatkan penyembuhan yang berjaya..

Kemunculan anjing laut berbentuk bola di kawasan genital hanya dalam kes yang jarang dianggap sebagai norma. Sekiranya seorang wanita menemui meterai seperti itu, dia harus segera menghubungi pakar sakit puan. Doktor akan membantu menentukan sifat gejala ini, melindungi tubuh daripada kesan berbahaya dari penyakit serius..

Kesimpulannya

Anda tidak boleh menggunakan ubat-ubatan sendiri atau ubat-ubatan dengan kesan yang tidak terbukti. Hanya dengan berjumpa doktor, seorang wanita dapat menilai potensi risiko kesihatan dan memilih kaedah penyembuhan.

Sekiranya penampilan anjing laut dikaitkan dengan penyakit berbahaya, kronik atau berlarutan, hanya doktor yang boleh menetapkan terapi.

Kanser labia - tanda-tanda (gejala), seperti apa rupa

Lesi ganas organ genital pada wanita adalah penyakit yang agak jarang berlaku, tetapi sangat berbahaya. Dalam sebilangan besar kes klinikal, barah labia majora (serta barah labia minora) didiagnosis pada pesakit tua.

Faktor usia juga menyumbang kepada pengesanan lewat penyakit yang dimaksudkan. Wanita yang secara praktikal tidak mengunjungi pakar sakit puan kerana usia mereka yang sudah lanjut, biasanya, menunjukkan tanda-tanda barah pada peringkat akhir, yang menyukarkan proses rawatan.

  • Semua maklumat di laman web ini hanya untuk tujuan maklumat dan TIDAK ADA panduan untuk bertindak!
  • Hanya seorang DOKTOR yang dapat memberikan DIAGNOSIS TEPAT!
  • Kami meminta anda TIDAK untuk mengubati diri sendiri, tetapi membuat janji dengan pakar!
  • Kesihatan kepada anda dan orang tersayang! Jangan putus asa

Doktor menasihatkan wanita yang telah meninggalkan masa pembiakan untuk terus mengunjungi pakar sakit puan sekurang-kurangnya sekali setahun atau enam bulan. Ini akan memungkinkan diagnosis awal patologi onkologi dan rawatan yang berjaya. Pertimbangkan sebab, tanda, dan kaedah untuk mengesan dan merawat barah organ kelamin luar.

Punca

Amalan perubatan menunjukkan bahawa wanita dari lapisan masyarakat miskin yang tidak dapat menjaga kebersihan diri dengan betul dan sempurna, makan makanan yang sihat dan kerap berjumpa doktor sering jatuh sakit dengan barah labia. Tumor genital paling kerap berlaku di negara-negara dengan taraf hidup yang rendah.

Faktor lain yang boleh mempengaruhi perkembangan penyakit ini adalah:

  • kehadiran papillomavirus manusia (mikroorganisma ini mempengaruhi mutasi sel di pelbagai kawasan badan - termasuk di labia);
  • penyakit kulit - kraurosis, kondiloma, leukoplakia, lichen;
  • berat badan berlebihan;
  • tekanan darah tinggi (hipertensi);
  • diabetes mellitus dan gangguan metabolik lain;
  • merokok;
  • persetubuhan kehidupan seks;
  • kehadiran jangkitan genital dan terapi yang tidak mencukupi untuk penyakit kelamin;
  • kecenderungan genetik untuk kanser;
  • alkoholisme;
  • pemakanan yang buruk;
  • pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan;
  • pendedahan kepada toksin dalam pengeluaran berbahaya;
  • penggunaan produk kebersihan intim berkualiti rendah dengan bahan karsinogenik dalam komposisi;
  • kehadiran fokus barah pada kulit pada masa lalu dan sekarang.

Cukup mudah untuk mengesyaki dan mengenal pasti penyakit pada peringkat awal - anda hanya perlu memantau keadaan organ pembiakan dan perhatikan semua perubahan yang berlaku. Walau bagaimanapun, pesakit tua sering malu pergi ke pakar sakit puan.

Ini adalah pendekatan yang mendasar terhadap kesihatan anda, kerana kelewatan patologi ganas mengancam peralihan tumor ke tahap penyebaran dan metastasis, dan jauh lebih sukar untuk merawat barah seperti itu.

Adalah lebih mudah untuk melakukan penyingkiran ketumbuhan yang tepat pada masanya pada peringkat pertama. Sangat jarang bahawa luka ganas labia muncul tanpa warna - tanpa perubahan awal pada tisu.

Condyloma adalah pertumbuhan yang menyedihkan pada organ wanita luaran yang muncul pada usia muda dan pertengahan dan dari masa ke masa (jika anda tidak mengambil langkah perubatan) boleh berkembang menjadi barah. Kraurosis sebenarnya bukan penyakit, tetapi sindrom yang menyertai proses berkaitan dengan usia dalam tisu..

Krauroz menyebabkan:

  • kekeringan kemaluan yang berlebihan;
  • kemunculan kedutan pada kulit labia;
  • gatal di perineum.

Patologi prakanker lain adalah leukoplakia, yang kelihatan seperti bintik keputihan pada membran mukus alat kelamin. Dalam kebanyakan kes, bintik-bintik ini mengandungi sel-sel abnormal yang dapat berkembang menjadi barah..

Sekiranya terdapat penyakit ini, sangat penting untuk menjalankan prosedur diagnostik tambahan yang akan mengenal pasti barah pada tahap sifar. Dalam kes ini, rawatan akan cepat dan berkesan..

Gejala dan tanda baria labia pada peringkat awal adalah seperti berikut:

  • gatal dan terbakar di perineum;
  • penampilan ketuat dan ketuat kelamin;
  • kehadiran nodul atau indurasi yang tidak menyakitkan dengan tepi yang ditentukan dengan baik;
  • kehadiran ulserasi yang tidak menyembuhkan pada kulit labia;
  • kemerosotan kesihatan yang teruk - kelemahan, mengantuk;
  • pengurangan berat;
  • suhu subfebril.

Seiring berjalannya waktu, gejala bertambah buruk - ukuran neoplasma bertambah, tepi menjadi tidak rata, bisul mula berdarah: fokus nekrotik muncul di bahagian bawah ulserasi.

Sensasi kesakitan bergantung pada lokasi barah dan jenis histologinya..

Dalam satu kes klinikal, rasa sakit mungkin muncul pada tahap paling awal, dan yang lain, rasa sakit mungkin timbul hanya pada tahap penyebaran proses ganas ke organ lain..

Kelimpahan saluran limfa dan darah di kawasan ini menyumbang kepada metastasis yang cepat. Apabila proses ganas berlaku di dalamnya, kelenjar getah bening menebal dan menjadi sakit. Pada masa akan datang, rasa sakit semakin kuat sehingga tidak membiarkan pesakit melakukan kemahiran semula jadi dan juga bergerak..

Seperti apa barah labia harus diketahui oleh semua wanita yang berisiko mendapat penyakit ini.

Diagnostik

Diagnosis utama kanser adalah pemeriksaan ginekologi luaran, yang dilakukan menggunakan kaca pembesar.

Semasa pemeriksaan, palpasi juga dilakukan, yang menentukan konsistensi tumor dan tahap penyebarannya ke tisu sekitarnya..

Pemeriksaan ginekologi menggunakan cermin membolehkan penilaian keadaan vagina dan serviks. Kadang kala pemeriksaan digital rektovaginal juga diperlukan..

Prosedur diagnostik tambahan untuk barah labia dan metastasis yang disyaki adalah:

  • sistoskopi;
  • urografi perkumuhan;
  • sigmoidoskopi;
  • x-Ray dada;
  • analisis fungsi haid (pada usia pembiakan);
  • limfografi - pemeriksaan kelenjar getah bening untuk kehadiran sel barah;
  • laparoskopi diagnostik;
  • CT, ultrasound dan MRI organ dalaman.

Rawatan

Pemilihan kaedah terapi untuk sebarang penyakit onkologi (termasuk barah organ kelamin) bergantung kepada banyak keadaan yang bersamaan:

  • umur;
  • keadaan organ dalaman dan kehadiran patologi mereka;
  • keadaan imuniti.

Sekiranya keadaan kesihatan pesakit (terutamanya keadaan sistem kardiovaskular) membolehkan operasi dilakukan, labia dan node berdekatan sistem limfatik dilindungi. Selepas penyingkiran fokus ganas utama, rawatan radiasi dan ubat-ubatan ditetapkan.

Kadang kala radiasi diberikan sebelum pembedahan: secara umum, tumor genital bertindak balas dengan baik terhadap radioterapi.

Sekiranya tumor primer sembuh, operasi tidak ditetapkan, tetapi pesakit harus menjalani pemerhatian dinamik yang berterusan. Sekiranya terdapat fokus sisa, ahli onkologi menetapkan vulvectomy.

Vulvektomi total adalah pemusnahan semua organ genital luaran, serta tisu adiposa.

Kemoterapi biasanya diresepkan sebagai rawatan tambahan selepas pembedahan: sitostatik digunakan - bahan yang mencegah mitosis sel (pembelahan). Rawatan ubat sering digabungkan dengan terapi radiasi jika pembedahan dikontraindikasikan.

Ramalan

Prognosis kelangsungan hidup pesakit agak baik pada peringkat 1 dan 2 penyakit ini.

Kejayaan, yang ditentukan oleh kehidupan tanpa kambuh selama 3 tahun, dapat diandalkan oleh 50-70% pesakit.

Tahap kelangsungan hidup untuk barah labia dikurangkan kerana usia lanjut dari kebanyakan pesakit yang, pada saat diagnosis tumor, sebagai peraturan, sudah mempunyai penyakit bersamaan yang lain.

Rawatan pada tahap 3 dan 4, ketika metastasis telah menyebar ke seluruh badan, mempunyai prognosis yang kurang baik: kemungkinan kematiannya cukup tinggi. Rawatan yang berjaya hanya boleh dilakukan dalam 7-10% daripada semua kes klinikal.

Pencegahan

Juga perlu menjalani pemeriksaan oleh pakar sakit puan secara berkala dan merawat patologi prakanker. Menguatkan sistem ketahanan badan pada masa dewasa dan usia tua juga memberi kesan yang baik..

Sepanjang hidup mereka, wanita perlu memberikan penjagaan yang mencukupi untuk alat kelamin mereka dan menjaga kebersihan seksual.

Semua penyakit berjangkit dan kelamin mesti diatasi dengan segera dan lengkap.

Pendidikan dalam bidang organ kelamin luar. Jenis, ciri dan rawatan

Jisim genital terdiri daripada beberapa jenis. Sebab-sebab, corak, mekanisme kejadiannya dalam beberapa kes diketahui dan difahami, sementara yang lain tetap tidak jelas. Jenis formasi yang berlainan mempengaruhi tisu tertentu. Jenis formasi berikut pada organ genital luaran dibahagikan: lipoma, ateroma, bartholinitis, papilloma.

Lipoma paling kerap terbentuk di lapisan lemak subkutan. Adalah mustahil untuk mengenal pasti sebab-sebab kejadiannya, namun hubungan statistik tertentu dengan kecenderungan keturunan telah terjalin..

Pada masa yang sama, pertumbuhan lipoma tidak ada kaitan dengan pengambilan lemak atau kecenderungan deposit lemak subkutan. Kejadian lipoma pada orang kurus dan berat badan berlebihan adalah sama..

Lipoma berukuran dari 1 hingga 15 cm dan biasanya tidak menyakitkan atau gatal, hanya menimbulkan masalah kosmetik. Kes kemerosotan lipoma malignan sangat jarang berlaku; lebih kerap kerosakan mekanikal membawa ancaman kuman dan jangkitan.

Lipoma hingga 3 cm dirawat secara tidak operasi - dengan memasukkan ubat ke dalamnya, tindakan yang menyebabkan penyerapan semula formasi. Lipoma besar dikeluarkan melalui pembedahan: dengan laser, elektrokauter, atau pisau radio.

Sebagai peraturan, lipoma baru tidak muncul di lokasi operasi yang dilakukan dengan baik. Namun, tidak jarang lipoma baru terbentuk di tisu berdekatan..

Atheroma adalah sista yang dipenuhi dengan cecair kekuningan yang terbentuk oleh sel-sel lemak, epidermis, dan sebum. Oleh kerana semua ini di dalam sista dalam keadaan stagnan, semasa membuka bahan yang biasanya dikeluarkan mempunyai bau yang tidak menyenangkan.

Penyebab ateroma: peningkatan kulit berminyak, jerawat, pelanggaran kebersihan, perubahan hormon, keturunan. Atheroma terbentuk di mana terdapat banyak kelenjar sebum dan peluh. Apabila mereka tumbuh dengan ukuran 5 cm, ketegangan berlaku di permukaan kulit dan keradangan dalaman juga mungkin berlaku..

Selalu disarankan untuk membuang ateroma tanpa menunggu komplikasi, walaupun ia juga jarang dilahirkan semula..

Ateroma dikeluarkan sepenuhnya oleh pengasingan dari tisu. Pada masa yang sama, mereka berusaha untuk tidak melanggar integriti dan memastikan bahawa tidak ada zarah membran sista yang tersisa, jika tidak, ia boleh menyebabkan kambuh di tempat yang sama.

Bartholinitis adalah akibat penyumbatan kelenjar Bartholin. Ia terletak di pintu masuk vagina dan mengambil bahagian dalam pelinciran (pelembab) organ kelamin luar. Semasa gegaran seksual, proses ini sangat sengit..

Apabila terdapat penyumbatan saluran kelenjar, kista terbentuk, di mana rembesan yang dihasilkan terkumpul. Sekiranya rawatan tidak diambil, jangkitan dan penularan kista sering berlaku. Ini memberi kelegaan, kerana rongga dibebaskan dari jisim sekretori terkumpul..

Walau bagaimanapun, akibat pembukaan spontan dengan latar belakang abses boleh menjadi sangat berbahaya. Anda mesti berjumpa doktor dengan tanda-tanda pertama meterai di pintu masuk faraj.

Sekiranya rawatan tidak dijalankan atau kista tidak terbuka secara spontan, malaise umum bermula: suhu meningkat, rasa sakit dirasakan ketika berjalan, tanda-tanda jangkitan akut muncul. Dalam kes yang paling sukar, abses boleh masuk ke organ genital dalaman: rahim, lampiran.

Rawatan bartholinitis dalam kes yang tidak rumit dengan membuka kista tidak sukar. Operasi dilakukan secara rawat jalan di bawah anestesia tempatan. Dalam kes yang lebih teruk atau apabila kekambuhan pasca operasi dipastikan, keputusan dibuat mengenai bartholinectomy (penyingkiran lengkap kelenjar bartholin). Ini adalah operasi yang agak rumit, tetapi dalam beberapa kes tidak dapat dilakukan tanpanya..

Papilloma organ genital luaran adalah pertumbuhan epidermis labia yang berlebihan. Dalam penampilan, papilloma mudah dibezakan dari formasi lain. Mereka biasanya terletak di batang, menyerupai bentuk cendawan..

Tidak seperti luka lain yang tidak rumit, papilloma boleh gatal atau sakit; mereka sering mengalami kecederaan. Sebab penampilan mereka adalah HPV, virus papillomavirus manusia, yang diaktifkan dalam keadaan yang baik (penurunan imuniti, tekanan, perubahan hormon).

Jangkitan HPV berlaku melalui hubungan seksual atau dari ibu semasa kelahiran. Tempoh kependaman untuk virus ini (tanpa pembentukan pada kulit) boleh bertahan selama-lamanya.

Pertumbuhan sebenar epidermis pada alat kelamin boleh dicetuskan oleh beberapa faktor, terutamanya berkaitan dengan penurunan atau penipisan sumber perlindungan tubuh.

Papilloma selalu dirawat dengan cara yang kompleks: formasi pada kulit dikeluarkan secara pembedahan, dan papillomavirus manusia itu sendiri menjalani terapi sistemik yang bertujuan untuk meningkatkan imuniti, memulihkan keseimbangan hormon dan metabolisme yang seimbang.

Sangat mustahak untuk merawat papilloma. Mereka tidak hanya boleh tumbuh dengan ukuran yang besar, tetapi juga membawa risiko jangkitan pasangan seksual..

Tumor organ kelamin luar

Kemunculan pembentukan yang dapat dilihat di kawasan genital luaran:

  • peningkatan jumlah tisu, bengkak;
  • perubahan warna pada kulit atau membran mukus;
  • ulserasi (ulserasi).

Pelepasan watak berdarah, berair, bernanah, atau bercampur dari pakaian dalam atau produk kebersihan wanita.

Sakit di kawasan kelamin luar, diperburuk oleh tekanan mekanikal, berjalan kaki, hubungan seksual.

Kelenjar getah bening yang membesar di pangkal paha seperti yang ditentukan oleh sentuhan.

Kelainan umum, kelemahan, penurunan berat badan.

Tumor jinak pada organ genital luaran:

  • fibroma vulva (tumor dari tisu penghubung organ kelamin luar);
  • fibroid vulva (tumor dari tisu otot organ genital luaran);
  • fibroid vulva (tumor yang mengandungi unsur otot dan tisu penghubung organ genital luaran).

Tumor jinak organ kelamin luar pada wanita paling kerap berkembang di kawasan labia besar dan kecil. Dimanifestasikan oleh peningkatan ukuran labia di sisi lesi dalam bentuk tubercle bulat halus atau tumor pada pedikel (polip). Biasanya tumor kecil, tetapi tanpa rawatan mereka boleh tumbuh hingga beberapa kilogram. Apabila ukuran yang besar dicapai, peredaran darah dalam tumor terganggu, yang menyebabkan pemusnahan tisu-tisu pada nod tumor dan disertai dengan munculnya rasa sakit. Kanser vulvar paling kerap muncul di labia majora dan clitoris, sedikit lebih jarang di labia minora, penyetempatan (lokasi) tumor malignan yang paling jarang adalah kelenjar Bartholin (kelenjar besar vestibule faraj) dan uretra. Kanser vulva mungkin muncul sebagai benjolan di atas permukaan kulit atau selaput lendir, ulser, atau bahagian pengerasan tisu. Kanser vulva disertai dengan rasa sakit, pelepasan bernanah dan berdarah.

  • Kecenderungan genetik (penyakit tumor pada saudara perempuan).
  • Penyakit keradangan kronik dan akut pada organ genital wanita.
  • Kekurangan imuniti (penurunan ketara dalam pertahanan imun badan).
  • Latar belakang dan penyakit prakanker organ genital luaran: kraurosis (penipisan, kekeringan dan gatal pada selaput lendir organ genital luaran), leukoplakia (penampilan filem nipis atau plak keputihan pada membran mukus organ genital luaran, gatal-gatal dan pembakaran), ketuat genital (pertumbuhan luaran yang memburuk pada membran mukus) alat kelamin).
  • Pendedahan kepada faktor karsinogenik (menyebabkan barah):
    • merokok;
    • alkoholisme;
    • pendedahan cahaya matahari yang berlebihan;
    • pemakanan yang tidak betul;
    • penyedutan bahan toksik (wap benzena, benzopyrene);
    • penggunaan produk kebersihan berkualiti rendah (kosmetik intim, pembalut).

Semakin awal anda meminta pertolongan dari pakar, semakin banyak peluang untuk menjaga kesihatan dan mengurangkan risiko komplikasi:

  • Analisis anamnesis penyakit dan aduan (kapan (berapa lama dahulu) terdapat perubahan di kawasan genital luaran, keputihan, kesakitan, sama ada ia merebak di tempat lain, sama ada ia semakin teruk, seberapa kerap ia berlaku, dll.).
  • Analisis sejarah obstetrik dan ginekologi (penyakit ginekologi masa lalu, operasi, penyakit kelamin, kehamilan, pengguguran, dll.).
  • Analisis fungsi haid (pada usia berapa haid pertama bermula, jangka masa dan keteraturan kitaran, kelimpahan dan kesakitan haid, dll.).
  • Pemeriksaan ginekologi (pemeriksaan perineum, labia, ruang depan faraj, dll.) Dengan pemeriksaan vagina bimanual (dua tangan) wajib. Pakar sakit puan dengan kedua tangan dengan sentuhan (palpation) menentukan ukuran rahim, ovari, serviks, nisbahnya, keadaan radas ligamen rahim dan kawasan pelengkap, pergerakan mereka, kesakitan, dll..
  • Pemeriksaan sitologi (pemeriksaan di bawah mikroskop) cetakan smear dari permukaan organ genital luaran yang berubah.
  • Pemeriksaan histologi (pemeriksaan di bawah mikroskop) sampel tisu tumor.
  • Limfografi - Pemeriksaan sinar-X pada kelenjar getah bening untuk mengesan metastasis tumor (tumor anak perempuan yang tumbuh dari sel-sel tumor primer yang telah memasuki organ lain dengan aliran darah atau limfa).
  • Pemeriksaan ultrabunyi pada rongga perut dan pelvis kecil untuk mengecualikan metastasis.
  • Pengiraan tomografi (CT) dan / atau pencitraan resonans magnetik (MRI) perut dan pelvis untuk mengesampingkan metastasis.
  • X-ray dada untuk mengesampingkan metastasis.
  • Laparoskopi diagnostik untuk mengecualikan metastasis.
  • Rundingan dengan pakar sakit puan-onkologi, ahli onkologi.
  • Pembuangan tumor secara pembedahan dengan cara pengelupasan (pengasingan nod tumor dari tisu yang sihat), dengan jahitan luka yang terhasil sekiranya neoplasma jinak organ kelamin luar.
  • Vulvektomi adalah pembedahan membuang alat kelamin luar (labia, klitoris, dan kulit yang menutupi perineum), yang dilakukan untuk barah pada organ kelamin luar. Pembedahan ini juga melibatkan pembuangan kelenjar getah bening. Kecacatan kulit di kawasan luka ditutup dengan penutup kulit (meregangkan kulit kawasan bersebelahan atau mencangkok kulit dari bahagian badan yang lain)
  • Terapi radiasi - pemusnahan sel ganas menggunakan sinaran pengion (seperti sinar-X), yang digunakan pada perineum.
  • Kemoterapi adalah pemusnahan sel barah dengan bantuan sitostatik (bahan yang menghalang pembahagian dan pembaharuan sel). Kemoterapi biasanya digunakan bersamaan dengan terapi radiasi dalam kes di mana pembedahan membuang tumor dikontraindikasikan (sekiranya keadaan umum pesakit yang teruk).

Tumor jinak dengan peningkatan ukuran menyebabkan:

  • sakit,
  • rasa tidak selesa ketika berjalan,
  • menjadi halangan untuk melakukan aktiviti seksual,
  • menyebabkan kecacatan kosmetik.

Tumor ganas pada organ kelamin luar sangat berbahaya, kerana ia cepat bermetastasis (merebak ke seluruh badan dengan aliran darah dan limfa). Ia dikaitkan dengan bekalan darah yang kaya dan peredaran limfa yang baik di kawasan perineum..

Hasil rawatan terbaik dapat dicapai pada peringkat awal barah organ kelamin luar, ketika tumor belum mencapai ukuran besar dan belum merebak ke tisu sekitarnya. Pada peringkat kemudian, prognosis untuk kesihatan dan kehidupan bertambah buruk.

Walau bagaimanapun, rawatan gabungan yang tepat pada masanya (kombinasi terapi radiasi dan pembedahan) dalam kebanyakan kes membolehkan anda memusnahkan sel barah di dalam badan, mengelakkan metastasis (penyebaran tumor melalui badan dengan aliran darah dan limfa) dan kambuh (kemunculan semula kanser).

  • Penolakan tabiat buruk.
  • Mematuhi gaya hidup sihat (aktiviti fizikal biasa, diet yang sihat dengan pengecualian makanan berlemak, asap dan kalengan, larangan garam, dll.).
  • Pemeriksaan berkala oleh pakar sakit puan (2 kali setahun).
  • Rawatan penyakit latar belakang dan prakanker vulva:
    • kraurosis (penipisan, kekeringan dan gatal-gatal membran mukus organ kelamin luar),
    • leukoplakia (penampilan filem nipis atau plak keputihan pada membran mukus organ kelamin luar, gatal dan terbakar),
    • ketuat genital (pertumbuhan ketuat pada membran mukus organ genital luaran).

Terdapat tumor jinak dan malignan. Neoplasma jinak dicirikan oleh:

  • pertumbuhan perlahan;
  • kehadiran sempadan yang jelas dengan tisu di sekitarnya (contohnya, kapsul halus);
  • tumor tidak tumbuh menjadi tisu dan organ bersebelahan, tetapi memerah apabila mencapai saiz yang besar;
  • tumor tidak memberikan metastasis (tumor anak perempuan yang berkembang dari sel-sel tumor ibu yang telah memasuki tisu dan organ lain dengan aliran darah dan limfa);
  • jarang tumbuh kembali selepas pembedahan dikeluarkan.

Tumor malignan dicirikan oleh:

  • pertumbuhan pesat;
  • penembusan ke organ dan tisu bersebelahan;
  • kekurangan sempadan yang jelas dengan tisu yang sihat;
  • keupayaan untuk melakukan metastasis;
  • sering tumbuh semula selepas pembedahan dikeluarkan.

Sebab-sebab apa yang menimbulkan segel pada labia?

Segel pada labia tidak timbul secara bebas, tetapi sebagai akibat proses keradangan pada kelenjar Bartholin - kelenjar berpasangan yang terletak di bawah kulit labia majora.

Organ-organ ini melakukan tugas yang sangat penting - mereka mengeluarkan cecair yang berfungsi sebagai pelincir untuk memasuki faraj semasa melakukan persetubuhan.

Apabila mereka tersekat, keradangan berlaku, yang disebut bartholinitis..

Gejala

Pada mulanya, bartholinitis hilang tanpa gejala. Kemudian, di pintu masuk vagina, terdapat segel pada labia, disertai dengan sensasi kesemutan, sensasi terbakar sedikit di perineum, serta pembengkakan labia majora.

Dengan bentuk keradangan ringan, suppuration tidak berlaku, dan tubuh itu sendiri dapat mengatasi penyakit ini.

Apabila abses muncul pada seorang wanita, keadaan kesihatannya bertambah buruk, disertai dengan sakit tajam yang meningkat semasa hubungan seks, peningkatan suhu badan dan menggigil diperhatikan.

Apa yang menyebabkan penyakit ini

Terdapat beberapa sebab untuk keradangan kelenjar Bartholin:

  1. Pelanggaran peraturan kebersihan diri. Sekiranya tidak diperhatikan, kawasan genital akan dijangkiti pelbagai mikrob dan bakteria, seperti staphylococci, streptococci, gonococci dan sebilangan yang lain. Ini menyebabkan proses keradangan, kerana segel muncul di labia.
  2. Sejumlah penyakit saluran urogenital, serta kandidiasis, atau sariawan. Benjolan di labia mungkin berlaku kerana adanya mikroba yang disebarkan melalui hubungan seksual - gonococci, yang merupakan penyebab gonorea; Trichomonas, menyebabkan trichomoniasis; klamidia, mengakibatkan klamidia.
  3. Kelemahan umum sistem imun. Ia boleh berlaku selepas penyakit atau akibat beberapa bencana hidup, situasi tertekan, kegembiraan.
  4. Benjolan pada labia juga boleh menjadi manifestasi tumor organ-organ sistem pembiakan. Tetapi anda tidak perlu panik terlebih dahulu: biasanya pembentukan yang timbul pada organ kelamin luar adalah jinak.

Rawatan penyakit

Sekiranya anda mempunyai gejala yang dijelaskan, anda tidak boleh menangguhkan perjalanan ke hospital. Pertama, menjalani pemeriksaan oleh pakar sakit puan dan melakukan smear dan ujian darah umum supaya pakar dapat menentukan apa yang menyebabkan meterai pada labia.

Keradangan kelenjar Bartholin dirawat dengan cara biasa, tanpa pembedahan.

Sekiranya bartholinitis menjadi kronik, dan kista atau abses telah terbentuk, maka dalam proses operasi yang mudah dan selamat, semua ini dapat dihilangkan.

Sekiranya segel pada labia minora menunjukkan tumor, anda juga tidak perlu takut. Benar, beberapa jenis tumor, dalam keadaan tertentu, boleh merosot menjadi bentuk malignan..

Berbahaya dalam hal ini, misalnya, papilloma atau desmoid fibroma. Walau bagaimanapun, dengan akses tepat waktu ke doktor dan pengesanan kehadiran tumor, ini dapat dielakkan. Semua jenis metastasis dikeluarkan melalui pembedahan.

Oleh itu, lebih baik bergegas ke doktor daripada menghadapi akibat yang tidak dapat dipulihkan kemudian..

Lekatkan labia

Kadang-kadang berlaku bahawa seorang wanita, tanpa disangka-sangka, menyedari meterai subkutan pada labia majora atau labia minora, paling sering menyakitkan. Ini boleh menjadi tanda pelbagai penyakit ginekologi, oleh itu, kerana sedikit pun kecurigaan ketidakselesaan dan neoplasma luar, anda harus berjumpa doktor.

Dalam beberapa kes, penampilan segel pada labia mungkin merupakan jerawat biasa sebagai reaksi tempatan terhadap rangsangan luaran. Lama kelamaan, meterai seperti itu hilang dengan sendirinya..

Bartholinitis

Harus dikecualikan bahawa seorang wanita mempunyai penyakit ginekologi yang serius seperti bartholinitis.

Bartholinitis adalah proses keradangan yang terjadi pada saluran Bartholin khas akibat jangkitan kelamin, lebih jarang terjadi sekiranya terdapat jangkitan pada tonsil atau penyakit gigi. Sekiranya seorang wanita mempunyai meterai di labia, maka alasan kerap pembentukan ini adalah tidak cukup mematuhi peraturan kebersihan diri, akibatnya patogen patogen menyerang tubuh.

Gejala bartholinitis

Sekiranya penyakit itu dimulakan, maka pembentukan keras pada labia boleh terasa sangat menyakitkan, kesemutan, rasa terbakar di kawasan meterai juga terasa. Sebagai peraturan, apabila anda menekan pada meterai, sensasi kesakitan meningkat.

Di samping itu, gejala berikut dapat diperhatikan:

  • meterai tumbuh seukuran telur ayam;
  • di tempat pemadatan, kulit berwarna merah, lebih kerap ia mempunyai warna kebiruan;
  • terdapat suhu badan yang tinggi dan demam, yang tidak dapat ditangani oleh ubat antipiretik;
  • menggigil;
  • terdapat kerosakan umum, kelesuan, sikap tidak peduli.

Dalam kes yang teruk, kesakitan mencapai tahap sehingga wanita itu tidak dapat berjalan normal.

Sekiranya meterai pada labia tidak mendorong seorang wanita untuk memulakan rawatan dan berjumpa doktor, maka dari masa ke masa, abses secara spontan akan terbuka. Dalam kes ini, wanita itu lega buat sementara waktu. Walau bagaimanapun, penyakit itu sendiri tetap ada, akibatnya kambuh mungkin berlaku pada masa akan datang..

Penyakit itu sendiri boleh menjadi kronik, yang lebih sukar untuk diubati kerana pengabaiannya. Sekiranya penyakit itu berkembang, maka pembentukan kista di kawasan labia minora dan labia besar adalah mungkin, yang sudah memerlukan campur tangan pembedahan..

Selalunya kehadiran sista boleh menyukarkan fungsi fisiologi (buang air kecil, buang air besar).

Sebagai peraturan, rawatan anjing laut di kelenjar Bartholin dilakukan di sebuah rumah sakit di bawah pengawasan 24 jam kakitangan perubatan..

Ini disebabkan oleh keperluan untuk membuka neoplasma purulen dan untuk mengecualikan abses dan komplikasi lain, penting untuk memantau keadaan wanita setiap tiga jam.

Dalam tempoh selepas rawatan, perlu memantau kebersihan organ-organ genital dengan teliti untuk mengecualikan kemasukan mikroba patogen ke dalam badan. Dianjurkan untuk mandi sitz dengan penambahan larutan kalium permanganat yang lemah, merebus chamomile atau eucalyptus.

Rawatan meterai di labia dengan ubat-ubatan rakyat tidak memberi kesan terapeutik jika tidak digabungkan dengan pemberian antibiotik selari (tetrasiklin, ofloxacin) dan agen antibakteria (contohnya, betadine).

Perlu diingat bahawa sekiranya terdapat segel di organ pelvis, adalah penting untuk berjumpa dengan doktor tepat pada waktunya, walaupun tidak ada gejala sakit atau tanda-tanda penyakit ini, kerana penyakit ini lebih mudah dicegah daripada merawat akibatnya.

Tanda dan gejala bartholinitis

Bartholinitis adalah penyakit radang yang berkembang pada malam sebelum vagina dan secara eksklusif mempengaruhi seks wanita. Selalunya, penyakit ini bersifat unilateral, tetapi terdapat kes bartholinitis bilateral, yang mungkin merupakan tanda jangkitan gonorrheal.

Penyebab utama bartholinitis adalah kebersihan intim yang tidak mencukupi dan imuniti yang lemah. Penyakit ini mempunyai tanda ciri tersendiri, keparahan manifestasi yang bergantung pada tahap pengabaiannya.

Manifestasi mengikut peringkat

Keradangan kelenjar Bartholin mempunyai beberapa peringkat perkembangan, oleh itu kehadiran gejala bergantung pada apakah itu penyakit awal atau sudah bermula. Juga, bentuk patologi kronik dan bentuk berulang mempunyai ciri tersendiri dalam manifestasi. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci dalam jadual.

Tahap perkembanganCiri-ciri:Manifestasi klinikal

periksa

Ijazah awalKerosakan kecil pada kelenjar Bartholin, atau lebih tepatnya, salurannya. Tahap perkembangan ini disebut kanalikular bartholinitis atau kanaliculitis..
  • kemerahan ketara labia majora;
  • berlakunya sindrom kesakitan ketika berjalan (geseran kawasan yang terjejas) dan kencing;
  • kemunculan bengkak di kawasan saluran kelenjar Bartholin (ketara ketika berdebar).
Tahap penampilan abses palsu pada kelenjarProses keradangan yang nyata menampakkan diri pada kelenjar Bartholin, tetapi dalam pembengkakan, belum ada kandungan purulen. Ijazah ini dipanggil catarrhal bartholinitis..
  • pembengkakan labia yang ketara, sering sampai ke kawasan faraj;
  • sakit labia yang bengkak, yang menjadi lebih teruk dengan pendedahan fizikal.
  • kemerahan yang ketara di tempat asal keradangan;
  • tanda-tanda mabuk badan.
Pembentukan abses bernanahPada abses yang dihasilkan, terdapat kandungan purulen. Sekiranya rawatan yang betul dimulakan pada peringkat penyakit ini, maka campur tangan pembedahan masih dapat dielakkan..
  • mabuk akut (suhu mencapai 40 darjah);
  • peningkatan ketara dalam kelenjar dan pelembutannya;
  • kesakitan abses yang teruk.
Pembentukan kista terhadap latar belakang bartholinitis kronikKemunculan kista disebabkan oleh pecahnya abses atau pembedahan pembedahan, setelah itu tidak dilakukan pembersihan menyeluruh dan terapi antibiotik yang mencukupi. Kista itu dicirikan oleh berlanjutan proses keradangan purulen.
  • selepas penyembuhan bartholinitis, terdapat sedikit pemadatan pada kelenjar dan tanda-tanda keradangan kecil dapat dilihat;
  • dengan eksaserbasi, gejala abses palsu diperhatikan, masuk ke klinik yang benar.

Senarai gejala utama bartholinitis

Manifestasi klinikal bartholinitis bergantung pada tahap pengabaian penyakit. Selalunya, wanita mula mengesyaki patologi ini pada diri mereka sudah berada di tahap yang lebih akut, apabila mustahil untuk tidak menyedarinya, kerana ia menampakkan diri dalam kesakitan teruk, bernanah bernanah dan gejala serius lain.

Namun, setiap tahap mempunyai ciri tersendiri dalam manifestasi gejala dan jika anda memperhatikan kesihatan anda, maka penyakit itu dapat diperhatikan sebelum pembentukan purulen muncul..

Selalunya wanita tanpa pendidikan perubatan mengelirukan keradangan kelenjar Bartholin dengan ateroma. Kedua-dua penyakit ini hampir sama antara satu sama lain secara visual dan kesakitan. Oleh itu, untuk menentukan bartholinitis atau ateroma, perlu mengkaji gejala penyakit ini dengan lebih terperinci, dan lebih baik menghubungi pakar sakit puan.

Canaliculitis

Keradangan pada kelenjar Bartholin bermula dengan kanaliculitis - proses suppuration saluran yang bertanggungjawab untuk pembebasan rembesan.

Seperti apa bartholinitis pada peringkat awal? Bolehkah ia dikenali pada peringkat awal?

Pada awal perkembangan, proses menular ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • berlakunya sedikit kemerahan kulit di kawasan pembukaan saluran kelenjar (anda secara bebas dapat melihatnya dengan cermin);
  • semasa menyelidiki dan menekan saluran kelenjar, sejumlah kecil kandungan purulen dilepaskan.
  • sedikit ketidakselesaan.

Ketika penyakit itu berkembang, pembengkakan yang semakin meningkat menyekat saluran, terdapat pelanggaran rembesan yang dikeluarkan oleh kelenjar. Ini membawa kepada percepatan proses keradangan dan pembentukan abses..

Tahap kronik

Anda juga dapat mengenali keradangan kelenjar sekiranya berlaku kronik, tetapi untuk ini anda perlu mengetahui gambaran asas manifestasi penyakit ini..

Gejala bartholinitis pada wanita dengan bentuk kronik kursus:

  • kesakitan yang sedikit di kawasan labia kanan atau kiri (bergantung pada lokasi lesi);
  • sakit labia, dan kadang-kadang faraj, semasa hubungan seks;
  • penampilan ketidakselesaan di perineum semasa bergerak;
  • bengkak dan bengkak bibir yang terkena;
  • kepala putih muncul di labia, di mana proses keradangan kelenjar berlaku;
  • perkembangan sista di luar faraj, yang paling kerap pecah sendiri setelah 3-5 hari.

Gejala bartholinitis kronik muncul ketika penyakit ini bertambah buruk. Tanda menjadi lebih ketara semasa kambuh..

Abses sejati

Tahap abses watak sejati bukan hanya memburukkan lagi gejala, tetapi perubahan luaran yang ketara.

Tanda-tanda bartholinitis yang betul termasuk:

  • peningkatan suhu badan hingga 39-40 darjah;
  • kelemahan;
  • menggigil dan sakit kepala;
  • sakit berdenyut teruk akibat sista.

Dalam diagnostik makmal dalam tempoh bartholinitis, terdapat peningkatan yang ketara dalam ESR dan leukosit.

Berkenaan dengan perubahan visual, perubahan berikut diperhatikan:

  • pada labia terdapat pembentukan purulen yang ketara;
  • edema teruk labia yang terjejas;
  • kemerahan yang ketara;
  • terdapat rasa sakit yang tajam ketika berdebar-debar;
  • kelenjar getah bening inguinal yang diperbesar.

Pada tahap ini, abses sering pecah dengan sendirinya, yang mana terdapat peningkatan dalam keadaan pesakit: suhu menurun, sakit berkurang dan bengkak berkurang.

Dalam beberapa kes bartholinitis akut, gejala di atas hampir tidak dapat dilihat. Sindrom nyeri tidak begitu dirisaukan, dan suhu badan tetap dalam had normal. Sifat keradangan ini menunjukkan jenis penyakit subakut..

Abses palsu

Tanda-tanda utama abses palsu termasuk:

  • kesakitan teruk pada labia yang terjejas;
  • meningkatkan rasa sakit semasa persetubuhan, berjalan dan buang air kecil;
  • suhu mencapai 38-39 darjah;
  • kelesuan dan kelemahan umum;
  • menggigil.

Perubahan visual mempunyai ciri ciri berikut:

  • peningkatan bengkak (boleh menyekat pembukaan vagina);
  • warna merah terang yang jelas (lihat foto di bawah);
  • sakit akut semasa berdebar-debar.

Bengkak dengan abses palsu adalah padat, tetapi jika sudah menjadi lebih lembut, maka kita dapat membicarakan tentang permulaan abses yang benar.

Tanda-tanda komplikasi

Segala keradangan, disertai dengan suppuration, dengan rawatan yang tidak betul, penuh dengan komplikasi serius. Faktanya ialah apabila nanah terkumpul di rongga tertutup (sista, abses, dll.), Cepat atau lambat ia memerlukan jalan keluar. Dalam prosesnya, ia mula menembusi di luar keradangan..

Kandungan bernanah, meninggalkan fokus utama, merosakkan kawasan tisu yang sihat, dan jika mereka memasuki darah, ia memberi kesan negatif pada dinding saluran darah dan menyebarkan jangkitan ke seluruh badan.

Oleh itu, jika dengan bartholinitis, abses secara spontan pecah dan wanita itu tidak pergi ke doktor tepat pada waktunya, memutuskan untuk melakukan rawatan diri, maka komplikasi berikut dapat dijangkakan:

  • penyakit ini akan berubah menjadi bentuk kronik, yang secara berkala dimanifestasikan oleh kambuh;
  • penampilan fistula;
  • keradangan akan merebak ke seluruh sistem genitouriner (vulvitis);
  • uretritis;
  • sistitis;
  • masalah buah pinggang (pielonefritis);
  • keradangan ovari berjangkit (adnexitis).

Di samping itu, bartholinitis sering menyebabkan keradangan serviks dan kemandulan. Komplikasi yang paling berbahaya adalah perkembangan sepsis. Penyakit seperti itu penuh dengan kemunculan penyakit seperti meningitis purulen, serta endokarditis dan kerosakan jantung yang tidak dapat dipulihkan, yang sering membawa maut..

Jangan ketatkan dan berjumpa doktor untuk bartholinitis!

Artikel Sebelumnya

Dari mana lipoma boleh tumbuh?

Artikel Seterusnya

Kanser disebut berbeza