Kanser tahap 2

Karsinoma

Neoplasma yang muncul pada manusia terbahagi kepada tumor jinak dan malignan. Tumor perkembangan ganas, terbentuk dari sel degenerasi, dianggap berbahaya bagi kesihatan. Mereka, dalam proses pembelahan, menghambat aktiviti organ, sistem kekebalan tubuh tidak dapat menahannya. Perkembangan patologi disebut barah atau penyakit onkologi.

Pembesaran tumor selanjutnya menimbulkan bahaya bagi kehidupan manusia. Pengesanan onkologi pada peringkat kedua membolehkan anda menyembuhkan penyakit sepenuhnya dan meningkatkan jangka hayat pesakit.

Penerangan Tahap 2

Tahap sifar dan tahap pertama penyakit ini tidak mendatangkan bahaya kepada aktiviti tubuh. Kanser tahap 2 dapat menembusi sistem limfa, setelah itu metastasis berkembang ke organ lain. Sel-sel barah secara aktif tumbuh dan membiak, percambahan ke tisu dan saluran darah yang berdekatan. Ramalan selepas rawatan bergantung pada tempat pembentukan, terapi yang dimulakan tepat pada masanya.

Ciri khas tahap kedua perkembangan adalah simpul dari 2 hingga 5 cm, yang tidak melampaui batas organ. Lokasinya tempatan. Tetapi terdapat beberapa bentuk barah dengan perkembangan aktif dan metastasis ke kelenjar getah bening..

Pakar perubatan mengenal pasti peringkat tambahan proses onkologi pada peringkat kedua:

  • 2A - sel barah menjangkiti organ di kawasan tertentu;
  • 2B - simpul tumor tumbuh di seluruh organ, tumbuh melalui dan melalui, tanpa melanggar batas;
  • 2C - lesi urat simpul sistem limfa diperhatikan dalam satu bentuk, dengan peningkatan kelantangan.

Tahap ini dianggap dapat disembuhkan dengan diagnosis awal dan rawatan yang sesuai. Sehingga 90% pesakit hidup.

Gejala, penyebab penampilan

Penyebab barah termasuk:

  • persekitaran tempat tinggal yang tidak menguntungkan;
  • keabnormalan genetik, kecenderungan keturunan;
  • penggunaan produk tembakau dan alkohol;
  • jangkitan, virus, penyakit radang tidak dapat disembuhkan;
  • sebatian karsinogenik - diperhatikan dalam asap tembakau, pelepasan industri, bahan tambahan makanan berbahaya.

Untuk pengesanan awal penyakit ini, anda perlu memperhatikan tanda-tanda berikut:

  • Ketidakselesaan di kawasan tertentu - sternum, sacrum, zon epigastrik.
  • Penyakit yang kerap berlatarbelakangkan kelemahan fungsi pelindung badan. Terdapat pelbagai proses bakteria, virus yang belum pernah terwujud sebelumnya.
  • Perubahan kecil pada suhu badan pada siang hari.
  • Berpeluh banyak, sukar tidur.
  • Keinginan untuk makan menurun atau hilang sepenuhnya.
  • Berat badan tanpa sebab.
  • Pendarahan atipikal, bisul mulut.
  • Warna, saiz, bentuk tanda lahir berubah.
  • Rasa keletihan, kelemahan yang berterusan.

Sekiranya terdapat satu atau beberapa gejala, anda perlu berjumpa doktor untuk pemeriksaan diagnostik, yang akan mengesahkan atau menolak diagnosis onkologi.

Tahap kedua kanser dikesan secara kebetulan semasa pemeriksaan perubatan pencegahan, kerana tidak mempunyai gejala tertentu.

Varieti barah

Perkembangan onkologi gred 2 mempengaruhi banyak sistem dan organ. Manifestasi nyata proses ganas berlaku dengan bentuk penyakit yang maju. Gejala khas diperhatikan apabila tumor terbentuk di organ tertentu.

Sistem penghadaman

Kesejahteraan seseorang bergantung pada aktiviti organ-organ saluran pencernaan. Apabila nod malignan terbentuk dalam tisu struktur, manifestasi berikut diperhatikan:

  • masalah dengan selera makan - pilihan rasa berubah, keengganan terhadap makanan tertentu muncul, keinginan untuk makan berkurang;
  • masalah berkala dengan pergerakan usus, loya, muntah terasa;
  • perasaan makan berlebihan, perut kembung;
  • warna tisu berubah, selaput lendir berubah menjadi pucat, kering.

Petunjuk adalah ciri bukan sahaja untuk perkembangan onkologi penyakit, tetapi juga boleh dikelirukan dengan penyakit saluran gastrousus. Hanya setelah pemeriksaan makmal dan instrumental lengkap dibuat diagnosis, tahap onkologi ditentukan.

Sekiranya perut dipengaruhi oleh sel barah, tahap kedua dicirikan oleh metastasis ke nodus kawasan sistem limfa. Untuk rawatan, pembedahan digunakan, yang membawa kepada penyembuhan penyakit yang baik. Prognosis kelangsungan hidup selepas pembedahan dalam tempoh lima tahun adalah 50%. Kanser perut dengan metastasis mengurangkan kadar sehingga 15%.

Kanser rektum dicirikan oleh kadar kambuhan tumor yang tinggi selepas pembedahan - hingga 85%. Mengikut jangka masa penyakit ini, kadar kelangsungan hidup adalah dari 50 hingga 90%, indikator dipengaruhi oleh penampilan proses metastasis.

Sistem pernafasan

Kemunculan tumor dicirikan oleh kemerosotan kesihatan, sesak nafas, dan batuk. Tanda-tanda ini terungkap tanpa sebab, dengan latar belakang kesihatan yang baik. Tidak ada tanda-tanda keracunan ciri virus atau bakteria.

Serangan batuk menjadi lebih kerap, menjadi berpanjangan, dahak dengan darah atau kandungan lendir mula terpisah. Sebab refleks batuk boleh menjadi aktiviti fizikal, udara sejuk. Untuk gejala ini ditambahkan kesukaran bernafas, yang menunjukkan penyempitan lumen di bronkus..

Kanser paru-paru mempunyai kadar kematian pesakit yang tinggi. Onkologi dengan metastasis ke kelenjar getah bening memberi peluang hidup kepada 15% pesakit.

Sistem pembiakan

Pada wanita dan lelaki, tahap kedua onkologi genital dicirikan oleh manifestasi berikut:

  • pelepasan pada wanita yang tidak berkaitan dengan kitaran haid;
  • kesukaran membuang air kecil pada lelaki;
  • penurunan seks;
  • bacaan suhu berubah;
  • kelenjar getah bening berdekatan meningkat.

Kanser serviks dimanifestasikan oleh percambahan tisu patologi di bahagian serviks organ. Ia dirawat dengan pemotongan rahim lengkap dengan tambahan. Sehingga 70% meneruskan kehidupan. Dengan metastasis ke nod sistem limfa, ia dianggap tidak dapat disembuhkan.

Kanser prostat dapat disembuhkan. Kanser prostat berkembang dengan perlahan. Pesakit pergi ke doktor untuk membuang air kecil yang menyakitkan. Rawatan yang kompeten memberikan prognosis jangka hayat hingga 100%. 90% pesakit pulih. Selepas terapi, pemeriksaan berkala oleh pakar urologi diperlukan.

Kerosakan payudara

Kanser payudara tahap 2 dicirikan oleh pelepasan dari puting susu, di satu pihak, kelenjar getah bening membesar, kelenjar atau puting berubah kelantangan, munculnya benjolan yang tidak menyakitkan. Nod kanser yang mempengaruhi saluran susu atau lobus payudara dianggap sebagai jenis perkembangan malignan yang baik. Payudara dirawat dengan pembedahan - pemisahan sebahagian atau keseluruhan organ.

Jangka hayat selepas rawatan adalah 75 hingga 90%. Petunjuk dikurangkan kerana proses metastatik.

Diagnostik

Diagnosis pada peringkat awal penyakit membantu menyembuhkan tumor. Kanser gred 2 dicirikan oleh perkembangan nod malignan. Kajian berikut membantu menentukan kehadiran tumor onkologi:

  • Terapi ultrabunyi, CT.
  • Mamografi (mengesan barah payudara).
  • Endoskopi - digunakan untuk barah perut, saluran pencernaan.
  • MRI, diagnostik dengan radioisotop.
  • Penanda tumor.

Kanser organ tahap kedua dianggap boleh disembuhkan. Terapi diresepkan di kompleks, ubat-ubatan sendiri tidak sepadan.

Tahap barah

Pada bahagian ini, kita akan menjawab soalan seperti: Apakah tahap barah? Apakah peringkat barah? Apakah peringkat awal barah? Apa itu barah tahap 4? Apakah prognosis untuk setiap peringkat barah? Apa maksud huruf TNM ketika menerangkan tahap barah??


Apabila seseorang diberitahu bahawa dia didiagnosis menghidap barah, perkara pertama yang ingin dia ketahui adalah tahap dan prognosis. Ramai pesakit kanser takut mengetahui tahap penyakit mereka. Pesakit takut akan barah tahap 4, memikirkan bahawa ini adalah hukuman, dan prognosisnya hanya tidak menguntungkan. Tetapi dalam onkologi moden, tahap awal tidak menjamin prognosis yang baik, sama seperti tahap akhir penyakit ini tidak selalu identik dengan prognosis yang buruk. Terdapat banyak faktor sampingan yang mempengaruhi prognosis dan perjalanan penyakit ini. Ini termasuk ciri-ciri histologi tumor (mutasi, indeks Ki67, pembezaan sel), penyetempatannya, jenis metastasis yang dikesan.

Tahap neoplasma ke dalam kumpulan, bergantung pada kelazimannya, perlu untuk mengambil kira data mengenai tumor lokasi tertentu, merancang rawatan, mengambil kira faktor prognostik, menilai hasil rawatan dan mengawal neoplasma ganas. Dengan kata lain, menentukan tahap barah adalah perlu untuk merancang taktik rawatan yang paling berkesan, dan juga untuk pekerjaan ahli statistik..

Pengelasan TNM

Terdapat sistem pementasan khas untuk setiap barah, yang diadopsi oleh semua jawatankuasa kesihatan nasional - ini adalah klasifikasi TNM neoplasma malignan, yang dikembangkan oleh Pierre Denoit pada tahun 1952. Dengan perkembangan onkologi, ia telah mengalami beberapa tinjauan, dan pada masa ini edisi ketujuh, yang diterbitkan pada tahun 2009, relevan. Ini mengandungi peraturan terbaru untuk klasifikasi dan tahap kanser..

Klasifikasi TNM untuk menggambarkan kelaziman neoplasma berdasarkan 3 komponen:

  • Yang pertama adalah T (Tumor Latin - tumor). Petunjuk ini menentukan kelaziman tumor, ukurannya, percambahan ke dalam tisu sekitarnya. Setiap laman web mempunyai gradasi sendiri dari ukuran tumor terkecil (T0) hingga terbesar (T4).

Komponen kedua adalah N (Latin Nodus - node), ini menunjukkan adanya atau ketiadaan metastasis di kelenjar getah bening. Dengan cara yang sama seperti dalam komponen T, setiap penyetempatan tumor mempunyai peraturan tersendiri untuk menentukan komponen ini. Penggredan bermula dari N0 (tiada kelenjar getah bening yang terjejas) ke N3 (penglibatan kelenjar getah bening yang meluas).

  • Yang ketiga - M (Metastasis Yunani - pergerakan) - menunjukkan kehadiran atau ketiadaan metastasis jauh ke pelbagai organ. Nombor di sebelah komponen menunjukkan kelaziman neoplasma malignan. Oleh itu, M0 mengesahkan ketiadaan metastasis jauh, dan M1 - kehadiran mereka. Selepas sebutan M, biasanya, nama organ di mana metastasis jauh dikesan ditulis dalam tanda kurung. Contohnya, M1 (os) bermaksud terdapat metastasis jauh di tulang, dan M1 (bra) bermaksud terdapat metastasis di otak. Untuk organ yang selebihnya, gunakan sebutan yang diberikan dalam jadual di bawah..
  • Paru-paruPul
    TulangOss
    HatiHep
    OtakBra
    Kelenjar getah beningLym
    Sumsum tulangMac
    PleuraPle
    PeritoneumPer
    Kelenjar adrenalAdr
    KulitSki
    Organ lainOth

    Juga, dalam situasi khas, sebutan huruf tambahan diletakkan sebelum penunjukan TNM. Ini adalah kriteria tambahan yang dilambangkan dengan simbol "c", "p", "m", "y", "r" dan "a".

    - Simbol "c" bermaksud bahawa pentas ditetapkan berdasarkan data kaedah pemeriksaan yang tidak invasif.

    - Simbol "p" menunjukkan bahawa tahap tumor telah ditetapkan setelah pembedahan.

    - Simbol "m" digunakan untuk menunjukkan kes apabila beberapa tumor primer terletak di satu kawasan sekaligus.

    - Simbol "y" digunakan ketika tumor dinilai semasa atau segera setelah rawatan antikanker. Awalan "y" mengambil kira prevalensi tumor sebelum permulaan rawatan yang kompleks. Nilai ycTNM atau ypTNM mencirikan tahap tumor pada masa diagnosis tidak invasif atau selepas pembedahan.

    - Simbol "r" digunakan ketika menilai tumor berulang setelah tempoh bebas kambuh.

    - The "a" sebagai awalan menunjukkan bahawa tumor telah diklasifikasikan selepas bedah siasat.

    Klasifikasi histologi tahap kanser

    Sebagai tambahan kepada klasifikasi TNM, terdapat klasifikasi mengikut ciri-ciri histologi tumor. Ia dipanggil gred (G). Gejala ini menunjukkan betapa aktif dan agresifnya tumor. Tahap keganasan tumor ditunjukkan seperti berikut:

      GX - tahap pembezaan tumor tidak dapat ditentukan (sedikit data);

    G1 - tumor yang sangat berbeza (tidak agresif);

    G2 - tumor yang dibezakan secara sederhana (sederhana agresif);

    G3 - tumor yang dibezakan dengan teruk (sangat agresif);

  • G4 - tumor yang tidak dibezakan (sangat agresif);
  • Prinsipnya sangat mudah - semakin tinggi bilangannya, semakin agresif dan aktif tumornya. Baru-baru ini, gred G3 dan G4 biasanya digabungkan menjadi G3-4, dan mereka menyebutnya "tumor yang tidak dibezakan dengan teruk.

    Pengelasan sarkoma tulang dan tisu lembut hanya menggunakan istilah "gred tinggi" dan "gred rendah" dan bukannya gred G. Sistem khas untuk menilai tahap keganasan telah dikembangkan untuk tumor payudara, mereka ditentukan menggunakan petunjuk sebagai hasil kajian imunohistokimia.

    Hanya selepas pengkelasan tumor mengikut sistem TNM dapat dilakukan pengelompokan mengikut peringkat. Menentukan sejauh mana proses tumor oleh sistem TNM atau secara berperingkat sangat penting untuk pemilihan dan penilaian kaedah rawatan yang diperlukan, sementara klasifikasi histologi membolehkan anda memperoleh ciri tumor yang paling tepat dan meramalkan prognosis penyakit dan kemungkinan tindak balas terhadap rawatan.

    Tahap barah: 0 - 4

    Secara tradisinya, tahap barah biasanya ditetapkan dari 0 hingga 4. Setiap peringkat, pada gilirannya, dapat memiliki huruf A dan B, yang membaginya menjadi dua lagi subages, bergantung pada sejauh mana prosesnya. Di bawah ini kita akan menganalisis tahap barah yang paling biasa..

    Kami ingin menarik perhatian anda kepada kenyataan bahawa di negara kita banyak orang suka mengatakan "tahap barah" dan bukannya "tahap barah". Di pelbagai laman terdapat pertanyaan mengenai: "4 darjah barah", "kelangsungan hidup pada 4 darjah barah", "darjah barah 3". Ingat - tidak ada tahap barah, hanya ada peringkat barah, yang akan kita bincangkan di bawah..

    Tahap barah pada contoh tumor usus

    Kanser tahap 0

    Oleh itu, tahap 0 tidak ada, ia disebut "barah in situ", "karsinoma in situ" - yang bermaksud tumor tidak invasif. Tahap 0 boleh menghidap barah di mana-mana lokasi.

    Pada tahap 0 barah, batas tumor tidak melampaui epitel, yang menimbulkan neoplasma. Dengan pengesanan awal dan permulaan rawatan yang tepat pada masanya, prognosis untuk kanser tahap 0 hampir selalu baik, iaitu barah tahap 0 pada kebanyakan kes dapat disembuhkan sepenuhnya.

    Kanser tahap 1

    Kanser tahap 2

    Tidak seperti yang pertama, pada peringkat kedua barah, tumor sudah menunjukkan aktivitinya. Tahap kedua kanser dicirikan oleh tumor yang lebih besar dan pencerobohan ke tisu sekitarnya, serta permulaan metastasis ke kelenjar getah bening terdekat.

    Kanser tahap 2 dianggap sebagai peringkat barah yang paling biasa di mana barah didiagnosis. Prognosis untuk kanser tahap 2 bergantung pada banyak faktor, termasuk lokasi dan ciri histologi tumor. Secara amnya, barah tahap 2 dapat diubati..

    Kanser tahap 3

    Pada peringkat ketiga barah, proses onkologi berkembang secara aktif. Tumor mencapai saiz yang lebih besar, menyerang tisu dan organ terdekat. Pada peringkat ketiga barah, metastasis pada semua kumpulan kelenjar getah bening serantau telah ditentukan dengan pasti.

    Tahap ketiga kanser tidak memberikan metastasis jauh ke pelbagai organ, yang merupakan titik positif dan menentukan prognosis yang baik.

    Kanser tahap 4

    Kanser tahap 4 dianggap sebagai barah tahap paling serius. Tumor boleh mencapai ukuran yang mengagumkan, tumbuh tisu dan organ sekitarnya, metastasis ke kelenjar getah bening. Pada barah tahap 4, metastasis jauh diperlukan, dengan kata lain, kerosakan organ metastatik.

    Terdapat kes-kes yang jarang berlaku ketika barah tahap 4 dapat didiagnosis walaupun tanpa metastasis jauh. Tumor yang besar, tidak dapat dibezakan dan berkembang pesat juga sering disebut sebagai barah tahap 4. Penyembuhan untuk kanser tahap 4 adalah mustahil, begitu juga dengan barah tahap 3. Pada peringkat keempat barah, penyakit ini menjadi kronik, dan hanya pengenalan penyakit ke dalam pengampunan yang mungkin.

    Oleh itu, barah pada peringkat awal dapat disembuhkan dengan jayanya, dan pada tahap 4 barah, rejimen rawatan yang dipilih dengan betul akan membantu memanjangkan usia dengan diagnosis onkologi. Sekiranya anda melihat kisah bahawa seseorang dapat menyembuhkan barah tahap empat, dengan kaedah rawatan tradisional, soda atau kaedah perubatan alternatif lain, jangan percaya! Lebih kerap daripada ini, ini hanyalah aksi publisiti penipu berikutnya, dan orang-orang dalam video mereka yang "menyembuhkan barah tahap 4" hanyalah artis yang disewa. Ingatlah bahawa diagnosis dan rawatan tepat pada masanya yang dimulakan tepat pada waktunya adalah kriteria kejayaan pada mana-mana peringkat kanser..

    Projek untuk wanita yang menghadapi barah

    Tahap kedua barah payudara ditetapkan apabila ukuran fokus utama neoplasma kurang dari 5 cm dan pada masa yang sama terdapat tanda-tanda penglibatan kelenjar getah bening aksila tunggal dalam proses, atau ukuran tumor lebih dari 5 cm, tetapi tidak ada metastasis.

    Tahap diagnosis ini menyiratkan adanya substage:

    • Neoplasma hingga 2 cm dengan data positif pada 1-3 metastasis di nod axillary di bahagian yang terjejas;
    • Ukuran neoplasma adalah 2-5 cm tanpa metastasis.
    • Tumor fokus 2-5 cm dengan metastasis tunggal di kelenjar getah bening axillary;
    • Neoplasma melebihi 5 cm, tetapi tidak ada metastasis.

    Gejala penyakit

    Sekiranya tumor dalam, dan payudara besar, barah mungkin tidak tersebar dengan cara apa pun. Dengan penyetempatan dangkal atau ukuran formasi yang besar, ia dapat dikesan dengan palpasi. Di samping itu, kelenjar getah bening axillary dapat diperbesar. Dalam kes ini, mereka juga dapat dirasakan di ketiak. Sekiranya neoplasma telah mempengaruhi tisu lemak subkutan, kedutan kulit, meratakan, ubah bentuk kelenjar itu sendiri atau puting boleh berlaku.

    Sekiranya tidak ada program saringan, kira-kira 70% neoplasma didiagnosis oleh wanita sendiri. Dalam hal ini, doktor telah mengembangkan kaedah pemeriksaan diri kelenjar susu, yang disarankan untuk dilakukan setiap bulan dari 5 hingga 12 hari dari permulaan haid. Kelenjar pertama kali dinilai secara visual untuk asimetri atau kecacatan kontur. Kemudian mereka merasa dalam keadaan berbaring, duduk dan berdiri. Dalam kes ini, seluruh permukaan kelenjar dan fossa axillary diraba. Sekiranya terdapat kawasan yang mencurigakan, anda perlu menghubungi pakar mamologi.

    Diagnostik

    Kaedah diagnostik utama yang memungkinkan untuk mengesan tumor yang tidak dapat diraba adalah ultrasound dan mamografi. Mamografi dilakukan hanya selepas 40 tahun dan merupakan pemeriksaan tisu kelenjar menggunakan sinar-X. Untuk ini, peralatan khas digunakan, yang disebut mamograf. Pemeriksaan ini adalah pemeriksaan saringan dan disarankan untuk dilakukan dua tahun sekali. Bagi mereka yang berisiko, mamografi dilakukan lebih kerap - sehingga setiap enam bulan sekali.

    Bagi pesakit di bawah usia 40 tahun, mamografi tidak dilakukan kerana ciri struktur kelenjar susu pada usia ini. Kaedah utama utama pengimejan neoplasma adalah ultrasound.

    Setelah mengesan tumor, perlu mengesahkannya menggunakan kajian morfologi. Untuk melakukan ini, biopsi diambil - dengan bantuan instrumen khas di bawah kawalan mamograf atau ultrasound, sekeping neoplasma dipotong dan dihantar ke makmal. Mereka bukan sahaja menentukan jenis barah histologi, tetapi juga menyelidiki ciri genetik molekulnya, dengan bantuan yang mana mungkin untuk memilih rawatan yang diperlukan..

    Untuk menentukan tahap penyakit, kaedah diagnostik tambahan boleh digunakan: CT, MRI, ultrasound kelenjar getah bening serantau, sinar-X paru-paru, scintigraphy, dll..

    Rawatan barah payudara tahap 2

    Rawatan utama untuk barah payudara tahap 2, yang memberi peluang untuk penyembuhan lengkap, adalah pembedahan. Lebih baik melakukan pembedahan pemeliharaan organ (reseksi payudara). Sekiranya keadaan tidak mengizinkannya, pembuangan payudara lengkap (mastektomi) dilakukan. Skop operasi ditentukan oleh doktor yang hadir, bergantung pada lokasi tumor dan nisbah isipadunya dengan jumlah payudara. Juga, menurut petunjuk, kelenjar getah bening serantau dikeluarkan.

    Kanser payudara tahap 2 (darjah): rawatan kemoterapi

    Kemoterapi sebelum pembedahan (neoadjuvant) dilakukan untuk mengurangkan ukuran tumor, yang mewujudkan keadaan yang lebih baik untuk pembedahan pemeliharaan organ. Selepas pembedahan, terapi adjuvan diresepkan untuk mengurangkan kemungkinan berulang. Pemilihan rejimen rawatan akan ditentukan oleh ciri genetik morfologi dan molekul kanser, serta tahap keganasannya..

    Rawatan anti-hormon

    Sebilangan besar tumor payudara sensitif terhadap hormon wanita. Ini bermaksud bahawa pertumbuhan tumor dirangsang oleh tindakan estrogen dan progesteron. Apabila kesannya ditekan, pertumbuhan tumor menjadi perlahan. Untuk mencapai kesan ini, rawatan anti-hormon dilakukan. Untuk tujuan ini, kaedah berikut digunakan:

    • Pengebirian - mematikan fungsi ovari dengan ubat, radiasi, atau pembedahan;
    • Menyekat reseptor tumor dengan ubat-ubatan seperti tamoxifen
    • Pemusnahan reseptor tumor hormon - fazlodex ubat;
    • Mengurangkan sintesis estrogen ovari dengan perencat aromatase.

    Terapi yang disasarkan

    Jenis terapi ini bertujuan untuk mekanisme molekul perkembangan tumor. Sasaran yang paling biasa dalam barah payudara adalah reseptor faktor pertumbuhan epidermis dan endotel (HER-2 / neu dan VEGF). Sekiranya reseptor HER-2 / neu diekspresikan secara berlebihan, trastuzumab dengan taksana atau lapatinib (untuk rintangan awal) diberikan. Dan dengan VEGF +, bevacizumab diresepkan dengan paclitaxel.

    Terapi radiasi

    Terapi radiasi untuk kanser payudara tahap 2 diresepkan sebagai tahap ketiga rawatan, iaitu, setelah operasi dan semua kursus kemoterapi. Lebih-lebih lagi, ia digunakan baik selepas mastektomi dan untuk reseksi kelenjar. Medan penyinaran bergantung pada jenis operasi dan kehadiran atau ketiadaan metastasis.

    Contohnya, selepas mastektomi, tisu lembut dinding dada anterior disinari. Sekiranya kelenjar dipelihara, tisu-tisu juga disinari. Sekiranya terdapat bukti metastasis, kelenjar getah bening serantau disinari, dan tidak hanya axillary, tetapi juga supra dan subclavian, serta terletak di dekat sternum.

    Ramalan

    Prognosis bergantung pada tahap pembezaan neoplasma dan bilangan metastasis. Sekiranya tumor sangat dibezakan dan tidak ada kerosakan pada kelenjar getah bening, maka kira-kira 90% pesakit bertahan selama lima tahun, dalam kes lain - kira-kira 60%.

    Rawatan barah tahap 2

    Di Pusat Onkologi dan Pembedahan kami, anda akan mendapat rawatan barah moden tahap 2. Sebilangan besar barah pada peringkat ini dapat disembuhkan sepenuhnya. Untuk ini, di klinik kami, campur tangan pembedahan radikal dilakukan, kemoterapi dan terapi radiasi digunakan..

    Bagaimana barah tahap 2 dirawat?

    Dengan sebilangan besar tumor ganas, pengesanan patologi onkologi pada tahap 2 memberi pesakit peluang yang sangat baik untuk menyembuhkan kanser sepenuhnya. Inilah matlamat yang ingin dicapai oleh doktor kami.

    Satu-satunya kaedah yang memungkinkan untuk pulih dari barah sekali adalah pembedahan. Penting untuk menghilangkan tumor barah, tisu bersebelahan, kelenjar getah bening metastatik. Lebih-lebih lagi, tugas doktor bukan hanya untuk menyembuhkan penyakit. Kami mencuba:

    • buat rawatan seaman mungkin;
    • mengurangkan pencerobohan campur tangan;
    • mengurangkan risiko komplikasi intraoperatif dan pasca operasi yang teruk;
    • jika boleh, pelihara fungsi organ dan sistem di mana intervensi dilakukan.

    Sekiranya boleh, kami melakukan pembedahan pemeliharaan organ. Selepas campur tangan radikal, doktor berusaha untuk mengembalikan fungsi dan estetika struktur di mana operasi dilakukan. Sebagai contoh, pada barah payudara, plastik payudara dilakukan, dan setelah pembuangan pundi kencing, plastik dilakukan dari serpihan usus.

    Kami menggunakan kaedah tambahan yang membolehkan:

    • membuat barah dapat dikesan semula - jika tumor terlalu besar, pesakit boleh menjalani terapi kemoradiasi untuk mengurangkan ukurannya sebelum operasi;
    • mengurangkan risiko berulang - radiasi dan penggunaan ubat selepas pembedahan memberikan kelangsungan hidup bebas penyakit yang lebih baik bagi pesakit.

    Adakah barah tahap 2 dapat disembuhkan selamanya??

    Pada kebanyakan jenis tumor ganas, rawatan radikal terhadap barah tahap 2 berjaya jika dilakukan di klinik yang baik, oleh doktor yang berpengalaman dan berkelayakan. Untuk menilai hasil rawatan, kadar kelangsungan hidup lima tahun digunakan - ini adalah peratusan orang yang selamat 5 tahun setelah diagnosis dibuat.

    Hari ini, indikator dinilai bukan berdasarkan tahap, tetapi oleh prevalensi barah: ia dapat disetempat, maju secara tempatan atau dengan metastasis jauh. Pada kebanyakan barah, tahap 2 sesuai dengan barah setempat.

    Kelangsungan hidup untuk barah tahap 2 selama 5 tahun:

    • barah payudara - 99%;
    • usus besar - 90%;
    • endometrium - 96%;
    • pundi hempedu - 61%;
    • perut - 68%;
    • pundi kencing - 69%;
    • kelenjar tiroid - 100% (kecuali barah anaplastik yang paling agresif).

    Seperti yang anda lihat, statistiknya sangat memberangsangkan. Perlu diingat bahawa angka-angka ini diperoleh sebagai hasil rawatan pesakit yang memulakan rawatan 7-10 tahun yang lalu. Tetapi perubatan terus berkembang. Keputusan hari ini kemungkinan lebih baik daripada kemarin.

    Kanser darjah 2 berjaya dirawat. Sebilangan besar pesakit mempunyai peluang baik untuk menyembuhkan penyakit sepenuhnya jika mereka pergi ke klinik yang baik, mendapat rawatan perubatan yang tepat pada masanya dan mencukupi.

    Bahan tersebut disiapkan oleh timbalan ketua doktor untuk kerja perubatan klinik "Medicine 24/7", Calon Sains Perubatan Sergeev Petr Sergeevich.

    Kanser payudara tahap 2

    Kanser payudara tahap 2 sering didiagnosis. Tahap ini dibahagikan kepada IIA dan IIB. Diameter tumor boleh berkisar antara 2 hingga 5 cm, kelenjar getah bening serantau dapat terjejas atau tidak. Lebih-lebih lagi, tumor primer mungkin tidak dapat dikesan sama sekali - diagnosis dibuat berdasarkan kehadiran lesi kelenjar getah bening serantau (T0, N1). Juga, pada tahap ini, tumor mungkin lebih besar dari 5 cm (T3, N0).

    Pada barah payudara tahap 2, kedua-dua lumpektomi dan mastektomi dapat dilakukan. Sekiranya operasi pemeliharaan organ (lumpektomi) dilakukan, maka terapi radiasi wajib dilakukan selepas operasi. Doktor juga boleh menetapkan radiasi selepas mastektomi. Di samping itu, rancangan rawatan untuk barah payudara tahap 2 sering merangkumi kemoterapi tambahan..

    Sekiranya tumor bergantung pada hormon (analisis imunohistokimia menunjukkan bahawa tumor dengan status reseptor hormon positif, ER + dan / atau PR +), terapi hormon disyorkan (5-10 tahun). Sebagai tambahan, untuk mengurangkan kemungkinan metastasis tulang pada wanita pascamenopause, doktor boleh mengesyorkan bisphosphonates. jika wanita itu menopause, doktor boleh mengesyorkan bisphosphonates untuk mengurangkan kemungkinan metastasis tulang. Terapi yang disasarkan ditunjukkan jika status tumor HER2 positif.

    Apa itu barah payudara tahap 2?

    Kanser payudara tahap 2 dianggap "invasif", yang bermaksud bahawa sel-sel ganas telah "melarikan diri" di luar saluran payudara atau lobus. Maksudnya, sel-sel ini telah melewati membran bawah tanah (lapisan aselular nipis yang memisahkan tisu penghubung dari epitel). Sel-sel ini berpotensi untuk melakukan metastasis. Metastasis - proses penyebaran sel-sel tumor dari fokus utama ke organ lain dengan pembentukan fokus tumor sekunder (anak perempuan) (metastasis).

    Tidak seperti tahap keempat penyakit ini, pada peringkat kedua barah payudara, metastasis jauh tidak dikesan. Sebagai tambahan kepada tumor primer, pada tahap ini, sel barah juga dapat ditemukan di kelenjar getah bening serantau..

    Kanser payudara tahap 2 TNM

    Sistem TNM digunakan untuk menggambarkan dan mendokumentasikan kelaziman anatomi penyakit ini. Tahap 2 terbahagi kepada 2A dan 2B.

    • Huruf "T" bermaksud ukuran tumor: pada tahap kedua, huruf "T" dapat diikuti dengan angka dari 0 hingga 3. T0 - tidak ada data mengenai tumor primer; T1 - tumor dengan diameter kurang dari 2 cm; T2 - diameter dari 2 hingga 5 cm; T3 - tumor berdiameter lebih dari 5 sentimeter.
    • N digunakan untuk menggambarkan tahap penglibatan kelenjar getah bening serantau: N0 bermaksud bahawa tidak ada metastasis kanser di kelenjar getah bening serantau. N1mi menunjukkan adanya mikrometastasis di kelenjar getah bening, iaitu penyebaran kanser seperti itu hanya ditentukan semasa pemeriksaan mikroskopik. N1 - sekurang-kurangnya satu kelenjar getah bening berhampiran tumor terjejas.
    • Kriteria M menyiratkan adanya atau ketiadaan metastasis jauh: tahap 2 selalu M0, yang bermaksud ketiadaan metastasis jauh.

    Kanser payudara tahap 2

    2A: T0, N1, M0Tidak terdapat ketumbuhan pada tisu payudara,
    namun sel malignan telah dikenal pasti
    di kelenjar getah bening serantau.
    2A: T1, N1, M0Tumor berdiameter kurang dari 2 cm dan terkena
    sekurang-kurangnya satu kelenjar getah bening
    -ATAU-
    Tumor memenuhi kriteria T1mi
    (tumor ≤ 1 mm dalam dimensi terbesar)
    dan sekurang-kurangnya satu kelenjar getah bening terjejas
    2A: T2, N0, M0Tumor 2 cm hingga 5 cm, tidak ada penglibatan
    kelenjar limfa.
    2B: T2, N1, M0Tumor dari 2 cm hingga 5 cm, metastasis dikesan
    di kelenjar getah bening.
    2B: T3, N0, M0Tumor lebih dari 5 cm, kelenjar getah bening pada tumor
    prosesnya tidak terlibat.

    Kanser payudara tahap 2: rawatan

    Pakar onkologi anda telah menganalisis semua hasil penyelidikan dan membuat diagnosis lengkap. Apa yang akan datang? Rawatan tahap 2 praktis sama seperti pada tahap pertama barah payudara, tetapi ia mempunyai nuansa tersendiri, kerana ukuran tumor yang lebih besar dan prevalensi proses onkologi yang lebih tinggi.

    • Kaedah impak tempatan (tempatan). Sama ada lumpektomi atau mastektomi dilakukan, selepas itu radioterapi mungkin diresepkan. Penyinaran tumor dan tisu dada yang tersisa wajib dilakukan selepas lumpektomi.
    • Rawatan tambahan: Ini adalah kaedah terapi sistemik yang bertujuan untuk mencegah kambuh, tugas utama mereka adalah untuk memusnahkan sel-sel ganas yang mungkin tinggal di dalam tubuh setelah terdedah kepada tumor tempatan. Kemoterapi barah payudara tahap 2 adalah salah satu pilihan untuk rawatan tambahan (tambahan). Kemoterapi pada peringkat ini sering diresepkan. Umur anda, kesihatan umum, status reseptor hormon dan status HER2, dan tahap penglibatan limfa adalah faktor utama yang menentukan sama ada doktor anda menetapkan kemoterapi atau tidak. Terapi hormon tambahan merangkumi perencat Tamoxifen atau aromatase. Sekiranya tumor positif HER2, terapi yang disasarkan HER2 (contohnya, ubat seperti Herceptin) mungkin diberikan. Sehingga kini, rawatan tambahan untuk kanser payudara tahap 2 negatif tiga hanya melibatkan kemoterapi.
    • Rawatan Neoadjuvant: Anda pasti akan menjalani lumpektomi, tetapi ukuran tumor anda tidak memungkinkan untuk melakukan pembedahan pemeliharaan organ pada awalnya. Dalam kes ini, pakar onkologi anda mungkin mencadangkan agar anda menjalani terapi sistemik sebelum pembedahan, yang bertujuan untuk mengurangkan ukuran tumor primer. Sekiranya pendekatan ini berjaya, lumpektomi dilakukan, yang biasanya dilengkapi dengan terapi radiasi. Terdapat kes-kes apabila tumor tidak bertindak balas dengan baik terhadap terapi neoadjuvant, dan dalam keadaan ini, mastektomi mesti dilakukan.

    Tempoh rawatan untuk barah payudara tahap 2 adalah 3 hingga 18 bulan. Tempoh terpendek adalah ketika rancangan rawatan hanya merangkumi pembedahan dan radiasi 6 minggu. Oleh itu, jika ada keperluan untuk menerima rawatan lengkap (kemoterapi, radiasi dan terapi biologi), maka tempoh terapi aktif dapat bertahan hingga 18 bulan..

    Kanser payudara tahap 2: berapa banyak yang hidup

    Pertama sekali, perlu difahami bahawa kadar kelangsungan hidup pada peringkat kedua barah payudara adalah statistik. Ia dikira berdasarkan pemerhatian sebilangan besar pesakit..

    Jelas, sebilangan pesakit akan hidup kurang, sementara yang lain akan hidup lebih lama daripada jangka masa yang ditentukan. Setiap kes berbeza. Prognosis kanser payudara tahap 2 sangat menentukan kehadiran lesi metastatik kelenjar getah bening serantau, jenis histologi tumor, dan subjenis molekulnya.

    Menurut American Cancer Society, kadar kelangsungan hidup lima tahun untuk barah payudara tahap 2 adalah 93%. Pada gilirannya, pada tahap ketiga, ia adalah 72%.

    Di samping itu, perlu diingat bahawa prognosis dihitung berdasarkan pemerhatian pesakit yang didiagnosis menghidap barah sekurang-kurangnya 5 tahun yang lalu. Selama ini, rawatan telah meningkat dengan ketara, jadi anda mempunyai alasan untuk mengharapkan prognosis yang sedikit lebih baik.

    Pemerhatian

    Terlepas dari pilihan rawatan yang anda terima, setelah selesai, anda perlu ditindaklanjuti oleh ahli onkologi sekurang-kurangnya 5 tahun; peperiksaan dijalankan setiap tiga (tahun pertama) dan kemudian setiap enam bulan.

    Sekiranya tumor sensitif terhadap hormon, kemungkinan besar anda perlu minum pil terapi hormon dalam tempoh ini. Baru-baru ini, banyak pakar onkologi mengesyorkan menerima terapi hormon untuk barah payudara tahap 2 dalam jangka masa lima tahun.

    Di samping itu, pakar onkologi anda boleh mengesyorkan bifosfonat jika tumor anda bergantung kepada estrogen dan anda pascamenopause. Bisphosphonates adalah ubat yang digunakan untuk osteoporosis. Bisfosfonat Membantu Mengurangkan Penyebaran Kanser Payudara ke Pertunjukan Penyelidikan Terbaru Tulang.

    Setelah selesai rawatan utama untuk barah payudara tahap 2, CT atau MRI tidak digalakkan untuk pengesanan awal metastasis jauh. Walaupun pendekatan ini dibenarkan dalam beberapa jenis barah, pengesanan kambuhan awal (sebelum gejala muncul) tidak meningkatkan kelangsungan hidup dalam keadaan ini..

    Bagi mereka yang telah menyelesaikan rawatan, anda harus tahu bagaimana kambuh dapat menampakkan dirinya. Penting untuk mendapatkan bantuan perubatan seawal mungkin apabila tanda-tanda kambuh pertama muncul..

    Anda mungkin perlu terus berjumpa dengan ahli onkologi anda setelah lima tahun susulan anda. Keperluan untuk peperiksaan tahunan disebabkan oleh fakta bahawa ada kemungkinan kambuh lambat, serta komplikasi rawatan yang tertunda.

    Menangani kerisauan

    Diagnosis barah payudara selalu membahagi hidup menjadi "sebelum" dan "selepas". Semua sumber emosi dan keluarga anda dilanda kebimbangan dan ketakutan..

    Nasib baik, anda mempunyai banyak sumber untuk mendapatkan sokongan dan lebih banyak maklumat mengenai diagnosis anda. Walaupun anda biasa "kuat", dapatkan pertolongan dari orang tersayang. Jadilah ahli salah satu kumpulan komuniti sokongan barah payudara yang aktif.

    Pada masa ini, benar-benar semua peringkat barah payudara dapat dirawat, bahkan untuk tahap keempat ada ubat. Peluang pemulihan agak tinggi pada peringkat awal penyakit ini. Kanser payudara tahap 2 - masih dianggap sebagai barah peringkat awal. Sebilangan besar wanita dengan diagnosis ini bertolak ansur dengan rawatan tanpa masalah dan terus hidup, bekerja, cinta.

    Beberapa perkataan dari OncoInfo

    Kanser payudara tahap 2 adalah penyakit dengan prognosis yang agak baik, yang dipengaruhi oleh jenis histologi tumor, status resepnya, dan juga kerosakan pada kelenjar getah bening. Walaupun kemoterapi dan terapi radiasi lebih sering diperlukan pada tahap ini daripada pada tahap pertama, untungnya, tumor ini bertindak balas dengan baik terhadap rawatan. Perhatikan dengan lebih dekat rancangan rawatan anda dan ingatlah bahawa anda adalah orang terpenting dalam pasukan yang memerangi barah anda.

    Senarai sumber yang digunakan:

    Tahap barah

    Diagnosis onkologi selalu disertai dengan petunjuk tahap (untuk barah) atau tahap (untuk leukemia atau glioma) penyakit. Sebilangan barah memberikan petunjuk bersamaan tahap dan tahap penyakit.

    Tetapi bagi kebanyakan pesakit, konsep ini tetap tidak jelas dan telus. Tahap dan tahap tumor sering keliru. Dan sangat sedikit orang yang memikirkan bagaimana tahap kedua dan ketiga pada asasnya berbeza dari segi ramalan.

    Mengapa tahap barah ditentukan??

    Doktor menggunakan tahap sebagai kaedah utama untuk menggambarkan perkembangan dan penyebaran barah..

    Tahap barah digunakan untuk:

    • perancangan rawatan;
    • meramalkan perjalanan penyakit dan menentukan kemungkinan pemulihan;
    • meramalkan sejauh mana rawatan akan berjalan;
    • mewujudkan kumpulan orang untuk belajar dan membandingkan dalam ujian klinikal;
    • membantu pemilihan pesakit untuk rawatan eksperimen.

    Kanser di bahagian badan yang sama (contohnya, barah usus besar) dengan tahap yang sama biasanya mempunyai prognosis yang serupa dan biasanya dirawat dengan cara yang sama.

    Tahap barah - klasifikasi TNM antarabangsa

    Sistem yang paling umum untuk menentukan tahap perkembangan proses ganas adalah sistem TNM antarabangsa.

    T - tumor (tumor - lat.);

    N - limfatik node (nodus - lat.);

    M - metastasis jauh (μετάστασις - Yunani Lama).

    Untuk setiap penunjuk, indeks berangka diberikan - 0,1,2...

    Sistem TNM digunakan untuk mengklasifikasikan kebanyakan tumor pepejal (tumor seperti benjolan padat).

    Sistem pementasan lain digunakan untuk pementasan jenis pepejal dan barah darah dan sistem imun, seperti jenis leukemia dan limfoma tertentu.

    Nilai berangka indeks T - menerangkan ukuran tumor utama (primer). Ia juga menerangkan sama ada tumor telah tumbuh ke bahagian lain dari organ yang terkena atau tisu di sekitar organ tersebut. Nilai T dinyatakan sebagai nombor antara 1 dan 4. Nombor yang lebih tinggi bermaksud bahawa tumor lebih besar. Ini juga bermaksud bahawa tumor telah meresap lebih dalam ke organ atau ke tisu berdekatan..

    Secara umum, definisi indeks T kelihatan seperti yang ditunjukkan dalam jadual.

    Tiada tanda-tanda tumor primer

    Karsinoma in situ: karsinoma intraepithelial atau intramucosal (lesi pada lamina propria tanpa pengembangan melalui mukosa)

    Tumor ≤ 20 mm dalam dimensi terbesar atau menyerang submucosa (melalui selaput lendir tisu otot, tetapi tidak ke membran otot)

    Tumor> 20 mm, tetapi dimensi terbesar ≤ 50 mm, atau menyerang membran otot atau parenkim organ.

    Tumor> 50 mm dalam dimensi terbesar atau menembusi lapisan luar organ ke tisu sekitarnya.

    Tumor dengan saiz apa pun yang telah tumbuh menjadi organ berdekatan atau saluran darah yang besar.

    Tumor primer segerak dijumpai dalam satu organ

    Walau bagaimanapun, untuk pelbagai jenis tumor, mungkin terdapat penambahbaikan khusus untuk klasifikasi ini. Oleh itu subtipe adalah mungkin - T1a, T2c dan seumpamanya. Dalam subtipe ini, pencerobohan tumor ke dalam struktur tisu tertentu dijelaskan. Contohnya, dengan barah usus:

    • T4a adalah pertumbuhan tumor melalui lapisan kedua peritoneum;
    • T4b - pelekatan langsung ke organ lain.

    Indeks N bermaksud kelenjar getah bening. Ia menerangkan sama ada barah telah merebak ke kelenjar getah bening di sekitar organ. N0 bermaksud barah tidak merebak ke kelenjar getah bening yang berdekatan. N3 bermaksud barah telah merebak ke banyak kelenjar getah bening serantau.

    Prinsip umum menetapkan indeks N ditunjukkan dalam jadual

    Kekurangan metastasis kelenjar getah bening serantau

    Metastasis pada 1 hingga 3 kelenjar getah bening serantau (tumor di kelenjar getah bening.20.2 mm).

    Metastasis kepada 1 kelenjar getah bening serantau

    Metastasis ke 2-3 kelenjar getah bening serantau

    Metastasis kepada 4 atau lebih kelenjar getah bening

    Metastasis ke 4-6 kelenjar getah bening serantau

    Metastasis ke 7 atau lebih kelenjar getah bening serantau

    Metastasis pada nodus limfa ≥10

    Indeks M menunjukkan metastasis jauh. Ia menerangkan sama ada barah telah merebak ke bahagian tubuh yang lain melalui darah atau sistem limfa. M0 bermaksud barah belum merebak ke bahagian lain badan. M1 bermaksud ia merebak ke bahagian badan yang lain.

    Kadang-kadang huruf kecil a, b, atau c digunakan untuk memisahkan kategori tumor, kelenjar getah bening, atau metastasis untuk menjadikannya lebih spesifik (mis. T1a).

    Tahap barah: 0-4

    Sebagai tambahan kepada ciri-ciri barah menurut sistem TNM, indikasi tahap anatomi yang disebut dari 0 hingga 4 biasanya dijumpai dalam diagnosis.Biasanya tahap tumor barah ini dilambangkan dengan angka Romawi I, II, III dan IV.

    Dalam bidang perubatan, peringkat ini juga disebut kumpulan prognostik. Kerana dalam kebanyakan kes, prognosis anggaran berdasarkan tahap anatomi..

    Selain angka Romawi yang menunjukkan empat tahap barah, huruf A, B dan C juga dapat digunakan, untuk menunjukkan bawah - IIIA, IIB, dll..

    Bagi kebanyakan barah, tahap anatomi bermaksud salah satu penyataan berikut.

    • Tahap 0 - karsinoma in situ, perubahan prakanker yang mempengaruhi sebilangan kecil sel epitelium tanpa menyerang submukosa. Tiada penyebaran barah.
    • Tahap 1 - tumor sepadan dengan indeks T1, dan nilai N dan M adalah sifar.
    • Tahap 2 - tumor dapat memenuhi kriteria T1 atau T2, sementara indeks N tidak boleh lebih dari satu.
    • Tahap 3 - tumor primer telah berkembang dengan ketara atau tumbuh menjadi organ atau struktur tisu tetangga, ia sesuai dengan indeks T3 atau T4. Dalam kes ini, indeks N boleh mempunyai nilai dari 1 hingga 3. Nilai M adalah sifar.
    • Tahap 4 - bermaksud barah telah merebak melalui darah atau sistem limfa ke tempat yang jauh dari badan (penyebaran metastatik) - M1. Dalam kes ini, nilai T dan N boleh menjadi sama, 1.

    Tahap klinikal dan patologi

    Tahap klinikal ditentukan sebelum rawatan pembedahan. Ini berdasarkan hasil ujian dan ujian, seperti ujian pencitraan yang dilakukan ketika barah dijumpai (pada saat diagnosis). Doktor sering memilih rawatan berdasarkan tahap klinikal.

    Tahap klinikal ditunjukkan dalam beberapa laporan perubatan Eropah dengan huruf kecil "c" sebelum TNM.

    Pementasan patologi didasarkan pada hasil ujian dan pemeriksaan yang dilakukan ketika barah dijumpai dan apa yang dipelajari mengenai barah semasa operasi dan dengan melihat tisu setelah pembedahan dikeluarkan. Ini memberikan lebih banyak maklumat mengenai barah daripada tahap klinikal. Tahap patologi ditunjukkan dengan huruf kecil "p" sebelum TNM dalam laporan patologi.

    Tahap klinikal dan patologi barah boleh berbeza. Sebagai contoh, semasa pembedahan, doktor mungkin menemui barah di kawasan yang tidak dijumpai pada ujian pencitraan, jadi tahap yang tidak normal dapat menyebabkan tahap yang lebih tinggi..

    Pengelasan histologi tahap barah

    Gred keganasan (juga disebut penggredan tumor secara histologi) menerangkan bagaimana sel barah muncul berbanding dengan sel yang normal dan sihat. Gred barah penting untuk meramalkan perkembangan tumor dan perancangan rawatan.

    Doktor juga menggunakan skor ini untuk meramalkan seberapa baik rawatan tertentu akan berfungsi..

    Lebih-lebih lagi, untuk beberapa tumor ganas, tahap barah histologi digunakan untuk tahap.

    Untuk menentukan tahap barah, seorang ahli patologi memeriksa sampel tisu tumor di bawah mikroskop. Skor bergantung kepada beberapa faktor:

    • bagaimana sel barah berbeza dengan sel normal (pembezaan) dan ciri lain dari tumor, seperti ukuran dan bentuk sel, dan bagaimana sel berada;
    • berapa cepat sel tumbuh dan membahagi;
    • adakah terdapat kawasan kematian sel pada tumor (nekrosis).

    Pembezaan merujuk kepada seberapa sel sel barah maju dan seberapa baik ia disusun dalam tisu atau organ. Sel barah dibandingkan dengan sel normal pada organ atau tisu. Penilaian dan pembezaan pada dasarnya sama, tetapi penilaian adalah cara standard untuk mengukur pembezaan. Serta tahap, tahap pembezaan tumor dapat berubah dari masa ke masa, dan kawasan tumor yang berlainan dapat memiliki tahap pembezaan yang berlainan. Bagi kebanyakan jenis barah, skor berdasarkan kawasan yang tidak dibezakan dalam tumor..

    • Sel-sel kanser yang dibezakan dengan baik kelihatan dan berperilaku lebih seperti sel-sel normal dalam tisu di mana mereka mula tumbuh. Tumor dengan sel barah yang dibezakan dengan baik kurang agresif. Ini bermaksud mereka cenderung tumbuh dan menyebar dengan perlahan. Kanser yang dibezakan dengan baik mempunyai skor yang rendah.
    • Sel-sel kanser yang tidak dibezakan atau dibezakan dengan buruk kelihatan dan berkelakuan sangat berbeza daripada sel-sel normal dalam tisu di mana mereka mula tumbuh. Sel-sel ini kelihatan tidak matang, tidak berkembang, atau agresif, dan tidak disusun dalam urutan yang sama dengan sel normal. Tumor yang tidak dibezakan atau dibezakan dengan buruk cenderung menjadi lebih agresif. Mereka tumbuh dan menyebar lebih cepat dan juga mempunyai prognosis yang lebih buruk daripada tumor dengan sel barah yang dibezakan dengan baik. Kanser yang tidak dapat dibezakan atau dibezakan dengan buruk diberi peringkat tinggi.
    • Sel-sel kanser yang dibezakan secara sederhana kelihatan dan berkelakuan di suatu tempat antara sel-sel kanser yang dibezakan dengan baik dan tidak dibezakan.

    Untuk setiap jenis neoplasia malignan dalam disiplin seperti onkologi, tahap barah ditentukan dengan caranya sendiri. Tetapi kebanyakan barah tumor pepejal dinilai antara 1 dan 3 atau 4. Bilangan yang lebih rendah bermaksud bahawa barah mempunyai insiden yang lebih rendah. Sel barah dari pelbagai kelas boleh didapati di bahagian tumor yang berlainan. Tetapi tumor biasanya dijaringkan pada skor tertinggi yang dilihat pada sampel tumor.

    Sistem pementasan lain

    Untuk jenis kanser tertentu (seperti payudara, hati dan sejenisnya), sistem pementasannya sendiri digunakan, yang menggambarkan ciri-ciri perkembangan dan pertumbuhan tumor. Walau bagaimanapun, mereka juga berdasarkan sistem klasifikasi TNM..

    Untuk tumor malignan lain, sistem pementasan (atau gred) berdasarkan kriteria lain digunakan.

    Sistem pementasan yang digunakan untuk jenis tumor ganas tertentu:

    • Kanser ovari, endometrium, serviks, vagina dan vulva didiagnosis menggunakan sistem pementasan Persekutuan Ginekologi dan Obstetrik Antarabangsa (FIGO). Sistem FIGO berdasarkan sistem TNM.
    • Limfoma Bukan Hodgkin Menggunakan Sistem Pementasan Ann Arbor.
    • Untuk limfoma Hodgkin, gunakan sistem pementasan "Cotswold".
    • Leukemia limfositik kronik (CLL) menggunakan sistem "Rai" dan "Binet".
    • Untuk pelbagai myeloma, sistem pementasan Antarabangsa dan Durie-Salmon digunakan.

    Kaedah lain untuk menggambarkan perkembangan tumor

    Doktor boleh menggunakan kata-kata untuk menggambarkan tahap: tempatan, tempatan, serantau, tempatan, jauh, luas, atau metastatik. Disetempat dan dilokalisasikan bermaksud bahawa barah hanya terdapat pada organ di mana ia berasal dan tidak merebak ke bahagian tubuh yang lain. Penyebaran wilayah dan tempatan - tumor telah tumbuh di tisu yang paling dekat dengan organ. Kanser yang terpisah atau metastatik membentuk fokus tumor di bahagian badan yang dipisahkan dari tumor primer - paru-paru, hati, otak.

    Ketahui lebih lanjut mengenai diagnostik kanser di Eropah. Tulis kepada kami atau pesan balik. Pekerja kami akan memberi anda maklumat yang komprehensif mengenai kemungkinan pengesanan awal penyakit ganas di Belgium.

    Artikel itu disusun berdasarkan bahan:

    1. "National Stagingensive Network Network" (NCCN®) "Cancer Staging Guide"

    2. James Brierley, Mary Gospodarowicz, dan Brian O'Sullivan "Prinsip pementasan barah"