Berapa banyak yang hidup dengan leukemia darah akut

Karsinoma

Leukemia darah akut mempengaruhi sistem hematopoietik manusia dan menekan sistem imun. Penyakit ini terbentuk di sumsum tulang, sementara fungsinya yang normal terganggu dan sel yang kurang berkembang dilepaskan ke dalam darah. Leukosit secara beransur-ansur dipindahkan, tubuh tidak dapat mengatasi luka berjangkit dan mikotik. Dalam persekitaran akut, barah limfoblastik lebih kerap berlaku.

Penyakit ini menimbulkan beberapa faktor yang mengganggu kehidupan manusia sepenuhnya. Kesakitan yang berlainan, pendarahan, demam, sesak nafas, pengsan, penurunan berat badan secara tiba-tiba, dan lain-lain. Gejala utama kanser adalah kehadiran sel-sel yang belum matang dalam ujian darah..

Darah putih dianggap sebagai penyakit yang boleh membawa maut. Pada orang yang mempunyai patologi serupa, jangka hayat bergantung pada jenis leukemia, keadaan organ dalaman, usia dan tempoh proses onkologi..

Proses apa yang mempengaruhi kesejahteraan pesakit

Pada orang dengan leukemia, limfa dan leukosit yang belum matang, tanpa fungsi pelindung, dilepaskan ke dalam darah. Tahap sel darah merah turun dan pertukaran oksigen yang betul tidak berlaku di tisu. Bekalan darah periferal terganggu, tahap platelet menurun, darah berhenti membeku, organ dalaman membesar dan membengkak.

Onkologi berkembang dengan latar belakang keturunan dan kelainan genetik. Leukemia berkembang di bawah pengaruh alkohol, nikotin, makanan tidak sihat, karsinogen pada badan. Faktor khas yang mempengaruhi perkembangan barah darah adalah pendedahan radiasi seorang wanita semasa kehamilan atau kesan dos radiasi yang besar pada tubuh orang dewasa.

Jangka hayat dalam barah darah

Dengan leukemia, faktor berikut mempengaruhi pemulihan:

  • Penyakit ini berkaitan dengan kategori umur yang berbeza. Sebagai contoh, pada kanak-kanak, barah "putih" disembuhkan dalam 90% kes: imuniti kanak-kanak lebih aktif dalam mengatasi proses patologi. Pada orang yang berumur di bawah 45 tahun, kemungkinannya adalah 70%. Pada pesakit tua, jangka hayat dikurangkan hingga 20%.
  • Bentuk leukemia akut berkembang selama beberapa bulan dan berakhir dengan kematian pesakit kerana kemoterapi intensif. Ciri-ciri individu pesakit barah memainkan peranan penting. Rawatan moden membolehkan mencapai pengampunan yang stabil pada 80% pesakit. Pesakit dewasa di bawah umur 45 tahun dan kanak-kanak mempunyai peluang besar untuk sembuh.
  • Proses malignan kronik memberi peluang hidup yang lebih sedikit. Dalam bentuk kronik, leukosit mampu matang. Sel yang sihat terdapat dalam darah bersama dengan sel yang kurang berkembang. Selama bertahun-tahun, seseorang tidak merasakan perubahan yang ketara terhadap latar belakang penyakit ini. Gejala muncul secara spontan pada tahap terakhir perkembangan, yang tidak ada gunanya mengobati. Pesakit diberi terapi simptomatik untuk menghilangkan tanda-tanda mabuk dan memanjangkan umur.

Leukemia kronik tidak dapat menjadi akut dan sebaliknya. Walau bagaimanapun, dengan latar belakang proses jangka panjang yang berterusan, leukemia sel berbulu berkembang. Krisis barah yang disebut ini ditekan dan dalam 96% kes pesakit mengalami remisi sepuluh tahun..

Data statistik di kalangan pesakit yang berlainan jantina dan umur yang berbeza:

  • 30% lelaki mati akibat leukemia akut dalam setahun setelah penemuan penyakit ini. Selama 5 tahun akan datang, 50% seks lebih kuat bertahan.
  • Di kalangan wanita, kematian akibat leukemia adalah 35% pada tahun pertama dan 50% dalam 5 tahun..
  • Kadar survival sepuluh tahun untuk lelaki adalah 48%, untuk wanita - 44%.
  • Orang tua, setelah mendapat pengesahan diagnosis, meninggal kerana leukemia 2 kali lebih cepat daripada orang muda.
  • Selepas 10 tahun rawatan, 40% orang masih hidup.
  • Anak yang sakit dapat menerima rawatan dan pemulihan dengan lebih mudah. Ujian darah boleh menjadi normal selepas menjalani kemoterapi pertama. Leukemia dapat disembuhkan pada masa kanak-kanak.

Orang hidup dengan bentuk penyakit kronik dan tidak menyedari keadaan mereka sendiri, sementara bentuk akut dinyatakan dalam gejala yang jelas. Ini membolehkan diagnosis awal dan rawatan intensif untuk meningkatkan jangka hayat. Penyakit ini dirawat, tetapi selalu ada risiko kambuh.

Sekiranya anda tidak mendapatkan bantuan perubatan dengan leukemia, kematian akan berlaku dalam sebulan. Gejala akan meningkat dan organ-organ penting akan berfungsi mengikut tahapnya. Pada mulanya, akan ada tanda-tanda keracunan akut:

  • Sakit di seluruh badan;
  • Loya;
  • Ascites;
  • Kulit akan bertukar menjadi biru-hitam;
  • Haba;
  • Gangguan visual;
  • Limpa akan sangat meningkat, menonjol di hipokondrium kiri.

Pada hari-hari terakhir sebelum kematian terdapat penderitaan kesedaran, seseorang mungkin kehilangan ucapan. Kesakitan di badan menjadikannya mustahil untuk bergerak, mulut ditutup dengan bisul, yang menjadikannya sukar untuk dimakan. Semua organ dimatikan secara beransur-ansur, kematian berlaku. Autopsi mendedahkan kegagalan jantung dan buah pinggang akut.

Rawatan

Penyakit ini boleh membawa maut, tetapi dapat disembuhkan. Di Israel, banyak pusat onkohematologi telah dibina untuk menghilangkan barah darah pada orang dewasa dan kanak-kanak..

Doktor yang berkelayakan menjalankan kajian genetik sitogenetik, imunohistokimia dan molekul untuk menentukan nuansa penyakit dan menetapkan rawatan yang paling berkesan.

Bahan ujian adalah darah, sumsum tulang dan biopsi cecair serebrospinal. Untuk menjelaskan diagnosis, kaedah diagnostik instrumental digunakan..

Pesakit berada di hospital semasa rawatan. Orang itu diberi kemoterapi sehingga pengampunan tercapai. Sekiranya proses patologi yang teruk, disyorkan untuk memindahkan sumsum tulang.

Pemindahan sel induk penderma juga dilakukan di Rusia, tetapi ahli onkohematologi Israel memiliki senjata taktik terapeutik yang diperluas. Dengan transplantasi sumsum tulang, prognosis seumur hidup meningkat kepada 90% sekiranya berlaku penggabungan biomaterial orang lain.

Cara memanjangkan umur dengan leukemia akut

Dengan perkembangan proses onkologi, semua sistem badan menderita. Rawatan yang dimulakan tepat pada masanya dan mencapai pengampunan tidak memberikan jaminan 100% bahawa barah tidak akan kembali..

Perhatian khusus diberikan kepada tubuh selama 2 tahun selepas kemoterapi terakhir. Sekiranya penyakit itu tidak berulang selama 3 tahun lagi, pesakit mempunyai peluang untuk menyingkirkan leukemia selama-lamanya.

Pemindahan sumsum tulang meningkatkan kelangsungan hidup. Kesukarannya adalah sukar untuk mencari penderma yang sesuai. Terdapat contoh ketika ibu bapa melahirkan anak kedua sebagai penderma seumur hidup untuk yang pertama, kerana bahan biologi saudara dan saudari hampir selalu sesuai untuk orang yang sakit. Prosedurnya mahal, jadi kebanyakan pesakit menolak pembedahan.

Sokongan psikologi orang yang disayangi adalah penting bagi pesakit barah semasa rawatan. Untuk keadaan kemurungan yang teruk, disyorkan untuk berjumpa dengan ahli psikologi. Untuk mengatasi penyakit ini, anda perlu yakin pada diri sendiri. Pesakit dengan sikap optimis dan keinginan untuk hidup mengalami pengampunan lebih cepat daripada yang lain.

Untuk mengekalkan daya hidup dan meningkatkan daya tahan tubuh manusia terhadap sel barah, ahli onkohematologi telah membuat cadangan berikut:

  • Penting untuk menggunakan kursus kemoterapi dan penolakan rawatan alternatif yang tidak disahkan. Dengan menggunakan herba dan tincture yang tidak diketahui, pesakit memburukkan kesihatannya.
  • Kita harus melepaskan tabiat buruk. Alkohol dan nikotin mematikan bagi pesakit dengan leukemia akut.
  • Berjalan di udara segar memenuhi tubuh dengan oksigen dan meningkatkan fungsi perlindungan. Sekiranya cuaca selesa, disarankan untuk mengunjungi kawasan taman yang jauh dari lebuh raya sekurang-kurangnya dua kali sehari.
  • Pendedahan yang lama terhadap cahaya terbuka harus dielakkan. Sinar ultraviolet memprovokasi pembelahan sel barah, yang mengganggu pemulihan.
  • Tabiat makan perlu dirombak. Dilarang menggunakan daging merah berlemak. Pada mulanya, mereka cuba menghindari makanan goreng, sosej dan ikan asap, makanan dalam tin, berkarbonat dan sebarang minuman dengan pewarna, termasuk jus kedai. Cendawan tidak termasuk dalam diet. Makanan kaya serat disyorkan. Keutamaan diberikan kepada sayur-sayuran dan buah-buahan, bijirin. Ia dibenarkan menggunakan ayam dan ikan rebus atau panggang. Sebilangan kecil dan kecil dimakan setiap 2-3 jam.
  • Doktor menetapkan kompleks vitamin untuk meningkatkan proses metabolik. Pemilihan ubat sendiri tidak dibenarkan, kerana beberapa vitamin dilarang dalam onkologi.
  • Pesakit mengambil imunomodulator sehingga kekebalan lengkap terbentuk.
  • Dianjurkan untuk mengambil hepatoprotectors untuk melindungi hati dari kesan kemoterapi. Semasa rawatan, sel-sel organ dihancurkan, untuk mengisinya semula, persediaan herba digunakan.
  • Tidak boleh melupakan pengambilan ubat yang ditetapkan atau membatalkannya sendiri.
  • Pesakit disyorkan latihan pernafasan dan latihan fisioterapi ringan.
  • Penting untuk menjaga rutin tidur dan rehat. Seorang pesakit dengan leukemia perlu mendapat kekuatan semasa tidur malam dan siang. Anda tidak boleh sarat dengan kerja mental dan fizikal. Sebarang aktiviti tidak boleh menyebabkan ketidakselesaan.

Kematian dengan leukemia berlaku dalam penderitaan yang teruk. Organ manusia membusuk dan tulang merosot. Perubatan moden memungkinkan untuk mengelakkan akibat buruk dari barah darah semasa rawatan intensif. Seseorang mesti menghadiri pemeriksaan perubatan, ujian darah dan pemeriksaan ultrasound setiap tahun untuk menyelamatkan nyawa..

Kanser darah - prognosis survival

Penyebaran barah darah

Kanser darah bukanlah barah yang biasa. Menurut pakar hematologi Amerika, hanya 25 daripada 100,000 orang yang memperolehnya setahun. Kanak-kanak berumur 3-4 tahun dan lebih tua (dari 60 hingga 70 tahun) jatuh sakit lebih kerap.

Kumpulan penyakit ganas pada tisu hematopoietik merangkumi beberapa penyakit. Pejabat Statistik AS memberikan data berikut mengenai kejadian barah darah, prognosis yang bergantung pada bentuk penyakit:

leukemia dikesan pada 327.500 orang;

761,600 orang mempunyai limfoma Hodgkin atau limfoma bukan Hodgkin;

sindrom myelodysplastic didiagnosis pada 1 51000 pesakit;

96,000 orang didiagnosis dengan myeloma.

Kanser darah mempengaruhi kumpulan penduduk yang berlainan, di mana ia muncul dengan frekuensi yang berbeza. Oleh itu, kanak-kanak terutamanya menderita leukemia myelic akut, dan manifestasi leukemia paling kerap dapat dikesan pada orang yang berusia lebih dari 60 tahun. Leukemia menyumbang 2-3% diagnosis kanser. Ia mempengaruhi populasi lelaki dan wanita dalam jumlah yang berbeza. Sebagai contoh, di Jerman, 8 kes leukemia didiagnosis setiap tahun setiap 10.000 wanita, sementara lelaki didiagnosis dengan 12.5 kes per 100,000 penduduk..

Pakar mengenal pasti bentuk barah darah berikut:

leukemia (limfositik dan myeloblastik);

limfoma (limfoma Hodgkin dan limfoma bukan Hodgkin);

Prognosis kelangsungan hidup untuk leukemia

Leukemia tergolong dalam kumpulan penyakit onkologi hematopoietik, sistem limfa dan sumsum tulang. Pada masa akan datang, proses ini merebak ke darah periferal, limpa dan organ lain. Menurut statistik, di Rusia pada tahun 2014, lebih daripada 8.000 kes baru patologi darah ini dikesan, dan di Amerika Syarikat - kira-kira 33,500. Orang Afrika Amerika jatuh sakit 1.5 kali lebih kerap daripada orang kulit putih.

Terdapat empat penyebab leukemia yang diketahui:

1. Virus berjangkit. Dalam 30% kes, mutasi sel darah berlaku di bawah pengaruh virus dan bakteria.

2. Keturunan. Sejarah saudara-mara dengan leukemia menggandakan risiko morbiditi. Penyimpangan kromosom turun-temurun dalam 28% kes boleh menyebabkan leukemia.

3. Bahan kimia dan sitostatik. Linoleum, karpet dan detergen sintetik menggandakan risiko leukemia. Pemberian cephalosporins dan antibiotik siri penisilin yang tidak terkawal ke dalam badan meningkatkan risiko terkena hemoblastosis sebanyak 2.5 kali.

4. Pendedahan sinaran. Leukemia akut berkembang pada 100% orang yang terdedah kepada radiasi.

Prognosis kejadian leukemia adalah sama pada semua peringkat umur. Risiko penyakit ini paling tinggi dalam kumpulan populasi berikut:

1) pekerja loji tenaga nuklear;

2) ahli radiologi dan ahli radiologi;

3) penduduk yang tinggal berhampiran loji tenaga nuklear.

Beberapa faktor mempengaruhi prognosis kejadian leukemia:

struktur histologi tumor;

varian perjalanan proses ganas;

Dalam pengeluar penyakit antarabangsa, dua bentuk leukemia dibezakan: akut dan kronik. Dalam bentuk leukemia akut, sehingga 90% sel letupan terdapat di dalam darah periferal. Proses patologi berjalan terlalu cepat dan prognosisnya mengecewakan - kadar kelangsungan hidup dua tahun sekitar 20%, kadar kelangsungan hidup lima tahun adalah 0-1%. Sekiranya rawatan dimulakan tepat pada waktunya dan dijalankan sepenuhnya, maka prognosis positif diperhatikan dalam lingkungan 45% hingga 86% pesakit.

Prognosis hidup pesakit barah darah bertambah baik dalam bentuk kronik penyakit ini. Dalam kes ini, kira-kira 50% bentuk leukosit matang dan belum matang terdapat di dalam darah periferal. Kadar kelangsungan hidup lima tahun 85 hingga 90%.

Namun, kita tidak boleh lupa bahawa leukemia kronik berjalan dengan baik sehingga timbulnya krisis ledakan, ketika penyakit ini memperoleh ciri-ciri proses akut. Selepas rawatan kemoterapi yang sesuai, kadar kelangsungan hidup lima tahun bagi kategori pesakit leukemia kronik ini cukup tinggi dan berjumlah 45-48%. Hanya 25% pesakit mati setelah setahun setengah diampuni.

Dalam banyak cara, prognosis bergantung pada usia orang tersebut. Kadar kelangsungan hidup lima tahun untuk kanak-kanak dengan leukemia berkisar antara 60% hingga 80%. Kemungkinan penyembuhan adalah 50% orang pertengahan umur, namun, dalam 10-15% kes, mereka mengalami kambuh tumor. Kadar kelangsungan hidup lima tahun bagi orang yang berusia lebih dari enam puluh jauh lebih rendah. Ia berkisar antara 25% hingga 30%.

Kanser darah mempunyai keanehan: tidak ada fokus neoplasma, sel-sel kanser, seperti dulu, tersebar di seluruh badan. Walau bagaimanapun, dalam perjalanannya, terdapat beberapa tahap yang memungkinkan untuk menentukan prognosis kehidupan. Hanya hemoblastosis kronik yang dicirikan oleh tiga peringkat perkembangan proses patologi. Prognosis survival dikaitkan dengan mereka. Ini dapat dilihat pada jadual 1.

Jadual # 1. Prognosis kelangsungan hidup untuk hemoblastosis kronik.

Seperti yang anda lihat dari jadual 1, prognosis yang paling tidak baik untuk barah darah adalah pada peringkat terakhir, "C" penyakit ini. Ia dianggap paling teruk, kerana metastasis tumor terdapat pada tulang dan banyak organ. Ia setara dengan tahap keempat barah organ dalaman..

Untuk menentukan kaedah merawat penyakit, perlu melakukan beberapa pemeriksaan yang akan membantu menetapkan diagnosis. Ini adalah ujian darah am dan biokimia, tusukan sumsum tulang dan biopsi trepanasi.

Seterusnya, ubat antikanker dan kortikosteroid diresepkan. Dalam proses akut, terapi anti-inflamasi dan detoksifikasi dilakukan, pemindahan darah dan pemindahan komponen darah dilakukan. Kemudian pemindahan sumsum tulang penderma dilakukan. Hal ini diperlukan kerana dalam proses merawat leukemia, ubat kemoterapi dosis tinggi digunakan, dari mana tidak hanya sel stem yang tidak normal, tetapi juga mati..

Pemindahan sumsum tulang dilakukan untuk jenis kanser darah ini:

a) leukemia myeloid akut;

b) leukemia limfoblastik akut;

c) sindrom myelodysplastic;

d) leukemia myeloid kronik;

e) penyakit sel plasma;

f) leukemia myelomonocytic remaja;

g) Limfoma Hodgkin;

h) limfoma bukan Hodgkin.

Sudah tentu, prognosis kelangsungan hidup yang lebih baik selepas transplantasi sumsum tulang pada pesakit dengan penyakit bukan barah: ia berkisar antara 70% hingga 90% sekiranya penderma adalah saudara pesakit atau dirinya sendiri, dan dari 36% hingga 65%, ketika penderma bukan saudara. Sekiranya transplantasi sumsum tulang pada pesakit dengan leukemia dalam pengampunan, prognosis kelangsungan hidup adalah dari 55% hingga 68% dalam kes transplantasi dari penderma relatif, dan dari 26% hingga 50% ketika penderma bukan saudara.

Di samping itu, faktor berikut mempengaruhi prognosis kelangsungan hidup selepas pemindahan sumsum tulang:

I. Keterukan perlawanan antara penerima dan penderma sumsum tulang mengikut sistem HLA.

II. Keadaan pesakit pada malam sebelum pemindahan sumsum tulang: jika penyakit sebelum transplantasi sama ada stabil atau remisi, maka dalam hal ini prognosis meningkat sebanyak 52%.

III. Umur. Semakin muda pesakit yang telah menjalani pemindahan sel induk, semakin tinggi peluangnya untuk bertahan hidup.

IV. Penyakit berjangkit yang disebabkan oleh sitomegalovirus pada penderma atau penerima memperburuk prognosis sebanyak 79%.

V. Dosis sel stem yang ditransplantasikan: semakin tinggi, semakin besar peluang untuk hidup. Walau bagaimanapun, terlalu banyak sel sumsum tulang meningkatkan risiko penolakan cantuman sebanyak 26%..

Prognosis myeloma

Multiple myeloma juga merupakan keadaan yang disebut barah darah. Ia berkembang dari sel plasma, yang merupakan sejenis sel darah putih yang membantu tubuh melawan jangkitan. Dalam pelbagai myeloma, sel barah tumbuh di sumsum tulang merah. Mereka menghasilkan protein yang tidak normal yang merosakkan buah pinggang. Multiple myeloma mempengaruhi pelbagai bahagian badan.

Sudah tentu, kebanyakan pesakit tidak mendapatkan rawatan perubatan sehingga timbul tanda-tanda penyakit. Pada 90% pesakit, rasa sakit dan kerapuhan tulang pertama kali muncul. 95% orang memperhatikan peningkatan kekerapan penyakit berjangkit dan serangan demam. 100% orang yang mendapatkan bantuan perubatan mengalami dahaga dan kerap membuang air kecil. Penurunan berat badan, loya, dan sembelit membimbangkan 98% pesakit myeloma.

Rawatan untuk penyakit ini merangkumi kemoterapi, rawatan radiasi, dan plasmaphoresis. Peluang penyembuhan 70% adalah pemindahan sumsum tulang atau sel stem. Walaupun kejayaan hematologi onkologi, serta transplantasi, prognosis untuk bentuk barah darah ini tidak baik.

Terdapat 14 varian myeloma, tetapi dalam 90% kes leukemia dan limfoma dicatatkan. Prognosis kelangsungan hidup bergantung pada banyak faktor, bagaimanapun, seseorang tidak boleh lupa bahawa prognosis hanya berdasarkan data statistik. Semakin awal diagnosis dibuat dan rawatan dimulakan, semakin baik prognosisnya..

Terdapat 4 peringkat myeloma berganda. Pada peringkat awal penyakit, pada 100% pesakit, tidak mungkin untuk mengesan gejala patognomonik. Kerosakan pada tisu tulang juga tidak dapat dikesan. Pada peringkat pertama, sebilangan kecil sel myeloma dijumpai, dan pada 97% pesakit, terdapat kerosakan kecil pada tisu tulang.

Kemunculan sejumlah sel myeloma yang sederhana ditafsirkan sebagai tahap 2 penyakit ini. Pada peringkat ketiga perkembangan myeloma, dalam 100% kes, terdapat sebilangan besar sel atipikal dan banyak kerosakan pada tisu tulang. Prognosis untuk kelangsungan hidup dalam barah darah jenis ini, seperti myeloma, adalah usia pesakit. Orang muda adalah rawatan yang 2 kali lebih baik daripada pesakit yang lebih tua.

Dalam 10% kes, myeloma berganda tidak simptomatik dan berkembang secara perlahan. Prognosis bertambah buruk pada 100% orang yang mengalami gangguan fungsi ginjal. Walau bagaimanapun, prognosis pemulihan adalah 30% lebih baik pada pesakit yang bertindak balas terhadap terapi pada peringkat awal penyakit ini..

Selepas rawatan, 100% pesakit memerlukan pemantauan dan pemeriksaan berkala. Orang-orang ini disarankan untuk mengambil banyak cecair untuk meningkatkan fungsi buah pinggang. Kerana sistem kekebalan tubuh yang lemah, mereka terpaksa melindungi diri mereka dari penyakit berjangkit dengan lebih berhati-hati.

Berapakah jangka hayat dan jangkaan kelangsungan hidup pesakit dengan myeloma? Kajian-kajian tersebut memberikan analisis mengenai kelangsungan hidup pesakit dengan myeloma berbanding dengan rakan sebaya mereka yang tidak mempunyai penyakit ini..

Jadual 2. Jangka hayat pesakit dengan myeloma menurut ACS (American Cancer Society).

Jangka hayat (bulan)

Kematian akibat leukemia

Kami menjawab soalan terpenting mengenai leukemia

Kajian darah periferal dapat menunjukkan leukemia

Foto: Sergey Yakovlev

Pada bulan September, kami bertemu Veronika Rozhnovskaya, sebuah kota malaikat, yang hidupnya berubah ketika anak perempuannya Dasha didiagnosis menderita leukemia. Gadis itu ketika itu berada di kelas lima, dan doktor tidak memperhatikan penyakitnya. Pakar menyatakan bahawa barah darah bertindak lebih agresif, semakin muda organisma, yang mempengaruhi penyakit ini. Soalan penting lain mengenai barah ini dijawab oleh Profesor Jabatan Onkologi dan Radiologi Perubatan Universiti Perubatan Negeri Ural Sergei Berzin dan pakar hematologi dari Ufa Nelly Yanturina.

Apa itu leukemia?

Leukemia adalah penyakit sel darah neoplastik. Dengan leukemia, terdapat transformasi patologi leukosit dan pembahagiannya yang tidak terkawal. Akibatnya, mereka menggantikan sel sumsum tulang yang normal, dari mana leukosit, eritrosit dan platelet yang beredar di dalam darah terbentuk.

Leukemia akut dan kronik: apa ciri mereka?

Dalam leukemia akut, terdapat lebih banyak bentuk yang disebut "muda" leukosit yang diubah, dalam leukosit kronik, sel-selnya lebih matang, ia terkumpul di hati, limpa, dan kelenjar getah bening. Gejala leukemia akut berkembang dengan lebih cepat, selama beberapa hari atau minggu. Dalam kes ini, anda perlu memasukkan pesakit secepat mungkin..

Pada leukemia kronik, pembahagian sel lebih perlahan, dan klinik juga berkembang pada kadar yang lebih perlahan. Klon leukemia dibawa oleh aliran darah ke seluruh tisu hematopoietik. Organ sasaran di mana metastasis disimpan adalah buah pinggang dan tulang. Dengan menetap di tisu tulang, sel-sel ini, dengan cara lain mereka disebut myeloma, melanggar strukturnya. Ini dapat ditunjukkan dengan kerap patah tulang, sakit di tulang belakang, tulang rusuk. Leukemia kronik boleh berlanjutan selama bertahun-tahun tanpa penyimpangan kesejahteraan yang jelas, maka mereka hanya dapat dikesan dengan memeriksa darah.

Bagaimana barah darah bermula??

Permulaan penyakit ini sering berlaku tanpa gejala yang jelas. Pesakit mencatat kelemahan umum, keletihan, sakit tulang yang tidak jelas, suhu tidak konsisten pada waktu malam dalam lingkungan 37.1-38 darjah. Tetapi dalam tempoh ini, pada beberapa pesakit, anda dapat melihat sedikit peningkatan kelenjar getah bening, limpa. Terdapat juga perubahan dalam ujian darah - peningkatan atau penurunan jumlah leukosit, anemia.

Gejala barah darah

Leukemia boleh berlaku dengan pelbagai gejala. Dalam bentuk akut, pesakit mungkin mengadu bahawa mereka sering mengalami selesema, mereka mengalami komplikasi berjangkit atau lebam di badan, dan seseorang akan bimbang tentang penurunan berat badan secara tiba-tiba, penampilan lebam pada badan atau peningkatan kelenjar getah bening.

Gejala leukemia tidak spesifik, seperti berikut:

  • kelemahan;
  • pening;
  • suhu tinggi tanpa sebab yang jelas;
  • sakit di lengan dan kaki;
  • berdarah.

Apabila patologi membiak leukosit menggantikan sel darah lain, anemia dan pendarahan menjadi yang pertama disebabkan oleh penurunan jumlah sel darah lain - eritrosit dan platelet. Oleh kerana pengumpulan leukosit di kelenjar getah bening, hati atau limpa, organ ini dapat meningkat, tetapi hanya seorang doktor yang dapat mengesan gejala ini.

Apa itu leukemia yang teruk?

Dalam leukemia, substrat tumor adalah sumsum tulang, yang terdapat di semua tulang tubular dan rata. Prekursor darah berkembang di sini: eritrosit, leukosit dan platelet. Ketika sel-sel tumor mulai berkembang dalam tisu, tidak ada ruang untuk sel darah normal dan sihat. Sekiranya, dalam kes barah perut, kawasan yang terjejas dapat dikeluarkan, kemoterapi dapat dilakukan tepat pada waktunya dan pengampunan jangka panjang dapat dicapai, maka taktik ini tidak dapat diterima untuk barah darah..

Bagaimana diagnosis leukemia??

Pemeriksaan khusus ditetapkan - tusukan sternal: tusukan sternum dibuat, sumsum tulang diambil untuk analisis dan komposisi selularnya dikaji. Sekiranya tusukan tidak cukup maklumat, kajian tambahan akan ditetapkan - mereka menggunakan trepanobiopsi sayap iliac. Diagnosis leukemia berdasarkan hasil biopsi. Ia berlaku bahawa diagnosis dibuat secara kebetulan semasa pemeriksaan perubatan atau mengisi kad perang kesihatan: ketika memeriksa darah periferal, myelosit dijumpai.

Siapa yang mungkin menghidap leukemia?

Terdapat bentuk leukemia akut yang boleh berkembang dari hari-hari pertama kehidupan seseorang. Orang tua terdedah kepada bentuk leukemia kronik. Semakin muda usia, penyakit ini semakin agresif, tetapi dengan kaedah rawatan moden, pesakit dapat hidup hingga 5-7 tahun. Perjalanan leukemia myeloid kronik (dan ini telah terbukti secara saintifik) sangat dipengaruhi oleh keadaan sistem saraf pesakit - jika terdapat tekanan, kemurungan, orang akan terbakar secara literal di depan mata.

Tahap rawatan barah darah

Rawatan leukemia adalah proses yang agak panjang. Rata-rata, diperlukan dari 3 bulan hingga 2-3 tahun untuk mencapai pengampunan pada leukemia akut.

Tahap pertama dan paling sukar dalam rawatan leukemia akut adalah kemoterapi intensif, dengan mana kita mesti membunuh sel-sel tumor. Pesakit harus disimpan di unit aseptik khas, di mana keadaan steril diciptakan untuk mengecualikan hubungan mereka dengan jangkitan. Pesakit pada masa ini tidak mempunyai faktor perlindungan sendiri, kerana hematopoiesis mereka telah menderita penyakit itu sendiri dan ubat kemoterapi yang digunakan. Untuk menggabungkan hasil terapi setelah tahap pemulihan (atau penyingkiran sokongan), keputusan dibuat mengenai perlunya transplantasi sumsum tulang..

Mana-mana, walaupun yang paling mahal, kemoterapi mempunyai hadnya, kata penceramah, dan hanya pemindahan sumsum tulang dari penderma yang sihat yang dapat "melangkah" melebihi had ini.

Apa jenis pemindahan sumsum tulang yang boleh digunakan?

Transplantasi dapat dilakukan sekiranya pesakit dimasukkan dalam keadaan remisi. Ia boleh terdiri daripada dua jenis: autotransplantasi, ketika sumsum tulang pesakit sendiri dipindahkan, dan allotransplantation, dalam hal ini tisu diambil dari penderma..

Dalam kes pertama, darah periferal diambil dari pesakit dari vena, sel induk dikeluarkan daripadanya dengan bantuan pemisah, disimpan dan dipindahkan ke bank untuk simpanan. Kemudian pesakit diberi kemoterapi terkuat, dan kemudian transplantasi dilakukan - dengan cara yang sama, sel induk disuntik melalui vena, dan mereka mula membuat keturunan baru. Secara teknikal, ia kelihatan seperti pemindahan darah. Pemindahan juga boleh dilakukan untuk leukemia kronik.

Allotransplantation memberikan hasil yang baik jika penderma adalah adik beradik, mereka mempunyai fenotip terdekat. Transplantasi, walaupun dari sepupu, tidak selalu berjaya, tetapi masih merupakan peluang seseorang untuk hidup.

Siapa yang boleh menjadi penderma sumsum tulang?

Penderma sumsum tulang yang terbaik adalah lelaki berusia 30-40 tahun, keluarga, dengan pekerjaan tetap. Diinginkan - dalam pengeluaran perindustrian, di kilang. Amalan menunjukkan bahawa orang-orang inilah yang memperlakukan derma dengan tanggungjawab yang paling besar..

Seorang wanita juga boleh menjadi penderma sumsum tulang. Tetapi di sini adalah penting untuk mempertimbangkan bahawa selepas melahirkan dan kehamilan, antibodi beredar di dalam darah wanita, dan leukositnya sudah siap untuk melawan antigen asing. Oleh itu, hasil pemindahan mungkin lebih teruk..

Berapakah peratusan kematian akibat leukemia hari ini

Mozilla / 5.0 (X11; Linux x86_64) AppleWebKit / 535.24 (KHTML, seperti Gecko) Chrome / 19.0.1055.1 Safari / 535.24 [95.214.9.114]

Leukemia darah akut (leukemia) terutamanya mempengaruhi sistem pembentuk darah manusia dan menekan sistem imun. Penyakit ini mulai terbentuk di sumsum tulang dan menyebabkan gangguan fungsi normal, yang disebabkan oleh pembebasan sel yang kurang berkembang ke dalam darah.

Akibatnya, leukosit dipindahkan, tubuh tidak dapat mengatasi luka berjangkit dan mikotik. Di antara bentuk akut penyakit ini, kanser limfoblastik adalah yang paling biasa. Penyakit ini membawa kepada kemunculan faktor-faktor yang mengganggu kehidupan manusia sepenuhnya..

Seseorang mengalami kesakitan penyetempatan yang berbeza, pendarahan, suhu badan meningkat, sesak nafas, sering pingsan, penurunan berat badan secara tiba-tiba, dll. Gejala utama leukemia adalah adanya sel-sel yang belum matang dalam darah..

Berapa banyak yang hidup dengan leukemia

Pada orang yang telah didiagnosis menderita leukemia, jangka hayat secara langsung bergantung pada jenis leukemia, keadaan organ dalaman, usia dan jangka masa proses onkologi. Leukemia sama sekali berbeza untuk kategori umur yang berbeza. Contohnya, pada kanak-kanak, leukemia disembuhkan dalam 90% kes..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh kanak-kanak dapat mengatasi proses patologi dengan lebih aktif. Orang di bawah umur 45 tahun mempunyai peluang 70% untuk sembuh. Pada orang tua, kemungkinan pemulihan hanya 20%. Bentuk leukemia akut dapat berkembang selama beberapa bulan dan dalam kebanyakan kes berakhir dengan kematian pesakit jika tidak ada kemoterapi intensif.

Ciri-ciri individu seseorang juga memainkan peranan penting. Rawatan moden akan memungkinkan untuk mencapai pengampunan pada 80% pesakit. Orang dewasa di bawah umur 45 tahun dan kanak-kanak mempunyai peluang besar untuk sembuh. Orang yang didiagnosis dengan keganasan kronik cenderung untuk bertahan hidup.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam bentuk ini, leukosit dapat matang. Selama beberapa tahun, seseorang mungkin tidak merasakan perubahan terhadap latar belakang penyakit ini. Gejala muncul pada peringkat terakhir penyakit ini, ketika hampir tidak ada peluang untuk sembuh. Pesakit diberi terapi simptomatik. Ini dilakukan untuk menghilangkan tanda-tanda mabuk dan memanjangkan umur..

Kematian akibat leukemia

Seperti yang ditunjukkan oleh data statik di kalangan pesakit dari semua peringkat umur dengan jantina yang berbeza, 30% lelaki mati akibat leukemia akut dalam setahun setelah diagnosis. Dalam tempoh 5 tahun selepas diagnosis, kematian akibat penyakit ini di kalangan lelaki adalah 50%.

Di kalangan wanita, kematian akibat leukemia pada tahun pertama selepas diagnosis adalah 35% dan 50% - dalam tempoh 5 tahun akan datang. Sekiranya kita mengambil masa 10 tahun setelah diagnosis, maka pada lelaki kadar survival adalah 48%, dan pada wanita - hanya 44%. Orang tua yang didiagnosis dengan penyakit berbahaya ini paling tidak bernasib baik..

Mereka mati kerana leukemia dua kali lebih cepat daripada orang muda. Dalam tempoh 10 tahun selepas diagnosis, hanya 40% berjaya menyelamatkan nyawa mereka. Kanak-kanak bertoleransi dengan rawatan itu sendiri lebih mudah dan pulih lebih cepat. Ujian darah boleh kembali normal selepas menjalani kemoterapi pertama.

Orang boleh hidup dengan bentuk penyakit kronik tanpa mengetahui keadaan mereka sendiri, sementara bentuk leukemia akut dinyatakan dengan gejala yang jelas, yang memungkinkan diagnosis tepat pada masanya dan rawatan intensif yang dapat meningkatkan jangka hayat. Leukemia dirawat, tetapi ada risiko kambuh.

Hari ini

Cuaca Sekarang

Pencarian Laman web

Dia membunuh. 9 Fakta Utama Semua Orang Perlu Tahu Mengenai Leukemia

rus.DELFI.lv

APP - Artikel Tindakan

Leukemia adalah istilah payung untuk pelbagai jenis sel darah dan barah sumsum tulang. Ratusan ribu orang di seluruh dunia didiagnosis menghidap leukemia setiap tahun. Berjuta-juta orang berada dalam keadaan remeh - leukemia mematikan tetapi dapat diatasi.

Everyday Health bercakap dengan beberapa pakar leukemia yang berbeza sekaligus dan berikut adalah 10 perkara penting yang mesti diketahui oleh semua orang mengenai penyakit ini..

1. Terdapat empat jenis leukemia utama

Dalam 40% kes, leukemia adalah leukemia granulositik akut. Dengan itu, sumsum tulang mula menghasilkan sel darah merah, myeloblas, atau platelet yang tidak sihat. Jenis kedua yang paling biasa (sekitar 30% kes) adalah leukemia limfositik kronik, di mana sumsum tulang "menghasilkan" terlalu banyak sel darah putih yang tidak sihat. Seterusnya adalah leukemia myeloid kronik dan leukemia limfositik akut.

Bergantung pada jenis sel darah yang terjejas, jenis leukemia berbeza..

2. Leukemia bermula pada sumsum tulang

Tubuh kita menghasilkan sebahagian besar sel darah - baik sel darah putih ("pejuang" melawan jangkitan), dan merah (pembawa oksigen) dan platelet (melawan pembekuan darah). Biasanya, semua sel dilahirkan sama atau "tidak berkembang" dan akhirnya berkembang menjadi "orang dewasa", mengekalkan fungsi normal organisma. Tetapi pada orang dengan leukemia akut, sel-sel tidak masuk ke tahap "pematangan". Dan pada orang dengan jenis leukemia kronik, sel-sel "matang", tetapi kemudian memberi jalan keluar dari serangan sel-sel lain yang tidak normal dan sama dewasa. Dan yang paling teruk ialah sel-sel perosak ini memasuki aliran darah dan dibawa ke seluruh badan, masuk ke bahagian lain dari sistem imun dan sering membahayakan di sana juga..

3. Beberapa bentuk leukemia berkembang lebih cepat daripada yang lain

Sebagai contoh, semua jenis leukemia akut dianggap sangat cepat berkembang. Hanya kerana dalam kes ini, kemampuan sumsum tulang untuk menghasilkan sel yang sihat akan terjejas. Sekiranya leukemia mengambil bentuk kronik, maka tisu tulang sebahagiannya mengekalkan kemampuan untuk menghasilkan sel, dan mereka membantu sistem kekebalan tubuh untuk menangani tugas-tugas semasa.

4. Orang hidup lebih lama dengan leukemia

Sekiranya kita bercakap mengenai Amerika Syarikat, maka pada tahun 1950-an, hanya 14% kes hidup selama sekurang-kurangnya lima tahun, dan dalam tempoh pemerhatian dari 2004 hingga 2010 sudah ada 60%.

5. Umur boleh menjadi faktor risiko

Walaupun pada hakikatnya kebanyakan orang jatuh sakit dengan leukemia setelah berumur 55 tahun, pada masa yang sama ia adalah jenis barah kanak-kanak yang paling biasa (di bawah usia 15 tahun). Faktor risiko lain: dos radiasi yang tinggi, kemoterapi, pendedahan kronik terhadap bahan kimia tertentu (seperti benzena), sindrom Down, sejarah keluarga leukemia.

6. Gejala leukemia bergantung pada jenis dan tahap perkembangannya

Tetapi semuanya merangkumi: demam, keringat malam dan gejala selesema yang lain; keletihan dan kelemahan; gusi bengkak dan berdarah; sakit kepala; hati dan limpa yang membesar; amandel yang diperbesar; sakit tulang; pucat, penurunan berat badan.

7. Leukemia limfositik kronik semakin dianggap hanya penyakit kronik

Kami telah belajar mengatasi leukemia limfositik kronik - penyakit ini semakin hilang dan orang hidup selama 15-20 tahun lagi. Tetapi, tentu saja, untuk ini anda perlu selalu minum ubat - perencat tirosin kinase.

8. Rawatan yang berkesan menjulang di kaki langit

Pakar yang ditemuramah oleh penerbitan tersebut mendakwa bahawa banyak ubat yang menjanjikan kini sedang dalam pengembangan yang akan dapat mengalahkan jenis leukemia utama..

9. Sekiranya didiagnosis menghidap leukemia...

Pakar menasihati tiga perkara: pertama, berjumpa dengan bukan sahaja pakar onkologi, tetapi juga pakar hematologi. Kedua, bagaimanapun, dapatkan pendapat pakar pihak ketiga yang mempunyai profil serupa. Ketiga, mulakan rawatan dengan segera sekiranya ia adalah leukemia akut atau ikuti arahan doktor (BUKAN seorang doktor) jika itu adalah jenis kronik. Anda boleh hidup dengan leukemia kronik selama bertahun-tahun tanpa rawatan, tetapi bukan pesakit yang harus memutuskan sama ada perlu atau tidak..

Leukemia (C91-C95)

Kejadian leukemia tinggi di negara maju, khususnya, di kalangan penduduk kulit putih Amerika Syarikat (lelaki - 11, wanita - 7), Hawaii (lelaki - 11, wanita - 7), Australia (Queensland: lelaki - 12, wanita - 8), Eropah (Itali, Varese: lelaki - 10, wanita - 6), antara Yahudi Israel (lelaki - 9, wanita - 6) dan rendah di kebanyakan negara Asia (China, Shanghai: lelaki - 5, wanita - 4) dan Afrika (Zimbabwe : lelaki - 3, wanita - 3). Di Rusia, kejadian leukemia agak tinggi (St. Petersburg: lelaki - 9, wanita - 5)

Kematian yang tinggi akibat leukemia diperhatikan di Eropah Timur, khususnya di Hungary (lelaki - 8, wanita - 5), Republik Czech (lelaki - 7, wanita - 4), Slovakia (lelaki - 7, wanita - 4), AS (lelaki - 7, wanita - 4), Israel (lelaki - 7, wanita - 5). Di Rusia, kadar kematian akibat leukemia masing-masing adalah 5 dan 4 di kalangan lelaki dan wanita. Kadar kematian lebih rendah di China (lelaki - 3, wanita - 2), Jepun (lelaki - 4, wanita - 3)

Kejadian leukemia telah stabil dalam beberapa tahun terakhir, sementara di beberapa negara terdapat sedikit peningkatan. Penurunan kematian yang ketara dicatat untuk leukemia kanak-kanak. Kematian akibat leukemia juga menurun pada orang dewasa, tetapi penurunan pada orang dewasa ini jauh lebih sederhana daripada pada kanak-kanak. Angka kematian akibat leukemia meningkat di kalangan orang tua. Leukemia limfoid menyumbang sekitar 50%, dan leukemia myeloid - 43% dari semua bentuk leukemia. Kira-kira 2% adalah leukemia sel monosit dan berbulu

Leukemia limfoid (C91) lebih kerap berlaku di negara maju, di Kanada (lelaki - 6, wanita - 4), Amerika Syarikat (populasi kulit putih: lelaki - 6, wanita - 3), Israel (Yahudi: lelaki - 6, wanita - 2). Di Itali dan Sepanyol, kejadian di antara lelaki berbeza antara 5-9, dan di antara wanita antara 2 dan 6. Kejadian tinggi dicatatkan di negara-negara Eropah lain dan di Australia. Kejadian rendah di Afrika (Zimbabwe: lelaki 1, wanita 1) dan Asia (China, Shanghai: lelaki 2, wanita 1)

Leukemia limfoid akut (SEMUA / SEMUA) menduduki tempat pertama dalam struktur tumor malignan pada kanak-kanak (30-40%) dan menyumbang tidak lebih daripada 5% daripada semua leukemia pada orang dewasa. Kejadian puncak SEMUA berlaku pada kanak-kanak berumur 2-4 tahun. Kanak-kanak lelaki lebih cenderung jatuh sakit daripada kanak-kanak perempuan. Kejadian terendah diperhatikan dari 25 hingga 59 tahun. Puncak kejadian kedua yang kurang jelas diperhatikan pada usia tua

Kadar kematian dari SEMUA di kalangan kanak-kanak menurun di hampir semua negara maju. Penurunan ini berlaku dengan latar belakang peningkatan kejadian dan dikaitkan dengan kejayaan yang signifikan dalam SEMUA rawatan

Leukemia limfoid kronik (CLL) lebih kerap berlaku pada orang dewasa yang lebih tua di Amerika Syarikat, Kanada dan negara maju yang lain, dan jarang di Jepun dan China, begitu juga di Afrika. Perbezaan kejadian CLL (lebih daripada 30 kali), kemungkinan besar, dapat dijelaskan oleh masalah yang berkaitan dengan diagnosis pembezaan dan, dengan demikian, dengan terlalu rendahnya patologi ini di negara-negara membangun. CLL jarang berlaku sebelum berumur 30 tahun. Namun, setelah usia ini, terdapat peningkatan kejadian, yang mencapai maksimum 70-80 tahun. Lelaki lebih kerap sakit berbanding wanita

Setelah peningkatan ketara dalam kejadian CLL selama dua dekad pertama separuh kedua abad yang lalu, morbiditi dan kematian mulai menurun, dan trend ini berterusan hingga hari ini.

Leukemia myeloid (C92-C94) lebih kerap berlaku di negara maju. Kejadian yang tinggi berlaku di kalangan orang kulit putih (lelaki - 5, wanita - 3) dan kulit hitam (lelaki - 4, wanita - 3) di Amerika Syarikat, di Kanada (lelaki - 4, wanita - 3), di Eropah Barat - di Itali (Varese : lelaki - 5, wanita - 3), Perancis (Ysere: lelaki - 4, wanita - 3); Australia (Queensland: lelaki 6, wanita 4). Kejadian leukemia myeloid rendah di Afrika (Zimbabwe: lelaki - 1, wanita - 2) dan Asia (China, Shanghai: lelaki - 2, wanita - 2)

Leukemia myeloid akut (AML) menyumbang 15-25% daripada semua leukemia pada kanak-kanak dan 20-40% pada kanak-kanak di bawah umur 4 tahun. Perbezaan kejadian AML di negara yang berbeza sukar untuk dinilai kerana masalah yang berkaitan dengan diagnosis pembezaan dan, oleh itu, kemungkinan pengurangan penyakit ini. Puncak kecil dalam kejadian AML dicapai pada usia 5 tahun, setelah itu terdapat penurunan. Selepas 10 Tahun, frekuensi AML mula meningkat dan memuncak pada usia 70-80. Di kalangan orang tua (lebih dari 60), AML lebih biasa pada lelaki berbanding wanita. Pada usia dini, kejadian AML di kalangan lelaki dan wanita adalah hampir sama

Selama dua dekad pertama separuh kedua abad yang lalu, terdapat peningkatan morbiditi dan kematian akibat AML. Namun, sejak awal tahun 70an. kadar morbiditi dan kematian telah stabil

Leukemia myeloid kronik (CML) berlaku dengan frekuensi yang hampir sama di berbagai belahan dunia. Ini menyumbang tidak lebih dari 1-3% dari semua leukemia pada kanak-kanak. Dengan meningkatnya usia, kejadian meningkat dan mencapai maksimum pada orang tua. CLL lebih kerap berlaku pada lelaki berbanding wanita. Morbiditi dan kematian akibat CML tetap tidak berubah di kebanyakan wilayah di dunia

Di Amerika Syarikat, kadar survival 5 tahun untuk semua bentuk leukemia adalah 39% dan 38% untuk lelaki dan wanita kulit putih dan 30 dan 31% untuk lelaki dan wanita kulit hitam, masing-masing. Di Eropah Barat, 27% bertahan selama 5 tahun, dan di negara-negara membangun - sekitar 15% pesakit dengan leukemia. Kelangsungan hidup meningkat dengan ketara pada kanak-kanak dengan SEMUA. Pada awal 60-an abad yang lalu di Amerika Syarikat, kadar kelangsungan hidup 5 tahun tidak lebih daripada 4%. Menjelang akhir tahun 80an. Kadar kelangsungan hidup 5 tahun kanak-kanak dengan SEMUA adalah 72%. Dalam tempoh yang sama, kadar kelangsungan hidup 5 tahun untuk kanak-kanak dengan AML meningkat dari 3% menjadi 31%. Walau bagaimanapun, kelangsungan hidup pada orang dewasa dengan AML tetap tidak berubah. Kadar kelangsungan hidup CLL 5 tahun tidak berubah pada 30-70%, bergantung pada tahap penyakit ini

Faktor risiko utama yang terbukti untuk leukemia, diklasifikasikan oleh IARC sebagai karsinogenik kepada manusia, adalah radiasi pengion, pendedahan pekerjaan kepada benzena dan pelarut lain, dan merokok.

Di samping itu, risiko leukemia meningkat dengan ketara pada pekerja getah dan kasut. Industri getah dan kasut dikaitkan oleh IARC kepada kumpulan faktor ke-1, yang karsinogeniknya bagi manusia telah terbukti. Virus onkogenik cenderung memainkan peranan penting dalam etiologi leukemia

Pada awal abad XX. terdapat peningkatan kejadian leukemia di kalangan ahli radiologi. Walau bagaimanapun, dalam kumpulan radiografi berikutnya, peningkatan kematian akibat leukemia tidak dikesan. Pemerhatian terhadap 93,000 penduduk Hiroshima dan Nagasaki yang terselamat dari pengeboman atom menunjukkan peningkatan risiko leukemia yang dikaitkan dengan dos radiasi 0,4 Gy ke atas. Risiko maksimum dicapai pada mereka yang menerima 3-4 Gy. Peningkatan risiko dicatat untuk semua bentuk leukemia, kecuali CLL. Hasil kajian epidemiologi mengenai morbiditi dan kematian akibat leukemia sebagai hasil ujian darat senjata atom di Nevada (AS) adalah bertentangan. Hasil percanggahan diperoleh berkenaan dengan peserta ujian senjata nuklear. Tidak ada peningkatan morbiditi dan kematian akibat leukemia sehubungan dengan kemalangan di loji tenaga nuklear Chernobyl. Beberapa kajian epidemiologi mendapati peningkatan kematian akibat leukemia (tidak termasuk CLL) pada pekerja nuklear. Walau bagaimanapun, hasil ini belum dapat disahkan dalam kebanyakan kajian lain. Selain itu, risiko leukemia tidak meningkat di kalangan pekerja di lombong uranium yang terdedah kepada radon dosis tinggi. Terapi radiasi untuk penyakit tertentu dan, pertama sekali, tumor ganas juga meningkatkan risiko terkena leukemia. Pesakit yang menerima terapi radiasi untuk serviks, payudara, dan limfogranulomatosis mempunyai kejadian leukemia myeloid akut yang lebih tinggi daripada yang dijangkakan

Pesakit yang menerima terapi antikanker dengan ubat alkilasi juga mempunyai risiko peningkatan leukemia myeloid akut. RR meningkat 10-300 kali pada pesakit yang menerima ubat alkilasi untuk pelbagai penyakit limfoproliferatif, limfoma, limfogranulomatosis. Risiko terkena leukemia juga meningkat pada pesakit dengan tumor pepejal yang menerima ubat alkilasi. Walau bagaimanapun, mereka mempunyai risiko RR yang jauh lebih rendah.

Pendedahan di tempat kerja kepada benzena dalam kasut, getah, kulit, bahan kimia, industri penapisan minyak, pelukis dan pemandu profesional dikaitkan dengan peningkatan kematian yang signifikan sebanyak 3-6 kali ganda dari leukemia akut dan peningkatan lebih daripada 10 kali ganda risiko terkena leukemia myeloid akut. Petani, doktor haiwan, ayam dan pekerja penyembelihan berisiko tinggi mengalami leukemia. wakil profesion yang mempunyai hubungan dengan racun perosak, racun rumpai, baja mineral, dan, mungkin, virus. Pembebasan dioksin ke persekitaran di bandar Seveso di Itali telah menyebabkan peningkatan kejadian dan kematian leukemia myeloid pada populasi lelaki. Beberapa kajian epidemiologi menunjukkan peningkatan risiko leukemia pada pekerja styrene dan butadiene

Sebilangan besar kajian menunjukkan hubungan antara profesi ibu bapa dan risiko mengembangkan leukemia pada anak-anak. Peningkatan risiko leukemia, terutama SEMUA, telah dikenal pasti pada anak-anak yang ibu bapanya bekerja di industri kimia, getah, metalurgi, tekstil atau terdedah di tempat kerja terhadap PAH, benzena, pelarut dan radiasi.

Risiko leukemia myeloid akut meningkat hingga 2 kali ganda pada pekerja yang terdedah kepada radiasi elektromagnetik di tempat kerja. Berdasarkan beberapa kajian epidemiologi, dapat disimpulkan bahawa jarak tempat kediaman dengan talian voltan tinggi menyebabkan sedikit peningkatan risiko leukemia pada kanak-kanak, tetapi ini hanya berlaku untuk saluran kuasa tinggi.

Sebilangan besar kajian epidemiologi yang menyelidiki peranan merokok dalam etiologi leukemia menunjukkan bahawa merokok meningkatkan risiko mengembangkan leukemia myeloid akut, dan penyakit ini telah bergabung dengan senarai panjang tumor ganas yang berkaitan dengan merokok. Berdasarkan penilaian risiko, saintis Amerika menyimpulkan bahawa 31% daripada semua kes leukemia myeloid akut di Amerika Syarikat disebabkan oleh merokok

Bentuk leukemia keluarga dijelaskan dalam literatur. Leukemia pada masa kanak-kanak adalah salah satu komponen sindrom barah keluarga Lee-Fraumeni. Keluarga dijelaskan di mana saudara dan saudari sakit dengan leukemia (lebih kerap dengan limfoid kronik), lebih jarang ibu bapa dan anak-anak. Leukemia limfoblastik akut sering menyerang kembar yang serupa, dan mereka jatuh sakit sebelum berumur 1 tahun. Risiko terkena leukemia akut adalah 20-30 kali meningkat pada kanak-kanak dengan sindrom Down. Peningkatan risiko leukemia juga dikaitkan dengan adanya sindrom genetik yang jarang berlaku seperti sindrom Klinefelter (XXY), ataxia-telangiectasia, anemia Fanconi, sindrom Blum, dan neurofibromatosis. Peningkatan risiko leukemia dikaitkan dengan kelainan terminal pada kromosom. Sebagai contoh, risiko leukemia myeloid kronik dikaitkan dengan kehadiran kromosom Philadelphia

Leukemia sel T dewasa. Di kawasan epidemi dari segi jangkitan HTLV-1, terdapat kejadian leukemia / limfoma sel T dewasa (ATLL) yang tinggi. Kajian epidemiologi deskriptif telah mengenal pasti kelompok dengan kejadian ATLL yang tinggi di Jepun, Afrika Khatulistiwa dan Amerika Tengah, yang bertepatan dengan kawasan endemik untuk HTLV-I. Kajian seroepidemiologi menunjukkan bahawa 90% pesakit ATLL seropositif untuk HTLV-1

ATLL tidak muncul dalam statistik rasmi. Oleh itu, data kejadian berdasarkan hasil kajian khas. Kadar kejadian ATLL tertinggi telah dilaporkan di tenggara Jepun. Kejadian ATLL juga selalu tinggi di Afrika Khatulistiwa, Amerika Tengah dan Iran. Kes terpencil dari penyakit ini telah dilaporkan di Eropah dan Amerika Syarikat, terutamanya di kalangan pendatang dari negara-negara dengan kejadian yang tinggi. Adalah perlu untuk mempertimbangkan kesulitan dalam mendiagnosis ATLL yang berkaitan dengan tidak dapat diaksesnya ujian serologi untuk mengesan jangkitan HTLV-1, serta keparahan dan keterlaluan penyakit yang sering terjadi. Oleh itu, banyak kes ATLL tidak didiagnosis, dan, oleh itu, terdapat pengurangan tahap morbiditi dan kematian yang ketara dari ATLL.

Umur purata pesakit ATLL di Jepun adalah 57 tahun; di Afrika dan Amerika Tengah, ATLL jatuh sakit 15 tahun sebelumnya. Umur rata-rata pesakit di wilayah ini adalah 40-45 tahun. Kes ATLL kanak-kanak telah dilaporkan di Amerika Selatan. Ciri-ciri taburan usia ATLL ini menunjukkan bahawa terdapat faktor atau faktor-faktor tertentu yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini pada orang positif HTLV-I, dan, kemungkinan, tahap keparahan atau tahap kesannya terhadap seseorang berbeza di pelbagai wilayah di dunia.

Di Jepun, ATLL jatuh sakit 0,6-1,5 per 1000 dijangkiti HTLV-1 pada usia 40-59 tahun. Risiko kumulatif seumur hidup dijangkiti ATLL dalam pembawa HTLV-I adalah 1-5%

Peranan HTLV-I dalam etiologi ATLL telah disahkan dalam kajian epidemiologi analitik. Kajian kohort terhadap pembawa HTLV-1, yang dilakukan di Jepun, menunjukkan bahawa kematian dari ATLL di kalangan lelaki positif HTLV-I adalah 68.1, dan di kalangan wanita - 35.8 per 100 ribu populasi, sementara yang dijangkakan kematian di kalangan HTLV-I-negatif sangat rendah

Kajian kawalan kes di Jepun, Jamaica, Brazil, Trinidad dan Tobago telah menunjukkan bahawa sehingga 100% daripada semua pesakit ATLL HTLV-I seropositif di kawasan wabak. Peratusan pesakit seropositif dengan ATLL juga sangat tinggi (> 90%) di kawasan bukan endemik, sementara kejadian pengangkutan HTLV-I di kalangan populasi kawalan tidak melebihi 1% di kawasan bukan endemik dan 8% di kawasan endemik. Peratusan pesakit positif HTLV-I jauh lebih rendah dalam bentuk limfoma sel T lain (3-52%) dan limfoma lain (3-25%)

Jangkitan dengan HTLV-I pada masa bayi dan kanak-kanak, di mana virus kemungkinan besar menular melalui susu ibu, tampaknya memainkan peranan penting dalam patogenesis ATLL. Pemeriksaan serologi ibu dengan anak dengan ATLL dan bentuk limfoma lain, yang dilakukan di Jepun, Jamaica dan Trinidad, menunjukkan bahawa semua ibu pesakit dengan ATLL HTLV-1 positif, tanpa pengecualian, sedangkan di kalangan ibu pesakit dengan bentuk limfoma HTLV -1-jangkitan tidak dikesan

Berapa banyak yang hidup dengan leukemia darah akut: peluang untuk bertahan hidup, adakah ia dirawat atau tidak

Walaupun zaman teknologi semakin maju dan banyak inovasi, kejutan yang tidak menyenangkan masih menanti manusia. Ini termasuk penyakit yang tidak dapat disembuhkan dengan gejala pendam awal..

Salah satunya adalah leukemia darah akut.

Berapa lama mereka hidup dengan penyakit onkologi klonal, yang perkembangannya berlaku di sumsum tulang dan membawa kepada mutasi sel darah? Soalannya jauh dari masalah untuk orang yang telah mengenal pasti kecurigaan diagnosis ini..

Punca-punca leukemia

Malangnya, leukemia termasuk dalam beberapa penyakit yang tidak difahami sepenuhnya oleh doktor. Oleh itu, sukar untuk menamakan semua punca perkembangannya. Dalam praktik perubatan, kes dicatat di mana pesakit tidak mempunyai patologi yang diketahui perubatan yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini..

Namun, beberapa faktor dapat dikenalpasti yang dianggap sebagai keadaan yang baik untuk penyebaran leukemia:

  1. Sinaran pengionan atau peningkatan radiasi (penduduk wilayah tersebut mesti menderma darah untuk analisis sekurang-kurangnya sekali setahun).
  2. Keturunan atau penyakit kongenital (sindrom Bloom, sindrom Down, dll.).
  3. Virus atau jangkitan onkogenik.
  4. Karsinogen kimia.
  5. Produk makanan.
  6. Tabiat buruk (merokok, alkohol).

Perkembangan leukemia bermula dengan kerosakan sel sumsum tulang. Pada orang yang sihat, mereka bertanggungjawab untuk memberi tubuh imuniti anti-tumor..

Sebaik-baiknya, mereka harus mengesan dan memusnahkan sel-sel barah yang bermutasi..

Sel yang gagal itu dapat dibahagikan kepada ribuan jenisnya sendiri, merebak ke seluruh badan dan menggantikan sel yang sihat dengan mengambil nutrien dari mereka..

Sebilangan besar sel barah, yang menyebar melalui darah, mempengaruhi kelenjar getah bening, jantung, ginjal, paru-paru, hati, kulit, mengganggu kerja mereka. Ramai pesakit menyebut fenomena ini sebagai barah darah, walaupun nama perubatannya tepat seperti leukemia atau leukemia.

Selalunya sangat sukar untuk mengenali leukemia pada awal perkembangannya. Ini disebabkan oleh fakta bahawa gejala utamanya sangat serupa dengan selesema biasa atau selesema..

  • sedikit rasa tidak selesa;
  • keletihan;
  • peningkatan suhu badan;
  • kelemahan atau hanya sakit kepala.

Apabila isyarat ini muncul, pesakit tidak mungkin mengesyaki dia menghidap leukemia..

Tetapi ada gejala yang memerlukan rujukan segera kepada pakar:

  1. Berpeluh (peluh gantung, yang sebelumnya tidak diperhatikan, memberikan loceng isyarat bahawa ada sesuatu yang berlaku di dalam badan, dan terutama jika fenomena ini menampakkan diri pada waktu malam).
  2. Kelenjar getah bening membengkak (neoplasma yang sangat ketara pada sentuhan di ketiak, leher, pangkal paha dan menyakitkan ketika berdebar).
  3. Kesakitan akut pada sendi dan tulang (gejala ini lebih kerap berlaku pada pesakit yang lebih muda).
  4. Kardiopalmus.
  5. Jangkitan dan selsema yang berpanjangan.
  6. Lebam, pendarahan.
  7. Sakit kepala dan kelemahan otot.

Sekiranya terdapat satu atau lebih tanda di atas, anda perlu berjumpa doktor pakar hematologi dengan segera.

Pada intinya, terdapat beberapa jenis barah darah, organ yang sesuai dengan sel dan organ yang terjejas. Yang paling biasa adalah leukemia limfositik dan myeloblastik. Bentuk yang kurang biasa seperti angioma, hematosarcoma, limfostasis, limfosarcoma.

Dalam penyakit leukemia darah, dua bentuk perkembangannya dibezakan:

  • akut (berkembang dengan cepat);
  • kronik (apabila gejala dan tanda luaran kurang jelas, jenis ini berjalan lebih perlahan).

Sekiranya terdapat bentuk akut, anda boleh bergantung pada pemulihan yang baik dengan pengesanan penyakit dan rawatan yang tepat pada masanya. Pada peringkat ini, kanak-kanak kecil cenderung hidup..

Bentuk kronik dicirikan oleh fakta bahawa ia tidak dapat menampakkan diri selama bertahun-tahun. Perubatan mengetahui kes apabila pesakit dengan leukemia darah akut hidup lebih dari 20 tahun, tidak menyedari penyakitnya.

Diagnosis penyakit darah

Untuk mendiagnosis leukemia, langkah pertama adalah mempunyai jumlah darah yang lengkap. Dialah yang akan menunjukkan penyimpangan jumlah leukosit dan hemoglobin dari norma..

Untuk kajian yang lebih terperinci, aspirasi digunakan (sampel sel sumsum tulang untuk kajian terperinci di bawah mikroskop) dan biopsi sumsum tulang, iaitu, sekeping tulang dikeluarkan dari tubuh bersama dengan sumsum tulang untuk menentukan jumlah sel yang bermutasi.

Mereka juga boleh memerintahkan pemeriksaan genetik atau tusukan cecair serebrospinal untuk menentukan tahap kerosakan organ.

Matlamat rawatan leukemia akut adalah untuk mencapai pengampunan sepenuhnya, pemulihan sel darah. Sebagai peraturan, pemindahan sumsum tulang diperlukan. Mereka terutamanya menggunakan kemoterapi dan terapi radiasi, ubat-ubatan yang menyokong imuniti. Pemindahan darah disyorkan.

Rawatan harus dilakukan di hospital di bawah pengawasan ketat doktor, terutama untuk bentuk yang kompleks dan tahap perkembangan yang lewat. Juga, sokongan psikologi orang yang disayangi orang sakit akan menjadi penting..

Leukemia darah akut: berapa lama orang dengan diagnosis ini hidup??

Tidak ada jawapan tepat untuk soalan ini. Doktor menggunakan segala usaha dan pengetahuan mereka untuk memperjuangkan kehidupan pesakit sebanyak mungkin. Segala-galanya akan bergantung pada tahap perkembangan dan bentuk penyakitnya. Dari betapa tepatnya masa untuk berjumpa dengan pakar, dan seberapa kompetennya dia.

Terdapat pepatah di kalangan doktor bahawa terdapat tiga orang di jantung penyakit leukemia akut: orang di tengahnya, di satu pihak penyakit, di sisi lain, doktor. Di pihak mana seseorang lebih bersandar, dia akan menang. Ini menunjukkan bahawa pesakit sendiri memainkan peranan penting dalam perkembangan penyakit ini dan sejauh mana kejayaan rawatannya..

Terdapat kes-kes apabila ubat tidak berdaya dan leukemia akut memberikan prognosis hidup yang mengecewakan:

  1. Oleh itu, jika terdapat koloni kulat bersama dengan jangkitan di dalam badan, seseorang mati. Semuanya berlaku kerana patologi kulat dapat hidup di dalam tubuh sepanjang hidup pesakit, dan mereka tahan terhadap semua, bahkan agen antibakteria yang paling kuat. Kebetulan tubuh pesakit begitu lemah, dan kehilangan imuniti menjadi merosakkan dan tidak sesuai dengan kehidupan..
  2. Penyebab kematian lain dari penyakit ini adalah mutasi genetik. Jenis leukemia yang sebelumnya tidak dijelaskan dalam perubatan. Masalah dengan rawatan mereka adalah bahawa mereka tidak bertindak balas terhadap kemoterapi atau terapi radiasi. Akibatnya, doktor tidak akan dapat mencapai tahap pengampunan penyakit, dan tanpanya, pemindahan sumsum tulang menjadi mustahil..
  3. Seseorang boleh mati dengan komplikasi berjangkit, apabila tubuhnya tidak dapat mengatasi jangkitan persekitaran luaran, dan pengasingan tidak mungkin.
  4. Faktor kematian lain ialah pendarahan tiba-tiba, aneurisma otak tersembunyi.

Leukemia darah boleh dianggap paling berbahaya di antara penyakit onkologi. Tidak seperti yang lain, praktikalnya tidak mempunyai tahap dan berkembang lebih cepat. Leukemia menyerang semua organ sekaligus, kerana sel barah disebarkan oleh darah ke seluruh tubuh.

Pada mulanya, penyakit ini berkembang secara laten, setelah pemeriksaan, doktor akan segera mendiagnosis kanser tahap 4.

Walaupun di sini, tiga bentuk dapat dibezakan dengan syarat:

  • tahap risiko rendah (pesakit mungkin hidup 10 tahun atau lebih);
  • risiko sederhana (jangka hayat dari 5 hingga 8 tahun);
  • tahap risikonya sangat tinggi (apabila doktor bercakap mengenai maksimum tiga tahun hidup).

Tahap terakhir berlaku hanya jika rawatan awal tidak dilakukan, pesakit berusia lebih dari 70 tahun, atau mutasi genetik telah terjadi pada kromosom tubuh. Namun, jangan menganggap diagnosis leukemia darah akut sebagai hukuman mati.

Sesungguhnya, dalam kebanyakan kes, orang yang menghidap penyakit itu boleh hidup selama bertahun-tahun..

Perkara yang paling penting adalah untuk memahami pada waktunya bahawa beberapa perubahan sedang berlaku di dalam badan, untuk memilih klinik yang baik secara kompeten, di mana pakar yang berkelayakan dapat dengan cepat mendiagnosis penyakit dan menetapkan rawatan yang betul, yang sesuai dalam kes ini..

Tidak ada jawapan yang tegas untuk persoalan berapa jangka hayat pesakit dengan leukemia. Setiap kes di sini adalah individu dan akan bergantung pada pengaruh banyak faktor..

Oleh itu, anda tidak boleh berputus asa dan selalu perlu memperjuangkan diri sendiri, kesihatan dan kehidupan anda atau kehidupan orang tersayang. Sokongan dan semangat akan memainkan peranan penting dalam memerangi barah darah. Perubatan moden dan teknologi progresif tidak berhenti dan memberi harapan walaupun kepada pesakit yang paling putus asa.!

Berapa banyak yang hidup dengan leukemia darah akut?

Walaupun pada abad kita perubatan telah mencapai hasil positif yang luar biasa dalam rawatan penyakit kompleks dan mematikan, tidak selalu mungkin untuk sepenuhnya menyingkirkannya..

Sekiranya pesakit didiagnosis menderita leukemia darah akut, maka berapa lama mereka tinggal adalah persoalan utama orang yang sakit.

Dengan mutasi sel darah seperti itu, proses patologi berkembang di sumsum tulang, tetapi mangsa dapat menyebabkan keberadaan yang benar-benar normal.

Mengapa kualiti hidup pesakit merosot dan apa yang menentukan tempohnya?

Untuk meningkatkan tahap kelangsungan hidup seseorang, jika dia didiagnosis menderita leukemia, perlu menentukan patologi tepat pada waktunya, dan juga memulakan rawatan yang betul. Leukemia adalah salah satu patologi darah malignan yang paling biasa. Terdapat banyak jenis penyakit, sehingga jangka hayat dalam setiap episod dikira secara berasingan.

Bagaimanapun, barah darah dicirikan oleh pelanggaran percambahan sel, di mana bilangan leukosit dan limfosit meningkat dengan mendadak. SEMUA dicirikan oleh hubungan langsung antara gejala dan berapa lama seseorang akan hidup.

Kualiti keberadaan pesakit merosot kerana faktor berikut:

  • peningkatan kelikatan darah;
  • pembesaran organ dalaman (terutamanya hati dan pankreas);
  • kemerosotan fungsi visual;
  • perubahan dalam mekanisme bekalan darah di sepanjang pinggiran;
  • perkembangan kegagalan sekunder sebahagian besar organ dalaman.

Faktor-faktor ini mempengaruhi kualiti hidup dengan ketara. Dengan leukemia, prognosis ditentukan oleh beberapa faktor:

  1. Bentuk penyakit. Sekiranya seseorang mempunyai leukemia limfositik kronik, maka dia boleh hidup lebih lama.
  2. Tahap perkembangan patologi.
  3. Umur pesakit. Telah lama diperhatikan bahawa orang muda dapat dengan cepat mencapai pengampunan yang stabil dan mengatasi penyakit ini. Pada kanak-kanak, penyakit ini dapat diatasi dengan lebih cepat dan mudah. Bagi orang tua, prognosis lebih pesimis: semakin tua seseorang, semakin rendah tahap imuniti semula jadi..

Perlu diingat bahawa faktor-faktor berikut dapat memprovokasi perkembangan patologi:

  • kehadiran berterusan seseorang di bawah pengaruh sinaran pengion;
  • kecenderungan keturunan atau semacam patologi kongenital;
  • virus yang dicirikan oleh peningkatan onkogenik;
  • pendedahan berkala kepada karsinogen kimia;
  • beberapa produk makanan yang mengandungi bahan pengawet dan bahan tambahan lain;
  • tabiat buruk;
  • merokok.

Sekiranya faktor-faktor ini mempengaruhi seseorang semasa menjalani terapi AML, maka masa hidup pesakit akan menurun dengan ketara..

Pesakit perlu memberi perhatian tepat pada masanya terhadap kemunculan kelemahan mendadak, lebam tanpa sebab pada kulit, mimisan yang kerap, sakit sendi, penyembuhan luka yang buruk.

Berkat diagnosis tepat pada masanya, adalah mungkin untuk memperbaiki keadaan dan meningkatkan jangka hayat seseorang..

Statistik

Secara umum, apabila didiagnosis dengan leukemia myeloid akut, prognosis untuk wanita kurang optimis daripada pada lelaki. Statistik menunjukkan perkara berikut:

  1. 70% lelaki hidup sekitar setahun, lebih dari 5 tahun - 50%. Pada wanita, petunjuk ini sesuai dengan 65% dan 50%.
  2. Sekiranya penyakit itu dikesan tepat pada waktunya, dan rawatan dalam 10 tahun berkesan, maka 48% pesakit lelaki dan 44% wanita akan dapat bertahan..
  3. Prognosis juga bergantung pada usia. Sebagai contoh, banyak pesakit berminat berapa lama orang yang belum berusia 40 tahun menjalani diagnosis sedemikian. Di sini, kadar kelangsungan hidup adalah 70%, sementara bagi populasi warga tua angka ini menurun hingga 20%.
  4. Setelah 10 tahun terapi berterusan dan berkesan, 4 dari 10 pesakit bertahan dan terus hidup.Selain itu, indikator yang ditunjukkan masih sangat baik..

Bagaimanapun, berapa lama seseorang boleh hidup tidak hanya bergantung pada ubat. Prognosis juga ditentukan oleh mood emosi umum pesakit, kekuatan imuniti, kepatuhan terhadap diet yang betul, rehat.

Ramalan apa yang mungkin untuk bentuk leukemia akut (leukemia limfositik)?

Sekiranya seseorang didiagnosis menderita leukemia akut, prognosis hidup boleh menjadi positif jika penyakit itu didiagnosis tepat pada waktunya. Ia mempunyai gejala berikut: keletihan, sedikit rasa tidak enak, perubahan suhu basal, sakit kepala. Maksudnya, mustahil untuk segera menentukan leukemia limfositik selular. Pesakit mungkin tersilap tanda seperti manifestasi selesema..

Bagi pesakit dengan leukemia limfositik akut, kemoterapi diperlukan. Ia melibatkan penggunaan beberapa ubat sitostatik. Selalunya mereka 3. Terapi harus berlangsung beberapa tahun. Hanya dengan rawatan yang betul, pesakit dapat hidup lebih lama.

Terapi ini menyediakan pemusnahan awal sel-sel abnormal bukan hanya dalam darah, tetapi juga pada sumsum tulang. Seterusnya, anda perlu membunuh limfosit atipikal yang kurang aktif. Ini akan mencegah kambuh atau komplikasi penyakit. Selepas ini, bentuk leukemia akut memerlukan rawatan pencegahan. Ini bertujuan untuk mencegah perkembangan metastasis.

Sekiranya sistem saraf pesakit terjejas, maka terapi radiasi diperlukan. Untuk benar-benar memerangi barah, pesakit boleh diberi ubat polikoterapi dengan dos ubat yang tinggi, serta pemindahan sumsum tulang.

Ini dilakukan sekiranya rawatan standard tidak berkesan atau penyakit berulang. Semasa operasi, kadar kelangsungan hidup pesakit dapat ditingkatkan sedikit sehingga 10 tahun..

Semasa pengampunan, gejala patologi praktikal tidak muncul.

Ramalan Kerosakan Darah Myelogenous Akut

Sekiranya pesakit telah didiagnosis dengan leukemia myeloid akut, prognosis hidup bergantung pada kebenaran terapi. Rawatan tersebut menggunakan bahan kimia dan antibiotik yang kuat. Jalannya penyakit ini semakin rumit oleh risiko jangkitan serius yang boleh menyebabkan sepsis..

Sekiranya leukemia myelogenous akut dirawat dengan betul, maka pesakit sehingga 60 tahun hanya dapat hidup 6 tahun (paling baik). Selanjutnya, kemungkinan permulaan pengampunan jangka panjang berkurang. Hanya 10% warga emas yang boleh hidup sehingga 5 tahun.

Dengan perkembangan sepsis, tidak ada prognosis yang menenangkan. Dengan rawatan yang berkesan dan tidak berulang dalam 5 tahun, doktor membuat kesimpulan mengenai pemulihan pesakit.

Berapa lama seseorang akan hidup dengan bentuk patologi kronik?

Leukemia limfositik kronik bersifat rahsia. Seseorang mungkin tidak mengesyaki bahawa dia menghidap barah darah selama bertahun-tahun. Untuk membuat diagnosis yang tepat dalam kes ini, anda perlu menjalani ujian darah umum, di mana akan terdapat peningkatan tahap limfosit, penyimpangan pada tahap hemoglobin, serta biopsi sumsum tulang.

Terdapat kes-kes ketika leukemia limfositik kronik berkembang selama lebih dari 10 tahun, dan pesakit merasa sedikit ketidakselesaan. Penyakit ini hampir kebal terhadap rawatan konvensional, walaupun ubat dapat membantu mengawal perkembangan CLL. Jangka hayat sekurang-kurangnya 5 tahun. Sekiranya keadaan berjaya, maka tempoh ini boleh dilanjutkan hingga 10 tahun atau lebih.

Oleh kerana leukemia limfositik kronik bersifat rahsia, tidak mungkin selalu mendiagnosisnya tepat pada waktunya. Dengan bentuk patologi yang maju, pesakit akan hidup tidak lebih dari 3 tahun. Leukemia limfositik kronik adalah penyakit yang kompleks dengan akibat yang serius.

Orang yang hidup dengan leukemia myeloid kronik mempunyai prognosis yang jauh lebih baik. Terdapat peluang untuk meningkatkan tempoh pengampunan dengan ketara. Ini tidak baik untuk leukemia limfositik kronik. Seseorang dapat hidup lebih dari 15 tahun. Walaupun pada peringkat kemudian, ramalan jauh lebih buruk.

Bila ramalan akan mengecewakan?

Kadang-kadang ubat tidak berdaya dan tidak dapat mengalahkan leukemia akut. Ramalan akan mengecewakan sekiranya:

  1. Bersama dengan barah darah, beberapa jenis jangkitan berkembang di tubuh pesakit, terutamanya jangkitan jamur. Oleh kerana imuniti manusia sangat lemah, dia tidak dapat melawan patologi seperti itu pada masa yang sama. Dalam kes ini, kulat menjadi tahan terhadap ubat antibakteria terkuat. Untuk masa yang lama, orang seperti itu biasanya tidak hidup..
  2. Mutasi genetik berlaku di tubuh pesakit, iaitu leukemia limfoblastik akut pada orang dewasa (atau jenis patologi lain) dapat dilahirkan semula dan mengambil bentuk yang tidak diketahui oleh ubat. Dalam kes ini, kedua-dua terapi kimia dan radiasi tidak akan berkesan. Tidak ada waktu yang tersisa untuk pemilihan taktik rawatan baru, dan pemindahan sumsum tulang tidak dapat dilakukan.
  3. Pesakit mengalami komplikasi berjangkit sekiranya mustahil untuk mengasingkannya di hospital.
  4. Seseorang mengalami aneurisma serebrum, pendarahan dalaman yang luas.
  5. Rawatan terbukti tidak berkesan atau tidak betul.
  6. Diagnosis dibuat terlambat.
  7. Pesakit sudah berumur.

Dengan diagnosis seperti leukemia limfositik, prognosisnya boleh berbeza. Pada dasarnya, leukemia dianggap sebagai penyakit yang sangat berbahaya dan cepat berkembang, yang tidak dicirikan oleh adanya tahap. Patologi memberi kesan negatif kepada semua organ dan sistem seseorang sekaligus, kerana sel-sel barah dalam jumlah besar dibawa ke seluruh tubuh dengan darah.

Leukemia limfositik kronik, seperti akut, mengurangkan jangka hayat seseorang dengan ketara. Walau bagaimanapun, taktik rawatan yang dipilih dengan betul akan membolehkan anda mengawal perkembangan patologi..

(1

Leukemia akut: prognosis hidup pada orang dewasa dan kanak-kanak

Keupayaan untuk menyebarkan sel-sel yang tidak normal ke seluruh badan dengan cepat menjadikan barah darah sebagai salah satu diagnosis yang paling berbahaya. Dalam leukemia akut, prognosis kehidupan pesakit secara langsung bergantung pada jenis penyakit, pemilihan rejimen rawatan yang betul dan kehadiran komplikasi penyakit.

Apa yang menentukan kelangsungan hidup pesakit?

Baru-baru ini, ramalan untuk kanser darah dalam sebilangan besar kes mengecewakan. Ini tidak menghairankan: penghambatan hematopoiesis menimbulkan penurunan imuniti, anemia, pendarahan dan gangguan fungsi organ dalaman dan sistem saraf pusat, yang secara signifikan melemahkan tubuh pesakit..

Hari ini, persoalan berapa lama pesakit dengan leukemia hidup tidak dapat dijawab lebih kurang: prognosis bergantung pada ketelitian, kemungkinan penggunaan rejimen polikemoterapi intensif dan banyak faktor lain. Keadaan utama untuk kelangsungan jangka panjang pesakit dengan leukemia akut termasuk:

  • ketiadaan gangguan dalam kerja organ dalaman sebelum permulaan terapi;
  • tempoh minimum tempoh diagnostik (selang waktu antara peringkat awal penyakit dan pengenalan dos pertama kemoterapi);
  • ketiadaan penyakit onkologi lain;
  • mencapai pengampunan lengkap setelah 1-2 kursus kemoterapi;
  • umur dan jantina pesakit (prognosis yang paling tidak baik untuk pesakit lelaki di bawah 2 tahun dan lebih dari 60 tahun);
  • penjagaan yang berhati-hati (pematuhan dengan diet dan kemandulan yang ditetapkan di bilik di mana pesakit berada);
  • temu janji terapi antimikrob dan antikulat tepat pada masanya, pemindahan darah (pemindahan komponen darah) untuk mengecualikan komplikasi leukemia;
  • kemungkinan transplantasi sumsum tulang dari penderma yang tidak berkaitan atau sesuai dan keberhasilan cantuman cantuman.

Juga, kelangsungan hidup pesakit bergantung pada jenis sel letupan dan tahap pembezaannya, yang menentukan keagresifan penyakit ini. Sebagai contoh, dalam leukemia limfoblastik akut, prognosis sangat disukai pada pesakit dengan klon tumor B-limfosit.

Kehadiran kelainan kromosom (misalnya, translokasi pada kromosom 9 dan 22, yang menghasilkan gen mutan yang menghasilkan tirosin kinase onkogenik) mesti diperjelaskan pada peringkat diagnostik.

Gangguan khas pada peringkat gen memungkinkan bukan sahaja menunjukkan prognosis, tetapi juga memperbaikinya kerana penggunaan ubat pampasan. Dalam kes translokasi (9; 22), yang disebut "Philadelphia kromosom", kesan bahan onkogenik ditangkap oleh Imatinib, Nilotinib dan perencat tirosin kinase lain.

Bolehkah Leukemia Akut Disembuhkan??

Penggunaan terapi intensif membantu mencapai keadaan pengampunan (ketiadaan tanda-tanda klinikal penyakit pada pesakit). Bergantung pada hasil ujian tisu sumsum tulang dan darah, pengampunan lengkap dan tidak lengkap diasingkan.

Petunjuk ujian darah untuk leukemia

Pengampunan lengkap berlaku sekiranya ketiadaan sel (letupan) yang belum matang dan penurunan kepekatannya dalam tisu hematopoietik hingga 5% atau kurang. Dengan pengampunan yang tidak lengkap, bahagian letupan pada tisu sumsum tulang hingga 20%. Sebenarnya, keadaan ini mencirikan dinamika positif terhadap latar belakang rawatan, dan bukan hasil akhir terapi..

Matlamat awal rawatan (polikemoterapi) adalah untuk mencapai pengampunan sepenuhnya dan mengekalkan keadaan ini selama 2-5 tahun setelah berakhirnya tahap pertama terapi.

Namun, walaupun dalam keadaan pengampunan lengkap, doktor tidak dapat mendiagnosis pemulihan sepenuhnya, kerana terdapat kemungkinan berulang tanda-tanda leukemia.

Hanya pesakit yang tidak kambuh dalam tempoh lima tahun selepas akhir tahap utama kemoterapi yang dianggap pulih..

Untuk memanjangkan pengampunan dan menghilangkan kemungkinan letupan tidak normal, tahap kedua terapi ditetapkan - rawatan sokongan.

Rawatan yang menyokong termasuk mengambil sitostatik dalam tablet, mematuhi diet dan rutin harian dan kebersihan. Ketiadaan tahap rawatan ini secara signifikan meningkatkan risiko berulang penyakit. Dengan setiap manifestasi leukemia berikutnya, tempoh pengampunan menurun, dan kemungkinan kelangsungan hidup lima tahun menurun dengan mendadak..

Berapa banyak pesakit yang hidup dengan pelbagai jenis leukemia

Dalam leukemia akut, gejala pada orang dewasa, prognosis dan perjalanan penyakit ini mungkin sedikit berbeza dengan manifestasi penyakit pada kanak-kanak. Ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa kebanyakan kanak-kanak menderita leukemia limfoblastik, serta puncak yang berkaitan dengan usia dalam kejadian leukemia..

Pada usia di atas 60, yang merupakan kejadian leukemia myeloid tertinggi, organ dalaman lebih sukar untuk bertolak ansur dengan kemoterapi, dan mustahil untuk mengurangkan kemungkinan kambuhnya onkologi oleh pemindahan tisu hematopoietik dalam kebanyakan kes..

Dalam leukemia limfoblastik akut, prognosis yang baik sangat bergantung pada jenis sel. Sebagai contoh, dengan mutasi B-limfosit, kadar kelangsungan hidup kanak-kanak 5 tahun selepas rawatan akan mencapai 88-90%, dan untuk orang dewasa dan pesakit tua - 40%. Remisi berlaku pada 4 daripada 5 pesakit, tetapi banyak jenis leukemia limfoblastik mempunyai risiko berulang.

Prognosis yang paling tidak baik adalah pada pesakit dengan T-leukemia. Jenis penyakit ini biasa berlaku pada remaja..

Pada pesakit dengan leukemia myeloid, kadar kelangsungan hidup 5 tahun bagi pesakit di bawah 15 tahun mencapai 70%. Pada pesakit berusia 45-60 tahun, penunjuk ini menurun hingga 25-50%, bergantung pada jenis klon tumor. Pesakit lebih dari 65 hidup lebih lama daripada 5 tahun setelah berakhirnya rawatan dalam 12% kes.

Prognosis terburuk diperhatikan pada leukemia darah megakaryoblastik, di mana sel-sel prekursor platelet mengalami mutasi. Diagnosis ini jarang dicatat, terutamanya pada kanak-kanak..

Kejadian pengampunan semasa rawatan mencapai 60-80% kes, dan tempoh purata selepas terapi pertama adalah 1-2 tahun.

Penggunaan sitostatik sokongan dapat meningkatkan jangka masa asimtomatik. Pemulihan lengkap, menurut statistik, berlaku pada kira-kira 10% daripada semua kes klinikal leukemia myeloid.

Penggunaan TCM dapat meningkatkan peluang bertahan jangka panjang (lebih dari 10 tahun) hingga 80%.
berapa banyak

Kesan komplikasi leukemia dan terapi sitostatik terhadap kelangsungan hidup pesakit

Sebarang proses onkologi boleh memberi kesan negatif bukan sahaja secara langsung pada organ di mana tumor berkembang, tetapi juga seluruh tubuh pesakit..

Ini berlaku terutamanya untuk neoplasma pada sistem endokrin, limfatik dan hematopoietik..

Berapa lama pesakit akan hidup setelah akhir rawatan ditentukan bukan hanya oleh keberkesanan ubat antikanker, tetapi juga dengan adanya komplikasi proses tumor itu sendiri dan kemoterapi.

Peningkatan kelenjar getah bening, limpa, hati dan ginjal akibat penyusupan leukemia dapat menimbulkan gangguan dalam fungsi organ dalaman. Ini mengurangkan kualiti hidup pesakit, dan dalam beberapa kes menjadikan mustahil untuk menggunakan kemoterapi dosis tinggi.

Letupan berlebihan dalam darah meningkatkan kelikatannya, yang menyumbang kepada kemerosotan keadaan organ. Oleh kerana pembentukan trombi leukemia dan myeloid pada arteri kecil di dalam badan, pendarahan dan serangan jantung boleh berlaku.

Semua faktor ini secara signifikan meningkatkan risiko kematian pesakit, walaupun secara tidak langsung dapat mempengaruhi kemungkinan kambuh..

Myelotoxicity banyak kumpulan ubat sitostatik, serta mual dan muntah yang menyertai kemoterapi, boleh memaksa pesakit untuk meninggalkan kursus kuratif yang berpotensi untuk yang kurang berkesan. Penggunaan setron dan kortikosteroid dapat menghentikan kesan negatif saluran gastrousus.

Walaupun bahaya penyakit ini, dengan diagnosis tepat pada masanya dan permulaan rawatan awal, kebarangkalian untuk mencapai pengampunan lengkap dan kelangsungan hidup 5 tahun pesakit cukup tinggi..

Prognosis keberkesanan rawatan secara langsung bergantung pada jenis leukemia, toleransi rejimen kemoterapi yang ditetapkan dan terapi penyelenggaraan, serta pelaksanaan tepat arahan doktor yang hadir oleh pesakit dan saudara-mara.

Berapa banyak orang yang menghidap leukemia (leukemia): leukemia, tempoh, prognosis, kemungkinan, darah, orang

Pesakit dan saudara-mara mereka, setelah mengetahui tentang diagnosis yang serius, ingin mengetahui berapa lama mereka hidup dengan leukemia.

Di sini mustahil untuk dijawab dengan tegas, kerana penyakit darah onkologi ini menampakkan diri dalam pelbagai bentuk, usia dan kesihatan umum pesakit, kehadiran komplikasi bersamaan juga penting..

Semua faktor negatif mesti diambil kira dan dihapuskan untuk meningkatkan jangka hayat pesakit dan kualitinya.

Apa yang mempengaruhi kualiti hidup pesakit

Dengan leukemia, prognosis hidup ditentukan bukan hanya oleh bentuk penyakitnya, tetapi juga oleh jalannya (akut atau kronik), serta kesan penyakit ini pada seluruh tubuh.

Dalam leukemia, ujian darah menunjukkan peningkatan jumlah sel darah putih - limfosit dan leukosit. Terdapat kekurangan eritrosit yang teruk - sel darah merah yang mengangkut oksigen ke tisu dan organ.

Dalam kes ini, tanda-tanda klinikal leukemia muncul dan berkembang:

  • peredaran periferal bertambah buruk;
  • darah menjadi kurang cair, kelikatannya meningkat;
  • organ dalaman dan kelenjar getah bening meningkat;
  • kerana gangguan peredaran mikro, kegagalan organ berkembang (hati, limpa, pankreas, dll.).

Akibatnya, pesakit mengamati gejala seperti merasa tidak sihat, sakit kepala, penglihatan kabur, selera makan, penurunan berat badan.

Penyakit ini menampakkan dirinya sebagai demam, demam, keletihan yang cepat, yang pada peringkat awal penyakit memungkinkan untuk menyalah anggap sebagai selesema atau selesema yang teruk.

Terdapat bengkak, sakit sendi, batuk, mimisan, berpeluh meningkat, gusi berdarah. Pada kulit, ruam ungu, hematoma, lebam diperhatikan.

Tabiat buruk pesakit, pendedahan kepada bahan kimia karsinogenik dan radiasi, penyakit kongenital juga dapat memperburuk perjalanan penyakit ini..

Berapa kerap anda menjalani ujian darah?

Leukemia - prognosis dan kelangsungan hidup

Leukemia adalah penyakit ganas agresif sistem hematopoietik, yang dicirikan oleh kelebihan proses pembelahan, pertumbuhan dan pembiakan sel-sel sumsum tulang, dan dalam beberapa kes, penampilan fokus patologi hematopoiesis pada organ lain. Dalam leukemia, sel-sel kanser sumsum tulang dalam jumlah besar memasuki aliran darah, menggantikan bentuk leukosit yang matang.

Terdapat beberapa jenis leukemia. Sebilangan besar daripadanya timbul dalam sel darah putih, yang merupakan sebahagian daripada sistem imun badan. Prognosis dan kelangsungan hidup dalam kebanyakan kes bergantung kepada definisi penyakit yang tepat, diagnosis awal dan rawatan yang tepat pada masanya.

Jenis utama leukemia

  1. Leukemia limfoblastik akut.
  2. Leukemia myeloid akut.
  3. Leukemia limfositik kronik.
  4. Leukemia myeloid kronik.

Perkataan "akut" bermaksud bahawa penyakit ini berkembang dan berkembang dengan cepat.

Istilah "kronik" menunjukkan jangka panjang penyakit ini tanpa terapi..

Istilah "limfoblastik" dan "limfosit" menunjukkan sel-sel abnormal yang timbul dari tisu batang limfoid. Dan "myeloid" menunjukkan perkembangan tisu bermutasi dari sel stem myeloid.

Kelangsungan hidup untuk leukemia

Kelangsungan hidup kanser merujuk kepada peratusan orang yang hidup untuk waktu tertentu. Rata-rata, doktor menggunakan prognosis 5 tahun dan 10 tahun, tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa pesakit tidak akan hidup lebih lama daripada angka yang ditunjukkan..

Sebagai tambahan, bagi setiap orang, prognosis adalah petunjuk individu semata-mata yang boleh berbeza-beza bergantung pada perjalanan penyakit dan tindak balas badan terhadap terapi. Data dapat berubah setiap saat, yang dipengaruhi oleh "tingkah laku" tumor dan kecenderungannya untuk berkembang.

Kelangsungan hidup merangkumi orang pada peringkat penyakit yang berbeza:

  • orang yang telah mencapai pengampunan sepenuhnya dan penyakit ini tidak berulang;
  • orang yang mempunyai tumor awal berulang, tetapi pada tahap ini berada dalam keadaan remisi;
  • orang yang mempunyai leukemia aktif.

Leukemia akut limfoblastik: prognosis penyakit

Hasil rawatan bergantung kepada beberapa faktor:

  1. Jenis leukemia dan tahap pada masa diagnosis.
  2. Tahap tindak balas terhadap rawatan kemoterapi.

Daripada semua orang dewasa, sehingga 4 daripada 10 orang (40%) akan hidup sekurang-kurangnya 5 tahun. Sebilangan pesakit ini akan sembuh sepenuhnya, jika tidak ada risiko penyakit itu kembali.

Ini disebut "leukemia sekunder". Leukemia sekunder berkembang selepas kemoterapi dari rawatan untuk tumor sebelumnya apabila sel-sel sumsum tulang rosak.

Namun, walaupun setelah kambuh, masih terdapat peratusan kes tertentu ketika pengampunan kedua berlaku..

PENTING TAHU: Kanser darah - gejala pada kanak-kanak

Kadar kelangsungan hidup bagi penghidap leukemia myeloid akut

Secara umum, kadar kelangsungan hidup 5 tahun adalah sekitar 25% dan berkisar pada lelaki hingga 22%, dan pada wanita - hingga 26%.

Onkologi menunjukkan bahawa terdapat keadaan tertentu yang mempengaruhi prognosis positif rawatan:

  • sel leukemia adalah antara 8 dan 21 atau antara 15 dan 17 kromosom;
  • sel leukemia mempunyai penyongsangan kromosom 16;
  • sel tidak dicirikan oleh perubahan gen tertentu;
  • berumur di bawah 60 tahun;

Prognosis mungkin lebih teruk dalam keadaan berikut:

  • sebahagian daripada 5 atau 7 kromosom tidak terdapat dalam sel leukemia;
  • sel leukemia mempunyai perubahan kompleks yang mempengaruhi banyak kromosom;
  • terdapat perubahan sel pada tahap genetik;
  • usia yang lebih maju (dari 60 tahun);
  • leukosit dalam darah lebih daripada 100,000 pada masa diagnosis;
  • leukemia tidak bertindak balas terhadap rawatan awal;
  • keracunan darah aktif diperhatikan.

Leukemia limfositik kronik: prognosis untuk pesakit barah

Penyakit ganas darah dan sumsum tulang, di mana terlalu banyak sel darah putih dihasilkan, tidak selalu memberikan data prognostik yang meyakinkan.

Peluang pemulihan bergantung kepada:

  • tahap perubahan struktur DNA dan jenisnya;
  • kelaziman sel malignan di sumsum tulang;
  • peringkat penyakit;
  • rawatan utama atau kambuh yang timbul;
  • perkembangan.

Leukemia myeloid kronik: prognosis

Penyakit ini berlaku pada sel-sel hematopoietik pluripoten, yang mempengaruhi pembentukan tisu leukemia pada semua tahap komposisi molekul darah.

Prognosis untuk leukemia jenis ini telah berubah dengan ketara sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana kaedah terapi baru, khususnya, pemindahan sumsum tulang dan sel stem. Jadi, kelangsungan hidup 5 tahun menjadi 40-80%, dan 10 tahun - 30-60%.

Kelangsungan hidup dengan terapi hidroksiurea adalah 4-5 tahun. Apabila menggunakan interferon, bersendirian atau bersama dengan cytarabine, jumlahnya hampir dua kali ganda. Pengenalan imatinib juga memberi kesan positif pada prognosis pesakit (85% berbanding 37% hanya dengan penggunaan interferon itu sendiri).

TENTANG: Tumor darah - rawatan inovatif

Keseluruhan statistik kelangsungan hidup leukemia

Statistik kelangsungan hidup satu, lima dan sepuluh tahun menjadi:

  1. 71% lelaki hidup sekurang-kurangnya satu tahun dengan rawatan kombinasi. Angka ini menurun kepada 54% yang terselamat dalam tempoh lima tahun. Bagi wanita, leukemia dicirikan oleh data prognostik yang berbeza. Kadarnya sedikit lebih rendah: 66% wanita hidup selama satu tahun dan 49% pesakit harus bertahan selama lima tahun.
  2. Dengan leukemia, kadar survival yang diramalkan secara beransur-ansur menurun dan setelah 10 tahun membawa kepada data: 48% lelaki dan 44% wanita akan mempunyai kesan rawatan positif.

Ramalan survival berdasarkan usia menjadi:

  • Hasil positifnya lebih tinggi di kalangan lelaki dan wanita muda hingga 30-49 tahun dan menurun dengan usia.
  • Kadar kelangsungan hidup lima tahun untuk lelaki berkisar antara 67% pada usia 15-39 tahun hingga 23% pada 80-99%. Pada wanita, barah, dengan mengambil kira keadaan prognostik, mempunyai indikasi yang sama.
  • Kadar kelangsungan hidup 10 tahun baru-baru ini meningkat sebanyak 7% berbanding tahun 1990-an. Secara amnya, 4 daripada 10 orang pada tahun 2014 pulih sepenuhnya dari penyakit ini.

Berapa lama kanak-kanak dengan leukemia akut hidup?

Leukemia akut, atau leukemia (leukemia), adalah bentuk barah yang biasa terjadi pada kanak-kanak berumur antara satu hingga sepuluh tahun. Penyakit ini berkembang akibat pelanggaran proses hematopoiesis pada sumsum tulang.

Sekiranya anda melihat hasil ujian kanak-kanak dengan leukemia, anda dapat melihat kelebihan norma limfosit dan leukosit yang ketara.

Setelah mendengar diagnosis yang mengerikan, banyak saudara mara ingin mengetahui berapa kemungkinan pemulihan dan berapa lama kanak-kanak dengan leukemia akut hidup..

Kesan leukemia akut pada badan

Proses ganas menyebabkan peningkatan mendadak dalam bilangan limfosit dan leukosit, yang tidak dapat memberikan pertahanan imun tubuh anak.

Kerana kekurangan sel darah merah, tahap oksigen dalam darah menurun, sel yang sihat mengalami kelaparan oksigen.

Dengan perkembangan penyakit ini, sel-sel barah secara beransur-ansur menyebar ke seluruh tubuh dengan aliran darah, yang mempengaruhi hampir semua organ dan sistem dalaman.

Akibatnya, tubuh mengalami perubahan besar. Pertama sekali, ini merangkumi:

  • pelanggaran mekanisme bekalan darah ke organ dalaman;
  • peningkatan kelikatan darah;
  • peningkatan saiz organ dalaman - hati, limpa, pankreas dan kelenjar getah bening;
  • perkembangan kegagalan organ dalaman.

Akibatnya, anak itu mengadu sakit kepala, kelemahan, penurunan ketajaman penglihatan, mual dan kurang selera makan. Tanda-tanda leukemia pertama serupa dengan selesema atau SARS, sementara suhu bayi meningkat, tetapi tekak dan hidung tetap bersih. Juga, selalunya perkembangan mimisan, munculnya hematoma tanpa sebab dan ruam.

Tanda-tanda penyakit pada kanak-kanak

Gejala penyakit menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Keamatan gejala bergantung pada ciri-ciri individu organisma. Pada masa yang sama, beberapa kumpulan gejala dibezakan, yang merupakan ciri semua pesakit dengan leukemia..

Jangan lupa bahawa keparahan setiap gejala individu boleh berbeza dengan ketara..

Di samping itu, penting untuk memperhatikan bahawa dalam bentuk leukemia akut, gejala penyakit muncul secara tiba-tiba dan berkembang dengan sangat cepat..

Mabuk

Dengan perkembangan proses ganas, banyak sel tumor memasuki darah anak. Mereka asing dan beracun bagi badan. Berupaya menyingkirkan sel-sel malignan, sistem kekebalan tubuh yang lemah terlibat dalam pekerjaan. Tahap keracunan dicirikan oleh gejala berikut:

  • kelesuan dan mengantuk;
  • rasa mual dan muntah;
  • kekurangan selera makan;
  • kenaikan suhu.

Menurunkan imuniti semula jadi

Dengan leukemia, darah mengandungi sejumlah besar leukosit belum matang, yang tidak dapat mengatasi tugas utamanya - untuk melindungi tubuh dari penembusan virus dan bakteria.

Itulah sebabnya mengapa kanak-kanak itu mula sakit dan kerap. Sebarang jangkitan pada tubuh yang lemah berubah menjadi ancaman bagi kehidupan.

Keadaan diperburuk oleh penggunaan antibiotik yang tidak terkawal, yang seterusnya melemahkan keadaan sistem imun yang lemah.

Manifestasi yang dapat dilihat

Oleh kerana dengan leukemia, sumsum tulang menghasilkan leukosit yang belum matang, kekurangan eritrosit dan platelet akut berlaku di dalam badan. Akibatnya, anak itu mengalami anemia, masalah dengan pembekuan darah, dan mimisan yang kerap. Selalunya, kanak-kanak memberitahu ibu bapa mereka mengenai keadaan berikut:

  • kanak-kanak itu mengadu keletihan berterusan;
  • bayi mempunyai degupan jantung yang cepat;
  • hematoma dan ruam tanpa sebab muncul di kulit;
  • kulit mula mengelupas, kemerahan dan gatal muncul;
  • jika kulitnya rosak, darah mungkin tidak berhenti untuk masa yang lama;
  • berdarah gusi semasa menggosok gigi.

Perubahan struktur organ dalaman

Oleh kerana sel-sel ganas sangat cepat dibawa dengan aliran darah ke seluruh badan, cepat atau lambat mereka sampai ke organ dalaman. Semasa ultrasound, hati dan limpa yang membesar dapat dilihat pada pesakit dengan leukemia. Di samping itu, terdapat peningkatan kelenjar getah bening di seluruh badan..

Sebagai tambahan kepada perkara di atas, leukemia akut dapat memprovokasi perubahan pada tisu tulang, iaitu pemusnahannya. Pada masa yang sama, kanak-kanak mengadu sakit pada sendi, lengan dan kaki. Keretakan kerap berlaku, walaupun disebabkan oleh lebam ringan dan aktiviti fizikal. Perubahan sedemikian adalah ciri patologi tahap lanjut..

Leukemia akut: kaedah rawatan utama

Rawatan leukemia akut adalah mekanisme yang panjang dan kompleks. Kejayaan acara bergantung sepenuhnya pada tahap proses ganas. Terapi leukemia adalah kompleks. Ini merangkumi senarai pelbagai jenis aktiviti. Ubat dipilih khas untuk setiap pesakit. Terdapat tiga kaedah utama untuk merawat patologi:

  • kemoterapi;
  • penyinaran;
  • pemindahan sumsum tulang.

Kemoterapi

Kemoterapi menggunakan ubat-ubatan yang disebut sitostatics. Bahan aktif dalam ubat ini dapat menghentikan pembahagian sel barah..

Untuk rawatan kanak-kanak, sitostatik digunakan dalam dos kecil. Perjalanan rawatannya agak lama..

Ini adalah langkah yang diperlukan untuk memastikan bahawa ubat tersebut dapat menghentikan pendaraban sel-sel leukemia..

Terapi radiasi

Terapi radiasi adalah tambahan kepada kemoterapi. Ia menyebabkan kesan sampingan yang sama seperti kemoterapi. Radiasi dapat memusnahkan sel barah dan mencegahnya membelah. Penyinaran diresepkan untuk pesakit dalam kes yang teruk, kerana agak sukar bagi anak kecil.

Pemindahan sumsum tulang

Pemindahan hanya boleh dilakukan apabila penderma yang sesuai tersedia. Sumsum tulang diambil dari orang yang masih hidup. Kadang-kadang penderma adalah saudara pesakit, dan kadang-kadang dia berada di seberang negara. Terdapat bank penderma sumsum tulang khas di Eropah.

Apabila pengampunan dicapai, anak memerlukan rawatan sokongan intensif. Pesakit harus mengambil beberapa ubat pada masa yang sama. Tugas utama ubat adalah untuk mengembalikan pertahanan semula jadi tubuh.

Prognosis penyakit

Leukemia akut mempunyai prognosis yang agak buruk. Kemungkinan pemulihan bergantung kepada faktor berikut:

  • usia pesakit;
  • kehadiran penyakit kronik;
  • ketepatan masa terapi dan banyak lagi.

Rata-rata, setelah didiagnosis menderita leukemia akut, kanak-kanak hidup dari lapan bulan hingga lima tahun. Walau bagaimanapun, kes pemulihan tidak dikecualikan..

Walaupun kanak-kanak itu telah berusia lima tahun, dia masih memerlukan pemeriksaan perubatan secara berkala. Penting baginya untuk mengatur keadaan yang sesuai. Pertama sekali, anda mesti mematuhi peraturan berikut:

  • mengurangkan tahap aktiviti fizikal;
  • menolak vaksinasi pencegahan;
  • mengurangkan masa yang dihabiskan di bawah sinar matahari;
  • memerhatikan tidur dan pemakanan;
  • elakkan ketegangan saraf;
  • kerap mengambil ujian kawalan.

Faktor berikut mempengaruhi kualiti ramalan:

  • kehadiran jangkitan tambahan - dengan penurunan imuniti dalam badan, jangkitan sekunder berkembang dengan cepat. Mereka mempengaruhi organ dan sistem yang berbeza. Kehadiran jangkitan adalah serius. Akibat jangkitan sekunder, kesihatan anak merosot dengan teruk, komplikasi berkembang;
  • kehadiran metastasis - sel barah, merebak ke seluruh badan, mempengaruhi organ dan sistem lain. Kehadiran metastasis adalah komplikasi serius. Dalam kes ini, rancangan rawatan berubah sepenuhnya;
  • tindak balas badan terhadap ubat - jika seorang kanak-kanak mentolerir rawatan dengan baik, maka peluang pengampunannya meningkat dengan ketara. Penyakit kronik atau kongenital tertentu dapat mengurangkan keberkesanan terapi.

Sekiranya tidak ada rawatan yang diperlukan, kemungkinan kematian pada kanak-kanak adalah 100%. Letupan dalam bentuk akut berlipat ganda dengan cepat, dan jangka hayat tidak melebihi beberapa bulan.

Sekiranya kemoterapi dimulakan tepat pada waktunya, 50-80% bayi dapat bertahan dalam pencapaian lima tahun. Seseorang boleh bercakap mengenai pemulihan sepenuhnya hanya jika kambuh tidak berulang selama 6-7 tahun..

Lebih mudah merawat leukemia akut pada kanak-kanak berumur dua tahun ke atas.