Bagaimana operasi membuang Rehabilitasi fibroid rahim selepas pembedahan dan akibatnya

Angioma

Banyak penyakit wanita dirawat dengan pembedahan. Operasi membuang fibroid rahim dilakukan lebih kerap daripada yang lain. Lebih daripada 40 peratus daripada semua intervensi pembedahan yang berlaku di jabatan ginekologi dilakukan untuk fibroid rahim.

Petunjuk untuk campur tangan pembedahan

Fibroid rahim adalah antara patologi yang paling biasa dalam bidang pembiakan wanita. Penyakit ini didiagnosis pada setiap wanita ketiga usia pembiakan. Fibroid rahim mempunyai beberapa nama. Dalam literatur perubatan, anda juga boleh menemui istilah "leiomyoma" atau "fibroid" rahim.

Fibroid adalah formasi jinak di rahim yang terdiri daripada serat otot licin myometrium. Fibroid rahim berganda dan tunggal, biasanya berbentuk bulat atau bujur, dan kadang-kadang tumbuh sebagai pembentukan peduncle.

Pada peringkat awal, neoplasma selalunya tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Selepas bermulanya gejala, ketika seorang wanita mencari doktor tentang manifestasi penyakit yang mengganggunya, sudah terlambat untuk merawat myoma secara konservatif - operasi diperlukan.

Ukuran fibroid berbeza-beza. Pada peringkat awal pengesanannya, node ini berukuran tidak lebih dari 2-3 milimeter. Semasa pengimejan resonans ultrasound atau magnetik, pakar diagnostik dapat menentukan ukuran tumor yang tepat dan lokasinya. Pada pemeriksaan rutin oleh pakar sakit puan, ukuran fibroid biasanya ditentukan mengikut peningkatan ukuran rahim. Asasnya adalah kadar peningkatan rahim seperti semasa kehamilan dalam beberapa minggu.

Formasi kecil berukuran hingga 25 mm, tumor sederhana berukuran 50 mm, nod besar dan gergasi berukuran 80 mm atau lebih. Ukuran fibroid rahim sangat penting untuk pilihan taktik rawatan. Dengan ukuran leiomyoma rata-rata lebih dari 30 mm, pembedahan sering diperlukan.

Fibroid rahim yang besar dan kecil boleh mempunyai pilihan penyetempatan berikut:

  • tenggelam;
  • tenggelam;
  • retroperitoneal;
  • intraligamentary;
  • intramural.

Taktik rawatan juga ditentukan bukan hanya oleh ukuran fibroid, tetapi juga oleh kemampuannya tumbuh. Tumor sederhana tumbuh paling perlahan, sementara pembentukan yang berkembang semakin cepat. Ini disebabkan oleh struktur histologi fibroid.

Tumor sederhana dan berkembang biak adalah patologi jinak. Dalam pra-sarkoma, sel gergasi dengan pelbagai inti dijumpai. Dengan fibroid yang berkembang pesat, operasi sering diperlukan, kerana tumor seperti itu dalam jangka masa pendek dapat mencapai ukuran puluhan milimeter.

Biasanya, gejala muncul dengan fibroid rahim lebih besar dari 3 cm. Sekiranya ukuran leiomyoma melebihi 80 mm, kemunculan mampatan organ dalaman mungkin. Apabila pundi kencing dan usus diperah oleh tumor besar, terdapat keinginan berterusan untuk membuang air kecil, sembelit. Sekiranya fungsi organ dalaman terganggu, operasi mesti dilakukan.

Kaedah pembedahan adalah rawatan utama untuk fibroid. Pada fibroid rahim, dimensi operasi adalah penting, walaupun tidak begitu penting. Antara petunjuk untuk pembedahan fibroid adalah:

  • pertumbuhan neoplasma yang cepat ke saiz yang besar, yang menyumbang kepada mampatan organ dalaman dan mengganggu fungsi mereka;
  • pendarahan kerana fibroid dengan saiz yang ketara;
  • anemia yang tidak dapat dihentikan dengan terapi ubat;
  • tumor lebih dari 3 cm;
  • kilasan kaki dan nekrosis fibroid;
  • kesakitan teruk;
  • patologi bersamaan ovari atau badan rahim;
  • gangguan fungsi pembiakan akibat leiomyoma;
  • kewaspadaan barah.

Walaupun ukuran simpul yang besar, operasi tidak dapat dilakukan selalu. Doktor mengenal pasti kontraindikasi berikut untuk melakukan operasi:

  • penyakit keradangan akut;
  • beberapa penyakit kardiovaskular dan hati pada tahap sub- dan dekompensasi;
  • fungsi pembiakan yang tidak direalisasikan (kaedah radikal);
  • intoleransi terhadap anestesia.

Semasa memilih jenis operasi, doktor mesti mengambil kira:

  • saiz fibroid;
  • penyetempatan pendidikan;
  • usia pesakit;
  • jenis tumor;
  • hasil histologi dan analisis lain;
  • kehadiran penyakit bersamaan.

Beberapa dekad yang lalu, pengesanan patologi bukan hanya bermaksud operasi, tetapi juga pembuangan rahim. Dalam ginekologi moden, operasi hemat dilakukan yang memungkinkan penyingkiran fibroid yang berkesan semasa memelihara rahim.

Jenis operasi

Sekiranya terdapat fibroid rahim, doktor melakukan operasi pemeliharaan organ dan radikal. Campur tangan untuk membuang fibroid rahim merangkumi:

  • myomektomi;
  • UAE atau embolisasi arteri rahim;
  • Pengaburan FUS;
  • histerektomi dan kepupusan.

Myomectomy bermaksud penyingkiran leiomyoma menggunakan salah satu daripada tiga kaedah.

  1. Laparoskopi. Operasi sedemikian dilakukan dengan menggunakan laparoskop dan tusukan kecil untuk meletakkan peralatan dan kamera video ke dalam rongga perut. Kelebihan kaedah ini termasuk ketiadaan proses pelekat yang ketara. Walau bagaimanapun, sukar untuk menghentikan pendarahan yang boleh berlaku dengan laparoskopi. Laparoskopi lebih kerap dilakukan untuk leiomyoma subserous bersaiz sederhana.
  2. Laparotomi. Operasi dilakukan melalui sayatan di bahagian bawah perut. Ini adalah salah satu kaedah yang paling traumatik dan ketinggalan zaman..
  3. Histeroskopi. Operasi adalah intervensi invasif minimum di mana histeroskop dimasukkan ke dalam rongga rahim melalui vagina untuk manipulasi. Kaedah ini sesuai untuk penyingkiran fibroid submucosal.

Embolisasi arteri rahim boleh dilakukan dengan fibroid submucous. Dalam proses intervensi invasif minimum, pesakit disuntik melalui arteri femoral dengan bahan yang mengganggu pemakanan leiomyoma. Akibat gangguan peredaran darah, simpul hilang dari masa ke masa atau penurunan saiznya.

Pengaburan FUS adalah prosedur invasif minimum yang dilakukan dengan menggunakan gelombang ultrasound. Manipulasi dilakukan di bawah bimbingan MRI dan ditunjukkan untuk fibroid bersaiz sederhana. Rawatan mempunyai kontraindikasi tertentu, misalnya, tanda-tanda keganasan tumor.

Histerektomi dan kepupusan rahim dilakukan dengan risiko patologi malignan atau prolaps rahim. Pakar sakit puan sering mengesyorkan operasi sedemikian untuk wanita dengan fibroid besar selepas menopaus. Operasi ini mempunyai banyak komplikasi jangka panjang, dan oleh itu dilakukan hanya dalam kes-kes yang luar biasa..

Operasi ini dilengkapi dengan terapi konservatif, termasuk pemberian ubat hormon. Pendekatan bersepadu meminimumkan risiko kambuh.

Peringkat persediaan

Persiapan untuk membuang fibroid termasuk kajian yang dilalui seorang wanita sebelum campur tangan:

  • pemeriksaan ginekologi (dua tangan dan dengan bantuan cermin);
  • pengumpulan anamnesis;
  • smear faraj untuk jangkitan genital dan mikroflora;
  • pemeriksaan ultrasound pada rahim, serviks dan ovari;
  • ujian darah umum dan klinikal;
  • analisis air kencing umum;
  • elektrokardiogram;
  • koagulogram.

Selain itu, doktor boleh menetapkan untuk melakukan histeroskopi dan pencitraan resonans magnetik organ pelvis. Dalam beberapa kes, diperlukan konsultasi dengan pakar sempit, yang harus dilakukan oleh pesakit untuk mendapatkan pendapat.

Ciri dan jangka masa

Jumlah manipulasi semasa operasi, tempoh masa intervensi berlangsung, jangka masa pemulihan bergantung pada jenis taktik pembedahan tertentu.

Laparoskopi

Laparoskopi adalah kaedah paling moden dan lembut untuk menghilangkan fibroid. Sebelum operasi, persiapan standard dijalankan, yang merangkumi penghantaran semua ujian yang diperlukan. Sehari sebelum operasi, anda mesti mengikuti diet dan jangan makan sekurang-kurangnya 12 jam sebelum operasi.

Laparoskopi dilakukan di hospital di bawah anestesia am atau epidural. Anestesia am - tidur ubat. Anestesia epidural hanya kehilangan sensasi di bahagian bawah badan, oleh itu ia mempunyai lebih sedikit kontraindikasi dan mengelakkan kesan sampingan klasik selepas penggunaan.

Gas disuntik melalui sayatan kecil di pusar untuk meluaskan rongga perut. Semasa operasi, beberapa sayatan kecil dibuat di dinding depan perut untuk menampung peralatan. Melalui mereka, dengan bantuan laparoskop, nod dikeluarkan.

Operasi biasanya tidak lebih dari dua jam. Pada akhir operasi, prosedur untuk menjahit mikro-sayatan pada rahim dan rongga perut dilakukan.

Dengan laparoskopi di hospital, perlu menghabiskan tiga hingga lima hari. Selepas keluar, wanita itu terus menjalani rawatan di rumah selama kira-kira sepuluh hari..

Histeroskopi

Histeroskopi adalah kaedah paling lembut untuk menghilangkan nod myomatous. Dengan kaedah histeroskopi invasif yang minimum, hanya fibroid yang tidak lebih dari dua sentimeter berdiameter yang dapat dikeluarkan. Persiapan untuk penyingkiran terdiri daripada lulus semua ujian untuk operasi ginekologi konvensional.

Wanita itu duduk di kerusi ginekologi dan bahagian dalam paha, vagina dan serviks dirawat dengan antiseptik khas. Kemudian cermin dimasukkan ke dalam faraj, anestesia dilakukan. Selepas beberapa ketika, saluran serviks diperluas dan histeroskop dimasukkan ke dalam rongga rahim.

Histeroskopi biasanya tidak lebih dari satu jam dengan persiapan dan jarang disertai dengan komplikasi. Rawatan di hospital berlangsung dari dua hingga 24 jam. Seorang wanita boleh pergi bekerja dalam beberapa hari.

Laparotomi

Laparotomi sering berlaku dalam keadaan darurat dan situasi. Ini adalah satu-satunya cara untuk membuang fibroid yang tumbuh jauh ke dalam tisu otot dan besar (lebih dari 20 minggu), pelbagai formasi, fibroid dengan kilasan pedikel, yang menyebabkan pendarahan dan nekrosis tisu.

Pembedahan rongga dilakukan di bawah anestesia umum (tidur ubat), kerana ia berlangsung sekurang-kurangnya 1.5 jam. Semasa operasi, sayatan dibuat di dinding perut dan rahim. Setelah membuang fibroid, doktor melakukan pemeriksaan kawalan dan menjahitkan rahim dan dinding perut.

Walaupun berisiko tinggi dan tempoh pemulihan yang agak lama, laparotomi dilakukan cukup kerap, kerana hanya operasi jenis ini yang membolehkan pakar bedah mengawal sepenuhnya proses membuang fibroid kompleks, mencegah kemungkinan pendarahan dan meletakkan jahitan pada rahim dengan hati-hati mungkin.

Rawat inap untuk laparotomi berlangsung 5-7 hari, selepas itu seorang wanita dapat cuti sakit selama dua minggu lagi.

Histerektomi

Histerektomi melibatkan pembuangan rahim. Ini adalah kaedah radikal yang memberikan penawar seumur hidup untuk fibroid berulang. Risiko degenerasi menjadi tumor ganas pada masa pascamenopause - petunjuk untuk membuang rahim.

Terdapat dua jenis histerektomi:

  • amputasi supravaginal (subtotal);
  • kepupusan (penyingkiran lengkap rahim dan serviksnya).

Terlepas dari jenis histerektomi, operasi dilakukan di bawah anestesia umum melalui sayatan di dinding perut. Histerektomi berlangsung 1.5-2 jam.

Pembedahan fibroid ditetapkan dalam kira-kira tiga puluh peratus kes. Pemilihan metodologi untuk pelaksanaannya bergantung pada banyak faktor, termasuk lokalisasi neoplasma, jumlahnya, usia pesakit, keperluan untuk memelihara fungsi pembiakan..

Sekiranya seorang wanita dijadualkan menjalani pembedahan, jangan menangguhkannya. Myoma adalah formasi yang cenderung berkembang. Semakin awal penyingkiran dilakukan, semakin tidak trauma dan lebih lembut.

Ciri-ciri operasi untuk membuang fibroid rahim

Hampir separuh wanita usia subur tahu dari pengalaman mereka sendiri apa itu fibroid rahim. Dalam kebanyakan kes, pembentukan jinak ini tidak terasa lama, dan seorang wanita hanya dapat mengetahui tentang adanya nod semasa pemeriksaan ginekologi rutin..

Pembuangan fibroid rahim dilakukan menggunakan kaedah yang berbeza. Pemilihan kaedah tertentu bergantung pada ukuran formasi, penyetempatannya, keadaan umum pesakit dan kehadiran patologi bersamaan.

Artikel ini hanya akan mempertimbangkan isu operasi, tidak akan ada pertimbangan mengenai maklumat terperinci mengenai mioma itu sendiri, oleh itu kami memberi anda pautan ke artikel terperinci mengenai tumor - myoma rahim: apakah itu dan adakah ia berbahaya.

Apakah rawatan fibroid selain pembedahan?

Keperluan untuk rawatan pembedahan fibroid rahim tidak selalu dibenarkan. Pada peringkat awal penyakit, ketika pembentukannya kecil, terapi hormon dapat dikeluarkan. Pada masa yang sama, antigonadotropin, kontraseptif oral dan derivatif sembilan belas-norsteroid ditetapkan.

Rawatan ubat tidak dapat menjamin ketiadaan kambuh, oleh itu, doktor lebih kerap mengesyorkan menggunakan campur tangan pembedahan, terutamanya kerana kebanyakan kaedah moden tergolong dalam kategori trauma rendah dan pemeliharaan organ, yang bermaksud bahawa selepas operasi sedemikian, pesakit masih dapat melahirkan anak yang sihat..

Adakah saya perlu membuang myoma

Ramai wanita yang didiagnosis dengan diagnosis sedemikian, terutama setelah 40 tahun, mempunyai pertanyaan yang cukup masuk akal sama ada perlu membuang fibroid rahim atau tidak?

Ia juga agak sukar untuk memutuskan pembedahan tumor jinak jika tidak mengganggu wanita. Untuk mengetahui dengan pasti sama ada operasi diperlukan untuk fibroid rahim, perlu menjalani pemeriksaan penuh dan berunding dengan pakar sakit puan yang berpengalaman. Keputusan itu dibuat sesuai dengan ketersediaan petunjuk dan ketiadaan kontraindikasi terhadap pembedahan.

Penting juga untuk difahami bahawa perlu untuk membuang nod myomatous yang besar, kerana rawatan konservatif mereka tidak akan membawa hasil..

Petunjuk untuk pembedahan

Salah satu petunjuk utama untuk membuang pendidikan adalah ukurannya. Oleh kerana myoma terbentuk di lapisan otot rahim, menyebabkannya meningkat dalam jumlah, ketika menentukan tahap perkembangan tumor, adalah kebiasaan mengukur ukurannya selama minggu kehamilan:

  • fibroid kecil sesuai dengan ukuran kehamilan 5 minggu, sementara diameter nod mencapai 2 cm;
  • formasi sekunder mencapai diameter 2-6 cm dan sesuai dengan ukuran rahim 10-11 minggu;
  • fibroid yang besar mencapai ukuran kehamilan 12-15 minggu dan melebihi diameter 6 cm;
  • pembentukan raksasa sesuai dengan tempoh kehamilan lebih dari 16 minggu.

Pembentukan ukuran besar dan raksasa adalah petunjuk tanpa syarat untuk rawatan pembedahan, tetapi ada kes-kes apabila walaupun dengan ukuran tumor minimum, pembuangannya diperlukan. Pertimbangkan dalam kes apa yang diperlukan untuk membuang fibroid:

  • jika ukurannya melebihi 12 minggu kehamilan;
  • jika terdapat penyakit bersamaan (onkologi ovari, endometriosis);
  • jika nekrotisasi tisu tumor bermula, disebabkan oleh kilasan kakinya atau gangguan pemakanannya;
  • jika terdapat pelanggaran fungsi organ yang berdekatan dengan rahim (usus atau urea);
  • jika kehadiran fibroid disertai dengan sakit akut;
  • jika terdapat risiko bahawa tumor boleh merosot menjadi sarkoma malignan;
  • jika terdapat pendarahan yang kerap dan berat, tidak berkaitan dengan aliran haid, menyebabkan anemia teruk;
  • sekiranya pendidikan meningkat dengan cepat dalam jumlah;
  • jika, terhadap latar belakang pembentukan fibroid, pesakit mengalami kemandulan.

Kontraindikasi

Operasi untuk membuang formasi ini adalah dengan pemeliharaan fungsi pembiakan (penyingkiran hanya tumor itu sendiri - myomectomy) dan dengan penyingkiran serentak kedua-dua fibroid dan rahim (histerektomi). Pilihan kedua lebih radikal, tetapi dilakukan dalam kes yang ekstrem, ketika ukuran tumornya sangat besar, dan wanita itu sudah berusia lebih dari 40 tahun dan dia tidak akan melahirkan lagi, dalam semua kes lain, myomectomy lebih disukai.

Tetapi kaedah menghilangkan masalah ini mempunyai beberapa kontraindikasi untuk melaksanakan:

  • jika pembentukannya sangat besar dan terdiri daripada banyak nod;
  • jika tumor terletak di leher;
  • jika pendarahan rahim banyak dan menyebabkan anemia yang mendalam, yang mengancam nyawa pesakit;
  • jika tisu tumor mati, dipengaruhi oleh bakteria patogen, endometritis septik, trombosis bermula, atau ada kemungkinan tinggi untuk mengembangkan peritonitis;
  • jika fibroid berkembang pesat pada wanita yang sedang menopaus;
  • jika fibroid besar menyebabkan pemindahan mampatan organ-organ jiran dari sistem perkumuhan dan pencernaan.

Dalam keadaan yang dinyatakan di atas, hanya kaedah pembedahan radikal untuk merawat pendidikan yang digunakan.

Bagaimana untuk menyediakan

Mana-mana kaedah penyingkiran neoplasma yang dipilih oleh doktor yang hadir, sebarang campur tangan minimal invasif atau perut memerlukan persiapan khas untuk operasi membuang fibroid rahim. Ia merangkumi aktiviti berikut:

  • pengumpulan dan kajian anamnesis pesakit;
  • petunjuk umur ditentukan;
  • ujian asas dikumpulkan (darah, air kencing, biopsi nod myomatous dan tisu rahim), serta pemeriksaan tambahan - kolposkopi, ultrasound, CT, MRI, jika perlu;
  • jumlah pembedahan ditentukan.

Bagi wanita muda usia reproduktif, intervensi pemeliharaan organ lebih kerap diresepkan, sementara histerektomi disyorkan untuk wanita pada masa dewasa. Tetapi keputusan akhir mengenai pilihan ini atau jenis campur tangan selalu ada pada pesakit..

Wanita itu harus mandi dan mencukur rambut kemaluannya sebaik sebelum pembedahan. Makanan terakhir semestinya malam sebelumnya. Makanan harus dicerna dan tidak banyak. Pada waktu malam, pesakit mengambil pil tidur untuk tidur nyenyak dan nyenyak. Hanya selepas rehat yang baik, dia dapat menjalankan operasi yang ditetapkan untuk menghilangkan fibroid.

Cara membuang fibroid rahim

Pemilihan kaedah untuk menghilangkan fibroid bergantung pada keadaan klinikal tertentu, kehadiran patologi bersamaan, penyetempatan nod myoma, bilangan dan sifatnya, serta keinginan pesakit untuk kemudian melahirkan anak. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci mengenai pembedahan membuang nod myomatous dan prosedur alternatif yang bertujuan untuk menghilangkan penyakit ini.

Kaedah pembedahan fibroid dikeluarkan hanya dalam kes di mana rawatan konservatif tidak berkesan. Semasa prosedur, risiko tertentu terhadap kesihatan wanita mungkin timbul dalam bentuk kambuh, komplikasi dan situasi yang tidak dijangka semasa operasi itu sendiri. Mari kita lihat teknik pembedahan asas..

Pembedahan perut

Pembedahan abdomen untuk membuang fibroid rahim dilakukan dalam kes di mana teknik invasif minimum yang lain tidak lagi dapat digunakan, terutama jika terdapat nekrotisasi nod myoma atau kilasan kaki mereka. Kaedah penyingkiran ini sangat jarang digunakan, kerana dalam kebanyakan kes, doktor menggunakan intervensi yang lebih lembut.

Operasi dilakukan di bawah anestesia umum, sementara pesakit dibuat sayatan membujur atau melintang di dinding perut, maka selebihnya tisu dibedah dan tersebar dalam lapisan. Organ dikeluarkan di luar rongga perut, dan hanya setelah urat simpul di rahim dapat dilihat dengan baik, doktor dapat memutuskan pemotongannya. Setelah penyingkiran tumor, jahitan dalaman digunakan, saluran pendarahan diikat dan dinding perut dijahit secara berlapis..

Selepas operasi perut, seorang wanita perlu tinggal di hospital selama beberapa hari. Proses pemulihan akan memakan masa yang lama sekitar 2 bulan..

Laparoskopi

Myomectomy laparoskopi merujuk kepada operasi pembedahan trauma rendah, ia dilakukan melalui tusukan pada dinding perut anterior di kawasan iliac. Sebuah kamera dimasukkan ke dalam cincin pusat, karbon dioksida disuntik di sana untuk menaikkan organ dalaman. Teknik ini digunakan untuk mendapatkan ruang yang cukup untuk operasi. Setelah memotong, simpul fibroid dikeluarkan melalui tusukan yang sama, kemudian instrumen dikeluarkan, karbon dioksida dievakuasi, jika perlu, dan jahitan dikenakan pada tusukan.

Apabila anestesia keluar, pesakit dipindahkan ke wad biasa dan berada di dalamnya untuk beberapa waktu di bawah pengawasan kakitangan perubatan. Petunjuk untuk operasi seperti itu adalah nod bawah. Sekiranya pangkal tumor yang luas lebih daripada separuh isipadu, maka diperlukan laparotomi. Selepas myomektomi laparoskopi, tempoh pemulihan mengambil masa kira-kira 2 minggu. Ia ditunjukkan dalam kes berikut:

  • nod tidak lebih daripada 1 cm diameter;
  • ukuran rahim sepadan dengan usia kehamilan 15-16 minggu;
  • jika terdapat 3 hingga 4 knot berdiameter hingga 1.5 cm.

Selepas prosedur ini, lekatan tidak berlaku, tetapi dilakukan dengan menggunakan laparoskop.

Laparotomi

Ini adalah operasi perut, yang ditunjukkan dengan lokasi node bawah yang dalam, jumlahnya besar, jika terdapat komplikasi penyakit, lekatan atau parut rahim yang kasar. Akses ke simpul dengan teknik ini disediakan melalui sayatan dinding perut yang cukup besar, oleh itu proses pemulihan selepas manipulasi berlangsung sekurang-kurangnya 4 minggu, sementara pesakit akan merasakan ketidakselesaan tertentu.

Komplikasi selepas laparotomi boleh berlaku sekiranya berlaku kesilapan dalam operasi atau kerana kesulitan teknikal, misalnya, pendarahan teruk boleh terjadi jika saluran organ berdekatan disentuh semasa laparotomi.

Histeroskopi

Histeroskopi merujuk kepada kaedah penghapusan endoskopi fibroid rahim, jika tidak, operasi ini disebut hysteroresectoscopy. Ini adalah operasi pemeliharaan organ yang tidak memerlukan pembuangan rahim dan pemotongan rongga perut. Semua manipulasi dilakukan menggunakan instrumen khas, histeroskop, yang dimasukkan ke dalam rahim melalui vagina..

Kaedah ini ditunjukkan jika terdapat simpul tunggal di dinding belakang atau depan rahim. Campur tangan dilakukan di bawah anestesia umum, sementara pesakit pada waktu petang hari operasi sudah dapat kembali ke kehidupan normal.

Paling baik apabila histeroskopi rahim dilakukan pada minggu pertama selepas haid..

Histerektomi

Ini adalah tahap campur tangan pembedahan yang melampau, yang melibatkan penyingkiran lengkap badan rahim. Ia ditetapkan apabila kaedah lain tidak berdaya atau dikontraindikasikan. Terdapat kes khas yang hanya memerlukan histerektomi:

  • tumor bersaiz besar dan besar;
  • terdapat risiko keganasan tumor;
  • jika tumor terdiri daripada sebilangan besar jenis nod yang berlainan.

Juga, prosedur ini paling sering diresepkan kepada pesakit semasa menopaus atau dengan kecenderungan untuk barah..

Selain kaedah pembedahan untuk merawat fibroid, ada juga kaedah alternatif. Ini termasuk rawatan laser, ablasi FUS, embolisasi dan lain-lain.

Terapi laser

Ini adalah teknik lembut di mana kesan dos dijalankan terus pada nod myomatous. Apabila mereka dipotong, tisu di sekitarnya tidak terjejas, tidak ada bekas luka di rahim, dan prosedur ini dilakukan sepenuhnya tanpa darah.

Pemulihan pesakit berlaku pada hari ketiga.

Pembuangan fibroid rahim dengan laser adalah prosedur yang sangat berkesan, selamat dan tidak menyakitkan, yang dibezakan dengan kos yang tinggi.

Pelambangan

Embolisasi arteri rahim pada fibroid rahim sangat berkesan jika dibandingkan dengan kaedah pembedahan membuang fibroid. Sebagai perbandingan, peratusan kambuh selepas "pembedahan" adalah 40%, dan selepas UAE - hanya 2%.

Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tempatan, sementara mikrokatheter dengan bahan khas dimasukkan melalui arteri femoral, yang bertindak pada saluran yang membekalkan tumor. Mereka tersumbat, menyusut dan mati dari masa ke masa, dan mioma tanpa nutrisi setelah beberapa saat larut.

Dengan UAE, kualiti prosedur adalah penting, kerana manipulasi yang tidak betul dapat menyebabkan suppuration dan infark pada badan rahim dan, sebagai akibatnya, pembuangannya. Embolisasi tidak dilakukan dengan nod bawah. 5% pesakit selepas UAE berhadapan dengan masalah ketiadaan haid.

Pengaburan FUS

Teknik ini melibatkan penyejatan fibroid dengan mendedahkannya kepada ultrasound yang fokus. Keseluruhan prosedur berada di bawah kawalan MRI. Gelombang ultrasonik menumpukan perhatian pada nod, memanaskannya hingga 90 darjah, sel-sel mula hancur secara aktif.

Teknik seperti itu, kerana kajiannya yang buruk, jarang digunakan dan hanya dalam keadaan ketika fibroid terletak di dinding anterior rahim, di bahagian bawahnya dan tidak mempengaruhi serviks. Syarat lain untuk ablasi FUS ialah diameter nod tidak boleh lebih dari 2-9 cm..

Ia tidak boleh dilakukan secara nulliparous, dengan riwayat kemandulan atau dengan adanya nod bawah pada pedikel.

Tempoh selepas operasi

Tempoh pemulihan selepas pembedahan membuang fibroid rahim bergantung pada jenis manipulasi yang dilakukan, tetapi ada sekumpulan peraturan umum yang harus dipatuhi oleh pesakit untuk mempercepat proses penyembuhan dan pemulihan..

Pemulihan selepas penyingkiran fibroid merangkumi pelbagai aktiviti pemulihan, mulai dari pemakanan hingga sukan ringan.

Apa yang dikontraindikasikan

Selepas penyingkiran fibroid rahim, tidak mungkin melakukan hubungan seks selama 2 bulan ke depan, terdapat juga sekatan dalam tempoh selepas operasi:

  • melarang lawatan ke tempat mandi dan sauna;
  • tidak termasuk mengangkat dan membawa berat;
  • anda tidak boleh berjalan tanpa pembalut khas;
  • bukannya tampon, anda perlu menggunakan pembalut;
  • anda perlu mengikuti diet.

Selepas pembedahan perut, pesakit boleh tinggal di hospital hingga 2 minggu, pada hari ke-7, jahitan dan staples dikeluarkan. Dan tempoh pemulihan akhir akan bergantung pada ciri-ciri individu wanita yang dikendalikan..

Sekiranya terdapat penyingkiran lengkap rahim dengan ligamen dan kelenjar getah bening, maka tempoh pemulihan akan meningkat dengan ketara.

Pemakanan

Ramai pesakit berminat dengan apa yang boleh dimakan setelah penyingkiran fibroid. Doktor biasanya mengesyorkan diet pecahan dan hemat setelah penyingkiran fibroid tidak berbeza dengan diet setelah campur tangan pembedahan lain. Adalah perlu untuk mengecualikan produk yang menjengkelkan selaput lendir dan menyebabkan pengumpulan gas, jangan makan gula-gula, kopi, teh pekat, keju cottage, produk roti, coklat.

Makan makanan kecil untuk memulakan usus anda. Minum air sekurang-kurangnya 2-4 liter sehari. Diet harus mengandungi bijirin, kaldu daging dan susu masam.

Komplikasi

Oleh kerana pembuangan fibroid bukanlah operasi yang sukar dan mengancam nyawa, komplikasi selepasnya sangat jarang berlaku. Ini mungkin kambuh penyakit, dan kemungkinan barah payudara, penyakit jantung koroner dan jangkitan juga dapat meningkat, seperti setelah operasi lain.

Sekiranya rahim dikeluarkan pada masa yang sama dengan tumor, maka akibat membuang fibroid dapat menampakkan diri dengan lebih intensif dalam jangka masa yang panjang. Sejurus selepas operasi, akibat berikut mungkin berlaku: kelemahan, sakit dan lebam pada jahitan dan rongga perut. Kesakitan dapat menemani pesakit selama kira-kira 2 minggu, jadi doktor mungkin memberi ubat penahan sakit. Kadang-kadang, jika saluran mukus rosak, ada masalah dengan kencing, terdapat juga risiko tinggi peritonitis, embolisme paru, radang paru-paru, dll..

Komplikasi selepas operasi yang lewat termasuk:

  • kemandulan;
  • pembentukan lekatan pada rongga perut dengan kesakitan dan kesukaran membuang air kecil;
  • menopaus awal;
  • prolaps faraj.

Akibat ini boleh berlaku setelah pembuangan uterus sepenuhnya bersama dengan myoma. Selepas pembedahan pemeliharaan organ, dalam kes-kes yang jarang berlaku, ada kemungkinan haid tidak hadir, risiko keguguran meningkat, proses persalinan sukar dilakukan, serta penyakit perekat..

Sifat pembuangan setelah menyingkirkan fibroid

Pelepasan selepas penyingkiran fibroid rahim akan mengandungi sejumlah kotoran berdarah, yang akan menjadi semakin sengit setiap hari dan akhirnya menjadi tidak berwarna. Pendarahan ini tidak boleh disebut bulanan, tetapi jika jumlah pelepasan tidak berkurang dan tidak hilang setelah 2 minggu, dan gumpalan dan bau busuk muncul, keperluan mendesak untuk meminta bantuan doktor.

Berapa lama masa operasi untuk membuang fibroid

Tempoh operasi bergantung pada banyak faktor, khususnya pada jenis anestesia yang digunakan, pada jenis akses, keperluan untuk jahitan, ciri-ciri tumor yang harus dikeluarkan dan pada ciri-ciri individu pesakit itu sendiri. Juga, aspek penting adalah profesionalisme pakar bedah yang menjalankan operasi dan tahap kepegawaian kemudahan perubatan. Juga mustahil untuk mengecualikan kemungkinan komplikasi yang tidak dijangka semasa prosedur..

Rata-rata, operasi membuang tumor dengan kaedah histeroskopi berlangsung dari 10 hingga 30 minit, myomektomi laparoskopi dijalankan sehingga 2 jam. Kira-kira masa yang sama diperlukan dengan kaedah perut membuang formasi. Sekiranya operasi dilakukan untuk membuang rahim, maka ini akan memakan masa lebih dari 2 jam.

Cuti sakit selepas pembedahan

Ramai pesakit bimbang dengan persoalan berapa hari mereka memberi cuti sakit setelah penyingkiran fibroid? Rata-rata, tempoh ini adalah 29 hari, tetapi boleh berbeza-beza bergantung pada jenis operasi yang dilakukan, bagaimana masa pemulihannya dan jenis pekerjaan apa yang dilakukan wanita itu. Dalam kebanyakan kes, separuh dari tempoh ini, pesakit berada di hospital, selebihnya, pemulihan dilakukan di rumah..

Kehamilan selepas pembedahan

Terdapat kemungkinan besar untuk hamil selepas pembedahan hanya jika rahim belum dikeluarkan bersama dengan tumor. Juga, selepas campur tangan, pesakit mesti pulih sepenuhnya dari segi fizikal dan mental, mengambil ubat hormon untuk menormalkan kitaran haid, dan hanya selepas rancangan itu dan melahirkan anak.

Masa selepas anda hamil bergantung pada jenis operasi yang dilakukan, jadi setelah laparoskopi dan histeroskopi, pembuahan dapat direncanakan dalam setahun, dan setelah pembedahan perut, jangka masa ini dilanjutkan hingga 3 tahun.

Adakah kambuh mungkin berlaku

Perkembangan semula tumor adalah mungkin sekiranya penyebab asal pembentukan ini belum dapat dihilangkan. Selalunya ini adalah ketidakseimbangan hormon, oleh itu, untuk mengelakkan kambuh fibroid, doktor mengesyorkan selepas operasi menjalani terapi hormon..

Pembuangan caesar dan penyingkiran fibroid pada masa yang sama

Sekiranya fibroid rahim dijumpai pada wanita hamil, maka dalam beberapa kes, ia dapat dikeluarkan dengan sayatan semasa pembedahan caesar. Praktik ini digunakan dalam kasus pendidikan berganda dan rumit, juga jika seorang wanita memiliki riwayat kecacatan genital, kemandulan yang berpanjangan, kekurangan plasenta, serta kehamilan lewat.

Bahagian caesar disertai oleh myomectomy hanya jika nodus tumor berada di bawah, terletak di tempat yang boleh diakses untuk eksisi, tidak ada lebih dari 5 daripadanya dengan diameter kurang dari 10 cm. Pembuangan fibroid dengan sesar tidak mungkin berlaku sekiranya berlaku gangguan plasenta, yang menyebabkan pendarahan teruk dan jika terjadi anemia teruk... Juga, jangan menggunakan manipulasi ini jika ukuran nod myoma kurang dari 2 cm.

Apa itu haid

Selepas operasi, pelepasan berdarah berlaku, tetapi ini bukan haid, oleh itu, kitaran baru tidak dapat dipertimbangkan dari tarikh campur tangan. Semasa mengira, ambil kira hari di mana haid sebelumnya bermula.

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, haid setelah penyingkiran fibroid berlaku 30-40 hari selepas pembedahan, sementara jangka masa satu atau dua kitaran dapat dikurangkan atau meningkat sebanyak 1-2 hari. Selepas UAE, tempoh yang sedikit atau ketidakhadiran sepenuhnya mungkin berlaku, ini bukan norma dan memerlukan nasihat perubatan.

Cara mendapatkan petikan untuk penyingkiran fibroid?

Operasi untuk membuang fibroid sambil mengekalkan kesuburan adalah rawatan perubatan berteknologi tinggi. Biasanya, ini adalah prosedur yang agak mahal yang tidak mampu dilakukan oleh setiap pesakit. Sebilangan tertentu diperuntukkan dari belanjawan negara untuk membebaskan rakyat dari penyakit menggunakan teknologi tinggi. Anda boleh mendapatkan kuota untuk membuang fibroid hanya setelah pemeriksaan mendalam, seperti yang ditentukan oleh doktor yang hadir dan jika ada alasan perubatan yang menarik.

Kuota untuk urus niaga yang mahal hanya diperuntukkan jika tidak ada alternatif yang lebih murah.

Sekiranya pesakit melepasi semua komisen dan menerima kuota, maka operasi akan dilakukan dengan perbelanjaan negara.

Ulasan

Pembedahan rahim untuk fibroid adalah prosedur individu, oleh itu, setiap wanita mengulas mengenai kaedah rawatan itu sendiri dan akibatnya mungkin berbeza walaupun dengan diagnosis dan terapi yang sama. Berikut adalah beberapa mesej dari forum perubatan dari wanita yang telah menjalani penyingkiran fibroid:

Vitalina, 39 tahun.

Saya menjalani pemeriksaan ginekologi secara berkala, ternyata saya mempunyai fibroid, sebanyak 5 nod. Semasa mioktomi konservatif, 8 daripadanya ditemui. Sekarang kami telah menemui kumpulan baru, tetapi ini tidak masuk akal, kerana keluarga kami akan mendapat tambahan!

Anna, 36 tahun.

Semasa laparotomi, 2 nod myomatous bersaiz sederhana dikeluarkan, dan mereka juga menemui sista ovari, yang juga dikeluarkan. Sepanjang perjalanan, saya disahkan menjalani endometriosis pada ovari kanan saya. Semuanya berjalan lancar, dan pemulihan lebih sukar, tetapi saya diberhentikan pada hari ke-5 tanpa sebarang komplikasi.

Sebaik sahaja seorang wanita mengetahui tentang kehadiran pendidikan di rahim, salah satu persoalan pertama yang timbul ialah, berapa kos operasi untuk membuang fibroid rahim? Kos pembedahan berbeza-beza bergantung pada status klinik, wilayah di mana ia berada, pada jenis manipulasi dan sejauh mana kerosakan organ. Kos purata operasi membuang fibroid rahim adalah seperti berikut:

  • histeroskopi dari 20 hingga 80 ribu rubel;
  • laparoskopi dari 17 hingga 90 ribu rubel;
  • FUS-ablasi dari 50 hingga 117 ribu rubel;
  • EMA 150-180 ribu rubel.
Artikel Sebelumnya

Polip usus