Cara mengenali simptom dan tanda barah rahim pertama pada peringkat awal?

Myoma

Penyakit onkologi adalah masalah yang agak mendesak sekarang. Terdapat banyak kes warga yang meminta pusat onkologi untuk mendapatkan bantuan dan diagnosis penyakit seperti itu..

Sayangnya, onkologi boleh merebak ke mana-mana organ dalam tubuh manusia. Tumor timbul di pelbagai tempat dan boleh mula tumbuh di mana sahaja.

Kanser rahim sering terjadi pada wanita pada masa ini dan menurut statistik, jenis onkologi ini adalah salah satu yang paling biasa.

  1. Apa itu barah rahim?
  2. Statistik kejadian
  3. Jenis barah rahim
  4. Punca barah rahim
  5. Kaedah diagnosis penyakit
  6. Gejala barah rahim pada wanita
  7. Definisi barah rahim sebelum menopaus
  8. Manifestasi semasa menopaus
  9. Penerangan mengenai tahap kanser rahim dan jangka hayat
  10. Metastasis
  11. Kadar perkembangan penyakit ini
  12. Rawatan untuk barah rahim
  13. Kaedah dan kaedah rawatan
  14. Campur tangan operasi
  15. Radioterapi
  16. Terapi hormon
  17. Kemoterapi
  18. Akibat barah rahim
  19. Perbezaan antara barah rahim dan fibroid
  20. Pencegahan barah rahim
  21. Prognosis survival pesakit
  22. Ulasan wanita

Apa itu barah rahim?

Tumor jenis ini adalah neoplasma. Seperti yang anda ketahui, neoplasma ganas dan jinak..

Tumor seperti barah rahim boleh diklasifikasikan sebagai tumor malignan..

Pembentukan neoplasma semacam itu timbul, pertama sekali, dari tisu-tisu di rahim, yang dapat menyebar ke seluruh bahagian tubuh..

Kanser adalah salah satu penyakit yang paling biasa dan berada di kedudukan keempat selepas barah pada payudara, kulit dan saluran gastrousus..

Statistik kejadian

Untuk membicarakan sebarang penyakit onkologi, tentu saja, seseorang tidak dapat memperhatikan data statistik berdasarkan kesimpulan yang sesuai..

Seperti disebutkan sebelumnya, barah rahim adalah salah satu daripada sepuluh barah yang paling biasa dan berada di kedudukan kelima di antara mereka..

Sudah tentu, perlu diperhatikan bahawa kejadian penyakit ini, serta kematian untuk patologi ini, telah menurun dengan ketara dalam beberapa tahun terakhir..

Statistik menunjukkan bahawa patologi ini diperhatikan lebih kerap dalam perkembangan wanita berusia lebih dari 50 tahun. Namun, menurut doktor, gadis-gadis muda juga terdedah kepada penyakit ini..

Sebelum ini, dipercayai bahawa barah rahim adalah salah satu penyebab utama kematian akibat tumor ganas. Kejadian patologi seperti itu telah menurun hingga 70%..

Jenis barah rahim

Terdapat beberapa jenis morfologi barah rahim:

  1. Adenokarsinoma;
  2. Neoplasma sel skuamosa;
  3. Kanser jenis skuamosa kelenjar;
  4. Adenokarsinoma jenis sel yang jelas;
  5. Kanser sel;
  6. Kanser mukosa;
  7. Kanser yang tidak dapat dibezakan.

Punca barah rahim

Sudah tentu, sebab dan faktor tertentu menyumbang kepada pembentukan barah rahim, yang boleh memperburuk tahap penyakit serius ini..

Oleh itu, sebab tepat mengapa perkembangan dan pertumbuhan neoplasma pada rahim bermula di dunia moden belum dapat dipastikan dan dikaji..

Penyelidikan telah menjelaskan bahawa terdapat beberapa sebab untuk faktor-faktor yang menyumbang kepada pertumbuhan barah:

  • diabetes;
  • merokok;
  • darah tinggi;
  • BANTUAN;
  • jangkitan papillomavirus manusia;
  • kegagalan haid;
  • penyakit jenis kelamin;
  • kehidupan seks pada usia dini;
  • kekurangan peluang untuk mempunyai anak;
  • mengambil pil perancang;
  • melahirkan terlalu muda.

Salah satu faktor yang paling mendasar dan mungkin menyumbang kepada pembentukan barah adalah peningkatan berat badan..

Beberapa fakta juga memainkan peranan yang sangat penting dalam kejadian tumor malignan:

  • hakisan;
  • proses ulseratif
  • endometriosis rahim
  • pembentukan parut selepas melahirkan anak;
  • proses keradangan.

Kaedah diagnosis penyakit

Diagnostik adalah tahap yang sangat penting dalam sebarang jenis barah. Adalah sangat penting untuk mendiagnosis penyakit dan proses ini mesti diatur dengan betul.

Diagnostik merangkumi:

  1. Pemeriksaan rutin oleh doktor.
  2. Dengan bantuan cermin ginekologi, doktor dapat melihat bahawa terdapat perubahan dalam penampilan.
  3. Di masa depan, pesakit mesti dihantar untuk imbasan ultrasound, yang memungkinkan untuk mengesan dan menentukan ukuran dan struktur rahim yang diubah. Di samping itu, penataan dan ketebalan endometrium ditentukan pada kajian jenis ultrasound..
  4. Kaedah kuretasi dan analisis histologi bahan biologi sering digunakan untuk menentukan nasib dan sifat penyakit yang lebih jauh. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia umum di persekitaran hospital..

Gejala barah rahim pada wanita

Sudah tentu, simtomatologi memainkan peranan penting dalam menentukan penyakit ini..

Gejala adalah sesuatu yang harus anda perhatikan sekiranya pesakit merasakan ada sesuatu yang tidak kena. Adalah sangat penting untuk memberi perhatian khusus kepada kesihatan mereka bagi wanita berusia lebih dari empat puluh tahun.

Malangnya, barah adalah salah satu penyakit, gejala yang muncul pada peringkat akhir..

Gejala boleh dibahagikan secara bersyarat kepada beberapa jenis:

  1. Tahap pertama adalah tanda dan gejala yang muncul sebelum bermulanya menopaus. Anggaplah seorang wanita sedang dalam proses menopaus. Dalam tempoh seperti itu, kitaran haid menjadi keliru dan menampakkan diri dalam bentuk pembuangan dengan darah, yang dari masa ke masa menjadi lebih kecil dan jumlahnya lebih kecil. Dalam jangka masa seperti itu, perlu diperhatikan pemilihannya. Iaitu, jika, sebelumnya, jarang terjadi, dan kemudian berlimpah lagi, ini adalah tanda dan gejala utama barah rahim..
  2. Juga, terdapat lebih banyak tanda semasa menopaus. Sekiranya seorang wanita sudah menjalani masa klimaks, dan kitaran haid tidak muncul selama lebih dari dua bulan, setiap pembuangan darah dan pembukaan pendarahan dapat menjadi gejala barah..

Berdasarkan kategori umur dan tempoh menopaus, gejala mungkin muncul:

  • pembukaan pendarahan;
  • sakit selepas persetubuhan;
  • sakit di perineum;
  • sakit di bahagian bawah belakang dan perut bawah;
  • keletihan cepat dan penurunan berat badan secara tiba-tiba.

Definisi barah rahim sebelum menopaus

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, ada gejala yang membuatnya jelas mengenai kehadiran neoplasma sebelum bermulanya menopaus..

Selalunya, dalam tempoh seperti itu, keputihan sudah tidak teratur dan setiap bulan ia jarang berlaku..

Dalam tempoh sedemikian, gejala barah rahim dapat keluar dengan darah dari faraj..

Manifestasi semasa menopaus

Pada saat seorang wanita sudah memulai periode menopaus, iaitu menopaus, gejala juga mungkin terjadi yang perlu diberi perhatian khusus..

Sebagai peraturan, seorang wanita tidak mempunyai tempoh bulanan selama beberapa bulan, gejala barah boleh menjadi pembuangan berdarah, tidak kira seberapa sering mereka muncul, berapa lama dan berapa jumlahnya.

Penerangan mengenai tahap kanser rahim dan jangka hayat

Hanya ada empat peringkat barah rahim:

  1. Yang pertama adalah tumor yang hanya mempengaruhi tubuh rahim. Tumor mampu menembusi pada peringkat primer ke endometrium, myometrium hingga separuh kedalaman dan lebih dari separuh kedalaman myometrium.
  2. Jenis kedua adalah sel malignan yang terdapat secara langsung di serviks. Neoplasma jenis ini dapat menembusi badan rahim dan meresap ke lapisan dalam serviks..
  3. Tumor ketiga mampu memindahkan ke faraj dan pelengkap, serta ke kelenjar getah bening. Tumor jenis ini dapat menimbulkan lapisan serosa rahim dari jenis luaran atau pelengkap yang berdekatan, mula tumbuh di dalam vagina, dan sekiranya terjadi metastasis, pergi ke kelenjar getah bening pelvis.
  4. Jenis kanser rahim keempat dengan penyebaran metastasis menampakkan diri di pundi kencing atau di kawasan rektum, dan juga mula merebak ke paru-paru, hati, tulang dan kelenjar getah bening yang jauh.

Di samping itu, tahap pembezaan sel dalam neoplasma berbeza..

Membezakan antara tahap kewujudan sel yang cukup tinggi, dan juga tahap perbezaan yang kurang baik. Intinya adalah bahawa semakin banyak pembezaan dinyatakan, semakin lambat proses pertumbuhan neoplasma berlaku..

Oleh itu, kemungkinan metastasis berkurang. Sekiranya barah dibezakan dengan teruk, maka prognosis dalam keadaan seperti itu menjadi lebih teruk..

Jangka hayat pesakit:

  • Pada peringkat primer, ketika neoplasma baru terbentuk dan mulai menetap di badan rahim, kemungkinan pesakit pulih sekitar 80 - 90%.
  • Pada peringkat kedua, barah mula menembusi di luar rahim itu sendiri dan kemudian menyumbang kepada penglibatan serviks. Dalam keadaan seperti itu, organ yang terletak berdekatan tidak boleh dikalahkan. Pemulihan dicatat dalam 3 daripada 4 kes..
  • Pada tahap ketiga, ketika proses onkologi mulai merebak ke pelengkap dan langsung ke kawasan faraj, sekitar 40% dapat keluar dari situasi ini.
  • Pada peringkat keempat, ketika tumor tumbuh di luar kawasan pelvis, formasi mula menembusi usus dan tisu vesikular di rahim. Kadar kelangsungan hidup tidak lebih daripada 15%.
Perkembangan barah rahim secara berperingkat (foto)

Metastasis

Metastasis mula tumbuh dan, biasanya, mereka menembusi saluran dan nod limfa.

Semasa berada di peringkat terminal, kesannya juga terhadap sistem vena manusia..

Pada mulanya, lesi mula tumbuh di kawasan kelenjar getah bening dan strukturnya. Ini biasanya berlaku di kawasan iliac dan hipogastrik..

Jarang lesi menutupi organ lain..

Juga, metastasis tumbuh ke saluran jenis serviks dan, seperti yang disebutkan sebelumnya, di luar lorong badan rahim.

Dengan kaedah jenis hemotogenik, dari mana metastasis biasanya mula menembusi kawasan secara langsung ke kawasan lampiran.

Di samping itu, kawasan faraj juga terjejas, dan dalam beberapa kes ginjal dan hepatik, tisu tulang.

Kadar perkembangan penyakit ini

Kadar pertumbuhan dan perkembangan terutamanya disebabkan oleh jenis kejadian histologi. Di samping itu, perlu mengambil kira patologi, kemampuan tubuh untuk melawan, rawatan yang kompeten dan kategori umur pesakit, mood psikologi dan rohani pesakit..

Oleh itu, tidak mustahil untuk mendapatkan jawapan yang tepat dan mengetahui berapa lama barah itu akan berkembang hingga akhir.

Rawatan untuk barah rahim

Sudah tentu, asas rawatan yang kompeten adalah campur tangan pembedahan, iaitu pembedahan.

Operasi tersebut melibatkan penyingkiran badan rahim bersama dengan ovari.

Selalunya, doktor menetapkan kaedah rawatan seperti itu walaupun selepas pembedahan, radiasi.

Terapi radiasi atau radiasi dapat mengurangkan risiko berulang. Walau bagaimanapun, kaedah rawatan ini tidak mempengaruhi kadar pemulihan..

Kemoterapi juga digunakan. Kaedah ini sangat diminati dalam terapi onkologi..

Di samping itu, hasil yang baik telah diperhatikan dengan terapi hormon..

Adalah perlu untuk menentukan kaedah terapi yang sesuai, dengan mempertimbangkan faktor-faktor tertentu. Pencegahan adalah langkah paling berkesan untuk mencegah penyakit seperti barah rahim..

Kaedah dan kaedah rawatan

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, rawatan mungkin menyeluruh dan kompleks..

Selalunya, doktor terpaksa bersetuju dengan kaedah pembedahan membuang tumor, penyinaran, kemoterapi dan terapi dengan hormon.

Campur tangan operasi

Campur tangan dengan pembedahan adalah rawatan barah yang biasa.

Rawatan jenis ini melibatkan operasi yang melibatkan penyingkiran badan rahim dan ovari.

Radioterapi

Pendedahan radiasi juga merupakan kaedah rawatan barah yang popular. Walau bagaimanapun, kaedah ini membolehkan anda menyingkirkan kambuhan onkologi sahaja..

Malangnya, sinaran jenis ini tidak mempengaruhi kadar survival pesakit..

Terapi hormon

Seperti yang telah anda ketahui, hormon adalah komponen yang cukup kuat yang dapat membantu menyembuhkan banyak penyakit dan juga dapat memanjangkan umur orang..

Untuk rawatan sedemikian, ubat Depostat, Farlugal dan lain-lain digunakan..

Sekiranya metastasis aktif, rawatan progestogen tidak berkesan.

Dalam keadaan ini, Zoladek ditetapkan..

Selalunya, rawatan hormon menggabungkan kemoterapi untuk kesan terbaik.

Kemoterapi

Kemoterapi adalah teknik yang cukup umum yang membolehkan, dalam kes tertentu, menyingkirkan barah..

Selalunya, metodologi rawatan ini digunakan dengan penyebaran pertumbuhan tumor yang meluas..

Juga, dengan sifat neoplasma autonomi, jika metastasis berada dalam kedudukan aktif dan sudah mulai menyebar, kimia digunakan.

Akibat barah rahim

Perlu segera diperhatikan bahawa barah rahim adalah keadaan patologi yang paling berbahaya. Sekiranya tidak ada terapi seperti itu, yang diperlukan selama tempoh rawatan barah, maka akibat peningkatan pendidikan kemungkinan besar akan menyebabkan kematian..

Selalunya, ahli onkologi mencadangkan membuang rahim bersama dengan pelengkap, dengan sebahagian faraj dan serviks.

Perbezaan antara barah rahim dan fibroid

Myoma adalah proses yang merupakan peningkatan dan pertumbuhan tisu rahim, yang kemudian dibentuk oleh beberapa faktor traumatik.

Ini dapat difasilitasi oleh pengguguran yang kerap, penyembuhan, keradangan sistem genitouriner dan banyak lagi..

Perlu diingat bahawa barah rahim dan fibroid tidak ada kaitan antara satu sama lain. Kedua-dua patologi ini sama sekali berbeza dan myoma, dalam keadaan tidak mampu berkembang menjadi barah.

Perlu diperhatikan bahawa onkologi terbentuk di lapisan epitelium, hiperplasia jinak dijumpai di lapisan otot.

Itulah sebabnya, mana-mana pesakit harus mengunjungi pakar sakit puan untuk pemeriksaan.

Pencegahan barah rahim

Untuk mencegah penyakit seperti itu, perlu mengelakkan diagnosis seperti diabetes, obesiti dan kemandulan..

Dengan kata lain, anda perlu mengawal berat badan anda, merawat fungsi pembiakan, jika ada keperluan tersebut, dan menyingkirkan diabetes, jika ada..

Dalam perubatan moden, ada langkah lain untuk pencegahan barah serviks - vaksinasi.

Vaksin barah pangkal rahim adalah vaksin yang mencegah jangkitan dengan papillomavirus manusia yang berbahaya. Kemunculan tumor ganas diprovokasi oleh kira-kira 15 jenis HPV, di mana jenis ke-16 dan ke-18 adalah yang paling onkogenik.

Dengan sendirinya, ia tidak boleh menyebabkan perkembangan penyakit ini atau menimbulkan kemunculannya, namun ia membentuk kekebalan yang stabil terhadap semua jenis HPV onkogenik.

Perlu diperhatikan betapa pentingnya cara pencegahan, kerana bahkan penggunaan kaedah yang paling inovatif untuk merawat tumor ganas tidak memberikan hasil yang diinginkan, yang membawa kepada hasil yang mematikan..

Oleh itu, lebih baik mencegah penyakit ini dengan vaksinasi yang dapat mencegah jangkitan, yang disarankan oleh doktor untuk kanak-kanak perempuan berumur 12 tahun ke atas..

Prognosis survival pesakit

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, peratusan kelangsungan hidup bergantung pada faktor pada tahap mana barah itu dijumpai.

Semakin cepat alasannya muncul dan pesakit berjumpa doktor dan dapat mendiagnosis barah, semakin banyak peluang untuk hidup lama dan mengalahkan barah..

Ini bermaksud, pertama sekali, adalah perlu untuk kerap mengunjungi pakar sakit puan dan mengambil ujian dan pemeriksaan yang diperlukan..

Di samping itu, doktor mengesyorkan memantau kecergasan fizikal, memperhatikan aktiviti fizikal dan mengawal kadar gula dalam darah..

Tanda-tanda pertama barah rahim pada peringkat awal

Kanser rahim menduduki tempat utama di antara patologi ginekologi sistem pembiakan wanita. Lebih daripada 16 ribu kes barah baru didiagnosis di Rusia setiap tahun.

Kanser terutamanya menyerang pesakit di bawah usia 60 tahun, walaupun kes berlaku pada usia yang lebih muda. Neoplasma dicirikan oleh permulaan tanda-tanda tertentu yang cepat.

Kesimpulannya

  • Gejala barah kadang-kadang dijumpai oleh seorang wanita dalam bentuk awalnya;

Penyakit ini dirawat dengan terapi radiasi, kemoterapi, atau pembedahan;

  • Fibroid di rahim tidak ada kaitan dengan barah;
  • Penyakit dapat dicegah dengan pemeriksaan ginekologi tahunan.

Gejala barah rahim pada wanita

Tanda-tanda patologi yang dipertimbangkan bergantung kepada keparahan neoplasma barah. Pada mulanya, wanita risau akan munculnya pendarahan dari rahim atau keputihan. Pendarahan berlaku dengan penyakit lain, yang menyukarkan diagnosis.

Tanda-tanda lain dijumpai pada peringkat lanjut. Kesakitan adalah salah satu ciri pertumbuhan barah yang maju. Ia meningkat dengan pengumpulan darah di rongga perut dan pertumbuhan tumor..

Dengan metastasis ke zon pundi kencing, kencing yang menyakitkan dan kerap muncul. Apabila rektum terlibat dalam proses yang menyakitkan, sembelit dan kesakitan semasa buang air besar berkembang. Terdapat darah di dalam tinja.

Tanda-tanda pertama

Manifestasi barah paling awal adalah kemunculan darah atau keputihan pada pesakit muda. Mereka tidak sama dengan pembahagian bulanan. Dalam tempoh selepas menopaus, manifestasi awal yang khas adalah pendarahan dari rahim. Kadang-kadang keputihan putih muncul.

Definisi barah rahim sebelum menopaus

Pada masa ini, wanita tidak lagi mempunyai haid. Oleh itu, tanda paling khas yang memaksa anda pergi ke pakar onkologi lebih awal adalah pembuangan darah..

Manifestasi semasa menopaus

Sekiranya memberi amaran pembuangan darah yang berbeza dari vagina. Mereka boleh muncul pada frekuensi yang berbeza..

Penyebab barah rahim

Punca sebenar perkembangan barah tidak diketahui. Terdapat faktor-faktor predisposisi untuk kanser organ genital dalaman:

  • menarche kemudian;
  • pemberhentian haid yang tidak wajar (lebih daripada 55 tahun);
  • haid anovulatory yang berpanjangan;
  • kemandulan yang disebabkan oleh masalah endokrin;
  • sindrom ovari polikistik;
  • Karsinoma Brenner;
  • peningkatan jisim lemak;
  • diabetes;
  • penggunaan estronen tanpa penambahan gestagens;
  • penggunaan ubat antiestrogen;
  • kekurangan perbuatan intim;
  • kekurangan kehamilan;
  • kecenderungan genetik yang tidak baik.

Jenis penyakit patogenetik

Bergantung pada patogenesis, jenis hormon yang bergantung pada hormon dan autonomi didiagnosis. Dalam kes varian yang bergantung pada hormon, gangguan ovulasi menyebabkan peningkatan pengeluaran hormon.

Mereka menyebabkan peningkatan pembiakan endometrium, hiperplasia, yang seterusnya meningkatkan risiko terkena barah.

Kemungkinan barah hormon meningkat dengan ketara dengan:

  • kemandulan;
  • penghentian haid lewat;
  • pendarahan anovulasi;
  • kegemukan;
  • tumor adrenal jinak.

Kanser autonomi berkembang dalam tempoh postmenopaus serentak dengan atrofi lapisan mukosa dalaman rahim atau ovari. Kanser dicirikan oleh tahap keganasan tertinggi, cepat menembusi jauh ke dalam tisu.

Doktor mengenal pasti peringkat berikut dalam pembentukan lesi onkologi rahim:

  • menghentikan ovulasi;
  • peningkatan jumlah estrogen;
  • pembentukan polip;
  • pertumbuhan endometrium yang berlebihan;
  • antipiretik epitel;
  • kanser pra-invasif;
  • penembusan pembentukan seperti tumor ke dalam myometrium;
  • barah yang teruk.

Bentuk barah

Jenis karsinoma berikut dibezakan oleh ciri morfologi:

  • adenokarsinoma;
  • karsinoma sel ringan;
  • sel rata;
  • skuamosa kelenjar;
  • serous;
  • rendah dibezakan;
  • lendir.

Tahap barah rahim

Pembezaan patologi mengambil kira ukuran pembentukan onkologi, pertumbuhan tisu otot, peningkatan, tahap kerosakan pada nod, dll. Tumor yang belum melampaui batas lapisan dalam rahim didefinisikan sebagai tahap 0.

  1. Tahap pertama adalah kekalahan secara eksklusif badan rahim.
  2. Pada peringkat kedua, sel-sel tidak semula jadi berada di serviks rahim - pertama di membran kelenjar, dan kemudian mereka menyebar ke lapisan yang lebih dalam.
  3. Pada peringkat ketiga, peralihan proses barah ke faraj, lampiran dan kelenjar getah bening berlaku. Dalam bentuk penyakit IIIC, metastasis pada kelenjar getah bening pelvis atau peri-aorta didiagnosis.
  4. Tahap keempat adalah barah yang merebak ke ureter, rektum, saluran udara, hati, tulang, dan kelenjar getah bening.

Tahap pembezaan tumor yang berbeza ditentukan. Semakin jelas pembezaannya, semakin lambat tumor berkembang. Pada tumor yang tidak dibezakan dengan baik, ramalannya adalah yang terburuk.

Berapa lama orang hidup dengan barah rahim? Jangka hayat pada peringkat yang berbeza

Ketika menghadapi diagnosis yang mengerikan untuk pertama kalinya, setiap wanita bertanya kepada pakar banyak soalan - berapa lama mereka hidup dengan barah rahim, berapa kemungkinan pemulihan dan apa yang perlu dilakukan untuk menyingkirkan tumor.

  • Apakah faktor ramalannya
  • Berapa ramai orang yang menghidap barah rahim tahap 1
  • Berapa ramai orang yang menghidap barah rahim tahap 2
  • Berapa ramai orang yang menghidap barah rahim tahap 3
  • Berapa banyak orang yang hidup dengan barah rahim tahap 4

Prognosis kelangsungan hidup dan pemulihan secara langsung bergantung pada tahap di mana penyakit itu didiagnosis, penyetempatan neoplasma, serta keadaan kesihatan awal pesakit dan sikapnya untuk melawan barah. Jangka hayat berbeza bagi setiap orang dan tidak ada jawapan pasti untuk soalan di atas.

Apakah faktor ramalannya

Secara umum, kadar kelangsungan hidup pesakit barah dengan neoplasma ganas hari ini mencapai 80-90%, jika metaplasia dikesan pada tahap awal penampilannya. Walau bagaimanapun, agak sukar untuk meramalkan perjalanan proses onkologi. Dalam barah rahim, jangka hayat dipengaruhi oleh banyak faktor dalaman dan luaran:

  • struktur neoplasma;
  • keparahan pembezaan sel barah;
  • ukuran fokus onkologi;
  • penglibatan organ dan tisu lain dalam proses patologi;
  • kehadiran metastasis;
  • kategori umur pesakit;
  • keadaan awal tubuhnya.

Untuk mengumpulkan keseluruhan maklumat, pakar disarankan untuk melakukan pemeriksaan perubatan yang komprehensif. Hasilnya adalah penyusunan ramalan kadar kelangsungan hidup lima tahun - peluang wanita untuk sembuh dan kembali ke kehidupan yang penuh.

Berapa banyak orang yang hidup dengan barah rahim tahap 1

Pada peringkat awal pembentukannya, fokus neoplasia di rahim tidak menampakkan dirinya dengan cara apa pun. Keadaan kesihatan wanita tetap pada tahap yang sama, dan kemampuannya untuk bekerja juga tidak mengalami masalah. Dalam beberapa kes, terdapat beberapa perubahan dalam kitaran haid, mungkin terdapat kelemahan sederhana atau peningkatan keletihan. Tiada rasa tidak selesa semasa melakukan persetubuhan.

Diagnosis fokus malignan sering menjadi kejutan yang sangat tidak menyenangkan untuk pemeriksaan ginekologi pencegahan rutin. Pada mulanya, sel atipikal tidak melepasi tisu epitelium - barah tahap 1.

Dimensi neoplasma, sebagai peraturan, tidak melebihi lebar beberapa milimeter dan kedalaman 1-2 mm. Metastasis tidak ada sepenuhnya, limfostruktur tetangga tidak terlibat dalam proses barah.

Pada peringkat ini, adalah mungkin untuk membuang keseluruhan kecacatan secara pembedahan, dengan pemeliharaan maksimum organ. Selepas rawatan yang mencukupi, seorang wanita bahkan boleh menjadi seorang ibu di masa depan - sekiranya tiada kontraindikasi lain untuk ini.

Berapa ramai orang yang menghidap barah rahim tahap 2

Sekiranya rayuan tepat pada masanya kepada pakar sakit puan tidak berlaku, sel-sel atipikal dapat bergerak dari tisu epitelium ke kedalaman rahim. Fokus terbentuk di bahagian organ yang berlainan, yang kadang-kadang menyukarkan untuk menjalankan diagnosis tepat pada masanya.

Ukuran tumor masih minimum - tidak melebihi beberapa sentimeter. Walau bagaimanapun, dengan kajian bimanulan, kadang-kadang mungkin untuk mengenal pasti. Contohnya, ketika lesi terletak berhampiran permukaan rahim.

Gejala mungkin masih halus - ketidakselesaan berkala pada seorang wanita di bahagian bawah perut, kemunculan pembengkakan vagina di luar kitaran bulan. Kelemahan berterusan, keupayaan untuk bekerja dikurangkan dengan ketara. Hubungan seksual menjadi menyakitkan, boleh berakhir dengan rembesan lendir yang berlumuran darah.

Kajian diagnostik menunjukkan bahawa fokus patologi belum melampaui rahim, organ jiran dan jauh belum terjejas oleh proses barah. Ini menunjukkan bahawa kadar kelangsungan hidup lima tahun boleh mencapai 65-75%. Peluang hidup selama bertahun-tahun lebih tinggi jika wanita itu masih muda dan dalam keadaan sihat. Kekambuhan semasa pembedahan membuang organ adalah minimum.

Rawatan yang kompleks mesti merangkumi kursus sitostatik dan terapi radiasi - ini meningkatkan prognosis kelangsungan hidup. Lebih daripada patients pesakit barah kembali bekerja setelah berakhirnya tempoh pemulihan.

Berapa banyak orang yang hidup dengan barah rahim tahap 3

Kemajuan proses onkologi - peralihan fokus metaplasia dari badan rahim ke struktur pelvis kecil, disertai dengan kemerosotan berulang dalam kesejahteraan pesakit. Ramai di antara mereka mengadu bahawa dorongan kesakitan menemani mereka sepanjang hari, bertambah dengan senaman fizikal. Ketidakselesaan pada alat kelamin disertai dengan pembengkakan pada bahagian bawah kaki, dalam kombinasi dengan peningkatan visual pada perut.

Di samping itu, seorang wanita mula bimbang tentang gangguan najis - kecenderungan untuk sembelit, gejala disurik - peningkatan keinginan untuk membuang air kecil. Selera makan dikurangkan sehingga mungkin tidak ada sepenuhnya - terdapat penurunan berat badan yang berterusan. Pertahanan badan menurun, gangguan somatik sekunder bergabung.

Semua ini membawa kepada fakta bahawa penyakit onkologi terus berkembang. Prognosis untuk kelangsungan hidup lima tahun tidak melebihi 35-40%. Dalam kebanyakan kes, pesakit tidak hidup walaupun 3-5 tahun setelah diagnosis barah rahim.

Rawatan antitumor yang kompleks dapat membantu memperpanjang jangka masa - selain pembedahan, sitostatik moden semestinya digunakan, serta terapi radiasi, terapi vitamin, dan sokongan menyeluruh untuk aktiviti organ penting.

Berapa banyak orang yang hidup dengan barah rahim tahap 4

Dari semua peringkat neoplasma rahim yang ganas, prognosis yang paling tidak baik pasti wujud dalam 4 peringkat. Penjelasannya adalah bahawa pada tahap proses onkologi, sel-sel atipikal mempunyai masa untuk menembus bukan hanya ke dalam struktur pelvis kecil, tetapi juga ke organ lain, kadang-kadang agak jauh dari fokus utama - ke paru-paru, otak, perut.

Perkembangan ahli patologi berjalan pesat, kesejahteraan pesakit semakin merosot. Dia bimbang akan kesakitan yang berterusan di pangkal paha, kemaluan, anggota badan bawah, perut. Beratnya benar-benar mencair - seorang wanita mencapai cachexia dalam beberapa minggu. Kerana kelemahan yang teruk, dia kehilangan kemampuan untuk mengurus dirinya sendiri, memerlukan bantuan luar setiap hari.

Ramalan pada masa ini berdasarkan maklumat berikut:

  • ukuran fokus utama kanser;
  • bilangan luka sekunder yang dikenal pasti, penyetempatannya;
  • kerentanan tubuh pesakit terhadap langkah-langkah terapi yang berterusan;
  • kemunculan pelbagai komplikasi - pendarahan, fistula ke rektum, pundi kencing, jangkitan.

Ramai pesakit dengan barah rahim tahap 4 mati pada tahun pertama kehidupan setelah didiagnosis. Usaha doktor bertujuan untuk mengekalkan aktiviti optimum organ vital, mewujudkan keadaan yang baik, dan memaksimumkan penghapusan manifestasi kesakitan.

Neoplasma rahim malignan adalah penyakit berbahaya dengan sendirinya, yang mana ia sangat berubah-ubah. Adalah mustahil untuk meramalkan dengan tepat berapa lama wanita ini dan penyakit yang serupa akan hidup. Pakar hanya dapat dipandu oleh kadar kelangsungan hidup rata-rata lima tahun untuk patologi seperti itu. Walau bagaimanapun, tidak ada gunanya menghentikan pertarungan walaupun pada tahap 3-4 barah. Setiap pesakit mempunyai peluang untuk mengatasi penyakit ini, hanya perlu menunjukkan kemahuan dan harapan.

Kami akan sangat berterima kasih jika anda menilai dan berkongsi di rangkaian sosial.

Kanser rahim: gejala dan tanda, prognosis hidup pada tahap yang berbeza

Kanser rahim adalah salah satu penyakit yang paling biasa dalam struktur onkologi ginekologi. Proses patologi berkembang di endometrium, sel-sel dari pelbagai jenis terlibat di dalamnya, dan kemudian ia mula menyebar ke seluruh badan, mempengaruhi organ dan sistem lain. Selalunya ia dikesan pada wanita yang lebih tua (setelah 40 - 45 tahun, kumpulan risiko utama adalah 55-65 tahun), tetapi dalam beberapa tahun terakhir terdapat kecenderungan untuk "peremajaan" - kes dicatatkan pada pesakit di bawah usia 30 tahun.

Terdapat beberapa sebab untuk patologi ini, mereka akan dijelaskan secara terperinci. Dalam ginekologi, kumpulan yang terpisah dibezakan - penyakit prakanker dan latar belakang serviks, yang, dengan ketiadaan rawatan yang mencukupi, menyebabkan degenerasi sel menjadi yang tidak biasa. Ini adalah bagaimana tumor primer terbentuk. Pada masa akan datang, semakin banyak tisu dan organ terlibat dalam proses patologi, metastasis muncul. Berdasarkan histologi, penyakit ini terbahagi kepada pelbagai jenis. Tetapi kaedah utama adalah klasifikasi antarabangsa, yang berdasarkan pada ukuran tumor dan tahap penyebarannya..

Penting bagi wanita pada usia berapa pun untuk mengetahui apa tanda dan gejala pertama yang menunjukkan permulaan proses patologi. Oleh kerana dalam barah rahim, tanpa mengira jenis patologi, perkembangannya dapat dilakukan dengan cepat, pertama-tama anda perlu memperhatikan sebarang bintik dan pendarahan. Gejala ini adalah tanda pelbagai masalah ginekologi dan berbahaya dengan sendirinya. Dalam kes ini, ini adalah ciri dari tempoh peralihan prakanker ke onkologi, dan juga dapat menjadi isyarat bebas dari perkembangan penyakit ini..

Pesakit yang telah didiagnosis prihatin terhadap prospek: seberapa cepat peralihan dari tahap yang mudah ke tahap yang lebih teruk berlaku, bagaimana merawatnya, dan sama ada ia dapat disembuhkan sama sekali. Tertarik dengan berapa kadar kelangsungan hidup selepas pembedahan, kemungkinan kambuh, dll. Kami akan mempertimbangkan semua masalah ini secara terperinci. Tetapi sebelum itu, mari kita sekali lagi mengingatkan pentingnya pencegahan dan lawatan berkala ke pakar sakit puan. Penyakit ini jarang berlaku secara spontan, biasanya didahului oleh patologi lain. Pengenalan dan penjagaan kesihatan mereka yang tepat pada masanya (termasuk lawatan ke pakar sakit puan yang dirancang) diperlukan untuk meminimumkan risiko barah dalam sistem pembiakan wanita..

Konsep kanser, statistik

Apa itu barah rahim? Ini adalah proses patologi yang berkembang di sel lapisan epitel dalaman (endometrium) dan membawa kepada degenerasi mereka menjadi yang tidak biasa. Dan pada masa akan datang - untuk kemunculan dan perkembangan neoplasma malignan. Oleh itu, fungsi normal organ terganggu, kerana sel barah menggantikan yang sihat. Semua tumor dibahagikan kepada beberapa kumpulan (peringkat penyakit) mengikut sistem yang diterima umum dalam onkologi (mengikut tahap perkembangan, kehadiran metastasis, dll.). Dalam ginekologi, adalah kebiasaan untuk membezakan dan mempertimbangkan secara berasingan:

  • barah pangkal rahim: patologi ini diasingkan sebagai penyakit yang berasingan, tumor primer berkembang secara langsung pada serviks, dan di masa depan ia boleh tumbuh baik ke arah vagina dan ke rahim itu sendiri.
  • barah badan rahim: dalam kes ini, kita bercakap mengenai kerosakan pada membran mukus atau otot rahim. Sesuai dengan jenis sel yang awalnya terlibat dalam proses patologi, beberapa jenis tumor ganas juga dibezakan..

Dalam artikel ini, kita akan melihat lebih dekat onkologi rahim itu sendiri; patologi serviks akan dibincangkan secara berasingan dalam artikel barah serviks.

Perkembangan patologi sel endometrium membawa kepada perkembangan tumor barah. Secara saintifik - karsinoma rahim, dari lat. barah rahim. Dalam onkologi ginekologi, tumor dari jenis berikut dibezakan (klasifikasi berdasarkan histologi):

  • barah endometrium rahim (secara saintifik disebut adenokarsinoma rahim)
  • leiomisarcoma - proses patologi bermula di tisu otot organ.
  • karsinoma sel skuamosa;
  • sarkoma (degenerasi tisu penghubung);
  • karsinoma sel skuamosa kelenjar;
  • sel yang jelas;
  • muzikal;
  • serous;
  • tidak dibezakan.

Sebenarnya, sel apa jua jenis boleh dilahirkan semula. Bergantung pada bagaimana membezakan struktur selular, terdapat neoplasma rendah, sederhana dan sangat berbeza.

Kanser, menurut statistik, paling sering ternyata adalah adenokarsinoma. Ia boleh menjadi jenis perkembangan hormon (lebih biasa) atau autonomi. Dalam kes pertama, terdapat hubungan antara gangguan hormon, di kedua, tidak ada sebab yang jelas, faktor yang memprovokasi adalah penyebab standard onkologi (contohnya, kecenderungan keturunan).

Menurut statistik, dalam struktur semua penyakit onkologi, patologi rahim menempati sekitar 3%, jika kita hanya mengambil populasi wanita - hingga 7.7% dari jumlah keseluruhan. Jenis tumor hormon mengatasi jenis autonomi (nisbahnya kira-kira 70%: 30%). Mengikut usia: majoriti pesakit berusia lebih dari 40, lebih kerap dikesan pada usia kemudian (rata-rata sekitar 60 tahun).

Sebab dan faktor risiko

Mengikut tahap onkologi yang bergantung kepada hormon dan hormon, penyebab barah rahim boleh dikaitkan dengan ketidakseimbangan hormon atau berkembang akibat pendedahan kepada faktor-faktor yang memprovokasi lain. Perlu difahami bahawa mereka hanya meningkatkan risiko mengembangkan patologi, tetapi bukan penyebab langsung degenerasi sel menjadi yang tidak normal. Seperti kanser lain, tidak ada mekanisme tunggal. Apa yang menyebabkan barah pada setiap pesakit ditentukan secara individu, semua kemungkinan sumber pengaruh pada sel dipertimbangkan dalam diagnosis.

Faktor risiko barah adalah:

  • Perubahan berkaitan dengan usia. Dalam kes ini, kita membincangkan proses yang entah bagaimana berkaitan dengan fungsi sistem pembiakan: menopaus lewat atau pematangan terlalu awal.
  • Patologi endokrin. Kerana penyebabnya mungkin degenerasi latar belakang dan keadaan prakanker rahim dengan etiologi yang bergantung pada hormon, sebab ini dianggap sebagai salah satu yang utama.
  • Antara patologi endokrin yang memprovokasi perkembangan penyakit onkologi, menunjukkan: ovari polikistik (lebih daripada 12 folikel). Ia berkembang akibat ketidakseimbangan hormon lelaki dan wanita, akibatnya kitaran haid terganggu, ciri-ciri seksual sekunder lelaki khas muncul (suara kasar, pertumbuhan rambut yang tidak normal, lapisan lemak pada perut, dll.). Obesiti adalah faktor risiko tambahan.
  • Obesiti terhadap latar belakang gangguan hormon meningkatkan risiko terkena onkologi 2 hingga 3 kali. Hasil yang sama terjadi dalam kasus pelanggaran diet, jika makanan berlemak mendominasi dalam diet, akibatnya barah dapat berkembang dengan latar belakang kegemukan, yang disebabkan oleh kekurangan zat makanan dan makan berlebihan.
  • Penggunaan jangka panjang ubat hormon tertentu. Terapi hormon tidak selalu dianggap sebagai faktor yang memprovokasi. Contohnya, semasa mengambil pil perancang dengan sejumlah besar progestin, risikonya dikurangkan sebanyak 2 kali. Tetapi terapi penggantian hormon jangka panjang pada wanita berusia lebih dari 55 tahun - sebaliknya, meningkat sebanyak 2 - 3 kali. Penggunaan ubat jangka panjang yang menyekat reseptor sensitif estrogen juga terjejas secara negatif. Ubat semacam itu (misalnya, Tamoxifen) diresepkan untuk rawatan barah payudara, tetapi tidak digalakkan menggunakannya lebih dari 2 tahun, jika tidak, risiko kerosakan pada rahim meningkat dengan ketara (menurut beberapa sumber, dari 2 hingga 7).
  • Kecenderungan keturunan pada wanita dibentuk sebagai kecenderungan untuk kegemukan, gangguan fungsi hormon tubuh, ada yang menderita barah dalam bentuk beberapa tumor primer.

Ini adalah faktor pengaruh utama yang dapat meningkatkan risiko tumor ganas. Apa lagi yang boleh dikembangkan? Terdapat maklumat mengenai permulaan penyakit pada latar belakang: diabetes mellitus, adenoma korteks adrenal. Dan juga dengan penyakit hati yang teruk, dengan penyinaran organ pelvis. Wanita yang belum melahirkan atau mempunyai satu anak juga berisiko.

Pada masa ini, ini adalah sebab utama yang berkaitan dengan perkembangan onkologi badan rahim. Dari semua faktor di atas, latar belakang dan keadaan prakanker adalah patogenik yang unik, yang akhirnya, lambat laun, merosot menjadi onkologi. Selebihnya hanya menyumbang kepada perkembangan sel yang tidak normal.

Pengelasan

Sel-sel barah bukan sahaja dapat menggantikan tumor yang sihat dan membentuk tumor yang jelas, tetapi juga merebak ke tisu dan organ tetangga (metastasis), yang melibatkannya dalam proses patologi. Terdapat beberapa pilihan untuk klasifikasi: Antarabangsa, menurut sistem TNM dan sistem FIGO, yang diadopsi oleh Persekutuan Antarabangsa Pakar Obstetrik dan Ginekologi. Sejak Klasifikasi Antarabangsa, yang diadopsi pada tahun 1971, paling sering digunakan, mari kita pertimbangkan bagaimana tumor rahim ganas dinilai olehnya..

Terdapat tahap onkologi yang berbeza (empat total), ada juga tahap satu, yang tidak termasuk dalam klasifikasi klinikal, tetapi didiagnosis sebagai proses hiperplastik dengan disyaki keganasan dan dinilai berdasarkan data histologi. Pertimbangkan semua peringkat, definisi yang berdasarkan tahap kerosakan organ.

  • Tahap 1: lesi benar-benar dilokalisasikan di badan rahim, prosesnya melibatkan endometrium dan myometrium, ukuran dan tahap pembezaan tumor juga penting untuk klasifikasi;
  • Tahap 2: tumor merebak bukan sahaja ke badan, tetapi juga ke serviks (ke lapisan kelenjar dan / atau lebih dalam);
  • Tahap 3: perkembangan selanjutnya membawa kepada kerosakan pada vagina, lampiran dan kelenjar getah bening.
  • pada 4 peringkat barah rahim: proses onkologi biasa yang mempengaruhi kedua-dua organ berdekatan (rektum, pundi kencing) dan yang terletak jauh dari tumor primer (hati, tulang, paru-paru, kelenjar getah bening yang jauh).

Seperti yang jelas dari keterangannya, peringkat terakhir yang paling berbahaya, terutamanya barah rahim kelas 4 dengan metastasis. Ketika mempengaruhi kelenjar getah bening yang jauh dari tumor primer, penyebaran onkologi menjadi tidak dapat diramalkan, rawatan menjadi yang paling sukar, dan prognosisnya tidak baik.

Klasifikasi FIGO menerangkan dengan lebih terperinci sejauh mana patologi. Kanser rahim kelas 2 ditetapkan sebagai IIA (dengan patologi lapisan kelenjar) dan IIB (dengan penglibatan lapisan dalam serviks). Pada tahap 1, huruf menunjukkan penyebaran barah ke endometrium (A) atau myometrium (B atau C, bergantung pada kedalaman lesi).

Sekiranya barah rahim kelas 3 mempengaruhi membran serous dan / atau pelengkap, kita bercakap mengenai permulaan penyakit pada tahap ini (A), ketika vagina terlibat dalam proses (metastasis), B ditempatkan, dan metastasis ke kelenjar getah bening berdekatan diklasifikasikan sebagai C.

Sekiranya barah rahim tahap 4 mempengaruhi usus dan pundi kencing, maka ditunjukkan oleh huruf A, dalam kes lain - B. Parameter tambahan untuk menggambarkan tempoh perkembangan onkologi ini adalah petunjuk G, yang menunjukkan tahap pertumbuhan sel bukan skuamosa.

Sebenarnya, keseluruhan perkembangan dan penyebaran tumor menunjukkan tahap kerosakan pada tubuh, dari pembentukan tumor primer hingga penyebaran metastasis yang jauh..

Metastasis

Bahaya penyakit onkologi bukan hanya gangguan fungsi dalam kerja organ dan sistem yang disebabkan oleh penggantian sel normal dengan yang tidak normal. Neoplasma merebak ke seluruh badan, dan menjadi terlalu berbahaya, kerana penyakit ini tidak dapat diatasi.

Pertama, tumor tumbuh menjadi tisu yang berdekatan (organ itu sendiri atau menjadi jiran), iaitu dia bermetastasis. Mekanisme penyebaran adalah seperti berikut: sel onkologi yang diubah mula terpisah dari tumor primer. Ini adalah metastasis pertama dalam barah rahim, yang dicirikan oleh permulaan proses patologi pada organ berdekatan (tahap 3). Penyakit ini melangkaui tubuh rahim yang awalnya terjejas dalam 2 peringkat, bergerak ke serviks, tetapi degenerasi berlaku dalam satu organ - di rahim, walaupun dengan penglibatan pelbagai jenis tisu.

Peralihan dari tahap ketiga ke tahap keempat bermaksud bahawa sistem limfa, "pembawa" utama sel-sel atipikal ke organ yang jauh, mengalami metastasis. Kekalahan kelenjar getah bening dekat dengan tumor primer menunjukkan bahaya sebenar penyebaran ke seluruh badan. Sekiranya yang jauh menderita, maka metastasis kanser rahim dapat mempengaruhi hampir semua organ (paru-paru, otak, dll.), Sistem muskuloskeletal.

Tahap awal kanser rahim agak mudah dirawat secara pembedahan, kerana neoplasma mempunyai lokalisasi yang agak jelas. Di masa depan, penghapusan fokus patologi berkali-kali sukar atau bahkan mustahil, kerana, selain tumor primer, banyak metastasis muncul di dalam badan, menembusi lapisan tisu yang berlainan jenis. Tidak ada kontur yang jelas, dan sistem limfa terus menyebarkan sel barah ke seluruh badan. Laluan hematogen (melalui darah) pergerakan sel-sel barah ke seluruh tubuh dihubungkan dengan proses ini..

Diagnostik

Pada peringkat apa barah dapat dikenal pasti dan didiagnosis? Ini mungkin berlaku pada peringkat awal, ketika proses patologi baru bermula. Pada wanita yang benar-benar sihat dari segi ginekologi, pemeriksaan perubatan berkala membantu mengenal pasti hampir semua ancaman, walaupun dengan pemeriksaan visual. Sekiranya kita bercakap mengenai pesakit dengan penyakit prakanker atau penyakit yang mendasari, maka perlu dilakukan pengikisan untuk mereka atau biopsi diambil untuk pemeriksaan histologi. Pada masa akan datang, mereka didaftarkan di dispensari dan diperiksa secara berkala.

Adakah barah dapat dilihat pada ultrasound? Ya, pemeriksaan ultrasound membantu mengenal pasti fokus patologi, seperti langkah diagnostik lain. Pemeriksaan jarang digunakan untuk mengesan patologi ini. Penanda tumor membantu mengesan patologi, di samping itu, mereka sering digunakan untuk menilai keberkesanan rawatan yang telah dilakukan dan pengesanan awal kambuh. Pertimbangkan semua cara yang mungkin untuk membantu mengesan barah walaupun pada awalnya.

  • Pemeriksaan: apa-apa, bahkan pelanggaran yang paling tidak signifikan yang dapat dilihat secara visual, menjadi asas bagi pelantikan sejumlah analisis;
  • Pemeriksaan sitologi bahan yang dikumpulkan membantu memperoleh data yang boleh dipercayai mengenai kehadiran onkologi. Untuk sitologi, ambil isinya selepas aspirasi. Tetapi keberkesanan teknik ini pada peringkat awal hanya sekitar 36%, kaedah tersebut memberikan hasil yang tepat hanya dengan penyebaran onkologi (kebolehkesanan 90%).
  • Pemeriksaan ultrabunyi: kanser dengan kaedah ini dikesan pada pesakit pada setiap tahap perkembangan patologi. Menguraikan hasil pemeriksaan transvaginal membolehkan anda melihat tumor berukuran hingga 2 cm. Perubahan ukuran rahim (biasanya, pada wanita usia reproduktif, M-echo adalah dari 10 hingga 16 mm, dengan menopaus - tidak lebih dari 7, pada wanita pascamenopause - tidak lebih dari 4) adalah sebab pemeriksaan lanjut. Maksudnya, jawapan kepada pertanyaan: adakah mungkin untuk melihat barah dengan jelas ketika diperiksa dengan ultrasound, adalah positif. Ini adalah kaedah pemeriksaan yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
  • Histologi: pensampelan bahan semasa histeroskopi diikuti dengan pemeriksaan histologi membolehkan anda mendapatkan hasil yang tepat. Pengikisan endometrium dan saluran serviks juga dihantar untuk kajian (curettage diagnostik).
  • Diagnosis pendarfluor: barah endometriotik pada peringkat awal (lesi hingga 1 mm) dapat dikesan dengan baik dengan pengenalan agen kontras diikuti oleh sinaran ultraviolet. Kecekapan - sehingga 80%.
  • MRI: kaedah ini digunakan untuk menilai secara tepat volume onkologi maju, ia mencerminkan gambaran klinikal dengan baik pada kelenjar getah bening, disarankan untuk memeriksa organ panggul untuk mendapatkan gambaran klinikal yang tepat.

Bagaimana ia menampakkan

Gejala barah rahim muncul paling kerap pada peringkat perkembangan kemudian. Ia dapat dikenali pada mulanya hanya dengan pemeriksaan ginekologi atau dengan bantuan kaedah diagnostik moden. Ini adalah bahaya utama: kursus tanpa gejala pada pesakit yang menganggap diri mereka sihat, jika tidak ada pemeriksaan perubatan secara berkala, boleh menyebabkan pengesanan lewat, ketika penyakit ini secara aktif berkembang.

Lihat lebih dekat semua simptom barah endometrium di bawah..

Gejala onkologi badan rahim secara langsung berkaitan dengan tahap perkembangan dan penyebaran proses patologi. Oleh itu, kami akan mempertimbangkan tanda-tanda apa yang menjadi asas untuk lawatan segera ke pakar sakit puan dan pemeriksaan menyeluruh..

Oleh kerana barah di rahim praktikalnya tidak dinyatakan pada peringkat awal, pendarahan yang tidak berkaitan dengan haid normal boleh menjadi alasan untuk mencurigai onkologi, terutama pada wanita menopaus dan wanita pascamenopause. Dalam 90% kes, pendarahan seperti itu adalah gejala pertama onkologi. Oleh itu, mari kita perhatikan secara terperinci bagaimana pelepasan berdarah pada barah badan rahim dapat berfungsi sebagai isyarat mengenai permulaan proses patologi:

  1. Sekiranya gadis-gadis muda mengalami gangguan dalam kitaran, maka selalunya momen ini, yang menandakan kemungkinan terkena barah rahim, akan diabaikan. Ini disebabkan oleh dua faktor: terdapat banyak sebab untuk mengubah kitaran (dari hipotermia dangkal menjadi tekanan yang berpanjangan). Di samping itu, sehingga 30 tahun, jenis onkologi ini jarang berlaku, pesakit pada usia ini tidak termasuk dalam kumpulan risiko. Walau bagaimanapun, sebarang penyelewengan dalam kitaran haid yang normal harus menjadi alasan untuk mengunjungi pakar sakit puan..
  2. Pada wanita berusia lebih dari 40 tahun, pelbagai pendarahan dapat dianggap sebagai gejala kanser rahim yang jelas, yaitu:
  3. tunggal atau berganda;
  4. sedikit atau banyak;
  5. penembusan atau sekejap-sekejap;
  6. sebarang hubungan (semasa pemeriksaan, hubungan seksual, douching, mengangkat berat).
  7. Pada wanita pramenopause, ketidakteraturan haid dan ketidakteraturan adalah normal, sehingga gejala yang membimbangkan dapat dilewatkan dan barah dikesan lambat. Sekiranya, bukannya memudaratkan haid, mereka semakin meningkat dan menjadi lebih kerap, anda harus menghubungi pakar sakit puan anda.
  8. Dalam tempoh klimaks, haid tidak lagi sepenuhnya, jadi pendarahan akan membantu mengesan tumor pada peringkat awal perkembangan.

Adalah perlu untuk memantau bukan sahaja sifat pendarahan haid dan bukan haid. Tanda-tanda berbahaya adalah pelepasan; sekiranya barah rahim, selalunya mereka mempunyai bau yang tidak menyenangkan. Bau seperti itu mempunyai bahagian bernanah, ciri barah rahim tahap akhir, ketiga atau keempat, ketika proses patologi lain bergabung dengan penyakit yang mendasari.

Kesakitan yang bermula dengan barah rahim biasanya menunjukkan kedalaman proses patologi. Ketika ia berkembang, gejala yang menjadi standard onkologi ditambahkan: masalah pencernaan (kurang selera makan, sembelit atau cirit-birit, mual dan muntah). Simptom terlambat juga dipertimbangkan: penurunan berat badan yang tajam, demam rendah, peningkatan keletihan, dll. Mereka adalah ciri onkologi maju (proses biasa, penglibatan organ dan sistem lain). Sekiranya peringkat terakhir telah tiba (berapa banyak orang yang tinggal dengannya, akan ditunjukkan secara berasingan), maka gejalanya mungkin sangat berbeza, kerana setiap organ yang terjejas dapat memberikan gambaran klinikalnya sendiri.

Tahap awal asimtomatik, apabila kanser secara praktikal tidak menampakkan diri, biasanya dikesan semasa pemeriksaan ginekologi. Pada sedikit perubahan yang mencurigakan, doktor menetapkan beberapa ujian. Itulah sebabnya perhatian sedemikian diberikan kepada keperluan untuk pemeriksaan profesional..

Apa bahayanya

Sekiranya kita mempertimbangkan kemungkinan akibat barah rahim, maka kita dapat perhatikan:

  • kelembapan yang baik pada peringkat awal (sambil mengekalkan fungsi pembiakan);
  • pengenalpastian proses yang lebih biasa boleh mengancam dengan operasi (pemeliharaan organ atau tanpa pemeliharaan organ genital);
  • tumor metastatik yang tidak dapat dikendalikan bertindak balas dengan buruk terhadap rawatan ubat dan membawa maut.

Menganalisis fakta-fakta ini, kita dapat menyimpulkan bahawa bahaya utama tahap awal onkologi adalah kursus tanpa gejala. Bahaya komplikasi utama dalam rawatan dengan proses patologi yang dikembangkan adalah kemandulan (sebagai gangguan fungsional atau selepas pembuangan rahim). Akibat barah maju menyebabkan penyebaran global di dalam badan dan kematian. Bahaya lain adalah risiko kambuh, terutamanya jika faktor yang memprovokasi tetap tidak berubah (contohnya, ketidakseimbangan hormon).

Cara merawat barah rahim

Rawatan barah rahim secara langsung berkaitan dengan sejauh mana patologi yang dikenal pasti. Semasa memilih teknik, gambaran klinikal lengkap diambil kira: ukuran tumor, tahap penyebarannya, kehadiran atau ketiadaan proses metastatik, penyakit bersamaan. Hanya setelah pemeriksaan lengkap keputusan dibuat mengenai taktik selanjutnya.

Bolehkah kanser dirawat dengan agen terapi? Selalunya mereka adalah sebahagian daripada rancangan pengurusan pesakit yang menyeluruh. Secara berasingan, kaedah terapi jauh dari berkesan, tetapi sering digunakan apabila mustahil untuk melakukan pembedahan dan sebagai terapi paliatif..

Kaedah pembedahan adalah kaedah utama dalam jenis onkologi ini. Sekiranya perlu, ia digabungkan dengan radiasi dan kemoterapi. Pembedahan pemeliharaan organ dengan ablasi adalah mungkin jika barah badan rahim berada pada tahap awal dan ukuran neoplasma tidak melebihi 3 mm dan mempunyai kontur yang jelas. Tetapi pada masa yang sama, terdapat risiko penyingkiran yang tidak lengkap, oleh itu, kemungkinan terjadinya kambuh..

Rahim dikeluarkan walaupun pada peringkat pertama, kaedah ini dianggap utama dalam barah. Sebagai alternatif, kaedah lain dipilih hanya jika pembedahan tidak mungkin disebabkan oleh penyakit bersamaan (hanya 10%). Hasilnya dalam kes ini tidak begitu baik, kemoterapi dan kaedah lain tidak begitu berkesan dalam jenis onkologi ini, risiko pengembangan selanjutnya terlalu tinggi.

Operasi untuk membuang tumor ganas dilakukan dalam jumlah yang berbeza:

  • barah pada peringkat awal (pertama): histerektomi total dan adneksektomi;
  • untuk patologi yang lebih teruk: kelenjar getah bening juga dikeluarkan;

Sekiranya metastasis kanser rahim dikesan dan campur tangan pembedahan tidak mungkin dilakukan, kursus radiasi dan kemoterapi ditetapkan.

Rawatan barah rahim dengan kaedah terapi:

  • terapi hormon: sebagai tambahan kepada kaedah lain, dengan syarat bahawa neoplasma ganas sensitif terhadap ubat-ubatan tersebut;
  • kemoterapi: pada peringkat lanjut dan dalam kombinasi dengan ubat lain;
  • terapi radiasi untuk kanser pangkal rahim: ia digunakan secara aktif selepas pembedahan, sebagai gantinya, jika terdapat kontraindikasi penting dan untuk rawatan organ dan tisu yang terletak di sebelah tumor;
  • brachytherapy: bahan radioaktif disuntik terus ke dalam tumor;

Yang paling berkesan adalah histerektomi total pada peringkat awal, dalam kes seperti itu risiko berulangnya minimum, terutama ketika menggunakan kaedah terapi tambahan (radioterapi tambahan, hormon untuk menormalkan metabolisme mereka, dll.).

Berapa ramai yang menghidap barah rahim

Prognosis untuk kanser rahim secara langsung berkaitan dengan dua faktor: tahap perkembangan onkologi dan usia pesakit. Sekiranya tumor dikesan tepat pada waktunya dan dirawat dengan secukupnya pada wanita di bawah 50 tahun, maka kadar kelangsungan hidup lima tahun adalah 91%, dan setelah 70 tahun - hanya 61%. Sekarang mari kita pertimbangkan berapa lama mereka hidup dengan barah rahim selepas pembedahan sesuai dengan diagnosis.

Bergantung pada tahap pembezaan tumor selama 5 tahun tanpa kambuh, perkara berikut direkodkan:

  • pada tahap rendah: 64%;
  • dengan purata: 86%;
  • tinggi: 92%.

Apakah prospek jika barah bersifat metastatik? Pesakit boleh hidup 5 tahun tanpa kambuh:

  • dalam 90% kes, jika pertuturan didiagnosis dengan tahap 2 atau dengan barah rahim 1 darjah, iaitu, tidak ada metastasis ke kelenjar getah bening;
  • dalam 54% kes, jika barah disertai dengan proses metastatik (tahap 3 dan tahap 4).

Untuk tumor yang bergantung pada hormon dan autonomi, prognosis lima tahun untuk kehidupan bebas berulang masing-masing adalah 90% dan 60%..

Sekiranya barah rahim adalah kelas 4 atau 3, prognosis adalah yang paling tidak disukai. Berapa lama seseorang akan hidup sekiranya karsinoma rahim dikesan terlambat? Peratusan pesakit yang bertahan selama 5 tahun jika tahap keempat yang tidak dapat dijumpai - hanya 5%, dengan yang ketiga - sekitar 30%.

Sekiranya barah rahim dikesan tepat pada waktunya, berapa lama pesakit hidup bergantung pada ciri-ciri tumor, perjalanan penyakit, kambuh selepas rawatan, dll. Kemungkinan campur tangan pembedahan secara langsung berkaitan dengan berapa lama pesakit hidup di masa depan. Ini disebabkan oleh kecekapan terapi konservatif yang rendah (barah tidak bertindak balas dengan baik berbanding dengan jenis onkologi lain).

Selepas operasi, prognosisnya jauh lebih baik, seperti yang dibuktikan oleh petunjuk purata: pada 1 dan 2 darjah (tahap operasi): masing-masing 98 dan 70%. Dengan tumor yang tidak dapat dikendalikan, berapa lama pesakit akhirnya akan hidup bergantung pada banyak faktor (risiko berulang, jenis tumor, kelaziman proses patologi, ciri-ciri individu, penyakit bersamaan). Keberkesanan terapi dan penjagaan paliatif juga penting..

Seberapa cepat barah rahim berkembang

Hampir mustahil untuk meramalkan seberapa cepat barah itu akan berkembang. Seperti semua penyakit onkologi, patologi ini tidak dapat berubah selama bertahun-tahun. Dan kemudian mula berkembang dengan cepat dan pantas.

Oleh kerana pesakit sering menghidap penyakit latar belakang atau prakanker pada mulanya, kita pasti dapat bercakap hanya mengenai peralihan jangka panjang mereka ke onkologi. Juga, kes-kes fokus stabil patologi yang stabil dalam tahap sifar direkodkan..

Penyebaran sel atipikal yang cepat di dalam badan sering berlaku pada peringkat kemudian, ketika sistem limfa dan peredaran darah dihubungkan. Terutama jika ubat yang anda ambil tidak berkesan.

Bantuan ubat-ubatan rakyat

Adakah mungkin untuk menyembuhkan barah secara eksklusif dengan ubat-ubatan rakyat? Tidak ada kata sepakat dalam isu ini. Tetapi jika kita menganalisis sebab dan faktor risiko, maka kita dapat menganggap bahawa tanaman akan membantu:

  • menormalkan tahap hormon;
  • membantu mengatasi penyakit - pendahulu (poliposis, polikistik, dll.);
  • memastikan kebersihan vagina (pemusnahan mikroorganisma patogen pada peringkat tempatan);
  • mengandungi vitamin kumpulan A dan B;
  • pada peringkat yang tidak dapat dikendalikan: semua tumbuh-tumbuhan yang dapat melegakan gejala atau menggantikan sepenuhnya ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor yang merawat.

Artinya, ubat-ubatan rakyat untuk barah rahim boleh dibahagikan kepada dua kumpulan: fitopreparasi pencegahan dan analog. Penggunaan kaedah tidak konvensional dalam rawatan barah telah lama menjadi kontroversi. Perubatan tradisional biasanya menganggap ubat herba sebagai ubat pelengkap. Oleh kerana dalam kes barah rahim pada peringkat awal, kaedah yang paling berkesan adalah pembedahan, tidak ada risiko untuk menggantinya dengan terapi menggunakan kaedah yang tidak konvensional..

Rawatan barah rahim dengan ubat-ubatan rakyat hanya boleh dilakukan setelah berunding dengan doktor yang melihat gambaran klinikal sebenarnya. Dengan patologi ini, fitopreparasi sering digunakan berdasarkan:

  • hemlock dan celandine: kedua-dua tumbuhan itu beracun, jadi rejimen harus dipatuhi dengan ketat. Hemlock dijual di farmasi (larutan alkohol), anda boleh membuat sendiri warna celandine berair;
  • di dalam bentuk infus dan decoctions, disarankan untuk mengambil beg gembala, tali tidur, ramuan ekor kuda, dan lain-lain;
  • analog semula jadi ubat kemoterapi: amigdalin terdapat di dalam biji badam pahit dan lubang aprikot. Ekstrak dari tulang rawan hiu, minyak hati hiu dan melatonin menunjukkan hasil yang baik. Mereka boleh didapati dalam bentuk makanan tambahan;
  • ASD digunakan sebagai imunomodulator untuk rawatan paliatif;
  • soda yang larut dalam air menstabilkan tahap keasidan;
  • ubat herba yang berbeza digunakan untuk pembasuhan: calendula, kelopak kuda, propolis, dll..

Keberkesanan pelbagai kaedah tidak konvensional sebagai rawatan onkologi bebas dipersoalkan, oleh itu lebih baik menggabungkannya dengan kaedah perubatan tradisional dan setelah berunding dengan doktor yang menghadiri.

Kanser dan kehamilan rahim

Semasa mengandung, barah rahim jarang dikesan; wanita usia reproduktif di bawah 30 tahun jarang menderita penyakit ini. Adakah mungkin untuk hamil sekiranya proses patologi sudah berlaku di dalam badan? Kehadiran neoplasma malignan pada tahap pertama tidak memberikan simptom, walaupun terdapat kes mengesan tumor setelah wanita itu hamil.

Oleh itu, kita dapat menyimpulkan bahawa penyakit laten ini tidak mengganggu kehamilan anak dengan barah rahim pada peringkat awal perkembangannya. Terdapat ciri-ciri pengurusan pesakit dengan kehamilan. Oleh kerana kita tidak membicarakan campur tangan pembedahan dalam kes ini, dos progestin yang besar ditetapkan kepada wanita hamil. Setelah mencapai matlamat - atrofi kelenjar, peringkat seterusnya bermula. Terapi hormon digunakan untuk menormalkan kitaran ovulasi..

Sekiranya onkologi dikesan pada wanita nulliparous pada usia pembiakan, taktik rawatan perubatan akan ditujukan, jika mungkin, pada fungsi pemeliharaan (terapi atau pembedahan pemeliharaan organ).

Pencegahan

Langkah-langkah yang bertujuan untuk menghilangkan faktor risiko dianggap sebagai langkah pencegahan. Pemakanan seimbang, normalisasi tahap hormon, rawatan kegemukan, dll. akan membantu mengelakkan akibat negatif.

Langkah pencegahan utama adalah pemeriksaan perubatan secara berkala, barah rahim jarang berlaku secara tiba-tiba. Pengenalpastian penyakit pendahulu dalam kebanyakan kes memungkinkan untuk mencegah degenerasi mereka menjadi tumor malignan.

Kami memerhatikan pemakanan yang betul

Pemakanan untuk kanser rahim melibatkan diet seimbang, di mana tidak ada makanan berlemak dan pedas. Oleh kerana makanan seperti itu dianggap sebagai salah satu faktor risiko, pendekatan yang sama untuk pemakanan dianjurkan untuk pencegahan. Sekiranya obesiti dicatat, maka diet harus ditujukan untuk menurunkan berat badan.

Makanan harus dikuasai oleh produk yang berasal dari tumbuhan. Pakar pemakanan mengesyorkan sayur-sayuran dan buah-buahan untuk kanser rahim (ketepuan badan dengan vitamin), termasuk kekacang, biji-bijian, ramuan pedas, bawang, bawang putih, kunyit, kubis. Mereka telah membuktikan diri mereka dalam onkologi. Rawatan haba mestilah minimum, lemak dan protein asal haiwan digunakan dalam dos.

Ulasan pesakit

Saya ingin memberitahu anda mengenai diri saya. Saya menghidap barah tahap 3, ditemui enam bulan lalu. Biarkan kisah saya menjadi pengajaran kepada orang lain. Kira-kira 3 tahun yang lalu, saya perhatikan bahawa saya secara berkala mempunyai daub yang berlangsung selama beberapa hari. Saya mengaitkan segalanya dengan fenomena "sisa", saya telah menopaus selama lima tahun. Saya tidak pergi ke doktor, kadang-kadang saya malas, kadang-kadang tidak. Hasil: dibawa oleh ambulans dengan pendarahan, barah yang tidak dapat dikendalikan. Sekiranya saya memohon lebih awal, semuanya pasti berbeza. Ingat, menopaus bukanlah alasan untuk melupakan pakar sakit puan.

Christina, 45 tahun

Sekarang saya pulih dari pembuangan rahim di wad di kalangan pesakit dengan masalah yang serupa. Saya boleh mengatakan bahawa diagnosis barah tahap 1 dan prospek membuang rahim sangat menakutkan. Tetapi saya dinasihatkan ke klinik yang baik. Hasilnya sangat baik. Nasihat saya: jangan berlengah-lengah, jika anda takut, carilah doktor yang bersedia anda percayai. Dan semuanya akan sihat.

Hari ini saya pergi ke forum tematik dan membaca ulasan pesakit (baik, bukan pendapat saya sendiri). Berapakah jumlah cerita bahawa barah tahap 2 - 3 hilang jika anda membeli ubat ajaib? Saya ingin memberi amaran kepada semua orang yang menghadapi barah rahim: jangan mempercayai cerita seperti itu. Baiklah, atau sekurang-kurangnya jangan mula meminumnya tanpa nasihat doktor anda.