Benjolan di bawah lengan, apa yang boleh dirujuk oleh doktor, kata pakar bedah

Fibroma

Kemunculan benjolan di bawah lengan agak biasa dan pastinya setiap daripada kita sekurang-kurangnya sekali dalam hidup kita menghadapi masalah ini. Benjolan di bawah lengan, apa yang boleh dilakukannya, dan doktor yang akan dihubungi akan dibincangkan dalam artikel di bawah.

  1. Latar belakang anatomi
  2. Apa yang mungkin
  3. Sebab yang serius
  4. Pakar mana yang perlu dihubungi
  5. Cara merawat
  6. Sekiranya proses keradangan serius
  7. Cadangan

Latar belakang anatomi

Bengkak di ketiak dalam bentuk benjolan terbentuk dengan alasan di kawasan ini. Penyetempatan bengkak di kawasan rongga diperhatikan kerana pengumpulan kelenjar getah bening di zon anatomi ini, dan kulit rongga kaya dengan sebum dan kelenjar peluh, serta folikel rambut.

Tubuh manusia dirancang sedemikian rupa sehingga selalu berusaha untuk membatasi dan melokalisasi proses keradangan. Apabila proses keradangan muncul di ketiak atau anggota badan atas, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah bertindak balas terhadap kelenjar getah bening axillary. Sebagai tindak balas kepada keradangan, mereka meningkat - ini adalah salah satu penyebab paling umum pembentukan pembengkakan dan penyusupan di rongga..

Kebetulan ketiak adalah sejenis kemurungan yang membentuk lipatan kulit. Di ketiak, suhu kulit luar lebih tinggi daripada di tempat lain, di kawasan anatomi ini juga terdapat persekitaran yang paling lembap, yang, dengan kebersihan yang tidak mencukupi di kawasan ini, menyebabkan perkembangan proses menular di dalamnya.

Lebih daripada 90% formasi teraba di kawasan axillary merujuk kepada penyakit pyoinflammatory dalam bentuk tempatan. Dalam kes lain, perlu dilakukan diagnostik pembezaan dengan penyakit yang lebih serius..

Apa yang mungkin

Benjolan muncul di bawah lengan saya dan sakit?
Dan sekarang kita akan cuba memahami pilihan untuk asal pembentukan ini dan mengapa ia menyakitkan..

Sebilangan besar penyakit ini berkaitan dengan perkembangan luka purulen-radang kelenjar sebum atau peluh pada kulit kawasan ini..
Sedikit kurang biasa adalah penyakit radang purulen yang dilokalisasikan pada anggota atas dan menyebabkan limfangitis dan limfadenitis, iaitu. keradangan di kelenjar getah bening axillary.

  1. Hidradenitis
    Keradangan kelenjar peluh, dilokalisasi di ketiak. Pada orang, hidadenitis disebut udang batuk, kerana ia mempunyai penampilan yang khas. Kelenjar peluh menjadi tersumbat, rahsianya terkumpul di dalamnya bersama dengan bakteria pada kulit, maka proses keradangan tempatan dilampirkan, kelenjar meningkat dalam ukuran dan mula naik di atas kulit umum.Proses keradangan semakin meningkat.Edema tempatan berlaku, hiperemia - kemerahan kulit di kawasan keradangan, maka, disebabkan oleh perkembangan flora bakteria di zon ini, terjadi suppuration kelenjar. Penampilannya menyerupai hempedu lembu, yang mana orang itu mempunyai nama yang spesifik. Hydradenitis adalah keradangan yang sangat menyakitkan, dengannya, manifestasi umum keracunan badan mungkin terjadi dalam bentuk demam, kelemahan umum, sakit kepala dan gejala keradangan yang tidak spesifik lainnya. Sekiranya hidadenitis, lebam merah biasanya terbentuk di bawah ketiak.
  2. Limfadenitis
    Penyebab benjolan kedua yang paling biasa adalah limfadenitis - keradangan kelenjar getah bening yang dilokalisasi di ketiak, sementara benjolan di bawah lengan sakit ketika ditekan. Penyakit ini, serta hidadenitis yang bersifat purulen-radang. Benjolan di bawah lengan pada wanita adalah manifestasi kerap mencukur ceroboh di kawasan ini. Akibat microcrack dan microtraumas yang disebabkan oleh pisau cukur, bakteria memasuki ketebalan kulit kawasan axillary, yang boleh menyebabkan pembesaran kelenjar getah bening. Pembentukan sedemikian boleh menyakitkan dan tidak menyakitkan - semuanya bergantung pada ciri-ciri individu fungsi tubuh dan aktiviti sistem kekebalan tubuh..
  3. Furuncle
    Keadaan patologi ini sangat serupa dengan hidadenitis. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, keradangan kelenjar sebum berlaku. Penyumbatan kelenjar sebum boleh berlaku disebabkan oleh keistimewaan sistem hormon tubuh, misalnya, pada diabetes mellitus atau semasa akil baligh, serta kerana kebersihan diri yang tidak mencukupi. Mekanisme patogenetik pembentukan proses purulen-radang praktikal tidak berbeza dengan hidadenitis, kecuali untuk ukuran infiltrat inflamasi. Apabila bisul berlaku, ukuran kecil, menyakitkan, dengan peningkatan suhu kulit.
  4. Lipoma
    Secara popular, lipoma sering disebut wen, dan neoplasma semacam itu lebih biasa pada wanita muda, pembentukan seperti itu benar-benar tidak menyakitkan, mudah diraba dan agak mudah bergerak.Lipoma berlaku kerana pengembangan tisu adiposa yang berlebihan di kawasan kelenjar sebum, yang menyebabkan pembentukan sejenis benjolan. pendidikan seperti itu, kecenderungan keturunan jelas dikesan, dan perjalanan penyakit ini dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan dan tidak adanya gejala lain. Seringkali, benjolan di bawah lengan selepas melahirkan berlaku pada wanita, hanya dengan kecenderungan keturunan, dan pencetus dalam keadaan seperti itu adalah perubahan hormon yang signifikan dalam tubuh wanita semasa kehamilan dan penyusuan. Lipoma atau wen adalah sifat estetik semata-mata dan tidak mampu menyebabkan bahaya kepada tubuh.

Sebab yang serius

Malangnya, dalam beberapa kes, keadaan ini dapat menjadi gejala patologi serius, mulai dari keradangan umum, misalnya: SARS atau influenza, dan berakhir dengan penyakit seperti jangkitan dengan virus imunodefisiensi manusia dan onkologi.

Sekiranya anda mempunyai faktor risiko seperti:

  • Umur lebih dari 40 tahun,
  • Sejarah keluarga penyakit onkologi,
  • Tabiat buruk atau tinggal di kawasan yang tidak baik secara ekologi,
  • Seks tanpa perlindungan dengan pasangan yang berbeza,
  • Masalah sistem imun.

Sekiranya terdapat pembentukan di ketiak, penyakit berikut harus dikecualikan terlebih dahulu:

  1. Kanser payudara - metastasis pertama muncul di kelenjar getah bening axillary.
  2. Jangkitan HIV - dicirikan oleh limfadenopati (kelenjar getah bening bengkak).
  3. Limfoma - neoplasma malignan yang bersifat imun.

Pakar mana yang perlu dihubungi


Doktor mana yang harus dihubungi?
Soalan logik!
Semua penyakit radang purulen ditangani oleh pakar bedah purulen pakar.
Namun, jangan segera panik. Sekiranya anda seorang yang sensitif dan tidak terbiasa bertahan hingga ke saat yang getir, apabila diperlukan campur tangan pembedahan, dan segera mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan, maka rawatan dapat dilakukan tanpa menggunakan campur tangan pembedahan.

Segala keradangan pada peringkat awal dapat diturunkan dengan menggunakan ubat anti-radang luaran. Sekiranya benjolan kecil yang terbentuk di bawah lengan tidak menyakitkan, maka anda harus memikirkan penyakit sistemik..

Dalam kes ini, anda harus berjumpa doktor penyakit berjangkit untuk menjalankan kajian diagnostik pembezaan dan mengecualikan penyakit berjangkit yang serius, yang mungkin disertai oleh limfadenopati - peningkatan kelenjar getah bening.

Cara merawat

Dengan persoalan, benjolan di bawah lengan menyakitkan di dalam, bagaimana merawatnya adalah wajar menghubungi pakar yang berkelayakan, dan bukan ubat sendiri. Hanya pendekatan yang cekap dan tepat pada masanya untuk mengatasi masalah tersebut secepat mungkin dan secepat mungkin..

Tidak ada losyen bebas, penggunaan pelbagai ubat rakyat akan menggantikan pendekatan doktor yang berwibawa, terutama ketika mengalami proses keradangan yang serius.

Sekiranya benjolan di bawah lengan tidak sakit, tanpa kemerahan, pastikan anda menghubungi pakar penyakit berjangkit atau ahli onkologi, kerana rawatan diri dalam kes ini boleh menjadi sangat mahal dan, pertama sekali, untuk kesihatan.

Sekiranya terdapat benjolan yang menyakitkan di bawah lengan, pergi ke pakar bedah, yang, setelah menilai keadaannya, akan memberi rawatan.
Rawatan boleh menjadi konservatif dan cepat, semuanya bergantung pada seberapa cepat anda meminta konsultasi.

Ketika proses keradangan berada di tahap penyusupan, seringkali mungkin untuk menghilangkan penggunaan ubat anti-radang, penyelesaian antiseptik tempatan, dan terapi imunomodulator..

Sekiranya masa yang cukup lama berlalu dan sudah ada proses purulen, maka perlu membuka abses dan mengalirkannya, untuk pembuangan massa purulen nekrotik sepenuhnya. Tidak semestinya pakar bedah bernanah mempunyai postulat - di mana ada nanah, buka di sana!

Campur tangan pembedahan untuk hydradenitis atau furuncle dilakukan di bawah anestesia tempatan dan tidak memerlukan campur tangan yang serius.

Proses keradangan pada tahap pembentukan abses dibuka, rongga dibersihkan dengan hidrogen peroksida, yang mempunyai kesan bakterisida, dan saliran getah ditinggalkan di rumpai selama beberapa hari sehingga kandungan purulen tidak lagi terkumpul di luka, tetapi pergi ke luar.

Hanya setelah pemberhentian pembentukan nanah adalah mungkin untuk menyembuhkan luka itu sendiri secara langsung. Proses pemulihan mengambil masa rata-rata 7 hingga 14 hari dan bergantung pada ciri individu.

Sekiranya proses keradangan serius

Dengan fokus purulen-inflamasi yang jelas, campur tangan pembedahan semestinya dilengkapi dengan terapi antibakteria. Untuk rawatan, antibiotik dengan spektrum luas siri cephalosporin paling sering digunakan, misalnya, Ceftriaxone.

Prasyarat untuk terapi antibiotik adalah kursus lengkap dari dan ke, jika tidak, bakteria mungkin menjadi tahan terhadap antibiotik ini dan rawatannya akan menjadi tidak berkesan.

Cadangan


Sekiranya anda mempunyai benjolan (selepas suntikan) di bawah lengan anda, jangan kecewa. Keputusan yang paling tepat adalah memperbaiki gaya hidup anda, mungkin beberapa faktor luaran menyumbang kepada perkembangan proses keradangan.

Perhatikan parameter berikut:

  1. Situasi tertekan (memilih ubat penenang di farmasi).
  2. Tidur dan terjaga yang tidak betul (mengapa anda selalu mahu tidur dan keletihan).
  3. Makan banyak gula-gula.
  4. Tabiat buruk (penilaian pil: dari merokok, dari alkoholisme.
  5. Pemakanan yang tidak betul atau tidak mencukupi.
  6. Kebersihan yang buruk.

Semua faktor ini meningkatkan risiko bukan sahaja bengkak di ketiak, tetapi juga penyakit radang dan penyakit lain. Untuk mengelakkan berulang dari pembentukan penyakit radang, termasuk di ketiak, selalunya cukup untuk mengubah gaya hidup anda. Perhatikan kesihatan diri dan kesihatan anda sendiri, hiduplah dengan bahagia.

Labuh di bawah lengan

Benjolan di bawah lengan adalah kejadian yang agak biasa yang dialami oleh setiap orang sekurang-kurangnya sekali. Benjolan adalah benjolan kecil yang boleh berlaku kerana pelbagai sebab..

Tunas terdapat dalam pelbagai saiz dan warna. Patologi ini mungkin atau mungkin tidak menyakitkan. Walau apa pun, apabila muncul, lebih baik segera menghubungi pakar.

Ingat! Jangan sekali-kali cuba memerah lebam. Semua kaedah rawatan ditetapkan hanya oleh doktor, berdasarkan alasan pendidikannya. Peraturan utama pencegahan adalah, tentu saja, kebersihan diri..

  1. Labuh di bawah lengan
  2. Apa yang mungkin
  3. Hidradenitis
  4. Limfadenitis
  5. Furuncle
  6. Lipoma
  7. Sebab-sebab penampilan
  8. Perkembangan hydradenitis purulen
  9. Rawatan hidradenitis
  10. Ketiak ketiak sebagai tanda barah payudara
  11. Rawatan
  12. Cadangan

Labuh di bawah lengan


Benjolan kecil di bawah ketiak adalah penyebab kuat bagi banyak orang. Ini mungkin menunjukkan adanya proses keradangan di dalam badan..

Neoplasma dalam kebanyakan kes mempunyai bentuk bulat. Terasa sakit ketika ditekan.

Walaupun kadang-kadang, jika bersentuhan dengan benjolan, tidak ada rasa sakit sama sekali. Tanpa berunding terlebih dahulu dengan pakar, tidak mustahil untuk mengetahui apa sebenarnya meterai itu dan apakah berbahaya bagi kesihatan.

Apa yang mungkin


Adakah benjolan muncul di bawah lengan anda dan adakah ia sakit? Dan sekarang kita akan cuba memahami pilihan untuk asal pembentukan ini dan mengapa ia menyakitkan..

Hidradenitis

Keradangan kelenjar peluh, dilokalisasi di ketiak. Pada orang, hidadenitis disebut udder semak, kerana ia mempunyai penampilan yang khas.

Kelenjar peluh menjadi tersumbat, rahsianya terkumpul di dalamnya bersama dengan bakteria pada kulit, kemudian proses keradangan tempatan melekat, kelenjar bertambah besar dan mulai naik di atas kulit umum.

Limfadenitis

Penyebab benjolan kedua yang paling biasa adalah limfadenitis - keradangan kelenjar getah bening yang dilokalisasi di ketiak, sementara benjolan di bawah lengan sakit ketika ditekan. Penyakit ini, dan juga hidadenitis, adalah sifat radang bernanah. Benjolan di bawah lengan pada wanita adalah manifestasi kerap mencukur ceroboh di kawasan ini..

Akibat microcrack dan microtraumas yang disebabkan oleh pisau cukur, bakteria memasuki ketebalan kulit kawasan axillary, yang boleh menyebabkan pembesaran kelenjar getah bening. Pembentukan sedemikian boleh menyakitkan dan tidak menyakitkan - semuanya bergantung pada ciri-ciri individu fungsi tubuh dan aktiviti sistem kekebalan tubuh..

Furuncle

Keadaan patologi ini sangat serupa dengan hidadenitis. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, terjadi keradangan kelenjar sebum. Penyumbatan kelenjar sebum boleh terjadi disebabkan oleh kekhasan sistem hormon tubuh, misalnya, pada diabetes mellitus atau semasa akil baligh, dan juga kerana kebersihan diri yang tidak mencukupi..

Mekanisme patogenetik pembentukan proses purulen-radang praktikalnya tidak berbeza dengan hidadenitis, kecuali ukuran infiltrat inflamasi. Dengan furuncle, ukuran kecil, menyakitkan, dengan peningkatan suhu kulit setempat berlaku.

Lipoma

Orang sering menyebut lipoma sebagai wen, dan neoplasma semacam itu lebih biasa pada wanita muda, pembentukan seperti itu benar-benar tidak menyakitkan, mudah terasa dan cukup mudah bergerak.Lipoma berlaku kerana pengembangan tisu adiposa yang berlebihan di kawasan kelenjar sebum, yang menyebabkan pembentukan sejenis benjolan.

Selalunya, benjolan di bawah lengan selepas melahirkan berlaku pada wanita, hanya dengan kecenderungan keturunan, dan pencetus dalam keadaan seperti ini adalah perubahan hormon yang ketara pada tubuh wanita semasa kehamilan dan penyusuan. Lipoma atau wen adalah sifat estetik semata-mata dan tidak mampu menyebabkan bahaya kepada tubuh.

Sebab-sebab penampilan


Sebab-sebab penampilan benjolan dalaman di bawah lengan mungkin terletak pada patologi berikut:

  1. Penyumbatan kelenjar sebum. Kejadian yang sangat biasa, terutama pada orang yang mengabaikan peraturan kebersihan diri. Simptomologi ciri adalah penampilan bola mudah alih kecil di ketiak, yang tidak disertai dengan rasa sakit. Ukurannya biasanya tidak melebihi kacang polong. Tegas untuk disentuh.
  2. Keradangan kelenjar getah bening. Selalunya diperhatikan semasa atau sejurus selepas penyakit virus yang dipindahkan (influenza, sinusitis, tonsilitis, dll.). Muncul sebagai lebam yang lebat kacang di bawah lengan yang terasa di dalam. Dalam kes yang sukar, ia boleh disertai dengan kesakitan yang teruk ketika menekan.
  3. Hidradenitis. Penyebab ketiak yang paling biasa berlaku pada lelaki dan wanita. Keradangan kelenjar peluh adalah tonggak penyakit ini. Nama lain adalah "bough udder". Hampir selalu menyakitkan dengan kemerahan, bengkak dan pelepasan bernanah. Tidak seperti limfadenitis, hidradenitis axillary menampakkan diri dalam bentuk beberapa bola sianotik merah berukuran 1-2 cm. Tempoh purata proses keradangan adalah 2 minggu.
  4. Atheroma. Pembentukan seperti tumor dalam bentuk bola seukuran butiran lentikular. Lokal di ketiak dengan latar belakang penyakit yang berkaitan dengan kelenjar peluh (hiperhidrosis). Atheroma sememangnya tidak menyakitkan apabila disentuh, mudah diganti ke mana-mana bahagian. Boleh mencapai saiz walnut. Warnanya kelabu pucat. Dalam banyak kes, ateroma matang dan menjadi radang. Proses terakhir adalah pembebasan massa, yang terdiri daripada kristal kolesterol, sebum, mikroorganisma, kulit terangsang dan sisa-sisa rambut yang hilang.

Semua penyakit ini berlaku sama pada wanita dan lelaki berusia 20-55 tahun. Pada kanak-kanak dan orang tua, tumor di ketiak jarang terjadi, kerana kelenjar apokrin tidak berfungsi secara aktif.

Tetapi, ada kategori orang yang berisiko mengembangkan formasi di ketiak:

  • menghadapi masalah berat badan berlebihan;
  • gangguan hormon (sangat kerap bola mula dirasakan semasa kehamilan atau semasa akil baligh);
  • gangguan endokrin;
  • menghadapi masalah berpeluh.

Telah terbukti bahawa orang yang menderita hiperhidrosis dua kali lebih mungkin mengalami lebam di bawah ketiak. Lebih-lebih lagi, proses mereka sangat akut, menyakitkan dan dalam 90% kes berakhir dengan pembukaan abses di bawah anestesia tempatan.

Perkembangan hydradenitis purulen


Hydradenitis berkembang agak perlahan, tetapi ia segera terasa. Di tempat di mana neoplasma akan muncul, kulit mula menebal, dan ketika ditekan, sensasi menyakitkan muncul.
Tidak lama kemudian, nodul berdiameter hingga empat sentimeter dapat dijumpai di bawah kulit - ini adalah peringkat pertama.

Pada peringkat kedua, kemerahan kawasan yang terjejas, edema dan supurasi yang cukup jelas sudah muncul. Pada peringkat ketiga, nanah sudah muncul dari bawah kulit, dan lebam yang dihasilkan sangat mengingatkan pada payudara anjing.

Selalunya, keradangan menyebar ke beberapa kelenjar peluh sekaligus, dan akibatnya, banyak fokus muncul di ketiak, bergabung menjadi penyusupan yang padat, yang mulai menempati seluruh permukaan ketiak..

Rawatan hidradenitis

Sekiranya hidadenitis dibiarkan tidak dapat dirawat, penyakit ini hanya akan berlanjutan. Dan walaupun semua nanah datang ke permukaan, lebam tidak akan hilang dengan sendirinya..

Setelah menemui keradangan kelenjar peluh dalam diri, perlu segera berpusing untuk mengenal pasti siapa, di bawah anestesia tempatan, akan membuka abses dan menetapkan rawatan yang diperlukan, atau menentukan cara lain untuk menghilangkan benjolan tersebut. Walau apa pun, sebelum penunjukan rawatan, pemeriksaan dilakukan dan penyebab penyakit dikenal pasti..

Ketiak ketiak sebagai tanda barah payudara

Dalam beberapa keadaan, benjolan ketiak boleh menjadi tanda barah payudara. Neoplasma semacam itu lembut dan elastik pada sentuhan, dan setelah minum alkohol, ia mula sakit lebih banyak..

Rawatan


Sekiranya pakar mendiagnosis penyumbatan kelenjar sebum, maka dia boleh menetapkan operasi pembedahan dengan pemotongan pembentukan dan penyingkiran kelenjar itu sendiri. Sebagai langkah sokongan, terapi antibiotik ditentukan, yang meningkatkan tahap perlindungan tubuh dan membantu meningkatkan fungsi sistem imun..

Rawatan keradangan kelenjar getah bening dipilih bergantung pada penyakit apa yang menyebabkannya. Benjolan di bawah ketiak hanya dapat dipotong selama operasi, atau dapat dirawat di kompleks, menggunakan ubat anti-radang, antiseptik, antikanker dan antibakteria.

Dalam kebanyakan kes, abses hanya dikeluarkan semasa pembedahan, selepas itu pesakit diberi rawatan dengan ubat-ubatan anti-radang dan imunostimulasi, antibiotik dan antiseptik tempatan..

Cadangan


Sekiranya anda mempunyai benjolan (selepas suntikan) di bawah lengan anda, jangan kecewa. Keputusan yang paling tepat adalah memperbaiki gaya hidup anda, mungkin beberapa faktor luaran menyumbang kepada perkembangan proses keradangan.

Perhatikan parameter berikut:

  1. Situasi tertekan (memilih ubat penenang di farmasi).
  2. Tidur dan terjaga yang tidak betul (mengapa anda selalu mahu tidur dan keletihan).
  3. Makan banyak gula-gula.
  4. Tabiat buruk (penilaian pil: dari merokok, dari alkoholisme.
  5. Pemakanan yang tidak betul atau tidak mencukupi.
  6. Kebersihan yang buruk.

Semua faktor ini secara signifikan meningkatkan risiko bukan sahaja bengkak di ketiak, tetapi juga penyakit radang dan penyakit lain..

Untuk mengelakkan berulang dari pembentukan penyakit radang, termasuk di ketiak, selalunya cukup untuk mengubah gaya hidup anda. Perhatikan kesihatan diri dan kesihatan anda sendiri, hiduplah dengan bahagia.

Benjolan di ketiak menyakitkan pada wanita. Cara merawat, memeriksa, doktor mana yang harus dihubungi

Kemunculan kerucut di ketiak pada wanita adalah gejala yang membimbangkan penyakit radang, berjangkit atau onkologi limfatik, sistem endokrin, dan juga tisu epitelium. Tanda patologi boleh disertakan dengan gambaran klinikal yang kaya dengan sindrom kesakitan akut, atau ia dapat berlangsung dalam bentuk kronik.

Sebab-sebab munculnya benjolan di ketiak

Benjolan yang muncul di ketiak seorang wanita adalah akibat penyakit organ dalaman, kelenjar, penghubung dan tisu lembut yang sudah ada.

Gejala menyakitkan boleh muncul kerana sebab berikut:

  • peregangan gentian otot dan tendon yang terletak di sisi ketiak;
  • hipotermia badan yang berpanjangan, berada di udara sejuk atau di bawah sistem penyaman udara;
  • kerosakan mekanikal pada bahagian dalam sendi bahu dalam bentuk pukulan, jatuh dari ketinggian yang tinggi;
  • jangkitan berjangkit tisu epitelium yang terletak di ketiak;
  • keradangan folikel rambut, yang disebabkan oleh jangkitan mereka dengan Staphylococcus aureus;
  • keradangan purulen kelenjar peluh, yang berkembang dan meliputi lebih banyak kawasan ketiak;
  • tumor jinak yang terbentuk dari tisu epitel mereka sendiri atau tisu adiposa;
  • barah yang mempengaruhi tisu payudara, serta urat simpul sistem limfa.
Artikel tersebut memaparkan sebab utama munculnya benjolan di ketiak pada wanita.

Benjolan di ketiak pada wanita tidak dapat berkembang dengan sendirinya tanpa pengaruh faktor patologi. Menentukan sebab-sebab yang menyebabkan kemunculan neoplasma luar adalah prasyarat untuk rawatan yang berjaya di masa depan..

Jenis penyakit di mana benjolan muncul di ketiak

Pembentukan benjolan berganda atau tunggal yang terbentuk di ketiak pada wanita dari semua peringkat umur boleh dikaitkan dengan sejumlah penyakit sistem endokrin dan limfatik. Jadual di bawah menyenaraikan patologi, salah satunya adalah kemunculan neoplasma luar pada ketiak.

Jenis penyakit Mekanisme pembentukan kerucut
HidradenitisIni adalah keradangan akut pada tisu kelenjar peluh apokrin, yang dalam kebanyakan kes berlaku dalam bentuk purulen. Sekiranya benjolan di ketiak muncul kerana perkembangan penyakit ini, maka permukaannya menyakitkan hingga berdebar. Kulit di atas neoplasma luar mempunyai warna merah, merah jambu atau burgundy. Terdapat tanda-tanda proses keradangan yang ketara. Seorang wanita mungkin tidak hanya merasakan sakit teruk di ketiak, tetapi juga rasa tidak selesa ketika mengangkat tangan ke atas. Penyakit ini memerlukan rawatan perubatan dan pembedahan segera. Sekiranya tiada terapi yang teratur, ia boleh menyebabkan komplikasi teruk dan kerosakan pada tisu kelenjar..
LimfadenitisKeradangan kronik atau akut kelenjar getah bening. Benjolan yang muncul di ketiak dengan alasan ini mempunyai struktur yang padat dan tegas untuk disentuh. Ia boleh ditunjukkan dalam beberapa nombor bergantung pada jumlah sambungan nod, berada di kawasan yang terkena penyakit ini. Patologi berkembang berkaitan dengan penembusan jangkitan bakteria ke dalam tisu sistem limfa, atau kerana hipotermia badan yang berpanjangan. Kulit di kawasan pemadatan dicirikan oleh suhu badan yang lebih tinggi. Semasa berdebar di ketiak, seorang wanita merasa sakit yang tajam atau sakit, yang semakin meningkat ketika penyakit itu berlanjutan.
LipomaNeoplasma jinak yang tidak berbahaya bagi kehidupan wanita, tetapi menyebabkan ketidakselesaan yang ketara dan kecacatan estetik. Benjolan yang disebabkan oleh penyakit ini terdiri daripada tisu berlemak. Ia boleh berlaku kerana metabolisme lipid yang terganggu, ketidakseimbangan hormon, kekurangan zat makanan, kehadiran berat badan yang berlebihan. Di bawah pengaruh faktor-faktor negatif, lipoma dapat dilahirkan kembali menjadi tumor barah, tetapi kemungkinan transformasi semacam itu adalah minimum. Rawatan neoplasma ini memerlukan penggunaan kaedah rawatan pembedahan..
FolliculitisIa bermula sebagai pembentukan abses kecil, yang dengan cepat meningkat dalam ukuran dan membentuk abses. Ini adalah benjolan bernanah yang muncul di ketiak akibat ketidakpatuhan peraturan asas kebersihan diri, calar, yang menyebabkan jangkitan bakteria. Selalunya, jangkitan tisu lembut dikaitkan dengan pencerobohan Staphylococcus aureus, serta jangkitan streptokokus. Rawatan sebilangan besar etiologi ini memerlukan penggunaan terapi antibiotik untuk penggunaan dalaman, suntikan dan tempatan..
Kanser payudaraPenyakit tisu kelenjar yang paling teruk. Kemunculan tumor ganas di dalam tisu payudara dicirikan. Ketika neoplasma luar tumbuh, sel-sel kanser bermetastasis ke organ dan sistem jiran. Salah satu gejala penyakit ini adalah peningkatan kelenjar getah bening di ketiak. Tidak seperti limfadenitis, mereka tidak mempunyai tanda-tanda keradangan dan kesakitan yang ketara. Semasa palpasi, benjolan serupa dirasakan di kelenjar susu..

Benjolan di ketiak pada wanita diperiksa dengan kaedah diagnostik instrumental dan makmal, sesuai dengan hasil yang ditentukan jenis penyakit yang menyebabkan manifestasi gejala ini. Penghapusan penyakit utama membolehkan anda menyingkirkan neoplasma luar dengan risiko minimum penyakit berulang.

Diagnosis benjolan di ketiak

Pemeriksaan menyeluruh terhadap badan dan secara langsung kawasan badan di kawasan kerucut axillary adalah prasyarat sebelum menetapkan rawatan.

Seorang wanita yang meminta bantuan perubatan dengan meterai luar di ketiak menjalani jenis diagnostik berikut:

  • pemeriksaan awal oleh doktor am, pakar bedah, palpasi kelenjar susu oleh pakar mamologi atau pakar sakit puan;
  • Ultrasound tisu epitelium ketiak, serta seluruh permukaan payudara;
  • x-Ray dada;
  • smear dari permukaan kulit yang menutupi benjolan, jika terdapat tanda-tanda eksudat bernanah;
  • biopsi tisu neoplasma luar untuk analisis histologi;
  • pengumpulan darah vena untuk tujuan kajian biokimia untuk tahap hormon, kemungkinan adanya mikroorganisma bakteria, sel barah;
  • pendermaan darah kapilari dari tandan jari manis dan air kencing pagi untuk analisis klinikal.

Sekiranya perlu, doktor yang hadir boleh menetapkan wanita itu untuk menjalani pemeriksaan tambahan menggunakan diagnostik MRI. Berdasarkan hasil pemeriksaan, doktor menentukan penyebab pembentukan benjolan dan menetapkan rawatan.

Bila berjumpa doktor

Lawatan ke pakar bedah, pakar dermatologi atau ahli onkologi harus dilakukan dalam 1-2 hari pertama setelah seorang wanita menemui ketulan luar di ketiaknya. Kelewatan lawatan ke doktor dipenuhi dengan pertumbuhan tumor yang lebih lanjut, perkembangan proses keradangan atau penyebaran mikroorganisma berjangkit ke tisu dan organ sekitarnya.

Pencegahan benjolan di ketiak

Benjolan di ketiak pada wanita adalah gejala penyakit tertentu yang dapat dicegah..

Untuk melakukan ini, disarankan agar peraturan pencegahan berikut diikuti setiap hari:

  • merawat penyakit radang organ-organ dalaman tepat pada masanya untuk mencegah penembusan sejumlah besar jangkitan bakteria ke dalam sistem limfa dan darah;
  • sekurang-kurangnya sekali setahun menjalani pemeriksaan pencegahan oleh pakar sakit puan, pakar mamologi, pakar bedah, pakar dermatologi;
  • setiap 30 hari, lakukan pemeriksaan dan palpasi payudara secara bebas untuk mengesan sendi dan segel nod, yang mungkin merupakan tumor ganas yang boleh menyebabkan pembentukan lebam di ketiak;
  • menjalani gaya hidup sihat, berenang, atletik, berbasikal, berjalan di udara segar;
  • enggan menggunakan alkohol, dadah, produk tembakau;
  • mengawal berat badan anda, mencegah kegemukan;
  • mematuhi peraturan asas kebersihan diri, mencuci kulit ketiak setiap hari dengan sabun dan air suam;
  • seimbangkan makanan, kurang makan makanan berlemak, goreng, salai.

Peraturan pencegahan di atas adalah wajib bagi wanita yang keluarganya mempunyai saudara perempuan terdekat yang mengalami lebam di ketiak.

Kaedah merawat benjolan di ketiak

Kaedah terapi moden termasuk penggunaan ubat tradisional spektrum tindakan antibakteria dan anti-radang, serta rawatan pembedahan neoplasma jinak dan ganas pada tisu ketiak.

Ubat-ubatan

Ubat antiseptik dan anti-radang disarankan untuk digunakan jika penyebab benjolan adalah folikulitis, hidradenitis, limfadenitis atau penyakit tisu berjangkit lain.

Dalam kes ini, kaedah berikut digunakan:

  • Linen Vishnevsky - ubat ini digunakan sebagai antiseptik kompleks yang menghilangkan kandungan purulen dari abses, abses (salap digunakan pada bahagian steril pada pembalut kain kasa, dan kemudian diletakkan di kawasan kulit yang terkena 2 kali sehari selama 10 hari, dan kos tiub 30 g adalah 45 rubel.).
  • Ubat sitostatik - diresepkan dalam bentuk kursus terapi penitis intravena, ditunjukkan untuk digunakan apabila benjolan muncul di ketiak, yang merupakan akibat barah payudara (pemilihan satu dos dan jangka masa rawatan ditentukan secara individu);
  • Biseptol - agen antibakteria yang berkesan untuk rawatan kerucut yang disebabkan oleh limfadenitis, ditetapkan 1 tablet 2-3 kali sehari dengan tempoh terapi dari 5 hingga 14 hari (harga ubat adalah 140 rubel);
  • Azithromycin - ubat ini diresepkan untuk pentadbiran dalaman, 1 kapsul 2 kali sehari, 2 jam selepas makan, atau 1 jam sebelum makan makanan (tempoh rawatan untuk kerucut etiologi berjangkit atau keradangan adalah 3-5 hari, kos ubatnya adalah 105 rubel). ;

Kaedah tradisional

Tidak digalakkan menggunakan ubat tradisional sebagai kaedah merawat lebam di ketiak. Ini disebabkan oleh fakta bahawa decoctions, tincture, ubat tidak akan mempunyai kesan antiseptik yang tepat pada penyakit berjangkit sistem limfa.

Sekiranya lebam di ketiak adalah hasil proses onkologi, maka dalam kes ini, resipi ubat tradisional sama sekali tidak berguna..

Kaedah lain

Dalam kombinasi dengan rawatan ubat, pembedahan membuang neoplasma luar digunakan.

Proses terapi adalah seperti berikut:

  1. Pesakit dimasukkan ke hospital jabatan pembedahan.
  2. Semua ujian yang diperlukan dan persediaan sebelum operasi dijalankan.
  3. Pesakit dibawa ke keadaan steril di bilik operasi.
  4. Pakar anestesi memberi anestetik umum kepada pesakit.
  5. Selepas bermulanya anestesia, pakar bedah melakukan pembedahan tisu di kawasan tumor atau kelenjar getah bening yang terkena.
  6. Kawasan ketiak, di mana terletaknya neoplasma luar, sedang dibersihkan, dan dikeluarkan.
  7. Selepas rawatan antiseptik pada luka, jahitan dilakukan.

Bergantung pada apa yang menyebabkan pembentukan lebam di ketiak, doktor yang hadir dapat menggunakan kaedah terapi tambahan. Mereka terdiri dalam pelantikan kursus rawatan pasca operasi dengan ubat antibakteria, sitostatik atau ubat kimia..

Kemungkinan komplikasi

Rawatan kerucut di ketiak harus diatur mengikut prinsip menghilangkan penyakit yang mendasari.

Kekurangan terapi yang berkesan boleh menyebabkan komplikasi dan masalah kesihatan berikut:

  • degenerasi tumor jinak menjadi neoplasma malignan yang boleh menyebabkan kematian;
  • pemburukan limfadenitis dengan timbulnya perlunya campur tangan pembedahan segera untuk membuang kelenjar getah bening;
  • kejutan septik dan keracunan darah, jika penyebab munculnya lebam di ketiak dikaitkan dengan hidradenitis bakteria;
  • pertumbuhan barah payudara yang lebih jauh, salah satu gejalanya adalah pembentukan neoplasma luar di ketiak;
  • penyebaran proses keradangan ke tulang dan tisu penghubung sendi bahu.

Benjolan yang muncul di ketiak seorang wanita adalah gejala yang membimbangkan yang seharusnya menjadi motivasi untuk menjalani pemeriksaan tubuh secara menyeluruh..

Pemeriksaan dan penyusunan ubat yang tepat pada masanya, rawatan pembedahan, memungkinkan untuk menyingkirkan penyakit ini dalam waktu sesingkat mungkin. Dalam kes ini, prognosis untuk pemulihan adalah baik. Mengabaikan masalah boleh menyebabkan kecacatan jangka panjang, kecacatan dan bahkan kematian seorang wanita.

Video mengenai lebam di ketiak, sebab penampilan dan kaedah rawatannya

Jenis dan gejala hidradenitis:

Kaedah untuk rawatan dan pencegahan kerucut ketiak:

Sebab-sebab penampilan benjolan, bola atau benjolan di bawah lengan: apa yang harus dilakukan, doktor mana yang harus dihubungi?

Apa-apa pemeluwapan di badan menyebabkan kebimbangan terhadap kesihatan anda, kawasan ketiak tidak terkecuali. Benjolan boleh menjadi manifestasi penyakit serius atau masalah kesihatan kecil. Jangan bimbang lebih awal, penting untuk berjumpa doktor secepat mungkin untuk memulakan rawatan yang diperlukan dan tidak memburukkan lagi keadaan. Artikel tersebut menerangkan semua sebab yang diketahui mengenai penampilan bola di bawah lengan dan cadangan untuk tindakan selanjutnya..

Benjolan ketiak adalah benjolan yang boleh menyakitkan atau tidak selesa.

Lebih kerap berlaku apabila kebersihan tidak dipatuhi, memakai pakaian yang ketat, setelah dipotong. Tetapi ada kes apabila bola keras menandakan penyakit serius..

Apa yang dibincangkan oleh benjolan, dan siapa yang menyembuhkan

Sekiranya terdapat benjolan di bawah lengan, proses keradangan mungkin berlaku..

Ini dikira dengan mudah oleh penampilannya:

  • kulit kemerahan di sekitar lebam;
  • kulit panas di bidang pendidikan;
  • kemerosotan keadaan umum.

Bola boleh berbentuk tunggal atau jamak. Ia kelihatan seperti abses, tumor, atau simpul kecil. Ini dapat dilihat dalam foto. Tumor tidak membahagi orang mengikut usia, jadi segel dapat terjadi pada siapa saja, bahkan pada bayi yang baru lahir. Semakin cepat pendidikan didedahkan, semakin cepat dapat menyelesaikan masalah tersebut.

Doktor yang mengkaji dan merawat orang dengan kes serupa mengenal pasti beberapa faktor yang menyumbang kepada perkembangan tumor pepejal di ketiak..

Ini adalah sebab berikut:

  • penyumbatan organ eksokrin;
  • keradangan kelenjar getah bening;
  • hidadenitis.

Tumor kecil mungkin menunjukkan patologi baru-baru ini yang timbul kerana penembusan jangkitan. Dalam kes ini, ini adalah komplikasi. Tanpa pengetahuan tertentu, pertumbuhannya mudah dikelirukan dengan bisul, bola menyakitkan ketika ditekan.

Mereka serupa rupa, hanya nanah yang ada di dalamnya. Pada peringkat terakhir pematangan, ia pecah, nanah keluar.

Sedikit yang tahu doktor yang harus pergi dengan benjolan. Semua patologi yang berkaitan dengan keradangan purulen ditangani oleh pakar bedah purulen. Sekiranya simpul kecil muncul di bawah lengan, anda tidak perlu panik, lebih baik segera meminta pertolongan untuk mengenal pasti penyebabnya.

Rujukan tepat pada masanya ke doktor menghilangkan risiko menetapkan pembedahan.

Sekiranya pendidikan patologi belum dimulakan, dia sendiri akan memberitahu doktor mana yang harus dikunjungi, kecuali pakar bedah. Pesakit dirujuk kepada pakar penyakit berjangkit. Diagnostik dijalankan, penyakit serius dikecualikan, yang mungkin disertai dengan keradangan kelenjar getah bening.

Penampilan

Bentuk tumornya berbeza, penampilannya juga sedikit berbeza.

Pembentukan berikut dijumpai:

  • bersaiz kecil dan sederhana;
  • konsistensi lembut, padat;
  • benjolan di bawah lengan terasa sakit ketika ditekan, tanpa rasa sakit;
  • berwarna daging atau lebih dekat dengan maroon, tidak ada kemerahan;
  • tisu licin atau ribbed di sekitar kawasan keradangan;
  • penyetempatan dalaman atau menonjol di permukaan.

Manifestasi ini penting dalam membuat diagnosis awal. Anda boleh mengetahui onkologi jika beberapa faktor digabungkan, seperti: kemerahan, peningkatan nodul di bawah kulit, sensasi yang menyakitkan, tidak bergerak.

Sebab yang tepat ditentukan oleh doktor, berdasarkan penampilan bola dan keadaan pesakit.

Punca berlakunya

Selalunya, penyebab perkembangan benjolan di bawah lengan dikaitkan dengan sistem limfa. Apabila anda menyentuhnya, nodul dirasakan dalam bentuk tunggal, bukan tumor yang sakit. Pendidikan boleh bergerak apabila ditekan atau tidak bergerak. Warna kulit tidak berubah.

Dalam kes ini, kita boleh membincangkan keadaan seperti:

  • luka, luka bernanah berhampiran kawasan yang terjejas;
  • kehadiran arthritis, arthrosis di siku, pergelangan tangan, bahu;
  • eksim, psoriasis pada lengan, di mana bola muncul;
  • batuk kering paru-paru;
  • bronkitis obstruktif, radang paru-paru;
  • hidadenitis;
  • miokarditis.

Apabila pembentukan malignan atau jinak, seseorang diberi langkah-langkah yang menunjukkan patologi serius. Sekiranya anda mengabaikannya untuk masa yang lama, ada risiko menghadapi barah. Pada peringkat terakhir penyakit ini, prognosisnya buruk..

Pada orang dewasa dan kanak-kanak

Kebersihan yang buruk sering disalahkan sekiranya lelaki mengalami gumpalan. Sebagai peraturan, hidadenitis berkembang. Penyakit ini berlaku dengan genetik yang lemah, berpeluh berlebihan. Penyakit ini juga muncul pada orang dewasa yang menderita diabetes..

Penting untuk berhati-hati ketika mencukur ketiak anda. Potongan dan lecet kecil harus dielakkan. Dari yang terakhir, paling sering terdapat pemadatan di bawah lengan pada lelaki. Sekiranya pisau cukur lelaki tidak dibersihkan setelah setiap bercukur, ada risiko jangkitan, dan oleh itu perkembangan pendidikan..

Sekiranya bola terbentuk di bawah lengan dan sakit, ini tidak bermaksud barah..

Benjolan di ketiak pada wanita lebih kerap menjadi patologi. Tidak semestinya memulakannya, kerana akibatnya berbeza. Penting untuk mengenal pasti penyebabnya tepat pada masanya dan memulakan rawatan..

Sekiranya lebam sakit, tidak akan selalu menjadi barah. Ia boleh menjadi kista yang sembuh setelah terapi lembut atau dikeluarkan semasa melakukan salah satu prosedur yang tidak berbahaya. Ramalannya baik.

Terdapat risiko bahawa biopsi dan koloskopi akan menunjukkan hasil yang buruk. Kita bercakap mengenai pertumbuhan tumor barah dan pendaraban metastasis. Hasilnya bergantung pada kepantasan tindak balas terhadap patologi. Pakar bedah akan secara jelas memutuskan penghapusan fokus malignan.

Keadaannya berbahaya kerana terdapat kelenjar susu di sebelah ketiak. Dalam kes yang diabaikan, seorang wanita boleh kehilangan payudaranya.

Pada kanak-kanak, kelenjar getah bening meningkat dengan latar belakang jangkitan, dengan perkembangan proses tumor. Juga dipengaruhi oleh gangguan metabolik yang disebut "penyakit simpanan".

Formasi tempatan yang terpisah terletak di sebelah fokus keradangan. Oleh itu, perlu diperhatikan dengan teliti mata tangan dan bahu anak di mana benjolan itu timbul. Dalam kes kanak-kanak, penting untuk menjalankan diagnostik tepat pada waktunya untuk mengkaji penyebaran meterai ke kawasan lain..

Apa yang perlu dilakukan selepas belon muncul

Sekiranya benjolan muncul di bawah lengan dan sakit, dilarang menjalankan terapi pada badan tanpa doktor. Rawatan yang tidak betul akan menyebabkan pertumbuhan tisu "buruk" yang berlebihan. Ini benar terutamanya untuk pemanasan.

Sekiranya terdapat lebam di bawah kulit, kompres, pad pemanasan sangat tidak digalakkan. Sebaliknya, kedamaian terjamin, kebersihan kulit di ketiak dijaga.

Doktor memberi amaran! Statistik mengejutkan - didapati bahawa lebih daripada 74% penyakit kulit berisiko dijangkiti oleh parasit (Ackapida, Giardia, Tokcokapa).

Glist menimbulkan organisma beracun kolokular, dan sistem kekebalan tubuh kita adalah yang pertama menderita, yang seharusnya melindungi organisma dari pelbagai penyakit.

Ketua Institut Parasitologi berkongsi rahsia, seberapa cepat membuangnya dan membersihkan kulit mereka, ternyata cukup... Baca lebih lanjut...

Pada palpasi pertama nodul di bawah kulit di kawasan ketiak, anda harus berjumpa doktor. Dia akan menetapkan penyelidikan, diagnostik, memberitahu anda apa itu boleh, dan menyebutkan alasannya. Anda perlu mempertimbangkan pendidikan anak dengan teliti. Pada masa kanak-kanak, patologi leukemia dan onkologi menampakkan diri dengan cara ini..

Benjolan muncul di bawah lengan - bagaimana keadaannya, bagaimana merawatnya

Benjolan kecil di bawah ketiak adalah penyebab kuat bagi banyak orang. Ini mungkin menunjukkan adanya proses keradangan di dalam badan. Neoplasma dalam kebanyakan kes mempunyai bentuk bulat. Terasa sakit ketika ditekan.

Walaupun kadang-kadang, jika bersentuhan dengan benjolan, tidak ada rasa sakit sama sekali. Tanpa berunding terlebih dahulu dengan pakar, tidak mustahil untuk mengetahui apa sebenarnya meterai itu dan apakah berbahaya bagi kesihatan.

Benjolan boleh mempunyai warna yang berbeza. Selalunya, meterai kehijauan atau merah diperhatikan. Ia juga berwarna putih. Oleh kerana saiznya, neoplasma menonjol dengan baik di bawah kulit nipis. Oleh itu, cukup mudah untuk mencarinya..

Benjolan di ketiak yang sakit adalah tanda keradangan pertama. Selalunya disertai dengan gejala seperti demam dan kemerahan di tempat lesi..

Dalam keadaan ini, kita dapat membicarakan kemunculan nod yang meradang, abses atau tumor pada seseorang di bawah lengan. Perlu dipertimbangkan juga faktor bahawa benjolan tidak selalu timbul sendirian. Tidak jarang doktor memerhatikan beberapa neoplasma di bawah kulit sekaligus..

Sebab utama

Pakar yang terlibat dalam penyelidikan dan pemilihan terapi untuk pesakit dengan kes seperti ini mengenal pasti beberapa faktor utama yang menyumbang kepada perkembangan neoplasma padat di ketiak. Ia berlaku kerana sebab berikut:

  • Penyumbatan kelenjar sebum.
  • Limfadenitis atau keradangan kelenjar getah bening.
  • Hydradenitis atau keradangan saluran peluh.

Benjolan kecil sering menjadi tanda penyakit baru-baru ini disebabkan oleh agen berjangkit. Neoplasma adalah akibat perkembangan komplikasi.

Di samping itu, seseorang tidak boleh mengecualikan kemungkinan seseorang itu mengelirukan meterai yang menyakitkan dengan bisul biasa. Mereka serupa bentuk dan ukuran. Apabila bisul matang, gumpalan nanah mula keluar dari dalamnya..

Kemudian dia hilang. Tidak mustahil untuk menyingkirkan neoplasma yang padat dengan mudah.

Penyumbatan kelenjar sebum

Dengan latar belakang ini, penyempitan saluran sebum berlaku, akibatnya kerucut bulat padat terbentuk. Ia tidak menyakitkan, jadi tidak mungkin segera mengesannya.

Walaupun benjolan yang disebabkan oleh penyumbatan kelenjar sebum tidak menyebabkan ketidakselesaan, anda harus menyingkirkannya.

Jika tidak, seseorang berisiko suatu hari menghadapi proses keradangan dan jangkitan tisu kelenjar getah bening di ketiak.

Keradangan kelenjar getah bening

  1. Pelanggaran hematopoiesis.
  2. Neoplasma onkologi dengan metastasis ke organ lain.
  3. Lesi berjangkit.
  4. Kehadiran mikroflora patogen dalam tubuh, yang membawa kepada perkembangan tuberkulosis atau sifilis.

Dengan limfadenitis, benjolan di ketiak mungkin disertai dengan rasa sakit atau tidak menyebabkan rasa tidak selesa sama sekali. Semuanya bergantung pada sebab mengapa penyakit ini berkembang.
Benjolan seperti itu dirasakan dengan baik. Ia dicirikan oleh pergerakan tertentu. Bahaya neoplasma ini adalah bahawa ia dapat mengubah ukurannya apabila terdedah kepada faktor-faktor yang menyumbang kepada ini.

Keradangan saluran peluh

Pertama sekali, doktor mempertimbangkan pilihan untuk mengembangkan hidadenitis pada pesakit yang mempunyai benjolan di ketiak. Neoplasma berlaku kerana kemasukan mikroflora patogen ke saluran peluh.

  1. Tidak mematuhi peraturan kebersihan diri atau ketiadaannya sepenuhnya.
  2. Berpeluh berat menyebabkan pelebaran saluran peluh yang berlebihan.
  3. Penggunaan produk yang tidak betul untuk menjaga kebersihan badan anda. Ini biasanya berlaku untuk deodoran.
  4. Potongan teruk di mana patogen dapat memasuki badan.

Sekiranya seseorang benar-benar menghidap hidadenitis, benjolannya akan terasa sakit sebaik sahaja ditekan. Mobiliti neoplasma adalah minimum.

Selain itu, pesakit akan mula terganggu dengan gejala seperti gatal di tempat lesi.

Sebab lain

Pada lelaki dan wanita, neoplasma yang dipadatkan tidak dalam semua kes merupakan hasil proses keradangan yang berlaku di dalam badan dan mempengaruhi zon axillary. Kadang-kadang ketulan seperti itu dianggap sebagai tumor malignan. Tetapi ini jarang berlaku..

Furunculosis juga boleh menjadi penjelasan untuk penampilan bola yang tiba-tiba di bawah lengan. Penyakit ini membuat dirinya terasa dengan adanya pertumbuhan rambut secara langsung ke kelenjar peluh. Akibatnya, proses keradangan berlaku. Ia disertai dengan kemerahan dan kesakitan kulit.

Prinsip Rawatan Ketiak Ketiak

Ubat sendiri untuk ketulan di ketiak, walaupun tidak menyakitkan, tidak boleh diterima. Hanya doktor yang berkelayakan yang boleh memberitahu anda apa yang harus dilakukan dalam keadaan sedemikian..

Sekiranya benjolan tidak sakit dan tidak ada tanda-tanda kemerahan yang jelas, tidak ada salahnya untuk mengunjungi pejabat pakar penyakit berjangkit atau ahli onkologi. Bahkan neoplasma yang tidak berbahaya boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius..

Sekiranya benjolan mula sakit teruk semasa ditekan, maka anda tidak boleh menolak pergi ke pakar bedah. Dia akan menilai keadaan tisu yang mengeras dan memutuskan kaedah mana yang terbaik untuk membuangnya dengan selamat.

Tetapi kaedah terapi ini hanya sesuai untuk pesakit di mana proses keradangan tidak sempat menyebar, dan benjolan itu sendiri agak kecil. Jawapan kepada persoalan sama ada mungkin untuk membatasi diri dengan kaedah konservatif secara langsung bergantung pada tindakan pesakit dan seberapa cepat dia pergi ke doktor.

Sementara proses keradangan sedang menjalani tahap penyusupan, pesakit hanya dapat melakukan ubat anti-radang dan menggunakan agen untuk merawat kawasan yang bermasalah..

Terapi imunomodulator tidak berlebihan, yang meningkatkan sifat perlindungan tubuh..

Sekiranya sudah lama berlalu sejak awal pengaktifan penyakit ini dan supurasi terdapat di tempat lesi, abses harus dibuka. Prosedur saliran adalah wajib, yang membolehkan anda mengepam semua cecair patogen yang terkumpul di rongga gumpalan.

Ia sukar dilakukan tanpa campur tangan pembedahan ketika mendiagnosis furunculosis atau hidadenitis. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan.

Sebilangan besar pesakit bertolak ansur dengan pembukaan benjolan bernanah. Selepas itu, komplikasi timbul hanya sekali-sekala..

Komposisi ini mempunyai kesan bakteria. Selepas itu, pakar bedah memasukkan saliran getah khas ke kawasan yang bermasalah, yang tidak akan membenarkan pembuangan purulen mula berkumpul kembali..

Terima kasih kepadanya, cecair patologi akan segera keluar. Sebaik sahaja nanah keluar dari rongga, luka akan mula sembuh. Sehingga saat ini, anda seharusnya tidak mengharapkan penyembuhannya..

  1. Rata-rata, tempoh ini memakan masa 1-2 minggu. Tempoh pemulihan bergantung pada ciri individu tubuh pesakit.
  2. Dengan proses keradangan yang kuat, antibiotik akan diperlukan. Biasanya, dalam situasi seperti itu, ubat-ubatan diresepkan termasuk dalam kumpulan siri cephalosporin. Agar terapi dapat berfungsi, terapi mesti disiapkan sepenuhnya, tanpa kehilangan satu dos ubat..
  3. Jika tidak, antibiotik tidak akan berguna, kerana tidak akan mempunyai masa untuk menyekat penyebaran mikroflora patogenik sepenuhnya.

Adalah sangat penting untuk mengelakkan faktor-faktor yang boleh menyebabkan keradangan untuk mengelakkan pembentukan benjolan yang menyakitkan di bawah ketiak dan bahagian badan yang lain..

Benjolan di bawah lengan adalah berbahaya?

Kelenjar getah bening, sebilangan besar peluh dan kelenjar sebum terletak di ketiak. Keradangan saluran boleh menyebabkan segel berkembang. Benjolan di bawah ketiak adalah salah satu sebab biasa untuk mengunjungi pakar bedah. Pada peringkat awal penyakit, rawatan dengan kaedah konservatif dibenarkan..

Pembentukannya dapat diserap dengan salap anti-radang. Pesakit diberi imunomodulator dan antibiotik. Sekiranya keadaan berjalan, maka campur tangan pembedahan dilakukan.

Struktur anatomi

Ketiak adalah kemurungan yang membentuk lipatan kulit. Suhu di ketiak lebih tinggi daripada di bahagian badan yang lain. Di samping itu, kelembapan meningkat di sini. Semua ini mewujudkan keadaan yang baik untuk pembiakan bakteria dan mikrob di bawah kulit..

Kelenjar getah bening terletak di ketiak, kulitnya kaya dengan kelenjar sebum dan kelenjar peluh, folikel rambut. Sebarang keradangan dalam keadaan kelembapan tinggi dan geseran berterusan membentuk penampilan bola.

Dalam kebanyakan kes (lebih daripada 90%), benjolan di bawah ketiak adalah keradangan purulen setempat. Penyakit yang lebih serius, yang dinyatakan oleh lebam, jarang berlaku..

Mengapa lebam terbentuk

Sebab-sebab yang mempengaruhi penampilan anjing laut di bawah ketiak:

  • peningkatan berpeluh - dalam kes ini, kelembapan sentiasa tinggi di bawah ketiak. Ia mewujudkan keadaan yang baik untuk pembiakan bakteria patogen;
  • ketidakpatuhan peraturan kebersihan diri - dengan mana-mana mikrotraum, bakteria memasuki badan, dan proses keradangan bermula;
  • penggunaan produk kebersihan badan yang tidak betul - banyak deodoran menyumbat saluran, mereka tidak mengurangkan peluh. Sekiranya anda menggunakannya sebelum bermain sukan, maka peluh tidak akan dapat dikendalikan. Selepas beberapa ketika, kemunculan hidadenitis atau keradangan lain adalah mungkin;
  • microtrauma dan luka semasa bercukur boleh menyebabkan bisul atau hidradenitis. Sebarang kecederaan mesti dirawat dengan antiseptik;
  • jika benjolan muncul di bawah lengan dan sakit, ini mungkin disebabkan oleh patologi berjangkit (campak, sakit tekak). Indurasi dikaitkan dengan keradangan kelenjar getah bening, yang sering didiagnosis pada kanak-kanak;
  • limfadenitis mungkin menunjukkan penyakit serius - barah, penyakit darah, sifilis atau tuberkulosis.

Apabila lebam muncul, sebilangan orang tidak tahu doktor mana yang harus dijumpai. Dengan pertanyaan mengenai anjing laut dan neoplasma lain, anda mesti membuat janji temu dengan pakar bedah.

Jenis penyakit

Doktor membezakan beberapa jenis lebam utama di bahagian ketiak..

Antaranya adalah sebab-sebab berikut:

  • penyumbatan kelenjar sebum - ini membawa kepada pembentukan lipid;
  • proses keradangan di kelenjar peluh - keadaan berakhir dengan hidadenitis;
  • keradangan folikel rambut menyebabkan furuncle;
  • keradangan kelenjar getah bening membawa kepada limfadenitis.

Semua jenis neoplasma dapat dilihat dalam foto yang disiarkan di rangkaian. Tetapi hanya pakar bedah yang dapat membuat diagnosis akhir..

Masalah dengan kelenjar sebum

Benjolan di ketiak pada wanita dan lelaki disebabkan oleh penyumbatan saluran sebum. Lemak mula berkumpul, ia tidak boleh keluar, kerana saluran ditutup. Hasilnya adalah lipoma. Pada pesakit, bola yang padat dan keras terbentuk. Rasanya baik, mempunyai bentuk bulat.

Biasanya benjolan tidak menyakitkan, tidak mengganggu orang itu dengan cara apa pun. Penyakit ini berlanjutan tanpa kemerahan. Tetapi ia mesti dirawat, kerana proses keradangan mungkin. Dalam kes ini, jangkitan boleh menembusi ke sudut limfa, yang penuh dengan akibat yang lebih serius..

Hidradenitis

Sekiranya benjolan di bawah lengan menyakitkan ketika ditekan, maka pesakit mungkin didiagnosis dengan keradangan kelenjar peluh atau hidadenitis. Sebelum ini, orang-orang memanggil penyakit ini "bangs udder." Penyakit ini berkembang seperti berikut: kelenjar peluh tersumbat.

Rahsia mula terkumpul di dalamnya, bakteria pada kulit menyertainya. Hasilnya adalah pembengkakan dan kemerahan yang teruk. Indurasi yang menyakitkan sangat sukar ketika bergerak dengan tangan. Dalam beberapa kes, sukar untuk menyakitkan bagi pesakit untuk mengangkat lengannya kerana benjolan di pergelangan tangan, atau di siku.

Selain itu, hidadenitis menyebabkan kemerosotan kesihatan umum, demam, keletihan dan kelemahan. Pus terkumpul di dalam bola. Penyakit ini dikenakan rawatan wajib.

Furuncle

Penebalan di bawah ketiak pada lelaki dan wanita boleh disebabkan oleh keradangan pada folikel rambut. Bola sakit ketika ditekan, gejalanya serupa dengan hidadenitis. Rebus adalah meterai merah dan keras. Dia putus, dan nanah terkumpul di dalam.

Tetapi ukuran folikel yang meradang lebih kecil daripada hidradenitis. Di pusat bisul terdapat batang purulen. Penyakit ini disebabkan oleh bakteria. Mereka memasuki folikel melalui microtrauma dan membiak. Kemudian proses bernanah bermula..

Benjolan itu perlu dirawat. Bisul besar dibuka secara pembedahan. Sebiji bola kecil dirawat dengan salap anti-radang.

Limfadenitis

Keradangan kelenjar getah bening adalah benjolan di ketiak. Dia mudah teraba dan mudah alih. Apabila ditekan, penutupnya sakit, tetapi mungkin tidak menimbulkan rasa tidak selesa.

Sifat penyakit ini adalah radang purulen. Biasanya bakteria masuk ke bawah kulit melalui mikrotrauma atau luka. Mereka mula membiak, yang mana kelenjar getah bening bertindak balas secara aktif.

Keradangan berlaku, dan lebam terbentuk di ketiak, mengganggu kehidupan normal.

Penyakit lain

Dalam beberapa kes, apabila bola terbentuk di bawah lengan dan sakit, ini menunjukkan penyakit serius..

Kelenjar getah bening yang meradang menunjukkan penekanan sistem imun. Seseorang boleh sakit barah. Selalunya ia adalah barah payudara pada wanita.

Sekiranya segel muncul, ini mungkin menunjukkan penyakit pada sistem hematopoietik (leukemia), sifilis, tuberkulosis, bahkan virus imunodefisiensi.

Sekiranya terdapat penyakit serius, doktor menetapkan terapi kompleks untuk memusnahkan penyakit patologi. Dalam onkologi, benjolan dikeluarkan, kemoterapi atau terapi radiasi dilakukan.

Rawatan

Terapi secara langsung bergantung pada jenis benjolan. Selalunya, pakar bedah menggunakan campur tangan pembedahan. Keradangan di bahagian ketiak tidak dapat diubati sendiri atau dibuka di rumah. Ini boleh menyebabkan komplikasi serius..

Apabila bola muncul di bawah lengan, anda perlu membuat temu janji dengan pakar bedah. Doktor akan melakukan pemeriksaan visual, menemubual pesakit, dan membuat diagnosis. Selepas itu, rawatan akan ditetapkan.

Semua operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan, ia dianggap tidak rumit dan memakan masa 15 - 20 minit. Selepas pembedahan, pesakit selalu diberi antibiotik (jika jangkitan disebabkan oleh bakteria). Adalah mungkin untuk mengambil ubat dan vitamin imunomodulator.

Kesimpulannya

Benjolan di bawah ketiak telah muncul pada banyak orang. Apabila benjolan pelik dijumpai, kebanyakan pesakit bertanya pada diri sendiri apa yang boleh dan doktor mana yang harus pergi.

Doktor memberi amaran! Statistik mengejutkan - didapati bahawa lebih daripada 74% penyakit kulit berisiko dijangkiti oleh parasit (Ackapida, Giardia, Tokcokapa).

Glist menimbulkan organisma beracun kolokular, dan sistem kekebalan tubuh kita adalah yang pertama menderita, yang seharusnya melindungi organisma dari pelbagai penyakit.

Ketua Institut Parasitologi berkongsi rahsia, seberapa cepat membuangnya dan membersihkan kulit mereka, ternyata cukup... Baca lebih lanjut...

Dalam 9 daripada 10 kes, penyakit ini bersifat purulen dan sesuai dengan rawatan pembedahan. Benjolan boleh disebabkan oleh keradangan peluh atau kelenjar sebum, folikel rambut, atau kelenjar getah bening.

Benjolan di bawah lengan: muncul dan sakit, apa itu? Jawapan doktor

Benjolan di bawah lengan adalah kejadian yang agak biasa yang dialami oleh setiap orang sekurang-kurangnya sekali. Benjolan adalah benjolan kecil yang boleh berlaku kerana pelbagai sebab..

Tunas terdapat dalam pelbagai saiz dan warna. Patologi ini mungkin atau mungkin tidak menyakitkan. Walau apa pun, apabila muncul, lebih baik segera menghubungi pakar.

Ingat! Jangan sekali-kali cuba memerah lebam. Semua kaedah rawatan ditetapkan hanya oleh doktor, berdasarkan alasan pendidikannya. Peraturan utama pencegahan adalah, tentu saja, kebersihan diri..

Labuh di bawah lengan

Benjolan kecil di bawah ketiak adalah penyebab kuat bagi banyak orang. Ini mungkin menunjukkan adanya proses keradangan di dalam badan..

Neoplasma dalam kebanyakan kes mempunyai bentuk bulat. Terasa sakit ketika ditekan.

Walaupun kadang-kadang, jika bersentuhan dengan benjolan, tidak ada rasa sakit sama sekali. Tanpa berunding terlebih dahulu dengan pakar, tidak mustahil untuk mengetahui apa sebenarnya meterai itu dan apakah berbahaya bagi kesihatan.

Apa yang mungkin

Hidradenitis

Keradangan kelenjar peluh, dilokalisasi di ketiak. Pada orang, hidadenitis disebut udder semak, kerana ia mempunyai penampilan yang khas.

Kelenjar peluh menjadi tersumbat, rahsianya terkumpul di dalamnya bersama dengan bakteria pada kulit, kemudian proses keradangan tempatan melekat, kelenjar bertambah besar dan mulai naik di atas kulit umum.

Proses keradangan semakin meningkat.Edema tempatan berlaku, hiperemia - kemerahan kulit di kawasan keradangan, kemudian, disebabkan oleh perkembangan flora bakteria di zon ini, terjadi penembusan kelenjar. Penampilannya menyerupai udang sapi, yang mana orang-orang itu memiliki nama khusus.

Hydradenitis adalah keradangan yang sangat menyakitkan, dengannya, manifestasi umum keracunan badan adalah mungkin dalam bentuk demam, kelemahan umum, sakit kepala dan gejala keradangan lain yang tidak spesifik. Sekiranya hidadenitis, lebam merah biasanya terbentuk di bawah ketiak.

Limfadenitis

Penyebab benjolan kedua yang paling biasa adalah limfadenitis - keradangan kelenjar getah bening yang dilokalisasi di ketiak, sementara benjolan di bawah lengan sakit ketika ditekan. Penyakit ini, dan juga hidadenitis, adalah sifat radang bernanah. Benjolan di bawah lengan pada wanita adalah manifestasi kerap mencukur ceroboh di kawasan ini..

Akibat microcrack dan microtraumas yang disebabkan oleh pisau cukur, bakteria memasuki ketebalan kulit kawasan axillary, yang boleh menyebabkan pembesaran kelenjar getah bening. Pembentukan sedemikian boleh menyakitkan dan tidak menyakitkan - semuanya bergantung pada ciri-ciri individu fungsi tubuh dan aktiviti sistem kekebalan tubuh..

Furuncle

Keadaan patologi ini sangat serupa dengan hidadenitis. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, terjadi keradangan kelenjar sebum. Penyumbatan kelenjar sebum boleh terjadi disebabkan oleh kekhasan sistem hormon tubuh, misalnya, pada diabetes mellitus atau semasa akil baligh, dan juga kerana kebersihan diri yang tidak mencukupi..

Mekanisme patogenetik pembentukan proses purulen-radang praktikalnya tidak berbeza dengan hidadenitis, kecuali ukuran infiltrat inflamasi. Dengan furuncle, ukuran kecil, menyakitkan, dengan peningkatan suhu kulit setempat berlaku.

Lipoma

Orang sering menyebut lipoma sebagai wen, dan neoplasma semacam itu lebih biasa pada wanita muda, pembentukan seperti itu benar-benar tidak menyakitkan, mudah terasa dan cukup mudah bergerak.Lipoma berlaku kerana pengembangan tisu adiposa yang berlebihan di kawasan kelenjar sebum, yang menyebabkan pembentukan sejenis benjolan.

Dalam pendidikan seperti itu, kecenderungan keturunan jelas dikesan, dan perjalanan penyakit ini dicirikan oleh pertumbuhan lambat dan tidak adanya gejala lain..

Selalunya, benjolan di bawah lengan selepas melahirkan berlaku pada wanita, hanya dengan kecenderungan keturunan, dan pencetus dalam keadaan seperti ini adalah perubahan hormon yang ketara pada tubuh wanita semasa kehamilan dan penyusuan. Lipoma atau wen adalah sifat estetik semata-mata dan tidak mampu menyebabkan bahaya kepada tubuh.

Sebab-sebab penampilan

  1. Penyumbatan kelenjar sebum. Kejadian yang sangat biasa, terutama pada orang yang mengabaikan peraturan kebersihan diri. Simptomologi ciri adalah penampilan bola mudah alih kecil di ketiak, yang tidak disertai dengan rasa sakit. Ukurannya biasanya tidak melebihi kacang polong. Tegas untuk disentuh.
  2. Keradangan kelenjar getah bening. Selalunya diperhatikan semasa atau sejurus selepas penyakit virus yang dipindahkan (influenza, sinusitis, tonsilitis, dll.). Muncul sebagai lebam yang lebat kacang di bawah lengan yang terasa di dalam. Dalam kes yang sukar, ia boleh disertai dengan kesakitan yang teruk ketika menekan.
  3. Hidradenitis. Penyebab ketiak yang paling biasa berlaku pada lelaki dan wanita. Keradangan kelenjar peluh adalah tonggak penyakit ini. Nama lain adalah "bough udder". Hampir selalu menyakitkan dengan kemerahan, bengkak dan pelepasan bernanah. Tidak seperti limfadenitis, hidradenitis axillary menampakkan diri dalam bentuk beberapa bola sianotik merah berukuran 1-2 cm. Tempoh purata proses keradangan adalah 2 minggu.
  4. Atheroma. Pembentukan seperti tumor dalam bentuk bola seukuran butiran lentikular. Lokal di ketiak dengan latar belakang penyakit yang berkaitan dengan kelenjar peluh (hiperhidrosis). Atheroma sememangnya tidak menyakitkan apabila disentuh, mudah diganti ke mana-mana bahagian. Boleh mencapai saiz walnut. Warnanya kelabu pucat. Dalam banyak kes, ateroma matang dan menjadi radang. Proses terakhir adalah pembebasan massa, yang terdiri daripada kristal kolesterol, sebum, mikroorganisma, kulit terangsang dan sisa-sisa rambut yang hilang.

Semua penyakit ini berlaku sama pada wanita dan lelaki berusia 20-55 tahun. Pada kanak-kanak dan orang tua, tumor di ketiak jarang terjadi, kerana kelenjar apokrin tidak berfungsi secara aktif.

Tetapi, ada kategori orang yang berisiko mengembangkan formasi di ketiak:

  • menghadapi masalah berat badan berlebihan;
  • gangguan hormon (sangat kerap bola mula dirasakan semasa kehamilan atau semasa akil baligh);
  • gangguan endokrin;
  • menghadapi masalah berpeluh.

Telah terbukti bahawa orang yang menderita hiperhidrosis dua kali lebih mungkin mengalami lebam di bawah ketiak. Lebih-lebih lagi, proses mereka sangat akut, menyakitkan dan dalam 90% kes berakhir dengan pembukaan abses di bawah anestesia tempatan.

Perkembangan hydradenitis purulen

Tidak lama kemudian, nodul berdiameter hingga empat sentimeter dapat dijumpai di bawah kulit - ini adalah peringkat pertama.

Pada peringkat kedua, kemerahan kawasan yang terjejas, edema dan supurasi yang cukup jelas sudah muncul. Pada peringkat ketiga, nanah sudah muncul dari bawah kulit, dan lebam yang dihasilkan sangat mengingatkan pada payudara anjing.

Selalunya, keradangan menyebar ke beberapa kelenjar peluh sekaligus, dan akibatnya, banyak fokus muncul di ketiak, bergabung menjadi penyusupan yang padat, yang mulai menempati seluruh permukaan ketiak..

Rawatan hidradenitis

Sekiranya hidadenitis dibiarkan tidak dapat dirawat, penyakit ini hanya akan berlanjutan. Dan walaupun semua nanah datang ke permukaan, lebam tidak akan hilang dengan sendirinya..

Setelah menemui keradangan kelenjar peluh dalam diri, perlu segera berpusing untuk mengenal pasti siapa, di bawah anestesia tempatan, akan membuka abses dan menetapkan rawatan yang diperlukan, atau menentukan cara lain untuk menghilangkan benjolan tersebut. Walau apa pun, sebelum penunjukan rawatan, pemeriksaan dilakukan dan penyebab penyakit dikenal pasti..

Terdapat juga banyak rawatan alternatif untuk hidadenitis, yang paling biasa adalah menggunakan daun ungu dan kubis putih..

Sangat penting untuk tidak memulakan penyakit ini, dan bersama dengan rawatan hidradenitis itu sendiri, perlu untuk menghilangkan fokus jangkitan dan nanah di dalam badan - ini adalah radang usus, radang gigi, otitis media. Juga penting untuk menjaga peningkatan imuniti, kerana jika tidak, penyakit ini berulang tidak dapat dielakkan..

Ketiak ketiak sebagai tanda barah payudara

Dalam beberapa keadaan, benjolan ketiak boleh menjadi tanda barah payudara. Neoplasma semacam itu lembut dan elastik pada sentuhan, dan setelah minum alkohol, ia mula sakit lebih banyak..

Rawatan

Sekiranya pakar mendiagnosis penyumbatan kelenjar sebum, maka dia boleh menetapkan operasi pembedahan dengan pemotongan pembentukan dan penyingkiran kelenjar itu sendiri. Sebagai langkah sokongan, terapi antibiotik ditentukan, yang meningkatkan tahap perlindungan tubuh dan membantu meningkatkan fungsi sistem imun..

Rawatan keradangan kelenjar getah bening dipilih bergantung pada penyakit apa yang menyebabkannya. Benjolan di bawah ketiak hanya dapat dipotong selama operasi, atau dapat dirawat di kompleks, menggunakan ubat anti-radang, antiseptik, antikanker dan antibakteria.

Kaedah menyingkirkan hidadenitis dipilih oleh doktor berdasarkan hasil pemeriksaan, yang menunjukkan sama ada satu kelenjar peluh terjejas atau beberapa. Keadaan umum pesakit dan kehadiran (atau ketiadaan) penyakit lain juga diambil kira..

Dalam kebanyakan kes, abses hanya dikeluarkan semasa pembedahan, selepas itu pesakit diberi rawatan dengan ubat-ubatan anti-radang dan imunostimulasi, antibiotik dan antiseptik tempatan..

Cadangan

Perhatikan parameter berikut:

  1. Situasi tertekan (memilih ubat penenang di farmasi).
  2. Tidur dan terjaga yang tidak betul (mengapa anda selalu mahu tidur dan keletihan).
  3. Makan banyak gula-gula.
  4. Tabiat buruk (penilaian pil: dari merokok, dari alkoholisme.
  5. Pemakanan yang tidak betul atau tidak mencukupi.
  6. Kebersihan yang buruk.

Semua faktor ini secara signifikan meningkatkan risiko bukan sahaja bengkak di ketiak, tetapi juga penyakit radang dan penyakit lain..

Untuk mengelakkan berulang dari pembentukan penyakit radang, termasuk di ketiak, selalunya cukup untuk mengubah gaya hidup anda. Perhatikan kesihatan diri dan kesihatan anda sendiri, hiduplah dengan bahagia.

Adakah benjolan di bawah lengan anda yang sakit? maka anda di sini!

Benjolan ketiak adalah ketulan, biasanya sakit, di ketiak. Benjolan seperti itu, sebagai peraturan, selalu membawa sensasi menyakitkan di dalam dan memberikan rasa tidak selesa. Ini boleh berlaku kerana tidak mematuhi peraturan kebersihan diri, seluar dalam yang tidak selesa, potongan pisau cukur.

Meterai ini berbentuk bulat atau tidak teratur. Bergantung pada penyebab penampilan, warna kon boleh berbeza - putih, kehijauan (yang menunjukkan persekitaran purulen kerucut), merah. Saiznya juga berbeza, tetapi selalunya benjolan itu jelas kelihatan, menonjol jauh di atas permukaan ketiak.

Sekiranya anda mengalami benjolan di bawah ketiak anda, ini menunjukkan adanya keradangan di kawasan ini. Sehubungan dengan itu, benjolan kelihatan meradang, seperti yang dibuktikan oleh warna kulit kemerahan dan peningkatan suhu di kawasan benjolan, keadaan umum bertambah buruk. Mungkin ada satu benjolan, atau beberapa meterai terbentuk. Benjolan adalah simpul, abses, atau tumor.

Sebab-sebab penampilan benjolan di bawah lengan

- Hydradenitis - keradangan kelenjar sebum, biasanya bernanah. Sebilangan besar antiperspirant menyumbat saluran kelenjar peluh dan dengan itu menjadikan ketiak tetap kering. Selalunya terdapat pelbagai jenis jangkitan di bahagian ketiak..

Apabila kelenjar sebum disekat, jangkitan diaktifkan, yang sangat berbahaya: peningkatan dan peningkatan kelenjar sebum di bawah lengan berlaku akibat aktiviti bakteria staphylococcus. Melalui saluran aliran kelenjar sebum, bakteria memasuki kelenjar dan mula tumbuh.

Ini disebabkan kebersihan kawasan ketiak yang tidak mencukupi - zarah-zarah peluh, deodoran terkumpul akibat pencucian yang tidak teratur. Akibatnya, benjolan muncul di bawah lengan, yang menyakitkan dan menyebabkan banyak kesulitan. Penyakit ini boleh disertai dengan demam, menggigil, gegaran dan juga kehilangan kesedaran. Selalunya, hidadenitis muncul pada kanak-kanak.

Furuncle (bisul) - keradangan kelenjar sebum, bakteria terkumpul di dalam kelenjar dan suppuration muncul - penyakit yang agak berbahaya.

Pertolongan cemas apabila mendidih muncul: anda perlu melincirkan kawasan yang meradang dengan antiseptik dan menggunakan pembalut dengan salap levomekol (ia mengandungi antibiotik yang akan mempengaruhi mikroorganisma dalam setiap cara yang mungkin - dengan kata lain, salap ini membunuh mikroba dan membantu mengeluarkan nanah dari kelenjar sebum), perbaiki. Tetapi jika selepas 2-3 hari tidak bertambah baik, suhu meningkat, anda perlu berjumpa doktor.

Lemak (lipoma) adalah neoplasma jinak, terbentuk kerana pengumpulan tisu lemak di kelenjar sebum.

Sebabnya, penyebabnya adalah kecenderungan keturunan, penyakit pankreas dan kelenjar tiroid, hati.

Pembentukan lipoma berlaku tanpa sensasi yang menyakitkan, mempunyai tekstur lembut pada sentuhan, ukurannya bertambah dari beberapa mm hingga lima puluh sentimeter. Tidak disarankan untuk melakukan semua jenis prosedur sendiri, pilihan terbaik adalah berjumpa doktor.

Kelenjar getah bening meradang di bawah lengan. Dalam keadaan normal seseorang, kelenjar getah bening axillary tidak meradang. Mereka meningkat sebagai akibat penurunan imuniti yang tajam setelah penyakit berjangkit yang teruk - influenza, penyakit berjangkit pada tekak atau telinga.

Juga, kelenjar getah bening axillary dapat membesar akibat keradangan kelenjar susu. Berpeluh berlebihan dengan kebersihan ketiak yang tidak mencukupi juga dapat menimbulkan keradangan kelenjar getah bening. Yang terakhir paling sering berlaku untuk orang yang gemuk, gemuk, sering dengan diabetes mellitus.

Beberapa penyakit darah - leukemia, limfadenitis serviks, dan lain-lain - juga boleh menyebabkan munculnya benjolan di bawah lengan.

Beberapa bentuk barah disertai dengan pembentukan tumor dalam bentuk lebam di bawah ketiak.

Penyebab munculnya benjolan di bawah lengan adalah kehadiran penyakit serius di dalam badan, seperti beguk, AIDS dan campak (lihat "Campak pada kanak-kanak - gejala dan rawatan"). Kemunculan benjolan di bawah lengan semasa penyakit disebabkan oleh peningkatan kelenjar getah bening kerana kesan negatif virus dan jangkitan.

Kaedah untuk merawat benjolan di bawah lengan

Kemunculan benjolan di ketiak selalu terasa dan tidak menyenangkan. Sebelum abses terbentuk, kulit di ketiak terlebih dahulu gatal dan terbakar. Menyentuh kawasan gelisah selalu menyakitkan, yang menunjukkan adanya keradangan di bawah kulit. Abses tidak selalu terbuka.

Selama beberapa minggu, benjolan dapat membesar, tumbuh, tetapi tidak pernah terbuka - ini adalah perbezaannya dari bisul (lihat "Furunculosis - sebab dan rawatan"). Anda tidak boleh merawat benjolan di bawah lengan dengan sendiri! Pus atau bakteria yang memasuki aliran darah boleh menyebabkan keracunan darah.

Sekiranya anda menemui tanda-tanda pemadatan pertama di bawah ketiak, anda harus segera berjumpa doktor (ahli terapi).

Hanya setelah menjalani pemeriksaan rapi, doktor akan dapat mengetahui punca sebenar timbulnya benjolan dan menetapkan rawatan yang betul..

Dengan persekitaran pendidikan yang menular dan bernanah, antibiotik dan ubat imunostimulasi diresepkan (biasanya diresepkan oleh pakar penyakit berjangkit).

Dalam keadaan apa pun, benjolan tidak boleh dikeluarkan! Semasa merawat benjolan di bawah lengan, doktor menetapkan fisioterapi, panas kering, UHF. Semua kaedah rawatan ditetapkan oleh doktor secara individu, bergantung pada sebab-sebab penampilan anjing laut. Sekiranya terdapat keperluan mendesak untuk membuka abses, doktor akan menjalankan prosedur ini sendiri.