6 cara merawat lebam gusi

Karsinoma

Ramai yang berminat dengan apa yang harus dilakukan sekiranya benjolan muncul di gusi. Doktor menasihatkan untuk segera pergi ke pergigian, di mana bantuan perubatan profesional akan diberikan. Mengapa ia penting? Sebagai peraturan, masalah timbul karena proses menular, yang, jika tidak ada langkah-langkah atau rawatan yang tidak tepat, dapat berjalan lebih dalam dan memberi kesan negatif pada organ dalaman. Di samping itu, gigi itu sendiri boleh hilang. Oleh itu, jika benjolan muncul di gusi, dan terutamanya jika ada nanah, maka anda perlu berjumpa doktor. Dan wartawan UltraSmile.ru akan memberitahu anda kaedah apa yang digunakan oleh doktor gigi untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Sebab-sebab munculnya lebam pada gusi

Benjolan bernanah pada gusi mungkin menunjukkan pelbagai patologi dan penyakit gigi:

  • periodontitis kronik dan berbutir,
  • fluks atau periostitis,
  • sista gigi dan granuloma,
  • abses atau fistula,
  • komplikasi selepas pencabutan gigi: berlaku jika pembuangan terlalu trauma, doktor melanggar peraturan asepsis, atau pesakit sendiri mengabaikan cadangan doktor gigi selama tempoh pemulihan. Selepas pengekstrakan (pengekstrakan) gigi, benjolan dengan nanah pada gusi juga dapat muncul, yang menunjukkan perkembangan alveolitis, sista, fluks, osteomielitis atau phlegmon.
Terdapat banyak sebab untuk kemunculan tumor.

Benjolan purulen tidak selalu muncul di gusi. Dalam beberapa kes, mereka boleh dipenuhi dengan darah, misalnya, jika itu adalah hematoma yang disebabkan oleh beberapa jenis trauma atau setelah pembedahan rahang. Kadang-kadang neoplasma tidak lebih daripada epulis, atau epulid (tumor jinak tisu periodontal). Namun, walaupun dalam kes ini, rawatan dan rawatan perubatan profesional diperlukan. Ya, dan hanya doktor yang akan melakukan pemeriksaan dan pemeriksaan sinar-X yang dapat membuat diagnosis yang tepat. Dalam kes yang jarang berlaku, benjolan mungkin menunjukkan onkologi atau barah gusi..

Apa yang perlu dilakukan jika benjolan putih muncul di gusi anak kecil? Dalam kes ini, anda tidak harus segera berjumpa doktor. Perhatikan neoplasma dengan teliti dan perhatikan keadaan umum kanak-kanak. Mungkin dia akan segera mengeluarkan susu atau gigi kekal..

Oleh itu, jika benjolan bernanah muncul di gusi, maka anda perlu membuat temu janji dengan doktor. Ini harus dilakukan walaupun formasinya tidak kelihatan bernanah. Seterusnya, mari kita bincangkan kaedah apa yang dapat diselesaikan oleh doktor gigi. Perlu diingat bahawa doktor sering menggabungkan beberapa kaedah sekaligus, bergantung pada keadaan klinikal.

Kaedah nombor 1. Rawatan dan pengisian saluran akar gigi

Ini adalah terapi konservatif yang dapat dilakukan dengan periodontitis dan fistula, juga ketika dijumpai sista dan granuloma dengan ukuran kecil (hingga 8 mm). Pertama, doktor membuka saluran gigi penyebab, membuang tisu yang terjejas dan memasukkan ubat ke dalam. Patologi seperti periodontitis sering berlaku akibat rawatan karies atau pulpitis yang berkualiti rendah. Untuk mendekati tisu-tisu yang terjejas, doktor sering kali perlu mengisi saluran atau mengeluarkan mahkota tiruan.

Foto menunjukkan proses rawatan konservatif

Setelah membuka abses, pakar mengenakan pembalut antibiotik pada luka, juga boleh mengisi sementara, dan menghantar pesakit pulang. Di rumah, anda perlu membilas mulut dengan antiseptik yang ditetapkan oleh doktor anda, mengambil antibiotik dan ubat anti-radang untuk melegakan proses keradangan akut dan memulakan rawatan gigi lebih lanjut.

Sekiranya kita berbicara mengenai benjolan bernanah pada gusi, yang timbul disebabkan oleh periodontitis yang disebabkan oleh karies atau pulpitis lanjut, maka semasa rawatan, doktor semestinya akan menghilangkan saraf gigi yang meradang, iaitu, untuk melakukan depulpasi.

Untuk menyembuhkan gigi dengan periodontitis dengan betul, pesakit harus berjumpa doktor sekurang-kurangnya 2-3 kali. Beberapa minggu selepas lawatan pertama, pesakit dijadualkan untuk lawatan kedua, di mana doktor melakukan diagnostik sinar-X dan memeriksa keadaan tisu. Sekiranya keradangan itu berterusan, maka terapi berterusan sehingga ia dapat dihilangkan. Barulah pengisian tetap dapat diletakkan.

Rawatan sista dan granuloma dengan cara yang serupa dapat dilakukan hingga enam bulan. Sekiranya selepas ini benjolan tidak larut, doktor harus mengambil langkah yang lebih drastik.

Kaedah nombor 2. Elektroforesis

Doktor tidak mempunyai pendapat yang tegas mengenai kaedah ini. Ada yang menganggapnya berkesan, yang lain berpendapat bahawa ia sudah ketinggalan zaman dan tidak memberikan jaminan 100% bahawa masalah itu akan diselesaikan tanpa jejak. Walau bagaimanapun, jika anda ingin melakukan tanpa campur tangan pembedahan, masih perlu dicuba.

Antara petunjuk untuk elektroforesis:

  • kehadiran keradangan purulen di mulut,
  • sista kecil dan granuloma,
  • alveolitis,
  • periodontitis 1.
Elektroforesis juga boleh diresepkan untuk rawatan.

Inti prosedurnya adalah menyuntik ubat ke kawasan jangkitan. Agar ubat mempunyai kesan maksimum dan dapat menghilangkan fokus jangkitan, ubat ini diberikan dengan denyutan arus lemah. Walau bagaimanapun, rawatan dengan cara ini adalah jangka panjang, untuk mendapatkan hasilnya, anda perlu melakukan prosedur elektroforesis hingga 10-20.

Kaedah nombor 3. Membuka, menguras dan membersihkan abses

Sekiranya benjolan dengan nanah muncul di gusi, maka dengan sendirinya ia tidak akan larut. Oleh itu, doktor akan membedahnya dengan alat pembedahan dan di bawah anestesia tempatan. Oleh itu, sista, fistula, abses, fluks, granuloma, supurasi dari alveolitis dapat dikeluarkan.

Doktor membilas rongga yang terbuka dengan antiseptik. Dalam beberapa kes, saliran mungkin diperlukan untuk mengalirkan nanah yang tersisa. Kemudian tiub getah kecil diletakkan di luka dan pembalut dengan larutan pembasmi kuman digunakan. Saliran boleh dibiarkan selama 3-5 hari. Kemudian tepi luka terbentuk setelah manipulasi pembedahan disambungkan dengan jahitan.

Foto menunjukkan prosedur membuang nanah

Doktor juga menetapkan terapi simptomatik (misalnya, penghilang rasa sakit) dan ubat antibakteria kepada pesakit, yang perlu diambil di rumah untuk penyembuhan tisu yang paling cepat..

Kaedah nombor 4. Penyingkiran kerucut bersama dengan bahagian akar atau mahkota gigi

Benjolan dengan nanah pada gusi bukanlah alasan untuk segera mengeluarkan gigi. Seorang doktor profesional akan berusaha hingga akhir untuk memelihara gigi semula jadi, jika sesuai. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, seorang pakar harus melakukan setengah langkah untuk memelihara tisu yang hidup, tidak terjejas dan menyingkirkan mereka yang terjejas dan musnah. Ini adalah operasi berikut:

  • reseksi (pemotongan), digabungkan dengan sistektomi: doktor membuat sayatan pada gusi dan menghilangkan bukan sahaja benjolan purulen itu sendiri, tetapi juga puncak akar gigi yang terkena,
  • hemiseksi: prosedur hanya dilakukan pada gigi pelbagai akar. Proses membuang akar dan bahagian mahkota yang rosak.
Foto menunjukkan proses membuang kista

Selepas pembedahan, jahitan disapu pada luka, dan di rumah anda perlu membilas mulut dengan antiseptik dan ramuan herba, anda juga perlu minum ubat dan antibiotik yang diresepkan oleh doktor.

Operasi yang disenaraikan dianggap sebagai pemeliharaan gigi. Walau bagaimanapun, anda perlu memahami bahawa selepas gigi itu, gigi menjadi lemah, dan agar dapat berfungsi selama mungkin, ia mesti diperkuat dengan pin dan stump tab, serta pemulihan bentuk dan fungsi dengan mahkota buatan.

Kaedah nombor 5. Penyingkiran kon dengan gigi

Sebilangan pesakit menarik untuk berjumpa doktor dan datang ketika benjolan dengan nanah pada gusi mencapai ukuran yang luar biasa atau merosakkan gigi penyebab sehingga pemeliharaannya tidak praktikal. Dalam kebanyakan kes, doktor juga tidak bertekad untuk memelihara gigi kebijaksanaan jika mereka menjadi penyebab masalah, dan terutama jika mereka tidak meletus sepenuhnya atau tumbuh ke arah yang salah..

Dalam keadaan seperti ini, tidak ada yang perlu dilakukan selain membuang formasi bersama dengan gigi yang sakit. Selepas itu, anda perlu memikirkan pemulihan kecacatan dengan bantuan prostetik dengan alat yang boleh ditanggalkan, jambatan atau struktur yang tidak boleh ditanggalkan pada implan..

Dalam kes yang sukar, perlu mengeluarkan kista bersama dengan gigi

Adakah mungkin untuk segera meletakkan implan jika pencabutan gigi sukar dan berlaku dengan latar belakang proses keradangan akut? Adalah mustahil untuk melakukan implantasi satu tahap, dan juga implantasi dua tahap klasik, dalam hal ini, kerana keadaan seperti itu merupakan kontraindikasi langsung terhadap ini. Adalah mungkin untuk memikirkan memasang implan tidak lebih awal dari 6 bulan selepas pencabutan gigi, ketika tisu akan sembuh dan pulih sepenuhnya.

Kaedah nombor 6. Penyingkiran benjolan dengan laser atau krioterapi

Sekiranya benjolan pada gusi jinak, misalnya, epulis atau wen, maka rawatannya paling sering dilakukan dengan cara yang lebih lembut. Neoplasma dalam kes ini dikeluarkan sepenuhnya menggunakan peralatan laser, atau dengan cryodestruction (dengan pembakaran dengan nitrogen cair). Walaupun epulis dapat dikeluarkan dengan pisau bedah konvensional.

Neoplasma seperti epulid juga perlu dikeluarkan, jika tidak tumbuh, menyebabkan ketidakselesaan yang ketara ketika mengunyah dan bercakap, sering cedera dan berdarah, malah boleh menjadi ganas.

Makluman: Pembolehubah tidak ditentukan: post_id di /home/c/ch75405/public_html/wp-content/themes/UltraSmile/single-item.php pada baris 45

Makluman: Pembolehubah tidak ditentukan: penuh dalam /home/c/ch75405/public_html/wp-content/themes/UltraSmile/single-item.php pada baris 46

  1. Grinev A.V. Kemungkinan kaedah fisioterapeutik moden dalam pergigian // Simbol Sains. - 2016.

“Jangan menangguhkan lawatan anda ke doktor dan, lebih-lebih lagi, jangan mengubati diri sendiri! Ia membahayakan kesihatan. Beberapa pesakit menyatakan bahawa benjolan pada gusi pada mulanya besar, dan kemudian ukurannya menurun, setelah itu rasa sakit dan gejala lain hilang. Ini berlaku, misalnya, dengan granuloma atau fistula. Namun, kelegaan sementara adalah berbahaya, kerana keradangan berubah menjadi tahap kronik, dan akar gigi yang berdekatan, rahang mula terlibat di dalamnya, iaitu, lesi tumbuh dan tumbuh. ".

Benjolan pada gusi berhampiran gigi - kaedah merawat formasi

Salah satu sebab biasa untuk mengunjungi doktor gigi adalah penampilan pertumbuhan mulut yang mencolok. Benjolan pada membran mukus dijumpai semasa menggosok gigi, makan atau bercakap. Kesan mekanikal yang kerap terhadap pendidikan yang menjulang tinggi dapat menyebabkan ketidakselesaan yang ketara, dan dalam beberapa kes, bonjolan yang dihasilkan tidak membuat dirinya terasa lama.

Benjolan pada gusi di atas atau di bawah gigi: apa itu

Sekiranya benjolan di mulut anda tidak menyakitkan dan tidak menyebabkan ketidakselesaan, ini tidak bermakna anda tidak boleh pergi ke doktor gigi. Sebarang pembentukan di rongga mulut menunjukkan gangguan serius pada badan. Apa yang menimbulkan kemunculan neoplasma di mulut, dan kaedah rawatan pertumbuhan apa yang ada?

Hampir selalu, benjolan di dekat gigi menunjukkan proses keradangan di rongga mulut. Pada peringkat terakhir luka karious dan non-carious, bola muncul di gusi dengan atau tanpa kandungan bernanah. Sebagai peraturan, eksudat dalam bentuk nanah terkumpul dalam kes-kes lanjut, apabila pesakit tidak mengunjungi doktor gigi untuk waktu yang lama. Konsistensi benjolan di mulut boleh menjadi lembut, keras, atau "jeli".

Penyetempatan benjolan di mulut berbeza: di pipi, lelangit keras dan lembut, di bawah lidah. Tapak lesi yang paling popular dianggap sebagai tisu periodontal berhampiran gigi di rahang atas. Kurang biasa, gusi di bahagian bawah mulut terjejas.

Sebab-sebab pembentukan lebam pada gusi berhampiran gigi

Banyak orang mengajukan soalan: "Mengapa benjolan muncul di gusi berhampiran gigi?" Penyebab utama pembentukan bola gusi adalah kebersihan mulut yang sangat buruk. Kelimpahan mikroflora patogenik dan patogenik menimbulkan keradangan gusi dan periodontium, akibatnya tumor gusi terbentuk.

Sebab-sebab lain dari benjolan gigi termasuk:

  • kerosakan mekanikal, termal atau kimia pada tisu mukosa periodontal;
  • karies dan komplikasinya (pulpitis, periodontitis);
  • perikoronitis (keradangan gigi kebijaksanaan);
  • letusan gigi kekal;
  • pertumbuhan patologi tulang rahang;
  • pengurangan imuniti;
  • penyakit berjangkit di mulut (stomatitis, kandidiasis, herpes).

Kemunculan benjolan pada gusi di bawah gigi adalah mungkin dalam keadaan seperti:

  • eksostosis;
  • epulis;
  • fibroma;
  • pertumbuhan barah;
  • fibromatosis fokus;
  • tumor sista;
  • fluks (periostitis).

Benjolan yang tidak menyakitkan pada gusi di bawah gigi

Benjolan di gusi di bawah gigi tidak selalu membawa sensasi yang menyakitkan. Sekiranya pertumbuhan yang melambung dan tidak menyakitkan, maka kita boleh membincangkan proses patologi berikut:

  1. fistula;
  2. epulis;
  3. eksostosis;
  4. periodontitis kronik;
  5. komplikasi selepas pengambilan gigi pembedahan.

Ketiadaan kesakitan dan sensasi tidak selesa yang lain menunjukkan tahap awal keradangan gusi dan periodontal. Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan, perlu pada tanda-tanda pertama penyakit tisu periodontal untuk berjumpa doktor gigi.

Eksostosis

Patologi termasuk dalam kumpulan anomali maxillofacial. Dalam kes ini, benjolan keras berkembang dari tulang tisu rahang dan menonjol di atas gusi. Penyetempatan neoplasma eksostotik terletak di rahang bawah. Pada peringkat awal pertumbuhan tumor, pesakit tidak merasa sakit ketika mengunyah atau menggosok gigi. Beberapa saat selepas munculnya tonjolan, pertumbuhan benjolan dipercepat, dan sensasi rasa sakit menjadi lebih jelas.

Benjolan eksostotik boleh muncul kerana sebab-sebab berikut:

  • kecederaan kerap;
  • anomali kongenital sistem rahang;
  • kecenderungan keturunan;
  • kesilapan semasa mencabut gigi dan akarnya.

Epulis

Epulis adalah pembentukan jinak di permukaan gusi. Warna tumor periodontal pucat, konsistensinya lembut. Selalunya, epulis muncul di rahang atas gigi seri dan premolar anterior. Pembengkakan mandibula jarang berlaku. Penyetempatan khas epulis di bahagian bawah rongga mulut adalah pada proses alveolar molar dan premolar di sisi bukal.

Epulis jarang berlaku pada orang dewasa berbanding kanak-kanak. Kontras statistik ini dijelaskan oleh penyebab utama penyakit ini - lebam di muka dan kepala. Kanak-kanak mudah bergerak dan ingin tahu, jadi mereka paling mudah terkena trauma epulis. Punca lain dari kerucut gigi termasuk:

  • gangguan hormon;
  • kehamilan;
  • penurunan sistem imun;
  • keracunan badan kerana penyakit berjangkit.

Fibroma

Fibroma di sekitar gigi jinak. Selaput lendir di kawasan yang terjejas adalah hiperemik. Ketekalan pendidikan adalah lembut. Pada peringkat terakhir penyakit ini, benjolan pada gusi di atas gigi menjadi sukar disentuh. Dalam proses keradangan yang normal, neoplasma tumbuh secara beransur-ansur. Hanya dengan lebam besar sahaja pesakit merasa tidak selesa. Dengan peningkatan neoplasma yang cepat dan trauma kerap ke fibroma, keganasan mungkin terjadi.

Penyebab fibroid pada gusi berhampiran gigi termasuk:

  • trauma kerap pada gusi dengan struktur pengisian yang terlalu banyak, struktur ortopedik atau ortodontik;
  • keturunan;
  • pelbagai bentuk gingivitis dan periodontitis.

Fibromatosis fokus

Fibromatosis gingiva fokus adalah pembesaran gusi papillary-marginal-alveolar sekitar 1-2 gigi. Tisu periodontal yang terjejas adalah hiperemik dan meliputi hingga 1/3 permukaan mahkota gigi.

Oleh kerana gusi yang membesar menyebabkan sejumlah kesukaran dalam melaksanakan langkah-langkah kebersihan, seringkali jangkitan tambahan menyertai fibrosis fokus, disertai dengan gejala berikut:

  • halitosis (bau mulut);
  • deposit pergigian supra- dan subgingival;
  • pendarahan gusi yang tidak disengajakan;
  • kesakitan semasa menggosok gigi dan semasa makan.

Penyebab fibromatosis gingiva adalah kecenderungan genetik dan penggunaan ubat-ubatan tertentu (kontraseptif hormon, ubat antiepileptik).

Benjolan yang menyakitkan pada gusi berhampiran gigi

Sekiranya benjolan di dekat gigi sakit, maka ini menunjukkan keradangan pada gusi yang bersifat berjangkit. Sakit juga khas untuk hematoma dan kerosakan pada gusi..

Benjolan yang menyakitkan adalah khas untuk:

  • tumor sista;
  • barah gusi;
  • periostitis;
  • hematoma;
  • periodontitis.

Cyst

Kista pada gusi berlaku kerana reaksi pelindung tempatan terhadap kecederaan atau patogen. Benjolan kistik adalah perkara biasa selepas rawatan gigi. Sekiranya doktor belum sepenuhnya membuang tisu nekrotik di rongga carious atau merosakkan akar gigi dengan instrumen endodontik, keradangan berkembang di periodontium dan di permukaan gusi.

Sekiranya anda mengabaikan proses keradangan dan menolak rawatan pergigian, kemungkinan komplikasi berikut:

  • patah rahang (bawah);
  • adentia separa (kehilangan gigi);
  • periostitis;
  • ostiomyelitis;
  • abses tisu periodontal;
  • sepsis (semasa nanah memasuki saluran darah);
  • perkembangan neoplasma onkologi.

Benjolan barah di dekat gigi didiagnosis paling kerap pada orang yang berumur lebih dari 57 tahun. Pada masa yang sama, neoplasma onkologi rongga mulut menempati 20% daripada semua penyakit gigi..

Pada peringkat awal penyakit, benjolan hiperemik dengan lapisan keputihan dijumpai di rongga mulut. Pesakit mengadu benda asing di mulut dan sakit semasa mengunyah makanan. Pada puncak barah, benjolan yang dihasilkan besar (hingga 2-3 cm), dan saluran darah bersinar melalui itu. Kekurangan rawatan dipenuhi dengan perkembangan komplikasi serius hingga mengakibatkan kematian..

Gumboil (periostitis) dicirikan oleh penampilan neoplasma yang padat berhampiran gigi yang berpenyakit yang terkena karies. Pesakit mengadu sakit yang memancar di pelipis, telinga, leher, dada. Keadaan kesihatan merosot dengan teruk, kemungkinan peningkatan suhu badan hingga 38 darjah.

Pada rongga mulut, luka dengan fluks adalah hiperemik. Fistula purulen dengan eksudat yang boleh dilepaskan dijumpai. Semasa mengeluarkan nanah, rasa sakit pada gigi karies berkurang.

Sebab-sebab aliran termasuk:

  • periodontitis;
  • lebam;
  • osteomielitis;
  • penyakit berjangkit di dalam badan;
  • penurunan imuniti;
  • avitaminosis.

Hematoma

Hematoma pada gusi mempunyai konsistensi berair dan berlaku akibat lebam atau pencabutan gigi yang tidak tepat. Kerana kerosakan mekanikal, saluran darah pecah, yang memberikan benjolan yang berwarna biru kebiruan. Selalunya penyebab hematoma di mulut adalah pertumbuhan gigi kebijaksanaan yang tidak betul. Mereka tidak mempunyai ruang yang cukup di rahang, jadi kerosakan pada periosteum dan gusi itu sendiri berlaku.

hematoma pada gusi bawah

Kehadiran hematoma pada gusi tidak membahayakan kesihatan. Tetapi walaupun demikian, untuk mengecualikan penyakit pergigian yang serius atau untuk mendiagnosis luka purulen tepat pada masanya, disarankan untuk segera berjumpa doktor gigi.

Periodontitis

Periodontitis berlaku kerana pulpitis atau trauma gigi yang tidak dirawat. Tisu periodontal menjadi radang, mengakibatkan eksudat purulen. Cecair purulen terkumpul keluar melalui saluran fistulous ke rongga mulut, sambil membentuk benjolan pada gusi.

Periodontitis pada kanak-kanak

Sekiranya terdapat benjolan bernanah pada gusi, pesakit mengadu sakit ketika menggigit, perubahan warna gigi, dan penurunan ketinggiannya. Pulpa gigi mati, sehingga menghentikan pemakanan gigi. Selalunya, dengan periodontitis, rongga besar diperhatikan, dipenuhi dengan dentin yang dilembutkan, gumpalan makanan dan eksudat purulen. Kekurangan rawatan menyebabkan komplikasi pyoinflammatory.

Gejala yang berkaitan

Seperti yang telah anda ketahui, gejala lebam pada gusi berhampiran gigi bergantung kepada penyebab berlakunya. Tanda-tanda utama pertumbuhan intraoral adalah:

  1. kehadiran objek asing di mulut;
  2. ketidakselesaan ketika bercakap;
  3. kesakitan semasa langkah kebersihan;
  4. kesukaran makan;
  5. rasa darah;
  6. pendarahan dengan kecederaan yang kerap pada lebam.

Rawatan benjolan pada gusi pada orang dewasa

Soalan utama pesakit gigi: "Bagaimana merawat benjolan pada gusi." Rawatan ditetapkan oleh doktor yang hadir setelah melakukan pemeriksaan diagnostik:

  1. Analisis konfigurasi kulit dan wajah.
  2. Mengambil anamnesis penyakit ini.
  3. Pemeriksaan visual rongga mulut.
  4. Menjalankan petunjuk kebersihan yang menunjukkan proses keradangan.
  5. X-ray.
  6. Biopsi (jika perlu).
  7. Analisis darah umum.

Rawatan untuk benjolan yang bengkak pada gusi dibahagikan kepada:

  • terapeutik;
  • pembedahan.

Rawatan terapeutik boleh diterima untuk fistula, periodontitis, penyakit periodontal keradangan (gingivitis, periodontitis) dan hematoma. Sekiranya lesi tidak dapat ditangani secara terapeutik, doktor gigi menggunakan kaedah rawatan pembedahan..

Rawatan terapeutik

Lubang fistula dirawat dengan pencucian antiseptik dan garam. Untuk mengeluarkan nanah, larutan soda dan garam meja digunakan. Rongga mulut dibersihkan setiap 2-3 jam. Setelah mengeluarkan eksudat purulen, ekstrak chamomile, kulit kayu oak, calendula digunakan sebagai pembilas.

Rawatan proses keradangan di periodontium dilakukan oleh kebersihan mulut profesional dengan pemprosesan selanjutnya pada gusi yang terjejas. Mulut dirawat dengan larutan antiseptik (chlorhexidine, miramistin). Untuk penyembuhan luka yang cepat, gel seperti ini digunakan sebagai: Cholisal, Metrogyl Denta.

Metrogil dan holisal

Untuk menghilangkan kerucut dengan periodontitis, saluran gigi dibuka, selepas itu akarnya dirawat dengan persediaan antiseptik. Setelah mengisi saluran dengan pembalut ubat, pengisian gigi dilakukan dengan teliti.

Kaedah pembedahan

Exostosis, epulis, fibroma dan luka purulen pada gusi dikeluarkan secara pembedahan.

Untuk mengeluarkan eksudat bernanah, doktor gigi membuat sayatan di tapak kerucut gingiva dan membersihkan semua nanah dari luka yang dihasilkan. Sekiranya perlu, saliran dipasang di tempat yang dikendalikan untuk mengeluarkan baki cecair.

Neoplasma jinak dan malignan dikeluarkan dengan mengeluarkan lesi sepenuhnya, sekaligus mempengaruhi tisu yang sihat. Untuk menentukan sifat neoplasma dengan tepat, kawasan gusi yang dipotong dihantar untuk pemeriksaan histologi..

Rawatan eksostosis melibatkan penyingkiran tisu tulang yang tumbuh semula menggunakan laser atau pahat. Setelah dikeluarkan, permukaan tulang kasar digiling dengan lubang berlian.

Dengan campur tangan pembedahan, bahan jahitan digunakan. Tertakluk kepada semua cadangan doktor yang hadir, tempoh pemulihan tidak melebihi 10 hari.

Kaedah tradisional untuk merawat lebam pada gigi

Kerana beberapa sebab (takut doktor gigi, kekurangan masa untuk berjumpa doktor), banyak orang lebih suka menggunakan kaedah perubatan tradisional daripada rawatan tradisional. Memang, ubat tradisional berkesan, tetapi hanya dalam kes penggunaannya bersamaan dengan rawatan yang ditetapkan oleh doktor gigi. Dalam kes lain, kemerosotan penyakit dan perkembangan komplikasi serius tidak dapat dielakkan..

Kaedah rawatan tradisional adalah penggunaan ramuan herba dan makanan tambahan. Sekiranya benjolan terbentuk di dekat gigi, seperti:

  1. Penyelesaian garam soda.

Masukkan 1 sudu teh baking soda dan sedikit garam meja ke segelas air suam. Untuk mengeluarkan eksudat bernanah dengan cecair seperti itu, anda mesti membilas mulut sekurang-kurangnya 5 kali sehari..

  1. Herba chamomile, kulit kayu oak, bijak, balsem lemon.

Tumbuhan tidak hanya berfungsi dengan baik dalam fungsi anti-radang, tetapi juga menyembuhkan permukaan luka pada gusi dengan cepat. Jamu di atas direndam kering dalam 250 ml air panas. Penyelesaian yang dihasilkan harus digunakan setiap 4-5 jam.

Bawang yang dicincang halus mempunyai kesan antiseptik dan anti-radang. Gruel digunakan pada kawasan yang terkena 2 kali sehari: pagi dan malam.

Tindakan pencegahan

Sejumlah peraturan berlaku untuk pencegahan lebam pada gusi:

  1. Kebersihan mulut yang menyeluruh.
  2. Penolakan kopi dan teh yang kuat.
  3. Mengelakkan makanan berkarbohidrat tinggi.
  4. Kebersihan mulut profesional setiap 4-6 bulan sekali.
  5. Lawatan tahunan ke doktor gigi untuk pencegahan penyakit gigi.
  6. Rawatan lesi karies dan penyakit gusi radang tepat pada masanya.

Apa yang harus dilakukan jika benjolan muncul di gusi di atas gigi atau bola nanah telah keluar - bagaimana merawat pembentukan seperti itu?

Semasa menggosok gigi, makan atau bercakap, seseorang mungkin menyedari bahawa sesuatu "mengganggu" di dalam mulut. Setelah merasakan halangan dengan jarinya dan memeriksa rongga mulut di cermin, dia mendapati bahawa benjolan telah tumbuh di gusi. Apa itu dan apa kaitan dengannya?

Ia juga berlaku bahawa benjolan menyakitkan, bukan hanya ketika ditekan, tetapi juga ketika rehat. Apa jenis penyakit itu? Adakah anda akan dapat menghilangkan benjolan itu sendiri atau anda perlu pergi ke doktor gigi? Mengenai ini dalam artikel kami.

Kemungkinan penyebab segel gusi

Kemungkinan sebab untuk penebalan pada gusi berhampiran gigi:

  • proses keradangan pada membran mukus dan periosteum, yang membawa kepada kemunculan fistula;
  • kecederaan - pertumbuhan benjolan atau bentuk cendawan berwarna putih (epulis) muncul di gusi;
  • beberapa penyakit pergigian menyebabkan pertumbuhan tisu tulang yang tidak normal (exostosis);
  • periodontitis boleh menyebabkan benjolan keras pada gusi;
  • Pengekstrakan gigi berkualiti rendah kadang-kadang disertai dengan penampilan lebam merah - hematoma.

Kecederaan akibat tusukan gigi, makanan keras, alat perubatan, atau gigi palsu boleh menyebabkan gumpalan gusi. Dengan penampilan, ketumpatan, kesakitan, anda boleh membuat diagnosis awal dan cuba mengambil tindakan kecemasan. Walau bagaimanapun, anda tidak akan dapat menyembuhkan penyakit serius sendiri, dan setelah doktor gigi memulakan rawatan, semakin teruk akibatnya..

Sekiranya lebam tidak sakit

Sekiranya meterai pada gusi tidak menyebabkan rasa sakit, ini tidak bermakna ia tidak berbahaya. Beberapa penyakit pada peringkat awal tidak disertai dengan rasa sakit.

Titik putih pada membran mukus mungkin merupakan asas fibropapilloma. Tumor jinak ini tidak menyebabkan rasa sakit, tetapi dirasakan oleh lidah. Agar tidak mengganggu dan tidak melanggar estetika senyuman, ia mesti dikeluarkan.

Fistula (fistula) adalah saluran yang menghubungkan rongga badan atau organ berongga antara satu sama lain atau dengan persekitaran luaran (untuk lebih jelasnya, lihat artikel: fistula pada gusi: penyebab dan rawatan dengan foto). Ia kelihatan seperti benjolan putih kecil. Pada gusi, fistula muncul sebagai akibat proses keradangan, ketika nanah terkumpul masuk ke rongga mulut. Apabila ditekan, nanah dan eksudat dilepaskan daripadanya.

Fistula berbahaya kerana memprovokasi pembiakan patogen dengan cepat, melambatkan proses penyembuhan pada bahagian gigi yang terjejas. Jangkitan dapat merebak dengan cepat ke organ lain. Fistula akhirnya mempengaruhi bukan sahaja membran mukus gusi, tetapi juga tisu tulang. Ia boleh disertai dengan sakit gigi, kehilangan gigi, peningkatan suhu badan dan kemerosotan keadaan umum pesakit..

Tumor putih (epulis)

Benjolan putih pada gusi juga boleh menjadi epulis. Ia terbentuk dari tisu lembut pada membran mukus gusi dan terletak di kawasan proses alveolar.

Benjolan semacam itu paling sering mengembang di rahang atas, tetapi mereka boleh melonjak ke atas yang lebih rendah. Penyakit ini lebih mudah diserang wanita. Jenis pertumbuhan tertentu mempengaruhi bayi dan wanita hamil. Pada ibu hamil, pendidikan mereka dikaitkan dengan perubahan tahap hormon..

Epulis terdiri daripada 4 jenis:

  1. Serat kelihatan seperti bahagian gusi, tetapi bulat dan tegas disentuh.
  2. Angiomatous mempunyai warna merah atau kebiruan dengan kapal yang bertanda terang, konsistensi lembut. Apabila ditekan, darah muncul di permukaan.
  3. Sel raksasa mempunyai warna coklat atau coklat kebiruan, ia tumbuh di kawasan proses alveolar. Benjolan keras pada gusi terbentuk dari tisu tulang. Pada palpasi, ia menyebabkan kesakitan, mungkin berdarah sedikit.
  4. Acantomatous adalah tumor tisu lembut yang jinak. Ia terbentuk dari sel-sel kulit gigi dan kelihatan seperti "mutiara" tanduk. Selepas penyingkiran, kemungkinan kambuh adalah tinggi..

Penonjolan tulang (exostosis)

Bola keras tidak menimbulkan rasa sakit, walaupun dapat dengan mudah dirasakan dengan lidah. Sekiranya pertumbuhan pada tulang mencapai ukuran yang besar dan mula menekan akar gigi atau saraf, rasa sakit muncul. Exostosis berlaku kerana sebab berikut:
(lihat juga: bagaimana menghilangkan eksostosis selepas pencabutan gigi?)

  • kecenderungan genetik;
  • patah tulang, kecederaan lain;
  • proses keradangan maju di rongga mulut;
  • penyakit organ dalaman, yang membawa kepada kemunculan keradangan di semua sistem badan, patologi sistem endokrin;
  • anomali dalam struktur dan perkembangan rahang;
  • pembuangan gigi.

Benjolan keras (periodontitis)

Periodontitis adalah keradangan tisu yang terletak di antara akar gigi dan rahang (periodontal). Penyebab umum patologi adalah karies yang tidak dirawat, yang telah berubah menjadi pulpitis. Apabila pulpa mati, jangkitan merebak lebih jauh dan mempengaruhi periodontium.

Sebab lain yang mungkin timbul adalah penjagaan gigi yang kurang berkualiti. Sekiranya doktor tidak menyedari pulpitis pada peringkat awal, menggunakan zat mumia dos yang terlalu besar, atau mereka berada di rongga gigi lebih lama daripada masa yang ditentukan, abses kecil mungkin muncul di sisi akar, yang akhirnya akan berkembang menjadi kista bernanah. Akibatnya, benjolan lebat berkembang, menekan yang disertai dengan rasa sakit ringan..

Hematoma selepas pengambilan gigi

Lebam, atau hematoma, disebabkan oleh pukulan ketika saluran darah pecah di bawah kulit dan tumpahan darah. Pada gusi, hematoma muncul setelah pengambilan gigi yang tidak berjaya atau kecederaan pada membran mukus dalam keadaan lain. Biasanya, hematoma kelihatan seperti pembengkakan keputihan, di bawah keadaan yang baik ia dapat sembuh dalam beberapa hari. Sekiranya tidak larut, tetapi bertambah besar dan mulai sakit, maka ada keradangan. Dalam kes ini, anda harus segera berjumpa doktor..

Sekiranya lebam sakit ketika ditekan

Sebelum anda berjumpa doktor, perlu menentukan mengapa pembengkakan yang menyakitkan telah terbentuk. Anda boleh meluangkan masa anda untuk menunjukkan hematoma yang tidak berbahaya kepada doktor gigi, dan aliran darah yang menyakitkan harus segera dirawat dan dikeluarkan melalui pembedahan..

Penyakit gusi

Gingivitis adalah keradangan gusi yang disebabkan oleh beberapa sebab:

  • kehadiran plak gigi atau kalkulus, mewujudkan keadaan yang baik untuk pembiakan patogen;
  • trauma;
  • kekurangan vitamin dan mineral dalam diet;
  • batuk kering, diabetes mellitus, penyakit saluran gastrousus dan penyakit lain;
  • merokok;
  • penggunaan ubat-ubatan tertentu untuk jangka masa panjang.

Secara luaran, gingivitis menampakkan diri sebagai berikut: kemerahan pada selaput lendir di sebelah gigi, lebam atau luka muncul, dan pengambilan makanan panas menyebabkan rasa sakit. Gusi mungkin berdarah.

Keadaan umum pesakit juga semakin merosot. Dia mengadu kelemahan, cepat letih, suhu tubuhnya sering meningkat, kelenjar getah bening membengkak.

Benjolan bernanah mungkin periostitis, atau gumboil. Bergantung pada jenis fluks, kawasan bengkak boleh menjadi lembut atau keras. Gumboil (periostitis) muncul secara tiba-tiba. Ia disertai dengan kesakitan yang teruk dan kemerosotan kesejahteraan umum..

Jenis kerucut yang berbahaya ini mengancam dengan akibat yang serius, termasuk keracunan darah. Fluks yang dilancarkan penuh dengan pemusnahan tulang secara beransur-ansur. Hanya doktor yang dapat menghilangkan pertumbuhan patologi. Penggunaan rawatan di rumah boleh membahayakan pesakit, kerana prosesnya berlangsung di periosteum. Fluks tidak boleh dipanaskan.

Periodontitis

Periodontitis adalah keradangan gusi (lihat juga: Keradangan gusi di atas gigi: sebab dan rawatan). Proses keradangan berkembang di periodontium, berhampiran akar gigi. Pada peringkat awal, gusi berdarah, air liur menjadi likat, gigi ditutup dengan plak.

Lama kelamaan, keradangan purulen berlaku. Sekiranya tisu lembut tumbuh di dekat akar gigi, abses mungkin tidak menyakitkan. Sekiranya terletak lebih tinggi, selalunya kelihatan seperti tonjolan putih dan menyebabkan kesakitan. Dalam kedua kes, nanah dapat dilepaskan, tetapi tidak dapat dikeluarkan. Tindakan sedemikian boleh menyumbang kepada melonggarkan dan kehilangan gigi..

Gumpalan pada gusi pada kanak-kanak

Benjolan boleh muncul di gusi bukan hanya pada orang dewasa, tetapi juga pada anak. Sebab yang mungkin:

  1. Bola putih yang padat pada gusi bayi boleh menjadi pertanda peristiwa yang menggembirakan - penampilan gigi. Pendidikan seperti itu bukanlah penyakit, walaupun memberi masalah kepada bayi. Anda boleh membantunya dengan mengurut bola dengan lembut dengan jari yang bersih..
  2. Penumpukan putih di depan gigi susu atau bahagian dalam rahang bermaksud bahawa sudah tiba masanya untuk mengganti gigi susu dengan geraham. Agar gigi baru cantik dan mendapat tempat yang betul, anda perlu berjumpa doktor gigi. Unit susu mungkin perlu dikeluarkan.
  3. Kantung purulen di sebelah mahkota gigi susu memerlukan campur tangan perubatan. Ia tidak hanya meracuni tubuh anak, tetapi dapat menjangkiti tunas molar dan tulang..
  4. Abses berhampiran molar dirawat dengan cara yang sama seperti pada orang dewasa. Penting untuk menjaga gigi dengan segala cara. Abses dibuka di klinik, kemudian dicuci dengan agen antibakteria. Doktor menetapkan antibiotik untuk menghilangkan fokus keradangan.

Kaedah rawatan

Belon melambung di gusi - apa yang perlu saya lakukan? Sekiranya anda bertindak tepat pada waktunya, semua yang ada di dalam rongga mulut akan sembuh dengan cepat. Sebaiknya segera berjumpa doktor - dia akan membuat diagnosis yang tepat dan memberi rawatan yang berkesan.

Sekiranya dalam masa terdekat ini tidak mungkin untuk berjumpa doktor gigi, anda harus menggunakan salah satu ubat tradisional yang boleh digunakan di rumah. Selepas itu, anda mesti berunding dengan pakar.

Pada doktor gigi

Rawatan di doktor gigi adalah pembedahan dan terapi. Sekiranya lapisan tisu yang dalam tidak terjejas, proses keradangan belum berjalan jauh, doktor akan menguruskan dirinya untuk menetapkan ubat cuci, pembilasan dan ubat anti-radang.

Abses bernanah mesti dibuka. Anda tidak boleh menangguhkan operasi, sehingga anda tidak perlu mencabut gigi kemudian. Untuk kanak-kanak, gigi susu dikeluarkan bukan hanya dengan adanya proses purulen, tetapi juga untuk memberi ruang bagi unit akar. Kemungkinan perubatan moden membolehkan anda menyembuhkan penyakit sepenuhnya dan mengelakkan komplikasi.

Ubat-ubatan rakyat

Anda juga boleh dirawat di rumah. Walau bagaimanapun, rawatan di rumah hanya berkesan pada tahap awal perkembangan proses patologi, sehingga kemerahan kecil berubah menjadi abses..

Ubat keradangan yang mudah dan berpatutan adalah pembilasan garam. Dalam 1 st. air rebusan suam dilarutkan dalam 2 sudu kecil. garam (anda boleh laut) dan tambahkan 2-3 titisan yodium. Penyelesaian yang dihasilkan harus dibilas mulut anda 3-5 kali sehari. Pembilasan membantu melawan bakteria dan kulat penyebab penyakit.

Pembilasan soda juga membantu. 1 sudu kecil soda dicairkan dalam 1 sudu besar. air rebusan suam. Penyelesaiannya harus digunakan 2-3 kali sehari. Soda membantu bukan sahaja dengan keradangan biasa - ia dapat meringankan keadaan pesakit dengan stomatitis.

Aloe adalah ubat yang berkesan. Jusnya disapu ke tempat sakit - komponen semula jadi ini memperbaiki keadaan membran mukus dan menguatkan dinding kapilari. Daun lidah buaya senang digunakan untuk aplikasi. Untuk prosedurnya, daun tanaman yang paling tebal dipotong, dicuci dengan air suam, duri dikeluarkan dan daunnya dipotong memanjang. Sekeping kepingan potong seperti itu berguna untuk melekat pada kawasan selaput lendir yang berpenyakit.

Langkah pencegahan

Langkah pencegahan untuk mencegah penampilan abses di mulut:

  • akses tepat pada masanya ke doktor gigi untuk pengesanan dan rawatan karies dan penyakit lain dari rongga mulut;
  • pembersihan gigi berkualiti tinggi setiap hari, penyingkiran serpihan makanan dari celah interdental;
  • peningkatan imuniti;
  • pemakanan yang betul - makan makanan sihat yang kaya dengan serat, vitamin dan mineral;
  • mengambil kompleks vitamin dan mineral.

Benjolan pada gusi adalah pertanda penyakit berbahaya?

Benjolan pada gusi - apa itu

Dalam kebanyakan kes, benjolan atau tubercle pada gusi menunjukkan adanya proses keradangan pada membran mukus, gusi, akar gigi atau periosteum..

Masalahnya adalah bahawa penyakit dengan gejala serupa paling sering dikesan pada kemudian hari, ketika proses bernanah bermula..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa pesakit mengabaikan lawatan yang dirancang ke doktor gigi, atau takut dengan doktor gigi, menarik ke doktor gigi untuk lawatan terakhir, menekan sindrom kesakitan dengan bantuan analgesik.

Pesakit yang mengalami ketakutan yang tidak terkawal di kerusi doktor mungkin akan diberi ubat penenang. Ini adalah sejenis anestesia umum, di bawah pengaruh reseptor kesakitan yang dilumpuhkan, pesakit berehat sebisa mungkin dan terjerumus ke dalam tidur yang dangkal..

Oleh itu, tidak ada alasan untuk menangguhkan rawatan - lebih baik mengenal pasti dan menghilangkan patologi pada peringkat awal. Jika tidak, bukan sahaja gigi yang berdekatan dengan keradangan boleh rosak, tetapi juga seluruh rahang. Apa yang lebih berbahaya - jangkitan darah boleh berlaku.

Gejala memerlukan perhatian

Sebilangan besar benjolan muncul di rahang atas, kelihatan dengan mata kasar, jika anda membuka mulut dengan lebar. Selalunya bola pada gusi tidak menimbulkan rasa tidak selesa, oleh itu, kerana kekurangan rasa sakit di atasnya, mereka hanya melupakannya. Sekiranya benjolan atau benjolan muncul di gusi, terdapat sejumlah gejala yang membimbangkan, jika dijumpai, anda harus segera menghubungi doktor gigi anda:

  • peningkatan saiz tuberkel;
  • kesakitan "menembak" tajam, "tersentak" yang muncul ketika menekan, makan, melakukan pembersihan kebersihan;
  • ichor, nanah, darah dibebaskan dari pertumbuhan;
  • bengkak yang merebak ke pipi, tisu gusi, leher, dengan pembesaran bersamaan kelenjar getah bening submandibular atau belakang telinga dan penyebaran kesakitan ke telinga, bahu atau lengan di sisi tempat benjolan itu mengembang.

Benjolan pada gusi di atas gigi

Berlaku di latar belakang:

  • karies, pulpitis, radang gusi (gingivitis, periodontitis), periodontitis atau rawatannya yang tidak berkualiti;
  • kehadiran stomatitis atau herpes;
  • tumbuh gigi;
  • pengurangan imuniti;
  • pembentukan sista, fistula, epulis, eksostosis.

Sebiji bola di atas gigi anak

Gumpalan pada gusi di bawah gigi

Sebab-sebab penampilan benjolan:

  • Fistula, hematoma, sista di rahang atas atau bawah.
  • Perkembangan periodontitis atau fluks.
  • Pada kanak-kanak usia sekolah rendah semasa perubahan geraham primer dengan gigi kekal, ketika yang pertama tidak jatuh sendiri. Dalam situasi seperti ini, kaedah pembedahan mengeluarkan gigi yang mengganggu dipraktikkan. Kaedah yang sama digunakan untuk menghilangkan tumor pada orang dewasa, yang timbul disebabkan oleh lokasi akar gigi yang tidak normal..

Adakah sakit atau tidak

Sekiranya benjolan yang terbentuk di atas gusi sakit ketika ditekan, makan, kebersihan, ini menunjukkan perkembangan:

  1. Periostitis. Fluks disertai dengan peningkatan suhu badan, kesakitan teruk, peningkatan kelenjar getah bening, pembengkakan tisu lembut di mulut.
  2. Penyakit gusi. Gejala utama adalah gusi berdarah, pembentukan bola merah di permukaannya.
  3. Periodontitis. Bentuknya yang diabaikan menyebabkan kehilangan gigi kerana kelonggaran tisu gusi. Pada yang terakhir, kerucut putih muncul dengan aktif membiak bakteria di dalamnya, memprovokasi proses radang purulen;
  4. Bentuk granulasi periodontitis kronik. Ini ditunjukkan oleh pembentukan penyusupan yang menyakitkan pada sentuhan berhampiran akar, sakit paroxysmal, sedikit melonggarkan gigi, kemerahan, kelonggaran dan pembengkakan gusi, peningkatan kelenjar getah bening submandibular dari sisi kawasan yang berpenyakit. Ada kemungkinan fistula berkembang di mana nanah mengalir keluar, yang membawa kepada penghentian kesakitan. Kekurangan terapi yang mencukupi boleh menyebabkan komplikasi - abses, phlegmon tisu lembut, pengembangan fluks atau osteomielitis rahang (radang tulang purulen), sepsis, sinusitis odontogenik.

Apabila tumbuh gigi, sensasi menyakitkan juga mungkin berlaku..

Apabila benjolan lembut atau keras pada gusi tidak menyakitkan, ini adalah tanda hematoma, perkembangan eksostosis, epulis, periodontitis, fistula.

Bola purulen pada gusi

Sekiranya segel dengan nanah terbentuk di antara pipi dan gusi, ini adalah akibat khas dari keradangan yang kuat semasa periodontitis dan periodontitis, trauma yang berpanjangan pada tisu gingiva di bawah venir, mahkota, tambalan atau implan yang tidak dipasang dengan baik.

Benjolan bernanah pada gusi terutamanya muncul dalam bentuk fistula yang mana kandungannya keluar, atau fluks di mana ia tetap berada di dalamnya, merangsang perkembangan keradangan, dan tisu lembut di sekitarnya "mengembang" dan membengkak.

Gumpalan pada gusi atas

Bola merah atau putih

Warna bengkak juga merupakan tanda diagnostik yang membolehkan doktor gigi mengenal pasti sifat penyakit ini. Proses keradangan ditunjukkan oleh bola darah, kemerahan membran mukus (gingivitis, fluks, epulis).

Benjolan putih pada gusi terbentuk sekiranya berlaku keradangan purulen (periodontitis) atau menunjukkan eksostosis, disertai dengan pertumbuhan tisu tulang. Penumpukan yang sesuai dengan gusi yang lain adalah tanda tahap awal periostitis, epulis, dan perkembangan tumor ganas.

Gejala keradangan purulen di mulut

Abses periodontal serupa dengan patogenesis bisul atau bisul. Gejala patologi pertama dinyatakan dalam penyusupan merah dan edema tisu di sekitarnya. Terdapat rasa sakit ketika menekan di tempat jangkitan. Selepas beberapa ketika, bola putih muncul, di dalamnya nanah terkandung. Kesejahteraan seseorang bertambah buruk, tanda-tanda selesema diperhatikan: hemikrania, keletihan umum, menggigil.

Foto: ia kelihatan seperti gusi dengan abses

Tekanan pada gusi muncul di atas gigi atau di antara gigi dan gusi, bergantung pada lokasi jangkitan. Pembentukan abses lebih lanjut dapat dikenali dengan tanda-tanda berikut:

  • rasa tidak sedap dan bau mulut;
  • gangguan fungsi pertuturan;
  • perasaan tidak selesa semasa mengunyah dan menelan;
  • perubahan warna biru pada enamel gigi.

Di manakah nanah berasal dari gusi??

Tekanan di gusi paling kerap menunjukkan salah satu daripada tiga penyakit:

1. Periodontitis. Ia dicirikan oleh keradangan tisu gusi, di mana poket periodontal terbentuk dalam fokus keradangan. Di dalam poket yang terbentuk antara gigi dan gusi, serpihan makanan, mikroba, dan deposit gigi dikumpulkan. Secara beransur-ansur, mikroflora patogenik menyebabkan kemunculan abses.

2. Periodontitis.Ini adalah penyakit, gejala utamanya adalah proses keradangan yang meletus berhampiran puncak akar gigi. Gusi melaporkan keradangan akut di kawasan akar gigi akibat kemerahan dan bengkak, dan gigi - oleh rasa sakit ketika ditekan. Sebilangan besar periodontitis muncul selepas pulpitis - baik tidak sembuh, atau sembuh, tetapi berkualiti.

Pulpitis adalah keradangan saraf gigi. Apabila kuman memasuki saraf, mereka menjangkiti. Dalam kes ini, pulpa mesti dikeluarkan dari saluran akar, selepas itu saluran mesti ditutup. Pulpitis akut membawa kesakitan yang sangat teruk kepada pesakit, memaksa mereka untuk berjumpa doktor gigi, sementara pulpitis kronik boleh menjadi hampir tanpa gejala, sebab itulah proses keradangan kronik sering kali tidak disedari. Sementara itu, mikroba yang telah menembus pulpa bergerak di sepanjang saluran dan cepat atau lambat sampai ke lubang kecil di puncak akar gigi. Dari itu, mereka memasuki tisu di sekitar akar gigi - periodontium, di mana pembentukan purulen berlaku. Pus berkumpul di periodontium, ada sedikit ruang untuknya, dan fistula terbentuk di gusi, di mana nanah meninggalkan kawasan keradangan ke rongga mulut. Eksudat purulen secara berkala keluar dari abses jenis ini, tetapi semua nanah dari periodontium masih tidak akan keluar sehingga doktor merawat masalahnya..

Sekiranya pulpitis telah didiagnosis dan dirawat, ini tidak menjamin bahawa periodontitis tidak akan berkembang pada gigi yang dirawat. Setelah mengeluarkan pulpa, doktor mesti membasmi kuman gigi, menutup kanal dengan rapat dan sepanjang panjang dengan bahan khas. Sekiranya doktor gigi tidak membunuh semua mikroba, tidak melihat saluran kecil di gigi, atau meninggalkan lompang di saluran, ia memberi ruang kepada mikroorganisma berbahaya untuk berkembang biak, dan setelah beberapa saat proses keradangan bermula di dekat akar gigi, yang juga dapat disertai dengan pembukaan saluran fistulous.

3. Periostitis rahang. Dengan periostitis (fluks), periosteum rahang menjadi radang, yang biasanya berlaku kerana periodontitis kronik. Proses patologi bermula dengan pembengkakan kecil tisu periodontal, kemudian gusi membengkak dan mula sakit. Selepas itu, tisu muka membengkak di kawasan keradangan. Seperti keradangan periodontal, keradangan periosteum mungkin disertai dengan pembukaan terusan yang berserabut..

Pembentukan purulen pada tisu gingiva dapat mewakili patologi bebas, di mana pesakit tidak menemui periodontitis, periodontitis, atau periostitis. Suppuration diprovokasi oleh faktor-faktor yang tidak menguntungkan:

  • trauma pada gusi (pengisian, prostesis, pendakap, sebarang barang bukan makanan, tamparan tumpul);
  • hipotermia (tempatan atau umum);
  • penyakit berjangkit kronik (tempatan atau umum);
  • kebersihan tempatan yang buruk;
  • merokok.

Kemungkinan penyebab segel gusi

Kemungkinan sebab untuk penebalan pada gusi berhampiran gigi:


  • proses keradangan pada membran mukus dan periosteum, yang membawa kepada kemunculan fistula;
  • kecederaan - pertumbuhan benjolan atau bentuk cendawan berwarna putih (epulis) muncul di gusi;
  • beberapa penyakit pergigian menyebabkan pertumbuhan tisu tulang yang tidak normal (exostosis);
  • periodontitis boleh menyebabkan benjolan keras pada gusi;
  • Pengekstrakan gigi berkualiti rendah kadang-kadang disertai dengan penampilan lebam merah - hematoma.

Kecederaan akibat tusukan gigi, makanan keras, alat perubatan, atau gigi palsu boleh menyebabkan gumpalan gusi. Dengan penampilan, ketumpatan, kesakitan, anda boleh membuat diagnosis awal dan cuba mengambil tindakan kecemasan. Walau bagaimanapun, anda tidak akan dapat menyembuhkan penyakit serius sendiri, dan setelah doktor gigi memulakan rawatan, semakin teruk akibatnya..

Sekiranya lebam tidak sakit

Sekiranya meterai pada gusi tidak menyebabkan rasa sakit, ini tidak bermakna ia tidak berbahaya. Beberapa penyakit pada peringkat awal tidak disertai dengan rasa sakit.

Penting untuk mengetahui sebab sebenar penampilan neoplasma dan, jika boleh, hilangkan secepat mungkin. Kesakitan ketika ditekan menyempitkan pelbagai kemungkinan penyebab benjolan..

Titik putih pada membran mukus mungkin merupakan asas fibropapilloma. Tumor jinak ini tidak menyebabkan rasa sakit, tetapi dirasakan oleh lidah. Agar tidak mengganggu dan tidak melanggar estetika senyuman, ia mesti dikeluarkan.

Fistula (fistula) adalah saluran yang menghubungkan rongga badan atau organ berongga antara satu sama lain atau dengan persekitaran luaran (untuk lebih jelasnya, lihat artikel: fistula pada gusi: penyebab dan rawatan dengan foto). Ia kelihatan seperti benjolan putih kecil. Pada gusi, fistula muncul sebagai akibat proses keradangan, ketika nanah terkumpul masuk ke rongga mulut. Apabila ditekan, nanah dan eksudat dilepaskan daripadanya.

Fistula berbahaya kerana memprovokasi pembiakan patogen dengan cepat, melambatkan proses penyembuhan pada bahagian gigi yang terjejas. Jangkitan dapat merebak dengan cepat ke organ lain. Fistula akhirnya mempengaruhi bukan sahaja membran mukus gusi, tetapi juga tisu tulang. Ia boleh disertai dengan sakit gigi, kehilangan gigi, peningkatan suhu badan dan kemerosotan keadaan umum pesakit..

Epulis

Patologi ini adalah pertumbuhan berbentuk jamur (bola di kaki) berwarna merah atau semula jadi. Epulis paling kerap menyerang rahang bawah dan sering berlaku pada wanita. Epulis juga boleh mempengaruhi gusi pada kanak-kanak semasa tumbuh gigi pertama..

Sebab kemunculan patologi adalah kesan mekanikal yang berterusan: terlalu besar pengisian atau tartar yang terbentuk. Sebab-sebab kemunculan epulis termasuk:

  • kecederaan rahang;
  • maloklusi;
  • gangguan hormon;
  • bahan gigi palsu berkualiti.

Gejala epulis dan gingivitis adalah serupa, oleh itu, ketika membuat diagnosis, doktor gigi menjalankan pendekatan yang berbeza yang tidak termasuk kehadiran gingivitis. Pesakit diberi sinar-x, yang menentukan tahap kerosakan tisu tulang di lokasi fokus patologi. Ujian histologi juga dilakukan.

Eksostosis

Patologi ini adalah anomali rahang di mana tulang tengkorak menonjol sedikit ke luar. Dengan kata lain, ini adalah tonjolan tulang di mulut. Dari masa ke masa, pertumbuhan ini dapat bertambah besar dan menyebabkan rasa tidak selesa. Dengan anomali ini, prostetik gigi tidak mungkin: prostesis akan sentiasa mengganggu pertumbuhan dan menimbulkan rasa tidak selesa..

Sebab-sebab perkembangan eksostosis boleh menjadi faktor berikut:

  • kecederaan rahang;
  • patologi keturunan;
  • anomali kongenital;
  • benjolan pada gusi selepas pengambilan gigi.

Kehadiran eksostosis dapat ditentukan dengan menggunakan sinar-X dan pemeriksaan visual oleh doktor gigi. Untuk membuang atau tidak untuk menghilangkan exostosis sekiranya benjolan di atas gigi tidak sakit? Terpulang kepada pesakit untuk menentukannya. Walau bagaimanapun, penyimpangan ini boleh menjadi ganas dari masa ke masa..

Periodontitis

Periodontitis ditunjukkan oleh benjolan padat di permukaan gusi, penyebabnya adalah pulpitis atau adanya saluran gigi terbuka. Bentuk abses di puncak akar gigi, yang, jika tidak dirawat, berubah menjadi granuloma akar dan sista.

Hematoma

Hematoma muncul selepas pengambilan gigi yang tidak betul dan dicirikan oleh pembentukan tumor yang berair. Neoplasma semacam itu tidak menimbulkan bahaya dan larut dengan sendirinya setelah beberapa ketika..

Sekiranya lebam sakit

Patologi ini merangkumi penyakit berikut:

  • periostitis (fluks);
  • periodontitis (bola putih)
  • gingivitis (bola merah pada gusi).

Periostitis (fluks) adalah proses keradangan tisu tulang. Ciri khas patologi ini adalah hipertermia dengan kesakitan akut, edema tisu mukosa rongga mulut dan pembengkakan kelenjar getah bening..

Gingivitis dicirikan oleh pendarahan tisu lembut gusi dan pembentukan bola merah kecil. Gingivitis adalah peringkat awal dalam perkembangan periodontitis patologi.

Perkembangan periodontitis membawa kepada kelonggaran tisu gusi dan kehilangan gigi. Periodontitis dalam bentuk yang diabaikan adalah pengumpulan bola putih pada gusi, di mana bakteria pyogenik membiak.

Periostitis (fluks)

Ini adalah proses keradangan akut yang berlaku di periosteum. Gumboil adalah penyakit serius dengan gejala yang ketara. Pesakit mengadu kemerosotan kesihatan, kelemahan, demam dan bengkak gusi yang menyakitkan..

Gingivitis (bola merah)

Penyakit keradangan pada membran mukus. Selalunya ia berkembang akibat dari memberus gigi yang tidak betul dan kebersihan mulut yang tidak mencukupi, akibatnya bakteria patogen mula membiak pada enamel gigi.

Periodontitis (bola putih)

Sebelum ini, periodontitis dianggap sebagai penyakit pergigian pada orang dewasa dan orang tua, namun, kini semakin biasa pada pesakit muda. Ini disebabkan oleh faktor berikut:

  • Penggunaan makanan segera yang berlebihan atau hanya makan makanan ringan.
  • Kecacatan gigitan kerana beban pada gigi dibahagikan secara tidak rata.
  • Pendedahan terhadap ubat-ubatan yang keras.
  • Tisu lendir cedera oleh makanan pejal atau berus gigi yang keras.
  • Kekebalan rendah.
  • Kebersihan mulut yang buruk.

Penyakit onkologi

Benjolan yang telah melonjak pada gusi atas atau bawah di bawah gigi tidak boleh dipandang rendah, kerana benjolan seperti itu boleh menjadi tanda barah. Lelaki lebih rentan terhadap patologi ini, tetapi ia boleh berlaku pada mana-mana orang yang mempunyai faktor risiko.

Ketagihan, radiasi, pencemaran kimia, kekurangan zat makanan, kecenderungan genetik dan perubahan yang berkaitan dengan usia mempengaruhi kanser.

Pada mulanya, benjolan barah pada gusi di atas gigi tidak menyakitkan, sebab itulah pesakit mungkin tidak menyedari keparahan penyakit atau bahkan tidak menyedarinya sama sekali. Lama kelamaan, rasa sakit muncul yang merebak ke lidah, tisu rahang, pipi, mana-mana bahagian kepala. Benjolan baru mungkin muncul - pertumbuhan yang ada sebelumnya. Tisu di kawasan di mana tumor telah terbentuk mulai pecah.

Benjolan pada gusi berhampiran gigi boleh mempunyai asal yang sangat berbeza, jadi hampir mustahil untuk menentukan mengapa meterai ini muncul di rumah. Pergigian tidak hanya memeriksa pembentukannya, tetapi juga menilai konsistensinya ketika ditekan, pendarahan ketika ditekan, mobiliti gigi.

Adalah perlu untuk menetapkan pemeriksaan tambahan, yang mana X-ray dan CT sangat bermaklumat. Sekiranya proses keradangan didiagnosis, perlu dilakukan pembasmian kuman rongga mulut sepenuhnya dan penghapusan keradangan. Sekiranya terdapat anomali tulang, neoplasma pada tisu lembut, rawatan yang sangat berhati-hati harus dilakukan, yang tidak terdapat di rumah.

Sekiranya lebam sakit ketika ditekan

Sekiranya benjolan pada gusi sakit sepanjang masa atau bertindak balas dengan rasa sakit ketika ditekan, ini menunjukkan sebab lain untuk belon mengembang di antara gusi dan pipi.

Sebelum anda berjumpa doktor, perlu menentukan mengapa pembengkakan yang menyakitkan telah terbentuk. Anda boleh meluangkan masa anda untuk menunjukkan hematoma yang tidak berbahaya kepada doktor gigi, dan aliran darah yang menyakitkan harus segera dirawat dan dikeluarkan melalui pembedahan..

Benjolan pada kanak-kanak

Sebab-sebab kemunculan neoplasma pada kanak-kanak adalah berbeza. Mari pertimbangkan masalah utama:

  1. Benjolan putih pada gusi pada bayi muncul sebelum letusan gigi susu. Untuk meringankan penderitaan bayi, titisan khas digunakan.
  2. Benjolan pada gusi di bawah gigi pada anak usia sekolah muncul apabila geraham susu digantikan dengan yang kekal: jika gigi susu tidak jatuh, ia mesti dikeluarkan.
  3. Sebiji bola dengan nanah di dekat gigi susu memerlukan penyingkiran segera untuk mengelakkan penyebaran jangkitan: gigi itu dikeluarkan.
  4. Benjolan bernanah pada gusi kanak-kanak berhampiran geraham memerlukan pembukaan dan pencucian dengan penyelesaian perubatan antiseptik.

Kerana ruam boleh muncul di mulut bayi

Apabila neoplasma seperti itu muncul pada kanak-kanak, kemungkinan penyebab masalah mungkin berbeza daripada pada orang dewasa. Selain kebersihan mulut yang tidak mencukupi, kebiasaan menghisap ibu jari dalam mimpi dapat memprovokasi proses patologi, misalnya. Pakar mengaitkan perkara berikut dengan faktor yang memprovokasi lain:

  • virus herpes: seperti pada pesakit dewasa, pada bayi, ruam pada mukosa mulut mungkin berkaitan dengan pengaktifan virus herpes. Buih pecah dan bisul yang menyakitkan terbentuk di tempat mereka. Proses ini, sebagai peraturan, disertai dengan peningkatan suhu badan, serta peningkatan kelenjar getah bening dan penurunan selera makan yang tajam.,
  • cacar air: simptom khas penyakit ini adalah ruam yang merata di seluruh badan. Lepuh berair kecil, yang juga boleh muncul pada selaput lendir, pecah dan menyebabkan gatal yang teruk,
  • kandidiasis: penyakit ini banyak dikenali sebagai sariawan, agak biasa di kalangan bayi baru lahir, dicirikan oleh pembentukan plak cheesy pada gusi, lidah, permukaan dalaman pipi dan bibir, boleh disertai dengan ruam pada membran mukus,
  • virus pemfigus: patologi berlaku pada pesakit dewasa dan kanak-kanak. Ia dicirikan oleh pembentukan lepuh di seluruh badan, dipenuhi dengan bahan telus. Setelah beberapa lama, mereka pecah, dan luka di tempat mereka beransur sembuh.

Foto menunjukkan pemfigus virus

Ketika datang ke pesakit muda, ruam yang melepuh pada gusi paling sering menunjukkan peningkatan penyakit semacam kanak-kanak. Kurang biasa, gejala ini menjadi akibat penyakit pergigian yang serius..

Bila hendak lari ke doktor gigi

Proses keradangan pada mukosa mulut adalah alasan yang baik untuk mendapatkan bantuan daripada pakar. Sebarang percubaan untuk mengatasi masalah itu sendiri boleh menyebabkan komplikasi serius, hingga kehilangan gigi. Oleh itu, jika benjolan yang mencurigakan telah melonjak ke gusi anda, walaupun tidak disertai oleh gejala lain, anda mesti berjumpa doktor.

Rawatan

Prosedur terapi ditetapkan bergantung pada lokalisasi neoplasma, sifat dan ciri perkembangannya.

Apabila fistula muncul, mulut dibersihkan dengan larutan soda, yang membantu menghilangkan pembuangan purulen. Prosedur dijalankan secara berterusan sehingga neoplasma diserap sepenuhnya. Semakin kerap anda membilas mulut, semakin cepat fistula akan sembuh..

Sekiranya periodontitis, saluran tertutup dibuka dan luka dibersihkan dengan larutan antiseptik. Kemudian pengisian sementara diletakkan di tempat saluran terbuka dan ubat antibiotik ditetapkan. Setelah sembuh, gigi diisi dengan pengisian kekal.

Gingivitis dirawat sendiri dengan penggunaan gel gigi dan bilas ubat. Pencegahan radang gusi - penyingkiran rongga mulut yang menyeluruh.

Periodontitis memerlukan rawatan pesakit luar - membilas poket gigi yang meradang dengan penyelesaian ubat. Selepas prosedur membilas, doktor gigi menetapkan antibiotik.

Epulis dikeluarkan dengan mengikis. Sekiranya patologi tidak dapat dipulihkan, doktor gigi akan mengeluarkan gigi. Gigi yang menyebabkan pertumbuhan tisu patologi boleh dikeluarkan.

Fluks memerlukan campur tangan pembedahan yang teliti: neoplasma dibuka, rongga dibersihkan dari sisa nanah. Sekiranya gigi yang sakit ditutup dengan mahkota, ia dikeluarkan dan prosedur perubatan dilakukan. Kadang kala perlu dilakukan manipulasi pembedahan dan terapi sendi.

Selepas fluks

Benjolan selepas fluks biasanya dikeluarkan melalui pembedahan (sayatan dibuat dan nanah dibersihkan), dan ditetapkan antibiotik (misalnya, Tsiprolet, Lincomycin), dan lain-lain. Dos ditentukan oleh doktor. Membantu mengatasi lebam dan larutan masin (1-2 sdt setiap gelas air), yang digunakan untuk membilas (hingga 5-6 kali sehari).

Pada gusi gigi bayi

Biasanya, dalam kes seperti itu, gigi dikeluarkan, kerana ini adalah tanda proses keradangan (dengan nanah) di bahagian atas akar.

Selepas itu, ini akan memberi kesan negatif (jika tidak dikeluarkan) molar, yang pada masa akan datang akan mula tumbuh menggantikan susu.

Pada gigi yang sakit

Bergantung pada keadaan gigi, doktor memutuskan sama ada untuk memelihara atau mengeluarkannya. Oleh itu, penyingkiran ditunjukkan dengan adanya rongga besar, kerosakan dinding gigi, keradangan purulen besar, dan lain-lain. Rawatan ditetapkan sekiranya terdapat sedikit peluang untuk menyelamatkan gigi (jika sebahagiannya musnah, yang bermaksud pemulihan). Terapi dijalankan menggunakan antibiotik, larutan bilas (soda, garam, furacilin, ramuan herba, dll.).

Di bawah mahkota

Sekiranya benjolan muncul di bawah mahkota (sakit teruk berlaku, rasa tidak selesa ketika mengunyah, dll.), Maka mahkota dikeluarkan sebelum rawatan. Selanjutnya, terapi yang diperlukan dijalankan (nanah dikeluarkan, antibiotik dan pembilasan diresepkan). Selepas penyingkiran kerucut (ketika gusi pulih sepenuhnya), mahkota diletakkan kembali di tempat asalnya. Tetapi dalam kes yang teruk, gigi dikeluarkan (apabila rawatan konservatif tidak berguna).

Foto 2. Benjolan kecil pada gusi di atas mahkota gigi, tetapi kemudian boleh menyebabkan proses keradangan.

Di tapak implan

Ia berlaku akibat pengumpulan darah (jika gusi rosak semasa pemasangan implan) atau dalam kes penembusan patogen di bawah implan atau ke tisu lembut rongga mulut. Untuk menghilangkan benjolan tersebut, pesakit diberi ubat antibiotik (untuk radang purulen), serta penghilang rasa sakit (Ketorol, Nise, dll.) Dan pembilasan yang kerap (larutan garam soda dan Klorheksidin). Sekiranya keradangan tidak hilang sendiri, sayatan kecil dibuat, diikuti dengan mengepam nanah, dan ubat antibiotik intramuskular ditetapkan.

Pada doktor gigi

Rawatan di doktor gigi adalah pembedahan dan terapi. Sekiranya lapisan tisu yang dalam tidak terjejas, proses keradangan belum berjalan jauh, doktor akan menguruskan dirinya untuk menetapkan ubat cuci, pembilasan dan ubat anti-radang.

Abses bernanah mesti dibuka. Anda tidak boleh menangguhkan operasi, sehingga anda tidak perlu mencabut gigi kemudian. Untuk kanak-kanak, gigi susu dikeluarkan bukan hanya dengan adanya proses purulen, tetapi juga untuk memberi ruang bagi unit akar. Kemungkinan perubatan moden membolehkan anda menyembuhkan penyakit sepenuhnya dan mengelakkan komplikasi.

Ubat-ubatan rakyat

Anda juga boleh dirawat di rumah. Walau bagaimanapun, rawatan di rumah hanya berkesan pada tahap awal perkembangan proses patologi, sehingga kemerahan kecil berubah menjadi abses..

Ubat keradangan yang mudah dan berpatutan adalah pembilasan garam. Dalam 1 st. air rebusan suam dilarutkan dalam 2 sudu kecil. garam (anda boleh laut) dan tambahkan 2-3 titisan yodium. Penyelesaian yang dihasilkan harus dibilas mulut anda 3-5 kali sehari. Pembilasan membantu melawan bakteria dan kulat penyebab penyakit.

Pembilasan soda juga membantu. 1 sudu kecil soda dicairkan dalam 1 sudu besar. air rebusan suam. Penyelesaiannya harus digunakan 2-3 kali sehari. Soda membantu bukan sahaja dengan keradangan biasa - ia dapat meringankan keadaan pesakit dengan stomatitis.

Aloe adalah ubat yang berkesan. Jusnya disapu ke tempat sakit - komponen semula jadi ini memperbaiki keadaan membran mukus dan menguatkan dinding kapilari. Daun lidah buaya senang digunakan untuk aplikasi. Untuk prosedurnya, daun tanaman yang paling tebal dipotong, dicuci dengan air suam, duri dikeluarkan dan daunnya dipotong memanjang. Sekeping kepingan potong seperti itu berguna untuk melekat pada kawasan selaput lendir yang berpenyakit.

Pencegahan

Sebagai tambahan kepada pengukuhan sistem kekebalan umum, komponen yang paling penting untuk mencegah penyakit gusi dan rongga mulut adalah kebersihan yang teliti. Selain membersihkan gigi secara berkala, anda perlu pergi ke doktor gigi setiap enam bulan untuk pemeriksaan pencegahan, serta penyingkiran plak gigi terkumpul secara profesional, yang tidak dapat dihilangkan dengan perawatan di rumah.

Anda boleh menyingkirkan simpanan dengan membersihkan dengan ultrasound atau menggunakan teknologi aliran udara (peranti yang mengarahkan campuran udara, soda dan air di bawah tekanan kuat ke permukaan untuk dirawat).

Untuk mengelakkan munculnya kerucut pada gigi, anda tidak boleh memulakan karies, pulpitis, dan penyakit lain pada rongga mulut..

Anda perlu berhenti merokok, mengubah tabiat makan anda: mengurangkan jumlah gula-gula, makanan berkanji, dan makanan lain yang kaya dengan karbohidrat sederhana dalam makanan anda, yang menggemari sayur-sayuran dan buah-buahan segar, yang mengunyah menyumbang kepada pengumpulan plak yang kurang; kurangkan pengambilan teh, kopi.
Menjaga kesihatan gusi anda sangat penting. Sekiranya benjolan telah melonjak ke permukaan mereka di sebelah gigi, anda tidak perlu takut, mengubati diri sendiri atau berharap semuanya akan hilang dengan sendirinya. Anda perlu berjumpa doktor tepat pada masanya untuk diagnosis yang tepat dan rawatan yang mencukupi, yang akan mengelakkan berlakunya komplikasi.

  • https://denta.guru/bolezni-desen-2/shishka.html
  • https://DesnaZub.ru/simptomy/shishka-na-desne-vidy-prichiny-lechenie
  • https://StomaGet.ru/bolezni/desen/gnojnik-na-desne-prichiny-i-lechenie
  • https://misto-dental.com.ua/gnojnik-na-desne/
  • https://AzbukaZubov.com/parodont/desna/lechenie-shishki-na-desne.html
  • https://CreateSmile.ru/shishka-na-desne/
  • https://StomaGet.ru/bolezni/desen/poyavilas-shishka-na-desne
  • https://DentConsult.ru/desna/voldyr-na-desne.html
  • https://32zuba.guru/shishka-na-desne/

Ekaterina Belikova

Pakar pergigian-ahli terapi. Periodontis. Doktor kategori tertinggi. Pakar kelas tinggi. Mengkhususkan diri dalam rawatan luka gigi karious dan tidak peduli.