Sarkoma jantung

Lipoma

Sarkoma jantung adalah tumor malignan yang jarang berlaku yang menyerang orang muda (usia rata-rata adalah 40 tahun). Kekerapan rendahnya pendidikan (0.2%) dijelaskan oleh fakta bahawa organ otot mempunyai bekalan darah yang baik, tahap metabolisme yang tinggi. Bangsa, jantina dan usia tidak memainkan peranan yang menentukan. Walau bagaimanapun, mungkin ada bukti bahawa lelaki lebih terdedah kepada penyakit ini. Secara saintifik tidak terbukti.

Jenis sarkoma

Sarkoma adalah tumor yang membentuk tisu penghubung. Penyetempatan pembentukan sarkoma boleh berada di dalam atria, di bahagian luar jantung, atau dari tisu otot itu sendiri.

Mengikut tahap pendidikan, jenis sarkoma adalah primer (benar) dan menengah. Tumor primer sangat agresif, sukar dikenal pasti, dan tidak akan menyebabkan gejala sehingga merebak ke seluruh badan. Seseorang menerima prognosis yang sangat tidak baik, kerana sarkoma dikesan lewat.

Kejadian tumor sekunder adalah 30% lebih tinggi. Ia dibentuk oleh metastasis ke rongga jantung dengan aliran darah dari organ lain. Pada masa kanak-kanak, rhabdomyosarcoma dengan metastasis di jantung lebih biasa.

Secara asal, sarkoma dikelaskan kepada jenis histologi:

  • Angiosarcoma adalah pembentukan yang paling biasa; pertumbuhan bermula di atrium kanan. Ia kelihatan seperti meterai tidak rata. Ia cenderung tumbuh ke kawasan berdekatan jantung, perikardium, injap tricuspid. Merupakan plexus choroid, dengan kecenderungan sel epitelium untuk pertumbuhan yang tidak terhad, terdapat fokus nekrosis. Prognosis kurang baik, barah didiagnosis lewat.
  • Rhabdomyosarcoma terbentuk dari unsur-unsur tisu otot. Ini adalah simpul merah jambu lembut, terletak di lapisan otot tengah.
  • Fibrosarcoma adalah simpul keras dengan sempadan yang jelas, berwarna kelabu. Selalunya terjalin dengan kain bersebelahan.
  • Leiomyosarcoma - berlaku di arteri pulmonari atau di vena cava yang unggul. Menyerang serat otot. Boleh mempengaruhi atrium kiri dalam kebanyakan kes.
  • Mesothelioma - terbentuk di bahagian luar jantung, memampatkan organ menjadi cincin. Ia tidak terdedah kepada percambahan jantung, tetapi lebih kerap daripada jenis lain, rawan metastasis ke pleura dan diafragma.
  • Schwannoma adalah jenis sarkoma yang jarang terbentuk dari tisu saraf periferal, selalunya saraf vagus.

Urat berongga dan rongga jantung dapat disekat oleh sarkoma, kerana organnya kecil dan mempunyai sebilangan besar saluran darah yang membekalkan darah ke badan.

Punca

Para saintis belum membuktikan sebab yang jelas menyebabkan onkopatologi. Sebagai peraturan, patologi didiagnosis pada peringkat akhir. Ketakutan terhadap yang tidak diketahui memaksa orang mencari jawapan dalam pelbagai sumber. Ilmu psikosomatik menjelaskan penampilan sarkoma jantung sebagai ungkapan kebencian kuat yang menyeksa seseorang selama bertahun-tahun. Beberapa saintis percaya bahawa penyakit onkologi disebabkan oleh perkembangan perubatan yang tiba-tiba, bahawa ini adalah "penyakit genius," dan alam dengan itu melakukan pemilihan semula jadi dengan menyelamatkan nyawa lain oleh doktor dengan bantuan perubatan.

Mari beralih kepada fakta yang lebih dipercayai. Pengaruhnya akan banyak disebabkan oleh adanya penyakit onkologi pada anggota keluarga, tinggal di tempat dengan peningkatan radiasi, pelanggaran struktur bahan genetik. Aterosklerosis juga dapat memprovokasi tumor akibat gangguan hemodinamik dan penyempitan lumen vaskular. Kecederaan dada adalah dorongan untuk perkembangan penyakit ini. Pengambilan bahan kimia nitrit yang berlebihan boleh menyebabkan barah. Patologi keturunan (sindrom Werner, retinoblastoma, dan lain-lain) membentuk asas untuk perkembangan sarkoma.

Ketiadaan sebab yang jelas menjadikan langkah pencegahan untuk mencegah penyakit menjadi sukar.

Gejala

Gambaran klinikal secara langsung bergantung pada kawasan jantung yang mana sarkoma dapat berkembang. Gejala umum adalah sakit dada, sesak nafas, kelemahan umum, yang menjadikannya sukar untuk membuat diagnosis, kerana penyakit bronkopulmonari mempunyai gejala yang serupa.

Sarkoma jenis vaskular akibat kerosakan pada atrium kanan mengganggu pengembalian darah ke jantung dan menyumbang kepada pembentukan genangan dalam peredaran sistemik. Ini memerlukan pembengkakan perut, pembengkakan pada bahagian bawah kaki, penebalan urat tulang belakang serviks..

Sekiranya otot jantung terjejas (rhabdomyosarcoma), ketidakseimbangan bermula antara kelonggaran dan pengecutan organ. Dalam manifestasi klinikal, ia kelihatan seperti pelanggaran irama, bradikardia teruk, perasaan gegaran yang tidak rata.

Tumor di kawasan perikardial menyebabkan tamponade jantung. Geseran diciptakan di antara daun perikardium, nada jantung teredam. Akibatnya, angina pectoris, aritmia, infark miokard muncul..

Perlu diambil kira bahawa onkologi jantung tidak terhad kepada manifestasi gejala jantung. Dengan perjalanan yang agresif, berpeluh, cachexia, muntah berdarah, mati rasa anggota badan disambungkan. Ini adalah satu-satunya jenis tumor dengan gejala kematian mendadak..

Tahap sarkoma

Gejala klinikal secara langsung bergantung pada tahap. Untuk kemudahan mengembangkan protokol rawatan, tahap sarkoma jantung ditunjukkan.

  • T1 - ukuran kurang dari 5 cm, T1a - pertumbuhan dangkal, T1b - pertumbuhan dalam.
  • T2 - ukuran lebih dari 5 cm, T2a - pertumbuhan dangkal, T2b - pertumbuhan dalam.

Kekalahan nod wilayah: N0 - tidak hadir, N1 - tersebar luas

Pembentukan metastasis: M0 - tidak hadir, M1 - tanda-tanda metastasis ke organ lain.

Gred keganasan ditentukan oleh huruf G: G1, G2, G3.

Kesimpulan dibuat berdasarkan atipikaliti tisu (nisbah sel sihat dengan sel yang terjejas). Berdasarkan ini, 4 peringkat dibezakan:

Tahap 1. 1A: T1a atau T1b; N0; M0; G1. 1B: T2a atau T2b; N0; M0; G1

Tahap 2. 2A: T1a atau T1b; N0; M0; G2 atau G3. 2B: T2a atau T2b; N0; M0; G2.

Tahap 3. 3A: T2a atau T2b; N0; M0; G3. 3B: mana-mana T; N1; M0; mana-mana G.

Tahap 4 - sebarang T; mana-mana N; M1; mana-mana G.

Tumor menunjukkan pertumbuhan yang pesat dan tentu saja, dengan cepat metastasis ke kawasan berdekatan sternum, kelenjar getah bening dari sistem paru-paru dan peritoneum, buah pinggang. Dengan perkembangan, manifestasi kegagalan jantung terbentuk - sindrom drumstick (penipisan jari tangan dengan penebalan pad).

Diagnostik

Sekiranya disyaki patologi, pesakit berunding dengan doktor. Sebagai tambahan kepada pemeriksaan visual, prosedur berikut ditetapkan:

  • Echocardiogram (pemeriksaan pergerakan injap dan ruang jantung). Membolehkan anda menentukan ukuran tumor. Ketepatan kaedah adalah 93%.
  • Elektrokardiogram - pendaftaran aktiviti elektrik. Aritmia kelihatan, kerosakan pada otot jantung. Mengenal pasti gejala sarkoma seperti takikardia, hipertrofi ventrikel kanan.
  • Tomografi yang dikira - Pemeriksaan sinar-X dalam penyahkodan komputer berdasarkan kepingan paksi dan mendatar. Membolehkan anda menentukan lokasi, ukuran dengan tepat. Imbasan CT untuk metastasis.
  • Pencitraan resonans magnetik adalah simbiosis kerja magnet dan komputer. Digunakan untuk menjelaskan kawasan yang tidak dapat dilihat oleh CT dan ECHO.
  • X-ray dada untuk mengesahkan pembesaran jantung, efusi, kegagalan jantung.
  • Biopsi adalah pengesahan bahawa proses itu ganas. Membolehkan anda menentukan jenis sarkoma histologi.
  • Ekokardiografi transesophageal. Mengambil gambar bahagian belakang jantung dengan menelan tiub dengan kamera (septum atrium, aorta menurun).
  • Kateterisasi jantung dilakukan dengan pengenalan kontras sinar-X. Penyelesaian kontras disuntik melalui vena (arteri). Berdasarkan kajian ini, seseorang dapat menilai keadaan arteri koronari. Dengan kaedah ini, adalah mungkin untuk melakukan biopsi transvenous.

Rawatan

Dalam rawatan sarkoma, tahap pertama merangkumi reseksi tumor. Peranan penting dimainkan oleh peringkat penyakit, kategori umur pesakit. Bahagian jantung yang terkena dikeluarkan, diikuti dengan penyusunan semula mandatori dengan perikardium babi atau prostesis sintetik.

Operasi menjadi mustahil dengan percambahan sarkoma yang kuat di kawasan toraks dan pemateriannya dengan tisu bersebelahan. Dalam kes ini, pemindahan jantung ditunjukkan secepat mungkin. Lebih-lebih lagi, untuk mengelakkan risiko penolakan transplantasi, pesakit terpaksa mengambil imunosupresan seumur hidupnya. Kumpulan ubat ini menghalang sistem imun. Risiko tinggi menyebabkan berulang neoplasma.

Autotransplantasi membolehkan doktor membuang sarkoma dari tempat yang sukar dijangkau semasa pembedahan perut konvensional, dan menyelamatkan pesakit dari mengambil imunosupresan seumur hidup. Semasa operasi, jantung dikeluarkan dari rongga dada, pesakit pada masa ini disambungkan ke mesin paru-paru jantung. Pada akhir operasi, jantung kembali ke sternum, menghubungkan ke saluran darah terkemuka.

Kemoterapi ditetapkan apabila pembedahan sukar dilakukan. Skema utama untuk rawatan tersebut adalah sistem CYVADIC (siklofosfamid, vincristine, adriamycin, imidazole, karboksamid).

Sinaran gamma digunakan agak jarang kerana kesan negatif radiasi pada miokardium.

Ubat yang disasarkan - rawatan patologi kanser dengan ubat-ubatan (Sorafenib, Sunitinib). Membolehkan mengurangkan saiz tumor, berinteraksi secara positif dengan kemoterapi.

Pesakit yang hidup dengan patologi yang dijelaskan harus mengikuti diet dengan penurunan jumlah garam dan lemak yang dimakan. Pelan makan seperti itu mencegah manifestasi hipertensi (tanpa tekanan tambahan pada miokardium) dan melindungi tubuh daripada pembentukan plak aterosklerotik.

Kambuh dan komplikasi

Sekiranya hasil pembedahan dan kemoterapi yang baik, 80% neoplasma kembali dalam dua tahun akan datang. Pesakit meminta pertolongan dengan metastasis. Metastasis yang meluas terus berlipat ganda walaupun dengan pemotongan tumor atau pemindahan jantung.

Komplikasi yang disebabkan oleh sarkoma adalah perubahan irama kontraksi jantung, perkembangan kardiopatologi, metastasis. Masih terdapat risiko penyumbatan kapal oleh pendidikan yang terkoyak.

Ramalan

Prognosisnya tidak baik, kematian 100% berlaku bukan dari kehadiran metastasis, tetapi dari pertumbuhan tumor ke rongga jantung, diafragma, pleura. Adalah mungkin untuk mengesyaki sarkoma sudah di peringkat lanjut. Jangka hayat sekiranya tiada rawatan tidak lebih dari sepuluh bulan. Dengan pembedahan, jangka hayat boleh dilanjutkan selama maksimum dua tahun. Hanya 25% berjaya hidup tiga tahun dari saat diagnosis diumumkan. Penggabungan sejarah penyakit ini menimbulkan tahap kegagalan jantung ketiga dan keempat, yang membawa kepada kematian. Lesi sebelah kiri, kekurangan penyebaran metastasis dapat berfungsi sebagai prognosis yang baik.

Penyakit ini sukar didiagnosis dan tidak dapat dicegah dengan langkah pencegahan. Untuk menjaga kesihatan, sangat penting sekurang-kurangnya sekali dalam setahun untuk melakukan ujian darah klinikal, melakukan ECG, memantau pemakanan, melepaskan tabiat buruk, melakukan latihan.

Punca sarkoma jantung dan simptomnya

Neoplasma yang terletak di sebelah kanan atau kiri organ difahami sebagai sarkoma jantung. Penyakit ini juga disebut kardiosarcoma. Tumor itu menyekat aliran keluar darah, yang mempunyai akibat negatif.

Jenis patologi

Sarcoma berjalan dalam bentuk yang berbeza, mempunyai watak yang berbeza bergantung pada lokasi dan struktur histologi formasi. Penyetempatan membezakan:

  • Sarkoma sebelah kanan. Mereka dicirikan oleh ukuran besar, jenis pertumbuhan infiltratif, metastasis awal dan melampaui batas organ.
  • Sarkoma sebelah kiri. Mereka mempunyai bentuk pertumbuhan yang kuat, metastasis lebih lambat daripada yang betul, tetapi sering menyebabkan komplikasi seperti kegagalan jantung.

Terdapat juga jenis sarkoma berikut:

  • Angiosarcoma jantung. Tumor malignan yang biasa mempengaruhi atrium kanan. Tumor terbentuk dari sel-sel dinding vaskular. Dengan peningkatan saiz, formasi memenuhi seluruh ruang jantung dan tumbuh menjadi tisu bersebelahan. Patologi berkembang pesat, sering menyebabkan kematian pesakit.
  • Rhabdomyosarcoma. Mempengaruhi terutamanya pesakit pediatrik. Ia boleh terbentuk di mana-mana bahagian jantung. Dalam beberapa kes, metastasis perikardial dari tumor seperti itu dijumpai.
  • Leiomyosarcoma. Terbentuk dalam tisu otot, saluran darah, rongga jantung. Tapak kegemaran tumor adalah atrium kiri.
  • Mesothelioma. Muncul di kawasan rongga viseral atau parietal perikardium, mempunyai kecenderungan untuk menyebar di luar organ, dan memampatkan jantung dari semua sisi.
  • Fibrosarcoma. Ia dicirikan oleh jenis pertumbuhan yang menyusup. Ia berkembang di mana-mana bahagian organ, tetapi lebih kerap muncul di kawasan arteri alat injap.
  • Schwannoma malignan. Dibentuk dalam tisu saraf periferal.

Terdapat juga tumor primer dan sekunder. Yang pertama berkembang dengan sendirinya, sementara yang kedua adalah metastasis di jantung dari formasi lain.

Punca

Sarkoma jantung jarang berlaku. Sebab-sebab kejadiannya tidak begitu jelas. Berdasarkan kajian dan amalan doktor, doktor mengenal pasti beberapa faktor yang boleh menyebabkan pembentukan tumor.

Senarai fenomena tersebut merangkumi:

  • Kesan dos radiasi yang besar pada badan.
  • Kesan bahan kimia dan racun.
  • Kecenderungan keturunan.
  • Tabiat buruk.

Sebilangan besar pesakit dengan diagnosis ini adalah orang yang berumur 40 tahun ke atas.

Tanda-tanda

Gejala dan tanda sarkoma jantung sangat bergantung pada lokasi neoplasma. Oleh itu, pesakit mungkin terganggu oleh manifestasi yang berbeza. Penyakit ini dapat dikenali dengan tanda-tanda berikut:

  • Sakit di bahagian dada.
  • Pernafasan yang sukar.
  • Bengkak kaki.
  • Gangguan irama jantung.
  • Gumam jantung.
  • Rasa penat yang berterusan.
  • Pengurangan berat.
  • Berpeluh berlebihan.
  • Peningkatan suhu badan.
  • Kelemahan umum.

Dengan penyebaran metastasis ke seluruh badan, tanda-tanda patologi lain mungkin muncul, bergantung pada organ di mana lesi sekunder berkembang..

Diagnostik dan rawatan

Pengesanan sarkoma bermula dengan pemeriksaan doktor. Dia mendengar keluhan pesakit, mendengar degup jantung, dan mengukur tekanan. Setelah pemeriksaan, kaedah makmal dan instrumental untuk mendiagnosis tumor dilakukan untuk membuat diagnosis yang tepat, iaitu:

  1. Ujian darah dan air kencing.
  2. Elektrokardiogram.
  3. Biopsi untuk menentukan sama ada tumor jantung ganas.
  4. Prosedur ultrabunyi.
  5. X-ray.
  6. Imbasan CT.
  7. Pengimejan resonans magnetik.

Rawatan sarkoma jantung dilakukan terutamanya dengan pembedahan membuang tumor. Tahap pembedahan bergantung pada ukuran dan lokasi lesi. Sebagai tambahan kepada campur tangan, kemoterapi digunakan. Ia digabungkan dengan pembedahan atau digunakan sebagai gantinya pada peringkat patologi.

Prognosis selepas pembedahan mungkin berbeza. Ia bergantung pada jenis penyakit, lokasinya, ketepatan masa rawatan dimulakan. Sebilangan besar pesakit gagal hidup selama bertahun-tahun. Sebilangan besar orang sakit mati dalam masa setahun.

Untuk mencegah perkembangan tumor, anda perlu menyemak semula gaya hidup anda dan kerap memeriksa keadaan organ dengan pakar kardiologi..

Apakah gejala sarkoma jantung

Sarkoma jantung adalah jenis patologi onkologi yang jarang berlaku. Penyakit ini, sebagai peraturan, menyerang orang muda di bawah usia empat puluh tahun. Patologi mempunyai prognosis yang buruk, dalam kebanyakan kes jangka hayat tidak lebih dari 12 bulan.

Kandungan
  1. Apa
  2. Pengelasan
    1. Angiosarcoma
    2. Leiomyosarcoma
    3. Rhabdomyosarcoma
    4. Mesothelioma
    5. Fibrosarcoma
    6. Schwannoma malignan
  3. Punca
  4. Gejala
  5. Diagnostik
    1. Ekokardiografi
    2. Elektrokardiogram
    3. Ekokardiografi transesophageal
    4. Pengimejan resonans magnetik
    5. Imbasan CT
    6. X-ray
    7. Kateterisasi jantung
    8. Biopsi
  6. Rawatan
    1. Pemindahan
    2. Autotransplantasi
    3. Terapi tambahan
  7. Komplikasi
  8. Ramalan
  9. Pencegahan

Apa

Jenis tumor jantung utama hanya terdapat pada 0.5 peratus daripada semua kes barah. Bahagian tumor jinak adalah sekitar 75%, yang malignan membentuk 25%. Sebilangan besar penunjuk ini adalah sarkoma.

Sebagai peraturan, ini adalah tumor, dalam pembentukan yang mana tisu penghubung terlibat, dalam beberapa kes otot.

Lokasi penyetempatan mungkin permukaan luar otot jantung, atrium.

Mengenai topik ini
    • Kardio-onkologi

Adakah barah jantung berlaku

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 21 Februari 2019.

Untuk sarkoma jenis utama, perkembangan dari tisu jantung adalah ciri. Walau bagaimanapun, sering terdapat lesi sekunder di mana neoplasma terbentuk akibat penyebaran metastasis dari organ lain..

Perlu diingat bahawa metastasis didiagnosis lebih kerap daripada tumor primer. Statistik menunjukkan bahawa pada 25% pesakit yang meninggal dunia terdapat kehadiran metastasis..

Neoplasma primer bersifat lebih agresif. Penyakit ini boleh tanpa gejala sehingga penyebaran tumor tempatan berlaku. Ini menjelaskan hasil yang tidak baik bagi pesakit yang didiagnosis dengan sarkoma jantung..

Pengelasan

Proses patologi boleh mempunyai beberapa bentuk manifestasi dan sifat kursus yang berbeza.

Bergantung pada tempat penyetempatan, patologi adalah:

  • sebelah kanan - tumor besar, tumbuh dalam jenis infiltratif, metastasis awal dan boleh terbentuk di luar otot jantung;
  • sebelah kiri - metastasis diperhatikan sedikit kemudian, tidak seperti jenis yang dinyatakan di atas, tetapi sering menimbulkan perkembangan komplikasi seperti kegagalan jantung.

Selain itu, sarkoma mempunyai klasifikasi lain.

Angiosarcoma

Ia dianggap sebagai salah satu jenis tumor malignan yang paling biasa. Dalam kebanyakan kes, atrium kanan terjejas. Pembentukannya berlaku dari struktur selular dinding saluran darah.

Ketika neoplasma bertambah besar, ruang jantung dipenuhi sepenuhnya, tumor mula tumbuh menjadi tisu berdekatan.

Proses patologi dicirikan oleh jalan cepat, yang sering membawa maut.

Leiomyosarcoma

Proses pembentukan melibatkan saluran darah, tisu otot, dan rongga jantung. Selalunya, sarkoma jenis ini didiagnosis di atrium kiri..

Rhabdomyosarcoma

Ia dijumpai terutamanya pada kanak-kanak. Mana-mana bahagian otot jantung boleh menjadi lokasi penyetempatan. Terdapat situasi ketika mungkin untuk mengesan metastasis jenis perikardial dari neoplasma seperti itu..

Mesothelioma

Sebagai peraturan, lokasinya adalah rongga perikardium parietal atau viseral. Tumor seperti itu boleh berkembang di luar organ dan mempunyai kecenderungan untuk metastasis. Jantung sering menjadi terhimpit dari semua pihak.

Fibrosarcoma

Berbeza dengan perkembangan infiltratif. Boleh menjejaskan mana-mana bahagian otot jantung. Walau bagaimanapun, ia paling kerap didiagnosis pada arteri injap.

Schwannoma malignan

Pembentukan sarkoma jenis ini sering diperhatikan pada tisu saraf periferal..

Punca

Sehingga kini, faktor predisposisi yang sebenarnya untuk perkembangan proses patologi belum dapat dijelaskan dengan cara ini. Walau bagaimanapun, para pakar mengenal pasti beberapa penyebab yang mendasari peningkatan risiko sarkoma jantung..

Harus diingat bahawa banyak dari mereka tidak secara langsung mempengaruhi pembentukan tumor ganas, akibatnya terdapat kejadian patologi secara tidak langsung..

Ramai orang mempunyai hubungan berterusan dengan bahan karsinogenik, tetapi mereka tidak mengalami proses barah. Kategori populasi lain tidak termasuk dalam kumpulan risiko, tetapi lebih mudah diserang penyakit ini.

Mengenai topik ini
    • Kardio-onkologi

Mengapa tumor jantung berbahaya?

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 11 Februari 2019.

Setakat ini, tidak ada yang dapat mengatakan apa yang mempengaruhi keadaan sedemikian. Walau bagaimanapun, setiap orang harus mempunyai idea tentang apa yang boleh memprovokasi barah..

Oleh itu, dengan pendedahan radiasi yang berpanjangan, kemungkinan neoplasma malignan meningkat dengan ketara. Dalam kebanyakan kes, atas sebab ini, angiosarcoma paling kerap berkembang, jarang sekali sarkoma yang tidak dibezakan didiagnosis.

Orang yang mempunyai kecenderungan genetik dan mempunyai sejarah penyakit keturunan, misalnya, retinoblastoma, sindrom Werner, neurofibromatosis jenis 1, juga berisiko..

Terdapat juga kesan negatif terhadap tubuh manusia daripada sejumlah bahan kimia dan racun. Monomer vinil klorida, yang digunakan dalam pembuatan plastik, secara signifikan meningkatkan kemungkinan tumor.

Tetapi, seperti yang ditunjukkan oleh praktik, kebanyakan patologi tidak ada kaitan dengan faktor persekitaran tertentu..

Gejala

Gambaran klinikal akan banyak bergantung pada tempat di mana lesi berada. Perkembangan sarkoma di atrium kanan biasanya disertai dengan pembengkakan perut atau bahagian bawah kaki dan urat leher yang membesar.

Dengan angiosarcoma, cecair terkumpul di rongga perikardial. Ini seterusnya menyebabkan gangguan fungsi normal otot jantung..

Akibatnya, pesakit mula bimbang akan rasa sakit di dada, sesak nafas, kelemahan seluruh badan, degupan jantung yang cepat. Dengan latar belakang keadaan ini, kegagalan jantung berkembang..

Mengenai topik ini
    • Kardio-onkologi

5 simptom dan tanda barah jantung

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 18 Disember 2018.

Apabila miokardium terlibat dalam proses tersebut, sekatan jantung dan penampilan aritmia diperhatikan. Terhadap latar belakang proses tumor, kegagalan jantung, angina pectoris dan serangan jantung berlaku.

Di antara tanda-tanda klinikal sarkoma jantung, pakar mengenal pasti:

  • batuk darah;
  • disfonia;
  • bengkak pada bahagian muka;
  • keadaan demam;
  • pengurangan berat;
  • malaise umum;
  • peningkatan berpeluh pada waktu malam;
  • sindrom vena cava unggul.

Dalam kes yang jarang berlaku, penglibatan jantung mungkin ditunjukkan oleh embolisme. Ini mungkin berlaku jika terdapat sedikit disintegrasi tumor, dan kepingannya menembusi ke dalam sistem hematopoietik..

Dengan latar belakang keadaan ini, organ berhenti dibekalkan dengan darah, yang mengakibatkan pelanggarannya. Contohnya, jika emboli memasuki otak, pesakit mengalami strok. Tekanan pernafasan berkembang dengan embolisme paru.

Diagnostik

Pemilihan kaedah untuk melakukan pemeriksaan diagnostik bergantung pada kehadiran tanda-tanda klinikal yang dominan. Setelah pemeriksaan fizikal pesakit dan mengkaji anamnesisnya, doktor menetapkan sejumlah kajian makmal dan instrumental.

Ekokardiografi

Ujiannya tidak invasif. Semasa melaksanakannya, aliran gelombang suara digunakan, yang membolehkan anda meneroka pergerakan injap dan ruang jantung..

Pada masa ini, kaedah ini dianggap salah satu yang paling bermaklumat dalam memeriksa organ untuk kehadiran sarkoma. Sensitiviti ditetapkan hampir 94 peratus..

Elektrokardiogram

Membolehkan anda mendaftarkan aktiviti otot jantung, serta menentukan irama dan kerosakan organ yang tidak normal. Dengan kardiosarcoma, sebagai peraturan, degupan jantung berubah, tetapi keadaan ini juga boleh berlaku dengan patologi jantung dan saluran darah yang lain..

Atas sebab ini, kaedah diagnostik ini harus dilengkapi dengan kaedah pemeriksaan lain, di mana seorang pakar menerima serpihan tisu patologi atau gambaran keadaan organ.

Ekokardiografi transesophageal

Prosedur ini adalah salah satu jenis pemeriksaan ultrasound. Peranti ini disajikan dalam bentuk tiub fleksibel dan sensor di hujungnya. Peranti ini bertujuan untuk ditelan oleh pesakit. Kemudian bergerak ke bawah kerongkongan..

Berkat kajian ini, doktor mendapat gambaran yang lebih terperinci..

Pengimejan resonans magnetik

Memberi keupayaan untuk menggambarkan struktur dalaman. Di samping itu, ia membolehkan anda menentukan ukuran, lokasi, dan batas di mana tumor tumbuh.

Imbasan CT

Gambar diperoleh dalam kedudukan mendatar atau paksi pada badan pesakit. Kajian seperti ini lebih berkesan daripada radiografi standard. Ini juga digunakan untuk mendapatkan informasi mengenai jumlah, lokasi dan petunjuk lain pembentukan tumor..

X-ray

Dalam kes ini, sinar-X digunakan untuk memaparkan gambar. Kaedah ini tidak dapat dengan jelas menunjukkan batas tumor dan ukurannya, tetapi ia menunjukkan kesesakan dan peningkatan otot jantung..

Kateterisasi jantung

Semasa prosedur, sinar-X juga digunakan. Membolehkan anda mendiagnosis penyempitan, penyumbatan saluran darah dan fenomena tidak normal yang lain.

Biopsi

Manipulasi terdiri daripada mengambil sejumlah kecil tisu patologi untuk pemeriksaan mikroskopik selanjutnya. Menurut hasilnya, anda boleh mengesahkan atau menolak kehadiran proses ganas.

Rawatan

Semasa memilih taktik untuk melakukan tindakan terapeutik, perlu mempertimbangkan tahap perkembangan penyakit, tahap kelaziman lesi, usia dan keadaan pesakit, kepekaan terhadap berbagai jenis prosedur.

Dalam rawatan sarkoma, beberapa kaedah digunakan, bergantung pada keadaan yang ada dan jenis neoplasma.

Pemindahan

Sekiranya tumor tidak dapat dikendalikan, pemindahan jantung biasanya dilakukan. Walau bagaimanapun, kerana banyak sebab, operasi seperti ini belum digunakan baru-baru ini..

Sebagai tambahan, ubat imunosupresif yang diresepkan selepas pembedahan dapat memprovokasi pertumbuhan neoplasma dan pembentukan lesi baru..

Autotransplantasi

Dalam kes ini, beberapa masalah mungkin timbul semasa mengeluarkan tumor. Pertama sekali, ini adalah kawasan lesi yang besar, serta lokasi formasi di tempat anatomi yang sukar dijangkau.

Untuk melakukan penyingkiran sepenuhnya, disarankan untuk menggunakan reseksi ekstrasorporeal dengan rekonstruksi jantung serentak, dan kemudian gunakan autotransplantasi..

Semasa manipulasi, organ yang terkena dikeluarkan. Apabila tumor dikeluarkan sepenuhnya, ia dikembalikan ke tempatnya..

Sepanjang masa ini, pesakit disambungkan ke mesin paru-paru jantung.

Terapi tambahan

Sekiranya proses pemotongan sarkoma rumit oleh tepi, metastasis dan jenis pertumbuhannya yang tidak rata, maka dalam kes seperti ini kaedah rawatan ini digunakan.

Sarkoma jantung: tanda, patofisiologi, jenis, diagnosis, rawatan

Neoplasma jantung primer jarang berlaku. Kadar pengesanan mereka adalah 0.001-0.28% semasa kajian autopsi. Tumor malignan primer jantung dan perikardium yang paling biasa adalah sarkoma.

Angiosarcoma jantung dengan tumor hemoragik membran perikardial.

Diagnosis sarkoma jantung selalunya tidak dibuat sebelum pembedahan atau bahkan sebelum kematian. Diagnosis tumor ini tidak dikira sebagai akibat dari kelangkaan patologi dan sifat gejala dan tanda yang tidak spesifik. Tumor yang berkembang di epikardium atau perikardium dan menyebabkan kegagalan jantung boleh menyebabkan sakit dada, hipotensi, takikardia, dan pelbagai penyakit. Nada jantung yang berkurang dan gumaman dapat didengar semasa pemeriksaan.

Tamponade jantung (biasanya disebabkan oleh efusi perikardial yang berterusan dan berdarah) akhirnya boleh menyebabkan kegagalan jantung yang teruk. Kerosakan miokard boleh menyebabkan aritmia refraktori, sekatan jantung, kegagalan jantung, angina pectoris, atau serangan jantung.

Pertumbuhan endometrik menyebabkan penyumbatan atau kekurangan injap. Dalam beberapa kes, tumor dengan pedikel menyebabkan klik yang dapat didengar kerana prolaps tumor melalui injap. Juga, serpihan tumor dapat embolisasi dari sebelah kanan jantung ke paru-paru dan menyebabkan sesak nafas atau hemoptisis. Embolisme kiri boleh menyebabkan kecederaan serebrovaskular, infark periferal, sawan, dan metastasis jauh. Pengembangan tumor tempatan boleh menyebabkan tanda dan gejala seperti sindrom vena cava yang unggul, hemoptisis, dan disfonia.

Jenis-jenis sarkoma

  • angiosarcoma,
  • rhabdomyosarcoma,
  • mesothelioma,
  • fibrosarcoma,
  • schwannoma malignan

Jenis sarkoma ini berlaku dalam urutan penurunan prevalensinya pada orang dewasa..

Angiosarcoma

Kira-kira 80% angiosarcoma jantung berkembang dari endotelium dinding di atrium kanan. Selalunya, tumor menggantikan dinding atrium sepenuhnya dan memenuhi seluruh ruang jantung. Ia boleh merebak ke struktur bersebelahan (contohnya, vena cava, injap tricuspid).

Tumor ini simptomatik dan cepat membawa maut. Pengembangan perikardial yang meluas dan kerosakan jantung adalah perkara biasa. Angiosarcoma perikardial (tanpa penglibatan miokardium) jarang berlaku.

Rhabdomyosarcoma

Ia adalah sarkoma jantung primer kedua yang paling biasa. Ia boleh didapati di semua peringkat umur. Tidak ada ruang jantung yang dikenal pasti menjadi ciri khas untuk perkembangan tumor. Penyebaran tumor yang meresap ke perikardium jarang berlaku.

Komponen miokardium hampir selalu terjejas; dalam beberapa kes, gangguan injap berlaku. Rhabdomyosarcoma adalah bentuk sarkoma jantung yang paling biasa pada kanak-kanak..

Mesothelioma

Tumor ini biasanya timbul di perikardium viseral atau parietal dan boleh merebak dan menyempitkan rongga jantung. Mesothelioma tidak menyerang miokardium utama. Penyebaran tempatan yang luas dapat menyebabkan penyebaran pleura, diafragmatik, atau peritoneal.

Tumornya biasanya keras, biasanya berwarna putih, dengan corak pertumbuhan nodular dan daun. Tidak ada kumpulan usia yang terdedah untuk menghidap tumor ini. Menariknya, tidak ada penjelasan etiologi untuk mesothelioma perikardium dengan pengumpulan zarah asbestos, berbeza dengan mesothelioma pleura primer yang lebih khas..

Fibrosarcoma dan histiocytoma berserat malignan

Tumor keputihan ini tebal tekstur dan menunjukkan corak perkembangan infiltratif. Belum ada kecenderungan berkaitan dengan usia atau penyetempatan tumor di ruang jantung tertentu. Walau bagaimanapun, kerosakan pada injap jantung berlaku pada 50% kes fibrosarcoma. Pencerobohan perikardial jarang berlaku.

Schwannoma malignan

Pembentukan ini berkembang dari sarung saraf periferal. Tumor seperti itu mempunyai hubungan spatial dengan kedudukan juxtacardial saraf vagus..

Sarkoma jantung metastatik

Metastasis ke jantung dan perikardium 40 kali lebih biasa daripada tumor jantung primer. Sebenarnya, kira-kira satu perempat pesakit yang mati akibat sarkoma tisu lembut metastatik mempunyai metastasis jantung. Tidak ada laman web penyebaran miokardium khusus (yang tersebar, nodular) yang telah dibuat. Rhabdomyosarcoma pada kanak-kanak adalah salah satu jenis sarkoma yang paling biasa yang menular ke jantung..

Diagnostik

Kemajuan dalam teknik diagnostik telah memungkinkan pemeriksaan sarkoma jantung yang tepat dan tidak invasif.

Ekokardiografi adalah prosedur diagnostik yang disyorkan untuk mendapatkan pengimejan tumor jantung yang tidak invasif (ekokardiografi dua dimensi dan transesophageal, yang saling melengkapi).

Imbasan CT berkesan untuk mengesan jisim di jantung, mewujudkan penglibatan tempatan struktur bersebelahan, dan menentukan kehadiran metastasis di paru-paru atau hati.

Angiografi membolehkan memeriksa keadaan lumen arteri koronari dan memperbaiki tumor intrakardiak dan intravaskular sebagai pengisian kecacatan.

X-ray dada mengesan kardiomegali umum atau pembesaran jantung sebelah kanan, serta mediastinum melebar, adenopati hilar, hiperemia paru, atau efusi pleura.

Pencitraan resonans magnetik (MRI) dapat menentukan histologi tumor, penyetempatan tumor dan anatomi sekitarnya, serta menentukan tindak balas terhadap kemoterapi.

Pengimejan resonans magnetik kardiovaskular yang komprehensif berguna untuk stratifikasi risiko dan pengurusan klinikal individu yang disyaki menghidap tumor jantung.

Tumor miokardium boleh menyebabkan aritmia atau sekatan jantung dari pelbagai peringkat. ECG mungkin menunjukkan perubahan yang tidak spesifik dalam gelombang ST dan T. Gangguan perikardium boleh menyebabkan takikardia..

Rawatan

Kes berlaku apabila kemoterapi pra operasi memungkinkan untuk mengurangkan ukuran sarkoma jantung yang tidak dapat dibezakan, selepas itu sisa tumor dikeluarkan sepenuhnya.

Pembedahan

Sarkoma jantung jarang dapat disembuhkan, tetapi kelangsungan hidup jangka panjang atau penembusan yang ketara mungkin dilakukan dengan pembedahan. Kajian biopsi membolehkan anda mendapatkan tisu untuk diagnosis histologi dan analisis tahap keseluruhan tumor.

Peranan pemindahan jantung ortotopik pada tumor jantung malignan belum terbukti.

Pembedahan ekstrasorporeal (eksplantasi jantung dan autotransplantasi) mungkin membolehkan reseksi tumor lebih lengkap.

Eksisi lengkap atau separa sarkoma jantung primer atau metastatik dapat memberikan peningkatan hemodinamik dan peningkatan kegagalan jantung kongestif. Sebagai alternatif, tetingkap perikardial atau perikardiektomi dapat mengurangkan gejala.

Radiasi dan kemoterapi adjuvan pasca operasi tidak terbukti bermanfaat secara kekal. Tetapi radiasi adjuvan atau kemoterapi boleh berkesan untuk menghilangkan gejala dan memperbaiki keadaan..

Pemeriksaan oleh pakar bedah kardiotorasik dan / atau ahli onkologi diperlukan.

Penyakit onkologi

Sarkoma jantung adalah jenis onkologi yang jarang dijumpai terutamanya pada orang muda (usia rata-rata adalah 40). Prognosis untuk tumor ini mengecewakan - kebanyakan pesakit mati dalam setahun. Apakah sebab statistik tersebut?

Tumor jantung primer sangat jarang berlaku (sehingga 0.5% daripada semua jenis onkologi). Antaranya, 75% adalah jinak, dan hanya 25% yang ganas, yang kebanyakannya adalah sarkoma. Sarkoma adalah barah yang berasal dari tisu penghubung.

Mereka boleh berlaku:

  • di permukaan luar jantung;
  • di dalam ruang (atria);
  • dari tisu otot.

Sarkoma jantung primer berkembang secara langsung dari tisu jantung, tetapi terdapat juga lesi sekunder jantung oleh metastasis dari organ lain. Mereka kelihatan sama.

Metastasis ke jantung dan perikardium adalah 30 kali lebih biasa daripada tumor primer. Dianggarkan bahawa 25% pesakit yang meninggal akibat sarkoma tisu lembut metastatik mempunyai metastasis jantung.

Sarkoma jantung primer adalah tumor agresif yang biasanya tidak menyebabkan gejala sehingga ia merebak secara tempatan. Oleh itu, kejayaan rawatan dan prognosis penyakit ini sangat buruk..

Fakta! Selain sarkoma, terdapat barah jantung, yang diwakili terutamanya oleh adenokarsinoma.

Punca sarkoma jantung

Punca sarkoma jantung tidak diketahui, tetapi menurut saintis, faktor berikut boleh mempengaruhi kejadiannya:

  • sinaran;
  • aterosklerosis;
  • keabnormalan genetik;
  • trauma.

Tidak ada bukti 100% mengenai faktor-faktor ini, jadi tidak ada yang dapat dilakukan untuk mencegah penyakit ini, kecuali untuk lawatan berkala ke doktor.

Klasifikasi: jenis, jenis, bentuk

Menurut penyetempatan proses onkologi, terdapat 2 jenis sarkoma jantung:

Sarkoma bahagian kanan jantung. Sebagai peraturan, mereka besar dan menyusup. Mereka membentuk metastasis jauh dan serantau di luar organ lebih awal.

Sarkoma jantung kiri (ventrikel kiri atau atrium) mempunyai jenis pertumbuhan yang padat. Mereka mengalami metastasis kemudian, tetapi sering kali disulitkan oleh kegagalan jantung..

Di jantung terdapat jenis sarkoma histologi seperti angiosarcoma, leiomyosarcoma, rhabdomyosarcoma, mesothelioma, fibrosarcoma, schwannoma..

Angiosarcomas adalah yang paling biasa. Mereka datang dari sel dinding kapal. Dalam 80% kes, angiosarcomas timbul di atrium kanan, dan ketika mereka tumbuh, mereka sepenuhnya menggantikan dinding atrium dan memenuhi seluruh ruang jantung, dan juga boleh menyerang struktur bersebelahan (contohnya, vena cava, injap tricuspid). Perkembangan penyakit dan kematian berlaku dengan sangat cepat.

Rhabdomyosarcoma adalah sarkoma jantung primer kedua yang paling biasa dan merupakan sarkoma jantung yang paling biasa pada kanak-kanak. Dia tidak mempunyai tempat penyetempatan kegemaran, dia boleh mempengaruhi bahagian jantung mana pun. Metastasis perikardial kadang-kadang diperhatikan.

Leiomyosarcoma. Mempengaruhi serat otot. Ia boleh berlaku di saluran (vena cava unggul, arteri pulmonari, aorta) atau di rongga jantung. Dalam separuh kes, mereka terletak di atrium kiri..

Mesothelioma biasanya berlaku pada perikardium viseral atau parietal dan boleh merebak di sekitar jantung, memampatkannya. Mereka tidak menyerang miokardium, tetapi boleh mempengaruhi pleura atau diafragma, kerana mesothelioma rentan terhadap metastasis wilayah yang luas.

Fibrosarcoma. Tumor ini mempunyai jenis pertumbuhan yang menyusup. Dia tidak mempunyai kecenderungan untuk usia tertentu atau ruang jantung. Walau bagaimanapun, dalam 50% kes, kerosakan pada arteri valvular diperhatikan..

Schwannoma malignan - sejenis onkologi jantung yang jarang berlaku yang berasal dari tisu saraf periferal.

Tahap dan tahap keganasan sarkoma jantung

Mengetahui tahap penyakit ini membantu doktor memutuskan rawatan mana yang terbaik dan memberikan prognosis jangkaan mengenai kelangsungan hidup pesakit. Untuk menentukan tahap sarkoma, ujian diagnostik digunakan untuk menjelaskan ukuran dan kelaziman neoplasma di peringkat tempatan dan seluruh badan.

Data-data ini dinyatakan dalam petunjuk berikut:

  • T1 - ukuran tumor 5 cm atau kurang:
  1. T1a - tumor dangkal;
  2. T1b - tumor dalam.
  • T2 - ukuran neoplasma melebihi 5 cm:
  1. T2a (sarkoma dangkal);
  2. T2b (dalam).
  • N0 - Kanser belum merebak ke kelenjar getah bening serantau.
  • N1 - tumor telah merebak ke kelenjar getah bening serantau.
  • M0 - tiada metastasis.
  • M1 - terdapat metastasis ke bahagian badan yang lain.

Selepas biopsi, mereka mengetahui tahap keganasan tumor jantung (ditunjukkan oleh huruf G), yang juga mempengaruhi tahap. Terdapat 3 gred untuk sarkoma: G1, G2 dan G3.

Mereka bergantung kepada faktor-faktor seperti:

  • bagaimana perbezaan sel barah dengan sel tisu sihat di bawah mikroskop;
  • berapakah kadar pembahagian sel;
  • berapa ramai dari mereka yang mati.

Semakin rendah skor gabungan untuk 3 faktor ini, semakin rendah nisbahnya, yang bermaksud tumor kurang agresif dan prognosis pesakit lebih baik..

Menurut parameter yang disenaraikan, tahap sarkoma berikut dibezakan:

  • Tahap 1:
  1. IA: T1a atau T1b, N0, M0, G1;
  2. IB: T2a atau T2b, N0, M0, G1.
  • Tahap 2:
  1. IIA: T1a atau T1b, N0, M0, G2 atau G3;
  2. IIB: T2a atau T2b, N0, M0, G2.
  • Tahap 3:
  1. IIIIA: T2a atau T2b, N0, M0, G3;
  2. IIIB: mana-mana T, N1, M0, mana-mana G.
  • Sarkoma jantung Tahap 4 mempunyai petunjuk berikut: sebarang T, sebarang N, M1 dan mana-mana G.

Gejala dan tanda sarkoma jantung

Gejala sarkoma jantung bergantung pada lokasi fokus patologi. Sebilangan besar berkembang di atrium kanan, menghalang aliran atau aliran keluar darah.

Ini boleh menyebabkan gejala seperti:

  • bengkak kaki, kaki, atau perut;
  • bengkak pada urat leher.

Angiosarcoma pericardium menyebabkan peningkatan jumlah cecair di dalamnya (efusi). Ini boleh mempengaruhi fungsi jantung, yang disertai dengan sakit dada, sesak nafas, degupan jantung yang cepat, dan kelemahan umum. Akhirnya, kegagalan jantung berkembang..

Apabila miokardium terlibat, aritmia dan sekatan jantung adalah perkara biasa. Tumor boleh menyebabkan angina pectoris, kegagalan jantung, serangan jantung.

Gejala lain dari sarkoma jantung:

  • hemoptisis;
  • pelanggaran irama jantung;
  • disfonia;
  • sindrom vena cava unggul;
  • bengkak muka;
  • demam;
  • pengurangan berat;
  • berpeluh malam;
  • rasa tidak sedap hati.

Embolisme boleh menjadi manifestasi sarkoma jantung yang jarang berlaku. Ini berlaku apabila kepingan keluar dari tumor dan memasuki aliran darah. Mereka dapat menyekat aliran darah ke organ atau bahagian badan, menyebabkan disfungsi dan kesakitan. Contohnya, emboli di otak menyebabkan strok, dan di paru-paru, gangguan pernafasan.

Diagnosis penyakit

Kaedah diagnostik untuk sarkoma jantung berbeza bergantung pada gejala yang ada.

Sebagai tambahan kepada sejarah perubatan dan pemeriksaan fizikal yang lengkap, doktor anda boleh memerintahkan prosedur berikut:

  • Echocardiogram (juga dikenali sebagai echo). Ini adalah ujian bukan invasif yang menggunakan gelombang bunyi untuk memeriksa pergerakan ruang jantung dan injap. Ekokardiografi adalah alat yang paling berguna dalam mendiagnosis keabnormalan jantung, yang membolehkan doktor menentukan ukuran dan lokasi tumor yang tepat. Gambar jantung yang lebih terperinci boleh didapati menggunakan Echo-KG transesophageal.
  • Elektrokardiogram (ECG). Ujian ini merekodkan aktiviti elektrik jantung dan menunjukkan irama yang tidak normal serta kerosakan pada otot jantung. Sebagai peraturan, ECG mengandungi tanda-tanda seperti hipertrofi ventrikel kanan, fibrilasi atrium, takikardia atrium paroxysmal.
  • Tomografi yang dikira (CT). Prosedur pengimejan diagnostik yang menggunakan gabungan sinar-X dan teknologi komputer untuk menghasilkan gambar mendatar atau paksi (sering disebut kepingan) badan. Imbasan CT memberikan gambar terperinci mengenai mana-mana bahagian badan. Ia digunakan untuk menjelaskan ukuran, lokasi tumor, dan juga metastasisnya..
  • Pengimejan resonans magnetik (MRI). Prosedur ini menggunakan gabungan magnet besar dan komputer untuk mendapatkan gambaran terperinci mengenai organ dan struktur dalam badan. MRI dapat digunakan jika anda perlu menjelaskan beberapa perincian yang tidak dapat dilihat pada CT dan Echo.
  • X-ray dada (digunakan untuk mengesan pembesaran jantung, efusi pleura, kegagalan jantung, dan kelainan lain).
  • Biopsi (penyingkiran sejumlah kecil tisu dari neoplasma untuk pemeriksaan di bawah mikroskop). Biopsi adalah satu-satunya cara untuk mengetahui dengan pasti jenis dan keganasan tumor..

Rawatan sarkoma jantung

Jenis rawatan untuk sarkoma jantung sangat bergantung pada lokasi dan ukurannya, serta tahap metastasis. Sekiranya mungkin, tumor tersebut dilancarkan pembedahan. Bersama dengannya, bahagian organ yang terkena dikeluarkan, dan kemudian pembinaan semula dilakukan menggunakan perikardium, bahan sintetik atau prostesis babi.

Kerana fakta bahawa sering onkologi dikesan pada peringkat kemudian, kemungkinan operasi terbatas. Reseksi lengkap mungkin berlaku pada 55% kes apabila neoplasma dibatasi oleh septum atrium, sebahagian kecil dari ventrikel atau injap.

Penyingkiran sebahagian dari sarkoma tidak menyembuhkan penyakit, tetapi digunakan untuk melegakan gejala atau mengesahkan diagnosis (biopsi). Kadar kematian semasa pembedahan untuk sarkoma jantung adalah tinggi, walaupun boleh diterima - sekitar 8.3%.

Pada masa ini, banyak pusat menggunakan kaedah endoskopi untuk menghilangkan tumor dari atrium kiri, yang memberikan hasil yang baik. Biasanya, operasi ini tidak didahului dengan biopsi dan histologi penilaian keganasan, tetapi dilakukan setelahnya.

Kemoterapi dan Radioterapi

Oleh kerana jarangnya tumor ini dan kurangnya penyelidikan yang menyeluruh, tidak ada pendekatan yang sesuai untuk pengurusan pesakit, dan manfaat kemoterapi tambahan dan terapi radiasi tidak jelas..

Ramai penyelidik menekankan keunggulan terapi kombinasi, yang membantu mencapai jangka hayat dua kali ganda (survival rata-rata 24 bulan berbanding 10 bulan). Tetapi ini hanya dapat dicapai pada pesakit dengan reseksi radikal primer..

Sumber lain menunjukkan bahawa dalam rawatan sarkoma jantung kanan, disarankan untuk menggunakan kemoterapi neoadjuvant, kerana ia memungkinkan anda mengurangkan ukuran neoplasma dan meningkatkan kemungkinan reseksi total..

Menurut data semasa, disyorkan kemoterapi berasaskan antrasiklin (Adriamycin / Doxorubicin + Ifosfamide). Dalam kes rintangan antrasiklin, Sorafenib boleh digunakan, tetapi keberkesanannya jauh lebih rendah. Rejimen kedua - Gemcitabine dengan Docetaxel (atau Paclitaxel).

Kerana fakta bahawa patologi jantung kiri sering menyebabkan kegagalan jantung, kemoterapi neoadjuvant dikontraindikasikan untuk mereka. Dalam situasi seperti itu, lebih baik melakukan pembedahan reseksi yang lengkap, tetapi lokasi anatomi ini menjadikan operasi sangat sukar. Oleh itu, ia harus dilakukan oleh doktor yang berkelayakan tinggi..

Peranan terapi radiasi juga masih belum terbukti, walaupun telah digunakan untuk merawat tumor yang tersisa (setelah reseksi separa) dan pada kambuh tempatan atau jauh..

Sekiranya terdapat banyak metastasis, kemoterapi dan radiasi membantu melegakan gejala dan meningkatkan kualiti hidup pesakit.

Rawatan lain

Pendekatan moden untuk rawatan sarkoma melibatkan penggunaan sasaran (terapi yang disasarkan). Ini termasuk ubat anti-angiogenik yang dapat menghambat jumlah protein angiogenik: Bevacizumab, Sunitinib, Sorafenib. Terapi yang disasarkan sangat berkesan untuk tumor vaskular seperti angiosarcoma. Ubat yang disasarkan membawa kepada penurunan jumlah neoplasma dan menghentikan pertumbuhannya. Mereka boleh digabungkan dengan sitostatik.

Untuk luka yang tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya, dicadangkan pemindahan jantung. Selepas operasi sedemikian, pesakit mesti menerima imunosupresan (ubat-ubatan yang membantu mencegah penolakan tisu asing), dan mereka dapat merangsang pertumbuhan baru sarkoma. Oleh itu, teknik autotransplantasi kini aktif berkembang..

Autotransplantasi adalah prosedur pembedahan di mana jantung pesakit sendiri dikeluarkan dan tumor dikeluarkan daripadanya. Semasa operasi, pesakit ditempatkan di mesin paru-paru jantung. Setelah membuang sarkoma, jantung dikembalikan ke tempatnya. Ini tidak memerlukan pelantikan imunosupresan selanjutnya.

Metastasis dan kambuh

Hingga 80% pesakit pada masa diagnosis mempunyai metastasis sarkoma jantung (selalunya di paru-paru). Fokus penyakit baru boleh timbul walaupun selepas radikal penyingkiran neoplasma.

Oleh kerana sering berulang, terdapat kadar kelangsungan hidup pesakit yang rendah. Risiko perkembangan penyakit tertinggi dicatat dalam 2 tahun pertama selepas pembedahan. Untuk rawatan sarkoma jantung berulang, terapi radiasi digunakan dengan dos fokus total tidak lebih dari 65 g, kemoterapi sasaran dan bukan pelengkap.

Perlu diperhatikan bahawa bukan metastasis jauh, tetapi perkembangan tempatan, telah lama diakui sebagai penyebab utama kematian pesakit.

Berapa lama pesakit dengan sarkoma jantung hidup??

Prognosis untuk sarkoma jantung bergantung pada kelengkapan reseksi pembedahan, lokasi tumor dan jenis histologinya, serta tahap penglibatan miokardium..

Satu kajian mendapati bahawa kadar survival rata-rata setelah pembedahan radikal adalah 24 bulan, dibandingkan dengan 10 bulan pesakit bertahan setelah reseksi tumor separa..

Kelangsungan hidup selama 10 tahun dilaporkan setelah penyingkiran lengkap rhabdomyosarcoma atrium kiri.

Faktor-faktor yang meningkatkan kelangsungan hidup adalah:

  • sarkoma jenis sebelah kiri;
  • kadar mitosis kurang daripada 10 di medan daya tinggi;
  • ketiadaan nekrosis dalam histologi.

Sebilangan besar pesakit akhirnya mati akibat metastasis atau kegagalan jantung.