Penyembuhan untuk barah telah dibuat di Rusia, tetapi tidak semua sukarelawan selamat dari ujian tersebut

Myoma

Puluhan ubat yang tidak bertujuan untuk merawat barah mampu membunuh sel barah - inilah kesimpulan yang dicapai oleh saintis dari Institut Teknologi Massachusetts dan Harvard, setelah menguji ribuan ubat pada ratusan sel barah. Para penyelidik menguji kesan kira-kira 4518 ubat pada 578 sel barah manusia dan mendapati bahawa kira-kira 50 ubat ini mempunyai aktiviti anti-tumor. Ubat ini telah digunakan untuk mengubati diabetes, radang, alkoholisme, dan bahkan artritis pada anjing..

Alexander Melerzanov, Dekan Fakulti Fizik Biologi dan Perubatan, MIPT:

Pengambilan semula ubat adalah trend mendesak dalam perubatan moden. Pada dasarnya, ini adalah mencari petunjuk baru untuk ubat yang diketahui, yang jauh lebih murah daripada membuat yang baru. Sebagai contoh, ubat untuk membetulkan kadar glukosa darah - metformin - sedang disiasat sebagai geroprotector berpotensi (ubat yang mempengaruhi jangka hayat).

Setiap tumor terdiri daripada banyak sel bermutasi yang berbeda dan, oleh itu, beberapa jenis sel dapat dipengaruhi oleh ubat-ubatan yang pada awalnya tidak dimaksudkan untuk terapi dalam nosologi ini. Data mengenai komposisi tumor diperoleh menggunakan kajian genetik molekul bahan biopsi, diikuti dengan analisis menggunakan bioinformatik. Kemudian, dari perpustakaan ubat-ubatan yang ada, bahan didapati dengan kesan yang terbukti pada tumor tertentu. Ini adalah salah satu pendekatan dalam perubatan peribadi - onkologi ketepatan.

Oleh itu, memandangkan tumornya heterogen, ada kemungkinan beberapa di antaranya terkena ubat yang berbeza. Harus diingat bahawa banyak ubat mempunyai spektrum tindakan yang luas dan tidak selalu hanya ubat yang kita harapkan dari mereka. Beberapa ubat spektrum luas boleh memberi kesan pada tumor, tetapi ubat tersebut jauh lebih lemah daripada ubat-ubatan yang dirancang khusus untuk rawatan barah. Mungkin mereka bertindak lebih ringan, tetapi sebenarnya mereka tidak mempunyai kesan yang mencukupi untuk memusnahkan tumor sepenuhnya. Dan kerana tugas utama ahli onkologi adalah memusnahkan tumor, sayangnya, seseorang harus menghadapi kesan sampingan ubat aktif..

Vladimir Katanaev, ketua makmal sebatian semula jadi di Sekolah Bioperubatan Universiti Persekutuan Timur Jauh (FEFU), sebuah universiti yang mengambil bahagian dalam projek 5-100, profesor di Universiti Geneva:

Terdapat tiga kumpulan ubat yang mempunyai sifat anti-barah. Yang pertama adalah ubat terapeutik klasik yang mempunyai kesan sitoksik dan sitostatik umum, iaitu, mereka meracuni semua sel tubuh, tetapi sel barah, kerana ciri-cirinya, mati lebih awal. Kumpulan ubat kemoterapi ini dibahagikan kepada subkumpulan bergantung kepada cara tindakan: ada ubat yang merosakkan DNA atau mengganggu sintesis nukleotida, ada ubat yang menghalang aktiviti sel dan mencegah pembelahan sel, dan lain-lain. Kumpulan kedua adalah ubat terapi yang disasarkan. Mereka bertindak pada mekanisme selular tertentu, yang, idealnya, hanya ciri sel barah dan tidak ada dalam sel yang sihat. Mekanisme seperti itu merangkumi lata isyarat WNT, yang sedang kita pelajari di makmal saya. Ia aktif dalam sel barah tertentu dan mati di sel yang paling sihat. Sekiranya ubat menekan aktiviti lata ini dengan cara yang disasarkan, maka kita membunuh sel barah yang bergantung pada WNT. Kumpulan ubat yang ketiga adalah imunoterapi, yang mempengaruhi interaksi sel barah dengan sistem imun, sehingga yang terakhir lebih berkesan mengenali dan memusnahkan sel barah.

Secara umum, tidak dapat dikatakan bahawa ubat yang ditempatkan semula mempunyai kesan sampingan yang lebih sedikit daripada ubat-ubatan anti-kanser khusus. Walau bagaimanapun, ubat penempatan semula mempunyai beberapa kelebihan. Dos, kesan sampingan dan kombinasi mereka dengan ubat lain sudah terkenal. Dalam pengertian ini, mereka selangkah lebih maju dibandingkan dengan bahan baru yang dikembangkan khusus untuk melawan barah. Sebilangan besar bahan baru ini tidak akan menjadi ubat dengan tepat kerana ia akan mempunyai kesan toksik yang tidak dapat diterima..

Sebagai perbandingan, misalnya, clofazimine antibiotik anti-kusta, yang dapat digunakan dalam rawatan barah payudara tiga kali ganda, dan vantictumab, ubat anti-kanser yang disasarkan, tidak dapat dikatakan bahawa kesan sampingan clofazimine kurang.

Tidak ada peraturan umum di sini. Protein selular adalah sasaran kebanyakan ubat. Kami mempunyai sebilangan besar konfigurasi di mana rantai protein dilipat. Sebarang struktur kimia dengan sifat perubatan (pharmacophore) yang mengikat sasaran protein di dalam badan kita sangat mungkin untuk mengikat pada sasaran protein lain dengan struktur yang serupa di dalam badan kita, iaitu, kesan sampingan akan berlaku. Kesan sampingan ini tidak selalu berbahaya dan membatasi penggunaan ubat. Kadang kala kesan ini positif, dan kita mendapat manfaat terapi tambahan: sasaran protein kedua ini mungkin tidak ada pada sel yang sihat dan terdapat pada sel barah. Kebarangkalian ini tidak sifar untuk mana-mana farmakofor..

Marina Sekacheva, Pengarah Institut Perubatan Peribadi, Universiti Sechenov:

Hari ini para saintis berpeluang bekerja dengan sejumlah besar data, untuk membuat eksperimen bersiri. Ini ditunjukkan dalam kerja rakan sekerja yang dibincangkan. Banyak ubat yang mempunyai kesan sampingan, iaitu kesan yang berkaitan dengan mekanisme tindakannya, tetapi bukan tujuan penemuannya. Contoh klasik adalah Viagra, yang pada awalnya diuji sebagai agen kardiovaskular, tetapi memperoleh pengedarannya untuk petunjuk yang sama sekali berbeza. Sekiranya kita membicarakan aktiviti antitumor, ada lebih banyak ruang untuk mengembangkan indikasi. Hampir semua laluan dan sasaran isyarat dapat diubah dalam pengembangan sel tumor. Dan inilah yang menjadikan pekerjaan seperti ini menarik. Kegiatan antitumor ubat bukan kanser ternyata dikaitkan dengan mekanisme baru yang masih kurang difahami. Sudah tentu, ini adalah cara untuk mencari ubat baru dengan mekanisme tindakan yang sama sekali berbeza..

Imunoterapi dan bukannya "kimia". Bagaimana ubat barah berfungsi

Di Rusia, ujian klinikal ubat yang melawan barah sedang dijalankan, kata Menteri Kesihatan Rusia Veronika Skvortsova. Roman Ivanov, Wakil Presiden Pembangunan syarikat farmaseutikal Biocad, memberitahu Snob mengenai ubat baru yang mampu mengalahkan barah.

Berkongsi ini:

Bagaimana tumor barah berfungsi?

Limfosit adalah sel manusia utama yang mesti melawan sel tumor. Mereka mempunyai protein yang dipanggil PD-1. Sebilangan besar tumor menghasilkan protein lain pada membran mereka yang mengikat PD-1, dan kerana interaksi ini, limfosit benar-benar mati, menjadi seperti "buta" - mereka tidak dapat mengenali tumor. Oleh itu, ia mula tumbuh dengan tidak terkawal dan memusnahkan badan..

Apakah keunikan ubat itu

Sejak dua tahun kebelakangan ini, terdapat revolusi dalam rawatan tumor ganas. Ia dikaitkan dengan pendekatan baru dalam rawatan barah - imunoterapi. Inti imunoterapi adalah bahawa dengan cara yang berbeza sel-sel imun pesakit diaktifkan untuk mengenali dan memusnahkan sel-sel tumor.

Bagaimana ubat itu berfungsi

Sekiranya kita menyekat mekanisme penyamaran tumor barah - protein PD-1 - maka limfosit sepertinya "menghilangkan penutup mata dari mata", mulai "melihat" tumor itu semula dan melawannya. Ini adalah revolusi, tetapi ia tidak bermula di Rusia. Dadah serupa kelas ini muncul dua tahun lalu di Amerika. Ia mempunyai struktur protein yang berbeza: ubat kita dan ubat Amerika mempengaruhi PD-1, tetapi dengan cara yang berbeza. Sama seperti ibuprofen, parasetamol, aspirin adalah pil sakit kepala, tetapi semuanya berbeza.

Seberapa berkesan ubat itu

Ia tidak akan membantu semua pesakit, tetapi pasti akan merangkumi 30-40%. 30-40% ini mempunyai peluang untuk mengawal perjalanan penyakit ini, walaupun dengan bentuk yang sangat maju. Dalam kes ini, barah akan berubah menjadi penyakit kronik yang boleh anda hidup selama bertahun-tahun. Tumor berbeza. Dan mekanisme pelindung berbeza untuk tumor yang berbeza. Ubat kami adalah tanda pertama; sekarang kami sedang mengembangkan pelbagai ubat imunoterapi untuk merangkumi semua 100% pesakit. Ubat-ubatan tersebut akan digunakan secara gabungan sehingga jumlah maksimum pasien berpeluang untuk disembuhkan walaupun pada tahap terakhir barah..

Bagaimana imunoterapi berbeza dengan kemoterapi

Kemoterapi mempunyai kesan yang merugikan pada semua sel, organ dan tisu badan. Sel-sel tumor membelah lebih cepat daripada sel-sel normal, jadi sel-sel tersebut lebih rentan terhadap kemoterapi. Tetapi, setelah anda menghentikan kemoterapi, kesannya akan berakhir. Dan sekiranya beberapa sel barah kekal di dalam badan, penyakit ini akan kambuh. Perbezaan antara imunoterapi adalah bahawa walaupun anda berhenti mengambil ubat, tubuh anda akan dapat melawan penyakit ini, kerana ia akan mengandungi sel tanpa PD-1, yang akan melawan barah.

Bagaimana ubat itu boleh diperolehi

Pada masa ini, ubat kami berada di peringkat ujian klinikal, dan setakat ini tidak dijual. Kami merancang untuk memasuki pasaran pada tahun 2018. Kami akan mengadakan dialog dengan negara untuk memaksimumkan ketersediaan ubat kepada pesakit.

Rusia telah mencipta ubat untuk barah dan mengujinya di luar angkasa

Ujian praklinik Heat Shock Protein, ubat yang dapat merevolusikan onkologi, hampir selesai di Institut Penyelidikan Negeri untuk Ubat-ubatan Tinggi Murni dari Badan Bioperubatan Persekutuan (FMBA) Rusia. Ini adalah ejen baru untuk rawatan tumor ganas, yang diperoleh menggunakan bioteknologi. Para saintis mencadangkan bahawa ia akan membantu penghidap tumor yang tidak dapat disembuhkan sekarang. Kejayaan mencipta ubat dicapai melalui eksperimen ruang. Timbalan Pengarah Institut Penyelidikan, Anggota Akademi Sains Rusia, Doktor Sains Perubatan, Profesor Andrei Simbirtsev memberitahu perkara ini kepada wartawan Izvestia, Valeria Nodelman.

- Apakah bahan aktif utama ubat baru untuk tumor ganas?

- Ubat kami mempunyai nama yang berfungsi "Heat shock protein" - untuk bahan aktif utama. Ini adalah molekul yang disintesis oleh mana-mana sel tubuh manusia sebagai tindak balas terhadap pelbagai tekanan. Para saintis telah mengetahui tentang keberadaannya sejak sekian lama. Pada mulanya, diandaikan bahawa protein hanya dapat melindungi sel dari kerosakan. Kemudian didapati bahawa selain ini, ia mempunyai sifat unik - ia membantu sel menunjukkan antigen tumornya ke sistem imun dan dengan itu meningkatkan tindak balas imun antitumor.

- Sekiranya tubuh menghasilkan molekul seperti itu, mengapa tidak dapat mengatasi barah itu sendiri??

- Kerana jumlah protein ini dalam badan adalah minimum. Tidak cukup untuk mencapai kesan terapeutik. Tidak mungkin hanya mengambil molekul ini dari sel yang sihat untuk disuntik ke dalam sel yang sakit. Oleh itu, bioteknologi khas telah dikembangkan untuk mensintesis protein dalam jumlah yang diperlukan untuk membuat ubat. Kami mengasingkan gen dalam sel manusia yang membuat protein dan mengklonnya. Kemudian mereka membuat ketegangan yang menghasilkan dan membuat sel bakteria mensintesis protein manusia. Sel seperti itu membiak dengan baik, yang membolehkan kita memperoleh jumlah protein yang tidak terhad..

- Penemuan anda adalah untuk mencipta teknologi untuk menghasilkan "Heat shock protein"?

- Bukan sahaja. Kami juga dapat mengkaji strukturnya, menguraikan mekanisme tindakan antitumor pada tahap molekul. FMBA mempunyai peluang unik untuk melakukan penyelidikan perubatan menggunakan program luar angkasa. Faktanya ialah untuk analisis struktur sinar-X tindakan protein, perlu membentuk kristal ultrapure daripadanya. Walau bagaimanapun, mustahil untuk mendapatkannya dalam keadaan graviti - kristal protein tumbuh tidak rata. Idea itu dilahirkan untuk menumbuhkan kristal di angkasa. Percubaan seperti itu dilakukan pada tahun 2015. Kami memasukkan protein ultrapure ke dalam tiub kapilari dan menghantarnya ke ISS. Selama enam bulan penerbangan, kristal ideal terbentuk di dalam tiub. Mereka diturunkan ke tanah dan dianalisis di Rusia dan Jepun (mereka mempunyai peralatan yang sangat kuat untuk analisis struktur sinar-X).

- Dan keberkesanan ubat telah terbukti?

- Kami menjalankan eksperimen pada tikus dan tikus yang mengembangkan melanoma dan sarkoma. Kursus pentadbiran ubat dalam kebanyakan kes menyebabkan penyembuhan sepenuhnya walaupun pada peringkat kemudian. Maksudnya, kita sudah dapat mengatakan dengan yakin bahawa protein mempunyai aktiviti biologi yang diperlukan untuk rawatan barah..

- Mengapa anda berfikir bahawa "Protein kejutan panas" tidak hanya akan membantu dengan sarkoma, tetapi juga dengan jenis tumor ganas yang lain?

- Ubat baru berdasarkan molekul yang disintesis oleh semua jenis sel. Ia tidak mempunyai kekhususan. Ubat ini akan bertindak pada jenis tumor lain kerana fleksibiliti ini..

- Adakah perlu menghantar protein ke ruang setiap kali untuk membuat ubat??

- Tidak. Penciptaan kristal dalam graviti sifar hanya diperlukan untuk tahap saintifik pengembangan ubat. Eksperimen ruang hanya mengesahkan bahawa kita berada di landasan yang betul. Dan pengeluaran akan secara eksklusif di daratan. Sebenarnya, kami sudah membuat ubat tersebut di lokasi pengeluaran institut penyelidikan. Ia adalah larutan protein yang boleh diberikan kepada pesakit. Kami menyuntiknya secara intravena pada tikus. Tetapi, mungkin, semasa ujian klinikal kita akan menemui pendekatan yang lebih berkesan - contohnya, penghantaran protein yang disasarkan ke tumor mungkin optimum..

- Adakah kesan sampingan ubat baru itu??

- Setakat ini, tidak ada masalah yang dapat dikenal pasti. Semasa ujian, Heat Shock Protein tidak menunjukkan ketoksikan. Tetapi akhirnya kita dapat menyimpulkan bahawa ubat itu selamat sepenuhnya hanya setelah tamat kajian praklinikal. Ia akan mengambil masa setahun lagi.

- Dan kemudian anda boleh memulakan ujian klinikal?

- Itu bergantung sepenuhnya pada apakah kita berjaya mencari sumber pembiayaan untuk mereka. Untuk peringkat praklinikal, kami menerima geran dari Kementerian Pendidikan dan Sains. Ujian klinikal sangat mahal - kira-kira 100 juta rubel. Biasanya ia ditahan dengan syarat pembiayaan bersama: ada pelabur swasta yang melabur, dan negara mengembalikan 50% sekiranya berjaya diselesaikan. Kami bergantung pada sokongan Kementerian Perindustrian dan Perdagangan atau Kementerian Kesihatan.

- Seorang pelabur swasta telah dijumpai?

- Tidak. Kami mempunyai banyak kerja yang berkaitan dengan pencariannya. Orang boleh menawarkan orang Jepun untuk bertindak sebagai pelabur, tetapi saya ingin bermula dengan Rusia, kerana ini adalah pembangunan domestik. Kami akan mengetuk semua pintu, kerana ubatnya unik. Kami hampir menemui rawatan barah yang sama sekali baru. Ia akan membantu penghidap tumor yang tidak dapat disembuhkan.

- Adakah perkembangan serupa dilakukan di luar negara?

- Kami telah mendengar tentang percubaan untuk mendapatkan ubat "Heat Shock Protein" di berbagai negara. Kerja seperti ini sedang dilakukan, misalnya, di AS dan Jepun. Tetapi setakat ini tidak ada yang menerbitkan hasilnya. Saya harap sekarang kita mendahului rakan sekerja asing kita dalam perkara ini. Perkara utama adalah tidak berhenti di jalan ini. Dan ini boleh berlaku hanya untuk satu sebab - kerana kekurangan dana.

- Apabila ia nyata, dalam semua keadaan yang baik, umat manusia akan dapat menyembuhkan penyakit barah?

- Ujian klinikal yang lengkap biasanya memakan masa dua hingga tiga tahun. Malangnya, ia tidak akan berfungsi lebih cepat - ini adalah kajian yang serius. Maksudnya, dengan mempertimbangkan tahap akhir kajian praklinikal, pesakit akan menerima ubat baru dalam tiga hingga empat tahun..

Hanya jutawan yang dapat ubat barah baru

Antirak

Terdapat kepercayaan di kalangan pesakit barah: barah adalah organisma hidup. Dan jika dia cedera, tetapi tidak terbunuh, dia menjadi lebih agresif dan memakan seseorang dengan lebih cepat. Sayangnya, rawatan barah moden yang relatif tersedia di Rusia tepat bertujuan untuk mencederakan, bukan membunuh. Pada masa yang sama, penyelidikan mengenai kaedah inovatif untuk merawat penyakit barah sedang dilakukan di dunia. Sekiranya kita mengharapkan kejayaan daripada perubatan? Sekiranya tidak dari kita, sekurang-kurangnya dari dunia?

Sekiranya ada, maka tidak bagi mereka yang sudah sakit. Mereka perlu dirawat dengan ubat-ubatan yang terbukti telah menunjukkan diri mereka dengan baik sekarang, dan tidak mengharapkan keajaiban.

Satu dari tiga lelaki dan satu dari empat wanita di Bumi menjadi mangsa barah, menurut sebuah artikel yang diterbitkan dalam jurnal JAMA Oncology. Menurut Dr Vladimir Tsimberg, 1,000 orang mati akibat barah setiap hari di Rusia. Salah satu sebabnya ialah penyakit ini didiagnosis di negara kita pada tahap yang lebih lambat daripada di Amerika dan Eropah..

Oleh itu, rawatan onkologi telah menjadi perniagaan yang menguntungkan, di mana sejumlah besar penipu dan perampok datang..

Kekebalan sebagai senjata

Imunoterapi adalah kaedah terbaru dan paling berkesan yang digunakan untuk mengubati pelbagai bentuk barah pada tahap apa pun, bahkan pada tahap yang paling maju. Kini kaedah ini banyak dikaji dan digunakan di luar negara, banyak artikel dalam jurnal perubatan dikhaskan untuknya. Kepentingan imunoterapi untuk perubatan dibandingkan dengan penemuan antibiotik dan kemoterapi.

Imunoterapi sangat popular di Israel, yang dianggap sebagai pelancongan perubatan Mekah. Namun, kerana ini, di luar Tanah Perjanjian, banyak klinik dengan kaedah Israel disebut telah mulai muncul, yang, sebenarnya, terlibat dalam apa pun, tetapi bukan untuk kesihatan pesakit..

Inti dari imunoterapi adalah bahawa tubuh belajar untuk melawan sel barah dengan sendirinya. Kesimpulannya menunjukkan bahawa imuniti pesakit harus berada dalam keadaan baik - namun, masalah ini dapat diselesaikan dengan bantuan ubat-ubatan. Untuk kejayaan rawatan, anda perlu menjadikan badan lebih aktif. Sebilangan besar sel barah mempunyai antigen tumor di permukaannya - protein atau karbohidrat. Mereka dapat dikesan dan dimusnahkan oleh sistem imun. Imunoterapi mengaktifkan sistem imun, menjadikannya senjata untuk melawan banyak jenis barah.

Perubatan individu

Secara umum, teknik ini kelihatan seperti ini: pesakit disuntik dengan ubat biologi yang mempunyai aktiviti antitumor. Mereka mengandungi sejumlah bahan aktif berikut: sitokin, antibodi monoklonal. Ubat ini sendiri tidak beracun dan menyebabkan kesan sampingan minimum, yang membezakannya dengan baik daripada koktel tradisional yang digunakan dalam kemoterapi. Apabila mereka memasuki badan, mereka mula memusnahkan sel-sel ganas, dan sistem makan tumor tersumbat. Oleh itu, pertumbuhan tumor berhenti, proses malignan disekat, dalam kes ini, metastasis tidak berlaku..

Terdapat dua jenis imunoterapi: inhibitor pusat pemeriksaan imun, yang melepaskan sistem kekebalan tubuh dari brek, yang memungkinkan untuk melihat dan memusnahkan barah, terapi sel T CAR, yang membuat serangan yang lebih disasarkan pada sel barah.

Inhibitor pusat pemeriksaan imun menyekat kemampuan protein tertentu untuk melemahkan tindak balas imun terhadap antigen tumor.

Pada masa-masa normal, protein seperti itu menghalang sistem imun, yang oleh tingkah laku yang terlalu agresif dapat membahayakan tubuh. Tetapi dalam kes barah, semuanya adil..

Pelakon Anastasia Zavorotnyuk, yang, menurut laporan media, didiagnosis menghidap barah otak, tidak mahu menggunakan vaksin Amerika eksperimental dalam rawatan, yang digunakan untuk merawat Zhanna Friske, yang meninggal dunia akibat barah pada tahun 2015.

Empat ubat yang mengaktifkan sistem imun telah diluluskan untuk rawatan tumor ganas di Amerika Syarikat: ipilimumab (Ipilimumab, MDX-010, MDX-101), pembrolizumab (Keytruda), nivolumab (Opdivo), dan atezolizumab (Tecentriq).

Semua ubat ini sudah boleh dibeli di Rusia melalui Internet. Sejauh mana keselamatannya adalah soalan retorik. Tetapi Internet memberi peluang terbaik untuk berkenalan dengan harganya. 40 mg nivolumab berharga $ 940, 100 mg - $ 2350. Laman web penjual sangat menasihatkan membeli ubat di Israel dan membawanya kembali ke lapangan terbang sehingga 18% dari kosnya dalam bentuk PPN.

Pembrolizumab 50 mg boleh didapati dengan harga $ 2,200. 120 mg atezolizumab - $ 7,139 Satu bungkusan 200 mg ipilimumab boleh dibeli di Moscow dengan harga $ 17,700. CAR T Cell Therapy menggunakan sel T sistem imun untuk merawat barah. Mereka diekstrak dari darah pesakit, diubah suai secara genetik di makmal untuk menargetkan jenis barah tertentu, dan disuntikkan kembali ke dalam tubuh. Setakat ini, prosedur ini hanya tersedia dalam ujian klinikal dan digunakan untuk merawat leukemia dan limfoma. Pentadbiran Makanan dan Dadah AS kemungkinan akan meluluskan terapi sel T tidak lama lagi. Tetapi bilakah teknologi ini akan sampai kepada kita? Dan berapa harganya? Terdapat kesukaran: pembuatan ubat biologi antikanker dibuat untuk setiap orang yang sakit secara individu. Bagaimanapun, rawatan berdasarkan penggunaan bahan biologi, yang mengandungi sel-sel tumor itu sendiri. Vaksin juga dapat dibuat berdasarkan bahan sel penderma, yaitu orang yang menderita barah jenis ini. Sukar untuk membayangkan berapa kos rawatan tersebut. Nampaknya, urutan harga bagi setiap ubat akan sama sekali berbeza, yang bermaksud bahawa hanya manusia tidak akan mampu membayar semua kemajuan perubatan ini..

Bahan yang dihasilkan diproses dengan cara khas, disorot, dan kemudian disuntik ke dalam tubuh pesakit dengan suntikan. Vaksin mula berfungsi dengan serta-merta. Penyokong kaedah ini mendakwa bahawa dalam beberapa bulan tumor akan runtuh sepenuhnya. Statistik penawar juga disebutkan: dari 60 hingga 80%. Untuk onkologi, ini adalah angka yang cukup tinggi. Walaupun begitu, imunoterapi belum diteliti dengan secukupnya. Seseorang boleh mengatakan bahawa ini adalah rawatan yang berisiko, tetapi dalam kes barah, istilah ini kedengarannya tidak sesuai..

Yezhovka digunakan

Keburukan barah adalah terdapat banyak jenis penyakit yang selalu berubah dan menyesuaikan diri dengan rawatan. Oleh itu, adalah kejayaan besar bagi pesakit untuk mencari pakar onkologi sendiri yang akan menentukan jenis barah dengan betul dan menetapkan rawatan yang sesuai untuk pesakit tertentu. Walau bagaimanapun, kaedahnya mungkin menjadi yang paling tidak dijangka.

Di Timur Jauh, mereka mengetahui tentang khasiat ekstrak dari landak laut. Menurut khabar angin, di Jepun bahkan ada program negara Jepun untuk peningkatan populasi, yang memerintahkan setiap pelajar untuk makan satu landak mentah sebelum pelajaran. Sama ada ini benar atau tidak adalah perkara penting. Walau bagaimanapun, orang Jepun secara aktif menangkap landak dan membuat ekstrak dari mereka. Terdapat kes ketika pesakit barah yang selamat menjalani operasi mengambil ubat ini dan penyakitnya tidak kembali, tetapi kualiti hidup mereka tetap sama. Mereka mengatakan bahawa di Timur Jauh sekarang ada dorongan nyata. Pada masa yang sama, seperti biasa, pejabat "kiri" muncul yang menjual ekstrak dari kaviar landak, jadi dalam hal ini, seperti di banyak orang lain, anda perlu mengetahui pengeluar yang terbukti.

Kini para saintis mempunyai harapan yang tinggi untuk terapi tumor yang disasarkan. Kaedah mengubati barah ini digunakan terutamanya dalam kombinasi dengan kemoterapi, terapi radiasi, imunoterapi, dll. Ciri terapi yang disasarkan adalah kekhususan dan pemilihan tindakan yang tinggi. Ini memungkinkan, dengan kesan terapeutik maksimum, untuk meminimumkan kesan berbahaya pada tubuh pesakit. Tetapi inilah sebabnya mengapa kajian yang kompleks dan panjang harus dilakukan sebelum pelantikan terapi yang disasarkan. Walau apa pun, arah ini masih eksperimen..

Oleh itu, kaedah tradisional masih paling berkesan. Mereka terkenal. Pertama sekali, pembedahan. Di samping itu, ini adalah kemoterapi, yang dianggap sebagai kaedah rawatan yang cukup berkesan, tetapi sukar untuk ditoleransi oleh pesakit. Mereka juga ubat hormon. Diyakini bahawa mereka paling berkesan dalam rawatan tumor yang bergantung pada hormon - kanser payudara, rahim, prostat, serta tumor pankreas, ginjal, dan melanoma. Jangan lupa tentang ubat antivirus, kerana beberapa jenis barah berkembang disebabkan oleh aktiviti virus..

Terapi barah terobosan sedang dikembangkan di Rusia

Antibodi untuk membantu imuniti

Rawatan bukan untuk semua orang

Ukur tujuh tahun - dapatkan satu ubat

Para penyelidik mengambil darah dari haiwan yang diinokulasi dengan antigen sasaran dan mengasingkan sel-sel kekebalan daripadanya yang membawa gen antibodi

Para penyelidik mengambil darah dari haiwan yang diinokulasi dengan antigen sasaran dan mengasingkan sel-sel kekebalan daripadanya yang membawa gen antibodi

Bahan genetik yang dihasilkan disimpan di perpustakaan antibodi - tabung uji dengan cecair jernih, di dalamnya terdapat berbilion varian antibodi yang berbeza

Bahan genetik yang dihasilkan disimpan di perpustakaan antibodi - tabung uji dengan cecair jernih, di dalamnya terdapat berbilion varian antibodi yang berbeza

Dengan bantuan virus bakteria - fages - saintis mengehadkan bilangan calon yang mungkin. Kemudian dua atau tiga pilihan terbaik dipilih dari mereka dan dipindahkan ke bakteria. Bakteria membiak, dan masing-masing membawa maklumat genetik satu varian antibodi

Dengan bantuan virus bakteria - fages - saintis mengehadkan bilangan calon yang mungkin. Kemudian dua atau tiga pilihan terbaik dipilih dari mereka dan dipindahkan ke bakteria. Bakteria membiak, dan masing-masing membawa maklumat genetik satu varian antibodi

Bahan genetik diasingkan dari bakteria dan disahkod

Bahan genetik diasingkan dari bakteria dan disahkod

Para penyelidik kemudian menggunakan bioinformatik untuk membina model antibodi 3D, mengubah sebilangan asid amino untuk meningkatkan sifat sebatian protein yang dihasilkan dan menjadikannya kelihatan seperti protein manusia.

Para penyelidik kemudian menggunakan bioinformatik untuk membina model antibodi 3D, mengubah sebilangan asid amino untuk meningkatkan sifat sebatian protein yang dihasilkan dan menjadikannya kelihatan seperti protein manusia.

Para penyelidik mengambil darah dari haiwan yang diinokulasi dengan antigen sasaran dan mengasingkan sel-sel kekebalan daripadanya yang membawa gen antibodi

Bahan genetik yang dihasilkan disimpan di perpustakaan antibodi - tabung uji dengan cecair jernih, di dalamnya terdapat berbilion varian antibodi yang berbeza

Dengan bantuan virus bakteria - fages - saintis mengehadkan bilangan calon yang mungkin. Kemudian dua atau tiga pilihan terbaik dipilih dari mereka dan dipindahkan ke bakteria. Bakteria membiak, dan masing-masing membawa maklumat genetik satu varian antibodi

Bahan genetik diasingkan dari bakteria dan disahkod

Para penyelidik kemudian menggunakan bioinformatik untuk membina model antibodi 3D, mengubah sebilangan asid amino untuk meningkatkan sifat sebatian protein yang dihasilkan dan menjadikannya kelihatan seperti protein manusia.

Ubat barah Rusia menunjukkan hasil yang luar biasa

Hampir setiap warga Rusia ke-50 menghidap barah. Setiap tahun 500 ribu orang di negara kita mendengar diagnosis ini. Sejak 10 tahun kebelakangan, jumlah kes telah meningkat sebanyak 18 peratus. Melalui usaha doktor, semakin banyak orang yang melawan barah. Jenis rawatan yang paling biasa pada masa ini adalah kemoterapi. Intensif, tetapi tanpa ampun memusnahkan bukan sahaja sel barah. Ia secara sembarangan membunuh seluruh sistem imun. Dan selalunya pesakit mati bahkan tidak disebabkan oleh onkologi - organisma yang keletihan setelah kimia tidak dapat mengatasi selesema awal.

Perkembangan baru syarikat Rusia Biocad tepat sasaran. Dmitry Morozov, CEO Biocad, menceritakannya dengan lebih terperinci: "Intinya adalah sel-sel barah di dalam tubuh kita bertopeng. Dan untuk menghilangkan topeng, kita hanya menggunakan ubat ini. Ia menghilangkan topeng dari sel barah dan seterusnya. sudah sistem kekebalan tubuh mempunyai kesan ke arah barah, iaitu pada tumor ".

Tajuk kerja projek ini adalah PD-1. Ia adalah protein yang berinteraksi dengan kanser, selepas itu menjadi tidak dapat dilihat oleh sistem imun. Penyamaran seperti itu tidak memungkinkan tubuh mengenali sel asing, mereka mula membelah secara tidak terkawal dan berubah menjadi tumor. Sekiranya musuh gagal bersembunyi, akan lebih mudah untuk mengalahkannya. Setiap kemenangan seperti ini adalah nyawa seseorang yang diselamatkan.

"Seluruh dunia menyaksikan hasil kami, dan orang Jepun telah mengumumkan bahawa mereka siap untuk membeli perkembangan kami untuk membuat produksi bersama di wilayah mereka," kata Menteri Kesihatan Rusia Veronika Skvortsova. "Hanya ada satu analog di dunia - di Amerika Syarikat. kepada penerbitan terbuka yang kita lihat, analog ini kurang berkesan daripada ubat yang kita ada. ".

Ubat Rusia bukan sahaja lebih berkesan, ia juga lebih berpatutan daripada rakan-rakannya yang asing. "Pada masa ini, kos ubat-ubatan ini di Barat adalah dari 120 ribu dolar untuk menjalani terapi," kata Dmitry Morozov. "Dan, tentu saja, tugas kita adalah memastikan ketersediaan ubat-ubatan kelas ini kepada ubat-ubatan. Kami akan menjadikan ubat lebih murah daripada analog, ini tidak jelas.".

Pakar Rusia telah mengembangkan kaedah rawatan barah terobosan sejak 2013. Pertama, ujian dilakukan pada haiwan, kemudian sekumpulan 15 orang mengambil bahagian dalam kajian ubat: semuanya didiagnosis dengan melanoma, barah kulit.

"Setelah tiga bulan penggunaan, anda dapat melihat penurunan metastasis tumor yang ketara dan penurunan fokus utama tumor melanoma, yang ada pada pendekatan kulit pesakit," jelas Dmitry Morozov..

Sekiranya semua kajian berjaya, pengeluaran ubat secara besar-besaran akan bermula pada akhir 2018. Kementerian Kesihatan telah memberi jaminan: walaupun minat terhadap ubat dari syarikat asing, orang Rusia akan menjadi yang pertama mendapatkannya..

Para saintis Rusia telah menemukan penawar untuk barah yang boleh pergi ke Amerika Syarikat

Bagaimana saintis Stavropol mencipta ubat barah yang mungkin dapat menyembuhkan penyakit tanpa pembedahan, dan mengapa orang Amerika mungkin mengidapnya

Baru-baru ini, saintis Stavropol melaporkan penemuan terobosan: mereka mensintesis bahan yang dapat mengalahkan tiga jenis tumor ganas sekaligus - melanoma (pembentukan pada kulit), glioblastoma (tumor otak), dan karsinoma paru-paru. Namun, berita seperti ini kerap muncul, dan statistik kematian akibat barah masih mengecewakan. Apa sebenarnya yang ditemui di Stavropol dan bolehkah ubat ini digunakan untuk merawat pesakit Rusia? Dengan soalan-soalan ini, kami pergi ke makmal kimia Universiti Persekutuan Caucasus Utara.

Itu semua kimia

Di Institut Matematik dan Sains Semula jadi, kami bertemu dengan ketua Jabatan Kimia, Profesor Alexander Aksenov. Di sini, di makmal kimia, empat belas orang terlibat dalam eksperimen: penyelidik, pelajar siswazah dan pelajar.

Para saintis mensintesis pelbagai sebatian organik yang kemudian dapat menjadi ubat baru. Para penyelidik mengatakan bahawa "ubat keajaiban" yang sangat banyak ditulis oleh media ditemui secara tidak sengaja - semasa eksperimen kimia lain.

- Pada tahun 2011, kami mengusahakan penciptaan anestetik dan antivirus, - kata Profesor Aksenov. - Kemudian rakan saya, seorang profesor dari sebuah universiti di New Mexico - ramai saintis kami sekarang bekerja di luar negara - meminta kami menghantar perkembangan makmal kami untuk ujian biologi. Kami telah mengemas lapan bahan. Saya melihat dan mengatakan bahawa lapan tidak mencukupi: sebilangannya buruk. Menambah satu lagi bahan - intuisi berjaya. Seperti yang diberitahu oleh rakan sekerja kami, ubat bius dan antivirus ternyata begitu. Tetapi secara kebetulan mereka meninggalkan cawan dengan bahan kesembilan tisu otak manusia yang terkena glioblastoma. Tiga hari kemudian, neuron mula tumbuh akson. Selepas dua minggu, neuron terbentuk. Sambungan langsung telah terbentuk di antara mereka. Ini memberi inspirasi kepada ujian lebih lanjut..

Namun, pada mulanya para saintis menghadapi masalah kewangan. Kepemimpinan universiti sebelumnya tidak memperuntukkan dana untuk eksperimen dan peralatan, dan ahli kimia menghadapi tugas untuk mencari wang secara bebas. Oleh itu, setelah orang Amerika mengesahkan keunikan bahan tersebut, para saintis mula memikirkan kerjasama dengan rakan sekerja di luar negara. Oleh itu, perjanjian telah dimeterai dengan universiti lain di Amerika Syarikat - Universiti Texas. Kerja bersama bermula: Ahli kimia Stavropol mula memperbaiki formula produk akhir, dan ahli biologi Amerika mula menguji aktivitinya pada tisu hidup. Kemudian, saintis dari Brazil menyertai kolaborasi - di Universiti Persekutuan Santa Catarina, sebatian Stavropol mula diuji pada organisma hidup. Faktanya adalah bahawa undang-undang Brazil lebih setia pada eksperimen pada haiwan, lebih-lebih lagi, penyelidikan seperti itu jauh lebih murah daripada di Rusia atau di AS..

- Kanser adalah penyakit polimorfik: kita selalu berhadapan dengan bentuk tumor baru. Oleh itu, mustahil untuk menghasilkan pil universal. Ya, peratusan pesakit yang pulih semakin bertambah, tetapi jumlah orang yang sakit juga bertambah. Sel-sel barah semakin tahan terhadap rawatan yang ada. Oleh itu, terdapat keperluan untuk mengembangkan ubat dan kaedah rawatan baru yang berkesan..

"Kami tidak tahu sepenuhnya sasarannya"

Menurut saintis Stavropol, penemuan mereka membawa kepada penyerapan semula tumor sepenuhnya, sementara semasa kemoterapi, sel barah yang terbunuh tetap berada di dalam tubuh pesakit. Dalam beberapa kes, ini boleh menyebabkan komplikasi dan menimbulkan wabak penyakit lain. Sebagai contoh, pada pesakit yang didiagnosis dengan glioblastoma, sel mati dapat memprovokasi penyakit otak berbahaya yang lain - meningitis..

Diasumsikan bahawa ubat tersebut akan menyembuhkan tiga jenis barah tanpa pembedahan, terapi radiasi atau radionuklida. Dan kerana ujian pada tisu hidup menunjukkan ketoksikan rendah dan potensi tinggi, para penyelidik menjangkakan rawatan tersebut tidak menyakitkan bagi pesakit. Walau bagaimanapun, karya mengenai komposisi persiapan terakhir belum selesai..

"Semasa diuji pada haiwan, rakan sekerja kami dari Brazil mendapati bahawa bahan tersebut cepat-cepat dihilangkan dari badan: dalam enam hingga lapan jam," kata profesor itu. - Sekarang kita sedang menyelesaikannya: kita menggantikan hidrogen dengan fluor, yang tidak membenarkan bahan aktif mengoksidasi dengan cepat, dan ubat itu tinggal dalam darah lebih lama. Jika tidak, pesakit perlu menyuntiknya lebih kerap, yang bermaksud bahawa rawatan akan lebih mahal..

Betapa tepatnya ubat itu masuk ke dalam badan - secara intravena, intraperitoneal atau dalam bentuk tablet, saintis belum memutuskan. Penyelidikan tambahan sedang dijalankan untuk menentukan kaedah yang paling berkesan..

- Dalam bentuk suspensi, bahan tersebut juga dapat disuntik secara intraperitoneally, tetapi apabila disuntik ke dalam vena, indikatornya lebih baik, - kata profesor.

Menurut saintis itu, masalah utama dalam mewujudkan penawar barah adalah tidak cukup pengetahuan mengenai sel barah..

- Kami tidak tahu sepenuhnya sasarannya, - terus Aksenov. - Ya, ada ubat yang menyebabkan kematian sel barah. Ini adalah ubat kemoterapi generasi terbaru. Tetapi ada sel yang telah belajar tahan dadah. Apa sahaja yang anda lakukan dengan mereka, tumor tumbuh. Dan inilah carian demi percubaan dan kesilapan. Percubaan sedang dilakukan untuk membuat ubat selektif. Kita hanya begitu.

Kami di luar negara

Para saintis telah berusaha untuk memperbaiki formula selama lapan tahun, tetapi mereka memutuskan untuk berkongsi hasil pertengahan sekarang. Sebelum itu, tidak ada keyakinan sepenuhnya terhadap keberkesanan bahan tersebut: ahli kimia sedang menunggu keputusan ujian praklinikal. Perjalanan dari formula ke ubat siap sangat panjang, kata para saintis.

- Di mana-mana dua puluh ribu bahan mesti disintesis untuk mendapatkan satu yang berjaya. Dan jika sekurang-kurangnya satu bahan mencapai ujian klinikal, ini adalah kejayaan besar! - menerangkan Alexander Aksenov.

Kemudian produk siap dibawa ke pasar - ubat diberi nama, ubat itu didaftarkan, pemasar mengembangkan strategi penjualan dan pembungkusan produk. Hanya selepas itu ubat masuk ke garis panduan klinikal untuk rawatan penyakit dan di rak farmasi..

Sementara itu, masih menjadi persoalan kepada jenis rantai farmasi dan hospital mana ciptaan Stavropol. Hak cipta untuk bahan yang disintesis adalah milik Alexander Aksenov. Nama reka bentuknya bahkan diciptakan untuk menghormati saintis - AKS-236. Namun, kerana pembangunan itu dilakukan bersama dengan orang Amerika, maka separuh daripada hak paten untuk produk akhir akan menjadi milik mereka. Adalah pihak Amerika yang kini mencari pelabur untuk melakukan ujian klinikal, dan sangat mungkin syarikat farmasi AS akan mengambil ubat tersebut dalam pengeluaran besar-besaran..

Dan walaupun masih terlalu awal untuk membicarakan tarikh tertentu kemunculan ubat tersebut di pasaran farmasi, para saintis berharap bahawa dalam tiga tahun pesakit pertama akan dapat membeli Stavropol AKS-236 (tentu saja, dengan nama yang berbeza).

Kemungkinan pendua dijumpai

Saya tidak faham satu perkara)) berita bahawa penawar penyakit barah telah muncul setiap bulan selama 10 tahun sekarang, dan orang-orang sekarat dan mati

Terdapat banyak jenis barah. Untuk beberapa jenis ubat barah telah dicipta, dan ia sudah mula dijual dan dibantu. Terhadap yang lain - diciptakan, tetapi pada peringkat ujian.

Oleh itu banyak berita.

maka ini adalah buta huruf lengkap wartawan.

Kerana penemuan penawar pelbagai dan barah pada umumnya adalah dua perbezaan besar.

"Tosseron membeli Mercedes" atau "orang Rusia membeli Mercedes" sebagaimana adanya

Hanya saja mereka biasanya tidak memasukkan semua jenis kata Latin ke tajuk utama sebagai tidak perlu. Dan mereka sudah menjelaskan dalam teks. Di sini, sekurang-kurangnya dalam teks ini, mereka melukis jenis barah mana dan apa yang mereka dapati.

jika ada ubat untuk semua penyakit, maka seluruh industri farmaseutikal ditutup dengan lembangan tembaga, dan ini beratus-ratus ribu penganggur

Saya tidak akan menutupi diri saya, mereka pasti menjual ubat ini untuk semua penyakit, dan selain penyakit ada banyak alasan untuk melakukan pertanian. Contohnya, doping, antidepresan, dll.

Jadi udang karang beribu-ribu peringkat, berbeza. Sekiranya anda mempunyai tumor sebesar bola tenis di otak anda, ubatnya tidak akan berfungsi, jika ukuran kepala pertandingan adalah perkara yang berbeza..

Sebenarnya, sudah ada banyak barah yang pada tahap 1-2-3 benar-benar dapat disembuhkan dengan kimia, tetapi ini tidak bermaksud bahawa pada tahap ke-4 mereka akan berhenti mati akibatnya.

Dan wartawan hanya menulis satu perkara dan tahu caranya: "penawar penyakit barah".

Baru sekarang giliran negara kita untuk menyiarkan berita mengenainya.)

Dalam keseluruhan cerita ini, saya hanya dapat berharap Alexander Aksenov, Penghijrahan yang berjaya dan kerjaya yang baik di Amerika Syarikat.

menjana pendapatan 2-3 juta sebulan di Rusia, anda dapat hidup dengan selesa dan jangan risau, tetapi bergerak adalah tekanan.

Sebagai contoh, seorang kenalan saya memiliki sebuah rumah di wilayah Moscow dengan harga 15 juta orang. Sebuah rumah dengan tingkat yang serupa di pinggir bandar Tel Aviv berharga 90 juta rubel. Berapa kos rumah seperti itu di AS sukar dibayangkan.

Orang miskin yang bermimpi membuang. Bagus juga untuk orang kaya di sini, kecuali anak-anak dihantar ke luar negara untuk belajar dan harta tanah akan dibeli untuk setiap anggota bomba

di Rusia pada umumnya terdapat pangsapuri dengan harga 2 ribu dolar, panggilan masuk dan langsung. Saya tidak faham bahawa orang menderita)) kebenarannya ada di Vorkuta

Ya, tidak buruk, di suatu tempat di Montana atau Delaware.

Inilah sesuatu untuk 15 kartun jika dalam rubel

Tetapi anda masih perlu membayar cukai, dan beberapa kotoran untuk pendaftaran, 8-10 ribu kepingan hijau.

Saya tidak tahu apa yang biasanya termasuk dalam konsep apartmen di MSC. tetapi bagi saya ia adalah lebih daripada 10 juta.

Segala yang lebih murah bagi saya dalam konsep studio miskin di luar Jalan Lingkaran Moscow.

Saya hanya boleh bahagia untuknya.

hmm, saya selalu beranggapan bahawa di makmal yang menjalankan penyelidikan seperti ini - perubatan, pekerja memakai jaket putih, baik, atau kelabu, tetapi celaka bukan pada pakaian luar!

Tahniah kepada warga AS dan EU masa depan!

Seorang lelaki dengan cermin mata, fon kepala di lehernya ?

Syarikat farmaseutikal di Amerika Syarikat akan mula menghasilkan, Aksyonov, sebagai pemilik sebahagian (separuh?) Hak paten, akan mempunyai pendapatan, tetapi kerajaan Persekutuan Rusia, sebagai pengganti import, akan menyekat ubat ini, atau syarikat farmaseutikal kita akan membuat "analog lebih murah", yang, jika ia membantu, maka dengan banyak kesan sampingan.

Anda dan Nibiru diminta memberitahu anda untuk menutup mulut. Jika tidak, mereka akan dilemparkan dari pinggir cakera bumi.

Ciri diagnostik penyakit onkologi

Selamat petang! Baru-baru ini, kita telah melihat gambaran perubahan yang belum pernah terjadi sebelumnya di dunia sekitar. Ini disebabkan oleh coronavirus. Tetapi, malangnya, penyakit lain belum hilang, terutama berkaitan dengan onkologi.

Keadaan dengan coronavirus mempunyai kesan yang sangat kuat terhadap diagnosis kanser payudara asimtomatik dan awal..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa barah payudara adalah barah yang paling biasa dan salah satu daripada beberapa barah yang dapat dikesan menggunakan ujian diagnostik yang agak mudah yang terdapat di klinik konvensional yang baru saja mulai membuka pintu. (Anda boleh membaca mengenai pemeriksaan penyakit onkologi lain di saluran saya - https://zen.yandex.ru/media/id/5cc851c9e6420f00b3fb54f0/chto.)

Pada masa ini, apabila sekatan dihapuskan dalam pemeriksaan rutin dan pemeriksaan perubatan, sangat penting untuk dapat membuat diagnosis tepat pada masanya.

Oleh itu, saya meminta anda menyimpan dan membantu dalam penyebaran sebarang maklumat yang berpotensi membantu anda dan orang tersayang!

Sedikit mengenai saya, supaya ada pemahaman tentang siapa yang menulis catatan ini - Vorotnikov Vladimir Vladimirovich, Ph.D., pakar bedah-onkologi, saya telah menumpukan lebih dari 10 tahun hidup saya untuk diagnosis dan rawatan barah payudara (https://taplink.cc/dr_vorotnikov maklumat lebih terperinci)

Jadi, apakah perkara utama dalam diagnosis barah payudara yang perlu anda ketahui:

Untuk diagnosis awal kanser payudara, disarankan untuk melakukan pemeriksaan sinar-X kelenjar susu - mamografi. Dan sebagai peraturan, disyorkan untuk bermula pada usia 40 tahun, tetapi pada masa ini tidak ada cadangan yang diterima umum mengenai usia permulaan penyelidikan dan kekerapannya (di Persekutuan Rusia, menurut program pemeriksaan perubatan profilaksis, dari usia 40 tahun, 2 tahun sekali).

Kanser payudara, seperti barah lain, paling kerap berlaku pada usia 50 tahun dan puncaknya berlaku pada usia 62.5 tahun. Walau bagaimanapun, ia juga boleh berlaku pada usia yang lebih muda, ia dipengaruhi oleh faktor risiko yang ada, keturunan, sejarah penyinaran dinding dada, dan sebagainya..

Mamografi boleh diresepkan jika perlu dan pada usia yang lebih muda di bawah 40 tahun, batasan utama dikaitkan dengan ketumpatan tinggi tisu payudara pada usia muda dan pada wanita yang belum melahirkan.

Sebilangan besar barah payudara didiagnosis akibat mamografi yang dilakukan. Tetapi kebanyakan perubahan pada mamografi adalah jinak..

Tumor yang mencurigakan secara klinikal harus dilakukan biopsi tanpa mengira hasil kajian instrumental, kerana 10 hingga 15 peratus perubahan tersebut mungkin tidak dapat dilihat pada mamografi (terutamanya barah lobular).

Wanita yang, semasa mamografi pencegahan, mendedahkan perubahan pada tisu payudara, sebagai peraturan, memerlukan diagnostik tambahan:

-Mamografi kontras

-Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound)

-Biopsi, termasuk di bawah kawalan ultrasound sekiranya berlaku tumor yang tidak teraba.

Kategori klasifikasi tinjauan anda mengikut BIRADS mesti ditunjukkan. Lebih lanjut mengenai ini di saluran saya

Walaupun biopsi disyorkan untuk semua kategori BI-RADS dari 4, kemungkinan keganasan dapat diklasifikasikan sebagai rendah, sederhana atau tinggi dalam subklasifikasi BI-RADS 4 sebagai 4a, b, atau c. Maksudnya, penyakit ganas tidak perlu disahkan setelah pemeriksaan histologi..

Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound) payudara adalah penambahan diagnostik penting untuk mamografi dan digunakan untuk membezakan antara pembentukan pepejal (padat) dan sista.

Pengimejan resonans magnetik payudara (MRI) adalah salah satu kaedah diagnostik yang sangat sensitif dan dapat mengesan lesi barah yang tidak dapat dilihat pada pemeriksaan fizikal, mamografi, atau ultrasound. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kelemahan, misalnya, penggunaan MRI dikaitkan dengan risiko biopsi positif palsu dan boleh menyebabkan overdiagnosis. Oleh itu, sebagai peraturan, MRI kelenjar susu tidak digalakkan dalam amalan rutin bagi kebanyakan wanita.

MRI payudara digunakan dalam keadaan berikut:

- Bagi pesakit dengan metastasis axillary dan tumor primer yang tidak dapat dikesan secara klinikal.

- Apabila tumor secara klinikal lebih besar daripada anggaran mamogram (terutamanya jika ketumpatan payudara tinggi, sebagai peraturan pada wanita muda yang belum melahirkan).

- Bagi wanita yang menghidap barah payudara Paget yang tidak mengalami pemeriksaan fizikal dan mamografi.

- Pada wanita dengan barah payudara tahap II / III yang direncanakan untuk terapi sistemik pra operasi (neoadjuvant). (Untuk menilai kemungkinan memelihara kelenjar susu mengikut hasil rawatan)

- Bagi wanita yang berisiko tinggi terkena barah payudara kedua (misalnya, kerana adanya mutasi genetik atau radiasi dinding dada sebelumnya untuk penyakit limfoproliferatif).

Perubahan mencurigakan yang terdapat pada MRI harus dilakukan biopsi untuk mengesahkan diagnosis sebelum merancang pembedahan terakhir.

Pada pesakit dengan gambaran mamografi yang mencurigakan atau tumor payudara yang teraba, kaedah diagnostik wajib adalah biopsi (biopsi trephine dengan pemeriksaan histologi, biopsi aspirasi jarum halus dengan pemeriksaan sitologi dapat digunakan hanya jika tidak mungkin melakukan biopsi trephine kerana kandungan maklumat yang rendah).

Biopsi pembedahan (biopsi eksklusif, reseksi sektoral, atau seperti yang kita sebut di Rusia - menggigit) tidak boleh digunakan sebagai alat diagnostik, kecuali jika biopsi trefin di bawah kawalan palpasi atau visualisasi menggunakan (MMG atau ultrasound) tidak mungkin.

Bahan ini disusun berdasarkan saranan yang diambil dari artikel di portal UPTODATE.

Penilaian diagnostik wanita dengan disyaki barah payudara

Pengarang: Laura J Esserman, MD, MBA Bonnie N Joe, MD, PhD

Penyunting Bahagian: Anees B Chagpar, MD, MSc, MA, MPH, MBA, FACS, FRCS (C) Daniel F Hayes, MD

Timbalan Pengarang: Wenliang Chen, MD, PhD

Semua topik dikemas kini apabila bukti baru tersedia dan proses tinjauan rakan sebaya kami selesai.

Ulasan literatur terkini hingga: Mei 2020. | Topik ini terakhir dikemas kini: 30 Mei 2019.

Sekiranya ada yang berminat, saya boleh membuang senarai rujukan dari 128 sumber)

Semua kenalan saya ada di instagram saya @dr_vorotnikov

Saya dengan senang hati mempunyai sebarang pertanyaan dalam komen.!

Di dalam Onkologi Amerika, Bahagian 43

Saya meneruskan kisah saya mengenai barah esofagus, onkologi Amerika dan kejadian yang berkaitan. Catatan sebelumnya mengenai onkologi di sini, yang lain dalam profil.

Bab 125. Penyebaran Opdivo yang lain.

Ia kembali pada 28 Mei. Tidak ada perbezaan khas dari yang sebelumnya, tetapi ada antrian di pusat pemeriksaan di pintu masuk ke jabatan. Jururawat mengukur suhu, menuliskan nama dan tidak membiarkan pengawal masuk. Di depan saya ada seorang wanita tua yang separuh mati di sebuah kerusi, yang digulung oleh negro besar, saya tidak tahu, saudara atau perawat (tahanan). Dia menamakan tarikh lahir, ternyata dia tidak berumur, 65 tahun, hanya tahap barah yang sangat maju. Dia menuntut agar mereka membiarkannya, menjelaskan bahawa wanita tua itu perlu diberi makan, disiram, dan dia perlu bercakap dengan doktor, dia sendiri tidak dapat melakukan apa-apa. Jururawat itu meminta maaf atas peraturan berikut: biasanya di balai ada kurang dari 50 orang, tetapi sekarang tidak lebih dari 17 orang, dan jumlah pesakit yang sama harus dirawat, jika dia diizinkan masuk, maka beberapa pesakit tidak akan muat. Dan mereka akan menjaga pesakit, dan apabila doktor muncul, mereka akan memanggil dan membiarkan doktor bercakap.

Saya memujuk, negro meninggalkan nombor telefon dan menunggu di suatu tempat di tingkat bawah, dan jururawat meninggalkan posnya, meminta saya menunggu dan mendorong wanita tua itu untuk mendaftar. Kemudian saya melihat bahawa beberapa kali dia datang dan memberi minum kepada wanita tua itu. Terdapat beberapa lagi pesakit yang tidak berjalan kaki dalam barisan tanpa menemani, jururawat sendiri menggulung mereka di mana sahaja diperlukan.

Infusi itu berlaku tanpa kejadian, tetapi dalam perbualan dengan paramedik Christie, sesuatu menjadi jelas. Pertama, ternyata tarikh penyusunan dirancang untuk saya hingga akhir September. Ini sedikit mengejutkan saya, ia dirancang untuk selesai pada bulan Julai. Saya bertanya apa masalahnya - dia menjawab bahawa akan ada imbasan CT lain pada pertengahan bulan Julai, dan berdasarkan hasilnya, doktor akan memutuskan apakah akan meneruskan Opdivo. Sekarang saya melihat laman web - diperbetulkan, sekarang ia disenaraikan sebagai Opdivo pada 25 Jun, CT pada 16 Julai, temujanji Opdivo dan doktor C pada 23 Julai dan kemudian diam.

Kedua, saya mengatakan bahawa saya telah melakukan gastroskopi di klinik 1, tetapi saya belum mengetahui hasilnya. Christie naik ke komputer, ternyata, dia dapat melihat laporan operasi dari Klinik 1. Dia membacanya dengan lancar, mengatakan bahawa ia hanya mengatakan tentang dilatasi (pembesaran esofagus), tetapi tidak ada apa-apa mengenai biopsi dan tumor. Tetapi saya tahu itu sebelumnya.

Bab 126. Percakapan yang Gagal dengan Doktor O.

Sekiranya anda ingat, selepas gastroskopi saya diperintahkan untuk membuat temu janji dengan pakar bedah, yang saya buat untuk 1 Jun. Pada 1 Jun, pada waktu pagi, saya pergi ke laman web - lawatan itu tidak didaftarkan. Saya memanggil mereka - oh-oh, kami tidak memilikinya dalam sistem, ia hilang di suatu tempat. Masa ditetapkan dalam seminggu, 8 Jun. Mereka mempunyai kekacauan yang lengkap.

Pada 8 Jun, Dr. O tidak menelefon, penduduk menelefon. Untuk soalan utama, adakah mereka mendapati sesuatu yang buruk, dia tidak menjawab, dia mengulangi lagu yang sama: kerana mereka tidak mengambil biopsi, maka tidak ada yang boleh diambil. Saya bertanya mengapa masih belum ada laporan di laman web ini - saya mengatakan bahawa mereka biasanya tidak memberikannya kepada pesakit, tetapi demi saya mereka akan menghantarnya. Sesungguhnya, sejam kemudian mereka menyiarkannya, perkara yang sama: anestesia seperti itu, pelebaran dilakukan dengan cara ini, bukan sepatah kata pun mengenai kehadiran atau ketiadaan tumor. Baiklah, anggaplah semuanya berjalan lancar.

Ketika ditanya seberapa sering lekatan muncul dan kapan perlu dilakukan pelebaran lagi, dia tidak menjawab sesuatu yang pasti. Tetapi Dr. O ingin berjumpa dengan saya dalam 2 bulan, pada awal bulan Ogos, dan dengan imbasan CT. Imbasan CT akan siap di klinik 2.

Saya berasa normal, makanan berlalu, tidak ada rasa sakit. Untuk meraikannya, saya mula memanjakan diri dengan lezat dan menambah 2 kg. Dia segera berhenti dan kembali ke diet normalnya. Saya membongkar basikal saya, pergi memandu Sabtu lalu. Terdapat jalan kitaran yang cukup panjang yang melintasi taman di sepanjang sungai. Pintu masuk ke taman ditutup, tetapi jika anda tahu di mana hendak meninggalkan kereta anda dan bagaimana masuk ke taman dengan kebun sayur, anda boleh menumpang untuk kesenangan anda sendiri. Terdapat cukup banyak yang pintar, tetapi tidak banyak orang. Saya menunggang selama 3 jam dengan berhenti dan rehat, kemudian saya melihat peta - saya memandu sejauh 25 km, yang banyak untuk saya. Saya juga mencuba kayak kembung, bukan milik saya, wanita berambut coklat itu meminta perjalanan.

Bab 127. Mengenai covid dan pogrom.

Di sini kita mempunyai revolusi. Semua kenalan bertengkar, beberapa untuk Trump, yang lain untuk BLM, anda takut untuk mengatakan sepatah kata sehingga seseorang tidak akan tersinggung oleh anda. Walikota Chicago, Laurie Lightfoot, walaupun dia berkulit hitam melalui dan melalui kekuasaan di bawah slogan Black Lives Matter, setelah melihat pogrom itu, memanggil Pengawal Nasional pada pagi Ahad (31 Mei). Dengan cara yang baik, sepatutnya pada hari Sabtu. Pada hari Selasa, pogrom telah berhenti, hanya dua yang terbunuh di kota, seratus dan yang lain cedera. Kerosakan material sangat besar. Sasaran dihancurkan dan dijarah berhampiran rumah tempat ibu saya tinggal. Nasib baik, dia tidak pergi membeli-belah sekarang kerana covid.

Sekarang ada demonstrasi secara aman. Tidak ada pogrom di pinggir bandar putih kami, ada demonstrasi. Orang muda dan pelajar, semua demokrat, menyatakan solidariti dengan Floyd yang mati, berdiri berlutut selama 8 minit dan selama beberapa saat, polis pada akhirnya mengucapkan terima kasih atas kekangan mereka.

Anak perempuan pertengahan saya di New York pergi ke perhimpunan. Anak sulung tidak berjalan, bekerja, tetapi bersatu dengan kakaknya. Saya cuba memikirkan apa yang mereka sayangi, gadis kulit putih yang berjaya. Saya bersedia untuk perbualan, membaca pelbagai perkara mengenai kedudukan orang kulit hitam, jika berminat, saya akan mengemukakan kesimpulan saya. Tetapi anak-anak perempuan tidak pernah menyebut warna kulit, menurut mereka, tujuan utama tunjuk perasaan adalah untuk mereformasi polis dan mengawalnya agar orang kulit hitam atau orang kulit putih tidak takut kepada polis. Matlamat sedemikian mempunyai hak untuk wujud, tetapi entah bagaimana ia tidak sesuai dengan apa yang kita lihat di TV..

Bagaimana syarikat saya bekerja bertindak balas terhadap peristiwa tersebut. Pengarah (CEO) menghantar satu surat: kami sedar dan solidariti, di syarikat kami semuanya baik-baik saja dengan persamaan, tetapi sekiranya saya membuat komisen tiga pekerja berwarna (ketua HR dan dua pengurus yang saya tidak tahu), jika mereka akan mempunyai beberapa cadangan bagaimana melakukannya dengan lebih baik lagi, saya dengan senang hati akan melaksanakannya. Kami mempunyai orang kulit hitam di syarikat kami, kebanyakannya gadis-gadis di pusat panggilan, tetapi ada juga dua orang di IT, seorang penguji dan seorang pengajar. Ada lelaki kulit hitam yang hebat - ketua QA, dia berhenti tiga tahun lalu. Mereka bekerja dengan normal, tidak lebih buruk daripada pekerja dengan warna pelangi lain, tidak ada aduan mengenainya.

Bandar ini secara beransur-ansur dibuka selepas covid. Di pinggir bandar, restoran dengan meja luar telah dibuka. Pusat ini juga seharusnya ada, tetapi pemiliknya takut untuk dibuka kerana demonstrasi. Di beberapa negeri lain, semuanya terbuka dan bahkan topeng tidak diperlukan. Orang ramai bergegas berehat di negeri-negeri ini agar musim panas tidak hilang sepenuhnya. Mereka takut tinggal di hotel, mereka menyewa rumah di AirBnb. Abang dan keluarganya sekarang berada di North Carolina, mereka juga tinggal di sebuah rumah, pergi ke pantai, mereka sangat gembira.

Terima kasih, Peekaboo # 3

Saya meminta maaf terlebih dahulu kepada pelanggan kerana tidak menulis terlalu lama. Saya tidak mahu membuat catatan yang tidak kemas, sukar untuk mengumpulkan pemikiran saya.
Setelah semua analisis dan peperiksaan, saya dikendalikan. Selama dua hari pertama, sampah itu liar, asalkan ternyata, testis dalam kes seperti itu dikeluarkan bukan melalui sayatan di skrotum, tetapi melalui sayatan 13 sentimeter di pubis. Di skrotum, tusukan dibuat dan saliran untuk ichor dikeluarkan. Saliran adalah kisah lain. Tiub dijahit ke kulit dengan benang, dan bekas beralun plastik menjuntai di hujungnya. Saya rasa tidak perlu menjelaskan bahawa pergerakan apa pun, dan, maaf, pergi ke tandas berubah menjadi pencarian yang menarik. Hari pertama bukan sahaja mustahil untuk bangun, tetapi setiap 15 minit seorang jururawat turun dan bersumpah. Memusingkan badan anda juga bukan pilihan, tetapi anda mahu, kerana perut bawah sakit banyak. Masalah lain adalah suntikan intramuskular ke paha, kerana anda tidak dapat menghubungi para imam. Saya gembira bahawa kateter dipasang, dan penitisnya lebih mudah..
Sangat sukar untuk pulih. 4 bulan selepas operasi, jahitan masih sedikit bengkak dan kadang-kadang sakit. Bagi mereka yang berminat: fungsi seksual pulih sepenuhnya, ereksi stabil, sperma aktif. Linex membantu dengan baik selepas antibiotik.
Dan sekarang mengenai yang menyedihkan. Virus sialan, poliklinik / hospital sudah lama tidak berlaku. Semalam bukan imbasan CT dada, perut dan pelvis yang sangat menyenangkan. Pertama, mereka memberikan segelas kecil untuk diminum dengan larutan sedap, tunggu satu jam, sebelum prosedur, bahagian kedua. Kemudian larutan tersebut juga diberikan secara rektum. Mereka diletakkan di atas katil alat, jarum dimasukkan ke dalam vena dan disambungkan ke bekalan agen kontras. Inilah bahagian paling lucu. Dalam proses penyelidikan, bahan ini memanas, dan tajam. Di tangan ada perasaan bahawa ia dipompa dengan pam, di kawasan pantat juga panas. Saya hampir muntah, tetapi saya menolak.
Dan inilah intinya. Metastasis di bahagian atas kedua paru-paru. 2 di sebelah kanan, 5 di sebelah kiri. Ramalan adalah 50/50, hari ini mereka akan menetapkan kemoterapi, dan kemudian mereka akan melihat dinamika. Kononnya siap untuk terapi radiasi dengan segera.
Terima kasih atas sokongan anda, terima kasih kepada keluarga Pikabu kerana kenyataan dan catatan yang menyedihkan dan lucu mengenai bagaimana orang berjuang dengan kesukaran meningkatkan mood.
Mari menerobos.

Kuasa Peekaboo, tolong. Perkara mengenai kehidupan!

Sila naik ke puncak! Kehidupan manusia bergantung padanya!

Pengguna forum yang dihormati! Masalah datang kepada keluarga saya, makcik saya sendiri jatuh sakit: onkologi, darjah 4, tidak dapat dikendalikan. Kami mendapat tahu 2 minggu yang lalu, doktor meramalkan bahawa dalam kes terbaik, masih ada 2 bulan lagi. Hasil tangkapannya ialah dia tinggal di Bishkek! Saya di rantau Moscow, dan ibu saya adalah kakaknya sendiri, di Krasnodar! Makcik tidak dimasukkan ke hospital secara praktikal tanpa pergi. Penting untuk kita berada di sisinya! Tetapi kita tidak dapat keluar, kita bergegas seperti binatang yang terluka di dalam sangkar - sempadan ditutup! Tetapi Tuhan mendengar doa kami, hari ini Encik Mishustin mengatakan bahawa penerbangan ke 15 negara, termasuk CIS, mungkin dapat merawat pesakit yang sakit parah. Saya banyak bertanya, jika ada yang tahu bagaimana anda boleh masuk dalam senarai penumpang, bagaimana untuk terbang ke Bishkek dari Krasnodar atau Moscow dalam beberapa hari akan datang, mulai 14 Jun, sila tulis! Di mana hendak menulis, menelefon, apa yang diperlukan untuk ini, kita berada dalam tekanan yang mendalam, kita tidak dapat mencari maklumat yang kita perlukan! Saya dengan tulus mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang secara sukarela membantu!

Abang saya

Esok adalah hari lahir adik bongsu saya (9 tahun), 44 tahun. Pada usia 8 tahun dia datang ke sekolah tamat pengajian saya di SVU, penuh dengan kebahagiaan! Pada pukul 11 ​​untuk dibebaskan di dalam tangki, saya mengumpulkan setengah poket rubel besi di tanah perbarisan selepas perarakan, yang biasanya gembira. Pada usia 15 tahun dia menjadi murid di sekolah tentera di orkestra. Dalam tentera dia berakhir di Totsk, sebuah bahagian pengaman perdamaian. Saya juga pergi ke Kansas untuk bersenam pada jarak 95m. Selepas pemecatan saya, saya tinggal di sebelahnya, kemudian saya pergi. Saya tinggal jauh, 8000 km. Oleh itu, bukannya hadiah, saya merancang untuk memindahkan wang, dan memesan kebab shish dengan bir. Dan 10 jam yang lalu, ibu saya, mengerang dan tergagap, mengatakan bahawa Mishka sudah tidak ada lagi. Terbakar dalam sebulan setengah, barah. Saya memindahkan wang itu kepada ibu saya. Saya tahan. Maaf. Saya tidak faham tanda nama.

Pihak berkuasa ingin memberi penghargaan kepada pelajar sukarelawan Ulyanovsk yang meninggal dunia akibat barah

SAMARA, 6 Jun - RIA Novosti. Pihak berkuasa wilayah Ulyanovsk sedang mengusahakan isu pencalonan pelajar sukarelawan Svetlana Anuryeva selepas anugerah persekutuan, yang pada peringkat keempat barah terus menolong rakan-rakannya di kampung, kata khidmat akhbar pemerintah daerah kepada RIA Novosti.

Menurut gerakan awam "Sukarelawan-doktor" semua orang Rusia, pelajar kolej perubatan berusia 19 tahun, Svetlana Anuryeva dari kampung Karsun, wilayah Ulyanovsk adalah salah seorang sukarelawan yang paling aktif dalam projek "Kami Bersama", gadis itu menyampaikan makanan kepada orang tua yang kesepian, menyelesaikan 30 permohonan sendiri dalam sebulan. Pada awal Mei, pelajar itu merasa tidak sihat, dia dimasukkan ke hospital, di mana doktor mendapati bahawa gadis itu menghidap barah tahap empat yang tidak dapat dikendalikan. Pada 12 Mei, Svetlana keluar dari hospital, dan dia terus bekerja sebagai sukarelawan, pada 22 Mei dia dimasukkan ke hospital lagi, dan pada 31 Mei, gadis itu meninggal dunia..

"Sekarang wilayah Ulyanovsk sedang berusaha untuk menghadiahkan gadis itu selepas kematian untuk anugerah persekutuan. Ini dikatakan oleh ketua wilayah Sergey Morozov," kata pembicara agensi itu.

Menurutnya, Morozov juga mengarahkan untuk memberikan semua bantuan yang diperlukan keluarga keluarga gadis itu. Di samping itu, gubernur menandatangani keputusan mengenai langkah-langkah untuk mendukung sukarelawan selama pandemi koronavirus, yang menyarankan agar tindakan ini diberi nama Svetlana Anuryeva..

Seperti yang ditulis Morozov di laman Facebooknya, keputusan itu menetapkan pembayaran bulanan untuk membayar balik sukarelawan berjumlah 1.5 ribu rubel. Sekiranya semasa sukarela seorang sukarelawan jatuh sakit dengan COVID-19, dia juga akan dibayar pampasan dalam jumlah 25 hingga 50 ribu rubel.

Sinar Harapan atau Untuk Kesihatan Anak # 3

Hello Pikabu sekali lagi! Musim panas telah tiba. Saya ingin meminta maaf terlebih dahulu kepada rakan-rakan seperjuangan yang telah melanggan saya dan menunggu maklumat mengenai bagaimana Anak saya diperlakukan..
Hampir dua bulan berlalu sejak operasi tersebut. Selesai blok kemoterapi pertama.
Di antara prosedur, saya bahkan berjaya memasuki alam semula jadi!

Semalam saya membawa Anak dan isteri saya ke Moscow, ke Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional Dmitry Rogachev untuk Hematologi Pediatrik, Onkologi dan Imunologi. Mereka menghantar kami untuk rawatan dari Dobrosvet Foundation.
Pada masa ini, Putra merasa baik-baik saja, walaupun setelah kemoterapi dia mulai botak, dan agar dia tidak marah, kami melakukan gaya rambut musim panas dengannya:

Saya mencukurnya, dan dia mencukur saya%). Minggu depan, Son akan memulakan kursus terapi radiasi, yang akan berlangsung selama kira-kira dua bulan..

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang atas sokongan dan penyertaan mereka. Jaga diri anda dan orang tersayang!

Sehydrin - Saya akan memberikannya secara percuma

Salam sayang Pikabushniki. Seperti banyak orang di negara kita yang bersih dan bersih dari segi ekologi, saya tersentuh dengan masalah kesihatan ahli keluarga - kakak saya sendiri jatuh sakit dengan onkologi. Saya tidak akan menggambarkan penderitaan yang harus kita lalui dalam proses rawatan dan usaha untuk menyembuhkan. Kakak saya meninggal pada 27 Mei, pada usia 44 tahun, ada seorang anak kecil yang ditinggalkan dengan trauma psikologi skala yang belum ditentukan, berada di hospital neuropsikiatri, dengan diagnosis kecenderungan untuk bunuh diri, tetapi ini adalah kisah lain.

Kakak itu mengambil ubat Sehydrin, tetapi pada bulan-bulan terakhir hidupnya dia tidak dapat meminumnya kerana perut dipukul dengan metastasis dan sebarang ubat menyebabkan siksaan neraka. Tinggal 4 balang dengan tarikh luput pada 08.2021. Dengan mencari, saya menjumpai catatan bahawa sebelum ini ubat kekurangan bekalan dan mereka mencarinya sebagai mineral. Oleh itu, saya bersedia memberikannya dengan sia-sia, mungkin saya dapat menolong seseorang yang benar-benar memerlukan ubat seperti di udara tetapi tidak ada cara untuk membeli / menetapkan.

mel untuk komunikasi - [email protected]

Limfoma Hodgkin 4B. Gejala, diagnosis

Hai, nama saya Vova dan saya berumur 20 tahun. Tidak lama sebelum hari lahir saya, saya mengetahui bahawa saya mempunyai onkologi. Dari kelas 7, saya takut menghidap barah dan sekarang saya mendapat lencana.

Simptomnya bermula sejak dulu. Setelah menamatkan tahun pertama universiti (2018), saya mula mengalami batuk yang teruk yang tidak hilang selama dua bulan. Saya belajar di Poland, tetapi pulang ke Ukraine untuk bercuti. Dengan batuk, saya pergi ke doktor tempatan dan dia bahkan tidak mengarahkan saya untuk melakukan sinar-X dan memberi ubat antibiotik untuk bronkitis. Saya mengambil antibiotik dan berasa lebih baik, tetapi setelah sebulan batuk kembali, tetapi tidak begitu kuat. Saya memutuskan untuk mendapat skor x "* dan tidak pergi ke mana-mana, tetapi masa berlalu, tetapi batuk tetap ada. Pada musim sejuk, selepas sesi tersebut, saya memutuskan untuk pergi ke klinik swasta di Warsawa. Saya pergi ke pakar pulmonologi dan dia membuat saya menjalani X-ray dada (di depan dan di kiri secara berasingan kerana dia tidak suka pernafasan paru-paru kiri), semuanya kelihatan bersih di sana, jadi dia mengangkat tangannya dan mengatakan bahawa dia tidak tahu mengapa aku batuk, itu adalah bulan Disember 2018. Aku meninggalkan pejabat dengan tenang dan lawatan seterusnya ke doktor sudah pada musim panas 2019, kali ini saya bimbang tentang pedih ulu hati dan kesukaran menelan makanan. Saya diberi ubat omeprazole dan saya berjalan-jalan.

Pada bulan Disember 2019, tepat sebelum tahun baru, kelemahan, takikardia dan keringat malam mula mengganggu saya, jadi saya berjumpa doktor lagi. Saya perhatikan kelemahan dan takikardia, tetapi untuk berpeluh malam saya tidak memberitahu doktor, mengapa. Mereka menjadikan saya ECG, gema hati, dan mereka mengatakan bahawa semuanya dalam keadaan baik, omong-omong, semasa cuti musim sejuk dalam kajian, jadi saya berada di Ukraine. Mereka menghantar saya untuk melakukan ujian dan mereka menunjukkan peningkatan leukosit, penurunan limfosit dan beberapa petunjuk lain, penyimpangannya tidak signifikan, jadi saya menjaringkan gol dan pergi ke Poland untuk belajar.

Tetapi pada Februari tahun ini, saya menjumpai bola keras di leher saya. Mereka tidak sakit, tetapi saya perhatikan setelah leher membengkak, kemudian sakit. Saya membaca di internet apa yang boleh dibicarakannya dan secara sederhana. Saya segera mendaftar ke ahli terapi yang sama dengan saya pada bulan Disember 2018. Dia merasakan saya dan mengatakan bahawa keadaan mungkin tidak begitu baik, menghantar saya untuk imbasan ultrasound kelenjar getah bening dan sinar-X. Keesokan harinya saya melakukan ultrasound dan sinar-X. Sekiranya selepas ultrasound masih belum dapat difahami untuk diambil, maka ketika saya membaca pendapat ahli radiologi, bumi hilang dari bawah kaki saya. Prasasti "wskazana pilna konsultacja onkologiczna" dalam bahasa Rusia bermaksud "perundingan onkologi segera ditunjukkan" segera menarik perhatian saya. Ringkasnya, saya mempunyai bayangan mediastinum dan akar paru-paru yang melebar.

Saya tidak tahu apa yang harus dilakukan, setelah doktor melihat hasilnya, dia segera mengatakan bahawa itu mungkin limfoma Hodgkin dan saya harus pergi ke hospital untuk diagnosis. Imbasan CT dan biopsi kelenjar getah bening diperlukan. Dia mencetak rujukan itu, memanggil ketua doktor hospital itu dan memintanya untuk datang dua hari kemudian dengan membawa barang-barang di alamat yang ditentukan. Saya agak takut, tetapi saya tahu betul bahawa saya tidak mempunyai insurans. Ternyata, sangat mudah untuk membuatnya, terutamanya jika anda seorang pelajar, tetapi pandemi koronavirus sudah dekat dan keesokan harinya saya berada di Ukraine.

Sehari kemudian, saya pergi ke hospital, di mana satu setengah tahun yang lalu datuk saya menjalani pembedahan membuang tumor usus (operasi itu berjaya). Saya tidak tahu hendak pergi ke mana, jadi saya meminta nasihat doktor yang mengendalikan datuk. Setelah mendengar simptom saya, dia juga mencadangkan limfoma dan mengarahkan saya melakukan ultrasound pada rongga perut dan semua kelenjar getah bening periferal. Ternyata kelenjar getah bening berada di rongga perut dan di pangkal paha dan ketiak dan di leher di kedua sisi + limpa membesar. Dihantar kepada pakar hematologi. Dia tidak berada di sana pada hari itu, jadi pakar bedah mengetahui senarai ujian darinya melalui telefon dan memberi kami anak panah setiap hari.

Saya lulus ujian (saya berumur 51 tahun, leukosit meningkat, limfosit rendah), saya pergi ke doktor (doktor ternyata menjadi calon sains perubatan). Dia menyiasat saya, bertanya adakah kelenjar getah bening saya sakit, saya menjawab tidak dan mendengar lagi mengenai kemungkinan diagnosis - limfoma Hodgkin. Di samping itu, dia menerangkan bagaimana merawat penyakit ini dan memberikan banyak contoh dari kes klinikal pesakitnya yang mengalami limfoma. Dia juga memanggil pakar bedah dan pada hari yang sama meresepkan biopsi, dan juga bersetuju dengan ketua doktor pusat pembiakan sehingga keesokan harinya saya dapat menyumbangkan sebahagian dari bahan genetik saya untuk cryopreservation (sekiranya kehilangan kesuburan)

Biopsi itu sendiri berjaya. Semuanya berlaku di bawah anestesia tempatan. Saya disuntik dengan anestesia dan memotong 4 kelenjar getah bening dari leher (itu hanya konglomerat). Pakar bedah itu sangat lucu, selalu bergurau malah berjaya menjawab panggilan telefon semasa operasi. Dia juga selalu bertanya apakah itu menyakitkan saya dan ketika saya mengatakan ada sesuatu yang menarik, dia segera menyuntikkan novocaine. Kelenjar getah bening diletakkan di dalam balang formalin. Doktor itu mengatakan untuk menghantar mereka ke histologi dan IHC. Saya harus pergi ke hujung bandar yang lain ke makmal, di mana kami memberikan sampel. Seminggu kemudian, kesimpulan datang, di mana ia menunjukkan bahawa itu memang limfoma Hodgkin, sklerosis nodular. Setelah mengetahui hasilnya, doktor mengatakan untuk melakukan PET CT.

Di sini kami menghadapi sedikit masalah. Hanya ada 3 tempat di Ukraine di mana anda boleh melakukan ini, Feofania, Pusat Perubatan Nuklear dan klinik Isarilia "Lisod".

Doktor mengesyorkan Feofaniya, tetapi ada beberapa jenis pengubahsuaian dan saya mendaftar di Pusat Perubatan Nuklear. Terdapat tempat sehari sebelumnya di Lisod, tetapi perbezaan harga hampir dua kali ganda, 9k vs 17k Hryvnia

Pada 25 Mac, saya menjalani imbasan PET dan ketika membaca hasilnya, saya berasa takut. Saya pasti menjangkakan ia tidak baik, tetapi tidak begitu.

"pada masa kajian, PET / CT menunjukkan tanda-tanda pengumpulan metabolisme FDG di kelenjar getah bening di atas dan di bawah diafragma, di limpa, di tulang kerangka, dalam pembentukan di ruang interkostal 1 di sebelah kiri dengan penyebaran ke puncak paru-paru kiri.

Hiperfiksasi Rfp pada kolon menaik memerlukan pemeriksaan tambahan - kolonoskopi dengan pengesahan histologi untuk mengecualikan proses ganas. "

Inilah topi. Untuk mengatakan bahawa saya tertekan, tidak mengatakan apa-apa, tetapi doktor mempercayai saya, dan mempercayainya, dan secara harfiah sehari kemudian saya memulakan kemoterapi di bawah protokol beacopp esc.

Sekarang saya menjalani kursus keempat. Saya akan menulis mengenai tiga yang pertama dan hasil PET perantaraan dalam catatan seterusnya. terima kasih atas perhatian.