Abstrak perubatan
Kanser payudara

Lipoma

Garis besar abstrak.

1. Anatomi kelenjar susu: bekalan darah, saliran limfa, dll..

2. Kaedah pemeriksaan payudara.

3. Epidemiologi barah payudara.

4. Faktor risiko barah payudara.

5. Etiologi barah payudara.

6. Diagnosis barah payudara.

7. Gejala barah payudara.

8. Klasifikasi TNM kanser payudara (semakan ke-5).

9. Bentuk barah payudara.

- terapi hormon adjuvant

12. Keadaan yang menyebabkan penurunan kelangsungan hidup setelah rawatan radikal terhadap barah payudara.

13. Senarai kesusasteraan terpakai.

Anatomi payudara.

Kelenjar susu terletak di permukaan anterior dada dari 3 hingga 7 tulang rusuk. Ini adalah kelenjar tubular-alveolar yang kompleks (berasal dari epidermis, ia disebut sebagai kelenjar kulit). Perkembangan kelenjar dan aktiviti fungsinya bergantung pada hormon di kawasan genital. Semasa akil baligh, saluran perkumuhan terbentuk, dan bahagian rembesan semasa mengandung. Parenkim kelenjar terdiri daripada 15-20 kelenjar tubular-alveolar kompleks (lobus, atau segmen) yang terpisah yang terbuka dengan saluran ekskresi di puncak puting. Lobes (segmen) diwakili oleh 20-40 lobula, masing-masing terdiri daripada 10-100 alveoli.

Bekalan darah.

Darah arteri memasuki kelenjar susu dari arteri toraks dalaman (60%), arteri toraks luaran (30%) dan cabang arteri interkostal (10%).

Aliran keluar vena dilakukan melalui vena toraks interkostal dan dalaman.

Sistem limfa. Limfa mengalir dari kuadran luar kelenjar susu ke sekumpulan kelenjar getah bening axillary. Kelenjar getah bening aksila dibahagikan kepada node 3 peringkat (bergantung kepada hubungan dengan otot kecil pectoralis). Dari kuadran dalaman kelenjar susu, saliran limfa berlaku ke kelenjar getah bening parasternal.

Pemeriksaan payudara.

1. Pemeriksaan dalam posisi tegak (pertama dengan diturunkan, dan kemudian dengan tangan terangkat). Kontur, ukuran, simetri, keadaan kulit dinilai. Mengungkapkan perpindahan, asimetri, ubah bentuk, perubahan tahap puting, kedutan kulit, pembengkakan atau hiperemia, pelepasan dari puting.

2. Palpasi: palpasi nodus limfa axillary, supraclavicular dan subclavian. Palpasi menentukan konsistensi kelenjar, keseragaman strukturnya.

3. Pemeriksaan sendiri (pemeriksaan dan palpasi) kelenjar susu dilakukan sebulan sekali selepas haid (cadangan WHO).

- pemeriksaan dilakukan di hadapan cermin dengan diturunkan, dan kemudian dengan tangan terangkat ke atas. Perhatikan: keadaan kulit (penarikan atau pembengkakan kawasan), keadaan puting (penarikan puting atau pemendekan jari-jari areola); bentuk dan saiz kelenjar susu; kehadiran atau ketiadaan pembuangan puting atau perubahan patologi pada puting (kerak).

- palpasi dilakukan berbaring di belakang dengan roller kecil yang diletakkan di bawah skapula sisi yang diperiksa sehingga dada sedikit diangkat;

- palpate setiap kelenjar susu dengan tangan yang berlawanan dalam tiga posisi: tangan di sebelah yang diperiksa diletakkan di belakang kepala, diketepikan, terletak di sepanjang badan;

- dengan jari tangan bertentangan, mereka merasakan bahagian luar kelenjar susu (bermula dari puting susu dan bergerak ke luar dan ke atas). Kemudian semua kawasan pada bahagian dalam kelenjar susu diraba (bermula dari puting susu dan bergerak ke arah sternum). Tentukan sama ada terdapat nodul, benjolan atau perubahan struktur tisu payudara atau ketebalan kulit.

- Kawasan axillary dan supraclavicular diraba. Dengan tekanan jari yang sederhana, areola dan puting diperiksa untuk dikeluarkan.

4. Pemeriksaan sitologi pelepasan dari puting kelenjar susu atau punctate massa pada kelenjar susu dilakukan untuk diagnosis awal kanser.

5. Termografi - pendaftaran suhu kulit pada filem fotografi; suhunya lebih tinggi berbanding formasi jinak dan malignan daripada tisu sihat.

6. Mamografi bukan kontras. Menjalankan unjuran langsung atau lateral atau penglihatan. Gambar yang paling jelas diperoleh dengan electroradiography.

7. Mamografi kontras ditunjukkan untuk melepaskan rembesan patologi dari saluran kelenjar susu. Ia dilakukan setelah pengenalan agen kontras ke saluran yang terkena..

8. Pemeriksaan lain: ultrasound, imbasan radioisotop, limfografi, phlebography, biopsi.

Epidemiologi.

Kanser payudara berlaku pada 1 wanita daripada 10. Kematian akibat barah payudara adalah 19-25% daripada semua neoplasma malignan pada wanita. Selalunya dijumpai di payudara kiri. Selalunya, tumor terletak di kuadran luar atas. 1% daripada semua barah payudara adalah barah payudara lelaki. Faktor risiko paling besar - seks wanita, sejarah keluarga barah payudara.

Faktor-faktor risiko.

Sekiranya kita mengambil risiko barah payudara sebagai 1, maka pelbagai faktor akan meningkatkan kemungkinan kanser payudara seperti berikut (Love S.M.; Gelman R.S. et al.).

Meningkatkan kemungkinan kejadian

Kanser payudara pada saudara terdekat

- Kanser payudara pramenopause

- Kanser payudara pramenopause, dua hala

- Kanser payudara selepas menopaus

- Kanser payudara selepas menopaus, dua hala

- Menarche sebelum berumur 12 tahun

- Menopaus selepas 55 tahun, lebih daripada 40 tahun haid

- Anak pertama selepas 35 tahun

- Kanser kelenjar air liur yang besar

Penyakit Payudara Benigna

- Hiperplasia lobular atipikal

Etiologi.

1. Kesan radiasi dosis rendah pada pesakit dalam tempoh selepas pubertas dan sebelum menarche:

- dalam rawatan penyakit radang payudara dengan kaedah penyinaran

- fluorografi berulang dalam rawatan tuberkulosis

- orang yang berada di zon letupan nuklear

2. Rangsangan estrogenik meningkatkan risiko penyakit. Kontraseptif oral pada masa ini tidak dipercayai dapat meningkatkan risiko barah payudara

Diagnosis Kanser Payudara.

1. Pemeriksaan kendiri. Malangnya, pemeriksaan diri, pemeriksaan fizikal dan mamografi tidak memberikan pengiktirafan 100% terhadap tumor payudara yang ganas. Kepekaan kaedah ini kira-kira 20-30%. Kepekaan kaedah dapat ditingkatkan melalui latihan. Walau bagaimanapun, kaedah ini adalah yang paling murah dalam diagnosis barah payudara..

2. Biopsi jarum aspirasi. Dengan bantuan kajian ini, bahan diperoleh untuk penyelidikan sitologi. Ia digunakan secara meluas untuk mendiagnosis penyakit jinak dan malignan.

3. Buka biopsi. Prosedur yang paling biasa dalam diagnosis barah payudara. Dilakukan di bawah anestesia tempatan.

4. Mamografi (lihat di atas).

Gejala BC:

1. Pembentukan palpable, tunggal atau berganda, padat, kadang-kadang dengan penarikan kulit dalam bentuk "kulit lemon".

2. Sakit di bahagian payudara.

3. Kelenjar getah bening aksila yang diperbesar: di kalangan wanita dengan nodus axillary yang membesar, 1/3 - 1/2 mendapati barah payudara. Tidak termasuk penyakit Hodgkin, paru-paru, ovari, barah pankreas, dan karsinoma sel skuamosa pada kulit. Mastektomi buta ditunjukkan (pembuangan payudara tanpa pemeriksaan sitologi awal).

4. Diagnosis awal: pemeriksaan diri dan mamografi.

- semua wanita berusia antara 35 hingga 40 tahun disarankan menjalani mamografi. Sekiranya terdapat faktor risiko, wanita berusia 40-50 tahun harus menjalani mamografi setiap tahun atau dua tahun sekali, dan mereka yang berumur lebih dari 50 tahun - setiap tahun.

- Bagi wanita yang berisiko, mammogram tahunan disyorkan dari usia seawal mungkin..

5. Ultrasound payudara dilakukan untuk menentukan sifat pepejal atau sista pembentukan (teraba atau tidak teraba).

6. Biopsi aspirasi diikuti dengan pemeriksaan sitologi aspirasi mengesahkan diagnosis.

7. Biopsi eksklusif adalah kaedah pilihan dalam diagnosis penyakit payudara. Biopsi tidak selalu dapat dilakukan dengan formasi yang terletak di dalam.

- dalam biopsi, reseptor estrogen dan progesteron ditentukan. Tumor reseptor lebih cenderung untuk bertindak balas terhadap terapi hormon dan mempunyai prognosis yang lebih baik.

- Sitometri saluran dilakukan untuk menentukan diploidi (indeks DNA adalah 1.00) atau aneuploidi (indeks DNA tidak sama dengan 1.00) dan pecahan sel dalam fasa S mitosis. Tumor aneuploid dengan pecahan fasa S tinggi mempunyai prognosis yang lebih teruk.

Klasifikasi barah payudara (semakan ke-4).

karsinoma intraduktal atau lobular In situ, atau penyakit puting Paget tanpa kehadiran nod tumor

Catatan: Penyakit Paget, di mana simpul tumor dapat diraba, dikelaskan berdasarkan ukurannya.

Mengumpulkan mengikut peringkat.

Ketumbuhan sehingga 2 cm dalam dimensi terbesar

Hingga 0.1 cm dalam dimensi terbesar 1

Hingga 0,5 cm dalam dimensi terhebat

Hingga 1 cm dalam dimensi terhebat

Hingga 2 cm dalam dimensi terhebat

Ketumbuhan hingga 5 cm dalam dimensi terbesar

Ketumbuhan lebih dari 5 cm dalam dimensi terbesar

Tumor dengan saiz apa pun dengan penyebaran langsung ke dinding dada atau kulit

Catatan: Dinding dada merangkumi tulang rusuk, otot interkostal, anterior serratus, tetapi tidak termasuk otot pektoral.

Pembahagian ke dinding dada

Edema (termasuk kulit lemon atau ulserasi kulit pada payudara, atau satelit di kulit payudara

Tanda-tanda yang disenaraikan dalam 4a dan 4b

Kanser radang 2

Nota. 1 Microinvasion - penyebaran sel tumor melalui membran bawah tanah ke tisu bersebelahan dengan fokus tidak lebih dari 0.1 cm dalam dimensi terbesar. Sekiranya terdapat pelbagai fokus, klasifikasi dilakukan mengikut dimensi terbesar. Anda tidak boleh menggunakan jumlah fokus. Kehadiran pelbagai fokus harus diperhatikan, seperti yang dilakukan untuk karsinoma pelbagai invasif..

2 Kanser payudara yang meradang ditandai dengan penebalan kulit yang meresap dengan pinggiran yang tegas, biasanya tanpa jisim yang jelas. Sekiranya biopsi kulit adalah negatif dan tidak ada jisim tumor setempat, kategori pTX digunakan untuk klasifikasi patologi, dan T4d untuk klasifikasi klinikal. Semasa menilai kategori pT, komponen invasif ditentukan. Retraksi kulit, retraksi puting, atau perubahan kulit lain selain T4b dan T4d boleh dinilai sebagai T1, T2 dan T3 tanpa mempengaruhi klasifikasi.

Kelenjar getah bening serantau

Data tidak mencukupi untuk menilai keadaan kelenjar getah bening serantau

Tidak ada tanda-tanda penglibatan metastatik kelenjar getah bening serantau

Metastasis pada nodus limfa axillary (e) yang dipindahkan pada bahagian yang terjejas

Metastasis pada nodus limfa axillary (e) terpaku satu sama lain atau ke struktur lain di bahagian yang terjejas.

Metastasis pada kelenjar getah bening dalaman (e) payudara pada bahagian yang terjejas.

M

Metastasis jarak jauh

Data tidak mencukupi untuk menentukan metastasis jauh

Tiada tanda-tanda metastasis jauh

Terdapat metastasis yang jauh

Kategori M1 dan pM1 dapat ditambah bergantung pada penyetempatan metastasis jauh:

Bentuk barah payudara.

1. Kanser papillary (1% daripada semua kes barah payudara) - neoplasma non-invasif intraduktal keganasan rendah.

2. Kanser medula (5-10%) - lebih kerap tumor volumetrik besar dengan kemampuan lemah untuk pertumbuhan invasif, dikelilingi oleh batang limfositik. Prognosis (berbanding dengan karsinoma saluran penyusupan) lebih baik.

3. Kanser radang (seperti mastitis, 5-10%) merebak melalui saluran limfa pada kulit, yang disertai dengan kemerahan, lekapan dan erysipelas, peningkatan suhu badan.

4. Penyusupan karsinoma duktal scirrhoid (70%) mencirikan pembentukan sarang dan tali tumor sel yang dikelilingi oleh stroma kolagen padat.

5. Penyakit Paget (barah puting dan areola payudara) - sejenis barah payudara; dicirikan oleh lesi puting seperti ekzema. Pada lapisan dalam epidermis, sel-sel besar dengan sitoplasma cahaya yang berasal dari epitelium kelenjar apokrin dikesan. Pemeriksaan sitologi smear yang diambil dari permukaan yang mengalami ulserasi adalah penting..

Oleh keadaan reseptor estrogen.

1. Tumor erit-positif lebih kerap berlaku pada wanita pascamenopause. Kira-kira 60-70% kanser payudara primer dicirikan oleh kehadiran ERC.

2. Tumor erts-negatif lebih kerap berlaku pada pesakit premenopause. Sepertiga pesakit dengan barah payudara primer negatif ERC kemudian mengembangkan tumor positif ERC berulang.

Rawatan.

Rawatan barah payudara - gabungan (pembedahan, radiasi, kemoterapi, terapi hormon).

1. penentuan kriteria Haagens untuk tidak beroperasi:

- edema payudara yang luas

- karsinoma radang saluran limfa dan kelenjar getah bening payudara; ligamen menyokong kelenjar susu.

- metastasis ke kelenjar getah bening supraklavikular;

- bengkak anggota badan atas;

2. Kajian instrumental mengenai kehadiran metastasis jauh:

- ujian fungsi hepatik;

- x-Ray dada.

- CT dada dilakukan untuk memeriksa kawasan supraclavicular dan mediastinum;

- Radioisotop atau imbasan CT otak ditunjukkan untuk gejala neurologi.

- CT scan rongga perut dilakukan untuk mengecualikan kerosakan pada kelenjar adrenal, ovari, hati.

Pembedahan.

Dalam kebanyakan kes, mastektomi radikal yang diubah digunakan. Pembedahan dengan pemeliharaan kelenjar susu memungkinkan untuk menilai dengan tepat kelaziman proses tumor dan meningkatkan hasil kosmetik: namun, tidak semua pasien memiliki kemungkinan untuk menjaga kelenjar..

Operasi boleh menjadi radikal atau paliatif.

1. Pembuangan seluruh payudara yang terjejas adalah perlu kerana sifat penyakit yang pelbagai. Pada kira-kira 30-35% pesakit, luka prakanker atau barah dijumpai di kawasan yang berdekatan dengan tumor primer yang terjejas.

2. Penyingkiran kelenjar getah bening aksila diperlukan untuk menentukan lesi kelenjar dan tahap penyakit.

1. Lumpektomi (reseksi sektoral), limfadenektomi kelenjar getah bening axillary (tahap 1 dan 2) dan penyinaran pasca operasi digunakan untuk tumor kecil (kurang dari 4 cm) dan untuk karsinoma intraduktal.

2. Mastektomi sederhana (operasi Maden) melibatkan penyingkiran kelenjar susu dengan areola, bersamaan dengan penyingkiran kelenjar getah bening tahap 1.

3. Mastektomi radikal yang diubah suai (operasi Patty). Kulit di sekitar kelenjar, kelenjar susu, otot minor pectoralis, tisu lemak dengan kelenjar getah bening di kawasan axillary, subclavian dan subscapular dikeluarkan. Kadar kelangsungan hidup dan kadar berulang untuk operasi ini setanding dengan kadar mastektomi radikal (operasi Halstead). Kecacatan kosmetik lebih kecil daripada selepas mastektomi Halstead. Pembedahan rekonstruktif - prostetik subpektoral.

4. Mastektomi radikal mengikut Halstead. Bersama dengan semua tisu yang disebutkan di atas, otot utama pectoralis juga dikeluarkan.

5. Mastektomi radikal yang meluas melibatkan penyingkiran kelenjar getah bening mediastinal. Operasi ini ditunjukkan untuk tumor yang besar atau menengah dengan kehadiran metastasis intrathoracic (parasternal). Risiko tinggi kematian intraoperatif.

6. Pembedahan untuk membina semula kelenjar susu dilakukan secara serentak dengan mastektomi atau tahap kedua setelah penyembuhan lengkap luka pembedahan primer.

Terapi radiasi.

1. Praoperatif. Pesakit dengan barah payudara setelah diagnosis menerima terapi radiasi pra operasi ke kelenjar susu dan kawasan metastasis wilayah.

2. Selepas operasi. Pesakit yang telah mengalami penyingkiran tumor dan kelenjar getah bening axillary dan belum menyelesaikan perjalanan terapi radiasi pra operasi harus menerima terapi radiasi akhir ke kawasan payudara dan kelenjar getah bening (jika terdapat metastasis di dalamnya).

3. Wajib pasca operasi. Pesakit dengan barah payudara harus menerima radiasi pasca operasi sekiranya terdapat faktor risiko berikut:

- ukuran tumor primer lebih daripada 5 cm

- metastasis di lebih daripada 4 nodus limfa axillary

- tumor mencapai garis reseksi, menyerang fascia dan / atau otot pektoral, atau merebak dari kelenjar getah bening ke tisu lemak axillary.

4. Pesakit yang berisiko tinggi metastasis jauh dapat menerima terapi radiasi sebelum menyelesaikan kemoterapi adjuvan, atau mungkin diberikan bersamaan dengan radiasi. Penyinaran axillary pasca operasi meningkatkan risiko edema ekstremitas atas.

Kemoterapi tambahan.

Melambatkan atau mencegah kambuh, meningkatkan kadar kelangsungan hidup pesakit dengan metastasis ke kelenjar getah bening axillary, dan juga pada beberapa pesakit tanpa metastasis axillary.

- kemoterapi paling berkesan pada pesakit premenopause dengan metastasis kelenjar getah bening axillary (penurunan 30% dalam kematian 5 tahun diperhatikan).

- Kemoterapi gabungan lebih disukai daripada monoterapi, terutama pada pesakit dengan barah payudara metastatik. Mengambil ubat dalam enam kursus selama enam bulan adalah kaedah rawatan yang optimum dari segi keberkesanan dan jangka masa.

Rejimen pentadbiran ubat.

1. Methotrexate, siklofosfamid, 5-fluorouracil.

2. Pesakit yang berisiko tinggi kambuh boleh menerima siklofosfamid, doxorubicin, dan 5-fluorouracil. Kesan terapi pada pesakit dengan barah payudara metastatik adalah 65-80%.

3. Rejimen alternatif untuk pesakit dengan kanser metastatik termasuk doxorubicin, thioTEP, dan vinblastine; dos tinggi cisplastin; mitomisin; infusi intravena vinblastine atau 5-FU; siklofosfamid, metotreksat, dan 5 fluorouracil; taksol.

Terapi hormon tambahan.

1. Penindasan fungsi ovari oleh sinaran atau ooforektomi membawa kepada hasil yang tidak jelas; dalam beberapa subkumpulan pesakit, tempoh peningkatan yang lama diperhatikan.

2. Rawatan hormon. Tindak balas positif terhadap terapi hormon mungkin berlaku dalam keadaan berikut: jangka masa panjang tanpa metastasis (lebih dari 5 tahun), usia lanjut, kehadiran metastasis tulang, metastasis serantau dan metastasis paru-paru minimum, keganasan gred 1 dan 2 yang disahkan secara histologi, pengampunan berpanjangan akibat terapi hormon sebelumnya.

Tamoxifen antagonis estrogen menunda permulaan kambuh, meningkatkan kelangsungan hidup, dan lebih disukai untuk pesakit pascamenopause dengan tumor positif ERC. Tamoxifen lebih berkesan pada pesakit dengan tumor Erc-positif. Ubat ini tidak berkesan atau mempunyai sedikit kesan pada tumor negatif ERC.

Rawatan hormon kanser payudara metastatik.

1. Rawatan hormon digunakan pada pesakit dengan metastasis subkutan, penglibatan kelenjar getah bening dalam proses, kehadiran efusi pleura, metastasis tulang dan metastasis paru-paru bukan limfogen. Pesakit dengan metastasis hati, metastasis limfogen ke paru-paru, perikardium, dan metastasis lain yang mengancam nyawa harus menerima kemoterapi.

2. Pesakit dengan tumor primer Erc-positif bertindak balas positif terhadap rawatan hormon dalam sekurang-kurangnya 30% kes. Kehadiran reseptor estrogen dan progesteron dalam tumor meningkatkan kesan terapi hingga 75%.

3. Pesakit dengan status reseptor hormon yang tidak diketahui pada tumor boleh bertindak balas terhadap rawatan hormon pada tumor yang dibezakan dengan baik atau jika terdapat selang 1-2 tahun antara kemunculan tumor payudara primer dan perkembangan metastasis.

Ramalan.

1. Jenis tumor histologi:

- karsinoma bukan metastatik tidak invasif dan menyumbang 5% daripada semua karsinoma. Kadar survival 5 tahun - 95%.

- Karsinoma papillary intraductal in situ tidak bermetastasis, tetapi boleh merosot menjadi karsinoma duktal dalam 50% kes dalam 5 tahun. Rawatan adalah sama seperti untuk karsinoma saluran.

- Karsinoma lobar non-invasif (karsinoma in situ) mempunyai risiko 15-30% untuk mengembangkan adenokarsinoma dalam masa 20 tahun. Proses ini melibatkan kelenjar susu kontralateral. Rawatan yang boleh diterima adalah mastektomi bilateral profilaksis atau tindak lanjut jangka panjang, kerana neoplasia lobar bersifat dua hala dalam 50% kes.

- Penyakit Paget pada payudara, karsinoma yang mempengaruhi puting, berasal dari saluran yang mendasari. Sel-sel Paget menyusup ke epidermis puting, menyebabkan dermatitis eksim. Rawatan adalah sama seperti untuk karsinoma invasif.

- Karsinoma metastatik yang lemah menyumbang 15% daripada semua kes. Kadar kelangsungan hidup 5 tahun adalah 80%. Jenis:

- Karsinoma koloid dengan dominasi sel penghasil mukin.

- Karsinoma medula ditunjukkan oleh penyusupan limfosit dengan margin yang jelas, stroma berserat yang sedikit;

- Adenokarsinoma yang dibezakan dengan baik (gred 1).

- Karsinoma tubular dengan metastasis nodus limfa yang jarang berlaku

- Karsinoma metastatik sederhana sangat invasif, metastasis awal ke kelenjar getah bening serantau, menyumbang 65% dari semua karsinoma. Kadar kelangsungan hidup 5 tahun adalah 60%. Jenis:

- Adenokarsinoma infiltratif asal saluran, yang paling biasa dari semua karsinoma;

- Karsinoma intraduktal dengan pencerobohan ke stroma;

- Karsinoma lobar infiltratif dicirikan oleh penyusupan sel kecil lobula.

- Karsinoma metastatik cepat menyumbang sekitar 15% daripada semua karsinoma. Mereka dicirikan oleh percambahan ke dalam kapal, pertumbuhan sel yang tidak dapat dibezakan dengan cepat ke ruang interduktal. Kadar kelangsungan hidup 5 tahun - 55% (tumor gred 3 atau aneuploid).

2. Ukuran tumor primer, serta ukuran, bilangan dan lokasi kelenjar getah bening yang terjejas, mempengaruhi prognosis:

- dengan tumor kurang dari 1 cm, kadar kelangsungan hidup 10 tahun adalah 80%.

- Dengan tumor berdiameter 3-4 cm, kadar kelangsungan hidup 10 tahun adalah 55%.

- Dengan tumor 5-7.5 cm, kadar kelangsungan hidup 10 tahun adalah 45%.

Dimensi dan struktur kelenjar getah bening yang dipengaruhi oleh metastasis:

- sekiranya kelenjar getah bening tidak dapat diraba, kadar kelangsungan hidup 10 tahun adalah 60%.

- Dengan adanya kelenjar getah bening mudah alih - 50%.

- Dengan kelenjar getah bening yang dipateri - 20%.

Bilangan kelenjar getah bening yang terkena metastasis dapat ditentukan secara salah semasa pemeriksaan klinikal. Dalam 25% kes kelenjar getah bening yang tidak dapat diraba, sel-sel tumor dikesan secara mikroskopik. Pada 25% pesakit dengan kelenjar getah bening yang teraba, pemeriksaan patologi kandungan kawasan axillary tidak mendedahkan sel-sel tumor.

- pada pesakit dengan kelenjar getah bening yang tidak terjejas Kadar kelangsungan hidup 10 tahun 65%.

- Dengan 1-3 kelenjar getah bening yang terjejas - 38%.

- Dengan lebih daripada 4 nod yang terjejas - sehingga 13%.

Penyetempatan nodus limfa metastatik.

- nodus limfa axillary tahap pertama terletak di antara pectoralis minor dan otot latissimus dorsi. Kadar kelangsungan hidup 5 tahun - 65%.

- Kelenjar getah bening axillary tahap 2 terletak di sebelah belakang lampiran otot minor pectoralis Kadar survival 5 tahun - 45%.

- Kelenjar getah bening aksila tahap 3 terletak di tengah-tengah ke pinggir atas pectoralis minor. Kadar survival 5 tahun sekiranya berlaku kekalahan - 28%.

Keadaan yang menyebabkan penurunan kelangsungan hidup:

- kambuh tempatan berlaku di kawasan tumor primer pada 15% pesakit selepas mastektomi radikal dan lebih daripada 50% dengan metastasis pada kelenjar getah bening axillary. Kekambuhan berlaku dalam 2 tahun. Rawatan - eksisi, radiasi, atau gabungannya.

- Karsinoma payudara sekunder - Rawatan sama seperti untuk kanser primer. Kriteria untuk pembezaan karsinoma sekunder dan lesi metastatik kelenjar:

- perbezaan histologi menyokong tumor sekunder,

- karsinoma sekunder berlaku 5 tahun selepas rawatan tumor primer; perkembangan metastasis berlaku dalam 5 tahun pertama;

- Metastasis jarak jauh biasanya berkembang di tulang, hati, paru-paru, lebih jarang di sistem saraf pusat dan kelenjar adrenal.

Rawatan: kambuh yang disahkan secara histologi dirawat dengan kemoterapi dan ubat hormon.

Terapi hormon berdasarkan komposisi reseptor hormon dalam tumor. Kemoterapi digunakan pada pesakit dengan tumor ERC-negatif dan ketika terapi hormon tidak berkesan. Dalam kes sedemikian, kombinasi siklofosfamid, metotreksat, 5-FU dan doxorubicin digunakan.

Senarai kesusasteraan terpakai:

1. TNM Klasifikasi tumor malignan. Edisi Kelima. UICC, J. Willey dan Sons International, 1997.

2. Ph. Rubin. Onkologi Klinikal, Pendekatan Multidisiplin untuk Doktor dan Pelajar, Edisi ke-7, 1993

3. Pembedahan, panduan untuk doktor dan pelajar, disunting oleh V.S. Saveliev. Perubatan Geoetar, 1997.

4. Marie E. Wood, Paul Bunn. Rahsia Heamatologi / Onkologi, 1994 oleh Hanley dan Belfus, Inc..

Pencegahan barah payudara, primer, sekunder dan tersier

Hampir lima ratus ribu pesakit setahun - ini adalah kisah kematian yang menyedihkan di antara sejuta pesakit barah yang didiagnosis dengan barah payudara. Adalah mustahil untuk menghentikan pertumbuhan morbiditi dengan vaksinasi, keputusan dan kemoterapi. Ubat tidak membantu. Benarkah begitu?

Walau apa pun! Statistik mengatakan: wanita yang menjalani pemeriksaan pencegahan secara berkala, dalam 95% kes ketika penyakit payudara dikesan, disembuhkan. Kenapa? Kerana tahap awal tumor ganas pada payudara dapat disembuhkan. Tetapi masalahnya adalah bahawa peratusan orang yang terlibat dalam pencegahan barah adalah kecil. Lebih daripada satu pertiga wanita dari sejuta ini mengetahui diagnosis barah yang dahsyat sebelum usia 40 tahun, ketika mereka penuh dengan tenaga dan rancangan untuk masa depan..

Mengapa kita memerlukan pencegahan onkologi wanita

Selalunya, payudara wanita - kelenjar susu - menderita onkologi. Sebabnya diketahui: status hormon organ merasakan negatif - tekanan, radiasi, ribut magnetik. Seperempat pesakit yang didiagnosis dengan barah payudara mewarisi barah payudara.

Kelenjar susu wanita mempunyai struktur yang kompleks: tisu adiposa dan penghubung, saluran darah, lobus susu, saluran limfa. Tugas utama payudara adalah penghasilan susu ibu. Apabila genom sel berubah di bawah pengaruh hormon dan penyebab luaran, barah muncul, kira-kira dua puluh jenis barah payudara wanita diketahui sebagai ubat hari ini.

Perkara yang paling teruk adalah bahawa pada peringkat pertama dan kedua, barah tidak dirasakan, tidak ada gejala, sakit. Pada masa ketika mungkin untuk membantu dengan kualiti tertinggi, seorang wanita sama sekali tidak tahu mengenai penyakit payudara. Itulah sebabnya pencegahan diperlukan, lawatan ke doktor wanita yang benar-benar sihat. Mencari onkologi lebih awal dan membantu lebih cepat adalah tujuan mencegah penyakit payudara.

Bentuk onkologi yang maju tidak dapat disembuhkan, metastasis tumbuh, menghancurkan badan, pembuangan payudara menjadi tragedi, penyingkiran kelenjar getah bening boleh menyebabkan pergerakan terhad, kemoterapi membengkak urat, patah kuku, rambut gugur. Rawatan barah memang sukar, tidak ada jaminan. Dan pencegahan barah payudara, pengesanan awal formasi jinak, terapi tepat pada masanya akan menjadikan wanita antara 95 peratus yang benar-benar sembuh dari diagnosis barah yang mengerikan tanpa akibat buruk..

Siapa yang berisiko menghidap barah

Anda perlu diperiksa oleh pakar sakit puan dan pakar mamologi sekurang-kurangnya dua kali setahun. Sama sekali setiap wanita, dan sihat juga. Pemerhatian jangka panjang membantu membuat senarai kumpulan risiko yang cenderung kepada penyakit ini. Dan jika sekurang-kurangnya satu perkara berkaitan dengan anda, ini bukan alasan untuk memikirkannya, ini adalah panggilan untuk mengadakan perjumpaan wajib dengan pakar.

Berisiko adalah wanita:

  • berumur lebih dari 35 tahun
  • mempunyai saudara perempuan yang didiagnosis menghidap barah payudara
  • mengalami penyakit kronik rahim, lampiran, ovari, pundi kencing, rektum; trauma dan kerosakan pada payudara
  • wanita yang bersalin selepas 30-35 tahun
  • tidak menyusukan bayi
  • dengan haid awal
  • menopaus lewat
  • tertekan setiap hari
  • mula menaikkan berat badan dengan cepat
  • mempunyai tabiat buruk: alkohol, merokok, karsinogen makanan

Kesihatan anda ada di tangan anda

Perubatan moden tidak bergantung pada campur tangan pembedahan dan rawatan kelenjar susu untuk onkologi, tetapi pada pencegahan penyakit, pencegahan penyakit. Untuk ini, pelbagai kaedah dan program telah dikembangkan. Wanita itu sendiri harus menjadi peserta utama di sini, tanpa minat langsung terhadap kesihatannya sendiri tidak akan berjaya.

Pencegahan utama kanser payudara pada wanita

Tugasnya adalah untuk mencegah perkembangan penyakit onkologi dengan menghilangkan penyebabnya. Terdapat program pencegahan individu untuk gaya hidup sihat, rejimen harian, pemeriksaan berjadual di institusi perubatan.

Pencegahan adalah - penolakan pengguguran, penggunaan kontraseptif yang kompeten, kelahiran anak pertama pada tahun-tahun terbaik untuk ini, pengecualian tabiat buruk, penurunan berat badan dan banyak lagi.

Pemeriksaan diri sebagai diagnosis awal

Sekiranya anda berisiko terkena barah payudara, anda perlu menambahkan pemeriksaan diri pada peraturan pencegahan utama. Ini mesti dilakukan setiap bulan pada akhir kitaran haid. Anda perlu meremas dada - tidak ada anjing laut, periksa asimetri, pastikan kulit kelenjar susu tidak mengalami kemerahan atau luka. Periksa ketiak dan tulang selangka untuk melihat apakah kelenjar getah bening membesar.

Secara lebih teliti, anda boleh melakukan pemeriksaan pencegahan kelenjar seperti berikut: sambil berdiri, tekan pada dada kanan berhampiran ketiak dengan tiga jari tangan kiri. Periksa juga bahagian kiri untuk kesakitan. Picit puting di antara jari kaki anda dan periksa cecair. Sekiranya sekurang-kurangnya sesuatu yang membimbangkan, segera berjumpa dengan pakar mamologi.

Pencegahan sekunder

Sekiranya, semasa pemeriksaan berikutnya, penyakit, neoplasma ganas dikesan, jangan takut. Program pencegahan sekunder akan memasuki pertempuran dengan penyakit ini, intinya adalah pengesanan awal dan rawatan tahap awal penyakit onkologi, keadaan prakanker. Prekursor barah dirawat - mastopati, fibroma dan lain-lain. Tugas pesakit adalah untuk selalu mengawasi keadaannya, mengambil ubat-ubatan, selalu mengunjungi pakar mamologi, pakar sakit puan, ahli endokrinologi.

Item wajib adalah pemeriksaan pencegahan menyeluruh badan untuk neoplasma. Ini akan memungkinkan untuk mengesan sel-sel tumor sebelum gejala khas muncul dan mengambil tindakan antisipasi ubat-ubatan. Hari ini terdapat beberapa ujian diagnostik yang berkesan:

  • Mamografi: pemeriksaan saringan payudara menggunakan mesin khas.
  • Ultrasound: mengesan neoplasma yang berukuran kurang dari tiga milimeter. Kaedah diagnostik selamat, terutama ditunjukkan dengan penggunaan kontraseptif yang berterusan.

Pengendalian diri dan rawatan yang berkesan pada peringkat awal mencegah pembedahan. Mengesan simptom lebih awal, menggandakan kemungkinan penyembuhan.

Pencegahan barah payudara yang berulang

Tahap pertama adalah praklinikal, yang kedua adalah klinikal, yang ketiga merangkumi profilaksis anti-relaps. Tugasnya adalah untuk mengesan kekambuhan selepas rawatan utama. Ini adalah pencegahan metastasis, penurunan kematian pesakit barah.

Titik penting pencegahan tersier adalah pengenalpastian dan penghapusan penyakit sekunder. Ini termasuk mamografi, ultrasound kelenjar susu, tusukan diagnostik tisu payudara, ujian untuk penanda tumor. Ini adalah rawatan dispensari yang memanjangkan umur pesakit dengan kualiti yang dapat diterima..

Cara menurunkan risiko barah payudara anda

Pembantu utama dalam memerangi sebarang penyakit adalah sikap positif dan kedudukan hidup yang aktif. Meregangkan otot wajah anda menjadi senyuman, anda memaksa tubuh untuk menerima emosi positif, ia menjadi sekutu. Orang tersenyum 15-25% cenderung menghidap barah.

Tampaknya sedikit, tetapi coli sangat penting dalam melindungi tubuh dari penyakit payudara. Bahagian seluar dalam wanita yang tidak sesuai menjadi faktor risiko barah payudara. Pilih ukuran dan kualiti kain dengan berhati-hati, pakaian tidak boleh meremas, menjengkelkan, menggosok atau mencederakan.

Terdapat pelbagai ubat, prosedur, suntikan, pil, ubat-ubatan rakyat dan memerangi sel barah. Untuk tujuan pencegahan, ahli onkologi profesional WHO telah mengembangkan Memo dan buku kecil mengenai langkah-langkah untuk mencegah barah payudara pada wanita. Ia dengan jelas menerangkan intipati pencegahan onkologi wanita dengan bantuan gambar, gambar rajah, jadual. Mari kita bahas dua perkara pencegahan penting dengan lebih terperinci.

Aktiviti fizikal

Untuk pencegahan barah payudara, latihan harian yang menguatkan otot-otot dada adalah wajib. Bermula dengan pergerakan bulat lengan yang bengkok di siku, ke papan, dari jalan Scandinavia yang betul hingga bermain ski. Anda boleh melakukan push-up dari lantai, dari sofa, dari dinding - siapa sahaja yang sesuai. Beban berlebihan mesti dielakkan, tetapi sangat mustahak untuk sedikit mengatasi kekuatan anda. Otot dada yang kuat yang menyokong kelenjar susu - penjagaan pencegahan berkualiti tinggi untuk badan.

Semua jenis sukan aerobik yang meningkatkan daya tahan badan dan memberi oksigen ke tisu akan menjadi sokongan yang sangat baik. Ini adalah sesi harian selama 30-60 minit. Ini termasuk berjoging, berjalan, berenang, berbasikal (tidak berjalan kaki). Tubuh, dengan rasa syukur untuk gaya hidup yang sihat, akan bertindak balas dengan kesihatan organ dalaman.

Pemakanan untuk pencegahan barah payudara

Diet yang rasional harus ditambah dengan gaya hidup sihat yang aktif dan atletik. Ia harus seimbang, bervariasi, dan mengandung makanan yang kaya dengan vitamin. Tetapi ada makanan yang disebut alat pencegah barah payudara. Sebagai contoh, teh hijau adalah antioksidan kuat yang menghalang sel barah muncul di dalam badan. Anda perlu membeli teh berkualiti tinggi dan membancuh dengan betul, beg teh sekali pakai tidak akan berfungsi.

Sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandung beta-karoten wajib dimakan: wortel, labu, pic, persimmons. Vitamin itu merosakkan sel-sel lemak badan, mengurangkan risiko barah sebanyak 17%. Epal, blueberry, bawang, brokoli, kubis putih, tomato, bawang putih, cendawan segar diakui sebagai produk anti-barah. Kubis mengurangkan risiko penyakit payudara hingga 75 peratus.

Berapa banyak dan produk apa yang harus dimakan oleh seorang wanita, doktor akan memberitahu anda. Pemakanan, seperti sukan, harus membantu tubuh, menjadi perisai, cengkerang dari kesan berbahaya. Kami mendengar sejuta kali bahawa penyakit lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Ya, pencegahan adalah kerja keras, tetapi pemulihan jika dibiarkan untuk meneruskannya akan menjadi lebih sukar. Dan hanya mereka yang tidak mengabaikan cadangan pakar yang akan mengatasi. Sekiranya anda tidak mahu memasuki separuh yang terkena barah payudara, mulailah pencegahan dan pemeriksaan diri onkologi utama hari ini..

Abstrak: Pencegahan penyakit payudara

Abstrak mengenai Histologi disiplin

Dilakukan oleh pelajar kumpulan 221 Balashova D.G..

Universiti Perubatan Negeri Belarus

Penyakit kelenjar susu

Penyakit kelenjar susu adalah kumpulan penyakit yang paling biasa di kalangan populasi wanita. Mereka jinak dan ganas, iaitu onkologi.

Penyakit utama kelenjar susu:

Kecederaan jinak, mastopati, mastitis, mastodynia, dan dada berlaku paling kerap. Penyakit ganas termasuk barah payudara, yang semakin kerap menyerang wanita moden..

Penyakit Fibrocystic (penyakit payudara fibrocystic) adalah perubahan jinak pada tisu payudara yang biasanya tidak meningkatkan risiko terkena barah payudara, kecuali beberapa jenis. Penyakit Fibrocystic, atau mastopati, menurut pelbagai kajian, dikesan pada kira-kira 50-60% wanita, biasanya antara usia 30 dan 50, dan lebih jarang pada wanita semasa menopaus

Dengan penyakit fibrocystic, seorang wanita mungkin merasa sakit pada kelenjar susu, yang semakin meningkat sebelum haid. Selalunya ia hilang dan berkurang selepas akhir kitaran. Dalam beberapa kes, rasa sakit menjadi sangat sengit, merebak ke bahu, kawasan axillary, scapula. Pada palpasi, kawasan meterai ditentukan (tanpa batas yang jelas, dengan batas yang jelas, dalam bentuk helai, butiran halus). Mungkin terdapat pelepasan dari kelenjar susu.

Mastitis adalah keradangan kelenjar susu, yang berlaku terutamanya pada wanita yang sedang menyusui, dan timbul dari jangkitan bakteria (yang memasuki kelenjar melalui saluran limfa melalui retakan dan lecet pada puting, lebih jarang melalui saluran dan darah di saluran yang tersumbat).

Kadang-kadang mastitis berkembang pada wanita yang tidak menyusui, paling sering pada mereka yang telah menjalani pembedahan untuk membuang tumor jinak, serta pada wanita dengan gangguan sistem imun dan diabetes mellitus.

Mastitis selepas bersalin berlaku pada 2 - 5% kes, lebih kerap pada wanita yang pertama kali melahirkan. Wanita biasanya mengalami mastitis pada bulan pertama setelah melahirkan. Ini adalah salah satu manifestasi jangkitan postpartum yang paling biasa..

Mastodynia (mastalgia) - sakit pada payudara. Pada wanita pramenopause, mastodynia dapat mewujudkan dirinya sebagai perasaan tidak selesa sebelum haid. Diandaikan bahawa penyebab mastodynia adalah pembengkakan kelenjar siklik, yang disebabkan oleh kesesakan vena dan pembengkakan stroma sebelum haid; pada masa ini, kelenjar susu meningkat dalam jumlah lebih dari 15%. Terapi dijalankan serentak dengan rawatan sindrom pramenstruasi

Kanser payudara adalah tumor ganas pada tisu payudara.

Penyakit Poget (barah puting dan areola payudara) adalah sejenis barah payudara; dicirikan oleh lesi puting seperti ekzema. Pada lapisan dalam epidermis, sel-sel besar dengan sitoplasma cahaya yang berasal dari epitelium kelenjar apokrin dikesan. Tanda-tanda pertama penyakit adalah penebalan puting, kemunculan dangkal dangkal. Di masa depan, prosesnya menyebar di luar puting susu, ke parenkim kelenjar susu, metastasis serantau ke kelenjar getah bening berlaku.

Mikrokalsifikasi adalah deposit kalsium yang cukup biasa dalam tisu. Mereka biasanya dijumpai semasa mamografi. Hampir mustahil untuk mengesan mikrokalsifikasi secara bebas - ukurannya biasanya sangat kecil. Pengumpulan mikrokalsifikasi pada payudara mungkin satu-satunya tanda tidak langsung kanser payudara. Kehadiran kalsifikasi dalam tisu payudara tidak selalu menunjukkan proses ganas. Sekiranya terdapat mikrokalsifikasi, barah hanya dapat dikesan pada 30% kes, dan selebihnya 70% penyakit jinak dijumpai (mastopati fibrokistik, adenosis sclerosing, fibroadenoma, dll.). Sekiranya mikrokalsifikasi dijumpai di kelenjar susu, pemeriksaan oleh pakar mamologi atau ahli onkologi, jika perlu, kaedah penyelidikan lain (biopsi), untuk sepenuhnya mengecualikan kemungkinan tumor malignan. Dengan sendirinya, mereka belum mengganggu siapa pun - formasi seperti butiran pasir tidak menyakitkan. Malangnya, tiada kaedah rawatan rumah atau rakyat yang membolehkan anda menyingkirkan mikrokalsifikasi yang sudah terbentuk. Dan pencegahan sangat mudah - gaya hidup sihat, pemantauan berkala oleh pakar

Kajian perubatan

2.1 Apa kajian perubatan payudara membantu membuat atau membantah diagnosis?

Secara semula jadi, ini adalah pemeriksaan awal oleh pakar mamologi atau pakar bedah, yang memeriksa kelenjar dengan jelas dan mengumpulkan maklumat mengenai aduan pesakit. Selanjutnya, dengan fokus pada pemeriksaan dan aduan, doktor boleh menetapkan kajian berikut:

1) mamografi adalah pemeriksaan sinar-X pada kelenjar susu tanpa penggunaan agen kontras. Pada alat khas, radiograf dilakukan dalam dua unjuran, jika perlu, penglihatan radiografi dengan pembesaran diambil. Kaedah ini membolehkan anda membuat perubahan dalam struktur tisu payudara, kelenjar getah bening axillary, untuk mendedahkan tumor dengan diameter kurang dari 10 mm, iaitu. tumor seberat ini yang biasanya tidak dapat ditentukan oleh doktor, dengan cara berdebar, terutama jika ia terletak di bahagian dalam payudara dengan ukuran yang besar. Oleh itu, sangat penting bagi wanita paruh baya untuk melakukan pemeriksaan sedemikian setahun sekali..

2) duktografi kelenjar susu - Pemeriksaan sinar-X saluran kelenjar susu selepas pengenalan agen kontras ke dalamnya. Ia dilakukan untuk wanita yang datang dengan keluhan puting. Kawasan areola dan puting dirawat dengan alkohol. Pembukaan luar saluran susu dijumpai setetes demi setitik. Ejen kontras disuntik ke dalamnya hingga kedalaman 5 - 8 mm. Analisis gambar membolehkan anda menilai bentuk, garis besar, kecacatan mengisi saluran.

3) echography ultrasound - ia digunakan sebagai kaedah tambahan dalam diagnosis kanser dan proses jinak pada kelenjar susu, kerana tumor ganas mengandungi struktur yang lebih padat yang memantulkan gelombang bunyi daripada yang jinak.

4) pengimejan resonans magnetik - membolehkan anda bukan sahaja memvisualisasikan fokus patologi pada kelenjar susu, tetapi juga untuk mencirikan perubahan dalam fokus dan tisu payudara di sekitarnya.

5) kajian morfologi - adalah kaedah utama diagnosis pembezaan. Gunakan kajian mengenai ketumbuhan tumor atau pelepasan puting pada tahap sel.

Walaupun terdapat alat diagnostik yang begitu luas, sangat penting bagi seorang wanita untuk sentiasa memperhatikan dirinya sendiri dan secara berkala, sebulan sekali, melakukan pemeriksaan diri terhadap kelenjar susu, yang merupakan salah satu kaedah yang paling penting yang membolehkan pengesanan pelbagai penyakit payudara tepat pada masanya dan berjumpa pakar. Oleh kerana pemeriksaan diri secara berkala terhadap kelenjar susu, bukan sahaja bilangan pengesanan bentuk barah payudara yang lebih rendah dikurangkan, tetapi juga kematian akibat penyakit ini sebanyak 19%, kerana ini membantu untuk mengenal pasti penyakit pada peringkat awal, yang dapat disembuhkan dengan cara perubatan moden.

Bagaimana dan kapan melakukan pemeriksaan diri? Pemeriksaan diri mesti dilakukan sebulan sekali pada hari ke-6-12 dari permulaan haid, iaitu pada separuh pertama kitaran. Pemeriksaan diri dilakukan sambil berbaring dan berdiri di depan cermin, lebih baik ketika mandi seperti berikut:

Pemeriksaan ini terdiri daripada 6 peringkat, tetapi memerlukan sedikit masa. Ini meliputi pemeriksaan linen, penilaian penampilan umum kelenjar, keadaan kulit, palpasi dalam posisi berdiri dan berbaring, pemeriksaan puting.

Perhatikan semua tanda-tanda asimetri kelenjar susu, perubahan warna payudara dan areola, peningkatan pola vena, perubahan bentuk puting, sama ada terdapat rasa sakit pada kelenjar susu, sama ada rasa sakit berkaitan dengan haid, sama ada terdapat pelepasan patologi dari puting susu (serous, berdarah, coklat), sama ada terdapat kawasan kulit yang retak pada kelenjar susu, edema jenis kulit lemon, bintik-bintik kemerahan atau kebiruan, sama ada anjing laut dijumpai semasa palpating, simpul bergerak lancar, segel bujur, tali, formasi seperti tumor, pembentukan tumor tuberous padat, terdapat kelenjar getah bening yang membesar (di atas klavikula, di ketiak)

Tujuan pemeriksaan sendiri: Untuk mencari tumor, kawasan benjolan atau benjolan yang tidak dijumpai di tempat lain di payudara, atau perubahan yang tidak dijumpai semasa pemeriksaan sebelumnya.

Pemeriksaan diri terdiri daripada memeriksa dan merasakan payudara. Lebih baik melakukan pemeriksaan pada waktu siang atau cahaya buatan - ini akan membantu melihat sedikit perubahan luaran. Pemeriksaan dijalankan sambil berdiri - di depan cermin dan di bawah pancuran, serta berbaring.

Sekiranya ada perubahan yang dikesan, berjumpa doktor.

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan diri, setiap wanita dari usia 18 tahun perlu mengunjungi pakar mamologi atau pakar bedah setahun sekali pada separuh pertama kitaran, yang juga dapat memeriksa kelenjar susu. Hingga usia 40 tahun, setiap wanita harus melakukan pemeriksaan ultrasound pada kelenjar susu sekali setahun, dan setelah itu, menurut petunjuk doktor, mamografi. Wanita berusia lebih dari 40 tahun perlu menjalani pemeriksaan mamografi pencegahan sekali setahun.

Diagnosis sendiri dan kaedah moden diagnostik perubatan memungkinkan untuk mengesan semua penyakit payudara pada peringkat awal.

Pemeriksaan kelenjar susu dilakukan pada separuh pertama kitaran haid (secara optimum 7-10 hari selepas bermulanya haid), ketika kelenjar susu tidak tegang. Sekiranya tidak ada haid, pemeriksaan diri dapat dilakukan, misalnya, setelah hari pertama setiap bulan. Sebagai tambahan kepada pemeriksaan diri, pemeriksaan doktor diperlukan setahun sekali. Wanita yang berumur 35 tahun perlu menjalani mamografi. Antara 40 dan 49 tahun, mamografi dilakukan setiap dua tahun (kecuali jika doktor mencadangkan skema yang berbeza), dan setelah 50 setiap tahun.

Punca penyakit

3.1 Apa yang boleh menyebabkan penyakit?

Sebarang proses keradangan pada organ kelamin wanita mengganggu pengeluaran hormon oleh ovari. Kelenjar susu segera bertindak balas terhadap ketidakseimbangan yang timbul: urat simpul muncul di dalamnya, ia membengkak sebelum haid dan mula sakit. Doktor mendiagnosis "mastopati". Dorong sel payudara ke perubahan berbahaya dan jangkitan kelamin.

Pengguguran payudara membawa maut. Sejurus selepas persenyawaan, perubahan hormon bermula, tujuannya adalah untuk mempersiapkan tubuh untuk melahirkan anak, dan payudara untuk makan. Selepas pengguguran, sel-sel payudara mesti segera kembali ke keadaan "pra-hamil", tetapi sebahagian daripada mereka mungkin mengalami pertumbuhan tumor, sehingga menimbulkan nodul jinak.

Jumlah pengguguran sangat penting. Semakin banyak pengguguran wanita, semakin tinggi risiko penyakit ini..

Akhir kehamilan pertama

Telah terbukti bahawa wanita yang hamil untuk pertama kalinya setelah berusia 35 tahun lebih cenderung menghidap barah payudara. Mungkin, pengaruh faktor persekitaran mempengaruhi: sel kehilangan kemampuan untuk memenuhi ribut hormon seperti kehamilan.

Penggunaan kontraseptif oral untuk jangka masa panjang

Sebilangan besar kajian menyatakan bahawa kontraseptif oral tidak meningkatkan risiko barah payudara. Pada masa yang sama, dapat dipercayai bahawa pengambilan ubat ini jangka panjang (lebih dari 4 tahun) sebelum kehamilan pertama dapat memprovokasi pertumbuhan tumor. Oleh itu, mereka yang belum melahirkan harus mempertimbangkan kaedah kontrasepsi lain dan tidak menyalahgunakan pil kontraseptif..

Dari segi kesannya, kecederaan dada wanita hanya sebanding dengan pukulan pada pangkal paha seorang lelaki. Kista boleh terbentuk di tempat hematoma - rongga yang dipenuhi dengan cecair, yang kemudian dapat berubah menjadi tumor jinak atau malignan.

Doktor mengatakan bahawa pendedahan kepada sebarang radiasi di bawah usia 30 tahun dapat mendorong perkembangan barah payudara. Dos yang kita terima semasa pemeriksaan pencegahan di bilik sinar-X dianggap selamat. Walaupun begitu, ahli radiologi wajib menunjukkan dos radiasi ini pada kad setiap kali agar tidak melebihi ambang maksimum semasa kajian lanjutan..

Kulit bahagian dada nipis dan mudah cedera, jadi masa terbaik untuk penyamakan adalah pagi dan petang. Anda juga harus menggunakan pelindung matahari.

Terdapat spekulasi bahawa wanita yang bekerja pada waktu malam (seperti jururawat) mempunyai peningkatan risiko barah payudara, tetapi tidak ada bukti untuk menyokong ini.

Ketidakseimbangan dan diet hormon

Oleh kerana penyebab utama proses yang tidak diingini pada kelenjar susu adalah ketidakseimbangan hormon, dan beberapa makanan mengurangkan tahap androgen dan meningkatkan tahap estrogen, disarankan untuk mengelakkan makanan berlemak, kalengan dan asap, lebih suka bijirin, buah sitrus dan sayur-sayuran kaya karotena (misalnya, kubis). Menurut beberapa laporan, kesakitan kelenjar susu sebelum haid diprovokasi oleh makanan yang mengandungi metilxanthin (misalnya, kopi). Anda harus mengganti kopi pagi anda dengan secawan teh hijau - dan payudara sebelum haid tidak begitu sensitif.

Tekanan juga menyumbang kepada perkembangan proses tumor. Segala tekanan disertai dengan imunosupresi dan, akibatnya, gangguan hormon. Orang yang dalam keadaan tenang akan kurang sakit.

Oleh itu, perlu berusaha untuk melemahkan kesan berbahaya kepada tubuh akibat reaksi tekanan, terutamanya tekanan kronik jangka panjang. Mengurangkan tekanan dibantu dengan beralih ke aktiviti yang menyenangkan, senaman, seks, latihan mental khas untuk bersantai, meditasi, muzik, seni, agama. Anda tidak boleh menghilangkan tekanan dengan alkohol dan rokok, kesan buruknya jauh lebih tinggi. Sekiranya terdapat manifestasi kemurungan sempadan, sindrom keletihan kronik, anda harus berjumpa doktor dan menjalani rawatan yang diperlukan. Menentang kesan merosakkan emosi negatif.

Rutin kerja dan rehat yang normal juga penting. Anda tidak boleh mengurangkan tempoh tidur, seorang lelaki harus tidur 7-8 jam sehari, seorang wanita - 8-9, kanak-kanak - lebih banyak lagi.

Bagi merokok, tidak ada kaitan langsung antara merokok dan barah payudara, namun, di kalangan perokok pada umumnya, kejadian barah adalah 40% lebih tinggi.

Secara adil, harus diperhatikan bahawa merokok juga mempunyai sifat positif, termasuk dalam aspek onkologi. Asap tembakau bertindak sebagai antiestrogen, iaitu menghalang pengeluaran hormon seks wanita. Ini memberi kesan positif terhadap penyakit yang timbul dengan latar belakang kelebihannya. Wanita yang merokok mempunyai sedikit risiko terkena fibroid dan barah badan rahim, serta barah payudara. Walau bagaimanapun, bahaya merokok jauh lebih besar daripada sifat bermanfaat..

3.2 Kanser payudara dan payudara

Wanita yang tidak memakai coli 21 kali lebih kecil kemungkinannya menghidap barah payudara daripada orang lain, dan mereka yang memakai coli tidak lebih dari 12 jam sehari 10% lebih cenderung menghidap barah payudara berbanding mereka yang tidak. Dan wanita yang memakai coli sepanjang hari berkemungkinan 125 kali lebih tinggi mendapat barah payudara daripada wanita yang tidak..

Untuk mengurangkan kemungkinan jatuh ke dalam kumpulan risiko:

1. Anda tidak boleh tidur dalam bra - ini adalah faktor risiko yang paling berbahaya.

2. Semasa membeli coli, ingat: semakin ketat, semakin banyak tisu kelenjar susu dan limfa akan menderita.

3. Elakkan mengangkat bra (tidak hanya menyokong).

4. Tolak bra nilon dengan lapisan sintetik ("kesan bilik stim"), pilih hanya kapas.

5. Jangan memakai bra sukan yang ketat setiap hari - terlalu banyak meratakan payudara anda.

6. Yang paling berbahaya adalah coli tanpa tali - berat payudara jatuh sepenuhnya di sisinya, dan ini adalah tekanan langsung pada kelenjar getah bening.

7. Cara terbaik untuk mengendalikan coli adalah dengan tidak menggunakannya sama sekali..

Namun, adalah tidak bijaksana untuk menyalahkan bra atas niat jahat. Pada setiap masa, umat manusia telah mencari pelbagai jenis alat untuk menyokong korset payudara, tali leher, dan lain-lain. Oleh itu, sebaliknya, coli melindungi payudara dengan sempurna dari kecederaan rumah tangga yang tidak disengajakan. Tidak memakai bra adalah berisiko dan, secara umum, adalah langkah yang tidak perlu, walaupun payudara kecil tanpa bra kendur lebih cepat dan kehilangan daya tarikannya. Seluar dalam yang selesa semestinya diperlukan untuk bersukan: ini adalah satu-satunya cara untuk melindungi dada dari kejutan yang diterima ketika berlari dan melompat.

Langkah pencegahan penyakit.

4.1 Apa yang Membantu Menjaga Kesihatan Payudara?

Dada bertindak balas terhadap masalah dalam kehidupan peribadi dengan sangat sensitif. Urut payudara, orgasme, apabila hormon yang diperlukan untuk kelenjar susu memasuki aliran darah, mempunyai kesan positif. Kepuasan seksual wanita, kekerapan dan keteraturan aktiviti seksual tidak mempengaruhi perkembangan barah. Walau bagaimanapun, dari sudut perubatan, ketiadaan orgasme adalah penyebab ketidakpuasan dan, sebagai akibatnya, menyebabkan perkembangan mastopati, penyakit fibrocystic, dan barah payudara..

Fakta perubatan yang terbukti - sehingga 80% wanita yang menderita mastopati tidak mengalami kepuasan akibat aktiviti seksual. Permulaan aktiviti seksual lewat (selepas 30 tahun) juga merupakan faktor yang tidak menguntungkan. Di samping itu, kecenderungan genetik penting, terutamanya jika terdapat pesakit barah dalam keluarga wanita di pihak ibu..

Kehamilan normal sebelum usia 30 tahun adalah kunci kepada payudara yang sihat.

Yang optimum, dengan mengambil kira keadaan perubatan dan sosial, adalah kelahiran pertama pada usia 20-22 tahun, dua atau tiga kehamilan dan kelahiran semasa usia pembiakan, menyusui sekurang-kurangnya satu tahun, perlindungan yang berhati-hati untuk mengecualikan pengguguran.

Dipercayai bahawa penyusuan susu ibu yang lama membuatkan payudara menjadi "telinga spaniel". Ini tidak benar. Perubahan besar pada bentuk payudara berlaku semasa kehamilan dan dapat dicegah. Untuk melakukan ini, anda harus memilih coli yang selesa, gunakan krim moden untuk kesan regangan.

Penyusuan yang lama

Tujuan utama payudara adalah memberi makan bayi. Sekiranya kelenjar susu tidak memenuhi tugas ini, jika sel-selnya tidak pernah menghasilkan susu atau menghasilkannya terlalu lama, perubahan buruk berlaku dalam metabolisme di dalam sel. Mengelakkan penyusuan susu ibu meningkatkan risiko penyakit anda. Walau bagaimanapun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak pakar sakit puan percaya bahawa pemberian makanan yang terlalu lama (sehingga dua tahun) juga merupakan faktor risiko.

Dada terletak pada sejenis bantal otot, yang dibentuk oleh otot-otot utama dan minor pectoralis. Otot-otot ini harus dikuatkan melalui senaman..

Air sejuk adalah tonik yang sangat baik, ia menjadikan sel-sel otot licin berkontraksi dan mengetatkan "bra" semula jadi. Anda juga boleh menggosok ketulan ais pada payudara anda..

Penjagaan Payudara Harian

Kawasan décolleté adalah kawasan yang sangat halus, dan ia harus dijaga dengan tidak berhati-hati daripada kulit wajah. Pelembap hypoallergenic sesuai untuk penjagaan harian. Mengenai krim yang dirancang untuk "membesarkan tiga ukuran payudara dengan cepat dan berkesan", keselamatannya belum terbukti. Kulit payudara kelihatan rapi jika seorang wanita menggunakan kompleks multivitamin dan menggunakan minyak yang tidak disempurnakan.

4.2 Pencegahan diet tumor malignan

Profilaksis diet tumor ganas adalah kawasan kawalan anti-barah yang paling berkesan. Para saintis telah mengembangkan garis panduan diet untuk pencegahan barah, yang terdiri daripada bahagian-bahagian yang membatasi dan meluas.

-Makan makanan organik, tidak termasuk makanan acuan, penggunaan produk salai.

- penapis air isi rumah

- kurangkan pengambilan makanan goreng dengan lemak, produk protein setelah rawatan panas tinggi, makanan dalam tin, acar dan asin, makanan dengan aditif nitrit nitrit.

-Jangan makan makanan dan minuman yang terlalu panas.

-Penolakan alkohol atau meminumnya dalam jumlah tidak lebih daripada 20 g alkohol murni sehari (segelas vodka, segelas wain kering atau sebotol bir).

- kesederhanaan dalam makanan, mengekalkan berat badan yang normal.

-Kurangkan pengambilan lemak hingga 20-25% daripada jumlah kalori makanan. Tingkatkan penggunaan makanan tanpa lemak.

- penggunaan terhad produk haiwan, hari puasa dan minggu mengikut jenis puasa keagamaan

Peningkatan dan pengembangan

-Mempelbagaikan menu sebanyak mungkin.

- buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan tumbuhan lain, jus

-Makan lebih banyak makanan yang mengandungi bahan anti-karsinogenik semula jadi: sayur-sayuran dan buah-buahan kuning-hijau dan oren, buah sitrus, sayur-sayuran, buah beri, sayur-sayuran berdaun hijau, kekacang, bawang putih dan bawang, teh, buah-buahan kering, produk tenusu, rumput laut dan makanan laut lain.

-Tingkatkan pengambilan serat makanan hingga 35 gram sehari dengan bijirin atau dedak bijirin.

-Lengkapkan diet anda dengan makanan tambahan yang mengandungi agen antikanker semula jadi.

Pematuhan terhadap cadangan ini memainkan peranan penting dalam pencegahan penyakit payudara, terutama bagi wanita usia kritikal (45-55 tahun), ketika kejadian barah meningkat tajam

4.3 Mastektomi profilaksis

Mastektomi profilaksis pada wanita berisiko tinggi terkena barah payudara. Dalam beberapa kes, apabila terdapat risiko barah payudara yang sangat tinggi, wanita itu ditawarkan penghapusan payudara pencegahan (mastektomi). Matlamat pembedahan ini adalah untuk mengurangkan risiko sebelum tanda-tanda barah payudara muncul..

Petunjuk untuk pendekatan ini dalam rawatan adalah adanya satu atau lebih faktor risiko:

- Pengesanan gen BRCA bermutasi semasa ujian genetik.

- Kehadiran barah sebelumnya pada satu payudara atau barah payudara di beberapa saudara terdekat.

- Pengesanan tanda-tanda barah preklinikal pada tisu biopsi.

Pada masa ini, tidak mungkin untuk mengetahui terlebih dahulu bagaimana pembedahan akan mempengaruhi setiap wanita tertentu. Sebilangan wanita dengan mutasi gen BRCA akan menghidap barah payudara yang mematikan pada usia muda, dan mastektomi profilaksis (sebelum kanser payudara dikesan) dalam kes ini dapat memperpanjang usia dengan ketara. Dalam beberapa kes, barah tidak berkembang dan oleh itu pencegahan kelenjar susu pencegahan tidak dibenarkan.

Di samping itu, perlu diingat bahawa semasa operasi, hampir semua tisu payudara dikeluarkan, tetapi sebahagiannya tetap ada. Walaupun operasi ini dapat mengurangkan risiko terkena barah payudara, ada kemungkinan tumor berkembang di bahagian payudara yang lain..

Sebelum melakukan pencegahan pencegahan kelenjar susu, perlu ada petunjuk klinikal dan petunjuk lain yang sangat kuat untuk campur tangan tersebut. Dan hanya setelah analisis dan perbincangan menyeluruh mengenai data yang diperoleh, operasi ini dapat ditawarkan kepada wanita tertentu.

Perlu juga diperhatikan bahawa wanita dengan mutasi gen BRCA memiliki risiko tinggi terkena barah ovari. Oleh itu, kebanyakan pakar mengesyorkan pembedahan membuang ovari selepas akhir tempoh melahirkan anak..

4.4 Pencegahan mastitis

4.4.1 Pencegahan mastitis pada kehamilan

Langkah-langkah pencegahan semasa kehamilan dan semasa makan adalah seperti berikut:

pengesanan tepat pada masanya penyakit organ-organ dalaman, anemia, genital dan jangkitan lain pada wanita hamil;

meningkatkan pertahanan antimikrob badan;

mengajar ibu hamil teknik yang betul untuk mengikat bayi ke payudara, memberi makan dan melahirkan payudara;

persiapan semasa kehamilan puting kelenjar susu dalam bentuk mandi kontras, urut, menggosok puting dengan tisu kasar, melakukan gimnastik areola, yang bertujuan untuk menghilangkan perataannya, melatih otot bulat puting dan meluruskan saluran susu di bahagian tengah kelenjar;

peraturan ubat tahap penyusuan, yang bertujuan meningkatkan jumlah susu yang dihasilkan, dan untuk sementara waktu atau mengurangkannya sepenuhnya;

aplikasi tempatan sejuk, agen fisioterapeutik, pam payudara yang meniru pergerakan menghisap anak;

Sebelum setiap memberi makan dan mengepam, anda harus mencuci tangan dengan air suam dan sabun dengan teliti. Dianjurkan untuk menukar coli atau pembalut khas setiap hari, mandi air.

Sebelum dan sesudah memberi makan, kelenjar susu harus dicuci dengan air suam, bilas sisa susu dari payudara dan jangan gunakan sabun, kerana ia mengeringkan kulit dan mendorong pembentukan retakan..

Sekiranya terdapat trauma yang berlebihan pada puting susu, untuk mencegah pembentukan retakan setelah memberi makan, puting dan areola harus dilumasi dengan minyak sayuran (buckthorn laut, pinggul mawar, zaitun), balsem dan gel terapi khas.

Langkah yang sangat penting untuk pencegahan mastitis adalah penggunaan sediaan pituitrin atau oxytocin 5 minit sebelum memberi makan atau mengekspresikan (tanamkan 1-2 tetes di kedua lubang hidung) Ini adalah ubat yang sangat berkesan yang memberikan penguncupan struktur kelenjar dan saluran saluran secara serentak, melegakan kekejangan dari saluran susu dan memastikan aliran susu tidak terhalang..

4.4.2 Pencegahan mastitis selepas melahirkan

Selepas melahirkan anak, adalah optimum bagi ibu dan anak untuk tinggal bersama di hospital bersalin. Ini tidak termasuk kemungkinan jangkitan pada anak, dan kemudian ibu dengan staphylococcus. Memohon bayi ke payudara seawal mungkin, sebaiknya segera selepas melahirkan.

Di satu pihak, teknik ini mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan psiko-emosi dan fizikal anak. Sebaliknya, lampiran awal bayi ke payudara juga mempunyai kesan positif terhadap keadaan emosional ibu, adalah faktor kuat yang dapat menghilangkan gangguan fungsi pada kelenjar susu, pembentukan susu, pergerakannya di sepanjang saluran susu dan aliran bayi yang tidak terganggu dipulihkan lebih awal..

Di samping itu, pendekatan penyusuan ini membantu mencegah hipogalaktia, merangsang pengeluaran prolaktin dan oksitosin dalam kepekatan hormon hipofisis yang lebih tinggi, yang bertanggungjawab untuk kerja berirama bahagian kelenjar dan saluran kelenjar susu..

Semasa memberi makan, kerana kelenjar mengosongkan, wanita itu mungkin merasakan sensasi kesemutan atau sedikit rasa sakit, yang menunjukkan pengeluaran susu baru yang kuat, ini dapat menyebabkan kelenjar berlebihan setelah makan dan munculnya zon-zon yang tergenang di dalamnya. Sebagai peraturan, gangguan fungsi tersebut berlaku pada bulan pertama, dan setelah perkembangan laktasi sepenuhnya, ia hilang. Anda tidak perlu takut dengan keadaan ini - setelah memberi makan, cukup untuk mengepam dari kawasan yang bermasalah dan memberi sejuk ke kelenjar selama 10 - 15 minit dalam bentuk botol air panas dengan ais.

Selepas setiap penyusuan, susu ibu harus dinyatakan, tetapi setiap wanita memutuskan masalah ini secara individu. Sekiranya, setelah memberi makan, payudara dikosongkan sepenuhnya (tisu lembut, gumpalan putih dan kawasan pemadatan), perlu dinyatakan beberapa mililiter untuk menyiram saluran susu dan membersihkannya secara mekanikal.

Pengepaman semacam itu digunakan semata-mata untuk mencegah penyebaran kemungkinan jangkitan melalui saluran susu. Sebaliknya, jika, setelah memberi makan, pengosongan payudara yang tidak lengkap terungkap (tisu payudara dipadatkan, menyerupai sekumpulan anggur, terdapat zona yang menyakitkan untuk palpation), setelah memberi makan perlu melakukan ekspresi yang lebih mendalam mengenai tempat-tempat ini dan mencapai pengosongan kelenjar yang lengkap dan pelembutannya. Untuk melakukan ini, cukup untuk mengekspresikan kelenjar selama 10 - 15 minit..

4.5 Pencegahan barah payudara keluarga

Masalah barah payu dara sangat serius bagi wanita yang keluarganya telah menghadapi penyakit ini. Oleh itu, menurut sumber saintifik, di kalangan saudara perempuan wanita yang sakit, barah payudara berlaku 8.5 kali lebih kerap daripada di seluruh populasi..

Jelas bahawa masalah ini dikaitkan dengan ketidakefektifan pertahanan antitumor badan yang ditentukan secara genetik. Mengingat fakta bahawa barah payudara berasal dari barah payudara prakanker, iaitu dari mastopati, pentingnya rawatan mastopati tepat pada masanya menjadi jelas..

Oleh itu, dengan memiliki data tersebut, seorang wanita harus menjaga dirinya sendiri dan kerap mengunjungi mamolog, serta memperkuat kekebalannya, yang, pada tahap tertentu, akan membantu melindungi dirinya dari barah..

Oleh itu, pada usia berapa pun, seorang wanita harus memperhatikan dirinya sendiri, melakukan pemeriksaan pencegahan dan pemeriksaan berkala dengan doktor, melakukan mammogram secara teratur setelah 40 tahun, menggunakan bra yang dipilih dengan betul, berhati-hati ketika berjemur, jangan mengabaikan fungsi pembiakannya, makan seimbang, mengikuti diet ringan, menjaga berat badan dalam had yang disyorkan, berhenti merokok dan penyalahgunaan alkohol, tidak boleh melupakan aktiviti fizikal anda.

Tajuk: Pencegahan Penyakit Payudara
Bahagian: Abstrak perubatan
Jenis: abstrak Ditambah 18:03:15 02 Ogos 2010 Karya serupa
Pandangan: 1633 Komen: 15 Dinilai: 3 orang Purata: 5 Penilaian: tidak diketahui Muat turun