Pemulihan selepas barah payudara, perut, prostat

Angioma

Walaupun setelah rawatan di hospital selesai dan doktor mengatakan bahawa hasilnya sangat memberangsangkan, memerangi barah tidak dapat dihentikan. Kanser adalah penyakit yang sangat agresif, dan kaedah rawatannya juga tidak lembut. Seperti yang mereka katakan, dalam peperangan semua cara adalah baik. Walau bagaimanapun, banyak rawatan yang memudaratkan kesihatan diri. Oleh itu, pemulihan selepas onkologi adalah bahagian wajib dalam memerangi penyakit ini..

Pemulihan daripada barah adalah langkah penting dalam memerangi barah

Rawatan kanser yang agresif - kemoterapi dan pembedahan - penuh dengan banyak komplikasi. Antaranya - sakit pasca operasi, gangguan sistem pencernaan dan buah pinggang, kesesakan limfa, masalah sendi, anemia, keguguran rambut, kelemahan teruk, kurang selera makan, mual dan muntah (pendamping kemoterapi yang kerap). Di samping itu, rawatan yang melelahkan dan prospek masa depan yang tidak jelas sering menyebabkan neurosis dan kemurungan. Adalah mungkin untuk mengurangkan manifestasi ini jika anda memulakan program pemulihan tepat pada waktunya.

Sayangnya, di negara kita, pemulihan selepas onkologi tidak diberi kepentingan yang mencukupi. Pada dasarnya, masalah ini ditangani oleh klinik swasta. Walau bagaimanapun, pemulihan selepas onkologi diperlukan..

Pemulihan selepas onkologi merangkumi beberapa bidang. Pertama (dan ini yang paling penting!), Ia diperlukan untuk meningkatkan kesihatan dan, jika boleh, menghapuskan kerosakan yang disebabkan oleh pembedahan dan kemoterapi. Ramai pesakit juga prihatin dengan pemulihan penampilan mereka, tetapi ini bukan tujuan terapi pemulihan, melainkan akibatnya. Perkara utama sekarang adalah untuk menghilangkan gangguan somatik dan menjadikan jumlah darah menjadi normal..

Kedua, orang yang menghidap barah memerlukan bantuan psikoterapi. Kanser adalah cabaran yang sangat serius, dan tanpa bekerja dengan pakar, pesakit dapat mengalami masalah psikologi seperti peningkatan kegelisahan dan kemurungan..

Ketiga, pemulihan sosial dan rumah tangga sangat diperlukan. Kanser mengubah kehidupan seseorang, dan dengan perubahan ini, anda perlu belajar hidup.

Sangat penting untuk mengembalikan daya hidup, kerana keletihan dan keletihan kronik adalah antara akibat kemoterapi yang paling biasa. Kehilangan kekuatan menjadikan pesakit pasif, menghilangkan kehendak untuk pulih dan tidak membenarkannya kembali ke cara hidupnya yang biasa. Walau bagaimanapun, program pemulihan yang dirancang dengan betul membantu mengatasi hal ini..

Dengan beberapa jenis penyakit onkologi (misalnya, barah payudara), pengembalian sepenuhnya ke cara hidup biasa tanpa pemulihan hanya mungkin dilakukan bagi separuh pesakit.

Kawasan pemulihan selepas barah

Pemulihan selepas sebarang penyakit onkologi memerlukan pendekatan dan kesinambungan yang bersepadu. Dengan kata lain, untuk pemulihan yang berjaya selepas onkologi, perlu menggunakan pelbagai kaedah pemulihan aktif dan mematuhi pendekatan yang sistematik. Pemulihan selepas onkologi merangkumi bidang berikut:

  • Pemulihan psikologi. Bekerja dengan ahli psikoterapi adalah perlu - ia akan membantu mencari dan menggunakan sumber mental yang diperlukan untuk melawan penyakit ini. Doktor sebulat suara: pesakit yang menjaga kehendak hidup dan sikap positif lebih cenderung untuk melawan barah. Bahkan ada pengkhususan khas - ahli psiko-onkologi, doktor seperti itu bekerja di dispensari onkologi dan di pusat pemulihan selepas onkologi.
  • Pemulihan kekuatan dan daya tahan otot. Terapi fizikal juga penting, ia membantu mengekalkan nada otot dan membina jisim otot, meningkatkan peredaran darah dan mempercepat penyembuhan selepas pembedahan. Di samping itu, senaman meningkatkan saliran limfa dan melegakan bengkak. Tetapi anda perlu melakukannya di bawah pengawasan doktor - beban yang terlalu kuat lebih banyak merugikan daripada kebaikan.
  • Kesan pada metabolisme badan. Kemoterapi mempunyai kesan paling buruk terhadap proses metabolik. Atas sebab inilah pesakit barah sering menurunkan berat badan dan menjadi lemah. Untuk menormalkan proses metabolik, pengambilan mineral dan vitamin, serta terapi senaman, ditetapkan. Menguatkan sistem imun. Kemoterapi mengurangkan pertahanan semula jadi tubuh, dan walaupun selesema sederhana, yang dapat ditangani oleh sistem kekebalan tubuh seseorang yang sihat dalam beberapa hari, boleh menjadi masalah serius bagi pesakit yang telah menjalani beberapa rawatan kanser. Untuk menguatkan sistem imun, digunakan kompleks vitamin, gimnastik, diet khas, prosedur fisioterapi.
  • Pemulihan fungsi kognitif. Ingatan, perhatian, dan kemampuan untuk berkonsentrasi juga menderita setelah kemoterapi. Selalunya, pesakit melihat kekeliruan dalam diri mereka atau mengakui bahawa mereka melupakan perkara-perkara sehari-hari yang paling sederhana. Untuk memulihkan fungsi kognitif, ubat-ubatan digunakan yang menormalkan kerja saluran otak, diet dan terapi vitamin, serta latihan khas.
  • Pemulihan bertujuan untuk mengembalikan kemahiran harian. Ergotherapy adalah kaedah memulihkan kemahiran motor yang hilang yang telah digunakan di klinik Eropah selama bertahun-tahun. Di Rusia, ini adalah arah yang agak baru. Ergotherapy adalah pengembangan secara beransur-ansur algoritma pergerakan yang diperlukan untuk melakukan tugas sehari-hari.
  • Pencegahan limfostasis. Menurut statistik, limfostasis (kesesakan limfa) berkembang pada 30% pesakit dengan neoplasma malignan. Ia menghadkan pergerakan dan menyebabkan bengkak dan kesakitan. Untuk pencegahan dan pengawalan limfostasis, digunakan teknik urut khas, terapi tekanan, dan juga teknik perkakasan, misalnya, rawatan dengan alat saliran limfa Lympha Press Optimal, yang membolehkan anda mengekalkan tekanan.
  • Pencegahan osteoporosis. Osteoporosis adalah kejadian biasa pada pesakit barah, terutama yang menderita barah prostat, payudara, atau ovari. Untuk memerangi osteoporosis, tetapkan diet yang kaya dengan kalsium dan vitamin D, senaman ringan dan ubat-ubatan osteoporosis (paling kerap diresepkan bifosfonat).

Ciri-ciri pemulihan selepas barah penyetempatan yang berbeza

Pemulihan selepas barah payudara

Masalah yang paling biasa dialami oleh wanita selepas barah payudara adalah pembengkakan tangan kerana kesesakan limfa selepas mastektomi, tekanan dan kemurungan selepas pembedahan pembuangan payudara, parut yang menyakitkan (dan tidak estetik), dan semua kesan umum terapi radiasi. Untuk saliran limfa, kaedah fisioterapeutik, terapi tekanan dan urutan, serta latihan terapi digunakan. Sangat penting untuk bekerjasama dengan psikoterapis, kerana pembuangan kelenjar sering menyebabkan perkembangan kompleks rendah diri dan kemurungan. Prostetik payudara boleh secara kondisional disebut sebagai kaedah pemulihan. Syarat pemulihan selepas barah payudara adalah individu, tetapi secara purata, pemulihan memerlukan 12-24 bulan.

Pemulihan selepas barah perut

Memulihkan dari barah perut memerlukan masa: sangat sukar untuk mempercepat penyembuhan tendon dan korset otot selepas pembedahan. Walau bagaimanapun, masih mungkin untuk meringankan keadaan selepas reseksi gastrik. Diet memainkan peranan besar. Dengan pemakanan yang tidak betul, makanan akan memasuki usus yang dicerna separuh, dan ini berbahaya dan sangat tidak menyenangkan. Diet ketika pulih dari barah perut harus seimbang, kaya dengan protein, tetapi rendah karbohidrat, garam dan rempah. Perlu mengambil enzim dan jus gastrik, ini akan membantu menormalkan pencernaan. Tertakluk pada semua peraturan terapi pemulihan, masa pemulihan memakan waktu 9-18 bulan.

Pemulihan selepas barah prostat

Masalah dengan kencing adalah salah satu akibat barah prostat yang paling ketara. Oleh itu, program pemulihan merangkumi latihan untuk menguatkan otot-otot dasar panggul. Mereka diperlukan supaya selepas mengeluarkan kateter, pundi kencing dapat "belajar" kembali berfungsi seperti biasa..

Pemulihan dari kanser prostat berlangsung selama 3-6 bulan. Enam bulan kemudian, fungsi otot pundi kencing dan lantai panggul pulih sepenuhnya pada 96% pesakit yang menjalani pemulihan. Harus diingat bahawa ereksi akan pulih dengan lebih perlahan - rata-rata, ia memerlukan masa 6-12 bulan. Untuk mempercepat proses pemulihan ereksi, disarankan untuk mengambil inhibitor phosphodiesterase-5..

Pemulihan biasanya merujuk kepada langkah-langkah yang diambil selepas pembedahan atau kemoterapi. Tetapi tidak kurang pentingnya adalah pemulihan pencegahan - persiapan untuk rawatan. Dianjurkan untuk menjalani kursus psikoterapi, yang tujuannya adalah untuk membolehkan seseorang memahami keperluan rawatan dan bersiap secara mental untuknya. Penenang juga digunakan untuk memperbaiki tidur dan melegakan kegelisahan. Walaupun sebelum operasi, anda perlu mengambil langkah-langkah untuk menguatkan saluran darah, ginjal, hati - untuk ini, persediaan vitamin dan ubat digunakan.

Di mana saya boleh mengikuti kursus pemulihan?

Di Rusia, perkhidmatan perubatan untuk pemulihan setelah onkologi terutama ditawarkan oleh institusi perubatan swasta. Seorang wakil pusat pemulihan Three Sisters mengatakan:

"Kanser adalah penyakit sistemik yang mengganggu fungsi organ dan sistem di seluruh badan. Oleh itu, pemulihan dari onkologi mungkin memerlukan penglibatan pakar dari pelbagai profil. Tidak semua institusi perubatan mempunyai peluang seperti itu, dan kehadiran pasukan multidisiplin, yang mesti merangkumi ahli terapi fizikal, psikoterapis, psikologi, adalah salah satu faktor utama dalam memilih pusat pemulihan. Di samping itu, faktor penting yang mempengaruhi pemulihan yang cepat adalah persekitaran rumah dan kemampuan saudara-mara untuk tinggal sepanjang pemulihan. Bangsal yang selesa untuk satu atau dua orang, makanan di restoran dan lokasi Three Sisters Center di kawasan yang bersih dari segi ekologi membantu menjadikan tempoh pemulihan senyaman mungkin bagi pesakit. Di pusat "Three Sisters", pendaftaran untuk masuk ke hospital dilakukan atas permintaan pesakit, dengan penerapan ringkasan pelepasan dari institusi perubatan tempat rawatan dilakukan, gambar CT atau MRI (jika ada). Pengurus akan menghubungi anda dalam masa 24 jam setelah menerima permohonan. Pembayaran untuk pemulihan perubatan boleh dibuat secara ansuran, tetapi ia selalu dikira sekali, mengikut sistem "semua termasuk".

P.S. Komplikasi dan kesan sampingan selepas terapi barah tidak jarang berlaku. Sekiranya perlu, anda boleh mendapatkan nasihat daripada pakar Three Sisters Center melalui borang dalam talian di laman web. Talian hotline 24 jam juga tersedia, panggilan di Rusia adalah percuma.

* Lesen Kementerian Kesihatan Wilayah Moscow No. LO-50-01-011140, dikeluarkan oleh LLC RC Three Sisters pada 02 Ogos 2019.

Blog: barah payudara

Bagaimana hidup selepas pembuangan payudara (mastektomi) dengan kelenjar getah bening? Adakah saya memerlukan pemulihan?

Pada bahagian ini, saya ingin memperkenalkan anda secara ringkas tentang peraturan kehidupan seharian setelah mastektomi untuk barah payudara dan pemulihan selanjutnya..

Jadi, seumur hidup anda sepertinya telah mengikuti semua cadangan doktor, menjalani pemeriksaan perubatan dan masih berlaku kepada anda - anda didiagnosis menghidap barah payudara. Anda menjalani semua pemeriksaan, juga berkali-kali berunding dengan ahli onkologi mengenai taktik rawatan lebih lanjut, akibatnya, terdapat sedikit "kekacauan" di kepala anda, tetapi masih anda menetap doktor tertentu (dan anda harus memilih doktor untuk anda sendiri mengikut perundangan Persekutuan Rusia) dan sekarang anda dijadualkan menjalani operasi dengan doktor di klinik.

Proses kemasukan ke hospital di rumah sakit, pada dasarnya, sama di semua hospital. Biasanya seminggu sebelum atau menjelang perwakilan klinik akan menghubungi anda dan memberitahu anda apa yang anda perlu ada pada hari dimasukkan ke hospital dan sepanjang tempoh rawatan. Anda tidak perlu memikirkan masalah semasa dimasukkan ke hospital, semuanya berjalan lancar, walaupun anda terlupa membawa sesuatu, ia boleh dibeli di hospital. Anda dijadualkan menjalani operasi dan proses persiapan operasi diakhiri dengan perbualan dengan pakar bius.

Seterusnya, komunikasi erat dengan pakar bedah akan bermula..

Operasi dilakukan - pengangkatan payudara dengan kelenjar getah bening, atau ia juga disebut mastektomi radikal. Radikal bermaksud bahawa anda telah membuang keseluruhan tumor barah dan dengan syarat tidak ada sel barah yang tersisa. Tumor barah, yang berada di kelenjar susu, dapat memberikan jejaknya (metastasis) di sepanjang laluan limfa ke kelenjar getah bening di kawasan axillary payudara yang terkena. Skop operasi terdiri daripada membuang payudara itu sendiri sekaligus membuang semua kelenjar getah bening di ketiak. Kawasan axillary diwakili oleh tisu lemak, di antaranya adalah kelenjar getah bening. Seseorang mempunyai lebih banyak, dan seseorang mempunyai lebih sedikit, ini sangat individu. Kawasan axillary mengandungi struktur penting seperti ikatan neurovaskular dan beberapa ujung saraf kecil. Semasa mengeluarkan tisu dengan kelenjar getah bening, pakar bedah dengan berhati-hati memotong struktur ini, tetapi masih perlu menyentuhnya sedikit untuk membuang semua kelenjar getah bening, yang kemudian menyebabkan ketidakselesaan dan kesakitan di tangan, dan ini adalah kecederaan yang dapat diikuti oleh rantai komplikasi yang tidak berlaku kesalahan pesakit dan pakar bedah, tetapi kerana ciri-ciri anatomi setiap orang. Faktanya adalah bahawa setelah penyingkiran kelenjar getah bening, aliran keluar limfa dari sisi di mana kelenjar susu terganggu. Tangan di sisi lesi menderita lebih banyak, selalunya aliran keluar limfa benar-benar terganggu, terutama pada masa awal, oleh itu sangat penting untuk mengikuti rejimen rawatan (untuk bertindak dengan betul) sehingga tidak ada lagi limfedema (pembengkakan tangan) dan tidak menyebabkan komplikasi yang teruk.

Penting bagi anda untuk pulih dengan betul (menjalani pemulihan). Adalah mungkin untuk membezakan tempoh pemulihan awal dan akhir selepas mastektomi (pembuangan payudara) yang dilakukan untuk barah payudara.

Pemulihan awal selepas mastektomi
Ini adalah tempoh pemulihan dari saat operasi itu dilakukan sehingga pesakit keluar dari rumah di bawah pengawasan pakar onkologi. Wanita itu dipindahkan dari bilik operasi ke wad pemerhatian. Biasanya, saliran dipasang di ketiak untuk mengawal pendarahan pada hari pertama, dan kemudian untuk mengeluarkan limfa dari kawasan ini. Penting untuk memerhatikan peraturan bangsal pada hari pertama, dan saya mengesyorkan tinggal di tempat tidur selama 4-6 jam pertama, kerana wanita, sering kali terlalu tinggi kemampuan mereka, bangun dan keruntuhan ortostatik (penurunan tekanan darah) berlaku, akibatnya mereka jatuh ke lantai, dan sebagai akibatnya putus saliran dan trauma struktur penting neurovaskular di kawasan ini, atau pendarahan di kawasan luka, yang boleh menyebabkan pembedahan kecemasan berulang.

Jadi, hari pertama setelah mastektomi berlalu, keesokan harinya pembalut dilakukan dan perbualan dengan doktor yang hadir mengenai perjalanan operasi dan ciri-cirinya. Keluhan muncul, semuanya dianggap normal setelah melakukan operasi seperti itu. Ini adalah kesakitan sederhana di kawasan luka pasca operasi, gangguan kepekaan terhadap siku di bahagian yang terkena, kadang-kadang menembak di lengan.

Pembalut pakaian dilakukan setiap hari, setiap klinik mempunyai peraturan tersendiri untuk pelaksanaan dan jangka masa pelaksanaannya. Sangat penting untuk memulakan pemulihan dengan budaya fizikal dan satu set latihan yang akan menyumbang kepada pergerakan tangan dan, seterusnya, untuk kerja tangan yang memuaskan. Pusat kami mempunyai jabatan khas untuk pemulihan dan pemulihan. Setiap hari, seorang doktor atau jururawat dari jabatan ini datang ke wad dan mengadakan kelas dan bercakap mengenai pemberian dos di lengan. Saya ulangi bahawa ini semua bertujuan untuk memulihkan fungsi tangan yang normal selepas mastektomi. Doktor yang merawat anda adalah tokoh utama dalam pemulihan anda selepas pembedahan dan anda perlu mendengar apa yang dia katakan kepada anda, jika anda tidak memahami sesuatu, maka lebih baik anda bertanya lagi. Pada waktu anda diberhentikan, doktor anda akan memberi cadangan untuk rawatan selanjutnya. Kesemuanya berbeza: kemoterapi, terapi hormon dan terapi radiasi..

Pada peringkat ini, status psiko-emosional seorang wanita sangat penting, dia menjalani kehidupan biasa, tetapi tanpa kelenjar susu, hanya pesakit itu sendiri yang tahu apa yang ada di kepalanya, penting untuk menolong wanita itu, memberitahunya dan membuktikan bahawa tidak ada yang berubah dan semuanya bersifat sementara, dan pemulihan kelenjar itu sendiri adalah prosedur sementara dan jika pesakit ingin memulihkannya, dia boleh menghubungi saya untuk melakukan pembinaan semula kelenjar.

Di pusat kami, perbincangan dengan ahli psikologi disampaikan, yang pasti memberikan bantuan lisannya.

Seluar dalam jenis apa yang hendak dibeli? Cara hidup?
Saya ingin mengatakan secara kategoris. Jangan dengar sesiapa. Beli sendiri prostesis luaran sementara selagi anda selesa dan suka, ia akan sementara, jika anda tidak memulihkan payudara, ia akan menjadi kekal. Tema coli pakaian dalam. Beli mana-mana pilihan anda. Tidak kira apa dia. Dengan "tulang" atau "tanpa biji". Tidak ada sekatan. Biasanya semua sekatan ini datang dari pengeluar iklan untuk memaksa pembelian pakaian dalam.

Pada masa awal pemulihan ini berakhir, beralih ke tempoh kemudian dan kehidupan seharian.

Pemulihan lewat dan kehidupan seharian
Anda keluar dari hospital dan anda berada di rumah. Pada mulanya, beberapa wanita mempunyai perasaan takut: "Di sini saya ada di rumah dan bagaimana saya boleh hidup?" Jawapannya mudah. Seperti biasa! Tidak ada yang perlu ditakutkan. Selepas mastektomi, anda mesti datang ke klinik untuk berpakaian untuk beberapa waktu, kerana pengumpulan limfa dan tusukannya adalah proses yang normal. Rata-rata, tempoh ini boleh menjadi 1.5-2 bulan, dan dalam kes yang jarang berlaku hingga 4-6 bulan.

Pada akhir tempoh pemulihan, kompleks semua latihan fizikal yang dilakukan oleh wanita di jabatan itu berterusan. Saya cadangkan melakukan senaman tidak kerap, 2-3 kali sehari sudah cukup.

Semua beban lengan dosis, dari berat kecil hingga sederhana. Wanita itu sendiri mesti menentukan berat badan yang dapat dia angkat, kerana secara langsung bergantung pada berat badan seseorang. Dalam tempoh ini, sering kali pesakit kembali berpakaian, di mana lebih banyak jarum suntik dikeluarkan dari biasanya. Saya mengaitkannya dengan fakta bahawa wanita itu masih tidak memasukkan lengannya dalam jumlah yang banyak, menyebabkan pengumpulan limfa. Saya ingin ambil perhatian bahawa, walaupun anda tidak bekerja dengan tangan yang sakit, tetapi bebankan sebaliknya, ini juga menyebabkan peningkatan limfa.

Beban yang tidak wajar di lengan boleh menyebabkan komplikasi yang hebat - limfedema lengan. Jangan takut dengan pembengkakan tangan ini, komplikasi ini jarang berlaku dengan pematuhan yang betul terhadap rejim kehidupan.

Terdapat tiga darjah limfedema:
1. Pampasan.
2. Pampasan.
3. Dekompensasi.
- Lymphedema yang dikompensasi adalah pembesaran sementara tangan pada siang hari, yang tidak menyebabkan ketidakselesaan bagi pesakit, menampakkan dirinya sebagai sedikit edema, dapat dilihat pada jari tangan, hilang sendiri pada siang hari, tidak memerlukan rawatan, dan disyorkan pembatasan aktiviti fizikal;
- Bentuk limfedema subkompensasi adalah pembengkakan tangan berterusan yang tidak hilang dengan sendirinya, yang memerlukan pemakaian stoking mampatan pada tangan pada waktu siang, membatasi aktiviti fizikal sama sekali, rawatan di jabatan pemulihan;
- Limfedema dekompensasi sangat jarang berlaku. Ia mungkin dikaitkan dengan perkembangan penyakit yang tertunda dan bentuk subkompensasi yang tidak dirawat.

Pemulihan selepas barah payudara

Kanser payudara adalah salah satu penyakit yang paling biasa pada wanita, yang dicirikan oleh pertumbuhan sel yang tidak terkawal. Neoplasma jenis ini memerlukan rawatan segera. Sel-sel tumor yang tumbuh dengan cepat dapat menyerang luar payudara ke tisu sekitarnya dan menyebar melalui saluran limfa dan saluran darah ke bahagian tubuh yang lain. Setelah diperbaiki, mereka tumbuh dan membentuk tumor baru - metastasis.

Pemulihan selepas barah payudara mempunyai ciri tersendiri. Oleh kerana pembedahan, radio dan kemoterapi adalah kaedah yang paling berkesan untuk memerangi barah payudara, adalah perlu untuk menghilangkan komplikasi yang berkaitan secara langsung dengan kesan patologi tumor pada tubuh, serta kesan sampingan rawatan.

Selepas pulih, tidak mudah untuk kembali ke kehidupan lama anda, tetapi sangat mungkin jika anda memilih kursus pemulihan yang betul. Dalam setiap kes, pendekatan individu diperlukan bergantung pada jenis tumor, status kesihatan dan usia pesakit.

Kaedah pemulihan barah payudara yang paling berkesan adalah:

  • Fisioterapi;
  • Pembetulan psikoemosi;
  • Fisioterapi;
  • Akupunktur.

Langkah-langkah sedemikian menyumbang kepada penyambungan semula aktiviti fizikal dan penghapusan komplikasi pasca operasi yang paling biasa..

Program individu yang dikembangkan oleh ahli onkologi pusat bersama dengan doktor pemulihan hospital Yusupov memungkinkan untuk meningkatkan kesan rawatan.

Kanser payudara - pemulihan selepas pembedahan

Salah satu tugas utama pemulihan adalah memulihkan aktiviti motor di bahagian atas kaki, dengan mengambil kira bahagian yang dikendalikan. Latihan dilakukan untuk memulihkan sistem kardiovaskular dan pernafasan. Aspek psikologi penyakit ini diambil kira, yang mana wanita menghilangkan rasa takut, kompleks, perasaan rendah diri selepas rawatan. Sekiranya perlu, kursus pemulihan merangkumi pembetulan plastik terhadap kecacatan pembedahan selepas operasi..

Komplikasi selepas pembedahan untuk membuang barah payudara berbeza dari segi sifat dan keparahannya, bergantung pada tahap barah dan rejimen pemulihan. Terdapat komplikasi awal (dua minggu pertama selepas pembedahan) dan lewat (bulan, tahun). Komplikasi awal yang paling biasa termasuk:

  • Edema;
  • Limforrhea (kebocoran limfa akibat kerosakan vaskular);
  • Jangkitan luka;
  • Nekrosis tisu.

Untuk meminimumkan kemungkinan kesan sampingan tersebut, kerja yang kompleks tidak hanya diperlukan oleh pakar onkologi dan doktor pemulihan, tetapi juga pakar lain yang berkaitan, seperti: pakar kardiologi, pakar neurologi, psikologi, ahli endokrinologi, dll..

Kehamilan selepas barah payudara

Salah satu soalan yang sering diajukan selepas rawatan barah adalah kemungkinan merancang anak-anak. Selama beberapa tahun terakhir, sebilangan besar artikel telah diterbitkan yang mengesahkan keselamatan kehamilan selepas barah payudara. Telah terbukti bahawa kemungkinan kematian adalah 40% lebih rendah sekiranya kehamilan selepas rawatan daripada ketiadaannya..

Perlu diperhatikan bahawa kemoterapi dan terapi hormon memberi kesan negatif terhadap fungsi pembiakan, oleh itu, sebelum memulakan rawatan, anda harus berjumpa dengan doktor anda..

Kebanyakan pakar onkologi mengesyorkan merancang kehamilan tidak lebih awal daripada melalui:

  • dua tahun selepas diagnosis;
  • enam bulan selepas kemoterapi;
  • tiga bulan selepas terapi hormon.

Penyusuan susu ibu, walaupun dalam keadaan pembedahan pemeliharaan payudara (lumpektomi), juga mungkin, aman dan tidak boleh dilarang.

Kanser payudara: berapa lama anda hidup selepas pembedahan

Kelangsungan hidup selama lima tahun selepas rawatan dianggap sebagai hasil yang baik untuk barah payudara. Menurut kajian baru-baru ini, kelangsungan hidup selepas rawatan barah payudara secara langsung berkaitan dengan tahap penyakit ini:

  • peringkat pertama dicirikan oleh kadar survival 70-98%;
  • untuk yang kedua, 50-80%;
  • yang ketiga mempunyai prognosis yang kurang baik -10-50%;
  • 10% kadar kelangsungan hidup 5 tahun di peringkat empat.

Statistik menunjukkan bahawa ketika menerima rawatan yang berkualiti dan menjalani pemulihan, jumlah hasil yang baik adalah 50%, sementara mengabaikan penyakit ini, hanya 12-15%.

Susulan selepas rawatan barah payudara

Tindak lanjut selepas rawatan untuk barah payudara merangkumi lawatan berkala ke ahli onkologi, ujian dan kaedah penyelidikan instrumental tambahan, jika perlu. Terima kasih kepada rejimen ini, ahli onkologi menilai keadaan kesihatan dan tidak termasuk perkembangan kambuh. Kekerapan lawatan ditetapkan secara individu: pertama, pemeriksaan dilakukan setiap enam bulan, kemudian lebih jarang.

Onkologi bukanlah ayat, anda tidak boleh tertekan dan berputus asa. Di hospital Yusupov, dengan menggunakan kaedah pemulihan moden, mereka akan membantu wanita yang menghadapi penyakit sukar untuk mengatasi akibat rawatan barah payudara. Kakitangan perubatan yang berpengalaman, sedia membantu pada bila-bila masa, akan mewujudkan suasana yang selesa bagi pesakit di hospital.

Pemulihan pesakit onkologi dengan barah payudara

Pada wanita, barah payudara (BC) menduduki tempat pertama di antara neoplasma malignan. Kaedah rawatan moden memungkinkan untuk mempengaruhi proses tumor dengan berkesan, dalam hal ini, dan dari segi kelaziman di dunia, barah payudara hari ini menduduki tempat pertama.

Semua pesakit, hingga satu tahap atau yang lain, memerlukan pemulihan, bukan sahaja moral dan etika, tetapi juga sosio-ekonomi..

Program pemulihan perubatan

Program pemulihan perubatan untuk pesakit dengan barah payudara merangkumi, pertama-tama, langkah-langkah yang bertujuan mencegah komplikasi selepas pembedahan. Mereka boleh dibahagikan kepada awal (limforea, jangkitan luka, nekrosis marginal pada kulit) dan lewat (edema anggota badan atas, kontraksi sendi bahu, ppexopati serviks-bahu, kecacatan kosmetik).

Jelas bahawa komplikasi pasca operasi awal yang banyak mempengaruhi perkembangan yang kemudiannya. Peraturan umum untuk mencegah perkembangan komplikasi adalah pengendalian tisu dengan teliti semasa operasi dan trauma minimum mereka, terutama kepak kulit, urat subklavia dan batang saraf.

Pencegahan limforea didasarkan pada penghentian pendarahan yang berhati-hati dan memastikan penyaliran luka yang aktif ("vakum") yang mencukupi, yang menyumbang kepada penetapan cepat cangkokan kulit yang terpisah ke dinding dada. Sekiranya rongga terbentuk, di mana cecair sentiasa terkumpul, maka aspirasi tusukan atau saliran terbuka dilakukan.

Pencegahan pembengkakan luka didasarkan pada kepatuhan ketat terhadap asepsis, antiseptik, saliran yang mencukupi dan pencegahan limforea. Apabila terdapat tanda-tanda supurasi luka, rawatan dilakukan sesuai dengan keperluan pembedahan purulen. Nekrosis kepak kulit, komplikasi yang jarang berlaku yang berkaitan dengan trombosis saluran darah kecil dan penipisan penutup yang berlebihan.

Pada kebanyakan pesakit, nekrosis kulit dapat dielakkan dengan pilihan sayatan kulit yang optimum, penanganan cangkok kulit dengan hati-hati semasa operasi menggunakan saliran luka "vakum". Sekiranya nekrosis kepak kulit berlaku, rawatan bertujuan untuk mengehadkan penyebarannya yang lebih jauh, mencegah suppuration dan menukar nekrosis "basah" menjadi "kering".

Dari segi pelaksanaan program pemulihan, pencegahan dan rawatan komplikasi pasca operasi sangat penting, kerana dalam beberapa kes mereka menyebabkan kecacatan dan kecacatan..

Untuk mencegah komplikasi lewat, semua pesakit selepas mastektomi disyorkan: terapi fizikal sekurang-kurangnya 6-7 bulan selepas operasi (sehingga fungsi anggota badan atas pulih sepenuhnya); mandi air suam (38-40 ° C) setiap hari selama 2 minggu; mengehadkan beban pada anggota badan "sakit" sehingga 3 kg sepanjang tahun; ketinggian lengan berkala.

Bengkak anggota badan atas

Pembengkakan anggota badan atas adalah komplikasi mastektomi yang paling biasa. Kekerapan edema keseluruhan yang agak tinggi disebabkan oleh fakta bahawa semasa operasi, laluan utama aliran keluar limfa dari anggota badan dilintasi, oleh itu, pada mulanya, kehadiran edema ringan, hingga tahap tertentu, adalah kriteria untuk kelengkapan limfadenektomi.

Membezakan antara edema awal dan akhir. Edema awal anggota atas kerana persimpangan jalan utama aliran keluar limfa diperhatikan pada sebilangan kecil pesakit. Apabila fungsi tangan pulih, jalan cagaran untuk saliran limfa berkembang dan edema awal biasanya hilang atau berkurang dengan ketara.

Edema lewat (limfostasis) anggota badan atas adalah salah satu komplikasi mastektomi yang paling biasa. Patogenesis limfostasis didasarkan pada gangguan anatomi dan fungsi sistem limfa dan vena di kawasan axillary-subclavian kerana pembuangan pembedahan pembuangan kelenjar getah bening serantau.

Kesesakan yang berkembang disertai dengan perubahan keradangan yang menyebabkan pelanggaran keanjalan dinding vaskular, pembentukan tisu berserat dan pemburukan peredaran limfa dan darah..

Permulaan edema juga dipromosikan oleh terapi radiasi, yang membawa kepada fibrosis dan penyumbatan saluran limfa, komplikasi pasca operasi awal, terutama pembengkakan luka, dan juga eritipela pada anggota badan yang "berpenyakit". Bergantung pada peningkatan lilitan bahu di sisi operasi yang berkaitan dengan yang sihat, tiga darjah edema dibezakan: ringan (kenaikan 2 cm), sederhana (2-6 cm) dan teruk (6 cm atau lebih).

Pada tahun pertama selepas pembedahan, lebih daripada separuh pesakit mengalami edema anggota badan atas (biasanya bahu), terutamanya ringan hingga sederhana, yang tidak menyebabkan gangguan fungsi dan kosmetik yang ketara..

Pencegahan edema sudah bermula semasa operasi dan terdiri dalam pilihan yang tepat dari pemotongan kulit, mobilisasi kepak kulit tidak lebih tinggi daripada klavikula dan hingga batas luar pertumbuhan rambut di kawasan axillary, jika mungkin, trauma pada urat dan pembalut subclavian harus dielakkan. cephalica.

Pencegahan dan rawatan komplikasi pasca operasi awal dilakukan tepat pada masanya. Selepas operasi, lengan di sisi operasi diberi kedudukan tinggi (pada bantal ketinggian) untuk memperbaiki aliran darah vena dan limfa.

Dari 1-2 hari selepas operasi, pergerakan aktif dan pasif yang lancar di sendi pergelangan tangan, siku dan bahu anggota badan disyorkan, dan dari 10-14 hari, kelas terapi fizikal disarankan mengikut program khas. Ia mesti digabungkan dengan urutan longitudinal ringan, yang mempunyai kesan yang baik terhadap mikro dan makirkirkulasi darah pada anggota badan.

Sangat mustahak untuk mencegah eritipela berulang, yang merupakan salah satu sebab berlakunya perkembangan edema akhir anggota atas. Untuk mengelakkan erysipelas dan trombophlebitis, semua pesakit disarankan untuk mengelakkan suntikan, venipuncture, luka kecil, calar, luka bakar, dan lain-lain pada anggota badan yang "sakit", terutama di kawasan tangan.

Dengan adanya mikrotraum, keperluan untuk merawat kawasan kerosakan dengan larutan antiseptik ditekankan, dan apabila kawasan hiperemia, sensasi terbakar dan peningkatan suhu muncul, tidak mudah untuk berjumpa doktor untuk terapi yang sesuai.

Apabila edema limfatik kronik sekunder pada bahagian atas muncul, terapi ubat dilakukan. Ini termasuk diet bebas garam, ubat-ubatan yang meningkatkan darah periferal, peredaran limfa dan peredaran mikro (siklo-3-benteng, penyelesaian sulfocamfocaine, komplamine, fraxiparine, diuretik, topikal - salap venorutonik, troxevasin).

Dari kaedah rawatan fizikal, ketinggian anggota badan secara berkala, memakai lengan elastik mampatan atau pembalut elastik tangan, urutan manual centripetal ("hisap"), pneumomassage, dan latihan fisioterapi ditunjukkan. Rangsangan elektrik otot-otot ikat pinggang, terapi magnetik dan laser untuk pesakit yang telah menyelesaikan rawatan radikal pada peringkat awal barah, dalam bentuk 2-3 kursus dengan selang 3-6 bulan.

Sekiranya tidak ada kesan terapi konservatif (peningkatan edema) dan dengan tahap limfostasis (limfedema) yang teruk, rawatan pembedahan ditunjukkan (operasi saliran limfa, phlebolysis, reseksi separa dan penyingkiran radikal tisu yang diubah limfoma), diikuti dengan rawatan konservatif.

Disfungsi anggota badan atas

Fungsi anggota atas terganggu sejurus selepas operasi diperhatikan pada semua pesakit kerana sindrom kesakitan teruk yang timbul semasa pergerakan.

Yang terakhir dikaitkan dengan penyingkiran sejumlah besar tisu lembut pada sendi bahu, transeksi saraf dan ketegangan kulit. Biasanya, selewat-lewatnya 6 bulan selepas operasi, pada kebanyakan pesakit, dengan latar belakang budaya latihan terapi latihan, fungsi anggota badan atas dipulihkan hampir sepenuhnya.

Sekiranya pemulihan untuk satu sebab atau yang lain tidak dijalankan sepenuhnya, maka dalam 4-5% kes kontraksi sendi bahu berkembang..

Kontraksi sendi bahu

Kontraksi sendi bahu adalah akibat sklerotik. Proses cicatricial yang menyebabkan kedutan kapsul sendi, pemendapan garam kalsium (arthrosis) dan disertai oleh sindrom kesakitan.

Proses cicatricial di kawasan axillary, supra dan subclavian difasilitasi oleh pilihan sayatan kulit yang salah, komplikasi pasca operasi (limforea, suppuration luka), terapi radiasi neoadjuvant, Kontraksi teruk boleh menyebabkan kecacatan dan kecacatan pesakit (terutama pada orang yang bekerja fizikal).

Pencegahan kontraktur sendi bahu terdiri daripada melakukan pemotongan kulit yang optimum, yang harus terletak di luar zon pertumbuhan rambut di ketiak, tidak terus di atas paras klavikula dan di bahu kerana risiko parut kasar di kawasan sendi.

Ini juga merangkumi pencegahan dan rawatan komplikasi pasca operasi yang telah disebutkan (terutama luka sembelit dan limforea teruk), yang disertai dengan teruk.

Perubahan cicatricial di kawasan dinding dada dan sendi bahu tidak memungkinkan untuk memulakan terapi fizikal pada waktunya. Kaedah utama untuk mencegah kontraktur adalah permulaan awal dan prestasi harian terapi fizikal dos, yang berlangsung selama 6 bulan atau lebih. Kompleks langkah-langkah terapi harus merangkumi ubat-ubatan anti-radang bukan steroid (NSAID) dan magnetoterapi frekuensi rendah.

Plexopati serviks

Plexopathy serviksobrachial berkembang akibat kerosakan intraoperatif pada batang saraf dan fibrosis (postradiation, postoperative) tisu yang mengelilingi plexus saraf.

Komplikasi ini ditunjukkan oleh gangguan motorik, hingga kelumpuhan otot gigi dan anterior trapezius pada bahagian yang terkena, kehilangan kepekaan kulit dan kesakitan.

Rawatan kompleks pelbagai kursus (vitamin kumpulan B, pematuhan, NSAID, magnetoterapi, elektrostimulasi). Dengan sindrom kesakitan yang teruk, penyumbatan plexus brachial dilakukan. Kurangnya kesan rawatan konservatif adalah petunjuk untuk neurolisis cabang-cabang plexus brachial.

Perlu juga diperhatikan bahawa majoriti pesakit pada tahun pertama setelah operasi mengalami ketidakselesaan di dinding dada (paresthesia, hyperesthesia, sensasi phantom, dll.), Yang merupakan hasil pembentukan neuroma pada hujung saraf deria kecil yang ditransaksikan. Komplikasi ini, secara umum, bersifat ringan, tidak mempengaruhi keadaan umum secara signifikan, dan hilang dari masa ke masa tanpa terapi..

Kecacatan kosmetik

Selepas mastektomi radikal, kecacatan kosmetik dada terbentuk: tidak ada kelenjar, kawasan subclavian dan axillary semakin dalam, cacat, di kawasan dinding anterior dan posterior kawasan axillary, gulungan kulit sering terbentuk dan tergantung dalam bentuk lipatan (setelah penyingkiran tisu wilayah bersama dengan kelenjar getah bening).

Penghapusan kecacatan yang dihasilkan dilakukan dengan pelbagai pilihan untuk mamoplasti, endo- dan eksoprosthetics. Sebilangan besar penulis mengesyorkan pembinaan semula kelenjar susu tidak lebih awal dari 1 tahun selepas mastektomi, walaupun pembedahan plastik serentak juga mungkin dilakukan.

Bagi pesakit dengan barah payudara, perasaan kehilangan kewanitaan adalah ciri, dan akibatnya, pengalaman rendah diri dan rendah diri, rasa ancaman terhadap kehidupan dan takut kemungkinan pengasingan sosial.

Setiap pesakit berhadapan dengan tugas untuk menyesuaikan diri dengan situasi kehidupan yang berubah dan membentuk sikap yang mencukupi terhadap keperibadian dan kesihatannya sendiri.Oleh itu, kebanyakan pesakit memerlukan pembetulan tingkah laku dan pengalaman psikoterapi..

Ketika merancang langkah-langkah pemulihan pada pesakit barah payudara, juga perlu untuk mempertimbangkan dan melakukan pencegahan dan penanganan komplikasi terapi ubat dan radiasi, penyakit bersamaan.

Uglyanitsa K.N., Lud N.G., Uglyanitsa N.K.

Kehidupan selepas barah payudara

Cadangan:

  • Jabatan Anestesiologi dan Reanimasi
  • Metastasis barah
  • Kemoterapi
  • Hospis untuk pesakit barah
  • Imunoterapi di pusat onkologi berbayar Perubatan 24/7
  • Pemeriksaan CT
  • Pemeriksaan MRI

Terdapat kehidupan selepas barah payudara, tetapi ini adalah kehidupan yang berbeza, kerana percubaan mengubah pandangan wanita dan pandangannya. Ramai yang cuba melupakan apa yang berlaku kepada mereka, dan, mungkin, bagi mereka inilah satu-satunya jalan keluar yang tepat. Sebaliknya, yang lain menganggap kemenangan melawan barah sebagai permulaan kehidupan baru yang lebih baik. Kedua-dua penyakit dan rawatan yang teruk tidak luput tanpa akibat, dan tidak mudah belajar hidup bersama mereka.

Kanser payudara selepas pembedahan

Tanpa pembedahan, kemoterapi dan radiasi sahaja tidak dapat menyembuhkan barah selamanya, tetapi mungkin untuk menghentikan perkembangannya untuk sementara waktu, biasanya selama dua hingga tiga tahun dan jarang lebih lama. Oleh itu, tahap pembedahan harus dianggap sebagai berkat, walaupun akibatnya sering tidak dapat diperbaiki..

Reseksi pemeliharaan pembiakan merosakkan payudara, memperburuk terapi radiasi wajib. Kita mesti bersedia untuk fakta bahawa perubahan pasca-radiasi cicatricial akan meningkat dari masa ke masa..

Matlamat utama penyingkiran payudara separa adalah untuk mengurangkan tahap limfostasis lengan, kerana ini, ahli onkologi telah menolak penyingkiran kelenjar getah bening aksila tanpa adanya metastasis di dalamnya, lebih memilih biopsi awal nodus sentinel semasa operasi.

Dengan payudara yang besar, perlu dilakukan operasi pada kelenjar yang sihat - estetik, yang dilakukan untuk "kecantikan" dan beban simetri tulang belakang. Tetapi ini tidak perlu, kerana hari ini ada banyak cara untuk menyamarkan kehilangan "sebahagian dari diri anda" dari mata memandang..

Kemoterapi untuk barah payudara selepas pembedahan

Kemoterapi pencegahan selepas pembedahan tidak dilakukan dalam semua kes: ia ditinggalkan kerana tumor tahap 1 yang dihancurkan pada wanita tua dengan ciri-ciri biologi yang baik. Dengan ketergantungan hormon yang tinggi - jenis A, keutamaan luminal diberikan kepada terapi hormon profilaksis, dan kemoterapi tidak dilakukan.

Tidak ada keperluan untuk kemoterapi adjuvan dengan rawatan penuh ubat pra operasi, yang dilakukan pada tahap 3 penyakit ini. Namun, dalam kebanyakan kes, kemoterapi diberikan untuk menekan sel-sel barah yang beredar dan mencegah metastasis di masa depan, dan rawatan dimulakan sebaik sahaja luka pasca operasi sembuh dan sebelum penyinaran..

Tidak ada kombinasi ubat yang standard, banyak kombinasi telah membuktikan keberkesanannya, oleh itu rawatan dipilih secara individu. Kajian klinikal menunjukkan bahawa peningkatan dalam hasil jangka panjang dicapai dengan penggunaan wajib doxorubicin dan taksana.

Kelangsungan hidup selepas barah payudara

Tidak mudah untuk menentukan berapa lama wanita akan hidup setelah pengesanan penyakit ini, kerana prognosisnya tidak begitu bergantung pada ukuran tumor seperti pada potensi agresif yang terdapat pada sel-sel barah.

Pada peringkat 1, kadar kelangsungan hidup adalah maksimum - 80% pesakit bertahan 5 tahun, pada tahap 3 - separuh lebih banyak, tetapi bagi mereka yang telah menjalani rawatan radikal, tanpa mengira tahapnya, hampir 60% akan hidup lebih lama daripada lima tahun.

Walaupun begitu, tidak ada seorang pun ahli onkologi yang akan menyatakan berapa lama dan bagaimana pesakitnya akan hidup, kerana semuanya sangat, individu dan bahkan program komputer tidak dapat mengira prognosis individu. Meta-analisis sebilangan besar artikel baru-baru ini dengan beberapa juta pesakit menunjukkan bahawa pengiraan jangka hayat pesakit secara individu masih di luar pemahaman saintifik..

Tidak diragukan lagi bahawa kualiti terapi - pemilihan ubat yang optimum, kepatuhan terhadap dos yang betul dan selang waktu antara suntikan menyumbang kepada peningkatan kehidupan pesakit..

Hari ini, klinik Medicina 24/7 memilih gabungan sitostatik dengan mengambil kira kepekaan sel barah, program individu untuk menjaga kesihatan yang baik dan melegakan ketoksikan tepat pada masanya membantu "menahan" dos ubat yang diperlukan dan tidak tersesat kerana peningkatan selang antara suntikan.

Kambuh selepas barah payudara

Dalam kesusasteraan onkologi berbahasa Inggeris, istilah "kambuh" sering merujuk kepada manifestasi penyakit setelah rawatan radikal, dan juga metastasis. Pakar domestik biasanya memahami kambuh sebagai pembentukan semula karsinoma di kawasan parut pasca operasi.

Kemungkinan kambuh - perkembangan tumor di tempat yang sama dikurangkan dengan penggunaan terapi radiasi dan prestasi tahap pembedahan yang berkualiti tinggi. Pemerhatian jangka panjang telah menunjukkan bahawa kadar kambuhan pada parut selepas reseksi hampir sama dengan selepas mastektomi, yang menjadi alasan untuk pengembangan indikasi untuk intervensi pemeliharaan organ..

Dalam pencegahan kambuh, peranan penting dimainkan oleh seni pakar bedah onkologi, yang menentukan skop intervensi dengan tepat dan melaksanakannya dengan cekap, serta pematuhan dengan standard radiasi.

Metastasis selepas barah payudara

Kemungkinan metastasis meningkat selari dengan ukuran tumor dan bilangan kelenjar getah bening yang terkena metastasis.

Dalam kebanyakan kes, kematian selepas rawatan barah payudara disebabkan tepat oleh metastasis. Terutama yang tidak menguntungkan dari segi prognostik adalah metastasis kepada organ dalaman, kerosakan pelbagai dan malignan pada beberapa sistem organ dan tisu, seperti paru-paru, hati dan kulit. Tunggal dan bersendirian - satu-satunya metastasis mempunyai prospek stabil dan malahan regresi dengan kepekaan ubat yang baik.

Pemilihan kemoterapi yang mencukupi pada tahap kehidupan ini adalah perkara utama, kerana rawatan ubat adalah satu-satunya yang mungkin, tetapi dalam beberapa kes, ia dapat ditambah dengan terapi radiasi dan juga intervensi inovatif yang minimal invasif. Rawatan metastasis yang komprehensif adalah pendekatan standard klinik Medicina 24/7, yang membolehkan kita meningkatkan kualiti dan jangka hayat pesakit kita.

Pemulihan selepas barah payudara

Langkah-langkah pemulihan sudah bermula selama operasi, kerana inti utama reseksi pemeliharaan organ dan biopsi kelenjar getah bening sentinel adalah pemeliharaan maksimum fungsi tangan. Sekiranya tidak mungkin untuk mengelakkan pembuangan kelenjar getah bening bersama dengan serat dari axillary, dan lebih-lebih lagi dari kawasan subclavian dan subscapularis, kemungkinan mengembangkan limfostasis tangan adalah tinggi.

Malangnya, terapi radiasi tambahan juga menyumbang kepada pelanggaran aliran keluar limfa, yang dimanifestasikan bukan hanya dengan peningkatan ukuran anggota badan atas, tetapi juga oleh penurunan kemampuan motoriknya. Selesaikan masalah dan perubahan cicatricial dalam tisu, yang diperkuat dengan penggunaan sitostatics, yang meningkatkan kepekaan tisu lembut terhadap radiasi.

Sebenarnya, selepas rawatan radikal, sindrom gabungan rawatan barah payudara terbentuk, yang komponennya adalah bekas luka pasca operasi yang meningkatkan kesesakan limfa tempatan, perubahan pasca-radiasi, aliran keluar darah vena akibat daripada kerosakan vena oleh sitostatik.

Terapi fizikal dan pemilihan seluar dalam mampatan, kaedah perkakasan untuk menghentikan limfostasis dan agen farmakologi membantu mengembalikan keupayaan bekerja.

Julat kemungkinan terapi adalah luas, dan pakar "Medicine 24/7" akan memilih yang optimum untuk setiap pesakit.

Pemakanan selepas barah payudara

Tidak ada diet menyelamatkan kanser, tetapi pemakanan penting untuk menjaga pertahanan tubuh dan pulih dari rawatan. Bersandar pada makanan masin dapat menjadi titik awal perkembangan limfostasis, dan makanan pedas akan menjadi rumit oleh kekejangan usus yang belum memulihkan selaput lendir setelah kemoterapi.

Anda boleh memecahkan lingkaran setan sahaja dengan menjalani diet, tetapi lebih mudah dan berkesan untuk melakukan ini dengan bantuan pakar pemakanan.

Klinik "Medicine 24/7" akan memilih diet yang optimum dan sangat individu, dengan mengambil kira akibat dari rawatan yang teruk, kemungkinan mengembangkan keadaan yang tidak baik dan menyokong tubuh dalam memerangi tumor ganas.

Ulasan selepas pembedahan barah payudara

Yulia K., 27 tahun, dikendalikan di pusat persekutuan untuk barah payudara tahap IIB - reseksi separa payudara kanan dengan penyingkiran kelenjar getah bening axillary dilakukan. Selepas operasi, terapi radiasi lengkap dan 6 kursus kemoterapi dilakukan. Dia memulakan terapi hormon profilaksis, tetapi kerana peningkatan haid dan kilat yang kerap, dia berhenti mengambil tamoxifen setelah kira-kira 3 bulan.

Setahun setengah setelah selesai rawatan, di bahagian atas parut, saya melihat penebalan diameter sekitar satu sentimeter. Semasa pemeriksaan, disyaki kambuh. Dispensari onkologi menawarkan penyingkiran payudara kanan sepenuhnya, diikuti dengan kemoterapi pelbagai kursus. Seorang wanita muda tidak bersetuju dengan mastektomi dan beralih ke "Medicine 24/7".

Pemeriksaan metastasis tidak dijumpai; biopsi simpul di sepertiga bahagian atas parut pasca operasi menunjukkan adanya sel barah. Mastektomi subkutan dengan pembinaan semula serentak dengan implan dilakukan seperti yang dirancang. Pada tumor berulang yang berukuran 0.8 cm, kandungan reseptor estrogen dan progestin yang tinggi didapati dengan HER-2 negatif.

Berkaitan dengan fungsi haid yang dipelihara, rawatan profilaksis dengan antiestrogen dilakukan di bawah pengawasan pakar sakit puan dan dengan pembetulan fenomena yang tidak diingini. Saya berasa gembira, pemeriksaan kawalan setahun selepas operasi kedua tidak mendedahkan metastasis.

Lebih baik dari dulu! Pemulihan payudara selepas barah

Pakar kami adalah pakar bedah plastik, pakar bedah onkologi, anggota penuh dari banyak komuniti perubatan Eropah dan RUSSCO (Persatuan Onkologi Klinikal Rusia) Mikhail Ovchinnikov.

Kanser payudara adalah tumor malignan yang paling biasa pada wanita. Walaupun pakar bedah onkologi kadang-kadang berjaya melakukan pembedahan pemeliharaan organ, banyak pesakit harus mengorbankan payudara mereka untuk menyelamatkan nyawa mereka. Nasib baik, payudara yang dikeluarkan (atau kedua-duanya) dapat dipulihkan.

Jangan mengucapkan selamat tinggal kepada kewanitaan!

Mastektomi (pembuangan payudara) sukar dilakukan pada usia berapa pun. Tetapi bagi wanita muda, kerugian ini amat sukar. Sudah tentu, terdapat prostesis, pakaian dalam yang selesa dan juga pakaian renang, yang memakai menjadikan kecacatan itu tidak dapat dilihat oleh orang lain. Walaupun begitu, banyak wanita masih beralih kepada pakar bedah plastik, kerana jika tidak, mereka tidak merasakan nilai penuhnya..

Pembentukan semula payudara meningkatkan keadaan psiko-emosi, harga diri, aktiviti fizikal, serta keluarga dan, tentu saja, kehidupan seksual seorang wanita. Jadi, pada tahun 2008, sebuah kajian dilakukan di Perancis, yang menunjukkan bahawa 64% keluarga putus setelah payudara isteri dikeluarkan kerana barah. Tetapi semasa pembinaan semula, indikator yang sama hanya 13%.

Bila sudah boleh

Ramai wanita (terutama wanita muda) memikirkan pembinaan semula payudara walaupun sebelum pembuangan payudara atau segera selepas itu. Tetapi persoalan kapan pemulihan dapat dilakukan tidak dapat dijawab dengan tegas. Banyak bergantung pada tahap penyakit dan jenis tumor yang berkaitan dengan risiko kambuh, dan juga sama ada pesakit telah menerima radiasi dan / atau kemoterapi atau baru akan. Oleh itu, soalan ini hanya perlu ditujukan kepada doktor yang hadir. Jangan mulakan pembedahan plastik sehingga rawatan selepas operasi selesai sepenuhnya.

Di samping itu, terdapat juga kontraindikasi mutlak, yang menjadikan operasi semacam itu mustahil pada prinsipnya, dan relatif (dalam hal ini, campur tangan harus ditangguhkan hingga masa yang lebih baik). Antara kontraindikasi mutlak:

  • peringkat akhir atau barah payudara maju tempatan (dari peringkat IIIb), serta kanser bersamaan;
  • komorbiditi teruk (termasuk diabetes mellitus, pembekuan darah yang buruk, disfungsi sistem endokrin);
  • penyakit berulang.

Kontraindikasi relatif adalah:

  • jenis kanser payudara molekul yang tidak baik (ini adalah kontraindikasi bersyarat, ia hanya membincangkan peningkatan risiko kambuh);
  • penyakit berjangkit dan sebarang penyakit pada peringkat akut;
  • penyakit kelenjar susu (termasuk mastopati);
  • proses purulen kronik;
  • umur bawah umur;
  • kehamilan;
  • reaksi kulit radiasi yang teruk selepas radioterapi.

Siapa yang boleh dipercayai

Klinik pembedahan plastik hari ini adalah laut. Tetapi pesakit yang telah menjalani mastektomi adalah kategori khas. Dan mereka semestinya tidak mendapat payudara baru di klinik biasa. Pembedahan onkoskopi plastik adalah kawasan yang agak sukar untuk dilakukan, dan kesukaran utamanya adalah untuk menentukan apakah kemungkinan hasil rawatan barah yang baik. Keputusan itu bergantung pada sama ada akan melakukan pembinaan semula atau tidak.

Oleh itu, pakar bedah onkologi rekonstruktif yang berpengalaman dalam oncomammology harus terlibat dalam pembinaan semula payudara. Atau, sebelum operasi, mesti ada perundingan sepenuh masa dari dua pakar (pakar bedah plastik dan pakar onkologi).

Bagaimana ia dilakukan

Standard Emas adalah pembinaan semula payudara dua peringkat. Tahap pertama, yang dilakukan sama ada ketika payudara dikeluarkan, atau kemudian, semasa operasi lain, setelah rawatan kompleks dilakukan, adalah memasang tisu pengembang (expander). Larutan garam steril secara berkala dipam ke dalamnya selama 1-2 bulan, kerana ia mengembang dan meregangkan kulit ke jumlah yang diperlukan.

Tahap kedua adalah penggantian expander dengan implan silikon (dari jumlah dan bentuk yang dipilih). Pada peringkat ini, pembetulan payudara (sihat) yang lain dapat dilakukan untuk mencapai simetri maksimum. Ia boleh diperbesar dengan implan, diketatkan atau dikurangkan.

Tahap ketiga adalah pemulihan puting susu, yang kemudian dapat dilengkapi dengan tatu yang meniru penampilan areola, dan lipofilling - untuk melancarkan penyimpangan payudara, terutama di kawasan axillary, di mana kelenjar getah bening dikeluarkan.

Terdapat juga banyak teknik alternatif - misalnya, pembinaan semula dengan tisu pesakit sendiri dari punggung, perut, punggung. Flap ini boleh digunakan bersama dengan implan. Sekiranya kepak diambil dari perut, maka abdominoplasty dilakukan pada masa yang sama, dan pesakit memperoleh bukan sahaja payudara yang cantik, tetapi juga pinggang yang ramping. Tetapi operasi tambalan secara teknikal lebih sukar..

Ini tidak berbahaya

Ramai wanita takut bahawa pembinaan semula payudara pada masa akan datang boleh menyulitkan pemeriksaan. Tetapi untuk tujuan ini, baik tisu sendiri atau implan tidak mengganggu, terutama kerana bukan mamografi sering digunakan untuk mengendalikan penyakit, tetapi CT atau MRI. Tetapi dengan satu syarat: semua kajian harus dilakukan oleh pakar yang berkelayakan di institusi onkologi khusus, lebih baik melakukannya di tempat yang sama dan dengan satu pakar, sehingga memungkinkan untuk membandingkan gambar dalam dinamika. Penting juga untuk memerhatikan kekerapan penyelidikan yang diperlukan (selepas enam bulan, satu tahun, dua, tiga dan lebih).

Harga terbitan

Pembentukan semula payudara dapat dilakukan dengan mengorbankan dana CHI. Benar, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, OMS hampir berhenti membayar operasi tersebut. Hari ini mereka masih dilakukan di beberapa klinik onkologi, tetapi hanya 1-2 bulan, kerana mereka tidak menguntungkan baik untuk hospital dan insurans perubatan wajib. Sebagai tambahan, pembinaan semula seperti ini mempunyai banyak kekurangan. Atas sebab ekonomi, hanya pengeluar yang paling murah dan selalunya hanya satu ukuran yang digunakan implan dan pembesar. Oleh itu, pesakit yang berminat dengan hasil estetik yang baik sering kali perlu membayar untuk pembedahan rekonstruktif di institusi negeri..

Hari ini adalah mungkin untuk membina semula payudara dengan menggunakan VMP (rawatan perubatan berteknologi tinggi) di pusat barah yang besar. Dalam kes ini, bahan digunakan lebih moden dan berkualiti tinggi, tetapi tidak selalu mudah bagi pesakit untuk mendapatkan kuota untuk rawatan tersebut. Kadang kala perjalanan ini memakan masa berbulan-bulan. Di samping itu, di hospital yang mengakui pesakit di bawah kuota, ada juga keutamaan.

Akhirnya, pembinaan semula payudara dapat dilakukan dengan perbelanjaan anda sendiri. Operasi sedemikian boleh memakan biaya dari 70 ribu rubel, misalnya, penangguhan pemasangan pengembang di satu sisi, hingga 500-700 ribu rubel untuk operasi gabungan yang kompleks dengan penggunaan bioplaps, tisu sendiri dengan jahitan saluran darah di bawah mikroskop, serta pembetulan payudara yang sihat.