"Mereka datang dan meminta untuk membuang semua tahi lalat." Ahli onkologi mengenai bagaimana mengenali barah kulit pada waktunya

Fibroma

Bahaya yang ditimbulkan oleh tahi lalat dapat dilihat dengan mata kasar. Cukup untuk mengetahui apa yang harus dicari dan berjumpa doktor tepat pada waktunya. Malangnya, beberapa pesakit datang ke pakar hanya apabila tahi lalat telah berubah menjadi melanoma, dan sel-sel tumor ganas telah menyebar ke organ dan tisu lain dan telah membentuk fokus penyakit baru di sana..

Alexander Zhukovets, pakar bedah onkologi, ketua jabatan onkologi di BelMAPO, calon sains perubatan, memberitahu kapan tahi lalat harus dikeluarkan dan bila tidak.

"Kira-kira 40% wanita dengan melanoma mengembangkannya pada kaki, dan 50% lelaki mengembangkannya pada kulit batang."

- Terus terang, semasa bersiap sedia untuk wawancara, saya merasa takut. Ternyata setiap hari anda perlu memeriksa tahi lalat pada diri anda.?

- Setiap hari tidak perlu. Mol, atau dengan kata lain melanositik nevi, bukan keadaan patologi, mereka adalah formasi jinak. Sukar untuk mencari seseorang yang tidak memilikinya.

Alexander Zhukovets, pakar bedah-onkologi, ketua jabatan onkologi, BelMAPO, calon sains perubatan

Tetapi, memang, melanoma berkembang dari tahi lalat. Ini tidak berlaku begitu kerap, mungkin sekitar 30% daripadanya berpunca dari melanoma.

Melanoma adalah jenis barah kulit yang paling berbahaya. Sepuluh melanoma menyumbang seratus daripada semua neoplasma kulit yang ganas. Di antara melanoma, bentuk penyebaran dangkal dalam bentuk bintik hitam atau sianotik paling kerap dijumpai. Kadang-kadang di dalamnya terdapat kawasan yang berwarna. Lebih-lebih lagi, ia tumbuh dalam jangka masa yang lama, kadang-kadang satu atau dua tahun, dan agak lambat ia mula bermetastasis (merebak ke organ dan tisu lain dan membentuk fokus penyakit baru di sana. - Kira-kira TUT.BY).

Di sini pada pembaris ini dengan huruf C, tahi lalat kelihatan seperti melanoma yang tersebar secara dangkal. Tempat ini mempunyai lebih daripada tiga warna. Ini tidak bermaksud bahawa ini adalah melanoma, tetapi jika seseorang melihat tahi lalat seperti itu pada dirinya sendiri, ini adalah alasan untuk berunding dengan pakar. Anda tidak boleh pergi ke ahli onkologi, tetapi ke ahli dermatologi, kerana mereka juga dapat mengenali tanda-tanda awal melanoma.

Singkatan ABCDE (Asimetri - asimetri, Sempadan - kontur, Warna - warna, Diameter - diameter, Berkembang - berubah) digunakan ketika memeriksa tahi lalat dan mendiagnosis penyakit

- Anda telah menunjukkan pembaris dengan singkatan ABCDE (Asimetri - asimetri, Garis sempadan - garis besar, Warna - warna, Diameter - diameter, Berkembang - berubah - nota TUT.BY). Istilah yang dikodkan di dalamnya digunakan semasa memeriksa tahi lalat. Tolong jelaskan apa yang harus berubah pada tahi lalat agar orang itu perhatikan?

- Melanoma harus mempunyai tepi yang bergerigi, warnanya tidak rata. Sudah tentu, semua tahi lalat biasa akan sedikit tidak simetri, cuma kriteria kuantitatif untuk asimetri dalam melanoma lebih jelas. Sekiranya anda melihat asimetri, anda tidak perlu takut dan berfikir bahawa anda akan mati. Ini hanya alasan untuk menghubungi pakar dan berunding. Sebagai peraturan, pesakit diperiksa dan diberitahu bahawa semuanya baik-baik saja. Tetapi jika orang berlaku, maka di antara 10 ribu orang dewasa kita akan menemui beberapa dengan melanoma awal..

- Kerana apa tahi lalat berubah?

- tahi lalat kongenital dan diperoleh, yang muncul di kemudian hari. Selalunya, orang mempunyai tahi lalat. Semuanya berubah semasa hidup seseorang. Ia tumbuh sendiri dan tahi lalat tumbuh. Tetapi ia jarang mencapai ukuran lebih dari 1 sentimeter, dan, biasanya, ia mempunyai kontur yang jelas dan lebih kurang simetri..

Contohnya, pada usia sepuluh tahun, tahi lalatnya beberapa milimeter, dan sepuluh tahun kemudian menjadi setengah sentimeter. Ia meningkat - dan ini dapat difahami. Tetapi jika ia telah banyak berubah dalam beberapa bulan atau satu tahun, maka ini perlu diperhatikan. Walaupun terdapat tahi lalat normal yang tumbuh dengan cepat.

- Untuk mendiagnosis melanoma, kelima-lima faktor mesti dipenuhi - ABCDE?

- Tidak. Dengan melanoma, mungkin ada salah satu tanda ini. Tetapi walaupun anda mempunyai semuanya, ini tidak bermakna anda menghidap melanoma. Diagnosis dibuat selepas penyingkiran formasi, ketika analisis histologi dibuat dan ahli morfologi akan memeriksanya.

Terdapat banyak lesi jinak yang tidak simetri dan peningkatan saiznya. Lebih baik bermain dengan selamat di sini, tetapi anda tidak perlu memeriksa diri anda setiap hari. Tidak ada gunanya. Anda hanya boleh menghancurkan sistem saraf anda.

Cukup untuk memeriksa kulit sekali perempat dan terutama memperhatikan perubahan. Sekiranya anda melihat bahawa tahi lalat telah berlipat ganda atau yang baru muncul yang berkembang pesat, maka lebih baik berjumpa doktor dan, jika perlu, buang tahi lalat..

- Cara memeriksa kulit dengan betul?

- Anda perlu memeriksa bukan hanya wajah, tetapi juga kulit di kaki, lengan, punggung (untuk ini lebih mudah menggunakan cermin atau anda boleh meminta pertolongan saudara-mara). Pada kira-kira 40% wanita dengan melanoma, ia berkembang pada kaki, dan pada 50% lelaki pada kulit batang. Mungkin, pada tahap tertentu, ia dipengaruhi oleh fakta bahawa pada musim panas kita terlalu banyak menyinari kawasan ini: wanita memakai skirt, lelaki dengan batang tubuh yang telanjang di negara ini.

Anda juga perlu memeriksa kulit kepala, ruang interdigital, memperhatikan bintik-bintik gelap di bawah kuku, kerana melanoma subungual jarang terjadi. Kulit kaki juga tidak boleh diabaikan. Dengan berjalan kaki, kami biasanya mengesyorkan penghapusan tahi lalat profilaksis, kerana mereka cedera sepanjang hidup..

Adalah dipercayai bahawa orang biasa biasa, yang rata-rata bilangan tahi lalatnya tidak lebih dari 50-70, perlu berjumpa doktor setahun sekali untuk tujuan pencegahan. Selebihnya masa dia dapat memeriksa dirinya.

Tetapi ada orang yang lebih kerap memeriksa kulit mereka. Mereka yang sudah mempunyai tumor kulit ganas, orang yang mempunyai banyak tahi lalat - lebih daripada 70-100 yang besar, dengan fototaip kulit pertama dan kedua - berkulit cerah, berambut merah, bermata biru. Kulit mereka tidak tahan terhadap cahaya matahari.

Ada juga orang dengan tahi lalat kongenital atipikal: warna kemerahan-coklat, kontur tidak jelas yang bergabung dengan lancar ke kulit sekitarnya. Sekiranya pesakit mempunyai lima atau enam tahi lalat seperti itu, maka dia, seperti orang lain dari kumpulan risiko, perlu berjumpa doktor setiap enam bulan.

"Tahun lalu kami mempunyai 850 kes melanoma baru, di mana hanya 30% berkembang dari tahi lalat."

- Pakar mana yang harus anda kunjungi??

- Pertama sekali, anda perlu berjumpa doktor kulit. Tetapi doktor yang mempunyai kepakaran, malah doktor gigi, boleh berjumpa sekiranya anda bertanya kepadanya mengenai tahi lalat di wajahnya. Apa yang pesakit katakan dan apa yang dilihat oleh doktor akan membolehkannya mencadangkan apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Mereka sudah menemui ahli onkologi dengan formasi yang mencurigakan apabila terdapat kemungkinan besar ia adalah melanoma. Tahun lalu kami mempunyai 850 kes melanoma baru, di mana hanya 30% yang terkena tahi lalat.

- Saya tahu bahawa di Jerman malah doktor keluarga memperhatikan tahi lalat pesakit dan dalam hal ini menghantarnya untuk pemeriksaan tambahan. Sepanjang 29 tahun saya, tidak seorang pun doktor pun pernah memberitahu saya mengenai tahi lalat...

- Di jabatan kami, kuliah diberikan mengenai melanoma dan barah kulit, pada tumor lain, bukan hanya untuk ahli onkologi. Kami mempunyai semua kepakaran: ahli terapi, traumatologi, dan pakar bedah rahang atas. Perkara lain ialah seberapa banyak perhatian yang akan diberi perhatian oleh doktor di kaunter penerimaan tetamu. Itu juga bergantung pada berapa banyak orang yang datang menemuinya. Sekiranya 50 orang yang mengalami kecederaan duduk bersamanya, dan untuk memeriksa kulit sepenuhnya, diperlukan 10 minit, kemudian di mana untuk mencarinya?

Lebih baik pesakit bertanya mengenai tahi lalat itu sendiri. Doktor mungkin bertanya sama ada anda mengalami luka berpigmen atau sesuatu yang lain pada kulit anda, tetapi pesakit harus menyedari hal ini, kerana ada yang sama sekali tidak memperhatikannya. Tidak menyakitkan - itu sahaja.

Tidak ada perkara yang membuat doktor memeriksa kulit seluruh populasi negara di mana sahaja di dunia. Terdapat percubaan untuk menyaring program, ketika mereka mengambil sekumpulan orang tertentu dan memeriksanya. Tetapi ini adalah prosedur yang mahal. Oleh itu, pemeriksaan berskala besar tidak dilakukan, tetapi pada masa yang sama mereka berusaha untuk memberitahu penduduk dengan baik. Contohnya, ini dilakukan di Australia, yang mempunyai kejadian melanoma tertinggi di dunia..

Pendatang dari Great Britain tinggal di sana, yang tidak secara genetik sangat menyesuaikan diri dengan peningkatan tahap radiasi ultraviolet. Terdapat kabut dan hujan di Great Britain, seperti di Belarus, dan di Australia terdapat cahaya matahari yang berterusan. Pada masa yang sama, orang di sana sering mempunyai mata biru, rambut merah dan kulit tipis. Iaitu, mereka berisiko. Dan seperti yang kita ketahui, kulit mereka tidak memiliki mekanisme pelindung yang jelas terhadap sinaran ultraviolet, seperti pada orang berkulit gelap..

Di Australia, melanoma paling kerap didiagnosis pada peringkat awal. Dan ini bukan disebabkan oleh fakta bahawa seluruh penduduk negara ini berjumpa doktor. Hanya orang-orang dari sekolah yang mengetahui tentang tumor ini, bahawa ia tidak berbahaya seperti yang dilihat pada pandangan pertama - ia tidak menyakitkan atau gatal. Mereka memberitahu orang untuk tidak keluar di bawah sinar matahari begitu saja dan memperhatikan tanda-tanda penyakit ini..

- Sejauh mana iklim Belarusia menyumbang kepada perkembangan melanoma?

- Kami mempunyai kadar kejadian purata. Kira-kira enam ribu orang didaftarkan pada akhir 2016, sementara selama lima tahun atau lebih - hampir 3200. Wanita sakit lebih kerap, kerana mereka mempunyai jangka hayat yang lebih lama, dan kejadian puncak jatuh pada 70 tahun.

Pada tahun 1960, di Belarus, dengan populasi yang hampir sama, hanya terdapat 50 orang dengan melanoma kulit. Ini lebih 50 tahun yang lalu. Dan tahun lalu kami mempunyai 850 kes baru.

"Tidak dianjurkan untuk berjemur sama sekali"

- Apakah sebab peningkatan jumlah kes melanoma ini?

- Sinaran ultraviolet yang berlebihan dianggap sebagai salah satu faktor memprovokasi utama dalam perkembangan melanoma.

- Di solarium?

- Bukan sahaja. Salun penyamakan, mungkin, memberi sedikit sumbangan. Tetapi hari ini orang sedar dan kritikal terhadap sumber radiasi buatan. Walaupun pernah dikatakan bahawa salon penyamakan sama sekali tidak berbahaya.

Juga, stereotaip tingkah laku orang telah berubah. Sekiranya anda melihat lukisan atau gambar dari 50 tahun yang lalu, bagaimana orang-orang di pantai bersantai? Mereka berjalan di bawah payung, berpakaian, berpakaian. Tidak ada kegilaan besar untuk penyamakan seperti sekarang. Dan hari ini terdapat beberapa hari yang cerah - anda perlu segera disamak.

Saya mempunyai bukit di depan rumah saya: sebaik sahaja matahari muncul, ia menjadi sedikit lebih panas - orang sudah berbaring dan berjemur. Dan kadang-kadang, untuk perkembangan melanoma, satu sinaran ultraviolet intensif cukup..

- Lebih baik tidak berjemur sama sekali?

- Berjemur khas tidak digalakkan.

- Bagaimana dengan laut? Berenang dan apa yang perlu dilakukan?

- Berbaring di bawah payung. Dan tan tetap ada. Walaupun dalam cuaca mendung, anda boleh berjemur. Anda juga perlu menggunakan krim pelindung dan tidak berada di bawah sinar matahari dari jam 11.00 hingga 16.00.

- Gadis itu duduk di pejabat selama setahun, musim panas telah tiba, pergi ke Turki dan ingin disamak...

- Pekerja pejabat, dengan cara, juga berisiko terkena melanoma. Apabila mereka berehat selama sepuluh hari di laut dan ingin berjemur dengan tajam, maka ini lebih berbahaya daripada kebaikan. Dalam sepuluh hari, anda boleh mendapat beberapa selaran matahari, kulit akan mengelupas, dan tan tidak akan sembuh. Sekiranya terdapat keinginan yang besar untuk berjemur, maka anda perlu melakukannya secara beransur-ansur: pada hari pertama, berada di bawah sinar matahari selama sepuluh minit, pada yang kedua - 20. Kulit akan menjadi gelap, menghasilkan pigmen pelindung.

"Tahi lalat dari mana melanoma berkembang sering trauma sebelumnya."

- Sekiranya tahi lalat anak mula muncul secara aktif, dia harus segera dibawa ke pakar onkologi?

- Tidak, pertama anda perlu menunjukkan kepada pakar pediatrik. Melanoma jarang berkembang pada kanak-kanak. Di Belarus - satu atau dua kes setiap tahun.

- Sekiranya anda melukai tahi lalat, ia akhirnya akan berkembang menjadi barah kulit?

- Tidak. Sekiranya kita memilikinya seperti itu, akan ada wabak. Berapa banyak tahi lalat yang dicukur, dipotong... Tetapi ada kebenaran dalam perkara ini.

Tahi lalat dari mana melanoma berkembang sering trauma sebelumnya. Lebih-lebih lagi, ini bukan kecederaan tunggal, tetapi kecederaan kronik. Sekiranya anda mempunyai tahi lalat di tempat anda mencukur rambut, maka anda perlu menggunakan pisau cukur yang tidak akan merosakkannya atau memotongnya dengan berhati-hati. Tetapi sebilangan besar orang tidak mengalami melanoma dari tahi lalat di tempat-tempat di mana rambut mereka dicukur. Kami bercakap mengenai risiko. Sekiranya kita tidak mencederakan tahi lalat atau membuangnya, maka kita mengurangkannya.

Kebetulan ada yang datang dan meminta untuk membuang semua tahi lalat. Terutama jika jiran menghidap melanoma. Semua tahi lalat tidak perlu dikeluarkan - ini bukan pencegahan barah kulit.

- Berapa kerap pesakit datang kepada anda dengan tahap melanoma sehingga terdapat metastasis??

- Tidak biasa, dalam 10% kes. Tetapi di sisi lain, ini adalah setiap pesakit kesepuluh. Masalahnya adalah bahawa tumor boleh kecil, seukuran kacang, misalnya, tebal 4 mm. Tetapi kira-kira 40% pesakit yang datang kepada kita dengan melanoma seperti itu sudah mempunyai metastasis yang belum dapat kita atasi kerana ukuran tumor yang kecil, walaupun dengan penggunaan kaedah terbaru..

- Berapa lama seseorang yang menghidap metastasis dengan melanoma boleh hidup??

- Sekiranya terdapat metastasis, maka secara purata, seseorang akan hidup lapan hingga sepuluh bulan lagi. Tetapi ada kalanya untuk jangka masa yang lebih lama. Semuanya bergantung pada lokasi metastasis ini. Sekiranya hanya di kelenjar getah bening, maka penawarnya mungkin..

Sekiranya sudah ada metastasis pada organ dalaman, ini adalah barah tahap IV. Oleh itu, adalah penting untuk berjumpa doktor pada peringkat awal melanoma - I dan II. Terutama pada tahap I, 95% pesakit disembuhkan hanya melalui pembedahan. Maksudnya, hanya lima dari 100 orang yang dapat mengalami kambuh..

"Menurut petunjuk kosmetik, lebih baik membuang tahi lalat pada musim gugur-musim sejuk."

- Doktor mesti memutuskan sama ada membuang tahi lalat atau tidak?

- Kadang-kadang tahi lalat dikeluarkan kerana alasan perubatan, kadang-kadang kerana alasan kosmetik. Sekiranya seseorang telah berjumpa doktor mengenai pembentukan pada kulit, doktor akan memeriksa dan mungkin melakukan dermatoskopi apabila tahi lalat diperiksa di bawah pembesar khas. Untuk formasi kecil 4-5 mm, sukar untuk mengesyaki melanoma. Dan dengan bantuan pembesar, struktur dalaman pendidikan dinilai, adanya warna tertentu. Sekiranya tahi lalat berubah bentuk, ukuran, warna, berada di tempat traumatik atau sudah terluka, maka untuk alasan perubatan mereka akan disarankan untuk dikeluarkan.

Tetapi ia berlaku bahawa seseorang tidak menyukai tahi lalat. Ini adalah petunjuk kosmetologi untuk dikeluarkan, dan jurusolek dapat menghilangkannya. Dalam kes ini, sangat penting untuk berunding dengan pakar onkologi sebelum prosedur. Sebagai orang yang lebih berpengalaman dari segi formasi berpigmen dan lebih sering bertemu dengan melanoma dalam praktiknya, dia akan membantu mengurangkan risiko bahawa tidak ada tahi lalat biasa yang akan dikeluarkan, melainkan penyakit barah. Bagaimanapun, kaedah kosmetologi untuk menghilangkan tahi lalat - gelombang radio, laser - tidak sesuai untuk menghilangkan melanoma.

- Adakah mungkin membuang tahi lalat semasa mengandung?

- Boleh. Tetapi tidak masuk akal untuk membuang tahi lalat begitu sahaja semasa kehamilan. Walau bagaimanapun, atas sebab perubatan, ia perlu dilakukan..

- Penting dalam jangka masa berapa tahun untuk membuang tahi lalat?

- Musim tidak banyak masalah. Tetapi ketika panas, ketika badan berpeluh dan anda perlu mandi tiga kali sehari, saya tidak akan mengesyorkan membuang tahi lalat. Ia tidak mendorong penyembuhan luka yang lebih baik. Pada masa yang sama, setelah penyingkiran, rata-rata, dua minggu tidak boleh pergi ke sauna atau kolam renang..

Sekiranya anda ingin membuang tahi lalat kerana alasan kosmetik, maka lebih baik melakukan ini pada musim luruh-musim sejuk. Setelah dikeluarkan, tanpa mengira kaedahnya, bintik merah jambu kekal di badan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa stratum corneum pada kulit belum dipulihkan. Pemulihan memerlukan beberapa bulan. Dan di bawah sinar matahari, bintik-bintik ini boleh berubah menjadi coklat, iaitu hiperpigmentasi akan muncul.

- Selamanya dan selamanya?

- Mungkin selamanya. Dan dengan penyingkiran kosmetologi, saya ingin mencapai hasil yang paling boleh diterima. Sekiranya terdapat petunjuk perubatan untuk dikeluarkan, faktor musim dapat diabaikan..

Doktor mana yang harus anda hubungi dengan tahi lalat untuk dikeluarkan dan diperiksa??

Penampilan dan kelahiran semula tahi lalat penuh dengan banyak misteri. Tetapi jangan takut. Bilangan dan saiz badan mereka berbeza. Tidak ada tanda lahir yang sama persis. Nevi pertama muncul semasa kelahiran, bilangan di badan meningkat dengan bertambahnya usia.

Untuk memahami kapan dan doktor mana yang harus dihubungi, anda perlu mengetahui jenis tempat yang paling berbahaya, sebab penampilannya dan gejala yang paling berbahaya..

Mengapa tahi lalat muncul?

Doktor moden membezakan sebab-sebab berikut:

  • Kecenderungan genetik - selalunya kanak-kanak mempunyai bilangan tahi lalat yang sama dengan ibu bapa mereka. Lebih-lebih lagi, tanda lahir yang serupa mungkin muncul di tempat yang sama selama beberapa generasi berturut-turut;
  • Dalam tempoh perubahan hormon, lebih banyak tanda lahir muncul (berumur sehingga 24 tahun). Selalunya ini berlaku pada masa remaja, semasa kehamilan, selepas melahirkan, pengguguran, semasa mengambil pil kontraseptif, pada usia 45-55 tahun, setelah situasi tekanan yang serius. Tempoh terakhir mesti dipantau dengan sangat teliti;
  • Sinar matahari dan sinaran lain - di kawasan yang berlainan mereka merangsang penampilan nevi baru dengan cara yang berbeza. Mereka mula muncul dalam bentuk bintik-bintik, setelah itu bertambah. Penampilan mereka juga dapat diprovokasi oleh aliran fluorografi dan sinar-X;
  • Kecederaan pada kulit - dengan sendirinya, ia tidak boleh menyebabkan munculnya tahi lalat baru. Kawasan yang rosak dalam tempoh ini lebih mudah terkena pengaruh radiasi yang berbeza. Peluang mendapat jangkitan ke dalam badan juga meningkat. Dalam tempoh ini, melanosit diaktifkan, dikelompokkan dan datang ke permukaan;
  • Mereka yang mempunyai sebilangan besar tanda lahir, kulit yang cantik dan terdedah kepada jeragat lebih cenderung merosot tahi lalat menjadi melanoma;
  • Umur - neoplasma ganas pada kulit dapat menampakkan diri bukan hanya pada masa muda, tetapi juga pada usia tua. Kulit orang seperti ini lebih mudah terdedah kepada faktor luaran..

Apa tahi lalat yang berbahaya?

Apa-apa tanda lahir dengan cepat boleh berubah menjadi melanoma malignan. Ini berlaku dengan sangat cepat, sebab itulah sangat penting untuk memantau tahi lalat di badan anda dan mencari bintik atau perubahan yang mencurigakan..

Terdapat 3 jenis nevi yang paling rentan terhadap transformasi malignan:

  • tahi lalat, ketuat;
  • hemangioma;
  • bintik gelap.

Jenis dan perubahan tahi lalat berikut juga sangat berbahaya:

  • Lentigo - tanda lahir rata pada kulit yang sedikit naik pada kulit (atau tidak naik). Mereka mempunyai warna coklat, bintik-bintik hitam juga mungkin, ukuran hingga 3,5 cm. Ia boleh menjadi kongenital atau muncul secara tiba-tiba. Doktor mengklasifikasikannya sebagai spesies berbahaya, kerana ia dilahirkan semula dengan sangat cepat. Mereka kelihatan terutamanya di telapak tangan, telapak kaki, leher dan muka, yang memperlihatkan kawasan kulit seperti itu terdedah kepada faktor luaran;
  • Epidermal nevi adalah anjing laut berwarna coklat muda. Lokasi yang paling biasa adalah tapak tangan atau alat kelamin;
  • Formasi kompleks - ketara naik di atas kulit, pembentukan warna gelap.
  • Nevi, yang dikelilingi oleh tompok-tompok kulit yang berubah warna yang kelihatan seperti tompok vitiligo. Satu nevus seperti itu, atau beberapa, dapat terbentuk pada masa yang sama. Doktor mengatakan bahawa gejala seperti itu boleh menjadi permulaan degenerasi tanda lahir yang tidak menyenangkan..

Perhatian khusus harus diberikan kepada perubahan kulit pada anak-anak..

Ibu bapa harus memperhatikan perubahan dalam jenis ini:

  • Nevi merah - terbentuk di tempat yang menggosok kulit dan pakaian;
  • Tahi lalat rata - kebanyakannya kongenital dan boleh meningkat seiring bertambahnya usia, disarankan untuk membuangnya;
  • Nevi biasa adalah tahi lalat coklat yang boleh muncul sepanjang hayat. Dalam kebanyakan kes, jangan menimbulkan ancaman kepada kesihatan anak-anak pada masa akan datang;
  • Hemangioma adalah neoplasma di mana kanak-kanak dilahirkan. Mereka boleh mempunyai struktur dan warna yang berbeza;
  • Nevi besar adalah bintik yang paling berbahaya pada kulit pada kanak-kanak. Mereka bahkan boleh mengambil bahagian badan. Tahap transformasi mereka menjadi melanoma sangat tinggi dan berjumlah sekitar 10%.

Bilakah perlu dikunjungi pakar?

Sebab untuk menghubungi pakar untuk nevus atau tahi lalat mungkin berbeza:

  • kecacatan kosmetik;
  • ketidakselesaan di rumah;
  • gejala degenerasi yang tidak menyenangkan menjadi melanoma.

Sebab wajib untuk berjumpa doktor adalah:

  • perubahan parameter nevus;
  • bilangan tahi lalat;
  • peningkatan ketara dalam tempoh terakhir;
  • perubahan garis besar tahi lalat;
  • pembuangan cecair atau darah dari noda.

Gejala kelahiran semula

Setiap orang perlu mengenali mereka agar dapat melihat perubahan tahi lalat biasa menjadi melanoma:

  • Warna tahi lalat telah berubah dengan ketara. Mereka mungkin menjadi lebih ringan, lebih gelap atau lebih gelap;
  • Warna berbeza, tanda mengelupas muncul di tahi lalat;
  • Batasan neoplasma menjadi kabur, merebak, kulit di sekitarnya boleh berubah menjadi merah. Sebelum ini, titik rata menjadi cembung, naik di atas permukaan kulit. Ini adalah isyarat membimbangkan permulaan proses keradangan;
  • Di tempat, formasi muncul dalam bentuk nodul atau kerak;
  • Sensasi yang tidak menyenangkan muncul di tempat kelahiran semula:
    • mengelupas;
    • gatal;
    • sakit;
    • sensasi kesemutan;
  • Kulit pada atau sekitar tahi lalat menjadi lebih padat. Sebelum berjumpa doktor, lebih baik ingat ketika manifestasi pemadatan pertama diperhatikan;
  • Rambut gugur yang tumbuh di tahi lalat juga boleh menjadi isyarat yang membimbangkan. Sel yang mengalami degenerasi dengan cepat merosakkan folikel rambut;
  • Retakan kecil di tahi lalat, dari mana cairan mungkin keluar.

Doktor mana yang harus saya hubungi mengenai tahi lalat?

Apabila tahi lalat yang mencurigakan muncul, jangan ragu, lebih baik segera berjumpa doktor. Pada dasarnya, pilihan doktor bergantung pada apa yang perlu dilakukan dengan tahi lalat, sama ada ia tumbuh, bagaimana warna dan saiznya telah berubah.

Lawatan ke pakar dermatologi

Doktor inilah yang harus mereka temui terlebih dahulu untuk memeriksa tahi lalat.

Sekiranya alasan rawatan adalah kerosakan pada tanda lahir, maka terapi ubat atau alternatif lain akan ditetapkan. Pada masa akan datang, anda mesti memerhatikan simptomnya sehingga luka sembuh sepenuhnya..

Sekiranya terdapat tanda-tanda keganasan, doktor pasti akan menetapkan kajian dan pemeriksaan tambahan pada pakar lain.

Untuk mengetahui sifat tanda lahir, pakar dermatologi boleh melakukan kajian berikut:

  • Dermatoskopi - dilakukan menggunakan dermatoskop. Ubat khas digunakan pada kawasan kulit yang sedang dikaji dan interaksi mereka diperiksa;
  • Histologi - bahan digunakan pada bahagian yang jauh dari tahi lalat, yang akan mengotorkannya, dan diperiksa di bawah mikroskop;
  • Biopsi - bahan tersebut dikaji di makmal khas. Pagar rumahnya dilakukan dengan tusukan atau pemotongan;
  • Diagnostik komputer - menggunakan kamera video digital khas, pakar memeriksa secara terperinci nevus dan perubahannya dalam masa terdekat.

Mengapa pergi ke pakar bedah?

Penyingkiran tahi lalat dilakukan sekiranya keganasan atau kerosakan mekanikalnya. Untuk menghapuskan atau tidak - hanya doktor yang memutuskan, setelah menerima keputusan semua pemeriksaan dan rujukan dari pakar dermatologi.

Pembuangan tahi lalat dilakukan lebih kerap dengan kaedah berikut:

  • Pembuangan dengan pisau bedah konvensional. Kaedahnya tidak menyakitkan, tetapi terdapat risiko besar bahawa bekas luka yang ketara akan kekal pada kulit;
  • Penghancuran Cryodestruction. Penghapusan tahi lalat di bawah pengaruh suhu rendah. Doktor menggunakan nitrogen cair atau ais kering untuk kauterisasi;
  • Elektrokoagulasi. Neoplasma dihapuskan menggunakan arus. Hampir tidak ada kehilangan darah, kerana kapal disolder;
  • Terapi laser. Teknik paling mudah, paling berpatutan dan berkesan. Jumlah kambuh dan parut setelah menggunakannya adalah minimum.

Bila berjumpa dengan pakar onkologi?

Ahli dermatologi boleh merujuk kepada pakar onkologi untuk berunding, yang akan melakukan ujian khas untuk keganasan pembentukan dan kajian histologi.

Radioterapi atau kemoterapi akan ditetapkan bergantung kepada hasilnya. Sebaiknya pergi ke pakar onkologi dengan hasil biopsi dan histologi.

Doktor pakar

Di samping itu, anda mungkin perlu berunding dengan pakar seperti:

  • Pemeriksaan ahli terapi - dia semestinya mengukur semua parameter, menentukan keadaan pesakit, memeriksa kehadiran proses keradangan, memastikan bahawa semua kajian tambahan yang diperlukan selesai;
  • Ahli onkologi - pakar mamologi - paling kerap wanita berlaku jika tahi lalat berada di kawasan dada. Dia memutuskan tindakan selanjutnya, jadi berbahaya bagi nyawa pesakit;
  • Sokongan ahli psikologi - selalunya orang yang mengalami perubahan patologi pada tahi lalat harus berpaling kepadanya. Untuk rawatan yang berjaya, penting untuk menjaga keseimbangan emosi, mengelakkan tekanan.

Adakah mungkin untuk menyelesaikan masalah dengan jurusolek?

Anda harus menghubungi juru kecantikan mengenai tahi lalat hanya jika anda perlu menutupnya dengan kualiti yang tinggi.

Doktor memanggil sebab mengapa tidak diinginkan untuk merawat dan memeriksa nevi pada ahli kosmetik:

  • Diagnosis kualitatif tanda lahir yang mencurigakan hanya dapat dilakukan oleh doktor, tetapi tidak oleh pakar kecantikan. Tugas ahli kosmetik tidak termasuk penyelidikan mereka;
  • Selalunya pakar kecantikan tidak mempunyai pendidikan khas perubatan, oleh itu mereka tidak mempunyai hak untuk menetapkan rawatan;
  • Sekiranya tahi lalat meningkat atau parameter lain berubah, ia tidak boleh ditutupi, ini adalah alasan untuk meminta pertolongan dari pakar dermatologi, pakar bedah atau ahli onkologi.

Soalan Lazim

Siapa yang hendak dihubungi untuk membuang tanda lahir yang besar?

Tidak semua tahi lalat atau tanda lahir merosot menjadi melanoma malignan..

Tetapi tanda lahir yang besar boleh menjadi tidak selesa..

Ramai yang menganggapnya sebagai kecacatan kosmetik dan ingin menghilangkan atau mengurangkan dengan ketara.

Prosedur penyingkiran itu sendiri dilakukan oleh pakar bedah.

Kaedah penyingkiran bergantung kepadanya.

Siapa yang perlu dihubungi sekiranya tahi lalat tumbuh?

Sekiranya peningkatan aktif dalam nevus diperhatikan, perlu dikunjungi doktor kulit atau ahli onkologi untuk pemeriksaan. Sekiranya ini tidak mungkin, berjumpa dengan ahli terapi atau pakar pediatrik (untuk kanak-kanak). Mereka akan memeriksa pesakit dan memberitahu anda mengenai langkah seterusnya..

Siapa yang harus dihubungi dan apa yang perlu dilakukan sekiranya tahi lalat rosak?

Setelah tahi lalat itu terkoyak, doktor mengesyorkan mematuhi petua berikut:

  • Jangan panik;
  • Tugas utama adalah menghentikan pendarahan:
    • rendam sapu kapas steril dengan hidrogen peroksida;
    • sapukan pada tahi lalat selama 15 - 20 minit;
    • jika darah menjadi kuat, maka tampon harus ditukar secara berkala;
    • jika selepas 30 minit tahi lalat terus berdarah, anda harus segera menghubungi klinik, atau menghubungi ambulans;
  • Rawat dengan agen antiseptik;
  • Sapukan pembalut steril ke kawasan yang terkena untuk mengelakkan jangkitan memasuki luka.

Siapa yang menunjukkan tempat di wajah kanak-kanak?

Pada masa kanak-kanak, peratusan degenerasi tanda lahir sangat rendah.

Tetapi jika tanda-tanda yang tidak menyenangkan muncul, maka kanak-kanak, seperti orang dewasa, harus berjumpa dengan pakar dermatologi.

Anda juga boleh mengunjungi pakar pediatrik yang akan menilai tahap bahaya.

Ibu bapa tidak boleh segera takut setelah tanda lahir pertama muncul..

Penting untuk memerhatikannya tepat pada masanya dan berjaga-jaga agar anak tidak menyikat mereka, tidak merosakkannya..

Bahaya terbesar degenerasi nevus pada anak rosak atau jika ada tanda-tanda seperti itu:

  • sakit di kawasan tahi lalat;
  • pembuangan darah atau nanah;
  • gatal atau mengelupas;
  • ketidakselesaan;
  • perubahan warna atau saiz yang ketara;
  • pemadatan tahi lalat;

Dalam kes sedemikian, ibu bapa mesti menghubungi pakar onkologi atau ahli dermatologi..

Tompok-tompok berbahaya di wajah mesti dihilangkan. Keputusan untuk membuang tahi lalat yang tidak ganas pada wajah anak-anak dibuat oleh ibu bapa setelah berunding dengan pakar dermatologi.

Pada dasarnya, soalan ini bergantung pada tahap kecacatan kosmetik pesakit kecil.

Siapa yang perlu dihubungi sekiranya tahi lalat gatal?

Sekiranya tahi lalat gatal, maka lawatan pertama harus dilakukan kepada ahli dermatologi yang akan memeriksanya dan menunjukkan tindakan selanjutnya: pemeriksaan, rawatan atau prosedur tambahan.

Doktor akan menentukan:

  • adakah gatal adalah penyebab berkembangnya melanoma, dalam tempoh ini terdapat pembahagian aktif melanosit;
  • atau penyebabnya adalah faktor luaran:
    • pakaian ketat;
    • pendedahan cahaya matahari yang kerap;
    • manifestasi alahan terhadap serbuk, setelah menggunakan kosmetik atau bahan kimia rumah tangga;
    • lonjakan hormon;
    • kekurangan vitamin.

Langkah pencegahan

Untuk melambatkan proses penampilan mereka atau mengurangkan risiko kelahiran semula, perlu mematuhi cadangan berikut:

  • Pada musim panas, enggan berada di bawah cahaya matahari langsung dari jam 10.30 hingga 17.00;
  • Ingat faktor-faktor yang menyertainya yang dapat memprovokasi kesan ganda penyerapan sinaran ultraviolet oleh kulit - air, pasir, salji;
  • Ingatlah bahawa walaupun pelindung matahari yang paling mahal tidak memberikan perlindungan 100% dari sinaran matahari;
  • Menolak atau memendekkan masa tinggal di solarium dengan ketara. Perkara ini berlaku terutamanya bagi orang yang berumur lebih dari 35 tahun;
  • Pastikan bahawa mereka tidak mengalami kerosakan mekanikal atau geseran.

Kesimpulannya

Semua orang mempunyai tanda lahir di badan mereka, ada yang muncul semasa lahir, ada yang muncul sepanjang hayat. Ia ditentukan secara genetik.

Doktor tidak mengesyorkan menimbulkan rasa panik setelah munculnya tahi lalat baru atau permulaan perubahannya. Tetapi sangat mustahak untuk memantau perubahan dalam ukuran, kepadatan, warna mereka.

Doktor mol (pakar dermatologi, pakar bedah, ahli onkologi, pakar kecantikan)

Tubuh setiap orang boleh dikira dari beberapa hingga beberapa lusin tahi lalat. Fenomena ini tidak berbahaya dan tidak memerlukan rawatan perubatan. Kecuali apabila nevi mengubah warna, saiz, struktur dan menyebabkan kesakitan fizikal seseorang. Sekiranya salah satu daripada gejala ini berlaku, anda perlu mengetahui doktor yang harus dihubungi dengan tahi lalat..

Doktor mana yang harus pergi dengan tahi lalat

Mol adalah pembentukan jinak yang terdiri daripada sel-sel yang dapat mengumpulkan melanin. Warna nevus bergantung pada jumlah melanin dalam sel-sel pembentukan. Tetapi di bawah pengaruh faktor yang tidak menguntungkan, mungkin ada risiko merosotnya pendidikan.

Sekiranya seseorang mempunyai maklumat yang betul mengenai doktor mana yang harus menunjukkan tahi lalat, maka dia akan dapat berjumpa dengan pakar yang diperlukan pada waktunya, yang akan melakukan pemeriksaan dan perundingan. Ini akan membantu mengesan proses yang tidak baik sebelum melalui tahap yang lebih berbahaya, serta mengurangkan risiko komplikasi pada tubuh..

Pakar Dermatologi

Sekiranya timbul persoalan, doktor mana yang memeriksa tahi lalat, maka itu adalah doktor kulit. Dia mendiagnosis dan merawat penyakit kulit yang telah berkembang pada orang dewasa. Sekiranya tanda lahir terdapat pada bayi, ia mesti ditunjukkan kepada ahli dermatologi pediatrik. Oleh kerana tanda lahir terletak di kulit, disarankan sekiranya muncul tanda-tanda mencurigakan, disarankan untuk berjumpa dengan pakar dermatologi.

Sekiranya keadaan memerlukannya, pakar nevus boleh menetapkan lebih daripada satu kaedah pemeriksaan sehingga diagnosis disahkan dengan beberapa cara. Sekiranya nevus tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan dan tidak perlu dikeluarkan, pakar dermatologi akan memberi ubat untuk melegakan pesakit. Walau bagaimanapun, jika doktor mengesyaki bahawa pembentukannya mungkin ganas, dia akan merujuk orang itu untuk diperiksa oleh pakar onkologi, pakar bedah, ahli onkodermatologi.

Pakar Bedah

Sekiranya pakar dermatologi memeriksa seseorang dan membuat diagnosis yang memerlukan pembedahan, maka dia perlu mengunjungi pakar bedah seterusnya. Dia pakar dalam penghapusan luka. Selepas pelantikan operasi, orang tersebut disyorkan untuk bersiap sedia untuk campur tangan pembedahan.

Proses ini boleh memakan masa beberapa jam atau beberapa hari. Tempoh masa bergantung pada keadaan nevus atau berapa banyak operasi yang dilakukan doktor. Prosedur untuk membuang tanda lahir yang mula menyakitkan, tumbuh atau berubah warna memerlukan beberapa minit. Dalam kes ini, sensasi menyakitkan pada seseorang tidak akan ada. Satu-satunya peringatan adalah kos prosedur yang tinggi..

Operasi dilakukan menggunakan laser. Tindakan laser ini bertujuan untuk mengeringkan nevus dan seterusnya memusnahkan sel-sel virus dan onkologi. Suhu tinggi membantu mencapai hasil ini. Dalam masa kurang dari satu jam, orang itu akan menyingkirkan masalah mereka dan tidak akan bimbang tentang akibat kesihatannya.

Pakar bedah mungkin menawarkan kaedah yang lebih murah untuk menghilangkan nevus. Ia terdiri daripada menggunakan pisau bedah konvensional. Satu-satunya kelemahan adalah parut yang akan dialami seseorang selepas operasi. Baca cadangan: Pembuangan parut selepas tahi lalat: cara berkesan untuk menghilangkan parut.

Pakar Onkologi

Sekiranya nevus seseorang mula tumbuh, menjadi hitam atau sakit, persoalannya, doktor mana yang harus menunjukkan tahi lalat seperti itu. Pakar onkologi pakar dalam barah pelbagai bahagian badan. Sekiranya terdapat tahi lalat ganas, anda harus menghubungi pakar onkodermatologi. Pengkhususannya terletak pada barah pada kulit. Sekiranya tanda lahir sifat patologi ada di dada wanita, dia harus meminta pertolongan dari ahli onkologi, pakar mamologi, dia adalah pakar dalam tahi lalat dengan penyetempatan sedemikian.

Apabila merujuk kepada perundingan dengan ahli onkologi, seseorang perlu diperiksa. Untuk menjelaskan diagnosis, doktor akan merujuknya ke biopsi atau histologi. Sekiranya disahkan bahawa nevus telah merosot menjadi tumor ganas, pesakit akan diberikan prosedur untuk membuang nevus tersebut. Pakar onkologi akan menasihatkan doktor mana yang membuang tahi lalat.

Pakar kecantikan

Terdapat pendapat orang bahawa apabila pertumbuhan yang menggantung terletak di tempat seperti wajah, kawasan intim, anda harus menghubungi jurusolek. Pendapat ini salah. Pakar kosmetik bukan milik doktor yang memahami pertumbuhan pada tubuh manusia. Dan lebih-lebih lagi, dia tidak dapat melakukan campur tangan di tanda lahir. Pakar kosmetik dapat memberi nasihat kepada orang yang telah menggunakan cara merawat formasi jinak.

Sekiranya seseorang telah menggaru atau merobek tanda lahir, disarankan agar dia diperiksa di institusi perubatan, tetapi tidak dengan pakar kecantikan. Seorang doktor profil ini tidak akan melakukan pemeriksaan yang tepat dan tidak akan membuat diagnosis yang diperlukan. Untuk menentukan jenis nevus, sama ada berbahaya atau tidak, anda harus menghubungi hospital dengan pakar yang berkelayakan.

Bagaimana diagnosisnya

Untuk membuat diagnosis yang tepat, doktor tahi lalat menggunakan kaedah berikut:

  1. Biopsi. Kaedah diagnosis ini digunakan jika terdapat kecurigaan bahawa pembentukannya ganas. Dengan bantuan forceps, sebahagian kecil terkoyak dari nevus. Potongan yang dipisahkan diletakkan di dalam bekas khas dan dihantar untuk penyelidikan menyeluruh dalam keadaan makmal..
  2. Dermatoskopi. Kaedah diagnostik ini menggunakan dermatoskop. Pertama sekali, doktor mengoleskan tanda lahir dengan penyelesaian yang diperlukan. Kemudian dia memeriksa nevus dengan dermatoskop.
  3. Diagnostik komputer. Kaedah ini melibatkan pemeriksaan pendidikan menggunakan kamera video digital, yang dilengkapi dengan resolusi yang baik. Dengan pemeriksaan menyeluruh mengenai tempat yang mengganggu, doktor dapat menentukan perubahan yang berlaku pada nevus.
  4. Histologi. Kaedah ini terdiri daripada mengambil sampel tisu tahi lalat dan membawanya ke bilik makmal, di mana ia akan diperiksa untuk mengetahui adanya sel barah..

Sebelum ini, doktor akan mengetahui berapa lama perubahan formasi telah berlaku, kemudian dia akan memeriksa tempat di mana proses keradangan berlaku, kemudian dia akan menetapkan pemeriksaan tambahan, yang terdiri daripada lulus ujian darah umum dan analisis untuk kehadiran virus papilloma. Doktor akan membuat diagnosis setelah mendapat keputusan semua ujian. Berdasarkan diagnosis, anda boleh memilih kaedah yang berkesan dan selamat untuk merawat tanda lahir.

Doktor mana yang menunjukkan tanda lahir pada anak

Sekiranya kanak-kanak kecil mempunyai tahi lalat di tubuhnya yang sedang tumbuh, ahli terapi akan memberitahu anda doktor mana yang harus dikunjungi. Doktor seperti itu serba boleh. Setelah pemeriksaan peribadi mengenai pertumbuhan anak, dia akan menentukan pakar mana yang akan merujuk pesakit lebih lanjut. Selalunya rujukan dikeluarkan kepada ahli dermatologi pediatrik.

Apabila anda mengunjungi ahli dermatologi, anak itu akan diperiksa lagi, prosedur dermatoskopi akan dilakukan, berdasarkan keputusan yang akan dibuat sama ada pendidikan pada anak kecil perlu dikeluarkan, atau jika dapat dibiarkan begitu saja, dan menggunakan rawatan ubat. Pemeriksaan dengan dermatoskop tidak menyakitkan. Kelebihan kaedah diagnostik ini adalah pengesanan tahap awal barah, yang boleh digunakan untuk terapi..

Sekiranya pemeriksaan dengan dermatoskop menunjukkan bahawa pembentukannya ganas dan harus dikeluarkan, ahli dermatologi pediatrik akan menjelaskan nama doktor untuk tahi lalat yang akan dikeluarkan. Pakar bedah akan dapat mengkaji hasil analisis dan mencadangkan mengeluarkan tanda lahir dari anak dengan cara yang lebih berkesan dan selamat. Setelah memilih kaedah yang boleh diterima, anak akan menjalani prosedur untuk membuang nevus.

Kos perundingan dan pemeriksaan tahi lalat masalah

Kos purata untuk berjumpa doktor yang pakar dalam tanda lahir pada orang dewasa dan kanak-kanak di Persekutuan Rusia adalah antara 300 hingga 800 rubel. Setelah berunding dan diperiksa, mungkin perlu menghapusnya. Formasi boleh terletak di bahagian tubuh yang berlainan, kosnya juga bergantung pada faktor ini. Yaitu:

  • Di muka dan leher - dari 1000 rubel. hingga tahun 1850 r.
  • Pada lengan dan kaki - RUB 750-1200.
  • Sekiranya tahi lalat besar - dari 3000 r. hingga 4300 p. (untuk membuang satu nevus).
  • Penyingkiran sebilangan besar nevi kecil dalam satu prosedur - dari 450 rubel. hingga 700 r.

Doktor tahi lalat

Mol (nevi) adalah luka jinak dan berpigmen pada kulit. Mereka tidak menimbulkan bahaya kesihatan, tetapi dalam keadaan tertentu mereka boleh berubah menjadi neoplasma malignan (melanoma). Atas sebab ini, banyak orang bimbang tentang tahi lalat dan ingin membuangnya..

  • Bilakah perlu dikunjungi pakar?
  • Punca tahi lalat
  • Gejala kelahiran semula
  • Kecederaan pada nevi
  • Doktor mana yang harus saya hubungi mengenai tahi lalat?
  • Diagnostik

Bilakah perlu dikunjungi pakar?

Doktor harus dikunjungi ketika bentuk, warna, ukuran tahi lalat berubah, dan juga jika terjadi ketidakselesaan dan sakit di tempat pembentukan. Seorang doktor tahi lalat (selalunya ahli onkologi) dapat menentukan sifat neoplasma dan, jika perlu, menetapkan rawatan yang sesuai.

Punca tahi lalat

Sebilangan tahi lalat adalah kongenital. Mereka terbentuk berkaitan dengan gangguan tempatan pembelahan sel kulit selama tempoh perkembangan intrauterin janin, dan sudah muncul ketika anak tumbuh. Lokasi dan ukuran beberapa nevi dapat diwarisi.

Faktor utama yang memprovokasi penampilan tahi lalat baru adalah pendedahan yang berpanjangan dan sengit terhadap sinar ultraviolet. Pembentukan nevi semasa perubahan hormon (akil baligh, kehamilan) juga sering diperhatikan..

Gejala kelahiran semula

Doktor telah mengenal pasti tanda-tanda utama yang mungkin menunjukkan degenerasi tahi lalat ganas. Ini termasuk:

  • Peningkatan saiz yang cepat. Salah satu gejala yang membimbangkan adalah pertumbuhan asimetris, yang membawa kepada perubahan bentuk nevus.
  • Perubahan warna, iaitu kegelapan tahi lalat yang cepat dan tidak rata.
  • Munculnya rasa sakit, terbakar di tempat penyetempatan pendidikan.
  • Kemunculan ulserasi, retakan pada permukaan tahi lalat.
  • Perubahan tisu sekitarnya dalam bentuk corolla kemerahan yang bengkak.

Sekiranya anda menjumpai sekurang-kurangnya satu daripada tanda-tanda ini, anda mesti berjumpa doktor dengan segera. Dalam masa yang singkat, tahi lalat biasa dapat merosot menjadi neoplasma kulit yang ganas - melanoma. Tumor ini cepat bermetastasis dan mempunyai kadar kematian yang tinggi..

Lokasi tahi lalat di kawasan kulit yang selalu terdedah kepada sinaran ultraviolet (muka, tangan) juga menjadi alasan untuk berjumpa doktor. Pendedahan yang kuat terhadap cahaya matahari adalah salah satu pencetus utama transformasi malignan.

Kecederaan pada nevi

Faktor lain yang boleh mencetuskan permulaan keganasan adalah trauma tahi lalat. Lebih-lebih lagi, pendidikan boleh cedera baik untuk waktu yang lama, misalnya, dengan gesekan berterusan atau meremas pakaian, dan sebagai akibat pengaruh luaran yang lebih serius, misalnya, ketika tahi lalat dipotong.

Sekiranya tahi lalat itu rosak secara tidak sengaja, ia mesti dirawat dengan teliti dengan larutan pembasmi kuman. Sekiranya terdapat pendarahan, ia harus dihentikan dengan pembalut steril atau kain kasa. Pembentukan yang cedera harus diperiksa oleh doktor secepat mungkin untuk menentukan rancangan tindakan selanjutnya. Pakar boleh mengesyorkan membuang sisa tahi lalat atau menjalani pemeriksaan rutin untuk keganasan untuk beberapa waktu.

Doktor mana yang harus saya hubungi mengenai tahi lalat?

Terdapat beberapa kepakaran perubatan yang menangani rawatan nevi: pakar dermatologi, ahli onkologi, pakar bedah. Terdapat juga doktor yang berasingan untuk neoplasma kulit - ahli onkodermatologi.

Lawatan ke pakar dermatologi

Ahli dermatologi adalah doktor pertama yang harus dihubungi untuk mendapatkan tahi lalat. Pakar inilah yang, dalam kebanyakan kes, dapat mengecualikan proses ganas berdasarkan hasil pemeriksaan dan dermatoskopi..

Mengapa pergi ke pakar bedah?

Sekiranya tahi lalat itu jinak, tetapi selalu terdedah kepada geseran atau tekanan, maka tahi lalat itu dapat dikeluarkan oleh pakar bedah. Pakar bedah plastik boleh berkonsultasi sekiranya terdapat masalah estetik seperti tahi lalat di wajah atau kawasan kulit lain yang kelihatan. Untuk nevi seperti itu, jika mereka tidak menimbulkan persoalan mengenai keburukan mereka, disarankan membuang dengan laser.

Bila berjumpa dengan pakar onkologi?

Sekiranya anda mempunyai tahi lalat dengan tanda-tanda degenerasi malignan, anda boleh segera menghubungi pakar onkologi. Seorang doktor pakar ini mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk rawatan pembedahan melanoma dan tumor kulit ganas yang lain. Kanser lebih awal dikesan, semakin baik prognosisnya..

Adakah mungkin untuk menyelesaikan masalah dengan jurusolek?

Penyingkiran tahi lalat di salon kecantikan dan pejabat hanya boleh dilakukan oleh pakar kecantikan yang mempunyai pendidikan perubatan yang lebih tinggi. Terdapat beberapa cara untuk menghilangkan lesi kulit jinak: kaedah laser, cryodestruction, electrocoagulation. Pesakit perlu berunding dengan pakar onkologi sebelum mengeluarkan nevus dari pakar kosmetologi, kerana, sebagai contoh, selepas penyingkiran laser, kemungkinan pemeriksaan histologi tisu hilang.

Ahli onkologi-mamologi

Wanita yang mempunyai tahi lalat pada kulit kelenjar susu dengan tanda-tanda kemungkinan proses ganas harus diperiksa oleh ahli onkologi-mamologi. Doktor kepakaran ini memilih rancangan rawatan dengan mengambil kira keunikan struktur dan fungsi kelenjar susu.

Diagnostik

Dalam proses diagnosis nevi, doktor menggunakan kedua-dua kaedah standard (anamnesis, pemeriksaan visual) dan kaedah diagnostik instrumental. Sangat bermaklumat dalam kes ini adalah kajian seperti dermatoskopi, biopsi dan analisis histologi tahi lalat..

Dermatoskopi

Inti dari kaedah dermatoskopi adalah memeriksa kulit di bawah pembesaran. Semasa kajian, doktor menilai warna dan struktur epidermis, mengenal pasti ciri-ciri utama ruam kulit, memeriksa persimpangan epidermis-dermal dan lapisan papilari dermis.

Untuk menjalankan kajian ini, alat khas digunakan - dermatoskop. Peranti ini boleh menyerupai kaca pembesar kecil (dermatoskopi manual) atau boleh menjadi alat khas yang dapat dilengkapi dengan fungsi fotografi digital dengan kemungkinan analisis terperinci, hingga komputerisasi, dari pelbagai struktur kulit.

Kaedah dermatoskopi mudah dan mudah diakses, tetapi pada masa yang sama sangat bermaklumat. Pemeriksaan oleh doktor tahi lalat dengan dermatoskop secara signifikan meningkatkan kemungkinan mengesan tumor kulit ganas, terutamanya melanoma.

Biopsi dan histologi

Semasa biopsi, doktor mengambil sampel tisu untuk diagnosis histologi berikutnya. Prosedur harus dilakukan di ruang ganti atau ruang operasi dengan mematuhi peraturan asepsis dan antisepsis.

Jenis biopsi tahi lalat yang mungkin:

  • Eksklusif, di mana pembentukan kulit di dalam kulit yang sihat dan tisu lembut sepenuhnya dikeluarkan.
  • Sementara, bahagian tahi lalat dikeluarkan dari tengah dengan penangkapan tisu utuh.
  • Curette - bahan diperoleh menggunakan kuret dalam bentuk sudu atau cincin.
  • Tusukan - dilakukan dengan menggunakan pisau tiub khas, yang membolehkan anda mendapatkan lajur tisu untuk penyelidikan dari epidermis, dermis dan lapisan lemak subkutan.

Pemeriksaan histologi melibatkan kajian bahan yang diperoleh di bawah mikroskop setelah penetapannya, pemenjaraan di blok parafin dan pewarnaan.

Pemeriksaan histologi tahi lalat dilakukan secara purata 7-10 hari. Walau bagaimanapun, jika doktor mengesyaki adanya melanoma, kajian mendesak mungkin dilakukan dengan menggunakan kaedah dipercepat selama beberapa jam. Ia kurang tepat, jadi diagnosis akhir dibuat kemudian..

Tahi lalat tumbuh: apa yang perlu dilakukan, mengapa ia berlaku, doktor mana yang harus dihubungi

Tahi lalat adalah bintik-bintik umum dari berbagai bentuk dan warna yang terdapat di badan setiap orang, biasanya tidak menimbulkan banyak masalah. Tetapi jika tahi lalat tumbuh, adakah ia berbahaya atau tidak?

Bolehkah tahi lalat tumbuh?

Kanak-kanak paling kerap dilahirkan tanpa tahi lalat, pertumbuhan aktif nevi bermula selepas tiga tahun, kadang-kadang terdapat nevi kongenital yang terletak di kepala, lengan atau kaki, biasanya tidak lebih dari 10 daripadanya.

Penampilan formasi berkurang dengan usia, mereka tidak muncul selepas 35 tahun, pada orang berkulit putih ada lebih banyak nevi.

Bentuk tanda lahir kecil paling sering tidak berubah, peningkatan menunjukkan perkembangan penyakit serius.

Pertumbuhan tahi lalat selalunya merupakan tanda pertama melanoma - barah kulit.

Sebab-sebab pertumbuhan tahi lalat

Sebab-sebab peningkatan ukuran nevus tidak berbahaya dan berbahaya, tetapi dalam keadaan apa pun, situasi seperti ini memerlukan pengawasan perubatan yang berterusan. Kadang-kadang pertumbuhan pendidikan pesat, tetapi seringkali orang tidak memperhatikan peningkatan ukuran bintik sehingga muncul gejala berbahaya tambahan.

Mengapa tahi lalat tumbuh:

  1. Kerosakan mekanikal. Tahi lalat yang berada di tempat geseran berterusan atau zon pencukur sering terluka, yang memprovokasi pertumbuhannya. Traumatik nevi terletak di bahagian belakang, di bawah kelenjar susu pada wanita, di ketiak, di wajah pada lelaki, dan di kepala. Sekiranya formasi dikeluarkan secara tidak sengaja, luka harus dijaga dengan teliti - jangkitan boleh menyebabkan perkembangan proses keradangan, degenerasi tisu.
  2. Ketidakseimbangan hormon adalah sebab utama pertumbuhan tahi lalat semasa kehamilan, menopaus, akil baligh. Peningkatan atau penurunan jumlah hormon seks, penggunaan ubat hormon menyebabkan peningkatan ukuran nevus.
  3. Ultraviolet. Di bawah pengaruh cahaya matahari, jumlah melanin meningkat, itulah sebabnya bintik-bintik usia muncul di kulit. Pendedahan jangka panjang terhadap cahaya matahari tanpa peralatan pelindung khas boleh menyebabkan melanoma, kumpulan risiko termasuk orang yang berkulit cerah dan berambut merah. Doktor mengesyorkan agar semua orang tidak berada di bawah sinar matahari antara 11 pagi dan 4 petang.
  4. Papillomavirus manusia - pengaktifan virus berlaku dengan latar belakang imuniti yang lemah, ketuat, papilloma, tahi lalat muncul.
  5. Kerosakan hati dan kelenjar tiroid.
  6. Kecenderungan genetik.

Sebarang tahi lalat yang muncul selepas usia 35 tahun dianggap berpotensi berbahaya. Nevi yang muncul pada kanak-kanak atau remaja jarang merosot menjadi barah.

Mengapa tahi lalat jauh tumbuh?

Kadang-kadang bintik baru muncul di laman nevus yang dikeluarkan - apakah maksudnya? Kekambuhan ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa mengeluarkan, kaedah biopsi separa digunakan - formasi tidak sepenuhnya dipotong, tetapi hanya dipotong dari permukaan. Zarah tahi lalat kekal di lapisan dermis dan subkutan, yang mungkin mula tumbuh.

Adakah kambuh nevus berbahaya? Sekiranya analisis awal tidak menunjukkan tanda-tanda degenerasi tisu, maka pertumbuhan semula tahi lalat tidak berbahaya. Dalam kes sedemikian, anda harus berjumpa doktor untuk merasa tenang, anda perlu menjalani ujian sekali lagi.

Selalunya, tahi lalat dilahirkan semula, yang terletak di lengan, kepala, kaki, paha dalam, di dada, di pangkal paha, di bahagian belakang leher.

Adakah tahi lalat tumbuh berbahaya??

Mol jinak biasa mempunyai pigmentasi yang seragam mulai dari daging dan kuning hingga pelbagai warna coklat. Bentuknya boleh rata atau cembung, rambut sering tumbuh dari tahi lalat, formasi berbeza dalam simetri, bahagian kanan dan kiri sama. Biasanya nevi tidak menyebabkan rasa tidak selesa, gatal, pendarahan dan kesakitan tidak ada.

Bahaya utama tumbuh tahi lalat adalah perkembangan melanoma, sejenis barah yang sangat berbahaya yang boleh terjadi pada orang dewasa dan kanak-kanak. Sekiranya pendidikan meningkat, gatal, sakit, lawatan ke doktor tidak dapat ditangguhkan.

Tanda-tanda berbahaya tahi lalat ganas:

  • di tahi lalat barah terdapat ulser yang selalu berdarah, atau mengeluarkan cecair purulen, ichor;
  • dalam nevus malignan, beberapa warna selalu ada, kadang-kadang warna atipikal muncul - ungu, merah terang, oren, biru, hitam tepu;
  • gatal-gatal, rasa sakit muncul, struktur menjadi heterogen, sempadan kehilangan kejelasan, pembentukan menjadi tidak simetri;
  • melanoma meningkat dengan cepat saiznya, mula tumbuh tinggi.

Kumpulan yang terpisah adalah nevi displastik, gejala mereka mungkin menyerupai degenerasi tisu malignan, tetapi jarang berubah menjadi melanoma. Hanya seorang doktor yang dapat membezakan formasi tersebut dari tahi lalat barah..

Doktor mana yang harus dihubungi?

Untuk menentukan diagnosis yang tepat, dilakukan biopsi - sebahagian daripada epitel dikeluarkan, dihantar ke makmal untuk mengesan kehadiran sel barah dalam tisu. Kaedah diagnostik boleh merangkumi histologi, CT, ultrasound, pesakit perlu menderma darah untuk kehadiran penanda onkogenik. Pemeriksaan molekul mendedahkan walaupun nevi kecil yang dipengaruhi oleh melanoma.

Sekiranya pertumbuhan tahi lalat disebabkan oleh perubahan tahap hormon, adalah perlu untuk mengunjungi ahli endokrinologi untuk mengesampingkan adanya kerusakan pada kelenjar tiroid, yang sering menimbulkan peningkatan ukuran nevi.

Dengan peningkatan saiz tahi lalat, anda tidak boleh pergi ke salon kecantikan - di institusi seperti itu mereka tidak dapat menjalankan semua jenis diagnostik yang diperlukan. Mengeluarkan nevus tanpa ujian awal boleh menyebabkan perkembangan melanoma yang cepat..

Nevi yang peningkatan saiznya tidak dapat dihilangkan sendiri - pelanggaran integriti kulit dapat mempercepat degenerasi pembentukan jinak menjadi melanoma.

Adakah mungkin untuk membuang tahi lalat yang tumbuh?

Luka yang tumbuh, walaupun jinak, mesti dikeluarkan. Berdasarkan biopsi, doktor akan mengesyorkan cara paling selamat dan paling optimum untuk membuang nevus.

Pembuangan formasi tidak dilakukan sekiranya terdapat virus dan selsema, patologi jantung, demam, gangguan mental. Operasi semasa kehamilan dilakukan hanya jika nevus tumbuh dengan cepat, ada kemungkinan mengembangkan melanoma.

Penyingkiran tahi lalat

Salah satu kaedah terbaik untuk menghilangkan lesi adalah biopsi eksisi, kaedah ini membolehkan kajian tisu yang lebih jelas, untuk membersihkan keadaan kawasan berpigmen. Di bawah anestesia tempatan, pembentukan bersama dengan bahagian subkutan dan tisu sekitarnya dikeluarkan.

Kaedah penyingkiran tahi lalat:

  1. Cryodestruction - pendedahan tisu kepada nitrogen cair. Dalam proses pembekuan, tisu terkelupas. Kaedah ini jarang digunakan, kerana semasa prosedur mustahil untuk mengawal kedalaman penembusan nitrogen, jika bahagian pembentukan subkutan tidak dikeluarkan, ia akan mulai tumbuh lagi.
  2. Electrocoagulation - penyingkiran tahi lalat oleh arus elektrik. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tempatan, setelah itu tisu dihantar untuk histologi untuk mengesan kehadiran sel barah.
  3. Terapi laser. Salah satu kaedah penyingkiran yang paling cepat dan tidak menyakitkan, setelah operasi tidak ada bekas luka, ia sesuai untuk pemotongan nevi di wajah. Kekurangan - tisu dibakar sepenuhnya, mustahil untuk melakukan pemeriksaan histologi.
  4. Terapi gelombang radio. Kesan pada nevus dengan arus. Operasi berlangsung sekitar 20 minit, ia membolehkan anda membuang tisu yang bermasalah sahaja tanpa menjejaskan kawasan yang sihat; setelah eksisi, analisis histologi dapat dilakukan. Setelah dikeluarkan, tidak ada bekas luka atau bekas luka, tetapi kaedah ini hanya sesuai untuk menghilangkan tahi lalat kecil.
  5. Pembuangan pembedahan. Kaedah yang berkesan, tetapi tidak sesuai untuk menghilangkan nevi yang berada di tempat yang menonjol, kerana bekas luka masih ada selepas operasi. Kaedah ini selalu digunakan untuk eksisi neoplasma malignan..

Doktor mengesyorkan melincirkan tempat penyingkiran dengan larutan kalium permanganat, menggunakan salap antiseptik. Sehingga luka sembuh, ia tidak dapat dibasahi; anda harus menolak untuk mengunjungi kolam renang, sauna dan solarium untuk sementara waktu. Tempoh tempoh pemulihan adalah 10-14 hari.

Sekiranya tahi lalat mula tumbuh dengan cepat, ini berbahaya, terutamanya jika keadaan seperti itu diperhatikan pada kanak-kanak. Keperluan mendesak untuk mengunjungi ahli dermatologi, menjalani pemeriksaan penuh. Melanoma memberi tindak balas yang baik terhadap rawatan pada peringkat awal; dalam kes lanjut, kebarangkalian kematiannya cukup tinggi.

Mengapa tahi lalat tumbuh? Betapa membimbangkan gejala ini?

Terdapat sel-sel di dalam tubuh manusia yang bertanggungjawab untuk warna kulit. Mereka dipanggil melanosit. Mol (nevus) adalah pengumpulan sel-sel tersebut di satu kawasan. Formasi ini terdapat dalam pelbagai warna, bentuk dan relief. Mereka muncul semasa kelahiran dan sepanjang hayat. Selalunya, tahi lalat tidak menyebabkan ketidakselesaan atau masalah kesihatan..

Walau bagaimanapun, baru-baru ini, nevi yang mempunyai sifat onkologi sering muncul. Bahkan pembentukan jinak kongenital dapat merosot menjadi barah. Terdapat banyak sebab untuk ini. Tahi lalat atau nevus harus dipantau secara berkala. Apabila ia berubah warna atau bentuk, perlu segera berjumpa doktor..

Sekiranya terdapat formasi di badan, maka tidak boleh cedera. Semasa mandi, lebih baik tidak menggunakan kain lap di mana tahi lalat tumbuh. Selalunya orang tidak senang dengan adanya kecacatan kosmetik seperti itu dan berusaha menyingkirkannya dengan segala cara yang mungkin. Sama sekali tidak boleh diterima untuk melakukan prosedur sedemikian di rumah..

Sekiranya tahi lalat itu kelihatan buruk, lebih baik mengunjungi kemudahan perubatan. Di sana, doktor yang berpengalaman akan membantu menyelesaikan masalah tanpa bahaya..

Varieti tahi lalat

Jenis utama tahi lalat:

  • Berpigmen - boleh berwarna terang atau hitam, kecil atau sangat besar. Perbezaan utama dari kulit yang lain adalah warna.
  • Vaskular (hemangioma) - formasi merah jambu atau merah dengan warna kebiruan. Mencerahkan apabila ditekan di permukaan.
  • Warty - tinggi, bergelombang. Selalunya burgundy atau merah jambu. Kadang-kadang berwarna daging.

Tidak kira kumpulan, mereka semua boleh menjadi jinak dan sebaliknya. Terdapat banyak nevi, yang masing-masing mempunyai nama perubatannya sendiri:

  • tahi lalat biru;
  • tahi lalat Sutton;
  • tahi lalat kompleks;
  • tahi lalat intradermal;
  • tahi lalat berpigmen gergasi;
  • nevi displastik.

Kadang-kadang berlaku bahawa rambut tumbuh dari tahi lalat. Ini bukan semacam gejala yang membimbangkan. Perkara yang paling penting adalah tidak menariknya, agar tidak mencederakan pendidikan itu sendiri.

Sebab-sebab degenerasi nevus menjadi barah

Selalunya, kebanyakan tahi lalat tidak berbahaya. Ini memerlukan dorongan tertentu. Penyebab degenerasi tanda lahir yang paling biasa:

  • Ketidakseimbangan hormon - semasa perubahan hormon, sel kulit berubah. Adalah perlu untuk memantau nevi dengan teliti semasa akil baligh, kehamilan, menopaus. Sekiranya tahi lalat mula tumbuh, anda mesti berjumpa doktor..
  • Pendedahan sinar matahari yang berlebihan adalah faktor utama perkembangan barah kulit. Pendedahan kepada sinaran ultraviolet mendorong degenerasi sel. Adalah sangat penting, berada di bawah sinar matahari, untuk meminimumkan kemungkinan terjadinya luka bakar, mereka yang sangat melemahkan imuniti kulit dan menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan. Amat diperlukan untuk menyembunyikan tempat tahi lalat tumbuh dari matahari..
  • Trauma - Ramai orang mengambil tahi lalat di badan mereka dengan ringan. Hanya sedikit orang yang tahu bahawa trauma pembentukan jinak dengan cepat dapat merosot menjadi barah. Tempat tumbuh tahi lalat tidak boleh digosok dengan kain lap. Mereka tidak boleh diperas atau ditarik dengan benang. Namun, sekiranya tahi lalat itu sangat bimbang, lebih baik berjumpa doktor..

Tahi lalat berbahaya

Mengapa tahi lalat tumbuh, dan seberapa selamatnya, membimbangkan banyak orang. Anda perlu sangat berhati-hati dengan mereka. Sebarang perubahan dalam penampilan pasti membimbangkan. Secara berkala, tahi lalat kongenital di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu boleh berubah menjadi barah. Perkara utama di sini adalah tidak ketinggalan gejala pertama..

Pada peringkat awal, penyakit ini mudah diubati. Jumlah yang dipulihkan hampir 100%. Pada peringkat kemudian, prognosis kurang optimis dan penyakit ini boleh membawa maut. Anda perlu pergi ke hospital jika tahi lalat tumbuh dengan cepat.

Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini, doktor akan memberitahu.

Gejala degenerasi tahi lalat:

  • perubahan saiz, warna;
  • keradangan di sekitar tahi lalat;
  • menaikkannya di atas permukaan kulit;
  • perubahan struktur, tahi lalat pernis;
  • ketidakselesaan yang berkaitan dengan gatal-gatal;
  • pembentukan nodul, pengerasan;
  • garis besar kabur.

Bagi tahi lalat baru, maka mereka harus dirawat dengan lebih berhati-hati. Sebarang pertumbuhan baru pada kulit lebih besar dari 0.5 sentimeter memerlukan pengawasan perubatan. Juga, anda perlu segera pergi ke hospital sekiranya tahi lalat tumbuh dengan cepat. Tidak ramai orang yang tahu doktor mana yang harus dikunjungi. Penyakit ini dirawat oleh ahli onkologi.

Tahi lalat selamat

Sebilangan besar tahi lalat pada tubuh manusia tidak menimbulkan ancaman kesihatan. Pembentukan kongenital kecil yang tidak dipadatkan, dengan tepi yang jelas sama sekali tidak berbahaya. Mereka boleh dilahirkan kembali menjadi onkologi hanya di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu. Terdapat jenis nevi jinak tertentu yang boleh tumbuh dalam ukuran..

Mengapa tahi lalat tumbuh menarik bagi banyak orang. Varieti ini merangkumi hemangioma. Ini adalah tumor jinak yang disebabkan oleh pengumpulan sejumlah besar sel di saluran darah. Sekiranya pembentukannya meningkat dengan cepat, ia akan dikeluarkan secara pembedahan. Dalam kebanyakan kes, rawatan dijalankan dengan ubat hormon..

Apa tahi lalat yang perlu dirawat dan bagaimana

Semua pembentukan yang mencurigakan pada kulit memerlukan pengawasan perubatan yang ketat. Pengambilan ubat sendiri atau pembuangan di rumah dilarang sama sekali. Sekiranya tahi lalat jinak dan cacat kosmetik, ia hanya dibuang melalui pembedahan. Terapi laser juga popular dalam perkara ini..

Dengan formasi malignan, semuanya lebih rumit. Sebagai permulaan, banyak kajian dilakukan untuk membuat diagnosis yang tepat dan menentukan tahapnya. Kemudian rawatan dijalankan. Pada peringkat awal, sudah cukup untuk membuang tahi lalat dan tindak lanjutnya. Penyakit yang diabaikan sangat sukar untuk diubati. Terapi kimia dan sinaran umum digunakan.

Prognosisnya mungkin buruk.

Komplikasi selepas membuang tahi lalat

Untuk mengelakkan komplikasi selepas pembedahan membuang tahi lalat, anda mesti mengikuti semua arahan doktor:

  • merawat luka dengan larutan antiseptik setiap hari;
  • sapukan salap antibiotik;
  • jangan keluarkan kerak dari permukaan luka sendiri;
  • jangan sapukan pelbagai kosmetik pada kulit selama 7-10 hari.

Sebagai peraturan, penyembuhan luka sepenuhnya berlaku setelah 3 minggu.Jika tahi lalat ganas telah dikeluarkan, maka pesakit harus berhati-hati memerhatikan tubuhnya untuk waktu yang lama untuk pembentukan baru..

Sekiranya kekambuhan berlaku, pesakit dihantar ke onkologi untuk meneruskan rawatan. Setelah membuang tahi lalat biasa dan mengikuti semua arahan doktor, risiko komplikasi semasa operasi ini adalah minimum.

Sekiranya ukuran lesi itu besar, bekas luka dan parut mungkin tetap ada, yang kemudian dapat dihilangkan dengan laser.

Apa yang tidak boleh dilakukan dengan tahi lalat

Sebarang formasi pada kulit harus dipantau. Sekiranya nevus tidak menampakkan diri untuk masa yang lama, anda tidak perlu risau. Anda perlu berjumpa doktor sekiranya terdapat tahi lalat yang baru dan mencurigakan..

Sekiranya yang sedia ada mula berubah, ini juga memerlukan nasihat perubatan segera. Apabila rambut tumbuh dari tahi lalat, tidak perlu dicabut atau dicukur. Ini membawa kepada kecederaan, yang boleh mencetuskan transformasi pendidikan menjadi onkologi..

Agar tahi lalat tidak menimbulkan masalah, anda mesti mematuhi beberapa peraturan mudah:

  • elakkan pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan;
  • jangan gunakan kain lap di tempat tahi lalat berkumpul;
  • jangan tarik rambut dari mereka;
  • tahi lalat tidak boleh diperah, disisir.

Sekiranya tahi lalat itu cedera, anda mesti berjumpa doktor..

Tanda lahir pada kanak-kanak

Apabila tahi lalat tumbuh di badan anak-anak, ia memberi banyak kegembiraan kepada ibu bapa. Sebilangan besar nevi pada bayi muncul sejak lahir hingga satu tahun. Hampir setiap kanak-kanak mempunyai tahi lalat rata kecil di badan. Memerlukan lebih banyak perhatian:

  • nevi berdiameter lebih dari 0.5 sentimeter;
  • ditinggikan di atas permukaan;
  • dengan tepi kabur;
  • berkembang pesat;
  • menukar warna;
  • gatal dan meradang.

Sekiranya anda mengenal pasti tahi lalat yang mencurigakan, anda mesti berjumpa pakar onkologi.

Tanda-tanda rakyat mengenai tahi lalat

Untuk masa yang lama terdapat kepercayaan bahawa sebilangan besar tahi lalat menggambarkan kehidupan yang bahagia bagi seseorang. Di tempat tahi lalat tumbuh, anda dapat menentukan sifatnya:

  • di dahi - kebijaksanaan;
  • di pipi dan di bawah mata - kebaikan dan kelembutan;
  • di tulang pipi - keberanian, tekad;
  • di kulit kepala - pemikiran falsafah;
  • di kuil di sebelah kanan - intuisi halus;
  • menyombongkan telinga;
  • pada lidah - orang seperti itu terlalu banyak bercakap;
  • di leher - kecerdasan tinggi;
  • di bahu - tanda karma orang kuat yang tidak mengenali pihak berkuasa;
  • pada perut - histeria;
  • pada kelopak mata - sensualitas;
  • di atas bibir atas - tipu daya;
  • pada hidung - rasa humor, kesombongan;
  • di kaki - tenaga penting;
  • Pada kaki bawah - kemudahan mengangkat;
  • di lutut saya - tidak sabar;
  • di telapak tangan - gaya hidup pertapa;
  • pada siku - ketidakupayaan;
  • di belakang - ketepatan pada diri sendiri dan orang lain.

Doktor mol (pakar dermatologi, pakar bedah, ahli onkologi, pakar kecantikan)

Tubuh setiap orang boleh dikira dari beberapa hingga beberapa lusin tahi lalat. Fenomena ini tidak berbahaya dan tidak memerlukan rawatan perubatan. Kecuali apabila nevi mengubah warna, saiz, struktur dan menyebabkan kesakitan fizikal seseorang. Sekiranya salah satu daripada gejala ini berlaku, anda perlu mengetahui doktor yang harus dihubungi dengan tahi lalat..

Doktor mana yang harus pergi dengan tahi lalat

Mol adalah pembentukan jinak yang terdiri daripada sel-sel yang dapat mengumpulkan melanin. Warna nevus bergantung pada jumlah melanin dalam sel-sel pembentukan. Tetapi di bawah pengaruh faktor yang tidak menguntungkan, mungkin ada risiko merosotnya pendidikan.

Sekiranya seseorang mempunyai maklumat yang betul mengenai doktor mana yang harus menunjukkan tahi lalat, maka dia akan dapat berjumpa dengan pakar yang diperlukan pada waktunya, yang akan melakukan pemeriksaan dan perundingan. Ini akan membantu mengesan proses yang tidak baik sebelum melalui tahap yang lebih berbahaya, serta mengurangkan risiko komplikasi pada tubuh..

Pakar Dermatologi

Sekiranya keadaan memerlukannya, pakar nevus boleh menetapkan lebih daripada satu kaedah pemeriksaan sehingga diagnosis disahkan dengan beberapa cara. Sekiranya nevus tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan dan tidak perlu dikeluarkan, pakar dermatologi akan memberi ubat untuk melegakan pesakit. Walau bagaimanapun, jika doktor mengesyaki bahawa pembentukannya mungkin ganas, dia akan merujuk orang itu untuk diperiksa oleh pakar onkologi, pakar bedah, ahli onkodermatologi.

Pakar Bedah

Sekiranya pakar dermatologi memeriksa seseorang dan membuat diagnosis yang memerlukan pembedahan, maka dia perlu mengunjungi pakar bedah seterusnya. Dia pakar dalam penghapusan luka. Selepas pelantikan operasi, orang tersebut disyorkan untuk bersiap sedia untuk campur tangan pembedahan.

Proses ini boleh memakan masa beberapa jam atau beberapa hari. Tempoh masa bergantung pada keadaan nevus atau berapa banyak operasi yang dilakukan doktor. Prosedur untuk membuang tanda lahir yang mula menyakitkan, tumbuh atau berubah warna memerlukan beberapa minit. Dalam kes ini, sensasi menyakitkan pada seseorang tidak akan ada. Satu-satunya peringatan adalah kos prosedur yang tinggi..

Pakar bedah mungkin menawarkan kaedah yang lebih murah untuk menghilangkan nevus. Ia terdiri daripada menggunakan pisau bedah konvensional. Satu-satunya kelemahan adalah parut yang akan dialami seseorang selepas operasi. Baca cadangan: Pembuangan parut selepas tahi lalat: cara berkesan untuk menghilangkan parut.

Pakar Onkologi

Sekiranya nevus seseorang mula tumbuh, menjadi hitam atau sakit, persoalannya, doktor mana yang harus menunjukkan tahi lalat seperti itu. Pakar onkologi yang pakar dalam barah pelbagai bahagian badan.

Sekiranya terdapat tahi lalat ganas, anda harus menghubungi pakar onkodermatologi. Pengkhususannya adalah dalam barah kulit..

Sekiranya tanda lahir sifat patologi ada di dada wanita, dia harus meminta pertolongan dari ahli onkologi, pakar mamologi, dia adalah pakar dalam tahi lalat dengan penyetempatan sedemikian.

Apabila merujuk kepada perundingan dengan ahli onkologi, seseorang perlu diperiksa. Untuk menjelaskan diagnosis, doktor akan merujuknya ke biopsi atau histologi. Sekiranya disahkan bahawa nevus telah merosot menjadi tumor ganas, pesakit akan diberikan prosedur untuk membuang nevus tersebut. Pakar onkologi akan menasihatkan doktor mana yang membuang tahi lalat.

Pakar kecantikan

Terdapat pendapat orang bahawa apabila pertumbuhan yang menggantung terletak di tempat seperti wajah, kawasan intim, anda harus menghubungi jurusolek. Pendapat ini salah.

Pakar kosmetik bukan milik doktor yang memahami pertumbuhan pada tubuh manusia. Dan lebih-lebih lagi, dia tidak dapat melakukan campur tangan pada tanda lahir..

Pakar kosmetik dapat memberi nasihat kepada orang yang telah menggunakan cara merawat formasi jinak.

Sekiranya seseorang telah menggaru atau merobek tanda lahir, disarankan agar dia diperiksa di institusi perubatan, tetapi tidak dengan pakar kecantikan. Seorang doktor profil ini tidak akan melakukan pemeriksaan yang tepat dan tidak akan membuat diagnosis yang diperlukan. Untuk menentukan jenis nevus, sama ada berbahaya atau tidak, anda harus menghubungi hospital dengan pakar yang berkelayakan.

Bagaimana diagnosisnya

Untuk membuat diagnosis yang tepat, doktor tahi lalat menggunakan kaedah berikut:

  1. Biopsi. Kaedah diagnosis ini digunakan jika terdapat kecurigaan bahawa pembentukannya ganas. Dengan bantuan forceps, sebahagian kecil terkoyak dari nevus. Potongan yang dipisahkan diletakkan di dalam bekas khas dan dihantar untuk penyelidikan menyeluruh dalam keadaan makmal..
  2. Dermatoskopi. Kaedah diagnostik ini menggunakan dermatoskop. Pertama sekali, doktor mengoleskan tanda lahir dengan penyelesaian yang diperlukan. Kemudian dia memeriksa nevus dengan dermatoskop.
  3. Diagnostik komputer. Kaedah ini melibatkan pemeriksaan pendidikan menggunakan kamera video digital, yang dilengkapi dengan resolusi yang baik. Dengan pemeriksaan menyeluruh mengenai tempat yang mengganggu, doktor dapat menentukan perubahan yang berlaku pada nevus.
  4. Histologi. Kaedah ini terdiri daripada mengambil sampel tisu tahi lalat dan membawanya ke bilik makmal, di mana ia akan diperiksa untuk mengetahui adanya sel barah..

Sebelum ini, doktor akan mengetahui berapa lama perubahan formasi telah berlaku, kemudian dia akan memeriksa tempat di mana proses keradangan berlaku, kemudian dia akan menetapkan pemeriksaan tambahan, yang terdiri daripada lulus ujian darah umum dan analisis untuk kehadiran virus papilloma. Doktor akan membuat diagnosis setelah mendapat keputusan semua ujian. Berdasarkan diagnosis, anda boleh memilih kaedah yang berkesan dan selamat untuk merawat tanda lahir.

Doktor mana yang menunjukkan tanda lahir pada anak

Sekiranya kanak-kanak kecil mempunyai tahi lalat di tubuhnya yang sedang tumbuh, ahli terapi akan memberitahu anda doktor mana yang harus dikunjungi. Doktor seperti itu serba boleh. Setelah pemeriksaan peribadi mengenai pertumbuhan anak, dia akan menentukan pakar mana yang akan merujuk pesakit lebih lanjut. Selalunya rujukan dikeluarkan kepada ahli dermatologi pediatrik.

Apabila anda mengunjungi ahli dermatologi, anak itu akan diperiksa lagi, prosedur dermatoskopi akan dilakukan, berdasarkan keputusan yang akan dibuat sama ada pendidikan pada anak kecil perlu dikeluarkan, atau jika dapat dibiarkan begitu saja, dan menggunakan rawatan ubat. Pemeriksaan dengan dermatoskop tidak menyakitkan. Kelebihan kaedah diagnostik ini adalah pengesanan tahap awal barah, yang boleh digunakan untuk terapi..

Kos perundingan dan pemeriksaan tahi lalat masalah

Kos purata untuk berjumpa doktor yang pakar dalam tanda lahir pada orang dewasa dan kanak-kanak di Persekutuan Rusia adalah antara 300 hingga 800 rubel. Setelah berunding dan diperiksa, mungkin perlu menghapusnya. Formasi boleh terletak di bahagian tubuh yang berlainan, kosnya juga bergantung pada faktor ini. Yaitu:

  • Di muka dan leher - dari 1000 rubel. hingga tahun 1850 r.
  • Pada lengan dan kaki - RUB 750-1200.
  • Sekiranya tahi lalat besar - dari 3000 r. hingga 4300 p. (untuk membuang satu nevus).
  • Penyingkiran sebilangan besar nevi kecil dalam satu prosedur - dari 450 rubel. hingga 700 r.

Soalan 8 Moles Teratas: Bercakap dengan Pakar Onkologi Anda

Tahi lalat mana yang paling baik ditunjukkan kepada pakar, apakah mereka yang mempunyai banyak tahi lalat berisiko, dan apakah faktor utama perkembangan melanoma - mengenai perkara ini dalam temu bual dengan ahli onkologi.

Alexander Gennadievich Zhukovets Perunding Pusat Perubatan Kravira, pekerja N.N. N.N. Aleksandrova, pakar bedah-onkologi kategori tertinggi

Calon Sains Perubatan

- Penting untuk tidak terlepas perubahan yang berlaku dengan tahi lalat pada kulit anda. Lebih baik berjumpa doktor sekali lagi, bahkan mungkin mengeluarkan sesuatu jika ditunjukkan secara perubatan, daripada melewatkan penyakit serius.

Sekiranya seseorang mempunyai banyak tahi lalat

- Sekiranya seseorang mempunyai lebih daripada 75-100 tahi lalat di tubuhnya, dia mempunyai risiko peningkatan melanoma. Tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa dia akan mengembangkannya. Cuma orang ini perlu mengawasi keadaan tahi lalatnya dengan lebih teliti..

  • Tidak ada gunanya membuang semuanya, kerana sebenarnya, melanoma dari tahi lalat tidak berkembang dengan kerap - ini hanya sekitar 30% kes.
  • Bila berjumpa doktor
  • - Sekiranya anda melihat bahawa tahi lalat sudah mulai berubah bentuk, ukuran dan warna, ini adalah alasan untuk berjumpa doktor.

Terdapat nevi melanositik pigmen kongenital. Sebagai peraturan, tidak banyak dari mereka - mereka terdapat di 1% populasi.

Sekiranya kita membincangkan risiko mengembangkan melanoma pada tahi lalat, maka tahi lalat kongenital yang paling berbahaya, lebih-lebih lagi, besar - kira-kira 1-1,5 cm.

Jadi, jika anda melihat aktiviti di belakang mereka (perubahan warna, saiz dan bentuk), sekali lagi anda harus berjumpa doktor yang akan menentukan keperluan untuk memerhatikan atau membuangnya.

Tahi lalat berubah berapa lama harus berjaga

- Sekiranya berpuluh tahun atau bertahun-tahun, maka tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. By the way, pada wanita hamil, tahi lalat boleh berubah warna dan ukuran, yang juga normal. Sekiranya perubahan telah berlaku dalam tempoh enam bulan atau setahun, maka ada alasan untuk berjumpa doktor.

Pencetus utama untuk perkembangan melanoma

- Melanoma, seperti barah kulit, hingga menjadi bergaya untuk terlalu terbawa dengan selaran matahari, adalah penyakit yang sangat jarang berlaku. Hari ini, menurut statistik, wanita di Belarus menderita melanoma sedikit lebih kerap.

Salah satu faktor pencetus melanoma adalah sinaran ultraviolet. Kadang-kadang dos tunggal. Terdapat kes apabila melanoma awal (bukan invasif) yang perlahan tumbuh, setelah terdedah kepada sinaran ultraviolet dalam dos yang besar, berubah menjadi tahap yang agresif - ia mula tumbuh dan bermetastasis.

Apabila tahi lalat harus dikeluarkan

- Terdapat petunjuk perubatan dan kosmetik. Dengan kosmetik, semuanya sangat jelas - seseorang tidak menyukai tahi lalat, dan dia boleh membuangnya. Walau bagaimanapun, sebelum prosedur ini, saya tetap mengesyorkan berunding dengan pakar onkologi..

Sekiranya kita bercakap mengenai petunjuk perubatan, disyorkan untuk membuang tahi lalat yang:

  • selalu cedera (contohnya, pakaian selalu digosok ke atasnya, atau di kaki, telapak tangan); - tahi lalat yang rosak (dipotong, meradang, dll.);
  • tahi lalat tunggal besar.
  • Ini juga merangkumi petunjuk yang telah kita bicarakan - perubahan dalam ukuran, bentuk dan warna.

Siapa yang hendak pergi dan bagaimana pemeriksaan dilakukan

- Anda boleh menghubungi pakar dermatologi atau pakar bedah, yang, sekiranya disyaki, akan merujuk anda kepada pakar onkologi, atau terus ke pakar onkologi. Walau bagaimanapun, tanda-tanda utama pembentukan kulit ganas diketahui oleh doktor dan kepakaran lain..

Pemeriksaan luaran: menggunakan kaca pembesar, doktor menilai keadaan neoplasma. Ini adalah kaedah yang sangat berkesan jika anda melihat dengan teliti dan tahu apa yang harus dicari..

- Namun, ada kes apabila ukuran melanoma 3-5 mm, dan sangat sukar untuk mengetahui tanda-tanda luarannya semasa pemeriksaan rutin, walaupun dengan pengalaman yang cukup besar. Hari ini, untungnya, ada teknik yang membolehkan anda mendiagnosis melanoma pada peringkat awal perkembangan..

Untuk tujuan ini, gambar digital formasi pada kulit diambil, kemudian gambar diperbesar beberapa kali. Ini membolehkan anda melihat perubahan struktur kecil yang tidak dapat dilihat dengan cara biasa..

Di samping itu, terdapat program komputer khas yang membantu mengira risiko. Mereka. berapa tahi lalat mencurigakan tumor malignan.

Kaedah penyelidikan dermatoskopi digunakan secara meluas di seluruh dunia dan, sejauh yang saya tahu, peralatan ini juga diperakui di Belarus. Sudah tentu, ini adalah bantuan kepada pakar untuk diagnostik dan kawalan yang betul..

Walau bagaimanapun, jawapan terakhir selalu diberikan oleh ahli morfologi, seseorang yang melihat di bawah mikroskop bahawa pembentukan yang telah dikeluarkan.

Sekiranya doktor anda mengatakan terdapat risiko melanoma

- Anda tidak perlu takut. Risiko tidak bermaksud mengembangkan melanoma. Sebagai peraturan, di sini anda perlu membuang neoplasma, atau datang dalam tiga bulan dan menjalani semula pemeriksaan, adakah dinamik.

Pencegahan melanoma bagi mereka yang mempunyai banyak tahi lalat

- Sekiranya terdapat banyak tahi lalat pada tubuh manusia, maka setahun sekali (dan jika terdapat banyak tahi lalat, maka setiap enam bulan sekali) anda perlu diperiksa oleh pakar.

Anda juga perlu mengelakkan penyamakan katil dan penyamakan aktif. Terutama jika orang itu berkulit cerah dan berambut perang. Ini tidak bermaksud bahawa anda perlu takut dengan cahaya matahari, tetapi jangan berbaring di bawahnya sehingga anda menjadi coklat dan menggunakan krim photoprotective..

Helo Alexander Genadievich! Tolong beritahu saya di alamat mana anda bekerja? Saya sangat ingin melihat anda dengan anak mengenai tahi lalat di kepala.!

Dermatoskopi dilakukan di Minsk di beberapa pusat: di Prilukskaya (KVD), di Sinlab, dll..

Doktor tahi lalat: doktor mana yang membuang tahi lalat, doktor mana yang kena tahi lalat, gejala degenerasi tanda lahir

Mol (nevi) adalah luka jinak dan berpigmen pada kulit. Mereka tidak menimbulkan bahaya kesihatan, tetapi dalam keadaan tertentu mereka boleh berubah menjadi neoplasma malignan (melanoma). Atas sebab ini, banyak orang bimbang tentang tahi lalat dan ingin membuangnya..

Bilakah perlu dikunjungi pakar?

Doktor harus dikunjungi ketika bentuk, warna, ukuran tahi lalat berubah, dan juga jika terjadi ketidakselesaan dan sakit di tempat pembentukan. Seorang doktor tahi lalat (selalunya ahli onkologi) dapat menentukan sifat neoplasma dan, jika perlu, menetapkan rawatan yang sesuai.

Punca tahi lalat

Sebilangan tahi lalat adalah kongenital. Mereka terbentuk berkaitan dengan gangguan tempatan pembelahan sel kulit selama tempoh perkembangan intrauterin janin, dan sudah muncul ketika anak tumbuh. Lokasi dan ukuran beberapa nevi dapat diwarisi.

Faktor utama yang memprovokasi penampilan tahi lalat baru adalah pendedahan yang berpanjangan dan sengit terhadap sinar ultraviolet. Pembentukan nevi semasa perubahan hormon (akil baligh, kehamilan) juga sering diperhatikan..

Gejala kelahiran semula

Doktor telah mengenal pasti tanda-tanda utama yang mungkin menunjukkan degenerasi tahi lalat ganas. Ini termasuk:

  • Peningkatan saiz yang cepat. Salah satu gejala yang membimbangkan adalah pertumbuhan asimetris, yang membawa kepada perubahan bentuk nevus.
  • Perubahan warna, iaitu kegelapan tahi lalat yang cepat dan tidak rata.
  • Munculnya rasa sakit, terbakar di tempat penyetempatan pendidikan.
  • Kemunculan ulserasi, retakan pada permukaan tahi lalat.
  • Perubahan tisu sekitarnya dalam bentuk corolla kemerahan yang bengkak.

Sekiranya anda menjumpai sekurang-kurangnya satu daripada tanda-tanda ini, anda mesti berjumpa doktor dengan segera. Dalam masa yang singkat, tahi lalat biasa dapat merosot menjadi neoplasma kulit yang ganas - melanoma. Tumor ini cepat bermetastasis dan mempunyai kadar kematian yang tinggi..

Lokasi tahi lalat di kawasan kulit yang selalu terdedah kepada sinaran ultraviolet (muka, tangan) juga menjadi alasan untuk berjumpa doktor. Pendedahan yang kuat terhadap cahaya matahari adalah salah satu pencetus utama transformasi malignan.

Kecederaan pada nevi

Faktor lain yang boleh mencetuskan permulaan keganasan adalah trauma tahi lalat. Lebih-lebih lagi, pendidikan boleh cedera baik untuk waktu yang lama, misalnya, dengan gesekan berterusan atau meremas pakaian, dan sebagai akibat pengaruh luaran yang lebih serius, misalnya, ketika tahi lalat dipotong.

Sekiranya tahi lalat itu rosak secara tidak sengaja, ia mesti dirawat dengan teliti dengan larutan pembasmi kuman. Sekiranya terdapat pendarahan, ia harus dihentikan dengan pembalut steril atau kain kasa.

Pembentukan yang cedera harus diperiksa oleh doktor secepat mungkin untuk menentukan rancangan tindakan selanjutnya.

Pakar boleh mengesyorkan membuang sisa tahi lalat atau menjalani pemeriksaan rutin untuk keganasan untuk beberapa waktu.

Doktor mana yang harus saya hubungi mengenai tahi lalat?

Terdapat beberapa kepakaran perubatan yang menangani rawatan nevi: pakar dermatologi, ahli onkologi, pakar bedah. Terdapat juga doktor yang berasingan untuk neoplasma kulit - ahli onkodermatologi.

Lawatan ke pakar dermatologi

Ahli dermatologi adalah doktor pertama yang harus dihubungi untuk mendapatkan tahi lalat. Pakar inilah yang, dalam kebanyakan kes, dapat mengecualikan proses ganas berdasarkan hasil pemeriksaan dan dermatoskopi..

Mengapa pergi ke pakar bedah?

Sekiranya tahi lalat ternyata jinak, tetapi selalu terdedah kepada geseran atau tekanan, maka tahi lalat dapat dikeluarkan oleh pakar bedah.

Pakar bedah plastik boleh berkonsultasi sekiranya terdapat masalah estetik seperti tahi lalat di wajah atau kawasan kulit lain yang kelihatan..

Untuk nevi seperti itu, jika mereka tidak menimbulkan persoalan mengenai keburukan mereka, disarankan membuang dengan laser.

Bila berjumpa dengan pakar onkologi?

Sekiranya anda mempunyai tahi lalat dengan tanda-tanda degenerasi malignan, anda boleh segera menghubungi pakar onkologi. Seorang doktor pakar ini mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk rawatan pembedahan melanoma dan tumor kulit ganas yang lain. Kanser lebih awal dikesan, semakin baik prognosisnya..

Adakah mungkin untuk menyelesaikan masalah dengan jurusolek?

Pembuangan tahi lalat di salon kecantikan dan pejabat hanya dapat dilakukan oleh pakar kecantikan yang mempunyai pendidikan perubatan yang lebih tinggi.

Terdapat beberapa cara untuk menghilangkan lesi kulit jinak: kaedah laser, cryodestruction, electrocoagulation.

Pesakit perlu berunding dengan pakar onkologi sebelum mengeluarkan nevus dari pakar kosmetologi, kerana, sebagai contoh, selepas penyingkiran laser, kemungkinan pemeriksaan histologi tisu hilang.

Ahli onkologi-mamologi

Wanita yang mempunyai tahi lalat pada kulit kelenjar susu dengan tanda-tanda kemungkinan proses ganas harus diperiksa oleh ahli onkologi-mamologi. Doktor kepakaran ini memilih rancangan rawatan dengan mengambil kira keunikan struktur dan fungsi kelenjar susu.

Diagnostik

Dalam proses diagnosis nevi, doktor menggunakan kedua-dua kaedah standard (anamnesis, pemeriksaan visual) dan kaedah diagnostik instrumental. Sangat bermaklumat dalam kes ini adalah kajian seperti dermatoskopi, biopsi dan analisis histologi tahi lalat..

Dermatoskopi

Inti dari kaedah dermatoskopi adalah memeriksa kulit di bawah pembesaran. Semasa kajian, doktor menilai warna dan struktur epidermis, mengenal pasti ciri-ciri utama ruam kulit, memeriksa persimpangan epidermis-dermal dan lapisan papilari dermis.

Untuk menjalankan kajian ini, alat khas digunakan - dermatoskop. Peranti ini boleh menyerupai kaca pembesar kecil (dermatoskopi manual) atau boleh menjadi alat khas yang dapat dilengkapi dengan fungsi fotografi digital dengan kemungkinan analisis terperinci, hingga komputerisasi, dari pelbagai struktur kulit.

Kaedah dermatoskopi mudah dan mudah diakses, tetapi pada masa yang sama sangat bermaklumat. Pemeriksaan oleh doktor tahi lalat dengan dermatoskop secara signifikan meningkatkan kemungkinan mengesan tumor kulit ganas, terutamanya melanoma.

Biopsi dan histologi

Semasa biopsi, doktor mengambil sampel tisu untuk diagnosis histologi berikutnya. Prosedur harus dilakukan di ruang ganti atau ruang operasi dengan mematuhi peraturan asepsis dan antisepsis.

Jenis biopsi tahi lalat yang mungkin:

  • Eksklusif, di mana pembentukan kulit di dalam kulit yang sihat dan tisu lembut sepenuhnya dikeluarkan.
  • Sementara, bahagian tahi lalat dikeluarkan dari tengah dengan penangkapan tisu utuh.
  • Curette - bahan diperoleh menggunakan kuret dalam bentuk sudu atau cincin.
  • Tusukan - dilakukan dengan menggunakan pisau tiub khas, yang membolehkan anda mendapatkan lajur tisu untuk penyelidikan dari epidermis, dermis dan lapisan lemak subkutan.

Pemeriksaan histologi melibatkan kajian bahan yang diperoleh di bawah mikroskop setelah penetapannya, pemenjaraan di blok parafin dan pewarnaan.

Pemeriksaan histologi tahi lalat dilakukan secara purata 7-10 hari. Walau bagaimanapun, jika doktor mengesyaki adanya melanoma, kajian mendesak mungkin dilakukan dengan menggunakan kaedah dipercepat selama beberapa jam. Ia kurang tepat, jadi diagnosis akhir dibuat kemudian..

Doktor tahi lalat: yang memeriksa, merawat, menghilangkan formasi yang mencurigakan pada badan

Pembentukan dalam bentuk tahi lalat pada tubuh adalah akibat daripada pengeluaran melanin yang berlebihan dalam sel atau akibat jangkitan virus papilloma.

Neoplasma jinak ini tidak berbahaya selagi tidak ada kesan faktor dalaman atau luaran. Banyak yang tidak memperhatikan pertumbuhan, yang cembung dan mengalami kecederaan.

Dalam situasi seperti itu, anda harus berjumpa doktor tahi lalat untuk pemeriksaan dan diagnosis pendidikan..

Rundingan dengan pakar dermatologi dan pakar bedah

Formasi berpigmen tidak membahayakan kesihatan, tetapi hanya sampai saat tertentu, hingga salah satunya mulai berubah warna, bentuk, ukuran. Setelah menemui penyimpangan seperti itu, anda perlu mengetahui penyebabnya. Tetapi tidak semua orang tahu doktor mana yang harus dihubungi dengan tahi lalat..

Tanda lahir atau nevi boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Warna mereka berbeza dari kuning muda hingga hitam atau merah..

Baru-baru ini, pembentukan malignan muncul lebih kerap dan lebih kerap. Akibat buruk dari degenerasi tahi lalat jinak adalah melanoma - barah kulit. Kanser berkembang dari nevi kecil, di mana transformasi sel telah berlaku. Untuk mengelakkan perkembangan proses ganas, diperlukan diagnosis menyeluruh..

Pesakit harus mengetahui doktor mana yang menangani tahi lalat di badan. Mula-mula anda perlu berjumpa dengan pakar dermatologi. Prosedur utama adalah dermatoskopi: struktur pertumbuhan diperiksa, sifatnya ditentukan - papilloma atau tanda lahir. Selepas pemeriksaan, doktor akan memutuskan: membuang atau merawat pembentukan pigmen.

Dermatoskopi memungkinkan untuk menentukan penyakit dan mencegah proses patologi. Dengan menggunakan mikroskop, anda dapat meneroka lapisan epidermis yang dalam.

Sekiranya tanda lahir tidak mengancam melanoma, pakar mengesyorkan memantau pembentukannya. Apabila perubahan baru muncul, anda perlu berjumpa doktor lagi.

Semasa membuat penumpukan, pesakit berbahaya disarankan untuk menghubungi pakar lain. Doktor mana yang harus pergi dengan tahi lalat bergantung pada kebolehubahan nevus.

Sebagai contoh, jika tahi lalat selalu trauma, pesakit dirujuk kepada pakar bedah yang membuang nevi. Pakar ini juga merawat neoplasma bawaan darah (hemangioma) pada kanak-kanak, dan, jika perlu, menghilangkannya.

Ramai orang yang mempunyai masalah dengan tahi lalat memerlukan bantuan pakar kosmetik, bukan institusi perubatan. Walau bagaimanapun, hanya pakar yang berkelayakan yang boleh merawat penyakit kulit yang serius dan menghilangkan noda..

Dalam perubatan moden, terdapat banyak cara berkesan untuk menghilangkan pertumbuhan. Bergantung pada sifat perubahan tahi lalat, adalah mungkin untuk menggunakan pembedahan laser atau pemotongan pembentukan dengan pisau bedah.

Lawatan ke pakar onkodermatologi

Sekiranya tanda lahir meningkat, bimbang dan menimbulkan kecurigaan keganasan, menjadi jelas doktor mana yang memeriksa tanda lahir dalam kes ini. Pesakit dirujuk ke pakar onkodermatologi, yang, setelah melakukan pemeriksaan khas, akan membuat diagnosis yang tepat. Untuk mengesahkan atau menolak keganasan pertumbuhan, terdapat kaedah penyelidikan seperti itu:

  1. Dengan bantuan histologi, tanda-tanda neoplasma ditentukan: jinak, prakanker dan ganas, serta tahap perkembangan proses keradangan dalam pertumbuhan. Hasil histologi adalah diagnosis pasti..
  2. Biopsi adalah kajian mengenai perubahan morfologi pada tanda lahir, pengesanan keganasan pada tisu. Dalam prosedur ini, sekeping tahi lalat dipotong dan kemudian diperiksa di bawah mikroskop..
  3. Dengan bantuan diagnostik komputer, kajian mengenai tisu pangkal nevus, saluran darah dan kepekatan melanin dilakukan. Gambar yang diperbesar dari kawasan yang disurvei disimpan dalam memori komputer dan kemudian diproses. Setelah menerima data pemeriksaan, doktor membuat kesimpulan yang tepat mengenai degenerasi di tempat usia.

Wanita dengan kelenjar susu perlu mengetahui doktor mana yang harus dihubungi dengan tahi lalat. Dia dipanggil ahli onkologi-mamologi. Selepas pemeriksaan, doktor menentukan tahap perkembangan patologi berbahaya dan, jika perlu untuk membuang formasi, menetapkan operasi pembedahan..

Kadar kematian akibat melanoma adalah tinggi (0.2%), iaitu 2 kematian setiap 1000 orang dengan melanoma. Oleh itu, sebaik sahaja terdapat kecurigaan patologi seperti itu, anda perlu segera berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan. Penentuan tepat waktu pendidikan onkologi membolehkan anda berjaya menyembuhkan penyakit berbahaya.

Konsultasi pertama boleh diperoleh bukan sahaja dari pakar dermatologi, tetapi juga dari ahli terapi. Sekiranya anda perlu memeriksa anak, anda boleh menunjukkan tanda lahir kepada pakar pediatrik daerah.

Punca tahi lalat

Tidak perlu takut akan penampilan dan kelahiran semula tanda lahir. Tahi lalat pertama muncul semasa kelahiran, dan jumlahnya bertambah seiring bertambahnya usia. Perubatan moden mengenal pasti beberapa sebab kejadiannya:

  1. Kecenderungan genetik - selalunya pada kanak-kanak dan ibu bapa mereka bilangan, bentuk, lokasi tahi lalat adalah sama.
  2. Perubahan hormon dalam tubuh yang berlaku pada masa remaja, selama kehamilan, setelah pengguguran, kelahiran anak, ketika menggunakan alat kontraseptif hormon, dan juga setelah situasi tertekan.
  3. Sinar ultraviolet dan sinaran lain (fluorografi dan sinar-X) menyebabkan munculnya pertumbuhan pigmen baru. Pertama sebagai jeragat, dan kemudian bertambah besar.
  4. Trauma kulit. Kawasan yang rosak lebih banyak dipengaruhi oleh radiasi yang berbeza. Risiko jangkitan pada badan juga meningkat. Pada saat-saat seperti itu, melanosit menjadi aktif, terkumpul dan muncul di permukaan kulit..
  5. Mereka yang mempunyai banyak tanda lahir, kulit yang cantik dan kecenderungan untuk mengembangkan bintik-bintik berisiko lebih tinggi merosot tahi lalat menjadi melanoma..
  6. Perubahan berkaitan dengan usia. Tahi lalat ganas boleh berlaku bukan hanya pada usia muda, tetapi juga pada usia tua. Kulit pada usia tua kurang anjal, lebih mudah terkena pengaruh faktor luaran.

Mana-mana tempat usia boleh merosot menjadi melanoma malignan. Proses ini sangat cepat, jadi penting untuk memeriksa tanda lahir di badan anda dan memantau tahi lalat dan perubahan yang mencurigakan..

Gejala kelahiran semula

Semua orang harus mengetahui gejala-gejala tersebut agar dapat mengesan transformasi nevus biasa menjadi melanoma tepat pada masanya. Setelah terdedah kepada cahaya matahari, kecederaan atau latar belakang patologi dalaman, perubahan berikut mungkin muncul:

  1. Tahi lalat telah memperoleh bentuk yang tidak simetri. Sekiranya anda membelahnya secara visual, bahagian tanda lahir akan berbeza dari segi ukuran. Dengan displasia (kelahiran semula), kecacatan diperhatikan.
  2. Garis kabur mengenai titik usia, kemerahan kawasan kulit di sekitar nevus.
  3. Pertumbuhan neoplasma dipercepat dalam jangka waktu yang singkat. Sekiranya noda telah menebal dan naik di atas kulit sekitarnya, ini adalah alasan untuk berjumpa doktor..
  4. Perubahan warna adalah tanda amaran. Sebarang perubahan warna harus berunding dengan pakar. Pigmentasi dapat meringankan, menggelapkan dan bahkan menjadi hitam sepenuhnya..
  5. Perubahan yang berlaku di permukaan nevus. Bahagian atasnya dapat ditutup dengan nodul kecil, bisul, atau boleh kehilangan corak kulit sepenuhnya, menjadi berkilau dengan bersinar.
  6. Perasaan tidak selesa. Tahi lalat yang sihat pada tubuh sama sekali tidak dirasakan, dan dalam proses transformasi dapat menyebabkan gatal, terbakar, kesemutan. Pendarahan berlaku kerana adanya bisul, sakit dan keradangan yang teruk.

Rambut gugur adalah gejala yang membimbangkan. Manifestasi seperti itu bercakap mengenai kepupusan sel, perubahan strukturnya..

Neoplasma berbahaya

Sekarang perubatan telah mengkaji dengan baik semua jenis tanda lahir, yang telah lama mempunyai klasifikasi terperinci. Setiap orang harus mempunyai sekurang-kurangnya maklumat dangkal mengenai tahi lalat berbahaya untuk mengelakkan akibat yang serius. Yang paling berbahaya adalah:

  1. Nev papillomatous. Pembentukan seperti ini serupa dengan ketuat berwarna daging atau coklat gelap. Selalunya terdapat pada bahagian badan yang berbulu, sehingga jarang terjadi.
  2. Pertumbuhan yang betul. Mereka berbeza dengan papillomatous dalam warna yang lebih gelap dan permukaan di mana terdapat retakan dalam.
  3. Nevus biru. Jisim biasanya terletak di lengan, kaki, muka, dan punggung. Sesuai dengan namanya, ia memiliki warna biru atau biru tua, yang menonjol dengan baik pada latar belakang kulit. Dalam 9 kes daripada 10, tahi lalat cenderung tumbuh. Setelah mengetahui fenomena seperti itu, anda perlu segera berjumpa doktor.
  4. Pembentukan intradermal. Menurut statistik perubatan, nevi inilah yang paling sering berubah menjadi melanoma. Warna mereka berwarna coklat gelap, struktur pembentukannya seragam..
  5. Nevi Setton. Mereka mempunyai keunikan tersendiri - nada merah atau sedikit kecoklatan. Biasanya ia dilokalisasi pada tangan, kadang-kadang ia muncul di bahagian badan yang lain. Tahi lalat Setton dapat muncul secara tiba-tiba, tetapi hilang dengan cara yang sama. Untuk formasi jenis ini diperlukan pengawasan dan kawalan berterusan dari pakar..

Mengingat nama perubatan dan dapat menentukan jenis tahi lalat tidak mungkin dilakukan bagi seseorang yang tidak mempunyai pendidikan khas. Cukup untuk mengingati warna mereka dan jenis bahaya apa yang dapat mereka bawa. Dan anda sentiasa dapat memeriksa tekaan anda dengan pakar..

Kecederaan pada nevi

Kecederaan pada tahi lalat, pertumbuhan pada badan jauh lebih berbahaya daripada kerosakan kulit yang lain. Sel dengan melanin boleh menyebar melalui saluran darah kerana pelanggaran integriti nevus.

Di samping itu, sebarang luka menimbulkan proses keradangan, yang meningkatkan keupayaan transformasi sel..

Lawatan ke doktor yang tepat pada masanya akan memungkinkan untuk menghentikan perkembangan patologi dan mencapai penyembuhan lengkap.

Dalam kes sedemikian, pakar dermatologi memeriksa tanda lahir yang cedera dan memeriksa kebaikannya. Dermatoskop digunakan untuk ini..

Berdasarkan hasil ujian, doktor boleh mengesyorkan pemeriksaan oleh pakar bedah. Dalam keadaan di mana formasi rusak parah, ia dipotong dengan pisau bedah atau teknik lain yang digunakan, yang dipilih sesuai dengan keadaan pasien.

Sangat berbahaya untuk merobek atau membuang tahi lalat sendiri. Sekiranya pertumbuhan terlepas sepenuhnya dari kulit semasa kecederaan, ia mesti dimasukkan ke dalam air masin untuk dihantar ke hospital untuk pemeriksaan. Ahli onkodermatologi akan menentukan tahap bahaya pembentukan tumor yang cedera, menetapkan pemeriksaan dan rawatan yang sesuai.

Sekiranya terdapat trauma pembentukan di kawasan kulit kelenjar susu, anda harus berjumpa dengan pakar mamologi. Penting untuk membantu mangsa dengan cepat dan betul agar proses keradangan tidak berkembang:

  • merawat kawasan yang terkena dengan antiseptik;
  • betulkan dengan plaster;
  • berjumpa doktor untuk berunding.

Sebilangan orang mahu membuang tahi lalat di salon kecantikan. Tetapi jika tanda lahir mula dilahirkan semula, penampilannya telah berubah, maka tidak perlu tergesa-gesa menghubungi ahli kecantikan. Dalam kes ini, pemeriksaan menyeluruh diperlukan. Acara seperti itu tidak diadakan di panti kecantikan..

Di samping itu, pakar kecantikan tidak mempunyai hak untuk menghilangkan pendidikan. Anda harus memikirkan kemungkinan akibatnya dan cuba meminta pertolongan doktor seawal mungkin..