Kanser kolon

Fibroma

Kanser kolon adalah penyakit ganas berdasarkan perubahan struktur dan komposisi membran mukus usus besar. Kod ICD-10 C18 "Neoplasma malignan kolon". Usus besar masuk ke cecum dan menyambung ke rektum. Ini adalah salah satu bahagian utama usus, namun ia tidak terlibat dalam pemprosesan makanan yang diterima. Fungsinya adalah untuk menyebarkan ion elektrolit dan komponen air ke dinding..

Karsinoma kolon dilokalisasi di semua bahagian organ:

  • pembentukan di kolon melintang;
  • bengkak bahagian sigmoid;
  • kerosakan pada kolon menaik dan menurun.

Lesi di mana-mana bahagian usus, meningkat di kawasan, menyekat selekoh usus. Perjalanan penyakit ini bermula tanpa tanda-tanda yang jelas, kemudian sindrom kesakitan bergabung. Sembelit bermula, ketidakselesaan semasa buang air besar. Kotoran, melewati selekoh usus, melukai dinding. Tinja dicampurkan dengan lendir atau pembuangan berdarah. Keadaan umum pesakit bertambah buruk dengan latar belakang mabuk badan.

Ini diikuti oleh tahap penyumbatan usus, perforasi. Pendarahan terbuka, metastasis berlaku pada organ yang terletak berdekatan, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah mempengaruhi kelenjar getah bening. Metastasis jarak jauh mungkin.

Menurut data statistik, barah usus besar dikesan pada kebanyakan pesakit dengan onkologi gastrointestinal. Kedudukan utama ditempati oleh barah esofagus dan barah gastrik. Dalam 5% kes, manifestasi barah diperhatikan pada bahagian fleksi splenik, pada bahagian hepatik - 8%, dan pada usus menaik pada 12% kes yang didaftarkan.

Statistik dunia menunjukkan 15% pesakit yang telah mengalami penyakit gastrousus. Ini termasuk lelaki dan wanita, kebanyakannya berumur lebih tua. Mengikut lokasi geografi, kes yang kerap didaftarkan di Amerika Syarikat, Kanada, Asia dan bahagian Eropah jarang disebut. Bentuk pembentukan malignan semakin maju, ia menyangkut negara-negara dengan ekonomi maju. Orang gemuk berisiko tinggi mendapat barah. Kematian mempengaruhi 85% pesakit barah sekiranya orang tidak berjumpa doktor dan telah memulakan penyakit ini ke tahap kritikal.

Sekiranya terdapat kecurigaan jenis penyakit onkologi, lebih baik berjumpa dengan ahli onkologi atau proctologist untuk membuat diagnosis yang betul. Rawatan terdiri daripada pembedahan, apabila kawasan usus yang terkena dikeluarkan. Selain itu, kursus terapi radiasi, kemoterapi dijalankan.

Penyebab tumor malignan

Terdapat cukup alasan untuk barah masuk ke dalam kategori risiko. Antara yang biasa dilakukan ialah berat badan berlebihan, diet tidak sihat, persekitaran, pengeluaran dan keturunan yang berbahaya (lebih-lebih lagi, yang serupa). Sekiranya saudara atau saudari, ibu bapa terdedah kepada penyakit ini, terdapat kemungkinan besar seseorang menghidap barah.

Mereka yang suka menggunakan diet yang berbeza harus memilih makanan mereka dengan berhati-hati. Meramalkan makanan ringan dianjurkan untuk membuang lemak berlebihan dengan menggantinya dengan serat atau makanan tumbuhan lain yang kaya dengan vitamin. Lemak haiwan dalam bentuk apa pun meningkatkan pengeluaran hempedu, yang mengubah struktur dinding usus besar. Juga, pemecahan lemak dan pembentukan peroksidase seterusnya secara langsung meningkatkan peratusan barah.

Kekurangan zat makanan memberi kesan negatif terhadap kerja usus: kekurangan serat mengubah proses pemecahan makanan, karsinogen yang terbentuk menghancurkan dinding usus. Formasi sedemikian tidak dikeluarkan dari badan. Vitamin dan mineral sangat penting bagi orang. Kekurangan yang terakhir menyebabkan degenerasi sel yang sihat menjadi sel yang bermutasi, menimbulkan bahaya kerosakan organ.

Sekiranya seseorang tidak suka bergerak atau menjalani gaya hidup yang tidak aktif mengikut profesion, risiko mendapat bukan sahaja kegemukan, tetapi juga barah tetap ada. Ketidakaktifan membawa kepada sembelit, genangan, yang menyebabkan ubah bentuk organ kerana pengumpulan najis.

Penyakit yang memprovokasi pembentukan sel barah diketahui: kolitis ulseratif, tidak spesifik, sindrom Peitz-Jeghers, penyakit Crohn, sindrom Tyurko dan lain-lain..

Umur mempengaruhi keadaan badan. Pesakit barah umumnya berusia lebih dari 50 tahun.

Bekerja di industri berbahaya menurunkan sistem kekebalan tubuh, dan kontak dengan kimia, perlombongan, kilang papan memberi peluang kepada pekerja untuk berakhir di katil hospital.

Wanita nulliparous berisiko. Telah terbukti bahawa seorang wanita yang telah melahirkan berkali-kali kurang mendapat barah. Ini disebabkan oleh penyertaan hormon seks, terutama apa yang telah dikatakan mengenai progesteron, yang mengurangkan rembesan asid ke dalam usus.

Gejala

Gejala tidak bergantung hanya pada penyakit, tetapi berkaitan dengan lokasi, tahap dan jenis tumor. Permulaan penyakit ini adalah pendam. Patologi tidak simptomatik. Diagnosis pada peringkat awal tergolong dalam kategori keajaiban, tahap tersebut dikesan semasa pemeriksaan pencegahan. Malangnya, terdapat sedikit pesakit yang memantau kesihatan mereka dengan teliti..

Gejala pertama dengan kerosakan pada bahagian kanan usus:

  • sembelit;
  • sakit dan ketidakselesaan usus semasa pengosongan;
  • najis yang teruk;
  • penurunan kesihatan, mengantuk, apatis;
  • jejak lendir atau berdarah pada tinja;
  • sakit sakit.

Lesi sebelah kiri:

  • kembung perut;
  • dorongan berterusan untuk pergi ke tandas;
  • gemuruh dan kembung;
  • tinja "kacang polong" dicampur dengan darah dan lendir;
  • sakit tajam dan kejang.

Sebilangan besar pesakit menunjukkan gejala: kelemahan umum badan, penurunan berat badan, pucat kulit, hipertermia dan anemia.

Bentuk utama lesi dan simptomnya

Terdapat 6 subspesies kanser usus. Kawasan khusus menentukan gejala individu:

  1. Bentuk obstruktif disertai dengan kembung, pembentukan gas, sembelit dan gemuruh di perut. Selalunya, apabila bentuk onkologi ini terjejas, kebolehtelapan usus cenderung menjadi sifar. Campur tangan pembedahan diperlukan dengan segera sekiranya terdapat penyumbatan usus sepenuhnya.
  2. Anemia toksik: kulit pucat, malaise umum, anemia.
  3. Dyspeptic: loya, muntah, bersendawa, kembung, sakit di bahagian perut.
  4. Enterokolitik. Gangguan najis, percampuran darah dan lendir dalam tinja, perut buncit.
  5. Pseudo-radang. Sakit perut dan kembung ringan, dan ujian darah menunjukkan pemendakan sel darah putih dan sel darah merah yang cepat. Hipertermia.
  6. Ketumbuhan. Ia berlanjutan tanpa gejala penyakit yang jelas.

Pengelasan lesi barah

Seperti jenis barah lain, barah usus mempunyai 4 peringkat. Pada masa yang sama, tahap sifar dicatat pada lesi usus besar, menunjukkan sedikit lesi lapisan mukus. Pada peringkat awal, sel tidak menyebar, organ tidak terjejas, metastasis tidak terbentuk.

Tahap pertama sudah menunjukkan kawasan yang terkena kecil, yang tidak melebihi 1.5 cm secara menyerong. Kawasan yang serupa muncul di lapisan lendir atau submucous, tanpa metastasis.

Tahap kedua menunjukkan peningkatan tumor barah, ukurannya sudah melebihi 1.5 cm, tetapi tidak mempengaruhi separuh lingkaran dinding usus dan tidak bermutasi menjadi organ yang berdekatan. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk mengesan satu manifestasi metastasis..

Tahap ketiga merangkumi sebahagian besar lingkaran setengah lingkaran, menyentuh dinding usus dan meninggalkan jejak dalam bentuk kerosakan oleh sel-sel barah pada organ-organ jiran. Kelenjar getah bening sudah terjejas, tetapi tidak ada metastasis pada organ yang jauh.

Tahap keempat oleh sel barah merosakkan tisu dan membentuk banyak fokus metastasis.

Menurut sistem TNM (TNM), pembahagiannya adalah seperti berikut:

  • Tahap 1: T1-2N0M0, di mana T - tumor tumbuh ke lapisan otot atau membran, metastasis (M) tidak ada, kelenjar getah bening (N) tidak terjejas.
  • Tahap 2: T3-4N0M0 - tumor tumbuh melalui membran otot atau merosakkan organ yang berdekatan. Metastasis dan kelenjar getah bening tidak berubah.
  • Tahap 3: T1-4N1-2M0 - tumor pada tahap apa pun, kelenjar getah bening terjejas, tidak ada metastasis.
  • Tahap 4: sebarang gabungan nombor TNM.

Pengkelasan sedemikian membolehkan anda merekodkan tanda-tanda penyakit dengan lebih tepat pada pesakit..

Metastasis sel barah

Metastasis sering mengiringi lokasi utama pengumpulan barah. Lebih-lebih lagi, penampilan mereka adalah mungkin di kawasan yang berdekatan dengan tumor dan di tempat yang jauh..

Pengedaran sedemikian mungkin dilakukan dengan sebilangan pilihan:

  1. Limfogen. Kemunculan metastasis dengan bergerak melalui kelenjar getah bening. Pada peringkat pertama, mereka muncul dalam kelenjar getah bening paracolic dan epikolik, kemudian mempengaruhi kelenjar getah bening menengah dan mesenterik, dan kemudian menembusi ke zon akar paraaortik atau mesenterik. Biasanya kekalahan berlaku mengikut urutan yang ditentukan, tetapi ada pengecualian. Kemudian pengumpulan metastasis dijumpai dalam kumpulan perantaraan. Kemudian pengumpulan limfa adalah di kawasan lumbar berhampiran 1 atau 2 vertebra. Selanjutnya, pergerakan berlaku di kawasan toraks. Pengesanan metastasis boleh dilakukan dengan cara bergerak di atas klavikula.
  2. Hematogen. Mengembara melalui rangkaian vena, sel-sel kanser menembusi dengan metastasis ke hati, paru-paru dan organ lain yang jauh dari sumbernya.
  3. Metastasis kontak tumbuh ke organ berdekatan, menembusi lapisan mukosa usus. Memecahkan, pembentukan malignan menetap pada organ peritoneum lain, menyebabkan karsinomatosis. Komplikasi ini disertai oleh asites barah. Kerosakan pada organ panggul dan pusar dianggap sebagai bentuk penyakit lanjut..

Bagaimana barah usus dirawat?

Rawatan kanser yang paling biasa digunakan adalah pembedahan. Sebelum menjalankan operasi, doktor mengumpulkan sejarah perubatan: menentukan jenis lesi, memeriksa kehadiran metastasis jauh, menentukan kawasan dan tahap lokasi. Tidak dinafikan, penilaian lengkap mengenai keadaan pesakit, kehadiran penyakit kronik, proses keradangan, usia pesakit, dll..

Diagnosis penyakit

Kaedah untuk diagnosis yang betul telah dikembangkan. Semasa pesakit pertama kali dilihat, doktor mengumpulkan semua maklumat mengenai pesakit. Sejarah perubatan merangkumi usia, keluhan, palpasi oleh doktor, kecenderungan dan kehadiran penyakit yang berada pada tahap eksaserbasi atau dalam bentuk kronik.

Kemudian doktor menghantar pesakit untuk pemeriksaan, di mana diagnosis dijalankan:

  • CT atau ultrasound;
  • ujian darah, tinja, ujian antigen (CEA);
  • biopsi endoskopi;
  • irrigoscopy (mengesan kenyang usus);
  • sinar-x umum rongga perut (sekiranya disyaki ada penyumbatan usus);
  • kolonoskopi (gambaran lengkap mengenai fokus barah: lokasi, tahap, jenis dan jenis pertumbuhan).

Fluoroskopi dilakukan dengan menggunakan bahan bantu. Kaedah ini mendedahkan kecacatan usus, menunjukkan kawasan pengembangan atau penyempitan, serta pemendekan dan jumlah penyingkiran agen kontras dari badan.

Pemeriksaan endoskopi terdiri daripada memotong lapisan tisu yang rosak. Selepas itu dia dihantar untuk diagnostik makmal jenis onkologi. Kaedah pensampelan biomaterial ini mungkin dilakukan di bawah anestesia am atau tempatan..

Ultrasound dan tomografi adalah diagnostik paling tepat yang menentukan ukuran tumor dan kemungkinan lesi oleh metastasis, tanpa mengira lokasi utama lesi.

Diagnosis pembezaan ditunjukkan untuk orang dengan bentuk penyakit kronik yang ada: disentri, kolitis, perikolitis, poliposis usus besar, kolesistitis, penyakit perut, 12 ulser duodenum, radang usus buntu dan penyakit lain yang mempengaruhi saluran pencernaan.

Campur tangan pembedahan

Campur tangan pembedahan dibahagikan kepada subspesies:

  • Kaedah radikal. Semua bahagian usus besar terdedah kepadanya, jika tidak ada fokus penyakit yang jauh, dan tidak ada faktor komplikasi yang signifikan pada pesakit. Kawasan ini dipotong dengan penangkapan kelenjar getah bening, dengan penghapusan sebahagian dari mesentery. Semasa operasi, mungkin untuk segera memulihkan fungsi patensi usus atau melakukan beberapa tahap penarikan kolostomi.
  • Campur tangan berorientasikan paliatif. Ini dilakukan sebagai langkah profilaksis untuk mengurangi risiko penyumbatan usus, dengan pengenaan sambungan bypass. Kolostomi juga dikeluarkan dengan segera. Dengan pengumpulan fistula yang banyak, operasi akan relevan dalam rejimen rawatan pesakit.
  • Kaedah gabungan.

Perlu juga diperhatikan operasi, yang dibahagikan bergantung pada lokasi pengumpulan sel barah:

  1. Hemikolektomi sisi kanan. Ia dijalankan dengan tumor sebelah kanan. Caecum, sebahagian kolon melintang, yang menaik dengan penangkapan wilayah iliac di bahagian terminal, boleh dikeluarkan. Semua ini dikeluarkan sekaligus, dalam satu operasi, menentukan keadaan kelenjar getah bening dan menghubungkan usus besar dan kecil. Onkologi menunjukkan gejala berikut: keletihan, demam, penurunan prestasi. Gejala seperti itu menunjukkan manifestasi keracunan hepatik oleh racun sel-sel kanser yang merosot..
  2. Hemikolektomi sisi kiri. Mengenal pasti tumor di sebelah kiri. Pakar bedah membuang: kolon sigmoid atau sebahagiannya, bahagian mesentery, bahagian bahagian melintang, bahagian bawah usus dan kelenjar getah bening. Artikulasi sisa usus dibuat.
  3. Neoplasia bahagian melintang. Pusat kolon melintang, omentum dan tisu limfa dikeluarkan.
  4. Jabatan hiliran. Bahagian tengah atau bahagian bawahnya sendiri dipotong bersama dengan kelenjar getah bening dan mesentery. Usus kecil menyambung ke bahagian besar.
  5. Tumor yang meluas. Kawasan tisu dan organ lain yang terjejas terjejas untuk dikeluarkan. Dalam kes ini, kaedah operasi gabungan digunakan..

Operasi radikal merangkumi beberapa tahap pelaksanaan:

  • Langkah pertama adalah membuang bahagian kolon dan mengartikulasikan usus yang selebihnya.
  • Yang kedua terdiri daripada peringkat: pertama, kolostomi dilakukan, kemudian kawasan yang rosak oleh sel dikeluarkan. Selepas pesakit pulih, peringkat seterusnya dijalankan untuk memulihkan kesinambungan bahagian usus, menghubungkan kawasan yang sihat.
  • Sekiranya pesakit mempunyai percambahan sel barah yang tinggi, pakar bedah akan membuang semua kawasan yang terkena, kelenjar getah bening dan organ yang berdekatan. Langkah penenang diambil.

Antara kaedah campur tangan pembedahan yang akan dipilih oleh pakar bedah bergantung pada keadaan pesakit. Sekiranya pesakit lemah dan prognosis toleransi operasi kedua rendah, doktor akan memilih pembedahan satu peringkat. Walau bagaimanapun, pembedahan selalu dilakukan bersamaan dengan terapi radiasi dan kimia..

Sekiranya campur tangan pembedahan tidak mungkin dilakukan, doktor membuat anastomosis pintasan atau stoma usus. Dalam kes terakhir, campur tangan radikal akan membantu memperbaiki keadaan pesakit. Patologi yang timbul pada pesakit tidak dikecualikan.

Terapi radiasi

Jarang dilakukan sebagai rawatan mandiri. Selepas pembedahan, pesakit diberi masa untuk pulih, biasanya dua minggu, dan kemudian dirujuk untuk menjalani terapi radiasi. Penyinaran fokus dilakukan, bertujuan untuk lokasi pengesanan lokasi sel barah.

Kesan sampingan dari rawatan perubatan ini termasuk kerosakan pada mukosa usus, dengan muntah dan mual. Selera makan berkurang, pesakit enggan makan.

Penggunaan terapi radiasi tanpa pembedahan dilakukan untuk mengurangkan penyebaran sel-sel yang berpenyakit dengan memusnahkannya di tempat-tempat pengumpulan.

Kemoterapi

Ia juga diresepkan sebagai rawatan tambahan untuk pesakit barah. Ia jarang digunakan sebagai jenis bantuan yang bebas. Doktor menetapkan sitostatik (Levamisole, Fluorouracil, Leucovorin) dengan kemasukan yang panjang. Ubat yang dikembangkan secara praktikal tidak menyebabkan kesan sampingan dan direka untuk penggunaan jangka panjang. Walau bagaimanapun, sebilangan pesakit mengadu munculnya gatal-gatal atau ruam kulit, loya dan kesan bentuk dos dalam ujian..

Komplikasi dari kanser usus besar

Kehadiran penyakit menyebabkan kerosakan pada sistem badan. Pada pesakit barah dewasa, sering terdapat faktor yang menyertakan dalam bentuk komplikasi:

  • peritonitis dan pecahnya usus besar;
  • penyumbatan tiub usus;
  • keradangan dengan komponen purulen;
  • pendarahan kawasan yang terjejas;
  • pembentukan fistula, dilokalisasikan di antara organ atau menembusi ke dalam tisu jarak dekat.

Prognosis untuk pesakit barah

Prognosis bagi pesakit selepas pembedahan barah usus adalah baik. Statistik menunjukkan bahawa kematian dicatatkan hanya pada 8% pesakit barah. Namun, jangan lupa bahawa ketepatan masa lawatan ke doktor adalah penting, serta diagnosis yang cepat dan betul..

Pesakit yang meminta pertolongan pada tahap pertama hampir 100% bertahan dalam 5 tahun pertama. Tahap kedua barah menunjukkan kadar kelangsungan hidup 70%, dan yang ketiga menunjukkan hanya 30% mereka yang dapat melanjutkan hidup mereka dengan penyakit lanjut.

Tumor yang belum menyentuh submucosa meninggalkan peratusan yang tinggi - hampir semua pesakit selamat. Sekiranya metastasis tidak dijumpai di organ yang jauh, kadar kelangsungan hidup juga tinggi - 80%. Dengan kerosakan pada organ, terutama hati, peratusan hidup menjadi separuh.

Menaikkan barah kolon atau melintang adalah menyelamatkan nyawa bagi semua pesakit. Hampir 95% kekal tanpa penyakit kambuh yang terdaftar.

Kolon menurun yang terjejas juga menunjukkan kadar survival pesakit yang tinggi..

Dengan kecederaan yang lebih serius, kadar survival menurun dengan mendadak. Bentuk barah yang maju adalah membawa maut. Oleh itu, penting untuk melakukan pemeriksaan pencegahan, menjalani gaya hidup sihat, dan memantau manifestasi sedikit pun gejala mencurigakan. Sebarang tanda mesti disuarakan di pejabat doktor. Orang yang telah selamat menjalani pembedahan mesti menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala, tetap berdaftar dengan ahli onkologi, dan diuji. Langkah-langkah tersebut akan membantu mengurangkan atau mengesan kambuh penyakit pada waktunya. Dan bantuan tepat pada masanya memperpanjang umur pesakit.

Langkah pencegahan

Pesakit melewati peringkat pertama kerana ketidakmampuan untuk mengesan gejala penyakit. Seperti yang disebutkan di atas, tahap pertama adalah tanpa gejala, dan hanya pengesanan secara tidak sengaja yang menunjukkan penyakit pesakit. Oleh itu, untuk pencegahan, langkah-langkah diambil untuk mengenal pasti lesi:

  • pemeriksaan tinja untuk kesan darah yang tersembunyi;
  • sigmoidoskopi lima tahun sekali;
  • kolonoskopi setiap 10 tahun.

Saranan klinikal: aturkan pemakanan yang betul, kurangkan pengambilan lemak dan protein, dengan pampasan seterusnya berkat produk herba. Mendiagnosis dan merawat proses keradangan saluran gastrousus tepat pada masanya. Pembentukan polip memerlukan campur tangan pembedahan segera untuk mengecualikan pertumbuhannya menjadi neoplasma malignan.

Kanser kolon

Kanser kolon adalah patologi yang paling biasa dalam amalan onkologi dan berada di kedudukan ketiga di antara semua barah ganas sistem pencernaan. Sebagai peraturan, penyakit ini mempengaruhi pelbagai segmen populasi, terutamanya pada kumpulan umur yang berusia lebih dari 55 tahun, tanpa mengira jantina..

Peranan utama dalam pembentukan sel atipikal dimainkan oleh proses patologi prakanker pada organ sistem pencernaan, serta makanan yang dimakan dengan kandungan serat yang rendah. Keadaan prakanker meliputi polip (poliposis), kolitis ulseratif kronik, penyakit divertikular, dan penyakit Crohn.

Apa itu Kanser Usus Besar?

Kanser kolon terbentuk dari selaput lendir dan bersifat ganas. Adenokarsinoma lebih biasa, karsinoma sel kurang skuamosa.

Dalam kebanyakan kes, neoplasma malignan terbentuk akibat transformasi polip yang timbul di usus besar. Oleh itu, penyingkiran polip tepat pada masanya mengurangkan kemungkinan terkena barah dan merupakan pencegahan barah pembedahan..

Tumor kolon terbentuk di salah satu bahagiannya:

  • Cecum
  • Kolon menaik
  • Kolon melintang
  • Menurunkan kolon
  • Kolon sigmoid

Walaupun terdapat kemungkinan pembentukan barah di mana-mana bahagian usus besar, kekerapan lesi di setiap kawasan sangat berbeza. Oleh itu, dalam 50% kes, tumor mempengaruhi kolon sigmoid, lebih daripada 20% pada orang buta, 10% pada kolon melintang dan sekitar 15% di kawasan selekoh fisiologi usus. Dan hanya dalam 2% kes, barah pada mulanya menyerang beberapa bahagian usus besar.

Mengenai penyakit ini

Penyebaran sel-sel tumor ke seluruh badan berlaku dalam beberapa cara:

  • limfogen;
  • hematogen;
  • implantasi.

Metastasis hematogen dilokalisasi terutamanya di hati, kadang-kadang di paru-paru.

Klasifikasi kanser kolon

Terdapat beberapa manifestasi klinikal proses tumor dan tanda-tanda mereka:

  • obstruktif: manifestasi utama adalah penyumbatan usus dengan keparahan yang berbeza-beza, jadi dengan penutupan sebahagian lumen usus, pesakit mempunyai perasaan tidak tentu, kembung, sakit perut kram, sembelit dan pembuangan gas yang buruk; sekiranya berlaku penyumbatan usus akut, campur tangan pembedahan segera diperlukan; lebih kerap berlaku pada tumor separuh kiri usus besar.
  • bentuk toksik-anemia: dinyatakan dalam anemia, permulaan kelemahan, kelesuan, peningkatan keletihan. Ia lebih kerap terjadi pada tumor di bahagian kanan usus besar.
  • dyspeptik: gejala khas adalah loya, berubah menjadi muntah, kurang selera makan, enggan makan, sakit di kawasan epigastrik bersama dengan kembung dan rasa berat;
  • tumor jenis enterokolitik: disertai oleh gangguan pada saluran usus, yang ditunjukkan oleh cirit-birit atau sembelit, kembung, gemuruh dan rasa berat di bahagian perut, darah dan rembesan lendir dengan tinja;
  • pseudo-inflammatory: pesakit mengalami peningkatan suhu, sakit di perut, gangguan usus; semasa ujian makmal - leukositosis dan peningkatan ESR;

Gejala barah usus besar

Gejala pertama proses patologi praktikal tidak ada, tetapi pada masa yang sama terdapat sedikit kemerosotan kesejahteraan umum, penurunan aktiviti dan selera makan. Pada peringkat awal perkembangan penyakit, seseorang mula bertambah berat badan.

Gejala barah usus besar bergantung sepenuhnya pada lokasi tumor, saiz, tahap, kehadiran penyakit dan komplikasi gastrousus lain..

Kompleks klinikal dimanifestasikan oleh rasa sakit dan tidak selesa, sembelit atau cirit-birit, darah dan lendir semasa pengosongan usus, kemerosotan kesihatan.

Penerangan yang lebih terperinci mengenai gejala yang muncul:

  • sakit perut dengan intensiti yang berbeza-beza berlaku pada 85% orang dengan tumor usus besar;
  • keadaan ketidakselesaan di usus disertai dengan kurang selera makan, rasa mual dan berat di bahagian atas perut; gangguan fungsi normal usus dikaitkan dengan penyempitan lumen dan gangguan pergerakan akibat keradangan dindingnya; manifestasi perubahan ini adalah cirit-birit, sembelit, gemuruh dan perut kembung; sembelit boleh digantikan oleh cirit-birit; penyempitan tajam lumen usus menyebabkan penyumbatan lengkap atau separa;
  • kekotoran pada tinja yang bersifat patologi diperhatikan pada hampir separuh pesakit dan terdiri daripada pembuangan purulen, darah dan membran mukus;
  • perubahan dalam kesejahteraan umum pesakit berlaku sebagai akibat dari proses mabuk: seseorang merasakan kelainan umum, keletihan tinggi, kelesuan, penurunan berat badan, demam, anemia muncul; gejala keracunan yang lebih terang muncul apabila tumor dilokalisasi di bahagian kanan usus besar;

Foto barah kolon

Diagnosis Kanser Kolon

Diagnostik kanser kolon terdiri daripada satu set langkah:

  • kaedah pemeriksaan klinikal: pengumpulan anamnesis, aduan, palpasi dan pemeriksaan pesakit;
  • Pemeriksaan sinar-X: X-ray organ rongga perut, irrigoskopi, kolonoskopi maya.
  • pemeriksaan endoskopi: fibrocolonoscopy (semasa melakukan biopsi), jika perlu - sigmoidoscopy;
  • pengimbasan radionukleida hati: untuk mengesan metastasis proses barah;
  • ultrasound dan CT organ perut.
  • laparoskopi diagnostik.

Rawatan barah usus besar

Rawatan utama untuk barah usus adalah pembedahan, kadang-kadang dengan kemoterapi pasca operasi.

Kaedah rawatan pembedahan ditentukan setelah melakukan langkah-langkah diagnostik yang sesuai untuk mengenal pasti sejauh mana penyebaran proses tumor:

  • pembedahan radikal: hemikolektomi sebelah kanan atau kiri, yang terdiri daripada membuang bahagian usus yang terkena dengan pembentukan anastomosis lebih lanjut antara dua bahagian yang tinggal; campur tangan pelbagai peringkat melibatkan pelaksanaan kolostomi dengan penempatan semula kawasan yang terjejas.
  • operasi paliatif: dilakukan di hadapan metastasis yang jauh dan mungkin terdiri dari penyingkiran sebahagian usus atau dalam pembentukan anastomosis bypass.

Setelah operasi, selama 24 jam pertama, dilarang makan makanan, pada masa ini terapi anti-kejutan dijalankan, serta langkah-langkah untuk menghilangkan keracunan dan dehidrasi tubuh.

Bermula dari hari kedua, pesakit dibenarkan mengambil makanan cair, separa lembut dan mengambil minuman suam. Seiring waktu, diet harian merangkumi hidangan seperti kaldu rendah lemak, bijirin tumbuk, sayur tumbuk, telur dadar kukus, teh herba, pelbagai jus dan kompot dari buah dan beri segar atau beku.

Kemungkinan akibatnya

Kanser kolon adalah keadaan serius yang memerlukan pembedahan. Sekiranya tidak dirawat pada peringkat awal, ada risiko komplikasi:

  • pembentukan lubang melalui dinding usus besar;
  • penyebaran sel barah ke hati, paru-paru dan organ lain;
  • penyumbatan usus;
  • proses keradangan pada tisu di sekitar pembentukan tumor.

Prognosis survival

Prognosis untuk tumor usus besar bergantung pada tahap proses patologi, penyebaran sel atipikal ke organ, tisu dan kelenjar getah bening yang berdekatan, serta pada struktur histologi neoplasma malignan.

Peranan penting dalam jangka masa dan kualiti hidup selepas pembedahan dimainkan oleh kehadiran metastasis di kelenjar getah bening serantau. Oleh itu, di kalangan pesakit dengan penglibatan kelenjar getah bening dalam 5 tahun, kelangsungan hidup hanya dapat dilihat pada 40% -50%, dan dalam kes tidak ada penglibatan kelenjar getah bening, kadar kelangsungan hidup lebih dari 80% pesakit..

Langkah-langkah rawatan selepas pembedahan

Rawatan proses tumor selepas pembedahan diteruskan dengan kemoterapi.

Penggunaan kemoterapi

Kemoterapi dilakukan selepas pembedahan dan bertujuan mencegah perkembangan metastasis yang jauh.

Ubat utama adalah Ftorafur dan 5-Fluorouracil. Sebilangan besar pesakit bertoleransi dengan baik, dengan kesan sampingan yang lebih sedikit seperti loya, ruam alergi, muntah, dan perubahan ujian darah.

Onkologi kolon

Kanser usus besar berlaku akibat pendedahan kepada tubuh manusia faktor karsinogenik dalam kombinasi dengan kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini. Dalam kes ini, pesakit mengalami penyumbatan usus, sakit perut yang teruk dan penampilan kekotoran yang tidak khas pada tinja. Tumor dapat dikesan dengan pemeriksaan MRI dan sinar-X dengan agen kontras.

Adenokarsinoma bahagian usus besar lebih biasa, paling jarang - karsinoma yang tidak dibezakan, serta karsinoma sel skuamosa sederhana atau digabungkan dengan sel kelenjar.

Etiologi

Faktor-faktor berikut boleh memprovokasi barah usus besar:

  • Keturunan buruk.
  • Pemakanan yang tidak betul dan tidak sesuai.
  • Gaya hidup yang tidak aktif, akibatnya, kegemukan.
  • Sembelit berpanjangan akibat trauma usus dari batu tinja.
  • Kelemahan pergerakan usus pada orang tua.
  • Precancer: poliposis, diverticulosis, kolitis, penyakit Crohn.
  • Keadaan kerja yang memudaratkan.
Kembali ke senarai kandungan

Varieti

Dengan penyetempatan, bentuk kanser seperti klinikal dibezakan:

  • bahagian kolon yang menaik;
  • lenturan hepatik;
  • sudut splenik;
  • bahagian rim menurun;
  • kolon melintang.

Terdapat beberapa peringkat dalam perkembangan neoplasma usus, yang dapat ditunjukkan dalam bentuk jadual:

PentasCiri-ciri dan manifestasi utama
1Tumor tidak menyebar di luar lapisan mukus, selalu dapat disembuhkan
2 tiada metastasisPenyebaran neoplasma ke semua lapisan dinding usus
2 dengan metastasisPertumbuhan tumor di kelenjar getah bening serantau
3Ia dicirikan oleh metastasis teruk di tempat yang jauh
4Gangguan fungsi normal badan kerana mabuk teruk dengan produk pembusukan barah
Kembali ke senarai kandungan

Gejala utama

Kanser kolon menyebabkan perkembangan gejala asas berikut pada pesakit:

Gejala klinikal merangkumi gangguan sistem pencernaan yang menyebabkan sembelit atau cirit-birit.

  • kekotoran najis;
  • kenyang atau kembung;
  • genangan najis;
  • pelanggaran selera makan;
  • sembelit atau cirit-birit;
  • pening;
  • pendarahan dari usus;
  • berlubang organ bersebelahan;
  • pembengkakan tumor;
  • sepsis;
  • mabuk teruk.

Sekiranya rawatan perubatan tidak tepat waktu atau tidak mencukupi, barah lentur hepatik usus besar dapat menyebabkan kerosakan fungsi organ ini dan menyebabkan genangan hempedu dan keracunan badan dengan produk metaboliknya. Pada masa yang sama, kekuningan pada sklera, membran mukus dan kulit diperhatikan. Mungkin terdapat pengumpulan cecair di rongga perut dan pengembangan urat di permukaannya. Sekiranya terdapat lesi sudut splenik, terdapat penyitaan tisu limpa oleh sel-sel atipikal.

Bentuk klinikal dan manifestasi mereka

JenisGejalaCiri-ciri:
KetetapanHalangan ususPenyempitan separa: gemuruh, kembung, sakit kram, masalah buang air besar
Dengan lumen yang sangat berkurang, pembedahan kecemasan diperlukan
Anemia toksikAnemia, kelemahan, keletihan, kulit pucat
DyspeptikMual dengan muntah, regurgitasi, penolakan makan, sakit epigastrik, berat, kembung
EnterokolitikGangguan ususSembelit atau cirit-birit, kembung, perut kembung dan gemuruh, sakit akibat kembung, darah dan lendir dalam najis
Pseudo-radangDemam, sakit, gangguan kecilESR tinggi, leukositosis
Seperti tumorTanpa simptomatikSemasa pemeriksaan, dapat diraba melalui dinding perut
Kembali ke senarai kandungan

Kaedah diagnostik

Gejala ciri pesakit akan membantu mengenal pasti barah kolon melintang. Diagnosis disahkan oleh pemeriksaan fizikal dengan penilaian penampilan pesakit, palpasi perut (tumor hanya dapat diraba dengan ukuran besar), tetapi sifat kesakitan dan masalah dengan usus dapat ditentukan. Penting untuk lulus ujian darah umum dan biokimia untuk antigen barah tertentu.

Biopsi disyorkan, diikuti dengan diagnosis histologi dan sitologi sampel. Biopsi endoskopi adalah mungkin. Sinar-X dengan kontras barium diperlukan untuk menentukan lokasi tumor. Ultrasound dan CT diperlukan untuk menjelaskan skala dan kelaziman proses onkologi dan menentukan garis besar organ.

Ciri rawatan

Kaedah rawatan utama untuk barah usus adalah pembedahan, teknik dan invasif yang bergantung pada jenis tumor. Eksisi neoplasma dilakukan dalam tisu yang sihat. Sekiranya tumor kecil, manipulasi endoskopi dilakukan, yang meminimumkan trauma dan mempercepat proses penyembuhan setelah operasi.

Sekiranya neoplasma di sebelah kanan atau kiri, hemikolonektomi dilakukan. Pembuangan bahagian usus yang terkena tumor, dengan mesentery dan kelenjar getah bening yang berdekatan. Selepas ini, hubungan terbentuk antara kawasan usus yang tinggal. Sekiranya pesakit menghidap barah usus besar, maka kemungkinan pemotongan omentum dan kawasan organ lain yang terjejas. Selepas operasi, disarankan menjalani menjalani kemoterapi, termasuk penggunaan sitostatik, serta rawatan radioaktif, yang, bagaimanapun, mempunyai banyak kesan sampingan pada usus..

Operasi paliatif dilakukan apabila barah tidak dapat dijalankan atau proses ganas diabaikan.

Pemulihan

Selepas operasi dan menjalani kemoterapi, pesakit memerlukan pemulihan yang lama. Ia merangkumi penyembuhan luka pasca operasi, menormalkan proses pencernaan dan menghilangkan kesan kemoterapi. Kesan sampingan utama penggunaan sitostatik adalah penurunan sel darah, yang menimbulkan reaksi negatif. Leukosit menurun dan tubuh mudah terdedah kepada jangkitan, pendarahan dalaman dan anemia mungkin terjadi. Oleh itu, dalam tempoh pemulihan, adalah penting untuk mengelakkan hubungan dengan pesakit berjangkit, kecederaan dan aktiviti fizikal yang ketara..

Ciri-ciri diet

Hari-hari pertama, dengan latar belakang terapi pemulihan, doktor mengawasi ketat pemakanan dan pemakanan. Menu, jika pesakit menghidap barah usus besar, harus seimbang, pecahan dan sebahagian kecil makanan separa cair dan lembut. Ini tidak akan membebankan usus dan memperbaiki proses pencernaan. Penting untuk mengelakkan makan makanan berlemak, goreng dan pedas, serta bahan yang merengsakan membran mukus sistem pencernaan. Alkohol dilarang sama sekali.

Ramalan seumur hidup

Sekiranya pesakit didiagnosis menghidap kanser kolon menaik, prognosis ditentukan oleh tahap di mana barah itu dikesan. Selepas operasi tepat pada masanya, kadar kelangsungan hidup adalah 94-92%, tanpa merebak ke lapisan submucosal - 100%, tanpa metastasis ke kelenjar getah bening serantau - 80%, dan dengan kerosakan hati - 40%. Dalam kes lanjut dan rumit, prognosisnya buruk - 100% kes membawa maut.

Kanser kolon

Kanser kolon adalah tumor ganas yang berkembang lebih kerap pada orang berusia 40-70 tahun. Penyakit ini tidak simptomatik untuk waktu yang lama atau dimanifestasikan oleh disfungsi usus. Atas sebab ini, tumor lebih kerap dikesan pada tahap akhir proses onkologi, ketika kesulitan timbul dengan pelaksanaan pembedahan radikal..

Untuk diagnosis dan rawatan tumor kolon, semua keadaan telah dibuat di hospital Yusupov:

Keselesaan bilik tahap Eropah;

Peralatan diagnostik terkini kelas pakar dengan resolusi tinggi;

Tahap kelayakan doktor yang tinggi;

Penggunaan protokol dan piawaian antarabangsa untuk rawatan neoplasma ganas usus besar;

Sikap prihatin kakitangan perubatan terhadap keinginan pesakit dan saudara-mara mereka.

Pesakit yang memerlukan rawatan paliatif mungkin berada di hospital. Kes barah kolon yang teruk dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Pakar. Doktor dan calon sains perubatan, doktor dari kategori kelayakan tertinggi mengambil bahagian dalam kerjanya. Pakar terkemuka dalam bidang onkologi secara kolektif mengembangkan taktik pengurusan pesakit.

Sebab perkembangan penyakit ini

Para saintis belum membuktikan penyebab sebenar kanser usus. Tumor malignan dapat berkembang dengan latar belakang penyakit prakanker: poliposis keluarga dan diperolehi, tumor vena dan polip adenomatous. Penyelidik mengaitkan proses patologi berikut sebagai faktor yang memprovokasi pembentukan tumor:

Kolitis ulseratif tidak spesifik;

Penyakit ini boleh berkembang sekiranya kekurangan zat makanan dan komposisi makanan. Neoplasma berkembang lebih kerap pada orang yang memakan sejumlah besar daging dan produk daging. Flora dalaman dapat menghasilkan karsinogen dari lemak haiwan. Pembentukan tumor juga disebabkan oleh pelanggaran saluran kandungan usus dengan pengambilan sayur-sayuran segar, buah-buahan, makanan yang tidak banyak mengandungi serat..

Secara makroskopik, dua bentuk neoplasma malignan kolon dibezakan - eksofit dan endofit. Bentuk barah pertama dicirikan oleh pertumbuhan tumor ke dalam lumen usus. Ia boleh mempunyai bentuk simpul atau polip, lebih sering dijumpai di bahagian kanan kolon, menyerupai kembang kol. Sebilangan besar tumor endofitik terbentuk di bahagian kiri usus besar. Ia menyusup ke dinding usus, secara perlahan-lahan menangkapnya di seluruh lilitan dan menyebabkan penyempitan bulat. Ulser sering terbentuk pada tumor.

Ahli morfologi membezakan antara jenis histologi neoplasma malignan kolon berikut:

Kanser kolon bermastautin lewat. Ini membolehkan pakar bedah onkologi melakukan intervensi pembedahan radikal walaupun dengan neoplasma besar. Tumor awal terlibat dalam proses keradangan. Selalunya beralih ke serat yang mengelilingi usus. Metastasis boleh berada di kelenjar getah bening serantau untuk masa yang lama. Mereka dikeluarkan semasa operasi bersama dengan mesentery..

Gejala

Kolon adalah segmen usus besar. Fungsi utama usus besar adalah rembesan, penyerapan dan pengosongan kandungan usus. Kolon adalah yang paling lama. Ia terdiri daripada kolon menaik, menurun, melintang dan sigmoid, mempunyai lenturan hepatik, lenturan splenik. Kanser usus adalah salah satu penyakit ganas yang paling biasa di negara maju, yang populasinya memakan lemak haiwan yang berlebihan, banyak daging dan sangat sedikit sayur-sayuran dan buah-buahan segar..

Tanda-tanda penyakit ini menjadi lebih ketara apabila tumor tumbuh dan badan menjadi mabuk. Gambaran klinikalnya bervariasi, bergantung pada lokasi, bentuk tumor, pelbagai keadaan yang memburukkan. Kanser kolon sebelah kiri dicirikan oleh penyempitan lumen usus yang cepat, perkembangan penyumbatannya. Kanser kolon sebelah kanan dicirikan oleh anemia, sakit perut yang kuat. Pada peringkat awal barah usus besar, gejalanya serupa dengan pelbagai penyakit saluran gastrointestinal, yang selalunya tidak membenarkan diagnosis yang tepat pada masanya. Gejala barah usus termasuk:

  • bersendawa;
  • muntah tidak sistematik;
  • berat di perut selepas makan;
  • loya;
  • kembung perut;
  • sakit di bahagian perut;
  • sembelit atau cirit-birit;
  • perubahan sifat kerusi, bentuknya;
  • perasaan tidak selesa, pergerakan usus yang tidak lengkap;
  • Anemia kekurangan zat besi.

Kanser kolon sering disertai oleh jangkitan dan perkembangan proses keradangan pada tumor. Sakit perut boleh menyerupai sakit pada apendisitis akut, demam sering meningkat, ujian darah menunjukkan peningkatan ESR dan leukositosis. Semua gejala ini sering menyebabkan kesilapan perubatan. Manifestasi awal kanser kolon adalah ketidakselesaan usus, gejala yang sering dikaitkan dengan penyakit pundi hempedu, hati, dan pankreas. Sembelit dengan kanser usus besar tidak dapat diubati, yang menjadi gejala penting perkembangan barah. Kanser kolon sebelah kiri lebih cenderung disertai dengan gangguan usus daripada barah sebelah kanan.

Sembelit pada barah usus besar dapat digantikan oleh cirit-birit, perut membengkak, bersendawa dan gemuruh pada kebimbangan perut. Keadaan ini boleh merisaukan dalam jangka masa yang lama. Menetapkan diet, merawat gangguan usus tidak membawa hasil. Gejala kembung dan sembelit yang paling teruk yang berkaitan dengan barah usus rektosigmoid muncul pada peringkat awal barah.

Penyumbatan usus pada barah kolon adalah petunjuk manifestasi barah yang lewat, lebih sering terjadi pada barah sebelah kiri. Bahagian kanan usus mempunyai diameter besar, dinding nipis, bahagian kanan mengandungi cecair - penyumbatan bahagian ini berlaku pada peringkat barah kemudian. Bahagian kiri usus mempunyai diameter yang lebih kecil, terdapat kotoran lembut di dalamnya, dengan pertumbuhan tumor, lumen usus menyempit dan lumen tersumbat dengan tinja - penyumbatan usus berkembang.

Semasa palpasi, doktor menentukan tumor yang tidak bergerak dan sedikit menyakitkan di bahagian kanan perut. Kerana diameter usus menurun yang lebih kecil, konsistensi tinja yang padat, pertumbuhan endofit dengan penyempitan lumen usus, penyumbatan usus sering terjadi pada barah penyetempatan ini. Kanser kolon boleh menjadi rumit dengan pendarahan, penyumbatan usus, perforasi (perforasi dinding usus), pertumbuhan neoplasma ke organ tetangga, keradangan tumor.

Dengan bentuk barah sebelah kanan, pesakit sering mendapati tumor itu sendiri ketika berdebar-debar di bahagian perut.

Darah di dalam najis

Pesakit mengeluh tentang adanya kekotoran dalam tinja: darah, nanah, lendir. Pelepasan berdarah pada barah kolon lebih sering diperhatikan pada jenis tumor exophytic, bermula dengan disintegrasi tumor, dan merujuk pada manifestasi lewat pembentukan malignan. Dalam beberapa kes, penampilan darah dalam tinja adalah satu-satunya tanda barah, terutama jika tumor terletak di bahagian kiri dan sudut splenik usus besar..

Bergantung pada lokasi tumor, tinja boleh mempunyai penampilan yang berbeza. Dengan kekalahan usus yang naik, tinja berwarna najis berwarna coklat atau tarry. Kotoran yang dicampur dengan darah adalah tanda tumor yang terletak di kawasan sudut splenik dan bahagian-bahagian yang bersebelahan dengan usus yang turun. Apabila bahagian akhir usus besar terjejas, darah yang tidak berubah (merah atau merah tua) menutupi najis.

Pelepasan berdarah pada barah kolon lebih sering diperhatikan pada jenis tumor eksofitik, bermula dengan perpecahan tumor, termasuk dalam manifestasi akhir pembentukan malignan.

Kanser usus besar

Kanser usus besar dicirikan oleh sindrom kesakitan yang teruk. Kesakitan di perut juga sangat mengganggu barah cecum. Gejala ini adalah salah satu tanda barah bahagian usus besar ini..

Kanser lentur splenik usus besar

Oleh kerana lokasinya yang anatomi, barah lentur splenik usus besar kurang dapat dikesan oleh palpasi. Kanser lentur hepatik usus besar juga tidak dapat ditentukan. Selalunya, pemeriksaan dijalankan dalam keadaan berdiri atau separuh duduk. Kajian seperti itu, semasa pemeriksaan awal pesakit, membolehkan anda mendapatkan maklumat mengenai kehadiran, ukuran tumor dan tempat penyetempatannya..

Kanser kolon melintang

Kanser kolon melintang berkembang kurang kerap daripada barah sigmoid atau cecum. Dengan tumor kolon melintang yang semakin meningkat, usus kanan, tengah, kiri kiri dan kelenjar getah bening mesenterik terjejas. Gejala barah kolon melintang adalah kehilangan selera makan, rasa berat di bahagian atas perut, bersendawa, dan muntah. Gejala seperti ini lebih sering mencirikan barah di sebelah kanan kolon melintang..

Komplikasi

Kanser usus besar menyebabkan komplikasi serius dan mengancam nyawa:

  • Berdarah;
  • Halangan usus;
  • Perforasi (perforasi dinding usus);
  • Percambahan neoplasma ke organ jiran;
  • Keradangan tumor.

Pendarahan usus besar apabila terdapat neoplasma malignan jarang berlaku. Pada dasarnya, darah dicampurkan dengan tinja dan ditentukan menggunakan ujian makmal.

Penyumbatan usus pada kebanyakan pesakit adalah manifestasi pertama penyakit ini. Ia adalah penyumbatan usus yang menyakitkan (tumor yang tumbuh menyempitkan lumen usus besar).

Perforasi usus adalah bahaya besar bagi pesakit. Perforasi berlaku sama ada di kawasan tumor dengan ulserasi atau pereputan, atau proksimal (di atas) akibat daripada peregangan dinding usus yang berlebihan oleh kandungannya. Dengan perforasi tumor usus besar, keadaan pesakit memburuk dengan teruk, peritonitis tinja berkembang, sering dengan hasil yang membawa maut.

Kesukaran besar untuk diagnosis dan rawatan adalah proses keradangan dan supuratif pada tisu yang mengelilingi tumor usus besar. Jangkitan paling kerap menyerang tisu peritoneal posterior kolon menaik dan menurun, yang tanpa membran serous. Sekiranya terdapat keradangan, pesakit mengadu sakit pada bahagian bawah punggung dan dinding perut belakang. Suhu badan mereka meningkat. Pada palpasi, doktor menentukan ketegangan otot dan sakit di dinding perut anterior dan punggung bawah.

Kaedah diagnostik

Doktor di Klinik Onkologi Hospital Yusupov mendiagnosis barah usus besar berdasarkan analisis gambaran klinikal penyakit ini, data pemeriksaan fizikal, pemeriksaan endoskopi dan sinar-X, dan hasil biopsi. Dalam ujian darah, perubahan berikut mungkin berlaku:

Anemia (penurunan bilangan sel darah merah dan hemoglobin);

Hipoproteinemia (penurunan kepekatan protein);

Peningkatan kadar pemendapan eritrosit;

Hypoprothrombinemia (penurunan bilangan platelet);

Dengan bantuan analisis makmal, kehadiran darah ghaib di dalam najis ditentukan. Semasa irrigoskopi (pemeriksaan sinar-X usus besar dengan campuran barium yang berbeza), lokasi, ukuran, panjang dan sifat pertumbuhan tumor ditentukan. Radiografi menunjukkan tanda-tanda ciri tumor ganas usus besar:

Penyempitan (stenosis) lumen usus;

Kekejangan usus.

Kolonoskopi (pemeriksaan endoskopi) membolehkan anda memeriksa semua bahagian usus besar, membuat biopsi. Bahagian tisu dari kawasan usus yang diubah secara patologi dihantar ke makmal morfologi untuk mengesahkan jenis barah histologi. Dengan bantuan kolonoskopi yang dilakukan dengan penggunaan alat terbaru, ahli onkologi di hospital Yusupov mendedahkan tahap awal barah usus besar yang tidak dapat diakses oleh kaedah penyelidikan lain.

Untuk mengecualikan kehadiran metastasis hati, imbasan radioisotop dilakukan. Hasil kajian ini diambil kira oleh doktor klinik onkologi ketika menentukan tahap proses tumor dan membuat rancangan untuk campur tangan pembedahan. Tomografi yang dikira elektron positron (PET-CT) dilakukan sekiranya disyaki metastasis. Sekiranya kaedah diagnostik ini gagal membuat diagnosis yang tepat, ahli onkologi melakukan laparotomi eksploratif..

Sebelum pembedahan, pakar bedah melakukan diagnosis pembezaan kanser kolon dengan penyakit berikut:

Sekiranya tumor terletak di bahagian kiri kolon, kecualikan amebiasis, diverticulitis, kolitis ulseratif. Apabila tumor malignan dari sudut hepatik dipengaruhi, diagnosis pembezaan dibuat dengan tumor hati atau buah pinggang kanan, kolesistitis kalkulus. Sekiranya pakar onkologi mengesyaki barah pada lengkungan splenik usus besar, tolak tumor dan sista di limpa, ekor pankreas, atau buah pinggang kiri.

Rawatan

Ahli onkologi di Hospital Yusupov mengeluarkan tumor usus besar yang ganas menggunakan pembedahan. Pemeriksaan kawasan usus besar yang terkena bersama dengan mesentery dilakukan, dan kelenjar getah bening juga dikeluarkan. Sekiranya barah kolon menaik dijumpai, rawatan dilakukan dengan hemikolektomi sisi kanan. Kaedah yang sama digunakan untuk menghilangkan tumor cecum. Pakar bedah membuang radang limfa, seluruh bahagian kanan usus besar, termasuk sepertiga kolon melintang, menaik, cecum, dan lenturan hati.

Bersedia untuk pembedahan

Tanpa mengira jenis dan jumlah operasi, doktor klinik onkologi melakukan persiapan pra operasi umum dan khas, yang sebahagian besarnya memastikan kejayaan intervensi pembedahan. Dengan bantuan ubat infus moden, mereka menghilangkan pelanggaran keseimbangan elektrolit air, menormalkan tahap protein, dan melawan anemia dan keracunan hipokromik. Pesakit diberi infus ubat intravena dan komponen darah, glukosa dengan vitamin, dan larutan elektrolit. Pada masa yang sama, langkah-langkah diambil untuk meningkatkan fungsi organ vital (jantung, paru-paru, kelenjar adrenal, hati, ginjal).

Latihan khas bertujuan untuk membuang tinja secara mekanikal. Pesakit diberi julap, enema diberikan, dan mikroflora patogen, yang banyak terdapat dalam kandungan usus, ditekan oleh ubat.

Untuk penyediaan pra-operasi usus besar, diet unsur digunakan. 3-5 hari sebelum operasi, doktor menetapkan kepada pesakit persediaan khas yang mengandungi semua bahan makanan penting dalam bentuk halus.

Reseksi paliatif

Sekiranya tidak ada kemampuan teknikal untuk melakukan operasi radikal, pakar bedah melakukan reseksi kolon paliatif. Pilihan rawatan paliatif bergantung kepada faktor-faktor berikut:

Sejauh mana tumor telah merebak;

Ciri-ciri anatomi lokasi tumpuan utama;

Komplikasi proses tumor;

Keadaan umum pesakit.

Sekiranya mustahil untuk membuang tumor di bahagian kanan kolon, pakar bedah mengenakan anastomosis ileotransverse bypass. Dengan neoplasma usus menurun dan sudut splenik yang tidak dapat dikendalikan, transversosigmoanastomosis pintasan dibuat. Sekiranya tumor pada bahagian akhir usus besar dikesan, kolostomi proksimal digunakan, dubur tidak semula jadi satu barel atau dua laras.

Kemoterapi

Kemoterapi dalam rawatan barah usus digunakan untuk tujuan yang berbeza - untuk mengecilkan tumor sebelum pembedahan, menghentikan pertumbuhannya, memusnahkan sel barah, dan metastasis. Kanser kolorektal adalah tumor yang cukup tahan terhadap sitostatik. Kemoterapi untuk kanser kolon diresepkan oleh doktor bergantung pada ukuran tumor dan kehadiran metastasis, dijalankan dalam kursus.

Sekiranya berlaku kerosakan pada kelenjar getah bening serantau, percambahan tumor dari membran serous usus, kemoterapi adjuvant dilakukan. Sekiranya terdapat risiko berpotensi mengembangkan metastasis ke organ lain, kemoterapi seaktif mungkin. Selepas beberapa kitaran rawatan dengan ubat antikanker, keadaan metastasis dinilai dan lesi dikeluarkan. Kemoterapi tambahan digunakan selepas pembedahan.

Metastasis

Kanser kolon paling sering bermetastasis ke kelenjar getah bening serantau tidak segera, tetapi lama setelah tumor berkembang. Tumor sering tumbuh ke tisu dan organ yang berdekatan. Kanser usus besar digeneralisasikan, dengan metastasis menembusi paru-paru, hati memerlukan perundingan pakar bedah toraks, pakar bedah-hepatologi.

Kanser usus besar yang tidak dapat disembuhkan dicirikan oleh pencerobohan tumor ke struktur tulang, kapal yang hebat. Penilaian kemungkinan membuang tumor; jika pembedahan tidak dapat dilakukan, rawatan paliatif (kemoterapi) digunakan.

Lesi metastatik yang dapat dikesan semula dikeluarkan melalui pembedahan, diikuti dengan kemoterapi paliatif. Sebagai rawatan, kemoterapi sistemik dilakukan sebelum pembedahan membuang metastasis, setelah pembedahan, rawatan kemoterapi dilanjutkan.

Ramalan

Prognosis ketiadaan metastasis ke kelenjar getah bening serantau optimis. Kadar kelangsungan hidup lima tahun adalah sekitar 80%. Dengan adanya metastasis pada kelenjar getah bening serantau, kira-kira 25% pesakit hidup selama lebih dari lima tahun.

Apabila tanda-tanda pertama disfungsi kolon muncul, buat janji temu dengan ahli onkologi di Hospital Yusupov dengan menghubungi nombor telefon pusat hubungan. Pengesanan dan rawatan awal kanser kolon meningkatkan prognosis dan menyembuhkan pesakit.