Tumor malignan pada kulit kelopak mata

Lipoma

Di antara semua neoplasma malignan organ penglihatan, tumor malignan pada kulit kelopak mata adalah yang paling biasa. Ini boleh menjadi tumor berpigmen (melanoma) dan bukan berpigmen (barah) yang timbul dari epidermis, kelenjar kelopak mata..

Patologi boleh berlaku terhadap latar belakang pelbagai penyakit prakanker: tanduk kulit, keratosis pikun, xeroderma berpigmen, papilloma, dan juga latar belakang parut setelah luka bakar. Melanoma paling kerap berkembang dari neoplasma berpigmen jinak (melanosis, nevi).

Faktor risiko penyakit ini adalah insolasi matahari, keturunan, radiasi pengion, pendedahan kimia.

JENIS KANSER KULIT

  • Karsinoma sel basal adalah tumor malignan yang paling biasa pada kulit kelopak mata (94%). Ia dicirikan oleh pertumbuhan perlahan, ketiadaan sindrom kesakitan, metastasis yang sangat jarang berlaku. Ia mengalir dalam bentuk simpul, atau ulser. Pesakit mempunyai keluhan mengenai adanya pembentukan tumor seperti pada kulit, kadang-kadang gatal di kawasan pembentukan.

Tanda-tanda tambahan termasuk ketiadaan corak kulit, mengelupas, penampilan anjing laut di permukaan tumor berpigmen, peningkatan kelenjar getah bening yang paling dekat dengan tumor..

PENCEGAHAN TUMUR PAYUDARA DARIPADA KULIT MATA

  • pemeriksaan pencegahan berkala,
  • terdedah kepada cahaya matahari,
  • perlindungan kulit kelopak mata dengan cermin mata hitam dengan perlindungan tinggi terhadap sinaran ultraviolet,
  • penggunaan krim yang menyekat penembusan sinar ultraviolet.

DIAGNOSTIK JUMLAH TUMBUHAN KULIT TULIS

Diagnosis sendiri dan pemeriksaan dispensari biasa oleh pakar oftalmologi sangat penting dalam diagnosis awal kanser kulit melanoma dan kelopak mata. Jangan ubat sendiri! Apabila neoplasma kelopak mata muncul, anda harus menghubungi pakar onkologi oftalmik, yang, berdasarkan pemeriksaan visual, kajian tambahan, akan mengesahkan atau mengecualikan sifat seperti neoplasma kulit kelopak mata seperti tumor.

RAWATAN TUMPUAN PAYUDARA KULIT TANAH

Kaedah utama merawat tumor kulit kelopak mata adalah campur tangan pembedahan. Di klinik St. Petersburg di MNTK "Eye Microsurgery", pembuangan tumor secara mikro menggunakan pembedahan gelombang radio (pisau radio) dan tahap pemulihan-pemulihan satu peringkat berjaya digunakan.

Penggunaan mikroskop semasa operasi membolehkan seseorang menilai batas yang diperlukan untuk pemotongan neoplasma, yang memberikan keyakinan dalam penyingkiran tumor sepenuhnya. Radiosurgery menentukan kerosakan minimum pada tisu sekitarnya dan parut terbaik, dan penggunaan pelbagai jenis plastik - pencapaian hasil fungsional dan kosmetik yang memuaskan.

  • Kelebihan penting rawatan pembedahan adalah penentuan identiti histologi tumor, yang memungkinkan untuk menentukan taktik rawatan lebih lanjut dan keperluan penggunaan tambahan radiasi atau kemoterapi..
  • Kaedah pendedahan yang jarang digunakan, seperti kriogenik dan laser photodestruction, penggunaannya paling dibenarkan dalam rawatan tumor jinak pada kulit kelopak mata.

Semua mengenai barah abad ini

Neoplasma malignan pada kelopak mata menyumbang sekitar 80% tumor mata. Mereka boleh diletakkan di atas mata dan pada kelopak mata bawah seseorang.

Kandungan
  1. Punca
  2. Gejala
    1. Tahap penyakit
    2. Tahap 1
    3. Tahap 2
    4. Tahap 3
    5. Tahap 4
  3. Pengelasan
    1. Karsinoma sel basal
      1. Bentuk nod
      2. Bentuk ulseratif
      3. Bentuk seperti scleroderma
    2. Karsinoma sel skuamosa
    3. Adenokarsinoma kelenjar meibomian
    4. Melanoma mata
  4. Diagnostik
  5. Rawatan
  6. Ramalan dan pencegahan

Keanehan penyetempatan patologi ini memberikan beberapa kelebihan dalam memerangi penyakit pada bahagian tubuh yang lain. Oleh kerana kanser mempunyai prognosis positif rawatan hanya dalam kes tepat waktu mengesan simpul masalah dan keputusan operasi mengenai kaedah rawatannya. Dan sebarang perubahan pada kulit wajah tidak dapat disedari untuk waktu yang lama..

Masalah khas timbul semasa prosedur dan rawatan diagnostik. Ini disebabkan oleh sebilangan besar struktur anatomi bersebelahan dan kesukaran mengekalkan fungsi visual..

Menurut statistik, tumor organ penglihatan mempengaruhi kira-kira 10 orang per 100 ribu populasi, sepertiga daripadanya adalah barah pada kulit kelopak mata. Wanita didiagnosis dengan penyakit 65% lebih kerap daripada lelaki.

Punca

Pakar mengenal pasti beberapa faktor patogen yang menyumbang kepada permulaan barah kelopak mata..

Dalam kira-kira separuh daripada semua kes yang dilaporkan, neoplasma disebabkan oleh pembentukan epitel pada kulit. Ini harus merangkumi nevi dan polip, serta papilloma dan ketuat pada orang tua. Kemungkinan degenerasi pertumbuhan tersebut meningkat dengan pelanggaran mekanik integriti mereka.

Kecederaan pada kulit juga sering menyebabkan kemunculan tumor malignan pada kelopak mata. Bahagian pesakit sedemikian adalah sekitar 12%.

Harus diingat bahawa dalam kes ini tidak masalah sama ada luka dalam atau hanya calar, kerosakan itu diterima baru-baru ini atau beberapa tahun kemudian. Neoplasma dapat memulakan perkembangannya baik di tempat luka yang dijangkiti, dan dari parut atau parut yang hampir tidak kelihatan.

Tumor kelopak mata malignan

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

  • Kod ICD-10
  • Epidemiologi
  • Punca
  • Gejala
  • Apa yang perlu dikaji?
  • Cara meneliti?
  • Siapa yang hendak dihubungi?

Pada 60-70an abad XX. dalam oftalmologi, arah klinikal bebas dipilih - onkologi oftalmik, yang harus menyelesaikan masalah diagnostik dan rawatan tumor mata. Tumor penyetempatan ini dicirikan oleh polimorfisme yang hebat, keaslian kursus klinikal dan biologi. Diagnosis mereka sukar, kerana pelaksanaannya memerlukan kompleks kaedah penyelidikan instrumental, yang dikuasai oleh pakar oftalmologi. Seiring dengan ini, pengetahuan diperlukan mengenai penerapan langkah-langkah diagnostik yang digunakan dalam onkologi umum. Kesukaran yang ketara timbul dalam rawatan tumor mata, adnexa dan orbitnya, kerana sebilangan besar struktur anatomi yang penting untuk penglihatan tertumpu dalam jumlah kecil mata dan orbit, yang menyukarkan pelaksanaan langkah-langkah terapi sambil mengekalkan fungsi visual.

Kod ICD-10

Epidemiologi

Kejadian tahunan tumor organ penglihatan atas permintaan pesakit adalah 100-120 setiap 1 juta populasi. Kejadian di kalangan kanak-kanak mencapai 10-12% daripada petunjuk yang ditunjukkan untuk populasi orang dewasa. Dengan mengambil kira penyetempatan, tumor alat aksesori mata (kelopak mata, konjunktiva), intraokular (koroid dan retina) dan orbit diasingkan. Mereka berbeza dalam histogenesis, kursus klinikal, pekerjaan dan prognosis hidup..

Di antara tumor primer, tempat pertama dalam frekuensi ditempati oleh tumor alat aksesori mata, tumor intraokular kedua dan ketiga - orbit.

Tumor pada kulit kelopak mata menyumbang lebih daripada 80% daripada semua neoplasma organ penglihatan. Umur pesakit adalah dari 1 hingga 80 tahun dan lebih. Tumor asal epitel berlaku (hingga 67%).

Punca tumor malignan pada kelopak mata

Tumor ganas pada kelopak mata ditunjukkan terutamanya oleh barah kulit dan adenokarsinoma kelenjar meibomian. Sinaran ultraviolet yang berlebihan berperanan dalam perkembangan, terutama pada orang yang mempunyai kulit sensitif, adanya lesi ulseratif yang tidak sembuh atau pengaruh virus papillomatous manusia.

Gejala tumor malignan pada kelopak mata

Kanser sel basal pada kelopak mata

Karsinoma sel basal pada kelopak mata menyumbang 72-90% tumor epitel malignan. Sehingga 95% kes perkembangannya berlaku pada usia 40-80 tahun. Penyetempatan tumor yang disukai adalah kelopak mata bawah dan lekatan dalaman kelopak mata. Memperuntukkan bentuk kanser nodular, ulseratif-ulseratif dan skleroderma.

Tanda-tanda klinikal bergantung pada bentuk tumor. Dengan bentuk nodular, batas tumor cukup jelas; ia tumbuh selama bertahun-tahun, ketika ukurannya meningkat di tengah simpul, kemurungan seperti kawah muncul, kadang-kadang ditutup dengan kerak kering atau berdarah, setelah penyingkiran yang permukaannya menangis tanpa rasa sakit; tepi ulser adalah kalus.

Dengan bentuk ulseratif yang menghakis, ulser kecil yang nyaris tidak kelihatan dengan tepi yang dinaikkan dalam bentuk batang muncul terlebih dahulu. Secara beransur-ansur, kawasan ulser meningkat, menjadi ditutup dengan kerak kering atau berdarah, mudah berdarah. Setelah mengeluarkan kerak, cacat kasar terdedah, di sepanjang pinggir pertumbuhan tuberous dapat dilihat. Ulser sering dilokalisasikan di dekat pinggir kelopak mata pinggiran, dengan ketebalan keseluruhannya.

Bentuk seperti scleroderma pada tahap awal diwakili oleh eritema dengan permukaan tangisan ditutup dengan sisik kekuningan. Dalam proses pertumbuhan tumor, bahagian tengah permukaan tangisan digantikan oleh parut keputihan yang agak padat, dan tepi progresif menyebar ke tisu yang sihat.

Karsinoma sel skuamosa pada kelopak mata

Kanser sel skuamosa pada kelopak mata menyumbang 15-18% daripada semua tumor kelopak mata malignan. Kebanyakan orang yang lebih tua dengan kulit sensitif cahaya matahari terjejas..

Faktor predisposisi adalah xeroderma pigmentosa, albinisme oculocutaneous, penyakit kulit kronik pada kelopak mata, luka penyembuhan jangka panjang, penyinaran ultraviolet yang berlebihan.

Pada peringkat awal, tumor diwakili oleh eritema kulit yang ringan, lebih sering kelopak mata bawah. Secara beransur-ansur, di kawasan eritema, segel dengan hiperkeratosis muncul di permukaan. Dermatitis perifokal berlaku di sekitar tumor, konjungtivitis berkembang. Tumor tumbuh dalam 1-2 tahun. Secara beransur-ansur, kemurungan terbentuk di tengah-tengah nod dengan permukaan yang mengalami ulserasi, kawasan yang secara beransur-ansur meningkat. Tepi ulser padat, bergelombang. Apabila dilokalisasikan di pinggir kelopak mata, tumor dengan cepat menyebar ke orbit.

Rawatan barah kelopak mata dirancang setelah menerima hasil pemeriksaan histologi bahan yang diperoleh dari biopsi tumor. Rawatan pembedahan boleh dilakukan dengan diameter tumor tidak lebih dari 10 mm. Penggunaan teknik bedah mikro, laser atau pisau bedah radiosurgikal meningkatkan kecekapan rawatan. Terapi radiasi kontak (brachytherapy) atau cryosurgery boleh dilakukan. Apabila tumor dilokalisasikan berhampiran ruang intermarginal, hanya penyinaran luaran atau terapi fotodinamik yang dapat dilakukan. Dalam kes pencerobohan tumor ke konjungtiva atau ke orbit, eksperasi subperiosteal ditunjukkan..

Dengan rawatan tepat pada masanya, 95% pesakit hidup selama lebih dari 5 tahun.

Adenokarsinoma kelenjar meibomian (kelenjar tulang rawan kelopak mata)

Adenokarsinoma kelenjar meibom (kelenjar tulang rawan kelopak mata) menyumbang kurang dari 1% daripada semua tumor kelopak mata malignan. Biasanya tumor didiagnosis pada dekad kelima kehidupan, lebih kerap pada wanita. Tumor terletak di bawah kulit, biasanya kelopak mata atas dalam bentuk simpul dengan nada kekuningan, menyerupai chalazion, yang berulang setelah penyingkiran atau mula tumbuh secara agresif setelah rawatan ubat dan fisioterapi.

Selepas penyingkiran chalazion, pemeriksaan histologi kapsul mesti dilakukan..

Adenokarsinoma dapat menampakkan diri sebagai blepharoconjunctivitis dan meibomitis, tumbuh dengan cepat, merebak ke tulang rawan, konjunktiva palpebral dan bilik kebal, saluran lakrimal dan rongga hidung. Memandangkan sifat pertumbuhan tumor yang agresif, rawatan pembedahan tidak ditunjukkan. Untuk tumor bersaiz kecil, dibatasi oleh tisu kelopak mata, radiasi luaran dapat digunakan.

Sekiranya metastasis pada kelenjar getah bening serantau (parotid, submandibular), mereka harus disinari. Kehadiran tanda-tanda tumor merebak ke konjungtiva dan bilik kebalnya memerlukan pemindahan orbit. Tumornya sangat ganas. Dalam 2-10 tahun selepas terapi radiasi atau pembedahan, kambuh berlaku pada 90% pesakit. 50-67% pesakit mati akibat metastasis jauh dalam masa 5 tahun.

Melanoma kelopak mata

Melanoma kelopak mata merangkumi tidak lebih daripada 1% daripada semua tumor kelopak mata malignan. Kejadian puncak berlaku pada usia 40-70 tahun. Lebih kerap wanita sakit. Faktor risiko untuk perkembangan melanoma dikenal pasti: nevi, terutamanya garis batas, melanosis, hipersensitiviti individu terhadap penyinaran solar yang kuat. Adalah dipercayai bahawa selaran matahari lebih berbahaya dalam perkembangan melanoma kulit daripada pada karsinoma sel basal. Sejarah keluarga yang buruk, usia lebih dari 20 dan kulit putih juga merupakan faktor risiko. Tumor berkembang dari melanosit intradermal yang berubah.

Gambaran klinikal melanoma kelopak mata adalah polisimtomatik. Melanoma kelopak mata dapat ditunjukkan dengan lesi yang rata dengan tepi yang tidak rata dan tidak jelas warna coklat muda, di permukaan - pigmentasi yang lebih bersarang.

Bentuk melanoma nodular (lebih sering diperhatikan ketika dilokalisasi pada kulit kelopak mata) dicirikan oleh penonjolan yang ketara di atas permukaan kulit, corak kulit di kawasan ini tidak ada, pigmentasi lebih ketara. Tumor tumbuh dengan cepat, permukaannya mudah ulser, pendarahan spontan diperhatikan. Walaupun dengan sentuhan paling ringan dari kain kasa atau kain kapas ke permukaan tumor seperti itu, pigmen gelap tetap ada di atasnya. Di sekitar tumor, kulit hiperemik akibat pengembangan saluran perifokal, corolla pigmen yang disembur kelihatan. Melanoma awal merebak ke selaput lendir kelopak mata, meatus lakrimal, konjunktiva dan bilik kebalnya, di tisu orbit. Tumor itu bermetastasis ke kelenjar getah bening, kulit, hati dan paru-paru.

Rawatan melanoma kelopak mata harus dirancang hanya setelah pemeriksaan lengkap pesakit untuk mengesan metastasis. Untuk melanoma dengan diameter maksimum kurang dari 10 mm dan ketiadaan metastasis, boleh dilakukan pembedahan dengan menggunakan pisau bedah laser, pisau bedah radio atau pisau elektrik dengan kriofusi tumor wajib. Penyingkiran lesi dilakukan, sekurang-kurangnya 3 mm dari sempadan yang kelihatan (di bawah mikroskop operasi). Cryodestruction untuk melanoma dikontraindikasikan. Tumor nodular dengan diameter lebih dari 15 mm dengan corolla kapal yang diluaskan tidak dikenakan eksisi tempatan, kerana pada fasa ini, sebagai peraturan, metastasis sudah diperhatikan. Terapi radiasi menggunakan sinar proton perubatan yang sempit adalah alternatif untuk eksentasi orbit. Kelenjar getah bening serantau juga harus disinari..

Prognosis untuk hidup sangat sukar dan bergantung pada kedalaman penyebaran tumor. Dengan bentuk nodular, prognosis menjadi lebih teruk, kerana pencerobohan menegak tisu oleh sel-sel tumor berlaku lebih awal. Prognosis bertambah buruk dengan penyebaran melanoma ke tepi kelopak mata, ruang intermarginal dan konjunktiva.

Gejala dan rawatan barah kelopak mata

Kanser kelopak mata adalah barah kulit yang biasa. Ia menyumbang kepada 70% barah mata. Pesakit utama klinik adalah wanita selepas 50 tahun (peranan besar di sini dimainkan oleh penggunaan kosmetik berkualiti rendah yang kerap), tumor lebih kerap menyerang lelaki. Tetapi barah boleh berkembang pada kanak-kanak pada 10-12% populasi orang dewasa. Kanser kelopak mata jauh lebih mudah dikenali daripada proses barah lain di dalam badan. Gejala-gejalanya dikesan lebih cepat kerana kepekaan organ dan keterbukaan visualnya. Tetapi peringkat awal pembentukan tumor tidak menyakitkan dan tersembunyi..

Neoplasma boleh didapati di permukaan dalaman kelopak mata dan di luar. Mereka berhati-hati, menyusup dan ulseratif..

Bentuk dan ciri barah

Ciri khas kanser dinyatakan dalam tiga bentuk, masing-masing mempunyai tanda dan sifat pertumbuhannya sendiri.

Karsinoma sel basal. Kanser kelopak mata yang paling biasa, kejadiannya berkisar antara 72% hingga 90%. Sebilangan besar pesakit adalah orang yang berumur lebih dari 40 tahun. Pada dasarnya, barah dilokalisasikan di kelopak mata bawah dan berkembang dengan sangat perlahan. Apabila tumor terbentuk di kelopak mata atas, pertumbuhannya dicirikan oleh sifat agresif dan dengan cepat menutup semua lapisan kulit, menembusi ke orbit. Secara luaran, tumor itu kelihatan seperti luka pelbagai bentuk (nodular, ulseratif, dan seperti skleroderma). Tanda-tanda mereka bergantung pada bentuknya, tetapi pada dasarnya ia adalah "sakit" yang kelihatan rata dari warna kelabu, ditutup dengan kerak (kudis) di atasnya.

Karsinoma sel skuamosa. Ia berlaku pada 15-18% tumor kelopak mata. Neoplasma boleh berkembang tanpa mengganggu seseorang selama 1-2 tahun. Membentuk di tepi kelopak mata, tumor bergerak ke orbit mata. Tumor jenis ini sering disertai dengan konjungtivitis. Selepas 2-3 tahun, barah menembusi tisu mata, sinus hidung, membentuk metastasis kelenjar getah bening.

Kanser metatipikal (benar). Ia adalah sel basal yang kurang biasa dan merupakan bentuk barah yang jinak. Jenis ini mudah diramal dan mempunyai tahap metastasis yang tinggi..

Penyebab barah

Faktor-faktor yang mempengaruhi kemungkinan proses barah adalah:

  • pendedahan ultraviolet aktif;
  • pengeluaran berbahaya di mana udara tercemar dengan wap kimia dan gas;
  • kosmetik berkualiti rendah, yang mengandungi sebatian agresif dan logam berat;
  • imuniti yang lemah;
  • kekurangan zat makanan, kekurangan vitamin;
  • penyingkiran sendiri ketuat atau tahi lalat;
  • keturunan.

Pembetulan ketuat, barli, bisul yang kerap dengan pensil lapis dapat berfungsi sebagai permulaan perkembangan proses barah.

Reva A.V., ahli onkologi, mengembangkan kumpulan risiko dengan petunjuk geografi:

“Oleh itu, penduduk negara-negara selatan lebih mudah terkena barah abad ini kerana terdedah kepada cahaya matahari. Pakar itu juga merangkumi penduduk negara-negara utara di sini, di mana sinar matahari yang terang dipantulkan dari salji. "

Gejala

Pada peringkat awal, ketika barah baru terbentuk, gejala barah sukar dikesan dan dikenal pasti. Satu-satunya perkara yang kadang-kadang dapat menunjukkan kemungkinan proses barah adalah gangguan penglihatan dan sedikit juling. Semasa tumor tumbuh, isyarat (gejala) menjadi jelas. Sekiranya tumor terbentuk di permukaan kelopak mata dalam, gejala akan mula dirasakan sebagai benda asing.

Sebagai tambahan kepada tanda-tanda visual, gejala barah muncul sebagai berikut:

  • kelemahan penglihatan;
  • glaukoma;
  • merobek tanpa sebab;
  • keradangan mata;
  • sensasi menyakitkan;
  • anjing laut muncul;
  • warna tapak keradangan berubah;
  • konjungtivitis.

Pada peringkat kemudian, dengan metastasis ke organ lain, gejala kelihatan biasa pada proses barah:

  • penurunan berat badan yang tidak masuk akal;
  • suhu tinggi;
  • keletihan cepat;
  • peningkatan kesakitan.

Perhatian harus diberikan kepada perubahan tanda lahir, bisul yang berpanjangan, luka. Kadang kala pesakit mempunyai lupus eritematosus sistemik. Ini dan sebab-sebab lain dapat memprovokasi perkembangan tumor barah kelopak mata..

Kaedah diagnostik

Anda harus berhati-hati apabila terdapat segel di kelopak mata - ini adalah alasan yang baik untuk melawat pakar oftalmologi. Selain mengambil ujian darah, air kencing, dan tinja, pesakit akan menjalani pemeriksaan untuk mengesahkan atau menolak kehadiran onkologi.

Oftalmoskopi. Selepas pemeriksaan, pakar akan terus membuat diagnosis dengan alat optik. Mereka membantu menjelaskan klinik penyakit ini dan mengenal pasti jenis barah secara luaran.

Biopsi. Pengumpulan bahan biologi memungkinkan untuk melakukan penyelidikan sitologi (pada tahap sel) dan menentukan bentuk barah, tahap dan kelazimannya.

Rawatan

Rancangan rawatan dibuat berdasarkan diagnosis. Ia mengambil kira jenis barah, tahapnya, kehadiran metastasis, lokasi pembentukannya. Sekiranya tumor tidak melampaui tisu kelopak mata, maka rawatannya adalah berdasarkan cryodestruction, campur tangan pembedahan, rawatan ubat, radiasi.

Penghancuran Cryodestruction. Tumor terdedah kepada nitrogen cair. Suhu yang sangat rendah mempunyai kesan yang merosakkan pada tumor, ia hancur dan terkelupas.

Pembedahan. Operasi ini melibatkan memotong pembentukan barah bersama dengan sebahagian tisu yang sihat. Pembedahan elektrik digunakan secara meluas. Teknik ini digunakan dengan berkesan sekiranya campur tangan pembedahan tradisional tidak praktikal (tumor malignan terletak di sudut dalam mata atau di tepi kelopak mata).

Dengan diagnosis yang lewat, ketika proses barah telah berpindah ke rongga intramural, tisu mata yang terkena dikeluarkan dengan penangkapan struktur yang sihat.

Kemoterapi. Selepas operasi, pesakit menjalani rawatan ubat dengan ubat sitostatik.

Terapi radiasi. Sekiranya perlu, sel-sel barah disinari dengan sinar-X yang sangat aktif. Terapi radiasi digunakan apabila tidak dapat melakukan operasi.

Terapi fokus dekat. Ini adalah kaedah terbaik setakat ini dalam rawatan pembentukan malignan abad ini. Terapi sinar-X fokus dekat dijalankan di bawah pengaruh sinar sempadan Buka.

Pada akhir terapi, selalunya perlu menjalani pembedahan plastik untuk memulihkan kelopak mata..

Pencegahan

Pencegahan barah kelopak mata adalah mematuhi peraturan berikut:

  • elakkan rawatan diri dari sebarang penyakit pada kelopak mata: ketuat, konjungtivitis, barli, dll..
  • tidak termasuk cahaya matahari langsung (anda harus memakai cermin mata hitam dengan cermin mata dengan tahap perlindungan yang tinggi), terutamanya selepas 30 tahun;
  • menjalani pemeriksaan oleh pakar oftalmologi setiap tahun;
  • berjumpa doktor pada gejala pertama penyakit ini.

Pada peringkat awal, barah kelopak mata bertindak balas dengan baik terhadap rawatan. Prognosis dalam kes ini menghampiri pemulihan 100%..

Video mengenai penghapusan melanoma kelopak mata bawah:

Tumor malignan pada kulit kelopak mata

Di antara tumor kelopak mata malignan, kumpulan terbesar adalah barah.

Bergantung pada sumber perkembangan tumor, sel basal, karsinoma sel skuamosa, adenokarsinoma meibom diasingkan.

Sinaran ultraviolet yang berlebihan, terutama pada orang yang mempunyai kulit sensitif, kehadiran luka ulseratif yang tidak sembuh, atau pengaruh virus papillomatous manusia diakui sebagai momen etiologi perkembangan barah kulit pada kelopak mata..

T. Fears dan J. Scotto (1982) membuktikan peningkatan yang signifikan secara statistik dalam kejadian barah kulit dalam beberapa dekad kebelakangan ini, terutamanya disebabkan oleh tumor jenis basal.

Risiko karsinoma sel basal meningkat hampir 3% setiap tahun. Walaupun terdapat kawalan visual terhadap keadaan kelopak mata dari pesakit dan doktor, 1/3 pesakit dengan barah kelopak mata masih didiagnosis lewat.

Kanser sel skuamosa (atau sel skuamosa)

Klinik

Tumor pada peringkat awal dimanifestasikan oleh eritema ringan di kawasan kulit, lebih sering pada kelopak mata bawah. Secara beransur-ansur, segel berkembang di zon eritema, di permukaan kawasan hiperemik - plat kekuningan (hiperkeratosis). Dermatitis perifokal, konjungtivitis berlaku di sekitar tumor (Rajah 3.17; 3.18).


Gambar: 3.17. Karsinoma sel skuamosa sudut dalaman mata


Gambar: 3.18. Karsinoma sel skuamosa pada kelopak mata bawah

Tumor tumbuh dengan perlahan tetapi secara progresif dalam 1-2 tahun. Ia juga dapat dilambangkan dengan bentuk nod dengan tepi yang tidak rata. Secara beransur-ansur, kemurungan dengan permukaan ulseratif berkembang di tengah-tengah nod, kawasan yang terus meningkat. Tepi ulser menjadi lembut, tetapi lebat, bergelombang. Apabila dilokalisasikan di pinggir kelopak mata (dan lokasi ini paling sering diperhatikan), tumor dengan cepat menyebar ke orbit.

Mikroskopi

Tumor tumbuh dari lapisan skuamosa epidermis dan diwakili oleh sel poligonal dengan sitoplasma eosinofilik dan inti hiperkromatik yang banyak. Semakin kurang unsur keratinisasi, semakin kurang tumor yang dibezakan. Tumor yang dibezakan dengan baik dikelilingi oleh sel limfosit, plasma dan makrofag.

Diagnosis dibuat berdasarkan hasil kajian biomikroskopi dan radio-fosforus.

Diagnosis pembezaan dilakukan dengan karsinoma sel basal, keratosis folikel, keratoacanthoma, tanduk kulit, epitelioma Bowen, granuloma telangieuatik.

Rawatan

Tumor berdiameter hingga 10 mm berjaya dikeluarkan dengan pembedahan. Keberkesanan rawatan meningkat dengan penggunaan teknik laser dan bedah mikro. Kecacatan pasca operasi segera ditutup menggunakan pembedahan plastik.

Dalam amalan jangka panjang kami, kami memberi keutamaan untuk menutup kecacatan dengan menggerakkan tisu sihat di sekitarnya. Apabila tumor terletak di luar pinggir intermarginal, brachytherapy berkesan. Untuk tumor besar atau merebak ke konjunktiva palpebral, penyinaran luaran ditunjukkan, termasuk penyinaran dengan sinar proton.

Prognosis untuk karsinoma sel skuamosa jauh lebih serius daripada karsinoma sel basal, kerana tumor dicirikan oleh pertumbuhan yang sangat agresif dan invasif. Metastasis awal ke kelenjar getah bening serantau.

Tumbuh ke orbit, tumor menyerang tisu lembut dan tulang, meninggalkan orbit. Oleh itu, prognosis untuk hidup dengan karsinoma sel skuamosa harus dibuat dengan lebih teliti. Kadar kematian akibat pertumbuhan berterusan dalam tempoh 5 tahun mencapai 2%. Pemeliharaan fungsi visual bergantung pada penyebaran tumor dan pemeliharaan mata.

Adenokarsinoma kelenjar meibomian

Klinik

Tumor diwakili oleh benjolan kekuningan di bawah kulit, lebih sering kelopak mata atas (Gambar 3.19). Sebagai peraturan, chalazion didiagnosis terlebih dahulu, yang berulang setelah dikeluarkan atau mula tumbuh secara agresif setelah rawatan ubat dan fisioterapi. Adenokarsinoma dapat menampakkan dirinya sebagai blepharoconjunctivitis, meibomitis.


Gambar: 3.19. Adenokarsinoma kelenjar meibomian

Tumor tumbuh dengan cepat, merebak ke tulang rawan, konjunktiva palpebral dan bilik kebal. Ia boleh merebak ke saluran lakrimal, saluran lakrimal dan rongga hidung. Kes pertumbuhan tumor multi-sentris telah dijelaskan, ketika kedua-dua kelopak mata terjejas secara serentak.

Mikroskopi

Tumor mempunyai struktur kelenjar atipikal, tanda-tanda barah kelenjar sebum. Dicirikan oleh polimorfisme sel dengan inti hiperkromik dan sitoplasma kaya vakuola. Tidak seperti karsinoma sel skuamosa, sitoplasma adalah basofilik.

Diagnosis dibuat berdasarkan gejala klinikal. Tanda-tanda keganasan harus dipertimbangkan penyusupan tisu di sekitar pembentukan, penurunan rembesan kelenjar, kehadiran pigmentasi atau kulit pucat di atas simpul, kekambuhan berulang, blepharoconjunctivitis berterusan yang tidak bertindak balas terhadap terapi. Semasa mengeluarkan chalazion, pemeriksaan histologi kapsul adalah wajib - peraturan yang harus diingat oleh setiap doktor yang beroperasi.

Diagnosis pembezaan dilakukan dengan penyakit radang dan bakteria pada kelopak mata dan konjunktiva.

Rawatan

Memandangkan sifat pertumbuhan yang agresif, petunjuk untuk rawatan pembedahan haruslah terhad. Untuk tumor bersaiz kecil, terhad pada tisu kelopak mata, kami lebih suka kaedah rawatan radiasi (terapi radiasi gabungan, penyinaran tumor dengan sinar proton perubatan yang sempit).

Apabila metastasis muncul di simpul serantau (parotid, submandibular), metastasis juga harus disinari. Kehadiran tanda-tanda merebak ke fornice, konjungtiva bulbar memerlukan eksentasi orbit.

Prognosis untuk penglihatan dan kehidupan tidak baik. Selepas terapi radiasi atau pembedahan, yang diberikan oleh F. Pardo (1989), perulangan berlaku dalam 90% kes dalam 2-10 tahun. Kematian dari metastasis jauh diperhatikan pada 50-67% pesakit dalam tempoh 5 tahun.

Tumor Merkel

Klinik

Mikroskopi

Mengesan sel bersaiz monoton dengan inti monotonik, sitoplasma sedikit, mitosis berganda. Sel-sel tumor menyerang dermis, folikel rambut terlibat, tetapi epidermis tetap utuh.

Diagnosis sukar secara klinikal. Disahkan oleh penemuan histologi.

Diagnosis pembezaan harus dilakukan dengan melanoma tanpa pigmen, karsinoma sel skuamosa, tumor metastatik, jangkitan kulat.

Rawatan - eksisi tumor yang luas dengan kawalan histologi blok tisu di sepanjang pinggirnya. Pesakit harus diberi amaran mengenai kekambuhan tumor duckweed yang tinggi. Peranan terapi radiasi dan kemoterapi tidak jelas.

Prognosis untuk penglihatan serius kerana disfungsi kelopak mata atas selepas pembedahan. Prognosis seumur hidup sangat serius kerana penampilan awal metastasis..

Melanoma

Melanoma tidak melebihi 1% daripada semua tumor kelopak mata malignan. Dengan bertambahnya usia, kejadian tumor meningkat dan puncak penyakit ini berlaku pada usia 40-70 tahun. Wanita menderita lebih kerap. Dipercayai bahawa 2/3 dari semua kematian akibat melanoma kulit berlaku pada kulit kelopak mata..

Faktor risiko telah dikenalpasti dalam perkembangan melanoma. Ini termasuk nevi yang sudah ada, terutama garis batas, kehadiran melanosis, hipersensitiviti individu terhadap radiasi matahari atau penyinaran matahari yang kuat.

Adalah dipercayai bahawa selaran matahari dalam perkembangan melanoma kulit lebih berbahaya daripada karsinoma sel basal. Sejarah keluarga, usia lebih dari 20, dan warna kulit juga merupakan faktor risiko..

Pemerhatian pengarang asing menunjukkan bahawa melanoma kulit pada kulit putih diperhatikan 12 kali lebih kerap daripada pada kulit hitam, dan 7 kali lebih kerap daripada orang Sepanyol. Menurut Z.L. Stenko (1971), yang berkesempatan untuk memerhatikan sekumpulan pesakit yang banyak dengan melanoma kulit kelopak mata, dalam 65.7% kes tumor berkembang dengan latar belakang nevi yang sudah ada.

Klinik tumor mempunyai banyak gejala. Melanoma boleh menjadi lesi rata dengan tepi yang tidak rata dan kabur. Warna formasi berwarna coklat muda, di permukaannya terdapat pigmentasi yang lebih bersarang.

Lesi seperti itu muncul, sebagai peraturan, di kawasan yang dapat diakses oleh insolasi (kelopak mata bawah, kawasan lekatan lateral dan medial). Bentuk melanoma nodular, penampilan yang lebih kerap apabila dilokalisasi pada kulit kelopak mata, dicirikan oleh penonjolan yang ketara di atas permukaan kulit, corak yang terakhir tidak ada, pigmentasi lebih ketara (Gambar 3.20; 3.21).


Gambar: 3.20. Melanoma ruang antara


Gambar: 3.21. Melanoma kelopak mata bawah

Pemerhatian Z.L. Stenko (1971) mengesahkan kelangkaan melanoma berpigmen pada kulit kelopak mata (kira-kira 9%). Tumornya meningkat dengan cepat, permukaannya mudah ulserasi, dan pendarahan spontan diperhatikan. Walaupun dengan sentuhan kain kasa atau kapas yang ringan dengan permukaan tumor seperti itu, pigmen gelap tetap ada di atasnya. Kulit di sekitar tumor mungkin hiperemik kerana pengembangan saluran perifokal.

Secara biomikroskopik, corolla pigmen yang disembur dapat dilihat pada kulit di sekitar tumor. Tumor awal merebak ke selaput lendir kelopak mata, peti besi, meatus lakrimal, konjunktiva bulbar, atau tisu orbital. Metastasis kepada kelenjar getah bening serantau, kulit, hati dan paru-paru.

Morfogenesis

Melanoma kulit tumbuh dari melanosit interdermal yang berubah, yang merupakan turunan dari puncak saraf. Tumor jenis sel spindle jarang berlaku. Oleh itu, menurut Z.L. Stenko (1971), antara kes yang disahkan secara histologi, jenis sel spindle hanya didiagnosis pada 9%.

Pada awal perkembangannya, tumor menyebar di sepanjang satah mendatar, tanpa menyerang tisu di sekitarnya. Secara beransur-ansur, ia berubah menjadi pertumbuhan invasif di sepanjang menegak. Diyakini bahawa dengan bentuk nodular, sebagai peraturan, adalah pencerobohan menegak tumor yang diperhatikan.

Diagnosis

Diagnosis pembezaan

Rawatan

Pilihan rawatan harus dibincangkan hanya setelah pemeriksaan lengkap pesakit untuk mengesan metastasis. Untuk melanoma dengan diameter maksimum kurang dari 10 mm dan ketiadaan metastasis, pesakit boleh ditawarkan pembedahan pembedahan menggunakan pisau bedah laser atau pisau elektrik dengan kriofusi tumor.

Penyingkiran lesi dilakukan, berlepas dari sempadan yang kelihatan (di bawah mikroskop operasi) sekurang-kurangnya 3 mm. Cryodestruction untuk melanoma dikontraindikasikan. Tumor nodular dengan diameter lebih dari 15 mm, dengan corolla melebar di sekitar kapal, tidak dikenakan eksisi tempatan, kerana pada fasa ini, sebagai peraturan, metastasis sudah diperhatikan. Terapi radiasi Narrow Medical Proton Beam (Narrow Medical Proton Beam) adalah alternatif untuk pengasingan orbit. Kelenjar getah bening kawasan juga harus terdedah kepada radiasi..

Prognosis untuk hidup sangat serius dan bergantung pada kedalaman penyebaran tumor. Dengan ketebalan tumor kurang dari 0,76 mm, semua 100% pesakit yang menjalani eksisi blok tisu dengan tumor dapat bertahan 5 tahun. Dengan peningkatan tumor 1.5 mm atau lebih, 50% pesakit mati dalam 5 tahun pertama kehidupan setelah memulakan rawatan.

Adalah dipercayai bahawa bentuk nodular mempunyai prognosis yang lebih teruk kerana permulaan awal pencerobohan menegak tisu oleh sel-sel tumor. Prognosis bertambah buruk apabila melanoma merebak ke tepi kelopak mata, ruang intermarginal dan konjunktiva.

Sarkoma Kaposi

Klinik

Tumor dimanifestasikan oleh pembentukan satu atau lebih nodul coklat kemerahan atau merah jambu pada kulit kerana pembuluh darahnya yang sangat baik (Gamb. 3.22). Dengan ukuran tumor lebih dari 10 mm, anda dapat melihat permukaannya yang kental dan berkilat.


Gambar: 3.22. Sarkoma Kaposi pada kelopak mata atas

Saiz nodul meningkat dengan sangat perlahan, dan secara spontan boleh merosot. Nodul tumor dilokalisasi bukan hanya pada kulit kelopak mata, tetapi juga pada meatus lakrimal. Kemungkinan penglibatan konjungtiva Tidak diketahui penyebaran intraokular.

Mikroskopi

Diagnosis

Diagnosis disahkan oleh pemeriksaan histologi.

Sekiranya terdapat lesi kulit di hujung kaki atau tanda-tanda imunodefisiensi, diagnosis sarkoma Kaposi tidak diragukan.

Rawatan

Tumor metastatik

Klinik

Tumor diwakili oleh nod bersendirian atau berbilang, penebalan meresap seluruh kelopak mata atau ulserasi. Node tumor, sebagai peraturan, tidak menyakitkan, agak padat, tanpa tanda-tanda keradangan di sekitar. Kadang-kadang ia mensimulasikan gambar adenokarsinoma kelenjar meibom. Metastasis boleh menjelma sebagai luka yang menyakitkan pada kedua-dua kelopak mata.

Diagnosis tidak sukar sekiranya terdapat maklumat mengenai penyakit onkologi. Namun, menurut A. Mansour (1987), pada 4 pesakit, lesi kelopak mata metastatik tidak disyaki sebelum pemeriksaan histologi..

Rawatan paliatif dalam bentuk terapi radiasi, yang mendorong regresi nod tumor atau melembutkan gambaran klinikalnya.

A. F. Brovkina, V. V. Valsky, G. A. Gusev

Kanser abad ini

Kanser kelopak mata adalah salah satu bentuk barah yang paling biasa di kawasan orbit. Selalunya, penyakit ini berlaku pada orang-orang dari kedua-dua jantina yang berumur antara 50 hingga 70 tahun. Dari segi kekerapan lesi, kelopak mata bawah mengambil tempat pertama, kedua - sudut dalaman, ketiga dan keempat - sudut luar mata dan kelopak mata atas, dan, akhirnya, kelima - penyetempatan lain.

Dalam penampilan, bentuk barah yang mendadak dan mendadak, berlaku, dan hanya pada sebahagian kecil kes terdapat bentuk penyusupan yang mendalam.

Faktor predisposisi dalam perkembangan barah abad ini adalah adanya penyakit prakanker.

Gejala

Kursus klinikal kanser kelopak mata hampir selalu sangat perlahan, terutama pada usia yang lebih tua..

Penyusupan, ulser atau ketuat, yang timbul di tepi kelopak mata ciliary, boleh tetap hampir tidak berubah selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun. Ia menjadi ditutup dengan kerak yang muncul lagi jika ia dilarikan. Dari masa ke masa, tumor mula menyebar lebih jauh dan luas, menangkap tulang rawan kelopak mata, kulit yang bersebelahan, konjunktiva dan boleh merebak ke bola mata, dinding orbit, dinding rongga hidung, dura mater dan otak.

Oleh itu, kadang-kadang, walaupun agak jarang, setelah bertahun-tahun menderita, muncul gambaran yang sangat sukar, yang mesti diingat ketika bisul dan infiltrat barah kecil terdapat di kelopak mata. Penyembuhan mereka dalam tempoh awal ini tidak menimbulkan kesulitan besar, sementara tumor kecil yang tersisa tanpa rawatan yang tepat mengancam timbulnya komplikasi yang paling teruk dan tidak dapat disembuhkan di masa depan dan kematian bola akibat meningitis, abses otak, dll..

Metastasis ke kelenjar getah bening serantau pada barah kelopak mata sangat jarang berlaku. Metastasis ke organ yang jauh dapat terjadi pada tahun-tahun awal penyakit ini hanya dengan barah yang berkembang dari nevi dan dengan melanoma kelopak mata, sementara bentuk barah kelopak mata yang biasa memberikan metastasis jauh hanya setelah lama wujud dan intervensi terapi berulang.

Diagnostik

Mendiagnosis barah kelopak mata sukar dilakukan pada peringkat awal penyakit. Dengan bentuk barah, mungkin untuk mencampurkannya dengan papilloma sederhana yang sangat kerap, dan dengan bentuk ulseratif - dengan lupus. Walau bagaimanapun, dengan papilloma, pangkal dan keliling tumor tetap lembut sepenuhnya, sementara dengan barah, pembentukan padat dirasakan di sini. Ulser lupus berbeza dari yang barah sekiranya tidak terdapat tepi yang menyerupai berbentuk roller dan terdapat ulser dan parut lupus yang lain pada wajah dan badan; di samping itu, penyakit ini jauh lebih biasa pada remaja.

Bentuk barah kelopak mata yang jarang berlaku, yang timbul dari kelenjar sebum pada kulit atau dari kelenjar meibomian yang lebih dalam, pada mulanya sukar dibezakan dari kista kelenjar sederhana. Di masa depan, tumor barah dari asal ini menampakkan diri dengan pertumbuhan yang lebih cepat, mencapai ukuran kacang hazel dan bahkan walnut, menarik kelopak mata dari mata dan, akhirnya, menembusi membran penghubung dan membentuk ulser, di mana tisu barah tumbuh..

Akhirnya, beberapa sifilis kelopak mata dapat menimbulkan kesulitan diagnostik yang hanya dapat diselesaikan dengan pemeriksaan histologi..

Rawatan

Rawatan barah kelopak mata dapat mencapai hasil yang baik baik melalui kaedah pembedahan (operasi pisau bedah, pembedahan elektronik, cryosurgery) dan melalui terapi radiasi.

Cara termudah dan paling berpatutan untuk merawat barah kelopak mata pada tempoh awal, ketika tumor hanya terbatas pada satu kulit, iaitu, tidak meresap ke dalam dan tidak menangkap tepi kelopak mata, adalah dengan memotong tumor. Dalam kes ini, lekukan sekurang-kurangnya 5 mm dibuat dari tepi pemadatan ketara ke semua arah dalam kulit yang sihat.

Hanya untuk tumor terkecil (berdiameter kurang dari 0,5 cm), adalah menguntungkan untuk membatasi elektrokagulasi tumor dengan hujung rata bulat kecil di luar meterai. Kemudian, selama operasi, letakkan sehelai bulu kapas yang direndam dalam garam antara bola mata dan kelopak mata agar tidak terlalu panas. Selepas electrocoagulation sedemikian, luka kelopak mata sembuh di bawah kudis tanpa pembalut dalam beberapa hari. Dengan tumor barah yang lebih besar, terutama jika sudah menjadi tumor berulang, setelah rawatan radiasi, kadang-kadang juga mungkin untuk mendapatkan penyembuhan melalui electrocoagulation. Setelah menunggu granulasi luka, perlu memotong granulasi dengan pisau bedah dan mengisi cacat yang dihasilkan sama ada dengan cantuman kulit bebas, atau dengan salah satu daripada banyak kaedah blepharoplasty pada pedikel.

Dengan peralihan penyusupan barah ke tulang rawan, pinggir kelopak mata atau konjungtiva kelopak mata, rawatan pembedahan dalam banyak kes tidak praktikal kerana kesukaran penutupan plastik dari cacat yang terbentuk. Rawatan sinaran akan lebih disukai di sini. Ia dilakukan paling kerap dengan menggunakan radium atau radon..

Rawatan barah kelopak mata bentuk maju yang merebak ke dinding atau isi orbit atau ke bahagian muka yang berdekatan adalah tugas yang sukar dan tidak bersyukur. Terapi radiasi dalam kes sedemikian tidak mencapai tujuan. Kaedah pembedahan lebih sesuai jika memungkinkan untuk membuang atau memusnahkan dengan elektrokagulasi seluruh kawasan tulang yang tumbuh oleh tumor.

Tumor kelopak mata malignan: penyebab perkembangan, gejala, rawatan

Sebilangan besar tumor kelopak mata malignan adalah sejenis onkologi kulit dan menimbulkan ancaman serius bagi kehidupan manusia. Kanser kulit pada kelopak mata (mata) terbahagi kepada tiga bentuk: ulseratif dangkal, ketuat dan infiltratif.

Selalunya, satu bentuk barah tertentu boleh menular kepada yang lain, atau ia boleh digabungkan antara satu sama lain. Bentuk yang paling biasa adalah ulseratif.

Kes neoplasma ganas kelopak mata yang menyusup dan tidak sedap didiagnosis lebih jarang..

Kanser abad ini: gejala onkopatologi

Bentuk dangkal ulseratif pada permulaan penyakit dimanifestasikan oleh nodul kecil berwarna abu-abu, secara beransur-ansur berubah menjadi formasi rata dengan tepi kasar dan bahagian tengah yang mengalami ulserasi ditutup dengan kudis di atas.

Dengan perkembangan bentuk ulseratif, sebagai peraturan, bentuk kronik jangka panjang proses patologi ditunjukkan, yang mempunyai watak jinak.

Tumor jenis ini dicirikan oleh pertumbuhan dangkal dan agak perlahan; jika tidak ada rawatan, penyusupan lewat tisu-tisu yang mendasari mungkin bermula. Dalam beberapa kes, manifestasi metastasis diperhatikan, yang menyebar secara eksklusif ke kelenjar getah bening tempatan.

Bentuk barah pada kulit kelopak mata ditandai dengan jalan yang agak jinak. Bentuk penyusupan dicirikan oleh jalan yang lebih cepat, dengan penyebaran proses patologi ke konjungtiva, saluran lakrimal, bola mata, orbit dan sinus paranasal mungkin terjejas.

Pada masa yang sama, terdapat risiko penyebaran metastasis ke kelenjar getah bening serantau dan organ lain..

Kanser kelopak mata bawah sel sel basal, ditunjukkan oleh penampilan nodul dengan tepi "pearlescent". Selalunya asimtomatik, pada peringkat kemudian terbentuk kelopak mata. Sekiranya tidak dirawat, tumor secara beransur-ansur tumbuh ke tisu yang mendasari. Dengan jenis kanser ini, perkembangan metastasis tidak berlaku. Karsinoma sel basal rentan terhadap pembedahan dan rawatan radiasi.

Patologi onkologi kelopak mata yang lebih jarang berlaku adalah sarkoma. Perkembangan lekosarcoma yang tidak berpigmen berlaku terutamanya pada pesakit kanak-kanak dan remaja. Kes-kes pigmen atau melanosarcoma paling sering dilaporkan pada orang tua.

Sarcoma dicirikan oleh jalan yang agak teruk, dengan perkembangan metastasis, baik di kelenjar getah bening serantau dan di organ dalaman lain.

Dengan melanosarcomas, metastasis berkembang, proses patologi menyebar, dan cachexia (kelemahan badan yang kuat) muncul pada pesakit. Dalam bentuk penyakit yang teruk dan tanpa rawatan yang mencukupi, risiko kematian meningkat.

Leucosarcoma sering disalah anggap sebagai amyloid kelopak mata. Perbezaannya terletak pada struktur dalaman formasi ini: pada leukosarcoma ia padat, dan pada amiloid kecil.

Sarkoma kelopak mata dapat didiagnosis sebagai kahak. Semasa menetapkan diagnosis melanosarcoma, perlu membezakan penyakit ini dari tempat pigmen kongenital, barah pigmen dan neurofibromatosis.

Terdapat banyak ciri serupa dalam onkopatologi seperti melanosarcoma dan medanocarcinoma, yang memberi alasan untuk menentukan penyakit ini dalam satu kumpulan - melanoma malignan.

Kanser kelenjar meibolia adalah patologi yang agak serius, yang didiagnosis lebih kerap daripada jenis kelenjar kelopak mata yang lain. Agak sukar untuk mengenal pasti penyakit ini. Pada barah kelenjar meibolia, sebagai peraturan, seluruh permukaan kelopak mata atas terjejas. Pembentukan seperti tumor dicirikan oleh pertumbuhan perlahan dan kesakitan yang teruk. Tidak ada tanda-tanda luaran kerosakan pada kulit atau konjunktiva pada peringkat awal patologi ini, ketika tumor tumbuh, tumbuh melalui konjunktiva tulang rawan dan kulit kelopak mata, bisul terbentuk, yang menyebar ke permukaan bola mata. Dengan kursus onkopatologi yang tidak biasa ini, kadang-kadang disalah anggap sebagai papilloma, penyakit seperti trachoma dan chalazion.

Kanser abad ini: sebab-sebab perkembangan onkopatologi

Kemunculan neoplasma malignan dapat disebabkan oleh trauma pada ketuat, yang menyebabkan ulserasi lebih lanjut. Selalunya, perkembangan barah kulit pada kelopak mata berlaku disebabkan oleh pembuangan air besar pada ketuat dengan lapis (perak nitrat), pembetulan berulang barli dan bisul.

Perkembangan tumor ganas pada kelopak mata dapat diprovokasi oleh faktor-faktor seperti: ketiadaan penyembuhan ulser dan abses yang lama di permukaan kelopak mata, proses degenerasi tanda lahir, kehadiran lupus erythematosus sistemik, dll..

Diagnosis barah abad

Diagnosis beberapa bentuk barah kulit pada kelopak mata pada peringkat awal adalah sukar. Adalah perlu untuk membezakan pembentukan malignan: bentuk ketuat dengan papilloma, ulseratif - dengan ulser gusi dan lupus. Diagnosis pembezaan dilakukan dengan menggunakan kajian morfologi seperti biopsi. Dalam kebanyakan kes, bentuk sel basal kanser dikesan, lebih jarang - spinoselular, yang dicirikan oleh kecenderungan untuk menyusup pertumbuhan.

Perkembangan dari epitel integumentari adalah ciri hampir setiap bentuk barah abad. Kanser kelenjar jarang berlaku.

Semakin awal patologi ini dikesan, terapi yang lebih berkesan dan prognosis yang lebih baik. Oleh itu, pada sedikit ketidakselesaan di mata, perlu segera berjumpa doktor yang akan mendiagnosis dan menetapkan rawatan yang diperlukan..

Kanser kelopak mata: rawatan penyakit

Kaedah rawatan ditentukan bergantung pada tahap penyakit, tahap kelaziman dan penyetempatan neoplasma. Struktur histologi barah kulit kelopak mata tidak mempengaruhi keberkesanan rawatan.

Rawatan pembedahan dilakukan dalam kes neoplasma kecil, jika tidak terdapat penembusan tumor ke dalam tisu rawan konjungtiva. Campur tangan pembedahan juga diresepkan untuk bentuk penyakit lanjut dengan luka pada soket mata dan dinding tulang dan kemungkinan terjadinya kambuh. Dalam kes ini, orbit dibuang dengan penyingkiran lengkap semua komponen orbit, kecuali dinding tulang..

Hari ini pembedahan elektronik telah mendapat banyak aplikasi untuk menangani tumor kelopak mata malignan. Kaedah ini digunakan ketika tidak sesuai untuk menjalankan rawatan pembedahan, misalnya, jika neoplasma ganas dilokalisasi di sudut dalam mata atau di tepi kelopak mata.

Dalam beberapa kes, terapi sinar-X diresepkan. Penggunaannya dianjurkan untuk manifestasi tertentu tumor ganas, dengan mengambil kira bentuk klinikal dan kawasan penyebarannya..

Menjalankan terapi sinar-X yang fokus sekarang adalah salah satu kaedah terbaik untuk merawat patologi seperti barah kelopak mata. Untuk barah kelopak mata dangkal, rawatan dengan sinar Buki batas dilakukan.

Pilihan taktik rawatan ditentukan oleh doktor yang hadir berdasarkan hasil kajian diagnostik dan diagnosis yang ditetapkan.

Pencegahan barah kelopak mata

Untuk mencegah perkembangan tumor ganas pada kelopak mata, perlu melindungi mata dari kecederaan dan lebam, dalam hal apa pun tidak membuang ketuat sendiri, rawatan penyakit mata berjangkit harus dilakukan dengan bantuan pakar yang berkelayakan. Sekiranya anda merasa tidak selesa di mata, anda harus segera menghubungi pakar oftalmologi.

Penyakit radang pada kelopak mata dari perspektif pakar ontologi

* Faktor kesan untuk tahun 2018 menurut RSCI

Jurnal ini termasuk dalam Senarai penerbitan ilmiah dari Suruhanjaya Pengesahan Tinggi.

Baca dalam terbitan baru

Pada pesakit barah dengan imuniti yang berkurang, dengan latar belakang rawatan antitumor tertentu, pelbagai penyakit radang pada kelopak mata dapat berkembang. Banyak tumor juga boleh muncul sebagai penyakit radang pada kelopak mata. Artikel tersebut menerangkan gejala klinikal penyakit keradangan utama pada kelopak mata berdasarkan diagnosis pembezaan dengan tumor kelopak mata.
Gambaran atipikal mengenai penyakit radang, ketiadaan sindrom kesakitan, dan ketidakberkesanan rawatan anti-radang menyokong tumor. Diagnosis tumor akhirnya ditetapkan setelah pemeriksaan morfologi biopsi.
Sekiranya tidak ada keyakinan terhadap diagnosis penyakit radang kelopak mata, disarankan untuk menahan diri dari menetapkan prosedur termal, fisioterapi, atau suntikan glukokortikoid. Semua tumor yang disyaki tumor harus menjalani biopsi dengan pemeriksaan morfologi wajib terhadap biopsi.

Kata kunci: abses kelopak mata, kahak kelopak mata, limfoma sel T kulit kelopak mata, chalazion, adenokarsinoma kelenjar meibomian, barli, sarkoma Kaposi, blepharitis, karsinoma sel basal, karsinoma in situ.
Untuk petikan: Grishina E.E. Penyakit radang pada kelopak mata dari perspektif pakar onkologi oftalmik. Kanser payudara. Oftalmologi klinikal. 2017; 3: 190-193.

Penyakit kelopak mata yang meradang dari perspektif pakar onkologi oftalmik
Grishina E.E.

M.F. Institut Klinikal dan Penyelidikan Wilayah Vladimirsrky Moscow

Pada pesakit barah dengan imuniti yang berkurang, pelbagai penyakit radang pada kelopak mata dapat berkembang dengan latar belakang rawatan antitumor tertentu. Tetapi banyak tumor juga boleh berlaku sebagai penyakit radang pada kelopak mata.
Artikel tersebut menerangkan mengenai gejala klinikal penyakit keradangan utama kelopak mata berdasarkan diagnosis pembezaan dengan tumor kelopak mata. Gambaran klinikal tumor kelopak mata, bertopeng di bawah penyakit radang, disorot. Perhatian khusus diberikan kepada perihalan limfoma sel-T pada kulit kelopak mata, adenokarsinoma kelenjar meibom, sarkoma Kaposi, barah kulit dengan penyebaran ke pinggir tulang rusuk, dan penyakit kulit prakanker.
Gambaran atipikal dari penyakit radang, sindrom kekurangan nyeri, ketidakberkesanan rawatan anti-radang, manifestasi penyakit "luar mata" (limfoma, sarkoma Kaposi) adalah tanda-tanda tumor. Diagnosis tumor akhirnya ditetapkan setelah pemeriksaan morfologi spesimen biopsi.

Kata kunci: abses kelopak mata, kahak kelopak mata, limfoma sel-T pada kulit kelopak mata; chalyazion, adenokarsinoma kelenjar meibomian; stye, sarkoma Kaposi; blepharitis, karsinoma sel basal, karsinoma in situ.
Untuk petikan: Grishina E.E. Penyakit kelopak mata yang meradang dari perspektif pakar onkologi oftalmik // RMJ. Oftalmologi klinikal. 2017. No. 3. P. 190–193.

Penyakit radang pada kelopak mata dipertimbangkan dari perspektif pakar oftalmo-onkologi

Penyakit radang pada kelopak mata adalah pelbagai. Bergantung pada faktor etiologi, blepharitis berjangkit dan tidak berjangkit, meibomitis, dermatitis, dan lain-lain dibezakan. Semasa penyakit ini, mereka dibahagikan kepada akut dan kronik. Menurut penyetempatan proses, kekalahan semua tisu kelopak mata, keradangan tepi kelopak mata, keradangan kelenjar kelopak mata dibezakan. Keradangan kulit kelopak mata yang mungkin terpencil - dermatitis, lebih kerap daripada alahan genesis.
Keradangan akut boleh merebak ke semua tisu kelopak mata dan menjadi terhad atau meresap. Keradangan purulen akut terhad pada kelopak mata - abses. Sekiranya keradangan purulen akut menjadi meresap, phlegmon berkembang. Keradangan purulen akut berlaku selepas pelbagai kecederaan kulit, gigitan serangga, penyingkiran bulu kening, pemerasan barli. Keradangan purulen akut pada kelopak mata pada anak kecil sering berkembang dengan sinusitis.
Kelopak mata kaya dengan kelenjar dengan struktur dan fungsi yang berbeza. Dalam ketebalan plat rawan, terdapat banyak kelenjar struktur alveolar dengan saluran ekskresi panjang yang berlari satu sama lain - kelenjar meibom. Melalui konjunktiva tarsal, mereka bersinar dalam bentuk garis menegak kekuningan. Mulut saluran ekskresi dapat dilihat pada "garis kelabu" tepi kelopak mata sebagai titik kecil. Kelenjar meibomian adalah sejenis kelenjar sebum. Fungsi utama kelenjar meibomian adalah untuk membentuk lapisan lipid filem pra-kornea.
Untuk kelenjar meibom, jenis rembesan holokrin adalah ciri, iaitu, pengeluaran lipid oleh kelenjar meibomian disertai dengan pemusnahan sel kelenjar. Apabila saluran perkumuhan kelenjar tersumbat, lipid memasuki plat kartilaginus, menyebabkan keradangan granulomatosa kronik dengan reaksi sel gergasi.
Kelenjar sebum Zeiss terletak di bulu mata, dua untuk setiap folikel rambut. Rembesan kelenjar Zeiss dirembeskan ke dalam folikel rambut. Dengan keradangan produktif kronik pada kelenjar Zeiss, apa yang disebut marginal chalazion berkembang.
Keradangan purulen akut kelenjar sebum atau peluh dengan pembentukan abses tempatan disebut barli luaran. Keradangan purulen akut pada kelenjar meibomia menyebabkan perkembangan barli dalaman.
Keradangan dua sisi tepi kelopak mata atau blepharitis, sebagai peraturan, mempunyai kursus kronik. Staphylococcal blepharitis disertai dengan ulser pada pinggir kelopak mata, trichiasis, dan kehilangan bulu mata.
Telah diketahui bahawa dengan penyamaran chalazion, barah kelenjar meibom dapat disembunyikan, namun, tumor lain juga dapat disamarkan sebagai penyakit radang pada kelopak mata. Berdasarkan analisis kesalahan diagnostik, marilah kita menerangkan dan mengulasnya..
Sebagai peraturan, diagnosis kanser kelenjar meibomian ditetapkan setelah rawatan pembedahan "chalazion" dan pemeriksaan histologi bahan yang dikeluarkan. Sekiranya pemeriksaan histologi tidak dijalankan, maka ini membawa kepada penyingkiran "chalazion berulang" dan pengesanan lewat adenokarsinoma kelenjar meibom. Oleh itu, di institut kami, seorang pesakit sedang menjalani rawatan, yang mana di institusi perubatan di tempat kediaman 4 kali dioperasikan untuk "chalazion" kelopak mata atas mata kanan. Tidak ada pemeriksaan histologi bahan yang dikeluarkan! Semasa masuk, pesakit mengadu sakit di mata kanan, sedikit kemerahan, dan tebal pada kelopak mata atas. Ketika memeriksa mata kanan, perhatian diberikan pada pemadatan pada sepertiga pertengahan kelopak mata atas tanpa batas yang jelas dengan ubah bentuk marginal tebal, trichiasis. Hakisan pada bahagian atas kornea menyebabkan sindrom kornea: fotofobia, lakrimasi, sakit. Parut kelihatan pada konjungtiva kelopak mata atas pada pertiga pertengahan. Palpasi dan ultrasound kelenjar getah bening periferal tidak menunjukkan pembesarannya. Biopsi pembentukan kelopak mata atas dilakukan. Pemeriksaan histologi biopsi "chalazion" mengesahkan andaian kanser kelenjar meibomian. Pesakit dirujuk untuk terapi sinar luaran tempatan pada tumor kelopak mata atas mata kanan.
Adenokarsinoma sebaceous berlaku terutamanya pada kelopak mata dan jarang berkembang pada kulit kawasan lain. Kebanyakan orang tua, lebih kerap wanita, terjejas. Tumor dari kelenjar meibomian mendominasi, lebih jarang tumor berkembang dari epitelium kelenjar sebum Zeiss, dan bahkan lebih jarang dari kelenjar sebum dari daging dan alis lakrimal. Tahap keganasan adenokarsinoma kelenjar meibomian ditentukan oleh metastasis pesat ke kelenjar getah bening serantau dan organ yang jauh [1]. Pada peringkat awal, tumor menyerupai chalazion. Keadaan ini menentukan perlunya pemeriksaan histologi tisu secara wajib semasa rawatan pembedahan pada mana-mana chalazion, tetapi ini sangat penting dalam kes-kes perjalanan berulang. Apabila adenokarsinoma kelenjar meibomia tumbuh, berbeza dengan chalazion, bukan sahaja pemadatan berlaku, tetapi juga ubah bentuk tulang rawan. Retraksi di ruang interkostal kelopak mata dan trichiasis diperhatikan (Gamb. 1).

Di ruang interkostal, jisim kekuningan padat muncul. Kadang-kadang tumor menyerang tulang rawan kelopak mata dengan pembentukan pertumbuhan pendarahan kelabu-kemerahan pada konjunktiva [2]. Dalam kebanyakan kes, adenokarsinoma kelenjar meibomian disertai oleh konjungtivitis unilateral, blepharitis, meibomyitis, dan sindrom mata kering yang teruk. Kes pertumbuhan tumor multisentrik adalah mungkin. Kaedah rawatan utama untuk adenokarsinoma kelenjar meibomian adalah terapi sinaran pancaran luaran [3].
Perhatian khusus harus diberikan untuk menetapkan diagnosis chalazion pada pesakit dengan pelbagai tumor ganas pada tahap umum penyakit ini. Pada pesakit dengan imuniti yang lemah semasa kemoterapi, disfungsi kelenjar meibomian, meibomiitis dan blepharitis sering berkembang, yang menyumbang kepada penampilan chalazion. Walau bagaimanapun, kemungkinan lesi kelopak mata metastatik tidak dapat dikesampingkan. Pada peringkat awal, metastasis pada kelopak mata mungkin kelihatan seperti chalazion biasa. Tumor meningkat dengan cepat, konjungtiva palpebral tumbuh dengan pembentukan kekaburan, mudah berdarah-granulasi pendarahan ketika disentuh.
Manifestasi klinikal tumor metastatik alat aksesori mata jarang berlaku dan kurang difahami. Selalunya, barah payudara, barah paru-paru, tumor gastrointestinal, dan melanoma bermetastasis ke kelopak mata. Lesi metastatik alat aksesori mata sering digabungkan dengan metastasis lain ke mata atau orbit, tetapi yang paling penting, ia selalu berlaku dengan latar belakang kerosakan pada organ lain, yang menentukan prognosis yang buruk untuk hidup. Sekiranya keadaan umum pesakit membenarkan rawatan pembedahan chalazion, bahan yang dikeluarkan mesti menjalani pemeriksaan histologi [4].
Baru-baru ini, kesalahan dalam diagnosis tumor lain, sarkoma Kaposi, menjadi lebih kerap. Untuk tumor ini, luka kulit paling biasa. Penyetempatan tumor kulit yang disukai: kaki, muka dan alat kelamin. Tompok atau papula yang tidak menyakitkan dari pelbagai warna muncul di kulit - dari merah jambu pucat hingga merah terang. Pada kira-kira 20% pesakit dengan sarkoma Kaposi, kelopak mata dan konjungtiva terlibat dalam proses tersebut [5]. Perubahan seperti itu pada kulit kelopak mata sering didiagnosis sebagai barli (Gamb. 2, 3).


Oleh itu, seorang lelaki, berusia 30 tahun, dihantar untuk berunding dengan institusi kami dengan diagnosis "barli kelopak mata atas yang tahan terhadap terapi anti-radang." Menerima panas kering, 5 sesi terapi UHF. Apabila dilihat pada kelopak mata atas mata kanan, pembentukan kulit merah terang yang tidak menyakitkan, berdiameter kira-kira 1.5 cm, didiagnosis. Pendidikan muncul 1 minggu. ukuran belakang dan cepat meningkat. Tiga hari yang lalu, formasi serupa muncul di pipi kanan. Setelah disoal siasat terperinci mengenai pesakit, ternyata dia dijangkiti HIV dan didaftarkan di pusat anti-AIDS di tempat kediamannya. 4 bulan terakhir tidak muncul di majlis resepsi. Tidak mendapat rawatan. Sarkoma Kaposi telah dicadangkan. Diagnosis tumor disahkan secara morfologi. Pesakit dirujuk kepada pakar penyakit berjangkit untuk rawatan penyakit yang mendasari.
Perubahan konjunktiva pada sarkoma Kaposi biasanya dilokalisasikan di fornice dan kelihatan seperti nodul kemerahan kecil. Lebih jarang, simpul lembut tanpa rasa sakit yang besar berkembang, yang disalah anggap sebagai polip granulasi dengan chalazion. Kadang-kadang tumor konjungtiva merah terang dan rata muncul yang mensimulasikan pendarahan subconjunctival.
Sarkoma Kaposi adalah penyakit jarang yang biasanya berlaku dengan latar belakang kekurangan imun. Umur pesakit adalah 30-40 tahun. Orang yang dijangkiti HIV mengembangkan sarkoma Kaposi 300 kali lebih kerap daripada populasi umum [6]. Kumpulan risiko untuk pengembangan sarkoma Kaposi juga merangkumi pesakit yang menerima imunosupresan setelah pemindahan organ..
Saya ingin menekankan bahawa apabila bintik-bintik kulit yang tidak menyakitkan dan papula merah muncul pada pesakit dengan kekurangan imun, perlu terlebih dahulu untuk mengecualikan sarkoma Kaposi. Perubahan seperti itu pada kulit kelopak mata jarang diasingkan dan digabungkan dengan luka kulit pada bahagian badan yang lain [7].
Menurut konsep moden patogenesis sarkoma Kaposi, mekanisme pencetus untuk perkembangan penyakit ini adalah pelanggaran status imun dan peningkatan pengeluaran banyak sitokin oleh sel: IL-6, IL-1, TNF, dan lain-lain. Berbeza dengan sel mesenkim normal, sel tumor sarkoma Kaposi, terutama sensitif terhadap kesan faktor pertumbuhan sel. Pengeluaran sitokin yang tinggi menyebabkan ekspresi gen tat, yang memainkan peranan penting dalam patogenesis tumor - ia memastikan penghijrahan sel-sel tumor. Di samping itu, ia merangsang angiogenesis tumor - sel endotel mula membentuk rangkaian kapilari baru.
Sarkoma Kaposi pada orang tanpa jangkitan HIV biasanya mempunyai kursus torpid dan tidak memerlukan terapi sistemik. Sarkoma Kaposi pada pesakit yang dijangkiti HIV berkembang pesat dan sering disertai dengan kerosakan pada organ dalaman. Pesakit sedemikian memerlukan, pertama sekali, rawatan untuk penyakit yang mendasari - jangkitan HIV..
Diagnosis limfoma sel T kelopak mata menyebabkan kesukaran besar bagi pakar oftalmologi. Tumor disertai dengan perubahan seperti edema dan penebalan kelopak mata, hiperemia kulit. Keadaan ini disalah anggap sebagai abses abad ini. Oleh itu, seorang pesakit berusia 47 tahun dengan aduan edema dan pemadatan kedua-dua kelopak mata mata kanan yang agak menyakitkan tanpa turun naik, hiperemia kulit kelopak mata yang tajam dan tidak jelas dengan ulserasi dangkal di beberapa kawasan, "abses" dibuka. Sebilangan kecil pelepasan korban dilepaskan. Kerana tidak berkesannya terapi anti-radang tempatan dan umum, dia dirujuk untuk berunding dengan pakar onkologi oftalmik. Pada pemeriksaan awal, perhatian diberikan kepada perbezaan antara keparahan gejala klinikal, sindrom kesakitan dan ketiadaan reaksi umum tubuh dalam bentuk peningkatan suhu badan, leukositosis dan perubahan dalam formula leukosit. Dia mempunyai sejarah limfoma kulit T-cell non-Hodgkin. Beberapa bulan yang lalu, perubahan kulit yang serupa dengan yang dijelaskan di atas muncul di lengan kanan. Kursus rawatan antitumor untuk limfoma sel T dimulakan. Biopsi neoplasma kulit kelopak mata kanan dilakukan. Diagnosis limfoma kulit T-sel kelopak mata disahkan secara morfologi.
T-limfosit mendominasi kulit, jadi limfoma kulit sering sel T. Tumor jenis ini dicirikan oleh penyusupan dermis oleh tumor T-limfosit. Di sempadan epidermis dan dermis, banyak mikroabses berkembang, yang menyebabkan kemunculan fokus hiperemia kulit yang menyakitkan dan ulserasi dangkal. Menetapkan diagnosis yang tepat pada pesakit ini menjadi mungkin berkat anamnesis yang dikumpulkan dengan cekap, pemeriksaan manifestasi penyakit "ekstraokular", penilaian gejala klinikal penyakit kelopak mata (Gambar 4, 5). Adalah dipercayai bahawa lesi kelopak mata pada mycosis kulat (varian limfoma sel-T) dikaitkan dengan prognosis vital yang tidak baik [8].


Yang menarik perhatian adalah diagnosis pembezaan penyakit radang pada pinggir kelopak mata (blepharitis dan meibomyitis) dan tumor ganas pada kulit kelopak mata dengan pertumbuhan yang dominan di sepanjang tepi kelopak mata. Pertumbuhan tumor seperti itu berlaku pada barah kulit sel basal (Gambar 6), barah kulit sel skuamosa dan penyakit prakanker (penyakit Bowen). Secara morfologi, epitelioma Bowen mempunyai semua tanda barah. Keratosit atipikal digabungkan menjadi struktur papillary. Terdapat fokus parakeratosis. Polimorfisme selular, mitosis atipikal, sel multinuklear muncul. Tetapi prosesnya tidak meluas lebih dalam daripada membran bawah tanah epidermis. Sekiranya tidak ada rawatan tepat pada masanya, tumor berubah menjadi karsinoma sel skuamosa [9].

Staphylococcal blepharitis sering dimanifestasikan oleh ulserasi kulit dan pertumbuhan bulu mata yang tidak normal. Blepharitis ulseratif adalah proses dua hala, walaupun keparahan gejala mungkin tidak sama di bahagian kelopak mata yang berlainan.
Dengan penyetempatan tumor ganas pada kulit di pinggir kelopak mata, pelanggaran pertumbuhan bulu mata menarik perhatian. Margin kos nampaknya menebal, hiperemia tempatan konjunktiva palpebral diperhatikan. Selalunya permukaan ulserat tumor.
Karsinoma in situ, atau epitelioma Bowen, sangat jarang berlaku pada kulit kelopak mata. Secara klinikal, ia kelihatan seperti plak kecil (diameter beberapa mm) warna merah gelap dengan sisik di permukaan (Gambar 7).

Setelah menghilangkan sisik, permukaan tumor yang menangis dan kental itu terdedah. Apabila neoplasma dilokalisasikan di tepi ciliary, pertumbuhan bulu mata terganggu [10].
Oleh itu, dengan lesi lokal pada satu kelopak mata dalam bentuk ulserasi tepi kostum dan kehilangan bulu mata tempatan, jika tidak ada kesan rawatan anti-radang, maka perlu mengecualikan neoplasma kulit kelopak mata.
Sebagai kesimpulan, kami menganggap penting untuk diperhatikan bahawa pesakit barah dengan imuniti yang berkurang, dengan latar belakang rawatan antitumor tertentu, dapat mengembangkan pelbagai penyakit radang pada kelopak mata. Tetapi banyak tumor boleh berlanjutan dengan alasan penyakit radang pada kelopak mata. Ini adalah apa yang disebut "sindrom penyamaran". Gambaran atipikal mengenai penyakit radang, ketiadaan sindrom kesakitan, dan ketidakberkesanan rawatan anti-radang menyokong tumor. Diagnosis tumor akhirnya ditetapkan setelah pemeriksaan morfologi biopsi. Semasa membuang chalazion, pemeriksaan histologi bahan yang dikeluarkan adalah kunci untuk rawatan yang berjaya.
Sekiranya tidak ada keyakinan terhadap diagnosis penyakit radang kelopak mata, disarankan untuk menahan diri dari menetapkan prosedur termal, fisioterapi, atau suntikan glukokortikoid. Semua tumor yang disyaki tumor harus menjalani biopsi dengan pemeriksaan morfologi wajib terhadap biopsi.