Vegetarian (?)

Osteoma

Sekiranya pengambilan zat besi yang tidak mencukupi dalam tubuh tidak tercermin pada tahap hemoglobin dalam darah, ia disebut keadaan kekurangan zat besi laten, tetapi jika kandungan hemoglobin pada seorang lelaki dewasa menurun menjadi 130 g / l, dan pada wanita - hingga 120 g / l, diagnosis dibuat anemia kekurangan zat besi (terdapat banyak anemia dari pelbagai jenis). Selain penurunan konsentrasi zat besi dan protein yang mengandung zat besi dalam plasma darah, yang terakhir ini sering disertai dengan penurunan jumlah sel darah merah dalam darah, perubahan bentuk dan ukurannya. Indikator warna juga berkurang, menunjukkan penurunan eritrosit dalam hemoglobin (anemia hipokromik).

Tanda-tanda klinikal anemia adalah: kelemahan, keletihan, sakit kepala yang kerap, terbang "lalat" di depan mata, terutamanya dengan putaran kepala yang tajam atau perubahan kedudukan badan, rasa mati rasa pada anggota badan. Pesakit mudah pingsan, dengan sedikit aktiviti fizikal, berdebar-debar dan sesak nafas berlaku. Selera makan berkurang, rasa mual dan selera mungkin. Penampilannya berubah. Anda tidak boleh mengatakan "darah dan susu" kepada seorang gadis anemia, dia "pucat, sedih, diam, seperti seekor burung hutan, takut", sering mudah marah dan tidak tidur nyenyak. Kulit boleh menjadi kuning dan kering; rambut kusam, rapuh, gugur; pada kuku anda dapat melihat lekukan melintang dan lekukan berbentuk sudu.

Penampilan pesakit tidak selalu sesuai dengan yang dijelaskan, tetapi kekurangan zat besi, sebagai peraturan, ditunjukkan oleh penurunan kekuatan umum, penurunan daya tahan terhadap selesema dan penyakit lain.

Anemia berkembang pada banyak pesakit barah (R. Sokh, 1983). Ia dapat diperhatikan pada peringkat awal penyakit ini. Tahapnya tidak selalu sesuai dengan keparahan penyakit, tetapi pesakit dengan bentuk barah yang biasa biasanya mengalami anemia teruk (A.P. Kashulina, 1985).

Ahli onkologi percaya bahawa pada orang tua, permulaan anemia selalu disyaki menghidap barah. Oleh itu, semasa pemeriksaan endoskopi pencegahan terhadap 1058 orang dengan anemia kekurangan zat besi, 92 daripadanya didapati menghidap barah. saluran gastrousus (N. Tzvetkov, 1988).

Penyebab anemia pada kanser berbeza: gangguan penyerapan zat besi dan metabolisme; kehilangan darah yang tidak ketara tetapi kronik; gangguan penyerapan tembaga, kobalt dan vitamin yang terlibat dalam hematopoiesis; kesan menyedihkan tumor malignan pada sumsum tulang merah; penurunan kandungan eritrosit dalam darah pesakit barah (EI Slobozhanina, 1984) dan penurunan jangka hayat mereka (A.P. Kashulina, 1985); penurunan kepekatan hemoglobin dalam darah (Jako Takeshi, 1987) akibat pelanggaran sintesisnya (W. T. Beck, 1982) atau pembusukan yang dipercepat (C. E. Meroke, 1981); penggunaan sel darah merah sebagai substrat nutrien untuk tumor (Jako Takeshi, 1987).

Namun, walaupun dalam kes kepekatan normal hemoglobin dalam darah, tisu pembawa tumor mengalami kekurangan oksigen kerana fakta bahawa kemampuan hemoglobin untuk mengikat oksigen dan memberikannya ke tisu terganggu (R. Manz, 1983). Ini adalah hasil perubahan struktur hemoglobin dengan pertumbuhan neoplasma malignan (B.P. Komov, 1974).

Pada pesakit barah, kekurangan zat besi laten atau eksplisit selalu dijumpai (J. Luez, 1974). Ini sangat ketara dalam kes-kes metastasis tumor, dan lebih-lebih lagi, semakin jauh dari fokus utama metastasis dilokalisasikan (A. Griffin, 1965).

Tanda pertama barah gastrousus mungkin adalah anemia. Pada barah gastrik, kandungan zat besi mungkin sudah menurun pada peringkat awal penyakit. Penurunan kepekatannya dicatat pada gastritis anacid kronik - penyakit perut prakanker (IV Kasyanenko, 1972), ulser gastrik dengan keasidan jus gastrik yang rendah, dengan poliposis usus (GL Aleksandrovich, 1964). Setelah berjaya merawat penyakit perut, tahap zat besi biasanya kembali normal. Tetapi jika, kerana kerosakan tumor yang ketara, organ ini dikeluarkan sepenuhnya, maka setelah dua tahun simpanan besi tidak dipulihkan (Esko Hani, 1985).

Apa yang Menjelaskan Kekurangan Zat Besi pada Pesakit Kanser?

Sayangnya, ini bukan hanya diet tanpa zat besi.

1. Pada pesakit dengan tumor atau penyakit bersamaan saluran gastrousus, penyerapan zat besi sukar dilakukan, terutamanya jika keasidan jus gastrik rendah.

2. Pengangkutan besi oleh darah dan penghantarannya ke tisu terganggu. Telah terbukti, misalnya, bahawa transferrin darah kurang tepu dengan zat besi semasa pertumbuhan neoplasma malignan (V.E.Tkach, 1973; T. Navarov, 1979), terutama pada barah payudara.

3. Sukar untuk membuang zat besi dari tempat-tempat pemendapan (hati dan limpa orang yang mati akibat barah sering dibebani besi; A. M. Zizum, 1964).

4. Zat besi diserap oleh sel tumor (VM Aristarkhov, 1974). Mereka secara aktif "mengeluarkan" TRANSFERRIN, yang membawa zat besi dari darah. Penyitaannya semakin ketara, semakin besar jisim tumor itu sendiri dan semakin ganas (E. Aulbert, 1990). Kenapa ini terjadi? Lagipun, pernafasan tisu - pengguna utama zat besi dalam sel - lemah dalam sel barah! Nampaknya, sel-sel malignan disamarkan dari sistem imun oleh transferrin. Sel-sel barah mengumpul ferritin (protein yang menyimpan zat besi), dan kadang-kadang dalam jumlah yang banyak (contohnya, dalam sel barah payudara) ia dapat bertindak sebagai penanda, iaitu. ia boleh digunakan untuk membezakan lesi malignan kelenjar susu daripada yang jinak (E. D. Weinberg, 1981).

Lebihan zat besi mengganggu pertahanan tubuh terhadap sel-sel malignan, tetapi kekurangannya juga berbahaya. Anemia kekurangan zat besi cenderung kepada barah.

Mari beralih kepada percubaan haiwan. Pada tikus dengan kekurangan zat besi dalam makanan, tumor lebih kerap muncul, dan tumor yang ditransplantasikan sangat besar jika dibandingkan dengan haiwan yang "terlalu banyak" dengan besi (J. Kaibe, 1969). Kekurangan zat besi meningkatkan "hasil" tumor ganas pada tikus yang disuntik dengan karsinogen yang menyebabkan barah hati (H. Yarnashita, 1980).

Apa yang dimiliki oleh seseorang? Yang menarik adalah data dari kajian epidemiologi yang dilakukan di Colombia (S. Broitman, 1981). Negara ini mempunyai salah satu tempat pertama di dunia untuk kejadian barah perut. Pemeriksaan gastroskopi penghuninya, yang menderita gastritis dengan keasidan yang rendah, menunjukkan bahawa banyak dari mereka menunjukkan perubahan pada ciri mukosa gastrik dari keadaan kekurangan zat besi, yang dianggap prakanker. Juga penting bahawa pada keasidan rendah di perut, pembentukan nitrosamin karsinogenik meningkat. Hasil ini menunjukkan perlunya rawatan anemia kekurangan zat besi, kerana mereka mendahului bermulanya barah gastrik (S. Broitman, 1981). Antara lain, anemia kekurangan zat besi kronik mengurangkan imuniti anti-tumor.

Kami menyokong pendapat ahli onkologi Jerman (R. S. Tandon, 1989), yang percaya bahawa barah adalah akibat gangguan pada tubuh yang disebabkan oleh gangguan metabolisme zat besi dan kekurangannya. Bagaimanapun, zat besi adalah bahagian aktif enzim pernafasan, dan dengan kekurangannya, tisu benar-benar tercekik, kerana mereka tidak dapat menyerap oksigen. Untuk bertahan, sebahagian besar dari mereka terpaksa beralih ke jalan cacat pengeluaran tenaga anoksik (anaerobik), yang, walaupun sampai batas tertentu, meliputi kos tenaga. Dan ini memberi kesan kepada perkembangan barah. Menariknya, pada tikus yang mempunyai barah yang sangat tinggi, metabolisme tenaga beralih ke anaerobiosis, sementara pada haiwan yang tidak cenderung menghidap barah, cara pengeluaran tenaga aerobik (dengan penyertaan oksigen) berlaku.

Kekurangan zat besi dapat diatasi dengan meningkatkan proporsi makanan yang kaya dengan zat besi dalam diet (lihat Jadual 16). Untuk rawatan anemia kekurangan zat besi, diet saja dan perairan mineral ferugin tidak mencukupi. Anda perlu mengambil makanan tambahan zat besi sebagai tambahan kepada diet protein lengkap..

Tidak ada penyakit yang diketahui dari pengambilan zat besi berlebihan atau suplemen zat besi oral (daripada suntikan), tetapi beberapa ubat besi boleh menyebabkan mual, cirit-birit, sakit kepala, dan ruam kulit. Dalam kes ini, mereka diganti. Pemberian sediaan zat besi intramuskular (serta pemindahan darah) boleh menyebabkan badan menjadi terlalu tepu dengan zat besi, kerana diekskresikan dengan sangat teruk. Zat besi yang berlebihan, disimpan di hati dan organ lain, menyebabkan kerosakan (hemosiderosis).

Ingatlah bahawa kekurangan zat besi dalam badan selalu menyebabkan masalah kesihatan..

Kanser dan zat besi

Hampir semua penerbitan mengenai Vanga menyebutkan ramalan penemuan pada tahun 2015 tentang penawar barah, dan bahawa ubat ini akan berdasarkan zat besi - "barah akan dirantai dalam besi.".
xsi: versi saya mengenai tafsiran ramalan "barah akan

Saya tidak pernah menulis apa-apa di Internet. Tetapi hidup berlalu dengan cepat, dan pengetahuan yang saya terima dalam keadaan yang sangat luar biasa tidak boleh dikuburkan bersama saya. Lebih-lebih lagi, penemuan ubat tersebut mula-mula berkaitan dengan keadaan kesihatan saya. Untuk membuktikan kebenaran apa yang telah saya tulis, saya harus memberitahu semuanya dengan terperinci. Saya menulis dari ingatan, dan memandangkan Tuhan memberi saya semacam memori (saya hanya ingat apa yang menarik), tidak satu nama keluarga akan ditunjukkan dalam teks, dan hanya satu tarikh yang akan disebutkan, yang mustahil dilupakan. Saya ingin menyatakan bahawa dalam masalah KANSER DADAH, secara prinsipnya tidak boleh berlaku kemalangan. Dan sekiranya saya akhirnya memutuskan untuk menulis tentangnya, maka waktunya telah tiba.

Semasa separuh pertama kehidupan dewasa saya, saya sentiasa berminat dengan soalan mengenai kekasih saya. Siapakah saya? Saya dari mana? Untuk apa saya? Bahkan barak sekolah tentera, dan kemudian perkhidmatan di "pejabat" tidak dapat menenggelamkan soalan-soalan ini. Ini adalah bagaimana saya hidup. Dia berkhidmat dengan jujur, dan dinilai berdasarkan pangkat tentera terakhir, tidak buruk. Di luar tugas, kadangkala saya membiarkan diri saya merenungkan topik di atas.

Pada akhir tahun 80-an, penerbitan mengenai psikik, meditasi, reinkarnasi, dan "jalan keluar ke astral" lain mulai muncul dalam bentuk cetak. Para penonton yang berminat membicarakan hal ini, sebagai peraturan, dengan mata juling atau mata yang besar. Saya tidak akan memalukan siapa pun dengan pencarian agama saya, tetapi saya akan memberitahu anda sedikit tentang pengalaman bertafakur. Dia berjanji untuk tidak menyebutkan nama keluarga, tetapi saya akan menamakannya, ini adalah Vladimir Levi. Bukunya pada awal tahun lapan puluhan berfungsi sebagai kunci bagi saya, yang mana PINTU dibuka sedikit. Saya tidak mempunyai mentor, tetapi disiplin dan berhati-hati yang ditanamkan dalam perkhidmatan ketenteraan menyelamatkan saya dari banyak masalah dan masalah dalam cara mempelajari kaedah meditasi. Peraturan utama "langkah keselamatan": sekurang-kurangnya hujung telinga harus tetap di bantal. Saya menyebut peraturan ini sebagai bukti kecekapan saya dalam perkara ini. Saya menghilangkan perinciannya, tidak mahu menyakiti sesiapa pun. Sekarang mengenai perkara utama.

Dua daripada datuk saya meninggal kerana barah. Pada usia 60 tahun, ibu saya meninggal kerana barah. Pada usia tiga puluh tahun, isterinya jatuh sakit akibat barah. Diagnosis pertama: sinovium malignan. Yang kedua, mengikut "gelas" yang sama: rhabdomyosarcoma. Selepas operasi pertama, tumor merangkak kembali selepas 7 bulan. Selepas yang kedua, tepat 7 bulan kemudian, air mata kembali di rumah. Saya mempunyai seorang anak perempuan dalam pelukan saya. Dan kemudian ada keperluan peribadi untuk mencari penawar penyakit barah. Mungkin carian ini adalah salah satu jawapan untuk soalan - "Untuk apa saya?" Sudah tentu, saya tidak memikirkannya ketika itu. Cuma tidak ada yang dapat menolong saya. Baik parti dan pemerintah "asli", mahupun perubatan Soviet, atau ibu bapa dari teman masa kecil, profesor onkologi, yang acuh tak acuh menasihati saya untuk menghubungi Pusat Kanser All-Union di Varshavka. Ngomong-ngomong, setelah sepuluh tahun, setelah keluar dari pusat ini, di rumah, keesokan harinya kawan baik saya meninggal kerana barah..

Suatu pagi, mengikuti perkhidmatan, seperti biasa di pintu masuk metro, saya membeli Izvestia dengan harga 4 kopecks. Di akhbar itu, seorang wartawan antarabangsa, dengan sikap ironi dan minat yang tulen, membicarakan sekolah Inggeris kerana "pergi ke astral" menggunakan teknik pernafasan tertentu. Dia ingat dengan jelas bahawa ini dapat dilakukan hanya di bawah pengawasan seorang pengajar. Tetapi hidup, seperti yang anda ketahui, telah menyematkan saya ke dinding sehingga tidak terserah kepada pengajar. Dan di mana saya boleh mendapatkannya? Dan secara amnya, jenis bahasa Rusia, ketika disematkan, sedang mencari tenaga pengajar?

Pendek kata - ada tujuan, ada arah - maju. Saya tidak akan memberitahu anda bagaimana saya "pergi ke Astral" untuk menjaga kesihatan dan minda orang berpotensi yang ingin mengulangi pengalaman saya. Hasil daripada "senaman" yang saya lakukan di ruangan yang terpisah dengan lampu padam, siling bilik naik dan hilang. Pada masa yang sama saya mendengar dari jalan bunyi troli yang lewat. Saya ingin ambil perhatian bahawa saya tidak mengambil sebarang bahan sebelum itu. Dengan penglihatan periferal, dari sisi dagu, saya melihat tubuh saya dalam kepompong yang bersinar dengan cahaya keemasan, di mana kilatan terang berlari. Saya terpegun. Selanjutnya, dengan latar belakang perabot yang kurang terang, muncul cahaya tiang gas keperakan (tidak rata, seperti asap dari cerobong), berdiameter hingga 50 cm, perlahan-lahan bergerak di sekitar ruangan. Salah satu tiang yang bersinar menyentuh wajah saya, dan saya merasakan sinaran yang sangat menyenangkan (jika sentuhan ini dapat digambarkan seperti itu). Kemudian saya membaca bahawa inilah rupa tenaga - gas PRANA. Apa yang perlu dibuat seterusnya? Mengapa saya kelihatan DI SANA, saya ingat dengan jelas. Tetapi apa yang perlu dibuat? Pikiran mengalir dengan perlahan, tenang, "hujung telinga di bantal." Saya mendengar bagaimana isteri saya membesarkan anak perempuannya. Saya rasa saya perlu mengemukakan soalan. Dan di sinilah pemahaman bahawa soalan itu mesti dirumuskan secara ringkas dan tepat. Dan saya bertanya kepadanya. "PENYEMBUHAN UNTUK KANSER?". Saya mengatakan ungkapan ini secara mental sekali.

Kualiti gambar tiga dimensi yang saya lihat sangat mengagumkan. Kejelasan dan warna TV moden seperti ini tidak pernah kita impikan. Di depan saya, saya melihat sebuah gua yang terang, mirip dengan mulut manusia yang terbuka, hanya tanpa gigi dan lidah. Di sepanjang gua korporeal ini terdapat sebungkus besar panjang, malah menyalurkan warna membran mukus mulut. Adakah anda faham sesuatu? Saya juga tidak. Oleh itu saya secara mental berkata "Saya tidak faham." Imej mula diperbesar dengan perlahan. Di sebelah kanan tiub terbaring, saya melihat patung dengan kepala, lengan dan kaki, yang terdiri daripada segi tiga sama (atau tetrahedral), piramid logam berkilat dengan pelbagai ukuran. Piramid tidak saling terhubung, tetapi saling menyentuh. Semasa gambar membesar, saya melihat bahawa patung itu mengangkat tiub dengan satu anggota badan dan menggigitnya dengan yang lain. Dan berkali-kali. Sekali lagi, "Saya tidak faham." Imej itu hilang, dan dalam kekosongan yang muncul, "cacing" bercahaya panjang melayang di wajah saya, mirip dengan cacing pita dari buku teks sekolah. "Saya tidak faham." Objek bergerak lebih dekat dan saya melihatnya menyerupai tali pinggang seluar yang dikepang yang diperbuat daripada kulit yang tidak dicat. "Tidak difahami". Objek meningkat dan kelajuan pergerakan menurun, seolah-olah saya diminta untuk melihatnya dengan lebih baik. Dan saya melihat bahawa itu terdiri dari huruf Latin, dalam warna dan tekstur yang menyerupai jari manusia yang tertutup rapat dari sisi telapak tangan. Salah satu huruf (saya tidak ingat U atau W) berwarna biru. Imej telah membeku dan membesar. Dalam praktiknya, saya hanya melihat satu huruf biru, di bahagian bawahnya, di selekoh, badan asing dilampirkan. Dalam bentuknya, menyerupai pir pada batang tipis, dan dalam tekstur dan warnanya, kentang rebus "dalam seragam" dengan alur melintang. Imej itu semakin hampir untuk kali terakhir, dan sosok logam (sama) yang rajin menggigit kaki nipis "pir" asing ini kelihatan.

"Saya tidak faham." Gambar itu hilang. Dan tiba-tiba saya melihat diri saya bergegas melalui saluran darah bersama-sama dengan bola merah. Kemudian dia memerhatikan dari sisi ketika bola merah dalam tiub merah jambu menembus tumor kelabu-hijau, yang tidak berjaya. Saya nampak bahawa ini adalah bukti kemustahilan penyembuhan dari barah dengan bantuan sumber tubuh manusia. Selepas yang lain "tidak faham", saya tiba-tiba berada di bilik operasi, di sebelah pesakit yang sedang dikendalikan oleh pakar bedah. Dua segitiga (satu di sebelah yang lain), biru dan merah jambu, bersinar di atas kepala doktor. Saya tertanya-tanya bagaimana anda menggambarkan seorang pakar bedah yang dibimbing oleh Tuhan, iaitu "Pakar bedah dari Tuhan." Segitiga adalah Ilahi. Biru dan merah jambu adalah maskulin dan feminin. Tuhan Bapa dan Tuhan Roh Kudus. Ternyata kemudian, pakar bedah hospital wilayah Moscow menolong isteri saya. Mereka memanggilnya sebagai "pakar bedah dari Tuhan".
Petang berikutnya saya memutuskan untuk mengulangi "percubaan saya." Semuanya seperti kali terakhir. Hanya untuk persoalan "penawar kanser?" Saya ditunjukkan sebuah dulang bulat, di atasnya terdapat sebatang batu besar, yang terdiri daripada kristal piramid logam, segi tiga sama sisi (mungkin tetrahedral). Berbagai saiz, mereka berkilau dengan tepi cermin mereka. Dulang itu berpusing perlahan dan hilang. Saya mengemukakan soalan saya lagi. Gambar tidak lagi muncul. Saya bertanya soalan saya berulang-ulang kali dan tidak ada. Nampaknya saya tidak terpulang. Oleh itu, soalan itu diajukan: "Mengapa tidak saya?" Dan kemudian saya dengan jelas melihat seorang infanteri laut dengan senapang M-16 yang diterangi lampu pencari, berjalan melalui pasir. Kemudian saya melihat seorang pejuang yang jatuh dan terbakar, juga pada waktu malam. Dan dia benar-benar terkejut dengan pantulan gelombang dari tembakan dari senjata besar kapal perang itu. Saya menduga bahawa kita bercakap mengenai operasi ketenteraan terhadap Iraq, yang akan dimulakan dalam waktu terdekat. Saya bertanya mengenai nasib Saddam Hussein. Saya diperlihatkan tengkorak dengan topi tentera bersulam yang kaya (iaitu 12 tahun sebelum pelaksanaannya!). Semasa saya keluar dari bilik, pukul 21:00 waktu Moscow. Keesokan harinya, saya mendapat tahu bahawa pasukan Gabungan telah memasuki Kuwait pada pukul 04:00 pagi untuk mengusir tentera Hussein. Ribut Gurun Bermula.

Saya meletup! SAYA "TAHU" PENYEMBUHAN UNTUK KANSER. Dengan maklumat di atas, saya telah berjumpa dengan banyak doktor. Dan semua orang bertanya siapa saya dalam bidang kepakaran saya, dan "bagaimana seorang jurutera untuk pembaikan dan penyelenggaraan kereta tahu bahawa asid amino dalam molekul DNA ditentukan oleh huruf-huruf abjad Inggeris." Saya tidak mempunyai idea mengenai perkara ini sebelumnya, tetapi mereka memberitahu saya bahawa saya telah membaca dan melupakan semua ini di suatu tempat sebelumnya, tetapi dalam penglihatan saya mengingat semuanya. Di pusat onkologi di Varshavka, seorang saintis kelabu yang memakai kacamata penting berkata dengan lelah kepada saya: "Anak muda! Di USSR, kanser tidak dikaji pada tahap molekul. " Ungkapan ini diucapkan dengan semacam kebanggaan yang bodoh dan ditakdirkan. Saya ingat dengan baik. Terima kasih kerana mendengar. Ya, dan anda dapat memahami para pakar: beberapa orang bodoh berjalan dengan "astral" dan mengalihkan perhatian dari perniagaan.

Dan saya tenang, dan untuk masa yang lama. Lebih-lebih lagi, diagnosis ketiga, berdasarkan "kacamata" yang sama, menunjukkan bahawa tumor isteri itu agresif, tetapi tidak ganas. Dan "pakar bedah dari Tuhan" di hospital bandar di "Kolomenskaya" telah menghilangkan dua tumor sepenuhnya. Seluruh cerita ini secara harfiah disertakan dengan insiden, kebetulan, dan penyataan agama dan mistik, tetapi saya tidak menggambarkannya, agar tidak membingungkan orang yang tidak bersedia dan tidak percaya. Saya ingin menyatakan bahawa semua percubaan saya untuk mengulangi pengalaman unik ini di masa depan gagal. Langkahnya telah dilalui. Sebagaimana seorang imam Ortodoks Moscow memberitahu saya, "Roket yang terbang ke angkasa tidak menyeret pentas yang dihabiskan dengannya, tetapi melemparkannya. Sekiranya tidak membuangnya, ia tidak akan naik lebih tinggi ".

Sudah jelas bahawa saya berhenti berlatih persepsi, meditasi dan amalan agama awal yang lain. Minat hilang begitu sahaja. Langkah yang diusahakan sudah tiada. Tuhan membawa saya kepada dirinya sendiri. Dan bagi saya keadaan yang paling dahsyat adalah "Tuhan yang ditinggalkan", ketika, kerana tindakan anda yang tidak disengajakan, anda mulai memahami bahawa Tuhan tidak lagi memimpin anda melalui kehidupan.

Tetapi cerita itu tidak berakhir di sana. Tahun berlalu, seperti yang mereka katakan. Catatan dan gambar dengan maklumat mengenai apa yang dilihatnya "ADA" terletak di laci bawah meja pejabat saya. Hanya satu ingatan yang sering membuat saya kebingungan hingga menangis.

Ini adalah ngeri dari apa yang dilihatnya di jabatan kanak-kanak "pusat onkologi", di mana kanak-kanak dengan barah tulang dirawat. Tetapi saya teringat ungkapan saintis: “Anak muda! Di USSR, kanser tidak dikaji pada tahap molekul ".

Pengemis berjalan pada tahun 90an. Pada pagi musim sejuk yang gelap, pergi ke perkhidmatan, seperti biasa di pintu masuk kereta bawah tanah, saya membeli surat khabar popular dengan nama pemuda yang gagah. Kita mesti memberi penghormatan: wartawan di sana, dengan pengecualian yang jarang berlaku, sungguh luar biasa. Akhbar itu menerbitkan sebuah artikel yang (saya tidak ingat di kota mana) di Siberia, seorang saintis wanita mengkaji kanser di "tahap kimia." Ia menjadi "lebih panas". Di mana ada kimia, ada juga "tahap molekul". Artikel itu juga melaporkan bahawa kajian menunjukkan hasil yang memberangsangkan. Saya membacanya, waspada, tetapi memaksa diri saya untuk lupa. Saya tidak mahu kelihatan seperti orang gila lagi dan membuktikan bahawa anda tidak sakit kepala.

Setahun atau dua tahun kemudian, pemahaman bahawa catatan saya dapat berguna bagi "wanita terpelajar" yang disebutkan di atas dari bandar Siberia memaksa saya untuk menelefon pejabat editorial sebuah akhbar Moscow. Dia mengambil telefon dan memanggil. Musim sejuk, akhir hari bekerja. Berapa banyak ratapan dan rintihan dari setiausaha editorial yang saya dengar sebagai tindak balas kepada permintaan untuk memberi saya nombor telefon wartawan yang menulis artikel itu. Motif rintihan utama adalah "mengapa kami menerbitkan artikel ini, tidak ada nyawa dari panggilan pesakit barah dan saudara mereka". Dan hanya setelah pernyataan yang meyakinkan bahawa saya dan saudara-mara saya tidak memerlukan pertolongan, dan saya sendiri ingin menyampaikan maklumat menarik, mereka memberi saya nombor telefon pengarang artikel itu..

Rintihan wartawan itu keras dan berpanjangan, dan makna yang sama seperti di pejabat editorial. Tetapi saya masih berjaya meyakinkannya bahawa saya mempunyai maklumat menarik bagi seorang saintis Siberia. Dan saya mendengar kata-kata yang sangat mengejutkan saya. "Baiklah, saya akan memberikan nombor telefon kepada anda, terutamanya sejak dia datang ke Moscow untuk simposium hari ini. Jangan khianati saya. " Kebetulan yang luar biasa. Tunggu lebih dari satu tahun dan panggil pejabat editorial tepat pada hari kedatangan "wanita terpelajar" di Moscow. Ketika sampai di rumah, saya membuat panggilan telefon ke bilik hotel. Sekali lagi soalan standard: siapa saya, apakah pendidikan saya. Terutama sukar untuk menjelaskan di mana saya mendapat pengetahuan ini. Dijelaskan kira-kira empat kali. Kita mesti memberikan penghargaan atas kesabarannya. Dan, oh kegembiraan! Dia bertanya kepada saya: "Dan adakah alur pada" pir "membujur atau melintang?" Dan dia gembira mendengar bahawa mereka melintang. Dan kemudian dia memburuk-burukkan saya dengan pertanyaan: "Adakah anda tidak meneka untuk menanyakan berat atom logam itu?" Dan kemudian saya menyedari bahawa saya tidak mengajukan soalan utama di SANA. Kami bersetuju untuk menelefon, tetapi pada mulanya dia sibuk, maka saya mempunyai tempat letak kereta di perkhidmatan. Kemudian dia pergi ke Siberia (belum ada telefon bimbit). Dan saya menyedari bahawa ia tidak diberikan. Masanya belum tiba. Belum ada Internet, dan hanya sedikit orang yang mengetahui ramalan Wanga dan Casey. Sehingga 2015, masih ada dua puluh tahun.

Adakah saya berhak untuk menerbitkan bahan ini? Setiap kali saya tidak tahu apa yang harus dilakukan, saya bertanya pada diri sendiri: jika anda melakukan ini, adakah jiwa anda akan gembira, atau adakah ia akan merasa cemas, malu, atau kecewa? Oleh itu, mengenangkan anak-anak malang di koridor pusat onkologi, di mana mereka dirawat kerana barah tulang, saya tidak dapat membayangkan bahawa saya tidak akan menyiarkan maklumat ini. Dan jika ada petunjuk sedikit pun bagi pakar yang mengembangkan ubat untuk barah, saya mesti melakukannya. Dan biarkan sesiapa yang mahu menilai saya. Saya tidak mencuri apa-apa dan saya tidak meminta apa-apa sebagai balasan. Kalaulah tidak ada anak di koridor "barah".

P. S.
Semua yang ditulis di sini adalah benar. Dalam kes seperti itu, bajingan hanya berbohong. Mengapa "penyempurnaan ramalan Wanga"? Mungkin dia melihat logam berkilat, seperti juga aku. Mungkin dia diberitahu bahawa barah akan dikalahkan oleh logam. Mungkin, seorang wanita di luar bandar hanya tahu besi. Walau bagaimanapun, besi juga sesuai untuk keterangannya. Tetapi mungkin itu adalah logam atau logam lain, seperti gallium arsenide, atau thallium arsenide, atau apa sahaja. Jelas bahawa logam yang dikehendaki merosakkan ikatan DNA asid amino dengan "objek mikro" asing yang membawa "sifat barah." Saya bukan ahli onkologi saintis dan saya tidak tahu apa yang harus disebut semua perkara ini. Hanya jurutera untuk operasi dan pembaikan kereta. Tetapi saya "melihat" sifat semula jadi barah dan cara memusnahkannya. Ini mungkin merupakan kaedah rawatan universal untuk semua jenis barah. Skema ada, tanda-tanda ditunjukkan. Saya dengan sungguh-sungguh meminta anda untuk tidak memutarbelitkan bahagian teks yang menceritakan apa yang anda lihat "ADA" ketika mencetak semula. Maklumat harus sampai kepada penerima tanpa gangguan. Malangnya, nota dan gambar telah hilang. Semua yang terdapat dalam teks ini.
Nikandr.
Ogos 2015.
©

artikel ilmiah mengenai topik BESI DAN KANSER: PERANAN ION BESI DALAM PROSES KARIKINOGENESIS DAN TERAPI RADIASI BUMI

Harga:

Pengarang karya:

Majalah Sains:

Tahun pelepasan:

Teks lengkap artikel ilmiah mengenai topik "BESI DAN KANSER: PERANAN ION BESI DALAM PROSES KARIKINOGENESIS DAN TERAPI TUMPUAN RADIASI"

BESI DAN KANSER: PERANAN ION BESI DALAM PROSES KARIKINOGENESIS DAN TERAPI RADIASI TERAPI TUMOR

© 2013 S. D. Ivanov

Pusat Ilmiah Rusia untuk Radiologi dan Teknologi Pembedahan, St. Petersburg

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pemahaman tentang metabolisme besi berkaitan dengan mekanisme molekul karsinogenesis yang disebabkan oleh logam ini dan peranannya dalam terapi pesakit barah telah berkembang dengan ketara. Konsep oksigenomik baru diperkenalkan. Kemungkinan pencegahan risiko karsinogenesis yang disebabkan oleh besi dibuktikan dengan data bahawa penurunan tahap zat besi dalam darah dengan penggabungan logam ini atau penumpahan darah menekan pertumbuhan tumor. Dalam pembawa tumor, pengenalan air yang mengandung zat besi sebelum bermulanya terapi radiasi eksperimental menyebabkan monositopenia dan penurunan tahap pengumpulan DNA darah sudah pada tahap awal setelah pendedahan radiasi, serta penurunan tertentu pertumbuhan glioma dibandingkan dengan kontrol, yang sangat mungkin berkaitan dengan ferroptosis. Ferroptosis, sebagai bentuk kematian sel, bergantung pada jumlah zat besi intraselular, tetapi tidak pada sejumlah logam lain, tetapi secara morfologi dan biokimia berbeza dengan apoptosis, nekrosis, dan autophagy. Ferroptosis dapat meningkatkan penyingkiran sel tertentu sejumlah sel tumor yang berkaitan, khususnya, dengan mutasi gen RAS. Oleh itu, besi dalam keadaan tertentu dapat menyumbang kepada perkembangan proses karsinogenesis, sementara pada organisma dengan neoplasma ganas yang sudah ada, ion besi dapat meningkatkan keberkesanan terapi radiasi..

Kata kunci: ion besi, oksigenomik, karsinogenesis, terapi radiasi, ferroptosis.

Besi adalah logam peralihan yang paling banyak dan penting dalam tubuh manusia. Kandungannya kira-kira 2-6 g, yang mana tahapnya dikendalikan terutamanya oleh kecekapan penyerapan zat besi dalam usus, yang bervariasi 15 kali ganda, berbanding terbalik dengan bekalan logam ini di dalam badan (Cook, 1990). Dengan bertambahnya usia, jumlah zat besi dalam tubuh secara beransur-ansur meningkat kerana fakta bahawa pengambilannya melebihi kerugian, kerana mamalia tidak mempunyai mekanisme khas untuk mengeluarkan zat besi berlebihan sekiranya berlaku peningkatan tahap logam ini melebihi keperluan fisiologi (Hunt et al., 2009). Salah satu "pekerjaan" logam peralihan seperti besi (Fe III Fe II) dan tembaga (Cu II Cu I) adalah kitaran redoks dalam sel. Zat besi adalah logam penting yang terlibat dalam proses pemindahan oksigen yang dimediasi oleh hemoglobin pada mamalia dan juga berkaitan

dengan aktiviti sebilangan enzim, misalnya, katalase, yang memodulasi tahap peroksida. Walau bagaimanapun, zat besi dan oksigen yang berlebihan menyebabkan tekanan oksidatif. Kekurangan dan kelebihan zat besi dalam tubuh manusia boleh menyebabkan penyakit teruk seperti anemia dan hemochromatosis..

Pada tahun 1996, penerbitan muncul mengenai peranan proses redoks yang melibatkan zat besi dalam induksi tumor (Toyokuni, 1996; Weinberg, 1996). Kemudian tinjauan diterbitkan mengenai peranan zat besi dalam beberapa mekanisme karsinogenesis (Huang, 2003), termasuk, khususnya, keperluan logam ini untuk percambahan sel, yang memastikan peralihan mereka dari fasa G1 ke fasa S dari kitaran sel. Kemudian, kajian epidemiologi menunjukkan potensi zat besi dalam meningkatkan risiko barah (Wu et al., 2004). Telah juga dilaporkan bahawa pemberian chelator ion kepada haiwan

besi - laktoferin dan deferroxamine (DPA) membawa kepada penghambatan pertumbuhan tumor (Tsuda et al., 2006; Chirasani et al., 2009). Di samping itu, terdapat bukti bahawa penurunan kadar zat besi dengan pertumpahan darah mengurangkan risiko pembentukan tumor pada pesakit dengan aterosklerosis saluran pembuluh darah (Zacharski et al., 2008). Saat ini, dalam memahami mekanisme tindakan zat besi, tahap baru telah dimulai sehubungan dengan penemuan sejumlah pembawa zat besi, peraturan transkripsi aktiviti gen yang berkaitan dengan metabolisme zat besi, hepcidin, hormon peptida yang dihasilkan oleh hepatosit dan mengatur metabolisme logam ini, dan penemuan ferroptosis, bentuk kematian baru. sel, yang penting ketika mempertimbangkan proses karsinogenesis dan cara untuk meningkatkan keberkesanan terapi untuk pesakit barah.

BESI - KATALYST KEROSAKAN BIOLOGI OXIDATIF

Sebilangan besar penerbitan dikhaskan untuk penerangan homeostasis besi dalam badan (Metzler, 1980; Wriggleworth, Baum, 1980; Niederau et al., 1985; Wrighting, Andrews, 2008). Tinjauan ini membincangkan secara ringkas karya utama yang diperlukan untuk pembentangan masalah yang ditimbulkan dengan sengaja..

Pada mamalia, zat besi terutama diserap dari makanan dalam bentuk garam yang tidak larut di bahagian proksimal usus kecil. Walaupun proses endositosis dijelaskan secara terperinci (Dautry-Varsat et al., 1983), ini bukan jalan utama di mana zat besi dari makanan memasuki aliran darah. Sel-sel epitel usus mengangkut besi melintasi membran apikal menggunakan transporter protein-1 untuk logam divalen (TDM1), dan kemudian mengeksportnya ke dalam aliran darah melalui membran basolateral menggunakan protein ferroportin (FP). Kemudian zat besi mengikat pembawa serum - trans-ferrin (TF) dan dibawa ke seluruh badan untuk digunakan oleh pelbagai sel, sebahagian besarnya - pendahuluan eritrosit dalam sumsum tulang. Oleh kerana mamalia secara praktikal tidak dapat mengeluarkan zat besi berlebihan dari tubuh, kadar zat besi diatur terutama dengan mengendalikan penyerapannya dari makanan di dalam usus, menggerakkan simpanan zat besi dari hati, dan menggunakannya kembali.

dalam sistem retikuloendothelial. Hormon efektor utama yang mengatur homeostasis sistemik ini adalah hepcidin. Sebagai tindak balas kepada peningkatan kepekatan zat besi dalam darah hati, transkripsi hepcidin dan rembesannya ke dalam aliran darah diaktifkan. Kemudian hormon mengikat FP, menyebabkan penurunannya. Akibatnya, eksport besi ke aliran darah menurun, dan tahap besi terikat Tf juga menurun. Sekiranya kekurangan zat besi, transkripsi hepcidin ditekan, dan tahap FP meningkat, meningkatkan kemungkinan penggunaan zat besi dalam badan (Wrighting, Andrews, 2008).

Pada peringkat sel, homeostasis besi ditentukan oleh proses terkoordinasi import, penggunaan dan penyimpanan besi. Sel menerima zat besi terutamanya melalui endosytosis Tf yang dimediasi oleh reseptor melalui reseptor transferrin 1 dan 2. Sebilangan besar zat besi ini digunakan oleh sel untuk dimasukkan ke dalam kumpulan enzim heme atau prostetik, seperti gugus besi sulfur, sementara zat besi yang berlebihan diambil oleh ferritin, protein penyimpanan kelenjar. Proses-proses ini diatur secara terkoordinasi pada tingkat pasca transkripsional, memastikan ketersediaan bio zat besi ke dalam sel..

Pada masa ini, hanya ada sejumlah data yang terbatas mengenai penyetempatan besi katalitik dalam sel kerana kurangnya metode yang sesuai untuk pengesanannya. Diasumsikan bahawa terdapat kumpulan labil sel kecil (gumpalan) besi, yang larut melalui pembentukan chelate dengan molekul biologi dengan berat molekul rendah (Weaver dan Pollack, 1989). Kolam besi ini dianggap sekurang-kurangnya sebahagiannya bertanggungjawab untuk pembentukan spesies oksigen reaktif (ROS), yang membawa kepada akibat patologi.

Sebaliknya, lebih banyak yang diketahui mengenai besi bebas. Kepentingan klinikal "besi nontransferrin plasma" sebagai besi pemangkin sebelumnya telah dibincangkan. TF plasma berfungsi sebagai tuas penting untuk memanipulasi peningkatan jumlah zat besi masuk melalui pembawanya. Dalam keracunan besi akut, kepekatan katalitiknya dari 128 hingga lebih dari 800 μmol / L disahkan, yang beberapa kali lebih tinggi daripada jumlah kapasiti pengikatan besi Tf (Reynolds, Klein, 1985). Pada pesakit dengan kadar zat besi serum yang sangat tinggi (> 2000 μmol / L) dengan hemochro yang teruk-

kes sakit perut akut dan kejutan diperhatikan pada Bantu matosis dan siderosis (Vieyappan, 1971).

Pandangan lain yang berkaitan dengan kerosakan oksidatif yang dikatalisis oleh besi adalah konsep mekanisme "khusus lokasi" (Cieus, 1988), yang mana Fe (III) yang berkaitan dengan molekul biologi seperti DNA dan protein dapat mengalami berkala ( kitaran) pengurangan dan pengoksidaan. Sudut pandang ini berbeza dengan konsep besi pemangkin yang disebutkan di atas kerana besi tersebut menyebar secara tidak signifikan dari tempat-tempat pengumpulannya, dan oleh itu pengumpulan kerosakan tempatan yang disebabkan oleh radikal bebas dan kemungkinan kesan pelbagai kesan di tempat tertentu molekul DNA dapat dijelaskan..

Mekanisme Molekul Pemindahan Besi dan Hepcidin

Masuk ke aliran darah dan pengangkutan besi dalam keadaan fisiologi mempunyai ciri tersendiri, kerana pada pH neutral Fe (III) mempunyai kelarutan yang sangat rendah, dan pengurangan zat besi menjadi Fe (II) sangat penting untuk penyerapannya. Dalam aspek ini, pada tahun 1894 oleh ahli kimia Inggeris Fenton, ditunjukkan bahawa besi sulfat dan hidrogen peroksida menyebabkan pengoksidaan asid tartronik dan menyebabkan pewarnaan ungu yang indah apabila ditambahkan dengan alkali kaustik. Ini adalah asas untuk penemuan reaksi Fenton, yang membawa kepada pembentukan radikal hidroksil (-OH), jenis sebatian kimia yang sangat aktif dalam sistem biologi:

Fe (II) + H2O2 ^ Fe (III) + -OH + OH-. (1)

Oleh itu, fungsi besi sebagai logam peralihan yang mengubah kekuatannya dalam reaksi redoks dikaitkan dengan pembentukan ROS.

Untuk memahami tahap keterlibatan tindak balas kimia (1) dalam sistem biologi, konsep besi pemangkin atau besi penting adalah penting, yang merangkumi, selain kemungkinan besi untuk penyebaran (atau pengangkutan di dalam badan), juga metodenya

Untuk membaca artikel selanjutnya, anda mesti membeli teks penuh. Artikel dihantar dalam format PDF ke surat yang ditunjukkan ketika membayar. Masa penghantaran kurang dari 10 minit. Kos untuk satu artikel ialah 150 rubel.

Karya ilmiah yang serupa dengan topik "Biologi"

  • KESAN PENTADBIRAN TAMBAHAN BESI BESI SELAMA RADIOTHERAPI TUMUR HAIWAN

S. D. Ivanov, E. G. Kovanko, V. M. Mikhelson, A. L. Semenov, dan V. A. Yamshanov - 2013.

Menggabungkan herba ini dengan zat besi membunuh lebih 95% sel barah payudara dalam masa 16 jam

Tumbuhan ini tergolong dalam genus wormwood, dan sering disebut wormwood. Selama berabad-abad, rasa pahit dan khasiat perubatannya telah digunakan untuk meningkatkan pencernaan, menyingkirkan cacing, sebagai ubat untuk penyakit kuning dan demam, dan juga untuk gout dan kembung. Ia juga digunakan sebagai bahan utama dalam vermouth dan absinthe. Kadang-kadang dianggap sebagai rumpai berbahaya, tanaman abadi ini menjadi semakin penting sebagai agen kawalan barah. Hari ini, malah Pusat Kanser Memorial Sloan Kettering melaporkan bahawa

"Wormwood mencegah pembelahan sel barah dalam kajian makmal, tetapi kajian klinikal untuk mengesahkan ini belum dilakukan.".

Mengapa tidak ada ujian klinikal? Adakah kerana beg wang Big Pharma tidak berminat untuk mencari dan memasarkan ubat-ubatan herba yang dapat mencegah industri barah menjana keuntungan berjuta-juta dolar dari pesakit barah? Nasib baik, walaupun kekurangan ujian klinikal, penyelidikan bebas telah dilakukan dan sedang dilakukan mengenai sifat anti-kanser kayu cacing..

Laporan Berita Alam

“Dalam bidang perawatan barah, wormwood telah menjadi berita utama untuk kemampuannya yang luar biasa untuk melawan barah maju dan membantu tubuh sembuh sendiri. Satu kajian mendapati bahawa sebatian artemisinin, yang berasal dari kayu cacing dan digabungkan dengan zat besi, membunuh 98% sel barah payudara dalam masa 16 jam.!

Tumbuhan ini, tanpa bahan tambahan, mengurangkan jumlah sel barah sebanyak 28 peratus, tetapi apabila digabungkan dengan zat besi, praktikalnya memusnahkan barah tanpa mempengaruhi sel yang sihat. ".

Statistik Mengejutkan Wanita dan Lelaki Perlu Mengetahui

Menurut BreastCancer.org

“Kira-kira satu dari lapan wanita akan menghidap barah payudara yang invasif sepanjang hayat mereka. Pada tahun 2016, 246.660 kes barah payudara invasif baru di kalangan wanita AS dijangka, bersama dengan 61.000 kes barah payudara bukan invasif (pra-invasif) baru ".

Seorang wanita yang didiagnosis menghidap barah payudara mempunyai banyak pilihan untuk mengatasinya. Dan jika tanaman ubat yang dipasangkan dengan zat besi membunuh 98% sel barah payudara dalam masa 16 jam, tidakkah kita harus tahu lebih banyak mengenainya??

Penemuan ini dibuat untuk pertama kalinya pada tahun 2001. Mengapa ia tidak menjadi sensasi?

Science.mag mencatat:

"Banyak eksperimen mendapati bahawa artemisinin bebas dari barah dengan adanya zat besi. Di Asia dan Afrika, tablet artemisinin telah banyak digunakan dan dalam banyak kes berjaya digunakan dalam rawatan malaria, kerana parasit mempunyai kepekatan zat besi yang tinggi. Sel barah juga kaya akan zat besi kerana sering menyerap zat besi untuk membantu pembelahan sel. Sel memperoleh zat besi tambahan menggunakan reseptor transferrin - titik penerimaan khas di mana zat besi memasuki sel. Dan walaupun sel normal juga mempunyai reseptor transferrin, sel barah mungkin mempunyai banyak lagi ".

Untuk menguji kesan artemisin pada sel barah payudara, pakar bioenginejen Henry Lei dan Narendra Singh dari University of Washington di Seattle telah memperkaya sel-sel payudara yang sihat dan sel barah payudara yang tahan radiasi dengan holotransferrin, sebatian yang biasanya terdapat dalam bahan yang membawa molekul besi ke sel. Para penyelidik kemudian menyuntik sel dengan dos artemisinin. Hampir semua sel barah yang terdedah kepada holotransferrin dan artemisin mati dalam masa 16 jam, mereka menyatakan dalam Life Science 16 November. Dalam kes ini, hanya sebilangan kecil sel yang sihat yang mati. Henry Lay yakin bahawa kerana sel barah payudara mempunyai 5 atau bahkan 15 reseptor lebih banyak daripada yang sihat, dia menyerap molekul zat besi dengan lebih aktif, dan, oleh itu, lebih rentan terhadap serangan artemisinin.

Ini adalah Gary Powser, seorang ahli kimia organik di Johns Hopkins University di Baltimore, Maryland.

"Ini kelihatan sangat menjanjikan. Walau bagaimanapun, penyelidik lain harus mengulangi hasil ini. ".

Kajian yang diterbitkan pada tahun 2004 menunjukkan bahawa kayu cacing secara selektif membunuh sel barah. Pada tahun 2012, satu lagi kajian mendapati bahawa kayu cacing menekannya..

Sudah waktunya untuk menyiasat masalah ini dengan lebih mendalam, bukan?

Pengarang: D. Samuelson. (D. Samuelson)
Sumber: NewsTarget
Terjemahan: Svyatoslav Makarov, (Perkara Tidak Terlihat!) Khusus untuk projek "MedAlternative.Info"

Perhatian! Maklumat yang diberikan bukanlah kaedah rawatan yang diakui secara rasmi dan bersifat pendidikan dan maklumat umum. Pendapat yang dinyatakan di sini tidak semestinya mencerminkan pandangan pengarang atau pekerja MedAlternative.info. Maklumat ini tidak dapat menggantikan nasihat dan preskripsi doktor. Penulis MedAlternativa.info tidak bertanggungjawab terhadap kemungkinan akibat negatif dari penggunaan ubat-ubatan atau menggunakan prosedur yang dijelaskan dalam artikel / video. Pembaca / penonton harus memutuskan kemungkinan menggunakan kaedah atau kaedah yang dijelaskan untuk masalah individu mereka setelah berunding dengan doktor mereka..

Kami mengesyorkan membaca buku kami:

Untuk memasuki topik perubatan alternatif secepat mungkin, serta mempelajari keseluruhan kebenaran mengenai barah dan onkologi tradisional, kami mengesyorkan membaca buku "Diagnosis - Kanser: Merawat atau Hidup. Pandangan Onkologi Alternatif" di laman web kami secara percuma.

Anemia pada barah

Anemia adalah keadaan patologi di mana kepekatan hemoglobin dan / atau eritrosit dalam darah menurun. Anemia jarang berlaku sebagai penyakit bebas, lebih sering ia merupakan tanda pelbagai patologi. Selalunya, keadaan ini dikesan pada pesakit barah, terutamanya semasa rawatan, yang memberi kesan negatif terhadap fungsi sistem peredaran darah..

Kandungan
  1. Bolehkah anemia menjadi gejala barah?
  2. Hubungan antara anemia dan barah
  3. Cara menghilangkan anemia bagi pesakit barah
    1. Pemindahan sel darah merah
    2. Dadah yang mempengaruhi eritropoiesis
    3. Persediaan besi

Bolehkah anemia menjadi gejala barah?

Selepas penurunan berat badan yang cepat, anemia dianggap sebagai gejala utama barah. Ahli onkologi yang berpengalaman, berdasarkan tahap hemoglobin dan tanda-tanda anemia luaran, dapat mengesyaki kehadiran neoplasma malignan dan merujuk pesakit untuk pemeriksaan.

Penurunan kadar hemoglobin dikesan pada 40-50% pesakit pada masa diagnosis. Selebihnya pesakit barah mengalami anemia selepas radiasi atau kemoterapi.

Anemia berkembang paling cepat dengan barah sistem pencernaan, leukemia dan limfoma. Sekiranya terdapat penurunan tahap hemoglobin yang ketara dan tidak masuk akal, doktor menetapkan pemeriksaan menyeluruh terhadap pesakit, yang merangkumi EGD, kolonoskopi dan ujian darah pemeriksaan dan ujian darah ghaib fecal.

Sekiranya barah itu terpendam dan pesakit belum mengetahui tentang diagnosisnya, dia hanya merasa sedikit keletihan, mengantuk dan pening berkala. Sebilangan besar pesakit tidak memperhatikan keadaan ini, mengaitkannya dengan kerja berlebihan. Dengan perkembangan tumor, kelemahan yang kuat seperti itu menunjukkan bahawa senaman menyebabkan degupan jantung yang cepat dan sesak nafas.

Hubungan antara anemia dan barah

Tumor dan anemia ganas berkait rapat. Pada peringkat awal, anemia berlaku kerana perkembangan anoreksia barah, yang dicirikan oleh penurunan atau kekurangan selera makan, mual dan muntah. Tubuh tidak menerima cukup unsur yang terlibat dalam proses hematopoiesis, anemia berkembang. Dengan latar belakangnya, semua organ dan tisu mula mengalami hipoksia, yang lebih mempengaruhi perkembangan proses malignan..

Mengenai topik ini
    • Am

Apa itu pemeriksaan onkologi

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 6 Disember 2019.

Dengan barah, anemia kronik berkembang dengan latar belakang pengaruh proses ganas pada sistem imun. Akibatnya, kepekatan darah interleukin dan faktor nekrosis tumor meningkat. Bersama-sama, proses ini mengganggu metabolisme zat besi, mengurangkan jangka hayat eritrosit dan memberi kesan negatif terhadap fungsi hematopoiesis.

Adalah normal jika anemia barah berkembang setelah pembedahan membuang tumor ganas. Kehilangan darah selepas operasi biasanya sederhana dan tahap hemoglobin kembali normal dalam 2-3 minggu, kecuali komplikasi berlaku. Untuk bentuk tumor yang teruk dan pendarahan yang meluas pada awal pasca operasi, suplemen zat besi diresepkan untuk mencegah keadaan tersebut.

Anemia kronik berkembang selepas terapi radiasi pada 70-80% pesakit barah. Kemungkinan pelanggaran sintesis eritrosit secara langsung bergantung pada kawasan penyinaran. Terapi radiasi secara negatif mempengaruhi fungsi sumsum tulang, akibatnya, sel darah merah berbentuk tidak teratur disintesis, yang mempunyai jangka hayat yang lebih pendek daripada sel merah yang sihat.

Hubungan langsung juga terjalin antara kepekatan hemoglobin dan keberkesanan rawatan antikanker. Pesakit dengan tahap hemoglobin yang normal bertolak ansur dengan kemoterapi dengan lebih baik dan mempunyai kambuh yang lebih sedikit. Sekiranya hemoglobin turun dengan mendadak setelah mengambil ubat antikanker, kemungkinan kambuh dan perkembangan penyakit ini berlipat ganda.

Cara menghilangkan anemia bagi pesakit barah

Rejimen rawatan untuk keadaan anemia pada pesakit dengan tumor dipilih secara individu. Semasa menetapkan ubat, doktor yang merawat mengambil kira jumlah darah pesakit, keparahan anemia, tahap barah dan kemungkinan komplikasi yang mungkin timbul semasa rawatan.

Pemindahan sel darah merah

Transfusi sel darah merah adalah cara terpantas untuk meningkatkan tahap hemoglobin. Tetapi tanpa menghilangkan penyebab keadaan patologi, transfusi hanya memberi kesan sementara, oleh itu ia ditetapkan dengan ketat mengikut petunjuk.

Menjadi "lelaki besi". Hemoglobin rendah adalah tanda ulser dan juga barah

Keletihan, kemurungan, pucat, rambut gugur dan kulit kering, berdebar-debar atau sesak nafas, mengantuk dan mudah marah adalah tanda-tanda kekurangan zat besi dalam badan. Bagaimana mengenali anemia sebenar dan mengisi kekurangan unsur jejak ini?

Zat besi penting untuk fungsi normal sistem imun badan. Sekiranya seseorang menderita anemia, dia sering jatuh sakit, mengalami kelemahan, tekanan kronik. Selain itu, kekurangan zat besi dapat mengganggu kitaran haid pada wanita, mungkin ada masalah dengan potensi seks yang lebih kuat..

Irina Dobretsova, pengamal am dengan pengalaman 17 tahun, ketua Pusat pembentukan gaya hidup sihat, memberitahu apa yang harus dicari dalam keputusan ujian dan cara mengambil vitamin dengan zat besi dengan betul..

Cara membaca ujian darah dengan betul?

Untuk memastikan bahawa alasan kemerosotan kesihatan adalah kekurangan zat besi, anda perlu lulus ujian darah terperinci. Sekarang terdapat banyak makmal yang berbeza di mana ini dapat dilakukan.

Harga mungkin berbeza. Bagi seorang lelaki, norma hemoglobin adalah 130-160 g / l darah, untuk seorang wanita - 120-140 g / l.

- Sekiranya hemoglobin lelaki dikurangkan sedikit, katakanlah, 120-110 g, maka ini sudah menjadi bendera merah. Walaupun dia tidak mengalami keletihan pada masa yang sama dan dia tidak mengalami gejala anemia lain, - menekankan Dobretsova, - Penurunan hemoglobin mungkin menunjukkan adanya polip, hakisan atau ulser perut. Oleh itu, anda perlu pergi ke ahli gastroenterologi, ada baiknya melakukan gastrocolonoscopy. Terdapat juga kebimbangan bahawa hemoglobin rendah adalah tanda barah usus atau perut, jadi anda tidak boleh bergurau mengenainya. Dengan hasil seperti itu, ada baiknya anda melihat ahli andrologi..

Wanita sering mengaitkan kekurangan hemoglobin dengan kehilangan darah bulanan. Tetapi masalahnya mungkin bukan hanya pada kitaran haid..

- Pada seorang wanita, tahap hemoglobin yang rendah juga dapat menunjukkan adanya polip, hakisan atau onkologi, jadi tidak perlu menangguhkan lawatan ke doktor. Pastikan anda berjumpa dengan ahli gastroenterologi dan pakar sakit puan, kata pakar tersebut.

Sekiranya pemeriksaan perubatan mengesampingkan semua bahaya, tinjau diet anda. Elakkan makanan segera dan makanan yang mengandungi pewarna dan pengawet, makan lebih banyak daging merah tanpa lemak (daging lembu dan domba) dan hati, dan bersandar pada biji delima, rumput laut dan labu.

Metrik penting kedua yang perlu diperhatikan adalah purata jumlah sel darah merah (MCV). MCV normal berkisar antara 80 hingga 100 femtoliters. Sekiranya penunjuk dikurangkan (dengan hemoglobin yang dikurangkan secara serentak), kemungkinan besar seseorang mengalami anemia kekurangan zat besi. Sekiranya MCV normal dengan penurunan hemoglobin, ini menunjukkan permulaan anemia kekurangan zat besi. Ia juga dapat memberi isyarat keadaan kronik seperti penyakit buah pinggang. MCV yang meningkat selalunya merupakan tanda kekurangan folat atau vitamin B12.

Apa lagi yang patut diperiksa?

Ferritin. Ini adalah kompleks protein yang menunjukkan tahap penyimpanan zat besi di dalam badan, ia bertanggungjawab untuk penyimpanan dan pembebasan zat besi..

- Julat ferritin optimum ialah 50-80 nanogram per mililiter. Angka itu biasanya kira-kira sesuai dengan berat badan kita, - kata Dobretsova. - Sekiranya indikator berubah-ubah pada batas 30-40, maka ini adalah alasan untuk kegembiraan, walaupun dengan tahap hemoglobin normal. Sangat disarankan untuk memeriksa petunjuk ini bagi mereka yang mengambil ubat anti-radang atau penghilang rasa sakit untuk sakit kepala yang berterusan, sakit belakang, dan lain-lain. Faktanya adalah bahawa ubat-ubatan ini boleh menyebabkan hakisan mukosa gastrik dan usus dan, oleh itu, pendarahan. Mengambil antasid (misalnya, Maalox) boleh mempengaruhi penyerapan zat besi, jadi pesakit seperti itu juga harus melakukan analisis sedemikian secara berkala. Vegetarian, orang yang sering mengalami pendarahan dan mengambil ubat penipisan darah juga berisiko. Kesemua mereka perlu menderma darah untuk penunjuk ini, walaupun tidak terdapat gejala anemia.

Lebihan ferritin juga berbahaya - terutama jika berlaku penyakit hati, diabetes mellitus, dan penyakit kardiovaskular. Apabila terdapat banyak ferritin, kapal mengeras dan menjadi rapuh. Ini bermaksud penuaan badan dipercepat..

Cara Mengatasi Kekurangan Besi?

Doktor harus menetapkan ubat dengan zat besi; anda tidak boleh membelinya sendiri di farmasi. “Penting untuk mengikuti cadangan doktor dengan tepat. Cadangan hemoglobin dan ferritin diisi semula secara perlahan, sehingga 6 bulan, - menerangkan Irina Dobretsova. - Oleh itu, anda tidak boleh berhenti minum ubat sebelum tamat kursus atau mengurangkan dos, walaupun keadaan kesihatannya bertambah baik. Kadang-kadang terdapat kesan sampingan semasa mengambil suplemen zat besi, seperti bersendawa, kembung. Kemudian anda boleh beralih ke pemberian ubat secara intravena, bergantung pada tahap keparahan keadaan dan tahap intoleransi ".

Penting untuk diingat bahawa sediaan yang mengandungi zat besi tidak boleh digabungkan dengan produk tenusu. Kalsium menjadikan penyerapan zat besi lebih sukar. Juga tidak diinginkan untuk minum sediaan besi yang mengandungi teh hitam. Tetapi jus oren akan memberikan hasil yang sangat baik: vitamin C, sebaliknya, membantu penyerapan zat besi.

Penyembuhan untuk barah, AIDS dan IDA. Siri SNM

PERHATIAN! Semasa memetik dan mengembangkan bahan yang dipaparkan di halaman, diperlukan pautan ke pengarang

Keutamaan penemuan 08 Disember 2008, Rusia, Moscow

Menurut Paten Persekutuan Rusia untuk penemuan No. 2381811 "Bermakna untuk memulihkan darah dan kekebalan pada pesakit barah dan kaedah untuk menghasilkannya"
https://picasaweb.google.com/103600495474194612175/642381811


IRON BIRING "IRON" - PENYEMBUHAN UNTUK KANSER, AIDS dan IDA
Siri "Khazanah Kebijaksanaan Surgawi"
Brosur "Besi, melahirkan" Besi "- ubat untuk barah, AIDS dan IDA"
Pengeluaran brosur secara bebas pada risograf oleh Ivan Shchegolsky, Ilya Klimenchuk, M., 2008.
Disusun oleh: Velichka Hristova Angelova, Ilya Klimenchuk, Ivan Schegolsky
Edaran brosur adalah 1000 naskhah. disumbangkan kepada pembaca di Moscow oleh Komanwel Spiritual "Heavenly Purity" dan "Holy Russia" pada tahun 2008-2010.
Edisi pertama kali diterbitkan pada bulan April 2008, dikemas kini pada bulan Disember 2009.

Dengan Nama Bapa dan Anak dan Roh Kudus

Saya menyanyi untuk anda,
TRINITI YANG HIDUP,
Satu dan Satu Asal,
Sifat tidak berubah, tanpa permulaan,
Hakikat intipati yang tidak dapat diluahkan,
Fikiran tidak dapat difahami dalam kebijaksanaan,
Kekuatan Syurgawi, sempurna,
Tidak asli, tidak terbatas.
Cahaya yang tidak tertahankan untuk penglihatan,
Tetapi semua yang menghadap dari bumi ke jurang,
Tidak mengetahui had untuk Dia!

Saint Gregory ahli teologi

Pembaca yang dihormati!
Izinkan saya menyampaikan buku ini kepada anda bersama-sama dengan harapan yang baik untuk kesihatan, pencapaian matlamat mulia dan penyelesaian semua tugas yang sukar. Saya ingin berkongsi dengan anda pemikiran putih yang baik, perasaan murni dan mengucapkan ringan dan pengampunan kepada anda.

Buku ini membawa kesihatan rohani yang kuat untuk kesejahteraan dan kesejahteraan, membuang pembaca kepada kesucian dalam hubungan, pemikiran, dan tindakan. Kami berharap mendapat persetujuan Rusia yang tulen dan murni dalam semua hubungan masyarakat dan dengan senang hati akan menjawab cadangan dan komen anda terhadap penerbitan tersebut.

Komuniti rohani "Kemurnian Syurgawi"
Komuniti Kerohanian "Rusia Suci"

TEKS BUKU "BESI MEMBERI" BESI "- PENYEMBUHAN UNTUK KANSER, AIDS dan IDA"

DARI PENULIS
Sejak tahun 1986 di Rusia kita menangani masalah rawatan barah. Selama ini kami menumpukan perhatian untuk mencari ubat anti-barah yang sebenar. Bertahun-tahun dihabiskan untuk mempelajari literatur, gambaran klinikal penyakit ini, mekanisme perkembangan dan penahanannya. Soalan ini melampaui penyelidikan sederhana. Berada di persimpangan banyak ilmu dan iman sejati, ia menjadi teladan pemikiran Tuhan yang sangat baik. Sekilas pertama dalam penyelesaiannya muncul pada tahun 2000, dan pada tahun 2008 kami mendapat hasil praktikal pertama. Pada waktu yang sama, pada tahun 2002-2007, kami mendapat restu dari biara-biara dan gereja-gereja Ortodoks, serta persetujuan para pegawai untuk pengembangan ubat anti-barah "Besi" (daftar diberikan di akhir brosur).

Ubat ini membantu dengan barah, AIDS, anemia kekurangan zat besi (IDA), pelbagai penyakit kulit, pelbagai penyakit saluran pernafasan dan penyakit radiasi. Ia membantu memanjangkan umur manusia. Penyediaan ini disediakan berdasarkan ramuan yang tidak berbahaya, tulen dan ramuan gunung.

Pada awal kajian, kami menguji tindakan ubat itu pada diri kami selangkah demi selangkah, seperti yang dilakukan oleh doktor zaman dahulu, dan mendapati formula tersebut dalam praktiknya. Setelah menumpukan sepanjang masa untuk pencarian, yang hampir 24 tahun, kami telah mengunjungi banyak tempat di dunia, meneliti kemungkinan dan prospek perkembangan tersebut. Alat ini membersihkan dan memulihkan darah, saluran gastrointestinal, organ dalaman, meningkatkan nada badan, merupakan perangsang kuat sistem kekebalan tubuh: secara kiasan, besi logam melahirkan ubat dengan nama yang sama "Besi", yang membantu memulihkan badan, memperbaharui sistemnya dengan ketara. Mekanisme tindakan ubat ini adalah seperti berikut..


BAB 1. MEKANISME DEFISIENSI BESI OCCURRENCE KANSER DAN MEKANISME TINDAKAN DADAH ANTI-KANSER "IRON"
Kanser timbul dari kenyataan bahawa ketika tubuh berkembang, sel-sel yang sudah tua dan mati tidak lagi dapat mengeluarkannya dengan betul. Dalam setiap kes, jam biologi badan disesuaikan dengan jangka hayat individu. Itu bergantung pada kekuatan kekuatan genetiknya, dan ketika penuaan bermula, tubuh kehilangan kemampuan untuk memperbaharui dirinya sendiri, tersumbat. Pertama, sel mati menebal darah, menyukarkan tubuh untuk mengedarkan cairan secara umum. Ini melibatkan pelanggaran hubungan bioenergetik tubuh dengan bumi, yang memastikan saluran dan pembaharuan tenaga sihat dalam tubuh secara keseluruhan, dan juga merangsang aktiviti vital organ dan sistem yang normal. Apabila barah berlaku, serta sejumlah penyakit lain, tubuh kehilangan kemampuannya untuk sembuh dan mati.

Gambar itu menyerupai paya tasik, yang tidak dapat dibersihkan oleh air bawah tanah kerana kelodak rawa yang terkumpul selama beberapa waktu. Pada saat yang sama, aliran mata air yang memberi makan danau dan saluran air bawah tanah, membentuk sistem hidup, menjadi tersumbat, dan air yang tergenang datang untuk menggantikan perairan mengalir yang sihat, yang menyebabkan pengeringan dan kematian tasik. Rawa gambut yang dihasilkan dapat dibandingkan dengan tumor, ketika sebuah tasik yang masih hidup diracuni oleh produk pembusukannya sendiri. Dengan barah, tubuh, yang terus berusaha untuk mati, mati lemas pada tahap sel.

Semasa penuaan dan pada tahap akhir pengasingan diri bioenergetik dan biokimia badan, keperluan untuk oksigen berkurang, yang menyebabkan pembentukan sejumlah besar karbon monoksida, asid fitik dan oksalat. Karbon monoksida juga mengikat hemoglobin, yang menjadikannya sukar untuk mengangkut oksigen ke tisu dan menyebabkan keracunan umum, dan lebihan asid oksalat menyebabkan gangguan metabolisme oksalat, yang merupakan penyebab utama gangguan penyerapan zat besi di usus kecil, yang menyebabkan barah. Pelanggaran ini membawa kepada anemia kekurangan zat besi (IDA), mengaktifkan pembentukan radikal bebas dan sistem peroksidase tubuh - ke gejala utama kanser.

Penyebab anemia kekurangan zat besi juga termasuk kehilangan darah, pertumbuhan, berpeluh, kematian sel kulit dan organ dalaman, proses keradangan yang berpanjangan dalam tubuh, jangkitan cacing tambang. Pada gilirannya, penyakit usus memperburuk pelanggaran metabolisme oksalat dan peningkatan kandungan asid oksalat dalam plasma darah. Kekurangan zat besi memerlukan pembentukan hemoglobin, myoglobin, enzim tisu yang mengandungi zat besi (sitokrom, peroksidase, kromoksidase, pirolase, katalase), yang menyediakan pengangkutan oksigen, elektron, pemusnahan sebatian peroksida, proses redoks dalam sel, dan juga penyerapan zat besi itu sendiri. Ini membawa kepada gangguan fungsi pertumbuhan semula tisu penghalang dan membran sel, gangguan kestabilan membran dan membran eritrosit. Oleh itu, proses atropik berkembang pada membran mukus saluran gastrointestinal, melalui tahap anemia kekurangan zat besi, mengurangkan tahap pembentukan enzim dan perlindungan imun tempatan, yang membawa kepada pembentukan enteropati yang teruk, hingga sindrom malabsorpsi. Metabolisme sel sesat, asidosis bercampur (darah dan tisu), peredaran mikro dan gangguan trofik berkembang. Fosforilasi oksidatif terganggu dalam sel-sel sistem saraf pusat.

Fungsi membran sel terganggu, ketidakstabilannya dan penurunan imuniti selular diperhatikan. Sebatian asid oksalik adalah sebahagian daripada biomembran dan bertanggungjawab terhadap kestabilannya. Sindrom ketidakstabilan membran sel berlaku dengan hiperoksaluria. Kemusnahan sistem kekebalan sel dan tisu darah membawa kepada barah. Pada pesakit barah dengan tumor pelbagai lokalisasi, mikro-viskositi (penurunan kecairan) membran sel darah meningkat. Kemerosotan sifat viskoelastik dan reologi membran sel menyukarkan peredaran mikro, mengurangkan aktiviti enzim yang terikat membran, menghalang metabolisme sel dan prestasi fungsi imun oleh limfosit. Peningkatan kekakuan lipid bilayer membran limfosit dan eritrosit darah adalah sebab utama biokimia untuk penurunan yang signifikan dalam aktiviti banyak enzim semasa pertumbuhan tumor..

Oleh itu, mekanisme barah adalah seperti berikut: gangguan hubungan bioenergetik antara badan dan bumi akibat penyumbatan (tahap 1); penurunan penggunaan oksigen, kekurangan oksigen semasa pertukaran sel (2); pembentukan lebihan asid oksalik dan fitik (3); pelanggaran metabolisme oksalat (4); gangguan penyerapan zat besi dalam usus kecil (5); IDA, pengaktifan radikal bebas dan sistem peroksidase (6); disfungsi membran sel, ketidakstabilan membran sel (7); pemusnahan imuniti sel dan tisu darah (8); barah dengan kerosakan lebih lanjut pada sistem kencing.

Ubat besi mengarahkan mekanisme ini ke arah yang bertentangan. Hasil rawatan serum diperhatikan selepas 6-10 minggu ketika diambil. Ubat ini membalikkan mekanisme pembentukan barah menjadi sebaliknya: menguatkan imuniti darah dan tisu (tahap 1); pemulihan dan perlindungan fungsi membran sel, penstabilan membran sel (2); peneutralan sistem peroksidase dan radikal bebas, pemulihan tahap zat besi dalam darah, pemulihan formula darah (3); pemulihan penyerapan zat besi di usus kecil (4); normalisasi metabolisme oksalat (5.6); normalisasi penggunaan oksigen semasa pernafasan (7); pemulihan hubungan bioenergetik badan dengan tanah dan pemusnahan tumor (8).

Ubat "Zat Besi" menormalkan dan menguatkan darah, mengembalikan dinding membran sel, menguatkan imuniti badan, diserap dengan baik di dinding usus kecil dan menormalkan penyerapan zat besi dalam usus kecil, menormalkan metabolisme oksalat dan kerja sistem kencing, menormalkan pemakanan bioenergetik tubuh dari bumi.

Kanser bukanlah penyakit yang tiba-tiba menyebabkan kematian, tetapi petunjuk bahawa tubuh telah habis simpanan kesihatannya dan sedang bersiap untuk mati. Oleh itu, dari satu segi, ubat ini adalah ubat yang memanjangkan usia dan juga berkesan untuk AIDS, tidak dibebani oleh ketagihan dadah, IDA dan sejumlah patologi kelenjar.


BAB 2. KAEDAH ULTRA-FIZIKAL UNTUK RAWATAN KANSER dan AIDS
Neutron adalah zarah nuklear yang tidak mempunyai muatan dan elektron adalah pembawa unsur cas negatif, dari sudut elektrodinamik klasik berinteraksi dengan cara yang tidak biasa. Penemuan kesan Aharonov-Kasher dan Aharonov-Bohm telah dijangkakan oleh karya teori elegan para saintis ini, yang berpendapat bahawa elektron mencipta medan berpotensi, dan medan magnet sesuai dengan medan potensi vektor. Bidang yang berpotensi pada awalnya muncul dalam karya mekanik kuantum dan teori relativiti sebagai konsep yang mudah dari sudut matematik, tetapi tidak ada entiti fizikal yang dikaitkan dengannya. Medan yang berpotensi - medan yang tidak menampakkan dirinya sebagai magnet atau elektrik - tidak lagi menjadi formaliti hari ini. Ia mempengaruhi tingkah laku neutron dalam eksperimen Aharonov-Kasher dan tingkah laku elektron dalam eksperimen Aharonov-Bohm..

Analisis vektor, yang menggambarkan gerakan bulat dari pelbagai bentuk dan simetri gerakan putaran, memungkinkan untuk merumuskan prinsip gerakan "putaran", yang secara semula jadi mengikuti kewujudan struktur medan lain yang tidak dipertimbangkan oleh fizik moden - bidang yang menyertainya, kajian mengenai sifat-sifat yang akan menjadi relevan dalam sains abad berikutnya (kira-kira 2030-2050 - ed.).

Simetri pusaran sfera adalah konsep menyeluruh, yang berdasarkannya semua fenomena yang berkaitan dengan putaran dan getaran dapat dijelaskan: pergerakan pusaran cecair, gas, plasma, tingkah laku bentuk elektromagnetik dan zarah unsur, serta struktur pusat pusaran tenaga di sekitar organisma hidup, yang mengakibatkan khususnya, dari eksperimen mengenai penjanaan dan visualisasi garis kekuatan medan yang menyertainya.

Menurut prinsip asas pengembangan media mudah alih, bahawa pengembangan bentuk berlaku semasa interaksi dan dengan pelengkap dua putaran ortogonal tertutup yang berbeza, jelas bahawa putaran ini disambungkan dan mewujudkan "kepenuhan" ruang - ruang itu sendiri, saling melengkapi. Apa-apa eddies (siklon samudera dan atmosfera, angin puting beliung, dll.) Bukan hanya corong yang menggerakkan semuanya ke atas dan ke bawah, tetapi juga bentuk integral yang terdiri daripada perkembangan ortogonal.

Fenomena elektrik sering berlaku di mana fenomena magnetik diperhatikan dan sebaliknya. Arus elektrik dalam konduktor menghasilkan medan daya magnet yang mampu bertindak pada konduktor lain dengan arus, sampel bahan magnet, dll. Sebaliknya, menukar fluks magnet melalui gelung konduktor menghasilkan arus elektrik dalam gelung. Elektrik dan daya tarikan adalah perkembangan ortogonal, serupa dengan arus yang timbul di sekitar jet cecair yang mengalir ke dalam bekas. Dalam kes ini, unjuran lateral pergerakan bendalir dalam bendalir ditunjukkan sebagai dua sumber yang saling mengimbangi (kutub magnet utara dan selatan), dua pusaran saling berpasangan, yang merupakan ciri medan magnet. Dan unjuran "dari atas" atau "dari bawah" jet masuk dianggap sebagai muatan elektrik positif atau negatif, bergantung pada titik pemerhatian. - Tetapi dari kedudukan apa pun, pergerakan di tasik dan elektromagnetisme dipertimbangkan - satu perkembangan.

Melalui operasi pemutar, vektor kutub ditukar menjadi vektor paksi dan sebaliknya. Sebagai contoh, arus yang mengalir melalui wayar linier menghasilkan garis-garis terpelintir aruhan magnetik, dan arus yang mengalir melalui wayar berpintal menghasilkan garis magnet lurus. Pergerakan jirim di sepanjang konduktor struktur ruang sekitarnya: di dalam dan di luar, misalnya, solenoid berfungsi membentuk medan magnet, pemutarnya adalah vektor ketumpatan arus yang mengalir melalui wayar. Eksperimen Aharonov-Bohm mengenali medan potensi vektor berhampiran solenoid berfungsi, rotor yang pada gilirannya adalah medan magnet klasik. Oleh itu, untuk kelengkapan bulat (360 darjah) orthogonality (90 darjah), empat medan vektor diperlukan, dan fizik moden beroperasi dengan hanya tiga: vektor ketumpatan arus, induksi magnetik dan potensi vektor. - Kuantiti vektor keempat adalah vektor medan yang menyertainya atau satelit. Medan ini tidak dianggap oleh fizik moden sebagai komponen kompleks elektromagnetik, walaupun fakta bahawa ia dapat dibezakan dalam bentuk pancaran garis kekuatan sebagai medan individu dan dimanifestasikan melalui sejumlah kesan fizikal dan magneto-kimia. Medan ini disebut menyertainya kerana ia merupakan bahagian tidak terpisahkan dari struktur elektromagnetik.

Untuk membuat rasuk terarah dari garis medan yang menyertainya, sebuah alat digunakan di mana tali magnetik (solenoid sangat panjang dan sempit) digunakan, terletak selari antara satu sama lain di sepanjang komponen silinder. Di dalam peranti, gerakan bulat dari potensi vektor bergabung menjadi pusaran tenaga tunggal, batangnya adalah balok garis yang diarahkan dari medan yang menyertainya.

Berbeza dengan medan magnet, medan yang menyertainya “lembut” dan tidak memusnahkan tisu biologi walaupun pada nilai tinggi. Kesannya terhadap pelarut, substrat kimia, pada sejumlah bahan yang membawa genetik (DNA, RNA, zarah virus) membawa kepada kemunculan kesan fizikal dan magneto-kimia yang sama yang timbul di bawah pengaruh medan magnet itu sendiri, yang telah banyak dibincangkan dalam bahan penyelidikan beberapa dekad kebelakangan ini..

Medan pendamping yang dihasilkan berinteraksi dengan bidang bentuk fizikal yang menyertainya, mengubahnya. Kesan ini tidak mempengaruhi keadaan fizikal bentuk dengan serta-merta: pertama, hanya perubahan yang berlaku dalam struktur medan yang menyertainya yang terdapat pada objek. Setelah beberapa waktu, perubahan pada bidang objek yang menyertainya membawa kepada perubahan parameter fizikokimia. Oleh itu, kesan medan yang menyertainya pada objek fizikal, bahan kimia atau biologi ditunjukkan oleh kesan "kelewatan", "penghafalan" kesan yang diberikan oleh bidang yang menyertainya.

Sifat utama bidang yang menyertainya termasuk: kesan mekanikal, kesan magnetokimia, kesan penekanan aktiviti virus pada organisma hidup, kesan teleportasi (peralihan bahan menjadi hiperimensi).

Kesan mekanikal kesan medan yang menyertainya pada objek. Medan yang menyertainya mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap pelbagai sampel pepejal, menyebabkan perubahan bentuk, misalnya, sampel logam. Tindak balas terhadap kesan medan muncul setelah beberapa lama: bergantung pada bahan yang dipilih, kesannya diperhatikan dalam julat frekuensi resonan dari medan yang menyertainya. Kesan mekanikal mengubah bentuk bahan asal biologi tidak diperhatikan.

Kesan fizikokimia medan yang disertakan memberi kesan pada objek Bidang yang menyertainya mempengaruhi kinetik proses kimia enzimatik dan radikal, dalam kebanyakan kes mempercepatnya. Kesan medan "diingat" bukan hanya dengan berinteraksi substrat, tetapi juga oleh pelarut. Tindak balas dalam pelarut yang terdedah ke medan yang menyertainya berjalan lebih cepat daripada tindak balas reagen yang sama, tetapi di medan pelarut yang tidak dirawat. Selain itu, pelarut itu sendiri, yang sebelumnya terdedah ke medan yang menyertainya, dapat menyebabkan kesan pemangkin, ditambahkan ke campuran reaksi walaupun dalam jumlah kecil. Ini memberi penerangan tambahan kepada pemahaman reaksi enzimatik yang melibatkan sebatian peroksida - pernafasan, pembentukan sel barah, dll. Pembinaan sebilangan besar saluran kuasa, loji janakuasa, penjana magnetik dan pemecut zarah selama dua abad yang lalu telah menyebabkan perubahan pada magnetosfera Bumi, dan oleh itu perubahan pada latar belakang medan Bumi yang menyertainya. Ini adalah sebab utama munculnya wabak baru (barah, leukemia, AIDS, penyakit yang tidak dapat difahami sejak kebelakangan ini), yang mana ia berkaitan dengan perubahan zat-zat tubuh yang mengandung genetik. Oleh itu, cara yang paling berkesan untuk memerangi penyakit ini bukan hanya persediaan kimia, pencarian perubatan moden dan biokimia yang terlibat, tetapi persiapan yang diperlakukan dengan bidang ciri tertentu.

Kesan menekan aktiviti virus pada organisma hidup. Di bawah pengaruh bidang yang menyertainya, bahan yang dibawa secara genetik diubah. Kajian saintis Jepun pada tahun 1992 mengesahkan penekanan aktiviti virus AIDS dalam darah ketika terkena medan magnet bergantian dengan skala besar. Walau bagaimanapun, pemusnahan tisu darah biologi tidak membenarkan penggunaan kaedah rawatan ini. Melindungi medan magnet di penjana medan yang menyertainya menghilangkan keburukan, terutamanya kerana kesannya diberikan oleh tindakan medan yang menyertainya dan bukannya medan magnet.

Kesan teleportasi. Pada nilai besar bidang yang menyertainya dan pada ciri frekuensi resonan objek, terdapat ruang "lipat" ("lipatan").

Oleh kerana laporan yang semakin kerap mengenai kesan medan magnet yang kurang dipelajari dan praktiknya tidak dapat dijelaskan pada kinetik proses magneto-kimia, pada sifat bahan kimia dan pelarut, pada ketahanan umum badan dan kesihatan manusia, sains abad berikutnya akan mempertimbangkan tenaga baru - tenaga bidang yang menyertainya. Medan yang menyertainya memasuki kompleks gelombang elektromagnetik, mengiringi medan elektrik dan magnet yang bergantian dan merupakan medium dan ruang yang paling mudah menembusinya. Bukan hanya gelombang elektromagnetik yang berasal dari organisma hidup dan objek alam mati, tetapi juga radiasi medan yang bersilih ganti. Semua sinaran tertakluk kepada satu undang-undang pengembangan spiral (pusaran).

Pada abad XIX. Ahli elektrofisik Serbia, Nikola Tesla mengusulkan cincin untuk menghasilkan arus ulang-alik, yang pada tahun 1939 menyebabkan munculnya "elektrofotografi" daun pertama yang dikelilingi oleh korona bercahaya "radiasi elektromagnetik yang tidak diketahui". Selepas itu, pasangan Kirlian mengambil sejumlah besar foto di medan elektromagnetik frekuensi tinggi, sehingga memungkinkan untuk melihat bidang yang disertai dengan pelbagai objek: kristal, daun, tanaman, buah-buahan dan binatang kecil. Medan yang menyertainya sentiasa berubah bergantung pada keadaan fizikal, fisiologi atau mental objek yang difoto, walaupun hanya sedikit.

Putaran pepejal, cecair dan gas, fenomena elektromagnetisme dan manifestasi bidang yang disatukan disatukan oleh undang-undang putaran. Ini juga disahkan oleh eksperimen A. Einstein dan de Gaza (batang besi yang digantung dalam solenoid sebagai teras memperoleh dorongan putaran apabila dimagnetkan oleh arus yang melewati solenoid), Barnett (magnetisasi batang besi semasa putarannya cepat), A. Ioffe dan P Kapitsa (batang besi magnet, ketika dipanaskan di atas titik Curie, memperoleh dorongan putaran). Penjanaan dan pelepasan bidang kekuatan pendamping menjadi mungkin berkat penemuan kesan superkonduktiviti, kesan Aaronov-Bohm dan Aharonov-Kasher (A. Chimmino, J. Opat, E. Klein, University of Melbourne; G. Keizer, S. Werner, University of Missouri, 1989), serta pengembangan kaedah teknikal.

Bidang yang menyertainya mempengaruhi penghantaran maklumat genetik dengan cara berikut. Proses replikasi DNA dan pengenalan RNA virus ke dalam genom sel disertai dengan proses putaran molekul genetik yang berkaitan dengan paksi simetri struktur bispiral mereka, dan dengan transkripsi serentak molekul yang baru terbentuk di sepanjang perimeter molekul induk tertutup dalam arah yang bertentangan. Penggabungan RNA virus ke dalam DNA sel inang juga berlaku semasa penutupan dan pembukaan struktur cincin, yang disertai dengan "tidak berputar" dan "menenun" formasi yang mengandung genetik. Semua proses putaran pada tahap molekul dikaitkan dengan ciri-ciri medan magnet dan medan daya pendamping yang terlibat dalam pembentukan molekul. Keadaan ini penting bagi molekul polimer, dan dinamika putarannya tidak kurang pentingnya untuk pemindahan maklumat gen daripada komponen struktur pembentukan serpihan yang melengkapi DNA ibu bapa. Oleh itu, bidang yang melekat pada virion, sel, dan juga molekul larutan intraselular membentuk proses putaran semasa penghantaran maklumat genetik dan tidak kurang pentingnya untuk penyimpanan, penghantaran dan ekspresinya..

Molekul pelarut dan substrat, dengan mengubah struktur medan mereka apabila terkena medan gantian yang berselang-seli, "ingat" tindakan ini, yang mempengaruhi putaran mereka dalam transformasi kimia selanjutnya. Medan yang menyertainya mempengaruhi tingkah laku molekul pelarut selanjutnya dalam transformasi kimia reagen di mana prosesnya berlaku. Telah terbukti bahawa air, alkohol dan eter organik, disebabkan oleh kompleks molekul "polimer" yang terbentuk di dalamnya melalui ikatan hidrogen, sangat sensitif terhadap kesan medan yang bersilih ganti, kerana, seperti molekul DNA dan RNA, mereka mampu membentuk tulang belakang heliks.

Kesan putaran molekul dalam transformasi kimia adalah asas fizikokimia untuk menyimpan dan menghantar maklumat, termasuk maklumat genetik, yang jelas tercermin dalam reaksi yang melibatkan struktur polimer. Oleh itu, dalam organisma hidup, kompleks lingkaran DNA, RNA dan struktur kuasi-polimer air adalah bahan yang membawa genetik. Pangkalan DNA purin dan piramidin membawa maklumat genetik dan maklumat mengenai putaran DNA semasa replikasi, dan kumpulan gula dan fosfat juga membawa maklumat mengenai putaran DNA semasa replikasi dan memberikan putaran seperti engsel.

Di bawah pengaruh medan pendamping bergantian pada virus AIDS, garis ketegangan bidang pendamping mereka disusun semula, yang membawa kepada perubahan radikal dalam kitaran semula jadi HIV pada tahap memasukkan RNA-nya ke dalam DNA sel inang dan menangguhkan penyakit. Pendedahan terhadap medan pembolehubah yang menyekat menekan aktiviti virus onkogenik, dan melalui kod genetik "rotasi" air dan sejumlah protein (hemoglobin, catalase) yang berkaitan dengan pernafasan, pembentukan sebatian peroksida dalam cairan tubuh ditekan, dan jumlah sel barah yang terbentuk dikurangkan dengan tajam. Perjalanan penyakit virus dan perkembangan tumor barah dikaitkan dengan kesan putaran pada tahap molekul dan dapat diperbaiki dengan medan yang bersilih ganti. Perlu diperhatikan bahawa patogenesis penyakit ini bergantung pada latar belakang medan magnet dan medan yang menyertainya. Ini menjelaskan kelembutan perjalanan barah ketika bergerak, dan dalam beberapa kes, pemulihan sepenuhnya diperhatikan. Dengan peningkatan latar belakang bidang yang menyertainya di bawah saluran kuasa, serta dekat dengan pembangkit tenaga elektrik, dijelaskan "kesuburan tinggi" bumi, yang dikaitkan dengan mutasi pada tanaman dengan merangsang proses putaran molekul melalui perubahan dalam bidang yang menyertainya bahan yang membawa genetik.

Kaedah yang dicadangkan untuk mengurangkan aktiviti virus dalam tubuh manusia adalah salah satu cara untuk mengelakkan hasil yang mematikan, namun mutasi gen yang tidak dijangka dapat dilakukan. Melalui bidang yang menyertainya, akal yang lebih tinggi dapat mengawal apa yang berlaku di Bumi, dan kekalahan umat manusia oleh wabak AIDS mempunyai makna yang lebih mendalam: persiapan orang baru dengan pemikiran yang lebih tinggi pada tahap genetik; kajian terperinci dan komprehensif mengenai putaran oleh manusia sebagai asas sains masa depan dengan tahap deskriptif yang lebih tinggi daripada sains semula jadi moden.

Terdapat pelbagai medan dan radiasi di sekitar tubuh manusia: sinaran termal inframerah, sinaran termal radio-termal dan akustik, medan elektrik, medan magnet, "medan" opto-chemiluminescent, atmosfera kimia, medan pendamping. Gambaran kompleks bidang ini ditentukan oleh organisma, dan pada masa yang sama ia ditentukan oleh fungsinya..

Medan yang menyertainya membentuk apa yang disebut "struktur tenaga halus" badan. Bidang yang menyertainya adalah "awan tenaga", pakaian tenaga yang berkaitan langsung dengan cara berfikir dan perasaan seseorang. Awan ini mengelilingi semua badan. Ini adalah medan seli dengan pelbagai frekuensi, secara umum garis besar mengulangi kontur badan dan memanjang dari jarak hingga satu sentimeter hingga beberapa meter. Kumpulan radiasi manusia merangkumi badan fizikal, medan dan radiasi yang direkodkan oleh instrumen saintifik moden, bidang kekuatan yang disertai, yang diwakili oleh spektrum getaran pelbagai frekuensi.

Dalam eksperimen D. Dean, D. Milner, K. Johnson, N. Tesla, pasangan Kirlian, T. Moss, bidang penyertaan sejumlah objek hidup dan "mati", serta bidang manusia yang menyertainya, telah digambarkan. Struktur di sekitar badan fizikal yang diperhatikan di medan elektromagnetik frekuensi tinggi secara luar menyerupai plasma Matahari, kilatan fosforus putih bersinar dalam kegelapan. Medan pengiring bergantian mewakili "halos" garis kekuatan yang bertumpu kepada inti berkilau - pusat putaran dalam struktur tenaga umum seseorang. Model yang hampir betul secara matematis dibentuk, mengingatkan pada serat rangka di bahagian atas karang otak. Medan yang menyertainya menembusi tubuh fizikal seperti jaring yang berkilat, atau sinar warna perak pearlescent ("pakaian putih" - kira-kira Komp.), Bermain dan berkilau dengan semua warna dan warna. Di medan pengiring yang sama, medan pengiring berubah-ubah dengan frekuensi dan intensiti yang berbeza (kepadatan) dijumlahkan.

Medan pemboleh ubah yang merangkumi julat frekuensi tertentu dipancarkan di pusat putaran yang sesuai, pusaran tenaga yang berkaitan dengan salah satu kelenjar tubuh manusia. Lapan pusaran daya besar dan banyak pusaran yang lebih kecil diperhatikan di dalam tubuh manusia. Struktur medan pemboleh ubah tubuh manusia adalah pelbagai, begitu juga dengan pelbagai jenis badan fizikal kerana setiap orang mempunyai cara persepsi terpilihnya sendiri pada frekuensi dan intensiti yang berbeza dari bidang yang menyertainya..

Jenis aktiviti dan rangsangan yang bersifat individu bagi setiap orang membolehkan menerima tenaga dari bidang yang disertakan dengan ciri-ciri yang sesuai. Minat, aktiviti, dan "perlembagaan jiwa" ini sesuai dengan aspek dan masa surgawi. "Tisu bertenaga" bidang yang menyertainya boleh padat atau lemah padat, berkilat atau kusam, tipis atau kasar, bersih atau "memerlukan pencucian", bersinar atau pudar. Ia bergantung pada prevalensi frekuensi getaran tinggi atau rendah, yang mana pancarannya dalam julat tertentu bergantung pada pusat putaran yang sesuai.

Setiap penjana tenaga pusaran dari medan yang menyertainya dilihat sebagai roda cahaya yang cepat dan cepat berputar. Kecil - berdiameter kira-kira satu sentimeter pada bayi baru lahir, mereka "tumbuh" hingga cakera desimeter pada orang dewasa. Tenaga medan yang menyertainya diterima secara selektif oleh pusaran sfera tertentu, melalui pusat-pusat di mana ia menembus melalui sfera ke pinggiran mereka dan membentuk asas gerakan bulat. Setiap pusat pusaran membentuk "kepompong" sfera kekuatan yang berdekatan dengan badan fizikal seseorang.

Masing-masing dari lapan (atau lebih tepatnya, tujuh; pusat kelapan bukan pusat sistemik - kira-kira. Komp.) Pusat tenaga yang besar merangkumi sekurang-kurangnya dua pusaran sfera, yang diwakili sebagai empat pusaran kon yang bersatu dengan bucu kerucut ke vertebra yang sesuai dan dikelilingi oleh sfera garis interpenetrasi yang menyertainya ladang.

Setiap polivorteks sesuai dengan frekuensi getaran yang diterima tertentu, dan ketumpatan garis (ketepuan) medan badan yang menyertainya bergantung pada peredaran di dalamnya. Tujuh daripada lapan pusat tenaga utama dalam badan dikaitkan dengan kelenjar endokrin. Lima pusat pusaran besar terletak di garis lurus sepanjang garis tulang belakang: pusat pertama - di pangkal tulang belakang (kelenjar seks); yang kedua kira-kira separuh antara tulang kemaluan dan pusar (kelenjar adrenal); yang ketiga - di pusar (solar plexus dan pankreas); yang keempat - pada tahap bahagian tengah sternum di atas kawasan jantung; kelima berhampiran laring (kelenjar tiroid dan paratiroid); keenam - pada titik antara alis (kelenjar pituitari); ketujuh - di atas mahkota kepala (kelenjar pineal dan medulla oblongata); kelapan - di sebelah kiri badan di kawasan limpa. Setiap pusat mengeluarkan medan pendamping bergantian dalam julat frekuensi ciri utamanya. Ini menentukan nada "kromatik" medan. Garis ke atas lapangan diarahkan ke arah spektrum biru-ungu, dan garis ke bawah diarahkan ke arah oren-merah. Masing-masing daripada tujuh pusat tenaga dikenal pasti dengan salah satu daripada tujuh Surga.

Seterusnya, kami memberikan maklumat dari paten No. 2134129, yang didaftarkan oleh Badan Paten dan Tanda Dagangan Rusia, yang dikeluarkan pada 08/10/1999 di Moscow (bekerjasama dengan L.F. Zhelezovskaya (Lukyanova), S.V. Suchkov) medan magnet pada objek biologi ", di mana penemuan medan baru, medan S (satelit, atau ultramagnetik) S dari kompleks elektromagnetik, pada dasarnya didaftarkan. Teks paten dibuat oleh O.S. Andryunina dan E.A. Kharchenko.

PATEN RF No. 2134129 (dengan permohonan No. 98105413, diajukan pada 02.04.1998)
Peranti untuk mempengaruhi medan magnet pada objek biologi

Penemuan ini berkaitan dengan magnetoterapi menggunakan medan magnet, dan lebih khusus berkaitan dengan alat untuk mempengaruhi medan magnet pada objek biologi.

Penemuan ini boleh digunakan untuk merawat jangkitan virus dan tumor ganas pada organisma hidup, untuk mencapai kesan pemangkin dalam sejumlah proses kimia dalam tisu biologi badan, untuk mencapai kesan terapi umum untuk menguatkan kesihatan tubuh, dan juga untuk melakukan penyelidikan ilmiah mengenai pengaruh medan magnet yang besar dan terbitannya.

Peranti untuk mempengaruhi objek biologi (RU, 2039578, C1) diketahui mengandungi sumber arus bersambung elektrik secara bersiri, unit modulasi medan magnet, pemisah fasa dan penguat kuasa, kamera dengan sumber medan magnet yang disambungkan ke penguat kuasa. Sumber medan magnet dibuat dalam bentuk transformer, lilitan utama yang disambungkan ke pemisah fasa, dan belitan sekunder adalah pemancar bingkai litar pintas yang dipasang untuk membentuk dinding ruang. Dalam kes ini, setiap bingkai dikuasakan dengan arus dengan pergeseran fasa 360 darjah C / n, di mana n adalah bilangan bingkai. Peranti berfungsi seperti berikut. Objek biologi diletakkan di atas kereta dan dipasang di rongga ruang. Kemudian, dengan menggunakan unit modulasi medan magnet, mod pendedahan ke medan magnet ditetapkan. Arus digunakan pada penggulungan utama pengubah. Medan magnet yang dihasilkan oleh belitan sekunder transformer mencipta medan magnet berputar. Penggunaan pemancar bingkai satu putaran tunggal tidak membenarkan melindungi medan magnet kuat 1 kT dan lebih tinggi dan memancarkan komponen aktif medan magnet untuk menekan daya maju virus dan pertumbuhan tumor malignan - pemutar potensi vektor medan magnet, yang seterusnya disebut sebagai medan pendamping S. perlindungan tisu daripada kemusnahan apabila terkena medan magnet yang kuat 1 kT. Juga dalam kes ini, apabila terkena langsung ke objek biologi oleh medan magnet, terdapat gangguan dalam proses penyalinan genetik molekul DNA dan RNA..

Penemuan ini berdasarkan pada tugas membuat alat untuk mempengaruhi medan magnet pada objek biologi, di mana, kerana pelindung medan magnet, adalah mungkin untuk menggunakan medan magnet kuat 1 kT dan ke atas, serta untuk mengasingkan komponen aktifnya (medan pendamping) dari medan elektromagnetik, untuk bagaimana memastikan penindasan jangkitan virus dan penindasan pertumbuhan tumor ganas pada organisma hidup tanpa memusnahkan tisu biologi dan, khususnya, tisu darah.

Masalahnya diselesaikan oleh fakta bahawa dalam alat untuk mempengaruhi medan magnet pada objek biologi, yang mengandungi sumber arus bersambung, unit modulasi medan magnet, pemisah fasa dan penguat daya, kamera yang disambungkan ke penguat daya, yang mempunyai sumber medan magnet dipasang untuk membentuk dinding ruang, menurut penemuan, sumber medan magnet dibuat dalam bentuk solenoid yang dipasang selari antara satu sama lain tanpa jurang, membentuk ruang silinder, dan nisbah panjang setiap solenoid dengan diameternya berada dalam lingkungan 70 hingga 100, sementara di dalam ruang, dua silinder berongga terletak sepaksi dengannya bawah, di antara dinding yang terdapat helium cair, dan di dalam silinder yang lebih kecil, penebat superkonduktor seramik, dibuat dalam bentuk tiub, dipasang sepaksi dengannya tanpa jurang.

Alat ini untuk pendedahan medan magnet pada objek biologi memungkinkan untuk mencapai hasil yang mematikan dari pembawa penyakit virus tanpa memusnahkan tisu darah. Juga, penemuan ini memungkinkan untuk tidak mengganggu proses penyalinan genetik molekul DNA dan RNA ketika terkena medan magnet secara langsung pada organisma hidup.

Pada masa akan datang, penemuan ini digambarkan dengan contoh pelaksanaan tertentu dan gambar yang menyertainya, yang menunjukkan gambarajah struktur alat untuk mempengaruhi medan magnet pada objek biologi dengan bahagian membujur sebahagian kamera, menurut penemuan.

Peranti untuk mempengaruhi medan magnet pada objek biologi mengandungi sumber arus bersambung yang terkenal 1, unit modulasi medan magnet 2, pemisah fasa 3 dan penguat kuasa 41.4n. Peranti ini juga mengandungi kamera 5 yang disambungkan ke penguat kuasa 41.4n, di mana n sama dengan bilangan sumber medan magnet 6. Ruang 5 mempunyai sumber medan magnet 6 yang dibuat dalam bentuk solenoid, dipasang selari antara satu sama lain tanpa jurang untuk membentuk dinding ruang 5 berbentuk silinder. Contoh ini menunjukkan 24 keping sumber medan magnet 6. Oleh itu, n dalam contoh ini adalah dua puluh empat. Solenoid boleh diikat bersama menggunakan gelung yang diperbuat daripada bahan dielektrik (gelung tidak ditunjukkan dalam gambar). Nisbah panjang setiap solenoid dengan diameternya adalah antara 70 hingga 100. Dalam contoh ini, panjang masing-masing adalah 1.5 m, diameternya 2 cm. Di dalam ruang 5, dua silinder berongga 7, 8, terbuat dari kaca, masing-masing terletak sepaksi dengannya, dengan bahagian bawah yang sama antara dindingnya ada helium cair 9. Di dalam silinder yang lebih kecil 8, penebat superkonduktor seramik 10, dibuat dalam bentuk tiub, dipasang sepaksi dengannya tanpa jurang. Silinder 7, 8 boleh dilekatkan pada sumber medan magnet 6 menggunakan staples yang diperbuat daripada bahan dielektrik.

Peranti ini berfungsi untuk terdedah kepada medan magnet (lebih tepatnya, medan yang menyertainya - kira-kira Komp.) Pada objek biologi seperti berikut. Arus dibekalkan dari sumber arus bolak 1. Blok 2 modulasi medan magnet membolehkan anda mengubah arus dalam solenoid, amplitud ayunan dari medan magnet bergantian, iaitu, mengatur mod pendedahan ke medan magnet. Pemisah fasa 3 mengubah fasa ayunan medan magnet. Daya penguat 41.4n menguatkan isyarat dan memberikannya kepada sumber 6. Apabila potensi vektor medan magnet A berputar dalam peranti solenoid yang terletak selari antara satu sama lain di sepanjang komponen silinder, panjangnya melebihi diameter mereka, sinar garis medan yang disertakan terbentuk - rotor potensi vektor terbentuk medan magnet, dilambangkan di bawah sebagai S = const rot A. Dalam kes ini, medan magnet B, yang merosakkan pada nilai tinggi, terlindung oleh solenoid itu sendiri. Untuk pelindung yang lebih dipercayai, isipadu dalaman peranti dipisahkan oleh penebat 10 yang diperbuat daripada bahan superkonduktor, disejukkan ke titik didih helium cair 9. Apabila solenoid dihidupkan dalam penebat superkonduktor 10, dibuat dalam bentuk tiub, arus elektrik saling mengimbangi pusaran diatur, yang memungkinkan untuk menyaring penembusan medan magnet B ke dalam medan magnet B bahagian peranti. Oleh itu, di bahagian dalam peranti, di mana objek biologi yang diproses diletakkan, terdapat medan vektor potensi medan magnet A, serta pemutar nilai ini (fungsi) - medan S. Pendedahan kepada medan magnet bergantian dalam peranti yang dicadangkan menekan aktiviti virus onkogenik, dan melalui genetik " kod air berputar dan sejumlah protein (hemoglobin, catalase) yang berkaitan dengan pernafasan, pembentukan sebatian peroksida dalam cairan tubuh ditekan, dan jumlah sel barah yang terbentuk dikurangkan dengan tajam. Menurut persamaan analisis vektor untuk bentuk elektromagnetik dalam sistem solenoid yang berfungsi, medan magnet B berinteraksi dalam tindakan biasa pada tali magnetik, bingkai dengan arus, dan seterusnya, potensi vektor medan magnet A, yang ditunjukkan dalam kesan Aharonov-Bohm, ketumpatan arus zarah bebas dalam konduktor j, serta rotor potensi vektor medan magnet S - medan yang tidak dipertimbangkan dalam elektrodinamik moden. Sifat utama medan S, yang dihasilkan dalam alat untuk pendedahan lembut ke medan magnet dengan nilai besar pada objek biologi, termasuk: kesan mekanikal, fizikokimia menghafal kesan oleh suatu zat, yang ditunjukkan dalam perubahan kadar tindak balas kimia dan sifat pelarut, serta kesan menekan aktiviti zarah virus. Kesan S pada bahan berdasarkan kesan putaran molekul, yang pada masa yang sama merupakan asas fizikokimia untuk menyimpan dan menghantar maklumat, termasuk maklumat genetik. Kompleks spiral DNA, molekul RNA dan struktur lingkaran separa polimer air adalah bahan yang membawa maklumat genetik dalam organisma hidup. Sebagai contoh, sifat fizikokimia air berubah ketika diproses oleh medan magnet, dan juga ketika air membeku dengan pencairan berikutnya akibat pembentukan tulang belakang molekul spiral. Rotor potensi vektor medan magnet S = const rot A juga dipanggil medan yang menyertainya. Medan pembolehubah yang menyekat menekan aktiviti virus AIDS, yang memungkinkan untuk menangkis ancaman kematian dari pembawa. Sebanyak 10 ml darah yang diambil dari pesakit yang dijangkiti HIV diproses dalam penjana medan S selama 30 minit dan kemudian disuntik kembali ke urat pesakit. Prosedur diulang sekali setiap 2 - 3 hari selama 2 - 3 bulan sehingga pengampunan. Kekerapan arus dalam solenoid peranti berada dalam julat X (atas permintaan pemaju, ia tidak ditunjukkan - kira-kira. Komp.), Amplitud berada dalam julat X. Sebelum menjalani rawatan, ciri optimum frekuensi dan amplitud arus (masing-masing, dan bidang yang disertakan) dipilih dalam setiap kes klinikal individu.

Oleh itu, alat ini untuk mempengaruhi medan magnet pada objek biologi memungkinkan, kerana pelindung medan magnet, untuk mencapai kemungkinan menggunakan medan magnet kuat 1 kT dan ke atas, serta melepaskan komponen aktif medan magnet dari medan elektromagnetik, dengan itu menekan jangkitan virus dan penindasan pertumbuhan tumor ganas pada organisma hidup tanpa memusnahkan tisu biologi, khususnya tisu darah.

Formula penemuan (paten No. RF 21344129)
Peranti untuk mempengaruhi medan magnet pada objek biologi, yang mengandungi sumber arus bersambung, unit modulasi medan magnet, pemisah fasa dan penguat kuasa, kamera yang disambungkan ke penguat kuasa, dan mempunyai sumber medan magnet yang dipasang untuk membentuk dinding ruang, yang dicirikan bahawa sumber medan magnet dibuat dalam bentuk solenoid dipasang selari antara satu sama lain tanpa jurang, membentuk ruang silinder, dan nisbah panjang setiap solenoid dengan diameternya berada dalam lingkungan 70 hingga 100, sementara di dalam ruang terdapat dua silinder berongga sepaksi dengannya dengan bahagian bawah yang sama, di antara dindingnya ada helium cair, dan penebat superkonduktor seramik yang dibuat dalam bentuk tiub dipasang sepaksi dengannya di dalam silinder yang lebih kecil.

Abstrak (No. paten RF 21344129)
Peranti untuk mempengaruhi medan magnet pada objek biologi
Penemuan ini berkaitan dengan magnetoterapi. Peranti untuk mempengaruhi medan magnet pada objek biologi mengandungi sumber arus yang bersambung, unit modulasi, pemisah fasa dan penguat kuasa yang disambungkan ke kamera yang mempunyai sumber medan magnet. Sumber medan magnet dibuat dalam bentuk solenoid yang dipasang selari antara satu sama lain tanpa jurang, membentuk ruang silinder. Nisbah panjang setiap solenoid dengan diameternya berkisar antara 70 hingga 100. Di dalam ruang, sepaksi dengannya terdapat dua silinder berongga dengan bahagian bawah yang sama, di antara dindingnya terdapat helium cair. Di dalam silinder yang lebih kecil, penebat superkonduktor seramik dalam bentuk tiub dipasang secara sepaksi dengannya tanpa jurang. Tamat paten.


BAB 3. KAEDAH FITOTERAPI DAN ULTRACHEMICAL RAWATAN KANSER dan AIDS
Kesinambungan penemuan yang dijelaskan di atas adalah pengembangan ubat anti-barah "Iron" - agen imunostimulasi yang kuat yang memulihkan darah dan membolehkan tubuh melawan tumor atau zarah virus dengan sendirinya. Dalam kaedah ini, komposisi herba gunung terpilih (pegunungan Bulgaria dan Abkhazia) disisipkan dengan serbuk besi tulen. Infusi seperti itu sendiri tidak memberi kesan terapeutik, tetapi apabila disinari dengan medan yang menyertainya dalam pemasangan yang dijelaskan di atas, ia menjadi aktif dan menekan perjalanan penyakit. Pada masa yang sama, kesan medan pengiring ultramagnetik dikurangkan kepada penukaran zat besi yang diserap oleh jus ramuan gunung menjadi bentuk aktif: zat besi seperti itu mudah diserap oleh tubuh, memulihkan proses darah dan metabolik dengan serta-merta dan, sebagai akibatnya, meningkatkan imuniti dengan tajam. Hari ini (akhir Disember 2009) kita mempunyai kesimpulan yang pertama dan rasmi yang disahkan mengenai kesan pemulihan rawatan dengan ubat ini untuk barah, AIDS, penyakit radiasi, penyakit kulit, penyakit saluran gastrousus, anemia kekurangan zat besi. Ubat ini memberikan hasil positif pertama dalam ujian gerontologi (pelanjutan hidup).

Selanjutnya, kami menyampaikan maklumat mengenai paten No. 2381811, yang didaftarkan oleh Badan Paten dan Tanda Dagangan Rusia, yang dikeluarkan pada 20 Februari 1999 di Moscow (bekerjasama dengan IN Shchegolsky dan sekumpulan pengarang) "Bermakna untuk memulihkan darah dan kekebalan pada pesakit barah dan kaedah untuk menghasilkannya ", yang pada dasarnya mendaftarkan penemuan sediaan besi baru, yang telah menjalani perawatan awal dengan medan ultramagnetik S dalam alat yang dijelaskan dalam paten sebelumnya. Teks paten dibuat di OJSC CPA Patis oleh E.A. Kharchenko.

PATEN RF No. 2381811 (dengan permohonan No. 2008148072 bertarikh 08.12.2008)
Ejen rawatan penyakit onkologi dalam bentuk penyerapan bahan mentah tumbuhan dan kaedah untuk penghasilannya

Penemuan ini berkaitan dengan perubatan, khususnya perubatan herba, dan berkaitan dengan agen untuk merawat penyakit onkologi dalam bentuk penyerapan bahan mentah tumbuhan dan kaedah untuk penghasilannya. Ubat ini juga akan digunakan untuk mengatasi AIDS dan anemia kekurangan zat besi..

Dalam rawatan penyakit onkologi dan autoimun, serta transplantasi, untuk mengatasi reaksi penolakan tisu penderma oleh tubuh, kaedah mendorong tindak balas imun tubuh digunakan, termasuk penyinaran dengan cahaya jarak optik cecair badan biologi yang diperkaya dengan limfosit di hadapan agen fotokimia, diikuti dengan pengenalan cecair ini ke dalam tubuh ( Paten RF No. 2229890). Sebagai agen fotokimia, ekstrak alkohol berair dari satu atau lebih tumbuhan berikut digunakan: Hiber Hiberia, Angelica officinalis, paha Saxifrage, Anak pokok biasa, semanggi manis perubatan, chamomile ubat, dan lain-lain. Kaedah ini memastikan penghapusan sitotoksisitas sambil mengekalkan tindak balas imun badan..

Tumbuhan ini mengandungi kompleks semula jadi sebatian fotoaaktif, yang, ternyata, mempunyai kesan fotomodifikasi yang ketara pada limfosit yang terkandung dalam cairan biologi ketika foto dipancarkan dengan cahaya ultraviolet dekat (320-380 nm.).

Apabila pesakit mengambil ekstrak alkohol dari campuran beberapa dari senarai tumbuhan di atas, ia dapat meningkatkan kesan terapeutik dengan ketara: beberapa agen fotokimia memotret kandungan inti sel nukleus, sementara yang lain mengubah suai penanda membran, yang meningkatkan tindak balas imun badan apabila sel-sel fotomodifikasi dikembalikan kepada pesakit..

Walau bagaimanapun, kaedah ini, dengan kesan klinikal yang tinggi, mempunyai trauma rawatan yang tinggi bagi pesakit, yang ditentukan oleh jangka masa prosedur (lebih dari lima jam), sejumlah besar darah yang diproses, sebilangan besar penyelesaian pengganti plasma dan antikoagulan yang diberikan kepada pesakit. Melakukan prosedur dikaitkan dengan sejumlah kemungkinan komplikasi teruk.

Terdapat kaedah yang diketahui untuk mendapatkan bahan aktif biologi dari pecahan iridoid dari bahan tumbuhan perubatan, iaitu 6-pi-coumaroylaucubin, yang menunjukkan sifat peningkatan prestasi fizikal dalam keadaan tekanan, mempunyai ketoksikan relatif yang paling rendah, keberkesanan untuk pelbagai laluan dan kaedah pentadbiran ke dalam tubuh, serta dibandingkan dengan perangsang sintetik juga dicirikan oleh ketiadaan kesan dan pengaruh simpatomimetik pada reseptor adrenergik.

Kaedah ini merangkumi pengekstrakan bahagian udara tumbuhan genus Korovyakov dengan metanol, diikuti dengan pembubaran ekstrak yang dilucutkan dalam air, mencuci berturut-turut dengan benzena, eter, kloroform, pemurnian pada lajur dengan sorben.

Sebagai tumbuhan yang dapat diekstraksi, tanaman genus Korovyakov digunakan, ekstrak yang, setelah pemurnian dengan aluminium oksida, dikromatografkan pada lajur dengan poliamida, kemudian pada lajur dengan gel silika dalam sistem kloroform-metanol (4: 1) dengan nisbah zat ke pembawa 1:40.

Walau bagaimanapun, ekstrak yang diperoleh dari tumbuhan genus Mullein, yang dicadangkan untuk meningkatkan prestasi fizikal dan daya tahan tubuh dalam keadaan tertekan, tidak memungkinkan untuk memperkuat daya tahan tubuh sehingga memberi kesan menekan pertumbuhan tumor ganas dan jangkitan virus seperti AIDS pada organisma hidup tanpa kesan tambahan pada tubuh manusia. ubat antikanker dari bahan kimia dan tumbuhan.

Kaedah ini tidak memperuntukkan untuk memperoleh zat fraksi iridoid, yang mempunyai aktiviti farmakologi yang cukup tinggi untuk rawatan penyakit onkologi..

Objektif teknikal penemuan ini adalah untuk membuat agen untuk rawatan penyakit onkologi dari penyerapan campuran jus herba genus Mullein, yang diambil pada nisbah jisim yang berbeza, yang mengandungi komponen kelenjar.

Ejen yang dihasilkan memungkinkan untuk mencapai kesan terapeutik yang nyata untuk memperbaiki keadaan pesakit barah dengan latar belakang peningkatan jumlah darah dan kekebalan tubuh, serta dalam sejumlah kes mencegah kematian dari pesakit AIDS yang tidak dibebani oleh penagihan dadah..

Masalahnya juga diselesaikan oleh fakta bahawa kaedah dicadangkan untuk menghasilkan agen tersebut, yang meliputi penyisipan campuran jus dengan bubur ramuan genus Mullein, yang diambil dalam nisbah jisim tertentu, pada serbuk besi berkurang logam. Rawatan suspensi yang dihasilkan dengan magnet bergantian (disertakan - kira-kira Komp.) Dengan pengasingan seterusnya produk sasaran dalam bentuk infus herba yang mengandungi komponen besi.

Untuk meningkatkan kesan sinergis ramuan dan komponen ferus aktif yang terkandung dalam infusi, penggantungan serbuk besi dan campuran jus herba dengan pulpa dirawat dengan medan magnet bergantian dengan frekuensi 50 hingga 100 Hz dan aruhan hingga 1 kT selama 24 jam pada suhu minus 5 darjah C, dan ketika menyuntik, serbuk besi digunakan pada kadar 0,5 kg per 1 liter campuran jus ramuan ini, dan proses infus dilakukan pada suhu minus 5 darjah C selama 90 hari.

Rawatan dengan medan magnet bolak-balik dilakukan dalam alat untuk pendedahan lembut ke medan magnet bergantian pada objek biologi, yang dijelaskan dalam paten Persekutuan Rusia No. 2134129, pemiliknya adalah salah seorang pengarang bersama penyelesaian teknikal yang dicadangkan.

Menurut penulis, sifat utama magnet (lebih tepatnya, mengiringi - kira. Komp.) Medan yang dihasilkan dalam alat yang ditentukan merangkumi kesan fizikokimia menghafal kesan bahan, yang ditunjukkan dalam perubahan kadar tindak balas kimia dan sifat pelarut, serta kesan menekan aktiviti virus zarah. Tindakan infusi yang diproses oleh bidang ini didasarkan pada kesan putaran molekul, yang pada masa yang sama merupakan asas fisikokimia untuk menyimpan dan menyebarkan maklumat, termasuk maklumat genetik. Kompleks spiral DNA, molekul RNA dan struktur lingkaran separa polimer air adalah bahan yang membawa maklumat genetik dalam organisma hidup. Penyerapan jus ramuan perubatan genus Mullein pada kelenjar mengingat kesan medan magnet bergantian, yang memungkinkan untuk meningkatkan lagi kesan menindas virus onkogenik dan virus AIDS.

Oleh itu, ubat yang dicadangkan, kerana kandungan komponen kelenjar aktif dan kesan tidak langsung medan magnet (yang menyertainya) secara bergantian melalui "ingatan" infus herba, memungkinkan untuk menekan virus AIDS dan menekan pertumbuhan tumor ganas di dalam badan sambil menguatkan imuniti dan tisu darah.

Alat yang dicadangkan adalah cecair berwarna kehijauan-hitam dengan bau khas dan rasa kelenjar.

Untuk menyediakan produk yang dituntut, digunakan jus dengan pulpa ramuan genus Mullein. Daun dan bunga digunakan untuk membuat jus. Herba ini tumbuh di bahagian Eropah di Rusia, Siberia, Altai, Asia Kecil, Kaukasus, Ukraine, Mediterranean, Eropah tenggara.

Untuk penyediaan infusi mengikut penemuan, ramuan dari gen Korovyakov telah digunakan, dikumpulkan di Abkhazia dan Bulgaria.

100% jus ramuan X dengan pulpa, dicampur dalam nisbah tertentu, disuntikkan pada habuk papan dengan kadar besi berkurang "CHDA" ("murni untuk analisis"), diambil dalam jumlah yang mencukupi untuk mendapatkan 1000 ml tingtur (kira-kira 0,5 kg.). Infusi dilakukan di dalam peti sejuk pada suhu minus 5 darjah C selama 90 hari (tiga bulan). Suspensi yang dihasilkan diproses dalam alat untuk pendedahan medan magnet pada objek biologi (Paten RF No. 2134129) dengan medan magnet bergantian dengan frekuensi 50 hingga 100 Hz dan aruhan hingga 1 kT selama 24 jam pada suhu minus 5 darjah C. Kemudian media penyebaran cecair disaring dan diperoleh infusi herba yang mengandungi komponen kelenjar.

Kaedah pentadbiran dan dos. Di dalamnya, orang dewasa mengambil satu sendok teh infusi yang dicairkan dengan setengah gelas air rebus dua kali sehari, untuk kanak-kanak setengah sudu teh dicairkan dengan setengah gelas air rebus dua kali sehari. Hasil rawatan dengan agen diperhatikan selepas 6-10 minggu..

Petunjuk untuk digunakan. Kanser di mana-mana peringkat, AIDS (tidak diperparah oleh ketagihan dadah), anemia kekurangan zat besi. Produk mengembalikan darah, kulit, fungsi usus, menguatkan imuniti badan.

Kontraindikasi. Penyakit ginjal dan kelenjar adrenal, kehamilan, peningkatan kepekaan individu terhadap ubat.

Kesan sampingan. Reaksi alergi, pening, peningkatan kerengsaan saraf adalah mungkin.

Oleh itu, agen ini untuk rawatan penyakit onkologi memungkinkan, kerana kandungan komponen kelenjar aktif dan kesan tidak langsung medan magnet (yang menyertainya) secara bergantian melalui "ingatan" infus, untuk memberi penekanan terhadap virus AIDS dan penindasan pertumbuhan tumor ganas pada tahap mana pun di dalam badan sambil menguatkan imuniti dan tisu darah.

Formula penemuan (paten RF No. 2381811)
1 Ubat untuk rawatan penyakit onkologi dalam bentuk infus jus herba genus Mullein, diambil dalam nisbah jisim tertentu, yang mengandungi komponen kelenjar.
2 Kaedah mendapatkan produk menurut tuntutan 1, termasuk infus campuran jus dengan pulpa ramuan genus Mullein, yang diambil dalam nisbah jisim tertentu pada serbuk besi berkurang logam, memproses penggantungan yang dihasilkan dengan medan magnet bergantian, diikuti dengan pelepasan produk sasaran dalam bentuk penyerapan ramuan yang mengandung komponen besi.
3 Kaedah menurut tuntutan 2, dicirikan bahawa campuran jus dengan pulpa dari batang dan bunga ramuan tersebut digunakan.
4 Kaedah menurut tuntutan 2, yang dicirikan bahawa apabila disuntik, serbuk besi tersebut digunakan pada kadar 0,5 kg per 1 liter campuran jus ramuan tersebut.
5 Kaedah mengikut salah satu perenggan. 2-4 dicirikan bahawa proses infusi dijalankan pada suhu minus 5 darjah C selama 90 hari.
6 Kaedah sesuai dengan tuntutan 2, yang dicirikan oleh bahawa suspensi tersebut diperlakukan dengan medan magnet (yang menyertainya) bergantian dengan frekuensi 50 hingga 100 Hz dan aruhan hingga 1 kT.
7 Kaedah mengikut salah satu tuntutan. 2-6, dicirikan bahawa suspensi dirawat di medan bergantian magnet (disertai) selama 24 jam pada suhu minus 5 darjah C.

Abstrak (paten RF No. 2381811)
Ejen rawatan penyakit onkologi dalam bentuk penyerapan bahan mentah tumbuhan dan kaedah untuk penghasilannya
Ubat yang dicadangkan untuk rawatan penyakit onkologi dalam bentuk infus jus herba genus Mullein, diambil pada nisbah jisim tertentu, yang mengandungi komponen kelenjar.

Kaedah untuk menghasilkan agen mengikut penemuan merangkumi penyerapan campuran jus dengan pulpa ramuan genus Mullein, yang diambil dalam nisbah jisim tertentu pada serbuk besi besi yang dikurangkan pada suhu minus 5 darjah C selama 90 hari, memproses penggantungan yang dihasilkan dengan medan magnet (mengiringi) bergantian dengan frekuensi 50 hingga 100 Hz dan aruhan hingga 1 kT dengan pengasingan seterusnya produk sasaran dalam bentuk infus herba. Tamat paten.


BAB 4. Tahap utama penyelidikan dan pencarian ubat anti-barah "Iron"
1986 - permulaan penyelidikan, pembentukan idea pertama;
1989-1991 - eksperimen magnetokimia pertama di Fakulti Kimia Universiti Negeri Moscow. M.V. Lomonosov;
1995 - penemuan pemancar medan ultramagnetik (yang menyertainya);
1998 - penerbitan buku "Asas Sains Alam Abad ke-21";
1999 - perjalanan ke Pergunungan Rila (Bulgaria) untuk mengunjungi tempat-tempat suci dan mencari ramuan perubatan; paten untuk penemuan penjana medan yang menyertainya;
2000 - ceramah "Besi" di ladang di sekitar tubuh manusia (di klinik kanak-kanak № 136 di Moscow); mencari bahan mentah perubatan di Bulgaria;
2002-2007 - perolehan bahan tanaman, sampel pertama dan penyelidikan (Bulgaria, Rusia);
2007 - pemerolehan bahan mentah yang diperlukan (Bulgaria, Abkhazia);
(2009 - permulaan penyelidikan saintifik yang serius (Ukraine);
2010 - paten untuk penemuan ubat imunomodulator anti-barah, permulaan amalan perubatan dan ujian klinikal - dikemas kini kemudian - kira-kira. komp.).


BAB 5. MENGENAI MIRACLES
Artikel "Pada jubah putih dari tempat yang dikhaskan" menerangkan dengan lebih terperinci tentang keajaiban yang selalu menyertai kajian ini. Berikut adalah dua kes yang berkaitan yang, walaupun memberikan contoh pemeliharaan Tuhan, juga benar..

Ini adalah pada 11 Julai 2006, hari peringatan para Biksu Sergius dan Herman dari Valaam. Sehari sebelumnya, kami menghubungi pegawai di Rusia dan luar negara untuk mendapatkan persetujuan mengenai aktiviti kami dalam rawatan barah. Saya mesti mengatakan bahawa ubat bukanlah beban yang mudah bagi orang yang dikurniakan karunia empati. Dalam pengertian ini, onkologi, seperti menyelesaikan masalah yang rumit, memerlukan banyak kesabaran dan ketahanan, yang hanya dapat ditunjukkan oleh seseorang bekerja sama dengan Tuhan. Berjalan pada hari itu di pesisir Sungai Moskva dan berada dalam keadaan hidup yang sukar, salah seorang penulis brosur ini meminta Surga untuk mencadangkan sama ada untuk mengikuti jalan penyelesaian masalah, atau, mungkin, orang lain harus menyelesaikan masalah ini. Pada saat itu, tepat di depan mata kita, menghadap langit biru yang jernih, seluruh langit kelihatan keruh dalam bentuk huruf Latin "V", yang dianggap sebagai "Victoria" - kemenangan. Malam sebelumnya, ribut petir yang kuat melanda, yang meruntuhkan banyak pokok pesisir - di sebelahnya, di sebelahnya, di dasar berpasir, tidak jauh dari pantai, dengan cakarnya terbalik, meletakkan udang karang yang mati. Kemungkinan besar, kilat menyambarnya. Munculnya huruf "V" di langit dan saat barah itu dijumpai diikuti satu demi satu. Selepas beberapa ketika, hujan turun dan pelangi muncul. Dari sudut pandang orang-orang yang dimulakan menjadi rahsia surgawi, tidak ada yang luar biasa dalam fenomena yang diamati, tetapi kemungkinan besar tidak ada orang lain yang menyedari barah mati di bawah masalah.

(Hampir tiga tahun kemudian, pada 6 Mei 2009, pada hari mengenang martir agung George the Victorious, kami menerima pengesahan rasmi bahawa ubat "Besi" yang dicadangkan untuk rawatan barah mempunyai sifat imunomodulator yang kuat. Itu adalah hari kemenangan yang nyata, dan pada lewat petang, ia adalah musim bunga - kami menuju ke sungai untuk mencari alam. Dekat pantai di dasar berpasir terdapat udang karang mati terbalik... Dari sudut pandang orang-orang yang dimulakan menjadi rahsia surgawi, tidak ada yang luar biasa dalam kebetulan yang banyak dan dapat difahami ini, tetapi, kemungkinan besar, tidak ada yang memikirkan sokongan rohani St George the Victorious Russia, yang memenangi Perang Dunia Kedua pada 9 Mei 1945 - ditambahkan kemudian - ed.).

Kisah penemuan ubat antikanker juga menarik. Lulusan Fakulti Geografi, Universiti Sofia. K. Ohridsky Velichka Christova Angelova menghabiskan dua puluh tiga tahun dalam hubungan langsung dengan Injil pendakwah Macedonia Pandeva Gushterova. Secara kebetulan yang dapat difahami, pada akhir Mei 2000 (tahun Naga dan "besi" menurut kalendar Cina) kami bertemu di pergunungan dengan putri Wieliczka, Rayna Bozhidarova Angelova. Pertemuan itu berlangsung di kota Petrich yang lebih dari tiga puluh ribu. Tetapi seratus persen mencapai sasaran: keluarga Angelov sedang menyelesaikan pembinaan kuil Roh Kudus di Ograzhden-Gora, yang mana kami membantu memperoleh dan menyampaikan ikonostasis dari Sofrino; dari mulut Injil, keluarga memiliki rahsia ramuan yang menyembuhkan barah. Semasa perbincangan, ternyata kami, secara bebas antara satu sama lain, berbicara tentang ramuan tumbuhan yang sama. Oleh itu, kita menyedari bahawa Syurga menolong kita. Inilah yang diceritakan oleh V. Hristova Angelova lima tahun kemudian dalam buku "Memories of Vanga", yang diterbitkan di Moscow (2005, rumah penerbitan "Progress"): "Kakek saya Mano meninggal kerana barah perut, tetapi ketika dia sakit, kami menyembunyikan diagnosis dari dia. Beberapa bulan setelah kematiannya, dia muncul dalam mimpi dan berkata: "Anak perempuan, mengapa kamu tidak mengatakan bahawa saya menghidap barah - ini adalah ramuan penyembuh untuk barah." Dan dia mengeluarkan ramuan ubat terkenal di telapak tangan saya. Saya menggali akarnya dan menunjukkannya kepada Vanga. Dia menjawab saya: "Ya, memang kuratif, tetapi adakah syarikat seperti itu yang setuju untuk melakukan penyelidikan dan membuat ubat berdasarkan tanaman ini, kerana ia juga mengandungi racun, dan masa saintis yang percaya belum tiba." Bersama Bozidar dan Velichka Angelovs, kami mengunjungi Athos, makam Paisiy Svyatogorets, mengunjungi Holy Trinity Sergius Lavra, Biara Savvin-Storozhevsky Zvenigorod, di mana kami mendapat restu dari kepala biara biara Theoktist, yang tiba untuk berkhidmat di Rusia dari Athos, dikunjungi... Bersama dengan saudara dan saudari rohani kami Lubomyr dan Rayna Angelovs, kami membantu menjumpai kapel Ortodoks Malaikat Mikhael di Doha (Qatar) di wilayah pangkalan Tentera Udara Amerika, membantu Gereja St. Nicholas of Mirlikisky di Fayetteville (AS, Carolina Utara). Kami ingin menyatakan rasa terima kasih yang tidak terhingga kepada Tuhan dan rakan-rakan Bulgaria kami untuk persahabatan yang ikhlas, nasihat ibu bapa yang berharga dan kata-kata perpisahan, misalnya, semasa perjalanan kami ke India dan Afrika, serta untuk banyak idea inovatif dalam sains, yang berasal dari dunia surgawi, yang ada di dalamnya masa yang digariskan oleh Gospel Gushterova. Kami ingin mengucapkan terima kasih khusus kepada keluarga Angelov kerana menjadi kolaborator mereka dalam pembinaan kuil gunung (lebih dari 1500 m di atas permukaan laut di Gunung Ograzhden) dari Roh Kudus, yang pentahbisannya pada tahun 2003, bersama dengan Katedral Kristus Juruselamat di Moscow, adalah pengisytiharan era yang akan datang nilai kerohanian. Kami berterima kasih kepada Velichka dan Bozhidar Angelov atas keramahan dan kemurahan hati mereka, atas perhatian, penjagaan, kegembiraan dan kehangatan ibu bapa yang mereka tunjukkan kepada kami semasa lawatan kami ke Bulgaria.


BAB 6. BERKAHWIN MONASTERI dan TEMPL untuk PEMBANGUNAN ANTI-KANSER "BESI"
Berkat biara dan kuil untuk pengembangan ubat anti barah "Iron" diterima dari Biara Epiphany-Anastasia Kostroma (Rusia) - secara tertulis pada Februari 2002, dari Biara Savvin-Storozhevskiy Zvenigorod (Rusia) - secara peribadi pada bulan April 2004, dari Svyato -Vvedensky Kiev Monastery (Ukraine) - secara bertulis pada Januari 2001, dari Svyato-Vvedenskaya Kozelskaya Optina Makariyeva Male Monastery (Rusia) - secara bertulis pada Januari 2002, dari Svyato-Grigorievsky Bizyukovsky Monastery dengan. Krasny Mayak, daerah Berislavsky, wilayah Kherson (Ukraine) - secara bertulis pada Januari 2001, dari Biara Valaam Transfigurasi Suci (Rusia) - secara langsung pada bulan Ogos 2001, dari Pertapaan Suci Male Smolensk Zosimova (Rusia) - secara bertulis pada bulan Februari 2002, dari Holy Biara Dormition di Ivanovo (Rusia) - secara bertulis pada Januari 2002, dari Biara Penyelamat dan Transfigurasi (Rusia) Savvatyevsky Solovetsky - secara peribadi pada bulan Disember 2001.


BAB 7. KELULUSAN PEGAWAI KEGIATAN UNTUK PEMBANGUNAN DADAH ANTI-KANSER "BESI"
Persetujuan pegawai untuk pengembangan ubat anti-barah "Iron" diperoleh dari Pejabat Pemerintah RF pada bulan Mei 2006, dari Jabatan Kesihatan Moscow pada bulan Jun 2006, dari Kementerian Kesihatan RF pada bulan Jun 2006, dari Kementerian Teknologi Maklumat dan Komunikasi RF pada bulan Jun 2006, dari Kementerian Kebudayaan dan Komunikasi Massa RF pada bulan Jun 2006, dari Kementerian Pendidikan dan Sains RF pada bulan Jun 2006, dari Pejabat Presiden RF pada bulan Jun 2006, dari Kabinet Menteri Kebawah Duli Yang Maha Mulia Raja Sepanyol di September 2006, dari Kabinet Menteri Kebawah Duli Yang Maha Mulia Ratu Denmark pada bulan September 2006, dari Kabinet Kebawah Duli Yang Maha Mulia Ratu Belanda pada bulan September 2006, dari Kabinet Presiden Republik Perancis pada bulan Oktober 2006, dari Kabinet Pangeran Monaco pada bulan Januari 2006 2007 tahun.

Pada masa ini (Disember 2009) perkembangan ubat berada pada tahap ujian klinikal.


KESIMPULAN
Masalah yang timbul pada abad ke-20 telah menjadi global. Penyelesaian teoritis masalah yang berkaitan dengan pencegahan bencana ketenteraan dan alam sekitar, pelaksanaan projek ilmiah dan budaya yang kompleks, pencarian aktif untuk memerangi AIDS dan barah boleh menjadi kuasa penyelidik swasta, tetapi pelaksanaannya memerlukan penglibatan potensi politik dan ekonomi banyak negara.

Penyelesaian untuk masalah rawatan barah adalah di persimpangan banyak ilmu. Perkembangan di sepanjang jalan "pengkhususan sempit", ciri semua bidang penyelidikan ilmiah pada abad ke-20, berubah menjadi kehausan untuk pendekatan yang luas dan umum yang akan membawa kepada penyebut umum dalam undang-undang fizik, kimia dan biologi, sejarah dan sejarah seni, psikologi, falsafah dan perubatan.

Pencarian untuk "undang-undang semula jadi" yang menyeluruh menjadi topik utama kajian ekstensif "Yayasan Sains Semula Jadi Abad ke-21", yang diterbitkan pada tahun 1998 di Moscow (rumah penerbitan "XXI Century. Transfiguration"), pada dasarnya membuka kursus sains untuk milenium berikutnya, yang membawa pembaca kepada idea dan tugas, yang menggambarkan arah sintesis saintifik moden. Dengan mempelajari buku ini, kita nampaknya kembali ke zaman para ahli falsafah kuno dengan pandangan holistik mereka terhadap dunia dan pemahaman tentang keharmonian tertinggi alam semesta. Tetapi integriti pandangan dunia zaman dahulu dianggap oleh kita dalam konteks pengetahuan sains moden, yang membolehkan buku ini menjadi gagasan sejati zaman moden dan, pada masa yang sama, melampirkannya pada tradisi kuat pemikiran Timur dan Eropah.

Kajian komprehensif gerakan dalam sistem non-inersia, putaran media bergerak, penerangan terperinci mengenai gerakan dalam pusaran menggunakan model mekanik kuantum, serta penerangan pusaran sfera dan struktur medan baru - bidang objek fizikal yang menyertainya - konsep berdasarkan teori medan bersatu yang mudah dibina, tingkah laku elemen zarah, molekul dan pembentukan mikrobiologi - ini jauh dari senarai masalah yang dipertimbangkan dalam buku ini.

Dari sudut sains ortodoks, buku "Fundamentals of Natural Science of the 21st Century" sangat kontroversial. Seperti kata-kata baru, kata ini melampaui kanon, belum memenuhi "niche" nya. Walaupun begitu, isu-isu yang dibincangkan di dalamnya dan pendekatan perbincangan ini sangat sesuai dengan arus evolusi mental zaman moden..

Rumus dan persamaan pembelajaran lebih mudah daripada mengikuti penaakulan fizikal dan memahami logik fenomena alam, yang sering kelihatan agak aneh. Dalam buku ini, pada tahap pemodelan saintifik berdasarkan idea integriti pusaran sfera, pengiraan revolusioner disajikan - seperti penemuan hukum induksi elektromagnetik, fenomena radiasi, pelepasan sinar-X, dll..

Keindahan dan ketertiban bahan yang dibentangkan dalam buku ini, dan yang paling penting, kesederhanaan idea dan kepentingan penerapan praktikalnya, kemungkinan besar, memungkinkan dalam beberapa dekad yang akan datang untuk membicarakan hipotesis ini sebagai "penemuan di hujung pen". Berkat kemahiran dan bakat banyak orang, 11 Ogos 1997. kerja-kerja penciptaan buku "Fundamentals of Natural Science abad ke-21" selesai.

Buku mengenai rawatan barah dan AIDS adalah kumpulan artikel ilmiah asli mengenai putaran dan heliks (siklikiti) perkembangan - proses yang mendasari banyak fenomena semula jadi, serta menentukan konsep ruang dan masa. Bermula pada tahun 1989 tahun yang lalu, karya ini, kami merancang bukan hanya untuk mengenal pasti prinsip-prinsip yang menyatukan pelbagai jenis pergerakan dan interaksi di alam, serta mencari titik hubungan antara sains semula jadi dan pengetahuan rohani, tetapi juga untuk membuat panduan metodologi, yang akan merangkumi beberapa cadangan teori mengenai penerangan kaedah ultrafizik (iaitu fizikal baru).

Dalam menyiapkan buku ini, kami ingin menawarkan alat yang berkesan dalam memerangi AIDS dan barah, serta mengetengahkan idea utama yang menghubungkan bidang sains semula jadi yang nampaknya sangat berbeza. Kami ingin menegaskan karya Tuhan di Bumi, untuk menyokong usaha jiwa untuk penciptaan, pengetahuan dan penciptaan bersama di antara semua orang yang melihat masa depan. Semasa menyiapkan penerbitan, keseluruhan persoalannya adalah sama ada kita dapat membina buku sedemikian rupa sehingga berjaya mensintesis pelbagai kaedah kognisi ilmiah dan memperkuat semangat para penyelidik yang paling berkebolehan dan bersungguh.

Mula menyiapkan penerbitan, kami mempertimbangkan kekurangan literatur semacam itu di Rusia, serta minat besar para saintis dalam masalah teori bidang bersatu dan rawatan AIDS dan barah..

Dengan mengandalkan khalayak profesional yang paling aktif dalam bidang perubatan, fizik dan falsafah, kami berusaha untuk mengambil kira minat generasi muda, yang baru memulakan perjalanan ke sains, dan untuk siapa buku ini dapat menjadi bantuan dalam penyediaan ujian dan bahan ujian. Kami mahu ia mengandungi sekurang-kurangnya inti utama dan visualisasi yang dapat membantu dalam pembuatan ciptaan bersama saintifik. Kami meneruskan dari fakta bahawa cara terbaik dan paling progresif untuk mengajar pemikiran dalam kategori sains semula jadi, selain menguasai prinsip asas, adalah dengan memberi pelajar konsep terperinci yang berasal dari keharmonian Roh Kudus dan mengikuti undang-undang asas yang menggambarkan tingkah laku objek fizikal. Oleh itu, semasa menyiapkan karya ini, kami beralih ke pelbagai bidang, yang secara organik mengikuti tugas yang ditetapkan. Buku ini ditujukan untuk pelajar universiti, institusi pendidikan peringkat tinggi dan menengah, serta pakar yang menangani isu-isu yang dibangkitkan di dalamnya..

Buku ini memberikan rasional untuk rawatan barah, AIDS dan penyakit virus lain melalui bidang bentuk yang menyertainya - komponen kompleks elektromagnetik, yang tidak dipertimbangkan oleh sains abad ke-20. Simetri pusaran sfera membolehkan kita membuat kesimpulan bahawa medan seperti itu wujud di dekat solenoid yang berfungsi dan di sekitar bentuk apa pun secara umum.

Jelas bahawa walaupun penukaran artikel menjadi bentuk yang mudah dibaca, walaupun setelah diproses dan disemak, memerlukan banyak masa. Pekerjaan seperti itu dijamin oleh perhatian profesional profesional dalam bidang perubatan, fizik, falsafah dan sains yang berkaitan. Kesukaran dalam kerja editorial, serta keperluan untuk mendapatkan buku ini ke tangan para penyelidik dan pengidap HIV secepat mungkin, menyukarkan penyelesaian teks, dan kita harus membatasi diri untuk membuat versi awal, tetapi sesuai untuk penerbitan, yang dapat digunakan dengan segera..

Ketika kami memulakan karya ini, ada pertanyaan - dapatkah kami menawarkan kaedah yang efektif untuk merawat AIDS dan barah, mengungkap mekanisme molekul yang mendasari mereka. Namun, selama bertahun-tahun, penyelesaian untuk masalah ini telah menghasilkan keseluruhan kajian putaran dan prospek yang berkaitan untuk pengembangan sains semula jadi dan kaitannya dengan yang benar - kepercayaan Trinitas Suci..

KEMULIAAN KEPADA TRINITI SUCI!


BIBLIOGRAFI
(Versi baru dan lengkap "Rawatan AIDS, barah dan IDA. Bibliografi" boleh didapati di http://www.proza.ru/2014/01/15/755 - ed.)

Sastera dalam bahasa asing (biokimia, perubatan)
Akerboom T., Gather M., Sies H. Metabolisme hiperoksida selular: peranan glutathione peroxidase dan katalase di hati. // Bui. Eur. Fisiopatol. Res. - 1981, ayat 17 (Tambahan), hlm. 221-227.
Arivazhagan S., Kavitha K., Nagini S. Erythrocyte lipid peroxidation dan antioksidan pada pesakit kanser gastrik. // Biokimia Sel. & Fungsi. - 1997, v. 15, N1, hlm. 15-18.
Briggs M.H. Heperoxaluria yang disebabkan oleh vitamin-C. Lancet, 1976.
Chance B., Sies H., Boveris A. Metabolisme hidroperoksida pada organ mamalia. // Fisiol. Pendeta - 1979, S9, N3, hlm. 527-605.
Demopoulos H.B., Seligman M.I., FlammF.S., Pietronigro D.D. Patologi radikal bebas dan peredaran mikro pada gangguan sistem saraf pusat utama. // Acta Physiol. Skandal. - 1980, v. 110, Bekalan. 492, hlm. 91-119.
Elferink J. G. R. // Ejen dan Tindakan. - 1987, v. 22, N3-4, hlm. 295-301.
Halliwell B., Gutteridge J.M. Kepentingan radikal bebas dan ion logam pemangkin dalam penyakit manusia. // Molec. Aspek. Med. - 1985, v. 8, hlm. 89-193.
Hershko C., Vitelis A., Braverman D.Z. Penyebab anemia kekurangan zat besi pada orang dewasa pada populasi pesakit. // Blut - 1984, v. 49, N4, hlm. 347-352.
106) Kono Y., Friovich J. Superoksida radang menghalang katalase. // J. Biol. Chem. - 1982, v. 257, hlm. 5751-5754.
Lyon E.S., Borden T.A., Ellis J.E. et al. Lithiasis kalsium oksalat dihasilkan oleh kekurangan piridoksin dan penghambatan dengan diet magnesium tinggi. // Melabur. Urol. - 1966, v. 4, hlm. 133.
Mylrone A.A., Collins H., Umbles C. et.al. Kegiatan Erythrocyte superoxide dismutase dan parameter lain status tembaga pada tikus asetat plumbum. // Toksikol. Permohonan Farmakol. - 1986, v. 82, N3, hlm. 512-520.
Pradhan D., Weiser M., Lumley-Sapanski K. Peroksidasi yang disebabkan gangguan organisasi lipid eritrosit. // Biochim. Biophys. Acta. - 1990, v. 1023, N3, hlm. 398-404.
Rimm E.B., Stampfer M.J., Ascherio A. Pengambilan vitamin E dan risiko penyakit jantung koronari pada lelaki. // N. Bahasa Inggeris J. Med. - 1993, v. 328-P, hlm. 1450-1456.
Shimuzu N., Kobayaschi K., Koichiro H. Tindak balas radikal superoksida dengan katalase. Mekanisme penghambatan katalase oleh radikal superoksidi. // J. Biol. Chem. - 1984, v. 259, N7, hlm. 4414-4418.
Williams H.E. Asid oksalat dan sindrom hiperoksalurik. // Ginjal Intern. - 1978, v. 13, ms 410-417.

Sastera dalam bahasa Rusia (biokimia, perubatan)
Agadzhanyan N.A., Makarova I.I. Pengaruh gangguan geomagnetik dan medan magnet yang dibuat secara buatan pada objek biologi pelbagai peringkat organisasi. M., 2000.
Alexandrova L.M. Keadaan permukaan eritrosit dalam dinamika proses tumor. // Soalan oncol. - 1986, ayat 32, no.3, hlm. 57-61.
Baraboy V.A. Mekanisme tekanan dan peroksidasi lipid. // Kejayaan terletak. biol. - 1991, t. 111, no. 6, hlm. 923-931.
Benson D., Michell N., Dicke D. Mengenai peranan penuaan dalam karsinogenesis. // Klinikal gerontol. - 1996, No. 2, hlm. 8-14.
Bordyushkov Yu.N., Goroshinskaya I.A., Frantsyants E.M., Tkacheva G.N., Throat E.I., Neskubina I.V. Perubahan struktur dan fungsional pada membran limfosit dan eritrosit di bawah pengaruh medan magnet bergantian. // Soalan sayang. kimia. - 1999, ayat 46, no. 1, hlm. 72-80.
Vladimirov Yu.A. Pengoksidaan radikal bebas lipid dan sifat fizikal lapisan lipid membran biologi. // Biofizik. - 1987, ayat 32, no.5, hlm. 830-844.
Georgiev G.P. Bagaimana sel normal berubah menjadi sel barah. // Soros. berpendidikan. zhurn. - 1999, No. 4, hlm. 17-22.
Goroshinskaya I.A., Golotina L.Yu., Gorlo E.I., Rovda T.A., Bordyushkov Yu.N. Perubahan mikroskopik membran limfosit dan eritrosit dalam darah pesakit barah. // Soalan sayang. kimia. - 1999, jilid 45, no. 1, hlm. 53-57.
Dvoretsky L.I. Anemia kekurangan zat besi. M., 1998.
Kavetskiy R.E. Interaksi antara organisma dan tumor. Kiev, 1977.
Kazakova L.M. Anemia kekurangan zat besi pada wanita hamil. // Sayang. menolong. - 1993, No. 1, hlm. 15-17.
Kirko G.E., Malkova G.I., Laizan L.K. dan Kelakuan jisim eritrosit lain dalam medan magnet. // Vestn. Udm. universiti. - 2000, No. 4, hlm. 38-46.
Korneva E.A., Golovko O.I., Kazakova T.V. Aspek biologi molekul interaksi sistem saraf dan imun. // Soalan sayang. kimia. - 1997, jilid 43, no.5, hlm. 321-328.
Kryzhanovsky G.N., Magaeva S.V., Makarov S.V. Neuroimmunopathology. M., 1997.
V.Z. Lankin Peroksidasi lipid enzimatik. // Ukr. biokimia. majalah. - 1984, ayat 56, no.3, hlm. 317-331.
Meerson F.Z., Kagan V.E., Prilipko L.L. et al. Pengaktifan peroksidasi lipid dalam tekanan kesakitan emosi. // Lembu. percubaan biologi dan perubatan. - 1979, No. 10, hlm. 404-406.
Paranich A.V., Romodanov E.A., Chaikina L.A. Perubahan adaptif dalam peroksidasi lipid dalam keadaan pendedahan kronik ke medan elektrostatik. // Jurnal fisiologi. I.M.Sechenov. - 1991, ayat 37, no.2, hlm. 113-116.
Petrov V.N. Fisiologi dan patologi metabolisme zat besi. L., 1982.
Rustamova M.S. Dinamika perubahan simpanan besi dalam tubuh wanita semasa kehamilan. // Soalan tikar perlindungan. dan kanak-kanak. - 1991, No. 1, hlm. 51-53.
Sokolovsky V.V., Goncharov L.L., Kiseleva N.N. dan sistem antioksidan badan yang lain di. tekanan bunyi. // Soalan sayang. kimia. - 1987, jilid 33, no. 6, hlm. 111-113.
Kronobiologi dan krononomik. Disunting oleh F.I. Komarov M., 1989.
Shepotinovsky V.I. Proses metabolik pada eritrosit dalam tekanan dan pengaruh yang melampau. // Fisiologi patologi dan terapi eksperimen. - 1984, No. 2, hlm. 70-74.
Shiffman F. J. Patofisiologi darah. Per. dari bahasa Inggeris. M., S.-Pb., 2000.
Emanuel N.N. Mekanisme fizikokimia pertumbuhan malignan. M., 1970.


Sastera dalam bahasa asing dan Rusia (fizik)
Imry Y., WebbW.A. Gangguan Kuantum dan Kesan Aharonov-Bohm // Saintis Amerika. - 1989, v. 260, N4.
Peshkin M., Tonomura A. Kesan Aharonov-Bohm. Springer-Verlag: Berlin, 1989).
Schwarzschild B. Arus dalam Pameran Cincin Logam Biasa Aharonov-Bohm Effect.//Phys. Hari ini - 1986, N39, hlm. 17-20.
Bogachek E.N., Krive I.V. Ailon Aharonov-Kasher dalam cincin magnetik mesoskopik // Huruf JETP. - 1991, ayat 54, no. 9, hlm. 506-509.
Smorodinsky Ya.A. Kesan Aharonov-Bohm // Phys. - 1990, ayat 160, no. 7, hlm. 168-169.

sastera tambahan
Atharvaveda. Kegemaran. Per., Komen. dan akan masuk. artikel oleh Elizarenkova T.Ya. M., 1995.
Bible. Buku-buku Kitab Suci Perjanjian Lama dan Baru. Kanonik. M., 1998.
Penatua Rusia yang hebat. Komp. Hegumen Aristarchus. M., 2000.
Kehidupan Orang Suci. Menurut panduan Chetykh-Menaion St. Dmitry of Rostov., V. 1-12. M., 1997.
Doa kepada kekuatan surgawi yang suci. Ahli Akidah Athonite kepada Tuhan Malaikat Michael dan Gabriel. Minsk, 2005.
Mengenai asas-asas kehidupan rohani. Koleksi bahan dari Holy Trinity Sergius Lavra. Sergiev Posad, 2001.
Koleksi lengkap karya St John Chrysostom, ayat 1-12. S.-Pb., 1898.
Gunung Suci Athos. Faridis Konstantinos. Thessaloniki, 2003.
Penatua Paisiy Svyatorets. Perkataan, ayat 1-3. Per. dari bahasa Yunani. lang. hieromonk Dorimedont. M. 2003.
Upanishad. Per. dari bahasa Sanskrit, terbitan., komen. dan dilampirkan. Syrkina A.Ya. M., 2000.


ISTILAH TERMA ONKOLOGI
(Versi "Kamus Istilah Onkologi" yang lebih baru dan lengkap boleh didapati di http://www.proza.ru/2014/01/14/730 - ed.)

DAN
Anemia darah adalah sekumpulan sindrom klinikal dan hematologi di mana keadaan umum adalah penurunan kepekatan hemoglobin dalam darah, lebih sering dengan penurunan serentak dalam jumlah sel darah merah, atau jumlah keseluruhannya.

Ankylostomiasis (ruam penambang, kudis tanah, klorosis Mesir) adalah helminthiasis dari kumpulan nematosis, yang disebabkan oleh cacing gelang parasit dari genus Ancylostoma. Ankylostomosis adalah salah satu penyebab utama anemia kekurangan zat besi, yang seterusnya membawa kepada barah..

Antigen - sebarang molekul yang secara khusus mengikat antibodi.

Antioksidan - sekumpulan sebatian aktif biologi yang terdapat dalam makanan dan meneutralkan radikal bebas dalam badan.

Apoptosis adalah kematian sel yang diprogramkan, proses penghancuran diri yang diatur pada tingkat sel, akibatnya sel tersebut terpecah menjadi badan apoptotik terpisah yang dibatasi oleh membran plasma.

Proses atropik - penurunan ukuran intravital organ atau tisu badan haiwan dan manusia, disertai dengan pelanggaran atau penghentian fungsi yang sesuai.

Penyakit autoimun - penyakit berdasarkan reaksi imun yang diarahkan pada organ atau tisu badan sendiri.

Asidosis - pergeseran keseimbangan asid-basa badan ke arah peningkatan keasidan (penurunan pH).


B
Tisu penghalang - tisu badan yang melakukan fungsi penghalang untuk meneutralkan bahan toksik.

Jam biologi organisma adalah orientasi organisma hidup pada waktunya, yang berdasarkan pada berkala proses fizikal dan kimia yang berlaku di dalam sel, disetel dalam setiap organisma dengan jangka masa hidupnya sendiri yang diukur dengan ketat.

Pengasingan diri bioenergetik dan biokimia badan - gangguan pertukaran tenaga antara biosfera, sfera tenaga Bumi dan badan, pemisahan badan dari fungsi penting dan reaksi terhadap keadaan luaran.

Sambungan bioenergetik badan dengan bumi - interaksi sistem tenaga badan dengan tenaga persekitarannya.

Lipid Bilayer - lapisan molekul berganda yang terbentuk oleh lipid polar dalam medium berair.


AT
Analisis vektor adalah cabang matematik yang memperluas kaedah analisis matematik kepada vektor dalam dua atau lebih dimensi, objek kajiannya adalah bidang vektor dan skalar.

Penyerapan zat besi dalam usus kecil - asimilasi sebatian besi besi dalam usus kecil, yang berlaku sebagai transformasi sebatian besi yang diambil dengan makanan di dalam badan di bawah pengaruh asid askorbik menjadi sebatian besi besi; interaksi dalam kandungan asid dalam sebatian besi besi dengan mukopolysaccharide (faktor Castle), membentuk makrokompleks kelenjar; pembentukan lumen duodenum dari kompleks kompleks kecil yang terdiri daripada zat besi, askorbat, asid sitrik, heksosa dan beberapa asid amino, khususnya sistein, - kompleks kecil diserap terutamanya di bahagian atas usus kecil; pempolimeran sebatian besi besi memasuki bahagian usus kecil, di mana pH lebih tinggi daripada di perut, ke dalam kompleks koloid, dan pembebasan besi yang diendapkan dari badan dalam bentuk hidroksida (III).

Sifat viskoelastik dan reologi membran sel - keupayaan untuk menghasilkan daya daya ricih dan mengalir seperti cecair likat dengan peningkatan tekanan secara beransur-ansur pada lapisan dua lipid, mencirikan kelancarannya.


D
Petunjuk hematologi - petunjuk keadaan organ dan sistem yang dikaji oleh hematologi (lihat Hematologi).

Hematologi adalah cabang perubatan yang mengkaji darah, organ hematopoietik, dan penyakit darah, mengkaji sebab dan keadaan penyakit, diagnosis, rawatan, ramalan dan pencegahan penyakit sistem darah yang mempengaruhi pengeluaran darah dan komponennya: sel darah, hemoglobin, protein darah, mekanisme pembekuan darah.

Hemoglobin adalah protein haiwan yang mengandungi zat besi kompleks dengan peredaran darah, mampu mengikat oksigen secara terbalik dan memastikan pemindahannya ke dalam tisu.

Hemotoxins - bahan yang berasal dari mikroba, tumbuhan atau haiwan yang merosakkan membran sel darah merah dan menyebabkan hemolisisnya.

Hemes - sebatian kompleks porfirin dengan besi besi, yang membawa satu atau dua ligan paksi.

Penjana medan yang menyertainya adalah alat yang membuat medan yang menyertainya (lihat. Medan pendampingan), yang dijelaskan dalam paten No. RF 21344129 sebagai "Peranti untuk mempengaruhi medan magnet pada objek biologi".

Hyperoxaluria adalah salah satu bentuk anomali dalam metabolisme asid oksalik dalam tubuh (oksalosa), di mana hanya sistem kencing yang terlibat dalam proses penyakit ini (nefrocalcinosis, urolithiasis).

Hypoxia - kebuluran oksigen pada tubuh secara keseluruhan dan organ dan tisu individu, disebabkan oleh pelbagai faktor.


E
Undang-undang semula jadi adalah undang-undang gerakan bulat yang menyeluruh, yang menentukan hubungan dan persetujuan antara bahagian dan fenomena alam semesta tunggal (harmoni alam semesta) dan menggambarkan simetri ruang dan ruang-waktu.


F
IDA (anemia kekurangan zat besi, sideropenia) adalah sindrom hematologi yang dicirikan oleh gangguan sintesis hemoglobin kerana kekurangan zat besi dan dimanifestasikan sebagai anemia.

Besi adalah unsur kumpulan kelapan dari periode keempat jadual berkala unsur kimia D.I. Mendeleev dengan nombor atom 26; dilambangkan dengan simbol Fe (Latin Ferrum).

"Zat besi" (ubat) adalah sediaan besi herba kompleks yang dijelaskan dalam paten No. RF 2381811 sebagai "Sarana untuk memulihkan darah dan kekebalan pada pesakit barah dan kaedah untuk penghasilannya", yang merupakan agen imunostimulasi yang memulihkan darah dan membolehkan tubuh menahan tumor dan zarah virus oleh anda sendiri.

Anemia kekurangan zat besi - lihat IDA.

Mekanisme kekurangan zat besi dari barah adalah serangkaian perubahan tenaga dan biokimia dalam tubuh yang menyebabkan bermulanya barah, melalui sembilan peringkat: 1) gangguan hubungan bioenergetik antara badan dan bumi kerana "penyumbatan" biokimia badan; 2) penurunan penggunaan oksigen, kekurangan oksigen semasa pertukaran sel; 3) pembentukan lebihan asid oksalik dan fitik; 4) pelanggaran metabolisme oksalat; 5) gangguan penyerapan zat besi dalam usus kecil; 6) IDA, pengaktifan radikal bebas dan sistem peroksidase; 7) disfungsi membran sel, ketidakstabilan membran sel; 8) pemusnahan imuniti sel dan tisu darah; 9) barah dengan kerosakan lebih lanjut pada sistem kencing.

Saluran gastrointestinal adalah sistem organ manusia yang direka untuk memproses dan mengekstrak nutrien dari makanan, menyerapnya ke dalam darah dan limfa dan mengeluarkan sisa-sisa yang tidak dicerna dari tubuh, yang merupakan bahagian dari sistem pencernaan manusia..


DAN
Ikuti pemancar medan - lihat Ikut penjana medan.

Pertahanan imun (tindak balas imun) - sistem untuk mengesan dan mengeluarkan agen asing dari organisma hidup.

Sistem kekebalan tubuh adalah subsistem yang wujud di vertebrata dan menyatukan organ dan tisu yang membebaskan tubuh daripada penyakit dengan mengenal pasti dan memusnahkan sel tumor dan patogen.

Toleransi imun - kekurangan tindak balas sistem imun terhadap antigen atau protein asing, akibatnya antibodi dan limfosit imun tidak terbentuk.

Fungsi imuniti limfosit - pelaksanaan imuniti tubuh yang diperoleh oleh limfosit, yang merupakan subtipe leukosit.

Petunjuk imunologi - petunjuk keadaan organ dan sistem yang dikaji oleh imunologi (lihat. Imunologi).

Imunologi adalah sains bioperubatan yang mengkaji reaksi tubuh terhadap struktur asing (antigen), mekanisme reaksi ini, manifestasi mereka, perjalanan dan hasilnya dalam kesihatan dan penyakit, dan mengembangkan kaedah penyelidikan dan rawatan.


KE
Membran sel (sitolemma, plasmolemma, membran plasma) - septum molekul yang memisahkan kandungan sel dari persekitaran luaran, memastikan integriti dan mengatur pertukaran antara sel dan persekitaran.

Metabolisme selular (metabolisme, metabolisme) - sekumpulan proses kimia yang berlaku pada organisma hidup dan menyokong kehidupan, membolehkan organisma tumbuh, membiak, mengekalkan strukturnya dan bertindak balas terhadap pengaruh persekitaran.


L
Perubatan "Besi" - lihat "Besi".

Lipid - sekumpulan sebatian organik semulajadi yang merangkumi lemak dan bahan seperti lemak.

M
Rentetan magnet adalah solenoid, panjangnya jauh lebih besar daripada diameternya.

Sindrom Malabsorpsi - kehilangan nutrien memasuki saluran pencernaan kerana penyerapan yang tidak mencukupi di usus kecil.

Enzim terikat membran - enzim yang merupakan sebahagian daripada membran sel, dikaitkan dengannya mengikut laluan metabolik dan memangkin proses selular.

Metabolisme - lihat Metabolisme selular.

Metabolisme sel - lihat Metabolisme sel.

Besi berkurang besi dalam logam - besi besi dikurangkan daripada serbuk bijih besi menggunakan karbon monoksida, hidrogen, amonia, karbon pepejal, atau gas dan karbon pepejal bersama pada suhu kira-kira 1000 darjah. Celsius.

Metastasis adalah fokus sekunder yang jauh dari proses patologi yang timbul ketika asal usulnya (sel tumor, mikroorganisma) bergerak dari fokus utama penyakit melalui tisu-tisu badan. Pergerakan dilakukan di sepanjang saluran darah (metastasis hematogen), di sepanjang saluran limfa (metastasis limfogen), atau di dalam rongga badan (metastasis implantasi). Proses pembentukan metastasis disebut metastasis. Selain sel stem kanser, persekitaran mikro mereka (ceruk sel stem) memainkan peranan penting dalam pembentukan dan penyebaran metastasis..

Mekanisme kanser - lihat Mekanisme Kekurangan Besi Kanser.

Mekanisme tindakan ubat anti-barah "Besi" - mekanisme tindakan pada organisma yang sakit dari ubat besi yang mengandung zat besi "Besi", mengarahkan mekanisme kekurangan zat besi pada arah yang berlawanan (lihat. Mekanisme kekurangan zat besi dari barah).

Microviscosity membran sel darah - lihat sifat elastik Visco-elastik dan reologi membran sel.


H
Neutron adalah zarah nuklear asas yang tidak mempunyai cas elektrik dan tergolong dalam kelas baryon.


TENTANG
Membran eritrosit adalah membran selular (plasma) yang membolehkan gas (oksigen, karbon dioksida), natrium, kalium dan ion air melewati.

Fosforilasi oksidatif adalah salah satu komponen pernafasan sel yang paling penting, yang berlaku pada septa mitokondria dan membawa kepada pengeluaran tenaga dalam bentuk ATP.

Metabolisme oksalat - pemeliharaan simpanan asid oksalik dalam badan, dihasilkan dari tiga sumber: makanan, asid askorbik (eksogen), dan metabolisme asid amino glisin dan serin (endogen).

Oxalosis (nefropati oksalat) - kerosakan ginjal yang disebabkan oleh gangguan metabolik dan pemendapan di ginjal dan organ dalaman lain dari garam asid oksalik dan disebabkan oleh hiperoksaluria.

Pesakit barah - menderita barah.

Penyakit onkologi (tumor, neoplasma, neoplasia, neoplasma) - proses patologi, yang diwakili oleh tisu yang baru terbentuk, di mana perubahan dalam alat genetik sel menyebabkan pelanggaran peraturan pertumbuhan dan pembezaan mereka.

Onkologi adalah cabang perubatan yang mengkaji tumor jinak dan ganas, etiologi dan patogenesisnya, mekanisme, corak kejadian dan perkembangan, kaedah pencegahan dan rawatan.


P
Patogen - mikroorganisma (kulat, virus, bakteria, dll), serta protein (prion) yang boleh menyebabkan keadaan patologi (penyakit) makhluk hidup lain.

Gejala utama kanser adalah penebalan darah dan cairan tubuh, penurunan pengambilan oksigen oleh tubuh, gangguan usus kecil, anemia kekurangan zat besi.

Sistem peroksidase tubuh - proses redoks dalam badan dengan penyertaan peroksidase, yang menjadi pemangkinnya - enzim yang terdapat terutamanya pada tumbuhan, yang juga terdapat dalam leukosit darah dan susu.

Sistem pencernaan manusia adalah sistem organ manusia yang mencerna makanan melalui pemprosesan fizikal dan kimianya, penyerapan produk pembelahan melalui membran mukus ke dalam darah dan limfa, serta penghapusan residu yang tidak diproses.

Membran plasma - lihat Membran sel.

Plasmolemma - lihat Membran sel.

Pemangkin medan - pecutan selektif (atau deselerasi) salah satu arah termodinamik yang dibenarkan dari reaksi kimia di bawah pengaruh elektrik, magnetik, ultra-elektrik (medan potensi vektor medan magnet) dan ultramagnetik (lihat medan yang menyertai), serta medan khas yang dibuat di sekitar bahan kimia lain proses (bidang kimia).

Medan di sekitar tubuh manusia - pelbagai medan dan radiasi yang dihasilkan oleh tubuh manusia dan sekitarnya: sinaran termal inframerah, sinaran termal radio-termal dan akustik, medan elektrik, medan magnet, "medan" opto-chemiluminescent, atmosfera kimia, medan pendamping.

Medan berpotensi - medan yang tidak menampakkan dirinya sebagai magnet atau elektrik, tetapi mempengaruhi tingkah laku neutron dalam eksperimen Aharonov-Kasher dan tingkah laku elektron dalam eksperimen Aharonov-Bohm (lihat kesan Aharonov-Bohm).

Penyediaan "Besi" - lihat "Besi".


R
Kanser - lihat Kanser.

Penyakit barah - lihat Penyakit onkologi.

Tumbuhan (herba) dari genus Mullein (lat.Verbascum) adalah genus tumbuhan dari keluarga Norichkov, yang diwakili oleh banyak spesies. Herba dari Mullein genus adalah tumbuhan perubatan yang juga digunakan untuk meningkatkan rasa dalam koleksi teh. Nama lain yang digunakan untuk tanaman genus Korovyakov adalah lilin Perawan, lilin Maria, lilin kerajaan, tongkat kerajaan, rumput api, rumput obor, bunga emas, telinga beruang.

Resipi penyediaan "Besi" - panduan penyediaan penyediaan "Besi", yang dijelaskan dalam paten No. RF 2381811 "Bermakna untuk memulihkan kekebalan darah pada pesakit kanser dan kaedah mendapatkannya".

Kekakuan lapisan dua lipid membran limfosit dan eritrosit darah - ketiadaan, mobiliti lipid bilayer yang tidak mencukupi berhubung dengan perubahan keperluan persekitaran luaran dan keadaan biokimia.

Rotor matematik (pusaran matematik) adalah pengendali vektor medan vektor yang menentukan berapa banyak dan ke arah mana medan dipintal pada setiap titik di ruang.


DARI
Penyembuhan diri badan - mengembalikan parameter fizikal badan ke petunjuk normal, meningkatkan keupayaan menyesuaikan diri setelah melakukan kerja fizikal.

Medan satelit - lihat Medan bersama.

Radikal bebas adalah zarah yang agak stabil tetapi tidak stabil yang mengandungi satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan pada shell elektron luar dan mampu wujud bebas.

Sideropenia - lihat IDA.

Simetri pusaran sfera adalah pelengkap bersama batang vorteks dan cincin pusaran sekitarnya, yang dijelaskan oleh persamaan analisis vektor (lihat Analisis vektor).

Kesan simpatomimetik - rangsangan sistem saraf simpatik, yang mempunyai kesan adrenergik (menyerupai tindakan norepinefrin).

Solenoid adalah gegelung silinder lapisan tunggal, yang gilirannya saling berdekatan satu sama lain, dan panjangnya jauh lebih besar daripada diameter.

Medan pendampingan (satelit, ultramagnetik) adalah medan fizikal asas, yang, bersama dengan medan potensi vektor, mempengaruhi tingkah laku neutron dalam eksperimen Aharonov-Kasher dan tingkah laku elektron dalam eksperimen Aharonov-Bohm.

AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrome) adalah kekurangan sistem kekebalan tubuh, yang ditunjukkan melalui kelemahan reaksi imun dan kecenderungan tubuh yang tinggi terhadap penyakit berjangkit, autoallergik, onkologi dan lain-lain. Tidak ada kesepakatan di kalangan ahli imunologi moden mengenai sifat AIDS yang menular: ada yang mengakui bahawa AIDS adalah penyakit berjangkit yang mempengaruhi komponen sistem imun, yang lain percaya bahawa sindrom imunodefisiensi bersifat tidak menular. Ini berlaku setelah banyak kes apabila hasil ujian AIDS berlalu di makmal yang berlainan pada masa yang sama saling bertentangan..

Alat "Besi" - lihat "Besi".

Tekanan adalah reaksi tidak spesifik (umum) badan terhadap kesan (fizikal atau psikologi) yang melanggar homeostasisnya; keadaan kedua-dua sistem saraf badan dan badan secara keseluruhan.


T
Herba dari genus Mullein - lihat Tumbuhan dari genus Mullein.

Gangguan trofik - perubahan proses biokimia pada tisu yang bersifat neurogenik, yang dimanifestasikan sebagai pelanggaran keseluruhan proses pemakanan sel yang memastikan pemeliharaan struktur dan fungsi tisu atau organ.


Mempunyai
Karbon monoksida - karbon monoksida: gas beracun tanpa warna, tidak berbau, dihasilkan oleh pembakaran bahan bakar fosil yang tidak lengkap yang terdapat dalam gas arang batu dan ekzos kenderaan.

Medan ultramagnetik - lihat Medan bersama.

Kaedah ultrafizik untuk rawatan barah dan AIDS adalah kaedah rawatan penyakit onkologi dan AIDS, yang merupakan kesan pada tumor balok yang diarahkan dari garis medan (ultramagnetik, satelit) yang menyertainya atau kesan pada tubuh pesakit yang "dimagnetkan" oleh medan yang menyertainya, yang tujuannya adalah untuk menghilangkan, menghilangkan dan menghilangkan manifestasi kanser, kekurangan imuniti dan perubahan patologi yang berkaitan.

F
Asas fizikokimia untuk menyimpan dan menghantar maklumat (termasuk maklumat genetik) - kesan putaran molekul dalam transformasi kimia, ditunjukkan dalam tindak balas yang melibatkan struktur polimer.

Kesan fizikokimia medan yang menyertainya pada objek - kesan medan yang menyertainya pada kinetik proses kimia enzimatik dan radikal, dalam kebanyakan kes terhadap pecutannya.

Asid fitik (asid heksafosforik myo-inositol) - Asid D-myo-inositol-1,2,3,4,5,6-heksakisdihidrofosforik, yang merupakan ester dari molekul enam atom polyal alkohol myo-isonitol dan enam residu asid ortofosforik.

Fosfolipid adalah ester alkohol polihidrat dan asid lemak yang lebih tinggi yang mengandungi residu asid fosforik dan kumpulan atom pelbagai sifat kimia yang berkaitan dengannya.

Prinsip asas pengembangan media mudah alih adalah undang-undang pengembangan bentuk, yang didasarkan pada interaksi dan saling melengkapi putaran ortogonal, digabungkan satu sama lain dan menciptakan ruang.

C
Cytolemma - lihat Membran sel.


H
Kompleks elektromagnetik empat kali ganda - kompleks medan fizikal, yang terdiri daripada medan elektromagnetik dan ultra-elektromagnetik, di mana medan elektromagnetik diwakili oleh medan magnet dan elektrik, dan medan ultramagnetik diwakili oleh medan ultramagnetik (yang menyertainya, medan satelit - lihat medan yang menyertai) dan ultra-elektrik (potensi vektor medan magnet) medan... (Klimenchuk I.E. Rawatan AIDS dan barah - abad 21. M., 1998).


U
Oksalat (asid etanedioik) adalah asid karboksilik tepu dibasik yang tergolong dalam asid organik kuat, memiliki semua sifat kimia ciri asid karboksilik, mengkristal dari larutan berair dalam bentuk kristal tidak berwarna, larut dalam air.


E
Perkumuhan - membuang bahan yang tidak diperlukan dari badan.

Pengekstrakan - kaedah pengekstrakan bahan dari larutan atau campuran kering menggunakan pelarut yang sesuai (pengekstrak).

Elektron adalah zarah unsur yang stabil dan bercas negatif, salah satu unit struktur utama jirim.

Enteropati adalah nama umum untuk penyakit usus.

Erythrocytes (sel darah merah) - sel darah vertebrata dan hemolymphs dari beberapa invertebrata (sipunculids, moluska bivalve), tepu dengan oksigen di paru-paru atau insang dan kemudian membawanya melalui badan haiwan.

Kesan Aharonov-Bohm (kesan Ehrenberg-Sidai-Aharonov-Bohm) adalah fenomena kuantum di mana medan elektromagnetik mempengaruhi zarah dengan muatan elektrik atau momen magnet walaupun di kawasan di mana kekuatan medan elektrik dan aruhan medan magnet sama dengan sifar, tetapi tidak sama dengan sifar potensi skalar dan / atau vektor medan elektromagnetik (iaitu, jika potensi elektromagnetik tidak sifar).

Kesan Aharonov-Kasher - diuji dalam eksperimen dengan sinar neutron terpolarisasi dalam vakum (A. Chimmino, J. Opat, E. Klein, University of Melbourne; G. Keizer, S. Werner, University of Missouri, 1989) kesan kemerdekaan kuantum fasa pada bentuk lintasan, yang fungsi gelombang zarah neutral dengan momen magnetik (neutron) memperoleh pintasan lengkap di medan elektrik dari filamen bermuatan seragam. Kesan Aharonov-Kasher berkaitan dengan kesan Aharonov-Bohm (lihat kesan Aharonov-Bohm).

Kesan menekan aktiviti virus dalam organisma hidup oleh medan yang menyertainya adalah fenomena transformasi dan kematian zarah virus apabila medan yang menyertainya bertindak pada mereka (lihat. Medan yang menyertai).

MENGENAI KONTRAKTOR
Ilya Klimenchuk dilahirkan di bandar Severomorsk (Rusia). Profil perniagaan: kepengarangan, perubatan barah dan AIDS, fizik bintang, indologi.

Velichka Hristova Angelova dilahirkan di kampung Ograzhden (Petrich, Bulgaria). Profil perniagaan: kepengarangan, geografi, arkeologi, teologi.

Ivan Schegolsky dilahirkan di kampung Nemyriv (Lviv, Ukraine). Profil perniagaan: Kepengarangan, Perubatan Herba, Kanser dan Perubatan AIDS.


MENGENAI TEMPAT MENULIS BUKU
Karya terakhir buku ini berlaku pada tahun 2008 di Moscow (Rusia) di ul. Indah berhampiran Serebryany Bor - kawasan simpanan semula jadi di lokasi bekas volos Vsekhsvyatskaya di daerah Moscow.

Serebryany Bor adalah kawasan semula jadi yang kaya dengan sumber air dan alam semula jadi yang terpelihara. Ia dikenal sebagai sudut alam, penuh dengan binatang, burung dan ikan, yang juga dibuktikan dengan nama daerah di mana ia berada - Mnevniki - dari ikan "mni" (burbot), yang pada masa dahulu dibekalkan ke meja raja. Nama tempatan Shchukino dan Strogino (dahulunya Ostrogino) dikaitkan dengan memancing. Di sini, air dari sungai terpanjang di Eropah, Volga, datang ke Moscow melalui terusan yang dibina khas. Ini membolehkan mengekalkan paras air yang tinggi di Sungai Moscow, dan perairan yang memasuki kota dari sini sangat bersih. Keputihan dan ketelusan alam setempat, bersama dengan kuil dan rumah lama, menggemari orang-orang sezaman, menjadikan pemikiran itu memberi inspirasi dan jelas.

Anda boleh pergi ke Serebryany Bor di Moscow dengan metro st. "Shchukinskaya", kemudian dengan trem No. 23, 28K ke perhentian. "Prospek Marsekal Zhukov" (setelah 7 perhentian, final), kemudian berjalan ke cadangan "Serebryany Bor".