Kanser bibir: tanda, peringkat, gejala pertama, rawatan

Karsinoma

Sebarang tumor malignan berbahaya untuk kerahsiaannya. Sebagai peraturan, sejumlah besar masa berlalu dari awal pertumbuhan hingga saat pengesanannya. Tumor mempunyai masa untuk menyebar ke seluruh badan dan mempengaruhi kelenjar getah bening. Tidak seperti kebanyakan barah, barah bibir sering didiagnosis pada peringkat awal. Oleh kerana lokasi ini, ia dapat dengan mudah dikesan dan dirawat tepat pada waktunya..

Harus diingat bahawa dalam 98% kes, tumor mempengaruhi bibir bawah. Perkembangan barah di bibir atas adalah casuistry - hanya beberapa lusin kes yang didaftarkan di dunia. Mengingat titik ini, dalam kebanyakan kes adalah mungkin untuk mengecualikan kehadiran proses onkologi, dengan kekalahan bibir atas.

Apa itu barah bibir

Walaupun penggunaan istilah "barah" meluas, tidak semua pesakit memahami intinya. Apa yang dia suka? Biasanya, seluruh badan terdiri daripada sel dan serat tisu penghubung. Sekumpulan sel yang serupa membuat tisu (otot, epitelium, kelenjar, dll.) Yang membentuk organ (kulit, ginjal, hati, dll.).

Bahagian dangkal bibir terdiri daripada beberapa lapisan sel rata yang sama, disusun mengikut urutan tertentu. Dengan perkembangan proses barah, beberapa di antaranya berubah - mereka mempunyai bentuk yang berbeza, mengubah metabolisme dan daya tahan terhadap pelbagai faktor fizikal (panas, sejuk, radiasi). Walau bagaimanapun, perubahan yang paling penting berlaku dalam genetik sel-sel ini - mereka mula membahagi secara tidak terkawal..

Kanser bibir (karsinoma sel skuamosa) adalah penyakit kronik di mana terdapat perubahan struktur normal sel dan pembiakannya yang berlebihan

Mengapa ia membahayakan badan

Sel-sel kanser mempunyai perubahan dalam metabolisme, itulah sebabnya mereka menghasilkan zat yang meracuni manusia. Setelah berkembang biak cukup, mereka dapat menyebar ke seluruh badan, menyaring sel barah ke organ penting: jantung, paru-paru, ginjal, hati, dan lain-lain. Pesakit dengan barah tahap 4, paling kerap, tidak mati kerana adanya sel yang berlipat ganda, tetapi kerana fungsi organ di atas tidak mencukupi..

Di samping itu, proses ganas mempengaruhi kelenjar getah bening seseorang dan mengganggu fungsi sistem imun. Oleh kerana itu, seorang pesakit barah bibir lebih mudah terkena jangkitan virus dan bakteria..

Penyebab barah bibir

Mengapa barah bibir muncul sehingga kini tidak jelas. Dalam kebanyakan kes, permulaan tumor sering didahului oleh beberapa jenis proses keradangan kronik. Faktor berikut boleh menyebabkannya:

  • Jangkitan kronik / berulang pada bibir bawah (cheilitis bakteria atau virus);
  • Trauma mekanikal kekal ke bibir - kehadiran gigitan tidak teratur, hujung gigi karious yang tajam, gigi palsu yang dibuat dengan tidak betul, dan lain-lain;
  • Kerosakan kimia / haba yang kerap pada kulit bibir - tidak diketahui secara pasti sama ada barah bibir boleh timbul akibat merokok, minum alkohol atau makanan panas, tetapi semua faktor ini dapat menyumbang kepada perkembangan proses onkologi;
  • Bahaya pekerjaan - sentuhan kulit secara berkala dengan pelbagai sebatian logam berat (bismut, merkuri, antimoni, dan lain-lain), wap arsenik, alkali / asid;
  • Keadaan iklim tertentu - pemanasan berterusan / hipotermia pada kulit wajah, mengubah mod insolasi (penyamakan dengan mod matahari yang agresif) sebagai faktor risiko barah bibir.

Juga, peranan penting tergolong dalam keturunan manusia. Sekiranya saudara terdekat mempunyai proses onkologi (ganas dan jinak) atau kecurigaan terhadapnya, ini dianggap sebagai faktor risiko penting untuk barah..

Penyakit bibir prakanker

Dalam banyak kajian klinikal, doktor telah mengetahui bahawa ada penyakit yang selalu berubah menjadi barah bibir. Mereka dipanggil syarat wajib (sinonim - wajib) prakanker. Proses ini dapat diperlahankan dan bahkan dihentikan sepenuhnya, bagaimanapun, hanya jika pesakit diberi rawatan yang mencukupi dan melakukannya secara berkala.

Juga, ada penyakit yang sangat mungkin menyebabkan barah sel sel skuamosa tanpa terapi yang tepat. Mereka dipanggil pendahuluan pilihan (sinonim - mungkin).

Prakanker wajib

Hanya ada tiga penyakit yang tergolong dalam kumpulan ini. Mereka berbeza dengan taktik penampilan dan rawatan, tetapi mereka mempunyai satu kesamaan - masing-masing lambat laun akan memasuki peringkat awal barah bibir. Penerangan ringkas mengenai keadaan prakanker dan gejala ciri mereka ditunjukkan di bawah:

Hakisan berterusan di permukaan bibir, merah jambu atau pucat. Kecacatan ini berterusan selama beberapa bulan, selepas itu mereka sembuh sendiri. Luka tidak berdarah, dan tidak ada kemerahan atau sakit di sekitar bibir.

Kambuhan penyakit berlaku selepas 1-3 bulan.

Nama penyakit iniTanda-tanda luaran penyakit ini
Haylit Manganotti
Hiperkeratosis terhadDengan patologi ini, kawasan kecil dapat dijumpai di permukaan bibir, ditutup dengan lapisan sisik bersenandung. Memisahkannya sendiri biasanya sukar. Epitel pendarahan dijumpai di bawah lokasi keratinisasi. Timbangan boleh naik di atas kulit yang tidak berubah atau tenggelam di dalamnya.
Prakarser ketakutanDari luar, ia kelihatan seperti simpul kecil (3-9 mm). Ia terletak di permukaan kulit bibir, mempunyai warna merah jambu merah atau pucat dan ditutup dengan sisik kecil.

Setiap penyakit ini agak mudah dikesan, kerana ciri-ciri tanda luaran. Sekurang-kurangnya kecurigaan mengenai prakanker bibir wajib, anda harus segera berjumpa doktor.

Prakanker pilihan

Ini adalah kumpulan yang lebih besar, yang diwakili oleh penyakit berikut:

  • Chilitis kronik adalah keradangan pada selaput lendir dan kulit bibir yang berlangsung lebih lama daripada dua bulan. Sebabnya boleh berbeza: alahan, pencemaran bakteria atau virus, jangkitan kulat, dan lain-lain;
  • Stomatitis radiasi adalah bentuk keradangan mukosa mulut yang paling teruk (khususnya, proses alveolar). Selalunya, ia berlaku selepas terapi radiasi atau bekerja dengan isotop radioaktif;
  • Leukoplakia - keratinisasi semua selaput lendir rongga mulut, yang disertai dengan gejala keradangan (sakit ketika mengunyah, kemerahan membran mukus, edema, pendarahan gusi adalah mungkin);
  • Papilloma adalah tumor jinak pada sel kulit bibir. Secara luaran, ia kelihatan seperti formasi bulat, agak menonjol di anterior. Warnanya tidak berbeza dengan tisu di sekitarnya;
  • Keratoacanthoma adalah pembengkakan bibir yang lain, berbentuk bulat atau bujur dengan sedikit kemurungan / ulser di bahagian tengah. Hilang dengan sendirinya dalam beberapa bulan (hingga 6).

Penyakit ini tidak selalu membawa kepada barah bibir bawah, tetapi kehadirannya adalah tanda prognostik yang tidak baik. Terapi tepat pada masanya menghalang perkembangan proses ganas, yang jauh lebih sukar untuk disembuhkan daripada prakanker.

Gejala barah bibir

Tanda-tanda barah pertama

Sebagai peraturan, perubahan luaran pada bibir muncul lebih lambat daripada tanda-tanda keracunan tumor. Pesakit mungkin mengadu kelemahan berterusan, yang berterusan sepanjang hari. Terdapat penurunan selera makan dan sedikit penurunan berat badan (dalam 2-3 kg). Pesakit sering bimbang tentang sakit kepala dan demam ringan dalam jangka masa yang lama (hingga 37.8 ° C).

Tanda-tanda barah bibir ini mungkin satu-satunya manifestasi penyakit ini. Sebagai peraturan, tanda-tanda luaran tumor mula muncul beberapa minggu atau bahkan beberapa bulan setelah perkembangan mabuk..

Seperti apa barah bibir?

Di kawasan bibir bawah, kawasan kecil terbentuk, ditutup dengan kerak kelabu. Sebagai peraturan, ia naik agak di atas kulit sekitarnya. Pada peringkat awal penyakit, sakit tanpa rasa sakit pada palpasi dan jauh lebih padat daripada tisu bibir yang tidak berubah.

Sekiranya anda mengeluarkan kerak, maka di bawahnya anda dapat menjumpai benjolan merah dengan pelbagai ukuran, melekat kuat pada kulit.

Perkembangan barah bibir

Sekiranya, apabila terdapat tanda-tanda pertama barah bibir, rawatan tidak dimulakan, tumor akan terus berkembang. Ukurannya akan bertambah besar, berbentuk simpul besar dan akan menjangkiti tisu di sekitarnya. Pesakit akan mengalami simptom baru seperti:

  • Kesakitan di bibir bawah boleh bervariasi, dari rasa tidak selesa hingga kerengsaan kesakitan yang tidak dapat ditanggung. Sebagai peraturan, ia meningkat dengan palpasi;
  • Bibir gatal;
  • Kesukaran makan - kerana kesakitan, pesakit mengetap bibir bawah.

Pada sebilangan pesakit, sebahagian daripada tisu tumor mungkin mengalami nekrotik sendiri (mati). Seperti apa barah bibir dalam kes ini? Ia akan berbentuk ulser. Di bahagian tengah, kemurungan akan ditentukan dengan tepi yang tidak rata, tidak menyakitkan ketika menyiasat. Terdapat pengetatan kulit yang ketara di sekitar tepinya, yang boleh meluas ke dagu atau pipi.

Dengan proses yang berpanjangan, barah bibir mula mempengaruhi kelenjar getah bening di sekitarnya (dagu, oksipital, serviks, dll.) Dan menyebarkan metastasis - bahagian sel tumor. Sekali di pelbagai organ, mereka terus berkembang biak, yang menyebabkan gangguan fungsi vital.

Tahap barah bibir

Dalam diagnosis pesakit, tahap kanser bibir mesti ditunjukkan, misalnya - Karsinoma sel skuamosa bibir bawah, tahap III (T2N1M0). Untuk apa huruf-huruf TNM ini, nombor yang dilampirkan dan panggungnya? Semua sebutan yang ditunjukkan dalam diagnosis diperlukan untuk satu tujuan - untuk menentukan prevalensi barah di dalam badan.

Klasifikasi TNM adalah singkatan untuk tiga perkataan yang mencirikan tumor malignan:

  • Saiz tumor (Tumor) - boleh mengambil nilai dari 1 hingga 4. Sekiranya barah diberikan nilai T1-T3, ini bermakna hanya tisu bibir yang terjejas. T4 ini adalah, sebagai peraturan, tumor yang tidak dapat dikendalikan yang telah tumbuh ke organ sekitarnya (rahang, lidah, faring, dll.);
  • Penglibatan nodus limfa (Nodus)
    • N0 - tiada kerosakan pada kelenjar getah bening.
    • N1 - sedikit peningkatan pada satu kelenjar getah bening berdekatan (sehingga 3 cm);
    • N2 - jika dalam satu nodus limfa terdapat fokus pertumbuhan barah yang besar (simpul lebih dari 6 cm) atau di beberapa nod fokus kecil (hingga 6 cm);
    • N3 - beberapa kelenjar getah bening diperbesar dengan ketara (lebih daripada 6 cm).
  • Kehadiran metastasis (Metastasis) - ketiadaan metastasis ditunjukkan oleh M0. Ketersediaan - M

Memandangkan tiga perkara ini, tahap barah terdedah:

PentasTNM
Saya100
II200
III300
1-310
IV400
Apa-apa nilai2/30
Apa-apa nilaiApa-apa nilai1

Mengapa anda perlu mengetahui tahap barah bibir? Taktik doktor, pilihan kaedah rawatan dan prognosis untuk pesakit akan bergantung kepada ini. Masalah ini harus ditangani dengan sangat teliti dan semua kaedah diagnostik yang diperlukan harus digunakan untuk menentukan sejauh mana tumor..

Diagnostik kanser bibir

Adalah mungkin untuk mengesan tumor di bibir bawah dengan mata kasar, namun, agar diagnosis dapat dipercayai, ia mesti disahkan dengan kaedah penyelidikan makmal. Adalah mungkin untuk mengkaji penyebaran tumor, kehadiran metastasis dan kerosakan pada kelenjar getah bening menggunakan diagnostik instrumental.

Diagnostik makmal

Pemeriksaan sitologi

Sehingga kini, kaedah ini adalah "standard emas" dalam diagnosis sebarang barah. Prinsipnya mudah - anda perlu mengambil sampel sel dari kawasan yang mencurigakan, noda dan melihatnya di bawah mikroskop. Sekiranya mereka berbeza dari yang normal atau pembahagiannya berlebihan diperhatikan, ini adalah pengesahan yang boleh dipercayai mengenai sifat penyakit barah..

Terdapat beberapa kaedah untuk mengumpulkan sel: mengikis, tusukan (tusukan dan aspirasi), potongan tipis dengan pisau bedah atau konkotom, dll. Kaedah pilihan ditentukan secara individu oleh ahli onkologi.

Penyelidikan biomarker

Sel barah mengeluarkan bahan kimia khas yang dapat dijumpai dalam darah pesakit. Kaedah ini digunakan lebih jarang daripada sitologi, kerana harganya mahal dan tidak cukup tepat (kebarangkalian kesalahan adalah 15-24%). Sebagai peraturan, biomarker diperiksa sekiranya mustahil untuk melihat sel-sel di bawah mikroskop atau doktor mempunyai keraguan tentang diagnosis yang betul.

Penanda P53 dan KI-67 adalah khusus untuk barah bibir.

Diagnostik instrumental

X-ray rahang bawah

Kaedah yang paling mudah diakses yang membolehkan anda menilai kehadiran / ketiadaan pertumbuhan barah ke dalam tulang. Ketepatannya jauh lebih rendah daripada CT, namun, kerana harganya yang rendah, ia semakin meluas. Di T4 pada gambar penglihatan anda dapat melihat pusat pemadaman, bentuk tidak teratur. Sebagai peraturan, ia mengarah ke arah yang berbeza - ini adalah tanda ciri pertumbuhan barah..

CT, MRI kawasan muka dan leher

Kaedah penyelidikan ini membolehkan anda menilai secara tepat penyebaran barah di kawasan yang ditentukan. Dengan bantuan MRI, kerosakan pada tisu lembut (lidah, faring, kelenjar getah bening, dll.) Dinilai. Pada tomogram yang dikira, perubahan pada tulang ditentukan dengan lebih baik.

Diagnostik pendarfluor

Kaedah moden untuk menilai pertumbuhan tumor. Dengan bantuan alat khas yang memancarkan gelombang frekuensi tertentu, tisu yang mencurigakan diperiksa. Kaedahnya benar-benar selamat, tidak ada penyinaran manusia. Dari segi ketepatan, ia setanding dengan MRI atau CT. Kekurangan - kelaziman rendah di Persekutuan Rusia.

Rawatan

Berdasarkan apa rawatan barah bibir? Sel-sel tumor kurang tahan terhadap pelbagai faktor luaran seperti sejuk, radiasi, sinar ultraviolet, dll. Kesemuanya memusnahkan tisu yang berubah, meninggalkan yang sihat secara praktikal..

Kaedah rawatan dipilih bergantung pada tahap penyebaran barah bibir bawah ke seluruh badan. Sebaiknya gunakan kaedah tempatan jika:

  • jika dia mengehadkan bibir bawah dan tisu yang mendasari;
  • tidak menyaring di kelenjar getah bening;
  • tiada metastasis pada organ lain.

Dengan kata lain, mereka digunakan untuk T1-4N0M0. Dalam kes lain, jika kelenjar getah bening rosak atau metastasis muncul, kemoterapi digunakan.

Rawatan topikal

Kaedah cryosurgical

Teknologi baru ini dapat meningkatkan prognosis pesakit selepas rawatan dan mengurangkan risiko berulang penyakit. Prinsip kaedahnya adalah seperti berikut: pertama, barah bibir dan kawasan di sekitarnya dirawat dengan selesema, setelah itu tisu yang terkena dipotong dengan pisau bedah atau dibekukan (dengan argon-plasma, modifikasi listrik atau pisau bedah lainnya). Selsema merosakkan sel-sel barah dan membuat batang yang menggambarkan, membolehkan pakar bedah melakukan operasi dengan ketepatan tinggi.

Kaedah sinaran + pembedahan

Gabungan pembedahan membuang barah bibir dan penyinaran kawasan yang terjejas telah tersebar luas di Rusia. Selepas pembuangan tumor, ada kemungkinan sel-sel yang tidak normal akan kekal. Untuk akhirnya memusnahkan sisa-sisa ini, memelihara tisu yang sihat, digunakan radiasi radioaktif yang disasarkan.

Terapi fotodinamik

Kaedah paling moden yang terbukti sangat berkesan dan selamat. Ia memerlukan tiga komponen:

  • Photosensitizer - ubat yang meningkatkan kepekaan sel barah terhadap sinar ultraviolet;
  • Sumber cahaya ultraviolet;
  • Akses oksigen ke kawasan yang terjejas.

Pesakit disuntik dengan ubat fotosensitizer khas, setelah itu mereka menyasarkan barah bibir dengan sinar ultraviolet. Dengan terapi fotodinamik, praktikalnya tidak ada reaksi sampingan, dan terdapat sebilangan kecil kambuh. Malangnya, di Rusia kaedah ini sangat terhad, kerana kosnya tinggi.

Prinsip kemoterapi

Sekiranya tumor sudah merebak ke seluruh badan, praktikalnya tidak berkesan untuk hanya mempengaruhi barah bibir bawah. Ini tidak akan menghentikan perkembangan barah, tetapi dalam beberapa kes, ia dapat memperbaiki keadaan pesakit. Sekiranya terdapat metastasis ke organ dan kelenjar getah bening, kemoterapi adalah rawatan yang disukai..

Pada masa ini, terdapat sebilangan besar ubat yang menghambat pertumbuhan barah dan memusnahkan sel-sel yang diubah. Hanya pakar onkologi yang dapat memilih kombinasi ubat yang optimum dan membuat preskripsi yang mencukupi..

Ramalan

Dengan rawatan tepat pada peringkat awal barah bibir (hingga yang ketiga), prognosisnya baik. Penggunaan kaedah moden memungkinkan untuk memastikan kadar kelangsungan hidup selama 5 tahun hampir 90% pesakit. Kekambuhan tumor berlaku pada 30-34% kes.

Sekiranya barah bibir dikesan pada tahap 4, sering kali mustahil untuk menyembuhkan penyakit ini. Oleh kerana sangat sukar untuk menghilangkan semua fokus pertumbuhan tumor (metastasis, lesi kelenjar getah bening, tisu kepala). Pengampunan dapat dicapai pada 20-30% pesakit. Jika tidak, rawatan paliatif digunakan untuk melegakan gejala..

Soalan lazim dari pesakit

Ia bergantung pada organ yang terjejas. Sekiranya metastasis dijumpai di paru-paru, maka sesak nafas, batuk kering, sakit dada mungkin berlaku. Kerosakan ginjal dapat dimanifestasikan oleh pelanggaran fungsi mereka (produk pembusukan yang tertunda dalam darah, kencing kerap), sakit di kawasan lumbal. Metastasis jantung dapat memprovokasi perkembangan sakit dada, edema pada kaki, sesak nafas.

Kemungkinan besar, ini adalah reaksi pasca-radiasi. Oleh kerana terdedah kepada radiasi radioaktif, ujung saraf dapat rusak dan gejala di atas mungkin terjadi.

Dalam kes ini, adalah perlu untuk membius pesakit dengan secukupnya dan memberikan penjagaan yang berkualiti: memberi makan (mungkin melalui tabung), menukar seluar dalam dan linen tempat tidur, aktiviti fizikal yang minimum. Tramadol secara amnya merupakan pilihan pertama untuk menghilangkan rasa sakit. Sekiranya tidak berkesan, doktor menetapkan analgesik narkotik.

Pada masa ini, terdapat teknik cantuman kulit yang membolehkan anda menutup kecacatan selepas pembedahan. Mereka hanya digunakan oleh klinik plastik khusus..

Dilarang sama sekali. Apa-apa fisioterapi merangsang pertumbuhan saluran kanser, yang akan menyebabkan perkembangan penyakit ini.

Kanser bibir

Kanser bibir adalah neoplasma yang berkembang pesat yang berkembang dari sel epitelium skuamosa pada bibir bawah atau atas. Mudah terlepas penyakit ini pada peringkat awal perkembangannya. Tahap lanjut tidak boleh dirawat, orang itu menderita, kesihatannya merosot. Penting untuk tidak melewatkan permulaan penyakit ini dan mengambil langkah segera untuk menyembuhkannya. Penyakit ini mempunyai kod mengikut ICD-10 C00.

Dengan cepat merebak, sel barah menjangkiti organ yang sihat yang terletak berhampiran dengan lesi. Proses mempengaruhi kawasan yang terkena bentuk dos dan campur tangan pembedahan adalah sukar. Prognosis kelangsungan hidup pada peringkat awal penyakit ini sangat bagus. Dengan barah maju, rawatan positif tidak mungkin.

Perlu dipertimbangkan lokasi fokus tumor barah. Orang itu sering melihat di cermin. Ini menjadi kelebihan yang tidak dapat dipertikaikan untuk pengenalan pantas isyarat tubuh mengenai penyakit organ. Statistik menunjukkan: dengan 100% kes manifestasi penyakit ini, 98% adalah lesi pada bibir bawah, selebihnya 2% tergolong dalam penyakit bibir atas. Kanser muncul di bibir bawah lebih kerap. Kanser bibir atas adalah pengecualian daripada peraturan barah. Dalam perubatan, ini disebut casuistry..

Kanser sebagai penyakit

Penting untuk memahami jenis penyakit apa itu barah. Nama itu tidak asing lagi bagi orang dewasa. Mengapa kerosakan fungsi onkologi berlaku di dalam badan - fenomena yang tidak dikenali oleh banyak orang.

Dengan mempertimbangkan tubuh sebagai sistem, kita melihat bahawa organ terdiri daripada sel dan tisu penghubung. Jenis sel tertentu membentuk tisu yang membentuk organ.

Melihat struktur bibir, dapat dilihat bahawa lapisan atas terdiri daripada sel rata yang berada dalam urutan set. Dengan perkembangan penyakit, integriti struktur dilanggar, beberapa sel diubah. Berubah ke luar, mereka mengubah komposisi dalaman, metabolisme yang sama sekali berbeza berkembang, dan penentangan terhadap faktor luaran terganggu. Sel yang terjejas tidak bertolak ansur dengan perubahan iklim di persekitaran: sejuk, panas, radiasi. Selanjutnya, penyimpangan genetik berlaku, sel mula membahagi dengan cepat. Ini adalah karsinoma sel skuamosa. Statistik perubatan menunjukkan bahawa lelaki lebih cenderung menghidap barah.

Gangguan negatif dengan badan

Mengubah metabolisme yang berterusan, sel yang berpenyakit menghasilkan bahan toksik. Interaksi rapat dengan sel organ yang sihat menyebabkan kekalahannya. Mana-mana organ manusia boleh terjejas: jantung, ginjal, hati, kelenjar getah bening. Jangkitan organ penting penting boleh membawa maut kepada barah. Pesakit dengan tahap barah terakhir, sudah cukup terkena onkologi, tidak akan dapat keluar dari penyakit itu sendiri. Pesakit mati dengan kerosakan organ yang serius.

Kesan yang merugikan semasa penyebaran mengganggu sistem imun. Badan berhenti bertindak balas dengan cepat terhadap serangan mikroba yang menyakitkan yang aktif dan ARVI kerap bermula, walaupun ini belum pernah terjadi sebelumnya.

Punca penyakit

Terdapat pendahulu penyakit yang secara tidak langsung menyebabkan kerosakan maut. Seseorang tidak memperhatikan kesihatan, memberi kesan untuk merosakkan daya hidupnya. Ekologi dikenakan, segala macam luka yang tidak dirawat pada satu masa. Ini adalah proses kronik dalam tubuh yang sering menjadi pendorong perkembangan penyakit onkologi. Berikut adalah senarai sebab mengapa seseorang terdedah kepada sel barah:

  • Jangkitan bibir bawah yang kerap (keradangan sempadan, lesi membran mukus atau kulit bibir dengan mikroorganisma bakteria dan virus).
  • Gigitan yang tidak betul, hujung gigi karies yang tajam, gigi palsu yang tidak sesuai - semua yang menyebabkan kerosakan mekanikal pada bibir.
  • Pengaruh haba atau kimia, termasuk dari alkohol, snus, atau makanan panas.
  • Jejak profesion dalam pengeluaran berbahaya (bekerja dengan bahan berbahaya, logam berat, wap alkali, asid dan racun).
  • Kesan persekitaran (perubahan iklim yang kerap, penyamakan yang agresif, hipotermia atau terlalu panas).
  • Keturunan.

Penyebab barah yang disenaraikan mempunyai kesan negatif terhadap kesihatan manusia. Cara untuk meminimumkan kejadian penyakit ini adalah dengan memberi sokongan tepat pada masanya kepada tubuh dalam bentuk langkah pencegahan:

  • perhatikan langkah keselamatan di tempat kerja;
  • gunakan kosmetik pelindung;
  • tidak termasuk ketagihan alkohol yang berbahaya;
  • berhenti merokok;
  • mengurangkan tekanan mekanikal.

Keadaan prakanker

Sebab-sebab yang disenaraikan di atas hanyalah sebahagian kecil dari potensi barah. Penyakit diketahui kemudian dicampur dengan barah. Statistiknya adalah seperti berikut: penyakit yang tidak secara langsung menjadi sumber penyakit menyebabkan onkologi jika tidak dirawat. Dengan prognosis ini, dengan kebarangkalian 100%, patologi yang muncul akan berkembang menjadi barah..

Penyakit seperti itu disebut penyakit wajib. Hanya dengan terapi berterusan dan pendekatan rawatan yang kompeten, ada kemungkinan memperlambat proses atau menghapuskannya sepenuhnya. Tetapi hanya apabila langkah pencegahan biasa diambil.

Penyakit, selepas itu risiko pertumbuhan malignan tumbuh menjadi tumor, tinggi. Mereka dipanggil prakarsa fakultatif..

Perlu mengetahui tentang penyakit yang disebutkan dengan lebih terperinci..

Prakanker wajib

Subkumpulan merangkumi tiga penyakit yang hampir selalu berubah menjadi tahap barah:

  • Haylit Manganotti. Kejadian hakisan biasa di bibir rona merah jambu pucat. Merah tidak dikecualikan. Kemunculan tanda-tanda luaran berlangsung hingga beberapa bulan, kemudian hilang dengan sendirinya dari permukaan bibir. Pembentukan ulseratif tidak meningkatkan kesakitan, kepekaan bibir tetap sama. Tidak ada kemerahan fokus, pendarahan dikecualikan. Orang hidup dengan tanda-tanda luaran yang tidak begitu ketara, tetapi penyakit ini berulang setiap 1-3 bulan sekali. Perkembangan lesi lebih kerap berlaku dalam merokok.
  • Hiperkeratosis terhad. Ia kelihatan seperti lesi cekung atau melengkung dari skala pelat tanduk berwarna kelabu. Ukuran lesi adalah 1.5 cm, bentuknya tidak teratur. Apabila terkena lapisan yang rosak, pendarahan epitel berlaku. Lebih-lebih lagi, mereka sukar dipisahkan dari kawasan yang terjejas. Doktor akan membantu mengenali penyakit ini.
  • Prakarser ketakutan. Nodul kecil berbentuk hemisfera, mencapai 9 mm, sempadannya berwarna merah atau merah jambu pucat, menonjol di atas permukaan bibir. Epitelium tidak diubah secara luaran, palpasi kawasan yang terjejas tidak menyakitkan. Dengan pengedaran timbangan yang banyak, warnanya berubah menjadi kelabu.

Berkat manifestasi luaran yang jelas, cukup mudah untuk mengetahui penyakit apa yang menimpanya. Diagnostik dijalankan, rawatan yang sesuai ditetapkan.

Prakanker pilihan

Subkumpulan yang luas, yang memungkinkan kemungkinan kerosakan oleh sel barah. Penyakit merangkumi:

  • Chilitis kronik adalah proses keradangan yang mempengaruhi membran mukus, kulit bibir. Tempoh: dari dua bulan. Sebab-sebab mengapa penyakit ini berlaku: reaksi alergi, jangkitan bakteria atau virus, kulat.
  • Stomatitis radiasi adalah bentuk lesi proses alveolar yang teruk pada mukosa mulut. Sebab: pelepasan radio yang timbul dari interaksi profesional dengan pelbagai jenis sinar, kecederaan rahang, selepas terapi radiasi. Dengan kekebalan yang kuat, ia tidak muncul. Pengesanan penyakit berlaku apabila fungsi pelindung tubuh menurun.
  • Leukoplakia adalah luka pada mukosa mulut, di mana epitel skuamosa menjadi keratinisasi. Gejala berikut muncul: sakit ketika mengunyah, kemerahan, bengkak, pendarahan gusi. Peralihan ke peringkat barah mencapai 20%.
  • Papilloma adalah tumor jinak, bulat dengan penonjolan kecil. Palet warna tetap tidak berubah. Semasa berinteraksi dengan air liur, ia menjadi keputihan atau kelabu.
  • Keratoacanthoma adalah tumor jinak berbentuk bujur dengan ulser kecil di bahagian tengah. Hilang dengan sendirinya setelah beberapa bulan, meninggalkan bekas luka kecil.

Dengan mempertimbangkan senarai penyakit yang disenaraikan, seseorang dapat melihat masuk ke dalam senarai tumor jinak, yang menunjukkan kemungkinan berkembang dari dinamika positif menjadi penyakit ganas. Jangan abaikan ruam seperti ini, walaupun ia hilang sendiri dari masa ke masa! Semasa pemeriksaan, klinik akan dapat mengenali tumor ganas.

Gejala penyakit

Pada penyebaran sel barah yang pertama, gejala muncul pada peringkat awal: kesejahteraan umum pesakit bertambah buruk. Dia mengalami kelemahan, kehilangan selera makan, dan sedikit menurunkan berat badan. Sakit kepala muncul, disertai dengan suhu - dalam lingkungan 38 darjah.

Sebaik sahaja tanda-tanda pertama muncul, perubahan mula muncul di peringkat luaran, yang menunjukkan keracunan di dalam badan. Tumor seperti itu muncul selepas beberapa minggu atau bulan..

Pada mulanya, kawasan yang terjejas muncul, ditutup dengan kerak kelabu. Ketinggian sedikit menunjukkan pengerasan bibir. Tahap awal tidak menyakitkan, tisu tetap tidak berubah.

Menghilangkan kerak kelabu akan menunjukkan lebam fokus dengan pelbagai ukuran. Mereka dapat dilihat dengan mata kasar dan disatukan dengan bibir dengan kuat..

Melewati tahap permulaan tanpa menggunakan rawatan yang diperlukan membawa kepada pengembangan dan penyebaran sel barah. Peningkatan saiz yang terakhir, meliputi kawasan bibir yang besar, mempengaruhi tisu sekitarnya. Penampilannya akan menyerupai simpul yang sangat berpintal. Simptomologi penyakit baru bermula: sakit, gatal dan sukar makan. Kesakitan menjadi berbeza-beza, rasa sakit muncul pada palpasi. Dengan kerengsaan akibat gatal dan sukar makan, pesakit mula mengambil makanan dengan berhati-hati agar tidak mencederakan kawasan yang terjejas.

Manifestasi luaran tambahan adalah kematian sel. Secara luaran, ia kelihatan seperti ulser, dengan tepi yang tidak rata dan kemurungan di bahagian tengah. Kesakitan pada palpasi berterusan. Benjolan memanjang ke dagu atau pipi.

Dengan penyakit yang semakin mendalam, kelenjar getah bening di dagu, leher dan okiput mula terjejas, penyebaran metastasis meliputi organ-organ sihat yang berdekatan. Masuknya sel yang dijangkiti seterusnya akan menyebabkan gangguan fungsi organ dan mempengaruhi fungsi tubuh.

Empat peringkat barah

Tumor barah dalam perubatan dibahagikan kepada empat peringkat. Klasifikasi tahap menunjukkan lesi dan merebak ke organ lain. Semasa membuat diagnosis, doktor menggunakan singkatan, pembentukannya berlaku secara langsung dari tahap lesi onkologi, dengan mempertimbangkan sifat tumor. Dalam perubatan, simbol tertentu diguna pakai. Contohnya, TNM tahap II menurunkan barah bibir. Penunjukan abjad dan angka seperti itu menunjukkan tumor ganas, di mana huruf pertama adalah ukuran kawasan yang rosak, yang kedua adalah kekalahan kelenjar getah bening, dan yang ketiga adalah kehadiran metastasis.

Ukuran tumor sama dengan parameter dari 1 hingga 4. Indikator mencapai 3 (iaitu T3) menunjukkan lesi tisu bibir, sementara T4 adalah lesi yang signifikan yang meliputi bibir dan organ berdekatan: rahang, bahagian lidah, faring.

Dengan petunjuk kerosakan pada kelenjar getah bening, 4 peringkat juga akan ditentukan, bermula dari 0. Di mana 0 - tidak ada kerosakan pada nodus; 1 - sedikit peningkatan dalam 3 cm; 2 - ukuran fokus di satu tempat dibenarkan hingga 6 cm, atau di beberapa kawasan juga dalam jarak 6 cm; 3 - peningkatan ketara dalam kelenjar getah bening, melebihi ukuran 6 cm.

Metastasis tidak memenuhi syarat, sebutan diterima: M0 - ketiadaan metastasis, atau hanya huruf M - kehadiran metastasis.

Setelah menetapkan setiap huruf indikator, analisis dibuat dan tahap kanser ditentukan:

  • permulaan (peringkat pertama) mempunyai singkatan - T1N0M0;
  • peringkat kedua - T2N0M0;
  • peringkat ketiga - T3N0M0 atau T1-3N1M0;
  • peringkat keempat - T4N0M0 atau T1-4N2-3M0, atau T1-4N0-3M1.

Memandangkan klasifikasi tahap kanser yang berbeza, doktor menetapkan jenis rawatan yang berbeza. Prognosis untuk pemulihan bergantung pada tahap onkologi. Pembentukan tahap tumor malignan yang betul difasilitasi oleh pelbagai pemeriksaan moden.

Mendiagnosis tumor malignan

Pengesanan tumor tidak selalu dapat dilakukan tanpa menggunakan alat perubatan moden. Dalam kes ini, ujian makmal dijalankan yang akan mengesahkan atau menolak diagnosis yang diduga..

Penyelidikan makmal

Perkara pertama yang akan dilakukan oleh doktor setelah perbincangan terakhir dengan pesakit adalah menghantar pesakit untuk diuji. Tanpa ini, diagnosis tidak lengkap. Terdapat dua senario yang mungkin.

Sitologi

Kaedah yang terkenal adalah pemeriksaan sitologi, kaedah standard yang digunakan secara aktif oleh doktor. Intipati kaedah ini terletak pada fakta bahawa sel yang terkena diambil dari pesakit, diwarnai dengan sebatian khas dan diperiksa di bawah mikroskop pada pembesaran yang sangat kuat. Dengan pemerhatian jangka panjang, anda dapat melihat pembahagian aktif komposisi sel, dan juga "penampilan" berbeza dengan sel yang sihat, maka kemungkinan besar diagnosis akan disahkan.

Pengumpulan bahan yang dikaji dilakukan dengan beberapa cara: mengikis, tusukan (dalam kes ini, kawasan yang terjejas dicucuk dan biomaterial yang diperlukan dihisap), potongan tisu yang terkena. Kaedah pensampelan bahan ditentukan oleh pakar. Kaedah yang dipilih tidak mempengaruhi analisis makmal. Untuk sebarang pensampelan bahan, hasilnya selalu ditentukan.

Biomarker

Seperti yang ditunjukkan, barah ganas bermula dengan mutasi dalaman dengan pelepasan pelbagai jenis mabuk. Berkat faktor ini, adalah mungkin untuk membuat diagnosis semasa mengambil ujian darah untuk ujian makmal. Walaupun kaedah ini tidak sepopuler sitologi, kaedah ini digunakan sebagai tambahan untuk pemeriksaan makmal pertama. Biomarker tidak sering digunakan dalam perubatan kerana harganya yang tinggi dan kemungkinan berlaku kesalahan dalam pemeriksaan. Tetapi bersama dengan sitologi, doktor akan dapat menentukan penyakit ini dengan lebih tepat.

Biomarker dengan penyakit yang ada mengesan P53 dan KI-67.

Diagnosis dengan peralatan perubatan

Kaedah terpantas dan paling berpatutan adalah kajian mengenai tumor ganas menggunakan peralatan khas. Digunakan untuk menentukan kawasan yang terjejas. Sebilangan jenis diagnostik dibezakan.

X-ray

Kaedah terpantas dan paling berpatutan yang menunjukkan kemungkinan kerosakan pada tisu tulang. Dan walaupun ketepatan penentuannya lebih rendah daripada CT, ia digunakan secara aktif kerana harganya yang rendah. Pada tahap 4, lesi yang gelap dengan bentuk yang tidak teratur dapat dilihat dengan jelas, yang mulai menyimpang ke arah yang berbeza, menunjukkan pertumbuhan dan pembiakan sel-sel barah.

Pengiraan tomografi atau pengimejan resonans magnetik

Definisi tepat mengenai kawasan yang terjejas di kawasan tertentu. MRI lebih baik untuk mengesan barah apabila tisu lembut rosak. Dengan perubahan struktur tulang, CT akan memberikan data yang lebih jelas.

Kaedah CT membolehkan anda memeriksa struktur tisu dalam lapisan berdasarkan gambar sinar-X, sementara kaedah MRI menentukan lesi dengan pendedahan kepada resonans magnetik nuklear..

Penilaian pendarfluor

Untuk membuat diagnosis dengan kaedah ini, alat yang digunakan menggunakan gelombang pelbagai frekuensi, mencari dan mendiagnosis kawasan yang rosak. Kaedah ini tidak berbahaya bagi manusia dan cukup tepat dalam menentukan penyakit. Tetapi, malangnya, ia jarang digunakan di Rusia..

Rawatan tumor malignan

Tahap tumor yang berbeza menentukan kaedah rawatan yang berbeza yang ditetapkan oleh doktor. Terdapat beberapa jenis kesan pada kawasan yang terjejas untuk mencegah penyebaran tumor ke sel dan organ yang sihat:

  • terapi radiasi;
  • pemusnahan laser;
  • electrocoagulation;
  • penghancuran cryodestruction;
  • pembedahan;
  • rawatan fotodinamik;
  • penggunaan topikal ubat antikanser.

Dengan keseriusan penyakit ini, rawatan ubat diresepkan pada tahap pertama, atau sebagai sokongan dan penolakan gejala kesakitan bersamaan dengan jenis terapi lain. Rawatan spot ditetapkan sekiranya tiada kelenjar getah bening, metastasis dan kerosakan kecil pada tisu berdekatan. Jika tidak, pesakit diberi rawatan kemoterapi..

Penghancuran Cryodestruction

Teknologi pemusnahan sel yang berpenyakit dengan mendedahkannya ke aliran udara sejuk dengan suhu rendah. Dengan rawatan ini, sel-sel yang terkena mula hancur dan berhenti membiak. Seterusnya, doktor membuang kawasan yang terjejas tanpa menyentuh tisu yang sihat. Ketepatan ini akan mengurangkan risiko kecederaan semula dan memperbaiki keadaan pesakit..

Terapi radiasi

Pendedahan ke kawasan yang terjejas oleh sinaran. Rawatan ini menghalang penyebaran sel yang terkena ke kelenjar getah bening. Pembedahan paling kerap digunakan selepas terapi radiasi untuk membuang kawasan mati. Pukulan tepat pada tumor ganas memungkinkan untuk mencegah penyebarannya lebih jauh.

Pemusnahan laser

Penyingkiran sel-sel malignan yang cepat dan tanpa rasa sakit menggunakan laser berpandu. Kaedah ini digunakan sejak kebelakangan ini, tetapi sudah memasuki praktik perubatan. Tidak ada kontraindikasi untuk terapi laser. Tindakan pantas membuang sel yang berpenyakit dari tubuh manusia dalam beberapa minit.

Elektrokoagulasi

Pendedahan kepada arus elektrik frekuensi tinggi pada tumor. Suhu tinggi menyebabkan tisu terbakar, sambil memisahkan lapisan yang sihat dari permukaan yang terjejas. Kaedah ini lebih disukai jika dirancang untuk menghantar biomaterial yang diperoleh untuk pemeriksaan makmal selanjutnya..

Terapi fotodinamik

Kaedah rawatan sering digunakan kerana keberkesanan dan keselamatannya untuk tubuh pesakit. Untuk mempengaruhi tumor, digunakan ubat dengan sinaran ultraviolet - pemekar fotosensitif, kemudian sumber radiasi diarahkan, dan oksigen diberikan ke kawasan yang menyakitkan.

Kaedahnya bebas daripada kesan sampingan. Oleh kerana terdedah kepada sinaran ultraviolet, pengulangan lesi diminimumkan.

Memandangkan kos kaedah yang tinggi, aplikasinya kecil; tidak semua orang dapat memperoleh rawatan yang mahal..

Kemoterapi

Apabila tumor merebak, kesan titik tidak akan membawa hasil yang diinginkan. Oleh itu, pada peringkat akhir penyakit ini, doktor menetapkan kemoterapi untuk badan. Prinsip tindakan didasarkan pada pemilihan ubat yang tepat yang akan ditujukan untuk menyokong keadaan pesakit, serta menghentikan penyebaran sel barah.

Langkah pencegahan

Menurut statistik, orang tua menderita barah bibir, dan orang pertengahan usia kurang terdedah kepada barah. Pada masa yang sama, walaupun terdapat penurunan kejadian, barah bibir kekal di tempat ke-8 di kalangan barah..

Untuk mengurangkan neoplasma malignan di dalam badan, anda harus memperhatikan kesihatan anda, selalu berkunjung ke pejabat doktor, dan berhenti merokok dan alkohol. Kebersihan mulut yang kerap dan pendedahan cahaya matahari yang kurang kuat juga akan mengurangkan risiko anda sakit. Rawatan tepat pada masanya sebarang luka pada tisu bibir mengurangkan berlakunya neoplasma beberapa kali.

Ramalan penyakit

Pada peringkat awal, barah berjaya dirawat. Walaupun tahap kekalahan mencapai tahap 3, ada peluang untuk menyembuhkan penyakit berbahaya dengan menerapkan semua kaedah moden. Pada masa yang sama, kambuhan tumor ganas tidak mencapai 40%.

Dengan tahap 4 tahap lanjut, doktor jarang berjaya menyelamatkan pesakit. Malangnya, seperti semua patologi barah, barah bibir boleh membawa maut kerana kerosakan pada organ penting. Tugas doktor pada tahap ini adalah untuk meringankan keadaan dan membantu pesakit dengan mengikuti cadangan klinikal.

Kanser bibir seperti apa peringkat awal, gejala dan tanda pertama

Munculnya sebarang tumor ganas menimbulkan ancaman serius bukan hanya untuk kesehatan, tetapi juga untuk kehidupan pasien. Selalunya, banyak masa berlalu dari saat neoplasma muncul sehingga didiagnosis, kerana tumor dapat mempunyai waktu untuk menyebar ke seluruh tubuh. Walaupun demikian, ketika barah bibir berlaku, dibandingkan dengan jenis onkologi lain, pengesanannya mungkin dilakukan walaupun pada peringkat awal, kerana kerana penyetempatan seperti itu, penyakit ini tidak sukar untuk dikenali dan memulakan terapi tepat pada waktunya.

Ciri khas kanser adalah penyetempatannya tepat di bibir bawah. Pembentukan tumor ganas pada bibir atas adalah fenomena yang jarang berlaku; hanya beberapa lusin kes seperti ini yang diperhatikan di dunia. Oleh itu, jika bibir atas terjejas, dalam kebanyakan kes, onkologi dapat dikecualikan..

Jawatan

Untuk pemahaman yang lengkap tentang apa itu "Kanser", perlu memahami semua ciri-cirinya. Dalam keadaan normal, tubuh terdiri daripada sel, tisu dan serat penghubung. Sel yang serupa membuat tisu:

  • berotot,
  • epitelium,
  • kelenjar.

Selepas itu, tisu membentuk semua organ, seperti kulit, hati, ginjal, dll. Pada membran bibir, terdapat beberapa lapisan sel dengan urutan tertentu. Apabila barah bibir bawah berlaku, sebahagian daripadanya berubah, berubah bentuk, tahan terhadap pengaruh faktor luaran, metabolisme.

Apabila neoplasma muncul, perubahan sel yang paling ketara adalah sel-sel mula membelah dengan cepat. Tumor pada bibir bawah adalah penyakit kronik yang menyebabkan perubahan struktur sel normal dengan pembiakan mereka yang berlebihan.

Punca

Penyebab barah bibir lebih kerap merupakan proses keradangan kronik. Neoplasma pada bibir bawah boleh disebabkan oleh faktor berikut:

  • jangkitan biasa,
  • kerosakan mekanikal kekal,
  • kerosakan kimia atau terma,
  • kerap bersentuhan dengan sebatian logam berat dan wap kimia lain,
  • keadaan iklim - perubahan persekitaran alam yang kerap.

Terdapat kemungkinan besar bahawa barah bibir akibat merokok, pengambilan alkohol yang berlebihan, dan pengambilan makanan panas secara berkala adalah mungkin. Faktor-faktor ini tidak secara langsung menyebabkan kemunculan barah; pendedahan kepada sebatian karsinogenik dapat menyumbang kepada perkembangan keadaan optimum untuk proses onkologi. Itulah sebabnya, untuk tujuan pencegahan, lebih baik berhenti dari kebiasaan buruk, seperti merokok atau minum alkohol..

Statistik kanser bibir bawah tidak mengecualikan pengaruh pewarisan genetik. Sekiranya ada saudara yang menghidap barah, ini boleh dianggap sebagai faktor risiko yang signifikan untuk munculnya neoplasma..

Bagaimana rupanya

Bentuk barah ini sering menyerang bibir bawah. Tumor terbentuk di tempat terbuka yang melintasi sempadan merah. Tapak umum penyetempatan tumor barah adalah celah dari tengah bibir ke pinggirnya, dan lebih kerap ia adalah bahagian kanan.

Pada peringkat awalnya, barah kelihatan seperti ketuat di permukaan kulit, coklat atau merah. Mungkin juga menyerupai celah kecil atau ulser bersisik. Sindrom nyeri akibat sentuhan tidak timbul, tetapi jika anda cuba "merobek" penutup atas, tumpuan akan mula berdarah dan rasa sakit akan timbul.

Ulser dangkal secara beransur-ansur berkembang, tumbuh dan ditutup dengan lapisan kelabu, yang sukar dikeluarkan. Di bahagian bawah ulser dan tepinya, "roller" kering yang dipadatkan terbentuk, yang tidak menandakan proses keradangan pada mukosa mulut. Semasa palpasi, pesakit tidak merasa sakit.

Dengan perkembangan penyakit secara beransur-ansur, fokus mempengaruhi tisu yang lebih dalam, menyebarkan sebilangan kecil metastasis. Dalam tempoh ini, bahagian bawah fokus menjadi tidak rata, filem kotor muncul. Tidak mustahil untuk menyingkirkan perkembangan ulser dengan bantuan ubat anti-radang atau antiherpetik. Sekiranya anda tidak memulakan rawatan, tumor boleh tumbuh menjadi ukuran tumor seukuran telur ayam.

Gejala

Gejala barah terbahagi kepada dua kumpulan utama - tanda pertama barah bibir, yang ditunjukkan oleh kemerosotan keadaan pesakit secara umum, dan tanda-tanda yang berkaitan langsung dengan bibir.

Kumpulan pertama merangkumi yang berikut:

  • kelemahan dan keletihan,
  • penurunan berat badan secara tiba-tiba,
  • hipertermia.

Gejala pertama kanser bibir dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza, berdasarkan tahap penyakit:

  • bibir menjadi lebih besar,
  • kehadiran segel di bawah kulit bibir,
  • edema boleh dijumpai di pipi dari sisi neoplasma,
  • air liur meningkat,
  • nafas berbau,
  • selaput lendir mula bertukar menjadi biru,
  • pada tahap perkembangan tumor tertentu, fungsi rahang bawah terganggu,
  • peringkat awal barah bibir boleh menyebabkan suara serak,
  • pada peringkat terakhir, sakit tekak dan sakit muncul, yang menunjukkan kerosakan pada kelenjar getah bening.

Sebelum munculnya gejala barah tertentu, bentuk onkologi ini mempunyai gejala berikut:

  • kemunculan tubercle kecil dengan warna coklat gelap,
  • sindrom kesakitan kecil,
  • terbakar dan gatal, yang boleh menyebabkan rasa tidak selesa semasa makan.

Metastasis diarahkan ke kelenjar getah bening terdekat. Sekiranya lesi bibir atas, penyebaran bergantung pada lokalisasi tumor secara langsung. Gejala pada peringkat awal hampir tidak dapat dilihat, dan semua gejala mudah dikelirukan dengan herpes simplex. Tetapi jika terdapat aliran air liur yang tidak terkawal, anda harus segera diperiksa di hospital. Kajian morfologi sel dan tisu membuktikan bahawa semua tanda ini menunjukkan adanya penyakit progresif, oleh itu, jika ia muncul, perlu diperiksa.

Diagnostik

Untuk mendiagnosis tumor malignan di bibir dengan tepat, doktor mesti menjalankan prosedur tertentu:

  • mengumpul anamnesis,
  • pemeriksaan visual,
  • palpasi proses rahang, leher dan zon submandibular,
  • pemeriksaan rongga mulut.

Sekiranya ditunjukkan, pesakit diberi imbasan ultrasound. Sekiranya perlu, adalah mungkin untuk melakukan radiografi, ortopantomografi dan smear. Selain itu, biopsi kawasan yang terkena dan kelenjar getah bening dilakukan untuk mengenal pasti punca peningkatan saiznya.

Tahap

Apabila barah didiagnosis, tahap perkembangannya ditentukan. Dalam diagnosis, tahap ditunjukkan dengan sebutan khas dalam huruf Latin dengan angka yang melekat padanya, misalnya, T2N1M0 adalah tahap ketiga. Oleh itu, ditunjukkan berapa banyak barah yang telah merebak ke seluruh badan..

TNM adalah singkatan untuk tiga kata utama yang dapat mencirikan tumor malignan:

  • T (Tumor) - dapat dengan nilai dari 1 hingga 4, dengan 1-3 menunjukkan kekalahan hanya bibir, dan dalam kes T4 - tumor telah tumbuh ke tisu dan organ sekitarnya.
  • N (Nodus) - Menunjukkan kekalahan kelenjar getah bening. Nilai sifar menunjukkan tidak ada penglibatan kelenjar getah bening, satu menunjukkan kecederaan kecil, 2 menunjukkan penglibatan nodus limfa tunggal, dan 3 menunjukkan beberapa kelenjar getah bening yang terjejas.
  • M (Metastasis) - apabila tidak ada metastasis, nilainya adalah sifar, jika tidak, satu ditetapkan.

Memandangkan faktor-faktor ini, tahap tepat perkembangan tumor ganas ditentukan..

Pada peringkat awal, gejala hampir tidak dapat dilihat dan hanya menyebabkan ketidakselesaan kecil, tetapi jika anda tidak mementingkan gejala pertama, penyakit ini akan mulai berkembang dengan cepat. Tahap kemudian dicirikan oleh gejala agresif dan hasil yang lebih buruk.

Karsinoma sel skuamosa pada bibir bawah terbahagi kepada beberapa jenis. Berdasarkan jenis struktur, bentuk neoplasma dapat:

  • keratinisasi,
  • tidak keratinisasi.

Onkologi bibir bawah dibahagikan bergantung pada gambaran klinikal:

  • barah veruk,
  • papillary,
  • ulseratif,
  • penyusupan ulseratif.

Juga, tumor malignan boleh menjadi:

  • struktur padat,
  • menjelma sebagai ulser dari pelbagai bentuk dan ukuran dengan tepi yang tidak rata.

Tidak kira jenisnya, penyakit ini memerlukan rawatan segera di hospital.

Rawatan

Setelah diagnosis dijalankan, doktor menetapkan rawatan, berdasarkan semua maklumat yang dikumpulkan, khususnya, kaedah rawatan dipilih bergantung pada tahap perkembangan penyakit. Rawatan barah bibir harus tertumpu pada neoplasma dan kawasan metastasis yang dicadangkan.

Rawatan boleh dilakukan dengan cara berikut:

  • terapi radiasi,
  • kaedah kriogenik,
  • kaedah fotodinamik,
  • kemoterapi,
  • plastik.

Semakin cepat rawatan dimulakan, semakin baik prognosis untuk pemulihan. Dalam kes lanjut, adalah mungkin untuk melakukan operasi Kraille untuk membuang kelenjar getah bening serviks.

Terapi radiasi

Teknik ini berdasarkan kesan radiasi pada kelenjar getah bening di leher dan kawasan yang terjejas. Ini adalah terapi yang paling berkesan, walaupun dalam kes barah bibir atas jarang berlaku. Terapi radiasi dapat menghentikan metastasis dengan mencegah kerosakan pada kelenjar getah bening.

Ubat-ubatan rakyat

Rawatan barah bibir dengan ubat tradisional dapat dilakukan dengan menggunakan tanaman obat, misalnya, jamur birch, akar burdock atau bit.

Tetapi penting untuk memahami bahawa ubat tradisional hanyalah tambahan ubat. Hanya dalam kes ini, hasil yang diharapkan dari penggunaan ubat-ubatan rakyat dapat dilakukan..

Pemakanan untuk barah

Apabila barah berlaku, pemakanan memainkan peranan penting. Diet yang seimbang mendorong pemulihan sel dan tisu yang sihat, menjaga berat badan secara keseluruhan dan meningkatkan kesejahteraan. Dengan mengikuti diet, anda dapat melindungi dari proses inflamasi dan menular, dan menormalkan metabolisme yang betul, yang akan membantu mengelakkan keletihan semasa rawatan dan pemulihan..

Pencegahan

Tumor malignan di bibir memerlukan rawatan serius, jadi pencegahan harus dilakukan terlebih dahulu untuk mengurangkan risiko barah bibir. Untuk melakukan ini, perlu memulakan gaya hidup sihat dan menyingkirkan tabiat buruk, khususnya merokok. Adalah sangat penting untuk memantau kebersihan diri dan keadaan bibir, dan bertindak balas tepat pada masanya jika berlaku retakan atau bisul..