Adakah payudara sakit kerana barah

Myoma

Ramai wanita beralih kepada pakar dengan persoalan sama ada payudara sakit dengan barah dan apakah gejala penyakit ini. Tumor payudara ganas adalah biasa di kalangan wanita moden, oleh itu, pelbagai skema terapi telah dikembangkan untuk penyakit ini. Beralih kepada pakar hospital Yusupov untuk rawatan onkologi, anda akan mendapat bantuan dan sokongan yang berkualiti.

Gejala barah payudara

Tumor malignan yang dilokalkan di payudara meningkat dengan cepat dan sel-selnya menyebar ke seluruh badan. Penyakit ini pada peringkat awal sukar didiagnosis secara bebas, namun, peralatan berketepatan tinggi membolehkan anda mengenal pasti fokus utama. Sebilangan wanita, setelah melakukan pemeriksaan sendiri dan mengesan benjolan di payudara, bertanya kepada pakar mengenai adakah barah payudara menyakitkan.

Tanda-tanda utama tumor payudara malignan adalah:

  • sakit dada dan ketidakselesaan;
  • benjolan di dada, perubahan bentuknya;
  • perubahan pada kulit: mengelupas, kemerahan, penarikan, pengerasan;
  • ubah bentuk puting;
  • kelenjar getah bening yang diperbesar;
  • pembuangan puting berdarah.

Lawatan berkala ke pakar mamologi adalah ukuran penting untuk pengesanan awal tumor payudara. Dengan manifestasi klinikal ini, anda harus menghubungi institusi perubatan untuk pemeriksaan. Kelebihan penting pusat diagnostik hospital Yusupov adalah: tidak ada barisan, hasil ketepatan tinggi dan kakitangan yang ramah..

Bagaimana barah payudara sakit

Bagi banyak wanita, setelah melakukan pemeriksaan diri, persoalannya adakah barah payudara menyakitkan. Onkologi ini menampakkan diri pada wanita dengan kesakitan akut, yang memerlukan sekatan pergerakan. Sensasi menyakitkan pada tumor ganas diperhatikan untuk jangka masa yang panjang, selalunya sifatnya sederhana.

Diagnosis tumor payudara malignan

Sekiranya benjolan muncul di kawasan dada dan gejala tumor, anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke ahli onkologi. Pakar Klinik Onkologi Hospital Yusupov sentiasa bersedia untuk menjawab soalan pesakit mengenai adakah payudara sakit dengan barah dan apakah manifestasi proses patologi.

Diagnostik menggunakan peralatan berketepatan tinggi, yang dilakukan di Hospital Yusupov, bertujuan untuk mengenal pasti lesi kelenjar susu dan fokus sekunder. Langkah-langkah diagnostik untuk barah payudara yang disyaki termasuk:

  • pemeriksaan visual oleh pakar onkologi;
  • perasaan payudara;
  • X-ray atau mamografi kelenjar susu;
  • penentuan tahap estrogen;
  • penanda tumor;
  • kajian imunohistokimia;
  • tomografi payudara;
  • biopsi tisu.

Diagnosis awal tumor payudara malignan meningkatkan kemungkinan hasil penyakit yang baik. Semasa majlis resepsi, pakar-pakar hospital Yusupov yang berkelayakan tidak hanya memberi jawapan kepada pertanyaan pesakit mengenai adakah barah payudara sakit, tetapi juga menetapkan langkah-langkah diagnostik untuk mengesahkan atau menolak diagnosis.

Rawatan barah payudara di hospital Yusupov

Pengalaman ahli onkologi selama bertahun-tahun di Hospital Yusupov dan penggunaan teknologi moden membolehkan kita merawat barah payudara yang memenuhi standard antarabangsa. Pesakit di hospital Yusupov mempunyai peluang unik untuk menerima rawatan berkualiti ketika berada di Rusia.

Bergantung pada bentuk penyakit dan ciri-ciri perjalanannya di klinik onkologi Hospital Yusupov, berikut digunakan untuk rawatan barah payudara:

  • kemoterapi menggunakan ubat yang berkesan. Rawatan kemoterapi, bergantung pada tujuan terapi, boleh dilakukan sebelum pembedahan atau selepas pembuangan tumor;
  • terapi radiasi yang bertujuan untuk memusnahkan sel-sel yang terjejas;
  • pembedahan membuang tumor malignan;
  • terapi yang disasarkan;
  • rawatan hormon yang bertujuan untuk mengurangkan pengeluaran hormon seks wanita.

Pesakit yang didiagnosis menderita tumor payudara berminat dengan apa yang perlu diambil untuk menahan sakit. Pakar hospital Yusupov memilih ubat berkesan yang mempunyai beban minimum pada badan untuk menghilangkan gejala.

Pesakit di hospital Yusupov mempunyai akses kepada kaedah moden untuk mendiagnosis penyakit onkologi, di mana penyelidikan dilakukan secepat mungkin. Pakar Klinik Onkologi lebih mengutamakan teknik pemeliharaan organ, jika boleh dilakukan dengan bentuk barah payudara yang dikenal pasti. Dalam proses rawatan, wanita diberikan bukan sahaja perubatan, tetapi juga bantuan psikologi.

Wanita, jika ada gejala muncul, tidak boleh mencari jawapan untuk persoalan apakah tumor payudara sakit dan mengubati diri sendiri. Beralih kepada ahli onkologi hospital Yusupov, anda dapat memastikan kelayakan kakitangan, kualiti langkah diagnostik dan terapi.

Kesakitan apa yang berlaku dengan barah payudara?

Untuk menjawab persoalan sama ada payudara sakit dengan barah, perlu memahami proses fisiologi yang berlaku di dalam tubuh semasa perkembangan tumor. Kesakitan adalah reaksi pelindung tubuh manusia, dan sistem isyarat utama yang menunjukkan kerosakan tisu berbahaya. Pada peringkat awal perkembangan neoplasma, ketidakselesaan muncul di kawasan dada, disebabkan oleh peningkatan jumlah jisim tumor dan pemampatan tisu di sekitarnya. Kemudian, perasaan tidak selesa berubah menjadi sensasi kesakitan kecil. Pada peringkat ini, neoplasma memulakan pertumbuhannya yang meluas - ia merosakkan tisu-tisu yang sihat di sekitarnya, meracunnya dengan produk dari aktiviti pentingnya, menyebabkan keradangan aseptik (steril, tidak berkaitan dengan mikroorganisma). Sensasi nyeri boleh bervariasi intensiti dan jangka masa, berlaku semasa aktiviti fizikal atau semasa rehat. Pada peringkat kemudian, terutamanya ketika barah merebak ke dinding dada dengan percambahan ujung saraf, rasa sakit itu tidak dapat ditanggung. Apakah sensasi kesakitan dengan karsinoma payudara, sebab dan kaedah merawat penyakit ini - kita akan pertimbangkan dalam artikel ini.

Punca sindrom kesakitan

  • Kerana peningkatan ukuran tumor barah, kulit terjejas dan berubah, di mana luka dan bisul terbentuk. Sensasi kesakitan berkisar antara ringan hingga sederhana.
  • Akibat kekalahan badan oleh metastasis, ketidakselesaan muncul pada organ yang terkena sel barah, fungsinya terganggu..
  • Sindrom nyeri boleh berlaku akibat prosedur perubatan. Ini disebabkan oleh tindak balas badan yang lemah terhadap radiasi atau ubat hormon - tisu tumor hancur, dan dada sakit. Ketidakselesaan mungkin berlaku semasa kemoterapi dan pemulihan.

Ciri-ciri kesakitan dalam pelbagai bentuk barah payudara

  • barah payudara nodular peringkat awal sering berlaku dengan ketiadaan kesakitan sepenuhnya. Perkara utama adalah kemunculan rasa tidak selesa atau sakit halus berulang;
  • dengan barah bentuk edematous, sensasi kesakitan meningkat secara beransur-ansur. Sebagai peraturan, kerana pelanggaran aliran keluar getah bening dari organ, rasa sakit itu meletup di alam, seolah-olah "dari dalam" dan dilokalisasi ke seluruh kelenjar;
  • Ersipelas dicirikan oleh gambaran klinikal yang jelas, di mana hiperemia (kemerahan) kulit di atas kelenjar muncul di depan, suhu badan tinggi - hingga 40 darjah. Sakitnya "terbakar" di alam, menyebar ke seluruh kelenjar. Dengan bentuk inilah jumlah kesalahan diagnostik terbanyak berlaku;
  • Kanser Paget - pada tahap awal perkembangan, rasa tidak selesa dan sedikit kesakitan di kawasan sap-aleolar menjadi perhatian. Kemudian, pemusnahan puting, kulit di atas tumor berlaku dengan pembentukan bisul, yang membentuk kesakitan tempatan;
  • mastitis-like adalah bentuk barah yang berbahaya, di mana, pertama-tama, perubahan luaran organ berlaku: peningkatan saiz, pergerakan terhad, bintik-bintik merah terbentuk pada kulit yang menutupi kelenjar. Sakitnya meletus.

Dalam onkologi, terdapat beberapa jenis kesakitan, kejadiannya memerlukan diagnosis..

Sifat sindrom kesakitanPeneranganTempohMelegakan kesakitan
PemalarSakit kesakitan dengan intensiti yang berbeza-beza. Berlaku pada bila-bila masa sepanjang hari, tidak bergantung pada aktiviti otot.Kesakitan yang tidak dapat dipadamkan setiap hari.Ubat - Ubat Penghilang Sakit.
MenindikSensasi kesakitan spontan (mencetuskan rasa sakit) yang berlaku semasa bersenam.Tempoh kesakitan berkisar antara 20 hingga 40 minit.Tidak boleh dirawat dengan ubat sakit biasa. Memerlukan penggunaan ubat kuat.
AkutIa berlaku akibat pembedahan, akibat penyembuhan permukaan luka.Tempoh sensasi kesakitan berbeza dari beberapa minit hingga sehari..Boleh dihentikan dengan NSAID.

Telah diketahui bahawa manifestasi kesakitan pada barah payudara pada tahap awal sangat jarang terjadi, oleh itu, ketika barah payudara dikesan, perhatian khusus diberikan kepada gejala lain - penampilan benjolan dan lesung pipi, ubah bentuk payudara dan perubahan bentuk puting susu. Apabila organ dan tisu berdekatan terjejas, rasa sakit bertambah. Biasanya, ketidakselesaan muncul pada barah tahap 2. Dengan rawatan tepat pada waktunya, pada peringkat 3 dan 4 barah payudara, rasa sakit menjadi kekal dan menampakkan diri tidak hanya di kawasan dada, tetapi juga pada organ dan sistem yang terkena metastasis.

Sindrom nyeri pada metastasis barah payudara

Sakit dengan metastasis pada sumsum tulang

Kekalahan kelenjar getah bening dan penyebaran sel patogen melalui aliran darah menyumbang kepada penembusan mereka ke dalam sistem rangka badan. Hasil daripada pengambilan sel atipikal, fungsi tulang terganggu, menyebabkan patah tulang, yang paling sering terjadi di kawasan pelvis dan di dada. Kesakitan barah payudara lebih sengit. Tulang dan sendi, yang mempunyai peredaran darah yang intensif, terdedah kepada kesan patologi. Oleh itu, rasa sakit dilokalisasi di tulang bahu, tulang paha, pelvis dan kranial..

Sakit dengan metastasis di otak

Sel barah menyerang otak, menyebabkan keganasan sekunder. Dalam 80% kes, barah berkembang di bahagian parietal dan dicirikan oleh kemunculan migrain. Dengan kerosakan otak pada peringkat awal, pesakit mengadu sakit sekejap-sekejap, intensitasnya bergantung pada kedudukan kepala. Walau bagaimanapun, ketika penyakit ini bertambah buruk, rasa sakit menjadi kuat dan berterusan..

Sakit dengan metastasis di hati

Pada peringkat awal metastasis hati, gejala sakit tidak ada, apabila manifestasi patologi menjadi merosakkan, hati bertambah besar (hepatohemaly) dan sindrom kesakitan muncul. Kesakitan berterusan, sakit..

Sakit dengan metastasis di paru-paru

Paru-paru adalah salah satu organ yang disempurnakan dengan baik, jadi metastasis paru-paru berkembang dengan cepat, tetapi praktikalnya tidak simptomatik. Dengan pertumbuhan tumor barah yang intensif, ketidakselesaan muncul di kawasan dada. Sensasi nyeri meningkat ketika paru-paru terjejas, dan sifatnya boleh menjadi kekal dan sementara.

Rawatan

Untuk menghilangkan sindrom kesakitan pada barah payudara, anda harus segera memulakan rawatan ubat, termasuk mengambil ubat antineoplastik, imunostimulasi dan analgesik. Untuk menghilangkan rasa sakit, jenis ubat berikut diresepkan:

  • Analgesik narkotik - Morphine, Tramadol, Promedol;
  • NSAID - Ketoprofen, Ibuprofen, Nimesulide.

Kumpulan ubat NSAID bukan sahaja mempunyai kesan analgesik, tetapi juga menunjukkan sifat anti-radang dan antipiretik. Dadah harus diambil hanya di bawah pengawasan perubatan; juga harus diingat bahawa zat penyusunnya memberi kesan negatif pada mukosa gastrik, yang menyebabkan pemburukan gastritis atau munculnya ulser perut.

Analgesik narkotik harus digunakan pada dos yang ditunjukkan. Malangnya, ubat ini menyebabkan ketergantungan fisiologi dan psikologi, oleh itu, ubat tersebut harus diambil di bawah pengawasan pakar barah payudara..

8 gejala awal barah payudara yang sering diabaikan

Penting bagi semua orang untuk mengenali mereka untuk mengesan penyakit pada waktunya..

Menurut statistik, setiap wanita kelapan jatuh sakit dengan barah payudara, dan kejayaan rawatan secara langsung bergantung pada seberapa cepat penyakit ini dikesan. Kita terbiasa mempertimbangkan gejala utama penyakit pada payudara dan oleh itu sering mengabaikan gejala awal yang lain. Sementara itu, perhatian kepada mereka dapat menyelamatkan bukan hanya kesihatan, tetapi juga kehidupan. Perhatikan gejala barah payudara ini, yang sering diabaikan oleh wanita, dan pastikan anda berjumpa dengan doktor anda sekiranya anda melihatnya..

Batuk

Batuk yang tidak dikaitkan dengan selesema atau selesema, atau yang tidak hilang untuk waktu yang lama, walaupun anda telah lama disembuhkan dari penyakit musiman, boleh menjadi gejala barah. Kadang kala tumor memberi tekanan pada paru-paru dan menyebabkan batuk. Dalam kes lain yang lebih serius, batuk boleh menyebabkan metastasis: bagaimanapun, batuk yang tidak diketahui adalah alasan yang cukup baik untuk berjumpa doktor..

Adakah terdapat kesakitan pada patologi payudara malignan?

Adakah barah payudara sakit? Sekiranya terdapat benjolan yang menyakitkan di dada, adakah barah itu? - soalan yang sering diajukan ketika benjolan terdapat di payudara. Anda juga dapat mendengar sesuatu seperti ini dari seorang wanita yang mempunyai masalah ini: “Saya menjumpai tumor di dada saya dan pergi berjumpa doktor. Ketika dia merasakan payudara saya, tumor itu benar-benar sakit. Tetapi dia memberitahu saya untuk tidak bimbang, kerana barah payudara tidak menyakitkan. Tetapi saya takut. Bukankah seharusnya dia memerintahkan mamogram atau ultrasound untuk mengetahui apa itu? "

Adakah payudara sakit kerana barah

Ya, barah payudara boleh menyebabkan kesakitan. Mitos bahawa pendidikan tidak menyakitkan, seperti banyak mitos lain, berakar. Berbanding dengan sista payudara, yang sering menyakitkan ketika disentuh, barah biasanya tidak menyakitkan apabila ia diraba oleh wanita atau doktor.

Mari kita lihat apakah legenda mempunyai butiran kebenaran. Untuk melakukan ini, pertimbangkan terlebih dahulu apa yang tersembunyi di bawah mastalgia (sakit dada), apa penyebab berlakunya, apa diagnosisnya, jika ada rasa sakit pada kelenjar susu.

Apa itu mastalgia

Sakit dada, juga dikenali sebagai mastalgia, mastodynia, atau mammalgia, adalah keluhan yang cukup biasa di kalangan wanita. Hampir 70% wanita akan mengalami kesakitan ini pada suatu ketika dalam hidup mereka. Ia boleh berlaku pada satu atau dua kelenjar pada masa yang sama. Wanita sering menggambarkannya sebagai: sakit yang tidak dapat ditanggung, sakit kusam yang berterusan, rasa terbakar di dalam atau peningkatan kepekaan ketika menyentuh dada. Kira-kira 15% wanita memerlukan rawatan untuk mengawal kesakitan ini.

Sekiranya penampilan kesakitan mempunyai kaitan yang jelas dengan haid, ia disebut mastalgia siklik. Kesakitan jenis ini biasanya bermula tiga hari sebelum haid anda bermula dan menjadi kurang sengit apabila haid anda berhenti. Selalunya, mastalgia berlaku pada kuadran luar-atas payudara, kadang-kadang boleh merebak ke lengan.

Wanita yang lebih tua (postmenopausal) mempunyai mastalgia kurang daripada wanita yang lebih muda..

Mastalgia siklik dan bukan kitaran

Sakit dada biasanya dikategorikan sebagai "siklik" (berulang) dan "tidak siklik" (berterusan)..

  • kesakitan tidak teratur;
  • payudara menjadi "sensitif";
  • sesetengah wanita menggambarkannya sebagai kesakitan yang membosankan, yang lain sebagai kesakitan atau kesemutan dan terbakar di kelenjar;
  • payudara "membengkak", menjadi lebat ("satu ketulan keras padat");
  • sebagai peraturan, kedua-dua payudara terjejas, terutamanya bahagian atas-luarnya;
  • sakit boleh merebak ke ketiak;
  • meningkat beberapa hari sebelum bermulanya haid, kadang-kadang muncul dua minggu sebelum haid;
  • berlaku pada wanita muda, tetapi mungkin muncul pada wanita yang menerima hormon.

Tanda-tanda kesakitan bukan kitaran:

  • berlaku hanya pada satu payudara, biasanya pada satu kuadran payudara, tetapi boleh merebak ke seluruh payudara;
  • lebih biasa di kalangan wanita pascamenopause;
  • tidak ada kaitan dengan kitaran haid;
  • kesakitan mungkin berterusan atau sporadis.

Mastitis adalah radang payudara yang berjangkit. Pada seorang wanita, ia mungkin disertai oleh demam, malaise. Kelenjar susu menjadi bengkak, di tempat kesakitan yang paling besar, peningkatan suhu dapat ditentukan, mungkin juga ada kemerahan. Kesakitan, sebagai peraturan, mengambil watak yang membara. Bagi ibu yang menyusu, rasa sakit menjadi lebih sengit semasa menyusu.

Kesakitan extraamillary dirasakan di kelenjar susu, tetapi sumber kesakitan ini ada di tempat lain. Kadang-kadang disebut sebagai "kesakitan yang memancarkan." Ia berlaku dengan latar belakang penyakit tertentu pada dinding dada, misalnya, seperti costochondritis (radang artikulasi tulang rusuk dengan sternum, di mana terdapat tulang rawan).

Diagnosis mastalgia

Sekiranya wanita itu masih muda (tidak dalam menopaus), doktor akan terlebih dahulu berusaha untuk mengetahui sama ada sakit dada mungkin bersifat kitaran. Untuk melakukan ini, dia mungkin akan bertanya:

  • berapa banyak kafein yang dimakannya;
  • tempat penyetempatan kesakitan;
  • satu kelenjar sakit atau dua;
  • adakah dia merokok;
  • menggunakan ubat atau pil kawalan kelahiran gabungan;
  • bolehkah dia hamil;
  • adakah terdapat simptom lain, seperti puting puting atau benjolan di kelenjar susu.

Doktor akan mendengar paru-paru dan jantung pesakit, serta memeriksa dada dan perutnya untuk menyingkirkan kemungkinan penyakit lain.

Doktor akan memeriksa payudara dan menentukan sama ada terdapat formasi di dalamnya, perubahan pada puting, kulit payudara, dan juga memeriksa kelenjar getah bening yang terletak di leher dan ketiak bawah untuk memastikan mereka tidak membesar..

Sekiranya "bola" yang dikesan di dada diganti, maka itu bukan barah? Pada peringkat awal, barah biasanya tidak tumbuh menjadi tisu berdekatan, iaitu "mudah alih". Ini adalah petanda baik kerana barah yang "terpaku" pada kulit atau dinding dada adalah tanda barah lanjut..

Sekiranya doktor menemui tumor atau benjolan "mencurigakan" di kelenjar susu, dan juga jika tisu kelenjar menyebabkan kesakitan yang teruk semasa palpasi, dia boleh menetapkan kajian tambahan:

  • Mamografi - Pemeriksaan sinar-X pada payudara.
  • Ultrasound - pemeriksaan ultrasound payudara. Walaupun tidak ada yang dijumpai pada mamografi, imbasan ultrasound biasanya dilakukan, kerana pada beberapa tumor dianggap lebih bermaklumat daripada mamografi.
  • Biopsi payudara (atau aspirasi jarum halus, atau biopsi trephine, atau biopsi terbuka) jika terdapat luka yang mencurigakan pada payudara. Doktor akan mengambil sebahagian kecil tisu payudara dan menghantarnya ke makmal untuk dianalisis.

Kemungkinan penyebab kesakitan

Kadang kala sukar untuk menentukan punca sakit dada. Untuk memberi gambaran betapa sukarnya tugas ini bagi doktor, berikut adalah kemungkinan faktor yang berkaitan dengan penampilannya:

  • refluks asid;
  • alkoholisme dengan kerosakan hati;
  • angina pectoris;
  • kegelisahan, tekanan dan kemurungan;
  • tumor jinak;
  • bronchiectasis paru-paru;
  • sista payudara;
  • pembedahan pada dinding dada;
  • penyusuan susu ibu (kemungkinan jangkitan);
  • spondylosis serviks dan toraks / radiculopathy;
  • iskemia jantung;
  • costochondritis;
  • penyakit payudara fibrocystic;
  • barah payudara;
  • diet (terutamanya kafein);
  • fibromyalgia;
  • herpes zoster;
  • mastitis;
  • ubat-ubatan, termasuk ubat digitalis, chlorpromazine, beberapa diuretik, spironolactone, methyldopa;
  • ulser peptik;
  • perikarditis;
  • pleurisy;
  • kehamilan;
  • gangguan mental;
  • tromboemboli paru;
  • patah tulang rusuk;
  • kayap;
  • anemia sel sabit;
  • kecederaan dinding dada.

Sekiranya tumor di payudara tidak menyakitkan, maka bukan kanser? 3% wanita yang berjumpa doktor untuk masalah payudara yang sakit akan didiagnosis menghidap barah payudara. Kehadiran kesakitan tidak semestinya menenangkan. Mana-mana wanita yang menemui "bola" baru di payudaranya harus berjumpa doktor!

Mastalgia dan barah payudara

Lokasi barah di tisu payudara boleh mempengaruhi permulaan kesakitan. Seperti semua organ, kelenjar susu penuh dengan saraf, tekanan yang disebabkan oleh tumor menyebabkan rasa sakit. Semasa dia tumbuh, dia akan mendorong kembali tisu payudara yang normal, dengan menggunakan saraf yang lebih banyak, selepas itu wanita itu akan menyedari bahawa sesuatu di payudaranya "tidak biasa".

Bagaimana barah payudara sakit?

Kerana kenyataan bahawa persepsi kesakitan adalah proses subjektif yang bergantung pada setiap individu wanita, seseorang mungkin menggambarkan tekanan ini pada saraf sebagai perasaan yang tidak menyenangkan, sementara yang lain akan menggunakan kata "sakit".

Wanita juga harus sedar bahawa barah payudara mungkin tidak selalu nyata (muncul sebagai tanda pertama) dengan menemukan tumor di kelenjar susu. Kanser Paget bermula dengan munculnya sisik pada puting dan pada awalnya sukar dibezakan dari eksim, disertai dengan gatal, “puting yang terlalu sensitif”. Kadang-kadang seorang wanita menerangkannya dalam satu perkataan - menyakitkan, menyangkal mitos bahawa "barah payudara tidak menyakitkan." Ramai wanita, tanpa pergi ke doktor, mula menggunakan salap, krim, "mengubati eksim", menunda waktu diagnosis kanser Paget.

Sekiranya terdapat ruam pada puting susu, apa yang harus dilakukan? Sebarang ruam puting harus diperiksa untuk mengetahui penyebabnya. Biopsi mungkin diperlukan untuk mengesampingkan barah Paget.

Kanser payudara lain yang biasanya menyakitkan adalah barah payudara yang meradang (atau infiltratif yang menyebar). Spesies agresif, seperti namanya, jalannya menyerupai mastitis. Selalunya, barah ini berlanjutan sebagai mastitis bukan laktasi kronik. Kelenjar susu menjadi bengkak, kulit menjadi merah, ada gejala "kulit lemon", dan di seluruh permukaan kulit.

Selalunya, tumor pada kelenjar susu tidak dikesan oleh palpasi atau mamografi. Kesakitan pada kelenjar susu muncul sebagai salah satu tanda pertama penyakit ini. Oleh itu, sangat penting untuk segera berjumpa doktor apabila gejala di atas, disertai dengan sakit dada, dan tidak menunggu sehingga tumor mula meraba..

Berapa kerapkah pemeriksaan diri payudara dilakukan? Tidak digalakkan hanya bergantung pada pemeriksaan diri yang bertujuan untuk mengesan barah pada peringkat awal. Doktor anda harus memeriksa payudara anda sekurang-kurangnya sekali setahun. Penting untuk anda membincangkan dengan doktor anda mengenai risiko barah payudara dan bersama-sama membuat rancangan untuk pencegahannya, mamografi.

Arahan untuk seorang wanita apabila dia harus segera menghubungi pakar mamologi

Disenaraikan di bawah adalah perubahan yang harus mendorong seorang wanita untuk segera menemui pakar onkologi mamologi..

Anda harus menghubungi pakar mamologi sekiranya:

  • satu atau kedua payudara telah berubah bentuk atau saiznya;
  • terdapat pelepasan dari puting, terutamanya jika pelepasan ini hanya dari satu puting;
  • terdapat ruam di sekitar puting;
  • kemurungan pada kulit di atas kelenjar susu;
  • meraba-raba gumpalan atau "bola" di salah satu ketiak;
  • Merasa sakit ketiak atau dada yang tidak berkaitan dengan kitaran haid anda
  • telah melihat perubahan pada puting anda;
  • meraba-raba ketulan tisu atau bengkak di payudara.

Diagnosis karsinoma payudara bermula dengan tinjauan dan pemeriksaan terhadap wanita tersebut. Doktor akan mengetahui sama ada wanita itu mempunyai faktor risiko barah payudara.

Ubat tradisional untuk melawan barah payudara. Apabila timbul persoalan bagaimana merawat barah payudara, seorang wanita boleh menjadi bingung..

Setiap tahun, kejadian barah payudara pada wanita usia subur meningkat sebanyak 1.

Adakah barah payudara sakit

Dalam teks keempat siri ini, NGS. NEWS menceritakan tentang penyakit yang paling popular pada wanita

Maxim Shumbasov

NGS.NOVOSTI meneruskan siri wawancara dengan ahli onkologi. Dalam kerangka projek kami "Program pendidikan onkologi" kami telah membincangkan pelbagai jenis barah kulit dan akibatnya, mengenai onkologi pediatrik dan apa yang disebut "penyakit lelaki".

Dalam wawancara kami hari ini, kita akan membincangkan mengenai barah, yang pertama dalam struktur morbiditi wanita - barah payudara, diagnosis yang banyak didengar oleh wanita. Mengenai mengapa anda tidak boleh mengabaikan gejala dan bagaimana pemeriksaan diri dapat menyelamatkan kita semua, kami bertanya kepada Maxim Shumbasov, ketua hospital onkosurgikal hari ini..

Pada tahun 2016, 1277 wanita dengan barah payudara dan 7 lelaki dikenal pasti. Kejadiannya adalah 48.17 bagi setiap 100 ribu orang.

- Apakah simptom barah payudara?

- Kanser payudara tidak simptomatik. Tetapi kerana 90% kes barah adalah bentuk nodular, ia dinyatakan dengan tepat dengan adanya simpul - pembentukan padat pada kelenjar susu. Anda boleh merasainya. Walaupun tahap pertama adalah tumor hingga ukuran 2 cm, 2–5 cm adalah tahap kedua, tahap ketiga adalah ketika tumor lebih besar dari 5 cm.

Kurang biasa, pembuangan payudara mungkin menyertai barah. Pelepasan berdarah dari puting susu - alasan serius untuk berjumpa doktor.

- Seorang wanita merasakan kesakitan?

- Tidak, pesakit tidak mengadu bahawa dada mereka sakit. Mungkin hanya sebilangan kecil wanita, tetapi, kemungkinan besar, bukan dada yang sakit, tetapi neuralgia intercostal menampakkan dirinya. Kami mempunyai kes ketika tumor hancur dan kelenjar susu diamputasi sendiri. Tetapi walaupun di sini wanita itu tidak merasa sakit. Tetapi ini sudah menjadi kes yang sangat diabaikan..

- Anda mengatakan ketumbuhan itu dapat dirasakan. Maksudnya, cari sendiri? Dan bagaimana memahami bahawa ini adalah simpul di dada, dan bukan hanya debaran yang dimainkan?

- Tahap pertama - tumor hingga 2 cm - hanya seukuran walnut kecil atau hazelnut, menyerupai tulang dalam kepadatan. Ia senang dirasai. Pemeriksaan diri adalah aspek yang penting, dan separuh wanita mendapat pendidikan mereka sendiri. Ia berlaku bahawa meterai hilang dengan permulaan haid, tetapi jika berterusan selama sebulan, ini adalah cara langsung kepada doktor. Ini perlu ditekankan, ini sangat penting!

Secara umum, terdapat masalah seperti itu yang sering difahami oleh wanita bahawa terdapat pembentukan pada payudara, tetapi tidak mementingkan. Atau mereka takut untuk pergi. Tetapi penting untuk mengetahui bahawa penting untuk tidak menemui barah semasa pemeriksaan diri - penting untuk memastikan bahawa semuanya baik-baik saja dengan anda..

- Mereka takut mendengar diagnosis?

- Ya. Hampir setiap wanita berpendapat bahawa jika dia menemui benjolan di payudaranya, maka itu adalah tumor malignan. Dan semua orang berpendapat bahawa jika dia menghidap barah payudara, dia akan menghadapi operasi yang melumpuhkan. Mereka takut membuang payudara. Tetapi lebih cepat seorang wanita beralih ke doktor, semakin kecil tumornya, dan jika penyetempatan juga berjaya, maka ada peluang untuk menyelamatkan kelenjar.

Tumornya mungkin jinak, seperti sista, tetapi hanya doktor yang dapat menentukannya. Kista akan sembuh, barah payudara pada peringkat awal - juga, tetapi rawatannya akan lama.

- Siapa yang berisiko menghidap barah payudara?

- Risiko utama barah payudara adalah dilahirkan sebagai wanita.

Keturunan boleh mempengaruhi perkembangan penyakit ini. Sekiranya terdapat kerosakan gen, maka ini adalah faktor perkembangan barah payudara. Tetapi penting untuk memahami bahawa jika seorang wanita mempunyai gen yang rosak, ini tidak bermaksud bahawa dia akan menghidap barah - ini hanya merupakan faktor risiko. Sekiranya terdapat keturunan, ibu, nenek, ibu saudara, saudara perempuan menghidap barah payudara, risiko terkena penyakit pada wanita tersebut adalah lebih tinggi. Tetapi tidak banyak barah seperti itu.

Berisiko adalah wanita yang mula haid awal atau berakhir lewat, kerana barah payudara adalah penyakit yang bergantung pada hormon. Dan di sini terdapat aktiviti hormon yang tinggi.

Wanita yang didiagnosis dengan bentuk mastopati nodular juga berisiko, sebenarnya, mastopati seperti itu adalah prakanker.

Wanita gemuk juga berisiko terkena penyakit ini, kerana kegemukan menghasilkan hormon yang membawa kepada barah. Pengambilan alkohol yang berbahaya, diet yang kaya dengan lemak. Wanita yang mengalami kecederaan dada juga berisiko.

- Adakah memakai bra yang kurang bertenaga, misalnya, mempengaruhi barah payudara? Dan itu, pendapat sedemikian...

- Tidak ada kaitan yang jelas dalam hal ini. Ramai wanita memakai coli ini dan tidak ada apa-apa. Saya tidak memerhatikan corak seperti itu dan belum pernah mendengar perkara seperti itu.

- Dan saiz payudara mempengaruhi?

- Tidak mempengaruhi sama sekali. Ia berlaku pada lelaki, tetapi jarang sekali berlaku, 5-7 kes setahun. Punca barah payudara bukanlah tisu lemak organ, tetapi tisu kelenjar, yang mana, dengan kata lain, susu terbentuk.

- Dan pada lelaki, kerana apa yang berlaku?

- Faktor risiko adalah sama - kegemukan, kecederaan, pengambilan alkohol. Terutama bir dalam kuantiti yang banyak - bagaimanapun, terdapat hormon estrogen. Lelaki hanya mengembangkan tisu kelenjar ini..

- Adakah terdapat hubungan antara barah payudara dan kelahiran anak?

- Sebagai contoh, jika seorang wanita didiagnosis menghidap barah payudara pada usia 30 tahun, dan dia tidak mempunyai anak, maka 5 tahun ke depan akan ada kontraindikasi untuk kelahirannya. Semua orang melupakannya. Akan ada rawatan agresif, selepas itu badan mesti pulih. Dan pada usia 40 tahun, risiko mengandung bayi dengan penyakit genetik meningkat..

- Terdapat beberapa jenis pencegahan barah payudara?

- Sekiranya kita tahu bahawa entah bagaimana ia dapat dielakkan, kita tidak akan diam mengenainya. Tetapi secara umum, anda perlu ingat bahawa puncak penyakit ini berlaku pada 60-70 tahun. Wanita berumur lebih dari 40 tahun - setiap orang, bukan sahaja dari kumpulan risiko - perlu melakukan mamografi secara berkala setiap dua tahun, wanita di bawah 40 tahun perlu menjalani imbasan ultrasound. Pastikan anda melakukan pemeriksaan diri.

Terdapat kes-kes ketika mamografi dan ultrasound tidak mengesan apa-apa, dan semasa pemeriksaan diri, wanita memperhatikan bahawa mereka mempunyai penyok di dada mereka atau sebaliknya. Kemudian mereka pergi ke doktor dan mula dirawat. Ini juga berlaku.

- Mengapa anda memisahkan wanita sebelum 40 dan selepas 40? Apakah perbezaan dalam peperiksaan?

- Wanita muda sering marah kerana tidak diberi mamogram, kerana menganggap doktor tidak mahu bekerjasama dengan wanita muda. Saya menerangkan: mamografi adalah kaedah yang bertujuan untuk mengesan tumor, dan sehingga usia 40 tahun, tisu payudara pada wanita padat. Sinar-X mungkin tidak selalu menerangi kelenjar dengan secukupnya. Ternyata kita dapat melakukan penyelidikan, tetapi kandungan maklumatnya menurun, tumor dapat bergabung dengan tisu. Sehingga usia 40 tahun, lebih baik melakukan ultrasound - semuanya lebih baik dilihat di sana.

- Beritahu kami mengenai dinamika penyakit ini: adakah wanita mula sakit lebih banyak? Adakah barah semakin muda?

- Kanser payudara semakin muda, tetapi ini disebabkan oleh fakta bahawa penyakit ini lebih kerap dikesan pada peringkat awal. Ternyata pengesanannya telah bertambah baik. Bahkan 20 tahun yang lalu hanya terdapat 2 atau 3 mamograf di rantau ini, dan sekarang terdapat mamografi di semua wilayah di rantau ini. Dan wanita menggunakan sebelum ini, walaupun tumornya besar.

Insiden ini semakin meningkat dan akan terus meningkat, kerana jumlah wanita yang dilindungi semakin meningkat, pemeriksaan perubatan berjalan lancar.

- Bagaimana anda merawat barah payudara?

- Kanser payudara dirawat secara menyeluruh, tanpa mengira tahapnya. Lagipun, barah bermetastasis, sel tersebar ke seluruh badan. Oleh itu, rawatan barah payudara adalah 4 tonggak besar: pembedahan, kemoterapi, terapi radiasi dan terapi hormon. Pelan rawatan ditentukan secara individu untuk setiap pesakit..

Kanser payudara pada wanita berusia 70 tahun. Menurut Dr Shumbasov, payudara berjaya diselamatkan

- Selepas barah payudara, anda boleh memulihkan payudara dan cara melakukannya?

- Sudah tentu anda boleh. Sekarang setiap orang diberi prostesis luaran, kerana jika tidak, beban pada tulang belakang akan diedarkan secara tidak rata. Mereka juga meletakkan yang subkutan, bahkan dapat mengembalikan kecacatan luaran dengan menggerakkan tisu mereka sendiri dari perut atau dari belakang. Puting pun boleh dibentuk.

- Beritahu saya, tetapi anda boleh, seperti sekali Angelina Jolie, membuang payudara anda, meletakkan implan dan jangan risau?

- Di Rusia, kita tidak dapat membuang organ yang sihat. Seperti yang saya katakan, keturunan hanyalah faktor risiko, bukan jaminan 100% bahawa seseorang akan mendapat barah. Tetapi di luar negara, dengan adanya pemecahan gen tertentu, kelenjar susu sebenarnya dikeluarkan secara subkutan dan implan dipasang, yang dapat mengurangkan risiko penyakit dengan ketara..

Foto: Alexandra Simutina, disediakan oleh Maxim Shumbasov

Ikuti berita dalam kumpulan VKontakte kami
Hantar berita dan foto 8–999–315–05–05 (Viber, WhatsApp, SMS)

Hadiah dan Petua

Banyak idea untuk hadiah asli dan menyenangkan untuk sebarang acara dan untuk semua majlis

Kesakitan barah payudara. Sakit payudara pada barah payudara

Salah satu diagnosis onkologi yang paling biasa adalah barah payudara. Keseluruhan populasi wanita berisiko terkena penyakit ini, tetapi tidak semua orang mengetahui gejalanya dengan cukup baik..

Selalunya, sensasi menyakitkan sedikit di dada wanita dikaitkan dengan pembentukan tumor. Sebenarnya, ini tidak sepenuhnya benar, kerana sakit barah payudara menemani pesakit hanya pada peringkat terakhir penyakit ini..

Karsinoma adalah tumor malignan yang berkembang dari tisu epitelium badan, mempengaruhi semua organ dalaman dan kelenjar susu. Perkembangan sel atipikal membawa kepada disfungsi dan mengubah struktur tisu. Tetapi persoalan utama masih terbuka untuk banyak wanita - adakah payudara sakit dengan barah, dan apakah penyebab sakit payudara yang lain.

Gambaran klinikal mastalgia

Lebih daripada 70% wanita mengalami ketidakselesaan dada. Keadaan ini dipanggil mastalgia - kelembutan payudara. Punca keadaan ini bervariasi dan mungkin berbeza bergantung pada kitaran haid..

Kesakitannya adalah penyetempatan dan kekuatan yang berbeza, secara serentak di kedua-dua kelenjar atau hanya dalam satu, ada kemungkinan terdapat segel, yang pada masa depan dapat berkembang menjadi tumor ganas.

Bergantung pada kitaran haid, mastalgia siklik dan bukan siklik dibezakan:

Sifat kesakitan pada barah payudara

Kanser payudara tidak mempunyai simptom pada peringkat awal penyakit ini. Hanya pertumbuhan tumor yang lebih jauh yang menyebabkan perubahan kesejahteraan wanita:

Pada dasarnya, rasa sakit pada barah payudara menampakkan diri pada peringkat kemudian dan mungkin bergantung pada ukuran tumor, tetapi sifat kesakitan sering kali sangat subjektif, setiap wanita menggambarkannya secara berbeza.

Keluhan yang paling biasa adalah kelembutan puting, pembengkakan dan pembengkakan kelenjar..

Gejala lain mungkin adalah kepingan puting, yang lebih bersifat ekzema. Ini mungkin menunjukkan barah Paget - bentuk barah yang jinak. Tetapi hanya seorang doktor yang dapat membezakan semua manifestasi ini dari penyakit lain..

Sebab yang mungkin

Wanita mengalami kesakitan payudara dengan kerap, tetapi ini tidak bermaksud bahawa setiap kes adalah barah payudara. Sudah tentu, perlu memperhatikan reaksi badan yang tidak sihat dan bertindak balas dengan menghubungi doktor..

Rundingan pakar akan meyakinkan anda bahawa payudara boleh sakit bukan sahaja dengan tumor. Penyebab mastalgia yang paling biasa adalah kitaran haid. Wanita yang lebih tua menyedari keunikan latar belakang hormon dan perubahan dalam badan dalam tempoh ini, jadi sakit kitaran tidak akan membuat mereka bimbang.


Tetapi sakit dada yang tidak menyiratkan proses barah dapat dikaitkan bukan hanya dengan siklus wanita. Penyebab utama kesakitan pada kelenjar susu adalah:

  • kehadiran sista;
  • kontraseptif oral yang mengandungi hormon tiruan;
  • penyakit keradangan badan;
  • trauma dada;
  • gangguan hormon.

Diagnosis

Sekiranya kesakitan tidak berkaitan dengan kitaran dan bimbang akan jangka masa yang cukup lama, ini adalah alasan serius untuk berjumpa pakar. Ahli mamologi akan membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan tepat pada masanya.

Jangan menangguhkan meminta pertolongan dalam kes seperti ini:

  • kombinasi kesakitan dengan peningkatan suhu badan dan kemerahan kulit yang berterusan di kawasan dada yang menyakitkan;
  • pelepasan mendung dari puting disertai dengan rasa sakit;
  • perubahan struktur pada payudara: edema, penarikan puting, dan kulit berkedut;
  • sakit tidak dikaitkan dengan sindrom pramenstruasi dan tidak melegakan ubat sakit.

Untuk membezakan mastalgia, perlu melakukan pemeriksaan menyeluruh. Penggunaan teknik yang berbeza dapat membantu memisahkan barah payudara dengan tepat dari kesakitan kitaran. Seorang wanita boleh melakukan pemeriksaan pertama sendiri di rumah. Ini terdiri dalam palpasi kelenjar susu untuk pembentukan yang padat. Prosedur ini dijalankan dalam empat peringkat:

  • pemeriksaan visual;
  • menyelidiki puting dalam keadaan berdiri;
  • kehadiran pelepasan dari puting;
  • baring.

Permohonan rayuan kepada pakar perubatan dimulai dengan tinjauan terhadap keluhan pasien dan hasil pemeriksaan dirinya, jika dilakukan.

Berdasarkan data ini, barah payudara disarankan. Pada peringkat seterusnya diagnosis, mereka menggunakan kaedah penyelidikan instrumental tambahan:

Sudah tentu, anda tidak perlu panik jika anda melihat perubahan semasa pemeriksaan diri - ini mungkin hasil yang ditafsirkan secara tidak betul. Tetapi lawatan tepat pada masanya ke pakar dan pemeriksaan pencegahan akan membantu mengenal pasti tumor pada peringkat awal perkembangan dan mencegah akibat terburuk dari barah payudara.

Kesakitan selalu menjadi isyarat beberapa keadaan badan yang tidak baik. Tetapi adakah barah sakit? Kenyataannya adalah bahawa lesi onkologi badan berjalan sangat lama dan dalam kebanyakan kes hanya terasa pada peringkat kemudian..

Apa yang menyebabkan sakit barah?

Sensasi menyakitkan yang berkaitan dengan neoplasma boleh berlaku kerana keadaan berikut:

  • Tumor menekan pada tulang. Sel-sel kanser merosakkan tisu tulang, menyebabkan kesakitan somatik. Rasanya kusam atau berdenyut-denyut.
  • Tisu lembut (organ atau otot) rosak. Sebagai contoh, sakit belakang mungkin menunjukkan jisim buah pinggang. Sensasinya terasa kejang, tajam, berdenyut. Nama lain untuk keadaan ini adalah sakit kepala.
  • Kanser menekan pada saraf atau saraf tunjang, menyebabkan sensasi terbakar dan kesemutan. Sebilangan orang mengalami kesakitan jangka panjang selepas pembedahan atau rawatan tertentu.
  • Akibat daripada radiasi atau kemoterapi.

Apa itu barah??

Apabila timbul persoalan: "Adakah tumor barah itu sakit?", Seseorang mesti mengambil kira hakikat bahawa sensasi menyakitkan semasa proses onkologi terdiri daripada tiga jenis:

  1. Sakit yang tajam. Ia disebabkan oleh kerosakan mendadak seperti trauma, pemampatan organ oleh neoplasma. Kesakitan akut sering menunjukkan pengabaian keadaan dan metastasis. dapat dikawal dengan ubat penahan sakit yang diresepkan oleh doktor anda. Kesakitan yang tidak dirawat boleh berkembang menjadi kesakitan kronik.
  2. Kesakitan kronik disebabkan oleh kerosakan saraf. Beberapa perubahan berlaku kerana tekanan pada tumor yang dihasilkan oleh bahan kimia tersebut. Kanser sendiri menghasilkannya. Sensasi menyakitkan boleh berkisar dari ringan hingga teruk.
  3. Kesakitan yang memancarkan adalah rasa sakit di tempat yang jauh dari tumor. Contohnya, hati yang bengkak boleh menyebabkan sakit di bahu kanan. Keadaan ini dikaitkan dengan ujung saraf..

Adakah barah kulit sakit?

Penyelidikan terbaru oleh saintis menunjukkan bahawa gatal-gatal dan kesakitan lesi kulit yang mencurigakan mungkin menunjukkan proses yang ganas. Gejala ini dijumpai pada 30% pesakit yang disurvei. Data sedemikian sangat penting semasa membuat diagnosis, dan oleh itu, sedikit pun, orang harus segera memberitahu doktor tentangnya..

Kesakitan dan gatal adalah perkara biasa pada pesakit dengan barah kulit bukan melanoma. Ciri ini akan membantu ahli onkologi untuk mendapatkan rawatan yang mencukupi, kerana sensasi menyakitkan terdapat pada pesakit dengan karsinoma sel skuamosa, dan pruritus terdapat pada pesakit dengan karsinoma basal..

Ia dapat menembusi jauh ke dalam kulit, menyebabkan sensasi yang lebih menyakitkan, yang berkaitan dengan kerosakan pada serat saraf. Oleh itu, kesakitan yang teruk dan berpanjangan sering menunjukkan bentuk barah yang agresif..

Adakah barah payudara sakit?

Sakit di bahagian dada dan ketiak biasanya bukan merupakan tanda barah payudara, walaupun ia menimbulkan banyak ketidakselesaan pada wanita.

Terdapat tiga syarat utama untuk permulaan kesakitan:

  1. Kelembutan payudara yang tidak berbahaya, yang merangkumi perubahan tahap hormon.

Dalam kes ini, kesakitan boleh disebabkan oleh:

  • sindrom haid atau pramenstruasi;
  • kehamilan (lebih kerap pada trimester pertama);
  • tempoh selepas bersalin, ketika susu tiba. Pada masa yang sama, seseorang harus membezakan keadaan berbahaya seperti mastitis - genangan susu di saluran payudara. Penyakit yang tidak dapat dihapuskan tepat pada waktunya dipenuhi dengan jangkitan saluran kelenjar susu dengan komplikasi berikutnya. Penyakit ini tidak, tetapi mengandungi tahap ancaman tertentu terhadap wanita itu;
  • Mengambil ubat hormon tertentu seperti kontraseptif
  • permulaan menopaus. Selama periode ini, perhatian khusus harus diberikan pada kondisi kelenjar susu, kerana perubahan yang berkaitan dengan usia merupakan faktor risiko barah.
  1. Keadaan fibrocystic tisu payudara (mastopati). Ia adalah sista yang dipenuhi dengan cecair dan bukannya sel yang tidak normal. Ini tidak selalu onkologi, tetapi boleh merangsang degenerasi menjadi proses ganas..
  2. Kadang kala barah payudara menyakitkan dengan bentuk keradangan pada neoplasma. Dalam kes ini, anda harus berjumpa doktor dengan segera sekiranya terdapat gejala berikut:
  • pelepasan puting berdarah atau jelas;
  • sakit dada yang berterusan dan tidak dapat dijelaskan yang tidak hilang selepas haid anda;
  • kehadiran jangkitan (kemerahan, nanah, atau demam).

Adakah barah usus sakit?

Kesakitan sering disertakan. Walau bagaimanapun, sensasi menyakitkan selalu digabungkan dengan tanda-tanda lain:

  • perubahan fungsi usus normal (sakit dan cirit-birit berlangsung lebih lama daripada 4 atau 6 minggu);
  • serangan sakit adalah satu kali di dubur dan perut (lebih kerap di sebelah kanan). Dalam kes ini, pendarahan diperhatikan, yang juga dikesan di dalam najis;
  • terdapat perasaan penyumbatan usus. Dalam kes ini, rasa sakit dirasakan ketika bergerak;
  • sakit kram berlaku secara berkala bersama dengan rasa kembung di dalam usus;
  • ujian makmal menunjukkan anemia.

Penting untuk diketahui! Perlu diingat bahawa hanya diagnosis yang tepat dan serba boleh yang dilakukan oleh ahli onkologi yang akan membantu menentukan dengan tepat apakah jenis kanser tertentu menyakitkan..

Sebilangan besar wanita mengajukan soalan: "Adakah payudara sakit dengan barah?" Mereka percaya bahawa mengalami sakit payudara tidak dianggap sebagai gejala menghidap barah payudara. Pakar mencatatkan bahawa sakit dada boleh menjadi tanda perkembangan barah. Oleh itu, setiap wanita disyorkan menjalani pemeriksaan menyeluruh oleh pakar mamologi setiap enam bulan..

Atau karsinoma payudara adalah barah yang sangat berbahaya. Sebilangan besar wanita mengelak daripada mengunjungi pakar agar tidak mendengar diagnosis yang teruk.

Dan ini tidak betul. Pada masa ini, terdapat sebilangan besar kaedah rawatan yang membantu menghilangkan penyakit yang tidak menyenangkan ini. Satu-satunya perkara yang perlu diingat oleh wanita adalah mungkin untuk mengenal pasti dan menyingkirkan sepenuhnya barah payudara hanya pada peringkat awal penampilannya..

Penyebab utama kesakitan barah

Pakar menyatakan bahawa sakit dada boleh disebabkan oleh beberapa sebab:

  1. Akibat kemunculan tumor barah. Terutama sensasi menyakitkan dapat meningkat setelah penyakit berjangkit: mastitis. Sensasi kesakitan boleh menjadi ringan atau sederhana. Ini disebabkan oleh fakta bahawa barah menyerang kulit dan bahkan boleh menyebabkan luka pada kulit..
  2. Dengan pembentukan metastasis tumor. Ia dianggap sebagai penyebab kesakitan yang paling biasa. Wanita memperhatikan bahawa sensasi menyakitkan muncul dalam fokus pembentukan metastasis. Metastasis boleh merebak ke saluran darah dan kelenjar getah bening. Akibat penyebarannya, organ seperti otak, paru-paru, hati dan juga tisu tulang terjejas..
  3. Kesakitan boleh berlaku sebagai kesan sampingan dari rawatan sebelumnya. Sebagai contoh, rasa sakit di kawasan dada mungkin muncul akibat pendedahan terapi radiasi atau penggunaan ubat hormon..
  4. Punca kesakitan yang lain. Dalam beberapa kes, sakit dada boleh berlaku dengan alasan selain daripada barah. Dalam kes ini, pesakit harus segera menghubungi pakar dan menjalani pemeriksaan menyeluruh untuk mengenal pasti punca kesakitan.

Perlu diperhatikan bahawa hanya seorang doktor, setelah menjalani pemeriksaan, yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang kompeten yang akan membantu menghentikan proses barah..

Jenis kesakitan barah payudara

Pakar perhatikan bahawa ia dapat dicirikan oleh 3 jenis kesakitan. Ini mesti merangkumi:

  1. Tajam. Ia dicirikan oleh penampilan yang tajam dan jangka masa tindakan yang pendek. Ia mengurangkan aktiviti fizikal seseorang dengan ketara. Perlu diperhatikan bahawa kesakitan akut bukanlah peningkatan kesakitan berterusan. Ia biasanya disebabkan oleh pembedahan atau kecederaan. Ia boleh hilang semasa luka sembuh..
  2. Pemalar. Dia risau pesakit untuk jangka masa yang lama. Kesakitannya ringan hingga sederhana. Anda boleh menyingkirkannya dengan bantuan ubat khas, tetapi ubat itu harus diambil dalam jangka masa yang lama. Rasa sakit itu muncul setiap hari dan membimbangkan pesakit. Ini menjadikan wanita itu gugup dan letih. Oleh kerana dia, seorang wanita tidak dapat menjalani cara hidupnya yang biasa, dia berusaha menjauhkan diri dari kedua kenalan dan orang dekat.
  3. Menembusi. Ini dicirikan oleh peningkatan tajam dalam intensiti kesakitan berterusan dalam jangka masa yang singkat. Biasanya, kenaikannya berlaku dalam 30 minit. Perlu diperhatikan bahawa ubat-ubatan konvensional tidak dapat melegakan kesakitan wanita ini. Selalunya, ia muncul semasa aktiviti motor wanita. Doktor memanggilnya sebagai pencetus atau mencetuskan kesakitan. Sekiranya sensasi rasa sakit muncul kerana pengaruh sumber yang tidak spesifik, maka doktor memanggil rasa sakit tersebut secara spontan. Kesakitan yang menusuk hanya dapat dihilangkan dengan bantuan ubat penahan sakit yang kuat..

Apa yang perlu dilakukan untuk wanita yang mengalami sakit dada

Pada mulanya, seorang wanita harus tenang dan menilai keadaan semasa. Juga, doktor mengesyorkan agar seorang wanita melihat kalendarnya dan mengetahui persoalan kapan terakhir kali wanita itu mengalami haid. Selepas itu, disarankan bagi pesakit untuk mengetahui apakah penampilan kesakitan pada kelenjar susu dikaitkan dengan permulaan kehamilan..

Selepas tindakan yang diambil, wanita itu perlu melakukan analisis bebas mengenai keadaan kelenjar susu. Ia terdiri daripada tindakan berikut:

  • palpasi payudara untuk kehadiran pelbagai formasi tumor. Pertama, tangan kanan memeriksa rongga dada dan otot kiri. Prosedur diulang dengan payudara kiri..
  • penilaian permukaan kulit dan puting.

Sekiranya pesakit telah menemui tanda-tanda yang tidak menyenangkan dalam dirinya, maka disarankan untuk berjumpa pakar dalam masa terdekat.

Oleh itu, seorang wanita harus berpaling kepada pakar mamologi sekiranya terdapat gejala yang tidak menyenangkan berikut:

  • perubahan bentuk dan saiz satu atau kedua payudara;
  • kehadiran pelepasan dari puting susu, terutamanya jika mereka hanya berasal dari satu;
  • apabila ruam muncul di sekitar puting;
  • sekiranya terdapat kemurungan pada permukaan kulit berhampiran kelenjar susu;
  • apabila meterai atau tumor dijumpai di salah satu zon ketiak;
  • apabila terdapat rasa sakit di ketiak atau dada;
  • jika terdapat perubahan di kawasan puting;
  • sekiranya terdapat penebalan tisu atau neoplasma pada payudara.

Doktor juga memeriksa keadaan payudara dan menemubual pesakit. Sebagai kaedah tambahan, mamografi wanita, biopsi dan pendermaan darah untuk penanda tumor boleh diresepkan.

Cara menghilangkan sakit barah payudara

Pada masa ini, sebilangan besar teknik tersedia dalam perubatan untuk menyingkirkan tumor barah. Doktor menyatakan bahawa yang paling berkesan adalah pembedahan..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia membolehkan anda menyingkirkan sepenuhnya bukan sahaja tumor, tetapi juga metastasis, serta menghilangkan kawasan organ dalaman yang terjejas. Selepas pembedahan, risiko komplikasi dan kesan sampingan adalah minimum. Sebagai tambahan kepada campur tangan pembedahan, kaedah seperti radiasi, radio dan kemoterapi digunakan..

Mereka membantu mengecilkan tumor dan menyingkirkan sel barah. Perlu diperhatikan bahawa semua prosedur rawatan di atas digunakan untuk kanser payudara dari pelbagai peringkat..

Penting untuk diingat bahawa sakit dada tidak normal. Ini adalah alasan bagi seorang wanita untuk serius memikirkan kesihatannya dan berunding dengan pakar. Kanser payudara yang dikesan pada peringkat awal dapat dihilangkan sepenuhnya tanpa menyebabkan bahaya yang besar pada tubuh anda..

Video bermaklumat

Adakah barah payudara sakit? Sekiranya terdapat benjolan yang menyakitkan di dada, adakah barah itu? - soalan yang sering diajukan ketika benjolan terdapat di payudara. Anda juga dapat mendengar sesuatu seperti ini dari seorang wanita yang mempunyai masalah ini: “Saya menjumpai tumor di dada saya dan pergi berjumpa doktor. Ketika dia merasakan payudara saya, tumor itu benar-benar sakit. Tetapi dia memberitahu saya untuk tidak bimbang, kerana barah payudara tidak menyakitkan. Tetapi saya takut. Bukankah seharusnya dia memerintahkan mamogram atau ultrasound untuk mengetahui apa itu? "

Adakah payudara sakit kerana barah

Ya, barah payudara boleh menyebabkan kesakitan. Mitos bahawa pendidikan tidak menyakitkan, seperti banyak mitos lain, berakar. Berbanding dengan sista payudara, yang sering menyakitkan ketika disentuh, barah biasanya tidak menyakitkan apabila ia diraba oleh wanita atau doktor.

Ramai wanita yang menemui tumor di payudaranya melaporkan masalah itu kepada rakan karib atau ahli keluarga sebelum memutuskan untuk berbincang dengan doktor. Mereka semua biasanya menyatakan bahawa jika dada sakit, maka barangkali bukan barah..

Mari kita lihat apakah legenda mempunyai butiran kebenaran. Untuk melakukan ini, pertimbangkan terlebih dahulu apa yang tersembunyi di bawah mastalgia (sakit dada), apa penyebab berlakunya, apa diagnosisnya, jika ada rasa sakit pada kelenjar susu.

Apa itu mastalgia

Sakit dada, juga dikenali sebagai mastalgia, mastodynia, atau mammalgia, adalah keluhan yang cukup biasa di kalangan wanita. Hampir 70% wanita akan mengalami kesakitan ini pada suatu ketika dalam hidup mereka. Ia boleh berlaku pada satu atau dua kelenjar pada masa yang sama. Wanita sering menggambarkannya sebagai: sakit yang tidak dapat ditanggung, sakit kusam yang berterusan, rasa terbakar di dalam atau peningkatan kepekaan ketika menyentuh dada. Kira-kira 15% wanita memerlukan rawatan untuk mengawal kesakitan ini.

Sekiranya penampilan kesakitan mempunyai kaitan yang jelas dengan haid, ia disebut mastalgia siklik. Kesakitan jenis ini biasanya bermula tiga hari sebelum haid anda bermula dan menjadi kurang sengit apabila haid anda berhenti. Selalunya, mastalgia berlaku pada kuadran luar-atas payudara, kadang-kadang boleh merebak ke lengan.

Wanita yang lebih tua (postmenopausal) mempunyai mastalgia kurang daripada wanita yang lebih muda..

Mastalgia siklik dan bukan kitaran

Sakit dada biasanya dikategorikan sebagai "siklik" (berulang) dan "tidak siklik" (berterusan)..

  • kesakitan tidak teratur;
  • payudara menjadi "sensitif";
  • sesetengah wanita menggambarkannya sebagai kesakitan yang membosankan, yang lain sebagai kesakitan atau kesemutan dan terbakar di kelenjar;
  • payudara "membengkak", menjadi lebat ("satu ketulan keras padat");
  • sebagai peraturan, kedua-dua payudara terjejas, terutamanya bahagian atas-luarnya;
  • sakit boleh merebak ke ketiak;
  • meningkat beberapa hari sebelum bermulanya haid, kadang-kadang muncul dua minggu sebelum haid;
  • berlaku pada wanita muda, tetapi mungkin muncul pada wanita yang menerima hormon.

Tanda-tanda kesakitan bukan kitaran:

  • berlaku hanya pada satu payudara, biasanya pada satu kuadran payudara, tetapi boleh merebak ke seluruh payudara;
  • lebih biasa di kalangan wanita pascamenopause;
  • tidak ada kaitan dengan kitaran haid;
  • kesakitan mungkin berterusan atau sporadis.

- radang payudara yang berjangkit. Pada seorang wanita, ia mungkin disertai oleh demam, malaise. Kelenjar susu menjadi bengkak, di tempat kesakitan yang paling besar, peningkatan suhu dapat ditentukan, mungkin juga ada kemerahan. Kesakitan, sebagai peraturan, mengambil watak yang membara. Bagi ibu yang menyusu, rasa sakit menjadi lebih sengit semasa menyusu.

Kesakitan extraamillary dirasakan di kelenjar susu, tetapi sumber kesakitan ini ada di tempat lain. Kadang-kadang disebut sebagai "kesakitan yang memancarkan." Ia berlaku dengan latar belakang penyakit tertentu pada dinding dada, misalnya, seperti costochondritis (radang artikulasi tulang rusuk dengan sternum, di mana terdapat tulang rawan).

Diagnosis mastalgia

Sekiranya wanita itu masih muda (tidak dalam menopaus), doktor akan terlebih dahulu berusaha untuk mengetahui sama ada sakit dada mungkin bersifat kitaran. Untuk melakukan ini, dia mungkin akan bertanya:

  • berapa banyak kafein yang dimakannya;
  • tempat penyetempatan kesakitan;
  • satu kelenjar sakit atau dua;
  • adakah dia merokok;
  • menggunakan ubat atau pil kawalan kelahiran gabungan;
  • bolehkah dia hamil;
  • adakah terdapat simptom lain, seperti puting puting atau benjolan di kelenjar susu.

Doktor akan mendengar paru-paru dan jantung pesakit, serta memeriksa dada dan perutnya untuk menyingkirkan kemungkinan penyakit lain.

Doktor akan memeriksa payudara dan menentukan sama ada terdapat formasi di dalamnya, perubahan pada puting, kulit payudara, dan juga memeriksa kelenjar getah bening yang terletak di leher dan ketiak bawah untuk memastikan mereka tidak membesar..

Sekiranya "bola" yang dikesan di dada diganti, maka itu bukan barah? biasanya tidak tumbuh menjadi tisu berdekatan, iaitu "mudah alih". Ini adalah petanda baik kerana barah yang "terpaku" pada kulit atau dinding dada adalah tanda barah lanjut..

Sekiranya doktor menemui tumor atau benjolan "mencurigakan" di kelenjar susu, dan juga jika tisu kelenjar menyebabkan kesakitan yang teruk semasa palpasi, dia boleh menetapkan kajian tambahan:

  • Mamografi - Pemeriksaan sinar-X pada payudara.
  • Ultrasound -. Walaupun tidak ada yang dijumpai pada mamografi, imbasan ultrasound biasanya dilakukan, kerana pada beberapa tumor dianggap lebih bermaklumat daripada mamografi.
  • (atau aspirasi jarum halus, atau biopsi trephine, atau biopsi terbuka) jika terdapat lesi yang mencurigakan pada kelenjar susu. Doktor akan mengambil sebahagian kecil tisu payudara dan menghantarnya ke makmal untuk dianalisis.

Kemungkinan penyebab kesakitan

Kadang kala sukar untuk menentukan punca sakit dada. Untuk memberi gambaran betapa sukarnya tugas ini bagi doktor, berikut adalah kemungkinan faktor yang berkaitan dengan penampilannya:

  • refluks asid;
  • alkoholisme dengan kerosakan hati;
  • angina pectoris;
  • kegelisahan, tekanan dan kemurungan;
  • tumor jinak;
  • bronchiectasis paru-paru;
  • sista payudara;
  • pembedahan pada dinding dada;
  • penyusuan susu ibu (kemungkinan jangkitan);
  • spondylosis serviks dan toraks / radiculopathy;
  • iskemia jantung;
  • costochondritis;
  • penyakit payudara fibrocystic;
  • barah payudara;
  • diet (terutamanya kafein);
  • fibromyalgia;
  • herpes zoster;
  • mastitis;
  • ubat-ubatan, termasuk ubat digitalis, chlorpromazine, beberapa diuretik, spironolactone, methyldopa;
  • ulser peptik;
  • perikarditis;
  • pleurisy;
  • kehamilan;
  • gangguan mental;
  • tromboemboli paru;
  • patah tulang rusuk;
  • kayap;
  • anemia sel sabit;
  • kecederaan dinding dada.

Sekiranya tumor di payudara tidak menyakitkan, maka bukan kanser? 3% wanita yang berjumpa doktor untuk masalah payudara yang sakit akan didiagnosis menghidap barah payudara. Kehadiran kesakitan tidak semestinya menenangkan. Mana-mana wanita yang menemui "bola" baru di payudaranya harus berjumpa doktor!

Mastalgia dan barah payudara

Lokasi barah di tisu payudara boleh mempengaruhi permulaan kesakitan. Seperti semua organ, kelenjar susu penuh dengan saraf, tekanan yang disebabkan oleh tumor menyebabkan rasa sakit. Semasa dia tumbuh, dia akan mendorong kembali tisu payudara yang normal, dengan menggunakan saraf yang lebih banyak, selepas itu wanita itu akan menyedari bahawa sesuatu di payudaranya "tidak biasa".

Bagaimana barah payudara sakit?

Kerana kenyataan bahawa persepsi kesakitan adalah proses subjektif yang bergantung pada setiap individu wanita, seseorang mungkin menggambarkan tekanan ini pada saraf sebagai perasaan yang tidak menyenangkan, sementara yang lain akan menggunakan kata "sakit".

Wanita juga harus sedar bahawa barah payudara mungkin tidak selalu nyata (muncul sebagai tanda pertama) dengan menemukan tumor di kelenjar susu. Kanser Paget bermula dengan munculnya sisik pada puting dan pada awalnya sukar dibezakan dari eksim, disertai dengan gatal, “puting yang terlalu sensitif”. Kadang-kadang seorang wanita menerangkannya dalam satu perkataan - menyakitkan, menyangkal mitos bahawa "barah payudara tidak menyakitkan." Ramai wanita, tanpa pergi ke doktor, mula menggunakan salap, krim, "mengubati eksim", menunda waktu diagnosis kanser Paget.

Sekiranya terdapat ruam pada puting susu, apa yang harus dilakukan? Sebarang ruam puting harus diperiksa untuk mengetahui penyebabnya. Biopsi mungkin diperlukan untuk mengesampingkan barah Paget.

Nasib baik, kanser Paget bukanlah bentuk barah payudara yang agresif, tetapi kadang kala boleh wujud bersama dengan tumor lain di payudara. Oleh itu, adalah penting, seperti yang disebutkan di atas, untuk berkonsultasi dengan dokter ketika ruam pada puting muncul, terutama ketika diperhatikan hanya di satu sisi..

Kanser payudara lain yang biasanya menyakitkan adalah barah payudara yang meradang (atau infiltratif yang menyebar). Spesies agresif, seperti namanya, jalannya menyerupai mastitis. Selalunya, barah ini berlanjutan sebagai mastitis bukan laktasi kronik. Kelenjar susu menjadi bengkak, kulit menjadi merah, ada gejala "kulit lemon", dan di seluruh permukaan kulit.

Selalunya, tumor pada kelenjar susu tidak dikesan oleh palpasi atau mamografi. Kesakitan pada kelenjar susu muncul sebagai salah satu tanda pertama penyakit ini. Oleh itu, sangat penting untuk segera berjumpa doktor apabila gejala di atas, disertai dengan sakit dada, dan tidak menunggu sehingga tumor mula meraba..

Berapa kerapkah pemeriksaan diri payudara dilakukan? Tidak digalakkan hanya bergantung pada pemeriksaan diri yang bertujuan untuk mengesan barah pada peringkat awal. Doktor anda harus memeriksa payudara anda sekurang-kurangnya sekali setahun. Penting untuk anda membincangkan dengan doktor anda mengenai risiko barah payudara dan bersama-sama membuat rancangan untuk pencegahannya, mamografi.

Arahan untuk seorang wanita apabila dia harus segera menghubungi pakar mamologi

Disenaraikan di bawah adalah perubahan yang harus mendorong seorang wanita untuk segera menemui pakar onkologi mamologi..

Anda harus menghubungi pakar mamologi sekiranya:

  • satu atau kedua payudara telah berubah bentuk atau saiznya;
  • terdapat pelepasan dari puting, terutamanya jika pelepasan ini hanya dari satu puting;
  • terdapat ruam di sekitar puting;
  • kemurungan pada kulit di atas kelenjar susu;
  • meraba-raba gumpalan atau "bola" di salah satu ketiak;
  • Merasa sakit ketiak atau dada yang tidak berkaitan dengan kitaran haid anda
  • telah melihat perubahan pada puting anda;
  • meraba-raba ketulan tisu atau bengkak di payudara.