SHEIA.RU

Osteoma

Seseorang yang mempunyai kelenjar getah bening yang meradang atau bengkak mesti berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan. Untuk membuat diagnosis yang tepat, doktor sering menetapkan kepada pesakit mereka jenis pemeriksaan seperti tusukan kelenjar getah bening di leher. Pesakit yang tidak pernah menjalani prosedur sedemikian biasanya mengalami banyak ketakutan ketika mereka mendengar nama manipulasi yang ditetapkan. Sebenarnya, kajian ini tidak menimbulkan bahaya kepada manusia, tetapi memungkinkan anda mengenal pasti banyak penyakit yang mempengaruhi kelenjar getah bening..

Rujukan cepat

Kelenjar getah bening di kawasan leher melindungi seseorang dari pelbagai jangkitan virus dan bakteria, serta banyak penyakit lain. Limfosit yang terbentuk di kelenjar getah bening membantu mengatasi virus dan mikroorganisma berbahaya yang memasuki badan dari luar. Dalam penyakit asal berjangkit, bilangan limfosit meningkat dengan mendadak, dan ukuran kelenjar getah bening meningkat. Setelah pulih sepenuhnya, kelenjar getah bening akan kembali normal..

Sekiranya kelenjar getah bening tidak menyusut dalam jangka masa yang panjang, ini mungkin menunjukkan bahawa tubuh telah mengalami kerosakan, dan penyakit yang lebih serius telah muncul daripada selesema sederhana. Seseorang yang telah melihat simptom yang serupa mesti berjumpa doktor yang akan melakukan pemeriksaan dan memutuskan untuk melakukan pembedahan atau tusukan biopsi.

Penerangan mengenai prosedur

Biopsi adalah prosedur di mana sel-sel dari organ tertentu (dalam kes ini, kelenjar getah bening) diambil dari pesakit untuk diperiksa. Sekiranya doktor memutuskan bahawa pensampelan tisu dapat dilakukan dengan kaedah tusukan, jarum suntik dengan jarum nipis akan dimasukkan ke dalam kelenjar getah bening orang yang sakit, dengan mana mungkin mendapatkan bahan biologi, yang akan diperiksa lebih lanjut di makmal..

Dalam beberapa keadaan, bukannya tusukan, doktor menetapkan biopsi pembedahan, di mana sayatan dibuat pada tubuh pesakit dan sekeping kecil tisu yang terkena dikeluarkan..

Untuk membuat tusukan kelenjar getah bening dangkal, doktor memerlukan 5 hingga 15 minit.

Sekiranya doktor perlu mengambil bahan biologi dari kelenjar getah bening dalam, prosedur akan berlangsung dari 20 minit hingga setengah jam. Masa yang sama akan diperlukan untuk menjalankan kajian ini bersama dengan diagnostik sinar-X atau ultrasound..

Petunjuk

Biopsi kelenjar getah bening di leher ditetapkan dalam keadaan berikut:

  • jika seseorang mempunyai keradangan akut pada kelenjar getah bening yang tidak diketahui asal untuk masa yang lama;
  • jika, bersama dengan segel dan bengkak di leher, pesakit mengalami keracunan badan;
  • jika ukuran nod yang meradang melebihi satu sentimeter;
  • jika terdapat kecurigaan pembentukan tumor barah, metastasis dan tuberkulosis;
  • sekiranya rawatan yang dilakukan tidak memberikan hasil, dan keadaan pesakit tetap sama atau bertambah buruk.

Semakin cepat doktor menetapkan biopsi untuk pesakitnya, semakin cepat diagnosis dan rawatan yang tepat akan dibuat. Sekiranya diagnosis dilakukan terlambat, perubahan tidak dapat dipulihkan dapat terjadi di dalam tubuh, dan bahkan kompleks langkah-langkah terapi mungkin tidak memberikan kesan yang diharapkan..

Adakah ia menyakitkan

Biopsi tusukan kelenjar getah bening dapat dilakukan tanpa anestesia. Prosedur ini tidak menyebabkan sensasi menyakitkan yang teruk, kerana semasa itu, jarum picagari nipis hanya dimasukkan ke kelenjar getah bening dan biomaterial diambil untuk penyelidikan. Bagi pesakit yang sensitif dengan tahap kesakitan yang rendah, doktor mungkin mencadangkan anestesia tempatan. Dengan anestesia seperti itu, tusukan tidak akan menyebabkan ketidakselesaan fizikal sama sekali..

Orang yang ditugaskan untuk membuat kajian ini mesti membuang semua keraguan dan ketakutan dan dengan tenang pergi ke pejabat untuk ujian.

Kontraindikasi

Walaupun terdapat faedah yang dapat diperoleh setelah mengambil tusukan, dalam beberapa kes, kajian ini mungkin dikontraindikasikan.

Biopsi kelenjar getah bening tidak diresepkan jika pesakit mempunyai penyakit berikut:

  1. gangguan pembekuan darah;
  2. keradangan purulen di kawasan mengambil tusukan;
  3. kelengkungan tulang belakang serviks (kyphosis).

Kesan sampingan

Biasanya, biopsi tusukan tidak membahayakan pesakit, tetapi kadang-kadang akibat berikut dapat terjadi setelah dilakukan:

  • pendarahan tempatan;
  • pening dan pingsan;
  • jangkitan;
  • kerosakan pada ujung saraf.

Sekiranya, beberapa ketika selepas mengambil tusukan, suhu seseorang meningkat dengan mendadak, bengkak, bengkak, kemerahan, sakit di leher di kawasan tusukan atau pendarahan teruk berlaku, dia perlu segera mendapatkan bantuan perubatan.

Dalam tahanan

Biopsi tisu adalah prosedur yang mudah dan berpatutan yang dapat mengesan sejumlah penyakit serius. Sekiranya pesakit tidak boleh menolak tusukan, kerana kajian ini akan membantu doktor menetapkan diagnosis dan menetapkan rawatan yang sesuai secepat mungkin.

Biopsi kelenjar getah bening: untuk apa dan bagaimana tusukan dilakukan?

Sistem limfa melindungi tubuh manusia dari penembusan agen penyebab penyakit. Kelenjar getah bening adalah salah satu komponen yang paling penting. Fungsi utama mereka adalah pengeluaran limfosit, yang melawan patogen berjangkit. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, sistem pertahanan badan tidak dapat menahan mikroflora patogen, yang menyebabkan keradangan. Dalam kes ini, pesakit boleh diberikan biopsi kelenjar getah bening..

Apa itu biopsi kelenjar getah bening?

Biopsi tusukan sesuai untuk kelenjar getah bening dangkal di ketiak, pangkal paha, leher, dan rahang bawah

Biopsi adalah prosedur di mana sel-sel yang tidak normal atau tisu yang meradang dikeluarkan dari badan untuk analisis lebih lanjut. Teknik ini membolehkan anda menentukan dengan tepat penyebab sejumlah gangguan yang berlaku di dalam tubuh manusia..

Biopsi kelenjar getah bening dilakukan apabila seseorang mengalami limfadenopati. Keadaan ini dicirikan oleh pemadatan dan pembesaran kelenjar getah bening kerana perkembangan proses keradangan. Kanser dan tuberkulosis juga merupakan kemungkinan penyebab urat simpul membesar. Analisis tisu secara signifikan dapat mempersempit kriteria pencarian agen penyebab penyakit ini.

Dalam kebanyakan kes, biopsi kelenjar getah bening inguinal diresepkan 10-14 hari selepas pesakit dimasukkan ke hospital. Sebelum melakukan prosedur, pesakit menjalani konsultasi dengan ahli hematologi dan ahli onkologi.

Petunjuk untuk prosedur

Setelah mengesahkan diagnosis menggunakan kajian komprehensif, pesakit dirujuk untuk menjalani pembedahan

Untuk menentukan penyebab limfadenopati dan sifatnya, pesakit dirujuk untuk imbasan ultrasound dan ujian darah klinikal. Sekiranya, semasa diagnosis seperti itu, perkembangan proses onkologi disahkan, maka pesakit dihantar untuk biopsi kelenjar getah bening.

Petunjuk utama untuk prosedur ini adalah:

  • kecurigaan terhadap perkembangan neoplasma malignan;
  • kehadiran limfogranulomatosis atau sarcoidosis;
  • pembesaran satu kelenjar getah bening atau kumpulan tanpa gejala lain;
  • kehadiran dalam badan gejala proses keradangan dengan etiologi yang tidak diketahui;
  • kecurigaan menghidap silikosis atau batuk kering.

Hasil biopsi membolehkan pakar menentukan perkara berikut:

  • tahap kerosakan sistem limfa dan badan;
  • ciri perkembangan dan perjalanan penyakit ini;
  • kehadiran metastasis.

Berdasarkan maklumat yang diterima, pakar mengembangkan rawatan individu.

Kontraindikasi

Walaupun kandungan maklumatnya tinggi, biopsi tidak selalu dibenarkan. Salah satu tahap penyediaan prosedur adalah kajian parameter biokimia darah. Juga, pakar menilai keadaan kulit pesakit.

Kontraindikasi terhadap biopsi adalah:

  • proses purulen yang terdapat pada kulit di tempat pagar yang dimaksudkan;
  • masalah dengan proses pembekuan darah;
  • kyphosis tulang belakang, yang boleh mengganggu tusukan normal kelenjar getah bening submandibular dan serviks;
  • peningkatan suhu badan.

Sebelum melakukan biopsi, doktor mesti mengambil kira keadaan fizikal dan ciri-ciri individu tubuh pesakit. Jika tidak, kesan yang tidak dijangka dapat berlaku..

Persiapan untuk prosedur

Sebelum prosedur, perlu melakukan ujian reaksi alahan badan terhadap ubat-ubatan

Sebelum menghantar pesakit untuk biopsi, doktor akan memerintahkan pemeriksaan menyeluruh. Tujuannya adalah untuk mengecualikan kemungkinan alahan terhadap ubat-ubatan, penyakit kronik yang boleh mengganggu prosedur. Pesakit dirujuk untuk berunding dengan pakar seperti:

  • ahli onkologi;
  • pakar bedah;
  • pakar kardiologi.

Selepas pemeriksaan, pesakit menjalani prosedur berikut:

  • radiografi;
  • elektrokardiogram;
  • Ultrasound;
  • ujian darah umum juga diambil, yang membolehkan anda menentukan petunjuk pembekuannya.

Metodologi

Terdapat beberapa cara untuk mengumpulkan bahan. Pemilihan teknik tertentu bergantung pada diagnosis pesakit dan lokasi kelenjar getah bening. Pada masa ini, terdapat tiga jenis biopsi:

  • buka;
  • aspirasi;
  • tusukan.

Oleh kerana tekniknya berbeza dalam teknologi, mereka harus dipertimbangkan dengan lebih terperinci..

Buka biopsi

Biopsi terbuka bertujuan untuk mendapatkan bahan untuk penyelidikan dengan membedah tisu dangkal

Ini adalah prosedur terpanjang dan paling sukar. Ia dilakukan sekiranya kelenjar getah bening berada di tempat yang sukar dijangkau. Biopsi terbuka dilakukan di bilik operasi di bawah anestesia umum.

Semasa prosedur, sayatan dibuat di mana kelenjar getah bening dan serpihan kecil tisu bersebelahan dilindungi.

Biopsi aspirasi

Teknik termudah yang tidak memerlukan latihan khas. Ia mudah ditoleransi oleh pesakit dan dilakukan walaupun dengan rawatan pesakit luar. Biopsi aspirasi digunakan jika biopsi diperlukan dari kelenjar getah bening subclavian yang terletak berhampiran dengan kulit.

Prosedur ini dilakukan dengan menggunakan jarum berongga nipis, yang dimasukkan ke dalam kelenjar getah bening yang terkena. Kemudian, melalui jarum, limfa ditarik masuk.

Biopsi tusukan

Tusukan kelenjar getah bening digunakan jika perlu mengambil sampel dalam jumlah besar. Selepas itu, bahan yang diperoleh menjalani pemeriksaan histologi, di mana ia dikaji dengan teliti..

Bahan dikumpulkan dengan cara yang serupa dengan yang dijelaskan di atas. Perbezaan dalam kes ini terletak pada struktur jarum. Untuk menjalankan prosedur ini, diperlukan jarum dengan mandrel, yang membolehkan anda memotong sebahagian tisu dan menahannya.

Akibat dan komplikasi

Biopsi kelenjar getah bening di leher ditoleransi oleh pesakit. Prosedur pengumpulan bahan tidak menimbulkan risiko kesihatan, namun sukar untuk menusuk simpul. Sebagai peraturan, mereka muncul semasa manipulasi tanpa pemerhatian visual permukaan. Oleh itu, sangat penting bahawa prosedur itu dilakukan oleh pakar yang berpengalaman..

Selepas prosedur, anda mungkin mengalami pening dan kelemahan sementara.

Dalam beberapa kes, setelah prosedur, pesakit mungkin mengalami komplikasi berikut:

  1. Kelemahan umum.
  2. Pening.
  3. Kecederaan saraf dan perangkap.
  4. Sekiranya kapal rosak semasa tusukan, pendarahan mungkin berlaku.
  5. Jangkitan kerana antiseptik yang tidak mencukupi atau rawatan luka yang tidak profesional.

Sebilangan pesakit mengadu mabuk semasa tempoh pemulihan. Kita bercakap mengenai kelemahan, menggigil, demam. Ini dijelaskan oleh reaksi badan terhadap gangguan luaran. Dalam kes ini, kemerahan dan pembengkakan tisu yang berdekatan dengan tempat pengambilan sampel adalah mungkin. Masalah seperti itu harus dilaporkan kepada doktor yang akan mengambil langkah yang diperlukan..

Tempoh pemulihan

Selepas tusukan kelenjar getah bening, pesakit harus berada di bawah pengawasan pakar untuk beberapa waktu. Tempoh tempoh pemulihan bergantung pada kerumitan prosedur. Sebagai contoh, selepas biopsi terbuka, pesakit dimasukkan ke hospital sehingga kulitnya kembali pulih..

Sekiranya biopsi kelenjar getah bening di leher menunjukkan tusukan tisu, maka tempat pengambilan sampel dirawat dengan sebatian antiseptik, setelah itu pembalut steril digunakan padanya. Pesakit harus memakainya selama 4 hari. Selama periode ini, luka tidak dapat dibasahi, dan disarankan untuk memakai pakaian selendang mungkin.

Harga biopsi

Kos biopsi kelenjar getah bening mediastinal bergantung pada lokasi, tempoh dan kerumitan prosedur. Di klinik swasta Rusia, kos minimum biopsi adalah 1,500 rubel. Lebih-lebih lagi, nilai maksimum mencapai 7,000 rubel. Dalam kes yang terakhir, prosedur seharusnya dilakukan di bawah anestesia umum dan berlangsung selama kira-kira satu jam..

Bagaimana biopsi kelenjar getah bening di leher dilakukan?

Biopsi kelenjar getah bening di leher adalah campur tangan pembedahan kecil di mana sekeping tisu atau sel diambil untuk diagnosis dan penyelidikan penyakit ini. Dalam beberapa kes, pakar bedah harus membuang kelenjar getah bening sepenuhnya kerana limfadenitis maju atau purulen yang tidak bertindak balas terhadap terapi ubat.

Teknik biopsi kelenjar getah bening

Biopsi dilakukan dengan tiga cara:

  1. Operasi aspirasi. Bahan tersebut diambil dari kelenjar getah bening dari kawasan mediastinum dan submandibular. Sel-selnya dituai dengan jarum nipis berdasarkan pesakit luar. Prosedur ini dilakukan di bawah pengawasan monitor menggunakan mesin ultrasound.
  2. Pembedahan tusukan, atau tusukan. Prosedurnya sama seperti untuk biopsi aspirasi kelenjar getah bening. Tetapi alat yang digunakan adalah jarum dengan mandrel, dengan bantuan yang mana biomaterial dipotong dan ditangkap.
  3. Buka biopsi kelenjar getah bening leher. Ia dilakukan dengan menggunakan sayatan di mana sel, cairan atau tisu yang terkena penyakit diambil dalam jumlah kecil. Biomaterial yang dihasilkan dihantar untuk kajian histologi dan sitologi. Dengan biopsi terbuka, pembedahan boleh memakan masa lebih dari 30 minit. Kaedah ini membolehkan anda membuat diagnosis yang tepat seakurat mungkin..

Buka biopsi

Petunjuk

Biopsi kelenjar getah bening leher ditetapkan jika penyakit berikut disyaki:

  • tumor malignan, sista, onkologi;
  • batuk kering;
  • sarcoidosis;
  • silikosis;
  • limfogranulomatosis.

Di samping itu, doktor lebih cenderung menghantar pembedahan terbuka untuk manifestasi klinikal berikut:

  1. Tidak ada hasil dalam rawatan limfadenopati serviks dan limfadenitis.
  2. Gejala yang menunjukkan lesi tumor pada nod ditemui.
  3. Menjumpai simpul yang ketat, tidak menyakitkan dan membesar di leher dengan gejala mabuk.
  4. Etiologi malignan telah ditetapkan, kerana perlu untuk mengenal pasti tahap barah.
  5. Tidak mungkin membuat diagnosis setelah tusukan.
  6. Kelenjar getah bening serviks diperbesar kerana alasan yang tidak jelas.

Ujian yang diterima menunjukkan ketidaknormalan serius.

Dalam kes lain, tidak ada petunjuk untuk biopsi.

Kontraindikasi

Kelenjar getah bening serviks tidak dikendalikan dalam kes berikut:

  • kyphosis tulang belakang serviks;
  • pelanggaran pembekuan darah;
  • keradangan purulen.

Kemungkinan komplikasi dan kesan sampingan

Leher adalah rumah bagi sejumlah besar saluran darah, sehingga operasi dilakukan dengan sangat hati-hati. Walau bagaimanapun, tidak ada yang kebal dari komplikasi. Ini termasuk:

  • jangkitan;
  • kerosakan saluran darah, kapilari, saraf;
  • bengkak, bengkak, sakit;
  • haba.

Kesan sampingan yang biasanya hilang sendiri:

  • berdarah;
  • mati rasa kawasan yang dikendalikan;
  • pengsan, pening.

Biopsi persediaan

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah berunding dengan pakar dan memberitahu secara terperinci mengenai keadaan anda:

  1. Penyakit serius kronik dan sebelumnya.
  2. Reaksi alahan.
  3. Gangguan pembekuan darah.
  4. Kehamilan.
  5. Mengambil ubat.
  6. Intoleransi individu terhadap dadah.

Yang kedua adalah mengikuti cadangan ini:

  1. Satu minggu sebelum operasi, anda berhenti mengambil ubat, terutamanya pengencer darah. Sekiranya ini tidak mungkin, mengancam nyawa, berjumpa doktor mengenai perkara ini..
  2. Selesaikan pengambilan makanan dan air 12 jam sebelum pembedahan.

Buka biopsi

Pembedahan kelenjar getah bening terbuka boleh dilakukan seperti berikut:

  1. Pesakit diletakkan di atas meja operasi atau sofa.
  2. Anestesia atau anestesia diberikan.
  3. Sayatan dibuat pada bahagian kulit yang dikendalikan.
  4. Tanggalkan simpul atau kawasan kecil dengan lembut.
  5. Sayatan dijahit dan pembalut digunakan.

Tusukan di bawah kawalan ultrasound

Penerangan dan prestasi biopsi tusukan

Tusukan adalah prosedur di mana tusukan dibuat di organ untuk tujuan diagnosis dan penyelidikan. Ia boleh terdiri daripada dua jenis:

  1. Arang batu halus. Prosedur ini dilakukan di klinik biasa, dalam keadaan badan yang selesa. Anestesia Novocaine tidak digunakan agar tidak memutarbelitkan hasilnya. Jarum 1.5 mm dimasukkan ke dalam kelenjar getah bening, kemudian jarum suntik 20 mg dilekatkan padanya. Doktor membuat 2-3 pergerakan, menghisap bahan. Setiap kali ia mengubah kedudukan jarum untuk mengambil biomaterial dari pelbagai bahagian kelenjar getah bening. Isinya dimasukkan ke dalam tabung uji, kemudian dihantar ke makmal untuk penyelidikan. Tapak tusukan dilincirkan dengan antiseptik, pembalut atau plaster digunakan. Rasanya seperti suntikan biasa.
  2. Arang batu tebal. Prosedur ditetapkan sekiranya kaedah sebelumnya untuk menilai keadaan tidak mencukupi. Gunakan picagari dengan jarum yang lebih tebal. Sepotong kecil kain diukir pada simpulan, diambil dan dihantar ke makmal. Prosedurnya juga tidak menyakitkan, tetapi dalam kes yang jarang berlaku, anestesia ditetapkan.

Petunjuk

Dilantik dalam situasi berikut:

  • peningkatan nod serviks tanpa pembentukan anjing laut;
  • kehadiran cecair, disahkan oleh ultrasound;
  • mendapatkan maklumat tambahan;
  • ukuran nod yang meradang melebihi 1 cm;
  • terdapat kecurigaan onkologi, tuberkulosis dan metastasis.

Kontraindikasi

Tusukan kelenjar getah bening serviks tidak ditetapkan dalam kes berikut:

  1. Pembekuan darah yang lemah.
  2. Pelanggaran kebolehtelapan dinding vaskular.

Persiapan untuk prosedur tidak berbeza dengan cadangan untuk biopsi terbuka.

Hasil biopsi dan tusukan

Apabila memperoleh hasil, disarankan untuk memperhatikan hal berikut:

  1. Pertumbuhan tumor dapat digambarkan dalam istilah yang tidak dapat difahami oleh pesakit: "sel yang tidak dibezakan", "sel yang tidak dibezakan dengan baik".
  2. Setelah mendapat hasilnya, disarankan untuk bertanya kepada pakar mana yang harus dihubungi.

Bergantung pada keparahan, tahap, ciri-ciri keradangan kelenjar getah bening serviks, pakar menentukan prosedur mana yang harus diresepkan kepada pesakit. Biopsi terbuka ditunjukkan untuk kecurigaan yang lebih serius. Dalam kebanyakan kes, tusukan cukup untuk membuat diagnosis.

Apa sahaja prosedur yang ditetapkan oleh doktor, anda tidak perlu panik: semuanya tidak menyakitkan, hampir tidak pernah membawa akibat dan komplikasi. Berhati-hati adalah perkara terpenting dalam kaedah penyelidikan ini, oleh itu perkara utama yang boleh dilakukan oleh pesakit adalah berhati-hati mencari pakar yang berkelayakan..

Tusukan kelenjar getah bening supraklavikular pada leher

Biopsi kelenjar getah bening di leher dilakukan hanya jika ditunjukkan. Ia diresepkan oleh doktor jika disyaki keradangan atau pembengkakan. Risiko prosedur adalah minimum, namun ia mempunyai kontraindikasi dan tidak dilakukan tanpa persetujuan pesakit.

Mengapa tusukan ditetapkan?

Biopsi membolehkan anda menentukan dengan tepat apa proses yang berlaku di kelenjar getah bening. Sebilangan kecil tisu diperiksa di bawah mikroskop untuk melihat perubahan struktur sel, kekotoran, atau, sebaliknya, tidak adanya perubahan, yang bermaksud bahawa masalah itu mesti dicari di organ lain. Penyelidikan disusun sekiranya kaedah lain tidak memberikan gambaran yang tepat.

Petunjuk untuk biopsi:

  • pembentukan padat di leher;
  • ukuran simpul lebih dari 1 cm;
  • gejala keracunan, keradangan, limfogranulomatosis tanpa sebab yang jelas;
  • usaha untuk menyembuhkan simpul telah gagal.

Tujuan utama pemeriksaan adalah untuk mengenal pasti atau mengecualikan metastasis tumor di kelenjar getah bening. Yang kedua paling biasa adalah pengesanan lesi berjangkit sistem limfa. Yang ketiga adalah penyakit pekerjaan (kalsifikasi, silikosis). Prosedur ini ditetapkan oleh pakar onkologi atau doktor lain, tetapi semua pesakit harus berjumpa pakar dalam tumor malignan.

Persiapan untuk prosedur

Sebelum memberikan rujukan untuk analisis, doktor akan menetapkan ujian pesakit - ujian darah umum dan biokimia untuk menentukan kebolehkeluran dan kemungkinan keradangannya, ultrasound leher, dengan adanya penyakit kronik - perundingan pakar pakar dan cadangannya untuk mengurangkan risiko komplikasi.

Adalah mustahak untuk memberitahu doktor apa ubat yang diambil pesakit, dan selama 1-2 minggu untuk mengecualikan ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah. Untuk tempoh yang sama, makanan kaya musim dan goreng adalah terhad. Sekiranya tidak dapat bertahan sepenuhnya dalam tempoh persiapan, ia dihormati sekurang-kurangnya sehari (manipulasi tidak mendesak, ia selalu dilakukan seperti yang dirancang).

Tusukan leher limfa pada leher biasanya diresepkan pada waktu pagi. Pada hari manipulasi, sarapan pagi tidak diingini, tetapi anda boleh minum segelas air, jus buah atau teh lemah. Anda tidak boleh menggunakan minuman merangsang - kopi, teh hitam yang kuat, teh hijau, Coca-Cola, minuman tenaga, dan juga alkohol. Anda boleh mengambil makanan ringan dengan anda - ia akan sangat berguna selepas prosedur.

Tidak perlu tindakan khas - hanya cuci leher. Pakaian - dengan bahagian atas dan bawah yang berpecah, dengan keupayaan untuk melepaskan atau menanggalkan bahagian atas (baju atau baju T-shirt akan dilakukan) Dari dokumen anda memerlukan pasport, polisi, rujukan untuk analisis, rekod perubatan. Sekiranya perkara lain diperlukan, doktor akan menjelaskan perkara ini semasa menetapkan.

Teknik

Terdapat tiga kaedah melakukan. Pilihannya bergantung pada gambaran klinikal penyakit, komorbiditi dan ciri-ciri pesakit yang lain. Tujuan semua kaedah adalah sama - untuk mengambil sampel tisu kelenjar getah bening untuk kajian selanjutnya. Cuma cara untuk mengakses node berbeza.

Aspirasi

Paling biasa untuk kawasan serviks dan supraklavikular. Untuk melakukan ini, anda memerlukan jarum berongga nipis, picagari khas, mesin ultrasound. Ia dilakukan di bawah anestesia tempatan di bawah kawalan ultrasound. Jarum dimasukkan ke dalam kelenjar getah bening yang terkena, serpihan mikroskopik dipisahkan dan dikeluarkan dengan jarum suntik. Keseluruhan prosedur mengambil masa kira-kira setengah jam..

Kelebihan - kaedah yang cepat dan selamat untuk pesakit, tempoh pemulihan yang singkat, tidak memerlukan cuti sakit, pesakit pulang ke rumah pada hari yang sama. Kekurangan - sebilangan kecil bahan ujian, mungkin tidak mencukupi, dan biopsi kedua diperlukan.

Tusukan

Ia digunakan apabila diperlukan sejumlah besar bahan. Peralatan - jarum berongga besar, mandrel, mesin ultrasound. Panjang dan ketebalan jarum disesuaikan untuk bekerja dengan simpul dalam yang tidak dapat dicapai oleh aspirasi. Dengan cara ini, biopsi kelenjar getah bening supraklavikular dilakukan, serta kajian pengumpulan aksila, yang dapat menerima metastasis dari kawasan yang sama..

Teknik ini dilakukan di bawah anestesia tempatan. Jarum dimasukkan di bawah kawalan ultrasound, dan bahan diambil dengan bantuan mandrel. Terdapat lebih banyak daripada jenis tinjauan sebelumnya. Tempoh prosedur adalah 40-50 minit, disarankan untuk tetap berada di bawah pengawasan pegawai perubatan dari setengah jam hingga satu jam.

Kelebihan - trauma rendah untuk pesakit, keupayaan untuk mengambil bahan dari kelenjar getah bening dalam, kepantasan. Tidak memerlukan cuti sakit dan dimasukkan ke hospital, pesakit pulang ke rumah pada hari yang sama. Sebilangan besar bahan yang dikumpulkan menghilangkan keperluan untuk biopsi kedua. Kekurangan - dalam kes yang jarang berlaku, mustahil.

Buka

Kaedah yang paling dipercayai, tetapi jarang digunakan. Ini adalah pembedahan kecil yang dilakukan di bawah anestesia tempatan atau umum. Melalui sayatan di leher, kelenjar getah bening yang mencurigakan dikeluarkan sepenuhnya, mereka diperiksa dalam satu jam. Setelah dikeluarkan, jahitan digunakan, pesakit tetap di hospital selama 1-2 hari, jika tidak ada komplikasi. Keperluan kemandulan jauh lebih tinggi daripada spesies lain.

Kelebihan biopsi terbuka adalah hasil yang paling tepat; kemungkinan bahawa tidak akan ada sel patologi pada tisu yang diambil sepenuhnya dikecualikan. Penyingkiran sumber jangkitan atau metastasis. Kekurangan - kerumitan pelaksanaan, risiko kesan sampingan.

Hasil biopsi

Pengumpulan bahan hanya peringkat pertama peperiksaan. Perkara yang paling penting kemudian berlaku di makmal. Masa analisis - hingga 2 minggu dengan aspirasi atau tusukan biopsi atau 1 jam dengan terbuka.

Di makmal, tisu diwarnai dan kemudian diperiksa di bawah mikroskop. Kaedah analisis bergantung kepada patologi yang perlu dikenal pasti. Struktur sel barah, meradang atau terdedah berbeza dengan ketara dari sel yang sihat, dan pengenalan pelbagai bahan menjadikan proses ini lebih ketara. Hasilnya dikeluarkan kepada pesakit dalam bentuk kesimpulan pakar.

Tempoh pemulihan dan komplikasi

Sekiranya dilakukan dengan betul, prosedur berjalan tanpa komplikasi. Selepas aspirasi atau tusukan biopsi, anda perlu berada di bawah pengawasan kakitangan perubatan selama 30-60 minit. Sekiranya pada masa ini keadaannya tidak bertambah buruk, pesakit pulang ke rumah. Akibat yang paling biasa dari tusukan kelenjar getah bening di leher adalah sakit dan hematoma di kawasan suntikan, ketidakselesaan akibat tekanan.

Sekiranya tusukan dilakukan dengan tidak betul, ada risiko mencubit saraf (sakit teruk, berkedut dan sensasi lain) atau kerosakan pada kapal (hematoma besar, peningkatan pembentukan pada leher, sakit). Pelepasan darah atau limfa dari tempat tusukan adalah tanda patologi. Sekiranya peraturan kemandulan tidak dipatuhi, jangkitan bakteria akan berkembang. Gejala - kemerahan, rasa sakit meningkat, rasa terbakar, pelepasan dari tempat tusukan.

Hanya ada dua kontraindikasi - gangguan pembekuan darah (berbahaya dengan pendarahan) atau proses keradangan pada kulit leher (risiko jangkitan). Sekiranya tidak bertoleransi terhadap ubat-ubatan untuk anestesia, doktor memilih yang lain.

Biopsi jarum halus boleh dilakukan tanpa anestesia - intensiti kesakitan mengingatkan suntikan konvensional.

Kami akan belajar bagaimana tusukan leher getah bening dilakukan

Kelenjar getah bening melakukan fungsi pelindung dalam badan terhadap pelbagai jenis jangkitan. Tugas mereka adalah menghasilkan cecair yang tidak berwarna (limfa) yang dapat melawan virus, bakteria atau sel yang tidak normal..

Kandungan
  1. Kaedah
    1. Tusukan jarum halus
    2. Tusukan jarum tebal
    3. Biopsi khas dan sementara
  2. Petunjuk
    1. Tumor malignan
    2. Sarcoidosis
    3. Batuk kering
    4. Limfoma Hodgkin
  3. Kontraindikasi
  4. Aktiviti persediaan
  5. Ciri-ciri kelakuan dan pemulihan
  6. Hasil tusukan
  7. Kemungkinan komplikasi

Terdapat kes-kes apabila kelenjar getah bening tidak memenuhi tugas yang diberikan kepada mereka, mereka mula menjadi radang dan membengkak. Dalam situasi seperti itu, doktor yang hadir menetapkan tusukan untuk mengenal pasti punca sebenar penyakit atau tahapnya..

Tusukan adalah koleksi bahan biologi (punctate) dengan bantuan instrumen khas, yang kemudiannya dipindahkan ke makmal untuk mengkaji keadaan sel.

Kaedah

Dalam perubatan moden, terdapat tiga cara untuk melakukan biopsi kelenjar getah bening serviks. Penggunaan kaedah khusus ditentukan oleh doktor, dengan mengambil kira ciri-ciri perjalanan penyakit dan tahap perkembangannya, lokasi dan ketersediaan kelenjar getah bening.

Tusukan jarum halus

Dalam keadaan ini, jarum suntik dengan jarum nipis digunakan. Untuk mendapatkan hasil yang lebih tepat, tusukan dilakukan dari pelbagai bahagian kelenjar getah bening yang bermasalah. Anestesia biasanya tidak digunakan.

Tusukan jarum tebal

Kaedah ini digunakan sekiranya kaedah di atas tidak memberikan hasil yang jelas. Semasa prosedur, jarum suntik dengan hujung khas digunakan. Berkat ini, mungkin untuk membuat tusukan dan memotong sekeping tisu kecil dari kelenjar getah bening. Anestesia hanya boleh digunakan pada waktu yang jarang berlaku.

Biopsi khas dan sementara

Sekiranya terdapat kecurigaan terhadap tumor ganas dan penyebaran metastasis, biopsi terbuka mungkin diresepkan. Dalam kes ini, operasi pembedahan dilakukan untuk menyelesaikan atau membuang sebahagian dari kelenjar getah bening untuk pemeriksaan histologi selanjutnya. Prosedur yang kompleks dan menyakitkan ini dilakukan di bawah anestesia umum..

Petunjuk

Terdapat banyak sebab di mana proses patologi berlaku di kelenjar getah bening di leher. Selalunya, doktor menetapkan tusukan sekiranya terdapat kecurigaan tertentu.

Tumor malignan

Di antara limfoma, barah kelenjar getah bening serviks paling kerap dijumpai. Dalam keadaan ini, meterai dapat diraba pada palpasi, tetapi tidak ada gejala kesakitan. Biasanya, barah kelenjar getah bening dilokalisasi sekaligus di beberapa tempat tubuh manusia..

Sarcoidosis

Ini adalah penyakit radang, yang paling sering mempengaruhi sistem pernafasan, hati dan kelenjar getah bening. Dengan penyakit ini, keradangan nodular yang padat dari pelbagai ukuran terbentuk di tisu yang terjejas..

Batuk kering

Patologi disebabkan oleh bacillus Koch. Paru-paru dan organ lain terjejas. Pada peringkat kemudian, pesakit mengalami batuk yang teruk, ekspektasi dengan pembuangan darah, peningkatan kelenjar getah bening yang ketara.

Limfoma Hodgkin

Ia adalah penyakit ganas pada tisu limfoid. Semasa memeriksanya di bawah mikroskop, kehadiran sel raksasa patologi dijumpai. Menurut data epidemiologi, penyakit ini bersifat berjangkit..

Di samping itu, tusukan diresepkan apabila peningkatan dan keradangan kelenjar getah bening berlaku secara berkala atau tidak hilang selepas rawatan ubat selama 15-20 hari.

Kontraindikasi

Seperti prosedur invasif lain, tusukan kelenjar getah bening di leher mempunyai beberapa kontraindikasi.

Mengenai topik ini
    • Biopsi

Demam, pendarahan, dan kesan biopsi lain

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 4 Disember 2019.

Untuk masuk ke biopsi, doktor mesti mengetahui terlebih dahulu maklumat lengkap mengenai kesihatan pesakit dan penyakit sebelumnya. Tusukan kelenjar getah bening tidak dilakukan dalam keadaan berikut:

  1. Kehamilan. Dalam kes ini, hanya tusukan untuk menjelaskan kelenjar getah bening sentinel yang boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan anak yang belum lahir. Ini disebabkan penggunaan agen kontras.
  2. Kyphosis. Penyakit ini dicirikan oleh kelengkungan tulang belakang dengan punggung yang menonjol. Selalunya, patologi mempengaruhi kawasan leher, jadi ujung saraf mungkin terjejas semasa biopsi.
  3. Masalah pembekuan darah. Semasa prosedur, kerosakan pada kapal besar dan pendarahan mungkin berlaku.
  4. Kehadiran keradangan dan abses di leher. Dalam situasi seperti itu, bakteria patogen dapat memasuki luka di tempat tusukan..

Selain itu, tusukan tidak ditetapkan jika pelaksanaannya di masa depan tidak dapat mempengaruhi kaedah yang dipilih dalam proses rawatan..

Aktiviti persediaan

Sebelum memulakan biopsi, pesakit harus memberitahu doktor yang hadir mengenai kemungkinan reaksi alergi, kehadiran penyakit kronik, dan juga mengenai pengambilan ubat baru-baru ini..

Seminggu sebelum prosedur yang dirancang, perlu berhenti mengambil ubat yang membantu menipiskan darah. Kadang kala pesakit diberi rujukan untuk menjalani ECG dan analisis makmal untuk pembekuan. Sekiranya disyaki barah, sinar-X atau MRI mungkin dilakukan.

Sekiranya keputusan dibuat untuk menjalani biopsi di bawah anestesia umum, adalah penting untuk tidak memakan makanan sehari sebelum pembedahan.

Tempoh keseluruhan prosedur boleh berlangsung dari beberapa minit hingga satu jam. Pesakit kemudian dibenarkan pulang. Oleh itu, adalah perlu untuk bersetuju terlebih dahulu dengan rakan atau saudara mengenai pengawalan dan penghantaran yang selesa..

Ciri-ciri kelakuan dan pemulihan

Tusukan menggunakan jarum nipis dan tebal hampir sama. Sekiranya kelenjar getah bening terletak dangkal di bawah kulit, maka prosedur itu boleh dilakukan oleh pakar hematologi atau pakar bedah.

Dengan tempat tidur yang dalam, operasi ini dipercayakan kepada ahli radiologi, yang secara serentak memerhatikan proses tersebut menggunakan mesin ultrasound atau tomografi yang dikira. Ini diperlukan untuk memukul jarum yang lebih tepat ke simpul..

Sebelum permulaan biopsi, tapak tusukan masa depan dirawat dengan anestetik. Jarum mula dimasukkan setelah kehilangan kepekaan.

Mengenai topik ini
    • Biopsi

Apakah Perbezaan Antara Histologi dan Biopsi

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 4 Disember 2019.

Dengan tusukan jarum tebal, sayatan kecil dibuat pada kulit terlebih dahulu.

Sepanjang prosedur, pesakit mesti tidak bergerak. Setelah mengepam bahan biologi ke dalam jarum suntik, jarum dikeluarkan, dan pembalut digunakan ke tempat suntikan.

Kali pertama selepas biopsi, kawasan masalah mengalami kehilangan kepekaan separa, tetapi ini cepat berlalu.

Kerana anestesia, pesakit mungkin mengalami kelemahan dan pening pada siang hari. Selama kira-kira tiga hari, pesakit akan mengalami kesakitan kecil.

Pulang ke rumah, anda harus memantau luka secara bebas, menukar pakaian dengan kerap sehingga penyembuhan lengkap. Dalam tempoh ini, doktor mengesyorkan agar tidak membasahi leher anda, dan juga tidak menggunakan pakaian yang ketat..

Kadang-kadang pesakit mempunyai gejala yang serupa dengan mabuk - kelemahan, pening, menggigil, demam. Ini disebabkan oleh tindak balas badan terhadap faktor luaran. Bersama dengan gejala di atas, hiperemia dan pembengkakan di sekitar luka sering dijumpai. Dalam kes ini, anda mesti segera mendapatkan bantuan doktor..

Selalunya, pemulihan selepas tusukan kelenjar getah bening di leher berlaku dalam masa yang singkat dan tanpa komplikasi tertentu..

Hasil tusukan

Sel-sel tisu kelenjar getah bening serviks di makmal diperiksa menggunakan mikroskop. Ini diperlukan untuk mengenal pasti kemungkinan penyakit berjangkit, mikroorganisma berbahaya atau neoplasma tumor. Pesakit dapat memperoleh hasil yang tepat setelah beberapa hari.

Agar sel-sel yang diperiksa menjadi lebih jelas secara visual, sel-sel tersebut juga diwarnai dengan agen kontras. Kehadiran pelbagai perubahan patologi dalam struktur selular membolehkan anda membuat diagnosis yang tepat.

Kadang-kadang, selepas biopsi, tidak mungkin untuk menentukan sebab-sebab jelas perubahan kelenjar getah bening di leher. Dalam kes sedemikian, jenis diagnostik lain ditetapkan..

Oleh itu, dengan limfadenografi, tusukan dilakukan dengan pewarna, selepas itu kawasan masalah diambil pada mesin sinar-X. Gambar yang dihasilkan jelas menunjukkan keadaan saluran dan nod limfa.

Kemungkinan komplikasi

Tusukan kelenjar getah bening di leher disebut sebagai sejenis diagnosis dengan pembedahan, yang sedikit berisiko terhadap kesihatan pesakit. Namun, ada situasi di mana sejumlah akibat negatif timbul:

  1. Penembusan bakteria berjangkit ke dalam luka dan keradangan tisu sihat berdekatan apabila menggunakan instrumen yang tidak steril oleh doktor atau menangani tempat tusukan secara tidak betul.
  2. Pelepasan berdarah yang berlaku apabila integriti urat besar yang terletak berhampiran kawasan masalah dilanggar. Ini berlaku terutamanya untuk tusukan kelenjar getah bening submandibular. Untuk menghentikan pendarahan, anda harus menekan kuat tempat darah keluar atau menggunakan pembalut yang ketat.
  3. Rembesan ichor atau limfa. Ini berlaku setelah saluran limfa terjejas..
  4. Kerosakan struktur saraf. Komplikasi ini jarang berlaku, dan dikaitkan dengan kesalahan perubatan atau kelainan anatomi pada pesakit..

Kemungkinan hasil yang baik setelah tusukan dan rawatan yang mencukupi bergantung pada masa pesakit meminta pertolongan perubatan. Oleh itu, dengan adanya gejala kesakitan awal atau peningkatan ukuran kelenjar getah bening serviks, jangan berlengah dengan berunding dengan pakar.

Tusukan kelenjar getah bening serviks

Biopsi kelenjar getah bening di leher adalah campur tangan pembedahan kecil di mana sekeping tisu atau sel diambil untuk diagnosis dan penyelidikan penyakit ini. Dalam beberapa kes, pakar bedah harus membuang kelenjar getah bening sepenuhnya kerana limfadenitis maju atau purulen yang tidak bertindak balas terhadap terapi ubat.

Teknik biopsi kelenjar getah bening

Biopsi dilakukan dengan tiga cara:

  1. Operasi aspirasi. Bahan tersebut diambil dari kelenjar getah bening dari kawasan mediastinum dan submandibular. Sel-selnya dituai dengan jarum nipis berdasarkan pesakit luar. Prosedur ini dilakukan di bawah pengawasan monitor menggunakan mesin ultrasound.
  2. Pembedahan tusukan, atau tusukan. Prosedurnya sama seperti untuk biopsi aspirasi kelenjar getah bening. Tetapi alat yang digunakan adalah jarum dengan mandrel, dengan bantuan yang mana biomaterial dipotong dan ditangkap.
  3. Buka biopsi kelenjar getah bening leher. Ia dilakukan dengan menggunakan sayatan di mana sel, cairan atau tisu yang terkena penyakit diambil dalam jumlah kecil. Biomaterial yang dihasilkan dihantar untuk kajian histologi dan sitologi. Dengan biopsi terbuka, pembedahan boleh memakan masa lebih dari 30 minit. Kaedah ini membolehkan anda membuat diagnosis yang tepat seakurat mungkin..

Untuk kajian kelenjar getah bening di leher, biopsi terbuka digunakan terutamanya sekiranya tusukan tidak dapat membuat diagnosis yang tepat. Maklumat lebih lanjut mengenai mengapa dan bagaimana operasi dilakukan dalam dua kes dijelaskan dalam bab berikut..

Buka biopsi

Petunjuk

Biopsi kelenjar getah bening leher ditetapkan jika penyakit berikut disyaki:

  • tumor malignan, sista, onkologi;
  • batuk kering;
  • sarcoidosis;
  • silikosis;
  • limfogranulomatosis.

Di samping itu, doktor lebih cenderung menghantar pembedahan terbuka untuk manifestasi klinikal berikut:

  1. Tidak ada hasil dalam rawatan limfadenopati serviks dan limfadenitis.
  2. Gejala yang menunjukkan lesi tumor pada nod ditemui.
  3. Menjumpai simpul yang ketat, tidak menyakitkan dan membesar di leher dengan gejala mabuk.
  4. Etiologi malignan telah ditetapkan, kerana perlu untuk mengenal pasti tahap barah.
  5. Tidak mungkin membuat diagnosis setelah tusukan.
  6. Kelenjar getah bening serviks diperbesar kerana alasan yang tidak jelas.

Ujian yang diterima menunjukkan ketidaknormalan serius.

Dalam kes lain, tidak ada petunjuk untuk biopsi.

Kontraindikasi

Kelenjar getah bening serviks tidak dikendalikan dalam kes berikut:

  • kyphosis tulang belakang serviks;
  • pelanggaran pembekuan darah;
  • keradangan purulen.

Sekiranya tidak ada gunanya melakukan intervensi, kerana diagnosis telah dibuat dan biopsi tidak akan mempengaruhi hasilnya, operasi tidak dilakukan.

Kemungkinan komplikasi dan kesan sampingan

Leher adalah rumah bagi sejumlah besar saluran darah, sehingga operasi dilakukan dengan sangat hati-hati. Walau bagaimanapun, tidak ada yang kebal dari komplikasi. Ini termasuk:

  • jangkitan;
  • kerosakan saluran darah, kapilari, saraf;
  • bengkak, bengkak, sakit;
  • haba.

Kesan sampingan yang biasanya hilang sendiri:

  • berdarah;
  • mati rasa kawasan yang dikendalikan;
  • pengsan, pening.

Sekiranya terdapat reaksi atau komplikasi buruk, perlu segera memberitahu doktor.

Biopsi persediaan

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah berunding dengan pakar dan memberitahu secara terperinci mengenai keadaan anda:

  1. Penyakit serius kronik dan sebelumnya.
  2. Reaksi alahan.
  3. Gangguan pembekuan darah.
  4. Kehamilan.
  5. Mengambil ubat.
  6. Intoleransi individu terhadap dadah.

Yang kedua adalah mengikuti cadangan ini:

  1. Satu minggu sebelum operasi, anda berhenti mengambil ubat, terutamanya pengencer darah. Sekiranya ini tidak mungkin, mengancam nyawa, berjumpa doktor mengenai perkara ini..
  2. Selesaikan pengambilan makanan dan air 12 jam sebelum pembedahan.

Setelah biopsi kelenjar getah bening serviks, pesakit biasanya dihantar pulang, jadi perlu bersiap terlebih dahulu untuk kembali dalam persekitaran yang selesa..

Buka biopsi

Pembedahan kelenjar getah bening terbuka boleh dilakukan seperti berikut:

  1. Pesakit diletakkan di atas meja operasi atau sofa.
  2. Anestesia atau anestesia diberikan.
  3. Sayatan dibuat pada bahagian kulit yang dikendalikan.
  4. Tanggalkan simpul atau kawasan kecil dengan lembut.
  5. Sayatan dijahit dan pembalut digunakan.

Tempoh prosedur adalah 30-60 minit. Dilarang membasahi tempat tusukan. Selepas prosedur, anda harus menghentikan aktiviti fizikal. Pesakit menerima hasil kajian dalam 7-10 hari.

Tusukan di bawah kawalan ultrasound

Penerangan dan prestasi biopsi tusukan

Tusukan adalah prosedur di mana tusukan dibuat di organ untuk tujuan diagnosis dan penyelidikan. Ia boleh terdiri daripada dua jenis:

  1. Arang batu halus. Prosedur ini dilakukan di klinik biasa, dalam keadaan badan yang selesa. Anestesia Novocaine tidak digunakan agar tidak memutarbelitkan hasilnya. Jarum 1.5 mm dimasukkan ke dalam kelenjar getah bening, kemudian jarum suntik 20 mg dilekatkan padanya. Doktor membuat 2-3 pergerakan, menghisap bahan. Setiap kali ia mengubah kedudukan jarum untuk mengambil biomaterial dari pelbagai bahagian kelenjar getah bening. Isinya dimasukkan ke dalam tabung uji, kemudian dihantar ke makmal untuk penyelidikan. Tapak tusukan dilincirkan dengan antiseptik, pembalut atau plaster digunakan. Rasanya seperti suntikan biasa.
  2. Arang batu tebal. Prosedur ditetapkan sekiranya kaedah sebelumnya untuk menilai keadaan tidak mencukupi. Gunakan picagari dengan jarum yang lebih tebal. Sepotong kecil kain diukir pada simpulan, diambil dan dihantar ke makmal. Prosedurnya juga tidak menyakitkan, tetapi dalam kes yang jarang berlaku, anestesia ditetapkan.

Kajian kelenjar getah bening serviks dengan tusukan dapat mengesan jangkitan dan sel barah. Tempoh - 5-15 minit.

Petunjuk

Dilantik dalam situasi berikut:

  • peningkatan nod serviks tanpa pembentukan anjing laut;
  • kehadiran cecair, disahkan oleh ultrasound;
  • mendapatkan maklumat tambahan;
  • ukuran nod yang meradang melebihi 1 cm;
  • terdapat kecurigaan onkologi, tuberkulosis dan metastasis.

Tusukan diperlukan untuk mengetahui sifat keradangan dan untuk mengelakkan akibat yang tidak dapat dipulihkan. Setelah mengenal pasti sebab yang tepat, menjadi lebih mudah bagi pakar untuk menetapkan terapi.

Kontraindikasi

Tusukan kelenjar getah bening serviks tidak ditetapkan dalam kes berikut:

  1. Pembekuan darah yang lemah.
  2. Pelanggaran kebolehtelapan dinding vaskular.

Persiapan untuk prosedur tidak berbeza dengan cadangan untuk biopsi terbuka.

Hasil biopsi dan tusukan

Apabila memperoleh hasil, disarankan untuk memperhatikan hal berikut:

  1. Pertumbuhan tumor dapat digambarkan dalam istilah yang tidak dapat difahami oleh pesakit: "sel yang tidak dibezakan", "sel yang tidak dibezakan dengan baik".
  2. Setelah mendapat hasilnya, disarankan untuk bertanya kepada pakar mana yang harus dihubungi.

Hasil penyelidikan datang dalam 7-14 hari.

Bergantung pada keparahan, tahap, ciri-ciri keradangan kelenjar getah bening serviks, pakar menentukan prosedur mana yang harus diresepkan kepada pesakit. Biopsi terbuka ditunjukkan untuk kecurigaan yang lebih serius. Dalam kebanyakan kes, tusukan cukup untuk membuat diagnosis.

Apa sahaja prosedur yang ditetapkan oleh doktor, anda tidak perlu panik: semuanya tidak menyakitkan, hampir tidak pernah membawa akibat dan komplikasi. Berhati-hati adalah perkara terpenting dalam kaedah penyelidikan ini, oleh itu perkara utama yang boleh dilakukan oleh pesakit adalah berhati-hati mencari pakar yang berkelayakan..

Biopsi kelenjar getah bening

Sebelum bercakap mengenai apa itu biopsi kelenjar getah bening di leher, perlu menentukan kelenjar getah bening itu sendiri. Ini adalah formasi bulat kecil di mana saluran sistem limfa berkumpul..

Fungsi utamanya adalah melindungi seluruh tubuh daripada jangkitan dan penyakit lain. Ini dilakukan berkat limfosit, yang secara intensif melawan mikroorganisma dan sel berbahaya..

Mereka boleh dijumpai di bahagian atas leher dan lebih dekat ke tempat di mana rahang bawah bergabung. Benjolan kecil adalah dia.

Petunjuk untuk biopsi

Seseorang dirujuk untuk menjalani biopsi sekiranya terdapat pelbagai penyakit yang disyaki. Ini termasuk:

  • ketidakupayaan untuk membuat diagnosis yang tepat setelah mengambil tusukan;
  • ujian menunjukkan bahawa risiko ketumbuhan sangat tinggi.

Biopsi juga boleh dilakukan sekiranya doktor mengesyaki sesuatu yang tidak biasa di kelenjar getah bening.

Hasilnya dapat mengetahui sama ada penyakit ini merebak dan adakah penyakit itu sudah sampai ke sistem limfa. Semakin awal pemeriksaan dijalankan, semakin baik, kerana dalam kes ini akan ada lebih banyak masa untuk rawatan yang berjaya..

Ciri-ciri prosedur

Pada peringkat pertama, tusukan yang disebut diambil - ini adalah proses mengambil sampel sel dari kelenjar getah bening. Selepas itu, di pusat khusus, kehadiran neoplasma atau sebarang jangkitan diperiksa. Proses ini dijalankan dengan picagari. Suntikan kecil dibuat di tempat keradangan dan sampel diambil.

Langkah seterusnya adalah biopsi. Sekeping tisu kecil diambil dari tempat terdapat sedikit keradangan. Ini dilakukan dengan menggunakan alat khas dengan jarum kecil..

Tusukan kecil dibuat dan jumlah tisu yang diperlukan dipotong. Anestesia tempatan paling kerap digunakan. Prosesnya hampir tidak menyakitkan tanpanya, tetapi ini dilakukan demi keselesaan yang lebih besar.

Ia jarang digunakan kerana hakikatnya tidak dapat ditentukan dengan jelas hasilnya.

Terdapat juga kaedah biopsi yang sedikit berbeza. Ini adalah apa yang disebut biopsi terbuka sistem limfa. Orang itu perlu berbaring di meja khas. Prosesnya dijalankan di bahagian pembedahan. Anestesia umum paling kerap digunakan. Tapak pensampelan dibasmi kuman. Kadang-kadang ia disuntik dengan ubat bius.

Selepas itu, sayatan kecil dibuat. Kemudian nod yang meradang dan kawasan kecil yang berdekatan dikeluarkan dengan teliti. Selepas itu, semuanya dijahit dan pembalut selesai. Seluruh proses ini berlangsung tidak lebih dari 50 minit. Dalam beberapa kes, semuanya boleh memakan masa sekitar setengah jam. Harus diingat bahawa kaedah ini paling kerap digunakan..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia memberikan jumlah maklumat terbesar dan tepat..

Beberapa cadangan

Sekiranya seseorang mendapat rujukan untuk biopsi, mereka perlu berjumpa doktor. Anda perlu membincangkan keadaan anda, kehamilan, jika ada, sebutkan semua alahan yang ada, nyatakan jika ada masalah dengan aliran darah, senaraikan semua ubat yang diambil.

Seminggu sebelum prosedur, para pakar menasihati anda untuk berhenti mengambil sebarang kaedah yang dapat menipiskan darah. Senarai lengkap boleh diberikan oleh pakar. Yang paling popular adalah aspirin, heparin, warfarin, cardiomagnyl, ascard.

Sekiranya biopsi dilakukan dengan anestesia am, disarankan untuk tidak makan atau minum apa-apa sejak malam..

Biopsi kelenjar getah bening dalam sebilangan besar kes tidak menyakitkan dan tanpa akibat. Kadang-kadang, pendarahan, kerosakan pada saluran limfa atau saraf dapat diperhatikan. Terdapat insiden jangkitan manusia.

Sekiranya selepas beberapa ketika atau pada hari yang sama muncul sedikit pembengkakan atau kemerahan, maka anda harus segera menghubungi klinik atau berjumpa doktor yang melakukan operasi sedemikian..

Jangan takut sakit kecil selepas prosedur. Sekiranya perlu, ubat penahan sakit boleh diambil, tetapi hanya setelah berunding dengan doktor. Perkara utama ialah tapak tusukan atau sayatan bersih dan kering. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, jika anda mengalami gatal-gatal, kemerahan atau keradangan, anda perlu menghubungi klinik. Selepas itu, penyelidikan dan pemeriksaan akan dijalankan. Selepas itu, program rawatan dan satu set tindakan akan dikembangkan untuk setiap kes tertentu..

Kontraindikasi terhadap biopsi kelenjar getah bening

Sekiranya doktor menasihatkan untuk memeriksa kelenjar getah bening di leher, maka perlu diingat bahawa prosedur ini mempunyai sejumlah kontraindikasi:

  1. Biopsi di kawasan ini tidak diperlukan jika pemeriksaan sedemikian tidak mempengaruhi rawatan orang yang telah didiagnosis.
  2. Sekiranya terdapat kyphosis tulang belakang yang disebut di tulang belakang serviks.
  3. Sekiranya gangguan pembekuan darah diperhatikan. Penyakit ini disebut sindrom hypocoagulation..
  4. Sekiranya terdapat suppuration di kawasan biopsi.

Biopsi dilakukan dengan sangat berhati-hati, kerana leher adalah tempat di mana sejumlah besar saluran darah berkumpul. Anda harus memilih klinik di mana pakar akan melakukan operasi seperti ini.

Proses ini didahului dengan mengambil tusukan dengan cara yang dijelaskan sedikit di atas. Selepas prosedur, anda perlu menjaga tapak pemotongan. Saliran akan dikeluarkan setelah kira-kira dua hari, dan jahitan perlu dikeluarkan setelah seminggu..

Semuanya bergantung pada ciri-ciri badan.

Komplikasi yang paling biasa adalah kerosakan pada saraf phrenic atau beberapa saluran darah. Perlu diingat bahawa leher adalah tempat pengumpulan sejumlah besar kapilari.

Masa anggaran selepas itu analisis siap akan dihantar adalah sekitar satu atau dua minggu.

Harga untuk biopsi limfatik berbeza dalam jarak yang cukup luas. Sekiranya kita melihat bandar yang berbeza, tidak ada yang boleh dikatakan. Kos anggaran adalah 1,500-5,500 rubel Rusia. Anda boleh memerintahkan prosedur bukan hanya di klinik mengikut arah.

Biopsi kelenjar getah bening bukanlah prosedur yang menakutkan. Perkara utama adalah mempercayakan pekerjaan itu kepada profesional.

Biopsi kelenjar getah bening serviks

Perubahan ukuran, ketekalan dan mobiliti kelenjar getah bening di leher adalah ciri khas banyak penyakit. Proses tumor jinak dan malignan, patologi berjangkit (rubella, mononukleosis berjangkit, dll..

, luka radang terpencil pengumpul limfa bukan semua penyebab kelenjar getah bening yang membesar dan menyakitkan.

Untuk menentukan diagnosis klinikal akhir, biopsi kelenjar getah bening pada leher digunakan - kaedah invasif untuk mengambil sekeping tisu dengan pemeriksaan makmal lebih lanjut.

Apa itu biopsi, apa tujuannya

Biopsi (dari "bios" - kehidupan, "opsein" - pemeriksaan) adalah kaedah mengambil keseluruhan organ atau sebahagiannya secara in vivo untuk pemeriksaan mikroskopik dan histologi. Pensampelan bahan dilakukan untuk mendiagnosis proses barah pada organ parenkim dan berongga (ginjal, hati, usus).

Buat pertama kalinya, teknik untuk mengkaji tisu organ dalaman orang yang hidup dicadangkan oleh doktor Arab Abulkasim pada abad ke-12.

Pada masa awal, manipulasi paling kerap dilakukan untuk mendiagnosis formasi subkutan volumetrik atau organ yang terletak di permukaan.

Prosedur ini banyak digunakan dalam praktik perubatan pada akhir abad ke-17, ketika titik-titik utama teknik pelaksanaan dan petunjuk untuk.

Biopsi dianggap sebagai kaedah hemat utama untuk pensampelan bahan untuk tujuan pengesahan (verifikasi) proses onkologi. Bahagian tisu yang dipilih diambil untuk penyelidikan makmal:

  • Mikroskopik (sitologi): di bawah pembesaran berganda, struktur sel pada tisu dikaji, sel-sel atipikal atau patognomonik untuk penyakit ini ditentukan di kawasan yang berasingan.
  • Histologi - teknik ini melibatkan penciptaan kompleks bahagian tisu, pewarnaan dan analisis struktur morfologi organ dalam struktur semua lapisan. Analisis histologi adalah kaedah pilihan dalam menentukan tahap pembezaan tisu, penyebaran proses patologi dan keparahan kerosakan organ.

Jenis biopsi, ciri-cirinya

Metodologi kajian bergantung pada keadaan klinikal, organ yang terjejas, keadaan pesakit dan kemahiran doktor. Jadual menunjukkan pilihan biopsi bergantung pada kaedah mendapatkan bahan tersebut.

Jenis kajianTeknik pelaksanaan
AspirasiMerujuk kepada intervensi invasif yang minimum dan dicirikan oleh pengenalan jarum nipis ke kawasan yang berubah secara patologi. Tisu diambil di bawah tekanan negatif dari aspirator atau jarum suntik. Kaedah ini ditetapkan untuk:

  • Pemeriksaan sitologi (selular) kandungan rongga.
  • Diagnostik patologi dengan peningkatan bekalan darah di kawasan dengan sebilangan besar kapal.
  • Pengesahan formasi kecil dengan ketumpatan tinggi.

Perbezaan dibuat antara biopsi jarum halus dan tebal, bergantung pada peranti yang digunakan.

TusukanBahan diambil dengan menusuk tisu dengan jarum tusukan khas (dengan saluran dalaman yang luas). Digunakan untuk mendiagnosis proses patologi pada sumsum tulang (biopsi trepan)
Terbuka (pembedahan)Ia dilakukan semasa pembedahan, di bawah anestesia umum atau anestesia tempatan. Untuk akses yang luas ke tisu, sayatan lapisan demi lapisan digunakan, dan bahan diasingkan menggunakan instrumen khas (pisau bedah, pinset). Kaedah ini digunakan untuk mendiagnosis formasi pada organ parenkim dada dan rongga perut, serta perubahan dangkal pada kulit dan membran mukus. Di samping itu, keperluan untuk penyelidikan sering timbul semasa campur tangan pembedahan itu sendiri.

Kajian struktur sel dan tisu organ yang berlainan menunjukkan teknik yang berbeza. Bergantung pada diagnosis awal dan bagaimana eksisi tisu dilakukan, terdapat dua jenis biopsi pembedahan:

  • Eksklusif - melibatkan penyingkiran lengkap organ yang diubah (misalnya, kelenjar getah bening) semasa intervensi. Versi kajian ini menjalankan fungsi diagnostik dan terapi..
  • Insisional - dicirikan oleh penyingkiran bahagian tisu organ yang diubah dengan pemotongan berbentuk baji.

Penting! Biopsi tanpa akses terbuka dipantau menggunakan teknik pencitraan tambahan (contohnya, ultrasound dengan biopsi jarum halus kelenjar tiroid yang disasarkan)

Petunjuk dan kontraindikasi untuk biopsi kelenjar getah bening serviks

Limfadenopati - petunjuk utama untuk biopsi (foto: www.drdetective.com)

Kelenjar getah bening di leher adalah sejenis penyaring, oleh itu ia bertindak balas dengan keradangan dan peningkatan kemasukan patogen berjangkit atau sel barah ke dalam darah. Menjalankan manipulasi invasif dalam proses patologi ditunjukkan dalam kes berikut:

  • Limfadenitis tuberkulosis (luka radang). Selepas jangkitan, agen penyebab tuberkulosis memasuki bukan sahaja paru-paru, tetapi juga menyebar melalui aliran darah melalui organ dan sistem.
  • Limfogranulomatosis adalah penyakit tumor sel monosit dengan lesi kelenjar getah bening yang dominan dengan pembesaran dan kepadatan yang meningkat.
  • Lesi metastatik dicirikan oleh percambahan sel atipikal di kelenjar getah bening yang jauh dari penyetempatan tumor primer.
  • Penyakit pekerjaan (silicosis, silicoantracosis) dengan pengumpulan zarah karbon terikat. Apabila habuk yang mengandungi karbon disedut dalam keadaan kerja yang berbahaya, zarah-zarah kecil memasuki aliran darah dari tisu paru-paru dan disimpan di kelenjar getah bening di leher.

Di samping itu, prosedur ini dilakukan dengan tidak berkesannya terapi konservatif atau etiologi yang tidak jelas mengenai peningkatan ukuran simpul dalam masa 2 bulan..

Ciri-ciri anatomi kawasan leher dan invasif prosedur menentukan keberadaan kontraindikasi untuk:

  • Lesi kulit dermatovenerologi, berjangkit dan terbakar di kawasan tusukan. Manipulasi mengancam penyebaran jangkitan jauh ke dalam tisu.
  • Kyphosis teruk (kelengkungan hadapan patologi paksi tulang belakang) tulang belakang serviks. Kemungkinan komplikasi: kerosakan pada akar saraf atau saluran vertebra.
  • Gangguan pembekuan darah (hypocoagulation). Biopsi terbuka pada pesakit dengan hypocoagulation membawa risiko pendarahan serius.

Kaedah biopsi tidak digunakan jika hasil ujian tidak mempengaruhi diagnosis dan taktik rawatan.

Cara mempersiapkan manipulasi dengan betul

Cara anda mempersiapkan biopsi kelenjar getah bening bergantung pada bagaimana prosedur dilakukan:

  • Untuk biopsi aspirasi jarum halus, tidak perlu persiapan khas, kerana tusukan dilakukan secara rawat jalan di bawah bimbingan ultrasound.
  • Versi pembedahan kajian melibatkan penggunaan agen anestetik, oleh itu, ujian kulit khas dilakukan untuk menentukan alergi terhadap anestetik yang digunakan.

Sekiranya menggunakan anestesia umum - makan terakhir 8-12 jam sebelum kajian.

Penting! Pesakit mesti memberitahu doktor tentang semua ubat yang diambil, kerana interaksi ubat diambil kira

Teknik untuk melakukan biopsi kelenjar getah bening serviks

Teknik biopsi kelenjar getah bening serviks terbuka (foto: www.medicine.uiowa.edu)

Pelaksanaan pilihan invasif minimum dilakukan oleh pakar bedah yang berpengalaman di ruang manipulasi poliklinik atau pusat perubatan swasta.

Pesakit berbaring di sofa, dengan kepala ke arah mesin ultrasound.

Setelah menemui struktur yang diperlukan (simpul submandibular, dagu, anterior atau posterior), tusukan dilakukan dengan jarum khas, diikuti dengan aspirasi tisu ke dalam jarum suntik.

Teknik ini tidak memerlukan anestesia, kerana kerengsaan ujung saraf yang menyakitkan hanya berlaku semasa kerosakan kulit. Tempoh prosedur - sehingga 5 minit.

Pengasingan pembedahan kelenjar getah bening terbuka dilakukan di ruang operasi hospital dengan mematuhi semua peraturan asepsis dan antiseptik. Anestesia umum atau anestesia penyusupan tempatan digunakan.

Pakar bedah memotong kulit dan tisu subkutan (sayatan hingga 2 cm), menemui kelenjar getah bening yang diperlukan dan, bergantung pada patologi, menghilangkannya sepenuhnya atau mengeluarkan bahagian yang terkena. Sayatan dijahit, diikuti dengan pembalut.

Bahan dihantar untuk penyelidikan makmal.

Kemungkinan komplikasi selepas kajian

Akses tusukan atau pembedahan ke kelenjar getah bening serviks disertai dengan risiko komplikasi. Akibat prosedur yang paling tidak diingini:

  • Proses menular tempatan (abses) - berlaku kerana penembusan patogen kerana tidak mematuhi peraturan antiseptik.
  • Pendarahan atau hematoma. Tulang belakang serviks dicirikan oleh peningkatan bekalan darah ke struktur dalaman dan sebilangan besar saluran, oleh itu, ketidakpatuhan terhadap teknik melakukan prosedur disertai dengan risiko perforasi arteri atau vena.

Syarat penting untuk manipulasi yang berjaya adalah kajian klinikal pesakit yang terperinci, dengan mengambil kira kontraindikasi dan patologi bersamaan dan kepatuhan terhadap teknik biopsi.

Tusukan kelenjar getah bening di leher

Di mana untuk segera memeriksa kelenjar tiroid di Moscow?

Gadis-gadis, saya baru-baru ini mengetengahkan adenoma kelenjar tiroid. Kebetulan saya melakukan tusukan 2 kali dengan selang 1 minggu. Hasil pertama tidak begitu bermaklumat, mereka mengatakan mungkin adenoma, mungkin gondok koloid. Tusukan kedua juga tidak memberikan hasil. berkata, ia mungkin disebabkan oleh fakta bahawa simpul kecil - 0,8 mm.

dan berkata, berjalan-jalan, anda akan kembali dalam satu atau dua bulan, kami akan mengulanginya lagi. Semuanya akan baik-baik saja, tetapi saya risau dengan sakit di leher selepas tusukan. sebelah ini, maka ada rasa sakit, kadang-kadang nampaknya menarik sesuatu. Saya tidak suka, saya faham bahawa...

Teruskan membaca →

Saya tidak tahu mengapa saya menulis di sini. Saya sudah risau seratus kali. Saya membaca keseluruhan Internet. Suami saya mengatakan bahawa saya mempunyai obsesi. Dan nampaknya ketakutan saya sangat baik... Teruskan membaca →

Kapal. Cerita dan permintaan

Seminggu sebelum akhir 2016, anak perempuan saya disyaki menghidap diagnosis. Tidak ada yang menulisnya di kad perubatan dan pada mulanya, nampaknya, bahkan tidak mengatakannya dengan kuat..

"Ini adalah mononukleosis, jangkitan lain atau... yang lain," kata seorang pakar pediatrik yang datang ke rumah kami.

Dia merasakan kelenjar getah bening raksasa di leher anak, menghantar kami ke klinik untuk segera menderma darah, walaupun sudah petang, dan termasuk dalam cadangan pemeriksaan hematologi. Saya berasa gementar... Teruskan membaca →

Di belakang telinga, kerak dan basah, serta membesar di belakang kelenjar getah bening telinga

Kelenjar getah bening tergolong dalam organ sistem imun.Peranan kelenjar getah bening: Penghalang. Kelenjar getah bening (LN) adalah "barisan pertahanan pertama" dalam perjalanan penembusan pelbagai agen asing ke dalam tubuh anak. Reaksi semula jadi terhadap "kenalan" ini adalah pembesaran kelenjar getah bening..

Pelbagai zat, sel mikroba, zarah-zarah tisu badan sendiri menetap di LU. Kelenjar getah bening itu sendiri adalah pembentukan bujur dengan ukuran kecil (diameter beberapa milimeter). Di luar, ia ditutup dengan kapsul khas tisu penghubung, dan di dalamnya dibahagi dengan partisi ke bahagian yang terpisah.

Unsur-unsur sistem imun ini terletak dalam kumpulan… Teruskan membaca →

Penyakit kanak-kanak dari satu hingga tiga tahun

Bincangkan topik anda dalam komuniti, cari pendapat pengguna aktif Babiblog

Pergi ke komuniti

Ujian tahun baru Lyova

akhirnya, semasa ayah kami sedang dalam perjalanan perniagaan lain ke ibu kota Moscow, dan saya santai dan dalam keadaan penuh kekacauan (yang sangat menggembirakan), saya memutuskan untuk menulis mengenai penderitaan kami.
Oleh itu, pada 30hb, kelenjar getah bening serviks kanak-kanak menjadi radang. Ya, bukan hanya, tetapi separuh leher.

Selain dia, tidak ada yang mengganggunya, tidak ada ingus, tidak ada suhu... pada umumnya, ada balita yang sihat. 31, bukannya kesibukan Tahun Baru, kami berlari mengelilingi klinik. Ahli terapi itu kelihatan dan hampir pingsan, mengatakan bahawa kelenjar getah bening itu besar, keperluan mendesak untuk berjumpa dengan pakar bedah dan...

Teruskan membaca →

Terapi radioiodin di Estonia dan pembedahan tiroid

Mungkin apa yang saya tulis di bawah ini akan bermanfaat bagi seseorang. Menjimatkan masa mencari maklumat di Internet.

12 tahun yang lalu, kelenjar tiroid saya dikeluarkan, hampir semuanya (menurut hasil analisis histologi, ternyata barah papillary), pakar bedah hanya meninggalkan sebahagian kecil kelenjar tiroid di mana dia yakin.

Pakar bedah saya, sayangnya, meninggal pada tahun 2015, di dalam lingkarannya terdapat seorang doktor yang sangat terkenal - Antonov Alexander Vladimirovich, dia adalah seorang doktor yang hebat, seorang profesional, orang yang dikasihi. Jahitan saya tidak kelihatan.
Selama bertahun-tahun saya melakukan analisis TSH, setiap tahun saya telah melakukan... Baca lebih lanjut →

Kami pulang. Atau permainan dalam empat aksi...

Bukan, itu cukup menggembirakan, tetapi secara umum, ia tidak berubah. Tidak ada yang baik, tetapi juga yang tidak baik :-) Pagi menyambut kami dengan angin kencang. Oleg berkelakuan baik selama tiga jam di dalam bas. Dia meminta payudara, ibu saya tidak memberi - dia menghela nafas mengundurkan diri dan tertidur... Panas. Kami tiba. Sejuk.

Kami sampai ke pusat diagnostik wilayah. Kami masuk. Beratur. Panas... Mereka mempertahankan saya ke pendaftaran, mengambil kupon kepada ahli endokrinologi dan ultrasound. Ahli endokrinologi memberikan tiket darah, dia akan berusia 12 tahun, darah diambil sehingga 11. Tirai... Pejabat ketua jururawat, hubungi rumah...

Teruskan membaca →

Adakah adenotomi akan membantu menghilangkan kelenjar getah bening yang membesar??

Selamat petang, Ksenia Sergeevna, saya sangat memerlukan nasihat anda, kerana anda perlu membuat keputusan yang tepat dan mencari jalan yang betul. Kami berumur 3.5 tahun. Secara amnya, kita sihat, berkembang, dan berkembang dengan baik. Hanya kerap ARVI (7-8 kali setahun). Terdapat 3 laringospasme.

Alergi terhadap sengatan lebah (mungkin kerana saya mempunyai alahan ini semasa mengandung) dan hematogen. adenoid kelas 2.
Keadaannya adalah seperti berikut, kita mempunyai kelenjar getah bening yang membesar di bahagian kiri leher selama 1.5 tahun, sehingga anak itu terus memiringkan kepalanya ke kanan, kerana ini...

Teruskan membaca →

Adakah adenotomi akan membantu menghilangkan kelenjar getah bening yang membesar??

Selamat petang, Ksenia Sergeevna, saya sangat memerlukan nasihat anda, kerana anda perlu membuat keputusan yang tepat dan mencari jalan yang betul. Kami berumur 3.5 tahun. Secara amnya, kita sihat, berkembang, dan berkembang dengan baik. Hanya kerap ARVI (7-8 kali setahun). Terdapat 3 laringospasme.

Alergi terhadap sengatan lebah (mungkin kerana saya mempunyai alahan ini semasa mengandung) dan hematogen. adenoid kelas 2.
Keadaannya adalah seperti berikut, kita mempunyai kelenjar getah bening yang membesar di bahagian kiri leher selama 1.5 tahun, sehingga anak itu terus memiringkan kepalanya ke kanan, kerana ini...

Teruskan membaca →

Saya meminta doa untuk Sergius yang sakit!

Helo! Esok suami saya pergi ke hospital, operasi kedua adalah dalam seminggu. Sila tandakan dalam nota atau lebih. Dia seorang yang beriman, bersekutu. Teruskan membaca →

Catatan pertama saya

Anak saya sudah berusia 1 tahun 4 bulan, dan saya tidak pernah membuat catatan dalam buku harian saya. Ini bukan kerana keengganan untuk menulis, tetapi untuk ketakutan dan pengalaman abadi, yang menakutkan untuk dipikirkan, bukan untuk menulis.

Sama ada ancaman penamatan kehamilan disebabkan oleh plasenta previa dan keseluruhan kehamilan pada pil hormon, maka, terima kasih Tuhan, diagnosis hipoplasia cacing serebelum telah dihapus hingga kini, maka kista retrocerebellar yang terungkap di fossa kranial posterior, ultrasound bulanan otak, atau ubah bentuk dada, diastasis... Teruskan membaca →

Saya meminta doa untuk kesihatan Sergius.

Helo! Saya menulis mengenai onkologi suami saya. Diagnosis awal: "Limfoma" dibuat berdasarkan gejala dan hasil analisis tusukan dari benjolan di leher... Lanjutkan membaca →