Psikosomatik kanser payudara: sebab, rawatan

Myoma

Para saintis telah lama membuktikan bahawa penyakit onkologi, termasuk barah payudara, boleh berlaku kerana kemerosotan keadaan psikologi seseorang..

Fikiran negatif, tekanan berterusan, semua ini mempengaruhi bawah sedar, dan memprovokasi perkembangan penyakit yang kompleks. Menurut penyelidik yang mengkaji penyebab barah payudara, psikosomatik penyakit ini dikaitkan dengan kemerosotan persepsi tempat seseorang dalam masyarakat. Sekiranya seorang wanita dari tahun ke tahun merasa kesepian dan hidup dalam suasana kesalahpahaman, maka risiko dia terkena barah payudara akan meningkat.

Faktor psikologi apa yang boleh mencetuskan barah

Psikosomatik timbul daripada penggabungan dua sains - perubatan dan psikologi. Psychosomatics mengkaji faktor psikologi apa yang boleh mencetuskan barah. Para penyelidik percaya bahawa barah, sebelum ia muncul dalam bentuk fizikal, terbentuk di bawah sedar seseorang. Dalam kes ini, intinya bukanlah bahawa pesakit masa depan menyesuaikan diri dengan barah, tetapi perasaan negatif jangka panjang dan mendalam meninggalkan tanda pada sel-sel tubuh kita..

Masih belum ada jawapan pasti mengapa faktor luaran yang sama pada sesetengah orang boleh memprovokasi barah, dan yang lain tidak. Kanser disebabkan oleh virus, parasit, persekitaran, tabiat buruk, gaya hidup. Pada masa yang sama, juga dipercayai bahawa patologi dapat mulai terbentuk kerana perubahan dalam tubuh..

Para saintis dari Amerika Syarikat dalam kajian ini menyimpulkan bahawa setiap pesakit barah mengalami kejadian yang menimbulkan perasaan benci, marah dan kecewa. Hasil kajian membuat penembusan dalam rawatan penyakit yang sering dianggap membawa maut. Ia dapat disembuhkan dengan menghilangkan gangguan dalaman dan ketidakkonsistenan..

Tumor dianggap sebagai tumpuan keadaan tanpa harapan. Penyakit ini bermula dengan fakta bahawa seseorang kehilangan kepercayaan pada dirinya sendiri, orang lain dan seluruh dunia. Fikiran dan perasaan yang merosakkan mula menghancurkan tubuh dari dalam, sebab itulah timbulnya tumor ganas.

Siapa yang boleh menghidap barah

Menurut penyelidik psikosomatik kanser, Dr. L. Leschen, jika seseorang tidak dapat menyatakan perasaannya secara terbuka, mengalami kesukaran untuk berkomunikasi dengan ibu bapa mereka, mengalami kehilangan emosi atau tidak mencintai diri sendiri, maka mereka cenderung mendapat barah..

Para saintis akan menjelaskan bahawa keadaan psikologi negatif menimbulkan gangguan dalam imuniti dan beberapa sel mula mengubah struktur dan fungsinya. Kerana ini, barah muncul. Dan kemungkinan perkembangannya lebih tinggi pada orang-orang yang telah kehilangan minat dalam hidup..

Penyelidik Jerman Profesor Schmeel telah mengembangkan formula untuk kanser. Ia kelihatan seperti ini: "Kanser = usia + kecenderungan + daya tahan lemah + karsinogen." Menurut saintis itu, bahkan salah satu faktor ini cukup untuk membuat seseorang sakit. Dan, seperti yang telah dibuktikan oleh sains, keadaan tertekan memperburuk daya tahan tubuh. Oleh itu, orang yang mengalami kemurungan lebih terdedah kepada pelbagai penyakit, termasuk barah..

Cara mengalahkan barah dengan psikologi

Psikoterapi moden percaya bahawa penilaian semula pentingnya peristiwa penting untuk mengalahkan barah. Untuk menghentikan barah, anda perlu mengatasi semua ketakutan dan kebencian yang tersembunyi. Adalah penting bahawa seseorang mempunyai tujuan dalam hidup. Dan pencapaian matlamat ini akan memungkinkan untuk mengatur semula keadaan psikologi badan, menjadikannya lebih tahan terhadap pengaruh faktor luaran negatif..

Psikosomatik kanser payudara: penyebabnya

Psikosomatik kanser payudara mendakwa bahawa patologi timbul dari masalah dalam bidang seksual, emosi tersembunyi, pergantungan pada orang, putus asa. Pada masa kanak-kanak, pesakit merasa kesepian dan ditinggalkan, dan pada masa dewasa mereka memperoleh seseorang yang menjadi raison d'ĂȘtre mereka. Sekiranya mereka kehilangannya juga, maka dengan cepat mereka menjadi pesakit di klinik onkologi.

Mangsa lain boleh menjadi wanita yang telah memikul semua peranan kehidupan keluarga sekaligus: isteri, ibu, dan pencari nafkah. Hubungan dengan suaminya tidak berjalan lancar. Kekaliran "Saya harus" dapat menyebabkan kebencian terhadap orang yang dikasihi kerana tidak bersyukur. Anda tidak boleh meletakkan diri anda di tempat terakhir.

Psikosomatik kanser payudara: apa yang perlu dilakukan

Seperti yang dijelaskan oleh para penyelidik, psikosomatik kanser payudara melihat penyebab penyakit ini kerana wanita dengan tumor pada kelenjar susu meletakkan diri mereka di tempat terakhir, tidak menerima perawatan orang lain, dan tidak memperhatikan diri mereka sendiri. Oleh itu, adalah penting bahawa seorang wanita dapat menyedari dirinya sendiri, menjadi menarik bagi orang yang disayangi, mencintai dirinya sendiri dan merasa disayangi..

Psikosomatik kanser melihat emosi dan fikiran negatif sebagai faktor yang memicu degenerasi sel onkologi. Penyetempatan tumor secara langsung bergantung pada kebencian yang dialami atau pemasangan yang ada. Mengubah sikap terhadap kehidupan dapat membantu menyembuhkan barah. Kata penyelidik.

Kami akan mengingatkan, pada musim bunga, psikosomatik alergi meningkat.

Psikosomatik kelenjar susu, penyebab penyakit

Kanser payudara adalah bentuk barah yang paling biasa pada wanita (16% kes), tetapi bukan satu-satunya masalah yang harus dihadapi. Kurang berkembang, sakit, kista dan tumor jinak, laktostasis - penyakit ini dan penyakit lain mengurangkan kualiti hidup sesetengah wanita. Antara penyebab berlakunya penyakit, faktor psikosomatik memainkan peranan utama..

Psikosomatik penyakit payudara

Dalam tempoh tekanan yang teruk dan / atau kronik, kelenjar pituitari secara aktif menghasilkan prolaktin. Biasanya, hormon ini dihasilkan semasa kehamilan. Selebihnya, ia juga terkandung di dalam badan, tetapi pada tahap yang berbeza. Prolaktin bertanggungjawab untuk keseluruhan imuniti dan kesihatan wanita. Prolaktin yang berlebihan membawa kepada pertumbuhan tisu payudara yang berlebihan. Apa penyakit wanita lain yang timbul akibat tekanan? Mari kita fikirkan.

Mastitis

Mastitis adalah radang payudara yang berjangkit. Penyakit ini menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan, meningkatkan kepekaan payudara. Lebih kerap wanita yang telah melahirkan dan menyusui menghadapi perkara ini. Walau bagaimanapun, keradangan boleh berlaku kemudian, dan tidak selalu penyebab penyakit terletak pada jangkitan..

Faktor psikologi dalam perkembangan mastitis:

  • tekanan kronik;
  • kerja berlebihan;
  • keterlaluan fizikal, emosi, intelektual;
  • kurang tidur;
  • konflik;
  • iklim psikologi yang tidak baik di tempat kerja atau dalam keluarga;
  • neurosis, kemurungan atau gangguan mental yang lain;
  • lebihan emosi negatif;
  • psikotrauma.

Payudara kecil dan asimetri mereka

Mekanisme pertahanan jiwa bertanggungjawab untuk ini. Menghentikan pertumbuhan payudara adalah tindak balas terhadap perasaan malu dan malu yang berkaitan dengan menjadi wanita. Oleh itu, jiwa melindungi gadis itu dari perhatian yang tidak perlu, yang pernah menjadi penyebab psikotrauma.

Kista dan ketulan

Kista dan anjing laut berlaku di latar belakang perubahan hormon. Yang seterusnya boleh disebabkan oleh proses semula jadi (haid, kehamilan, menopaus) dan tidak wajar (ketidakseimbangan hormon akibat tekanan).

Beberapa penyakit sista yang paling biasa adalah mastopati (fibroadenoma) dan hemangioma. Pertumbuhan tumor ini mungkin berlaku dengan latar belakang tekanan, seperti yang dinyatakan oleh psikosomatik. Fibroadenoma payudara berlaku mengikut prinsip berikut:

  • dalam fasa peningkatan estrogen (hormon yang bertanggungjawab untuk kesihatan, perkembangan dan daya tarikan wanita), pembahagian sel aktif bermula;
  • dalam fasa peningkatan progesteron (hormon yang bertanggungjawab untuk fungsi pembiakan), pembahagian berhenti;
  • dalam keadaan tertekan, kegagalan berlaku, estrogen menjadi jauh lebih tinggi daripada norma, yang membawa kepada percambahan sel patologi.

Hormon ini seperti yin dan yang, kedua-duanya diperlukan oleh seorang wanita. Tetapi keseimbangan mereka penting, kerana mereka saling mengimbangkan dan saling melengkapi. Lebih-lebih lagi, biasanya terdapat lebih banyak progesteron di dalam badan. Kekurangan progesteron menyebabkan ketidakupayaan wanita untuk hamil, melahirkan dan melahirkan anak, dan juga memprovokasi perkembangan penyakit rahim, ovari, tiub, payudara.

Progesteron dihasilkan oleh kelenjar adrenal. Mereka juga bertanggungjawab untuk pengeluaran adrenalin (hormon stres). Dengan tekanan kronik, kelenjar adrenal habis, yang menghalang pengeluaran progesteron yang mencukupi. Anda sudah tahu.

Kurangnya kelenjar susu

Kurang berkembang, serta asimetri atau payudara kecil, adalah akibat dari kekangan dalaman, pengapit dan penghalang. Wanita itu menafikan seksualiti, ingin "menyembunyikan" ciri seksual.

Sakit dada

Sakit dada di sebelah kiri menunjukkan masalah dalam hubungan dengan anak. Ini bermaksud ketidakupayaan untuk memahami idea tentang keibuan atau salah faham dalam hubungan dengan anak. Kesakitan di payudara kanan adalah tanda masalah dalam hubungan dengan pasangan anda.

Laktostasis

Lactostasis - genangan susu di payudara. Penyebab psikologi laktostasis adalah penolakan peranan ibu (usia muda, anak yang tidak diingini, pemergian lelaki, keengganan untuk makan) atau ketergantungan yang berlebihan dalam hubungan dengan ibunya. Pilihan ketiga juga dimungkinkan: gadis itu takut menyebabkan anak itu kesakitan yang dia alami dalam hubungannya dengan ibunya..

Menopaus dan Payudara

Menopaus adalah tempoh layu seorang wanita. Menstruasi berhenti, hormon berubah, disertai dengan kesemutan atau ketidakselesaan dada yang lain. Ditambah dengan ini adalah ketakutan penuaan dan kehilangan daya tarikan. Yang semakin memburukkan keadaan psikologi.

Beberapa wanita telah mendengar bahawa menopaus meningkatkan risiko mengembangkan patologi. Mereka selalu memikirkannya, sehingga hanya memburukkan keadaan. Segala gejala dirasakan terlalu akut, dengan latar belakang tekanan dan ketakutan, mereka semakin meningkat, yang lain ditambahkan pada mereka. Akibatnya, apa yang berlaku pada wanita adalah apa yang mereka takutkan..

Sekiranya penyebab penampilan pendidikan jinak adalah kejutan emosi, maka penyebab barah adalah kejutan emosi yang kuat, keletihan kronik. Secara amnya, psikosomatik melihat penyebab barah pada dendam lama. Selain itu mempengaruhi:

  • merasa kesunyian kerana berpisah dengan orang penting;
  • penindasan pendapat peribadi;
  • hubungan bergantung.

Onkologi boleh berkembang walaupun berlatarbelakangkan psikotrauma lama, misalnya, kematian saudara. Nampaknya semuanya sudah dialami, tetapi tidak. Kejadian serupa di masa kini dapat membuka kembali luka masa lalu..

Apa yang dilaporkan oleh penyakit ini

Kadang-kadang jerawat dan jerawat di dada muncul di saraf. Ini juga membincangkan emosi negatif yang ditindas. Dan menunjukkan adanya tekanan (hormon stres memprovokasi pengeluaran sebum dan pori-pori yang tersumbat, yang menyebabkan jerawat).

Seperti penyakit psikosomatik, penyakit payudara menunjukkan ketidaksempurnaan hidup. Seorang wanita perlu memahami mengapa dia memerlukan penyakit ini. Apa prasyarat yang mendasari: rasa bersalah, penolakan diri sebagai wanita, kebencian, peningkatan kegelisahan, emosi negatif yang ditindas, atau sesuatu yang lain.

Hidup bukan hidup anda, membuat syarat yang ketat

Tekanan kronik boleh menjadi akibat ketidakpuasan dalaman terhadap kehidupan. Bayangkan bahawa ada gadis yang bermimpi menjadi penyanyi terkenal atau pakar bedah yang baik. Tetapi di bawah pengaruh ibu bapanya, dia memasuki sekolah teknik dan belajar untuk menjadi jahitan (profesion wanita, pendapatan stabil, permintaan), dan kemudian menikah dengan "pilihan baik" ibu bapa yang lain. Lebih jauh lagi, gadis itu dimasukkan dalam rutin dan anak-anak. Dia tidak pernah menyedari potensinya. Hidup mengikut senario orang lain, bertentangan dengan dirinya sendiri.

Selalunya ini digabungkan dengan peningkatan ketepatan (pertama dari ibu bapa, dan kemudian dari dirinya sendiri). Lama kelamaan, ini menyebabkan keletihan dan keletihan. Apa yang dilakukan oleh badan yang letih? Daun untuk berehat dalam keadaan sakit.

Tekanan, perasaan tidak sempurna

Tubuh wanita sangat sensitif terhadap tekanan kecil. Malah gadis yang sihat menghadapi masalah haid ketika lulus peperiksaan, melapor di tempat kerja, dan berpisah dengan orang yang disayangi. Tekanan boleh disebabkan oleh perubahan dalam cara dan cara hidup yang biasa..

Faktor tambahan yang mewujudkan keadaan tekanan kronik adalah kompleks rendah diri, perasaan tidak sempurna. Gadis seperti itu mempunyai harga diri yang rendah, bergantung pada pendapat orang lain, tidak tahu mempertahankan pendapat mereka, takut akan kesunyian, cuba mengelakkan kegagalan. Mereka jarang mencuba sesuatu yang baru, mereka mengkritik diri mereka sendiri. Tumpuan perhatian pada ketidaksempurnaan dan ketidakcukupan memerlukan banyak tenaga. Tidak cukup untuk fungsi organ dan sistem yang betul.

Rasa bersalah

Kadang-kadang masalah disebabkan oleh rasa bersalah yang kronik. Ibu bapanya memberi inspirasi kepadanya ketika mereka memberitahu gadis itu tentang daya tarikannya yang tidak menarik. Atau bahawa mereka mahukan anak lelaki. Penghinaan yang tidak mementingkan jantina juga turut menyumbang: tidak memenuhi harapan, berkelakuan buruk, melakukan semua yang salah. Selama bertahun-tahun, sikap "Saya buruk" hanya bertambah kuat. Keadaan bertambah buruk sekiranya pasangan suami isteri itu berkelakuan sama seperti ibu bapa gadis itu. Akibatnya, seorang wanita merasa bersalah atas satu fakta kewujudannya..

Tidak dituntut sebagai wanita

Semakin aktif kehidupan seks seorang wanita, semakin feminin wanita itu, dan kesihatannya semakin kuat. Semasa hubungan intim, hormon wanita dihasilkan. Dengan ketiadaan kemesraan yang berpanjangan, pengeluaran hormon berhenti menjadi tidak perlu. Sebagai peraturan, ini digabungkan dengan penderitaan mental, penurunan harga diri, dan pemeriksaan diri. Semua ini bersama-sama membawa kepada perkembangan penyakit psikosomatik..

Masalah keibuan harus dipertimbangkan secara berasingan. Wanita yang, kerana masalah fisiologi atau ketakutan dalaman, tidak dapat hamil, menghidap barah payudara 2.5 kali lebih kerap. Di samping itu, pengguguran atau keguguran mempunyai kesan buruk. Kedua-duanya, dan yang lain tidak dapat mempengaruhi jiwa.

Penindasan kemarahan, emosi lain yang kuat

Kebencian, kemarahan, ketakutan terhadap kesepian, kurangnya keyakinan terhadap daya tarikan seseorang, dan emosi dan perasaan yang kuat adalah kumpulan prasyarat psikosomatik yang lain. Kanak-kanak perempuan yang diejek pada masa kanak-kanak atau menderita lelaki pada masa dewasa cenderung menolak untuk mengakui kewanitaan dan seksualiti mereka. Dari ini, segel berkembang di payudara atau ia tidak berkembang dengan betul (tidak berkembang).

Sebab lain yang serupa adalah ketidakupayaan untuk menyatakan pendapat seseorang, mengatasi masalah. Biasanya organ tulang belakang dan pernafasan mengalami masalah ini. Tetapi pada wanita, ini lebih kerap dilihat di dada. Sebab untuk sikap berdiam diri berbeza: kenangan pertengkaran dan jeritan ibu bapa, larangan untuk mengekspresikan emosi negatif dan hukuman. Dalam keadaan seperti itu, sikap "pencerobohan adalah emosi yang paling merosakkan, saya tidak akan pernah berteriak" terbentuk. Ya, ini adalah emosi yang paling kuat. Tetapi pasti akan timbul, seperti konflik. Anda hanya perlu belajar bagaimana menyelesaikannya dan melepaskan diri dengan cara yang boleh diterima secara sosial..

Cara Menyembuhkan Penyakit Payudara

Louise Hay (salah seorang psikosomatik yang paling berpengaruh pada masa ini) secara peribadi mengalami barah payudara. Wanita itu telah mengatasi penyakit ini dan sekarang menolong orang lain dalam hal ini. Menurut pengarang, penyebab utama penyakit payudara adalah hidup untuk orang lain, tidak dapat mengurus diri sendiri. Payudara psychosomatics Louise Hay adalah simbol penjagaan dan penyusuan ibu. Dia mula sakit apabila terlalu banyak digunakan.

Pertimbangkan penyebab patologi payudara tertentu:

  • kesakitan - sekatan kebebasan, penindasan diri;
  • displasia fibrocystic - pandangan pesimis mengenai kehidupan dan masa depan;
  • mastopati - keperluan yang tidak dipenuhi.

Untuk penyembuhan, anda perlu mengubah pandangan dunia, sikap anda terhadap diri sendiri dan kehidupan. Anda perlu memberi keutamaan semula, belajar menjaga diri sendiri. Louise Hay juga menasihati menggunakan penegasan secara berkala:

  • "Sekarang saya menjaga diri saya dengan cinta dan kegembiraan.".
  • "Setiap orang bebas menjadi siapa yang mereka mahukan. Saya mengakuinya. Kami semua selamat. ".
  • "Saya suka hidup, dan hidup mencintai saya".

Menurut psikosomatist lain, Liz Burbo, payudara adalah simbol naluri ibu untuk anak-anak, pasangan, rakan-rakan dan seluruh dunia. Apa-apa patologi payudara adalah petunjuk bahawa seorang wanita berusaha melindungi dan memberi makan kepada semua orang. Menariknya, penjagaan ibu boleh dilakukan secara tulen dan paksaan. Dalam kes ini, keadaan diperburuk oleh kemarahan bawah sedar terhadap mereka yang perlu dijaga..

Dr. Sinelnikov memetik alasan yang sama: dadanya sakit kerana wanita itu meletakkan dirinya di tempat terakhir. Penyembuhan memerlukan penyingkiran berlebihan dan belajar menjaga kesihatan diri. Hanya dengan berehat dan kembali normal, anda dapat menjaga orang lain secara produktif.

Mencegah dan menyembuhkan

Untuk mencegah dan menstabilkan keseimbangan mental, disarankan untuk melakukan perkara berikut:

  1. Ambil ubat penenang. Lebih baik berjumpa dengan psikoterapis. Anda hanya boleh mengambil ubat herba sendiri, tetapi anda perlu ingat tentang kemungkinan kontraindikasi.
  2. Menormalkan tidur dan terjaga, bekerja dan berehat. Penting untuk mengekalkan tahap hormon yang sihat..
  3. Tinggalkan tabiat buruk, terutamanya alkohol. Ia menaikkan tahap estrogen.
  4. Belajar melepaskan emosi negatif. Anda tidak boleh menekannya, anda perlu mencari jalan keluar yang rasional: menari, bermain sukan, melukis, dll..
  5. Biarkan diri anda bahagia dan menikmati kehidupan. Renungkan keperluan dan keinginan anda.
  6. Meningkatkan daya tahan terhadap tekanan, menghilangkan ketakutan dan kegelisahan, bersenam psikotrauma. Untuk ini, mesti dikunjungi ahli psikologi atau psikoterapis. Dia akan membuat rancangan pembetulan individu.

Penyakit kelenjar susu, yang dikesan pada peringkat awal, bertindak balas dengan baik terhadap rawatan. Ia cukup untuk menghilangkan faktor tekanan, mengambil ubat penenang, mengubah pemikiran dan gaya hidup anda. Kadang-kadang rawatan oleh pakar mamologi ditunjukkan (jika penyebab perubatan dikenal pasti, seperti jangkitan).

Penyebab psikologi barah payudara

Apakah psikosomatik kanser?

Psychosomatics adalah sains "hibrid" yang merangkumi kemampuan perubatan dan psikologi. Psikosomatik bertujuan untuk mengkaji bagaimana faktor psikologi terlibat dalam perkembangan penyakit. Sebagai peraturan, pakar dalam bidang psikosomatik adalah pakar dalam kedua bidang - dalam bidang perubatan dan psikologi. Mereka yakin bahawa pada mulanya penyakit ini terbentuk dalam kesedaran seseorang dan hanya pada tubuh fizikalnya. Ini bukan "penyesuaian dengan penyakit", tetapi jangka panjang membawa diri dalam perasaan dan sensasi negatif, yang akibatnya mempengaruhi keadaan sel-sel tubuh manusia, yang dapat menjadi penyebab psikologi barah payudara.

Para saintis hingga kini tidak dapat menyebut secara tepat penyebab barah, virus, dan tabiat buruk, dan parasit, dan pengaruh persekitaran berada pada gilirannya... Walau bagaimanapun, patologi barah juga dapat matang di dalam tubuh. Punca dan penyebab sebarang bentuk barah (termasuk patologi kelenjar susu) dapat dijelaskan dari sudut pandang psikosomatik dan mengesahkan kemungkinan merawat penyebab psikologi barah payudara. Oleh itu, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, para saintis semakin memperhatikan corak psikologi yang mereka amati pada semua pesakit barah. Akibatnya, banyak dari mereka mencatat bahawa pada malam penyakit ini, setiap pesakit barah harus melalui peristiwa yang menyebabkan mereka kuat emosi - kemarahan, kebencian dan kekecewaan. Ramai ahli psikologi yakin bahawa dengan membuang "sikap" yang merosakkan diri dalaman ini, anda dapat disembuhkan dari barah.

Mengapa tumor berkembang??

Para penyelidik menyimpulkan bahawa perkembangan tumor barah dipicu dalam keadaan di mana seseorang tidak melihat jalan keluar, mempercayai bahawa "semuanya tidak ada harapan." Maka dengan hilangnya iman dalam hidup, dalam dirinya dan orang-orang di sekelilingnya, pemikiran dan perasaan muncul dalam diri seseorang, berusaha untuk menghancurkan segala yang ada di sekitar. Tetapi pada akhirnya, pemikiran ini menghancurkan tubuhnya sendiri..

Dr. Laurence Leschen, yang telah meneliti keperibadian ratusan pesakit barah, percaya bahawa orang yang paling mungkin mendapat barah adalah seseorang yang:

  • tidak dapat mempertahankan dirinya;
  • tidak tahu bersikap terbuka dalam meluahkan perasaannya;
  • mempunyai harga diri yang rendah, menganggap dirinya rendah diri, tidak mencintai dirinya sendiri;
  • yang mempunyai masalah untuk berkomunikasi dengan ibu bapa mereka;
  • yang sangat emosional terhadap kehilangan orang yang disayangi.

Dr. Leschen percaya bahawa barah boleh membunuh pesakit seperti itu dalam masa 6 bulan..

Para saintis lain yang telah menyelidiki penyebab psikologi barah payudara mengatakan bahawa perubahan dalam sel manusia boleh dicetuskan oleh:

  • keadaan tidak berdaya, kesedaran akan keadaan yang tidak dapat diselesaikan, keputusasaan;
  • kemurungan menekan sistem imun, yang mempengaruhi sel-sel seluruh badan (oleh itu, kita dapat menganggap bahawa tekanan adalah penyebab barah payudara);
  • kegagalan dalam sistem imun membawa kepada fakta bahawa sel-sel tertentu mengubah fungsi dan strukturnya, dan mutasi ini membawa kepada perkembangan tumor.

Para saintis tidak sampai pada kesimpulan mengenai pengaruh sistem saraf terhadap kekebalan: pada akhir abad yang lalu, banyak dari mereka menyatakan bahawa sikapnya terhadap kehidupan mempunyai pengaruh yang menentukan terhadap keadaan pesakit onkologi. Kehilangan minat pada diri dan persekitaran dengan cepat membawa kepada kematian tubuh, sementara sikap optimis dapat menyembuhkannya sepenuhnya. Penyelidik psikosomatik barah di Pusat Kanser Jerman (Deutsches Krebsforschungszentrum) bahkan telah mengembangkan "formula kanser" yang, menurut pendapat mereka, merangkumi faktor usia, kecenderungan, daya tahan yang lemah dan kehadiran karsinogen dalam badan. Walau bagaimanapun, kadang-kadang daya tahan yang lemah (keengganan untuk menentang keadaan) cukup untuk jatuh sakit. Memang, kadang-kadang seseorang sendiri mengembungkan "gajah dari lalat" dan membawa dirinya ke kemurungan (dan kemudian ke barah) kerana masalah yang tidak wujud atau kecil. Dan penyebab psikologi barah payudara tidak terkecuali..

"Kanser wanita" dan penyebabnya

Punca "barah wanita" (termasuk penyebab barah payudara), menurut ahli psikologi, biasanya menjadi sesuatu yang berakar di dalam - sesuatu yang tidak dapat diluahkan oleh seseorang. "Sesuatu" ini mula tumbuh di dalam diri seseorang dan meresap ke dalam semua selnya. Ngomong-ngomong, dalam tulisan beberapa ahli psikologi abad ke-18, seseorang dapat mencari cubaan untuk menggambarkan penyebab psikologi barah payudara: tulisan-tulisan ini menyebutkan "pengalaman jiwa yang tidak menyenangkan, menyeksa pesakit selama bertahun-tahun." Dan dalam karya Nunn "Kanser Payudara", penyebab pertumbuhan tumor secara langsung dinamakan faktor emosi. Dalam buku ini, penulis memberikan contoh kisah kisah pesakit tertentu yang mengalami kejutan saraf akibat kematian suaminya. Tumor wanita itu mula tumbuh dengan cepat, dan tidak lama kemudian dia meninggal.

Di mana tepatnya barah itu "terletak" bergantung pada emosi dan sensasi tertentu.

Kanser payudara: penyebab. Sebagai contoh, penyebab perkembangan patologi kelenjar susu adalah masalah bidang seksual, emosi yang disembunyikan oleh wanita dengan teliti dari semua orang, ketergantungan pada seseorang, atau keadaan yang dekat dengan keputusasaan, putus asa. Wanita seperti itu pada masa kanak-kanak dapat merasakan kesepian, merasa semua orang ditinggalkan, ditinggalkan. Dan jika dengan bermulanya pertumbuhan mereka memiliki orang yang dekat (suami, anak, teman), maka ia menjadi makna hidup bagi seorang wanita. Setelah kehilangan orang seperti itu, seorang wanita pasti menjadi pesakit klinik onkologi. Varian lain dari perkembangan kejadian onkologi mungkin seperti berikut. Seorang wanita yang tidak menjalin hubungan dengan suaminya mengambil semua peranan keluarga, sekaligus menjadi isteri, ibu, pelindung dan pencari nafkah. Dan walaupun dia berjaya memenuhi semua peranan ini dengan "sangat baik", saudara-mara (termasuk suaminya) bukan saja tidak merasa bersyukur kepadanya, tetapi juga memendam permusuhan terhadapnya "mahakuasa." Perasaan tidak senang dan tidak berterima kasih kepada orang yang disayangi menjadi penyebab utama barah payudara..

Kanser organ kelamin wanita (ovari, rahim, serviks, dan lain-lain): penyebab. Ketidakpuasan seksual adalah salah satu penyebab psikologi barah payudara dan banyak lagi. Sebagai tambahan, akar kejahatan mungkin terletak pada ketidakmampuan untuk memaafkan seorang lelaki atas pengkhianatannya dan, sebagai akibatnya, keengganan untuk menerima kewanitaannya sendiri..

Komen pakar:

Salah satu penyebab barah payudara pada seorang wanita mungkin adalah ketidakpuasan awal dengan kecurangan lelaki itu, yang kemudian berubah menjadi kebencian yang serius. Kebencian seperti itu dapat hidup di dalam selama bertahun-tahun dan bahkan beberapa dekad, tanpa hilang walaupun setelah bercerai. Wanita itu menggerogoti perasaan kecewa pada pasangan yang menipunya. Dan tahun-tahun yang dihabiskan bersama suaminya menunjukkan bahawa pilihan pasangan dibuat dengan tidak betul, tetapi tidak ada yang dapat diubah. Ahli psikologi tahu bahawa menipu pasangan menjadikan kawasan wanita tertentu rentan - kawasan kelenjar susu, serta kawasan pembiakan dan seksual.

Adakah barah dapat disembuhkan??

Kanser adalah penyakit yang melekat pada mereka yang berputus asa, sedih, menyesal, benci dan kecewa. Sekiranya anda menyimpan perasaan ini di dalam jiwa anda dan tidak berusaha menghilangkannya, lama-kelamaan, kesedihan dan kesedihan seperti itu secara beransur-ansur akan membunuh rasa optimis, harapan dan kepercayaan terhadap kemenangan yang wujud dalam fitrah manusia. Sekiranya kesedaran itu menyokong pengalaman yang menyedihkan, barah akan menyertai proses tersebut dan membawa seluruh organisma ke keadaan yang serupa. Dan kerana biasa bagi seorang wanita untuk menjaga kesedihan dan menghargai melankolis, maka penderitaan dalaman inilah yang menyebabkan barah payudara pada wanita. Bukan kebetulan bahawa wanita menderita barah lebih kerap daripada lelaki. Dan kes-kes kecenderungan keturunan terhadap "barah wanita" akibat mutasi gen agak jarang berlaku. Dan ini hanya mengesahkan kesimpulan mengenai penyebab psikologi barah payudara dan barah wanita lain..

Doktor dan psikologi mengatakan bahawa barah boleh ditangani jika anda membuat tinjauan terperinci mengenai kehidupan anda sendiri. Seorang wanita yang ingin mengalahkan barah pertama-tama perlu ingat: kapan dan mengapa dia mengganti nilai sebenarnya dengan nilai yang dikenakan oleh masyarakat atau pasangannya, di mana dia salah meletakkan keutamaan, perkara penting apa yang dia buat paling penting dalam hidup. Sukar untuk mengatasi pekerjaan seperti itu sendiri, oleh itu kemungkinan besar bantuan psikologi sangat diperlukan.

Bagaimana pakar akan membantu? Dia akan melakukan segala yang mungkin untuk membantu seorang wanita mengubah pandangannya mengenai hubungan dengan bekas pasangannya, dengan ibu bapa, anak-anak. Mengajar anda untuk memperhatikan diri anda dan perkara yang paling penting. Kemudian rasa hidup akan muncul, kemudian orang baru dan hubungan lain akan muncul di dalamnya. Maka barah dapat dikalahkan.

Komen pakar:

Bagaimana ahli psikologi bekerja dengan pesakit seperti itu? Terlebih dahulu, terapi didasarkan pada bekerja dengan perasaan wanita, yang memakan seluruh tubuhnya - perasaan kebencian, kebencian, rasa bersalah. Dia harus belajar memaafkan dirinya dan orang lain, menyingkirkan perasaan bahawa "hidup sudah berakhir". Tubuhnya mesti berhenti "memproses" konflik dalaman tanpa henti ini dengan semua organnya.

Bekerja dengan pesakit onkologi bukan hanya bertujuan untuk membebaskan dirinya dari belenggu yang mengikat seluruh badan dan otaknya. Ini bertujuan untuk mengadopsi algoritma kebebasan baru, yang mana psikolog dapat menolong pada tahap DNA wanita. Hanya setelah penyatuan seperti itu, pesakit dapat dengan yakin memperkenalkan algoritma baru ini ke dalam kehidupan, di mana emosi negatif tidak lagi dapat mengatasi sikap positif, yang akan membantu membasmi penyebab psikologi barah payudara.

Pertama, ahli psikologi akan bekerjasama dengan punca yang membawa kepada penyakit ini (dalam kes patologi payudara, penyebab barah payudara). Adalah perlu untuk mencari dan menghilangkan semua kepercayaan dan kepercayaan palsu yang menemani wanita itu sepanjang hidupnya. Fahami tindak balas emosi terhadap pengalaman hidup yang telah membentuk semua kepercayaan ini dan akhirnya membawa kepada penyakit. Setelah menangani sebab-sebabnya, psikologi bekerja dengan akibatnya - emosi yang menyertai patologi kelenjar susu atau patologi organ pembiakan. Biasanya ia adalah panik dan ketakutan, perasaan putus asa, sakit jiwa. Juga, kerja dilakukan dengan fokus aktiviti otak, yang menyebabkan kegembiraan berlebihan. Sudah tentu, idealnya, psikoterapi seperti ini digabungkan dengan kesan manual dan osteopati, dan, jika perlu, dengan teknik perubatan lain..

  • Ahli
  • Artikel terbaru
  • Maklum balas

Mengenai pakar: Sergey Kolesha

Ahli psikologi, ahli terapi maklumat
pengasas sekolah antarabangsa psikolomatik dan somatopsik
Berfungsi mengikut arah berikut:
Psikologi individu A. Adler, Terapi kognitif, Bimbingan, Terapi berpusatkan keperibadian, Psikoterapi tingkah laku, Psikoterapi positif, Terapi berpusatkan badan, Psikoterapi transpersonal, Psikoterapi eksistensial, Terapi gambar emosi, bimbingan rohani, psikosomatik terapi gambaran bersekutu
Kepakaran: Psikologi perubatan
Kelayakan: ahli psikologi
Sijil Diagnostik Elektropuncture dan Informoterapi
Ahli Persatuan Antarabangsa untuk Perubatan Integratif

Semua penyebab barah payudara, kesan psikologi

Sebab utama kemunculan tumor ganas pada kelenjar susu pada lelaki dan wanita adalah ekologi dan kemerosotan kualiti pemakanan yang buruk. Merokok dan pengambilan alkohol juga merupakan penyebab utama barah payudara. Ia juga muncul pada mereka yang menderita hipertensi. Terdapat juga sebab-sebab berikut untuk permulaan dan perkembangan penyakit ini:

  1. Penuaan. Pada wanita, risiko mengembangkan formasi berbahaya seperti ini meningkat seiring bertambahnya usia. 87% kes patologi ini diperhatikan setelah menopaus bermula.
  2. Genetik. Selalunya, penyakit serupa berlaku pada wanita yang saudara-mara mereka mempunyai masalah yang sama dengan kelenjar susu. Kehadiran anamnesis seperti itu adalah alasan untuk menghubungi ahli onkologi.
  3. Sejarah pesakit. Kehadiran neoplasma pada kelenjar susu boleh menyebabkan kemunculan tumor barah yang lain. Selalunya, sel yang terkena boleh muncul di kawasan lain pada kelenjar yang sama..
  4. Haid awal Keadaan ketika haid muncul lebih awal dari 12 tahun dianggap berbahaya. Ia dikaitkan dengan kesan jangka panjang estrogen, yang menjadi penyebab barah.
  5. Ubat hormon. Juga, tumor ganas boleh berlaku pada mereka yang telah menjalani terapi hormon. Selalunya, doktor menetapkan terapi estrogen untuk melegakan keadaan wanita dengan menopaus. Hormon serupa diberikan kepada mereka yang menghidap osteoporosis. Walau bagaimanapun, rawatan sedemikian disyorkan untuk dipertimbangkan semula sekiranya pesakit terdedah kepada onkologi..
  6. Berat badan berlebihan. Obesiti sangat berbahaya selepas menopaus, kerana lapisan lemak itu sendiri dapat melakukan fungsi sistem endokrin dan secara aktif menghasilkan hormon.

Akhirnya, wanita yang sedang menyusui cenderung untuk menghidap barah. Lebih-lebih lagi, semakin lama seorang ibu muda menyusukan bayinya, semakin rendah risiko onkologi..

Anatomi payudara

Bercakap tentang penyakit ini, seseorang harus membicarakan anatomi kelenjar susu - hanya ada dua daripadanya, dan ia dipegang oleh otot pektoral. Asas kelenjar susu adalah tisu adiposa. Oleh kerana tisu penghubung, kelenjar seperti itu terbahagi kepada 15 lobus. Di tempat kelenjar susu melekat pada payudara, ada juga lapisan tisu adiposa, yang tugasnya adalah menyokong kelenjar dan memberikan bentuk payudara.

Bahagian kelenjar terdiri daripada kelenjar susu individu, yang mempunyai tiub kecil dengan pemanjangan. Susu terbentuk di alveoli dan diangkut ke kelenjar oleh saluran perkumuhan. Puting berada sedikit di bawah bahagian tengah payudara. Selalunya mereka berbentuk kerucut..

Di permukaan puting ini, sel-sel dengan banyak ujung saraf terletak, akibat kerengsaan yang mana susu ibu dikeluarkan. Biasanya, puting berwarna merah gelap.

Puting, yang mempunyai ujung saraf, menjadi salah satu zon erogen dan sentiasa dibesarkan ketika sel otot berkontrak semasa gairah.

Kelenjar susu ditutup dengan kulit berkerut dengan lubang kecil yang terletak di bahagian atas (ini adalah liang susu). Sekiranya beberapa saluran susu bergabung antara satu sama lain, jumlah lubang tersebut boleh mencapai 15. Darah memasuki kelenjar susu melalui arteri toraks lateral.

Secara berasingan, ia harus dikatakan mengenai bagaimana kelenjar susu kelihatan semasa matang. Sehingga gadis itu berusia 12 tahun, kelenjar susu terdiri dari kelenjar susu, yang berbentuk tiub pendek tanpa alveoli. Tubulus ini tumbuh dengan latar belakang perkembangan estrogen ovari..

Mekanisme perkembangan barah payudara

Hasil daripada proses onkologi, terdapat perubahan struktur genetik sel dan transformasi malignan mereka. Proses ini mempunyai sifat agresif berikut:

  1. Sel mula membahagi lebih cepat (peringkat awal).
  2. Produk buangan beracun dari sel-sel seperti itu memasuki badan, akibatnya seseorang mula menghidap barah.
  3. Tumbuh menjadi tisu yang sihat, pembentukannya merosakkannya.
  4. Dengan bantuan darah, sel-sel tumor dibawa ke seluruh badan (penyakit lewat).

Istilah "penyebaran tempatan" merujuk kepada pertumbuhan tumor yang jauh di dinding dada dan struktur yang berkaitan (pleura, tulang rusuk, dan sebagainya). Fenomena serupa juga berlaku pada kulit. Selanjutnya, tumor melepasi nodus limfa aksila melalui sistem limfa.

Metastasis hematogen biasanya muncul di hati, kulit dan tulang. Selalunya, doktor menjumpainya di kawasan peritoneum pesakit..

Jalan penyebaran tumor yang tidak biasa juga mungkin berlaku - sebagai contoh, metastasis tulang tanpa gejala kerosakan tisu lembut. Sebilangan orang mungkin mempunyai tumor payudara berulang (dalam kes ini, bentuk metastasis jauh). Tumor serupa menyerang hampir keseluruhan dada (dalam bentuk ulser besar).

Para saintis masih belum mengetahui mengapa tumor tersebut bertindak begitu agresif. Tetapi mereka tahu pasti bahawa ciri-ciri histologi tumor dan tahap perkembangannya tidak memainkan peranan penting di sini..

Tumor yang menyebar secara hematogen menimbulkan bahaya tertentu, kerana pesakit mungkin mati akibat metastasis yang jauh, dan bukan dari pertumbuhan sel-sel ganas.

Mengenai kemungkinan metastasis penyakit ini ke kelenjar getah bening, itu bergantung pada seberapa besar tumor primer. Juga, pakar mendapati bahawa kelangsungan hidup pesakit bergantung pada berapa banyak kelenjar getah bening yang terkena sel barah..

Psikosomatik penyakit

Bagi psikosomatik barah payudara, sel-sel yang tidak sihat mungkin muncul secara berkala di dalam tubuh manusia. Walau bagaimanapun, mekanisme pertahanan membolehkan mereka dikenal pasti dan tidak membenarkannya membentuk lebih jauh. Sekiranya mekanisme lemah, tumor atau barah intraduktal berlaku.

Selalunya, benih seperti itu dapat timbul dalam sel yang sihat akibat mutasi (di bawah pengaruh karsinogen, radiasi). Sudah tentu, saintis belum membuktikan bahawa barah boleh timbul sebagai akibat trauma psikologi, namun, ahli psiko-onkologi mengatakan bahawa perkembangan onkologi bergantung pada keadaan psikologi, oleh itu tubuh wanita memerlukan sikap yang prihatin terhadapnya, termasuk mengawal moodnya.

Para saintis juga berpendapat bahawa faktor psikosomatik yang penting adalah trauma psikologi. Sekiranya ia berlaku pada masa kanak-kanak, maka tidak mungkin menyebabkan perkembangan barah, tetapi jika kejutan emosi terjadi pada orang dewasa, kemungkinan terjadinya onkologi meningkat, yang disahkan oleh psikologi.

Penyebab dan psikosomatik penyakit seperti ini sedang dikaji secara aktif oleh ahli onkologi. Mereka berjaya mengetahui bahawa banyak pesakit terpaksa mengalami tekanan - perceraian, pengguguran, penyakit serius orang tersayang atau kehilangan pekerjaan kegemaran mereka - sebelum barah payudara muncul. Selalunya atas sebab-sebab ini, barah yang bergantung pada hormon berlaku..

Kaedah untuk mengesan patologi payudara

Terdapat pelbagai kaedah untuk mendiagnosis penyakit payudara ini:

  • Ultrasound dada
  • MRI (petunjuk untuk pemeriksaan seperti itu - peringkat awal penyakit)
  • MTS
  • biopsi jarum halus
  • mamografi - gambar payudara dalam dua unjuran (serong dan lurus), pemeriksaan dilakukan menggunakan mesin sinar-X khas (mamograf)
  • pemeriksaan juga dilakukan untuk mengesan metastasis barah payudara (tomografi yang dikira, penyelidikan radioisotop)

Skala darjah juga digunakan untuk mendiagnosis patologi ini. Dari segi keganasan, onkologi biasanya dibahagikan kepada tiga darjah. Semakin sel kelihatan seperti tisu yang sihat, semakin baik pembezaannya dan semakin perlahan penyebarannya, seperti yang ditunjukkan dalam foto..

Tahap 1 menunjukkan bahawa kanser payudara mempunyai prognosis yang baik (tahap 1 penyakit), dan darjah 3 menunjukkan prognosis yang buruk. Doktor menggunakan skala yang serupa untuk mengetahui apakah rawatan ubat diperlukan selepas pembedahan..

Juga, doktor menggunakan pemeriksaan klinikal payudara (palpation). Dengan prosedur ini, pemeriksaan kelenjar susu mula mengesan tumor. Ahli onkologi menasihatkan pesakit untuk melakukan pemeriksaan bebas setiap bulan (pada hari kelima haid, ketika kelenjar susu tidak tegang). Palpasi dibahagikan kepada peringkat berikut:

  • Mula-mula anda perlu memeriksa sama ada terdapat kesan pelepasan pada coli..
  • Seterusnya, anda perlu membandingkan ukuran kedua-dua bahagian dada dan periksa sama ada ukurannya simetris (jika pemeriksaan diri dilakukan, prosedur ini dapat dilakukan di depan cermin).
  • Anda juga perlu memeriksa keadaan kulit, termasuk sama ada elastik.
  • Selepas itu. selain kelenjar susu, kawasan ketiak harus dirasakan (untuk memeriksa sama ada terdapat kelenjar getah bening yang membesar).
  • Akhirnya, anda perlu memeriksa puting kelenjar susu - sama ada warnanya telah berubah, sama ada terdapat keretakan pada mereka.

Penting untuk diingat bahawa pemeriksaan diri atau pemeriksaan oleh doktor tidak memberikan maklumat yang cukup untuk membuat diagnosis yang tepat, tetapi mereka akan membantu untuk mengetahui apakah pemeriksaan tambahan diperlukan..

Kanser payudara dapat disembuhkan. Keadaan utamanya adalah rawatan tepat pada masanya dan tarikan kepada klinik, yang akan membantu anda memilih ulasan pengguna.

Cara mengatasi masalah dada?

Saya mendapati benjolan di dada saya, menjalani pemeriksaan ultrasound - mereka mendiagnosis mastopati, apa yang perlu saya lakukan? Fikiran menakutkan muncul di fikiran saya bahawa ini boleh berubah menjadi onkologi.

Kandungan:

Hari ini kira-kira 60% wanita menderita mastopati. Penyakit ini sudah bertukar menjadi wabak. Dan yang paling menarik adalah bahawa semasa temujanji doktor, anda akan menerima cadangan yang beribu-ribu wanita meninggalkan:

  • penyusuan susu ibu;
  • smear dengan krim;
  • minum makanan tambahan khas.

Dapatkan akses percuma ke webinar Konstantin Dovlatov

Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai psikosomatik - ikuti pautan di bawah

Tetapi entah bagaimana resipi ini tidak berfungsi. Fikirkan sendiri, akan ada garis seperti mamologi sekiranya krim itu mempunyai sifat ajaib. Dan anda akan kembali ke doktor berulang kali jika suplemen mengatasi tumor.?

Tidak, setiap bulan janji temu sehingga anda mendengar kata-kata "Nah, tumor telah tumbuh, sangat mustahak untuk memotongnya."

Sekarang fikirkanlah. Mengapa anda mengikuti semua cadangan, tetapi penyakit ini tidak hilang? Mungkin menggali lebih dalam, bukan pada tahap badan.

Hasil dari sebarang masalah bergantung pada sikap anda terhadapnya..

Kami menjemput anda ke webinar percuma oleh Konstantin Dovlatov "Bagaimana mengubah krisis hidup menjadi sumber".

Dari mana penyakit ini berasal??

Diagnosis yang paling dahsyat adalah barah payudara. Psikosomatik onkologi payudara menceritakan tentang konflik di rumah, perapian keluarga, drama di rumah, persekitaran keluarga yang tidak tertanggung. Bahaya berpunca dari ibu atau suami, perceraian, lalu kita bersatu, lalu kita bersurai.

Mastopati I adalah percambahan kelenjar susu, pemadatannya menjadi sista. V.V Sinelnikov mengatakan bahawa mastopati berlaku apabila seorang wanita takut kepada salah seorang yang tersayang, takut bahawa dia tidak akan memberi makan dan melindungi mereka. Ini merupakan manifestasi keprihatinan yang kuat untuk orang lain sehingga terdapat penindasan terhadap keperibadian mereka. Anda enggan mencintai diri sendiri: dari awal orang lain, kehidupan mereka, dan kemudian saya.

Mastitis disebabkan oleh terlalu prihatin terhadap anak anda, terlalu peduli dan takut bahawa anda tidak akan dapat mengatasinya..

Sudah tentu, mungkin untuk menghilangkan tumor payudara dengan pembedahan, tetapi tidak ada yang mengecualikan kambuh.

Dan jika anda mengubah sikap terhadap diri sendiri dan terhadap dunia di sekitar anda, maka penyakit ini tidak akan berulang. Kesihatan payudara secara langsung berkaitan dengan keadaan kebahagiaan dalaman.

Salah satu kaedah menyelesaikan komponen psikologi adalah skrip generik.

Konstantin Dovlatov akan memberitahu anda secara terperinci mengenai bagaimana membetulkannya di webinar percuma seterusnya "Bagaimana berhenti berjalan dalam lingkaran skrip generik dan meragut nyawa anda sendiri".

Fikiran dan tindakan apa yang dapat anda bantu??

Seperti kata Louise Hay, belajarlah menjaga diri anda terlebih dahulu. Keluarkan psikosomatik penyakit payudara anda.

Ia memerlukan sedikit masa. Tetapi semasa anda menjalankan kepercayaan anda, tumor anda akan berubah. Pada mulanya ia akan menjadi lembut dan mudah alih, dan kemudian hilang sepenuhnya.

Cukup katakan pada diri anda bahawa pada masa ini anda tidak dapat menolong seseorang, tetapi cubalah melakukannya sebaik sahaja anda berpeluang. Anda terlalu mengembangkan rasa kewajipan, anda terlalu menuntut diri sendiri. Berhenti bimbang tentang mereka yang anda sayangi. Kasih ibu tidak harus ditunjukkan dalam bentuk keprihatinan berwaspada..

Peneguhan cinta diri membantu mengatasi masalah fibroid.

Saya diperlukan. Sekarang saya menjaga diri saya sendiri, menyuburkan diri dengan cinta dan kegembiraan. Saya menyedari kebebasan setiap orang untuk menjadi siapa yang mereka mahukan. Saya bebas, saya selamat.

Saya tidak mahu menggunakan pisau pembedahan. Adakah ada alternatif?

Sudah tentu mempunyai. Berapa banyak contoh wanita yang berjaya menyembuhkan barah payudara walaupun dengan mencari akar kejadiannya dan mengubah pemikiran mereka?.

Dan kemudian anda meminta bahawa terdapat banyak alasan, dan semasa anda menemui psikosomatik penyakit payudara anda, penyakit ini akan berlanjutan.

Dan untuk mengelakkan komplikasi, jangan jalan bebas dan lama. Ikuti jejak langkah mereka yang sudah tahu bagaimana mengatasi penyakit. Dan yang sudah mempunyai puluhan ribu kisah terima kasih.

Salah seorang ahli psikologi terkenal yang mengubah kehidupan orang adalah Konstantin Dovlatov. Karya-karyanya terkenal di Rusia dan negara-negara CIS, dan juga di negara-negara asing.

Salah satu perkembangannya adalah kaedah inovatif untuk mencari punca penyebab penyakit psikosomatik - Integrasi Spiritual.

Kaedah ini berdasarkan penyatuan semula. Apabila Konstantin Dovlatov sendiri menghubungkan anda ke tahap jiwa dan, dan petunjuk dari mana penyakit itu berasal dari awal.

Selanjutnya, pada tahap kedua, anda mengganti kepercayaan negatif anda dengan kepercayaan yang sihat, dan perubahan positif bermula di badan mental..

Selepas penyembuhan badan halus, prosesnya berjalan ke fizikal, dan badan anda pulih.

Lama kelamaan, anda akan menguasai kaedah Integrasi Spiritual sehingga proses penyembuhan akan memakan masa beberapa minit..

Ini adalah Integrasi Spiritual yang membolehkan anda mencari akar psikosomatik onkologi dan memastikan bahawa tidak ada penyakit yang berpenyakit.

Cara menyembuhkan mastopati dengan daun kubis?

Kubis pasti akan membantu jika ini adalah tahap mastopati yang mudah. Mungkin juga berlalu seminggu.

Inti kaedahnya adalah bahawa jus kubis dirembeskan, mengandungi komponen y, yang mengurangkan keradangan dan menjana semula sel-sel tisu.

Untuk melakukan ini, ambil daun kubis dan kompres semalaman. Masukkan sahaja ke dalam coli anda dan tutup dengan plastik.

Menonjolkan jus kubis pada waktu malam akan menghasilkan kesan terapeutiknya.

Lakukan prosedur sedemikian setiap hari dan anda pasti akan berasa lega tidak lama lagi..

Tetapi pada masa yang sama, jangan lupa bahawa untuk mengucapkan selamat tinggal kepada penyakit ini, perlu mencari psikosomatik kelenjar susu.

SAYA AKAN SENTIASA JIKA BERKONGSI PIKIRAN ANDA DALAM KOMEN!

Psikosomatik mastopati dan penyakit payudara lain

Psikosomatik mastopati, sebagai penyakit yang berkaitan dengan neoplasma jinak pada kelenjar susu, menarik bagi banyak wanita.

Telah terbukti bahawa payudara wanita, kesihatan dan perkembangannya, dapat bertindak balas terhadap sebarang masalah psikologi. Bagaimana anda dapat membantu mengatasi patologi seperti barah payudara, laktostasis?

Intipati ada dalam jiwa

Sebilangan besar saintis menganggap gangguan hormon menyebabkan mastopati, serta patologi lain dari kelenjar susu..

Di samping itu, banyak dari mereka yakin bahawa masalah psikologi penyakit ini harus dicari..

Pakar psikologi dan psikiatri mempunyai teori yang cukup mengenai kejadian penyakit payudara dan bahkan ciri perkembangannya secara individu..

Para saintis sepakat dalam pendapat mereka bahawa tubuh wanita bertindak balas dengan sangat sensitif terhadap sebarang perubahan dalam cara hidup yang ditetapkan..

Walaupun dengan sedikit tekanan, misalnya, bersiap untuk sesi, kanak-kanak perempuan yang sihat dapat melihat pelanggaran kitaran haid..

Dan keadaan kelenjar susu berkait rapat dengan fasa kitaran haid, kerana pada jangka masa yang berlainan sejumlah hormon dihasilkan, kegagalan irama yang ditetapkan dan jumlah progesteron atau estrogen.

Selain itu, prolaktin, yang, jika tidak ada kehamilan wanita, dihasilkan oleh kelenjar pituitari semasa tekanan yang teruk dan berpanjangan, bahkan dalam jumlah kecil dapat memprovokasi penampilan fibroadenoma.

Sekiranya kita berbicara secara umum mengenai patologi kelenjar susu, maka ada pendapat bahawa kemunculan sista dan masalah lain di payudara kiri adalah ketidakmampuan untuk berdamai dengan idea bahawa ada anak atau kurang memahami dengannya, payudara kanan bertanggung jawab atas kurangnya pemahaman antara pasangan suami isteri.

Pada masa yang sama, di tangan kanan, bahagian kanan dada akan dikaitkan dengan masalah yang ada pada tangan kanan dengan kiri.

Tekanan, perasaan tidak sempurna

Bagi mereka yang paling rentan terhadap neoplasma dengan sifat yang berbeza pada kelenjar susu, iaitu wanita usia reproduktif, perlu memantau dengan teliti bukan sahaja fizikal, tetapi juga kesihatan mental.

Dengan kata lain, sebarang pelanggaran terhadap latar belakang emosi boleh menyebabkan kerosakan sistem endokrin dan, sebagai akibatnya, munculnya pelbagai patologi.

Pelbagai bahagian tubuh, fungsi dan perkembangannya, berkaitan erat terutama dengan sistem saraf pusat, sementara kelenjar endokrin bertindak sebagai kekuatan pengatur.

Tubuh manusia dirancang sedemikian rupa sehingga dalam situasi di mana ia diperlukan untuk menumpukan sebahagian besar tenaga pada tindakan tertentu, misalnya, selalu memikirkan ketidaksempurnaan seseorang sendiri atau mengalami ketidakkonsistenan seseorang sebagai ibu, tenaga yang tersisa untuk kerja yang betul, rejim yang ditetapkan tidak mencukupi, oleh itu pelbagai masalah bermula.

Telah lama diungkap bahawa oleh kerana kejutan yang kuat, baik dari jiwa dan organisma itu sendiri, fungsi kelenjar tiroid, yang merupakan pengatur utama semua komponen lain dari keperibadian penuh, meningkatkan pekerjaannya sendiri.

Pada masa yang sama, pengeluaran hormon seks diaktifkan, dan sebagai akibatnya, perubahan struktur pada kelenjar susu di bawah pengaruh peningkatan jumlah estrogen.

Tidak dituntut sebagai wanita

Di samping itu, kerana kekurangan intimasi fizikal yang panjang atau lengkap dengan seorang lelaki, hormon wanita berhenti dihasilkan dalam mod standard kerana keperluan yang tidak perlu, dan di samping itu, dia berhenti merasa dalam permintaan, masalah psikosomatik bermula, yang, dengan cara itu, tidak semestinya ditunjukkan oleh patologi payudara.

Kerana hakikat bahawa seorang wanita tidak memperoleh keturunan, ia tidak hanya perlu keengganan peribadinya terhadap keibuan atau ketakutannya, tetapi juga masalah fisiologi, pertama sekali, payudara menderita.

Telah terbukti bahawa wanita yang tidak dapat mengalami saat-saat bahagia setelah melahirkan adalah 2.5 kali lebih mungkin menderita penyakit payudara.

Pada masa yang sama, mereka yang kehamilannya dihentikan secara semula jadi atau artifisial yang segera mendengar diagnosis "mastopati" ketika diperiksa oleh pakar sakit puan atau pakar mamologi..

Juga, kerana organ sistem endokrin yang tidak berfungsi dengan baik, anda dapat melihat kemunculan patologi lain pada payudara wanita..

Masalah yang membantu memprovokasi sebarang penyakit kelenjar susu - konflik emosi akut seseorang dengan "I" sendiri, serta tekanan yang teruk.

Contohnya, kebencian yang berlebihan terhadap ketidaksempurnaan seseorang menyumbang kepada perubahan struktur payudara. Kemungkinan besar, pada masa yang sama, pada masa kanak-kanak, gadis itu sangat tersinggung..

Menurut beberapa data, penyakit payudara berlaku disebabkan oleh hakikat bahawa seorang gadis tidak mengenali dirinya sebagai gadis, berusaha untuk menjadi lelaki.

Rasa bersalah

Perasaan bersalah pada wanita kadang-kadang meracuni kehidupan lebih daripada rasa takut akan kesepian atau kurangnya keyakinan terhadap daya tarikan mereka sendiri..

Sejak kecil, gadis itu diajar bahawa dia tidak memenuhi impian ibu atau bapanya, dia melakukan semua yang salah atau tidak cukup baik.

Lama-kelamaan, perasaan bersalah tidak hilang, tetapi hanya semakin meningkat, diencerkan dengan rasa takut untuk melakukan sesuatu yang salah..

Di samping itu, ada kemungkinan bahawa pasangan dan anak-anak akan menjadi pemangkin baru bagi peringatan berterusan bahawa gadis itu tidak menepati harapan seseorang..

Sebagai contoh, seorang suami tidak menyukai cara isterinya berpakaian, memasak, berkelakuan baik dalam masyarakat, anak-anak tidak menyukai kawalan berlebihan terhadap mereka, atau sebaliknya, ketiadaannya. Di bawah penindasan psikologi orang lain, bahkan seseorang yang tahan emosi dapat menyerah..

Hidup bukan hidup anda, membuat syarat yang ketat

Mungkin gadis kecil itu bermimpi menjadi ballerina dan berenang di sinar kegemilangan sepanjang hidupnya, tetapi sebaliknya ibunya terus membawanya ke tutor dalam kimia dan matematik, dan akhirnya menyuruhnya belajar di sekolah perubatan.

Anda boleh melupakan kerjaya selebriti, maka gadis itu akan menjalani kehidupan keluarga di Khrushchev dengan anak-anak, suaminya dan pekerjaan yang tidak disukai.

Tetapi, kerana tujuan utamanya adalah untuk menjadi terkenal, gadis itu akan berusaha untuk menjadi ideal dalam segala hal, isteri yang ideal, pakar bedah yang ideal.

Sekurang-kurangnya pengawasannya sendiri, atau kerana ketakutan yang berterusan untuk melakukan sesuatu yang tidak cukup baik, pesakit mamologi masa depan terbakar, berhenti merasakan garis antara norma dan keinginan obsesif untuk kelebihan.

Pemikiran berterusan tentang impian yang tidak terpenuhi, berada di tempat yang salah dan pada masa yang salah akan menyumbang kepada perkembangan masalah wanita..

Penindasan kemarahan, emosi lain yang kuat

Rajach, jika kita beralih kepada teorinya mengenai perisai psikologi, memanggil masalah pertama segmen kawasan dada, tentu saja, ketidakmampuan untuk mengekspresikan pemikirannya sendiri, untuk menjerit tentang ketidakadilan.

Dalam kes ini, masalah mungkin berlaku bukan hanya pada tulang belakang (postur), tetapi juga dengan organ-organ dalaman, tisu..

Ini adalah kawasan dada, dan pada wanita, pada tahap yang lebih besar, kelenjar susu, menderita karena fakta bahawa pesakit tidak dapat membuka, melepaskan kemarahan, kemarahan ke luar.

Pakar itu menyelamatkan orang dari banyak penyakit dengan membuka cangkang, jika kita mempertimbangkan pesakit dengan mastopati, dia perlu "membuka" kawasan dada.

Untuk melakukan ini, pertama sekali, adalah perlu untuk berehat dan menjerit dengan lebih kuat pada setiap sesi, ketika jeritan itu semakin kuat, banyak yang mengingatkan pada tahap bawah sedar penyebab penyakit - bagi sesetengah orang, ini adalah tidak dapat diterima pada masa kanak-kanak untuk dengan kuat membicarakan kes pada siang hari, untuk beberapa - maka ini adalah hukuman kerana ada pertengkaran yang bising dengan jeritan dan mungkin pergaduhan.

Penindasan terhadap keadaan emosi menyebabkan penutupan sepenuhnya kawasan tertentu dan masalah seterusnya.

Adalah mungkin juga untuk memasukkan pembelaan diri di sini, jika seorang gadis kecil selalu tersinggung, ketika dewasa dia tidak akan dapat berhubungan dengan situasi yang timbul dan akan menjauhi, takut akan segala-galanya.

Pada tahap tertentu, tekanan yang teruk akan berlaku, kerana irama kehidupan yang biasa harus terganggu dan pada masa itulah dorongan akan diberikan kepada permulaan penyakit.

Dalam kes ini, akibatnya, ketakutan akan ditambahkan pada patologi. Gadis-gadis mula menderita mengapa mereka menderita.?

Bagaimana jika ia adalah onkologi? Dan persoalan mengapa malapetaka itu terjadi sekali lagi sangat tidak menyenangkan, menyebabkan perasaan ketidaksempurnaan, ketakutan atau kemarahan semakin kuat. Lingkaran ditutup, wanita itu tidak dapat melepaskan diri.

Kista dan formasi lain adalah hasil daripada beberapa jenis tekanan berlebihan saraf, semakin besar voltannya, semakin tinggi voltan.

Laktostasis

Lactostasis, iaitu genangan susu, dikaitkan dengan fakta bahawa seorang wanita tidak menerima dirinya sebagai ibu, atau, sebaliknya, dia mempunyai hubungan yang kuat dengan ibunya sendiri, yang mempunyai pengaruh terhadap puterinya..

Maksudnya, orang yang sakit tidak dapat memahami kenyataan bahawa dia menjadi ibu - anak itu tidak diinginkan, lelaki itu ditinggalkan atau gadis itu terlalu muda. Atau gadis itu takut menyakiti anak itu, seperti yang dilakukan ibunya.

Tubuh menerima isyarat jiwa dengan cara tersendiri dan berhenti berfungsi dalam mod standard, laktostasis berkembang, untuk melindungi wanita dari tekanan semasa memberi makan bayi, yang mana ibunya belum terbiasa.

Penyebab psikosomatik laktostasis termasuk ketidaksabaran semasa makan, permusuhan terhadap proses ini.

Mungkin ibu perlu segera melakukan sesuatu yang penting, atau dia letih dan tidak mempunyai kekuatan untuk memberi makan bayi, memegangnya dengan betul, atau bayi menekan puting dengan kuat, menyebabkan kesakitan yang teruk kepada ibu.

Kerja jiwa adalah sama - pemberhentian aliran susu yang normal, iaitu penampilan laktostasis.

Mastitis

Dengan mastitis, radang kelenjar susu, seperti yang diakui sendiri oleh wanita dalam sesi psikoanalisis, penyebabnya adalah rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri atau kritikan dari lelaki tercinta.

Kata-kata yang ditinggalkan oleh orang yang disayangi bahawa ukuran payudara boleh menjadi lebih besar dapat menjadi pemangkin untuk sejenis peningkatan, dengan keradangan kelenjar membengkak.

Mastitis juga boleh berkembang, seperti laktostasis, kerana penolakan ibu, atau sebaliknya, kerana perhatian terhadap anak.

Dalam kes ini, ibu muda tidak mempunyai kemahiran utama dalam merawat bayi dan tubuhnya sendiri, mula bimbang, ketakutan menyumbang kepada perkembangan proses keradangan.

Kerana penyebab mastitis, banyak ahli psikologi, misalnya, Louise Hay, menganggap keprihatinan berlebihan terhadap orang lain dan mengabaikan kepentingan mereka sendiri.

Contohnya, anda memerlukan penjagaan yang berterusan untuk bayi, atau suami memerlukan kasih sayang dan kasih sayang, apabila wanita itu benar-benar tidak bersedia untuk ini, dia sangat letih.

Dia, mengabaikan kesihatannya sendiri, menjalankan tugas seorang ibu yang penyayang dan isteri yang penyayang.

Psikosomatik kanser payudara telah lama dikaji.

Kemunculan penyakit onkologi, yang disebabkan oleh pelanggaran pengembangan sel, menurut saintis, 88% bergantung pada gangguan psikosomatik.

Sekiranya kita ingat bahawa mastopati, yang merupakan neoplasma jinak, boleh berkembang kerana banyak sebab, maka peralihan ke bentuk malignan tumor ini adalah mungkin kerana kejutan emosi yang lebih kuat.

Artinya, pelanggaran pada tisu sudah mulai terjadi kerana ketidakstabilan mental, dan dalam situasi di mana ketidakstabilan diperburuk, tubuh dapat menyerah sepenuhnya dan sel-sel akan mulai berkembang secara tidak normal.

Tahap kekebalan yang rendah kerana tekanan yang berterusan bahkan tidak dapat melawan selesema yang sederhana, barah, jika seseorang terdedah kepada penyakit itu, tidak akan membuat anda menunggu.

Sebab-sebab perkembangan tumor ganas pada kelenjar susu merangkumi perkara berikut:

  1. Perasaan kesunyian kerana pemergian awal dari kehidupan ibu atau ayah.
  2. Ketidakupayaan untuk menyatakan pendapat anda sendiri.
  3. Pergantungan pada saudara.

Pada masa yang sama, jika pada masa kanak-kanak mungkin berlaku dengan beberapa keadaan, kenangan dan pengalaman yang berterusan dari plot-plot itu akan cepat atau lambat memainkan lelucon yang kejam dan mungkin mastopati atau penyakit lain akan bermula.

Dan dalam situasi yang berulang, ketika anda harus mengalami kejutan baru, misalnya, pasangan tercinta anda meninggal dunia, atau masih belum ada cara untuk hidup sesuai dengan pilihan anda sendiri, tanpa nasihat orang tersayang, barah mungkin menyerang tubuh.

Payudara kecil, tidak simetri

Menurut Raich, dalam kasus-kasus ketika dari kecil anak mulai menanamkan aturan tingkah laku tertentu, atau bertindak balas secara agresif terhadap setiap prank anak itu, larangan tindakan ini jelas ada dalam benaknya, dan di samping itu, perlindungan mental tertentu ditambahkan, "penjepit ", Sekiranya berlaku keadaan tidak menyenangkan yang tidak dijangka.

Apabila seseorang menjadi seseorang, pola perlindungan yang disebut pada masa kanak-kanak diaktifkan..

Sebagai contoh, seorang gadis dipaksa berjalan telanjang pada usia yang cukup sedar, dia malu dengan ini, secara tidak sengaja memerah dan cuba menyembunyikan, dalam 68% kes, seorang wanita tidak akan memakai pakaian terbuka, apalagi menjadi telanjang.

Kerana rasa malu yang berlebihan pada masa kanak-kanak dan remaja, menurut banyak pakar, payudara, sebagai petunjuk daya tarik wanita, berhenti berkembang secara keseluruhan atau sebahagian..

Akibatnya - payudara tidak simetri atau kecil. Ini adalah apa yang disebut perlindungan tubuh daripada perhatian orang lain yang tidak perlu..

Saintis lain menjelaskan ukuran payudara yang kecil berdasarkan fakta bahawa payudara adalah simbol keibuan.

Terdapat teori yang menyatakan bahawa, dalam keadaan di mana fungsi utama kelenjar susu diaktifkan, iaitu, ibu yang telah melahirkan mula memberi makan bayi dengan susu, kelenjar susu meningkat dan tetap begitu lama, tanpa mengira berapa lama tempoh penyusuan.

Sebaliknya, wanita dengan payudara yang subur, yang menghargai kecantikannya dan menentang penyusuan semula jadi, akhirnya melihat perubahan saiz yang ketara..

Menopaus dan Payudara

Kesakitan atau kesemutan di dada dengan menopaus adalah kejadian biasa pada banyak wanita, oleh itu perubahan berlaku yang membawa kepada penangguhan terakhir fungsi tubuh wanita.

Menopaus adalah keadaan apabila kitaran hidup wanita memudar, kitaran haid berhenti, keseimbangan hormon mengalami perubahan yang kuat.

Pada masa yang sama, seorang wanita mengalami ketakutan yang kuat bahawa tidak lama lagi dia akan berhenti menjadi wanita, kerana itu, akan berhenti menarik lelaki, iaitu, dia takut akan usia tua.

Ketakutan ini ditambahkan ketakutan akan perkembangan patologi, kerana dengan menopaus, seperti yang anda ketahui, seorang wanita mula mengalami masalah kesihatan yang signifikan.

Pada manifestasi kesakitan yang pertama, seorang wanita mula mengalami, dan sensasi bahawa pada saat-saat pertama adalah jangka pendek dan ringan, muncul lebih kerap untuk jangka masa yang lebih lama dan dengan kekuatan yang lebih besar.

Pada masa ini sangat disarankan untuk menjalani pemeriksaan secara berkala oleh pakar mamologi, kerana ketiadaan hormon seks yang normal akan berfungsi sebagai pemangkin, dan juga keadaan mental yang terguncang, untuk perkembangan penyakit payudara.

Apa nak buat?

Tidak diragukan lagi, pada gejala pertama yang tidak menguntungkan, seperti sakit atau keperitan dan pembakaran di dada, anda harus segera mendapatkan bantuan daripada pakar. Ini terutama mengenai ahli mamologi, mungkin pakar onkologi mungkin diperlukan.

Secara semula jadi, jika kita menganggap patologi payudara sebagai penyakit psikosomatik, seseorang harus menjalani sesi psikoanalisis sepenuhnya dengan pakar yang munasabah di bidang ini..

Terdapat banyak kes apabila karya kohesif doktor dan pakar psikoanalisis yang berkualiti tinggi memberikan hasil yang menakjubkan dalam rawatan banyak penyakit. Perkara yang sama berlaku untuk mastopati dan juga barah payudara..

Ahli mamologi telah merawat penyakit yang sudah ada, iaitu, mereka memberi ubat, mungkin memberi arahan untuk menjalani operasi.

Walau bagaimanapun, ahli psikologi melakukan penghapusan akar penyebabnya, mencari dorongan untuk mastopati atau barah dalam ingatan yang tidak biasa pada masa kecil mereka atau pada usia yang lebih sedar, pada pandangan pertama.

Seperti yang diakui sendiri oleh klien, mereka kadang-kadang tidak mengetahui tentang adanya masalah tersebut.

Banyak bergantung pada pesakit itu sendiri, jika mereka tidak memburukkan lagi keadaan, misalnya, mereka berhenti merokok, mula berada di luar rumah, rawatan akan berlalu sedikit lebih cepat.

Lebih daripada 45% wanita tidak boleh mempercayai alasan psikologi, atau mereka berpendapat bahawa mereka dapat mengatasi sendiri dengan mudah, dan tidak tergesa-gesa untuk pergi ke temu janji dengan pakar.

Adalah sukar, tanpa mengetahui semua spesifik terapi seperti itu, untuk mendapatkan hasil yang rendah sendiri.

Tempoh penyembuhan tidak akan cepat, tetapi sebagai hasilnya, wanita itu akan menerima bukan hanya tubuh yang sihat, tetapi juga jiwa yang sihat..

Di masa depan, dengan kerja psikologi yang betul, dia akan dapat menahan tekanan, yang bermaksud dia akan mendapat perlindungan dari banyak patologi.