Onkologi seperti wanita

Lipoma

Tumor barah pada seks yang lebih adil dijumpai semakin kerap, sementara penyetempatan patologi berbeza. Onkologi wanita mungkin tidak disertai dengan tanda-tanda klinikal dalam jangka masa yang lama, sebab itulah pesakit-pesakit tersebut tertunda menghubungi pakar sakit puan. Selalunya faraj, serviks dan ovari mengalami neoplasma malignan. Adalah mungkin untuk menentukan kanser dengan bantuan diagnostik yang kompleks, termasuk pemeriksaan makmal dan instrumental.

Penyakit onkologi dengan cara wanita mengancam bukan sahaja ketidakupayaan untuk mempunyai anak, tetapi juga sering mengakibatkan kematian jika terapi tertunda atau dipilih secara tidak betul.

Sebab-sebab pelanggaran

Gejala barah di dasar pelvis bawah boleh berlaku pada pesakit yang lebih muda dan pada wanita yang lebih tua. Doktor belum memutuskan sumber utama yang tepat yang mana onkologi organ wanita berkembang. Sebab utama yang menyebabkan kanser didiagnosis dengan cara wanita adalah keabnormalan dalam bahan genetik, yang mengakibatkan percambahan patologi sel-sel kanser dicatat. Sukar bagi doktor untuk mengawal dan mempengaruhi proses ini. Terdapat faktor-faktor berikut yang menimbulkan kemunculan barah pada seks yang lebih adil:

  • keturunan;
  • menggunakan pembalut atau produk kebersihan wangi lain;
  • kesan kimia pada organ dalaman sistem pembiakan;
  • pendedahan kepada sinar ultraviolet;
  • pendedahan radiasi;
  • terlalu panas badan;
  • kerosakan mekanikal pada vagina, ovari dan serviks;
  • mekanisme pertahanan sistem imun yang lemah;
  • pendedahan kepada virus dan jangkitan;
  • penyakit yang bersifat autoimun;
  • disfungsi sistem endokrin;
  • ketidakseimbangan hormon.
Kembali ke senarai kandungan

Varieti dan gejala yang membimbangkan

Onkologi faraj dan labia

Kemunculan barah penyetempatan seperti ini ditunjukkan oleh neoplasma nodular kecil, yang pada mulanya bahkan tidak menyebabkan kesakitan. Semasa tumor tumbuh, tanda-tanda pertama berikut muncul:

  • sensasi terbakar;
  • gatal-gatal yang teruk;
  • sindrom kesakitan.

Apabila barah bertambah besar, wanita itu mengadu terdapat pembuangan darah dari tumor, yang mungkin terdapat nanah. Dengan barah faraj, kerosakan yang lebih luas pada kawasan dalaman diperhatikan. Wanita itu mengadu pertumbuhan yang berdarah dan membesar. Pesakit bimbang akan melakukan hubungan seksual yang menyakitkan, dan kadang-kadang mustahil, kerana semasa seks, rasa sakit dan gatal-gatal terasa. Bentuk barah vagina yang lebih maju menyebabkan penyumbatan saluran kencing, akibatnya seorang wanita tidak dapat melepaskan dirinya tanpa kateter. Sekiranya sebahagian besar organ dalaman rosak, maka kelangsungan hidup sangat rendah.

Bagaimana barah serviks menampakkan diri??

Kanser terbentuk dari sel-sel epitelium tisu lembut dinding dalaman organ. Pendidikan dicirikan oleh tahap agresif dan pertumbuhan yang perlahan. Ia dijumpai cukup kerap dan berada di kedudukan kedua setelah barah payudara. Penyakit ini melepasi 4 darjah, masing-masing dijelaskan secara ringkas dalam jadual:

PentasCiri-ciri:
SayaTumor barah kecil
Neoplasma tidak melampaui satu tisu rahim
IIPerubahan barah berlaku di kawasan bersebelahan
Suhu meningkat
Serangan sakit belakang
IIITumor tumbuh menjadi besar
Metastasis di kelenjar getah bening berdekatan
IVMetastasis jauh di usus, ginjal, hati dan pundi kencing
Sakit yang teruk di kepala, yang tidak selalu dapat dihentikan dengan ubat
Sakit tulang dan sendi
Gejala mabuk umum

Untuk memperpanjang jangka hayat pada peringkat akhir barah serviks, pembedahan pembedahan organ dalaman diperlukan, yang akan menghalang seorang wanita daripada mempunyai anak.

Manifestasi kanser ovari

Bentuk barah ini khas untuk pesakit setelah berumur 55 tahun. Wanita yang belum mempunyai anak sebelum usia ini berisiko. Semakin banyak kelahiran di sana, semakin rendah kemungkinan terkena tumor barah di lokasi ini. Punca utama masalah adalah faktor genetik. Kanser boleh dikenali dengan gejala berikut:

  • kembung berterusan, tidak berkaitan dengan pengambilan makanan;
  • loya yang membawa kepada muntah;
  • sembelit biasa.
Kembali ke senarai kandungan

Langkah-langkah diagnostik

Semakin cepat barah wanita didiagnosis, semakin lama kehidupan seks lebih adil. Untuk menentukan jenis, keparahan dan ciri onkologi lain, anda perlu menghubungi pakar sakit puan. Seorang pakar memeriksa seorang wanita dan bertanya tanda-tanda apa yang dia risaukan. Untuk mengenal pasti penyakit, pesakit menderma darah untuk penyelidikan umum dan biokimia. Penanda tumor tidak menunjukkan barah dengan tepat, jadi teknik ini tidak selalu digunakan untuk menentukan penyimpangan feminin. Terdapat kaedah diagnostik berikut untuk onkologi wanita:

  • pemeriksaan ultrasound organ pelvis;
  • MRI dan CT;
  • biopsi sel yang rosak dengan histologi;
  • mamografi.
Kembali ke senarai kandungan

Kaedah rawatan

Tidak selalu mungkin untuk mengatasi barah pada wanita, walaupun dengan diagnosis awal. Prognosis terapi bergantung pada usia, keadaan kesihatan wanita, lokasi tumor dan kehalusan lain dalam perjalanan onkologi. Ukuran utama kanser boleh dirawat adalah pembedahan, di mana bahagian atau seluruh organ dalaman yang rosak dikeluarkan. Sekiranya terdapat metastasis, maka prosedur berikut dilakukan sebelum pembedahan:

  • Pendedahan sinaran. Manipulasi bertindak secara arah dengan bantuan peralatan tertentu. Semasa radioterapi, terdapat kesan negatif pada sel tumor onkologi.
  • Kemoterapi. Seorang wanita yang menghidap barah genital diberi ubat sitotoksik yang membunuh sel barah.

Tidak kurang pentingnya adalah pengambilan ubat hormon, dengan pertolongan yang mana mungkin untuk menjaga tubuh wanita dan fungsi sistem pembiakan dalam keadaan normal. Bagi setiap wanita, pemilihan hormon individu dipilih, dengan mengambil kira kelaziman, jenis dan penyetempatan neoplasma malignan. Dengan bantuan terapi sedemikian, sensitiviti tumor dan organ dalaman terhadap estrogen menurun.

Langkah bertahan dan pencegahan

Jangka hayat bagi wanita yang menghidap barah bergantung kepada banyak faktor. Sekiranya pada waktunya mungkin untuk mendiagnosis onkologi serviks, vagina dan ovari, maka kemungkinan pemulihan lengkap cukup tinggi, tetapi ada risiko tetap steril. Pada liang yang diabaikan, kadar kelangsungan hidup kurang dari 10%. Adalah mungkin untuk mencegah perkembangan tumor dengan bantuan lawatan berkala ke pakar sakit puan. Sekiranya seorang wanita menjalani gaya hidup aktif dan sihat, maka kemungkinan berlakunya barah seperti wanita berkurang beberapa kali. Langkah pencegahan penting adalah penolakan minuman beralkohol dan merokok aktif. Perlu menggunakan kondom semasa melakukan hubungan seks, dan disyorkan melakukan hubungan seks dengan satu pasangan. Perhatian khusus diberikan kepada kebersihan alat kelamin. Makan makanan sihat yang tidak menyebabkan kenaikan berat badan.

Kanser ginekologi: ciri rawatan onkologi "wanita"

Di antara semua kemungkinan masalah onkologi, barah ginekologi berlaku paling kerap: tumor organ pembiakan menyumbang 17% daripada semua neoplasma malignan pada wanita [1]. Dan, sayangnya, selalunya tumor seperti itu didiagnosis terlambat: sebagai contoh, hampir satu pertiga pesakit barah serviks pertama kali berjumpa doktor pada 3 peringkat penyakit [2] - dan ini walaupun smear paling mudah membolehkan anda mengesan neoplasma malignan peringkat awal. Bagaimana barah ginekologi menampakkan dirinya dan apa yang dapat dilakukan untuk diagnosis awalnya, apabila kemungkinan hasil yang berjaya sangat tinggi - dalam tinjauan kami.

Jenis barah ginekologi

Secara adil, harus diperhatikan bahawa "barah ginekologi" adalah generalisasi. Sebenarnya, terdapat barah sistem pembiakan wanita, yang menggabungkan tumor:

  • payudara;
  • serviks;
  • endometrium (badan rahim);
  • ovari;
  • faraj;
  • vulva.

Mengetepikan patologi kelenjar susu - ini adalah topik untuk tinjauan luas yang terpisah - marilah kita memikirkan penyakit yang tinggal. Penyebab kebanyakan kanser ginekologi adalah pelanggaran nisbah normal antara dua kumpulan hormon seks wanita: estrogen dan gestagens. Lebih-lebih lagi, hiperestrogenisme (kelebihan estrogen) tidak hanya mutlak, tetapi juga relatif: iaitu, nilai parameter makmal berada dalam had normal, tetapi nisbah estrogen / gestagen terlalu tinggi.

Faktor risiko untuk mengembangkan barah ginekologi adalah seperti berikut:

  • obesiti (tisu adiposa adalah organ endokrin yang menghasilkan estrogen);
  • kitaran haid anovulatory (kemandulan);
  • terlalu awal (sebelum 12 tahun) permulaan haid dan lewat (selepas 55 tahun) pemberhentian mereka.

Kanser serviks berbeza: penyebab berlakunya adalah papillomavirus manusia. Setelah meresap ke dalam sel, virus tersebut "tertanam" dalam genotip mereka agar dapat berkembang biak. Tidak seperti bakteria, virus tidak dapat membiak sendiri, jadi mereka "memprogram ulang" sel-sel tubuh sehingga mereka, bersama-sama dengan strukturnya sendiri, mensintesis struktur virus. Jangkitan boleh berlangsung selama beberapa dekad tanpa muncul dengan cara apa pun, dan selama ini mutasi terkumpul di sel-sel epitel serviks - kesalahan dalam pembiakan gen yang disebabkan oleh virus. Cepat atau lambat, mereka kehilangan kemampuan untuk mati secara semula jadi "seiring bertambahnya usia" dan berhenti bertindak balas terhadap isyarat peraturan badan. Ini adalah bagaimana sel barah pertama muncul - "abadi", membelah dengan begitu aktif sehingga tidak mempunyai masa untuk matang, menentukan tujuannya sendiri, atau membezakan.

Dari saat sel barah pertama muncul (tidak menjadi masalah, di endometrium, ovari atau pada serviks) hingga gejala pertama, diperlukan dari 8 hingga 10 tahun [3]. Pada tahap inilah tumor dapat didiagnosis dan berjaya disembuhkan - tetapi wanita kita melakukan yang terbaik untuk mengelakkan daripada mengunjungi pakar sakit puan (dan sesiapa sahaja yang pernah ke klinik antenatal rata-rata tidak akan menyalahkan mereka).

Manifestasi pelbagai jenis barah

Kanser pangkal rahim: gejala pertama adalah pendarahan kontak (semasa hubungan intim, douching, memasukkan supositoria ke dalam vagina). Kemudian, rasa sakit di bahagian bawah perut muncul, ketika tumor tumbuh, yang mulai memerah pundi kencing, perjalanan ke tandas menjadi lebih kerap, dan jika neoplasma telah menekan ureter, sakit malam di punggung bawah berlaku.

Kanser endometrium: manifestasi pertama juga pendarahan, yang kelihatan seperti pelanggaran kitaran haid ("daub" antara tempoh). Selepas bermulanya menopaus, pendarahan asiklik muncul (secara umum, darah dalam jumlah yang banyak setelah menopaus adalah alasan untuk mendapatkan rawatan perubatan segera). Pada wanita yang sangat tua, bukannya pendarahan, keputihan berair yang banyak dapat terjadi. Kesakitan muncul hanya pada peringkat kemudian: perut bawah, sakrum, punggung bawah sakit.

Kanser vagina pada peringkat awal tidak menampakkan diri dengan cara apa pun (sebab itulah pemeriksaan berkala oleh doktor sangat penting!). Selepas tumor tumbuh ke membran mukus, keputihan yang banyak muncul, selepas bermulanya ulser - pendarahan, kontak atau spontan. Seperti tumor lain, rasa sakit di kawasan kemaluan, sakrum dan pangkal paha muncul hanya pada peringkat pertumbuhan kemudian..

Kanser vulva (organ kelamin luar) dapat dilihat, seperti yang mereka katakan, dengan mata kasar: dalam 70% daripada semua kes, ia terletak di labia majora. Walaupun begitu, dari 30 hingga 50% pesakit pergi ke doktor hanya pada tahap 3-4 [4]. Gejala bermula dengan gatal dan terbakar, bisul muncul ketika tumor tumbuh, dan pendarahan berlaku.

Kanser ovari adalah yang paling "tidak dapat dilihat" daripada semua barah ginekologi. Tumor tumbuh secara asimtomatik untuk waktu yang lama, sehingga tidak dapat dikesan secara tidak sengaja semasa pemeriksaan perubatan atau seorang wanita menyedari perut membesar. Rasa sakit juga muncul lewat - samar-samar, tidak konsisten dan ringan - sekurang-kurangnya sehingga kapsul tumor nekrotik: maka rasa sakit menjadi tajam dan terletak jelas.

Diagnostik kanser serviks dan ovari

Kaedah termudah untuk mendiagnosis kanser serviks awal adalah dengan Pap smear (ujian PAP). Dengan pertolongannya, mungkin untuk mengesan perubahan walaupun pada tahap prakanker, apabila rawatan dapat dibatasi pada intervensi minimum - reseksi kerucut pada leher. Anda perlu menjalani pemeriksaan setiap tahun, masa optimum untuk melakukan smear adalah dari hari ke-5 kitaran (dari permulaan haid) dan tidak lebih dari 5 hari sebelum peraturan yang diharapkan. Pada siang hari sebelum pemeriksaan, disarankan untuk tidak melakukan aktiviti seksual, tidak menyuntik ubat apa pun dan tidak melakukan douche.

Kolposkopi dan biopsi yang disasarkan. Disarankan untuk semua wanita dengan erosi - iaitu, perubahan struktur normal epitel serviks. Kajian dilakukan 2-3 hari selepas berakhirnya haid. Serviks dilumasi dengan larutan khas yang mengotorkan sel normal dan membiarkan sel patologi tidak berubah, dan diperiksa dengan pembesaran tinggi. Bahan biopsi diambil dari kawasan perubahan yang dikesan dan diperiksa di bawah mikroskop. Ini adalah cara lain untuk mengenal pasti kemungkinan penyakit walaupun pada peringkat prakanker..

Diagnosis awal kanser ovari tidak mudah dan belum ada algoritma yang diterima umum. Sebagai pemeriksaan, beberapa pakar mengesyorkan penentuan penanda tumor CA-125 dan, jika nilainya meningkat, ultrasound transvaginal, bagaimanapun, menurut penyelidik asing, skema ini tidak meningkatkan hasil rawatan kanser yang dikesan [5]. Tetapi, memandangkan sifat asimtomatik penyakit ini, tidak ada pilihan yang lebih baik untuk pengesanan awal..

Sekiranya disyaki tumor, pemeriksaan yang lebih teliti dilakukan, yang merangkumi:

  • pengawetan diagnostik rongga dan serviks (dijalankan secara berasingan, membolehkan anda mengenal pasti penyebaran neoplasma);
  • Ultrasound organ pelvis;
  • Ultrasound rongga perut, inguinal, supraclavicular, axillary dan kelenjar getah bening lain di sepanjang jalan kemungkinan metastasis;
  • CT dada, perut, pelvis kecil dengan kontras intravena;
  • tusukan fornix faraj posterior (untuk mengesan kemungkinan efusi tumor).

Semua pemeriksaan ini memungkinkan untuk menjelaskan jumlah dan tahap tumor, untuk mengesan lesi kelenjar getah bening dan metastasis jauh untuk menentukan taktik rawatan.

Ramalan

Untuk semua barah - dan barah ginekologi tidak terkecuali - prognosis akan bergantung pada kapan penyakit itu dikesan. Pada peringkat paling awal, disebut oleh doktor barah in situ ("barah in situ"), ketika tumor hanya mempengaruhi selaput lendir, tanpa sempat tumbuh lebih dalam, volume operasi minimum, organ biasanya dipelihara, dan kadar kelangsungan hidup lima tahun mendekati 100%. Pada peringkat pertama, apabila kelenjar getah bening belum terjejas, kebarangkalian penyembuhan rata-rata melebihi 80%, jika kita tidak membincangkan mengenai jenis barah yang sangat agresif - yang disebut tumor yang tidak dibezakan. Penglibatan kelenjar getah bening dalam proses (biasanya tahap 2) mengurangkan kemungkinan, lebih teruk lagi - apabila tumor tumbuh menjadi organ tetangga (tahap 4). Kanser seperti itu tidak selalu dapat dihilangkan, dan jika mungkin, operasi akan menjadi sukar dan melumpuhkan. Kemunculan metastasis jauh - apabila sebahagian tumor meninggalkan darah atau limfa ke organ lain, di mana ia "mengendap", mula memusnahkannya - mengubah prognosis menjadi tidak baik. Sudah tentu, banyak juga bergantung pada jenis histologi tumor tertentu: ada yang berkembang dengan lebih agresif dan cepat melakukan metastasis, yang lain tumbuh dengan perlahan dan bertindak balas dengan baik terhadap kemoterapi, yang bermaksud bahawa kemungkinan pemulihan tetap wujud setelah pembentukan metastasis (yang dimusnahkan oleh kemoterapi).

Rawatan neoplasma onkologi ginekologi

Kaedah rawatan utama untuk sebarang tumor ganas adalah penyingkirannya. Secara teori, jika semua sel barah dikeluarkan sekaligus semasa pembedahan, tidak diperlukan terapi tambahan. Dalam praktiknya, ini hanya dapat dicapai dengan barah in situ. Walaupun pada peringkat pertama, mustahil untuk meramalkan terlebih dahulu sama ada sel barah tunggal telah "hilang" di luar kawasan intervensi. Oleh itu, operasi biasanya dilengkapi dengan rawatan konservatif yang dirancang untuk "menyelesaikan" sel-sel tumor yang telah melarikan diri dari pakar bedah.

Mereka bermula dengan kaedah konservatif jika ukuran neoplasma tidak membenarkannya dikeluarkan sekaligus. Kemudian beberapa kursus rawatan dijalankan (protokol bergantung pada jenis tumor dan tahapnya) dan sekali lagi ukuran tumor dan penglibatan organ-organ tetangga dinilai. Sekiranya operasi dapat dilakukan, ia akan dilakukan, selepas itu terapi konservatif dilanjutkan. Dalam kes yang teruk, terapi bertujuan untuk meningkatkan kualiti hidup (contohnya, penyinaran metastasis tulang dan tulang belakang dapat mengurangkan kesakitan).

Terapi radiasi. Untuk barah ginekologi, beberapa kaedah boleh digunakan: penyinaran "di luar" atau sumber dengan penyediaan radio dibawa ke serviks atau dimasukkan ke dalam rongga. Selalunya kedua kaedah ini digabungkan untuk kecekapan yang lebih tinggi..

Kemoterapi. Berdasarkan sifat bahan-bahan tertentu untuk membunuh sel-sel yang membahagi dengan cepat. Malangnya, bukan sahaja sel barah cepat terbelah di dalam badan, tetapi juga membran mukus, sumsum tulang, folikel rambut - oleh itu komplikasi "kimia" yang terkenal. Walaupun begitu, ubat-ubatan kemoterapi memungkinkan untuk memusnahkan sel-sel barah bukan sahaja di sekitar bidang pembedahan (atau bahagian utama tumor, jika operasi tidak dapat dilakukan), tetapi juga metastasis jauh, terutama jika masih kecil sehingga tidak menampakkan diri dengan cara apa pun..

Terapi hormon. Semua barah ginekologi bergantung kepada hormon. Biasanya, estrogen merangsang aktiviti sel pada selaput lendir rahim dan vagina, menyiapkan tanah untuk penanaman telur yang disenyawakan. Sel-sel barah - walaupun diubah, tetapi sel-sel membran mukus, jadi estrogen meningkatkan pertumbuhan tumor "wanita" ganas. Oleh itu, antiestrogen sering digunakan untuk merawatnya - bahan seperti hormon yang sepenuhnya menyekat pengeluaran dan tindakan hormon seks wanita. Sebenarnya, dana ini menghasilkan menopaus tiruan, menyebabkan atrofi (penipisan) membran mukus alat kelamin, tetapi pada masa yang sama melibatkan (pertumbuhan terbalik) tumor. Pilihan lain untuk terapi hormon - pentadbiran progestin - digunakan hanya untuk tumor yang sensitif terhadap hormon ini. Terdapat kes-kes ketika wanita dengan tahap awal kanser endometrium yang tidak mempunyai anak pada saat diagnosis, setelah terapi hormon dapat hamil dan melahirkan [6].

Imunoterapi. Tubuh mana-mana orang mengandungi sel-sel atipikal, bermutasi, berpotensi ganas. Tetapi mereka dikenali dan dimusnahkan oleh sistem imun. Tumor barah mampu "menyembunyikan" dari sel yang dapat mengenalinya sebagai asing. Ubat imun bergabung dengan neoplasma dan membuatnya dapat dilihat oleh tubuh - maka sistem imun mula memusnahkan barah itu sendiri.

Kanser adalah penyakit berbahaya, tetapi boleh diubati. Perkara utama adalah mencarinya tepat pada waktunya, dan tidak kurang pentingnya adalah memulakan rawatan yang mencukupi tepat pada waktunya. Malangnya, di banyak wilayah di Rusia, pemenuhan syarat-syarat ini masih banyak yang diharapkan..

[7]. Mereka yang tetap bekerja, seperti yang mereka katakan, untuk diri mereka sendiri dan untuk lelaki itu. Oleh itu - keletihan, kesilapan yang tidak dapat dielakkan, keletihan profesional, ditunjukkan oleh sikap tidak peduli, yang sangat menyakitkan pesakit (dan siapa sahaja yang akan berpuas hati di tempat mereka) Antrian penerimaan, barisan pemeriksaan, barisan kemasukan ke hospital - dan ini walaupun setiap hari dan setiap jam mahal. Kanser boleh berjaya diubati di Rusia. Walau bagaimanapun, ini agak sukar. Oleh itu, mereka yang berpeluang berusaha untuk pergi ke negara lain agar tidak membuang masa yang berharga. Dan pilih antara Timur dan Barat.

Amerika Syarikat dan Eropah Barat telah lama terkenal dengan kualiti ubat mereka. Tetapi kawasan ini sangat mahal untuk rawatan dan kehidupan. Dan dalam perubatan Barat, tidak seperti yang kita lakukan, tidak biasa untuk membuat pesakit di hospital hanya untuk tujuan "memberi penitis" - kemoterapi dan kaedah rawatan konservatif lain dilakukan secara rawat jalan, pesakit hanya datang untuk prosedur. Jadi sebagai tambahan kepada rawatan, anda perlu membayar perumahan. Oleh itu, banyak dari Barat mengubah arah diri mereka ke Timur dan meninggalkan rawatan di Asia..

Contohnya, ke Korea Selatan, di mana harga rawatan jauh lebih rendah, sementara tahap perkhidmatan perubatan sama sekali tidak lebih rendah daripada yang dialami oleh orang Eropah. Pemerintah negara ini menganggap pengembangan perubatan sebagai salah satu tugas yang diutamakan, oleh itu hospital-hospital dilengkapi dengan peralatan dan ubat-ubatan yang paling moden. Di samping itu, ketika memasuki negara ini untuk jangka waktu hingga 2 bulan, Anda tidak memerlukan visa, dan jika rawatan memerlukan masa yang lebih lama, anda boleh mendapatkannya secara harfiah dalam sehari. Di samping itu, banyak pilihan institusi perubatan membolehkan pesakit mencari klinik yang sesuai untuknya dengan harga dan di mana dia akan merasa selesa. Oleh itu, salah satu klinik yang paling terkenal di Korea Selatan adalah Pusat Perubatan Multidisiplin KUIMS (KUIMS). Keistimewaannya adalah perubatan integratif, iaitu penggunaan kaedah rawatan Timur Barat dan tradisional. Pada tahun 2012, klinik ini dianugerahkan oleh Kementerian Kesihatan Korea sebagai "Klinik Pembedahan Kanser Tingkat Atas".

Oleh kerana seseorang, yang sudah terkejut dengan diagnosis yang mengerikan, tidak secara bebas memahami selok-belok birokrasi dan keanehan negara yang tidak dikenali, anda boleh menggunakan perkhidmatan syarikat khusus - perantara perubatan. Oleh itu, MEDUNION mempunyai pejabat perwakilan di Seoul dengan penyelaras perubatan dan penterjemahnya sendiri. Perjalanan ini diatur secara percuma, dan semua bayaran untuk diagnostik dan rawatan dibayar terus kepada juruwang hospital. Pada masa yang sama, syarikat itu menemani pesakit sepanjang rawatan dan pemulihan..

Nombor terbitan T902-277-5545-596 Pendaftaran perniagaan 206-31-696010

No Lesen T902-277-5545-596, sijil pendaftaran No. 206-31-696010

Bagaimana barah wanita muncul, tanda pertamanya

Kanser genital pada wanita boleh dibahagikan kepada dua jenis: jinak dan malignan.

Mengingat tanda-tanda pertama kanser, ini termasuk neoplasma yang tidak menyebarkan sel-sel tumor ke seluruh tubuh, tetapi yang perlu diperhatikan untuk mencegah degenerasi mereka..

Tumor jinak

Tumor jinak tumbuh dengan lebar, tetapi tidak dapat merebak ke organ lain. Tetapi mereka juga merupakan neoplasma onkologi, dan jika tidak dirawat pada waktunya, kemungkinan komplikasi. Terdapat jenis neoplasma ini:

  • fibroma;
  • myoma;
  • fibroid;
  • sistoma;
  • polip.

Fibroid dicirikan oleh manifestasi pada bahagian seperti ovari, labia, atau di dalam serviks. Terbentuk dari tisu penghubung berserat. Kanser menampakkan diri pada wanita dengan tanda-tanda sakit panggul dan kesukaran dengan pergerakan usus.

Fibroid dicirikan oleh pendarahan berat semasa haid dan sakit perut bawah. Dengan komplikasi, rasa sakit menjadi lebih teruk, rasa sejuk dan demam muncul. Ia mewakili pembentukan nodul dan anjing laut.

Fibroid terbentuk di rahim, dan boleh mencapai ukuran yang ketara. Semasa perkembangan tumor, tekanan timbul di pelvis, dan jumlah pelepasan semasa haid meningkat.

Cystoma. Dibentuk dari sista. Tanda-tanda pertama adalah ketidakteraturan dalam kitaran haid, ketidakselesaan dan kembung. Kadang-kadang rasa sakit, kekejangan dan ketidakselesaan dengan keakraban adalah ciri.

Polip adalah pertumbuhan lembut dan merah jambu kemerahan. Disusun dalam kelompok. Bersama mereka, selepas hubungan intim, pendarahan muncul dan pelepasan meningkat semasa haid..

Gejala biasa

Selalunya, barah pada organ kelamin wanita tidak mempunyai gejala yang spesifik, dan serupa dengan penyakit lain atau gangguan dan kelainan dalam pekerjaan. Terdapat sebilangan tanda-tanda umum yang harus anda perhatikan, dan jika anda mengalami gejala dalam diri anda, anda harus segera berjumpa doktor untuk mengelakkan perkembangan dan pemburukan onkologi terlebih dahulu:

  • Kembung.

Gejala ini sering berlaku pada barah ovari dan paling sering diabaikan. Ini adalah salah satu gejala utama, jadi jika anda tidak boleh mengenakan skirt atau seluar anda, perhatikan hal ini..

  • Sakit perut.

Tekanan dan kesakitan yang berterusan di kawasan di bawah pusar, tidak berkaitan dengan haid, sering menunjukkan perkembangan barah pada organ kelamin wanita.

  • Sakit belakang.

Anda bahkan boleh membiasakan diri dengan rasa sakit monoton yang berterusan, dan tidak memperhatikannya, namun ini adalah gejala onkologi.

  • Suhu meningkat.

Sekiranya anda demam tinggi sepanjang hari untuk jangka masa yang panjang, anda mesti berjumpa doktor. Ini adalah tanda berbahaya bukan sahaja barah ovari, tetapi juga gangguan pada tubuh atau penyakit..

  • Pendarahan berat.

Pendarahan yang tidak wajar dari alat kelamin adalah tanda onkologi yang biasa. Pendarahan berlebihan semasa haid, tidak wajar pada peringkat di antara mereka dan semasa hubungan seksual - gejala barah pada wanita.

  • Sakit perut.

Cirit-birit, sembelit, kembung perut dan ketidakteraturan najis, kadang-kadang dengan kehadiran darah, adalah alasan untuk berjumpa doktor. Ini bukan sahaja tanda-tanda barah genital, tetapi manifestasi serupa menunjukkan kemungkinan barah rektum..

  • Perubahan alat kelamin.

Perubahan yang tidak biasa bagi vulva atau vagina (warna kulit, keputihan, lepuh, luka) dapat memberi isyarat perkembangan barah, jadi lawatan ke doktor adalah wajib. Pemeriksaan berkala oleh pakar sakit puan adalah asas untuk pencegahan barah.

  • Pengurangan berat

Kehilangan lebih dari lima kilogram sebulan tanpa usaha dan usaha tidak wajar. Turun naik berat badan adalah mungkin, tetapi penurunan berat badan yang cepat bukanlah fakta positif..

Kelesuan kronik adalah salah satu tanda utama barah di mana-mana bahagian badan. Keletihan dan keletihan, walaupun dari tekanan cahaya, adalah ciri dari tahap terakhir, tetapi kadang-kadang muncul pada tahap awal..

  • Perubahan payudara

Seal, luka, bengkak atau kemerahan yang dijumpai pada kelenjar susu semasa pemeriksaan adalah tanda buruk, jadi anda harus segera menghubungi doktor.

Sebelum membincangkan mengenai barah, anda harus tahu bahawa ia mempunyai empat peringkat perkembangan, dan pada peringkat pertama, gejalanya hampir tidak dapat dilihat.

Kanser rahim dan penyebabnya

Penyebab barah pada wanita boleh terjadi pada hubungan seksual yang tidak mudah bergerak, awal aktiviti seksual, penyakit virus dan trauma serviks. Selalunya barah berkembang disebabkan oleh herpes (papilloma), oleh itu disarankan untuk melakukan ujian untuk mengesan patologi pada waktunya.

Pada peringkat kedua dan ketiga barah rahim, tanda-tanda tertentu adalah pembuangan darah, kehadiran darah dalam air kencing, sakit di bahagian belakang dan kaki. Perlu ditambahkan bahawa tahap pertama sering tidak mempunyai gejala, dan mungkin untuk mendiagnosis patologi ketika diperiksa oleh pakar sakit puan.

Dengan barah badan rahim, pertumbuhan poliposis terbentuk. Tumor malignan, bercambah, mempengaruhi pelengkap dan rongga perut, sehingga terbentuk bau yang tidak menyenangkan, yang terdiri daripada campuran nanah dengan darah.

Kanser ovari

Kanser ovari sedikit kurang biasa daripada barah rahim, tetapi ia sering terjadi, dan terutama pada wanita tua yang tidak mengetahui kegembiraan ibu. Kadang-kadang ia dipengaruhi oleh pewarisan genetik..

Mual, muntah, kembung, dan sembelit adalah ciri khas patologi ini. Tahap awal tidak simptomatik, sebab itulah ia berbahaya, dan tumor itu sendiri mengubah kerja usus, menyebabkan pengumpulan cecair.

Kanser faraj

Keputihan berdarah purulen dapat dibezakan sebagai tanda pertama. Dalam kes ini, ulser padat terbentuk di dinding vagina, yang kemudiannya menyebabkan rasa sakit dan menyebabkan mampatan pada rongga dalaman. Dalam kes ini, mabuk badan berlaku, dan kesukaran timbul ketika membuang air kecil. Ia diperhatikan lebih kerap pada wanita semasa menopaus dan dengan menopaus.

Kanser labia

Jenis ini berkembang semasa menopaus, adalah nodul ulseratif dengan tepi yang padat. Tumbuh, tumor menembusi lebih dalam, mempengaruhi kelenjar getah bening. Tanda-tanda awal adalah rasa terbakar, gatal dan sakit. Dengan pemburukan, pembuangan kandungan berdarah purulen berlaku.

Kaedah rawatan

Tumor ganas pada organ genital wanita dikeluarkan dengan kaedah rawatan gabungan atau dengan jenis prosedur tertentu.

Ini ditentukan oleh doktor dan bergantung pada lokasi neoplasma, jenis dan peringkatnya..

Rawatan merangkumi pembedahan, terapi radiasi, dan sekiranya berlaku komplikasi, ubat sistemik (kemoterapi) dan terapi hormon. Kaedah khas adalah rawatan simptomatik yang digunakan pada peringkat terakhir..

Onkologi Wanita: Apa yang Perlu Anda Ketahui Mengenai Kanser Kemaluan

Di Rusia, kira-kira setiap wanita kelima yang didiagnosis menghidap barah menderita patologi malignan pada alat kelamin. Lebih-lebih lagi, dalam kebanyakan kes, penyakit ini dikesan sudah dalam tahap yang jelas. Kami bercakap mengenai jenis utama kanser wanita.

Kanser rahim

Kanser rahim adalah barah organ kelamin wanita yang paling biasa, merangkumi 50% daripada semua barah. Ia terbahagi kepada dua jenis tumor ganas: barah endometrium dan barah rahim..

Gejala

  • Dalam 90% kes, tanda pertama adalah pendarahan tidak teratur dalam tempoh melahirkan anak, perimenopause, dan juga pendarahan setelah menopaus.
  • Sakit, berat dan kelainan pada rahim. Keadaan ini mungkin berkaitan dengan barah otot..

Diagnostik

  • Pemeriksaan histologi serpihan mukosa endometrium.
  • Ultrasound pelvis, serta CT atau MRI - untuk mengesan tumor dan kemungkinan metastasis.

Rawatan

Secara pembedahan - iaitu, pembuangan rahim, lampiran, kelenjar getah bening. Kaedah yang paling lembut membolehkan anda mengekalkan keupayaan untuk hamil dan melahirkan anak. Dalam kes sedemikian, terapi progesteron dos tinggi digunakan. Kelemahan kaedah ini adalah bahawa walaupun wanita itu disembuhkan, dia tetap berada dalam kumpulan berisiko tinggi untuk mengembalikan penyakit ini. Terdapat juga kemungkinan pembekuan telur pada wanita yang ingin mempertahankan kemampuan untuk memiliki anak di masa depan. Pada peringkat kemudian - penyinaran pelvis. Kadang kala kemoterapi diperlukan sebagai tambahan.

Faktor-faktor risiko

Doktor mengenal pasti dua jenis kanser endometrium: bergantung kepada estrogen dan tidak bergantung kepada estrogen. Jenis pertama lebih biasa pada wanita muda dan mempunyai prognosis yang lebih baik daripada yang kedua. Sebab-sebab tahap estrogen yang tinggi:

  • kegemukan;
  • diabetes;
  • ovari polikistik;
  • kekurangan kehamilan;
  • permulaan haid awal atau menopaus lewat;
  • tempoh tidak teratur, kekurangan ovulasi;
  • berisiko juga adalah wanita yang menjalani terapi hormon dengan estrogen, tanpa mengambil ubat progesteron untuk mencegah perkembangan hiperplasia endometrium;
  • pesakit barah payudara yang mengambil rawatan tamoxifen;
  • pesakit dengan riwayat keluarga barah rahim dan usus besar.

Langkah pencegahan

  • Pemeriksaan oleh pakar sakit puan - setiap enam bulan; selain itu, pemeriksaan mesti dilakukan sekiranya berlaku pendarahan yang tidak teratur.
  • Sekiranya terdapat kes barah rahim atau rektum dalam sejarah keluarga penyakit ini, disarankan untuk mengunjungi konsultasi genetik untuk menentukan kecenderungan anda terhadap patologi malignan. Juga perlu menjalani pemeriksaan rektum secara berkala dan dipantau oleh pakar sakit puan..

Kanser serviks

Kanser serviks adalah barah ketiga yang paling biasa terjadi pada wanita selepas barah rahim dan ovari. Penyebab barah yang paling biasa adalah jangkitan pada virus papillomavirus, yang menular secara seksual. Sebilangan besar kanser serviks dapat dicegah dengan program sitologi smear serviks serta vaksinasi.

Gejala

  • Pendarahan adalah gejala barah serviks yang paling biasa. Selalunya ia berlaku semasa persetubuhan atau selepas itu..
  • Pada peringkat lanjut, sakit di bahagian belakang, perut bawah, atau pelvis.
  • Kadang kala tumor menyekat ureter dan boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang.

Diagnostik

  • Kolposkopi - iaitu, pemeriksaan serviks menggunakan mikroskop khas.
  • Biopsi serviks. Untuk luka prakanker, biopsi yang lebih luas menggunakan gelung elektrik ditunjukkan.
  • Dengan biopsi positif, ultrasound, CT, dan MRI.

Rawatan

Bergantung pada tahap di mana penyakit itu dikesan. Pada peringkat awal, terapi radiasi atau kepupusan radikal rahim atau serviks. Dalam kes terakhir, jahitan digunakan pada kawasan di mana serviks dulu. Dengan pilihan ini, kemungkinan untuk hamil dan melahirkan anak tetap ada, namun kelahiran hanya berlaku pada bahagian caesar. Yang terakhir - kemoterapi dan radiasi. Sebelum rawatan, pesakit biasanya diberi nasihat tentang kemungkinan memelihara fungsi ovari melalui pemindahan ovari. Seorang wanita yang kemudian ingin hamil dapat mengeluarkan telur terlebih dahulu untuk kemudian melakukan inseminasi buatan, atau membekukan tisu ovari untuk pemindahan berikutnya.

Faktor-faktor risiko:

  • jangkitan virus papilloma;
  • merokok;
  • sebilangan besar hubungan seksual, serta permulaan aktiviti seksual awal;
  • kehamilan yang kerap;
  • pengurangan imuniti;
  • pengabaian kontrasepsi penghalang.

Langkah pencegahan:

  • vaksinasi terhadap jangkitan virus papillomavirus manusia;
  • untuk mengelakkan risiko dijangkiti jangkitan kelamin - pengecualian hubungan yang tidak jelas, penggunaan kondom.

Kanser ovari

Penyakit ini dianggap salah satu yang paling berbahaya, kerana diagnosis awal sangat bermasalah. Biasanya pesakit meminta pertolongan di peringkat kemudian, dan bahkan jika disembuhkan, risiko pengembalian penyakit sangat tinggi..

Gejala

Gejala tidak spesifik. Pada peringkat awal, tempoh tidak teratur adalah mungkin. Sekiranya tumor memenuhi pelvis kecil, kencing kerap, sakit, sembelit adalah mungkin. Kembung, kelemahan, dan penurunan berat badan yang dramatik cenderung muncul pada peringkat kemudian penyakit ini.

Diagnostik

  • Palpasi pelvis atau perut.
  • Ultrasound kawasan pelvis. Ia dapat digunakan untuk menentukan ukuran dan mencirikan jenis tumor.
  • Penanda darah - CA 125 - penanda bukan spesifik, boleh meningkat dalam situasi lain, tetapi membantu dalam diagnosis dan pemantauan hasil rawatan.
  • Sekiranya disyaki patologi, campur tangan pembedahan diperlukan, di mana tahap penyakit dijelaskan.

Rawatan

Bergantung pada pentas. Kadang-kadang, hanya pembedahan pembuangan rahim, lampiran dan omentum yang mencukupi. Dalam kebanyakan kes, kemoterapi tambahan diperlukan..

Faktor-faktor risiko:

  • kemandulan;
  • sebilangan kecil kehamilan dan kelahiran anak;
  • kecenderungan keturunan, khususnya, mutasi pada gen BRCA1 dan BRCA2, sindrom Lynch (barah rahim, ovari dan usus besar);
  • puncak penyakit ini berlaku pada usia 60 tahun.

Langkah pencegahan:

  • kehadiran sekurang-kurangnya satu kehamilan dan kelahiran anak;
  • didapati bahawa semasa mengambil pil kawalan kelahiran selama lima tahun atau lebih, risiko jatuh sakit dikurangkan sebanyak 50%. Kaedah ini sangat disarankan sekiranya wanita tersebut mempunyai kes barah ovari dalam keluarga;
  • pencegahan pelepasan pencegahan (dengan adanya kecenderungan genetik);
  • Ultrasound pelvis dua kali setahun.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya fibroid dijumpai

Selalunya di negara kita, ketika fibroid dikesan, untuk mengelakkan degenerasinya menjadi tumor malignan, doktor berkeras untuk membuang sebahagian atau keseluruhan rahim. Walau bagaimanapun, cadangan ini tidak dibenarkan. Telah didapati bahawa risiko sel barah muncul di dalamnya sangat rendah. Sebagai tambahan, keputusan mengenai campur tangan pembedahan harus dibuat hanya setelah mempertimbangkan semua faktor dengan teliti. Petunjuk untuk membuang fibroid secara pembedahan adalah rasa sakit, pendarahan yang banyak yang tidak bertindak balas terhadap rawatan, serta pertumbuhan yang sangat cepat dan ukuran tumor yang besar. Seiring dengan ini, lokasi fibroid diambil kira, serta keinginan wanita itu untuk hamil pada masa akan datang. Operasi dibenarkan jika nod myomatous besar dan dijumpai di tempat yang boleh membahayakan janin yang berpotensi. Dalam semua kes lain, lebih baik menggunakan terapi ubat. Mekanisme tindakan ubat-ubatan moden didasarkan pada penyekat reseptor progesteron di fibroid, dan oleh itu ia cepat menurun dalam jumlah..

Perlu diperhatikan bahawa perubatan moden telah mencapai kemajuan yang cukup besar dalam menyembuhkan barah. Sekiranya tumor dikesan pada peringkat awal, pemulihan hampir dijamin. Oleh itu, kaedah terbaik untuk melindungi diri anda adalah menjalani gaya hidup sihat, dan secara berkala, sekurang-kurangnya satu atau dua kali setahun, diperiksa oleh pakar sakit puan.

Cosmo ingin mengucapkan terima kasih kepada pakar Madanes, Lyudmila Ostrovskaya, seorang pakar sakit puan Israel yang pakar dalam onkologi wanita, atas bantuannya dalam menyediakan bahan tersebut..

Kanser Wanita: Kanser dalam Ginekologi

Sebilangan besar orang mempunyai kepercayaan yang kuat bahawa seorang doktor hanya perlu berunding apabila gejala penyakit muncul, dan pemeriksaan perubatan secara berkala membuang-buang waktu, disertai dengan antrian dan kerumitan. Malangnya, pendekatan ini sering menyebabkan komplikasi serius dan juga kematian..

Kanser dalam ginekologi

"data-medium-file =" https://i2.wp.com/medcentr-diana-spb.ru/wp-content/uploads/2017/02/rak-ginekologiya.jpg?fit=450%2C259&ssl=1? v = 1572898796 "data-large-file =" https://i2.wp.com/medcentr-diana-spb.ru/wp-content/uploads/2017/02/rak-ginekologiya.jpg?fit=900%2C518&ssl = 1? V = 1572898796 "src =" https://i2.wp.com/medcentr-diana-spb.ru/wp-content/uploads/2017/02/rak-ginekologiya.jpg?resize=1045%2C602 " alt = "Kanser dalam ginekologi" lebar = "1045" tinggi = "602" srcset = "https://i2.wp.com/medcentr-diana-spb.ru/wp-content/uploads/2017/02/rak- ginekologiya.jpg? w = 1045 & ssl = 1 1045w, https://i2.wp.com/medcentr-diana-spb.ru/wp-content/uploads/2017/02/rak-ginekologiya.jpg?w=450&ssl=1 450w, https://i2.wp.com/medcentr-diana-spb.ru/wp-content/uploads/2017/02/rak-ginekologiya.jpg?w=768&ssl=1 768w, https: //i2.wp.com / medcentr-diana-spb.ru / wp-content / muat naik / 2017/02 / rak-ginekologiya.jpg? w = 900 & ssl = 1 900w "size =" (max-width: 1045px) 100vw, 1045px "data- recalc-dims = "1" /> Ini berlaku terutamanya untuk penyakit onkologi, dari yang berjuta-juta orang mati setiap tahun. Lebih-lebih lagi, sebahagian besar dari mereka dapat hidup dalam jangka masa yang lama - hanya perlu lulus peperiksaan tepat pada waktunya dan memulakan rawatan yang sesuai..

Kanser pada wanita

Terdapat beberapa jenis neoplasma malignan yang berkembang pada wanita yang berumur berbeza. Sebilangan dari mereka menimbulkan ancaman bagi wanita yang lebih tua, yang lain mungkin muncul pada usia muda. Ini adalah organ wanita yang paling mudah terdedah kepada tumor..

  • Serviks. Kanser biasanya berkembang selepas usia 45 tahun dan dikesan oleh pendarahan kontak, seperti selepas hubungan intim. Sebab-sebab perkembangannya adalah penyakit wanita yang sebelumnya dipindahkan, serta bekas luka yang terbentuk selepas pengguguran dan bahkan melahirkan anak.
  • Ovari. Walaupun kemunculan tumor lebih kerap berlaku setelah 40 tahun, penyakit ini boleh mempengaruhi wanita yang berumur hampir. Gejala adalah keletihan dan kelemahan yang teruk, disertai dengan sakit di bahagian bawah perut. Sebabnya berbeza - dari komplikasi penyakit ginekologi sebelumnya hingga aktiviti seksual yang tidak teratur (atau ketiadaannya sepenuhnya). Kanser ovari sangat biasa berlaku pada wanita nulliparous.
  • Tubuh rahim. Pada mulanya, tumor ditentukan oleh pelepasan berdarah yang berlaku semasa menopaus (ini adalah barah berusia 50-60 tahun) atau antara kitaran. Pada masa akan datang, keputihan dan rasa sakit muncul..
  • Tiub fallopio. Tumor seperti ini boleh disebut lebih jarang dibandingkan dengan yang dinyatakan di atas, dan ciri orang tua. Sebab untuk berjumpa dengan pakar sakit puan adalah sakit dan pembuangan darah yang bernanah.
  • Faraj. Sebagai tambahan kepada kesakitan dan ciri pendarahan atau keputihan, pendarahan mungkin berlaku - mereka adalah akibat tekanan pada tumor semasa, misalnya, hubungan seksual atau menggunakan topi.
  • Organ luaran. Dalam kes ini, tumor jarang berlaku dengan sendirinya - biasanya disertai oleh penyakit kulit. Tanda - simpul yang muncul dan tumbuh di kulit.

Oleh itu, onkologi boleh berlaku pada hampir semua organ wanita. Kesukaran untuk mengenalinya adalah bahawa gejala yang jelas muncul agak lewat, selain itu, wanita yang tidak berpengalaman tidak selalu dapat membezakan haid dari pendarahan, dan proses keradangan dari tumor progresif. Oleh itu, peraturan utama wakil wanita pada usia berapa pun adalah lawatan berkala ke pakar sakit puan: idealnya, sekurang-kurangnya 2 kali setahun. Hanya dengan cara ini seorang pakar dapat memperhatikan perubahan yang berlaku dalam badan dalam masa, mengenal pasti penyebabnya dan mengambil semua langkah untuk mencegahnya - dan ini sangat mungkin! - tumor malignan.

Penyakit prakanker - apakah itu?

Bagi kebanyakan wanita yang didiagnosis menghidap barah, penyakit ini dapat dicegah. Inilah yang tepat dilakukan pemeriksaan dan perundingan dengan pakar. Lebih-lebih lagi, sebahagian besar penyakit prakanker berjaya dirawat. Berikut adalah senarai yang tidak lengkap..

  • Leukoplakia nipis atau bersisik dari epitel (mukosa rahim), lebih jarang serviks, vagina. Ia disebabkan oleh masalah pada ovari, virus herpes atau papilloma, pertama kali menampakkan diri dalam bentuk plak kering, kemudian sklerosis dan kerutan tisu. Boleh menyebabkan gatal pada alat kelamin. Berjaya diautauterasi dengan laser.
  • Erythroplakia adalah kerosakan pada selaput lendir serviks dan epitel, yang sering disertai oleh serviks dan kolpitis. Sekiranya dikesan lebih awal, ia dapat disembuhkan sepenuhnya dengan penggunaan terapi laser.
  • Fibroid adalah neoplasma jinak di rahim, yang pada peringkat awal hanya dapat dikesan setelah diperiksa oleh doktor. Dalam keadaan terabaikan, fibroid dapat mencapai ukuran yang cukup besar, dan lama kelamaan ia dapat berkembang menjadi tumor malignan. Ia menawarkan beberapa kaedah rawatan: dari terapi ubat hingga pembedahan (bergantung pada masa pengesanan).
  • Displasia serviks. Ia muncul sebagai akibat daripada gangguan hormon di dalam badan, adanya jangkitan kronik pelbagai jenis (virus, bakteria, jamur), dysbiosis faraj, serta kehidupan seks yang tidak menentu dan tabiat buruk. Sekiranya masa untuk rawatan komprehensif displasia terlepas, tisu yang rosak hanya akan dikeluarkan.
  • Kista adalah neoplasma jinak lain yang berlaku terutamanya di ovari atau di vagina pada wanita pada usia apa pun. Kista mudah berkembang menjadi barah, oleh itu ia memerlukan rawatan segera: beberapa jenisnya, misalnya, folikular, boleh menerima terapi ubat, yang lain, serous atau paraovarian, dikeluarkan.
  • Polip - disebabkan oleh perubahan sistem endokrin pada wanita yang lebih tua. Mungkin hasil proses keradangan. Jarang ditukar kepada barah, tetapi juga memerlukan kajian pakar dan rawatan tepat pada masanya.
  • Hakisan. Banyak yang dianggap sebagai "lelasan" yang menjengkelkan pada serviks, yang disebabkan oleh proses keradangan atau perubahan hormon. Namun, dengan rawatan yang salah atau tidak tepat waktu, ia mungkin menjadi penyebab barah..

Cara mengenal pasti barah organ wanita

Semua penyakit ini, seperti yang telah dinyatakan, sering didiagnosis hanya ketika mengunjungi pakar sakit puan, dan ini adalah perangkap sebenar bagi seorang wanita yang tidak memberi perhatian yang secukupnya terhadap kesihatannya sendiri. Walaupun perlu membuat janji temu dengan doktor terlebih dahulu, menjalani kolposkopi (pemeriksaan organ pembiakan menggunakan sistem optik), ikuti ujian sitologi.

Kaedah pemeriksaan yang agak mudah dan berkesan ini memungkinkan untuk mengesan penyakit prakanker atau barah pada tahap ketika ada masa untuk menetapkan ubat atau jenis terapi lain, hingga dan termasuk pembedahan. Dan ini memberi wanita peluang bukan hanya untuk mencegah diagnosis yang buruk, tetapi juga menjalani gaya hidup penuh, termasuk merancang dan melahirkan anak..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter

15 Gejala Kanser Wanita Tidak Boleh Mengabaikan

Cadangan:

  • Jabatan Anestesiologi dan Reanimasi
  • Metastasis barah
  • Kemoterapi
  • Hospis untuk pesakit barah
  • Imunoterapi di pusat onkologi berbayar Perubatan 24/7
  • Pemeriksaan CT
  • Pemeriksaan MRI

Gejala barah yang harus diperhatikan setiap wanita bukan hanya berkaitan dengan karsinoma pembiakan. Semua neoplasma ganas mempunyai manifestasi yang sedikit berbeza daripada pada lelaki. Secara biologi, lelaki dan wanita lebih berbeza daripada manusia dengan primata. Tidak lama dahulu, perbezaan jantina dari sebarang penyakit, bukan hanya penyakit ganas, sama sekali tidak berkaitan dengan kepentingan penting, sebab itulah mereka terlepas dari perkembangan serangan jantung yang fatal pada wanita, kerana gejala tidak sesuai dengan gambaran "klasik" penyakit yang dijelaskan berdasarkan pemerhatian lelaki.

Gejala barah pada wanita

Gejala barah pada wanita dan lelaki berbeza, begitu juga dengan penyakit itu sendiri. Bukan rahsia lagi bahawa jangka hayat rata-rata populasi wanita selama beberapa dekad berbeza dengan lelaki, dan bukan sahaja kebiasaan "lelaki" yang berbahaya disalahkan untuk ini, tetapi juga satu set kromosom yang berbeza, dan kepekatan hormon seks yang tidak sama, dan kerja gen individu.

Sebilangan besar kajian mengenai keberkesanan ubat-ubatan dilakukan pada lelaki - tahap hormon seksnya tidak turun naik secara mendadak. Seperti yang anda ketahui, lelaki menunjukkan spektrum tindak balas buruk yang berbeza dan, secara semula jadi, frekuensi toksisiti yang berbeza, oleh itu, tidak masuk akal untuk memindahkan hasil kajian klinikal secara automatik kepada populasi wanita pesakit..

Pada umumnya, ciri-ciri wanita neoplasma ganas telah dikaji hanya dalam kes kerosakan pada organ pembiakan, dan perbezaan jantina dalam perjalanan dan rawatan kebanyakan tumor ganas masih belum diketahui..

Gejala barah rahim

Gejala karsinoma endometrium awal adalah sedikit, perubahan malignan pada lapisan rahim terutama ditunjukkan oleh perubahan pendarahan haid - pada waktu yang salah dan dengan cara yang salah..

Karsinoma endometrium jarang berkembang pada orang muda; ia adalah penyakit orang dewasa dan orang tua. Pada pesakit menopaus, penyakit ini menampakkan diri dalam keparahan pendarahan yang berbeza - dari pembuangan smear hingga kehilangan darah yang membawa maut.

Kesakitan semasa persetubuhan dan pelepasan kontak muncul ketika proses barah merebak ke serviks dan vagina, dan ini jauh dari peringkat pertama. Bengkak kaki, yang tidak hilang semalaman dan meningkat dengan berjalan dan berdiri lama, adalah tanda penglibatan kelenjar getah bening inguinal dalam proses metastatik. Cystitis berulang tanpa tanda-tanda keradangan pada mukosa pundi kencing dapat menunjukkan pemampatan dari luar atau pencerobohan tumor ke organ-organ sistem kencing.

Dengan ultrasound, tidak sukar untuk melihat patologi mukosa rahim pada peringkat awal perkembangan jika diperhatikan secara berkala oleh pakar sakit puan yang mengkhususkan diri dalam patologi onkologi. Rundingan dengan pakar yang berkelayakan segera diatur oleh klinik "Medicine 24/7".

Gejala barah usus

Karsinoma kolon adalah patologi yang bergantung pada hormon, sering wujud bersama dengan manifestasi ketidakseimbangan endokrin lain: ketidakteraturan haid, sista ovari, mastopati fibrokistik, berat badan berlebihan dan tekanan darah tinggi.

Varian penyakit keturunan yang diketahui dimanifestasikan oleh neoplasma ganas serentak atau berurutan pada kelenjar susu, ovari dan usus.

Manifestasi proses ganas di usus besar bergantung pada lokasi tumor dan jumlah penyumbatan - pertindihan lumen tiub usus. Sekiranya tumor rektum rosak, lendir dan berdarah mungkin berlaku sekiranya tiada buasir. Kolon melintang dapat memberikan rasa sakit di dekat pusar dengan latar belakang distensi, tanda-tanda serupa adalah ciri untuk semua proses patologi usus besar, dan tidak khusus untuk malignan.

Beberapa tahun berlalu dari polip usus jinak ke tumor yang dimanifestasikan secara klinikal, jika polip dikeluarkan, maka tidak akan ada tumor ganas.

Kaedah yang paling berkesan untuk mengesan adenokarsinoma awal kolon adalah pemeriksaan berkala dengan kolonoskopi mandatori, kedua-dua polip diagnostik dan terapeutik dikeluarkan, yang secara signifikan mengurangkan kemungkinan mengembangkan tumor malignan.

Bukan prosedur yang paling menyenangkan, tetapi sangat berkesan boleh berlaku tanpa masalah jika dilakukan di klinik "Medicine 24/7" dan di bawah anestesia jangka pendek.

Gejala barah perut

Karsinoma perut pada peringkat awal perkembangan berjalan tanpa gejala tertentu dan memberikan gejala yang sama dengan penyakit mukosa gastrik - gastritis, hakisan, ulser.

Gangguan dapat ditunjukkan oleh rasa sakit yang tidak berkaitan dengan makanan, yaitu rasa sakit yang terjadi sebelum dan sesudah makan, dan di antara waktu makan - tanpa sistem apa pun. Perut mudah diregangkan dan tidak lama lagi akan timbul gangguan selera makan, mual dan muntah kerana genangan kandungan makanan.

Manifestasi wanita yang spesifik - Krukenberg metastasis atau metastasis ke ovari mungkin merupakan satu-satunya tanda pertama karsinoma agresif atau menyertai generalisasi penyakit ini. Apabila meterai dirasakan di perut, dan lebih-lebih lagi, jumlah perut bertambah dengan penurunan berat badan yang dapat dilihat dan dirasakan, tidak perlu membicarakan diagnosis tepat pada masanya.

Kaedah untuk mengesan awal karsinoma gastrik telah diketahui sejak lama dan telah berjaya diterapkan di rantau Asia Timur, di mana penyakit ini adalah masalah nasional. Bukan analisis sifat gejala yang membantu dalam diagnosis kanser tepat pada masanya, tetapi gastroskopi biasa dengan biopsi, yang dalam "Perubatan 24/7" akan dilakukan dengan cepat dan efisien, baik dengan dan tanpa anestesia..

Gejala barah paru-paru

Neoplasma tisu paru-paru pada peringkat awal didapati dalam banyak kes secara tidak sengaja, tetapi pada wanita, barah paru-paru mempunyai ciri-ciri jantina:

  • Pertama, ia tidak selalu berkembang pada perokok, terutama dengan adanya gen Asia di dalam DNA, dan secara rasmi ahli onkologi telah mengiktiraf "barah sel bukan kecil pada wanita yang tidak pernah merokok";
  • Kedua, dalam sebilangan besar kes, adenokarsinoma dikesan oleh struktur selular, varian sel skuamosa adalah jenis pembentukan onkologi malignan yang sangat lelaki;
  • Ketiga, selalunya terdapat varian khas dari perkembangan proses intrapulmonari - barah bronchiolo-alveolar, dengan tumor ganas yang merayap di dalam kantung pernafasan. Dengan jenis penyakit ini, batuk, sedikit peningkatan suhu, dan nafas dalam-dalam menyakitkan dengan cepat - seperti pneumonia yang perlahan dan disertai dengan gejala keracunan: kelemahan, berpeluh, keletihan. Secara radiografi, prosesnya juga serupa dengan radang paru-paru..

Berulang kali atau berpanjangan dan kurang memberi tindak balas terhadap keradangan rawatan antibakteria adalah alasan untuk mengesyaki proses ganas.

Tidak selalu sinar-X akan membuat diagnosis "rali", tetapi CT pasti akan mendedahkan patologi onkologi dada. Masalahnya kecil - latihan pakar diagnostik radiasi harus berada pada tahap tinggi, seperti dalam "Perubatan 24/7".

Gejala barah tekak

Proses ganas tonsil dan faring pada abad kedua puluh dianggap sebagai hak milik banyak orang yang minum dan merokok. Hari ini mereka dikesan pada orang yang sangat baik dan wanita yang cukup muda, kerana alasannya adalah aktiviti subversif papillomavirus manusia intraselular yang ditularkan semasa hubungan seks. Amandel dan faring yang terkena tidak sakit, tetapi perubahan pada membran mukus dapat diperhatikan pada tahap awal proses. Dan kita mempunyai banyak alasan untuk memeriksa mulut kita - setiap orang dewasa setiap tahun menderita jangkitan pernafasan akut sebanyak enam kali rata-rata..

Kanser laring sering dikesan pada peringkat awal kerana ia berubah suara, menyebabkan suara serak, yang telah meletakkannya dalam kumpulan pemimpin dalam jangka hayat. Telah diperhatikan bahawa tumor laring pada wanita muda mempunyai prognosis yang lebih baik, sayangnya barah tekak adalah sebaliknya.

Penyelesaian untuk masalah pengabaian ada di permukaan - untuk sebarang ARVI atau ARI, hubungi doktor THT anda. Jelas bahawa pakar ini praktikal tidak dapat diakses di poliklinik daerah, tetapi tidak ada yang menghalang daripada menghubungi Perubatan 24/7.

Pada peringkat awal, tumor ganas menunjukkan dirinya sedikit dan kebanyakan simptomnya tidak bersifat onkologi. Diagnosis awal adalah mungkin jika anda kerap menjalani pemeriksaan pencegahan. Apabila anda tidak tahu apa sebenarnya yang anda perlukan, hubungi Perubatan 24/7, pakar kami akan membantu.