5 gejala yang membimbangkan yang menunjukkan anda mempunyai masalah usus

Myoma

Dalam sistem organ saluran pencernaan, usus mempunyai salah satu peranan yang paling penting: ia bertanggungjawab untuk pemecahan dan penyerapan nutrien, dengan kata lain, ia adalah sejenis penapis bio untuk badan kita. Gejala ciri penyakit usus boleh mempengaruhi fungsi keseluruhan sistem pencernaan. Dan keadaan patologi boleh disebabkan oleh pelbagai faktor, misalnya, gangguan hormon, latar belakang keturunan kongenital, proses keradangan atau berjangkit. Gejala apa yang membicarakan masalah usus - dalam bahan Passion.ru dan ahli gastroenterologi Hanika Abdulaeva.

1. Sakit perut

Gejala pertama dan paling ketara di mana anda dapat menentukan bahawa anda mempunyai masalah dengan usus dan pastikan anda mendapatkan nasihat perubatan. Oleh itu, kemungkinan timbulnya patologi usus kronik atau akut..

Rasa sakit yang kuat, sengit dan menarik yang terletak di bahagian bawah perut mungkin menunjukkan masalah pada usus kecil. Paroxysmal, memancar ke sisi - kiri atau kanan - menunjukkan gangguan fungsi pada usus besar.

Sindrom nyeri dapat diperhatikan dengan dysbiosis usus - suatu keadaan di mana kehadiran bakteria bermanfaat dan organisma patogen di dalamnya tidak seimbang. Komposisi flora usus dapat berubah dengan latar belakang perubahan kualitatif dalam pemakanan, terapi antibakteria, perubahan hormon dan memprovokasi gangguan pada organ-organ lain saluran pencernaan.

Sakit perut juga dapat dirasakan pada penyakit lain: dengan sindrom iritasi usus, serta dengan kolitis, enteritis, kolesistitis.

Sekiranya kesakitan teruk, pasukan ambulans diperlukan. Sekiranya patologi pembedahan akut dikecualikan, lawatan ke ahli gastroenterologi diperlukan untuk pemeriksaan dan rawatan.

2. Perut kembung

Ini adalah peningkatan pengeluaran gas, yang secara subjektif dinyatakan oleh gas kolik, kembung dan gas. Biasanya, pada orang yang sihat, saluran pencernaan mengandungi tidak lebih dari 200-300 ml gas yang dapat memasuki tubuh ketika udara ditelan, misalnya, dengan pengambilan makanan atau ketika merokok. Jauh lebih bermasalah adalah keadaan ketika pembentukan gas di dalam usus berlebihan disebabkan oleh sindrom pertumbuhan bakteria, ketika makan makanan berkualiti rendah atau makanan yang menyebabkan penapaian.

Sekiranya kembung bukanlah fenomena yang kerap, maka sebagai pertolongan cemas adalah cukup untuk mengambil karminatif (misalnya, espumisan) atau penyerap apa pun yang akan membantu meneutralkan toksin dan flora patogen dalam usus (enterosgel, smecta), serta ubat-ubatan yang melegakan kekejangan (yang paling terkenal adalah ini adalah no-shpa). Adalah mustahak untuk menolak makan makanan, yang dapat berfungsi sebagai provokator berpotensi gejala seperti: produk tenusu, minuman berkarbonat, dari sayur-sayuran dan buah-buahan - kubis, tomato, kacang polong, lobak, jamur, anggur.

Pada masa yang sama, ingat bahawa perut kembung dapat menunjukkan penyakit serius pada usus dan organ perut: gastroduodenitis, pankreatitis, kolesistitis, penyumbatan usus, yang dapat didiagnosis secara tepat hanya di institusi perubatan.

3. Sembelit

Ini adalah pelanggaran najis, yang dicirikan oleh ketidakteraturan (kurang dari 3 kali seminggu), serta konsistensi padat yang memerlukan ketegangan berlebihan. Masalah yang sangat biasa yang boleh disebabkan oleh beberapa sebab: gaya hidup yang tidak betul, diet, tekanan dan terapi ubat tertentu (mengambil antibiotik, misalnya), serta perubahan berkaitan dengan usia (pada orang tua), ketidakseimbangan hormon (pada wanita hamil), pada bayi - dengan pengenalan makanan pelengkap, kerana sistem pencernaan yang kurang baik, dll..

Kes pelanggaran terpencil atau ketiadaan buang air besar boleh dicuba untuk menghilangkan diri anda jika anda menyemak semula diet, termasuk makanan yang betul. Dengan sembelit biasa, julap harus digunakan, yang harus diresepkan oleh doktor. Penggunaan julap yang bebas dan tidak terkawal (terutamanya menjengkelkan) boleh menyebabkan fenomena yang tidak diingini dan kemerosotan kesejahteraan.

4. Cirit-birit

Pelanggaran kekerapan najis dapat menampakkan diri bukan hanya dengan kelewatannya, tetapi juga, sebaliknya, dengan kerap mendesak untuk mengosongkan dan konsistensi cair. Gejala seperti itu boleh menjadi manifestasi gangguan motilitas usus, sebagai akibat daripada kekurangan zat makanan atau faktor tekanan, dan gejala ini juga dapat menjadi manifestasi penyakit radang serius pada usus (baik bersifat menular dan tidak menular) Cirit-birit boleh menyertai kolesistitis, pankreatitis.

Cirit-birit berdarah adalah gejala yang sangat berbahaya yang memerlukan rawatan dan pemeriksaan perubatan segera. Bersama dengan kekejangan yang menyakitkan, mungkin dengan muntah, perut kembung, ini mungkin menunjukkan penyumbatan usus - penyakit di mana penyumbatan berlaku. Boleh berlaku akibat keradangan, pendarahan dalaman, penyakit tumor, pembentukan nod, dll..

Cirit-birit etiologi adalah alasan untuk berjumpa doktor.

5. Pendarahan

Campuran darah atau lendir dalam tinja dapat menunjukkan pelbagai penyakit usus, dari buasir, fisur rektum hingga polip, penyakit Crohn dan barah kolorektal. Walaupun, sesuai dengan sifat dan warna pembuangan, dapat diandaikan manifestasi klinikal apa yang kita hadapi. Pendarahan mungkin berlimpah atau tidak banyak, kotoran berserakan, purulen, gumpalan, warnanya juga mungkin berbeza - terang, merah atau gelap. Di samping itu, ia mungkin disertai oleh gejala lain - sakit, terbakar atau gatal..

Gejala seperti itu sangat berbahaya, tidak dapat dirawat secara bebas dan memerlukan perundingan segera dengan proctologist dan rawatan lebih lanjut, sering di rumah sakit..

Sekiranya anda tidak mengambil tindakan tepat pada waktunya, penyakit ini boleh masuk ke fasa kronik, apabila gangguan dalam proses pencernaan dan penyerapan nutrien dapat kekal dan secara beransur-ansur menyebabkan komplikasi: pembentukan bisul, abses, ubah bentuk organ, dll..

Penyakit usus: gejala dan rawatan. Penyakit usus menyebabkan

Penyakit usus, gejala dan tanda-tanda penyakit, adalah hasil daripada gangguan saluran gastrousus. Gejala utama adalah sakit perut bawah, cirit-birit, atau sembelit. Walau bagaimanapun, perlu mengetahui gejala gangguan usus yang lain, dan penyakit yang paling biasa dari sistem pencernaan. Pengenalpastian tanda simptom yang tepat sangat penting kerana dapat mengecilkan jumlah penyakit yang harus diambil kira semasa membuat diagnosis.

Gejala utama penyakit usus

Penyakit perut dan usus mempunyai banyak tanda simptom yang biasa, namun, kebanyakannya berlaku pada keadaan klinikal lain yang tidak berkaitan dengan masalah saluran pencernaan. Oleh itu, diagnosis penyakit usus memerlukan pemeriksaan makmal dan instrumental yang menyeluruh. Gejala dan tanda utama penyakit usus adalah cirit-birit, ketika jumlah pergerakan usus lebih dari tiga kali sehari, dan najis mempunyai konsistensi cairan.

Penyebab cirit-birit yang paling biasa adalah:

  • Gangguan penyerapan nutrien usus - penyerapan.
  • Reaksi gastrointestinal terhadap ubat.
  • Kehadiran dalam tubuh jangkitan gastrousus.
  • Kekurangan enzim pencernaan seperti laktase.
  • Hipersensitiviti usus terhadap makanan tertentu.
  • Gangguan fungsi seperti sindrom iritasi usus.
  • Gangguan klinikal pankreas atau kelenjar tiroid.

Di samping itu, cirit-birit sering berlaku pada orang yang pergi ke negara-negara dengan standard kebersihan yang lebih rendah, yang merupakan keadaan perubatan yang terpisah yang ditakrifkan dalam perubatan sebagai "cirit-birit pengembara".

Tanda dan gejala penyakit usus berikut adalah sakit perut. Walau bagaimanapun, selain gangguan usus, gejala seperti itu juga dapat menunjukkan masalah klinikal dengan hati, pankreas, saluran darah, sistem kencing, organ pembiakan pada wanita, dan sebagainya. Gejala seperti itu harus dibezakan dengan ketat, kerana penyetempatan kesakitan dengan keradangan usus kecil adalah sakit di bahagian tengah perut, dan penyakit usus besar bertindak balas dengan sakit di bahagian bawah perut, di sebelah kanan atau kiri.

Mual dan muntah adalah kemungkinan gejala dan tanda penyakit usus lain. Walau bagaimanapun, manifestasi seperti ini jarang berlaku dengan keradangan usus kecil atau besar. Refleks mual dan mual, dapat menunjukkan kedua-dua penyakit esofagus dan / atau perut, dan gangguan sistem saraf pusat, keseimbangan organ, penyakit hati, radang pankreas atau sistem kencing.

Sembelit, apabila jumlah pergerakan usus kurang dari dua kali seminggu, adalah satu lagi gejala penyakit usus pada wanita dan lelaki. Sekiranya penyebab sembelit telah dikenal pasti, maka selalunya kita berhadapan dengan penyakit usus besar. Walau bagaimanapun, keradangan kecil dan / atau rektum, gangguan saraf, gangguan endokrin dan reaksi keradangan lain di dalam badan juga dapat menyulitkan pembuangan air besar..

Diagnostik gastrousus

Adalah mungkin untuk mendiagnosis gejala penyakit usus pada wanita atau lelaki menggunakan pelbagai kaedah ujian makmal dan instrumental:

  • Endoskopi usus kecil, iaitu pemerhatian dari dalam menggunakan alat khas - endoskopi.
  • Gastroskopi, atau esofagogastroduodenoskopi, membolehkan anda melihat bukan sahaja esofagus dan perut, tetapi juga bahagian awal usus kecil.
  • Rektoskopi dan kolonoskopi, membolehkan anda menilai keadaan usus besar.

Jelas, selain kaedah diagnostik ini, ultrasound perut, tomografi terkomputer dan pencitraan resonans magnetik berguna..

Penyakit usus kecil

Usus kecil manusia, yang terletak di antara perut dan usus besar, melakukan proses pencernaan utama - penyerapan dan pergerakan makanan. Jisim makanan, diproses oleh air liur dan jus gastrik, bertindak balas dengan rembesan usus, hempedu dan pankreas dan kemudian memasuki usus kecil. Oleh kerana penyerapan dan pengeluaran enzim bersama dengan pankreas dan pundi hempedu, jisim makanan dibahagikan kepada komponen individu dalam usus kecil. Proses pencernaan dan penyerapan seterusnya adalah mungkin berkat vili usus, yang memudahkan penyerapan makanan oleh tubuh..

Seperti usus besar, usus kecil sentiasa bergerak - gelombang peristaltik bergerak di sepanjang usus, memaksa makanan bergerak, yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik saluran pencernaan. Sebarang penyimpangan dari norma yang disebabkan oleh keradangan pada usus kecil mengganggu fungsi umum saluran gastrointestinal.

Penyakit seliak

Penyakit seliak, atau penyakit seliak, adalah gangguan pencernaan multifaktorial yang dicirikan oleh kerosakan pada lapisan gluten vena. Selain mengangkut jisim makanan, usus kecil melakukan perlindungan imunologi di dalam badan. Sekiranya sistem kekebalan tubuh gagal, ia menghasilkan antibodi untuk melawan gluten yang terdapat dalam gandum atau barli, yang menyebabkan tindak balas keradangan dan atrofi pada usus usus.

Tanda-tanda klinikal penyakit seliak hanya berlaku jika gluten terdapat dalam makanan. Gejala khas penyakit seliak adalah:

  • sakit perut;
  • cirit-birit;
  • pengurangan berat;
  • muntah;
  • kurang selera makan.

Penyakit ini boleh menjelma pada kulit sebagai vesikel dan eritema, atau menyebabkan kelewatan perkembangan pada anak-anak semasa akil baligh. Sebagai tambahan kepada kaedah tradisional makmal dan diagnostik instrumental, perlu menguji memori genetik, iaitu untuk menentukan faktor penyebab penyakit keturunan. Rawatan penyakit seliak adalah penghapusan gluten dari makanan, yaitu makanan yang mengandung gandum, rai, barli dan gandum. Diet sedemikian untuk penyakit usus dianggap sebagai terapi yang paling berkesan dan mencukupi..

Penyakit dengan kaedah dan kaedah rawatan yang serupa, tetapi dengan mekanisme berlakunya berlainan, adalah alergi gandum dan hipersensitiviti tidak memudaratkan gluten.

Ulser usus

Penyebab ulser duodenum adalah peningkatan asid hidroklorik pada bahagian awal usus kecil dan kerosakan pada mekanisme yang melindungi mukosa duodenum dengan pembentukan kerugian pada organ sistem pencernaan. Biasanya, permulaan penyakit ini didahului oleh jangkitan dengan bakteria Helicobacter pylori atau penggunaan jangka panjang ubat-ubatan anti-radang nonsteroid, contohnya, asid asetilsalisilat (aspirin). Selalunya, ulser duodenum ditentukan pada orang yang berumur lebih dari 60 tahun.

Gejala yang paling biasa adalah:

  • sakit dan rasa tidak selesa di bahagian atas perut, biasanya selepas makan atau awal pagi, dan hilang setelah mengambil antasid atau susu;
  • kembung;
  • pedih ulu hati;
  • sembelit;
  • kurang selera makan.

Mual dan muntah dengan ulser duodenum jarang berlaku, namun ada.
Rawatan ulser usus adalah, pertama sekali, diet dan ubat-ubatan yang mengurangkan jumlah asid hidroklorik dalam perut, menghilangkan komponen atau pembedahan yang menular.

Sindrom usus pendek

CCM adalah gangguan usus yang agak jarang berlaku yang berlaku selepas pembedahan membuang usus. Oleh itu, sindrom usus pendek hanya berlaku pada orang yang sebelumnya menderita penyakit usus. Gejala dan rawatan ditentukan apabila sebahagian besar atau sebahagian usus kecil dikeluarkan dari saluran makanan, yang secara signifikan mengurangkan penyerapan nutrien dan air, sehingga tubuh mengalami kegagalan usus. Makanan semula jadi untuk sindrom usus pendek tidak mencukupi untuk menjaga kesihatan.

Pesakit memerlukan diet yang ketat untuk penyakit usus, kerana gangguan fisiologi dapat menyebabkan manifestasi klinikal yang teruk:

  • penyahhidratan badan;
  • gangguan mental dan neurologi;
  • pelanggaran irama jantung;
  • cholelithiasis;
  • kegagalan buah pinggang, dll..

Kekurangan vitamin dan pelanggaran komposisi mineral dalam badan dengan sindrom usus pendek boleh menyebabkan tulang rapuh, yang merupakan penyebab kerap patah tulang belakang atau bawah kaki.

Sindrom pertumbuhan bakteria

Penyakit ini dicirikan oleh pendaraban bakteria yang terlalu banyak yang hidup di usus besar, dan, di samping itu, semasa penyakit ini, mereka berpindah ke usus kecil, yang tidak mempunyai mikroorganisma. Hasilnya adalah penyerapan usus (kehilangan nutrien), terutama dari segi lemak, kerana enzim bakteria mempengaruhi pencernaan dan vitamin B12 kerana dimakan oleh mikroorganisma.

Gejala sindrom pertumbuhan bakteria:

  • steatorrhea - pembebasan lemak berlebihan semasa perbuatan membuang air besar;
  • pelanggaran penyerapan vitamin larut lemak: A, D, E, K;
  • osteoporosis;
  • gangguan sistem saraf;
  • bau busuk dari mulut;
  • gas, kembung, dan sendawa;
  • sakit perut bawah;
  • kekurangan minat terhadap makanan;
  • kembung perut.

Dalam diagnostik makmal, berguna untuk menilai jumlah darah periferal, pemeriksaan tinja untuk kehadiran lemak dan kehadiran bakteria di usus kecil. Rawatan berdasarkan terapi untuk penyakit yang mengakibatkan pertumbuhan bakteria dan pengambilan makanan yang mencukupi.

Enteropati yang kehilangan protein

Penyakit ini dicirikan oleh sekumpulan gejala yang disebabkan oleh kekurangan protein dalam plasma darah, yang hilang dalam proses patologi penembusan ke dalam lumen usus. Penyebabnya adalah kerosakan pada saluran limfa dan penyumbatan aliran keluar limfa, yang menyebabkan pengumpulannya di saluran usus dan menyebabkan peningkatan tekanan dan penembusan cecair ke dalam lumen usus.

Penyebab lain mungkin adalah keradangan mukosa usus, yang menyebabkan eksudasi, iaitu pengumpulan lebihan cecair di dalam saluran gastrousus. Gejala enteropati:

  • cirit-birit berlemak kronik;
  • loya;
  • muntah;
  • bengkak pada bahagian bawah kaki.

Rawatan terapeutik penyakit ini berdasarkan penghapusan penyebab penyakit (kerosakan pada tisu limfatik) dan memperkenalkan diet yang betul rendah lemak dan tinggi protein.

Penyakit usus besar

Usus besar manusia terdiri daripada buta, usus besar, sigmoid, dan rektum. Panjang usus besar berkisar antara satu setengah hingga dua meter. Walaupun organ sistem pencernaan tidak tergolong dalam struktur anatomi tubuh manusia yang paling aktif secara fisiologi, pergerakan motif usus besar terganggu dan pergerakannya yang lemah memberi kesan buruk kepada keadaan umum keseluruhan saluran gastrousus. Fungsi utama organ anatomi adalah penyerapan air, bakteria bermanfaat, penyerapan komponen mineral dan kumpulan vitamin. Seperti organ-organ lain dari sistem pencernaan, usus besar manusia mengalami pelbagai reaksi keradangan..

Apendiks

Penyakit ini adalah keadaan klinikal yang paling umum pada rongga perut, yang dicirikan oleh keradangan pada apendiks (apendiks) sekum dengan keparahan yang berbeza-beza. Apendisitis akut boleh berlaku pada usia mana-mana orang, tanpa mengira jantina.

Di antara penyakit pembedahan pada rongga perut, bentuk apendisitis akut adalah yang pertama, dan 5 kes setiap 1.000 orang setiap tahun..

Penyebab apendisitis yang paling biasa adalah penyumbatan apendiks dengan calculi fecal dan pertumbuhan bakteria yang berlebihan. Keadaan ini mengakibatkan sakit perut yang teruk dan tiba-tiba, biasanya di kawasan pusar. Simptom kesakitan selanjutnya bergerak ke perut kanan bawah dalam beberapa jam akan datang.

Selain itu, apendisitis akut menampakkan diri sebagai mual dan muntah, kurang selera makan, dan keadaan demam. Tidak ada ujian diagnostik khusus untuk apendisitis akut. Satu-satunya rawatan adalah pembedahan membuang apendiks.

Sindrom usus yang merengsa

Patologi ini adalah penyakit usus kronik yang paling biasa, yang mempengaruhi sehingga 10% populasi dunia. Hingga kini, penyebab sindrom iritasi usus tidak diketahui, namun, asas psikologi diasumsikan, terutama kerana sekitar 80% pesakit dengan penyakit ini mempunyai pelbagai jenis ketidakselesaan emosi. Semasa sindrom ini, perubahan morfologi atau enzimatik pada saluran gastrousus tidak diperhatikan.

Orang dengan keadaan ini paling kerap mengadu sakit perut di bahagian bawah perut. Sindrom usus yang mudah marah dengan cirit-birit boleh berlaku selepas makan, tekanan, atau pada waktu pagi setelah bangun tidur. Dalam kes lain, gambarnya sama sekali berbeza. Seseorang menderita sembelit, najis diberikan dengan usaha, dan setelah tindakan buang air besar yang lama ditunggu-tunggu, ada perasaan pengosongan yang tidak lengkap. Gejala IBS lain adalah mual, muntah, pedih ulu hati. Penyakit ini tidak pernah mengalami komplikasi serius, namun ia memerlukan perhatian terapi khusus. Rawatan merangkumi pemakanan makanan, kaunseling pesakit, dan ubat-ubatan untuk mengurangkan keparahan gejala yang berat.

Kolitis ulseratif usus besar

Kolitis ulseratif, serta penyakit Crohn, disebut sebagai penyakit radang usus, dengan perbezaan bahawa ia hanya mempengaruhi usus besar. Semasa berlakunya penyakit ini, keradangan dan kerosakan pada selaput lendir berlaku atas sebab yang tidak diketahui. Gejala utama kolitis ulseratif:

  • cirit-birit bercampur dengan darah;
  • kelemahan dan penurunan berat badan;
  • demam.

Penyakit ini mempunyai jangka panjang dengan penyembuhan dan tahap keparahan yang berbeza-beza. Penilaian diagnostik dibuat berdasarkan pemeriksaan pencitraan, makmal dan endoskopi. Dalam rawatan kolitis ulseratif, ubat anti-radang, imunosupresan digunakan, serta setelah komplikasi atau kekurangan peningkatan setelah rawatan konservatif - pembedahan.

Kolitis mikroskopik

Jenis penyakit kolon lain adalah kolitis mikroskopik, yang dicirikan oleh kurangnya visualisasi, dan diagnosis dibuat berdasarkan data mikroskopik dari pemeriksaan sampel makmal. Gejala kolitis mikroskopik termasuk cirit-birit berair, penurunan berat badan, sakit, dan kembung.

Diverticula kolon

Diverticulum Meckel adalah lekukan kecil di luar dinding ileum. Kekerapan pembentukan divertikulum usus meningkat dengan usia seseorang, dan biasanya setiap penghuni ketiga planet ini yang berusia lebih dari 60 tahun mempunyai penyimpangan fisiologi yang serupa. Sebagai peraturan, tanda-tanda diverticulum usus besar ditemukan secara kebetulan, semasa pemeriksaan rutin. Gejala diverticulum kolon ringan dan termasuk sakit perut, cirit-birit bergantian dengan sembelit, dan kembung. Walaupun keadaannya tidak berbahaya, diverticulum usus dapat menyebabkan keradangan dan abses di rongga perut, serta menyebabkan pendarahan dari saluran gastrointestinal bawah. Komplikasi seperti ini memerlukan rawatan di hospital dan rawatan intensif..

Onkologi usus: gejala dan tanda-tanda penyakit ini

Polip usus adalah tonjolan di dinding dalaman usus yang mempunyai sebab yang berbeza. Struktur polip dalam usus dapat berkembang sebagai hemangioma, lipoma, atau barah. Penyebab pembentukan polip yang paling biasa di usus besar adalah percambahan sel mukosa yang berlebihan.

Terdapat beberapa jenis poliposis usus besar:

  • bukan barah: polip remaja, radang, atau apa yang disebut polip Pezza-Jagers;
  • polip adenomatous, malangnya terdedah kepada peredaran malignan dan berkembang menjadi barah.

Gejala poliposis usus kronik dicirikan oleh pendarahan rektum, pergerakan usus yang kerap dengan lendir dan kekotoran darah. Diagnostik kolonoskopi dapat mengesan polip asimtomatik dalam usus sebelum berkembang menjadi tumor barah.

Kanser kolon

Kanser kolorektal mengembangkan 90% polip adenomatous dan paling kerap berlaku pada usia tua dan tua.

Gejala barah bergantung pada lokasinya. Sekiranya barah muncul di sebelah kanan usus besar, maka ia menyebabkan gejala yang tidak terlalu menjengkelkan dan sering tidak diketahui - anemia dan sakit perut ringan. Lokasi sebelah kiri membawa kepada pendarahan berminyak dan pergerakan usus yang tidak teratur - sembelit diikuti dengan cirit-birit.

Tidak ada simptom khas kanser kolorektal, tetapi gangguan yang harus memberi amaran kepada seseorang adalah kekurangan najis dan pendarahan yang kerap dari saluran gastrointestinal bawah. Dalam kes sedemikian, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan..
Ujian diagnostik yang paling penting untuk mengesan atau mengecualikan barah kolon adalah kolonoskopi, yang membolehkan anda memeriksa sampel biologi dan, setelah diperiksa, mengesahkan diagnosis kanser..

Pakar perubatan menasihatkan melakukan kolonoskopi sekurang-kurangnya sekali setiap 10 tahun, bermula pada usia 45-50 tahun. Rawatan utama adalah kemoterapi, terapi radiasi, dan pembedahan. Pilihan campur tangan perubatan bergantung kepada keparahan barah usus besar.

Penyakit lain dari usus kecil dan besar

Iskemia usus adalah patologi akut yang berlaku kerana penghambatan aliran darah yang tajam di saluran yang memberi makan usus. Penyakit adalah penyebab trombosis atau embolisme yang paling biasa. Dengan penutupan arteri secara tiba-tiba, gejala iskemia usus ditunjukkan pada sakit perut dan muntah yang teruk. Keadaan manusia boleh membawa maut, oleh itu, setelah diagnosis dibuat, pembedahan segera diperlukan. Namun, jika proses iskemia berjalan dengan perlahan, gejala penyakit ini berlaku kerana aliran darah yang tidak mencukupi ke dalam usus dan hanya muncul ketika alirannya sangat terhad dan menghalang pengumpulan semua bahan yang dicerna. Tanda-tanda iskemia usus yang paling biasa adalah:

  • pengurangan berat;
  • cirit-birit;
  • sakit perut selepas makan berat.

Rawatan iskemia usus biasanya melibatkan pembersihan arteri intravaskular, iaitu pelepasan cecair badan yang cepat di dalam usus..

Penyakit Crohn

Penyakit ini merujuk kepada apa yang disebut proses keradangan di saluran gastrointestinal, yang mempengaruhi mana-mana bahagian saluran pencernaan. Walau bagaimanapun, penyakit Crohn paling kerap merebak di bahagian akhir usus kecil - segmen terminal ileum. Semasa penyakit ini, gejala sistemik adalah ciri:

  • kelemahan umum badan;
  • demam;
  • penurunan berat badan;
  • sakit perut;
  • cirit-birit dengan darah;
  • ulser di kawasan dubur;
  • abses perianal.

Gejala terakhir yang paling penting adalah pengesahan diagnostik yang jelas mengenai penyakit Crohn. Rawatan patologi klinikal adalah jangka panjang dengan tempoh intensiti dan pengampunan gejala, tetapi, malangnya, tidak selalu berkesan. Terapi ubat menggunakan ubat anti-radang, imunosupresan, dan apa yang disebut ubat biologi, dan sekiranya berlaku komplikasi, rawatan pembedahan diperlukan.

Halangan usus

Sindrom patologi dicirikan oleh gangguan sebahagian atau keseluruhan pengangkutan kandungan usus melalui saluran pencernaan, dan merupakan keadaan yang sangat berbahaya bagi kehidupan seseorang, yang memerlukan tindakan perubatan segera, kerana terdapat risiko terkena peritonitis. Triad tanda khas dengan penyumbatan usus: sakit perut yang teruk - loya dan muntah - sembelit.

Terdapat banyak penyebab penyumbatan, seperti lekatan, pankreatitis, radang usus buntu, pembengkakan usus, hernia, dan sebagainya. Penjagaan perubatan untuk penyumbatan usus - pembedahan.

Hipersensitiviti usus

Tanpa mengira jantina dan usia seseorang, reaksi alahan atau bukan alahan badan yang tidak normal terhadap makanan tertentu adalah mungkin. Hipersensitiviti usus terhadap produk makanan ditentukan apabila gejala kesakitan ditimbulkan setelah memakan makanan tertentu atau bahan makanan apa pun.

Makanan sensitif yang paling biasa adalah: protein susu lembu, telur, ikan, makanan laut dan kacang-kacangan.

Kebetulan tindak balas silang yang disebut berlaku di dalam usus, iaitu munculnya gejala yang tidak menyenangkan setelah makan, yang berbeza dengan yang selepasnya hipersensitiviti dikesan. Doktor membezakan antara dua bentuk penyakit ini:

  • tindak balas gastrointestinal anaphylactic;
  • gastroenteritis eosinofilik.

Gejala pertama adalah mual, muntah, sakit perut bawah dan cirit-birit. Biasanya, reaksi keradangan disertai dengan ruam kulit dan sesak nafas. Dengan gastroenteritis eosinofilik, kekurangan selera makan dan anemia ditambahkan pada tanda ciri. Sangat sukar untuk mendiagnosis hipersensitiviti usus terhadap makanan, kerana gejalanya dapat terjadi dengan keradangan saluran gastrointestinal, penyakit kulit dan gangguan sistem pernafasan. Tanda-tanda gejala penyakit usus serupa dengan asma, rinitis alergi dan penyakit lain dari penghidap alergi. Rawatan terapeutik terutamanya merangkumi penghapusan alergen dari diet dan penggunaan ubat-ubatan anti-alergi.

Keracunan makanan

Keracunan makanan yang disebabkan oleh memakan makanan yang mengandungi bakteria patogen atau racunnya adalah patologi yang sangat biasa di kalangan gangguan gastrousus. Keracunan makanan sering terjadi pada cuaca panas, apabila cirit-birit, kelemahan, muntah dan mual, sakit perut spasmodik dan demam adalah keluhan yang biasa..

Harus diingat bahawa gejala pertama keracunan makanan mungkin muncul beberapa jam atau bahkan beberapa hari setelah makan..

Semasa merawat keracunan makanan, penjagaan harus diambil untuk memastikan penghidratan yang betul dan penghantaran elektrolit ke badan. Selain itu, anda harus memperhatikan diet dan sekiranya berlaku keracunan, enggan makan makanan kecuali air selama 2-3 hari. Selanjutnya, makanan yang mudah dicerna disyorkan:

  • nasi rebus dan bijirin lain;
  • pisang;
  • yogurt semula jadi;
  • daging rebus dalam bahagian kecil.

Di samping itu, penggunaan makanan goreng dan susu dilarang sama sekali. Pencegahan keracunan makanan adalah, pertama sekali, kebersihan tangan dan penggunaan makanan dan air dari sumber yang dipercayai.

Parasit di usus

Antara penyakit parasit usus, yang paling biasa adalah giardiasis, cacing pita babi dan ascariasis. Girdiasis, atau giardiasis, disebabkan oleh lamblia paling sederhana, parasit pada duodenum dan jejunum. Ejen berjangkit memasuki usus melalui makanan, air, dan tangan yang tercemar. Dan walaupun jangkitan dengan giardiasis terutama dijumpai di negara-negara membangun, rakan senegara kita kadang-kadang membawa penyakit ini dari perjalanan jauh. Kebersihan diri dan penggunaan air rebusan akan menjadi pencegahan terapi jangkitan parasit. Gejala giardiasis boleh berlaku dengan cirit-birit, sakit perut atas, keletihan, dan anoreksia.

Cacing pita babi, atau cacing pita babi, adalah sejenis cacing pita yang telur dan larva dapat memasuki tubuh manusia setelah memakan daging babi, daging sapi dan ikan mentah dan tercemar. Teniosis (jangkitan dengan parasit) biasanya tidak simptomatik, dan sakit perut, mual, dan penurunan berat badan jarang terjadi. Ubat-ubatan rakyat untuk merawat teniasis - biji labu, ekstrak rimpang pakis jantan.

Ascariasis adalah pencerobohan usus, agen penyebabnya adalah parasit cacing bulat di usus kecil. Larva dan telur nematode memasuki tubuh manusia bersama dengan sayur-sayuran kotor atau buah-buahan yang tidak dicuci. Di klinik ascariasis, reaksi toksik-alergi mendominasi, iaitu ruam kulit dan pembakaran, gatal-gatal di hidung, batuk kering, demam kelas rendah, kelesuan, rasa mengantuk dan keletihan berterusan. Rawatan ascariasis adalah penggunaan ubat anthelmintik seperti Piperazine® dan Mebendazole®.

Pencegahan penyakit usus

Penyakit usus dapat dicegah dengan profilaksis kuratif, yang diketahui oleh semua orang:

  1. Patuhi prinsip diet yang sihat, hanya makan makanan berkualiti tinggi dengan kandungan komponen mineral dan vitamin yang mencukupi.
  2. Menjalani gaya hidup sihat, mengutamakan aktiviti fizikal biasa, rekreasi aktif di alam semula jadi, dll..
  3. Elakkan situasi tertekan.
  4. Pencegahan sembelit tepat pada masanya.
  5. Perhatikan kebersihan diri dan kebersihan.

Yang tidak penting dalam pencegahan gangguan usus adalah pemeriksaan berkala saluran gastrousus oleh ahli gastroenterologi. Jagalah diri anda dan sentiasa sihat!

Manifestasi pertama penyakit usus pada wanita

Patologi usus pada wanita menampakkan diri dengan cara yang sama seperti pada lelaki. Tetapi ada sebilangan penyakit yang boleh mempengaruhi sistem genitouriner. Penting untuk mengetahui penyakit usus apa dan gejala-gejalanya pada wanita untuk memulakan terapi tepat pada waktunya, untuk mencegah perkembangan komplikasi.

Sebab pembangunan

Tubuh wanita moden tertakluk kepada banyak faktor negatif yang memberi kesan buruk pada saluran pencernaan. Antara faktor ini:

  • Tekanan, ketegangan saraf;
  • Kehadiran tabiat buruk;
  • Kekurangan keseimbangan dalam diet;
  • Pemindahan penyakit berjangkit;
  • Kerja atau gaya hidup yang tidak aktif;
  • Terapi antibiotik.

Usus terganggu, yang menyebabkan ketidakselesaan. Beberapa proses patologi diketahui, salah satu manifestasi di antaranya adalah sakit di kawasan usus..

Doktor telah mengetahui apakah ubat yang paling berkesan untuk cacing! Menurut statistik, setiap 5 orang Rusia mempunyai cacing. Baca lebih kurang resipi yang akan membantu membersihkan badan cacing hanya dalam 7 hari.

  • Enteritis;
  • Kolitis ulseratif;
  • Sindrom usus yang merengsa;
  • Kehadiran parasit (helminthiasis, dll.);
  • Sindrom usus yang merengsa;
  • Anthony;
  • Penyumbatan usus;
  • Penyumbatan usus akut;
  • Pankreatitis;
  • Dysbiosis;
  • Penyakit Crohn dan lain-lain.

Patologi di atas hanyalah sebahagian daripada banyak penyakit yang berkaitan dengan usus. Oleh itu, disarankan untuk menjalani pemeriksaan lengkap untuk menentukan punca ketidakselesaan dengan tepat. Anda tidak boleh melakukan diagnosis diri, kerana diagnosis yang salah, pelantikan terapi harus dibuat oleh pakar.

Jenis dan penyetempatan kesakitan

Sensasi menyakitkan berbeza antara mereka bukan hanya dalam sebab, penyetempatan, tetapi juga tahap manifestasi. Faktor-faktor ini harus dipertimbangkan.

  • Ketidakselesaan di kawasan pusar bercakap tentang perkembangan proses keradangan di usus kecil;
  • Dengan rasa sakit di sebelah kanan, di bahagian bawah peritoneum, terdapat anggapan apendisitis;
  • Sensasi yang tidak menyenangkan di bahagian bawah, di sebelah kiri, bercakap mengenai sigmoiditis, (proses keradangan di usus besar);
  • Enterocolitis menampakkan dirinya dalam memotong seluruh peritoneum.
  • Tajam;
  • Sakit;
  • Jahitan;
  • Kekejangan;
  • Sakit tumpul.

Kesakitan dibahagikan lagi dengan tempoh. Ia boleh menjadi jangka pendek, tetapi akut, berpanjangan, atau berlaku selepas makan.

Gejala patologi

Gejala beberapa penyakit serupa antara satu sama lain, yang sangat merumitkan diagnosis penyakit. Oleh itu, adalah perlu untuk mengetahui tanda-tanda patologi yang paling berbahaya bagi tubuh. Terdapat sebilangan gejala yang mencirikan banyak penyakit gastrousus:

  • Perut kembung;
  • Selera makan berkurangan;
  • Perubahan cirit-birit dan pergerakan usus yang sukar;
  • Sensasi menyakitkan dari pelbagai penyetempatan;
  • Peningkatan keletihan;
  • Kemunculan masalah dengan kulit;
  • Rasa atau bau yang tidak menyenangkan di mulut.

Sebagai contoh, penyakit rektum dicirikan oleh dorongan palsu untuk membuang air besar, bengkak, sensasi menyakitkan yang tersebar di seluruh rongga perut. Pada wanita, tahap hormon boleh meningkat, sementara itu tidak bergantung pada kitaran hari kritikal.

Untuk enteritis, loya, serangan muntah, penurunan berat badan, dan kekurangan keinginan untuk makan diperhatikan. Kotoran mempunyai konsistensi cair, tetapi tidak mungkin mencuci tinja pada kali pertama. Serangan tindak balas alahan makanan yang kurang kerap.

Penyakit Whipple adalah patologi berjangkit. Ia disertai dengan: sakit kepala, gangguan pendengaran, gangguan tidur, gemetar di tangan. Lebih jarang, pesakit dengan penyakit ini mempercepat irama otot jantung, ada keinginan untuk makan dan minum berterusan, dan demensia berkembang lebih jauh. Simptom yang terakhir lebih sering dihadapi oleh wanita berusia lebih dari 60 tahun..

Kawasan kecil usus boleh terkena barah sekiranya gejala muncul dalam bentuk: meremas kawasan pusar, mual, muntah. Berat menurun dengan cepat, penglihatan dan kualiti kulit merosot. Patologi barah dapat dikesan pada peringkat awal, tetapi manifestasi utamanya mungkin tidak dianggap sebagai alasan untuk berjumpa doktor..

Penyakit Crohn dimanifestasikan oleh rasa sakit di kawasan pusar, kerap gemuruh, cirit-birit. Pada kolitis kronik, yang sering terjadi pada orang yang menderita disentri, tanda-tanda keracunan muncul. Selain itu, darah dapat dilihat pada tinja, insomnia muncul, akibatnya, kerengsaan terjadi..

Dengan kolitis ulseratif yang tidak spesifik, kelemahan dan cirit-birit muncul. Dalam beberapa kes, darah merah berasal dari bahagian lurus usus. Penyakit seperti ini belum dipelajari sepenuhnya, jadi anda harus memperhatikan tanda-tandanya dengan teliti, dipercayai bahawa patologi seperti itu dapat dihilangkan jika didiagnosis tepat pada waktunya.

Dengan perkembangan barah, ketika usus besar terjejas, sembelit meningkat, keletihan terjadi, dan suhu badan dapat meningkat beberapa derajat. Kurang kerap, serangan cirit-birit berlaku, kadang-kadang aliran darah dapat dilihat di dalam tinja, selalunya dalam jumlah kecil.

Terdapat banyak penyakit yang mempunyai simptom yang serupa, misalnya, buasir dapat dibandingkan dengan tumor barah di rektum, tetapi pada tahap awal aman untuk kesihatan manusia. Walaupun begitu, ketika gejala penyakit pertama muncul, dapatkan bantuan doktor.

Diagnosis penyakit

Tanpa berjumpa doktor untuk membuat diagnosis, tidak mustahil untuk menetapkan terapi. Oleh itu, jika terdapat tanda-tanda perkembangan patologi, anda harus menghubungi ahli gastroenterologi yang akan melakukan pemeriksaan, mengumpul anamnesis, berdebar-debar, dan kemudian dapat memberi arahan untuk menjalani pemeriksaan menyeluruh. Pemeriksaan komprehensif dianggap sebagai kajian terhadap tubuh wanita menggunakan kaedah makmal atau perkakasan..

Seorang wanita perlu menjalani ujian darah (umum, biokimia), air kencing, smear faraj, jika perlu, analisis diambil dari mukosa usus. Bagi wanita yang berumur di bawah 40 tahun, anda juga harus diperiksa oleh pakar sakit puan untuk pemeriksaan kehamilan, kerana anda harus mengambil ubat yang tidak sesuai dengan kehamilan. Dengan bantuan kolonoskopi, sigmoidoskopi, ultrasound, penggunaan CT atau MRI, adalah mungkin untuk membuat diagnosis yang paling tepat. Oleh itu, adalah mungkin untuk menetapkan terapi yang kompeten, dengan bantuan yang mana pesakit akan dapat menjalani kehidupan penuh..

Aktiviti terapi

Rawatan penyakit usus bagi separuh wanita manusia tidak jauh berbeza daripada jika seorang lelaki dirawat. Terapi bergantung pada tahap manifestasi gejala, kehadiran faktor yang merumitkan atau keadaan pesakit.

Anda perlu mengambil ubat anti-radang. Sekiranya virus masuk ke dalam badan, ubat antibakteria harus diambil. Sensasi menyakitkan harus dibiarkan reda dengan bantuan ubat anestetik atau antispasmodik. Serangan keracunan dirawat dengan Rehydron untuk menjaga keseimbangan air. Cirit-birit atau sembelit memerlukan ubat pencahar, penguat najis. Halangan dihilangkan dengan beberapa cara. Contohnya, menggunakan kaedah pembedahan (dengan penyumbatan teruk yang tidak dapat dihentikan dengan ubat). Anda boleh mengambil ubat khusus yang menipiskan najis dengan lembut.

Sekiranya dysbiosis, disyorkan untuk mengambil probiotik, prebiotik. Ini akan membolehkan usus pulih sekiranya keseimbangan bakteria bermanfaat dalam badan terganggu..

Makanan diet

Diet dalam rawatan penyakit usus adalah perkara penting, tanpanya anda tidak boleh mengharapkan hasil yang positif. Oleh kerana penyakit sering menyebabkan radang usus, disarankan agar anda menghilangkan makanan yang dapat merengsakan usus dari makanan anda. Produk ini adalah:

  • Masam, masin, manis, pedas;
  • Goreng, acar, salai;
  • Berlemak;
  • Produk roti yang diperbuat daripada adunan mentega;
  • Kopi, minuman berkarbonat, alkohol;
  • Makanan segera kering beku;
  • Makanan segera.
  • Hidangan tidak beragi;
  • Sup berdasarkan sup sayur-sayuran;
  • Daging atau ikan rendah lemak;
  • Sayuran buah-buahan;
  • Bubur;
  • Produk tenusu;
  • Potongan masak wap;
  • Teh, kompot, teh herba.

Penting untuk diingat mengenai rejimen minum, rancangan makan. Pilihan terbaik untuk rancangan makan adalah makan makanan pada masa yang sama, sekurang-kurangnya 4 kali sehari. Bahagiannya mestilah kecil, tetapi mencukupi untuk memuaskan rasa lapar. Suhu makanan atau minuman tidak boleh di bawah suhu bilik. Minum air setiap 2-3 jam. Seseorang untuk kehidupan yang sihat perlu minum sekurang-kurangnya 1.5-2 liter air sehari. Tetapi petunjuk ini adalah individu, bergantung pada usia, berat badan, status kesihatan seseorang.

Makanan mesti segar. Ini akan mengelakkan gangguan usus dan jangkitan. Bahaya utama ditimbulkan oleh produk dengan jangka hayat yang sudah habis masa berlakunya, produk di negara asing yang belum pernah dicuba seseorang, dll..

Komplikasi

Komplikasi pada tubuh wanita boleh membawa maut, jadi anda harus memperhatikan perubahan dalam kesihatan anda. Patologi tertentu, seperti ulser usus, kadang-kadang boleh berkembang menjadi barah. Patologi onkologi memerlukan masa yang lama untuk sembuh, tetapi tidak ada jaminan pemulihan 100%. Di samping itu, beberapa penyakit berkait rapat dengan organ pembiakan, dan penyakit usus dapat mencegah mengandung anak dan seterusnya menyebabkan perkembangan kemandulan..

Selain rasa tidak selesa, penyakit tertentu boleh menyebabkan keracunan. Fenomena ini berlaku tanpa adanya terapi, contohnya radang usus buntu. Apabila proses pecah, zarah-zarah yang berada di dalamnya memasuki peritoneum bersama dengan nanah.

Dengan penyakit usus, fungsi penyerapan nutrien dari makanan menderita.

Kerana fakta bahawa cirit-birit adalah gejala patologi tertentu, risiko dehidrasi meningkat. Sekiranya seorang wanita mengalami sakit usus, jangan tunggu sehingga rasa sakit bertambah atau komplikasi bermula, kerana proses berjalan menjadi tidak dapat dipulihkan.

Langkah pencegahan

Pencegahan penyakit usus dianggap mematuhi diet yang betul. Makan "makanan kering" atau dalam perjalanan tidak membuang kesihatan kepada keadaan yang baik. Tidak dianjurkan untuk mengabaikan rasa sakit di kawasan peritoneal, kerana walaupun ketidakselesaan ringan dapat memberitahu terlebih dahulu bahawa ada risiko mengembangkan patologi serius. Jangan lalai berjumpa doktor, kerana tanpa pertolongannya hampir mustahil untuk menyingkirkan penyakit usus yang teruk.

Anda perlu bersukan atau berjalan-jalan sebelum tidur, gimnastik ringan akan membantu mewujudkan peristaltik dan mengelakkan sembelit. Cukup untuk melakukan selekoh sampingan setiap hari, berjongkok dan berpusing. Kemudian masalah usus mungkin reda dan tidak lagi muncul sehingga orang itu kembali ke gaya hidup sebelumnya..

Penting untuk diingat bahawa pemeriksaan organ pencernaan secara berkala membantu mengesan penyakit, walaupun tahapnya lebih awal, untuk mencegah perkembangan mereka atau keadaan yang lebih buruk..

Anda tidak boleh menyalahgunakan penggunaan julap atau sering menggunakan enema supaya sindrom usus malas tidak berlaku, apabila, tanpa mengambil ubat atau menggunakan enema, seseorang tidak dapat membuang air besar.

Penyakit saluran gastrointestinal menjadi perhatian serius. Banyak penyakit tidur dalam masa yang lama di dalam tubuh manusia, tetapi dengan munculnya pengaruh pelbagai faktor, keadaan seseorang bertambah buruk dan menjadi ketara. Adalah berbahaya untuk mengubati diri sendiri, kerana usus yang berpenyakit, gejala-gejala yang mulai muncul secara aktif, mungkin menderita.

Gejala Penyakit Usus pada Wanita

Apa-apa keadaan yang menyebabkan usus berfungsi kurang berkesan disebut gangguan. Kajian menunjukkan bahawa penyakit usus pada wanita menyebabkan masalah dalam bidang ginekologi, dari ketidakteraturan haid hingga kemandulan..

Hormon wanita mempengaruhi fungsi usus. Banyak wanita melaporkan perubahan pergerakan usus semasa haid, kehamilan, dan selepas histerektomi.

Beberapa wanita melaporkan cirit-birit atau sembelit pada separuh kedua kitaran haid mereka (fasa luteal).

Tempoh haid boleh terganggu kerana penyakit, ubat-ubatan dan / atau kekurangan zat makanan.

Wanita dengan penyakit radang usus mempunyai risiko displasia serviks yang lebih tinggi.

Kehamilan biasanya normal bagi kebanyakan wanita dengan masalah usus, walaupun pesakit dengan penyakit Crohn cenderung mempunyai berat badan bayi yang lebih rendah daripada wanita yang sihat.

Menopaus cenderung berlaku lebih awal pada wanita dengan gejala radang usus; sebab-sebab ini tetap tidak jelas.

Gejala utama kebanyakan penyakit usus - sakit, kekejangan di perut bawah menyerupai gejala penyakit ginekologi. Juga, bintik semasa buang air besar boleh disalah anggap sebagai pendarahan haid atau rahim. Oleh itu, adalah perlu untuk memperhatikan gejala lain yang menyertai penyakit usus ini..

Gejala Penyakit Usus Biasa

Sindrom Usus Kerengsaan (IBS)

Ia adalah keadaan kronik yang berkaitan dengan usus besar. Ia dicirikan oleh kekejangan yang berterusan, sakit perut, dan gabungan cirit-birit dan sembelit. Makanan pada pesakit IBS bergerak terlalu cepat atau terlalu perlahan melalui usus.

Najis boleh mengandungi lendir, berair, atau kelihatan seperti butiran. Wanita dengan keadaan ini mengadu gas, kembung, pedih ulu hati, dan senak..

Sembelit

Sembelit berlaku pada wanita dua kali lebih kerap daripada lelaki. Sembelit didefinisikan sebagai tidak mempunyai pergerakan usus kurang dari 3 kali seminggu. Tetapi bertentangan dengan kepercayaan popular, melakukan buang air besar setiap hari tidak perlu untuk kesihatan yang baik..

Sebab-sebab sembelit tidak diketahui, tetapi secara umum, doktor mengaitkannya dengan gaya hidup yang tidak sihat:

  • pemakanan yang tidak betul,
  • kurang bersenam,
  • mengambil ubat tertentu,
  • penyalahgunaan julap dan tidak memperhatikan keinginan untuk membuang air besar.

Cirit-birit

Cirit-birit biasanya ditakrifkan sebagai najis longgar lebih dari 3 kali sehari. Ini adalah masalah yang sangat biasa. Cirit-birit akut dicirikan oleh permulaan yang cepat dan jangka masa pendek, biasanya berlangsung satu hingga dua hari dan sembuh sendiri tanpa rawatan.

Cirit-birit kronik (jangka panjang) didiagnosis sebagai cirit-birit yang berlangsung lebih dari 3 minggu. Ini adalah masalah yang lebih serius kerana boleh menyebabkan dehidrasi, yang berbahaya. Penyebab cirit-birit yang paling biasa adalah jangkitan virus, bakteria dan parasit.

Penyakit radang usus

Penyakit radang usus adalah sekumpulan penyakit yang disebabkan oleh proses keradangan di usus. Ini boleh menyebabkan cirit-birit, sembelit, penurunan berat badan, kekejangan perut dan sakit, dan kadang-kadang pendarahan usus. Jenis utama IBD adalah kolitis ulseratif dan penyakit Crohn.

Kolitis ulseratif

Kolitis ulseratif adalah bentuk penyakit usus radang yang serius. Ia menampakkan diri lebih jarang pada wanita berbanding lelaki. Gejala ciri adalah cirit-birit dengan darah atau nanah. Kolitis ulseratif menyebabkan keradangan dan pembengkakan usus.

Gejalanya lebih teruk dan lebih baik; serangan itu boleh berlangsung selama beberapa minggu atau beberapa bulan. Kejadian ini boleh disertai dengan demam, kurang selera makan, keletihan, sawan, mual dan muntah..

Ubat anti-radang dan perubahan diet ditetapkan untuk rawatan. Sekiranya simptom berlanjutan, doktor akan mempertimbangkan pembedahan membuang sebahagian usus besar..

Penyakit Crohn

Penyakit Crohn adalah penyakit usus yang agak biasa bagi lelaki dan wanita, biasanya di bawah usia 40 tahun. Penyakit Crohn adalah penyebab biasa sakit perut bawah. Tidak seperti kolitis ulseratif, keadaan ini boleh menyebabkan keradangan di mana saja di saluran gastrointestinal, dari dubur hingga mulut..

Bergantung pada keparahannya, rawatan bermula dari ubat antidiarrheal hingga kolostomi pembedahan. Doktor juga akan menetapkan ubat-ubatan anti-radang dan perubahan diet..

Diverticulosis usus

Diverticulosis mempengaruhi lapisan usus besar dan dipicu oleh jangkitan atau diverticulum pecah (kantung kecil yang terbentuk di saluran pencernaan, biasanya di usus besar).

Gejala termasuk sakit perut yang teruk, biasanya di kiri bawah atau tepat di atas pubis. Kemungkinan demam, sembelit atau cirit-birit, loya dan mungkin darah di dalam najis, hilang selera makan, dan muntah.

Penyakit seliak

Penyakit seliak biasanya merupakan gangguan keturunan. Anda mungkin mempunyai kecenderungan terhadap penyakit, tetapi ia tidak akan terserlah sehingga ada yang memprovokasi - tekanan, kelahiran anak, jangkitan, atau kecederaan fizikal.

Pada seseorang yang menderita penyakit seliak, gluten bertindak sebagai racun kerana usus tidak dapat memetabolismekannya dengan betul. Gejala termasuk malaise umum, kembung, cirit-birit, dan penurunan berat badan.

Rawatan berdasarkan diet bebas gluten, yang bermaksud menghindari makanan yang mengandungi gandum, barli atau rai, termasuk pasta, roti, dan bijirin. Kadang-kadang, steroid sistemik ditetapkan. Walaupun penyakit seliak dianggap sebagai penyakit yang jarang berlaku, baru-baru ini ia semakin didiagnosis.

Polip usus

Polip biasanya mempengaruhi lapisan usus besar. Kehadiran mereka dapat ditunjukkan dengan adanya darah di dalam tinja. Tetapi lebih kerap mereka dijumpai semasa pemeriksaan visual oleh proctologist atau ketika menderma tinja untuk darah ghaib.

Sekiranya dijumpai, mereka harus dinilai untuk risiko kanser. Sebilangan besar polip boleh dikeluarkan dengan kolonoskopi. Walau bagaimanapun, kemudian, kerana polip cenderung berulang, pemeriksaan tahunan diperlukan..

Intoxic adalah agen anthelmintik yang dapat menghilangkan parasit dengan selamat dari badan.
Intoksik lebih baik daripada antibiotik kerana:
1. Dalam masa yang singkat membunuh parasit dan mengeluarkannya dengan lembut dari badan.
2. Tidak menyebabkan kesan sampingan, memulihkan organ dan melindungi tubuh dengan pasti.
3. Mempunyai sejumlah cadangan perubatan sebagai ubat yang selamat.
4. Mempunyai komposisi semula jadi sepenuhnya.

Kanser usus

Hampir semua simptom barah kolon mula lambat dan serupa pada mulanya dengan gejala poliposis usus besar. Sekiranya sakit perut dan kekejangan disertai dengan pendarahan rektum dan perubahan berterusan dalam tabiat usus, berbincanglah dengan doktor anda.