Myoma rahim

Karsinoma

Myoma rahim adalah penyakit kronik badan rahim, yang ditunjukkan oleh pertumbuhan satu atau lebih nod seperti tumor di lapisan ototnya. Akibatnya, ukuran rahim meningkat, bentuknya cacat. Ini membawa kepada gejala yang tidak menyenangkan - pendarahan patologi, kencing kerap, sakit di bahagian bawah abdomen dan kawasan pelvis, gangguan pembiakan. Tetapi ini tidak selalu berlaku - tanda-tanda fibroid rahim pada wanita bergantung pada bilangan urat simpul, dan juga ukurannya. Dalam lebih daripada separuh kes, nod myomatous berukuran kecil, dan tidak menampakkan diri dengan cara apa pun.

Penyakit ini sangat biasa. Menurut statistik, pada usia 45 tahun, sehingga 70-80% wanita menderita myoma.

Taktik rawatan bergantung pada tahap tumor, kelajuan pertumbuhannya, dan usia pesakit. Termasuk kaedah konservatif dan pembedahan. Kursus asimtomatik hanya memerlukan pemerhatian berkala oleh pakar sakit puan.

Punca penyakit

Myoma adalah penyakit yang bergantung kepada hormon. Ini bermaksud bahawa node tumbuh sebagai tindak balas terhadap kesan hormon seks wanita, khususnya progesteron dan estrogen. Oleh itu, ia berlaku pada wanita hanya pada usia pembiakan. Walau bagaimanapun, ia paling sering berkembang pada masa pembiakan dan pramenopause yang lewat. Nod bersaiz kecil dan sederhana dengan permulaan menopaus cenderung merosot, atau, seperti yang dikatakan orang, larut. Pada wanita, setelah bermulanya menopaus, myoma mungkin muncul sebagai tindak balas terhadap pengambilan ubat yang mengandungi estrogen.

Tidak ada data saintifik yang dapat mengesahkan bahawa penyebab perkembangan fibroid adalah gangguan hormon. Pada banyak pesakit, nod muncul dengan latar belakang tahap hormon normal. Ini bermaksud bahawa penyakit yang bergantung pada hormon ini tidak bergantung kepada hormon..

Beberapa ketergantungan keturunan telah terungkap, namun, juga mustahil untuk membicarakan pengaruh langsung faktor keturunan penyakit ini..

Terdapat faktor risiko:

  • menarche kemudian;
  • sebilangan besar pengguguran;
  • aliran haid yang banyak;
  • penyakit keradangan di kawasan kemaluan;
  • sista ovari;
  • kontraseptif buta huruf jangka panjang;
  • disfungsi hepatik;
  • ketiadaan kelahiran anak dan menyusui pada usia 30 tahun;
  • berat badan berlebihan;
  • gangguan metabolisme karbohidrat;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • tekanan.

Walau bagaimanapun, hari ini mustahil untuk menentukan penyebab fibroid dan kemungkinan perkembangannya pada wanita tertentu..

Pengelasan pembentukan myomatous

Tubuh rahim terdiri daripada lapisan otot dan membran mukus yang melapisi bahagian dalamnya.

Pembentukan myomatous dilokalisasi dalam tisu penghubung otot. Fokus pertumbuhan mereka adalah satu sel yang cacat, yang mengalami perubahan tertentu, dan mula membelah pada kadar yang lebih cepat daripada yang berdekatan.

Hasilnya adalah simpul myomatous - pengumpulan serat otot licin yang saling berkaitan. Rata-rata, dimensinya berkisar antara beberapa milimeter hingga beberapa sentimeter. Walau bagaimanapun, kadangkala terdapat neoplasma yang sangat besar. Sebilangannya mencapai beberapa kilogram.

Sel-sel myomatous secara praktikal tidak merosot menjadi sel-sel malignan. Ini berlaku dalam kurang dari 1% kes..

Perhatian! Bahkan pertumbuhan fibroid yang pesat bukanlah tanda keganasannya.

Fibroid rahim boleh terletak di lapisan yang berlainan. Atas dasar ini, nod dibahagikan kepada jenis berikut:

  • Submucous atau submucous - tumbuh ke rongga rahim. Ia boleh menonjol ke dalam sepenuhnya, separuh atau kurang.
  • Intramural atau intermuskular - terletak di dalam dinding organ.
  • Suberous atau subperitoneal - menonjol dari luar (ke dalam peritoneum).

Di antara jenis ini, terdapat fibroid yang tumbuh di pedikel.

Gejala fibroid rahim

Walaupun penyakit ini mempunyai kelaziman yang tinggi, namun sekitar 35-40% pesakit mengalami gejala yang teruk - selebihnya ia tidak simptomatik.

  • Menstruasi berat dan berpanjangan.
  • Pembekuan dalam darah haid.
  • Rasa tekanan di kawasan pundi kencing.
  • Kerap membuang air kecil.
  • Sakit perut bawah.
  • Pembesaran perut.
  • Sakit semasa hubungan seks.

Komplikasi berlaku dengan neoplasma besar.

Yang biasa adalah perkembangan anemia yang disebabkan oleh pendarahan haid yang berat dan berpanjangan..

Gangguan pembiakan - biasanya berlaku di laman web intramural. Dalam kes ini, kesukaran timbul dengan bermulanya kehamilan, kerana urat simpul menghalang penetapan ovum pada mukosa rahim. Ia juga boleh menyebabkan keguguran..

Komplikasi yang jarang berlaku adalah disfungsi organ berdekatan: pundi kencing dan rektum.

Diagnostik

Doktor mungkin mengesyaki fibroid rahim, berdasarkan keluhan pesakit, dan setelah pemeriksaan ginekologi, sekiranya terdapat peningkatan ukuran organ.

Sebelumnya, tahap perkembangan penyakit ini berkorelasi dengan minggu kehamilan, berdasarkan berapa banyak rahim pesakit diperbesar. Ini berlaku sejak hari-hari ketika tidak ada diagnostik ultrasound. Sekarang definisi jenis "fibroid yang sesuai dengan kehamilan 8-9 minggu" berfungsi sebagai penanda ukuran fibroid, tetapi bukan kriteria diagnostik.

Adalah mungkin untuk mendiagnosis penyakit ini hanya dengan hasil pemeriksaan ultrasound. Pengimejan ultrabunyi membolehkan anda menentukan ukuran nod, lokasi dan jenisnya dengan tepat. Adalah perlu bahawa, ketika membuat keputusan, doktor ultrasound membuat bukan sahaja penerangan tentang nod, tetapi juga gambar skema rahim dengan lokasinya dan menunjukkan ukuran masing-masing.

Ini penting bagi doktor yang hadir semasa merancang rawatan selanjutnya. Sebagai contoh, untuk memahami dengan tepat bagaimana neoplasma perlu dikeluarkan. Atau adakah mungkin pesakit hamil dengan susunan simpul seperti itu.

Oleh kerana ultrasound tidak selalu dapat mengatasi formasi yang terlalu besar dan rahim yang sangat membesar, dalam beberapa kes, selain ultrasound, MRI diresepkan.

Histeroskopi adalah salah satu alat diagnostik tambahan. Ini adalah pemeriksaan endoskopi, apabila probe dengan kamera dimasukkan ke dalam rongga rahim dan diperiksa dari dalam. Kaedah ini tidak kerap diperlukan.

Rawatan fibroid rahim

Embolisasi arteri rahim (UAE)

Ini adalah kaedah yang minimum invasif dan cukup selamat, yang terdiri daripada menyekat aliran darah ke nod myomatous. Akibatnya, mereka tidak mendapat makanan dan kemunduran dalam beberapa jam..

Dalam kes ini, pemotongan tidak dilakukan. Bahan yang mengandungi emboli disuntik ke dalam arteri femoral dengan bantuan tiub - bola kecil yang, seperti palam, menyekat aliran darah.

Ini adalah kaedah pemeliharaan organ sepenuhnya. Kadar komplikasi serius semasa menggunakannya adalah sekitar 1%.

Terdapat reaksi sampingan yang ketara. Ini adalah sensasi yang menyakitkan di perut bawah selama beberapa jam, yang memerlukan kelegaan dengan ubat anestetik. Selama beberapa hari, mungkin terdapat loya, muntah, demam, gangguan kencing.

Kaedah ini ditunjukkan untuk wanita usia reproduktif dengan fibroid simtomatik.

Kaedah pembedahan

Sebilangan besar operasi pembedahan dalam bidang ginekologi jatuh pada fibroid rahim. Pembuangan urat simpul pada rahim dan rahim itu sendiri, jika jenis rawatan lain tidak berkesan.

Myomektomi

Penyingkiran nod myomatous dengan pemeliharaan organ.

Kaedah operasi biasanya bergantung pada jenis nod:

  1. Histeroskopik. Dalam kes ini, sayatan tidak dibuat. Pembuangan dilakukan dengan resektoskop, yang dimasukkan melalui vagina. Jenis operasi ini hanya boleh dilakukan dengan lokasi simpul yang simpul..
  2. Laparoskopi. Operasi dilakukan menggunakan laparoskop melalui beberapa tusukan di rongga perut.
  3. Perut. Sayatan dibuat di perut dan rahim. Jenis operasi ini digunakan untuk pelbagai myoma. Walaupun ini adalah prosedur yang paling invasif dengan jangka masa pemulihan yang panjang, ia juga termasuk dalam operasi pemeliharaan organ..

Yang paling berguna adalah penyingkiran formasi myomatous makroskopik bersaiz sederhana (berdiameter 2 hingga 5 cm), sehingga saiznya bertambah besar. Ini merumitkan rawatan mereka, dan boleh menyebabkan histerektomi memerlukan..

Histerektomi (penyingkiran lengkap rahim)

Langkah melampau yang hanya boleh diambil sekiranya terdapat gejala yang teruk dan saiz organ yang sangat besar, serta jika kaedah lain tidak berfungsi.

Operasi juga dilakukan kaedah laparoskopi, histeroskopi atau perut.

Biasanya digunakan untuk wanita berusia lebih dari 40 tahun yang sudah mempunyai anak.

Semua jenis intervensi pembedahan dilakukan di bawah anestesia am atau epidural..

Terapi ubat

Kontraseptif. Boleh mengurangkan pendarahan besar dan menstabilkan pertumbuhan nodul sementara.

Dadah yang menyebabkan menopaus sementara. Dalam proses permohonan (biasanya 6 bulan), simpul menurun, tetapi setelah pembatalan, mereka cepat tumbuh kembali ke ukuran sebelumnya, dan kadang-kadang menjadi ukuran besar. Regresi lengkap fibroid hanya mungkin dengan ukurannya yang sangat kecil.

Peranti intrauterine Mirena. Terima kasih kepada kesan pada endometrium, ia menghilangkan simptom - pendarahan haid yang berat.

Ubat yang disenaraikan adalah simtomatik dan tidak mempunyai kesan terapeutik yang berterusan..

Cryotherapy (nod pembekuan).

FUS-ablasi (penyejatan jauh oleh sinar ultrasonik yang diarahkan sempit).

Ini adalah kaedah baru dengan sedikit bukti. Oleh itu, ia tidak digunakan secara meluas.

Perhatian! Makanan tambahan, termasuk indole, lintah, refleksologi, ubat herba - tidak merawat fibroid rahim.

Pendekatan moden untuk rawatan

Kaedah mana yang akan digunakan oleh doktor bergantung kepada banyak faktor..

Konsep moden rawatan fibroid rahim:

  • Fibroid rahim memerlukan rawatan hanya jika ditunjukkan.
  • Terapi tidak boleh lebih parah daripada penyakit itu sendiri.
  • Pendekatan untuk rawatan harus memelihara organ sebanyak mungkin.
  • Rawatan harus memberikan kesan yang paling tahan lama.
  • Fokus untuk mengekalkan fungsi pembiakan walaupun wanita itu tidak merancang kehamilan sekarang.

Gejala dan rawatan fibroid saling berkaitan. Semasa memilih terapi, anda perlu menjawab soalan berikut:

  • Adakah myoma mengganggu kehidupan wanita.
  • Yang mana dan di mana tepatnya nod dijumpai.
  • Adakah mereka berkembang.
  • Adakah wanita merancang kehamilan dan bila.
  • Umur pesakit.

Oleh kerana mioma tidak merosot menjadi barah, dan dalam kira-kira 60% kes, ia tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, atau gejalanya tidak signifikan, maka tidak layak memberi rawatan kepada wanita, dan lebih-lebih lagi dengan campur tangan pembedahan. Saranan beberapa doktor untuk membuang fibroid hanya kerana ia benar-benar tidak dibenarkan, apalagi membuang keseluruhan organ. Kesihatan pesakit mungkin menderita lebih banyak daripada rawatan radikal daripada fibroid kecil.

Dengan kursus tanpa gejala, disarankan untuk menjalani imbasan ultrasound setiap 6-12 bulan dan memerhatikan dinamika.

Walau bagaimanapun, jika nod tumbuh dengan stabil dari pengukuran hingga pengukuran, ini juga merupakan alasan untuk rawatan..

Tetapi jika seorang wanita mengalami pramenopause, dan pertumbuhan fibroid dan simptomnya sederhana, doktor boleh memilih posisi tunggu dan lihat.

Selepas bermulanya menopaus, pengeluaran hormon seks berhenti dan myoma merosot. Dengan tempoh yang berat, dalam kes ini, spiral Mirena dapat diresepkan sebagai rawatan simptomatik..

Sekiranya seorang wanita merancang kehamilan, adalah penting untuk memahami bagaimana urat simpul boleh mengganggu ini - sama ada bentuk rahim mereka berubah bentuk, sama ada mereka mengganggu penyambungan telur yang disenyawakan ke dindingnya, sama ada nod yang tumbuh dengan cepat mengganggu perkembangan janin. Sekiranya faktor-faktor ini dikecualikan, anda boleh hamil dengan fibroid.

Sekiranya neoplasma menyebabkan kemandulan dan keguguran, rawatan diperlukan - embolisasi atau myomectomy. Penting untuk mengambil kira bahawa fibroid adalah penyakit dengan kemungkinan berulang. Oleh itu, disarankan untuk melakukan intervensi sedemikian sekiranya seorang wanita merancang kehamilan dalam waktu terdekat. Sekiranya dia akan menangguhkannya selama beberapa tahun, ada kemungkinan simpul akan tumbuh semula..

Pencegahan

Untuk pencegahan penyakit, penting untuk mengecualikan segala yang membahayakan wanita - tekanan, anemia, kesesakan vena di kawasan pelvis, kontrasepsi buta huruf, keradangan, pengguguran.

Oleh itu, langkah pencegahan adalah seperti berikut:

  • tidur normal;
  • pemakanan yang betul;
  • mengekalkan berat badan yang optimum;
  • aktiviti fizikal;
  • kehidupan seks biasa;
  • rawatan penyakit tepat pada masanya di kawasan genital wanita;
  • mengekalkan kehamilan dan penyusuan sekurang-kurangnya 4-6 bulan.

Juga, untuk pencegahan fibroid, penting untuk merealisasikan fungsi pembiakan pada waktunya. Adalah optimum jika kelahiran pertama berlaku sekitar 22 tahun, dan yang kedua pada usia 25 tahun. Persalinan pertama yang lewat menyebabkan penuaan mosit pramatang (sel otot), yang bermaksud penurunan kemampuan rahim untuk meregangkan dan menguncup, dan kecenderungan untuk membentuk nod.

Fibroid rahim tidak hanya boleh diperbetulkan, tetapi tidak tergolong dalam penyakit berbahaya. Agar terapi fibroid paling berkesan, penting untuk mengenal pasti tepat pada waktunya. Oleh itu, lawatan berkala ke pakar sakit puan juga merupakan langkah pencegahan..

Penyebab fibroid rahim dan pencegahannya

Fibromyoma (leiomyoma) tergolong dalam kumpulan tumor jinak (kod ICD-10 - D25) dengan pertumbuhan perlahan dan tahap keganasan yang rendah (transformasi menjadi tumor malignan). Bagaimana mioma rahim menampakkan dirinya, penyebab berlakunya pelbagai proses fisiologi akan menentukan perumusan taktik rawatan. Masalah utama penyakit ini adalah prevalensi tinggi di kalangan wanita muda usia pembiakan, yang boleh menjadi penghalang kehamilan.

Secara histologi, tumor diwakili oleh sel-sel yang saling terkait dengan pembentukan bundel yang tidak teratur. Bergantung pada asal fibroid, klasifikasi spesiesnya akan dilakukan.

Rahim dibahagikan secara anatomi kepada fundus, badan, isthmus, dan serviks. Urutan lapisan berikut dibezakan:

  • Di luar terdapat kapsul berserat - perimetri;
  • Lapisan otot yang membentuk isipadu dinding yang lebih besar adalah myometrium dengan lapisan peralihan;
  • Di dalam rahim dilapisi dengan membran mukus - endometrium.

Penyetempatan fibroid secara langsung bergantung pada struktur rahim. Sehubungan dengan itu, nod myomatous dapat dilokalisasikan di kawasan ini:

  • bawah;
  • badan;
  • leher;
  • radas fiksasi rahim.

Paling sering dijumpai di bahagian bawah dan badan, lokasi di serviks atau intra-ligamen dianggap bentuk tidak normal (tidak lebih daripada 10% dari semua lokalisasi yang dikenal pasti).

Semasa mempertimbangkan lapisan rahim, terdapat:

  • submukosa atau "fibroid pedunculated" yang terletak di lumen rahim (jika kecil, ia mesti dibezakan dari polip);
  • subserous - dilokalisasi di permukaan, di bawah cangkang luar;
  • intramural - nod yang berkembang di myometrium dengan penglibatan semua lapisan.

Bilangan dan saiz nod myomatous sangat berubah-ubah. Mereka boleh menjadi kecil dan tunggal atau besar dan berganda, menempati seluruh isi organ dengan pembezaan zon yang terganggu. Fibroid yang tumbuh lama diubah, strukturnya berubah dengan penampilan inklusi sista atau berserat.

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini

Node terbentuk dari tisu otot licin, perkembangannya disebabkan oleh tahap hormon wanita (estrogen, progesteron). Fakta ini menerangkan mengapa fibroid rahim terbentuk pada wanita usia reproduktif. Semasa menopaus, kemerosotan ukuran dan gejala adalah mungkin. Sekiranya seorang wanita menerima terapi penggantian hormon semasa menopaus, maka manifestasi klinikal dapat bertahan hingga 60 tahun.

Terdapat juga faktor-faktor berkaitan yang mempengaruhi perkembangan fibroid, seperti - kekurangan zat makanan, kecenderungan keluarga, kesan ginekologi mekanikal, patologi endokrin, gangguan psikosomatik.

Ketidakseimbangan hormon

Estrogen dan progesteron adalah provokator pengembangan nod myomatous. Estrogen adalah istilah kolektif untuk hormon steroid wanita, termasuk - estradiol, estriol, estrone.

Peranan pusat dalam mekanisme terjadinya nod adalah milik estrogen, dengan peningkatan kepekatan yang mana segel myometrium terbentuk. Dia juga dikreditkan dengan kesan tempatan dengan pembentukan perubahan hiperestrogenik..

Telah diperhatikan bahawa semakin tinggi tahap mereka, semakin cepat simpul tumbuh. Fakta ini membenarkan penggunaan ubat hormon sebagai terapi konservatif. Selalunya, ketidakseimbangan hormon ini tetap tidak dapat dilihat oleh seorang wanita. NMC (penyelewengan haid) tidak diperhatikan, masing-masing, tidak ada alasan untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Progesteron mempunyai kesan pengawalan terhadap estrogen sebagai antagonis. Maksudnya, jika tidak mencukupi, dan terdapat terlalu banyak estrogen, maka ia mula memberi kesan toksik pada tubuh..

Selain itu, terhadap latar belakang perubahan hormon, tanda-tanda adenomiosis, endometriosis muncul.

Kecenderungan keluarga

Myoma rahim bukanlah penyakit yang ditentukan secara genetik, tetapi terdapat pergantungan kekerapan berlakunya nod dalam keluarga yang sama. Oleh itu, faktor keturunan mempunyai nilai tertentu dalam masalah kemungkinan pembentukan patologi jinak ini..

Penting! Dengan sejarah keluarga yang membebankan, disarankan untuk menjalani pemeriksaan rutin oleh pakar sakit puan setiap 6 bulan dengan pemantauan hormon. Dalam kes ini, kebolehkesanan meningkat, dan dengan itu semua langkah akan diambil untuk memperbaiki keadaan..

Manipulasi ginekologi

Sebab yang sama pentingnya mengapa fibroid rahim berlaku adalah campur tangan pembedahan ginekologi sebagai rawatan atau diagnosis. Manipulasi sedemikian adalah:

  • Penyampaian buatan dengan pemotongan dinding perut anterior dan badan rahim (bahagian caesar);
  • Pengguguran berulang;
  • Operasi laparoskopi pada rahim;
  • Pemasangan IUD (peranti intrauterin);
  • Penjelasan diagnostik.

Akibatnya, integriti tisu rahim terganggu. Terdapat mekanisme kompensasi pelindung yang bertujuan pemulihan kerana peningkatan pengeluaran elemen tisu penghubung. Myometrium yang rosak adalah asas untuk perkembangan fibroid.

Kehidupan intim

Semasa hubungan seksual pada wanita, normalisasi tahap hormon, khususnya estrogen, diperhatikan. Juga, hubungan seks biasa mengembalikan keseimbangan antara aliran darah ke organ pelvis dan aliran keluarnya. Orgasme yang jarang berlaku boleh mencetuskan kesesakan vena. Inilah sebabnya mengapa kehidupan intim merupakan komponen penting dalam kesihatan wanita..

Terdapat peningkatan kemungkinan pembentukan fibroid pada kanak-kanak perempuan di bawah usia 25 tahun sekiranya tiada hubungan seksual dan pada wanita yang belum melahirkan.

Kebalikan dari hubungan yang jarang berlaku adalah hubungan seksual yang tidak jelas, kehadiran sebilangan besar pasangan seksual. Pada masa yang sama, risiko mendapat jangkitan kelamin meningkat, yang memberi kesan negatif pada organ pembiakan dengan perkembangan proses pelekat, cicatricial..

Oleh itu, penting untuk menjaga keseimbangan untuk mengelakkan pembentukan myomatous, menjalani kehidupan intim yang sihat dan stabil..

Patologi kardiovaskular

Fibroid rahim sering digabungkan dengan hipertensi arteri. Sebabnya adalah perubahan hormon yang, di satu pihak, pada pertumbuhan simpul, di sisi lain, terhadap pelanggaran peraturan tekanan darah.

Berdasarkan kajian klinikal menggunakan monitor tekanan, terdapat hubungan antara fibroid besar dan ciri-ciri tahap tekanan darah harian..

Juga, pertumbuhan nod berkorelasi dengan kekerapan extrasystoles ventrikel dan supraventrikular, aritmia.

Penyakit endokrin

Perubahan metabolik (termasuk diabetes mellitus) mengganggu keseimbangan hormon fisiologi.

Proses semasa jangka panjang adalah provokator disfungsi endometrium. Dalam kes ini, kemungkinan nod myomatous akan muncul meningkat. Hal ini berlaku terutama bagi wanita yang mempunyai penyakit dalam bentuk lanjut atau dengan tanda-tanda perjalanan yang membebankan.

Gaya kuasa

Di dalam badan wanita, metabolisme hormon dilakukan pada tisu adiposa. Oleh itu, jika berat badan meningkat, maka ketidakseimbangan meningkat secara berkadar, dari mana seringkali fibroid rahim muncul pada wanita. Peningkatan kepekatan estrogen berlaku, yang menyebabkan gangguan endometrium. Pound tambahan meningkatkan risiko pembentukan myomatous jinak sebanyak 20%

Penting juga untuk diet seimbang, dengan kadar serat tumbuhan yang sama. Makan makanan dengan kadar karsinogen tinggi yang terbentuk semasa menggoreng boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan rahim. Ahli diet akan dapat menyusun diet individu. Untuk mengekalkan atau mengurangkan berat badan, seorang wanita mesti mematuhi semua arahan dengan tegas..

Patologi bersamaan

Ahli psikologi (khususnya V. Sinelnikov) melihat penyebab fibroid rahim pada wanita dalam masalah psikosomatik.

Selepas kelahiran, anak lelaki akan mempunyai program lelaki yang unik, dan gadis itu akan mempunyai program wanita. Inti pengaturcaraan adalah pemahaman bahawa setiap jantina mempunyai tujuannya sendiri. Bagi wanita, adalah wajar untuk mewujudkan keluarga, berkahwin. Sekiranya peranan ini tidak dipenuhi, maka terdapat kegagalan dengan pembentukan formasi yang bergantung pada hormon.

Gangguan program psikologi untuk kanak-kanak perempuan adalah:

  • Memilih kerjaya yang merugikan keluarga;
  • Pengguguran.

Tetapi, anda tidak boleh terburu-buru - penolakan sepenuhnya terhadap diri sendiri, keinginan anda. Semua mesti seimbang.

Anda tidak boleh menyimpan dendam, tuntutan dalam diri anda terhadap suami anda, anda perlu menyatakannya. Jika tidak, tenaga negatif yang terkumpul akan beredar di dalam badan (mengikut undang-undang esoterik) dan menampakkan dirinya sebagai pembentukan tumor.

Masalah mental yang tersembunyi yang timbul setelah kehilangan seorang anak, penamatan kehamilan, boleh memprovokasi penyakit ini.

Gejala kehadiran fibroid

Pada peringkat awal pembentukan fibroid rahim, tidak ada gejala dan keluhan subjektif yang jelas. Selalunya, doktor dijumpai semasa pemeriksaan ginekologi pencegahan. Untuk simpul, jenis pertumbuhan tertentu adalah ciri, apabila, dengan peningkatan, ia melakukan pemampatan pada organ yang berdekatan. Dari saat tekanan timbul, wanita itu mula melihat sensasi yang tidak biasa. Gejala dibezakan bergantung pada lokasi fibroid:

  • Sekiranya mioma itu mereda, maka ia akan terserlah dalam perubahan berikut. Pendarahan memanjang dari masa ke masa, intensiti meningkat, kemungkinan darah antara haid tidak dikecualikan. Ini disebabkan oleh penipisan endometrium yang berdekatan, kesesakan pada pelvis kecil dan kemerosotan fungsi kontraktil myometrium. Komplikasi pendarahan teruk mungkin adalah perkembangan anemia..
  • Fibroid intraural disertai dengan sensasi menyakitkan yang meningkat semasa haid atau sepanjang kitaran.
  • Suberous adalah formasi "tidak kelihatan" yang paling klinikal. Oleh kerana lokasinya berada di permukaan rahim, mereka tidak muncul dalam jangka masa yang lama. Sekiranya ukuran mereka meningkat, maka akan ada tekanan pada pundi kencing atau rektum. Pada masa yang sama, keluhan yang dibuat oleh wanita tidak khusus untuk masalah rahim - perasaan sesak di pundi kencing, gangguan buang air besar.
  • Terlepas dari lokasi fibroid, mereka mungkin disertai dengan ketidakselesaan semasa hubungan intim, sakit di pelvis kecil dengan merebak ke kawasan lumbar dan pangkal paha.

Kaedah untuk mengesan fibroid

Sebelum memilih pilihan rawatan, doktor menetapkan satu set kaedah penyelidikan instrumental dan diagnostik:

  1. Temu ramah untuk mengkaji anamnesis, menjelaskan faktor risiko.
  2. Pemeriksaan ginekologi untuk mendapatkan data awal mengenai fibroid.
  3. Tujuan manipulasi endoskopi: kolposkopi (pemeriksaan serviks), histeroskopi (penilaian badan rahim). Untuk tujuan penjelasan, serpihan tisu diambil untuk pemeriksaan tambahan morfologi. Ia perlu untuk diagnosis pembezaan dengan tumor ganas..
  4. Pemeriksaan ultrabunyi organ pelvis dengan dopplerografi.
  5. Sekiranya perlu, lantik pengimejan resonans magnetik (MRI) dengan agen kontras intravena.

Berdasarkan hasil yang diperoleh, doktor membuat pilihan antara taktik rawatan konservatif (ubat hormon, pecahan ASD 2) atau operasi (laparoskopi, embolisasi arteri rahim, pelupusan)..

Mengubati diri anda dengan ubat hormon penuh dengan akibat yang berbahaya.

Akibat negatif

Sekiranya simpul terletak di rongga rahim ("fibroid pedikel"), maka risiko kemandulan atau pengguguran kerap meningkat. Sebabnya adalah halangan untuk penetapan normal telur yang disenyawakan ke endometrium. Oleh itu, mereka disyorkan untuk segera dikeluarkan sebelum merancang kehamilan..

Menurut doktor kesuburan Malysheva V.A. mioma intramural sehingga 3 cm tanpa ubah bentuk rongga rahim tidak akan mengganggu penetapan ovum, tetapi memerlukan kawalan individu.

Nodul besar memberi kesan negatif kepada organ lain dari pelvis kecil - pundi kencing, urat pleksus rahim, rektum, dan bahagian bawah ureter. Akibatnya, disfungsi terbentuk.

Komplikasi pendarahan rahim yang ketara - perkembangan anemia kekurangan zat besi.

Sekiranya fibroid terletak di bawah kaki dengan kehadiran kaki, maka risiko kilasan dengan pembentukan perubahan nekrotik tidak dikecualikan. Keadaan serupa dicirikan oleh sindrom kesakitan tajam..

Pengeluaran

Transformasi malignan (keganasan) jarang berlaku. Tetapi mioma jinak yang kecil boleh menyebabkan kesulitan. Oleh itu, pakar sakit puan mengesyorkan agar anda menjalani pemeriksaan berkala untuk mengawal nod ini..

Penyebab fibroid rahim. Tanda, kaedah rawatan

Banyak penyakit organ-organ sistem pembiakan wanita secara langsung berkaitan dengan proses hormon yang berlaku di dalam badan. Patologi timbul kerana ketidakseimbangan hormon seks wanita, dan juga faktor penyebabnya. Pelanggaran seperti itu boleh menjadi, terutamanya, penyebab fibroid dan neoplasma jinak dan ganas lain di rahim. Tanda-tanda penyakit mungkin tidak segera muncul. Semakin banyak ia dimulakan, semakin sukar rawatan dan kemungkinan komplikasi semakin besar..

Myoma rahim dan jenisnya

Fibroid adalah tumor jinak yang terbentuk dari otot dan tisu penghubung rahim. Selalunya ia muncul pada wanita selepas 30-40 tahun. Dalam kebanyakan kes, tidak ada tanda-tanda fibroid rahim yang jelas. Oleh itu, pemeriksaan pencegahan oleh pakar sakit puan memainkan peranan penting. Ultrasound membantu memerhatikan tumor.

Tumor ini bergantung pada hormon, iaitu, di bawah pengaruh hormon seks wanita, pertumbuhannya bermula. Oleh itu, ia mula meningkat semasa kehamilan, ketika nisbah hormon dalam darah berubah tajam, begitu juga pada kegemukan. Tisu adiposa mampu menghasilkan estrogen, seperti ovari. Tahap berlebihan hormon ini menyebabkan perkembangan sel yang tidak normal, munculnya neoplasma patologi.

Fibroid adalah urat simpul di myometrium (serat otot). Pembentukan tumor berlaku dari satu sel atipikal, yang kemudian mula membelah, menyebabkan pertumbuhan neoplasma. Terdapat pelbagai pilihan untuk pertumbuhan tumor di rahim. Bergantung pada arah perkembangan, jenis fibroid berikut dibezakan:

  1. Pengantara. Terbentuk dalam ketebalan myometrium.
  2. Submucous (atau submucous) Ia tumbuh dari otot ke arah lapisan rahim.
  3. Lumayan. Tumbuh ke arah rongga perut.
  4. Intraligamentary - terbentuk di antara ligamen rahim.

Kemunculan fibroid rahim biasanya terjadi di tubuhnya, tetapi dalam kes yang jarang berlaku, juga mungkin terjadi pada serviks. Fibroid yang berkembang di tisu otot dianggap tipikal, dan yang berkembang di leher atau ligamen adalah bentuk penyakit yang tidak biasa.

Neoplasma yang muncul di permukaan dalam atau luar rahim (myoma submucous dan subserous) adalah penebalan pada kaki, yang dicucuk oleh saluran darah. Terdapat simpul tunggal yang, apabila tumbuh, dapat mengisi seluruh rahim, bahkan bergerak ke kawasan peritoneal. Selalunya, fibroid muncul dalam bentuk beberapa nod dengan saiz yang berbeza. Pada masa yang sama, bentuk rahim berubah, berat badannya meningkat.

Video: Mengapa fibroid berlaku. Gejala dan Rawatan

Faktor yang menyumbang kepada pembentukan tumor

Myoma muncul akibat mutasi sel tunggal. Pembahagian dan perkembangan tumor selanjutnya dipengaruhi oleh perubahan latar belakang hormon dalam badan, pelanggaran nisbah estrogen dan progesteron. Semasa menopaus, apabila pengeluaran hormon seks wanita menurun, tumor boleh hilang dengan sendirinya..

Di samping itu, penyebab pembentukan nod di rahim adalah:

  1. Gangguan metabolik, penyakit hati, pankreas, diabetes mellitus.
  2. Kehadiran darah tinggi, terutamanya di bawah usia 35 tahun.
  3. Proses keradangan di rahim dan rongga rahim.
  4. Obesiti, yang disebabkan oleh diet yang tidak betul, aktiviti fizikal yang tidak mencukupi. Risiko terkena tumor seperti ini lebih rendah pada wanita yang dietnya didominasi oleh sayur-sayuran, buah-buahan, herba atau produk haiwan rendah kalori.
  5. Masa kemunculan haid pertama, permulaan aktiviti seksual. Menopaus awal juga memprovokasi pembentukan tumor ini..
  6. Kehadiran kehamilan (jangka masa penuh dan diberhentikan). Kemungkinan fibroid lebih rendah pada wanita yang telah melahirkan sekurang-kurangnya sekali, menyusui lebih dari enam bulan.
  7. Penyebab fibroid rahim boleh menjadi kerosakan pada endometrium semasa pengguguran, pemasangan alat intrauterin. Kecederaan pada selaput lendir juga berlaku semasa kuretase untuk mendiagnosis dan merawat penyakit ginekologi (endometriosis, pembentukan kista, polip).
  8. Kelebihan dan kemurungan saraf yang berterusan dapat menyumbang kepada berlakunya gangguan hormon. Wanita bandar hidup dengan irama yang lebih kuat, jadi mereka lebih kerap mengalami fibroid berbanding wanita luar bandar. Keadaan persekitaran di bandar juga lebih sukar. Kebarangkalian berlakunya mutasi sel meningkat di sini.
  9. Keturunan memainkan peranan yang paling penting.

Amaran: Myoma paling kerap berlaku dengan latar belakang penyakit serius yang lain. Ia boleh tumbuh dengan cepat, yang merumitkan rawatan. Untuk mengelakkan akibat yang serius, ia mesti didiagnosis sedini mungkin, tanpa menangguhkan lawatan ke doktor dan tanpa membuang masa untuk penyembuhan diri.

Gejala dan Tanda

Gejala penyakit yang jelas dapat muncul jika neoplasma sudah cukup besar. Pada tahap awal, ketika tampaknya tidak ada alasan untuk pembentukan fibroid rahim, seorang wanita mungkin tidak menyedari kehadirannya. Mungkin ada sedikit rasa berat di bahagian bawah abdomen, ketidakselesaan semasa melakukan persetubuhan.

Apabila tumor bertambah besar dan simpul baru terbentuk, rasa tidak selesa semakin meningkat. Salah satu gejala masalah yang pertama adalah perubahan sifat haid. Tempoh mereka meningkat hingga 8-10 hari. Terdapat turun naik yang ketara dalam tempoh jeda antara haid. Aliran haid menjadi banyak dan mengandungi darah beku. Spotting mungkin berlaku antara satu tempoh.

Tumor yang semakin meningkat menekan pundi kencing, jadi terdapat keinginan untuk membuang air kecil, menjadi lebih sukar. Tekanan pada usus membawa kepada sembelit dan kembung. Mampatan ujung saraf di organ pelvis menyebabkan rasa sakit yang memancar ke punggung dan kaki.

Terdapat rasa berat yang semakin meningkat, kehadiran sesuatu yang asing di dalam perut. Hubungan seksual menjadi menyakitkan (jika urat simpul terletak di sisi faraj). Perut membesar, seperti semasa kehamilan. Keseleo ligamen meningkat menarik sakit perut.

Akibat kehilangan darah yang banyak, anemia berlaku (kekurangan hemoglobin dalam darah, menyebabkan kelaparan sel oksigen). Wanita itu mengalami tanda-tanda seperti pucat, kelemahan, pening, gangguan irama jantung, sakit kepala.

Myoma, berbeza dengan tumor barah, tumbuh perlahan, jadi peluang untuk mengesannya dengan tanda-tanda pertama jauh lebih besar.

Komplikasi

Tumor yang berkembang menyempitkan saluran darah, yang menyebabkan pelanggaran bekalan darahnya. Hasilnya adalah kematian tisu tumor (nekrosis) atau pembentukan kawasan suppuration. Pada masa yang sama, wanita tersebut mengalami peningkatan kandungan leukosit dalam darah. Suhu badan meningkat.

Komplikasi serius adalah memusingkan kaki simpul dangkal. Dalam kes ini, terdapat juga pelanggaran aliran darah dan pembentukan nekrosis tisu. Patologi ini ditunjukkan oleh rasa sakit spasmodik yang tajam..

Kemerosotan fibroid menjadi tumor malignan (sarkoma) jarang berlaku. Pertumbuhan tumor yang pesat, terutamanya semasa menopaus, ketika muncul sangat jarang sekali, mungkin menunjukkan transformasi malignan. Oleh itu, jika fibroid kecil dikesan, perlu dilakukan ultrasound secara berkala, memantau keadaannya.

Akibat haid yang berat dan pendarahan yang berpanjangan, anemia berlaku - keadaan berbahaya bagi kesihatan, yang menyebabkan gangguan pada semua organ dan sistem badan.

Tumor seperti itu boleh menyebabkan kemandulan atau keguguran, kerana percambahan nod dan perubahan bentuk rahim mengganggu pergerakan normal telur yang disenyawakan dan penyambungannya ke endometrium..

Myoma rahim semasa mengandung

Kehamilan boleh memprovokasi pembentukan tumor ini. Sekiranya seorang wanita memilikinya lebih awal, maka pertumbuhan mereka dalam tempoh ini biasanya berhenti (diameternya mencapai maksimum 5 cm). Wanita itu risau akan loya, kadang-kadang sedikit kenaikan suhu.

Walau bagaimanapun, terdapat risiko komplikasi berikut:

  • melahirkan sebelum 37 minggu, jika fibroid terletak berhampiran plasenta, terutamanya apabila terdapat beberapa nod;
  • penamatan kehamilan secara spontan pada peringkat awal;
  • pelepasan separa plasenta, disertai dengan pendarahan;
  • pembentangan janin yang tidak betul kerana ubah bentuk rahim;
  • penurunan keupayaan rahim untuk berkontraksi secara normal semasa bersalin.

Oleh itu, biasanya apabila terdapat fibroid rahim, seorang wanita menjalani pembedahan caesar. Anda juga boleh membuang nod. Selepas operasi sedemikian, kemandulan tidak terancam. Dia kemudiannya boleh hamil dan melahirkan bayi yang sihat. Semasa mengandung, myoma tidak mempengaruhi perkembangan janin, tidak boleh menyebabkan kematian intrauterinnya.

Video: Gejala fibroid, komplikasi selepas rawatan

Rawatan

Matlamat utama rawatan adalah untuk menghilangkan penyebab penyakit dan kesan berbahaya dari tumor pada tisu rahim di sekitarnya, mengurangkan saiznya, dan menghentikan pertumbuhan. Kedua-dua kaedah perubatan dan pembedahan digunakan.

Dadah diresepkan sesuai dengan penyebab dan manifestasi penyakit ini. Adalah mungkin untuk menggunakan antibiotik (untuk menghilangkan proses keradangan), ubat hormon (untuk mengembalikan keseimbangan hormon, menormalkan kitaran haid). Seorang wanita diberi rawatan dengan persiapan zat besi terhadap anemia, serta vitamin kompleks (terutama A, E, C), yang juga mengandungi zink, yodium, dan tembaga. Mereka membantu mempercepat pertumbuhan semula sel endometrium yang dimusnahkan oleh tumor, meningkatkan pertahanan tubuh. Penghilang rasa sakit dan ubat penenang digunakan mengikut keperluan.

Nota: Ubat hormon dipilih secara individu selepas ujian darah untuk hormon. Pelanggaran rejimen atau dos rawatan boleh menyebabkan kesan yang sebaliknya. Rawatan fibroid yang tidak terkawal dengan herba atau fitopreparasi tidak boleh diterima.

Rawatan pembedahan digunakan dalam kes di mana simpulnya besar, fibroid disertai dengan pendarahan, anemia. Operasi dilakukan jika tumor tumbuh dengan cepat, mengganggu fungsi kencing atau usus, dan juga menyekat serviks.

Akibat dari operasi tersebut adalah kemandulan akibat pembentukan parut dan lekatan pada rahim. Oleh itu, pada usia melahirkan anak, ubat sering digunakan. Pada wanita yang lebih tua, fibroid dikeluarkan jika tumbuh dengan cepat..

Kaedah yang digunakan termasuk myomectomy (penyingkiran nodus tumor, pemeliharaan rahim) dan kaedah embolisasi arteri rahim (pemberhentian bekalan darah ke tumor dengan menyekat pembuluh, setelah itu myoma mengering).

Penyebab fibroid rahim

Tumor jinak yang berlaku di lapisan otot rahim dipanggil myoma. Ini adalah patologi ginekologi yang agak biasa, dan ia dikesan terutamanya pada wanita yang berumur lewat. Pendidikan memberitahukan tentang penampilannya oleh penyelewengan dalam kitaran haid, kesakitan berterusan atau berulang di bahagian bawah perut dan gejala-gejala lain yang tidak menyenangkan. Penggunaan ubat hormon moden membantu menghilangkan masalah tersebut. Dalam beberapa kes, rawatan pembedahan diperlukan.

Pada masa ini, penyebab sebenar fibroid rahim tidak diketahui. Terdapat banyak versi, tetapi tidak ada yang memberikan jawapan lengkap untuk persoalan apa yang berlaku dalam tubuh wanita. Mari cuba memahami semua ragam pendapat dan memahami mengapa nod myomatous terbentuk, dan apa yang harus dilakukan dengan penyakit ini.

Mengapa fibroid muncul: teori, versi, hipotesis moden

Etiologi dan patogenesis patologi ini tidak difahami sepenuhnya. Dalam ginekologi, beberapa teori mengenai kejadian fibroid rahim dipertimbangkan:

Hipestrogenisme

Salah satu teori paling popular yang menjelaskan mengapa terdapat fibroid. Menurut hipotesis ini, untuk satu atau lain sebab, terdapat pengeluaran progesteron yang tidak mencukupi - salah satu hormon seks wanita utama. Dengan latar belakang kekurangan progesteron, kelebihan estrogen secara semula jadi diperhatikan. Bersama-sama, kedua-dua zat ini bertanggungjawab untuk fungsi normal sistem pembiakan wanita, dan juga menentukan kemungkinan mengandung dan melahirkan anak..

Peningkatan tahap estrogen dalam tubuh wanita menyebabkan ketidakseimbangan hormon, yang mempengaruhi pertumbuhan tumor jinak.

Faktor yang membawa kepada hiperestrogenisme:

  • Menarche awal - haid pertama sebelum usia 10-12 tahun (jika ini bukan disebabkan oleh kecenderungan keturunan);
  • Tempoh pembiakan yang panjang - menopaus lewat pada usia 50 tahun ke atas;
  • Penyakit radang pelvis: endometritis, salpingo-oophoritis;
  • Patologi ovari, di mana pengeluaran hormon terganggu: sista, tumor, penyakit radang. Ketahui lebih lanjut mengenai apa itu sista ovari dan betapa bahayanya;
  • Fungsi pembiakan yang tidak direalisasikan: ketiadaan kehamilan dan kelahiran anak;
  • Kelahiran pertama lewat (selepas 30 tahun tanpa kemandulan sebelumnya, keguguran, dan lain-lain);
  • Keengganan untuk menyusui atau tempoh menyusui yang pendek (kurang dari 6 bulan);
  • Pengguguran atau keguguran yang kerap. Risiko terkena fibroid meningkat selepas dua atau lebih pengguguran. Semakin lama tempoh kehamilan, semakin tinggi kemungkinan gangguan hormon;
  • Kehidupan seks yang tidak teratur (faktor kontroversial, kerana belum ada bukti yang jelas);
  • Patologi endokrin (terutamanya obesiti sebagai faktor pengumpulan estrogen, penyakit tiroid);
  • Pengambilan ubat hormon yang tidak rasional dan tidak terkawal, termasuk pemilihan alat kontraseptif yang salah.

Penggunaan ubat yang tidak terkawal untuk mengubah tahap hormon dalam tubuh wanita boleh menyebabkan hiperestrogenisme.

Pengeluaran estrogen yang berlebihan membawa kepada fakta bahawa asas nod myomatous muncul di lapisan otot rahim. Ini mungkin disebabkan oleh pelbagai kitaran hiperplasia myometrial berulang dengan setiap kitaran haid dengan latar belakang hiperestrogenisme. Biasanya, sel-sel otot sepanjang hidup seorang wanita terbentuk dan mati, menggantikan satu sama lain, tetapi suatu hari sistem yang mapan ini dapat gagal. Proses apoptosis semula jadi terganggu, sel-sel aktif berkembang biak dan mudah terdedah kepada pelbagai faktor yang merosakkan:

  • Perubahan keradangan pada rahim - akibat endomiometritis;
  • Iskemia arteri spiral rahim, kerana kekejangan mereka semasa haid;
  • Kecederaan rahim semasa melahirkan anak, semasa manipulasi ginekologi, pelbagai operasi.

Faktor terakhir memerlukan perhatian khusus, kerana salah satu teori perkembangan fibroid berdasarkan tepat pada versi ini (ia akan dijelaskan secara terperinci di bawah).

Dengan setiap kitaran haid yang baru, jumlah sel myometrial yang diubah bertambah. Pada masa yang sama, beberapa sel meninggalkan rahim dari masa ke masa, seperti yang dimaksudkan oleh alam semula jadi, tetapi beberapa tisu yang berubah tetap ada. Radiasi nod myoma terbentuk - tumor kecil yang tidak dapat dikesan oleh palpasi atau ultrasound. Proses ini panjang dan boleh memakan masa bertahun-tahun. Selepas fakta, mustahil untuk mengetahui dengan tepat kapan fibroid berkembang, dan kadang-kadang agak sukar untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhannya. Lihat juga seberapa cepat myoma tumbuh dan adakah mungkin untuk menghentikan pertumbuhannya.

Dalam pembentukan penyakit ginekologi biasa yang lain - endometriosis dan hiperplasia endometrium - faktor yang sama memainkan peranan yang menentukan perkembangan dan pertumbuhan fibroid. Tidak menghairankan bahawa banyak wanita mempunyai pelbagai penyakit pada masa yang sama. Juga diperhatikan bahawa fibroid sering digabungkan dengan mastopati - percambahan tisu payudara yang jinak, dan di sini sekali lagi kita harus bercakap mengenai hiperestrogenisme.

Ketidakseimbangan hormon mempengaruhi kelenjar susu, jadi mastopati sering menyertai fibroid.

Pengaruh hormon penting hanya pada peringkat awal perkembangan nod myomatous. Seiring berjalannya waktu, setelah mencapai ukuran tertentu, tumor menjadi otonom, dan hormon ovari tidak banyak mempengaruhinya. Pertumbuhannya yang lebih jauh disebabkan oleh pengeluaran estrogen tempatan dari androgen dan pembentukan tisu penghubung dalam ketebalan myometrium. Ini membawa kepada dua kesimpulan:

  1. Myoma rahim sesuai untuk terapi hormon hanya dengan ukuran simpul hingga 2.5-3 cm. Pada masa akan datang, anda tidak boleh melakukan tanpa pembedahan;
  2. Simpul myomatous mampu menghasilkan estrogen secara bebas, yang mempengaruhi latar belakang hormon seorang wanita dan boleh dianggap sebagai salah satu penyebab kemandulan dalam penyakit ini.

Progesteron berlebihan

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dalam ginekologi praktikal, perhatian khusus tidak hanya diberikan kepada estrogen, tetapi juga kepada progesteron. Data menarik diterima:

  • Semasa kehamilan, dengan latar belakang peningkatan sintesis progesteron, pertumbuhan nod diperhatikan (terutamanya pada separuh pertama kehamilan);
  • Semasa menggunakan Duphaston (analog sintetik progesteron) dan ubat serupa untuk rawatan fibroid pada beberapa wanita, peningkatan pendidikan yang paradoks diperhatikan.

Ini dan kajian lain telah memungkinkan untuk memahami bahawa progesteron berperanan dalam perkembangan penyakit ini, dan kelebihannya sama buruknya dengan kekurangan wanita. Dalam hal ini, banyak doktor secara beransur-ansur meninggalkan penggunaan ubat-ubatan gestagen dalam rawatan fibroid rahim, memberi keutamaan kepada kaedah moden yang baru.

Baru-baru ini, para pakar menolak untuk menetapkan ubat-ubatan gestagenik kepada pesakit dengan tumor jinak, kerana agak sukar untuk mengawal kepekatan gestagens pada tubuh wanita..

Fibroid dikesan tidak hanya dengan latar belakang gangguan hormon, tetapi juga pada wanita yang sihat secara praktikal yang tidak mengadu ketidakteraturan haid, yang tidak mengalami masalah mengandung dan membawa anak. Ini bermaksud bahawa semuanya tidak begitu sederhana, dan bukan hanya tahap hormon yang menentukan kemungkinan mengembangkan tumor..

Ovulasi sebagai penyebab munculnya tumor

Nama lain untuk versi ini adalah teori evolusi. Menurut hipotesis ini, fibroid rahim tidak lebih dari sekadar pembayaran semula jadi wanita untuk aktiviti sosial. Mari kita kembali beberapa abad dan melihat bagaimana orang hidup pada masa-masa yang jauh itu. Kedua-dua wanita petani biasa dan wanita muda yang berpendidikan menikah pada usia yang lebih awal bagi kami, melahirkan anak-anak dan tidak menggunakan kaedah kontrasepsi. Dalam keadaan ini, wanita itu hampir selalu hamil atau menyusu. Ovulasi jarang berlaku, ovari berfungsi dengan irama yang berbeza, dan kemungkinan ketidakseimbangan hormon adalah minimum..

Apa yang berlaku sekarang? Seorang wanita moden lambat memutuskan anak pertamanya dan sering berhenti di situ. Mempunyai banyak anak tidak lagi dianggap sebagai norma, dan kebanyakan keluarga Rusia mempunyai 1-2 anak. Statistiknya tidak henti-henti: kadar kelahirannya terus menurun. Ternyata dari saat menarche, seorang wanita ovulasi hampir setiap bulan - pematangan dan pembebasan telur. Tubuh sentiasa bersiap untuk kemungkinan kehamilan, tetapi konsepsi anak tidak berlaku, tetapi terdapat banyak kitaran hiperplasia sel rahim. Tidak ada yang mengejutkan dalam kenyataan bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kejadian fibroid rahim, patologi yang berkaitan langsung dengan tingkah laku pembiakan wanita, telah meningkat dengan ketara..

Hiperplasia sel rahim adalah akibat ketidakseimbangan hormon yang berlaku akibat "jangkaan yang tidak wajar" terhadap sistem pembiakan wanita yang mungkin mengandung.

Oleh kerana hiperplasia ovulasi dan tisu dianggap sebagai faktor risiko utama dalam teori ini, penyokongnya mencadangkan penggunaan kontraseptif oral gabungan untuk pencegahan fibroid rahim. Skema ini dibenarkan, kerana COC menyekat pematangan telur dan dengan itu menangguhkan semua proses lain dalam bidang pembiakan. Malangnya, kontraseptif oral mempunyai sebilangan besar kesan sampingan, komplikasi dan kontraindikasi. Di samping itu, mereka tidak digalakkan untuk wanita berusia lebih dari 35 tahun, yang secara signifikan membatasi penggunaannya dalam patologi ini..

Teori genetik

Penyelidikan di daerah ini telah lama dilakukan, tetapi data yang dapat dipercayai belum diperoleh. Para saintis hanya dapat mengetahui bahawa aktiviti patologi sel-sel myometrial dikaitkan dengan disregulasi gen HMGIG dan HMGIY yang masing-masing terletak pada kromosom 12 dan 6. Ekspresi gen ini membawa kepada pembentukan protein - penanda tumor. Mungkin, pengenalpastian bahan-bahan ini akan memungkinkan untuk mendiagnosis fibroid pada peringkat awal perkembangannya, tetapi secara umum, teori ini tidak memberikan jawapan yang jelas untuk persoalan mengapa fibroid rahim terbentuk dan mengapa.

Telah diketahui bahawa fibroid, seperti endometriosis, sering dikesan dalam beberapa generasi - pada wanita itu sendiri, ibu dan neneknya. Ini menyokong fakta bahawa kecenderungan untuk mengembangkan penyakit dapat diwarisi. Pada masa yang sama, cukup kerap terdapat tumor pada pesakit tanpa sejarah keluarga yang membebankan..

Teori genetik mengenai permulaan dan perkembangan fibroid disokong oleh fakta bahawa selalunya kecenderungan patologi ini berlaku pada generasi yang berbeza dari keluarga yang sama..

Kecederaan sebagai faktor risiko

Antara kemungkinan penyebab perkembangan fibroid adalah:

  • Melahirkan anak yang sukar, disertai dengan pecahnya tisu rahim;
  • Pengguguran traumatik (termasuk pada akhir kehamilan);
  • Pembedahan pada rahim (termasuk bahagian caesar);
  • Sebarang kecederaan pada bahagian bawah abdomen.

Semua situasi traumatik membawa kepada fakta bahawa di tempat pecahnya myometrium, pertumbuhan sel-sel baru diaktifkan, dan proses ini tidak selalu berlaku dengan baik. Kemungkinan litar berfungsi dengan baik akan gagal, dan bukannya tisu normal, asas fibroid rahim akan muncul.

Hipotesis ini sesuai dengan fakta bahawa fibroid biasanya dikesan pada wanita berusia lebih dari 35 tahun setelah menjalani kelahiran. Pada masa yang sama, teori ini tidak menjawab persoalan mengapa tumor berlaku pada wanita muda dan nulliparous tanpa sejarah pembedahan rahim.

Apabila neoplasma berlaku

Para saintis belum dapat memahami pada tahap mana dalam kehidupan wanita tumor berbahaya terbentuk di tubuhnya. Terdapat dua teori mengenai berlakunya fibroid:

  • Urat simpul terbentuk di rahim janin wanita walaupun semasa perkembangan intrauterin di bawah pengaruh pelbagai faktor buruk (mengambil ubat, jangkitan, radiasi pengion, dll.);
  • Fibroid berkembang selepas akil baligh dan tumbuh sepanjang hayat wanita. Ini dibuktikan dengan fakta bahawa menurut autopsi (bedah bedah siasat), nod dikesan pada 80% daripada semua wanita.

Fibroid rahim yang besar selepas histerektomi (penyingkiran rahim bersama-sama dengan tumor).

Teori pertama tidak diterima secara meluas. Fibroid rahim tidak pernah dikesan pada kanak-kanak perempuan sehingga akil baligh, jadi diragukan bahawa tumor berlaku walaupun pada masa pranatal. Sebilangan besar doktor cenderung mempercayai bahawa nod myomatous muncul dan tumbuh pada usia pembiakan - dari 18 hingga 30 tahun, tetapi membuatnya merasa lebih kerap selepas 35 tahun. Ini mungkin disebabkan oleh pengaruh negatif faktor-faktor yang dipertimbangkan di atas..

  • Pada remaja, fibroid rahim sangat jarang berlaku, dan mekanisme sebenar fenomena ini belum dikaji;
  • Pada usia muda (18-30 tahun), fibroid juga bukan diagnosis yang paling biasa. Dalam tempoh ini, patologi lain dikesan terutamanya, yang mempunyai penyebab perkembangan yang serupa - endometriosis;
  • Fibroid tidak terbentuk semasa menopaus. Semua tumor yang dikenal pasti dalam tempoh ini adalah nod yang tidak dirawat yang tersisa dari usia pembiakan;
  • Semasa menopaus, setelah penghentian pengeluaran hormon seks, fibroid secara bebas akan berkurang dan hilang. Malangnya, ini tidak selalu berlaku, tetapi setakat ini para saintis belum dapat mengetahui sebab fenomena ini..

Sekiranya fibroid rahim tumbuh semasa menopaus, ia mesti dikeluarkan. Pertumbuhan fibroid pada menopaus adalah tanda kemungkinan tumor malignan.

Kehamilan dan fibroid: mengapa urat simpul tumbuh

Menurut statistik, dari 0,5 hingga 4% wanita membawa anak dengan latar belakang fibroid rahim. Ia berlaku bahawa tumor hanya dapat dikesan pada ultrasound pertama, dan tidak ada yang tinggal kecuali untuk memerhatikan pertumbuhannya. Bagi sesetengah wanita, fibroid mengganggu mengandung anak, dan kehamilan hanya berlaku selepas terapi.

Semasa menjangkakan bayi, nod myomatous boleh berkelakuan dengan cara yang berbeza. Semua perubahan pada ukuran tumor disebabkan oleh pengaruh progesteron dan estrogen - hormon yang menentukan perjalanan kehamilan dan kelahiran anak. Baca lebih lanjut mengenai perjalanan kehamilan dan kelahiran anak dengan latar belakang fibroid.

Sekiranya fibroid dikesan semasa kehamilan, penting untuk memantau perkembangannya, kerana dalam tempoh ini sukar untuk meramalkan secara tepat bagaimana tumor akan bertindak.

  • Sedikit lebih daripada separuh ibu hamil memperhatikan bahawa pendidikan meningkat dari segi ukuran ketika melahirkan. Ini lebih tipikal dari nod besar dengan pertumbuhan autonomi;
  • Dari 8 hingga 27% wanita menunjukkan bahawa tumor mengecil. Ini adalah fibroid bersaiz kecil dan sederhana;
  • Pertumbuhan simpul berlaku terutamanya pada trimester I dan II, apabila terdapat peningkatan pengeluaran progesteron. Selepas 16 minggu, plasenta mengambil alih pengeluaran hormon, tahap progesteronnya sendiri menurun. Pada trimester ketiga, pendidikan dapat menstabilkan atau menurunkan ukuran.

Selepas kelahiran anak, fibroid berperilaku berbeza. Telah diperhatikan bahawa simpul kecil cenderung mundur, dan mungkin tidak dapat dikesan semasa ultrasound kawalan. Dalam situasi lain, pengawasan doktor dan pemilihan rejimen rawatan yang optimum setelah melahirkan dan selesai menyusui ditunjukkan.

Oleh kerana fibroid berperilaku tidak dapat diramalkan, setelah kelahiran anak dan akhir pemberian makanannya, sangat mustahak untuk meneruskan perjalanan rawatan patologi ini.

Faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan tumor

Mengapa myoma tumbuh dan apa yang menentukan pertumbuhannya? Adalah mustahil untuk mengenal pasti punca sebenar keadaan ini pada pesakit tertentu. Antara faktor utama adalah:

  • Permulaan aktiviti seksual. Adalah dipercayai bahawa beberapa perubahan tahap hormon mencetuskan pertumbuhan nod;
  • Kehamilan mengakibatkan kelahiran anak. Semasa kehamilan, pendidikan berperilaku berbeda, seperti yang disebutkan di atas;
  • Tempoh penyusuan - pada masa ini pertumbuhan urat simpul biasanya melambat (terutamanya dengan latar belakang amenorea laktasi);
  • Keguguran atau pengguguran tiruan mengubah latar belakang hormon dan memprovokasi perkembangan penyakit;
  • Penyakit ginekologi: proses keradangan pada organ pelvis, sista dan tumor ovari;
  • Mengambil ubat hormon untuk kontrasepsi atau untuk rawatan keadaan perubatan. Sebilangan ubat menghalang pertumbuhan nod, yang lain, sebaliknya, merangsang percambahannya;
  • Kemuncak. Dengan bermulanya menopaus, myoma harus mundur, tetapi ini tidak selalu berlaku;
  • Patologi endokrin dapat memicu kegagalan dalam pengeluaran hormon seks dan menyebabkan pengaktifan proses (termasuk kegemukan, penyakit tiroid);
  • Tekanan. Mekanisme sebenar fenomena ini belum dikaji, tetapi dipercayai bahawa pengalaman emosi yang berterusan dapat memprovokasi pertumbuhan simpul;
  • Keadaan ekologi yang tidak baik.

Sebilangan pakar sakit puan percaya bahawa keadaan tekanan boleh memberi kesan buruk kepada pertumbuhan nod myoma..

Gejala berikut menunjukkan pertumbuhan fibroid yang pesat:

  • Pelanggaran kitaran haid. Mens menjadi banyak dan berpanjangan. Semakin banyak simpul melanggar arkitek rahim, semakin ketara pelanggarannya;
  • Pendarahan rahim yang tidak normal pada setiap hari kitaran;
  • Kesakitan di bahagian bawah abdomen dan punggung bawah (penyinaran akan bergantung pada penyetempatan nod);
  • Tanda-tanda pemampatan organ pelvis: pelanggaran kencing dan buang air besar;
  • Peningkatan ukuran perut (dengan formasi besar);
  • Masalah dalam mengandung dan melahirkan anak.

Kemunculan gejala yang jelas adalah alasan untuk berjumpa doktor dan diperiksa. Setelah diagnosis dibuat, doktor akan memilih rawatan yang sesuai berdasarkan usia wanita, ukuran tumor dan faktor lain..

Apa yang berlaku jika fibroid tidak dirawat? Akibat daripada keputusan seperti itu sangat menyedihkan:

  • Pendarahan menyebabkan perkembangan anemia kronik;
  • Pemampatan secara beransur-ansur organ bersebelahan oleh myoma dengan gangguan fungsi mereka;
  • Kemandulan atau keguguran;
  • Kelahiran nodus submucous dengan risiko terbenamnya rahim;
  • Nekrosis tumor adalah keadaan yang mengancam nyawa bagi wanita.

Perkembangan komplikasi dapat menjadi petunjuk untuk rawatan pembedahan, tetapi pada tahap awal mungkin dilakukan tanpa tindakan radikal. Myoma tidak selalu perlu dikeluarkan. Dengan ukuran simpul yang kecil dan manifestasi klinikal yang tidak dapat diekspresikan, terapi konservatif adalah mungkin - pengambilan ubat hormon selama 3-6 bulan mengikut skema tertentu. Selepas rawatan sedemikian, fibroid mungkin mengecil, gejalanya akan hilang, yang membolehkan wanita itu kembali ke kehidupannya yang biasa..

Penggunaan terapi hormon dalam rawatan tumor jinak dapat membantu seorang wanita menyingkirkan gejala penyakit dan bahkan, dalam beberapa kes, dari patologi itu sendiri..

Rawatan hormon yang berjaya tidak bermaksud melupakan masalah selama-lamanya. Fibroid mungkin kembali dan mula tumbuh semula, dan kemudian diperlukan rawatan pembedahan. Bahaya tertentu adalah pengaktifan tumor dalam tempoh pramenopause dan selepas menopaus. Pertumbuhan rahim yang pesat dan peningkatan saiz urat simpul pada wanita berusia lebih dari 40 tahun dianggap sebagai salah satu tanda perkembangan tumor ganas, dan anda tidak boleh melakukannya tanpa nasihat perubatan segera..

Sehingga kini, banyak teknik telah dikembangkan untuk menghilangkan fibroid dan mengekalkan kesihatan pembiakan wanita. Ini, pertama sekali, UAE - embolisasi arteri rahim, di mana aliran darah ke tumor berhenti dan regresi biasa berlaku. Menurut petunjuk, myomectomy dilakukan - pemotongan urat semasa memelihara rahim itu sendiri. Dan hanya dalam keadaan di mana kaedah lain tidak berkesan, histerektomi dilakukan. Dengan lawatan ke doktor yang tepat pada masanya, seorang wanita mempunyai peluang untuk menghindari akibat negatif dari fibroid rahim dan mencegah perkembangan komplikasi serius.