Sebab, tanda, gejala, peringkat dan rawatan barah hati

Lipoma

Kanser hati adalah penyakit yang sangat serius yang dicirikan oleh penampilan dan perkembangan tumor ganas pada organ yang ditentukan. Sekiranya anda mendiagnosis barah hati pada peringkat awal, dan juga memulakan rawatan yang tepat pada waktunya, anda bukan sahaja dapat memanjangkan umur anda, tetapi juga menyingkirkannya sepenuhnya. Semua ini berlaku berkat pencapaian perubatan moden, khususnya - pembedahan dan pemindahan. Seseorang harus memahami: kemungkinannya lebih tinggi jika barah hati dikesan ketika ia baru muncul dan tidak sempat merebak ke organ dan sistem tubuh yang lain. Mari kita perhatikan dengan lebih dekat apa simptom barah hati, kaedah rawatan dan diagnosis, serta prognosis kelangsungan hidup standard.

Ciri-ciri ringkas kanser hati

Kanser hati boleh bermula secara langsung dari sel (hepatosit) yang membentuk struktur organ ini, kemudian disebut primer. Kadang-kadang ia muncul dari kapal tempatan atau saluran empedu. Walau bagaimanapun, terdapat juga bentuk sekunder. Dalam kes ini, ia berlaku akibat penyebaran metastasis dari organ dan sistem tubuh manusia yang lain. Sebagai contoh, kadang-kadang tumor yang disebut melanoma terbentuk di sel kulit. Sekiranya tidak dirawat, barah merebak ke bahagian dan tisu badan yang lain. Selalunya, hati ini menderita penyakit ini, kerana ia dicirikan oleh beberapa ciri bekalan darah, dan juga berfungsi secara umum. Sebagai tambahan, barah hati sekunder boleh muncul berdasarkan metastasis dari usus, pankreas, atau perut itu sendiri. Biasanya, sel-sel tumor merebak melalui darah (bukannya kelenjar getah bening) melalui vena portal atau di sepanjang arteri hepatik.

Sekiranya kita bercakap mengenai data statistik, maka barah hati primer diperhatikan hampir empat puluh kali lebih jarang daripada yang berlaku akibat metastasis dari organ lain. Menurut pakar, bentuk utama kanser hati menyumbang hingga 3% dari semua kes tumor. Lelaki lebih mudah diserang penyakit daripada wanita, kerana mereka menderita barah hati empat kali lebih kerap. Walau bagaimanapun, tidak ada data khusus mengenai usia. Sudah tentu, dipercayai bahawa kategori orang tua paling mudah terkena barah (dari 55 hingga 65 tahun).

Penyebab barah hati

Doktor tidak bersetuju mengenai penyebab barah hati. Kita hanya boleh membincangkan beberapa faktor risiko yang penting. Mereka adalah:

  • bentuk hepatitis virus kronik - ini berlaku kerana biasanya penyakit ini disertai oleh mutasi pada sel hati, yang kemudiannya boleh menjadi barah;
  • sirosis - ia boleh menjadi akibat penyalahgunaan alkohol yang berpanjangan dan hepatitis virus. Ciri penyakit ini adalah bahawa sel-sel hati mati kerana proses keradangan, dan sebaliknya tisu penghubung padat muncul. Akibatnya, struktur organ itu sendiri banyak berubah, dan fungsinya terganggu. Dengan latar belakang ini, risiko barah hati sangat tinggi;
  • makan makanan yang dicemari aflatoksin. Nama ini merujuk kepada sebatian organik yang dianggap sangat beracun bagi haiwan dan manusia. Sumber utama bahan ini adalah: kekacang, biji-bijian, kacang-kacangan dan buah-buahan kering. Sekiranya anda memakan makanan ini yang terkontaminasi dengan aflatoksin untuk jangka masa yang panjang, kemungkinan terjadinya sirosis atau mengesan barah hati akan mencapai hampir 100%. By the way, faktor ini jelas ditunjukkan di kalangan penduduk Afrika kerana sering tidak mematuhi peraturan untuk menyimpan makanan;
  • pengumpulan zat besi yang berlebihan di dalam badan, yang disebabkan oleh gangguan metabolik, meningkatkan risiko terkena barah hati hampir 200 kali;
  • penyalahgunaan minuman beralkohol;
  • parasit di dalam badan - beberapa cacing pipih memasuki tubuh manusia bersama dengan ikan yang kurang diproses. Tempat di mana mereka berada biasanya adalah saluran empedu, di mana parasit memakan darah. Produk dari aktiviti penting mereka menyebabkan perkembangan proses keradangan, dengan jangka panjang perubahan berlaku pada struktur organ, dan juga sel-sel barah hati muncul;
  • kesan karsinogenik - faktor ini biasanya bermaksud pengabaian peraturan keselamatan di tempat kerja, misalnya, tidak menggunakan topeng gas;
  • Penyakit batu empedu juga boleh menyebabkan perkembangan barah, kerana kemajuan pasir dan batu melukai saluran. Proses keradangan berkembang di dalamnya, yang menyebabkan mutasi sel, serta transformasinya dari normal menjadi malignan;
  • kecenderungan keturunan - jika saudara-mara menghidap barah hati, disarankan untuk yang lain memeriksa dengan doktor secara berkala, menjalani diagnostik dan memantau perubahan keadaan mereka dengan teliti.

Seperti yang disebutkan di atas, wakil-wakil seks yang lebih kuat sering menderita barah hati. Ini juga mungkin disebabkan oleh penggunaan steroid untuk meningkatkan otot badan. Perkara ini hanya dibenarkan dalam jumlah yang munasabah. Selain itu, sebilangan pakar berpendapat bahawa ada kemungkinan hubungan antara diabetes dan barah hati..

Pemerhatian yang sangat menarik dibuat oleh para saintis. Mereka mengatakan bahawa orang yang minum beberapa cawan kopi semula jadi sehari cenderung menghidap tumor ganas dalam bentuk barah hati..

Tahap dan gejala barah hati

Doktor membezakan empat peringkat yang dilalui barah hati ketika ia berkembang. Kesemuanya berbeza dalam ciri khas perjalanan penyakit ini, ukuran tumor itu sendiri, dan juga tahap penyebaran metastasis. Mari kita perhatikan lebih dekat setiap peringkat.

Pada peringkat pertama barah, hati terkena tumor tunggal yang tidak mempengaruhi saluran darah. Ukurannya biasanya kecil dan tidak melebihi satu perempat dari keseluruhan organ. Selalunya, gejala pada peringkat awal tidak dibezakan, kadang-kadang mereka dikaitkan dengan masalah umum dengan kesejahteraan. Kecekapan hati tidak menurun, bagaimanapun, terdapat kemerosotan keadaan seperti:

  • kelemahan umum, peningkatan keletihan (mental dan fizikal);
  • prestasi berkurang;
  • loya dan kehilangan selera makan;
  • penurunan tekanan darah, anemia - kadang-kadang.

Pada masa ini, agak sukar untuk mendiagnosis barah hati, oleh itu orang yang berisiko harus diperiksa oleh doktor secara sistematik..

Tahap kedua dicirikan oleh penyebaran pembentukan tumor ke saluran darah. Ini kerana barah biasanya belum dikenal pasti dan dirawat dengan baik. Pada masa ini, beberapa fokus penyakit mungkin muncul, ukurannya tidak melebihi 5-6 sentimeter. Pada seseorang, gejala sebelumnya bertambah buruk, dan gejala baru juga muncul:

  • peningkatan pengeluaran gas, perut kembung dan berat di perut;
  • cirit-birit dan gangguan pencernaan yang kerap berlaku secara umum;
  • serangan muntah dan loya yang sistematik;
  • penurunan berat badan secara dramatik pada 80% pesakit;
  • sensasi yang menyakitkan dan tidak menyenangkan di hipokondrium di sebelah kanan.

Sindrom nyeri itu sendiri dapat ditunjukkan hanya semasa aktiviti fizikal yang kuat dan hanya kadang-kadang. Ketidakselesaan menjadi lebih kerap apabila barah hati berkembang..

Pada peringkat ketiga, terdapat beberapa pilihan:

  • penyebaran sel barah ke portal atau urat hepatik;
  • pembentukan beberapa tumor, ukuran lebih dari lima sentimeter pada hati;
  • metastasis ke organ lain yang dekat dengan hati, serta kelenjar getah bening terdekat, biasanya hanya pundi kencing yang tidak terjejas.

Pada masa yang sama, kawasan yang terkena barah di hati terus meningkat, ukurannya sudah melebihi 5 sentimeter, dan beberapa fokus pengumpulan sel barah muncul. Biasanya, penyakit ini didiagnosis pada tahap ini, kerana gejalanya paling jelas dan jelas. Jadi, apa yang harus diberi perhatian seseorang kepada:

  • penampilan urat labah-labah atau jerat pada badan;
  • mimisan yang lebih kerap;
  • peningkatan bengkak;
  • menguning membran mukus, mata dan kulit.

Semasa mendiagnosis barah hati, tanda-tanda berikut ditunjukkan:

  • pendarahan yang dilokalisasikan di dalam rongga perut;
  • gangguan dalam fungsi organ sistem endokrin disebabkan oleh perubahan nisbah hormon;
  • kegagalan hati;
  • penampilan cecair di rongga perut, kerana perut secara visual kelihatan besar;
  • pembesaran hati dalam ukuran, yang dirasakan dengan baik semasa palpasi. Juga, organ menjadi kental.

Tahap keempat barah hati dicirikan oleh penyebaran barah ke tisu dan bahagian tubuh manusia yang lain melalui sistem peredaran darah. Tulang belakang, tulang rusuk dan tulang umumnya menderita penyakit ini. Gejala barah hati hanya semakin teruk pada tahap ini. Pada masa yang sama, tanda-tanda kerosakan pada organ lain, di mana metastasis telah menyebar, juga berkembang. Jelas bahawa pada tahap ini mustahil untuk menyembuhkan pesakit, digunakan ubat paliatif secara eksklusif, yang bertujuan untuk meringankan penderitaan, dan juga memanjangkan usia dengan menjaga kecekapan organ tubuh pesakit..

Perlu difahami bahawa perjalanan barah hati juga dipengaruhi oleh penyakit bersamaan (sirosis atau hepatitis, misalnya), jika ada.

Diagnosis barah hati

Diagnosis awal dilakukan dengan menyoal pesakit oleh doktor pakar, setelah itu ada pemeriksaan, palpasi perut dan secara langsung kawasan hati. Ini dilakukan untuk memahami jika terdapat peningkatan organ, dan juga jika ada perubahan lain di dalamnya..

Kemudian pesakit dihantar untuk ujian makmal. Adalah mustahak untuk menderma air kencing dan darah untuk ujian. Perhatian khusus harus diberikan kepada bilirubin dan urobilin. Juga, peningkatan jumlah sel yang belum matang di hati ditunjukkan oleh petunjuk seperti AFP (alpha-fetoprotein). Ini penting kerana pada barah hati organ ini kehilangan kemampuan untuk menghasilkan bahan yang ditentukan dalam jumlah yang diperlukan..

Sebagai tambahan, ultrasound digunakan untuk mempelajari struktur dan ketumpatan, serta perubahan pada rongga intra-perut. Dalam kebanyakan kes, jika terdapat barah hati, ia dapat dilihat dan dikenali dengan mudah di layar monitor. Ini dapat dilakukan walaupun dalam keadaan masih di peringkat awal dan tidak terlalu besar..

Tomografi yang dikira digunakan untuk menjelaskan diagnosis. Ia dilakukan dengan menggunakan kaedah kontras yang disebut. Bahan radioaktif khas disuntik ke dalam urat pesakit, yang memungkinkan untuk memeriksa organ, strukturnya dan perubahan yang berlaku dengan lebih baik. Secara semula jadi, CT standard juga mungkin, tetapi kadang-kadang ternyata tidak begitu bermaklumat. Berkat teknik ini, gambar bahagian hati diperoleh, dan doktor dapat mengenal pasti pembentukan tumor kecil..

Salah satu kaedah yang paling berkesan, mudah, tetapi mahal untuk mendiagnosis barah hati adalah MRI. Kajian ini membolehkan anda mempertimbangkan badan dari semua sudut dan sudut. Ini adalah kelebihan utamanya (berbanding dengan CT). Mengambil biopsi juga merupakan kaedah yang boleh dipercayai. Bahan biologi diambil dengan jarum panjang nipis, yang dimasukkan ke kawasan di mana, menurut doktor, barah hati dilokalisasi. Secara semula jadi, untuk mengawal keadaan, anda perlu menggunakan mesin ultrasound secara selari..

Kadang-kadang laparoskopi juga digunakan. Ini adalah kaedah di mana sayatan kecil dibuat pada tubuh manusia. Melaluinya, doktor memasukkan instrumen ke dalam rongga perut yang memungkinkan untuk memeriksa hati, dan juga mengambil sampel tisu dari organ yang mungkin terkena tumor. Pada masa akan datang, penyelidikan histologi dilakukan bersama mereka di makmal..

Rawatan barah hati

Rawatan barah hati adalah proses yang sangat memakan masa yang hanya perlu dilakukan oleh doktor. Perjalanan terapi itu sendiri ditentukan bergantung pada tahap di mana penyakit ini. Cara utama adalah:

  • pembedahan di mana bahagian hati dengan barah dikeluarkan. Pilihan ini sesuai hanya apabila ukuran kawasan yang terjejas kecil, dan juga tidak ada metastasis pada organ dan kelenjar getah bening yang lain. Kaedah ini tidak berlaku jika penyakit bersamaan adalah sirosis, kerana ini akan mengurangkan fungsi hati dan membawa kepada kemerosotan bencana pada keadaan manusia, hingga dan termasuk kematian;
  • kadang-kadang mereka berusaha untuk memusnahkan barah hati dengan memasukkan pelbagai bahan ke kawasan yang terkena. Untuk melakukan ini, gunakan etil alkohol, yang merosakkan protein dan membawa kepada dehidrasi sel barah, yang membunuhnya. Walau bagaimanapun, ini boleh menyebabkan kerosakan pada organ dan tisu sekitarnya;
  • pemindahan hati adalah salah satu pilihan di mana pemulihan sepenuhnya mungkin. Sementara itu, teknik ini membawa hasil hanya pada peringkat awal, ketika tumor belum menyebar ke seluruh badan;
  • ablasi frekuensi radio - teknik ini digunakan sebagai bantuan dalam penyebaran metastasis. Kemusnahan mereka berlaku dengan terdedah kepada arus frekuensi tinggi, sementara suhu di dalam tisu meningkat dengan mendadak, protein pada sel yang terkena musnah, dan sel itu sendiri mati;
  • kemoterapi - melalui kaedah ini, ubat ini diberikan secara intravena dan oral (melalui mulut). Keseluruhan prosedur dijalankan hanya berdasarkan pesakit luar di bawah pengawasan doktor secara berterusan. Semasa menjalani kemoterapi, pesakit secara sistematik mengambil ujian dan menjalani pelbagai pemeriksaan untuk mengesan keberkesanan rawatan. Baru-baru ini, pemberian ubat juga dilakukan terus ke arteri hepatik. Adalah dipercayai bahawa kaedah ini mempunyai kesan yang lebih baik pada tumor, kerana lebih banyak ubat masuk ke sana. Di samping itu, kesan sampingan kurang ketara..

Bagi terapi radiasi, penggunaannya terhad kerana toleransi hati terhadap jenis pendedahan ini..

Ramalan hidup untuk barah hati

Untuk mencirikan kadar kelangsungan hidup, mari kita jelaskan pilihan rawatan mana yang mungkin dilakukan pada tahap yang berbeza. Jadi, pada peringkat pertama atau kedua, reseksi paling kerap dilakukan, tetapi kebarangkalian kematiannya tinggi - dari 10 hingga 30%. Tahap kelangsungan hidup lebih lama adalah sama (15-30%). Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa kehadiran sirosis membatasi keupayaan untuk membuang sebahagian hati..

Pada peringkat ketiga, hanya pemindahan organ yang merupakan kaedah yang berkesan. Kelangsungan hidup selepas pembedahan transplantasi serupa dengan statistik di atas untuk reseksi. Dalam kes ini, kambuh mungkin berlaku. Pada peringkat keempat, hanya rawatan paliatif (simptomatik) yang digunakan. Kadang-kadang suntikan etanol melalui kulit mungkin dilakukan sehingga prosesnya tidak bertambah buruk.

Kira-kira 250 ribu kes barah hati didaftarkan di seluruh dunia setiap tahun. Patologi ini dicirikan oleh kemunculan tumor ganas di dalam tubuh manusia, yang memberi kesan negatif terhadap kerja organ itu sendiri dan semua sistem lain secara umum. Adalah mungkin untuk menyembuhkan barah hati, tetapi untuk ini mesti didiagnosis pada peringkat awal perkembangannya. Dalam kes ini, pesakit mesti mematuhi doktornya dalam segala hal, mengikuti arahannya, mengambil semua ubat yang diperlukan, menjalani prosedur yang diperlukan.

Kanser hati: simptom dan rawatan

Penyakit serius yang sering menyebabkan kematian dalam jangka masa yang singkat adalah barah hati. Penyakit ini berkembang kerana beberapa sebab dan dicirikan oleh gejala tertentu. Sekiranya anda mendiagnosis neoplasma tepat pada masanya dan memulakan rawatan, maka ada peluang untuk menyingkirkan patologi.

Apa itu barah hati

Kanser hati adalah tumor malignan yang terbentuk di saluran empedu atau lobus organ. Penyakit ini sukar disembuhkan kerana ia berkembang dengan cepat. Sekiranya anda menentukan adanya penyakit dalam masa dan memulakan terapi, maka kemungkinan penyembuhannya jauh lebih besar. Pada hubungan seks yang lebih kuat, tumor lebih kerap berlaku.

Onkologi dikelaskan berdasarkan asal:

  1. Kanser primer (karsinoma hepatoselular). Onkologi mempengaruhi tisu hati sendiri. Biasanya, sel barah timbul dari sel hati, tisu saluran untuk mengeluarkan hempedu (cholangiocarcinoma), saluran yang memberi makan tisu hati (angiosarcoma), sel organ yang belum matang (hepatoblastoma). Kanser hepatoselular (HCC) menyumbang sekitar 3 peratus daripada semua kanser hati.
  2. Kanser sekunder (karsinoma hati metastatik). Penyakit ini bermula kerana pertumbuhan metastasis tumor organ lain di tisu hati. Onkologi jenis ini sangat biasa.

Jenis barah hati, bergantung pada jenis sel yang berasal:

  1. Epitelium (cholangiocellular, hepatocarcinoma, hepato-cholangiocellular).
  2. Bukan epitelium (hemangioendothelioma).
  3. Campuran (hepatoblastoma, karsinosarkoma).

Kanser hati - penyebabnya

Terdapat banyak faktor pemangkin yang memprovokasi tumor malignan. Penyebab utama barah hati adalah:

  1. Diabetes.
  2. Hepatitis virus kronik (barah hati sering menyerang orang dengan hepatitis B).
  3. Hemokromatosis (pemendapan zat besi yang berlebihan di pelbagai organ manusia).
  4. Sifilis.
  5. Penyalahgunaan alkohol, merokok.
  6. Kecenderungan keturunan terhadap kanser hati.
  7. Sirosis hati.
  8. Aflatoksin (memakan makanan yang mengandunginya).
  9. Pendedahan kepada bahan karsinogenik.
  10. Hepatokarsinogen (faktor persekitaran yang memberi kesan negatif kepada hati dan memprovokasi penyakit).
  11. Penyakit parasit. Cacing, yang menyebabkan keracunan organ (keracunan hati, kebetulan Siberia, dll.). Penyakit Schistosomiasis.
  12. Kanser hati boleh disebabkan oleh penyakit batu empedu.
  13. Pendedahan kepada bahan kimia berbahaya (racun perosak yang mengandung klorin, arsenik, hidrokarbon berklorin, bifenil poliklorin, nitrosamin).

Seberapa cepat barah hati berkembang

Kanser hati sering berkembang dengan cepat. Evolusi penyakit bergantung pada ciri-ciri organisma, jenis penyakit dan gaya hidup orang yang sakit. Tahap perkembangan neoplasma malignan ditetapkan sesuai dengan sistem TNM (T adalah ukuran tumor, N adalah tahap kerosakan pada kelenjar getah bening, M adalah kehadiran metastasis). Tahap barah hati:

  1. Tahap I (T1N0M0). Pembentukan sel barah boleh berlainan ukuran. Tumornya bersendirian, tanpa metastasis extrahepatic. Tahap awal perkembangan onkologi hampir tidak mempunyai tanda-tanda luaran. Pesakit mungkin merasa sedikit ketidakselesaan di bahagian kanan peritoneum, kelemahan, cepat letih.
  2. Tahap II (T2N0M0). Tahap ini dicirikan oleh percambahan ke dalam sistem peredaran darah. Kadang-kadang beberapa tumor didiagnosis sekaligus (diameter hingga 5 cm). Pembentukan malignan tanpa kegagalan hepatik yang teruk, sehingga mereka bermetastasis ke kelenjar getah bening dan organ lain. Tanda-tanda utama: loya, muntah, sensasi yang menyakitkan di bawah tulang rusuk di sebelah kanan.
  3. Tahap III:
    • tahap IIIA (T3N0M0): 2 atau lebih neoplasma direkodkan, yang mungkin berdiameter lebih dari 5 cm, hati menjadi lebih padat, bertambah;
    • tahap IIIB (T1N1M0, T2N1M0, T3N1M0): tumor barah mempengaruhi organ berdekatan;
    • kelas IIIC: bahagian bawah tanah ini diperbaiki apabila barah merebak ke sistem limfa (organ lain juga terjejas);
    • tanda-tanda utama tahap 3 penyakit: edema bahagian bawah kaki, penyakit kuning, peningkatan suhu yang stabil (37-39 ° C), penurunan berat badan, penurunan badan yang ketara.
  4. Tahap IV (paling teruk):
    • tahap IVA - T4N (mana-mana) M0: doktor mendiagnosis banyak formasi ganas yang merebak ke organ-organ di sekitar hati, metastasis ke kelenjar getah bening serantau, sistem peredaran darah;
    • tahap IVB - T (mana-mana) N (mana-mana) M1: onkologi dinyatakan oleh pelbagai tumor dengan pelbagai ukuran, mempengaruhi bukan sahaja organ tetangga, tetapi juga memberi metastasis jauh.
  • Apa yang perlu dipakai dengan stoking
  • Jem epal kering di dalam ketuhar: resipi
  • Ceftriaxone - arahan penggunaan untuk suntikan

Adakah barah hati dirawat?

Ramai orang tertanya-tanya adakah barah hati dapat disembuhkan. Sebagai peraturan, pembedahan membuang tumor hepatik, yang dilakukan pada peringkat awal penyakit, dianggap paling berkesan (75-80% pesakit hidup sekurang-kurangnya lima hingga enam tahun lagi selepas campur tangan). Adalah mungkin untuk menyingkirkan tumor ganas selama-lamanya, tetapi untuk ini anda perlu mengambil kira semua faktor untuk prognosis yang berjaya:

  • usia pesakit;
  • peringkat penyakit;
  • penyakit yang dapat menampakkan diri dengan latar belakangnya.

Gejala

Pada peringkat pertama patologi onkologi, tidak ada gejala klinikal yang jelas. Atas sebab ini, dalam kebanyakan episod, tumor malignan didiagnosis terlambat. Terdapat tanda-tanda barah hati yang spesifik dan tidak spesifik. Yang pertama adalah ciri dari peringkat terakhir penyakit ini. Gejala tumor awal dan lewat dibincangkan di bawah..

Gejala pertama

Gejala barah hati awal pada wanita dan lelaki adalah seperti berikut:

  1. Mual, hilang selera makan secara tiba-tiba.
  2. Sembelit atau cirit-birit.
  3. Rasa berat di hipokondrium yang betul.
  4. Menguningkan sklera mata, kulit.
  5. Keletihan cepat. Mengantuk, kelemahan.
  6. Melekap di bawah tulang rusuk.
  7. Sensasi menyakitkan yang memberi pada bilah bahu, belakang.
  8. Demam, demam.
  9. Sindrom Cushing (Gangguan Endokrin).

Sebelum mati

Apabila tumor barah tumbuh hampir di seluruh organ dan memberikan metastasis ke banyak bahagian badan, peringkat terakhir penyakit ini didiagnosis. Selalunya membawa maut. Gejala barah hati sebelum kematian:

  1. Kesakitan yang berterusan dan teruk.
  2. Pengurangan berat badan secara tiba-tiba. Dengan latar belakang ini, keletihan sepenuhnya bermula, selalu ada keletihan, pening yang kerap dan hilang kesedaran..
  3. Gangguan sistem saraf, kemurungan, apatis.
  4. Ascites - berlakunya sejumlah besar cecair di peritoneum.
  5. Peningkatan saiz kelenjar getah bening.
  6. Kemunculan bintik-bintik gelap bentuk bujur pada kulit.
  7. Bengkak kaki.
  8. Pendarahan dalaman terhadap latar belakang pertumbuhan tumor ganas.

Diagnostik

Selalunya, kaedah terbukti khusus digunakan untuk mengesan onkologi. Kanser hati didiagnosis menggunakan prosedur berikut:

  1. Palpasi (pemeriksaan, pemeriksaan manual) dan perkusi (mengetuk). Kaedah ini memberi peluang untuk menunjukkan dimensi, struktur organ pencernaan..
  2. Ultrasound (ultrasound) diperlukan untuk menentukan ketumpatan, struktur hati.
  3. Ujian darah dan air kencing akan membolehkan anda mengetahui mengenai jumlah bilirubin dan urobilin. Sekiranya indikator lebih tinggi daripada biasa, maka kemungkinan besar ini menunjukkan adanya patologi.
  4. CT (komputasi tomografi) diperlukan untuk mengesahkan diagnosis.
  5. MRI (pengimejan resonans magnetik) adalah kaedah yang berkesan dan diuji masa untuk mengesan barah hati.
  6. PET (Positron Emission Tomography) adalah kaedah baru untuk penentuan penyakit onkologi, yang dapat digunakan untuk membuat model tiga dimensi dari semua proses fungsional yang berlaku di dalam seseorang.
  7. Biopsi perkutan jarum halus - pemeriksaan tisu hati untuk manifestasi pembentukan malignan.
  8. Pemeriksaan sitologi - pengiktirafan sel barah yang agresif.
  • Rebusan daging babi: resipi dengan foto
  • Chanterelles kering dari parasit - resipi untuk rawatan. Ulasan mengenai penggunaan cendawan dari parasit
  • Model diet

Kanser hati - rawatan

Doktor menetapkan terapi neoplasma malignan sesuai dengan sifat penyakit, tahapnya, dan kualiti individu seseorang. Kaedah alternatif juga digunakan, tetapi hanya sebagai kesan pengukuhan tambahan. Rawatan barah hati pada lelaki dan wanita dilakukan dengan menggunakan teknik perubatan berikut:

  1. Reseksi pembedahan (penyingkiran) tumor pada peringkat awal penyakit. Kesannya lebih positif apabila tumor primer tidak lebih dari 5 cm.
  2. Pemindahan hati. Dijalankan hanya dalam 1 atau 2 peringkat. Kaedah ini menjanjikan prognosis yang baik, tetapi memerlukan pembedahan yang serius dan memerlukan jangka masa pemulihan yang lama..
  3. Cryodestruction (CD) adalah kaedah menghilangkan sel barah dengan suhu yang sangat rendah, yang disebabkan oleh argon dan nitrogen cair. Telah berjaya digunakan untuk merawat barah hati primer dan sekunder.
  4. Bagi pesakit yang tidak dapat dikendalikan, sinar-X bertenaga tinggi digunakan. Terapi radiasi luaran - radiosurgeri stereotaktik (pemasangan CyberKnife), terapi radiasi selektif dalaman (SIRT).
  5. Radioembolisasi melibatkan kesan pada neoplasma mikropartikel dari polimer atau kaca, yang mengandungi komponen radioaktif.
  6. Pentadbiran etanol perkutan melibatkan pengenalan alkohol tulen ke dalam pembentukan barah. Ia merosakkan onkologi, kerana cecair dikeluarkan dari selnya. Untuk terapi yang berkesan, sehingga 6 suntikan ditetapkan.
  7. Suntikan asid asetik perkutan.

Kemoterapi sistemik juga digunakan untuk barah hati. Terdapat tiga jenis prosedur ini:

  1. Kemoembolisasi adalah teknik terapi untuk pesakit yang pembedahannya dikontraindikasikan. Ia terdiri dalam kombinasi kemoterapi dan embolisasi tempatan.
  2. Ablasi frekuensi radio kimia (RFA) - kaedah tambahan untuk menghilangkan metastasis pada kanser hati.
  3. Chemoinfusion - pengenalan larutan berair melalui kateter.

Diet

Untuk mempercepat proses penyembuhan, untuk mencegah barah, pemakanan disesuaikan. Anda perlu tahu apa yang anda boleh makan dengan barah hati. Diet terapeutik sangat penting dalam memerangi penyakit, jadi perlu dipatuhi. Setiap makanan harus dimulakan hanya dengan makanan mentah, dan setelah itu dibenarkan makan makanan yang diproses secara termal. Doktor menasihatkan minum lebih banyak cecair dan beralih ke menu pecahan (bahagian kecil 6 kali sehari).

Makanan untuk barah hati merangkumi makanan berikut:

  • susu masam (yogurt, kefir, yogurt);
  • minyak bunga matahari yang tidak disempurnakan;
  • roti gandum;
  • susu segar;
  • bijirin;
  • sayur-sayuran, buah-buahan, herba;
  • muesli;
  • herba, teh buah;
  • jus sayur-sayuran dan buah-buahan yang baru diperah dicairkan dengan air.

Makanan diet yang dilarang:

  • minuman beralkohol;
  • goreng, salai;
  • daging berlemak, ikan;
  • perasa panas;
  • gula-gula;
  • kopi, coklat;
  • minuman berkarbonat;
  • makanan dalam tin, makanan acar;
  • kekacang;
  • kacang.

Kanser hati - berapa banyak yang hidup

Jangka hayat pesakit barah bergantung kepada perkara berikut: ukuran tumor, jumlah tumor ganas, kehadiran metastasis di hati. Seorang lelaki, wanita atau kanak-kanak yang didiagnosis dengan nod barah tunggal bertahan dalam 50% kes, tumor berganda memberikan prognosis yang baik untuk 30% orang. Sekiranya lebih daripada 2 tumor menetap di hati, maka kadar kelangsungan hidup menurun kepada 15-20. Berapa lama anda hidup dengan barah hati dalam dua peringkat terakhir? Dalam kes seperti itu, terdapat pertumbuhan metastasis yang cepat, sehingga kematian dapat terjadi dalam beberapa bulan.

Artikel Sebelumnya

Kanser ovari pada ultrasound