Membesarkan anjing selepas prostatektomi soalan menjawab

Angioma

FSBI "Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional Onkologi N.N. Petrov" Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia

Selamat petang! Lelaki, 70 tahun, didiagnosis menghidap barah tiroid sel skuamosa. Diameter tumor hampir 10 cm, metastasis di leher

Selamat petang, pada tahun 2016 mereka melakukan operasi, membuang ginjal kanan, dalam unjuran klip logam tempat tidurnya

Anak saya berumur 16 tahun, tiga minggu yang lalu ada operasi (hidronephrosis), mereka meletakkan tiub nefrostomi, air kencing dengan darah normal?

Pesakit dan Rakan Sekerja yang dihormati! Kami dengan senang hati mengumumkan bahawa di Leningrad Regional Clinical Oncological Dispensary yang terletak di alamat: g.t. Kuzmolovsky, st. Zaozernaya, 2, Pusat Rawatan Onkologi Pesakit Luar (CAPC) dilancarkan

Selamat Tahun Baru 2020 kepada semua orang! Semoga semua harapan baik anda menjadi kenyataan! Kesihatan yang baik untuk semua orang, kejayaan, keberuntungan dan tentunya mood yang hebat! Salam, A.V. Fedchenko

Pada 7-10 April 2020, Kongres XIII Ahli Bedah Rusia akan diadakan di Pusat Kongres Hotel Cosmos (Moscow). Maklumat tambahan di laman web Persatuan Pakar Bedah Rusia

Soalan-jawapan di "Kanser prostat" Halaman # 12

Soalan dijumpai: 428

  • Soalan: # 80643
  • Bertanya: Vladimir (St. Petersburg)
  • 01.11.2019
  • 08:11
Helo. Berumur 56 tahun. Pada tahun 2018, PCa ditemui. Disetempat di prostat. 7 (4 + 3) menurut Glisson. PSA PADA 05/03/2018 meningkat dari 42 menjadi 78 ng / ml. 07/03/2018 RPE. Sehingga Julai, PSA 0.003. 0.012 Ogos 0.012 September 0.026 November 0.087 MRI pelvis tidak menunjukkan apa-apa. Tetapi doktor tidak memberi rawatan apa pun, mengatakan bahawa anda harus menunggu bacaan PSA 1 ng / ml? Mungkin anda sudah boleh menerima sesuatu atau masih menunggu? Topik: Kanser prostat
  • Soalan: # 80628
  • Bertanya: Elena (Republik Komi)
  • 21.10.2019
  • 12:10
Terima kasih kerana menjawab soalan # 80619, walaupun sudah tentu jawapan ini menakutkan. Apakah perbezaan antara PET CT dengan kolin dan PET CT dengan galium? Sebelum operasi, kami melakukannya dengan kolin. Mungkin walaupun itu perlu dilakukan dengan galium? Tahap T3bN0Mx? Tetapi bahagian tepi negatif dan kelenjar getah bening bersih. Saya tidak faham mengapa kelenjar getah bening dikeluarkan sama sekali, jika ini masih tidak memberikan jaminan dan gambaran lengkap mengenai penyakit ini. Sekiranya anda melihat, keseluruhan sistem itu dilanggar. Sekiranya tidak ada apa-apa di kelenjar getah bening, adakah ia masih dapat memberikan sesuatu yang lebih jauh? Topik: Kanser prostat
  • Soalan: # 80617
  • Bertanya: Julia (Rostov-on-Don)
  • 10/16/2019
  • 11:10
Untuk jawapan kepada soalan 80614. Terima kasih banyak atas jawapan anda, doktor! Malangnya, kami tidak menyumbangkan testosteron. Topik: Kanser prostat
  • Soalan: # 80610
  • Bertanya: Valery (Munich, Jerman)
  • 10/14/2019
  • 14:10
Alexey Yurievich yang dihormati! Sekali lagi, terima kasih banyak atas perundingan anda. Sakit testis, seperti yang anda jangkakan, hilang. Sekarang ada masalah baru. Setelah diadakan pada bulan November 2018. Nilai RPE PSA pada bulan Ogos adalah kurang daripada 0.07. Sejak April 2019, saya telah berhenti menggunakan gula dan daging. Sejak April 2019, saya menyedari suara suara serak. Pada masa yang sama dia menyatakan bahawa dengan peningkatan beban (berjalan cepat) rasa sakit (terbakar, tekanan) berlaku di dada. Peluh saya menjadi lebih teruk. Sekarang ada batuk kering. Tidak ada perubahan yang dijumpai pada ECG tanpa beban dan ultrasound jantung. Saya takut melakukan ECG dalam keadaan tertekan (dengan basikal) kerana operasi. Bagaimana pendapat anda? 1. Bolehkah tanda-tanda ini menunjukkan kambuh atau metastasis, misalnya, ke paru-paru? 2. Penyelidikan apa yang perlu dilakukan untuk membuktikan adanya kekambuhan (metastasis)? X-ray, ujian darah, biopsi? 3. Luka saya perlahan-lahan sembuh. Bolehkah senaman ECG dilakukan dengan basikal sekarang? Terima kasih terlebih dahulu Topik: Kanser Prostat
  • Soalan: # 80604
  • Bertanya: Elena (Zaporozhye, Ukraine)
  • 10.10.2019
  • 12:10
Helo. Ayah didiagnosis dengan barah prostat gred 4, pelbagai metastasis. Doktor menetapkan bicatulamide 150 mg (Vistamide) sekali sehari, asid ibandronic sebulan sekali. Selepas permulaan pengambilan, sakit belakang menurun. Pada hari yang lain saya disuntik dengan suntikan dipherelin pertama. Doktor mengatakan untuk menyelesaikan bicatulamide bulan ini dan tidak minum lagi. Adakah dia betul? Topik: Kanser prostat

"Andros" - urologi, onkourologi,
ginekologi

PSA selepas prostatektomi radikal: tahap, rawatan, nasihat dan ulasan yang boleh diterima

Kelenjar prostat sering dipandang rendah oleh populasi lelaki. Walau bagaimanapun, masalah kesihatannya, terutamanya patologi barah, pasti mempengaruhi kualiti kehidupan sehariannya. Mana-mana lelaki harus memperhatikan kesihatan prostat dan selalu melakukan pemeriksaan pencegahan.

Peranan prostat dalam badan lelaki

Prostat adalah organ sistem pembiakan lelaki yang melakukan beberapa fungsi yang sangat penting. Tanpa kerja kelenjar prostat yang stabil, kerosakan boleh berlaku di kawasan genitouriner dan di organ berdekatan dan bahkan dalam keadaan mental seseorang.

Prostat mengambil alih dan melakukan tugas berikut:

  1. Menghasilkan rahsia yang mengambil bahagian dalam pembentukan air mani. Tanpa rembesan ini, sperma tidak mendapat perlindungan dan pertolongan yang diperlukan dalam proses persenyawaan telur..
  2. Tisu otot, yang juga merupakan bahagian prostat, membantu mencegah air kencing memasuki air mani, yang membolehkan sperma bertahan lebih lama.
  3. Kerja kelenjar prostat juga bertujuan melindungi tubuh dari penembusan jangkitan melalui uretra..

Terdapat pendapat bahawa kelenjar prostat adalah organ yang diperlukan untuk kehidupan berkualiti lelaki. Dalam banyak cara, pendapat ini betul, tetapi ada sebilangan patologi yang membawa kepada akibat yang menyedihkan..

Sebagai contoh, apabila didiagnosis menghidap barah payudara, doktor boleh memutuskan untuk membuang prostat sepenuhnya (prostatektomi radikal). Pada peringkat awal onkologi, pendekatan ini membolehkan anda mencegah kerosakan pada tubuh..

Prostatektomi radikal: apa itu?

Prostatektomi radikal adalah penyingkiran prostat sepenuhnya, operasi yang agak biasa untuk menghilangkan barah awal. Terdapat beberapa faktor yang perlu diambil kira semasa memutuskan prosedur pembedahan:

  • Kanser terhad di kawasan prostat.
  • Umur pesakit tidak melebihi 70 tahun, petunjuk kesihatan membenarkan operasi.
  • Tidak ada ciri individu struktur sistem pembiakan, yang tidak membenarkan campur tangan pembedahan.

Semasa operasi, bukan sahaja organ itu sendiri dikeluarkan, tetapi juga tisu-tisu yang mengelilinginya, serta kelenjar getah bening. Pendekatan ini mengurangkan kemungkinan menghidap barah berulang. Jangan lupa bahawa operasi seperti ini sangat menegangkan. Segala gangguan terhadap integriti badan tidak mudah ditoleransi, dalam hal prostat, masalahnya juga mungkin mengandungi latar belakang psikologi.

Selalunya, beberapa bulan berlalu antara temu janji dan operasi, di mana lelaki itu bersedia untuk menjalani pembedahan. Dalam tempoh persiapan aktif, penting untuk mengikuti cadangan perubatan dengan berhati-hati, tidak mengabaikan langkah-langkah perubatan, dan menyesuaikan dengan betul untuk pemulihan selanjutnya.

Antigen prostat - apakah itu?

PSA adalah antigen prostat. Selepas prostatektomi, PSA dipantau dengan peningkatan kewaspadaan. Antigen ini adalah protein yang dihasilkan oleh kelenjar prostat. Perubahan tahapnya dalam tubuh dapat memberi isyarat proses patologi dan berbahaya.

Kajian PSA selepas prostatektomi radikal memungkinkan pengesanan awal risiko kambuh barah. Sekiranya indikator dinilai sebelum operasi, maka, kemungkinan besar, tahapnya akan menunjukkan kehadiran patologi dan mendorong diagnosis yang lebih teliti..

Tahap PSA selepas prostatektomi radikal dinilai oleh doktor yang menghadiri. Pakar yang baik akan dapat menilai data yang diterima tepat pada waktunya dan membuat keputusan operasi mengenai rawatan selanjutnya.

Tujuan analisis

Sekiranya terdapat lonjakan jumlah antigen pada tubuh lelaki, maka ini menunjukkan kemunculan barah pada kelenjar prostat. Penilaian PSA yang betul selepas prostatektomi radikal sangat penting. Ia membolehkan anda menentukan kejayaan operasi dan kemampuan tubuh lelaki itu untuk pulih. Jumlah protein antigen secara beransur-ansur berkurang, tetapi proses ini tidak berlaku seketika, akan memakan masa.

Semasa mengambil sampel biomaterial untuk PSA selepas prostatektomi radikal, penting untuk menjalankan kajian apabila kesihatan umum pesakit stabil. Jika tidak, acara ini tidak akan berguna..

Adalah sukar untuk menetapkan jangka masa yang seragam untuk analisis. Doktor menilai parameter individu pesakit, berdasarkan mana dia membuat keputusan mengenai penilaian PSA. Analisis tepat pada masanya akan sangat diperlukan dalam menilai prospek pemulihan.

Peraturan untuk lulus analisis selepas operasi

Nilai PSA yang diperoleh selepas prostatektomi radikal adalah kunci, tetapi penting untuk mengikuti peraturan semasa prosedur. Sebarang penyimpangan boleh menyebabkan kesalahan dalam hasilnya, yang akan menyesatkan doktor dan pesakit, dan memberi tekanan tambahan.

Peraturan untuk menyediakan pesakit untuk analisis PSA:

  1. Darah diambil secara eksklusif pada waktu perut kosong, hanya air tanpa berkarbonat yang dibenarkan untuk dimakan (penolakan makan makanan 8-10 jam sebelum analisis).
  2. Dianjurkan juga untuk tidak merokok 10 jam sebelum analisis, jika ada kebiasaan seperti itu.
  3. Hadkan pengambilan makanan goreng, masin, asap dan berlemak, jangan minum kopi dan alkohol (sekurang-kurangnya sehari sebelum analisis).
  4. Elakkan tekanan dan kerja berlebihan fizikal pada malam analisis.
  5. Sekiranya ubat diambil, pastikan ia tidak mempengaruhi bacaan PSA.
  6. Sesuaikan jadual prosedur tambahan, elakkan pendedahan ultrasound, sinar-X, MRI dan radiasi selama beberapa minggu sebelum ujian PSA.

Untuk mendapatkan gambaran kesihatan yang lengkap, analisis PSA setelah prostatektomi radikal diambil beberapa kali. Doktor memerhatikan tingkah laku badan secara dinamik. Prosedur pertama ditetapkan rata-rata 5-6 bulan selepas operasi.

Bagaimana petunjuk utama boleh berubah

Soalan utama yang membimbangkan kebanyakan pesakit adalah apakah PSA yang harus dianggap normal selepas prostatektomi radikal? Terdapat dua pilihan:

  1. Pembedahan yang berjaya dan menyekat perkembangan barah akan menurunkan kadar antigen darah.
  2. Kenaikan PSA selepas prostatektomi radikal menunjukkan bahawa barah terus menjangkiti badan. Dalam kes sedemikian, terapi hormon ubat tambahan ditetapkan, atau penyinaran.

Penyelidikan perubatan menunjukkan bahawa penurunan PSA disebabkan oleh penyingkiran kelenjar prostat, saluran yang menghasilkan antigen. Umumnya diterima bahawa selepas prostatektomi radikal PSA tidak boleh melebihi 0,4 ng / ml.

Onkologi boleh berulang selama beberapa tahun selepas pembedahan. Atas sebab ini, analisis mesti dilakukan secara berkala, dan doktor mesti memantau dinamika. Sekiranya terdapat kecurigaan berulang kanker, maka kekerapan pengambilan sampel biomaterial meningkat (analisis dilakukan sebulan sekali).

Apa yang boleh mempengaruhi ketepatan analisis

Kebolehpercayaan analisis bergantung pada persiapan pesakit yang betul, dan kepatuhan terhadap peraturan asas prosedur. Peraturan penyediaannya diperincikan di atas. Dalam kes ini, penting untuk menilai keadaan pesakit dengan secukupnya, untuk memastikan bahawa dia pulih semaksimum mungkin setelah operasi.

Peningkatan PSA juga menunjukkan perkara berikut:

  1. Tubuh lelaki mengembangkan proses keradangan pada sistem genitouriner.
  2. Jangkitan atau alergi terhadap ubat-ubatan.
  3. Kambuhan barah, seperti yang disebutkan di atas.
  4. Tumor utama dihilangkan, tetapi metastasis tetap ada di kawasan lain.
  5. Sekiranya alat kelamin mengalami trauma mekanikal luaran, hasilnya akan tidak tepat.
  6. Peningkatan aktiviti fizikal pada malam analisis akan menyebabkan penyelewengan hasil..

Penting untuk difahami bahawa jika analisis tidak dilakukan dengan betul, peningkatan PSA dapat menyemai rasa panik jiwa mengenai kambuhnya barah, dan sebenarnya adalah hasil dari ketidakpatuhan terhadap cadangan perubatan. Tidak ada peraturan sekunder atau tidak penting dalam rawatan onkologi..

Apakah kadar PSA?

Sebarang ujian darah pada seseorang adalah petunjuk individu yang mencerminkan keadaan umum badan. Tindak balas terhadap prostatektomi radikal juga bersifat individu. Walau bagaimanapun, dalam perubatan moden, adalah kebiasaan untuk mengenal pasti kerangka yang dianggap norma untuk PSA setelah prostatektomi radikal. Umur lelaki memainkan peranan penting dalam isu ini:

  • 40-50 tahun - 2.5 ng / ml.
  • 50-60 tahun - 3.5 ng / ml.
  • 60-70 tahun - 4.5 ng / ml.
  • Lebih 70 tahun - hingga 6.5 ng / ml.

Piawaian yang ditetapkan berlaku untuk lelaki yang belum mengalami barah. Sekiranya prostat dikeluarkan sepenuhnya dari badan, maka tahap PSA mestilah di bawah 2.5 ng / ml.

Nasihat doktor dan ulasan pesakit

Doktor memperhatikan ciri-ciri kanser prostat. Penyakit ini berkembang lama, tanpa menunjukkan sebarang gejala. Atas sebab ini, para pakar menasihatkan lelaki matang seksual (terutama berusia lebih dari 40 tahun) untuk berjumpa doktor dengan kerap untuk pemeriksaan pencegahan. Ini akan membolehkan anda mengenal pasti penyakit berbahaya tepat pada masanya, dan menghapuskannya pada peringkat awal..

Dari tinjauan pesakit yang telah menjalani pembedahan membuang prostat, menjadi jelas betapa pentingnya mengikuti cadangan perubatan. Sekiranya onkologi dikesan, ini dikontraindikasikan untuk mengubati sendiri atau mengabaikan ujian makmal.

Semasa berinteraksi dengan pakar yang kompeten, jadual prosedur yang diperlukan akan dibuat. Selepas prostatektomi, tahap PSA dipantau secara berterusan, ini bukan keinginan doktor, tetapi jaminan kesihatan pesakit lebih lanjut. Pendekatan ini akan memanjangkan umur seseorang..

Nilai PSA yang dibenarkan selepas prostatektomi

Antigen spesifik prostat adalah protein yang dihasilkan oleh kelenjar prostat. Ia adalah penanda tumor - peningkatan tahap menunjukkan pembentukan barah pada prostat. PSA selepas prostatektomi radikal harus diukur untuk mengelakkan berulang. Analisis dilakukan sekurang-kurangnya 12 minggu selepas operasi. Tidak ada gunanya mengambil PSA pada masa lalu, kerana data tidak betul.

  1. Penyampaian analisis
  2. Petunjuk yang boleh diterima
  3. Pemeriksaan untuk disyaki kambuh
  4. Cara menurunkan penunjuk

Penyampaian analisis

Untuk menentukan tahap PSA pada pesakit, 2–5 ml darah diambil dari vena. Ketepatan hasilnya bergantung pada banyak faktor, seperti diet, aktiviti fizikal dan juga mood psikologi pesakit. Semasa bersiap sedia untuk menderma darah, anda mesti:

  • Kecualikan makanan berlemak, pedas, masin, kopi dan minuman beralkohol dari diet setiap hari.
  • 3 minggu sebelum analisis, jangan menjalankan TRUS, urut rektum dan prosedur diagnostik dan fisioterapi lain yang merangsang prostat.
  • Hilangkan ejakulasi 24 jam sebelum mengambil PSA.
  • 3 hari jangan dedahkan badan untuk melakukan senaman fizikal yang berat, cubalah untuk mengelakkan tekanan.
  • Jangan merokok atau minum alkohol 2 hari sebelum ujian.
  • Tunggu 20 hari selepas biopsi prostat.
  • 10-12 hari jangan mengambil antibiotik, ubat hormon (terutamanya ubat yang menekan pengeluaran testosteron).

Persampelan darah harus dilakukan pada waktu pagi. Selama 8 jam, pesakit dilarang makan. Sebilangan kecil air pegun dibenarkan.

Prosedur ini mengambil masa 5-7 minit. Mula-mula, jururawat mengetatkan tali pengikat di siku dan merawat tapak tusukan dengan alkohol (bahagian dalam lengan bawah, lebih dekat dengan siku). Darah yang terkumpul segera dipindahkan ke makmal. Di sana dia diuji PSA dalam 24 jam setelah menerima.

Petunjuk yang boleh diterima

Prostatektomi radikal melibatkan penyingkiran keseluruhan kelenjar prostat, bersama dengan kapsul, vesikel mani, dan vas deferens. Tetapi walaupun tidak terdapat prostat sepenuhnya, sejumlah kecil PSA akan dihasilkan oleh kelenjar perianal dan periurethral..

Tanya pakar urologi anda!

Oleh kerana operasi adalah prosedur yang menegangkan bagi tubuh, bulan-bulan pertama setelah pelaksanaannya, terdapat turun naik indikator yang kuat (dari ketiadaan sepenuhnya penanda tumor dalam darah hingga lonjakan tajamnya). Oleh itu, 12 minggu pertama untuk mengambil analisis untuk PSA tidak berguna kerana data yang salah. Pada bulan ketiga, tahap PSA akan stabil dan analisis akan membolehkan anda mendapat jawapan yang jelas mengenai kemungkinan berulang.

Tahap PSA, ng / mlNilai
0-0.2Biasa
0.4-0.5Kemungkinan kambuh rendah
0.7 dan lebihKemungkinan besar kambuh

Menurut statistik, 32% pesakit mengembalikan barah dalam 5 tahun pertama selepas prostatektomi atau orchiectomy. Pada tahun pertama selepas pembedahan, perlu memantau tahap PSA setelah 3 bulan. Untuk tahun ke-2 atau ke-3, ia mesti diperiksa setiap enam bulan. Kemudian, anda boleh beralih ke ujian hanya setahun sekali.

Pemeriksaan untuk disyaki kambuh

Sekiranya sebulan atau setahun setelah operasi, tahap PSA meningkat menjadi 0.7 ng / ml atau lebih, maka timbul pertanyaan mengenai sebab-sebab kenaikannya. Peningkatan tahap antigen spesifik prostat setelah prostatektomi radikal bukanlah bukti 100% kambuh barah. Menurut statistik GBOU VPO PMGMU mereka. IM Sechenov, kambuh dengan PSA tinggi disahkan hanya pada 26.8% kes. Itulah sebabnya analisis hanya menjadi asas untuk melakukan penjelasan prosedur diagnostik:

  • pemeriksaan rektum digital;
  • pemeriksaan ultrasound melalui dinding perut atau dengan probe rektum;
  • pencitraan resonans magnetik organ pelvis;
  • tomografi dikira rongga perut;
  • scintigraphy tulang untuk menentukan kedalaman metastasis.

Biopsi untuk pesakit setelah penyingkiran kelenjar (serta setelah terapi radiasi untuk kanser prostat) dapat dilakukan hanya setelah 2 tahun. Ini disebabkan trauma prosedur yang tinggi, yang berbahaya semasa pemulihan selepas prostatektomi kerana risiko komplikasi yang tinggi..

Cara menurunkan penunjuk

Terdapat beberapa cara untuk menurunkan PSA anda. Tetapi penting untuk memahami bahawa penurunan ini akan berlangsung selama beberapa hari, maka penunjuk akan kembali ke nilai asalnya. Delima, kacang soya, tomato, brokoli, asparagus, makanan tambahan dengan ekstrak teh hijau, quertecin atau lecithin mempunyai sifat mempengaruhi penanda tumor. PSA rendah akan berlaku dengan rawatan perubatan dengan diuretik thiazide dan NSAID.

Kaedah ini hanya menurunkan PSA tetapi tidak sembuh. Kaedah berkesan untuk mencegah barah selepas prostatektomi adalah makanan yang tidak termasuk pengambilan lemak haiwan, gula dan karsinogen yang berlebihan, aktiviti fizikal. Selepas pembedahan pada prostat, ubat-ubatan diresepkan untuk menghalang pertumbuhan sel barah (penghambat 5-alpha-reduktase, hormon luteinizing). Prasyarat adalah meninggalkan tabiat buruk. Menurut statistik, alkohol dan merokok meningkatkan risiko kambuh sebanyak 3 kali.

Sekiranya semua langkah pencegahan tidak membantu, tidak ada dinamika pemulihan, tumor sudah mulai tumbuh semula, yang bermaksud bahawa anda harus menjalani rawatan sepenuhnya lagi. Ini boleh menjadi operasi semula (memotong tisu yang berdekatan dengan prostat), radiasi, atau kemoterapi. Prosedur ini tidak dapat dielakkan, kerana setelah berulang barah tumbuh lebih cepat daripada sebelumnya.

Sekiranya anda masih mempunyai soalan, ajukannya dalam komen (benar-benar tanpa nama dan percuma). Sekiranya boleh, saya atau pelawat laman web lain akan membantu anda.

Memantau pesakit barah prostat selepas prostatektomi radikal

Memantau pesakit dalam tempoh selepas operasi adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari rawatan pesakit barah urologi. Ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa sebilangan kecil pesakit selepas pembedahan mengalami komplikasi awal atau jangka panjang (kejang, inkontinensia kencing, mati pucuk, dll.) Di samping itu, sebahagian besar pesakit yang menjalani penyakit onkologi merasa lebih selesa berada di bawah pengawasan dinamik..

Semua pesakit dengan RP harus dipantau oleh doktor untuk 5 tahun pertama setelah operasi, ketika risiko kambuhan paling tinggi..

Antigen spesifik prostat

Penentuan antigen spesifik prostat (PSA) dan pemeriksaan rektum digital adalah kajian utama dalam proses susulan. Dengan mengambil kira masa paruh PSA (3.2 hari), tahap darahnya akan turun dan kurang dari 0.1 ng / ml 2-4 minggu selepas pembedahan. Penentuan PSA pertama dilakukan 1 bulan selepas prostatektomi radikal (RP). Selanjutnya, tahap antigen spesifik prostat dalam darah ditentukan 3, 6 dan 12 bulan setelah rawatan. Selama dua tahun akan datang, tahap PSA ditentukan setiap 6 bulan dan kemudian - sekali setahun.

Perlu diingat bahawa tahap PSA sejurus selepas pembedahan di bawah 0.1 ng / ml bukanlah petunjuk penyembuhan mutlak. Walaupun terdapat peningkatan tahap antigen spesifik prostat setelah pembedahan mungkin disebabkan oleh penyingkiran tisu prostat yang tidak lengkap, kes ini harus dianggap sebagai penyakit semula biokimia.

Sesuai dengan cadangan Persatuan Urologi Eropah, tahap ambang PSA dalam darah, di mana diagnosis kekambuhan penyakit ditetapkan, lebih dari 0,2 ng / ml.

Setiap pesakit harus mengetahui nilai PSA mereka semasa tindak lanjut. Tugas utama kami adalah mengulangi kajian mengenai tahap antigen spesifik prostat sebelum membuat kesimpulan mengenai keberkesanan operasi. Penyebab utama kegagalan rawatan adalah meremehkan tumor primer pada masa diagnosis.

Semasa menganalisis data sekumpulan besar pesakit (lebih dari 9000) yang telah menjalani prostatektomi radikal untuk barah yang dilokalisasikan secara klinikal (T1-T3a) selama 20 tahun terakhir di Institut J. Hopkins, Misop Han et al. (2004) menyimpulkan bahawa bilangan pesakit dengan proses penyebaran extraorgan (pT3) dalam kombinasi dengan margin pembedahan positif adalah tetap dan tinggi secara konsisten (22.7-27.8%) setelah penurunan awal sejak awal tahun 80an (53% ).

Para penulis menyatakan bahawa program pengesanan awal yang meluas untuk barah prostat menyebabkan penurunan kejadian RP, dan penurunan margin pembedahan positif disebabkan oleh pemilihan pesakit yang lebih baik daripada peningkatan teknik pembedahan. Peratusan margin pembedahan positif yang tinggi secara konsisten di kalangan lelaki dengan rTZ memerlukan peningkatan teknik pembedahan dan terapi tambahan..

Serum PSA telah berjaya digunakan untuk kawalan pesakit yang dirawat untuk barah prostat selama lebih dari satu dekad. Penanda tumor ini dipercayai dapat memberi penilaian awal dan tepat mengenai keberkesanan rawatan, menyediakan alat dengan doktor untuk menilai dengan cepat manfaat potensial dari rawatan baru dan / atau memantau status penyakit selepas rawatan..

Walaupun kebanyakan penyelidik menunjukkan bahawa status biokimia pesakit selepas rawatan (penggunaan pecahan PSA yang berbeza) meramalkan hasil klinikal akhir, masih belum jelas sama ada dan kapan tepatnya kawalan biokimia dapat meramalkan kambuh klinikal..

Kajian menunjukkan bahawa kawalan pasca rawatan PSA mempunyai kemampuan yang terbatas untuk menentukan apakah barah dapat disembuhkan dalam 5 tahun pertama setelah terapi radiasi atau pembedahan, kerana pesakit tanpa kambuh biokimia tidak semestinya sembuh.

Berdasarkan analisis lebih daripada 600 artikel yang diterbitkan selama 14 tahun terakhir mengenai topik ini, F. Vicini et al. (2005) memilih 128 dengan jumlah pemerhatian klinikal terbanyak dan paling luas dari segi parameter yang dikaji.

Penyelidikan telah memberi tumpuan untuk menentukan:

1) adakah pemantauan PSA memberikan penilaian awal dan tepat mengenai keberkesanan terapi penggantian kanser atau kegagalan rawatan;
2) sama ada mana-mana derivatif PSA adalah petunjuk awal berulang sistemik atau tempatan;
3) sama ada antigen spesifik prostat dapat menentukan masa kambuh klinikal;
4) adakah berulang biokimia awal adalah petunjuk untuk pembedahan.

Walaupun PSA yang lebih rendah selepas terapi radiasi (RT) dikaitkan dengan keberkesanan rawatan, 5% hingga 25% pesakit dengan tindak balas biokimia yang paling optimum akhirnya mempunyai kelangsungan hidup 5 tahun yang buruk.

Kambuh biokimia pada pesakit pasca-RT mendahului kambuhan klinikal pada 6-18 bulan, tetapi data yang diterbitkan tidak mencukupi untuk menunjukkan bahawa campur tangan awal dari sebarang jenis (antiandrogen, RT, pembedahan, dll.) Mempengaruhi kelangsungan hidup..

Kambuh biokimia paling jelas dinyatakan selepas terapi radiasi untuk kanser prostat. Oleh itu, penggunaan pemantauan PSA setelah rawatan PCa tetap kontroversial kerana perbezaan ketepatan, kepekaan, kekhususan, dan nilai ramalan positif untuk hasil klinikal yang ketara. Tiada turunan antigen spesifik prostat selepas rawatan masih boleh dikaitkan dengan jenis kambuh tertentu.

Manfaat utama memantau PSA serum selepas rawatan barah prostat tetap kontroversial. Terdapat potensi bahaya yang berkaitan dengan perakaunan yang salah mengenai keberkesanan kaedah rawatan baru, keracunan badan akibat kekambuhan biokimia. Oleh itu, semasa menentukan tahap PSA serum yang tinggi pada pesakit setelah rawatan radikal, disarankan untuk melakukan penyelidikan tambahan..

PSA tidak menunjukkan perbezaan yang jelas antara berulang tempatan dan metastasis jauh. Terdapat juga perbezaan yang signifikan dalam penafsiran nilai antigen spesifik prostat bergantung pada jenis rawatan (terapi radiasi, pembedahan, dan terapi hormon). Di samping itu, walaupun terdapat beberapa petunjuk bahawa penyekat antiandrogen atau RT (setelah prostatektomi) lebih berkesan daripada penundaan rawatan, petunjuk objektif untuk kelangsungan hidup yang lebih baik belum dapat dipastikan..

Akhirnya, walaupun sekatan antiandrogenik awal membawa kepada peningkatan kelangsungan hidup, tidak jelas apakah waktu untuk kambuh klinikal, seperti yang diukur oleh kawalan PSA, secara klinikal penting bagi pesakit setelah terapi radiasi..

Semua ini tidak memungkinkan penilaian objektif mengenai keberkesanan rawatan primer dan pemilihan pesakit tepat pada masanya untuk terapi menyelamatkan nyawa. Penentuan berulang biokimia selepas pembedahan adalah langkah pemantauan penting. Tanda aras untuk mengesan berulang biokimia telah menjadi subjek beberapa kajian baru-baru ini. Sebilangan penyelidik telah menggunakan ujian PSA hipersensitif dengan hasil yang bertentangan. Kajian lain menunjukkan bahawa titik permulaan yang lebih sesuai adalah tahap penggandaan PSA-DT berbanding tahap PSA yang dikenal pasti pada awalnya..

Petunjuk antigen spesifik prostat, yang menunjukkan kambuhan biokimia selepas pembedahan, diberikan dalam jadual. 12.1.

Jadual 12.1. Bacaan PSA menunjukkan kambuhan biokimia selepas pembedahan

Permulaan pembetulan awal kambuh biokimia memberikan sekatan androgenik untuk kes terpencil. Sebilangan penulis menunjukkan jangka masa bertahan lebih lama dengan intervensi awal, yang lain mengesyorkan penggunaan terapi adjuvan dan blokade antiandrogen pada risiko tinggi terjadinya kambuh semula biokimia dan klinikal. Untuk intervensi awal untuk kambuhan biokimia selepas prostatektomi radikal, terapi radiasi dilakukan secara tradisional.

Sebilangan penyelidik berpendapat bahawa ia paling berkesan pada kambuh biokimia awal (selepas pembedahan, PSA kurang dari 2 ng / ml). Untuk menyokong ini, ujian rawak jangka pendek telah membuktikan keberkesanan terapi menyelamatkan nyawa ini..

Malangnya, apabila tahap antigen spesifik prostat meningkat, semua orang memahami bahawa kita sedang membicarakan kambuhnya penyakit ini, tetapi masih mustahil untuk membezakan secara tepat antara penyakit tempatan dan penyakit sistemik, iaitu. metastasis jauh. Dalam kes-kes ini, harus diingat bahawa metastasis jauh dikaitkan dengan masa penggandaan PSA yang pendek (kurang dari 6 bulan), dan kambuhan tempatan berkorelasi dengan masa penggandaan penanda tumor yang panjang. Waktu penggandaan tahap PSA, tahap pembezaan neoplasma, tahapnya (pTNM) adalah faktor penting yang memungkinkan diagnosis pembezaan antara kambuh tempatan dan metastasis jauh..

Sejumlah kajian menunjukkan bahawa kehadiran berulang tempatan dan metastasis jauh juga dapat terjadi dengan tahap antigen spesifik prostat yang tidak dapat dikesan. Ini sangat jarang berlaku dan biasanya berlaku dalam kes di mana bentuk barah prostat yang tidak dibezakan dikesan. Itulah sebabnya bagi pesakit dengan tahap penyakit yang agak baik (

1.0 ng / ml selepas RP meningkatkan kadar pengesanan biopsi berulang penyakit. Baru-baru ini, sejumlah laporan muncul mengenai kemungkinan melakukan biopsi tempat tidur prostat dan anastomosis uretrovesikal dengan peningkatan PSA> 0,2 ng / ml. Argumen utama yang menyokong ini adalah data peningkatan kadar kelangsungan hidup pesakit dengan tahap PSA rendah (1 ng / ml, tumor tempatan atau barah maju tempatan, PSA 1 ng / ml).

Pada pendapat mereka, kejadian berulang penyakit ini tidak banyak berkaitan dengan jumlah suntikan semasa biopsi, melainkan dengan hasil DRE, TRUS, serta tahap antigen spesifik prostat, tahap patologi barah prostat.

Pengesanan metastasis tulang dilakukan oleh scintigraphy tulang. Sehingga kini, kajian ini belum menentukan tahap PSA dengan jelas. Sebilangan besar pakar percaya bahawa 20 ng / ml pada pesakit yang tidak menerima terapi hormon tambahan adalah petunjuk untuk scintigraphy tulang..

Untuk mengesan metastasis ke kelenjar getah bening, CT atau MRI digunakan, bagaimanapun, banyak penyelidik mencatat kepekaan rendah kaedah ini untuk ukuran nod 1 cm atau kurang. Walau bagaimanapun, kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa CT mungkin berguna dalam mengesan metastasis kelenjar getah bening pada pesakit yang tidak mempunyai bukti metastasis tulang dan tahap PSA melebihi 4 ng / ml..

kesimpulan

1. PSA adalah penanda paling bermaklumat yang digunakan untuk pemantauan dinamik pesakit selepas RP. Penentuan pertama selepas RP dilakukan setelah 1 bulan, dan kemudian setelah 3, 6, 12 bulan; dalam dua tahun akan datang - setiap 6 bulan.

2. Kadar peningkatan antigen spesifik prostat dapat menentukan sifat kambuhnya penyakit (proses tempatan atau meluas).

3. DRE yang digabungkan dengan definisi PSA merupakan tahap pemeriksaan asas pesakit yang disyaki berulang penyakit ini.

4. Setelah RP, tahap PSA> 0,2 ng / ml harus dianggap sebagai kambuh.

5. Pesakit yang mengalami PSA tinggi, dan dengan DRE, disyaki kambuh tempatan, memerlukan biopsi zon ini di bawah TRUS..

6. Pengesanan pengulangan tempatan menggunakan TRUS dan biopsi adalah disyorkan jika penting untuk rawatan berikutnya - terapi lini kedua.

7. Metastasis dapat dikesan menggunakan CT / MRI atau scin-t dan decanter tulang. Pada pesakit tanpa gejala klinikal, disarankan untuk melakukan kajian ini apabila tahap antigen spesifik prostat masing-masing lebih dari 4 ng / ml dan 20 n / ml..

Kambuhan barah prostat selepas rawatan radikal

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Risiko berulang kanser prostat (tempatan atau sistemik) dalam tempoh 10 tahun selepas terapi prostatektomi atau radiasi adalah 27-53%. Dalam tempoh 5 tahun selepas rawatan awal, 16 hingga 35% pesakit menerima rawatan anti-kambuh.

Sebelumnya, kambuh difahami sebagai tumor yang teraba melalui rektum, dan juga metastasis yang jauh. Peningkatan tahap PSA kini dianggap kambuh. Kriteria untuk berulang selepas prostatektomi biasanya dianggap tahap PSA 0,2 ng / ml atau lebih dengan dua pengukuran berturut-turut. Kekambuhan selepas terapi radiasi, mengikut kriteria ASTRO, dapat dikatakan dengan peningkatan tiga tahap PSA berturut-turut.

Kod ICD-10

Mana sakitnya?

Kambuhan kanser prostat secara tempatan dan sistemik

Sekiranya terdapat peningkatan tahap PSA, adalah mustahak untuk menentukan sama ada kambuh itu tempatan atau sistemik. Selepas prostatektomi, kita boleh bercakap mengenai kambuh tempatan, dalam kes lain - hanya mengenai kambuh sistemik atau kombinasinya.

Masa untuk peningkatan tahap PSA, kadar kenaikan dan masa penggandaan kandungan PSA, tahap awalnya dan indeks Gleason membantu membezakan kambuhan tempatan dari kambuhan sistemik..

Peningkatan tahap PSA dalam enam bulan pertama selepas pembedahan biasanya menunjukkan kambuh sistemik. Masa median untuk menggandakan tahap PSA sekiranya berlaku kambuh sistemik adalah 4.3 bulan, dengan tempatan - 11.7 bulan. Kadar peningkatan tahap PSA kurang dari 0,75 ng / ml per tahun diperhatikan pada pesakit dengan kambuh tempatan, lebih dari 0,7 ng / ml per tahun - pada pesakit dengan metastasis jauh.

Kambuh tempatan selepas terapi radiasi ditunjukkan oleh kenaikan tahap PSA yang lambat dan lambat Kambuhan tempatan disahkan oleh biopsi positif yang dilakukan 18 bulan kemudian. selepas penyinaran dan kemudian (dengan ketiadaan metastasis jauh mengikut CT, MRI dan scintigraphy).

Kemungkinan kambuh tempatan selepas prostatektomi adalah 80% dengan kenaikan tahap PSA (lebih dari 3 tahun), masa penggandaan tahap PSA selama lebih dari 11 bulan, indeks Gleason kurang dari 6 dan tahap proses di bawah pT3aN0 dan pTxR1 Kebarangkalian kambuh sistemik selepas prostatektomi melebihi 80% dengan kenaikan awal tahap PSA (kurang dari satu tahun), masa penggandaan tahap PSA adalah 4-6 bulan, indeks Gleason 8-10, tahap pT3b dan pTxN1. Kambuhan tempatan selepas terapi radiasi dan HIFU didiagnosis dengan biopsi positif sekiranya tiada metastasis jauh. Biopsi prostat hanya ditunjukkan untuk pesakit terpilih ketika merancang rawatan topikal berulang (contohnya, prostatektomi atau sesi HIFU berulang).

Pemeriksaan untuk disyaki berulang kanser prostat

Pemeriksaan fizikal, ultrasound pelvis, CT atau MRI, dan biopsi tempat tidur tumor dan kawasan anastomotik biasanya dilakukan untuk mengesahkan kambuh ketika tahap PSA meningkat. Sekiranya tidak ada gejala, kajian ini jarang mengesan tumor, kerana peningkatan tahap PSA biasanya berlaku 6-48 bulan sebelum kambuh yang jelas.

Ujian rektum digital dengan tahap PSA sifar atau sangat rendah biasanya tidak berfungsi. Dengan peningkatan tahap PSA, MRI pelvis, CT perut dan scintigraphy tulang diresepkan, tetapi kerana kepekaan dan kekhususan yang rendah pada kambuh awal, kajian ini tidak banyak maklumat. Dengan peningkatan tahap PSA setelah prostatektomi, hasil scintigraphy positif hanya pada 4.1% pesakit. Kebarangkalian hasil imbasan positif tidak melebihi 5% sehingga tahap PSA mencapai 40 ng / ml. Tahap rata-rata PSA di mana scintigraphy mengesan metastasis harus melebihi 60 ng / ml, dan kadar kenaikan tahap PSA harus 22 ng / ml per tahun. Tahap dan kadar peningkatan kandungan PSA meramalkan hasil scintigraphy, dan kadar kenaikan tahap PSA - hasil CT. Oleh itu, jika tahap PSA kurang dari 20 ng / ml atau kadar peningkatan kandungan PSA kurang dari 20 ng / ml per tahun, scintigraphy dan CT tidak memberikan maklumat tambahan. Endorectal MRI mengesan kambuhan tempatan pada 81% pesakit dengan tahap PSA rata-rata 2 ng / ml.

PET disyorkan untuk diagnosis awal tumor berulang.

Scintigraphy dengan antibodi terhadap antigen membran prostat (prostacinth) adalah salah satu kaedah baru untuk mengesan kambuhan. Ketepatan diagnostiknya mencapai 81%. Terlepas dari tahap PSA, metode ini mengesan kejadian kambuh pada 60-80% pesakit, yang dapat membantu dalam memilih taktik rawatan. Scintigraphy dengan antibodi ini positif pada 72 dari 255 pesakit dengan tahap PSA 0.1-4 ng / ml setelah prostatektomi, dan pengumpulan isotop diperhatikan pada tahap PSA mana pun.

Biopsi zon anastomotik menunjukkan kambuh hanya pada 54% pesakit. Hanya sekiranya terdapat jisim yang dapat diraba atau hypoechoic adalah kebarangkalian hasil positif hampir 80%. Terdapat hubungan yang jelas antara penunjuk ini dan tahap PSA: dengan kandungan PSA kurang dari 0,5 ng / ml, hasilnya positif pada 28% pesakit, dengan tahap PSA lebih dari 2 ng / ml - pada 70% pesakit. Dengan mempertimbangkan data ini, biopsi dari kawasan anastomotik biasanya tidak ambil dan fokus pada tahap PSA dan kadarnya berlipat ganda. Di samping itu, kadar kelangsungan hidup untuk kambuh terbukti sama dengan ketika merekodkan peningkatan PSA yang terpencil.

ASTRO mengesyorkan agar biopsi prostat tidak ditunjukkan sekiranya tahap PSA meningkat selepas terapi radiasi. Walau bagaimanapun, biopsi sangat penting dalam menentukan sama ada menjalani prostatektomi atau HIFU pada pesakit ini. Selepas terapi radiasi (jarak atau brachytherapy), biopsi biasanya dilakukan tidak lebih awal daripada 18 bulan selepas cryodestruction atau 6 bulan selepas pemusnahan ultrasound.

Apa yang perlu dikaji?

Cara meneliti?

Ujian apa yang diperlukan?

Siapa yang hendak dihubungi?

Rawatan barah prostat berulang

Rawatan barah prostat berulang selepas prostatektomi radikal

Masa dan taktik rawatan untuk peningkatan tahap PSA setelah prostatektomi atau terapi radiasi kontroversial. Sekiranya berlaku kambuh selepas pembedahan, pemerhatian, radiasi tempat tidur tumor, terapi HIFU kambuh, terapi hormon untuk barah prostat (termasuk penggunaan finasteride dan antiandrogen gabungan, sekejap-sekejap), dan juga kombinasi hormon dan kemoterapi adalah mungkin. Kaedah-kaedah ini juga berlaku untuk kambuh selepas terapi radiasi..

Terapi hormon

Dengan tahap PSA pra operasi yang tinggi (lebih daripada 20 ng / m, indeks Gleason lebih dari 7, pembedahan bukan radikal dan tumor maju tempatan,3b, pTxN1) terapi hormon awal adalah dinasihatkan. Walau bagaimanapun, kesannya terhadap kelangsungan hidup belum dapat dipastikan. Dengan terapi hormon awal, metastasis berlaku lebih jarang daripada yang ditangguhkan, kadar kelangsungan hidup dalam kedua-dua kes adalah hampir sama. Keperluan untuk terapi hormon disahkan oleh percubaan MRC, di mana kambuh dicatat pada semua pesakit yang menerima terapi radiasi untuk peningkatan tahap PSA setelah prostatektomi untuk tumor rT.3b, pTxN1, dan indeks Gleason 8.

Pesakit bertolak ansur dengan monoterapi dengan ubat-ubatan antiandrogenik lebih baik daripada gabungan (kilat panas, penurunan potensi, kehilangan keinginan seksual berlaku lebih jarang), tetapi antiandrogen menyebabkan sakit ginekomastia dan puting. Pada pesakit tanpa metastasis jauh, bicalutamide (150 mg / hari) secara signifikan mengurangkan risiko perkembangan penyakit. Oleh itu, antiandrogen dapat menjadi alternatif pengebirian dengan peningkatan tahap PSA setelah rawatan radikal (terutama pada pesakit yang masih muda tanpa penyakit bersamaan).

Pengawasan untuk kanser prostat berulang

Pemerhatian dinamik biasanya dilakukan dengan indeks Gleason kurang dari 7, kenaikan (2 tahun selepas pembedahan) pada tahap PSA dan masa penggandaannya lebih dari 10 bulan. Dalam kes sedemikian, masa median hingga permulaan metastasis adalah 8 tahun, dan masa median dari permulaan metastasis hingga permulaan kematian adalah 5 tahun lagi..

Terapi HIFU

Baru-baru ini, terdapat lebih banyak data mengenai hasil terapi HIFU untuk kambuh tempatan selepas RP. Selalunya, kambuh dikesan oleh TRUS dan disahkan secara histologi (biopsi). Walau bagaimanapun, pemberian HIFU melambatkan masa terapi hormon. Tidak ada data survival yang tepat.

Garis panduan amalan klinikal untuk pengurusan berulang selepas prostatektomi

Sekiranya berulang dan tahap PSA kurang dari 1.5 ng / ml, terapi radiasi hingga SOD 64-66 Gy ditunjukkan,

Sekiranya pesakit lemah atau terdedah kepada radiasi, pemerhatian dinamik mungkin dilakukan dengan kambuh setempat.

Dengan peningkatan tahap PSA, menunjukkan kekambuhan sistemik, terapi hormon ditunjukkan, kerana dapat mengurangkan risiko metastasis.

Sebagai terapi hormon, anda boleh menggunakan analog gonadoliberin, pengebirian atau bicalutamide (150 mg / hari).

Rawatan kambuh selepas terapi radiasi

Selalunya, pesakit dengan kambuh selepas terapi radiasi menerima terapi hormon (hingga 92%). Tanpa rawatan, masa dari peningkatan tahap PSA hingga manifestasi kambuh adalah sekitar 3 tahun. Sebagai tambahan kepada terapi hormon sekiranya berlaku kambuh setelah penyinaran, rawatan tempatan juga mungkin dilakukan - prostatektomi, terapi HIFU, cryotherapy, brachytherapy. Prostatektomi tidak menemui penggunaan yang meluas kerana komplikasi yang kerap (inkontinensia kencing, kecederaan pada rektum), dan juga kerana berisiko tinggi untuk berulang. Namun, dengan pemilihan pesakit yang teliti, operasi ini dapat memberikan jangka masa bebas kambuh yang panjang.,

Menurut data terkini. Kadar kelangsungan hidup bebas penyakit selama 5 tahun setelah terapi radiasi sesuai dengan kadar selepas prostatektomi primer yang dilakukan pada tahap penyakit yang sama; kadar kelangsungan hidup 10 tahun adalah 60-66%. Dalam 10 tahun, 25-30% pesakit mati akibat perkembangan tumor. Dengan tumor tempatan, ketiadaan sel-sel tumor di pinggir reseksi, pencerobohan vesikel mani dan metastasis ke kelenjar getah bening, kelangsungan hidup bebas kambuh mencapai 70-80% berbanding dengan 40-60% untuk tumor maju tempatan.

Prostatektomi untuk kambuhan tempatan dibenarkan sekiranya tidak ada penyakit bersamaan yang teruk, jangka hayat jangka masa sekurang-kurangnya 10 tahun, tumor dengan indeks Gleason kurang dari 7, dan tahap PSA kurang dari 10 ng / ml. Dalam kes lain, sukar untuk menentukan sejauh mana tumor sebelum pembedahan, yang meningkatkan risiko eksterasi anterior atau total, komplikasi, dan kambuh berulang..

Dianjurkan untuk pemerhatian dinamik pesakit dengan kemungkinan kambuh tempatan (dari kumpulan berisiko rendah, dengan kambuh lambat dan peningkatan tahap PSA yang perlahan) yang menentang rawatan radikal berulang dianjurkan. Analisis retrospektif tidak mendedahkan kelebihan terapi hormon berbanding dengan tindak lanjut dengan tahap penggandaan tahap PSA melebihi 12 bulan; Kelangsungan hidup 5 tahun tanpa metastasis adalah 88% dengan terapi hormon dan 92% dengan tindak lanjut.

Garis panduan amalan klinikal untuk pemeriksaan kanser prostat yang disyaki berulang

Selepas prostatektomi, jika tahap PSA kurang dari 20 ng / ml dan kadar pertumbuhannya kurang dari 20 ng / ml per tahun, CT rongga perut dan pelvis kecil sedikit maklumat.

MRI endorektal dapat membantu mengesan kambuhan tempatan apabila tahap PSA rendah (1-2 ng / ml). PET belum tersebar luas.

Scintigraphy dengan antibodi berlabel terhadap antigen membran prostat dapat mengesan kambuh pada 60-80% pesakit, tanpa mengira tahap PSA.

Biopsi untuk mengesahkan kambuhan tempatan dilakukan 18 bulan atau lebih selepas penyinaran.

Garis panduan amalan klinikal untuk pengurusan kambuh selepas terapi radiasi

Pada pesakit terpilih dengan kambuhan tempatan, prostatektomi mungkin dilakukan.

Sekiranya terdapat kontraindikasi terhadap pembedahan, brachytherapy, terapi HIFU atau cryodestruction dapat dilakukan.

Sekiranya terdapat kemungkinan kambuh sistemik, terapi hormon untuk barah prostat adalah mungkin.

Garis panduan amalan klinikal untuk pengurusan kambuh selepas rawatan radikal

Kemungkinan kambuh tempatan selepas prostatektomi

Kemungkinan terapi radiasi pada dos sekurang-kurangnya 64 Gy, disarankan untuk memulakannya pada tahap PSA kurang dari 1.5 ng / ml.
Dalam kes lain, pemerhatian dengan terapi hormon berikutnya adalah lebih baik.

Kemungkinan kejadian berulang selepas terapi radiasi

Dalam beberapa kes, prostatektomi adalah mungkin, tetapi pesakit harus diberitahu mengenai risiko komplikasi yang agak tinggi.
Dalam kes lain, pemerhatian dengan terapi hormon berikutnya adalah lebih baik..

Kemungkinan kambuh sistemik

Terapi hormon awal melambatkan perkembangan dan boleh meningkatkan kelangsungan hidup berbanding terapi yang tertangguh. Rawatan tempatan hanya untuk tujuan paliatif.

PSA selepas prostatektomi radikal

Tahap PSA serum (antigen prostat) berfungsi sebagai penanda untuk menentukan degenerasi adenoma prostat menjadi barah, mendiagnosis barah asimtomatik atau kambuhnya setelah penyingkiran prostat (prostatektomi radikal).

Seperempat pesakit yang dikendalikan mungkin akan berulang dalam 10 tahun. Analisis biologi untuk PSA memungkinkan untuk mengklasifikasikan pesakit sebagai kumpulan risiko dengan kebarangkalian 30% jika indikator melebihi 4 ng / ml. Sekiranya PSA melebihi 10 ng / ml, maka peratusan risiko meningkat kepada 50%.

Ujian PSA mesti dilakukan 1-1,5 bulan setelah prostatektomi, apabila indeks antigen akan menurun dan kembali normal (sejurus selepas operasi, tahap PSA tetap tinggi). Untuk tahun pertama, indikator ini harus diperiksa setiap 3 bulan agar tidak terlepas kemungkinan terjadinya kambuh. Sekiranya PSA 0.2 ng / ml adalah perlu untuk meneruskan rawatan dengan pemantauan bulanan penanda tumor.

Tahap antigen yang boleh ditoleransi

Penghasilan enzim PSA adalah fungsi kelenjar prostat. Pada lelaki yang sihat, kandungan darahnya dari 0 hingga 4 ng / mg. Dengan usia, norma berubah: untuk kanak-kanak berumur 40-50 tahun - ≤ 2.5%, 50-60 tahun - ≤ 3.5, 60-70 tahun - ≤ 4.5, lebih dari 70 -≤ 6.5 ng / ml. Melebihi tahap antigen spesifik prostat yang dibenarkan menandakan perkembangan proses patologi pada prostat.

Selepas pembuangan prostat, nilai PSA menurun. Analisis semula dilakukan 3 bulan selepas operasi, ketika badan harus pulih. Kadar antigen selepas prostatektomi harus 0,05-0,2 ng / ml dan tidak lebih. Indeks PSA 0.4-0.5 ng / ml masih dianggap boleh diterima - diterima. Sekiranya tahap 0.7 ng / ml terlampaui, rawatan perlu dilakukan.

Kira-kira 20-30% pesakit terbukti menjalani rawatan anti-kambuh selama 5 tahun. Untuk menilai dinamika penyakit, satu siri (beberapa berturut-turut) analisis yang dibuat dianalisis untuk menentukan kadar penggandaan penunjuk PSA (petunjuk paling penting). Sekiranya selama tahun ini terjadi peningkatan PSA sebesar> 0,7 ng / mg, ini berarti luka sudah mulai kambuh pada peringkat awal. B perlu menghubungkan terapi

Untuk menentukan jenis kambuh, petunjuk seperti tahap awal PSA, masa penggandaannya dan indeks Gleason (penunjuk histologi tisu sel barah) digunakan. Indeks Gleason menunjukkan berapa banyak (sejauh mana) sel prostat terjejas.

Dalam 80% kes, dengan kadar penggandaan 4.3 bulan, kemungkinan berlaku kambuh sistemik, metastasis nyata pada organ yang jauh (di luar prostat). Ini mungkin enam bulan selepas prostatektomi. Kambuh tempatan muncul kemudian (selepas 3 tahun atau lebih) jika tempoh penggandaan PSA adalah 11 bulan. Neoplasma (dengan kambuhan tempatan) berlaku di kawasan yang dikendalikan.

Pada tahun pertama selepas pembedahan, kawalan PSA dilakukan setiap 3 bulan, pada tahun ke-2-3 - setiap 6 bulan, kemudian - sekali setahun. Kenaikan awal tahap PSA (dalam setahun) dan penggandaan antigen prostat 4-6 bulan selepas penyingkiran organ menunjukkan kerosakan sistemik.

Bacaan PSA yang tinggi tidak semestinya menunjukkan kambuh. Kadang-kadang kenaikan sementara penunjuk ini disebabkan oleh sebab lain:

  • hubungan seksual;
  • Ultrasound atau palpasi prostat;
  • urut badan;
  • kecederaan mekanikal pada prostat;
  • mengambil biopsi.

Norma tahap PSA bergantung pada usia lelaki:

  • untuk kanak-kanak berumur 40-49 tahun ialah 2.5 ng / ml;
  • Umur 50-59 tahun - 3.5;
  • Umur 60-69 tahun - 4.5;
  • selepas 70 tahun - sehingga 6.5 unit.

Faktor mempengaruhi tahap PSA: tabiat buruk dan ketagihan makanan, kerja fizikal yang keras.

Penyampaian analisis

Untuk mendapatkan hasil ujian darah untuk antigen, tidak termasuk pengaruh faktor tidak langsung, perlu mematuhi sekatan dan peraturan untuk penyebarannya:

  • 3 minggu sebelum analisis, mustahil untuk menjalankan prosedur di kawasan organ (ultrasound, X-ray, MRI);
  • Jangan minum ubat selama 2 minggu (Proscar, Cyclophosphamide, dll.);
  • disarankan untuk menahan diri dari hubungan seksual selama seminggu, ejakulasi tidak dapat diterima pada siang hari;
  • Jangan melakukan kerja keras selama 3 hari (ketegangan secara fizikal);
  • tidak termasuk makanan berbahaya (asin, asap, acar), alkohol, kopi, gula-gula dari diet setiap hari;
  • 8 jam tanpa makan (anda hanya boleh minum air);
  • tidak merokok 2 jam sebelum daftar masuk.

Sekiranya analisis menunjukkan peningkatan PSA dan lebihan masa penggandaan PSA normal, pesakit diberi pemeriksaan tambahan.

Diagnosis kambuh

Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa kambuh telah berlaku, onkologi juga melakukan:

  • pemeriksaan fizikal (palpation);
  • Ultrasound (melalui dinding perut atau secara rektal menggunakan sensor khas);
  • Imbasan CT perut;
  • MRI pelvis;
  • scintigraphy tulang (menentukan tahap metastasis tulang).


Kajian-kajian ini tidak begitu bermaklumat, kehadiran kambuh mungkin tidak dapat disahkan sekiranya kepekatan antigen rendah. Apabila kepekatan antigen prostat melebihi 40 ng / ml, kaedah di atas mengesahkan kambuh..

Kambuhan tempatan dapat disahkan dalam 80% kes (dengan PSA = 2 ng / ml), kaedah pemeriksaan instrumental yang lebih berkesan - MRI endorektal.

Antibodi scintigraphy adalah teknik diagnostik yang tepat yang mengesahkan adanya kekambuhan dalam 70-80% kes, tanpa mengira tahap PSA. Ini memungkinkan untuk meneruskan rawatan barah. Hanya pada 55% pesakit, biopsi prostat membantu mengesan kambuhan tepat pada masanya. Walaupun biopsi adalah kaedah yang boleh dipercayai untuk mendiagnosis barah berulang atau untuk membantah onkologi.

Rawatan

Sekiranya kambuh didiagnosis, jenis rawatan semula dipilih. Ini mengambil kira ciri pesakit dan jenis terapi.

Sekiranya berlaku berulang, kaedah berikut telah dicadangkan:

  • Terapi radiasi. Menggunakan sinaran kuantum jarak jauh dan sinaran korpuskular untuk mempengaruhi tumor secara langsung dan memusnahkan sel barah.
  • Ablasi ultrabunyi adalah penolakan sel barah. HIFU adalah teknologi moden minimal invasif untuk merawat barah prostat dengan pancaran frekuensi radio (peralatan Sonablate). Terapi HIFU adalah mungkin jika tidak ada metastasis, tidak ada kelenjar getah bening yang terlibat, dengan skor Gleason ≤ 7, PSA ≤ 20 ng / ml.
  • Prostatektomi semula (jarang digunakan).
  • Terapi hormon digunakan sebagai rawatan pelengkap. Dinyatakan untuk pesakit dengan kepekatan PSA tinggi (> 20 ng / ml) sebelum pembedahan.

Dengan kekambuhan sistemik:

  • kemoterapi;
  • terapi radiasi;
  • terapi hormon.

Alat utama untuk memantau keberkesanan rawatan adalah ujian PSA. Dalam kebanyakan kes, PSA menurun sebanyak 0.5 ng / ml.

Kadang kala doktor (jika anda mengesyaki barah berulang pada ujian PSA) mungkin akan memberi rawatan susulan. Ini tidak bermaksud penyakit ini tidak dapat disembuhkan. Ada kemungkinan karsinoma tumbuh dalam rawatan atau penyingkiran tumor tidak perlu. Pesakit perlu menjalani pemeriksaan. Dengan memantau kadar pertumbuhan sel yang tidak normal, doktor akan memberi rawatan aktif sekiranya barah mulai meningkat..

Pemerhatian ini disyorkan untuk pesakit setelah prostatektomi dengan penampilan antigen lewat (setelah 2 tahun) dan dengan indeks Gleason hingga 7 unit. Kemunculan metastasis pada pesakit ditangguhkan selama 8 tahun. Kematian mungkin berlaku selepas kemunculan metastasis selepas 5 tahun.

Hasil rawatan dinilai oleh 2 petunjuk: kualiti dan jangka hayat pesakit. Kaedah operasi pembedahan laparoskopi dan endoskopi yang dikembangkan, pengenalan teknologi dibantu telah meningkatkan hasil prostatektomi yang menyelamatkan saraf.

Penggunaan penanda tumor terkini dalam kerja ahli onkologi memungkinkan untuk mengesan barah prostat pada peringkat permulaannya. Memberi keupayaan untuk memusnahkan tumor secara tempatan dengan kesan trauma yang paling sedikit pada pesakit.