Adakah mungkin untuk membuang polip desidual, kelenjar, serviks, atau adenomatous pada rahim semasa kehamilan, atau lebih baik menunggu sehingga kelahiran

Lipoma

Kerana percambahan lapisan endometrium di rahim, formasi kecil sifat jinak - polip - sering dijumpai pada wanita hamil. Dalam kes ini, pengawasan oleh doktor dilakukan dengan teliti..

  1. Bolehkah polip terbentuk di rahim semasa mengandung??
  2. Apa itu polip rahim
  3. Apa yang boleh: jenis
  4. Polip saluran serviks
  5. Pertumbuhan desidual dalam rahim
  6. Placental
  7. Kelenjar
  8. Adenomatous
  9. Dari tisu berserabut
  10. Serat kelenjar
  11. Manifestasi semasa kehamilan
  12. Sekiranya ia berdarah
  13. Sakit
  14. Cara merawat
  15. Boleh saya hapuskan
  16. Cara merawat dengan ubat
  17. Ubat-ubatan rakyat
  18. Apa yang berbahaya bagi janin
  19. Ramalan
  20. Video berguna

Bolehkah polip terbentuk di rahim semasa mengandung??

Formasi jinak seperti ini sangat jarang muncul semasa kehamilan. Walau bagaimanapun, dengan perubahan kuat hormon di dalam badan dan peningkatan percambahan endometrium di rahim, polip menunjukkan pertumbuhan aktif mereka. Dengan diagnosis tepat pada masanya, doktor menetapkan rawatan dan menangguhkan perkembangan dan pertumbuhan formasi yang lebih lanjut. Bagaimana polip mempengaruhi perjalanan kehamilan, dan ancaman apa yang ditimbulkan terhadap kesihatan ibu dan janin?

Apa itu polip rahim

Ini adalah formasi jinak, luarnya sangat mirip dengan cendawan kecil (proses dengan batang tipis dan topi di atas). Permukaan mukosa rahim terdiri daripada lapisan endometrium, yang diperbaharui setiap bulan. Serpihan yang tidak diingini keluar dan meninggalkan rongga rahim dengan aliran haid. Dengan perubahan mendadak pada latar belakang hormon, endometrium tumbuh di luar organ, sehingga membentuk polip.

Apa yang boleh: jenis

Pembentukan sedemikian dibezakan oleh struktur dan tisu dari mana ia terbentuk. Sebilangan polip mempunyai peluang tinggi untuk merosot menjadi tumor ganas, jadi diagnosisnya semasa kehamilan memerlukan perhatian khusus dari doktor..

Polip saluran serviks

Dalam kes ini, terdapat pertumbuhan lapisan endometrium yang berlebihan dalam bentuk pertumbuhan pelbagai saiz dengan kaki dan penutup kecil di permukaan..

Pembentukan sedemikian menonjol di luar saluran serviks, jadi mustahil untuk tidak memerhatikannya. Antara tanda utama polip saluran serviks adalah:

  • menyerlahkan ciri warna putih;
  • sakit teruk di bahagian bawah abdomen;
  • bercak antara tempoh.

Polip semacam itu dikenakan rawatan wajib apabila dikesan pada wanita hamil, jika tidak, kemungkinan kelahiran pramatang meningkat..

Pertumbuhan desidual dalam rahim

Ini adalah bentuk formasi yang sering dijumpai pada wanita hamil. Pertumbuhan aktif mereka dikaitkan dengan penyusunan semula hormon, yang disertai dengan pertumbuhan lapisan endometrium yang kuat. Formasi sedemikian tidak mengancam perjalanan kehamilan yang normal dan dikeluarkan setelah kelahiran anak (dengan syarat bahawa polip tidak bertindih pada serviks).

Placental

Dibentuk dari tisu atau membran janin, dilokalisasikan pada serviks. Polip ini paling kerap muncul beberapa minggu selepas kelahiran sekiranya plasenta tidak dikeluarkan dengan cukup.

Mereka dikenakan penyingkiran pembedahan wajib, diikuti dengan kajian pendidikan di makmal histologi..

Kelenjar

Ia dianggap sebagai jenis formasi yang paling selamat, terdiri daripada tisu kelenjar, rawatan dilakukan dengan kaedah konservatif, pembuangan pembedahan tidak digunakan. Sebab utama kemunculan polip kelenjar semasa kehamilan adalah perubahan mendadak dalam tahap hormon dalam badan..

Adenomatous

Bentuk polip ini adalah yang paling berbahaya. Di bawah pengaruh faktor yang tidak menguntungkan, kemungkinan degenerasi menjadi tumor ganas meningkat. Sekiranya dikesan, ia akan dikeluarkan dengan segera.

Dari tisu berserabut

Strukturnya padat dan homogen, terdiri daripada tisu berserabut, dan mudah didiagnosis dengan pemeriksaan ultrasound. Mereka sering merosot menjadi tumor ganas, oleh itu mereka mesti dikeluarkan. Selalunya, bentuk polip ini adalah sebab penamatan kehamilan, diikuti dengan terapi hormon..

Serat kelenjar

Ia mempunyai struktur campuran: terdiri daripada tisu berserat dan badan kelenjar. Ini termasuk dalam jenis pertumbuhan yang paling biasa; jika dikesan, ia mesti dikeluarkan. Dimensinya tidak melebihi 2.5 cm, risiko degenerasi menjadi tumor ganas adalah minimum.

Manifestasi semasa kehamilan

Sekiranya polip berlaku semasa membawa bayi, maka seorang wanita harus segera berjumpa doktor. Dia akan menentukan jenis pendidikan dan memilih rejimen rawatan yang berkesan. Pembentukan sedemikian dapat dikenali oleh sejumlah ciri khas..

Sekiranya ia berdarah

Sekiranya dinding formasi rosak, seorang wanita mengalami pembuangan darah. Jumlah mereka meningkat setelah pemeriksaan rutin oleh pakar sakit puan atau hubungan seksual. Perlu diperhatikan bahawa pada wanita hamil, bintik-bintik diperhatikan pada tarikh jangkaan haid. Gejala ini dianggap membimbangkan, kerana ketika polip cedera, kemungkinan mengembangkan proses menular meningkat..

Sensasi menyakitkan terasa sakit, dipergiatkan setelah hubungan seksual atau pemeriksaan oleh pakar sakit puan. Juga, wanita hamil mempunyai tanda-tanda lain:

  • sensasi terbakar di faraj;
  • gatal-gatal yang teruk;
  • menarik sakit belakang.

Pada gejala pertama yang tidak menyenangkan, anda harus segera berjumpa doktor.

Cara merawat

Rejimen rawatan dipilih secara individu, dengan mengambil kira faktor berikut:

  • jenis polip, struktur dan saiznya;
  • tahap manifestasi gejala;
  • usia kehamilan, dll..

Boleh saya hapuskan

Doktor tidak mengesyorkan pembuangan pembedahan semasa kehamilan, kerana rawatan sedemikian meningkatkan kemungkinan kelahiran pramatang atau keguguran. Sekiranya seorang wanita tidak mengalami kekurangan isthmic-serviks, dan polip tidak lebih dari 1 cm, maka dia diperhatikan dalam keadaan dinamik.

Penyingkiran dilakukan dalam kes berikut:

  • jika polip menunjukkan pertumbuhan aktif dan melebihi 5 cm;
  • terdapat ancaman langsung terhadap kelahiran normal anak.

Pertumbuhan adenomatous dikeluarkan hanya selepas melahirkan anak, kerana proses ini disertai dengan penyingkiran serviks secara separa (pada masa akan datang, seorang wanita tidak lagi dapat melahirkan anak).

Cara merawat dengan ubat

Dalam kes ini, pesakit diresepkan ubat hormon, tetapi selepas kelahiran anak. Perlu diingatkan bahawa terapi ubat hanya berkesan untuk polip berserat. Untuk semua bentuk pendidikan lain, mereka mesti dikeluarkan secara pembedahan.

Sekiranya anda mengesyaki perkembangan proses menular, terapi antibiotik dilakukan. Ini sangat tidak diingini bagi wanita hamil. Doktor memutuskan rejimen rawatan seperti itu hanya dalam kes yang melampau..

Ubat-ubatan rakyat

Terapi sedemikian hanya dilakukan setelah berunding dengan doktor dan bersama dengan kaedah rawatan konservatif. Antara ubat-ubatan rakyat yang berkesan adalah:

  • celandine tincture;
  • tincture lingonberry;
  • rebusan daun jelatang, kismis hitam dan pinggul mawar.

Apa yang berbahaya bagi janin

Bahaya bagi janin terletak pada perkembangan proses menular ketika pembentukannya cedera. Dalam kes ini, proses keradangan berjalan di sepanjang laluan menaik dan menembusi anak melalui plasenta. Antara komplikasi adalah:

  • kekurangan isthmic-serviks;
  • kelahiran pramatang;
  • keguguran.

Walaupun kualiti jinak, polip dikenakan pemantauan wajib oleh pakar..

Ramalan

Secara umum, prognosis dengan diagnosis pertumbuhan yang tepat pada masanya adalah positif. Doktor memantau formasi sedemikian dalam dinamika, jika perlu, memilih rejimen rawatan. Bahaya ditunjukkan oleh pertumbuhan bentuk dan ukuran atipikal, dalam hal ini pesakit ditawarkan penamatan kehamilan buatan diikuti dengan pemotongan polip.

Polip semasa kehamilan berlaku dengan perubahan tahap hormon yang tajam. Sebilangan besar daripadanya bersifat jinak dan tidak membahayakan kesihatan wanita dan kanak-kanak. Formasi sedemikian dapat didiagnosis semasa pemeriksaan ultrasound. Sekiranya seorang wanita mempunyai pertumbuhan endometrium yang aktif dalam bentuk polip semasa kehamilan, maka doktor menjalankan kawalan khas sepanjang tempoh melahirkan bayi.

Bagaimana polip mempengaruhi kehamilan dan sama ada anda perlu melakukan sesuatu

Kehadiran polip semasa kehamilan menyebabkan pendarahan, keguguran, masalah dalam perkembangan anak, tetapi dalam beberapa kes tidak menimbulkan ancaman kepada ibu atau janin. Dari artikel ini, anda akan belajar tentang semua kemungkinan senario perkembangan kejadian, ketika embrio berdekatan dengan pembentukan di rahim..

Semua selaput lendir badan melakukan salah satu fungsi yang paling penting - perlindungan dari pengaruh luaran yang negatif. Untuk tujuan ini, permukaan sentiasa dibasahi dengan cecair khas yang direka untuk mencuci rahim, vagina dan mengeluarkan semua bahagian luar yang tidak diperlukan. Oleh itu, endometrium terdiri daripada tisu kelenjar dan berserat. Yang pertama adalah jenis epitel khas yang mampu merembeskan lendir sekretori. Yang kedua adalah asas, lapisan basal. Semua jenis polip mengandungi kedua-dua biomaterial, tetapi dalam bahagian yang berbeza.

Polip tumbuh kerana keperluan untuk meningkatkan sumber perlindungan. Secara teori, kerengsaan berterusan akibat kecederaan, keradangan, jangkitan melemahkan selaput lendir, maka tubuh memulakan proses yang diperlukan untuk pemulihan - hiperplasia. Sel-sel membelah dengan cepat, mengembalikan kekuatan ke kawasan masalah. Namun, jika faktor negatif terus ada, maka prosesnya tidak berhenti dan penumpukan terbentuk..

Berdasarkan komposisi, formasi dibahagikan kepada:

  1. Glandular - polip longgar, di mana serat penghubung terdapat dalam jumlah kecil, asasnya adalah epitel kelenjar.
  2. Serat - formasi padat dari sel-sel lapisan basal endometrium. Diserlahkan dengan titik putih pada ultrasound.
  3. Jenis bercampur, apabila nisbah kain lebih kurang sama.
  4. Adipati polip adalah pertumbuhan kelenjar yang tergolong dalam tumor sebenar dengan risiko keganasan yang tinggi.
  5. Placental timbul dari sel-sel plasenta, serpihan yang, untuk beberapa sebab, tetap berada di rahim setelah melahirkan atau penghentian kehamilan.
  6. Decidual tumbuh dari tempurung sementara semasa kehamilan.

Semua formasi ini, walaupun merupakan sejenis pengumpulan sel-sel mukosa mereka sendiri, sebenarnya tidak begitu mudah. Sebarang polip mempunyai bekalan darah, dan ada yang memakan kapal besar, sementara yang lain mengandungi glomeruli yang lebih kecil. Oleh itu, jika ia rosak, yang berlaku dengan kerap dan mudah, pendarahan dari faraj berlaku. Masuknya bakteria menyebabkan keradangan dengan massa purulen.

Data! Pertumbuhan berlaku secara tunggal dan dalam kumpulan, ukurannya bervariasi dari beberapa milimeter hingga 5-6 cm, dalam struktur luaran mereka serupa dengan jamur atau tentakel.

Seperti yang telah kita ketahui, kelebihan estrogen dengan latar belakang sejumlah kecil progesteron membawa kepada perkembangan patologi. Keadaan ini berlaku dengan kegemukan, penyakit endokrin, seperti diabetes mellitus, setelah penggunaan pil kawalan kelahiran yang tidak betul.

Keadaan berikut boleh mencetuskan pertumbuhan polip:

  • Pembedahan di rahim, termasuk pengguguran;
  • Keadaan autoimun;
  • Jangkitan seksual;
  • Gaya hidup pasif;
  • Kecenderungan genetik;
  • Memakai IUD;
  • Patologi vaskular, termasuk hipertensi arteri.

Pembentukan timbul dengan latar belakang gangguan endokrin, ketika progesteron dikurangkan dan estrogen memerintah. Dalam keadaan seperti itu, sangat sukar untuk hamil dan menjaga janin. Telur mungkin tidak matang, endometrium normal tidak tumbuh, proses lain yang menyumbang kepada pembiakan yang sihat tidak berlaku.

Sebagai tambahan, polip secara mekanikal menghalang konsepsi:

  • Menyekat jalan menuju sperma;
  • Mereka menyebabkan kontraksi rahim, yang memprovokasi penolakan zigot tetap.

Namun, kehamilan dengan polip adalah mungkin, terutamanya jika bersaiz kecil..

Fakta menarik! Wanita yang menderita kemandulan selama bertahun-tahun, setelah penghapusan pertumbuhannya, hamil selama 1 hingga 6 bulan.

Spesies ini sering terbentuk dalam tempoh kehamilan. Secara umum, ia tidak membahayakan janin atau ibu. Tetapi jika berlaku kecederaan kekal, ia dapat berdarah cukup banyak, dan juga menjadi tumpuan keradangan kronik pada tubuh wanita hamil.

Biasanya, polip ini, apabila mencapai ukuran beberapa sentimeter, keluar melalui saluran serviks ke dalam vagina. Kedudukan ini membawa kepada kecederaan biasa semasa melakukan hubungan seks atau semasa pemeriksaan..

Tidak kira sama ada pembentukan ini berserat atau kelenjar, ia hampir tidak memberi kesan langsung kepada keadaan kehamilan dan janin. Di sini kita tidak memasukkan pertumbuhan desidual yang berasal dari rongga rahim..

Risiko dalam pembentukan serviks juga dikaitkan dengan kehilangan darah dan keradangan. Perubahan pada tisu serviks menyumbang kepada pembukaannya semasa kehamilan. Selain itu, semasa melahirkan anak, polip dapat merobek, yang akan mencetuskan kecederaan leher dan pendarahan yang serius. Pertumbuhan seperti itu menjadi jambatan untuk jangkitan ke dalam rahim, jadi perlu untuk memantau keadaan flora vagina dengan hati-hati, membersihkannya dengan adanya patogen.

Perhatian! Sekiranya pakar sakit puan melihat pertumbuhan semasa pemeriksaan di kerusi, maka dalam diagnosisnya akan menjadi serviks sehingga lokasi pangkalan yang tepat dinyatakan pada ultrasound.

Sekiranya, di hadapan pembentukan berserat atau kelenjar, pembuahan masih berlaku, maka risiko terhadap kehidupan dan perkembangan janin meningkat:

  • Pertumbuhan itu menimbulkan peristaltik rahim, yang boleh menyebabkan pengguguran;
  • Apabila berada di dekat lampiran plasenta, ia boleh mencetuskan pelepasan sebahagian organ makan, yang akan mempengaruhi keadaan janin. Sebagai tambahan kepada makanan, anak akan mendapat kurang oksigen secara berkala, yang mempengaruhi perkembangan secara umum, terutama sistem saraf pusat janin;
  • Polip yang lebih besar dari 2 cm mempengaruhi keadaan embrio, memberikan tekanan mekanikal yang teruk;
  • Kehamilan boleh memprovokasi keganasan polip adenomatous, onkologi akan berlaku;
  • Kehilangan darah secara berkala menyebabkan anemia kekurangan zat besi pada wanita hamil, yang ditunjukkan oleh pening, kelemahan, dan pingsan. Dalam proses dalaman, keadaan ini juga dinyatakan dalam kebuluran oksigen seluruh organisma;
  • Keradangan pembentukan meningkatkan risiko jangkitan janin, akibatnya anak dilahirkan dengan radang paru-paru dan penyakit lain.

Perhatian! Namun, lebih kerap pertumbuhannya tidak memberi kesan negatif pada embrio dan kadangkala hilang setelah melahirkan..

Pembentukan semacam itu berbahaya kerana tidak ada gambaran klinikal yang jelas yang dapat menentukan keberadaannya. Kadang kala pertumbuhan tidak memberi sebarang gejala. Sebagai peraturan, tanda pertama muncul apabila polip mencapai ukuran sekitar 1 cm:

  • Kesakitan di perut dan punggung bawah, memancar ke sakrum;
  • Hubungi pembuangan darah. Selepas pemeriksaan atau keakraban, seorang wanita melihat bintik merah di seluar dalamnya
  • Sejumlah besar lendir, rembesan faraj menjadi keputihan;
  • Dengan keradangan, pelepasan purulen kekuningan berlaku;
  • Pendarahan boleh berlaku semasa mengangkat beban, aktiviti aktif.

Di luar kehamilan, polip menampakkan diri:

  • Memecahkan kitaran. Mens meningkat dalam jumlah dan jumlah hari;
  • Antara tempoh, pelepasan smear berwarna coklat atau merah jambu;
  • Pendarahan semasa menopaus yang ditetapkan;
  • Masalah mengandung anak.

Kaedah diagnostik utama adalah ultrasound melalui dinding perut atau secara faraj. Pada peringkat awal, anda kadang-kadang boleh mengelirukan polip dengan kehamilan. Walaupun beberapa pakar menolak kemungkinan ini, terdapat banyak fakta di forum wanita. Pakar ultrasound yang kompeten tidak hanya akan membuktikan kehadiran pendidikan, tetapi juga akan menerangkan secara terperinci struktur, ukuran, penyetempatan, mencadangkan jenisnya.

Adalah mustahak bagi polip untuk sering memeriksa smear flora. Ultrasound juga mengalami lebih banyak masa untuk menilai dinamika perkembangan patologi.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://polips.ru/wp-content/themes/marafon/images/expert.png "alt =" ">

Perhatian! Wanita yang menjalankan diagnostik sepenuhnya pada peringkat perancangan dapat mengelakkan masalah ini. Walaupun kadang-kadang pertumbuhannya sudah terbentuk semasa kehamilan.

Sekiranya polip mempunyai ukuran hingga 10 mm, tidak ada pendarahan, ancaman gangguan, keradangan berjangkit, atau itu adalah keputusan, maka doktor mengambil taktik tunggu dan lihat. Seorang wanita hamil diperhatikan dengan lebih teliti, pemeriksaan lebih kerap dilakukan. Lokasi pendidikan juga berbahaya. Oleh itu, jika pertumbuhannya berada di dekat lokasi lampiran plasenta atau di pintu masuk ke saluran serviks, maka langkah-langkah radikal diambil untuk menyelesaikan masalah - operasi ditetapkan.

Dengan taktik jangkaan, mereka berusaha untuk mengurangkan risiko, oleh itu, wanita itu menetapkan yang berikut:

  • Penolakan kehidupan intim. Ini adalah hubungan seksual yang memprovokasi pendarahan dengan polip yang keluar dari saluran serviks;
  • Pematuhan kebersihan. Seorang wanita harus memantau kebersihan seluar dalam dan alat kelaminnya dengan teliti untuk mengelakkan jangkitan bakteria;
  • Hidup tanpa tekanan. Berjalan kaki panjang, mengangkat benda berat, bermain sukan boleh menimbulkan trauma terhadap pendidikan;
  • Aktiviti fizikal ringan. Walaupun ada larangan sebelumnya, berbohong selama 9 bulan juga berbahaya. Proses stagnan menyebabkan keradangan dan pertumbuhan polip yang cepat;
  • Mengambil ubat yang memelihara kehamilan. Ia boleh menjadi Utrozhestan yang mengandungi analog progesteron tumbuhan. Atau Duphaston adalah produk sintetik dengan kesan yang sama. Ubat-ubatan tersebut benar-benar selamat, mengelakkan ancaman keguguran dan membekukan perkembangan polip;
  • Sanitasi faraj untuk tujuan terapi dan profilaksis dengan suppositori dan tablet faraj, misalnya, Terzhinan, yang benar-benar selamat untuk janin. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh menggunakannya sendiri..

Perhatian! Forum menerangkan kes penolakan polip secara sewenang-wenang dengan jalan keluar ke luar dalam bentuk benjolan berdarah, serta hilang tanpa jejak ultrasound berulang.

Mereka cuba mendorong tarikh operasi hingga pertengahan trimester ke-2. Sehingga 12 minggu, prosedur ini hanya dilakukan dengan risiko serius kepada ibu. Pada peringkat kemudian, manipulasi dapat memprovokasi kelahiran pramatang. Campur tangan pembedahan ditunjukkan sekiranya:

  • Terdapat pendarahan berterusan;
  • Polip adenomatous;
  • Dinamika itu menunjukkan peningkatan pesat dalam pendidikan;
  • Pertumbuhannya terletak berhampiran bukaan plasenta atau serviks.

Dalam keputusan, hanya puncak yang dapat dikeluarkan, yang keluar dari saluran serviks dan selalu cedera. Ia ditarik dengan pucuk pucuk khas, yang menyebabkan tisu menjadi atrofi dan jatuh.

Polip di rongga rahim dikeluarkan dengan histeroskop melalui vagina. Prosedur ini memakan masa sehingga 30 minit bersamaan dengan persiapan. Anestesia semasa kehamilan adalah setempat, kadang-kadang operasi dilakukan tanpanya. Tindakannya tepat pada waktunya, hari ini tidak perlu mengikis seluruh endometrium. Dengan bantuan kamera mikro-video, asas pertumbuhan dijumpai dan dikeluarkan. Pemotongan dilakukan dengan pisau bedah atau pembekuan radio-pembedahan. Yang pertama lebih penting semasa kehamilan, kerana cauterization dengan arus elektrik membawa kepada pembentukan parut, yang, ketika rahim diregangkan, dapat menyebabkan masalah.

Sebelum dan selepas prosedur, kursus sanitasi vagina antibakteria dijalankan. Untuk tujuan ini, tablet faraj Terzhinan digunakan. Polip dihantar untuk analisis - histologi. Mereka melakukannya selama kira-kira seminggu, menurut hasilnya akan menjadi jelas jenis pendidikan apa.

Perhatian! Kehadiran polip kelenjar atau adenomatous menunjukkan ketidakseimbangan hormon.

Pertama sekali, ketika menggabungkan kehamilan dengan pendidikan di endometrium, pemerhatian yang teliti diperlukan. Mereka cuba menangguhkan operasi sehingga tempoh selepas bersalin. Tetapi jika campur tangan itu ditetapkan dengan segera, maka anda tidak perlu risau. Menurut wanita itu, mereka lebih takut dan gugup daripada prosedur penyingkiran yang dilakukan. Tiada kesan daripada tindakan doktor yang diperhatikan.

Polip semasa kehamilan

Setelah mengetahui bahawa dia akan segera menjadi seorang ibu, seorang wanita, dengan alasan yang jelas, mula bimbang apakah penyimpangan tertentu dalam kesejahteraan dan kesihatan fizikalnya akan mempengaruhi perkembangan normal janin. Dan ketakutan ini tidak berasas. Sebagai contoh, dengan polip endometrium, ini mungkin tidak mempengaruhi kedudukan yang menarik dengan cara apa pun, tetapi boleh menyebabkan keguguran spontan.

Kehamilan dan kejadian polip

Dalam fasa kitaran haid yang berlainan, tubuh wanita menghasilkan progesteron atau estrogen. Sebagai peraturan, tubuh bertindak balas terhadap persenyawaan telur dengan perubahan hormon yang cepat. Walau bagaimanapun, kebetulan keseimbangan hormon terganggu. Akibatnya, sel-sel mula tumbuh secara berlebihan - hiperplasia terbentuk. Akibat dari apa yang berlaku di dinding saluran serviks atau di serviks, pertumbuhan terbentuk.

Dengan percambahan endometrium, permulaan konsepsi sukar. Selalunya ia adalah pertumbuhan rahim yang menyebabkan kemandulan. Neoplasma membawa kepada penyumbatan tiub fallopio, mengurangkan patensi mereka. Telur yang disenyawakan tidak dapat memasuki rongga rahim. Walaupun telur yang disenyawakan berjaya menembus ke dalam rahim, ia tidak dapat memperoleh pijakan di dindingnya akibat struktur endometrium yang berubah. Kemungkinan keguguran meningkat.

Dalam beberapa kes, pertumbuhan endometrium mengganggu ovulasi.

Semasa merancang kelahiran bayi, perlu untuk menghilangkan penumpukan dan hanya kemudian berusaha untuk hamil.

Jenis polip rahim

Dalam ginekologi, adalah kebiasaan untuk membezakan antara polip:

  • Neoplasma di saluran serviks. Jenis pertumbuhan ini tidak mengganggu pembuahan, oleh itu, patologi seperti ini jarang dikeluarkan. Dengan perubahan hormon dalam badan kerana keadaan baru, mereka sering hilang sendiri tanpa campur tangan perubatan.
  • Polip di pundi hempedu. Poliposis pundi hempedu tidak mengancam ibu dan anak, dengan syarat fungsi organ ini dipelihara.
  • Polip desidual adalah akibat kehamilan. Terhadap latar belakang perubahan hormon, struktur endometrium berubah, pertumbuhan menurun berlaku, yang mudah dikelirukan dengan sebilangan varieti lain. Selepas melahirkan anak, struktur endometrium rahim dinormalisasi - ia hilang.

Polip saluran serviks semasa kehamilan

Patologi saluran serviks adalah sebab utama penangkapan perkembangan janin secara tiba-tiba. Gejala menunjukkan adanya masalah:

  • pelepasan coklat atau berdarah dengan bau yang tidak menyenangkan;
  • sindrom kesakitan yang teruk, mengingatkan kontraksi;
  • keputihan;
  • pelepasan lendir putih dari faraj dengan bau yang tidak menyenangkan;
  • pembuangan air besar selepas melakukan keintiman, senaman fizikal atau pemeriksaan ginekologi;
  • terdapat gangguan dalam kitaran haid;
  • percubaan yang tidak berjaya untuk mengandung bayi melalui IVF;
  • pendarahan di tengah kitaran;
  • sakit di bahagian bawah abdomen;
  • menarik sakit belakang.

Punca patologi

Etiologi sebenar patologi ini sedang dikaji. Faktor yang memprovokasi adalah:

  • penyingkiran plasenta yang tidak lengkap dari rongga rahim semasa melahirkan;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • keabnormalan hormon dan penyakit endokrin;
  • penyakit metabolik;
  • berat badan berlebihan;
  • kecenderungan genetik;
  • sistem imun yang lemah, kehadiran penyakit kelamin;
  • diabetes;
  • percambahan berlebihan rangkaian vaskular, hipertensi arteri;
  • menjalankan prosedur untuk mengikis rongga rahim untuk petunjuk ginekologi tertentu;
  • pengguguran perubatan;
  • proses keradangan dan penyakit bakteria sistem pembiakan wanita;
  • kerosakan mekanikal pada organ kelamin dalaman wanita akibat manipulasi perubatan;
  • menggunakan alat intrauterin sebagai kaedah kontrasepsi.

Apa yang perlu dilakukan dengan polip serviks semasa kehamilan

Sekiranya terdapat polip di saluran serviks semasa kehamilan, anda perlu:

  1. Tentukan jenis neoplasma melalui diagnostik perubatan. Sekiranya ini adalah jenis patologi desidual tanpa tanda-tanda gangguan isthmic-serviks, dan ukuran pertumbuhannya tidak lebih dari 1 cm, tidak perlu merawat atau membuang neoplasma: selepas melahirkan, ia akan berlaku sendiri.
  2. Sekiranya neoplasma besar atau berganda, ada tanda-tanda proses keradangan, pembedahan diperlukan untuk mengekalkan kehamilan dan mencegah kemungkinan kecederaan pada serviks semasa melahirkan.

Adakah mungkin untuk hamil dengan patologi ini

Pakar sakit puan tidak dapat memberikan jawapan yang jelas mengenai persoalan apakah mungkin hamil dengan polip di rahim. Banyak bergantung pada ciri individu wanita, usianya, kehadiran atau ketiadaan penyakit bersamaan sistem genitouriner.

Statistik perubatan mempunyai fakta konsepsi dan kelahiran anak yang berjaya dengan pertumbuhan. Namun, ini juga merupakan kejadian biasa bahawa janin berhenti berkembang disebabkan oleh polip. Sekiranya terdapat peningkatan patologi, seorang wanita tidak akan dapat melahirkannya sendiri.

Perancangan kehamilan

Dengan pertumbuhan endometrium, seorang wanita perlu merancang kehamilan dengan teliti. Dia mengikuti:

  • pergi untuk imbasan ultrasound;
  • diperiksa oleh pakar sakit puan;
  • lulus ujian yang diperlukan;
  • atasi penumpukan, dan jika perlu, buang.

Wanita bernanah perlu tahu: jika wanita hamil dengan neoplasma kecil di rongga rahim, perlu mendaftar dengan klinik antenatal seawal mungkin untuk menjaga kehamilan dan melahirkan bayi yang sihat.

Bahaya patologi sepanjang kehamilan

Kehadiran neoplasma luar di rongga rahim boleh memberi kesan buruk pada peringkat awal kehamilan:

  • terdapat risiko gangguan plasenta yang tinggi;
  • risiko keguguran yang tinggi;
  • lapisan plasenta kekurangan bekalan darah - kanak-kanak kurang mendapat nutrien daripada yang dia perlukan;
  • janin menerima jumlah oksigen yang tidak mencukupi (ini berbahaya kerana timbulnya hipoksia);
  • akibat pertumbuhan rahim dapat dijumpai pada trimester pertama dan selepas melahirkan dalam bentuk kelewatan perkembangan.

Komplikasi seterusnya selepas pengesanan patologi

Seorang wanita harus tahu bahawa polip tidak hanya mempengaruhi kehamilan, tetapi juga boleh menyebabkan komplikasi pada masa selepas bersalin. Kerana penumpukan, ia berlaku:

  • disfungsi ovari;
  • keradangan endometriotik yang bersifat akut atau kronik;
  • sepsis;
  • kemandulan;
  • onkologi rahim;
  • kehamilan ektopik;
  • pecah rahim;
  • pendarahan rahim.

Pendarahan polip semasa kehamilan

Jisim endometrium pada organ kelamin wanita mudah cedera. Sekiranya kerosakan mekanikal, ia berdarah. Jangkitan boleh menembusi melalui membran nipis neoplasma, mengancam nyawa dan kesihatan janin.

Rawatan polip semasa kehamilan

Rawatan neoplasma kecil tidak diperlukan: ibu dan anak tidak menderita daripadanya. Polip semasa kehamilan berbahaya dalam kes berikut:

  • didapati bahawa pertumbuhan bersifat onkologi (ia mesti dikeluarkan secara pembedahan);
  • neoplasma memprovokasi proses berjangkit (seorang wanita diberi ubat antibakteria);
  • pertumbuhan menyebabkan serviks terbuka dan mengancam dengan permulaan persalinan pramatang (seorang wanita dimasukkan pessary atau serviks dijahit).

Rawatan awal terhadap polip

Sekiranya neoplasma di rongga rahim atau di saluran serviks mengganggu seorang wanita, penyelesaian perubatan berikut untuk masalah ini adalah mungkin:

  • Pembuangan neoplasma secara pembedahan untuk jangka masa 12-14 minggu. Petunjuknya adalah adanya proses keradangan, pertumbuhan cepat polip, pendarahannya.
  • Rawatan antibakteria. Ditunjukkan pada peringkat awal berbuah dengan peningkatan aktif dalam pertumbuhan serviks.
  • Resep ubat dengan progesteron untuk mencegah peningkatan ukuran neoplasma.

Sebagai langkah pencegahan pada tahap awal melahirkan anak, wanita disarankan untuk tidak melakukan hubungan intim dengan pasangan, melakukan aktiviti fizikal yang berlebihan, untuk mengawal aktiviti pertumbuhan dan keadaan janin melalui pemantauan ultrasound yang sistematik.

Penyingkiran polip semasa kehamilan

Manipulasi pembedahan pada wanita hamil tidak diingini - ini boleh merosakkan janin. Tetapi dalam beberapa kes, faedah operasi melebihi risiko. Petunjuk untuk pembedahan penyakit saluran serviks adalah:

  • pertumbuhan besar dan berganda;
  • kecenderungan berterusan untuk peningkatan ukuran neoplasma (ukuran polip meningkat lebih dari 2 mm sebulan);
  • pendarahan teruk, mewujudkan ancaman keguguran;
  • ancaman jangkitan pada membran.

Operasi dilakukan melalui histeroskopi.

Di endometrium rahim, pembedahan membuang pertumbuhan tidak sesuai dengan kehamilan.

Merancang kehamilan selepas membuang polip

Selepas pembedahan membuang pertumbuhan, wanita itu menjalani rawatan hormon. Dia perlu mengikuti semua cadangan klinikal, menjalani ujian, menjalani imbasan ultrasound untuk mengenal pasti risiko berulang patologi.

Anda boleh hamil 2-3 bulan selepas akhir rawatan. Anda tidak boleh menangguhkan konsepsi, kerana terdapat risiko anomali baru..

polip semasa kehamilan

dari hari konsepsi saya telah pergi minggu ke-4.

Doktor menganggapnya sebagai yang kelima.

Keputihan saya berwarna kecoklatan, doktor melihat ke arah kerusi dan melihat polip sepanjang 3 cm dengan 1 cm: (Dia mengatakan ia muncul dengan latar belakang kehamilan.

Dan dia mengatakan bahawa dia ada di sini dekat tekak di suatu tempat dan saya bahkan tidak dapat melihat dengan tangan saya, kerana saya takut saya hanya akan memukulnya dan itu sahaja. Entah bagaimana ia tergantung di sana... dia berkata sepotong badan... seram: (Bahawa ultrasound faraj tidak dapat dilakukan dalam keadaan ini.

Kesimpulannya adalah ini: Hapus, tetapi kemudian, apabila anak sudah kuat. Dia berkata dalam beberapa minggu mungkin sudah. Pada mulanya dia ingin menghantarnya ke hospital, tetapi dia mengatakan mereka akan membawanya ke sana dan saya juga boleh kehilangan anak itu, dan dia sangat diinginkan.

Secara umum, anda boleh melakukannya? Untuk membuang (mungkin di bawah anestesia) semasa B seperti polip yang besar? Ternyata saya telah meningkat 3 cm dalam 3 minggu? eh.

Di laluan. minggu dia akan menjadikan saya ultrasound biasa untuk mendengarkan jantung (dia mengatakan ia mesti didengar), sementara saya masih mengambil hasil beta hCG pada tahun 1963. Saya akan mengambilnya pada 30. Dia mengira di jalan. Saya mesti pergi ke hospital selama sebulan dan mungkin untuk membuangnya... Dan saya takut. Bukankah terlalu awal ?? Adakah saya akan kehilangan anak saya? Berapakah peratusan bahawa semuanya berjalan lancar? Pada masa yang sama, tiba-tiba polip akan tumbuh lebih banyak dan jika tidak jauh di sini, lalu bagaimana saya boleh melakukan ultrasound faraj dan bagaimana saya boleh melihat di atas kerusi kerana itu? Jika tidak, dia akan tersentuh dan dia akan keluar lagi... Saya keliru. Tolong siapa, yang menghadapi..

Polip saluran serviks semasa kehamilan - sebab, rawatan

Wanita hamil sering menghadapi gangguan seperti polip saluran serviks. Ini adalah pertumbuhan jinak yang terbentuk pada seorang wanita sebelum kehamilan dan ditemui ketika mendaftar atau tumbuh setelah pembuahan akibat perubahan hormon dalam tubuh. Sekiranya anda mengeluarkan polip dengan segera, atau anda boleh menunggu sehingga penghantaran? Dan bolehkah dia membahayakan kesihatan wanita? Mari kita temukan "maksud emas" bersama-sama dalam situasi ini untuk membuat keputusan yang tepat.

Polip saluran serviks: jenis neoplasma pada wanita hamil

Polip saluran serviks adalah pembentukan seperti tumor yang tumbuh dari bola epitel endoserviks. Semasa polip tumbuh, ia mula "mengintip" ke dalam lumen faraj. Anomali ini jarang berlaku tanpa disedari, kerana disertai dengan keputihan, pendarahan ringan, dan ketidakselesaan di perut..

Polip boleh merumitkan kehamilan secara serius, menyebabkan risiko penamatan. Sekiranya polip muncul sebelum kehamilan berlaku, ia tidak akan pernah berlaku, kerana neoplasma menutup laluan ke rahim dan sperma tidak dapat memasukinya. Dan kemudian kehamilan berlaku selepas penyingkiran polip saluran serviks.

Pertumbuhan polipoid didiagnosis semasa pemeriksaan rutin di kerusi ginekologi atau diagnosis ultrasound. Polip dikeluarkan dengan membuka tutup dan kemudian mengautkan lokasinya untuk mengelakkan pertumbuhan semula.

Pembentukan pertumbuhan poliposis adalah hasil kegagalan percambahan normal tisu endoserviks. Terdapat percambahan tisu dalam bentuk pertumbuhan pada kaki dengan ketebalan yang berbeza. Polip dilokalisasi di lumen kanal dan dapat menonjol secara signifikan melalui leher.

Polip muncul di seluruh kawasan serviks, tetapi selalunya ia tumbuh di persimpangan bola epitelium dan os luaran. Sekiranya pembentukan polip secara besar-besaran, poliposis luas didiagnosis.

Dalam jumlah lesi jinak, polip menyumbang kira-kira satu perempat daripada semua kes. Hanya polip itu sendiri bukan penyakit, tetapi hanya tanda latar belakang penyakit lain (ketidakseimbangan hormon, patologi endokrinologi). Oleh itu, penampilan polip seperti itu adalah isyarat bahawa seorang wanita mempunyai masalah kesihatan..

Semasa mengandung, sebarang jenis polip endoserviks boleh muncul. Sifat mereka hanya dapat ditentukan oleh hasil analisis histologi. Sekiranya disyaki polip malignan, biopsi dilakukan, diikuti dengan kajian biomaterial.

Polip secara luar menyerupai cendawan berwarna merah muda pucat dari ukuran 4 mm hingga 5 cm. Kaki ditutup rapat dengan kapilari, oleh itu, ketika ditekan di atasnya, polip berubah menjadi biru. Dengan sifat ini, polip sejati dibezakan daripada pseudopolyp..

Semua polip, bergantung pada struktur kelenjar, stromal dan vaskularnya, dibahagikan kepada beberapa jenis:

  • Polip kelenjar adalah bentuk polip yang paling selamat. Ia muncul dengan latar belakang ketidakseimbangan hormon, mempunyai struktur kelenjar yang longgar dan sesuai untuk rawatan konservatif tanpa penyingkiran.
  • Polip berserat adalah neoplasma padat dari struktur berserat, kelihatan pada ultrasound, dan mesti dikeluarkan. Ia berlaku pada wanita dengan kelainan hormon yang teruk dan semasa menopaus. Polip cenderung berubah menjadi tumor ganas, oleh itu, setelah dikeluarkan, wanita itu menjalani terapi hormon.
  • Polip berserat kelenjar adalah jenis pertumbuhan yang paling biasa, yang terdiri daripada tisu penghubung dan sel kelenjar. Disyorkan untuk eksis.
  • Adipati polip adalah jenis yang paling tidak baik yang berkaitan dengan keadaan prakanker. Pembuangan segera diikuti dengan pemerhatian ahli onkologi.

Apakah tanda-tanda wanita hamil yang risau

Seorang wanita yang membawa anak bahkan tidak dapat meneka bahawa dia mempunyai polip desidual dari saluran serviks. Ia lebih kerap dijumpai semasa pemeriksaan ginekologi pencegahan pesakit. Bagaimanapun, tahap pertama penyakit ini sama sekali tidak mempengaruhi kesihatan wanita..

Sekiranya polip rahim tumbuh dengan saiz yang besar, maka ibu hamil mungkin merasakan tanda-tanda patologi berikut:

  • Sakit di bahagian bawah perut, yang mempunyai watak menarik, tetapi tidak berbeza dengan kekuatan khas.
  • Keputihan berdarah. Mereka pada kebiasaannya kurang dan muncul sebagai akibat daripada aktiviti fizikal atau selepas hubungan seksual..
  • Rasa berat di kawasan lumbar.

Polip rahim adalah bahaya bagi kesihatan wanita hamil sekiranya jangkitan telah memasukinya. Mikroorganisma patogen boleh memasuki neoplasma sekiranya menjadi rosak. Apabila polip dijangkiti, seorang wanita dapat melihat gejala berikut:

  • Suhu badan tinggi.
  • Sindrom nyeri akut.
  • Kemunculan pelepasan yang kuat.

Tanda-tanda ini menunjukkan bahawa proses keradangan berkembang di rahim. Ini harus menjadi alasan wajib untuk lawatan mendesak ke doktor. Biasanya, polip desidual hampir tidak berubah sepanjang tempoh kehamilan, tidak mengganggu wanita, tidak berdarah. Tetapi dalam beberapa kes, neoplasma boleh tumbuh dengan ukuran yang besar. Keadaan ini merangkumi:

  • Kehadiran patologi berjangkit kronik pada alat kelamin.
  • Fungsi sistem imun yang lemah.
  • Kecederaan polip.
  • Kursus akut penyakit organ kencing.

Sekiranya seorang wanita bimbang tentang tanda-tanda jangkitan polip saluran serviks serviks, maka pakar sakit puan harus segera diberitahu. Dia akan memberi rawatan yang diperlukan untuk menghilangkan masalah dan mengelakkan akibat buruk bagi ibu dan janin..

Polip desidual saluran serviks semasa kehamilan

Kumpulan yang berasingan merangkumi polip desidial saluran serviks. Ia khas untuk wanita yang berada dalam kedudukan. Dengan latar belakang lonjakan hormon wanita yang kuat, selaput lendir saluran tumbuh dengan kuat, membentuk polip.

Keadaan ini tidak dianggap sebagai patologi dan tidak mengancam kehamilan. Sekiranya ukurannya tidak mempengaruhi keadaan serviks dan kesejahteraan umum wanita, ia tidak dikeluarkan sebelum bersalin. Dalam kes yang jarang berlaku, selepas melahirkan, polip decidual mundur.

Sekiranya pertumbuhan seperti itu terus-menerus cedera, tumbuh dengan cepat dan mengancam perkembangan kekurangan serviks, maka ia akan dihilangkan. Lebih baik membuang pertumbuhan jika dijangkiti dan menimbulkan keradangan pada organ genital dalaman. Dan juga jika polip saluran serviks berdarah semasa kehamilan selepas melakukan aktiviti fizikal, pemeriksaan atau hubungan seksual.

Selain mengubah tahap estrogen dan progesteron, faktor-faktor berikut dapat menimbulkan kemunculan polip desidual:

  • Penyakit kronik atau terpendam dari sistem genitouriner yang berjangkit.
  • Jangkitan kelamin semasa kehamilan.
  • Penurunan imuniti dan penyakit autoimun sistem endokrin.

Pembentukan pertumbuhan endoserviks semasa kehamilan tidak selalu menjadi polip. Kadang-kadang neoplasma ternyata pseudopolyp - pertumbuhan mukosa tanpa saluran darah. Gangguan seperti ini berlaku di bawah pengaruh perubahan hormon dan selepas melahirkan dilahirkan tanpa rawatan..

Pseudopolyp tidak mempengaruhi prestasi serviks, tidak menyulitkan proses kelahiran dan tidak menimbulkan kesulitan kepada wanita tersebut. Satu-satunya ketidakselesaan yang disebabkan oleh polip saluran serviks jenis ini semasa kehamilan adalah pembuangan. Mereka boleh menjadi banyak dan menyerupai lendir tebal dengan garis putih, kadang-kadang dengan warna coklat..

Polip yang nyata, terutamanya jika terdapat pertumbuhan yang kuat, menjengkelkan serviks dan boleh menyebabkan keguguran. Selain itu, semasa melahirkan, dia dapat mengalami trauma, yang meningkatkan risiko keganasannya..

Pada nota! Semua polip, kecuali polip adenomatous, jarang merosot menjadi barah. Kes keganasannya tidak lebih dari 5%.

Gejala utama

Fakta bahawa pertumbuhan telah muncul di rahim, pada serviks atau di saluran serviks dapat dinilai berdasarkan tanda-tanda ciri

Penting untuk berjumpa dengan pakar sakit puan tepat pada waktunya agar tidak ada ancaman terhadap kesihatan wanita dan anak yang belum lahir, terutama ketika polip dikesan dan kehamilan sudah bermula. Doktor perhatikan simptom pertumbuhan:

  • pelanggaran kitaran haid;
  • pendarahan rahim selepas menopaus;
  • kemandulan;
  • kegagalan dengan IVF;
  • pelepasan antara tempoh.

Kemunculan pertumbuhan menurun semasa kehamilan dicirikan oleh:

  • sakit kram di kawasan lumbar;
  • pelepasan berdarah selepas pemeriksaan ginekologi;
  • penampilan lendir putih dengan bau yang tidak menyenangkan;
  • pendarahan smear selepas bersenam;
  • sakit, menarik sakit di bahagian bawah perut.

Polip semasa kehamilan berdarah

Kemunculan gejala seperti itu mungkin terjadi dengan trauma, yang disebabkan oleh pengaruh luaran - alat doktor semasa pemeriksaan, hubungan seksual. Bahaya keadaan - jangkitan yang menimbulkan ancaman kepada kesihatan dapat melalui dinding pertumbuhan yang rosak tipis. Pelepasan berdarah yang berlaku dengan neoplasma besar atau terletak di saluran serviks memerlukan pengawasan perubatan. Mereka boleh:

  • hilang dan muncul;
  • memperhebat dan menenangkan.

Punca kemunculan polip saluran serviks semasa kehamilan

Seperti kebanyakan neoplasma ginekologi, polip endoserviks adalah akibat kesihatan wanita yang buruk.

Mekanisme khusus untuk pengembangan poliposis saluran serviks belum dapat dibentuk. Tetapi ahli genetik dan pakar sakit puan menetapkan beberapa faktor yang memprovokasi pertumbuhan polip:

  • Keradangan kronik - dysbiosis vagina dengan dominasi flora kulat (thrush, gardnerellosis), jangkitan, radang endometrium.
  • Gangguan hormon - nisbah hormon wanita yang tidak normal (kekurangan progesteron dan kelebihan estrogen).
  • Trauma mekanikal saluran serviks - kuret diagnostik, pengguguran, histeroskopi, trauma kelahiran.
  • Faktor tekanan - ketegangan saraf, keletihan kronik.
  • Kekurangan imuniti - luas, yang merupakan ciri kehamilan atau tempatan, akibat keradangan pada vagina.
  • Keturunan - kecenderungan pertumbuhan polip dalam keadaan yang sesuai.
  • Patologi endokrin - hiper dan hipotiroidisme, kegemukan teruk.

Sebab lain untuk kerap munculnya polip di endoserviks adalah pengambilan hormon sintetik untuk mengekalkan kehamilan. Ramai wanita mendakwa bahawa ubat yang mengandungi progesteron (Dufaston, Utrozhestan) memprovokasi pertumbuhan polip saluran serviks semasa kehamilan, dan terdapat banyak tindak balas serupa di forum.

Rawatan

Apabila pertumbuhannya kecil, tidak cenderung meningkat, tidak disertai dengan gejala, terapi tidak dijalankan. Doktor mengambil pendekatan tunggu dan lihat. Menunjukkan lawatan berkala ke pakar sakit puan, untuk mengawal keadaan kesihatan dan terutama sekiranya terdapat tanda-tanda yang membimbangkan.

Untuk mengurangkan sebarang risiko, seorang wanita ditetapkan:

  • Pengecualian hubungan seksual. Oleh kerana hidup aktif, pendarahan sering berlaku dengan poliposis.
  • Mematuhi kebersihan intim. Organ dan linen luaran mesti sentiasa bersih. Ia mencegah jangkitan bakteria.
  • Menghidupkan kehidupan yang cukup aktif. Tidak dianjurkan untuk berbaring di sofa sepanjang kehamilan.Pemeliharaan seperti itu penuh dengan proses stagnan, keradangan dan pertumbuhan tumor yang cepat. Tetapi membawa berat badan, aktiviti fizikal yang berpanjangan juga berbahaya. Dalam semua perkara, anda perlu memerhatikan ukurannya.

Manifestasi klinikal polip saluran serviks semasa kehamilan

Polip tunggal, terutamanya bersaiz kecil, yang muncul di saluran serviks, tidak menampakkan diri dengan cara apa pun dan seorang wanita dapat mengetahui tentang kehadirannya hanya setelah diperiksa oleh pakar sakit puan. Satu-satunya gejala ringan adalah keputihan kronik - keputihan seperti lendir dari faraj, kadang-kadang boleh menjadi putih..

Sekiranya polip tumbuh dengan latar belakang penyakit tertentu dan bukan patologi bebas, gejalanya mungkin seperti berikut:

  • Ketidakselesaan berkala di bahagian bawah perut - sakit, sensasi terbakar, peregangan.
  • Pelepasan tidak normal - lendir atau keputihan dengan darah.
  • Pembuangan darah selepas hubungan seksual dan sukan.
  • Pelanggaran haid (semasa kehamilan, pendarahan mungkin muncul pada hari-hari yang diharapkan haid).

Polip serviks sering dipasangkan dengan sista ovari, poliposis endometrium, myoma, kolpitis. Menurut kajian, hubungan langsung disahkan antara percambahan polip pada lumen serviks dan STD (jangkitan kelamin). Seringkali poliposis berulang muncul sebagai pendamping kandidiasis, klamidia, herpes genital, trichomoniasis dan jangkitan genital lain.

Atas sebab apa patologi muncul?

Setiap wanita mengalami keraguan pada suatu masa ketika kehidupan dilahirkan dan dikembangkan dalam dirinya. Tetapi kadang-kadang masa bahagia ini dibayangi oleh pengalaman kerana patologi yang timbul. Selalunya, penyakit seperti polip desidual dijumpai pada wanita hamil. Bagaimana ia terbentuk? Dan mengapa?

Decidua ini adalah tepat bagaimana janin diberi nutrien dan perlindungan. Melaluinya, oksigen dan vitamin dibekalkan ke embrio, toksin berbahaya dikeluarkan, mikroorganisma patogen tertentu dimusnahkan

Oleh itu, pembentukan cengkerang ini sangat penting bagi seorang anak, tanpanya dia tidak dapat berkembang.

Polip desidual semasa kehamilan hanya terbentuk dari membran ini, jadi kejadiannya tidak mungkin terjadi pada wanita yang tidak hamil. Pendidikan muncul apabila endometrium mula tumbuh terlalu banyak. Polip terletak di lumen serviks. Ia dapat dikesan semasa pemeriksaan ginekologi rutin..

Sebab-sebab perkembangan polip seperti ini boleh menjadi faktor berikut:

  • Kegagalan keadaan hormon badan.
  • Patologi berjangkit.
  • Kerosakan pada rahim.
  • Gangguan metabolik.
  • Fungsi imun yang lemah.

Oleh itu, wanita hamil mesti diperhatikan setiap bulan oleh pakar sakit puan dan menjalani semua pemeriksaan yang ditentukan olehnya, dan juga penting untuk mengikuti semua cadangan pakar. Ini adalah satu-satunya cara untuk melindungi diri anda dari masalah ketika melahirkan bayi.

Kaedah untuk mendiagnosis polip serviks semasa kehamilan

Kaedah yang paling berkesan dan sederhana untuk mengesan polip di saluran serviks adalah pemeriksaan visual dan ultrasound. Untuk mengesahkan diagnosis, kaedah kolposkopi, biopsi, kuretase, konisasi serviks digunakan.

Semasa pemeriksaan di kerusi ginekologi dengan bantuan cermin, meterai dan pembesaran serviks dapat dilihat. Sekiranya polip cukup besar (lebih dari 11 mm), ia mula menonjol dari serviks rahim.

Polip kecil mempunyai warna merah jambu, boleh berbentuk bulat atau uviform. Polip yang lebih padat dan lebih besar sudah mempunyai beberapa bola epitelium dengan tanda-tanda keratinisasi, oleh itu ia dicat putih. Sekiranya aliran darah melalui kapilari terganggu, polip menjadi berwarna ungu..

Penting! Penyingkiran polip saluran serviks semasa kehamilan hanya disarankan apabila terdapat risiko penamatan kehamilan atau kecurigaan perubahan cepatnya menjadi tumor malignan. Dalam kes lain, taktik menunggu digalakkan..

Kolposkopi tepat pada masanya menentukan kehadiran polip kecil yang baru muncul, tidak dapat dilihat di cermin. Dengan bantuan kolposkop, anda dapat menentukan struktur tisu polip dan seluruh serviks, melihat tanda-tanda nekrotisasi dan perubahan patologi lain. Untuk mengesan polip endometrium, pemeriksaan transvaginal dengan probe ultrasound dilakukan.

Histeroskopi dilakukan sekiranya kaki polip diletakkan lebih dekat ke rongga rahim. Ini terdiri dalam pengenalan endoskopi dengan kamera dan pisau ke dalam saluran serviks. Semasa prosedur, anda dapat menilai keadaan polip secara visual dan segera menghapusnya.

Setelah mengesahkan diagnosis, smear vagina diambil untuk STD. Sekiranya perlu, tangki penyemai biomaterial atau diagnostik PCR diberikan. Sekiranya terdapat jangkitan, rawatan diberikan. Selepas ini, biopsi dilakukan dengan kuretase zon endoserviks dan diagnosis histologi berikutnya.

Polip saluran serviks semasa kehamilan: untuk merawat atau tidak?

Kemunculan polip desidual atau pseudopolyp semasa kehamilan tidak memerlukan rawatan. Sekiranya ukuran pertumbuhan tidak melebihi 11 mm, dan tidak ada tanda-tanda patologi isthmic-serviks, rawatan atau penyingkiran polip tidak dijalankan.

Sekiranya polip mencapai ukuran yang besar, terdapat keradangan serviks, wanita sering mengalami pendarahan, keputusan dibuat untuk mengeluarkan polip. Ini mencegah kemungkinan berlakunya komplikasi seperti keguguran dan kecederaan serviks semasa melahirkan..

Terapi konservatif dengan ubat hormon hanya berkesan berkaitan dengan polip kelenjar, dan dijalankan setelah melahirkan. Dalam kes lain, penumpukan dikeluarkan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya pendarahan?

Sudah tentu, perkara utama yang perlu dilakukan adalah berjumpa doktor untuk pemeriksaan. Ultrasound akan menunjukkan keadaan janin, plasenta dan sumber pendarahan. Pakar sakit puan akan mengambil sapuan untuk memeriksa jangkitan. Walaupun anak atau ibu tidak berada dalam bahaya, pesakit seperti itu harus berada di bawah kawalan khas, kerana kadang-kadang polip tidak dapat diramalkan.

Sebelum mendapat janji temu, anda perlu mengambil langkah berikut:

  • Hentikan hubungan intim;
  • Kurangkan aktiviti fizikal minimum;
  • Jangan mengangkat barang yang lebih berat daripada 3 kg;
  • Berjalan dengan tenang dengan berhenti rehat;
  • Tolak mandi dan prosedur pemanasan lain.

Kaedah untuk pemisahan polip saluran serviks

Sekiranya keadaan memerlukan penyingkiran polip dengan segera semasa kehamilan, terapi anti-radang tempatan pertama kali dilakukan untuk mengelakkan penyebaran jangkitan semasa penghapusan pertumbuhan. Dan kemudian kaedah penyingkiran pembedahan yang sesuai dipilih:

  • Mengikis adalah prosedur untuk membuang lapisan atas endometrium dengan penyingkiran pertumbuhan poliposis. Semasa kehamilan, ia jarang dilakukan dan hanya jika terdapat fokus pertumbuhan polip yang besar. Biopsi yang dihasilkan dihantar untuk histologi.
  • Histeroskopi penglihatan adalah kaedah yang lembut untuk melepaskan kaki poliposis dari bola mukosa. Cara yang kurang menyakitkan dan benar-benar tidak trauma untuk menghilangkan polip semasa kehamilan.
  • Penyempitan polip - digunakan jika polip terletak berhampiran faring luaran dan dapat dilihat semasa pemeriksaan ginekologi. Jahitan catgut digunakan pada kaki, selepas itu nekrosis tisu polip berlaku dan ia mati.
  • Cryodestruction - menggunakan nitrogen cair, polip terbakar habis. Prosedur ini tidak menyakitkan dan berlangsung tidak lebih dari 2-5 minit.
  • Kauterisasi elektrik polip - teknik yang digunakan jika kaedah lain tidak berkesan. Terdapat beberapa pilihan untuk rawatan tersebut - penyingkiran laser, ablasi (frekuensi radio), electrocoagulation.

Dalam kes mendiagnosis polyposis adenomatous saluran serviks, kononisasi terancang (kon konisi) atau amputasi lengkap serviks ditetapkan. Operasi semacam itu dilakukan hanya selepas melahirkan dan hanya dalam kes-kes yang melampau, kerana ini membawa kepada fakta bahawa seorang wanita tidak lagi dapat melahirkan anak secara semula jadi.

Bilakah anda boleh hamil setelah membuang polip di rahim

Campur tangan histeroskopi (penyingkiran polip) akan memerlukan terapi pasca-hormon untuk mengelakkan penyakit itu berulang. Tindakan beberapa hormon adalah kumulatif, dan oleh itu rawatan ditetapkan selama sekurang-kurangnya 3 bulan.

Berapa lama ia akan mengambil masa


Memerlukan sekurang-kurangnya 6 bulan untuk badan pulih selepas rawatan pembedahan.

Dalam tempoh ini, terapi hormon, kompleks vitamin dan prosedur khas ditetapkan untuk menguatkan kekuatan badan.

Berapa lama selepas penyingkiran

Pakar sakit puan mengesyorkan merancang konsepsi selepas campur tangan tidak lebih awal 4 bulan kemudian. Sebaik-baiknya, setelah pulih sepenuhnya - dalam enam bulan, setahun. Selama ini, seorang wanita mengalami pemulihan moral dan fisiologi..

Terdapat pendapat bahawa pertumbuhan organ genital semasa kehamilan menyimpang dan kemudian keluar bersama-sama dengan tempat anak tanpa memerlukan campur tangan pembedahan. Namun, mustahil untuk membuat keputusan mengenai pembuahan tanpa perundingan, kerana etiologi penyakit ini dapat menular, yang membahayakan kemungkinan kehamilan yang berjaya..

Kemungkinan komplikasi


Pertumbuhan polip cenderung berkembang, kemungkinan degenerasi tumor jinak menjadi tumor malignan tetap ada. Oleh itu, seorang wanita harus memperhatikan gejala berikut:

  • sakit perut bawah;
  • pendarahan atau pelepasan tidak khas di tengah kitaran;
  • menarik sakit belakang;
  • pelepasan warna kekuningan atau kehijauan dari faraj;
  • sedikit lonjakan suhu badan.

Kemungkinan komplikasi dengan polip saluran serviks

Pertumbuhan poliposis yang tidak dikeluarkan boleh menyebabkan banyak komplikasi pada wanita dalam kedudukannya. Akibat yang paling serius termasuk:

  • berdarah;
  • keganasan;
  • pemburukan STD;
  • penghantaran pramatang;
  • ancaman keguguran spontan;
  • kekurangan isthmic-serviks;
  • keradangan faraj atau endometrium.

Walau bagaimanapun, selepas pemotongan polip, terdapat juga akibat:

  • Kambuhan pertumbuhan disebabkan oleh cauterization kaki yang tidak lengkap.
  • Pembakaran haba selepas pembasmian tapak pertumbuhan polip.
  • Stenosis serviks (penyumbatan).
  • Kemandulan sekunder.
  • Parut pada serviks.

Sekiranya, semasa membawa bayi, anda mengembangkan polip saluran serviks, tanpa ragu-ragu ikut nasihat doktor yang anda percayai. Patologi ini mungkin tidak membahayakan anda, dan selepas kehamilan, polip akan dikeluarkan dengan cara yang paling sesuai. Tetapi ada pengecualian apabila neoplasma yang tidak normal ini boleh membahayakan kehamilan dan mesti segera dikeluarkan. Tetapi apa yang harus dilakukan dalam kes anda harus diputuskan secara eksklusif oleh doktor yang hadir..

Ulasan pesakit

Setahun yang lalu, seorang pakar sakit puan menemui polip endometrium semasa pemeriksaan perubatan dari tempat kerja. Tidak memperhatikannya. Tidak lama kemudian, gangguan hormon bermula dan saya menjalani pemeriksaan ultrasound, yang menunjukkan berlipat ganda. Saya harus segera beroperasi.

Sudah lama saya berusaha untuk hamil, tetapi saya menganggap diri saya benar-benar sihat dan tidak pergi ke doktor. Akibatnya, dia diperiksa. Ternyata ada polip. Pada mulanya mereka dirawat dengan ubat-ubatan, tetapi tidak berhasil. Mereka menawarkan untuk membuang, setelah operasi dan pemulihan, dia cepat hamil. Sekarang kita sedang menunggu bayi.

Mengenai pengarang: Borovikova Olga Igorevna

Kerana percambahan tisu di dalam rahim, polip endometrium berlaku. Benjolan dan pertumbuhan yang terbentuk menghalang pembuahan kerana fakta bahawa sperma tidak dapat mencapai telur. Namun, adakah diagnosis seperti itu adalah penyebab kemandulan sepenuhnya, adakah mungkin hamil dengan polip di rahim? Pertimbangkan semua ciri konsepsi lebih lanjut dalam artikel.