Punca penampilan dan kaedah menghilangkan polip pada serviks pada wanita

Karsinoma

Polip adalah pertumbuhan seperti ketuat pada serviks dan membran mukus organ ini yang menjadi sangat biasa. Pertumbuhan seperti jamur ini sering muncul di kawasan endoserviks, di kawasan atas atau tengahnya, di lokasi os luaran.

Dibentuk pada selaput lendir rahim itu sendiri dan lehernya, pertumbuhan sering tumbuh ke dalam tubuhnya. Dalam peranan fenomena jinak, proses ini menjadi kronik bersama dengan endoserviks yang semakin meningkat.

  1. Apa itu polip
  2. Sebab-sebab penampilan
  3. Tanda dan gejala
  4. Jenis polip
  5. Diagnostik
  6. Tinjauan
  7. Pemeriksaan visual dinding faraj dan saluran serviks
  8. Servikoskopi
  9. Ultrasound
  10. Analisis
  11. Polip semasa kehamilan
  12. Mengapa polip pada serviks berbahaya??
  13. Rawatan
  14. Rawatan ubat
  15. Penyingkiran polip
  16. Polipektomi
  17. Histeroskopi
  18. Diathermocoagulation
  19. Penghancuran Cryodestruction
  20. Gelombang radio
  21. Laser
  22. Selepas mengeluarkan polip
  23. Ubat-ubatan rakyat
  24. Yarrow
  25. Jelatang
  26. Resepi lain
  27. Tampon
  28. Ramalan
  29. Langkah pencegahan
  30. Ulasan

Apa itu polip

Mengikut struktur dan pembentukannya, polip dibahagikan kepada:

  • membran mukus;
  • kelenjar;
  • berserat;
  • berserabut kelenjar;
  • adenomatous (tidak biasa).

Semua jenis polip dikelaskan terutamanya mengikut ukurannya, dalam beberapa kes mereka boleh tumbuh hingga 2-3 sentimeter, tetapi selalunya ini adalah pertumbuhan diameter 2-3 mm.

Bentuknya juga bervariasi:

  • dipadatkan;
  • bulat;
  • dalam bentuk titisan;
  • seperti ayam jantan.

Struktur pertumbuhan pada leher rahim boleh berada pada batang nipis dan pada pangkal yang cukup lebar. Untuk warna struktur, polip dalam bentuk warna merah jambu pucat, merah terang, dan burgundy dengan warna kebiruan..

Sebab-sebab penampilan

Wakil wanita dari kumpulan usia 40-50 tahun menderita polip serviks rahim, namun, kemungkinan wanita muda nulliparous juga berisiko.

Faktor asas dalam pertumbuhan polip sering menjadi:

  1. Gangguan hormon pada tubuh wanita, selain itu, penyakit berjangkit dari sfera genitouriner tidak dapat diabaikan dengan cara apa pun.
  2. Pelanggaran mekanikal integriti tisu organ ini, fenomena keradangan, hakisan yang belum sembuh, pada waktu yang salah dijahit semasa rehat - semua ini, satu atau lain cara, dapat memastikan pembentukan dan pertumbuhan polip.

Pakar sakit puan pakar boleh menetapkan dan mendiagnosis polip serviks rahim dengan pemeriksaan visual dengan cermin, servikoskopi, kolposkopi, pemeriksaan histologi mukosa.

Tanda dan gejala

Pertumbuhan tunggal, seperti ukuran polip yang tidak signifikan, dalam kehidupan biasa, wanita tidak mendedahkan diri dengan cara apa pun dan kehadirannya sering dikesan hanya semasa pemeriksaan rutin, atau ketika berjumpa doktor mengenai masalah lain.

Sangat luar biasa dengan fenomena yang meradang, jangkitan dengan infeksi setelah pelanggaran integritas pertumbuhan, pesakit mungkin menunjukkan gejala seperti:

  • Menarik sensasi yang menyakitkan di bahagian bawah perut, yang menjadi lebih jelas sebelum bermulanya haid.
  • Keputihan meningkat.
  • Sekiranya integriti neoplasma ini dilanggar, pendarahan mungkin berlaku..
  • Pada pesakit usia pembiakan yang rentan terhadap patologi ini, gejala dan manifestasi mungkin disertai oleh kemandulan atau gangguan dalam kitaran haid. Atas sebab inilah doktor berusaha untuk mengetahui pergantungan penyimpangan antara satu sama lain..

Bolehkah polip pada serviks rahim berkembang menjadi barah? Ya, ada kemungkinan seperti itu, tetapi dalam episod yang agak terpencil, kira-kira 1.5% -2% daripada semua kes penyakit ini.

Polip mesti melalui beberapa peringkat sebelum dilahirkan semula menjadi tumor malignan:

  • hiperplasia - epitel organ tumbuh dengan cepat pada masa-masa;
  • metaplasia - satu struktur epitel diubah menjadi struktur lain;
  • displasia serviks rahim - struktur prakanker muncul di epitel, dengan faktor pembantu, yang segera berubah menjadi sel onkologi, malignan.

Sekiranya pesakit mengalami pertumbuhan semasa kehamilan, kerana aktiviti refleks serviks, khususnya pada peringkat awal, risiko keguguran (pengguguran spontan) meningkat, dan di samping itu, di antara komplikasi lain proses melahirkan anak, terdapat juga inferioriti isma-serviks, atau penempatan plasenta yang rendah.

Wanita perlu mengunjungi pejabat ginekologi dengan ketat untuk memeriksa dan melakukan ujian tambahan jika terdapat tanda-tanda yang mencirikan polip serviks rahim dan badan rahim:

  • Kemandulan, sukar hamil;
  • Keputihan vagina berwarna coklat, di antara tempoh;
  • Sensasi menyakitkan dan pendarahan pada masa dan selepas hubungan seksual;
  • Hari kritikal yang berpanjangan, pendarahan rahim;
  • Peruntukan dalam jumlah kecil.

Jenis polip

Mirip dengan poliposis endometrium, polip serviks dibahagikan:

  1. Adenomatous - neoplasma seperti itu disebut atipikal, ia berbeza dalam struktur homogen dan boleh tumbuh hingga 40 mm atau lebih. Pertumbuhan seperti itu dicirikan oleh bahaya perubahan yang besar menjadi onkologi dan barah serviks, oleh sebab itu, setelah pembuangan pembedahan, wanita hampir selalu menunjukkan kesan kemoterapi;
  2. Kelenjar berserat - dalam struktur pertumbuhan ini, terdapat struktur kelenjar dan asas tisu penghubung. Seperti biasa, neoplasma sedemikian tidak melebihi diameter 25 mm;
  3. Serat - terbentuk dari tisu penghubung. Polip seperti ini biasanya berlaku pada wanita yang telah melewati usia 40 tahun dan sering berkembang menjadi tumor malignan;
  4. Mukus - polip serupa berkembang dari struktur kelenjar sel. Ia berlaku bahawa pertumbuhan seperti itu diperhatikan pada wanita usia subur, dan jarang tumbuh lebih dari 15 mm. Jenis poliposis ini hampir tidak pernah berulang dan jarang dapat berkembang menjadi onkologi..

Diagnostik

Poliposis pada serviks sering ditentukan pada masa pemeriksaan rutin di pejabat pakar sakit puan. Sekiranya terdapat tanda-tanda keraguan, setiap wanita harus berjumpa pakar sakit puan dan melakukan beberapa siri pemeriksaan.

Yang paling asas adalah pemeriksaan visual dengan menggunakan cermin ginekologi.

Untuk mengesahkan diagnosis poliposis serviks, wanita itu menjalani diagnostik ultrasound. Dalam peranan teknik bantu, metrografi, kajian histeroskopi, dll..

Tinjauan

Untuk mendiagnosis poliposis serviks rahim, pemeriksaan vagina-visual, serviksoskopi, kolposkopi digunakan.

Pemeriksaan visual dinding faraj dan saluran serviks

Semasa pemeriksaan rutin ginekologi, doktor di cermin dapat melihat peningkatan pada leher, penebalannya, dan sebagai tambahan pertumbuhan berbentuk jamur, seperti biasa, warna merah jambu yang kaya, serupa dengan sekumpulan, atau bentuk bulat.

Sekiranya formasi mengalami keratinisasi dan mempunyai epitelium berlapis di atasnya, ia melekat dalam warna keputihan, jika neoplasma memperoleh warna ceri ungu atau gelap, ini bermakna bekalan darahnya terganggu.

Pada dasarnya, formasi yang menonjol di dalam dinding faraj mempunyai struktur elastik atau lembut yang ketat.

Servikoskopi

Cervicoscopy memungkinkan untuk memeriksa secara terperinci lumen serviks rahim, menggunakan kamera video, pakar sakit puan dapat memeriksa bahkan polip kecil, menentukan strukturnya, kemungkinan kematian sel, keradangan, atau kemunculan ulser di permukaan, dan juga penyimpangan lain dari saluran serviks.

Sekiranya polip serviks rahim dapat dilihat, gambaran luaran dari cawangannya mungkin menunjukkan kemungkinan adanya pertumbuhan endometrioid, iaitu polip pada badan rahim.

Mengenai pengecualian atau pengesahan, ultrasound ginekologi dilakukan, memungkinkan untuk menilai struktur dan ketebalan lapisan dalam rahim, keadaan badan dan pelengkap rahim, tiub dan ovari.

Analisis

Untuk diagnosis yang tepat, pemeriksaan histologi pengikisan yang diambil dari saluran serviks juga digunakan..

Untuk mengecualikan atau mengesahkan etiologi onkologi pada masa histeroskopi, doktor melakukan pensampelan pisau dari tisu serviks, dengan penyembuhan sebahagian dinding rahim untuk diperiksa di bawah mikroskop.

Dalam beberapa keadaan, biopsi ini memungkinkan untuk menghilangkan pertumbuhannya, dengan ukurannya yang kecil..

Polip semasa kehamilan

Sekiranya neoplasma ini dijumpai semasa tempoh kehamilan, maka anda tidak boleh panik.

Sekiranya konsepsi telah berlaku, maka polip tidak dapat mempengaruhi kehamilan dan kelahiran yang berjaya. Sebagai peraturan, pertumbuhan seperti itu dikeluarkan tanpa kesukaran setelah kelahiran anak..

Dalam beberapa keadaan, pendarahan mungkin muncul, yang disebabkan oleh trauma pada saat hubungan seksual, atau kerana pemeriksaan ginekologi.

Mengapa polip pada serviks berbahaya??

Kemunculan polip, sebahagian besarnya, adalah akibat patologi yang lebih kompleks. Neoplasma ini sering memainkan peranan sebagai latar belakang, dan secara semula jadi, tanpa ada manifestasi..

Di sinilah ancaman mereka terhadap kesihatan tubuh wanita. Tanpa penghapusan polip saluran serviks tepat pada masanya, mana-mana wanita menghadapi risiko berada dalam kumpulan pesakit barah.

Di samping itu, sejumlah kesukaran timbul dengan polip:

  1. Kehilangan darah, yang menyebabkan anemia dan kekurangan zat besi;
  2. Mampatan polip oleh leher rahim memerlukan campur tangan pembedahan;
  3. Kemandulan.
  4. Gangguan dalam pengeluaran hormon dan oleh sebab ini ketidakseimbangan;
  5. Keguguran semasa kehamilan, pada mana-mana trimester;
  6. Keupayaan untuk mengubah pertumbuhan menjadi neoplasma onkologi organ genital.

Rawatan

Terapi ubat untuk polip saluran serviks sebagai kaedah rawatan utama sangat jarang digunakan, misalnya, dalam situasi seperti itu apabila seorang wanita menolak pembedahan.

Rawatan ubat

Intinya adalah bahawa dengan ubat-ubatan, mustahil untuk menyembuhkan neoplasma serviks, dan hanya mungkin untuk menekan proses peningkatannya, dan juga menurunkan manifestasi patologi ini.

Namun, terapi ubat sering dapat membantu menyingkirkan penyakit bersamaan, yang menyebabkan berlakunya polip serviks..

Dengan polip serviks, rawatan ubat berikut boleh diresepkan:

  • terapi hormon;
  • terapi antibakteria;
  • rawatan anti-radang;
  • terapi vitamin.

Penyingkiran polip

Rawatan pembedahan adalah wajib.

Terdapat beberapa kaedah untuk menghilangkan polip, pelantikan salah satunya adalah kerana status kesihatan pesakit, jenis kelainan yang menjadi asas bagi pembentukan pendidikan, usia pesakit, hasil histologi.

Di samping itu, dipertimbangkan sama ada wanita itu hamil pada masa merancang operasi dan adakah dia ingin mempunyai anak pada masa akan datang

Walau apa pun, perlakuan itu tidak menakutkan seperti kata-kata yang menggambarkannya..

Polipektomi

  1. Kaedahnya adalah untuk melepaskan pertumbuhan serviks rahim. Polip besar, hingga 3 cm pada lilitan, hanya dilepaskan, dan alasnya dibakar dengan arus elektrik.
  2. Sekiranya asas pertumbuhan terletak di sempadan faring luaran, maka ia dikeluarkan dan permukaan luka dijahit dengan jahitan catgut. Selepas itu, perlu mengikis seluruh membran mukus saluran serviks.
  3. Sekiranya neoplasma patologi lebih tinggi, ia dikeluarkan secara terarah dan prosesnya dikendalikan di bawah histeroskop.

Oleh kerana fakta bahawa polip sering terbentuk dengan latar belakang lapisan dalam rahim yang sedang berkembang secara aktif, mungkin perlu membersihkan lendir saluran serviks untuk kajian lebih lanjut. Sekiranya terdapat pelanggaran yang pasti dalam kerja keseluruhan sistem pembiakan, maka terapi hormon yang sesuai ditetapkan..

Histeroskopi

Histeroskopi - pemeriksaan ginekologi rongga genital menggunakan histeroskop (alat serat optik).

Selalunya, pada masa histeroskopi, histeroresektoskopi dilakukan - penghapusan polip pada rahim (penghapusan pertumbuhan pada lapisan dalam rahim) dengan pemotongan katil polip.

Bahan operasi diperiksa untuk histologi. Hysteroresectoscopy - kaedah terbaru untuk membuang pertumbuhan pada leher dengan cepat.

Diathermocoagulation

Diathermoexcision adalah kaedah pisau elektrik. Kesannya benar-benar tidak menyakitkan, oleh itu wanita pada waktu menjalankannya berada di bawah pengaruh anestetik tempatan.

Kelemahan kaedah ini adalah kesan parut dan bekas luka di saluran, yang boleh menyebabkan tisu tisu semasa bersalin. Penyembuhan tisu lengkap mungkin berlaku selepas 2-3 bulan.

Penghancuran Cryodestruction

Polip kecil dipengaruhi oleh sejuk - ini adalah kaedah penghasilan cryodestruction. Salah satu kaedah yang paling berkesan untuk menghilangkan pertumbuhan dalam amalan perubatan semasa.

Prosedur ini biasanya dilakukan pada hari ke-8 dari kitaran haid..

Polip pada saluran serviks, dirawat dengan nitrogen cair, dibawa ke suhu yang sangat rendah.

Mengikuti prosedur ini, mukosa organ dipulihkan dalam 2-3 bulan. Masa penyembuhan bergantung pada ukuran pangkal polip yang hendak dikeluarkan..

Gelombang radio

Eksisi dengan gelombang radio. Apabila formasi dikeluarkan oleh gelombang radio, integriti tisu serviks rahim tidak terganggu dengan kuat, yang tentunya mempengaruhi penyembuhan. Masa pemulihan adalah 6-8 minggu.

Laser

Pembekuan laser atau penggunaan laser semasa menghilangkan neoplasma. Semasa operasi, tidak ada lebam, parut atau tanda lain. Sebaiknya lakukan prosedur ini pada awal kitaran, selama 5-7 hari.

Selepas mengeluarkan polip

Sekiranya tisu poliposis tidak dikeluarkan sepenuhnya semasa operasi dijalankan, maka patologi boleh kembali..

Ini mungkin berlaku sekiranya pertumbuhan polip muncul kembali dari pangkal pertumbuhan, dalam beberapa kes mungkin terdapat luka bakar termal, kontraksi struktur leher rahim, yang disebabkan oleh kauterisasi lokasi.

Dalam tempoh 14-21 hari selepas penghapusan pembentukan serviks, kadang-kadang membran mukus, atau pendarahan, rasa sakit di bahagian bawah perut mungkin berlaku.

Walau bagaimanapun, ini akan segera hilang dan tidak memerlukan rawatan, anda boleh mengambil ubat penghilang rasa sakit seperti No-shpa atau Ibuprofen.

Di samping itu, tidak digalakkan selama 14 hari:

  • Douching;
  • Seks;
  • Penggunaan aspirin, asid acetylsalicylic;
  • Sauna, mandi, mandi;
  • Operasi tampon, hanya pembalut yang boleh digunakan;
  • Pembatalan aktiviti sukan, aktiviti fizikal berat, senaman.

Ubat-ubatan rakyat

Yarrow

Sekiranya seorang wanita didiagnosis menderita polip pada serviks, dia hanya perlu menyimpan tanaman seperti yarrow. Ramuan ini menormalkan fungsi rahim dan melarutkan hampir semua formasi.

Ia boleh digunakan dengan beberapa cara:

  • Dianjurkan untuk memakan yarrow di dalam. Untuk tujuan ini, anda perlu mengambil 1 sudu teh yarrow kering dan tuangkan 250 ml air mendidih. Tutup dan biarkan selama 5-10 minit. Minum infus diperlukan suam dari 1 hingga 4 gelas sehari, bergantung pada keadaan dan ukuran pertumbuhan pada serviks. Tempoh rawatan 2-3 bulan.
  • Resipi ubat tradisional juga termasuk mandi yarrow. Untuk tujuan ini, 100 gram rumput kering (pada musim panas adalah mungkin untuk mengumpulkan sekurang-kurangnya sebilangan besar yarrow) tuangkan 3 liter air pada suhu bilik. Untuk menegaskan semua ini sepanjang hari, kemudian didihkan, saring dan tuangkan ke dalam tab mandi yang penuh dengan air. Paras air harus menutup separuh badan di bawah pinggang. Waktu prosedur adalah 15 minit pada suhu tidak melebihi 40 ° C. Mandi sedemikian setiap 2 hari, sehingga pertumbuhan di kawasan saluran rahim menjadi kurang.

Jelatang

Terapi jelatang berfungsi hebat terhadap pertumbuhan di leher.

Ramuan ini boleh dimakan dengan pelbagai cara:

  • Teh untuk dimakan di dalam: 1 sudu teh herba kering atau bunga jelatang tuangkan 1 cawan air mendidih. Tutup dan biarkan selama kira-kira 4-5 minit. Minum 1-2 gelas teh sehari sehingga gejala hilang sepenuhnya dan fungsi organ genital dinormalisasi.
  • Selain itu, douching dapat memberikan manfaat yang besar - tuangkan 1 sudu jelatang kering dengan satu liter air, panaskan hingga mendidih, sejuk hingga suhu bilik, saring dan douch 3-5 kali sehari.
  • Dari tincture ini, anda boleh menyiapkan tampon dari formasi pada serviks. Putar sehelai bulu kapas ke tampon, rendam dengan infusi jelatang dan masukkan ke rongga vagina semalaman. Perjalanan rawatan - sehingga gejala dihapuskan sepenuhnya.

Resepi lain

Terdapat kaedah lain yang popular untuk menghilangkan polip:

  • Losyen ekor kuda. Dengan poliposis pada leher serviks, losyen mampatan dari ekor kuda dapat memberikan hasil yang baik. Mereka disediakan seperti berikut: 5-6 sudu ramuan ekor kuda kering harus diletakkan di atas ayak dan diletakkan di atas bekas air mendidih sehingga wap sampai dan menyelimuti tanaman. Setelah beberapa minit, pada saat rumput menjadi basah dan panas, perlu memindahkannya ke kain cheesecloth dan sapukan ke kawasan di bawah perut. Selain itu, bungkus diri dengan selimut hangat. Sebaik sahaja komposisi kompres telah sejuk, ia mesti dipanaskan semula. Satu rumput yang sama dapat dikendalikan empat kali sehari, memanaskannya secara berkala. Kaedah ini harus dilakukan setiap hari sehingga penghapusan polip sepenuhnya pada saluran serviks. Bagi sebahagian besar pesakit, pendedahan seperti itu memberi peluang untuk mengelakkan campur tangan pembedahan..

Tampon

Untuk menghilangkan pertumbuhan serviks, tampon yang berbeza sering digunakan:

  • Anda perlu mencampurkan jus madu dan aloe dalam bahagian yang sama, tepu kapas dengan komposisi dan masukkan ke dalam vagina pada waktu malam.
  • Potong cengkih bawang putih, campurkan dengan minyak zaitun, tepu tampon dengan komposisi dan masukkan sedalam mungkin ke rongga vagina. Tempoh - sehingga hilangnya polip di saluran serviks sepenuhnya. Jangan takut sensasi terbakar atau bau bawang putih - bawang putih tidak merengsakan selaput lendir faraj, dan rembesan rahim segera menghilangkan bau setelah menggunakan tampon bawang putih.
  • Kacau propolis dengan air pada suhu bilik sehingga rata. Sapukan komposisi pada produk kapas dan masukkan ke dalam rongga vagina.
  • Tampon bawang akan membantu menghilangkan pertumbuhan pada serviks. Parut bawang, campurkan dengan madu, lembapkan kapas dengan komposisi dan masukkan ke dalam vagina semalaman. lakukan prosedur setiap petang, berlangsung selama 10 hari. Apabila terdapat formasi yang sangat besar pada serviks, diperlukan beberapa kursus terapi.

Ramalan

Sifat utama poliposis leher rahim adalah keupayaan untuk kambuh. Kembalinya polip berlaku dalam hampir lebih daripada 50% episod dari jumlah kejadian penyakit dalam selang waktu 1.5-6 bulan, selepas rawatan.

Di samping itu, polip rahim berulang dalam 1.5% kes dicirikan oleh transformasi malignan berbahaya. Atas sebab ini, setelah menyelesaikan rawatan polip serviks, pesakit memerlukan pengawasan perubatan yang berterusan..

Langkah pencegahan

Langkah-langkah yang paling boleh diterima untuk mencegah poliposis adalah langkah-langkah yang dapat memastikan penghapusan punca pertumbuhan:

  • Elakkan tekanan dan kemurungan;
  • Lakukan pemeriksaan secara sistematik di klinik, sekurang-kurangnya sekali setahun;
  • Berhenti merokok dan penyalahgunaan alkohol;
  • Apabila poliposis disebabkan oleh diabetes, glukosa darah perlu dipantau;
  • Mengubati penyakit berjangkit organ genitouriner dan pembiakan tepat pada masanya, seperti hakisan atau hakisan semu;
  • Penggunaan peralatan pelindung seperti kondom, dll..

Polip serviks - gejala dan rawatan

Polip serviks adalah penyakit biasa yang berlaku pada setiap wanita ketiga. Bagaimana merawatnya, dan gejala apa yang menjadi ciri penyakit ini, kita akan pertimbangkan di bawah.

Konsep polip

Polip serviks adalah patologi ginekologi simtomatik. Selaput lendir saluran serviks tumbuh dengan kuat, membentuk neoplasma jinak. Penyakit ini tidak mengancam nyawa, tetapi jika tidak dirawat, dapat menyebabkan barah serviks. Dan wanita muda mungkin mengalami kesukaran untuk hamil. Saiz polip boleh mencapai enam sentimeter.

Polip boleh menjadi tunggal atau berganda. Bahagian luar polip terdiri daripada sel epitelium, sama dengan sel lapisan mukosa leher rahim. Jenis epitel yang meliputi polip:

  1. Silinder
  2. Berlapis dan rata

Mengikut jenis, polip rahim boleh menjadi:

  • Serat;
  • Polip kelenjar;
  • polip berserabut kelenjar;
  • polip endometrium atipikal atau adenomatous.
PandanganPenerangan
BerserabutDibentuk dari lapisan endometrium penghubung. Ia lebih kerap didiagnosis pada wanita dalam tempoh pramenopause atau pada menopaus. Risiko degenerasi menjadi tumor ganas adalah tinggi.
Serat kelenjarTerbentuk dari lapisan endometrium kelenjar dan penghubung. Ukurannya boleh melebihi rata-rata (dari 2 cm). Selepas terapi, pesakit diberi ubat ubat hormon dan pengawasan perubatan berterusan untuk mencegah kambuh.
KelenjarSalah satu bentuk pendidikan yang paling mudah. Ia terbentuk dari membran mukus tisu rahim. Mereka biasanya kecil, lebih biasa pada wanita muda nulliparous. Kemungkinan kelahiran semula dan kemunculan semula selepas rawatan atau komplikasi lain adalah minimum.
AtipikalNeoplasma besar dengan struktur homogen. Risiko degenerasi menjadi bentuk ganas adalah paling tinggi. Oleh itu, mereka perlu dikeluarkan secepat mungkin. Dan pesakit mungkin diresepkan kemoterapi untuk mencegah perkembangan sel barah di serviks atau rongga rahim..

Dari apa yang muncul

Sebab-sebab kemunculan polip serviks belum dapat dikenal pasti dengan tepat. Faktor yang paling biasa memprovokasi pendidikan:

  • jangkitan kronik;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • trauma mekanikal serviks rahim.

Proses keradangan

Polip di saluran serviks dapat memprovokasi sejumlah patologi keradangan dan kronik.

  1. Proses keradangan pada lapisan rahim - endometritis.
  2. Proses keradangan pada membran mukus serviks rahim yang disebabkan oleh STI - serviks.
  3. Jangkitan papillomavirus manusia - HPV.

Patologi ini mempengaruhi struktur epitelium, kerja kelenjar, dan proses regeneratif dalam tisu. Oleh itu, kemungkinan pembentukan polip adalah tinggi..

Gangguan hormon

Sekiranya ovari tidak berfungsi dengan baik, maka ketidakseimbangan hormon berlaku pada tubuh wanita, jumlah estrogen meningkat dengan mendadak, dan progesteron jatuh. Estrogen yang berlebihan membawa kepada penebalan selaput lendir pada serviks, yang boleh menyebabkan polip. Progestogen yang diturunkan memprovokasi pembentukan neoplasma sista

Trauma

Semasa pengguguran mekanikal, kuret untuk tujuan pemeriksaan diagnostik, pembersihan, struktur tisu serviks terganggu. Sekiranya kecederaan dirumuskan oleh patologi berjangkit, maka pemulihan pemulihan merosot dengan ketara. Polip tumbuh di kawasan epitel yang cedera.

Faktor-faktor risiko

Terdapat faktor-faktor di mana kemungkinan pembentukan polip meningkat:

  • diabetes mellitus;
  • kehamilan;
  • STI;
  • pramenopause (berumur 45 hingga 50 tahun).

Sekiranya anda berisiko, anda perlu menjalani pemeriksaan ginekologi secara berkala, dan memantau tahap hormon dalam badan.

Gejala

Tidak ada gejala polip yang terpisah di kawasan serviks. Tetapi tanda-tanda itu mungkin berkaitan dengan patologi bersamaan, yang merupakan penyebab neoplasma. Ukuran dan jenis polip secara langsung mempengaruhi intensiti tanda-tanda. Sekiranya polip kecil, maka simptomnya tidak akan muncul, dan anda boleh mengetahuinya hanya semasa pemeriksaan rutin oleh pakar sakit puan. Gejala apa yang harus anda perhatikan:

  • pelepasan;
  • sensasi menyakitkan;
  • gangguan kitaran;
  • sukar hamil.

Dengan satu atau lebih tanda, anda perlu berjumpa doktor dan menjalani diagnostik, yang akan membantu mengenali jenis pendidikan dan membuat rancangan untuk rawatan selanjutnya.

Peruntukan

Pelepasan dengan polip sering berlaku. Mereka biasanya berlaku semasa atau selepas hubungan seksual jika pertumbuhannya terletak di saluran vagina. Polip rosak, yang menyebabkan smear berdarah. Juga, smear seperti itu boleh berlaku sebelum dan selepas haid. Sekiranya smear muncul semasa menopaus, ini adalah tanda yang sangat membimbangkan, ada kemungkinan bahawa polip jinak diubah menjadi pembentukan malignan. Iaitu, barah rahim muncul. Selain berdarah, mungkin terdapat pelepasan serosa atau serous-purulen yang kuat dengan bau tertentu, jika ada jangkitan dan keradangan pada organ genital.

Sekiranya polip lebih besar daripada rata-rata, maka rasa sakit di kawasan lumbar dan di bahagian bawah abdomen secara berkala boleh mengganggu. Mungkin ada kesakitan semasa hubungan seks kerana polip cedera.

Pelanggaran haid

Polip saluran serviks menyebabkan jangka masa panjang, dengan banyak kehilangan darah. Oleh kerana tahap hormon wanita (estrogen) tinggi, lapisan rahim menebal, yang menyebabkan jangka masa lebih lama. Pendarahan berat juga memprovokasi perkembangan anemia..

Kemandulan

Ketidakstabilan tahap hormon sering menyebabkan kesukaran dengan permulaan kehamilan. Proses ovulasi terganggu. Polip menghalang sel pembiakan lelaki memasuki rahim dan menyuburkan telur.

Diagnostik

Sekiranya terdapat tanda-tanda polip, anda perlu menghubungi pakar sakit puan dan menjalani diagnosis. Kaedah pengesanan dan diagnostik:

  1. Kawalan visual - serviks diperiksa di kerusi ginekologi menggunakan cermin. Jadi, doktor dapat melihat polip.
  2. Pemeriksaan ultrabunyi - ultrasound mengesan keradangan pada organ pelvis, dan melihat polip yang tidak dapat dilihat semasa pengimejan.
  3. Pemeriksaan kolposkopi - untuk diagnosis visual yang menyeluruh.
  4. Pemeriksaan histeroskopi - kamera mikro-video dimasukkan ke dalam serviks melalui saluran vagina sehingga doktor dapat melihat gambaran lengkap mengenai penyakit dan komplikasi yang berkaitan.

Kenapa dia berbahaya

Poliposis boleh mengancam nyawa jika tidak dirawat. Pendidikan boleh mengambil bentuk yang ganas, terutama untuk beberapa jenisnya. Di samping itu, ia boleh menyebabkan kemandulan..

Kaedah rawatan tanpa pembedahan

Rawatan poliposis tanpa pembedahan adalah mungkin, tetapi tidak selalu. Oleh kerana terapi konservatif tidak menghilangkan polip, ia hanya menghentikan perkembangannya dan mengurangkan gejala. Untuk menghilangkan gejala dan menghentikan pertumbuhan neoplasma, ubat-ubatan diresepkan:

  • hormon;
  • anti-radang;
  • antibakteria;
  • vitamin;

Semua terapi adalah kompleks dan dijalankan hanya di bawah pengawasan doktor.

Terapi hormon

Rawatan hormon berkesan jika formasi muncul dari ketidakseimbangan hormon di dalam badan. Ubat progestogen atau COC yang ditetapkan.

  1. COC - menstabilkan keseimbangan estrogen dan progesteron di dalam badan.
  2. Gestagens - menghentikan pendarahan, menormalkan fungsi sistem endokrin.

Bagaimana hormon mempengaruhi pembentukan di serviks:

  • neoplasma berhenti berkembang;
  • kemungkinan transformasi menjadi bentuk malignan berkurang;
  • menghentikan atau mengurangkan intensiti keputihan;
  • kitaran stabil;
  • kurang risiko pendarahan rahim;
  • sensasi kesakitan berkurang.

Jenis ubat untuk rawatan ditentukan oleh doktor selepas ujian hormon, yang menunjukkan kelebihan atau kekurangannya.

Terdapat dua hormon wanita utama dalam kontraseptif oral gabungan - progestogen dan estrogen. Ubat ini diresepkan untuk wanita usia reproduktif yang menderita polip rahim jenis kelenjar atau kelenjar berserat. Apa yang boleh ditetapkan oleh doktor dari COC:

  • Kursus Regulon;
  • Yarin;
  • Janine;
  • ejen serupa yang lain.

Mereka perlu diminum dari hari pertama kitaran selama 21 hari. Kemudian ada jeda tujuh hari. Pada masa ini, haid bermula. Kemudian kita mengambil ubat itu semula. Tempoh rawatan ditentukan secara individu, biasanya dari tiga bulan hingga enam bulan, tetapi mungkin ada tempoh lain..

Gestagens

Bahan aktif di sini adalah progesteron. Kursus ditetapkan:

  • Norkolut;
  • Duphaston;
  • Utrozhestan.

Dana ini sebaiknya diambil mengikut skema berikut: dari 116 hingga 25 hari kitaran. Anda perlu mengambil tablet selama 10 hari. Dos ditentukan oleh doktor. Tempoh kursus - dari 3 hingga 9 bulan.

Antibiotik

Sekiranya penyebab kemunculan polip adalah patologi berjangkit dan keradangan, antibiotik akan membantu. Bergantung pada jenis jangkitan, kumpulan agen antibakteria yang sesuai ditetapkan..

  1. Chlamydia - tetrasiklin, antibiotik makrolida.
  2. Mycoplamosis - tetrasiklin, fluoroquinolone.
  3. Trichomoniasis - nitromidazole.
  4. Gonorea - fluoroquinolone, cephalosporin.
  5. Ureaplamoz - makrolida, tetrasiklin, fluoroquinolone.
  6. Adnexitis sama dengan ureaplamosis.
  7. Cervicitis - sama dengan ureaplamosis dan adnexitis.

Antibiotik apa yang merawat penyakit ini dijelaskan secara terperinci dalam jadual..

Kumpulan antibiotikNama danaBagaimanaCara memohon
Makrolida"Azithromycin"Menindas aktiviti mikroorganisma dan bakteriaDua tablet setiap hari, dua kali sehari, atau seperti yang disyorkan oleh doktor.
"Erythromycin"Kesan bakteriostatik dan bakteriaEmpat tablet sehari. Kursus rawatan adalah tujuh hingga sepuluh hari
Tetrasiklin"Tetrasiklin"Menindas tindakan mikroorganismaEmpat tablet sehari. Kursus rawatan adalah lima hingga tujuh hari
"Doxycycline"Menindas tindakan dan pembiakan mikroorganismaSetengah tablet pada waktu pagi dan petang. Kursus rawatan adalah sepuluh hari.
FluoroquinolonesOfloxacinMemusnahkan jangkitanDua tablet dua kali sehari (200 mg). Atau satu tablet sekali sehari (400 mg).
"Ciprofloxacin"Memusnahkan mikroorganisma berjangkitSatu atau dua tablet sehari. Dalam masa seminggu.
Derivatif 5-nitroimidazole"Metronidazole"Membunuh bakteria dan protozoa.Dua tablet pada waktu pagi dan petang. Kursus - 10 hari.
"Ornidazole"Membunuh bakteria dan protozoa.Empat tablet dua kali sehari. Kursus - lima hingga tujuh hari.
"Tinidazole"Berfungsi pada mikroorganisma termudah yang memusnahkan sistem genitourinerSetengah tablet dua kali sehari.
CephalosporinsCeftriaxoneMemusnahkan jangkitan bakteriaSuntikan tunggal intramuskular.
"Cefotaxime"Memusnahkan jangkitan bakteriaSuntikan tunggal intramuskular.

Ubat anti-radang

Rawatan polip serviks dengan ubat anti-radang berkesan untuk serviks, adnexitis dan patologi keradangan lain. Mereka biasanya diberikan bersama dengan antibiotik. Ubat anti-radang bukan steroid juga berkesan, mereka menghilangkan rasa sakit, melegakan keradangan, dan mengurangkan demam. Memohon:

  • Ketoprofen;
  • Ibuprofen;
  • Diclofenac.

Dos dan rejimen pentadbiran ditentukan oleh doktor. Anda tidak boleh mengubat sendiri.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Sama sekali mustahil untuk menyembuhkan polip dengan ubat-ubatan rakyat. Tetapi anda boleh menghentikan pertumbuhannya dan mengurangkan gejala. Ubat-ubatan rakyat hanya digunakan sebagai terapi tambahan. Yang paling berkesan adalah fitotampon berdasarkan ramuan dan minyak. Arahan pembuatan:

  1. ambil bulu kapas steril dan pembalut kain kasa;
  2. potong jalur pembalut kecil, kira-kira 15 cm dan lipat dua;
  3. gulung bola kecil dari bulu kapas;
  4. letakkan bebola kapas di bahagian tengah benda kerja;
  5. gabungkan tepi kain kasa dan ikat rapat dengan benang kapas.

Hujung benang setelah memasukkan tampon ke dalam harus berada di luar, sehingga kemudian anda dapat melepaskan tampon dengan mudah. Potong bahagian benang yang berlebihan dan pembalut dengan gunting.

Tampon harus dimasukkan cukup dalam ke dalam vagina, lebih dekat dengan saluran serviks. Anda perlu menyimpannya selama kira-kira dua jam, tetapi anda boleh memakainya semalaman. Bayaran impregnasi tampon yang berkesan:

  • calendula;
  • bijak;
  • celandine;
  • chamomile;
  • bertukar;
  • minyak buckthorn laut.

Mari kita perhatikan dengan lebih dekat kesan herba pada badan.

  • Calendula - menyembuhkan luka, melegakan keradangan, membasmi kuman dan melegakan kesakitan. Resipi rebusan Calendula: untuk 20 gram ramuan kering, satu gelas air mendidih. Tegaskan setengah jam di bawah penutup tertutup. Tapis melalui kain kasa berganda. Sekiranya anda tidak mempunyai masa untuk menyediakan kuahnya, ia boleh diganti dengan minyak tanaman ini, ia dijual di farmasi. Rendam penyapu dengan minyak dan biarkan selama dua jam, atau lebih baik semalaman. Kursus rawatan adalah 10 hari.
  • Sage - membasmi kuman, menghentikan pendarahan dan melegakan keradangan. Untuk 1 sudu besar. - segelas air mendidih. Rebus campuran dengan api kecil selama 10 minit. Masukkan kuah selama dua puluh minit setelah mematikan api. Terikan. Lembapkan tampon secara bebas di dalam kuahnya. Simpan tampon selama tiga jam.
  • Celandine adalah antiseptik semula jadi, melegakan keradangan, mencegah pertumbuhan polip, melegakan kesakitan. Koleksinya disiapkan dengan cara yang sama dengan kalendula kaldu.. Bersikeras selama setengah jam. Gunakan sebagai impregnasi untuk tampon. Pakai malam.
  • Chamomile - melegakan keradangan, membunuh jangkitan. Untuk 1 sudu besar. bunga chamomile - segelas air mendidih. Tutup dan biarkan selama lebih kurang 45 minit. Rendam tampon dengan kuahnya dan masukkan selama beberapa jam atau semalaman.
  • Satu siri - menyembuhkan luka, memusnahkan bakteria dan mikroba, mengurangkan keradangan. Untuk 25 gram ramuan 250 ml. air mendidih. Berkeras selama kira-kira satu setengah jam. Gunakan sebagai impregnasi tampon. Tetapkan selama dua jam, tetapi anda boleh meletakkannya pada waktu malam.
  • Minyak buckthorn laut menjana semula epitel, memberikan kesan anti-radang. Minyak itu dijual di farmasi. Ia boleh dipanaskan dalam mandi air sebelum digunakan. Penyapu direndam dalam minyak. Anda boleh menyimpannya sepanjang malam. Kursus rawatan adalah dua minggu.

Menggunakan lilin

Dengan poliposis, supositoria vagina diresepkan sebagai agen antibakteria dan anti-radang. Sekiranya polip muncul dengan latar belakang keradangan atau jangkitan, supositoria berfungsi dengan berkesan, dan pada masa yang sama mereka tidak menekan ginjal dan hati, seperti tablet serupa.

Vitamin

Vitamin dan mineral mengaktifkan sistem imun badan. Doktor mengesyorkan mengambil kompleks yang mengandungi kompleks biotin (vitamin kumpulan B) dan mineral: besi, zink, tembaga, selenium, magnesium. Mereka membantu meningkatkan komposisi darah, merangsang metabolisme sel, metabolisme dan sintesis protein.

Penyingkiran polip serviks

Terapi konservatif tidak selalu berkesan, dengan polip besar, praktikalnya tidak berfungsi, tetapi hanya mengurangkan gejala. Oleh itu, doktor menggunakan pembuangan pembedahan.

Cara menghilangkan polip pada serviks:

  • histeroskopi;
  • diathermocoagulation;
  • penghancuran cryodestruction;
  • kaedah gelombang radio;
  • polipektomi;
  • penyingkiran serviks sepenuhnya.

Semasa operasi, anestesia tempatan atau umum digunakan, bergantung pada kaedah pembedahan yang dipilih. Kadang-kadang cukup untuk menghilangkan polip tanpa menyentuh serviks, dan dalam beberapa kes, amputasi lengkapnya diperlukan, misalnya, dengan perkembangan barah.

Adakah saya perlu memadam

Satu-satunya cara yang betul adalah pembedahan membuang luka, tetapi ramai pesakit tidak mahu menjalani pembedahan dan berminat sama ada perlu dilakukan penyingkiran dan apakah mungkin dilakukan dengan kaedah konservatif.

Anda dapat menyingkirkan polip sepenuhnya hanya dengan menghapusnya, tetapi jika penolakan operasi secara kategoris, polip kecil dan tidak ada risiko degenerasi menjadi tumor barah, maka anda boleh dirawat dengan ubat. Faktor-faktor yang mempengaruhi pilihan rawatan adalah seperti berikut.

  1. Ukuran polip lebih kecil daripada purata - hingga 1 cm.
  2. Jenis pembentukan - Polip berserat paling baik dirawat dengan ubat.
  3. Tahap perkembangan - semakin awal pertumbuhannya dikesan, semakin mudah menyembuhkannya.
  4. Umur pesakit - jika ia membiak, mereka cuba memelihara serviks.
  5. Kerentanan individu terhadap dadah.

Dengan preskripsi ubat yang betul dan mematuhi semua preskripsi, terapi konservatif dapat memberikan hasil yang baik. Tetapi, jika polipnya besar, terdapat komplikasi dan risiko degenerasi menjadi tumor malignan, anda perlu membuang neoplasma dengan pembedahan.

Cara penyediaan dengan betul

Persiapan untuk pembedahan merangkumi diagnosis ultrasound menyeluruh dan histeroskopi saluran serviks. Ujian air kencing dan darah umum, ujian HIV, hepatitis dan HPV diberikan. Sekiranya pesakit mempunyai masalah dengan urat, maka sebelum operasi, diperlukan konsultasi ahli phlebologist, dan semasa prosedur, anda perlu memakai stoking mampatan atau pembalut elastik.

Sekiranya terdapat operasi di bawah anestesia umum, pesakit diberi ECG untuk mengenal pasti kemungkinan risiko dan akibat anestesia.

12 jam sebelum prosedur, disarankan untuk tidak makan atau minum apa-apa dan melakukan enema pembersihan.

Histeroskopi

Penyingkiran polip serviks dengan histeroskopi adalah kaedah pembedahan yang minimum invasif. Kelebihannya:

  1. tidak menyakitkan;
  2. kekurangan jahitan pasca operasi;
  3. selamat - kehilangan darah minimum, tiada luka rongga.
  4. berkesan - melalui kamera video mikro, doktor dapat melihat polip terkecil sekalipun, dan melakukan penyembuhan lengkap, tanpa mencederakan tisu yang sihat.

Polip dikeluarkan melalui histeroskop optik. Forceps, pengguguran (polip forceps khas) juga digunakan. Pertama, histeroskop dimasukkan ke dalam saluran vagina. Peranti menunjukkan gambaran umum, dan doktor, memerhatikan apa yang berlaku di monitor, mengeluarkan atau mematikan polip dengan bantuan alat bantu. Operasi dilakukan setelah selesai haid, selewat-lewatnya pada hari ke-10 kitaran baru.

Apabila histeroskopi dikontraindikasikan:

  • semasa kehamilan;
  • sekiranya terdapat jangkitan dan keradangan;
  • dengan stenosis;
  • dalam onkologi.

Kehadiran kontraindikasi ditentukan oleh diagnosis awal. Adalah mungkin untuk menggunakan ubat-ubatan jika mereka membantu menghilangkan kontraindikasi.

Diathermocoagulation

Diathermocoagulation adalah pembentukkan pembentukan dengan arus frekuensi tinggi. Ini adalah prosedur yang agak murah yang mempunyai kesan yang baik, tetapi mempunyai kelemahan:

  • prosedurnya agak menyakitkan;
  • parut mungkin kekal - ini menyukarkan buruh dan mencegah pembuahan;
  • luka selepas cauterization sembuh perlahan;
  • kemungkinan pendarahan ketika kerak jatuh dari luka.

Setelah cauterization dengan arus, luka tetap di lokasi polip yang dikeluarkan, yang kemudian tumbuh dengan kerak. Kerak melindungi luka dari kuman dan menghentikan pendarahan.

Diathermocoagulation tidak boleh dilakukan semasa kehamilan, dengan patologi berjangkit dan radang, penurunan pembekuan darah, jika wanita itu belum melahirkan.

Penghancuran Cryodestruction

Cryodestruction adalah pembakaran polip dengan aliran nitrogen cair. Tisu dibekukan dan mati, dan epitel normal muncul sebagai gantinya. Kelebihan penghasilan cryodestruction:

  • tiada kesan parut;
  • tidak menyakitkan;
  • risiko komplikasi minimum;
  • boleh dijalankan oleh gadis-gadis nulliparous.

Kelemahan prosedur adalah pertumbuhan semula tisu yang perlahan di kawasan luka, kerana ia sembuh untuk waktu yang lama. Ubat sokongan dapat membantu mempercepat proses penyembuhan. Kontraindikasi:

  • endometriosis;
  • parut di saluran serviks;
  • penyakit berjangkit dan keradangan.

Rawatan gelombang radio

Penyingkiran polip dengan kaedah gelombang radio banyak digunakan dalam ginekologi. Faedah moksibusi gelombang radio:

  • risiko kecederaan minimum pada epitel yang sihat;
  • tiada kesan parut;
  • tidak menyakitkan;
  • boleh wanita muda.

Sebelum operasi, perlu mengecualikan proses berjangkit dan keradangan pada organ pelvis dan patologi kronik.

Polipektomi klasik atau laser

  • Polipektomi serviks klasik dilakukan dengan gelung elektrik. Dia digenggam dan memotong polip.
  • Dalam penyingkiran laser, laser digunakan sebagai alat.

Kelemahan polipektomi yang ketara adalah bahawa ia hanya boleh digunakan dalam bentuk kecil dan sederhana tanpa komplikasi.

Amputasi serviks

Amputasi serviks dilakukan sekiranya berlaku komplikasi teruk dan adanya proses onkologi (barah serviks). Amputasi digunakan dalam kes-kes yang melampau, terutama ketika gadis itu masih merancang untuk hamil.

Berapa banyak

Di hospital, pembedahan membuang rahim adalah percuma. Jenis operasi bergantung pada kemampuan teknikal institusi. Harga di klinik swasta berbeza dari 5 hingga 20 ribu rubel.

Harga untuk penyingkiran laser adalah sehingga 10 ribu rubel. Kaedah penyingkiran lain mungkin lebih mahal atau lebih mahal bergantung pada klinik dan keperluan pesakit untuk tinggal di hospital dan sokongan ubat..

Masa penyembuhan selepas pembedahan

Tempoh pemulihan tisu selepas pembedahan bergantung pada ciri-ciri individu organisma. Secara amnya, selepas 5 hari, jejak operasi ditutup dengan kerak coklat yang berterusan. Epitelium sembuh sepenuhnya dalam 1.5-2 bulan.

Apa jenis pelepasan yang mungkin

Peruntukan selepas pembedahan mungkin dilakukan. Biasanya ini adalah smear berdarah intensiti sederhana, yang timbul dalam proses penolakan kerak dari luka. Sekiranya pelepasan bernanah atau serous muncul, keperluan mendesak untuk mengunjungi pakar sakit puan. Jangkitan mungkin berlaku di serviks.

Pencegahan

Anda boleh mencegah kemunculan polip CM dengan menerapkan cadangan pencegahan mudah:

  • elakkan tekanan dan kemurungan;
  • tidak termasuk alkohol dan merokok;
  • makan dengan betul - kurang berlemak, masin dan manis;
  • merawat proses berjangkit dan keradangan tepat pada masanya;
  • selalu menjalani pemeriksaan ginekologi yang dijadualkan - sekali setiap enam bulan;
  • melindungi diri anda dengan kaedah penghalang untuk melindungi daripada IMS;
  • menguatkan imuniti.

Semakin cepat anda menemui polip serviks, semakin berjaya rawatannya. Sekiranya penyakit ini dimulakan, polip boleh merosot menjadi karsinoma serviks..

Jawapan untuk soalan yang mungkin

Sebelum pembedahan, banyak wanita mempunyai senarai soalan untuk diajukan. Kami akan cuba menjawab yang paling popular.

Adakah menyakitkan untuk memadam

Sebilangan besar kaedah untuk menghilangkan polip hampir tidak menyakitkan. Sekiranya pesakit sensitif, doktor menggunakan anestesia tempatan. Kaedah yang paling menyakitkan adalah diathermocoagulation. Jika tidak, seorang wanita mungkin hanya mengalami sedikit sensasi yang menyakitkan semasa dan selepas prosedur..

Adakah mungkin menjalani kehidupan intim

Selepas pembedahan, pesakit harus mengikuti langkah berjaga-jaga berikut:

  • tidak melakukan hubungan seks selama empat minggu;
  • jangan angkat berat, jangan beri beban sukan yang serius kepada badan;
  • jangan douche.

Semua ini mesti diperhatikan selama 1-2 bulan sehingga tisu sembuh. Jika tidak, anda boleh membawa jangkitan dan menimbulkan komplikasi..

Polip pada serviks semasa kehamilan

Polip tidak mempengaruhi perjalanan kehamilan yang telah berlaku; seorang wanita dapat melahirkan dan melahirkan anak tanpa masalah. Semasa kehamilan, polip tidak perlu disentuh, dan setelah bayi dilahirkan, rawatan dapat dimulakan. Sekiranya lesi itu dijumpai pada awal kehamilan (hingga tiga bulan), maka luka tersebut dapat dikeluarkan.

Sekiranya terdapat polip semasa merancang kehamilan, maka mereka sering menyebabkan kesukaran untuk hamil dan seorang wanita tidak dapat hamil untuk waktu yang lama. Mengapa ia berlaku:

  1. penyebab kemunculan polip adalah hormon. Pengurangan tahap progesteron, hormon yang bertanggungjawab untuk kehamilan, mengganggu konsepsi. Kursus ovulasi dan kitaran haid juga terganggu dan persenyawaan telur menjadi lebih sukar..
  2. Polip besar di leher rahim dapat menyekat laluan ke rahim dan sukar bagi sperma untuk lulus dan mendapat pijakan di dindingnya.

Sekiranya anda merancang kehamilan dan menghidap polip, anda perlu menyembuhkannya, dan barulah anda boleh hamil.

Adakah mungkin hamil selepas pembedahan dikeluarkan

Seorang wanita, setelah mengeluarkan formasi, harus menjalani kawalan ginekologi selama lebih kurang sebulan. Doktor melihat bagaimana epitelium sembuh, sama ada terdapat komplikasi. Pemeriksaan pertama dijalankan 5-7 hari selepas operasi. Setelah luka sembuh, kehamilan dapat dirancang. Semakin cepat semakin baik, kerana kadang-kadang penyakit itu dapat kembali jika penyebab kemunculannya belum dapat dihilangkan. Biasanya, kehamilan berlaku dalam tempoh enam bulan selepas penyingkiran formasi. Sekiranya pertumbuhan muncul kembali di serviks selepas kehamilan, maka tidak ada yang perlu dibimbangkan. Mereka tidak mempengaruhi perkembangan janin dan kelahiran yang akan datang.

Ulasan

Saya menemui pertumbuhan ini dengan latar belakang lonjakan hormon. Ukurannya kecil dan rawatan konservatif dikendalikan. Saya kerap menjalani peperiksaan, jika ia mulai meningkat lagi, saya akan membuangnya.

Ia mengambil masa yang lama untuk hamil. Para doktor mengatakan ia disebabkan oleh poliposis. Saya dibakar dengan nitrogen cair. Ia hampir tidak menyakitkan. Selepas sedikit darah. Pulih sepenuhnya dalam empat minggu. Dan hamil selepas lapan bulan.

Saya menghidap poliposis atipikal. Oleh itu, serviks saya dikeluarkan sepenuhnya. Sukar untuk sembuh, tetapi barah dicegah. Setelah ditetapkan terapi ubat sokongan.

Artikel Sebelumnya

PALIATIF