Polip endometrium - sebab, gejala, rawatan!

Fibroma

Ringkasnya, polip endometrium adalah percambahan jinak pada lapisan rahim, yang paling sering dikaitkan dengan pelanggaran penolakan endometrium kerana beberapa jenis gangguan hormon. Polip endometrium didiagnosis menggunakan ultrasound, dengan histeroskopi atau secara tidak sengaja dengan pemeriksaan histologi. Risiko polip malignan agak rendah dan tidak melebihi 2%. Diagnostik yang lebih terperinci diperlukan untuk wanita pramenopause (berumur 40-50 tahun). Rawatan polip endometrium adalah dengan menghapuskannya. Rawatan hormon tidak akan membantu, tetapi dalam beberapa kes ia digunakan sebagai terapi kombinasi. Baca lebih lanjut mengenai polip endometrium di bawah, dan di komen ajukan soalan dan kongsi kisah anda.

Polip endometrium adalah patologi umum sistem pembiakan wanita. Menurut pelbagai sumber, sehingga 10-30% wanita menghadapi masalah ini sepanjang hidup mereka. Pada wanita yang tidak subur, polip rahim lebih biasa, sementara rawatan yang kompleks meningkatkan kemungkinan untuk hamil sekurang-kurangnya dua kali. Patologi ini sangat relevan untuk wanita moden, yang dikaitkan dengan perubahan gaya hidup dan pemakanan..

Ukuran polip sangat berbeza, dari perubahan mikroskopik beberapa milimeter hingga luka besar yang dapat mengisi rongga rahim atau berlarutan melalui saluran endoserviks.

Gejala

Dalam kebanyakan kes, polip endometrium tidak simptomatik dan didiagnosis oleh ultrasound transvaginal (ultrasound) sebagai penebalan endometrium tempatan, dengan pemeriksaan histeroskopi atau histologi setelah kuret pada rongga rahim. Ultrasound cukup berkesan, tetapi ada kes apabila lipatan mukosa atau leiomyoma submukosa disalah anggap sebagai polip. Kaedah yang lebih tepat adalah histeroskopi, apabila wayar panduan khas dengan kamera dimasukkan ke dalam rongga rahim, mirip dengan gastroskopi. Dalam kes ini, anda dapat menilai keadaan endometrium secara visual dan memperincikan perubahannya.

Sebilangan wanita mengalami pendarahan dari saluran kemaluan atau jangka masa yang panjang. Pendarahan atau pendarahan boleh terjadi pada bila-bila masa, selalunya semasa hubungan intim. Setiap wanita keempat dengan pendarahan yang tidak normal mempunyai tanda-tanda polip endometrium setelah pemeriksaan kuret dan histologi. Polip besar mungkin disertai dengan sakit kram di bahagian bawah abdomen.

Kadang-kadang kemandulan adalah satu-satunya manifestasi polip endometrium. Sebarang proses hiperplastik di rongga rahim menyulitkan implan ovum ke membran mukus, di samping itu, walaupun dengan implantasi yang berjaya, perkembangan janin dapat terganggu, yang dapat menyebabkan keguguran.

Sebab:

  1. Gangguan hormon. Kelebihan estrogen dan penurunan tahap keseluruhan gestagens disebabkan oleh gangguan pada organ endokrin, ovari, dengan kegemukan dan diabetes mellitus. Walaupun tanpa penyakit yang jelas dari organ dalaman dan kelenjar, pengambilan fitoestrogen dari makanan boleh menyebabkan perkembangan polip. Di samping itu, penurunan jumlah kehamilan membawa kepada kesan negatif estrogen pada tubuh wanita..
  2. Endometritis kronik
  3. Pengguguran
  4. Kista ovari
  5. Kehadiran peranti intrauterin

Diagnostik

Pemeriksaan ultrabunyi adalah asas untuk diagnosis polip rahim. Ketebalan endometrium diukur, yang bergantung pada fasa kitaran. Ultrasound mungkin berbeza bagi banyak pakar, kerana ini adalah kaedah diagnostik subjektif, yang juga bergantung pada kualiti peranti. Kadang-kadang myoma submukosa rahim atau lipatan membran mukus dikeluarkan sebagai polip. Ini membawa kepada rawatan yang tidak perlu, walaupun tidak biasa. Dengan ultrasound transvaginal, polip muncul sebagai pembentukan hyperechoic di rongga rahim dengan kontur yang jelas. Lebih berkesan melakukan imbasan ultrasound pada fasa pertama kitaran, apabila endometrium lebih nipis. Pada fasa kedua kitaran, endometrium menebal secara merata dan kontur polip kabur.

Klasifikasi polip endometrium:

  1. Polip berfungsi (polip berserat kelenjar, kelenjar). Sebab utama perkembangan polip berfungsi dianggap sebagai pelanggaran penolakan endometrium semasa haid. Sebabnya adalah gangguan hormon yang paling kerap, malah jangka pendek. Polip berfungsi adalah jenis polip yang paling biasa pada wanita muda. Dalam gangguan hormon yang teruk, pelbagai poliposis endometrium dapat berkembang, apabila membran mukus menebal dengan tajam, menjadi bergelombang. Polip kecil (hingga 1 cm) dalam 20% kes mundur dengan sendirinya, jadi adalah optimum untuk mengulang ultrasound transvaginal setelah 4 minggu. Ini akan mengelakkan prosedur yang tidak perlu. Walau bagaimanapun, jika polip rahim disertai dengan pendarahan yang banyak dari saluran kemaluan, mengikis rongga rahim tetap menjadi satu-satunya penyelesaian yang betul..

"Polip fungsional rahim berkembang akibat gangguan penolakan endometrium!"

  1. Polip atropik. Berlaku pada wanita pascamenopause. Ia dicirikan oleh percambahan tisu berserat dan atrofi komponen kelenjar yang ketara kerana kekurangan hormon. Benar-benar jinak dan sering disertai dengan pendarahan rahim.
  2. Polip Tamoxifen. Ia berkembang apabila diambil semasa mengambil tamoxifen. Biasanya, polip ini besar dan dicirikan oleh percambahan tisu berserat yang ketara. Tamoxifen digunakan untuk merawat karsinoma payudara dan mempunyai kesan estrogenik parodaks. Polip besar yang tergantung di saluran serviks sering disulitkan oleh endometritis.
  3. Polip hiperplastik (adenomatous) adalah proses prakanker, serupa dengan hiperplasia endometrium, dan mempunyai peningkatan risiko keganasan. Polip ini lebih biasa pada wanita pra dan pascamenopause dengan tahap estrogen yang meningkat. Polip adenomatous boleh berlaku dengan latar belakang terapi penggantian hormon, dengan pelbagai kista ovari dan penyakit sistem endokrin. agak jarang berlaku dan didiagnosis hanya selepas penyingkiran dan pemeriksaan histologi. Endometrium dalam kes ini juga menunjukkan perubahan proliferatif aktif, yang tidak biasa pada zaman ini. Polip adenomatous hampir selalu ditunjukkan dengan pendarahan dari saluran kemaluan. Sebagai tambahan kepada kuret rongga rahim, rawatan hormon ditunjukkan selama 6 bulan, diikuti dengan kawalan ultrasound.

"Dalam jangka masa 40-50 tahun (pramenopause) gangguan hormon meningkat, kitaran anovulasi sering terjadi, dan oleh itu kekerapan perkembangan polip meningkat. Pada usia ini, pemeriksaan terperinci dengan kuretasi rongga adalah wajib, kerana pertumbuhan tumor ganas dapat dilewatkan. "

  1. Polip plasenta - bahagian tisu plasenta yang tinggal. Polip plasenta adalah penyebab umum endometritis selepas bersalin.

Rawatan

Sehingga 20% polip mundur sendiri, terutama formasi hingga 1 cm. Ini juga mungkin disebabkan oleh diagnosis yang salah, jadi anda tidak perlu tergesa-gesa melakukan histeroskopi atau kuret. Polip seperti itu dapat diperhatikan secara konservatif selama 4 minggu agar tidak melakukan kajian invasif dengan sia-sia. Sudah tentu, jika tidak ada gejala atau patologi lain.

Polip lebih besar dari 1 cm mesti dikeluarkan secara pembedahan. Terapi hormon tidak akan membantu, tetapi hormon boleh diikuti sebagai rawatan tambahan latar belakang, terutama dalam kes polip hiperplastik.

Sebilangan besar polip rahim berjaya dirawat dengan penyembuhan atau penyingkiran histeroskopi. Dianjurkan untuk membuang polip menggunakan histeroskopi. Ini adalah kaedah yang lebih berkesan daripada sekadar mengikis.

Sebelum operasi, anda perlu memastikan bahawa tidak ada kehamilan. Kes ralat sangat jarang berlaku, dan jarang sekali, dengan kedok polip, penyingkiran ovum dilakukan.

Kuretage atau histeroskopi?

Penyembunyian rongga rahim dilakukan dengan alat khas pada orang buta. Doktor memasukkan kuret ke rongga rahim dan memotong selaput lendir. Dalam kes ini, polip mungkin kekal di rongga rahim atau tidak dipotong sepenuhnya. Juga, semasa mengikis, pedikel vaskular mungkin kekal dan polip akan berulang kembali selepas beberapa ketika..

Histeroskopi dilakukan dengan menggunakan alat optik khas yang membantu melihat semua yang ada di rongga. Doktor sengaja memotong polip dan membeku katil. Ini adalah teknik yang lebih menjanjikan. Curettage juga dilakukan, kerana perubahan yang tidak dapat dilihat pada mata dapat dikesan selama pemeriksaan histologi lebih lanjut..

"Histeroskopi yang disasarkan adalah rawatan terbaik untuk polip rahim"

Terapi hormon

Adakah mungkin untuk merawat polip endometrium tanpa pembedahan? TIDAK! Polip rahim adalah percambahan patologi membran mukus dan tidak mengalami perkembangan terbalik. Itu tidak mungkin.

Rawatan hormon masih kontroversi hingga ke hari ini. Terapi hormon dapat ditunjukkan untuk rawatan polip rahim fungsional atau adenomatous (hiperplastik) dan hanya sebagai kaedah tambahan. Tempoh rawatan dan ubat tertentu bergantung pada usia dan kehadiran patologi bersamaan. Pantang melakukan aktiviti seksual disyorkan selama satu bulan. juga menetapkan ubat antibakteria dan antijamur untuk mencegah jangkitan.

Komplikasi operasi

Operasinya mudah. Mungkin ada pendarahan dan pendarahan selama beberapa hari.

Dalam jangka masa panjang, perkembangan adenomiosis adalah mungkin - ini adalah endometriosis dalaman rahim, apabila endometrium, disebabkan oleh sebahagian kerosakan dinding rahim, dapat menembusi jauh ke dalam ketebalan lapisan otot dan membentuk pulau kecil. Adenomyosis menyebabkan kesakitan semasa haid dan boleh menyebabkan kemandulan.

Punca dan rawatan polip kelenjar endometrium

Apa ini

Ini adalah tumor jinak di dalam rahim yang melekat pada pedikel atau mempunyai pangkal lebar. Pada wanita usia pembiakan, kerana pelbagai sebab, hiperplasia endometrium boleh berkembang. Tisu mula tumbuh, endometrium menebal dan bertambah banyak. Sekiranya proses ini berlaku secara tempatan, pada satu atau beberapa titik, polip terbentuk.

Polip kelenjar endometrium - patologi ginekologi yang biasa

Ukuran polip berkisar antara 2-3 milimeter hingga 3-4 sentimeter. Satu atau lebih formasi mungkin terdapat di rahim.

Polip mempunyai tiga komponen:

  • sel endometrium;
  • tisu penghubung;
  • saluran vaskular pusat.

Sebarang tumor berbahaya, pertama sekali, oleh degenerasi sel jinak menjadi sel ganas. Polip kelenjar kurang rentan terhadap keganasan dibandingkan dengan jenis tumor lain, tetapi kemungkinan ini meningkat dengan kambuh penyakit dan rawatan pembedahan berkualiti rendah.

Polip boleh mengganggu kehamilan. Sulit bagi telur yang disenyawakan untuk menembusi ke kawasan endometrium yang terjejas kerana peredaran darah yang terganggu. Walaupun implantasi berlaku, risiko keguguran dan kehamilan yang hilang pada peringkat awal meningkat.

Sebab-sebab penampilan

Polip boleh berlaku pada mana-mana wanita usia pembiakan. Pembentukan tumor difasilitasi oleh:

  • peningkatan tahap estrogen hormon wanita;
  • penyakit keradangan yang ditangguhkan;
  • keradangan endometrium rahim - endometritis, adnexitis, oophoritis;
  • pemakaian peranti intrauterin yang berpanjangan;
  • pengguguran, keguguran, diikuti dengan pengurangan rahim.

Kumpulan risiko termasuk wanita yang menderita diabetes mellitus, darah tinggi, obesiti, penyakit tiroid.

Selalunya, tumor jinak berkembang dengan latar belakang gangguan fungsi hormon ovari. Serentak dengan polip, penyakit lain dapat didiagnosis: fibroid rahim, endometriosis, adenomiosis, ovari polikistik, tumor payudara.

Gejala

Satu polip kecil mungkin tidak menghasilkan simptom tertentu. Semasa penyakit ini berkembang, gejala berikut muncul:

  • haid yang panjang dan berat;
  • pendarahan antara haid;
  • bercak selepas persetubuhan;
  • kemunculan keputihan tidak berbau;
  • sakit kram di bahagian bawah abdomen

Kehilangan darah yang berterusan menyebabkan perkembangan anemia. Keadaan umum wanita bertambah buruk, kelemahan, pening, sakit kepala yang kerap timbul.

Gejala polip serupa dengan keadaan ginekologi lain. Mereka memerlukan pemeriksaan profesional.

Gejala yang tidak menyenangkan memaksa anda berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan

Diagnostik

Untuk mendiagnosis polip kelenjar, anda perlu melakukan kajian berikut:

  • pemeriksaan faraj menggunakan spekulum ginekologi;
  • Ultrasound organ pelvis;
  • histeroskopi.

Pemeriksaan faraj akan mendedahkan kemungkinan polip pada serviks. Semasa ultrasound, doktor akan melihat rongga rahim yang sedikit melebar, lapisan endometrium yang menebal dengan pertumbuhan struktur homogen yang termasuk di dalamnya.

Semasa histeroskopi, sistem optik khas dimasukkan ke dalam rongga rahim melalui serviksnya. Dengan pertolongannya, polip akan dapat dilihat - satu atau beberapa tumor berbentuk bulat atau bujur.

Rawatan

Terapi konservatif polip kelenjar endometrium tidak berkesan. Kaedah yang paling dipercayai untuk menyingkirkan formasi adalah polipektomi endoskopi. Ini adalah pembedahan tumor semasa histeroskopi dan kuretase lapisan fungsional endometrium berikutnya.

Operasi ini mempunyai kelebihan berikut:

  • bukan rongga dan tidak memerlukan jahitan;
  • pakar bedah mengawal sepenuhnya prosedur;
  • tempoh pemulihan yang singkat.

Sebelum operasi untuk membuang formasi dijadualkan, perlu menjalani pemeriksaan. Berikut adalah senarai prosedur yang diperlukan:

  • ujian darah klinikal dan biokimia;
  • ujian gula darah;
  • kolposkopi;
  • smear faraj untuk menentukan tahap kesucian;
  • sapuan faraj untuk jangkitan tersembunyi;
  • elektrokardiogram;
  • fluorografi

Mereka ditetapkan untuk mengenal pasti kemungkinan kontraindikasi. Sekatan operasi termasuk:

  • proses keradangan pada organ sistem genitouriner;
  • selsema atau penyakit berjangkit;
  • jangkitan kelamin;
  • pendarahan rahim yang banyak.

Dalam kes ini, operasi ditangguhkan sehingga keadaan pesakit memuaskan. Sekiranya dapat mengesan jangkitan genital, perlu menjalani rawatan antibiotik.

Polipektomi dilakukan seperti berikut:

  • saluran kemaluan dibersihkan, pesakit dibius;
  • saluran serviks diperluas dengan pengenalan instrumen khas secara beransur-ansur ke dalamnya;
  • sistem optik dimasukkan ke dalam rongga rahim - histeroskop, dan kemudian resektoskop. Dengan alat ini, doktor secara berurutan membuang semua polip yang ada, membawanya keluar;
  • selepas moksibusi katil polip dilakukan dengan kaedah electrocoagulation;
  • lapisan fungsional endometrium dikikis keluar. Sampel tisu dihantar untuk pemeriksaan histologi.

Pembetulan katil polip dapat mengurangkan kemungkinan penyakit ini berulang.

Histologi serpihan endometrium membolehkan anda mengkaji struktur tisu dan mengenal pasti punca sebenar perkembangan neoplasma. Kemungkinan komplikasi selepas polipektomi rendah. Akibat yang berpotensi termasuk:

  • penambahan jangkitan bakteria kerana pemprosesan instrumen pembedahan yang tidak berkualiti atau pelanggaran peraturan kebersihan sebagai persediaan untuk operasi;
  • kecederaan pada tisu dalaman semasa kerja pakar bedah yang cuai;
  • pendarahan rahim terbuka, diprovokasi oleh ciri-ciri individu badan.

Untuk mengelakkan masalah, anda perlu berhati-hati mengikuti semua preskripsi doktor, dan mempercayakan polipektomi kepada pakar bedah yang berkelayakan.

Selepas operasi, pesakit boleh pulang dalam 2-3 hari, dengan syarat dia berasa sihat dan tidak ada keluhan. Spotting akan berterusan dalam masa 7-10 hari. Haid penuh dijangka tidak lebih awal dari 2-3 minggu..

Dalam sebulan selepas rawatan, cadangan mudah mesti diikuti:

  • jangan mengunjungi rumah mandian, sauna dan kolam renang, jangan berenang di perairan terbuka;
  • untuk meneruskan kehidupan seks hanya setelah pemeriksaan kawalan dan kebenaran doktor;
  • jangan gunakan tampon;
  • elakkan aktiviti fizikal dan latihan yang sengit;
  • mematuhi kebersihan intim dengan ketat;
  • mematuhi pemakanan yang betul, tidak termasuk alkohol, makanan berlemak dan pedas.

Ini akan mencegah kemungkinan berlakunya komplikasi dan memendekkan jangka masa pemulihan..

Penyingkiran polip dilakukan hanya di bawah anestesia

Pencegahan

Pencegahan penampilan polip kelenjar endometrium dikurangkan kepada rawatan penyakit keradangan yang dikesan tepat pada masanya, pemilihan kontraseptif yang sesuai dan lawatan ke doktor sekiranya terdapat aduan. Keadaan kesihatan anda tidak boleh ditinggalkan. Berikut adalah kes-kes apabila anda memerlukan perundingan pakar sakit puan:

  • penampilan pendarahan antara haid;
  • keputihan yang berlebihan dengan bau yang tidak menyenangkan;
  • kelewatan haid atau sebaliknya, pemendekan kitaran;
  • sakit perut bawah;
  • rasa tidak selesa, gatal dan terbakar.

Pemeriksaan doktor dan imbasan ultrasound dapat mendedahkan banyak penyakit pada peringkat awal. Diagnosis tepat pada masanya memudahkan rawatan mereka seterusnya.

Polip endometrium berfungsi: ciri, jenis dan pilihan rawatan

Polip endometrium berfungsi tergolong dalam kumpulan tumor kelenjar, berlaku pada 13% daripada semua kes klinikal. Polip kelenjar memerlukan pemantauan dan rawatan mandatori, kerana mereka dicirikan oleh perkembangan yang tidak stabil, yang paling penting terdedah kepada keganasan. Sekiranya tidak ada terapi yang mencukupi, polip kelenjar sepenuhnya mengganggu fungsi endometrium.

Apakah polip endometrium yang berfungsi?

Selaput lendir rahim terdiri daripada dua lapisan utama: basal dan berfungsi. Yang pertama mempunyai banyak unit kelenjar yang dikelilingi oleh tisu berserat dan komponen vaskular yang banyak. Lapisan berfungsi mengelupas semasa fasa aktif kitaran haid, selepas itu ia kembali melapisi rahim. Lapisan basal tidak berubah, tetapi sel-selnya secara aktif terlibat dalam pembentukan lapisan fungsional endometrium.

Pertumbuhan boleh terbentuk di kedua lapisan membran mukus, dan polip basal kelenjar juga mungkin. Sekiranya neoplasma didasarkan pada lapisan permukaan, maka mereka bercakap mengenai perkembangan polip berfungsi - tumor yang bergantung pada hormon.

Neoplasma yang berfungsi secara histologi terdiri daripada kelenjar, stroma dari endometrium dangkal dan kapal pusat. Neoplasma ditutup sepenuhnya dengan lapisan epitelium, pedikel mempunyai komponen berserat dengan kapal lebar yang memberi makan seluruh tumor. Permukaan pertumbuhan badan secara berkala rosak, risiko ulserasi, keradangan, metaplasia meningkat.

Penting! Bahaya utama polip berfungsi adalah keganasan, dan juga melanggar keseluruhan struktur endometrium. Wanita mengalami kemandulan, ketidakteraturan haid, gejala yang tidak menyenangkan.

Memandangkan neoplasma yang bergantung pada hormon berfungsi tergolong dalam jenis tumor kelenjar, klasifikasi ditentukan oleh jenis berikut.

Polip fungsi kelenjar

Polip kelenjar berfungsi (neoplasma jenis I) sering mempengaruhi rahim semasa tempoh pembiakan. Ramai doktor dan pengarang saintifik mengklasifikasikan tumor ini sebagai pseudopolyps kerana kecenderungan mereka untuk merosakkan diri sendiri selepas melahirkan..

Polip kelenjar terbentuk di dalam tubulus kelenjar dan mempunyai komponen vaskular yang banyak. Sebab utama kejadiannya adalah pembelahan sel kelenjar yang kacau. Pangkalan tumbuh ke lapisan basal endometrium.

Proliferatif

Polip endometrium berfungsi proliferatif terbentuk semasa fasa pertama kitaran haid, apabila lapisan permukaan diperbaharui selepas haid. Pembaharuan berlaku kerana pertumbuhan semula aktif dan pembaharuan sel - proses percambahan. Polip proliferatif didasarkan pada endometrium basal, oleh itu mereka kurang rentan terhadap ketergantungan hormon.

Dengan pertumbuhan dinamik aktif, displasia atau proses keradangan disyaki. Histologi mendedahkan tumor proliferatif dari jenis hiperplastik.

Semasa mengesan neoplasma proliferatif, penting untuk memperhatikan fungsi ovari.

Rahsia

Neoplasma sekretori terbentuk selepas permulaan ovulasi, apabila endometrium siap sepenuhnya untuk pemasangan ovum yang disenyawakan. Dalam fasa sekretori kitaran, aktiviti struktur kelenjar diperhatikan, rembesan rahsia khas yang melonggarkan membran mukus.

Pembentukannya disebabkan oleh pelanggaran regenerasi sel-sel mukosa.

Retrogresif

Polip fungsional terbentuk pada usia mana-mana wanita, bagaimanapun, mereka cenderung mengamputasi diri atau hilang setelah melahirkan, sebelum menopaus, dan sebelum haid pada anak perempuan.

Terdapat kes pengurangan polip sehingga hilang sepenuhnya. Penting untuk mengawal keadaan ini kerana kemungkinan pertumbuhan tumor ke dalam struktur tisu, penarikan pertumbuhan.

Sista kelenjar

Di dalam badan pertumbuhan, kelenjar terus berfungsi secara aktif. Aktiviti secara langsung bergantung kepada aktiviti estrogen atau progesteron. Oleh kerana fungsi kelenjar, kelembapan terkumpul di dalam ruang terhad badan polip, komponen sista terbentuk. Kista meningkatkan pertumbuhan neoplasma, dapat membiak di dalam dasar fokus poliposis.

Polip sista kelenjar endometrium boleh menjadi faktor pemicu perkembangan penyakit ovari polikistik dan tisu organ-organ sistem pembiakan.

Polip fungsional dibezakan dari yang basal kerana kesamaan tanda luaran mengikut diagnostik instrumental. Polip basal merangkumi polip berserat kelenjar, apabila sel basal mendominasi strukturnya. Jenis tumor basal tidak bergantung pada latar belakang hormon seorang wanita dan menimbulkan bahaya onkologi paling sedikit.

Diagnostik

Diagnosis polip berfungsi tidak berbeza dengan pengurusan pesakit dengan neoplasma seperti tumor yang lain.

Kaedah diagnostik utama adalah:

  1. Pemeriksaan ultrabunyi (membantu memahami kehadiran neoplasma);
  2. Histeroskopi (kaedah pemeriksaan endoskopi yang membolehkan anda memeriksa rongga dan serviks dari dalam);
  3. Pemeriksaan histologi bahan biologi selepas biopsi.

Ultrasound dilakukan menggunakan sensor transvaginal pada hari ke-7 kitaran haid. Polip ditunjukkan oleh pertumbuhan bulat peningkatan echogenicity hingga 3-4 mm. Meyakinkan, fokus poliposis ditunjukkan oleh tepi yang halus dan jernih antara badan dan dinding rahim.

Pemeriksaan ultrabunyi hanya menjelaskan kehadiran polip, namun tidak dapat mempengaruhi diagnosis akhir dengan ketara.

Histeroskopi adalah kaedah penyelidikan yang paling bermaklumat. Prosedur perubatan dan diagnostik dijalankan menggunakan alat optik - histeroskop. Semasa manipulasi, doktor menilai keadaan selaput lendir, mempunyai kemampuan untuk membuang pertumbuhan kecil dan mengambil bahan biologi untuk penyelidikan.

Sekiranya perlu, lakukan kaedah penyelidikan MRI, tomografi yang dikira, kontras sinar-X. Sekiranya seorang wanita mempunyai sejarah hormon yang rumit, disyorkan untuk berjumpa dengan ahli endokrinologi.

Penting! Diagnosis akhir disahkan berdasarkan analisis histologi sampel yang diperoleh. Ini adalah histologi yang membantu menentukan morfologi fokus poliposis, jenisnya, dan untuk meramalkan kecenderungan keganasan..

Kaedah rawatan

Terdapat beberapa cara untuk merawat polip berfungsi: konservatif dan pembedahan. Kadang kala doktor memilih taktik menunggu dan melihat, memantau keadaan dan dinamika pertumbuhan neoplasma.

Terapi ubat

Rawatan ubat ditetapkan sebagai langkah sementara sebelum dan selepas pembedahan. Rawatan penuh neoplasma hanya dengan ubat tidak mungkin. Perkara yang sama berlaku untuk kaedah rawatan tradisional..

Berikut ini adalah rawatan simptomatik:

  • penghilang rasa sakit (Ibuprofen, Ketoprofen);
  • antispasmodik (No-shpa, Drotaverin);
  • sediaan yang mengandungi besi (Ferrum Lek, Maltofer);
  • hormon;
  • sitostatik untuk mencegah keganasan sel neoplastik.

Kumpulan ubat terakhir melibatkan pelantikan kontraseptif oral, hormon gabungan. Untuk wanita muda, Yarina, Regulon, Janine sesuai. Pada usia yang lebih tua, Utrozhestan, Norkolut, Dyufaston digunakan (ketahui apa yang harus dilakukan jika anda terlepas pil Duphaston di sini).

Walaupun terdapat rawatan hormon yang dipilih dengan betul, risiko berulang tetap hampir 50%. Mengapa polip badan rahim berulang dengan lebih terperinci di sini.

Kaedah bukan pembedahan merangkumi hysteroresectoscopy tanpa merosakkan tisu sekitarnya dan reseksi laser. Kedua-dua kaedah ini dibezakan oleh kesan lembut pada endometrium, pemulihan pasca operasi yang cepat, dan ketiadaan risiko dan komplikasi..

Pembedahan

Campur tangan pembedahan adalah rawatan yang menjanjikan untuk polip berfungsi..

Kaedah utama merangkumi:

  1. Kuret endoskopi;
  2. Pembedahan perut.

Dalam kes pertama, akses pembedahan dilakukan melalui saluran vagina, pada yang kedua - sayatan penuh di ruang subperitoneal.

Kaedah endoskopik menguntungkan kerana trauma minimum pada rahim. Pembedahan perut dilakukan untuk petunjuk khas, misalnya ketika mengesan sel-sel malignan.

Operasi dilakukan di bawah anestesia umum. Pada tempoh awal operasi, wanita itu berada di hospital di bawah pengawasan pegawai perubatan.

Selepas operasi, terapi hormon semestinya ditetapkan untuk pemulihan endometrium yang cepat. Sebagai tambahan kepada hormon, anti-radang, penghilang rasa sakit, antibiotik diambil.

Nota! Semasa tempoh pemulihan awal, pembuangan berdarah, rasa sakit mungkin terjadi. Semasa endometrium dan rahim pulih, semua gejala yang tidak menyenangkan hilang. Anda perlu melakukan pemeriksaan diagnostik sekurang-kurangnya 3 kali setahun. Sekiranya tidak ada kambuh, diagnosis dikurangkan menjadi 2 kali setahun.

Elena Petrovna Berezovskaya, seorang doktor penyelidikan, pakar obstetrik-ginekologi, memberitahu mengenai polip, akibat histeroskopi dan banyak perkara penting yang perlu diketahui oleh wanita:

Ramalan

Prognosis untuk polip berfungsi kebanyakannya baik, tetapi bergantung pada diagnosis dan rawatan tepat pada masanya. Kursus jangka panjang neoplasma polip berfungsi merosakkan struktur endometrium, membawa kepada kemandulan yang tidak dapat dipulihkan, kanser, keperluan untuk pembedahan radikal.

Anda boleh mendapatkan konsultasi atau membuat janji temu dengan doktor secara langsung di laman web kami.

Polip di duodenum - adakah ia berbahaya? Baca artikel ini.

Anda boleh membuat temu janji dengan doktor secara langsung mengenai sumber kami.

Polip kelenjar endometrium: penyebab pembentukan, rawatan, komplikasi

Polip kelenjar endometrium adalah salah satu jenis patologi yang paling biasa, bersama dengan bentuk kelenjar-berserat. Neoplasma jenis ini khas untuk wanita usia reproduktif dan rata-rata 30-40% daripada semua kes.

Perhatian! Foto kandungan mengejutkan.
Klik pada pautan untuk melihat.

Polip endometrium adalah patologi biasa pada wanita dalam tempoh pembiakan dan klimakserik dan merupakan sejenis hiperplasia endometrium sista kelenjar atau atipikal. Ia kelihatan seperti pembentukan (pertumbuhan) yang menjulang tinggi dan mungkin terdiri daripada sel adenomatous (kelenjar) dan sel tisu penghubung.

Secara klinikal, neoplasma dapat bertahan lama tanpa disedari, tanpa menimbulkan sebarang gejala. Ini menimbulkan bahaya besar, kerana terdapat kes-kes keganasan - kemerosotan polip jinak menjadi bentuk malignan.

Apa itu polip endometrium

Membran rahim

Endometrium adalah salah satu daripada tiga lapisan rahim. Membran luar dipanggil perimetri (atau membran serous). Lapisan rahim tengah dan terbesar - myometrium, terdiri daripada sel otot licin (myosit).

Lapisan dalam adalah endometrium. Ia diwakili oleh dua lapisan sel: basal dan berfungsi. Sel-sel lapisan basal mempunyai sebilangan kecil reseptor untuk bahan-bahan hormon, kerana praktikalnya tidak terkena pengaruh hormon. Lapisan basal adalah asas untuk lapisan fungsional yang melampaui batas.

Lapisan paling dangkal berfungsi, sel-sel yang paling sensitif terhadap sebarang perubahan hormon dalam tubuh wanita. Ia ditolak bersama dengan darah haid semasa haid, dan setelah berakhirnya ia dipulihkan sepenuhnya menggunakan lapisan basal..

Bagaimana bentuk binaan

Polip terbentuk hanya dari membran mukus rahim - endometrium, akibat proses hiperplastik. Kerana pertumbuhan yang intensif, endometrium tumbuh tinggi, membentuk neoplasma nodular, yang terdiri daripada kaki dan badan.

Ketika pertumbuhan berlangsung, kapal mulai tumbuh, menyediakan bekalan darah. Oleh itu, saiznya boleh mencapai dari beberapa milimeter hingga 5-6 sentimeter atau lebih..

Jenis polip

Oleh kerana endometrium mengandungi beberapa jenis sel, neoplasma terbentuk dengan dominan salah satunya. Peruntukkan polip:

  • adenomatous (kelenjar): pertumbuhan dengan dominasi sel kelenjar;
  • berserabut: pembentukan dibentuk oleh sel-sel tisu penghubung;
  • kelenjar berserat: komposisi merangkumi sel tisu penghubung dan sel kelenjar.

Ciri-ciri polip kelenjar

Polip kelenjar endometrium kebanyakannya ditunjukkan oleh sel-sel kelenjar, pada tahap yang lebih rendah - oleh stromal.

Bergantung pada lapisan dari mana ia terbentuk, terdapat dua jenis:

Ia terbentuk dari lapisan endometrium dengan nama yang sama. Tidak seperti jenis kedua, praktikalnya kebal terhadap hormon seks dan tidak mengubah strukturnya

Ia terbentuk dari lapisan fungsional yang paling dangkal, yang mesti ditolak semasa haid. Walau bagaimanapun, jika kawasan endometrium yang tidak dipisahkan untuk beberapa sebab tetap ada, pertumbuhan terbentuk di atasnya

Pertumbuhan fungsional sangat sensitif terhadap sebarang perubahan hormon, jadi bentuk dan strukturnya dapat berubah seiring dengan endometrium yang sihat sepanjang kitaran haid.

Mengikut jenis histologi, pseudopolyps dibahagikan kepada jenis berikut:

  • percambahan;
  • hiperplastik;
  • rahsia.

Neoplasma kelenjar sangat jarang berlaku dan dianggap paling berbahaya, kerana rentan terhadap transformasi ganas, terutama pada wanita pascamenopause, dengan latar belakang gangguan neuroendokrin dan metabolik.

Risiko menjadi ganas meningkat berbanding dengan ukuran. Dengan ukuran 1.5 cm, kebarangkalian transformasi adalah 2%, 1,5-2 cm - 2-10%, lebih dari 2 cm - keganasan berlaku pada lebih dari 10% kes.

Bilangan polip pada rahim juga secara tidak langsung dapat menunjukkan risiko transformasi. Jadi, neoplasma tunggal jarang ganas (1-2%), berganda - lebih kerap (20%), ganas (keluarga) malignan sangat kerap (80-100%).

Sebab-sebab perkembangan patologi

Sebab-sebab pembentukan polip berfungsi dan basal agak berbeza..

Bentuk berfungsi

Oleh kerana lapisan fungsional paling rentan terhadap perubahan hormon, pembentukan jenis fungsional meningkat terhadap latar belakang gangguan hormon, yaitu dengan hiperestrogenisme.

Keadaan dyshormonal boleh disebabkan oleh:

  • tekanan yang kerap;
  • kegemukan, darah tinggi;
  • diabetes mellitus, penyakit tiroid dan patologi neuroendokrin lain;
  • hiperestrogenisme, yang timbul dengan latar belakang terapi yang tidak mencukupi dengan ubat-ubatan yang mengandung estrogen;
  • trauma dan keradangan lapisan rahim (endometritis);
  • beberapa penyakit ginekologi yang lain.

Bentuk basal

Lapisan basal secara praktikal tidak dikenakan pengaruh hormon, oleh itu, keadaan dishormonal tidak memainkan peranan penting dalam perkembangan polip endometrium basal.

Penyebab umum kejadian adalah trauma pada lapisan ini dan beberapa patologi lain:

  • pengguguran;
  • kuret diagnostik pecahan;
  • kehadiran jangka panjang peranti intrauterin di rongga rahim, pemasangannya tidak betul;
  • biopsi dinding dalaman rahim tanpa pensterilan instrumen berkualiti tinggi, kelakuannya yang tidak tepat;
  • penyakit sistem imun: alergi, patologi autoimun, terutamanya yang melibatkan dinding vaskular, keadaan imunodefisiensi;
  • proses keradangan di rahim yang disebabkan oleh jangkitan kelamin dan beberapa patogen lain;
  • anamnesis obstetrik yang rumit (keguguran, penamatan kehamilan, persalinan terhalang).

Gejala

Permulaan pembentukan neoplasma hampir selalu tidak disedari, kerana dalam tempoh ini seorang wanita tidak melihat gejala apa pun, dan kaedah penyelidikan ultrasound tidak dapat membayangkannya.

Mencapai ukuran tertentu, polip boleh menimbulkan gejala berikut:

  • kesakitan yang teruk sebelum dan semasa haid;
  • kemunculan pelepasan berdarah jauh sebelum bermulanya haid (pendarahan antara haid). Seorang wanita dapat mengesan terdapatnya seluar dalam pada mana-mana hari kitaran haid: pada awal, tengah atau sebelum haid itu sendiri;
  • haid yang ditangguhkan diikuti oleh aliran darah haid yang banyak;
  • menarik sakit di bahagian bawah abdomen;
  • dispareunia (sakit semasa persetubuhan);
  • bercak selepas persetubuhan, senaman, tekanan;
  • kekurangan kitaran haid yang kerap.

Pada wanita dalam menopaus, pelepasan berdarah dari saluran kemaluan dapat diperhatikan. Pada usia ini, ini adalah tanda yang luar biasa, yang sering menunjukkan proses onkologi dalam bidang ginekologi..

Diagnostik

Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu gejala muncul, anda harus segera menghubungi pakar sakit puan anda. Berdasarkan aduan, anamnesis, hasil pemeriksaan ginekologi bimanual dan pemeriksaan di cermin, doktor akan dapat mengesyaki patologi ini.

Kaedah penyelidikan makmal

Untuk membuat diagnosis, doktor menetapkan kajian mengenai latar belakang hormon: menentukan jumlah estrogen, progesteron, hormon perangsang folikel, hormon luteinizing, hormon tiroid, kelenjar adrenal dan lain-lain. Bahan diambil pada hari yang berbeza dari kitaran.

Selain itu, kajian mengenai penanda tumor dapat dilakukan, terutama pada wanita menopaus dan pascamenopause.

Kaedah penyelidikan instrumental

Kaedah penyelidikan instrumental adalah wajib, ia membolehkan anda memvisualisasikan neoplasma, melakukan biopsi dengan pemeriksaan lebih lanjut mengenai tisu untuk jinak atau keganasan.

Jenis kajian instrumental berikut digunakan:

  • pemeriksaan ultrasound organ pelvis (ultrasound). Kaedah ini membolehkan anda menilai keadaan endometrium, kehadiran proses hiperplastik dan neoplasma di dalamnya;
  • pemeriksaan endoskopi menggunakan histeroskop (histeroskopi). Histeroskop - alat optik khas yang dimasukkan ke dalam rongga rahim dan membolehkan anda memeriksa secara terperinci membran mukusnya.

Semasa histeroskopi, mungkin dilakukan biopsi neoplasma yang disasarkan untuk pemeriksaan sitologi dan histologi berikutnya.

Pilihan lain adalah kuretase diagnostik pecahan. Fragmen tisu yang diasingkan semasa prosedur juga dihantar ke makmal untuk penilaian komposisi sel dan tisu.

Kajian sitologi dan histologi diperlukan untuk menilai tahap pembezaan sel, kehadiran atau ketiadaan keganasannya dan untuk menentukan taktik selanjutnya pengurusan pesakit..

Terapi

Selalunya, polip kelenjar dirawat secara pembedahan.

Semasa operasi, pakar sakit puan memasukkan histeroskop ke rongga rahim, setelah pertumbuhannya dilihat di lapangan dengan latar belakang endometrium yang tidak berubah secara patologi, ia disasarkan untuk menghapusnya secara mekanikal atau menggunakan ablasi laser, elektrokagulasi, dll..

Sekiranya, pada peringkat diagnostik, kuretase diagnostik pecahan dilakukan dan polip ternyata berfungsi, campur tangan pembedahan lebih lanjut tidak diperlukan.

Pada wanita pascamenopause, terutama dengan kambuh berulang dan banyak polip, disyorkan pemusnahan rahim dengan pelengkap, kerana faktor-faktor ini secara signifikan meningkatkan risiko keganasan neoplasma.

Rawatan polip kelenjar endometrium selepas penyingkiran

Ini adalah langkah penting dalam terapi. Untuk memulihkan tahap hormon, perkara berikut digunakan:

  • gestagens (ubat yang mengandungi progesteron dalam komposisinya): Micronor, Levonorgestrel, Dyufaston, Utrozhestan;
  • ubat-ubatan gestagen-estrogen atau kontraseptif oral gabungan: Yarina, Zhanin, Diane-35.

Skema dan tempoh terapi ditentukan oleh pakar sakit puan secara individu untuk setiap pesakit..

Sekiranya hasil pemeriksaan sitologi bahan yang diambil semasa biopsi memberi kesaksian terhadap keganasan dan terdapat tanda-tanda proses onkologi, rawatannya berbeza dari yang biasa dan mesti dilakukan oleh ahli onkologi-ginekologi.

Komplikasi

Polip kelenjar yang tepat pada masanya dan tidak dapat dirawat boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • kemandulan, keguguran, gangguan plasenta, hipoksia janin semasa kehamilan;
  • metrorrhagia (pendarahan rahim) dengan perkembangan anemia;
  • penyertaan jangkitan atau gangguan bekalan darah dengan perkembangan nekrosis;
  • keganasan, transformasi adenomatous.

Untuk pengesanan awal proses hiperplastik endometrium dan patologi lain dari bidang ginekologi, perlu mengunjungi pakar sakit puan secara berkala (sekurang-kurangnya sekali setahun), cuba menghilangkan faktor risiko, dan merawat penyakit ginekologi tepat pada masanya.

Video

Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel.

Pendidikan: Universiti Perubatan Negeri Rostov, khusus "Perubatan Umum".

Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter.

Apabila kita bersin, badan kita berhenti berfungsi sepenuhnya. Hati pun berhenti.

Orang yang biasa bersarapan secara berkala cenderung kurang gemuk..

Penggetar pertama dicipta pada abad ke-19. Dia mengusahakan mesin wap dan bertujuan merawat histeria wanita.

Para saintis dari University of Oxford melakukan serangkaian kajian, di mana mereka sampai pada kesimpulan bahawa vegetarian dapat membahayakan otak manusia, kerana ia menyebabkan penurunan jisimnya. Oleh itu, saintis mengesyorkan untuk tidak memasukkan ikan dan daging sepenuhnya dari makanan anda..

Ginjal kita dapat membersihkan tiga liter darah dalam satu minit.

Menurut penyelidikan WHO, perbualan setengah jam setiap hari di telefon bimbit meningkatkan kemungkinan terkena tumor otak sebanyak 40%.

Walaupun jantung seseorang tidak berdegup, dia masih dapat hidup dalam jangka waktu yang lama, yang ditunjukkan kepada kami oleh nelayan Norway Jan Revsdal. "Motor" miliknya berhenti selama 4 jam setelah nelayan tersesat dan tertidur di salji.

Hati adalah organ yang paling berat di dalam badan kita. Berat purata ialah 1.5 kg.

Karies adalah penyakit berjangkit yang paling biasa di dunia, yang bahkan tidak dapat diserang selesema..

Senyum hanya dua kali sehari dapat menurunkan tekanan darah dan mengurangkan risiko serangan jantung dan strok..

Clomipramine antidepresan menimbulkan orgasme pada 5% pesakit.

Empat keping coklat gelap mengandungi kira-kira dua ratus kalori. Oleh itu, jika anda tidak mahu menjadi lebih baik, lebih baik jangan makan lebih dari dua keping sehari..

Orang yang berpendidikan kurang terdedah kepada penyakit otak. Aktiviti intelektual menyumbang kepada pembentukan tisu tambahan yang mengimbangi orang yang berpenyakit.

Orang kiri mempunyai jangka hayat yang lebih pendek daripada orang kanan.

Setiap orang tidak hanya mempunyai cap jari yang unik, tetapi juga lidah.

Tugas untuk mewujudkan ayah dengan tepat adalah masalah kuno seperti mencari makna kehidupan. Pada setiap masa, lelaki berminat sama ada mereka membesarkan anak mereka.

Hadiah dan Petua

Banyak idea untuk hadiah asli dan menyenangkan untuk sebarang acara dan untuk semua majlis

Polip kelenjar endometrium jenis berfungsi. Jenis polip endometrium

Sebilangan penyakit organ kelamin memerlukan rawatan walaupun tidak menjejaskan kualiti hidup dan tidak menyebabkan kesakitan. Polip kelenjar rahim adalah salah satu penyakit seperti itu. Jangan menangguhkan penyingkiran polip walaupun ia ditemui secara tidak sengaja dan tidak mengganggu - ia boleh membahayakan.

Punca-punca polip

Polip adalah tisu endometrium yang ditumbuhi. Tubuh rahim terdiri daripada lapisan-lapisan itu: bahagian luar disebut perimetrium, yang tengahnya adalah myometrium, dan bahagian dalam adalah endometrium. Endometrium, pada gilirannya, terdiri dari pangkal (lapisan basal), yang mengandungi kelenjar rahim, dan epitel integumen. Kelenjar endometrium berfungsi bergantung pada kitaran haid, mengeluarkan sedikit cecair sekresi.

Sebagai peraturan, beberapa faktor mempengaruhi berlakunya neoplasma ini. Ini, pertama sekali, ketidakseimbangan hormon. Di samping itu, pelbagai kecederaan pada rahim memainkan peranan, seperti pengguguran atau kuret diagnostik. Penyakit metabolik dan penyakit sistemik juga boleh menjadi faktor yang mempengaruhi kemunculan polip. Hasil daripada pengaruh gabungan faktor pada lapisan dasar endometrium, nodul tanpa rasa sakit muncul, yang mengambil bentuk memanjang kemudian. Tumbuhan seperti tumor ini disebut polip..

Polip boleh terbentuk dari tisu berserat dan tisu kelenjar endometrium. Perkembangan bentuk yang terakhir biasanya disebabkan oleh gangguan hormon. Terdapat juga bentuk campuran, yang merangkumi jaringan kelenjar dan berserat, dengan sel-sel berserat yang mendominasi. Di samping itu, terdapat polip adenomatous yang mengandungi sel kelenjar rahim yang berubah. Neoplasma semacam itu bersifat prakanker dan memerlukan rawatan pembedahan segera, diikuti dengan terapi hormon dan pengawasan perubatan..

Gejala polip kelenjar

Polip kecil sering tidak menunjukkan diri mereka sendiri. Selalunya, wanita mengetahui secara tidak sengaja mengenai neoplasma ini semasa pemeriksaan biasa oleh pakar sakit puan..

Selalunya polip, terutama jika ia muncul akibat gangguan hormon, menyebabkan pendarahan haid yang teruk dan berpanjangan, serta melihat pembuangan di antara beberapa tempoh. Tetapi pendarahan seperti itu khas untuk pelbagai penyakit ginekologi, dan bukan hanya untuk polip. Dalam beberapa kes, polip menyebabkan kemandulan kerana menyukarkan telur yang disenyawakan untuk menanam ke dalam endometrium..

Sindrom nyeri biasanya ringan, tetapi kadang-kadang haid yang menyakitkan atau sakit semasa persetubuhan adalah mungkin. Ia juga mungkin berlaku selepas hubungan seksual..

Diagnosis tepat

Dalam kebanyakan kes, polip berserat kelenjar dan kelenjar muncul pada wanita usia subur, termasuk mereka yang belum melahirkan. Ini bermaksud bahawa rawatan harus ditujukan bukan hanya untuk menghilangkan polip, tetapi juga untuk memulihkan fungsi pembiakan..

Jenis polip yang berlainan diperlakukan secara berbeza.

Untuk menentukan jenis polip apa, perlu mengeluarkannya dan memeriksa tisu. Tidak mungkin membuat diagnosis dengan cara lain, oleh itu, rawatan polip selalu melibatkan campur tangan pembedahan. Untuk menjelaskan diagnosis, biasanya histeroskopi dilakukan - kajian di mana kamera video kecil dimasukkan melalui serviks ke rongga rahim, yang membolehkan doktor memeriksa semua perubahan pada endometrium. Dengan bantuan histeroskop, anda boleh membuang polip atau mengawal penyingkirannya. Adalah sangat penting bahawa polip dikeluarkan sepenuhnya, dan pangkalannya mesti dilindungi untuk mencegah penyakit ini berulang. Selepas itu, tisu dihantar untuk pemeriksaan histologi mengikut urutan..

Rawatan yang betul

Berdasarkan hasil histologi, rawatan lebih lanjut ditetapkan. Sekiranya, dengan bentuk berserat, cukup untuk menghilangkan polip, dan rawatan lebih lanjut tidak diperlukan lagi, maka polip kelenjar memerlukan terapi hormon. Ini juga berlaku untuk polip fibro-kelenjar, yang juga disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon..

Selepas penyingkiran polip kelenjar atau fibro-kelenjar, wanita di bawah usia 40 tahun diberi ubat kontraseptif oral gabungan seperti Yarina, Janine atau Regulon. Sebagai peraturan, pengambilan pil perancang tidak lebih dari enam bulan. Selepas itu, anda perlu diperiksa oleh pakar sakit puan..

Sebarang polip (pertumbuhan jinak) di rongga rahim mesti dikesan dan dirawat dengan segera. Ini juga berlaku untuk semua formasi kelenjar, yang sering berkembang pada mereka yang telah mencapai masa pembiakan. Dalam perjalanan penyakit kronik, pertumbuhan kadang-kadang berubah menjadi pembentukan malignan..

Dengan mengambil kira parameter histologi, senarai formasi rongga rahim dibuat.

Polip kelenjar endometrium

Pembentukan sedemikian adalah pertumbuhan pada lapisan dalam organ ke rongga rahim. Ia berlaku kerana pertumbuhan tisu lapisan rahim mukosa yang tidak normal. Sekiranya polip dilekatkan pada permukaan dengan elemen sempit, maka ia dipanggil "pada kaki"; jika tidak ada batang seperti itu - "secara luas".
Terdapat dua jenis formasi rahim mengikut lokasi penempatannya:

  • benjolan di serviks,
  • pertumbuhan endometrium dalam rongga organ itu sendiri.

Seperti yang disebutkan di atas, beberapa jenis polip dibezakan, jadi, misalnya, versi pertumbuhan kelenjar adalah struktur yang merangkumi kelenjar dan stroma.
Terdapat juga polip kelenjar jenis endometrium fungsional, yang berbeza dengan polip kelenjar endometrium basal kerana ia berubah semasa haid. Jenis polip ini merangkumi sel epitelium.
Rawatan pembedahan polip kelenjar endometrium atau polip kelenjar endometrium berpecah dianggap kaedah utama. Semasa prosedur, asas penumpukan dirawat dengan nitrogen cair atau teknik cryosurgical. 2-4 hari selepas penyingkiran, ultrasound kawalan dilakukan.

Setelah penyingkiran polip, langkah-langkah ditujukan untuk mencegah kambuhnya penyakit, pendarahan, memulihkan haid, mengubati penyakit yang ada dan bermulanya pembuahan (jika berlaku kemandulan). Jangan lupa tentang nuansa berjangkit sebagai asas penting untuk percambahan mukosa rahim. Tempoh terapi hormon bergantung pada ubat yang digunakan.

Pengawalan pengekstrakan dilakukan dengan menggunakan ultrasound. Kajian dijadualkan selepas 3 bulan, 6 bulan dan setahun. Sekiranya selepas satu tahun gejala anomali berulang tidak dijumpai, pesakit dikeluarkan dari daftar perubatan.

Polip endometrium berserat

Jenis pertumbuhan ini adalah pertumbuhan yang fokus pada kawasan selaput lendir dinding organ genital. Membran dalaman atau endometrium berubah.

Dalam struktur pembentukan ini, badan dan kaki dibezakan. Biasanya, neoplasma dikesan di bahagian bawah rahim dan terbentuk terutamanya dari sel berserat. Kadang kala pertumbuhannya boleh tumbuh sehingga saiznya menyekat saluran serviks.

Polip berserat kelenjar endometrium

Untuk rawatan polip berserat kelenjar endometrium, campur tangan pembedahan digunakan. Pertumbuhan dapat dikeluarkan semasa histeroskopi. Pembentukan di dasar dicegat oleh gelung pembekuan khas, dan kemudian dikeluarkan. Kemudian rongga organ dikikis keluar. Untuk mengelakkan kemunculan patologi berulang dan menghilangkan risiko komplikasi, tapak pertumbuhan yang dihilangkan dirawat dengan nitrogen cair.

Setelah menyelesaikan langkah-langkah untuk membuang formasi, bahan yang ada pasti dihantar untuk pemeriksaan histologi. Kemudian ultrasound dilakukan untuk memantau keadaan. Selalunya, rawatan antibiotik ditetapkan oleh pakar. Kadang kala terapi hormon diperlukan untuk membetulkan ketidakteraturan haid.

Polip sista kelenjar endometrium

Neoplasma jenis ini bersaiz kecil. Ini adalah pertumbuhan tunggal atau berganda dengan pembentukan sista. Bentuk formasi adalah bujur, berbentuk kerucut dan tidak teratur. Permukaannya rata, licin, kadang-kadang pertumbuhan sista kelihatan di atasnya, mempunyai dinding nipis dan isi lutsinar. Rona pertumbuhan berwarna kuning pucat, merah jambu muda, merah jambu kelabu. Ia berlaku bahawa bahagian atas pertumbuhan dicirikan oleh warna ungu kebiruan atau ungu gelap. Di permukaan formasi, jaringan kapal kapilari kelihatan.

Polip adenomatous endometrium

Pengenalpastian bentuk pertumbuhan adenomatous memaksa doktor untuk bertindak lebih radikal. Sekiranya pesakit berada dalam tempoh pramenopause atau postmenopaus, maka rawatan polip endometrium adenomatous adalah penyingkiran rahim.

Sekiranya gangguan endokrin dan risiko barah dikesan, disyorkan penyingkiran organ bersama ovari dan tiub fallopi..
Sekiranya pesakit berumur reproduksi dan tidak mempunyai patologi endokrin, maka selepas kuretasi, persediaan hormon ditetapkan. Setelah mengeluarkan pertumbuhan endometrium, proses pemulihan berjalan tanpa kesulitan tertentu. Selama 10 hari selepas melakukan histeroskopi, pembuangan darah dari vagina dapat terganggu. Untuk mengelakkan risiko komplikasi, doktor menetapkan pengambilan profilaksis ubat antibakteria.

Polip kelenjar endometrium adalah penyakit yang agak biasa yang berlaku pada wanita pada usia apa pun. Mengapa polip kelenjar muncul di rahim dan apa yang harus dilakukan apabila diagnosis yang tidak menyenangkan dibuat?

Menurut statistik, polip kelenjar pada rahim terdapat pada 20% wanita dan tidak bergantung pada usia mereka. Walaupun fakta bahawa mereka dianggap pertumbuhan endometrium yang jinak, ia mesti segera dikeluarkan..

Polip badan rahim atau polip endometrium adalah nodul seperti tumor yang tumbuh di permukaan endometrium, selaput lendir yang melapisi rongga rahim. Polip endometrik boleh mempunyai pangkal lebar yang luas atau kaki yang disebut, batang yang memanjang, kerana ia sering menembusi ke dalam vagina melalui serviks. Polip endometrium tidak hanya tunggal, tetapi juga berganda, mereka juga bervariasi dalam ukuran - dari beberapa mm hingga beberapa cm.

Secara keseluruhan, terdapat tiga jenis polip: glandular (atau glandular-cystic), berserat dan kelenjar-berserat. Polip endometrik yang terlalu banyak yang telah mengubah struktur selular mereka menjadi perhatian serius. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai adenomatosis, penyakit prakanker endometrium..

Polip kelenjar endometrium yang paling biasa. Apa ini? Pembentukan jinak yang tumbuh di tisu kelenjar. Sejak sekian lama diyakini bahawa mereka hanya dapat terbentuk pada wanita yang melahirkan usia pembiakan, namun, perubatan moden telah meninggalkan konsep-konsep ini, kerana semakin banyak polip mulai terjadi pada gadis remaja yang sangat muda, dan juga pada wanita dewasa dalam tempoh pascamenopause..

Sebab-sebab berlakunya pembentukan nodular ini tidak difahami sepenuhnya, namun terdapat beberapa andaian mengenai skor ini. Selalunya ia muncul dengan latar belakang hiperplasia rahim umum, iaitu, percambahan patologi kelenjar endometrium. Ini biasanya dikaitkan dengan ketidakseimbangan hormon, walaupun pelbagai jangkitan boleh berlaku..

Ia juga dipercayai bahawa pelbagai kecederaan pada dinding rahim, misalnya, yang diperoleh semasa melahirkan atau semasa prosedur penamatan kehamilan secara buatan, boleh menyebabkan pembentukan polip kelenjar. Proses keradangan juga menyumbang kepada kejadiannya..

Pembentukan dan pertumbuhan perubahan sedemikian sering kali tidak simptomatik. Contohnya, polip kelenjar bersaiz kecil bukan hormon dalam kebanyakan kes seorang wanita tidak merasa sama sekali, dalam kes-kes yang jarang berlaku, mereka merasa diri mereka mengalami pendarahan antara haid kecil dan sedikit lebih banyak daripada haid biasa.

Polip hormon boleh berlaku dengan pendarahan antara haid dan haid yang berat, yang akhirnya boleh menyebabkan anemia kekurangan zat besi.

Kadang-kadang seorang wanita yang telah mengembangkan polip kelenjar endometrium merasakan ketidakselesaan ringan atau sedikit rasa sakit semasa hubungan seksual, selepas itu, sebagai peraturan, bintik-bintik muncul. Secara amnya, sindrom kesakitan hanya muncul dengan polip, ukurannya melebihi 2 cm dan mempunyai sifat kekejangan.

Kedua-dua formasi hormon dan bukan hormon boleh menyebabkan kemandulan, tetapi di sini sekali lagi semuanya bergantung pada keadaan tertentu. Sebagai contoh, polip kecil dalam banyak kes tidak mempengaruhi konsepsi, implantasi telur, atau kehamilan. Bagaimanapun, jika dijumpai, disarankan untuk segera membuangnya, kerana berada dalam tubuh wanita untuk waktu yang lama, ada risiko degenerasi polip menjadi tumor malignan.

Penyakit ini dapat dikesan sesuai dengan keluhan pesakit, tetapi jika tidak bergejala, maka hanya dapat dikesan secara kebetulan ketika memeriksa rahim.

Dengan pemeriksaan ginekologi rutin, mustahil untuk mengesan polip kelenjar di rahim. Kadang-kadang mereka dapat dilihat dengan ultrasound organ panggul, serta setelah melakukan metrografi, sebuah kajian di mana bahan khas disuntikkan ke dalam rongga rahim, setelah itu sinar-x diambil, yang memungkinkan untuk menentukan semua penyimpangan di rahim, termasuk polip.

Kaedah yang paling bermaklumat untuk mendiagnosis polip endometrium hari ini adalah histeroskopi, di mana doktor memeriksa rongga rahim dengan instrumen optik khas - histeroskop. Ia membolehkan anda menentukan keadaan polip dengan tepat, serta saiz dan lokasinya.

Satu-satunya kaedah yang berkesan untuk menghilangkan polip endometrium adalah dengan membuangnya secara pembedahan. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan dan umum, rongga rahim diperluas dan polip dipotong dengan alat khas, jika tunggal. Sekiranya polip berganda, ia dikeluarkan dengan mengikis dinding rahim. Sekiranya polip dihitung, sangat mustahak untuk memotongnya sepenuhnya, kerana penyingkiran batang polip yang tidak lengkap adalah sebab yang agak biasa bagi penyakit ini untuk berulang. Adalah wajar bahawa prosedur ini dilakukan di bawah kawalan histeroskop, dalam hal ini, berkat visualisasi yang sangat baik, prosedur ini akan dilakukan dengan sedikit komplikasi..

Setelah polip kelenjar dikeluarkan, doktor membersihkan tempat tidurnya dengan nitrogen cair, kerana ini membantu mencegah kemungkinan endometritis setelah operasi sedemikian..

Pemulihan selepas penyingkiran polip berjalan dengan lancar dalam kebanyakan kes. Selama 10 hari ke depan, seorang wanita mungkin mengalami sedikit pembuangan darah, dia juga harus berhenti melakukan hubungan seks untuk tempoh ini dan mengambil antibiotik untuk mengelakkan komplikasi.

Sebagai tambahan kepada antibiotik, pesakit biasanya diberi terapi terapi hormon selama enam bulan, yang dipilih oleh doktor secara individu, dengan mengambil kira penyakit bersamaan yang ada, serta rancangan untuk kehamilan.

Polip endometrik di rahim mesti dikenal pasti dan dikeluarkan tepat pada masanya, dan kemudian dihantar untuk pemeriksaan histologi untuk mengecualikan kemungkinan tumor malignan.

Sebagai tambahan kepada polip mukosa, tumor rahim - fibroid submukosa (polip berserat) - juga boleh menimbulkan kemunculan poliposis. Fibroid rahim paling sering dilokalisasi di badan rahim, terutamanya di dinding posterior dan di bahagian bawah rahim, lebih jarang di leher rahim dan lagi di dinding posteriornya. Fibroid bahagian faraj rahim sangat jarang berlaku; mereka lebih kerap dilokalisasikan pada bibir anterior faring rahim. Tumor yang tergantung di faraj atau terdapat di faring rahim biasanya tidak berasal dari bahagian faraj dari rahim, tetapi dari bahagian atasnya - dari serviks atau dari badan rahim. Kemunculan tumor di faring rahim dijelaskan oleh fakta bahawa, setelah timbul di bawah selaput lendir bahagian atas rahim dan mempunyai pangkalan yang luas pada mulanya, tumor seperti itu, di bawah pengaruh kontraksi rahim, menonjol ke rongga rahim dan kemudian secara beransur-ansur diusir ke pembukaan kanal serviks, memperoleh rupa polip berserat. Tumor bayi, kerana kemerosotan pemakanan melalui kaki yang panjang, jarang mencapai ukuran besar dan sering mengalami nekrosis. Nekrosis biasanya bermula di kutub bawah polip, yang paling jauh dari pedikelnya. Dalam proses kelahiran tumor, pemintalan batang juga dapat terjadi, yang selanjutnya menyumbang kepada munculnya fenomena degeneratif pada tumor. Dalam kes ini, tekanan pada kaki dari sisi dinding saluran serviks memainkan peranan penting. Pewarnaan sianotik pada tiang bawah polip nascent menunjukkan proses degeneratif permulaan.

Menorrhagias, yang biasanya menderita pesakit dengan lokasi submukosa fibroid, semakin kuat, semakin banyak tumor menonjol ke rongga rahim. Proses kelahiran polip berserat disertai oleh sebahagian besar kesakitan yang teruk, terutamanya semasa haid (senggugut). Selepas perpecahan bermula pada polip yang dilahirkan, pendarahan mengambil watak menometrorrhagia. Kehilangan darah boleh menjadi sangat teruk sehingga menyebabkan anemia teruk. Keadaan ini dapat ditambahkan gejala yang disebabkan oleh penyerapan produk pembusukan tumor, dan juga jangkitan yang merebak dari sini. Oleh itu, fibroid rahim, yang, baik dari sisi patologi dan klinikal, adalah tumor yang sepenuhnya jinak, dengan lokasinya yang subur dan berubah menjadi polip berserat, dapat menjadi ancaman bagi kesihatan dan kehidupan pesakit. Polip berserat yang lahir di dalam vagina mesti dikeluarkan.

Setelah polip berserat dilahirkan, ia selalu dijangkiti. Oleh itu, ia mesti dikeluarkan dengan cara paling mudah, yang disertai dengan trauma yang paling sedikit. Ini sangat penting dalam kes di mana proses pembusukan sudah bermula. Sekiranya polip berserat adalah satu-satunya simpul fibroid rahim, maka penghapusannya biasanya menyebabkan penghentian semua gejala yang diperhatikan. Operasi mudah ini tidak boleh ditangguhkan..

Dari sudut pandang teknikal, operasi semacam itu tidak hanya dilakukan kepada pakar sakit puan, tetapi juga untuk setiap doktor praktikal yang berurusan dengan pembedahan kecil..

Tidak perlu dikatakan bahawa prasyarat utama untuk berjaya adalah diagnosis yang betul baik berkaitan dengan sifat polip - membezakannya dari neoplasma malignan atau dari pembalikan rahim, dan berkaitan dengan menentukan tempat pembuangannya.

Berkenaan dengan diagnosis pembezaan antara polip berserat dan neoplasma malignan, perlu diingat bahawa pada serviks dalam kes jarang terdapat sarkoma, yang merupakan formasi poliposis bentuk uviform atau nodular. Kadang-kadang polip seperti ini terdiri daripada beberapa lobus, kadang-kadang ia adalah sejenis formasi vena dengan permukaan yang halus. Sarkoma serviks boleh keluar dari membran mukus atau tumbuh melaluinya, bermula dari dinding leher. Ciri khas sarkoma serviks dalam hubungan pembezaan-diagnostik adalah konsistensinya yang lembut, yang menjadikannya berbeza dengan polip berserat, yang mempunyai konsistensi yang lebih padat. Pada potongan, sarkoma serviks mempunyai watak serebrum; permukaan sayatan lembab, berwarna keputihan atau kekuningan, kadang-kadang pendarahan ke dalam tisu diperhatikan; polip berserat mempunyai ciri khas berlapis dan permukaan yang kurang lembap pada potongan. Polip berulang cepat sangat mencurigakan neoplasma malignan: sarkoma poliposis atau barah poliposis. Setiap polip yang dikeluarkan harus diperiksa secara histologi.

Setelah kehadiran polip berserat dikesan, ia juga harus ditentukan sama ada tumor berasal dari rahim atau dari serviksnya. Dari sudut pandangan praktikal, soalan ini tidak begitu penting daripada persoalan sama ada tumor duduk di pangkal lebar atau mempunyai batang nipis.

Sekiranya polip disambungkan ke dinding rahim dengan kaki nipis, yang jelas kelihatan, maka untuk kaedah bantuan pembedahan hampir tidak peduli dari mana kaki berasal; untuk menghilangkan polip seperti itu, cukup dengan memotong kaki nipis di dekat tumor itu sendiri. Oleh kerana pesakit dengan polip seperti itu sudah sangat berdarah, disarankan untuk mencegah sekurang-kurangnya sedikit kehilangan darah semasa operasi. Untuk melakukan ini, sebelum memotong kaki, ia diikat dengan ligatur atau penjepit digunakan padanya, yang dibiarkan selama 24 jam. Sekiranya kaki polip tidak terlalu nipis, maka polip tidak boleh dipotong dengan cara ini: semasa kelahiran tumor yang disambungkan ke dinding rahim dengan pangkal yang lebih lebar atau kaki tebal, penyerangan sebahagian atau keseluruhan dinding rahim mungkin berlaku, akibatnya, apabila kaki dipotong, dinding itu sendiri mungkin benar-benar rosak rahim. Melalui kerosakan pada dinding rahim, terutama jika tidak segera dikenali, boleh mengakibatkan akibat yang buruk. Pembalikan dinding rahim boleh berlaku bukan hanya dengan kelahiran polip secara spontan, tetapi juga ketika ditarik dengan kuat semasa pembuangan. Oleh itu, anda tidak boleh mengeluarkan polip keluar dari rahim dengan kuat. Sekiranya polip duduk di faring sasaran dan kakinya tidak dapat dilihat, maka anda harus menarik sedikit ke arah polip, merebutnya dengan forceps. Sekiranya kaki tidak terdedah pada masa yang sama, maka perlu membuka akses yang lebih luas ke saluran serviks dengan cara yang tajam. Untuk melakukan ini, anda boleh memotong faring rahim luaran. Sekiranya polip berpunca dari badan rahim dan mempunyai kaki yang pendek, maka perlu membedah seluruh dinding anterior serviks setelah pundi kencing dipisahkan darinya, iaitu kolpohysterotomi harus dilakukan..

Polip yang keluar dari badan rahim dan mempunyai kaki yang pendek dapat membuka serviks dan hanya muncul pada waktu-waktu, terutamanya semasa haid, biasanya berlimpah, yang membuat pesakit meminta pertolongan dari pakar sakit puan. Sekiranya pesakit diperiksa semasa haid, polip dapat dikesan; di luar haid, ia boleh masuk ke rongga dan tidak akan kelihatan semasa pemeriksaan ginekologi. Akibatnya, mungkin ada perselisihan di antara doktor yang pada masa yang berbeza memeriksa pesakit.

Sekiranya kolpohysterotomi perlu dilakukan untuk menghilangkan polip, maka operasi harus dilakukan oleh pakar yang sepenuhnya mengetahui kaedah pembedahan vagina.

Penyingkiran polip berserat yang mempunyai batang pendek dan tebal tidak boleh dilakukan dengan memotong batangnya, tetapi dengan pengelupasan polip. Untuk melakukan ini dengan betul, mesti diingat bahawa polip berserat berlaku sama ada dari submucosal atau dari fibroid intramural. Dalam kedua kes tersebut, polip berserat dan kakinya ditutup dengan mukosa rahim. Di bawah selaput lendir, polip dan kakinya ditutup dengan lapisan tisu yang membentuk kapsul fibroid. Oleh itu, untuk menghilangkan polip, perlu membedah kapsul..

Teknik penyingkiran polip berserat. Penyediaan medan operasi dilakukan dengan cara biasa, tetapi jangan sekali-kali mencuci vagina dengan larutan pembasmi kuman. Semua pembasmian kuman terdiri daripada mengelap faraj dan polip dengan alkohol dan warna yodium. Pada masa yang sama, kami cuba membasmi kuman polip dengan memperkenalkan jalur kain kasa sempit yang dibasahi dengan tingtur iodin ke dalam saluran serviks terbuka. Penyingkiran polip dilakukan seperti berikut. Setelah bahagian vagina rahim terdedah di cermin, polip digenggam dengan forceps yang kuat, paling baik dengan forceps empat gigi, dan, dengan menarik perlahan-lahan, kaki tumor terdedah (hakikat bahawa polip tidak boleh ditarik dengan kuat untuk mengelakkan penyerangan dinding rahim telah disebutkan di atas)... Kemudian, dengan hujung gunting melengkung panjang atau dengan pisau bedah, kapsul tumor dipotong sepanjang pinggirannya, lebih dekat dengan peralihan tumor ke kaki. Sayatan harus mengelilingi pangkal tumor dan melalui kapsulnya yang tipis. Sekiranya tumor tidak boleh dipotong sepenuhnya. Setelah kapsul di sepanjang pinggir tumor dipotong, forceps mula berputar dalam satu arah dan terus memutarnya dengan cepat sehingga tumor tidak dibuka, yang terjadi dengan sangat cepat. Mencabut mencegah pendarahan dari saluran kapsul yang memberi makan tumor, kerana kapal juga berpusing dan kosong. Dengan kaedah membuang tumor ini, kehilangan darah biasanya tidak signifikan, yang sangat penting bagi pesakit yang tidak mempunyai darah. Tempat tidur kecil yang tersisa setelah tumor dikeluarkan dibalut dengan warna yodium. Faraj disaluti dengan kain kasa yang disterilkan, yang dikeluarkan setelah 8-12 jam. Kaki yang tersisa segera ditarik ke atas, dengan cepat memendek dan atrofi.

Polip berserat kelenjar endometrium adalah percambahan fokus kawasan membran mukus dinding rahim. Transformasi meruntuhkan membran dalaman atau endometrium, yang diwakili oleh epitel kelenjar.

Jenis polip berserat kelenjar adalah pembentukan jinak, pertumbuhannya diarahkan ke rongga rahim. Dalam strukturnya, komponen seperti badan dan kaki dibezakan. Selalunya, neoplasma terdapat di kawasan fundus rahim dan terdiri terutamanya dari tisu berserat. Dalam beberapa kes, polip boleh tumbuh dengan ukuran yang besar sehingga menutup saluran serviks. Pendidikan biasanya mempunyai bentuk bulat dan lebih biasa pada wanita dari kumpulan usia yang lebih tua.

Antara sebab perkembangan polip berserat kelenjar, perkara berikut dapat dibezakan:

  • pelanggaran fungsi penghasil hormon ovari - risiko polip meningkat apabila terdapat kekurangan progesteron dengan kelebihan estrogen yang serentak. Akibatnya, perubahan fokus muncul di bahagian endometrium. Tumpuan seperti itu tidak ditolak semasa haid, seperti keseluruhan lapisan dalam rongga rahim, tetapi terus tumbuh dan bertambah besar. Selama beberapa kitaran, polip dapat tumbuh dengan diameter yang ketara. Ini adalah pengaruh gangguan hormon yang dapat menjelaskan frekuensi tinggi perkembangan polip berserat kelenjar pada wanita dengan diagnosis seperti;
  • pelanggaran fungsi sintetik kelenjar adrenal - dalam tisu organ-organ kecil ini, sejumlah hormon seks juga disintesis, kekurangan atau kelebihannya boleh menyebabkan perkembangan penyakit;
  • gangguan metabolik - peningkatan risiko terkena polip endometrium diperhatikan pada wanita dengan obesiti, diabetes mellitus, hipertensi;
  • penggunaan alat kontraseptif intrauterin - alat intrauterin yang telah lama berada di rongga rahim dapat mewujudkan prasyarat untuk perkembangan penyakit ini;
  • manipulasi intrauterin - selalunya pada wanita yang mempunyai polip endometrium, kuretase, pengguguran perubatan terdapat dalam sejarah ginekologi;
  • pelanggaran pemisahan plasenta semasa melahirkan anak;
  • sejarah pengguguran spontan;
  • proses keradangan rahim dan lampiran;
  • kehadiran jangkitan genital;
  • penurunan imuniti;
  • tekanan.

Masa munculnya polip berserat kelenjar mungkin tidak disedari oleh seorang wanita, kerana pada tahap awal perkembangan penyakit ini, manifestasi klinikal biasanya tidak ada. Walau bagaimanapun, apabila ukuran polip meningkat, gejala patologi berikut mungkin muncul:

  • penampilan bintik pendarahan, tidak berkaitan dengan kitaran haid;
  • sensasi yang menyakitkan di perut bawah selepas hubungan seksual;
  • penampilan pendarahan dari faraj sejurus selepas persetubuhan;
  • haid yang banyak, terutamanya pada usia muda;
  • peningkatan jumlah keputihan;
  • kesukaran mengandung anak.

Walaupun seorang wanita tidak mengalami ketidakselesaan kerana adanya polip, pembentukannya dapat dikesan dengan mudah semasa imbasan ultrasound. Dalam beberapa kes, dengan polip besar atau kaki panjang, ia juga dapat dilihat melangkaui serviks. Untuk menjelaskan diagnosis, pesakit sering dirujuk untuk histeroskopi.

Ini adalah pemeriksaan endoskopi yang membolehkan anda memeriksa permukaan dalam rahim menggunakan alat optik khas. Pada masa yang sama, berkat instrumen moden, sampel tisu polip dapat diperoleh. Bahan tisu dihantar ke makmal dan diperiksa di bawah mikroskop. Hanya selepas kajian ini seseorang dapat membuat kesimpulan tentang sifat neoplasma dan mengecualikan kehadiran proses ganas.

Pelbagai teknik pembedahan digunakan untuk merawat polip berserat kelenjar. Jadi neoplasma dapat dikeluarkan semasa prosedur histeroskopi. Dalam kes ini, polip ditangkap di dasar dengan gelung pembekuan khas dan dikeluarkan. Selepas ini, kuretasi rongga rahim biasanya dilakukan. Untuk mengelakkan berlakunya proses patologi dan menghilangkan risiko komplikasi, kawasan polip yang dihilangkan dirawat dengan nitrogen cair.

Selepas prosedur mengeluarkan polip, bahan yang dihasilkan mesti dihantar untuk pemeriksaan histologi. Untuk memantau keberkesanan rawatan, imbasan ultrasound dilakukan beberapa hari selepas operasi. Untuk mengelakkan komplikasi, doktor boleh menetapkan terapi antibiotik. Dalam beberapa kes, terapi hormon mungkin diperlukan untuk membetulkan ketidakteraturan haid.