Pemakanan untuk polip di perut

Karsinoma

Salah satu elemen utama rawatan adalah diet untuk polip di perut. Semasa penyakit ini, pertumbuhan muncul pada membran mukus saluran gastrousus, yang kadang-kadang berubah menjadi neoplasma malignan. Diet dapat mengurangkan risiko barah dan menormalkan pencernaan.

Mengapa anda memerlukan diet?

Terima kasih kepada pemakanan pemakanan yang dipilih khas, adalah mungkin untuk menghilangkan sindrom kesakitan, yang sering berlaku dengan poliposis saluran gastrousus. Di samping itu, selera makan pesakit dinormalisasi, serangan mual dan muntah berhenti mengganggunya. Peningkatan penyerapan unsur surih dan vitamin, yang diperlukan untuk fungsi normal badan, juga penting..

Keadaan umum pesakit dinormalisasi, akibatnya keberkesanan terapi ubat meningkat. Kelebihan pemakanan makanan yang tidak diragukan adalah pengurangan kemungkinan barah, yang sering membawa maut. Dengan diet yang betul, menjadi mungkin untuk menghentikan pertumbuhan polip di perut. Dalam beberapa keadaan, pertumbuhan di dinding saluran gastrointestinal hilang sama sekali..

Prinsip diet umum

Semasa merawat polip perut, penting bagi seseorang untuk mengingati peraturan pemakanan berikut:

Anda tidak boleh menggabungkan membaca dengan makan.

  • Ambil makanan dalam bahagian kecil sekurang-kurangnya 5 kali sehari. Dalam kes ini, selang waktu makan tidak boleh melebihi 3 jam..
  • Kecualikan kopi dan teh yang kuat dari menu.
  • Menolak membaca dan menonton TV semasa makan.
  • Jangan mengunyah semasa dalam perjalanan dan mengunyah makanan dengan sempurna untuk memudahkan pencernaan.
  • Jangan makan makanan goreng, berlemak, terlalu masin dan pedas.
  • Berhenti minum minuman beralkohol.

Semasa perut kosong, pekerja kesihatan mengesyorkan minum 3 sudu minyak zaitun. Ia mengandungi komponen yang berguna untuk saluran pencernaan yang meningkatkan aktiviti sistem pencernaan. Di samping itu, pesakit perlu mengawasi giginya. Pakar kesihatan menyedari bahawa orang dengan poliposis perut sering mengalami masalah gigi. Akibatnya, mikroorganisma patogen dari mulut bergerak ke saluran gastrointestinal, menyebabkan perkembangan pelbagai penyakit gastrik.

Apa yang dibenarkan untuk dimakan?

Sekiranya pesakit didiagnosis menghidap polip di perut, menu perlu menambah makanan seperti:

Dibolehkan minum kompot, jeli, air mineral tidak berkarbonat.

Apa yang dilarang untuk dimakan?

Pemakanan untuk polip di perut melibatkan penghapusan makanan kasar dan berat yang kurang dicerna dari diet. Dilarang memakan produk seperti itu:

Pesakit seperti itu tidak boleh makan tomato..

  • ikan dan daging berlemak;
  • susu segar;
  • minuman berkafein;
  • buah masam;
  • makanan pedas, berlemak, goreng;
  • pengasam dan acar;
  • jagung;
  • sosej;
  • daging salai;
  • tomato.
Kembali ke senarai kandungan

Menu contoh

Sekiranya seseorang didiagnosis menghidap polip perut, doktor yang merawat akan membuat dietnya. Dalam kes ini, diet juga bergantung pada keasidan saluran gastrointestinal, yang akan ditentukan oleh pemeriksaan endoskopi menggunakan probe. Walau bagaimanapun, setiap pesakit harus mengetahui kira-kira makanan apa yang dibenarkan untuk dimakan. Pertimbangkan menu contoh selama 4 hari.

Hari pertama

  • Sarapan pagi:
    • bubur soba yang dimasak dalam susu;
    • sandwic roti gandum dengan keju rendah lemak dan tanpa garam;
    • teh hijau.
  • Makan tengah hari:
    • buah-buahan yang dibenarkan;
    • smoothie.
  • Makan malam:
    • borscht tanpa lemak;
    • fillet ayam yang dibakar di dalam ketuhar dengan kentang;
    • campuran sayur-sayuran;
    • agar-agar.
  • Makanan ringan petang:
    • kaserol keju kotej dengan penambahan madu;
    • rebusan rosehip.
  • Makan malam:
    • telur dadar kukus;
    • segelas kefir.
Kembali ke senarai kandungan

Hari kedua

Hari ketiga

Hari keempat

Doktor menarik perhatian pesakit bahawa diet untuk poliposis saluran gastrointestinal adalah salah satu komponen utama rawatan. Sekiranya pesakit tidak mematuhi semua cadangan doktor mengenai pemakanan yang betul, ada risiko komplikasi penyakit dan peralihannya ke barah, yang bahkan penuh dengan kematian. Selepas campur tangan pembedahan untuk membuang polip dari perut, diet akan menjadi sedikit, namun, semasa proses pemulihan, menu akan dibenarkan untuk menambahkan jumlah makanan yang mencukupi, jadi tidak begitu sukar bagi pesakit untuk mematuhi diet yang ditentukan.

Diet mengenai polip di perut

Kandungan []

  • Gambar klinikal
  • Diet untuk polip
  • Pencegahan

Gambar klinikal

Sekiranya polip kecil dan bilangannya tidak banyak, biasanya tidak menimbulkan gejala atau ketidakselesaan. Tetapi, semakin besar ukuran dan kuantiti mereka, semakin kerap masalah khusus muncul..


Gejala yang mungkin menunjukkan adanya polip:
1. Kesukaran membuang makanan, yang menyebabkan rasa berat, sakit, pedih ulu hati, bersendawa, mual dan bahkan muntah.
2. Penurunan selera makan dan kesejahteraan umum.
3. Berat badan.
4. Perut kembung, perubahan najis yang kerap.
5. Pendarahan mungkin berlaku sekiranya polip rosak oleh makanan. Gejala ini mungkin ditunjukkan oleh darah gelap yang muncul di dalam najis. Akibatnya, penurunan jumlah hemoglobin dalam darah adalah mungkin..

Sekiranya anda mempunyai simptom-simptom ini atau sebilangannya, anda mesti berjumpa doktor. Makanan apa yang dikontraindikasikan untuk polip di perut dan diet apa yang harus diikuti oleh pesakit, pertimbangkan di bawah.

Diet untuk polip

Dengan polip, sangat penting untuk mengikuti diet lembut tertentu yang tidak merengsakan selaput lendir dan diterima dengan baik oleh badan.

Sekiranya anda tidak menggoreng makanan. Ini bermakna daging dan sayur-sayuran dibakar atau direbus. Asas diet haruslah sup ringan, salad, kentang tumbuk dan bijirin.


Untuk minuman, lebih baik memilih kaldu rosehip dan jus sayuran segar. Perhatikan bahawa jika anda memutuskan untuk membuat jus kubis, maka ia tidak boleh digunakan dalam bentuk tulen. Pastikan mencampurkannya dengan jus lobak merah atau bayam. Jus segar seperti itu membersihkan hati, menyembuhkan ulser perut dan menjadi penghalang perkembangan tumor..

Dengan penyakit seperti itu, anda perlu makan dengan perlahan, dalam keadaan tenang. Makanan harus dimakan dengan kerap dan bahagiannya mestilah kecil. Harus termasuk makanan yang membantu menstabilkan keadaan pesakit dan menghilangkan sepenuhnya makanan yang memprovokasi pertumbuhan polip atau merengsakan perut dan usus. Kami membincangkan kepentingan dan ciri diet, sekarang mari kita bincangkan makanan mana yang dikontraindikasikan untuk polip di perut.


Makanan apa yang dikontraindikasikan dan apa yang boleh anda makan
Penting untuk menghilangkan sitrus, tomato dan daging berlemak sepenuhnya dari makanan anda. Anda juga tidak boleh makan lobak, lobak dan sayur-sayuran pedas yang lain. Anda juga perlu melepaskan sosej, ikan, sosis berkualiti rendah (dan sebilangan besar produk daging yang dijual di kedai kami). Makanan pedas, masam, acar, pahit dilarang..

Jangan mengambil susu berlemak, jagung, alkohol, kopi, minuman berkarbonat, keju berlemak, coklat, rempah.
Produk tenusu seperti krim masam, keju cottage, kefir, yogurt dan susu rendah lemak dibenarkan.


Lebih baik makan daging tanpa lemak. Adalah mungkin untuk memasukkan sosis berkualiti tinggi dan rendah lemak, ham dalam makanan.

Makan sayur-sayuran segar, bakar dan rebus mempunyai kesan yang sangat baik pada tubuh. Satu-satunya perkara ialah anda tidak boleh makan lobak dan lobak. Buah-buahan manis dan buah kering berfungsi dengan baik. Buah masam sebaiknya dielakkan.

Pasta hanya boleh dimakan dari gandum durum. Sertakan juga semua jenis biji-bijian dan kekacang dalam makanan anda..
Anda boleh makan telur rebus. Anda juga boleh memasukkan minyak sayuran berkualiti dan keju rendah lemak dalam diet..


Sangat baik memakan labu, bayam dan wortel untuk penyakit ini, yang menghalang pertumbuhan polip..

Pada masa penyakit ini bertambah teruk, anda harus mengehadkan gula dan makanan yang mengandungnya. Pada masa ini, tidak diingini memakan produk susu dan pastri yang ditapai yang terbuat dari tepung putih.

Dengan satu cara atau yang lain, jumlah produk protein mesti dikurangkan. Penting untuk menjaga makanan yang berasingan dan tidak mencampurkan karbohidrat dan protein. Semasa membeli barangan runcit di kedai, pastikan anda memperhatikan apa yang tertulis di label. Sekiranya mengandungi semua jenis rasa, pewarna dan pengganti, jangan gunakannya dalam keadaan apa pun..


Penting agar makanan tidak terlalu panas atau terlalu sejuk. Ini bermaksud bahawa anda tidak boleh makan makanan terus dari peti sejuk. Ini termasuk ais krim dan minuman sejuk.
Keadaannya mungkin bertambah baik jika anda mula memakan labu, kubis, lobak, dan selada air. Labu boleh digunakan untuk memasak bubur dan memanggangnya. Gandum bercambah membantu menstabilkan keadaan dan meningkatkan kesejahteraan umum pesakit. Terima kasih kepadanya, metabolisme dinormalisasi, yang membawa kepada peningkatan keadaan badan..

Ia juga sangat berguna untuk memakan rumput laut. Sekiranya anda tidak suka salad daripadanya, cuba tambahkan serbuk dari itu ke hidangan yang berbeza. Malah boleh digunakan sebagai ganti garam. Cuba dan hanya makan satu sudu teh serbuk ini, anda boleh bersama-sama dengan air.


Orang yang cuba menyembuhkan dengan ubat alternatif merasa sangat bermanfaat untuk minum jus lobak merah. Satu-satunya perkara ialah ia perlu disaring melalui kain lap yang dilipat dalam tiga lapisan. Ini akan membantu anda menghilangkan kanji. Cuba campurkan jus wortel dengan jus bawang, bayam, atau bawang putih. Minuman ini boleh diambil dari 1 sudu teh sehari. Secara beransur-ansur, jumlah ubat yang berguna dapat ditingkatkan menjadi setengah gelas dua hingga tiga kali dalam satu hari..

Memandangkan makanan apa yang dikontraindikasikan untuk polip di perut dan diet apa yang harus diikuti oleh pesakit, anda juga harus memberi tumpuan kepada langkah-langkah pencegahan yang akan membantu mengelakkan penyakit ini.

Pencegahan

Perhatikan bahawa tidak ada kaedah 100% yang berkesan untuk merawat polip di dalam perut dengan ubat-ubatan, dan oleh itu diet telah dan tetap menjadi salah satu kaedah yang paling sesuai untuk menghilangkan penyakit ini dan pencegahannya.


Kekurangan zat makanan, gastritis, pelbagai keradangan pada saluran gastrousus sering menyebabkan kemunculan polip. Asid, yang terdapat dalam makanan yang berbeza, baik dari haiwan maupun tumbuhan, dapat memprovokasi pertumbuhan tisu poliposis.

Polip yang tumbuh di perut adalah masalah yang sangat serius yang pasti harus diatasi secepat mungkin. Oleh itu, disarankan untuk mematuhi diet khusus yang ketat dan mengikuti semua cadangan doktor yang mungkin. Ini akan mengurangkan tekanan pada perut dan usus anda dengan ketara..

Diet dan pemakanan yang betul untuk polip di perut: cadangan berguna

Terdapat beberapa doktor yang dapat dengan tegas menjawab persoalan ubat-ubatan apa yang harus digunakan untuk merawat polip perut. Skema terapi yang jelas untuk menangani poliposis tidak ada. Kadang kala ahli gastroenterologi mengesyorkan menggunakan ubat simtomatik untuk mengurangkan gejala patologi yang tidak menyenangkan. Tetapi lebih kerap pesakit hanya diberi diet untuk polip di perut..

Pemakanan dengan polip di perut menunjukkan larangan penggunaan kategori makanan berikut:

  • daging salai;
  • minuman beralkohol;
  • gula;
  • makanan berlemak, pedas dan masam;
  • roti putih dan pastri pastri;
  • semua jenis pengasam;
  • teh dan kopi yang kuat;
  • lobak dan buah sitrus disyorkan untuk menghadkan dengan tajam.

Semasa penderitaan, anda perlu makan dengan teliti. Lebih baik menolak produk susu yang mengandung gula dan fermentasi. Juga disarankan untuk mengecualikan makanan dalam tin sepenuhnya untuk polip perut. Perlu mengurangkan jumlah makanan protein yang dimakan. Paling tidak, jika anda menghadapi masalah perut, anda harus mengambil karbohidrat dan protein secara berasingan..

Sekiranya terdapat pewarna, pengganti, atau wangian pada label produk yang dibeli di kedai, segera batalkan pembelian. Makanan mesti hanya hangat - tidak panas atau sejuk. Ini adalah syarat yang terlalu penting untuk diabaikan! Mengikutinya, anda harus melupakan ais krim, serta minuman yang disimpan di dalam peti sejuk..

Diet untuk polip di perut melibatkan makanan yang kerap dalam bahagian kecil. Sebaiknya gunakan makanan protein rebus atau rebus, produk susu masam, kaldu rendah lemak, buah-buahan dan sayur-sayuran setelah sedikit rawatan panas dalam diet. Lobak, bayam, bawang putih dan bawang mempunyai sifat perubatan - ia membantu menekan polip perut, menstabilkan kesihatan.

Apakah diet untuk polip di perut? Terdapat produk yang memperbaiki keadaan pesakit. Ini termasuk labu dan kubis, yang disyorkan untuk memasak bubur. Kuman gandum juga membantu memperbaiki saluran gastrointestinal. Ia menormalkan semua proses metabolik dengan sempurna. Rumpai laut sangat berharga. Mereka yang tidak suka salad dari kubis seperti itu harus menggunakannya kering dan bukannya garam. Cukup sekadar makan serbuk di atas sudu dengan makanan.

Ramai pesakit mendakwa bahawa jus wortel, yang sebelumnya disaring melalui kain kasa untuk menghilangkan kanji, membantu mereka dari polip perut. Adalah disyorkan untuk mencampurkannya dengan bawang, bawang putih atau jus bayam. Pertama, anda perlu mengambil 1 sudu kecil setiap hari, dan kemudian secara beransur-ansur meningkatkan dos menjadi setengah gelas.

Ahli gastroenterologi Mikhail Vasilievich:

"Telah diketahui bahawa untuk rawatan saluran gastrousus (ulser, gastritis, dll.) Terdapat ubat khas yang diresepkan oleh doktor. Tetapi kita tidak akan membicarakannya, tetapi mengenai ubat-ubatan yang boleh digunakan oleh diri sendiri dan di rumah..." Baca lebih lanjut> >>

Elemen berguna

Harus diingat bahawa diet protein membantu dari polip perut hanya untuk mereka yang tidak mengalami reaksi alergi. Kerana ini, secara bebas menyusun diet harian, sangat mustahak untuk mendapatkan persetujuan doktor, jika tidak, selain polip, masalah lain akan muncul..

Memerangi polip, tubuh perlu tepu dengan protein dan bahan berguna lain untuk menguatkan sistem imun. Oleh itu, diet melibatkan penggunaan produk whey dan tenusu. Hanya ada satu batasan untuk diet seperti itu - penyakit saluran empedu. Dengan patologi seperti itu, tubuh tidak dapat menguraikan lemak susu dengan kasein, bersamaan dengan susu.

Untuk memudahkan fungsi ginjal dan hati, ketika mengambil ubat, makanan ringan harus dimakan, dan disarankan untuk menggilingnya. Ini akan memudahkan perut menjalankan tugasnya..

Lebih baik memasak sup sayur-sayuran sahaja. Kaldu yang kuat dilarang, serta produk yang menyebabkan perut kembung. Pencinta daging perlu beralih ke makanan diet:

  • dada ayam;
  • daging lembu tanpa lemak;
  • daging lembu;
  • seekor Arnab;
  • puyuh;
  • payudara kalkun.

Tanpa karbohidrat, tubuh tidak menerima tenaga yang diperlukannya. Oleh itu, diperlukan untuk meningkatkan pengambilan makanan yang mengandungi unsur berguna. Maka badan akan mempunyai kekuatan yang cukup untuk melawan polip perut. Terdapat banyak karbohidrat dalam sayur-sayuran dengan buah-buahan, pasta dan bijirin. Diet untuk polip di perut bermaksud memotong makanan sebelum makan.

Buah masam harus dielakkan, kerana asid yang terdapat di dalamnya memberi kesan buruk pada permukaan mukosa gastrik, yang memprovokasi pertumbuhan polip. Sebilangan besar orang menggemari gula-gula, jadi kek dan kek diganti dengan roti halia dan biskut makanan, aprikot kering dan marmalade, marshmallow, marshmallow dan soft toffee. Produk susu yang diperam akan membantu mencegah gangguan saluran gastrousus. Lebih baik menggunakan kefir atau bioyogurt. Dari produk tepung dibenarkan memakan produk yang diperbuat daripada tepung kasar atau keropok. Beli pasta yang terbuat dari gandum durum, kerana kaya akan serat, mengikat kolesterol, dan menormalkan keseimbangan flora usus.

Semasa berdiet, anda mesti menambahkan hidangan dengan vitamin E dan D ke menu. Terdapat banyak dari mereka dalam produk seperti itu:

  • kekacang;
  • minyak sayuran;
  • Pucuk Brussels;
  • sayur-sayuran hijau;
  • pir;
  • abu gunung, rosehip dan laut buckthorn;
  • keju kotej;
  • hati ikan;
  • kuning telur.

Semua makanan diet mesti dibakar atau dikukus.

Diet untuk polip di perut, petua berguna

  • mengikuti diet walaupun selepas polip berhenti tumbuh atau hilang sepenuhnya;
  • dengan segala cara, tidak termasuk makanan yang terlalu masin, belum lagi pedas, alkohol, daging asap dan perapan, teh atau kopi yang kuat;
  • gunakan makanan rebus sahaja di dalam menu, jangan goreng;
  • makan makanan kecil, selalunya;
  • tidak tergesa-gesa semasa makan, makanan mesti dikunyah dengan teliti.

Adalah perlu untuk memantau keadaan gigi, menjalankan rawatan dan prostetiknya tepat pada masanya. Pakar perhatikan bahawa hampir semua orang yang mengalami polip perut mengalami masalah gigi. Dengan mereka, banyak mikroba berkembang di mulut, yang memasuki perut dengan makanan. Anda tidak boleh makan dengan paksa sekiranya tidak ada selera makan. Keadaan ini bermaksud bahawa perut tidak mempunyai asid hidroklorik yang mencukupi untuk mencerna makanan. Walau bagaimanapun, perlu minum cecair.

Makan beri viburnum setiap hari. Walaupun mereka tidak disukai oleh banyak orang kerana rasa pahit mereka. Walau bagaimanapun, jika anda mengambil setengah gelas beri ini setiap hari, anda boleh menyingkirkan polip perut walaupun tanpa pembedahan. Anda perlu memerah jus viburnum dan meminumnya dalam setengah gelas pada waktu pagi dan sebelum tidur. Anda boleh, jika dikehendaki, tambahkan air rebusan, gula atau madu ke dalam minuman. Kalina mengekalkan sifat penyembuhannya di dalam peti sejuk beku. Jus buckthorn laut dan minyak buckthorn laut yang diperah daripadanya bertindak sama. Anda boleh menyediakannya sendiri atau membelinya di farmasi. Minyak buatan sendiri jauh lebih berkesan - diminum tiga kali sehari, satu sudu teh sepertiga jam sebelum makan. Jus kubis juga bermanfaat. Ia menyembuhkan permukaan mukosa gastrik, membantu menyingkirkan polip dan tidak diperlukan campur tangan pembedahan sama sekali..

Ciri-ciri diet untuk polip di perut

Untuk sebarang varian penyakit sistem pencernaan, pembetulan pemakanan adalah salah satu kaedah asas terapi bukan ubat. Ini juga berlaku untuk neoplasma - menu yang sesuai dipilih untuk pesakit, bahkan dalam keadaan ketika operasi dirancang untuk membuang tumor. Dalam penerbitan itu, kita akan membincangkan apa yang harus menjadi diet untuk polip di perut dan mengapa mengikutinya..

Tujuan diet

Polip adalah formasi jinak yang terbentuk di permukaan mukosa gastrik. Mereka mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun (iaitu, berlaku secara tidak simptomatik, atau secara laten) atau dicirikan oleh tanda-tanda ciri pelbagai gangguan sistem saluran gastrousus:

  • kurang selera makan;
  • loya muntah;
  • sakit perut, pedih ulu hati;
  • ketidakselesaan perut, kembung perut;
  • kelemahan, keletihan.

Mematuhi diet untuk polip perut adalah perlu untuk mengelakkan komplikasi. Pembentukan ini sering timbul dengan latar belakang proses keradangan kronik, yang dengan sendirinya sudah menjadi alasan untuk membetulkan menu. Di samping itu, makanan kasar atau menjengkelkan boleh merosakkan tisu polip, yang menyebabkan kemerosotan keadaan pesakit. Untuk mengelakkan ini, diet diubah mengikut ciri-ciri patologi..

Prinsip reka bentuk menu

Dalam kebanyakan kes, polip di perut dikeluarkan secara pembedahan, tetapi ada situasi di mana pesakit dapat dikendalikan secara konservatif (iaitu, dirawat dengan ubat-ubatan, pemakanan yang betul, prosedur spa). Walaupun pilihan rawatan kedua ini tidak menjamin melegakan simptom kekal, ia digunakan untuk tumor kecil atau sebelum pembedahan untuk menstabilkan keadaan. Oleh itu, diet harus lengkap - bagaimanapun, ia dirancang untuk jangka masa yang panjang..

Sekiranya polip muncul di perut, anda perlu makan:

  1. 5-6 kali sehari.
  2. Bahagian kecil.
  3. Makan makanan yang suam, tidak sejuk atau panas.
  4. Menghilangkan perengsa (makanan kasar, lama dicerna, perasa panas, daging berserat).
  • untuk pasangan;
  • penaik di dalam ketuhar;
  • mendidih;
  • rebus sedikit minyak tanpa menggoreng terlebih dahulu.

Anda tidak boleh makan sebelum tidur dan makan malam dengan banyak, serta tidur sebaik sahaja makan.

Perancangan diet

Anda boleh membuat menu yang sesuai tanpa kerumitan jika anda tahu makanan mana yang boleh dimasukkan ke dalam diet, dan pilihan mana yang lebih baik untuk menolak agar tidak membahayakan perut. Lebih-lebih lagi, makanan sihat sekalipun harus dimakan secara sederhana - ini tidak akan mengganggu saluran gastrointestinal..

Produk yang dibenarkan

Senarai makanan yang boleh dimasukkan ke dalam menu termasuk:

  1. Daging tanpa lemak, ayam dan ikan (tanpa tulang dan serpihan kasar).
  2. Groats (kecuali barli).
  3. Produk tenusu.
  4. Roti putih dan rusuk semalam direndam dengan teh.
  5. Sebilangan kecil mentega dan minyak sayuran.
  6. Pasta gandum durum.
  7. Buah-buahan manis, beri tanpa biji.
  8. Sosej yang dimasak ("Doktor", "Susu") tanpa lemak dan daging.
  9. Keju ringan lembut.
  10. Kentang, lobak merah.
  11. Brokoli, kembang kol.
  12. Terung, zucchini.
  13. Bawang yang dirawat panas.
  14. Dill, pasli.
  15. Kubis muda, timun, paprika - terhad sekiranya tiada gejala.
  16. Sup vegetarian atau daging tanpa lemak, ayam, ikan.
  17. Omelet rebus dan kukus.
  18. Pisang.
  19. Kue Marshmallow, marshmallow, marmalade tanpa kaca, biskut dan oatmeal.

Semasa tempoh peningkatan gejala akibat polip perut, anda perlu makan sedikit dan semua serpihan makanan yang besar (contohnya, potongan daging atau sayur-sayuran) potong dan lap. Apabila keadaan bertambah baik, ini tidak lagi diperlukan, tetapi makanannya harus tetap lembut, diadu dan bebas dari komponen keras..

Anda harus selalu ingat tentang keadaan terma yang lembut dan makan makanan yang suam sahaja..

Makanan terlarang

Makanan untuk polip di perut tidak boleh termasuk dalam diet:

  • daging berlemak, ikan, unggas;
  • lemak babi, perapan, daging asap, makanan masin;
  • makanan dalam tin dengan minyak berlebihan;
  • lobak;
  • lemon, jeruk masam, limau gedang;
  • sosej dengan lada, daging asap;
  • perasa panas;
  • makanan goreng;
  • keju yang diproses;
  • lobak;
  • ais krim, coklat;
  • kacang, kacang;
  • mayonis, kicap;
  • makanan segera;
  • produk separuh siap.

Dalam tempoh akut, anda tidak boleh makan sayur-sayuran dan buah-buahan tanpa rawatan panas..

Salad dengan wortel segar, kubis, bawang hijau, dill atau pasli tidak termasuk, walaupun dalam jumlah kecil. Anda juga tidak boleh menggunakan sebarang jenis frosting cookies dan pastri dengan kacang, krim, impregnasi. Keju curd terlarang dengan aditif dalam coklat dan karamel.

Minuman

Senarai pilihan yang dibenarkan untuk polip di kawasan perut merangkumi:

  1. Masih air mineral, disucikan, direbus.
  2. Teh hijau, hitam, tidak kuat tanpa bahan tambahan.
  3. Kompot, minuman buah dari buah dan beri manis.
  4. Merebus Rosehip.
  5. Semasa pengampunan (ketiadaan gejala) pilihan diet untuk koko, jus semula jadi.
  • alkohol;
  • kopi;
  • milkshake ais krim
  • coklat panas dari beg (penyerapan cepat dengan gula berlebihan);
  • minuman berkarbonat;
  • jus manis.

Apabila berkaitan dengan susu keseluruhan, anda perlu berhati-hati dengannya. Polip tidak mempengaruhi kepekaan terhadap produk ini, tetapi kehadiran patologi gastrointestinal pada pesakit boleh menyebabkan kekurangan enzim laktase, yang diperlukan untuk pencernaan. Ini menyebabkan loya, muntah, kembung perut dan cirit-birit selepas dimakan. Oleh itu, kriteria asas untuk memperkenalkan ke dalam menu adalah toleransi individu..

Apa yang anda perlu tahu

Diet dengan adanya polip di perut boleh disesuaikan bergantung kepada faktor-faktor seperti:

  • usia pesakit;
  • patologi gastrousus bersamaan;
  • gangguan endokrin (contohnya diabetes mellitus);
  • alahan makanan;
  • tahap rembesan gastrik (normal, tinggi, rendah).

Anda perlu sentiasa mengikuti keperluan menu. Ini akan mengelakkan risiko keradangan akut membran mukus dan mengurangkan kemungkinan keganasan (transformasi malignan) neoplasma. Setelah membuang polip, disyorkan diet yang ketat, anda boleh membacanya dalam penerbitan lain di laman web ini.

Semua mengenai diet untuk polip di perut

Diet adalah komponen utama dalam rawatan polip di perut, kerana penggunaan kaedah terapi ubat tidak akan membantu menghilangkan patologi sepenuhnya. Terapi pemakanan bertujuan untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, serta menormalkan saluran pencernaan.

Kandungan
  1. Matlamat pemakanan
  2. Prinsip asas
  3. Makanan terlarang
  4. Menu contoh

Sering kali, perubahan dalam diet membolehkan anda mengelakkan komplikasi serius dari penyakit ini, kerana polip di perut, jika tidak ada bantuan yang berkelayakan, boleh menjadi ganas..

Matlamat pemakanan

Tugas utama diet dengan polip prepyloric adalah untuk memudahkan kesihatan pesakit. Tertakluk kepada pemakanan perubatan:

  • penyerapan mineral dan vitamin berguna bertambah baik;
  • loya dan muntah hilang (ini adalah tanda ciri penyakit);
  • peningkatan selera makan;
  • sensasi menyakitkan hilang, yang merupakan pendamping berterusan dari polip hiperplastik.
Mengenai topik ini
    • Sistem penghadaman

Perbezaan antara sigmoidoscopy dan kolonoskopi

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 9 Disember 2019.

Terlalu banyak pendedahan kepada diet yang sihat dapat membantu meningkatkan kesejahteraan pesakit, dan keberkesanan terapi ubat meningkat. Juga, diet untuk polip perut memainkan peranan pencegahan, kerana mematuhi diet yang sihat akan membantu mencegah perkembangan barah.

Diet yang ditetapkan, digabungkan dengan gaya hidup sihat, dapat melambatkan atau menghentikan sepenuhnya perkembangan polip di dinding perut.

Prinsip asas

Mencapai kesan terapeutik yang diinginkan dalam perkembangan patologi hanya mungkin dengan syarat produk segar dan sihat dimasukkan ke dalam diet setiap hari. Dalam keadaan seperti itu, pertumbuhan polip melambat atau berhenti sepenuhnya - semuanya bergantung pada banyak faktor (keparahan penyakit, kesihatan pesakit, dll.).

Peraturan asas terapi diet merangkumi:

  • penolakan makanan sepenuhnya atau separa dilarang. Penjagaan harus diambil untuk memastikan bahawa tempoh maksimum antara waktu makan adalah 3 jam;
  • makanan pecahan;
  • anda tidak boleh tergesa-gesa semasa makan. Makanan harus dikunyah dengan teliti agar tidak membebani organ sistem pencernaan, khususnya perut;
  • anda tidak boleh makan makanan pada waktu malam. Ini membahayakan bukan sahaja perut yang terkena polip, tetapi juga seluruh tubuh manusia;
  • hanya produk segar dan berkualiti tinggi yang boleh digunakan untuk memasak, oleh itu, semua peraturan mesti dipatuhi semasa menyediakan dan menyimpannya. Malah makan sup sayur-sayuran sihat yang disediakan 2 hari yang lalu boleh memudaratkan;
  • anda tidak boleh makan makanan yang terlalu sejuk atau panas. Ia memberi kesan negatif pada perut, merosakkan selaput lendirnya;
  • disyorkan untuk menambahkan minyak sayuran ke pelbagai hidangan. Dalam jumlah kecil, mereka melindungi perut dan meningkatkan pencernaan dan penyerapan makanan;
  • dari penggunaan hidangan kompleks, yang merangkumi sebilangan besar ramuan yang berbeza, disarankan untuk menolak.

Sepanjang keseluruhan kursus terapi, pesakit disarankan untuk minum 15 ml minyak zaitun setiap hari semasa perut kosong. Ia mengandungi unsur surih yang berguna yang memberi kesan positif pada kerja saluran gastrousus. Anda juga perlu mengambil minyak zaitun dalam tempoh selepas operasi selepas penyingkiran polip..

Makanan yang dibenarkan untuk polip di perut termasuk:

  • jenis keju dengan peratusan rendah lemak;
  • sayur-sayuran dan minyak zaitun;
  • Pastri lembut seperti roti jahe, marmalade, atau marshmallow (tidak ditutupi coklat)
  • telur rebus;
  • sup sayur-sayuran, kekacang dan bijirin (oat, soba, barli mutiara, dll.);
  • pasta yang diperbuat daripada gandum durum;
  • sayur-sayuran segar, bakar atau rebus (bermaksud semua sayur-sayuran, kecuali lobak dan lobak);
  • sosej rendah lemak;
  • arnab, daging sapi, ayam dan daging tanpa lemak lain;
  • produk susu yang ditapai (keju kotej, krim masam, susu);
  • biskut kering, crouton (selalu tanpa rempah), roti kering.

Semasa memilih minuman untuk tempoh rawatan penyakit ini, disarankan untuk menggunakan sayur-sayuran segar dari epal, jeruk dan sayur-sayuran sihat lainnya.

Juga, dengan polip, disarankan untuk minum rebusan rosehip setiap hari. Ini adalah ubat unik yang mendorong pertumbuhan semula ulser gastrik dan membersihkan hati pesakit.

Minum jus kubis segar sebagai minuman mandiri sangat tidak digalakkan, kerana memperlambat fungsi pertumbuhan semula badan. Sebaiknya campurkan jus ini dengan jus lobak merah atau bayam yang baru diperah..

Makanan terlarang

Walaupun terdapat sebilangan besar makanan yang dibenarkan, semasa merawat polip di perut, anda mesti mengecualikan sepenuhnya dari diet anda:

  • jagung dan semua hidangan yang disediakan dari produk ini;
  • susu, keju dan produk susu fermentasi lain dengan kandungan lemak tinggi;
  • minuman beralkohol, soda dan kopi yang kuat;
  • manisan (selain daripada yang disebutkan sebelumnya);
  • rempah panas dan herba;
  • jenis buah-buahan dan sayur-sayuran tertentu, seperti tomato, bawang putih, jeruk keprok, dan lemon.
Mengenai topik ini
    • Sistem penghadaman

Peranan kontraseptif hormon dalam pengembangan hemangioma hati

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 6 Disember 2019.

Banyak produk yang berasal dari haiwan atau tumbuhan mengandungi asid, yang, ketika dimakan, menyebabkan peningkatan jaringan poliposis. Terhadap latar belakang perubahan patologi ini, gejala penyakit dapat meningkat..

Senarai makanan terlarang berterusan. Peraturan utama yang mesti dipatuhi ketika menyusun menu adalah mengecualikan dari makanan semua makanan yang boleh memberi kesan negatif pada mukosa gastrik.

Menu contoh

Sudah tentu, pakar yang berkelayakan harus menangani penyediaan pemakanan perubatan. Pada masa yang sama, pakar pemakanan mengambil kira banyak faktor, kerana menu yang dipilih dengan tidak betul boleh membahayakan kesihatan dan memperlambat proses merawat penyakit dengan ketara..

Berikut adalah contoh diet untuk polip prepyloric perut selama seminggu.

Isnin:

  1. Sarapan pagi - sepotong roti kering, telur dadar dan segelas kompot.
  2. Sarapan kedua - teh chamomile dengan pir panggang.
  3. Makan tengah hari - hidangan penuh yang terdiri daripada soba rebus dengan ikan rebus, sup krim dan jeli buah.
  4. Makanan ringan petang - kaserol keju kotej dengan jem buah, segelas teh lemah.
  5. Makan malam - pasta dengan potongan ayam kukus, kefir.

Selasa:

  1. Sarapan pagi - segelas kefir rendah lemak, oatmeal dengan sedikit mentega.
  2. Sarapan kedua - keju kotej dan teh.
  3. Makan tengah hari - fillet ayam bakar, rebusan sayur dan buah.
  4. Snek petang - crouton buatan sendiri tanpa rempah, epal bakar dan teh.
  5. Makan malam - segelas yogurt, bubur nasi.

Rabu:

  1. Sarapan pagi - kaserol keju kotej dengan buah, oatmeal dan teh hijau.
  2. Sarapan kedua - salad sayur-sayuran segar, dibumbui dengan minyak zaitun.
  3. Makan tengah hari - bubur soba dengan potongan ayam kukus, segelas kaldu herba.
  4. Makanan ringan petang - kefir dan salad buah.
  5. Makan malam - bubur susu, ikan rebus dan kompot.

Khamis:

  1. Sarapan pagi - rebusan sayur, teh lemah dengan crouton.
  2. Sarapan pagi kedua - bubur semolina, epal bakar.
  3. Makan tengah hari - sup sayur-sayuran, kentang rebus dengan daging kalkun bakar, segelas kompot beri.
  4. Makanan ringan petang - kaserol curd, teh hijau.
  5. Makan malam - ikan rebus dengan sayur rebus, jus lobak merah yang baru diperah.

Jumaat:

  1. Sarapan pagi - puding nasi dan pisang segar.
  2. Sarapan kedua - sup rendah lemak dari sayur tumbuk, potongan ayam yang dimasak dalam periuk perlahan.
  3. Makan tengah hari - pasta rebus dengan daging kalkun, sup puri dan segelas kompot.
  4. Makanan ringan petang - kefir dengan buah segar.
  5. Makan malam - sayur rebus, tumbuk, teh tanpa gula.

Sabtu:

  1. Sarapan pagi - telur dadar dengan susu, oatmeal.
  2. Sarapan kedua - yogurt rendah lemak, jeli buah.
  3. Makan tengah hari - potongan daging kukus, sup vegetarian dan sepotong roti rai.
  4. Snek petang - segelas kefir, buah bakar.
  5. Makan malam - keju kotej rendah lemak dengan pir cincang, segelas teh hijau.

Ahad:

  1. Sarapan pagi - kaserol keju kotej dengan beri segar, puding beras dan segelas susu rendah lemak.
  2. Sarapan kedua - salad sayur ringan, dibumbui dengan minyak zaitun.
  3. Makan tengah hari - sup sayur-sayuran dengan potongan daging lembu kukus, kompot beri.
  4. Makanan ringan petang - salad sayuran, segelas kefir atau rebusan herba.
  5. Makan malam - sayur-sayuran rebus, untuk pencuci mulut, keju kotej dengan buah segar.

Menu untuk minggu diet untuk polip di perut dan makanan yang dibenarkan untuk memasak

Diet untuk polip di perut adalah bahagian penting dalam rawatan penyakit ini. Pemakanan perubatan tidak hanya bermaksud penolakan makanan ringan, tetapi juga pematuhan terhadap diet. Kaedah rawatan ini membolehkan anda menyingkirkan gejala yang tidak menyenangkan, melegakan keradangan, dan memulihkan pencernaan yang terganggu..

  1. Mengapa anda memerlukan diet
  2. Prinsip diet umum
  3. Apa yang anda boleh makan
  4. Apa yang dilarang untuk dimakan
  5. Menu contoh
  6. Untuk sehari
  7. Selama seminggu
  8. Berapa banyak untuk mengikuti diet

Mengapa anda memerlukan diet

Tujuan diet untuk polip di perut adalah untuk memerangi manifestasi klinikal, untuk mengurangkan beban pada organ perut. Makanan yang agresif, perubahan dalam kerja pencernaan dan imuniti memberi kesan negatif bukan sahaja kepada keadaan umum seseorang, tetapi juga memprovokasi penampilan neoplasma pada membran mukus organ-organ dalaman.

Makanan diet yang dipilih dengan betul membantu mengatasi sakit perut yang teruk yang sering menyertai tumor jinak di perut. Secara selari, pesakit tidak lagi terganggu oleh tanda-tanda patologi seperti muntah dan cirit-birit.

Dalam proses memulihkan pencernaan, penyerapan nutrien ditingkatkan, yang diperlukan untuk fungsi normal seluruh tubuh secara keseluruhan. Oleh itu, dengan adanya polip di perut, diet hanya diperlukan. Dengan itu, anda dapat meningkatkan kesan terapi ubat dan menghentikan pertumbuhan polip..

Prinsip diet umum

Diet ditunjukkan untuk sebarang jenis neoplasma. Prinsip pemakanan umum untuk polip di perut:

  • mengecualikan semua makanan ringan yang boleh memberi kesan negatif pada membran mukus saluran gastrousus;
  • anda perlu kerap makan (sehingga 6 kali sehari) dan dalam bahagian kecil (kira-kira 200 g);
  • rehat antara waktu makan tidak boleh melebihi tiga jam; puasa tidak boleh dibenarkan;
  • anda perlu mengukus pinggan;
  • tidak digalakkan makan makanan yang terlalu sejuk atau panas;
  • perlu mematuhi peraturan minum, perlu minum hingga 2.5 liter. dalam sehari;
  • diet pesakit harus seimbang, sehingga 3500 kkal harus dimakan setiap hari.

Polip di perut hampir selalu berkembang akibat patologi saluran gastrointestinal lain, misalnya, gastritis, jadi diet harus dibuat dengan mempertimbangkan patologi ini. Lagipun, penyakit ini mempunyai tahap keasidan yang berbeza..

Oleh itu, dengan keasidan yang rendah, makanan yang memprovokasi pengeluaran asid hidroklorik harus dimasukkan dalam makanan. Dengan pengurangan, sebaliknya, anda perlu menggunakan sampul pinggan untuk memadamkan keasidan.

Nasihat! Amat penting untuk mematuhi diet untuk jangka masa yang lama dan menggabungkannya dengan penolakan tabiat buruk. Hanya dalam kes ini, dinamika positif diperhatikan. Sebelum menjalani diet, pastikan anda berjumpa dengan doktor anda.

Apa yang anda boleh makan

Sebarang diet terapeutik hanya melibatkan penggunaan makanan sihat pesakit dari senarai yang dibenarkan dan pengecualian yang berbahaya. Oleh itu, dengan patologi ini, anda boleh makan:

  • produk tenusu rendah lemak;
  • roti gandum semalam;
  • daging, ikan dari jenis rendah lemak;
  • sayur rebus;
  • bijirin, pasta;
  • buah-buahan manis, buah beri;
  • telur hancur.

Dari minuman dibenarkan minum pelbagai kompot bukan berasid, jeli, decoctions herba, teh lemah, air mineral ubat tanpa gas. Diet ini harus merangkumi bijirin yang disucikan, sup dalam sayur atau kaldu rendah lemak (ayam). Dengan bertambahnya penyakit, anda perlu makan bubur berlendir yang dimasak di dalam air.

Apa yang dilarang untuk dimakan

Diet untuk poliposis perut melibatkan penolakan makanan berikut:

  • sebarang produk roti;
  • buah sitrus, semua buah masam;
  • minuman beralkohol, berkarbonat;
  • kacang, kekacang lain;
  • sayur-sayuran mentah (terutamanya tomato, kubis);
  • jagung, cendawan;
  • sosej, sosej, lemak babi;
  • sebarang gula-gula;
  • coklat;
  • makanan dalam tin, rebusan dan produk perindustrian lain.

Di samping itu, anda perlu mengecualikan makanan goreng, acar, pedas, asap, berlemak dan makanan tidak sihat yang lain. Senarai makanan yang tidak boleh anda makan teruskan. Peraturan asas diet adalah tidak memakan makanan yang boleh membahayakan proses pencernaan, memperburuk perjalanan penyakit.

Menu contoh

Menu untuk polip di perut harus disusun oleh doktor yang merawat. Ia mengambil kira jenis neoplasma, tahap keasidan di dalam perut dan kehadiran penyakit gastrousus bersamaan. Menu contoh ditunjukkan di bawah.

Untuk sehari

Menu diet satu hari mungkin kelihatan seperti ini:

  • bubur oat di atas air, sepotong roti kering, rebusan chamomile atau pinggul mawar - untuk sarapan pagi;
  • epal bakar dengan madu, yogurt semula jadi, minuman rosehip - untuk makan tengah hari;
  • sup sayur-sayuran, potongan daging kukus, kentang tumbuk, teh lemah - untuk makan tengah hari;
  • kaserol sayur atau keju kotej, kompot epal segar - untuk makanan ringan petang;
  • soba dengan dada ayam rebus, teh hijau - untuk makan malam.

Perlu diingat bahawa perlu disediakan setiap kali sebelum makan..

Nasihat! Lebih baik menggunakan hidangan kukus. Mereka melindungi dan menenangkan lapisan perut yang sakit secara maksimum.

Selama seminggu

Menu anggaran selama 7 hari untuk pesakit dengan pertumbuhan perut.

Isnin (sarapan, makan tengah hari, makan tengah hari, minum petang, makan malam):

  • bubur, segelas kompot;
  • biskut, teh;
  • sup sayur-sayuran, ikan rebus dengan kentang panggang, teh;
  • salad sayur-sayuran, jeli;
  • rebusan sayur, teh hijau.
  • oatmeal, teh;
  • segelas kefir dengan roti semalam;
  • sup ayam, nasi dengan daging lembu tanpa lemak kukus, teh herba;
  • epal bakar, teh hijau;
  • soba rebus dengan kuah, segelas kefir.
  • telur dadar wap, teh hijau;
  • salad sayur-sayuran, kompot;
  • sup sayur-sayuran, kentang tumbuk dengan potongan kukus, jeli;
  • susu bakar yang ditapai dengan biskut;
  • puding daging dengan nasi, rebusan herba.
  • bubur nasi, teh;
  • telur rebus, kompot;
  • sup kentang, rebus dengan ikan, teh;
  • puding keju kotej, jeli;
  • potongan ikan dengan nasi, teh hijau.
  • telur dadar wap, teh hitam;
  • biskut dengan jeli;
  • sup ayam, kentang tumbuk dengan sayur rebus, kompot;
  • susu dengan biskut;
  • yogurt, roti kering, teh.
  • bubur semolina, teh;
  • telur rebus, segelas kefir;
  • sup ayam, rebusan daging lembu, sup sayur;
  • yogurt semula jadi;
  • kentang panggang dengan dada ayam rebus, teh lemah.
  • apa-apa bubur susu, teh;
  • jeli dengan kuki;
  • sup daging lembu, kubis rebus, kompot;
  • roti halia dengan susu rendah lemak;
  • pisang, segelas kefir.

Menu sampel boleh diubah. Penting untuk makan dengan kerap, dan bahagiannya tidak boleh melebihi 250 g.

Berapa banyak untuk mengikuti diet

Perlu mematuhi pemakanan perubatan untuk jangka masa yang panjang. Berapa lama diet akan ditentukan oleh doktor yang hadir atau ahli gastroenterologi. Biasanya, dengan polip kecil, dinamika positif diperhatikan 6 bulan selepas permulaan terapi. Dalam kes lanjutan, diperlukan jangka masa yang lebih lama.

Sebagai peraturan, polip di perut dikeluarkan dengan pembedahan. Oleh itu, diet sering menjadi sebahagian daripada persediaan untuk pembedahan. Dengan bantuan pemakanan terapeutik, anda dapat mengurangkan proses keradangan pada organ dan mempersiapkan sebanyak mungkin kaedah rawatan radikal.

Walau bagaimanapun, sangat penting untuk mengikuti diet untuk pesakit dengan formasi di perut. Sekiranya pesakit tidak mematuhi semua preskripsi doktor, maka risiko degenerasi sel menjadi tumor barah meningkat..

Peraturan dan larangan diet untuk polip di perut

Mengapa polip mula muncul

Dalam gastroenterologi, dipercayai bahawa neoplasma pada mukosa adalah akibat semula jadi dari gangguan dan gangguan yang berlaku di dalam badan. Kejadian polip tertinggi berlaku pada tisu mukosa, yang fungsinya merangkumi melindungi organ dari jangkitan dan penembusan agen patogen. Yang paling biasa adalah neoplasma pada rongga hidung, usus dan endometrium rahim, lebih jarang perkembangannya diperhatikan pada rongga pundi kencing dan pundi hempedu, perut dan usus..
Di sekolah terapi mereka menyenaraikan beberapa sebab yang boleh menyebabkan hiperplasia, namun, ini hanya bermaksud bahawa penyebab yang boleh dipercayai belum dapat dikenal pasti atau sebenarnya tidak, dan hiperplasia bermula dengan kesan kumulatif dari beberapa penyebab patologi. Oleh itu, taktik konservatif gabungan untuk rawatan mereka belum dikembangkan..

Sebab utama berlakunya polip tunggal atau poliposis berganda, di mana semakin banyak pertumbuhan baru pada membran mukus mula muncul, adalah:

  • pelanggaran aktiviti fisiologi organ-organ sistem pencernaan - perut, usus, proses keradangan penyetempatan dekat;
  • lesi organ sistem hepatobiliari - pankreas, hempedu dan salurannya, hati;
  • kerosakan proses metabolik yang berkaitan dengan kelemahan imuniti atau pengubahsuaian yang berlaku dalam asimilasi komponen makanan, komposisi kualitatif dan kuantitatif enzim yang dihasilkan, rembesan empedu dan pigmen;
  • patologi keturunan atau hasil perkembangan intrauterin yang tidak menguntungkan, yang membawa kepada perubahan bentuk biasa dan pelanggaran fungsi mereka;
  • hasil gaya hidup yang tidak sihat, ketagihan, pemakanan yang tidak teratur dan tidak betul, gangguan berterusan keadaan psychoemotional dan tekanan, yang menyebabkan gangguan dalam penghantaran impuls saraf;
  • gangguan hormon, yang mengakibatkan kehilangan fungsi dan penurunan kadar hormon yang berterusan.

Setelah menyenaraikan sebabnya, menjadi jelas mengapa poliposis pada pundi hempedu sering dijumpai pada wanita yang telah mencapai usia 35 tahun. Walau bagaimanapun, fenomena negatif ini juga dapat dijumpai pada lelaki. Semua ini, setelah diperiksa dengan teliti, bermaksud bahawa apa-apa kesan merosakkan pada membran mukus pundi hempedu tidak hanya boleh menyebabkan kemunculan polip awal, tetapi juga pembiakan dan pembiakan kekal mereka..

Apa itu polip, apa bahayanya

Neoplasma (polip) ini, yang terdiri daripada tisu mukosa, tumbuh dengan padat ke rongga dinding pundi hempedu. Selalunya, polip dijumpai pada wanita selepas 35-40 tahun. Sekiranya terdapat banyak neoplasma jinak semasa diagnosis, anda tidak perlu panik, tetapi juga tidak diingini untuk meninggalkan diagnosis..

Terdapat bahaya degenerasi polip menjadi onkologi, oleh itu, perlu memerhatikan doktor secara berkala. Pesakit dengan polip pundi hempedu mempunyai peningkatan risiko terkena batu empedu. Lebih sukar untuk mengesan pembentukan polip pada pundi hempedu, kerana ia menyamar sebagai gejala penyakit organ lain yang berkaitan.

Diagnosis polip

Kaedah diagnostik yang paling bermaklumat adalah ultrasound. Peranti "melihat" dinding sumur pundi hempedu, yang memungkinkan untuk mengenal pasti polip tanpa masalah. Terdapat gema ciri yang menunjukkan kehadiran formasi. Paling mudah untuk melihat polip pundi hempedu yang terletak di kawasan dinding anterolateral. Sekiranya mereka muncul di dinding belakang, maka akan lebih sukar untuk melihatnya..

Tanda-tanda yang mungkin disertakan dalam diagnosis, menunjukkan poliposis pundi hempedu:

  • penebalan lapisan mukosa yang tidak rata;
  • neoplasma berasingan di dinding;
  • berlakunya keradangan;
  • gangguan fungsi.

Pilihan kedua untuk diagnosis adalah pelantikan kolesistografi. Kaedah yang kurang bermaklumat daripada imbasan ultrasound, kerana ia membolehkan anda mengesan hanya polip dengan tanda-tanda perubahan yang jelas dalam struktur dinding pundi hempedu. Kesukaran untuk mendiagnosis pundi hempedu terletak pada kenyataan bahawa pakar sering mengelirukan calculi dengan polip. Sebab - peralatan tidak selalu memungkinkan untuk memeriksa polip dengan tepat.

Secara tidak langsung, dengan ujian makmal, anda boleh menemui polip dengan ujian darah biokimia. Ini ditunjukkan oleh peningkatan kandungan transaminase hepatik, bilirubin dan fosfatase alkali. Petunjuk ini menunjukkan sejumlah gangguan lain pada sistem hepatobiliari..

Poliposis paling kerap berlaku dengan latar belakang kolesistitis kronik. Proses peradangan perlahan yang berpanjangan adalah hasil daripada pemburukan yang tidak dirawat. Kolesistitis akut pada 90% kes berkembang pesat kerana penyumbatan saluran empedu oleh kalkulus yang besar. Fenomena ini disebut cholelithiasis dan memerlukan rawatan perubatan segera..

Sebab biasa

Faktor berikut menyumbang kepada kemunculan polip pada pundi hempedu:

  • genangan hempedu, menyebabkan keradangan dan penebalan dinding pundi hempedu, kerana polip terbentuk;
  • pelanggaran proses metabolik - jika kolesterol berada dalam tahap tinggi untuk waktu yang lama, maka lama-kelamaan, deposit kolesterol terbentuk di dinding pundi hempedu, yang membawa kepada polip;
  • ketidakseimbangan hormon, yang paling melekat pada wanita semasa kehamilan, menyumbang kepada kemunculan stasis bilier kerana peningkatan tahap estradiol, sehingga lelaki kurang rentan terhadap polip;
  • semasa kehamilan, ketika rahim tumbuh, pundi hempedu ditekan, yang penuh dengan komplikasi sementara, yang tanpa terapi berkembang menjadi komplikasi;
  • kecenderungan keturunan - jika seseorang dari saudara terdekat sebelum ini didiagnosis menghidap polip pada pundi hempedu, maka terdapat kemungkinan besar bahawa mereka akan muncul pada generasi muda;
  • dengan patologi empedu, ekskresi rembesan gastrik yang tidak lengkap di sepanjang saluran berlaku, yang menimbulkan komplikasi;
  • diet yang tidak betul, dengan pengambilan makanan goreng atau berlemak yang berlebihan;
  • minum minuman beralkohol dengan kerap.

Selalunya, polip pundi hempedu timbul terhadap latar belakang patologi hati atau pankreas. Terhadap latar belakang neoplasma, cholelithiasis, dyskinesia bilier, kolesistitis dan pankreatitis sering dijumpai.

Penerangan mengenai penyakit yang diperhatikan:

    Kekejangan saluran empedu atau dyskinesia mereka. Penyakit ini mempunyai 2 jenis - hipertensi dan hipotonik. Dalam kes pertama, nada pundi kencing meningkat dan kekejangan. Selalunya, komplikasi berlaku pada wanita, dan bertambah buruk, bergantung pada fasa kitaran haid. Jenis hipotonik adalah pengecutan yang tidak mencukupi dalam organ. Ia lebih biasa pada orang tua. Dengan dyskinesia, terdapat aliran keluar hempedu yang sukar, yang memprovokasi kolestasis, saluran gastrousus atau kolesistitis. Akibatnya, ia mendorong pembentukan polip di pundi hempedu..

Penyakit batu empedu dicirikan oleh pembentukan kolesterol kolesterol yang tersimpan di hati, saluran empedu dan pundi hempedu. Batu timbul kerana pelanggaran komposisi rembesan hempedu - dengan kekurangan fosfolipid dengan dominasi kolesterol dan asid lemak tepu. Pemakanan yang tidak betul, stasis empedu, jangkitan pada pundi hempedu dan saluran empedu menyumbang kepada pembentukan batu empedu. Seiring dengan ini, polip pundi hempedu dan neoplasma lain sering muncul..

Keradangan pankreas kronik atau akut - diperhatikan dengan latar belakang dyskinesia, kekejangan pundi hempedu atau disfungsi sfingter Oddi. Ini adalah penyakit yang sama yang menyebabkan poliposis..

Cholecystitis diperhatikan dengan penyakit batu empedu atau stasis empedu yang berpanjangan. Sebab-sebab ini menyumbang kepada pembentukan polip pundi hempedu..

Cabang psikologi yang tidak terbukti - psikosomatik, adalah doktrin hubungan antara kesedaran dan penyakit organ dalaman. Pakar yang mengkaji kawasan ini percaya bahawa banyak patologi pundi hempedu penuh dengan faktor psikogenik.

Kemungkinan penyebab psikosomatik polip pada pundi hempedu:

  1. Rasa marah yang tinggi. Sekiranya tidak mungkin mencurahkan emosi dan menyembunyikan kemarahan dalam diri, maka ini dapat dilihat dalam keadaan pundi hempedu dan salurannya..
  2. Sekiranya seseorang melanggar hak seseorang dengan ganas, tetapi mangsa serangan itu tidak dapat berbuat apa-apa.
  3. Kerengsaan dan kegelisahan.

Penting untuk diingat bahawa apabila tanda-tanda penyakit sistem hepatobiliari dikesan, pertama sekali perlu mendapatkan rawatan daripada doktor, dan bukan penganut psikosomatik, kerana hubungan antara kesedaran dan penyakit organ-organ dalaman belum terbukti.

Cadangan diet asas

Menu untuk polip harus ditetapkan oleh pakar. Mematuhi diet tertentu memerlukan pemulihan pesakit yang cepat. Menurut Pevzner, pesakit yang disingkirkan polip di pundi hempedu makan makanan diet di nombor lima. Tujuan jadual ini adalah untuk mengurangkan tahap kesesakan dalam sistem pencernaan dengan memakan makanan tertentu, mengurangkan jumlah kalori.

Pesakit harus mematuhi makanan diet sekurang-kurangnya dua bulan. Tempoh diet mungkin berbeza-beza bergantung pada pelantikan pakar dan keparahan akibatnya.

Bilangan makanan harus ditambah, dan bahagian yang biasa harus dikurangkan. Sebabnya adalah keperluan untuk mengurangkan tahap beban pada organ yang mengeluarkan hempedu, perut, usus. Tetapkan makanan yang kerap - sekurang-kurangnya 5 kali sehari.

Makan sebahagian kecil makanan tidak boleh menjejaskan keperluan tubuh. Sejumlah protein dan lemak. Perlu menghabiskan makanan diet, secara beransur-ansur beralih ke makanan biasa. Lompatan yang tajam akan mengganggu fungsi sistem pencernaan.

Jadual diet nombor lima menurut Pevzner memerlukan pengecualian lemak haiwan dan sayur-sayuran dari diet biasa. Ganti pengganti untuk glukosa semula jadi.

Prinsip diet adalah ketiadaan menu yang sama untuk setiap hari. Pesakit harus makan makanan yang pelbagai dan seimbang. Ini membolehkan anda menjalani kehidupan normal dengan aktiviti otak yang aktif. Ini akan membantu penggunaan karbohidrat dalam jumlah biasa..

Penyakit pundi hempedu bermaksud perubahan diet untuk memperbaiki keadaan pesakit. Untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, dicadangkan diet yang ketat yang membolehkan seseorang merasa normal. Makanan yang memberi kesan positif kepada pemulihan seseorang termasuk:

  • Sayur-sayuran. Bit dengan wortel, terung, brokoli, kembang kol dengan tauge Brussels digunakan sebagai lauk. Kentang tidak termasuk dalam senarai ini kerana pati yang menjadi sebahagian daripadanya. Komponen ini memberi kesan buruk terhadap proses metabolik. Makan wortel segar dengan kubis, lada dengan tomato dan saderi.
  • Hijau. Dianjurkan untuk memasukkan dalam diet arugula, selada, dill dengan ketumbar, pasli dan kemangi. Salad yang dibuat dari sayur-sayuran segar - peluang untuk mendapatkan jumlah vitamin dan mineral yang diperlukan.
  • Produk susu dan tenusu. Keju kotej dengan kefir dan susu semestinya mempunyai kandungan lemak rendah. Makanan berlemak membebankan proses pencernaan.
  • Bubur. Barli mutiara dan barli, oatmeal dengan soba - diperlukan untuk mengisi semula badan dengan serat kompleks.
  • Kekacang. Ini termasuk lentil dengan kacang. Penggunaannya memberi kesan yang baik pada tubuh pesakit, mengisi semula dengan komponen yang diperlukan untuk kehidupan normal..
  • Roti. Wakil kategori ini tidak boleh segar. Seorang pesakit yang telah dikeluarkan dari pembentukan dalam organ hempedu harus menjaga dirinya sendiri, menghindari makanan yang banyak. Roti yang dimakan harus dipilih dari kategori rai. Gunakan roti putih keesokan harinya selepas pembelian.
  • Ikan daging. Makan produk daging dan ikan dari jenis rendah lemak. Daging ayam, fillet, daging kalkun, daging sapi adalah jenis daging yang dibenarkan. Dari ikan, pesakit dengan polip disyorkan hake fillet.
  • Buah. Buah yang dimakan menggantikan gula-gula. Lagipun, diet tidak menunjukkan adanya gula-gula dan gula-gula dalam makanan. Buah-buahan yang dibenarkan termasuk aprikot dengan pic, plum dengan ceri dan raspberi, dan mangga dengan pisang..

Penyakit ini membebankan beberapa larangan dalam bentuk makanan. Mengambil jenis yang disenaraikan di bawah akan memberi kesan negatif terhadap kesihatan dan pemulihan..

  • Minuman beralkohol. Minuman yang mengandungi walaupun sedikit alkohol mempunyai kesan negatif pada mikroflora usus pesakit dan pundi hempedu, yang harus bekerja lebih keras.
  • Minuman hop. Ini termasuk bir dan kvass. Kesannya pada usus tercermin pada organ penghasil hempedu dan organ lain yang terlibat dalam pencernaan..
  • Minuman bersoda. Air bersoda, minuman berkarbonat manis dikontraindikasikan dengan ketat. Kategori ini juga merangkumi air alkali..
  • Kopi, teh yang kuat. Teh hitam, jenis kopi. Di bawah larangan khas, jenis larut cepat seperti kopi poppy.
  • Makanan dan makanan goreng dengan kandungan lemak tinggi.
  • Babi, daging kambing. Spesies yang disenaraikan dikelaskan sebagai daging berlemak. Mengubati polip melibatkan mengikuti diet rendah kalori.
  • Minyak, lemak. Ia termasuk sayur-sayuran, mentega, marjerin. Dilarang menggunakan produk yang mengandungi mentega dan marjerin (pasta puff, roti bakar).
  • Gula-gula. Pencuci mulut, pastri, dan coklat boleh menjadi ancaman bagi sakit pundi kencing. Sangat sukar bagi organ untuk memproses coklat.
  • Rempah. Sekatan terutama berlaku untuk rempah, garam. Hadkan pengambilan garam hingga 2 gram..
  • Acar. Makanan sedemikian dilarang.
  • Makanan acar. Larangan produk ini disebabkan oleh cuka yang terdapat di dalam pengasam.
  • Makanan dalam tin. Terlepas dari jenis makanan dalam tin, penggunaannya dikurangkan menjadi sia-sia. Ini juga merangkumi makanan dan jam..

Persediaan herba yang berguna

Dengan polip yang terletak di pundi hempedu, lebih baik memikirkan menu selama seminggu sesuai dengan semua produk yang dibenarkan.

Untuk sarapan pagi, bubur yang diperbuat daripada beras, soba atau bijirin lain adalah yang terbaik. Susu hanya boleh digunakan diencerkan dengan air dalam nisbah 50:50.

Sarapan kedua boleh terdiri daripada epal panggang, kaserol, keju cottage, kefir, jeli.

Diet untuk polip harus merangkumi ubat-ubatan rakyat untuk rawatan. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan celandine, pengganti wort, dill, herba St. John.

Kaedah tambahan untuk merawat polip pada hempedu adalah merebus beberapa tumbuhan, yang diminum suam.

Cara merawat polip pada pundi hempedu

Terdapat 3 kaedah utama terapi - mengambil ubat, menetapkan operasi atau menggunakan ubat-ubatan rakyat. Kaedah pertama boleh diterima sekiranya poliposis tidak dapat dijalankan atau tidak ada petunjuk untuk dikeluarkan. Pilihan kedua adalah radikal dan paling berkesan. Sekiranya berlaku kambuh, penyingkiran lengkap organ yang terkena polip mungkin diresepkan.

Kaedah rawatan alternatif bukanlah pilihan pertama, tetapi dengan izin doktor, kaedah tersebut boleh digunakan. Sekiranya kaedah itu tidak membawa kelegaan, pesakit harus mendapatkan terapi sepenuhnya..

Sekiranya disyaki poliposis, pesakit mesti berjumpa pakar gastroenterologi. Kemudian, prosedur diagnostik dijalankan, di mana jenis pertumbuhan dan ukurannya dikenal pasti..

Biasanya polip kolesterol kelihatan kecil, hingga 2 mm dan terletak di sepanjang dinding dalaman pundi hempedu. Sekiranya penumpukan melebihi 4 mm, ia sudah mempunyai kaki. Sekiranya pertumbuhan tidak melebihi 1 cm, maka kaedah rawatan konservatif sesuai..

Penyingkiran pundi hempedu dengan polip adalah tindakan melampau yang memerlukan banyak komplikasi dalam kehidupan pesakit. Ia digunakan hanya jika berulang polip terlalu kerap..

Menu contoh untuk hari itu

Makanan diet untuk polip di rongga pundi hempedu boleh menjadi enak dan bervariasi. Makanan yang dibenarkan boleh digabungkan, tetapi anda tidak boleh mengambil sebilangan besar produk yang berbeza untuk 1 kali makan.

Anda dapat melihat menu anggaran untuk hari itu dalam jadual atau memikirkannya sendiri.

Pilihan 1Pilihan 2Pilihan 3
Sarapan pagiOatmeal dalam air atau susu dengan penambahan madu dan buah keringCasserole keju kotej dengan epal dan kacangKek ikan kukus dengan hiasan soba, timun segar
Makanan ringan petangRoti bakar dengan keju kotej dan herbaSalad bit parut dengan sedikit minyak sayuranLabu bakar dengan madu
Makan malamSup puri sayur dengan roti bakar dan sedikit dada ayam rebusFillet ayam yang dibakar dengan lobak merah dan kentangSup sayur, ikan tanpa lemak rebus
Makanan ringan keduaYoghurt semula jadi dengan kepingan buah segarEpal dibakar dengan madu dan kayu manisJeli buah buatan sendiri dengan roti diet
Makan malamOmelet protein bakar dengan sayur-sayuranBubur nasi di dalam air atau susu dengan buah keringCasserole dengan keju kotej dan buah-buahan kering

Polip di rongga pundi hempedu adalah patologi, rawatannya mungkin berbeza bergantung pada ukuran dan lokasinya. Beberapa lesi dianggap tidak berbahaya sekiranya hanya mempengaruhi membran mukus dan mempunyai risiko keganasan yang rendah. Kaedah rawatan yang paling radikal adalah pembedahan, di mana neoplasma atau pundi hempedu dikeluarkan sepenuhnya. Tidak kira sama ada doktor memutuskan operasi atau rawatan konservatif, pesakit diberi diet khas untuk menyokong fungsi hati, sistem empedu dan saluran gastrousus. Semua cadangan pemakanan adalah wajib dan mesti dipatuhi tanpa penyelewengan..

Resipi diet untuk polip di hempedu

Mereka yang didiagnosis dengan poliposis pundi hempedu harus menjalani diet seimbang dan makanan yang pelbagai. Untuk memasak, anda hanya boleh menggunakan produk yang termasuk dalam senarai yang dibenarkan.

Omelet protein bagus untuk sarapan pagi.

Untuk menyiapkannya, anda perlu mengambil:

  • putih telur ayam (3 keping);
  • 2-3 sudu susu;
  • sebilangan kecil mentega;
  • sedikit garam.

Telur dipukul dengan susu dan rempah. Hidangan sedang dikukus. Sekiranya telur dadar dibuat dalam kuali, reneh dengan api kecil, jangan goreng. Agar tidak membakar, tambahkan sedikit mentega. Ia boleh diganti dengan pulpa alpukat.

Anda boleh menjadikan sup oat dan sayur sebagai hidangan pertama..

Untuknya anda memerlukan:

  • 2 kentang sederhana;
  • 2 sudu besar oatmeal;
  • lobak kecil;
  • satu sudu minyak sayuran;
  • sedikit garam.

Semua sayur-sayuran dicincang halus, dicurahkan, dibakar. Oatmeal ditambah 10 minit sebelum memasak. Apabila gandum yang digulung dimasak, garam sup, tambah minyak.

Ikan tanpa lemak dan wortel boleh disediakan sebagai hidangan utama.

Ini memerlukan set produk berikut:

  • satu paun ikan (hake, pike hinggap);
  • 2 lobak sederhana;
  • setengah bawang kecil;
  • sebilangan kecil dill;
  • sepotong roti tepung gandum;
  • 30 gram keju keras;
  • sedikit garam.

Ikan mesti dipotong menjadi beberapa bahagian, masing-masing sedikit masin. Kupas dan potong wortel pada parut kasar. Hiris bawang besar dan dill. Buat serbuk dari roti.

Tuangkan sedikit air ke dalam loyang sehingga menutupi bahagian bawah dengan setengah sentimeter. Produk dibentangkan dalam lapisan: sayur-sayuran, ikan, keju, herba, serbuk roti. Anda perlu memanggang ikan di dalam ketuhar pada suhu 180 darjah selama 40 minit.

Untuk pencuci mulut, gunakan keju kotej rendah lemak dengan epal tumbuk dan pisang.

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • 200 gram keju kotej (kandungan lemak tidak boleh melebihi 5%);
  • pisang masak;
  • epal manis;
  • 50 mililiter kefir rendah lemak atau yogurt semulajadi tanpa bahan tambahan;
  • sudu gula.

Puree dibuat dari epal. Untuk melakukan ini, potongan buah kecil dituangkan dengan air dan rebus hingga lembut. Selepas itu, epal digiling dan dicampur dengan gula. Keju kotej, kefir dan pisang disebat dengan pengisar. Jisim yang dihasilkan mesti dibentangkan dalam mangkuk, dan dituangkan ke atas dengan saus apel yang disejukkan.

Sekiranya kesalahan pemakanan yang kerap dibenarkan, patologi terus berkembang. Dalam kes yang sukar, pesakit memerlukan operasi untuk membuang pundi hempedu bersama dengan polip.

Dengan mematuhi prinsip pemakanan yang betul dan mematuhi diet, adalah mungkin untuk menghentikan pertumbuhan polip pada pundi hempedu.

Perkara yang patut dilakukan dan tidak patut dilakukan?

Produk berikut dibenarkan untuk dimakan:

  • roti bakar, biskut biskut, pengeringan;
  • sayur, sup tanpa lemak, bubur susu, lauk bijirin;
  • membersihkan daging tanpa lapisan berlemak;
  • ikan laut, udang, daging ketam;
  • jenis keju ringan, tahu, diet sosej yang dimasak, produk tenusu;
  • buah dan beri tidak berasid;
  • tanaman sayur-sayuran bukan berasid;
  • teh dan kopi yang lemah (anda boleh menggunakan susu), kompot dan jus yang tidak berasid;
  • keju kotej, puding, soufflĂ©.

Produk berikut dilarang:

  • roti dan gulung segar;
  • gula-gula berlemak (dengan krim mentega, goreng dalam dan lain-lain);
  • sup pedas, kuahnya kuat;
  • jeroan, permainan, daging asap, daging kasar;
  • ikan sungai, ikan berminyak, ikan hering, ikan kering dan salai;
  • kacang;
  • sos dan pembalut;
  • buah masam dan beri (kiwi, currants, gooseberries);
  • sorrel, rhubarb, lobak, kubis;
  • masin, pedas, keju berlemak;
  • soda, minuman beralkohol, teh dan kopi yang kuat, minuman pekat;
  • coklat, koko.

Resipi diet untuk polip di hempedu

Penyebab kemunculan polip boleh menjadi kecenderungan keturunan. Walau bagaimanapun, pembentukan neoplasma sering dikaitkan dengan pelanggaran diet..

  • enggan makan sarapan;
  • makan malam yang sedap;
  • sering mengunyah produk berbahaya seperti makanan segera, coklat;
  • makan berlebihan secara berkala;
  • lebih suka goreng dan berlemak.

Karsinogen dari makanan goreng boleh menyebabkan sel bermutasi. Lemak menjadi "blok bangunan" yang disebut polip palsu. Ini adalah plak yang menempel pada dinding pundi hempedu. Polip benar mempunyai kaki, terdiri langsung dari sel organ.

Pada awal perkembangan, polip tidak melepaskan diri dengan cara apa pun, mereka dikesan secara tidak sengaja semasa pemeriksaan rutin. Sekiranya ini berlaku, rawatan diperlukan, yang selalu berdasarkan diet untuk poliposis pundi hempedu.

Makan, pesakit dengan polip mesti mematuhi peraturan tertentu:

  1. Makan 2 ribu kilokalori sehari ketika gaya hidup tidak aktif dan 2600 kilokalori jika terdapat banyak pergerakan, sukan.
  2. Jangkakan makanan dengan 200 mililiter air bersih dan pegun.
  3. Makan secara pecahan. Pada siang hari, harus ada 5-6 makanan, secara berkala.
  4. Kurangkan saiz hidangan hingga kira-kira 200 gram. Diet ini akan membantu mencegah genangan hempedu di pundi kencing. Ini akan menghilangkan pembentukan polip palsu. Lemak hanya dapat memicu dari rembesan yang tersekat dan menebal.
  5. Makan makanan suam atau tidak sejuk. Perubahan suhu menyebabkan pengecutan dinding empedu. Kekejangan mengganggu pengosongan kedai rembesan hepatik.
  6. Minum sekurang-kurangnya 1.5 liter cecair setiap hari.
  7. Hadkan jumlah garam yang dikonsumsi hingga satu sudu teh sehari. Cuka dan semua rempah dengan rasa cerah dilarang..
  8. Jangan makan masin, berlemak, goreng, pedas dan acar.
  9. Terutamanya memasak wap. Anda juga boleh makan rebus dan dibakar.

Semasa rawatan, peraturan mesti dipatuhi dengan ketat. Tempoh terapi biasanya melebihi 2 bulan. Selepas itu, doktor juga mengesyorkan mematuhi prinsip pemakanan yang betul. Sekiranya anda memutuskan untuk menghentikan diet, anda perlu melakukannya secara beransur-ansur. Jika tidak, badan akan mengalami tekanan, kemungkinan terjadinya kambuh semula poliposis..

Pemakanan untuk poliposis pundi hempedu mestilah ringan, sihat, sederhana, tetapi pada masa yang sama seimbang dan tidak membebankan sistem pencernaan.

Menu anggaran untuk hari dengan polip di pundi hempedu:

  • Untuk sarapan pagi pertama - casserole keju kotej parut, bubur susu oat dengan buah, smoothie pisang atau puding beras, teh hijau dengan gula.
  • Untuk sarapan pagi kedua - sebiji buah segar atau panggang (epal atau pir), atau pisang, atau salad sayur-sayuran segar.
  • Untuk makan tengah hari - sup sayur cepat (tumbuk), potongan daging tanpa lemak kukus, kompot buah kering parut.
  • Untuk snek petang - salad buah atau sayur, jeli atau kompot buatan sendiri (boleh diganti dengan infusi rosehip).
  • Untuk makan malam - bubur rebus dalam susu, sayur rebus atau rebus, tumbuk dalam kentang tumbuk, ikan rebus, teh hijau dengan gula.
  • Pada waktu malam - produk susu yang ditapai segar.

Adalah sangat penting bahawa menu harian tidak mengandungi produk dengan pelbagai bahan tambahan buatan, ekstrak, perisa, pewarna, minyak pati dan komponen kimia lain..

Anda juga perlu melepaskan pelbagai jenis lada, kacang merah, lobak, cendawan, lobak, kaldu kaya, minuman berkarbonat, ais krim.

Dengan polip bersaiz kecil, anda harus makan makanan setiap hari dengan kesan koleretik, misalnya, bit, susu panggang, susu segar atau satu telur rebus, ingat bahawa telur dibenarkan dimakan tidak lebih dari 2 seminggu.

Dari keseluruhan jenis minuman, seseorang harus memilih teh hijau semula jadi, kaldu dan penyusupan mawar liar, teh herba, dan juga air mineral, misalnya, Borjomi, dari mana gas mesti dihilangkan terlebih dahulu. Dianjurkan untuk minum air mineral 3 - 4 kali sehari, 150 - 200 ml dalam sips kecil kira-kira setengah jam sebelum makan berikutnya.

Produk terlarang

Diet untuk poliposis pundi hempedu adalah berdasarkan pengecualian lemak haiwan dari diet. Sebatian refraktori sangat berbahaya. Ini terdapat pada anak domba dan lemak babi. Juga, dengan polip pada pundi hempedu, anda harus mengelakkan makanan kaya kolesterol berbahaya, seperti angsa, itik dan makanan segera..

Sangat penting untuk membuang lemak jika batu terbentuk di pundi kencing bersama dengan polip. Mereka biasanya terdiri dari kolesterol yang diendapkan. Kuning telur dan makanan olahan harus dikeluarkan dari polip. Mereka sarat dengan kolesterol. Apabila bahagian dalam hempedu meningkat, menggantikan air, rahsia menebal.

Pemakanan untuk poliposis pundi hempedu harus bervariasi.

Kita harus berfantasi, kerana menu tidak termasuk:

  • kuah kaya;
  • penaik;
  • pastri dan pastri dengan krim;
  • bawang, bawang putih, lobak, bayam, kacang merah dan kekacang;
  • jagung dan tepung daripadanya;
  • krim masam;
  • ais krim;
  • menyimpan jus;
  • serai dan minuman berkarbonat bergula yang lain;
  • mayonis, saus tomat dan mustard;
  • coklat dan koko;
  • kopi;
  • makanan dalam tin, acar dan acar;
  • minuman beralkohol.

Makanan yang disenaraikan sukar untuk sistem pencernaan dan boleh menyebabkan kembung, perut terasa berat setelah makan, kerengsaan pada selaput lendir saluran pencernaan dan, khususnya, pundi hempedu..

Artikel Sebelumnya

Kanser labia