Rawatan limfostasis (pembengkakan tangan selepas mastektomi)

Osteoma

Helo pembaca sekalian. Topik kita hari ini adalah limfostasis tangan selepas pembuangan payudara. Apa itu limfostasis, mengapa masalah wanita selepas mastektomi tidak berakhir, dan apa yang harus dilakukan dalam keadaan ini. Kami akan membincangkan isu-isu ini hari ini sebagai sebahagian daripada artikel kami..

Limfostasis atau elephantiasis selepas mastektomi: penyebab

Patologi disebut lymphedema, lymphedema atau elephantiasis. Dengan limfedema, sains perubatan bermaksud pengumpulan eksudat kaya protein di interstitium kerana gangguan pengangkutan salah satu cecair biologi badan (limfa).

Peredaran limfa terganggu kerana mastektomi total (prosedur melibatkan kelenjar susu dan kelenjar getah bening axillary). Operasi sedemikian membawa kepada gangguan pengangkutan limfa dan genangannya. Akibatnya, anggota badan atas (anggota badan dari sisi intervensi untuk mastektomi unilateral) membengkak.

Edema ekstremitas atas berkelakuan berbeza pada pesakit yang berbeza. Di beberapa, ia berlalu setelah beberapa bulan, di yang lain, ia menjadi kronik.

Tanda-tanda patologi

Pada barah dengan metastasis, sehingga 70% pesakit mengalami limfostasis. Gejala visual utama patologi - peningkatan jumlah anggota badan, jelas. Di samping itu, terdapat tanda-tanda dan manifestasi penyakit yang kurang ketara, tetapi tidak menyenangkan dan bahkan berbahaya:

  • penebalan lapisan tisu subkutan;
  • kulit kasar, hiperkeratosis;
  • pelanggaran pemakanan tisu, sebagai akibatnya - penampilan retakan dan ulserasi.

Hipertrofi anggota badan bukan sahaja kecacatan fizikal yang menyebabkan ketidakselesaan. Perkembangan penyakit ini menyebabkan kemerosotan keadaan emosi pesakit. Perkembangan penyakit ini membawa kepada ketidakupayaan pesakit. Pesakit ini termasuk dalam kumpulan risiko terkena limfosarkoma. Pesakit dengan limfostasis kronik lebih kerap menghadapi kambuh barah.

Tahap limfedema

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan 3 peringkat patologi:

  1. Peningkatan sedikit dan tidak konsisten pada anggota atas. Tangan membengkak pada waktu petang, pada waktu pagi bengkak "hilang". Keadaannya boleh dibalikkan, tisu penghubung tidak mengalami hipertrofi. Rawatan yang kompeten mengelakkan elephantiasis. Pada peringkat ini, rundingan dengan pakar jarang berlaku.
  2. Pada peringkat ini, tisu penghubung tumbuh, pembengkakan diucapkan, pesakit mengalami kesakitan dan kesukaran bergerak. Keadaannya tidak dapat dipulihkan. Rawatan jangka panjang. Pada tahap inilah pesakit-pesakit berpaling kepada doktor secara beramai-ramai..
  3. Edema berterusan, jelas, pergerakan sukar. Fibrosis diperhatikan, merosakkan kantung limfa dan sista di kawasan yang terjejas. Elephantiasis. Anggota badan secara praktikal tidak bergerak, retakan dan bisul dapat dilihat pada kulit. Limfostasis lewat tidak dapat dirawat dengan baik. Mustahil untuk membalikkan proses sepenuhnya.

Komplikasi limfostasis yang paling teruk adalah sepsis. Di samping itu, tahap ketiga penyakit ini disertai oleh DOA (ubah bentuk osteoartritis) dan kontraktur, lesi ekzematous dan erysipelas..

Diagnosis penyakit

Walaupun terdapat jelas diagnosis, sebelum pelantikan rawatan, ahli phlebologist atau limfologi harus mengecualikan: patologi paru, penyakit jantung, neoplasma pada sistem rangka pesakit. Kaedah utama yang digunakan untuk mendiagnosis limfedema adalah:

  • X-ray dengan kontras;
  • limfoscintigraphy;
  • Ultrasound dan ultrasound;
  • MRI dan CT dengan kontras.

Harap maklum: Limfografi langsung menggunakan kontras tidak dibenarkan!

Garis terapi

Garis utama dalam rawatan limfostasis adalah CPFT atau terapi fizikal dekongestan kompleks. Terapi tambahan adalah ubat.

Ini adalah sekumpulan kaedah termasuk:

  • saliran limfa manual (urut khas atau urut sendiri, digunakan untuk mengalirkan limfa dari anggota badan yang terkena);
  • pengikat anggota badan (menggunakan penggelek dan mengencangkan lengan pada kedudukan tinggi);
  • memakai seluar dalam mampatan (pemampatan dengan pakaian rajut khas memastikan saliran limfa sepanjang tempoh memakainya);
  • Terapi senaman;
  • menggunakan kaedah luaran dan produk penjagaan kulit.

Dengan elephantiasis, disyorkan untuk merawat kulit dan pelengkap pada anggota badan yang terjejas (manicure perkakasan dengan alat khas), rawatan dengan antimikotik untuk mengelakkan lesi kulit kulat. Kulit dirawat dengan agen luaran yang dirancang untuk meningkatkan pertumbuhan semula tisu (Actovegin, Solcoseryl). Diet tanpa garam diperlukan.

Ubat bahagian rawatan

Untuk rawatan penyakit ini, phlebotonics dan angioprotectors, diuretik dan enzim, dan persediaan vitamin boleh diresepkan. Sekiranya rawatan tidak berkesan, pembedahan mungkin ditunjukkan.

Apabila limfedema berkembang, penyelesaian terbaik adalah menghubungi klinik limfologi khas..

Ubat rakyat

Semasa memutuskan untuk memanfaatkan sifat penyembuhan dari karunia alam, jangan mengabaikan lawatan ke doktor dan rawatan perubatan. Ubat-ubatan rakyat yang boleh diterima untuk limfostasis pasca operasi ganas termasuk:

  • decoctions herba diuretik (merebus daun mawar liar atau daun currant);
  • agen yang meningkatkan aliran limfa (jus bit);
  • ubat luaran dalam bentuk losyen (losyen dengan kentang parut, acar timun dan daun birch).

Mengenai ini kami mengucapkan selamat tinggal kepada anda. Kami harap artikel kami dapat membantu anda. Dan anda akan melihat laman web kami lebih dari sekali, menjemput rakan menggunakan butang "Kongsi".

Prognosis kelangsungan hidup untuk barah payudara tahap 1

Jangka hayat untuk barah payudara kelas 3

Kecantikan payudara dan pemindahan sektoral: perincian operasi dan pemulihan

Kanser payudara: Kod ICD-10, peringkat penyakit dan kaedah rawatan

Jangka hayat untuk barah payudara kelas 2

Bengkak tangan selepas pembedahan payudara

Edema postmastektomi boleh berlaku sebagai akibat rawatan pembedahan dengan perkembangan neoplasma dan tumor pada kelenjar susu. Penyingkiran formasi sedemikian boleh menyebabkan kemunculan limfostasis, di mana pembengkakan tangan mungkin dilakukan dari sisi operasi pembedahan yang dilakukan. Ia boleh menjadi primer dan lewat.

Doktor hospital Yusupov akan membantu anda menangani penyebab edema tersebut. Pakar yang sangat berkelayakan di Hospital Yusupov menggunakan kompleks terapi mereka untuk saliran limfa dan ubat-ubatan untuk pemulihan pesakit secepat mungkin.

Apa ini

Menurut klasifikasi mengikut masa berlakunya genangan limfa, yang membawa kepada edema, dalam perubatan moden, postmastektomi primer dan edema tangan akhir dibezakan. Biasanya, edema primer, pasca operasi berlaku dari pembedahan langsung. Pembengkakan tangan lewat boleh menimbulkan beberapa faktor dalaman dan luaran yang harus anda perhatikan dan cuba mengelakkan pengaruhnya. Faktor-faktor ini merangkumi:

  • penyumbatan kelenjar getah bening, neoplasma laluan aliran keluar limfa;
  • penampilan fibrosis;
  • proses berjangkit di kelenjar getah bening atau saluran darah. Contohnya, limfadenitis atau erysipelas;
  • proses keradangan di kelenjar getah bening;
  • persimpangan laluan aliran keluar limfa.

Pakar mengaitkan faktor berikut dengan faktor luaran penampilan saliran limfa:

  • hipertermia, yang disebabkan oleh peningkatan suhu badan sekiranya berlaku penyakit, serta setelah mengunjungi sauna, pendedahan sinar matahari yang berpanjangan, tinggal di iklim yang panas;
  • aktiviti fizikal dan usaha yang meningkat atau berpanjangan pada anggota badan;
  • pelbagai kecederaan pada tangan, seperti lebam, lecet;
  • penyakit radang dan berjangkit sistemik dan tempatan.

Limfostasis ringan, yang berlaku selepas pembedahan pembuangan payudara selama setahun, dapat diperbaiki dan dirawat. Limfostasis padat, yang dicirikan oleh kesukaran yang signifikan dalam aliran keluar limfa, sering kali merupakan akibat pembentukan tisu parut di kelenjar getah bening. Ini berlaku di bawah pengaruh terapi radiasi akibat penyingkiran pembentukan tumor. Ini juga boleh menjadi akibat dari penampilan neoplasma dan pertumbuhan metastasis. Edema tangan selepas penyingkiran kelenjar susu, yang meningkat walaupun terdapat terapi, atau edema yang berlangsung lebih dari satu tahun selepas operasi, pastinya perlu dirujuk oleh pakar. Anda boleh mendapatkan nasihat berkualiti tinggi mengenai edema ketiak setelah pembuangan payudara di hospital Yusupov.

Rawatan

Adalah dipercayai bahawa rasa sakit di tangan dalam arah operasi adalah tempoh pemulihan yang normal. Pesakit harus diberi amaran mengenai gejala progresif dan berpanjangan. Dalam perubatan moden, jenis gejala berikut dibezakan:

  • peningkatan edema dalam jangka masa yang pendek;
  • peningkatan kesakitan tangan;
  • terdapat pemadatan tisu subkutan;
  • bengkak anggota badan menjadi mudah dilihat;
  • perkembangan ulser trofik;
  • penebalan dan peleburan lapisan atas kulit;
  • kemunculan keretakan pada kulit.

Sekiranya anda mengalami simptom seperti itu, anda harus mendapatkan nasihat pakar..

Di antara ubat-ubatan selepas pembedahan, ubat venotonik digunakan untuk memulihkan aliran darah. Juga, dengan edema yang ketara, doktor mungkin menetapkan penggunaan diuretik. Ubat semacam itu digunakan dalam jangka pendek untuk mengurangkan pembengkakan dan, sebagai peraturan, memerlukan pengawasan pakar bedah dan ahli terapi. Selain itu, dengan cara yang membantu menjalankan saliran limfa pada anggota badan, doktor merujuk kepada pembalut anggota badan dengan bahan elastik, lengan pemampatan. Mereka merangsang saliran limfa dengan meningkatkan tekanan permukaan.

Latihan dianjurkan untuk mengurangkan pembengkakan setelah pembedahan payudara. Anda boleh mula melakukannya pada hari ke-9 selepas operasi. Untuk pertama kalinya, disarankan untuk melakukan latihan di bawah pengawasan pakar. Teknik latihan seperti ini terdiri daripada pergerakan berikut:

  • setinggan dengan sokongan;
  • mengangkat tangan dan ke sisi dengan lancar;
  • mengangkat dan memegang tangan yang cedera dengan tangan yang sihat dan menahan selama 5 saat;
  • angkat anggota badan yang berpenyakit ke atas dan pegang dengan sokongan selama mungkin;
  • menaikkan dan meluruskan lengan yang sakit.

Semua pergerakan harus lancar. Perlu melakukan beberapa pendekatan dalam satu masa. Perlu melakukan latihan ini dua kali sehari dan meningkatkan beban secara beransur-ansur. Doktor Hospital Yusupov, untuk mengurangkan keadaan dengan pembengkakan tangan selepas mastektomi, mengesyorkan urutan tangan dangkal dengan penggunaan salap venotonik. Pergerakan harus dilakukan dari hujung jari hingga ke arah bahu.

Rawatan dan pemulihan di hospital Yusupov

Selepas operasi membuang payudara di hospital Yusupov, pesakit sedang dalam proses pemulihan. Dalam langkah pencegahan yang mengurangkan kemungkinan pembengkakan tangan, mereka menggunakan hydromassage, mandi air panas, dan pancuran mandian. Pesakit diberitahu bahawa selama setahun setelah operasi, mereka tidak dapat tidur di sebelah tempat operasi dilakukan. Dilarang menyuntik, mengukur tekanan darah, menggunakan pakaian ketat dan mengangkat atau menahan berat lebih dari satu kilogram ke lengan dari mana operasi itu dilakukan..

Hospital Yusupov menggunakan peralatan perubatan yang dirancang untuk merawat limfedema pada tahap apa pun. Keberkesanan rawatan ketika lengan membengkak setelah pembuangan payudara telah terbukti oleh banyak kajian.

Klinik pemulihan menggunakan doktor yang berkelayakan yang akan melakukan diagnosis menyeluruh dan menetapkan rawatan berkesan yang sesuai dengan menggunakan peralatan moden untuk pemulihan pesakit mereka dengan cepat. Anda boleh membuat janji temu dengan pakar sepanjang masa dengan menghubungi Hospital Yusupov.

Limfostasis selepas mastektomi

Lymphostasis pada masa ini dianggap sebagai penyakit bebas, yang mempunyai kodnya sendiri dalam klasifikasi ICD dan dicirikan oleh pengumpulan limfa secara patologi di ruang antar sel, yang berlaku kerana pelanggaran aliran keluar limfa semula jadi dan disertai dengan peningkatan jumlah organ yang terkena.

Pada masa ini, ada banyak alasan untuk perkembangan limfostasis, dan salah satunya adalah campur tangan pembedahan untuk penyakit onkologi, termasuk penghapusan kelenjar getah bening serantau yang berkaitan dengan tumor. Artikel ini akan mempertimbangkan kes khas limfostasis - limfostasis anggota atas selepas mastektomi.

Sebab-sebab perkembangan limfostasis anggota atas

Punca perkembangan edema anggota badan atas setelah dilakukan mastektomi, serta reseksi radikal kelenjar susu, adalah penyingkiran kelenjar getah bening axillary, yang merupakan kawasan kelenjar susu. Oleh itu, aliran keluar limfa secara semula jadi terganggu, dan pemulihannya dapat terganggu kerana pembentukan tisu penghubung cicatricial dan pemampatannya kedua-dua saluran limfa dan darah di kawasan yang dikendalikan..

Komponen lain dari rawatan kanser payudara yang kompleks (terapi radiasi, kemoterapi), yang dilakukan selepas pembedahan, juga dapat memprovokasi perkembangan limfostasis atau meningkatkan edema yang sudah ada. Faktor lain yang boleh memprovokasi perkembangan limfostasis adalah proses menular, peningkatan aktiviti fizikal pada anggota badan atas dari bahagian yang dikendalikan, kegemukan.

Gejala limfostasis

Limfostasis dapat berkembang pada peringkat awal selepas rawatan pembedahan, dan kemudian. Gejala utama yang diperhatikan oleh pesakit adalah peningkatan jumlah anggota badan atas di bahagian yang dikendalikan berbanding yang sebaliknya. Gejala penting lain adalah batasan amplitud pergerakan lengan aktif dan pasif pada sendi bahu. Di samping itu, gejala penyakit mungkin berlaku, seperti penurunan kekuatan otot, kepekaan terganggu, sakit, rasa sesak, berat. Dalam kes perkembangan limfostasis, kemungkinan terjadinya gangguan trofisme kulit, kemunculan perubahan trofik pada kulit (hingga ekspresi), limforea (aliran keluar limfa melalui kulit), hiperkeratosis, penambahan jangkitan sekunder (contohnya, streptokokus, yang menyebabkan eritipelas).

Diagnostik

Seperti keadaan patologi apa pun, diagnosis limfostasis bermula dengan pengumpulan anamnesis, di mana perhatian khusus diberikan kepada jumlah intervensi pembedahan yang dilakukan, waktu pelaksanaannya, serta masa dan jumlah terapi radiasi, jika dilakukan. Pemeriksaan fizikal dilakukan, termasuk:

  • mengukur lilitan anggota badan edematous di tempat edema maksimum;
  • ukuran lilitan kedua-dua anggota badan di tiga tempat (pada jarak 10 cm di atas epikondyle lateral humerus, 10 cm di bawah epikondyle lateral humerus, di bahagian tengah metacarpus) dengan tujuan perbandingan;
  • pengukuran jarak pergerakan pada sendi bahu;
  • penilaian kekuatan otot menggunakan dinamometer.

Dari kaedah diagnostik instrumental, berikut digunakan:

  • diagnostik ultrasound saluran darah anggota atas;
  • limfoscintigraphy dengan technetium, digunakan untuk menilai secara langsung keadaan saluran limfa;
  • kaedah yang lebih bermaklumat berbanding yang sebelumnya adalah limfografi pendarfluor menggunakan indocyanine green sebagai agen kontras.

Selain itu, kemungkinan pencitraan resonans magnetik dalam diagnosis limfostasis dan kerosakan pada struktur tisu lembut di sekitarnya sedang diselidiki..

Tahap limfostasis

Terdapat empat peringkat proses, bergantung pada seberapa jelas limfostasis dan perubahan pada kulit dan tisu lembut anggota atas:

  • Sifar (subklinikal). Edema tidak begitu ketara, ia boleh muncul dan hilang secara spontan. Tidak terdapat perbezaan dalam lilitan anggota badan atas.
  • Pertama. Limfostasis meliputi tangan dan lengan bawah, perbezaan lilitan anggota atas kurang dari 4 cm. Corak kulit dilicinkan.
  • Kedua. Limfostasis mempengaruhi seluruh anggota atas, perbezaan keliling tangan yang sihat dan berpenyakit adalah dari 4 hingga 6 cm. Pada peringkat ini, perubahan pada kulit trofik diperhatikan dalam bentuk kekeringan dan perubahan warna kulit, penurunan rambut, dan jangkitan sekunder juga mungkin terjadi (misalnya, jangkitan kulat kuku).
  • Ketiga. Perbezaan antara anggota badan yang sihat dan yang terjejas lebih dari 6 cm. Kulit berubah dengan ketara, bisul trophik dan limforea mungkin muncul, tisu adiposa dipadatkan.

Pencegahan limfostasis

Pada masa ini, walaupun terdapat peningkatan teknik pembedahan dan pengenalan ke dalam praktik klinikal teknik biopsi kelenjar getah bening sentinel, yang memungkinkan penyingkiran kelenjar getah bening axillary hanya jika lesi metastatiknya ada, limfostasis anggota atas selepas mastektomi masih biasa (dari 38% hingga 89%, menurut data literatur).

Pengenalan kaedah moden rawatan pembedahan kanser payudara secara meluas dan peningkatannya dapat bertindak sebagai profilaksis untuk limfostasis anggota badan atas. Oleh itu, teknik BRANT (Pembentukan Payudara Dan Transplantasi Node) kelihatan menjanjikan - operasi di mana pembinaan semula kelenjar susu dan pemindahan kelenjar getah bening ke kawasan axillary dilakukan secara serentak.

Profilaksis aktif limfostasis harus dimulakan secepat mungkin setelah mastektomi radikal. Oleh itu, anggota badan atas harus diletakkan dalam kedudukan lenturan pada sendi siku pada sudut 80-90 darjah dengan putaran ke luar. Ia juga harus dilakukan seawal mungkin, apabila keadaan pesakit memungkinkan, untuk memulakan latihan terapeutik yang bertujuan untuk memulihkan aliran keluar limfa; sekiranya berlaku tempoh selepas operasi yang tidak rumit, pergerakan yang berhati-hati dapat dimulakan 3-4 hari selepas operasi.

Oleh kerana limfostasis dapat berkembang bahkan bertahun-tahun selepas rawatan, penghormatan berterusan terhadap anggota badan atas diperlukan, termasuk yang berikut:

  • Pengecualian latihan fizikal pada lengan dari bahagian yang dikendalikan, misalnya, tidak menanggung beban di dalamnya;
  • Pematuhan dengan langkah-langkah kebersihan yang bertujuan untuk menghilangkan pengenalan jangkitan - melakukan pekerjaan rumah tangga dengan sarung tangan;
  • Pembetulan diet, mengekalkan berat badan yang optimum;
  • Memimpin gaya hidup aktif, bermain sukan - berenang, melakukan latihan terapeutik;
  • Elakkan terlalu panas;
  • Penjagaan kulit anggota badan atas - melembapkan kulit dengan kosmetik;
  • Elakkan manipulasi perubatan di hujung kaki dari bahagian operasi - mengambil darah dari jari dan urat, pemberian ubat secara intravena, mengukur tekanan darah;
  • Prestasi berkala dari latihan yang disyorkan untuk anggota badan atas;
  • Lawatan awal ke doktor pemulihan untuk menyelesaikan masalah memakai kaus kaki mampatan, serta ketika gejala limfostasis muncul dan keluhan yang menunjukkan perkembangannya.

Rawatan limfostasis

Limfostasis tahap 0 dan tahap 1 berjaya dirawat dengan rawatan konservatif.

Matlamat rawatan konservatif adalah untuk meningkatkan kerja saluran limfatik dangkal, mengurangkan jumlah anggota badan dan meningkatkan status fungsinya, mencegah perkembangan patologi lebih lanjut dan perkembangan komplikasi. Pertama sekali, ini adalah memakai kaus kaki mampatan, yang boleh berbentuk lengan yang menutupi anggota atas dari ketiak hingga pergelangan tangan, atau sarung tangan yang dipakai di pergelangan tangan. Pakaian rajut mempunyai tahap mampatan yang berbeza, oleh itu, jenis lengan yang diperlukan dalam situasi klinikal tertentu dipilih secara individu oleh doktor pemulihan. Memakai sarung pemampat boleh disyorkan sebagai langkah profilaksis dan sangat diinginkan ketika terbang. Harus diingat bahawa disarankan untuk memakai lengan pada awal pagi, mengangkat anggota atas ke atas pada sudut 90 darjah ke badan.

Selain memakai sarung mampatan, kaedah berikut digunakan dalam rawatan limfostasis:

  • Urut saliran limfa. Ini bertujuan untuk menyokong fungsi saliran saluran limfa, iaitu meningkatkan aliran keluar limfa dan penghapusan pengumpulannya dari tisu lembut.
  • Urut perkakasan dengan mampatan pneumatik, yang merupakan pemampatan sederhana bergantian pada bahagian-bahagian anggota badan yang terkena.
  • Magnetoterapi. Kaedah ini meningkatkan peredaran darah dan aliran limfa.
  • Rangsangan elektrik saluran limfa untuk meningkatkan nada dindingnya.

Harus diingat bahawa kaedah di atas digunakan sebagai sebahagian daripada terapi kompleks..

Akhirnya, selain prosedur fisioterapeutik, terapi ubat diresepkan, termasuk ubat-ubatan yang bertujuan untuk menguatkan dinding vaskular, meningkatkan nada, meningkatkan peredaran mikro, ubat-ubatan anti-radang dan vitamin.

Tahap limfostasis yang lebih jelas memerlukan rawatan pembedahan. Dalam keadaan di mana penyebab utama limfostasis anggota badan atas adalah pengumpulan limfa di tisu sekitarnya, adalah mungkin untuk membentuk anastomosis limfovenous - operasi untuk menjahit saluran pembuluh limfa dan vena kecil yang terletak subkutan, yang membolehkan limfa mengalir melalui yang terakhir. Ini adalah operasi mikro bedah, yang dilakukan di bawah kawalan mikroskop dan limfografi pendarfluor (sebelum operasi - untuk mengenal pasti saluran limfa yang betul, selepas operasi - untuk mengawal anastomosis terbentuk dan fungsinya). Pada awal pasca operasi, latihan urut dan fisioterapi diresepkan, pada akhir, tiga minggu setelah operasi, memakai kaus kaki mampatan.

Pada tahap kedua dan ketiga limfostasis, kerana perubahan pada kulit dan lemak subkutan, penciptaan anastomosis limfoven sangat sukar, oleh itu, pesakit seperti itu mungkin ditunjukkan untuk pemindahan kelenjar getah bening. Yang paling biasa digunakan adalah kelenjar getah bening inguinal, dagu dan serviks. Pemilihan kelenjar getah bening penderma juga memerlukan pemeriksaan ultrasound dan limfografi pendarfluor, yang antara lain adalah pencegahan limfostasis di kawasan penderma. Sekumpulan dua atau tiga kelenjar getah bening dipindahkan ke kawasan axillary bersama dengan kapal yang memberi mereka makan. Kesan operasi berlaku selepas masa yang cukup lama (sehingga enam bulan) kerana lama pembentukan saluran saliran limfa baru.

Limfostasis anggota atas setelah mastektomi pada masa ini dianggap tidak hanya sebagai keadaan patologi yang terpisah yang disebabkan oleh operasi radikal, tetapi juga sebagai sebahagian daripada sindrom postmastektomi, yang menampakkan dirinya, sebagai tambahan kepada edema anggota badan atas, sindrom kesakitan yang berpanjangan, perasaan mati rasa, gangguan kepekaan kulit dan pergerakan yang terhad pada sendi bahu, serta gangguan psikologi, hingga kemurungan yang teruk.

Perkembangan sindrom postmastektomi tentunya mengurangkan kualiti hidup pesakit dan menyebabkan penderitaannya, dan dengan itu mustahil untuk mengatakan bahawa pesakit itu sembuh sepenuhnya. Doktor klinik Eropah bersedia membantu anda dan berusaha sedaya upaya untuk merawat limfostasis anggota badan atas.

Rawatan limfostasis tangan selepas pembedahan membuang payudara

Kanser semakin muda setiap tahun dan semakin banyak orang yang menghadapinya. Pada wanita, sel barah didiagnosis di payudara. Rawat penyakit ini dengan mastektomi. Operasinya berkesan, tetapi setelah itu timbul pelbagai patologi. Limfostasis tangan adalah komplikasi biasa. Menghadapi masalah, wanita tertanya-tanya adakah limfostasis dapat disembuhkan. Anda boleh menjawab soalan ini setelah mengkaji spesifik penyakit ini, sebab-sebab perkembangannya, dan gejala. Maklumat mengenai penyakit ini akan membantu menghilangkan limfostasis tangan selepas pembuangan payudara. Oleh itu, setiap wanita yang bersiap untuk menjalani operasi harus membiasakan diri dengan ciri-ciri penyakit ini..

Apa itu limfostasis dan mengapa ia berkembang

Istilah limfostasis menggambarkan keadaan pesakit di mana edema tisu berkembang. Ia muncul ketika struktur sistem limfa berubah. Sebagai hasil daripada perubahan tersebut, pelanggaran aliran keluar limfa berlaku, yang membawa kepada fakta bahawa cairan tersebut tidak dikeluarkan sepenuhnya dan disimpan di dalam tisu..

Dengan penyakit jantung, patologi berkembang lebih cepat. Tetapi ini bukan satu-satunya masalah yang timbul dengan onkologi. Pada tumor dan barah payudara, sel ganas sering terdapat di kelenjar getah bening. Mereka sampai di sana dengan aliran getah bening, dan perkembangan penyakit berlaku lebih cepat. Pada sesetengah pesakit, metastasis menggantikan saluran dan tisu nod, dan aliran keluar cecair limfa berhenti. Oleh itu, sekiranya berlaku penyakit payudara, keputusan dibuat untuk membuang kelenjar getah bening. Ini adalah faktor utama memprovokasi limfostasis tangan selepas mastektomi. Isipadu lengan yang terjejas berubah.

Gejala penyakit

Perkembangan limfostasis berlaku secara berperingkat, dan setiap peringkat perkembangannya mempunyai tanda-tanda tertentu. Pada peringkat pertama, penyakit ini tidak simptomatik. Kelembutan muncul, semakin teruk pada waktu petang. Pada peringkat ini, belum ada pertumbuhan, jadi rawatan akan membantu mencegah perkembangan limfostasis. Tetapi ramai pesakit tidak menyedari gejala pertama penyakit ini dan percaya bahawa sebabnya adalah keletihan. Mereka kehilangan masa, dan bengkak tangan selepas mastektomi meningkat. Mengabaikan masalah kegemukan adalah penyebab limfostasis sekunder.

Tahap kedua dicirikan oleh perkembangan proses patologi:

  • bengkak pada kulit;
  • percambahan tisu penghubung;
  • sakit hati.

Ketika penyakit ini berada di tahap ini, akan memerlukan banyak usaha dan masa untuk menyembuhkannya..

Pada peringkat seterusnya penyakit, proses yang tidak dapat dipulihkan berkembang, seperti ubah bentuk, kista dan ulser. Kesakitan yang timbul di lengan selepas mastektomi menjadi teman kekal. Ramai pesakit menghidap eripelas, elephantiasis, ulser trofik dan eksim..

Apabila penyakit itu berkembang, gejala menjadi semakin serius. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan, maka keadaan pesakit dengan cepat merosot dan kemudian pesakit akan menghadapi kecacatan. Dalam situasi sukar, kematian pesakit adalah mungkin. Untuk mengelakkan keadaan seperti itu, tidak perlu mengabaikan pembengkakan tangan setelah operasi dan menerapkan semua kaedah terapi yang diperlukan..

Komplikasi selepas mastektomi

Mengalami mastektomi memerlukan pelbagai komplikasi. Salah satu akibat yang tidak menyenangkan yang paling biasa adalah limfostasis. Ramai pesakit mengalami pembengkakan lengan setelah pembedahan membuang payudara. Dengan mastektomi, kelenjar getah bening disinari. Biasanya, pasta selepas mastektomi hilang dalam dua bulan pertama. Pesakit mungkin menyedari bahawa lengan mereka sakit selepas mastektomi. Sakit mempunyai watak yang ringan. Bentuk limfostasis ini sesuai dengan terapi..

Sekiranya limfostasis tidak dirawat sejak awal perkembangannya, maka lama kelamaan ia akan berubah menjadi bentuk yang tidak dapat dipulihkan dan akan lebih sukar untuk sembuh. Oleh itu, jika rasa kering muncul di bahagian yang mana operasi dilakukan, anda harus segera berjumpa doktor. Untuk mengelakkan komplikasi selepas mastektomi, anda perlu menjalani pemeriksaan perubatan tepat pada masanya dan mengikuti semua cadangan doktor.

Limfostasis menyebabkan kehilangan kepekaan anggota badan atas selepas mastektomi dan keradangan teruk. Ramai pesakit mengalami eksim dan patologi kulit lain sebagai komplikasi selepas mastektomi. Ketika penyakit itu berkembang, komplikasi menjadi berbahaya dan boleh mengakibatkan kematian pesakit. Sebilangan pesakit tidak mengalami komplikasi. Tetapi mustahil untuk meramalkan terlebih dahulu bagaimana tubuh akan bertindak balas terhadap operasi tersebut..

Rawatan selepas mastektomi

Keberkesanan semua kaedah terapi bergantung kepada kerumitan keadaan. Tanda-tanda limfostasis tangan, yang muncul setelah pembuangan kelenjar susu, adalah loceng penggera untuk rawatan kecemasan. Kerana pada tahap ini dapat disembuhkan dengan cukup cepat, dan seiring dengan kemajuannya, menyingkirkannya akan menjadi lebih sulit. Apabila kecacatan anggota badan bermula, tidak ada kaedah rawatan yang dapat membantu menyelesaikan masalah sepenuhnya..

Ubat-ubatan

Edema tangan dirawat selepas pembedahan payudara dengan bantuan terapi ubat. Senarai ubat, dos dan tempoh kursus ditentukan secara individu untuk setiap pesakit oleh doktor yang hadir. Rata-rata, tempoh rawatan adalah satu bulan. Umum bagi semua pesakit adalah penggunaan ubat diuretik. Tetapi ia digunakan untuk terapi jangka pendek. Apabila pesakit mengalami peningkatan suhu badan dan demam, antibiotik digunakan.

Selepas pembedahan payudara, anda boleh menghilangkan edema dengan limfostasis dengan bantuan ubat berikut:

  • diuretik (furosemide, lasix);
  • anti-radang (diclofenac, ibuprofen, naproxen);
  • agen antiplatelet (trental);
  • kompleks multivitamin.

Bersama dengan terapi ubat, diet seimbang mesti diperhatikan. Mencapai peningkatan yang stabil dalam keadaan hanya mungkin dilakukan dengan penggunaan langkah-langkah yang kompleks.

Pemampatan

Dengan limfostasis tangan, rawatan mampatan digunakan serentak dengan kaedah terapi lain. Pesakit ditetapkan untuk memakai pakaian pemampatan. Ia merata beban pada anggota badan dan mencegah pembengkakan. Anda juga boleh menggunakan pilihan rawatan lain dalam bentuk pembalut lengan bengkak yang ketat..

Terapi mampatan mengaktifkan saliran limfa.

Tetapi jangan terlalu mengetatkan tangan anda, kerana risiko tinggi gangguan peredaran darah dan memburukkan lagi masalah. Rawat patologi dengan pembalut elastik.

Diet

Pesakit dengan masalah limfostasis harus mempertimbangkan semula diet mereka. Kunci untuk pemulihan yang cepat, normalisasi keadaan dan pemulihan fungsi motor tangan terletak pada pemakanan yang betul. Oleh itu, pemakanan pemakanan harus menjadi sebahagian daripada rawatan. Pemakanan diet dengan limfostasis tangan selepas mastektomi merangkumi hanya makanan dengan kandungan kalori rendah.

Faktor yang memprovokasi pengumpulan cecair dalam badan adalah garam. Oleh itu, ia mesti ditinggalkan. Sebilangan kecil garam menyebabkan bengkak.

Anda tidak boleh meninggalkan makanan berkanji sepenuhnya, tetapi makanan ini mesti terdapat dalam jumlah kecil..

Rempah, minuman beralkohol dan berkarbonat dikecualikan sepenuhnya.

Selepas keadaan bertambah baik, anda tidak boleh pergi ke makanan biasa. Anda perlu mematuhi diet sehingga pemulihan sepenuhnya. Tetapi walaupun selepas pemulihan, terdapat sekatan pada beberapa makanan. Garam, rempah dan makanan tidak sihat lain harus disimpan dalam jumlah kecil. Agar produk dapat diserap dengan lebih baik, lebih baik rebus atau kukus. Pematuhan dengan pemakanan pemakanan akan mencegah limfostasis baru.

Urut

Dalam rawatan kompleks limfostasis, urut tangan digunakan. Prosedur ini agak mudah dan menggambarkan proses menggosok dan menguli anggota badan yang biasa. Apabila anggota badan membengkak, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah menggerakkan tangan. Setiap pesakit boleh melakukannya sendiri. Semua manipulasi cukup mudah, tetapi mestilah lembut dan mudah. Ia mesti dilakukan dengan perlahan dan meliputi seluruh lengan. Semasa prosedur, tangan mesti diangkat untuk memastikan aliran keluar cecair dari tangan.

Setiap bahagian anggota badan atas dikerjakan dengan teliti. Dengan prosedur yang betul, tidak ada rasa tidak selesa atau sakit. Tetapi bilangan pengulangan yang tepat ditentukan oleh pakar, berdasarkan keadaan pesakit..

Rawatan limfostasis tangan selepas mastektomi tidak terhad kepada urutan, kerana hanya langkah-langkah kompleks yang dapat memastikan pemulihan.

Kaedah tradisional

Ubat tradisional digunakan untuk melawan limfostasis. Tetapi sebelum anda melakukan rawatan diri di rumah, anda perlu berjumpa doktor. Dia akan menentukan ubat tradisional mana yang sesuai untuk pesakit tertentu, dan apakah dia mempunyai kontraindikasi untuk penggunaannya.

Merebus tumbuhan membantu menghilangkan bengkak. Sebelum minum kaldu, anda perlu makan sedikit madu. Anda perlu minum kuahnya ketika perut kosong kira-kira setengah jam sebelum makan. Rawatan tidak boleh melebihi dua bulan.

Merebus pelbagai ramuan mempunyai kesan diuretik yang kuat.

Penggunaannya akan memenuhi tubuh dengan nutrien yang diperlukan dan menormalkan aliran keluar limf. Latihan selepas mastektomi akan melengkapkan terapi di rumah dan menjadikannya lebih berkesan. Mereka akan melegakan bengkak dan meredakan keadaan pesakit. Gimnastik biasa dengan limfostasis tangan memberikan hasil yang baik.

Pencegahan penyakit

Seperti penyakit lain, limfostasis lebih baik dicegah daripada dirawat kemudian. Oleh itu, satu-satunya kaedah yang berkesan untuk mengatasi masalah tersebut adalah pencegahan limfostasis. Pesakit perlu menjaga kesihatan mereka, untuk mengelakkan kemungkinan terkena penyakit berjangkit. Dianjurkan untuk mengelakkan pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan. Anda juga perlu menjaga tangan anda di musim sejuk, dan memakai sarung tangan.

Hipotermia menimbulkan keradangan di dada.

Selepas mastektomi, lawatan ke bilik wap dan salun penyamakan dikontraindikasikan. Sebarang peningkatan aktiviti fizikal dilarang. Oleh itu, anda mesti melupakan gimnasium, kecergasan dan kolam renang..

Wanita yang diberi rawatan suntikan dilarang memberi suntikan pada lengan di bahagian tempat operasi dilakukan. Limfostasis tangan adalah patologi yang agak berbahaya, tetapi kepatuhan terhadap langkah pencegahan dan rawatan awal memberikan ramalan yang baik.

Saya menulis artikel dalam pelbagai bidang yang, pada satu tahap atau yang lain, mempengaruhi penyakit seperti edema..

Pemulihan selepas penyingkiran barah payudara (mastektomi)

Kanser payudara adalah neoplasma malignan di kawasan payudara. Di antara semua penyakit onkologi, ia menempati kedudukan utama. Menurut statistik, lebih daripada 1,500,000 wanita di seluruh dunia menderita patologi ini..
Kira-kira 1.250.000 kes barah payudara baru didaftarkan di dunia setiap tahun, di antaranya 54,000 di Rusia.
Ahli terapi pemulihan Emmy Want dari Illinois, AS menulis dalam Jurnal Terapi Fizikal: “Hari ini, pemulihan setelah penyingkiran tumor barah adalah bidang perubatan yang berkembang pesat. Dan ini tidak menghairankan - bilangan mangsa selepas onkologi meningkat setiap tahun. Menurut WHO, kadar kelangsungan hidup lima tahun selepas barah payudara di dunia adalah 89%, sepuluh tahun - 82%, lima belas tahun - 77%. Di Amerika Syarikat sahaja, jumlah pesakit barah adalah 13 juta dan jumlah pesakit dengan penyakit ini semakin meningkat. Memandangkan diagnosis awal, rawatan tepat pada masanya, jumlah mangsa kanser semakin meningkat. Ini bermaksud bahawa keperluan untuk langkah-langkah pemulihan juga akan meningkat "

Apa yang termasuk pemulihan selepas rawatan pembedahan barah payudara (BC), kami diberitahu oleh pakar N.N. N.N. Blokhin "Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia dan perkhidmatan bukan untung" Jelas pagi ".

Anda memenangi apa yang akan datang?


Doktor pemulihan, calon sains perubatan, ketua jabatan pemulihan Olga Obukhova dan doktor pemulihan Marina Khulamkhanova dari N.N. N.N. Blokhin "MH RF:
- Rancangan rawatan untuk setiap pesakit ditentukan berdasarkan perundingan dengan penyertaan pakar bedah, ahli kemoterapi dan radiologis.
Rawatan BC merangkumi rawatan tempatan (pembedahan, terapi radiasi) dan rawatan sistemik (kemoterapi, terapi hormon, terapi sasaran).

Pembedahan untuk membuang payudara disebut mastektomi. Ini, sebagai peraturan, hanya sebahagian daripada rawatan komprehensif yang diresepkan untuk wanita dengan kanser payudara..
Tujuannya adalah untuk mencegah penyebaran proses onkologi. Pembuangan payudara pada wanita dicapai dengan membuang tisu kelenjar itu sendiri, lemak dan kelenjar getah bening subkutan sekitarnya.

Operasi adalah faktor traumatik untuk tubuh, tetapi kesihatan keseluruhan pulih dengan agak cepat. Menjelang petang selepas operasi (dengan persetujuan dengan doktor yang hadir), anda boleh duduk di atas katil, dan bangun pada hari kedua. Sekiranya anda berasa sihat, anda boleh bergerak di sekitar wad dengan berhati-hati dan pergi ke tandas sendiri. Pada 3-4 hari selepas operasi, keadaan kesihatan menjadi normal.
Tempoh kemasukan ke hospital selepas pembedahan adalah rata-rata 10-21 hari.

Permulaan pemulihan selepas mastektomi


Sebelum keluar dari hospital, pesakit diberi cadangan untuk rawatan dan tindak lanjut.
Pemulihan bermula sejurus selepas operasi dan termasuk terapi fizikal, urut, fisioterapi pelbagai ukuran, psikoterapi, dan, kemudian, setelah mengeluarkan jahitan, memakai prostesis dan seluar dalam yang betul.
Rawatan pembedahan terhadap jumlah tertentu (pemeliharaan organ atau penyingkiran kelenjar susu yang lengkap) sering menyebabkan komplikasi pasca operasi dan gangguan fungsi - penurunan julat pergerakan pada anggota atas di sisi operasi, edema (limfostasis) anggota badan dan dada atas, sindrom kesakitan, postur yang lemah, kelemahan, disfungsi tisu lembut, sakit, keletihan.

Menjalankan pemulihan sepenuhnya pada pesakit seperti itu membantu mempercepat proses penyembuhan luka pasca operasi; pengurangan edema di kawasan operasi; meningkatkan aliran keluar limfa; pemulihan kekonduksian dalam struktur saraf yang terkena trauma, mampatan; pengurangan sindrom kesakitan; pencegahan pembangunan dan penghapusan kekakuan dan kontraktur yang sudah terbentuk. Untuk mencapainya, urut khas dilakukan, kompleks latihan fisioterapi yang dikembangkan khas ditetapkan dan prosedur fisioterapi dibenarkan untuk pesakit tersebut.

Sarung mampatan selepas mastektomi


Terapi mampatan adalah asas untuk rawatan dan pencegahan limfedema ("kesesakan limfa"). Hanya doktor - pakar rehabilitologi yang akan membantu memilih model kaus mampatan yang betul. Seluar dalam kompresi dalam waktu yang singkat akan melegakan wanita: ia akan melegakan bengkak, mengurangkan rasa sakit, sehingga meningkatkan kualiti hidup. Memakai seluar mampatan adalah wajib ketika berenang di kolam renang dan melakukan terapi. Tetapi ada beberapa kontraindikasi terhadap terapi mampatan: erysipelas, penampilan kesakitan yang teruk.

Exoprostheses dan seluar dalam khas selepas mastektomi

Exoprostheses adalah onlay buatan yang diperbuat daripada bahan lembut. Mereka meniru bentuk dan ukuran payudara sebenar pesakit. Exoprostheses dipilih secara individu untuk setiap wanita dan dipakai secara berterusan setelah mendapat kebenaran daripada doktor yang hadir. Eksoprosthesis yang dipilih dengan betul akan memberi keyakinan kepada wanita, dan juga akan menjadi kaedah terapi dan profilaksis penyesuaian pasca operasi yang cepat.

Eksoprosthesis mengimbangi ketidakseimbangan berat badan, mencegah kecacatan sekunder badan, seperti kelengkungan tulang belakang, terkulai bahu, dan postur yang buruk. Perlu juga diperhatikan pentingnya seluar dalam khas yang akan memperbaiki eksoprosthesis. Bra khas dipakai bersama dengan exoprostheses. Mereka memberikan keselamatan dan keselesaan ketika memakai exoprostheses.

Tali bra khas dilapisi, melebar di kawasan bahu, tidak memotong kulit, dan mengurangkan tekanan pada bahu, mencegah limfedema. Seluar dalam harus dipasang rapat sehingga prostesis tidak berubah kedudukan ketika bergerak dan membongkok..

Masa untuk prostesis silikon

Sudah tentu, pesakit bimbang bila mereka akan dapat membeli prostesis silikon. Memakai mereka tidak digalakkan pada hari-hari pertama selepas pembedahan..
Prostesis silikon dikontraindikasikan untuk wanita yang menjalani radiasi dan kemoterapi. Dalam tempoh ini, sensitiviti parut dan kulit di sekitar jahitan meningkat, dan berpeluh meningkat. Pelapik silikon tidak menyerap kelembapan dengan baik dan boleh merekah dan menyebabkan keradangan. Kami mengesyorkan prostesis kain yang tidak merengsakan kulit dan mempercepat pemulihan.
Hari ini, adalah mungkin untuk menjalankan pembedahan rekonstruktif (satu peringkat atau tertunda) menggunakan endoprosthes silikon. Taktik rawatan sedemikian harus dibincangkan dengan doktor anda..

Apa yang dilarang selepas mastektomi

Terdapat banyak cadangan untuk mencegah komplikasi selepas pembedahan. Lebih baik berunding dengan pakar mengenai perkara ini dalam setiap kes..
Mari kita sebutkan beberapa:
JANGAN: mengukur tekanan pada lengan dari sisi operasi, memakai cincin, gelang ketat, jam tangan, lengan dengan tali elastik, beg di siku, bahu, angkat lebih dari 2 kg dengan tangan di sisi operasi.
JANGAN: tidur di lengan dari sisi operasi.
JANGAN: tarik darah, infusi pada lengan dari bahagian operasi.

Diet dan diet selepas mastektomi

Tidak ada diet yang diteliti dengan baik yang akan disarankan untuk wanita setelah rawatan barah payudara. Namun, lebih baik mengecualikan beberapa makanan dari diet: makanan berlemak, bahan pengawet, alkohol. Memperkenalkan asid lemak omega-3 (minyak ikan), selenium dan vitamin D dalam dos harian diyakini dapat membantu mentolerir terapi barah dengan lebih baik.

Petua Pemulihan Barat.
Majalah Pemulihan WebMd memberi tumpuan kepada pemakanan dan senaman. Pada akhir tahun 2018, jurnal itu menerbitkan peraturan asas untuk memilih diet untuk pesakit selepas mastektomi:
Makan makanan kecil dapat membantu mengatasi kehilangan selera makan, loya, dan kelemahan selepas pembedahan. Elakkan makanan padat pada mulanya, lebih baik memasukkan yogurt, kefir dalam makanan.
Wanita selepas mastektomi memerlukan protein, bahan binaan, "penolong" dalam pemulihan dan melawan jangkitan.
Daging tanpa lemak kaya dengan protein. Walaupun kegunaan keju, kacang, semangat yang berlebihan untuk mereka penuh dengan perkembangan pankreatitis.
Antioksidan melindungi sel dari kerosakan. Mereka terdapat dalam brokoli, blueberry, wortel, hati, mangga, tomato, aprikot.
Doktor Barat dan Rusia mengatakan bahawa semuanya berguna, tetapi secara sederhana. Penyalahgunaan tidak dapat diterima kerana kesan sebaliknya mungkin berlaku!

Juga diketahui bahawa tidak ada ubat mujarab untuk barah. Untuk merawat onkologi bermaksud diperhatikan oleh doktor dan mematuhi cadangannya dengan tegas.

Sukan, pondok musim panas, laut selepas penyingkiran payudara

Latihan bermanfaat untuk kesihatan fizikal dan mental wanita setelah rawatan selesai. Berenang dan aerobik air, berjalan kaki Nordik sangat sesuai. Elakkan sukan yang menggunakan gerakan tangan yang berulang-ulang, kuat, menentang tangan di sisi operasi (tenis, dll.), Turun naik suhu yang kuat (ski, skate). Lebih baik mengecualikan sukan traumatik, bola keranjang, bola tampar, gusti.

Setelah mengeluarkan kelenjar susu, dengan izin doktor, sangat penting untuk melibatkan diri dalam pendidikan jasmani. Peningkatan berat badan adalah kemungkinan barah payudara kembali. Perlu bermula dengan berjalan kaki.
Kompleks utama terapi senaman:
1. Sebelum gimnastik, pastikan untuk memanaskan otot anda:
1) Duduk dengan tangan di lutut, tekan jari anda ke penumbuk sebanyak mungkin, kemudian lepaskan, berehat dan ulangi 5-7 kali.
2) Duduk, tangan dibengkokkan di siku, jari dilonggarkan: kita memusingkan tapak tangan dengan bahagian belakang ke atas, kemudian angkat dan turunkan telapak tangan dengan lembut 7-10 kali.
3) Tangan di bahu, angkat dan turunkan siku dengan lembut, 7-10 kali.
4) Kami menekan tangan ke badan, menaikkan dan menurunkannya dengan lembut, 7-10 kali.
2. Selepas akhir pemanasan - kompleks utama.
1) Secara bergantian menegangkan dan merehatkan otot lengan. Kami cuba kekal dalam fasa voltan sekurang-kurangnya 3-4 saat.
2) Kita luruskan tangan di hadapan kita, kemudian bawa ke sisi, turunkan. Semasa meregang - menarik nafas, ketika menurunkan - menghembus nafas.
3) Berus di bahu, buat pergerakan bulat dengan lancar mengikut arah jam, kemudian lawan arah jam.
4) Kami memulakan pergelangan tangan di belakang belakang, perlahan-lahan meregangkan bilah bahu ke belakang.
5) Tangan ke bawah, secara bergantian kita melakukan gerakan melingkar dengan sendi bahu, pertama searah jarum jam, kemudian berlawanan arah jam.
6) Semasa duduk, kami cuba mengangkat lengan dari sisi yang dikendalikan. Pada pelajaran pertama, anda boleh membantunya dengan tangan yang lain..
7) Kami memiringkan badan ke sisi sisi yang dikendalikan, berlama-lama selama beberapa saat dalam kedudukan ini dan kembali ke posisi awal. Semasa memiringkan, hembuskan nafas, ketika meluruskan, tarik nafas.
8) Kami bersandar dengan punggung di dinding, mengangkat tangan dan berusaha membentangkannya.
9) Bersandar ke dinding, angkat tangan kita dari bahagian yang dikendalikan ke atas dan berhenti sedikit di kedudukan ini. Setiap kali kita mencuba dengan tangan ini sedikit lebih tinggi daripada pelajaran sebelumnya.

Pakai sarung tangan semasa melakukan kerja rumah, berkebun, atau kerja lain yang boleh menyebabkan kerosakan minimum. Cuba elakkan kecederaan pada tangan di bahagian operasi (lebam, luka, cahaya matahari atau luka bakar lain, kecederaan sukan, gigitan serangga, calar). Kecederaan pada kulit lengan yang dikendalikan berbahaya kerana jangkitan dan perkembangan erysipelas.
Mengenai percutian laut, perubahan iklim (perjalanan ke selatan) - berbincang dengan doktor anda, kerana ini diputuskan secara individu dan hanya setelah selesai rawatan.

Syarat pemulihan selepas mastektomi

Tempoh pemulihan bergantung kepada gangguan fungsi yang berlaku selepas operasi.
Sokongan psikologi yang baik dari keluarga dan rakan adalah penting semasa pemulihan. Ini membantu seorang wanita untuk cepat menyesuaikan diri dengan situasi kehidupan baru..
Dalam onkologi, sangat penting setelah menjalani rawatan untuk melakukan pemeriksaan susulan secara berkala seperti yang ditetapkan oleh doktor..
Selepas rawatan awal, disarankan untuk melakukan pemeriksaan 1 hingga 4 kali setahun (bergantung pada keadaan klinikal tertentu) selama 5 tahun pertama, kemudian setiap tahun.

Beri ruang kepada emosi: pertolongan dari ahli psikologi selepas mastektomi

Ahli psikologi Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional Onkologi. N.N. Blokhin "MH RF Galina Tkachenko:

- Tidak mungkin ada sekurang-kurangnya satu orang yang dengan tenang menerima berita penyakit onkologi. Air mata, ketakutan, kemurungan, putus asa adalah reaksi biasa. Walau bagaimanapun, jika rawatan selesai, doktor mengatakan bahawa anda sihat, tetapi anda tidak merasakan ini dalam perasaan anda, anda perlu berjumpa dengan ahli psikologi. Sebab lain untuk berjumpa dengan pakar adalah kesukaran untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan biasa. Sekiranya ada yang menghalangi anda untuk hidup dengan baik: anda menderita insomnia, selalu memikirkan penyakit, merasa cemas dan takut akan masa depan anda, anda tidak dapat mengatasi kemurungan, anda tidak perlu malu atau takut bercakap dengan ahli psikologi.

Ahli psikologi di Clear Morning Service Lyubov Cherkasova:

- Pakar kami, pakar onkopsikologi, dihubungi sebelum rawatan. Pertama, kita mengetahui apakah reaksi emosi seseorang terhadap berita diagnosis. Masing-masing menyatakannya secara berbeza. Seseorang terkejut dengan rawatan, pembedahan yang didengar dan akan datang. Seseorang menarik diri, menutup diri, dan seseorang mengatakan bahawa ini tidak boleh terjadi pada dirinya. Dengan reaksi apa pun, anda perlu memberi emosi, memberi peluang kepada seseorang untuk meluahkan perasaan mereka, dengan kata - memberi ruang kepada emosi.

Apabila komponen emosi habis, kita beralih ke komponen maklumat. Ahli psikologi menjelaskan bahawa pesakit mengetahui tentang penyakitnya, kaedah rawatan, melengkapkan pengetahuannya. Sekiranya penyakit ini dikesan pada peringkat awal, dan dapat disembuhkan, kita mengatakan bahawa sekarang adalah abad ke-21, jika anda mengikuti semua cadangan doktor, ada prospek yang baik.

Selepas emosi, kita beralih kepada ketakutan. Ketakutan berbeza: bagaimana jika ia tidak membantu, bagaimana jika ia membantu, tetapi kemudian akan ada kambuh? Kami meluahkan semua ketakutan. Kami selalu memperhatikan bahawa adalah penting untuk membincangkan semuanya dengan doktor yang hadir, menanyakan semua soalan kepadanya, dan tidak mencari jawapan dan resipi di Internet.

Kami bercakap mengenai nilai-nilai yang ada sebelum penularan penyakit ini. Ini boleh menjadi apa sahaja yang anda suka - kreativiti, hobi, aktiviti profesional. Malah perkara kecil itu penting - contohnya, seseorang gemar memanggang kek sebelum sakit atau menghargai secawan kopi pagi. Apa-apa perincian, yang paling sederhana dan pada pandangan pertama tidak penting, akan menjadi cangkuk di mana kita akan menarik seseorang untuk hidup. (Ini juga berlaku untuk masa selepas operasi).
Selepas sembuh, orang sering mengalami rasa apatis atau murung. Apa yang menyebabkan ini? Situasi biasa: pesakit membayangkan bahawa ketika dia mendengar pesanan gembira dari doktor tentang pengampunan atau penyembuhan, dia akan melompat dengan satu kaki, mengadakan pesta, mengajak semua orang ke bola. Tapi tiada apa-apa! Reaksi pasif. "Ya, ya, bagus dan tidak ada yang lain. Mengapa ini berlaku, ke mana perginya perasaan saya, ”orang itu berfikir.
Tidak hairanlah: sumber emosi habis, dibazirkan pada tahap sebelumnya. Sistem emosi habis. Jeda diperlukan, dan badan menghidupkannya. Ini adalah perkara biasa, jadi kita mesti memberikan keadaan ini! Sebilangan pesakit pada tahap ini takut terjerumus dalam kemurungan klinikal. Dan mata kail yang kita bicarakan sebelum permulaan rawatan akan membantu kita - kita ingat perkara, perbuatan, minat yang membawa kegembiraan. Tolong, muzik, membaca, berjalan. Jangan keliru dengan ketetapan seperti makanan. Ya, dia juga dapat memberikan kegembiraan, keceriaan (tentu saja, kita hanya memilih apa yang dibenarkan oleh doktor setelah operasi).
Inilah salah satu latihan yang sering saya jalani:
Ini terdiri daripada 8 soalan, kami melakukannya beberapa kali sehari:

  • Apa yang saya nampak
  • Apa yang saya dengar
  • Apa yang saya rasa
  • Apa yang saya bau
  • Apa rasa di mulut anda
  • Apa yang saya rasa
  • Apa yang ingin saya lakukan sekiranya tidak ada sekatan (terutamanya yang material)
  • Apa yang sebenarnya akan saya buat sekarang

Ini membantu mengenali diri sendiri, mengatur jumlah emosi, menyesuaikan untuk mencari "apa yang harus dilakukan", "di mana mencari sendiri".
Rata-rata, bekerja dengan ahli psikologi berlangsung selama 1 tahun. Ini termasuk perundingan sebelum, semasa dan selepas rawatan. Ia berlaku bahawa pesakit kembali, misalnya, bekerja dengan ketakutan kambuh. Dan kebetulan mereka “dilepaskan” ke dalam hidup, dan pesakit telah menemui minat baru atau minat lama, dan tidak lagi muncul.

Saudara-mara dan rakan karib, tentu saja, dapat menyokong seseorang yang didiagnosis menghidap barah yang mengalahkan barah. Sikap berhati-hati dan mesra adalah penting. Dan ingat bahawa penting bagi orang yang kita sayangi merasa perlu dan berguna sebelum dan selepas rawatan. Ini harus disokong dan dikembangkan. Ia tidak boleh diasingkan atau dielakkan, dibiarkan begitu sahaja dengan pemikiran, pertanyaan.

Teks: Alexandra Gripas