Kanser tekak

Osteoma

Kanser tekak adalah bentuk barah yang berlaku pada lapisan kerongkong. Penyakit ini merangkumi 65% kes neoplasma ganas yang direkodkan. Ia lebih biasa pada lelaki yang telah mencapai usia empat puluh tahun. Ia kurang biasa pada wanita. Ini disebabkan oleh fakta bahawa terdapat lebih sedikit wanita yang merokok berbanding lelaki. Lebih biasa pada orang yang tinggal di bandar, yang mengesahkan versi pencemaran saluran udara.

Kanser tekak diberi kod ICD-10 - С32.0-С32.9. Penyakit ini dicirikan oleh perkembangan pesat. Ia disebabkan oleh barah di orofaring. Bentuk barah kerongkong yang biasa adalah karsinoma sel skuamosa, dinamakan bentuk sel atipikal.

Penyakit ini dirawat secara profesional di mana-mana tempat di sejumlah klinik terkemuka di dunia. Menurut cadangan pakar, orang beralih ke pusat rawatan di Israel.

Punca

Seperti halnya penyakit onkologi yang lain, para saintis belum mengetahui dengan tepat apa yang memicu timbulnya barah. Atipisme sel ganas berkembang tanpa gejala yang dapat dilihat dan sering tanpa sebab yang jelas. Faktor-faktor yang meningkatkan risiko terkena penyakit dikira.

Sebab biasa

Faktor-faktor yang berkaitan dengan keadaan umum dan gaya hidup seseorang disebut.

  • Merokok jangka panjang, tidak kira sama ada pasif atau aktif.
  • Alkoholisme yang berpanjangan - bersama dengan merokok, tabiat buruk menggandakan kemungkinan barah.
  • Umur - orang yang berusia lebih dari enam puluh lebih cenderung menderita onkologi. Kanser tekak jarang berlaku pada kanak-kanak berbanding orang dewasa.
  • Jantina - lelaki berisiko lebih besar daripada wanita. Mungkin ini bukan disebabkan oleh ciri-ciri seksual tubuh, tetapi disebabkan oleh kebiasaan merokok..
  • Kegagalan untuk mematuhi peraturan kebersihan asas yang berkaitan dengan rongga mulut mempengaruhi kemungkinan onkologi.
  • Kecenderungan genetik di kalangan saudara dengan barah menggandakan peluang untuk menghidap penyakit ini.
  • Penduduk bandar menghirup wap berbahaya, mereka menghirup udara tercemar, yang meningkatkan risiko neoplasma. Terdapat kategori profesi yang berkaitan dengan peningkatan risiko: mereka secara langsung menyedut wap berbahaya - bekerja dengan produk minyak, benzena, resin dan asbes.
  • Orang yang mempunyai profesion yang berkaitan dengan ketegangan pita suara yang berterusan termasuk dalam kumpulan risiko.

Kejadian barah dipengaruhi oleh diet seseorang: makanan dapat melemahkan sistem imun. Makanan mesti dipantau dengan teliti. Senarai petunjuk yang meningkatkan ketidakseimbangan dalam badan dan memprovokasi penyakit diserlahkan:

  • Makanan asap dan asin yang berlebihan - makanan seperti itu sukar dicerna dan berasimilasi, sehingga menimbulkan kerengsaan pada selaput lendir. Ia memprovokasi barah.
  • Kekurangan sayur-sayuran dan buah-buahan segar - mengurangkan bekalan vitamin ke badan dengan ketara, dan secara amnya melemahkan sistem imun.

Penyakit yang berkaitan

Hubungan dengan penyakit jelas dijumpai:

  • Kanser paru-paru adalah kesinambungan dari barah yang mempengaruhi leher atau kepala, kes ini diasingkan dan dirawat secara berbeza.
  • Mononukleosis berjangkit sering memprovokasi tumor.
  • Papillomavirus manusia meningkatkan peluang untuk jatuh sakit lima kali ganda, pesakit selalu berisiko.
  • Penyakit kronik tekak dan laring boleh mencetuskan penyakit. Mereka merengsakan tekak tidak kurang dari makanan masin atau merokok..
  • Parut pada membran mukus akibat luka bakar, kerosakan fizikal, penyakit masa lalu.

Pencegahan barah tekak adalah akibat yang logik dari perkara di atas. Gaya hidup merangkumi mengelakkan asap berbahaya, merokok, bahkan pasif, diet yang betul, kebersihan dan kewaspadaan jika, disebabkan oleh faktor yang tidak bergantung pada seseorang (jantina, usia, genetik), dia termasuk dalam kumpulan risiko.

Gejala

Walaupun terdapat banyak pesakit dengan barah tekak, penyebab penyakit ini tidak dapat dibuktikan dengan jelas, tetapi gejala dan perkembangan barah jelas dapat diketahui. Tanda-tanda pertama (hanya selaput lendir tekak yang terkena onkologi) mudah dikelirukan dengan tekak yang sejuk atau sakit. Tetapi dengan sakit tekak biasa, rasa sakit hilang atau mudah sembuh, dengan barah tekak, sakit hanya akan berlanjutan. Gejala tidak spesifik: mereka adalah ciri keseluruhan spektrum penyakit, bukan hanya kanser. Sekiranya terdapat manifestasi dari senarai di bawah, anda harus memerhatikan keadaan pesakit dan memeriksa apakah tumor ganas mula berkembang.

Ia harus dibahagikan kepada simptom umum penyakit dan yang menunjukkan barah tekak atau patologi serius lain di saluran pernafasan atas. Gejala boleh sangat berbeza bergantung pada lokasi pembentukannya. Gejala yang berkaitan dengan barah dipertimbangkan secara berasingan.

Gejala biasa

Gejala ini menunjukkan bahawa perubahan patologi serius bermula di dalam badan:

  • Pesakit mempunyai suhu di atas 37.1 untuk jangka masa yang panjang, tidak melebihi 38 darjah.
  • Kelemahan umum badan menunjukkan bahawa sumber daya dihabiskan untuk memerangi ancaman yang tidak diketahui.
  • Selera makan seseorang hilang, berat badan secara beransur-ansur mula berkurang.
  • Tidur terganggu - menampakkan diri dalam insomnia yang berpanjangan, atau mengantuk yang berterusan dan keinginan untuk tidur.
  • Anemia adalah tanda penyakit yang telah mengganggu keseimbangan zat dalam darah..

Tanda ciri

  1. Pesakit merasakan kerengsaan di kerongkong dan nasofaring kerana lendir yang banyak.
  2. Rasa benjolan di kerongkong atau benda asing yang tidak dapat ditelan.
  3. Pelanggaran patensi tekak: pesakit sukar menelan makanan tebal, kemudian cair. Secara berkala seseorang tersedak semasa makan.
  4. Perubahan rasa - rasa tidak biasa yang tidak menyenangkan dirasakan di mulut.
  5. Batuk - kering dan dengan serangan, dengan perkembangan penyakit yang tidak terkawal, ia menjadi kekal.
  6. Pendarahan di kerongkong - akibatnya, darah akan muncul di air liur dan di dahak.
  7. Kelenjar getah bening serviks membesar, seperti semua tisu di sekitar tumor. Leher pesakit secara visual menebal.
  8. Halangan pernafasan - kesukaran untuk menarik nafas dalam-dalam atau menghembuskan nafas sepenuhnya.
  9. Simptom kesakitan di kawasan yang terkena - sama ada sakit halus yang lemah muncul, atau kekejangan yang kuat.
  10. Pesakit berbau dari mulut, ciri khas ditakrifkan sebagai "putrid" - juga bukti keradangan.
  11. Suara pesakit berubah, pada mulanya menjadi serak, dan kemudian hilang sepenuhnya.
  12. Penyakit ini dinyatakan dalam masalah pendengaran.
  13. Manifestasi khas penyakit ini adalah asimetri, kebas pada bahagian bawah muka.
  14. Perubahan pada kulit leher, lebam asal tidak diketahui.

Gejala pada peringkat awal adalah halus, mudah dikelirukan dengan selesema biasa, tetapi jika ada yang dicatat bersama, sudah tiba masanya untuk berjumpa doktor.

Gejala tempatan

Gejala berbeza dengan penyetempatan penyakit yang berbeza. Berikut adalah semuanya, bergantung pada lokasi tumpuan penyakit.

Terdapat tiga lokasi penyetempatan: spesies ini diedarkan dalam tiga bahagian faring. Mereka terbentuk di orofaring, di nasofaring atau di laringofaring, yang lebih rendah daripada ketiga-tiganya. Yang paling berbahaya adalah tumor nasofaring: ia terletak paling dekat dengan otak.

Oleh itu, jika oropharynx atau nasofaring terjejas, maka gejala berikut adalah ciri:

  • Tekak terasa sakit ketika menelan dan ketika rehat, sakitnya serupa dengan sensasi dengan angina.
  • Amandel membesar, tidak simetri, sebagaimana mestinya, permukaannya berdarah dan ditutup dengan plak.
  • Bentuk lidah di mulut telah berubah, tidak bergerak seperti sebelumnya, rasa pesakit juga dirasakan berbeda, kesulitan muncul dalam mengucapkan kata-kata, konsonan tertentu yang memerlukan penyertaan bahasa.
  • Ulser muncul di rongga mulut dan hidung, yang enggan sembuh untuk masa yang lama.
  • Hidung sentiasa tersumbat, sukar bernafas, pesakit selalu beralih ke pernafasan melalui mulut.
  • Manifestasi tambahan kanser di kawasan ini adalah mimisan..
  • Masalah gigi muncul: darah, gejala sakit tiba-tiba, malah kehilangan gigi.
  • Penyakit ini diberikan kepada telinga: gangguan pendengaran diperhatikan.
  • Suara pesakit menjadi hidung.
  • Seseorang selalu mengalami sakit kepala.
  • Wajah tidak simetri dan kebas sebahagian - ini disebabkan tekanan pada saraf di kawasan tengkorak dan otak - ikatan dicubit dan bereaksi dengan buruk.
  • Kelenjar getah bening di bawah rahang bawah melebar pada peringkat awal penyakit.

Jika tidak, onkologi, yang terletak di kawasan di atas ligamen, menampakkan dirinya:

  • Gejala pertama adalah benjolan di kerongkong, perasaan peluh berterusan, badan asing yang mengganggu yang tidak keluar untuk menelan. Mungkin terasa seperti tekak menggeletar dari dalam.
  • Gejala yang menyakitkan muncul ketika menelan, merebak ke sebelah telinga.
  • Pada peringkat kemudian, sakit tekak menjadi berterusan, suaranya berubah tidak dapat diperbaiki - ini bermaksud bahawa neoplasma malignan telah mencapai pita suara dan mempengaruhi organ.

Pita suara yang rosak barah adalah yang paling mudah dikesan - ia mempengaruhi suara dengan segera, jadi bentuk ini jarang mencapai tahap lanjut. Gejala pertama adalah suara yang serak, kemudian sakit. Berlaku atau bertambah kuat semasa perbualan. Pada peringkat seterusnya, suara itu hilang sepenuhnya: orang kehilangan keupayaan untuk menggunakan pita suara.

Sekiranya tumor terletak di bawah pita suara, sensasi pesakit adalah seperti berikut:

  • Kesakitan akan muncul di laring, sejurus selepas menelan, ketika makanan melewati kawasan yang terkena.
  • Sesak nafas yang berterusan, kadang-kadang bertambah buruk, sementara suara guttural rendah didengar.
  • Seperti tumor supraglotik, ketika merebak, penyakit ini merosakkan ligamen hanya pada peringkat kemudian..

Perjalanan penyakit dan kadar perkembangannya bergantung pada usia. Pada usia muda, penyakit ini berkembang lebih cepat dan agresif daripada pada orang tua. Pada tubuh muda, metastasis pada limfa dikesan lebih cepat.

Sekiranya barah faring diabaikan dan tidak dirawat, maka ia menjadi penyebab kematian pesakit, dengan mengabaikan hasilnya. Orang mati akibat barah atau pendarahan (barah memakan saluran darah), atau jangkitan dan sepsis, atau saluran udara tersumbat yang penuh dengan darah atau makanan, tersedak.

Tahap

Penyakit ini terbahagi kepada 4 peringkat kanser. Mereka dibahagikan kepada bawah tanah, tahap prakanker dengan gejala ciri dibezakan. Terdapat tiga faktor utama yang menentukan tahap penyakit mana yang masuk, dan klasifikasi TNM terhadap barah berdasarkannya. Ini adalah ukuran tumor, fokus utama penyakit ini. Kriteria kedua adalah kerosakan pada kelenjar getah bening, sama ada penyakit itu menimpa mereka. Kriteria ketiga adalah sama ada metastasis jauh telah muncul, adakah penyakit ini telah mengambil alih seluruh tubuh.

Faktor yang disenaraikan diambil sebagai asas untuk klasifikasi kanser antarabangsa. Setiap faktor mempunyai gradasi tersendiri, yang menunjukkan pengabaian masing-masing. Ukuran tumor ditunjukkan dengan angka dari 0 hingga 4. Kehadiran jangkitan di kelenjar getah bening adalah dari 0 hingga 3, dan dalam metastasis jauh sama ada ketiadaan (0) atau kehadiran (1) dicatat. Skala menunjukkan semua keadaan - dari sihat sepenuhnya hingga tahap penyakit yang paling teruk.

Tahap 1

Pada peringkat 1, barah faring, yang mempengaruhi epitel mukosa (karsinoma), tidak menimbulkan gejala yang jelas dan dikenali, tetapi sudah dilokalisasikan dengan ketat. Ukurannya sangat kecil - setanding dengan sakit kecil. Tumor berkembang di atas laring, biasanya salah satu ligamen terjejas, tetapi kedua-duanya berfungsi secara normal, suaranya tidak berubah. Tahap awal mengikut klasifikasi antarabangsa ditetapkan t1n0m0 - ada tumor, tetapi kecil, kelenjar getah bening tidak terjejas, tidak ada metastasis jauh.

Tahap 2

Pada peringkat 2, tisu mukosa laring terjejas. Penyakit ini dilokalkan secara eksklusif di bahagian subpharyngeal atau mungkin terdapat beberapa fokus penyakit di dekat epiglottis. Jangkitan secara beransur-ansur menyerang tisu bersebelahan. Pita suara biasanya tidak terjejas teruk, kerana tumor masih dilokalisasikan di laring di kawasan subpharyngeal.

Kekalahan tisu kerongkong mempengaruhi pergerakan pita suara, bunyi pelik, tidak standard mungkin, perubahan suara yang tidak biasa bagi seseorang, suara serak muncul - ini disebabkan oleh fakta bahawa pita suara bergerak di sepanjang jalan yang tidak biasa. Semakin jauh penyakit ini berkembang, semakin banyak perubahan yang dapat dilihat. Kelenjar getah bening belum terjejas, tidak ada metastasis jauh, tetapi tumor lebih besar daripada pada tahap pertama. Menurut kod, perjalanan penyakit ini dikelaskan: t2-3n0m0.

Tahap 3

Pada tahap 3, penyakit ini berlanjutan dengan cara yang berbeza, bergantung pada jalannya, gejala mungkin tidak muncul atau diucapkan. Bergantung pada tahap perkembangannya, onkologi menangkap bahagian tekak supraglotik, melewati glotis, terus berkembang dalam fokus utama penyakit ini. Senario yang mungkin:

  • Sekiranya laring dan tisu di sekitarnya terjejas, pita suara tidak bergerak, orang itu kehilangan suaranya sepenuhnya. Penyakit ini menyerang kelenjar getah bening, mereka mengembang, menjadi kelihatan dan padat, tetapi diameternya tetap pada 3 tahap dalam tiga sentimeter. Satu kelenjar getah bening terjejas, terletak di sisi tumor.
  • Sekiranya kawasan di atas laring adalah barah dan penyakit merebak ke simpul, pita suara tidak terjejas dan berfungsi dengan normal. Suara yang diubah tidak dianggap sebagai tanda penyakit. Kelenjar getah bening tidak akan melebihi tiga sentimeter.
  • Sekiranya kedua-dua kawasan di atas laring dan tisu berdekatan terjejas, satu kelenjar getah bening akan terjejas di leher. Pita suara, seperti dalam kes sebelumnya, tidak akan menunjukkan pelanggaran yang berlaku di kerongkong.

Sekiranya penyakit ini terletak di glotis, gejala dan perkembangannya:

  • Apabila onkologi terletak di kawasan laring, ligamen tidak akan dapat berfungsi seperti sebelumnya, lebih kerap kanser merebak lebih jauh, di luar laring: salah satu kelenjar getah bening diperbesar, sel-sel yang diubah terdapat di dalam limfa.
  • Sekiranya sel-sel tumor telah mempengaruhi ligamen, satu atau kedua-duanya, kelenjar getah bening akan terjejas. Diameternya, seperti dalam kes sebelumnya, tidak akan melebihi tiga sentimeter, dan pita suara akan bergerak normal. Pesakit tidak akan mengalami kesukaran untuk mengucapkan suara.
  • Sekiranya kawasan di bawah faring terjejas, ligamen akan bergerak secara normal. Kelenjar getah bening dipengaruhi oleh onkologi.

Jadi, tanpa mengira penyetempatan, beberapa ciri generalisasi menonjol:

  • Satu demi satu, barah mempengaruhi kelenjar getah bening, mereka mengembang dan menebal, menjadi kelihatan, tetapi tidak melebihi diameter tiga sentimeter.
  • Tidak ada metastasis jauh, kelenjar getah bening dan ruang di sekitar fokus utama penyakit terjejas.
  • Penyakit ini tidak melampaui laring. Pita suara sama ada terjejas, segera menunjukkan gejala yang jelas berkaitan dengan perubahan suara dan pengucapan suara, atau tetap dikelilingi oleh tisu yang terjejas dan tidak dapat bergerak dengan keanjalan yang sama.

Tahap 4

Kanser laring tahap 4 dicirikan oleh penyakit yang berbeza bergantung pada kadar penyebaran patologi, pada skala penyebaran, pada tahap agresif sel-sel barah. Dalam 4 peringkat, penyakit ini terbahagi kepada tiga peringkat lagi.

  • IVA adalah yang pertama dari tiga peringkat. Pada peringkat awal, tulang rawan kelenjar tiroid dan tisu-tisu yang mengelilingi kawasan laring terjejas, tumbuh ke dinding faring lateral dan posterior. Tumor tumbuh ke leher, ke trakea, ke kelenjar tiroid, ke kerongkongan. Kelenjar getah bening terjejas pertama, kemudian yang kedua, sambungan saluran limfa tidak dijangkiti secara serentak. Kelenjar getah bening yang terkena penyakit membengkak dan menebal, melebihi diameter tiga sentimeter, tetapi tidak tumbuh lebih dari enam. Metastasis terbentuk di tisu berdekatan, pita suara sering tersekat.
  • IVB adalah tahap kedua dari peringkat terakhir kanser. Organ-organ yang berdekatan terjejas: saluran tulang belakang, arteri karotid, organ dada, kelenjar getah bening boleh terkena pada satu atau kedua-dua sisi, dan ukuran apa pun. Pita suara hampir dijamin terjejas.
  • IVC - pada peringkat ini, fokus sekunder penyakit ini dapat terbentuk di mana-mana bahagian badan, melalui darah. Lebih kerap organ ini dibekalkan dengan darah: hati, ginjal, paru-paru.

Ramalan

Berkaitan dengan jumlah dan tahap tahap penyakit ini, doktor membentuk ramalan kelangsungan hidup pesakit. Sekiranya barah ditangkap dalam tahap prakanker, sebelum bermulanya barah, jaminan bahawa orang itu tidak akan mati kerana barah dalam masa lima tahun adalah tepat. Tahap barah ini adalah yang paling mudah disembuhkan. Sekiranya barah dikesan pada tahap 1, kebarangkalian hidup lebih dari lima tahun dikurangkan menjadi empat kes daripada lima. Pada pesakit yang didiagnosis dengan tahap 2 penyakit ini, kemungkinan bertahan selama lima tahun atau lebih adalah tiga hingga empat.

Kanser tahap 3 secara signifikan mengurangkan kemungkinan - kebarangkalian untuk bertahan selama lima tahun adalah 50%. Sekiranya pesakit didiagnosis menghidap barah tahap 4, hanya seperempat pesakit yang berjaya menjalani diagnosis selama lebih dari lima tahun. Menentukan berapa lama seseorang yang tinggal untuk hidup sukar. Ramalan individu dibentuk berdasarkan banyak kriteria, termasuk keadaan umum pesakit, usia dan penyakit bersamaan, keadaan psikologi dan kesediaan untuk mematuhi cadangan klinikal doktor.

Diagnostik dan rawatan

Walaupun pesakit mengunjungi doktor pada tahap yang berlainan, semakin cepat barah didiagnosis, semakin besar kemungkinan penyakitnya dapat disembuhkan. Diagnosis pesakit yang disyaki barah bertujuan untuk menentukan keganasan tumor, untuk mengetahui penyetempatan yang tepat, tahap kerosakan pada tubuh. Rancangan rawatan dan prognosis lebih lanjut untuk pesakit ditentukan. Kaedah yang boleh dipercayai untuk menentukan barah adalah:

  1. Pemeriksaan awal pesakit, termasuk pertanyaan mengenai keadaan baru-baru ini, menentukan dinamika penyakit, perkembangan gejala kegelisahan, termasuk pemeriksaan dan palpasi leher dan kelenjar getah bening untuk mengenal pasti tahap kerosakannya. Pemeriksaan ini juga merangkumi pemeriksaan visual pada mulut, laring, dan faring menggunakan cermin. Kanser pada peringkat lanjut kelihatan sangat dikenali, malah pemeriksaan dengan cermin paling sederhana memberikan hasil yang serius. Ini diikuti oleh palpasi mulut, lidah dan amandel - memeriksa keadaannya.
  2. Smear diambil dari kawasan selaput lendir yang disyaki barah. Aspirasi jarum diambil dari kelenjar getah bening yang membesar - pada pemeriksaan sitologi, sampel yang diambil diperiksa, dan atipisme sel ganas dicari.
  1. Pemeriksaan laringoskopi dan pemeriksaan fibrolagingoskopi memungkinkan untuk menentukan keparahan neoplasma, kelegaan dan ukurannya. Sampel tisu diambil untuk pemeriksaan histologi. Ini membolehkan anda mengetahui dengan tepat betapa bahayanya proses itu pada tisu-tisu tekak. Kajian ini memberikan hasil yang paling tepat..
  2. Untuk mengetahui apakah penyakit ini telah berkembang lebih jauh di sepanjang trakea hingga ke paru-paru, tracheoscope digunakan dan tahap kerosakan tisu dipertimbangkan..
  3. Pemeriksaan ultrasound menunjukkan penglibatan kelenjar getah bening, ukuran dan batas tepatnya. Kajian ini akan membantu untuk mengetahui sama ada tumor menekan saluran.
  4. X-ray akan menentukan kerosakan pada otak, tisu tulang rahang dan sternum. Ini adalah kaedah terpantas untuk mengetahui sama ada badan mempunyai metastasis..
  5. MRI dengan kontras dan CT - akan membantu mengenal pasti bentuk tumor yang tepat, ukuran sebenarnya dan bahaya yang mengancam tisu tetangga. Juga, kajian menunjukkan sama ada kelenjar getah bening terjejas..
  6. Selain itu, kajian sedang dilakukan untuk membantu memahami dan menentukan prestasi pita suara..
  7. Ujian darah adalah ujian yang diperlukan. Sekiranya anda melakukan analisis imunologi, anda dapat mengenali penanda tumor - bahan yang menunjukkan bahawa proses ganas yang teruk sedang berlaku di dalam badan. Gambaran klinikal akan cukup jelas tanpa kajian yang lebih mendalam. Mereka akan diminta lebih jauh. Ujian darah umum untuk kanser akan menunjukkan peningkatan ESR, peningkatan neutrofil, dan jumlah limfosit menurun.

Sebaik sahaja tahap penyakit didiagnosis, kaedah rawatan ditentukan. Terdapat tiga kaedah utama rawatan barah, tanpa mengira lokasi: terapi radiasi atau terapi radiasi, rawatan kimia atau kemoterapi, pembedahan - pembedahan.

Tahap awal kanser bermaksud menghentikan pembentukan malignan: operasi dilakukan untuk menghilangkan neoplasma. Tahap pertama barah tidak bermaksud bahawa kambuh tidak mungkin dilakukan selepas pembedahan. Kemoterapi biasanya diberikan sebelum pembedahan untuk mengehadkan tumor dan mengurangkan ukurannya, kerana mengeluarkan sebahagian dari tisu kerongkong akan mempengaruhi masa pemulihan dengan serius. Kadang-kadang mungkin untuk menghancurkan pembentukan ganas tanpa pembedahan, menggunakan terapi radiasi dan kemoterapi, yang mempengaruhi sel-sel kanser fokus pembentukan ini.

Terapi radiasi melibatkan penyinaran sel kanser yang disasarkan dengan gelombang radioaktif. Terapi pancaran dalaman melibatkan penyebaran unsur radioaktif ke tumor. Luaran - peranti diletakkan di sebelah pesakit untuk melaksanakan tugas.

Kemoterapi melibatkan rawatan dengan menyuntikkan bahan khas ke dalam aliran darah yang membunuh sel barah. Kaedah mengecilkan tumor dan sering digunakan sebelum jenis rawatan lain.

Bergantung pada ukuran barah, bahagian, dan kadang-kadang seluruh laring dilindungi. Ini adalah operasi traumatik, akibatnya sangat sukar bagi jiwa pesakit, tetapi menyelamatkan nyawa orang dengan bentuk penyakit yang teruk. Pemulihan selepas operasi memerlukan masa yang lama, seseorang belajar untuk berkomunikasi dan makan lagi, kerana pemakanan setelah membuang laring atau sebahagiannya, seperti komunikasi, akan menjadi sangat sukar. Disarankan agar pesakit memerlukan trakeostomi untuk bernafas. Tetapi lebih kerap seseorang diberikan bantuan yang berkelayakan oleh doktor semasa pemulihan..

Sekiranya tahap lanjut kanser didiagnosis, tumor tidak dapat dikendalikan, campur tangan pembedahan dikecualikan, dan oleh itu kemoterapi dan terapi radiasi terarah digunakan - mereka menargetkan sel-sel malignan. Rawatan ini sukar dan berbahaya bagi orang tua dan menguras badan. Kadang-kadang mereka bahkan dikontraindikasikan ketika doktor memahami bahawa pesakit tidak akan bertahan dalam rawatan. Sekiranya tahap terakhir yang maju dengan metastasis didiagnosis, penyakit ini dirawat secara simptomatik, mengurangkan rasa sakit dan memperlambat perkembangan penyakit sebanyak mungkin. Ini meningkatkan kualiti hidup pesakit, menstabilkan keadaan psikologinya, yang memberi kesan yang baik terhadap jangka hayat.

Kanser laring memerlukan rawatan yang sukar dan jangka panjang, dan kemudian pemantauan berterusan oleh doktor. Tetapi dengan rawatan yang tepat pada masanya, pesakit hidup dalam jangka masa yang lama: jika barah tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, tahap pengampunan tercapai, di mana banyak barah dapat dijalani dengan rawatan berterusan dan pemeriksaan berkala oleh pakar. Namun, ia adalah kehidupan yang memuaskan.

Gejala pertama barah tekak + nuansa gejala, bergantung pada jenisnya

Onkologi adalah masalah serius, tetapi itu bukan ayat. Diagnosis awal dan rawatan yang tepat memberi peluang baik untuk pemulihan sepenuhnya. Artikel ini akan memberi tumpuan kepada tanda-tanda awal barah tekak dan tindakan yang perlu dilakukan sekiranya terdapat gejala ciri..

  • Apa itu barah tekak ↓
  • Tanda-tanda pertama yang perlu diperhatikan ↓
  • Gejala barah tekak ↓
  • Kesakitan apa yang dirasakan ↓
  • Jenis barah tekak dan perbezaan simptomnya ↓
  • Tahap ↓
  • Cara mengenali onkologi tekak pada peringkat awal ↓
  • Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat gejala barah pertama ↓
  • Adakah ia dirawat atau tidak? ↓

Apa itu barah tekak

Kanser tekak adalah penyakit onkologi, disertai dengan pembentukan tumor asal malignan, akibatnya tisu laring, ligamen, kelenjar getah bening terjejas.

Onkologi jenis ini dianggap paling biasa (sehingga 60% daripada semua kes). Selalunya, penyakit ini didiagnosis pada lelaki yang berumur 40-60 tahun. Sebilangan besar pesakit tergolong dalam kumpulan perokok berat dan peminum.

Faktor luaran dan sebab lain juga boleh memprovokasi perkembangan penyakit serius:

  • bekerja dalam keadaan sukar (habuk, asap berbahaya, suhu tinggi, dan lain-lain);
  • peningkatan kandungan toksin di udara (benzena, produk petroleum, jelaga, resin fenolik).

Kecenderungan keturunan juga merupakan faktor risiko..

Prekursor kanser lebih kerap menjadi laringitis kronik atau penyakit lain yang mewujudkan persekitaran yang baik untuk perkembangan dan pertumbuhan sel-sel malignan:

  • papilloma;
  • dyskeratosis;
  • leukoplakia mukosa laring;
  • sista ventrikel laring;
  • fibroma pada pangkalan yang luas;
  • pachyderma;
  • proses keradangan (dalam bentuk kronik).

Lama kelamaan, tumor tumbuh dan merebak, mempengaruhi bahagian kerongkong lain - kelenjar getah bening, ligamen dan tisu lain.

Tanda-tanda pertama yang perlu diperhatikan

Batuk dan darah ketika batuk adalah beberapa tanda yang perlu diperhatikan.

Onkologi dirawat menggunakan kaedah moden, tetapi faktor penting untuk mencapai hasil yang berjaya adalah diagnosis awal barah tekak. Perkara utama adalah tidak ketinggalan tanda-tanda pertama dan berjumpa doktor tepat pada masanya..

Tanda-tanda pertama penyakit pada wanita ditunjukkan seperti berikut:

  • suara serak, suara serak;
  • batuk yang tidak masuk akal (lebih dari dua minggu);
  • kesakitan semasa menelan makanan atau air liur;
  • benang darah atau gumpalan semasa batuk;
  • sakit kepala;
  • keadaan kelenjar getah bening yang membesar (di leher);
  • keletihan cepat;
  • penurunan berat badan yang cepat.

Perubahan kesihatan berikut harus memberi amaran kepada lelaki:

  • pelanggaran aktiviti radas pertuturan;
  • sensasi menyakitkan semasa perbualan kuat;
  • pembentukan bengkak di leher;
  • masalah menelan;
  • pernafasan yang sukar;
  • pembentukan bintik-bintik putih, abses di kerongkong.

Beberapa manifestasi tanda-tanda utama barah tekak hilang atau kusam setelah beberapa waktu, tetapi ini hanya berhenti kerana peralihan penyakit ke tahap lain.

Gejala barah tekak

Simptomologi barah tekak menampakkan diri secara berbeza dalam setiap kes individu, yang dijelaskan oleh penyetempatan tumor dan bentuk perkembangannya.

Gejala barah tekak
NamaPenerangan
DyspneaGejala ini diperhatikan dengan barah laring di bahagian bawah atau pada peringkat akhir jenis penyakit lain. Kesukaran bernafas berlaku pertama dengan senaman fizikal, dan kemudian pada waktu rehat.
Sensasi badan asingApabila rawan epiglotis atau arytenoid rosak oleh neoplasma, terdapat perasaan kehadiran badan asing di kerongkong. Setelah beberapa lama, tersedak dan sukar untuk menyalurkan makanan melalui kerongkongan muncul.
Kelembutan kepekaanRasa makanan hilang, potongan makanan yang ditelan praktikalnya tidak dirasakan.
Sakit ketika menelanIa diperhatikan dengan perkembangan barah pada bahagian supra-lipatan. Fenomena tersebut dikaitkan dengan perpecahan tumor barah atau ekspresinya.
Sakit telingaKesakitan ketika menelan terpancar ke telinga. Simptomologi ini diperhatikan pada peringkat kemudian..
SerakSalah satu gejala pertama yang muncul akibat kerosakan pada pita suara oleh neoplasma.
HemoptysisDengan pecahnya barah, terdapat pelepasan dengan air liur ketika batuk membeku darah.
Bau busuk dari mulutNeoplasma hancur yang bersifat ganas memprovokasi munculnya bau busuk dari rongga mulut.
Pengurangan beratMenelan yang menyakitkan mengurangkan selera makan, yang tercermin dalam berat badan dari masa ke masa.

Di samping itu, terdapat simptomologi umum yang berkaitan dengan penyebaran proses tumor:

  • keletihan;
  • pucat kulit;
  • kelemahan fizikal;
  • anemia;
  • gangguan tidur;
  • sakit kepala;
  • melangsingkan badan.

Kesakitan apa yang dirasakan

Pada peringkat lanjut, kesakitan tidak dapat diatasi walaupun dengan ubat bius..

Semasa pertumbuhan neoplasma, pesakit mengalami kesakitan ketika menelan makanan atau bahkan air liur. Sensasi yang tidak menyenangkan begitu hebat sehingga keinginan untuk makan hilang, akibatnya berat badan berkurang.

Sindrom nyeri menampakkan dirinya di telinga, yang dijelaskan oleh hubungan antara telinga dalam dan faring. Selalunya pesakit merasakan sakit gigi, tetapi gejala ini tidak ada kaitan dengan pergigian.

Dengan barah tekak, perjalanan makanan melalui kerongkongan juga sukar. Dan pada peringkat akhir penyakit ini, sindrom kesakitan sangat kuat sehingga anestetik tidak memenuhi tugasnya.

Pada tahap tertentu, darah diperhatikan di dahak yang dirembeskan dalam bentuk gumpalan atau benang. Tetapi antara lain, komplikasi seperti pendarahan mungkin berlaku, yang muncul semasa perpecahan neoplasma dari saluran yang terkena. Semasa tidur, terdapat kebarangkalian tersedak tinggi kerana darah memasuki saluran pernafasan.

Jenis barah tekak dan perbezaan gejala mereka

Klasifikasi barah tekak membahagikan penyakit kepada tiga jenis utama.

  • Squamous non-keratinizing dicirikan oleh perkembangan tumor dari sel-sel non-keratinizing mukosa mulut. Ciri jenis barah ini adalah pertumbuhan pesat di dalam tisu, penyingkiran metastasis ke organ tetangga. Bentuk lesi ini paling kerap diperhatikan. Lesi di mana sel barah berkembang terletak di bahagian atas tekak (epiglottis) atau di tisu ventrikel. Tumor tumbuh secara intensif dari satu bahagian faring ke bahagian lain. Lumen laring pesakit dikurangkan dengan ketara, akibatnya suaranya berubah atau hilang sepenuhnya, sesak nafas yang teruk muncul.
  • Sel skuamosa keratin terbentuk pada sel yang mempunyai keupayaan untuk kornea. Kanser jenis ini dicirikan oleh perkembangan perlahan dan pelepasan metastasis yang sangat jarang berlaku. Bahayanya adalah tumor yang terdapat di bahagian bawah tekak. Dalam bentuk ini, penyakit ini berkembang pesat dengan metastasis yang ketara. Diagnosis awal sukar kerana kurangnya gejala yang jelas. Hanya apabila diabaikan timbul rasa sakit dan sesak nafas.
  • Karsinoma sel skuamosa yang sangat berbeza adalah yang paling sukar untuk dirawat kerana penglibatan sebilangan besar laman tisu sihat dalam proses tersebut. Selalunya, lesi dilokalisasikan di bahagian supraglotik kerongkong, di mana mana-mana jenis barah tumbuh cukup aktif dengan pelepasan banyak metastasis.

Tahap

Tahap utama barah tekak
PentasGejala khas
SifarTumornya kecil, terhad pada selaput lendir yang meliputi bahagian dalam laring, tidak ada gejala yang jelas diperhatikan.
Pertama (I)Dalam tempoh ini, tumor tumbuh di luar kawasan fokus pada mukosa laring, tetapi tisu berdekatan, kelenjar getah bening dan organ lain tidak terjejas. Terdapat pelanggaran suara, penampilan getaran, penghasilan suara.
Kedua (II)Tumor yang terletak di kawasan lapisan berpindah ke kawasan jiran (contohnya pita suara). Gangguan suara disertai oleh suara serak dan pernafasan berat.
Ketiga (III)Tumor tumbuh ke seluruh dinding laring, terdapat suara serak atau kehilangan suara yang teruk. Terdapat gangguan dalam pergerakan tisu faring, sakit yang memancar ke telinga.
Ke-4 (IV)Tumor menyebar ke organ lain dan kelenjar getah bening, yang dijelaskan oleh percambahan metastasis.

Tahap ketiga dan keempat barah tekak dibahagikan kepada tempoh yang berbeza, yang mencerminkan luas kawasan yang terjejas..

  • III (a) - neoplasma bergerak ke tisu bersebelahan, yang disertai oleh ketidakmampuan bahagian laring yang terjejas, tetapi tumor tidak meninggalkan bahagian fokus;
  • III (b) - penyebaran formasi malignan ke kawasan jiran, pengesanan satu atau lebih metastasis;
  • IV (a) - kawasan kerosakan sel sel barah, pemadatan tisu yang mendasari;
  • IV (b) - penghijrahan tumor ke organ yang terletak di kawasan kejiranan;
  • IV (c) - kelenjar getah bening di leher dipengaruhi oleh metastasis tidak bergerak;
  • IV (d) - metastasis jauh, pembentukan tumor memperoleh sebarang parameter.

Bagaimana mengenali barah tekak awal

Jangan menangguhkan lawatan ke doktor agar tidak memburukkan lagi keadaan.!

Banyak tanda-tanda utama barah tekak mudah dikelirukan dengan manifestasi pelbagai penyakit, walaupun demam sederhana..

Walau bagaimanapun, gejala tanpa sebab harus memberi amaran kepada anda sekiranya:

  • batuk tidak hilang selama lebih dari 2 minggu;
  • terdapat gangguan suara;
  • terdapat rasa sakit yang memancar ke bahagian telinga;
  • sakit gigi yang tidak bermotivasi;
  • Kesukaran menelan makanan atau air liur
  • terbentuk bintik-bintik putih atau luka di bahagian laring yang berlainan.

Anda tidak boleh menangguhkan pergi ke klinik sekiranya anda mendapati ciri simptomologi barah tekak ini. Kehilangan masa mengurangkan peluang pemulihan sepenuhnya.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat gejala barah pertama

Tanda-tanda awal yang menunjukkan barah tekak sangat serupa dengan gejala penyakit pernafasan dan penyakit berjangkit yang lain, jadi pesakit sering berpaling kepada ahli terapi atau ahli otolaryngolog. Setelah pemeriksaan visual rongga mulut, doktor mengarahkan pesakit ke pakar onkologi, di mana, dengan menggunakan pelbagai kaedah, diagnosis awal disahkan atau dikeluarkan.

Kanser laring didiagnosis oleh:

Tomografi yang dikira (CT)

laringoskopi - intipati kajian adalah untuk memeriksa laring dengan salah satu alat optik khas untuk mengesan tanda-tanda tumor;

  • biopsi, yang biasanya digabungkan dengan pemeriksaan visual laring; prosedur ini melibatkan pemotongan tisu untuk kajian selanjutnya (onkologi disahkan atau dibantah, jenis dan sifat neoplasma ditentukan, yang membantu membuat diagnosis yang tepat);
  • tomografi yang dikira dari rongga tekak - parameter pembentukan tumor ditetapkan, serta tahap kelazimannya ke tisu yang terletak berdekatan.
  • Adakah ia dirawat atau tidak?

    Semakin cepat anda berjumpa doktor, semakin tinggi peluang untuk sembuh sepenuhnya.!

    Kanser tekak, apabila didiagnosis awal, dianggap sebagai penyakit yang dapat disembuhkan, tetapi kemungkinan pemulihan kesihatan sepenuhnya bergantung pada beberapa faktor penting:

    • lokasi neoplasma;
    • sifat dan struktur sel barah, intensiti perkembangan tumor;
    • ciri-ciri badan;
    • tahap perjalanan penyakit apabila masalah dikenal pasti;
    • pilihan strategi rawatan yang betul.

    Kaedah merawat barah tekak dipilih berdasarkan corak pemeriksaan dan sifat neoplasma. Pendekatan moden merangkumi jenis kesan berikut pada zon fokus:

    • campur tangan pembedahan;
    • kemoterapi;
    • prosedur penyinaran neoplasma.

    Pembedahan untuk barah melibatkan penyingkiran serpihan kerongkong di mana tumor tertumpu, atau seluruh organ (operasi total).

    Kemoterapi adalah kaedah rawatan di mana pesakit diberi satu atau lebih ubat. Kelebihan kaedah ini adalah keupayaan untuk menggabungkan pengambilan ubat dengan pembedahan atau radiasi.

    Terapi radiasi (radiasi) adalah prosedur untuk merawat tumor dengan sinar-X. Oleh kerana kesan gelombang radio, sel barah mati atau pertumbuhannya perlahan. Tempoh kursus adalah 6-8 minggu. Radiasi digunakan secara bersendirian atau dilengkapi dengan pendekatan lain yang digunakan dalam rawatan barah tekak.

    Pesakit mempunyai peluang pemulihan yang paling besar (100%) dengan pengesanan awal barah tekak (pada peringkat awal perkembangan tumor). Apabila masalah didiagnosis pada peringkat pertama perkembangan onkologi, prognosis untuk penyembuhan adalah 90%, pada tahap ke-2 kemungkinan dikurangkan menjadi 80-85%, pada tahap ke-3 - hingga 65-70% (selama 5 tahun kehidupan setelah rawatan), Ke-4 - sehingga 25%.

    Kanser tekak, baring

    Di bawah frasa "barah tekak" dimaksudkan, sebagai peraturan, tumor malignan laring - organ yang terlibat dalam pengaliran udara dan pembentukan suara. Tumor ini tergolong dalam kumpulan barah kepala dan leher yang lebih besar..

    Tepi atas laring bermula berhampiran akar lidah, yang bawah melepasi trakea. Bentuknya dapat dibandingkan dengan corong yang diarahkan ke bawah dengan bahagiannya yang sempit. Dindingnya terdiri daripada tulang rawan, otot dan ligamen, dari dalam, permukaannya dilapisi dengan membran mukus. Terdapat tiga bahagian dalam laring:

    1. Bahagian atas terletak di atas pita suara.
    2. Bahagian tengah merangkumi pita suara.
    3. Bahagian bawah terletak di bawah pita suara.

    Beberapa nombor dan fakta mengenai barah laring:

    • Dua penyebab utama penyakit ini adalah merokok dan minum. Asap tembakau dan etil alkohol mempunyai kesan karsinogenik, ia menyebabkan mutasi pada sel membran mukus dan transformasi malignannya.
    • Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, prevalensi penyakit ini menurun sebanyak 2-3% setiap tahun. Ada korelasi langsung dengan penurunan prevalensi merokok.
    • Kira-kira 60% tumor malignan laring berkembang di kawasan pita suara. Sebanyak 35% lagi berada di bahagian atas, selebihnya kes - di bahagian bawah, atau ketika tumor merangkumi lebih dari satu bahagian.

    Klasifikasi, jenis tumor laring

    Hampir semua tumor malar malar adalah karsinoma sel skuamosa yang berkembang dari sel mukosa. Selalunya ini didahului oleh perubahan prakanker. Selalunya, displasia tidak berubah menjadi barah dan hilang dengan sendirinya, terutamanya jika faktor yang merosakkan dihilangkan - sebagai contoh, seseorang berhenti merokok.

    Dalam beberapa kes, perubahan prakanker berubah menjadi "barah di tempat" - in situ. Ia tidak tumbuh di luar membran mukus; jika dikesan lebih awal, ia dapat dirawat dengan baik. Kanser in situ adalah tumor tahap sifar. Sekiranya tidak dirawat, ia akan terus berjalan. Gradasi pada tahap berbeza bergantung pada bahagian organ mana yang merupakan tumor malignan. Jadual merangkum klasifikasi mengikut peringkat:

    Tahap I

    Di atas pita suara: tumor terletak di bahagian atas laring, tidak merebak ke bahagian lain dan tidak mengganggu kerja pita suara. Kelenjar getah bening serantau tidak terjejas, tidak ada metastasis yang jauh.

    Di kawasan pita suara: tumor telah tumbuh lebih dalam daripada barah di situ, tetapi tidak menjejaskan pergerakan pita suara. Tiada metastasis yang dipangkas, tidak ada kelenjar getah bening yang terlibat.

    Di bawah pita suara: tumor terletak di tingkat bawah laring, tidak merebak ke kelenjar getah bening dan tidak memberikan metastasis jauh.

    Tahap II

    Di atas pita suara: tumor telah merebak ke lebih dari satu bahagian laring, tetapi masih tidak mengganggu pergerakan pita suara.

    Di kawasan pita suara: tumor telah merebak ke lebih dari satu bahagian laring dan / atau pergerakan pita suara terganggu.

    Di bawah pita suara: tumor meluas ke lebih dari satu bahagian laring, boleh menjejaskan pergerakan pita suara.

    Tahap III

    Di atas pita suara: tumor mengganggu pergerakan pita suara dan / atau menyerang tisu di sekitarnya.

    Di kawasan pita suara, di bawah pita suara: tumor mengganggu pergerakan pita suara, atau merebak ke tisu sekitarnya, atau terdapat satu lesi yang berukuran kurang dari 3 cm pada kelenjar getah bening serantau.

    Tahap IV

    Di atas, di bawah dan di kawasan pita suara: tumor menyebar lebih kuat ke tisu sekitarnya, kelenjar getah bening serantau, terdapat metastasis jauh.

    Sebagai tambahan kepada karsinoma sel skuamosa, adenokarsinoma terdapat di laring. Mereka jarang ditemui, tetapi dalam 20 tahun kebelakangan ini, menurut statistik UK, kelazimannya semakin meningkat..

    Sebab dan faktor risiko barah laring

    Dua faktor risiko utama barah laring adalah merokok dan pengambilan alkohol. Lebih-lebih lagi, risiko berkadar langsung dengan kekuatan tabiat buruk:

    • Orang yang minum banyak alkohol mempunyai risiko sekitar tiga kali ganda.
    • Seseorang yang menghisap 25 batang rokok setiap hari selama 40 tahun atau lebih mempunyai risiko meningkat 40 kali ganda.
    • Sekiranya seseorang merokok dan menyalahgunakan alkohol pada masa yang sama, kemungkinannya akan jatuh sakit lebih tinggi..

    Faktor risiko lain untuk barah laring:

    • Umur. Penyakit ini sangat jarang berlaku pada orang di bawah usia 40 tahun..
    • Jangkitan papillomavirus manusia. Kajian menunjukkan bahawa manusia papillomavirus jenis 16 berperanan dalam perkembangan tumor malignan laring. Tetapi isu ini memerlukan kajian lebih lanjut..
    • Ciri-ciri pemakanan. Makanan rendah vitamin dan mineral, tinggi daging merah yang diproses.
    • Sejarah keluarga. Risiko meningkat pada orang yang mempunyai sejarah keluarga mengenai barah kepala dan leher.
    • Kekebalan menurun. HIV / AIDS meningkatkan risiko sekitar 3 kali ganda, ubat untuk menekan sistem imun setelah pemindahan organ - 2 kali.
    • Pendedahan kepada bahan berbahaya tertentu: formaldehid, habuk kayu dan arang batu, jelaga, cat, asap dari pembakaran arang batu.
    • Refluks gastroesofagus. Jus gastrik asid boleh merosakkan lapisan esofagus dan laring, menyebabkan perubahan pada mereka yang menyumbang kepada perkembangan barah.
    • Kecacatan genetik. Kanser laring kadang-kadang berkembang pada kanak-kanak yang tidak mempunyai faktor risiko. Mungkin ini disebabkan oleh sebilangan gen yang tidak diketahui.

    Perlu difahami bahawa "sebab" dan "faktor risiko" bukan perkara yang sama. Kehadiran faktor risiko belum menjamin bahawa seseorang semestinya akan didiagnosis dengan penyakit onkologi. Setiap dari mereka hanya pada tahap tertentu meningkatkan kebarangkalian.

    Gejala barah laring

    Gejala dan manifestasi tumor laring boleh berbeza, bergantung pada bahagian organ mana yang terjejas. Sekiranya pembentukannya dilokalisasi di kawasan supra-ligamen, maka pada peringkat awal pesakit akan mengadu:

    • Ketidakselesaan ketika menelan.
    • Rasa badan asing.

    Semasa tumor tumbuh, gejala ini disertai oleh:

    • Meningkatkan sakit tekak yang mungkin memancar ke kawasan parotid.
    • Penurunan berat badan yang ketara. Pesakit mengehadkan makanan kerana terdapat gejala barah laring di atas, akibatnya dia menurunkan berat badan dengan cepat.
    • Akibat penyusupan tumor, kekakuan epiglotis dapat berkembang. Dalam keadaan ini, dalam proses menelan, lumen laring tidak menutup sepenuhnya, yang menyebabkan disfagia dan batuk teruk kerana makanan memasuki trakea.

    Tumor di kawasan ligamen adalah yang paling disukai secara prognostik, kerana manifestasi mereka, bahkan pada peringkat awal, memberi pesakit ketidakselesaan yang teruk dan, sebagai peraturan, memaksanya untuk berjumpa doktor.

    Gejala barah tali pusat:

    • Serak.
    • Kesukaran bernafas (ciri tahap kemudian, berkembang dengan peningkatan tumor).

    Apabila neoplasma dilokalisasikan di kawasan subglotik, gejala barah tekak serupa dengan kerosakan pada pita suara: suara serak diperhatikan, kadang-kadang pernafasan sukar dilakukan semasa menghirup. Walau bagaimanapun, jenis ini menampakkan diri secara klinikal pada peringkat kemudian..

    Tumor subglotik jarang berlaku: hanya 2% kes. Pada 23% pesakit, kerosakan serentak pada dua atau ketiga-tiga bahagian laring dikesan.

    Diagnostik barah laring

    Semasa lawatan awal, doktor bertanya kepada pesakit mengenai gejala, gaya hidup, tabiat buruk, memeriksa dan merasakan leher. Laringoskopi tidak langsung dapat dilakukan tepat di pejabat: doktor meminta pesakit membuka mulutnya dan memeriksa laring menggunakan cermin kecil yang dimasukkan melalui mulut.

    Sekiranya disyaki penyakit onkologi, pertama sekali, laringoskopi langsung ditetapkan (pemeriksaan laring dengan bantuan instrumen khas - fibroskop fleksibel atau laringoskop tegar), pemeriksaan endoskopi trakea, esofagus, bronkus. Semasa kajian ini, biopsi dapat dilakukan: setelah mendapati kawasan selaput lendir yang berubah secara patologi, serpihannya dikeluarkan dan dihantar ke makmal untuk pemeriksaan sitologi, histologi.

    Biopsi membolehkan anda mendiagnosis tumor malignan dengan ketepatan yang tinggi. Tetapi peperiksaan sering tidak berakhir di sana. Adalah perlu untuk menilai seberapa banyak tumor telah tumbuh ke dinding laring dan tisu sekitarnya, sama ada terdapat lesi kelenjar getah bening, metastasis jauh. Kaedah diagnostik seperti CT, MRI, scan PET, scintigraphy tulang, sinar-X perut dan esofagus dengan kontras barium sulfat membantu dalam hal ini..

    Rawatan moden untuk barah laring

    Taktik rawatan bergantung pada lokasi, ukuran, tahap tumor, pada tahap keterlibatan tisu sekitarnya, kelenjar getah bening, dan kehadiran metastasis jauh. Faktor-faktor lain juga berperanan: kesihatan umum, usia pesakit, komorbiditi.

    Pembedahan

    Pembedahan adalah rawatan utama untuk barah laring. Pada peringkat awal, ia dapat digunakan secara bebas, pada tahap kemudian - dalam kombinasi dengan kemoterapi, terapi radiasi.

    Pada peringkat awal, anda boleh menggunakan intervensi endoskopi (menyerupai laringoskopi), kordektomi (penghapusan pita suara). Kanser dangkal dapat disingkirkan dengan laser, tetapi campur tangan ini mempunyai kelemahan bahawa setelah tidak ada serpihan tisu yang tersisa untuk biopsi.

    Juga, barah tekak tahap I-II dirawat dengan reseksi pemeliharaan organ laring, hemilaryngectomy. Untuk mencegah perkembangan stenosis laring dalam tempoh selepas operasi, digunakan endoprosthesis dilatasi khas, yang dikeluarkan setelah 3-4 minggu.

    Dalam kes yang lebih maju, mereka menggunakan laringektomi - penyingkiran laring secara lengkap atau separa. Ia boleh terdiri daripada pelbagai jenis:

    • Laryngectomy separa - penyingkiran bahagian laring yang mengandungi tumor.
    • Laryngectomy laring atas - penyingkiran laring atas.
    • Hemilaryngectomy - penyingkiran separuh laring.
    • Laryngectomy total - penyingkiran keseluruhan laring. Dalam kes ini, hujung atas trakea dijahit ke kulit dan lubang terbentuk - operasi ini disebut trakeostomi. Melalui lubang yang dihasilkan - trakeostomi - pesakit dapat bernafas.

    Pesakit sering bertanya: Adakah barah tekak dengan metastasis dirawat? Dengan metastasis serantau semasa laringektomi, pakar bedah memotong tisu serviks dan kelenjar getah bening. Sebagai tambahan, jika perlu, reseksi struktur anatomi dan organ leher lain dilakukan sekiranya mereka terlibat dalam proses tumor (otot sternocleidomastoid, vena jugular dalaman, faring, kelenjar tiroid).

    Menurut petunjuk, selepas campur tangan pembedahan utama, operasi plastik rekonstruktif dilakukan. Sekiranya tumor tidak dapat dikendalikan tetapi menyekat saluran udara, trakeostomi paliatif dilakukan.

    Terapi radiasi

    Dalam barah laring, sering kali perlu menggunakan terapi radiasi, dan radiasi boleh diresepkan untuk tujuan yang berbeza:

    • Sebagai rawatan tambahan selepas pembedahan untuk membunuh sel-sel barah yang tersisa yang boleh menyebabkan kambuh di kemudian hari.
    • Untuk rawatan barah berulang.
    • Sebagai rawatan bebas untuk tumor yang tidak dapat dikendalikan.
    • Untuk mengatasi kesakitan, pendarahan, masalah menelan dan metastasis tulang yang maju.
    • Sendiri pada peringkat awal barah. Beberapa tumor kecil dapat dihancurkan dengan radiasi tanpa pembedahan.

    Kanser tekak dirawat dengan rejimen terapi radiasi konvensional atau dalam kombinasi dengan terapi oksigen hiperbarik. Dengan teknik ini, peningkatan kesan merosakkan sel tumor dapat dicapai dan kemudaratan kesan kaedah ini pada tisu sihat di sekitarnya dapat dikurangkan..

    Kemoterapi untuk barah laring

    Pada tumor malignan laring, pelbagai ubat kemoterapi digunakan: karboplatin, cisplatin, docetaxel, 5-fluorouracil, epirubicin, paclitaxel. Matlamat kemoterapi, seperti terapi radiasi, berbeza:

    • Sebelum pembedahan (kemoterapi neoadjuvant) untuk mengecilkan tumor.
    • Digabungkan dengan terapi radiasi (chemoradiotherapy) selepas pembedahan untuk mencegah berulang.
    • Sebagai sebahagian daripada terapi kemoradiasi untuk tumor yang tidak dapat dikendalikan pada peringkat akhir.
    • Untuk memerangi gejala barah lanjut.

    Dengan penggunaan ubat kemoterapi, rawatan barah laring tahap III-IV selalu bermula dengan penyetempatan di bahagian tengah. Tumor yang terletak di kawasan supra dan subglotik tidak bertindak balas dengan baik terhadap jenis rawatan ini.

    Terapi yang disasarkan

    Selalunya, sejumlah besar protein reseptor EGFR terdapat di permukaan sel tumor pada barah laring. Apabila diaktifkan, ia merangsang pembahagian sel. Dalam kes sedemikian, ubat sasaran yang disebut cetuximab berkesan. Ia biasanya diberikan secara intravena seminggu sekali:

    • Pada peringkat awal, dalam beberapa kes, cetuximab digunakan dalam kombinasi dengan terapi radiasi.
    • Pada peringkat kemudian, ubat ini diresepkan bersama dengan ubat kemoterapi, khususnya, dengan cisplatin, 5-fluorouracil.

    Adakah barah tekak boleh disembuhkan? Dengan pengesanan awal tumor, kadar penyembuhannya sangat tinggi: dengan rawatan yang tepat, pemulihan berlaku pada 85-95% kes. Kemungkinan perubatan moden memungkinkan untuk menolong pesakit yang menghidap barah tahap lanjut. Dalam 5-20%, pesakit dengan lesi tahap III bahagian tengah laring, dengan pendekatan pakar yang kompeten, dapat pulih sepenuhnya.

    Pemakanan untuk barah laring

    Rawatan untuk barah laring boleh menyebabkan beberapa masalah pemakanan, seperti kesukaran menelan, penurunan rasa. Setelah menjalani terapi radiasi, rasa sakit yang teruk mengganggu, yang mengganggu menelan, makan secara normal. Untuk mengatasi gejala ini, ubat penahan sakit diresepkan, makan untuk beberapa waktu boleh dilakukan melalui tiub. Di masa depan, makanan yang menyebabkan kerengsaan tekak dikontraindikasikan..

    Selepas pembedahan, pemberian makanan dilakukan melalui saluran nasogastrik atau melalui saluran gastrostomi, bukaan (biasanya sementara) yang menghubungkan perut ke permukaan kulit. Secara beransur-ansur, pesakit boleh beralih ke pengambilan makanan secara bebas.

    Masalah yang sering dihadapi oleh pesakit adalah penurunan rasa mereka. Rasa makanan nampaknya tidak cukup tepu, seolah-olah telah menjadi tidak enak. Rempah, perap, sos membantu mengatasi masalah ini..

    Adakah kaedah tradisional membantu dalam memerangi barah laring?

    Tidak ada kaedah perubatan tradisional yang dapat melawan jenis barah dengan berkesan, termasuk barah laring. Beberapa ubat-ubatan rakyat, ubat herba, makanan tambahan membantu memperbaiki keadaan dan mengurangkan gejala, tetapi yang lain dapat mempengaruhi keberkesanan ubat-ubatan, memburukkan lagi hasilnya. Sekiranya anda memutuskan untuk menggunakan ubat alternatif, sekurang-kurangnya anda harus memberitahu doktor mengenainya..

    Prognosis survival

    Pelbagai faktor mempengaruhi prognosis untuk barah laring, tetapi pertama-tama, tahap tumor dan lokasinya penting. Jadual di bawah menunjukkan kadar kelangsungan hidup purata lima tahun (peratusan pesakit yang bertahan selama 5 tahun selepas diagnosis kanser):

    Tumor di laring atas:

    • Tahap I: 59%
    • Tahap II: 59%
    • Tahap III: 53%
    • Tahap IV: 34%

    Ketumbuhan dalam pita suara:

    • Tahap I: 90%
    • Tahap II: 74%
    • Tahap III: 56%
    • Tahap IV: 44%

    Tumor di laring bawah:

    • Tahap I: 53-65%
    • Peringkat II: 39-56%
    • Tahap III: 36-47%
    • Tahap IV: 24-32%

    Kaedah pencegahan dan diagnosis awal

    Faktor risiko utama untuk barah laring dapat dipengaruhi. Berikut adalah tiga garis panduan utama:

    • Berhenti merokok dan umumnya dari menggunakan tembakau dalam bentuk apa pun. Bukan sahaja rokok berbahaya, tetapi juga paip, cerut, hookah, tembakau kunyah.
    • Cuba minum alkohol sebanyak mungkin, lebih baik mengelakkannya sama sekali.
    • Kurang daging merah dan sosej, lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan. Diet harus mengandungi semua vitamin, mineral yang diperlukan.

    Risiko dapat dikurangkan, tetapi perlindungan 100% tidak akan berjaya. Oleh itu, pemeriksaan rutin adalah penting bagi orang yang berisiko tinggi mendapat barah. Walau bagaimanapun, tidak ada program pemeriksaan yang disyorkan untuk barah laring. Kanser jenis ini kurang biasa dan sering menimbulkan gejala pada peringkat awal, jadi pemeriksaan massa dianggap tidak sesuai.

    Berapakah kos rawatan barah laring di Moscow?

    Kos rawatan untuk barah bergantung kepada jumlah dan jangka masa rawatan, jenis pembedahan, ubat-ubatan yang diperlukan dan prosedur lain. Dasar harga klinik memainkan peranan. Rawatan murah tidak selalu optimum: doktor mungkin bekerja mengikut protokol usang, bukan menggunakan ubat yang paling berkesan.

    Di Klinik Kanser Eropah, anda boleh mendapatkan rawatan di peringkat pusat barah terkemuka di Barat dengan kos yang lebih rendah.