Karsinoma esofagus

Karsinoma

Kanser esofagus adalah pembentukan ganas yang agak biasa, yang berada di kedudukan ke-6 di antara semua patologi onkologi..

Tumor biasanya mula berkembang dari sel epitelium mukosa esofagus, dari karsinoma yang disebut. Gejala pertama penyakit ini adalah masalah menelan makanan kasar. Keadaan ini dipicu oleh penyempitan esofagus..

Jenis barah ini menyerang kedua-dua golongan muda dan orang tua, dan selalunya onkologi ini menyerang lelaki. Ini dijelaskan oleh kenyataan bahawa penampilan neoplasma memprovokasi merokok dan penyalahgunaan alkohol. Ketagihan sedemikian meningkatkan risiko mengembangkan patologi..

Apa ini?

Kanser esofagus adalah penyakit onkologi kerongkongan, ia merupakan bahagian penting dari semua penyakit organ ini. Gejala utama penyakit ini adalah: gangguan menelan secara progresif (makanan pejal pertama, kemudian cecair) dan penurunan berat badan yang tidak disengajakan.

Penyebab barah esofagus

Penyebab barah mukosa esofagus, seperti patologi onkologi lain, tidak diketahui dengan tepat. Kesan faktor kerengsaan pada membran mukus memainkan peranan besar. Kesan kimia, mekanikal atau terma memprovokasi perkembangan proses keradangan - esofagitis, dan kemudian, displasia sel bermula. Perubahan selular akibat kesan faktor negatif meningkat dan menyebabkan degenerasi tisu organ ganas dan perkembangan onkologi.

Perkembangan barah kerongkongan boleh dicetuskan oleh banyak faktor:

  1. Keturunan.
  2. Human papillomavirus (HPV).
  3. Kecederaan organ yang disebabkan oleh benda asing atau pengambilan makanan pejal.
  4. Luka bakar organ. Ini boleh menjadi penggunaan makanan panas yang sistematik, dan pengambilan cecair menyengat secara tidak sengaja yang menyebabkan luka bakar kimia. Biasanya ini alkali, akibat penggunaannya boleh muncul setelah bertahun-tahun..
  5. Diet yang tidak sihat. Makanan tepu dengan perapan pedas, acuan, nitrat. Kekurangan sayur-sayuran / buah-buahan segar, serta Se dan mineral lain memberi kesan buruk kepada sistem pencernaan.
  6. Avitaminosis. Kekurangan vitamin A, B, E menyebabkan pertahanan badan menjadi lemah. Sel dilahirkan semula.
  7. Pengambilan alkohol yang kerap adalah salah satu faktor risiko utama. Penghidap alkohol menderita onkologi organ sistem pencernaan 12 kali lebih kerap. Alkohol yang kuat membakar membran mukus dan menjadikannya lebih nipis.
  8. Merokok adalah satu lagi faktor penyebab barah. Dalam asap tembakau, karsinogen ada yang menyebabkan proses negatif pada sel epitelium. Perokok mendapat barah 4 kali lebih kerap.

Oleh kerana tumor barah biasanya berlaku dengan latar belakang esofagitis kronik, patologi di mana terdapat keradangan yang berpanjangan di kerongkongan dianggap oleh perubatan moden sebagai predisposisi onkologi atau keadaan prakanker (keadaan seperti itu termasuk esofagus Barrett). Kanser sistem pencernaan dapat dikaitkan dengan perubahan negatif pada gen p53, yang, seperti pada kanser pankreas, memicu peningkatan protein p53 yang tidak normal, yang tidak memenuhi fungsinya, tidak melindungi jaringan dari pembentukan tumor. Penyebab perkembangan onkologi juga boleh menjadi HPV (human papillomavirus) - organisma mikroskopik ini, khususnya, dikesan pada pesakit barah yang tinggal di China.

Pengelasan

Kanser esofagus dikelaskan mengikut tatanama TNM antarabangsa untuk neoplasma malignan:

  • mengikut peringkat (T0 - prakanker, karsinoma, tumor epitel non-invasif, T1 - barah mempengaruhi membran mukus, T2 - tumor tumbuh ke lapisan submukosa, T3 - lapisan terpengaruh hingga ke lapisan otot, T4 - penembusan tumor melalui semua lapisan dinding esofagus ke tisu sekitarnya);
  • mengenai penyebaran metastasis di kelenjar getah bening serantau (N0 - tidak ada metastasis, N1 - terdapat metastasis);
  • mengenai penyebaran metastasis pada organ yang jauh (M1 - ya, M0 - tidak ada metastasis).

Juga, barah dapat diklasifikasikan ke dalam peringkat dari peringkat pertama hingga keempat, bergantung pada tahap tumor di dinding dan metastasisnya.

Gejala pertama kanser esofagus

Bahaya barah esofagus terletak pada fakta bahawa 40% kes penyakit ini tidak simptomatik. Tumor ditemui secara kebetulan semasa x-ray dada. Selalunya, tanda-tanda penyakit ini muncul pada peringkat akhir, ketika rawatan sukar dilakukan. Oleh itu, sangat penting untuk tidak melepaskan simptom barah pertama..

Tanda-tanda pertama kanser esofagus:

  1. Disfagia adalah kesukaran menelan makanan. Muncul apabila tumor telah menyekat esofagus sebanyak 70%. Pada mulanya, sensasi yang tidak menyenangkan muncul ketika makanan keras melewati kerongkongan, kemudian ketika menelan cecair. Tidak seperti kekejangan perut, disfagia bersifat kekal.
  2. Sakit dada. Selalunya ini adalah sensasi terbakar yang muncul semasa makan dan memancar ke belakang. Ini menunjukkan bahawa ulser telah muncul di permukaan tumor..
  3. Muntah esofagus. Memuntahkan makanan kecil dan tidak dicerna.
  4. Bau busuk yang tidak menyenangkan dari mulut. Penampilannya disebabkan oleh fakta bahawa makanan bertakung di kerongkongan..
  5. Penurunan berat badan disebabkan oleh bekalan nutrien yang tidak mencukupi ke badan kerana penyempitan esofagus.

Pengekalan makanan di atas penyempitan esofagus menimbulkan muntah, erosi air liur dan lendir. Apabila terdapat rasa sakit di belakang sternum dengan kembali ke kawasan di antara bilah bahu, ketika makan dan / atau pemisahan air liur, ini bermakna esofagitis telah berkembang - pembentukannya mulai tumbuh menjadi organ tetangga. Sekiranya tumor dilokalisasi di kawasan kardia (peralihan esofagus ke dalam perut), gejala pertama mungkin masalah dengan menelan dan memindahkan makanan, serta sesak nafas biasa, bau mulut.

Dengan pertumbuhan neoplasma ganas di luar organ sistem pencernaan, ia dapat menekan saluran pernafasan, dan masalah pernafasan muncul. Ia juga menekan atau tumbuh ke batang saraf, yang terletak di sebelah dinding esofagus, seseorang mengi, dia mula batuk, dan sindrom Horner berkembang.

Tanda barah tahap terakhir adalah kesakitan yang tidak dapat ditanggung, gangguan kerja organ-organ jiran. Sekiranya timbul gejala negatif, diagnosis mesti dilakukan tanpa gagal. Oleh itu, sangat penting bahawa diagnosis dilakukan pada peringkat awal, ini meningkatkan peluang pemulihan. Jangan mengabaikan tanda-tanda dan sensasi yang pelik, sebaik sahaja gejala penyakit itu berkembang, keperluan mendesak untuk berjumpa doktor.

Tahap barah

Perubatan moden menentukan 4 peringkat barah esofagus:

  • Tahap 0. Sel malignan terletak di permukaan dan tidak merebak ke lapisan submucous..
  • Tahap 1. Tumor menyebar jauh ke dalam membran mukus, tetapi tidak mempengaruhi lapisan otot. Tidak ada metastasis. Orang yang sakit tidak mengalami gejala negatif, tetapi neoplasma dapat dilihat ketika melakukan endoskopi.
  • Tahap 2. Kadang-kadang masalah menelan mungkin timbul, tetapi biasanya patologi berjalan tanpa gejala. Tahap 2 terbahagi kepada sub-peringkat. Bahagian bawah IIA. Neoplasma tumbuh di otot dan lapisan tisu penghubung organ, tetapi tidak mempengaruhi organ sekitarnya, dan tidak ada metastasis. Substage IIB dicirikan oleh fakta bahawa tumor tumbuh ke membran mukus, dan terdapat metastasis pada kelenjar getah bening yang terletak berdekatan.
  • Tahap 3. Doktor mendiagnosis masalah menelan yang teruk, penurunan berat badan, dan gejala kanser lain. Terdapat metastasis ke organ sekitarnya dan kelenjar getah bening terdekat. Rawatannya sangat sukar dan prognosisnya buruk.

Diagnostik

Pesakit diberikan sejumlah langkah diagnostik yang akan menentukan jenis tumor yang tepat, tahap perkembangan dan penyetempatannya:

  1. X-ray (ini dilakukan dengan agen kontras yang menjadikan esofagus kelihatan pada sinar-X). Dengan bantuan kajian ini, pakar menentukan penyetempatan neoplasma malignan, bentuk dan ukurannya. Berkat sinar-X, pakar onkologi dapat menjangkakan komplikasi yang mungkin disebabkan oleh jenis barah yang dikaji;
  2. Laparoskopi. Jenis diagnosis ini membolehkan anda mengenal pasti metastasis pada organ dalaman pesakit;
  3. Pemeriksaan ultrabunyi. Melalui kajian ini, pakar menentukan ukuran tepat neoplasma malignan, serta kehadiran kelenjar getah bening yang dipengaruhi oleh metastasis;
  4. Tomografi (dilakukan dengan menggunakan sensor optik). Teknik ini baru-baru ini dikembangkan oleh saintis dan segera mula digunakan di institusi perubatan khusus. Melalui endoskopi, pakar memeriksa struktur neoplasma. Berkat peralatan terkini, mungkin untuk menentukan struktur tisu tumor hingga kedalaman 1.5-2mm. Semua maklumat yang dikumpulkan oleh sensor ditransfer ke komputer, setelah itu didekripsi oleh pakar. Sekiranya peralatan tersebut dipasang di institusi perubatan, pesakit mungkin tidak akan menjalani biopsi, kerana data yang diperoleh pada neoplasma cukup untuk menetapkan terapi. Juga, pesakit diberi tomografi pelepasan positron. Sejurus sebelum penyelidikan, pesakit disuntik dengan glukosa (radioaktif). Harta tanahnya terletak pada kenyataan bahawa sel itu dapat terkumpul dalam sel barah. Pesakit ditempatkan di tengah-tengah bilik yang dilengkapi khas, dan alat pengimbas mula berputar di sekelilingnya, yang mengambil gambar tumor barah (ia mengenali neoplasma, ukurannya 5-10 mm);
  5. Laparoskopi. Dengan teknik diagnostik ini, pesakit tertusuk di rongga perut (berhampiran pusar) dengan jarum laparoskop, selepas itu tiub dengan alat optik dimasukkan ke dalam lubang. Pakar mempunyai peluang untuk menentukan penyetempatan neoplasma malignan, dimensi tepatnya, dan juga mengambil bahan biologi, yang segera dipindahkan untuk kajian histologi;
  6. Bronkoskopi. Ini ditetapkan dalam kes apabila doktor mengesyaki lesi metastatik pada laring, trakea, pokok bronkus, dan lain-lain;
  7. Esofagogastroduodenoskopi. Semasa melakukan pemeriksaan jenis ini, pakar memeriksa dengan teliti bukan sahaja kerongkongan, tetapi juga organ saluran pencernaan yang lain. Terima kasih kepada endoskopi, adalah mungkin untuk memeriksa permukaan dalaman esofagus, dan juga mengambil bahan biologi untuk penyelidikan makmal (ia dilakukan di bawah mikroskop). Dengan bantuan esofagogastroduodenoskopi, adalah mungkin untuk mengenal pasti neoplasma malignan pada peringkat awal perkembangan dan menetapkan rawatan tepat pada masanya kepada pesakit, dll..

Tanpa gagal, pesakit diberi pemeriksaan makmal penuh, di mana:

  • kimia darah;
  • ujian darah klinikal;
  • analisis air kencing umum;
  • analisis histologi biopsi;
  • penanda tumor SCC, CYFRA 21-1, TPA.

Komplikasi

Penyakit onkologi ini jarang berlaku tanpa gangguan serius. Biasanya komplikasi sudah muncul di kawanan kedua perkembangan keadaan patologi. Akibat pembentukan tumor yang paling biasa adalah penyumbatan esofagus. Dalam kes ini, terdapat penyumbatan lumen tumor yang ada, kerana makanan dari bahagian atas tidak dapat memasuki perut. Pada peringkat akhir proses onkologi, pesakit tidak dapat mengkonsumsi hidangan tumbuk, yang menyebabkan penipisan badan yang cepat.

Perdarahan dianggap sebagai komplikasi lain dari barah ini. Pembelahan tumor dan pembentukan bisul pasti menyebabkan kecederaan pada kawasan kerongkongan yang terkena. Sebarang makanan kasar boleh menyebabkan pendarahan yang banyak. Dalam beberapa kes, komplikasi ini menimbulkan ancaman serius terhadap kehidupan pesakit. Oleh kerana kemerosotan kemampuan makan dan ketakutan yang semakin meningkat secara beransur-ansur, yang dicirikan oleh keadaan apabila kandungan yang ditelan tersekat di kerongkongan, terdapat penurunan berat badan yang cepat. Mengembangkan cachexia melemahkan badan dengan ketara.

Dalam kes yang lebih jarang berlaku, pemecahan tumor membawa kepada perforasi trakea..

Oleh itu, fistula terbentuk. Melaluinya, sebilangan kecil makanan, serta cairan dari kerongkongan, dapat memasuki trakea. Komplikasi serupa dicirikan oleh munculnya batuk yang ganas semasa makan..

Metastasis biasanya merebak dari tumor ganas melalui sistem limfa dan saluran darah. Pada peringkat kemudian, mereka dapat masuk ke otak, jantung, paru-paru, hati dan organ penting lain, yang pasti menyebabkan timbulnya gejala yang teruk di pihak mereka..

Cara merawat barah esofagus?

Doktor memilih kaedah merawat barah esofagus untuk pesakitnya, dipandu oleh tahap patologi, ukuran tumor, dan usia pesakit. Kaedah pembedahan, kemoterapi, radiasi digunakan. Sesi radiasi dan kemoterapi boleh diberikan sebelum dan selepas pembedahan.

Campur tangan pembedahan melibatkan penyingkiran bahagian esofagus atau seluruh organ dengan tisu tumor yang diubah. Sekiranya perlu, bahagian perut juga dikeluarkan. Esofagus digantikan oleh bahagian usus atau gastrostomi terbentuk. Terdapat beberapa jenis pembedahan yang dilakukan untuk pesakit dengan barah esofagus.

Operasi

Pembuangan tumor esofagus secara pembedahan dilakukan secara tradisional dalam beberapa versi:

  1. Extirpation - kita bercakap mengenai memotong kawasan yang terjejas dengan tisu lemak sekitarnya dan kelenjar getah bening serantau. Kaedah ini hanya berlaku untuk 5% pesakit kerana trauma tinggi, adanya patologi serius dan diagnosis lewat. Selepas pembedahan, pembedahan plastik rekonstruktif laring diperlukan.
  2. Kaedah Lewis ditunjukkan untuk kekalahan proses tumor di bahagian tengah esofagus. Selepas reseksi subtotal dalam rangka satu intervensi, plastik dilakukan dengan tisu perut.
  3. Kaedah Garlock - digunakan untuk penyetempatan barah di sepertiga bahagian bawah laring, di mana terdapat peralihan ke perut. Reseksi kawasan yang terjejas, omentum yang lebih rendah dilakukan, selepas itu anastomosis esofagus-gastrik terbentuk.

Sekiranya boleh, operasi dilakukan dengan kaedah endoskopi, memilih salah satu pilihan berikut:

  1. Reseksi mukosa - larutan garam disuntik ke lapisan submucosal yang terletak di bawah tumor, selepas itu tisu dikeluarkan dengan gelung polipektomi.
  2. Pemusnahan fotodinamik bukan termal - laser digunakan yang sepadan dengan spektrum radiasi dari pemekar foto yang digunakan. Ejen ini diberikan 2-3 hari sebelum prosedur untuk mengumpulkannya dalam sel-sel yang terkena barah. Selepas rawatan tumor dengan balok, ubat diaktifkan dan struktur patologi hancur..
  3. Pelebaran menggunakan alat perubatan khas (bougie, kateter belon) untuk memperluas kawasan esofagus yang menyempit. Kesannya selepas terapi tersebut tidak lama, oleh itu hanya disarankan sebagai peringkat awal endoskopi.
  4. Recanalization ditunjukkan untuk pertindihan separa dan lengkap lumen laring, jika tumor dilokalisasi di sepertiga bahagian atas organ. Kursus digunakan untuk membakar formasi, jumlah sesi adalah 4. Pilihan lain untuk pemusnahan struktur malignan adalah pengenalan 96% etil alkohol ke dalamnya setiap 7 hari. Prosedur diulang tiga kali..
  5. Endoprosthetics - membantu menyatukan kesan rekanalisasi dan kembali ke pemakanan normal. Petunjuk untuk pembedahan adalah kehadiran fistula, yang dihilangkan dengan memasang prostesis tiub plastik dan stent logam yang mengembang sendiri.

Diet dan pemakanan

Pemakanan yang betul penting untuk barah esofagus semasa pemulihan..

Anda perlu memilih hidangan sedemikian rupa sehingga mereka dapat menyediakan tubuh dengan semua komponen yang diperlukan untuk fungsi normal organ dalaman. Dalam kes ini, makan makanan kasar harus dielakkan..

Cadangan utama untuk pemakanan untuk kanser esofagus termasuk:

  • Makan makanan tumbuk. Ini memudahkan penyebarannya melalui esofagus dan meningkatkan penyerapan nutrien..
  • Pinggan tidak boleh mengandungi zarah yang boleh menyekat lumen yang menyempit.
  • Jumlah jisim produk habis sehari tidak boleh melebihi 3 kg.
  • Jumlah cecair terhad kepada 6 gelas, dan cecair yang termasuk dalam sup juga diambil kira.
  • Bilangan makanan mestilah sekurang-kurangnya 6. Dalam kes ini, bahagiannya mestilah sedikit.
  • Suhu pinggan mestilah sederhana. Makanan yang terlalu panas dan sejuk meningkatkan rasa tidak selesa.

Hampir semua pesakit dengan barah esofagus mengalami kekurangan zat makanan, yang memberi kesan negatif terhadap kerja organ dalaman dan keadaan mental.

Oleh itu, perlu mematuhi prinsip pemakanan yang dicadangkan secara berterusan. Doktor juga boleh menasihati penggunaan kompleks vitamin-mineral, yang akan memberi kesan positif kepada kesejahteraan umum dan mengurangkan kemungkinan menghidap anemia dan hipovitaminosis..

Berapa banyak orang yang menghidap barah esofagus: prognosis seumur hidup

Penyembuhan lengkap untuk barah esofagus adalah mungkin. Semakin awal pesakit meminta pertolongan, semakin tinggi kemungkinan tumor tersebut dapat dimusnahkan sepenuhnya dan mencegah kambuh.

Kanser esofagus mempunyai perjalanan yang agak perlahan dan, jika dibandingkan dengan penyakit onkologi lain, dan tahap purata. Seringkali, penyakit ini muncul hanya pada peringkat kemudian, dan ketika pesakit meminta pertolongan, penyakit itu sudah bermula. Sekiranya tidak dirawat, prognosis selalu tidak baik dan jangka hayatnya sekitar 6-8 bulan. Sejak permulaan penyakit ini, jangka hayat tanpa rawatan adalah 5-6 tahun.

Sekiranya tumor telah berkembang dengan banyak dan metastasis, maka tidak ada gunanya beroperasi di atasnya. Dalam kes ini, terapi radiasi memanjangkan usia hingga 12 bulan dalam 10% kes. Teknik moden dapat meningkatkan petunjuk ini..

Pada pesakit yang menjalani pembedahan dan menjalani terapi kemoterapi dan radiasi, kadar kelangsungan hidup selama lebih dari 5 tahun adalah:

  • pada tahap I lebih daripada 90%;
  • pada peringkat II - 50%;
  • pada peringkat III - kira-kira 10%.

Kejayaan rawatan bergantung pada ciri-ciri penyakit: kadar pertumbuhan tumor, kelazimannya, kehadiran metastasis dan penyakit bersamaan, keadaan umum orang tersebut.

Apakah prognosis untuk gred 3?

Pada barah esofagus gred 3, tumor telah tumbuh melalui semua lapisan esofagus dan mempengaruhi organ sekitarnya.

Pada peringkat ini, metastasis dijumpai di kelenjar getah bening terdekat. Sekiranya, atas sebab kesihatan, pesakit dapat dioperasi, maka ini akan menjadi intervensi yang luas. Pakar bedah akan membuang sebahagian besar esofagus dan kelenjar getah bening. Dalam kes ini, kira-kira 10% pesakit hidup selama lebih dari 5 tahun..

Sekiranya tumor telah mempengaruhi organ penting, maka rawatan sokongan (paliatif) ditetapkan. Dalam kes ini, jangka hayat adalah 8-12 bulan..

Pencegahan

Untuk mencegah barah, sudah cukup untuk mulai memantau diet dan meninggalkan tabiat buruk. Adalah perlu untuk membatasi penggunaan makanan pedas dan panas, makanan acar. Perhatian khusus harus diberikan kepada pemakanan bagi orang yang mempunyai kecenderungan untuk penyakit ini.

Penyakit yang dikesan dalam masa berjaya disembuhkan. Sekiranya anda mengikuti nasihat dan cadangan doktor onkologi, anda boleh mengelakkannya.

Tumor esofagus dan perut

Pertumbuhan esofagus dan perut jinak lebih jarang berlaku berbanding kanser. Dengan sifat pertumbuhan, tumor intraluminal dan intramural (dilekatkan pada ketebalan dinding) dibezakan.

Gambar klinikal

Di antara neoplasma jinak saluran gastrointestinal atas, polip dan leiomyoma adalah yang paling biasa (lebih banyak ciri esofagus). Oleh kerana tumor seperti itu tumbuh agak perlahan, kursus klinikal mereka tidak simptomatik untuk jangka masa yang panjang. Pembentukan besar menyebabkan kesukaran dalam pergerakan bolus makanan, kemunculan gejala pemampatan organ mediastinal. Polip perut yang besar mungkin disertai dengan rasa sakit setelah makan, gejala disfagia (bersendawa, mual, gangguan najis).

Tumor ganas esofagus dimanifestasikan secara klinikal:

  • Kesukaran menelan yang menyakitkan.
  • Belching.
  • Air liur meleleh.
  • Penukaran daging (tidak selalu diperhatikan).

Kanser perut awal ditunjukkan oleh penurunan selera makan, sakit, dan rasa kenyang setelah makan. Pesakit kehilangan berat badan. Rasa penyimpangan dan penolakan makanan tertentu mungkin berlaku.

Kursus tumor malignan saluran pencernaan atas pada peringkat kemudian disertai dengan gejala keracunan barah: kelemahan dan keletihan yang cepat, pucat pada kulit, penurunan berat badan yang ketara, penurunan imuniti. Dengan barah perut, mungkin terdapat peningkatan sakit perut (kerana percambahan organ pada organ tetangga), muntah makanan yang dimakan sehari sebelumnya, melena (najis tarry).

Diagnostik

Kaedah diagnostik berikut membantu pakar mengenal pasti tumor saluran gastrousus atas dan menentukan sifatnya:

    Pemeriksaan endoskopi esofagus dan perut. Sekiranya neoplasma dikesan semasa FGS, biopsi dilakukan. Analisis histologi biomaterial seterusnya menunjukkan ciri-ciri utama tumor.

CT dan MRI - digunakan untuk menjelaskan penyebaran pendidikan dan tahap kerosakan pada organ tetangga, untuk mengesan metastasis.

Oleh kerana fakta bahawa neoplasma esofagus dan perut biasanya disertai oleh gejala-gejala yang sedikit (terutama pada peringkat awal), diagnosis mereka sering dilakukan tepat pada waktunya. Oleh itu, orang-orang dari kumpulan risiko (dengan kecenderungan genetik, menderita penyakit kronik saluran pencernaan atas, penyalahgunaan alkohol dan merokok) disyorkan untuk menjalani pemeriksaan pencegahan tahunan.

Rawatan

Tumor esofagus jinak dan perut mesti dikeluarkan secara endoskopi. Dalam tempoh selepas operasi, pesakit disyorkan untuk mengikuti diet yang hemat..

Rawatan untuk barah gastrousus atas biasanya kompleks dan merangkumi penyingkiran pembedahan, terapi radiasi, dan pelbagai kombinasi ubat kemoterapi. Jumlah pembedahan bergantung pada tahap proses, ukuran dan jenis tumor, kehadiran dan jumlah metastasis, kesejahteraan umum pesakit.

Pakar klinik kami terlibat dalam rawatan tumor esofagus dan perut. Campur tangan pembedahan dilakukan di bilik operasi kecil, dan pesakit boleh menerima terapi berikutnya di hospital hari ini.

Diagnostik dan rawatan di klinik "Perubatan dan Kecantikan"

Semua doktor klinik kami mempunyai kaedah moden untuk diagnosis awal dan rawatan pelbagai penyakit di bidang ginekologi, urologi, pembedahan, proktologi, dermatovenerologi, gastroenterologi, dll. Mereka mempunyai kemahiran diagnostik fungsional dan ultrasound, kaedah penyelidikan endoskopi.

Klinik ini dilengkapi dengan peralatan perubatan dan diagnostik kelas pakar dari pengeluar terkemuka Eropah, Jepun, Korea dan Rusia yang berdaftar dengan Roszdravnadzor: PENTAX, MEDISON, ARAMO, SAMSUNG, UNIKOS, MATRIX, dll. Kami bekerjasama dengan makmal terkemuka dan menawarkan senarai penuh ujian makmal. Kami bekerja tanpa cuti dan cuti, setiap hari dari jam 8.00 hingga 21.00.

Ini memberi pesakit kami faedah berikut:

  1. Kecekapan dan keselamatan. Profesionalisme doktor kami menjamin kecekapan tinggi dan keselamatan yang lengkap dalam rawatan penyakit. Klinik kami menggunakan doktor dari kategori tertinggi, calon sains dengan pengalaman lebih dari 10 tahun.
  2. Ketepatan diagnostik. Klinik ini dilengkapi dengan peralatan kelas pakar dan menawarkan pelbagai ujian makmal moden dari makmal terkemuka di Moscow dengan harga minimum.
  3. Kemudahan dan kemampuan. Lokasi yang selesa di pusat Moscow dan harga minimum untuk diagnostik dan rawatan menjadikan klinik kami dapat diakses oleh setiap pesakit.
  4. Kaedah rawatan terkini. Kaedah rawatan proprietari, kepatuhan ketat terhadap piawaian rawatan perubatan menjamin rawatan terpantas dan paling berkesan bagi setiap pesakit.

Kami menjamin kualiti perkhidmatan, kecekapan diagnostik dan rawatan yang tinggi. Hubungi kami, kami dengan senang hati membantu anda! Penerimaan dan janji temu untuk berunding - melalui telefon +7 (499) 372-05-62.

Buat temujanji

Doktor kami mendiagnosis dan merawat pelbagai penyakit menggunakan teknologi moden.

Kanser esofagus dan perut

Kanser esofagus adalah salah satu neoplasma malignan yang paling biasa (sekitar 6%), yang sering menyerang lelaki selepas 45 tahun. Dalam kebanyakan kes, proses menyentuh bahagian bawah esofagus, dengan peralihan yang sangat kerap ke perut.

Punca

Penyebab utama barah esofagus boleh dianggap sebagai diet yang tidak sihat, terutamanya penggunaan hidangan panas, alkohol yang sangat kerap.

Peranan tertentu dimainkan oleh persekitaran manusia, misalnya, di bandar industri besar, kejadian barah, khususnya esofagus dan perut, mempunyai kadar yang sangat tinggi.

Meningkatkan kemungkinan perkembangan tumor dan hipovitaminosis - A dan C.

Merokok mempunyai kesan yang sangat buruk pada saluran pencernaan, para pakar mendapati bahawa perokok 2-4 kali lebih mungkin menderita barah esofagus, berbeza dengan yang tidak merokok.

Sebagai patologi prakanker esofagus termasuk: achalasia dan esofagus Barrett (orang dengan patologi ini mempunyai ramalan untuk terjadinya karsinoma pada 10-15% kes).

Gejala

Gejala biasa yang seharusnya menimbulkan kecurigaan mengenai adanya neoplasma ganas di dalam badan:

  • Kemerosotan keadaan umum pesakit, yang disertai dengan keletihan berterusan, penurunan keupayaan untuk bekerja;
  • Hipertermia badan yang tidak masuk akal;
  • Hilang selera makan
  • Penurunan berat badan yang cepat, yang disertai dengan kekurangan selera makan dan pucat pada kulit (tanda anemia), yang tidak dijelaskan oleh kehadiran penyakit lain.

Gejala pertama yang mungkin menunjukkan adanya barah esofagus:

  • Dysphagia - Kesukaran memindahkan makanan melalui kerongkongan setelah menelan. Gejala ini tidak begitu ketara pada peringkat awal, sebab itulah hampir selalu dibiarkan tanpa perhatian khusus. Ia boleh muncul akibat kerosakan pada selaput lendir esofagus oleh makanan kasar. Dalam kes yang paling maju, disfagia menyebabkan ketidakupayaan menelan air liur, dan kerana ketidakupayaan untuk makan secara normal, seseorang cepat habis, sehingga perkembangan cachexia.
  • Kesakitan retrosternal dalam beberapa kes watak terbakar. Pada beberapa pesakit, perubahan suara suara diperhatikan, jika tumor merosot, komplikasi mula berkembang:
  1. Pendarahan esofagus;
  2. Mual dan muntah dengan pendarahan;
  3. Kelemahan kronik;
  4. Pengsan;
  • Pendarahan yang berpanjangan di kerongkongan dapat menyebabkan gejala melena (tinja hitam), yang berlaku semasa perjalanan darah ke seluruh saluran pencernaan. Keadaan ini sangat mendesak dan memerlukan bantuan segera di persekitaran hospital..

Sekiranya barah esofagus telah mempengaruhi bahagian bawah organ ini, terdapat kemungkinan komplikasi yang tinggi dalam bentuk peralihan proses ke perut, dengan berlakunya barah gastrik sekunder dan tanda-tanda dan gejala khas.

Kanser perut adalah neoplasma malignan yang mempengaruhi epitel mukosa gastrik. Salah satu kanser yang paling biasa.

Klasifikasi barah perut

Secara anatomi, tumor perut dibahagikan kepada kawasan kerosakan organ:

  1. Jabatan jantung;
  2. Bawah;
  3. Badan;
  4. Jabatan pyloric.

Menurut klasifikasi histologi antarabangsa WHO dari tahun 1977:

  1. Adenokarsinoma (papillary, tubular, mucinous, cricoid);
  2. Karsinoma sel skuamosa kelenjar;
  3. Karsinoma sel skuamosa;
  4. Kanser yang tidak dapat dibezakan;
  5. Kanser yang tidak dikelaskan.

Dengan mengambil kira tahap pembezaan sel-sel neoplasma, klasifikasi antarabangsa membezakan: adenokarsinoma yang sangat dibezakan, dibezakan sederhana dan dibezakan dengan buruk. Jangan lupa bahawa dalam satu neoplasma adalah mungkin untuk mencari kawasan dengan struktur dan tahap pembezaan yang berbeza. Ciri ini dapat dijelaskan oleh struktur kompleks mukosa gastrik, dan peralihan proses dari esofagus.

TNM 7

Dalam edisi ketujuh klasifikasi TNM antarabangsa, neoplasma yang muncul dari persimpangan kardioesofagus (dari esofagus ke perut), serta yang terletak lebih dekat 5 sentimeter dari sfinkter jantung dan mempengaruhinya, dipentaskan oleh TNM sebagai barah esofagus.

Diagnostik

Untuk membuat diagnosis yang tepat, pesakit mesti menjalani sekurang-kurangnya satu set prosedur diagnostik minimum yang akan membantu menentukan tahap dan tahap prosesnya, dan membantu doktor memilih rancangan rawatan yang paling berkesan. Mereka harus terdiri daripada:

Mengambil anamnesis - peringkat awal barah esofagus dan perut tidak cukup nyata, atau tidak spesifik. Kira-kira 80% orang dengan patologi ini mungkin tidak mempunyai sebarang aduan. Kehadiran gejala yang teruk mungkin menunjukkan penyebaran proses onkologi ke seluruh badan..

Pesakit dengan barah perut dan esofagus sering mengadu gejala berikut:

  1. Kesakitan dan rasa berat di perut;
  2. Masalah menelan makanan;
  3. Penurunan berat badan yang ketara
  4. Muntah tanah kopi dan najis hitam;
  5. Seseorang makan dalam bahagian kecil makanan;
  6. Kelemahan kronik dan kehilangan kekuatan;
  7. Rasa kenyang ketika makan dengan sedikit makanan;
  8. Muntah makanan yang tidak dicerna dengan kerap;

Pemeriksaan visual dan fizikal:

Semasa pemeriksaan pesakit, doktor dapat melihat tanda-tanda berikut:

  • Neoplasma volumetrik teraba;
  • Ascites adalah tanda patologi serius, yang terdiri daripada pengumpulan cecair ascites secara besar-besaran di rongga perut;
  • Hati yang diperbesar;
  • Kulit pucat, diprovokasi oleh kehadiran anemia;
  • Kekuningan kulit kerana kerosakan hati;
  • Pembesaran kelenjar getah bening di kawasan organ yang terjejas - doktor mesti menentukan berapa banyak kelenjar getah bening yang terlibat dalam proses barah, kerana rawatan selanjutnya bergantung kepada ini;
  • Palpasi massa di kawasan ovari pada wanita - boleh berfungsi sebagai tanda penyebaran barah ke pelengkap;
  • Memperbaiki kehadiran nod tumor di pelvis, dengan pemeriksaan vagina wanita, dan rektum pada lelaki;
  • Cachexia adalah tanda bentuk barah yang sangat maju, di mana seluruh tubuh manusia berada dalam tahap keletihan yang teruk.

Kaedah diagnostik instrumental dan makmal;

  • Endoskopi esofagus dan perut dengan biopsi - kaedah diagnostik ini dilakukan dengan memperkenalkan tiub fleksibel dengan kamera dan pencahayaan ke dalam esofagus dan perut, melalui mulut pesakit. Dalam beberapa kes, tiub ini boleh dilengkapi dengan alat khas untuk mengambil biopsi dari tumor, dan doktor mengawal berapa banyak tisu yang perlu diambil..
  • Pemeriksaan histo dan sitologi biopsi yang diperoleh;
  • Ultrasound rongga perut;
  • Imbasan CT perut dengan suntikan kontras;
  • Radiografi CT dengan kontras;
  • Ultrasound leher dan kawasan supraclavicular;
  • Ujian darah am dan biokimia;
  • Elektrokardiogram;
  • Ujian darah untuk penanda tumor;
  • Analisis biopsi untuk status HER2.

Prosedur diagnostik tambahan yang dijalankan mengikut petunjuk;

  • Ultrasound, MRI pelvis kecil;
  • Endosonografi - memasukkan probe ultrasound ke rongga esofagus, perut atau usus;
  • Osteoscintigraphy - pengenalan ke dalam badan ubat yang tropik berkaitan dengan tulang, dengan pendaftaran lebih lanjut mengenai pengumpulannya di tulang;
  • Biopsi metastasis selari dengan ultrasound atau CT.

Sekiranya ahli onkologi memutuskan untuk merawat pesakit dengan pembedahan, maka mereka menggunakan sejumlah ujian yang akan membantu menilai status fungsinya. Ujian ini merangkumi:

  • Ekokardiografi - ultrasound jantung;
  • Pemantauan Holter - pendaftaran ECG jangka panjang;
  • Fungsi pernafasan;
  • Penyelidikan pembekuan darah;
  • Analisis air kencing umum;
  • Rundingan dengan pakar individu.

Rawatan barah perut dan esofagus

Onkologi moden menggunakan kaedah kawalan kanser berikut untuk pesakit yang didiagnosis dengan kanser perut dan / atau esofagus:

  • Campur tangan pembedahan;
  • Pendedahan kepada dos radiasi yang tinggi;
  • Rawatan dengan ubat antikanker;

Operasi terdiri daripada reseksi separa atau lengkap kerongkongan sekiranya proses tersebut mempengaruhi bahagian atas organ. Pada masa operasi, pakar bedah memeriksa keadaan kelenjar getah bening, untuk kehadiran metastasis, dan jika dia menjumpainya, menghilangkannya. Kadang kala rawatan pembedahan memaksa penyingkiran seluruh esofagus, di mana pakar bedah menggunakan tisu dari usus kecil atau besar untuk menggantikan organ saluran pencernaan yang dikeluarkan..

Sekiranya tumor telah menyerang esofagus bawah dan berjaya bergerak ke perut, pakar bedah dapat menghilangkan tumor sepenuhnya, bersama dengan bahagian esofagus dan perut atas. Selepas operasi ini, sisa esofagus dijahit ke perut, dari mana tiub terbentuk. Selepas operasi, pesakit perlu menjalani pelbagai langkah pemulihan, yang akan dapat menentukan prognosis lebih lanjut untuk berapa lama pesakit akan hidup. Seperti yang ditunjukkan oleh statistik, kadar kematian pesakit yang dikendalikan untuk barah perut dan esofagus adalah sekitar 10%.

Kemoterapi - kaedah rawatan ini sangat sesuai untuk mereka yang dikontraindikasikan untuk pembedahan. Kontraindikasi termasuk patologi CVS dan penyakit sistem bronchopulmonary. Tetapi sebagai rawatan utama dan utama, kemoterapi tidak begitu berkesan..

Biasanya ia digunakan sebagai tambahan sebelum atau sesudah operasi, kerana ubat antikanker memiliki kemampuan untuk memperlambat pertumbuhan sel-sel barah dan mengurangi ukuran tumor yang ada, yang sangat penting sebelum operasi, kerana setelah kemoterapi, pakar bedah membuang jumlah tisu sihat yang jauh lebih kecil. Dan selepas rawatan pembedahan, kemoterapi mampu memusnahkan sel-sel barah yang dilewatkan oleh pakar bedah semasa operasi, dan metastasis jauh di dalam badan..

Terapi radiasi - sangat baik untuk terapi pasca operasi, kerana radiasi, anda dapat mengurangkan kemungkinan dan prognosis kambuh dengan ketara. Ia juga dapat menghancurkan metastasis yang paling dekat dengan fokus proses. Kaedah penyinaran moden membolehkan rawatan yang disasarkan dengan sinaran dosis tinggi, yang mempunyai kesan minimum pada sel yang sihat, dan pesakit tidak merasakan komplikasi sampingan yang serius.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat - banyak pesakit memutuskan untuk beralih ke ubat tradisional, kerana mereka mungkin meragui kecekapan doktor atau kejayaan rawatan mereka dengan kaedah tradisional.

Terdapat banyak khabar angin bahawa beberapa orang dapat mengatasi penyakit yang dahsyat seperti barah dengan bantuan ubat-ubatan rakyat yang sederhana. Doktor tidak melarang pesakit menggunakan sebahagian daripadanya, jika tidak membahayakan kesihatan dan tidak mengganggu rawatan utama. Sebarang percubaan untuk menggunakan kaedah terapi bukan tradisional harus dibincangkan dengan pakar onkologi, dan hanya setelah persetujuannya seseorang dapat menggunakannya. Mustahil untuk membuat ramalan mengenai penyembuhan dengan ubat-ubatan rakyat sahaja, tetapi masih ada beberapa kesan untuk mengurangkan gejala..

Di antara ubat-ubatan rakyat untuk merawat barah esofagus dan perut, resipi dengan soda, infusi hemlock, bawang putih, bawang, cendawan dan persediaan herba telah membuktikan diri mereka dengan baik.

Ramalan

Sebarang ramalan tentang berapa lama pesakit akan hidup setelah rawatan barah saluran pencernaan dilakukan dengan menggunakan statistik kelangsungan hidup lima tahun. Sekiranya seseorang hidup lima atau lebih tahun selepas rawatan untuk barah kerongkongan dan perut, dia boleh dianggap pulih sepenuhnya, dan tidak takut bahawa dia akan mengalami kambuh patologi ini.

Tahap kelangsungan hidup keseluruhan untuk barah saluran pencernaan tidak terlalu tinggi, hanya 20%. Angka yang mengecewakan seperti ini dijelaskan oleh diagnosis kanser yang sukar pada peringkat awal, kerana tanda-tanda dan gejala pertama mulai muncul hanya ketika neoplasma menyebabkan banyak akibat negatif dan menyebabkan komplikasi.

Adalah mustahil untuk menentukan dengan tepat berapa banyak yang tersisa untuk pesakit tertentu, kerana setiap orang istimewa dan penyakitnya dapat berlanjutan secara berbeza untuk setiap orang. Yang sangat penting dalam prognosis adalah tahap barah, sejauh mana penyebaran proses, kehadiran gejala dan tanda-tanda kerosakan pada organ lain dan, yang paling penting, kursus rawatan yang dipilih dengan baik..

Karsinoma esofagus

Kanser esofagus jarang terjadi, yang menyerang lebih dari 7.5 ribu orang Rusia setiap tahun, atau 8-9 orang dari 100 ribu penduduk, kebanyakannya adalah orang tua. Kadar tertinggi, dua puluh kali lebih tinggi daripada angka Rusia, dicatatkan di China, Korea, Jepun, Mongolia, Iran dan Brazil.

Dalam struktur kejadian barah lelaki, barah esofagus mengambil 2.5%, sementara di kalangan barah wanita - hanya 0.5%. Ini sama sekali bukan penyakit wanita, lelaki jatuh sakit hampir empat kali lebih kerap dan mula sakit lebih awal. Pada kohort lelaki, usia purata pengesanan lesi onkologi esofagus adalah 64 tahun, pada kohort wanita - selepas 70 tahun.

  • Faktor-faktor risiko
  • Gambar klinikal
  • Diagnostik
  • Rawatan barah esofagus
  • Rawatan paliatif kanser esofagus maju

Faktor-faktor risiko

Kanser esofagus adalah salah satu tumor yang paling banyak mengalir secara rahsia, kerana tiub esofagus dapat diperluas dengan cukup dan menjadikannya diketahui bahawa penyempitan lumen tidak lebih baik dengan lebih daripada dua pertiga. Pesakit pergi ke doktor apabila hanya air yang boleh bocor. Semasa pemeriksaan endoskopi perut, esofagus "terbang", merancang pemeriksaan mukosa gastrik dari segi pemeriksaan perubatan atau kawalan ulser perut kronik, dan jika anda tidak berniat untuk secara khusus mencari sesuatu di esofagus, maka tidak akan ada apa-apa.

Terdapat masalah lain - masalah keperibadian. Bagi penduduk Asia Tengah yang minum teh panas, barah esofagus adalah penyakit tradisional. Tumor esofagus malignan mempengaruhi mereka yang minum minuman beralkohol yang kuat, perokok, dan mengambil makanan berkualiti rendah. Kanser esofagus dan warganegara yang berlebihan berat badan tidak akan lulus.

Juga, kemungkinan mengembangkan neoplasma ganas meningkatkan kehadiran hernia hiatal, di mana kandungan gastrik dilemparkan ke dalam kerongkongan yang tidak sesuai untuk persekitaran yang agresif. Esofagus, yang secara teratur "dibakar" oleh asid hidroklorik, membuat dirinya dirasakan oleh penyakit refluks gastroesofagus, juga dikenal sebagai GERD..

Penyakit kedua, dengan frekuensi yang cukup tinggi yang menyebabkan perkembangan adenokarsinoma esofagus, adalah esofagus Barrett. Dalam esofagus Barrett, epitel skuamosa semulajadi membran mukus pada peralihan ke perut adalah sarang tempatan, secara harfiah, digantikan oleh epitel kolumnar yang tidak konvensional, keadaan penggantian separa ini disebut metaplasia. Dan kesan pelbagai faktor kehidupan, yang mudah ditoleransi oleh epitel skuamosa, sama sekali tidak sesuai dengan epitel silinder, ia menderita dan sesat, memberikan pertumbuhan sel-sel barah. Semua pesakit dengan esofagus Barrett harus dipantau dan dirawat untuk mengelakkan barah..

Faktor risiko barah esofagus ini dapat diatasi. Tetapi ada juga yang tidak dapat dielakkan - achalasia esofagus, yang dua puluh kali ganda meningkatkan kemungkinan barah. Penyakit ini disebabkan oleh regulasi kontraksi esofagus yang tidak normal oleh sistem saraf ketika makanan bergerak di sepanjangnya dan pembukaan sfinkter yang betul di pintu masuk perut. Esofagus disempitkan oleh bekas luka bulat, dan pengembangan berlebihan berlaku semasa penyempitan. Keanehannya ialah makanan pejal mudah dilalui, tetapi makanan cair buruk. Dalam keadaan ini, makanan menyebar dengan sangat teruk, stagnan untuk masa yang lama dalam pengembangan dan membentuk keradangan kronik pada membran mukus. Dengan keradangan, pembelahan sel epitelium mukosa yang berlebihan bermula, dan kegagalan satu sel dari program yang betul dapat menimbulkan barah.

Gambar klinikal

Terdapat penyempitan fisiologi di kerongkongan, di mana pertumbuhan ganas bermula. Penyempitan ini disebabkan oleh laluan berhampiran struktur anatomi lain - aorta dan garpu trakea ke bronkus, di tempat-tempat di mana faring masuk ke kerongkongan dan kerongkongan ke dalam perut juga terdapat sedikit penyempitan. Adalah dipercayai bahawa di sini selaput lendir lebih rentan terhadap luka ringan dari makanan kasar, yang bermaksud bahawa keradangan lebih kerap terjadi. Walau bagaimanapun, kejadian barah di tulang belakang serviks adalah 10%, di sepertiga bahagian bawah esofagus - 30%, dan 60% kanser terbentuk di segmen pertengahan..

Sel-sel malignan tidak hanya tumbuh menjadi ketebalan organ, seperti halnya kebanyakan barah, mereka juga bermigrasi melalui saluran limfa kecil. Pembuluh darah membentuk rangkaian limfa penuh di dalam dinding esofagus, menyebarkan tumor ke dalam, sehingga panjang tumornya dapat 5, 10, atau 15 sentimeter.

Pada tahap lanjut, penyetempatan menentukan gejala, dan tanda-tanda pertama adalah perasaan makanan melekat pada tempat yang sama atau menggaru selaput lendir dengan sekeping makanan. Semasa kemajuan berlangsung, menjadi sukar untuk melewati kepingan pepejal pertama, kemudian bubur, kemudian cair. Semua ini disebut disfagia. Pertama, pesakit meminum makanan dengan air, mendorongnya, setelah itu tidak lagi membantu, makanan terganggu, orang itu menurunkan berat badan. Sentuhan tumor dengan makanan menyebabkan keradangan, bau busuk yang tidak menyenangkan muncul, dengan kecederaan biasa, selaput lendir tumor yang longgar mula berdarah, pendarahan yang mengancam nyawa dapat berkembang.

Kesakitan bergabung, kerana kerongkongan berkontraksi dengan gelombang peristaltik, rasa sakitnya terasa spastik. Pertumbuhan tumor melalui ketebalan keseluruhan dinding esofagus menjadikan kesakitan berterusan, ia dilokalisasi di antara bilah bahu. Penyusupan tisu mediastinal oleh tumor melibatkan saraf berulang, yang bertanggung jawab untuk pergerakan pita suara, dalam proses; suara serak dan tersedak ketika minum muncul. Saraf dapat diperah oleh kelenjar getah bening yang diperbesar oleh metastasis dan suara suara akan hilang.

Seperti achalasia, pembesaran terbentuk kerana penyempitan esofagus oleh tumor, di mana makanan terkumpul. Buang makanan yang terkumpul pada waktu malam ke dalam saluran angin juga boleh menyebabkan radang paru-paru. Dan pada waktu siang, kelemahan teruk, kebimbangan suhu. Sekiranya saluran pernafasan terlibat, anastomosis boleh terbentuk antara kerongkongan dan trakea atau bronkus besar - fistula di mana serpihan makanan akan memasuki saluran pernafasan, menyebabkan batuk dan radang paru-paru. Sekiranya fistula seperti itu terbuka dari kerongkongan ke tisu mediastinum, maka keradangannya akan menyebabkan kematian.

Diagnostik

Diagnostik moden, yang telah membuat kemajuan dalam pembangunan sejak akhir abad yang lalu, tidak membantu pengesanan aktif tumor esofagus, hanya 6.4% daripada semua pesakit mempunyai tumor sebelum munculnya tanda-tanda klinikal yang jelas. Seperti pada era perubatan pra-komputer, barah esofagus pada tahap I - II hanya dikesan pada 28.2%, pada tahap III - dalam 36.4%, dan yang ketiga pergi ke doktor dengan metastasis jauh. Kerana pengabaian, 60% pesakit tidak akan hidup walaupun setahun sejak pengesanan barah, dan hanya 32.3% hidup 5 tahun.

Petunjuk statistik di kalangan orang Rusia lebih buruk hanya dalam kes barah hati dan pankreas, tumor yang benar-benar tinggi dengan potensi metastatik yang sangat tinggi. Dari segi tahap keganasan, kanser esofagus sama sekali tidak sesuai dengan mereka, hanya 73% kanser yang terdeteksi dalam varian umum, ketika kemungkinan terapi dibatasi oleh perawatan paliatif semata-mata.

Rawatan barah esofagus

Kaedah terapi utama dan utama adalah pembedahan, tetapi pengesanan tumor dalam keadaan terabaikan apabila mustahil untuk mengganti keseluruhan tiub esofagus dengan struktur anatomi yang serupa adalah batasan teknikal keupayaan pembedahan, tidak selalu memberikan hasil yang diinginkan. Oleh itu, terapi ubat dan radiasi dihubungkan dengan operasi. Pilihan kaedah rawatan terkemuka ditentukan oleh ukuran dan lokasi tumor, keadaan pesakit dan penyakit bersamaan..

  • Untuk tumor yang sangat kecil yang tidak menyerang mukosa, hanya mukosa dengan lapisan yang mendasarinya dilindungi menggunakan gastroskop, dan hasil rawatannya sangat baik.
  • Pada peringkat I-II barah, bahagian esofagus dikeluarkan, kecacatan diisi dengan segmen usus atau tiub terbentuk dari perut. Hari ini adalah mungkin untuk menggunakan peralatan endoskopi untuk operasi ini..
  • Apabila tumor merebak ke lapisan otot dan seterusnya, operasi juga dilakukan, tetapi dalam kes ini hasilnya tidak begitu baik, oleh itu ia dilengkapi dengan kemoterapi atau radiasi pra operasi. Dalam beberapa kes, apabila mustahil untuk menghilangkan tumor secara radikal, mereka terhad kepada terapi kemoradiasi..
  • Kemoterapi pra operasi memberikan manfaat maksimum dalam kes adenokarsinoma, dalam beberapa kes beberapa kursus dilakukan sebelum pembedahan dan beberapa selepas.
  • Terapi pencegahan selepas pembedahan radikal tidak dijalankan kerana kecekapan rendah.
  • Tanpa kemoterapi, keberkesanan terapi radiasi juga rendah, lebih baik menggabungkan kaedahnya, maka operasi dilakukan 6-8 minggu setelah selesai perawatan konservatif, pendekatan terpadu seperti ini memungkinkan 13% pesakit untuk hidup selama 5 tahun.
  • Kadang kala rawatan chemoradiation dilakukan ketika operasi tidak cukup radikal.
  • Terapi kemoradiasi dapat dilakukan ketika pembedahan tidak mungkin dilakukan, ketika tumor terlalu besar, atau ketika tumor kecil, tetapi dengan kontraindikasi umum untuk operasi. Dalam pilihan konservatif ini, kelangsungan hidup dapat dibandingkan dengan pembedahan..
  • Di hadapan fistula, rawatan chemoradiation adalah mustahil.
  • Rawatan kemoradiasi boleh menjadi rumit oleh keradangan akut pada mukosa esofagus, yang memerlukan pemindahan ke makanan "melalui penitis".

Dalam gastroenterologi onkologi, stenting sering digunakan untuk memulihkan lumen esofagus. Ini menyelesaikan masalah serius tanpa menggunakan "pembedahan besar", dengan cara invasif yang minimum.

Rawatan paliatif kanser esofagus maju

Dalam keadaan ini, kemustahilan makan melalui esofagus, yang secara praktikal ditutup oleh tumor, muncul. Selalunya memerlukan pengembangan - penyusunan semula atau pemasangan stent khas di kerongkongan. Stent diperlukan apabila esofagus dan trakea atau bronkus dihubungkan dengan anastomosis - fistula tumor, yang menghalang makanan daripada dilemparkan ke dalam pokok pernafasan dan melindungi daripada radang paru-paru. Dalam beberapa kes, semasa endoskopi, tumor sebahagiannya hancur oleh laser menggunakan terapi fotodinamik. Terdapat banyak pilihan untuk merawat barah esofagus, ia mesti digunakan tepat pada waktunya dan mahir.

Tumor esofagus

Tumor esofagus adalah neoplasma jinak dan malignan yang timbul dari pelbagai lapisan dinding esofagus. Dimanifestasikan secara klinikal dengan gangguan menelan, muntah dan bersendawa, sakit dan rasa berat di belakang tulang dada, rasa benjolan di kerongkong, batuk, kegatalan, anemia. Dalam diagnosis, sinar-X esofagus dengan kontras, esofagoskopi, biopsi endoskopi, sinar-X dada biasa, MRI dan CT organ dada digunakan. Rawatan tumor jinak esofagus hanya pembedahan, malignan - kompleks (pembedahan, radiasi dan polikemoterapi).

  • Klasifikasi tumor esofagus
  • Tumor jinak esofagus
    • Gejala tumor jinak esofagus
    • Diagnostik dan rawatan tumor jinak esofagus
  • Tumor ganas pada kerongkongan
    • Gejala tumor malignan kerongkongan
    • Diagnostik dan rawatan tumor ganas pada esofagus
    • Ramalan tumor esofagus
  • Harga rawatan

Maklumat am

Istilah "tumor esofagus" hampir selalu menyembunyikan barah, kerana neoplasma jinak organ ini sangat jarang berlaku. Dalam literatur mengenai gastroenterologi, dijelaskan kira-kira 400 kes pengesanan tumor jinak pada esofagus, yang kebanyakannya pada lelaki berusia sekitar 40 tahun. Neoplasma ganas jauh lebih biasa - barah esofagus berada di tempat ketujuh di antara semua tumor, dan dari segi kadar kematian - ketiga (selepas barah paru-paru dan perut). Kelaziman umum penyakit ini adalah 5-6%. Umur purata pengesanan onkologi esofagus adalah 60-65 tahun. Telah diperhatikan bahawa di negara-negara dengan prevalensi barah esofagus yang tinggi, ada kecenderungan untuk meremajakan patologi ini, menyamakan perbezaan jantina (lelaki dan wanita sering sakit). Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, terdapat sedikit penurunan kejadian neoplasma esofagus di Rusia..

Klasifikasi tumor esofagus

Semua tumor esofagus dibahagikan kepada dua kumpulan besar: jinak (kurang dari 1%) dan malignan (lebih daripada 99%). Tumor jinak dikelaskan mengikut struktur histologi dan corak pertumbuhannya. Secara histologi, jenis tumor jinak berikut ini dibezakan: epitelium (polip, adenoma, papilloma), bukan epitel (lipoma, fibromas, angioma, fibroid, neurofibromas, chondromas, myxoma, dll.). Tumor bukan epitel jauh lebih biasa. Dengan sifat pertumbuhan, tumor esofagus boleh berupa intraluminal dan intramural (intramural).

Tumor ganas esofagus dikelaskan berdasarkan struktur histologi, lokasi, tahap proses, dan lain-lain. Dalam istilah morfologi, neoplasma malignan epitel dibezakan - keratinisasi sel skuamosa dan bukan keratinisasi kanser (lebih daripada 95%), sel basal, sel peralihan, mucoepidermoid dan adenokarsinoma (5% ); bukan epitel - sarkoma, limfoma, melanoma.

Klasifikasi TNM mensistemkan barah esofagus mengikut kriteria berikut:

1. Kawasan anatomi - esofagus serviks, kawasan intrathoracic (atas, tengah, bawah). Sekiranya tumor mempengaruhi kedua-dua kerongkongan dan perut, maka penyetempatannya ditentukan berdasarkan kerosakan utama pada organ (lebih daripada 50% pembentukannya berada di esofagus atau perut). Dalam kes di mana neoplasma menyebar secara merata di kedua arah, tumor esofagus dianggap sebagai karsinoma sel skuamosa dan sel kecil, tumor yang tidak dibezakan; tumor perut - adenokarsinoma dan karsinoma sel cincin tanda.

2. Penglibatan dalam proses patologi pengumpul limfa daerah dan jauh.

3. Tumor primer - lapisan esofagus yang terkena, adakah pencerobohan tumor ke organ dan tisu bersebelahan.

4. Tahap pembezaan - tumor esofagus tinggi, sederhana, rendah dan tidak dapat dibezakan.

Tumor jinak esofagus

Gejala tumor jinak esofagus

Tumor esofagus jinak agak jarang berlaku dan menyumbang tidak lebih daripada 1% daripada semua neoplasma organ pencernaan ini. Bahagian neoplasma jinak adalah tumor bukan epitel, 70% daripadanya adalah leiomyoma esofagus. Tumor intraluminal biasanya diwakili oleh polip epitel (polip kelenjar, papilloma, adenoma) atau mesenkim (fibromas, lipoma, polip campuran) asal. Kumpulan yang berasingan merangkumi tumor yang jarang berlaku seperti myxoma, chondroma, hamartoma, hemangioma.

Neoplasma jinak dijumpai di semua bahagian esofagus. Biasanya ini adalah tumor tunggal pada kaki lebar, dengan struktur licin atau bergelombang. Memandangkan pertumbuhan neoplasma yang agak perlahan, kursus klinikal sering kali tidak simptomatik, dan ketika tumor mencapai ukuran yang besar, tanda-tanda penyumbatan esofagus dan pemampatan organ mediastinal muncul. Walau bagaimanapun, tumor esofagus yang paling jinak adalah penemuan secara tidak sengaja semasa sinar-X organ perut.

Pelbagai jenis tumor jinak mempunyai ciri tertentu gambaran klinikal dan radiologi. Jadi, polip esofagus boleh menjadi tunggal atau berganda, terletak di mana-mana bahagian organ. Ini jelas menonjol ke lumen esofagus, mempunyai pergerakan yang ketara kerana pangkal dan kaki yang lebar. Ia dimanifestasikan oleh disfagia, yang berlaku secara berkala selama bertahun-tahun. Ciri khas dalam pemeriksaan sinar-X adalah kecacatan pengisian barium yang tidak dapat diganti dengan kontur yang jelas dan rata, pelepasan dan peristalsis yang dipelihara pada tahap kecacatan.

Papilloma biasanya lebih besar daripada permukaan polip, lobular atau ketuat. Terdedah kepada keganasan. Leiomyoma adalah tumor esofagus yang paling biasa. Mereka terletak di bahagian bawah dan tengahnya, secara intramurally di pangkalan yang luas. Kursus biasanya tidak simptomatik, tanda pertama adalah ulserasi tumor dan pendarahan. Lipoma sangat jarang berlaku, tidak mempunyai perbezaan klinikal yang jelas dari tumor lain.

Diagnostik dan rawatan tumor jinak esofagus

Semasa melakukan radiografi esofagus dengan kontras, kecacatan pengisian, ubah bentuk lumen tiub esofagus, perubahan lega membran mukus dinyatakan. Menurut gambar sinar-X, tumor dapat dibezakan yang benar-benar berada di lumen organ tumbuh di lumen dan intramurally memanjang dari lapisan dalam esofagus ke luar dan memerah dari luar. Perbezaan antara tumor bukan epitel jinak dan barah adalah pelepasan mukosa yang dipelihara dan keanjalan dinding esofagus pada tahap neoplasma. Diagnosis disahkan secara histologi.

Diagnosis pembezaan dilakukan dengan penyakit seperti badan asing, urat varikos, dan neoplasma malignan pada esofagus. Untuk menentukan diagnosis yang betul di hospital, dilakukan esofagoskopi dan kromoskopi esofagus, biopsi endoskopi tisu tumor dengan pemeriksaan histologi berikutnya, radiografi dada biasa dan radiografi esofagus dengan kontras dilakukan. Sekiranya terdapat kesukaran dalam diagnosis, pengimejan resonans magnetik atau tomografi yang dikira organ dada ditunjukkan.

Perhatian harus diberikan kepada tanda-tanda prognostik yang tidak baik seperti pertumbuhan tumor yang cepat, ulserasi, bentuk atipikal dari nod tumor, perubahan lega membran mukus dan keanjalan dinding esofagus di tapak neoplasma. Gejala-gejala ini mungkin menunjukkan keganasan tumor jinak dan memerlukan ahli gastroenterologi untuk menetapkan esofagoskopi dengan biopsi..

Rawatan hanya dilakukan pembedahan, penyingkiran tumor jinak dari esofagus dapat dilakukan secara endoskopi atau perut. Dalam tempoh selepas operasi, diet khas ditetapkan, penghambat pam proton untuk jangka masa panjang (jika tumor disertai dengan gejala esofagitis, kekurangan jantung).

Tumor ganas pada kerongkongan

Gejala tumor malignan kerongkongan

Sebilangan besar tumor ganas esofagus adalah barah. Neoplasma ini berbahaya kerana biasanya dikesan sudah berada di peringkat kemudian, dan oleh itu bahagian tumor yang dapat dikendalikan tidak lebih dari 30%, dan kadar kematian melebihi 15%. Tumor ganas pelbagai kerongkongan agak biasa. Menurut struktur histologi, kanser bukan keratinisasi sel skuamosa lebih kerap dikesan, sel sel basal dan keratinisasi lebih jarang, sangat jarang - adenokarsinoma dan neoplasma malignan yang lain. Selalunya, neoplasma malignan dilokalisasi di bahagian tengah esofagus, dan lokasi tumor di bahagian distal biasanya dikaitkan dengan penyebarannya dari perut. Tumor yang tumbuh boleh mempengaruhi trakea, arteri dan urat besar, akar paru-paru, saluran limfa, hati, dan diafragma. Metastasis pada kanser esofagus dikesan dalam 60% kes.

Tumor ganas pada kerongkongan mempunyai klinik ciri: disfagia progresif perlahan, sakit ketika menelan, bersendawa, air liur. Penukaran daging sering diperhatikan. Pada peringkat kemudian, gejala keracunan tumor dan mediastinitis purulen berkembang. Kursus tanpa gejala neoplasma malignan hanya mungkin dilakukan pada peringkat awal perkembangan tumor.

Sarkoma esofagus boleh berlaku dari tisu penghubung, otot, vaskular, saraf, pigmen; tumor campuran dan disembryoplastik juga dijumpai. Selalunya, leiomyosarcomas didiagnosis. Dengan sifat pertumbuhan, tumor penyusup dan polipoid dibezakan. Tanda-tanda sarkoma sinar-X tidak spesifik dan menyerupai tumor jinak. Ciri khasnya mungkin banyaknya nod tumor.

Limfoma ganas dari kerongkongan biasanya berkembang pada barah umum tisu limfa. Terdapat tumor, infiltratif dan gabungan limfoma. Secara radiografi, neoplasma ini sangat mirip dengan barah esofagus, ia dibezakan oleh stenosis esofagus yang kurang jelas, frekuensi ulserasi yang tinggi dengan pecahnya esofagus, dan pembentukan fistula. Juga, limfoma dicirikan oleh pemeliharaan peristalsis dinding esofagus di atas tumor..

Diagnostik dan rawatan tumor ganas pada esofagus

Diagnosis tumor malignan kerongkongan biasanya merangkumi esofagoskopi dengan biopsi, radiografi kontras dari esofagus, MRI, dan tomografi yang dikira. Tanda-tanda yang menyokong neoplasma malignan: perubahan atipikal dalam melegakan membran mukus; penyelewengan kontur dinding esofagus atau kecacatan pengisian, disertai dengan ketiadaan peristalsis pada tahap ini; ketidakteraturan lumen esofagus, stenosis esofagus dengan pengembangan lumen di atas nod tumor, kontur dinding esofagus yang lemah di sempadan tisu dan tumor yang sihat. Tomografi yang dikira memungkinkan dengan kemungkinan besar untuk menentukan kemungkinan rawatan pembedahan, membuat prognosis untuk pemulihan dan kehidupan pesakit..

Rawatan tumor ganas esofagus adalah tugas yang sangat sukar. Dengan mempertimbangkan jenis tumor, tahap dan tahap proses, rawatan pembedahan (reseksi, pemusnahan esofagus diikuti oleh esofagoplasti), penyinaran dan polikemoterapi dalam pelbagai kombinasi dapat digunakan. Pada peringkat kemudian penyakit ini, terapi paliatif (gastrostomi).

Ramalan tumor esofagus

Pada tumor esofagus jinak, prognosisnya baik, namun, pesakit memerlukan pemerhatian dispensari seumur hidup kerana frekuensi kambuh yang tinggi. Dalam neoplasma malignan, prognosis bergantung pada masa pengesanan dan rawatan tumor. Sekiranya terdapat metastasis, prognosis untuk pemulihan dan kehidupan kurang baik. Tidak ada pencegahan khusus untuk tumor esofagus.