Penyingkiran polip di rektum

Myoma

Mengeluarkan polip di rektum adalah satu-satunya kaedah yang betul untuk menyingkirkan. Rawatan ubat tidak membantu, terutamanya jika penyakit ini sudah berada pada tahap lanjut. Operasi yang profesional dan cekap dapat membantu. Kaedahnya bersifat radikal, tetapi beratus-ratus tinjauan positif, pengalaman pesakit yang berpengalaman membincangkan keberkesanannya. Operasinya tidak sukar untuk perubatan. Perkara utama adalah membuang pertumbuhan dalam masa, sehingga mereka berkembang hingga tahap yang memerlukan campur tangan pembedahan yang serius..

Polip adalah pertumbuhan jinak yang mungkin berlaku pada usia berapa pun, tetapi lebih kerap pada orang dewasa. Bentuknya bulat. Epitelium tumbuh, penampilan pertumbuhan diprovokasi. Terbentuk di mana sahaja, termasuk di kolon sigmoid. Sekiranya ia muncul, anda perlu menghapusnya dengan segera. Di bawah insurans perubatan wajib, boleh menghubungi klinik mana pun.

Punca berlakunya

Para saintis perubatan belum mengetahui asal-usul polip, tetapi mereka pasti tidak terbentuk pada mukosa usus yang sihat. Polip muncul selepas penyakit patologi, kronik dan teruk pada rektum, usus besar. Mereka timbul kerana gangguan berterusan dalam pemakanan, sering menyebabkan sembelit. Keturunan memainkan peranan utama di sini. Poliposis pada rektum didiagnosis pada 90% kes sekiranya saudara-mara pesakit menunjukkan penyakit ini. Secara umum, sebab-sebab kejadiannya mudah diringkaskan dalam senarai item:

  • keturunan;
  • tekanan biasa;
  • kerosakan kronik usus, menyebabkan percambahan membran mukus;
  • tahap pencemaran alam sekitar yang tinggi;
  • sejumlah kecil pergerakan dalam kehidupan seseorang;
  • penyakit seperti buasir, disentri.

Tidak ada sebab universal yang dapat dicegah sehingga polip tidak muncul. Tetapi boleh dipercayai bahawa penyebab utama dan biasa adalah pemakanan yang buruk. Apabila diet harian seseorang tidak termasuk pengambilan vitamin, nutrien, produk yang merangsang usus, gangguan muncul di dalam usus. Tanda pertama yang menunjukkan kemunculan polip adalah najis berdarah. Penting untuk segera berjumpa doktor, jika tidak, komplikasi serius mungkin berlaku pada masa akan datang..

Perubahan berkaitan dengan usia, minat seseorang terhadap minuman beralkohol dan merokok, kelebihan lemak dalam makanan yang dimakan, imuniti yang lemah yang membolehkan jangkitan masuk ke dalam badan, sembelit dan gangguan sistem pencernaan lain meningkatkan kemungkinan poliposis rektum.

Tanda dan gejala

Apabila polip muncul, pesakit tidak merasakan simptom, yang tidak bermaksud penyakit ini tidak berbahaya. Poliposis rektum disebut sebagai keadaan prakanker. Kemunculan pertumbuhan didahului oleh penyakit usus yang memprovokasi pelanggaran najis.

  • Semasa pergi ke tandas, selain kotoran, bahan tambahan berlendir dilepaskan.
  • Kemunculan darah dalam tinja yang jarang berlaku.
  • Kekejangan, sakit tajam. Mereka tidak muncul dengan segera, menunjukkan ukuran pertumbuhan yang besar yang memprovokasi penyumbatan usus.

Dalam kebanyakan kes, polip usus tidak simptomatik. Adalah mustahil untuk meneka tentang kejadian itu tanpa ujian tahunan untuk darah ghaib pada tinja. Pesakit akan mula mengadu tentang keadaan ketika polip mencapai ukuran yang besar, mungkin sudah menghidap barah usus. Oleh itu, sangat digalakkan menjalani pemeriksaan tahunan.!

Lawatan ke doktor

Agar kaedah perubatan berfungsi dengan kemungkinan hasil positif yang paling tinggi, lawatan awal ke doktor adalah penting. Proctology menangani penyakit ini, oleh itu, anda perlu pergi ke proctologist. Doktor telah membuat peta simptom yang membantu pesakit memahami tahap dan kemungkinan penyakit ini. Sekiranya terdapat sejumlah item dalam senarai, inilah masanya untuk pergi ke hospital.

Seseorang dengan pembentukan pertumbuhan akan menghadapi:

  • sensasi gatal di dubur;
  • keinginan berterusan untuk pergi ke tandas;
  • sakit semasa menggunakan tandas atau selepas;
  • lendir atau darah jarang di dalam najis anda;
  • suhu badan tinggi. Apabila proses keradangan di dalam badan telah bermula, peningkatan suhu badan, menggigil tidak dapat dielakkan.

Jarang sekali, polip mungkin keluar semasa buang air besar. Sekiranya jatuh akibat kecederaan tekanan, luka terbuka akan muncul di tempatnya. Orang itu akan mengalami kesakitan akut. Luka akan menjadi tempat semua jenis jangkitan masuk ke dalam badan, dan pembiakannya. Apabila polip berukuran lebih dari 3 cm, orang tersebut akan menghadapi perkara berikut:

  • akan ada pembuangan darah di dalam tinja;
  • lendir akan berada di setiap najis;
  • sakit perut teruk yang berterusan;
  • jika polip jatuh, tersekat di dubur, pesakit akan merasakan kehadiran badan asing di dubur;
  • sembelit berterusan.

Sekiranya sakit, pesakit mungkin mengalami penurunan berat badan yang kuat dan dramatik, penipisan badan yang lengkap. Ini berlaku apabila tumor telah menjadi besar. Kami perlu segera berjumpa doktor proctologist untuk temu janji untuk mengurangkan komplikasi. Campur tangan pembedahan akan membantu di sini.

Keletihan berterusan, hampir kronik, menyertainya. Dalam kes lanjut, fisur dubur adalah mungkin.

Tempoh persediaan sebelum pembedahan

Sekiranya pesakit tidak mempunyai campur tangan pembedahan yang mendesak (pendarahan yang banyak, polip menyekat pembuangan kotoran di saluran dubur), persiapan untuk penyingkiran diperlukan.

Beberapa hari sebelum pembedahan, anda perlu mengikuti diet yang ditetapkan oleh doktor anda. Bersihkan usus secara berkala dengan enema, pelbagai persediaan. Minum banyak air. Elakkan makanan yang mengandungi serat. Mengambil julap adalah mungkin.

Semasa persiapan untuk operasi, pelbagai pemeriksaan dilakukan untuk mengenal pasti patologi, kontraindikasi. Jenis anestesia dibincangkan dengan pesakit, dengan mengambil kira ciri-ciri tubuhnya.

Tinjauan

Sebelum memilih kaedah untuk menghilangkan polip, proctologist menghantar pesakit untuk pemeriksaan tambahan. Ini diperlukan untuk mengenal pasti kontraindikasi. Bergantung pada peralatan, mungkin untuk menentukan ukuran, lokasi, kuantiti, dan ciri penumpukan yang tepat.

Biasanya, untuk membuat persiapan, doktor bermula dengan pemeriksaan digital pada rektum. Pemeriksaan jarang dilakukan, doktor menghantar pesakit untuk pemeriksaan endoskopi rektum.

Prosedur sering dilakukan bertujuan untuk mengecualikan kemungkinan pertumbuhan pertumbuhan jinak menjadi malignan yang lebih berbahaya.

Sekiranya gambar tidak lengkap, cukup jelas, pemeriksaan sinar-X dengan pengenalan agen kontras radiopaque ke dalam usus akan terlibat. Melakukan tinjauan seperti ini adalah pengecualian daripada peraturan. Tetapi pemeriksaan endoskopi diberikan kepada semua orang.

Diagnostik pembezaan dijalankan. Ia diperlukan untuk mengenal pasti perbezaan antara polip yang serupa dengan patologi. Mereka sering wujud pada jarak yang paling pendek antara satu sama lain, menjadikan rawatan lebih sukar.

Memadamkan

Tidak seperti polip di hidung, poliposis di rektum dan di usus besar tidak melibatkan rawatan konservatif dan tidak lengkap tanpa pembedahan. Satu-satunya faedah praktikal adalah pembuangan pembedahan.

Pembuangan endoskopi

Electroexcision digunakan apabila campur tangan pembedahan diperlukan dan pembentukannya terletak lebih dari sepuluh sentimeter dari dubur. Dengan cara yang lain, kaedah ini disebut penyingkiran gelung. Operasi dilakukan menggunakan alat khas, di hujungnya terdapat gelung benang logam. Elektrokoagulasi dilakukan di bawah anestesia tempatan.

Gelung dilemparkan ke atas polip, ditarik bersama dan cas elektrik dikenakan untuk menyolder kapal. Gelung mekanikal mengetatkan lebih banyak ketika memanas. Kemudian jatuh. Dengan penumpukan yang besar, operasi dijalankan secara berperingkat. Pesakit tidak menyakitkan, perkara itu berlaku tanpa reaksi pihak ketiga yang tidak perlu.

Excision adalah mudah kerana senarai item:

  • Kelajuan operasi.
  • Tiada komplikasi.
  • Tidak ada pendarahan, yang menghalang jangkitan masuk ke dalam badan.
  • Pemulihan cepat. Seseorang kembali ke kehidupan normal dalam sehari.
  • Histologi. Biopsi diambil.

Kelemahannya adalah keberkesanan teknik berhubung dengan satu polip. Dengan perapian, kaedah ini tidak berguna. Julat pendedahan yang sangat terhad. Dengan polip yang jaraknya lebih dari tiga puluh sentimeter dari dubur, kaedah ini tidak dapat digunakan.

Penyingkiran transanal

Penyingkiran transal bermaksud pembersihan usus sepenuhnya dari sisa produk dan semua najis, mengelakkan jangkitan semula. Dijalankan di bawah anestesia.

Pembukaan dubur diproses untuk menghilangkan kuman dan kotoran, kemudian diperluas dengan alat, dan cermin dipasang. Forceps dimasukkan ke dalam bukaan, kencangkan kulit yang melintang, yang kemudian dipotong dengan pisau bedah. Bingkai yang dihasilkan dijahit dengan jahitan.

  • Menjalankan kelajuan.
  • Keupayaan untuk menghilangkan fokus polip.
  • Dinding usus tetap utuh.

Kaedah ini mempunyai kekurangan yang cukup:

  • Julat kecil. Hanya 10-12 sentimeter dari dubur.
  • Risiko pendarahan.
  • Kemungkinan jangkitan pihak ketiga memasuki badan.

Kolotomi

Ini digunakan ketika ada kesulitan dalam menggunakan kaedah endoskopi, dengan lesi besar dan ketika terletak di pangkalan yang luas. Ini adalah kaedah pembedahan radikal..

Sayatan dibuat di kawasan iliac kiri. Usus ditarik keluar melalui lubang. Tempat dengan polip diperiksa dengan teliti, setelah selesai, dua penjepit digunakan: satu atas dan bawah. Eksisi dilakukan di tempat yang dijepit. Tisu yang terkena dikeluarkan, kawasannya dijahit dengan jahitan berganda.

Reseksi

Kaedah radikal yang digunakan ketika tumor menjadi barah. Terdapat dua jenis reseksi: penyingkiran sebahagian organ, penyingkiran tisu yang dijangkiti di mana polip berada.

Ia dilakukan dengan anestesia penuh. Dengan tumor barah, reseksi anterior bawah dilakukan. Sekiranya terdapat metastasis, kelenjar getah bening dan tisu dikeluarkan bersama dengan bahagian rektum. Jenis operasi yang paling sukar, digunakan dalam situasi yang sangat teruk. Operasi mengambil masa satu jam atau lebih. Memerlukan proses pemulihan yang panjang, yang sering berkembang menjadi kecacatan. Berlanjutan sehingga anda terbiasa dengan kehidupan baru anda. Pesakit selalu, dan dalam kes ini terutama yang berdegil, perlu mengikuti cadangan doktor yang hadir dari masa persediaan untuk menyelesaikan pemulihan. Ini sangat penting, tahap pemulihan dan kualiti operasi yang dilakukan secara langsung bergantung pada cadangan..

Kos operasi berbeza dari 30 hingga 100 ribu rubel.

Penyingkiran endometrososialis

Salah satu jenis kaedah penyingkiran polip endoskopi dalam usus. Dihasilkan dengan proctoscope. Alat ini mempunyai lampu dan tiub karbon dioksida. Ia diperkenalkan ke rongga rektum. Gas diperlukan untuk mengembangkan ruang usus, lampu untuk pencahayaan. Ini membantu pakar bedah membayangkan polip. Kamera juga dipasang, yang membolehkan anda melihat dan mengawal prosesnya dengan lebih baik. Operasi penyingkiran itu sendiri dilakukan dengan alat pembedahan, endoskopi.

  • Polip boleh dikeluarkan pada jarak dan kawasan mana pun.
  • Pendarahan mungkin, tetapi mudah dihentikan. Jangkitan tidak akan mempunyai masa untuk diserang.
  • Polip dikeluarkan dengan segera, tanpa membahagi kepada bahagian-bahagian kecil. Ini memendekkan masa operasi.
  • Keserbagunaan. Kaedah ini berlaku untuk hampir semua bentuk dan jenis polip (polip vena juga dapat dikeluarkan).
  • Risiko komplikasi minimum.

Polipektomi

Polypectomy menghilangkan neoplasma dengan dua cara: sigmoidoscopic dan kolonoskopi.

  • Rektoromanoskopi. Kaedahnya serupa dengan kaedah endoskopi. Di sini juga, gas diperkenalkan untuk memperluas ruang rektum dan lampu suluh untuk visualisasi proses yang lebih baik. Dengan pengungkapan sepenuhnya saluran usus, lebih mudah bagi pakar bedah untuk menilai keadaan mukosa usus dan bentuk, ciri, dan ukuran polip. Kaedahnya terhad dalam jangkauan. Polip dikeluarkan pada jarak 30 sentimeter.
  • Kolonoskopi. Ia digunakan untuk neoplasma yang terletak pada jarak lebih dari 30 sentimeter dari sfinkter dubur. Ini mungkin berlaku kerana panjang probe: satu setengah meter. Operasi ini dilakukan dengan bantuan peralatan endoskopi, optik, pencahayaan dan pukulan untuk melakukan operasi pembedahan. Strok tambahan memberi pilihan kaedah penyingkiran: electrocoagulation, loop atau laser. Kos operasi adalah dari 5 hingga 25 ribu rubel.

Polipektomi mempunyai kelebihannya:

  • Kecekapan yang lebih tinggi.
  • Pencerobohan rendah.
  • Tidak ada pendarahan, yang menghilangkan risiko jangkitan pihak ketiga.
  • Kemungkinan komplikasi rendah.

Operasi mengambil masa satu jam dan dilakukan di bawah anestesia atas desakan doktor. Sigmoidoscopy menunjukkan kesakitan yang tidak lama lagi.

Penyingkiran laser

Penyingkiran laser dilakukan di hospital, dilakukan dengan dua cara. Yang pertama melibatkan pemisahan tempat yang lengkap dengan tisu yang dijangkiti dengan pisau bedah laser. Tidak lengkap tanpa ubat bius. Dengan yang kedua, anestesia yang tidak lengkap sudah cukup. Polip dibakar lapisan demi lapisan.

  • Kaedahnya memerlukan sedikit masa.
  • Menghilangkan kemungkinan pendarahan.
  • Berlaku untuk semua orang, tidak mempunyai kontraindikasi.
  • Biopsi mungkin.
  • Kos operasi yang tinggi (10-40 ribu rubel).
  • Visualisasi keletihan polip yang lemah kerana asap yang dihasilkan.

Tempoh selepas operasi

Tempoh tempoh pemulihan secara langsung bergantung pada jenis dan tahap campur tangan pembedahan. Mukosa usus dipulihkan dua minggu selepas dikeluarkan. Untuk mempercepat proses pemulihan dan mengurangkan kemungkinan komplikasi, doktor menetapkan: kursus rawatan ubat, supositoria dan enema untuk membersihkan usus, fisioterapi. Pesakit perlu banyak berbaring dan berehat.

Dengan kaedah invasif yang minimum, tempoh pemulihan memerlukan dua hingga tiga minggu. Dengan skala intervensi yang besar, pemulihan boleh memakan masa setahun.

Cuti sakit diberikan kepada semua pesakit. Tempohnya bergantung pada sifat pekerjaan seseorang. Tempoh hospital yang panjang ditetapkan untuk: pembedahan yang banyak, kemustahilan untuk mengangkat beban.

Diet

Selepas pembedahan, diet terapeutik selalu ditetapkan. Ia membantu mencegah sembelit dan memudahkan pergerakan usus. Makanan ketat, biasanya berlangsung seminggu.

Semasa berdiet, pesakit memerlukan:

  • Makan makanan yang dicincang.
  • Makan makanan suam dan tidak sejuk.
  • Jangan menggoreng makanan, kukus, rebus.
  • Banyak minum. Air memudahkan pembuangan najis.

Kesan

Akibatnya mungkin berlaku walaupun dengan kaedah trauma yang paling sedikit. Penting untuk memantau kesejahteraan dan keadaan anda pada awal dan akhir selepas operasi..

Anda harus berjumpa doktor sekiranya:

  • Terdapat darah atau lendir di dalam najis.
  • Bimbang tentang muntah atau loya yang kerap.
  • Demam berterusan, bengkak di kaki.
  • Terdapat penurunan kekuatan fizikal secara umum kerana kesihatan.

Untuk meneutralkan penyakit sepenuhnya, profesionalisme doktor tidak mencukupi. Sebilangan besar prosesnya adalah pasca operasi. Disiplin, ketekunan dalam hubungannya dengan diri sendiri, tanggungjawab untuk kesihatan seseorang - komponen ini bertanggungjawab untuk pemulihan sepenuhnya..

Pembedahan untuk membuang polip di rektum

Pertanyaan +7 (499) 432-9653, +7 (499) 726-8168, +7 (499) 936-9971

  • kediaman
  • Hospital
    • Mengenai hospital
    • Sejarah hospital
    • Pentadbiran
    • Doktor dan pakar
    • Kekosongan
    • berita
    • Ulasan
    • Bantuan sukarelawan
  • Petunjuk
    • Ginekologi
    • Pembedahan
    • Endoskopi
    • Urologi
    • Neurologi
    • Terapi
    • Traumatologi
    • Ortopedik
    • Kardiologi
    • Aritmologi
    • Pembedahan sinar-X
    • Flebologi
    • Diagnostik
    • Diagnostik sinaran
    • Rawatan pemulihan
    • Proctology
    • Onkologi
    • UPC
    • Dermatokosmetologi
    • Operasi robotik
  • Untuk pesakit
    • Peraturan lawatan dan penginapan
    • Untuk rayuan warganegara
    • Susun atur cawangan
    • Syarikat insurans
    • Moscow adalah ibu kota kesihatan
    • maklumat undang-undang
    • peta laman web
  • Perkhidmatan berbayar
    • Prosedur penyediaan dan kos perkhidmatan
    • Pelancongan Perubatan
    • Jadual doktor
    • Membuat temu janji
    • Pakar CDC
    • Promosi dan potongan harga
    • Program chech-up yang kompleks
  • Kenalan

Institusi belanjawan negeri untuk kesihatan kesihatan kota Moscow "Bandar Klinikal Hospital No. 31 dari Jabatan Kesihatan Kota Moscow"

Hospital Klinikal Bandar №31 "Penerbitan" Pembedahan untuk membuang polip di rektum

Pembedahan untuk membuang polip di rektum

Secara ringkas mengenai perkara utama

Pembedahan untuk membuang polip rektum (polypectomy) diperlukan kerana barah kolorektal pada 95% kes berkembang dari formasi seperti itu. Tahap risiko transformasi ganas bergantung pada ukuran, jenis struktur dan komposisi selular pertumbuhan patologi.

Diagnosis tepat pada masanya membolehkan anda menghilangkan barah berpotensi dengan kaedah traumatik rendah, yang bermaksud:
• risiko komplikasi minimum;
• sedikit keparahan gejala pasca operasi (sakit, kelemahan, pening, dll);
• tempoh pemulihan yang singkat.

Di klinik Hospital Klinik Bandar No. 31, operasi seperti itu adalah amalan biasa. Kami mengesyorkan agar anda meminta pertolongan tepat pada masanya untuk menyingkirkan penyakit dengan cepat dan tanpa rasa sakit..

Intipati masalah

Polyp adalah istilah perubatan yang digunakan untuk jisim yang naik di atas permukaan membran mukus organ berongga. Polip boleh tumbuh di perut, usus, pundi hempedu, sinus, pundi kencing, serviks dalaman dan badan rahim.

Istilah "polip" bermaksud proses jinak, namun, mungkin untuk menentukan secara tepat sifat neoplasma yang mencurigakan hanya dengan bantuan pemeriksaan histologi sel-selnya.

Usus besar adalah laman kegemaran untuk penyetempatan neoplasma seperti itu. Pencegahan kolonoskopi mengesan polip pada 3% pesakit; 70% neoplasma dilokalisasikan di rektum.

Lelaki menderita patologi ini 2-3 kali lebih kerap daripada wanita.

Risiko perkembangan bergantung pada usia (78% pesakit melepasi garis usia pada usia 55 tahun).

Penampilan

Penampilan polip adalah pelbagai: kebanyakan tumbuh di tangkai nipis, tergantung ke lumen usus. Kurang biasa adalah neoplasma dengan pangkalan yang luas, bahkan lebih jarang - bentuk seperti tumor, sedikit naik di atas permukaan mukosa rektum. Ukuran polip khas adalah dari 0,5 hingga 2 cm, namun, ada juga bentuk raksasa yang dapat menyekat lumen usus. Dengan peningkatan ukuran formasi, risiko transformasi menjadi tumor ganas meningkat. Formasi kecil (hingga 0,5 cm) diwakili terutamanya oleh polip hiperplastik, sel yang sedikit berbeza dari sel epitel normal dan dicirikan oleh risiko minimum transformasi kanser.

Unsur patologi yang besar (lebih dari 2 cm) sering mempunyai permukaan vena yang mudah cedera dan berdarah. Neoplasma semacam itu sangat berbahaya berkaitan dengan transformasi menjadi kanser rektum..

Punca berlakunya

Sebab-sebab pembentukan polipoid dinyatakan hanya untuk jenis patologi tertentu (poliposis keluarga). Kumpulan risiko untuk mengembangkan polip di usus dihitung secara statistik.
• Faktor usia sangat penting. SIAPA mengesyorkan mengambil secara berkala kolonoskopi setelah mencapai usia 55 tahun.
• Di tempat kedua yang penting adalah kecenderungan keturunan (tumor jinak dan / atau barah rektum pada saudara terdekat).
• Doktor percaya bahawa faktor tambahan diperlukan untuk mewujudkan kecacatan genetik: proses keradangan kronik di usus besar dan / atau kesesakan yang berkaitan dengan pengekalan najis.
• Sifat diet penting: makanan tumbuhan tenusu mengurangkan risiko tumor jinak dan malignan. Kehadiran karsinogen dalam makanan, termasuk makanan asap, dapat memicu perkembangan barah.

Gejala

Untuk polip rektum, kursus asimtomatik adalah ciri. Dalam kes-kes yang biasa, luka dijumpai secara kebetulan semasa pemeriksaan yang ditentukan untuk tujuan profilaksis atau untuk diagnosis penyakit lain. Gejala muncul dengan pertumbuhan yang ketara, dan juga dengan pelbagai poliposis.
• Pembentukan yang terdiri daripada tisu berserat terdedah kepada reaksi keradangan, yang ditunjukkan oleh tanda-tanda proctitis: dorongan yang kerap menyakitkan untuk membuang air besar, najis longgar, lendir dan nanah di permukaan najis.
• Polip adenomatous (kelenjar) mengeluarkan banyak lendir ke dalam lumen usus, yang boleh menyebabkan najis longgar.
• Formasi vena sering berdarah, sehingga darah dapat dikeluarkan di dalam tinja.
• Pertumbuhan yang tumbuh pada batang panjang dapat "jatuh" dari dubur, menarik perhatian pesakit.

Komplikasi

• Polip besar dapat menyekat lumen usus dan menyebabkan keadaan yang mengancam nyawa yang disebut penyumbatan usus akut.
• Pendarahan dengan pertumbuhan vena menyumbang kepada perkembangan anemia.
• Rembesan lendir oleh tumor adenomatous membawa kepada dehidrasi dan gejala hipokalemia:
___ • peningkatan keletihan;
___ • kelemahan otot sehingga perkembangan kelumpuhan;
___ • gangguan irama jantung.
• Proses keradangan yang berkaitan dengan pembentukan berserabut menguras badan dan boleh menjadi rumit oleh keradangan purulen tisu perrectal dan sepsis.
• Polip adenomatous dan vena pasti akan berkembang menjadi barah rektum 5-15 tahun selepas permulaannya. Rawatan onkologi rektum sering melibatkan "hidup dengan beg kolostomi" dan kursus kemoterapi yang menyakitkan. Kematian yang tinggi dikaitkan dengan metastasis hati awal, dalam kes seperti itu, prognosis menjadi tidak ada harapan.

Rawatan konservatif

Polip adalah penyakit pembedahan yang tidak dapat diubati dengan kaedah konservatif. Walau bagaimanapun, setiap peraturan mempunyai pengecualiannya. Untuk polip hiperplastik kecil, pemerhatian dinamik mungkin ditetapkan. Faktanya adalah bahawa formasi yang sangat kecil sukar dikeluarkan sehingga tidak merosakkan dinding usus. Oleh itu, mereka dibenarkan untuk "matang".

Hiperplasia epitelium dikaitkan dengan proses keradangan. Oleh itu, rawatan konservatif dengan pemerhatian dinamik bertujuan untuk menghilangkan penyakit yang memprovokasi tindak balas keradangan.

Patologi ini merangkumi:
• proctitis,
• sigmoiditis,
• buasir,
• serta proses keradangan pada organ "bersebelahan" sistem genitouriner.

Jenis campur tangan pembedahan

Semua jenis intervensi pembedahan boleh dibahagikan kepada dua kumpulan besar: operasi tradisional dan teknik invasif minimum. Intervensi minimal invasif melibatkan penggunaan teknik endoskopi dan teknologi terkini:
• sinaran gelombang radio,
• laser,
• gelung electrocoagulation.

Teknik sedemikian disebut "tanpa pembedahan" kerana:
• tidak menyediakan pembukaan rongga perut dan rongga usus;
• dijalankan dengan kaedah tanpa darah;
• mempunyai tempoh pemulihan yang singkat dengan kesan sampingan yang tidak menyenangkan (kesakitan, kelemahan, dll.).

Hari ini, campur tangan tradisional dilakukan dengan ukuran polip yang mengagumkan, dan juga dengan neoplasma malignan. Sekiranya pertumbuhan terletak di kawasan berhampiran dubur (hingga 10-12 cm), maka operasi dilakukan melalui rektum. Jika tidak, pakar bedah mendapatkan akses operasi dengan membuka rongga perut.

Diagnostik pra operasi

Proktologi mendiagnosis formasi yang terletak berhampiran dubur semasa pemeriksaan digital. Walau bagaimanapun, kaedah utama untuk mendiagnosis polip rektum adalah pemeriksaan perkakasan menggunakan sigmoidoskopi, yang akan memberikan jumlah maklumat yang mencukupi untuk memilih kaedah rawatan:
• penyetempatan, ukuran dan bentuk pertumbuhan morfologi;
• kehadiran komplikasi (pendarahan, suppuration);
• jenis tumor histologi (pengambilan sampel tisu dilakukan mengikut petunjuk);
• keadaan rektum.

Sekiranya doktor memutuskan untuk menjalani pembedahan, perlu menjalani pemeriksaan pra operasi standard, yang merangkumi:
• analisis umum darah dan air kencing;
• kimia darah;
• penentuan kumpulan darah dan faktor Rh;
• koagulogram + penentuan tahap gula dalam darah;
• ujian untuk mengesan jangkitan bawaan darah (hepatitis B dan C, HIV, sifilis);
• ECG;
• fluorografi;
• berunding dengan ahli terapi, dan untuk wanita - berunding dengan pakar sakit puan.

Selain itu anda mungkin memerlukan:
• gastroskopi (EGDS);
• kolonoskopi;
• Imbasan CT organ perut;
• Ultrasonografi Doppler pada urat pada bahagian bawah kaki;
• ECHO-KG.

Kontraindikasi

Tidak ada kontraindikasi mutlak untuk penyingkiran polip rektum. Operasi dianjurkan untuk ditangguhkan sekiranya berlaku proses keradangan akut dan pemburukan penyakit kronik, serta melanggar pembekuan darah dan selama tempoh pemulihan setelah kecederaan, strok, serangan jantung, operasi, dll..

Pembedahan endoskopi mempunyai kontraindikasi sendiri:
• saiz penambahan yang ketara;
• bentuk pendidikan yang rata;
• watak malignan;
• keadaan yang menyukarkan pelaksanaan sigmoidoskopi.

Terdapat juga kontraindikasi terhadap jenis polipektomi endoskopi tertentu. Jadi, sebagai contoh, electrocoagulation dikontraindikasikan pada pesakit dengan alat pacu jantung, kerana generator frekuensi tinggi dapat mengganggu kerja alat pacu jantung buatan.

Bersedia untuk pembedahan

2-3 hari sebelum operasi, anda harus melepaskan serat kasar, serta produk yang merangsang pembentukan gas di dalam usus. Larangan itu merangkumi roti hitam, produk tepung gandum, kubis, kekacang, buah-buahan dan sayur-sayuran segar, susu dan produk tenusu, jus, minuman berkarbonat dan alkohol.

1-2 hari sebelum operasi, penjagaan harus diambil untuk "menyisihkan" najis selama beberapa hari. Untuk melakukan ini, mereka beralih ke diet bebas sanga:
• ayam tanpa lemak dan / atau ayam belanda;
• keropok;
• kentang lenyek;
• sup sayur-sayuran;
• nasi rebus.

Pada malam sebelum operasi, makan malam harus ringan dan lebih awal, anda harus menolak sarapan.

Pada peringkat ini, perlu membersihkan usus. Untuk menjamin kejayaan operasi, prosedur dilakukan dua kali - pada waktu pagi dan petang..

Anda boleh menggunakan enema perubatan konvensional (membilas air bersih), namun, kebanyakan pesakit lebih suka pencahar garam seperti "Fortrans" (ia harus digunakan mengikut arahan) atau microclysters "Microlax".

Bagaimana operasi berjalan

Operasi boleh dilakukan di bawah anestesia tempatan dan di bawah anestesia umum. Pilihan bantuan anestetik bergantung pada jenis intervensi pembedahan, ukuran dan bilangan polip yang akan dikeluarkan, serta keadaan kesihatan dan kepekaan sistem saraf pesakit..

Selalunya, neoplasma rektum jinak dikeluarkan menggunakan kaedah invasif minimum. Operasi sedemikian boleh dilakukan dengan anestesia tempatan. Anestesia diperlukan untuk memastikan akses yang tidak menyakitkan ke elemen patologi. Penyingkiran penumpukan sebenarnya tidak menimbulkan rasa tidak selesa.

Operasi traumatik rendah dilakukan dengan kaedah tanpa darah (saluran darah dibakar semasa penyingkiran polip). Dalam satu prosedur, doktor dapat membuang hingga empat elemen patologi, oleh itu, dengan sebilangan besar formasi, operasi harus diulang dalam 2-3 minggu.

Tempoh pemulihan

Tempoh tempoh pemulihan bergantung pada kaedah pembedahan dan boleh berkisar antara 2 minggu hingga 2 bulan.

Sekatan diet pasca operasi juga sangat berbeza.

Sekiranya operasi dilakukan secara rawat jalan atau anda berada di hospital untuk waktu yang singkat, kami mengesyorkan agar anda memantau kesihatan anda dengan teliti dan segera berjumpa doktor sekiranya terdapat gejala yang mencurigakan:
• demam yang semakin meningkat;
• darah dalam tinja;
• sindrom kesakitan berterusan;
• bengkak anggota badan.

Walaupun dalam keadaan kecederaan yang dialami semasa pembedahan adalah minimum, doktor mengesyorkan diet bebas sanga sekurang-kurangnya 1 minggu, dan kemudian memperkenalkan makanan baru dengan berhati-hati..

Semasa tempoh pemulihan, peningkatan aktiviti fizikal, prosedur termal, alkohol dan ubat-ubatan harus ditinggalkan. Perokok dinasihatkan untuk mengurangkan pengambilan nikotin mereka.

Ulasan pesakit dan cadangan doktor

Kami menganalisis ulasan pesakit mengenai operasi yang dilakukan untuk penyingkiran polip. Hampir tidak ada yang negatif. Campur tangan pembedahan dapat diterima dengan baik, tempoh selepas operasi berjalan lancar.

Sebilangan pesakit menganggap kesan operasi jangka pendek dan keperluan menjalani pemeriksaan pencegahan tahunan sebagai kelemahan..

Dalam kebanyakan kes, pemulihan berlaku tanpa memerlukan operasi semula. Walau bagaimanapun, misalnya, polip adenomatous dan vena kini dianggap sebagai keadaan prakanker, dan pesakit yang telah menjalani pembedahan memerlukan pengawasan perubatan yang berterusan. Dalam kes lain, konsultasi berulang dengan proctologist sekali setiap 1-3 tahun sudah mencukupi..

Kemungkinan kambuh dan jangka masa untuk rawatan berulang hanya dapat ditentukan oleh doktor anda yang hadir setelah tempoh pemulihan awal telah berlalu.

Anda boleh membaca ulasan mengenai kerja doktor Hospital Klinik Bandar No. di sini.

Rawatan polip di usus besar dengan kaedah alternatif

Di Internet, anda boleh menemui banyak resipi untuk merawat polip di usus besar dengan kaedah alternatif. Kami bergegas memberi amaran kepada pembaca bahawa banyak resipi yang disediakan (celandine dan tumbuhan beracun lain) boleh menyebabkan bahaya yang besar kepada kesihatan anda..

Polip kolon, sebagai peraturan, berlaku pada latar belakang proses keradangan. Dengan bereksperimen dengan badan anda sendiri, anda dapat meningkatkan tindak balas keradangan dengan ketara dan menyebabkan pembentukan pertumbuhan patologi baru.

Dengan menangguhkan pembedahan, anda berisiko kehilangan peluang untuk menggunakan kaedah traumatik rendah yang membolehkan anda membuang polip secara relatif tanpa rasa sakit..

Kesimpulannya

Penyingkiran polip rektum di hospital kami adalah amalan harian. Peralatan endoskopik terkini digunakan untuk diagnostik dan campur tangan pembedahan.

Jabatan endoskopi Hospital Klinikal Bandar No. 31 bekerjasama dengan pakar Jepun. Seminar antarabangsa dalam bidang prosedur diagnostik dan intervensi pembedahan yang dilakukan dengan kaedah endoskopi diadakan secara berkala.

Operasi boleh dilakukan secara pesakit luar dan dalam mod hospital jangka pendek. Rawatan diatur sedemikian rupa untuk meminimumkan jangka masa tinggal di hospital.

Jangan melengahkan lawatan ke proctologist dari hari ke hari. Semakin cepat anda memulakan rawatan, semakin mudah! Percayalah kesihatan anda kepada profesional.

Anda boleh membuat janji temu dengan doktor berbayar dengan menghubungi Pusat Perundingan dan Diagnostik +7 (499) 936-99-89, atau dengan mengisi borang.

Syarat untuk menyediakan perkhidmatan berbayar boleh didapati di sini

Anda boleh membuat janji temu untuk dasar dan rujukan OMS dengan menghubungi +7 (499) 936-99-71.

Pembuangan polip di usus dengan pembedahan

Penyingkiran polip di usus menggunakan pembedahan dianggap sebagai cadangan wajib proctologist di Pusat Pembedahan. Walaupun patologi tidak simptomatik, ada risiko tumor jinak akan berubah menjadi bentuk malignan. Penyingkiran polip dianggap kaedah berkesan untuk mencegah barah usus.

Di hospital sehari (pesakit luar), operasi dilakukan untuk membuang polip di dalam usus. Semasa operasi, hanya neoplasma yang dikeluarkan. Ini adalah operasi pembedahan yang minimum invasif dan trauma minimum, selepas itu pesakit dapat kembali bekerja dalam beberapa hari..

Polip dianggap neoplasma jinak yang melekat pada dinding usus dan tumbuh lebih dalam ke dalam lumen usus, sehingga menimbulkan ancaman bagi kesihatan manusia. Ukurannya berbeza dan boleh didapati di semua bahagian usus. Mereka terletak secara berkumpulan dan secara berasingan. Boleh tumbuh dan mengganggu fungsi normal saluran pencernaan.

Dalam beberapa kes, transformasi menjadi tumor ganas adalah mungkin. Semasa perkembangan poliposis meresap, keadaannya sangat berbahaya, kerana jumlah neoplasma dapat mencapai beberapa ratus. Selepas diagnosis, doktor memutuskan untuk membuang polip, yang membahayakan kesihatan dan kehidupan pesakit.

Bila perlu membuang polip di usus

Penyingkiran polip dalam usus diperlukan dalam keadaan di mana:

  • pesakit merasakan ketidakselesaan yang teruk;
  • terdapat darah di saluran dubur, dan lendir banyak dikeluarkan;
  • sakit tajam berterusan terdapat di bahagian bawah abdomen;
  • mukosa usus ditutup dengan ulser.
  • peristalsis usus terganggu;
  • penyumbatan berkembang di dalam usus.

Polip yang dikenal pasti pada peringkat awal mudah disembuhkan, dan risiko keganasan adalah minimum. Selepas rawatan polip, pesakit harus diperiksa secara berkala, kerana polip boleh tumbuh semula. Masih tidak diketahui mengapa sel tiba-tiba mula berubah menjadi atipikal dan membentuk neoplasma..

Faktor risiko untuk pertumbuhan polip

Faktor-faktor yang meningkatkan risiko pertumbuhan polip termasuk:

  • berumur lebih dari 50 tahun;
  • penyakit radang usus seperti penyakit Crohn dan kolitis ulseratif;
  • merokok;
  • penggunaan dadah;
  • penggunaan minuman beralkohol;
  • berat badan berlebihan;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • diabetes jenis 2.

Keturunan dianggap faktor penting. Sekiranya kanak-kanak, ibu bapa, saudara perempuan dan saudara lelaki didiagnosis menghidap polip, kemungkinan penyakit ini meningkat. Bilangan saudara dengan penyakit ini juga penting. Terdapat sekumpulan penyakit genetik yang meningkatkan kemungkinan mengembangkan jenis tumor tertentu. Sindrom Lynch adalah varian biasa dari kanser kolon keturunan. Penyakit ini bermula dengan pembentukan polip, yang cepat menjadi ganas.

Poliposis adenomatous keluarga dianggap sebagai keadaan yang jarang berlaku. Penyakit ini bermula pada masa remaja dengan pembentukan beratus-ratus dan kadang-kadang beribu-ribu polip. Sekiranya tidak dirawat, maka terdapat kemungkinan 100% degenerasi menjadi tumor malignan. Juga, penyebab kemunculan polip dianggap sindrom Gardner, MYH-polyposis, sindrom Peutz-Jegers.

Sebelum pembedahan untuk mengeluarkan polip di usus, perlu menjalani ujian darah dan air kencing (umum, glukosa, hemocoagulogram untuk faktor Rh dan kumpulan darah), serta ujian untuk jangkitan). Sebelum pembedahan, pesakit menjalani ECG dan kolonoskopi, berunding dengan pakar kardiologi, hematologi dan ahli terapi. Sebelum prosedur, pesakit dibersihkan dari usus, kerana perlu sebelum kolonoskopi.

Doktor boleh menetapkan salah satu pilihan persediaan:

  1. Dua hari sebelum prosedur, pesakit diberi diet bebas sanga. Pada waktu petang, anda perlu mengambil minyak jarak, dan pada waktu malam lakukan enema pembersihan menggunakan dua liter air suam. Pada waktu pagi, pesakit diberi tiga enema. Makanan tidak boleh diambil pada hari prosedur. Hanya dibenarkan minum segelas jus atau satu cawan kecil teh lemah.
  2. Penggunaan Fortrans akan sangat memudahkan proses penyediaannya. Ciri-ciri penyediaan ditunjukkan dalam arahan penggunaan..
  3. Forlax pencahar osmotik diresepkan untuk pesakit yang dikontraindikasikan dalam pengambilan sejumlah besar cecair.

Semasa operasi, setiap polip dikeluarkan secara berasingan. Selepas itu, pemeriksaan histologi bahan dilakukan, yang akan mengecualikan atau mengesahkan kehadiran sel barah..

Jenis operasi pembedahan

Terdapat beberapa jenis prosedur pembedahan biasa:

Jenis pertama adalah polipektomi dengan electrocoagulation dari neoplasma yang dikeluarkan, yang dilakukan di bawah anestesia tempatan dengan penyetempatan di bahagian tengah usus. Semasa operasi, plat plumbum dilekatkan pada punggung bawah pesakit, yang berfungsi sebagai elektrod pasif. Elektrod kedua (endloop) diletakkan di atas polip dan diketatkan. Selepas itu, arus frekuensi tinggi digunakan. Dalam dua saat, polip hangus dan terputus. Hujung kapal ditutup.

Laparoskopi adalah jenis kedua. Semasa operasi, polip besar lebih dari dua sentimeter dikeluarkan melalui tusukan dinding perut.

Laparotomi adalah jenis pembedahan ketiga. Semasa prosedur, rongga perut dibuka untuk menghilangkan polip dengan pangkalan yang luas.

Kolotomi - jenis pembedahan yang keempat, digunakan untuk menghilangkan polip pada neoplasma flek dan pangkalan yang luas. Jenis kelima - reseksi usus - prosedur dengan penyingkiran sebahagian usus.

Penyingkiran polip di usus dikontraindikasikan pada orang yang menderita diabetes mellitus, epilepsi, yang mempunyai penyakit berjangkit dan proses keradangan. Berdasarkan anamnesis yang dikumpulkan, doktor yang menghadiri akan memilih kaedah rawatan untuk polip. Kos pembedahan membuang polip bergantung kepada beberapa faktor. Pertama sekali, harganya dipengaruhi oleh diagnosis, peringkat penyakit, kaedah operasi, dll..

Sama ada mahu membuang polip rektum atau tidak

Doktor-proktologi sering mendiagnosis polip pada pesakit mereka di rektum, sama ada perlu untuk membuang neoplasma ini, yang merupakan penyebaran membran mukus organ, yang disebabkan oleh kerosakan fungsi pertumbuhan semula tisu sel, banyak yang ingin tahu. Penyebab polip boleh dikaitkan dengan patologi usus kronik - proctitis, kolitis, enteritis, buasir, dll..

Bahaya utama penyakit ini harus dipertimbangkan kebarangkalian tingginya degenerasi ganas polip menjadi barah usus, oleh itu para pakar menegaskan penyingkirannya.

Untuk menghapuskan atau tidak - taktik pengurusan pesakit

Operasi untuk membuang polip rektum ditetapkan apabila neoplasma seperti itu dijumpai. Jenis intervensi pembedahan dipilih bergantung pada ukuran polip, darab, dan risiko keganasan.

Dalam kes yang jarang berlaku, apabila ukuran penumpukan di usus kecil, pakar dapat mengambil sikap menunggu dan melihat dan melihat perkembangan tumor selama satu tahun. Sekiranya terdapat komplikasi juga, pembedahan ditetapkan.

Bahaya besar

Bahaya utama polip di rektum dan di bahagian lain usus adalah kemampuan mereka merosot menjadi barah.

Komplikasi lain yang teruk dan mengancam nyawa dari perkembangan penyakit ini boleh dipertimbangkan:

  • penyumbatan usus;
  • peritonitis;
  • paraproctitis;
  • kehilangan darah yang besar;
  • anemia, dll..

Saiz polip

Dari amalan perubatan, menunjukkan bahawa polip besar menimbulkan risiko keganasan sel yang tinggi. Ini disebabkan peningkatan kemungkinan kerosakan, komplikasi..

Tetapi formasi kecil bukan jaminan ketiadaan keganasan. Doktor menegaskan campur tangan pembedahan dan rawatan sebarang neoplasma poliposis.

Bersedia untuk pembedahan

Persiapan untuk campur tangan pembedahan poliposis diperlukan dengan sifat rawatan yang dirancang. Kekurangan persediaan untuk operasi kecemasan dibenarkan (dengan pendarahan yang meluas, pelanggaran polip, dll.).

Tempoh pra operasi merangkumi:

  • diet pencahar khas;
  • pembersihan usus (dengan ubat-ubatan dan enema);
  • pemeriksaan tambahan (jika perlu).

Sebelum operasi, masalah memilih anestesia diputuskan dengan mengambil kira ciri-ciri badan.

Ciri dan kaedah penyingkiran polip dubur

Pilihan taktik untuk campur tangan pembedahan bergantung pada faktor berikut:

  • keterukan proses patologi;
  • lokasi fokus polipous;
  • isi padu, struktur, sifat pembentukan, dll..

Terdapat beberapa kaedah operasi yang berkesan..

Teknik invasif minimum sering digunakan untuk menghilangkan polip rektum yang tidak rumit.

Dengan polip besar, banyaknya, tidak dapat diakses, peningkatan jumlah prosedur pembedahan ditetapkan.

Electroexcision

Kaedah elektro eksisi melibatkan penghapusan polip menggunakan gelung elektrik yang terdiri daripada benang logam nipis. Operasi dilakukan menggunakan rektoskop, yang memberikan gelung ke lokasi yang diinginkan, melemparkannya ke atas polip dan mengetatkannya. Pada masa ini, cas elektrik disalurkan melalui gelung. Di tempat ini, eksisi penumpukan dan pematerian kapal dilakukan.

Kelebihan utama kaedah ini adalah:

  • trauma rendah;
  • kepantasan pelaksanaan.

Keberkesanan kaedah telah terbukti berkaitan dengan formasi tunggal yang dekat dengan dubur.

Penyingkiran transanal

Pemotongan transanal polip ditetapkan dalam keadaan berikut:

  • kehadiran pendidikan jinak tunggal;
  • lokasi tidak lebih dari 12 cm dari dubur.

Pembedahan jenis ini sering dilakukan di bawah anestesia umum..

Semasa operasi, lumen usus mengembang, cermin diperkenalkan ke dalamnya untuk memvisualisasikan prosesnya. Dengan pengapit khas, struktur patologi dikeluarkan dengan pengenaan jahitan catgut. Terdapat kemungkinan pendarahan besar. Semua formasi eksisi diperiksa untuk kehadiran sel-sel malignan.

Masa operasi adalah 20-30 minit.

Pembuangan endoskopi

Jenis penghapusan polip ini dilakukan dengan menggunakan rektoskop yang dilengkapi dengan pencahayaan dan probe untuk pengenalan karbon dioksida, yang mengembang usus semasa operasi. Pembuangan formasi berlaku menggunakan instrumen endoskopi dan pembedahan.

Kelebihan campur tangan invasif minimum ini adalah:

  • tanpa darah;
  • kemungkinan diagnosis penyakit yang lengkap;
  • risiko komplikasi rendah.

Kelemahan operasi adalah batasan zon hentaman. Masa operasi tidak melebihi 20 minit.

Polipektomi sebagai kaedah penyingkiran

Polipektomi dianggap sebagai jenis penyingkiran poliposis jinak yang biasa dan trauma rendah. Prosedur boleh dilakukan dengan menggunakan pelbagai jenis peralatan:

  • sigmoidoscope, apabila polip berada pada jarak tidak lebih dari 30 cm dari pintu masuk ke rektum;
  • kolonoskop dengan probe untuk pemeriksaan hingga 145 cm.

Kolonoskopi dilakukan untuk menghilangkan formasi di rektum dan di usus besar.

Peralatan optik dimasukkan ke dalam lumen rektum, di mana polip terbentuk. Selepas itu, penumpukan dilekatkan dan dikeluarkan dengan endopilot dan diauterasi dengan elektrod. Tempoh prosedur pembedahan - sehingga 60 minit.

Penyingkiran laser

Teknik pemotongan lapisan demi lapisan dan pembentukkan formasi poliposis dengan laser (pembekuan) adalah mudah, sederhana, praktikal tidak mempunyai kontraindikasi untuk dilakukan. Campur tangan dilakukan di bawah anestesia tempatan. Risiko jangkitan sekunder dihapuskan.

Kelemahan penyingkiran laser termasuk:

  • kemustahilan mendapatkan bahan untuk penyelidikan;
  • penglihatan yang lemah kerana asap ketika terbakar;
  • kos yang tinggi.

Reseksi polip

Reseksi neoplasma dianggap sebagai pembedahan radikal. Ia diresepkan apabila tanda-tanda keganasan tumor dikesan, dilakukan di bawah anestesia umum dan berlangsung lebih dari satu jam.

Reseksi adalah penyingkiran neoplasma dengan bahagian usus melalui sayatan rongga di kawasan peritoneal. Reseksi anterior dilakukan apabila fokus poliposis terletak di bahagian atas rektum. Reseksi anterior rendah merangkumi bahagian tengah melahirkan anak yang ditunjukkan. Sekiranya pertumbuhan terletak di bahagian bawah rektum, eksisi transanal dilakukan melalui saluran dubur.

Jenis pembedahan ini dikaitkan dengan penampilan keadaan yang rumit, memerlukan pemulihan jangka panjang..

Tempoh selepas operasi

Pemulihan pasca operasi secara langsung bergantung kepada keparahan proses patologi, pada jenis intervensi yang dipilih dan jumlah prosedur pembedahan yang dilakukan.

Tempoh pasca operasi awal selalunya 14 hari. Dalam tempoh ini, rawatan ubat simptomatik dan fisioterapi ditetapkan. Selama ini, rongga usus dalaman sembuh, fungsi organ dipulihkan. Tempoh pemulihan kemudian merangkumi terapi senaman, usaha untuk mencegah keadaan yang rumit.

Dengan pembedahan invasif minimum untuk penyingkiran polip, pemulihan tidak lebih dari 3-4 minggu.

Perlu diperhatikan fakta bahawa dengan campur tangan pembedahan yang luas, pemulihan sukar dan dapat berlangsung lebih dari 12 bulan.

Tempat utama dalam tempoh pemulihan adalah diet terapeutik. Gaya hidup yang sihat membantu mengurangkan risiko penyakit berulang.

Ciri-ciri kuasa

Diet terapi selepas penyingkiran polip bertujuan melembutkan najis, mencegah sembelit dan memudahkan pergerakan usus..

Selama 24 jam selepas pembedahan, anda hanya perlu minum air. Pada hari kedua, dibenarkan menggunakan kaldu ringan, kefir, yogurt rendah lemak. Makanan pada minggu selepas operasi boleh merangkumi buah-buahan dan sayur-sayuran tumbuk, daging tanpa lemak cincang, bijirin di dalam air.

Bermula dari minggu kedua tempoh tersebut, orang yang dikendalikan beralih ke diet biasa. Untuk memudahkan pergerakan usus setelah membuang polip, minyak sayuran dan mentega, kaldu rendah lemak, sayur-sayuran harus selalu dimasukkan dalam diet..

Penyingkiran polip di rektum. Bersedia untuk pembedahan

Polip rektal tergolong dalam formasi jinak, dan dalam penampilan menyerupai neoplasma yang timbul pada mukosa usus. Sehingga kini, sebab mengapa patologi ini berlaku belum dapat dipastikan, namun statistik mengatakan bahawa mereka lebih kerap didiagnosis pada orang yang menderita penyakit radang usus, sembelit kronik, cirit-birit.

Tidak ada hubungan usia dan jantina dalam poliposis usus - penyakit ini dijumpai dengan kekerapan yang sama pada wanita dan lelaki, terdapat juga bentuk penyakit keturunan - seks keluarga yang menyebar, yang dikesan sudah pada masa remaja.

Tanda, gejala dan kesan polip rektum

Polip adalah pertumbuhan tisu epitelium, kelenjar atau penghubung, yang mana penyetempatannya adalah organ dalaman berongga. Dengan pembentukan formasi jinak ini di rektum, pesakit sebenarnya tidak merasakan gejala yang tidak menyenangkan, tetapi ini sama sekali tidak menunjukkan bahaya polip.

Semua polip rektum hari ini dikelaskan sebagai keadaan prakanker. Dalam kebanyakan kes, penampilan mereka didahului oleh penyakit radang usus, disertai dengan gangguan najis yang berterusan..

Gejala utama patologi adalah:

  • perkumuhan lendir pada tinja;
  • penampilan darah yang tidak teratur dalam tinja;
  • kekejangan dan sakit di usus (gejala ini muncul ketika polip besar, ketika penyumbatan sebahagian usus berlaku).

Tetapi selalunya polip usus tidak simptomatik, iaitu muncul secara klinikal ketika mereka sudah mencapai ukuran besar, atau dilahirkan semula menjadi barah usus. Sehubungan itu, untuk diagnosis awal polip usus, disarankan untuk melakukan analisis imunokimia tinja untuk darah ghaib (contohnya, ujian ColonView).

Apabila mereka muncul, perlu menghubungi ahli koloproktologi untuk pemeriksaan terperinci, selepas itu persiapan akan mula mengeluarkan polip di rektum dengan salah satu kaedah.

Punca-punca polip

Tidak ada data yang boleh dipercayai mengenai penyebab polip di rektum, tetapi diketahui bahawa polip tidak pernah terbentuk pada mukosa usus yang benar-benar sihat. Dalam kebanyakan kes, mereka terbentuk selepas patologi kronik atau akut pada usus besar dan rektum, setelah mengalami jangkitan usus, serta dengan kesalahan pemakanan yang sistematik, yang menyebabkan sembelit muncul. Keturunan juga memainkan peranan penting dalam pembentukannya - polip sering didiagnosis pada saudara-mara mereka yang telah mengalami masalah seperti itu..

Kaedah rawatan polip rektum

Terapi ubat untuk polip rektum tidak digunakan kerana tidak berkesan. Apabila neoplasma jinak ini dikesan, pakar lebih suka membuang polip di rektum dengan salah satu kaedah pembedahan atau invasif minimum yang banyak digunakan dalam proctologi moden:

  • pengecualian polip endomikrosurgikal;
  • eksisi polip dengan rektoskop atau kolonoskop - polipektomi;
  • penyingkiran polip dengan pembekuan kakinya (laser, atau plasma argon);
  • reseksi bahagian usus - ia dipraktikkan dengan pelbagai formasi;
  • penyingkiran polan rektum transanal

Pada masa yang sama, selain pisau bedah klasik, teknik berteknologi tinggi digunakan untuk menghilangkan formasi jinak dalam usus - laser, elektrokoagulasi, pisau bedah gelombang radio, dan juga "gelung elektrik".

Penyingkiran polip endoskopi

Pembedahan endoskopi untuk membuang polip rektum menggunakan proctoscope - alat yang dimasukkan ke dalam rongga rektum dan dilengkapi dengan lampu dan tiub untuk membekalkan karbon dioksida. Reka bentuk alat ini dirancang sedemikian rupa sehingga gas yang dibekalkan mengembang rongga usus, dan sumber cahaya menerangnya, yang memungkinkan doktor untuk memvisualisasikan pembentukannya.

Di samping itu, kamera dipasang di proctoscope untuk menghantar gambar yang diperbesar ke layar. Secara langsung operasi membuang polip rektum dilakukan dengan menggunakan instrumen endoskopi pembedahan.

Kelebihan kaedah ini:

  • keupayaan untuk mengeluarkan polip dari mana-mana kawasan dan / atau lapisan mukosa rektum;
  • keupayaan untuk menghentikan pendarahan yang dihasilkan oleh pembekuan;
  • keupayaan untuk mengeluarkan polip tanpa membahagikannya kepada beberapa bahagian.

Kaedah ini digunakan untuk hampir semua jenis polip.

Penyingkiran polip dengan pemotongan elektro

Electroexcision, juga dikenal sebagai "electroloop", dilakukan menggunakan rektoskop. Instrumen utama adalah peranti di hujungnya terdapat benang logam nipis dalam bentuk gelung. Semasa prosedur, ia dilemparkan ke atas polip dan diketatkan sehingga dengan erat menjepit kaki formasi, dan kemudian daya dihidupkan sehingga gelung memanas. Pengetatan gelung yang lebih jauh membawa ke persimpangan kaki polip dan penyegelan saluran darah.

  • risiko pendarahan tidak atau sangat rendah;
  • kelajuan operasi.

Kaedah ini sesuai untuk menghilangkan polip dengan "batang" berdiameter hingga 30 mm, terletak pada jarak kecil (hingga 30 cm) dari dubur.

Reseksi rektum

Reseksi langsung dilakukan jika polip menunjukkan tanda-tanda peralihan ke bentuk malignan dan terdapat pengesahan histologi diagnosis. Sebagai peraturan, operasi seperti itu dilakukan dengan polip malignan, polip vila besar. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, reseksi laparoskopi rektum bersama dengan polip telah tersebar luas.

Penyingkiran polip laser

Penyingkiran polip rektum dengan laser dilakukan dengan dua cara - dengan pembekuan polip atau pemotongannya. Dalam kes pertama, prosedur dilakukan di bawah anestesia tempatan, di kedua - di bawah anestesia umum.

Pembekuan laser polip rektum adalah lapisan demi lapisan neoplasma. Excision adalah polipektomi klasik yang menggunakan bukan pisau bedah konvensional, tetapi laser.

Kelebihan penyingkiran laser adalah risiko pendarahan yang rendah.

Penyingkiran polip transanal

Prosedur ini digunakan untuk beberapa jenis polip - dengan vena dan adenomatous. Keadaan utama dalam kes ini adalah bahawa mereka berada pada jarak hingga 10 cm dari dubur. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum.

Pemotongan polip dilakukan dengan menyilangkan kakinya, jika polip mempunyai satu. Sekiranya ia terletak di pangkalan yang luas, pemotongan dengan sayatan bujur dilakukan.

Kelemahan kaedah ini adalah risiko pendarahan yang tinggi, yang dapat dikurangkan dengan prosedur tambahan, khususnya pembekuan dan penjahitan vaskular.

Bersedia untuk membuang polip rektum

Sebelum membuang polip rektum, pesakit disarankan untuk mengikuti diet khas yang tidak termasuk makanan kaya serat untuk mengurangkan jumlah usus. Sehari sebelum rawatan, disyorkan untuk meminum lebih banyak air dan menggunakan enema pembersih untuk membersihkan usus sepenuhnya dari tinja. Juga, doktor anda mungkin menasihati anda untuk mengambil julap. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan enema biasa, atau ubat khas: Mikrolax, Enema baji. Kadang-kadang, untuk membersihkan usus besar sepenuhnya, doktor mungkin mengesyorkan mengambil julap khas - Fortrans, Lavacol, Endofalk.

Tempoh selepas operasi

Pemulihan lengkap mukosa selepas penyingkiran polip di rektum berlaku selepas 2 atau lebih minggu, bergantung pada jenis prosedur yang digunakan. Dalam tempoh ini, anda mesti mengikuti diet khas yang akan membantu mencegah sembelit..

Juga, dalam tempoh pemulihan, tidak digalakkan memandu kereta, mengangkat berat, makan secara tidak teratur dan dalam jumlah yang besar. Ia tidak termasuk makanan pedas dan masin, serta alkohol dari menu. Pada minggu pertama setelah operasi, disarankan untuk mengecualikan sayur-sayuran dan buah-buahan dari menu - mereka mengandungi serat kasar, yang dapat mencederakan selaput lendir yang tidak sembuh. Keutamaan harus diberikan kepada sup dan bijirin berlendir..

Permulaan komplikasi mungkin ditunjukkan oleh:

  • pendarahan dari rektum;
  • muntah;
  • pening dan kelemahan umum;
  • kenaikan suhu;
  • bengkak dan / atau sakit di kaki;
  • batuk.

Sekiranya mereka muncul, disyorkan untuk segera berjumpa doktor..

Pencegahan poliposis rektum

Untuk mengelakkan kemunculan polip pada mukosa usus, disarankan untuk mengobati penyakit saluran pencernaan tepat pada waktunya, serta mematuhi norma pemakanan yang sihat, minum lebih banyak cecair untuk mengecualikan sembelit dan gangguan najis lain.

Cara mendapatkan nasihat pakar

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai prosedur membuang polip rektum dari pakar koloproktologi, yang boleh diajukan soalan terus di laman web ini. Isi borang maklum balas dan masukkan e-mel anda untuk mendapatkan jawapan dengan lebih pantas, atau hubungi nombor di bawah untuk membuat janji temu dengan proctologist.