Pembedahan untuk membuang tumor otak: petunjuk, jenis, pemulihan, prognosis

Lipoma

Tumor otak dikesan semasa pemeriksaan pada 6-8% kes. Dalam 1-2% mereka menjadi penyebab kematian pesakit. Neoplasma dapat dilokalisasi di berbagai bahagian otak, sehingga gejala dapat bervariasi dengan ketara: dari sakit kepala yang teruk dan kejang epilepsi hingga gangguan dalam kemampuan untuk melihat bentuk objek.

Pembedahan untuk membuang tumor otak adalah rawatan utama kerana tumor biasanya terbatas pada tisu bersebelahan, yang memungkinkannya dikeluarkan dengan risiko minimum. Kaedah stereosurgeri moden memungkinkan untuk campur tangan minimal invasif atau non-invasif, yang meningkatkan prognosis dan mengurangkan kemungkinan komplikasi.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk pembedahan

Campur tangan pembedahan ditetapkan dalam kes berikut:

  • Tumor yang cepat tumbuh.
  • Neoplasma yang mudah diakses.
  • Umur dan keadaan pesakit memungkinkan untuk operasi.
  • Mampatan otak.

Pembedahan adalah rawatan pertama untuk tumor kerana selalunya hanya terkena tisu yang terjejas. Pertumbuhan ke lapisan bersebelahan dan pembentukan metastasis sangat jarang berlaku..

Pembatalan operasi dibuat dengan keputusan pesakit seperti itu atau dengan kesimpulan komisen perubatan mengenai jangka hayat pesakit yang mungkin lebih lama tanpa pembedahan. Statistik membicarakan kematian hampir 100% dengan terapi konservatif secara eksklusif.

Tumor otak jinak juga merupakan petunjuk untuk pembedahan. Walaupun fakta bahawa neoplasma tidak bertambah besar dan tidak memberikan metastasis, ia dapat menyekat saluran yang membekalkan sel saraf, yang akan menyebabkan kematian mereka. Tumor boleh memerah pusat tertentu di otak atau saraf tunjang, menyebabkan gangguan penglihatan, pendengaran, dan koordinasi. Operasi dilakukan dengan cara yang sama seperti untuk neoplasma malignan. Satu-satunya perbezaan dalam penghapusan tumor otak jinak adalah ketiadaan kemoterapi dalam tempoh selepas operasi..

Jenis pembedahan

Untuk tumor otak, jenis pembedahan berikut mungkin ditunjukkan:

  1. Pembedahan terbuka. Ketika datang ke otak, operasi itu disebut kraniotomi. Lubang digerudi ke dalam tulang di mana tumor dikeluarkan. Kadang-kadang bahagian tengkorak dikeluarkan. Ia dihasilkan semasa peralihan keradangan atau metastasis ke tisu tulang
  2. Pembedahan endoskopi. Perbezaan dari yang sebelumnya adalah dalam visualisasi proses menggunakan kamera, kerana ukuran lubang yang diperlukan untuk menghilangkan tumor dikurangkan.
  3. Pembedahan stereosistem. Operasi dilakukan tanpa sayatan menggunakan jenis sinar tertentu yang membunuh sel tumor.

Persediaan pesakit

Tahap utama adalah pengiraan yang teliti mengenai tempat masuk ke otak dan pemilihan tahap penghapusan tumor yang optimum. Pakar bedah mesti mengira risiko kerosakan struktur otak dengan berhati-hati dengan eksisi neoplasma yang lebih lengkap..

Dalam amalan Rusia moden, terdapat pendapat mengenai keutamaan pemeliharaan maksimum fungsi otak. Ini sering menyebabkan kambuh (pertumbuhan semula tumor), kerana sel-selnya tetap utuh. Manakala, misalnya, di Israel, pakar bedah saraf-onkologi mematuhi pandangan kelebihan penyingkiran yang lebih lengkap dan radiasi dan / atau radioterapi berikutnya. Risiko kecederaan otak yang tidak disengajakan dan gangguan fungsi normalnya sangat bergantung pada profesionalisme dan kelayakan pakar bedah.

Sekiranya perlu, sebelum operasi, lakukan:

  • Tekanan intrakranial menurun. Ini boleh dilakukan secara perubatan atau langsung di atas meja operasi..
  • Penstabilan keadaan pesakit. Operasi harus dilakukan pada aktiviti tekanan normal, kardiovaskular, paru.
  • Biopsi. Ini adalah analisis yang melibatkan mengambil sekeping tisu tumor untuk mengkaji strukturnya. Biopsi untuk neoplasma otak boleh menjadi sukar dan dalam beberapa kes membahayakan pesakit (khususnya, risiko pendarahan). Oleh itu, ia hanya digunakan untuk jenis tumor tertentu - limfoma primer, barah sel kuman.

MRI (kiri) dan CT (kanan): pemeriksaan diperlukan sebelum pembedahan

Pastikan anda menjalankan kajian berikut:

  1. CT (tomografi yang dikira) dan / atau MRI (pengimejan resonans magnetik) otak.
  2. Angiografi - kajian yang berkaitan dengan saluran otak.
  3. ECG - elektrokardiogram untuk memantau aktiviti kardiovaskular.
  4. Fluorografi.
  5. Urin, ujian darah.

Kemajuan operasi

Narkosis

Dalam kebanyakan kes, pesakit berada di bawah anestesia umum. Dia mempunyai tiub endotrakeal di kerongkongnya untuk mengekalkan pernafasan. Semasa operasi, pesakit akan terbenam dalam tidur.

Walau bagaimanapun, untuk beberapa penyetempatan tumor, pesakit perlu sedar. Untuk ini, anestesia tempatan atau penyingkiran sementara pesakit dari keadaan tidur dapat dilakukan. Doktor akan mengemukakan soalan, memeriksa fungsi otak, dan sama ada pusat-pusat tertentu yang bertanggungjawab untuk pertuturan, ingatan, pemikiran abstrak tidak terjejas. Ini tentu saja memberi tekanan kepada pesakit, tetapi dalam beberapa kes ia menjadi kunci operasi yang berjaya dan selamat..

Teknik stereosurgikal dilakukan tanpa anestesia atau di bawah anestesia tempatan. Ini disebabkan oleh tidak adanya campur tangan invasif (sayatan atau tusukan).

Kraniotomi (pembedahan terbuka)

Doktor menandakan meridian di kepala pesakit dengan iodin atau hijau cemerlang. Ini diperlukan untuk orientasi dan tindakan penyelarasan dan pembantu yang lebih tepat. Garisan dilukis menghubungkan telinga dan tegak lurus dari jambatan hidung ke pangkal tengkorak. Kotak yang terbentuk dihancurkan menjadi yang lebih kecil; terdapat tanda yang jelas di tapak sayatan, di mana pakar bedah menarik dengan pisau bedah.

Selepas pembedahan tisu lembut, homestasis dilakukan - menghentikan pendarahan. Kapal-kapal itu "dimeteraikan" dengan menggunakan pelepasan elektrik atau pemanasan. Tisu lembut dilipat ke belakang, trepanasi dilakukan - bahagian tulang tengkorak dikeluarkan. Pakar bedah mengesan neoplasma dengan segera atau setelah memotong tisu otak. Pembuangan tumor otak berlaku terutamanya dengan kaedah tumpul - tanpa memotong dengan pisau bedah atau gunting, untuk mengurangkan risiko kerosakan pada struktur otak. Kapal yang memberi makan tumor dibekukan dan dipotong.

Semasa operasi, reseksi tulang tambahan mungkin diperlukan jika pakar bedah melihat bahawa ini diperlukan untuk menghilangkan tumor secara lebih lengkap. Sekiranya terkena pada tengkorak yang terpisah, doktor akan mencuba memutuskannya sebelum mengembalikan laman web tersebut ke tempatnya. Sekiranya tulang rosak dan tidak dapat diperbaiki (ini sering terjadi pada barah tahap IV), ia akan diganti dengan prostesis. Segmen buatan dibuat terlebih dahulu mengikut projek individu. Titanium paling sering digunakan sebagai bahan, lebih jarang polietilena berliang.

Kawasan tulang atau prostesis diperbaiki. Kain lembut dan kulit dijahit bersama. Seiring berjalannya waktu, saluran darah menjalin prostesis, menyumbang kepada fiksinya yang lebih baik.

Endoskopi

Operasi ini jarang dilakukan. Petunjuk untuknya adalah tumor penyetempatan tertentu. Biasanya ini adalah neoplasma hipofisis.

Bergantung pada lokasi dan ukuran tumor, mungkin dilakukan tanpa sayatan sama sekali atau untuk mengurangkannya. Neoplasma otak diakses melalui transnasally (melalui saluran hidung) atau transsphenoidally (melalui sayatan pada rongga hidung, mulut). Operasi ini biasanya dihadiri oleh dua doktor pakar: ENT dan pakar bedah saraf.

Setelah memasukkan endoskopi, doktor menerima gambar di skrin, berkat kamera yang terpasang pada peranti. Proses ini juga dipantau oleh sekurang-kurangnya salah satu kaedah visualisasi - ultrabunyi, sinar-X. Operasi ini mungkin memerlukan penggunaan mesin MRI. Tumor dikeluarkan dan diekstrak.

Setelah mengeluarkan endoskopi, saluran darah mungkin perlu dibekukan. Sekiranya tidak dapat menghentikan pendarahan, doktor akan menjalani operasi terbuka. Dengan hasil yang berjaya, pesakit bangun dari anestesia tanpa rasa sakit. Tidak ada jahitan atau kecacatan kosmetik yang tersisa selepas operasi.

Pembedahan stereosistem

Tidak ada sayatan atau tusukan semasa campur tangan, jadi kaedah ini tidak pembedahan dalam pengertian penuh perkataan. Seberkas panjang gelombang tertentu digunakan sebagai "pisau".

Ini boleh menjadi sinar gamma, fluks proton dan sinar-X (sinar foton). Pelbagai yang terakhir adalah yang paling biasa di Rusia. Ia boleh didapati dengan nama CyberKnife. Pisau gamma adalah yang kedua paling popular di negara kita. Sinaran Proton digunakan di Amerika Syarikat, tidak ada pusat di Rusia yang mempraktikkan penggunaannya secara besar-besaran.

Sistem pisau siber

Ini adalah sistem robot dengan radiasi yang diarahkan langsung ke tumor. Ia digunakan terutamanya untuk rawatan tumor saraf tunjang, kerana operasi terbuka dikaitkan dengan akses yang sukar dan risiko tinggi kerosakan pada struktur, yang dapat mengakibatkan kelumpuhan lengkap atau separa.

Operasi dijalankan dalam beberapa peringkat. Pertama, peranti imobilisasi individu dibuat untuk pesakit - tilam dan topeng untuk pemasangan yang selesa. Perubahan kedudukan badan tidak diingini. Kemudian, dengan mengimbas badan, satu siri gambar dibuat yang membolehkan anda membuat model tumor tiga dimensi berketepatan tinggi. Ia digunakan untuk mengira dos radiasi optimum dan kaedah penyampaiannya..

Kursus rawatan adalah 3 hingga 5 hari. Bilangan peringkat boleh berbeza bergantung pada tahap proses tumor. Dalam tempoh ini, tidak perlu dimasukkan ke hospital. Selalunya, sinaran tidak menyakitkan bagi pesakit. Setiap rawatan berlangsung selama 30 hingga 90 minit. Kesan sampingan yang mungkin.

Pisau gamma

Pemasangan radiasi dicipta di Sweden pada tahun 60an abad yang lalu. Foton terbentuk semasa kerosakan kobalt-60 (pelbagai radioaktif kobalt biasa dengan bilangan jisim 60). Di Rusia, pemasangan pertama kali muncul hanya pada tahun 2005 - di N.N. Burdenko.

Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tempatan. Pesakit tidak bergerak, bingkai diletakkan di tempat radiasi. Tempoh prosedur boleh dari beberapa minit hingga beberapa jam. Selepas penyinaran berakhir, pesakit boleh pulang - tidak diperlukan rawatan di hospital.

Pemulihan selepas pembedahan

Salah satu langkah utama untuk mencegah pertumbuhan semula tumor adalah terapi tambahan (tambahan untuk rawatan utama). Dalam onkologi otak, ubat berikut paling sering digunakan:

  • Temozolomide. Sebatian ini mengganggu sintesis DNA sel-sel tumor dan, dengan itu, menghalang pembahagian dan pertumbuhannya. Ia mempunyai sejumlah kesan sampingan, termasuk mual, muntah, sembelit, keletihan, mengantuk.
  • Derivatif Nitrourea (karmustin, lomustine). Sebatian ini membuat pecahan molekul DNA dan menghalang (melambatkan) pertumbuhan sel-sel tumor tertentu. Dengan penggunaan yang berpanjangan, bersama dengan kesan sampingan yang tidak menyenangkan (sakit, mual), ia boleh menyebabkan barah sekunder.

Ada kemungkinan untuk menggunakan kaedah pemulihan terapi tambahan:

  1. Rangsangan elektrik gentian otot;
  2. Urut;
  3. Kursus antioksidan, ubat neuroprotektif;
  4. Rehat di sanatorium-dispensari, mandi terapi;
  5. Terapi laser;
  6. Refleksologi.

Semasa tempoh pemulihan, biasanya disarankan untuk meninggalkan:

  • Tenaga fizikal yang berat.
  • Bekerja dalam keadaan cuaca buruk.
  • Hubungi dengan racun, agen kimia berbahaya.
  • Berada dalam keadaan tertekan, psikologi tidak menyenangkan.

Tempoh tempoh pemulihan selepas operasi sangat bergantung pada keadaan umum pesakit dan jumlah campur tangan pembedahan. Dengan hasil operasi yang paling menguntungkan, ia memerlukan masa sehingga 2 bulan.

Ramalan

Pemulihan fungsi yang hilang berlaku dalam kebanyakan kes.

Statistiknya adalah seperti berikut:

  1. Pada 60% pesakit yang kehilangan keupayaan untuk bergerak kerana tumor otak, ia pulih.
  2. Kehilangan penglihatan hanya berlaku pada 14% kes.
  3. Gangguan mental jarang berlaku dan memuncak pada 3 tahun pertama selepas pembedahan.
  4. Hanya dalam 6% kes terdapat pelanggaran aktiviti otak yang lebih tinggi yang berlaku selepas operasi. Pesakit kehilangan keupayaan untuk berkomunikasi, kemahiran perkhidmatan peribadi.

Salah satu akibat operasi yang paling tidak menyenangkan adalah pertumbuhan tumor yang baru. Kemungkinan kejadian ini bergantung pada jenis barah dan berapa peratus tumor yang telah dikeluarkan. Hampir mustahil untuk meramalkan atau mencegah hasil seperti itu..

Bergantung pada keadaan pesakit selepas operasi, dia mungkin diberikan tahap kecacatan satu atau lain, cuti sakit berpanjangan (biasanya dikeluarkan untuk jangka masa 1 hingga 4 bulan), sekatan kerja tertentu dikenakan.

Kelangsungan hidup selepas pembedahan sangat bergantung pada usia pesakit dan sifat tumor. Dalam kumpulan dari 22 hingga 44 tahun, jangka hayat 5 tahun atau lebih berlaku pada 50-90% pesakit. Berumur antara 45 hingga 54 tahun, kemungkinan hasilnya berkurang sekitar sepertiga. Pada usia yang lebih tua, ia menurun sebanyak 10-20% lagi.

Jangka masa 5 tahun ditetapkan bukan sebagai maksimum, tetapi sebagai indikasi dari ketiadaan kambuh. Sekiranya barah tidak kembali pada tahun-tahun ini, maka risiko pengembaliannya pada masa akan datang adalah minimum. Ramai pesakit hidup 20 tahun atau lebih selepas pembedahan.

Kos operasi

Pesakit barah mendapat rawatan perubatan percuma. Semua operasi yang terdapat di institusi negeri dilaksanakan di bawah polisi insurans perubatan wajib. Di samping itu, pesakit dapat menerima ubat-ubatan yang dia perlukan secara percuma. Ini tercermin dalam keputusan Pemerintah Persekutuan Rusia pada 30 Julai 1994 N 890: "Sekiranya terdapat penyakit onkologi, semua ubat-ubatan dan pembalut dikeluarkan oleh preskripsi doktor secara percuma kepada pesakit barah yang tidak dapat disembuhkan.".
Sekiranya dikehendaki, pesakit boleh memohon ke klinik berbayar untuk mendapatkan wang. Dalam kes ini, kos operasi dapat sangat berbeza bergantung pada kerumitan penyingkiran tumor dan tahap kerosakan otak. Rata-rata, harga untuk kraniotomi di Moscow boleh menjadi 20,000 - 200,000 rubel. Kos penghapusan tumor dengan kaedah stereosurgikal bermula dari 50,000 rubel.

Operasi endoskopi untuk tumor otak agak jarang berlaku di Rusia kerana kekurangan pakar tahap ini. Mereka berjaya dilaksanakan di Israel dan Jerman. Harga purata ialah 1500 - 2000 euro.

Ulasan pesakit

Sebilangan besar pesakit dan saudara mereka memberikan ulasan yang baik mengenai ahli onkologi. Terdapat komen yang jarang berlaku mengenai ketidakcekapan, sikap tidak peduli di Internet. Terdapat banyak forum dan komuniti di mana orang dengan barah otak berkomunikasi antara satu sama lain..

Malangnya, tidak semua orang dapat menjalani kehidupan yang memuaskan setelah operasi. Komplikasi dan kekambuhan tumor membawa kepada kenyataan bahawa saudara-mara pesakit disarankan untuk menolak operasi. Ramai yang bersetuju bahawa sokongan psikologi dan keyakinan diri, dalam bidang perubatan, membantu, jika tidak menyingkirkan barah, memperpanjang umur orang yang disayangi menderita barah otak.

Pembedahan untuk membuang tumor otak penuh dengan sejumlah komplikasi, tetapi ini adalah satu-satunya perkara yang memberi pesakit peluang untuk bertahan hidup. Perkembangan teknologi dan kaedah invasif minimal baru memungkinkan kita untuk berharap bahawa dalam masa terdekat ini dapat mengurangkan risiko kerosakan pusat saraf dan kembalinya penyakit..

Pembuangan tumor otak: petunjuk, jenis pembedahan dan tempoh selepas operasi

Neoplasma jinak atau malignan dapat dilokalisasi di bahagian otak yang berlainan. Kaedah keutamaan untuk merawat patologi adalah penyingkiran tumor otak dengan melakukan operasi pada otak. Oleh kerana tumor terhad pada tisu berdekatan, perkembangannya menyebabkan pemampatan pusat otak dan gangguan fungsi pada struktur yang sesuai. Dalam 2% kes, neoplasma menjadi penyebab kematian..

Petunjuk dan kontraindikasi untuk pembedahan

Operasi ditunjukkan dalam kes berikut:

  • mengembangkan tumor secara aktif;
  • tumor yang tidak cenderung tumbuh, tetapi memberi kesan negatif pada bahagian otak, iaitu, memampatkan dan menyekat saluran darah, batang saraf, reseptor;
  • neoplasma terletak di segmen otak yang mudah diakses dan kemungkinan timbulnya komplikasi selepas pembedahan adalah minimum;
  • tumor jinak, dengan perkembangan yang mana kemungkinan perubahannya menjadi bentuk malignan meningkat.

Walaupun hanya rawatan konservatif dalam hampir 100% kes yang mati, kadang-kadang doktor enggan melakukan operasi.

Keputusan sedemikian dibuat dalam kes di mana campur tangan pembedahan berbahaya kerana adanya patologi latar belakang:

  • pesakit tua;
  • penipisan umum badan;
  • metastasis ke tisu sekitarnya;
  • tumor berada di tempat yang sukar dijangkau;
  • prognosis kelangsungan hidup selepas penyingkiran lebih rendah daripada prognosis kelangsungan hidup dengan neoplasma.

Pelbagai pembedahan untuk membuang tumor

Sekiranya terdapat tumor di otak, penyingkiran radikalnya diperlukan. Kerana ini, campur tangan pembedahan menjadi trauma dan, selalunya, mustahil. Terutama jika jabatan penting terletak di sebelah neoplasma.

Tetapi walaupun dalam keadaan pemotongan maksimum tumor tubuh, pakar bedah mesti menjalankan prosedur tanpa menyentuh tisu yang sihat..

Kaedah untuk menghilangkan tumor otak:

  • trepanation kranial;
  • endoskopi;
  • trepanasi stereotoksik;
  • pengecualian tulang individu tengkorak.

Kraniotomi

Kraniotomi atau kraniotomi adalah operasi di mana akses pembedahan ke kawasan kerja terbentuk secara langsung di tengkorak, membuat bukaan.

Semasa membuat akses langsung untuk instrumen, pakar membuang sebahagian tisu tulang bersama dengan periosteum.

Trepanation adalah teknik klasik. Tempoh keseluruhan prosedur adalah 2 hingga 4 jam.

Pada akhir operasi, bukaan di tengkorak ditutup dengan serpihan tulang yang sebelumnya dikeluarkan dan dipasang dengan plat dan skru titanium.

PERHATIAN! Terutama berbahaya adalah operasi kraniotomi dengan akses di dasar tengkorak - bahagian tengkorak yang menyokong bahagian bawah otak.

Endoskopi

Trepanasi endoskopi dilakukan dengan menggunakan endoskopi yang dimasukkan ke dalam tengkorak melalui bukaan kecil.

Ia dilengkapi dengan peralatan mikro-optik yang menyalurkan gambar ke monitor dan membolehkan anda mengawal kemajuan operasi.

Setelah selesai manipulasi utama pada otak, tisu yang dikeluarkan dikeluarkan dari cranium menggunakan pam mikro atau pinset elektrik.

Trepanasi stereotaktik

Eksisi neoplasma dengan pembedahan stereotaxic tidak memerlukan campur tangan terbuka.

Daripada pisau bedah pembedahan biasa, sinar pancaran gamma, foton atau proton digunakan. Sinaran cahaya ini memusnahkan tumor.

Kaedah ini digunakan secara meluas dalam barah otak.

PERHATIAN! Pembedahan stereotaktik tidak menyakitkan dan tidak memerlukan anestesia.

Pemotongan tulang individu tengkorak

Operasi adalah sejenis kraniotomi.

Semasa operasi, beberapa tulang tengkorak dikeluarkan untuk mengatur akses ke tumor.

Tetapi pada akhir manipulasi, kepak tulang tidak dikembalikan ke tempatnya, tetapi dikeluarkan selama-lamanya.

Bersedia untuk pembedahan

Tahap persiapan yang paling penting untuk operasi adalah kajian mengenai tumor dan lokasinya. Serta mengembangkan strategi untuk menghilangkan tumor otak.

Terdapat dua strategi bertentangan dalam perubatan:

  • eksisi tisu neoplasma dengan pemeliharaan lengkap fungsi otak penuh dengan kambuh;
  • pemotongan tisu neoplasma sepenuhnya, hingga tisu yang sihat - risiko kerosakan yang tinggi pada tisu otak yang sihat.

Sekiranya terdapat petunjuk sebelum pembedahan, prosedur persediaan dijalankan:

  • menurunkan tekanan intrakranial dengan bantuan ubat-ubatan atau sudah ada di meja operasi, semasa operasi;
  • penstabilan badan - tindakan yang bertujuan untuk memulihkan penunjuk tekanan normal, aktiviti jantung dan paru-paru;
  • biopsi - pengumpulan tisu neoplasma untuk melakukan kajian awal terhadap bahan yang dirampas.

Semua pesakit menjalani pemeriksaan berikut tanpa gagal:

  • CT;
  • MRI;
  • fluorografi;
  • angiografi;
  • ujian darah dan air kencing.

Operasi

Dalam kebanyakan kes, penyingkiran tumor otak memerlukan pembedahan menggunakan anestesia umum..

Satu-satunya pengecualian adalah campur tangan stereotoksik..

Tetapi kadang-kadang pakar bedah mahu pesakit tetap terjaga dan berinteraksi dengan doktor. Pakar mengemukakan soalan dan memeriksa bagaimana pusat-pusat yang bertanggungjawab untuk pertuturan, persepsi, ingatan, dll berfungsi..

Operasi terbuka

Dengan bantuan iodin, doktor menandakan kepala pesakit. Garis yang menghubungkan telinga dan tegak lurus dari jambatan hidung ke pangkal kranial ditunjukkan.

Kotak yang dihasilkan dibahagikan kepada sektor yang lebih kecil. Penandaan juga dilakukan di tapak sayatan.

Apabila persiapan selesai, doktor membuat sayatan pada tisu lembut dan menutup saluran pendarahan dengan arus elektrik. Kemudian tisu tulang dikenakan trepanning.

Apabila serpihan tulang dikeluarkan, pakar bedah secara terang-terangan dapat menghilangkan pertumbuhannya. Kapal yang dikomunikasikan dengan neoplasma dilintasi dan disembunyikan.

Sekiranya tumor terlalu besar atau pendekatannya dikira secara tidak betul, doktor boleh menggunakan reseksi tulang sekunder..

Sekiranya tumor telah tumbuh ke tisu tulang, pakar bedah cuba mengeluarkan tisu neoplasma darinya sebelum mengembalikan kepak tulang.

PERHATIAN! Sekiranya serpihan tulang dipengaruhi oleh sel barah, prostesis titanium dipasang dan bukannya tulang yang dipotong..

Pada tahap akhir operasi, penghalang titanium atau serpihan tulang terpaku pada tengkorak, dan tisu lembut dijahit.

Endoskopi

Teknik menjalankan prosedur berbeza dengan teknik terbuka.

Pesakit juga mengalami anestesia. ENT dan pakar bedah berada di bilik operasi.

Berdasarkan lokasi tumor, akses pembedahan diatur melalui rongga hidung atau melalui saluran buatan yang terbentuk di rongga mulut / hidung.

Endoskopi dibawa ke tumor, yang mengirimkan gambar ke skrin monitor. Mesin ultrabunyi, sinar-X dan MRI memberikan kawalan tambahan.

PERHATIAN! Kadang kala penyisipan atau penyingkiran endoskopi menyebabkan pendarahan. Dalam kes ini, untuk menyelamatkan pesakit, doktor boleh pergi ke pembedahan terbuka..

Pembedahan stereosistem

Pada peringkat persediaan, elemen imobilisasi individu dibuat untuk pesakit.

Kemudian salinan tumor tiga dimensi dibuat, yang membolehkan anda mengira parameter radiasi.

Rawatan berlangsung selama tiga hingga lima hari. Satu sesi rawatan berlangsung dari setengah jam hingga satu setengah jam. Anestesia dan pemulihan tidak diperlukan.

Tempoh selepas operasi

Selepas operasi, pesakit berada di unit rawatan intensif sekurang-kurangnya 24 jam, di mana keadaannya terus dipantau. Kemudian pesakit dimasukkan ke jabatan bedah saraf.

Sekiranya beberapa fungsi otak terganggu akibat operasi, pesakit menjalani penyesuaian sosial dan latihan dalam pelbagai kemahiran.

Semasa proses pemulihan, pesakit mesti mematuhi cadangan doktor:

  • menukar pakaian dengan kerap;
  • jangan membasahi kulit kepala sebelum mengeluarkan staples;
  • jangan mencuci rambut lebih awal dari 2 minggu selepas pembedahan;
  • tidak terbang sekurang-kurangnya 3 bulan;
  • sepanjang tahun tidak bermain sukan yang melibatkan bermain dan memukul;
  • elakkan situasi yang menimbulkan keadaan tertekan;
  • jangan bersentuhan dengan bahan kimia;
  • jangan minum alkohol.

Sekiranya tumor jinak telah dikeluarkan, terapi pasca operasi dikurangkan untuk mengambil ubat.

Selepas penyingkiran malignan, pesakit mungkin memerlukan radiasi atau kemoterapi.

Kemungkinan komplikasi

Akibat biasa dari pembedahan otak adalah:

  • sawan epilepsi;
  • disfungsi separa otak dalam bidang kehidupan tertentu;
  • penurunan penglihatan.

Gejala seperti itu dikaitkan dengan gangguan pada sambungan pada gentian saraf. Dengan bantuan pembetulan perubatan dan fisioterapeutik jangka panjang, adalah mungkin untuk mencapai pemulihan lengkap fungsi sistem saraf pusat..

  • lumpuh;
  • gangguan saluran pencernaan;
  • luka berjangkit di kawasan yang dikendalikan;
  • gangguan alat vestibular;
  • gangguan fungsi dan ingatan pertuturan.

Gangguan aktiviti otak yang lebih tinggi diperhatikan hanya pada 6% pesakit yang menjalani pembedahan.

Pembuangan tumor otak boleh menyebabkan neoplasma berulang pada pesakit.

Kemungkinan perkembangan semula tumor lebih tinggi dengan penyingkiran tisu atipikal yang tidak lengkap.

Jenis pembedahan untuk membuang tumor otak

Jenis pembedahan untuk membuang tumor otak

Video: penyingkiran tumor otak dalam program Kesihatan

Pembedahan otak. Kedengarannya mengagumkan, bukan? Bagaimana anda menyukai perkataan dan frasa ini - kraniotomi, bedah saraf, kraniotomi stereotoksik dan endoskopi, kraniotomi? Ya, yang pasti, kata-kata ini dapat menimbulkan rasa kagum. Namun, semuanya berkaitan dengan perkara yang sama - pembedahan otak. Ya, perubatan telah membuat kemajuan besar, dan sekarang doktor dapat melakukan operasi walaupun di otak! Kemajuan, rakan-rakan saya, kemajuan.

Namun, seseorang tidak boleh berfikir bahawa pembedahan otak dikelilingi oleh semacam kerahsiaan dan perinciannya disembunyikan dari orang luar. Segala-galanya ada, semuanya sudah diketahui, dan begini semuanya berlaku: sebelum operasi, kepala pesakit dicukur bersih dan kawasan di mana operasi akan dilakukan "dibersihkan". Di samping itu, tomografi otak akan dilakukan lagi. Semasa operasi itu sendiri, pakar bedah akan membuat sayatan di kulit kepala, dan lokasi sayatan akan berkaitan langsung dengan kawasan di mana operasi akan dilakukan.

Selepas sayatan, pakar bedah akan mengeluarkan serpihan tengkorak (trepan tengkorak) yang dikenali sebagai "tulang kepak". Sudah tentu, setiap pakar bedah akan berusaha untuk membuat ukuran sekecil mungkin untuk mencederakan pesakit. Sekiranya mungkin, pembedahan otak akan dilakukan secara endoskopi - iaitu, dengan alat pembedahan khas yang dikenali sebagai "endoskopi". Endoskopi adalah tiub fleksibel yang mengandungi sumber cahaya, kamera, dan alat pembedahan yang akan digunakan untuk pembedahan.

Semasa operasi, pakar bedah dapat:

"Matikan" aneurisma serebrum dari aliran darah dengan memotongnya. Ini diperlukan untuk mengelakkan arteri pecah Membuang tumor otak atau mengambil sampel tisu untuk analisis (biopsi) Membuang tisu otak yang tidak normal Mengeringkan darah yang memampatkan otak, meminimumkan kesan pendarahan otak Merawat kesan jangkitan.

Operasi otak yang sama dilakukan untuk pelbagai petunjuk. Sebab-sebab pembedahan otak merangkumi, misalnya:

Tumor otak Pendarahan otak Hematoma otak Aneurisma Kerosakan pada pachymenix Jangkitan otak Keretakan pada tengkorak Epilepsi Penyakit otak tertentu (seperti penyakit Parkinson).

Flap tulang, yang dikeluarkan oleh pakar bedah semasa trepanasi pada tahap awal operasi, kemudian dikembalikan ke tempatnya dan dipasang dengan staples logam kecil, jahitan atau dengan bantuan wayar perubatan khas. Namun, jika operasi otak dilakukan untuk menghilangkan tumor atau jangkitan, atau dalam keadaan ketika otak berada dalam keadaan edematous, tutup tulang mungkin tidak diperkuat kembali. Masa yang diperlukan untuk pembedahan otak bergantung secara langsung kepada penyakit ini.

Pembedahan otak, seperti semua prosedur pembedahan lain, dikaitkan dengan risiko tertentu. Sudah tentu, ini adalah risiko yang berkaitan dengan anestesia (reaksi terhadap anestesia, masalah pernafasan), dan risiko yang berkaitan secara langsung dengan operasi.

Penting untuk difahami bahawa otak manusia adalah struktur yang sangat kompleks, dan operasi di atasnya tidak hanya sukar, tetapi juga berbahaya

Risiko ini merangkumi:

Masalah dengan pertuturan, ingatan, kekuatan otot, keseimbangan, penglihatan, koordinasi, dll. Masalah-masalah ini boleh timbul semasa pembedahan di mana-mana bahagian otak, dan mungkin akan hilang atau kekal seumur hidup. Edema Otak Jangkitan Koma Stroke Bleeding.

Namun, untuk semua risikonya, pembedahan otak sangat membantu orang-orang yang, sepertinya, tidak lagi dapat dibantu..

Ciri-ciri pemulihan

Apabila prosedur selesai dan shunt berada di kepala, pesakit akan mula merasa tidak sihat. Selalunya disertai dengan mual ringan, pening, sakit kepala dengan intensiti yang berbeza-beza, dan sedikit rasa mati rasa di bahagian kaki. Semua sensasi ini dapat dinyatakan dengan kekuatan yang berbeza. Inilah norma.

Pada hari kedua selepas pembedahan, doktor harus menilai kejayaan bypass. Untuk melakukan ini, pesakit perlu menjalani imbasan MRI, yang akan membantu memeriksa keadaan otak dan mengecualikan kemungkinan komplikasi selepas campur tangan. Sekiranya semuanya berjalan lancar, maka pemeriksaan berulang dilakukan seminggu lagi dan sebaik sahaja keluar dari hospital. Jumlah masa pemulihan di hospital adalah 14 hari.

Proses pemulihan

Setelah keluar dari hospital, seseorang mesti menjalani gaya hidup khas yang akan membolehkannya mengembalikan tubuhnya secepat mungkin setelah operasi. Pemasangan shunt itu sendiri memerlukan penjagaan khas kerana banyak faktor boleh memberi kesan negatif pada keadaan masa depan seseorang dan menyebabkan komplikasi.

Pemulihan diperlukan untuk mengikuti peraturan mudah:

Penolakan alkohol dan rokok sepenuhnya sehingga badan pulih sepenuhnya.
Penghapusan sebarang aktiviti fizikal. Larangan mengangkat berat dan semua jenis pekerjaan rumah atau musim panas.
Keengganan untuk memandu kereta dan semua jenis pekerjaan yang memerlukan tumpuan. Terdapat risiko tindak balas yang tidak mencukupi terhadap situasi tertekan, yang juga akan menyebabkan komplikasi.
Mod rumah selama 30 hari. Pada waktu yang sama, dilarang mengunjungi kolam renang dan takungan, berada di luar lebih lama dari waktu yang diperlukan, terutama jika keadaan cuaca tampak tidak baik.
Kurang menyentuh kepala di kawasan pembukaan pasca operasi. Sebarang hubungan dengan kawasan ini boleh menyebabkan kecederaan dan jangkitan cepat. Ia juga dilarang untuk mencuba membuang kotoran anda sendiri..
Mengambil semua ubat yang ditetapkan seperti yang diarahkan oleh doktor anda. Pesakit diberi ubat antikonvulsan

Dalam kes ini, penting untuk memantau kesejahteraan anda, kerana mereka mempunyai sejumlah kesan sampingan.

Sepanjang tempoh pemulihan, adalah sangat penting untuk mematuhi arahan doktor yang merawat anda. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengelakkan masalah di masa depan dan kembali ke kehidupan biasa anda secepat mungkin.

Pesakit akan menjalani kehidupan yang penuh untuk jangka masa yang panjang tanpa praktiknya ada sekatan. Jangka hayat mereka yang harus dijauhi secara praktikal tidak berbeza dengan petunjuk purata orang sihat.

Keperluan untuk menggantikan shunt

Keperluan untuk kehadiran shunt kekal selama-lamanya. Oleh itu, seorang penagih shunt harus menangani masalahnya dengan serius. Ia tidak semudah yang diinginkan oleh kebanyakan pesakit, tetapi hasilnya dengan kemampuan untuk hidup dengan aman jauh lebih penting..

Shunt perlu diubah dari semasa ke semasa. Secara beransur-ansur kehilangan keberkesanannya. Sebabnya adalah penyumbatan, keausan, pelbagai kerosakan yang tidak disengajakan. Mustahil untuk mengatakan berapa lama shunt akan bertahan. Mereka direka untuk jangka hayat sehingga 10 tahun. Namun, mereka sering harus diganti lebih awal, tanpa mengira kualiti. Terutama apabila ia berkaitan dengan kanak-kanak. Seiring dengan pertumbuhannya secara beransur-ansur, diperlukan pemanjangan dan penarikan. Penggantian sangat cepat dan tidak menyakitkan.

Sekiranya yang pertama perlu memeriksa peralatan atau menggantinya, anda harus segera menghubungi doktor anda, kerana campur tangan pakar akan diperlukan. Ia hanya boleh dikeluarkan oleh pekerja berpengalaman di institusi perubatan..

Adakah pesakit dianggap kurang upaya

Pesakit yang telah menjalani pembedahan pintasan otak boleh mendapatkan tahap kecacatan. Ini ditentukan oleh komisi, yang membuat keputusan berdasarkan penelitian yang dilakukan. Baik kanak-kanak dan orang dewasa boleh dikenali sebagai orang kurang upaya sekiranya mereka melanggar kategori kehidupan utama, yang merangkumi kemampuan berikut:

  • layan diri;
  • orientasi di ruang angkasa;
  • pergerakan;
  • latihan;
  • kawalan diri;
  • komunikasi;
  • aktiviti buruh.

Kecacatan perlu selalu disahkan semasa peperiksaan.

Rawatan dan penjagaan

Selepas keluar dari hospital:

  • Anda perlu berada di bawah pengawasan pakar neurologi selama enam bulan.
  • Sekiranya selama ini tidak ada komplikasi yang timbul, kemungkinan kejadiannya di masa depan agak rendah..
  • Sebarang aktiviti fizikal, walaupun kecil, dalam tempoh ini harus dipersetujui dengan doktor. Pengecualian terhadap peraturan ini adalah berjalan.
  • Sukan profesional dikecualikan sehingga doktor yang hadir memutuskan bahawa ia selamat untuk pesakit.

Selepas keluar dari hospital:

  • Anda boleh mandi, mandi dan mencuci rambut - ini tidak akan menyebabkan komplikasi, tetapi anda tidak boleh pergi ke kolam renang dan berenang di air terbuka.
  • Sebaiknya hilangkan semua tekanan yang mungkin berlaku, berhenti merokok, berhenti minum alkohol sepenuhnya.
  • Kafein juga tidak akan berfungsi.
  • Kerja rumah, seperti aktiviti fizikal, mesti dilakukan dengan ketat, anda tidak boleh mengangkat benda berat.

Sekatan ketat tersebut berterusan selama sebulan atau lebih jika perlu. Lama kelamaan, pesakit kembali ke kehidupan yang sihat sepenuhnya..

Kerja mental berguna dalam tempoh pemulihan

Adalah penting bahawa pesakit, terutama jika dia mengalami gangguan neurologi sebelum operasi, sejauh mungkin melayani dirinya sendiri - ini menyumbang kepada pemulihan yang lebih cepat dan lebih lengkap.

Kecekapan operasi

Pada tahun 2000, didapati bahawa rawatan pembedahan bentuk epilepsi tertentu (lobus temporal, misalnya) setara dengan satu tahun terapi konservatif tambahan untuk penyakit ini. Di samping itu, rawatan ubat adalah 8 kali kurang berkesan daripada rawatan pembedahan. 64% pesakit yang berbaring di meja operasi dapat menghilangkan sawan sepenuhnya.

Sekiranya seseorang memenuhi semua petunjuk untuk rawatan pembedahan, maka ia harus dimulakan secepat mungkin. Akibat operasi yang mungkin berlaku adalah bahawa orang tersebut tidak dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan tanpa sawan. Oleh itu, campur tangan pembedahan mesti dilakukan bersama dengan pemulihan perubatan dan sosial..

Perlu diingat bahawa pesakit selalu mengambil risiko kecil tetapi masih berisiko. Walaupun dia adalah calon yang ideal untuk pembedahan, perubahan keperibadian atau gangguan kognitif adalah mungkin. Namun, ini bukan hujah yang memihak kepada tidak memerlukan rawatan. Doktor mesti memilih kaedah terapi tertentu secara individu.

Anda juga tidak boleh meninggalkan rawatan konservatif sepenuhnya. Walaupun pembedahan itu memberikan hasil yang baik, anda perlu mengambil ubat antiepileptik selama 2 tahun. Ini perlu agar otak dapat menyesuaikan diri. Walaupun dalam beberapa kes, peraturan ini dapat diabaikan dengan keputusan doktor.

Talian kehidupan

- Termasuk! Menunjukkan wajah saya, - setelah arahan pakar bedah saraf, pakar neuromonitoring menyertai proses tersebut.

- Vlad, buka mulut anda. Sekarang hanya menjelirkan lidah anda. Semuanya berfungsi! - suara ahli anestesi-resuscitator berasal dari belakang helaian.

Ahli bedah saraf menganalisis hasil MRI dan bersiap untuk membuang tumor. Agar tidak mempengaruhi kawasan yang berfungsi secara signifikan, pakar mesti menjalankan diagnostik.

- Untuk melakukan neuromonitor intraoperatif, semasa bersiap untuk operasi, saya menggantungkan jarum di lengan dan kaki kiri saya (mereka dikendalikan oleh hemisfera kanan - nota pengarang), secara berasingan - di tangan dan lengan bawah dan di wajah budak lelaki itu. Kami melalui arus otak dan mendapatkan hasilnya di skrin dalam bentuk tindak balas otot-motorik. Sekiranya garis lurus - semuanya baik-baik saja, lengkung - ada ancaman disfungsi. Oleh itu, pakar bedah saraf harus berhati-hati dalam bidang ini, - Olga Zmachinskaya, seorang penyelidik di jabatan bedah saraf, memaparkan elemen diagnostik yang rumit di rak. - Untuk memeriksa sama ada zon tertentu berfungsi, kami meminta anak untuk mengikuti perintah dasar.

Senyap. Dalam setengah minit saya faham bahawa prosesnya telah berhenti. Ada yang berlaku? Ahli bedah saraf kanak-kanak terbaik di negara ini Mikhail Talabaev dan Alexander Root membincangkan sesuatu yang hampir senyap di hadapan skrin lebar. "Sekarang mereka akan menggunakan navigasi ultrasound untuk membuang sisa-sisa tumor yang tidak terlihat oleh mata. Kerja perhiasan... "- menyedari bahawa saya agak takut, jururawat itu meminta berbisik.

- Vlad, apa khabar? - membuat potongan terakhir dengan pisau bedah, tanya salah seorang pakar bedah saraf.

- Tidak apa-apa, hanya bosan berbohong, - budak lelaki itu bertindak balas dengan sepantas kilat.

- Syabas, anda kacak! Terima kasih semua atas kerja anda!

Dengan kata-kata ini, rutin untuk doktor dan menarik bagi keluarga pesakit dan operasi sendiri berakhir. Hari ini semuanya berjalan lancar: fungsi otak adalah normal, tumor berbahaya telah tidak berbahaya. Anda boleh menarik nafas.

Mikhail Talabaev, Ketua Pusat Republikan Pediatrik Republikan, Ketua Pakar Bebas dalam Bedah Saraf Pediatrik Kementerian Kesihatan, Ketua Jabatan Pusat Ilmiah dan Praktik Republik untuk Neurologi dan Saraf, Calon Sains Perubatan:

- Lima belas tahun yang lalu, hasil pembedahan pada otak tidak memberangsangkan. Dan walaupun sekarang, jika seorang lelaki di jalanan mendengar bahawa seseorang telah menjalani operasi di otak, maka dia segera menganggapnya tidak normal. Sebenarnya, pembedahan saraf menjadi lebih berbahaya bagi pesakit, kerana kualiti hidupnya. Semasa merancang sebarang operasi, kami memikirkan bagaimana mengekalkan fungsi normal yang mana otaknya bertanggungjawab..

Untuk tujuan inilah kita mula melakukan operasi pada pesakit yang sedar. Ia membantu mengawal fungsi otak semasa pembedahan - ucapan, pergerakan, penglihatan. Lebih-lebih lagi, jika pesakit bertutur dalam dua bahasa, seperti bahasa Rusia dan bahasa Inggeris, maka kita cuba mengekalkan kemampuan untuk berbicara kedua-duanya. Ini terletak berdekatan, tetapi masih berlainan bahagian otak. Sudah tentu, ketika kita beroperasi dalam keadaan sedar, ada batasan usia. Tidak setiap pesakit, terutama kanak-kanak, dapat berbaring diam selama beberapa jam. Kanak-kanak yang kami laksanakan adalah 13 hingga 16 tahun.

Operasi sedar tidak menjamin ketiadaan mutlak gangguan neurologi. Dalam beberapa kes, kami menjelaskan bahawa lebih selamat bagi pesakit untuk mengalami disfungsi daripada meninggalkan bahagian tumor. Lebih-lebih lagi, ada kemungkinan bahawa lama-kelamaan fungsi tersebut akan bertambah.

Baru-baru ini, kita telah menguasai jalan baru ketika mendekati tumor. By the way, pesakit sedar. Faktanya adalah bahawa pendekatan standard disediakan untuk neoplasma penyetempatan tertentu, yang kemudiannya menunjukkan kehilangan bidang penglihatan tertentu pada seseorang. Pesakit mungkin tidak dapat melihat dengan baik selepas pembedahan. Oleh itu, jalan yang lebih panjang melalui hemisfera lain membolehkan kita memintas jalan visual - penglihatan tetap pada tahap yang sama.

Jenis pembedahan membuang tumor otak

Penyingkiran neoplasma intrakranial dapat dilakukan dengan beberapa cara. Jenis operasi utama untuk membuang tumor otak:

  • trepanasi endoskopi;
  • kraniotomi (kraniotomi terbuka);
  • radiosurgeri stereotaktik.

Bergantung pada jenis operasi, pakar bedah saraf memutuskan perjalanan intervensi, jenis anestesia, mengira kemungkinan risiko dan memberi amaran kepada pesakit tentangnya.

Kraniotomi

Kraniotomi, atau kraniotomi terbuka, biasanya dilakukan di bawah anestesia umum, tetapi dalam beberapa kes, anestesia tempatan dapat digunakan.

Kesedaran pesakit yang jelas semasa pembedahan membolehkan pakar bedah saraf memantau keadaan psikologi dan fizikal pesakit semasa bekerja di otak. Contohnya, kawalan kepekaan anggota badan, pemeliharaan penglihatan, pertuturan, pendengaran.

Operasi dimulakan dengan pemotongan tisu lembut kepala. Seterusnya, anda perlu membuang serpihan tulang di lokasi penyetempatan tumor. Eksisi tumor dilakukan dengan laser, yang membolehkan anda menghentikan bekalan darah ke neoplasma secara serentak dan menghentikan pendarahan.

Setelah tumor dikeluarkan sepenuhnya, serpihan tulang diletakkan di tempatnya dan diperbaiki dengan struktur logam (skru, plat). Sekiranya percambahan sel-sel barah pada ketebalan tulang tengkorak, semua kawasan yang terkena dikeluarkan, dan lubang ditutup dengan implan buatan (titanium, polietilena berliang).

Pembedahan otak boleh memakan masa beberapa jam. Untuk tujuan pemantauan berterusan, pesakit disarankan menghabiskan sekitar 2 minggu di unit rawatan rapi untuk mendapatkan bantuan tepat pada masanya sekiranya keadaan merosot.

Trepanasi endoskopi

Lokasi tumor di tempat yang sukar dijangkau tidak membenarkan penyingkirannya secara terbuka. Operasi dilakukan dengan memasukkan endoskopi melalui sayatan di lelangit atas atau saluran hidung. Neoplasma di otak, misalnya, di kelenjar pituitari, dikeluarkan dengan lampiran khas.

Proses eksisi dipantau oleh penyelidikan pada endoskopi. Bacaan dari sensor ditampilkan di monitor, yang meminimumkan kerosakan pada tisu otak di sekitarnya.

Selepas endoskopi dikeluarkan dari tengkorak, pendarahan kecil mungkin dijumpai. Sekiranya pendarahan tidak berhenti, pakar bedah memutuskan perlunya kaniotomi. Hasil operasi yang baik dicirikan oleh keluarnya pesakit dari anestesia tanpa komplikasi.

Radiosurgi stereotaktik

Kaedah rawatan neoplasma di otak ini membolehkan anda membuang tumor tanpa kraniotomi dan tanpa anestesia. Ahli bedah saraf bertindak pada tumor dengan sinar yang diarahkan, yang terdiri daripada radiasi gamma (pisau gamma), sinar foton (pisau siber) atau sinar proton.

Prosedur untuk membuang tumor mengambil masa sekitar satu jam sehingga semua sel-sel ganas musnah. Tempoh pendedahan bergantung pada ukuran neoplasma. Kelebihan kaedah rawatan ini adalah kurangnya pengikatan ke lokasi penyetempatan tumor.

Prosedur untuk menghilangkan tumor melibatkan pendedahan sel-sel barah kepada radiasi pengion. Kursus rawatan menggunakan pisau siber dijalankan selama beberapa hari (3-5), bergantung pada ukuran neoplasma. Setiap prosedur berlangsung dalam satu hingga satu setengah jam.

Dalam kes ini, pesakit tidak merasa tidak selesa. Tidak memerlukan rawatan di hospital selama tempoh rawatan, kerana pesakit dapat mengunjungi klinik pada waktu yang ditentukan, menjalani pendedahan radiasi dan pulang. Prosedur pisau gamma dilakukan di bawah anestesia tempatan, tetapi kemasukan ke hospital juga tidak diperlukan.

Penyingkiran serpihan tulang tengkorak yang lengkap

Jenis intervensi pembedahan digunakan apabila diperlukan untuk mendapatkan akses untuk pembedahan neoplasma melalui pangkal tengkorak. Ahli bedah saraf jarang menggunakan kaedah ini, kerana operasi agak rumit dan risiko pelbagai komplikasi tinggi..

Operasi sedemikian hanya dilakukan setelah berunding dengan pakar lain - pakar otolaryngologi, pakar bedah plastik, pakar bedah rahang atas..

Kos operasi

Pesakit barah mendapat rawatan perubatan percuma. Semua operasi yang terdapat di institusi negeri dilaksanakan di bawah polisi insurans perubatan wajib. Di samping itu, pesakit dapat menerima ubat-ubatan yang dia perlukan secara percuma. Ini tercermin dalam keputusan pemerintah Persekutuan Rusia pada 30 Julai 1994 N 890: "Sekiranya terdapat penyakit onkologi, semua ubat-ubatan dan pakaian untuk pesakit barah yang tidak dapat disembuhkan dikeluarkan secara percuma atas preskripsi doktor." Sekiranya dikehendaki, pesakit boleh memohon ke klinik berbayar untuk mendapatkan wang. Dalam kes ini, kos operasi dapat sangat berbeza bergantung pada kerumitan penyingkiran tumor dan tahap kerosakan otak. Rata-rata, harga untuk kraniotomi di Moscow boleh menjadi 20,000 - 200,000 rubel. Kos penghapusan tumor dengan kaedah stereosurgikal bermula dari 50,000 rubel.

Operasi endoskopi untuk tumor otak agak jarang berlaku di Rusia kerana kekurangan pakar tahap ini. Mereka berjaya dilaksanakan di Israel dan Jerman. Harga purata ialah 1500 - 2000 euro.

Pembedahan pintasan otak

Pembedahan pintasan otak untuk hidrosefalus adalah prosedur yang sangat wajib untuk mengimbangi penyakit ini. Setelah berjaya menyelesaikan operasi, penambahbaikan secara beransur-ansur akan mula diperhatikan. Dalam beberapa hari, peredaran darah dan aliran keluar cairan serebrospinal akan normal, dan semua proses otak akan mula berfungsi sepenuhnya.

Prinsip kerja dan kerja

Pemangkasan kepala dilakukan untuk hidrosefalus menggunakan shunt khas. Mereka adalah tiub berongga di mana lebihan cecair serebrospinal akan dibuang ke rongga badan yang dipilih untuk penyerapan di masa hadapan dengan cara semula jadi. Terdapat tiga jenis pembedahan pintasan:

  • Ventriculoperitoneal - jenis yang paling popular yang menghantar minuman keras ke rongga perut;
  • Ventriculopleural - jenis di mana cecair disalirkan ke dada pesakit;
  • Ventriculoatrial - jenis pintasan yang jarang digunakan, apabila cecair serebrospinal memasuki salah satu ruang jantung.

Sistem shunt terdiri daripada tiga komponen. Bahagian dalam diwakili oleh tiub fleksibel yang diperbuat daripada silikon. Dia adalah sejenis kateter. Ia diletakkan di dalam ventrikel, di mana cecair serebrospinal telah terkumpul. Injap dipasang pada kateter, yang membolehkan anda menyesuaikan jumlah cecair yang akan dikeluarkan untuk menghilangkan kemungkinan risiko. Melewati injap, lebihan memasuki bahagian kedua sistem - takungan. Di dalamnya, cairan serebrospinal berlarutan selama beberapa waktu, setelah itu dihantar ke bahagian luar shunt, di mana cairan itu dituangkan ke rongga yang dipilih. Bahagian bahagian sistem ini dipasang di bawah kulit, yang menjadikannya tidak dapat dilihat oleh mata.

Injap yang mengatur jumlah cecair serebrospinal tetap dan dapat diprogramkan. Dalam kes pertama, terdapat tiga mod penghantaran cecair, masing-masing mempunyai intensiti kerja yang berbeza. Akan diprogramkan, bagaimanapun, membolehkan anda menyesuaikan tahap throughput injap apabila perlu. Sebagai peraturan, apabila pintasan hidrosefalus dilakukan pada anak kecil, mereka terlebih dahulu mempunyai injap tetap, dan kemudian hanya menggantinya dengan yang dapat diprogram. Orang dewasa segera memakai jenis kedua..

Persiapan untuk prosedur

Bagi orang dewasa, pembedahan pintasan otak untuk hidrosefalus memerlukan persiapan khas. Anda harus mula menyiapkan badan anda untuk pembedahan terlebih dahulu. Tetapi anda juga perlu menjalani sejumlah besar pemeriksaan untuk memastikan bahawa tidak ada kontraindikasi dan ketepatan diagnosis yang dibuat oleh doktor.

Doktor yang menghadiri boleh menetapkan beberapa pemeriksaan sekaligus, yang masing-masing mesti lulus tanpa gagal. Antaranya:

  • Penyampaian ujian darah dan air kencing, fluorografi, ECG - prosedur standard untuk mengenal pasti pelanggaran sistem badan;
  • Angiografi (pengimejan resonans intra-arteri, magnetik atau tomografi yang dikira) - membolehkan, jika perlu, menentukan lokasi penyempitan arteri dengan tepat;
  • Pengimbasan ultrabunyi - memberikan data yang tepat mengenai keadaan semua kapal di badan, termasuk kranial;
  • Pemeriksaan oklusi menggunakan balon - ini adalah bagaimana tindak balas badan terhadap pemberhentian aliran darah melalui arteri tertentu diperiksa.

Prosedur tambahan juga boleh ditetapkan yang akan memeriksa satu atau lain sistem badan.

Ini sangat penting kerana kejayaan operasi bergantung pada banyak faktor

Apabila pintasan kepala dijadualkan, anda harus mula mempersiapkan diri untuk prosedur yang akan datang. Sekiranya ini tidak dilakukan, terdapat risiko komplikasi serius yang akan memberi kesan negatif terhadap daya maju badan.

Penting untuk melakukan perkara berikut:

  1. Berhenti minum dan merokok 14 hari sebelum pembedahan.
  2. Berhenti mengambil ubat bukan steroid yang mempunyai kesan anti-radang.

Kedua-dua perkara ini sangat diperlukan dalam semua kes. Langkah-langkah persediaan tambahan boleh ditetapkan mengikut budi bicara doktor. Dan sebelum operasi, pesakit akan mencukur rambutnya di kawasan yang dirawat..

Punca

Teori mutasi karsinogenesis relevan hari ini. Ini berdasarkan doktrin bahawa tumor otak, seperti neoplasma lain, berkembang akibat mutasi pada genom sel. Tumornya berasal dari monoklonal - penyakit pada mulanya berkembang dari satu sel.

  • Viral. Teori ini menunjukkan bahawa tumor berkembang kerana kesan virus onkogenik: Epstein-Barr, herpes jenis keenam, virus papillomavirus, retrovirus dan hepatitis. Patogenesis virus onkogenik: jangkitan memasuki sel dan mengubah alat genetiknya, akibatnya neuron mula matang dan bekerja di sepanjang jalan patologi.
  • Teori fizikokimia. Sumber tenaga dan sinaran buatan dan semula jadi wujud di persekitaran. Contohnya, sinar gamma atau sinar-X. Penyinaran dengan mereka dalam dos yang besar menyebabkan transformasi sel normal menjadi tumor.
  • Teori dishormonal. Gangguan tahap hormon boleh menyebabkan mutasi alat genetik sel.

maklumat am

Operasi paliatif adalah operasi yang tidak menunjukkan penyembuhan sepenuhnya, selalunya ia terpaksa. Jenis intervensi ini dilakukan hanya apabila diperlukan dengan segera (pendarahan dalaman, komplikasi) dan dengan rawatan selanjutnya.

Radikal - melibatkan penyingkiran tisu patologi. Tujuan utama operasi adalah untuk mendapatkan bahan histologi (sampel tisu patogen dan meninges) dan membuangnya. Prosedur sedemikian adalah keputusan pakar bedah yang sering dipertikaikan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tidak mustahil untuk menentukan kawasan lesi dengan tepat sebelum operasi..

Adalah mustahil untuk menentukan dengan pasti apa jenis intervensi yang diperlukan oleh pesakit. Sehingga baru-baru ini, pakar bedah saraf melakukan operasi paliatif untuk luka yang meluas, dan radikal, sebaliknya, untuk yang kecil. Hari ini prinsip ini berlaku dalam beberapa kes..

Dalam kedua kes tersebut, terdapat tindakan stereotoksik - rangsangan dan pemusnahan sel otak. Taktik prosedur operasi ditentukan oleh jenis tisu patologi.

Petunjuk untuk campur tangan pembedahan adalah:

  1. cavernoma serebrum - pembentukan kesesakan saluran darah di dalam cranium, di dalamnya adalah produk pembusukan unsur-unsur darah yang terbentuk;
  2. craniosynostosis atau craniostenosis - peleburan tulang kranial yang tidak normal, atau ketiadaannya;
  3. hydrocephalus - dropsy - gangguan patologi dalam perkembangan otak yang disebabkan oleh penyakit berjangkit.

Gejala khas

Manifestasi pembentukan tumor di otak bergantung pada banyak faktor

Tidak penting adalah penyetempatan neoplasma, kerana struktur saraf dibahagikan kepada zon fungsi. Gejala tumor juga boleh berbeza-beza dari peringkat patologi

Manifestasi awal adalah seperti berikut:

  1. Perkembangan migrain yang menyertai hampir setiap penyakit sistem saraf pusat. Selalunya ia berlaku akibat pembengkakan. Migrain boleh membimbangkan pesakit walaupun pembentukan di otak kecil. Keamatan kesakitan maksimum diperhatikan pada waktu malam, pada waktu pagi. Dengan mengambil kira hanya gejala ini, mustahil untuk mengenali tumor.
  2. Kemunculan migrain muntah yang sering disertai. Lebih-lebih lagi, mereka tidak mempunyai hubungan dengan kehadiran makanan di saluran pencernaan..
  3. Kerosakan kognitif, seperti gangguan ingatan, keupayaan berkonsentrasi. Menentukan penyebab gangguan tersebut hanya dapat dilakukan melalui pemeriksaan menyeluruh..

Sekiranya tidak ada terapi di atas tanda-tanda ini, dan neoplasma di otak ganas, gejala bertambah buruk:

Kemurungan, mengantuk, kemurungan berkembang. Sebagai peraturan, manifestasi seperti itu dikaitkan dengan kesakitan dan demam yang teruk. Gejala lain bergantung pada lokasi tumor. Pesakit mungkin mengalami gangguan pertuturan, gangguan penglihatan, gangguan koordinasi pergerakan

Tanda-tanda klinikal ini penting dalam diagnosis patologi, kerana ia membolehkan anda menentukan lokasi tumor. Dalam kes-kes yang rumit, terdapat penampilan kejang, disertai dengan penangkapan pernafasan

Sekiranya anda tidak memberikan pertolongan kepada pesakit tepat pada waktunya, ada kemungkinan hasil yang membawa maut..

Bagaimana diagnosis "massa otak" dibuat??

Potensi akibat dan komplikasi

Komplikasi selepas pembedahan membuang neoplasma di otak boleh menyebabkan kemerosotan kesihatan pesakit yang ketara. Tetapi dengan adanya operasi yang betul dan berkelayakan, kemungkinan perkembangan akibatnya kecil.

Selalunya komplikasi muncul selepas pembuangan tumor otak secara terbuka (kraniotomi):

  • kehilangan fungsi yang mana bahagian otaknya dipertanggungjawabkan, di tempat operasi itu dilakukan;
  • eksisi tumor yang tidak lengkap - pembedahan berulang mungkin diperlukan;
  • jangkitan luka dan penembusan patogen ke tisu otak;
  • kesan sampingan yang berkaitan dengan pendarahan intrakranial;
  • edema serebrum, yang membawa kepada kejang epilepsi, hipoksia, dan peredaran yang lemah.

Dengan campur tangan pembedahan, disfungsi beberapa bahagian otak adalah mungkin, yang menampakkan diri:

  • penurunan ketajaman penglihatan atau kehilangan keseluruhannya;
  • pelanggaran fungsi motor (lumpuh separa atau lengkap);
  • gangguan alat vestibular;
  • amnesia separa atau lengkap (jangka pendek, jangka panjang);
  • pengaruh pada proses kencing;
  • kemunculan gejala gangguan mental;
  • gangguan pertuturan.

Komplikasi dan akibat boleh bersifat kekal dan sementara dengan terapi pemulihan yang betul. Jadi, sebagai contoh, jika selepas operasi terdapat sebahagian kehilangan fungsi motor, maka dalam 60% kes mobiliti pulih sepenuhnya. Penglihatan yang hilang kembali muncul pada 86% pesakit.

Peratusan gangguan mental setelah penyingkiran tumor otak sangat rendah. Risiko sebarang kelainan berterusan selama 3 tahun selepas pembedahan.

Peratusan pesakit yang kehilangan kemampuan berkomunikasi hanya 6%. Pada masa yang sama, seseorang kehilangan kemahiran untuk melayani dirinya sendiri, kemampuan mental sangat berkurang.

Hasil operasi bergantung pada sebilangan besar faktor - usia pesakit, kehadiran penyakit bersamaan, kesihatan umum. Senario terburuk adalah kematian.