Kanser serviks tahap 1

Fibroma

Penyakit difahami sebagai tumor asal malignan. Ia terletak di dalam faraj. Semakin cepat ia dikesan, semakin banyak peluang untuk pulih sepenuhnya tanpa kanker serviks tahap 1. Berkat diagnostik moden, adalah mungkin untuk menyingkirkan penyakit ini, yang membolehkan seorang wanita kemudian menjalani kehidupan yang panjang dan memuaskan..

Gejala Kanser Serviks Peringkat Awal

Terdapat pelbagai tanda barah serviks awal. Mari kita ketahui gejala utama:

  • Kehadiran kelemahan umum untuk masa yang lama;
  • Menurunkan berat badan walaupun wanita itu tidak berusaha;
  • Peningkatan suhu badan;
  • Kehadiran sakit kepala;
  • Pelepasan berdarah walaupun tidak ada haid;
  • Darah mungkin muncul di dalam air kencing;
  • Kesakitan semasa hubungan seks dengan seorang lelaki;
  • Kehadiran anuria;
  • Kitaran haid yang tidak teratur;
  • Najis sukar;
  • Atonia usus.

Kanser serviks tahap 1: rawatan

Terdapat sebilangan kaedah untuk ini. Contohnya, campur tangan pembedahan atau terapi radiasi. Mari pertimbangkan kaedah ini dengan lebih terperinci.

  1. Campur tangan pembedahan. Pertama, tumor harus dikeluarkan dari alat kelamin wanita. Selepas itu, mungkin, seluruh rahim dengan pelengkap dikeluarkan, sehingga tidak ada kemungkinan peralihan neoplasma ke organ lain. Tisu di pelvis kecil juga dapat dipotong, kerana sel yang terkena juga menembusi di sana. Selepas itu, anda harus meneruskan rawatan ubat dengan pilihan ubat masing-masing..
  2. Terapi radiasi: Ini adalah kaedah yang paling biasa untuk menghilangkan tumor jenis ini. Anda juga boleh menggabungkannya dengan kemoterapi, yang sangat relevan pada peringkat kemudian penyakit ini. Bagaimanapun, campur tangan pembedahan tidak lagi digalakkan..
  3. Kemoterapi Kaedah ini digunakan untuk menghentikan pertumbuhan tumor atau melambatkannya. Ubatnya adalah yang paling kuat. Cisplatin dan lima-fluorouracil digunakan. Berkat kemoterapi, terapi radiasi dapat diperkuat puluhan kali.

Mari perhatikan fakta bahawa mungkin ada kambuh penyakit ini. Kenapa ini terjadi? Terdapat dua sebab. Pertama, operasi yang tidak berjaya, dan kedua, metastasis, yang menyebar dengan cepat dan tidak ada yang membantu.

Pertimbangkan rawatan laser. Kaedah ini mempunyai sisi positif dan negatif. Pertama, mari kita bercakap mengenai kebaikan:

  • Prosedur yang cepat dan mudah;
  • Terdapat banyak peluang untuk menyingkirkan penyakit ini selama-lamanya;
  • Tidak ada komplikasi selepas pembedahan.

Dari kekurangan itu, hanya satu yang boleh disebut. Ini adalah harga tinggi yang tidak mampu dimiliki oleh semua pesakit..

Operasi dilakukan pada awal kitaran haid. Dalam kes ini, bersama dengan darah, semua neoplasma secara semula jadi akan keluar..

Sekarang mari kita beralih kepada ubat-ubatan rakyat untuk menyembuhkan tumor malignan. Walaupun mustahil untuk sembuh sepenuhnya dengan herba, anda dapat menghentikan penyakit ini, hanya meningkatkan kesejahteraan anda, yang akan memberi kekuatan untuk berjuang lebih jauh:

  • Kami menggunakan lidah buaya. Untuk melakukan ini, ambil dua ratus gram tanaman dan tatal ke dalam penggiling daging. Selepas itu, anda perlu menambah seratus gram madu dan segelas wain merah. Yang anda perlukan untuk mencampurkan dengan baik dan meletakkan di tempat yang gelap selama seminggu. Kemudian ambil satu sudu setiap hari. Alat ini menenangkan badan, membantu melawan penyakit;
  • Rawatan barberry. Kami mengambil daun tanaman dan alkohol satu hingga lima. Semuanya bercampur dan dihantar ke almari selama seminggu. Selepas itu, anda perlu mengambil tiga puluh tetes sebelum makan;
  • Celandine. Ia dimasukkan ke dalam air rebus di st. l. herba kering selama satu jam. Sapukan satu sudu pada satu masa sebelum makan..

Cara lain untuk membantu perjalanan penyakit ini adalah dengan menguatkan sistem imun. Ini sangat penting dalam tempoh rawatan ketika terapi radiasi atau kemoterapi sedang dilakukan. Untuk melakukan ini, ambil interferon dari dos yang sesuai dengan pesakit ini..

Tahap barah serviks 1a

Berapa banyak wanita yang akan dibebaskan setelah akhir memerangi tumor bergantung pada keparahan penyakit, bagaimana rawatan dijalankan, seberapa cepat dan seberapa berkesan operasi dan terapi dijalankan. Selalunya, wanita pulih sepenuhnya. Dalam sembilan puluh peratus kes, pesakit bertahan dan menjalani kehidupan yang sihat sepenuhnya.

Pencegahan tumor juga dilakukan, yang paling sering terjadi disebabkan oleh virus papilloma. Oleh itu, penting untuk membuat vaksinasi. Untuk ini, ubat Gardasil dikembangkan. Tetapi tidak ada yang membatalkan gaya hidup sihat.

Adakah barah serviks tahap 1 disembuhkan?

Semuanya bergantung pada tubuh setiap orang. Tetapi dalam kebanyakan kes, iaitu dalam sembilan puluh peratus, tumor malignan itu surut walaupun tanpa kambuh..

Dengan prognosis ini, pesakit sering mengajukan soalan: barah serviks tahap 1, berapa lama orang hidup? Jawapannya banyak bergantung pada ukuran tumor dan lokasinya, serta seberapa cepat rawatan bermula..

Kami melihat bahawa tidak hanya mungkin, tetapi juga diperlukan untuk memerangi neoplasma. Oleh kerana masalahnya sering reda. Ini bukan hukuman mati. Oleh itu, jangan berputus asa, tetapi berjumpa dengan pakar sakit puan tepat pada masanya untuk mengenal pasti penyakit pada peringkat pertama, ketika tumor dapat dikeluarkan secara pembedahan.

Kanser serviks tahap 1

Sistem pembiakan wanita adalah salah satu kawasan tubuh yang paling rentan. Serviks berfungsi sebagai penghalang pelindung antara patogen dan badan rahim. Di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu, neoplasma ganas dapat terbentuk di tisu-tisu organ. Kanser serviks adalah salah satu penyakit yang paling berbahaya. Untuk masa yang lama, proses onkologi tidak simptomatik. Tanda ciri pertama muncul pada tahap 3-4, apabila kemungkinan pemulihan menurun. Penyakit ini menyerang terutamanya wanita selepas berumur 40-45 tahun, tetapi dalam 5-10 tahun terakhir, barah telah didiagnosis pada kanak-kanak perempuan berusia 20-35 tahun.

Ciri-ciri penyakit ini

Kanser serviks adalah neoplasma malignan yang terbentuk dari genom epitel skuamosa berstrata. Tumor boleh terbentuk di lapisan permukaan serviks atau di tisu saluran serviks.

Kod ICD-10 untuk patologi:

  • Cancer53.0 "Kanser serviks (bahagian dalam)";
  • C53.1 "Kanser serviks (bahagian luar)".

Kawasan persimpangan dua serat tisu yang berbeza dianggap sangat rentan untuk perkembangan onkologi. Formasi malignan paling kerap didiagnosis di sini..

Bergantung pada jenis sel yang terlibat dalam pembentukan tumor, dua jenis kanser dibezakan:

  • Karsinoma sel skuamosa adalah neoplasma dengan adanya genom epitel skuamosa. Ia berlaku paling kerap - sehingga 90% kes. Kadang-kadang keratinisasi dan bukan keratinisasi.
  • Bentuk kelenjar, atau adenokarsinoma, dicirikan oleh dominasi patogen epitel kolumnar. Ia jarang didiagnosis - sehingga 18% daripada jumlah kes.

Pembentukan campuran diketahui apabila kedua-dua jenis epitelium terdapat dalam komposisi. Bergantung pada pembezaannya, terdapat tiga jenis patologi: jenis yang sangat dibezakan, dibezakan sederhana dan dibezakan dengan buruk. Yang paling berbahaya dianggap kurang dibezakan kerana pertumbuhan agresif di bahagian tubuh yang jauh. Patologi tidak bertindak balas dengan baik terhadap prosedur rawatan, prognosis untuk pesakit biasanya menyedihkan.

Jenis sel skuamosa dianggap lebih baik, kerana berkembang dengan perlahan dan bertindak balas positif terhadap manipulasi terapi.

Berisiko adalah wanita usia pembiakan - setelah 30 tahun. Contohnya diberikan dalam amalan perubatan ketika barah didiagnosis pada kanak-kanak perempuan di bawah umur 25 tahun.

Sebab-sebab perkembangan patologi

Sebab sebenar perkembangan penyakit ini belum diketahui oleh doktor. Sejumlah faktor, prasyarat untuk pembentukan tumor malignan, dibezakan. Berisiko adalah seseorang dengan papillomavirus jenis 16 atau 18. Hari ini, doktor menganggap faktor ini menjadi yang utama antara penyebab pembentukan barah..

Virus dalam sel-sel epitelium menyebabkan transformasi genom normal, yang menyebabkan degenerasi menjadi barah dan pembentukan displasia. Setelah beberapa lama, proses prakanker pada tisu serviks berkembang menjadi proses yang ganas. Dengan adanya virus HPV di dalam badan, seorang wanita disarankan untuk menjalani pemeriksaan barah setahun sekali. Ini akan membantu mengenal pasti tumor pada peringkat awal pembentukan..

Penyebab utama penyakit ini adalah:

  • Hubungan seksual tanpa penggunaan kontraseptif (kondom).
  • Kehidupan intim awal - sehingga 16 tahun.
  • Sebilangan besar pasangan seksual.
  • Kehadiran penyakit virus.
  • Tenaga kerja yang kerap.
  • Penamatan kehamilan lebih dari 3 kali.
  • Penyalahgunaan alkohol dan merokok.
  • Kecederaan pada tisu serviks.
  • Hidup di kawasan yang tidak baik secara ekologi.
  • Diet tidak seimbang - kekurangan serat tumbuhan, lebihan lemak haiwan dan karbohidrat.
  • Umur pembiakan.

Penyakit ini biasanya berlaku apabila sejumlah faktor bergabung pada masa yang sama. Anda tidak boleh mengecualikan satu-satunya faktor berbahaya dalam langkah pencegahan - ini tidak akan membantu mencegah perkembangan onkologi. Pendekatan bersepadu akan diperlukan.

Klasifikasi tahap pertama kanser serviks

Kanser serviks tahap 1 terbahagi kepada dua sub-tahap utama:

  • jenis mikroinvasif atau tahap 1A (T1A);
  • makroinvasif atau tahap 1B (T1B).

Kanser serviks mikro invasif terbentuk terutamanya di lapisan basal epitel dalam jumlah kecil; adalah mungkin untuk mengesan tumor menggunakan peralatan yang kuat dengan resolusi tinggi. Sahkan diagnosis awal dengan histologi bahan biologi yang diperoleh.

Kanser mikro invasif tahap 1A1 dan 1A2 tidak dapat dikesan secara visual - ukuran neoplasma tidak melebihi 3 mm. Neoplasma Gred 1A1 adalah tahap praklinikal barah serviks, iaitu penyakit ini berada di sempadan antara pembentukan tahap displasia yang teruk dan neoplasma yang dapat dikesan secara visual. Tidak ada gejala pada peringkat ini. Hanya terdapat pelepasan luar dari vagina, tetapi diagnosis pertama menunjukkan patologi sistem pembiakan yang ada - proses keradangan, hakisan atau displasia. Pengesanan penyakit gred 1A meningkatkan peluang pesakit untuk pulih sepenuhnya setelah menjalani terapi.

Kanser makroinvasif sepadan dengan kanser serviks tahap 1B tahap 1. Tahap merujuk kepada bentuk klinikal patologi malignan. Ukuran tumor masih tidak melebihi 10 mm dan terletak di kawasan serviks, tetapi semasa kolposkopi dengan pemeriksaan visual, terdapat benjolan yang mencurigakan. Selepas pembedahan membuang tisu yang berpenyakit, seorang wanita berpeluang untuk sembuh sepenuhnya.

Bahagian bawah patologi gred 1 dibezakan dengan tanda ciri:

  • Tumor tahap pertama terletak di sempadan serviks, tanpa melampaui batasnya.
  • Tahap 1A atau T1A adalah barah mikroinvasif.
  • Proses barah di bawah tanah 1A1 (T1A1) tumbuh ke stroma leher hingga 3 mm, dimensi boleh mencapai lebar 7 mm.
  • Tahap 1A2 atau T1A2 dicirikan oleh penembusan ke kedalaman stroma hingga 5 mm, tetapi ukuran neoplasma tidak melebihi 7 mm.
  • Tumor 1B darjah (T1B) ditakrifkan sebagai makroskopik, sukar untuk ditentukan secara visual, tetapi kedalaman percambahan tidak sesuai dengan tahap 1A.
  • Kanser pada tahap 1B1 (T1B1) dapat dikesan semasa pemeriksaan rutin oleh pakar sakit puan, dimensinya dalam lingkungan 10-40 mm.
  • Tahap pemadatan 1B2 (T1B2) melebihi 40 mm, dianggap sebagai tumor yang dapat dilihat.

Tanda-tanda yang menandakan tahap pertama kanser serviks

Kematian yang tinggi dari barah serviks dikaitkan dengan penyakit asimtomatik dalam jangka masa yang panjang. Penyakit ini biasanya menampakkan diri pada tahap 3-4, apabila rawatannya rumit dengan adanya kuman metastatik. Oleh itu, bagi seorang wanita, pengesanan tumor pada tahap 1 menjamin pemulihan sepenuhnya..

Proses prakanker tidak mempunyai tanda ciri dimana penyakit dapat ditentukan. Tetapi ada beberapa simptom yang membantu mengesan segel luar pada tisu serviks..

Gejala ciri patologi gred 1 berikut dibezakan:

  • Penyakit Gred 1A dicirikan oleh adanya pelepasan cecair yang telus dari rongga vagina - gejala ini dianggap sebagai permulaan pembentukan barah invasif. Apabila tumor tumbuh dan tumbuh ke stroma, kapilari dengan limfa rosak, yang menyebabkan perkembangan limforea.
  • Pada tahap 1, benjolan barah terus menyebarkan sel yang tidak normal ke kedalaman epitel serviks, yang disertai dengan keputihan luar yang bercampur darah. Kadang-kadang darah boleh muncul selepas hubungan seksual.

Pelepasan sedikit dari rahim dianggap normal atau gejala proses keradangan ringan. Kekotoran darah boleh berlaku sekiranya terdapat penyakit lain - hakisan serviks, polip atau displasia, myoma dan endometriosis. Pembentukan patologi ini menyukarkan pengesanan barah serviks pada peringkat awal. Hanya doktor yang berkelayakan yang dapat menentukan penyakit ini setelah melakukan manipulasi diagnostik atau secara tidak sengaja ketika memeriksa wanita untuk penyakit ginekologi yang lain.

Diagnosis penyakit

Anda boleh mengesahkan diagnosis menggunakan pelbagai jenis diagnostik. Kursus terapi yang dilaksanakan bergantung pada keputusan ujian yang akan membantu doktor menilai keadaan pesakit. Seorang wanita, jika dia mengesyaki adanya segel onkologi pada tisu saluran serviks, dihantar untuk pemeriksaan lanjutan, di mana tisu dari kawasan masalah dan darah diperiksa untuk mengetahui adanya antigen tertentu.

Untuk mengesahkan diagnosis, manipulasi diagnostik digunakan:

  • Doktor memeriksa serviks menggunakan spekulum ginekologi dan pemeriksaan rektovaginal.
  • Ambil sapu dari saluran serviks untuk prosedur onkositologi, ujian PAP dan untuk kehadiran sel-sel malignan.
  • Kolposkopi dilakukan bersamaan dengan biopsi kawasan yang bermasalah dengan penyembuhan lapisan permukaan di kawasan saluran serviks, jika diperlukan, maka penyembunyian permukaan lendir di rahim dilakukan.
  • Seorang wanita disyorkan menjalani biopsi baji - eksisi elektrik dengan menggunakan kaedah LEEP atau konisasi membran mukus kawasan bermasalah dilakukan (sampel yang diperoleh dihantar ke makmal untuk pemeriksaan histologi).
  • Organ yang berpenyakit diperiksa menggunakan ultrasound: kawasan panggul dan perut diperiksa (ditentukan jika terdapat meterai lebih dari 40 mm).
  • Tomografi yang dikira dan pencitraan resonans magnetik sistem genitouriner dilakukan menggunakan agen kontras - ini meningkatkan kualiti gambar yang diperoleh, kawasan masalah diperiksa lapisan demi lapisan, yang membolehkan anda mendapatkan maklumat terperinci mengenai tumor.
  • Tomografi pelepasan positron diperlukan untuk mengenal pasti kemungkinan pertumbuhan metastatik pada tisu kelenjar getah bening dan di organ lain.

Bahan biologi yang diperoleh semasa biopsi dihantar ke makmal untuk pemeriksaan histologi dan histoimunokimia. Parameter tumor berikut ditentukan di sini:

  • Jenis neoplasma malignan - adenokarsinoma, karsinoma sel skuamosa, dll..
  • Parameter pembezaan pemadatan (G) ditentukan.
  • Tahap pencerobohan sel atipikal ke stroma dan lapisan serviks lain.
  • Kehadiran sel-sel atipikal di dalam kapal dengan limfa atau darah dinyatakan: apabila ditandakan dalam lembaran diagnostik, LVSI + menunjukkan bahawa neoplasma barah telah berkembang di tisu vaskular (dianggap sebagai prognosis yang tidak menguntungkan bagi pesakit), nilai LVSI- mencirikan ketiadaan proses patologi di kawasan aliran darah (untuk wanita, ini tanda menguntungkan).
  • Kehadiran proses onkologi di tisu bersebelahan di laman web dinyatakan setelah prosedur eksisi tumor.
  • Parameter histoimunokimia tertentu ditentukan.

Tahap pembezaan mencirikan kesamaan sel barah dengan sel normal. Semakin dekat sel abnormal dengan struktur sel normal, semakin baik prognosis bagi pesakit. Dalam kes ini, meterai tumbuh dengan perlahan, mudah diterima oleh manipulasi perubatan, metastasis diperhatikan dalam keadaan terpencil..

Kanser serviks mempunyai 3 darjah pembezaan:

  • G1 - barah yang sangat berbeza dengan penyakit yang baik: tidak ada metastasis, pertumbuhannya perlahan.
  • Jenis tumor G2 yang dibezakan secara sederhana adalah bentuk patologi yang kurang agresif.
  • G3 - tumor yang dibezakan dengan buruk yang dicirikan oleh keganasan tinggi dengan prognosis yang buruk bagi seorang wanita.
  • Gx bermaksud tidak mungkin menentukan tahap pembezaan.

Rawatan barah serviks gred 1

Adalah mungkin untuk menentukan jenis neoplasma onkologi semasa pemeriksaan histologi dan penyusunan kawasan yang mencurigakan. Sekiranya terdapat sel-sel yang tidak normal pada tisu di kawasan yang dikendalikan, histologi berulang dilakukan. Kadang kala histerektomi ditetapkan dengan kaedah Wertheim - reseksi tumor yang radikal. Semasa eksisi, badan rahim, alat ligamen rahim, kelenjar getah bening serantau dikeluarkan dan 20 mm manset vagina ditangkap. Selepas prosedur eksisi, tisu yang sakit kembali dihantar ke makmal untuk pemeriksaan histologi..

Ciri-ciri terapi untuk barah serviks gred 1A

Rawatan barah serviks mikroinvasif menunjukkan ciri-ciri berikut:

  • Apabila patologi LVSI dikesan, seorang gadis pada usia muda perlu menjaga kesuburan, penyebaran organ yang luas dilakukan.
  • Tumor LVSI + yang didiagnosis pada usia muda dengan keperluan untuk menjaga kesuburan - penyebaran serviks yang luas dengan limfadenektomi pelvis dua hala dan trachelektomi diperpanjang ditetapkan (serviks dengan tisu bersebelahan dan sepertiga bahagian atas vagina dikeluarkan, anastomosis digunakan antara badan rahim dan vagina).
  • Diagnosis dengan barah LVSI - dan tidak ada tujuan untuk memelihara kesuburan - histerektomi standard dilakukan dengan penyingkiran pelengkap dan badan rahim.
  • Penyakit ini dikesan pada seorang wanita pada masa dewasa dengan adanya penyakit bersamaan - histerektomi radikal dengan penyingkiran badan rahim dengan pelengkap digunakan.

Penyinaran dengan bahan radioaktif digunakan bersamaan dengan pembedahan atau sebagai monoterapi. Kursus radioterapi dijalankan dari jarak jauh, menggunakan kaedah intrakavitasi, atau gabungan kedua-dua kaedah tersebut. Dalam kes diagnostik kanser serviks mikroinvasif gred 1A, penyinaran sinar gamma sering digunakan sebagai ganti pembedahan jika terdapat kontraindikasi tertentu atau pesakit menolak operasi. Kursus kemoterapi biasanya tidak digunakan pada tahap ini kerana ukuran tumor yang kecil dan pencerobohan stroma organ yang tidak signifikan.

Manipulasi terapi dalam memerangi neoplasma 1

Tidak ada kaedah khusus untuk rawatan patologi pada tahap 1B. Doktor menentukan perjalanan rawatan secara individu. Ia mengambil kira usia wanita, petunjuk perubatan, kesejahteraan pesakit dan peralatan perubatan klinik. Penyakit ini dapat diatasi dengan bantuan pembedahan, penggunaan kemoterapi bersama dan penyinaran dengan bahan radioaktif, dan menggunakan ketiga-tiga kaedah.

Campur tangan pembedahan terdiri daripada pemusnahan radikal badan rahim menurut Meigs - rahim dikeluarkan bersama dengan pelengkap, sepertiga dari vagina, yang terletak di atas, tisu bersebelahan, kelenjar getah bening dan ligamen kardinal, cruciate-uterine dinding pelvis. Sampel tisu atipikal yang diperoleh dihantar ke makmal untuk pemeriksaan histologi untuk menentukan manipulasi pasca operasi..

Selepas operasi, rawatan adjuvan digunakan, bergantung pada hasil histologi yang diperoleh untuk perkembangan penyakit ini. Gejala berbahaya selepas analisis adalah:

  • terdapat pertumbuhan metastatik di kawasan kelenjar getah bening;
  • tahap pembezaan ditakrifkan sebagai G3, yang merumitkan kedudukan pesakit;
  • diagnosis dibuat dengan tanda LVSI +;
  • neoplasma melebihi 30 mm;
  • percambahan endofitik pemadatan atipikal didiagnosis - serviks berbentuk tong dikenal pasti;
  • operasi dijalankan dengan reseksi separa organ yang berpenyakit;
  • hasil yang diperoleh tidak menggambarkan keseluruhan gambaran patologi.

Sekiranya, selepas histologi, kambuh patologi tidak dikesan, wanita itu hanya di bawah pengawasan ketat doktor. Rawatan selepas operasi tidak berlaku. Sekiranya risiko tinggi perkembangan patologi lebih lanjut setelah reseksi radikal dikenal pasti, pesakit diberi kursus radioterapi dengan kemoterapi. Biasanya, Cisplatin digunakan 7 hari sekali sepanjang tempoh pendedahan kepada bahan radioaktif. Kaedah pasca operasi berlangsung sehingga 6 minggu.

Kadang kala rawatan konservatif digunakan tanpa pembedahan. Mereka menggunakan terapi radiasi atau bertindak pada tumor dengan ubat-ubatan dari kumpulan sitostatik. Petunjuk untuk rawatan tersebut adalah seperti berikut:

  • campur tangan pembedahan tidak dapat dilaksanakan dengan pelbagai alasan objektif;
  • pesakit menolak operasi;
  • neoplasma berada pada tahap 1B2 - dalam kes ini, indikator individu diambil kira.

Sekiranya meterai lebih daripada 40 mm dikesan (sesuai dengan tahap 1B2 kanal serviks), kursus kemoterapi ditetapkan sebelum operasi. Ini membolehkan anda menghentikan pertumbuhan jisim atipikal lebih lanjut, yang akan membantu mengurangkan ukuran tumor. Kursus terapi dipilih secara individu. Ini dipengaruhi oleh banyak faktor - usia, kesejahteraan, jenis patologi dan petunjuk perubatan.

Tempoh selepas operasi

Setelah menjalani rawatan untuk memerangi barah, pesakit harus berada di bawah pengawasan perubatan sepanjang hayatnya. 2 tahun selepas terapi atau pembedahan, seorang wanita harus menjalani prosedur berikut setiap 3 bulan:

  • darah diambil untuk kajian sel antigen SCC;
  • pemeriksaan fizikal oleh pakar sakit puan dan ahli onkologi;
  • lakukan smear untuk pemeriksaan sitologi;
  • pemeriksaan ultrasound organ pelvis, rongga perut dan ruang retroperitoneal.

Dalam jangka masa 3-5 tahun, manipulasi diagnostik dilakukan setiap 6 bulan. Selepas terapi selama 6 tahun, seorang wanita didiagnosis setahun sekali. Kawasan sternum diperiksa menggunakan sinar-X setiap tahun. Apabila gejala mencurigakan muncul, pesakit dirujuk untuk pengimejan resonans magnetik dan dikira.

Pemakanan untuk kanser serviks

Semasa sakit dan selepas menjalani terapi, pemakanan penting bagi seorang wanita. Diet yang betul dan seimbang akan membantu memulihkan kekurangan mikronutrien dan vitamin yang diperlukan untuk pemulihan. Terdapat senarai produk berbahaya dan berguna.

Untuk barah serviks tahap 1, perlu mengecualikan:

  • minuman beralkohol;
  • hadkan pengambilan garam meja;
  • makanan masin, acar dan kalengan mesti dikeluarkan dari diet;
  • coklat dan produk berdasarkan ramuan ini;
  • pastri manis yang diperbuat daripada tepung putih;
  • minuman berkarbonat bergula tidak boleh diminum;
  • makanan segera dilarang untuk dimakan;
  • sosej dari pelbagai jenis daging dan makanan lain mesti dikeluarkan dari diet;
  • penggunaan lemak haiwan harus terhad;
  • marjerin, mentega dilarang digunakan.

Selepas operasi dan semasa tempoh penyakit, anda perlu mematuhi pemakanan yang betul - memasak makanan hanya untuk stim, masak atau di dalam ketuhar. Sayuran dimakan mentah. Adalah perlu untuk meningkatkan jumlah ramuan, buah-buahan dan buah beri. Produk berguna adalah:

  • daging tanpa lemak - ayam, ayam belanda, arnab;
  • ikan juga harus dipilih rendah lemak - pollock, chum, dll;
  • produk susu yang ditapai memerlukan 1%;
  • daging boleh diganti dengan kekacang - ia lebih mudah dicerna dan tidak memerlukan kos tenaga yang tinggi;
  • teh hijau, decoctions dan infus dari ramuan perubatan dibenarkan dari minuman.

Semasa tempoh pemulihan, disyorkan untuk memantau berat badan - menimbang berat badan secara berkala. Merokok pada masa ini tidak boleh dikurangkan. Adalah berguna untuk melakukan latihan fisioterapi, secara bebas melakukan latihan fizikal ringan. Mendaki di luar diperlukan setiap hari.

Prognosis survival penyakit

Selepas histerektomi radikal, seorang wanita dijamin pemulihan sepenuhnya, adalah mungkin untuk menjalani kehidupan yang panjang. Sekiranya rawatan telah dilakukan dengan pemeliharaan organ-organ sistem pembiakan, pada masa akan datang seorang wanita dapat melahirkan anak secara semula jadi atau dengan bantuan persenyawaan in vitro.

Kelangsungan hidup untuk kanser serviks bergantung pada sejauh mana sel-sel atipikal menyerang stroma. Kanser invasif darjah 1 dalam beberapa kes dapat berkembang dengan cepat, yang berbahaya dengan penyebaran yang agresif ke tisu terdekat dan komplikasi perjalanan terapi. Terdapat jenis patologi ketika tumor memasuki aliran darah dan proses ganas melangkaui badan rahim dan serviks pada tahap pertama.

Perkembangan penyakit ini sangat dipengaruhi oleh usia pesakit. Semasa kajian patologi jangka panjang, didapati bahawa pada wanita berusia 20-38 tahun, penyakit ini dicirikan oleh penyebaran yang agresif pada tahap pertama. Ini sering dilihat semasa terapi..

Pada wanita setelah usia 40 tahun, penyakit ini berkembang untuk waktu yang lama tanpa gejala yang jelas, oleh itu, adalah mungkin untuk mengesan tumor hanya pada tahap 3-4. Kanser terbentuk secara perlahan, metastasis berlaku kemudian.

Bergantung pada lokasi proses onkologi, ramalan dibezakan:

  • Penyetempatan di kawasan vagina serviks dianggap positif dalam prognosis kelangsungan hidup. Pertumbuhan eksofitik mencirikan perjalanan penyakit yang baik. Dalam kes ini, tumor tumbuh ke bahagian luar vagina, yang mengurangkan pencerobohan tisu bersebelahan. Dalam keadaan ini, operasi untuk mengeluarkan kawasan masalah berlaku tanpa komplikasi..
  • Tidak menyenangkan dari segi prognosis adalah neoplasma yang terletak di kawasan endoserviks dan tumbuh di dalam rahim. Campur tangan pembedahan dalam keadaan ini sering berlaku dengan akibat yang tidak menyenangkan..

Rata-rata, wanita hidup dengan barah serviks peringkat pertama sehingga 5 tahun atau lebih. Selepas manipulasi perubatan, jangka hayat pesakit meningkat. Sekiranya selama 5 tahun pertama tidak ada lagi neoplasma yang dikesan, maka jangka hayat meningkat menjadi 10, 15, 25 dan lebih tahun. Secara beransur-ansur, seorang wanita dapat kembali ke irama hidupnya yang biasa..

Kesan positif prosedur terapi bergantung pada jenis patologi dan lokasi tisu atipikal. Pada dasarnya, barah serviks tahap 1 mudah disembuhkan dan pemulihan sepenuhnya mungkin. Tumor tidak mempunyai masa untuk tumbuh ke lapisan dalam organ dan menyebar ke tisu bersebelahan, yang menyediakan kawasan kecil untuk campur tangan pembedahan. Ia membantu mengurangkan kesan sampingan dari terapi radiasi, kemoterapi dan pembedahan..

Doktor menasihatkan wanita untuk melakukan pemeriksaan berkala dengan pakar sakit puan setiap 6 bulan. Pada gejala pertama yang mencurigakan, anda harus segera berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan lanjutan. Kanser tahap 1 dianggap dapat disembuhkan, jadi rawatan pada tahap ini akan memastikan pemulihan sepenuhnya..

Kanser serviks

Kanser serviks adalah tumor malignan. Dilokalisasikan di kawasan serviks. Bentuk tumor ini menduduki tempat utama di antara semua penyakit onkologi organ genital. Selalunya didiagnosis pada wanita berusia 35-55 tahun. Menurut klasifikasi penyakit ICD-10 antarabangsa, barah serviks mempunyai kod C53. Bergantung pada penyetempatan, tumor diasingkan:

  • С53.0 - bahagian dalam;
  • С53.1 - bahagian luar;
  • C53.8 - luka yang melampaui kawasan di atas;
  • C53.9 - kekalahan yang tidak ditentukan.

Hospital Yusupov dilengkapi dengan peralatan moden yang membolehkan anda mendiagnosis barah serviks dengan cepat dan cekap, bahkan pada peringkat awal perkembangan proses tumor. Rawatan barah dijalankan mengikut standard Eropah terkini. Untuk ini, ubat-ubatan berkualiti yang memenuhi kriteria keselamatan digunakan..

Risiko barah serviks

Doktor mengenal pasti faktor predisposisi yang meningkatkan risiko menghidap barah serviks. Antaranya:

  • Menurunkan keturunan. Sekiranya seseorang dalam keluarga didiagnosis menghidap barah serviks, generasi wanita berikutnya berisiko.
  • Merokok. Keracunan kronik beberapa kali meningkatkan risiko terkena barah.
  • Ketidakseimbangan hormon. Perubahan kepekatan hormon dapat memprovokasi pembentukan fokus tumor.
  • Seks yang tidak senonoh. Hubungan seks yang tidak dilindungi dengan pasangan berbeza menyebabkan jangkitan dengan HPV.
  • Kekurangan imuniti. Penurunan fungsi pelindung badan tidak memungkinkannya mengatasi virus HPV secara bebas. Akibatnya, risiko terkena barah serviks meningkat..
  • Penggunaan kontraseptif hormon jangka panjang. Apabila menggunakan COC selama lebih dari 5 tahun, kemungkinan pembentukan pembentukan tumor di kawasan serviks meningkat dengan ketara. Selepas pengambilan ubat, risiko menurun.
  • Sejarah obstetrik yang dibebankan. Semakin banyak kelahiran seorang wanita, semakin tinggi risiko terkena barah serviks.

Pendapat pakar

Pakar onkologi doktor

Kanser serviks didiagnosis pada 7% wanita dan 20% orang tua. Tanda-tandanya sudah muncul pada tahap awal. Apabila penyakit ini bertambah buruk, semakin banyak gejala berkembang. Sekiranya anda memulakan terapi pada peringkat pertama, kebarangkalian berjaya menyingkirkan penyakit ini adalah 95%. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kadar kematian akibat barah serviks telah menurun sebanyak tiga kali. Wanita berusia lebih dari 40 tahun disarankan untuk menjalani pemeriksaan sekurang-kurangnya sekali setahun. Pemeriksaan sitologi adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mencegah barah serviks. Vaksinasi HPV juga diperlukan.

Diagnosis penampilan tumor sukar kerana tidak ada tanda-tanda yang jelas. Pemulihan secara langsung bergantung pada kadar di mana neoplasma dikesan, jadi penting sekiranya gejala pertama penyakit muncul, segera hubungi klinik. Di hospital Yusupov, berkat peralatan berteknologi tinggi, barah dikesan sudah berada di tahap pertama dan rawatan komprehensif diberikan. Selepas terapi berakhir, pesakit tetap berada di bawah pengawasan doktor untuk mengesan kemungkinan metastasis berulang pada waktunya.

Penyebab barah serviks

Papillomavirus manusia adalah salah satu faktor etiologi kanser serviks. Ejen penyebab didiagnosis pada majoriti populasi. Penularan seksual adalah laluan utama penularan HPV. Tindakannya adalah untuk merosakkan sel. Hasil daripada mutasi, tumor menyebar dengan perkembangan barah serviks.

Doktor mengenal pasti sebilangan keadaan prakanker. Diagnosis dan rawatan mereka yang lewat meningkatkan risiko pembentukan tumor. Kanser serviks boleh berlaku dengan latar belakang:

  • Hakisan semu. Akibat ketidakseimbangan hormon, epitel rata pada bahagian vagina serviks digantikan dengan kelenjar.
  • Kecederaan. Serviks boleh cedera akibat kelahiran anak atau pengguguran. Parut terbentuk di tempat kecederaan. Tisu-tisu ini cenderung keganasan dari masa ke masa..
  • Displasia. Perubahan Selular Meningkatkan Risiko Kanser.

Untuk mengesan penyakit prakanker, perlu kerap mengunjungi pakar sakit puan untuk pemeriksaan pencegahan.

Gejala dan tanda pertama

Bahaya barah serviks terletak pada perjalanan asimtomatik yang berpanjangan. Semasa tumor tumbuh, tanda-tanda klinikal pertama muncul. Adalah mungkin untuk mengesan barah serviks pada peringkat awal semasa pemeriksaan pencegahan biasa atau semasa pemeriksaan penyakit lain. Gejala utama karsinoma adalah:

  • Peningkatan tempoh pendarahan haid.
  • Sakit. Sifat mereka ditentukan oleh ukuran fokus tumor. Keterukan sindrom kesakitan bervariasi dari ketidakselesaan di bahagian bawah abdomen hingga kesakitan teruk yang memancar ke kawasan lumbar.
  • Pendarahan faraj. Ia berlaku selepas bermulanya menopaus, dalam tempoh antara haid, semasa persetubuhan atau setelah pemeriksaan di kerusi ginekologi. Jumlah kehilangan darah bergantung pada ukuran tumor..
  • Keputihan patologi. Kanser serviks boleh disertai dengan keputihan yang bersifat fetid. Tahap tumor yang teruk, apabila berlaku kerosakan, dicirikan oleh pelepasan warna kepingan daging.
  • Pengurangan berat. Penurunan berat badan yang cepat berlaku akibat penurunan selera makan.
  • Peningkatan suhu badan. Hyperthermia disebabkan oleh sindrom mabuk yang berlaku terhadap latar belakang pertumbuhan pembentukan tumor.
  • Penurunan kekuatan, kelemahan yang ketara. Keracunan barah boleh disertai dengan sakit kepala, pening, kilat "lalat" di depan mata.
  • Libido menurun. Berlaku kerana kesakitan semasa persetubuhan.
  • Sindrom edematous. Ia berlaku kerana penyebaran proses barah ke kelenjar getah bening.

Diagnosis kanser serviks

Karsinoma serviks memerlukan diagnosis menyeluruh. Ketepatan diagnosis bergantung pada kualiti pelaksanaannya. Hospital Yusupov mempunyai peralatan yang membolehkan anda dengan cepat dan berkesan menentukan penyetempatan tumor, tahap perkembangannya dan percambahan ke tisu sekitarnya. Diagnosis kanser serviks adalah seperti berikut:

  • Pemeriksaan fizikal. Doktor menjalankan pemeriksaan di kerusi ginekologi. Begitu juga, ada kemungkinan untuk mengetahui adanya kelainan dan mengesyaki tumor..
  • Analisis umum darah dan air kencing. Ditetapkan untuk tujuan mendiagnosis proses keradangan di dalam badan, serta sindrom anemia.
  • Darah untuk penanda tumor. SCC - penanda khusus untuk karsinoma sel skuamosa serviks.
  • Ultrasound organ pelvis. Membolehkan anda menentukan lokalisasi neoplasma, ukurannya dan fakta percambahan ke dalam tisu sekitarnya.
  • CT atau MRI. Ditetapkan untuk mengenal pasti fokus metastatik.
  • Kolposkopi. Kajian ini membolehkan anda menilai keadaan selaput lendir, serta ukuran fokus tumor.
  • Biopsi. Kanser serviks tidak dapat ditentukan tanpa melakukan pemeriksaan histologi biopsi. Begitu juga dengan jenis tumor yang didiagnosis.
  • PET-CT. Satu siri gambar diambil menggunakan kajian kontras. Mereka membolehkan anda menentukan penyetempatan tumor, saiznya, fokus metastatik.

Jenis barah serviks

Menentukan jenis barah serviks adalah perlu untuk menetapkan rawatan yang betul. Dengan struktur histologi, terdapat:

  1. Karsinoma sel skuamosa. Bentuk karsinoma yang paling biasa.
  2. Adenokarsinoma. Bentuk barah yang jarang berlaku, didiagnosis dalam 10% daripada semua kes.

Rawatan barah serviks

Rawatan komprehensif untuk kanser serviks merangkumi:

  • Campur tangan operasi. Jumlah operasi ditentukan secara individu bergantung pada tahap dan ukuran tumor.
  • Terapi radiasi. Ia dijalankan sebagai kaedah rawatan bebas atau digabungkan dengan kaedah lain. Tujuannya adalah untuk mengurangkan ukuran tumor. Brachytherapy adalah kaedah penyinaran moden. Merupakan kaedah pendedahan radiasi yang paling lembut.
  • Kemoterapi. Ia boleh diresepkan sebelum atau selepas pembedahan. Kemoterapi digunakan sebagai rawatan paliatif untuk barah yang tidak dapat dikendalikan.
  • Terapi simptomatik. Tujuan utamanya adalah untuk mengurangkan keadaan umum. Ubat dipilih secara individu bergantung kepada gejala yang ada.
  • Diet.

Tahap dan prognosis

Tahap barah serviks sangat penting untuk rawatan yang berkesan. Bergantung pada ciri utama tumor, terdapat:

Tahap 0 (Tis, N0, M0). Sel barah tidak meresap ke dalam tisu yang mendasari, tetapi hanya terletak di permukaan serviks.

Tahap I (T1, N0, M0). Tumor tidak merebak di luar serviks. Kanser tidak mempengaruhi kelenjar getah bening yang berdekatan.

  • Tahap IA (T1a, N0, M0). Penyebaran tumor ke kedalaman kurang dari 5 mm.
  • Tahap IB (T1b, N0, M0). Kanser menyebar lebih dari 5 mm ke dalam tisu.

Tahap II (T2, N0, M0). Tumor merebak di luar serviks, tetapi tidak mempengaruhi dinding pelvis dan sepertiga bahagian bawah vagina.

Tahap III (T3, N0, M0). Kanser serviks menyerang dinding pelvis atau bahagian bawah faraj. Dalam kes ini, kelenjar getah bening serantau terjejas. Fokus metastatik tidak dikesan.

Tahap IV. Tahap yang teruk, yang dicirikan oleh pengenalpastian fokus metastasis. Tumor tumbuh di luar pelvis dan mempengaruhi kelenjar getah bening dan organ berdekatan (pundi kencing, rektum).

Jangka hayat selepas barah serviks didiagnosis bergantung pada banyak faktor. Antaranya:

  • tahap perkembangan patologi;
  • kualiti rawatan yang diberikan;
  • kehadiran penyakit bersamaan yang memperburuk perjalanan barah.

Sekiranya penyakit itu dikesan pada peringkat awal, pemulihan sepenuhnya mungkin. Sayangnya, sangat jarang berlaku barah rahim pada peringkat awal..

Taktik kambuh dan rawatan

Kekerapan kanker serviks berulang bergantung pada sifat penyakit ini, tahap di mana ia didiagnosis. Rawatan yang dilakukan memainkan peranan penting dalam mengurangkan risiko berulang penyakit ini. Pada peringkat awal barah serviks, pemulihan sepenuhnya adalah mungkin. Tahap yang teruk sering memerlukan penjagaan paliatif.

Taktik merawat kambuh tidak berbeza dengan merawat penyakit yang mendasari. Doktor dipandu oleh penyetempatan fokus, ukurannya, tahap perkembangan dan tahap percambahan ke tisu sekitarnya.

Pencegahan barah serviks

Untuk mengurangkan risiko terkena barah serviks, doktor telah membuat cadangan pencegahan. Ini termasuk:

  • Pemeriksaan berkala oleh pakar sakit puan. Untuk diagnosis tepat pada masanya patologi organ panggul, cukup untuk berjumpa doktor 2 kali setahun.
  • Untuk berhenti merokok. Keracunan kronik memberi kesan negatif kepada keadaan keseluruhan organisma, memprovokasi perkembangan tumor.
  • Pengecualian hubungan seksual yang tidak jelas. Hubungan seks yang kerap dengan satu pasangan mengurangkan kemungkinan barah serviks.
  • Pemakanan yang rasional dan seimbang. Menu harian harus mengandungi sayur-sayuran, buah-buahan, herba. Makanan berlemak dan goreng tidak termasuk dalam diet.
  • Mematuhi kebersihan diri. Begitu juga, untuk mengurangkan risiko terkena penyakit radang panggul..
  • Penyesuaian tahap hormon tepat pada masanya. Ketidakseimbangan hormon adalah pencetus kanser serviks. Oleh itu, pelanggaran itu mesti didiagnosis dan dirawat tepat pada waktunya..

Sekiranya anda perlu menjalani pemeriksaan ginekologi di Moscow, kami mengesyorkan menghubungi hospital Yusupov. Klinik ini mempunyai peralatan moden. Ini membolehkan anda mendiagnosis barah serviks pada peringkat awal penyakit ini. Pendekatan individu untuk setiap pesakit, harga yang berpatutan dan perkhidmatan berkualiti adalah kelebihan Hospital Yusupov. Untuk mendaftar untuk berunding, hubungi melalui telefon. Anda juga boleh meninggalkan permintaan di laman web rasmi hospital. Pentadbir akan menghubungi anda untuk menjelaskan butiran janji temu.

Kanser serviks

Ini adalah penyakit onkologi di mana degenerasi selaput lendir serviks didiagnosis. Dari segi kekerapan kes yang didiagnosis secara klinikal, barah serviks hanya unggul berbanding barah payudara dan barah endometrium.

Kawasan risiko utama untuk barah serviks adalah wanita berusia antara 40 hingga 55 tahun. Tetapi, akhir-akhir ini, penyakit ini secara dramatik lebih muda. Semakin meningkat, barah serviks (barah serviks) didiagnosis pada pesakit di bawah 30 tahun. Terdapat satu lagi masalah - diagnosis tepat pada waktunya. Walaupun penyakit ini agak mudah dikesan, dalam lebih daripada separuh kes, barah serviks dijumpai pada tahap lanjut. Sekiranya anda mengesyaki penyakit, anda perlu berjumpa pakar sakit puan dengan segera.

Jenis barah serviks

Klasifikasi utama kanser serviks timbul dari jenis tisu yang terkena tumor. Lapisan paling atas dan paling pelindung adalah epitel skuamosa. Dalam kes ini, kita boleh membincangkan bentuk berikut:

  • Displasia (mungkin mempunyai 3 darjah) adalah keadaan prakanker;
  • Kanser di situ. Ini adalah nama tahap tumor dengan pencerobohan minimum ke lapisan lain;
  • Karsinoma sel skuamosa rahim.

Secara langsung pada karsinoma sel skuamosa serviks, jenis berikut boleh muncul:

  • Papillary;
  • Ketuat;
  • Keratinisasi;
  • Tanpa keratinisasi;
  • Seperti Lymphoepithelioma;
  • Basaloid;
  • Peralihan skuamosa.

Tumor yang menyerang epitel yang merembes disebut adenokarsinoma. Mereka boleh jadi:

  • Endometrioid;
  • Serous;
  • Bersih jelas;
  • Mesonephral;
  • Mukin.

Selalunya, proses ini disertai dengan pembentukan tumor etiologi lain yang bersamaan:

  • Karsinoma sel neuroendokrin dan besar;
  • Karsinoid;
  • Sarkoma;
  • Kanser serviks sel kecil.

Klasifikasi bentuk barah

Membezakan barah mengikut lokasi (bahagian faraj serviks dan bahagian dalam). Di samping itu, terdapat beberapa bentuk pertumbuhan:

  • Pra-invasif. Dalam kes ini, tahap sifar ditetapkan. Proses malignan berkembang dengan ketat di dalam epitel;
  • Mikro invasif. Kedalaman lesi tidak melebihi 0.5 cm, tanpa metastasis;
  • Tidak invasif (tahap 1). Sel barah pangkal rahim tidak meluas, berkembang dengan perlahan;
  • Eksofit. Jenis yang paling biasa di mana tumor tumbuh di lumen faraj. Secara luaran menyerupai garpu kembang kol. Ini adalah tahap 3 (dengan kerosakan pada tisu vagina). Pada peringkat 4, metastasis ke pelbagai organ dapat diperhatikan;
  • Endofitik. Tumor tumbuh secara rahsia di saluran serviks. Ia menjadi ketara hanya pada peringkat akhir pembusukan tumor, yang menyebabkan kelonggaran dan ketidaksamaan serviks. Secara luaran didefinisikan sebagai ulser pendarahan yang tumbuh jauh ke dalam tisu rahim;
  • Bercampur. Ini adalah pilihan yang agak jarang berlaku, kerana ia menyediakan kehadiran beberapa tumor pelbagai jenis sekaligus.

Punca

Ancaman utama kanser serviks pada wanita adalah virus yang membawa kepada mutasi dan degenerasi sel tisu yang sihat menjadi tumor ganas. Faktor risiko # 1 adalah virus papilloma manusia (HPV). Tetapi virus ini mempunyai lebih dari 100 jenis dengan pelbagai tahap risiko terkena onkologi. Oleh kerana ciri ini, lebih daripada 90% kes barah serviks berkembang. Setelah memasuki badan, virus HPV dapat berlanjutan dalam 3 bentuk:

  • Bentuk asimtomatik;
  • Bentuk subklinikal;
  • Bentuk klinikal. Terdapat pertumbuhan berganda atau tunggal di kawasan genital (kondiloma dan papilloma).

Risiko onkogenik yang paling berbahaya dan tinggi adalah strain HPV yang membawa penanda 16, 18, 45 dan 46. Tahap purata risiko terkena barah serviks adalah jenis 31, 33, 51, 52 dan 58.

Penyebab kanser serviks lain termasuk:

  • Predisposisi. Sekiranya wanita di kalangan saudara-mara mempunyai kes barah serviks, anda harus berhati-hati dengan kesihatan anda dan diperiksa secara berkala;
  • Virus - herpes genital, HIV, klamidia, sitomegalovirus;
  • Jangkitan genital yang tidak dirawat atau tidak dirawat;
  • Penyakit serviks, disertai dengan perubahan tisu (hakisan, displasia, leukoplakia);
  • Kehadiran tumor jinak (fibroid, fibroid), yang, dalam keadaan buruk jangka panjang, dapat merosot menjadi neoplasma lain yang ganas;
  • Melemahkan imuniti yang kuat;
  • Pendedahan yang tidak terkawal terhadap radiasi, toksin kimia;
  • Pengguguran atau kuret yang kerap, serta komplikasi yang berkaitan dengan prosedur pembedahan ini dan lain-lain;
  • Kehamilan dan kelahiran yang kerap;
  • Microtrauma serviks atau rahim itu sendiri, serta saluran serviks;
  • Permulaan aktiviti seksual awal;
  • Pertukaran pasangan lebih kerap 2 - 3 kali setahun;
  • Tekanan jangka panjang;
  • Penggunaan kontraseptif gabungan oral yang tidak terkawal;
  • Merokok jangka panjang atau ketagihan alkohol;
  • Kehadiran keradangan kronik di kawasan pelvis tanpa rawatan yang betul. Penyakit kronik lain yang berkaitan dengan proses keradangan.

Gejala

Gejala utama dan paling membimbangkan adalah:

  • Pendarahan yang tidak dijangka dan kerap (selepas lawatan ke pakar sakit puan, selepas hubungan seksual, antara tempoh normal, semasa menopaus);
  • Pendarahan haid berlangsung lebih dari seminggu dalam tempoh;
  • Mengeluarkan darah, mereka boleh menghidu bau yang tidak menyenangkan dan menandakan bermulanya kemerosotan tumor;
  • Pelepasan bernanah dengan bau yang menyakitkan dan tidak menyenangkan;
  • Potongan berpanjangan (bahagian bawah perut dan rahim);
  • Kesakitan yang spasmodik. Dalam kes ini, sebahagian kesakitan dapat diberikan ke punggung bawah;
  • Kekeringan dan kesakitan faraj yang berlebihan semasa persetubuhan;
  • Penurunan berat badan secara tiba-tiba (10 hingga 15 kg dalam beberapa minggu). Gejala ini tidak bersyarat dan memerlukan lawatan cepat ke doktor;
  • Sembelit dan kesakitan yang berterusan semasa buang air besar. Penyakit lain yang berkaitan dengan usus;
  • Peningkatan frekuensi yang tajam, atau sebaliknya, kelewatan kencing yang teruk. Ini disebabkan oleh pertumbuhan tumor, yang menekan pundi kencing. Darah mungkin terdapat dalam air kencing;
  • Kelemahan teruk yang berterusan;
  • Keletihan yang sangat cepat;
  • Berpeluh terlalu banyak tanpa sebab yang jelas;
  • Peningkatan suhu sedikit tanpa tanda-tanda selesema (dari 37 ° C hingga 37.8 ° C);
  • Pembengkakan anggota badan yang berterusan. Ini benar terutamanya untuk kaki dan kaki;

Gejala yang disenaraikan di atas bukanlah prasyarat, tetapi kehadirannya mungkin menunjukkan penyakit serius lain, termasuk penyakit ginekologi atau kelamin. Oleh itu, jangan menangguhkan lawatan ke pakar sakit puan.

Diagnostik

Diagnosis kanser serviks terdiri daripada beberapa peringkat:

  • Pemeriksaan oleh pakar sakit puan untuk mengesan onkologi. Adalah perlu untuk menyebarkannya 2 kali setahun;
  • Mengikis dari permukaan serviks untuk pemeriksaan sitologi (Pap smear);
  • Kolposkopi. Pemeriksaan menggunakan alat khas yang membantu memperbesar dan mendekatkan imej tisu serviks;
  • Biopsi - dengan bantuan kaedah mikroinvasif ini, biomaterial diambil untuk pemeriksaan histologi;
  • Prosedur untuk mengikis saluran serviks. Ia diperlukan dan dijalankan hanya apabila sitologi menunjukkan onkologi atau displasia, dan kolposkopi tidak mendedahkan apa-apa;
  • Sampel ujian Schiller (dengan cuka atau yodium);
  • Pemeriksaan organ pelvis menggunakan ultrasound. Membolehkan anda mengenal pasti kehadiran atau ketiadaan pembentukan tumor dengan tepat. Sekiranya ultrasound tidak mencukupi untuk menentukan lokasi dan kualiti tumor yang tepat, maka MRI pelvis mungkin diresepkan.

Dengan adanya beberapa gejala sekaligus dan kecurigaan serius terhadap kanser serviks, pakar sakit puan juga boleh melantik pemeriksaan yang berkaitan dengan organ lain untuk mengesan metastasis:

  • Ultrasound hati dan buah pinggang;
  • Pemeriksaan ultrabunyi pundi kencing;
  • Radiografi paru-paru. Ini adalah bagaimana metastasis jarak jauh ke dada dinyatakan;
  • X-ray usus besar (irrigoscopy);
  • Pelantikan sistoskopi dan rektoskopi. Data pemeriksaan pundi kencing dan rektum memungkinkan untuk mengetahui kehadiran metastasis atau tumor yang telah meresap ke dindingnya;
  • Urografi intravena. Kanser serviks sering disertai dengan menekan ureter dan membawa kepada masalah buah pinggang yang serius. Sehingga perkembangan atrofi tisu ginjal atau ureter. Kaedah ini membolehkan anda mengenal pasti pelanggaran tersebut.

Doktor mana yang harus dihubungi

Doktor utama yang menjalankan pemeriksaan dan menetapkan rawatan adalah pakar sakit puan. Sekiranya barah dijumpai dalam proses tersebut, pakar onkologi juga perlu diperhatikan. Doktor dengan profil lain (ahli terapi, ahli endokrinologi) dikunjungi jika diperlukan atau dalam kes pengesanan atau perkembangan penyakit lain.

Rawatan

Kaedah rawatan sangat bergantung pada tahap perkembangan penyakit ini. Di sini anda perlu ingat bahawa, walaupun hanya terdapat 5 peringkat barah (termasuk sifar), masing-masing mempunyai 2-3 darjah kesukaran (kategori A atau B). Penunjukan bergantung pada ukuran dan lokasi tumor:

  • Tahap 1A1. (tahap invasif). Tumor dikesan hanya dengan pemeriksaan mikroskopik. Hanya kawasan serviks yang terjejas (tanpa metastasis). Dimensi tidak melebihi 7 mm isipadu dan 3 mm lesi pada kedalaman epitel. Rawatan adalah konisasi (pemotongan tisu berpenyakit) pada pesakit muda atau histerektomi tradisional (pembuangan) rahim pada wanita pascamenopause. Dengan kerosakan yang sama pada kelenjar getah bening atau saluran darah, limfadenektomi ditetapkan (kelenjar getah bening dikeluarkan) di kawasan pelvis. Selepas operasi, terapi radiasi ditetapkan (boleh dengan atau tanpa kemoterapi);
  • Tahap 1A2 (tahap invasif dengan komplikasi). Tumor juga tidak dapat dikesan secara visual, tetapi setelah dikesan ternyata dimensinya melebihi 7 mm lebar lesi dan 3 mm kedalaman. Rawatan untuk pesakit usia subur adalah pemotongan serviks atau kononasinya, dan untuk orang tua, histerektomi ditetapkan. Limfadenektomi pelvis adalah wajib. Sekiranya metastasis dikesan, kemoterapi dan terapi radiasi dilakukan;
  • Tahap 1B Tumor dapat dilihat secara visual, dan ukurannya tidak melebihi 4 cm. Terdapat 2 kaedah rawatan: pembedahan dengan radiasi luaran. Dalam kes pertama, histerektomi radikal dilakukan (penyingkiran rahim sepenuhnya dengan lampiran dan tiub) dan ooforektomi dua hala. Limfadenektomi pelvis diperlukan dan dilakukan. Dalam kes yang sangat baik, rawatan pembedahan dilakukan dengan pemeliharaan semua organ. Dalam kes kedua, masalahnya diselesaikan dengan kaedah radiosurgikal. Pertama, brachytherapy dilakukan, dan selepas 1.5 - 2 bulan - operasi itu sendiri;
  • Tahap 1B2 - 5A. tumor dikesan secara visual, dan dimensinya sama atau sedikit melebihi 4 cm. Dalam keadaan seperti itu, lesi tumor pada vagina, rektum dengan pundi kencing adalah mungkin. Rawatan yang paling optimum adalah terapi radiasi dan kemoterapi. ;
  • Tahap 5B. Kawasan lesi dan ukuran keseluruhan tumor boleh menjadi sama. Metastasis jarak jauh juga terdapat pada tahap ini. Pada peringkat ini, rawatan paliatif dijalankan.

Susulan selepas rawatan

Semua pesakit yang didiagnosis menghidap barah serviks dan mendapat rawatan yang sewajarnya mesti kerap mengunjungi pakar sakit puan dan menjalani diagnostik instrumental dan makmal yang diperlukan..

Dalam masa 2 tahun selepas rawatan, analisis sitogram harus dilakukan setiap 3 bulan. Selama 3 tahun lagi, smear diambil setiap enam bulan. Sepanjang hidupnya berikutnya, sitogram diserahkan setiap tahun. Ini perlu untuk mengelakkan penyakit berulang..

MRI, CT dan PET organ perut dan pelvis digunakan untuk mengawal penampilan atau perkembangan metastasis, serta untuk pengesanan awal mereka..

Pencegahan

Pencegahan yang paling berkesan diakui sebagai vaksinasi terhadap virus papilloma (HPV), sebagai sumber utama kanser. Ia boleh dilakukan dari usia 9 hingga 11 tahun, kerana ubat tersebut paling berkesan jika vaksin diberikan sebelum bermulanya aktiviti seksual. Ini bermaksud sebelum dijangkiti virus kelamin. Juga masuk akal untuk diberi vaksin terhadap virus ini untuk semua wanita di bawah usia 45 tahun..

Kaedah imunisasi yang paling banyak dikaji dan berkesan adalah vaksin Gardasil (Gardasil). Ubat ini berkesan melindungi virus 4 tahun selepas vaksinasi. Kemudian prosedur mesti diulang.

Artikel Sebelumnya

Akibat membuang tahi lalat

Artikel Seterusnya

Diagnosis barah laring