Kanser: bintik-bintik pada badan dengan penyakit ini

Karsinoma

Tanda melanoma yang paling asas (barah yang berkembang di sel pigmen kulit) adalah perubahan warna, saiz dan bentuk tahi lalat. Sekiranya terdapat sensasi yang tidak menyenangkan di tempat tahi lalat, maka anda harus segera berjumpa pakar onkologi. Semua orang harus mengetahui gejala barah kulit. Lebih baik merawat penyakit pada tahap awal daripada ketika sudah berada di tahap keempat..

  • Bintik pada kulit
  • Tanda-tanda pertama
  • Gejala barah kulit
    • Gejala barah kulit pada seorang wanita
  • Rawatan barah kulit
  • Pencegahan barah kulit

Bintik pada kulit

Tidak pernah dan tidak ada yang dapat mendiagnosis diri mereka sendiri. Faktanya ialah setiap orang mempunyai bintik-bintik pada kulit. Terdapat lebih banyak dari mereka dengan usia - semakin tua orang itu, semakin banyak tempat yang dimilikinya. Mereka terdiri daripada pelbagai jenis: tahi lalat, jeragat, kapilari atau bintik usia. Banyak yang jinak dan bukan barah..

Sekiranya sempadan tidak rata, gatal-gatal atau edema muncul di tempat seperti itu, maka ini adalah tanda pertama melanoma..

Tanda-tanda pertama

Melanoma adalah keadaan yang sangat serius dan hanya dapat dirawat dengan mudah pada peringkat awal. Setiap orang harus tahu bahawa pengetahuan perubatan yang mudah akan membantu sekiranya penyakit tidak hanya berlaku pada dirinya sendiri, tetapi juga untuk orang yang disayanginya. Manifestasi berikut harus memberi amaran:

  • Sempadan tidak rata. Anda pasti harus memperhatikan tahi lalat dengan tepi yang kabur dan tidak rata dan pigmen yang merebak ke kulit yang berdekatan dengan tanda lahir;
  • Asimetri. Tanda lahir yang tidak mempunyai paksi simetri semestinya membimbangkan;
  • Warna kulit tidak sekata. Selain coklat, nevi bermasalah mempunyai warna kelabu, merah, biru;
  • Diameter. Sekiranya tahi lalatnya meningkat, anda harus segera berjumpa doktor. Tumor malignan biasanya lebih besar daripada kacang polong. Selalunya lebih dari enam milimeter. Sangat jarang untuk menemui pesakit dengan melanoma kecil;
  • Pengubahsuaian. Tahi lalat tidak boleh berubah, tetapi jika berlaku, anda perlu membunyikan penggera. Dalam keadaan yang paling serius, lapisan permukaan tanda lahir berubah. Dalam penampilan, kulit kelihatan tergores dan retak. Beberapa melanoma boleh menyebabkan rasa sakit, gatal, atau terbakar yang tidak menyenangkan.

Melanoma adalah penyakit yang sangat biasa pada masa kini. Oleh itu, setiap orang harus memeriksa badan mereka lebih kerap. Sekiranya terdapat gangguan pada kulit, anda boleh melihat maklumatnya (terutama sekarang tidak akan sukar), di mana anda boleh mendapatkan keterangan mengenai barah kulit, gambar.

Kanser kulit biasanya berlaku pada orang:

  • dengan kulit yang cerah dan terdedah kepada selaran matahari dan jeragat;
  • berambut perang dengan mata biru dan hijau;
  • albino - yang mempunyai gangguan genetik;
  • yang mempunyai sebilangan besar tahi lalat pada kulit mereka;
  • jika sebelum ini mereka menghidap penyakit seperti itu atau seseorang dari saudara terdekat sakit dengannya;
  • yang mendapat luka bakar kulit pada awal kanak-kanak.

Gejala barah kulit

Gejala pertama barah kulit sangat mudah dijumpai. Anda hanya perlu membuat analisis badan anda sendiri. Sebaiknya periksa badan setelah mandi di depan cermin, di mana anda dapat melihat diri anda dalam keadaan penuh. Lihat dengan cermin kecil yang dipegang panjang. Tinjauan harus dilakukan di ruangan dengan pencahayaan yang baik..

Anda perlu melakukan tindakan berikut:

  1. Di hadapan cermin besar, anda harus memeriksa mata, wajah, telinga dan bibir, kemudian dada, bahu dan leher. Kemudian gunakan lampu suluh untuk memeriksa mulut dan lubang hidung, serta aurikel.
  2. Kemudian periksa kulit kepala dengan teliti.
  3. Tahap pemeriksaan seterusnya adalah kulit di sisi dan perut, dan juga memberi perhatian besar ke belakang, kerana tumor ganas paling sering terbentuk di atasnya. Lagipun, anda perlu memeriksa alat kelamin dan punggung anda..
  4. Anda harus memeriksa ketiak dengan teliti, dan kemudian lengan..
  5. Kemudian, dalam keadaan duduk, periksa kaki, tanpa melupakan jari kaki dan kaki. Bagaimana barah kulit pada kaki dan kaki kelihatan seperti dapat dilihat dalam foto dalam sebarang perubatan berkala.

Gejala barah kulit pada seorang wanita

Gejala barah pada wanita dan lelaki tidak jauh berbeza antara satu sama lain. Tanda barah yang paling penting pada wanita adalah perubahan tahi lalat. Tetapi masih terdapat banyak tanda - ini adalah:

  • minat dalam semua perkara hilang;
  • ketidakselesaan dirasakan;
  • keletihan cepat;
  • menurunkan berat badan terlalu cepat;
  • penurunan prestasi;
  • pelepasan lendir yang tidak dapat difahami;
  • formasi pada kulit tumbuh dengan cepat.

Gejala barah kulit yang paling penting pada seorang wanita adalah keletihan dan kelemahan. Keletihan berlaku apabila terdapat banyak kehilangan darah ketika barah berkembang. Wanita dengan melanoma mempunyai penampilan yang sangat pucat.

Pada peringkat barah kulit yang lebih maju, perubahan najis dan kerosakan pundi kencing berlaku. Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu tanda yang disenaraikan di atas ada, maka itu adalah onkologi. Dalam kes sedemikian, anda tidak boleh menimbulkan rasa panik..

Hanya pakar onkologi yang dapat memberitahu pesakit mengenai barah kulit. Doktor akan menetapkan beberapa prosedur, mengarahkannya untuk menjalani ujian, hanya dengan itu dapat membuat kesimpulan. Pada masa akan datang, doktor akan menetapkan diagnosis yang tepat.

Rawatan barah kulit

Kanser ini dirawat dengan terapi radiasi. Ia berlangsung sekitar sebulan, kemudian tisu barah mula mati dan parut terbentuk di tempat ini..

Sekiranya kepekaan sel barah terhadap terapi radiasi rendah, maka diperlukan pembedahan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pakar bedah mengeluarkan tisu barah di bawah anestesia umum atau tempatan. Kira-kira 95% kanser dapat disembuhkan sepenuhnya dengan kaedah ini. Selepas operasi, luka kulit besar terbentuk, yang kemudian memerlukan cantuman kulit.

Kemoterapi untuk barah kulit sangat jarang berlaku.

Perlu selalu diingat bahawa kesan rawatan barah bergantung pada tahap di mana ia dikesan..

Pencegahan barah kulit

Perkara yang paling penting adalah diagnosis tepat pada masanya dan rawatan komprehensif. Anda harus kurang terdedah kepada sinar ultraviolet (berjemur di bawah sinar matahari), perhatikan kebersihan kulit, tidak termasuk kontak dengan karsinogen kimia.

Dalam keadaan panas, anda harus memakai pakaian yang menutup sebanyak mungkin seluruh bahagian badan dari sinaran matahari. Sudah tentu, pada musim panas sangat sukar, tetapi bukannya seluar pendek, anda boleh memakai seluar cahaya berwarna terang. Anda perlu memakai topi berbulu lebar di kepala anda - ia tidak hanya menutupi kepala anda, tetapi juga leher anda dengan bahu. Lelaki boleh memakai topi besbol dengan visor yang besar. Cermin mata hitam adalah mustahak di mata anda. Mereka tidak hanya boleh bergaya, tetapi juga melindungi mata anda dari sinar matahari..

Pencegahan sebarang penyakit adalah peluang untuk mengurangkan kesan faktor yang memprovokasi dan meningkatkan faktor yang mengurangkan risiko. Perkara yang sama berlaku untuk pencegahan barah kulit..

Kanser kulit

Kanser kulit adalah penyakit kulit ganas yang disebabkan oleh transformasi sel yang terganggu dari epitel skuamosa berstrata dengan polimorfisme yang ketara.

Gejala utama barah kulit adalah munculnya neoplasma dalam bentuk benjolan kecil, berwarna coklat gelap, merah atau bahkan hitam, walaupun warnanya mungkin tidak jauh berbeza dengan warna kulit yang sihat. Tanda-tanda lain termasuk pembesaran kelenjar getah bening, peningkatan suhu badan, liputan neoplasma dengan sisik dan kelembutan pada palpasi..

Kanser kulit menyumbang kira-kira 10% daripada jumlah tumor ganas. Pada masa ini, dermatologi mencatatkan peningkatan morbiditi dengan kenaikan purata tahunan sebanyak 4.4%. Selalunya, barah kulit berkembang pada orang tua, tanpa mengira jantina..

Pengelasan

Jenis kanser kulit berikut biasanya disebut sebagai barah kulit:

Jenis barah kulitPenerangan
Karsinoma sel basal.

Perhatikan tembus mutiara hingga berdaging, saluran darah kecil di permukaan, dan kadang-kadang ulser yang mungkin merupakan ciri yang menonjol. Ciri utamanya ialah ketelusan.
Karsinoma sel skuamosa.

Biasanya ia adalah tempat atau lebam berwarna merah, berkerak atau bersisik. Selalunya tumor yang berkembang pesat.
Melanoma.

Penampilan umum: tidak simetri, dengan sempadan kabur, variasi warna dan diameter lebih dari 6 mm.

Untuk menilai prevalensi barah, dan juga untuk menentukan tahapnya, klasifikasi antarabangsa digunakan:

  • T - menunjukkan kelaziman tumor pada peringkat primer (ia merangkumi jenis berikut: TO - apabila mustahil untuk mengesan tumor; TX - mustahil untuk menilai keadaan tumor yang dijumpai; TI - ukuran tumor tidak lebih dari 2 cm; T2 - ukuran tumor tidak lebih dari 5 cm; TK - ukuran tumor lebih dari 5 cm; T4 - tahap barah kulit ketika tumor mencapai tisu dalam yang mendasari, termasuk otot, tulang dan tulang rawan);
  • N - simbol yang menunjukkan keadaan kelenjar getah bening (merangkumi varieti berikut: NX - ketidakupayaan untuk menilai bentuk kelenjar getah bening kerana kekurangan data yang diperlukan; N0 - petunjuk yang menunjukkan bahawa gejala metastasis pada kelenjar getah bening serantau tidak dikesan; N1 - terdapat lesi metastatik kelenjar getah bening serantau ;
  • Simbol M yang menunjukkan kehadiran metastasis (termasuk: MX - data yang hilang mengenai kehadiran metastasis jauh; MO - gejala metastasis jauh tidak dikesan; M1 - kehadiran metastasis dari barah kulit yang jauh).

Untuk menilai tahap pembezaan sel ganas, klasifikasi barah kulit berikut dilakukan: G1 - bermaksud pembezaan tinggi sel tumor; G2 - menunjukkan tahap purata pembezaan sel ganas; G3 - tahap kehadiran tumor yang rendah; G4 - barah kulit yang tidak membezakan; GX - barah kulit yang tidak memungkinkan untuk menentukan tahap pembezaannya.

Faktor-faktor risiko

Mengapa barah berkembang, khususnya pada kulit? Perubatan tidak mempunyai jawapan yang jelas untuk soalan ini. Tidak dinafikan, jauh dari satu faktor yang tidak baik memainkan peranan di sini, tetapi segera gabungan mereka.

Para saintis percaya bahawa keadaan berikut sangat kondusif untuk berlakunya tumor:

  • usia lanjut (lebih dari 50);
  • penggunaan kortikosteroid dan imunosupresan jangka panjang;
  • tahap imuniti yang rendah;
  • kejadian patologi kulit jenis lain yang tinggi;
  • pendedahan berpanjangan kepada suhu tinggi;
  • keadaan kulit prakanker (pilihan dan wajib);
  • lupus eritematosus sistemik;
  • BANTUAN;
  • merokok;
  • Gaya Hidup Tidak Sihat;
  • kekurangan kebersihan diri;
  • diet tidak sihat, pengambilan sejumlah besar makanan yang berpotensi karsinogenik dan jumlah vitamin dan serat yang tidak mencukupi dalam diet;
  • trauma dan kecederaan pada permukaan kulit;
  • faktor keturunan;
  • ciri perkauman;
  • pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan;
  • penggunaan solarium yang kerap;
  • pendedahan kepada sinaran mengion;
  • hubungan berpanjangan dengan bahan yang berpotensi karsinogenik (jelaga, minyak bahan bakar, benzena, tar arang batu, minyak, dll.);
  • kerja luar;
  • kemoterapi dan terapi radiasi untuk kanser lain;
  • perubahan tahap hormon (termasuk semasa kehamilan);

Untuk pelbagai jenis kanser kulit, bahagian faktor individu mungkin berbeza. Sebagai contoh, beberapa spesies boleh muncul hampir secara eksklusif pada usia tua. Walau bagaimanapun, satu atau lain cara, hampir semua jenis barah kulit diperhatikan terutamanya pada masa dewasa. Kes penyakit pada kanak-kanak agak jarang berlaku. Kejadian jenis tumor ganas yang lain sangat berbeza bergantung kepada faktor perkauman dan jantina..

Gejala barah kulit

Gejala barah kulit peringkat awal yang paling biasa (lihat foto) termasuk:

  1. Perubahan warna pada pigmen atau tanda lahir.
  2. Perubahan garis besar tahi lalat.
  3. Kehadiran pembentukan ulser trofik non-penyembuhan jangka panjang, dari mana pelepasan nekrotik atau sakral diperhatikan.
  4. Melekatkan kulit, dengan ketinggiannya di atas tahap umum dan kehadiran roller keradangan.
  5. Keretakan dan penumpukan.
  6. Penglibatan kelenjar getah bening di kawasan axillary, supraclavicular, atau groin.
  7. Lesi metastatik sekunder organ dan sistem yang jauh.
  8. Sindrom intoksikasi.

Kanser kulit mempunyai kadar pertumbuhan yang cukup tinggi dan merebak di lapisan kulit yang dangkal dan dalam. Pertumbuhan invasif menyebabkan kerosakan pada tisu otot, tulang dan tulang rawan. Sehubungan dengan percambahan tisu-tisu ini, sindrom kesakitan yang kuat dan metastasis yang jauh berkembang. Bagaimana barah kulit bermula dapat dinilai dengan adanya bisul, plak, dan nodul. Bentuk ulseratif mempunyai bentuk kawah, yang dikelilingi oleh roller keradangan, padat di dasar. Bahagian bawah formasi ini mempunyai struktur kental dan ditutup dengan kerak buangan serous-hemorrhagic.

Plak dicirikan oleh konsistensi yang padat dan mempunyai struktur kental yang padat, selalunya pertumbuhannya diperumit oleh pendarahan dan peningkatan ukuran kerana keradangan.

Seperti apa manifestasi barah kulit pada manusia:

Gejala barah kulit, bergantung pada jenisnya

Bergantung pada subtipe tumor mana yang mempengaruhi kulit, gejala yang sesuai juga akan berbeza, jadi mereka mesti dibezakan..

  1. Basalioma dicirikan oleh penampilan neoplasma tunggal yang sedikit tinggi di atas kulit, dalam bentuk hemisfera, dicat dengan warna kelabu, merah jambu atau warna semula jadi (warna kulit), dengan kilau pearlescent. Permukaan tumor terutama licin, tetapi di tengahnya terdapat sisik, setelah pembukaannya erosi terbuka dan darah muncul. Perkembangan karsinoma sel basal cukup lama - peningkatan saiznya boleh memakan masa bertahun-tahun. Metastasis juga tidak bersifat khas untuk jenis kanser kulit ini, hanya kadang-kadang mengganggu pesakit. Kemunculan basalioma biasanya diperhatikan pada kulit wajah, sementara kerja organ-organ yang paling dekat dengan tumor terganggu.
  2. Melanoma adalah salah satu jenis barah yang paling berbahaya dan dicirikan oleh perkembangan pesat dan penyebaran dengan sebilangan besar metastasis. Penampilan itu sendiri tidak mungkin, dan kemudian perkembangan melanoma berlaku dari formasi lain yang sudah ada pada kulit - nevus (tahi lalat, bintik-bintik). Tanda-tanda melanoma pertama adalah peningkatan ukuran nevus yang cepat, serta perubahan warnanya menjadi warna selain coklat. Di samping itu, tanda-tanda melanoma adalah - peningkatan ketumpatan tumor, gatal-gatal, bengkak, bengkak, dan setelah beberapa ketika, bisul muncul pada bintik atau tanda lahir sebelumnya.
  3. Adenokarsinoma - dicirikan oleh penampilan dan perkembangan tumor terutamanya di tempat-tempat dengan pengumpulan kelenjar sebum yang besar - ketiak, lipatan di bawah payudara dan bahagian badan yang lain. Adenokarsinoma kulit kelihatan seperti nodul kecil atau tuberkel, yang pada awalnya mempunyai perkembangan yang agak lambat, namun, ketika memasuki fasa aktif, tumor tumbuh dengan cepat, sementara tisu-tisu terkena hingga ke otot. Merupakan bentuk barah kulit yang agak jarang berlaku.
  4. Karsinoma sel skuamosa pada kulit - dicirikan oleh peningkatan pesat dalam ukuran neoplasma, yang kelihatan seperti nodul yang padat dan kental menyerupai permukaan kembang kol, dicat dengan warna merah atau coklat. Pembentukannya mungkin terkelupas, atau bahkan terdapat kerak di atasnya. Semasa ia berkembang, tumor menjadi seperti ketuat, dengan bisul dan pendarahan berkala. Karsinoma sel skuamosa pada kulit hanya muncul pada kulit yang terdedah kepada sinar matahari.
  5. Sarkoma Kaposi dicirikan oleh penampilan pelbagai neoplasma ganas pada kulit, yang sering melibatkan sistem limfa, membran mukus dan organ dalaman dalam proses patologi. Dalam 50% kes, ia berlaku pada lelaki dengan jangkitan HIV, dan juga sering menyertai jenis penyakit ganas yang lain - leukemia, limfosarcoma, limfoma Hodgkin (limfogranulomatosis), myeloma berganda. Neoplasma pada sarkoma Kaposi adalah bintik padat kecil yang naik sedikit di atas kulit, dicat dengan warna dari merah dan burgundy terang hingga biru-ungu, dengan permukaan berkilat, kadang-kadang sedikit kasar. Apabila bintik-bintik digabungkan menjadi satu tumor, ulser mungkin muncul di atasnya, sementara pesakit mungkin merasa kesemutan, gatal-gatal, dan bengkak di tempat ini.

Tahap barah kulit

Seperti semua jenis barah, barah jenis ini biasanya dibahagikan kepada tahap-tahap tertentu. Untuk mendiagnosis tahap penyakit ini, doktor menggunakan pelbagai kaedah, termasuk: MRI, sinar-X dan tomografi terkomputerisasi, pengambilan sampel darah untuk analisis, dan ultrasound endoskopi. Sekiranya anda perlu menjelaskan diagnosis, maka biopsi dilakukan. Keadaan kelenjar getah bening juga dikaji untuk mengesan sel barah di dalamnya..

Anda harus sedar bahawa melanoma dan karsinoma sel skuamosa dicirikan oleh tahap yang berbeza. Jadi untuk yang pertama, tahap sifar dibezakan, yang dicirikan hanya dengan adanya formasi pada kulit. Kanser yang dikesan tepat pada fasa sifar perkembangannya sangat berjaya dalam rawatan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa hanya lapisan atas kulit yang terpengaruh, maka kadar kelangsungan hidup untuk pesakit tersebut sama dengan 100%.

Mari kita fikirkan tahap perkembangan barah kulit dengan lebih terperinci:

  1. Kanser kulit tahap 1 (peringkat awal) - dicirikan oleh neoplasma yang kelihatan di satu tempat, berdiameter hingga 2 cm, yang bergerak dengan pergerakan kulit, sementara lapisan bawah epidermis juga terlibat dalam proses patologi. Tidak ada metastasis. Prognosis untuk pemulihan pesakit sepenuhnya baik.
  2. Kanser kulit tahap 2 - dicirikan oleh neoplasma malignan yang menyakitkan, dengan diameter sekitar 4 mm dan ketiadaan metastasis. Dalam kes yang jarang berlaku, terdapat satu metastasis dalam bentuk keradangan salah satu kelenjar getah bening terdekat. Dengan pengesanan awal, prognosisnya menenangkan - peratusan kelangsungan hidup 5 tahun adalah sekitar 50% pesakit.
  3. Kanser kulit tahap 3 - dicirikan oleh neoplasma yang kental atau bersisik, yang sangat menyakitkan, yang disebabkan oleh pertumbuhannya ke tisu subkutan, pergerakannya terhad. Metastasis hanya terdapat pada sistem limfa, organ dalaman pada tahap 3 terjejas. Prognosisnya agak meyakinkan - kadar kelangsungan hidup adalah sekitar 30% daripada semua pesakit.
  4. Kanser kulit tahap 4 - dicirikan oleh peningkatan saiz dan kelembutan, sering mempengaruhi kawasan kulit yang lain. Tumor tumbuh sudah jauh di bawah kulit, kadang-kadang menangkap proses patologi tulang atau tisu tulang rawan yang terletak di bawah tumor kulit. Pendarahan tumor sering diperhatikan, sementara sel-sel patologi melalui aliran darah dibawa ke seluruh tubuh, meracuninya. Kerana ini, serta kerosakan pada sistem limfatik, metastasis menyebar ke banyak organ, yang mempengaruhi terutamanya hati, kemudian paru-paru, dll. Prognosisnya mengecewakan - kadar kelangsungan hidup adalah sekitar 20% daripada semua pesakit.

Apakah akibatnya jika barah tidak dirawat pada peringkat awal??

Berkembang secara mendalam, barah kulit menyumbang kepada pemusnahan tisu. Biasanya barah kulit dilokalisasi di wajah, yang bermaksud bahawa kelazimannya juga dapat mempengaruhi mata, telinga, sinus paranasal dan bahkan otak, yang menyebabkan kehilangan penglihatan, pendengaran, meningitis, sinusitis ganas, dan kerusakan pada berbagai bahagian otak. Yang terakhir ini sering membawa maut.

Penyebaran metastasis berlaku ke arah saluran limfa dengan perkembangan selanjutnya pembentukan malignan dari kelenjar getah bening serantau (inguinal atau axillary). Benjolan dapat dijumpai, serta peningkatan di kawasan yang terkena kelenjar getah bening. Apabila berdebar, mereka boleh tanpa rasa sakit, tetapi pada masa yang sama bergerak.

Dari masa ke masa, pematerian kelenjar getah bening dengan tisu sekitarnya dapat dilihat, kerana pergerakannya hilang, sementara rasa sakit muncul. Pada masa akan datang, kelenjar getah bening dapat hancur, membentuk kecacatan jenis ulseratif. Prevalensi sel barah dengan aliran darah lebih lanjut dapat menyebabkan munculnya jenis tumor fokus sekunder, yang mengalir di organ dalaman. Yang terakhir ini sering disertai dengan berlakunya barah perut, hati, ginjal, paru-paru, barah payudara.

Diagnostik

Sekiranya anda mengesyaki tumor kulit ganas, doktor akan melakukan pemeriksaan menyeluruh, mengetahui sifat aduan dan tempoh kejadiannya..

Perlu diperhatikan tidak hanya pada fokus lesi, tetapi juga pada kawasan kulit yang lain, serta kelenjar getah bening serantau, yang dapat diperbesar dengan adanya metastasis. Sekiranya perlu, kaca pembesar boleh digunakan untuk kajian pendidikan yang lebih terperinci..

Untuk menentukan jenis tumor, tahap keganasannya dan sifat perubahan pada tisu sekitarnya, pemeriksaan sitologi dan histologi dilakukan. Untuk melakukan ini, doktor mengambil kesan smear menggunakan slaid kaca, atau mengikis dengan spatula kayu, dan untuk mendapatkan bahan biopsi, serpihan tumor mesti diambil dengan tusukan. Adalah mustahak untuk mendapatkan bahagian dari neoplasma tanpa massa nekrotik, kerak dangkal, bahan tanduk, kerana pengambilan sampel tisu berkualiti rendah boleh menyebabkan kesalahan diagnostik.

Cara merawat barah kulit?

Selalunya, campur tangan pembedahan digunakan - pemotongan tumor, cryodestruction (penyingkiran dengan pendedahan kepada suhu rendah) atau electrocoagulation (penyingkiran dengan pendedahan semasa) tumor. Terapi radiasi juga dapat digunakan, terutama dalam kasus-kasus di mana mustahil untuk mengeluarkan tumor dengan pembedahan melalui lokasi (di sudut mata, di hidung, dll.).

Tugas utama dalam rawatan barah kulit peringkat awal adalah penyingkirannya. Selalunya, ia dilakukan dengan pembedahan tisu yang diubah secara patologi. Operasi dilakukan dengan penangkapan tisu yang kelihatan sihat dengan 1-2 cm. Pemeriksaan intraoperatif mikroskopik zon marginal dari formasi yang dikeluarkan membolehkan operasi dengan penangkapan minimum tisu sihat dengan penyingkiran maksimum semua sel tumor dari barah kulit. Pemisahan barah kulit dapat dilakukan dengan menggunakan laser neodymium atau karbon dioksida, yang mengurangkan pendarahan semasa pembedahan dan memberikan hasil kosmetik yang baik.

Untuk tumor bersaiz kecil (hingga 1-2 cm) dengan pertumbuhan barah kulit yang tidak signifikan pada tisu sekitarnya, elektrokagulasi, kuretase atau penyingkiran laser dapat digunakan. Semasa electrocoagulation dilakukan, penangkapan tisu sihat yang disyorkan adalah 5-10 mm. Bentuk barah kulit superfisial yang sangat dibezakan dan invasif minimum boleh mengalami penghancuran cryodestruction dengan penangkapan tisu yang sihat sejauh 2-2.5 cm..

Kanser kulit yang menyerang kawasan kecil dapat diatasi dengan berkesan dengan terapi sinar-X fokus dekat. Penyinaran sinar elektron digunakan untuk merawat barah kulit yang dangkal tetapi besar. Terapi radiasi setelah penyingkiran pembentukan tumor diindikasikan untuk pesakit yang berisiko tinggi metastasis dan sekiranya kanker kulit berulang. Terapi radiasi juga digunakan untuk menekan metastasis dan sebagai penenang untuk kanser kulit yang tidak dapat dikendalikan.

Adalah mungkin untuk menggunakan terapi fotodinamik untuk barah kulit, di mana penyinaran dilakukan dengan latar belakang pengenalan fotosensitizer. Dengan basalioma, kemoterapi tempatan dengan sitostatik mempunyai kesan positif.

Pencegahan

Doktor mengesyorkan perkara berikut sebagai langkah pencegahan untuk mengurangkan jumlah pesakit barah kulit:

  1. Lindungi kawasan kulit sebanyak mungkin dari pendedahan cahaya matahari, terutama jangka panjang dan sengit. Peraturan ini berlaku untuk semua orang tanpa pengecualian, tetapi ini berlaku terutama untuk pesara dan anak kecil. Dan juga mereka yang mempunyai kulit yang cantik sejak lahir.
  2. Menggunakan pelindung matahari dan pelembap.
  3. Segala ulser dan fistula yang tidak sembuh dalam jangka masa panjang mesti ditunjukkan kepada doktor dan dirawat dengan kaedah radikal.
  4. Cuba melindungi parut dan luka bakar daripada tekanan dan kecederaan mekanikal.
  5. Gunakan langkah-langkah kebersihan diri dengan ketat jika bersentuhan dengan bahan yang berpotensi berbahaya.
  6. Lakukan pemeriksaan secara berkala ke atas badan anda dan, jika terdapat pertumbuhan yang mencurigakan, segera maklumkan kepada doktor mengenai hal itu.

Perlu diingat bahawa semakin cepat penyakit itu dikesan, semakin banyak peluang dalam waktu dekat adalah melupakannya selamanya..

Ramalan

Prognosis untuk kanser kulit dan hasil rawatannya bergantung pada tahap, bentuk pertumbuhan, penyetempatan, struktur histologi tumor dan kaedah rawatannya..

Secara amnya, barah kulit pada peringkat awal dan seterusnya lebih baik daripada barah pada organ dalaman. Bentuk tumor superfisial lebih baik untuk prognosis daripada menembusi, menyusup atau papillary secara mendalam. Untuk kanser kulit sel basal, prognosisnya lebih baik daripada tumor sel skuamosa.

Pada peringkat I-II penyakit ini, 80-100% penyembuhan barah kulit adalah mungkin. Dengan bentuk barah yang biasa (tahap III) dan terutama dengan kambuh, hasilnya bertambah teruk dan berjumlah 40-50%. Menurut data ringkasan ahli onkologi, pemulihan berkekalan dari barah kulit dicapai dalam 70-80% kes..

Kanser kulit

Kanser kulit adalah sekumpulan penyakit yang berkaitan dengan penampilan neoplasma malignan pada kulit. Mereka sering dilokalisasi di kawasan terbuka yang terdedah kepada cahaya matahari. Dalam 70% kes, mereka muncul di wajah (di hidung, dahi, pelipis, di sudut mata dan telinga). Kini terdapat situasi ketika barah terbentuk di badan (termasuk di lengan atau kaki).

Sejak beberapa dekad yang lalu, jumlah kes barah kulit meningkat. Di kalangan saintifik, dipercayai bahawa barah jenis ini dapat dikalahkan. Di antara tumor malignan di Rusia, jenis ini dari segi jumlah kes adalah 12%. Lebih-lebih lagi, ia lebih kerap dijumpai pada wanita. Menurut kajian semula klasifikasi penyakit 10 antarabangsa, kod ICD-10 untuk barah kulit adalah C43-C44. Menunjukkan neoplasma malignan pada kulit.

Faktor penyumbang

Penyebab penyakit ini adalah persoalan yang dikaji oleh onkologi. Kemunculan tumor ganas dijelaskan oleh fakta bahawa transformasi sel pada salah satu tahap kulit terganggu. Ia dipanggil epitel skuamosa berstrata..

Faktor-faktor yang membawa kepada perkembangan barah kulit:

  • Pengaruh negatif sinar UV. Ia menyebar melalui sinaran matahari dan solarium. Orang yang mempunyai kulit cerah berisiko.
  • X-ray.
  • Sinaran inframerah.
  • Papillomavirus manusia.
  • Karsinogen (asal kimia, fizikal dan biologi) - ini merangkumi banyak bahan yang terdapat dalam rokok; asbestos, parabens, dll. Makanan yang kaya dengan karsinogen disukai oleh banyak orang. Ini adalah gula-gula, sosej, daging asap, kerepek.
  • Penyakit prakanker. Berikan kemungkinan 100% menghidap barah dan tidak semestinya menyebabkannya. Yang pertama termasuk penyakit Paget dan Bowen, xeroderma pigmentosa. Yang kedua - dermatitis kronik, keratoacanthoma, tanduk kulit.

Penyakit Bowen dilokalisasi pada badan, dalam kebanyakan kes dijumpai pada lelaki yang lebih tua. Ia menampakkan diri dalam pembentukan sel merah muda yang terkena penyakit ini, tumbuh hingga 10 cm. Penyakit ini berubah menjadi karsinoma sel skuamosa.

Penyakit Paget berbeza dengan patologi Bowen kerana penyakit pertama berlaku pada wanita. Penyakit ini dicirikan oleh munculnya neoplasma malignan yang berlaku di tisu epitelium puting dan di sebelah kelenjar susu. Sel-sel barah berkembang di tisu integumen, dan kemudian di saluran laktiferus. Gejala penyakit - peningkatan aliran darah di saluran, bisul, gatal-gatal.

Xeroderma pigmentosa adalah penyakit keturunan, manifestasi dikaitkan dengan hipersensitiviti kulit terhadap cahaya matahari. Foton ringan menyebabkan bengkak, kemerahan pada badan. Kulit mengelupas, bekas luka terbentuk, penutupnya menjadi pelbagai. Penyakit ini menampakkan diri pada masa kanak-kanak, dan mereka yang terkena patologi hidup tidak lebih dari beberapa dekad.

Faktor pilihan merangkumi:

  • merokok;
  • kesan terapi agresif untuk barah organ dan sistem lain (radiasi dan kemoterapi);
  • imuniti yang lemah kerana pelbagai sebab (AIDS);
  • berumur lebih dari 50 tahun;
  • barah kulit pada saudara-mara;
  • gangguan hormon dan pengaruh status hormon pada penampilan tumor. Moles sering berubah menjadi neoplasma malignan pada wanita yang sedang hamil;
  • jantina - melanoma sering berkembang pada wanita.

Varieti

Klasifikasi merangkumi 4 jenis utama kanser kulit:

  1. Basalioma (karsinoma sel basal) adalah tumor yang berkembang dari sel basal. Ia paling kerap dikesan pada pesakit (dalam 75% kes). Penyakit ini berlanjutan tanpa metastasis - saintis menganggapnya sebagai hubungan peralihan dari neoplasma baik ke malignan.
  2. Karsinoma sel skuamosa (juga dikenali sebagai karsinoma sel skuamosa) adalah tumor yang dicirikan oleh pertumbuhan yang kuat dan perkembangan aktif metastasis. Ia kurang biasa daripada karsinoma sel basal. Metastasis terbentuk di kelenjar getah bening. Subtipe karsinoma sel skuamosa adalah penyusupan dan papillary. Dalam kes pertama, sel dengan campuran darah dan limfa terkumpul di dalam tisu. Pada yang kedua, tumor terbentuk pada kulit yang kelihatan seperti cendawan.
  3. Neoplasma muncul di kulit tambahan. Varieti: adenokarsinoma peluh dan kelenjar sebum, karsinoma pelengkap dan folikel rambut.
  4. Melanoma adalah tumor malignan yang berkembang dari sel kulit yang menghasilkan melanin (melanosit). Amat berbahaya! Sekiranya melanoma dikesan pada peringkat terakhir, terdapat kemungkinan kematian yang tinggi..

Basalioma

Penyakit ini berlaku pada pesakit berusia lebih dari 60 tahun. Karsinoma sel basal disertai dengan perkembangan neoplasma pada organ dalaman. Ia dijumpai dalam 76% kes barah kulit..

Tumor dilokalisasikan di bahagian terbuka badan. Selalunya terbentuk di wajah (jambatan hidung, di atas alis, pelipis, hidung, bibir atas, telinga).

Pada peringkat awal, tumor kelihatan seperti neoplasma berwarna merah jambu yang rata, agak berkilat. Ia berkembang dengan perlahan. Karsinoma sel basal jarang merebak ke kawasan badan yang lain. Ia berbeza dengan bentuk barah kulit yang lain kerana permukaannya tetap utuh selama beberapa bulan.

Selepas tumor berubah menjadi ulser dengan tepi yang tinggi. Bahagian bawah ditutup dengan kerak. Kawasan tanpa bisul mempunyai kilauan keputihan. Bahagian bawah karsinoma sel basal tumbuh secara mendalam dan luas, menembusi tisu dan memusnahkan otot dan tulang. Kecacatan secara beransur-ansur merebak ke kawasan kulit yang besar. Metastasis tidak terbentuk semasa penyakit ini.

Sekiranya neoplasma berlaku di wajah, ia boleh tumbuh ke hidung, ke mata, tulang telinga dalam ke otak.

Karsinoma sel skuamosa

Jenis tumor malignan pada kulit didiagnosis dalam 10% kes. Berkembang secara perlahan. Ini membantu pesakit mendapatkan masa untuk diagnosis dan terapi. Tetapi subspesies diketahui sukar dikenali, dicirikan oleh perjalanan cepat dan merugikan.

Permulaan barah kulit jenis ini biasanya didahului oleh penyakit prakanker fakultatif (dermatitis, ulser trofik). Lebih kerap, tumor kelihatan seperti plak merah bersisik dengan sempadan yang jelas. Mudah merosakkannya, setelah itu tidak sembuh - bisul basah terbentuk, dengan atau tanpa sisik. Mereka berbau busuk.

Karsinoma sel skuamosa tidak dicirikan oleh tempat penyetempatan tetap. Selalunya ia terbentuk di tangan, kaki, atau muka. Kesakitan yang stabil di kawasan tumor adalah tanda pertumbuhannya jauh ke dalam tisu badan.

Metastasis hematogen jarang dikesan: dalam keadaan terpencil dan terabaikan. Kehadiran metastasis pada kelenjar getah bening serantau dengan penyetempatan neoplasma pada wajah lebih biasa daripada pada perkembangan tumor pada kaki atau lengan, batang dan bawah rambut.

Kelenjar getah bening wilayah meningkat dalam ukuran, tetapi tidak kehilangan mobiliti. Pesakit pada peringkat penyakit ini tidak mengalami kesakitan. Kemudian, kelenjar getah bening terpaku pada kulit, dan orang itu mengalami kesakitan. Dengan rawatan awal dengan terapi radiasi, hasil yang baik dapat dicapai. Sekiranya tidak dirawat, barah akan mula meresap ke dalam lapisan kulit yang dalam, yang akan menyebabkan akibat negatif..

Tumor metatipikal

Spesies ini adalah penghubung antara dua jenis penyakit ini sebelumnya. Kanser metatipikal sering berlaku kerana pendedahan kepada persekitaran dan faktor lain yang merugikan (sinaran UV, radiasi, karsinogen kimia). Ia juga terbentuk kerana ciri genetik tubuh manusia..

Tumor sering berkembang pada orang berusia 50 hingga 70 tahun. Neoplasma muncul sebagai nod ulseratif berdiameter 1-3 cm. Penyetempatan jatuh di wajah (pipi, telinga, hidung, dahi), dan juga boleh berlaku di kepala (di kulit kepala).

Adenokarsinoma

Bentuk barah kulit yang jarang berlaku ini berlaku di kawasan badan di mana kelenjar sebum dan peluh berada: di bawah kelenjar susu, di kawasan selangkangan, dan ketiak.

Di tempat yang ditunjukkan, nodul kecil tunggal berukuran beberapa milimeter warna biru-ungu terbentuk, naik di atas permukaan kulit. Neoplasma jenis bukan melanoma ini tidak tumbuh dengan cepat dalam ukuran. Ia jarang melebihi 10 cm. Adenokarsinoma hampir tidak pernah menembusi otot dan ruang di antara mereka dan tidak membentuk metastasis.

Selepas penyingkiran adenokarsinoma semasa operasi, pembentukan tumor serupa di tempat yang sama adalah mungkin.

Melanoma

Diagnosis dibuat kepada pesakit dalam 15% kes luka kulit dengan barah dan 2-3% kes penyakit serupa organ dan sistem lain, yang menunjukkan jarangnya. Sebilangan besar mereka yang terdedah kepadanya (90%) adalah wanita, tetapi pada lelaki jenis kanser ini berlaku.

Neoplasma malignan dilokalisasikan lebih kerap pada wajah, kadang-kadang di dada, lebih jarang pada anggota badan. Pada lelaki, melanoma sering terbentuk di tapak kaki, jari kaki.

Semasa penyakit ini, tahi lalat berubah warnanya menjadi merah terang atau, sebaliknya, berubah warna. Sempadan tempat menjadi tidak rata, tidak simetri, tidak jelas atau, sebaliknya, bergerigi. Struktur (edema, indurasi) dan penampilan tahi lalat (ia bersinar) berubah dengan cepat.

Seseorang mula mengalami kesakitan di kawasan neoplasma, gatal-gatal. Mereka boleh tumbuh dan mengeluarkan cecair. Rambut boleh hilang dari tahi lalat. Bintik yang dihasilkan sering menunjukkan kawasan berwarna hitam, putih atau biru. Kadang-kadang mereka adalah nodul hitam yang dibangkitkan. Ukuran neoplasma rata-rata 6 mm.

Tumor malignan berkembang dengan cepat dan menembusi jauh ke dalam tisu badan. Metastasis muncul dalam jumlah besar dan pada satu titik. Mereka dijumpai di tulang, hati, paru-paru, dan otak. Adalah mustahil untuk meramalkan laluan laluan mereka dan jumlah organ yang tepat yang terkena oleh mereka. Kemungkinan mati akibat melanoma jika rawatan awal tidak dimulakan.

Gejala

Tanda-tanda pertama tumor malignan adalah penampilan neoplasma (bintik yang berbeza warna dari tahi lalat atau bintik-bintik; plak atau nodul). Mereka biasanya tidak mempunyai batas yang jelas, mereka gatal, gatal dan tumbuh.

Gejala kanser kulit yang lain adalah kurang selera makan, keletihan berterusan, penurunan berat badan yang tajam, kelenjar getah bening, sindrom kesakitan.

Kadang-kadang sukar untuk membezakan titik berpigmen dari neoplasma malignan. Bintik-bintik berpigmen (termasuk tahi lalat) berlaku sebagai reaksi pertahanan tubuh terhadap faktor persekitaran. Selalunya selamat.

Neoplasma malignan berbeza kerana ia berubah secara beransur-ansur dalam ukuran dan bentuk, dan tumbuh. Selalunya menjadi gelap dan berubah menjadi merah. Seseorang berasa sakit, gatal dan terbakar di kawasan tempat - ini juga merupakan gejala barah. Tidak sekata warna, kemerahan kulit di sekitar neoplasma juga menunjukkan kemunculan tumor. Sekiranya anda mengesyaki barah, berjumpa dengan pakar.

Tahap pembangunan

Tumor pada peringkat awal kelihatan seperti bintik kecil. Saiznya 2 mm. Dalam tempoh ini, seseorang tidak mengalami kemerosotan kesejahteraan. Kanser dapat disembuhkan lebih awal.

Pada peringkat kedua, neoplasma malignan meningkat hingga 4 mm. Ia menyebabkan gatal dan terbakar. Semasa peringkat ini, fokus kedua penyakit mungkin muncul pada kulit..

Fasa ketiga perkembangan barah kulit dicirikan oleh penyebaran sel-sel ganas di dalam badan, kerosakan pada kelenjar getah bening. Tahap 4 dikaitkan dengan penampilan metastasis baru, pertumbuhan neoplasma, dan keletihan tubuh yang melampau. Ini adalah bentuk barah yang berbahaya.

Tahap penyakit ini juga dijelaskan mengikut klasifikasi TNM antarabangsa. Dia menerangkan tahap perkembangan tumor ganas. Ia digunakan terutamanya untuk menggambarkan penyebaran tumor. Ini membantu untuk meramalkan penyakit dengan betul dan memilih kaedah rawatan yang paling tepat..

Pengelasan berdasarkan 3 aspek: T (tumor - bengkak) - kelaziman tumor primer, N (nodus - node) - kehadiran / ketiadaan, prevalensi metastasis pada kelenjar getah bening serantau, M (dari perkataan Yunani untuk "pergerakan") - kehadiran atau ketiadaan yang jauh metastasis.

Bergantung pada sejauh mana penyebaran tumor ganas, sebilangan tertentu ditunjukkan di sebelah huruf itu. Klasifikasi TNM digunakan oleh ahli onkologi ketika membuat garis panduan klinikal.

Diagnostik

Terdapat banyak kaedah diagnosis. Kadang-kadang mungkin untuk menentukan apakah sudah tiba masanya untuk mendapatkan bantuan perubatan tanpa meninggalkan rumah. Tetapi anda tidak harus selalu bergantung pada penilaian keadaan anda sendiri..

Pemeriksaan sendiri

Penting untuk melakukan pemeriksaan pencegahan secara berkala sendiri. Dalam kes ini, penggunaan prinsip ACORD akan membantu:

  • A - asimetri. Bintik bentuk yang tidak rata dan tidak simetri adalah tanda yang membimbangkan.
  • K - tepi. Neoplasma malignan sering mempunyai sempadan yang bergerigi. Dalam kes ini, anda harus segera membuat temu janji dengan pakar dermatologi..
  • O - pewarna. Warna fokus penyakit pada barah kulit berwarna merah terang, biru tua atau hitam.
  • P adalah ukuran. Tumor selalunya lebih besar daripada diameter 6 mm.
  • D - dinamik. Sekiranya neoplasma malignan meningkat, ini adalah isyarat bahawa anda perlu pergi berjumpa doktor..

Sekiranya terdapat neoplasma yang mencurigakan, anda perlu membuat temu janji dengan pakar dermatologi dan menjalani ujian kanser kulit. Dia akan mempelajarinya dan merujuk pesakit untuk pemeriksaan lebih lanjut jika dia mengenal pasti gejala penyakit..

Pemeriksaan biokimia

Diagnosis ini adalah ujian darah untuk mengesan enzim, yang menunjukkan keberadaan sel yang rosak. Kaedah ini mengesan barah pada peringkat lanjut. Tahap tinggi enzim ini dalam darah mungkin menunjukkan penyakit lain. Pemeriksaan biokimia tidak selalu dapat mengiktiraf barah kulit (terutamanya pada peringkat awal penyakit).

Ujian darah untuk penanda tumor

Penanda tumor adalah protein yang dihasilkan oleh sel-sel malignan. Analisis ini membolehkan anda menentukan kehadiran penyakit (dengan peningkatan jumlah protein tersebut), membantu memahami lokasi neoplasma.

Penanda tumor untuk jenis kanser ini adalah TA 90 dan SU 100. Penampilannya didiagnosis pada peringkat pertama perkembangan penyakit ini. Hasil ujian diketahui sudah pada hari ketiga setelah pengambilan sampel darah.

Pemeriksaan sitologi

Untuk analisis, biopsi diambil dari subjek. Potong sekeping kecil dari neoplasma dan periksa di bawah mikroskop.

Sitologi ditetapkan untuk mengesan metastasis kelenjar getah bening. Kajian menunjukkan sama ada tumor malignan atau jinak telah timbul di dalam badan. Hasilnya diketahui 5-6 hari setelah mengambil biopsi.

Analisis histologi

Tisu yang diambil semasa biopsi dicampurkan dengan parafin, yang menjadikan bahan yang diperiksa padat, dipotong menjadi potongan tipis dan diletakkan di bawah mikroskop, diwarnai dengan cara khas. Kaedah ini membolehkan anda menentukan sama ada tumor ganas, bagaimana penyakit itu berlanjutan, dan menetapkan rawatan yang betul.

Penyelidikan radioisotop

Ini adalah kaedah yang mahal untuk mendiagnosis barah; tidak setiap klinik mempunyai peralatan untuknya. Tetapi ia membolehkan anda mengesan kehadiran mikrotumor dan metastasis tunggal yang jauh, yang tidak dapat dilakukan oleh semua kaedah untuk mengesan penyakit..

Kelebihan kaedah ini adalah pengesanan barah kulit pada peringkat pertama perkembangan..

Kaedah instrumental lain untuk mengesan neoplasma malignan termasuk diagnostik MRI dan CT, PET-CT dan ultrasound.

Rawatan

Doktor merancang rawatan pesakit barah kulit dengan mengambil kira banyak faktor: usia, status kesihatan, jenis tumor, ukurannya, tahap penyakit, prevalensi, dll..

Pembedahan sering digunakan. Pakar bedah menghilangkan neoplasma malignan, berusaha dengannya menangkap semua sel barah.

Electroexcision dan curettage

Kaedah digunakan untuk membuang sel basal kecil. Dengan menggunakan anestesia tempatan, pakar bedah memotong tumor dengan kuret (alat seperti sudu). Kemudian electroexcision dilakukan: gelung platinum dengan pemanasan elektrik digunakan pada kawasan kulit untuk menghentikan pendarahan.

Pembedahan Cryosurgery

Pertumbuhan kecil dan cetek (barah dangkal) dikeluarkan dengan pembekuan. Lapisan nitrogen cair digunakan pada tumor. Kadang-kadang satu prosedur tidak mencukupi untuk menghilangkan neoplasma kulit sepenuhnya..

Pembedahan mikrografik Mohs

Nama lain adalah pengecualan marginal terkawal. Kaedah ini jarang digunakan: pakar terlatih diperlukan untuk digunakan. Tidak semua klinik mempunyai kakitangan seperti itu.

Kaedahnya terdiri daripada penyingkiran tumor satu kali dari satu kawasan. Doktor memeriksa setiap bahagian di bawah mikroskop, membandingkannya dengan yang lain, sehingga dia yakin bahawa ia dikeluarkan sepenuhnya. Prosedur ini memerlukan masa yang lama.

Eksisi nodus limfa

Sekiranya barah telah merebak ke organ lain, doktor mengesyorkan kaedah ini kepada pesakit. Semasa prosedur, beberapa kelenjar getah bening dikeluarkan dari pesakit untuk memahami seberapa banyak tumor telah merebak dan untuk mencegah proses negatif selanjutnya. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum.

Terapi radiasi

Rawatan ini berkesan untuk karsinoma sel basal dan sel skuamosa pada kulit. Terapi digunakan apabila penyakit ini telah mempengaruhi kawasan kulit yang signifikan atau pembedahan tidak mungkin dilakukan.

Semasa terapi, radiasi bertenaga tinggi digunakan, yang memusnahkan sel barah dan secara maksimum "menyelamatkan" yang sihat. Terapi dalam kes ini memerlukan beberapa minggu..

Kemoterapi

Doktor menggunakan rawatan kemoterapi sebagai kaedah bebas dan melaksanakannya dalam kombinasi dengan pembedahan. Pengangkatannya sebelum pembedahan disebabkan oleh keinginan untuk mengurangkan fokus penyakit. Selepas pembedahan, ia dilakukan untuk sepenuhnya menghilangkan sel barah..

Kelemahan kaedah ini adalah mustahil untuk mengecualikan kesan negatif ubat yang digunakan pada sel yang sihat. Persoalan mengenai perlunya prosedur ini diputuskan oleh doktor yang menghadiri, berdasarkan ciri-ciri individu perkembangan penyakit ini..

Terapi laser

Kaedah ini, yang membolehkan anda menyembuhkan barah, dibuat oleh para saintis baru-baru ini. Semasa menggunakan kaedah tersebut, terdapat kesan pada fokus patologi menggunakan sinar laser. Sebelum ini, fotosensitisasi dilakukan untuk meningkatkan kepekaan sel barah terhadap cahaya..

Rawatan ubat

Ketika barah kulit berkembang, gejala klinikal yang sesuai menjadi jelas. Pada seseorang, kawasan di mana neoplasma dilokalisasi menyakitkan dan gatal. Untuk kawalan simptomatik tanda-tanda ini, pesakit diberi ubat anti-radang bukan steroid yang melegakan kesakitan barah.

Doktor tidak mengesyorkan menggunakan kaedah alternatif untuk rawatan. Ini akan menjadikan keadaan lebih teruk. Perlu diingat bahawa tanpa rawatan, hasil yang signifikan tidak dapat diperoleh, tidak kira apa penyembuhan yang anda gunakan.

Diet

Selalunya dengan barah kulit, pesakit mengalami keletihan. Sekiranya pesakit mempunyai kekurangan protein-tenaga, jumlah kalori dalam makanan mestilah 3200-3500 kcal sehari. Sekiranya berat badan tidak menurun, 2100-2400 kkal diperlukan.

Penting agar makanan mengandungi unsur surih yang berguna - disarankan untuk menambahkan makanan yang mengandung kalium ke dalam diet pesakit - pisang, buah kering, kekacang, kubis, zucchini, labu.

Protein

Kandungan komponen dalam makanan yang disyorkan bergantung pada tahap kekurangannya dalam tubuh pesakit dan gangguan yang ada. Sekiranya tidak ada defisit, 90 g sehari mencukupi. Dengan kekurangan protein - 140 g.

Sekiranya pesakit mengalami kegagalan hati atau buah pinggang, komponen ini dalam diet tidak boleh melebihi 60 g sehari. Diet harus merangkumi protein hewani (daging, ikan, telur, susu) dan protein tumbuhan (lentil, kacang, bijirin).

Sekurang-kurangnya sepertiga dari jumlah (90 g sehari) harus diambil dari lemak haiwan. Sekiranya kekurangan protein-tenaga, jumlah lemak dalam diet pesakit harus 120 g sehari. Yang ditunjukkan adalah jenis daging dan unggas, ikan, minyak dan produk susu tanpa lemak.

Karbohidrat

Untuk barah kulit, perlu mengurangkan jumlah gula, pengawet dan sirap dalam makanan. Ia berguna untuk memakan sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin, yang mengandungi unsur surih dan vitamin yang penting untuk tubuh, serta serat. Anda boleh mempelbagaikan diet anda dengan menambahkan dedak pada makanan anda..

Makanan istimewa

Makanan khusus untuk pesakit barah telah lama tersebar di luar negara, tetapi di Rusia kurang daripada separuh pesakit mengetahui keberadaannya. Direka untuk orang yang mempunyai masalah pemakanan kerana pengesanan dan rawatan barah.

Makanan ini mengandungi sebilangan besar kalori, protein dan zat lain yang bermanfaat bagi tubuh. Kelebihan makanan ini: tidak perlu dikonsumsi dalam jumlah banyak: sebahagian kecil akan memenuhi tubuh dengan jumlah tenaga yang diperlukan.

Menu contoh selama 7 hari

  • Hidangan pertama: jus aprikot segar.
  • Hidangan ke-2: bubur barli, pisang kering, teh dengan oregano.
  • Hidangan ke-3: sup barli; salad ceri dan timun dengan krim masam dan pasli; halibut rebus dan lentil; teh hijau.
  • Hidangan ke-4: pasta gandum durum dengan keju, teh ivan.
  • Hidangan ke-5: epal, kefir, pic kering.
  • Hidangan pertama: keju soya, teh hijau.
  • Hidangan ke-2: bubur millet, tembikai kering, teh chamomile.
  • Hidangan ke-3: sup bawang; salad lobak merah dan kubis; ayam belanda rebus; kentang panggang dengan pasli; teh hijau.
  • Makanan 4: salad rumput laut dengan cranberry; salmon kukus; teh chamomile dengan pudina.
  • Hidangan ke-5: kefir, pisang.
  • Hidangan pertama: buckthorn laut, yogurt.
  • Hidangan ke-2: bubur jagung, teh ivan.
  • Hidangan ke-3: sup kubis; salad ceri dan timun dengan minyak biji rami; hake rebus; barli mutiara; teh hijau.
  • Hidangan ke-4: kacang rebus; teh dengan pudina.
  • Makanan 5: keju kotej, mangga kering.
  • Hidangan pertama: jus labu bit segar.
  • Hidangan ke-2: kesemak; teh linden.
  • Hidangan ke-3: sup labu; wortel parut; brokoli rebus dengan halibut; teh hijau dengan pudina.
  • Hidangan ke-4: rebusan sayur; hake rebus; salad lobak merah dan kubis dengan dill, teh ivan.
  • Makanan 5: Yogurt, nanas kering.
  • Hidangan pertama: jus pic.
  • Hidangan ke-2: bubur barli, teh dengan immortelle.
  • Hidangan ke-3: sup dengan tomato, bit parut dengan keju keras; daging ayam belanda rebus; teh hijau.
  • Makanan 4: makanan laut rebus, kubis Cina dan salad wortel, teh pudina.
  • Hidangan ke-5: kefir, epal.
  • Hidangan pertama: jus lobak merah.
  • Hidangan ke-2: bubur millet, aprikot.
  • Hidangan ke-3: sup ikan, salad dengan lobak, kohlrabi dan pasli; halibut rebus, teh dengan chamomile dan lemon balm.
  • Hidangan ke-4: bubur kacang, teh hijau.
  • Makanan 5: pisang, teh balsem lemon.
  • Hidangan pertama: jus selai bit.
  • Hidangan ke-2: physalis, teh chamomile.
  • Makanan 3: sup soba, salad arugula dan kohlrabi, daging kalkun rebus, lentil, teh hijau.
  • Hidangan ke-4: barli mutiara, pir kering, teh ivan.
  • Hidangan ke-5: kuki, kefir.

Cadangan umum

Doktor menasihatkan pesakit dengan barah kulit:

  • Makan dengan kerap (5 kali sehari) dan dalam bahagian kecil.
  • Semasa memilih minuman, berhenti memilih air, jus buah segar dan sayur-sayuran, teh hijau tanpa gula, infus herba.
  • Hadkan pengambilan garam - sejumlah besar menyumbang kepada pengumpulan cecair di dalam badan, yang berbahaya bagi penyakit ini.

Produk terlarang

Anda perlu membuang dari diet:

  • alkohol;
  • coklat, koko;
  • kopi, teh hitam dan teh hijau yang kuat;
  • makanan masin, salai, kalengan dan acar;
  • produk dengan warna dan bahan tambahan buatan;
  • gula-gula.

Pencegahan

Lembaran Cheat Pencegahan Kanser Kulit mengandungi langkah-langkah asas:

  • rawatan penyakit kulit pramatang tepat pada masanya;
  • mengelakkan pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan;
  • pematuhan terhadap langkah-langkah keselamatan ketika bekerja dengan sumber radiasi pengion;
  • pematuhan peraturan keselamatan dalam pengeluaran bahan kimia (asid nitrik, benzena, polivinil klorida, dan lain-lain);
  • pelaksanaan langkah-langkah kebersihan diri semasa menggunakan bahan kimia rumah tangga.

Pencegahan juga dikaitkan dengan langkah-langkah untuk membatasi kesan negatif karsinogen. Penting untuk melindungi kulit dari sinaran UV. Doktor mengesyorkan menggunakan krim SPF walaupun untuk orang yang mempunyai kulit gelap atau kecoklatan, hadkan perjalanan ke solarium, melindungi kepala dari sinar matahari (menggunakan topi, topi), dan jangan lupa untuk menaungi wajah, leher dan décolleté (terutama ketika bersantai di pantai, apabila orang berbaring di belakang mereka).

Orang yang bekerja di industri berbahaya harus kerap berjumpa doktor kulit semasa pemeriksaan profilaksis. Semasa bekerja dengan bahan yang mempunyai sifat karsinogenik dan radiasi jenis ini, penting untuk mematuhi langkah keselamatan dan menggunakan peralatan perlindungan kulit peribadi. Sekiranya terdapat luka bakar dan kecederaan, anda tidak perlu melakukan rawatan diri. Keputusan yang tepat adalah pergi ke doktor..

Orang yang berisiko disarankan untuk memeriksa kulit secara bebas, menilai keadaannya. Sebarang perubahan, pembentukan nodul, bisul dan bintik-bintik usia dengan penampilan yang tidak biasa di badan dan kepala adalah alasan untuk pergi ke pakar dermatologi. Tahi lalat, parut selepas kecederaan dan luka bakar, bisul trofik yang sembuh memerlukan perhatian yang teliti jika seseorang memilikinya.

Penting untuk meninggalkan percubaan rawatan diri ketika neoplasma muncul pada kulit. Ubat-ubatan rakyat, jika digunakan dengan tidak betul, boleh memberi kesan negatif terhadap mekanisme pertahanan semula jadi di dermis dan mengaktifkan pembentukan metastasis (terutamanya dengan melanoblastoma).

Beberapa produk herba mempunyai sifat kepekaan fotosensif, iaitu mereka meningkatkan kepekaan kulit terhadap sinaran ultraviolet. Di samping itu, penggunaan kaedah ubat-ubatan sendiri sering menangguhkan lawatan ke doktor, yang penuh dengan pengesanan barah yang lewat - pada tahap pembentukan metastasis limfogen dan jauh di tubuh pesakit..

Prognosis survival

Prognosis kelangsungan hidup dipengaruhi oleh sejumlah faktor: tahap, jenis barah kulit, ras, usia pesakit, faktor risiko, dll. Kebarangkalian penyembuhan juga bergantung pada lokasi tumor: jika pembentukan berlaku di tempat yang sering terdedah kepada tekanan mekanikal (telapak tangan, kaki), ini negatif mempengaruhi perkembangan penyakit.

Bagi kaum, barah kulit jarang didiagnosis pada wakil jenis Negroid, tetapi kematian mungkin berlaku dengan tahap kebarangkalian yang sangat tinggi..

Jangka hayat

Faktor ini bergantung kepada beberapa aspek: jenis penyakit dan tahapnya, masa diagnosis, usia pesakit dan kecukupan terapi. Kanser kulit dapat disembuhkan dan orang jarang mati akibatnya. Menurut statistik, kadar kematian untuk jenis penyakit ini adalah antara yang paling rendah di kalangan barah.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kadar morbiditi pada kanak-kanak telah meningkat sebanyak 2%. Lebih-lebih lagi, 90% kes berlaku antara usia 10 hingga 19 tahun. Melanoma menyumbang 2-6% daripada semua neoplasma malignan pada kumpulan usia ini. Dalam 40% kes, barah kulit dikesan pada peringkat lanjut.

Kanser jenis ini sering dijumpai pada orang dewasa. Ahli onkologi menyatakan bahawa prognosis bertambah buruk dengan usia pesakit: jangka hayat terpendek diperhatikan pada pesakit berusia lebih dari 70 tahun. Namun, kebanyakan orang yang pernah mengalami dan pulih dari barah kulit hidup beberapa dekad tanpa kambuh..

Kadar kelangsungan hidup 5 tahun bagi pesakit dengan barah kulit tahap 1 adalah 95-97%. Pada peringkat ke-2, jumlah ini dikurangkan menjadi 90%. Sekiranya seseorang mempunyai metastasis limfatik serantau, prognosis untuk bertahan 5 tahun selepas rawatan adalah 60%. Dan apabila metastasis muncul di organ dalaman, tidak akan lebih tinggi daripada 15% - pada tahap ini, barah jarang dirawat.

Menurut statistik, barah jenis ini sering dikesan apabila seseorang sudah mengalami peringkat terakhir penyakit ini. Ini disebabkan oleh fakta bahawa orang pergi ke doktor terlalu lambat. Ramai pesakit menggunakan ubat-ubatan rakyat dan dengan itu melambatkan masa pemulihan dan mengurangkan kemungkinannya.

Penting untuk diingat bahawa jika anda mengesyaki barah kulit, anda harus segera menghubungi pakar. Sekiranya penyakit itu didiagnosis tepat pada waktunya, ini akan meningkatkan kemungkinan penyembuhannya..