Kanser hati kelas 3

Angioma

Kanser hati adalah neoplasma malignan yang mempengaruhi sel-sel organ dan, dari masa ke masa, menyebar ke tisu tetangga. Dengan sifat permulaan penyakit, dua bentuk dibezakan - primer dan sekunder.

Dalam kes pertama, tumor barah muncul di organ itu sendiri kerana mutasi selnya, di kedua, hati terkena tumor dengan lokasi yang berbeza. Semasa berkembang, ia menghasilkan metastasis, yang dapat menyebabkan pertumbuhan fokus sekunder di hati. Dalam situasi seperti itu, mereka membicarakan barah hati sekunder - dialah yang dikesan di sebilangan besar pesakit.

Keanehan barah hati adalah gambaran klinikal yang sangat kabur pada tahap pertama perkembangan penyakit ini, dan ini menyebabkan diagnosis lewat dan, dengan demikian, mengurangkan kemungkinan penyembuhan. Jadi, tahap 1 dan 2 hampir tanpa gejala, dan pada tahap 3, manifestasi tumor, walaupun lebih ketara, masih tidak begitu jelas.

Keadaan ini membawa kepada fakta bahawa kira-kira sepertiga daripada semua kes barah hati didiagnosis pada 3 peringkat, ketika rawatan sangat sukar, jika tidak mustahil..

Langkah-langkah diagnostik

Untuk masa yang lama, penyakit ini berkembang dengan sangat diam-diam, dan apabila gejala menjadi ketara, mereka masih tidak membiarkan barah hati kelas 3 didiagnosis dengan yakin. Ini disebabkan, antara lain, oleh fakta bahawa manifestasi seperti itu wujud dalam kebanyakan penyakit saluran gastrousus dan banyak patologi hati. Oleh itu, pemeriksaan perkakasan terperinci sangat diperlukan.

Untuk menentukan diagnosis yang tepat, satu set ukuran standard digunakan:

  • Analisis darah dan air kencing untuk kepekatan penanda tumor - alpha-fetoprotein;
  • Ujian fungsi hati umum - untuk mengesan patologi dalam fungsi organ;
  • Ultrasound - membolehkan anda mengesan fokus tumor, menentukan saiz dan bentuknya;
  • Pemeriksaan sinar-X dengan pengenalan agen kontras - memberikan hasil yang lebih terperinci berbanding dengan ultrasound;
  • Kajian endoskopi;
  • Angiografi - memberikan idea mengenai keadaan saluran darah organ yang berpenyakit.

Sekiranya perlu untuk menjelaskan diagnosis, seseorang tidak boleh melakukannya tanpa kaedah moden dan paling tepat - CT, MRI dan PET. Dua yang pertama digunakan untuk pemeriksaan menyeluruh hati untuk jumlah fokus barah, bahkan yang paling mikroskopik, tahap pencerobohan tumor ke tisu tetangga dan keadaan saluran darah organ yang berpenyakit. Selain itu, tomografi membolehkan anda memeriksa semua sudut badan dan, jika terdapat kecurigaan adanya metastasis, untuk mengesan atau mengecualikan kehadirannya.

PET - tomografi pelepasan positron, sangat diperlukan untuk diagnosis patologi pada peringkat sel.

Dan tentu saja, biopsi adalah operasi mikro untuk mengambil kawasan kecil tisu tumor untuk pemeriksaan mikroskopik. Biopsi membolehkan anda menentukan secara tepat sifat histologi sel-sel barah, dan ini sangat penting untuk pengembangan terapi terapi yang mencukupi.

Rawatan untuk barah hati

Terapi Cus dipilih secara individu, dalam setiap kes tertentu dan bergantung terutamanya pada:

  • Sifat penyakit ini adalah barah primer atau sekunder dan peringkatnya;
  • Bilangan fokus tumor, saiz dan penyetempatannya;
  • Tahap kerosakan pada tisu sekitarnya, terutamanya saluran darah;
  • Kesihatan umum dan fungsi hati pesakit;
  • Bilangan, saiz dan lokasi metastasis.

Berdasarkan indikasi pemeriksaan, salah satu pilihan rawatan dipilih - radikal, apabila ada harapan untuk pemusnahan sepenuhnya tumor atau paliatif. Dalam kes terakhir, rawatan bertujuan untuk memperlambat perkembangan proses barah untuk memperpanjang umur pesakit sebanyak mungkin dan meningkatkan kualitinya..

Pemindahan hati penderma. Kaedah ini adalah yang paling berkesan - ia membolehkan anda mencapai penyembuhan lengkap pada sekitar 70% pesakit dan jangka hayat yang signifikan bagi yang lain. Malangnya, terdapat batasan yang signifikan untuk penggunaannya - penggantian hati yang berkesan hanya mungkin jika tumor terbatas pada hadnya. Selain itu, ada masalah dengan kekurangan organ penderma, dan biaya prosedur membuatnya tidak dapat diakses oleh masyarakat umum..

Pembuangan tumor secara pembedahan. Semasa operasi, seluruh tumor dikeluarkan bersama dengan kawasan kecil tisu sihat yang berdekatan dengannya. Sekiranya operasi dilakukan pada peringkat awal penyakit dan tidak rumit oleh kontraindikasi, ia boleh berjaya..

Sel-sel hati mempunyai kemampuan tinggi untuk tumbuh semula, oleh itu, walaupun sebahagian besar organ dikeluarkan, ia akan mengembalikan fungsinya sepenuhnya dari masa ke masa..

Ablasi frekuensi radio. Kaedah ini melibatkan pemusnahan tumor menggunakan gelombang radio. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan, trauma rendah dan membolehkan pesakit pulih dengan cepat. Tumor disinari dengan alat khas yang disisipkan dengan probe melalui sayatan kecil di dinding perut.

Kaedahnya berkesan, tetapi hanya pada peringkat awal dan dengan ukuran tumor kecil.

Kemoterapi. Ubat-ubatan tertentu disuntik ke dalam saluran darah yang mempunyai kesan menyedihkan pada sel barah. Kemoterapi boleh menjadi generik atau disasarkan. Pada peringkat lanjut penyakit ini, ketika metastasis telah membuat rangkaian yang luas, dos ubat yang besar diberikan secara intravena dan ubat ini disebarkan ke seluruh badan, bahkan mempengaruhi sel barah tunggal, di mana sahaja mereka berada..

Rawatan sedemikian sangat berkesan, tetapi membawa kepada komplikasi serius - toksikosis teruk, yang memerlukan terapi pemulihan yang berasingan. Oleh itu, dalam kes di mana kesan titik diperlukan, mereka menggunakan chemoembolization - ubat disuntikkan dalam dos yang lebih kecil terus ke saluran hati. Ini mengurangkan kesan sampingan negatif..

Cryotherapy dan hipertermia. Ini adalah alternatif kaedah tradisional yang menggunakan suhu rendah dan tinggi. Dalam kes pertama, nitrogen cair dibekalkan ke tumor melalui probe, membekukannya, pada yang kedua, sel barah diuapkan dengan suhu tinggi.

Ulasan pesakit mengenai rawatan sedemikian adalah yang paling positif, namun, skop penerapannya sangat dibatasi oleh ukuran tumor - ia harus kecil, dan di samping itu, tidak ada statistik yang boleh dipercayai mengenai kestabilan hasil selepas terapi ini.

Terapi sistemik. Dalam keadaan apa pun, untuk mendapatkan hasil positif yang berkelanjutan, rawatan mesti sistematik dan kompleks. Sebagai tambahan kepada pembedahan pembuangan tumor, rawatan tambahan sering diperlukan dengan sasaran, kemoterapi, imunoterapi, radioterapi, atau gabungannya. Dengan pendekatan ini, dan dengan syarat rawatan dimulakan pada peringkat awal penyakit, ada kemungkinan besar untuk disembuhkan atau, paling buruk, mencapai pengampunan jangka panjang - sekurang-kurangnya 5 tahun. Sekiranya tidak dapat menghentikan barah hati pada tahap 3, dan masuk ke tahap 4, kita hanya dapat berbicara tentang memanjangkan usia pesakit sebanyak mungkin.

Ciri penyakit peringkat 3 dan ramalan rawatannya

Kanser hati tahap 3, untuk keterangan yang lebih terperinci mengenai keadaan pesakit, adalah kebiasaan untuk dibahagikan kepada tiga peringkat, yang disebut - 3A, 3B dan 3C.

Fasa 3A - tumor telah mencapai ukuran diameter lebih dari 5 cm dan telah meresap ke dalam tisu portal dan (atau) vena hepatik. Pada masa yang sama, terdapat lebih daripada satu fokus pertumbuhan tumor. Ukuran tumor memungkinkan untuk mengesannya walaupun tanpa menggunakan kaedah pemeriksaan perkakasan. Dengan palpasi biasa, pakar dengan jelas merasakan peningkatan ukuran organ, pemadatan dan gangguan bentuknya yang normal.

Fasa 3B - dicirikan oleh keluarnya tumor di luar organ. 2 pilihan adalah mungkin - pengembangan lebih lanjut pada dinding luar hati atau pencerobohan sel barah ke organ dan tisu yang berdekatan.

Fasa 3C adalah keadaan yang paling teruk pada peringkat ketiga penyakit ini. Sel-sel barah secara aktif mempengaruhi kelenjar getah bening serantau dan melalui salurannya mula menyebar ke seluruh badan, yang akhirnya membawa kepada pengembangan rangkaian metastasis yang luas.

Tahap ketiga barah hati dimanifestasikan oleh gejala yang sudah cukup ketara, yang hanya bertambah dengan perkembangan penyakit. Yang pertama berlaku adalah penyakit kuning dan pembengkakan pada bahagian bawah badan, termasuk punggung bawah, dan ketika sel barah menyerang:

  • Struktur semula jadi kulit terganggu - rangkaian vaskular muncul, kulit berubah menjadi merah dan mula gatal;
  • Suhu badan meningkat dengan ketara (hingga 37 ° C - 39 ° C), dan ubat antipiretik tradisional tidak membantu;
  • Kelemahan dan keletihan kronik berkembang;
  • Kebencian terhadap daging dan makanan berlemak lain muncul;
  • Disfungsi hati berkembang dan meningkat.

Sekiranya anda tidak mengambil langkah terapi aktif, penyakit ini tidak lama lagi, kadang-kadang hanya dalam beberapa minggu, akan menjadi 4, peringkat akhir. Prosesnya menjadi tidak terkawal, pesakit menurunkan berat badan dan cepat kehilangan kekuatan. Ramalan untuk pesakit tersebut adalah yang paling negatif, tetapi jika anda memulakan rawatan pada fasa pertama penyakit ini, atau sekurang-kurangnya pada tahap 3A dan 3B, ada kemungkinan.

Proyeksi survival untuk pesakit dengan barah hati

Kejayaan rawatan sangat bergantung pada banyak faktor, oleh itu, hanya doktor yang dapat memberikan prognosis yang lebih tepat, berdasarkan petunjuk tertentu, tetapi secara umum, kejayaan rawatan bergantung pada:

  • Tahap proses onkologi dan sifat perkembangannya;
  • Jenis sel barah - bentuk yang tidak dapat dibezakan adalah yang paling agresif;
  • Umur pesakit dan penyakit yang berkaitan;
  • Bilangan dan penyetempatan fokus sekunder - metastasis.

Jawapan kepada soalan - berapa lama mereka hidup dengan barah hati juga sangat bergantung pada sifat tumor. Bentuk primer lebih mudah dirawat, tetapi jika barah hati timbul dari metastasis tumor lain, keadaannya jauh lebih rumit. Pengesanan onkologi seperti itu berlaku, sebagai peraturan, sudah pada tahap ketika tumor yang menghasilkan metastasis telah berkembang dengan ketara dan menghasilkan rangkaian fokus sekunder.

Rawatan tepat pada masanya tahap ketiga penyakit ini, dengan syarat tumor adalah karsinoma fibrolamellar, membolehkan pesakit hidup dari 2 hingga 5 tahun, dan jika tidak ada metastasis jauh pada permulaan rawatan, prognosisnya lebih baik.

Dengan cystadenocarcinoma dan hepatoblastoma, jika ia dapat dikendalikan, pesakit berpeluang hidup 5 tahun atau lebih.

Tumor yang lebih agresif, angiosarcoma, berkembang dengan sangat cepat dan sukar untuk dirawat, oleh itu, dengan bentuk barah hati tahap 3 ini, jangka hayat jarang melebihi 2 tahun.

Perlu diingat bahawa semua perkara di atas berlaku hanya jika rawatan pembedahan berjaya dijalankan, tetapi jika, atas sebab apa pun, ia tidak dijalankan, prognosisnya semakin teruk. Sebilangan besar pesakit ini dibiarkan hidup dari 3 bulan hingga setahun, jarang sekali.

Prognosis yang paling negatif pada pesakit yang didiagnosis adalah sarkoma yang tidak dibezakan. Tumor ini sangat agresif - ia berkembang pesat, menghasilkan metastasis lebih awal dan hampir tidak bertindak balas terhadap kaedah tradisional untuk rawatan barah. Dalam kes ini, proses onkologi berkembang secara tidak terkawal dan tidak dapat diramalkan..

Apa itu barah hati, ciri dan kaedah rawatannya

Kanser hati adalah penyakit yang sangat serius yang dicirikan oleh penampilan dan perkembangan tumor ganas pada organ yang ditentukan. Sekiranya anda mendiagnosis barah hati pada peringkat awal, dan juga memulakan rawatan yang tepat pada waktunya, anda bukan sahaja dapat memanjangkan umur anda, tetapi juga menyingkirkannya sepenuhnya. Semua ini berlaku berkat pencapaian perubatan moden, khususnya - pembedahan dan pemindahan. Seseorang harus memahami: kemungkinannya lebih tinggi jika barah hati dikesan ketika ia baru muncul dan tidak sempat merebak ke organ dan sistem tubuh yang lain. Mari kita perhatikan dengan lebih dekat apa simptom barah hati, kaedah rawatan dan diagnosis, serta prognosis kelangsungan hidup standard.

Ciri-ciri ringkas kanser hati

Kanser hati boleh bermula secara langsung dari sel (hepatosit) yang membentuk struktur organ ini, kemudian disebut primer. Kadang-kadang ia muncul dari kapal tempatan atau saluran empedu. Walau bagaimanapun, terdapat juga bentuk sekunder. Dalam kes ini, ia berlaku akibat penyebaran metastasis dari organ dan sistem tubuh manusia yang lain. Sebagai contoh, kadang-kadang tumor yang disebut melanoma terbentuk di sel kulit. Sekiranya tidak dirawat, barah merebak ke bahagian dan tisu badan yang lain. Selalunya, hati ini menderita penyakit ini, kerana ia dicirikan oleh beberapa ciri bekalan darah, dan juga berfungsi secara umum. Sebagai tambahan, barah hati sekunder boleh muncul berdasarkan metastasis dari usus, pankreas, atau perut itu sendiri. Biasanya, sel-sel tumor merebak melalui darah (bukannya kelenjar getah bening) melalui vena portal atau di sepanjang arteri hepatik.

Sekiranya kita bercakap mengenai data statistik, maka barah hati primer diperhatikan hampir empat puluh kali lebih jarang daripada yang berlaku akibat metastasis dari organ lain. Menurut pakar, bentuk utama kanser hati menyumbang hingga 3% dari semua kes tumor. Lelaki lebih mudah diserang penyakit daripada wanita, kerana mereka menderita barah hati empat kali lebih kerap. Walau bagaimanapun, tidak ada data khusus mengenai usia. Sudah tentu, dipercayai bahawa kategori orang tua paling mudah terkena barah (dari 55 hingga 65 tahun).

Penyebab barah hati

Doktor tidak bersetuju mengenai penyebab barah hati. Kita hanya boleh membincangkan beberapa faktor risiko yang penting. Mereka adalah:

  • bentuk hepatitis virus kronik - ini berlaku kerana biasanya penyakit ini disertai oleh mutasi pada sel hati, yang kemudiannya boleh menjadi barah;
  • sirosis - ia boleh menjadi akibat penyalahgunaan alkohol yang berpanjangan dan hepatitis virus. Ciri penyakit ini adalah bahawa sel-sel hati mati kerana proses keradangan, dan sebaliknya tisu penghubung padat muncul. Akibatnya, struktur organ itu sendiri banyak berubah, dan fungsinya terganggu. Dengan latar belakang ini, risiko barah hati sangat tinggi;
  • makan makanan yang dicemari aflatoksin. Nama ini merujuk kepada sebatian organik yang dianggap sangat beracun bagi haiwan dan manusia. Sumber utama bahan ini adalah: kekacang, biji-bijian, kacang-kacangan dan buah-buahan kering. Sekiranya anda memakan makanan ini yang terkontaminasi dengan aflatoksin untuk jangka masa yang panjang, kemungkinan terjadinya sirosis atau mengesan barah hati akan mencapai hampir 100%. By the way, faktor ini jelas ditunjukkan di kalangan penduduk Afrika kerana sering tidak mematuhi peraturan untuk menyimpan makanan;
  • pengumpulan zat besi yang berlebihan di dalam badan, yang disebabkan oleh gangguan metabolik, meningkatkan risiko terkena barah hati hampir 200 kali;
  • penyalahgunaan minuman beralkohol;
  • parasit di dalam badan - beberapa cacing pipih memasuki tubuh manusia bersama dengan ikan yang kurang diproses. Tempat di mana mereka berada biasanya adalah saluran empedu, di mana parasit memakan darah. Produk dari aktiviti penting mereka menyebabkan perkembangan proses keradangan, dengan jangka panjang perubahan berlaku pada struktur organ, dan juga sel-sel barah hati muncul;
  • kesan karsinogenik - faktor ini biasanya bermaksud pengabaian peraturan keselamatan di tempat kerja, misalnya, tidak menggunakan topeng gas;
  • Penyakit batu empedu juga boleh menyebabkan perkembangan barah, kerana kemajuan pasir dan batu melukai saluran. Proses keradangan berkembang di dalamnya, yang menyebabkan mutasi sel, serta transformasinya dari normal menjadi malignan;
  • kecenderungan keturunan - jika saudara-mara menghidap barah hati, disarankan untuk yang lain memeriksa dengan doktor secara berkala, menjalani diagnostik dan memantau perubahan keadaan mereka dengan teliti.

Seperti yang disebutkan di atas, wakil-wakil seks yang lebih kuat sering menderita barah hati. Ini juga mungkin disebabkan oleh penggunaan steroid untuk meningkatkan otot badan. Perkara ini hanya dibenarkan dalam jumlah yang munasabah. Selain itu, sebilangan pakar berpendapat bahawa ada kemungkinan hubungan antara diabetes dan barah hati..

Pemerhatian yang sangat menarik dibuat oleh para saintis. Mereka mengatakan bahawa orang yang minum beberapa cawan kopi semula jadi sehari cenderung menghidap tumor ganas dalam bentuk barah hati..

Tahap dan gejala barah hati

Doktor membezakan empat peringkat yang dilalui barah hati ketika ia berkembang. Kesemuanya berbeza dalam ciri khas perjalanan penyakit ini, ukuran tumor itu sendiri, dan juga tahap penyebaran metastasis. Mari kita perhatikan lebih dekat setiap peringkat.

Pada peringkat pertama barah, hati terkena tumor tunggal yang tidak mempengaruhi saluran darah. Ukurannya biasanya kecil dan tidak melebihi satu perempat dari keseluruhan organ. Selalunya, gejala pada peringkat awal tidak dibezakan, kadang-kadang mereka dikaitkan dengan masalah umum dengan kesejahteraan. Kecekapan hati tidak menurun, bagaimanapun, terdapat kemerosotan keadaan seperti:

  • kelemahan umum, peningkatan keletihan (mental dan fizikal);
  • prestasi berkurang;
  • loya dan kehilangan selera makan;
  • penurunan tekanan darah, anemia - kadang-kadang.

Pada masa ini, agak sukar untuk mendiagnosis barah hati, oleh itu orang yang berisiko harus diperiksa oleh doktor secara sistematik..

Tahap kedua dicirikan oleh penyebaran pembentukan tumor ke saluran darah. Ini kerana barah biasanya belum dikenal pasti dan dirawat dengan baik. Pada masa ini, beberapa fokus penyakit mungkin muncul, ukurannya tidak melebihi 5-6 sentimeter. Pada seseorang, gejala sebelumnya bertambah buruk, dan gejala baru juga muncul:

  • peningkatan pengeluaran gas, perut kembung dan berat di perut;
  • cirit-birit dan gangguan pencernaan yang kerap berlaku secara umum;
  • serangan muntah dan loya yang sistematik;
  • penurunan berat badan secara dramatik pada 80% pesakit;
  • sensasi yang menyakitkan dan tidak menyenangkan di hipokondrium di sebelah kanan.

Sindrom nyeri itu sendiri dapat ditunjukkan hanya semasa aktiviti fizikal yang kuat dan hanya kadang-kadang. Ketidakselesaan menjadi lebih kerap apabila barah hati berkembang..

Pada peringkat ketiga, terdapat beberapa pilihan:

  • penyebaran sel barah ke portal atau urat hepatik;
  • pembentukan beberapa tumor, ukuran lebih dari lima sentimeter pada hati;
  • metastasis ke organ lain yang dekat dengan hati, serta kelenjar getah bening terdekat, biasanya hanya pundi kencing yang tidak terjejas.

Pada masa yang sama, kawasan yang terkena barah di hati terus meningkat, ukurannya sudah melebihi 5 sentimeter, dan beberapa fokus pengumpulan sel barah muncul. Biasanya, penyakit ini didiagnosis pada tahap ini, kerana gejalanya paling jelas dan jelas. Jadi, apa yang harus diberi perhatian seseorang kepada:

  • penampilan urat labah-labah atau jerat pada badan;
  • mimisan yang lebih kerap;
  • peningkatan bengkak;
  • menguning membran mukus, mata dan kulit.

Semasa mendiagnosis barah hati, tanda-tanda berikut ditunjukkan:

  • pendarahan yang dilokalisasikan di dalam rongga perut;
  • gangguan dalam fungsi organ sistem endokrin disebabkan oleh perubahan nisbah hormon;
  • kegagalan hati;
  • penampilan cecair di rongga perut, kerana perut secara visual kelihatan besar;
  • pembesaran hati dalam ukuran, yang dirasakan dengan baik semasa palpasi. Juga, organ menjadi kental.

Tahap keempat barah hati dicirikan oleh penyebaran barah ke tisu dan bahagian tubuh manusia yang lain melalui sistem peredaran darah. Tulang belakang, tulang rusuk dan tulang umumnya menderita penyakit ini. Gejala barah hati hanya semakin teruk pada tahap ini. Pada masa yang sama, tanda-tanda kerosakan pada organ lain, di mana metastasis telah menyebar, juga berkembang. Jelas bahawa pada tahap ini mustahil untuk menyembuhkan pesakit, digunakan ubat paliatif secara eksklusif, yang bertujuan untuk meringankan penderitaan, dan juga memanjangkan usia dengan menjaga kecekapan organ tubuh pesakit..

Perlu difahami bahawa perjalanan barah hati juga dipengaruhi oleh penyakit bersamaan (sirosis atau hepatitis, misalnya), jika ada.

Diagnosis barah hati

Diagnosis awal dilakukan dengan menyoal pesakit oleh doktor pakar, setelah itu ada pemeriksaan, palpasi perut dan secara langsung kawasan hati. Ini dilakukan untuk memahami jika terdapat peningkatan organ, dan juga jika ada perubahan lain di dalamnya..

Kemudian pesakit dihantar untuk ujian makmal. Adalah mustahak untuk menderma air kencing dan darah untuk ujian. Perhatian khusus harus diberikan kepada bilirubin dan urobilin. Juga, peningkatan jumlah sel yang belum matang di hati ditunjukkan oleh petunjuk seperti AFP (alpha-fetoprotein). Ini penting kerana pada barah hati organ ini kehilangan kemampuan untuk menghasilkan bahan yang ditentukan dalam jumlah yang diperlukan..

Sebagai tambahan, ultrasound digunakan untuk mempelajari struktur dan ketumpatan, serta perubahan pada rongga intra-perut. Dalam kebanyakan kes, jika terdapat barah hati, ia dapat dilihat dan dikenali dengan mudah di layar monitor. Ini dapat dilakukan walaupun dalam keadaan masih di peringkat awal dan tidak terlalu besar..

Tomografi yang dikira digunakan untuk menjelaskan diagnosis. Ia dilakukan dengan menggunakan kaedah kontras yang disebut. Bahan radioaktif khas disuntik ke dalam urat pesakit, yang memungkinkan untuk memeriksa organ, strukturnya dan perubahan yang berlaku dengan lebih baik. Secara semula jadi, CT standard juga mungkin, tetapi kadang-kadang ternyata tidak begitu bermaklumat. Berkat teknik ini, gambar bahagian hati diperoleh, dan doktor dapat mengenal pasti pembentukan tumor kecil..

Salah satu kaedah yang paling berkesan, mudah, tetapi mahal untuk mendiagnosis barah hati adalah MRI. Kajian ini membolehkan anda mempertimbangkan badan dari semua sudut dan sudut. Ini adalah kelebihan utamanya (berbanding dengan CT). Mengambil biopsi juga merupakan kaedah yang boleh dipercayai. Bahan biologi diambil dengan jarum panjang nipis, yang dimasukkan ke kawasan di mana, menurut doktor, barah hati dilokalisasi. Secara semula jadi, untuk mengawal keadaan, anda perlu menggunakan mesin ultrasound secara selari..

Kadang-kadang laparoskopi juga digunakan. Ini adalah kaedah di mana sayatan kecil dibuat pada tubuh manusia. Melaluinya, doktor memasukkan instrumen ke dalam rongga perut yang memungkinkan untuk memeriksa hati, dan juga mengambil sampel tisu dari organ yang mungkin terkena tumor. Pada masa akan datang, penyelidikan histologi dilakukan bersama mereka di makmal..

Rawatan barah hati

Rawatan barah hati adalah proses yang sangat memakan masa yang hanya perlu dilakukan oleh doktor. Perjalanan terapi itu sendiri ditentukan bergantung pada tahap di mana penyakit ini. Cara utama adalah:

  • pembedahan di mana bahagian hati dengan barah dikeluarkan. Pilihan ini sesuai hanya apabila ukuran kawasan yang terjejas kecil, dan juga tidak ada metastasis pada organ dan kelenjar getah bening yang lain. Kaedah ini tidak berlaku jika penyakit bersamaan adalah sirosis, kerana ini akan mengurangkan fungsi hati dan membawa kepada kemerosotan bencana pada keadaan manusia, hingga dan termasuk kematian;
  • kadang-kadang mereka berusaha untuk memusnahkan barah hati dengan memasukkan pelbagai bahan ke kawasan yang terkena. Untuk melakukan ini, gunakan etil alkohol, yang merosakkan protein dan membawa kepada dehidrasi sel barah, yang membunuhnya. Walau bagaimanapun, ini boleh menyebabkan kerosakan pada organ dan tisu sekitarnya;
  • pemindahan hati adalah salah satu pilihan yang memungkinkan pemulihan sepenuhnya. Sementara itu, teknik ini membawa hasil hanya pada peringkat awal, ketika tumor belum menyebar ke seluruh badan;
  • ablasi frekuensi radio - teknik ini digunakan sebagai bantuan dalam penyebaran metastasis. Kemusnahan mereka berlaku dengan terdedah kepada arus frekuensi tinggi, sementara suhu di dalam tisu meningkat dengan mendadak, protein pada sel yang terkena musnah, dan sel itu sendiri mati;
  • kemoterapi - melalui kaedah ini, ubat ini diberikan secara intravena dan oral (melalui mulut). Keseluruhan prosedur dijalankan hanya berdasarkan pesakit luar di bawah pengawasan doktor secara berterusan. Semasa menjalani kemoterapi, pesakit secara sistematik mengambil ujian dan menjalani pelbagai pemeriksaan untuk mengesan keberkesanan rawatan. Baru-baru ini, pemberian ubat juga dilakukan terus ke arteri hepatik. Adalah dipercayai bahawa kaedah ini mempunyai kesan yang lebih baik pada tumor, kerana lebih banyak ubat masuk ke sana. Di samping itu, kesan sampingan kurang ketara..

Bagi terapi radiasi, penggunaannya terhad kerana toleransi hati terhadap jenis pendedahan ini..

Ramalan hidup untuk barah hati

Untuk mencirikan kadar kelangsungan hidup, mari kita jelaskan pilihan rawatan mana yang mungkin dilakukan pada tahap yang berbeza. Jadi, pada peringkat pertama atau kedua, reseksi paling kerap dilakukan, tetapi kebarangkalian kematiannya tinggi - dari 10 hingga 30%. Tahap kelangsungan hidup lebih lama adalah sama (15-30%). Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa kehadiran sirosis membatasi keupayaan untuk membuang sebahagian hati..

Pada peringkat ketiga, hanya pemindahan organ yang merupakan kaedah yang berkesan. Kelangsungan hidup selepas pembedahan transplantasi serupa dengan statistik di atas untuk reseksi. Dalam kes ini, kambuh mungkin berlaku. Pada peringkat keempat, hanya rawatan paliatif (simptomatik) yang digunakan. Kadang-kadang suntikan etanol melalui kulit mungkin dilakukan sehingga prosesnya tidak bertambah buruk.

Kira-kira 250 ribu kes barah hati didaftarkan di seluruh dunia setiap tahun. Patologi ini dicirikan oleh kemunculan tumor ganas di dalam tubuh manusia, yang memberi kesan negatif terhadap kerja organ itu sendiri dan semua sistem lain secara umum. Adalah mungkin untuk menyembuhkan barah hati, tetapi untuk ini mesti didiagnosis pada peringkat awal perkembangannya. Dalam kes ini, pesakit mesti mematuhi doktornya dalam segala hal, mengikuti arahannya, mengambil semua ubat yang diperlukan, menjalani prosedur yang diperlukan.

Kanser hati tahap 3

Kanser hati tahap 3 adalah perkembangan selanjutnya dari tumor hati primer. Dalam kira-kira 20-30% kes, barah hati pertama kali didiagnosis tepat pada tahap 3, yang berkaitan dengan rawatan pesakit yang lewat untuk mendapatkan bantuan perubatan, ketidakpastian gejala barah hati pada tahap 1 dan 2, serta mengaitkan gejala barah dengan gangguan gastrointestinal kronik, seperti gastritis kronik, dan rawatan diri.

Kerumitan tambahan diagnosis awal kanser hati dikaitkan dengan usia diagnosis yang dominan - setelah 40 tahun, ketika banyak pesakit tidak mempercayai pemeriksaan perubatan dan keperluan untuk memantau kesihatan mereka. Pada peringkat ke-3 barah hati, manifestasi klinikal kabur dan gejala penyakit yang tidak jelas dalam bentuk pelbagai bentuk mual, gangguan dyspeptik, gangguan selera makan digantikan oleh tanda-tanda klinikal yang lebih jelas.

Keanehan tumor pada 3 peringkat

Kanser hati tahap 3, untuk keterangan yang lebih terperinci mengenai keadaan pesakit, adalah kebiasaan untuk dibahagikan kepada tiga peringkat, yang disebut - 3A, 3B dan 3C.

  • Fasa 3A - tumor telah mencapai ukuran diameter lebih dari 5 cm dan telah meresap ke dalam tisu portal dan (atau) vena hepatik. Pada masa yang sama, terdapat lebih daripada satu fokus pertumbuhan tumor. Ukuran tumor memungkinkan untuk mengesannya walaupun tanpa menggunakan kaedah pemeriksaan perkakasan. Dengan palpasi biasa, pakar dengan jelas merasakan peningkatan ukuran organ, pemadatan dan gangguan bentuknya yang normal.
  • Fasa 3B - dicirikan oleh keluarnya tumor di luar organ. 2 pilihan adalah mungkin - pengembangan lebih lanjut pada dinding luar hati atau pencerobohan sel barah ke organ dan tisu yang berdekatan.
  • Fasa 3C adalah keadaan yang paling teruk pada peringkat ketiga penyakit ini. Sel-sel barah secara aktif mempengaruhi kelenjar getah bening serantau dan melalui salurannya mula menyebar ke seluruh badan, yang akhirnya membawa kepada pengembangan rangkaian metastasis yang luas.

Gejala

Tahap ketiga barah hati dimanifestasikan oleh gejala yang sudah cukup ketara, yang hanya bertambah dengan perkembangan penyakit. Yang pertama berlaku adalah penyakit kuning dan pembengkakan pada bahagian bawah badan, termasuk punggung bawah, dan ketika sel barah menyerang:

  • Struktur semula jadi kulit terganggu - rangkaian vaskular muncul, kulit berubah menjadi merah dan mula gatal;
  • Suhu badan meningkat dengan ketara (hingga 37 ° C - 39 ° C), dan ubat antipiretik tradisional tidak membantu;
  • Kelemahan dan keletihan kronik berkembang;
  • Kebencian terhadap daging dan makanan berlemak lain muncul;
  • Disfungsi hati berkembang dan meningkat.

Sekiranya anda tidak mengambil langkah terapi aktif, penyakit ini tidak lama lagi, kadang-kadang hanya dalam beberapa minggu, akan menjadi 4, peringkat akhir. Prosesnya menjadi tidak terkawal, pesakit menurunkan berat badan dan cepat kehilangan kekuatan. Ramalan untuk pesakit tersebut adalah yang paling negatif, tetapi jika anda memulakan rawatan pada fasa pertama penyakit ini, atau sekurang-kurangnya pada tahap 3A dan 3B, ada kemungkinan.

Terapi

Adakah barah hati tahap 3 dapat disembuhkan? Kanser hepatik pada peringkat akhir tidak sembuh sepenuhnya kerana ciri-ciri metastasis pada tempoh penyakit ini. Kira-kira dua puluh hingga tiga puluh peratus pesakit bertahan dengan diagnosis ini. Namun, anda tidak boleh putus asa dan menghentikan rawatan. Rawatan yang berjaya bergantung pada sikap positif pesakit. Sokongan yang diberikan kepadanya oleh saudara-mara. Mematuhi semua cadangan doktor dan rawatan sistematik.

Dalam amalan klinikal, kaedah berikut untuk merawat barah hati pada tahap 3 digunakan:

  • Rawatan pembedahan - reseksi hati yang khas dan atipikal - dilakukan sebagai operasi cytoreductive untuk mengurangkan ukuran tisu tumor dan mengurangkan keracunan.
  • Ablasi frekuensi radio bertujuan untuk mengurangkan penyebaran fokus tumor
  • Rawatan endovaskular sinar-X intravaskular, termasuk kemoembolisasi dan embolisasi dengan ubat radioaktif. Di negara kita, hanya kemoembolisasi fokus tumor hati yang telah diperkenalkan ke dalam praktik klinikal..
  • Rawatan sistemik: kemoterapi, terapi sasaran, imunoterapi.

Perlu diketahui bahawa jika pada peringkat awal barah hati adalah mungkin untuk mencapai penyembuhan lengkap pesakit dan pengampunan penyakit yang stabil dalam masa 5 tahun, maka pada tahap selanjutnya, sayangnya, sebagai peraturan, mustahil untuk mencapai pemulihan sepenuhnya..

Berapa banyak yang hidup dengan kanser hati tahap 3 - prognosis

Prognosis untuk diagnosis seperti itu bergantung pada tahap proses onkologi. Semakin awal proses onkologi dikesan, semakin berjaya rawatannya. Prognosis untuk kanser hati tahap 3 tidak dianggap positif. Hanya enam peratus pesakit menunjukkan kadar kelangsungan hidup lima tahun.

Jangka hayat dalam onkopatologi bergantung kepada:

  • umur;
  • penyakit bersamaan;
  • keberkesanan terapi;
  • tahap di mana proses onkologi dikesan;
  • ciri psikologi pesakit.

Pada barah hati tahap 3, jangka hayat purata adalah enam hingga lapan bulan. Tidak ada kaedah yang tepat untuk mengira jangka hayat pesakit dengan barah. Oleh itu, seseorang tidak boleh kehilangan harapan, baik kepada saudara-mara pesakit atau dirinya sendiri. Kemungkinan perubatan moden memungkinkan untuk memastikan kualiti hidup yang baik bagi pesakit di mana-mana peringkat proses onkologi.

Kanser hati tahap 3

Tahap barah hati berdasarkan klasifikasi TNM. Huruf singkatan ini menunjukkan:

  • T - ukuran fokus utama.
  • N - kehadiran sel barah di kelenjar getah bening berdekatan (disebut wilayah).
  • M - kehadiran metastasis jauh di organ lain.

Tahap ketiga kanser hati dibahagikan kepada tiga sub-tahap:

  • IIIA - terdapat beberapa fokus di hati, lebih-lebih lagi, diameter sekurang-kurangnya salah satunya melebihi 5 cm. Tidak ada kerosakan pada kelenjar getah bening serantau atau metastasis jauh. Tahap ini dilambangkan sebagai T3aN0M0.
  • IIIB - terdapat beberapa fokus di hati, sekurang-kurangnya satu daripadanya tumbuh di cabang vena hepatik atau portal. Pada masa yang sama, tidak ada kerosakan pada kelenjar getah bening serantau, metastasis jauh. Tahap ini dilambangkan sebagai T3bN0M0.
  • IIIC - tumor telah berkembang menjadi organ tetangga (tetapi tidak masuk ke pundi hempedu) atau ke dalam kapsul hati. Pada masa yang sama, tidak ada kerosakan pada kelenjar getah bening serantau, metastasis jauh. Tahap ini dilambangkan sebagai T4N0M0.

Gejala

Pada peringkat awal, barah hati sering tidak menampakkan diri. Gejala pertama pada banyak pesakit muncul pada peringkat akhir III dan IV. Tetapi dalam kes ini, diagnosis mungkin tidak dapat dilakukan tepat pada waktunya, kerana manifestasi tidak spesifik dan menyerupai gejala penyakit lain:

  • Kekurangan selera makan dan penurunan berat badan yang tidak masuk akal.
  • Pening dan muntah.
  • Rasa berat di perut, walaupun setelah makan makanan dalam jumlah yang sedikit.
  • Pembesaran perut.
  • Sakit di bahagian perut di bahagian bahu kanan.
  • Gatal dan perubahan warna icterik pada kulit (penyakit kuning disebabkan oleh aliran hempedu yang terganggu).
  • Pembesaran urat di perut: mereka jelas kelihatan melalui kulit dan, seperti itu, menyimpang ke sisi pusar.
  • Pendarahan meningkat.
  • Peningkatan suhu badan.

Diagnostik

Biasanya, diagnosis kanser hati bermula dengan ultrasound sebagai yang paling mudah diakses dan pada masa yang sama cukup bermaklumat. Ia membantu mengesan pembentukan patologi, menilai ukuran, lokasi.

Untuk memperjelas gambar, CT dan MRI ditetapkan. Kajian-kajian ini membantu menjelaskan jumlah, ukuran dan lokasi fokus, menilai keadaan hati dan salurannya, memeriksa apakah tumor telah merebak di luar organ. Kadang-kadang, dengan bantuan MRI, adalah mungkin untuk membezakan tumor jinak dari tumor malignan. Radiografi membantu memeriksa metastasis tulang, untuk membezakan tahap ketiga kanser dari yang keempat.

Untuk menentukan tahap barah hati dengan betul, doktor boleh menetapkan laparoskopi diagnostik, di mana tusukan dibuat di dinding perut, laparoskop (alat khas dengan kamera video dan sumber cahaya) dimasukkan ke dalam rongga perut dan diperiksa dari dalam..

Biopsi akhirnya dapat mengesahkan diagnosis. Doktor memperoleh sehelai tisu dari simpul yang mencurigakan di hati dan menghantarnya ke makmal untuk analisis genetik sitologi, histologi, dan molekul. Sampel tisu boleh didapati dengan cara yang berbeza:

  • Semasa biopsi tusukan, jarum dimasukkan ke dalam hati secara langsung melalui kulit. Untuk mendapatkan ujung jarum dengan tepat ke simpul yang mencurigakan, prosedur ini dilakukan di bawah kawalan tomografi yang dikira.
  • Biopsi laparoskopi dilakukan semasa laparoskopi diagnostik.

Pelbagai ujian darah ditetapkan: biokimia untuk menilai fungsi hati dan ginjal, analisis umum, ujian pembekuan, hepatitis B virus dan C.

Dengan barah hati, tahap penanda tumor alpha-fetoprotein (AFP) dapat meningkat dalam darah. Tetapi penggunaan analisis sedemikian untuk diagnostik tidak praktikal, kerana tidak begitu tepat. Kajian AFP sedang diberikan kepada orang yang sudah menjalani rawatan untuk barah hati untuk memantau keberkesanannya..

Rawatan barah hati tahap 3

Pada barah hati tahap 3, pembedahan (reseksi, pemindahan hati) selalunya tidak mungkin dilakukan. Doktor menetapkan rawatan lain berdasarkan jenis barah, lokasi luka hati, dan kesihatan umum pesakit. Kadang kala rawatan aktif membantu membuat pembedahan, mencegah perkembangan tumor semasa pesakit menunggu pemindahan hati.

Kemoembolisasi

Semasa prosedur, ubat embolisasi (mikrosfera khas) disuntikkan ke saluran darah yang memberi makan tumor, bersama dengan ubat kemoterapi. Ubat embolisasi menyekat lumen kapal, kehilangan oksigen dan nutrien sel barah, dan ubat kemoterapi menyerang dan memusnahkannya.

Ablasi frekuensi radio

Jarum logam dimasukkan ke dalam fokus tumor dan gelombang radio frekuensi tinggi dimasukkan ke dalamnya. Mereka benar-benar membakar sel barah. Sebagai prosedur yang berdiri sendiri, ablasi frekuensi radio digunakan untuk memusnahkan luka dengan diameter kurang dari 3 cm. Untuk luka yang lebih besar, ia boleh digunakan dalam kombinasi dengan kemoembolisasi. Tidak disyorkan untuk menggunakan ablasi frekuensi radio ketika tumor berada di dekat kapal, saluran empedu, atau diafragma, kerana sebahagian daripada tisu di sekitarnya hancur semasa prosedur.

Kemoterapi untuk barah hati tahap 3

Kemoterapi dapat bersifat sistemik, ketika obat disuntik ke dalam peredaran umum, atau lokal, ketika diserahkan secara langsung ke tisu tumor. Untuk barah hati, terapi sistemik biasanya tidak berkesan. Pesakit memberi respons yang terbaik terhadap ubat kemoterapi: cisplatin, 5-fluorouracil, doxorubicin. Tetapi mereka tidak selalu membantu, kesannya sering tidak tahan lama. Gabungan ubat yang berbeza juga tidak membawa hasil yang nyata..

Kemoterapi tempatan semakin baik. Ubat-ubatan tersebut boleh diberikan secara intra-arteri melalui arteri hepatik. Dalam kes ini, kepekatan ubat dalam tisu tumor sangat tinggi, tetapi tidak ada kesan sampingan yang serius, kerana ubat tersebut tidak memasuki aliran darah umum. Satu-satunya kelemahan kaedah ini adalah bahawa kateterisasi arteri hepatik adalah campur tangan pembedahan; tidak semua pesakit boleh mentolerirnya..

Terapi yang disasarkan

Ubat yang disasarkan, tidak seperti ubat kemoterapi, mensasarkan molekul spesifik yang diperlukan untuk aktiviti penting dan pertumbuhan tumor. Mereka sering membantu di kawasan di mana kemoterapi tidak berkesan, dengan kesan sampingan yang lebih sedikit..

Untuk barah hati tahap 3, ubat sorafenib yang disasarkan digunakan. Ini menyekat pertumbuhan saluran darah baru dalam tisu tumor dan beberapa bahan yang merangsang pembelahan sel-sel barah. Ubat ini diambil dalam bentuk pil dua kali sehari..

Kesan sampingan yang paling biasa semasa mengambil sorafenib adalah keletihan, penurunan selera makan, ruam kulit, tekanan darah meningkat, sindrom kaki-tangan (kemerahan, sakit, bengkak, lecet di tapak tangan dan kaki).

Dalam kes yang jarang berlaku, kesan sampingan yang serius berlaku dalam bentuk kerosakan pada dinding perut, usus, gangguan jantung.

Berapa lama anda hidup dengan barah hati tahap 3?

Prognosis untuk kanser hati dinilai berdasarkan kadar kelangsungan hidup lima tahun - peratusan pesakit yang selamat 5 tahun setelah mereka didiagnosis dengan penyakit ini. Pada barah hati tahap III, kelangsungan hidup 5 tahun ditentukan oleh sama ada tumor tumbuh di luar organ:

  • Dengan tahap IIIA dan IIIB - 31%.
  • Pada peringkat IIIC - 11%.

Kanser hati tahap 3

Kanser hati adalah penyakit ganas yang mempengaruhi tisu organ dan, dari masa ke masa, merebak ke struktur anatomi lain. Patologi 3-4 kali lebih biasa di kalangan lelaki. Kami menawarkan anda untuk mengetahui bagaimana barah hati kelas 3 berlanjutan dan adakah penyakit ini dapat disembuhkan.

Kod penyakit mengikut sistem ICD-10: C22 Neoplasma hati yang ganas.

Punca

Sebarang tumor barah adalah hasil mutasi yang timbul pada sel yang sihat. Yang benar-benar memprovokasi mereka tidak diketahui secara pasti, tetapi ada sebilangan faktor yang dapat menyumbang kepada patologi pada sel hati. Ini termasuk:

  • Virus hepatitis C dan B;
  • Penyakit hati kronik - penyakit batu empedu, hemochromatosis, sirosis, dll..
  • Helminthiasis. Beberapa parasit boleh hidup di tisu hati, memberi kesan negatif kepada keadaan dan fungsi, termasuk struktur selnya.
  • Hubungi dengan bahan kimia dengan peningkatan aktiviti karsinogenik.
  • Pendedahan kepada aflatoksin - acuan khusus yang terdapat dan membiak dalam makanan seperti bijirin, kacang, dll..
  • Tabiat buruk - alkoholisme, tembakau dan ketagihan dadah.
  • Kecenderungan keturunan terhadap onkologi.
  • Keadaan persekitaran luaran yang tidak memuaskan, berfungsi dalam pengeluaran berbahaya.
  • Penggunaan steroid yang tidak terkawal.

Kemungkinan menghadapi barah hati meningkat secara mendadak dengan usia pada lelaki dan wanita. Peratusan utama orang sakit adalah orang tua, paling tidak semua patologi berlaku pada kanak-kanak.

Gejala

Pada peringkat awal, tumor barah hati secara praktikal tidak membuat dirinya terasa. Manifestasi klinikal patologi dikesan kemudian, dan paling sering dari peringkat 3 penyakit ini. Tetapi dalam keadaan seperti itu, diagnosis tidak dapat dibuat tepat pada waktunya, kerana simtomatologi masih tidak spesifik dan mempunyai banyak persamaan dengan tanda-tanda penyakit lain:

  • kekurangan selera makan;
  • penurunan berat badan yang tidak masuk akal;
  • loya dan muntah yang kerap;
  • berat di perut walaupun selepas makan kecil;
  • peningkatan jumlah perut, asites;
  • sakit di perut, hipokondrium kanan dan di bahu kanan;
  • penyakit kuning diprovokasi oleh pelanggaran aliran keluar hempedu;
  • urat yang membesar di bawah kulit perut;
  • gangguan pendarahan dan pendarahan yang kerap;
  • suhu badan subfebril.

Metastasis

Pada peringkat awal barah hati, tumor tumbuh dengan cepat dan tumbuh menjadi tisu berdekatan. Selalunya, pada peringkat ini, penyaringan berasingan sel-sel ganas di kelenjar getah bening sudah diperhatikan, iaitu metastasis limfogen.

Selain itu, pada peringkat 3B, neoplasma meninggalkan organ, tumbuh melalui parenkimnya, dan mempengaruhi struktur anatomi yang berdekatan. Ini menyukarkan perjalanan dan terapi penyakit ini, meningkatkan gejala klinikalnya, dan mencegah pelaksanaan rawatan radikal..

Seberapa cepat ia berkembang?

Perubahan ganas dalam tisu hati berkembang pesat, dan jika kita berbicara mengenai tahap 3 penyakit ini, proses onkologi dapat dianggap tidak dapat dipulihkan - dalam kes ini, seseorang tidak dapat mengandalkan penyembuhan lengkap.

Pengelasan sistem TNM antarabangsa

TNM membolehkan pakar membuat peringkat proses ganas dan memilih taktik rawatan yang optimum. Pertimbangkan dalam jadual berikut seperti bagaimana barah hati tahap III..

TahapSimbol
IIIAT3aN0M0
IIIBT3bN0M0
IIICT4N1M0

Oleh itu, dengan mengambil kira tahap penyebaran sel barah ke tisu tetangga, tahap 3 kanser hati dibahagikan kepada beberapa sub-tahap:

  • 3A - lebih daripada satu nod tumor dilokalisasi di dalam organ, ukurannya melebihi 5 cm, dan / atau neoplasma tunggal yang mempengaruhi urat hepatik atau portal. Proses onkologi tidak menyebar di luar organ.
  • 3B - karsinoma telah berkembang menjadi parenchyma organ atau hati yang berdekatan, pundi hempedu tidak terjejas.
  • 3C - sel barah telah merebak ke kelenjar getah bening, kita bercakap mengenai metastasis serantau. Tumor diwakili oleh satu atau lebih nod. Hati dipengaruhi oleh lebih daripada 50%. Tidak ada metastasis yang jauh.

Pengelasan umum

Penggredan tumor hati malignan ditinjau oleh pakar WHO dalam variasi berikut:

  • Karsinoma hepatoselular, atau HCC. Ia berlaku dalam kebanyakan kes, hampir 90% membawa kepada kematian awal.
  • Hepatoblastoma. Ia dikesan terutamanya pada kanak-kanak di bawah umur 5 tahun, yang dicirikan oleh tahap keganasan yang tinggi.
  • Karsinoma Fibrolammelar, atau FLC. Menurut para pakar, ia berkembang dengan latar belakang sirosis kronik dan / atau hepatitis hati, sebagai peraturan, pada usia 35 tahun.
  • Cholangiocarcinoma (barah saluran empedu). Ia berlaku paling kerap pada kanak-kanak dan pesakit muda. Tumor berasal dari epitel hempedu, dalam sejarah banyak pesakit terdapat patologi seperti poliposis keturunan.
  • Cystadenocarcinoma. Ia jarang berlaku, terutamanya di kalangan wanita. Secara luaran menyerupai sista. Berbeza dalam perjalanan yang agresif.

Sebagai tambahan, barah hati dikelaskan kepada dua jenis lagi - primer dan sekunder. Dalam kes pertama, kita bercakap mengenai tumor yang telah terbentuk di tisu organ tanpa mendahului atau menyertai neoplasma eksofitik jenis malignan. Pada yang kedua, perkembangan karsinoma di hati disebabkan oleh penyebaran metastasis dalam tisu dari struktur anatomi lain yang terjejas sebelumnya..

Kanser hati tahap 3 dinilai mengikut kriteria pembezaan. Mari kita lihat dengan lebih dekat bagaimana klasifikasi ini:

  • G1 - karsinoma yang sangat berbeza. Ia dicirikan oleh persamaan yang tinggi dengan tisu yang sihat dan manifestasi mutasi minimum pada sel. Tumor tidak terdedah kepada pertumbuhan infiltratif, ia bertindak balas dengan baik terhadap rawatan. Pada peringkat 3, barah hati yang sangat berbeza tidak berlaku.
  • G2 - karsinoma yang dibezakan secara sederhana. Sel-sel tumor tetap tidak matang, sehingga sekitar 50% daripadanya mempunyai tanda-tanda atypia. Prognosis yang baik masih boleh dilakukan dengan rawatan penyakit yang tepat pada masanya..
  • G3 - karsinoma yang berbeza. Tumor negatif untuk jangka masa dan prognosis kelangsungan hidup. Sel-selnya berhenti berkembang pada awal pembentukan dan terus membelah secara intensif, dengan cepat menangkap tisu-tisu sihat yang berdekatan. Ini dikaitkan dengan risiko tinggi metastasis wilayah dan jauh..
  • G4 - karsinoma yang tidak dibezakan. Bentuk onkopatologi yang paling teruk. Sel-sel tumor sepenuhnya tidak normal; tidak ada persamaan dengan tisu yang sihat. Unsur-unsur ganas dengan cepat membelah, akibatnya, karsinoma tumbuh dalam waktu yang singkat menjadi besar.

Diagnostik

Untuk masa yang lama, patologi dapat berjalan secara laten, praktikal tidak menunjukkan dirinya dengan cara apa pun. Tetapi walaupun ada tanda-tanda yang jelas, mustahil untuk mengatakan dengan yakin bahawa kita bercakap mengenai barah hati tanpa pemeriksaan menyeluruh. Untuk mengesahkan diagnosis dengan tepat, anda mesti melakukan aktiviti berikut:

  • Ujian darah untuk penanda tumor AFP. Peningkatan tahapnya mungkin menunjukkan perubahan ganas pada hati..
  • Ujian fungsi hati umum. Membantu menilai aktiviti fungsi organ.
  • Ultrasound. Mengungkap fokus tumor, ukurannya dan sifat hubungannya dengan tisu-tisu yang berdekatan.
  • Radiografi menggunakan agen kontras. Memberi maklumat yang lebih terperinci berbanding dengan ultrasound.
  • Angiografi. Membantu menentukan keadaan kapal organ yang terjejas.

Adalah mungkin untuk menjelaskan data kajian ini berkat kaedah diagnostik moden seperti MRI, CT dan PET. Mereka membolehkan anda mengesan fokus kanser mikroskopik, bukan sahaja di hati, tetapi di seluruh badan..

Tahap akhir peperiksaan adalah biopsi. Ini adalah intervensi invasif minimum yang bertujuan untuk mengambil sampel bahagian tisu tumor dan pemeriksaan selanjutnya di bawah mikroskop. Kaedah ini memungkinkan untuk menentukan histotip sel barah dan pembezaan karsinoma, yang penting untuk pemilihan rejimen rawatan selanjutnya..

Rawatan

Dengan barah kelas 3, rawatan pembedahan - penyingkiran tisu yang terjejas dan pemindahan organ penderma - secara praktikal tidak mungkin dilakukan. Tetapi pakar boleh memilih pilihan lain untuk terapi, dengan mengambil kira jenis histologi neoplasma dan penyetempatannya, serta kesihatan umum pesakit. Dalam beberapa kes, terapi antikanker intensif dapat membantu menghentikan perkembangan proses barah dan membuat pembedahan dan kadang-kadang pemindahan hati penderma dapat dilakukan..

Pertimbangkan kaedah rawatan yang boleh digunakan untuk penyakit ini.

CHEMOEMBOLISASI. Kaedah ini berdasarkan pengenalan ubat embolisasi dengan agen sitostatik ke dalam kapal yang memberi makan kepada tumor. Dengan chemoembolization, lumen kapal ditutup, dan fokus malignan kekurangan oksigen dan nutrisi. Pada masa yang sama, ubat kemoterapi menyumbang kepada kemusnahannya.

PEMECAHAN FREKUENSI RADIO. Jarum dimasukkan ke dalam tumor, di mana gelombang radio frekuensi tinggi dibekalkan, yang bertujuan untuk pemusnahan sel barah. Mereka benar-benar menghancurkan unsur-unsur ganas. Pada peringkat ketiga penyakit ini, cryoablation digunakan dalam kombinasi dengan chemoembolization.

Kaedah ini dikontraindikasikan untuk digunakan ketika tumor menyebar ke saluran darah utama, saluran empedu dan diafragma, kerana dalam prosesnya terdapat sebagian pemusnahan tisu sihat yang terletak berdekatan.

KIMOTHERAPI. Kemoterapi hari ini bersifat sistemik - ubat disuntik ke aliran darah umum - dan tempatan, apabila sitostatik dihantar terus ke tisu tumor.

Varian sistemik dalam onkologi hati tidak berbeza dalam hasil yang ketara. Ubat-ubatan seperti Doxorubicin, Cisplatin, dan lain-lain digunakan. Sayangnya, pada peringkat ketiga barah hati, mereka hampir tidak pernah memberikan dinamik positif dan hasil rawatan jangka panjang. Gabungan beberapa agen pada masa yang sama lebih teruk diterima oleh seseorang dan juga tidak menjamin kesan yang ketara.

Dengan kemoterapi tempatan, peningkatan gambaran klinikal penyakit ini lebih kerap diperhatikan. Ubat-ubatan tersebut disuntikkan ke dalam arteri hepatik dan mencapai kepekatan maksimumnya pada tisu tumor, sementara tidak akan ada kesan sampingan kemoterapi, kerana ubat tersebut tidak memasuki aliran darah umum. Kemoterapi tempatan tidak mungkin dilakukan sekiranya ada kemungkinan pesakit tidak akan menjalani prosedur pembedahan, kerana kateterisasi vena hepatik juga merupakan operasi.

TERAPI SASARAN. Tidak seperti agen sitostatik, ubat yang disasarkan tidak menyerang sel barah itu sendiri, tetapi molekul khusus yang diperlukan untuk pertumbuhan normal dan perkembangan tumor mereka. Rawatan ini digunakan apabila kemoterapi tidak berkesan dan menyebabkan kesan sampingan yang lebih sedikit..

Untuk barah hati tahap 3, ubat yang disasarkan Sorafenib biasanya digunakan. Ia menghentikan pertumbuhan tumor dan proses pembentukan saluran darah di dalamnya, memusnahkan zat yang merangsang pembelahan sel barah.

KEBERSIHAN. Ia tidak digalakkan sebagai kaedah bebas dalam memerangi penyakit onkologi. Adalah mungkin untuk menerapkan resipi tertentu untuk rawatan alternatif hanya dengan izin doktor..

Proses pemulihan selepas rawatan

Persoalan pemulihan pada peringkat penyakit ini tidak mudah. Pemulihan badan sekiranya mustahil pembedahan radikal dan prognosis kelangsungan hidup yang diragukan tidak mungkin dilakukan, kerana tidak ada pembicaraan mengenai penyembuhan lengkap pada tahap 3 barah hati.

Pesakit diberi terapi sokongan berdasarkan kaedah rawatan tradisional dan inovatif, termasuk pemurnian darah buatan, pembetulan imunoksi badan, prosedur fisioterapi, terapi diet, dll..

Kambuh semula

Kambuhan barah hati adalah penyebab utama kematian setelah penyingkiran tumor primer. Kekerapan berulang tempatan adalah 40% pada tahun pertama susulan, 60% - dalam masa 3 tahun, 80% - selepas 5 tahun. Dalam 15% kes, tumor yang tumbuh semula terdapat di tulang, paru-paru dan kelenjar adrenal.

Kemoembolisasi dan kemoterapi sistemik tidak mengurangkan kadar kambuhan tumor. Pada masa yang sama, embolisasi kapal dengan bahan radioaktif (Iodolipol dengan isotop 311) menunjukkan dinamika yang menggalakkan. Imunoterapi menggunakan interferon dan retinoid juga memberikan hasil positif tertentu. Apabila kambuh dikesan, kemoembolisasi transarterial dan kemoterapi sistemik menjadi kaedah rawatan utama..

Kursus dan rawatan penyakit pada kanak-kanak, wanita hamil dan menyusui, orang tua

ANAK. Kanser hati jarang didiagnosis pada kanak-kanak dan remaja. Pada dasarnya, penyakit ini dikesan pada usia dini, para pakar mengaitkan fakta ini dengan anomali janin intrauterin, kecenderungan keturunan terhadap onkologi dan penyakit ibu hamil, serta penyalahgunaan alkoholnya.

Sekiranya kanak-kanak itu didiagnosis menghidap barah hati, dia memerlukan rawatan segera di hospital dan terapi antikanker. Pada peringkat ke-3 barah, agak sukar untuk bergantung pada pemulihan sepenuhnya, tetapi rawatan aktif dapat menghentikan kemajuan proses onkologi dan menstabilkan keadaan pesakit kecil selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun. Terapi antineoplastik dijalankan sesuai dengan prinsip rawatan yang digunakan pada orang dewasa.

MENJADI. Semasa mengandung, barah hati jarang dijumpai pada ibu hamil. Seperti pesakit lain, seorang wanita memerlukan rawatan perubatan yang komprehensif, termasuk pembedahan, terapi kemoradiasi, dan pendekatan konservatif yang lain. Sebilangan besar daripada mereka tidak sesuai dengan pemanjangan kehamilan, jadi taktik rawatan dipilih secara individu.

Sekiranya penyakit ini dikesan pada trimester pertama, pakar mengesyorkan pengguguran, kerana kelahiran anak tanpa patologi dan pemeliharaan kesihatan ibu dalam kes ini adalah sifar. Pada trimester II dan III, taktik terapi dipilih secara individu, pesakit memutuskan pemeliharaan kehamilan secara bebas.

PENYUSUAN. Semasa menyusui, terapi antikanker intensif tidak selamat untuk kesihatan bayi. Bersama dengan susu ibu, produk ubat-ubatan dan komponen lain yang mereput dapat memasuki tubuhnya, yang mana imuniti anak yang tidak dilindungi tidak boleh bersentuhan. Oleh itu, disarankan untuk mengganggu penyusuan dan memindahkan bayi ke pemakanan buatan, setelah berunding dengan pakar pediatrik..

LULUS. Orang tua secara automatik berisiko terkena barah hati. Ini bermakna bahawa bermula dari usia 45-55 tahun, lelaki dan wanita dianjurkan menjalani pemeriksaan setiap tahun, yang bertujuan untuk mengecualikan sebarang patologi hati dan organ lain saluran gastrointestinal..
Bagi orang yang mempunyai penyakit hati yang sudah ada, seperti sirosis atau hepatitis, mereka harus berjumpa pakar dengan lebih kerap - sekurang-kurangnya 2 kali setahun.

Rawatan barah hati pada usia tua dilakukan sesuai dengan prinsip yang dianjurkan untuk kelompok pasien lain, tetapi dengan mempertimbangkan ciri-ciri kesihatan. Sekiranya terdapat penyakit somatik yang bersamaan, langkah-langkah terapi radikal biasanya dikontraindikasikan untuk mereka, oleh itu, rawatan, pertama sekali, mencapai tujuan paliatif..

Rawatan barah hati tahap 3 di Rusia dan luar negara

Kami menjemput anda untuk mengetahui bagaimana barah hati tahap III dirawat di pelbagai negara.

Rawatan di Rusia

Pemilihan taktik terapi bergantung pada jenis tumor, keadaan badan, dan penyakit somatik yang bersamaan. Kaedah rawatan berikut digunakan di klinik domestik:

  • ablasi frekuensi radio;
  • rawatan endovaskular sinar-X intravaskular (chemoembolization + pengenalan bahan radioaktif ke dalam tumor);
  • terapi sistemik - disasarkan dan kemoterapi, imunoterapi;
  • rawatan pembedahan - operasi cytoreductive paliatif yang bertujuan mengurangkan kawasan tisu barah dan mengurangkan tanda-tanda mabuk.

Kos rawatan bergantung kepada pelbagai faktor, terutamanya jumlah intervensi terapi. Kriteria seperti tempoh tinggal di hospital, polisi harga dan pengalaman doktor diambil kira. Rata-rata, rawatan barah hati di Moscow dan St Petersburg berharga dari 200 ribu rubel.

Klinik mana yang boleh saya hubungi?

  • Klinik "NeuroVita", Moscow. Hospital berteknologi tinggi swasta, di mana diagnostik, rawatan dan pemulihan pesakit kanser yang berkualiti tinggi dilakukan, tanpa menghiraukan tahap keparahan keadaan orang dan tahap penyakitnya.
  • Klinik "Novomedika", St. Petersburg. Pusat onkologi ini menggunakan kaedah diagnostik dan rawatan progresif. Atas dasar itu, terdapat jabatan pesakit luar, rawatan pesakit dalam dan perkhidmatan resusitasi 24 jam disediakan..

Pertimbangkan ulasan untuk klinik yang disenaraikan.

Rawatan di Jerman

Menurut statistik, 25% tumor hati malignan di Rusia didiagnosis pada peringkat akhir, ketika tidak ada persoalan mengenai keberhasilan rawatan. Dan ini dihubungkan bukan hanya dengan kekhususan onkopatologi ini, tetapi juga dengan kekurangan dan ketidaksempurnaan perawatan onkologi di negara ini. Klinik khusus di Jerman dapat membantu pesakit seperti itu, dan dalam beberapa kes menyelamatkan nyawa..

Rawatan barah hati tahap 3 dilakukan dengan dua kaedah utama - intervensi pembedahan invasif dan pendekatan konservatif, termasuk terapi kemoradiasi, ablasi frekuensi radio dan kemoemboli, dll. Pengalaman dan profesionalisme ahli onkologi memungkinkan untuk meramalkan terlebih dahulu relevannya penggunaan teknik operasi. Sekiranya hati rosak teruk, doktor Jerman mengesyorkan transplantasi penderma organ dengan syarat tidak ada metastasis yang jauh.

Setelah tamat rawatan, doktor memilih rancangan pemulihan individu untuk pesakit. Untuk mengawal keadaan pesakit, pakar selalu menjaga hubungan dengannya pada masa akan datang..

Pertimbangkan dalam jadual berikut anggaran harga rawatan.

Nama perkhidmatan perubatanKos, EUR
Rundingan dengan pakar onkologi500
Diagnostik komprehensif3000
Embolisasi saluran tumor5000
Reseksi hati yang luas18,000
Kemoterapi (kursus)6500

Klinik mana yang boleh saya hubungi?

  • Hospital Universiti Heidelberg. Dia pakar dalam diagnosis dan rawatan barah. Peneraju bidang transplantasi, neurobiologi dan genetik. Di sini anda boleh mendapatkan bantuan komprehensif yang berkelayakan dalam diagnosis kanser hati.
  • Hospital Universiti Halle. Institusi perubatan moden dengan rangkaian perkhidmatan diagnostik dan terapi yang paling lengkap. Pesakit dari mana-mana pelosok dunia boleh menghubungi klinik ini dan menjalani rawatan yang diperlukan.

Pertimbangkan ulasan untuk klinik yang disenaraikan.

Rawatan barah hati darjah 3 di Israel

Perjuangan melawan barah hati adalah salah satu bidang perubatan Israel yang paling sukar. Tetapi hari ini, kejayaan dalam memerangi penyakit ini jelas - di klinik negara, terdapat penurunan kematian akibat penyakit ini kerana peningkatan kualiti rawatan. Untuk tujuan ini, kaedah pembedahan moden dan terapi konservatif digunakan..

Rawatan tersebut dilakukan oleh profesor dan pakar bedah onkos bertaraf dunia yang, selain pendekatan tradisional, menggunakan hal baru dalam bidang onkologi, yang tercermin pada tingkat harga. Kaedah utama adalah pembedahan, embolisasi dan transplantasi hati, proton dan radioterapi, kemoterapi, sasaran dan imunoterapi.

Kos rawatan di Israel dibentuk dari banyak parameter: status klinik, jumlah rawatan dan ukuran diagnostik, tahap penyakit, dll. Pertimbangkan anggaran harga di jadual berikut.

Nama perkhidmatan perubatanKos, $
Rundingan dengan pakar onkologi500
Diagnostik komprehensif4500
Kemoterapi tanpa ubat1500 (hari)
Radioterapi, tentu saja17800
Pembedahan hatiDari 38,000

Pusat perubatan mana yang boleh anda lawati di Israel?

  • Klinik Assuta, Tel Aviv. Di dinding klinik, anda boleh menjalani diagnostik dan rawatan barah hati dari pakar yang berkelayakan menggunakan peralatan terkini. Setiap 2 tahun di hospital, peralatan diubah menjadi lebih maju.
  • Pusat Perubatan "Hadassah", Yerusalem. Fokus utama klinik adalah onkologi. Doktor terlibat dalam diagnosis dan rawatan tumor ganas menggunakan peralatan dan teknik moden. Lebih daripada 40 ribu pesakit asing menerima bantuan di sini setiap tahun.

Pertimbangkan ulasan untuk klinik yang disenaraikan.

Komplikasi

Pada peringkat akhir kanser hati, komplikasi berikut mungkin berlaku:

  • Jaundis. Ia berkembang dengan latar belakang penyumbatan saluran empedu dan disertai dengan kekuningan kulit dan putih mata, mual dan muntah, meringankan tinja dan gejala lain yang khusus untuk keadaan ini.
  • Asites, atau pengumpulan cecair di perut. Komplikasi tersebut dikaitkan dengan pelanggaran pergerakan cecair di dalam badan. Keadaan ini berbahaya oleh penyebaran sel barah melalui sistem limfa.
  • Pendarahan dalaman. Ia berlaku dalam 20% kes, boleh menyebabkan kematian pesakit, jika masalah itu tidak dikenali tepat pada waktunya dan orang tersebut tidak diberi bantuan kecemasan.
  • Berat badan, keletihan. Sahabat asites, penyakit kuning, anemia dan komplikasi kanser hati yang lain.

Keadaan yang disenaraikan, sebagai peraturan, disertai dengan mabuk badan yang teruk, yang disebabkan oleh perpecahan tumor. Pesakit boleh diberi terapi simptomatik sokongan yang bertujuan untuk menghilangkan dan / atau mengurangkan manifestasi ini..

Mendapat kecacatan

Seseorang yang menghadapi onkologi tidak dapat menjalani kehidupan yang normal. Dalam kes ini, dia diperlihatkan sejumlah manfaat dari negara: rawatan percuma, sokongan kewangan, dll. Kanser hati tahap 3 menunjukkan batasan hidup yang jelas, iaitu, pesakit tidak dapat kembali ke profesionnya atas alasan kesihatan, dan oleh itu dia biasanya ditugaskan Kumpulan kecacatan II. Kemudian, dia dapat dilatih semula menjadi I tanpa had.

Untuk mendapatkan kecacatan, pesakit mesti menghubungi biro ITU di tempat kediaman, memberikan senarai dokumen yang diperlukan dan menjalani pemeriksaan yang sesuai..

Ramalan (jangka hayat)

Prognosis untuk kerosakan hati ganas bergantung pada banyak faktor, oleh itu, maklumat yang lebih tepat dapat diberikan oleh doktor yang hadir berdasarkan kriteria berikut:

  • peringkat penyakit, jenis histologi dan pembezaan tumor;
  • kehadiran dan penyetempatan metastasis;
  • umur dan sejarah pesakit.

Sangat sukar untuk menjawab persoalan berapa banyak orang yang hidup dengan barah hati kelas 3, tetapi jika pesakit telah menyebarkan rangkaian fokus sekunder - metastasis, jangka hayat tidak akan lebih dari 1 tahun, bergantung kepada terapi penyelenggaraan berterusan.

Dengan rawatan karsinoma fibrolamellar tahap III yang tepat pada masanya, seseorang dapat hidup dari 2 hingga 5 tahun jika tidak ada metastasis jauh pada masa diagnosis. Dalam kes hepatoblastoma dan cystadenocarcinoma pada peringkat penyakit ini, banyak pesakit masih termasuk yang boleh dikendalikan, sehingga mereka dapat menjangkakan prognosis dalam 5 tahun, dan kadang-kadang bahkan bertahun-tahun lagi. Jenis tumor selebihnya kurang responsif terhadap rawatan, oleh itu, jangka hayat apabila dikesan jarang melebihi 2 tahun.

Sudah tentu, semua perkara di atas menjadi mungkin apabila berkaitan dengan terapi yang kompleks. Sekiranya atas sebab tertentu ia tidak dijalankan, pesakit akan hidup tidak lebih dari 3-4 bulan.

Diet

Semasa merawat barah hati tahap 3, disarankan untuk mengatur pemakanan dengan betul, yang mesti diikuti dalam jangka masa yang lama. Prinsipnya ialah mengambil sejumlah besar serat sayuran - sayur-sayuran, buah-buahan, dan meminimumkan lemak haiwan.

Setiap hari, diet seseorang harus merangkumi bijirin dan sup sayur-sayuran, daging rebus tanpa lemak, jus dan kompot, teh berdasarkan ramuan perubatan. Hidangan mesti disediakan dengan kaedah lembut - rebusan dan mendidih. Dengan pemisahan makanan hingga 5 kali sehari, bahagian tidak boleh melebihi 200 ml.

Diet untuk barah hati tidak termasuk minuman beralkohol, makanan salai dan goreng, kaldu daging dan ikan yang kuat, produk separuh siap, rempah dan sos pengeluaran industri.

Pencegahan

Pakar percaya bahawa tumor barah di hati terbentuk di bawah pengaruh faktor negatif seperti hepatitis dan sirosis, helminthiasis, racun kimia, tabiat buruk dan keadaan persekitaran yang tidak memuaskan. Oleh itu, pencegahan penyakit, pertama sekali, harus berdasarkan sikap berhati-hati terhadap kesihatan seseorang..

Untuk sebarang gejala yang mencurigakan yang menunjukkan gangguan tertentu dalam kerja badan, perlu berjumpa doktor, kerana penyakit yang dikesan tepat pada masanya lebih mudah dirawat dan memberi peluang yang baik untuk pemulihan sepenuhnya. Malangnya, dengan barah hati tahap 3, anda tidak boleh mengandalkan prognosis seperti itu..

Terima kasih kerana meluangkan masa untuk menyelesaikan tinjauan. Pendapat setiap orang adalah penting bagi kami.