Tumor otak yang tidak dapat dikendalikan: pendekatan rawatan semasa

Osteoma

Operasi pembedahan adalah kaedah utama untuk merawat pesakit dengan tumor jinak dan salah satu kaedah yang paling berkesan untuk memerangi sebahagian besar neoplasma ganas yang dikesan pada peringkat awal. Namun, jika fokus patologi berada di otak, ia dapat diakui tidak dapat dijalankan walaupun ia "berkelakuan" secara tidak agresif, tumbuh perlahan dan dikesan tepat pada waktunya.

Tumor otak yang tidak dapat dikendalikan termasuk neoplasma, penyingkirannya dengan pembedahan dikaitkan dengan ancaman terhadap kehidupan pesakit, risiko kecacatan yang tinggi atau perkembangan penyakit yang tajam.

Khususnya, diagnosis seperti itu dapat dibuat sekiranya:

  • tumor terletak di tempat yang sukar dijangkau (contohnya, di kawasan pelana Turki) atau berhampiran pusat penting, seperti vasomotor (bertanggungjawab untuk jantung) atau pernafasan; Tumor yang tidak dapat dikendalikan di batang otak
  • kapal besar atau gentian saraf terlibat dalam proses tersebut;
  • neoplasma mempunyai struktur meresap (contohnya, fibrillar astrocytoma) dan telah merebak secara meluas ke tisu sekitarnya;
  • tumpuan besar (lebih dari 7 cm) dijumpai, penyingkirannya dapat memprovokasi penampilan metastasis atau pertumbuhan tumor yang lebih agresif; Metastasis otak berganda
  • di otak, beberapa fokus utama atau tumor primer dengan metastasis ditentukan, yang selepas operasi mula tumbuh dan berkembang dengan cepat;
  • ada faktor objektif lain yang diambil kira oleh doktor ketika memilih taktik rawatan.

Semakin banyak ciri di atas terdapat dalam neoplasma tertentu, semakin tinggi kemungkinan diagnosisnya mengandungi frasa "tumor otak yang tidak dapat dikendalikan", yang sering dianggap oleh seseorang sebagai ayat. Ketakutan ini tidak dapat disebut sebagai tidak berasas, kerana beberapa dekad yang lalu pesakit seperti itu benar-benar mempunyai sedikit peluang untuk mengalahkan penyakit ini, atau setidaknya memperlambat perkembangannya..

Sebab-Sebab Ketidakkesanan Rawatan Kemoterapi dan Radiasi dengan Kaedah Yang Tidak Dikenali

Oleh kerana organisasi dan fungsi khas sistem saraf pusat, keberkesanan penyinaran tumor otak menggunakan alat radioterapi tradisional sangat rendah, begitu juga manfaat pengambilan ubat kemoterapi generasi sebelumnya. Ini berlaku kerana:

  • radioterapi tidak dapat menggunakan sinaran pengionan dengan dos yang cukup tinggi, kerana ia tidak hanya memusnahkan tumor, tetapi juga tisu otak yang sihat yang terletak di jalan aliran radiasi;
  • ahli kemoterapi secara praktikal tidak mempunyai ubat yang dapat menembusi penghalang darah-otak, bertindak secara selektif dan tidak menyebabkan bahaya yang besar.

Dengan munculnya teknologi, peralatan dan ubat-ubatan baru di gudang saraf, keadaan telah berubah secara mendadak.

Pendekatan moden untuk rawatan pesakit dengan tumor otak yang tidak dapat dikendalikan

Pengenalan kepada amalan klinikal sistem perkakasan radiosurgikal Gamma-Knife dan Cyber-Knife, sistem TrueBeam dan Triology dengan pemecut linier inovatif, unit tomoterapi dengan kolimator pelbagai daun, serta pembukaan pusat terapi proton.

Pemilihan kaedah, alat dan rejimen rawatan yang paling sesuai ditentukan dengan mengambil kira ciri teknologi, tumor dan pesakit.

  • Terapi proton berjaya merawat kanak-kanak dan remaja dengan tumor otak yang tidak dapat dikendalikan. Ini bukan sahaja meminimumkan risiko kesan sampingan sejurus selepas prosedur, tetapi juga mengekalkan kemungkinan perkembangan normal sistem saraf pusat anak dalam jangka panjang..
  • Peranti Gamma Knife generasi baru, seperti model terbaru peranti yang dikeluarkan oleh syarikat Sweden Elekta, memungkinkan untuk memastikan pengedaran dos radiasi yang optimum dalam tisu tumor dan meningkatkan dos jika perlu untuk meningkatkan kesan yang merosakkan. Pada masa yang sama, penyinaran yang teruk tidak mempengaruhi tisu sihat yang berdekatan, dan penggunaan bingkai stereotoksik tidak diperlukan, yang meningkatkan keselesaan prosedur, memperluas kemampuannya dan mengurangi kemungkinan komplikasi.
  • Dengan bantuan Pisau Siber, pakar dapat menyinari tumor yang lebih besar daripada pada pisau gamma, serta neoplasma berbentuk tidak teratur.
  • Peranti True-Beam dan Triology membenarkan pemusnahan neoplasma yang lebih besar daripada 6 cm.

Terapi sinaran konformal pada unit TrueBeam STx dapat dengan cepat dan berkesan memusnahkan neoplasma besar dan kompleks yang tidak dapat dikendalikan

  • Semasa menggunakan kaedah tomoterapi, radioterapi dapat menargetkan beberapa nod tumor sekaligus tanpa membahayakan tisu otak yang sihat. Tidak ada teknologi lain yang memberikan peluang seperti itu..

Ubat dan rejimen rawatan moden juga lembut. Ini memungkinkan untuk mengurangkan kemungkinan dan keterukan kesan sampingan kemoterapi. Di samping itu, baru-baru ini, ubat-ubatan telah disintesis yang berjaya mengatasi penghalang darah-otak..

  • Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kemungkinan laser ablasi tumor otak minimum invasif telah muncul..

Teknologi yang digunakan memberi harapan kepada sebilangan besar pesakit dengan tumor otak yang mendalam / sukar dijangkau yang ditolak rawatan pembedahan kerana mereka mempunyai risiko kerosakan yang tidak munasabah pada bahagian otak yang penting.

Ia juga mengurangkan risiko jangkitan, tidak memerlukan lama tinggal di rumah sakit (1 hari berbanding 5-10 hari setelah operasi otak terbuka), mengurangkan masa pemulihan, hampir tidak ada penyingkiran rambut dan hampir tidak ada parut.

Profesor K.Ashkan, seorang pakar bedah saraf di Harley Street Clinic, salah satu klinik onkologi yang paling dihormati di UK, menekankan bahawa: “Teknologi visualase menggabungkan pembedahan laser dan robotik menggunakan prinsip lubang kunci. Ketepatan ablasi laser dijamin oleh kawalan MRI masa nyata dan sistem kawalan robot ROSA. Kateter fleksibel dengan diameter 1.65 mm dan fiksasi tulang cetek memberikan akses pembedahan yang luas. Semua ini membolehkan anda merawat tumor otak dengan selamat di tempat-tempat yang sebelumnya dianggap tidak dapat diakses. Sifat intervensi yang minimum invasif memungkinkan pemulihan yang cepat dari terapi dengan tempoh minimum tinggal di hospital. Visualase akan berguna untuk pesakit dengan pelbagai gangguan neurologi dan bedah saraf, terutama mereka yang menderita epilepsi dan tumor otak. ".

Oleh itu, hari ini ada kesempatan untuk pergi ke pengampunan sambil menjaga kualiti hidup walaupun dalam situasi yang paling sukar - termasuk pada pesakit yang sebelumnya dianggap putus asa..

Sedikit mengenai istilah dan kesimpulan yang salah

Pesakit tanpa pendidikan perubatan atau saudara-mara mereka kadang-kadang mempunyai keraguan tentang perlunya membuang nod tumor menggunakan unit radiosurgikal. Ini disebabkan oleh fakta bahawa laporan perubatan tidak mengatakan (dan tidak boleh ditulis) "barah otak yang tidak dapat dikendalikan", tetapi ia adalah mengenai tumor, neoplasma, fokus pertumbuhan neoplastik, dan lain-lain. Kesahan penyinaran tumor jinak menimbulkan banyak pertanyaan..

Dalam kes ini, orang dikelirukan oleh keistimewaan istilah perubatan. Perlu diingat bahawa tidak ada sel epitelium dalam tisu otak yang mampu dilahirkan semula dan menimbulkan barah - karsinoma. Maksudnya, barah otak tidak wujud. Tetapi keadaan ini sama sekali tidak bermaksud bahawa fokus yang ditemui tidak berbahaya. Sebaliknya, tumor otak bermutu tinggi dicirikan oleh "tingkah laku" yang sangat agresif, walaupun tidak barah..

Lebih-lebih lagi, dalam beberapa kes, nod jinak dapat menimbulkan masalah yang sama seriusnya. Contohnya, jika mereka mengganggu peredaran darah, tekan pusat peraturan saraf dan saraf.

Ramalan

Keberkesanan rawatan pesakit dengan penyingkiran neoplasma otak yang tidak betul bergantung pada beberapa faktor, termasuk:

  • tahap keganasan tumor dan ciri-ciri penyakit lain;
  • keupayaan teknikal peralatan;
  • kelayakan pakar - pakar neuro-onkologi, radiologis, radiosurgeon, chemotherapist;
  • keadaan kesihatan dan kesejahteraan umum pesakit;
  • kepatuhan terhadap cadangan mengenai gaya hidup lebih lanjut dan jadual pemeriksaan pencegahan kawalan.

Sekiranya anda memerlukan pendapat kedua untuk menjelaskan diagnosis atau rancangan rawatan, kirimkan permohonan dan dokumen untuk konsultasi kepada kami, atau daftar untuk mendapatkan konsultasi secara langsung melalui telefon.

Penyakit onkologi

Tumor otak (BMT) dijumpai pada 6-8% pesakit barah. Patologi ini adalah salah satu yang paling serius dan rawatannya selalu sukar, kerana kesalahan kecil semasa operasi pada organ ini penuh dengan gangguan neurologi yang tidak dapat diperbaiki dan bahkan kematian. Tugas bedah saraf adalah untuk mengurangkan risiko ini menjadi sifar dan dengan cara apa pun untuk memperpanjang umur pesakit yang didiagnosis dengan barah otak.

Otak adalah pusat kawalan untuk semua fungsi badan kita. Masing-masing diatur oleh bahagian tertentu daripadanya. Contohnya, otak kecil dan jambatan batang otak bertanggungjawab untuk koordinasi pergerakan, medula oblongata bertanggungjawab untuk kerja sistem pernafasan, kardiovaskular dan pencernaan, dan perantaraan bertanggungjawab untuk memproses pelbagai impuls dari reseptor. Dan senarai ini masih belum lengkap. Kepentingan setiap bahagian otak membuat kita memahami bahawa sebarang neoplasma yang tidak normal di dalamnya mempengaruhi kehidupan manusia..

Otak dilindungi oleh tengkorak, ruang di dalamnya sangat terhad, oleh itu penampilan tumor menyebabkan pemampatan struktur organ ini dan gangguan kerja mereka. Lebih-lebih lagi, neoplasma yang terletak, misalnya, di cerebellum, juga boleh mempengaruhi batang otak (atau bahagian lain). Ini disebabkan oleh perpindahan yang berlaku ketika penyakit itu berlanjutan..

Kanser otak metastatik

Beberapa jenis barah otak dapat disingkirkan pada peringkat awal, dan rawatan ini akan paling berkesan. Tumor dengan jenis pertumbuhan yang luas (nodular) biasanya dikendalikan. Mereka dipisahkan dari tisu yang sihat oleh membran dan berkembang di dalamnya tanpa memusnahkan sel yang sihat. Sebagai peraturan, ini adalah bentuk jinak yang dicirikan oleh kadar perkembangan yang perlahan dan boleh berada pada tahap pertama penyakit selama beberapa dekad. Tetapi tumor seperti itu, yang mencapai ukuran besar, berbahaya, terutamanya kerana pada bila-bila masa ia boleh dilahirkan kembali menjadi tumor ganas. Oleh itu, adalah mustahak untuk memulakan rawatan untuk barah otak seawal mungkin..

Keadaannya lebih teruk dengan barah meresap yang tumbuh di antara sel normal, menggantinya, dan menyusup ke seluruh organ. Dalam kes ini, tidak ada batas yang jelas antara tisu sihat dan tisu yang rosak, jadi doktor tidak dapat membuangnya tanpa kehilangan kemampuan otak yang berfungsi. Rawatan pembedahan terhadap bentuk tumor otak yang tidak dapat dijalankan malah boleh menyebabkan kematian pesakit.

Sebagai tambahan kepada jenis pertumbuhan, ketika menentukan kebolehlenturan tumor, pertimbangkan jenis histologinya, lokasi, ukuran, kehadiran metastasis, status kesihatan dan usia pesakit..

Tidak dapat beroperasi termasuk:

  • limfoma dan tumor sel kuman;
  • neoplasma lebih daripada 7 cm;
  • barah dengan metastasis jauh;
  • tumor yang terletak di kawasan vital;
  • pesakit tua dengan patologi jantung.

Selalunya penyebab tumor otak yang tidak dapat dikendalikan adalah sikap cuai seseorang terhadap kesihatan mereka. Mengabaikan gejala dan rawatan diri yang membimbangkan, orang kehilangan masa yang berharga, di mana tumor mempunyai masa untuk tumbuh, menyebar, dan dilahirkan semula menjadi bentuk yang agresif. Oleh itu, pada masa diagnosis, banyak pesakit tidak dapat disembuhkan..

Gejala tumor otak yang tidak dapat dikendalikan

Gambaran klinikal tumor otak yang tidak dapat dikendalikan terdiri daripada gejala serebrum dan fokus umum, yang akan bergantung pada kawasan mana yang rosak. Manifestasi umum seperti sakit kepala, pening, mual dan muntah adalah akibat tekanan intrakranial dan saraf yang terjepit yang meningkat dari masa ke masa dan menjadi lebih teruk.

Sakit kepala dilaporkan oleh 95% orang dengan tumor otak. Selalunya muncul pada waktu pagi atau malam. Serangan boleh berlaku kerana perubahan posisi kepala, semasa pergerakan tiba-tiba, setelah melakukan aktiviti fizikal, dan juga ketika seseorang gugup. Dengan tumor yang tidak dapat dikendalikan, sindrom kesakitan sangat kuat.

Muntah juga berlaku di luar jangkaan, lebih kerap pada waktu pagi. Ini berlaku kerana kerengsaan pusat muntah, yang terletak di medulla oblongata. Gejala ini terutamanya ciri tumor ventrikel ke-4. Sakit kepala dan muntah kadang-kadang disertai dengan pening, tinitus.

Gejala khas tumor otak yang tidak dapat dikendalikan adalah gangguan mental, yang menjadi lebih jelas pada peringkat kemudian. Seseorang boleh menjadi lesu, terhambat, lesu atau, sebaliknya, agresif, ingatan dan perhatiannya merosot. Tanpa rawatan yang sesuai, keadaan ini boleh menjadi koma..

Gejala fokus

  • Apabila lobus frontal terjejas, terdapat:
  1. sawan epilepsi;
  2. kelemahan otot muka, senyuman bengkok;
  3. afasia motorik (gangguan pertuturan teruk)
  4. sikap tidak peduli, disinhibisi, euforia.
  • Untuk tumor lobus parietal:
  1. gangguan kepekaan, astereognosis;
  2. gangguan perasaan otot-artikular dan perasaan diri di ruang angkasa;
  3. apraxia (pergerakan tangan tidak diselaraskan, tidak yakin, sukar bagi seseorang untuk melakukan perkara-perkara sederhana);
  4. gangguan pertuturan dan penulisan;
  5. kesukaran untuk mengorientasikan badan anda sendiri.
  • Lesi lobus temporal dicirikan oleh:
  1. kerosakan bau, rasa, pendengaran, penglihatan;
  2. halusinasi pendengaran, visual dan gustatory;
  3. afasia deria dan amnestik.
  • Klinik tumor lobus oksipital:
  1. halusinasi visual seperti kilatan cahaya, kerlipan, percikan api di depan mata;
  2. kehilangan bahagian penglihatan bahagian kanan atau kiri (hemianopsia homonim);
  3. kerosakan pada analisis visual.
  • Tanda-tanda kanser hipotalamus dan hipofisis:
  1. gangguan hormon awal;
  2. atrofi saraf optik;
  3. buta separa.
  • Oleh kerana perpindahan otak, gejala jarak jauh timbul:
  1. ketegangan dan kesakitan di leher (belakang kepala), gangguan pertuturan dan menelan, paresthesia di tangan, sianosis kulit - tanda-tanda anjakan otak ke foramen oksipital;
  2. refleks patologi dua hala, kelumpuhan pandangan ke atas dan ke bawah, nystagmus, strabismus dan gangguan oculomotor lain, kelemahan nada otot adalah gejala perpindahan otak ke dalam foramen tentorial.

Tanda-tanda tumor otak bentuk yang tidak dapat dikendalikan akan jelas, sehingga tidak lagi dapat diabaikan. Gejala banyak dan lebih teruk.

Diagnostik tumor otak

Sekiranya anda mempunyai satu atau lebih daripada gejala yang dinyatakan di atas, anda mesti berjumpa dengan pakar neurologi yang akan memeriksanya..

Teknik pengimejan berikut digunakan untuk mengesahkan diagnosis tumor otak yang tidak dapat dikendalikan:

Penyelidikan mengenai tumor otak

  • Tomografi yang dikira (CT). Kepala disinari dengan sinar-X pada sudut yang berbeza dan secara serentak diimbas dengan tomograf khas. Akibatnya, komputer menerima gambar terperinci setiap bahagian otak, yang dapat digunakan untuk melihat perubahan di dalamnya. Salah satu jenis tomografi - angiografi yang dikira, dilakukan setelah agen kontras disuntik ke dalam arteri, yang memungkinkan untuk menilai sistem peredaran otak. CT tidak digalakkan untuk kanak-kanak dan wanita hamil kerana kesan radiasi yang berbahaya. Kaedah ini dikontraindikasikan pada orang dengan kegagalan buah pinggang dan alergi yodium. Ketepatan hasilnya bergantung pada kualiti peralatan dan ketidakmampuan pesakit semasa melakukan imbasan CT.
  • Pengimejan resonans magnetik (MRI). Kaedah yang lebih bermaklumat berdasarkan penggunaan medan magnet yang kuat. Seseorang diletakkan di dalam alat ini, dan sensor khas diletakkan di sekitar kepala mendaftarkan isyarat gelombang radio dan menghantarnya ke komputer. Oleh itu, anda boleh mendapatkan gambar organ mana-mana bahagian. Prosedur ini dijalankan selama 40-50 minit, di mana anda perlu berbaring diam. MRI dapat mengenal pasti tumor terkecil, dan sekaligus menilai aktiviti fungsinya. Kajian yang lebih tepat menggunakan agen kontras. MRI (tidak seperti CT) tidak boleh dilakukan pada orang yang mempunyai implan logam, alat pacu jantung, atau prostesis di dalam badan mereka. Juga, penyelidikan seperti itu lebih mahal..
  • Tomografi Pelepasan Positron (PET). Ini adalah kaedah terbaru berdasarkan penggunaan pewarna radionuklida, yang disuntik secara intravena, setelah itu imbasan otak dilakukan. Bahagian aktifnya menyerap darah dengan pewarna lebih baik, sementara bahagian yang tidak aktif menyerap lebih teruk. Ini akan dilihat pada gambar-gambar yang dihasilkan, dan dari mereka sudah mungkin dapat menilai aktiviti fungsional otak. Pada gambar, ia akan dicat dengan warna yang berbeza, tempat dengan warna sejuk menunjukkan kerusakan GM. PET memungkinkan untuk memeriksa seluruh tubuh sekaligus, menentukan keganasan proses, mengesan metastasis dan tumor yang tidak dapat dilihat pada CT dan MRI. Ia dapat digunakan untuk menilai proses kimia yang berlaku di dalam tisu. Jangan buat kajian mengenai orang yang mempunyai kadar glukosa tinggi, wanita hamil dan menyusui.

Biopsi stereotaxic (mengambil sampel tumor) biasanya dilakukan sebelum memulakan rawatan untuk menentukan jenis histologi. Tetapi dalam kes lokasi neoplasma pada fossa kranial posterior atau dalam keadaan serius pesakit, biopsi sangat berbahaya, oleh itu ia tidak dilakukan.

Diagnosis tepat mengenai barah otak yang tidak dapat dikendalikan adalah asas untuk rawatan yang berjaya.

Mengubati bentuk barah otak yang tidak dapat dikendalikan

Pemilihan rejimen rawatan bergantung pada banyak faktor, khususnya pada jenis histopologi neoplasma, ukurannya, keadaan pesakit dan kehendaknya. Pesakit yang tidak dapat dikendalikan biasanya diberi radiasi dan kemoterapi, serta rawatan simptomatik. Baru-baru ini, kaedah alternatif untuk menghilangkan tumor otak yang tidak dapat dikendalikan juga sedang dikembangkan. Ini adalah radiosurgery, cryosurgery, laser dan ultrasound.

  • Terapi pancaran luaran

Ini adalah rawatan utama untuk tumor yang tidak dapat dikendalikan. Intinya terletak pada penggunaan radiasi pengion, yang menghalang pertumbuhan tumor. Saya memancarkan kawasan tumor dan beberapa sentimeter di sekitarnya. Kursus ini merangkumi hingga 30 pecahan, setiap kali 1.8-2 Gy digunakan. Jumlah dos fokus ialah 60 Gy. Jumlah radiasi ditentukan oleh MRI yang ditingkatkan kontras. Ia diadakan 5 hari seminggu. Sekiranya tindak balas yang baik terhadap pendedahan radiasi, dosnya mungkin meningkat. Tumornya berkurang dengan ketara, metastasis hancur, gejala neurologi mereda dan keadaan pesakit bertambah baik. Terapi radiasi digunakan untuk semua jenis barah otak. Kelemahannya adalah bahawa radiasi memberi kesan negatif kepada seluruh tubuh, akibatnya kesan sampingan mungkin muncul: mual, muntah, kelemahan, pening, gangguan irama jantung, keguguran rambut, gangguan pendengaran. Setelah penghentian penyinaran, mereka secara beransur-ansur hilang..

  • Kemoterapi

Ini adalah sejenis rawatan barah yang menggunakan racun dan racun yang membunuh sel-sel tumor. Kemoterapi boleh digunakan sebagai tambahan kepada radiasi. Kemoterapi sahaja tidak berfungsi untuk jenis barah ini. Ubat utama yang ditetapkan untuk tumor yang tidak dapat dikendalikan adalah temozolomide, temodal, bevacizumab, carmustine, cisplatin. Untuk rawatan limfoma serebrum, metotreksat dosis tinggi digunakan dalam kombinasi dengan derivatif platinum dan derivatif nitrosa. Mereka biasanya disuntik ke dalam arteri otak atau secara lisan dalam bentuk tablet. Oligodendroglioma bersifat chemosensitive, jadi bagi mereka rawatan tersebut dapat digunakan sebagai rawatan utama. Kemoterapi mempunyai kesan sampingan yang sama dengan radiasi.

  • Radiosurgeri

Kaedah ini dapat menggantikan pembedahan standard untuk barah otak dan menggunakan radiasi dosis tinggi untuk membunuh sel barah. Untuk ini, pemasangan khas telah dibina bernama Gamma Knife dan Cyber ​​Knife. Peranti jenis pertama menggunakan radiasi gamma dari kobalt radioaktif, Cyberknife menggunakan sinaran foton. Tidak seperti penyinaran konvensional, selama 1 aliran digunakan, untuk operasi radios, 201 aliran radiasi diperlukan, dikumpulkan dalam balok dan diarahkan ke satu titik. Koordinat ditentukan mengikut data peranti MRI dan CT. Pendedahan kepada foton atau radiasi membawa kepada pemusnahan DNA pada sel tumor. Oleh itu, pertumbuhannya berhenti dan secara beransur-ansur berkurang, sementara keadaan seseorang bertambah baik dan gejala neurologi mereda. Neoplasma hilang sepenuhnya dalam masa kira-kira 5 tahun. Operasi dengan pisau gamma memakan masa 1-3 jam (kadang-kadang 5-6), ia dilakukan sekali, penyinaran foton memerlukan beberapa sesi, masing-masing selama 50 minit. Prosedurnya tidak menyakitkan, tidak memerlukan sayatan dengan pisau bedah, penggunaan anestesia dan memungkinkan operasi dilakukan di tempat-tempat yang tidak dapat diakses dengan pisau bedah. Selepas itu, pesakit dapat pulang ke rumah dengan segera. Teknologi CyberKnife lebih maju, tidak memerlukan pemasangan kepala pesakit dengan bingkai (tidak seperti terapi gamma) berkat sensor penjejak ketepatan tinggi dan sistem yang fleksibel. Radiosurgery sesuai untuk orang yang mengalami lesi otak metastatik, tumor nodular malignan dan jinak. Dengan pertumbuhan yang meresap, rawatan tidak akan berkesan..

  • Penyingkiran laser mikro

Laser berkuasa tinggi memanaskan dan mengewap kain. Sistem berkomputer mengarahkannya tepat ke kawasan yang akan dibuang tanpa menyentuh kawasan yang sihat. Kaedah ini juga boleh menjadi alternatif untuk tumor yang sukar dijangkau, tetapi tidak berkesan untuk luka yang luas dengan pertumbuhan yang meresap..

  • Penghancuran Cryodestruction

Kaedah ini berdasarkan tindakan nitrogen cair, yang dimasukkan ke hujung cryoprobe. Cryoprobe dibawa terus ke tumor selepas kraniotomi. Kelebihan cryofreezing adalah kepantasan, kemudahan operasi dan ketiadaan kesan sampingan. Ia boleh digabungkan dengan sinaran dan kemoterapi. Cryodestruction sesuai untuk rawatan neoplasma berdiameter hingga 23 cm, yang tidak berdekatan dengan saraf kranial.

  • Penyingkiran kanser otak yang tidak dapat dikendalikan oleh ultrabunyi

Penggunaan getaran ultrasonik dengan frekuensi 24 dan 35 kHz membawa kepada kemusnahan membran sel barah. Tisu di sekitarnya tetap utuh berkat perlindungan serat kolagen dan elastin. Ultrasound dilakukan melalui probe yang disalurkan ke tumor melalui lubang di tengkorak. Selepas prosedur, sisa-sisa tisu mati dikeluarkan.

  • Rawatan simptomatik

Ia dilakukan bersama dengan kaedah lain (misalnya, terapi kemoradiasi) untuk melegakan gejala klinikal. Untuk edema serebrum, pesakit diberi kortikosteroid, contohnya, Dexamethasone atau Prednisolone, dan diuretik, ubat penyahhidratan (furosemide). Sekiranya pesakit mengalami sawan, rawatan dengan antikolvulsan (lamotrigil) juga diperlukan. Ubat anti-radang bukan steroid adalah kaedah utama pengurusan kesakitan simptomatik..

  • Imunoterapi

Rawatan jenis ini bertujuan untuk menguatkan pertahanan badan supaya ia sendiri dapat mengatasi perkembangan tumor. Sistem kekebalan tubuh kita sering gagal mengenali barah kerana sel barah tidak memiliki antigen tertentu. Dengan bantuan pelbagai ubat (interleukin) atau vaksinasi pesakit dengan antigen tumor, leukosit diaktifkan dan mula melawan penyakit ini. Adalah mungkin juga untuk memperkenalkan antibodi monocanal atau pembunuh yang diaktifkan limfokin menjadi tumpuan penyakit ini. Teknik ini sedang dikembangkan, agak berbahaya dan tidak selalu memberikan hasil yang positif..

Sekiranya kambuh, kemoterapi, radiosurgeri atau radiasi dapat diresepkan semula untuk rawatan (jika sekurang-kurangnya 1.5 tahun telah berlalu sejak kursus sebelumnya).

Di samping itu, rawatan paliatif diberikan kepada pesakit yang tidak dapat dikendalikan. Ini termasuk perkhidmatan pesakit dalam atau rawatan kesihatan untuk memantau seseorang di rumah, yang mesti menolongnya baik secara fizikal dan psikologi..

Tumor otak yang tidak dapat dikendalikan: prognosis

Onkologi otak umumnya mempunyai prognosis yang buruk. Tanpa rawatan, orang dengan barah otak yang tidak dapat dikendalikan hidup selama 1-2 bulan. Kematian berlaku apabila seseorang jatuh koma dan kemudian jantung atau pernafasannya berhenti. Dengan rawatan yang kompleks, jangka hayat meningkat kepada 4-12 bulan. 5% hidup 5 tahun.

Tumor otak yang tidak dapat dikendalikan

Apabila doktor membuat diagnosis yang serupa - tumor otak yang tidak dapat dioperasi, mungkin sudah pada tahap keempat, pesakit dan keluarganya kehilangan jantung. Bagaimanapun, campur tangan dalam barah otak dengan bantuan pembedahan dalam semua kes memberikan 25 hingga 50% peluang untuk sembuh, dan jika anda menghubungkan kemoterapi dan terapi radiasi dengannya, kemungkinan meningkat menjadi 80%. Dalam kes yang sama, dengan tumor yang tidak dapat dikendalikan, anda harus menahan diri dan berjuang dengan cara lain..

Tumor yang paling mungkin dan penyebabnya

Selalunya, pada peringkat ke-4, glioblastoma otak didiagnosis - neoplasma malignan yang boleh timbul baik pada mulanya (langsung berasal dari otak) dan kedua dibawa masuk dengan sel darah dari kawasan tubuh yang sudah terkena barah.

Ejen penyebab utama glioblastoma adalah sel glial stellate-astrocytes.

Tumor ini berkembang di dalam otak, sel-sel yang membentuknya mampu pembiakan yang tidak terkawal, yang tidak dapat dilakukan oleh neuron secara semula jadi. Oleh kerana tisu tumbuh secara aktif, barah berkembang dengan cepat, jadi tahap di mana pembedahan mungkin sering dilewatkan. Mengapa ia berlaku?

Gejala barah sangat serupa dengan yang lain. Walaupun dalam kes ini, pesakit berharap sakit kepala yang teruk yang berlaku - akibat daripada terlalu banyak kerja, akan hilang dengan sendirinya. Atau tablet Analgin akan membantu. Dan ini adalah yang terbaik: biasanya, diagnosis dan rawatan ditangguhkan kerana kekurangan waktu atau takut pergi ke hospital. Apa yang berubah menjadi tragedi apabila pesakit akhirnya didiagnosis dengan tahap keempat.

Orang-orang dari segala usia rentan terhadap penampilan glioblastoma, bahkan kanak-kanak kecil.

Untuk bersedia menghadapi apa sahaja, anda perlu mengetahui sebab dan gejala tumor. Walaupun doktor belum mengenal pasti 100% semua faktor perkembangan penyakit otak, ada yang pasti menjadi pemangkin:

  • Keturunan dan genotip, serta ciri jantina dan umur. Sebagai contoh, barah otak telah terbukti lebih biasa di Kaukasia, dengan lebih banyak lelaki berbanding wanita. Umur yang paling berisiko datang selepas 45, tetapi anda boleh dilahirkan dengan barah.
  • Kecacatan gen, kongenital atau diperoleh semasa hidup.
  • Pendedahan kepada reagen berbahaya, bahan kimia, beberapa bahan tambahan makanan.
  • Sinaran elektromagnetik dan terion.
  • Gelombang radio dan penyinaran.

Klasifikasi tumor

Antara jenis tumor otak yang paling biasa - glioblastoma, terdapat juga hierarki. Jenis neoplasma bergantung pada tahap keganasan, yang, pada gilirannya, ditentukan oleh pembezaan sel. Jadi, yang paling berbahaya pada peringkat keempat adalah formasi multiforme. Terdapat juga:

  1. Blastoma sel raksasa, yang mengandungi inti sel besar.
  2. Multiforme - di mana sel-sel tumor pada setiap tahap memperoleh bentuk yang terpisah, sementara mempunyai interlacing kapal yang padat dan sering menyebabkan pendarahan.
  3. Gliosarcoma, dll..

Gejala dan pengenalpastian tumor yang tidak dapat dikendalikan

- ini adalah penyakit yang paling dikenal pasti dan dineutralkan pada peringkat pertama. Oleh itu, jika anda atau orang yang anda sayangi mengalami gejala tunggal atau bersama antara satu sama lain, anda harus segera berjumpa doktor..

Antara yang utama adalah mual dan muntah, pening di mana-mana posisi badan, gejala sakit kepala yang teruk, sering berlaku di kawasan setempat. Kanser sering dikaitkan dengan masalah penglihatan dan pendengaran. Sudah pada tahap pertama, terdapat peningkatan berpeluh, pucat kulit, suhu. Juga, tumor membawa kepada kegagalan koordinasi, dan pada peringkat terakhir - sering menjadi lumpuh, kehilangan kemampuan mental dan pertuturan.

Untuk mengesahkan atau menolak diagnosis kanser, doktor memerintahkan ujian seperti:

  • Terapi resonans magnetik atau MRI.
  • Tomografi yang dikira atau CT.
  • Biopsi - iaitu, mengambil zarah tisu yang terjejas untuk diperiksa.
  • Tomografi misi Positron otak, dll..

Adakah terdapat rawatan lain?

Oleh kerana jika glioblastoma dikesan, hampir mustahil untuk melakukan pembedahan - ada risiko menyentuh tisu saraf, mereka menggunakan kaedah lain untuk mengatasi barah otak. Ini termasuk, pertama sekali, kemoterapi - secara harfiah menyerang tumor dengan ubat-ubatan, yang sekurang-kurangnya berfungsi sebagai penghalang untuk perkembangan selanjutnya. Terapi radiasi juga disambungkan, dengan bantuan sel barah dapat dihancurkan. Tetapi, sekali lagi, tidak semua, dan proses ini sangat menyakitkan.

Salah satu kaedah rawatan terbaru adalah terapi fotodinamik, yang berdasarkan intervensi dalam aktiviti sel menggunakan laser. Perhatikan bahawa dalam kes ini, tisu secara selektif dipengaruhi oleh laser, yang memungkinkan untuk tidak menyentuh sel saraf, tetapi hanya untuk "membunuh" sel stellate, misalnya.

Untuk menghilangkan gejala yang menyakitkan dan meredakan kewujudan pesakit, doktor menetapkan ubat penenang dan ubat penahan sakit yang paling kuat, serta ubat yang menguatkan sistem imun. Tetapi walaupun dengan semua ini, prognosis rawatan bukanlah yang paling baik: dalam 80% kes, kekambuhan penyakit diperhatikan, walaupun dengan kemasukan campur tangan pembedahan. Pada akhirnya, pemampatan dan ubah bentuk otak juga membawa kepada akibat dan penyimpangan yang tidak dapat dipulihkan dalam kerja badan. Organisma seperti ini tidak akan bertahan lama.

Tumor otak adalah neoplasma yang boleh menjadi jinak atau ganas.

Neoplasma jinak berlaku akibat pembahagian sel yang tidak terkawal. Mereka berbeza dengan yang ganas kerana tidak merebak ke organ lain dan hanya tumbuh pada ukuran tertentu. Pada CT atau MRI, tidak sukar untuk mengesan barah. Kanser yang jinak dapat disembuhkan dan biasanya tidak berulang. Tidak ada yang dapat mengatakan dengan tepat mengapa mereka muncul, tumor ini. Terdapat pendapat bahawa penyebabnya mungkin bahan kimia, radiasi. Gejala, baik jinak dan malignan dapat berjalan dengan cara yang sama. Lagipun, kedua-dua jenis tumor dan yang satu ini memerah struktur otak. Perkara penting adalah di mana barah itu berada, di kawasan otak mana. Untuk masa yang lama, penampilan neoplasma mungkin tidak menunjukkan apa-apa, sehingga barah mula memerah bahagian otak tertentu.

Bahaya pembentukan jinak ialah barah menekan struktur otak, sehingga merosakkan tisu otak. Sindrom konvulsi juga boleh berlaku, dan pendarahan mungkin berlaku selepas atau semasa pembedahan.

Tumor malignan dilokalisasikan di tisu saraf otak. Mereka dicirikan oleh pertumbuhan pesat, kerosakan pada tisu bersebelahan. Pada dasarnya, barah dengan penyakit ganas terbentuk dari sel-sel saraf yang belum matang. Kanser otak sering berlaku sebagai kesan sampingan penyakit yang mendasari. Maksudnya, tumor onkologi dijumpai, misalnya, di paru-paru, sel barah memasuki aliran darah dan dibawa bersama darah ke seluruh tubuh, termasuk otak. Ini terutamanya glioma.

Klinik penyakit ini

Manifestasi utama tumor otak termasuk:

  • Sakit kepala yang semakin kuat dan kuat dari masa ke masa. Ia dikaitkan dengan pertumbuhan tumor, peningkatan tekanan intrakranial.
  • Pening, yang ringan pada permulaan penyakit, dan meningkat ketika barah berkembang hingga hilang di ruang angkasa.
  • Kerosakan dan ketiadaan pendengaran dan penglihatan sepenuhnya kerana perkembangan proses onkologi.

Semuanya bergantung pada jabatan di mana barah itu terbentuk.

Tumor malignan terbentuk oleh pertumbuhan dan pembahagian sel barah yang cepat. Yang seterusnya, membawa kepada metastasis ke semua organ dan memburukkan lagi keadaan umum pesakit.

Rawatan tumor yang tidak dapat dikendalikan

Tumor yang tidak dapat dikendalikan adalah tumor yang tidak dapat dikendalikan. Ini berlaku sekiranya penyakit ini sudah diabaikan, dengan banyak metastasis dan tidak ada gunanya mengoperasikannya.

Tumor otak yang tidak dapat dikendalikan dirawat dengan kaedah berikut:

  • Terapi simptomatik dijalankan untuk melegakan gejala penyakit. Mungkin muntah, kemudian cerucal diberikan, jika edema serebrum digunakan glukokortikosteroid. Kadang-kadang pada pesakit dengan kesakitan yang teruk dalam kes ini, analgesik narkotik boleh diberikan.
  • Terapi radiasi dilakukan kepada pesakit dalam beberapa tahap, dosis radiasi, frekuensi bergantung pada ukuran tumor, semua langkah diambil oleh doktor.
  • Kemoterapi sering digunakan bersamaan dengan sinaran untuk menjadikannya lebih berkesan. Bahan kimia disuntik ke dalam vena, dan bersama-sama dengan darah mereka mencapai tumor, kerana ini, tumor (barah) mulai berkembang dengan lebih perlahan. Jalankan prosedur dalam beberapa minggu.

Komplikasi tumor yang tidak dapat dikendalikan

Neoplasma sedemikian sangat serius dan mempunyai komplikasi. Selepas radiasi dan radioterapi, komplikasi boleh berlaku pada awal dan lewat. Yang awal muncul sejurus selepas penggunaan rawatan dalam bentuk kehilangan selera makan, peningkatan keletihan. Tidur terganggu, rambut mula rontok. Gejala ini hilang sejurus selepas menghentikan rawatan.

Komplikasi lewat termasuk komplikasi yang timbul enam bulan atau lebih selepas rawatan. Gejala ditunjukkan dalam bentuk ketidakupayaan untuk menyelaraskan pergerakannya, kerja alat vestibular terganggu, dan kegagalan hormon berlaku..

Semasa menggunakan kemoterapi, ia sering berlaku sebagai komplikasi muntah, mual, kerengsaan mukosa mulut, sakit pada bahagian bawah dan atas, kelemahan sistem imun, gangguan fungsi gastrousus.

Klasifikasi barah otak

Kanser otak diklasifikasikan berdasarkan fokus kejadian menjadi:

  • utama;
  • sekunder.

Primer, neoplasma, timbul kerana pembahagian sel otak, membran, tisu yang tidak betul.

Tumor sekunder telah berkembang kerana metastasis.

Selalunya berlaku pada tahap keempat glioblastoma otak. Ia boleh menjadi primer atau sekunder. Kanser ini berkembang di dalam otak dan sel-selnya dapat membahagi dengan cepat dan tidak terkawal. Oleh itu, barah berkembang dengan cepat dan penyakit yang dapat disembuhkan dengan pembedahan dapat dilewatkan.

Ini berlaku kerana gejala barah agak kabur dan tidak ada petunjuk yang jelas bahawa ini adalah barah otak. Orang itu mengambil pil sakit, gambarnya dibersihkan, rasa sakit hilang. Tetapi setelah beberapa lama, sakit kepala menyebabkan kesakitan kepada pesakit berulang-ulang kali, dan kemudian dia meminta pertolongan. Dalam kes seperti itu, barah sudah berada di tahap keempat..

Glioblastoma berlaku pada usia apa pun. Dari semua tumor, ia adalah yang paling ganas dan agresif. Selepas rawatan, prognosis untuk kelangsungan hidup lima tahun sangat rendah. Ini berlaku kerana berlakunya kambuh penyakit ini, selepas rawatan pembedahan. Juga, tumor ini tumbuh dengan cepat dan memerah pusat-pusat penting yang terletak di otak..

Menurut statistik, lelaki berusia lebih dari empat puluh lebih cenderung terdedah, orang yang mengalami astrocytoma, neurofibromatosis, keadaan ini meningkatkan risiko terkena glioblastoma.

Gejala glioblastoma

Sekiranya tumor telah terbentuk di dekat pusat pertuturan, pergerakan, maka barah bersaiz kecil akan memberi gejala. Ini akan terserlah dalam gangguan ucapan, kehilangan koordinasi pergerakan. Sekiranya pesakit memperhatikan ini pada waktunya, maka barah dapat dikesan pada tahap awal. Semua gejala ini boleh disebabkan oleh sakit kepala, muntah, gangguan ingatan..

Pencegahan penyakit

Adalah sangat penting untuk tidak mengabaikan isyarat sedemikian agar tidak terlepas dari perkembangan penyakit ini..

Tidak ada nasihat yang tepat untuk mencegah penyakit ini, karena alasannya tidak dapat ditentukan. Anda harus mengelakkan faktor-faktor yang boleh menyebabkan barah, menjalani gaya hidup sihat, menjalani pemeriksaan pencegahan, jangan mengabaikan isyarat tubuh anda. Sekiranya anda mempunyai simptom yang mencurigakan, pastikan anda berjumpa doktor..

Kejadian lesi onkologi tisu otak dikaitkan dengan proses pembahagian sel bermutasi atipikal yang tidak terkawal. Tumor otak yang tidak dapat dikendalikan adalah barah pada tahap keempat atau ketiga yang tidak dapat dikeluarkan dengan pembedahan kerana tidak dapat diakses atau terdapat sejumlah besar metastasis.

Konsep ini merangkumi tumor ganas tisu lembut, meninges dan struktur tulang yang terletak di dalam tengkorak. Tumor otak yang tidak dapat dikendalikan dicirikan oleh kursus klinikal yang teruk dan prognosis negatif.

Punca

Faktor-faktor yang paling mungkin dari transformasi barah tisu otak termasuk:

  1. Kecenderungan genetik. Seseorang dianggap terdedah kepada barah sekiranya ada saudara terdekatnya yang menghidap barah.
  2. Pendedahan kepada sinaran radioaktif. Pesakit yang bekerja dalam keadaan pengeluaran yang tercemar radiasi berisiko.
  3. Keadaan kerja yang memudaratkan. Aktiviti karsinogenik yang tinggi dari beberapa bahan kimia telah terbukti, sering bersentuhan dengan yang boleh memprovokasi perkembangan neoplasma malignan.
  4. Tabiat buruk. Merokok tembakau dan penyalahgunaan minuman beralkohol yang kuat secara tradisional dianggap sebagai faktor risiko perkembangan tumor..
  5. Keadaan kesihatan yang tidak memuaskan. Penyakit kronik yang disertai dengan penekanan kekebalan umum dapat memprovokasi transformasi bar sel yang sihat.

Rawatan tahap akhir onkologi otak

Memandangkan gambaran klinikal penyakit yang teruk, langkah-langkah terapi dalam kes ini bertujuan untuk menghilangkan sindrom kesakitan dan peningkatan maksimum yang mungkin dalam kualiti hidup pesakit barah.

Dalam praktik onkologi, pilihan berikut untuk terapi otak dipertimbangkan:

  • Pembedahan:

Prosedur yang agak jarang digunakan dalam kes seperti itu. Tetapi menurut beberapa pakar, hanya campur tangan radikal yang dapat meningkatkan kesejahteraan pesakit..

  • Terapi radiasi:

Kesan titik pada tumor dengan sinar X yang sangat aktif menstabilkan proses tumor, dan dalam beberapa kes, mengurangkan ukuran fokus patologi.

Teknik ini berdasarkan kepada kesan pembekuan mendalam sel bermutasi menggunakan nitrogen cair.

Meresepkan ubat sitotoksik sistemik dianggap sebagai bentuk penjagaan paliatif yang paling biasa.

Cara memanjangkan umur bagi orang yang sakit?

Adalah mungkin untuk memanjangkan umur orang yang sakit parah dengan menggunakan gabungan teknik berikut:

Peningkatan kemampuan pelindung tubuh dapat dicapai baik dengan ubat-ubatan dan dengan kaedah ubat alternatif..

Teknologi " dan " adalah alat robot untuk penyinaran ketepatan tinggi pada kawasan otak yang bermutasi. Kesan terapi dicapai kerana kesan titik sinar gamma, yang dibekalkan pada sudut yang berbeza. Oleh itu, kesan toksik radiasi pada sel yang sihat dapat diminimumkan..

Otak di bawah pengaruh ubat sitotoksik dapat stabil dalam masa yang singkat. Cara pengambilan dana tersebut dikira secara individu untuk setiap pesakit..

Pada pesakit dengan onkologi serebral peringkat akhir, rawatan tidak diarahkan untuk menyembuhkan pesakit, tetapi untuk menghilangkan gejala penyakit individu. Itulah sebabnya mengapa prognosis penyakit ini negatif. Jadi, jika barah didiagnosis pada peringkat awal, maka kadar kelangsungan hidup pesakit selama lima tahun adalah 80-90%. Penyakit ganas pada tahap keempat hanya membolehkan 15% pesakit bertahan pada usia lima tahun.

Menurut statistik, tumor otak berkembang lebih kerap pada lelaki, dan setelah 45 tahun. Lebih kerap orang dari kaum Kaukasia terdedah kepada penyakit ini. Kanser yang tidak dapat dikendalikan adalah barah yang serius dan membawa maut. Tetapi berkat teknologi moden yang baru, doktor dapat memperpanjang usia pesakit..

Hari ini kita akan mengetahui apa itu barah otak dan simptomnya yang tidak dapat dikendalikan. Pertimbangkan kaedah moden untuk merawat tumor ganas dalam 4 peringkat.

Kelangsungan hidup untuk barah otak bergantung pada jenis tumor dan keagresifannya

Apa itu Kanser yang Tidak Boleh Diatasi?

Terdapat 4 peringkat tumor otak. Walau bagaimanapun, barah kepala mempunyai keanehan - tidak perlu setiap tumor melalui semua 4 peringkat perkembangan. Tahap pertama dicirikan oleh kursus jinak. Yang kedua dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan dan kurangnya pertumbuhan yang agresif. Tahap ketiga barah otak dicirikan oleh pertumbuhan pesat dan keagresifan proses ganas. Tahap keempat tumor ditunjukkan oleh proses agresif dan pertumbuhan pesat. Tahap barah ini dianggap sebagai yang terakhir dan ia adalah yang paling teruk..

Dari tumor otak pada tahap 4, glioblastoma lebih kerap direkodkan. Keganasan ini pada awalnya merujuk kepada bentuk barah yang agresif. Ia berkembang dari sel glial stellate dan dicirikan oleh perjalanan yang teruk dan keganasan yang ganas. Glioblastoma terbentuk di otak terutamanya atau sekunder, apabila sel-sel tumor dibawa masuk dengan aliran darah dari organ lain. Kanser otak tahap 4 dianggap tidak dapat diatasi. Ini bermaksud bahawa tumor tidak dapat dikeluarkan dengan segera..

Glioblastoma adalah bentuk tumor otak yang paling agresif

Gejala barah yang tidak dapat dikendalikan

Tanda tahap barah otak tahap lanjut bergantung pada lokasi dan ukuran barah. Dengan kemajuan proses, banyak fungsi otak terganggu atau hilang.

Akibatnya, gejala barah yang tidak dapat dikendalikan berikut dinyatakan:

  • sakit kepala yang teruk yang tidak melegakan ubat sakit bukan narkotik;
  • muntah serebrum yang tidak dapat dielakkan muncul tanpa loya sebelumnya;
  • kehilangan orientasi di ruang dan gangguan ingatan. Pesakit tidak mengenali orang dekat, tidak mengorientasikan dirinya di rumah dan di jalan;
  • pelanggaran atau kehilangan kesakitan, suhu atau kepekaan sentuhan;
  • mati rasa pada satu atau lebih anggota badan, bergantung pada lokasi tumor;
  • murid tidak simetri - satu murid lebih lebar daripada yang lain;
  • kehilangan atau ketidakseimbangan, berjalan goyah;
  • sawan;
  • pening;
  • gangguan penglihatan dan pendengaran dengan penampilan halusinasi visual dan pendengaran.

Muntah yang berasal dari pusat dikaitkan dengan peningkatan tekanan intrakranial, serta keracunan akibat kerosakan tumor.

Sakit kepala barah otak lebih cenderung teruk pada waktu pagi

Sakit kepala barah otak disertai dengan muntah tanpa melegakan.

Pesakit mengalami gangguan mental, yang dimanifestasikan oleh penyimpangan dari tingkah laku normal. Kes direkodkan ketika pesakit dibuang ke luar tingkap. Kemerosotan kesedaran pada barah otak maju menampakkan dirinya dalam bentuk kesedaran atau kehilangan kesedaran sehingga koma.

Vertigo pada kanser yang tidak dapat disembuhkan dikaitkan dengan hipertensi intrakranial. Ketika disoal, terungkap bahawa semasa pening, pesakit menganggap dirinya sendiri berpusing, sementara posisinya tidak berubah. Dengan barah otak, kelumpuhan dan paresis satu atau lebih anggota badan berkembang. Dalam kes yang teruk, kejang muncul.

Rawatan tumor ganas yang tidak dapat dikendalikan

Bagi pesakit dengan tumor otak tahap 4, terapi radiasi tidak digunakan kerana takut akan peningkatan hipertensi intrakranial dan keadaan yang semakin teruk. Dalam kes seperti itu, pembedahan paliatif dilakukan untuk menguraikan otak. Operasi dilakukan dengan kraniotomi atau pintasan endoskopi.

Kemoterapi adalah kaedah khas untuk merawat barah

Kaedah rawatan moden untuk barah yang tidak dapat dikendalikan:

  • Untuk merawat proses di bahagian otak yang dalam, pancaran laser digunakan untuk membekukan tumor barah. Petunjuk cahaya dimasukkan ke dalam otak melalui lubang kecil yang digerudi ke dalam tengkorak. Arah sinar ke lokasi kecederaan dilakukan di bawah kawalan MRI (pencitraan resonans magnetik).
  • Kemoterapi digunakan untuk rawatan. Untuk ini, 10-20 sesi pemberian ubat antikanker dilakukan..
  • Kemajuan moden dalam perubatan CyberKnife menggunakan sinar-X yang ditujukan untuk tumor barah dalam bentuk sinar ultra-tepat. Sinar menghentikan pertumbuhan tumor dengan memusnahkan DNA sel barah, yang kehilangan kemampuannya untuk membiak. Semasa prosedur, yang berlangsung selama 50 minit, kedudukan pesakit tidak tetap, dia bernafas dengan bebas. Selain itu, anestesia tidak diperlukan untuk sesi CyberKnife. Tetapi kaedah ini digunakan jika ukuran formasi tidak melebihi 3,5 cm. Apabila tumor melebihi ukuran ini, ada ketakutan kerosakan pada tisu otak yang sihat.
  • Teknik Gamma Knife menggunakan radioisotop kobalt yang memancarkan sinar gamma. Dengan bantuan program komputer, sinar dari pemasangan radio diarahkan terus ke kawasan yang terjejas, dan memusnahkannya. Untuk memperbaiki kepala, bingkai khas digunakan yang memfokuskan arah balok. Prosedur ini memakan masa sekitar 3 jam.
  • Terdapat kaedah radiosurgery lain - terapi proton, tetapi pada masa ini ia hanya digunakan di Amerika Syarikat, dan bahkan di beberapa pusat..
  • Rawatan ubat simptomatik digunakan untuk merawat pendidikan yang tidak dapat dijalankan..

Hasil positif penyakit ini dalam 20% kes bergantung kepada kepercayaan pesakit dalam pemulihan.

Ramalan

Tumor otak yang tidak dapat dikendalikan adalah penyakit yang sangat membawa maut. Pada orang tua, prognosis untuk kanser tahap 4 mengecewakan - beberapa bulan kehidupan. Pada usia muda, tubuh dapat menahan penyakit lebih lama. Kaedah rawatan moden memanjangkan hayat pesakit. Dengan glioblastoma, kadar kelangsungan hidup 5 tahun dicatatkan dalam 14% kes.

Kesimpulannya, mari kita ingat bahawa kanser dalam 4 peringkat adalah penyakit berbahaya dan serius. Seorang pakar neurologi mesti mendapatkan nasihat awal untuk gejala awal seperti sakit kepala, muntah tanpa melegakan, dan kehilangan keseimbangan. Untuk rawatan tumor yang tidak dapat dikendalikan, ubat moden menggunakan kaedah radiosurgery yang tidak invasif dan berkesan - Cyber ​​Knife dan Gamma Knife. Penggunaan teknik membolehkan anda memanjangkan umur pesakit yang sakit parah.

Tumor otak yang tidak dapat dikendalikan

Menurut statistik, tumor otak berkembang lebih kerap pada lelaki, dan setelah 45 tahun. Lebih kerap orang dari kaum Kaukasia terdedah kepada penyakit ini. Kanser yang tidak dapat dikendalikan adalah barah yang serius dan membawa maut. Tetapi berkat teknologi moden yang baru, doktor dapat memperpanjang usia pesakit..

Hari ini kita akan mengetahui apa itu barah otak dan simptomnya yang tidak dapat dikendalikan. Pertimbangkan kaedah moden untuk merawat tumor ganas dalam 4 peringkat.

Merokok sejak lama, Joan menderita penyakit paru-paru obstruktif kronik. Doktornya memberitahunya berita buruk: jika bintik-bintik di setiap paru-paru adalah jenis barah yang sama, itu adalah tanda pasti bahawa penyakit ini merebak ke seluruh badan dan prognosisnya tidak baik. "Tetapi jika mereka mempunyai tumor yang berbeza, saya akan mempunyai peluang lebih baik untuk bertahan hidup," kata Joan. Namun, berita baiknya adalah bahawa kedua-dua tumor itu mempunyai pelbagai jenis barah, yang bermaksud kemungkinannya tidak bermastasisasi, dan doktor berharap mereka dapat merawat setiap tumor dengan jayanya..

Kelangsungan hidup untuk barah otak bergantung pada jenis tumor dan keagresifannya

Apa itu Kanser yang Tidak Boleh Diatasi?

Terdapat 4 peringkat tumor otak. Walau bagaimanapun, barah kepala mempunyai keanehan - tidak perlu setiap tumor melalui semua 4 peringkat perkembangan. Tahap pertama dicirikan oleh kursus jinak. Yang kedua dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan dan kurangnya pertumbuhan yang agresif. Tahap ketiga barah otak dicirikan oleh pertumbuhan pesat dan keagresifan proses ganas. Tahap keempat tumor ditunjukkan oleh proses agresif dan pertumbuhan pesat. Tahap barah ini dianggap sebagai yang terakhir dan ia adalah yang paling teruk..

Tidak termasuk termasuk

Joan dapat menjalani pembedahan tumor di paru-paru kanan, yang dikeluarkan doktor bersama-sama dengan lobus bawah. Selepas pembedahan, Joan memulakan kemoterapi, berusaha mengecilkan tumor di paru-paru kirinya dan menyerang sel barah yang mungkin merebak ke bahagian lain tubuhnya. Tetapi dia mengalami reaksi alahan yang memerlukannya berhenti setelah empat prosedur.

Adakah terdapat rawatan lain?

Operasi lain bukanlah pilihan, walaupun Joanne mengatakan dia benar-benar mahu mereka hanya membuang kanker "sehingga ia hilang." "Saya tidak dapat melakukan pembedahan kedua untuk menghilangkan tumor di paru-paru kiri saya kerana gaya hidup saya telah berubah secara dramatik," tambahnya, sambil menyatakan bahawa dia akan menghadapi kehidupan di mana dia selalu dilekatkan pada simpanan oksigen.

Dari tumor otak pada tahap 4, glioblastoma lebih kerap direkodkan. Keganasan ini pada awalnya merujuk kepada bentuk barah yang agresif. Ia berkembang dari sel glial stellate dan dicirikan oleh perjalanan yang teruk dan keganasan yang ganas. Glioblastoma terbentuk di otak terutamanya atau sekunder, apabila sel-sel tumor dibawa masuk dengan aliran darah dari organ lain. Kanser otak tahap 4 dianggap tidak dapat diatasi. Ini bermaksud bahawa tumor tidak dapat dikeluarkan dengan segera..

Diagnostik tumor otak

Walau bagaimanapun, doktornya mempunyai rawatan yang berbeza untuk tumor yang tidak dapat dikendalikan di paru-paru kirinya. Walaupun tidak setiap pesakit barah dapat dirawat oleh ahli bedah bedah, Dr. Heron percaya bahawa ia berjanji besar untuk merawat barah payudara peringkat awal seperti penyakit Joan, dan juga tumor lain yang berpotensi tidak dapat dilakukan secara fizikal atau pembedahan. Kajian itu mengenal pasti tiga kumpulan barah paru-paru peringkat awal, yang kebanyakannya cacat dari segi perubatan dengan pilihan rawatan yang terhad.

Glioblastoma adalah bentuk tumor otak yang paling agresif

Gejala barah yang tidak dapat dikendalikan

Tanda tahap barah otak tahap lanjut bergantung pada lokasi dan ukuran barah. Dengan kemajuan proses, banyak fungsi otak terganggu atau hilang.

Pada tahun pertama selepas rawatan, hasil kawalan tumor dan kelangsungan hidup sangat mengagumkan, kata kajian itu. Pengendalian pertumbuhan tumor dicapai pada 62-92% pesakit, jauh lebih tinggi daripada kadar tindak balas terhadap terapi radiasi konvensional, yang biasanya dikaitkan dengan kawalan tempatan yang lemah dan kadar kelangsungan hidup 10 hingga 30% dalam jangka waktu lima tahun, menurut kajian.

Komplikasi tumor yang tidak dapat dikendalikan

Radiosurgery adalah prosedur minimum atau tidak invasif yang biasanya tidak memerlukan anestesia. Di samping itu, ada sedikit atau tidak ada masa pemulihan dan sedikit kesan sampingan berbanding dengan pembedahan, yang boleh menyebabkan penginapan di hospital yang berpanjangan, komplikasi dan kemungkinan gangguan fizikal atau fungsi..

Akibatnya, gejala barah yang tidak dapat dikendalikan berikut dinyatakan:

  • sakit kepala yang teruk yang tidak melegakan ubat sakit bukan narkotik;
  • muntah serebrum yang tidak dapat dielakkan muncul tanpa loya sebelumnya;
  • kehilangan orientasi di ruang dan gangguan ingatan. Pesakit tidak mengenali orang dekat, tidak mengorientasikan dirinya di rumah dan di jalan;
  • pelanggaran atau kehilangan kesakitan, suhu atau kepekaan sentuhan;
  • mati rasa pada satu atau lebih anggota badan, bergantung pada lokasi tumor;
  • murid tidak simetri - satu murid lebih lebar daripada yang lain;
  • kehilangan atau ketidakseimbangan, berjalan goyah;
  • sawan;
  • pening;
  • gangguan penglihatan dan pendengaran dengan penampilan halusinasi visual dan pendengaran.

Muntah yang berasal dari pusat dikaitkan dengan peningkatan tekanan intrakranial, serta keracunan akibat kerosakan tumor.

Walaupun dia mengakui bahawa waktu yang diperlukan untuk data dalam kajian matang, Dr. Heron berkata: Saya percaya data kami pada akhirnya akan menunjukkan bahawa pada pesakit terpilih dengan barah paru-paru awal, rachiochemistry dapat seefektif pembedahan reseksi.... Kami percaya bahawa pembedahan radios boleh menjadi salah satu pilihan rawatan utama untuk jenis tumor ini..

Tumor otak yang tidak dapat dikendalikan: prognosis

"Alasan kami membuat kemajuan yang signifikan dalam rawatan barah adalah kerana kami telah melakukan ujian klinikal yang ketat," tambah Dr. Heron. Inilah sebabnya mengapa kita tahu bahawa beberapa rawatan lebih baik daripada standard lama. Kami membuat kemajuan ketika pesakit mengambil bahagian dalam ujian klinikal. Saya senang menolong pesakit saya dan mendorong mereka untuk mencari dan mencari alternatif rawatan yang ditawarkan oleh terapi moden.

Sakit kepala barah otak lebih cenderung teruk pada waktu pagi

Sakit kepala barah otak disertai dengan muntah tanpa melegakan.

Pesakit mengalami gangguan mental, yang dimanifestasikan oleh penyimpangan dari tingkah laku normal. Kes direkodkan ketika pesakit dibuang ke luar tingkap. Kemerosotan kesedaran pada barah otak maju menampakkan dirinya dalam bentuk kesedaran atau kehilangan kesedaran sehingga koma.

Permulaan dan perkembangan tumor otak yang cepat, perubahan kognitif dan tingkah laku, dan ketidakpastian yang berkaitan dengan prognosis adalah masalah yang diketahui oleh pengamal neuro-onkologi. Kami meneliti cabaran khusus yang dihadapi oleh pengasuh keluarga dalam merawat pesakit dengan gangguan neurokognitif dan neurobehavioral yang signifikan yang berkaitan dengan tumor otak. Kami memilih 25 penjaga keluarga tumor otak dewasa untuk mewakili lintasan penyakit tumor otak.

Vertigo pada kanser yang tidak dapat disembuhkan dikaitkan dengan hipertensi intrakranial. Ketika disoal, terungkap bahawa semasa pening, pesakit menganggap dirinya sendiri berpusing, sementara posisinya tidak berubah. Dengan barah otak, kelumpuhan dan paresis satu atau lebih anggota badan berkembang. Dalam kes yang teruk, kejang muncul.

Semasa wawancara, tugas perawatan pesakit direkodkan, serta membuat keputusan dan maklumat serta isu sokongan. Topik diselesaikan dari data dalam analisis kualitatif. Kami mendapati bahawa pengasuh keluarga dalam kajian ini memberikan bantuan yang luar biasa tanpa gaji, melibatkan banyak masa dan tenaga selama berbulan-bulan atau bertahun-tahun dan memerlukan tugas-tugas yang sering menuntut fizikal, emosi, sosial, atau kewangan. Mereka selalu harus menyelesaikan masalah dan membuat keputusan kerana keperluan pertolongan mereka berubah, tetapi mereka tidak bersiap sedia dan tidak bersiap ketika mereka berjuang untuk menyesuaikan diri dengan peranan dan tanggungjawab baru..

Rawatan tumor ganas yang tidak dapat dikendalikan

Bagi pesakit dengan tumor otak tahap 4, terapi radiasi tidak digunakan kerana takut akan peningkatan hipertensi intrakranial dan keadaan yang semakin teruk. Dalam kes seperti itu, pembedahan paliatif dilakukan untuk menguraikan otak. Operasi dilakukan dengan kraniotomi atau pintasan endoskopi.

Oleh kerana tumpuannya adalah pada pesakit, keperluan mereka sendiri tidak diendahkan. Oleh kerana keperluan maklumat mengenai pengasuh muncul, mereka tidak selalu diketahui semasa lawatan klinik. Doktor sering tidak dapat menangani masalah penjagaan, keadaan yang rumit oleh kekangan masa dan halangan budaya. Kami memberikan cadangan khusus untuk meningkatkan penyampaian maklumat; meningkatkan komunikasi antara pesakit, keluarga dan penyedia penjagaan kesihatan; dan pemberian sokongan psikososial kepada penjaga keluarga.

Kemoterapi adalah kaedah khas untuk merawat barah

Kaedah rawatan moden untuk barah yang tidak dapat dikendalikan:

  • Untuk merawat proses di bahagian otak yang dalam, pancaran laser digunakan untuk membekukan tumor barah. Petunjuk cahaya dimasukkan ke dalam otak melalui lubang kecil yang digerudi ke dalam tengkorak. Arah sinar ke lokasi kecederaan dilakukan di bawah kawalan MRI (pencitraan resonans magnetik).
  • Kemoterapi digunakan untuk rawatan. Untuk ini, 10-20 sesi pemberian ubat antikanker dilakukan..
  • Kemajuan moden dalam perubatan CyberKnife menggunakan sinar-X yang ditujukan untuk tumor barah dalam bentuk sinar ultra-tepat. Sinar menghentikan pertumbuhan tumor dengan memusnahkan DNA sel barah, yang kehilangan kemampuannya untuk membiak. Semasa prosedur, yang berlangsung selama 50 minit, kedudukan pesakit tidak tetap, dia bernafas dengan bebas. Selain itu, anestesia tidak diperlukan untuk sesi CyberKnife. Tetapi kaedah ini digunakan jika ukuran formasi tidak melebihi 3,5 cm. Apabila tumor melebihi ukuran ini, ada ketakutan kerosakan pada tisu otak yang sihat.
  • Teknik Gamma Knife menggunakan radioisotop kobalt yang memancarkan sinar gamma. Dengan bantuan program komputer, sinar dari pemasangan radio diarahkan terus ke kawasan yang terjejas, dan memusnahkannya. Untuk memperbaiki kepala, bingkai khas digunakan yang memfokuskan arah balok. Prosedur ini memakan masa sekitar 3 jam.

Kata kunci: keperluan maklumat mengenai tumor otak, penjaga keluarga, komunikasi kesihatan, kualiti hidup. Kerosakan kognitif, sawan, kelumpuhan, dan kerosakan neurologi kekal adalah kemungkinan akibat penyakit atau rawatan, dan ia mempengaruhi orang yang hidup dengan tumor dan juga pengasuh yang tidak dibayar. Tambah ke beban kerja ini adalah pengetahuan bahawa bagi kebanyakan tumor otak kemungkinan kelangsungan hidup jangka panjang adalah rendah: kadar kelangsungan hidup relatif 5 tahun setelah diagnosis tumor ganas primer otak dan sistem saraf pusat adalah 1% untuk lelaki dan 5% untuk wanita..

  • Terdapat kaedah radiosurgery lain - terapi proton, tetapi pada masa ini ia hanya digunakan di Amerika Syarikat, dan bahkan di beberapa pusat..
  • Rawatan ubat simptomatik digunakan untuk merawat pendidikan yang tidak dapat dijalankan..

Hasil positif penyakit ini dalam 20% kes bergantung kepada kepercayaan pesakit dalam pemulihan.

Gejala tumor otak yang tidak dapat dikendalikan

Menyediakan maklumat kesihatan adalah sesuatu yang mencabar: pesakit dan keluarga dapat menuntut maklumat yang tepat dan terkini mengenai mana-mana 125+ subtipe tumor otak dan sistem saraf pusat dan gejala, keagresifan, rawatan, dan hasil yang berpotensi.

Beberapa masalah yang dihadapi oleh pendidik keluarga dijelaskan dalam literatur. Pengasuh melaporkan tahap tekanan yang tinggi dan kesihatan fizikal dan emosi yang buruk, serta kehilangan kerjaya, kehilangan wang, dan diskriminasi di tempat kerja. Semasa menghidupkan tumor otak, pengasuh keluarga mempunyai masalah khas yang berkaitan dengan kesan neurokognitif dan neurobehavioral. Tumor otak merupakan kumpulan diagnostik dan rawatan yang unik. Diagnosis adalah bencana, selalunya berikutan timbulnya gejala seperti serangan atau perubahan kognisi yang ketara.

Ramalan

Tumor otak yang tidak dapat dikendalikan adalah penyakit yang sangat membawa maut. Pada orang tua, prognosis untuk kanser tahap 4 mengecewakan - beberapa bulan kehidupan. Pada usia muda, tubuh dapat menahan penyakit lebih lama. Kaedah rawatan moden memanjangkan hayat pesakit. Dengan glioblastoma, kadar kelangsungan hidup 5 tahun dicatatkan dalam 14% kes.

Apa itu Kanser yang Tidak Boleh Diatasi?

Berikutan peristiwa sentinel, batasan berterusan dalam fungsi fizikal dan kognitif dan kualiti hidup berlaku dan menimbulkan cabaran tambahan bagi pengasuh keluarga. -. Keperluan pesakit tumor otak berbeza dengan pesakit kanser lain dan sering tidak dipenuhi oleh sumber yang ada. Fox dan Lantz melakukan tinjauan kualiti hidup menggunakan wawancara individu dan kumpulan dengan kumpulan sokongan. Penemuan mereka disusun berdasarkan tema konseptual berikut: stigma penyakit minda dan badan, penyakit invasif diri sendiri, tumor otak sebagai penyakit keluarga yang berkaitan dengan sistem perubatan dan kualiti hidup.

Kesimpulannya, mari kita ingat bahawa kanser dalam 4 peringkat adalah penyakit berbahaya dan serius. Seorang pakar neurologi mesti mendapatkan nasihat awal untuk gejala awal seperti sakit kepala, muntah tanpa melegakan, dan kehilangan keseimbangan. Untuk rawatan tumor yang tidak dapat dikendalikan, ubat moden menggunakan kaedah radiosurgery yang tidak invasif dan berkesan - Cyber ​​Knife dan Gamma Knife. Penggunaan teknik membolehkan anda memanjangkan umur pesakit yang sakit parah.

Rawatan tidak konvensional untuk tumor yang tidak dapat dikendalikan

Mereka juga melaporkan topik yang merangkumi perubahan dalam kehidupan keluarga dan pengurusan nasihat perubatan. Tema Long Walk mengetengahkan cabaran dan cabaran yang tidak dijangka, kualiti hidup, keperluan sumber, kehabisan pembekal, dan mengimbangi harapan dengan harapan yang realistik. Mencari maklumat telah menjadi topik yang terpisah.

Rawatan tahap akhir onkologi otak

Model mereka menggunakan gelung maklum balas yang berterusan kerana pengasuh keluarga menilai keperluan dan sumber penjagaan dan menerangkan faktor-faktor yang mempengaruhi tindak balas tekanan terhadap penjagaan. Penyelidikan mengenai keperluan maklumat dan penyakit kronik menunjukkan bahawa hampir semua pesakit barah ingin mengetahui sepenuhnya pelbagai aspek penyakit dan rawatan mereka, dan semakin memainkan peranan aktif dalam perawatan mereka sendiri. - Walau bagaimanapun, sejumlah tinjauan retrospektif yang besar mendapati tahap ketidakpuasan yang tinggi di kalangan pesakit dan saudara mereka dengan maklumat yang mereka terima setelah diagnosis kanser.

Apa ubat untuk sakit kepala, migrain dan tekanan masih belum diketahui oleh banyak doktor?!

  • Mengalami sakit kepala sesekali atau biasa?
  • Menekan dan menekan kepala, mata atau "pukulan dengan palu" di bahagian belakang kepala, mengetuk pelipis?
  • Kadang-kadang sakit kepala membuat anda merasa sakit dan pening?
  • Segala-galanya mula mengganggu, menjadi mustahil untuk berfungsi!
  • Membuang perasaan marah anda kepada orang yang anda sayangi dan rakan sekerja?
Pada awal tahun 2017, saintis mengembangkan alat inovatif yang menghilangkan semua masalah ini! Juruterbang syarikat penerbangan awam dan tentera sudah menggunakan ubat terbaru ini untuk mencegah dan merawat sakit kepala, perubahan tekanan udara, dan tekanan. Klik pada pautan dan dapatkan maklumat mengenai dia dalam edisi khas program "Senang hidup!" dengan pakar terkenal.

Tumor otak selalu terdengar seperti hukuman mati kepada pesakit. Tetapi berkat kaedah rawatan terkini, patologi ini dapat dihentikan dalam kebanyakan kes..

Oleh kerana keperluan maklumat timbul dengan keadaan pesakit, pesakit dan pengasuh tidak mungkin mengetahui semua keperluan maklumat mereka semasa mereka mengunjungi pejabat. Ahli onkologi mungkin tidak bersedia untuk menyokong pesakit dengan serangkaian perkhidmatan kesihatan yang berkualiti yang mungkin diperlukan oleh pengasuh untuk perawatan paliatif, pengurusan kesakitan, kualiti penjagaan kehidupan, masalah keluarga, masalah psikososial, perawatan di rumah, perawatan terkelola, dan ubat pelengkap dan alternatif.

Menurut statistik, lebih daripada 80% pesakit mempunyai peluang untuk sembuh. Satu-satunya pengecualian adalah tumor yang tidak dapat dikendalikan, yang memerlukan pendekatan khas untuk rawatan..

Tumor otak dianggap salah satu yang paling berbahaya bagi kehidupan manusia, sementara keganasannya tidak selalu memainkan peranan terakhir..

Menurut para pakar, tumor jinak yang terletak di kawasan berbahaya di kepala atau mempunyai pertumbuhan volumetrik juga dapat menimbulkan ancaman bagi kesihatan dan kehidupan pasien..

Banyak kajian menunjukkan bahawa apabila pesakit dan keluarga lebih memahami diagnosis dan rawatan mereka, mereka lebih mampu mengatasi penyakit mereka, menggunakan sistem penjagaan kesihatan dengan lebih berkesan, dan mengalami tekanan psikologi yang lebih sedikit. Strategi mengatasi yang lebih baik, pada gilirannya, secara umum menyebabkan penyesuaian yang lebih baik terhadap diagnosis kanser. Walau bagaimanapun, penyelidikan tidak mencukupi untuk menerangkan cara terbaik untuk mencapai pemahaman ini bagi pesakit dan keluarganya. Teori pendidikan kesihatan menunjukkan bahawa hanya kerana maklumat yang ada tidak bermakna ia berada dalam format yang akan berguna..

Perbezaan dari tumor ganas terutamanya terdiri daripada kemungkinan metastasisnya dan memburuknya keadaan klinikal umum. Salah satu rawatan utama untuk tumor otak adalah pembuangan pembedahan. Tetapi ia tidak dapat digunakan jika neoplasma dianggap tidak dapat dijalankan..

Tumor yang tidak dapat dikendalikan merangkumi tahap neoplasma tahap lanjut yang berada dalam fasa aktif metastasis. Tumor jenis ini boleh bertindak sebagai tumor primer, atau boleh menjadi tumor sekunder. Dalam kedua kes tersebut, operasi tidak dilakukan kerana kebarangkalian kematian yang tinggi.

Selalunya, tumor otak tahap 4 tidak dapat dikendalikan. Tetapi dalam beberapa kes, dan barah tahap 3, diperburuk oleh keadaan umum pesakit yang buruk atau terletak di dekat saluran utama otak.

Kriteria

Tidak ada kerangka yang pasti untuk konsep ketumbuhan yang tidak dapat dikendalikan. Diagnosis ini selalu ditentukan secara individu, berdasarkan kriteria berikut:

Lokasi tumor. Campur tangan pembedahan dapat dilaksanakan sekiranya barah hanya mempengaruhi bahagian yang tidak mempengaruhi sokongan hidup tubuh.

Tetapi sekiranya berlaku penyetempatan neoplasma di kawasan yang bertanggungjawab untuk fungsi pernafasan, atau jabatan lain yang berkaitan langsung dengan proses penting utama, operasi tersebut dilarang sama sekali, kerana akan menyebabkan kematian pesakit.

Jenis pertumbuhan tumor malignan. Pembuangan pembedahan tidak dapat dilakukan sekiranya terdapat jenis pertumbuhan tumor yang invasif di mana saluran utama dan serat saraf otak terjejas. Semasa prosedur, tidak ada jaminan bahawa tumor akan dikeluarkan tanpa kecederaan.

Sekiranya operasi tidak berjaya, pesakit boleh mengganggu otak sepenuhnya atau mengalami kelumpuhan. Dalam kedua kes tersebut, orang tersebut menjadi kurang upaya..

Isipadu pertumbuhan. Tumor yang tidak dapat dikendalikan dianggap berdiameter lebih dari 7 cm. Rawatan pembedahan dengan jumlah pertumbuhan sedemikian meningkatkan risiko mengaktifkan fasa metastatik atau transformasinya menjadi bentuk yang agresif, yang secara signifikan akan memendekkan kehidupan pesakit..

Kehadiran metastasis. Walaupun tumor kecil, tetapi metastasis di pelbagai organ didiagnosis, maka ia dianggap tidak dapat dikendalikan. Operasi ini tidak akan memberikan hasil yang positif, kerana selama ini mustahil untuk segera membuang tumor primer dan sekunder.

Akibatnya, metastasis akan terus berkembang, memburukkan lagi keadaan pesakit. Di samping itu, setelah pembedahan, tempoh penyebaran metastasis menjadi lebih pendek, dan perkembangannya meningkat dengan ketara..

Keadaan umum pesakit. Terlepas dari ukuran tumor, operasi tidak dapat dilakukan jika pasien didiagnosis dengan keadaan umum yang parah atau penyimpangan yang jelas dalam norma parameter darah. Selalunya, barah yang disebabkan oleh patologi jantung yang serius dianggap tidak dapat dikendalikan..

Operasi tidak dilakukan pada pesakit dengan tahap hemoglobin yang sangat rendah. Dalam kes ini, ini dibenarkan oleh fakta bahawa pesakit tidak akan dapat pulih dari pembedahan..

Punca

Pembentukan dan pertumbuhan tumor selanjutnya di otak masih belum difahami sepenuhnya. Pada asasnya, kesimpulan mengenai penyebabnya didasarkan pada banyak kajian mengenai situasi klinikal yang ada..

Sehingga kini, perkara berikut telah dikenal pasti sebagai penyebab utama pertumbuhan tumor malignan:

Faktor genetik. Gangguan kerja gen tertentu menyebabkan pengaktifan reseptor pertumbuhan epidermis, yang bertanggungjawab untuk merangsang pembentukan sel, termasuk sel barah.

Reaksi ini menyebabkan pertumbuhan barah yang tidak terkawal. Menurut statistik, faktor genetik memprovokasi pertumbuhan tumor pada 10% kes. Pada masa yang sama, ubah bentuk genetik sama sekali tidak berkaitan dengan keturunan..

  • Umur pesakit. Selalunya, patologi berkembang pesat pada usia tua dari 65 hingga 80 tahun. Tetapi dalam beberapa kes, terdapat pertumbuhan volumetrik dan aktif pada kanak-kanak di bawah 8 tahun..
  • Jantina pesakit. Cukup aneh, tetapi pertumbuhan neoplasma dipengaruhi oleh jantina pesakit. Yang paling aktif dalam hal ini adalah tumor otak dan lelaki. Walaupun beberapa jenis barah kepala lebih kerap terjadi pada wanita, namun jumlahnya sedikit meningkat.
  • Pendedahan kepada sinaran sinar-X. Dalam kes ini, penargetan terapi radiasi dosis tinggi dipertimbangkan. Pada pesakit yang telah menjalani jenis rawatan ini, perkembangan tumor otak diperhatikan pada 10% kes. Pada masa yang sama, pertumbuhan boleh ditangguhkan dan didiagnosis kedua-duanya setelah 5 dan 15 tahun..
  • Kegiatan profesional yang berkaitan dengan pengeluaran berbahaya, di mana seseorang harus selalu menangani arsenik, pendedahan atom, merkuri, racun perosak. Bahan-bahan ini dapat berfungsi sebagai pemangkin yang memprovokasi sintesis sel-sel ganas baru..
  • Kelemahan sistem imun, yang merangsang pertumbuhan dan penyebaran barah ke seluruh badan.
  • Penyanyi terkenal Zhanna Friske meninggal dunia akibat tumor otak kelas 4 yang tidak dapat dikendalikan, cadangan mengenai apa yang menyebabkan barah pada wanita yang kuat secara fizikal dalam video ini:

    Rawatan

    Untuk tumor yang tidak dapat dikendalikan, rawatan alternatif digunakan, yang merangkumi pelbagai teknik. Masing-masing mempunyai tahap kesannya yang tersendiri, jadi pilihan kaedah akan bergantung pada setiap kes tertentu..

    Laser

    Prosedur ini adalah kesan fotodinamik pada sel tumor. Laser digunakan jika neoplasma dilokalisasi di kawasan serat saraf. Sinar laser bertindak secara selektif, menguap sel-sel yang tidak normal dan tanpa merosakkan serat saraf.

    Kaedah ini benar-benar membawa kesan positif, tetapi boleh digunakan hanya dengan lokasi tumor yang dangkal, tanpa pertumbuhannya secara mendalam. Jika tidak, prosedur hanya dapat memberi kelegaan sementara..

    Terapi radiasi

    Terapi radiasi adalah rawatan utama untuk barah kepala yang tidak dapat dikendalikan. Kaedah ini melibatkan pendedahan kepada radiasi di kawasan patologi. Ia membolehkan anda memusnahkan bukan sahaja pertumbuhan besar, tetapi juga fokus kecil atau sel tunggal.

    Dalam kes barah yang tidak dapat dikendalikan, kesan sinaran tiga dimensi luaran pada kawasan yang dikendalikan digunakan. Rawatan dijalankan selama 5 hari dengan selang 2 hari, maka kursus diulang. Untuk terapi lengkap, perlu melakukan sekurang-kurangnya 6 kursus sedemikian.

    Hasil daripada dos yang dipilih dengan betul, terapi radiasi akan menghentikan pertumbuhan tumor dan mengurangkannya..

    Kemoterapi

    Kemoterapi menyokong dan paling sering digunakan dalam kombinasi dengan terapi radiasi. Prosedur ini bertujuan untuk memusnahkan sel barah dengan mendedahkannya kepada racun dan racun..

    Sebagai kaedah bebas, rawatan ini tidak berkesan, kerana ubat-ubatan yang diperkenalkan ke dalam tubuh secara praktikal tidak menembusi penghalang pelindung otak. Untuk memastikan kesan maksimum, ubat diberikan dengan kaedah intra-arteri.

    Rawatan jenis ini hanya dalam kes terpencil yang memungkinkan untuk menghentikan pertumbuhan tumor. Tetapi pada masa yang sama, prosedur menghentikan penyebaran metastasis.

    Pisau gamma

    Pisau Gamma adalah peranti yang mengeluarkan banyak aliran cahaya dari kobalt radioaktif. Di bawah pengaruh sinaran ini, sel barah musnah. Prosedur penyingkiran mengambil masa sekitar 2 jam, bergantung pada jumlah pertumbuhan.

    Penyingkiran tidak menyakitkan dan tidak memerlukan anestesia. Operasi ini membolehkan anda membuang tumor di kawasan yang tidak dapat dilalui pisau bedah konvensional. Satu-satunya kelemahan pisau gamma ialah ia tidak dapat digunakan untuk neoplasma dalam jumlah besar..

    Pisau Siber

    Tidak seperti kaedah sebelumnya, pisau siber merosakkan DNA sel ganas dengan mendedahkannya kepada radiasi foton. Teknik ini digunakan untuk tumor yang tidak lebih besar daripada diameter 3,5 cm.

    Cyberknife membolehkan anda memusnahkan helai DNA dalam sel patologi, akibatnya mereka kehilangan fungsi pembiakan dan pemakanan dan secara beransur-ansur mulai mati. Kesan rawatan tersebut dapat diperhatikan hanya setelah beberapa tahun, kerana tumor akan menyusut secara semula jadi.

    Prosedur ini hanya berlangsung sekitar 50 minit dan memerlukan 1 hingga 5 sesi.

    Ramalan

    Prognosis hidup dengan jenis barah otak yang tidak dapat dikendalikan akan bergantung pada keadaan umum pesakit. Dengan rawatan yang mencukupi, hampir mustahil untuk mencapai pemulihan sepenuhnya. Kira-kira 1 tahun, 4% pesakit berjaya hidup. Selalunya, pesakit hanya sedikit mengurangkan keadaan umum.

    Terapi dalam kes ini membantu mengurangkan edema serebrum dan memulihkan fungsi pernafasan. Sebagai peraturan, setelah menerima rawatan, pesakit berjaya hidup selama kira-kira 4 bulan lagi. Sekiranya penolakan rawatan, tempoh ini dikurangkan menjadi 1-2 bulan. Akibatnya, orang itu jatuh dalam keadaan koma dan mati akibat serangan pernafasan..

    Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.