Lemak (lipoma)

Myoma

Tumor lemak jinak, yang merupakan lipoma, berbeza dengan tumor malignan dalam intensiti pengembangan. Selain itu, ia tidak merebak ke organ dan tisu berdekatan, yang bermaksud bahawa sel-sel tumor tidak berhijrah melalui aliran darah dan tidak membentuk koloni yang terpisah di dalam tubuh pesakit. Maksudnya, lipoma tidak bermetastasis. Pada peringkat sel, wen jinak dapat wujud hanya di tempat ia mulai tumbuh, ia tidak disesuaikan untuk wujud di lingkungan lain. Sel malignan dicirikan sebagai bermutasi dan dapat menyesuaikan diri dan membiak dengan berjaya dalam tisu yang asing dengan sel jenis ini.

Perbezaan asas antara lipoma dan tumor barah

Sekiranya banyak asid lemak terbentuk di dinding organ dalaman atau lapisan lemak subkutan, ini adalah manifestasi lipomatosis. Semakin tua dan kenyang seseorang, semakin besar risiko lipoma fokus baru. Tetapi tidak dapat dikatakan bahawa fenomena ini mirip jauh dengan proses metastasis tumor ganas. Dalam kebanyakan kes, lipomatosis dipicu oleh pewarisan genetik, dimediasi melalui perubahan khas pada lapisan tisu adiposa subkutan pada pesakit tertentu.

Lemak dapat mula secara aktif menampakkan dirinya, misalnya, dengan cepat bergerak ke pertumbuhan, mula menyebabkan rasa sakit dan ketidakselesaan. Dalam kes ini, diperlukan prosedur penyingkiran radikal, di mana pembedahan dikeluarkan bersama dengan kapsul. Selepas operasi, analisis morfologi dilakukan untuk mengesahkan kualitinya. Sekiranya ia adalah lipoma, rawatan lebih lanjut tidak diperlukan..

Lipoma jinak mempunyai batas yang jelas, konsistensi elastik dan tidak mengganggu pesakit sehingga tumbuh sehingga ukurannya dapat mencubit saraf dan saluran darah di dalam organ. Pengembangan malignan berterusan walaupun selepas penghapusan tumor primer, formasi tumbuh dengan cepat, menyebabkan ketidakselesaan. Secara kiasan, barah menindas sel-sel sihat yang lain yang dapat dijangkau, dan merekalah yang memberi isyarat kepada tubuh mengenai masalah tersebut melalui kesakitan.

Dalam proses jinak, tumor tumbuh ke dalam tisu dengan sangat perlahan, sehingga sel-sel di sekitarnya mempunyai cukup waktu untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang berubah. Tetapi ada juga kekurangan asimtomatik - lipoma dapat dikesan secara kebetulan, setelah ukurannya maksimum. Bagi pesakit, ini penuh dengan masalah fungsi. Sebagai contoh, wen dengan penyetempatan dalam kapsul artikular menyukarkan pergerakan anggota badan. Maka persoalan penyingkiran bahkan tidak diletakkan pada pilihan pesakit, dalam hal ini hanya operasi radikal yang membantu..

Sebagai tambahan kepada semua perkara di atas, terdapat beberapa penanda biologi yang memungkinkan untuk membezakan malignan dari jinak.

Bolehkah wen menjadi tumor malignan

Sebenarnya, lipoma, sebagai jenis tisu adiposa yang rendah, tidak menimbulkan bahaya. Tetapi untuk menjelaskan risiko, perlu dilakukan pembezaan diagnostik. Untuk ini, setelah penyingkiran atau dengan biopsi, menggunakan analisis histologi dan sitologi, tahap kematangan dan kualiti sel-sel pembentukan ditentukan. Sampel yang sihat akan mempunyai sedikit kapilari konduktif dan filamen halus. Unsur-unsur keradangan dan manifestasi nekrosis lemak akan menjadi ketara dengan trauma lipoma yang kerap.

Keabnormalan sitogenetik dikesan pada sepertiga lipoma, tetapi keadaan ini bukanlah tanda langsung dari proses onkologi. Untuk menentukan diagnosis dengan tepat, perlu memantau perkembangan tumor dari masa ke masa. Dalam beberapa kes, perbezaan antara tisu yang sihat dan tidak normal sangat kecil, kerana banyak tumor ganas, misalnya, liposarkoma yang sangat berbeza, sangat sering meniru.

Lipoma yang paling sederhana tidak merosot menjadi barah, tetapi ada varian tumor lemak yang rumit yang memerlukan penyingkiran segera, kerana mereka meningkatkan risiko terkena liposarcoma. Ini termasuk lipoma mendalam. Mereka dijumpai di tisu organ dalaman, jarang berkembang, tetapi pada masa yang sama ia cukup berbahaya. Tumor seperti itu boleh berulang selepas pembedahan. Doktor selalu menegaskan rawatan radikal, kerana lipoma ruang retroperitoneal, misalnya, dalam 5% kes diubah menjadi liposarkoma yang sangat berbeza.

Lipoma apa yang berbahaya

Angiolipoma patologi juga dikelaskan sebagai berbahaya. Mereka juga tumbuh dari tisu adiposa, tetapi kapilari di dalamnya tersumbat.

  • Angiolipoma boleh terdiri daripada dua jenis: pembentukan tertutup dan mempunyai batas yang jelas. Mereka cenderung merebak ke tisu berdekatan, dan ini adalah keadaan sempadan dengan keganasan.
  • Bentuk lipoma polimorfik sering mengelirukan doktor. Mereka mempunyai ciri sitologi atipikal dan serupa dalam komposisi dengan liposarcomas. Apabila diperbesar, formasi menyerupai bunga multi-kelopak, terdiri dari sel raksasa dengan inti kabur.
  • Lipoma sel gelendong. Pendidikan dengan batas yang jelas, tumbuh dari lapisan tisu subkutan. Terdapat banyak jenis tumor seperti itu. Dan masing-masing mempunyai tanda patologi tersendiri yang menimbulkan kebimbangan kepada ahli onkologi..
  • Hibernoma patologi. Ia tumbuh di lapisan subkutan atau tisu lembut, terdiri daripada sel-sel lemak coklat. Bentuk wen yang sangat jarang ditemui, hanya terdapat dalam beberapa orang dalam sejuta orang.

Amalan menilai lipoma sebagai keadaan prakanker hampir tidak dijumpai dalam onkologi. Tetapi jisim lemak yang terbentuk di bahagian belakang leher atau di kawasan ruang retroperitoneal sering mempunyai pseudocapsule yang tumbuh di bawah kulit. Lipoma seperti ini mempunyai peluang untuk dilahirkan semula menjadi barah. Isu penyingkiran dalam situasi seperti ini tidak hanya dipertimbangkan oleh pakar bedah, tetapi oleh ahli onkologi. Setelah pengesanan formasi tersebut, pesakit menjalani beberapa kajian fungsional, termasuk ultrasound, MRI dan CT.

Mengapa onkologi boleh disalah anggap sebagai lipoma

Sering kali, khayalan muncul sebagai hasil kajian diagnostik yang salah, ketika struktur pendidikan tidak dapat dibangun dengan pasti, yang menyebabkan diagnosis yang salah. Biasanya, fokus kanser pada tisu lembut ditunjukkan oleh liposarcoma, dan pada gilirannya, ia terdiri daripada empat jenis:

  • Dengan pembezaan yang tinggi. Tumbuh perlahan, strukturnya serupa dengan sel lemak biasa.
  • Gred rendah, rendah.
  • Myxoid adalah jenis perantaraan, tetapi belum agresif liposarcoma. Walau bagaimanapun, sel sudah jauh berbeza dari biasa.
  • Pleomorphic - subtipe yang jarang berlaku dengan sel yang sangat berbeza dari biasa.

Apa yang berlaku kepada pesakit selepas pembuangan wen

Dalam kes-kes yang jarang berlaku, akibat pelepasan lipoma radikal, komplikasi tertentu mungkin timbul, misalnya:

  • Pendarahan di lokasi pembuangan.
  • Jangkitan luka dangkal.
  • Seroma dan hematoma.

Tetapi semua manifestasi ini cukup mudah untuk mencegahnya, cukup hanya untuk menjaga jahitan pasca operasi bersih, memperbaharui pembalut secara berkala, minum ubat yang disyorkan oleh pakar bedah. Untuk satu bulan lagi, anda perlu melepaskan senaman fizikal yang berlebihan agar tidak menimbulkan kekambuhan. Juga, jangan mandi air panas. Pembuangan lipoma tunggal menunjukkan bahawa seseorang harus menjalani pemeriksaan pencegahan secara berkala dan memperhatikan kesihatannya.

Lipoma atau Liposarcoma?

Ini adalah tumor tisu adiposa yang sama sekali berbeza..

Bolehkah lipoma dilahirkan semula menjadi barah, menjadi ganas?

Lipoma dianggap sebagai pembentukan jinak; degenerasi ganas lipoma sangat tidak mungkin. Ini biasanya tidak berlaku.

Sehingga kini, tidak ada kes-kes transformasi ganas lipoma menjadi liposarcoma..

Walaupun lipoma tidak barah, ia boleh kelihatan seperti liposarkoma, yang ganas atau barah. Oleh itu, penting untuk mengawal lipoma untuk pertumbuhan dan perubahan lain..

Cara Membezakan Lipoma dari Kanser Liposarcoma?

Dalam sebilangan besar kes, membezakan antara lipoma dan tumor ganas agak mudah. Untuk ini, perlu dilakukan pemeriksaan, palpasi dan ultrasound. Lipoma mempunyai sebilangan ciri, kombinasi yang membolehkan kita mengatakan - "ya, ini betul-betul lipoma".

  • Dalam kebanyakan kes, ia terletak di tisu subkutan.
  • Kulit di atasnya tidak berubah.
  • Mobiliti dan palpasi mudah bergerak ke satu sisi atau yang lain.
  • Tidak menyakitkan, kecuali Domatum lipomatosis, apabila simpul sedikit menyakitkan pada palpasi.
  • Ia tumbuh dengan sangat perlahan dan secara praktikal mungkin tidak meningkat selama bertahun-tahun.
  • Terdiri daripada sel-sel lemak yang matang.
  • Tidak tumbuh ke tisu sekitarnya (otot, tulang, organ dalaman).
  • Tidak mempunyai bekalan darah aktif (tidak utama atau periferal).

Bagi tumor malignan, mereka juga mempunyai sejumlah ciri khas, gabungannya memungkinkan untuk mengesyaki proses ganas..
Sebarang tumor malignan pada tisu lembut tumbuh agak cepat, terutamanya liposarcomas, dan dalam 3-4 bulan saiznya boleh meningkat 2-3 kali atau lebih.

Liposarcoma

  • Sentiasa rapat dengan sentuhan.
  • Ia boleh terdiri daripada beberapa nod.
  • Secara praktikal tidak boleh diganti, kerana ia "dilas" dengan tisu-tisu di sekitarnya.
  • Kulit di atasnya dipadatkan, berubah warna.
  • Selalu disertai dengan kehadiran limfadenitis serantau.
  • Terdiri daripada sel-sel lemak yang belum matang (lipoblas).
  • Sentiasa tumbuh menjadi tisu bersebelahan.
  • Hampir selalu dibekalkan dengan darah (mempunyai aliran darah periferal dan / atau utama).
Liposarcoma raksasa di leher

Tanda-tanda utama liposarcoma:

  • Pertumbuhan aktif.
  • Kelemahan yang semakin meningkat.
  • Kehilangan selera makan dan berat badan.
  • Peningkatan suhu badan.
  • Selalunya - perubahan warna kulit di kawasan tumor yang sedang berkembang.

Menyebabkan faktor-faktor yang boleh menyebabkan perkembangan liposarkoma:

  • Trauma.
  • Sinaran mengion.
  • Pengaruh karsinogen.

Diagnostik bermula dengan imbasan ultrasound. Sekiranya terdapat kecurigaan proses ganas - MRI dengan biopsi kontras dan tusukan.

Gambar ultrasound lipoma dan liposarcoma agak berbeza..
Perbezaan utama adalah kehadiran aliran darah aktif di tisu liposarcoma. Dan hampir semua jenis lipoma pada ultrasound selalu mempunyai ketumpatan yang seragam dan aliran darah tidak pernah direkodkan.

Liposarcoma pada ultrasound:

  • mempunyai garis besar kabur (kabur) dan tidak rata,
  • dalam sebilangan besar kes, ia terdiri daripada kawasan yang meningkat dan berkurangnya ketumpatan,
  • mempunyai struktur gema yang heterogen (banyak kawasan dengan struktur gema yang meningkat dan menurun),
  • hampir selalu, aliran darah direkodkan dalam tisu dalam mod CDS (vaskularisasi yang diucapkan).

Lipoma dikeluarkan oleh pakar bedah. Dan penghapusan liposarkoma dilakukan di hospital onkologi.

Tel. untuk membuat temu janji untuk berunding dengan pakar onkologi +7 915-015-46-57

Boleh jadi sukar

Sarkoma berlaku tidak lebih daripada dua kes setiap 100 ribu penduduk

Foto: Ilya Barkhatov

Adakah sekurang-kurangnya satu orang yang tidak pernah mengalami masalah? Dan jika dia kelihatan tidak jelas? Dalam edisi oncolicbez seterusnya, kita memahami apa itu sarkoma, bagaimana ia berbahaya dan mengapa ia tidak boleh disentuh. Semua soalan dijawab oleh pakar bedah onkologi jabatan perut Pusat Onkologi dan Perubatan Nuklear Chelyabinsk Sergey Kuvaev.

- Sergey Vladimirovich, adakah sarkoma juga barah? Berapa kerap berlaku?

- Sarcoma adalah patologi onkologi, tetapi bukan barah, ia adalah tumor yang sama sekali berbeza. Mereka hanya mempunyai sifat yang sama: pertumbuhan invasif yang merosakkan secara tempatan, kemungkinan pencerobohan ke organ dan tisu, dan metastasis. Lebih-lebih lagi, sarkoma dicirikan oleh jalur metastasis hematogen - bukan ke kelenjar getah bening yang paling dekat dengan tapak tumor di sepanjang laluan limfa, tetapi dengan aliran darah ke paru-paru, hati, dan sebagainya..

Ini adalah kumpulan neoplasma ganas yang agak jarang berlaku: kejadiannya hanya dua kes per 100 ribu populasi dan dalam struktur umum kejadiannya memerlukan kurang dari satu peratus. Tetapi ada kehalusan tertentu yang memungkinkan kita menganggap patologi ini menarik untuk dikaji dan dalam hal meningkatkan kualiti keadaan baik dengan pesakit dan dengan rangkaian perubatan umum..

- Kanser berkembang dari sel epitelium, dan sarkoma?

- Sekiranya kita membayangkan tubuh manusia pada peringkat awal pembentukannya dalam rahim, maka embrio embrio mempunyai tiga daun. Luaran - daripadanya kulit, selaput lendir, dan lain-lain terbentuk, dalaman - saluran pencernaan, tetapi dari lembaran tengah, tisu tulang rawan terbentuk, otot, berserat - tendon, misalnya. Tumor tisu lembut yang disebut sarkoma berasal dari sini. Mereka tidak ada kaitan dengan barah dalam perkembangannya..

Sarkoma tisu lembut paling kerap disetempat di hujung kaki. Bahagian lain mungkin muncul di rongga perut, di mediastinum, bahkan terdapat perkara-perkara yang jarang berlaku seperti sarkoma jantung, sarkoma rahim. Tetapi kebanyakannya adalah penyetempatan visual - benjolan muncul di suatu tempat di badan dan mula tumbuh dengan cepat, sementara ia dapat menekan batang saraf, saluran yang mendasari. Dari ini, semua gejala klinikal menyusul - sakit boleh bergabung, di sarkoma itu sendiri, keradangan, perubahan pada kulit di atas tumor bermula. Tetapi, simptom yang paling ketara adalah, pertumbuhan pesat hingga lima sentimeter atau lebih..

Operasi menggunakan kaedah baru memungkinkan untuk menyelamatkan pesakit bukan sahaja kehidupan dan kesihatan, tetapi juga anggota badan

Foto: Ilya Barkhatov

- Benjolan seperti itu juga boleh tumbuh di rongga perut?

- Ya, sarkoma ini berasal dari tisu adiposa. Berat berlebihan tidak akan mempengaruhi ini dengan cara apa pun. Untuk beberapa sebab, pada satu ketika, sel-sel lemak mula berkembang dalam varian malignan.

- Seberapa pantas tumor tumbuh? Berapa lamakah lima sentimeter ini tumbuh??

- Bergantung pada varian histologi (tisu) sarkoma. Sekiranya tumor mempunyai pembezaan sel yang rendah, maka ia akan tumbuh dengan cepat - dalam enam bulan ia boleh meningkat sepuluh sentimeter.

Sarkoma dibezakan oleh pertumbuhan pesat, kesakitan, kehadiran tumor di beberapa tisu lembut dan manifestasi yang berkaitan dengan pertumbuhan invasif. Sebagai contoh, jika sarkoma tumbuh di tempat-tempat saluran limfa pada bahagian bawah kaki, atau di rongga perut pada pertemuan saluran limfatik ini dari hujung bawah, maka edema pada bahagian bawah kaki boleh berkembang.

- Dan bagaimana sarkoma berbeza dengan lipoma yang sama, atau, seperti yang dikatakan orang, wen?

- Dan sekarang kita boleh bercakap mengenai apa yang disebut topeng sarkoma!

- Jadi dia juga menyamar?

- Dan bagaimana! Pada mulanya, sarkoma mungkin kelihatan seperti lipoma atau hematoma, pengumpulan darah setelah beberapa jenis mikrotrauma. Kadang-kadang orang dengan jelas mengaitkan kejadian sarkoma dengan trauma sebelumnya ke kawasan ini, walaupun telah terbukti bahawa kejadian ini sama sekali tidak berkaitan. Fenomena psikologi semata-mata - seseorang memperhatikan trauma, mengingat lokasinya, kerana sakit di sana.

Terdapat statistik seperti itu bahawa sesiapa sahaja, tetapi bukan ahli onkologi - pakar bedah umum, traumatologi, ahli dermatologi, mula merawat sarkoma. Mereka berjanji untuk merawat, menetapkan fisioterapi, berusaha mengurangkan anestesia tempatan di jabatan bukan onkologi. Hasilnya adalah banyak kesalahan dan kambuhan tumor ini. Kerana ini adalah ciri lain dari sarkoma - kecenderungan untuk berulang tempatan. Sekiranya anda membuangnya dengan tidak betul, maka ia akan tumbuh di tempat yang sama lagi..

- Dan betapa besarnya kebarangkalian ini?

- Kami melakukan kajian, mengambil 49 pesakit, 28 daripadanya pada awalnya dioperasi, dan hanya satu yang mengalami kekambuhan tumor. Selebihnya 21 dikendalikan oleh pakar bedah selain dari kami. Semua 21 mengalami kambuh, dengan yang pertama dalam 11, yang kedua dalam lima, yang ketiga dalam dua, dan yang keempat dalam tiga. Ia berlaku bahawa doktor pakar lain beroperasi pada pesakit tersebut beberapa kali sehingga mereka perlu melakukan pemeriksaan histologi dan memahami bahawa ini adalah sarkoma, dan merujuknya kepada kami.

Oleh itu, telah terbukti bahawa jika sarkoma dikeluarkan oleh pakar bedah rangkaian perubatan umum, yang tidak mengetahui prinsip-prinsip menghilangkan tumor malignan, maka dalam hampir seratus peratus kes, sarkoma akan tumbuh semula. Dan kemudian akan menjadi lebih sukar untuk mengobatinya, kerana hubungan anatomi di kawasan ini akan dilanggar, maka lebih sukar untuk mengoperasikannya kemudian. Kami mendapat lebih banyak kambuh.

Sergey Kuvaev pasti bahawa hanya pakar onkologi yang boleh merawat sarkoma

Foto: Ilya Barkhatov

- Adakah mungkin kehilangan lengan atau kaki kerana sarkoma?

- Sehingga 70-an abad kedua puluh, satu-satunya kaedah rawatan dianggap operasi melumpuhkan, amputasi anggota badan, walaupun ukuran sarkoma kurang dari lima sentimeter. Itu dianggap perkara yang paling tepat untuk segera memotong seluruh anggota badan. Pada saat yang sama, tidak diperhatikan bahwa sarkoma, bahkan pada tahap awal perkembangannya, dapat melakukan metastasis dengan aliran darah ke organ yang jauh..

Hari ini keadaan telah berubah secara radikal, dan keutamaan diberikan kepada operasi pemeliharaan organ - dalam rawatan sarkoma, penyingkiran kes dan blok digunakan. Sebagai contoh, jika sarkoma tumbuh di salah satu kepala bisep brachii, maka seluruh kepala otot bisep ini dikeluarkan di dalam ruang fasial. Maksudnya, tumor harus dikeluarkan dalam satu blok, tidak boleh berpecah-pecah. Sebaik-baiknya, pakar bedah tidak boleh melihat sarkoma ketika dia mengoperasikannya..

- Rawatan sarkoma hanya operasi?

- Tidak, kerana perawatan penyakit onkologi melibatkan penggunaan terapi radiasi, baik pada masa pra operasi dan pasca operasi, dan kemoterapi. Dengan sarkoma besar yang awalnya tidak dapat dioperasikan yang tumbuh menjadi batang vaskular besar, dengan penggunaan radiasi dan kemoterapi, kadang-kadang mungkin untuk mencapai kebolehkesanan tumor - keupayaan untuk melakukan operasi pemeliharaan organ.

- Dan ada kesempatan untuk menyembuhkan?

- Setiap kambuh berikutnya dikaitkan dengan risiko metastasis dengan aliran darah ke organ lain, dan kemudian prognosisnya tidak baik. Sekiranya pesakit dengan sarkoma segera berjumpa dengan pakar onkologi, maka risiko kambuh sangat kecil. Dengan penggunaan kemoterapi pasca operasi dan terapi radiasi, penyembuhan lengkap dapat dicapai. Di Ural Selatan, kira-kira 700 orang didaftarkan dengan diagnosis "sarkoma", di mana 65 peratus - selama lima tahun atau lebih.

Kadang-kadang pesakit terlalu cuai terhadap kesihatan mereka dan membesar tumor

Foto: Ilya Barkhatov

- Risiko sakit bergantung pada usia?

- Tidak juga. Dapat dikatakan bahawa tidak ada kecenderungan peningkatan morbiditi dengan bertambahnya usia. Sarkoma mempengaruhi sama ada pada masa kanak-kanak, atau sama rata selepas 30 tahun dan lebih tua.

- Apa yang boleh menyebabkan penyakit?

- Pada dasarnya ia adalah genetik - gangguan pada sel tisu penghubung pada tahap tertentu perkembangannya. Hingga kini, masalah ini belum dikaji, kerana patologi sangat jarang berlaku, oleh itu pengamatan dan rawatannya masih belum banyak pengalaman. Para saintis tidak mengecualikan pengaruh faktor berbahaya yang berpengaruh terhadap kejadian tumor ini, tetapi ini sudah berasal dari bidang bahaya pekerjaan..

- Berapa banyak pesakit dengan sarkoma yang anda kendalikan setiap tahun?

- 25. Kami berusaha mengarahkan keseluruhan aliran ini ke pusat barah kami. Pesakit ini harus ditangani oleh institusi di mana terdapat perkhidmatan diagnostik, termasuk kemampuan kajian CT dan MRI, dan ketersediaan terapi tiga komponen oleh sekurang-kurangnya tiga pakar disediakan: pakar onkologi-pakar bedah, radioterapis, ahli kemoterapi. Sebarang rawatan untuk sarkoma harus dirancang, dan doktor pada mulanya harus mengetahui apa yang sedang dilakukannya: berapa banyak tisu yang akan dikeluarkan untuk mengelakkan akibat dari tumor ini berulang.

- Anda dapat menentukan dengan mata sama ada ia adalah sarkoma atau hanya benjolan?

- Sekiranya anda mempunyai pengalaman dalam rawatan, maka ya. Dan jika ahli terapi tempatan hanya selepas tamat pengajian, maka tidak. Ini adalah nasihat bukan hanya kepada pesakit, tetapi juga kepada doktor rangkaian perubatan umum: jika dia melihat sesuatu seperti ini, maka jangan memberi rawatan fisioterapi, tetapi segera berjumpa dengan pakar onkologi.

- Mengapa fisioterapi berbahaya??

- Ia dapat mempercepat perkembangan sarkoma beberapa kali.

Oleh itu, mereka menyukarkan tugas untuk memulihkan diri dan doktor.

Foto: Ilya Barkhatov

- Betapa sukarnya rawatan bagi pesakit?

- Sebagai peraturan, blok tisu lembut dikeluarkan, dan semuanya bergantung pada tempat tumor berada. Dalam latihan saya, ada kes-kes ketika saya terpaksa memotong saraf sciatic sepenuhnya, yang bertanggungjawab untuk pemeliharaan seluruh anggota bawah. Walaupun begitu, pesakit dikeluarkan dan berjalan dengan kaki mereka sendiri. Kadang-kadang beberapa fungsi mungkin hilang - kepekaan, fungsi motor pada bahagian anggota badan tertentu, tetapi secara amnya kualiti hidup benar-benar memuaskan. Sekiranya kecil, maka sama seperti sebelum penyakit ini.

- Apa nasihat kepada pesakit? Cara berkelakuan ideal?

- Dianjurkan untuk memperhatikan adanya segel pada tisu lembut di batang dan anggota badan yang muncul tanpa sebab, perhatikan peningkatan pesat dan segera berjumpa doktor.

Secara amnya, anda perlu merawat diri anda dengan lebih berhati-hati. Orang-orang datang dengan tumor besar sehingga mereka kagum. Sebagai contoh, terdapat seorang pesakit yang tumor pahanya tumbuh hampir seukuran kepala orang dewasa. Dan barulah dia bimbang dan pergi ke doktor.

- Apakah risiko seseorang jika selepas rawatan dia tiba-tiba hilang dari bidang pandangan ahli onkologi, tidak diperhatikan?

- Risikonya adalah jika pada masa operasi terdapat beberapa mikrometastasis yang tidak dapat dikesan dengan kaedah pemeriksaan, maka Anda dapat menghubungi ahli onkologi dengan penyakit progresif dan metastasis, masing-masing, dengan prognosis yang paling teruk. Mesti diperhatikan.

Rawatan patologi onkologi selalu menjadi masalah bersama