Mikroadenoma pituitari boleh hilang?

Lipoma

Helo! Sebagai permulaan, pada usia 16 tahun mereka menemui ketulan di dada dan didiagnosis dengan mastopati. Saya hampir tidak mendapat rawatan. Pada usia 18 tahun, hampir setahun yang lalu, saya mengalami kelewatan haid (walaupun sehingga ketika itu saya tidak pernah memilikinya), pada ketika itu saya diseksa oleh sakit kepala. Tidak ada pelepasan dari dada. Saya diuji hormon. Akibatnya, semuanya normal, kecuali prolaktin. Kemudian MRI dan diagnosis - mikrofenoma pituitari (3 mm). Pakar endokrinologi menetapkan Dostinex, saya telah mengambilnya selama hampir setahun, dalam 4 bulan pertama saya mengambil 1/4 dua kali seminggu, selepas itu 1/4 sekali seminggu, selama ini saya memantau tahap prolaktin - itu normal. Sakit kepala tidak mengganggu saya sekarang. Dan haid baik-baik saja. By the way, meterai di dada menjadi heterogen, tetapi tidak larut. Dada anda sakit seminggu sebelum haid anda. Saya mempunyai beberapa soalan: 1) Saya belum mempunyai rancangan untuk hamil, tetapi, sebagai peraturan, semasa mengambil Dostinex, wanita berjaya hamil. Kaedah kontrasepsi apa dengan diagnosis seperti itu? Bolehkah saya mengambil kawalan kelahiran? 2) Tidak lama lagi, kawalan MRI harus dilakukan, microadenoma pituitari boleh hilang sepenuhnya (larut)? 3) Adakah penyusuan susu ibu dikontraindikasikan dengan diagnosis ini?

Pada perkhidmatan AskDoctor, rundingan endokrinologi dalam talian tersedia untuk sebarang masalah yang membimbangkan anda. Pakar perubatan memberikan konsultasi sepanjang masa dan percuma. Kemukakan soalan anda dan dapatkan jawapan dengan segera!

Masalah kepala. Mitos mengenai tumor pituitari

Kami meminta salah seorang pakar terkemuka dalam bidang ini untuk membuangnya - Pengarah Institut Endokrinologi Klinikal Pusat Penyelidikan Endokrinologi Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia, Ahli Akademi Akademi Sains Rusia Galina Melnichenko.

Mitos. Tumor hipofisis adalah onkologi.

Sebenarnya. Tumor kelenjar pituitari, yang kebanyakannya adalah adenoma, biasanya bersifat jinak. Walau bagaimanapun, tumor boleh aktif secara hormon (bukan kebetulan bahawa kelenjar pituitari dianggap sebagai konduktor kelenjar endokrin) dan menghasilkan terlalu banyak hormon (prolaktin, hormon pertumbuhan, somatotropik, hormon adrenokortikotropik) dan terlalu sedikit yang lain, yang boleh menyebabkan kerusakan kelenjar adrenal, gonad, kelenjar tiroid dan, tentu saja, memerlukan rawatan perubatan.

Tetapi walaupun tumor hipofisis tidak aktif secara hormon, ia boleh menimbulkan ancaman. Terutama ketika datang ke neoplasma dengan diameter lebih dari 10 mm, yang (dengan kecenderungan tumbuh) sebenarnya dapat memusnahkan kelenjar sistem endokrin ini yang terletak di dasar tengkorak. Dan adenoma pituitari dapat menekan persimpangan saraf optik atau saraf kranial, yang akan membawa kepada gejala seperti sakit kepala, penglihatan berganda, sawan, penyempitan bidang visual (hingga kebutaan).

Mitos. Sangat sukar untuk mengira tumor hipofisis.

Sebenarnya. Diagnosis adenoma hipofisis berkembang dengan baik dan merangkumi: pemeriksaan hormon, oftalmologi, serta neuroimaging tumor (sinar-X, MRI, CT otak). Dengan bantuan mereka, pakar dapat menentukan jenis dan ukuran tumor..

Kehadiran dan tahap aktiviti hormon adenoma hipofisis dikesan menggunakan kaedah moden untuk menilai tahap hormon dalam plasma darah atau air kencing (air liur). Untuk setiap tumor - satu set kajian yang diperlukan, yang ditentukan oleh doktor bergantung pada gambaran klinikal (gejala dan aduan pesakit).

Mitos. Adenoma hipofisis tidak dirawat dengan ubat-ubatan. Hanya satu jalan keluar - operasi.

Sebenarnya. Tidak selalu. Adenoma hipofisis dirawat dengan cara yang berbeza. Untuk setiap jenis tumor hipofisis, ada pilihannya sendiri, spesifik, paling optimum, yang dipilih dengan teliti oleh ahli endokrinologi dan pakar bedah saraf.

Jadi, untuk rawatan prolaktinoma (tumor hipofisis yang mensintesis hormon prolaktin), tablet digunakan terutamanya, yang menyebabkan penurunan (dan kadang-kadang hilang) tumor. Dan hanya sekiranya rawatan ubat yang tidak berjaya adalah pembedahan.

Dan untuk tumor yang menghasilkan hormon pertumbuhan, selalunya perlu dilakukan tanpa pembedahan (biasanya, ia dilakukan dengan cara yang lembut, melalui hidung), selepas itu pesakit boleh diberi terapi ubat untuk mempengaruhi tumor lebih lanjut (sekiranya ia besar dan tidak dapat dilakukan) dikeluarkan sepenuhnya) dan untuk mengimbangi kekurangan hormon tertentu.

Kadang kala pembedahan pembuangan tumor pituitari dilengkapi dengan terapi radiasi, yang meningkatkan kemungkinan penyembuhan.

Adenoma hipofisis - gejala, rawatan

Apa ini? Adenoma hipofisis - jinak dalam kebanyakan kes, tumor sistem endokrin yang berkembang secara perlahan, dilokalisasikan di kelenjar hipofisis anterior dan ditunjukkan oleh hipo- atau hipersekresi hormon yang bertanggungjawab untuk mengatur fungsi penting dalam tubuh manusia.

Ini adalah masalah perubatan dan sosial yang agak ketara, kerana sebahagian besar pesakit adalah orang yang bekerja: dari 30-50 tahun.

Punca berlakunya

Pada masa ini, tidak ada alasan yang jelas untuk perkembangan patologi ini. Diandaikan bahawa ini boleh menyebabkan:


  • akibat kecederaan otak traumatik;
  • mabuk;
  • sinusitis kronik;
  • proses berjangkit dalam sistem saraf;
  • kehamilan dan kelahiran anak (patologi);
  • ketidakseimbangan hormon;
  • penggunaan kontraseptif oral untuk jangka masa panjang.
Kemunculan dan pertumbuhan tumor dapat menjadi akibat dari cacat internal kelenjar pituitari, ketika sebagai akibat dari gangguan gen hanya satu sel, transformasi tumor kelenjar terjadi.

Gejala adenoma hipofisis

Terdapat beberapa jenis adenoma hipofisis, dibahagikan mengikut ciri histologi, aktiviti hormon, pertumbuhan dan lokasi, sehingga gejala muncul dalam pelbagai.

Dalam struktur semua adenoma, tumor aktif hormon sering dijumpai:


  1. 1) Prolaktinoma. Ia dicirikan oleh peningkatan rembesan hormon prolaktin, akibatnya kitaran haid terganggu pada wanita, sehingga perkembangan amenorea, susu mula dihasilkan dan dirembeskan sekiranya tidak mengandung. Pada lelaki, kadar testosteron menurun dan spermatogenesis terganggu, akibatnya terdapat keinginan seksual yang lemah, masalah dengan potensi dan ereksi muncul. Terdapat peningkatan kelenjar susu, atrofi testis, dan penurunan rambut muka. Kerana pencucian mineral dari tisu tulang, kedua-dua jantina mengalami osteoporosis, yang menyebabkan kerapuhan tulang. Tumor boleh menekan saraf optik, jadi gangguan penglihatan dan diplopia adalah gejala biasa. Di bahagian sistem saraf, terdapat sakit kepala, kegelisahan, kegelisahan.
  2. 2) Somatotropinoma. Ia berlaku dengan latar belakang peningkatan rembesan hormon pertumbuhan (somatoropine). Ini dimanifestasikan oleh akomegali dan gigantisme. Pada versi pertama, pada orang dewasa, ukuran tangan dan kaki, hidung, rahang, lidah meningkat. Arthropathies berkembang dan, sebagai akibatnya, sakit di tulang belakang dan sendi. Selain itu, organ dalaman menderita, ada keletihan yang cepat, penurunan kemampuan untuk bekerja, sakit kepala, yang kurang melegakan analgesik. Pada lelaki, potensi menurun, kemandulan pada wanita diperhatikan. Gigantisme lebih kerap berlaku pada lelaki, bermula pada usia baligh dan dicirikan oleh pertumbuhan tulang, tisu lembut dan organ yang melebihi had fisiologi. Selepas penutupan zon pertumbuhan (pengoksidaan rawan epifisis), patologi berubah menjadi akomegali. Jangka hayat tidak signifikan, kesihatan orang seperti itu buruk. Mereka mengadu sakit kepala, penurunan ingatan, penurunan penglihatan, sakit sendi, dan mempercepat pertumbuhan. Terdapat disfungsi gonad, kelenjar adrenal dan kelenjar tiroid.
  3. 3) Kortikotropinoma. Ia ditunjukkan oleh rembesan hormon adenokortikotropik yang tinggi dan membawa kepada perkembangan penyakit Itsenko-Cushing. Ia berlaku lebih kerap pada kanak-kanak lelaki. Ia dinyatakan oleh obesiti displastik, perubahan trofik pada kulit (kekeringan, pengelupasan, bisul, tanda regangan pada paha dalam bentuk garis-garis), gangguan metabolisme karbohidrat. Dalam 90% kes, terdapat hipertensi arteri, osteoporosis sistemik. Penurunan jumlah jisim otot (atrofi) berkembang, nada dan kekuatan otot menurun.
  4. 4) Thyrotropinoma. Borang ini hanya menyumbang sekitar 2-3% dari semua adenoma yang dihadapi. Menjadi kemunculan hipertiroidisme sekunder kerana peningkatan rembesan hormon perangsang tiroid.
  5. lima) Gonadotropinoma. Ia dicirikan oleh peningkatan pengeluaran hormon perangsang folikel dan luteinizing. Juga bentuk adenoma hipofisis yang jarang berlaku. Selalunya, hipogonadisme diperhatikan, galaktorea mungkin menyertai. Gejala tidak begitu spesifik, jadi patologi biasanya dikesan pada peringkat kemudian..
Tumor yang tidak aktif hormon merangkumi adenoma kromofobia pada kelenjar pituitari, yang tidak bergantung pada penghasilan hormon dan dimanifestasikan sebagai hasil daripada perkembangan adenosit kromofobik. Ini cenderung memberi tekanan pada ujung saraf, yang menyebabkan gangguan fungsi visual dan saraf. Gejala termasuk sakit kepala, penurunan bidang visual, peningkatan pengeluaran hormon tiroid..

Kelebihan berat badan muncul, penuaan pramatang diperhatikan. Pada wanita, kitaran haid terganggu dan selalunya ini adalah gejala pertama penyakit ini. Selain adenoma pituitari jinak, bentuk dengan kursus ganas juga dapat terjadi, ketika gangguan visual dan neurologi meningkat dengan cepat, gejala hipopituitarisme.

Rawatan adenoma hipofisis

Kaedah rawatan utama untuk adenoma hipofisis termasuk:


  • rawatan ubat;
  • pembedahan pembuangan tumor;
  • terapi radiasi.
Semua kaedah boleh digabungkan, tetapi kaedah utama adalah pembedahan dan ubat. Dalam rawatan ubat, agonis dopamin, analog somatostatin, thyreostatics, derivatif aminoglutethimide, ketoconazole, antagonis serotonin paling kerap digunakan.

Dengan keberkesanan yang rendah dari rawatan ubat, pembedahan bedah saraf dilakukan. Terdapat dua pilihan akses yang mungkin - transkranial dan transnasal, pilihan masing-masing bergantung pada lokasi tumor.

Terapi radiasi berlaku jika pasien menolak untuk menjalani operasi, dan juga jika mustahil untuk melaksanakannya, tetapi perawatan tersebut dipenuhi dengan sejumlah kekurangan. Selepas operasi, tahap hormon segera menurun dan tekanan pada struktur otak dihilangkan. Apabila menggunakan sinar untuk mencapai pengampunan klinikal dan biologi, banyak masa dapat dihabiskan, oleh itu kaedah ini dianggap sebagai pilihan tambahan..

Untuk diagnostik, pesakit ditugaskan berunding dengan ahli endokrinologi, pakar oftalmologi, pakar bedah saraf, ahli onkologi, yang pakar dalam patologi ini. Selepas itu, pemeriksaan instrumental dijalankan, yang merangkumi:


  • MRI kepala;
  • Kraniografi sinar-X dalam dua unjuran;
  • pneumocisternography;
  • tomografi dikira;
  • pemeriksaan mikroskopik bahan yang diambil semasa biopsi;
  • angiografi serebrum.
Untuk menentukan jenis tumor, ujian darah dan air kencing diambil untuk kandungan hormon.

Ramalan

Dalam kebanyakan kes, prognosis bergantung pada ukuran tumor dan fungsi hormonnya. Semakin cepat seseorang menggunakan bantuan pakar, semakin tinggi kemungkinan penyembuhan berjaya..

Dengan terapi yang mencukupi dan rawatan tepat pada masanya, prognosisnya baik, dalam kes lain akibatnya mungkin tidak dapat dipulihkan.

Doktor mana yang harus dihubungi untuk mendapatkan rawatan?

Sekiranya, setelah membaca artikel itu, anda menganggap bahawa anda mempunyai gejala ciri penyakit ini, maka anda harus mendapatkan nasihat pakar neurologi.

Adenoma hipofisis

Adenoma hipofisis adalah tumor jinak pada kelenjar pituitari anterior.

Kelenjar pituitari adalah struktur kecil di otak yang mengawal kelenjar endokrin melalui penghasilan hormonnya sendiri. Adenoma hipofisis boleh aktif secara hormon dan tidak aktif. Gejala klinikal penyakit ini bergantung pada fakta ini, begitu juga pada ukuran tumor, arah dan kadar pertumbuhannya..

Manifestasi utama adenoma hipofisis adalah masalah penglihatan, disfungsi kelenjar tiroid, gonad, kelenjar adrenal, pertumbuhan terganggu dan perkadaran bahagian tubuh tertentu. Kadang kala penyakit ini tidak simptomatik.

Apa ini?

Dengan kata mudah, adenoma hipofisis adalah neoplasma kelenjar pituitari, yang dapat menampakkan dirinya dengan pelbagai gejala klinikal (gangguan endokrin, oftalmik atau neurologi) atau, dalam beberapa kes, tidak simptomatik. Terdapat banyak jenis tumor ini..

Dari kumpulan mana adenoma tergolong, ciri-cirinya bergantung - manifestasi patologi, kaedah diagnosis dan rawatan.

Sebab pembangunan

Sebab-sebab yang tepat untuk pembentukan adenoma hipofisis belum ditentukan dalam neurologi. Walau bagaimanapun, terdapat hipotesis yang membuktikan kemunculan tumor kerana fenomena berjangkit pada sistem saraf, trauma kraniocerebral dan kesan negatif pelbagai faktor pada janin. Neuroinfeksi yang paling berbahaya yang boleh menyebabkan pembentukan tumor termasuk neurosifilis, tuberkulosis, brucellosis, ensefalitis, poliomyelitis, abses otak, meningitis, malaria serebrum.

Neurologi sedang menjalankan penyelidikan yang bertujuan untuk mewujudkan hubungan antara pembentukan adenoma hipofisis dan penggunaan kontraseptif oral oleh wanita. Para saintis juga menyiasat hipotesis yang membuktikan bahawa tumor mungkin muncul kerana peningkatan rangsangan hipotalamus kelenjar pituitari. Mekanisme perkembangan neoplasma ini sering diperhatikan pada pesakit dengan hipogonadisme primer atau hipotiroidisme..

Pengelasan

Adenoma hipofisis dikelaskan kepada hormon aktif (menghasilkan hormon hipofisis) dan hormon tidak aktif (tidak menghasilkan hormon).

Bergantung pada hormon mana yang dihasilkan secara berlebihan, adenoma hipofisis aktif hormon dibahagikan kepada:

  • prolaktin (prolaktinoma) - berkembang dari prolaktotrof, ditunjukkan oleh peningkatan pengeluaran prolaktin;
  • gonadotropik (gonadotropinoma) - berkembang dari gonadotrophs, ditunjukkan dengan peningkatan pengeluaran hormon luteinizing dan perangsang folikel;
  • somatotropic (somatotropinoma) - berkembang dari somatotrophs, yang ditunjukkan oleh peningkatan pengeluaran somatotropin;
  • kortikotropik (kortikotropinoma) - berkembang dari kortikotrop, ditunjukkan oleh peningkatan pengeluaran hormon adrenokortikotropik;
  • thyrotropic (thyrotropinoma) - berkembang dari thyrotrophs, ditunjukkan oleh peningkatan pengeluaran hormon perangsang tiroid.

Sekiranya adenoma hipofisis aktif hormon mengeluarkan dua atau lebih hormon, ia disebut sebagai campuran.

Adenoma hipofisis yang tidak aktif dibahagikan kepada onkositoma dan adenoma kromofobik..

Bergantung pada saiz:

  • picoadenoma (diameter kurang daripada 3 mm);
  • mikroadenoma (diameter tidak lebih daripada 10 mm);
  • makroadenoma (diameter lebih daripada 10 mm);
  • adenoma gergasi (40 mm atau lebih).

Bergantung pada arah pertumbuhan (berkaitan dengan pelana Turki), adenoma hipofisis dapat:

  • endosellar (pertumbuhan neoplasma di rongga sella turcica);
  • infrasellar (penyebaran neoplasma lebih rendah, ia mencapai sinus sphenoid);
  • suprasellar (penyebaran tumor ke atas);
  • retrosellar (pertumbuhan posterior neoplasma);
  • lateral (penyebaran neoplasma ke sisi);
  • ansellar (pertumbuhan tumor anterior).

Apabila neoplasma menyebar ke beberapa arah, ia dipanggil ke arah di mana tumor tumbuh.

Gejala

Tanda-tanda bahawa adenoma pituitari dapat nyata berbeza bergantung pada jenis tumor.

Mikroadenoma aktif secara hormon ditunjukkan oleh gangguan endokrin, sementara yang tidak aktif dapat wujud selama beberapa tahun sehingga mencapai ukuran yang signifikan atau secara tidak sengaja dikesan semasa pemeriksaan untuk penyakit lain. 12% orang mempunyai mikroadenoma tanpa gejala.

Macroadenoma dimanifestasikan bukan hanya oleh endokrin, tetapi juga oleh gangguan neurologi yang disebabkan oleh mampatan saraf dan tisu di sekitarnya.

Prolaktinoma

Tumor hipofisis yang paling biasa berlaku pada 30-40% daripada semua adenoma. Sebagai peraturan, ukuran prolaktinoma tidak melebihi 2 - 3 mm. Ia lebih biasa pada wanita berbanding lelaki. Ia terserlah dengan tanda-tanda seperti:

  • ketidakteraturan haid pada wanita - kitaran tidak teratur, pemanjangan kitaran selama lebih dari 40 hari, kitaran anovulasi, ketiadaan haid
  • galaktorea - pembuangan susu ibu (kolostrum) yang berterusan atau sekejap dari kelenjar susu, tidak berkaitan dengan tempoh selepas bersalin
  • ketidakupayaan untuk hamil kerana kekurangan ovulasi
  • pada lelaki, prolaktinoma ditunjukkan oleh penurunan potensi, peningkatan kelenjar susu, disfungsi ereksi, pelanggaran pembentukan sperma, yang menyebabkan kemandulan.

Somatotropinoma

Ini merangkumi 20 - 25% daripada jumlah adenoma hipofisis. Pada kanak-kanak, ia menduduki tempat ketiga dalam frekuensi kejadian selepas prolaktinoma dan kortikotropinoma. Ia dicirikan oleh peningkatan kadar hormon pertumbuhan dalam darah. Tanda-tanda somatotropinoma:

  • pada kanak-kanak, ia menampakkan diri dengan gejala gigantisme. Anak dengan cepat menambah berat badan dan tinggi badan, yang disebabkan oleh pertumbuhan tulang yang sama panjang dan lebar, serta pertumbuhan tulang rawan dan tisu lembut. Sebagai peraturan, gigantisme bermula pada masa prepubertal, beberapa waktu sebelum bermulanya akil baligh dan dapat berlangsung hingga akhir pembentukan kerangka (hingga sekitar 25 tahun). Gigantisme dianggap sebagai peningkatan ketinggian orang dewasa melebihi 2 - 2,05 m.
  • jika somatotropinoma berlaku pada masa dewasa, ia menampakkan dirinya sebagai gejala akromegali - peningkatan pada tangan, kaki, telinga, hidung, lidah, perubahan dan kekalahan ciri-ciri wajah, penampilan rambut yang meningkat, janggut dan misai pada wanita, ketidakteraturan haid. Peningkatan organ dalaman menyebabkan pelanggaran fungsi mereka.

Kortikotropinoma

Ia berlaku pada 7 - 10% kes adenoma hipofisis. Ia dicirikan oleh pengeluaran hormon korteks adrenal (glukokortikoid) yang berlebihan, ini disebut penyakit Itsenko-Cushing.

  • Jenis obesiti "Cushingoid" - terdapat pengagihan semula lapisan lemak dan pemendapan lemak di tali pinggang bahu, di leher, di zon supraklavikular. Muka berbentuk "bulat", berbentuk bulat. Anggota badan menjadi lebih kurus kerana proses atrofi pada tisu dan otot subkutan.
  • gangguan kulit - tanda regangan merah jambu - ungu (striae) pada kulit perut, dada, paha; peningkatan pigmentasi kulit siku, lutut, ketiak; peningkatan kekeringan dan pengelupasan kulit wajah
  • hipertensi arteri
  • wanita mungkin mengalami ketidakteraturan haid dan hirsutisme - peningkatan pertumbuhan rambut kulit, pertumbuhan janggut dan misai
  • pada lelaki, penurunan potensi sering diperhatikan

Gonadotropinoma

Jarang dijumpai di antara adenoma hipofisis. Ia ditunjukkan oleh ketidakteraturan dalam kitaran haid, lebih sering ketiadaan haid, penurunan kesuburan pada lelaki dan wanita, dengan latar belakang organ kelamin luaran dan dalaman yang berkurang atau tidak ada.

Thyrotropinoma

Ia juga sangat jarang berlaku, hanya pada 2 - 3% adenoma hipofisis. Manifestasinya bergantung pada sama ada tumor ini primer atau sekunder..

  • untuk thyrethropinoma primer, hipertiroidisme adalah ciri - penurunan berat badan, gemetar anggota badan dan seluruh badan, membonjol, kurang tidur, peningkatan selera makan, peningkatan berpeluh, tekanan darah tinggi, takikardia.
  • untuk tirotropinoma sekunder, iaitu, yang timbul daripada fungsi kelenjar tiroid yang berkurangan jangka panjang, fenomena hipotiroidisme adalah ciri - edema pada wajah, ucapan yang tertunda, kenaikan berat badan, sembelit, bradikardia, kulit kering, mengelupas, suara serak, kemurungan.

Manifestasi neurologi adenoma hipofisis

  • gangguan penglihatan - penglihatan berganda, strabismus, penurunan ketajaman penglihatan pada satu atau kedua mata, keterbatasan bidang visual. Ukuran adenoma yang ketara boleh menyebabkan atrofi saraf optik dan kebutaan lengkap.
  • sakit kepala, tidak disertai dengan loya, tidak berubah dengan perubahan kedudukan badan, selalunya tidak lega dengan mengambil ubat penahan sakit
  • kesesakan hidung kerana pencerobohan di bahagian bawah sella turcica

Gejala kekurangan kelenjar pituitari

Mungkin perkembangan kekurangan pituitari, disebabkan oleh pemampatan tisu hipofisis normal. Gejala:

  • hipotiroidisme
  • kekurangan adrenal - peningkatan keletihan, tekanan darah rendah, pengsan, mudah marah, sakit otot dan sendi, metabolisme elektrolit terganggu (natrium dan kalium), glukosa darah rendah
  • penurunan tahap hormon seks (estrogen pada wanita dan testosteron pada lelaki) - kemandulan, penurunan libido dan mati pucuk, penurunan pertumbuhan rambut pada lelaki di wajah
  • pada kanak-kanak, kekurangan hormon pertumbuhan menyebabkan pertumbuhan dan perkembangan terbantut

Tanda-tanda psikiatri

Gejala-gejala adenoma pituitari ini disebabkan oleh perubahan tahap hormon dalam badan. Kerengsaan, ketidakstabilan emosi, tangisan, kemurungan, keagresifan, sikap tidak peduli dapat diperhatikan.

Diagnostik

Walaupun terdapat pelbagai manifestasi klinikal, kita dapat mengatakan bahawa diagnosis adenoma hipofisis adalah kejadian yang agak sukar..

Ini terutama disebabkan oleh ketidakpastian banyak aduan. Selain itu, gejala adenoma hipofisis memaksa pesakit untuk beralih kepada pelbagai pakar (pakar oftalmologi, pakar sakit puan, ahli terapi, pakar pediatrik, ahli urologi, ahli terapi seks, dan juga psikiatri). Dan tidak selalu pakar yang sempit dapat mengesyaki penyakit ini. Itulah sebabnya pesakit dengan aduan tidak spesifik dan serba boleh itu perlu diperiksa oleh beberapa pakar. Di samping itu, ujian darah untuk tahap hormon membantu dalam diagnosis adenoma hipofisis. Penurunan atau peningkatan sebilangan daripadanya, bersama dengan aduan yang ada, membantu doktor menentukan diagnosis.

Sebelum ini, radiografi sella turcica banyak digunakan dalam diagnosis adenoma hipofisis. Osteoporosis dan kemusnahan bahagian belakang sella turcica, kontur berganda di bahagian bawahnya berfungsi dan masih berfungsi sebagai tanda adenoma yang boleh dipercayai. Walau bagaimanapun, ini adalah gejala yang sudah lewat dari adenoma hipofisis, iaitu, mereka sudah muncul dengan pengalaman yang cukup besar mengenai adanya adenoma.

Pencitraan resonans magnetik otak adalah kaedah diagnostik instrumental moden, lebih tepat dan lebih awal, berbanding dengan radiografi. Kaedah ini membolehkan anda melihat adenoma, dan semakin kuat peranti, semakin tinggi kemampuan diagnostiknya. Kerana ukurannya yang kecil, beberapa mikrodenoma hipofisis mungkin tidak dikenali walaupun dengan pengimejan resonans magnetik. Sangat sukar untuk mendiagnosis mikroadenoma yang perlahan-lahan tumbuh bukan hormon, yang mungkin tidak menunjukkan gejala sama sekali..

Rawatan adenoma hipofisis

Pelbagai kaedah digunakan untuk merawat adenoma, pilihannya bergantung pada ukuran neoplasma dan sifat aktiviti hormon. Sehingga kini, pendekatan berikut digunakan:

  1. Pemerhatian. Untuk tumor pituitari yang kecil dan tidak aktif secara hormon, doktor memilih pendekatan tunggu dan lihat. Sekiranya pendidikan meningkat, maka rawatan yang sesuai ditetapkan. Sekiranya adenoma tidak mempengaruhi keadaan pesakit, maka tindak lanjut terus dilakukan..
  2. Terapi ubat. Meresepkan ubat kepada pesakit dengan tumor pituitari ditunjukkan untuk menghilangkan gejala penyakit dan meningkatkan kesihatan. Untuk tujuan ini, doktor menetapkan ubat penguat dan kompleks vitamin. Rawatan konservatif ditunjukkan untuk neoplasma kecil. Pemilihan ubat-ubatan juga bergantung pada jenis tumor. Untuk somatotropinoma, agonis somatostatin (somatulin dan sandostatin) diresepkan, untuk prolaktinoma, agonis dopamin dan ubat ergoline, untuk kortikotropinoma, penyekat steroidogenesis (nizoral, mammomitis, orimethene).
  3. Rawatan radiosurgikal. Ini adalah kaedah terapi radiasi moden dan sangat berkesan, berdasarkan pemusnahan tumor oleh radiasi, tanpa melakukan prosedur pembedahan..
  4. Operasi. Pembuangan adenoma hipofisis adalah kaedah yang paling berkesan, tetapi pada masa yang sama, kaedah terapi traumatik. Pakar mempunyai dua pilihan akses: melalui saluran hidung dan dengan membuka rongga kranial. Pendekatan pertama lebih disukai, tetapi hanya digunakan untuk adenoma kecil.

Selalunya, rawatan adenoma hipofisis memerlukan penggabungan beberapa teknik ini untuk mencapai hasil yang diinginkan..

Ramalan seumur hidup

Adenoma hipofisis merujuk kepada neoplasma jinak, tetapi dengan peningkatan ukuran, ia, seperti tumor otak lain, menjalani perjalanan ganas kerana mampatan struktur anatomi yang mengelilinginya. Ukuran tumor juga menentukan kemungkinan penyingkirannya sepenuhnya. Adenoma hipofisis dengan diameter lebih dari 2 cm dikaitkan dengan kemungkinan berulang selepas operasi, yang boleh berlaku dalam 5 tahun selepas penyingkiran.

Prognosis adenoma juga bergantung pada jenisnya. Oleh itu, dengan mikrokortikotropinoma, 85% pesakit menunjukkan pemulihan fungsi endokrin sepenuhnya selepas rawatan pembedahan. Pada pesakit dengan somatotropinoma dan prolactinoma, angka ini jauh lebih rendah - 20-25%. Menurut beberapa data, rata-rata, setelah menjalani rawatan pembedahan, pemulihan diperhatikan pada 67% pesakit, dan jumlah kambuh adalah sekitar 12%.

Dalam beberapa kes, dengan pendarahan ke dalam adenoma, penyembuhan diri berlaku, yang paling sering diperhatikan pada prolaktinoma.

Adenoma hipofisis - apakah sebab diagnosis lewat? Kaedah apa yang boleh digunakan untuk menyembuhkan atau membuang formasi?

Adenoma kelenjar pituitari adalah tumor (paling sering jinak) dari tisu kelenjar pituitari, yang berkembang di lobus anterior dan tengah (pertengahan) - adenohypophysis. Ia dilokalisasi di daerah sella turcica, yang terletak di tulang sphenoid di dasar tengkorak. Kejadian puncak berlaku pada usia antara 30 hingga 50 tahun. Oleh kerana kursus tanpa gejala (paling kerap) pada peringkat awal, kadar pengesanannya sangat rendah: hanya 2 orang per 100 ribu penduduk. Melangkah, ia menampakkan dirinya sebagai gangguan endokrin, neurologi dan neuro-oftalmologi. Menyusun 1/6 dari semua tumor otak.

Punca

Sebabnya sering tidak jelas. Antara faktor yang boleh memprovokasi:

  • hipogonadisme;
  • hipotiroidisme;
  • penggunaan kontraseptif oral jangka panjang atau tidak terkawal;
  • mabuk;
  • neuroinfeksi (myelitis, tuberkulosis, brucellosis, poliomyelitis, penyakit parasit sistem saraf pusat, meningitis, ensefalitis, botulisme, malaria serebrum, jangkitan HIV, abses otak);
  • perjalanan melahirkan anak yang rumit;
  • patologi kehamilan, terbentuk di bawah pengaruh faktor buruk (merokok, alkoholisme, keadaan persekitaran yang buruk, peningkatan kegelisahan);
  • kecederaan otak trauma.

Sambungan adenoma hipofisis dengan kecenderungan keturunan belum terbukti, bagaimanapun, diagnosis seperti ini paling sering dilakukan kepada orang-orang di mana keluarganya pelbagai patologi endokrin kerap diperhatikan.

Gejala

Pada peringkat awal, ia tidak simptomatik. Dengan peningkatan tumor, gambaran klinikal adalah kompleks dari 3 kumpulan gejala - neurologi, neuro-oftalmologi dan hormon.

Psikosomatik

Ini adalah gejala neurologi adenoma hipofisis:

  • sakit kepala;
  • kerosakan pada saraf kranial, yang dimanifestasikan oleh gangguan oculomotor;
  • kerosakan pada saraf trigeminal, yang boleh menyebabkan ekspresi wajah yang sukar, kelumpuhan otot masticatory, atrofi kerangka wajah (kehilangan kontur dan "apungan" yang biasa), kekejangan otot, kekejangan dan sakit akut;
  • sindrom bergantian (pergerakan dan gangguan deria);
  • sindrom diencephalic: gangguan mental, distrofi adiposogenital, cachexia, gangguan ingatan, gangguan tidur, penurunan prestasi, disorientasi di ruang;
  • tindak balas vegetatif-vaskular: aritmia, pening, takikardia, keletihan, loya, kembung perut, masalah dengan kencing, pernafasan cepat, sakit sendi, demam atau menggigil;
  • gejala oklusif - serangan sakit kepala yang teruk kerana pergerakan atau ketegangan secara tiba-tiba, disertai dengan muntah dan bradikardia.

Tanda-tanda neuro-oftalmik

Ditentukan oleh simptomologi sindrom chiasmal:

  • hemianopsia bitemporal - kebutaan separa;
  • penurunan ketajaman penglihatan;
  • atrofi fundus;
  • scotoma hemianopsik - bintik buta dua sisi dalam bidang pandangan;
  • cakera optik atrofi atau sesak;
  • amaurosis - kebutaan mutlak.

Gejala hormon

Hipersecretion laluan

Gejala somatotropinoma

  • Acromegali;
  • gigantisme;
  • penyakit metabolik;
  • masalah dengan sistem pernafasan;
  • kegagalan jantung;
  • patologi endokrin;
  • masalah dengan ODA.

Gejala kortikotropinoma

  • kegemukan dengan anggota badan yang nipis, wajah berbentuk bulan;
  • striae, ulser trofik, abses pada kulit;
  • keguguran badan yang berlebihan (walaupun pada wanita);
  • kemandulan;
  • pelanggaran kitaran haid (pada wanita), mati pucuk (pada lelaki);
  • osteoporosis;
  • kelemahan otot.
  • darah tinggi;
  • diabetes;
  • urolithiasis, pielonefritis;
  • gangguan tidur;
  • perubahan mood dari euforia hingga kemurungan;
  • penurunan imuniti.
  • hiperpigmentasi progresif pada kulit;
  • kekurangan adrenal;
  • gangguan oftalmik dan neurologi.

Gejala prolaktinoma

  • pelanggaran kitaran ovari-haid: tidak hadir, jarang atau kerap, pendek atau panjang, sedikit atau haid berat;
  • kemandulan;
  • galaktorea;
  • hirsutism (pertumbuhan rambut corak lelaki);
  • penurunan libido, frigiditi;
  • jerawat;
  • tahap prolaktin melebihi norma - lebih daripada 23 ng / ml.
  • mati pucuk,
  • penurunan libido;
  • kemandulan;
  • ginekomastia (pembesaran kelenjar susu);
  • galaktorea;
  • tahap prolaktin melebihi norma - lebih daripada 21.4 ng / ml.

Semua pesakit, tanpa mengira jantina, juga mengalami gangguan metabolik dan gangguan psikoemosi..

Gejala tirotropinoma

  • Kerengsaan, histeria, kegelisahan;
  • insomnia;
  • gegaran anggota badan;
  • hiperhidrosis;
  • takikardia;
  • fibrilasi atrium;
  • hilang berat badan;
  • peningkatan selera makan;
  • sembelit, cirit-birit, kembung perut.

Hipopituitarisme

  • Kelemahan, keletihan;
  • penurunan berat badan atau sebaliknya obesiti;
  • sakit perut;
  • hipotensi;
  • pembentukan edema;
  • masalah najis;
  • gangguan ingatan;
  • anemia;
  • penurunan seks;
  • osteoporosis.

Kekurangan hormon tertentu yang disebabkan oleh adenoma hipofisis boleh mengakibatkan koma dan juga kematian..

Semua gejala di atas juga merupakan komplikasi secara selari, mulai dari pening yang tidak berbahaya dan berakhir dengan koma atau bahkan kematian. Akibat neuro-oftalmologi (kebutaan) dan semua jenis sindrom (Itsenko-Cushing's, Nelson, dll.) Sangat berbahaya..

Seperti tumor lain, adenoma hipofisis berbeza dalam arah pertumbuhan, ukuran, histologi, dan aktiviti. Oleh itu, terdapat banyak klasifikasi, mereka terus berkembang dan ditambah dengan jenis baru..

Bergantung pada alasannya

  • Utama

Tumor terbentuk apabila, pada mulanya, kelenjar pituitari segera rosak. Hipotalamus dan hormon pembebasannya tidak terlibat dalam pembentukannya..

Kekalahan hipotalamus melibatkan pelanggaran sifat fungsional kelenjar pituitari. Hormon pembebasan hipotalamus merangsangnya, kerana sel-sel kelenjar mula tumbuh - ini adalah bagaimana adenoma sekunder terbentuk.

Bergantung pada histologi

Ini adalah klasifikasi tumor CNS antarabangsa, yang diberikan oleh WHO pada tahun 1979:

  • kromofobia - tidak mempunyai aktiviti hormon;
  • acidophilic (eosinophilic) - disertai dengan peningkatan pengeluaran hormon pertumbuhan, membawa kepada perkembangan akomegali - patologi yang dicirikan oleh peningkatan pada bahagian tangan, kaki, bahagian tengkorak;
  • adenoma hipofisis basofilik - menghasilkan hormon adrenokortikotropik, membawa kepada perkembangan hiperkortisolisme (sindrom Itsenko-Cushing), kerana hiperproduksi kortisol, pesakit menderita kegemukan, hipertensi dan kemurungan yang teruk;
  • acidobasophilic campuran - tidak disertai dengan pelanggaran sintesis hormon;
  • adenokarsinoma - neoplasma malignan yang mengganggu fungsi asas kelenjar pituitari, boleh menyebabkan koma dan kematian, dicirikan oleh pertumbuhan yang cukup pesat.

Bergantung pada aktiviti

Pengelasan oleh S. Yu. Kasumova

  • gonadotropinoma - FSH / LH-secreting (folikel-stimulating / luteinizing hormone);
  • kortikotropinoma (adenoma pituitari kortikotropik) - merembeskan ACTH (hormon adrenokortikotropik);
  • prolaktinoma - mensekresi PRL (prolaktin, hormon laktogenik);
  • bercampur - mengeluarkan dua atau lebih hormon sekaligus;
  • somatotropinoma - Rembesan STH (hormon somatotropik);
  • thyrotropinoma - TSH-secreting (hormon perangsang tiroid).
  • kromofobik - adalah pertumbuhan sel kromofobik yang terlalu banyak (ia adalah neoplasma jinak, ia bertambah besar);
  • oncocytoma - tumor jinak sel epitelium, tidak berfungsi.

Adenoma hipofisis yang tidak aktif sukar didiagnosis, kerana keadaannya selalunya tidak simptomatik.

Dalam kumpulan yang berasingan, Kasumova memilih adenoma hipofisis ganas. Ia jarang didiagnosis. Dicirikan oleh perkembangan hipopituitarisme, gangguan penglihatan, dan gangguan neurologi.

Klasifikasi Kovacs dan Croat

Dibangunkan pada tahun 1995. Para saintis telah mencadangkan untuk membezakan jenis adenoma seperti:

  • kortikotrofik;
  • mamomatotrofik;
  • bisu;
  • plurigormonal;
  • somatotrofik;
  • tiroid.

Bergantung pada arah pertumbuhan

Jenisnya ditentukan oleh arah pertumbuhan tumor berbanding dengan pelana Turki.

Pada peringkat awal, adenoma pituitari endosellar didiagnosis - tumbuh di rongga sella turcica, tidak melampaui batasnya. Sebaik sahaja menyebar lebih jauh, ia sudah diberikan status endoextrasellar. Dia, pada gilirannya, boleh terdiri dari pelbagai jenis:

  • infrasellar - memanjang di bawah, mencapai sinus sphenoid (utama) dan masuk ke nasofaring;
  • suprasellar - tumbuh ke atas ke rongga kranial;
  • retrosellar - masuk ke dalam, ke fossa kranial posterior atau di bawah dura mater clivus;
  • lateral (laterosellar) - memanjang ke sisi, mengisi sinus kavernous, bahagian bawah fossa kranial tengah, mengalir di bawah dura mater;
  • ansellar - muncul ke permukaan, menjadi labirin kisi, orbit.

Sekiranya tumor tumbuh dalam beberapa arah sekaligus, namanya terbentuk dari atas. Contohnya, suprasellar-lateral.

Bergantung pada ukuran

Oleh kerana ukuran pendidikan berbeza-beza, kumpulan berikut dibezakan:

  • mikroadenoma - sehingga 16 mm, perubahan morfologi dalam ukuran pelana Turki tidak diperhatikan;
  • kecil - dari 16 hingga 25 mm;
  • sederhana - dari 26 hingga 35 mm;
  • besar - dari 36 hingga 59 mm;
  • gergasi (macroadenoma) - lebih daripada 60 mm.

Kadang-kadang rongga terbentuk di dalam tumor kromofobia, yang dipenuhi dengan cairan protein. Dalam kes ini, bentuk sista didiagnosis..

Diagnostik

Pelbagai kaedah digunakan untuk mengesan adenoma hipofisis.

Klinikal

  • Perundingan pakar neurologi;
  • berunding dengan pakar neuro-oftalmologi: ketajaman, sudut dan bidang penglihatan dinilai, gangguan oculomotor dikesan, keadaan fundus diperiksa;
  • perundingan endokrinologi: gangguan hormon didiagnosis, rawatan ubat ditetapkan untuk menghilangkannya.

Makmal

  • Ujian darah dan air kencing am, biokimia, penentu pembekuan darah;
  • analisis untuk hormon: tahap kepekatan tropin (prolaktin, somatotropin, kortikotropin, tirotropin, somatomedin) dan hormon endokrin (seks, triiodothyronine, tiroksin, kortisol);
  • pemeriksaan ultrasound urat kaki;
  • elektrokardiogram.

Kaedah diagnostik neuroimaging banyak digunakan untuk mengesan adenoma hipofisis. Sebagai contoh, kraniografi adalah sinar-X tulang tengkorak. Penglihatan sinus lateral, lurus, dan paranasal dilakukan. Ukuran pelana Turki, perubahan morfologi struktur dan bentuknya ditentukan. Pengesahan diagnosis adalah transformasi seperti pintu masuk yang diperbesar, bahagian bawah berkontur ganda, osteoporosis proses anterior tulang dan dorsum sphenoid, pemusnahan klivus atas.

Tetapi yang paling berkesan adalah diagnostik MRI. Pencitraan resonans magnetik adalah kaedah utama pengimejan tumor. Peningkatan kontras (KU) biasanya digunakan sehingga kepekaan peranti sekurang-kurangnya 90%. Beberapa perubahan morfologi dapat dilihat pada gambar tanpa menggunakan kontras:

  • perubahan saiz kelenjar;
  • penipisan dinding pelana Turki;
  • penolakannya;
  • anjakan corong pituitari.

Rupa-rupanya pada MRI:

  • dalam mod T1 (masa bersantai membujur) tanpa CU, tumor biasanya tidak menonjol terhadap latar belakang kelenjar pituitari;
  • dalam mod T1 dengan KU, kawasan bulat menjadi kelihatan dalam gambar, yang menonjol dibandingkan dengan kelenjar pituitari yang lain;
  • dalam mod T2 (masa relaks melintang), gambarnya boleh berbeza.
Adenoma hipofisis pada MRI

Oleh kerana tumor sering berkembang secara asimtomatik, dalam kebanyakan kes, ia ditemui secara tidak sengaja apabila MRI diresepkan untuk alasan perubatan lain. Ia boleh menjadi sakit kepala, pelbagai gejala neurologi atau kecederaan otak traumatik. Pembentukan volumetrik yang dinyatakan dalam proses tomografi pada tisu kelenjar disebut sebagai insidentaloma kelenjar pituitari (IG). Selepas autopsi, diagnosis diperjelaskan: dalam 30% ini adalah mikroadenoma, dalam 60% - makroadenoma, dalam 10% - sista dan neoplasma lain.

Rawatan

Rawatan adenoma hipofisis dijalankan dengan kaedah yang berbeza. Mereka bergantung pada ukuran, arah pertumbuhan dan aktiviti. Sekiranya kecil, tidak aktif secara hormon dan tidak memberi kesan yang signifikan terhadap keadaan pesakit, taktik jangkaan dipilih. Pesakit kerap berjumpa pakar endokrinologi, secara berkala melakukan ujian dan melakukan MRI, yang mana dinamik penyakit ini dipantau. Sehingga tumor tumbuh dan tidak meningkatkan sintesis hormon, pemantauan berterusan. Sebaik sahaja perubahan morfologi didiagnosis, keputusan dibuat kursus terapi mana yang akan lebih berkesan. Ini mengambil kira ciri-ciri individu pesakit dan ciri-ciri neoplasma..

Terapi ubat

Ia jarang digunakan. Adenoma hipofisis didiagnosis paling kerap pada peringkat terakhir perkembangan tumor, ketika satu-satunya jalan keluar adalah pembedahan, dan ubat tidak lagi berkesan. Walau bagaimanapun, mereka diresepkan dalam kes-kes yang jarang berlaku ketika bentuk penyakitnya belum dimulai..

Ia digunakan terutamanya untuk prolaktinoma dan somatropinoma. Mereka sensitif terhadap ubat-ubatan yang menyekat sintesis hormon yang berlebihan. Ini menormalkan hormon, dengan itu memulihkan kesihatan fizikal dan psikologi. Walau bagaimanapun, anda perlu memahami bahawa adenoma dari rawatan sedemikian tidak menjadi lebih kecil dan tidak larut..

Antagonis dopamin ditetapkan untuk prolaktinoma:

  • Bromokriptin;
  • Pergolida;
  • Cabergoline;
  • Ropinirole;
  • Pramipexole;
  • Apomorfin.

Dengan somatotropinoma, antagonis dopamin yang disebutkan di atas ditetapkan, serta analog somatostatin dan agonis reseptor hormon pertumbuhan:

  • Genfastat;
  • Octreotide;
  • Octretex;
  • Oktrid;
  • Sandostatin;
  • Serakstal;
  • Somatulin.

Meresepkan ubat untuk adenoma hipofisis juga dapat mencapai tujuan melegakan gejala. Ia boleh menjadi:

  • perangsang sistem saraf untuk menghilangkan keletihan dan kelemahan yang berterusan (Methyluracil, Pentoxil, Levamisole);
  • diuretik terhadap bengkak;
  • ubat besi untuk merawat anemia;
  • nootropik untuk normalisasi sfera psiko-emosi (Piracetam, Nootropil, Lucetam).

Dalam setiap kes, senarai ubat yang berasingan diberikan bergantung pada sama ada tumor aktif atau tidak, dan hormon apa yang dihasilkannya, serta mengambil kira ciri-ciri individu organisma..

Pembedahan

Oleh kerana kadar pengesanan kerana asimtomatik sangat rendah, diagnosis sering dibuat walaupun dengan bentuk yang lebih maju, sedangkan satu-satunya rawatan adalah pembedahan untuk membuang adenoma hipofisis. Walaupun keberkesanannya tinggi, ini adalah kaedah terapi yang sangat trauma..

Ia dijalankan di Pusat Bedah Saraf, dilengkapi dengan ruang operasi endoneurosurgikal yang dikendalikan oleh kakitangan, di mana pasukan pakar bedah saraf berpengalaman bekerja. Pada masa yang sama, pakar yang berkelayakan dalam bidang resusitasi, neuroofthalmologi, radiologi, neuroendokrinologi, morfologi, otoneurologi dan radiologi sentiasa bertugas dan bersedia memberikan segala kemungkinan bantuan. Mereka memantau keadaan pesakit baik semasa operasi dan semasa pemulihan.

Ciri-ciri intervensi pembedahan untuk diagnosis ini mengandungi garis panduan klinikal yang dikembangkan oleh Persatuan Ahli Bedah Saraf Rusia pada tahun 2014.

Kaedah intervensi

Hari ini, terdapat dua cara untuk membuang adenoma hipofisis:

  1. Penghapusan adenoma transnasal endoskopi melalui hidung.
  2. Kraniotomi (pembukaan rongga).

Kaedah pertama lebih disukai kerana trauma minimum.

Kaedah endoskopi transsphenoidal transnasal penyingkiran adenoma hipofisis

Petunjuk

Operasi yang dirancang untuk menghilangkan adenoma hipofisis ditetapkan sekiranya terdapat gejala berikut:

  • pertumbuhan tumor aktif;
  • masalah penglihatan;
  • kecacatan neurologi;
  • sindrom endokrin, rawatan ubatnya tidak berkesan.

Petunjuk untuk operasi kecemasan yang mendesak:

  • kemerosotan penglihatan secara progresif - kebutaan yang semakin meningkat;
  • oklusi;
  • pendarahan kranial yang luas;
  • pertumbuhan tumor yang tajam pada wanita hamil.

Latihan

Sebelum operasi, pesakit menjalani pemeriksaan ENT wajib. Ahli Otorhinolaryngologi menilai:

  • kehadiran keradangan di mana pembedahan transnasal dikontraindikasikan;
  • kelengkungan septum hidung;
  • hipertrofi (penebalan) turbinat;
  • kehadiran pertumbuhan tulang.

Semasa mengesan kehadiran fokus keradangan, pesakit dihantar untuk sinar-X sinus paranasal untuk mengesahkan diagnosis.

Sekiranya pemeriksaan ENT tidak menunjukkan sebarang kontraindikasi untuk operasi, maka pesakit dihantar untuk berunding dengan pakar anestesi. Dia menilai tahap risiko operasi dan anestetik dan membuat cadangan.

Protokol untuk penghapusan adenoma transnasal

Tahap I - hidung:

  1. Lateralisasi turbinat dan penyingkiran halangan anatomi untuk mendapatkan akses ke sinus utama.
  2. Visualisasi (pemeriksaan).
  3. Pembekuan untuk mendedahkan dinding sinus utama.

Tahap II - sphenoidal:

  1. Reseksi septum hidung posterior.
  2. Sphenoidotomy dengan latih tubi.
  3. Reseksi Septal.

Tahap III - tambahan:

  1. Trepanasi bahagian bawah pelana Turki.
  2. Pembelahan dura mater.
  3. Pembuangan tumor.

Tahap IV - plastik kecacatan pasca operasi.

Menutup rongga pelana dengan pelekat perubatan, plat khas atau tisu automatik.

Komplikasi pasca operasi termasuk cecair hidung (kebocoran cecair serebrospinal dari rongga hidung yang disebabkan oleh kerosakan pada tengkorak) dan meningitis. Angka kematian adalah 1.2%. Risiko kematian meningkat dengan:

  • megaadenoma gergasi;
  • gangguan mental;
  • tidak dikeluarkan sepenuhnya tumor;
  • berumur lebih dari 60 tahun.

Penyingkiran lengkap adenoma dengan kaedah transnasal dicapai secara purata pada 79% pesakit. Selebihnya 21% diberikan rawatan radiosurgikal. Ini adalah kaedah yang paling moden dan sangat berkesan. Membolehkan anda mengelakkan manipulasi pembedahan. Tumor dihancurkan oleh radiasi. Walau bagaimanapun, ia jarang digunakan kerana dua sebab: risiko komplikasi yang terlalu tinggi kerana pendedahan radiasi dan kos prosedur yang tinggi.

Kes khas

Ciri-ciri usia

Ia paling kerap didiagnosis pada orang dewasa berusia antara 30 hingga 50 tahun. Kumpulan risiko merangkumi, pertama-tama, orang yang mempunyai tingkah laku antisosial, yang memimpin juga "aktif", tetapi cara hidup yang salah. Penyertaan dalam pergaduhan sering menyebabkan TBI. Berkomunikasi dengan orang sakit yang tinggal di jalanan meningkatkan risiko jangkitan berbahaya. Pemakanan yang buruk, keadaan tidak sihat - semua faktor ini secara tidak langsung menyebabkan perkembangan adenoma hipofisis.

Ia sangat jarang berlaku pada kanak-kanak. Dalam kebanyakan kes, ini dijelaskan oleh patologi kehamilan, ketika pembentukan otak intrauterin dan sistem saraf pusat bayi disertai oleh wanita yang merokok atau mengambil ubat. Sebab kedua untuk diagnosis ini pada bayi baru lahir adalah persalinan yang rumit, ketika kerosakan otak berlaku..

Ciri-ciri jantina

Pada wanita dan pada lelaki berlaku dengan kekerapan yang sama.

Baru-baru ini, doktor semakin mengaitkan adenoma hipofisis pada wanita dengan mengambil pil perancang secara berterusan. Dalam kes ini, gejala yang paling biasa adalah pertumbuhan rambut badan lelaki dan pelbagai penyelewengan haid..

Pada lelaki, kecederaan otak traumatik adalah penyebab yang paling biasa. Gejala termasuk kegemukan wanita, pembengkakan payudara, dan mati pucuk..

Semasa mengandung

Kehamilan yang rumit oleh adenoma agak berbahaya. Dalam tempoh ini, kelenjar pituitari sudah meningkat ukurannya hampir 2 kali ganda. Sekiranya terdapat tumor, ini menyebabkan pemampatan kawasan otak yang terletak berdekatan. Akibatnya adalah sakit kepala dan rabun yang teruk. Sekiranya ia adalah prolaktinoma, ia boleh menyebabkan kontraksi pada bila-bila masa, yang akan mencetuskan keguguran atau kelahiran pramatang..

Soalan dan jawapan

Adakah mungkin untuk menyembuhkan adenoma hipofisis tanpa pembedahan?

Ya, sekarang rawatan radenurgikal terhadap adenoma sedang dilakukan, ketika ia dihancurkan dengan bantuan radiasi. Ia membolehkan anda melakukan tanpa pembedahan.

Doktor mana yang merawat penyakit ini?

Untuk rundingan awal, anda mesti berjumpa dengan ahli endokrinologi. Selanjutnya, bergantung pada ukuran, arah pertumbuhan dan aktiviti adenoma, dia dapat diarahkan langsung ke ahli bedah saraf untuk operasi atau melakukan pembetulan awal tahap hormon.

Adakah mungkin untuk berjemur?

Tidak ada kontraindikasi mutlak, tetapi yang paling penting - tanpa fanatik.

Bolehkah saya memberi susu ibu kepada bayi saya??

Dengan prolaktinoma - pasti tidak. Untuk jenis tumor lain - mengikut budi bicara doktor yang menghadiri.