Mengapa benjolan terbentuk di gusi dan bagaimana untuk menghilangkannya

Lipoma

Permukaan gusi yang sihat berwarna merah jambu dan licin. Semasa bercakap atau mengunyah makanan, seseorang tidak boleh merasa sakit. Sekiranya benjolan putih muncul di gusi, itu bermaksud bahawa terdapat beberapa proses keradangan di dalamnya. Penyebab penampilan neoplasma boleh berbeza, serta gejala yang menyertainya..

Sebab yang mungkin

Di antara sebab-sebab munculnya lebam pada gusi pada orang dewasa dan kanak-kanak, kedudukan utama diambil oleh kekurangan kebersihan. Semasa menggosok gigi dan membilas mulut dengan larutan pembasmi kuman, plak dikeluarkan bukan sahaja dari enamel, tetapi juga dari tisu gingiva lembut. Sekiranya rongga mulut tidak dibersihkan, serpihan makanan dan mikroba yang tinggal di dalamnya terkumpul dalam bentuk filem, di mana keadaan yang lebih baik diciptakan untuk pembiakan bakteria dan kulat patogen. Kawasan gusi berhampiran deposit ini boleh meradang dan membengkak.

Sekiranya benjolan muncul di rahang, ini bermakna salah satu penyakit berikut telah berkembang di rongga mulut:

  • Periodontitis.
  • Fistula intragingival.
  • Periodontitis.
  • Periostitis.
  • Penyakit gusi.
  • Epulis.

Kadang kala pemadatan tisu gingiva terbentuk kerana alasan tidak berjangkit:

  • Eksostosis.
  • Kecederaan rahang, hematoma.
  • Pembakaran kimia atau terma.
  • Kesan sampingan ubat.
  • Penyakit onkologi.

Pada kanak-kanak, lebam di mulut, yang terdapat di rahang atas atau bawah, boleh menjadi fenomena semula jadi - pertanda letusan lendir atau geraham.

Bengkak dan kemerahan gusi jika tidak ada jangkitan adalah tanda fungsi sistem kekebalan tubuh, misalnya, penggunaan sel yang rosak atau degenerasi oleh leukosit. Proses menular boleh terjadi sebagai komplikasi keradangan tidak berjangkit, ketika patogen menembusi luka bakar atau luka.

Benjolan pada gusi dari dalam atau luar boleh menjadi tanda fluks, gingivitis, periostitis. Oleh itu, anda mesti pergi ke doktor gigi untuk menjelaskan diagnosis, dan untuk rawatan berkualiti tinggi untuk mengelakkan akibat yang berbahaya..

Periodontitis dan perkembangan fistula intragingival

Pemusnahan kompleks tisu yang memegang gigi di gusi, disertai dengan pembentukan benjolan pada rahang di bawah gigi, disebut periodontitis. Penyakit ini disertai dengan kerosakan pada ligamen gigi, penyerapan semula sebahagian daripada tisu keras.

Bentuk penyakit berjangkit ini paling sering dikaitkan dengan perkembangan karies, walaupun proses tersebut juga dapat berkembang dengan kecederaan atau pendedahan kepada ubat-ubatan toksik pada gigi palsu. Manifestasi penyakit ini dapat bervariasi: dari sedikit kesakitan hingga sindrom nyeri yang tajam dengan kehilangan gigi dan demam.

Foto: fistula pada gusi

Hiperplasia tisu gingiva boleh menyebabkan suppuration. Sekiranya benjolan dengan nanah muncul di gusi, mungkin fistula, yang merupakan jalan keluar untuk kandungan purulen ke luar. Sekiranya ia ditutup dan tidak ada nanah yang mengalir keluar, rasa sakit itu tidak dapat ditanggung. Semasa cecair secara beransur-ansur mengalir keluar dari fistula terbuka, orang itu berasa lega.

Rawatan periodontitis dilakukan secara berperingkat: bermula dengan membersihkan rahang sepenuhnya dari nanah dan diakhiri dengan mengisi saluran akar atau mengeluarkan gigi yang terlalu longgar atau reput. Ejen anti-radang dan antimikroba digunakan, prosedur fisioterapi ditetapkan.

Sekiranya periodontitis tetap tidak dirawat dan menjadi kronik, mungkin untuk menghilangkan fistula hanya melalui rawatan pembedahan.

Periostitis

Kemunculan lebam berwarna merah dan padat pada gusi, yang banyak menyakitkan dan menyebabkan pembengkakan kelenjar getah bening dan pipi yang berdekatan, menunjukkan periostitis atau perkembangan fluks. Penyakit ini boleh menyebabkan keluarnya kandungan purulen ke dalam rongga mulut, di mana bola putih muncul di atas gusi. Selain itu, nanah dapat menembusi tisu dalaman gigi, yang boleh menyebabkan keradangan yang sangat ganas, penuh dengan kehilangan gigi dan penyebaran jangkitan ke seluruh badan..

Terapi untuk periostitis termasuk menghilangkan keradangan dan membasmi kuman tisu dentoalveolar. Serta pengisian jangka panjang (hingga 2 bulan) tahap demi tahap pengisian sementara dan kekal.

Periodontitis

Benjolan bernanah pada gusi di atas gigi boleh menjadi tanda penyakit yang sangat berbahaya dengan jangka panjang dan akibat yang tidak dapat dipulihkan - periodontitis. Dengan perubahan degeneratif dalam proses alveolar, yang memberikan fiksasi akar di alveolus, suppuration dapat muncul di atas gigi, dari mana cairan fetid selalu dikeluarkan. Kerosakan tisu boleh dikaitkan dengan kebersihan yang tidak mencukupi dan penyakit dalaman tisu penghubung..

Dalam rawatan periodontitis pada tahap awal, seringkali cukup untuk melakukan pembersihan gigi secara profesional dan untuk mendapatkan rawatan kebersihan mulut dari pesakit secara berkala. Tahap lanjut penyakit ini, disertai dengan melonggarkan gigi palsu dan pengumpulan nanah, dapat diatasi hanya dengan mencabut gigi atau pembedahan proses alveolar.

Penyakit gusi

Sekiranya benjolan muncul di gusi, tetapi tidak menyakitkan, maka penampilannya disebabkan oleh radang gusi. Ini adalah proses keradangan, di mana hanya gusi yang terlibat, dan alat periodontal di sekitar gigi tidak terjejas..

Gejala utama gingivitis adalah pendarahan, pembengkakan, desquamation epitel. Penyakit ini sering disertai dengan halitosis, ia disebabkan oleh biofilm dari mikroba patogen yang terkumpul, yang mungkin menjadi punca radang gusi. Dalam kes yang jarang berlaku, penyebab patologi terletak pada kerosakan dalaman yang berasal dari metabolik dan endokrin..

Semasa merawat radang gusi, perlu menghilangkan punca berlakunya. Oleh itu, pembersihan rongga mulut, diagnosis dan rawatan gangguan metabolik dilakukan secara profesional. Antibiotik diresepkan untuk mengurangkan keradangan dan membatasi penyebaran patogen. Sekiranya kesakitan teruk berlaku, analgesik digunakan.

Epulis

Epulis adalah bola kecil yang dihubungkan ke pedikel gingiva dan timbul dari tindakan mekanikal yang berpanjangan pada salah satu bahagian gigi. Lebih sering, benjolan seperti itu muncul di rahang bawah, di dalamnya mungkin terdapat unsur histologi yang berbeza.

Pada kanak-kanak kecil, patologi ini diprovokasi dengan memotong gigi, dan pada orang dewasa ia berlaku ketika memakai gigi palsu yang berkualiti dan tidak selesa, adanya bahagian gigi yang patah. Terdapat banyak lagi wanita di antara pesakit dengan diagnosis ini..

Tidak kira seberapa cepat epulis tumbuh, sama ada terdapat kesakitan dan pendarahan ketika ditekan, ia hanya dapat disembuhkan dengan pembedahan. Pertama, pemotongan pembentukan dilakukan di bawah anestesia tempatan, kemudian kawasan yang rosak diauterisasi. Dalam pergigian moden, ini dilakukan dengan laser. Keadaan yang sangat penting untuk rawatan adalah penghapusan faktor yang memprovokasi patologi.

Eksostosis

Benjolan keras pada gusi, serupa dengan tulang, boleh menjadi exostosis - lanjutan tisu tulang yang menonjol sedikit ke luar. Ini adalah anomali tulang kongenital, yang keluar walaupun semasa perkembangan di rahim, atau kecacatan yang diperoleh. Semasa hidup, tulang yang tidak normal ini dapat tumbuh setelah cedera pada gigi palsu dalam kehidupan seharian atau setelah prosedur pergigian yang tidak berjaya..

Benjolan keras pada gusi (exostosis) mungkin tidak menyakitkan, tetapi tidak ada jaminan bahawa di masa depan ia tidak akan merosot menjadi tumor ganas. Oleh itu, dia mesti ditunjukkan kepada doktor, mustahil untuk merawat patologi ini di rumah. Sekiranya doktor gigi menganggap tulang yang keluar di dekat gigi, disyaki menghidap barah, perlu dilakukan operasi.

Hematoma pada gusi

Apabila anda memukul rahang, benjolan merah atau biru mungkin muncul di gusi berhampiran gigi. Benjolan seperti itu boleh melompat setelah pencabutan gigi. Di dalamnya, ia dipenuhi dengan darah yang telah keluar dari saluran darah yang rosak..

Hematoma biasanya tidak menimbulkan bahaya tertentu, kerana tubuh mempunyai mekanisme khas untuk membersihkan tisu dari gumpalan darah. Oleh itu, selepas beberapa saat meterai mesti hilang, tetapi jika benjolan tetap ada, anda harus berjumpa doktor.

Penyakit onkologi

Benjolan yang telah melonjak pada gusi atas atau bawah di bawah gigi tidak boleh dipandang rendah, kerana benjolan seperti itu boleh menjadi tanda barah. Lelaki lebih rentan terhadap patologi ini, tetapi ia boleh berlaku pada mana-mana orang yang mempunyai faktor risiko.

Ketagihan, radiasi, pencemaran kimia, kekurangan zat makanan, kecenderungan genetik dan perubahan yang berkaitan dengan usia mempengaruhi kanser.

Pada mulanya, benjolan barah pada gusi di atas gigi tidak menyakitkan, sebab itulah pesakit mungkin tidak menyedari keparahan penyakit atau bahkan tidak menyedarinya sama sekali. Lama kelamaan, rasa sakit muncul yang merebak ke lidah, tisu rahang, pipi, mana-mana bahagian kepala. Benjolan baru mungkin muncul - pertumbuhan yang ada sebelumnya. Tisu di kawasan di mana tumor telah terbentuk mulai pecah.

Benjolan pada gusi berhampiran gigi boleh mempunyai asal yang sangat berbeza, jadi hampir mustahil untuk menentukan mengapa meterai ini muncul di rumah. Pergigian tidak hanya memeriksa pembentukannya, tetapi juga menilai konsistensinya ketika ditekan, pendarahan ketika ditekan, mobiliti gigi.

Adalah perlu untuk menetapkan pemeriksaan tambahan, yang mana X-ray dan CT sangat bermaklumat. Sekiranya proses keradangan didiagnosis, perlu dilakukan pembasmian kuman rongga mulut sepenuhnya dan penghapusan keradangan. Sekiranya terdapat anomali tulang, neoplasma pada tisu lembut, rawatan yang sangat berhati-hati harus dilakukan, yang tidak terdapat di rumah.

Apa yang perlu dilakukan jika benjolan muncul di gusi - bagaimana dan apa yang harus dirawat?

Anda sedang melihat bahagian Benjolan di gusi.

Benjolan pada gusi adalah adanya sedikit pemadatan atau pembengkakan di tempat yang berlainan (di atas gigi atas, sebelah gigi, di bawah gigi bawah, dll.).

Bergantung pada penyebab penampilannya, neoplasma menyebabkan rasa sakit dan ketidakselesaan yang teruk atau sama sekali tidak disedari (contohnya, tanpa rasa sakit, tanpa darah).

Satu atau lain cara, benjolan pada gusi sering berfungsi sebagai tanda patologi serius pada tisu selaput lendir dan oleh itu memerlukan rawatan perubatan segera. Jika tidak, komplikasi dan akibat serius tidak dapat dielakkan, memerlukan rawatan yang lebih lama dan lebih menyakitkan..

Mengapa benjolan muncul di mulut pada gusi di atas gigi??

Benjolan pada gusi terbentuk kerana pelbagai sebab, tetapi kebanyakan penyakit ini berdasarkan rawatan mulut yang berkualiti rendah.

Oleh itu, dengan menggosok gigi yang tidak mencukupi atau tidak betul, zarah makanan yang tinggal di mulut membentuk plak dan bakteria yang terkumpul pada tisu lembut dan memprovokasi perkembangan penyakit tertentu (misalnya, bernanah bernanah).

Dalam kes lain, neoplasma adalah asal tidak berjangkit (contohnya, dalam kes gigi atau eksostosis). Berikut adalah beberapa kemungkinan penyebab gusi:

  • Abses - pembentukan fokus keradangan purulen di sekitar akar gigi (atau di sebelah gigi) dan pada tisu periodontal. Pada masa yang sama, gusi kelihatan bengkak (paling sering, bola kecil dengan kandungan purulen terlihat di kawasan yang meradang di dalam gusi). Apabila anda menyentuh benjolan, sakit akut berlaku (termasuk ketika mengunyah makanan). Penyakit ini berkembang akibat penggandaan bakteria patogen pada rongga mulut, juga disebabkan oleh kerosakan kecil pada gusi, tekanan dan hipotermia.
  • Periostitis adalah keradangan periosteum rahang atas atau bawah, yang dicirikan oleh pembengkakan gusi, pembentukan nanah (di bawah gusi) dan sakit yang teruk atau sakit berdenyut, yang kadang-kadang memancar ke telinga dan pelipis. Penyebab utama penyakit ini: karies, pulpitis, periodontitis yang tidak dirawat, jangkitan, patah tulang tisu terbuka, dll..
  • Hematoma adalah edema bulat yang mempengaruhi permukaan dalaman pipi (dalam beberapa kes menyerupai gumboil), kadang-kadang dalam bentuk pembengkakan warna kebiruan gelap (paling sering di bahagian atas gusi). Darah berkumpul (akibat pendarahan) di sekitar gigi atau di akar. Pada masa yang sama, membran mukus meningkat dalam jumlah, pesakit merasa tidak selesa dan tidak dapat menutup rahang sepenuhnya. Kemungkinan penyebabnya: trauma pada gusi, akibat pengambilan gigi atau pengisian, masalah dengan pembekuan darah.
  • Gigi - selalunya dengan gigi yang tidak betul (biasanya dijumpai pada kanak-kanak), bentuk pertumbuhan bertulang kecil berwarna merah jambu atau putih pada gusi (di atas atau di bawah gigi). Kadang-kadang penampilan lebam disertai dengan rasa sakit, bengkak gusi dan demam, dan kadang-kadang hanya rasa tidak selesa ketika bercakap atau semasa makan. Sebab utama fenomena ini adalah pembentukan gigi yang tidak normal (tumbuh ke arah yang salah).

Foto 1. Benjolan di gusi atas kanak-kanak, ketika menggigit susu.

  • Epulis (atau epulid) adalah neoplasma seperti tumor jinak dalam bentuk pertumbuhan gingival yang menyerupai cendawan pada tangkai lebar. Benjolan biasanya tidak mengganggu pesakit (tidak menyakitkan atau mengganggu pertuturan), tetapi berdarah walaupun dengan kerosakan kecil. Dengan pertumbuhan yang semakin meningkat, pesakit mengalami ketidakselesaan ketika menelan dan mengunyah makanan. Salah satu sebab utama adalah trauma mukosa kronik (contohnya, dengan berus keras atau tusuk gigi).
  • Papilloma adalah tumor jinak dalam bentuk pertumbuhan (dengan pelbagai ukuran dan bentuk), menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan yang teruk. Biasanya, papilloma dianggap sebagai benda asing yang mengganggu pertuturan dan membuat kunyah sukar. Penyakit ini berlaku kerana jangkitan virus yang menembusi gusi atau tisu periodontal.
  • Exostosis adalah pertumbuhan jinak pada rahang yang terbentuk dari dasar tulang rawan pada tisu periodontal (kelihatan seperti benjolan bulat atau duri tajam di bawah mukosa). Gusi di kawasan pertumbuhan bertambah cerah, pesakit mengalami kesukaran untuk mengunyah dan bercakap, tetapi tidak merasa sakit. Kemungkinan penyebabnya: keradangan periodontal maju, periostitis kronik, kecederaan rahang.
  • Tumor rahang - akibat neoplasma jinak dan ganas tulang rahang, yang secara beransur-ansur tumbuh ke tisu lembut rongga mulut, benjolan muncul di gusi. Tumor itu menyakitkan atau sama sekali tidak menimbulkan kebimbangan (bergantung pada jenisnya: ameloblastoma, fibroma odontogenik, osteoma, dll.). Pada masa yang sama, pertuturan terdistorsi, asimetri wajah berlaku, fungsi mengunyah dan menelan terganggu. Kemungkinan penyebab: trauma rahang, kerosakan pada mukosa mulut, keradangan (osteomielitis, sinusitis, dll.).
  • Perhatian! Untuk mengetahui punca sebenar munculnya benjolan, pemeriksaan gigi diperlukan..

    Keras seperti tulang dan spesies lain

    Bergantung pada bagaimana benjolan itu kelihatan, mereka mencadangkan adanya satu atau lain penyakit, misalnya:

    • Benjolan merah (atau berwarna gusi) paling sering terjadi pada epulisis, hematoma (merah tua), tumor rahang, atau gigi. Benjolan merah terang dengan kandungan purulen diperhatikan dengan abses atau periostitis.
    • Benjolan pada gusi keras (seperti tulang) berlaku dengan eksostosis, dengan gigi (jika tumbuh ke arah yang salah) atau tumor rahang.
    • Benjolan pada gusi tanpa nanah berlaku dengan hematoma, epulis, papilloma, exostosis, tumor rahang (dalam beberapa kes), serta gigi.
    • Benjolan pada gusi dengan nanah sering merupakan gejala ketumbuhan, periostitis, epulis, tumor rahang (jika jangkitan berlaku melalui tisu lembut).
    • Benjolan pada gusi dengan darah berlaku dengan epulis, periostitis dan gigi.
    • Benjolan kecil berlaku dengan papilloma dan epulis.
    • Sedang diperhatikan dengan abses, periostitis (dengan sedikit keradangan), hematoma, eksostosis dan gigi.
    • Peningkatan lebih kerap berlaku dengan tumor rahang, periostitis (seperti fluks) dan hematoma (dengan pendarahan besar di gusi).

    Penting! Setiap penyakit mempunyai simptom yang berbeza (misalnya, lebam merah dan dengan nanah), oleh itu, kadang-kadang ia berlaku dalam beberapa variasi sekaligus (lebam keras dan pada masa yang sama penyakit merah, dll.). Oleh itu, semasa membuat diagnosis, mereka dipandu oleh pelbagai tanda.

    Rupa antara pipi dan gusi, di rahang atas atau bawah

    Penyetempatan benjolan di satu tempat atau tempat lain sering menjadi tanda patologi tertentu, misalnya:

    • Pada gusi atas di atas gigi (atau di sebelah gigi) - tanda abses, periostitis, eksostosis (tetapi juga berlaku pada bahagian bawah) dan hematoma.
    • Pada gusi bawah di bawah gigi (atau di sebelah gigi) - tanda tumor epulis dan rahang (tetapi juga berlaku di bahagian atas).
    • Di dalam mulut pada gusi (termasuk di bawah lidah) - ia berlaku dengan abses bernanah, hematoma dan papilloma.
    • Di antara pipi dan gusi - berlaku dengan tumor rahang, periostitis, hematoma dan abses.

    Rujukan! Untuk mengenal pasti punca sebenar, pakar merujuk pesakit ke gambar (sinar-X) dari kawasan yang terjejas.

    Benjolan pada gusi: penyebab pembentukan dan kaedah rawatannya

    Gumpalan pada gusi. Gusi adalah tisu lembut yang menutup tepi rahang dan mengelilingi gigi di leher. Walaupun terdapat lesi kecil pada mukosa mulut atau dengan adanya penyakit dalaman, gusi adalah salah satu yang pertama yang menandakan adanya proses patologi. Selain pendarahan dan kesakitan, pelbagai neoplasma dapat terbentuk pada gusi..

    Benjolan yang timbul pada gusi tidak selalu disertai dengan perasaan tidak selesa atau sakit. Kehadirannya tidak dapat memberi tanda bahaya untuk waktu yang lama, tetapi tanpa perhatian yang tepat, semuanya dapat berakhir dengan tangisan.

    Sebab utama pembentukan lebam pada gusi

    Di antara sebilangan besar faktor yang menyumbang kepada pembentukan tubercle pada gusi, salah satu yang paling biasa dianggap sebagai kebersihan mukosa mulut yang tidak mencukupi..

    Plak lembut yang terbentuk di mulut disimpan bukan hanya pada gigi, tetapi di lidah, pipi dan gusi. Sekiranya anda tidak mengambil langkah tepat untuk membuangnya, bakteria yang terdapat di dalam mulut akan terus membiak secara aktif, yang menyebabkan pembentukan pelbagai proses patologi, seperti benjolan pada gusi..

    Penyebab pertumbuhan gusi lain termasuk:

    1. Periodontitis adalah keradangan periodontium, yang dicirikan oleh proses pelanggaran integriti ligamen yang memegang gigi di alveolus. Pada mulanya, nanah mula berkumpul, membentuk granuloma (nodul). Perkembangan penyakit selanjutnya membawa kepada pembentukan kista. Saiznya boleh mencapai 1 cm. Selain benjolan yang terbentuk di puncak akar gigi, kerana kurangnya penjagaan rongga mulut yang betul dan adanya kawasan yang bernanah, pesakit mengalami bau mulut.
    2. Periostitis. Penyakit ini terbentuk kerana komplikasi periodontitis dan dicirikan oleh keradangan periosteum. Benjolan bernanah pada gusi terbentuk berhampiran akar gigi. Ia bertambah besar dan, apabila ditekan, menyebabkan kesakitan yang teruk. Gejala lain yang diperhatikan pada pesakit dengan periostitis adalah demam, bengkak gusi dan pipi.
    3. Fistula. Ia terbentuk akibat keluarnya nanah dari fokus proses keradangan. Fistula pada gusi adalah tubercle putih. Di tengahnya terdapat lubang yang berfungsi sebagai "pintu" untuk pembebasan massa bernanah. Kehadiran fistula membolehkan anda mengeluarkan nanah dari tempat keradangan, tetapi tanpa rawatan yang betul, terdapat ancaman komplikasi - periostitis kronik atau periodontitis kronik.
    4. Epulis atau supragingival. Ini adalah neoplasma jinak pada gusi, yang disebabkan oleh kecederaan jangka panjangnya. Sekiranya pesakit mempunyai gigi yang terkelupas atau pengisian yang tidak betul dipasang, pendedahan berterusan ke tisu gusi menyebabkan pembengkakan dengan pembentukan tuberkel berikutnya. Benjolan pada gusi akan mempunyai warna kebiruan. Benjolan yang muncul di gusi setelah memasang gigi palsu atau mahkota, yang lembut dan menyakitkan, mungkin menjadi sebab penggunaan bahan pergigian berkualiti rendah atau rawatan permukaan gigi yang tidak mencukupi dengan agen antiseptik.
    5. Hematoma. Kerosakan mekanikal pada gusi, selepas itu benjolan lembut terbentuk di atasnya. Dalam kebanyakan kes, neoplasma seperti itu tidak memerlukan rawatan dan hilang sendiri. Untuk mengelakkan komplikasi, anda mesti berjumpa doktor.
    6. Gigi gigi susu. Benjolan putih pada anak kecil berusia 6-7 bulan menunjukkan bahawa gigi pertama bayi mula muncul. Sebagai tambahan kepada tuberkel yang terbentuk, bayi mungkin mempunyai gejala lain: demam, gangguan saluran pencernaan, kegelisahan (peningkatan moodiness). Selepas 2-3 hari, gejala akan hilang, dan gigi yang telah menembus gusi akan muncul di mulut.
    7. Benjolan putih dan keras pada kanak-kanak. Sebelum kehilangan gigi susu pada beberapa kanak-kanak, benjolan muncul di atas gigi, yang akan segera jatuh. Ia tidak menyakitkan dan praktikalnya tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Dalam keadaan ini, disarankan untuk berjumpa doktor gigi, kerana letusan seperti itu dapat menyebabkan pertumbuhan geraham yang tidak normal dan pembentukan gigitan..
    8. Keretakan gigi dalaman. Ia dicirikan oleh pembentukan lebam keras. Dalam keadaan ini, gigi yang rosak dikeluarkan.

    Sekiranya benjolan muncul di gusi, disyorkan untuk tidak teragak-agak untuk berjumpa doktor gigi. Patologi yang dihasilkan bukan sahaja dapat menyebabkan ketidakselesaan, tetapi juga menyebabkan keracunan darah.

    Merawat masalah pergigian

    Membiarkan masalah itu tidak ada gunanya. Semakin cepat penyebab neoplasma dihapuskan, semakin cepat kelegaan akan datang. Proses diagnostik melibatkan pemeriksaan visual dan, jika perlu, sinar-X kawasan masalah.

    Setelah diagnosis dibuat, doktor akan menetapkan rawatan yang sesuai. Beberapa masalah hanya dapat diperbaiki dengan pembedahan, yang lain dengan membersihkan, mengisi atau membilas.

    Sekiranya benjolan menyakitkan, ia dibenarkan menggunakan kompres sejuk. Pemanasan dikategorikan secara kontraindikasi. Panas boleh memperburuk keadaan dan menyebabkan proses bernanah..

    Neoplasma tertakluk kepada pembukaan dan pembersihan rongga dari massa purulen, diikuti dengan pembasmian kuman dan pelantikan terapi antibakteria dan pembilasan mulut. Bergantung pada penyebab pertumbuhannya, doktor juga boleh melakukan:

    • pembuangan pulpa;
    • meletakkan tisu tulang sintetik ke dalam rongga yang terbentuk;
    • penggantian pengisian (mahkota) dengan bacaan berulang dan pengisian saluran;
    • penyingkiran plak gigi;
    • rawatan karies;
    • pembuangan gigi.

    Dalam beberapa kes, benjolan pada gusi dapat pecah sendiri dan melalui lubang yang dihasilkan, nanah mengalir secara spontan ke rongga mulut. Berjumpa doktor dalam keadaan ini juga perlu..

    Pelepasan nanah secara spontan bukanlah petunjuk bahawa penyebab pembentukannya telah hilang. Di samping itu, jisim bernanah, sentiasa mengalir keluar dari rongga benjolan, beracun mempengaruhi seluruh badan.

    Benjolan yang dihasilkan pada gusi bayi kerana gigi tidak memerlukan rawatan. Anda boleh melegakan sindrom kesakitan pada bayi dengan bantuan gel yang direka khas..

    Kaedah rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

    Perubatan tradisional, yang berkaitan dengan masalah pertumbuhan yang timbul, tidak selalu dapat mengatasi masalah ini. Sebaiknya gunakan resipi rakyat hanya sebagai prosedur tambahan untuk rawatan utama (profesional).

    Mengunyah daun Kalanchoe membantu menguatkan enamel dan menahan proses keradangan. Tumbuhan ini mempunyai sifat anti-radang yang baik. Anda juga boleh menggunakan jus tumbuhan dengan memasukkannya ke kawasan yang terjejas..

    Sekiranya benjolan telah terbentuk di gusi dan tidak mungkin untuk segera mendapatkan rawatan gigi, disarankan untuk membilas mulut anda dengan larutan air masin. Prosedur membilas harus dilakukan pada selang waktu 4 jam dan selepas setiap kali makan. Merebus herba untuk membilas mempunyai sifat antiseptik yang baik. Mereka dibuat dari bunga calendula, yarrow, kayu putih dan bunga chamomile..

    Sebelum anda mengalami tindakan "pembantu semula jadi" anda perlu memastikan bahawa tidak ada reaksi alergi.

    Cara menghilangkan keradangan dan benjolan pada gusi

    Benjolan pada gusi adalah pertanda penyakit berbahaya pada selaput lendir, jadi setiap orang harus mengetahui sebab-sebab pembentukannya dan cara melawannya. Kehadiran neoplasma adalah petunjuk perkembangan patologi pada tisu lembut membran mukus, hasil patologi ini boleh menjadi varian yang paling negatif dari perkembangan penyakit gusi.

    Sebab dan pembentukan anjing laut

    Pembentukan lebam pada gusi boleh mempunyai pelbagai sebab, tetapi yang utama adalah rawatan mulut berkualiti rendah. Plak setelah dimakan makanan boleh disimpan bukan hanya pada mahkota gigi, tetapi juga pada tisu gusi. Bakteria patogen terkumpul di plak, yang memprovokasi perkembangan pelbagai penyakit, misalnya, pembentukan fistula.

    Selalunya, fistula terbentuk di rahang atas dan membawa rasa tidak selesa. Fistula menampakkan dirinya sebagai sindrom kesakitan yang kuat dengan watak yang tajam dan sakit. Dalam kes lain, neoplasma tidak mendefinisikan dirinya dengan cara apa pun, namun proses patologi sedang berkembang. Kadang kala fistula mungkin datang dan pergi.

    Terdapat dua jenis neoplasma yang berbeza sifatnya:

    1. berjangkit;
    2. tidak berjangkit.

    Penumpukan berjangkit memprovokasi pendaraban mikroba yang meracuni darah manusia dengan pembebasan sisa toksik dalam pelaksanaan kitaran hidupnya. Fistula yang tidak berjangkit terbentuk akibat kecederaan pada rahang atau setelah mengambil ubat. Trauma ke tisu gusi boleh berlaku selepas pemasangan gigi palsu: gigi palsu yang longgar mempunyai kesan trauma kekal pada tisu, menyebabkan keradangan.

    Kesan negatif pada tisu boleh disebabkan oleh bahan berkualiti rendah untuk pembuatan gigi palsu / mahkota atau sanitasi gigi yang tidak berkualiti sebelum memasang mahkota. Hasilnya adalah benjolan sentuhan lembut yang menyakitkan ketika ditekan. Kesakitan juga mungkin menunjukkan adanya aliran darah pada tisu. Sekiranya tidak dikeluarkan tepat pada waktunya, jangkitan purulen dapat memasuki aliran darah dan menyebabkan jangkitan..

    Sekiranya benjolan pada gusi tidak sakit

    Dalam penyakit gusi apa, benjolan tidak mendefinisikan dirinya sebagai sindrom kesakitan? Ini termasuk:

    • fistula (lebam putih pada gusi);
    • epulis (tumor pada kaki);
    • eksostosis (penonjolan tulang);
    • periodontitis (benjolan keras pada gusi);
    • hematoma dengan penyingkiran akar.

    Gumpalan pada gusi di atas (atau di bawah) gigi dengan bukaan untuk nanah melarikan diri disebut fistula. Sekiranya suppuration mengalir dengan bebas dari lubang, orang itu tidak merasa tidak selesa dengan adanya patologi ini. Sekiranya saluran keluar disekat oleh pengumpulan nanah yang keras, orang itu akan merasa sakit yang teruk.

    Sebab utama pembentukan fistula dianggap sebagai bentuk periodontitis yang rumit, di mana pertumbuhan tisu gingival bermula (hiperplasia gingival). Bentuk yang ditumbuhi adalah habitat yang baik untuk bakteria, hasil aktiviti pentingnya adalah pembuangan purulen. Benjolan putih pada gusi pada orang dewasa (fistula) menjadi kronik jika tidak dirawat.

    Fistula pada gusi boleh berkembang dalam dua arah:

    • penyakit akut;
    • fistula kronik.

    Bentuk fistula akut dirawat dengan cepat, fistula kronik dikeluarkan hanya dengan pembedahan.

    Penting! Fistula perlu dirawat untuk memelihara gigi. Jangkitan pada gusi boleh menyebabkan gigi sihat yang kuat jatuh..

    Eksostosis

    Patologi ini adalah anomali rahang di mana tulang tengkorak menonjol sedikit ke luar. Dengan kata lain, ini adalah tonjolan tulang di mulut. Dari masa ke masa, pertumbuhan ini dapat bertambah besar dan menyebabkan rasa tidak selesa. Dengan anomali ini, prostetik gigi tidak mungkin: prostesis akan sentiasa mengganggu pertumbuhan dan menimbulkan rasa tidak selesa..

    Sebab-sebab perkembangan eksostosis boleh menjadi faktor berikut:

    • kecederaan rahang;
    • patologi keturunan;
    • anomali kongenital;
    • benjolan pada gusi selepas pengambilan gigi.

    Kehadiran eksostosis dapat ditentukan dengan menggunakan sinar-X dan pemeriksaan visual oleh doktor gigi. Untuk membuang atau tidak untuk menghilangkan exostosis sekiranya benjolan di atas gigi tidak sakit? Terpulang kepada pesakit untuk menentukannya. Walau bagaimanapun, penyimpangan ini boleh menjadi ganas dari masa ke masa..

    Epulis

    Patologi ini adalah pertumbuhan berbentuk jamur (bola di kaki) berwarna merah atau semula jadi. Epulis paling kerap menyerang rahang bawah dan sering berlaku pada wanita. Epulis juga boleh mempengaruhi gusi pada kanak-kanak semasa tumbuh gigi pertama..

    Sebab kemunculan patologi adalah kesan mekanikal yang berterusan: terlalu besar pengisian atau tartar yang terbentuk. Sebab-sebab kemunculan epulis termasuk:

    • kecederaan rahang;
    • maloklusi;
    • gangguan hormon;
    • bahan gigi palsu berkualiti.

    Gejala epulis dan gingivitis adalah serupa, oleh itu, ketika membuat diagnosis, doktor gigi menjalankan pendekatan yang berbeza yang tidak termasuk kehadiran gingivitis. Pesakit diberi sinar-x, yang menentukan tahap kerosakan tisu tulang di lokasi fokus patologi. Ujian histologi juga dilakukan.

    Periodontitis

    Periodontitis ditunjukkan oleh benjolan padat di permukaan gusi, penyebabnya adalah pulpitis atau adanya saluran gigi terbuka. Bentuk abses di puncak akar gigi, yang, jika tidak dirawat, berubah menjadi granuloma akar dan sista.

    Hematoma

    Hematoma muncul selepas pengambilan gigi yang tidak betul dan dicirikan oleh pembentukan tumor yang berair. Neoplasma semacam itu tidak menimbulkan bahaya dan larut dengan sendirinya setelah beberapa ketika..

    Sekiranya lebam sakit

    Patologi ini merangkumi penyakit berikut:

    • periostitis (fluks);
    • periodontitis (bola putih)
    • gingivitis (bola merah pada gusi).

    Periostitis (fluks) adalah proses keradangan tisu tulang. Ciri khas patologi ini adalah hipertermia dengan kesakitan akut, edema tisu mukosa rongga mulut dan pembengkakan kelenjar getah bening..

    Gingivitis dicirikan oleh pendarahan tisu lembut gusi dan pembentukan bola merah kecil. Gingivitis adalah peringkat awal dalam perkembangan periodontitis patologi.

    Perkembangan periodontitis membawa kepada kelonggaran tisu gusi dan kehilangan gigi. Periodontitis dalam bentuk yang diabaikan adalah pengumpulan bola putih pada gusi, di mana bakteria pyogenik membiak.

    Benjolan pada kanak-kanak

    Sebab-sebab kemunculan neoplasma pada kanak-kanak adalah berbeza. Mari pertimbangkan masalah utama:

    1. Benjolan putih pada gusi pada bayi muncul sebelum letusan gigi susu. Untuk meringankan penderitaan bayi, titisan khas digunakan.
    2. Benjolan pada gusi di bawah gigi pada anak usia sekolah muncul apabila geraham susu digantikan dengan yang kekal: jika gigi susu tidak jatuh, ia mesti dikeluarkan.
    3. Sebiji bola dengan nanah di dekat gigi susu memerlukan penyingkiran segera untuk mengelakkan penyebaran jangkitan: gigi itu dikeluarkan.
    4. Benjolan bernanah pada gusi kanak-kanak berhampiran geraham memerlukan pembukaan dan pencucian dengan penyelesaian perubatan antiseptik.

    Rawatan

    Prosedur terapi ditetapkan bergantung pada lokalisasi neoplasma, sifat dan ciri perkembangannya.

    Apabila fistula muncul, mulut dibersihkan dengan larutan soda, yang membantu menghilangkan pembuangan purulen. Prosedur dijalankan secara berterusan sehingga neoplasma diserap sepenuhnya. Semakin kerap anda membilas mulut, semakin cepat fistula akan sembuh..

    Sekiranya periodontitis, saluran tertutup dibuka dan luka dibersihkan dengan larutan antiseptik. Kemudian pengisian sementara diletakkan di tempat saluran terbuka dan ubat antibiotik ditetapkan. Setelah sembuh, gigi diisi dengan pengisian kekal.

    Gingivitis dirawat sendiri dengan penggunaan gel gigi dan bilas ubat. Pencegahan radang gusi - penyingkiran rongga mulut yang menyeluruh.

    Periodontitis memerlukan rawatan pesakit luar - membilas poket gigi yang meradang dengan penyelesaian ubat. Selepas prosedur membilas, doktor gigi menetapkan antibiotik.

    Epulis dikeluarkan dengan mengikis. Sekiranya patologi tidak dapat dipulihkan, doktor gigi akan mengeluarkan gigi. Gigi yang menyebabkan pertumbuhan tisu patologi boleh dikeluarkan.

    Fluks memerlukan campur tangan pembedahan yang teliti: neoplasma dibuka, rongga dibersihkan dari sisa nanah. Sekiranya gigi yang sakit ditutup dengan mahkota, ia dikeluarkan dan prosedur perubatan dilakukan. Kadang kala perlu dilakukan manipulasi pembedahan dan terapi sendi.

    Ubat rakyat isi rumah

    Kaedah orang biasa untuk menangani pembentukan pada selaput lendir adalah membilas dengan garam. Dalam satu liter air sejuk yang direbus, cairkan 4 sudu besar / l meja / laut / garam beryodium dan biarkan untuk meresap. Selepas 50 minit, mulut dibersihkan dengan sedikit pemanasan larutan. Penyelesaian garam juga berfungsi dengan baik dengan infus herba dengan ciri antiseptik: calendula, kayu putih, bunga yarrow dan chamomile.

    Untuk menghilangkan neoplasma, penyelesaian ubat yang mengandungi alkohol juga digunakan. Membilas rongga dengan vodka biasa banyak membantu. Berdasarkan alkohol / vodka / brendi, tincture herba perubatan disediakan.

    Infus herba juga digunakan secara berasingan. Herba menenangkan selaput lendir yang teriritasi, menghilangkan fokus keradangan, mempunyai kesan antibakteria, dan melarutkan neoplasma. Untuk membuat infusi, anda perlu menuangkan 4 sudu besar / l herba dengan satu liter air mendidih. Selepas setengah jam, infus sudah siap - tapis dan bilas mulut anda.

    Untuk warna bawang putih, gunakan 4 kepala bawang putih, 5 lemon sederhana, dan 700 gram alkohol. Lemon cincang yang dikupas dan bawang putih yang dihancurkan dituangkan dan dimasukkan selama 5 hari. Rongga mulut dirawat setiap jam keempat sehingga penyerapan semula neoplasma.

    Tekstur lobak pada alkohol mempunyai kesan antiseptik dan menghilangkan fokus keradangan pada membran mukus. Cukup parut 300 gram sayur-sayuran akar dan tuangkan setengah liter vodka. Campuran disuntik selama 3 hari. Kadang-kadang untuk meningkatkan sifat perubatan, lobak ditaburkan dengan garam (sedikit). Bilas mulut anda setiap jam keempat sehingga neoplasma hilang. Selepas 4-5 hari, tumor mereda.

    Jus yang baru diperah dari daun Kalanchoe mempunyai kesan terapeutik pada tisu gingiva yang meradang. Untuk penggunaan, perlu memerah jus (melalui penggiling daging atau menghancurkan daun dalam mortar) dan gosokkan ke kawasan yang meradang. Untuk pembasmian kuman rongga mulut, anda boleh mengunyah daun yang dibebaskan dari filem.

    Madu dan garam mempunyai kesan yang luar biasa dalam mengatasi keradangan pada mukosa mulut. Garam secara aktif menghilangkan nanah, dan madu menenangkan selaput lendir yang jengkel dan mempunyai kesan antibakteria. Campuran disediakan pada kadar 2 sudu madu cair per sudu garam.

    Pencegahan

    Mencegah perkembangan patologi adalah lebih baik daripada merawatnya. Kaedah penyembuhan mukosa mulut apa yang boleh digunakan? Di antara kaedah yang berkesan, resipi berikut telah mendapat populariti:

    1. Urut gusi dengan jus cranberry yang dihancurkan mencegah keradangan pada gusi dan pendarahan: cranberry adalah pencegahan penyakit periodontal yang sangat baik.
    2. Untuk pencegahan dan rawatan radang gusi, jus agave (lidah buaya) digunakan: ia menguatkan selaput lendir dan memenuhi tubuh dengan vitamin, jika anda membilas mulut dengan campuran jus dan air 1: 4.
    3. Untuk mengelakkan radang gusi dan menguatkan tisu mukosa, bilas dengan infus daun sorrel: 1.5 sudu besar / l daun segar yang dicincang halus diseduh dengan segelas air mendidih dan biarkan selama satu jam.
    4. Akar calamus (1 sudu besar / l) ditumbuk menjadi serbuk dalam mortar dan dikukus dengan air mendidih (1 gelas) selama satu jam. Bilas mulut anda dengan infusi yang ditapis.
    5. Minyak cemara membantu dengan baik jika anda menggunakan kain kasa yang direndam di dalamnya pada gusi.

    Resipi rakyat boleh digabungkan dengan ubat-ubatan, setelah berjumpa doktor gigi terlebih dahulu. Rawatan gabungan mempunyai kesan yang baik. Selain membersihkan rongga mulut, ubat semula jadi menguatkan struktur gusi dan enamel gigi..

    Sumber yang digunakan:

    • V. Zijnge, M. B. M. van Leeuwen, J. E. Degener, F. Abbas, T. Thurnheer, R. Gmür, H. J. M. Harmsen, Senibina Biofilm Lisan pada Gigi Semula jadi
    • Mueller H. P. Periodontologi. - Lviv: rumah penerbitan "GalDent", 2004.
    • Wagner, F; Dvorak, G; Nemec, S; Pietschmann, P; Figl, M; Seemann, R (Januari 2017). "Analisis komponen utama: bagaimana pneumatisasi dan edentulisme menyumbang kepada atrofi rahang atas". Penyakit Mulut.

    Gumpalan pada gusi: apa yang perlu dilakukan, cara merawat?

    Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

    Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

    Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

    • Punca
    • Diagnostik
    • Rawatan
    • Siapa yang hendak dihubungi?
    • Pencegahan

    Gumpalan pada gusi adalah gejala yang tidak menyenangkan yang boleh menyertai banyak penyakit gigi. Perlu segera diperhatikan bahawa "lebam pada gusi" adalah konsep yang agak abstrak dan ringkas. Istilah ini hanya digunakan untuk menggambarkan gambaran klinikal penyakit ini dan lazimnya berlaku di kalangan orang biasa. Bergantung pada patologi tertentu, benjolan pada gusi akan mempunyai nama saintifik tertentu.

    Penyebab ketulan pada gusi

    Sebab-sebab penampilan lebam pada gusi boleh sangat berbeza. Oleh kerana gejala ini dapat muncul pada penyakit gigi dari kumpulan yang berlainan (penyakit gigi, periodontal, selaput lendir), perlu dipertimbangkan setiap patologi secara berasingan. Adalah rasional untuk memulakan penyakit yang paling biasa dan berakhir dengan penyakit yang jarang berlaku. Oleh itu, sebab utama munculnya benjolan pada gusi adalah: sista, hematoma, eksostosis, periostitis, gingivitis hipertrofik, tumor jinak dan malignan tisu lembut.

    Cyst

    Banyak proses keradangan yang berlaku pada alat ligamen gigi boleh disertai dengan munculnya benjolan di gusi. Salah satu contoh yang mencolok adalah pembentukan dan penambahan kista radikular. Patogenesis fenomena ini dapat dijelaskan dengan cara yang berbeza. Contohnya, seseorang mengalami kerosakan gigi. Kemudian proses ini menyebabkan keradangan pulpa, yang kemudiannya menimbulkan permulaan periodontitis. Keradangan pada alat ligamen pada gigi boleh menjadi akut atau terutamanya kronik (apabila kursus kronik segera berlaku). Proses keradangan akut paling kerap membuat seseorang berjumpa pakar. Walau bagaimanapun, terutamanya periodontitis kronik adalah asimtomatik, yang tidak menimbulkan sebab untuk lawatan ke doktor. Oleh itu, granuloma terbentuk di sekitar akar gigi, yang mengandungi kapsul epitelium yang padat dan kandungan cecair. Mekanisme patogenetik lain boleh menjadi kecederaan gigi dengan perkembangan periodontitis trauma dan peralihan keradangan ke bentuk kronik. Perlu juga diperhatikan periodontitis arsenik dan toksik, yang timbul akibat komplikasi rawatan endodontik. Semua keadaan ini akhirnya menjadi pembentukan granuloma. Sekiranya tidak ada pemburukan periodontitis pada gigi, maka pembentukan di sekitar akar gigi secara beransur-ansur meningkat. Mencapai diameter 0.5 cm, granuloma melepasi tahap cystogranuloma. Apabila ukurannya melebihi 0,8 cm, maka kita sudah membincangkan mengenai sista. Menariknya, walaupun dengan ukuran kira-kira 3 cm atau lebih, seseorang mungkin tidak merasakan sebarang gejala. Walaupun beberapa orang mengalami gejala tertentu: peningkatan kepekaan ketika menggigit gigi, ketidakselesaan pada satu atau lebih gigi, penggantian gigi tanpa sebab yang jelas (pada peringkat lanjut).

    Semua simptom sista tidak ada atau kelihatan "kabur" hanya sehingga melonjak. Dengan penambahan kista, kandungan serous berubah menjadi eksudat bernanah. Dan, seperti yang anda ketahui, sebarang proses purulen di dalam tubuh berlanjutan dengan gejala yang agak jelas. Pada tahap penyakit ini, seseorang dapat melihat dengan jelas bahawa benjolan telah muncul di gusi. Pembentukannya disebabkan oleh fakta bahawa nanah, yang berada di rongga sista, cenderung keluar. Akibatnya, terusan fistulous terbentuk, yang keluar di kawasan gusi dan menimbulkan benjolan dengan nanah di atasnya. Sebagai tambahan kepada gejala ini, keadaan umum badan bertambah buruk, gejala mabuk muncul, suhu badan meningkat, dan kelenjar getah bening dapat meningkat.

    Sebelum ini, kita telah membincangkan mengenai sista radikular, yang merupakan hasil daripada periodontitis granulomatous kronik. Namun, selain itu terdapat juga bentuk butiran. Ciri penyakit ini adalah bahawa dengan pemburukan pada gusi, saluran yang teliti akan terbuka. Secara klinikal, seseorang bimbang akan sakit gigi yang berterusan, yang semakin meningkat pada waktu menggigit. Dengan sentuhan pada gigi penyebab, ada rasa sakit akut yang tidak dapat ditoleransi. Dalam beberapa keadaan, nanah secara berkala mengalir keluar dari celah antara gigi dan gusi. Gusi di kawasan gigi periodontal berwarna merah terang, menyakitkan pada palpasi. Dalam unjuran akar gigi pada gusi, fistula dengan diameter beberapa milimeter hingga sentimeter dapat diperhatikan. Ia kelihatan seperti lebam putih pada gusi, yang terletak di atas gigi. Mekanisme pembentukannya sama dengan suppuration sista: nanah cenderung keluar ke persekitaran terbuka dan bergerak di sepanjang jalan yang paling sedikit tahan. Akibatnya, apabila massa purulen melewati tulang, mereka bertabrakan dengan membran mukus elastik. Ini membawa kepada fakta bahawa benjolan tumbuh di gusi. Adalah logik untuk menganggap bahawa tekanan nanah pada membran mukus harus menyebabkan kesakitan yang teruk. Walau bagaimanapun, dengan periodontitis, rasa sakit pada gigi jauh lebih kuat daripada pada gusi. Oleh itu, pesakit paling kerap mencatat kehadiran benjolan, dan rasa sakit disifatkan sebagai gigi.

    Hematoma

    Semasa melakukan anestesia, situasi kadang-kadang berlaku ketika jarum menembusi kapal vena. Ini mungkin disebabkan oleh anatomi individu sistem kardiovaskular, dan pilihan jarum yang salah untuk menghilangkan rasa sakit. Pada gusi, hematoma mungkin muncul setelah melakukan anestesia penyusupan. Secara klinikal, ia kelihatan sebagai lebam biru gelap atau hitam. Di pejabat doktor gigi, seseorang tidak memperhatikan kehadiran hematoma. Ini disebabkan oleh fakta bahawa anestetik menyekat kesakitan, sehingga dapat melancarkan gejala hematoma. Dan setelah meninggalkan doktor gigi, pesakit mungkin menyedari bahawa, misalnya, setelah gigi dicabut, dia mempunyai benjolan di gusi. Segera dikatakan bahawa anda tidak boleh menembus gelembung. Sekiranya ini dilakukan, maka luka terbentuk di tempat benjolan, di mana jangkitan dapat dijangkiti. Hematoma pada gusi hilang dengan sendirinya dan tidak meninggalkan akibatnya.

    Kadang kala hematoma muncul pada kanak-kanak dengan letusan gigi susu. Dalam kes ini, anda harus menghubungi doktor gigi pediatrik untuk pemeriksaan. Berdasarkan data yang diperoleh, pakar akan memutuskan sama ada perlu untuk mewujudkan syarat tambahan untuk tumbuh gigi atau badan anak secara bebas akan menangani tugas ini.

    Eksostosis

    Exostoses adalah tonjolan tulang pada rahang yang secara visual dan palpasi menyerupai benjolan. Punca eksostosis tidak difahami sepenuhnya, namun, faktor risiko utama adalah ketiadaan sebilangan besar gigi. Faktanya ialah dengan kehilangan gigi, tulang rahang di kawasan yang tidak bermaya mula mengalami atrofi. Proses ini disebabkan oleh fakta bahawa tisu tulang tubuh manusia dirancang untuk menyerap beban. Sekiranya aktiviti fizikal tidak diterima, maka kawasan tulang yang sesuai akan larut. Harus diingat bahawa pada setiap orang mekanisme pembentukan dan pemusnahan tulang berlaku dengan ciri-ciri individu. Oleh itu, di beberapa kawasan, tulang terus wujud, dan di beberapa atrofi. Serpihan tulang yang tersisa boleh terdiri dari pelbagai bentuk dan ukuran. Exostoses sering berbentuk segitiga, bujur, atau berduri. Walau bagaimanapun, tanpa mengira bentuk tulang, nampaknya seseorang mempunyai benjolan keras pada gusi. Sebagai peraturan, tidak menyakitkan, tidak bertambah besar. Dari sisi membran mukus, tidak ada perubahan yang diperhatikan. Gusi berwarna merah jambu pucat dan mempunyai kelegaan biasa yang menyerupai tekstur kulit lemon. Dan semuanya akan baik-baik saja, tetapi masalah muncul ketika seseorang mula menggunakan prostesis plat yang boleh ditanggalkan. Sekiranya, semasa membuat prostesis, doktor tidak mengambil kira kehadiran exostosis, maka masalah kemudian dengan memperbaiki pangkal mungkin bermula. Dalam kes ini, orang itu akan berhenti menggunakan prostesis dan semua usaha doktor dan pesakit tidak akan bermakna..

    Periostitis (fluks)

    Periostitis adalah penyakit di mana proses keradangan dilokalisasi di periosteum. Selalunya, faktor utama permulaan penyakit ini adalah pulpitis atau periodontitis. Tanda-tanda pertama periostitis adalah sedikit pembengkakan di kawasan gusi. Secara beransur-ansur, bengkak tumbuh dan sindrom kesakitan muncul, yang dicirikan oleh penyebaran kesakitan di kawasan temporal, orbit, parietal dan kawasan lain. Sebagai peraturan, keadaan umum badan merosot dengan ketara: kelemahan, sakit kepala muncul, suhu badan meningkat hingga 38 ° C. Dalam beberapa kes, dengan periostitis, fistula muncul di gusi. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, terlihat seperti benjolan pada gusi..

    Gingivitis hipertrofik

    Gingivitis hipertrofik (hipertrofi - "pertumbuhan berlebihan, gingivitis -" radang gusi ") adalah penyakit radang gusi, yang disertai dengan pertumbuhan tisu lembutnya. Sebab-sebab penyakit ini dijelaskan dalam istilah yang agak abstrak. Kepentingan besar dalam asal patologi dikaitkan dengan gangguan sistem endokrin. Juga, gingivitis hipertrofik boleh berlaku dalam tempoh lonjakan hormon, yang merupakan proses fisiologi. Contohnya, pada remaja, hormon dilepaskan secara aktif semasa akil baligh. Juga penting adalah kitaran haid pada wanita dan tempoh kehamilan. Semua keadaan ini memberi kesan yang sangat serius pada sistem hormon rapuh. Faktor risiko penyakit ini adalah seperti berikut: mengambil ubat hormon, tempoh lonjakan hormon fisiologi, penyakit sistem endokrin. Gambaran klinikal gingivitis hipertrofik cukup mencolok. Gusi menjadi merah, bengkak. Pertumbuhan papillum gusi muncul, yang menyerupai lebam antara gigi. Seseorang merasa gatal dan kesemutan di gusi, rasa tidak menyenangkan di mulut dan peningkatan kelikatan air liur. Diagnosis hipertrofi gingiva itu sendiri sangat mudah. Gambaran klinikal bercakap dengan sendirinya. Walau bagaimanapun, untuk mengenal pasti punca keadaan ini, pemeriksaan menyeluruh terhadap badan mungkin diperlukan..

    Tumor jinak

    Benjolan pada gusi kadang-kadang adalah tumor jinak. Di antara kumpulan patologi ini, papilloma dan fibroma adalah yang paling biasa. Mereka boleh muncul pada orang-orang dari segala usia dan jantina. Faktor predisposisi adalah tekanan, trauma mukosa kronik, penyakit sistemik, kecenderungan keturunan.

    Papilloma adalah pertumbuhan dermis papillary yang berlebihan. Neoplasma ini tumbuh agak perlahan (selama beberapa bulan), namun, dalam keadaan tertentu (penurunan imuniti, situasi tertekan, penyakit sistemik), papilloma dapat mempercepat pertumbuhannya, sementara tetap menjadi tumor jinak. Secara klinikal, pertumbuhan papilloma kelihatan seperti benjolan halus lembut pada gusi warna merah jambu atau putih, yang terletak di tangkai nipis. Ia tidak menyakitkan dan mungkin tidak menyebabkan ketidakselesaan yang ketara. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, seseorang mungkin menyedari bahawa benjolan pada gusi semakin meningkat. Dan dalam kes ini, adalah mustahil untuk tetap tidak peduli dengan fenomena ini. Anda harus berjumpa doktor dan melakukan semua ujian yang diperlukan.

    Fibroma adalah tumor jinak yang terdiri daripada serat tisu penghubung. Secara luaran, ia menyerupai papilloma, tetapi ia mempunyai pangkal lebar dan permukaan bergelombang, yang membezakannya dengan tumor yang dibincangkan sebelumnya. Secara amnya, fibroma mempunyai corak pertumbuhan yang sama dengan papilloma.

    Diagnosis lebam pada gusi

    Diagnosis sista pada peringkat awal sangat sukar. Ini disebabkan oleh kekurangan gejala yang boleh membuat seseorang pergi ke doktor. Oleh itu, kista paling kerap dijumpai secara tidak sengaja semasa mengambil gambar penglihatan atau sinar-X panorama. Satu-satunya sifat "positif" kista adalah bahawa ia jelas muncul di radiografi. Ini membolehkan doktor melihat batasannya dan memahami berapa banyak pembedahan yang diperlukan..

    Diagnosis pemburukan periodontitis granulasi kronik selalunya tidak sukar bagi doktor. Aduan pesakit mengenai kesakitan ketika menggigit menunjukkan bahawa kemungkinan besar adalah periodontitis. Sekiranya gigi telah dirawat sebelumnya, maka kita boleh membicarakan proses keradangan yang semakin teruk. Oleh kerana gigi sakit dan terdapat benjolan pada gusi, orang tersebut mengalami keradangan granulasi pada alat ligamen gigi. Diagnosis disahkan oleh data sinar-X. Dalam foto tersebut, di kawasan puncak akar, area tulang yang gelap dalam bentuk "lidah api" tanpa garis besar yang jelas ditentukan. Ini menunjukkan penyerapan semula tisu tulang dalam fokus jangkitan yang bersifat granulasi. Semasa pemeriksaan klinikal, diagnosis pembezaan dengan suppuration sista harus dilakukan. Walau bagaimanapun, tugas ini juga diselesaikan dengan menganalisis sinar-X.

    Diagnosis exostosis tidak menjadi masalah. Diagnosis tidak memerlukan analisis dan diagnostik makmal. Untuk menjelaskan keadaan, hanya pemeriksaan klinikal yang mencukupi. Selalunya, pembentukan tulang muncul pada orang yang berumur dan tua dengan adentia separa atau lengkap. Penonjolan tulang terbentuk agak perlahan, kerana proses atrofi berlaku selama beberapa tahun. Juga memihak kepada exostoses adalah keadaan normal membran mukus..

    Pemeriksaan klinikal mencukupi untuk mendiagnosis periostitis. Doktor membuat diagnosis dan memilih kaedah rawatan.

    Tumor didiagnosis hanya melalui ujian makmal. Diagnostik instrumental klinikal hanya bersifat awal dan tidak membawa nilai diagnostik akhir. Oleh itu, pemeriksaan histologi dan sitologi dilakukan. Sekiranya terdapat kecurigaan keganasan, maka "histologi" bahan yang diambil sering dilakukan. Pada penyediaannya, sifat pertumbuhan tisu (jinak atau malignan) dinilai. Sekiranya tidak ada kecurigaan keganasan, maka pemeriksaan sitologi dilakukan. Di bawah mikroskop, ahli patologi menilai integriti, keadaan organel dan kematangan sel.

    Siapa yang hendak dihubungi?

    Rawatan benjolan pada gusi

    Hari ini, terdapat dua jenis rawatan untuk sista, dan kedua-duanya adalah pembedahan. Kaedah pertama - sistotomi. Kaedah ini lebih konservatif, ia melibatkan penciptaan aliran keluar cecair dari rongga sista. Akibat penurunan tekanan di rongga, tisu yang dipindahkan oleh kista akan mula kembali ke kedudukan semula. Untuk ini, terusan dibentuk melalui pembedahan di mana eksudat akan mengalir dari kista. Untuk mengelakkan terusan yang dibuat tumbuh secara berlebihan, obturator khas ditanam ke dalamnya. Kaedah cystotomy hanya digunakan untuk rongga sista besar yang menimbulkan ancaman terhadap integriti tulang rahang. Dalam kes lain, pendekatan ini tidak digalakkan untuk dipilih. Pertama, pengurangan kista boleh berlangsung hingga satu tahun, dan ini menunjukkan adanya obturator di rongga mulut sepanjang tempoh rawatan. Kedua, pertumbuhan kista dapat berulang pada bila-bila masa, yang menjadikan keseluruhan proses terapi tidak berkesan. Perlu juga diperhatikan bahawa untuk mengelakkan kambuh, satu atau lain cara, sistektomi diperlukan. Oleh itu, dalam kebanyakan situasi klinikal, sistektomi dilakukan..

    Cystectomy - penyingkiran lengkap rongga sista melalui pembedahan. Semasa melakukan intervensi ini, terdapat pengekstrakan keseluruhan kandungan sista bersama-sama dengan cangkangnya. Adalah sangat penting agar pakar bedah tidak meninggalkan bahagian pertumbuhan tulang sedikitpun. Sekiranya ini berlaku, kista mungkin terus berkembang. Pilihan yang ideal adalah membuang kista tanpa merosakkan membrannya. Dalam kes ini, anda boleh yakin sepenuhnya bahawa tidak ada tisu patologi yang tersisa di dalam tulang. Juga, dengan cystectomy, puncak akar gigi penyebabnya dilindungi. Secara sederhana, puncak akar gigi dipotong dan rongga yang dihasilkan dipenuhi dengan bahan tulang tiruan. Akibatnya, setelah campur tangan pembedahan berkualiti tinggi, benjolan pada gusi hilang, integriti tulang tetap terpelihara, dan prognosis untuk pemulihan lebih baik..

    Rawatan eksonerbasi periodontitis granulasi adalah ujian yang sukar bagi doktor dan pesakit. Kursus terapi boleh berlangsung selama beberapa bulan atau bahkan setahun. Sepanjang tempoh rawatan memerlukan pelaksanaan yang ketat dari semua arahan doktor. Statistik menunjukkan bahawa 70% orang di bawah usia 40 telah kehilangan sekurang-kurangnya satu gigi kerana proses keradangan pada periodontium. Sebilangan besar orang ini pergi ke doktor lewat atau mengabaikan cadangan doktor gigi semasa terapi. Dari sini dapat disimpulkan bahawa memelihara gigi adalah tujuan yang mesti dicapai bersama dengan doktor..

    Sekiranya seseorang mengalami gumpalan pada gusi dan di pejabat doktor didiagnosis dengan peningkatan periodontitis granulasi kronik, maka perkara pertama yang harus dilakukan oleh doktor gigi adalah membuka gigi untuk membuat jalan masuk ke saluran. Malangnya, proses ini akan menghilangkan tampalan dan mahkota yang menutupi gigi. Segera harus dikatakan bahawa tidak mungkin melepaskan mahkota dengan hati-hati dan, setelah rawatan, pasangkannya kembali pada gigi. Ini boleh menyebabkan cairan masuk antara mahkota dan gigi, menyebabkan kerosakan gigi atau memburuknya periodontitis. Setelah membuka gigi, doktor membersihkan saluran dan mengeluarkan bahan pengisi dari mereka. Perlu dinyatakan di sini bahawa membersihkan terusan yang ditutup sebelumnya adalah proses yang sangat sukar. Anda perlu bersiap sedia untuk doktor bekerja dengan saluran selama beberapa jam. Dan sekiranya pakar berjaya mengatasi dengan lebih cepat, biarkan ia menjadi kejutan yang menyenangkan bagi anda. Setelah membersihkan saluran, mereka berulang kali dicuci dengan pelbagai antiseptik. Peliknya, fokus utama jangkitan terletak di saluran gigi, dan bukan di periodontium. Oleh itu, rawatan saluran akar yang berkualiti tinggi adalah tahap penting dalam rawatan periodontitis. Apabila saluran disediakan, pasta antibakteria dan anti-radang disuntik ke dalamnya. Selepas itu, gigi ditutup dengan pengisian sementara. Lawatan seterusnya datang dalam 3-6 hari. Gigi dibuka lagi, saluran dicuci lagi, dan kali ini bahan disuntik ke saluran akar yang merangsang pertumbuhan semula tisu tulang. Ini diperlukan untuk menghilangkan fokus penyerapan tulang. Selepas itu, gigi ditutup semula dengan pengisian sementara dan lawatan seterusnya dijangka, iaitu sekitar seminggu kemudian. Peringkat terakhir diulang berkali-kali. Sekiranya terdapat tren positif, maka pada roentgenogram fokus kegelapan tulang secara beransur-ansur akan berkurang. Ini akan menunjukkan bahawa kaedah rawatan berkesan dan terapi mesti diteruskan. Apabila tulang dalam gambar memperoleh ketumpatan dan tekstur yang diperlukan, adalah mungkin untuk mengatakan bahawa rawatan gigi selesai. Perlu diingat bahawa berikut adalah contoh klasik rawatan periodontitis. Hari ini, terdapat banyak teknik yang berkesan. Oleh itu, kaedah terapi yang dicadangkan oleh doktor anda mungkin berbeza dengan kaedah yang diberikan dalam artikel, tetapi boleh diterima.

    Rawatan exostosis tidak selalu diperlukan. Faktanya ialah pembedahan tulang selalu menjadi campur tangan pembedahan yang serius. Dan, memandangkan sebahagian besar pesakit dengan eksostosis adalah orang yang berumur 50 tahun ke atas, maka seseorang harus memikirkan kemungkinan campur tangan semacam ini. Oleh itu, jika exostosis tidak menimbulkan rintangan untuk memperbaiki prostesis, maka mereka tidak dapat dikendalikan. Hanya disyorkan untuk membuat prostesis yang tidak akan bertentangan dengan tonjolan tulang atau mempunyai lapisan lembut. Kadang-kadang ukuran dan bentuk eksostosis tidak memungkinkan mencapai hasil optimum dari prostetik yang boleh ditanggalkan, yang memerlukan alvelektomi. Operasi ini terdiri daripada beberapa peringkat. Yang pertama adalah anestesia tempatan. Yang kedua adalah detasmen mukosa gingiva. Yang ketiga adalah penyediaan penonjolan tulang menggunakan burs. Yang keempat adalah meletakkan kepak di tempat dan menjahit luka. Operasi ini sangat berkesan, namun usia pesakit banyak menjadi alasan untuk menolak operasi tersebut. Sebaliknya, fungsi mengunyah mesti ada pada usia berapa pun. Oleh itu, anda perlu mencari jalan untuk memulihkan gigi palsu. Implantasi, alvelektomi, prostesis dengan lubang untuk eksostosis, prostesis dengan lapisan lembut, prostesis elastik - semua ini adalah pilihan untuk menyelesaikan satu masalah, dan mana yang harus dipilih harus diputuskan bersama dengan doktor di pejabat pergigian.

    Terdapat kaedah konservatif dan pembedahan untuk rawatan periostitis. Rawatan konservatif melibatkan penggunaan ubat anti-radang, antibiotik untuk menghilangkan proses purulen. Dengan kaedah pembedahan, doktor membuat sayatan di kawasan keradangan, mencuci dan mengeringkan luka. Hanya pakar yang berkelayakan yang menentukan kaedah rawatan yang akan dipilih.

    Rawatan hipertrofik gingivitis harus berkaitan secara langsung dengan faktor-faktor yang memprovokasi penampilan keadaan ini. Ini adalah titik yang sangat penting untuk diperhatikan sebelum berusaha menyembuhkan lebam gusi dengan gingivitis hipertrofik. Sebagai contoh, semasa kehamilan, rawatan ubat terhadap keadaan ini tidak diingini. Faktanya adalah bahawa dalam keadaan ini, hipertrofi gingival disebabkan oleh perubahan hormon yang selalu menyertai perjalanan kehamilan. Oleh itu, penggunaan ubat boleh memberi kesan toksik atau mengganggu latar belakang hormon, yang boleh mengakibatkan akibat yang serius..

    Pada masa remaja, rawatan ubat gingivitis hipertrofik juga tidak ditunjukkan. Ini, sekali lagi, disebabkan oleh fakta bahawa lonjakan hormon pada usia ini menunjukkan perkembangan normal dan tepat pada masanya. Oleh itu, hanya tinggal pertanyaan berikut: "Apa yang harus dibilas?", "Bagaimana mengurapi gusi?", "Bilakah lebam pada gusi akan berlalu?" Oleh kerana komponen keradangan terdapat semasa gingivitis hipertrofik, disarankan untuk menggunakan infus herba yang mempunyai sifat antiseptik dan anti-radang. Anda juga boleh menggunakan bilas herba dan ubat gigi. Ringkasnya, asas rawatan adalah kebersihan mulut dan perubatan herba yang optimum.

    Dalam beberapa kes, campur tangan perubatan masih diperlukan. Walau bagaimanapun, peranan utama dalam kes ini dimainkan bukan oleh doktor gigi, tetapi oleh ahli endokrinologi. Sekiranya seseorang mempunyai ketidakseimbangan hormon, maka pakar mesti menentukan penyebab keadaan ini dan membuat rancangan pembetulan hormon. Sekiranya rawatan oleh ahli endokrinologi dimulakan sebelum munculnya benjolan pada gusi, maka ada kemungkinan beberapa ubat hormon memprovokasi gingivitis. Dalam kes ini, persoalannya diputuskan apakah mungkin untuk membatalkan ubat penyebab atau apakah ada keperluan untuk membawanya lebih jauh. Bagaimanapun, doktor gigi dalam keadaan seperti ini hanya menjalankan rawatan simptomatik. Dia menetapkan pembilasan, penggunaan salap ubat, fisioterapi dan skleroterapi.

    Rawatan benjolan pada gusi, yang merupakan papilloma atau fibroma, dilakukan dengan menggunakan pelbagai kaedah. Kaedah klasik adalah pembedahan pembedahan tisu yang diubah. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan. Pakar bedah dengan berhati-hati membuang pertumbuhan dan menjahit luka.

    Terdapat juga kaedah penghasilan cryodestruction. Ia melibatkan penyingkiran tumor dengan nitrogen cair. Kaedah ini lebih memakan masa daripada pembedahan klasik, kerana melibatkan beberapa lawatan. Maksudnya, cryodestruction memberikan rawatan di mana tumor secara beransur-ansur "diauterisasi" dengan nitrogen cair.

    Radiosurgery dianggap kaedah lain yang berkesan. Dengan menggunakan kaedah ini, adalah mungkin untuk menunjukkan penyinaran benjolan pada gusi. Untuk ini, alat khas digunakan, yang merupakan sumber radiasi pengion. Prosedur dilakukan hanya sekali dan selepas itu kualiti rawatan benjolan pada gusi dinilai.

    Perlu diperhatikan kaedah penyingkiran tumor seperti electrocoagulation. Prosedur ini melibatkan kesan suhu tinggi pada papilloma atau fibroma. Untuk ini, koagulator khas digunakan. Secara luar, ia menyerupai besi pemateri biasa, yang digunakan untuk menyembuhkan tumor..

    Kaedah terbaru dan cepat mendapat populariti adalah pembedahan laser. Pembuangan tumor dengan laser adalah operasi yang sangat tepat, rendah invasif, sakit dan tidak berdarah. Kaedah ini menunjukkan hasil jangka panjang yang sangat baik. Walau bagaimanapun, sistem laser itu mahal dan memerlukan justifikasi kewangan. Oleh itu, pembedahan laser dianggap paling mahal dan sukar diakses oleh penduduk..

    Pencegahan

    Pendekatan untuk mencegah lebam gusi haruslah menyeluruh. Oleh itu, langkah berjaga-jaga harus ditujukan untuk mencegah berlakunya semua penyakit yang dianggap..

    Bagi pencegahan penampilan sista, tugas ini agak sukar. Pertama, semua mekanisme pembentukan rongga sista belum difahami sepenuhnya. Kedua, pertumbuhan pembentukan ini jarang disertai oleh sebarang gejala. Ketiga, orang, dalam kes yang luar biasa, melakukan pemeriksaan sinar-X gigi tanpa alasan yang baik. Oleh itu, satu-satunya cara untuk mengelakkan munculnya kista adalah dengan mengecualikan faktor-faktor tersebut, pengaruh negatifnya telah terbukti secara saintifik. Oleh itu, kecederaan pada gigi harus dielakkan dan rawatan karies, pulpitis dan periodontitis akut harus dilakukan tepat pada masanya. Ini mengelakkan munculnya fokus jangkitan kronik pada tisu periapikal..

    Pencegahan benjolan untuk gingivitis hipertrofik hanya dapat dilakukan dengan mengekalkan gaya hidup sihat. Perlu juga diperhatikan bahawa anda tidak boleh mengambil ubat hormon tanpa preskripsi doktor..

    Papilloma dan fibroid mempunyai data yang sangat abstrak mengenai asal usulnya. Oleh itu, cadangan untuk pencegahan patologi ini akan sama seperti penyakit lain yang dipertimbangkan..

    Malangnya, mustahil untuk mengelakkan berlakunya penyakit yang disenaraikan. Walaupun semua cadangan dipatuhi, kemungkinan patologi yang dipertimbangkan masih ada. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kita tidak dapat mengecualikan beberapa faktor risiko dari kehidupan kita. Genetik, keadaan ekologi, pendedahan gelombang radio - semua ini belum dapat dikawal sepenuhnya. Oleh itu, yang tinggal hanyalah mengekalkan gaya hidup sihat, meningkatkan kesejahteraan material dan rohani anda, hidup positif dan percaya kepada yang terbaik..