Lemak (lipoma)

Myoma

Pembuangan lipoma secara pembedahan adalah klasik genre peneutralan formasi yang dilokalisasikan dalam tisu adiposa. Walaupun teknik ini adalah yang paling lama digunakan dalam perubatan, ia sangat diminati sehingga kini..

Komitmen ini dijelaskan oleh fakta bahawa pembuangan pembedahan adalah kaedah yang berkesan, yang telah disahkan bukan hanya oleh ubat rasmi, tetapi juga oleh banyak pesakit. Mereka semua berpuas hati dengan hasil yang diperoleh, terutama mengingat bahawa kos intervensi tetap demokratik dibandingkan dengan teknologi alternatif..

Mengapa anda perlu menyingkirkan lipoma?

Lipoma adalah istilah perubatan yang telah banyak diubah, memanggil jenis neoplasma jinak ini. Seperti namanya, tumor adalah pengumpulan sel-sel lemak yang pada awalnya dilokalisasi di kawasan tisu adiposa..

Dalam kebanyakan kes, pesakit meminta pertolongan yang berkelayakan dalam masalah tertentu hanya apabila neoplasma mulai meningkat dengan cepat atau berubah warna. Sebab mengapa ramai yang tidak membuat temu janji dengan ahli dermatologi dengan segera terletak pada kenyataan bahawa pada awalnya orang jarang dihantui oleh rasa tidak selesa atau kesakitan yang ketara..

Sebilangan mangsa bersedia untuk menanggung ketidaknyamanan yang disebabkan oleh pertumbuhan wen, serta komponen estetik yang jelek, hanya untuk tidak pergi ke pejabat doktor. Tetapi sebenarnya, pemotongan kawasan yang terjejas tidak hanya dilakukan dalam beberapa minit, tetapi juga tidak memerlukan masa pemulihan yang lama..

  • Mengapa anda perlu menyingkirkan lipoma?
  • Bilakah masanya untuk berjumpa doktor?
  • Peringkat persediaan
  • Skim operasi
  • Tempoh selepas operasi dan kemungkinan kesan sampingan

Operasi ini sesuai walaupun bagi mereka yang berhadapan dengan neoplasma yang agak besar yang terletak di tempat yang tidak paling selesa, seperti kawasan pangkal paha atau kawasan axillary. Untuk memberi pesakit keadaan yang selesa semasa melaksanakan rancangan tersebut, pakar menggunakan anestesia.

Anestesia tempatan hampir selalu mencukupi. Tetapi untuk mengatasi kemungkinan risiko terkena kejutan anafilaksis, seorang profesional terlebih dahulu akan melakukan ujian alahan. Pendekatan ini berlaku untuk pesakit yang sebelumnya tidak bertindak balas terhadap anestesia.

Walaupun beberapa ulasan mengenai orang yang hidup dengan lipoma sejak sekian lama menunjukkan keselamatan meninggalkannya, dari sudut perubatan, pembedahan adalah langkah yang benar-benar dibenarkan. Selalu ada kemungkinan degenerasi neoplasma jinak yang umumnya tidak berbahaya menjadi tumor malignan. Agar tidak mengalami senario yang menyedihkan ini, perlu, pada tanda-tanda pertama kemunculan wanita, untuk mendaftar ke pejabat dermatologi sekurang-kurangnya hanya untuk berunding.

Semasa lawatan pertama, doktor akan memberitahu anda berapa kos pembedahan dan bagaimana prosedurnya. Juga, pakar akan menulis arahan untuk ujian tambahan untuk menghilangkan risiko kontraindikasi dan mengenal pasti penyakit pendam..

Semasa pemeriksaan, doktor pasti akan bertanya apakah mangsa mempunyai kecenderungan keturunan terhadap pembentukan lipoma, dan juga mengajukan pertanyaan mengenai dinamika perkembangan wanita. Ini mengenai:

  • pertumbuhan pendidikan;
  • perubahan bentuk;
  • kesakitan bersamaan.

Sekiranya semua perkara di atas berlaku, maka ini menunjukkan keperluan mendesak untuk pemotongan. Pada masa yang sama, kemungkinan terjadinya kembali wen di tempat yang sama secara praktiknya dikurangkan menjadi minimum. Insurans terhadap berulang adalah operasi oleh pakar bedah yang berpengalaman.

Tempoh pemulihan hanya memerlukan beberapa minggu, tanpa disertai dengan peningkatan trauma, seperti halnya permukaan luka yang besar. Tetapi kelebihan utama pendekatan pembedahan dengan latar belakang analog inovatif adalah kemampuan untuk menghilangkan sumber ketidakselesaan pada tahap mana pun perkembangannya. Ini bermaksud bahawa pemotongan akan berfungsi walaupun dengan kerosakan yang teruk pada tisu adiposa, sekiranya sifat tumor jinak disahkan..

Jangan berfikir bahawa tumpukan lemak, walaupun dengan pengumpulan cecair, hanya menjadi penghalang untuk daya tarikan visual. Kerana fakta bahawa tidak mungkin untuk mengawal pertumbuhan bola subkutan, ia dapat berkembang menjadi ukuran telur ayam dalam beberapa minggu.

Dengan pertumbuhan aktif, benjolan menyentuh serat otot di sekitarnya, dan juga secara tidak sengaja dapat mengekang organ sekitarnya, yang menghalang fungsi penuh mereka.

Bilakah masanya untuk berjumpa doktor?

Pembuangan lipoma, walaupun merupakan ukuran radikal, adalah mekanisme yang paling berkesan dengan risiko pengulangan keadaan yang minimum. Segala macam jenis versi bantuan, seperti ubat-ubatan rakyat atau resipi nenek, dapat berfungsi dengan baik buat sementara waktu. Dalam senario terburuk, mereka akan memperburuk perjalanan penyakit ini, yang akan disertai dengan akibat negatif dalam bentuk keradangan yang meluas atau bahkan pembengkakan..

Biasanya, lipoma dikeluarkan secara terancang, yang bermaksud menetapkan tarikh campur tangan untuk hari tertentu, ketika semua ujian telah lulus. Tetapi kadang-kadang, dengan peningkatan risiko kerosakan segera pada tisu sihat di sekitarnya, doktor boleh memutuskan untuk segera mengeluarkan kawasan yang terkena. Tidak kira sama ada manipulasi itu dirancang atau darurat, anda tidak boleh mengabaikan kata-kata seorang pakar yang berkeras untuk membuang wen.

Patologi dan keadaan berikut menjadi petunjuk utama untuk pentadbiran "di bawah pisau bedah":

  • perubahan bentuk atau warna;
  • kemerahan kulit di atas wen itu sendiri, atau di sekitarnya;
  • kesakitan bukan hanya ketika ditekan, tetapi juga hanya disentuh;
  • gigi di kawasan masalah;
  • walaupun sedikit bengkak;
  • kecurigaan terhadap tumor ganas.

Penanda penyimpangan dari norma boleh menjadi gangguan dalam kerja organ individu yang terletak berhampiran kawasan yang diduga terjejas. Penyetempatan wen di kawasan trauma tinggi juga merupakan alasan untuk membuangnya secepat mungkin..

Tidak kurang berbahaya adalah formasi yang telah berakar di dekat pengumpulan saluran darah dan sel-sel saraf, yang dapat mengakibatkan kerusakan yang meluas.

Oleh itu, sebaik sahaja kesan negatif pada tisu di sekitarnya yang berasal dari lipoma terbukti, sudah tiba masanya untuk mendaftar prosedur pemisahannya dengan pisau bedah dan anestesia tempatan..

Peringkat persediaan

Untuk memastikan manipulasi dapat dilakukan, doktor mesti terlebih dahulu melakukan pemeriksaan diagnostik. Ini berlaku bukan hanya untuk penilaian palpasi dan visual.

Pakar mengkaji anamnesis untuk menentukan teknik optimum untuk menghilangkan pembentukan jinak. Sejumlah langkah diagnostik pada peringkat persediaan dapat membantu menentukannya. Penerimaan bermula dengan kenyataan bahawa doktor menentukan bentuk, struktur dan kelembutan yang tepat dari wanita, menuliskan maklumat yang dikumpulkan dari kad perubatan.

Kemudian mangsa dihantar untuk mengambil:

  • ujian darah;
  • biopsi;
  • prosedur ultrasound;
  • MRI;
  • CT;
  • histologi.

Imbasan ultrasound klasik membantu menentukan seberapa cepat kawasan masalah meningkat dan sama ada ia mempunyai tempat yang sesuai. Juga, gambaran ringkas yang terperinci akan memberitahu anda skala keseluruhan penyebaran penyakit melalui tisu adiposa.

Sekiranya terdapat situasi yang kontroversial, tidak perlu berlebihan untuk menarik gambar yang diperoleh menggunakan pencitraan resonans magnetik. Oleh kerana visualisasi yang diperoleh melalui MRI atau komputasi tomografi, adalah mungkin untuk mengenal pasti sama ada lipoma berada di kawasan yang mengancam nyawa.

Biopsi dirancang untuk mendedahkan sifat formasi sebelum operasi, dan histologi memberitahu sama ada terdapat metastasis setelah selesainya intervensi pembedahan.

Terlepas dari seberapa luas lesi itu ternyata, mungkin untuk menyingkirkannya hanya dalam keadaan jabatan hospital rawat inap, ketika hasil ujian sudah ada.

Skim operasi

Beberapa jenis peralatan dapat digunakan untuk memotong wen, mulai dari sinar laser hingga pisau gelombang radio. Tetapi walaupun teknik yang disajikan inovatif, mereka mempunyai sejumlah kontraindikasi yang bukan merupakan ciri intervensi pembedahan klasik..

Untuk mengecualikan sedikit pun kemungkinan perkembangan kambuh atau penembusan berjangkit ke permukaan luka terbuka, sangat penting untuk melakukan intervensi dalam keadaan kemandulan mutlak. Dengan pendekatan ini, dapat dicapai kecekapan penyembuhan yang tinggi..

Biasanya, pesakit ditawarkan untuk menggunakan anestesia tempatan, yang cukup untuk menghilangkan rasa sakit di kawasan operasi yang agak kecil. Tetapi jika anda harus mengeluarkan wen yang mengagumkan, maka lebih baik menggunakan perkhidmatan anestesia umum. Keputusan akhir dibuat oleh doktor di tempat, dengan mengambil kira semua ciri wadnya.

Tetapi ada satu nuansa di sini. Sekiranya lipoma ternyata kecil, dan mangsa hanya takut dengan operasi, maka anda tidak boleh mengambil risiko meminta anestesia umum. Penghilang rasa sakit yang meluas tidak akan membenarkan dirinya sendiri, hanya menyebabkan kerosakan ketara pada sistem kardiovaskular.

Untuk pengekstrakan tisu adiposa, hanya alat steril yang digunakan. Dan sebelum permulaan manipulasi segera, kakitangan perubatan junior membasmi kuman pada kulit.

Pertama, doktor akan membuat sayatan kecil, dan kemudian mematuhi arahan langkah demi langkah standard berikut:

  • memotong tisu adiposa bersama dengan kapsul, yang disebut pengelupasan;
  • menjahit kain secara berlapis, menggunakan benang yang boleh diserap sendiri;
  • membetulkan parut dengan pembalut antiseptik.

Sekiranya perlu untuk menarik saluran air tipis, maka ini menunjukkan bahawa neoplasma mempunyai ukuran yang besar. Jahitan harus dikeluarkan kira-kira seminggu setelah campur tangan, tetapi jika kita berbicara tentang benang yang dapat diserap sendiri, maka waktunya dapat berubah.

Untuk melindungi luka daripada kemungkinan masuknya mikroorganisma patogen, doktor akan menetapkan salap atau krim. Mereka tidak hanya akan menjadi pelindung yang dapat diandalkan terhadap kemungkinan masuknya mikroba patogen, tetapi juga bertindak sebagai penawar untuk radang atau pembengkakan yang luas..

Secara berasingan, sebatian penyembuhan luka boleh diresepkan untuk mempercepat proses pemulihan setelah melakukan eksisi yang banyak.

Tempoh selepas operasi dan kemungkinan kesan sampingan

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Biasanya, berada di hospital di bawah pengawasan doktor berlangsung tidak lebih dari tiga hari, yang cukup walaupun dengan penghapusan luka berlemak yang banyak. Sekiranya kita berbicara tentang wanita kecil, maka mangsa, di bawah tanggungjawab peribadi, secara amnya dapat dibebaskan pulang pada hari yang sama, menawarkan untuk diperiksa setiap hari.

Perlu dipersiapkan untuk fakta bahawa mangsa akan mengalami parut, tetapi biasanya ia akan hilang setelah beberapa lama. Untuk mempercepat proses ini, cukup dengan mengikuti rejimen kerja dan istirahat, serta memanjakan tubuh yang lemah dengan suplemen vitamin..

Kesan sampingan pembedahan yang paling biasa adalah kambuh. Ini berlaku sekiranya penyingkiran dilakukan dengan tidak betul, atau pesakit didiagnosis dengan lipomatosis.

Untuk memperbaiki keadaan, lebih baik meminta pertolongan berulang dari pakar bedah lain, setelah sebelumnya membiasakan diri dengan pencapaiannya dalam aktiviti profesional..

Kesan sampingan lain yang mungkin termasuk hematoma, yang biasanya hilang dengan cepat dengan sendirinya. Tetapi apabila jangkitan diperkenalkan, penundaan rawatan sangat dikontraindikasikan. Cara melibatkan diri dalam rawatan diri.

Anda juga harus mengambil kira kemungkinan kontraindikasi yang mempengaruhi kehamilan dan penyusuan. Dalam keadaan ini, adalah paling berkesan untuk menunggu sehingga keadaan yang lebih baik datang. Tetapi diabetes mellitus adalah larangan relatif, yang bermaksud bahawa ia dapat diabaikan jika kesan positif dari pembedahan terhadap kemungkinan bahaya melebihi.

Pembuangan wen secara pembedahan

Kadang-kadang benjolan lembut dan longgar muncul di bawah kulit, yang terbentuk dari tisu adiposa. Ia dipanggil wen, atau lipoma. Neoplasma semacam itu pada amnya tidak memberi seseorang rasa tidak selesa, kecuali estetika. Lipoma secara amnya adalah masalah kosmetik semata-mata..

Petunjuk untuk pembedahan

Tanda utama pembentukan lemak adalah mobiliti atau tidak adanya sensasi menyakitkan ketika menekan pada bahagian kulit yang sesuai. Ukuran tumor seperti itu berdiameter hingga dua hingga tiga sentimeter. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, lebam mungkin tumbuh. Ini bermaksud bahawa neoplasma seperti ini semakin meningkat. Ia memerah tisu bersebelahan, dan bahkan ujung saraf. Akibatnya, seseorang mengalami ketidakselesaan dan kesakitan yang ketara..

Selalunya wen dilokalisasi di kepala atau leher, di kelopak mata atau di bawah mata, di kaki atau lengan. Pakar mengesyorkan menggunakan kaedah pembedahan untuk menghilangkan lipoma sekiranya:

  • berkembang pesat;
  • menyebabkan kesakitan;
  • membengkak;
  • mengganggu organ dan tisu jiran;
  • menampakkan dirinya di wajah.

Pembuangan lemak secara pembedahan tidak berbahaya. Bagi setiap pakar bedah yang berpengalaman, ini adalah prosedur standard untuk mengeluarkan tumor jinak yang sesuai. Sekiranya lipoma besar, maka kaedah pembedahan adalah pilihan yang paling berkesan untuk merawat penyakit ini. Setelah mengeluarkan wen, bekas luka akan kekal di kulit. Ia dapat disembunyikan dengan pembedahan plastik tambahan.

Kontraindikasi utama

Adalah mustahil untuk melakukan operasi untuk menghilangkan wen sekiranya terdapat herpes dan selsema. Campur tangan pembedahan juga tidak boleh diterima dengan berlakunya peningkatan patologi kronik. Pakar sangat mengesyorkan agar tidak melakukan pembedahan semasa haid. Juga, kontraindikasi adalah keadaan krisis hipertensi dan pelanggaran aktiviti jantung..

Tempoh selepas operasi

Setelah operasi dijalankan, tumor yang dikeluarkan akan dihantar untuk analisis histologi. Pesakit perlu berjalan dengan pembalut atau plaster selama seminggu. Ini akan mengelakkan jangkitan memasuki luka..

Sebelum tidur, tempat yang dikendalikan mesti dirawat setiap hari dengan bahan yang mengandungi alkohol. Kadang-kadang doktor menetapkan antibiotik tambahan. Selama tempoh pemulihan, disarankan untuk makan makanan yang sangat sihat.

Perlu difahami bahawa sebarang operasi adalah tekanan untuk badan. Oleh itu, semasa tempoh pemulihan, pendekatan bersepadu sangat penting. Setelah lipoma dikeluarkan, pembalut yang dikenakan pada luka perlu diperbaharui setiap hari. Penting untuk memantau keadaan kawasan badan yang dikendalikan. Jangan biarkan mikroorganisma patogen memasuki luka. Pada minggu pertama, jangan dedahkan luka pada rawatan air atau terkena cahaya matahari..

Masalah pasca operasi jarang berlaku. Dalam beberapa kes, pendarahan mungkin muncul. Walau bagaimanapun, selepas pembedahan eksisi lipoma, peluang ini adalah minimum. Selepas operasi, hanya rongga dengan sejumlah cecair serosa atau darah yang dapat muncul. Ini mungkin berlaku semasa mengeluarkan lipoma besar. Untuk mengelakkan ini, doktor meletakkan saluran pembuangan dan menggunakan pembalut yang ketat pada pesakit..

Selama dua hingga tiga hari selepas pembedahan, suhu badan mungkin meningkat. Sekiranya terdapat sensasi bengkak atau menyakitkan di bahagian badan yang dikendalikan, maka disarankan untuk menghubungi pusat perubatan. Bagaimanapun, ini dapat memberi isyarat keradangan. Namun, menurut statistik, fenomena seperti itu sangat jarang berlaku..

Sebagai peraturan, tidak ada komplikasi serius setelah operasi membuang wen. Tetapi pesakit perlu mengetahui apa jenis masalah yang dapat menantinya. Ini termasuk hematoma, jangkitan, edema, parut keloid, kehilangan sensasi sementara. Sekiranya operasi dilakukan oleh pakar bedah yang berpengalaman, dan pesakit mengikuti semua cadangannya, maka akibat dan komplikasi negatif dapat dielakkan.

Pemulihan dan akibat penyingkiran lipoma

Lipoma kelihatan seperti benjolan subkutan yang lembut dan longgar, yang terbentuk dari tisu adiposa. Neoplasma tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada seseorang, selain dari estetika. Dalam kebanyakan kes, lipoma adalah masalah kosmetik semata-mata..

Tanda-tanda utama pembentukan lemak adalah mobiliti dan tidak adanya rasa sakit ketika menekannya. Tumor biasanya kecil (berdiameter sekitar beberapa sentimeter), tetapi lama-kelamaan, lebam pada kulit dapat tumbuh. Ini bermaksud bahawa neoplasma telah mula berkembang. Dalam kes ini, ia boleh memerah tisu bersebelahan dan ujung saraf, menyebabkan rasa tidak selesa dan bahkan sakit..

Wen boleh muncul di tempat yang berlainan di badan, tetapi selalunya ia terdapat di leher atau kepala, di bawah mata atau kelopak mata, di lengan atau kaki.

Pakar sangat mengesyorkan pembedahan membuang wen sekiranya lipoma:

  • berkembang pesat;
  • sakit;
  • bengkak;
  • mengganggu tisu dan organ jiran;
  • berlaku pada wajah.

Terdapat prosedur yang berbeza untuk menghilangkan lipoma, beberapa di antaranya meninggalkan bekas luka di badan atau hilang sepenuhnya tanpa jejak..

Anda boleh menyingkirkan wen dengan cara berikut:

  • pembedahan;
  • endoskopi;
  • pengenalan ubat yang dapat diserap ke dalam tumor;
  • menggunakan laser;
  • sedot lemak;
  • kaedah gelombang radio.

Tempoh selepas operasi

Selepas pembedahan membuang jisim lemak, anda mesti terlebih dahulu menghantar tumor yang dikeluarkan untuk analisis histologi. Pesakit perlu berjalan dengan plaster atau pembalut selama beberapa hari atau seminggu untuk mengelakkan jangkitan memasuki luka.

Setiap hari sebelum tidur, tempat operasi di mana gumpalan itu dulu mesti dirawat dengan bahan yang mengandungi alkohol. Dalam beberapa kes, doktor menetapkan antibiotik tambahan.

Semasa tempoh pemulihan, disarankan untuk makan makanan yang sihat sahaja. Apa pun operasi yang dilakukan, ia selalu memberi tekanan kepada badan, walaupun orang itu sendiri tidak merasakannya. Itulah sebabnya pendekatan bersepadu penting dalam tempoh pemulihan..

Pemerhatian dan komplikasi

Selepas pembedahan mengeluarkan lipoma tanpa bekas luka, pembalut ketat dikenakan pada luka, yang pada mulanya perlu diperbaharui setiap hari. Penting untuk memantau keadaan kawasan operasi badan supaya mikroorganisma patogen tidak dapat sampai ke sini. Untuk satu atau dua minggu pertama, jangan dedahkan luka pada rawatan sinar matahari atau air.

Masalah selepas pembedahan membuang wen sangat jarang berlaku. Terdapat risiko pendarahan semasa dan selepas operasi apa pun, tetapi ini tidak mungkin berlaku dalam hal eksisi lipoma. Ia berlaku bahawa setelah penyingkiran wen, rongga dengan sejumlah darah atau cecair serosa muncul di tempat mereka. Ini jarang berlaku dan hanya berlaku pada lipoma besar. Untuk mengelakkan pembentukan cecair semasa operasi, doktor meletakkan longkang dan menggunakan pembalut yang ketat.

Selama beberapa hari selepas pembedahan, seseorang mungkin mengalami peningkatan suhu badan. Sekiranya terlalu tinggi, bengkak berlaku, atau sensasi menyakitkan muncul di kawasan yang dikendalikan, anda harus berjumpa doktor. Ia boleh menjadi keradangan, walaupun ini jarang terjadi..

Jadi, tidak ada komplikasi serius yang biasanya timbul selepas pembedahan, tetapi pesakit harus mengetahui masalah apa yang mungkin dia hadapi, selain masalah yang telah kita senaraikan di atas:

  • hematoma;
  • bengkak;
  • jangkitan;
  • kehilangan kepekaan untuk sementara waktu;
  • parut keloid.

Sebagai peraturan, perkara seperti ini tidak berlaku sekiranya operasi dilakukan oleh pakar bedah yang berpengalaman, dan pesakit mengikuti cadangan yang diberikan oleh doktor..

Langkah pencegahan selepas pembedahan

    Dari artikel ini baca:
    • Mengapa terdapat lemak di bawah mata dan bagaimana merawatnya
    • Gejala dan rawatan lipoma pada badan
    • Cara merawat wen di bawah lengan
    • Cara menghilangkan wen pada kelopak mata

Pencegahan selepas pembedahan membuang neoplasma lemak sangat mudah, kerana penampilan dan pertumbuhan lipoma tidak bergantung pada gaya hidup atau pemakanan. Penting untuk sentiasa memantau semua neoplasma pada kulit dan berjumpa doktor tepat pada masanya..

Artikel Seterusnya

Basalioma