Berapa banyak yang hidup dengan limfoma

Lipoma

Limfoma adalah sekumpulan neoplasma di mana kelenjar getah bening atau tisu limfoid terjejas. Tumor jinak disebut limfositoma, tumor ganas disebut limfosarkoma. Semua patologi jenis ini biasanya dibahagikan kepada dua kumpulan:

  • Limfogranulomatosis Hodgkin,
  • limfoma bukan Hodgkin.

Limfoma bukan Hodgkin merangkumi lebih daripada 80 unit nosologi. Mereka boleh berbeza-beza keganasan, kematangan sel dan asal..

Bagaimana peluang hidup pesakit dinilai?

Doktor sering ditanya soalan: berapa lama mereka hidup dengan limfoma? Ahli onkologi menggunakan indeks ramalan antarabangsa yang telah dirancang khusus untuk menilai prospek dan prognosis kelangsungan hidup bagi penghidap barah. Penunjuk ini dikira berdasarkan data berikut:

  • usia pesakit;
  • peringkat penyakit;
  • keadaan umum (berapa banyak pesakit yang dapat menjalankan tugas harian);
  • ujian darah untuk LDH (lactate dehydrogenase).

Titik ramalan yang baik berdasarkan faktor di atas adalah:

  • usia pesakit sehingga 60 tahun;
  • peringkat awal penyakit (I atau II);
  • ketiadaan metastasis dan pencerobohan neoplasma ke organ jiran;
  • keadaan umum yang memuaskan;
  • kandungan LDH serum dalam had normal.

Sekiranya petunjuk sebenar berbeza dari yang dijelaskan, maka kita boleh membicarakan tentang pesimiran prospek memerangi limfoma. Mereka dinilai berdasarkan sistem lima mata, menggabungkannya menjadi empat kumpulan tahap:

  • sifar ─ hanya satu faktor berbeza;
  • rendah perantaraan - terdapat dua petunjuk yang tidak baik;
  • tinggi menengah - terdapat tiga faktor yang tidak baik;
  • tinggi - 4 atau kesemua 5 petunjuk berbeza daripada yang baik.

Walau bagaimanapun, dengan rawatan baru, prognosis untuk limfoma menjadi lebih optimis. Sebilangan besar pesakit dengan terapi yang mencukupi melepasi ambang kelangsungan hidup lima tahun walaupun dengan tahap faktor yang tinggi.

Apa itu limfosarkoma bukan Hodgkin?

Ini adalah kumpulan penyakit limfoproliferatif malignan yang berbeza dalam morfologi, gejala dan kursus. Ahli onkologi membahagikannya kepada leukemia dan limfoma. Perbezaan antara keduanya terletak pada tempat penampilan fokus utama - sumsum tulang (leukemia) dan tisu limfoid (limfoma). Sebab-sebab perkembangan proses onkologi tidak difahami sepenuhnya. Walau bagaimanapun, para pakar mencatat beberapa faktor predisposisi: kehadiran jangkitan, penurunan imuniti, patologi sistemik bersamaan, pendedahan kepada karsinogen. Dalam beberapa kes, penyakit ini muncul setelah menjalani terapi radiasi atau kemoterapi. Mekanisme pengembangan didasarkan pada pelanggaran limfogenesis yang disebabkan oleh mutasi genetik - translokasi kromosom. Dalam kes ini, kegagalan dapat terjadi pada setiap tahap limfogenesis: apoptosis, percambahan dan pembezaan limfosit. Sebagai tambahan kepada klasifikasi mengikut tahap keganasan, limfosarkoma dibahagikan kepada dua kumpulan bergantung pada lokasi fokus utama:

  • nodal (penyetempatan - kelenjar getah bening);
  • ekstranodal, terdapat di organ dalaman (limpa, otak, usus, perut, paru-paru, kulit, dll.).

Gambaran klinikal sangat berubah-ubah dan bergantung kepada penyetempatan fokus utama. Tetapi semua limfosarkoma ditandai dengan tiga gejala: limfadenopati, demam dan mabuk. Sebilangan besar komplikasi dikaitkan dengan menekan tumor organ berongga (usus, trakea, esofagus), serta melewati saluran limfa dan saluran darah yang berdekatan (contohnya, vena cava yang unggul). Diagnosis dibuat berdasarkan ultrasound dan CT, akhirnya disahkan oleh hasil biopsi kelenjar getah bening.

Faktor yang mempengaruhi kelangsungan hidup pada limfoma bukan Hodgkin

Tahap penyakit. Semakin awal didiagnosis, semakin baik prognosisnya. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa beberapa teknik klinikal lanjutan (misalnya, pemindahan sel induk) membantu meminimumkan kemungkinan kematian, bahkan pada tahap akhir kanser. Terdapat empat peringkat penyakit:

  • yang pertama adalah kekalahan satu kumpulan kelenjar getah bening atau kehadiran satu fokus;
  • yang kedua - terdapat kekalahan dua kumpulan kelenjar getah bening atau lebih, yang terletak di satu sisi diafragma;
  • yang ketiga adalah penglibatan kelenjar getah bening yang terletak di sisi berlawanan dari diafragma dalam proses patologi, serta kerosakan pada limpa dan pertumbuhan tumor ke rongga perut;
  • lesi umum beberapa organ dalaman dan kumpulan kelenjar getah bening sekaligus.

Dalam kes ini, faktor risiko yang memperburuk prognosis penyakit pada peringkat pertama dan kedua adalah:

  • penyetempatan tumor di dada, dan ukurannya mencapai 10 cm;
  • penglibatan dalam proses patologi mana-mana organ dalaman;
  • pengesanan sel atipikal di lebih daripada tiga kelenjar getah bening;
  • ESR tinggi dalam ujian darah;
  • kegigihan untuk sekian lama fenomena keracunan umum (keadaan subfebril, berpeluh, penurunan berat badan).

Bentuk kambuh juga mempengaruhi prognosis penyakit. Awal - muncul dalam setahun setelah rawatan dan terlambat - berkembang lebih lama kemudian.

Subjenis limfoma bukan Hodgkin. Bentuk limfosit dan folikular lambat. Agresif - limfoma meresap (sel besar dan bercampur) - secara semula jadi, berkembang agak lebih cepat, tetapi dari segi kadar penyebaran proses patologi, mereka masih lebih rendah daripada bentuk bermutu tinggi: limfoma Burkitt, aplastik, sel-T.

Jenis tumor secara histologi. Yang paling agresif adalah sel B besar, limfoma Burkitt dan hampir semua bentuk sel T. Progresif perlahan (malas) - folikular, marginal, limfoplasmacytic, limfoma MALT dan leukemia sel berbulu.

Umur. Prognosis yang paling baik pada pesakit pertengahan umur. Tetapi semakin tua pesakit, semakin buruk prospeknya. Terdapat juga prognosis yang buruk ketika penyakit ini dikesan pada anak-anak, yang paling sering terjadi pada usia 5-10 tahun. Limfosarkoma mereka sangat agresif dan berkembang dengan cepat, akibatnya tumor tumbuh dengan cepat ke organ tetangga..

Kelaziman proses patologi. Bentuk tempatan memberi peluang hidup yang baik. Generalisasi penyakit adalah faktor yang tidak menguntungkan.

Kehadiran fokus sekunder. Prospek untuk metastasis, kerosakan pada sumsum tulang, sistem saraf pusat, kelenjar susu, sistem muskuloskeletal dan ovari pasti bertambah buruk. Pada masa yang sama, hasil penyakit ini bergantung pada diagnosis tepat pada masanya dan penggunaan kaedah rawatan radikal dalam kes ini..

Kecukupan terapi. Sepatutnya sepenuhnya sesuai dengan tahap penyakit. Terapi radiasi intensif pada awal patologi menyumbang kepada pencapaian pengampunan jangka panjang dalam 95% kes. Selanjutnya, ketika ia berkembang (tahap 3 dan 4), perlu menggabungkan radiasi dengan kemoterapi.

Apa itu limfoma Hodgkin (limfogranulomatosis)?

Lymphogranulomatosis adalah proses ganas di mana hiperplasia tisu limfoid berlaku dan pembentukan granuloma spesifik pada organ yang terjejas (limpa, kelenjar getah bening, dll.). Sebab-sebab perkembangannya tidak jelas. Pada masa ini, terdapat beberapa versi genesis limfoma Hodgkin; viral, turun temurun dan kebal. Masing-masing mempunyai bukti tersendiri. Walau bagaimanapun, terbukti bahawa sel-sel atipikal berkembang dari limfosit B. Patologi boleh bersifat tempatan (kasih sayang satu kumpulan kelenjar getah bening) dan umum (dengan penglibatan organ dalaman dalam prosesnya). Menurut histologi, empat bentuk dibezakan: limfohistiocytic, sklerotik nodular, sel campuran dan penipisan limfoid. Asas gambaran klinikal adalah tiga gejala: kelenjar getah bening yang membesar, mabuk dan penampilan fokus ekstranodal. Walau bagaimanapun, tanda-tanda patologi pertama adalah demam berkala, berpeluh malam, kulit gatal dan penurunan berat badan yang tidak masuk akal. Pengesahan yang betul, tahap yang tepat dan pilihan taktik rawatan bergantung sepenuhnya pada diagnosis morfologi. Untuk ini, biopsi dilakukan. Kriteria untuk diagnosis adalah pengesanan sel gergasi Berezovsky - Reed - Sternberg dalam biopsi.

Prognosis kelangsungan hidup untuk limfoma Hodgkin

Pada tahap awal, mayoritas pasien melebihi kadar kelangsungan hidup lima tahun, sementara pada tahap ketiga kadarnya hanya 60-80%, dan pada tahap terminal - tidak lebih dari 45%. Faktor buruk termasuk:

  • penyakit akut (pesat);
  • pembentukan konglomerat besar-besaran;
  • penglibatan serentak dalam proses lebih daripada 3 kumpulan kelenjar getah bening dan limpa;
  • kehadiran bentuk histologi - penipisan limfoid.

Faktor utama yang menentukan prognosis limfoma Hodgkin:

  • Umur. Orang pertengahan umur kemungkinan besar akan sembuh. Pada peringkat pertama, pengampunan lengkap dapat dilakukan dalam 95% kes. Selebihnya 5% adalah kambuh dan kelangsungan hidup pesakit dalam 15 tahun. Pada peringkat kedua, hanya 88% pesakit yang mendapat prognosis yang baik. Walaupun begitu, prognosis pada peringkat terminal mencapai 75%, yang merupakan petunjuk yang baik. Walau bagaimanapun, pada masa yang sama terdapat risiko tinggi untuk berulang penyakit ini. Lebih-lebih lagi, dengan kambuh pertama, sekitar 60% bertahan, dan dengan yang kedua - tidak lebih dari 10%. Pada usia tua, prognosis sangat tidak baik, kerana badan yang lemah tidak selalu dapat mengatasi kesan sampingan terapi. Namun, kadar survival 10 tahun agak tinggi. Ia adalah sekitar 60%. Pada masa yang sama, di antara baki 40%, terdapat risiko kambuh yang tinggi..
  • Jantina pesakit. Kedua-dua lelaki dan wanita mempunyai prognosis yang hampir sama, namun, risiko kambuh pada lelaki masih lebih tinggi, yang berkaitan dengan tabiat buruk dan keadaan kerja yang sukar.
  • Rawatan. Kemoterapi kombinasi tahap 2-3 meningkatkan kemungkinan pengampunan lengkap.

Jenis dan prognosis patologi

  • Bentuk klasik. Ia berkembang dengan perlahan, mudah didiagnosis, dan oleh itu sering dikesan pada peringkat awal, jadi prognosisnya baik pada 90% kes.
  • Sklerosis nodular. Kerana simptomnya, ia dapat menyamar sebagai penyakit virus, yang mempengaruhi taktik rawatan. Tetapi dalam kes seperti itu, hasil yang baik adalah 85%.
  • Limfoma dengan limfopenia. Ia berbeza dengan lesi tempatan, oleh itu, dengan rawatan yang ditetapkan, pemulihan sepenuhnya mungkin dilakukan walaupun pada peringkat akhir.
  • Bentuk nodular dengan dominasi limfosit. Mempunyai jalan yang jinak, tetapi kesukaran rawatan dikaitkan dengan serangan berterusan agen berjangkit pihak ketiga.
  • Anaplastik. Salah satu bentuk limfoma sel T yang paling agresif. Tidak responsif terhadap terapi dan sering membawa maut.

Limfoma semasa mengandung

Tidak jarang proses ganas dapat dikesan semasa kehamilan. Pengurusan pesakit dan prognosis bergantung kepada beberapa faktor. Dalam kebanyakan kes, berkat teknik terapi moden, ahli onkologi dapat memelihara fungsi pembiakan dan mempromosikan kelahiran normal. Lebih-lebih lagi, rawatan yang ditetapkan secara kompeten tidak memberi kesan negatif pada janin. Sekiranya seorang wanita dalam keadaan remisi, doktor secara berkala memantau keadaannya semasa mengandung dan selepas melahirkan. Dengan patologi yang agresif, pesakit yang berada dalam kedudukan yang halus ditetapkan untuk menjalani kemoterapi. Sekiranya anda gagal mengatasi, timbul persoalan untuk menghentikan kehamilan dan memasukkan sitostatik yang kuat. Walau bagaimanapun, taktik seperti ini jarang digunakan, kerana latar belakang hormon wanita hamil dalam kebanyakan kes menghalang pertumbuhan tumor..

Kanak-kanak dan limfoma: prognosis

Prognosis penyakit pada peringkat awal selepas rawatan berjaya 99%. Pada peringkat ketiga, angka ini menurun hingga 95%. Dan hanya sepersepuluh kanak-kanak yang mengalami kambuh pada usia sekitar 18 tahun. Dalam kes ini, prognosis secara langsung bergantung pada masa: semakin lambat anak itu jatuh sakit lagi, semakin tinggi risiko hasil yang tidak menguntungkan. Rawatan limfoma hanya boleh dilakukan oleh pakar yang berkelayakan. Anda boleh mendapatkan doktor seperti itu menggunakan perkhidmatan Doktor Dalam Talian kami. Dengan diagnosis limfoma, anda tidak boleh menyerah. Cukup pilih pakar dan buat janji temu dengannya. Anda atau orang yang anda sayangi selalu mempunyai peluang pengampunan sepenuhnya, yang utama adalah mempercayai ahli onkologi yang berpengalaman dan mengikuti semua cadangannya dengan tepat.

Prognosis kelangsungan hidup untuk limfogranulomatosis

Prognosis untuk kelangsungan hidup limfogranulomatosis (limfoma) sangat baik dalam kebanyakan kes. Ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa penyakit ini mudah disembuhkan, dan selalunya mungkin untuk mencapai pengampunan sepenuhnya. Semakin awal penyakit ganas dikesan, semakin positif hasil terapinya. Menurut statistik, dalam sekitar 85% kes, penyembuhan lengkap dicapai..

Kandungan
  1. Ramalan peringkat
  2. Apa yang mempengaruhi ramalan
    1. Kehadiran metastasis
    2. Risiko kambuh
    3. Umur
    4. Jantina
    5. Makanan dan gaya hidup

Ramalan peringkat

Berapa lama pesakit dengan limfoma Hodgkin hidup sukar untuk dinyatakan dengan tegas. Pertama sekali, jangka masa akan bergantung pada tahap proses onkologi.

Menjalankan langkah-langkah terapi pada tahap pertama adalah minimum, sementara diperhatikan bahawa dalam hampir 100% kes pesakit hidup selama 10 tahun atau lebih. Pada masa yang sama, 96% pesakit berjaya mencapai pengampunan sepenuhnya. Sebagai tambahan, 82% kes tidak menunjukkan kambuh dalam 15 tahun.

Tahap 2 juga mempunyai prognosis yang baik. Kelangsungan hidup lima tahun diperhatikan pada 85% pesakit. Pembangunan semula penyakit hanya mungkin berlaku pada 35% kes. 76% pesakit mengalami kemelesetan yang stabil.

Mengenai topik ini
    • Onkohematologi

Bagaimana limfoma Hodgkin berbeza dengan limfoma bukan Hodgkin

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 6 Disember 2019.

Keberkesanan rawatan proses onkologi pada 3 peringkat dicapai pada 85% pesakit. Pada masa yang sama, jangka hayat lebih dari 10 tahun diperhatikan pada 60% daripada jumlah pesakit. Dalam 12 bulan pertama, kambuh berlaku dalam 10-40% kes. Pada tahun-tahun berikutnya, angka ini hanya 25%.

Tahap 4 patologi malignan dicirikan oleh prognosis yang kurang baik. Remisi yang stabil dalam masa 5 tahun diperhatikan hanya pada 75% pesakit. Sekiranya anda sentiasa memantau dan melakukan terapi sokongan, maka jangka hayat boleh sampai 10 tahun.

Apa yang mempengaruhi ramalan

Masa bertahan pesakit barah tidak hanya bergantung pada tahap perkembangan barah. Faktor lain sama pentingnya dalam prognosis kehidupan..

Kehadiran metastasis

Pada peringkat terakhir, jika tidak ada rawatan tepat pada masanya, proses metastasis bermula. Dalam kes ini, sistem dan organ boleh rosak, di mana tidak ada kemungkinan pemulihannya.

Risiko kambuh

Walaupun setelah melakukan langkah-langkah terapi, dalam 15-25% kes ada kemungkinan penyakit itu kembali. Dalam keadaan seperti itu, prognosisnya buruk..

Umur

Pada kanak-kanak, orang-orang dari kategori usia pertengahan muda, dalam kebanyakan kes, ada hasil yang baik dengan rawatan tepat pada masanya.

Usia tua tidak menguntungkan, tanpa mengira tahap perkembangan limfogranulomatosis. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh tidak lagi dapat mengatasi kaedah yang digunakan untuk merawat penyakit ini..

Jantina

Wanita dan lelaki mempunyai prognosis yang hampir sama untuk kelangsungan hidup. Walau bagaimanapun, pada lelaki, kambuh lebih kerap berlaku, yang disebabkan oleh tabiat buruk atau kerja keras..

Makanan dan gaya hidup

Sekiranya anda mematuhi diet khas, bermain sukan, tidak termasuk merokok dan alkohol, proses metabolik dipulihkan, sifat pelindung badan dinormalisasi, yang mempunyai kesan yang baik terhadap penyembuhan.

Untuk mengesan penyakit pada waktunya, perlu menjalani pemeriksaan yang sesuai secara berkala. Apabila tanda-tanda pertama lesi ganas muncul, anda harus segera mendapatkan pertolongan dari institusi perubatan.

Limfoma: gejala, rawatan, penyebab, peringkat dan prognosis

Limfoma adalah penyakit onkologi di kawasan kelenjar getah bening. Sistem limfa melakukan beberapa fungsi penting - ia menyekat laluan patogen, menyampaikan nutrien dari usus ke organ lain dan memusnahkan bakteria dengan virus. Sel barah cepat merebak ke seluruh badan, mempengaruhi kawasan yang jauh dan membentuk fokus baru.

Manifestasi gejala pertama bermula pada tahap kedua perkembangan penyakit ini. Untuk menetapkan terapi yang betul, diperlukan pemeriksaan lanjutan. Pesakit berada di bawah pengawasan perubatan yang berterusan sebelum bermulanya regresi tumor dan selepas rawatan untuk mencegah kambuh.

Ciri-ciri penyakit ini

Limfoma adalah proses onkologi, dalam pembentukan yang mana tisu jenis limfoid terlibat. Terdapat kes-kes perkembangan patologi dari degenerasi limfosit. Penyakit ini boleh menyerang bukan sahaja kelenjar getah bening, tetapi juga organ lain, termasuk sumsum tulang. Proses barah mempengaruhi tisu kelenjar getah bening dan menyebar ke seluruh badan dengan bantuan saliran limfa.

Patologi mempunyai watak ganas, dicirikan oleh perkembangan pesat dan pembentukan fokus sekunder. Tumor tidak berkembang di rongga sumsum tulang, tetapi terpisah daripadanya. Ciri pembesaran kelenjar getah bening membantu mengenali penyakit pada peringkat awal. Gejala selebihnya hanya dapat muncul pada tahap perkembangan kemudian. Lebih kerap tumor agresif dengan metastasis di bahagian tubuh yang jauh didiagnosis.

Penyakit ini bermula dengan pembahagian aktif dan pengumpulan limfosit atipikal pada organ yang terjejas. Kelenjar getah bening, di bawah pengaruh pengumpulan sel malignan yang cepat, mula membesar dan berlaku kerosakan organ. Rawatan diperlukan untuk dimulakan dengan segera apabila patologi didiagnosis.

Kanser sistem limfa berkembang pada kanak-kanak dan orang dewasa. Pemulihan awal setelah terapi yang mencukupi berlaku pada 80% pesakit. Kadar kelangsungan hidup bergantung pada tahap kerosakan pada tubuh dan parameter fizikal pesakit. Sikap psikologi pesakit memainkan peranan penting dalam rawatan.

Kod ICD-10 untuk patologi C83 "Membezakan limfoma bukan Hodgkin" dan C85 "Jenis limfoma bukan Hodgkin yang lain dan tidak ditentukan".

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini

Doktor tidak mengetahui punca sebenar perkembangan patologi. Sejumlah faktor boleh memprovokasi penyakit ini:

  • Kehadiran jangkitan virus di dalam badan - leukemia sel T, HIV, hepatitis C dan virus Epstein-Barr.
  • Interaksi dengan bahan kimia dan karsinogenik.
  • Mengambil antikanker dan ubat-ubatan khusus lain yang mengurangkan fungsi sistem imun.
  • Pendedahan radioaktif badan.
  • Kehadiran patologi kongenital - telangiectasia, sindrom Klinefelter dan lain-lain.
  • Penyakit sistem imun - ulser trofik, sindrom Sjogren dan lain-lain.

Limfoma berlaku di bawah pengaruh satu faktor atau dengan gabungan beberapa sekaligus. Dianjurkan untuk memantau pengaruh faktor-faktor buruk dan tanda-tanda malaise.

Pengelasan limfoma

Limfoma dikelaskan mengikut struktur morfologi dan lesi imunologi. Terdapat jenis - limfoma Hodgkin, sel bukan Hodgkin, resapan dan besar dengan limfoma sel kecil.

Tahap keganasan dibezakan:

  • Tidak senonoh - berkembang dengan perlahan, pesakit dapat hidup lebih dari 5 tahun;
  • Bentuk agresif dibezakan oleh prognosis untuk pesakit, yang berubah-ubah dalam beberapa minggu;
  • Sangat agresif - jangka hayat pesakit dikurangkan menjadi beberapa hari.

Menurut penyetempatan tumor, banyak jenis dibezakan - limfoma payudara, sumsum tulang, ginjal, dll. Sel-sel malignan boleh terbentuk di leher, di lengan, di belakang, di kaki, di kerongkong, di permukaan kulit, di dalam darah. Mereka timbul di kawasan jantung, limpa, perut, mediastinum, paru-paru, konjungtiva mata, di pangkal paha. Mampu menjejaskan sendi.

Limfoma folikular adalah jenis patologi bukan jenis Hodgkin yang ringan. Bahayanya terletak pada penyakit asimtomatik jangka panjang. Tanda-tanda pertama muncul pada peringkat kemudian.

Kumpulan limfosarkoma mempunyai lebih daripada 30 jenis patologi. Sel limfoblastik merosot menjadi sel barah dan terkumpul di organ dengan tisu limfoid, memprovokasi proses tumor. Ia berbeza dengan sifat perkembangan yang berbeza - dalam satu organ ia memperlihatkan dirinya secara perlahan, di organ yang lain berkembang dengan cepat.

Limfoma Hodgkin klasik, atau limfogranulomatosis, dicirikan oleh proses pembentukan neoplastik. Penyakit ini diperhatikan terutamanya di kelenjar getah bening. Orang dewasa menderita selepas 25 tahun.

Limfoma Burkitt merujuk kepada tumor malignan yang tidak dibezakan. Virus Epstein-Barr dan HIV sering menjadi penyebab perkembangannya. Lebih kerap mempengaruhi tisu muka, payudara, ovari, otak dan perut.

Adenoma jinak adalah peringkat pertengahan dalam pembentukan patologi dari limfosit matang. Selalunya tidak simptomatik. Hanya terdapat peningkatan ukuran kelenjar getah bening. Transformasi menjadi barah berlaku pada 25% tumor.

Menurut struktur dan komposisi selular, jenis berikut dibezakan - primer, sekunder, sel T dan limfoma sel B.

Bergantung pada pembezaan, pembentukan keganasan tahap rendah dan tinggi dibezakan..

Tahap penyakit

Mengikut tahap perkembangan nodul ganas dan kerosakan pada tubuh, penyakit ini melalui empat peringkat:

  • Pada peringkat 1, penyakit ini terbentuk di kawasan satu kelenjar getah bening. Terdapat beberapa contoh dalam praktik perubatan dalam beberapa perkembangan sekaligus, tetapi ini jarang berlaku. Selalunya di kawasan leher atau pangkal paha. Ia dilokalisasi dalam tisu organ yang terjejas, tanpa menembusi organ yang berdekatan. Biasanya tidak ada metastasis. Pada pemeriksaan mikroskopik kelihatan seperti benjolan kecil.
  • Tahap kedua dapat dicirikan oleh penembusan sel atipikal ke kelenjar getah bening terdekat yang terletak di sisi yang sama. Gambaran klinikal ciri penyakit muncul dan komposisi hematologi berubah. Pesakit merasakan kemerosotan kesihatan dan pergi ke klinik untuk mendapatkan nasihat.
  • Pada peringkat ketiga, terdapat fokus sekunder pada organ yang terletak di seberang diafragma. Terdapat tanda-tanda penyakit yang ketara dengan pertumbuhan metastatik di bahagian lain badan.
  • Tahap keempat dicirikan oleh kekalahan sebilangan besar organ dan pengembangan fokus sekunder secara besar-besaran di kawasan terpencil. Rawatan mempunyai prognosis yang buruk.

Tanda-tanda penyakit

Gejala penyakit muncul mengikut tahap dan lokasi tumor. Pada peringkat awal, gejala biasanya tidak menampakkan diri - penyakit ini berlanjutan secara diam-diam. Atau mungkin ada gejala yang tidak khas untuk patologi, yang tidak diberi perhatian oleh pesakit. Contohnya, ruam pada permukaan kulit, suhu sekitar 38 darjah, sakit otot. Gejala-gejala ini sering dikaitkan dengan manifestasi ARVI, alergi, atau selesema lain. Kelenjar getah bening mula membesar pada peringkat kedua. Pada peringkat awal perkembangan - jarang diperhatikan.

Gejala yang muncul pada peringkat kedua pembentukan penyakit:

  • Penurunan berat badan yang tajam dapat dilihat;
  • Kelemahan otot yang besar;
  • Keletihan berlaku pada beban ringan;
  • Ruam kulit mula gatal;
  • Terdapat kesakitan;
  • Berpeluh meningkat;
  • Suhu badan disimpan pada bacaan termal.

Kadang-kadang perkembangan penyakit ini dapat berlanjutan tanpa demam, tetapi dengan adanya tanda-tanda lain. Semasa memerhatikan gejala pertama, keperluan mendesak untuk berjumpa doktor dan diperiksa.

Diagnosis patologi

Diagnosis yang dibuat pada peringkat awal penyakit memungkinkan rawatan dimulakan. Pada peringkat ini, limfoma dapat disembuhkan sepenuhnya. Oleh itu, doktor menasihatkan, sekiranya terdapat tanda-tanda patologi pertama, jangan menangguhkan membuat temu janji dengan pakar. Pesakit perlu menjalani pemeriksaan badan secara terperinci dan terperinci untuk mengecualikan kemungkinan penyimpangan dan gangguan dalam aktiviti organ. Diagnostik merangkumi aktiviti berikut:

  • Doktor menjalankan pemeriksaan fizikal dan mengambil sejarah perubatan terperinci.
  • Kelenjar getah bening (di bahagian belakang kepala, rahang bawah, di bawah tulang selangka, di pangkal paha, di paha, di bawah lutut dan di siku) dan benjolan lain di bawah kulit diperiksa dengan palpasi.
  • Darah perlu didermakan untuk analisis klinikal umum dan biokimia.
  • Organ dada dan mediastinal diperiksa menggunakan sinar-X.
  • Juga, darah harus didermakan untuk menentukan penanda tumor beta 2-mikrobulin.
  • Organ dalaman diperiksa semasa pemeriksaan ultrasound.
  • Tomografi yang dikira dan pengimejan resonans magnetik membolehkan anda menentukan ukuran tumor yang tepat, lokasi dan bilangan fokus sekunder yang tepat di dalam badan dengan visualisasi.
  • Spesimen biopsi memungkinkan untuk menentukan tahap keganasan dan struktur meterai.

Setelah mendapat semua hasil kajian, doktor akan dapat menentukan perjalanan terapi dan pemulihan seterusnya..

Rawatan limfoma

Kaedah utama merawat patologi dianggap sebagai penyingkiran meterai berbahaya semasa pembedahan, penyinaran dengan sinar gamma dan kursus kemoterapi. Kadang-kadang digunakan selari dengan rawatan konservatif ubat tradisional.

Remisi diperhatikan pada tahap awal pengesanan penyakit, diikuti dengan terapi. Pemulihan sepenuhnya mungkin. Penyakit pada peringkat keempat secara praktikal tidak dapat diubati - kekambuhan sering didiagnosis. Pada peringkat pertama, limfoma dikeluarkan secara pembedahan tanpa kemoterapi. Kursus mempengaruhi penyakit dengan agen antineoplastik biasanya selalu digunakan. Pendedahan sinaran tidak berlaku dalam semua kes.

Kemoterapi dosis tinggi untuk limfoma dicirikan oleh penggunaan ubat dari kumpulan sitostatik. Ubat-ubatan tersebut memusnahkan sel-sel ganas, menyebabkan tumor mengecil. Prosedur dilakukan tiga minggu sekali. Semasa kemoterapi, sel dan tisu badan yang sihat juga menderita, yang disertai dengan kemerosotan kesihatan - serangan mual dengan muntah, kelemahan otot yang teruk dengan latar belakang kelemahan kronik. Selepas kemoterapi, pemakanan yang betul dan pengisian kekurangan vitamin dan unsur mikro adalah disyorkan.

Penyinaran dengan sinar gamma tidak selalu digunakan. Diperlukan untuk kerosakan serius pada sumsum tulang, limpa, hati dan organ penting lain. Dengan limfoma Hodgkin, penyinaran radikal dilakukan dengan penangkapan kelenjar getah bening yang sihat untuk mencegah kambuh penyakit.

Pembedahan pembedahan neoplasma tunggal dilakukan dengan penangkapan tisu yang sihat. Kadang kala doktor memutuskan untuk membuang kelenjar getah bening yang berdekatan. Sekiranya terdapat kerosakan serius pada tisu limpa, organ dikeluarkan. Sekiranya berlaku kerosakan teruk pada badan, transplantasi dilakukan - pemindahan sumsum tulang menggunakan sel induk penderma. Kaedah ini dianggap berkesan dalam rawatan limfoma.

Secara selari, ia dibenarkan menggunakan resipi ubat tradisional. Anda mesti berjumpa doktor terlebih dahulu untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku.

Decoctions dan infus herba ubat membantu menghentikan gejala selepas rawatan dengan ubat antikanker. Dilarang menggunakan buah goji tanaman tropis, dari cendawan - chaga, reishi dan cordyceps.

Diet selepas terapi

Semasa rawatan, diet khas diresepkan untuk pesakit, yang tidak termasuk sejumlah produk. Dilarang mengkonsumsi - daging merah berlemak, daging asap, makanan masin dan pedas, produk yang mengandungi sebatian kimia dan pengawet, minuman beralkohol dengan kekuatan apa pun, minuman berkarbonat manis.

Diet sangat berhati-hati semasa kemoterapi dosis tinggi. Penggunaan daging tanpa lemak dibenarkan. Veal, arnab, ayam dan ayam belanda, makanan serat, produk tenusu dan buah-buahan boleh diterima. Diet dipilih untuk mengimbangi kekurangan unsur mikro berguna dengan vitamin.

Selepas rawatan, pesakit dibenarkan makan:

  • Sayuran mentah dengan buah-buahan dan sayur-sayuran yang tinggi vitamin C;
  • Daging yang disyorkan - arnab, sapi, daging kuda dan ayam belanda;
  • Dari bijirin anda boleh - gandum, barli, millet, rai dan beras;
  • Dari produk susu yang diperam, penggunaan yogurt, kefir, keju cottage dan susu panggang yang diperam akan berguna dan berkesan;
  • Makanan tinggi fosforus, zat besi, dan asid folik.

Diet dipilih oleh doktor secara individu untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira petunjuk perubatan. Sebaiknya makan dengan kerap dan dalam bahagian kecil. Lebih baik memasak makanan dengan wap, di dalam ketuhar dan di panggangan atau rebus. Anda tidak boleh menggoreng.

Kemungkinan akibatnya

Penyakit dan terapi boleh menimbulkan akibat negatif:

  • Pembentukan formasi ulseratif pada membran mukus;
  • Selera makan berkurangan;
  • Rambut gugur dalam kuantiti yang banyak;
  • Kekebalan tidak dapat melawan penyakit berjangkit;
  • Risiko pendarahan luaran dan dalaman meningkat;
  • Keletihan berlaku selepas sedikit aktiviti fizikal;
  • Perkembangan kegagalan buah pinggang dan jantung adalah mungkin;
  • Kambuhan tumor.

Pengesanan kambuh awal membolehkan rawatan awal dengan kemoterapi dan radiasi.

Prognosis penyakit

Berapa banyak orang akan hidup, tidak ada doktor yang dapat mengatakan dengan pasti. Bergantung pada parameter fizikal dan tahap pengesanan penyakit. Sekiranya anda mengikuti cadangan klinikal, maka ada peluang untuk pengampunan patologi dan pemulihan sepenuhnya..

Dengan patologi folikular - pemulihan berlaku pada 70% pesakit, dengan sel T - sekitar 30%; dengan tumor di kelenjar air liur dan paru-paru - lebih daripada 60%; payudara, tulang, sistem saraf pusat, barah ovari pada wanita dan barah testis pada lelaki - hanya dalam 20%.

Pengampunan lengkap membolehkan 50% pesakit hidup selama lebih dari 5 tahun, dengan pengampunan separa - hanya 15%. Neoplasma tahap rendah menjamin peluang hidup lima tahun bagi 80% pesakit. Orang hidup 10 tahun atau lebih. Bergantung pada terapi, parameter fizikal, bagaimana profilaksis diikuti setelah terapi dan mood psikologi. Sikap positif meningkatkan peluang pemulihan beberapa kali.

Limfoma pada orang dewasa dan gejala pertama

Limfoma adalah penyakit sistem limfa manusia yang agak umum, yang mempunyai sifat malignan. Semua tumor jenis ini dalam klasifikasi perubatan dibahagikan kepada 2 kumpulan: kumpulan pertama adalah limfoma Hodgkin atau limfogranulomatosis, yang terdiri daripada sel B yang besar. Kumpulan kedua merangkumi semua limfoma non-Hodgkin, B-cell dan T-cell yang lain.

Penyetempatan mereka boleh menjadi apa-apa: tumor limfoid tidak hanya mempengaruhi kelenjar getah bening di leher, ketiak, peritoneum, pangkal paha, tetapi juga organ dalaman, misalnya, perut, usus kecil, limpa, kelenjar susu, ovari, kelenjar air liur, serta saluran darah, tulang dan sistem saraf pusat, iaitu otak atau saraf tunjang.

Kemunculan limfoma dikaitkan dengan pembahagian sel darah putih yang tidak terkawal - limfosit. Dalam proses pembahagian ini, mereka kehilangan kemampuan untuk memenuhi tujuan yang diinginkan - untuk menyokong sistem kekebalan tubuh, menjadi atopik dan mendapat tanda-tanda keganasan.

Manifestasi limfoma pada orang dewasa

Gejala yang menunjukkan kemungkinan mengembangkan limfoma pada pesakit dewasa boleh diklasifikasikan sebagai spesifik atau tidak spesifik. Harus diingat bahawa pada peringkat awal, penyakit ini seringkali tanpa gejala. Tanda-tanda yang jelas muncul dari masa ke masa, dan semakin tua pesakit dan semakin banyak penyakit kronik dalam sejarahnya, semakin sukar untuk membezakan proses tumor dalam sistem limfa dari patologi lain.

Jadi, tanda-tanda penyakit yang tidak spesifik termasuk:

  • peningkatan suhu badan hingga nilai 37.1-37.4 darjah. Kadang-kadang ia boleh meningkat dan lebih tinggi, mengatasi ambang 38 darjah;
  • berpeluh malam. Ramai wanita yang berada dalam tempoh pramenopause menganggapnya gejala panas yang disebut, yang juga merumitkan diagnosis onkopatologi tepat pada masanya;
  • dalam beberapa kes - ruam kulit;
  • menggigil secara tiba-tiba, sakit kepala, pening, loya;
  • penurunan selera makan dan penurunan lebih daripada 10% berat badan;
  • peningkatan kerentanan terhadap selesema.

Antara gejala khusus yang perlu diketengahkan:

  • kelenjar getah bening yang diperbesar - satu atau lebih, atau organ bukan limfa. Sebagai peraturan, mereka mudah berdebar pada palpasi, tetapi pada masa yang sama tetap tidak menyakitkan;
  • dengan limfoma gastrik - tepu cepat yang tidak normal, sakit epigastrik, keinginan untuk muntah dan, sebenarnya, muntah, refluks asid dengan membuang isi perut ke dalam esofagus;
  • dengan limfoma usus - sembelit, cirit-birit, sakit perut;
  • dengan limfoma sistem saraf pusat, kerosakan otak menampakkan diri dalam bentuk kehilangan koordinasi, kesedaran terganggu, kelainan emosi dan mental, pening spontan, mati rasa kaki, sensasi yang menyakitkan di bahagian tulang belakang dan kepala yang berlainan.

Salah satu kesukaran utama dalam mendiagnosis penyakit ini yang agak berbahaya dan dalam beberapa kes penyakit yang berkembang pesat adalah bahawa pesakit, terutama orang tua, sering mengaitkan gejala limfoma yang spesifik dengan perubahan berkaitan dengan usia fisiologi dalam tubuh atau dengan penyakit kronik lain yang mereka alami..

Penyebab Limfoma

Sehingga kini, penyebab permulaan dan perkembangan proses onkologi dalam sistem limfa dan organ dalaman pesakit dewasa belum dapat dikenal pasti. Pada masa ini, hanya diketahui bahawa risiko memperoleh patologi meningkat dengan ketara oleh faktor dan keadaan berikut:

  • umur. Apabila ia meningkat, kemungkinan limfoma juga meningkat. Ini lebih tepat untuk varieti bukan Hodgkin. Bagi limfogranulomatosis, ia juga diperhatikan secara besar-besaran pada pesakit kanak-kanak, muda dan pertengahan umur. Tetapi pada orang tua, perkembangan neoplasma ini mempunyai prognosis yang jauh lebih buruk;
  • kehadiran HIV, hepatitis B atau C, virus Epstein-Barr, Helicobacter Pylori, virus dan jangkitan lain yang secara langsung memberi kesan negatif terhadap daya maju sistem imun;
  • keadaan yang menekan sistem imun. Antaranya ialah penyakit autoimun, kekurangan imunodefisiensi, terapi imunosupresif dalam tempoh selepas operasi dengan pemindahan organ penderma, kemoterapi dalam rawatan patologi onkologi yang sudah ada;
  • hubungan tetap jangka panjang dengan bahan kimia dan produk karsinogenik. Mereka boleh memasuki badan secara langsung, misalnya, ketika bekerja di industri berbahaya, dan secara tidak langsung - melalui makanan, air dan udara yang tercemar;
  • pendedahan jangka panjang secara berkala terhadap radiasi pada badan, sekali lagi, disebabkan oleh spesifik pekerjaan atau berkaitan dengan tinggal di kawasan yang tercemar secara radioaktif;
  • gaya hidup yang tidak betul dengan aktiviti fizikal minimum, tabiat buruk, diet tidak seimbang dan, akibatnya, kegemukan 2 atau 3 darjah, serta sindrom metabolik;
  • kecenderungan genetik - sejarah keluarga diagnosis limfoma.

Limfoma tahap 2

Sejak peringkat pertama, penyakit ini dicirikan oleh penglibatan satu kelenjar getah bening atau organ dalam proses onkologi, dengan diagnosis tepat pada masanya, rawatannya cukup setia, mudah ditoleransi dan pada masa yang sama berkesan, dan prognosisnya cukup baik. Kesukaran bermula pada tahap kedua, ketika patologi berkembang.

Limfoma tahap 2 dikelaskan kepada jenis berikut:

  • Sub-tahap II: penyetempatan sel-sel ganas merangkumi dua atau lebih kumpulan kelenjar getah bening di atas atau di bawah diafragma;
  • Sub-tahap II E: sel-sel barah merangkumi satu atau lebih kumpulan kelenjar getah bening di atas atau di bawah diafragma, dan juga merebak ke organ atau bahagian badan terdekat.

Diagnosis pada tahap ini, penyakit onkologi sistem limfatik sudah memerlukan radiasi dan kemoterapi yang kompleks, dan prognosis yang baik dikurangkan dengan ketara berbanding dengan tahap pertama.

Limfoma tahap 3

Pada peringkat ketiga, patologi ini mempunyai klasifikasi yang lebih kompleks, yang merangkumi:

  • bawah tanah III, di mana proses onkologi merangkumi pelbagai kumpulan kelenjar getah bening di atas dan di bawah diafragma;
  • Sub-tahap III E, apabila banyak kumpulan kelenjar getah bening di atas dan di bawah diafragma, serta organ dalaman yang berdekatan, terdedah;
  • Sub-tahap III S, yang didiagnosis apabila limfosit barah dijumpai di beberapa kumpulan kelenjar getah bening di atas dan di bawah diafragma, serta di limpa;
  • Sub-tahap III ES, di mana beberapa kumpulan kelenjar getah bening, satu atau lebih organ bukan limfatik atau kawasan tubuh pesakit dan limpa terlibat.

Limfoma tahap III pada orang dewasa memerlukan kemoterapi yang lebih agresif dalam kombinasi dengan radioterapi. Jumlah kursus semakin meningkat, dan prognosis menjadi lebih tidak baik. Dalam kes yang sukar, pesakit seperti ini ditunjukkan untuk pemindahan sumsum tulang dari penderma..

Yang paling tidak dapat dijangkakan dari sudut memperbaiki keadaan pesakit adalah peringkat terakhir, keempat dari penyakit onkologi ini. Dengan diagnosis yang terlambat, rawatan yang paling intensif malah tidak memungkinkan untuk mencapai sekurang-kurangnya pengampunan jangka pendek.

Ramalan Kelangsungan Hidup untuk Limfoma

Prognosis untuk limfoma bergantung pada jenis penyakit, usia dan keadaan kesihatan pesakit, terapi yang betul, serta tahap di mana diagnosis dibuat dan rawatan dimulakan..

Oleh itu, prognosis limfoma Hodgkin pada pesakit dewasa muda dan pertengahan cukup baik. Dengan pengesanan dan rawatan limfoma tepat pada masanya, 8 daripada 10 orang boleh bergantung pada pengampunan jangka panjang yang stabil, yang dalam beberapa kes disamakan dengan pemulihan sepenuhnya..

Menjalankan terapi pada tahap pertama limfogranulomatosis memberikan kadar kelangsungan hidup lima tahun sebanyak 95%. Sudah pada tahap ketiga, prognosisnya jauh lebih sederhana: statistik perubatan membicarakan kadar kelangsungan hidup lima tahun 65%. Apabila usia pesakit meningkat, prognosis ini diperbaiki ke arah kemerosotan..

Bagi limfoma bukan Hodgkin, prognosis di sini juga bergantung pada lokasi tumor. Sebagai contoh, tumor perut, usus, kelenjar air liur, paru-paru, dan orbit mata yang dikesan dalam masa dan tertakluk kepada kesan terapeutik menunjukkan kadar kelangsungan hidup lima tahun sekitar 60%.

Prognosis untuk limfoma ovari, tisu tulang dan sistem saraf pusat kurang baik, kerana formasi ini mempunyai tahap keganasan yang tinggi.

Di samping itu, morfologi proses patologi itu sendiri mempengaruhi prognosis kelangsungan hidup. Dengan neoplasma sel B pada limpa dan membran mukus, serta dengan limfoma folikular, akan lebih positif, kira-kira 70% daripada kadar kelangsungan hidup lima tahun, berbanding dengan limfoma sel T-limfoblastik dan periferal - dengan jenis penyakit ini, penunjuk ini tidak melebihi 30%.

Secara amnya, prognosis rata-rata untuk limfoma bukan Hodgkin yang dikesan pada peringkat awal dan dikenakan terapi tepat pada masanya dapat disebut dengan baik..

Rawatan limfoma

Limfoma adalah barah di mana limfosit (sel-sel sistem imun) terjejas. Dalam beberapa kes, ia boleh disebut barah sistem limfa, tetapi ini adalah keliru, kerana tumor yang berasal dari tisu epitel disebut sebagai barah, dan istilah limfoma digunakan untuk neoplasma ganas sistem limfatik. Terdapat banyak jenis limfoma, rawatannya bergantung pada jenis penyakit, tahap, tindak balas terhadap terapi sebelumnya, jika ada, usia dan kesihatan umum pesakit. Artinya, pendekatannya dapat berkisar dari pemerhatian sederhana hingga kemoterapi dosis tinggi dan transplantasi sel stem hematopoietik..

Maklum balas Elena mengenai rawatan limfoma di Klinik Kanser Eropah

Lihat testimoni salah seorang pesakit mengenai rawatan limfoma di Klinik Kanser Eropah:

Jenis limfoma

Semua limfoma dibahagikan kepada dua kumpulan besar - Hodgkin dan bukan Hodgkin. Limfoma Hodgkin dicirikan oleh kehadiran sel Berezovsky-Sternberg khas dalam tisu tumor. Limfoma Non-Hodgkin adalah kumpulan tumor yang sangat pelbagai yang juga termasuk dalam dua subkumpulan besar - sel T dan sel B.

Dengan sifat kursus ini, limfoma bukan Hodgkin dibahagikan kepada jenis berikut:

  • Limfoma jinak, atau malas. Mereka berkembang dengan sangat perlahan, tetapi sangat sukar untuk dirawat secara radikal..
  • Limfoma agresif. Dalam kes ini, penyakit ini pasti akan berkembang dan, jika tidak dirawat, menyebabkan kematian pesakit. Dengan limfoma seperti itu, kemoterapi diperlukan..
  • Bentuk super agresif. Dengan tumor seperti itu, tanpa rawatan, penyakit ini berkembang dengan sangat cepat dan sel-sel malignan menyebar hampir dengan sepantas kilat ke seluruh badan. Kematian boleh berlaku dalam beberapa bulan atau bahkan beberapa minggu setelah bermulanya penyakit. Untuk mengalahkan penyakit ini, diperlukan langkah-langkah drastik, seperti kemoterapi dosis tinggi dengan pemindahan sel induk.

Simptom limfoma

Tanda-tanda limfoma boleh sangat berbeza, tetapi semuanya dapat dikelompokkan menjadi tiga kumpulan besar:

  • Limfadenopati, atau kelenjar getah bening yang membesar. Beberapa keadaan berlaku apabila gejala pertama limfoma adalah kelenjar getah bening yang tidak membengkak. Dalam kes ini, pesakit pergi ke doktor dan diagnosisnya dibuat dengan cepat. Walau bagaimanapun, terdapat kes apabila limfadenopati mempengaruhi kelenjar getah bening dalaman yang tidak dapat diakses oleh palpasi atau pemeriksaan. Mereka hanya dapat dikesan dengan ultrasound, CT atau MRI dan kemudian gejala ini mungkin tidak dapat dikesan.
  • B-gejala adalah triad gejala yang merupakan tanda limfoma yang paling spesifik. Ini termasuk berpeluh malam (berkeringat boleh menjadi sangat parah, hingga fakta bahawa pesakit bangun di atas bantal yang basah oleh peluh), penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan dan demam yang tidak berkaitan dengan penyakit berjangkit.
  • Gejala yang timbul apabila limfoma mengembang di luar sistem limfa dan merebak ke organ dalaman. Dengan penglibatan sistem saraf pusat, sakit kepala, muntah, perubahan penglihatan. Sekiranya paru-paru terlibat dalam proses - batuk, sesak nafas. Oleh itu, gejala akan bergantung pada organ atau sistem mana yang terjejas..

Cara mendiagnosis limfoma

Tidak ada ujian saringan untuk mendiagnosis limfoma. Biasanya, diagnosis dibuat berdasarkan hasil pemeriksaan, yang diresepkan oleh doktor kepada pesakit setelah dia muncul dengan keluhan gejala "jangkitan virus".

Ujian darah, biopsi kelenjar getah bening membantu menentukan diagnosis yang betul (mereka dilakukan dengan cara yang berbeza: dengan jarum, membuang kelenjar getah bening secara keseluruhan atau sebahagian). Dalam beberapa kes, diperlukan biopsi sumsum tulang merah.

Adalah mungkin untuk mengesan fokus menggunakan CT, MRI, ultrasound, tomografi pelepasan positron (PET).

Rawatan limfoma Hodgkin di Moscow

Dengan limfoma Hodgkin pada peringkat awal, rawatan dijalankan mengikut skema ABVD. Ini adalah gabungan ubat kemoterapi:

  • adriamycin (doxorubicin),
  • bleomycin,
  • vinblastine
  • dacarbazine.

Mereka semua disuntik dengan penitis. Setiap kursus mengambil masa 4 minggu. Pesakit mungkin memerlukan 4-6 kursus, iaitu rawatan limfoma di Moscow akan berlangsung 4-6 bulan.

Kemoterapi mengikut skema ABVD membawa kepada kekurangan imuniti dan kerentanan terhadap jangkitan, keletihan, kelemahan, banyak lebam, reaksi kulit (kemerahan, kegelapan, dll.), Keguguran rambut, kemandulan, kepekaan terhadap cahaya, dan lain-lain. Selain kemoterapi, pesakit dengan limfoma Hodgkin mesti memerlukan terapi radiasi.

Prognosis pada peringkat awal adalah baik, banyak orang berjaya menjalani pengampunan jangka panjang, yang sebenarnya pulih. Prognosis yang lebih tepat hanya dapat diberikan oleh doktor yang akan mengambil kira usia pesakit, tahap hemoglobin, limfosit, albumin, dll..

Pada tahap III - IV (mereka disebut tahap akhir), diperlukan rejimen kemoterapi yang berbeza. Ia dipanggil BEACOPP. Ini adalah bleomycin, etoposide, doxorubicin, cyclophosphamide, vincristine, procarbazine, dan prednisolone. Sebilangan ubat ini diambil dalam bentuk kapsul dan tablet, ada yang disuntik dengan penitis.

Kesan sampingan BEACOPP cukup biasa untuk kemoterapi: penurunan imuniti, keletihan, kelemahan, sesak nafas, keguguran rambut, banyak lebam, mimisan, kemandulan, dan lain-lain. Satu kursus berlangsung selama 3 minggu, pesakit mungkin memerlukan hingga 8 kursus, yang akan memakan masa selama enam bulan... Dalam kes ini, terapi radiasi tidak selalu diperlukan - dilakukan hanya jika kesan penuh kemoterapi tidak tercapai dan terdapat sisa formasi. Prognosis untuk limfoma Hodgkin tahap III-IV bergantung pada faktor yang sama seperti pada peringkat awal.

Malangnya, kerana ketoksikan ubat yang digunakan, akibat rawatan (neoplasma malignan, penyakit jantung, dan lain-lain) boleh muncul walaupun setelah bertahun-tahun.

Menurut statistik, penyakit ini dapat kembali pada 10-15 peratus pesakit yang pada awalnya mengalami limfoma Hodgkin pada peringkat awal, dan pada 20-40 persen - pada peringkat kemudian. Juga, 10-15 peratus pesakit akan tahan terhadap kemoterapi lini pertama (yang diberikan pertama). Dalam semua kes ini, kemoterapi lini kedua cukup berkesan. Ia boleh berbeza:

  • GEM-P (gemcitabine, cisplatin, methylprednisolone);
  • KDNK (gemcitabine, dexamethasone, cisplatin);
  • GVD (gemcitabine, vinorelbine, doxorubicin liposomal pegylated);
  • IGEV (ifosfamide, mesna, gemcitabine, vinorelbine, prednisolone);
  • mini-BEAM (karmustin, etoposida, cytarabine, melphalan);
  • ESHAP (etoposida, steroid, cytarabine, cisplatin);
  • ICE (ifosfamide, carboplatin, etoposide);
  • DHAP (dexamethasone, cytarabine, cisplatin).

Malangnya, setakat ini belum ada kajian yang mencukupi untuk menjawab persoalan: rejimen rawatan manakah yang paling berkesan. Biasanya dua kursus kemoterapi seperti itu mencukupi, tetapi sebilangan pesakit memerlukan rawatan yang lebih lama untuk limfoma Hodgkin di Moscow.

Sekiranya limfoma dilokalisasi, iaitu, kawasan yang terjejas adalah terhad, maka terapi radiasi juga dilakukan.

Setelah menjalani rawatan sedemikian, pesakit menjalani kemoterapi dosis tinggi dan pemindahan autologous sel induk hematopoietik (diambil sebelum sel sumsum tulang sendiri, dari mana semua sel darah terbentuk). Selepas itu, 40-60 peratus berada dalam keadaan remisi. Kemungkinan lebih tinggi bagi mereka yang telah mendapat tindak balas yang baik terhadap terapi lini kedua.

Sekiranya, setelah memindahkan sel anda sendiri, kekambuhan berlaku, maka ada dua pilihan:

A) penjagaan paliatif, iaitu meningkatkan kualiti hidup, tetapi tidak membawa kepada pemulihan;

B) kemoterapi dosis tinggi dan pemindahan sel stem hematopoietik dari penderma.

Antibodi monoklonal tertentu juga digunakan di Barat (contohnya, brentuximab vedotin). Walau bagaimanapun, ubat ini tidak didaftarkan di Rusia. Pilihan untuk memilih satu atau satu jenis rawatan lain dibuat bergantung pada keadaan umum orang tersebut dan keagresifan penyakit ini.

Kehamilan dan limfoma Hodgkin

Sudah tentu, semasa rawatan untuk limfoma Hodgkin, seorang wanita harus dilindungi agar tidak hamil. Namun, jika penyakit itu didiagnosis ketika dia sudah hamil, maka keputusan untuk rawatan selanjutnya dibuat berdasarkan keparahan keadaannya. Sekiranya limfoma dijumpai pada trimester pertama, maka lebih baik menangguhkan rawatan sehingga sekurang-kurangnya kedua atau ketiga, kerana kemoterapi agak toksik, dan pada trimester pertama ia sangat mempengaruhi perkembangan janin dan menyebabkan pelbagai kecacatan. Kemudian, pada 32-36 minggu, tenaga kerja dapat dirangsang untuk memulakan rawatan dengan lebih cepat.

Sekiranya penyakit sekarang mengancam kesihatan dan nyawa ibu, maka pada mana-mana trimester, kemoterapi gabungan dengan ABVD (doxorubicin, bleomycin, vinblastine dan dacarbazine) digunakan. Dalam kes yang melampau, terapi radiasi digunakan, tetapi hanya di atas diafragma. Bagaimana perlakuan sedemikian mengancam anak pada trimester kedua dan ketiga? Berat lahir rendah, kelambatan pertumbuhan intrauterin, kelahiran pramatang, kelahiran mati, keterbelakangan mental, dan ketidakupayaan belajar. Steroid boleh digunakan bersama dengan kemoterapi untuk mengurangkan ketoksikan ubat dan mempercepat perkembangan paru-paru bayi, menjadikan kelahiran pramatang kurang berbahaya.

Sekiranya limfoma Hodgkin berulang semasa kehamilan daripada dikesan untuk pertama kalinya, lebih baik melakukan pengguguran diikuti dengan kemoterapi dosis tinggi dan pemindahan sel stem hematopoietik.

Limfoma Bukan Hodgkin

Limfoma bukan Hodgkin boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan: malas, agresif, dan sangat agresif..

Limfoma tidak senonoh

Limfoma malas berkembang perlahan-lahan, sementara hampir mustahil untuk pulih dari mereka: mereka selalu berulang. Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengklasifikasikan penyakit berikut sebagai limfoma malas:

  • limfoma limfosit;
  • limfoma limfoplasmacytic (makroglobulinemia Waldenstrom);
  • myeloma sel plasma (plasmacytoma);
  • leukemia sel berbulu;
  • limfoma folikel (peringkat I dan II);
  • Limfoma sel-B zon marginal;
  • limfoma dari sel-sel mantel (limfoma seperti itu boleh menjadi agresif);
  • Leukemia sel-T dari limfosit berbutir besar;
  • mycosis kulat;
  • Leukemia prolimfositik sel-T;
  • Leukemia sel NK dari limfosit berbutir besar.

Sekiranya doktor membuat biopsi (mengambil sampel tisu) kelenjar getah bening dan mendapati bahawa limfoma malas, maka kelenjar getah bening hanya dikeluarkan, dan pesakit secara berkala datang ke ahli hematologi, bercakap mengenai gejala-gejalanya, jika ada, menjalani pemeriksaan dan ujian. Taktik ini disebut "awasi dan tunggu".

Selalunya, tanpa rawatan, seseorang mungkin tidak merasa sakit untuk waktu yang lama (bulan atau bahkan bertahun-tahun). Oleh itu, terapi ditangguhkan sehingga gejala yang memburukkan lagi kualiti hidup muncul..

Tidak masuk akal untuk memulakan kemoterapi dengan segera, kerana ini tidak akan meningkatkan jangka hayat, tetapi satu garis terapi akan digunakan, dan doktor mempunyai bilangannya yang terhad. Oleh itu, sebagai contoh, jika limfoma malas didiagnosis semasa kehamilan, rawatan biasanya boleh ditangguhkan sehingga melahirkan..

Apabila seseorang yang mengalami limfoma malas mengalami remisi, rituximab mungkin diresepkan sebagai terapi penyelenggaraan - jadi kambuh mungkin kemudian.

Limfoma agresif dan sangat agresif

Limfoma agresif adalah:

  • limfoma folikular (tahap III);
  • limfoma sel B besar yang meresap;
  • limfoma dari sel-sel zon mantel;
  • limfoma sel T periferal;
  • limfoma sel besar anaplastik.
  • Limfoma Burkitt;
  • Leukemia / limfoma B-limfoblastik dan prekursor sel-B;
  • Leukemia sel T / limfoma;
  • Leukemia T-limfoblastik / limfoma prekursor sel-T.

Sekiranya limfoma agresif atau sangat agresif, kemoterapi sebaiknya dimulakan dengan segera, walaupun pesakit itu adalah wanita hamil. Rejimen rawatan untuk limfoma seperti itu hampir sama: pertama, beberapa kursus kemoterapi diberikan, sering dengan rituximab, dan pengampunan dicapai. Rituximab ("MabThera") adalah ubat yang diperkenalkan pada akhir 1990-an yang sangat meningkatkan kelangsungan hidup untuk limfoma. Ia tergolong dalam kumpulan bahan yang disebut "antibodi monoklonal". Mereka terdiri dari sel-sel imun yang mengenali sel-sel barah, melekat padanya, dan menyekat atau membunuhnya..

Terapi radiasi untuk limfoma agresif boleh digunakan jika kawasan yang terkena terhad. Kemudian rawatan kombinasi memberikan hasil yang lebih baik daripada kemoterapi sahaja..

Tidak mungkin untuk mengatakan berapa banyak orang yang akan mengelakkan kambuh, walaupun kita bercakap mengenai satu jenis limfoma. Prognosis hanya dapat diberikan oleh doktor, setelah mengira semuanya dengan mengambil kira ciri-ciri pesakit tertentu.

Sekiranya pengampunan pada akhirnya tidak dapat dicapai atau jika kekambuhan berlaku, maka kemoterapi lini kedua digunakan - dengan ubat-ubatan yang belum digunakan, maka kemoterapi dosis tinggi dan transplantasi sel stem hematopoietik autologis, iaitu pemulihan sumsum tulang yang dibunuh oleh ubat-ubatan kerana disimpan sebelumnya sel. Oleh itu, pemindahan autologous tidak mempunyai fungsi kuratif. Ia hanya diperlukan bagi seseorang untuk memulihkan hematopoiesis dan bertahan selepas terapi tersebut. Sekiranya selepas ini penyakit itu kembali, maka kemoterapi dosis tinggi dijalankan, diikuti dengan pemindahan allogeneic sel stem hematopoietik dari penderma. Saudara kandung atau saudara boleh menjadi penderma sekiranya terdapat keserasian tisu dengan mereka, atau orang yang sesuai dari pangkalan penderma yang berpotensi. Pemindahan seperti itu juga memainkan peranan terapi. Sel stem hematopoietik membentuk sumsum tulang manusia, yang menguatkan sistem imun. Dengan kata lain, setelah melakukan transplantasi, kekebalan pesakit bukan lagi miliknya, tetapi dari penderma. Dan limfosit baru memusnahkan sel-sel tumor yang tinggal. Tetapi pada masa yang sama, sel-sel yang timbul dari sel induk hematopoietik penderma dapat menyerang organ-organ lain pesakit - reaksi "cantuman-lawan-inang" ini mematikan. Doktor mesti mengenalinya secepat mungkin dan memulakan rawatan dengan hormon atau siklosporin, iaitu terapi imunosupresif - menekan imuniti. Transplantasi sel stem hematopoietik penderma adalah ukuran yang melampau, kerana kadar kematian akibat rawatan tersebut adalah 30 peratus.

Sekiranya kekambuhan berlaku selepas transplantasi seperti itu, atau jika atas sebab tertentu ia tidak dapat dilakukan (misalnya, kerana keadaan fizikal seseorang yang teruk atau orang tua yang berusia lebih dari 65 tahun), maka pesakit mendapat rawatan sokongan - kemoterapi pil. Ini adalah sitostatik standard (ubat-ubatan yang menyekat pembahagian sel tumor) dalam dos yang kecil. Ia juga sangat penting bagi orang itu untuk mendapatkan rawatan paliatif: limfoma dalam keadaan seperti itu boleh memperburuk kualiti hidup, jadi doktor memerangi gejala tersebut. Contohnya, dengan rasa sakit, loya, hilang selera makan, sesak nafas, dll..

Rawatan aktif limfoma di Moscow mungkin berhenti lebih awal, walaupun selepas terapi lini pertama. Ini berlaku sekiranya, kerana rawatan, seseorang mengalami strok, serangan jantung atau komplikasi lain. Bagi sebilangan pesakit, dari masa ke masa, semakin sukar untuk bertolak ansur dengan kemoterapi, orang itu pulih lebih lama daripada yang diperlukan, dan limfoma tumbuh tepat pada waktunya tanpa rawatan. Kemudian orang itu diberi kemoterapi sokongan, yang tidak akan menyingkirkan penyakit ini, tetapi akan sedikit menahan pertumbuhan sel-sel tumor..

Walaupun sebelum rawatan, anda perlu berbincang dengan doktor anda mengenai kemungkinan kemandulan, kerana ubat kemoterapi dapat menghilangkan peluang wanita untuk hamil, dan seorang lelaki untuk menjadi bapa kandung kepada anaknya. Oleh itu, wanita pada umumnya disarankan untuk membekukan telur dan lelaki untuk membekukan sperma mereka. Walau bagaimanapun, di Rusia, wanita akan mengalami masalah dengan ini, kerana pakar pembiakan biasanya tidak mempunyai pengalaman dalam menguruskan pesakit dengan limfoma, dan mereka tidak melakukan untuk melakukan rangsangan hormon superovulasi, yang diperlukan sebelum mengumpulkan sebilangan besar telur..

Sekiranya selepas rawatan limfoma anda berada dalam keadaan reda, doktor ingin berjumpa dengan anda setiap beberapa bulan, maka semakin jarang, kerana lama kelamaan kemungkinan kambuh menurun.

Membezakan limfoma sel-B yang besar

Limfoma jenis agresif ini adalah limfoma bukan Hodgkin yang paling biasa. Sekiranya penyakit ini dikesan lebih awal, bagi kebanyakan pesakit, lebih baik mengambil kemoterapi R-CHOP pendek (rituximab, siklofosfamid, doxorubicin, vincristine, dan prednisone). Terapi radiasi juga diperlukan, tetapi jika berpotensi memperburuk kualiti hidup di masa depan, maka lebih baik dilakukan tanpanya. Sekiranya limfoma sel besar telah mempengaruhi testis, ruang epidural (di luar dura mater saraf tunjang), atau sinus paranasal, risiko kerosakan sistem saraf pusat meningkat. Oleh itu, dalam kes sedemikian, perlu dilakukan kemoterapi intratekal, iaitu untuk menyuntik ubat ke dalam cecair serebrospinal. Juga, jika limfoma menyentuh testis, perlu mengeluarkannya dan menyinari ini dan kawasan yang berdekatan..

Sekiranya kambuh atau jika limfoma tahan terhadap terapi lini pertama, rejimen GDP (gemcitabine, dexamethasone, cisplatin) disyorkan. Alternatifnya ialah ICE (ifosfamide, carboplatin, etoposide) atau DHAP (dexamethasone, cytarabine dosis tinggi, cisplatin). Dalam semua kes ini, rituximab juga mesti ditambah jika tidak digunakan pada kali pertama. Ini diikuti dengan kemoterapi dosis tinggi diikuti dengan pemindahan sel stem hematopoietik autologous (BMT). Sekiranya penyakit itu telah kembali selepas itu, maka satu-satunya pilihan adalah transplantasi allogeneic sel stem hematopoietik, iaitu dari penderma.

Sekiranya atas sebab tertentu TCM tidak dapat dilakukan atau orang tersebut tidak bertindak balas terhadap terapi lini kedua, yang tinggal hanyalah memerangi gejala..

Limfoma sel T periferal

Kumpulan limfoma agresif ini diperjuangkan mengikut skema standard: pertama, kemoterapi gabungan dijalankan - paling kerap mengikut skema CHOP (siklofosfamid, doxorubicin, vincristine dan prednisone). Sekiranya pesakit berusia lebih muda dari 60 tahun, maka etoposida ditambahkan pada ubat ini. Terapi sinaran kadang-kadang diberikan. Sekiranya kemudian terdapat kekambuhan dan orang itu bertindak balas terhadap kemoterapi lini kedua, maka mungkin pemindahan sel stem hematopoietik harus dilakukan. Walau bagaimanapun, dalam kes limfoma sel T periferal, pendekatan ini cenderung tidak berfungsi dengan baik. Sekiranya rawatan untuk limfoma tidak membantu, doktor kemungkinan besar akan memberikan terapi sokongan, dan rawatan paliatif juga diperlukan pada masa akan datang..

Rawatan limfoma folikular

Sekiranya penyakit ini dikesan pada tahap I - II, maka limfoma tersebut diklasifikasikan sebagai malas dan, jika perlu, rawatan dengan terapi radiasi dilakukan. Tetapi kemungkinan kembalinya penyakit ini sangat tinggi.

Sekiranya limfoma folikel pertama kali didiagnosis pada tahap III - IV, disyorkan untuk dirawat dengan rituximab dalam kombinasi dengan kemoterapi. Contohnya, R-CVP (rituximab, siklofosfamid, vincristine dan prednisone), R-CHOP (rituximab, siklofosfamid, doxorubicin, vincristine dan prednisone), atau BR (bendamustine dan rituximab). Dalam beberapa kes, doktor mungkin menetapkan penggunaan rituximab jangka panjang setelah rawatan kompleks..

Tetapi jika, walaupun terdapat kepekaan terhadap kemoterapi, kambuh yang cepat berlaku, maka pemindahan sel stem hematopoietik autologis dilakukan pada seseorang yang mampu menahan kemoterapi dosis tinggi. Sekiranya tidak membantu, mereka menggunakan transplantasi sel penderma.

Prognosis untuk limfoma folikel ditentukan oleh indeks khas FLIPI (Follicular Lymphoma International Prognostic Index). Faktor risiko seperti usia pesakit lebih dari 60 tahun, peningkatan tahap LDH, tahap akhir penyakit (III - IV), penurunan tahap hemoglobin kurang dari 120 g / l, lebih dari 5 kawasan lesi nod diambil kira. 1 mata ditambah untuk setiap faktor risiko. Ramalan kelangsungan hidup bergantung pada jumlah mata.

Limfoma Burkitt

Selepas penyingkiran kelenjar getah bening dengan sel-sel tumor, seseorang dengan limfoma Burkitt harus menjalani 4-6 kursus kemoterapi untuk mencegah penyakit itu berkembang dan kambuh awal (hingga satu tahun). Rejimen rawatan yang biasa digunakan adalah CODOX-M (cyclophosphamide, vincristine, doxorubicin, methotrexate dos tinggi) dalam kombinasi dengan IVAC (ifosfamide, cytarabine, etoposide, dan methotrexate yang disuntikkan ke dalam cairan serebrospinal). Suntikan ubat ke dalam cecair serebrospinal (kemoterapi intratekal) sangat penting kerana limfoma Burkitt penuh dengan komplikasi pada sistem saraf pusat.

Protokol CALGB 9251 juga kadangkala digunakan. Ini adalah kemoterapi kombinasi yang sangat toksik, yang menyebabkan seseorang lama berada di hospital. Sekiranya badan tidak tahan dengan rawatan agresif limfoma Burkitt ini, maka rejimen EPOCH (etoposide, prednisone, vincristine, cyclophosphamide, doxorubicin) dengan rituximab digunakan.

Semasa rawatan limfoma Burkitt, sindrom pembusukan tumor (lisis) sering berkembang. Ini adalah keadaan berbahaya di mana, disebabkan oleh pemusnahan sel-sel tumor, pelbagai bahan memasuki darah dalam jumlah besar, menyebabkan gangguan metabolik dan menyebabkan kegagalan buah pinggang. Untuk mengelakkan sindrom ini timbul, anda memerlukan kawalan berterusan dari pakar yang kompeten, penyerapan cecair aktif melalui urat, serta pembetulan ketidakseimbangan elektrolit yang berterusan.

Sekiranya limfoma Burkitt kembali atau terbukti tahan terhadap rawatan, maka tidak ada pilihan rawatan selain ujian klinikal - orang itu diberi rawatan paliatif untuk meningkatkan kualiti hidupnya.

Rawatan limfoma limfoplasmacytic

Limfoma limfoplasmacytic adalah jenis limfoma non-Hodgkin sel B yang tidak biasa. Ini mendapat namanya dari fakta bahawa di bawah mikroskop selnya menyerupai sel limfosit dan sel plasma. Selalunya ia berlaku pada orang berusia lebih dari 60 tahun, tumbuh dengan perlahan, tetapi kadang-kadang terdapat pertumbuhan agresif yang cepat.
Bagi banyak pesakit, doktor menggunakan pengawasan aktif. Apabila tanda-tanda pertumbuhan pesat muncul, ubat kemoterapi diresepkan bersama dengan prednisone dan dexamethasone, ubat sasaran, dan imunoterapi. Dalam kes yang jarang berlaku, kerana lesi ekstranodal menggunakan terapi radiasi.

Limfoma limfoblastik

Rawatan utama untuk limfoma limfoblastik adalah kemoterapi. Sebilangan pesakit mungkin memerlukan terapi radiasi, transplantasi sel induk. Sekiranya berlaku kerosakan pada sistem saraf pusat, ubat kemoterapi diberikan secara intrathecally (di bawah lapisan otak).

Terapi bersamaan untuk limfoma

Sudah tentu, dalam rawatan limfoma, jenis terapi yang ditujukan secara langsung untuk memerangi sel tumor memainkan peranan besar. Namun, sangat penting untuk mengenali komplikasi rawatan pada waktunya, yang dapat mengakibatkan akibat yang serius, dan menerapkan terapi yang menyertainya. Untuk melakukan ini, pakar hematologi mesti mempunyai kemahiran pakar resusitasi..

Pesakit dengan limfoma, apabila penyakit itu terasa, berada dalam keadaan kekurangan imun. Kemoterapi secara kekal melemahkan keupayaan seseorang untuk melawan kuman. Akibatnya, jangkitan mungkin timbul, yang harus dirawat dengan antibiotik yang dipilih dengan betul. Bagaimanapun, mereka akan menghancurkan bukan sahaja bakteria berbahaya, tetapi juga sebahagian besar mikroflora manusia normal. "Ruang kosong" ini dihuni oleh bakteria, kulat, virus dan protozoa lain. Anda juga harus dapat mengatasinya: dengan bantuan antibiotik yang kuat, ubat antivirus, dan lain-lain. Malangnya, hanya ada sedikit ubat antivirus yang berkesan. Ini adalah asiklovir, valacyclovir, ganciclovir - ubat yang melawan virus herpes (sitomegalovirus, virus Epstein-Barr, dll.). Mengenai virus lain, kita tidak berdaya melawannya (jika kita tidak mengambil kira hepatitis virus dan HIV).

Pemindahan darah mungkin diperlukan untuk melawan jangkitan. Kaedah ini tidak boleh disebut selamat, oleh itu doktor yang hadir mesti dapat mengenal pasti komplikasi pada tahap awal..

Beberapa ubat kemoterapi dapat menurunkan kadar kalium, natrium, atau kalsium dalam darah. Ini penuh dengan komplikasi, seperti, misalnya, aritmia dengan hipokalemia. Oleh itu, adalah perlu untuk memantau kesan sampingan tersebut dan membetulkannya tepat pada waktunya..

Terdapat juga banyak kesan sampingan kemoterapi dan terapi sinaran yang tidak mengancam nyawa, tetapi sangat tidak menyenangkan, yang mesti ditangani oleh doktor: mual, sakit, membran mukus kering, dan banyak lagi..

Sekiranya anda telah didiagnosis atau disyaki limfoma, anda akan mendapat rawatan perubatan yang kompeten di Klinik Kanser Eropah. Kami mempunyai pasukan doktor yang terkoordinasi dengan baik, yang merangkumi ahli onkohematologi yang berpengalaman. Kami hanya menggunakan kaedah rawatan moden yang disyorkan oleh komuniti perubatan antarabangsa. Kami menggunakan ubat yang dibeli secara langsung dari syarikat farmaseutikal. Kami bertanggungjawab terhadap kualiti rawatan. Kami menyediakan perkhidmatan perubatan di peringkat klinik onkologi Eropah yang terkemuka, sementara harga untuk rawatan limfoma Hodgkin dan jenis limfoma lain di Klinik Kanser Eropah jauh lebih rendah daripada di luar negara..

Artikel Sebelumnya

Metastasis

Artikel Seterusnya

Pemakanan kemoterapi