Rawatan barah payudara: pendekatan dan kaedah moden

Fibroma

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, 1.5 juta wanita didiagnosis menghidap barah payudara setiap tahun. Seperti banyak penyakit lain, barah payudara "semakin muda" - dalam beberapa dekad kebelakangan ini, ia memberi kesan kepada lebih banyak wanita muda. Diagnosis awal kanser payudara adalah kunci untuk rawatan yang berjaya. Ini adalah penyakit yang sangat berbahaya, tetapi dapat disembuhkan, dan kaedah rawatannya menjadi lebih sempurna setiap tahun..

Kanser payudara: ada caranya!

Statistik kejadian barah payudara di negara kita amat membimbangkan - pakar mamologi mengesan sekitar 50,000 kes baru setiap tahun. Umur rata-rata pesakit adalah 59 tahun, tetapi ini tidak bermaksud bahawa wanita yang lebih muda tidak berisiko. Sebaliknya, seperti yang telah disebutkan, penyakit ini semakin menyerang wanita pada usia prima..

Sebab-sebab perkembangan barah payudara masih belum diketahui oleh doktor, tetapi jelas bahawa genetik dan ekologi memainkan peranan penting di sini. Wanita di luar bandar 30% lebih kecil kemungkinannya menghidap barah payudara berbanding wanita di bandar.

Walau bagaimanapun, ketika mendiagnosis barah payudara pada peringkat awal, prognosisnya baik - jika barah dikesan pada tahap pertama, kadar kelangsungan hidup dalam 5 tahun adalah 94%, pada tahap kedua - 79%.

Tahap barah payudara

Ahli onkologi membezakan 4 peringkat barah payudara:

  • Pada peringkat pertama, tumor kecil, tidak melebihi diameter 2 cm, tidak ada metastasis.
  • Pada peringkat kedua barah payudara, ukuran tumor adalah dari diameter 2 hingga 5 cm. Pada peringkat ini, sel barah terdapat di 4-5 kelenjar getah bening.
  • Kanser tahap ketiga dicirikan oleh tumor besar, dari 5 cm, sementara barah merebak ke pangkal organ.
  • Yang keempat berbahaya kerana tumor metastasis ke organ yang berlainan, paling sering ke hati, paru-paru, tulang dan otak.

Kanser payudara menyumbang 20-25% daripada semua kes barah pada wanita.

Kaedah rawatan barah payudara

Hari ini, terdapat beberapa rawatan untuk barah payudara. Pemilihan yang sesuai bergantung pada banyak faktor: ukuran tumor primer, keadaan kelenjar getah bening serantau, kehadiran metastasis jauh dan status reseptor, iaitu kepekaan terhadap hormon.

Pembedahan

Dengan pembedahan, tugas utama doktor adalah menjaga kehidupan dan kesihatan pesakit, walaupun ini bermakna kehilangan payudara. Namun, kini doktor berusaha bukan hanya untuk membuang tumor, tetapi juga untuk menjaga kelenjar. Sekiranya tidak mungkin dilakukan, prostetik payudara dilakukan - biasanya pembedahan plastik dilakukan enam bulan selepas mastektomi. Walaupun, misalnya, di Israel, pembinaan semula kelenjar susu dilakukan sebagai sebahagian dari satu operasi: segera setelah penyingkiran.

Sekiranya ukuran tumor tidak melebihi 25 mm, mereka memerlukan pembedahan pemeliharaan organ. Selalunya, beberapa kelenjar getah bening yang berdekatan dikeluarkan, walaupun tidak dijumpai metastasis - ini membantu mencegah penyakit berulang.

Harus diingat bahawa pakar bedah di negara-negara terkemuka dalam rawatan onkologi dipersenjatai dengan alat bedah yang unik. Sebagai contoh, di klinik Israel, alat Margin Probe berjaya digunakan, yang, menurut doktor, memungkinkan untuk menghilangkan semua sel barah..

Radioterapi

Terapi radiasi, atau terapi radiasi, adalah sebahagian dari rawatan perawatan untuk barah payudara dan diberikan kepada wanita sebelum atau setelah tumor dikeluarkan. Radioterapi mengurangkan kemungkinan kambuh barah dengan membunuh sel-sel tumor. Dengan terapi radiasi, tumor disinari dengan sinar-X atau sinar gamma yang kuat.

Intrabeam

Teknik inovatif untuk penyinaran intraoperatif. Mengelakkan radioterapi pasca operasi dan mengurangkan risiko berulang. Prosedur ini dilakukan semasa operasi dan melegakan wanita itu dari rawatan pasca operasi. Tidak seperti terapi radiasi tradisional, radiasi hanya ditujukan ke kawasan yang dipercayai mengandungi sel barah. Penerapan kaedah ini memungkinkan untuk mengurangkan tempoh rawatan sebanyak 6 minggu, sekaligus mengurangkan risiko berulang dan menyebabkan kerosakan minimum pada tisu yang sihat..

Kemoterapi

Kemoterapi, atau rawatan ubat untuk barah payudara, digunakan sebelum, selepas, dan bahkan bukan pembedahan jika tidak mungkin dilakukan. Kemoterapi adalah suntikan toksin khas yang mempengaruhi sel-sel tumor. Kursus kemoterapi boleh berlangsung dari 3 hingga 6 bulan dan biasanya bermula sejurus selepas pembedahan. Pelbagai ubat digunakan untuk kemoterapi - ada yang menghancurkan protein yang mengawal perkembangan sel tumor, yang lain dimasukkan ke dalam alat genetik sel barah dan menyebabkan kematiannya, dan yang lain memperlambat pembelahan sel yang terkena..

Terapi hormon

Terapi hormon berkesan, tetapi hanya pada separuh kes, kerana tidak semua jenis barah payudara sensitif terhadap rawatan ini.

Terapi yang disasarkan

Atau terapi yang disasarkan adalah jenis rawatan kanser payudara yang paling lembut. Dadah untuk terapi yang disasarkan hanya bertindak pada sel yang terjejas, tanpa mempengaruhi yang sihat, jadi terapi semacam itu dapat diterima dengan lebih baik.

Ciri-ciri rawatan barah payudara pada tahap yang berbeza

  • Tahap sifar
    Sekiranya penyakit itu didiagnosis pada tahap ini, maka kemungkinan pemulihan cenderung 100%. Untuk menyembuhkan, lumpektomi dilakukan - operasi yang menyelamatkan di mana hanya neoplasma itu sendiri dan sebahagian kecil dari tisu bersebelahan yang dikeluarkan, walaupun dalam beberapa kes penyingkiran seluruh kelenjar dengan plastik berikutnya ditunjukkan. Walau bagaimanapun, kaedah rawatan ini jarang digunakan. Selepas operasi, kursus kemoterapi, penargetan dan terapi hormon ditunjukkan.
  • Peringkat pertama
    Prognosisnya juga baik: kira-kira 94-98% pesakit pulih sepenuhnya setelah lumpektomi diikuti dengan kemoterapi, penargetan dan terapi hormon. Terapi sinaran kadang-kadang ditunjukkan.
  • Tahap dua
    Pada tahap ini, tumor sudah terlalu besar, dan kemungkinan besar tidak mungkin dilakukan dengan lumpektomi - pembuangan payudara sepenuhnya ditunjukkan - mastektomi dengan penyingkiran kelenjar getah bening axillary dan terapi radiasi berikutnya yang wajib. Perlu dinyatakan bahawa di klinik asing, misalnya Israel, kaedah ini hanya digunakan dalam kes-kes yang melampau, dengan sedaya upaya memelihara payudara.
  • Tahap ketiga
    Pada peringkat ini, banyak metastasis terbentuk. Untuk pemulihan, perlu membuang bukan sahaja tumor itu sendiri, tetapi juga metastasis. Mastektomi dengan penyingkiran kelenjar getah bening dan radioterapi adalah wajib, begitu juga terapi hormon, kemoterapi dan terapi yang disasarkan untuk memusnahkan semua sel barah.
  • Peringkat keempat
    Ini adalah barah payudara maju dengan sebilangan besar metastasis. Radiasi dan kemoterapi ditunjukkan, serta pembedahan, yang tujuannya bukan untuk menghilangkan tumor, tetapi untuk menghilangkan komplikasi yang mengancam nyawa, dan, dalam beberapa kes, terapi hormon. Hampir mustahil untuk menyembuhkan barah sepenuhnya pada tahap ini, tetapi anda boleh memanjangkan usia dan meningkatkan kualitinya.

Diagnosis awal kanser payudara adalah kunci untuk rawatan yang berkesan. Baru-baru ini, topik ini sering dibangkitkan di media, yang membuat banyak wanita berfikir tentang kesihatan mereka lebih kerap dan kerap mengunjungi pakar mamologi..

Mengenai rawatan barah payudara dalam semua butiran dan nuansa

Kanser payudara hari ini adalah penyakit onkologi wanita yang agak biasa. Ini disebabkan oleh transformasi sel kelenjar yang sihat menjadi sel yang tidak normal, yang mampu membelah dengan cepat, membentuk fokus patologi di dada. Kanser ini terdiri daripada beberapa jenis. Rawatan barah payudara mesti tepat pada masanya. Kaedah rawatan moden membolehkan wanita menyelamatkan bukan sahaja nyawa, tetapi juga fungsi kelenjar susu.

  1. Adakah barah payudara dirawat??
  2. Bagaimana barah payudara pada tahap yang berbeza dapat disembuhkan??
  3. Rawatan pembedahan untuk barah payudara
  4. Kemoterapi dalam rawatan onkologi
  5. Terapi radiasi
  6. Terapi yang disasarkan dalam onkologi
  7. Terapi hormon untuk barah payudara
  8. Diagnosis patologi yang berkesan
  9. Ramalan, atau berapa banyak orang yang menghidap barah payudara

Adakah barah payudara dirawat??

Ahli onkologi mengatakan bahawa barah payudara dapat disembuhkan dengan jayanya, tetapi hanya pada peringkat awal perkembangan, ketika metastasis belum menyebar di dalam badan. Dalam kes ini, peratusan kelangsungan hidup dan jangka hayat pesakit sangat tinggi. Dengan rawatan patologi yang berjaya pada peringkat pertama, kadar kelangsungan hidup adalah 95%, pada tahap kedua - 85%, dengan tahap ketiga tumor, hingga 30% orang bertahan, dengan tahap keempat, kadar kelangsungan hidup wanita mendekati nol..

Nota! Kejayaan rawatan tidak hanya bergantung pada tahap perkembangan patologi, tetapi juga pada kualiti perubatan. Di negara-negara Eropah, jangka hayat setelah rawatan adalah hingga dua belas tahun, dan di negara-negara CIS - hingga empat tahun.

Bagaimana barah payudara pada tahap yang berbeza dapat disembuhkan??

Kaedah rawatan bergantung pada tahap perkembangan patologi. Pada peringkat awal pembentukan tumor, pembedahan dikeluarkan bersama dengan kelenjar getah bening yang terletak berdekatan. Kelenjar susu dipelihara. Kemudian mereka melakukan radiasi dan kemoterapi, rawatan hormon untuk mencegah perkembangan kambuh. Dalam 90% kes, barah payudara dapat disembuhkan sepenuhnya.

Pada peringkat kedua, banyak doktor mengesyorkan mastektomi - pembuangan payudara. Selanjutnya, pesakit diberi terapi tambahan, yang bertujuan untuk meningkatkan kualiti hidup dan menghilangkan gejala penyakit bersamaan. Ahli onkologi lain menegaskan reseksi sektoral, yang membantu memelihara organ dan mempunyai tempoh pemulihan yang singkat. Keberkesanan rawatan pada tahap 2 adalah tinggi, organ yang terjejas dapat dipelihara.

Tahap keganasan neoplasma ketiga pertama kali dirawat dengan kemoterapi dan radioterapi, diikuti dengan penyingkiran pendedahan payudara dan radiasi yang terkena.

Tahap keempat melibatkan penggunaan terapi paliatif, yang bertujuan untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit barah dan pemanjangannya.

Nota! Kanser payudara adalah masalah perubatan yang kompleks yang memerlukan pendekatan khusus.

Rawatan pembedahan untuk barah payudara

Matlamat utama rawatan ini adalah pembedahan tumor barah. Dalam onkologi, dua jenis campur tangan pembedahan boleh digunakan untuk tujuan ini:

  1. Mastektomi, yang merupakan operasi untuk membuang sepenuhnya payudara dan kelenjar getah bening yang terletak di ketiak. Teknik pembedahan ini sering digabungkan dengan terapi radiasi dan hormon..
  2. Lumpektomi, yang merupakan operasi untuk menghilangkan tumor barah sepenuhnya. Doktor kemudian menetapkan terapi radiasi ke kawasan dada di mana operasi itu dilakukan..

Semasa campur tangan pembedahan di atas, limfadenektomi juga dilakukan - operasi untuk membuang kelenjar getah bening axillary axillary. Tisu yang dikeluarkan dihantar untuk pemeriksaan histologi, di mana kemungkinan penyebaran metastasis ke organ dan tisu lain ditetapkan. Selepas semua manipulasi, rawatan barah payudara melibatkan pembedahan rekonstruktif pada organ..

Nota! Perubatan onkologi moden bertujuan untuk menggunakan, pertama-tama, pembedahan pemeliharaan organ dalam rawatan barah payudara.

Kemoterapi dalam rawatan onkologi

Setelah memeriksa dan mendiagnosis barah payudara, doktor biasanya menetapkan kursus kemoterapi sebelum pembedahan atau jika patologi dikesan pada peringkat awal perkembangan.

Rawatan barah payudara dalam kes ini melibatkan penggunaan sitostatik khas, yang bertujuan untuk menghambat perkembangan neoplasma dan membuang sel barah. Ubat-ubatan ini mengurangkan ukuran tumor, jadi operasi dilakukan dengan trauma minimum, sementara tisu organ yang sihat dipelihara sebanyak mungkin. Kemoterapi selepas pembedahan membantu menghilangkan metastasis, sehingga mengurangkan risiko berulang.

Pesakit boleh menjalani kemoterapi di hospital. Untuk setiap pesakit barah, program rawatan individu dipilih menggunakan ubat berkualiti tinggi, sesuai dengan protokol antarabangsa.

Terapi radiasi

Penggunaan teknik rawatan ini memungkinkan untuk menekan perkembangan neoplasma dan kawasan kemungkinan metastasis. Terapi radiasi dapat mengurangkan daya maju sel barah, dan juga mengurangkan risiko kambuhan patologi sebanyak 50%. Selalunya terapi ini dilakukan dengan menggunakan CT dan mamografi..

Terapi yang disasarkan dalam onkologi

Kaedah rawatan ini melibatkan penggunaan ubat-ubatan dengan kesan titik pada sel-sel yang tidak normal, menyebabkan kematian mereka. Tanpa menjejaskan tisu sihat. Sebelum memulakan rawatan, doktor harus melakukan ujian kerentanan ubat. Untuk tujuan ini, bahagian tisu yang terkena yang dikeluarkan semasa biopsi diperiksa..

Ubat yang disasarkan mempengaruhi molekul sel-sel kanser tertentu, menyekat pembahagiannya, dan dalam beberapa kes, memicu proses penghapusannya.

Terapi hormon untuk barah payudara

Teknik ini bertujuan untuk menghilangkan kesan hormon estrogen pada sel yang tidak normal. Doktor memilih ubat hormon untuk rawatan onkologi berdasarkan status hormon wanita, tahap perkembangan patologi, keadaan umum pesakit, prevalensi metastasis, dan kehadiran menopaus. Doktor menerima semua data ini semasa diagnosis penyakit..

Jenis rawatan ini mempunyai banyak faedah:

  • mengurangkan penyebaran metastasis dan risiko berulang pada masa akan datang;
  • mengurangkan risiko tumor barah pada kelenjar susu yang lain;
  • mengurangkan ukuran neoplasma sebelum pembedahan.

Nota! Sekiranya anda mengesyaki barah payudara, disarankan untuk menjalani pemeriksaan. Apabila diagnosis disahkan, doktor mungkin menetapkan terapi hormon, yang membantu menghilangkan tumor dengan kesan sampingan yang minimum..

Diagnosis patologi yang berkesan

Agar rawatan dapat memberikan hasil yang positif, diagnosis patologi mesti dilakukan dengan tepat, di mana ukuran tumor, lokasinya, tahap perkembangan neoplasma, jenis dan bentuknya ditetapkan. Setelah kajian berkesan yang terperinci, rawatan yang sesuai ditetapkan.

Nota! Diagnosis awal memungkinkan untuk mengenal pasti patologi pada peringkat awal, meningkatkan kemungkinan pemulihan lengkap beberapa kali. Hanya rawatan kompleks moden yang tepat pada masanya membantu menyembuhkan barah payudara (BC)

Kaedah diagnostik moden merangkumi:

  1. Mamografi, di mana sinar-x mengungkap sebarang neoplasma pada tahap perkembangan yang berbeza.
  2. Ultrasound untuk membantu melihat tumor, menentukan ukuran dan ciri-cirinya.
  3. CT dan MRI untuk mengkaji ciri-ciri tumor.
  4. Duktografi - kajian sinar-x yang mengesan neoplasma lebih besar daripada lima sentimeter.
  5. Biopsi adalah kaedah diagnostik yang paling bermaklumat, yang menentukan jenis patologi, ciri dan ciri-cirinya.

Nota! Diagnosis disarankan apabila benjolan muncul di kelenjar susu atau sakit pada puting, kerana barah pada peringkat awal tidak menunjukkan lagi gejala.

Ramalan, atau berapa banyak orang yang menghidap barah payudara

Rawatan barah payudara memberikan hasil yang baik. Hari ini, lebih daripada 50% pesakit terus hidup lama setelah menjalani terapi. Hasil rawatan bergantung pada banyak faktor, perkara utama di sini adalah diagnosis patologi tepat pada masanya. Pada peringkat pertama dan kedua perkembangan penyakit ini, tumor barah hampir selalu dihilangkan, jadi kadar kelangsungan hidup dalam kes ini adalah 85-95%. Dengan adanya karsinoma payudara tahap ketiga, 30% wanita bertahan dan terus hidup sepenuhnya. Pada peringkat terakhir patologi, hasil mematikan sering diperhatikan, tetapi dalam beberapa kes pemulihan mungkin dilakukan, semuanya bergantung pada ciri-ciri tubuh wanita.

Nota! Kanser payudara adalah masalah yang serius. Perkembangan perubatan telah memungkinkan untuk menerapkan kaedah moden rawatan onkologi, yang menyumbang kepada pemeliharaan bukan hanya kehidupan, tetapi juga organ manusia, memberinya kesempatan untuk menjalani kehidupan yang penuh. Menjawab persoalan banyak wanita mengenai apakah barah payudara dapat disembuhkan, berapa lama hidup dengannya, perlu dijawab bahawa hari ini patologi ini berjaya dirawat, seseorang selepas itu dapat hidup untuk waktu yang lama.

Kanser payudara tidak lagi membawa maut. Apa yang telah berubah dalam diagnosis dan rawatan

Pakar kami:

Ahli makologi-radiologis, penyelidik kanan di Pusat Nasional Onkologi Organ Reproduktif Institut Penyelidikan Ortopedik Moscow. P. A. Herzen, calon sains perubatan Mikhail Mazo.

Ketua Jabatan Tumor Payudara, Penyelidik Terkemuka dari N.N. N. N. Petrov "Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia, Doktor Perubatan Peter Krivorotko.


Ahli onkologi, ahli hematologi, calon sains perubatan Mikhail Laskov.

Ahli radioterapi, ahli onkologi, ketua perunding dalam terapi radiasi dan onkologi, ketua pakar radioterapi bebas di Moscow Salim Nidal.

Terdapat kejayaan dalam rawatan salah satu barah yang paling biasa - barah payudara. Berkat ini, diagnosis yang mengerikan, yang dulunya menjatuhkan hukuman mati, tidak lagi dirasakan mematikan..

Musuh akan datang - kita tidak menyerah

Sudah tentu, masih jauh dari menganggap barah sebagai ancaman yang tidak signifikan. Lebih-lebih lagi, urgensi masalah ini pada masa ini sama tinggi. Lagipun, barah payudara adalah penyakit onkologi utama pada wanita, yang cenderung untuk pertumbuhan berterusan. Di dunia, kejadiannya meningkat 1-2% per tahun. Dan selama 20 tahun yang lalu, ia telah meningkat sebanyak 64%!

Di Rusia, lebih daripada 60 ribu orang didiagnosis dengan ini setiap tahun. Dan lebih daripada setengah juta pesakit sudah berada di bawah pengawasan dispensari seorang ahli onkologi. Lebih-lebih lagi, penyakit ini semakin meningkat dengan cepat. Selama satu dekad yang lalu, jumlah pesakit di bawah 40 tahun telah meningkat sebanyak 34%. Dan satu saat yang lebih menyedihkan - walaupun terdapat kemungkinan diagnosis awal, kira-kira 40% pesakit mengetahui penyakit mereka pada peringkat kemudian, ketika sudah sangat sukar untuk menolong mereka..

Sehingga tidak terlambat!

Di Amerika, 1 dari 8 wanita sepanjang hayatnya berisiko terkena barah payudara, di Eropah - 1 dari 12, dan hanya di Asia penyakit ini agak jarang berlaku (di Jepun, ia berlaku pada 1 dari 80 wanita). Walaupun wanita Rusia berada di tengah-tengah dari segi risiko, peratusan kelangsungan hidup 5 tahun (dalam onkologi penunjuk ini hampir sama dengan penyembuhan) di negara kita jauh lebih rendah (55% bukannya 80-90% di AS dan Eropah Barat). Tetapi sangat mungkin untuk memperbaiki keadaan secara radikal. Untuk ini, wanita hanya perlu diperiksa secara berkala tanpa menunggu gejala. Nasib baik, diagnostik telah membuat kemajuan besar. Kajian menunjukkan bahawa jika seorang wanita di bawah 50 tahun mempunyai mamogram biasa, dia dapat mengurangkan risiko kematian akibat barah payudara sebanyak 15%. Dan bagi wanita berusia lebih dari 50 tahun, peratusan ini lebih tinggi - 23%. Secara percuma, 2 tahun sekali, kajian ini dapat lulus sebagai sebahagian daripada pemeriksaan klinikal di klinik daerah.

Hari ini, mamografi filem telah digantikan oleh tomosintesis digital kelenjar susu - mamografi tiga dimensi. Kajian ini menunjukkan kelenjar tidak lagi dalam dua unjuran (atas dan sisi), tetapi dalam jumlah, yang mengelakkan kesan "lapisan tisu" dan meningkatkan ketepatan kaedah. Dalam kes yang diragukan, mamografi spektrum kontras juga digunakan (dengan pengenalan agen kontras ke dalam badan). Ultrasound tradisional juga telah diubah - hari ini pengimbasan 3D automatik kelenjar susu sudah digunakan, yang bukan hanya lebih tepat, tetapi juga lebih bermaklumat daripada kaedah manual, kerana menganalisis lebih banyak parameter. Kaedah diagnostik invasif tidak berhenti. Daripada biopsi jarum halus biasa, yang sebelumnya memeriksa neoplasma yang mencurigakan pada kelenjar susu, biopsi aspirasi vakum telah digunakan dalam 10 tahun terakhir. Ia tidak dilakukan secara membuta tuli, tetapi di bawah kawalan ultrasound, sinar-X atau MRI. By the way, kaedah ini bukan hanya dapat membezakan "baik" dari "jahat", tetapi juga tanpa pisau bedah untuk menyembuhkan tumor jinak pada kelenjar susu.

Simpan semua yang anda boleh

Rawatan pembedahan juga berubah secara mendadak. Hari ini, keutamaan adalah teknik menyelamatkan organ. Dan ia bukan sekadar estetika. Lagipun, operasi tradisional, yang telah digunakan sejak tahun 1882 - mastektomi radikal - tidak hanya cacat, tetapi juga melumpuhkan wanita itu, kerana selain kelenjar susu, pakar bedah harus membuang pesakit otot otot besar dan kecil, serta kelenjar getah bening serantau. Selepas intervensi sedemikian, terdapat risiko yang sangat tinggi untuk mengembangkan limfedema (edema limfatik), disfungsi sendi bahu, sakit, kehilangan sensitiviti tisu. Sekarang pembedahan sebegini sangat jarang dilakukan - hanya apabila tumornya sangat besar dan tumbuh menjadi tisu otot. Bagaimanapun, telah terbukti bahawa mastektomi radikal yang diubah, di mana hanya kelenjar getah bening aksila yang dikeluarkan dan sebahagian kulit payudara dan otot yang mendasari tetap utuh, berfungsi juga.

Hari ini, semakin kerap (tentu saja, jika ada peluang seperti itu), pakar bedah enggan membuang kelenjar getah bening sepenuhnya. Walaupun dari abad ke-19 hingga akhir abad yang lalu, pemotongan kelenjar getah bening di bawah lengan dilakukan untuk semua pesakit berturut-turut. Tetapi hari ini intervensi ini dilakukan hanya berdasarkan petunjuk. Untuk menentukan tahap operasi, biopsi dari apa yang disebut nodus sentinel (kelenjar getah bening yang paling dekat dengan tumor) dilakukan. Sekiranya sel-sel tumor tidak dijumpai di sana, kemungkinan besar, sel-sel tumor itu tidak berada di kelenjar getah bening yang lain dan, oleh itu, penyingkirannya tidak diperlukan. Sudah tentu, terdapat sedikit risiko kesalahan, oleh itu, setelah operasi, pemeriksaan akhir node sentinel adalah wajib. Sekiranya metastasis masih dijumpai di dalamnya, perlu membuang sisa kelenjar getah bening di bawah lengan semasa operasi tambahan..

Setiap kes adalah unik

Salah satu pencapaian baru-baru ini adalah penemuan peranan gen dalam perkembangan barah. Sebagai contoh, diketahui bahawa mutasi gen BRСAS1 dan 2 (yang dijuluki sebagai genom Angelina Jolie) menggandakan risiko terkena barah payudara dan ovari. Sekiranya pada keseluruhan populasi risiko seperti itu pada wanita masing-masing adalah 12-13% dan 1-2%, maka kehadiran mutasi seperti itu akan meningkatkan risiko ini kepada 35-80% dan 40-60%. Oleh itu, wanita dengan mutasi seperti itu perlu lebih berhati-hati terhadap kesihatan dan diagnosis lebih kerap daripada yang lain..

Kaedah penyelidikan genetik molekul mendedahkan semakin banyak subtipe baru dari proses malignan. Bukan dengan alasan bahawa ahli onkologi hari ini mengatakan bahawa barah organ yang sama bukan satu, tetapi banyak penyakit yang berbeza. Oleh itu, pilihan rawatan (serta prognosis) penyakit onkologi tidak hanya berdasarkan tahap, tetapi juga pada jenis tumor (yang ditentukan oleh analisis imunohistokimia). Pengenalan reseptor yang berkaitan dengan tumor sensitif, memungkinkan untuk melakukan terapi yang disasarkan (dari kata "target" - "target"). Dengan rawatan ini, ubat mensasarkan tumor, yang kurang mempengaruhi sel yang sihat. Semua ini meningkatkan keberkesanan rawatan dan mengurangkan kesan sampingan..

Walaupun fakta bahawa triad tradisional (pembedahan, kemoterapi dan radioterapi) masih relevan, terdapat bukti bahawa beberapa jenis tumor telah disembuhkan sepenuhnya hanya dengan bantuan kemoterapi, tanpa pembedahan. Dan walaupun ini masih merupakan pengecualian dan bukan peraturan, ia tetap mendorong optimisme. Kemoterapi moden juga tidak seperti dulu. Dia menggunakan sebilangan besar ubat aktif, kerana setiap barah mempunyai ubatnya sendiri. Di samping itu, kerana ubat antiemetik moden yang berkesan, rawatan ini dapat diterima dengan lebih baik oleh pesakit. Kawasan seperti kemoterapi pra operasi sedang berkembang secara aktif. Meningkatkan keberkesanan "kimia" dan penggabungannya dengan ubat baru. Hari ini, wanita yang menghidap barah payudara diberi hormon selama 5 tahun - ini mengurangkan risiko berulang..
Ahli onkologi mempunyai harapan besar untuk bidang imunoterapi yang sedang berkembang. Kaedah ini berperanan aktif dalam memerangi barah sistem imun pesakit sendiri..

Pukulan kawalan

Peluang baru muncul dalam terapi radiasi, yang menggunakan radiasi pengion (radioaktif). Kaedah ini boleh digunakan selepas pembedahan payudara dan / atau kemoterapi berikutnya untuk memusnahkan sepenuhnya sel-sel barah yang mungkin ada di payudara, dinding dada, atau ketiak. Tetapi kadang-kadang terapi radiasi diberikan sebelum pembedahan - untuk mengecilkan bengkak.

Selalunya, radiasi luaran digunakan dalam rawatan barah payudara, mirip dengan sinar-X biasa, tetapi memakan masa lebih lama (sesi berlangsung 10 hingga 20 minit). Rawatan biasanya dilakukan 5 hari seminggu (tidak termasuk hujung minggu) selama 6-7 minggu. Teknik penyinaran dipercepat juga muncul di Rusia, yang aktif digunakan di Kanada dan Great Britain. Semasa sesi harian, pesakit menerima dos radiasi yang lebih tinggi, tetapi keseluruhan kursus sesuai dalam 4 minggu.

Kaedah rawatan radiologi lain adalah terapi radiasi intraoperatif, di mana satu dos radiasi yang besar diberikan secara langsung di ruang operasi semasa lumpektomi (pembedahan untuk membuang bahagian payudara). Ini meningkatkan keberkesanan rawatan, mengurangkan risiko kambuh..

Pemeriksaan dan diagnostik

Kaedah diagnostik utama adalah mamografi.
Ini memungkinkan anda untuk mengesan tumor pada tahap awal, ketika masih kecil dan tidak dapat dirasakan dan tidak ada keluhan atau gejala. Walaupun begitu, pemeriksaan rutin oleh pakar mamologi tidak boleh diabaikan, kerana dalam 10-15% kes, barah hanya dikesan semasa pemeriksaan manual dan tidak dapat dilihat pada mamogram.

Wanita muda berumur antara 20 hingga 40 tahun

Perlu dilakukan setiap 1-2 tahun untuk menjalani pemeriksaan klinikal payudara dengan pakar sakit puan atau pakar mamologi dan melakukan ultrasound kelenjar susu.

Selepas 40 tahun

Dengan risiko purata terkena penyakit ini - lakukan mamogram tahunan. Dan sekali setiap enam bulan atau setahun, lawati pakar mamologi untuk pemeriksaan klinikal

Berisiko tinggi

(sekiranya terdapat kes barah payudara, mutasi gen dan keadaan prakanker, dan setelah menjalani rawatan untuk barah payudara) kekerapan dan jenis pemeriksaan ditentukan oleh pakar mamologi.

Selain mamografi, ultrasound dan MRI kelenjar susu boleh digunakan, serta PET, CT dan kaedah lain..

Tumor payudara: gejala, diagnosis dan rawatan di hospital Yusupov

Sejak 25 tahun yang lalu, kejadian tumor payudara meningkat secara mendadak. Kadar tertinggi diperhatikan di negara maju di Eropah lama dan Amerika Syarikat. Kecenderungan ini disebabkan oleh penurunan kadar kelahiran (wanita mula melahirkan kurang dan lambat), perubahan dalam pemakanan, penurunan aktiviti fizikal dan, tentu saja, perubahan dalam keadaan persekitaran umum. Dalam kebanyakan kes, tumor payudara didiagnosis lebih dari 45 tahun, dalam tempoh pramenopause. Kira-kira 80% tumor payudara yang didiagnosis adalah jinak. Hari ini, pelbagai penyakit onkogenik pada kelenjar susu dapat dikesan secara efektif pada peringkat awal, yang bermaksud bahawa mereka dapat melawan penyakit ini dengan jayanya. Oleh itu, menurut Institut Kanser AS, dengan pengesanan tepat pada masanya, barah payudara dapat disembuhkan pada 98.1% wanita.

Di hospital Yusupov, anda boleh menjalani pemeriksaan pencegahan oleh pakar mamologi, ahli onkologi, pakar sakit puan. Di pusat diagnostik hospital, pesakit dapat menjalani pemeriksaan payudara menggunakan peralatan diagnostik yang inovatif. Selepas pemeriksaan, doktor memilih program rawatan, ubat yang paling sesuai untuk jenis penyakit ini. Sekiranya perlu, operasi pembedahan dilakukan, diikuti dengan pemerhatian dan rawatan. Hospital Yusupov juga menyediakan terapi untuk penyakit jinak dan malignan..

Kehadiran sebarang tumor di payudara, jinak atau ganas, mencerminkan proses patologi yang berlaku di dalam tubuh wanita terhadap latar belakang imuniti, trauma atau proses berjangkit yang lemah. Formasi jinak tidak menyebar di luar kelenjar dan tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan manusia. Ini termasuk pandangan berikut:

  • Kista payudara. Mereka adalah rongga kecil di tisu payudara yang dipenuhi dengan rembesan yang dihasilkan oleh kelenjar. Jarang, sista boleh menyakitkan dan menyebabkan pembengkakan kelenjar. Mereka boleh menyebabkan cecair yang jelas atau keruh mengalir dari puting;
  • Fibroadenoma payudara. Pembentukan ini, terdiri daripada tisu penghubung dan kelenjar kelenjar susu, dengan pembatasan yang jelas dari tisu kelenjar sekitarnya. Pada saiz yang lebih besar, fibroadenoma dapat membentuk benjolan yang kelihatan yang dapat bergerak di bawah kulit. Berbanding dengan tumor malignan, fibroadenoma mempunyai permukaan yang lebih halus dan bentuk sfera. Selalunya tidak menyakitkan dan mungkin tunggal atau berganda;
  • Ginekomastia adalah pembesaran kelenjar susu pada lelaki, yang disebabkan oleh percambahan tisu payudara. Berlaku apabila peraturan pertumbuhan tisu kelenjar terganggu;
  • Mastopati adalah sekumpulan penyakit hormon yang bergantung pada kelenjar susu, yang dicirikan oleh pelanggaran struktur tisu, sakit berkala;
  • Papilloma saluran kelenjar adalah pembentukan jinak yang berasal dari sel-sel saluran. Dimanifestasikan, sebagai peraturan, hanya dengan pendarahan sederhana dari puting.

Pertumbuhan sel yang tidak terkawal adalah ciri tumor payudara yang ganas. Neoplasma ini memerlukan rawatan segera. Tahap penyakit ini (dari I hingga IV) bergantung pada ukuran tumor dan kelaziman proses tumor.

Tumor payudara yang ganas termasuk barah payudara dan sarkoma:

  • Kanser payudara adalah adenokarsinoma, yang merupakan tumor yang berasal dari tisu kelenjar. Kanser boleh menjadi duktal, apabila tumor berasal dari saluran kelenjar susu, dan lobular, iaitu. dari tisu kelenjar. Bentuk-bentuk ini boleh menjadi infiltratif (tumor menembusi di luar membran bawah tanah dan boleh merebak ke seluruh badan - metastasize) dan tidak infiltratif (tumor tidak melampaui membran bawah tanah dan tidak bermetastasis);
  • Sarkoma payudara adalah tumor malignan yang berasal dari tisu penghubung (ligamen, fasia, saluran, saraf). Jauh lebih jarang daripada barah payudara dan lebih agresif.

Faktor-faktor risiko

Pada masa kini, barah payudara adalah patologi yang cukup biasa di kalangan wanita. Neoplasma malignan timbul di tisu kelenjar susu dan, ketika ia berkembang, dapat tumbuh menjadi tisu tetangga dan memulakan metastasis ke bahagian tubuh yang jauh. Kanser payudara adalah barah kedua paling umum di dunia selepas barah kulit.

Faktor risiko utama untuk mengembangkan barah payudara adalah:

  • tabiat buruk: merokok, penyalahgunaan alkohol;
  • menarche awal (sehingga 12 tahun);
  • menopaus lewat (selepas 55 tahun);
  • kelahiran anak pertama lewat (selepas 35 tahun);
  • pengguguran;
  • tempoh penyusuan yang pendek;
  • trauma dada;
  • pendedahan berlebihan terhadap sinar UV (pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan);
  • keadaan ekologi yang tidak baik.
  • sejarah keluarga yang membebankan (penyakit onkologi pada saudara darah);
  • kehadiran barah organ kelamin wanita;
  • kegemukan;
  • diabetes;
  • penggunaan hormon eksogen secara berterusan untuk tujuan kontraseptif atau rawatan - lebih dari 10 tahun.

Berkat peningkatan kaedah diagnostik dan rawatan yang berterusan, penyakit ini dapat diatasi dengan pemeliharaan organ. Hospital Yusupov melakukan diagnostik dan rawatan penyakit payudara jinak dan malignan. Rawatan dijalankan dengan pembedahan, kemoterapi, terapi radiasi, terapi hormon. Bergantung pada jenis tumor, doktor menetapkan rawatan, memantau pesakit, menilai keberkesanan ubat-ubatan dan menggantikannya tepat pada masanya, jika perlu.

Tahap penyakit

Tahap barah payudara ditentukan berdasarkan ciri-ciri penyakit tertentu. Pementasan membantu anda memilih pilihan rawatan terbaik.

Kanser payudara biasanya tahap 0 hingga IV, dengan tahap 0 untuk kanser bukan invasif (barah in situ) dan tahap IV untuk penyakit invasif yang telah merebak ke bahagian lain badan.

Apa yang diambil kira oleh ahli onkologi di hospital Yusupov ketika menentukan tahapnya:

  • ukuran tumor (ditunjukkan oleh huruf T);
  • status kelenjar getah bening serantau (huruf N);
  • kehadiran metastasis jauh (huruf M);
  • tahap pembezaan sel tumor (huruf G);
  • status reseptor tumor (kehadiran reseptor untuk estrogen dan progesteron);
  • indeks percambahan tumor barah 67і67;
  • kehadiran atau ketiadaan ekspresi berlebihan ERBB2 (HER2 / neu).

Analisis imunohistokimia

Klasifikasi patologi kanser payudara: tahap pembezaan sel tumor "G" menunjukkan perbezaan antara sel barah payudara dari sel normal dan kadar di mana jumlah sel tumor meningkat.

  • G1 adalah tumor yang sangat berbeza. Sel-sel kanser menyerupai sel-sel yang sihat, mempunyai kadar kenaikan yang rendah dan berpotensi rendah untuk metastasis;
  • G2 - tumor yang dibezakan secara sederhana. Sel-sel tumor menunjukkan tanda-tanda sel normal, kadar pembiakan purata dan potensi purata untuk pembentukan metastatik;
  • G3 adalah tumor yang tidak dibezakan dengan baik. Sel-sel kanser hampir tidak menunjukkan tanda-tanda sel normal, mempunyai kadar percambahan yang tinggi dan berpotensi tinggi untuk pembentukan metastatik. Penyakit seperti ini mempunyai cara yang paling agresif dan berbahaya..

Gejala

Tahap awal barah payudara (tahap 1 dan 2) tidak simptomatik dan tidak menyakitkan. Mungkin terdapat tempoh yang sangat menyakitkan, sakit pada kelenjar susu dengan mastopati. Biasanya, barah payudara dikesan sebelum gejala ketumbuhan segera muncul - sama ada pada mamografi, atau wanita merasakan kemunculan benjolan di payudara. Gejala lain pada peringkat akhir (III-IV):

  • perubahan saiz, bentuk, atau penampilan payudara;
  • perubahan kulit, pengelupasan, penarikan semula kawasan tertentu;
  • puting terbalik;
  • kemerahan payudara atau bahagiannya;
  • kulit kulit oren.

Metastasis

Metastasis kanser payudara boleh mempengaruhi organ dan tisu badan, tetapi penyetempatan yang paling digemari adalah tulang, paru-paru, hati, pleura. Metastasis ke otak, kulit, ovari, dan kelenjar getah bening kontralateral jarang berlaku. Pertama sekali, metastasis barah payudara ke kelenjar getah bening axillary dan supraclavicular, dalam hal ini kita bercakap mengenai barah payudara tahap 3. Pada peringkat yang lebih maju, barah payudara dicirikan oleh metastasis paru-paru, metastasis hati, dan metastasis tulang. Dalam kes seperti ini, kita bercakap mengenai barah payudara tahap 4..

Gejala metastasis

Metastasis dapat berkembang walaupun pada peringkat awal penyakit. Dalam kes ini, barah payudara tanpa metastasis adalah mungkin selagi sistem kekebalan tubuh cukup kuat untuk mencegah perkembangan sel-sel ganas di luar kelenjar susu. Bentuk onkologi agresif dibezakan, di mana metastasis berkembang sangat cepat.

Kanser payudara boleh menjadi sangat berbahaya kerana sel-selnya dapat tinggal di dalam tubuh pesakit dalam keadaan "tidak aktif" selama sepuluh tahun setelah penyingkiran tumor. Oleh kerana pengaruh pelbagai faktor luaran dan dalaman, kehadiran sel-sel tersebut boleh menyebabkan kambuh penyakit..

Dengan kemunculan metastasis pada tulang tubular, pesakit mengalami kesakitan. Pada peringkat awal, kesakitan menyakitkan pesakit pada waktu malam, kemudian menjadi biasa dan lebih teruk.

Apabila metastasis mempengaruhi tulang belakang, dengan latar belakang kesakitan, terdapat juga kehilangan sensasi pada anggota badan. Pada peringkat lanjut penyakit ini, gangguan dalam kerja saluran pencernaan dan organ sistem genitouriner adalah ciri. Khususnya, pesakit mengalami perbuatan buang air besar dan buang air besar secara tidak sengaja.

Dengan kekalahan metastasis otak, gejala yang paling mencolok adalah sakit kepala. Kelemahan, kelemahan umum dan otot, juga mungkin berlaku. Kerosakan penglihatan dan gangguan psikologi sering berlaku.

Apabila metastasis muncul di hati, rasa berat di perut, kembung dan sakit muncul. Ketika sel-sel malignan tumbuh, pesakit menurunkan berat badan dan mengalami penyakit kuning..

Dengan metastasis di paru-paru, pesakit mengalami batuk yang berterusan. Sesak nafas dari masa ke masa.

Pada peringkat lanjut penyakit ini dengan sejumlah besar metastasis, kaedah perubatan moden dapat memperpanjang usia pesakit hingga beberapa dekad. Oleh itu, sekiranya timbul rasa tidak selesa, sangat penting untuk mendapatkan bantuan doktor tepat pada waktunya..

Diagnostik moden

Lawatan berkala ke pakar mamologi - pakar dalam bidang penyakit payudara (sekurang-kurangnya sekali setiap 1-2 tahun). Semua wanita berusia lebih dari 20 tahun dinasihatkan untuk melakukan pemeriksaan diri payudara setiap bulan. Wanita berumur lebih dari 40-50 tahun perlu melakukan pemeriksaan mamografi setiap 1-2 tahun.

Klinik Onkologi Hospital Yusupov telah membina sistem yang berkesan untuk mendiagnosis pembentukan payudara jinak dan malignan. Diagnostik kanser payudara dilakukan dengan menggunakan kaedah terkini, yang berdasarkan pendekatan sistematik sesuai dengan standard antarabangsa. Berdasarkan hasil diagnosis yang komprehensif, doktor menentukan seberapa luas prosesnya dan memilih taktik rawatan yang optimum untuk setiap pesakit. Kaedah penyelidikan standard adalah seperti berikut:

  • radiologi (mamografi);
  • ultrasound (ultrasound payudara).

Kaedah penyelidikan khas

Untuk membuat diagnosis yang tepat, biopsi dilakukan: kaedah invasif minimum - tapak tisu yang mencurigakan diambil sebelum rawatan untuk pemeriksaan histologi. Semua jenis biopsi dilakukan di klinik onkologi Hospital Yusupov, termasuk biopsi stereotaktik berteknologi tinggi.

Pemasangannya membolehkan anda melakukan analisis tanpa rasa sakit dan sangat tepat, dan kadang-kadang mengeluarkan neoplasma sepenuhnya hingga berdiameter 1.5 cm (aspirasi vakum neoplasma jinak tanpa pembedahan pada pesakit luar). Di klinik onkologi hospital Yusupov, perkara berikut banyak digunakan:

  • biopsi aspirasi - mendapatkan bahan untuk pemeriksaan sitologi;
  • biopsi trukat - mendapatkan bahan untuk pemeriksaan histologi;
  • biopsi stereotaktik - mendapatkan bahan untuk pemeriksaan histologi;
  • duktografi - pemeriksaan saluran payudara;
  • MRI;
  • CT;
  • PET-CT.

Oncomarker CA15-3 digunakan untuk mengesan dan memantau perjalanan barah payudara, memantau keberkesanan rawatan, dan mengesan kambuhnya penyakit..

Pemeriksaan sendiri kelenjar susu

Untuk tujuan pencegahan primer, ahli onkologi mengesyorkan melakukan pemeriksaan bebas terhadap kelenjar susu. Prosedur ini dilakukan pada akhir setiap kitaran haid. Untuk pelaksanaan kaedah yang betul, anda perlu mengikuti corak tertentu:

  • Berdiri di hadapan cermin, menanggalkan pinggang;
  • Angkat tangan anda dan letakkan di belakang kepala anda dan periksa dada anda dengan teliti;
  • Semasa berdiri, rasakan payudara dengan telunjuk terlipat, tengah, dan jari manis. Bergerak mengikut arah jam bermula dari dada luar atas. Dengan dua jari, tekan puting dan periksa pembuangan;
  • Ulangi palpasi sambil berbaring.
Pemeriksaan harus dilakukan sebulan sekali setelah akhir kitaran haid..

Kajian imunohistokimia

Dalam onkologi klinikal moden, kajian imunohistokimia diperlukan sebelum memulakan rawatan untuk barah payudara. Ini diperlukan untuk menentukan bukan sahaja taktik optimum, tetapi juga kaedah terapi barah itu sendiri..
Bergantung pada hasil kajian, barah payudara terbahagi kepada empat jenis:

  • Luminal A. Ini adalah tumor dengan reseptor hormon positif (estrogen dan / atau progesteron), reseptor HER2 negatif, dan tahap protein Ki67 yang rendah. Tumor sangat dibezakan (G1), biasanya lambat tumbuh, penyakit ini mempunyai prognosis terbaik;
  • Luminal B. Reseptor positif untuk hormon (estrogen dan / atau progesteron). HER2 positif atau HER2 negatif dengan Ki67 tinggi. Tumor tumbuh lebih cepat daripada barah subtipe A luminal, prognosisnya agak teruk;
  • Kanser payudara negatif tiga kali ganda. Mempunyai reseptor negatif untuk hormon (estrogen dan progesteron) dan untuk HER2. Jenis kanser ini lebih kerap berlaku pada wanita dengan mutasi gen BRCA1 dan di kalangan wanita muda;
  • HER2 positif. Tumor mempunyai reseptor hormon negatif (estrogen dan progesteron) dan reseptor positif untuk HER2. Tumor tumbuh lebih cepat daripada subtipe luminal, mungkin mempunyai prognosis yang lebih buruk, tetapi dirawat dengan baik dengan terapi yang disasarkan yang mensasarkan protein HER2.

Rawatan di hospital Yusupov

Di hospital Yusupov, neoplasma jinak dan ganas dirawat. Apa-apa jenis rawatan - terapi radiasi, kemoterapi, terapi hormon, pembedahan - di klinik onkologi Hospital Yusupov dilakukan hanya setelah majlis perubatan interdisipliner, di mana rancangan rawatan individu dikembangkan untuk setiap pesakit.

Matlamat rawatan selalu sama - penyingkiran sel-sel tumor yang terlalu banyak. Sebelum rawatan, sejumlah besar penyelidikan dilakukan untuk menilai keadaan tumor, kemudian memilih jenis pembedahan yang paling tepat. Dalam beberapa kes, kemoterapi diikuti sebelum operasi, kemudian tumor menurun, dan ini memungkinkan untuk melakukan operasi pemeliharaan organ sepenuhnya.

Rawatan pembedahan melibatkan dua pendekatan: kaedah pembinaan semula payudara secara langsung bergantung kepada mereka..

Pilihan untuk operasi di klinik onkologi hospital Yusupov:

  • lumpektomi - penyingkiran sebahagian payudara;
  • mastektomi - penyingkiran payudara sepenuhnya.

Keperluan untuk melakukan mastektomi timbul sekiranya:

  • pesakit mempunyai payudara kecil;
  • tumor telah tumbuh ke dinding kulit atau dada;
  • tumor sangat besar;
  • bengkak merebak ke seluruh payudara.

Pakar Klinik Onkologi Hospital Yusupov dalam kebanyakan kes melakukan operasi pemeliharaan organ. Sekiranya mustahil untuk mengelakkan mastektomi, pesakit ditawarkan pelbagai pilihan untuk pembinaan semula payudara, dengan mengambil kira pilihan peribadi..

Kemoterapi

Kemoterapi boleh diresepkan selepas pembedahan dan sebelum itu. Tujuan kemoterapi pra operasi adalah untuk mengecilkan tumor primer sehingga dapat dikeluarkan semasa memelihara payudara (lumpektomi). Rawatan kemoterapi terdiri daripada menetapkan ubat sitotoksik kepada pesakit yang menghalang perkembangan tumor dan memusnahkan sel tumor. Semasa bersiap untuk pembedahan, ubat sitostatik membantu mengurangkan tumor, yang menjadikan operasi kurang trauma dan memaksimumkan pemeliharaan tisu payudara yang sihat. Kemoterapi pasca operasi membantu menghentikan metastasis dan mencegah penyakit berulang.

Sebagai terapi tambahan di klinik onkologi hospital Yusupov, ubat-ubatan moden digunakan untuk menekan pembelahan sel-sel tumor. Salah satu ubat ini adalah Herceptin. Kelebihan penting Herceptin adalah bahawa ubat itu hanya mempengaruhi sel-sel tumor, jadi wanita mempunyai kesan sampingan yang lebih sedikit. Mengambil Herceptin untuk barah payudara boleh diresepkan kepada wanita, baik sebagai kaedah rawatan yang bebas, dan sebagai kaedah tambahan semasa kemoterapi..

Terapi radiasi

Terapi radiasi untuk barah payudara terdiri daripada menekan tumor atau kawasan metastasis yang mungkin menggunakan pemecut linier. Dengan membunuh sel-sel tumor atau mengurangkan daya maju mereka, terapi radiasi mewujudkan keadaan yang lebih baik untuk campur tangan pembedahan, meningkatkan kebolehpercayaan dan radikalisme dengan ketara. Terapi radiasi digunakan untuk merawat barah payudara dalam tiga kes:

  • sebagai pencegahan kambuh selepas pembedahan;
  • semasa menjalankan rawatan simptomatik (paliatif) tumor yang tidak dapat ditanggalkan;
  • untuk rawatan simptomatik metastasis jauh, apabila terdapat komplikasi (sakit, mampatan saraf tunjang atau otak).

Kambuhnya penyakit

Kambuh barah payudara adalah neoplasma malignan yang berkembang enam bulan atau lebih selepas rawatan radikal terhadap tumor primer. Kekambuhan boleh berlaku pada payudara yang sama dan di payudara lain, kelenjar getah bening dan organ. Kemungkinan berulang barah payudara bergantung pada:

  • Struktur morfologi sel tumor;
  • Kadar pertumbuhan neoplasma;
  • Tahap penglibatan organ lain dalam proses onkologi;
  • Perubahan tahap hormon;
  • kehadiran lesi metastatik kelenjar getah bening serantau dalam pengesanan kanser primer;
  • Kaedah rawatan tumor primer.

Pakar di Hospital Yusupov telah bertahun-tahun merawat barah. Yusupov Hospital adalah institusi perubatan terkemuka di Moscow dengan peralatan moden dan perkhidmatan berkualiti tinggi. Doktor di Hospital Yusupov secara individu memilih rancangan diagnosis dan rawatan untuk setiap pesakit, dengan itu mengurangkan kos dan meningkatkan kecekapan. Keadaan selesa di Hospital Yusupov menyumbang kepada pemulihan secepat mungkin. Kakitangan ramah dan membantu. Anda boleh mendaftar untuk berunding melalui telefon.

Tanda-tanda tumor payudara berulang

Seperti tumor primer, kambuhannya dicirikan oleh gejala umum keracunan barah. Ini termasuk:

  • Kelemahan umum;
  • Kelesuan;
  • Apatis;
  • Keletihan;
  • Selera makan yang lemah atau tidak ada selera sama sekali;
  • Berat badan hingga anoreksia, dll..

Tanda-tanda kambuh tumor payudara bergantung pada lokasi neoplasma. Sekiranya metastasis tempatan, semasa pemeriksaan diri atau pemeriksaan oleh doktor, terdapat perubahan bentuk kelenjar susu dan konturnya. Pada palpasi, adalah mungkin untuk mengesan infiltrat, sebagai peraturan, tanpa rasa sakit, tetapi padat, tidak bergerak dan melekat pada kulit dan tisu yang berdekatan. Kulit di atas meterai adalah hiperemik, mungkin terkelupas, dan sekiranya berlaku, kulitnya melecet. Gejala "kulit lemon" adalah ciri kambuhan barah payudara, dan kemudian tumbuh pada kulit.

Gejala khas kambuh pada barah payudara hormon juga adalah pelepasan dari puting yang tidak bergantung pada kitaran haid. Mereka boleh berbeza warna dan konsistensi. Semasa barah berkembang, jumlah pelepasan meningkat. Kecacatan atau keretakan ulseratif mungkin berlaku di areola.

Palpasi kelenjar getah bening serantau menunjukkan pembesarannya, mereka menjadi keras, kumpulan nodus membentuk konglomerat tidak bergerak yang dipateri.

Metastasis ke organ dan sistem lain memberikan ciri khas kekalahan mereka. Kanser payudara berulang pada kulit, paru-paru dan hati.

Kemungkinan kambuh

Dengan diagnosis tepat pada masanya dan rawatan yang tepat, pemulihan sepenuhnya dari barah payudara sering diperhatikan. Di samping itu, terapi berkesan yang diresepkan oleh pakar yang baik sengaja bertujuan untuk mencegah kambuh..

Kanser payudara tahap 1 tidak mungkin berulang dengan rawatan yang mencukupi. Tetapi semakin tinggi tahapnya, semakin tinggi risikonya. Perlu diingat bahawa bergantung pada subjenis molekul barah, risiko berulang berbeza. Jenis luminal A yang lebih biasa mempunyai prognosis yang baik dan kemungkinan berulangnya rendah. Dan jenis B luminal, walaupun kurang biasa, terdedah kepada kambuh dan sukar dirawat.

Sekiranya metastasis jauh, risiko berulang mencapai lima puluh peratus.

Pemakanan yang betul

Pemakanan diet pesakit barah meningkatkan hasil rawatan dan mengembalikan sistem ketahanan badan. Untuk berjaya melawan barah dan jangkitan, anda memerlukan sistem imun yang sihat, diet seimbang yang kaya dengan sayur-sayuran dan buah-buahan, dan gaya hidup yang aktif. Tumor payudara sering bergantung pada hormon dan bertindak balas dengan pertumbuhan aktif terhadap peningkatan rembesan hormon seks wanita. Doktor mengesyorkan menggunakan makanan yang dapat menurunkan kadar estrogen. Ini termasuk produk berikut:

  • Labu, lobak merah;
  • Selada air, brokoli, kubis Brussels, kembang kol, kubis;
  • Tomato;
  • Bawang dan bawang putih;
  • Produk soya, soya;
  • Aprikot, aprikot kering, beri, buah sitrus;
  • Kacang;
  • Benih tanaman (rami, bijan);
  • Telur, ikan.

Nisbah protein, lemak dan produk tumbuhan tertentu akan membantu pemulihan badan selepas kemoterapi atau pembedahan. Anda harus berjumpa doktor pakar diet untuk mendapatkan nasihat diet selepas pembedahan barah payudara. Semasa menyusun menu untuk barah payudara, doktor akan mengambil kira berat badan, status kesihatan, usia pesakit, pilihan rasa.

Apa yang anda tidak boleh makan

Untuk barah payudara, disarankan untuk membatasi daging, produk daging, lemak haiwan, produk asap, acar, makanan dengan kandungan gula yang tinggi. Kajian menunjukkan bahawa metastasis tumor berakar dengan pengambilan makanan berterusan yang mengandungi minyak sawit dan sejumlah besar lemak, karsinogen, pewarna lain.

Diet untuk barah payudara

Diet untuk barah payudara tahap 1, tahap 2 atau 3 harus mengandungi unsur surih, vitamin, dan zat lain yang membantu tubuh mengatasi penyakit ini. Diet pesakit merangkumi buah-buahan dan sayur-sayuran - makanan ini boleh dilakukan hingga lima hidangan sehari, termasuk sayur-sayuran tumbuk atau buah-buahan dan jus segar. Sayuran dan buah-buahan segar lebih disukai. Makanan harian pesakit dikurangkan sebanyak 1/3 kalori, pengambilan karbohidrat, daging, lemak haiwan terhad. Menu tidak boleh mengandungi produk dengan pewarna, bahan tambahan buatan. Semasa memburukkan lagi penyakit, tidak digalakkan menggunakan minuman berkafein, alkohol.

Memakan makanan membantu mengurangkan berat badan. Wanita yang berlebihan berat badan mempunyai risiko tinggi pengeluaran estrogen. Estrogen terkumpul dalam tisu adiposa dan semakin banyak lemak badan, semakin tinggi tahap estrogen dan semakin tinggi risiko terkena barah payudara yang bergantung pada hormon. Di hospital Yusupov, pakar pemakanan memilih menu untuk pesakit barah. Di jabatan onkologi hospital, pesakit akan dapat menjalani pemeriksaan penuh, rawatan barah payudara, menerima cadangan tambahan dari pakar pemakanan, pakar gimnastik terapeutik.

Ramalan

Dengan diagnosis barah payudara yang tepat pada masanya, patologi dapat disembuhkan sepenuhnya. Pada peringkat lanjut penyakit ini dengan sejumlah besar metastasis, kaedah perubatan moden dapat memperpanjang usia pesakit hingga beberapa dekad. Pada masa yang sama, kualiti hidup tetap berada pada tahap yang tinggi.

Perkara utama adalah tidak menangguhkan lawatan ke klinik sekiranya timbul rasa tidak selesa. Di hospital Yusupov, kaedah rawatan terbaru digunakan, setiap hari para saintis mengembangkan kaedah yang berkesan untuk memerangi barah. Diagnosis yang terdengar seperti ayat sekarang sangat berkesan dalam merawat.

Pencegahan

Pencegahan barah payudara terbahagi kepada pencegahan primer dan sekunder. Matlamat pencegahan primer adalah untuk meminimumkan pengaruh pelbagai faktor. Tugas utama pencegahan barah payudara sekunder adalah pengesanan proses onkologi tepat pada masanya dan awal. Ia merangkumi lawatan ke pakar mamologi (pakar yang mendiagnosis dan merawat penyakit payudara) dan pemeriksaan instrumental.

Doktor klinik onkologi Hospital Yusupov sangat mementingkan pencegahan barah payudara. Perbualan pendidikan diperkenalkan dengan setiap pesakit, di mana doktor bercakap mengenai perlunya lawatan kerap ke pakar mamologi, menunjukkan bagaimana melakukan pemeriksaan payudara secara bebas dan menjelaskan betapa pentingnya diagnosis kanser payudara tepat pada masanya. Pakar hospital memilih rawatan secara individu untuk setiap pesakit, berdasarkan pengalaman mereka yang luas.

Artikel Sebelumnya

Pembuangan prostat

Artikel Seterusnya

Adenomiosis rahim