Limfoma Hodgkin

Lipoma

Limfoma Hodgkin, apakah penyakit ini? Gejala dan rawatan pada orang dewasa
Limfoma Hodgkin (limfogranulomatosis) adalah penyakit ganas tisu limfoid, dengan pembentukan granuloma, yang diwakili pada tahap mikroskopik oleh sel Reed-Berezovsky-Sternberg gergasi tertentu, serta persekitaran mikro mereka.

Limfogranulomatosis dianggap sebagai limfoma yang tidak biasa, kerana sel-sel malignan menyumbang kurang dari 1% dan tumor terutama terdiri dari sel-sel keradangan dan serat tisu penghubung. Gambar ini disebabkan oleh kesan sitokin (bahan aktif secara biologi) yang disintesis oleh sel Reed-Berezovsky.

Apakah penyakit ini?

Limfoma Hodgkin adalah sejenis neoplasma neoplastik yang biasanya mempengaruhi sistem limfa badan, yang terdiri daripada kelenjar getah bening yang saling berkaitan dengan kapal kecil. Sebagai hasil pembahagian berterusan limfosit yang terjejas, sel-sel baru mereka dipindahkan ke organ-organ somatik dan kelenjar getah bening, sehingga mengganggu fungsi mereka yang mencukupi. Penyakit ini pertama kali dijelaskan pada tahun 1832 oleh Thomas Hodgkin. Sehingga tahun 2001, ia disebut limfogranulosis atau penyakit Hodgkin. Proses patologi ini mempengaruhi orang-orang dari segala usia. Lebih-lebih lagi, statistik membuktikan bahawa wanita menderita penyakit ini lebih jarang daripada lelaki..

Soalan yang sangat umum "adakah barah limfoma atau tidak?" anda boleh menjawab secara ringkas dan tegas: "Ya". Istilah "barah" adalah kertas penelusuran berbahasa Rusia (iaitu terjemahan harfiah) dari perkataan Latin "barah" (ketam). Dalam bahasa sains yang asli - Latin, sejak zaman kuno, semua tumor dalaman, tidak simetris dan mempunyai bentuk sudut yang tidak teratur ketika disiasat dan disertai dengan rasa sakit yang tidak tertahankan, telah disebut sejak zaman kuno.

Oleh itu, istilah "barah" (atau dalam terjemahan harfiah Rusia - "barah") tersekat dengan semua tumor ganas. Dan dalam konsep yang luas, ia sering ditransfer ke proses tumor apa pun, walaupun secara kombinasi digunakan "barah darah" atau "barah limfa" ke telinga pakar, kerana barah adalah tumor malignan dari sel epitelium. Berdasarkan ini, lebih tepat memanggil limfoma tumor ganas daripada istilah "barah".

Punca

Setakat ini, pakar belum dapat menentukan penyebab spesifik limfogranulomatosis. Beberapa saintis cenderung kepada etiologi virus penyakit ini. Mereka percaya bahawa punca limfoma Hodgkin adalah virus Epstein-Barr, yang memprovokasi perkembangan perubahan dan mutasi sel pada tahap gen..

Sebagai tambahan, para pakar telah mengenal pasti beberapa faktor yang memprovokasi patologi:

  • Pendedahan sinaran;
  • Hidup dalam keadaan persekitaran yang tidak baik;
  • Mengendalikan bahan karsinogenik atau kimia seperti racun perosak, benzena, racun rumpai, pelarut organik, dll.
  • Sejarah keluarga nenek moyang dengan patologi limfatik (faktor kontroversi)

Limfoma sering dipicu oleh ubat barah yang digunakan dalam kemoterapi atau ubat berasaskan hormon. Di samping itu, penyakit yang bersifat autoimun seperti lupus, rheumatoid arthritis, dan lain-lain, boleh mempengaruhi kehadiran patologi..

Bertentangan dengan kepercayaan popular, faktor genetik tidak begitu penting dalam pembentukan limfoma. Walaupun terdapat lesi pada salah satu kembar yang sama, ia akan berlaku pada kembar yang lain.

Pengelasan

WHO membezakan beberapa jenis limfoma Hodgkin:

  • Jenis sel bercampur. Ia berlaku pada 20 peratus kes granuloma. Bentuk yang agak agresif, tetapi prognosisnya masih baik;
  • Sklerosis nodular. Bentuk yang paling kerap didiagnosis adalah 80 peratus pesakit yang sering disembuhkan;
  • Limfoma Hodgkin dengan sebilangan besar limfosit, juga bentuk penyakit yang jarang berlaku;
  • Limfoma nodular. Jenis penyakit yang jarang berlaku yang paling kerap berlaku pada remaja. Gejala tidak menampakkan diri, berbeza dalam perjalanan yang sangat perlahan;
  • Distrofi tisu limfoid. Bentuk yang sangat jarang berlaku, kira-kira 3 peratus kes. Ia sukar dikenali, tetapi prognosisnya juga buruk.

Gejala limfoma Hodgkin

Gejala utama limfoma Hodgkin adalah kelenjar getah bening yang membengkak. Pertumbuhan kelenjar getah bening secara beransur-ansur dan tidak menyakitkan. Apabila pembesaran menjadi ketara pada mata, pesakit tiba-tiba menemui formasi yang padat, bulat, tanpa rasa sakit, paling kerap di leher atau di atas tulang selangka. Kelenjar getah bening terletak di kawasan lain - axillary, inguinal.

Kekalahan kelenjar getah bening yang terletak di rongga perut dan dada tidak ditentukan oleh mata, tetapi memberikan gejala yang disebabkan oleh pemampatan organ dalaman - batuk, kesukaran bernafas, sakit. Penyakit ini juga menampakkan diri dengan gejala yang biasa terjadi pada semua limfoma - kelemahan, berpeluh malam, peningkatan suhu secara berkala..

Tahap

Kelaskan tahap limfoma Hodgkin mengikut tahap keparahan dan tahap lesi tumor.

  • Pada peringkat 1, dalam hampir semua kes, gejala klinikal tidak ada. Penyakit ini biasanya dijumpai secara kebetulan, semasa pemeriksaan untuk alasan lain. Dalam satu kumpulan kelenjar getah bening, atau satu organ berdekatan, pertumbuhan tumor diperhatikan.
  • Pada tahap 2 limfoma Hodgkin, proses tumor merebak ke beberapa kumpulan kelenjar getah bening di atas septum perut, formasi granulomatosa dijumpai di struktur terdekat.
  • Tahap 3 dicirikan oleh pembentukan kelenjar getah bening yang membesar di kedua-dua sisi septum perut (diafragma) dengan adanya pelbagai kemasukan granulomatosa dalam pelbagai tisu dan organ dalaman. Pada hampir semua pesakit, tumor didiagnosis pada tisu limpa, struktur hati dan organ hematopoiesis..
  • Pada peringkat ke-4 limfoma, perkembangan proses tumor di banyak struktur diperhatikan, mengubah dan mengganggu aktiviti fungsinya. Lebih daripada separuh pesakit, secara selari, terdapat peningkatan kelenjar getah bening.

Sifat simptom klinikal limfoma Hodgkin sangat pelbagai, tetapi untuk jangka masa panjang patologi mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, yang menjadi penyebab diagnosis lewat.

Diagnostik

Diagnosis limfoma Hodgkin adalah seperti berikut:

  • kadar pertumbuhan kelenjar getah bening ditentukan;
  • mewujudkan zon sakit "alkohol" di kawasan yang terjejas;
  • sejarah diperiksa untuk mengetahui adanya gejala mabuk;
  • Doktor ENT memeriksa nasofaring, amandel palatine;
  • biopsi pemisahan dilakukan dari kelenjar getah bening paling awal yang muncul. Ia dikeluarkan sepenuhnya dengan syarat tidak ada kerosakan mekanikal;
  • berhati-hati berdebar: semua kumpulan LU (submandibular dan serviks-supraclavicular, subclavian and axillary, iliac and inguinal, popliteal and femoral, ulnar and occipital), hati dan limpa.

Pemeriksaan histologi mengesahkan diagnosis, kerana hanya jika terdapat keterangan spesifik mengenai sel-sel diagnostik Berezovsky-Reed-Sternberg dan sel-sel yang menyertainya, diagnosis dianggap muktamad. Menurut gambaran klinikal, radiografi, kesimpulan histologi atau sitologi tanpa gambaran mengenai sel, diagnosis akan dianggap kontroversial.

Untuk pemeriksaan histologi, LU inguinal tidak diambil jika kumpulan mereka yang lain terlibat dalam proses tersebut. Diagnosis awal tidak ditentukan hanya dengan satu biopsi tusukan.

Oleh itu, senarai langkah diagnostik berterusan:

  • mengikut petunjuk - osteoscintigraphy;
  • Imbasan CT leher, dada, perut dan pelvis;
  • X-ray tulang (dengan aduan pesakit tentang kesakitan dan perubahan yang dinyatakan pada scintigrams);
  • ujian darah dengan kaedah biokimia untuk kandungan kreatinin, bilirubin, urea, protein total, AST, ALT, LDH, alkali fosfatase;
  • kajian kumpulan darah dan faktor Rh, ujian darah umum, termasuk kehadiran tahap eritrosit, platelet, hemoglobin, kiraan leukosit, ESR;
  • mengkaji jumlah hormon tiroid, jika kelenjar getah bening serviks terjejas dan penyinaran leher dirancang;
  • scintigraphy gallium;
  • biopsi sumsum tulang, sementara trepanobiopsi sayap iliac dilakukan, kerana pemeriksaan sitologi tidak mengesahkan diagnosisnya;
  • Ultrasound LU periferal: serviks, supraclavicular dan subclavian, axillary, inguinal dan femoral, peritoneum dan pelvis. Dalam kes ini, hati, limpa, paraaortik dan iliac LUyu diperiksa.

Sekiranya limfoma Hodgkin akhirnya ditentukan, diagnosis dirumuskan dengan petunjuk tahap, gejala B (jika ada), kawasan lesi besar, penglibatan kawasan ekstranodal dan limpa. Faktor risiko yang paling ketara yang menentukan prognosis penyakit ini adalah:

  • A - lesi besar mediastinum dengan indeks mediastinal-toraks (MTI) ≥ 0.33. MTI ditentukan pada nisbah lebar maksimum mediastinum dan dada (tahap 5-6 vertebra zon toraks);
  • B - lesi ekstranodal;
  • C - ESR ≥ 50 mm / j pada tahap A; ESR ≥ 30 mm / j pada tahap B;
  • D - kerosakan pada tiga zon limfatik atau lebih.

Rawatan limfoma Hodgkin

Rawatan bergantung pada tahap perkembangan dan jenis limfoma. Kesejahteraan umum pesakit dan penyakit bersamaan juga mempengaruhi taktik rawatan..

Matlamat rawatan adalah pengampunan lengkap (hilangnya gejala dan tanda-tanda penyakit). Sekiranya pengampunan lengkap tidak dapat dicapai, maka doktor bercakap mengenai pengampunan separa. Dalam kes ini, tumor mengecut dan berhenti mempengaruhi tisu badan baru..

Rawatan untuk limfoma Hodgkin termasuk:

  • kaedah perubatan (imunoterapi dan kemoterapi),
  • radioterapi (sinaran).

Rawatan pembedahan kadang-kadang digunakan. Pada peringkat awal limfoma Hodgkin, kemoterapi dan radioterapi digunakan. Pada peringkat lanjut, kemoterapi, radioterapi dan imunoterapi digunakan.

  • Kemoterapi untuk limfoma Hodgkin melibatkan pengambilan ubat khas yang memusnahkan sel-sel malignan. Hari ini doktor menetapkan pil dan suntikan intravena. Untuk meningkatkan peluang pemulihan, beberapa ubat yang berbeza digunakan sekaligus. Gabungan ubat disusun oleh pakar berdasarkan ciri individu pesakit.
  • Terapi radiasi dapat memusnahkan sel-sel ganas di kelenjar getah bening atau organ dalaman. Semua kawasan tubuh terdedah kepada radiasi di mana sel-sel barah disyaki telah menyebar..
  • Imunoterapi bertujuan untuk menyokong sistem imun manusia. Di rumah, anda boleh menggunakan kaedah tradisional untuk merawat barah.

Ramalan

Limfogranulomatosis, yang merupakan limfoma yang paling biasa, adalah salah satu prognosis yang paling baik. Apabila limfoma Hodgkin dikesan pada peringkat pertama atau kedua, pemulihan klinikal selepas rawatan berlaku pada 70% pesakit.

Perkembangan penyakit ini mengurangkan tahap hasil yang baik. Tahap 4 penyakit ini menjadikan prognosis tidak baik. Walau bagaimanapun, seperti biasa dengan ramalan dalam perubatan, kita tidak boleh lupa bahawa kita bercakap mengenai organisma yang unik dalam keperibadiannya. Pemindahan indikator statistik yang sederhana tidak dapat menentukan hasil penyakit ini..

Faktor yang tidak dapat diukur seperti iman, harapan, ketekunan - mempengaruhi daya tahan tubuh dan memberikan hasil yang bermanfaat, meningkatkan keberkesanan rawatan.

Pencegahan

Tidak ada garis panduan yang jelas untuk pencegahan penyakit ini. Dianjurkan untuk melindungi diri anda dari jangkitan virus dan HIV, pendedahan kepada karsinogen, dan juga untuk mengesan dan merawat herpes dari pelbagai jenis dalam masa.

Penyakit Hodgkin adalah penyakit onkologi sistem limfa. Nasib baik, ia mempunyai kadar penyembuhan yang sangat tinggi - lebih dari 90 peratus pada peringkat kedua. Untuk melakukan ini, anda hanya perlu berwaspada dan menjalani pemeriksaan perubatan tahunan..

Limfoma Hodgkin - apa yang perlu anda ketahui mengenai penyakit ini

Limfoma Hodgkin (HL), juga disebut "limfogranulomatosis", adalah penyakit onkologi di mana proses ganas berkembang pada tisu limfatik. Kurang biasa, ia boleh mempengaruhi organ bukan limfa, seperti kelenjar timus, sumsum tulang, limpa, dan hati. Dalam kes seperti itu, mereka bercakap mengenai jenis tumor extranoidal..

Dengan patologi yang dijelaskan, sel-sel dalam tisu limfatik bermutasi dari normal menjadi sel multiselular gergasi, yang disebut "sel Berezovsky-Reed-Sternberg". Di samping itu, sel Hodgkin mononuklear muncul. Ketika penyakit itu berkembang, mereka dapat menyebar melalui darah yang beredar ke seluruh badan. Oleh itu, proses metastasis berlaku pada penyakit Hodgkin. Kedua-dua jenis sel atopik pertama dan kedua dijumpai semasa pemeriksaan mikroskopik pada tisu yang terjejas.

Patologi onkologi ini mendapat namanya dari nama doktor yang pertama kali menggambarkannya pada abad ke-19 - Thomas Hodgkin.

Lelaki lebih mudah terkena limfogranulomatosis berbanding wanita. Penyakit ini menyerang terutamanya perwakilan dari Kaukasia kulit putih. Terdapat dua "usia berisiko": yang pertama adalah umur 15 hingga 35-40 tahun, yang kedua berumur lebih dari 60 tahun. Walau bagaimanapun, tidak jarang limfoma Hodgkin dijumpai pada kanak-kanak.

Prognosis untuk tumor jenis ini cukup baik: berdasarkan tahap di mana onkopatologi dikesan dan rawatan dimulakan, ia berkisar antara 45 hingga 95%. Secara keseluruhan, para pakar mengatakan 80% daripada kadar kelangsungan hidup pesakit lima tahun.

Gejala limfoma Hodgkin

Manifesto HL hampir selalu bermula dengan pembesaran ukuran kelenjar getah bening. Pada masa yang sama, mereka tetap tidak menyakitkan pada palpasi dan tidak kembali ke ukuran normal walaupun setelah beberapa kali menjalani terapi dengan ubat antibakteria.

Pada peringkat awal, proses ini melibatkan kelenjar getah bening yang terletak di atas diafragma - serviks, supraklavikular, kurang kerap - axillary, dan juga terletak di kawasan mediastinal. Dalam kes yang luar biasa, limfogranulomatosis boleh bermula di bahagian bawah badan - kelenjar getah bening dari rongga perut atau pangkal paha.

Sebagai tambahan kepada kelenjar getah bening yang membesar, pesakit mungkin prihatin terhadap gejala limfoma Hodgkin atipikal dan tipikal berikut:

  • kemerosotan kesejahteraan umum, dinyatakan kelesuan, kehilangan kekuatan, keletihan dan mengantuk yang teruk, sakit kepala, pening, mual;
  • peningkatan berkala dalam suhu badan basal hingga nilai subfebril dan ke atas, bergantian dengan tempoh ketika suhu tetap berada dalam had normal;
  • berpeluh malam;
  • kehilangan atau penurunan selera makan, dan, sebagai akibatnya, penurunan berat badan yang ketara dalam jangka masa yang singkat;
  • peningkatan kerentanan terhadap selesema, virus dan jangkitan;
  • dengan kerosakan pada kelenjar getah bening di kawasan mediastinal - sesak nafas, batuk tidak produktif, kesukaran bernafas, dengan penyetempatan di zon esofagus - kesukaran menelan, dengan perkembangan proses onkologi pada kelenjar getah bening inguinal - ulserasi kulit;
  • gatal-gatal, kerengsaan dan kekeringan kulit yang meluas;
  • jarang - sakit pada kelenjar getah bening yang terjejas semasa minum alkohol.

Semasa penyakit itu berlangsung, pesakit mungkin mengalami kesakitan yang cukup kuat pada kelenjar getah bening atau organ dalaman yang berubah.

Tahap limfoma Hodgkin

Sebelum beralih ke pementasan, anda harus memikirkan jenis limfogranulomatosis sebentar. Dalam klasifikasi perubatan moden, berdasarkan dominasi sel atopik tertentu di kawasan yang terjejas, empat jenis histologi onkopatologi ini dibezakan:

  • sklerosis nodular - limfoma Hodgkin klasik, didiagnosis pada kira-kira separuh daripada pesakit dengan limfogranulomatosis;
  • limfoma sel campuran (kelaziman dalam jumlah jisim sekitar 35%)
  • penipisan limfoid (kelaziman hingga 10%);
  • dominasi limfoid - jenis limfogranulomatosis yang paling jarang, dikesan pada kira-kira 3-5% pesakit.

Terlepas dari jenisnya, semua formasi malignan dari kumpulan Hodgkin diklasifikasikan menjadi berperingkat. Bergantung pada pengabaian patologi dan tahap penglibatan organ dan nod dalam proses, empat tahap limfoma Hodgkin dibezakan.

  1. Tahap I: ditakrifkan sebagai penyebaran penyakit ke satu kumpulan kelenjar getah bening atau satu organ bukan limfa.
  2. Tahap II: ia didiagnosis apabila dua atau lebih kumpulan kelenjar getah bening terlibat dalam proses onkologi, yang terletak di satu sisi diafragma, atau satu organ yang tidak termasuk dalam sistem limfa, dan satu kumpulan node, dengan syarat ia hanya di atas atau di bawah diafragma.
  3. Tahap III: ada prasyarat untuk membincangkannya apabila limfogranulomatosis mempengaruhi kelenjar getah bening di kedua sisi diafragma, serta limpa atau organ dalaman bukan limfatik.
  4. Tahap IV: pada tahap ini, pesakit mengalami proses patologi ganas yang umum, meliputi beberapa kumpulan kelenjar getah bening dan beberapa organ yang terletak di bahagian tubuh yang berlainan.

Kejayaan rawatan secara langsung bergantung pada tahap di mana penyakit itu dikesan. Yang paling mudah menerima terapi adalah peringkat pertama dan kedua. Pada peringkat terakhir, kebarangkalian penyembuhan dikurangkan menjadi separuh daripada kes yang didiagnosis. Walaupun begitu, dengan taktik rawatan yang baik dan sikap bertanggungjawab terhadap terapi pesakit itu sendiri, ini sangat mungkin dilakukan..

Penyebab limfoma Hodgkin

Walaupun sudah lebih dari dua ratus tahun mengkaji kanser ini, hari ini mustahil untuk menjawab dengan tepat persoalan mengapa limfogranulomatosis berlaku.

Telah diketahui bahawa faktor risiko yang signifikan adalah kecenderungan keturunan dan mutasi gen sel yang membentuk sistem limfatik manusia. Sebagai tambahan, perkara berikut dinamakan sebagai prasyarat yang mungkin:

  • kehadiran virus Epstein-Barr atau virus T-limfotropik manusia;
  • kerosakan sistem imun, yang mana limfa adalah bahagian. Kekurangan imuniti boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Penyakit autoimun, HIV dan sebilangan yang lain membawa kepada keadaan yang serupa;
  • tinggal sekian lama di kawasan yang tercemar secara radioaktif;
  • hubungan biasa dengan bahan kimia yang berpotensi karsinogen;
  • pendedahan berlebihan terhadap sinar ultraviolet - pendedahan berlebihan secara berterusan dalam cahaya matahari langsung.
  • mengambil ubat tertentu.

Juga, pengaruh tertentu terhadap kemungkinan permulaan dan perkembangan limfoma Hodgkin disebabkan oleh gaya hidup yang tidak betul, mobiliti rendah, diet tidak seimbang, kegemukan 2 darjah dan tahap yang lebih tinggi, penyalahgunaan alkohol dan nikotin..

Mendiagnosis limfoma Hodgkin

Kaedah menentukan dalam diagnosis limfogranulomatosis adalah mengambil tisu dari kelenjar getah bening yang terkena atau organ bukan limfatik untuk kajian histologi dan sitogenetik. Biopsi dilakukan dengan kaedah tusukan, laparoskopi atau pembedahan, bergantung pada lokasi tumor. Sekiranya limpa terjejas, biasanya dikeluarkan untuk penyelidikan lebih lanjut.

Di samping itu, pesakit disoal dan diperiksa oleh pakar onkologi hematologi, mengumpulkan sejarah peribadi dan keluarga, selepas itu perkara berikut dapat diresepkan:

  • hemogram (ujian darah klinikal umum, yang memungkinkan untuk menentukan penyimpangan dari nilai rujukan hemoglobin, leukosit dan ESR);
  • analisis lain mengenai serum darah: biokimia, imunologi, untuk penanda tumor;
  • pemeriksaan instrumental dan radas: sinar-X, CT, MRI, ultrasound, imbasan PET dengan glukosa radioaktif, scintigraphy dengan reagen kontras, tusukan sumsum tulang dan lain-lain.

Kaedah yang disenaraikan dalam perenggan terakhir mungkin diresepkan oleh doktor yang hadir sesuai keperluan, misalnya, untuk menjelaskan tahap penyakit, atau sama sekali tidak diresepkan - jika ujian biopsi dan makmal darah pesakit tidak memberikan maklumat yang cukup untuk diagnosis limfoma Hodgkin.

Rawatan limfoma Hodgkin

Rawatan neoplasma malignan dipilih berdasarkan beberapa faktor: jenis dan tahap limfogranulomatosis, usia dan kesihatan pesakit, kehadiran atau ketiadaan penyakit kronik. Protokol semasa menyediakan pelantikan kemoterapi dan radioterapi.

Kemoterapi boleh menjadi standard atau sangat agresif - jika dalam kes pertama kesan yang diinginkan tidak tercapai. Ia dijalankan dengan menggunakan ubat sitostatik dalam dos yang besar. Sebagai peraturan, setelah berakhirnya rawatan dengan kemoterapi dosis tinggi, pesakit memerlukan pemindahan sumsum tulang autologous. Kadang-kadang, ubat steroid ditambahkan ke rejimen untuk memudahkan proses keradangan dan mengurangkan tindak balas imun badan.

Terapi radiasi sebagai kaedah bebas untuk merawat limfoma Hodgkin digunakan sangat terhad: pada peringkat awal, apabila penyetempatan proses tumor meliputi satu kumpulan kelenjar getah bening atau satu organ bukan limfatik, penyinaran yang disasarkan dapat memberi kesan positif. Pada tahap keempat limfoma Hodgkin, pendedahan frekuensi radio ditetapkan dalam kes di mana pesakit, atas sebab kesihatan, tidak dapat menjalani kemoterapi. Dalam kes ini, tujuan utama doktor adalah untuk memperlambat pertumbuhan tumor dan memanjangkan umur pesakit, menjaga kualitinya secara maksimum..

Hasil positif yang paling jelas diberikan oleh rawatan kemoterasi gabungan. Dalam kes ini, tugas utama menghancurkan sel yang tidak normal ditugaskan untuk sitostatik, dan terapi radiasi berfungsi untuk menyatukan kesannya..

Campur tangan pembedahan sebagai pendekatan terapi untuk limfogranulomatosis jarang digunakan - terutamanya pada peringkat awal, ketika kawasan yang terkena adalah minimum dan setempat.

Pesakit dengan penyakit lanjut yang tidak mendapat hasil yang diharapkan dari terapi kemoradiasi ditawarkan rawatan paliatif, yang bertujuan terutamanya untuk menghilangkan rasa sakit yang berkesan dan penyelenggaraan maksimum aktiviti vital organ dalaman.

Prognosis untuk limfoma Hodgkin agak baik. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini bertindak balas dengan baik terhadap rawatan, oleh itu, dengan penentuan diagnosis dan pelantikan terapi yang tepat pada masanya, pengampunan jangka panjang (lima tahun), bersamaan dengan pemulihan sepenuhnya, diperhatikan pada 95% kanak-kanak dan remaja..

Pada orang dewasa, gambarannya agak kurang positif: kadar survival satu tahun adalah 93%, lima tahun - 82%, 10 tahun - 73%, 15 tahun - 63% (statistik AS).

Semakin lama pesakit meminta pertolongan, prognosis yang kurang baik akan menjadi lebih rumit sekiranya kesihatan umum yang tidak memuaskan.

Cadangan untuk pencegahan HL adalah sama dengan cadangan untuk sebarang barah. Ini adalah batasan tinggal di bawah sinar matahari langsung, kontak dengan radiasi, bahan kimia-karsinogen, serta gaya hidup sihat - diet seimbang, semurni mungkin, aktiviti fizikal yang mencukupi dan penolakan tabiat buruk.

Limfoma Hodgkin

Onkologi adalah perkataan mengerikan yang membuat anda menggigil. Orang menganggap diagnosis sebagai ayat. Jangka hayat seseorang bergantung pada jenis tumor dan terapi. Artikel ini akan memberi tumpuan kepada limfoma Hodgkin (granuloma). Artikel itu menjemput anda untuk mengetahui lebih lanjut mengenai penyakit ini: gejala, tahap perkembangan pada orang dewasa dan kanak-kanak, cadangan dan prognosis hidup.

Limfoma Hodgkin adalah penyakit ganas sistem limfa, yang menyatukan sekumpulan barah yang bermula pada limfosit. Diagnosis dinyatakan dengan pemeriksaan mikroskopik kelenjar getah bening yang rosak, yang sukar ditentukan pada tahap pertama perkembangan penyakit ini. Sel yang salah menjadi agresif dan tidak terkawal, membunuh organ penyaring dan kelenjar getah bening satu demi satu. Dengan limfogranulomatosis, lebih banyak kawasan tetap tidak terjejas berbanding dengan limfoma lain. Selebihnya limfoma disebut bukan Hodgins..

Contoh limfoma bukan Hodgin:

  • Limfogranulomatosis venereal (inguinal) - disebarkan oleh hubungan seksual tanpa perlindungan, tetapi laluan jangkitan lain tidak dikecualikan (rumah tangga, dari ibu ke anak, hingga melahirkan).
  • Penyakit Wegener adalah penyakit autoimun, sel saluran darah terjejas, dinding laring berubah.

Gejala

Organ-organ sistem limfa saling berkaitan, sel-sel yang salah secara bebas mempengaruhi kelenjar getah bening tubuh.

Gejala limfoma Hodgkin:

  • Apabila penyakit itu berkembang, kelenjar getah bening meningkat.
  • Keradangan sering tidak menyakitkan, tetapi rasa sakit dapat terjadi dengan pengambilan alkohol.
  • Kawasan serviks dan supraklavikular yang meradang.
  • Keradangan kelenjar getah bening di kawasan pangkal paha dan perut jarang berlaku.
  • Berpeluh berat pada waktu malam, demam, demam.

Manifestasi seperti itu menunjukkan keradangan, tetapi tanpa kajian klinikal mustahil untuk menentukan tahap penyakit ini..

Sakit belakang yang teruk, rasa berat, dan sakit perut juga menunjukkan perkembangan.

Sesak nafas, batuk kronik, kulit pucat, keletihan, sakit sendi adalah gejala yang jarang berlaku, tetapi juga dianggap sebagai alasan untuk menguji limfogranulomatosis. Sebilangan besar pesakit dengan limfoma mempunyai sel Reed-Sternberg yang tidak normal. Kehadiran sel-sel ini di dalam badan tidak menjamin diagnosis. Orang dapat menjalani seluruh hidup mereka, dan limfogranulomatosis tidak akan nyata.

Tahap penyakit ini

Tahap 1. Bengkak di satu tempat atau organ, tetapi di luar kelenjar getah bening. Dalam carta perubatan, panggung ditandai dengan huruf "B".

Tahap 2. Tumor terletak di dua atau lebih kawasan, tetapi dalam satu sisi diafragma.

Tahap 3. Bengkak di beberapa tempat, di kedua sisi diafragma.

3 (I) - keradangan dilokalisasikan di rongga perut.

3 (II) - lesi di pangkal paha.

Tahap 4: kerana luka yang meresap, keradangan merebak ke kelenjar getah bening dan organ. Tahap ini adalah yang paling sukar. Metastasis dikesan di sumsum tulang, hati, ginjal, usus, dan paru-paru. Dalam rekod perubatan, mereka ditandai dengan huruf E, S, X. Pada peringkat kemudian, terapi kadang-kadang menunjukkan hasil yang positif.

Menulis huruf dalam peta:

  • B - kehadiran satu atau lebih gejala barah.
  • E - tumor berhampiran organ dan tisu kelenjar getah bening.
  • S - limpa.
  • X - saiz besar pembentukan tumor.

Tanpa mengenal pasti tahap perkembangannya, doktor tidak akan memberikan ramalan yang tepat mengenai kelangsungan hidup pesakit.

Limfoma Hodgkin pada kanak-kanak

Doktor masih tidak dapat mengenal pasti punca penyakit ini. Umumnya diterima bahawa penyakit itu mungkin berlaku jika seorang kanak-kanak mengembangkan sejumlah faktor risiko pada masa yang sama..

Orang dewasa dan kanak-kanak sedikit berbeza ketika penyakit dikesan, gejalanya sama, tetapi perbezaannya menonjol. Apabila sel memasuki sumsum tulang anak, anemia bermula. Dalam keadaan ini, rawatan difasilitasi oleh autotransplantasi sumsum tulang. Kelenjar getah bening yang meradang dapat dirasakan dengan tangan di leher dan belakang kepala. Faktor buruk pada kanak-kanak diperoleh atau kecacatan kongenital imuniti.

Kehamilan dan limfogranulomatosis

Dulu dianggap bahawa kehamilan dengan limfoma Hodgkin harus dihentikan. Tetapi baru-baru ini, hasil penyelidikan telah diterbitkan yang menunjukkan bahawa penyakit ini dapat berhasil diobati dengan ubat-ubatan yang tidak menembusi penghalang plasenta. Untuk taktik menjalankan terapi, petunjuk utama adalah tempoh kehamilan dan tahap penyakit. LH tidak diwarisi.

Kod ICD-10 dan subklasnya

Untuk pengekodan diagnosis, Organisasi Kesihatan Sedunia telah mengembangkan klasifikasi penyakit antarabangsa semakan ke-10, yang disingkat ICD-10. Dalam klasifikasi di atas, limfoma Hodgkin adalah kod C81. Varieti dengan perbezaan diserlahkan.

С81.0 Jenis limfoid dominan daripada HL. Penyakit tidak progresif dengan kelangsungan hidup yang lemah. Seorang pesakit dengan dominasi limfoid tidak memerlukan rawatan segera di hospital dan memulakan terapi. Jenis nodular jarang berlaku, lelaki lebih kerap sakit. Dicirikan oleh kerosakan pada zon serviks, axillary dan inguinal.

С81.1 Sklerosis nodular LH. Prosesnya bermula dari sebelah kanan, terbahagi kepada dua jenis: ns1 dan ns2. Jenis kedua mempunyai prognosis yang lebih teruk daripada yang pertama. Apabila penyakit itu berkembang dan sel yang salah memasuki organ, pesakit menjadi mabuk. Tanda-tanda: demam tinggi, loya, penurunan berat badan, berpeluh berlebihan. Gatal juga boleh bermula, yang tidak dianggap sebagai tanda mabuk. Dengan jenis penyakit ini, kelenjar getah bening menjadi mudah bergerak dan anjal. Dalam kes-kes yang melampau, mereka bergabung dengan erat, konglomerat besar terbentuk, yang dapat dilihat dengan jelas dalam CT echographic.

С81.2 Varian sel campuran HL. Menurut maklumat, jenis ini berkembang dari 15 hingga 25% pada pesakit dengan HL klasik. Lelaki berusia lebih 50 tahun berisiko. Dalam 40% kes, kelenjar getah bening mediastinal terjejas. Ia dicirikan oleh peningkatan jumlah sel Reed-Sternberg yang dikelilingi oleh kawasan nekrosis dan limfosit yang kecil. Leukosit eosinofilik juga terdapat di persekitaran mikro reaktif. Fokus nekrosis tidak menentukan ciri rawatan klinikal penyakit ini.

C81.3 Penipisan limfoid HL. Dengan kekurangan limfoid, bilangan limfosit pada tisu dan fokus nekrosis yang terjejas berkurang. Selalunya ia menampakkan dirinya sebagai demam yang melemahkan. Tisu di bawah diafragma dan sumsum tulang terjejas. Relaps dalam jenis ini adalah beberapa kali lebih sedikit daripada yang lain.

C81.4 HL limfositik. Dikecualikan: bukannya penyakit, ciri dominasi limfoid jenis nodular LH C81.0 ditunjukkan.

C81.7 Bentuk HL lain Penerangan tidak diberikan.

C81.9 LH, tidak ditentukan. Penerangan tidak diberikan.

Diagnostik dan rawatan

Pemakanan memainkan peranan penting dalam kehidupan, terutamanya dalam rawatan barah. Dengan menu yang disusun dengan betul, beban pada organ yang terjejas berkurang. Diet yang ketat mesti diikuti pada perkara-perkara yang dikenal pasti supaya sistem kekebalan tubuh yang kuat memberikan tubuh dengan zat-zat yang diperlukan. Menu ini dikembangkan oleh doktor, bergantung pada organ yang rosak dan terapi.

Sekiranya doktor yang hadir mengesyaki limfoma Hodgkin, langkah pertama adalah melakukan penyelidikan, untuk diuji untuk penanda tumor. Ujian darah dilakukan. Adalah perlu untuk menentukan tahap perkembangan penyakit ini, mengetahui organ mana yang rosak, menetapkan rawatan segera. Pesakit dihantar ke hospital onkologi khusus.

Pada mulanya, analisis tisu yang terkena (biopsi) dilakukan - kaedah utama untuk menentukan diagnosis. Sekeping tisu dicubit dari kelenjar getah bening yang terjejas dan diperiksa di bawah mikroskop (histologi). Biopsi secara tepat menunjukkan bentuk penyakit pesakit. Analisis histologi membezakan sarcoidosis daripada HL. Sekiranya diagnosis disahkan, taktik pembezaan membantu memilih rawatan kanser intensif.

Setelah pesakit dihantar untuk dikira tomografi (CT). Ini adalah alat penting untuk diagnosis barah dan pemantauan pesakit. Sekiranya pesakit diberi terapi radiasi, tomografi yang dikira akan menjadi tambahan yang baik. Sangat mudah untuk memeriksa struktur anatomi organ dan tulang dalam gambar. Sebelum pemeriksaan, bahan yang mengandungi yodium disuntik ke dalam vena.

Seterusnya, sesi tomografi komputasi pelepasan positron (PET) ditetapkan. Petunjuk radioaktif disuntik melalui vena, imunofenotipnya membantu mencapai sel barah dengan tepat. Selalunya mereka dicirikan oleh peningkatan metabolisme. Imbasan CT dan PET digabungkan, doktor menentukan gambaran besarnya. Imunoterapi adalah bahagian penting dalam rawatan, ia mempengaruhi sokongan imuniti pesakit semasa rawatan.

Sekiranya rawatan sebelumnya tidak membantu, doktor akan menjalani prosedur yang berisiko - TSC - pemindahan sel stem dianggap sebagai rawatan yang berkesan. Prosedur ini tidak diresepkan kepada orang yang diagnosisnya pertama kali ditemui, hanya kepada pesakit yang mengalami kambuh.

Refractory CL. Nama ini digunakan untuk menentukan diagnosis yang tidak hilang walaupun setelah menjalani terapi sepenuhnya, atau jika dilanjutkan enam bulan setelah prosedur. Kemoterapi dosis tinggi dan transplantasi sel induk digunakan untuk merawat jenis ini..

CL berulang. Menjelaskan tahap ketika kambuh berlaku selepas enam bulan terapi atau lebih. Pada mulanya, pesakit mendapat kemoterapi yang lebih intensif daripada kali pertama. Apabila pengampunan berlaku, pemindahan sel induk dilakukan.

Pemindahan sel terbahagi kepada 2 kaedah. Kaedah pertama disebut "autologous", apabila menggunakan kaedah ini, sel pesakit yang sihat digunakan. Ia membawa risiko minimum kepada pesakit. Kaedah kedua disebut "allogeneic", dalam jenis transplantasi ini, sel-sel dari penderma yang sesuai digunakan, yang berisiko bagi pesakit. Ujian klinikal sedang dijalankan untuk mengembangkan dua subtipe transplantasi allogenik dengan intensiti minimum dan standard. Mustahil untuk menyembuhkan penyakit sepenuhnya, tetapi dengan rawatan yang tepat adalah mungkin untuk mencapai pengampunan.

Tahap TSC

  1. Memperoleh sel induk: sumber asal utama adalah sumsum tulang, ia diperoleh melalui pelbagai tusukan tulang rata. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia umum. Perubatan dan kemajuan tidak berhenti, kini cara yang lebih mudah untuk mendapatkan sel yang diperlukan telah dijumpai. Sel-sel yang diperlukan dihasilkan dari darah periferal menggunakan pemisah.
  2. Kemoterapi dosis tinggi: Dalam terapi ini, satu-satunya tujuan adalah untuk membasmi pertumbuhan malignan yang tidak dipengaruhi oleh kursus sebelumnya. Orang mempunyai toleransi yang berbeza untuk prosedur. Sebagai kesan sampingan, hujung jari menjadi mati rasa, perubahan dalam darah yang tidak dapat dipulihkan, sistem kekebalan tubuh adalah mungkin.
  3. Suntikan sel induk: sel baru digunakan untuk memulihkan sistem pesakit yang rosak semasa kemoterapi. Sel barah dimusnahkan semasa pemindahan.
  4. Pemulihan: tempoh ini dianggap paling sukar untuk dirawat. Pelbagai terapi antibakteria, antivirus dan antijamur dilakukan, kerana setelah kemoterapi dosis tinggi, pesakit tidak mengalami hematopoiesis bebas. Pada ketika ini, tubuh terdedah kepada jangkitan virus yang mengancam nyawa. Pesakit dimasukkan ke dalam kotak steril, semasa pemulihan orang itu ditransfusikan dengan ubat-ubatan dari darah penderma. Peringkat terakhir sesuai dengan jangka masa dua hingga empat minggu.

Limfogranulomatosis berjaya dirawat di Israel, di Rusia. Klinik Sourasky terkenal di Israel, teknologi dan ubat-ubatan terkini telah meningkatkan kadar survival orang sehingga 80%.

Garis panduan klinikal

Dalam limfogranulomatosis, skala kesan positif terapi diperiksa dalam empat langkah: selepas 2.4 kitaran kemoterapi, akhir kursus dan keseluruhan rawatan. Dalam keadaan dengan pengampunan mutlak selepas limfoma: pengesahan data dari makmal, ultrasound rongga perut dan sinar-x organ yang terletak di dada. Bermula dari tahun kedua, kajian ini dilakukan setiap enam bulan, setelah pilihan tahunan. Bagi pesakit yang telah menerima penyinaran pengumpul limfatik serviks-supraklavikular, pemeriksaan tahunan fungsi tiroid ditetapkan.

Pada pemeriksaan pertama, imbasan tomografi terkomputeran lengkap (CT) dilakukan untuk mengesahkan bahawa pengampunan selesai. Sekiranya terdapat sisa tumor, PET diresepkan. Sekiranya terdapat asas untuk permulaan kambuh, CT dijadualkan semula. PET tidak digalakkan untuk pesakit, tidak masuk akal untuk menjangkiti badan sekali lagi.

Pada setiap lawatan, pesakit harus ditanya apakah ada sekurang-kurangnya satu gejala penyakit ini.

Ramalan hidup

Prognosis hidup untuk limfoma Hodgkin baik, tetapi jangan lupa tentang akibat yang timbul selepas rawatan. Kanser payudara pada wanita, kemandulan pada lelaki mungkin muncul dalam beberapa tahun. Bagi wanita yang melahirkan semasa sakit, selepas limfogranulomatosis, pemerhatian yang ketat dianjurkan selama tiga tahun. Kebanyakan orang hidup tanpa akibat. Kecacatan dari neoplasma malignan adalah 2%.

Dalam keadaan hidup yang gila, orang meletakkan kesihatan mereka di bahagian belakang. Nampaknya kelenjar getah bening yang meradang adalah sedikit, tidak membawa bias jinak atau malignan. Malah suhu terendah menunjukkan keradangan di dalam badan. Tubuh menghantar banyak tanda mengenai keadaannya, mereka perlu diberi makna. Jika tidak, dalam perlumbaan hidup, anda boleh kehilangan perkara yang paling penting - kesihatan. Tanpa kesihatan, kehidupan akan berakhir. Jangan terlepas isyarat badan, itu penting.

Limfoma Hodgkin: apa dan bagaimana merawatnya

Apa itu limfoma Hodgkin?

Ubat mikro dengan limfoma Hodgkin

Limfoma Hodgkin (HL) adalah penyakit ganas tisu limfoid. LH disebut sebagai "penyakit remaja", kerana kebanyakan mereka terdedah kepada orang muda berusia 15 hingga 30 tahun, lebih jarang didiagnosis pada usia 55 - 60 tahun. Pada lelaki, HL lebih biasa daripada pada wanita. Kejadian pesakit yang baru didiagnosis adalah sekitar 2.1 - 2.8: 100,000 penduduk setiap tahun.

Permulaan tumor berlaku dari limfosit B pada salah satu tahap pengeluaran antibodi oleh sel. Limfosit, setelah terbentuk di sumsum tulang, bergerak ke kelenjar getah bening, di mana ia terus melalui tahap pematangan, dan juga mula memilih kombinasi gen khas untuk mensintesis antibodi. Dalam proses ini, kedua-dua limfosit dengan antibodi baru dan limfosit "salah", yang belum dapat membuat antibodi baru secara optimum, terbentuk. Proses semula jadi ini diatur oleh mekanisme apoptosis, iaitu sel dengan kombinasi gen yang salah mesti mati. Tetapi dalam kes HL, ini tidak berlaku, sel mula berkembang biak secara rawak, membentuk tumor..

Tumor di HL mempunyai ciri khas, iaitu adanya sel raksasa Berezovsky-Reed-Sternberg (BRSH). Asal sel ini tidak dapat ditentukan oleh para saintis di seluruh dunia selama beberapa dekad, hanya pada akhir abad ke-20 diketahui bahawa sel-sel abnormal diubah limfosit spesifik rendah dari garis sel-B, lebih jarang sel-sel T.

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini

Virus Epstein-Barr mempunyai kaitan yang jelas dengan penyakit ini

Sebab-sebab lain tidak mempunyai hubungan yang jelas dengan HL, tetapi boleh mempengaruhi permulaan penyakit ini. Ini termasuk HIV, keadaan imunodefisiensi lain yang teruk, termasuk akibat mengambil imunosupresan. Menurut beberapa data, saudara terdekat pesakit dengan HL berisiko..

Klasifikasi limfogranulomatosis mengikut bentuk dan peringkat

Ciri histologi menentukan bentuk limfoma

Sebelum ini, HL dipanggil penyakit Hodgkin atau limfogranulomatosis. Nama-nama ini masih digunakan dalam praktik, tetapi menurut piawaian antarabangsa, penyakit ini ditetapkan sebagai HL dan diklasifikasikan sebagai berikut:

Menurut tanda-tanda histologi:

  • Bentuk limfohistiocytic (15% daripada semua kes HL). Dalam biopsi, terdapat limfosit matang, dan sel-sel BRS terdapat dalam jumlah kecil. Biasanya didiagnosis pada peringkat awal perkembangan, lelaki di bawah 30 tahun mudah terdedah.
  • Sklerosis nodular (nodular) (45%). Spesimen biopsi mendedahkan sel-sel RSP dan sel-sel lakunar dengan sebilangan besar nukleus atau satu inti multi-lobus. Kehadiran nodul yang terbentuk dari tisu limfoid adalah ciri. Penyakit ini didefinisikan lebih kerap pada wanita di bawah usia 30 tahun.
  • Bentuk sel campuran (30%). Sel dengan pelbagai saiz dan jenis boleh didapati: fibroblas, plasma, eosinofil, limfosit, sel BRS. Lelaki muda, orang tua, kanak-kanak, pesakit HIV terjejas.
  • Satu bentuk penipisan limfoid (5%). Tidak ada limfosit dalam spesimen biopsi, sebilangan besar sel RBS. Penyakit ini terutama menyerang orang tua.

Bilangan kumpulan kelenjar getah bening yang terjejas menentukan tahapnya

  • I - kerosakan pada 1 kumpulan kelenjar getah bening atau 1 organ / tisu.
  • II - kerosakan pada groups 2 kumpulan kelenjar getah bening atau organ / tisu dan kelenjar getah bening pada satu sisi diafragma.
  • III - kelenjar getah bening atau organ / tisu dan kelenjar getah bening di kedua sisi diafragma terjejas.
  • IV - luka berlainan satu atau lebih organ / tisu dan kelenjar getah bening.

Tahapnya disertai dengan sebutan huruf:

  • a - tiada gejala;
  • b - terdapat gejala: demam, penurunan berat badan, berpeluh malam;
  • f - organ / tisu yang terletak berdekatan dengan kelenjar getah bening yang terjejas terlibat;
  • s - limpa terlibat dalam proses tumor;
  • x - kekalahan berskala besar.

Gejala limfoma Hodgkin

Sesak nafas, gejala penyakit yang tidak spesifik

Penyakit ini dicirikan oleh gejala ringan pada peringkat awal. Tanda-tanda secara beransur-ansur muncul:

  • peningkatan saiz kelenjar getah bening;
  • keletihan kronik, kelemahan;
  • sesak nafas, sakit dada;
  • pening, loya;
  • peningkatan saiz limpa;
  • demam;
  • peningkatan berpeluh pada waktu malam;
  • pengurangan berat.

Diagnostik

Tanda limfoma yang jelas adalah kelenjar getah bening yang membengkak

Diagnostik bermula dengan menyoal pesakit tanda-tanda penyakit, kemudian kelenjar getah bening diperiksa. Kelenjar getah bening yang bengkak untuk jangka masa panjang adalah gejala HL yang paling khas. Selalunya, kelenjar getah bening tidak menyakitkan dan boleh mencapai ukuran besar yang tidak normal. Analisis klinikal dan biokimia, ultrasound organ dalaman dilakukan.

Untuk diagnosis HL, biopsi adalah elemen wajib - analisis sampel tisu kelenjar getah bening. Untuk ini, kelenjar getah bening biasanya dikeluarkan untuk melakukan pemeriksaan histologi, yang berdasarkannya bentuk penyakitnya dinyatakan..

Tomografi pelepasan positron (PET) adalah kaedah baru untuk menentukan LH yang membolehkan pengenalan tumor menggunakan gambar 3D terperinci.

Tomografi yang dikira dada dan perut, serta biopsi sumsum tulang dilakukan untuk mengenal pasti tahap HL.

Rawatan limfoma Hodgkin

Rawatan utama adalah kemoterapi

LH adalah salah satu dari beberapa patologi onkologi yang telah menunjukkan kemungkinan menyembuhkan sebahagian besar pesakit, walaupun dengan tahap lanjut. Rawatan dengan radiasi dan kemoterapi menunjukkan hasil yang baik sebelumnya, dan dengan munculnya kaedah diagnostik moden dalam terapi HL, pendekatan baru dibentuk yang memungkinkan untuk meningkatkan indikator. Sudah pada tahap mengenal pasti penyakit, tahapnya dan kumpulan risiko pesakit ditentukan, menurut data yang diperoleh, rawatan ditetapkan. Untuk setiap peringkat, langkah-langkah terapi optimum telah dikembangkan dengan jumlah kesan sampingan yang paling sedikit.

Rawatan bermula dengan kitaran kemoterapi, dan strategi telah dikembangkan untuk setiap peringkat dan kumpulan risiko. Kemudian, jika perlu, terapi radiasi ditetapkan, prinsipnya juga telah berubah sejak beberapa dekad yang lalu. Berkat peralatan moden, penyinaran dapat dilakukan tepat pada sasaran, tanpa menjejaskan tisu lain. Pada masa yang sama, terapi radiasi tidak lagi diresepkan untuk semua pesakit, tetapi hanya untuk mereka yang, setelah kemoterapi, mempunyai fokus tumor yang ditentukan menggunakan PET..

Sekiranya remisi separa tidak tercapai atau kambuh awal yang pertama berlaku, transplantasi sel induk disyorkan. Transplantasi autologous biasanya dilakukan, di mana pesakit menerima sel induknya sendiri.

Akibat dan komplikasi

Kemoterapi mempunyai kesan negatif pada jantung

HL dapat disembuhkan, tetapi memprovokasi sejumlah komplikasi, yang dalam kebanyakan kes tidak terkait dengan penyakit itu sendiri, tetapi dengan akibat kemoterapi dan radiasi, kerana kaedah ini mempunyai potensi onkogenik yang meningkat. Semakin banyak kursus terapi dijalankan, semakin besar risiko komplikasi teruk. Kanser payudara, perut, pundi kencing, usus, rahim dan organ lain adalah penyebab 13-15% kematian selepas terapi HL.

Ketidaksuburan lelaki adalah akibat terapi yang biasa; sebelum rawatan HL, lelaki ditawarkan prosedur cryopreservation sperma. Penyakit kardiovaskular berlaku kerana ketoksikan jantung rawatan HL. Komplikasi terapi termasuk penyakit sistem endokrin, patologi paru, penyakit berjangkit yang teruk.

Ramalan

Petunjuk makmal menentukan prognosis penyakit

  • Leukositosis ≥ 15,000 / μL;
  • Pencegahan Limfopenia

Pemeriksaan pakar secara berkala adalah pencegahan yang baik

Tidak ada langkah yang diterima umum untuk mencegah HH secara berkesan. Dianjurkan agar saudara terdekat pesakit diperiksa, terutama untuk anak kembar. Juga, kemungkinan pembentukan HL tinggi pada pesakit dengan penyakit yang disebabkan oleh virus Epstein-Barr. Virus ini menyumbang kepada perkembangan bukan sahaja HL, tetapi juga jenis limfoma lain dan pelbagai patologi yang teruk.

Rawatan limfoma

Limfoma adalah barah di mana limfosit (sel-sel sistem imun) terjejas. Dalam beberapa kes, ia boleh disebut barah sistem limfa, tetapi ini adalah keliru, kerana tumor yang berasal dari tisu epitel disebut sebagai barah, dan istilah limfoma digunakan untuk neoplasma ganas sistem limfatik. Terdapat banyak jenis limfoma, rawatannya bergantung pada jenis penyakit, tahap, tindak balas terhadap terapi sebelumnya, jika ada, usia dan kesihatan umum pesakit. Artinya, pendekatannya dapat berkisar dari pemerhatian sederhana hingga kemoterapi dosis tinggi dan transplantasi sel stem hematopoietik..

Maklum balas Elena mengenai rawatan limfoma di Klinik Kanser Eropah

Lihat testimoni salah seorang pesakit mengenai rawatan limfoma di Klinik Kanser Eropah:

Jenis limfoma

Semua limfoma dibahagikan kepada dua kumpulan besar - Hodgkin dan bukan Hodgkin. Limfoma Hodgkin dicirikan oleh kehadiran sel Berezovsky-Sternberg khas dalam tisu tumor. Limfoma Non-Hodgkin adalah kumpulan tumor yang sangat pelbagai yang juga termasuk dalam dua subkumpulan besar - sel T dan sel B.

Dengan sifat kursus ini, limfoma bukan Hodgkin dibahagikan kepada jenis berikut:

  • Limfoma jinak, atau malas. Mereka berkembang dengan sangat perlahan, tetapi sangat sukar untuk dirawat secara radikal..
  • Limfoma agresif. Dalam kes ini, penyakit ini pasti akan berkembang dan, jika tidak dirawat, menyebabkan kematian pesakit. Dengan limfoma seperti itu, kemoterapi diperlukan..
  • Bentuk super agresif. Dengan tumor seperti itu, tanpa rawatan, penyakit ini berkembang dengan sangat cepat dan sel-sel malignan menyebar hampir dengan sepantas kilat ke seluruh badan. Kematian boleh berlaku dalam beberapa bulan atau bahkan beberapa minggu setelah bermulanya penyakit. Untuk mengalahkan penyakit ini, diperlukan langkah-langkah drastik, seperti kemoterapi dosis tinggi dengan pemindahan sel induk.

Simptom limfoma

Tanda-tanda limfoma boleh sangat berbeza, tetapi semuanya dapat dikelompokkan menjadi tiga kumpulan besar:

  • Limfadenopati, atau kelenjar getah bening yang membesar. Beberapa keadaan berlaku apabila gejala pertama limfoma adalah kelenjar getah bening yang tidak membengkak. Dalam kes ini, pesakit pergi ke doktor dan diagnosisnya dibuat dengan cepat. Walau bagaimanapun, terdapat kes apabila limfadenopati mempengaruhi kelenjar getah bening dalaman yang tidak dapat diakses oleh palpasi atau pemeriksaan. Mereka hanya dapat dikesan dengan ultrasound, CT atau MRI dan kemudian gejala ini mungkin tidak dapat dikesan.
  • B-gejala adalah triad gejala yang merupakan tanda limfoma yang paling spesifik. Ini termasuk berpeluh malam (berkeringat boleh menjadi sangat parah, hingga fakta bahawa pesakit bangun di atas bantal yang basah oleh peluh), penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan dan demam yang tidak berkaitan dengan penyakit berjangkit.
  • Gejala yang timbul apabila limfoma mengembang di luar sistem limfa dan merebak ke organ dalaman. Dengan penglibatan sistem saraf pusat, sakit kepala, muntah, perubahan penglihatan. Sekiranya paru-paru terlibat dalam proses - batuk, sesak nafas. Oleh itu, gejala akan bergantung pada organ atau sistem mana yang terjejas..

Cara mendiagnosis limfoma

Tidak ada ujian saringan untuk mendiagnosis limfoma. Biasanya, diagnosis dibuat berdasarkan hasil pemeriksaan, yang diresepkan oleh doktor kepada pesakit setelah dia muncul dengan keluhan gejala "jangkitan virus".

Ujian darah, biopsi kelenjar getah bening membantu menentukan diagnosis yang betul (mereka dilakukan dengan cara yang berbeza: dengan jarum, membuang kelenjar getah bening secara keseluruhan atau sebahagian). Dalam beberapa kes, diperlukan biopsi sumsum tulang merah.

Adalah mungkin untuk mengesan fokus menggunakan CT, MRI, ultrasound, tomografi pelepasan positron (PET).

Rawatan limfoma Hodgkin di Moscow

Dengan limfoma Hodgkin pada peringkat awal, rawatan dijalankan mengikut skema ABVD. Ini adalah gabungan ubat kemoterapi:

  • adriamycin (doxorubicin),
  • bleomycin,
  • vinblastine
  • dacarbazine.

Mereka semua disuntik dengan penitis. Setiap kursus mengambil masa 4 minggu. Pesakit mungkin memerlukan 4-6 kursus, iaitu rawatan limfoma di Moscow akan berlangsung 4-6 bulan.

Kemoterapi mengikut skema ABVD membawa kepada kekurangan imuniti dan kerentanan terhadap jangkitan, keletihan, kelemahan, banyak lebam, reaksi kulit (kemerahan, kegelapan, dll.), Keguguran rambut, kemandulan, kepekaan terhadap cahaya, dan lain-lain. Selain kemoterapi, pesakit dengan limfoma Hodgkin mesti memerlukan terapi radiasi.

Prognosis pada peringkat awal adalah baik, banyak orang berjaya menjalani pengampunan jangka panjang, yang sebenarnya pulih. Prognosis yang lebih tepat hanya dapat diberikan oleh doktor yang akan mengambil kira usia pesakit, tahap hemoglobin, limfosit, albumin, dll..

Pada tahap III - IV (mereka disebut tahap akhir), diperlukan rejimen kemoterapi yang berbeza. Ia dipanggil BEACOPP. Ini adalah bleomycin, etoposide, doxorubicin, cyclophosphamide, vincristine, procarbazine, dan prednisolone. Sebilangan ubat ini diambil dalam bentuk kapsul dan tablet, ada yang disuntik dengan penitis.

Kesan sampingan BEACOPP cukup biasa untuk kemoterapi: penurunan imuniti, keletihan, kelemahan, sesak nafas, keguguran rambut, banyak lebam, mimisan, kemandulan, dan lain-lain. Satu kursus berlangsung selama 3 minggu, pesakit mungkin memerlukan hingga 8 kursus, yang akan memakan masa selama enam bulan... Dalam kes ini, terapi radiasi tidak selalu diperlukan - dilakukan hanya jika kesan penuh kemoterapi tidak tercapai dan terdapat sisa formasi. Prognosis untuk limfoma Hodgkin tahap III-IV bergantung pada faktor yang sama seperti pada peringkat awal.

Malangnya, kerana ketoksikan ubat yang digunakan, akibat rawatan (neoplasma malignan, penyakit jantung, dan lain-lain) boleh muncul walaupun setelah bertahun-tahun.

Menurut statistik, penyakit ini dapat kembali pada 10-15 peratus pesakit yang pada awalnya mengalami limfoma Hodgkin pada peringkat awal, dan pada 20-40 persen - pada peringkat kemudian. Juga, 10-15 peratus pesakit akan tahan terhadap kemoterapi lini pertama (yang diberikan pertama). Dalam semua kes ini, kemoterapi lini kedua cukup berkesan. Ia boleh berbeza:

  • GEM-P (gemcitabine, cisplatin, methylprednisolone);
  • KDNK (gemcitabine, dexamethasone, cisplatin);
  • GVD (gemcitabine, vinorelbine, doxorubicin liposomal pegylated);
  • IGEV (ifosfamide, mesna, gemcitabine, vinorelbine, prednisolone);
  • mini-BEAM (karmustin, etoposida, cytarabine, melphalan);
  • ESHAP (etoposida, steroid, cytarabine, cisplatin);
  • ICE (ifosfamide, carboplatin, etoposide);
  • DHAP (dexamethasone, cytarabine, cisplatin).

Malangnya, setakat ini belum ada kajian yang mencukupi untuk menjawab persoalan: rejimen rawatan manakah yang paling berkesan. Biasanya dua kursus kemoterapi seperti itu mencukupi, tetapi sebilangan pesakit memerlukan rawatan yang lebih lama untuk limfoma Hodgkin di Moscow.

Sekiranya limfoma dilokalisasi, iaitu, kawasan yang terjejas adalah terhad, maka terapi radiasi juga dilakukan.

Setelah menjalani rawatan sedemikian, pesakit menjalani kemoterapi dosis tinggi dan pemindahan autologous sel induk hematopoietik (diambil sebelum sel sumsum tulang sendiri, dari mana semua sel darah terbentuk). Selepas itu, 40-60 peratus berada dalam keadaan remisi. Kemungkinan lebih tinggi bagi mereka yang telah mendapat tindak balas yang baik terhadap terapi lini kedua.

Sekiranya, setelah memindahkan sel anda sendiri, kekambuhan berlaku, maka ada dua pilihan:

A) penjagaan paliatif, iaitu meningkatkan kualiti hidup, tetapi tidak membawa kepada pemulihan;

B) kemoterapi dosis tinggi dan pemindahan sel stem hematopoietik dari penderma.

Antibodi monoklonal tertentu juga digunakan di Barat (contohnya, brentuximab vedotin). Walau bagaimanapun, ubat ini tidak didaftarkan di Rusia. Pilihan untuk memilih satu atau satu jenis rawatan lain dibuat bergantung pada keadaan umum orang tersebut dan keagresifan penyakit ini.

Kehamilan dan limfoma Hodgkin

Sudah tentu, semasa rawatan untuk limfoma Hodgkin, seorang wanita harus dilindungi agar tidak hamil. Namun, jika penyakit itu didiagnosis ketika dia sudah hamil, maka keputusan untuk rawatan selanjutnya dibuat berdasarkan keparahan keadaannya. Sekiranya limfoma dijumpai pada trimester pertama, maka lebih baik menangguhkan rawatan sehingga sekurang-kurangnya kedua atau ketiga, kerana kemoterapi agak toksik, dan pada trimester pertama ia sangat mempengaruhi perkembangan janin dan menyebabkan pelbagai kecacatan. Kemudian, pada 32-36 minggu, tenaga kerja dapat dirangsang untuk memulakan rawatan dengan lebih cepat.

Sekiranya penyakit sekarang mengancam kesihatan dan nyawa ibu, maka pada mana-mana trimester, kemoterapi gabungan dengan ABVD (doxorubicin, bleomycin, vinblastine dan dacarbazine) digunakan. Dalam kes yang melampau, terapi radiasi digunakan, tetapi hanya di atas diafragma. Bagaimana perlakuan sedemikian mengancam anak pada trimester kedua dan ketiga? Berat lahir rendah, kelambatan pertumbuhan intrauterin, kelahiran pramatang, kelahiran mati, keterbelakangan mental, dan ketidakupayaan belajar. Steroid boleh digunakan bersama dengan kemoterapi untuk mengurangkan ketoksikan ubat dan mempercepat perkembangan paru-paru bayi, menjadikan kelahiran pramatang kurang berbahaya.

Sekiranya limfoma Hodgkin berulang semasa kehamilan daripada dikesan untuk pertama kalinya, lebih baik melakukan pengguguran diikuti dengan kemoterapi dosis tinggi dan pemindahan sel stem hematopoietik.

Limfoma Bukan Hodgkin

Limfoma bukan Hodgkin boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan: malas, agresif, dan sangat agresif..

Limfoma tidak senonoh

Limfoma malas berkembang perlahan-lahan, sementara hampir mustahil untuk pulih dari mereka: mereka selalu berulang. Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengklasifikasikan penyakit berikut sebagai limfoma malas:

  • limfoma limfosit;
  • limfoma limfoplasmacytic (makroglobulinemia Waldenstrom);
  • myeloma sel plasma (plasmacytoma);
  • leukemia sel berbulu;
  • limfoma folikel (peringkat I dan II);
  • Limfoma sel-B zon marginal;
  • limfoma dari sel-sel mantel (limfoma seperti itu boleh menjadi agresif);
  • Leukemia sel-T dari limfosit berbutir besar;
  • mycosis kulat;
  • Leukemia prolimfositik sel-T;
  • Leukemia sel NK dari limfosit berbutir besar.

Sekiranya doktor membuat biopsi (mengambil sampel tisu) kelenjar getah bening dan mendapati bahawa limfoma malas, maka kelenjar getah bening hanya dikeluarkan, dan pesakit secara berkala datang ke ahli hematologi, bercakap mengenai gejala-gejalanya, jika ada, menjalani pemeriksaan dan ujian. Taktik ini disebut "awasi dan tunggu".

Selalunya, tanpa rawatan, seseorang mungkin tidak merasa sakit untuk waktu yang lama (bulan atau bahkan bertahun-tahun). Oleh itu, terapi ditangguhkan sehingga gejala yang memburukkan lagi kualiti hidup muncul..

Tidak masuk akal untuk memulakan kemoterapi dengan segera, kerana ini tidak akan meningkatkan jangka hayat, tetapi satu garis terapi akan digunakan, dan doktor mempunyai bilangannya yang terhad. Oleh itu, sebagai contoh, jika limfoma malas didiagnosis semasa kehamilan, rawatan biasanya boleh ditangguhkan sehingga melahirkan..

Apabila seseorang yang mengalami limfoma malas mengalami remisi, rituximab mungkin diresepkan sebagai terapi penyelenggaraan - jadi kambuh mungkin kemudian.

Limfoma agresif dan sangat agresif

Limfoma agresif adalah:

  • limfoma folikular (tahap III);
  • limfoma sel B besar yang meresap;
  • limfoma dari sel-sel zon mantel;
  • limfoma sel T periferal;
  • limfoma sel besar anaplastik.
  • Limfoma Burkitt;
  • Leukemia / limfoma B-limfoblastik dan prekursor sel-B;
  • Leukemia sel T / limfoma;
  • Leukemia T-limfoblastik / limfoma prekursor sel-T.

Sekiranya limfoma agresif atau sangat agresif, kemoterapi sebaiknya dimulakan dengan segera, walaupun pesakit itu adalah wanita hamil. Rejimen rawatan untuk limfoma seperti itu hampir sama: pertama, beberapa kursus kemoterapi diberikan, sering dengan rituximab, dan pengampunan dicapai. Rituximab ("MabThera") adalah ubat yang diperkenalkan pada akhir 1990-an yang sangat meningkatkan kelangsungan hidup untuk limfoma. Ia tergolong dalam kumpulan bahan yang disebut "antibodi monoklonal". Mereka terdiri dari sel-sel imun yang mengenali sel-sel barah, melekat padanya, dan menyekat atau membunuhnya..

Terapi radiasi untuk limfoma agresif boleh digunakan jika kawasan yang terkena terhad. Kemudian rawatan kombinasi memberikan hasil yang lebih baik daripada kemoterapi sahaja..

Tidak mungkin untuk mengatakan berapa banyak orang yang akan mengelakkan kambuh, walaupun kita bercakap mengenai satu jenis limfoma. Prognosis hanya dapat diberikan oleh doktor, setelah mengira semuanya dengan mengambil kira ciri-ciri pesakit tertentu.

Sekiranya pengampunan pada akhirnya tidak dapat dicapai atau jika kekambuhan berlaku, maka kemoterapi lini kedua digunakan - dengan ubat-ubatan yang belum digunakan, maka kemoterapi dosis tinggi dan transplantasi sel stem hematopoietik autologis, iaitu pemulihan sumsum tulang yang dibunuh oleh ubat-ubatan kerana disimpan sebelumnya sel. Oleh itu, pemindahan autologous tidak mempunyai fungsi kuratif. Ia hanya diperlukan bagi seseorang untuk memulihkan hematopoiesis dan bertahan selepas terapi tersebut. Sekiranya selepas ini penyakit itu kembali, maka kemoterapi dosis tinggi dijalankan, diikuti dengan pemindahan allogeneic sel stem hematopoietik dari penderma. Saudara kandung atau saudara boleh menjadi penderma sekiranya terdapat keserasian tisu dengan mereka, atau orang yang sesuai dari pangkalan penderma yang berpotensi. Pemindahan seperti itu juga memainkan peranan terapi. Sel stem hematopoietik membentuk sumsum tulang manusia, yang menguatkan sistem imun. Dengan kata lain, setelah melakukan transplantasi, kekebalan pesakit bukan lagi miliknya, tetapi dari penderma. Dan limfosit baru memusnahkan sel-sel tumor yang tinggal. Tetapi pada masa yang sama, sel-sel yang timbul dari sel induk hematopoietik penderma dapat menyerang organ-organ lain pesakit - reaksi "cantuman-lawan-inang" ini mematikan. Doktor mesti mengenalinya secepat mungkin dan memulakan rawatan dengan hormon atau siklosporin, iaitu terapi imunosupresif - menekan imuniti. Transplantasi sel stem hematopoietik penderma adalah ukuran yang melampau, kerana kadar kematian akibat rawatan tersebut adalah 30 peratus.

Sekiranya kekambuhan berlaku selepas transplantasi seperti itu, atau jika atas sebab tertentu ia tidak dapat dilakukan (misalnya, kerana keadaan fizikal seseorang yang teruk atau orang tua yang berusia lebih dari 65 tahun), maka pesakit mendapat rawatan sokongan - kemoterapi pil. Ini adalah sitostatik standard (ubat-ubatan yang menyekat pembahagian sel tumor) dalam dos yang kecil. Ia juga sangat penting bagi orang itu untuk mendapatkan rawatan paliatif: limfoma dalam keadaan seperti itu boleh memperburuk kualiti hidup, jadi doktor memerangi gejala tersebut. Contohnya, dengan rasa sakit, loya, hilang selera makan, sesak nafas, dll..

Rawatan aktif limfoma di Moscow mungkin berhenti lebih awal, walaupun selepas terapi lini pertama. Ini berlaku sekiranya, kerana rawatan, seseorang mengalami strok, serangan jantung atau komplikasi lain. Bagi sebilangan pesakit, dari masa ke masa, semakin sukar untuk bertolak ansur dengan kemoterapi, orang itu pulih lebih lama daripada yang diperlukan, dan limfoma tumbuh tepat pada waktunya tanpa rawatan. Kemudian orang itu diberi kemoterapi sokongan, yang tidak akan menyingkirkan penyakit ini, tetapi akan sedikit menahan pertumbuhan sel-sel tumor..

Walaupun sebelum rawatan, anda perlu berbincang dengan doktor anda mengenai kemungkinan kemandulan, kerana ubat kemoterapi dapat menghilangkan peluang wanita untuk hamil, dan seorang lelaki untuk menjadi bapa kandung kepada anaknya. Oleh itu, wanita pada umumnya disarankan untuk membekukan telur dan lelaki untuk membekukan sperma mereka. Walau bagaimanapun, di Rusia, wanita akan mengalami masalah dengan ini, kerana pakar pembiakan biasanya tidak mempunyai pengalaman dalam menguruskan pesakit dengan limfoma, dan mereka tidak melakukan untuk melakukan rangsangan hormon superovulasi, yang diperlukan sebelum mengumpulkan sebilangan besar telur..

Sekiranya selepas rawatan limfoma anda berada dalam keadaan reda, doktor ingin berjumpa dengan anda setiap beberapa bulan, maka semakin jarang, kerana lama kelamaan kemungkinan kambuh menurun.

Membezakan limfoma sel-B yang besar

Limfoma jenis agresif ini adalah limfoma bukan Hodgkin yang paling biasa. Sekiranya penyakit ini dikesan lebih awal, bagi kebanyakan pesakit, lebih baik mengambil kemoterapi R-CHOP pendek (rituximab, siklofosfamid, doxorubicin, vincristine, dan prednisone). Terapi radiasi juga diperlukan, tetapi jika berpotensi memperburuk kualiti hidup di masa depan, maka lebih baik dilakukan tanpanya. Sekiranya limfoma sel besar telah mempengaruhi testis, ruang epidural (di luar dura mater saraf tunjang), atau sinus paranasal, risiko kerosakan sistem saraf pusat meningkat. Oleh itu, dalam kes sedemikian, perlu dilakukan kemoterapi intratekal, iaitu untuk menyuntik ubat ke dalam cecair serebrospinal. Juga, jika limfoma menyentuh testis, perlu mengeluarkannya dan menyinari ini dan kawasan yang berdekatan..

Sekiranya kambuh atau jika limfoma tahan terhadap terapi lini pertama, rejimen GDP (gemcitabine, dexamethasone, cisplatin) disyorkan. Alternatifnya ialah ICE (ifosfamide, carboplatin, etoposide) atau DHAP (dexamethasone, cytarabine dosis tinggi, cisplatin). Dalam semua kes ini, rituximab juga mesti ditambah jika tidak digunakan pada kali pertama. Ini diikuti dengan kemoterapi dosis tinggi diikuti dengan pemindahan sel stem hematopoietik autologous (BMT). Sekiranya penyakit itu telah kembali selepas itu, maka satu-satunya pilihan adalah transplantasi allogeneic sel stem hematopoietik, iaitu dari penderma.

Sekiranya atas sebab tertentu TCM tidak dapat dilakukan atau orang tersebut tidak bertindak balas terhadap terapi lini kedua, yang tinggal hanyalah memerangi gejala..

Limfoma sel T periferal

Kumpulan limfoma agresif ini diperjuangkan mengikut skema standard: pertama, kemoterapi gabungan dijalankan - paling kerap mengikut skema CHOP (siklofosfamid, doxorubicin, vincristine dan prednisone). Sekiranya pesakit berusia lebih muda dari 60 tahun, maka etoposida ditambahkan pada ubat ini. Terapi sinaran kadang-kadang diberikan. Sekiranya kemudian terdapat kekambuhan dan orang itu bertindak balas terhadap kemoterapi lini kedua, maka mungkin pemindahan sel stem hematopoietik harus dilakukan. Walau bagaimanapun, dalam kes limfoma sel T periferal, pendekatan ini cenderung tidak berfungsi dengan baik. Sekiranya rawatan untuk limfoma tidak membantu, doktor kemungkinan besar akan memberikan terapi sokongan, dan rawatan paliatif juga diperlukan pada masa akan datang..

Rawatan limfoma folikular

Sekiranya penyakit ini dikesan pada tahap I - II, maka limfoma tersebut diklasifikasikan sebagai malas dan, jika perlu, rawatan dengan terapi radiasi dilakukan. Tetapi kemungkinan kembalinya penyakit ini sangat tinggi.

Sekiranya limfoma folikel pertama kali didiagnosis pada tahap III - IV, disyorkan untuk dirawat dengan rituximab dalam kombinasi dengan kemoterapi. Contohnya, R-CVP (rituximab, siklofosfamid, vincristine dan prednisone), R-CHOP (rituximab, siklofosfamid, doxorubicin, vincristine dan prednisone), atau BR (bendamustine dan rituximab). Dalam beberapa kes, doktor mungkin menetapkan penggunaan rituximab jangka panjang setelah rawatan kompleks..

Tetapi jika, walaupun terdapat kepekaan terhadap kemoterapi, kambuh yang cepat berlaku, maka pemindahan sel stem hematopoietik autologis dilakukan pada seseorang yang mampu menahan kemoterapi dosis tinggi. Sekiranya tidak membantu, mereka menggunakan transplantasi sel penderma.

Prognosis untuk limfoma folikel ditentukan oleh indeks khas FLIPI (Follicular Lymphoma International Prognostic Index). Faktor risiko seperti usia pesakit lebih dari 60 tahun, peningkatan tahap LDH, tahap akhir penyakit (III - IV), penurunan tahap hemoglobin kurang dari 120 g / l, lebih dari 5 kawasan lesi nod diambil kira. 1 mata ditambah untuk setiap faktor risiko. Ramalan kelangsungan hidup bergantung pada jumlah mata.

Limfoma Burkitt

Selepas penyingkiran kelenjar getah bening dengan sel-sel tumor, seseorang dengan limfoma Burkitt harus menjalani 4-6 kursus kemoterapi untuk mencegah penyakit itu berkembang dan kambuh awal (hingga satu tahun). Rejimen rawatan yang biasa digunakan adalah CODOX-M (cyclophosphamide, vincristine, doxorubicin, methotrexate dos tinggi) dalam kombinasi dengan IVAC (ifosfamide, cytarabine, etoposide, dan methotrexate yang disuntikkan ke dalam cairan serebrospinal). Suntikan ubat ke dalam cecair serebrospinal (kemoterapi intratekal) sangat penting kerana limfoma Burkitt penuh dengan komplikasi pada sistem saraf pusat.

Protokol CALGB 9251 juga kadangkala digunakan. Ini adalah kemoterapi kombinasi yang sangat toksik, yang menyebabkan seseorang lama berada di hospital. Sekiranya badan tidak tahan dengan rawatan agresif limfoma Burkitt ini, maka rejimen EPOCH (etoposide, prednisone, vincristine, cyclophosphamide, doxorubicin) dengan rituximab digunakan.

Semasa rawatan limfoma Burkitt, sindrom pembusukan tumor (lisis) sering berkembang. Ini adalah keadaan berbahaya di mana, disebabkan oleh pemusnahan sel-sel tumor, pelbagai bahan memasuki darah dalam jumlah besar, menyebabkan gangguan metabolik dan menyebabkan kegagalan buah pinggang. Untuk mengelakkan sindrom ini timbul, anda memerlukan kawalan berterusan dari pakar yang kompeten, penyerapan cecair aktif melalui urat, serta pembetulan ketidakseimbangan elektrolit yang berterusan.

Sekiranya limfoma Burkitt kembali atau terbukti tahan terhadap rawatan, maka tidak ada pilihan rawatan selain ujian klinikal - orang itu diberi rawatan paliatif untuk meningkatkan kualiti hidupnya.

Rawatan limfoma limfoplasmacytic

Limfoma limfoplasmacytic adalah jenis limfoma non-Hodgkin sel B yang tidak biasa. Ini mendapat namanya dari fakta bahawa di bawah mikroskop selnya menyerupai sel limfosit dan sel plasma. Selalunya ia berlaku pada orang berusia lebih dari 60 tahun, tumbuh dengan perlahan, tetapi kadang-kadang terdapat pertumbuhan agresif yang cepat.
Bagi banyak pesakit, doktor menggunakan pengawasan aktif. Apabila tanda-tanda pertumbuhan pesat muncul, ubat kemoterapi diresepkan bersama dengan prednisone dan dexamethasone, ubat sasaran, dan imunoterapi. Dalam kes yang jarang berlaku, kerana lesi ekstranodal menggunakan terapi radiasi.

Limfoma limfoblastik

Rawatan utama untuk limfoma limfoblastik adalah kemoterapi. Sebilangan pesakit mungkin memerlukan terapi radiasi, transplantasi sel induk. Sekiranya berlaku kerosakan pada sistem saraf pusat, ubat kemoterapi diberikan secara intrathecally (di bawah lapisan otak).

Terapi bersamaan untuk limfoma

Sudah tentu, dalam rawatan limfoma, jenis terapi yang ditujukan secara langsung untuk memerangi sel tumor memainkan peranan besar. Namun, sangat penting untuk mengenali komplikasi rawatan pada waktunya, yang dapat mengakibatkan akibat yang serius, dan menerapkan terapi yang menyertainya. Untuk melakukan ini, pakar hematologi mesti mempunyai kemahiran pakar resusitasi..

Pesakit dengan limfoma, apabila penyakit itu terasa, berada dalam keadaan kekurangan imun. Kemoterapi secara kekal melemahkan keupayaan seseorang untuk melawan kuman. Akibatnya, jangkitan mungkin timbul, yang harus dirawat dengan antibiotik yang dipilih dengan betul. Bagaimanapun, mereka akan menghancurkan bukan sahaja bakteria berbahaya, tetapi juga sebahagian besar mikroflora manusia normal. "Ruang kosong" ini dihuni oleh bakteria, kulat, virus dan protozoa lain. Anda juga harus dapat mengatasinya: dengan bantuan antibiotik yang kuat, ubat antivirus, dan lain-lain. Malangnya, hanya ada sedikit ubat antivirus yang berkesan. Ini adalah asiklovir, valacyclovir, ganciclovir - ubat yang melawan virus herpes (sitomegalovirus, virus Epstein-Barr, dll.). Mengenai virus lain, kita tidak berdaya melawannya (jika kita tidak mengambil kira hepatitis virus dan HIV).

Pemindahan darah mungkin diperlukan untuk melawan jangkitan. Kaedah ini tidak boleh disebut selamat, oleh itu doktor yang hadir mesti dapat mengenal pasti komplikasi pada tahap awal..

Beberapa ubat kemoterapi dapat menurunkan kadar kalium, natrium, atau kalsium dalam darah. Ini penuh dengan komplikasi, seperti, misalnya, aritmia dengan hipokalemia. Oleh itu, adalah perlu untuk memantau kesan sampingan tersebut dan membetulkannya tepat pada waktunya..

Terdapat juga banyak kesan sampingan kemoterapi dan terapi sinaran yang tidak mengancam nyawa, tetapi sangat tidak menyenangkan, yang mesti ditangani oleh doktor: mual, sakit, membran mukus kering, dan banyak lagi..

Sekiranya anda telah didiagnosis atau disyaki limfoma, anda akan mendapat rawatan perubatan yang kompeten di Klinik Kanser Eropah. Kami mempunyai pasukan doktor yang terkoordinasi dengan baik, yang merangkumi ahli onkohematologi yang berpengalaman. Kami hanya menggunakan kaedah rawatan moden yang disyorkan oleh komuniti perubatan antarabangsa. Kami menggunakan ubat yang dibeli secara langsung dari syarikat farmaseutikal. Kami bertanggungjawab terhadap kualiti rawatan. Kami menyediakan perkhidmatan perubatan di peringkat klinik onkologi Eropah yang terkemuka, sementara harga untuk rawatan limfoma Hodgkin dan jenis limfoma lain di Klinik Kanser Eropah jauh lebih rendah daripada di luar negara..