Hipertermia

Fibroma

Kami sangat terbuat: kami selalu mengharapkan pil keajaiban. Tetapi selalunya, kaedah berdasarkan sesuatu yang sangat mudah adalah kaedah yang paling berkesan. Lebih-lebih lagi, walaupun dengan penyakit serius seperti barah.

Seperti yang diberitahu "AiF" di Institusi Belanjawan Negara Persekutuan "Pusat Ilmiah Rusia untuk Roentgenoradiology", dalam beberapa tahun kebelakangan ini telah muncul kaedah baru untuk merawat tumor ganas - onkotermia. Secara rasmi, ia merujuk kepada hipertermia. Tetapi kesannya - kerosakan pada sel tumor - dicapai terutamanya disebabkan oleh kesan tempatan dari medan elektrik frekuensi tinggi yang lemah. Dan hanya sebanyak 30% kerana kenaikan suhu. Kajian kecekapan telah dilakukan selama lebih dari 20 tahun di 30 klinik di Eropah, CIS, dan Asia dan menunjukkan bahawa onkotermia meningkatkan hasil rawatan. Terdapat pemasangan onkotermal di Moscow, Novosibirsk, Ufa, Izhevsk, Nizhny Novgorod, Tambov. Hipertermia tempatan juga digunakan dalam rawatan tahap terakhir kanser, bersama dengan kemoterapi untuk meningkatkan kesan antitumor ubat. Oleh itu, di Institut Penyelidikan Ilmiah Moscow Hipertermia intra-perut Herzen digunakan untuk barah perut, barah kolorektal, dll..

Kira-kira setahun yang lalu "AiF" (No. 19 11 Mei 2011) menulis tentang kaedah yang tidak biasa, tetapi sangat berkesan dan selamat untuk mencegah barah dan kambuh tumor, yang digunakan oleh saintis Siberia - hipertermia. Perkembangan ini sudah diadopsi oleh klinik di Jerman dan negara Eropah yang lain. Tetapi atas sebab tertentu, penjagaan kesihatan domestik tidak memerlukannya..

. dan mengajar orang Jerman

Yang peliknya: negara kita, yang kononnya dahagakan inovasi dan pengembangan saintifik, mewujudkan seluruh bandar sains, bahkan mengundang orang asing untuk tujuan ini, dan tidak menyedari negara-negara itu, yang mungkin dikatakan, sudah terbaring. Ambil dan gunakannya. Sehingga kini, kaedah hipertermia puncak umum - memanaskan badan hingga suhu yang melampau - belum dimasukkan oleh Kementerian Kesihatan dalam daftar teknologi perubatan berdaftar. Dan ini walaupun saintis kita telah menghabiskan 20 tahun untuk pembangunan, menguji kaedah tersebut pada haiwan, sukarelawan, akhirnya melakukan prosedur untuk lebih dari 3,5 ribu pesakit. Dan tanpa satu komplikasi! Mengapa kaedah yang sederhana dan murah (dibandingkan dengan rawatan onkologi tradisional) tidak diedarkan ke klinik domestik??

Pesakit barah adalah sumber pendapatan yang paling ketara bagi syarikat farmaseutikal. Syarikat antarabangsa mencipta semakin banyak ubat kemoterapi baru bernilai ratusan ribu dolar. Ini adalah keuntungan berjuta-juta dolar setiap tahun! Lebih menguntungkan bagi mereka untuk merawat daripada melakukan pencegahan barah.

Tetapi sebulan yang lalu, sepasukan doktor dari Institut Penyelidikan Hyperthermia Siberia dijemput ke klinik swasta Jerman Gizunt di Wilhelmshaven untuk mengajar metodologi doktor tempatan. Ketua klinik adalah Profesor Vener, bekas presiden German Hyperthermia Society, pakar terbesar di dunia dalam bidang ini. Doktor kami melakukan 9 prosedur untuk 5 pesakit dan memberi kesan besar kepada rakan-rakan Jerman.

Selepas pemergian mereka, Jerman berjaya melakukan tujuh prosedur lagi. Kini doktor Siberia dijangka berada di Berlin di klinik Charite yang terkenal (di tempat di mana operator radio Kat melahirkan), di Aachen, di Romania, di Serbia. Selanjutnya adalah pembukaan cawangan di Varna.

"Kami terbuka untuk semua orang, hanya Tanah Air yang tidak diperlukan. Saya tidak mengeluh, sayang sekali, "kata Profesor Alexei Suvernev, pengarah Institut Penyelidikan Hyperthermia Siberia.

Insurans barah

"AiF" meminta Alexey Vitalievich untuk mengingatkan pembaca kami apa intipati kaedah hipertermia: "Pemanasan telah digunakan dalam perubatan selama lebih dari 45 tahun. Walau bagaimanapun, kaedah yang diketahui sehingga kini tidak membenarkan badan pesakit dipanaskan di atas 42 ° C. Kami berjaya melakukan perkara yang dianggap mustahil - untuk mengembangkan kaedah memanaskan seseorang secara artifisial di atas suhu 42-43 ° C tanpa ancaman terhadap kehidupan. Telah terbukti bahawa suhu di atas 41 ° C menyebabkan kematian sel barah yang diprogramkan (sel normal dapat bertolak ansur hingga 44-45 ° C).

Seseorang tidak tahan suhu seperti itu dalam keadaan normal. Oleh itu, prosedur hipertermia dilakukan di bawah anestesia, dengan penggunaan pengudaraan buatan paru-paru, apabila peralatan mengawal keadaan semua organ penting. Dan sebelum mandi air panas, pesakit menjalani latihan di hospital pada waktu siang, dengan mengambil ubat khas yang mencegah terjadinya kejutan panas.

Hyperthermia adalah kaedah terbaik untuk mencegah barah dan berulang. Sebagai contoh, pada seseorang selepas pembedahan membuang tumor ganas, tahap penanda tumor (protein sel barah) adalah 20, dan enam bulan kemudian - 40! Bagaimana cara membuang koloni sel ganas yang tidak dapat dilihat dengan alat diagnostik? Pembedahan tidak baik - tidak ada yang tahu apa yang harus dipotong. Penyinaran? Tidak diketahui apa yang perlu disinari.

Ahli onkologi berkata: kami akan menonton. Malangnya, tidak kira seberapa cemerlang operasi itu dilakukan, tidak seorang pun pesakit yakin bahawa metastasis tidak akan muncul. Tetapi anda tidak boleh menunggu sehingga tumor baru tumbuh, tetapi mencegahnya dengan pemanasan ultra tinggi. Selepas hipertermia, penanda tumor diset semula ke sifar. Anda boleh menawarkan insurans sedemikian untuk penduduk - sekali setahun untuk menjalani terapi panas. Walaupun anda perlu memahami: dengan tumor besar, ia tidak akan membantu malah berbahaya.

Hyperthermia menyembuhkan seluruh badan: penuaan melambatkan, fungsi pembiakan bertambah baik, dan libido meningkat. Prospek rawatan berkesan penyakit "sukar" seperti herpes, klamidia, hepatitis C dan B, sifilis, HIV juga dijelaskan. Sudah pada suhu 42 ° C, separuh daripada keseluruhan virus dan mikroba berbahaya dimusnahkan ".

Hyperthermia sebagai salah satu rawatan barah

Hipertermia terapeutik adalah sejenis rawatan yang mendedahkan tisu hidup kepada suhu tinggi. Dan ini memberi kesan buruk pada sel barah, menyebabkannya musnah, atau mengurangkan daya tahan sel-sel ini terhadap kesan rawatan radioaktif atau ubat kemoterapi. Harus diingat bahawa kesan suhu pada tisu atipikal tidak termasuk dalam kumpulan ablasi frekuensi radio, itu adalah teknik yang sama sekali berbeza. Dalam kombinasi dengan terapi radiasi, kaedah pendedahan haba disebut termoradioterapi.

  • Apa itu hipertermia
  • Hipertermia tempatan, serantau dan umum
  • Jenis kanser digunakan untuk apa
  • Pengurangan tumor
  • Komplikasi dan kesan sampingan

Hyperthermia dalam onkologi: apa itu?

Onkologi antarabangsa belum mengembangkan pendapat umum mengenai petunjuk suhu mana yang paling selamat dan pada masa yang sama paling berkesan. Semasa rawatan, suhu badan biasanya mencapai tahap antara 39.5 dan 40.5 ° C. Walau bagaimanapun, penyelidik lain menentukan had hipertermia antara 41.8-42 ° C, yang khas untuk negara-negara Eropah dan Amerika Syarikat. Jepun dan Rusia mengambil kadar tertinggi - 43-44 ° С.

Suhu dan masa pendedahan saling berkaitan. Tempoh yang lebih lama dan suhu yang lebih tinggi sangat berkesan untuk membunuh sel barah, tetapi juga meningkatkan risiko keracunan. Sel-sel tumor dengan struktur vaskular yang tidak teratur dan padat sangat sukar untuk menghilangkan haba, yang mendorong rangsangan apoptosis (sejenis kematian sel yang diprogramkan secara fisiologi) berkaitan dengan mereka atau kematian normal. Manakala tisu yang sihat mempunyai kekonduksian terma yang lebih baik, dan oleh itu lebih baik menahan suhu tinggi.

Walaupun sel-sel barah tidak mati dengan segera, sel-sel barah dapat menjadi lebih rentan terhadap radiasi pengion dalam terapi barah atau kemoterapi. Panas semasa hipertermia tempatan melebarkan saluran darah tumor, menyumbang kepada peningkatan oksigenasi (pengoksigenan) neoplasma, sehingga menjadikan terapi antikanker radiasi lebih berkesan. Oksigen adalah radiosensitizer yang kuat, yang secara signifikan meningkatkan keberkesanan dos radiasi yang diberikan melalui pembentukan kerosakan DNA. Sel-sel tumor dengan kekurangan oksigen dapat 2-3 kali lebih tahan terhadap kerosakan radiasi daripada di persekitaran oksigen biasa.

Hyperthermia terbukti sangat berkesan apabila digabungkan dengan kemoterapi. Kajian yang diterbitkan menunjukkan peningkatan dalam kambuhan 10 tahun dan kelangsungan hidup bebas metastasis pada pesakit dengan kanser pundi kencing yang mendapat rawatan kombinasi dengan hipertermia dan kemoterapi. 53% pesakit bertahan selama 10 tahun berikutnya, sementara kemoterapi dalam satu-satunya varian memberikan kelangsungan hidup hanya pada 15% pesakit.

Pemanasan intensif menyebabkan denaturasi dan pembekuan protein selular, yang dengan cepat menghancurkan sel-sel tumor. Pemanasan sederhana yang lebih lama hingga suhu hanya beberapa darjah di atas normal boleh menyebabkan perubahan struktur sel yang lebih halus. Rawatan haba ringan dalam kombinasi dengan kaedah lain boleh menyebabkan kematian sel akibat rangsangan pemusnahan biologi.

Daripada kekurangan itu, para pakar mencatat banyak akibat biokimia akibat kejutan haba pada sel normal, termasuk penundaan pertumbuhan dan peningkatan kepekaan terhadap terapi radioaktif pengion berikutnya.

Hyperthermia meningkatkan aliran darah ke kawasan yang dipanaskan, yang dapat menggandakan aliran darah pada tumor. Fenomena ini meningkatkan kesan positif agen kemoterapi di kawasan patologi..

Hipertermia ringan, yang memberikan suhu yang tinggi secara semula jadi dalam banyak penyakit berjangkit, dapat merangsang serangan imunologi semula jadi pada tumor. Namun, ini juga mendorong tindak balas fisiologi semula jadi yang disebut termotoleransi, yang cenderung melindungi sel yang tidak normal..

Suhu yang sangat tinggi, melebihi 50 ° C, digunakan untuk ablasi - pemusnahan langsung tumor tertentu. Teknik ini menggunakan sisipan dalam bentuk tiub logam terus ke dalam tumor, hujungnya memanas, ini menyebabkan kematian sel sepanjang perimeternya.

Perlu ditekankan bahawa kaedah ablasi hipertermal di Rusia masih dalam kajian dan jarang digunakan dalam perubatan praktikal. Walau bagaimanapun, keberkesanan ujian meramalkan prospek yang sangat baik untuk kaedah ini, termasuk di negara kita..

Perbezaan dan ciri kaedah hipertermia tempatan, serantau dan umum

Kaedah hipertermia terapeutik digunakan, sebagai peraturan, dalam tiga versi, bergantung pada petunjuk dan kemungkinan terapi..

  • Hipertermia tempatan

Kawasan yang sangat kecil dipanaskan, biasanya di dalam tumor itu sendiri. Dalam beberapa kes, tujuan kaedah ini adalah untuk membunuh sel-sel atipikal dengan memanaskan tanpa merosakkan tisu di sekitarnya. Haba dapat dirangsang dengan:

  • gelombang ultrashort;
  • frekuensi radio tinggi;
  • tenaga ultrasonik;
  • menggunakan hipertermia magnetik.

Bergantung pada lokasi tumor, haba dapat diterapkan ke permukaan tubuh, di dalam tisu, atau di kawasan yang lebih dalam melalui penggunaan jarum atau probe. Salah satu jenis yang agak biasa adalah ablasi frekuensi radio tumor kecil. Matlamat terapi paling mudah dicapai ketika tumor berada di permukaan badan (hipertermia superfisial), atau jika mungkin memasukkan jarum atau probe terus ke dalam tumor (hipertermia interstisial).

  • Hipertermia serantau

Kawasan besar badan dipanaskan, contohnya keseluruhan organ atau anggota badan. Biasanya, tujuan kaedah ini adalah untuk melemahkan sel-sel barah sehingga dapat mencapai kematiannya dengan ubat-ubatan radiasi atau kemoterapi berikutnya. Seperti kaedah sebelumnya, hipertermia serantau dapat menggunakan kaedah dangkal atau interstisial yang sama atau bergantung pada perfusi darah. Semasa proses perfusi, darah pesakit dikeluarkan dari badan, dipanaskan dan dikembalikan ke saluran darah, yang langsung menuju ke bahagian tubuh yang diinginkan. Biasanya, ubat kemoterapi digunakan secara serentak.

Salah satu jenis khusus pendekatan ini adalah perfusi peritoneal berterusan, yang digunakan untuk merawat neoplasma kompleks di dalam rongga perut, termasuk mesothelioma perut primer dan barah gastrik. Ubat kemoterapi panas dipam terus ke perut untuk membunuh sel barah.

  • Hipertermia umum

Seluruh badan memanaskan hingga suhu 39 hingga 43 ° C dan ke atas. Kaedah ini biasanya digunakan untuk merawat barah metastatik. Termasuk penggunaan kubah hipertermal inframerah yang memenuhi seluruh tubuh pesakit kecuali kepala. Kaedah lain termasuk meletakkan pesakit di dalam sel yang sangat panas, atau membungkus pesakit dengan selimut lembab yang dipanaskan. Dari kaedah yang jarang berlaku, pakaian seluar khas dengan pemanasan berterusan atau rendaman dalam lilin panas digunakan..

Jenis barah yang boleh digunakan untuk hipertermia??

Sendirian, hipertermia telah menunjukkan kemampuan unik untuk merawat neoplasma malignan. Juga diketahui bahawa teknik ini meningkatkan keberkesanan rawatan lain dengan ketara..

Dalam kombinasi dengan sinaran radioaktif, hipertermia sangat berkesan apabila terdapat sejumlah besar oksigen, dengan syarat bahawa ia secara serentak terdedah sekurang-kurangnya satu jam.

Dalam sepuluh tahun terakhir, hipertermia dalam kombinasi dengan radiasi telah digunakan untuk tujuan terapi pada pesakit dengan diagnosis berikut:

  • barah payudara peringkat awal;
  • dengan penyetempatan barah di kepala dan leher;
  • kanser prostat.

Penerbitan ilmiah yang terkenal menunjukkan peningkatan pada 38% pesakit barah pundi kencing dalam kombinasi dengan kemoterapi, dibandingkan dengan hanya menggunakan kemoterapi. Pada pesakit barah payudara, hasilnya menunjukkan peningkatan respons pada 18% pasien.

Apakah jenis kanser lain yang menunjukkan peningkatan yang signifikan dalam rawatan hipertermia??

  • Melanoma dan barah kulit.
  • Sarkoma tisu lembut.
  • Kanser pundi kencing.
  • Kanser serviks.
  • Kanser rektum.
  • Tumor malignan di kawasan axillary dan dinding dada.
  • Metastasis nodus limfa.

Kajian di Rusia menunjukkan hasil yang menarik dengan hipertermia tinggi pada suhu 43.5-44 ° C apabila kaedah ini digunakan untuk:

  • barah esofagus;
  • barah laring;
  • barah hati;
  • dengan jangkitan HIV dan gangguan sistem imun.

Pengurangan tumor adalah salah satu jenis hipertermia

Ablasi frekuensi radio (RFA) mungkin merupakan jenis hipertermia tempatan yang paling biasa digunakan. Gelombang radio frekuensi tinggi digunakan untuk menaikkan suhu.

  • Probe jarum nipis dimasukkan ke dalam tumor untuk waktu yang singkat, biasanya 10 hingga 30 minit.
  • Peletakan probe boleh disesuaikan menggunakan ultrasound, MRI atau CT.
  • Hujung probe memancarkan arus frekuensi tinggi yang mampu mewujudkan haba antara 40 hingga 60 ° C, yang menyebabkan kematian sel dalam kawasan yang ditentukan.
  • Sel-sel mati tidak dikeluarkan, menjadi tisu parut dan larut dari masa ke masa.

RFA paling sering digunakan untuk mengobati tumor yang tidak dapat dikeluarkan secara pembedahan, atau pada pesakit yang, dengan pelbagai alasan, tidak dapat disembuhkan. Prosedur boleh dilakukan secara rawat jalan. Pengulangan ablasi adalah mungkin untuk tumor yang mampu berulang. RFA juga dapat ditambahkan ke langkah-langkah terapi lain, termasuk pembuangan tumor melalui pembedahan, terapi radiasi, kemoterapi, terapi cairan, ablasi alkohol, atau kemoemboli.

RFA dapat digunakan untuk mengobati tumor berdiameter hingga 5 cm. Teknik ini paling berkesan untuk merawat tumor di hati, ginjal dan paru-paru. Penggunaannya di kawasan tubuh yang lain sedang dikaji. Keberkesanan jangka panjang selepas rawatan ablasi hipertermik belum diketahui, tetapi hasil awal memberangsangkan.

Kemungkinan komplikasi dan kesan sampingan hipertermia

Penggunaan suhu tinggi dapat menyebabkan luka bakar tisu, kerusakan pada organ sasaran, terutama dalam kes rawatan daerah. Tahap kerosakan akan berbeza dengan masa pendedahan, suhu dan jenis tisu. Yang paling sensitif terhadap kaedah ini adalah tisu otak dan paru-paru..

  • Edema.
  • Pembekuan darah.
  • Pendarahan dalaman.
  • Gangguan kardiovaskular.

Keserasian dengan radiasi atau kemoterapi mempunyai ketoksikan yang cukup kuat, yang dinyatakan, sebagai peraturan, beberapa jam setelah prosedur dan kadang-kadang boleh menyebabkan gangguan yang sangat teruk.

Rawatan barah dengan peningkatan kemoterapi

Semasa merawat pesakit dengan tumor yang baru didiagnosis tahap 1-3 dari mana-mana penyetempatan:

Kami tidak memulakan dengan operasi, seperti di kebanyakan klinik domestik dan asing yang tidak mempunyai peralatan dan pengalaman dalam penggunaan hipertermia umum, tetapi pertama-tama kami melakukan pemanasan dalam kombinasi dengan kemoterapi. Prosedur ini:

  • merosakkan sel tumor;
  • mencegah metastasis semasa pembedahan seterusnya;
  • mengurangkan saiz tumor dan metastasis (jika ada);
  • merangsang imuniti anti-tumor;
  • meningkatkan kesan kemoterapi yang merosakkan.

Malah satu kemoterapi yang masih dalam pemanasan sebelum pembedahan juga berkesan dalam kes tumor yang tidak sensitif dan tidak sensitif terhadap kemoterapi (tumor malignan pada perut, usus besar, rahim, ginjal, pankreas, sarkoma tisu lembut, kanser payudara tiga kali ganda).

Langkah kedua adalah melakukan operasi radikal. Mungkin pemeliharaan organ. Selepas operasi, dengan mengambil kira tahap penyakit, metastasis, data imunohistokimia, kami juga melakukan hipertermia umum dan kemoterapi dari 2 hingga 4 kursus.

Semasa merujuk kepada pesakit dengan tahap 4, dengan tumor yang tidak pernah dirawat sebelumnya atau dengan banyak metastasis selepas terapi sebelumnya:

Melakukan kursus kemoterapi dalam pemanasan memungkinkan untuk mengurangkan manifestasi pertumbuhan tumor, mencapai kemundurannya, melakukan rawatan pembedahan dan akhirnya dapat mengawal penyakit, serta meningkatkan jangka hayat dan kualitinya. Bilangan kursus ditetapkan secara individu oleh doktor yang menghadiri.

Hasil Rawatan Kemoterapi yang Dipanaskan untuk Kanser

Data dalam jadual diberikan untuk contoh tahap onkologi yang paling maju - 4. Semakin sedikit masa penyakit ini hilang, semakin menjanjikan rawatan.

Oleh itu

Kadar kelangsungan hidup,%
1 tahun3 tahun5 tahun
Tumor ganas perut, tahap 457.026.321.5
Kanser usus besar, tahap 464.515.215.2
Tumor rektum, tahap 461.352.527.3
Kanser payudara (dengan metastasis yang luas), tahap 486.650.949.3
Sarkoma tisu lembut, tahap 494.268.249.8

Pengiraan dibuat dari tarikh sesi pertama untuk pesakit di mana kesan klinikal diperoleh (regresi lengkap, regresi separa, penstabilan). Pengiraan kadar kelangsungan hidup dilakukan menggunakan kaedah Kaplan-Meier. Hasilnya boleh dipercayai (P Hasil rawatan barah dengan hipertermia:

DiagnosisRegresi lengkapRegresi separaTelah stabil
zation
Kanser payudara T3-4N0-3M0-1
dalam sampel - 855 orang.
14.2%38.1%26.4%
Kanser payudara T yang maju secara tempatan4N2-3M0-1
dalam sampel -121 orang.
-47.6%28.6%
Barah perut T2-4N0-2M1
dalam sampel - 270 orang.
-22.9%51.4%
Tumor kolon T2-4N0-2M1
dalam sampel - 245 orang.
-11.1%71.1%
Kanser rektum T2-4N0-2M1
dalam sampel - 245 orang.
4.4%26.7%53.3%
Sarkoma tisu lembut T2bN0M1
dalam sampel - 155 orang.
3.6%36.4%47.3%
Kanser buah pinggang T1-3aN0-2M1
dalam sampel - 211 orang.
-36.4%54.5%
Neoplasma ovari, serviks, rahim T3a-3cN1M0-1
dalam sampel - 140 orang.
12.5%35.0%37.5%
Kanser laring T3-4aN0-2M0-1
dalam sampel - 42 orang.
-41.7%50.0%
Kanser tiroid T4a-4bN1M0
dalam sampel - 10 orang.
10.0%30.0%30.0%

Penilaian dilakukan sebulan selepas prosedur. Kami memperhitungkan pesakit dengan onkologi maju dan metastasis yang luas, di mana perkembangannya diperhatikan dengan latar belakang rawatan di hospital lain. Sebelum ini, pesakit telah menerima hingga 17 kursus kemoterapi.

REGRESI PENUH - hilangnya semua kekalahan.
PENDAFTARAN PIHAK - pengurangan ukuran semua atau fokus individu lebih daripada 50%.
STABILISASI - pengurangan luka kurang dari 50% sekiranya tiada lesi baru atau meningkat tidak lebih dari 25%.

Mengendalikan kajian yang diambil kira untuk menilai hasilnya: radiografi dan fluoroskopi; tomografi yang dikira atau pengimejan resonans magnetik; PET PET; pemeriksaan ultrasound, dll..

Lebih lanjut mengenai rawatan barah:

Fakta bahawa suhu memudaratkan sel-sel tumor tidak dipersoalkan oleh kebanyakan pakar..

Soalan asas, mengapa kaedah ini belum tersebar luas: bagaimana memanaskan tubuh manusia hingga suhu sedemikian sehingga tumor akan mati, tetapi pesakit tidak akan?

Selama lebih dari setengah abad, saintis dari pelbagai negara telah bereksperimen dengan kaedah merawat onkologi dengan selang suhu dan pemanasan. Saintis Soviet dengan penyertaan Profesor I. D. Karev pada tahun 80-an di kota sains tertutup Gorky (sekarang Nizhny Novgorod) menyelesaikan masalah ini. Teknik hipertermia elektromagnetik umum dikembangkan (paten RF "Kaedah untuk menjalankan terapi elektromagnetik hipertermik neoplasma malignan" No. 082458 dari 27.06.1994). Pemegang paten adalah Profesor Karev et al..

Kontraindikasi untuk rawatan onkologi dengan hipertermia:

  • tumor otak dan saraf tunjang, serta metastasis otak;
  • keadaan umum yang teruk: keracunan barah yang teruk, cachexia, kegagalan pernafasan tahap III - IV, kegagalan hati, kegagalan buah pinggang, kegagalan kardiovaskular, gangguan irama jantung yang teruk;
  • anemia, leukopenia, tahap keparahan trombositopenia III-IV.

Penerbitan ilmiah:

Hipertermia HF tempatan dengan cecair konduktif dalam rawatan gabungan barah payudara / I.G. Terentyev, I.S.Shumskaya, V.I. Kirilin, S.S. Kuznetsov, S.P. Petyashina / Akademi Perubatan Negeri Nizhny Novgorod; Wilayah dispensari onkologi, Nizhny Novgorod

Hipertermia frekuensi tinggi tempatan dalam rawatan kompleks barah serviks tahap II - III. / Rumyantsev T.V. / Abstrak pengarang tesis untuk peringkat Ph.D. Nizhny Novgorod, 2007. Kerja-kerja tersebut dijalankan di Jabatan Onkologi Pusat Kosmonautik dan Latihan Akademi Perubatan Negeri Nizhny Novgorod dan berdasarkan GUZNOOD

Kelebihan menggunakan hipertermia dan hiperglikemia sebagai kaedah pengubahsuaian dalam rawatan kompleks bentuk barah payudara tempatan yang maju / Abdullaev Kh.N., Turdiev M.R., Abdulkhakimov Sh.A. / Bukhara State Medical Institute Uzbekistan / Bahan persidangan praktikal saintifik-republik, Minsk, 2014.

Hipertermia gelombang mikro dalam perubatan: pelaksanaan dan aplikasi / Directornko, A.A. Dimitryuk, A.A. Directornko / 2011 / Buletin Universiti Teknikal Negeri Saratov.

Hyperthermia dalam rawatan barah paru-paru sel bukan kecil / A. Yu. Dobrodeev et al. / FSBI "Institut Penyelidikan Onkologi" SB RAMS, Universiti Perubatan Negeri Tomsk Siberia.

Zon suhu dalam rawatan tumor dan metastasis:

1) apabila tumor memanaskan hingga 38-40 ° C, pertumbuhannya mungkin;
2) apabila mencapai suhu 40-42 ° C, tumor menjadi sensitif terhadap ubat kemoterapi dan radiasi pengion;
3) apabila dipanaskan di atas 42.5 ° C, kematian sel tumor diperhatikan - kesan yang paling penting.

Keadaan suhu untuk kain biasa dua kali lebih tinggi kerana tahan panasnya yang lebih besar. Oleh itu, pemanasan hanya berbahaya bagi sel barah yang sakit dan tidak berfungsi..

Terdapat beberapa pendekatan untuk melakukan sesi pemanasan umum. Mereka berbeza dengan cara pemanasan tubuh manusia: jet air, udara, inframerah dan elektromagnetik. Dalam kes pertama, pesakit dipanaskan di tempat mandi air panas. Tetapi berapakah suhu air untuk pemanasan organ dalaman hingga suhu melebihi 42.5 ° C? Dengan udara dan inframerah - pemanasan juga dilakukan dari luar ke dalam, diserap sepenuhnya oleh tisu yang sihat.

Hipterteria elektromagnetik - kaedah pemanasan yang terkawal dan cekap.

Di klinik ujian-K, pesakit dipanaskan di medan elektromagnetik, di mana haba diperoleh bukan kerana penyerapan dari luar, tetapi disebabkan oleh ketahanan tisu terhadap gelombang elektromagnetik yang melaluinya. Anda boleh memberikan contoh yang sangat mudah dengan ketuhar gelombang mikro yang tidak asing bagi semua orang..

Penyerapan tenaga haba berlaku pada tisu yang terletak dalam.

Kenaikan suhu pada tisu yang disinari tidak berlaku disebabkan oleh pemindahan haba dari permukaan ke bahagian dalam, tetapi disebabkan oleh penukaran gelombang elektromagnetik menjadi panas di setiap titik badan.

Ini membolehkan anda menghilangkan masalah beban termal kulit, mendapatkan pemanasan tisu maksimum dan mengurangkan jumlah komplikasi. Pemanasan elektromagnetik adalah yang paling terkawal.

Pemanasan tempatan biasanya digunakan untuk tumor yang terletak di permukaan (kulit, bibir bawah, payudara, rektum ampullar bawah, prostat), kerana kedalaman pemanasan optimum biasanya 4–5 cm. Kaedah hipertermia tempatan digunakan di banyak pusat barah di negara ini, misalnya, di Institut Penyelidikan Onkologi Moscow. P.A. Herzen - cabang Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan "Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional Radiologi" Kementerian Kesihatan Rusia, dll..

Hipertermia umum dengan kemoterapi di klinik ujian K dijalankan mengikut kaedah Profesor I. D. Karev (paten RF No. 2077348 bertarikh 20.04.1997) dan dijalankan menggunakan alat domestik "YUG-VCG", yang dikembangkan dengan penyertaan pakar klinik.

Kemajuan prosedur:

Pesakit diletakkan pada alat elektromagnetik pada kusyen air dalam kedudukan terlentang. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia umum dengan pengudaraan mekanikal. Pengendalian suhu dilakukan dengan menggunakan sensor yang dipasang di rektum, di esofagus, pada kulit, di saluran pendengaran luaran.

Suhu badan pesakit meningkat kepada 42.5-43 ° C dan dikekalkan selama 80 minit; julat suhu ini adalah rejimen rawatan asas. Rejim suhu dipilih dengan mengambil kira keadaan awal pesakit, penilaian risiko komplikasi, penilaian hasil rawatan sebelumnya.

Semasa sesi, tahap pemanasan jantung, hati, struktur otak yang dalam dipantau. Sekiranya, semasa sesi, badan pesakit dapat dipanaskan hingga 43 ° C, maka suhu otak hanya dapat meningkat hingga 41 ° C.

Gambar: 2. Rejim suhu sesi

Dengan latar belakang pemanasan maksimum, kami memperkenalkan ubat kemoterapi, dan mungkin untuk mengurangkan dos ubat sebanyak 50% dengan peningkatan kesan serentak.

Semasa prosedur, penyesuaian berterusan keseimbangan air-elektrolit dilakukan.

Pada akhir sesi, pemasangan dimatikan, dan pesakit menyejukkan selama 40-80 minit, bergantung pada berat badan. Penyingkiran dari anestesia dilakukan pada tahap suhu 39 ° C.

Pada jam-jam pertama setelah akhir sesi, pesakit dipindahkan ke unit perawatan intensif, di mana terapi infus dijalankan, yang bertujuan untuk mengisi kehilangan air dan elektrolit. Suhu badan pesakit kembali normal dalam beberapa jam selepas prosedur.

Dalam 1-7 hari berikutnya, pesakit menjalani terapi infus detoksifikasi, pemantauan makmal parameter darah. Semasa menjalankan beberapa sesi hipertermia umum, selang antara kursus rawatan adalah tiga minggu.

Bilangan optimum kursus kemoterapi dalam pemanasan adalah 4 prosedur pada 42.5-43 ° C. Ini cukup untuk mencapai kemerosotan kebanyakan tumor, memperoleh kesan subjektif dan meningkatkan kualiti hidup pesakit..

Penilaian kualiti hidup dan kesejahteraan selepas hipertermia:

  • hilangnya atau penurunan intensiti sindrom kesakitan;
  • peningkatan aktiviti motor;
  • pengurangan sesak nafas, dll..

Pesakit merasakan penurunan intensiti kesakitan yang ketara pada hari kedua selepas prosedur. Penurunan kelemahan, sesak nafas, kenaikan berat badan biasanya diperhatikan 7-14 hari selepas kursus. Dalam penyebaran barah payudara, kesan subjektif kemoterapi dalam pemanasan hingga 42,5-43 ° C - peningkatan kualiti hidup diperhatikan di lebih daripada 95% wanita.

Rawatan neoplasma malignan dengan hipertermia umum memberi peluang kepada separuh pesakit menjalani gaya hidup aktif dan kembali bekerja. Kesan subjektif berterusan dicapai pada 66.1% pesakit.

Hasil dinilai mengikut garis panduan WHO.

Suhu barah

Suhu pada barah bukanlah salah satu tanda khas proses ganas; hanya dalam kes yang jarang terjadi, sel-sel barah dapat memulai reaksi suhu secara bebas dengan melepaskan, seperti yang diasumsikan, zat aktif. Kita tidak boleh bersetuju bahawa pesakit barah mempunyai lebih banyak alasan untuk peningkatan suhu badan, dalaman dan iatrogenik - yang timbul daripada langkah-langkah terapi.

Sebab kenaikan suhu

Terdapat beberapa sebab peningkatan suhu pada pesakit barah, tetapi selalunya reaksi suhu adalah akibat dari proses tertentu:

  • Fungsi penting sel tumor yang menghasilkan produk biologi. Ini membawa kepada hipertermia sistemik, yang berlaku pada beberapa varian adenokarsinoma paru-paru, apabila sindrom paraneoplastik berkembang dengan demam yang melemahkan dan sakit sendi. Selepas penyingkiran tumor, semua manifestasi patologi hilang.
  • Kewujudan konglomerat barah dalam tisu. Kerana penurunan imuniti tempatan dan gangguan bekalan darah, perubahan keradangan berkembang, misalnya, pada karsinoma paru-paru atau metastasis paru-paru.
  • Reaksi badan terhadap penyerapan bahan toksik dari nod barah yang membusuk.
  • Langkah rawatan agresif. Sebagai peraturan, ini adalah komplikasi penindasan imuniti setelah menjalani kemoterapi..

Dalam semua kes, perlu dengan cepat memahami, tanpa pemahaman yang tepat mengenai mekanisme patogenetik reaksi suhu, mustahil untuk menetapkan rawatan yang mencukupi. Kadang kala mengenal pasti hubungan kausal memerlukan lebih banyak usaha daripada mendiagnosis tumor malignan..

Petunjuk suhu untuk barah

Demam pada pesakit onkologi, serta penurunan pembacaan termometer di bawah 35.5 ° C, adalah keadaan yang tidak normal, suhu badan pada barah seharusnya normal, dan ini harus diusahakan ketika memilih rawatan.

Turun naik setiap hari dalam pemindahan haba adalah wajar bagi orang yang sihat, perbezaan antara bacaan termometer pagi dan malam boleh sampai satu darjah. Pergerakan aktif dan pengambilan makanan, kegelisahan dan mimpi buruk juga berubah darjah, tetapi ini tidak dapat dilihat oleh seseorang.

Kegagalan mekanisme penyesuaian pada pesakit barah memperlambat normalisasi turun naik suhu, yang berlanjutan dari masa ke masa. Bahkan sedikit perubahan dalam pemindahan haba mempengaruhi kerja semua organ: sistem saraf habis, sistem kardiovaskular bertindak balas, mekanisme imun dan proses reparatif dihambat.

Julat normal adalah dua darjah antara 35.5 ° dan 37.4 °, selebihnya adalah patologi.

Suhu subfebril untuk barah

Suhu subfebril dibatasi oleh petunjuk termometri dari 37.5 ° C hingga 38 ° C. Ini adalah keadaan prefebril, tetapi dipercayai bahawa keadaan subfebril jangka pendek tidak memerlukan intervensi terapi..

Peningkatan yang berpanjangan - lebih dari 5-7 hari tanpa kecenderungan normalisasi tidak akan dapat diselesaikan tanpa komplikasi doktor, ia mungkin disebabkan oleh keradangan dan bahkan sepsis, yang memerlukan pelantikan ubat antibakteria.

Apabila zon bekalan darah berkurang muncul di tengah-tengah konglomerat barah dengan pembentukan nekrosis - perpecahan tisu tumor boleh bermula dengan hipertermia tempatan - pemanasan tisu lembut tempatan di atas fokus, dan dengan peningkatan jumlah produk pembusukan yang diserap ke dalam aliran darah umum, menyebabkan keadaan subfebril berterusan.

Demam tinggi dengan barah

Suhu tinggi atau demam demam diperhatikan apabila termometer berada di atas 38 ° C. Di satu pihak, ini menunjukkan reaksi pelindung tubuh, tetapi suhu selepas kemoterapi, sebagai peraturan, merupakan akibat yang tidak baik dari penurunan ketara granulosit neutrofil - subtipe leukosit.

Demam dengan penurunan sel imun dalam lapan dari sepuluh kes adalah disebabkan oleh keadaan septik sekiranya tidak ada tanda-tanda keracunan darah "klasik" dan memerlukan rawatan kecemasan.

Selalunya, demam berpanjangan sedikit di atas 38 ° C muncul dengan banyak kerosakan hati oleh metastasis kanser dengan perkembangan kegagalan hati.

Suhu tinggi dapat menunjukkan tumor otak ganas yang terletak di dekat pusat termoregulasi, atau perforasi ke rongga perut usus besar atau karsinoma perut.

Suhu rendah untuk barah

Penurunan termometer di bawah 36 ° C dengan peningkatan atau penurunan jumlah leukosit, bersama dengan takikardia yang berterusan atau sesak nafas, juga dapat menjadi manifestasi sindrom keradangan sistemik - sepsis. Lebih-lebih lagi, pesakit onkologi tidak semestinya mengalami penurunan dan peningkatan leukosit, ia cukup kurang dari 4 ribu atau lebih dari 12 ribu, tetapi secara fungsional tidak mampu memerangi agen berjangkit yang mencukupi.

Suhu semasa kemoterapi

Kemoterapi memerlukan suhu badan yang normal - penanda keadaan normal badan pada waktu tertentu. Sebarang penyimpangan dalam termoregulasi dari norma dapat menjadi manifestasi dari peradangan atau keracunan yang lambat. Kemoterapi dengan konglomerat kanser yang hancur dapat memperburuk proses patologi dan menyebabkan pendarahan dalaman.

Peningkatan suhu semasa kemoterapi dan perkembangan keadaan demam seminggu selepas kursus menunjukkan komplikasi hematologi yang mengancam nyawa dengan perlindungan imunologi yang tidak mencukupi.

Adakah perlu untuk menurunkan demam onkologi?

Jangan sia-sia bertanya: "Suhu apa yang tidak berbahaya untuk barah?" - dalam penyakit ganas, gangguan pertukaran haba tidak menguntungkan. Sebahagiannya, darjah di atas norma bahkan tidak penting, sudah cukup bahawa terdapat suhu pada barah apabila tidak seharusnya.

Anda boleh mengurangkan reaksi suhu dengan mengambil NSAID jika sukar bagi tubuh pesakit, tetapi lebih tepat untuk segera berjumpa doktor. Diagnosis pembezaan primer dilakukan di sisi katil pesakit, yang utama adalah mengecualikan keracunan darah dengan latar belakang proses ganas.

Perkembangan barah tanpa kenaikan suhu adalah mustahil, pada masa berlainan penyakit, reaksi patologi boleh menjadi komplikasi rawatan atau perkembangan lesi tumor, perlu dengan cepat, dan yang paling penting, mendiagnosis dengan tepat dan menawarkan penyelesaian yang optimum untuk masalah tersebut. Klinik Eropah mempunyai semua syarat untuk mendapatkan rawatan perubatan yang mencukupi bagi mana-mana pesakit dan pada bila-bila masa sepanjang hari.

Bagaimana ahli onkologi melawan barah maju dengan suhu tinggi

Biarkan barah bergerak kembali

Akarnya kembali ke zaman kuno

Kaedah serupa disebut dalam risalah India abad ke-10 - ke-8 SM. - tumor rongga perut kemudian dirawat dengan menggunakan batu yang dipanaskan. Orang Yunani kuno juga mengamalkan ini. Walau bagaimanapun, penyelidikan yang serius ke arah ini hanya dapat dilakukan pada separuh kedua abad yang lalu. Di Belarus, perkembangan dalam bidang hipertermia bermula pada tahun 1960-an di bawah pimpinan Anggota yang Berkaitan Akademi Sains Perubatan USSR, Profesor Nikolai Aleksandrov dan Profesor Semyon Fradkin.

Sekarang, apabila jumlah pesakit yang dirawat dengan hipertermia adalah ribuan, adalah selamat untuk mengatakan: ia berfungsi, kerana keberkesanan rawatan barah tahap III - IV telah meningkat 1.5 - 2 kali. Ngomong-ngomong, untuk pengembangan dan implementasi metode untuk mengobati tumor malignan yang menggunakan hipertermia dan hiperglikemia buatan pada tahun 1988, sekumpulan pegawai Institut Penyelidikan Onkologi dan Radiologi Perubatan. N.N.Aleksandrova menerima Hadiah Negara BSSR.

Umum dan tempatan

- Pemasangannya membolehkan anda memanaskan badan hingga 41 - 42,5 darjah dan mengekalkan suhu yang diperlukan selama keseluruhan sesi, - kata ketua makmal terapi fotodinamik dan hipertermia dengan kumpulan kemoterapi Dmitry Tserkovsky. - Rata-rata, sesi berlangsung selama 4 - 5 jam. Kedalaman penembusan haba cukup besar - beberapa puluh sentimeter, yang memungkinkan untuk mempengaruhi proses patologi dalam badan.

Pada masa yang sama, seluruh pasukan doktor selalu bersama pesakit yang memantau keadaannya: seorang ahli onkologi, ahli anestesiologi, pakar bius dan jururawat serta seorang jurutera yang bertanggungjawab untuk operasi pemasangan. Selepas berakhirnya sesi hipertermia umum, orang itu diperhatikan di bilik rawatan khas untuk hari yang lain. Lagipun, pemanasan berlaku di bawah anestesia umum, anda perlu memastikan bahawa tidak ada komplikasi. Walaupun kadang-kadang ia berlaku (contohnya, kerosakan kecil pada kulit dan lemak subkutan, mual, muntah, peningkatan jangkitan kronik), secara amnya, rawatan dapat diterima dengan baik, kaedahnya selamat.

Doktor kami telah mengumpulkan banyak pengalaman dalam penggunaan hipertermia umum yang berkesan dalam rawatan sarkoma tisu lembut, melanoma kulit, karsinoma sel ginjal, tumor bukan organ di ruang retroperitoneal, barah serviks yang tidak dapat disembuhkan, serta tumor ovari yang tahan kemoterapi.

Tetapi semasa sesi hipertermia tempatan, tidak seluruh badan memanas, tetapi hanya bahagian di mana tumor berada. Lebih-lebih lagi, pesakit sentiasa sedar. Dalam kes ini, unit hipertermal Jerman Celsius TCS digunakan. Pendekatan ini meningkatkan keberkesanan terapi kemoterapi dan radiasi dan membantu memindahkan tumor yang tidak dapat dikendalikan ke keadaan yang dapat dikendalikan untuk mengurangkan jumlah pembedahan.

Dengan hipertermia umum dan tempatan, satu sesi tidak mencukupi. Rata-rata, ini adalah 4 - 6 prosedur, bergantung pada jenis barah dan tahapnya, pada selang waktu 3 - 4 minggu.

"Jumlah sesi maksimum yang kami jalankan untuk satu pesakit adalah 12 orang," kata Alexander Mazurenko, ahli onkologi kategori kelayakan pertama. - Ini adalah kes melanoma kulit yang sangat sukar dengan metastasis ke semua organ dan tisu. Rawatan dengan hipertermia umum dilakukan pada selang waktu 1.5 bulan. Oleh itu, kami memperpanjang umur pesakit lebih dari satu tahun. Malangnya, belum ada penanda yang dapat mengatakan dengan pasti sama ada hipertermia akan berkesan dalam setiap kes tertentu. Setiap organisma bertindak balas terhadap terapi secara individu.

Kompleks sahaja

Dalam kes apa hipertermia umum digunakan??

Forms Bentuk neoplasma ganas yang jauh lebih maju dan meluas, apabila kaedah rawatan tradisional tidak berkesan.

Forms Bentuk tumor yang tidak dapat dikendalikan.

♦ Tumor malignan tahan terhadap kemoterapi dan terapi radiasi.

Penggunaan hipertermia umum membolehkan:

♦ untuk meningkatkan keberkesanan antitumor kemoterapi dan terapi radiasi;

♦ memindahkan tumor yang tidak dapat dikendalikan ke keadaan yang dapat dikendalikan dan mengurangkan jumlah operasi;

♦ meningkatkan jangka hayat pesakit dan meningkatkan kualitinya;

♦ mengurangkan kekerapan kambuh tempatan dan risiko metastasis jauh;

♦ mencapai pengampunan klinikal pada peringkat akhir penyakit.

Berapakah suhu dalam onkologi

Kenaikan suhu badan adalah salah satu tanda barah yang biasa. Ini mungkin biasa seperti beberapa manifestasi lain: sesak nafas, batuk, penurunan berat badan, dan kehilangan selera makan.

Sebab kenaikan suhu

Perubahan suhu pada barah dapat dipicu oleh berbagai faktor, tetapi mekanisme patogenetik didasarkan pada dua alasan: penurunan imuniti dan mabuk yang teruk. Dalam kes pertama, ketika pertahanan tubuh semakin lemah, mikroflora oportunis sering diaktifkan atau mikroorganisma yang lebih agresif bergabung. Dalam kes kedua, keracunan "meletupkan" badan, memberi kesan negatif kepada semua sistem tanpa kecuali dan mengganggu mekanisme penyesuaian. Oleh itu, peningkatan suhu menyebabkan:

  • protein khusus yang dihasilkan oleh sitokin tumor, serta pirogen endogen - interleukin (IL-1, IL-6, TNF dan interferon);
  • peningkatan daya tahan tubuh, yang cuba mengatasi pembahagian sel dan keracunan yang tidak normal dengan cepat;
  • proses berjangkit yang telah berkembang dengan latar belakang imuniti yang lemah (terutamanya dengan adanya neutropenia);
  • reaksi alahan terhadap ubat-ubatan yang digunakan dalam rawatan barah.

Maksudnya, sel-sel atipikal tidak selalu menimbulkan demam sendiri. Dalam kebanyakan kes, ini adalah akibat daripada proses patologi lain yang berlaku di dalam tubuh dengan barah.

Petunjuk suhu untuk onkologi

Berapakah suhu dalam onkologi? Pakar mengatakan bahawa walaupun dengan barah, ia tetap normal. Dan inilah yang harus diperjuangkan oleh doktor ketika membuat rejimen rawatan. Walau bagaimanapun, ini tidak selalu berlaku dalam praktik. Dan pertama sekali, kegagalan mekanisme penyesuaian harus dipersalahkan dalam hal ini. Pada orang yang sihat, turun naik suhu badan berlaku sepanjang hari. Dan terdapat banyak sebab untuk ini: bermain sukan, makan, tekanan, kerja berlebihan Namun, ini berlaku tanpa disedari di dalamnya, kerana badan dengan cepat menyesuaikan dan mengembalikan indikator ke normal. Dalam onkologi, dia tidak bertindak balas begitu cepat, dan masa untuk normalisasi suhu sangat lama. Oleh itu, walaupun sedikit perubahan dalam pemindahan haba memberi kesan negatif kepada keadaan. Dan pertama sekali, sistem kardiovaskular dan saraf bertindak balas, dan proses imuniti dan pertumbuhan semula juga menderita.

Keadaan subfebril dalam barah

Suhu 37.5-38 ° C adalah keadaan pra-demam. Sekiranya petunjuk seperti itu disimpan selama dua hingga tiga hari, tidak diperlukan campur tangan oleh pakar. Walau bagaimanapun, seseorang harus berhati-hati jika mereka bertahan lebih lama dan tidak dapat dinormalisasi, maka perlu berunding dengan doktor. Sebab-sebab keadaan subfebril yang berpanjangan adalah:

  • reaksi keradangan di mana sistem imun yang lemah bertindak balas dengan perlahan terhadap mikroorganisma patogen;
  • keracunan kronik badan, yang berlaku apabila tumor merosot dan toksin memasuki peredaran sistemik.

Pada peringkat awal, keadaan subfebril menunjukkan usaha tubuh untuk melawan sel-sel atipikal. Mereka melepaskan bahan toksik, dan sistem kekebalan tubuh memperhatikannya, memulakan peningkatan pengeluaran leukosit dan perantara keradangan..

Suhu tinggi dalam onkopatologi

Ini adalah petunjuk di atas 38 ° C. Mereka boleh ditafsirkan dengan dua cara. Di satu pihak, demam menyebut reaksi pelindung badan. Tetapi jika suhu meningkat mendadak setelah kemoterapi, ini menunjukkan penurunan yang signifikan dalam tahap granulosit neutrofil - sejenis sel darah putih. Penyebab demam boleh menjadi banyak metastasis hati, yang menyebabkan kegagalan hati. Di samping itu, suhu tinggi menyertai tumor otak malignan jika terletak berhampiran pusat termoregulasi. Kadang kala suhu pesakit barah meningkat dalam tempoh selepas operasi. Ini mungkin disebabkan oleh beberapa faktor:

  • komplikasi berjangkit;
  • pemindahan darah;
  • tindakan anestetik.

Komplikasi penyakit onkologi juga boleh menyebabkan lonjakan petunjuk. Selalunya, perforasi karsinoma usus besar atau perut, serta peritonitis dan sepsis, menyebabkan demam. Dan ini memerlukan campur tangan segera dari doktor..

Pembacaan suhu yang rendah pada pesakit barah

Ini adalah petunjuk di bawah 35 ° C. Seperti disebutkan di atas, suhu rendah dapat disebabkan oleh pelanggaran termoregulasi. Hipotermia sedikit sebanyak memberi kesan buruk kepada keadaan pesakit. Petunjuk perlahan-lahan kembali normal. Juga, hipotermia boleh disebabkan oleh:

  • anemia, yang sering menyertai proses onkologi;
  • tumor hipotalamus - bahagian otak yang bertanggungjawab untuk termoregulasi badan;
  • mengambil ubat penenang dan ubat penahan sakit, terutamanya ubat narkotik;
  • kemoterapi, yang sering menampakkan diri bukan hanya dengan hipertermia, tetapi juga dengan suhu rendah, dan dengannya - kelemahan umum dan mual.

Walau apa pun, anda perlu menghubungi pakar onkologi untuk membetulkan rejimen rawatan..

Demam paraneoplastik

Menurut statistik, ia berkembang pada 20-60% pesakit barah (bergantung kepada bentuk patologi tertentu). Selalunya, demam seperti ini menyertai barah usus besar, rektum, hati, perut dan buah pinggang. Ia boleh diasingkan atau digabungkan dengan gejala lain. Jalannya boleh berselang (bergelombang), kekal (tetap) dan dalam bentuk serangan berasingan. Ciri-ciri demam paraneoplastik:

  • kekurangan hubungan yang jelas dengan pemecahan tumor;
  • peningkatan prestasi yang tidak teratur;
  • kesan sederhana daripada mengambil ubat anti-radang bukan steroid, tetapi ada akibat dari pemberian kortikosteroid.

Demam bukan satu-satunya tanda sindrom paraneoplastik. Pesakit mungkin mempunyai manifestasi dermatologi, hematologi, osteoartikular, oftalmik, neurologi dan lain-lain. Oleh itu, gambar ini sering merumitkan diagnosis, dan tumor dikesan agak lewat..

Hipertermia terapeutik

Kombinasi hipertermia tempatan dan terapi radiasi memberikan hasil rawatan yang baik, kerana suhu yang tinggi menjadikan tumor sensitif terhadap terapi radiasi. Terdapat beberapa kaedah. Khususnya, para pakar menggunakan kaedah pemanasan tisu berikut:

  • kesan langsung pada kulit;
  • intrakavitari using dilakukan dengan menggunakan probe khas dengan kepala yang dipanaskan, mereka menggunakan lokalisasi tumor pada organ rongga (usus, perut, esofagus, faring);
  • dalaman - pengenalan sensor khas ke dalam badan, memprovokasi kenaikan suhu tempatan;
  • serantau - menyebabkan hipertermia seluruh anggota badan - lengan atau kaki;
  • global - pemanasan seluruh badan, ia digunakan pada peringkat akhir kanser atau dengan pelbagai metastasis pada organ dalaman.

Pemilihan kaedah bergantung pada lokalisasi neoplasma, ukurannya dan kemungkinan akses kepadanya..

Cara mengatasi demam barah

Sebelum mula melawan demam, doktor mesti menentukan penyebab demam. Sudah tentu, untuk mengurangkan keadaan, terapi simptomatik dilakukan dengan menggunakan ubat anti-radang bukan steroid dan glukokortikosteroid. Tetapi perkara utama adalah untuk menghilangkan penyebab hipertermia, khususnya:

  • dengan proses berjangkit - mengambil antibiotik;
  • dengan keracunan teruk - menjalankan terapi detoksifikasi dengan infus intravena;
  • sekiranya berlaku reaksi alahan - pembetulan rejimen rawatan;
  • sekiranya tindak balas imun yang tidak mencukupi - penggunaan imunomodulator dan adaptogen.

Doktor berurusan dengan menurunkan suhu. Ia semestinya mengambil kira keadaan pesakit, tahap tumor, kehadiran komplikasi dan patologi bersamaan.

Bagaimana menangani hipotermia dalam patologi barah

Seperti demam, langkah pertama adalah mencari alasan penurunan suhu. Aktiviti utama bergantung pada etiologi:

  • sekiranya hipotermia dangkal, pesakit hanya perlu memanaskan badan, dan lebih baik - dan diberi makan;
  • sekiranya berlaku anemia, perlu mempertimbangkan semula pemakanan, dalam kes yang teruk, penggunaan ubat khas ditunjukkan, dan jika diprovokasi oleh pendarahan - hemostatik, hingga pemindahan massa eritrosit;
  • jika hipotermia diprovokasi dengan mengambil ubat tertentu, doktor harus menyesuaikan rejimen rawatan;
  • dengan imuniti yang berkurang, imunostimulan ditunjukkan.

Dengan suhu rendah etiologi yang tidak jelas, MRI otak harus dilakukan: kemungkinan pusat termoregulasi terjejas. Dengan keadaan subfebril yang berpanjangan dan hipotermia tanpa sebab yang jelas, perlu dilakukan perundingan dengan doktor dan pemeriksaan penuh. Lebih-lebih lagi, berdasarkan hasilnya, adalah mustahil untuk mengunjungi pakar yang pakar..